Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.259 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 07:42:
[...]

Je lijkt gelijk te hebben, nu 10% korting volgens de site. Ik had mazzel: ik heb van de week een home basic set besteld tegen 20% korting - scheelde me € 70.

-edit-

Wellicht schrokken ze van de toeloop op de 20%-actie en kostte het ze te veel geld? Ik zal het eens vragen.
Dan was ik ook net op tijd met bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:55
pcmadman schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:43:
[...]

Je hebt gelijk. Officieel is gram een eenheid voor massa en niet voor gewicht en moet je voor gewicht een eenheid van kracht zoals de newton gebruiken. 8)7 Maarja, als ik het over massa of newtons ga gebruiken dan is het voorbeeld natuurlijk niet eenvoudig meer en gelukkig zijn gewicht en massa op aarde praktisch gezien hetzelfde.

http://natuurkundelrc.wikispaces.com/Massa+en+gewicht

[...]

(Wat weegt er meer, een kg veren of een kg lood? Dat is er dan van afhankelijk of je weegschaal het gewicht of de massa bepaald. Meeste weegschalen geven de massa aan, maar bepalen feitelijk het gewicht en doen de aanname dat deze 1:1 over te zetten zijn. Dit is natuurlijk niet helemaal waar, zo is de zwaartekracht bij de evenaar lager dan op de polen en op grote hoogte is hij ook lager dan op zee niveau. (Bijvoorbeeld: een kg helium is lichter dan lucht en stijgt op. Het gewicht is dus negatief terwijl de massa gelijk is aan een kg lood welke wel een gewicht zal hebben van ongeveer 9,81N.))
een kilo en een newton zijn niet 1:1 over te zetten, omdat het een factor 9,81 scheelt, wat soms als 10 wordt geschreven om het makkelijk te houden. die 9,81 is de valversnelling g

normaal is de formule F=m*a, maar voor gewicht wordt dat F=m*g.
F= kracht (Newton)
m= massa (gram)
a=arbeid?? (m/s^2 ?)
g = valversnelling. of arbied die de zwaartekracht levert.

door de afstand tot het middelpunt van de aarde verschilt g dus op verschillende plekken op de aarde, en onder invloed van zon en maan krijg je ook een verschil ( en dus eb en vloed, o.a.)

dat dus ten eerste.
over de kiloe lood en kilo helium, een kilo helium is net zo zwaar als een kilo lucht, en is net zo zwaar als een kilo lood, en net zo zwaar als een kilo veren.
het soortelijk gewicht en de soortelijke massa van de bovengenoemde zaken zijn wel verschillend.

als je echter de helium onder druk in een aluminium houdertje doet, blijft het gewoon op tafel staan. net zoals wanneer je hetzelfde gewicht aan lood in dat zelfde aluminium houdertje doet.

de kracht die dat uitoefent op de tafel is net zo hoog.

of iets opstijgt of niet heeft niet met het gewicht te maken, maar gewicht per volumeenheid., en waar het zich bevind. in water zal iets eerder opstijgen dan in de lucht.

een bepaalde hoeveelheid moleculen van een bepaalde stof (aantal) heeft dus altijd een bepaalde massa. het gewicht ( of de kracht die het uitoefent is afhankelijk van de valversnelling of de arbeid / energie waarmee het beweegt. kinetische energie, potentiele energie.

1 kg = 9,81 newton ~10 N
10 kg = 98,1 newton ~ 100 N
100 kg (1 mens?) ~1000 N =1 kN
1000 kilogram = 1 ton = 9810 N ~10 kN

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 09-06-2010 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:22
Ja, weet ik. Maar hadden we niet gezegd on-topic te gaan?

En a is meestal het symbool voor de grootheid versnelling (acceleratie).

[ Voor 17% gewijzigd door Paul C op 09-06-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:59
De offerte voor woningisolatie ligt nog steeds te wachten tot de gemeente Hilversum de subsidieregeling voor 2010 bekend maakt. Maar ze schieten maar niet op! Ik kam hun website elke dag uit, maar nog geen nieuws. Ik heb ook al gemaild met de vraag wanneer de regeling online komt, en waar dan, maar daar na twee dagen nog geen antwoord op gehad.

:(

Ik ga het toch wel doen of ik nu subsidie krijg of niet, maar ik wil eerst weten wat de regeling is. Gemeente Hilversum, schiet op!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 14:20
Enecsys launches first solar PV micro-inverter for European and North American markets

Patented technology improves energy harvest by up to 20% and achieves high-reliability and product life expectancy of at least 25 years

Cambridge, UK, June 09, 2010: Enecsys Limited announces the launch of the first solar PV grid-connected micro-inverter for both the European and North American markets. A solar PV system based on Enecsys micro-inverters will have improved energy harvest and therefore cut the cost of harvested power by up to 20% over the lifetime of the installation compared with a conventional system using string inverters. The Enecsys solar micro-inverter is also designed for high reliability operation and to have a life expectancy of at least 25 years, thereby matching the life of solar modules to which they are directly connected. In addition, PV systems using Enecsys micro-inverters are simpler to plan, easier to install and intrinsically safer as power conversion from DC to AC is performed at each solar module, eliminating the need for high voltage DC wiring and specialized practices or equipment.

Three product versions are available, one for 200W maximum inverter input power, one for 240W and one for 280W.

The Enecsys micro-inverters operate with both European (220-240Vac, 50Hz) and North American (110-120Vac, 60Hz) electricity grids. Products are presently CE certified and country specific requirements, including VDE V 0126-1: 2006 compliance, are achieved through the use of specific Enecsys installation products. The North American market certification, UL1741, is expected in July this year.

The exceptional reliability of the Enecsys micro-inverter is achieved through a patented design that embodies three key attributes: a rugged topology, a component set based on high temperature rating and reliability, and a unique patented energy control technique. The Enecsys micro-inverter is first to use thin film capacitors instead of less reliable electrolytic capacitors and eliminates the use of opto-couplers, which are also known to have relatively poor reliability. Reliability has been verified through industry-standard accelerated life tests including temperature cycling to IEC61215, the same methodology used to evaluate solar PV modules. It is the only inverter specified to maintain full performance from -40 degrees C to +85 degrees C, and achieves peak efficiency of 94.1% over this temperature range.

The Enecsys micro-inverter is equipped with a robust built-in ZigBee wireless communication system that connects to the Internet via a gateway. It provides detailed information on the performance of each solar module, a capability not available with string inverters. This comprehensive monitoring system uniquely gives users and installers detailed real-time information to ensure that the solar system is operating with optimized performance over the life of the installation.

The Enecsys micro-inverter is currently in field trials with a limited number of lead customers. The micro-inverter system, including monitoring and a 20-year warranty will be priced competitively. Its full commercial launch is expected later this year, at which time pricing information will be available.
d:)b

20 jaar garantie op de mini inverter :9

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
NielsTn schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:24:
[...]

Hier een idee zoals de famous Atag Qsolar 'het' doet.
[afbeelding]
Huh? ik dacht dat Eric een voorraadvat met drinkwater had. Dan heb je volgens mij maar 2 spiralen
Het geval hier op de tekening heeft een buffervat dat volgens mij niet in verbinding staat met het drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag plugwisesetje ontvangen en geinstalleerd en het werkt goed, circle + ligt onder de keuken en de andere 2 verdiepingen hoger bij de zonnepanelen. Het signaal gaat dus door 2 betonnen vloeren en een meter of 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:13:
Vandaag plugwisesetje ontvangen en geinstalleerd en het werkt goed, circle + ligt onder de keuken en de andere 2 verdiepingen hoger bij de zonnepanelen. Het signaal gaat dus door 2 betonnen vloeren en een meter of 7.
Kijk eens aan, dat is mooi! Wellicht hebben de nieuwe typen een betere zend/ontvanger of een betere foutcorrectie. Hopelijk komt die van mij deze week ook nog binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 09-06-2010 20:33 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand trouwens hoe lang de cirle´s de gegevens bewaard? Dus hoe vaak moet ik ze uitlezen? Kan er helemaal niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 20:08
Ik kreeg er 6 dagen data uit nadat ik m'n source database kwijt raakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:47:
Weet iemand trouwens hoe lang de cirle´s de gegevens bewaard? Dus hoe vaak moet ik ze uitlezen? Kan er helemaal niets over vinden.
Goede vraag. Ik meen me te herinneren dat het zo rond de drie maanden was, maar ik kan het op de website van PW niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit de PW handleiding:
Het geheugen van de Circles is groot genoeg om een jaar lang meetgegevens op te slaan. Als u een jaar of langer geen verbinding zou maken tussen Source en de Circles, werken de Circles gewoon door. De oudste verbruiksgegevens worden dan overschreven met nieuwe gegevens. Maak dus minstens één keer per jaar een overzicht, als u de verbruiksgegevens over meerdere jaren wilt kunnen vergelijken!
Genoeg geheugen voor 1 heel jaar blijkbaar.

