Het tweede grafiekje wekte mijn interesse. De rode lijn stelt de hoek van de zonnepanelen voor. Ik wil dat voor mijn panelen ook wel eens weten. Nu kan ik twee dingen doen: naar zolder gaan en mijn boeken goniometrie van de middelbare school afstoffen of een mede-tweaker vragen hoe hij dat uitrekent.windfreak schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 08:01:
Nou, ook onze grafiek dan maar. Toch niet de beste dag geworden:
[afbeelding]
Je ziet dat er helemaal aan het begin en eind van de curve toch een beetje schaduw op onze panelen valt. Maar, het opbrengstverlies is miniem.
6,8 kWh/kWp
WoW! Heb je het inclinatiediagram af?! WAUW! Wanneeer ga je die mergen met de repository? :-)windfreak schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 08:01:
Nou, ook onze grafiek dan maar. Toch niet de beste dag geworden:
[afbeelding]
Je ziet dat er helemaal aan het begin en eind van de curve toch een beetje schaduw op onze panelen valt. Maar, het opbrengstverlies is miniem.
6,8 kWh/kWp
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ja mooi he. En nog klagen mensen dat het 'te duur' zou zijn. De prijsontwikkeling van zonnestroompanelen is volgens mij goed te vergelijken met die van computers - hoewel ook weer niet helemaal helemaal te vergelijken om computers van nu substantieel 'beter' (in ieder geval sneller) zijn van die van vier jaar geleden, terwijl mijn Sharpjes niet echt verschillen van wat je op dit moment koopt.Anne vdr Bom schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 08:05:
Ik heb even het gelinkte berichtje gelezen. Jij hebt dus 4 jaar geleden € 3200,- betaald voor 555 Wp. Respect.
Nu kostte mijn 1110 Wp minder dan de helft, inclusief alles. Met dank aan de EEG.
Ja af en toe kan ik het ook niet geloven hoe kort ik er eigenlijk pas mee bezig ben, en wat er in die tijd allemaal is gebeurd. En ondertussen pruttelen onze paneeltje lekker verder. Ik denk dat ik al een heel stuk in de terugverdientijd zitMike70 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 08:06:
@Jeroen
Een plaatje zegt meer dan een moeilijk verhaal!
En een linkje doet je beseffen dat jij / wji allen, al 4 jaar bezig zijn met dit topic.... Gaat de tijd hard zeg.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
23 graden hier in huis, dat hoeft van mij niet warmerNielsTn schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:38:
zojuist van de limburgse energiesubsidei bericht ontvangen: ze missen een gelijkwaardigheidsverklaring van/voor mijn Atag qsolar combi.
Ik heb er een gevonden die geldig is tot 1 januari 2010....
zou dat voldoende zijn??
anders willen ze nog een zonnecertificaat ontvangen tsss...
ps; status HOT hier op de Qsolar, de radiatoren lekker openen en even opwarmen zodat ie morgen weer kan bufferen. And did I mention that free HOT shower after this post!?
Hoe ga je dat doen als het hoogzomer is?
@Anne vdr Bom Ja, dat is inderdaad wat rekenen met sinussen en cosinussen t.o.v. de azimuth en de hoek van de panelen zelf. Ik heb de berekening niet zomaar paraat. Het is/wordt opgenomen in JSunnyReports.
Ja, ik moet het maar even mergen met jouw code. Die 'instraling testing' lijn staat zoals je ziet nog niet op een definitieve waarde. Maar, die kan ik er in de oplevering wel uithalen. Ik zal kijken of ik een dezer dagen wat code kan mergen.flitspaal.nl schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 08:43:
[...]
WoW! Heb je het inclinatiediagram af?! WAUW! Wanneeer ga je die mergen met de repository? :-)
Dat is echt veel voor een dagopbrengst! Misschien dat ik in de buurt van de 7 kWh/kWp kom als er na 17:00 uur wat bewolking komt, zodat ik wat meer indirect licht krijg. Gisteren desondanks nog weer iets beter dan de dag daarvoor, dus weer een record gebroken. Aan het einde van de dag stond 3,743 kWh op de teller wat neerkomt op 6,74 kWh/kWp. Nu alleen nog mijn elektriciteitsmeter laten vervangen, want alles wat ik terug lever, wordt momenteel nog niet geregistreerd...stegen schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:04:
Kom je net terug van vakantie, en gelijk een record opbrengst!
7,11 kWp/kWh
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
gewoon: zomers lekker warm binnen zitten, in adamskostuum awhahahahah!sander817 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 09:30:
[...]
23 graden hier in huis, dat hoeft van mij niet warmer
Hoe ga je dat doen als het hoogzomer is?
Nee, gewoon even kijken wat ik met de warmte kan doen. Damn, da's ook een luxe-positie!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Je kan een webshop beginnen waarmee je 'warmte' gaat verkopen. Als mensen iets bestellen stuur je ze een doos gevuld met warmte toe. Misschien een gat in de markt.NielsTn schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:19:
[...]
gewoon: zomers lekker warm binnen zitten, in adamskostuum awhahahahah!
Nee, gewoon even kijken wat ik met de warmte kan doen. Damn, da's ook een luxe-positie!
Waarom zou je warmte weg laten vloeien naar radiatoren die het niet nodig hebben en vervolgens de ZB pomp laten werken om het boilervat weer te vullen. een ZB in stagnatie is 'ideaal': een vol vat warm water en geen elektra verbruik voor de pomp.NielsTn schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:19:
[...]
gewoon: zomers lekker warm binnen zitten, in adamskostuum awhahahahah!
Blijft voorop staan dat het nuttig aanwenden van warmte, waardoor de boiler zo koud mogelijk blijft, uiteraard beter is voor het totale rendement.
Nederland krijgt nieuwe energie: een partijoverstijgend initiatief.
Twee linkjes met veel goede ideeën, heb zelf helaas te weinig tijd om het uitgebreid te bekijken.
http://www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl/
http://www.denationaledia...duurzaamheidsoverleg.aspx
Het burgerinitiatief kan hier getekend worden: http://www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl/main.asp (12046 ondertekeners op het moment van schrijven)
Twee linkjes met veel goede ideeën, heb zelf helaas te weinig tijd om het uitgebreid te bekijken.
http://www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl/
http://www.denationaledia...duurzaamheidsoverleg.aspx
Het burgerinitiatief kan hier getekend worden: http://www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl/main.asp (12046 ondertekeners op het moment van schrijven)
Gebruik maken van absorptiekoeling?NielsTn schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:19:
[...]
Wat meer links:
http://www.climatebabes.c...-Klaar-voor-gebruik!.html
http://geveke-klimaattech...eling-uit-restwarmte.aspx
[ Voor 28% gewijzigd door antonboonstra op 04-06-2010 12:05 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
@NielsTn.
Die warmte in de zomer zou goed gebruikt kunnen worden voor de was.
Zet gewoon de wasmachine aan de hotfil, al dan niet met elektronische hulp en gebruiken maar.
De besparing op elektra voor een wasmachine is groot genoeg om het nadeel van hoog tarief te compenseren.
Zet gewoon de wasmachine aan de hotfil, al dan niet met elektronische hulp en gebruiken maar.
De besparing op elektra voor een wasmachine is groot genoeg om het nadeel van hoog tarief te compenseren.
Guus Assmann
Welke opentherm informatie genereer je met het 0-10V signaal? De Celcia 20 van Remeha kan een kamer op temperatuur regelen dmv de digitale ingang aan de achterzijde. De ketel (Quinta) kan je voeren met een 0-10V signaal om zo de max. aanvoertemperatuur te regelen (0V=0'C en 10v=100'C)ericplan schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 20:53:
In m'n zoektocht naar regelingen voor CV en zonneboiler heb ik vandaag wel een doorbraak! Remeha blijkt een interface te hebben om een 0-10V signaal om te zetten naar Opentherm. Dat geeft me eindelijk de kans om CV en zonneboiler onder één regeling te brengen en zelfs de kleppen en pomp van de ketel te laten sturen door bv de UVR 1611 of de Digienergy. De UVR kan rechtstreeks een 0-10V signaal leveren, de Digienergy heeft er een extra module voor nodig. De interface van Remeha heeft als nummer s100865 en kost rond de EUR 135,-
Aan dit soort discussies zie dat het jammer is dat je de warmte niet kunt delen. Als er al een warmtenet is mag je niet terugleveren.windfreak schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:23:
Je kan een webshop beginnen waarmee je 'warmte' gaat verkopen. Als mensen iets bestellen stuur je ze een doos gevuld met warmte toe. Misschien een gat in de markt.
Ik gebruik het altijd als argument om duidelijk te maken wat een groot nadeel van een autonoom zonnestroomsysteem is - je kunt vergens heen met je overschotten.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Gisteren kwam de zelfbouwzonneboiler op 93 graden
Hoorde zelfs iets borrelen toen ik keek. Was meer een korte borrel dan dat het echt aan de kook was. Zou me wat worden, zit ook wat afwasmiddel bij in
Schuimparty
Klik mee voor GoT!........
