Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.267 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:08:
Komt het signaal van plugwise door 2 betonnen vloeren
Ik denk van niet. Ons huis heeft houten vloeren en de stick op benedenverdieping kan de pluggen op zolder niet direct zien. Het werkt prima, maar alleen omdat er op de eerste verdieping twee pluggen zitten.
en welke afstand kan je overbruggen?
In de handleiding kun je het volgende lezen:
Plugwise-netwerken waarin de Circles dicht bij elkaar zitten, werken het snelst. Hoewel de Circles ook grotere afstanden kunnen overbruggen, wordt aangeraden om de Circles niet meer dan 5-10 meter uit elkaar te plaatsen.
In mijn ervaring is 5 meter al hoopvol, helemaal als er betonnen vloeren en/of muren in het spel zijn. Hoe meer pluggen je in huis hebt, hoe stabieler het is.

-edit-

Misschien kun je à la Tweaker een richtantenne maken om het bereik van de stick te vergroten, ik ben erg benieuwd of dat werkt :)

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 06-06-2010 15:31 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had je al 3x25A in huis of 3x35?
Ik had al 3 fasen, en veel stoppen over.(3x35, maar ik sta op 3x25 geregistreerd)
alle pv zat al op aparte leidingen, ik had elk dakvlak al zijn eigen 6mm gegeven.
alles kwam al samen in de meterkast, en zo hebben we gewoon de kabels gepakt, en elke pv stop op een eigen fase aangesloten. Ik heb nu een aparte pv stoppenkast, en das dan best makkelijk, naast de woning stoppenkast. Alle pv zat eerst op 1 fase met de edisun meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:29:
[...]

Ik denk van niet. Ons huis heeft houten vloeren en de stick op benedenverdieping kan de pluggen op zolder niet direct zien. Het werkt prima, maar alleen omdat er op de eerste verdieping twee pluggen zitten.

[...]

In de handleiding kun je het volgende lezen:

[...]

In mijn ervaring is 5 meter al hoopvol, helemaal als er betonnen vloeren en/of muren in het spel zijn. Hoe meer pluggen je in huis hebt, hoe stabieler het is.

-edit-

Misschien kun je à la Tweaker een richtantenne maken om het bereik van de stick te vergroten, ik ben erg benieuwd of dat werkt :)
Dus eigenlijk moet je zorgen dat je in stappen van max. 5 meter naar zolder gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:37:
Dus eigenlijk moet je zorgen dat je in stappen van max. 5 meter naar zolder gaat?
Met betonnen vloeren eerder 3 meter schat ik, maar inderdaad, als je genoeg 'hops' hebt kom je wel naar zolder. Het is alleen jammer dat een 'hop' +/- €30 kost én 0,5W ofwel 4,5kWh/jaar. Dat is in mijn geval niet erg omdat de beide pluggen op de eerste verdieping wat nuttigs doen, maar als daar je verder niets meet is het iets om over na te denken.

-edit-

Overigens doen ze totaal niet moeilijk over terugsturen. Toen ik anderhalf jaar geleden een set kocht die totaal niet goed werkte kon ik hem terugsturen, en met een week was het geld weer teruggestort. Misschien ook iets om over na te denken in de overwegingen.

Oh, en vergeet het privacy-gebeuren niet he. Je moet een keus maken of de software al je meetdata verstuurt (naar ze zeggen anoniem), of dat niet doen en dan het recht op support en automatische updates verspelen.

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 06-06-2010 15:49 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:39:
[...]

Met betonnen vloeren eerder 3 meter schat ik, maar inderdaad, als je genoeg 'hops' hebt kom je wel naar zolder. Het is alleen jammer dat een 'hop' +/- €30 kost én 0,5W ofwel 4,5kWh/jaar. Dat is in mijn geval niet erg omdat de beide pluggen op de eerste verdieping wat nuttigs doen, maar als daar je verder niets meet is het iets om over na te denken.

-edit-

Overigens doen ze totaal niet moeilijk over terugsturen. Toen ik anderhalf jaar geleden een set kocht die totaal niet goed werkte kon ik hem terugsturen, en met een week was het geld weer teruggestort. Misschien ook iets om over na te denken in de overwegingen.

Oh, en vergeet het privacy-gebeuren niet he. Je moet een keus maken of de software al je meetdata verstuurt (naar ze zeggen anoniem), of dat niet doen en dan het recht op support en automatische updates verspelen.
Okee....ik ga eens even kijken hoeveel ik er denk nodig te hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plugwise setje is besteld....via de wasmachine op de eerste verdieping kom ik op zolder....zit aldoor 3 meter tussen....later nog eens kijken voor wat meer cirles

Zag ook net dat ik vanaf 15 oktober door de 250 kwh ben gegaan, waarschijnlijk is het meer want de analoge meter heeft een poosje op de grond gelegen en dan doet hij niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:37:
[...]
Vreemd dat ze het draadloos gemaakt hebben. Dit zou een van de (weinige) zinnige toepassing zijn van communicatie over het lichtnet. De meters zitten direct op de AC, niet via een adapter zoals de meeste apparaten, en de hoeveelheid data is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 16:57:
Plugwise setje is besteld....via de wasmachine op de eerste verdieping kom ik op zolder....zit aldoor 3 meter tussen....later nog eens kijken voor wat meer cirles
Bedenk wel dat als je 1 keer de wasmachine meet met verschillende ladingen qua gewicht, dat je dan al weet hoeveel hij verbruikt. Afgezien van afstand naar de zolder overbruggen, is het dus niet echt nuttig om op de wasmachine structureel een plug te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nou, dat weet ik nog zo niet. Het plaatsen van pluggen aan apparaten waarvan je het verbruik al weet kan toch nuttig zijn. Sowieso kan het je een goed inzicht geven in de verdeling van je verbruik, en bv. ook om in te gaten te houden of het verbruik van een apparaat niet toeneemt. Als bv. de deurrubbers van je koelkast of de lagers van je wasmachine slijten zal het verbruik stijgen.

Maar of je dat een plug waard is moet iedereen voor zichzelf weten.

Op zich ben ik het eens met de opmerkingen dat communicatie via de netspanning wellicht handiger zou zijn. Ik weet niet waarom daar niet voor gekozen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 19:24:
[...]

Bedenk wel dat als je 1 keer de wasmachine meet met verschillende ladingen qua gewicht, dat je dan al weet hoeveel hij verbruikt. Afgezien van afstand naar de zolder overbruggen, is het dus niet echt nuttig om op de wasmachine structureel een plug te plaatsen.
Ik wil hem later nog op warm water aansluiten....kan ik mooi eerst kijken of dat wel de moeite waard is....je heb gelijk maar dat is het enige apparaat wat de moeite waard is op de 1de verdieping....en de enige manier om op de 2de te komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:04
Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:32:
[...]

Ik had al 3 fasen, en veel stoppen over.(3x35, maar ik sta op 3x25 geregistreerd)
alle pv zat al op aparte leidingen, ik had elk dakvlak al zijn eigen 6mm gegeven.
alles kwam al samen in de meterkast, en zo hebben we gewoon de kabels gepakt, en elke pv stop op een eigen fase aangesloten. Ik heb nu een aparte pv stoppenkast, en das dan best makkelijk, naast de woning stoppenkast. Alle pv zat eerst op 1 fase met de edisun meter.
Dat scheelt dan inderdaad, je hoefde dan alleen aanpassingen te maken in je meterkast, en eventueel een stekker ompluggen in een andere groep bij je omvormers op zolder.

Hier overigens vandaag weer getest met de wasmachine. Het eco programma gebruikt en alleen verwarmd water van de zonneboiler gebruikt. Een normale was met hotfill gebruikt 0,18kWh voor een 40 graden was. Op de eco functie met 40 graden vanaf de hotfill is het verbruik slechts 0,098kWh. 98Wh voor een was op 40 graden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 22:34
Ik kan me niet voorstellen dat als je 4steca's op 1 groep hebt hangen dat je ineens 24v erbij hebt.
Een keer zal het toch moeten stoppen... zomaar 6v erbij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 20:08
Vandaag kortstondig 3.5kw productie gemaakt waarbij de netspanning niet hoger opliep dan 233 volt.
Er is wel een raar fenomeen dat sinds de Delta in bedrijf is onze master/slave stekkerdoos van het mediacenter in de slaapkamer spontaan 's morgen om 6 uur aanspringt.
De TV blijft uit maar de subwoofer, PC en receiver gaan aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:04