...maar de meeste tweakers zullen 1 keer per week uitlezen al veel te weinig vinden... :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 21:38:
Uit de PW handleiding:

[...]

Genoeg geheugen voor 1 heel jaar blijkbaar.

...maar de meeste tweakers zullen 1 keer per week uitlezen al veel te weinig vinden... :P
Maar zelfs tweakers gaan wel eens op vakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 20:14
Nu dan eindelijk een paar plaatjes van de WTW douche voor de montering van de koof.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/v2qtth.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/243gegk.jpg

Zoals je kan zien heeft de toe- en afvoer een sensor die de watertermperatuur kan meten. De draadjes gaan nu naar de meterkast waar ik zo af en toe met de ohm meter de verschillen kan meten. Fancy hoeft het allemaal niet. Soms de weerstanden meten en vergelijken met de specs van de sensor. Gemiddeld is het verschil 18 graden.

off topic: het hele sanitair was aan vervanging toe en dat was net het moment om een wtw douche te plaatsen
De loodgieter zag het niet zitten. Hoofdschuddend keek hij naar de koperen buis. Ik dacht, waar ben ik aan begonnen. Na verloop van tijd en enige uitleg over nut noodzaak en besparing werd hij enthousiast.
Besparen is echt niet moeilijk, je moet het wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
JeroenH schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 20:57:
[...]

Geinig apparaat, maar altijd als eerste de vraag: kan hij ook met productie omgaan? Volgens mij niet...
volgens mij wel, er zit een extra ingang op waar je de clip op aan kan sluiten om je opbrengst te meten

dankzij dat ding heb ik veel sluip verbruik kunnen opsporen.
mijn buurman heeft ook een wattson, de kinderen vinden het zelfs leuk,

papa kijk er staat xx watt op, er staat nog ergens wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
Taan schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:13:
[...]

Huh? ik dacht dat Eric een voorraadvat met drinkwater had. Dan heb je volgens mij maar 2 spiralen
Het geval hier op de tekening heeft een buffervat dat volgens mij niet in verbinding staat met het drinkwater.
vers tapwater wat met de zon opgewarmd moet worden, stroomt ONDER in het vat.

de collector (met vloeistof, warm van de zonnestraling) wisselt warmte uit in de onderste spiraal.

middelste spiraal is het gesloten CV-circuit

bovenste spiraal is aftappunt warmwater , evt naverwarmend door de HR-ketel die er voor hangt.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 23:46:
[...]

de collector (met vloeistof, warm van de zonnestraling) wisselt warmte uit in de onderste spiraal.

bovenste spiraal is aftappunt warmwater , evt naverwarmend door de HR-ketel die er voor hangt.
De bovenste spiraal is het interne circuit van het verwarmingselement, Hiermee wordt de bovenste 80 of 120 liter (bij 200 respectievelijk 380 liter boiler) op temperatuur gehouden, bij ons minimaal 63 graden celsius. Het voordeel hiervan is dat je ook wanneer er weinig zon is de voordelen hebt van een boiler, namelijk een grote hoeveelheid warm water direct op afroep. De warm water aftap loopt verticaal, links in het vat. En wordt daarna bij gemengd met koud water, wanneer het boiler water warmer is dan 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 23:46:
[...]

Niet helemaal correct deze uitleg, als ik het plaatje zo bekijk en met wat ik er van weet..
De onderste van de drie is inderdaad het collector circuit..
De middelste is wat ik er van weet, de spiraal waar cv retour water doorheen gaat als dit nog genoeg rest warmte voor het vat bevat. (nuttige warmte).
De bovenste spiraal is de spiraal die de ketel gebruikt om het vat bij te warmen vooral voor sanitair water.. Het water rond deze spiraal vormt dat de nuttige 80 liter tapwater in een 200 liter vat.. en de nuttige 120 liter tapwater in het 380 vat.

Alle water in het vat is in principe tapwater, alleen is het onderstedeel niet van voldoende temperatuur.
Het cv water stroomt altijd door 1 van de spiralen, en komt nooit in contact met het water in het vat.
het buisje, links boven in, naast de bovenste spiraal, is de uitlaat voor het WW.

Althans zo heb ik het altijd begrepen, hoop dat ik jullie ook van de juiste informatie voorzie.
Eric PVT weet het ws zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 00:04:
[...]

Niet helemaal correct deze uitleg, als ik het plaatje zo bekijk en met wat ik er van weet..
De onderste van de drie is inderdaad het collector circuit..
De middelste is wat ik er van weet, de spiraal waar cv retour water doorheen gaat als dit nog genoeg rest warmte voor het vat bevat. (nuttige warmte).
De bovenste spiraal is de spiraal die de ketel gebruikt om het vat bij te warmen vooral voor sanitair water.. Het water rond deze spiraal vormt dat de nuttige 80 liter tapwater in een 200 liter vat.. en de nuttige 120 liter tapwater in het 380 vat.

Alle water in het vat is in principe tapwater, alleen is het onderstedeel niet van voldoende temperatuur.
Het cv water stroomt altijd door 1 van de spiralen, en komt nooit in contact met het water in het vat.
het buisje, links boven in, naast de bovenste spiraal, is de uitlaat voor het WW.

Althans zo heb ik het altijd begrepen, hoop dat ik jullie ook van de juiste informatie voorzie.
Eric PVT weet het ws zeker.
Je uitleg is 100% _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Allemaal blij trouwens dat Van der Hoeven (en haar CDA) is opgeruimd? Ik wel. Hopelijk weet GroenLinks een ministerie van duurzaamheid te regelen, in ruil voor participatie in Paars+. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:08

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Roamor schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 08:04:
Allemaal blij trouwens dat Van der Hoeven (en haar CDA) is opgeruimd? Ik wel. Hopelijk weet GroenLinks een ministerie van duurzaamheid te regelen, in ruil voor participatie in Paars+. :)
De sterke groei van PVV en VVD vind ik voor zo'n ministerie weinig bemoedigend.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
windfreak schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 08:41:
[...]

De sterke groei van PVV en VVD vind ik voor zo'n ministerie weinig bemoedigend.
Zoals ik al eerder postte:
Maar er zijn meerdere wegen naar Rome, al zijn de motivaties om duurzame energie te steunen verschillend, het gaat imho om het uiteindelijke resultaat. Even grof generaliseren; GroenLinks vanuit milieuoogpunt, VVD vanuit innoverend ondernemerschap, PVV die niet afhankelijk wil zijn van moslim-extremisten die toevallig zeggenschap hebben over een groot deel van de olievoorraad, etc.
Houdt hoop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik probeer hoop te houden, maar ik denk dat een paar zaken erg waarschijnlijk zijn:

* Een coalitie waarin VVD en PVV een grote rol spelen zal échte duurzaamheid in Nederland een grote klap geven - en het ging al niet briljant. Beide partijen zien niets in écht duurzame opwek ('windmolens draaien op subsidie', 'we moeten stoppen met die linkse hobbies', etc.)
* De automobiel krijgt absolute voorrang boven het openbaar vervoer. Niet echt duurzaam te noemen.
* (Oh, en een coalitie met PVV zal er naar mijn verwachting voor zorgen dat we binnen (hooguit) twee jaar weer bij de stembus staan)

De grootste hoop die ik nog heb is dat er toch een coalitie gevormd kan worden met de linkse partijen, maar ik acht die kans klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
De Vvd is ook niet achterlijk hoor. Die zullen gerust wel kijken naar alternatieve energiebronnen. Alleen zullen zij wél kijken of dit ook Economisch verantwoord is. Eigenlijk wat de meeste mensen op het forum hier ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de VVD voor de vorm met de PVV zal gaan praten, maar dat daar geen coalitie uit voortkomt. PVV bevalt het te goed in de oppositiebankjes. CDA na zo'n draai om de oren niet erg happig zijn op regeringsdeelname. 'Over rechts' zal dus erg moeilijk worden.