Jouw stelling spookt nu al de hele week door mijn hoofd. Ik zie de kwestie iets anders. Er m.i. zijn twee soorten van schaalvoordeel: dat van de technologie zelf en dat van de productietechnologie. Op het tweede punt liggen de zaken iets genuanceerder.JeroenH schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 09:46:
Met de huidige stand van techniek is windenergie veel beter schaalbaar dan zonne-energie. Als je twee windturbines bouwt, en één van de twee mag twee keer zoveel geld kosten, dan levert die turbine na voltooiing niet twee maar misschien wel drie keer zoveel energie. Bij zonnestroompanelen is dat nauwelijks het geval: geef twee keer zoveel geld uit en je hebt twee keer zoveel zonnestroompanelen en omvormers. Vergroting van het formaat en vermogen van zonnestroompanelen heeft een lichte positieve invloed op de kosten en dus schaalbaarheid (minder kabels en bevestigingsmateriaal nodig) maar het staat als een paal boven water dat windenergie op dit moment de makkelijkste en goedkoopste manier is om grootschalig duurzame energie op te wekken.
Bij het schalen van windenergie d.m.v. grotere molens krijg je steeds met nieuwe uitdagingen te maken. Alles wordt groter en zwaarder en moet opnieuw worden doorgerekend, in de windtunnel gezet. Je moet een grotere productiehal maken, het transport wordt complexer omdat je te maken krijgt met steeds grotere onderdelen. En om de afmetingen te beperken, wordt de molen in steeds meer onderdelen gesplitst. Je hebt waarschijnlijk weer vergunningen nodig om daarmee over de openbare weg te mogen. Bij het oprichten van de turbine heb je een grotere en zwaardere kraan nodig. En zo zijn er vast nog tig verrassingen waar turbinefabrikanten tegenaan lopen bij het steeds groter worden van de molens.
Wil je tweemaal zoveel vermogen aan PV, dan bouw je gewoon nog een tweede fabriek. Met de ervaring van de eerste fabriek zal dat veel goedkoper zijn. Of je bouwt een tweemaal zo grote fabriek. Omdat de modules min of meer hetzelfde zijn, kun je focussen op efficiëntie. Opschalen van de productie kan dus snel en brengt onmiddellijk de kostprijs omlaag.
Goed nieuws. Het gerucht gaat dat de Bundesrat de tussentijdse degressie en andere beperkingen in de EEG gaat afwijzen.
Kijk naar de praktijk: windturbines worden steeds groter, zonder noemenswaardige problemen. De enige problemen zijn de mensen die, als ze uit hun keukenraam 5km verderop een windturbine zien, daar niet van kunnen slapen. Maar dat is niet meer uniek voor windturbines, zie één of twee pagina's terug de problemen van Woodski met zijn buurvrouw die haar "levensgenot volledig vergalt" ziet door een zonneboiler op het dak van de buren...
Er zullen altijd en overal mensen zijn die niet om kunnen gaan met verandering. Ik vind niet dat je veranderingen die zó belangrijk zijn voor ons land (en de wereld) als energie moet laten belemmeren door angst voor verandering. Daarmee zeg ik niet dat je lukraak overal maar windturbines neer moet zetten, goed nadenken over de planning is erg belangrijk. Maar als er windturbines naast een snelweg niet komen omdat ze geluid zouden maken ben je bij mij aan het verkeerde adres.
Er zullen altijd en overal mensen zijn die niet om kunnen gaan met verandering. Ik vind niet dat je veranderingen die zó belangrijk zijn voor ons land (en de wereld) als energie moet laten belemmeren door angst voor verandering. Daarmee zeg ik niet dat je lukraak overal maar windturbines neer moet zetten, goed nadenken over de planning is erg belangrijk. Maar als er windturbines naast een snelweg niet komen omdat ze geluid zouden maken ben je bij mij aan het verkeerde adres.
mijn wasmachine trekt zich NIETS aan van de evt. voorverwarmde watervoorraad...guus.assmann schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:57:
@NielsTn.
Zet gewoon de wasmachine aan de hotfil, al dan niet met elektronische hulp en gebruiken maar.![]()
dus ik mag hopen dat ie snel stuk gaat, dan kan er een hotfill-wasmachine gewoon aan hangen.
De aansluitingen (warm en koud tapwater) liggen er al
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Heb je geen koudwater was functie op je wasmachine? Dan kan je namelijk wel je hotfill gebruiken, je dondert gewoon 40 graden water in je wasmachine en je wasmachine gaat daarmee meteen aan de slag.NielsTn schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 13:53:
[...]
mijn wasmachine trekt zich NIETS aan van de evt. voorverwarmde watervoorraad...
dus ik mag hopen dat ie snel stuk gaat, dan kan er een hotfill-wasmachine gewoon aan hangen.
De aansluitingen (warm en koud tapwater) liggen er al
Doe ik hier ook, de wasmachine verwarmd hier mijn water nooit meer.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Een wasmachine spoelt in z'n programma ook met koud water. Voed je de wasmachine altijd met 40 graden, dan gooi je dus warm water weg. Als je een groot overschot aan warm water hebt is dit niet erg, maar anders zou je CV ketel water verwarmen terwijl dit niet nodig is.flitspaal.nl schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:22:
[...]
Heb je geen koudwater was functie op je wasmachine? Dan kan je namelijk wel je hotfill gebruiken, je dondert gewoon 40 graden water in je wasmachine en je wasmachine gaat daarmee meteen aan de slag.
Daar heb ik de MS1002 dus voor. Die mikt ongeveer 40 graden water in de wasmachine in het begin en schakelt daarna over naar koud water.antonboonstra schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:55:
[...]
Een wasmachine spoelt in z'n programma ook met koud water. Voed je de wasmachine altijd met 40 graden, dan gooi je dus warm water weg. Als je een groot overschot aan warm water hebt is dit niet erg, maar anders zou je CV ketel water verwarmen terwijl dit niet nodig is.
Ik gebruik het verwarmingselement in de wasmachine alleen niet meer, en dat scheelt een boel.
Een grotere windmolen genereert meer 'Watt/m2' relatief gezien, want ze nemen ook wat meer ruimte per stuk in. PV zie ik nog niet zo gauw veel meer Watts/m2 eruit persen. Je vergelijking gaat daarom scheef.Anne vdr Bom schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 12:57:
[...]
Jouw stelling spookt nu al de hele week door mijn hoofd. Ik zie de kwestie iets anders. Er m.i. zijn twee soorten van schaalvoordeel: dat van de technologie zelf en dat van de productietechnologie. Op het tweede punt liggen de zaken iets genuanceerder.
...
Wil je tweemaal zoveel vermogen aan PV, dan bouw je gewoon nog een tweede fabriek. Met de ervaring van de eerste fabriek zal dat veel goedkoper zijn. Of je bouwt een tweemaal zo grote fabriek. Omdat de modules min of meer hetzelfde zijn, kun je focussen op efficiëntie. Opschalen van de productie kan dus snel en brengt onmiddellijk de kostprijs omlaag.
Voor een eerlijk vergelijk:
Wanneer je dus PV opschaalt door meer panelen NAAST ELKAAR te plaatsen, zou je windmolens ook op moeten schalen door er meer naast elkaar te plaatsen. In dat geval kan je een gelijkwaardige 'windmolenfabriek' naast de huidige plaatsen en heb je dezelfde situatie zoals je die voor de PV-fabriek schetst.
Op het ding zit een jumper waarmee je kan kiezen tussen een percentage of temperatuur. dus 5V is 50% deellast of 5V is 50 graden.JakeNL schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:59:
[...]
Welke opentherm informatie genereer je met het 0-10V signaal? De Celcia 20 van Remeha kan een kamer op temperatuur regelen dmv de digitale ingang aan de achterzijde. De ketel (Quinta) kan je voeren met een 0-10V signaal om zo de max. aanvoertemperatuur te regelen (0V=0'C en 10v=100'C)
A'dam PVOutput
Ik weet niet of dat alleen positief is. Ik heb niet het idee dat die extra verlaging alleen maar slecht is. De duitse markt groeit op het moment zo explosief, omdat er zeer hoge rendementen gehaald worden. En nou wil ik niet zeggen dat explosieve groei van zonneënergie slecht is. In tegendeel zelfs, maar de Duitsers zadelen zich hierdoor wel met extra kosten op voor de komende 20 jaar en als we dan naar de markt kijken, waar de prijzen sterk zijn gedaald, dan lopen de EEG tarieven daar wel op achter. Ik denk dat een verlaging van de EEG tarieven er voor gaat zorgen dat de markt voor zonnepanelen scherp en concurrerend blijft en daarmee gewenst.Anne vdr Bom schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 13:07:
Goed nieuws. Het gerucht gaat dat de Bundesrat de tussentijdse degressie en andere beperkingen in de EEG gaat afwijzen.