stegen

8710Wp

Het is afhankelijk van het vermogen wat op het net gezet wordt, en van de impedantie van het lichtnet.
Dikkere bekabeling kan helpen, Ik heb verhalen gelezen op het belgische zonnestraal forum, waarbij men 2,5mm kabel gebruikte voor het aansluiten van een zware omvormer op het lichtnet. 8)7
Door de relatief hoge weerstand van dat dunne kabeltje, is de spanningval over de kabel dan ook groter.
Komt de omvormer boven de 253V, dan schakelt hij zichzelf uit. (althans zo is dat geregeld voor SMA omvormers)
Meer info van SMA:
http://download.sma.de/sm...tzanschluss-UNL083010.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me niet voorstellen dat als je 4steca's op 1 groep hebt hangen
toch gebeurt het, op veel belgische fora waar ze 1 fase invoeren is het verschijnsel heel duidelijk, dat altijd 1 sunny boy wegvalt, en dat is altijd de laatste die erbij kwam.
http://zonstraal.forumup.be/about2172-zonstraal.html
een omvormer die zijn vermogen kwijt wil, maar niet kan, verhoogt het voltage.
dit kan door te dunne kabels, of een buurman met een forse set op dezelfde fase,
maar dat probleem speelt in nederland niet.
ik heb helaas al een hoog net voltage, 232,4 volt nu op dit moment zonder omvormers aan.
ook bij zonnigtype zie je het al met ok4tjes :
http://www.polderpv.nl/As...apr2004/6DGEM_23apr04.gif
het probleem is nu gelukkig helemaal weg hier.
spontaan 's morgen om 6 uur aanspringt
misschien de epg download scheduler ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2010 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
[qoute]misschien de epg download scheduler ?
[/quote]
Nee de master/slave stekkerdoos besluit om de slaves aan te schakelen.
Dat gebeurt normaal als de master (de TV) stroom verbruikt.
Het werkte tot de Delta kwam probleemloos.
En om 6 uur 's morgens is er maar een paar watt vermogen op zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 20:54:
[...]

toch gebeurt het, op veel belgische fora waar ze 1 fase invoeren is het verschijnsel heel duidelijk, dat altijd 1 sunny boy wegvalt, en dat is altijd de laatste die erbij kwam.
http://zonstraal.forumup.be/about2172-zonstraal.html
een omvormer die zijn vermogen kwijt wil, maar niet kan, verhoogt het voltage.
dit kan door te dunne kabels, of een buurman met een forse set op dezelfde fase,
maar dat probleem speelt in nederland niet.
ik heb helaas al een hoog net voltage, 232,4 volt nu op dit moment zonder omvormers aan.
ook bij zonnigtype zie je het al met ok4tjes :
http://www.polderpv.nl/As...apr2004/6DGEM_23apr04.gif
het probleem is nu gelukkig helemaal weg hier.
Ik zie hier ook in de logs een 6V spanningsstijging van het lichtnet. Beetje afhankelijk van de dag blijft dit bij +6V en soms ook +12V. Mijn standaard netspanning hier is 218V. Normaliter blijft dit steken bij gridfeed op 224V. Ik zie hier ook soms 230V precies. Het is dus altijd 224 of hoger. En soms dus, onverklaarbaar, 230V.

Hier overigens vandaag een aparte opbrengst.

De Solarmax 5,8kWh, ( oost ), het afdakje ( zuid ) slechts 0,07kWh. De Soladin op het westen een schamele 0,46kWh.

En de drie paneeltjes op het oosten, die 's ochtends heel vroeg nu al zon krijgen, maar liefst 2,5kWh! Dat had ik niet verwacht!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rob van Hees, algemeen directeur van Greenchoice, heeft op zijn weblog geschreven dat de verkiezings-oneliner "windmolens draaien op subsidie" aantoonbaar niet waar is. In de comments onder het stuk kun je je commentaar kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Woodski: Wauw, supermooi gedaan!!!! Ook bij de buurvrouw blijkt maar weer dat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden... Gelukkig dat het nu opgelost is.

@Rube: gefeliciteerd met je verjaardag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

deejeebv schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 20:15:
Bij de toekenningsbeschikking van Agentschap NL voor SDE 2010 zit een informatiefolder. Hieruit blijkt dat de voorschotten één keer per jaar worden verrekend, na de meteropname. Dit moet binnen 6 maanden na de meteropname gedaan worden. Zijn er al mensen met SDE2008 of 2009 die al een afrekening gekregen hebben?
Bij mij is in januari de meter opgenomen, maar ik heb nog niets gezien.
Ik heb SDE2008 en SDE2009 en de afrekening van SDE2008 over 2009 kreeg ik van de week binnen.
Ik krijg nog eens bijna 300 euro uitbetaald vanwege te hoog ingeschatte kWh prijs over 2009 en de 20% die ik nog tegoed had.
Van Greenchoice heb ik nog geen afrekening gezien over de terug geleverde stroom maar wel een afrekening over het verbruik die ik eerst even mag afrekenen. Eerlijk gezegt vind ik dit een beetje oneerlijke praktijken voor iemand die een 4 telwerken hoofdmeter heeft ipv een ferarrismeter die gewoon zelf saldeert. Ik vraag me af of het wettelijk gewoon niet verplicht is meteen te salderen ipv eerst betalen en dan terug krijgen. Alle meterstanden worden gewoon gelijktijdig opgenomen door de meteropnemer.
stegen schreef op zondag 06 juni 2010 @ 20:54:
Het is afhankelijk van het vermogen wat op het net gezet wordt, en van de impedantie van het lichtnet.
Dikkere bekabeling kan helpen, Ik heb verhalen gelezen op het belgische zonnestraal forum, waarbij men 2,5mm kabel gebruikte voor het aansluiten van een zware omvormer op het lichtnet. 8)7
Door de relatief hoge weerstand van dat dunne kabeltje, is de spanningval over de kabel dan ook groter.
Komt de omvormer boven de 253V, dan schakelt hij zichzelf uit. (althans zo is dat geregeld voor SMA omvormers)
Bij mij pompt de SMA omvormer er ook met 6V meer op de netspanning.
Het gekke bij mij is dat op mijn 1 fase aansluiting de SMA en Delta omvormers beide met 236V staan in te voeden (+6 en niet +12) terwijl als ik mijn Cresta meter ergens in een stopcontact steek er gewoon 230V meet. Een paar dagen geleden had ik ook nog een setje panelen met een Gridfit 250 erbij aangesloten, Cresta ertussen en die voedde gewoon in met 232V terwijl de SMA en Delta gewoon samen 6500W blazen op 237V.
Misschien dat er in de straat veel stroom wordt afgenomen en dat ik beide omvormers apart met 6mm² kabels heb verbonden met de meterkast dat de spanningstoename meevalt.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

3420Wp + 4440Wp = 7860Wp op één fase? Wat voor een hoofdzekering zit daar op? En licht die 4440Wp niet op het dak van de buren? Mag de invoeding dan wel bij jou plaats vinden?

[ Voor 48% gewijzigd door ZonneStroom op 07-06-2010 08:26 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
glambalk schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:25:
3420Wp + 4440Wp = 7860Wp op één fase? Wat voor een hoofdzekering zit daar op? En licht die 4440Wp niet op het dak van de buren? Mag de invoeding dan wel bij jou plaats vinden?
7860Wp mag, voor zover ik weet, gewoon op 1 fase worden ingevoed mits je een 40A hoofdzekering hebt. Uitgaande van max 7860W / 230 = 34A. Maximaal zou er 9200W ingevoed kunnen worden met een 40A zekering. Zou er zo'n grote piek zich voor kunnen doen met een 7.8kWp systeem?

Ook, voor zover ik weet, mag je wel het dak van je buren "lenen" om daar bijvoorbeeld PV op te leggen. Mits uiteraard je buren daarmee akkoord gaan. En als je huurt uiteraard ook de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:38
SolarKing schreef op maandag 07 juni 2010 @ 02:54:
[...]

Misschien dat er in de straat veel stroom wordt afgenomen .
Waren sommige daken van de winter verrassend snel sneeuw-vrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraag: Ik ben bezig met een verbouwing hierbij hou ik rekening met een latere plaatsing van wat panelen. Dus ik trek alvast de draden voor de latere aparte ‘zonnepanelen-groep’.

Wat voor dikte van de kabels (ik lees in de laatste post wat verschillende waarden) is hierbij aan te bevelen 2.5 mm2 / 4 mm2 of nog dikker?

Maandag komen ze een dakkapel plaatsen bij mij. Dus zat ik te denken dat het wellicht handig is direct ballast op het platte dak te leggen. Dan ligt dat al klaar. Kom je uit bij hoeveel ballast en de hele opstelling.

Situatie platte dak is 5.4m en circa 4m breed. De zuidkant is aan de 4m zijde. Oorspronkelijk dacht ik aan 3 rijden van 1.6 x 0.8 panelen. Ik zou de panelen dan kunnen aansluiten in een links en rechts array met steca 500 omvormers.
Reden hiervoor is de opstaande rand om het dak. Door de links rechts opstelling zullen schaduw effecten geringer zijn.

Maar ook een opstelling met 4 rijen van 2 is mogelijk (past net), maar daar zie ik geen geschikte omvormer bij (of 4 steca 300 wellicht?) Een string geeft (denk ik) schaduw effecten door de opstaande randen.