Blijft "Paars+" over, waarbij VVD gedwongen behoorlijk wat water bij de wijn zal moeten doen. Hopelijk sleept GroenLinks er een ministerie van Duurzaamheid & Energie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
tw_eek schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 22:08:
Nu dan eindelijk een paar plaatjes van de WTW douche voor de montering van de koof.

[afbeelding]

[afbeelding]

Zoals je kan zien heeft de toe- en afvoer een sensor die de watertermperatuur kan meten. De draadjes gaan nu naar de meterkast waar ik zo af en toe met de ohm meter de verschillen kan meten. Fancy hoeft het allemaal niet. Soms de weerstanden meten en vergelijken met de specs van de sensor. Gemiddeld is het verschil 18 graden.

off topic: het hele sanitair was aan vervanging toe en dat was net het moment om een wtw douche te plaatsen
De loodgieter zag het niet zitten. Hoofdschuddend keek hij naar de koperen buis. Ik dacht, waar ben ik aan begonnen. Na verloop van tijd en enige uitleg over nut noodzaak en besparing werd hij enthousiast.
Besparen is echt niet moeilijk, je moet het wel zien.
Zo dat hakt er letterlijk en figuurlijk flink in.
Dat gevoel van oh shit waar ben ik aan begonnen ken ik )

Goed bezig !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Taan schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 10:13:
De Vvd is ook niet achterlijk hoor. Die zullen gerust wel kijken naar alternatieve energiebronnen. Alleen zullen zij wél kijken of dit ook Economisch verantwoord is. Eigenlijk wat de meeste mensen op het forum hier ook doen.
In ieder geval dus einde wind-endergie na de uitspraak van Rutte: Windmolens draaien niet op wind, maar op subsidie. Na zo'n uitspraak hoef je voor zonne-energie ook niet veel te verwachten. Bio-massa wellicht?

[ Voor 9% gewijzigd door IJsbeer op 10-06-2010 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een leuk stuk met veel nieuwe technieken erin.

http://www.senternovem.nl...0Energie_tcm24-268279.pdf

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat zou kunnen, maar dat is in veel gevallen niet zo duurzaam. Palmolie meestoken in kolencentrales? Palmolie wat vanaf de andere kant van de aardbol wordt aangevoerd en waarvoor grote oppervlakten oerwoud worden gekapt? Bio-massa is wel grootschalig en centralistisch, en spreekt dus de klassieke energieleveranciers wel aan.

Ik ben heel, heel bang voor de toekomst van zon en wind in Nederland de komende paar jaar. Hopelijk is mijn angst ongegrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Is het dan mogelijk om de Q-solar te koppelen op een Nefit ketel?
NielsTn schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:24:
[...]

Hier een idee zoals de famous Atag Qsolar 'het' doet.
[afbeelding]

dan zie je in elk geval de schematische weergaven van de div. leidingen die je mag gaan verzorgen voor bv ruimteverwarming naast tapwater.

daarnaast: neem zo groot mogelijk buffervat + collector om s'winters voldoende warmte op te vangen en op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
De Qsolar heeft een ingebouwde ketel, dus dat is niet zo zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Even wat anders.

Ik volg al ruim een jaar dit forum. Onder andere aangestoken door Eric-PVT. Wij zijn zeker van plan Energie te gaan besparen. Op de financiele planning staat al een zonneboiler. Ook worden binnnekort de voorzieningen getroffen (ruimte gemaakt) zodat ik hem daadwerkelijk kan plaatsen. Toch zijn er nog zaken die volgens de 1, 2, 3 regel (isoleren, besparen, opwekken) prioriteit hebben en ook een behoorlijk aanslag doen op de financiën.

Even concreet:
We gaan binnenkort de voor- en achtergevel van onze woning compleet vervangen. Al het hout en ethaniet gaat eruit en wordt vervangen door kunststof. Dit is noodzakelijk omdat het hout in slechte staat is. Er komen nu o.a. kunststof kozijnen in met HR++ glas.

In alle aanbiedingen hiervan worden de reeds gebruikelijke ventilatieroosters voorgesteld en dát zit mij niet helemaal lekker. Tuurlijk, ventilatie is noodzakelijk dat lees je overal, maar je verliest er ook een hoop warmte mee. Dus dan moet je kijken naar een WTW unit. (Ik vraag me trouwens ook af of je echt wel voldoende ventileert met die roosters.)

Ik heb al veel zitten lezen hier, maar behalve het ademend raam zijn er nog niet veel mogelijkheden voor bestaande bouw toch???

Ik zou zo'n unit wel graag voor de woonkamer willen gebruiken, maar de buitenzijden bestaan in de geplande situatie bijna volledig uit glas. Dan wordt het erg lastig zo'n ding te plaatsen.

Dan heb je nog de mogelijkheid voor een centraal systeem. Daar zie ik wel mogelijkheden voor, maar de plaatsings mogelijkheden voor de aan en afvoer in de woonkamer zijn erg beperkt. Die komen dan ongeveer midden in de woonkamer in een zijwand vlak onder het plafond. Dan kan ik namelijk de aan/afvoerleidingen in een koof wegwerken. Zou dit een mogelijke plek zijn, warmtetechnisch gezien? Kun je in zo'n situatie ook nog gewoon je afzuigkap gebruiken enzo?

Wat zijn jullie ideeen over warmteverlies bij ventilatie? Ik weet natuurlijk al dat een goed geventileerde ruimte beter opwarmt.

Is zoiets nog economisch veantwoord enigszins? Het zal het comfort natuurlijk verbeteren. Ik merk met de huidige klapraampjes dat ik vaak een koude luchtstroom in mijn nek heb. :r Het mag dus wat kosten.

Weten jullie nog andere mogelijkheden om te onderzoeken?

[ Voor 3% gewijzigd door Taan op 10-06-2010 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Woodski schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 10:15:
[...]

Zo dat hakt er letterlijk en figuurlijk flink in.
Dat gevoel van oh shit waar ben ik aan begonnen ken ik )

Goed bezig !!
Je ziet er nu niets meer van. Netjes weggewerkt, nieuwe tegels en een mooi hangend toilet. Even doorbijten voor een goed resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Taan schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 11:27:
Even wat anders.

.....
In alle aanbiedingen hiervan worden de reeds gebruikelijke ventilatieroosters voorgesteld en dát zit mij niet helemaal lekker. Tuurlijk, ventilatie is noodzakelijk dat lees je overal, maar je verliest er ook een hoop warmte mee. Dus dan moet je kijken naar een WTW unit. (Ik vraag me trouwens ook af of je echt wel voldoende ventileert met die roosters.)

.....
Wat je zeker niet moet verwaarlozen is de kwaliteit van de lucht in huis. Heb je alleen een ventilatiemogelijkheid via een WTW dan heb je een probleem als die WTW het niet goed doet. Het is een mechanisch apparaat waar je onderhoud op moet plegen, filters vervangen, schoonmaken etc.

Van slechte lucht wordt je ziek. Kijk maar eens naar de voorbeelden in de wijk Vathorst in Amersfoort.

WTW prima, maar ik denk dat het verstandig is om een alternatief te hebben.

Bij onze uitbouw heb ik meer ventilatieroosters laten plaatsen dan wettelijk voorgeschreven. In de zomer is het heerlijk om alle roosters open te houden. Je merkt het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 09:36:
Ik probeer hoop te houden, maar ik denk dat een paar zaken erg waarschijnlijk zijn:

* Een coalitie waarin VVD en PVV een grote rol spelen zal échte duurzaamheid in Nederland een grote klap geven - en het ging al niet briljant. Beide partijen zien niets in écht duurzame opwek ('windmolens draaien op subsidie', 'we moeten stoppen met die linkse hobbies', etc.)
* De automobiel krijgt absolute voorrang boven het openbaar vervoer. Niet echt duurzaam te noemen.
* (Oh, en een coalitie met PVV zal er naar mijn verwachting voor zorgen dat we binnen (hooguit) twee jaar weer bij de stembus staan)

De grootste hoop die ik nog heb is dat er toch een coalitie gevormd kan worden met de linkse partijen, maar ik acht die kans klein.
Precies wat ik ook dacht. VVD en PVV gaan natuurlijk voor 'serieuze' 'duurzaamheid' in de vorm van kernenergie. Maar ze zullen erachter komen dat het bouwen van een kerncentrale niet 1-2-3 gaat. Dat is een zeer langdurig proces en het is zeer onwaarschijnlijk dat de bouw binnen de kabinetsperiode start. En dan is het maar de vraag wat een volgend kabinet met de kernenergieplannen gaat doen. Waarschijnlijk annuleren omdat de realiteit de nucleaire droom heeft ingehaald. En dan hebben we weer een paar jaar tijd verspild en niets gedaan...