Vergeet ook niet dat de doelcorridoor flink opgerekt wordt van een compleet achterhaalde 1,5GWp naar 3,5GWp ofzoiets.
Het enige echt jammerlijke is dat ze vrijeveldinstallaties gaan verbieden binnen het EEG. Dat is IMHO helemaal niet nodig. Als de vrijveldinstallaties teveel concurreren met boeren om landbouwgrond, dan moeten ze de tarieven verlagen, zodat de ontwikkelaars van dergelijke installaties minder geld te bieden hebben voor de pacht van de grond. Verder is de landbouwgrond helemaal niet verloren en nog prima inzetbaar en is de combinatie met viervoetige grasmaaiers zelfs wenselijk.
Dat is niet helemaal waar vind ik. Des te groter de windmolen des te verder ze uitelkaar moeten staan wanneer ze als windpark opgesteld worden. En, jij kijkt naar Watt/m2 aardoppervlak, maar een molen met 2 keer zo groot vermogen gebruikt uiteraard wel een veel groter deel 'lucht'. (De oppervlakte van het rotorvlak)JakeNL schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 15:32:
[...]
Een grotere windmolen genereert meer 'Watt/m2' relatief gezien, want ze nemen ook wat meer ruimte per stuk in. PV zie ik nog niet zo gauw veel meer Watts/m2 eruit persen. Je vergelijking gaat daarom scheef.
Weet iemand daar objectieve informatie over te vinden? Ik vind dat wel een interessante vraag: heeft het vergroten van de individuele windturbines een invloed op de opbrengst van een windpark per vierkante km, en zo ja, welke kant op?windfreak schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:13:
Dat is niet helemaal waar vind ik. Des te groter de windmolen des te verder ze uitelkaar moeten staan wanneer ze als windpark opgesteld worden. En, jij kijkt naar Watt/m2 aardoppervlak, maar een molen met 2 keer zo groot vermogen gebruikt uiteraard wel een veel groter deel 'lucht'. (De oppervlakte van het rotorvlak)
Standaardmaat die wordt aangehouden tussen molens is 2,5x de totale hoogte van de molen. Dan hebben de molens geen enkele last van elkaar. Bron: collega die jarenlang bij Vestas heeft gewerkt.JeroenH schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:17:
[...]
Weet iemand daar objectieve informatie over te vinden? Ik vind dat wel een interessante vraag: heeft het vergroten van de individuele windturbines een invloed op de opbrengst van een windpark per vierkante km, en zo ja, welke kant op?
hmm zie wel een spoel-stand hier staan, die zou met 20 graden C. werken.flitspaal.nl schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:22:
[...]
Heb je geen koudwater was functie op je wasmachine? Dan kan je namelijk wel je hotfill gebruiken, je dondert gewoon 40 graden water in je wasmachine en je wasmachine gaat daarmee meteen aan de slag.
too bad dat de hotfill al elders is ingezet ..
In Sustainable energy without the hot air wordt het gemiddelde vermogen op ongeveer 2W/m² berekend (24u/d).JeroenH schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:17:
[...]
Weet iemand daar objectieve informatie over te vinden? Ik vind dat wel een interessante vraag: heeft het vergroten van de individuele windturbines een invloed op de opbrengst van een windpark per vierkante km, en zo ja, welke kant op?
http://www.inference.phy....uthotair/c4/page_32.shtml
Voor zonnepanelen tot ongeveer 10W/m²
http://www.inference.phy....uthotair/c6/page_41.shtml
Met de opmerking dat zonnepanelen en windmolens best op hetzelfde oppervlak kunnen staan.
[ Voor 32% gewijzigd door Paul C op 04-06-2010 17:16 ]
6,74 kWh/kWp is zeker niet slecht. Ik had zelf nooit gedacht ooit boven de 6,5 uit te komen.antonboonstra schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 10:56:
[...]
Dat is echt veel voor een dagopbrengst! Misschien dat ik in de buurt van de 7 kWh/kWp kom als er na 17:00 uur wat bewolking komt, zodat ik wat meer indirect licht krijg. Gisteren desondanks nog weer iets beter dan de dag daarvoor, dus weer een record gebroken. Aan het einde van de dag stond 3,743 kWh op de teller wat neerkomt op 6,74 kWh/kWp. Nu alleen nog mijn elektriciteitsmeter laten vervangen, want alles wat ik terug lever, wordt momenteel nog niet geregistreerd...
[afbeelding]
Vandaag door het warmere weer een iets lagere waarde.
Ik zou zo snel mogelijk bellen met je netbeheerder, om een afspraak te maken.
Bij mij duurde het een paar weken voordat ze langs kwamen. Met deze mooie dagen is het zonde om je elektriciteit gratis weg te geven.
Voor een project waar ik mee bezig ben vroeg ik me af of er ook gemiddeldes bestaan van de kWh/kWp opbrengst die per maand staan geordend.
Ik ben bezig met een buitenverblijf dat van mei tot oktober voorzien moet worden van energie via zonnepanelen.
Ik heb tussen de 1500 en 1875 kWh/jaar nodig (marge) uitgaande van de energievraag. Deze zal tevens worden aangevuld met een windmolen (waarschijnlijk de enflo0071)
Ik ben bezig met een buitenverblijf dat van mei tot oktober voorzien moet worden van energie via zonnepanelen.
Ik heb tussen de 1500 en 1875 kWh/jaar nodig (marge) uitgaande van de energievraag. Deze zal tevens worden aangevuld met een windmolen (waarschijnlijk de enflo0071)
Ik denk dat Polderboy nog een extra rondje fietst daar in BayernAnne vdr Bom schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 13:07:
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Wordt het systeem netgekoppeld of autonoom?nameinanka schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 18:24:
Excuses dat was ik vergeten te vermelden, het gaat om een autonoom systeem
Volgens mij geeft een ZB die begin juni al stagneert alleen maar aan dat je buffer te klein is ...JakeNL schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:49:
[...]
een ZB in stagnatie is 'ideaal': een vol vat warm water en geen elektra verbruik voor de pomp.
Blijft voorop staan dat het nuttig aanwenden van warmte, waardoor de boiler zo koud mogelijk blijft, uiteraard beter is voor het totale rendement.
Voor de derde achtereenvolgende dag een opbrengst van boven de 20 kWh, of ruim 6,75 kWh/kWp
Vandaag iets minder opbrengst, maar moeilijk te zeggen of dat vanwege temperatuur of verminderde helderheid komt.
A'dam PVOutput
Klaar !!!!
Klik voor vergroting

De laatste paneeltjes liggen op de plek en zijn vanmorgen aangesloten.
Kabels netjes door de kabelschacht naar de garage, niets van te zien.
Daar hangt de omvormer die ik vandaag heb aangesloten op een nieuwe groep
met een eigen aardlek schakelaar en KWH metertje
Om te testen had ik de boel even met een normaal netsnoer aangesloten op een bestaande groep.
Er was toen om 3 uur 's middags met een ZZO opstelling dik 2400 watt.
Die niet zo dikke kabel kreeg het daar aardig warm van.
De foto is gemaakt vanaf het dak van de mopperende buurvrouw.
Ze had een opstelling verwacht zoals de collector met dingen die uitsteken en niet zoals ik probeerde uit te leggen plat op het dak met de daklijn mee.
Anyway ze heeft haar excuses aangeboden voor de boosheid en alles is weer goed.
Ik zal binnenkort nog een foto plaatsen als ook de 6 panelen die nu op het platte dak liggen weer op hun plek staan.
Klik voor vergroting

Om te testen had ik de boel even met een normaal netsnoer aangesloten op een bestaande groep.
Ze had een opstelling verwacht zoals de collector met dingen die uitsteken en niet zoals ik probeerde uit te leggen plat op het dak met de daklijn mee.
Ik zal binnenkort nog een foto plaatsen als ook de 6 panelen die nu op het platte dak liggen weer op hun plek staan.
Verwijderd
Ik vind het er erg fraai uitzien
Alleen dat eenzame paneeltje dat er bovenuit steekt past niet zo mooi 
Ik zie nu dat het geloof ik paneeltjes zijn, maargoed, je snapt wat ik bedoel.
Ik zie nu dat het geloof ik paneeltjes zijn, maargoed, je snapt wat ik bedoel.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2010 21:43 ]
Ik vind de zonnestroompanelen er zeer, zeer strak uitzien, zo met de daklijn mee. Echt prachtig. De zonneboiler die uitsteekt verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs, maar ik zou niet weten hoe je het anders zou moeten doen.Woodski schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 21:39:
Klaar !!!!
Dat is zo mogelijk nog beter nieuws dan de plaatsing van de panelen. Je kunt maar beter een goede relatie met je buren hebben. Dubbel gefeliciteerd!De foto is gemaakt vanaf het dak van de mopperende buurvrouw.