Onder de streep: hoeveel tegels 60x40 heb ik hiervoor nodig (Utrecht circa 10m hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:28:
Een vraag: Ik ben bezig met een verbouwing hierbij hou ik rekening met een latere plaatsing van wat panelen. Dus ik trek alvast de draden voor de latere aparte ‘zonnepanelen-groep’.

Wat voor dikte van de kabels (ik lees in de laatste post wat verschillende waarden) is hierbij aan te bevelen 2.5 mm2 / 4 mm2 of nog dikker?

Maandag komen ze een dakkapel plaatsen bij mij. Dus zat ik te denken dat het wellicht handig is direct ballast op het platte dak te leggen. Dan ligt dat al klaar. Kom je uit bij hoeveel ballast en de hele opstelling.

Situatie platte dak is 5.4m en circa 4m breed. De zuidkant is aan de 4m zijde. Oorspronkelijk dacht ik aan 3 rijden van 1.6 x 0.8 panelen. Ik zou de panelen dan kunnen aansluiten in een links en rechts array met steca 500 omvormers.
Reden hiervoor is de opstaande rand om het dak. Door de links rechts opstelling zullen schaduw effecten geringer zijn.

Maar ook een opstelling met 4 rijen van 2 is mogelijk (past net), maar daar zie ik geen geschikte omvormer bij (of 4 steca 300 wellicht?) Een string geeft (denk ik) schaduw effecten door de opstaande randen.

Onder de streep: hoeveel tegels 60x40 heb ik hiervoor nodig (Utrecht circa 10m hoog)
Als je panelen van ongeveer 1,6 x 0,8m gebruikt is een ballast van 50kg/paneel voldoende op 10m hoogte in Utrecht. Koppel je de panelen aan elkaar kan je zefs met minder genoegen nemen. Ik heb je ook een DM gestuurd.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Zijn er hier webdesigners die iets denken te kunnen bouwen zoals SMA sunny design?
Dus een webinterface waar je de hoek van de panelen, oppervlak etc ingeeft en dan een geschatte opbrengst krijgt.

Zo ja doe me even een DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik wil graag advies over aanschaf van een zonneboiler. Nu heb ik een Nefit Proline HR ketel, en ik wil nu een zonneboiler systeem aanschaffen. Nefit zegt dat alleen voor tapwater een zonneboiler geschikt is, niet voor verwarming. Hier lees ik dat het wel kan, maar hoe zit dat dan? Ik wil nl. ook mijn cv water er mee verwarmen, hoe pak ik dit aan?
Advies en tips zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 11:47:
Hallo,

Ik wil graag advies over aanschaf van een zonneboiler. Nu heb ik een Nefit Proline HR ketel, en ik wil nu een zonneboiler systeem aanschaffen. Nefit zegt dat alleen voor tapwater een zonneboiler geschikt is, niet voor verwarming. Hier lees ik dat het wel kan, maar hoe zit dat dan? Ik wil nl. ook mijn cv water er mee verwarmen, hoe pak ik dit aan?
In de winter wanneer er wekenlang weinig tot geen zon is heb je juist de meeste energie nodig.
Dan moet je met enorm veel collector oppervlak en een enorm buffervat komen om daar wat aan te hebben.
Het kan dus wel maar het is niet echt zinnig.

Dan kan je beter een warmtepomp overwegen ipv een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hallo,

Welkom op het forum en gefeliciteerd met je eerste post :)

Wat heb je verder zelf al gedaan om je vraag te beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Zoals Woodski al noemde, ruimteverwarming valt niet samen met het zonseizoen.
Aanvullende voorwaarde om daar wat rendement uit te halen is dat je een LTV verwarming nodig hebt. Vloer of wandverwarming. Anders is de retourtemperatuur te hoog.

Ook; hoe beter de isolatie, des te korter het stookseizoen, des te meer concentratie warmtevraag in de donkere wintermaanden. Succes :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:03
Hallo,

Hier een idee zoals de famous Atag Qsolar 'het' doet.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/combisolar.jpg

dan zie je in elk geval de schematische weergaven van de div. leidingen die je mag gaan verzorgen voor bv ruimteverwarming naast tapwater.

daarnaast: neem zo groot mogelijk buffervat + collector om s'winters voldoende warmte op te vangen en op te slaan.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Met neanderthaler, LTV is een voorwaarde voor succes. Isolatie kan je over van mening verschillen, want met goede isolatie houd je in de lente warmte buiten en dan zou CV-zonneboiler misschien juist wel nuttig worden (zie bijvoorbeeld NielsTn). Hoeveelheid glasoppervlak en orientatie is wel van belang.

Wij hadden dus ooit plannen voor aansluiten van CV op zonneboiler, maar na onze eerste lente bleek ons huis dusdanig snel op te warmen dat ons stookseizoen al voorbij is als de zon echt aan kracht wint. We hebben veel glas en lichtstraat op het westen (ca 25 m2).

ps, krijg bij het posten nu een melding "Ontopic en gezellig houden AUB". Heeft iedereen dat of word ik nu persoonlijk door een moderator aangesproken??

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Joba schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:29:
ps, krijg bij het posten nu een melding "Ontopic en gezellig houden AUB". Heeft iedereen dat of word ik nu persoonlijk door een moderator aangesproken??
Dat heeft iedereen en dat is volgens mij naar aanleiding van wat geneuzel een paar pagina's terug wat de sfeer aantastte. Ik vermoed dat de mensen om wie het gaat wel persoonlijk zijn aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Woodski schreef op maandag 07 juni 2010 @ 11:44:
Zijn er hier webdesigners die iets denken te kunnen bouwen zoals SMA sunny design?
Dus een webinterface waar je de hoek van de panelen, oppervlak etc ingeeft en dan een geschatte opbrengst krijgt.

Zo ja doe me even een DM
Bedoel je zoiets? Of deze?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 07 juni 2010 @ 11:59:
[...]

Welkom op het forum en gefeliciteerd met je eerste post :)

Wat heb je verder zelf al gedaan om je vraag te beantwoorden?
Sowieso heb ik dit forum doorgelezen, en op diverse fabrikanten websites gecheckt of gebeld.(Nefit)
Naar aanleiding van de huidige antwoorden die ik gekregen heb is het mij nu al duidelijk, het beste is om alleen voor tapwater te doen.

Voor degene die mij geantwoord hebben, hartelijk dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Je linkt denk ik 2x naar dezelfde
Maar inderdaad zoiets ja... misschien met wat meer luxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb informatie van Brink gekregen ivm het Ademend raam.

Hij gaat 1000 kosten zonder BTW/montage
Of 1300 kosten voor de versie met CO2 sturing zonder BTW/montage
Afmetingen 65 x 35 x 19 cm
Opgenomen elec vermogen 23W bij ventilatiedebiet van 75 kuub per uur
Berekende EPC reductie 0.32 (bij CO2 sturing)

Klinkt goed, levering 4e kwartaal. Ik ga hier zeker naar kijken! :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Woodski schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:05:
[...]

Aangepast. Wat bedoel je met meer luxe? Panelen met een gouden frame? :*)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
glambalk schreef op maandag 07 juni 2010 @ 14:06:
[...]

Aangepast. Wat bedoel je met meer luxe? Panelen met een gouden frame? :*)
Je hebt m'n email
Als je mooie webpagina's kan maken hoor ik graag van je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:46

ThaHandy

Discovery Channel

Woodski schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:05:
[...]

meer getalletjes zoals dit?
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php
/edit
alleen geen oppervlakte berekening

[ Voor 7% gewijzigd door ThaHandy op 07-06-2010 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Happy birthday handy

Een kennis van mij zoekt een programmeur die leuke websites kan bouwen om PV te berekenen.
Wie interesse heeft kan mij mailen, dan stuur ik de nodige gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3420Wp + 4440Wp = 7860Wp op één fase?
in mijn wijk zitten 241 woningen op 1 eindstation,
stel dat elke woning tot ~200 watt sluipverbruik baseload doet, dan is dat pv setje net genoeg voor 40 woningen 8000/200=40 woningen overdag,
ok.. 100watt dan, dan 80 woningen, 50 watt ? 160 woningen
in perspectief valt het eigenlijk reuze mee.
mijn 5250 WP is eigenlijk een scheetje in de wijk over 3 fasen, je ruikt het nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:06:
Ik heb informatie van Brink gekregen ivm het Ademend raam.

Hij gaat 1000 kosten zonder BTW/montage
Of 1300 kosten voor de versie met CO2 sturing zonder BTW/montage
Afmetingen 65 x 35 x 19 cm
Opgenomen elec vermogen 23W bij ventilatiedebiet van 75 kuub per uur
Berekende EPC reductie 0.32 (bij CO2 sturing)

Klinkt goed, levering 4e kwartaal. Ik ga hier zeker naar kijken! :P
Quote van de Brink website: "een extreem laag elektriciteitsverbruik door lage drukval over de warmtewisselaar en het gebruik van laagtoerige overgedimensioneerde EC-ventilatoren." Denk ik dat maar, of is 23 W voor 75 m3/h een beetje aan de hoge kant? De Itho Ecofan doet hetzelfde debiet voor 3,2 W. Dat scheelt meer dan 170 kWh op jaarbasis. Ok, de Brink doet ook warmteterugwinning. Maar met zoveel extra electriciteitsverbruik, is het dat waard?