Joepie, wat een land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
PVV
De PVV is duidelijk waar het over het klimaat gaat: “Het klimaat verandert, natuurlijk, maar dat doet het altijd. De mens kan de temperatuur op aarde niet een paar graden warmer of kouder zetten. Bovendien daalt de mondiale temperatuur al sinds 1998. Ondertussen grijpen socialisten de klimaattheorieën aan om te doen wat ze altijd willen: hogere belastingen, schuldgevoel en veel regels, terwijl van alle CO2-uitstoot slechts 3 tot 4 procent veroorzaakt wordt door de mens. De rest wordt door de natuur (vulkanen, oceanen en moerassen) zelf geproduceerd. We moeten stoppen met paniek over de opwarming van de aarde en stoppen met het geven van geld aan een onbewezen klimaathype. Van Europese klimaatverplichtingen moeten we uiteindelijk af. We zijn tegen ondergrondse CO2-opslag.” Voor de duidelijkheid staat het onder het rijtje oplossingen nog maar eens: “Vooral: geen ‘klimaatbeleid’.”
Bron

Als er een coalitie komt met de PVV ben ik bang dat het met duurzaam Nederland gedaan is. Ook de discussie over kernenergie zal gaan oplaaien met meer steun voor een kernsplijter. Het is duidelijk, Nederland heeft niet gekozen voor het milieu. Ik hoop voor een duurzamer Nederland toch echt op een Paars + kabinet.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47
Taan schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 11:27:
Weten jullie nog andere mogelijkheden om te onderzoeken?
Heb je al eens gekeken naar een Climarad? http://www.climaradweb.nl/

Ik heb er ook in verdiept; is een mooi concept wel aan de prijs maar de luchtkwaliteit schijnt er enorm mee vooruit te gaan. Daarbij geven ze aan een energiebesparing te realiseren.

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan ivm het gebrek aan ruimte en de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Elk land krijgt de regering die het verdient heeft, ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
wmeester schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 13:22:
[...]

Heb je al eens gekeken naar een Climarad? http://www.climaradweb.nl/

Ik heb er ook in verdiept; is een mooi concept wel aan de prijs maar de luchtkwaliteit schijnt er enorm mee vooruit te gaan. Daarbij geven ze aan een energiebesparing te realiseren.

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan ivm het gebrek aan ruimte en de kosten.
Wat kost zoiets dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
De luchbehandelingskast etc kost zo'n 1200 euro.

Er komt echter al snel een nieuwe radiator bij `a 500 euro.

verder nog wat installatiemateriaal. (luchtdoorvoor 50 euro p/s x 2 =100 euro.)

Ik was zo'n 2400 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
Waterbesparende douchekop update.

Ik heb foto's gemaakt van de oude douchekop en de nieuwe waterbesparende.

http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1019

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37
Taan schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 10:54:
De Qsolar heeft een ingebouwde ketel, dus dat is niet zo zinvol.
toch meen ik eerder in dit forum gelezen te hebben dat het wel zou moeten kunnen. Een van de webwinkels verkoopt de q-solar in 2 delen (wat veel verwarring veroorzaakt trouwens), en was er niet iemand die dan wel de brander maar niet de boiler wilde kopen?
Of ben ik in de war, en wilde iemand wel de hele q-solar kopen maar deze koppelen aan eigen collectoren (met heatpipes i.p.v. vlakke plaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
heb je beide douchekoppen ook gemeten?

ik heb de keueknkraan ook eens vervangen door een andere met neoperl etc. leuk en aardig, maar die met neoperl deed het net zo weinig als de kraan die er al op zat, zonder neoperl. heb het getest omdat ik de waterbespaarder wilde monteren die ik van greenchoice had gekregen. mooi niet dus, die waterbespaarder paste er niet in.

mijn idee is dat de meeste fabrikanten de techniek van een "volle"straal, met weinig water nu zo'n beetje wel hebben afgekeken, of misschien in licentie in hun kraan monteren.

maar misschien dat het bij douchekoppen wel degelijk veel uitmaakt, dus vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Op de een of andere manier willen master/slave stekkerdozen bij mij niet werken.
Bij de TV benenden heb ik er nu 2 versleten in 6 maanden (Eminent)
Daar ligt nu een goedkoop ding van de Makro die voorlopig lijkt te werken.

Op de TV boven heeft er jaren met veel plezier eentje van Action gewerkt.
Sinds ik een Delta inverter hebt staat deze stekkerdoos te stuiteren.
Het is niet grappig als om 5 uur 's morgens ineens al je randapperatuur aangaat in de slaapkamer.

Daar sluit ik net ook een stekkerdoos van de Makro aan en die gaat niet uit als de stekker van de TV erin zit.
Niet in standby en tot mijn stomme verbazing niet eens als ik de TV uitzet met de hard uitknop.

In standby en bij hard uit meet ik 0.33 watt op de master wat volgens mij het plugwise sluipverbruik is.
De slaves blijven aan en gaan pas uit als ik de stekker van de master eruit trek.

Deze gaat terug naar de Makro en dan is kijken of eentje van Conrad wel werkt.
Die zijn instelbaar van 8 tot 80 watt.

Op de Makro master slave stekkerdoos meet ik kaal 1.4 watt
Het ding van Action meet 1.13watt

[ Voor 4% gewijzigd door Woodski op 10-06-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre12
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik heb een probleempje met mij Plugwise (gisteren ontvangen). Gebruik een Circle om mijn zonnepanelen te monitoren. Circle ingesteld als energieleverancier en een tarief ingevoerd. de productie wordt realtime weergegeven, maar niet in de grafiek verwerkt. In die grafiek zie ik alleen verbruik als het donker is (en dat klopt). Ik weet dus niet hoeveel stroom er per dag wordt opgewekt.

Volgens de helpdesk van Plugwise is het wachten op een update die de productie in de grafieken verwerkt. Ik vroeg me af hoe doen anderen dat? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Hkuit schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 16:44:
[...]toch meen ik eerder in dit forum gelezen te hebben dat het wel zou moeten kunnen. Een van de webwinkels verkoopt de q-solar in 2 delen (wat veel verwarring veroorzaakt trouwens), en was er niet iemand die dan wel de brander maar niet de boiler wilde kopen?
Of ben ik in de war, en wilde iemand wel de hele q-solar kopen maar deze koppelen aan eigen collectoren (met heatpipes i.p.v. vlakke plaat)?
Ik heb over 4 weken een Qsolar met 72 heatpipes.
Ben me nu op steigers aan het oriënteren.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
engelbertus schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 16:49:
heb je beide douchekoppen ook gemeten?

ik heb de keueknkraan ook eens vervangen door een andere met neoperl etc. leuk en aardig, maar die met neoperl deed het net zo weinig als de kraan die er al op zat, zonder neoperl. heb het getest omdat ik de waterbespaarder wilde monteren die ik van greenchoice had gekregen. mooi niet dus, die waterbespaarder paste er niet in.

mijn idee is dat de meeste fabrikanten de techniek van een "volle"straal, met weinig water nu zo'n beetje wel hebben afgekeken, of misschien in licentie in hun kraan monteren.

maar misschien dat het bij douchekoppen wel degelijk veel uitmaakt, dus vandaar mijn vraag.
Ik heb alleen de spaarkop getest, de grohe niet, daar ga ik even uit van de fabrieksopgave van die douchekop.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pierre12 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 18:59:
Ik heb een probleempje met mij Plugwise (gisteren ontvangen). Gebruik een Circle om mijn zonnepanelen te monitoren. Circle ingesteld als energieleverancier en een tarief ingevoerd. de productie wordt realtime weergegeven, maar niet in de grafiek verwerkt. In die grafiek zie ik alleen verbruik als het donker is (en dat klopt). Ik weet dus niet hoeveel stroom er per dag wordt opgewekt.

Volgens de helpdesk van Plugwise is het wachten op een update die de productie in de grafieken verwerkt. Ik vroeg me af hoe doen anderen dat? Zie ik iets over het hoofd?
Ik krijg er idd ook geen negatief grafiek uit.....heb ze hier wel gezien dus het moet kunnen, misschien toch als verbruik instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik stel plugwise in als verbruiker ipv leverancier, dat gaat bij mij goed.