Woodski: ziet er goed uit! mooi met het dak mee, chapeau!
wie weet, gaat Buuf volgend jaar toch overstag, en heeft ze dat jaar ook een eerste PV-setje
wie weet, gaat Buuf volgend jaar toch overstag, en heeft ze dat jaar ook een eerste PV-setje
Lastig om te zeggen. Met de wetenschap dat het vermogen exponentieel toeneemt bij vergroting van de rotordiameter, terwijl de minimumafstand lineair toeneemt met de rotordiameter (vuistregel: afstand is 4x de rotordiameter, verschilt echter per locatie en type turbine) dan zou ik verwachten dat je per saldo meer kWh/m2 genereert?JeroenH schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:17:
[...]
De aanname is hier echter wel dat het harder waait op grotere hoogte (niet altijd zo) en dat je uitgaat van een standaard ashoogte bij een bepaalde diameter. Het ruimtebeslag a.g.v. de minimale afstand tot woonhuizen (geluid, slagschaduw) is ook van invloed, ik weet zo niet de relatie tussen rotordiameter en minimale afstand tot bebouwing (als die er al is, zal in regelgeving vastgelegd moeten zijn).
Ik kan maar 1 ding zeggen. WAUW. Dit ziet er echt waanzinnig netjes uit! Gefeliciteerd met je superinstallatie.
En ook goed om te horen dat je buurvrouw ook weer blij is.
Schitterend.Woodski schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 21:39:
Klaar !!!!
Alleen zou het mooier zijn als het hele dak er zo uitzag.
www.mijnzon.info
Inderdaad, ook van mij de complimenten! Zeer strak gedaanWoodski schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 21:39:
Klaar !!!!
......
Oh ja ik vergat nog de welgemeende credits voor jou, zonder je klim uitrusting was ik nu dood of ergerrube schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 22:18:
[...]
Inderdaad, ook van mij de complimenten! Zeer strak gedaan
Geweldig dat ik het van je mocht lenen.
En ook Ericplan bedankt voor het meedenken en al je tips en adviezen.
Graag gedaan. Enne, ik kom het binnenkort wel ff in real bekijken natuurlijkWoodski schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 22:26:
[...]
Oh ja ik vergat nog de welgemeende credits voor jou, zonder je klim uitrusting was ik nu dood of erger
.....
Graag gedaan, het resultaat is zeer fraai. Probeer het nog verder te documenteren, zodat anderen met een soortgelijke dakconstructie er ook wat aan hebben, bijvoorbeeld alle materialen en hoe je gewerkt hebt in één post. (als je weer tijd hebt uiteraard)Woodski schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 22:26:
[...]
Oh ja ik vergat nog de welgemeende credits voor jou, zonder je klim uitrusting was ik nu dood of erger
En ook Ericplan bedankt voor het meedenken en al je tips en adviezen.
A'dam PVOutput
Strak werk inderdaad.
Welk type panelen heb je daar nu liggen?
Welk type panelen heb je daar nu liggen?
Zonnecellen worden steeds efficiënter, ik denk dat de grens nog lang niet in zicht is. Voor windmolens op land denk ik dat we, om praktische redenen, de grens al dicht genaderd zijn.JakeNL schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 15:32:
Een grotere windmolen genereert meer 'Watt/m2' relatief gezien, want ze nemen ook wat meer ruimte per stuk in. PV zie ik nog niet zo gauw veel meer Watts/m2 eruit persen. Je vergelijking gaat daarom scheef.
Ik ging in op de schaalbaarheid d.m.v. het groter maken van de turbines en wilde opmerken dat schaalbaarheid meer aspecten heeft. Ik denk niet dat de ene of andere techniek beter is, allebei hebben ze specifieke voor- en nadelen. Een eerlijk vergelijk is dus bijna niet mogelijk.Voor een eerlijk vergelijk:
Wanneer je dus PV opschaalt door meer panelen NAAST ELKAAR te plaatsen, zou je windmolens ook op moeten schalen door er meer naast elkaar te plaatsen. In dat geval kan je een gelijkwaardige 'windmolenfabriek' naast de huidige plaatsen en heb je dezelfde situatie zoals je die voor de PV-fabriek schetst.
Ik heb de info even niet paraat, maar een grotere rotordiameter gaat meer in de 3e dimensie, dus in theorie meer opbrengst per m2 land.JeroenH schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:17:
Ik heb gelezen dat de tussenafstand uitsluitend bepaald werd door de rotordiameter. En wel 5-7x de rotordiameter.flitspaal.nl schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 17:10:
Standaardmaat die wordt aangehouden tussen molens is 2,5x de totale hoogte van de molen. Dan hebben de molens geen enkele last van elkaar. Bron: collega die jarenlang bij Vestas heeft gewerkt.
Ik ben geen fan van het boek van prof. MacKay. Er staan veel correcte cijfers en berekeningen in, maar ik vind de presentatie zeer misleidend en toegesneden op het promoten van kernenergie. Met name het door elkaar husselen van thermische kWh's en electrische kWh's vertroebelen het beeld en schetsen een slechter plaatje dan de realiteit. Hij doet dat alleen voor de duurzame energie, niet voor kernenergie. Hmmmm.pcmadman schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 17:15:
In Sustainable energy without the hot air wordt het gemiddelde vermogen op ongeveer 2W/m² berekend (24u/d).
http://www.inference.phy....uthotair/c4/page_32.shtml
Voor zonnepanelen tot ongeveer 10W/m²
http://www.inference.phy....uthotair/c6/page_41.shtml
Met de opmerking dat zonnepanelen en windmolens best op hetzelfde oppervlak kunnen staan.
De 2 W/m2 die hij noemt is het effectieve, niet het nominale vermogen. Bovendien is dat cijfer gebaseerd op de bruto oppervlakte van een windpark, zonder er rekening mee te houden dat verreweg het grootste deel van een windpark gewoon zijn bestaande functie als landbouw- of natuurgebied blijft vervullen. Als je kijkt naar het netto ruimtebeslag, komt windenergie waarschijnlijk iets beter uit dan pv.
Verwijderd
Ik geloof dat je er al achter bent dat het niet kan. Of had je dat al gemeld?flitspaal.nl schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:53:
Overigens. Mijn accountant is nu aan het uitzoeken of ik 4 zonnepanelen op de zaak kan aanschaffen en zodoende ook kan en mag afschrijven. Deze zonnepanelen compenseren dan ruimschoots het stroomverbruik van de website en het ontwikkelwerk wat ik er aan doe.
Wordt vervolgd.
De degressie is inderdaad niet slecht, maar 16% in 1 keer is wel wat veel. Het is een grote schok voor de zonnebranche die zich nu helemaal het schompes werkt en na 1 juli zeker een maand of 3 bijna niets te doen heeft. Wat moeten ze dan doen? Al hun werknemers ontslaan? Onbetaald verlof? Dat geeft geen stabiliteit. Het lijkt mij beter als ze een nieuw regime afspreken waarbij de invoedingstarieven per kwartaal worden vastgesteld aan de hand van duidelijke criteria, zodat je meer de weg van de geleidelijkheid bewandelt en dit soort onzekerheden en politieke schermutselingen voorkomt.pcmadman schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 15:44:
Ik weet niet of dat alleen positief is. Ik heb niet het idee dat die extra verlaging alleen maar slecht is. De duitse markt groeit op het moment zo explosief, omdat er zeer hoge rendementen gehaald worden. En nou wil ik niet zeggen dat explosieve groei van zonneënergie slecht is. In tegendeel zelfs, maar de Duitsers zadelen zich hierdoor wel met extra kosten op voor de komende 20 jaar en als we dan naar de markt kijken, waar de prijzen sterk zijn gedaald, dan lopen de EEG tarieven daar wel op achter. Ik denk dat een verlaging van de EEG tarieven er voor gaat zorgen dat de markt voor zonnepanelen scherp en concurrerend blijft en daarmee gewenst.
[muggenziftmodus]Het gaat niet om alle vrijeveldinstallaties, maar alleen die op landbouwgrond. Ook worden ze niet verboden, maar er wordt geen subsidie voor gegeven. Effectief gezien maakt dat niks uit natuurlijk.[/muggenziftmodus]Het enige echt jammerlijke is dat ze vrijeveldinstallaties gaan verbieden binnen het EEG. Dat is IMHO helemaal niet nodig. Als de vrijveldinstallaties teveel concurreren met boeren om landbouwgrond, dan moeten ze de tarieven verlagen, zodat de ontwikkelaars van dergelijke installaties minder geld te bieden hebben voor de pacht van de grond. Verder is de landbouwgrond helemaal niet verloren en nog prima inzetbaar en is de combinatie met viervoetige grasmaaiers zelfs wenselijk.
Beetje laat nu, ik heb de set op de zaak aangeschaft. De set dekt ons verbruik van de zaak volledig.Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:37:
[...]