Leuk, daar kunnen we wel wat aan rekenen.

Soortelijke warmte van lucht is 710 J/kg/K. Soortelijke massa is 1,2 kg/m3. Een stookseizoen van 7 maanden met een gemiddeld temperatuurverschil tussen binnen en buiten van 10 graden. Even alles vermenigvuldigen en ik kom op 75 * 24 * 30,5 * 7 * 710 * 10 * 1,2 = 3,27 GJ om al die koude buitenlucht op te warmen. Dat is ongeveer 900 kWh thermisch. Zeg dat je 80% kunt besparen met dat ademend raam en dan heb je het over 170 kWh electrisch investeren om 720 kWh thermisch terug te verdienen. Energetisch zinvol.

Het financiële plaatje? 170 kWh electriciteit kost ~€ 40, 80 kuub gas ~€ 50. Tvt (sorry Jeroen) is 120 jaar of zo (ik reken met een prijs van € 1200 incl btw en doe-het-zelf). Alleen doen als je niet meer 'bang for the buck' kunt krijgen op andere besparingen. Bijvoorbeeld een douche-wtw, dubbel glas, dak-/vloerisolatie, zonneboiler, noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op maandag 07 juni 2010 @ 23:31:
[...]

Quote van de Brink website: "een extreem laag elektriciteitsverbruik door lage drukval over de warmtewisselaar en het gebruik van laagtoerige overgedimensioneerde EC-ventilatoren." Denk ik dat maar, of is 23 W voor 75 m3/h een beetje aan de hoge kant? De Itho Ecofan doet hetzelfde debiet voor 3,2 W. Dat scheelt meer dan 170 kWh op jaarbasis. Ok, de Brink doet ook warmteterugwinning. Maar met zoveel extra electriciteitsverbruik, is het dat waard?

Leuk, daar kunnen we wel wat aan rekenen.

Soortelijke warmte van lucht is 710 J/kg/K. Soortelijke massa is 1,2 kg/m3. Een stookseizoen van 7 maanden met een gemiddeld temperatuurverschil tussen binnen en buiten van 10 graden. Even alles vermenigvuldigen en ik kom op 75 * 24 * 30,5 * 7 * 710 * 10 * 1,2 = 3,27 GJ om al die koude buitenlucht op te warmen. Dat is ongeveer 900 kWh thermisch. Zeg dat je 80% kunt besparen met dat ademend raam en dan heb je het over 170 kWh electrisch investeren om 720 kWh thermisch terug te verdienen. Energetisch zinvol.

Het financiële plaatje? 170 kWh electriciteit kost ~€ 40, 80 kuub gas ~€ 50. Tvt (sorry Jeroen) is 120 jaar of zo (ik reken met een prijs van € 1200 incl btw en doe-het-zelf). Alleen doen als je niet meer 'bang for the buck' kunt krijgen op andere besparingen. Bijvoorbeeld een douche-wtw, dubbel glas, dak-/vloerisolatie, zonneboiler, noem maar op.
Je berekening is wat te kort door de bocht. Maar ondanks dat economisch niet zinvol, i know.
Dat apparaat draait niet aldoor op 23W. Vandaar ook niet EPC score ad -0.32. Komt door de Co2 sturing.

Theoretisch is EPC 1.0 gelijk aan een verbruik van 1000 kuub. Een verbetering van 0.32 komt dan overeen met 320 kuub. En omdat de 'doelplek' van dit kastje de huiskamer is (warmst) en je hier de ventilatieverliezen zo goed als wegneemt.....

In de praktijk is de besparing kleiner omdat ''mensen'' (incluis me ;) ) standaard te weinig ventileren. Maar zo krijg je dus wel een gezond binnenklimaat erbij (juiste Co2 waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:25:
Wat een flauwe vraag is dit voor iemand die zelf in de pv branch zit. Tevens is hier al een keer eerder over gepost. Natuurlijk heb ik hier eerst met de netbeheerder over gesproken en alles uitgezocht of het geen probleem was. Ik heb een 1 x 40A fase die ook gebruikt wordt om mijn keramische kookplaten van genoeg energie te voorzien. Mijn omvormers zijn begrenst op samen 7500W, dus pieken daarboven zal niet gaan.
Daarmee zit ik nog ruim onder de limiet van 40A.
Daken huren van buren mag gewoon en waar die panelen op aangesloten zitten maakt niet uit.
Op appartementen complexen kunnen je panelen ook boven andermans daken/apartementen liggen terwijl bij 1 iemand invoed. Zolang niemand daar bezwaar tegen heeft is het geen probleem.
Wat niet mag is van je meterkast een AC lijntje trekken naar de buren zodat je je stroom daar kan salderen ipv voor een fooi te verkopen of bij een ferarismeter onder 0 gezeur te voorkomen. Maar ook dit wordt hier en daar welleens stiekum gedaan. (niet bij mij trouwens, ik lever mijn overschot gewoon netjes aan Greenchoice)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
engelbertus schreef op zondag 30 mei 2010 @ 11:27:
[...]en heeft er iemand arvaring met de sensor van klikaanklikuit?
Die van mij zijn kaku. En de 'override' zit in de huisautomatisering geprogrammeerd. Soms missen de kaku's een beweging, maar dat is zelden. En er zijn goede en minder goede van het zelfde type. Van de 12 heb ik er 1 weggedaan (nouja, ontleed) omdat hij er al na een week (herlaadbare) batterijgebruik de brui aan gaf, terwijl de anderen eens in de 4 tot 6 maanden moeten worden bijgeladen (just in case). In de nieuwe waterdichte kaku's zit een LED die flitst bij beweging, maar dat is alleen de eerste keer als hij aan schakelt. Tussentijdse beweging wordt niet geflitst en ook niet opgestuurd, het 'uit' signaal wordt alleen uitgesteld.
De kaku's worden met RFXCom ontvangen en via doordrukstekkers en fittingontvangers (ook kaku) benut. Met een goeie timing kan je de kaku's soms goedkoop krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:52

Milmoor

Footsteps and pictures.

SolarKing schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 03:02:
[...]
Daken huren van buren mag gewoon en waar die panelen op aangesloten zitten maakt niet uit.
Kijk wel na hoe het met je verzekering zit. Als er brand uitbreekt bij de buren vanwege kortsluiting van jouw installatie: wat dan? De meeste polissen zullen geen rekening houden met zo'n constructie.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:41
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:00:
Sowieso heb ik dit forum doorgelezen, en op diverse fabrikanten websites gecheckt of gebeld.(Nefit)
Naar aanleiding van de huidige antwoorden die ik gekregen heb is het mij nu al duidelijk, het beste is om alleen voor tapwater te doen.
Als je dat aan Nefit vraagt zeggen die natuurlijk dat je alleen een tapwater zonneboiler moet nemen. Zij verkopen namelijk niets anders. ;-)
Als je het aan Sunhacker had gevraagd had je misschien een ander antwoord gekregen.
In de praktijk hangt het af van je persoonlijke situatie, beschikbare ruimte, je ambitie en de prijs van je leverancier wat het best is. Tapwater vormt bij veel woningen en andere gebouwen maar een klein gedeelte van de warmtebehoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 00:08:
Je berekening is wat te kort door de bocht.
Waarom? Een beetje onderbouwing zou wel prettig zijn. Dus ik zou zeggen: leef je uit en post een betere berekening.
Dat apparaat draait niet aldoor op 23W.
Als hij niet permanent 23 W verbruikt, ventileert hij ook niet permanent met 75 m3/h. Dat wordt voor een moderne gezinswoning wel als een soort minimum beschouwd. Dus als dit je enige vorm van ventilatie is, zal hij permanent moeten draaien voor een goed binnenklimaat. Naarmate je hem minder gebruikt, wordt ook de besparing kleiner. En de tvt was al zo lang.
Een verbetering van 0.32 komt dan overeen met 320 kuub.
Ik twijfel er zeer aan of je die 320 kuub in de praktijk gaat halen. Ik denk dus in de verste verte niet.
En omdat de 'doelplek' van dit kastje de huiskamer is (warmst) en je hier de ventilatieverliezen zo goed als wegneemt.....
En hier zit nog een probleem. Je zult de slaapkamers en badkamer ook moeten ventileren. Hoe gaat dat? Met de standaard mechanische ventilatie? Nog een paar ademende ramen kopen? Dat wordt een dure investering voor nog minder besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:40

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Welke plannen hebben de zeven (potentieel) grootste politieke partijen voor energievoorziening, duurzame energie, reductie van CO2-uitstoot, kernenergie en industriebeleid?
http://www.technischweekb...-s-vergeleken.89941.lynkx

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 03:02:
[...]