Anders wat Rube al schreef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
SasJo schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 19:05:
[...]

Ik heb over 4 weken een Qsolar met 72 heatpipes.
Ben me nu op steigers aan het oriënteren.
Is een verhuisliftje huren geen optie? Even snel alles naar boven brengen en vervolgens heb je zelf alleen een ladder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de officiele mededelingen vandaag in de krant regio alkmaar (van zeevang tot bergen/egmond) het besluit dat de actie zonnesteek doorgaat vanaf 4 augustus 2010
geen taferelen zoals vorig jaar, maar leveranciers kunnen intekenen voor een offerte/biedingsplek in de grote receptie van de huisvuilcentrale te alkmaar.
details weet ik nog niet.

en er is nog meer : http://www.alkmaar.nl/eCache/33599/rom-Nieuws

/edit > detail :
het gebruik van zonne-energie en andere vormen
van duurzame energie te stimuleren wordt op zaterdag
4 september vanaf 10 uur de Actie Zonnesteek gehouden.
Eigenaar-bewoners van de gemeente Alkmaar, Bergen,
Graft-De Rijp, Heiloo, Schermer een Zeevang kunnen zich
op de energiemarkt bij de HVC inschrijven voor één van de
150 beschikbare subsidies voor zonnestroom-systemen.
Aanbieders van zonnestroom-systemen kunnen zich schriftelijk
aanmelden voor een standplaats bij: Gemeente Alkmaar,
afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, Postbus 53, 1800
BC Alkmaar. Alleen de eerste vijf aanbieders krijgen een
stand en advertentieruimte in de folder aangeboden voor
een totaalprijs van € 1.250. De folder wordt in augustus
naar alle relevante wijken in de deelnemende gemeenten
gestuurd.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2010 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre12
Woodski schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 19:56:
Ik stel plugwise in als verbruiker ipv leverancier, dat gaat bij mij goed.

Anders wat Rube al schreef
Dank je wel. Ik denk dat Rube gelijk heeft. Snoeki2 en ik hebben zeer waarschijnlijk de nieuwe bidirectionele circles en dan krijg je het niet goed. Want als je de software op 'verbruiken' zet i.p.v. 'leverancier' dan draait ook de grafiek om en heb je er dus bar weinig meer aan. Circles kunnen wel overweg met productie, source software nog niet.

Hoop dat er beloofde update snel komt, heb nu niet zo heel veel aan mijn systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hyena schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 13:08:
Als er een coalitie komt met de PVV ben ik bang dat het met duurzaam Nederland gedaan is. Ook de discussie over kernenergie zal gaan oplaaien met meer steun voor een kernsplijter. Het is duidelijk, Nederland heeft niet gekozen voor het milieu. Ik hoop voor een duurzamer Nederland toch echt op een Paars + kabinet.
Ik kwam dit juweeltje tegen in een ander topic
[video]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pierre12 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 20:08:
[...]

Dank je wel. Ik denk dat Rube gelijk heeft. Snoeki2 en ik hebben zeer waarschijnlijk de nieuwe bidirectionele circles en dan krijg je het niet goed. Want als je de software op 'verbruiken' zet i.p.v. 'leverancier' dan draait ook de grafiek om en heb je er dus bar weinig meer aan. Circles kunnen wel overweg met productie, source software nog niet.

Hoop dat er beloofde update snel komt, heb nu niet zo heel veel aan mijn systeem..
Ik heb hem nu als verbruiker staan en dan komt er toch een negatief verbruik.....als die nieuwe software er komt neem ik aan dat hij alles goed verwerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Als je wil mag je er eentje bij me omruilen in Gelderland.
Lijkt me tzt wel leuk als het werkt en jij kan dan verder.

Zelf heb ik er 6 waarin ik er 3 gebruik voor PV

Of anders contact opnemen met plugwise, misschien hebben ze nog wat "oude" plugjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
pierre12 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 20:08:
Welke versie draaien jullie nu? Ik draai versie 2.15 (20100328.0)
Cyberpope schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 20:38:
[video]
OMFG.... dit is hilarisch, tenenkrommend en verdrietig ineen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 21:00:
[...]

Die versie heb ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
flitspaal.nl schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 16:34:
Waterbesparende douchekop update.

Ik heb foto's gemaakt van de oude douchekop en de nieuwe waterbesparende.

http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1019
Onze regendouche is al na twee weken vervangen door een spaarzamer model die, juist, ook een smallere straal heeft en wat harder.

Ik begrijp dat ik 'm niet aan je kan slijten :)

Komt er ook een WTW douche in? Met een zonneboiler heb je denk ik alleen in de winter een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 20:01:
in de officiele mededelingen vandaag in de krant regio alkmaar (van zeevang tot bergen/egmond) het besluit dat de actie zonnesteek doorgaat vanaf 4 augustus 2010
geen taferelen zoals vorig jaar, maar leveranciers kunnen intekenen voor een offerte/biedingsplek in de grote receptie van de huisvuilcentrale te alkmaar.
details weet ik nog niet.

en er is nog meer : http://www.alkmaar.nl/eCache/33599/rom-Nieuws

/edit > detail :

[...]
Dan gaan we daar maar weer eens kijken :) is het nou 4 augustus of 4 september?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
tw_eek schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 21:16:
[...]

Onze regendouche is al na twee weken vervangen door een spaarzamer model die, juist, ook een smallere straal heeft en wat harder.

Komt er ook een WTW douche in? Met een zonneboiler heb je denk ik alleen in de winter een voordeel.
WTW unit is al binnen. het is de klassieke WTW unit van Technea geworden. Ook al heb ik een zonneboiler, het is weer een leuke besparing. In de zomer helpt het ook denk ik. Ik moest vanavond de CV ketel weer aandoen omdat het hier al dik 3 dagen alleen maar bewolkt is en de zonneboiler gezakt is tot 40 graden. En dat douched niet lekker meer.

Met de WTW unit was de zonneboiler misschien nog wel warm genoeg geweest dat we de CV ketel uit hadden kunnen laten :)

En ook al is het geen 150m3 besparing, maar 50m3. Ik heb nu de kans om alle leidingen aan en om te leggen voor een WTW unit. Die kans krijgen we de eerst komende jaren niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 21:43:
[...]

WTW unit is al binnen. het is de klassieke WTW unit van Technea geworden. Ook al heb ik een zonneboiler, het is weer een leuke besparing. In de zomer helpt het ook denk ik. Ik moest vanavond de CV ketel weer aandoen omdat het hier al dik 3 dagen alleen maar bewolkt is en de zonneboiler gezakt is tot 40 graden. En dat douched niet lekker meer.

Met de WTW unit was de zonneboiler misschien nog wel warm genoeg geweest dat we de CV ketel uit hadden kunnen laten :)

En ook al is het geen 150m3 besparing, maar 50m3. Ik heb nu de kans om alle leidingen aan en om te leggen voor een WTW unit. Die kans krijgen we de eerst komende jaren niet weer.
Als de zon morgen niet schijnt zal ik hem ook weer aan moeten zetten, boiler is nu 53 graden na 2x douchen en de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:22
Meeste is niet nieuw hier, maar een paar dingen wel, zoals de vacuum geïsoleerde, vierkante of schuinde boiler voor onder een schuin dak bijvoorbeeld op pagina 37 en ook de phase change materialen in gips of beton op pagina 56 bijvoorbeeld vind ik erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
tw_eek schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 21:16:
[...]

DM staat uit daarom even zo: misschien is het vloeken in de kerk maar ik ben op zoek naar een regendouche; mijn huidige (VR) ketel kan niet moduleren en de huidige spaardouche geeft nogal een harde straal. Vervanging van de ketel zal met een jaar of 5 gebeuren.
Heb je echt een "regendouche" over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Taan schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 19:58:
[...]Is een verhuisliftje huren geen optie? Even snel alles naar boven brengen en vervolgens heb je zelf alleen een ladder nodig.
Ik denk dat de Qsolar binnendoor kan, maar de 3 frames en daarna de heatpipes moeten van buiten af gedaan worden.
Ik durf het overigens niet zelf, maar een aantal maten van mij wel.
Ach, hebben we straks weer een gezellige BBQ.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 22:01:
[...]