Ik geloof dat je er al achter bent dat het niet kan. Of had je dat al gemeld?
Waarom zou het niet kunnen belastingtechnisch gezien? Ik koop ze, ik vraag de BTW terug van de belasting en ik verreken geen electriciteitsverbruik meer tussen prive en zakelijk. Volstrekt helder en duidelijk.
Het is ook niet dat ik duizenden euro's heb geinvesteerd wat totaal niet in verhouding tot de zaak staat. Tel daarbij dat heel ons huishouden verduurzaamd is en dat ons bedrijf daar ook onderdeel van is. Duurzaam ondernemen is nu behoorlijk hot op radio en TV immers.
Dus waarom zou dit niet kunnen? Waarom zou ik wel een server op de zaak kunnen aanschaffen en geen zonnepaneel? Beide hebben met de bedrijfsvoering van mijn bedrijf te maken.
just my 2 cents
Overigens hebben de 3 flitspaal.nl panelen vandaag 2,5kWh opgewekt, Dat is voldoende energie voor het 5 dagen groen hosten van de website, de ontwikkelomgeving en alles wat erbij komt kijken. Prima toch?
Ben dus vooral nieuwsgierig waarom je denkt dat het niet zou kunnen wat ik heb gedaan
[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 05-06-2010 10:07 ]
het project zonneboiler was even op hold gezet, ivm afwachten energie-prestatie-advies en ivm studie (eergisteren geslaagd, nu master of SHE), maar nu gaat het dan echt gebeuren. Uit het energie-advies volgde op 1. gevel isoleren (gaan we doen), op 2. kieren dichten voor 100 euro en op 3. zonneboiler. Die gaat er nu dus zeker komen, samen met een nieuwe CV-ketel ter vervanging van de Nefit uit 1992.
Nu heb ik een praktische vraag: ik vind het zonde om alleen zo'n 100 liter op te warmen voor warm water, ik wil dus ook enige ondersteuning van de verwarming, maar ik heb geen geld (over) voor zo'n prachtige ATAG Qsolar, en ik heb geen zin in wekelijks getweak om het aan het werk te houden. Vraag is dus:
Kan ik een groter vat kopen (zeg 250 liter) met 2 spiralen, vervolgens het cv-retourwater op de bovenste spiraal zetten, een drieweg-klep daartussen die zorgt dat dat cv-retourwater alleen door het boilervat gaat als de boilertemperatuur hoger is dan dat cv-water, en dan dat cv-retourwater weer naar de ketel?
Zou dat met iedere nieuwe ketel met NZ-keurmerk moeten werken?
Of hebben jullie nog aanbevelingen voor goede CV-ketels waarmee dit goed werkt? Hoog vermogen niet nodig, we doen het nu, voor isolatie met 21 kW.
Nu heb ik een praktische vraag: ik vind het zonde om alleen zo'n 100 liter op te warmen voor warm water, ik wil dus ook enige ondersteuning van de verwarming, maar ik heb geen geld (over) voor zo'n prachtige ATAG Qsolar, en ik heb geen zin in wekelijks getweak om het aan het werk te houden. Vraag is dus:
Kan ik een groter vat kopen (zeg 250 liter) met 2 spiralen, vervolgens het cv-retourwater op de bovenste spiraal zetten, een drieweg-klep daartussen die zorgt dat dat cv-retourwater alleen door het boilervat gaat als de boilertemperatuur hoger is dan dat cv-water, en dan dat cv-retourwater weer naar de ketel?
Of hebben jullie nog aanbevelingen voor goede CV-ketels waarmee dit goed werkt? Hoog vermogen niet nodig, we doen het nu, voor isolatie met 21 kW.
Verwijderd
Dat is precies zoals het bij mij werkt, 300 liter boiler en nefit economy nz van 10 jaar oud......Hkuit schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:59:
het project zonneboiler was even op hold gezet, ivm afwachten energie-prestatie-advies en ivm studie (eergisteren geslaagd, nu master of SHE), maar nu gaat het dan echt gebeuren. Uit het energie-advies volgde op 1. gevel isoleren (gaan we doen), op 2. kieren dichten voor 100 euro en op 3. zonneboiler. Die gaat er nu dus zeker komen, samen met een nieuwe CV-ketel ter vervanging van de Nefit uit 1992.
Gefeliciteerd met je titel!Hkuit schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:59:
Het systeem wat je beschrijft is niet anders dan dat van de QSolar, behalve dat die nog een derde spiraal heeft om het tapwater op te warmen, maar dat laatste is niet nodig als je een combiketel aanschaft. Het antwoord op je vraag is dus: ja, dat kan gewoon, met iedere NZ ketel en ook met andere ketels, overigens. 250 liter is niet echt veel, maar wel een aardig begin.
Eerder in dit topic heb ik al een schema geplaatst van zo'n opzet. Dat had ik geplukt van deze pagina:
https://river.nl/solar/in...w=article&id=16&Itemid=30
Heat Geek certified
Wow, dat ziet er strak uit! (ik vind het dak zo eigenlijk mooier dan zonder panelen!)Woodski schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 21:39:
Klaar !!!!
Klik voor vergroting
[afbeelding]
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ik wil dit weekend mijn zonnepanelen (2x3 suntech 200wp) plaatsen.
Hoelang mogen deze in de zon staan zonder dat ze zijn aangesloten (lees ze kunnen de energie niet kwijt)
Aangezien ik nog wat spullen naar mijn platte dak moet slepen ben ik een aantal uren bezig.
Ze liggen er nu al (gestapeld met de achterkant naar boven).
Ik heb aan de binnenkant een gat gemaakt in de mechanische ventilatiepijp, daar hoop ik de 4 kabels door te leggen.
Nog andere aandachtspunten??
[edit]
owja, waarom mag ik maximaal 1 teruglever apparaat op 1 groep aansluiten. Ik kan toch makkelijk 2x 600 watt (1200 watt) door 1 groep sturen?
Hoelang mogen deze in de zon staan zonder dat ze zijn aangesloten (lees ze kunnen de energie niet kwijt)
Aangezien ik nog wat spullen naar mijn platte dak moet slepen ben ik een aantal uren bezig.
Ze liggen er nu al (gestapeld met de achterkant naar boven).
Ik heb aan de binnenkant een gat gemaakt in de mechanische ventilatiepijp, daar hoop ik de 4 kabels door te leggen.
Nog andere aandachtspunten??
[edit]
owja, waarom mag ik maximaal 1 teruglever apparaat op 1 groep aansluiten. Ik kan toch makkelijk 2x 600 watt (1200 watt) door 1 groep sturen?
[ Voor 13% gewijzigd door xychix op 05-06-2010 13:53 ]
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Verwijderd
@ xychix
Je panelen zo in de zon laten staan kan absoluut geen kwaad. Op het moment dat ze niet zijn aangeloten leveren ze ook geen energie. Zie het maar als een batterij die niet is aangesloten.
Over dat aansluiten op één groep moet je maar even terugzoeken hier in het topic. Daar is al heeel veel over geschreven. Kortweg komt het er op neer dat er in delen van je bedrading in je woning meer dan 16A kan gaan stromen zonder dat je zekeringen worden aangesproken. het is overigens niet zo dat je maar 600 W op één groep aan mag sluiten maar je mag maar 600 W aansluiten op één groep waar ook verbruikers op zitten. Als je een groep hebt (of maakt) waar alleen je omvormers aan hangen mag je tot 3.600 W gaan (bij 16A).
Je panelen zo in de zon laten staan kan absoluut geen kwaad. Op het moment dat ze niet zijn aangeloten leveren ze ook geen energie. Zie het maar als een batterij die niet is aangesloten.
Over dat aansluiten op één groep moet je maar even terugzoeken hier in het topic. Daar is al heeel veel over geschreven. Kortweg komt het er op neer dat er in delen van je bedrading in je woning meer dan 16A kan gaan stromen zonder dat je zekeringen worden aangesproken. het is overigens niet zo dat je maar 600 W op één groep aan mag sluiten maar je mag maar 600 W aansluiten op één groep waar ook verbruikers op zitten. Als je een groep hebt (of maakt) waar alleen je omvormers aan hangen mag je tot 3.600 W gaan (bij 16A).
tnx, dat maakt eea duidelijker.Verwijderd schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 14:03:
@ xychix
Ik kan het in de search zo niet vinden maar ik kan me voorstellen dat je met 3600 (16A) zekering + 1200 watt zonnepalenen idd tot wel 4800 watt kunt trekken (mits je ook zoveel aan extra verbruikers aansluit.)