Wat een flauwe vraag is dit voor iemand die zelf in de pv branch zit. Tevens is hier al een keer eerder over gepost.
Zo flauw was dat niet bedoeld.
Er komen veel nieuwe mensen op het forum dus sommige dingen zullen worden herhaald. Omdat in jou post en die van anderen de discussie inderdaad ging over invoeden, onbalans en je nogal een onbalans veroorzaakt met een enkele fase invoeding van 7500W is het goed om te horen dat hier dus afspraken over gemaakt kunnen worden met netbeheerders. Maar niet iedere beheerder is hier zo van gecharmeerd.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:06
glambalk schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:51:
[...]

Zo flauw was dat niet bedoeld.
Er komen veel nieuwe mensen op het forum dus sommige dingen zullen worden herhaald. Omdat in jou post en die van anderen de discussie inderdaad ging over invoeden, onbalans en je nogal een onbalans veroorzaakt met een enkele fase invoeding van 7500W is het goed om te horen dat hier dus afspraken over gemaakt kunnen worden met netbeheerders. Maar niet iedere beheerder is hier zo van gecharmeerd.
Zijn hier in Nederland dan regels voor? Hoeveel mag je maximaal uit balans invoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Dit lijkt me een vreemde discussie.
Als je een enkele 40a fase belast met 8kw krijg je ook geen klacht over het in onbalans belasten van het net.
Waarom zou dat met invoeren anders zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

Maar niet iedere beheerder is hier zo van gecharmeerd.
Welke netbeheerder verbied het invoeden van 7500W op 1 fase dan? Zover ik weet zijn hier geen regels voor in Nederland. Ik weet dat het in België anders ligt en daar niet meer dan 20A uit balans mag zijn, maar in Nederland hebben we een beter netwerk.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Nog maar een ontopic en gezellig fototje (klikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/1zp2x3b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2z6i2rr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Woodski schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 13:27:
Dit lijkt me een vreemde discussie.
Als je een enkele 40a fase belast met 8kw krijg je ook geen klacht over het in onbalans belasten van het net.
Waarom zou dat met invoeren anders zijn ?
Ik kan me wel een paar redenen voorstellen:

- Zonnestroom loopt niet in de pas met het gemiddelde verbruik
- Zonnestroom bereikt zijn maximum vaker en langdurig (e.g. in de zomer iedere dag een paar uur lang) terwijl een maximum verbruik van 40A meer een uitzondering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10 12:08

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Woodski schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:03:
Fraai hoor @Woodski. Gefeliciteerd nog met je installatie. Je buurvrouw mag trots op je zijn!

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 07:50

xychix

FreeBSD Rules !

Afbeeldingslocatie: https://idefense.nl/~xychix/files/meter.jpg

Iemand enig idee of deze meter kan terugdraaien? Ik heb nu 600Wp in 2 groepen aangesloten en hoopte op een terug draaiende meter, de zon schijnt behoorlijk. De meter lijkt niet vooruit te lopen maar ook zie ik nog niets achteruit lopen (ook niet na 3 uur wachten).

Helaas kan ik het getal achter de komma niet zien. Alleen de hele KwH's

Foto's van de hele installatie volgen!

[ Voor 5% gewijzigd door xychix op 08-06-2010 15:19 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:03
Misschien is dat voornamelijk (sluip) verbruik in je woning? heb je dat ook al onder de loupe genomen?
Hier had ik met mijn eerste setje zowiezo al teruglevering (digitale 4 kwadranten meter) dus het moet kunnen.

Maar mogelijk is je meter (helaas) beveiligd tegen terugdraaien/leveren.... heb je je energiebedrijf/netwerkbedrijf al benaderd (zowiezo doen, aangezien je een melding moet neerleggen dat je gaat terugleveren (dan is het bedrijf verplicht je te gaan salderen)).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 13:31:
[...]

Welke netbeheerder verbied het invoeden van 7500W op 1 fase dan? Zover ik weet zijn hier geen regels voor in Nederland. Ik weet dat het in België anders ligt en daar niet meer dan 20A uit balans mag zijn, maar in Nederland hebben we een beter netwerk.
Wie heeft het hier over verbieden? Liander bv kent overigens wel degelijk richtlijnen voor invoeding.
Liander kent geen 40A enkelfasige aansluiting in hun werkgebied. Daar wordt maximaal 35A gehanteerd. Deel dat door 1,6 en je mag maximaal 22A invoeden. Dat is naar boven afgerond tot 25A. Grofweg een installatie van 5750Wp. Das wat minder dan 7500Wp.
Wil je meer invoeden dus dan 5750Wp dan zal je een drie-fase aansluiting moeten gaan nemen. Kleinste is 3 x 25A. Daarop kan je 3 x 3680 = 11040Wp maximaal invoeden.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullte
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 22:15
stegen schreef op zondag 06 juni 2010 @ 20:54:
Meer info van SMA:
http://download.sma.de/sm...tzanschluss-UNL083010.pdf
Ik heb een vraag over de uitschakel spanning.

Wanneer je in de netcode kijkt wordt er gegeven dat er een overspanningsbeveligling op moet zitten bij 243volt.

De beveiliging van een vermogenselektronische omzetter met een vermogen kleiner dan 5 kVA is in ieder geval voorzien van:
• een onderspanningbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 0,1 seconde bij 80% van de nominale spanning;
• een overspanningbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 0,1 seconde bij 106% van de nominale spanning;

Waarom past sma 253 volt toe, dit mag volgens mij helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik zit in Gelderland bij Liander (voorheen continuon) en heb toch echt een 40A hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 16-10 09:38
glambalk schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:39:
[...]

Wie heeft het hier over verbieden? Liander bv kent overigens wel degelijk richtlijnen voor invoeding.
Liander kent geen 40A enkelfasige aansluiting in hun werkgebied. Daar wordt maximaal 35A gehanteerd. Deel dat door 1,6 en je mag maximaal 22A invoeden. Dat is naar boven afgerond tot 25A. Grofweg een installatie van 5750Wp. Das wat minder dan 7500Wp.
Wil je meer invoeden dus dan 5750Wp dan zal je een drie-fase aansluiting moeten gaan nemen. Kleinste is 3 x 25A. Daarop kan je 3 x 3680 = 11040Wp maximaal invoeden.
Onzin ik woon in almere Liander-gebied en heb 40A één fase aansluiting. (nieuwbouw 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit Woodski. Nog twee paneeltjes erbij boven de achterdeur en het is echt vol. Ik ben jaloers.

(Zie ik het nu goed dat je die foto hebt gemaakt uit het slaapkamerraam van diezelfde buurvrouw? Je moet het ook niet overdrijven he. ;) )

@xychix
Ik kan je foto niet zien maar als je meter geblokeerd is tegen terugdraaien staat er een symbooltje op wat dit aangeeft. Nu wil je natuulijk weten welk symbooltje? Ik zal even zoeken of ik een voorbeeldje kan vinden.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2010 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

... en je nogal een onbalans veroorzaakt met een enkele fase invoeding van 7500W is het goed om te horen dat hier dus afspraken over gemaakt kunnen worden met netbeheerders. Maar niet iedere beheerder is hier zo van gecharmeerd.
Het feit dat SolarKing een 1 fase 40 A aansluiting heeft, geeft toch al aan dat de netbeheerder hier geen bezwaar tegen heeft? Tenslotte is invoeden het tegengestelde van verbruiken. En niemand gaat toestemming aan zijn netbeheerder vragen of hij zijn electrisch fornuis, waterkoker en wasmachine tegelijk aan mag zetten, wat gemakkelijk ook 7500 W verbruik op 1 fase kan geven. Of is dit verkeerde geredeneerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:50
el jonco schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 06:08:
[...]

Die van mij zijn kaku. En de 'override' zit in de huisautomatisering geprogrammeerd. Soms missen de kaku's een beweging, maar dat is zelden. En er zijn goede en minder goede van het zelfde type. Van de 12 heb ik er 1 weggedaan (nouja, ontleed) omdat hij er al na een week (herlaadbare) batterijgebruik de brui aan gaf, terwijl de anderen eens in de 4 tot 6 maanden moeten worden bijgeladen (just in case). In de nieuwe waterdichte kaku's zit een LED die flitst bij beweging, maar dat is alleen de eerste keer als hij aan schakelt. Tussentijdse beweging wordt niet geflitst en ook niet opgestuurd, het 'uit' signaal wordt alleen uitgesteld.
De kaku's worden met RFXCom ontvangen en via doordrukstekkers en fittingontvangers (ook kaku) benut. Met een goeie timing kan je de kaku's soms goedkoop krijgen.
ok, dan doen die sensors hun werk wel aardig, maar een overrride heb je er zelf dus bij gemaakt. gebruik je ook "draadloze" knoppen daarvoor dan?

ik denk dat zelf huisautomatisering met kaku maken/programmeren iets te ver gaat voor mij. tenminste op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Woodski schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:03:

[afbeelding]
[afbeelding]
ziet er netjes uit. die pverbuurvrouw overdrijft wellicht wat, maar ja. het is maar welke gedachte je bij zo'n plaatje krijgt, of waar je je allemaal meer druk om maakt.

ga je nog patent aanvragen op je constructies? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
xychix schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:18:
[afbeelding]

Iemand enig idee of deze meter kan terugdraaien? Ik heb nu 600Wp in 2 groepen aangesloten en hoopte op een terug draaiende meter, de zon schijnt behoorlijk. De meter lijkt niet vooruit te lopen maar ook zie ik nog niets achteruit lopen (ook niet na 3 uur wachten).