Meeste is niet nieuw hier, maar een paar dingen wel, zoals de vacuum geïsoleerde, vierkante of schuinde boiler voor onder een schuin dak bijvoorbeeld op pagina 37 en ook de phase change materialen in gips of beton op pagina 56 bijvoorbeeld vind ik erg interessant.
Klopt veel is hier wel besproken, maar het is wel een mooie verzameling met toelichtingen.
Die speciale boiler was ook voor mij nieuw. Het is wel een beetje een kopie uit folders zoals ik het voel.
(BTW het ademende raam in dat overzicht is de advance dus niet het echte ademende raam die later op de markt komt)

Helaas zijn er ook veel dingen die je niet zomaar achteraf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[...]

[video]
als dat de politieke debat-sessie gaat worden, neem ik een lading popcorn + drank mee,
voor op de tribune te smullen van zulk entertainment! :+
schitterend!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
[...]

[video]
Dit is toch bedroefd? :F Laten we hopen dat het niet zo ver komt. Want dan ben ik geen trots Nederlander meer. (Zover dat nog kan) Ik verbaas mij persoonlijk steeds meer hoe het kan dat je als buurland de wereldkampioen zonnestroom Duitsland naast de deur hebt er helemaal niets van overwaait.

Ze kunnen toch zien dat het werkt? En ze heten toch Partij voor de vrijheid? Ik kan niets "vrijers" bedenken dan een PV installatie op eigen dak. Waarom zien al die mensen dat niet. Wat voor belang heeft de bevolking nou bij een kerncentrale? Hoe afhankelijk wil een mens zijn? Gelukkig heeft een kerncentrale een hoge investering nodig en is het niet zomaar binnen 1 kabinetsperiode neer te zetten.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
misschien dat vroeger in de software de getelde watts als verbuik worden gemeten en het vinkje voor opbrengst er een *-1 op loslaat om het als opbrengst op te slaan.

als er in de tussentijd een nieuwe softwareversie is die naast het vinkje ook een apparaattype heeft dat al standaard *-1 doet, dan kan het zijn dat je met dat vinkje dus 2 keer vermenigvuldigt met -1, wat dus dan geen effect heeft. (of dat de circle zelf al *-1 heeft gedaan als hij bidirectioneel ziet dat er een vinkje staat of als hij als een bepaald apparaattype is ingesteld.

er is dus wel een "bug" op te lossen bij plugwise.
ik ben iig erg benieuwd naar nieuwe software en hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
De bouwwereld is oerconservatief, daar moeten we het niet van hebben. Een veel gehoorde mening, ook door mij in het verleden regelmatig gedebiteerd. En toch, als je de voorzitter van bouwend Nederland zo hoort, is er hoop. Als de achterban de daden voegt bij de woorden van haar voorzitter en als de nieuwe regering zich aansluit bij deze ideeën zitten we in de goede richting. Neem een voorbeeld aan Duitsland, sticht een ministerie voor duurzaamheid, en meer. Luister maar eens naar het interview met Eelco Brinkman op BNR Duurzaam, in de podcast van 19 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog iets interessants wat niet in het senter novem artiken staat zijn TCM materialen. Dit gaat nog veeeeeeel verder dan PCM materialen.

http://www.ecn.nl/nl/nieu...eizoensopslag-van-warmte/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Zo! Dat zou mooi zijn. Dan kun je mooi je overcapaciteit in de zomer kwijt inderdaad.
Hoewel 5m3 van dat zout is nog steeds wel een flink beetje.

Ik ben gisteren even met mijn rolmaatje door het huis gegaan en heb een plek gevonden waar ik nog een 300 liter boilervat kwijt zou kunnen. :) Ik kan dus straks een 300 + 200 liter kwijt.
LTV here we come!

Ik moet nog wel gaan bepalen of dat zinvol is en hoe ik ze dan in zou moeten zetten.
Vooral het warmtebehoud van die voorraad wordt dan erg belangrijk denk ik.

Hoeveel zou ik nodig hebben om een goed geisoleerd huis van 400 m3 te verwarmen + warm water voor 4 personen? Hoewel ik denk dat er zo 70 m3 vanaf kan omdat dat zelden verwarmd hoeft te worden.

[ Voor 71% gewijzigd door Taan op 11-06-2010 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Taan schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 10:18:
Zo! Dat zou mooi zijn. Dan kun je mooi je overcapaciteit in de zomer kwijt inderdaad.
Hoewel 5m3 van dat zout is nog steeds wel een flink beetje.

Ik ben gisteren even met mijn rolmaatje door het huis gegaan en heb een plek gevonden waar ik nog een 300 liter boilervat kwijt zou kunnen. :) Ik kan dus straks een 300 + 200 liter kwijt.
LTV here we come!
denk je er aan dat je vloer 't ook moet kunnen dragen? Je praat al gauw over ca. 500 kg aan water wat je op je vloer laat opslaan in de 2 boilers (die ongetwijfeld ook nog iets van 50-100kg erbij doen).
Hoeveel zou ik nodig hebben om een goed geisoleerd huis van 400 m3 te verwarmen + warm water voor 4 personen? Hoewel ik denk dat er zo 70 m3 vanaf kan omdat dat zelden verwarmd hoeft te worden.
dat ligt er aan hoe veel, vaak en lang je douched bijvoorbeeld.
En heb je reeds radiatoren die geschikt zijn voor LTV, of zijn het nog 'gietijzeren' exemplaren?
en... hoe warm wens je het in huis te hebben, en hoe lang wil je de warmte kunnen leveren....
(en dan hebben we het ook nog niet eens over dakhoek, orientatie en oppervlak van collectoren etc...)

ik denk dat t wel zal lukken, maar hoe goed, dat is a.d.h.v. bovenstaande vragen nog altijd een open hoofdstuk.

[ Voor 34% gewijzigd door NielsTn op 11-06-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
NielsTn schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 11:37:

denk je er aan dat je vloer 't ook moet kunnen dragen? Je praat al gauw over ca. 500 kg aan water wat je op je vloer laat opslaan in de 2 boilers (die ongetwijfeld ook nog iets van 50-100kg erbij doen).
Neuh, dat doe ik ook niet als mijn schoonmoeder langskomt. ;) Ik maak me niet zoveel zorgen hierover. De 2 boilers komen op verschillende verdiepingen en practisch tegen de hoofdmuren aan.
dat ligt er aan hoe veel, vaak en lang je douched bijvoorbeeld.
Gemiddeld 4x per week p.p., Ik denk 100l per keer.
En heb je reeds radiatoren die geschikt zijn voor LTV, of zijn het nog 'gietijzeren' exemplaren?
en... hoe warm wens je het in huis te hebben, en hoe lang wil je de warmte kunnen leveren....
Nee, nog geen LTV radiatoren, maar er wordt op Marktplaats genoeg van dat spul aangeboden.
De radiatoren op de slaapkamers moeten sowieso al ge-upgrade worden anders ontkom ik niet aan dat HT
Daarnaast vind ik die Jaga's veel mooier dan die dingen die ik nu heb.
Dit hoeft ook niet allemaal in 1x, maar als ik de zonneboiler ga plaatsen wil ik wel alvast uitgaan van die situatie.
(en dan hebben we het ook nog niet eens over dakhoek, orientatie en oppervlak van collectoren etc...)
Optimaal. Ik heb een plat dak van 5x10m zonder schaduw. De lange zijde loopt van west naar oost, dus de panelen kunnen mooi op een rijtje staan en staan dan precies naar het zuiden. Ik pas het aantal collectoren aan aan het volume. Het zal vermoedelijk 12 GJ worden, dan profiteer ik ook nog eens optimaal van de subsidie.

[ Voor 4% gewijzigd door Taan op 11-06-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik heb hier overigens ook nieuwe radiatoren voor de 1e verdieping besteld, en al binnen. Het kamer van m'n zoontje krijgt een 750x750mm type 22 radiator van Radson. In de computerkamer en onze slaapkamer komt een 750x900mm type 22 radiatore te hangen.

Warmtecapaciteit wordt hierdoor meer dan verdubbeld t.o.v. de oude situatie.

Dit type radiator hebben we ook in de woonkamer hangen aan de voorzijde en ze doen het perfect met semi LTV ( 55 in ca 45-50 uit ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
@ flitspaal

Ik heb "even" jouw site doorgelezen, maar las daar iets verontrustends. Jouw Remeha avanta kan een warmere retour niet handelen? Heb je daar al een oplossing voor gevonden?
Ik heb vanmorgen namelijk opdracht gegeven voor het plaatsen van een avanta. Moet ik aan de noodrem trekken?