Als dat het ding is dan kom ik er wel weer uit en zie ik geen probleem om de spullen tijdelijk aan te sluiten op de ene groep dicht bij mijn dakdoorvoer
Verwijderd
Ja het werkt wel natuurlijk maar het mag niet. Ik zou dan toch zo snel mogelijk een aparte groep hiervoor maken.
binnen een paar maanden komt er een opbouw op het dak inclusief extra groep. dan neem ik dit mee. Voor nu wil ik de boel snel aansluiten ivm subsidie voorwaarden.Verwijderd schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 14:37:
Ja het werkt wel natuurlijk maar het mag niet. Ik zou dan toch zo snel mogelijk een aparte groep hiervoor maken.
In principe heeft het een eigen groep, de wasmachine groep. Dan moet ik dus de zonnepanelen even loskoppelen als ik ga wassen (meestal snachts).
[ Voor 16% gewijzigd door xychix op 05-06-2010 14:56 ]
Wauw!Woodski schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 21:39:
Klaar !!!!
[afbeelding]
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Dat is niet het enige. Stel dat jij een zonnestroominstallatie van 1200Wp aansluit, en op een zonnige dag maakt een verbruiker op die groep geen echte kortsluiting maar precies een weerstand zodat er @240V 4800W gaat vloeien. Als er geen zonnestroominstallatie zou zijn zou een 16A zekering doorbranden, maar nu er op die groep 1200W ingevoedt wordt kan door een gedeelte van de leidingen die 4800W vloeien waar ze niet op berekend zijn. Dit kan dus ook met een 'kleine' verbruiker gebeuren die onder normale omstandigheden nooit zoveel stroom kan trekken dat het een probleem zou zijn.xychix schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 14:25:
Ik kan het in de search zo niet vinden maar ik kan me voorstellen dat je met 3600 (16A) zekering + 1200 watt zonnepalenen idd tot wel 4800 watt kunt trekken (mits je ook zoveel aan extra verbruikers aansluit.)
Dat is de reden dat er op een groep waarop je een zonnestroominstallatie groter dan 600Wp (eigenlijk 2,5A AC-vermogen omvormer) aansluit geen enkele andere verbruiker mag hebben, volgens mij zelfs niet eens een stopkontakt waarop een verbruiker aangesloten kan worden.
Overigens is dit verhaal voornamelijk theoretisch. Als een apparaat kortsluiting maakt zal een beetje omvormer direct afschakelen waardoor de 16A-zekering alsnog knalt. Mijn Soladin 600 500 omvormers schakelen soms al uit als ik op een andere groep in huis mijn laptopvoeding in het stopkontakt steek, dus zie zullen zeker uitschakelen als een apparaat kortsluiting gaat staan maken.
Je neemt er een (klein) risico mee. Stel dat je huis afbrandt door wat voor oorzaak dan ook en de verzekering laat onderzoek doen, en ze zoeken een reden om niet uit te hoeven keren.... dan ben je het haasje als ze dat vinden.Als dat het ding is dan kom ik er wel weer uit en zie ik geen probleem om de spullen tijdelijk aan te sluiten op de ene groep dicht bij mijn dakdoorvoer
Ik heb het risico niet genomen en een groep compleet vrijgemaakt voor onze 'grote' installatie. Iedereen moet het voor zich weten, maar mijn tip is om toch een aparte kabel te trekken, of anders een groep volledig vrij van gebruikers en stopkontakten te maken.
Dat heeft dus op het bovenstaande verhaal geen enkele invloed. Je overtreedt de regels, en dat doe je op eigen risico.xychix schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 14:54:
In principe heeft het een eigen groep, de wasmachine groep. Dan moet ik dus de zonnepanelen even loskoppelen als ik ga wassen (meestal snachts).
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 05-06-2010 16:05 ]
Tnx voor de toelichting! Ik denk dat ik toch maar zsm een groep ga vrijmaken.[b]JeroenH schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 16:03:[/
... boel info ...
Dat heeft dus op het bovenstaande verhaal geen enkele invloed. Je overtreedt de regels, en dat doe je op eigen risico.
Volgens mij is het toch ook mogelijk om in plaats een 16A groep een 20A of 25A groep bij te plaatsen.
De nieuwe kabel die je naar boven trekt moet dan wel minimaal 3x4mm2 zijn.
Je hebt dan in ieder geval wat extra capaciteit voor uitbreiding van je set panelen.
Let er ook op dat de doorverbindingsstrip in de meterkast aan de andere kant van de automaten kwa diameter hier ook geschikt voor is.
Je hebt dan in ieder geval wat extra capaciteit voor uitbreiding van je set panelen.
Let er ook op dat de doorverbindingsstrip in de meterkast aan de andere kant van de automaten kwa diameter hier ook geschikt voor is.
[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 05-06-2010 17:05 ]
Nederland op z'n smalst...
eerst trots op de waterkrachtcentrale nabij Maastricht (eerder al in dit topic gepost)
en jawel het kon niet uitblijven....
er zijn weer klachten gepost door de sportvisser.....
eerst trots op de waterkrachtcentrale nabij Maastricht (eerder al in dit topic gepost)
Toch heeft die sportvisser niet helemaal ongelijk.
Een waterkrachtcentrale is niet te vergelijken met een stuw of een watermolen.
Ze zullen toch flinke vistrap extra moeten plaatsen.
[ Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 05-06-2010 17:43 ]
Dit mag nog steeds niet als er ook ander verbruikers (of stopcontacten) aangesloten zijn op dezelfde groep, sterker nog, je kan nu 25A + de stroom uit de zonne omvormer uit een stopcontact halen zonder dat er een zekering uit gaat.Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 17:00:
Volgens mij is het toch ook mogelijk om in plaats een 16A groep een 20A of 25A groep bij te plaatsen.
Als je het veilig wil maken (maar nog steeds niet volgens de regels) moet je de zekering juist kleiner maken, zodat het totaal van de zekering + zonnepanelen nooit boven de 16A uit kan komen.
Ik zeg ook "een groep bij te plaatsen".
Uiteraard deze nieuwe groep alleen gebruiken voor je panelen.
Uiteraard deze nieuwe groep alleen gebruiken voor je panelen.
Dit is niks veiliger want gebruikers kunnen de stroom dan rechtstreeks opnemen voordat deze de installatieautomaat gepasseerd is.jwstolk schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 17:57:
[...]
Als je het veilig wil maken (maar nog steeds niet volgens de regels) moet je de zekering juist kleiner maken, zodat het totaal van de zekering + zonnepanelen nooit boven de 16A uit kan komen.
[ Voor 70% gewijzigd door SpeksteenWP op 05-06-2010 18:04 ]
Daar kan ongetwijfeld gewoon overleg worden gevoerd.Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 17:40:
Toch heeft die sportvisser niet helemaal ongelijk.
Kleine ingreep/oplossing, die ook financieel weinig kost.
Maar zoals 't nu gepresenteerd wordt is het gelijk meppen met de stok....
En moeten... ze kunnen altijd nog verder vissen in de Ardennen
dus een klein groepje vissers gaat even 'besluiten' voor de samenleving dat ze t liefste maar geen energievoorziening wensen...
gelukkig hier al 1 machtiging binnen, en die gaat naar een duurzame partij toe
en: primeur!
mijn eerste stukje scharrelvlees gekocht, gebakken en beschreven op m'n blog
't smaakte erg goed, en ik ga zo nog wat kleine zaken in mijn huishouden verduurzamen.
UIteraard, vlees eet ik zowiezo al met mate
[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 05-06-2010 18:05 ]
Je gaat even voorbij aan het leed van de vissen die vermorzeld worden in de schoepen van de turbine.NielsTn schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 18:03:
[...]
En moeten... ze kunnen altijd nog verder vissen in de Ardennen
dus een klein groepje vissers gaat even 'besluiten' voor de samenleving dat ze t liefste maar geen energievoorziening wensen...
Onze planeet is er natuurlijk niet voor de mens alleen
Twee artikelen verder is een nog mooier voorbeeld: gesloopte woningen vervangen voor nul-energiewoningen, maar alleen als ze gesloopt worden omdat de bevolking krimpt. Lekker handig, leegstaande nul-energiewoningen :-)NielsTn schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 17:09:
@Speksteenkachel: je hebt helemaal gelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door jwstolk op 05-06-2010 18:13 ]
eensch, maar ik moet nog eerst eens zelf waarnemen dat ze 'vermorzeld' worden....Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 18:07:
[...]
Je gaat even voorbij aan het leed van de vissen die vermorzeld worden in de schoepen van de turbine.
Onze planeet is er natuurlijk niet voor de mens alleen
ik heb al meermalen waterturbines gezien die al decennia draaien en waar geen vis-pate uit komt
laten we hopen dat ze in goed overleg ergens een gulden/duurzame middenweg gaan vinden
Even polderen dan maar net als met de AOW
Voor de goede orde ik zie natuurlijk liever die waterkrachtcentrale (met vistrap
) dan een kolencentrale.