Helaas kan ik het getal achter de komma niet zien. Alleen de hele KwH's

Foto's van de hele installatie volgen!
Je hebt geen geldig SSL certificaat, dus misschien is het slimmer om de afbeelding via http te servereren, want ongeldige certificaten worden door fatsoenlijke browsers geblokkeerd:
Afbeeldingslocatie: http://idefense.nl/~xychix/files/meter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:36

JAN-B

525 Wp op mijn dak

engelbertus schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 23:46:
4: koelkast

d: koelkast uit na standby na 19:15, en 23:00 weer aan

d:de koelkast uit savond: reden, in de zomer koelt de woonkamer dan iets af, en staat de kachel uit, en heb ik geen zon instraling meer. met de zon in de kamer wordt het al snel warmer.
met de thermometer ind e koelkast kan ik zien of deze oplossing accptabel is qiua temperatuur in de koelkast. nadeel is dat het lampje het dan dus niet doet :p
het idee erachter was om te kijken of dit "patroon" misschien efficienter is dan altijd aan. en na 23:00 weer aan i snachtstroom, dus dat levert dan mischien een besparing in euro's op. nu kan ik daar ook weinig zinnigs over zeggen, omdat het nogal uitmaakt o je op zaterdag je vroezer volgooit met zon vleespakket van de c1000, of dat je er een liter ijs in gooit. het verbruik per dag is niet bepaald stabiel dus, ook als je in rekening brengt dat de omgevingste,peratuur ook zeer wisselend was in mei.
.
@engelbertus: ben toch wel erg benieuwd naar je ''koelkast-verhaal'' :?
Weet je al meer?
Ik hou toch vol dat de koelkast - na 3,5 uur uit - om 23 hr niet meer op temp. is, dus niet meer onder de 7 graden. heb je al metingen/experimenten gedaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Woodski schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:47:
Ik zit in Gelderland bij Liander (voorheen continuon) en heb toch echt een 40A hoofdzekering.
Don't blame the messenger. Dit is wat Liander mij zelf heeft vertelt. Ik ben ze overigens nog niet tegengekomen in Amsterdam en omstreken. Dat is dan ook het oude werkgebied van ENW (Energie Noord West)
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:13:
[...]

Het feit dat SolarKing een 1 fase 40 A aansluiting heeft, geeft toch al aan dat de netbeheerder hier geen bezwaar tegen heeft? Tenslotte is invoeden het tegengestelde van verbruiken. En niemand gaat toestemming aan zijn netbeheerder vragen of hij zijn electrisch fornuis, waterkoker en wasmachine tegelijk aan mag zetten, wat gemakkelijk ook 7500 W verbruik op 1 fase kan geven. Of is dit verkeerde geredeneerd?
Dat iets kan wil nog niet zeggen dat het ook goed is en veilig. Als de netbeerder in overleg gezegd heeft dat het goed is dan zal dat wel. Liander zou hier geen toestemming voor geven zeggen ze zelf maar nogmaals ik heb deze situatie nog niet aan de hand gehad.
Overigens is het zo dat 40A op de hoofdzekering met zich meebrengt dat je maximaal een zekering van 25A in je thuisnetwerk mag plaatsen.
Ik weet niet welk vermogen je fornuis, waterkoker en wasmachine hebben maar als die samen meer als 25A gebruiken en op dezelfde groep zitten dan is het toch snel gedaan.

[ Voor 60% gewijzigd door ZonneStroom op 08-06-2010 17:52 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Informatie over de teruglooprem op de meter

http://zon.kvanacker.be/faq.htm#meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Volgens die website:
"Heb jij dit teken op je meter staan? Dan kan deze niet terugdraaien.
Dit wordt op aanvraag kostenloos veranderd door je netwerkbeheerder naar een meter die wel terugdraait."

Is dit in België anders geregeld dan? Ik moet hier in NL toch echt tegen de 100 euro voor betalen. Aangezien ik hier toch niet zo lang meer woon, neem ik dus geen 3 panelen, want dan zou ik het er niet alleen niet uit krijgen, maar zelfs "verlies draaien'.

Zie trouwens dat mijn 'slimme' meter van Oxxio niet dat tekentje heeft, maar ze zeggen wel dat hij niet terug kan draaien.
Bij het salderen heb ik ook wel eens gezien dat bij een dal/piek tarief de teruggeleverde energie eerst werd afgetrokken van het daltartief (terwijl het in het piektarief is opgewekt en doorverkocht door de netbeheerder) en als er dan nog overschot over was, dit pas werd afgetrokken van de piek tellerstand. Beetje oneerlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Ikke! op 08-06-2010 20:06 ]

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Maar helaas werkt ie weer met een stroomtangetje. Ben je mooi klaar mee als je 3 fase hebt, dan kun je weer twee extra sensoren kopen. En als je ook nog terug levert, dan heb je er helemaal niets meer aan. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geinig apparaat, maar altijd als eerste de vraag: kan hij ook met productie omgaan? Volgens mij niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 3 fasen (bruin naar de pv groepen) daar werkt het dus,
`k heb daar echter de module van plugwise voor gekocht, die gaat in de meterkast kast.

de eerste metingen met de pv verdeelt over de 3 fasen zijn zeer goed,
op l1 oost, op l2 west en op l3 zuid, en daar zit het huis ook op.
l3 is de pvset op de garage met een lange grondkabel, die mogelijk voor te hoge voltages zorgt.
het advies van de netbeheerder was hier ook weer heel best :
neem die fase voor je zonneboiler, die pomp zuigt die voltages wel op,
en je koelkast maakt het helemaal af.

vraagje : laat plugwise ook je Voltage en Amperage zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Antwoord: Nee en nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:04

stegen

8710Wp

xychix schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:18:
[afbeelding]

Ik had vrijwel dezelfde Enermet meter, ook op een 3 fase aansluiting.
Deze meter kan niet terugdraaien.
En het lijkt er op dat hij ook "administratief is afgekeurd":
http://www.verispect.nl/f...0E%20tbv%20publicatie.pdf

Misschien dat ze hem daarom bij mij kosteloos hebben vervangen voor een nieuwe meter met 4 telwerken, hij zou anders binnen enkele jaren toch wel vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 21:11:
ik heb 3 fasen (bruin naar de pv groepen) daar werkt het dus,
`k heb daar echter de module van plugwise voor gekocht, die gaat in de meterkast kast.

de eerste metingen met de pv verdeelt over de 3 fasen zijn zeer goed,
op l1 oost, op l2 west en op l3 zuid, en daar zit het huis ook op.
l3 is de pvset op de garage met een lange grondkabel, die mogelijk voor te hoge voltages zorgt.
het advies van de netbeheerder was hier ook weer heel best :
neem die fase voor je zonneboiler, die pomp zuigt die voltages wel op,
en je koelkast maakt het helemaal af.

vraagje : laat plugwise ook je Voltage en Amperage zien ?
Misschien een beetje mierenneukerij, maar omdat we de kW en kWh ook niet voor elkaar substitueren lijkt me dit wel relevant: Volt en Ampère zijn eenheden en geen grootheden. Volt is een eenheid van spanning en Ampère is een eenheid van stroom. Voltage en Ampèrage zijn twee dingen die niet bestaan. Verzonnen termen dus. (Mijn spellingchecker kent Ampèrage niet eens.)

Stroom (Symbool: I) wordt gemeten in Ampère (Symbool: A)
Spanning (Symbool: U) wordt gemeten in Volt (Symbool: V)

Iets voor de OP dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
wiljan_M schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:10:
Het laatste nummer van Eigen Huis Magazine besteedt aandacht aan Plugwise met een uitgebreid artikel over het systeem. Gezien de grote interesse in onze systemen kunt u daarom alle consumentenpakketten met 20 % korting bestellen van 1 juni tot 1 september. Hieronder valt ook het populaire Home Basic pakket. Het bevat alle onderdelen om uw elektriciteitsverbruik onder controle te krijgen en energie te gaan besparen.
U krijgt 20 % korting op uw bestelling als voor het afrekenen in de webshop de kortingscode VEH-LEDENACTIE invult.
Om hier nog even op terug te komen, inmiddels niet meer dus helaas, wel 10% korting als je JUNI-ACTIE invult (en dat staat ook gewoon op hun eigen frontpage). Die 20% actie is dus blijkbaar maar snel gecancelled ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wilke schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 01:17:
Om hier nog even op terug te komen, inmiddels niet meer dus helaas, wel 10% korting als je JUNI-ACTIE invult (en dat staat ook gewoon op hun eigen frontpage). Die 20% actie is dus blijkbaar maar snel gecancelled ofzo?
Je lijkt gelijk te hebben, nu 10% korting volgens de site. Ik had mazzel: ik heb van de week een home basic set besteld tegen 20% korting - scheelde me € 70.