[ Voor 22% gewijzigd door Taan op 11-06-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre12
JeroenH schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 21:00:
[...]

Zelfde versie. Ik heb een mailtje aan Plugwise gestuurd en gevraagd om een richtdatum waarop de update beschikbaar komt en -als dit langer dan een week duurt- toezending van een 'oude' circle (tegen betaling)..

[ Voor 3% gewijzigd door pierre12 op 11-06-2010 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Taan schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 14:04:
@ flitspaal

Ik heb "even" jouw site doorgelezen, maar las daar iets verontrustends. Jouw Remeha avanta kan een warmere retour niet handelen? Heb je daar al een oplossing voor gevonden?
Ik heb vanmorgen namelijk opdracht gegeven voor het plaatsen van een avanta. Moet ik aan de noodrem trekken?
Men zegt, Remeha, dat wanneer de retourtemperatuur warmer is als de aanvoer dat de pomp stopt en de ketel in storing gaat .Dit staat overigens ook in de gebruikershandleiding.

Jammer genoeg is het dus niet zo eenvoudig om de CV aan te sluiten op de zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pierre12 schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:32:
[...]

Zelfde versie. Ik heb een mailtje aan Plugwise gestuurd en gevraagd om een richtdatum waarop de update beschikbaar komt en -als dit langer dan een week duurt- toezending van een 'oude' circle (tegen betaling)..
Ik heb ze gebelt en het gaat zeker meer dan een maand duren.....ik krijg er ook geen grafiek uit, hij blijft het aldoor als negatief verbruik zien en daar kan de software blijkbaar niet mee om gaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:18

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb hier iemand in de buurt wonen met al 3 jaar een sunsystems systeem, met een avanta, en daar werkt het gewoon...anders een extra pomp er tussen zetten?
Taan schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 14:04:
@ flitspaal

ik zou voor een calenta gaan, ipv de avanta

[ Voor 59% gewijzigd door sander817 op 11-06-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
sander817 schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 16:51:
ik heb hier iemand in de buurt wonen met al 3 jaar een sunsystems systeem, met een avanta, en daar werkt het gewoon...anders een extra pomp er tussen zetten?

[...]

ik zou voor een calenta gaan, ipv de avanta
Hoe ziet zijn hydraulische schema eruit? Ik ben wel benieuwd!

Het stomme is ook, de 1 zegt dat het niet kan, de ander zegt dat het wel kan. Maar ik heb intussen nog geen enkel werkend hydraulisch schema gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
JeroenH schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 12:32:
[...]Aan dit soort discussies zie dat het jammer is dat je de warmte niet kunt delen. Als er al een warmtenet is mag je niet terugleveren.

Ik gebruik het altijd als argument om duidelijk te maken wat een groot nadeel van een autonoom zonnestroomsysteem is - je kunt vergens heen met je overschotten.
Wel als je een warmtepompboiler hebt; je kan je grondbron regenereren. Op jaarbasis moet je daar ongeveer evenveel instoppen als dat je er uithaalt; het is een soort spaarpot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na 2 maanden hebben we nog steeds niet de offerte van de buitengevelisolatie binnen. Volgens de beste man komt dit doordat hij het een en ander moet laten onderzoeken. Hij pakt het blijkbaar wel grondig aan, maar stelt ons geduld behoorlijk op de proef. Deze week ook een offerte in Duitsland aangevraagd. Deze hebben we na 3 dagen binnen! Om het hele rijtje huizen in te laten pakken aan de buitenkant met 10cm Styropor WLG 035 kost 77,35 Euro per m2. Daar komt alleen nog de aanpassing van de dakrand (met zink) van 24 Euro per strekkende meter bij.

Nu breekt dus echt de spannende tijd aan waarin we alle buren uit ons rijtje moeten proberen te overtuigen van dit plan. Buren uit andere rijtjes hebben al interesse getoond, niet vanwege de isolatiewaarde, maar vanwege de enorme verbetering van het uiterlijk van de huizen die deze maatregel met zich meebrengt. We verwachten dat dit argument het meeste zal aanslaan bij de buren. Nu zijn de huizen aan de buitenkant foeilelijk (grijs/bruine betonplaten). Als de buren deze prijs te hoog vinden, dan hebben we waarschijnlijk nog een goedkoper adres, maar daar heb ik het een en ander op de geleverde kwaliteit aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 17:40:Toch heeft die sportvisser niet helemaal ongelijk.
Een waterkrachtcentrale is niet te vergelijken met een stuw of een watermolen.
Een visser die problemen heeft met vis die dood gaat? Hier is 'something fishy going on'.
Maar misschien moeten ze een vortex turbine maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dit soort turbines wordt in Indonesie ook gebruikt.
Een collega van mij had er wat foto's van hoe op deze manier bij een dorp energie wordt opgewekt.

Leuk voor in de achtertuin :)
YouTube: gravitation water vortex power plant

[ Voor 31% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-06-2010 11:17 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:01
flitspaal.nl schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:39:
[...]

Men zegt, Remeha, dat wanneer de retourtemperatuur warmer is als de aanvoer dat de pomp stopt en de ketel in storing gaat .Dit staat overigens ook in de gebruikershandleiding.
Dan gebruik je toch een thermostatisch mengventiel, waarmee je het hete water van de zonneboiler en de retour van de verwarming mengt tot de gewenste temperatuur?
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 22:00:
Na 2 maanden hebben we nog steeds niet de offerte van de buitengevelisolatie binnen.
<knip>
Deze week ook een offerte in Duitsland aangevraagd. Deze hebben we na 3 dagen binnen!
In Duitsland wordt dit dan ook aan de lopende band gedaan. Ik ben net terug uit München (Intersolar) en daar zie je het veel. Ik zag dat daar wel wat dikker schuim gebruikt werd, ongeveer 20 cm. Ik leerde ook dat als een schilder daar zijn meesterdiploma haalt, hij ook moet kunnen isoleren. Niet slecht.
Je nederlandse aanbieder heeft blijkbaar geen benul of geen zin of hij gaat eerst een cursus doen.

[ Voor 42% gewijzigd door basfromasd op 12-06-2010 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
basfromasd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 12:08:
[...]

Dan gebruik je toch een thermostatisch mengventiel, waarmee je het hete water van de zonneboiler en de retour van de verwarming mengt tot de gewenste temperatuur?
Kan dat uberhaupt met CV water? Aangezien dat spul naar verloop van tijd behoorlijk vervuild kan raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plugwise some story here, alleen maar negatief verbruik, ook al kies je produktie dan krijg je nog niks.
niet functioneel produkt, wel 100 euro.
kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 12:55:
plugwise some story here, alleen maar negatief verbruik, ook al kies je produktie dan krijg je nog niks.
niet functioneel produkt, wel 100 euro.
kan niet.
Het is niet briljant slim van ze om de nieuwe biderctionele pluggen al uit te leveren voordat de software goed om kan gaan met opwek.

Toch ben ik over het systeem als geheel inmiddels erg positief, en dat positivisme moest bij mij van heel ver komen. Als software versie 2.16 uit is verwacht ik dat het allemaal prima werkt. Ik hoop dat dat snel komt.

-edit-

Kijk, ruim 1200W stroomt er binnen, en de zon is nog niet eens over de nok:

Afbeeldingslocatie: http://web8.twitpic.com/img/114399955-1eaf5693318bf525d35ab96180f960ba.4c136fb8-full.png

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 12-06-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vandaag met Ecowoman & ega de hotfill nog eens een poging gegeven.
Nu met wasmachine Bauknecht op koud was programma, en de hotfill op 40 graden setting (zonder inweektijden etc).

na 40 minuten rammelen was ie klaar, en de Cresta meter gaf 0,01 kWh verbruik aan voor deze alternatieve 40 graden wasbeurt.