Beter nog zijn die panelen van jou
Voor de goede orde ik zie natuurlijk liever die waterkrachtcentrale (met vistrap
Beter nog zijn die panelen van jou
Op dit moment draait onze wasmachine rechtreeks vanaf de combi-ketel. Dat kan wat te warm worden, dus dat moet anders. Eerst dacht ik aan een thermostaatkraan-achtig iets ervoor, maar dat is best wat rommelen als je dat netjes wil doen. Een speciaal kastje ervoor plaatsen is niet echt goedkoop, de prijs viel mij tegen vergeleken die van een wasmachine. Aangezien onze wasmachine inmiddels zo'n tien jaar uit is was dit alles aanleiding om rond te kijken naar nieuwe wasmachines met hotfill (warmwater aansluiting). Dat valt niet mee. Met dank aan de Media Markt Enschede heb ik er meer gevonden dan alleen die van Miele. Zijn er mensen die ervaring met hotfill en wasmachines? Of misschien nog een alternatief weten?
Electrolux EWH147310, zo'n 550 euro
Bosch WAE24413, zo'n 700 euro
Miele W3841, zo'n 1450 euro
Het gaat met niet om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Ik wil een goed apparaat voor een fatsoenlijke prijs.Tenzij elders belachelijk veel goedkoper zal ik hem bij de MM halen omdat ze daar wel een advies met keuze hadden.
P.S.
Waarom is hotfill duurzaam? Stoken op gas is goedkoper en beter dan op electrisch. Ook hoop ik over de kunnen stappen op een zonneboiler, wat nog beter is.
Het gaat met niet om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Ik wil een goed apparaat voor een fatsoenlijke prijs.Tenzij elders belachelijk veel goedkoper zal ik hem bij de MM halen omdat ze daar wel een advies met keuze hadden.
P.S.
Waarom is hotfill duurzaam? Stoken op gas is goedkoper en beter dan op electrisch. Ook hoop ik over de kunnen stappen op een zonneboiler, wat nog beter is.
[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 05-06-2010 19:32 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
In de situatie dat je een zonneboiler hebt, kun je het reeds (gratis) verwarmde water invoeden op je wasmachine. Deze hoeft dan niet electrisch het water op temperatuur te brengen. LogischMilmoor schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 19:30:
P.S.
Heb je geen zonneboiler, maar gebruik je je HR-ketel optimaal (dus condenserend!), dan heb je wel een beetje gas nodig om het water warm te krijgen, maar elektrisch bespaar je een hoop:
-je wasmachine hoeft dus ook hier niet op te warmen;
-een gas/kolencentrale heeft een laag rendement, en daarnaast komen nog transport en omvorm-verliezen erbij wat het rendement tussen de gegenereerde kWh en de uiteindelijk thuis benutte kWh enorm doet kelderen.
Heb je PV (zonnepanelen) dan kun je je eigen stroom (ex BTW etc.) lekker benutten (en dat is ook groen en duurzaam).
maar ongetwijfeld is eea niet helemaal dekkend, maar hoop dat je er iets aan kan hebben.
Miele heeft meer typen dan degene die je noemt, ook geschikt voor hotfill. Let ook op het toerental van de centrifuge, vooral als je toch regelmatig een droogtrommel moet gebruiken. Op de duitse Miele site kan je gewoon warmwateraansluiting als zoekcriterium opgeven. Bij de NL-site vinden ze dit niet belangrijkMilmoor schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 19:30:
Met dank aan de Media Markt Enschede heb ik er meer gevonden dan alleen die van Miele. Zijn er mensen die ervaring met hotfill en wasmachines? Of misschien nog een alternatief weten?
P.S.
Niet persé belangrijk, maar toch handig: Bij de Miele duurt een was met hotfill zomaar 15 minuten korter.
[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 05-06-2010 19:57 ]
A'dam PVOutput
Bij de toekenningsbeschikking van Agentschap NL voor SDE 2010 zit een informatiefolder. Hieruit blijkt dat de voorschotten één keer per jaar worden verrekend, na de meteropname. Dit moet binnen 6 maanden na de meteropname gedaan worden. Zijn er al mensen met SDE2008 of 2009 die al een afrekening gekregen hebben?
Bij mij is in januari de meter opgenomen, maar ik heb nog niets gezien.
Bij mij is in januari de meter opgenomen, maar ik heb nog niets gezien.
Netjes gedaan. Ziet er superstrak uit. De afstand tussen het dak en de panelen is zeker niet te groot.Woodski schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 21:39:
Klaar !!!!
En met de buurvrouw én de bouwinspecteur weer alles harmonieus en vredig. Wat wil je nog meer?
Uuuh, Limburg is toch ook Nederland? Er moeten toch vuistdikke MER's opgesteld worden voordat er een schop in de grond mag?NielsTn schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 17:09:
Is een waterbesparende douchekop wel zo besparend?
We hebben sinds twee dagen een waterbesparende douchekop. Die douchekop is alleen zo lekker dat we alle twee nu langer onder de douche staan .
We hebben een waterbesparingsset ( 2x woordwaarde ) gewonnen twv 25 euro. Zat een douchekop in, een douchecoach en een waterbesparende kop voor in een kraan.
De douchekop gebruiken we dus nu al, geweldig ding!, en de waterbesparingsgeval voor de kraan wordt ook al gebruikt. Ik heb geen idee wat het scheelt overigens.
Die douchekop is echt geweldig!
We hebben sinds twee dagen een waterbesparende douchekop. Die douchekop is alleen zo lekker dat we alle twee nu langer onder de douche staan .
We hebben een waterbesparingsset ( 2x woordwaarde ) gewonnen twv 25 euro. Zat een douchekop in, een douchecoach en een waterbesparende kop voor in een kraan.
De douchekop gebruiken we dus nu al, geweldig ding!, en de waterbesparingsgeval voor de kraan wordt ook al gebruikt. Ik heb geen idee wat het scheelt overigens.
Het bekende rebound-effect in actie. Oplossing is in dit geval makkelijk: samen douchen!flitspaal.nl schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 22:50:
Die douchekop is alleen zo lekker dat we alle twee nu langer onder de douche staan .
zooo... ... nu even weer de hitte dumpen in de woning 
blijft magistraal zo'n atag
Goed om te zien dat alles goed werkt en je enthousiast bent.NielsTn schreef op zondag 06 juni 2010 @ 00:47:
zooo... ... nu even weer de hitte dumpen in de woning
Maar als je met een buiten temperatuur van 25 graden je huis gaat verwarmen is er echt iets mis met je hoor.
Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een qsolar hulpgroep.
Het zal wel een tijdelijk effect zijn neem ik aan. De Douche coach willen we ook gaan gebruiken, en daarmee ondervangen we dus het langer douchen probleem hopenlijk.JeroenH schreef op zondag 06 juni 2010 @ 00:15:
[...]
Het bekende rebound-effect in actie. Oplossing is in dit geval makkelijk: samen douchen!
Verwijderd
Ik heb een half uur nadat je had gepost gereageerd. Toen gaf je aan dat je je accountant had gevraagd dat uit te zoeken. Dus laat was ik niet denk ik. Maar ik had niet gezien dat je daarvan op dit forum bericht had gedaan. En dat leek me wel informatief voor de anderen.flitspaal.nl schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:51:
[...]
Beetje laat nu, ik heb de set op de zaak aangeschaft.
Waarom zou het niet kunnen belastingtechnisch gezien? Ik koop ze, ik vraag de BTW terug van de belasting en ik verreken geen electriciteitsverbruik meer tussen prive en zakelijk. Volstrekt helder en duidelijk.
Het is ook niet dat ik duizenden euro's heb geinvesteerd wat totaal niet in verhouding tot de zaak staat. Tel daarbij dat heel ons huishouden verduurzaamd is en dat ons bedrijf daar ook onderdeel van is. Duurzaam ondernemen is nu behoorlijk hot op radio en TV immers.
Dus waarom zou dit niet kunnen? Waarom zou ik wel een server op de zaak kunnen aanschaffen en geen zonnepaneel? Beide hebben met de bedrijfsvoering van mijn bedrijf te maken.
Ben dus vooral nieuwsgierig waarom je denkt dat het niet zou kunnen wat ik heb gedaan
Belastingtechnisch is het niet mogelijk omdat je de zonnepanelen aan je huis bevestigd cq via de electrameter van je huis aan het net zijn gekoppeld.
Een woonhuis kan je nooit als ondernemersvermogen 'labelen' (tenzij je een vastgoedbedrijf bent, of als je zodanig optreedt). Door natrekking behoren de panelen dan ook tot je privevermogen.
De andere weg ''werkruimte'' zal niet van toepassing zijn door het niet voldoen aan het ''zelfstandigheidscriterium'' enerzijds en niet voldoen aan het ''inkomenscriterium'' anderzijds.
(toelichting alleen per DM of mail) Nog los van het feit dat dit onder de streep niet altijd gunstig is.
Zoals ik ook in de eerdere reactie had geschreven. Zou je een ander pand (in eigendom of gehuurd) gebruiken voor je bedrijfje dan zou je daar wel zonnepanelen op kunnen leggen en het activeren en afschrijven (+ andere fiscale voordelen).