-edit-

Wellicht schrokken ze van de toeloop op de 20%-actie en kostte het ze te veel geld? Ik zal het eens vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 09-06-2010 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wilke schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 01:17:
[...]

Das lullig... stond toch echt tot september. Nou ja, dan kopen we maar geen setje.

Maar als ik nog wel een setje zou kopen. Kun je ook de plugwise via de computer aan en uitschakelen (zonder schema, maar gewoon met software?)

[ Voor 14% gewijzigd door Cyberpope op 09-06-2010 08:55 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Cyberpope schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 08:43:
[...]

Das lullig... stond toch echt tot september. Nou ja, dan kopen we maar geen setje.

Maar als ik nog wel een setje zou kopen. Kun je ook de plugwise via de computer aan en uitschakelen (zonder schema, maar gewoon met software?)
Yep via de meegeleverde software of via een webinterface.
Alleen moet de software wel draaien voor die webinterface.
Ik kan nu vanaf m'n werk de warmtepomp inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
glambalk schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 17:42:
[...]

Ik weet niet welk vermogen je fornuis, waterkoker en wasmachine hebben maar als die samen meer als 25A gebruiken en op dezelfde groep zitten dan is het toch snel gedaan.
Een willekeurige elektrischekookplaat heeft een maximaal vermogen van 7,5kW. Wordt daarom aangesloten op een kookgroep van 2x16A.
40A hoofdzekering is dan wel noodzakelijk anders kan je niet alle pitten tegelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
pcmadman schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 23:38:
[...]

Misschien een beetje mierenneukerij, maar omdat we de kW en kWh ook niet voor elkaar substitueren lijkt me dit wel relevant: Volt en Ampère zijn eenheden en geen grootheden. Volt is een eenheid van spanning en Ampère is een eenheid van stroom. Voltage en Ampèrage zijn twee dingen die niet bestaan. Verzonnen termen dus. (Mijn spellingchecker kent Ampèrage niet eens.)

Stroom (Symbool: I) wordt gemeten in Ampère (Symbool: A)
Spanning (Symbool: U) wordt gemeten in Volt (Symbool: V)

Iets voor de OP dit?
Hier ga je toch echt mis Ampere is grondeenheid dwz niet op te schrijven in andere eenheden.
vb W (Watt) is in de grondeenheden Joule/seconde
V(Volt) is in grondeenheden Joule/Coloumb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Laatst online: 11-09 16:19
Verwijderd schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:06:
[...]

Het is van belang om te kijken bij de CV ketel hoe goed hij is in het moduleren. Sommige merken starten bij +/- 25 % tot 30 % modulatie , andere starten bij 11 % modulatie. Dit is van belang , omdat je vaak lauw water uit de zonneboiler moet opwarmen tot de gewenste temperatuur wat met een minimum aan gas moet gebeuren als het goed is.

Succes bij het kiezen !
Dat is mooi, maar waar vind je die gegevens? Zelfs op de sie voor professionals kom ik niet verder dan

Type aanduiding Avanta 35c
Nominaal vermogen (50/30°C): 31,2 kW
Modulerende belastingsregeling 1:4
Tapcapaciteit: 9 liter per minuut (60°C)
Gaskeur CW5
Voldoet ruimschoots aan eisen Gaskeur HR 107
Afmetingen (hxbxd): 60x40x29 cm
Gewicht: 27,7 kg
Premix brander met gas/luchtkoppeling
Zeer snelle warmwaterlevering
Geïntegreerde OpenTherm (Smart Power) interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wiki :
De sterkte van elektrische stroom wordt gemeten in ampère (symbool: A), en wordt informeel ook wel ampèrage genoemd naar analogie van voltage voor de elektrische spanning.
het 3 fase meetblokje van de plugwise is binnen, dat word freubelen ! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
leonbong schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:40:
[...]

Hier ga je toch echt mis Ampere is grondeenheid dwz niet op te schrijven in andere eenheden.
vb W (Watt) is in de grondeenheden Joule/seconde
V(Volt) is in grondeenheden Joule/Coloumb
Ik schrijf Ampère helemaal niet in een andere eenheid. Ik geef alleen aan bij welke grootheid de eenheid Ampère hoort. Check het verschil tussen eens tussen eenheid en grootheid:
Wikipedia: Natuurkundige grootheid
Wikipedia: Natuurkundige eenheid

Verder is Ampère altijd nog Coulomb per seconde:
Wikipedia: Ampere

Maar om een wat simpeler voorbeeld te geven van wat ik wil zeggen:
Je hebt het over afstand en niet over meterage, ondanks dat je het misschien in meters meet.
Je hebt het ook over tijd en niet over secondeage, minuutage of uurage.
Je hebt het ook over gewicht en niet over gramage.
Je hebt het ook over snelheid en niet over kilometer-per-uurage. 8)7
Zo heb je het ook over stroom en niet over ampèrage.
Zo heb je het ook over spanning en niet over voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:17:
[...]

Je hebt het over afstand en niet over meterage, ondanks dat je het misschien in meters meet.
Je hebt het ook over tijd en niet over secondeage, minuutage of uurage.
Je hebt het ook over gewicht en niet over gramage.
Je hebt het ook over snelheid en niet over kilometer-per-uurage. 8)7
Zo heb je het ook over stroom en niet over ampèrage.
Zo heb je het ook over spanning en niet over voltage.
Het lijkt wel een gedicht... ;)

Oh ja, trouwens, je bedoelt natuurlijk niet gewicht maar massa... En daar kun je dan weer massage vanaf leiden... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27

ericplan

5180 Wp PV

Mijn ferraris meter, een 3 fase geval van AEG met code C11G is minstens van 1989 maar waarschijnlijk nog (veel) ouder, want er stond toen al 50.000 kWh op de teller en het apparaat was destijds duidelijk niet nieuw. Het bouwjaar is helaas aan de voorzijde niet te zien. Op de lijst met afgekeurde meters komt dit type herhaaldelijk voor. Als deze vervangen wordt, wat zijn dan de mogelijkheden? Ik woon in een Liander gebied. Een nieuwe ferrarismeter zal er wel niet inzitten, maar wat hebben ze wel? Valt er nog iets te kiezen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:13:
het 3 fase meetblokje van de plugwise is binnen, dat word freubelen ! :9~
Wat is dat dan precies? Staat dat op hun website? Heb je er foto's van? Of zijn het gewoon drie stealth-modules zoals op de plugwise-website aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:28:
[...]

Het lijkt wel een gedicht... ;)

Oh ja, trouwens, je bedoelt natuurlijk niet gewicht maar massa... En daar kun je dan weer massage vanaf leiden... :P
Je hebt gelijk. Officieel is gram een eenheid voor massa en niet voor gewicht en moet je voor gewicht een eenheid van kracht zoals de newton gebruiken. 8)7 Maarja, als ik het over massa of newtons ga gebruiken dan is het voorbeeld natuurlijk niet eenvoudig meer en gelukkig zijn gewicht en massa op aarde praktisch gezien hetzelfde.

http://natuurkundelrc.wikispaces.com/Massa+en+gewicht
In het dagelijks taalgebruik worden de begrippen gewicht en massa door elkaar gebruikt, maar natuurkundig gezien mag dit niet. Het gewicht is het gevolg van de combinatie van massa, zwaartekracht en de aanwezigheid van een ondergrond die dingen tegenhoudt. Gewicht wordt uitgedrukt in Newton, de eenheid van kracht, terwijl massa wordt uitgedrukt in kilogram. Een weegschaal geeft eigenlijk niet de massa aan, maar het gewicht (de kracht die de persoon erop uitoefent), uitgedrukt als de hoeveelheid massa die in stilstand op aarde dat gewicht heeft. Op aarde hebben mensen dezelfde massa als op de maan, maar hun gewicht is anders.
(Wat weegt er meer, een kg veren of een kg lood? Dat is er dan van afhankelijk of je weegschaal het gewicht of de massa bepaald. Meeste weegschalen geven de massa aan, maar bepalen feitelijk het gewicht en doen de aanname dat deze 1:1 over te zetten zijn. Dit is natuurlijk niet helemaal waar, zo is de zwaartekracht bij de evenaar lager dan op de polen en op grote hoogte is hij ook lager dan op zee niveau. (Bijvoorbeeld: een kg helium is lichter dan lucht en stijgt op. Het gewicht is dus negatief terwijl de massa gelijk is aan een kg lood welke wel een gewicht zal hebben van ongeveer 9,81N.))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
pcmadman schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:17:
[...]

Verder is Ampère altijd nog Coulomb per seconde:
Wikipedia: Ampere
Incorrect aangezien coloumb eigenlijk geen onderdeel is van de 7 basiseenheden, ampere wel.