Bij het ophangen van de was bleek het grootste deel schoon te zijn, maar toch ook nog enkele vlekken gespot. Dus zou je 2-3 keer dit programma draaien, dan bespaar je nog altijd 0,32 kWh per wasbeurt vergeleken met normaal 40 graden bont programma.

misschien toch maar es de bauknecht verkopen en Miele/hotfill-wasser kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Milmoor schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 19:30:
Waarom is hotfill duurzaam? Stoken op gas is goedkoper en beter dan op electrisch.
Misvatting. 'Goedkoper' misschien wel voor je portemonnee, maar niet voor het milieu.
Stoken op gas krijgt strafpunten wegens CO2-uitstoot als je geen groen gas koopt.
Verwarmen met stroom krijgt geen strafpunten als je windenergie inkoopt, want geen CO2 uitstoot. Als je die wind of zonnestroom in een warmtepomp stopt, krijgt je bonuspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
el jonco schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 13:25:
[...]

Misvatting. 'Goedkoper' misschien wel voor je portemonnee, maar niet voor het milieu.
Stoken op gas krijgt strafpunten wegens CO2-uitstoot als je geen groen gas koopt.
Verwarmen met stroom krijgt geen strafpunten als je windenergie inkoopt, want geen CO2 uitstoot. Als je die wind of zonnestroom in een warmtepomp stopt, krijgt je bonuspunten.
Ligt er natuurlijk aan hoe je het bekijkt. Feit blijft dat er niet genoeg "groene" energie is in nederland om iedereen te voorzien. Zodra je meer elektriciteit uit het net haalt moet eer ook meer "grijze" stroom geproduceerd worden. Als je dan verder bedekenkt dat het verwarmen van water via je gasgestookte hotfill met een rendement van 90% kan terwijl water dat via het elektriciteitsnet verwarmd moet worden maar een "grijs" rendement heeft van ongeveer 60% loont het wel degelijk om een gasgestookte hotfill te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
engelbertus schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:55:
[...]ok, dan doen die sensors hun werk wel aardig, maar een overrride heb je er zelf dus bij gemaakt. gebruik je ook "draadloze" knoppen daarvoor dan?
Jazeker. Als 's avonds de omtrekverlichting aan moet bijvoorbeeld (koof met 2x10m kerstlampjes, 2x5W), als het alarm uit moet, als de afzuigkap aan moet, idem de magnetron, de leesverlichting in de slaapkamer. En als ik dan vergeet om het uit te zetten, doet de huisautomatisering het.
[Edit]De 'override' door de huisautomatisering is dat b.v. de bewegingsdetector je een minuut ziet, maar dat jij wilt dat er dan een half uur iets gebeurt. Daar heb je geen handzender voor nodig. En als de zon schijnt en de bewgingssensor het licht aan doet, gaat de ha. er even later overheen met een 'uit' signaal.
ik denk dat zelf huisautomatisering met kaku maken/programmeren iets te ver gaat voor mij. tenminste op dit moment.
Easypeasy. XTension is het toverwoord. Directe integratie met RFXCom en met KAKU. Programmeren is een kwestie van wat commando's in XTension, zoals in het 'ON' script van de unit 'omtrekverlichting' het commando 'turnoff (thisunit) in 30*minutes'. Dus na 30 minuten gaat hij weer uit. Tenzij je bijvoorbeeld de bewegingsmelder in dezelfde ruimte deze tijd laat verlengen. Draait op dezelfde 11W server die ook de webpagina's serveert en de energiemetingen doet.

[ Voor 12% gewijzigd door el jonco op 12-06-2010 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

el jonco schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 13:25:
[...]

Groen gas is naar mijn idee toch ook wel een heel "vaag"begrip, gemaakt om ons geweten wat schoon te wassen :P . Gas is gas, komt uit de aarde, en het enige wat men zegt hiervoor te doen is gewetensussende certificaten kopen die staan voor duurzame beplanting o.i.d.
Naar mijn mening is alleen electriciteit op dit moment op een "schone" en groene manier op grote schaal te produceren.. D.m.v. windmolens, en zonnepanelen en eventueel "groen bijgestookte centrales".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
pcmadman schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:17:
[...]Ik geef alleen aan bij welke grootheid de eenheid Ampère hoort. Check het verschil tussen eens tussen eenheid en grootheid:<...>
Hoe noem je de eenheid die op het smeltveiligheidspatroon vermeld staat? Vroeger heette dat het amperage van de stop, en nu? Het is geen vermogen, geen spanning, geen stroom, geen weerstand, geen amperage, maar...?
'Stroom' is niet het goede antwoord, want je vraagt niet in de winkel 'wat is de stroom van deze stop'? Of, voor de mierendingesers onder ons, je vraagt niet 'wat is de stroom van dit smeltveiligheidspatroon'.

[ Voor 18% gewijzigd door el jonco op 12-06-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 23:05
el jonco schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 14:21:
[...]

Hoe noem je de eenheid die op het smeltveiligheidspatroon vermeld staat? Vroeger heette dat het amperage van de stop, en nu? Het is geen vermogen, geen spanning, geen stroom, geen weerstand, geen amperage, maar...?
stroom

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
NielsTn schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 13:24:
Vandaag met Ecowoman & ega de hotfill nog eens een poging gegeven.
Nu met wasmachine Bauknecht op koud was programma, en de hotfill op 40 graden setting (zonder inweektijden etc).

na 40 minuten rammelen was ie klaar, en de Cresta meter gaf 0,01 kWh verbruik aan voor deze alternatieve 40 graden wasbeurt.

Bij het ophangen van de was bleek het grootste deel schoon te zijn, maar toch ook nog enkele vlekken gespot. Dus zou je 2-3 keer dit programma draaien, dan bespaar je nog altijd 0,32 kWh per wasbeurt vergeleken met normaal 40 graden bont programma.

misschien toch maar es de bauknecht verkopen en Miele/hotfill-wasser kopen...
Probeer eens 50 of zelfs meer graden ipv 40. Als je water van 40 graden in de machine gooit zal het snel afkoelen en is je was op misschien maar 30 graden. Druk knopje 2 in van de MS1002 en druk + of -

En de MS1002 kan ook goed overweg met inweken, dat zal ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb gisteren de wasmachine aan een plugwise plug gehangen en vandaag gezien dat een wasbeurt op 40 graden (kort programma en 1200rpm centrifugeren) 0,47kWh kost.

Daar dit volledig op zonnestroom gebeurt is een hotfill in ons huishouden niet zinvol, het zou ons gasverbruik verhogen en ons zonnestroomoverschot vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 15:25:
Ik heb gisteren de wasmachine aan een plugwise plug gehangen en vandaag gezien dat een wasbeurt op 40 graden (kort programma en 1200rpm centrifugeren) 0,47kWh kost.

Daar dit volledig op zonnestroom gebeurt is een hotfill in ons huishouden niet zinvol, het zou ons gasverbruik verhogen en ons zonnestroomoverschot vergroten.
Dat had ik dus met een was op 30 graden, 0,28 kwh......daar ga ik geen warmwater aansluiting voor maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Woodski schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 15:11:
[...]

Probeer eens 50 of zelfs meer graden ipv 40. Als je water van 40 graden in de machine gooit zal het snel afkoelen en is je was op misschien maar 30 graden. Druk knopje 2 in van de MS1002 en druk + of -

En de MS1002 kan ook goed overweg met inweken, dat zal ook helpen.
dit is een belangrijke! ik heb zelf ook gemerkt dat de temperatuur van het water best een stuk boven de ingestelde temperatuur mag zijn:
-je machine is koud
-je was is koud
-je verliest een hoop warmte aan de omgeving
-het eerste water is ook altijd koud, warmt langzaam op (is bij mij ongeveer 2 l koud water van de 25 l die er in gaat.

Zelf doen we het ongeveer zo: een was van 30 graden, daar gaat water van 37 graden in. (soms meet ik het eens globaal af) Als ik start met koud water, warm ik gewoon door tot 40 graden. Als het water er kouder dan 35 graden in gaat, gebruikt ie evenveel als zonder warm water erin, als het 37+ is, is het een fractie ( 0,10 kWh ipv 0,4/0,5)
Bij een was van 40 graden is het hetzelfde, maar dan 10 graden erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hotfill is gewoon grappig, als je 8Kwh warmte in je machine gaat stoppen;
1. dan kost dat met gas : 1m3 ofwel ~52 cent
2. dan kost dat met stroom : 8Kwh oftewel ~2 euro
3. dan kost dat met een zonneboiler..... geen idee, maar het is bijna niks.
4. eigen pv stroom, ook goed zoals optie 3.

optie 1 en 2 kennen een onbekende prijs in de toekomst
optie 3 en 4 kennen een tvt, daarna is het dus gratis, schoon en belastingvrij
Pagina: 1 ... 98 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.