Ik neem aan dat het een zaak is met een beperkte omzet enzo. Maar vanuit het perspectief van de belastingdienst is dit iets wat niet mag.
Waarschijnlijk heeft je accountant dat ook gezegd en hier aan toegevoegd dat de kans op controle klein is zodat je de gok wel kunt wagen. Of het mag is natuurlijk een andere vraag of je ermee weg komt.
Verwijderd
Welk type en specs?flitspaal.nl schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 22:50:
Is een waterbesparende douchekop wel zo besparend?
Specs kon ik zo niet vinden, die stonden er niet bij, ik zal straks een foto maken. Je kon deze set gratis aanvragen via een samenwerking tussen Greenchoice en de dierenbescherming. Mijn vriendin had dat geregeld. Ik ga zo een meting doen hoeveel liter per minuut die doet
Je hebt ook een DM trouwens
Update: Deze douchekop verbruikt 7,5 liter water per minuut. Onze oude douche van Grohe verbruikte 9,5 liter per minuut. Besparing is dus ongeveer 20% op water. Gasverbruik gaat dus ook iets naar beneden, boiler blijft wat langer warm.
Deze douchekop heeft 3 standen. 1 normale douchestand, 1 met een aantal massagestralen en een stand wat nog het meeste te beschrijven is als staan onder een watermist / motregen douche.
Dat wordt mijn grootste probleem nog, hoe ga ik straks nog de opbrengst van de zonneboiler berekenen?
[ Voor 37% gewijzigd door mkleinman op 06-06-2010 11:26 ]
Ich bin doch nicht blöd? Dat moet toch goedkoper kunnen als je die Duitse prijzen ziet. En of het nu minder is om dat ding uit Duitsland te laten komen of bij je lokale winkel. Het apparaat heeft ook die reis gemaakt. (Als het apparaat in Duitsland gemaakt is) En zeker bij mediamarkt die soms zelfs alleen Duitse apparaten verkoopt. (Voor de Duitse markt) Alleen garantie is wel lastiger. Alleen in geval van de Bosch is het prijsverschil groot andere apparaten niet.Milmoor schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 19:30:
Tenzij elders belachelijk veel goedkoper zal ik hem bij de MM halen omdat ze daar wel een advies met keuze hadden.
Bosch WAE24413 463,95 incl. BTW (Link)
[ Voor 0% gewijzigd door Hyena op 06-06-2010 12:11 . Reden: Spelling ]
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Als je inderdaad specs hebt of meer info hoe/waar te bestellen ben ik ook geïnteresseerd! Bij ons kan daar ook nog wel wat gas bespaard worden.......flitspaal.nl schreef op zondag 06 juni 2010 @ 11:15:
[...]
Specs kon ik zo niet vinden, die stonden er niet bij, ik zal straks een foto maken. Je kon deze set gratis aanvragen via een samenwerking tussen Greenchoice en de dierenbescherming. Mijn vriendin had dat geregeld. Ik ga zo een meting doen hoeveel liter per minuut die doet
....
Update: Deze douchekop verbruikt 7,5 liter water per minuut. Onze oude douche van Grohe verbruikte 9,5 liter per minuut. Besparing is dus ongeveer 20% op water. Gasverbruik gaat dus ook iets naar beneden, boiler blijft wat langer warm.
Deze douchekop heeft 3 standen. 1 normale douchestand, 1 met een aantal massagestralen en een stand wat nog het meeste te beschrijven is als staan onder een watermist / motregen douche.
...
De eerste opbrengst van m'n nieuwe PV set is binnen.
Gisteren warm en redelijk blauwe lucht in Gelderland met toch wat sluier bewolking noch 7.02 kw/kwp.
Verder heb ik niets kunnen monitoren.
Vandaag ben ik wel thuis en is het minstens zo warm met wat meer bewolking.
Op dit moment lijkt de grens 2634watt AC wat top is voor een Delta 2500.
Dat komt met 2800watt DC dicht in de buurt van de fabriekswaarde van 2940 wp op m'n dak.
Door de gunstige hoge ZZO ligging zonder enige schaduw pak ik ook de hele dag zon.
Van 's morgens 6 uur tot 's avonds 9 uur.
Dit screenshot is van vanmorgen 11:15
Gisteren warm en redelijk blauwe lucht in Gelderland met toch wat sluier bewolking noch 7.02 kw/kwp.
Verder heb ik niets kunnen monitoren.
Vandaag ben ik wel thuis en is het minstens zo warm met wat meer bewolking.
Op dit moment lijkt de grens 2634watt AC wat top is voor een Delta 2500.
Dat komt met 2800watt DC dicht in de buurt van de fabriekswaarde van 2940 wp op m'n dak.
Door de gunstige hoge ZZO ligging zonder enige schaduw pak ik ook de hele dag zon.
Van 's morgens 6 uur tot 's avonds 9 uur.
Dit screenshot is van vanmorgen 11:15
Het was een aktie van de dierenbescherming ( http://hier.dierenbescherming.nl/aanbieding/energie ). Alleen is die helaas nu uitverkocht.
Voor wie nog plugwise wil aanschaffen met korting. het volgende op de site van plugwise
Het laatste nummer van Eigen Huis Magazine besteedt aandacht aan Plugwise met een uitgebreid artikel over het systeem. Gezien de grote interesse in onze systemen kunt u daarom alle consumentenpakketten met 20 % korting bestellen van 1 juni tot 1 september. Hieronder valt ook het populaire Home Basic pakket. Het bevat alle onderdelen om uw elektriciteitsverbruik onder controle te krijgen en energie te gaan besparen.
U krijgt 20 % korting op uw bestelling als voor het afrekenen in de webshop de kortingscode VEH-LEDENACTIE invult.
Het laatste nummer van Eigen Huis Magazine besteedt aandacht aan Plugwise met een uitgebreid artikel over het systeem. Gezien de grote interesse in onze systemen kunt u daarom alle consumentenpakketten met 20 % korting bestellen van 1 juni tot 1 september. Hieronder valt ook het populaire Home Basic pakket. Het bevat alle onderdelen om uw elektriciteitsverbruik onder controle te krijgen en energie te gaan besparen.
U krijgt 20 % korting op uw bestelling als voor het afrekenen in de webshop de kortingscode VEH-LEDENACTIE invult.
Verwijderd
ik denk dat ik ook aan de plugwise moet,
op advies van de netbeheerder is mijn pv set gesplitst in 3 fases op het grid.
een compliment aan liander ook dit keer, of ik had mazzel dat ik een jonge duurzame geest over de vloer had ....
met plugwise kan je ook op elke fase van 230volt eenvoudig meten, en ze op de pc combineren.
* sunny boys volgens de netspanning en zetten er ~6 volt bij, (steca`s ook trouwens)
heb je een sunny boy draaien, en 1 minuut later nog eentje, dan volgt de 2e sunny boy dus de netspanning+sunnyboy=~236 volt + de 2e sunny boy = ~242 volt
en das niet fijn in je apparatuur op dezelfde fase.
mijn netspanning was altijd al hoog hier, en zo dus veel te hoog geworden, zeker na een wolkje.(256volt gezien) mijn ac bekabeling van het grid en alle pv is trouwens 6mm2
een compliment aan liander ook dit keer, of ik had mazzel dat ik een jonge duurzame geest over de vloer had ....
met plugwise kan je ook op elke fase van 230volt eenvoudig meten, en ze op de pc combineren.
* sunny boys volgens de netspanning en zetten er ~6 volt bij, (steca`s ook trouwens)
heb je een sunny boy draaien, en 1 minuut later nog eentje, dan volgt de 2e sunny boy dus de netspanning+sunnyboy=~236 volt + de 2e sunny boy = ~242 volt
mijn netspanning was altijd al hoog hier, en zo dus veel te hoog geworden, zeker na een wolkje.(256volt gezien) mijn ac bekabeling van het grid en alle pv is trouwens 6mm2
De code staat inderdaad ook vermeld op hun eigen site. Op die manier is het niet echt uitsluitend voor leden van VEHwiljan_M schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:10:
Voor wie nog plugwise wil aanschaffen met korting. het volgende op de site van plugwise
Dat gaat je nog een hoop werk kosten denk ik. Dan moet je nog 2 fases naar je zolder gaan brengen voor de PV panelen. Je Edisun display wordt daarmee ook ineens nagenoeg waardeloos omdat die maar op 1 fase kan meten.Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:21:
ik denk dat ik ook aan de plugwise moet,
Had je al 3x25A in huis of 3x35? Of was je huis op enkelfase aangesloten? In het ergste geval moet je ook nog een andere kWhmeter in de meterkast hebben, en dat wordt dan per definitie een digitale "slimme" meter
Verwijderd
Komt het signaal van plugwise door 2 betonnen vloeren en welke afstand kan je overbruggen?
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.
Ontopic en gezellig houden AUB.