Website van de SI base units

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 09-06-2010 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:15:

Als hij niet permanent 23 W verbruikt, ventileert hij ook niet permanent met 75 m3/h. Dat wordt voor een moderne gezinswoning wel als een soort minimum beschouwd. Dus als dit je enige vorm van ventilatie is, zal hij permanent moeten draaien voor een goed binnenklimaat. Naarmate je hem minder gebruikt, wordt ook de besparing kleiner. En de tvt was al zo lang.
Het systeem is een toevoeging op een Type C ventilatiesysteem. Bij een toevoeging van een decentraal WTW systeem blijft het een Type C, maar dan wordt het een hybride opstelling. De effectiviteit van een dergelijke opstelling is afhankelijk van de indeling van het huis (effecten als afgesloten woonkamer of juist open trap in de woonkamer).
Bij het installeren van deze unit blijft de oorspronkelijke ventilator gewoon hangen, maar kunnen de ventielen binnen dit systeem worden aangepast aan de nieuwe situatie.

Bij ventilatiesystemen is het doel het afvoeren van vocht en het afvoeren van Co2. Dit is vervolgens vertaald in een bepaald debiet. Hier valt dus een aanzienlijke besparing te halen als er direct wordt geventileerd op de kwaliteitsfactoren waar het om gaat. En dat is voornamelijk Co2 en in mindere mate vocht.
Hierdoor kan de ventilatie een groot deel van de tijd aanzienlijk worden teruggeregeld.

Als ik de ventilatieregels volg (wat ik in de praktijk niet doe, straks verder met dit) zou ik als de ventilatie op stand II moeten zetten als ik ga slapen. In de woonkamer is er dan niemand, maar de opstelling Type C wordt, zelfs kan, daar geen rekening mee worden gehouden. Dus de woonkamer wordt doorgeventileerd terwijl daar niemand is.
Bij het toepassen van een decentraal Co2 gestuurd toestel is de uitkomst anders. De Co2 concentratie is dan laag en de WIW unit regelt bij naar een minimaal debiet.
Als er wel gebruik wordt gemaakt van de woonkamer kan de unit bijsturen op exact de juiste waarde Co2. Dit kan meer en minder zijn dat een ‘star’ systeem.
Door het tochtvrij ventileren kan de thermostaat in de woonkamer ook lager worden gezet. (Type C in de winter heeft als nadeel het tochtgevoel, vooral bij LTV verwarming!)
Ik twijfel er zeer aan of je die 320 kuub in de praktijk gaat halen. Ik denk dus in de verste verte niet.
Ik zal die 320 inderdaad niet halen, maar dat zei ik toch juist zelf, zie mijn eerdere opmerking hierover. De reden hiervoor is overigens gelegen in het feit dat ik de huidige ventilatie niet in de II stand zet (vanwege met name geluid).
Waarom? Een beetje onderbouwing zou wel prettig zijn. Dus ik zou zeggen: leef je uit en post een betere berekening.
De EPC norm is hiervoor toch wel bruikbaar als ik rekening hou met de beperkingen die dat met zich meebrengt en met de afwijkingen tussen de standaard situatie en mijn situatie. De besparing bestaat dan uit het voorkomen van warmteverliezen (in de enige verwarmde kamer) EN uit de thermostaat die van zeg 21 graad -> naar 20 graad kan gaan.

Een complete berekening gooi ik niet hier in het forum, maar ik ga uit van de gemiddelde temperatuur per maand individueel in De Bilt bij een stookseizoen van 7 maanden. Soortelijke warmte lucht heb ik op 1005 KJ/KG/K (DIN 1942) bij een soortelijk gewicht ad 1,293 kg/m3 (BINAS) (deze waarden wijken af van de getallen zoals jij ze hebt opgezocht!) Ik zal ze nog wel even checken. Huiskamer op 21 graden. Debiet kan worden gezet op voorkomen debiet huiskamer -> voor het gemak 75M3/uur.
Dat geeft 4.5 GJ. Voorts is er de besparing dat de temperatuur omlaag kan, dat heeft aanvullend invloed op de transmissieverliezen.Gewoon even gokken op 0.5GJ (huis heeft muren met Rc = 4,5) ( gaat anders teveel tijd kosten…)
Besparing 5GJ. Tarief 20.48 + stijging 1 juli = 20.53 -> 102,65 euro

Aanvangsrendement : 102,65 / 1547 = 6,64%
(een PV set van 2.5 Euro / Wp heeft een gelijkwaardig rendement ad 6,58%
Buiten financieel voordeel heeft de verbeterde ventilatie een comfort en binnenmilieu effect.
Dus ik heb nog steeds interesse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
pcmadman schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:43:
[...]

[...]

(Wat weegt er meer, een kg veren of een kg lood? Dat is er dan van afhankelijk of je weegschaal het gewicht of de massa bepaald. Meeste weegschalen geven de massa aan, maar bepalen feitelijk het gewicht en doen de aanname dat deze 1:1 over te zetten zijn. Dit is natuurlijk niet helemaal waar, zo is de zwaartekracht bij de evenaar lager dan op de polen en op grote hoogte is hij ook lager dan op zee niveau. (Bijvoorbeeld: een kg helium is lichter dan lucht en stijgt op. Het gewicht is dus negatief terwijl de massa gelijk is aan een kg lood welke wel een gewicht zal hebben van ongeveer 9,81N.))
Daarom wordt een weegschaal voor gebruik altijd geijkt met blokjes met een bekende massa dus een weegschaal kan wel degelijk de massa bepalen.
Als je weegschaal verplaatst moet je dit helemaal op nieuw doen.

Nu back on topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taan schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:57:
Modulerende belastingsregeling 1:4
Dit betekent dat de ketel regelt van 25% tot 100%. De ketel begint dus op 25%.

Die ketel uit je voorbeeld die begint bij 11% heeft dan een regeling van 1:9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op 26 en 27 juni zijn in Eindhoven de Inspiration Days. Op het programma staat o.a. een lezing van Wubbo Ockels en een lezing van Jacque Fresco. Voor de duurzame fotografen onder jullie is er de mogelijkheid om foto's met het thema duurzaamheid in te zenden voor een wedstrijd. Er is ook een debatwedstrijd waar studenten tussen de 17 en 30 jaar aan mee kunnen doen. Tijdens het congres op 28 juni is er ook de mogelijkheid om een proefrit te maken in een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 13:09:
op 28 juni is er ook de mogelijkheid om een proefrit te maken in een Tesla.
Dat doe ik al drie dagen eerder een hele dag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 19:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik ben er uit! Ik heb wat nader onderzoek gedaan hoe ik mijn verbruik omlaag krijg. Vooral voor de regeling van je ventilatie zijn er heel wat verschillende systemen. Ik ga de volgende maatregelen treffen:

1. co2 gestuurde ventilatie van www.oxygreen.nl € 2.000,- incl. BTW excl. arbeid
- nieuwe venitlatie unit met regelunit,
- regelklep met servomotor,
- co2 sensor en temperatuurmeter (voor top/nachtkoeling)
- multitop epc zelfregelende drukgevoelige roosters met fijnstof-filter

De light versie is ca. € 850,- maar zonder zone-verdeling. EPC winst van de light is ca. 0,21. De reguliere versie geeft een EPC winst van 0,26 maar in de huidige EPC-berekening wordt zonering niet meegenomen. Daarnaast heb ik al een gelijkstroom ventilatie-unit en een goede kierdichting dus die winst (ca. 0,06) moet ik er van af trekken. Dan kom ik op een winst van theoretisch 0,2. Huidige EPC is 0,9.

2. zonneboiler met 90 vacuumbuizen, (ca. 21Gj) 500 liter boiler met 2 spiralen - solar en SV € 5.000,- incl. BTW. excl. Arbeid. Ik verwacht hier een EPC winst van ca. 0,15.

3. chronotherm zone-verwarming van honeywell. Reeds toegepast. Woonkamer/keuken, serre, slaapkamer 1,2,3,4 hebben hun eigen temperatuursensor via RF. Geen idee wat het scheelt. moeten we van de winter afwachten.

Ik verwacht dat mijn EPC met deze maatregelen toch wel minimaal naar de 0,6 moet gaan. Dan zou ik in aanmerking komen voor de 30% energie beparingspremie van € 500,- En daarnaast krijg ik misschien € 1.500 euro subsidie voor de zonneboiler. Maar ik reken er niet op. Leuk als ik t krijg maar niet dan is t ook geen ramp. Ben benieuwd wat het allemaal in de praktijk werkelijk gaat besparen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Woodski schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 09:10:
[...]

Yep via de meegeleverde software of via een webinterface.
Alleen moet de software wel draaien voor die webinterface.
Ik kan nu vanaf m'n werk de warmtepomp inschakelen.
voor de webinterface hebben ze wel een appart programmatje tegenwoordig, dus je hoeft niet source de hele dag aan t ehebben..

ik weet niet of je dat al wist, anders ii bij deze..
Pagina: 1 ... 97 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.