Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 143 Laatste
Acties:
  • 865.106 views

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 02:09:
[...]

Het grote verschil is dat we in Nederland de energievoorziening ook anders op kunnen lossen. Vervoer betekent nou eenmaal beweging en beweging betekent geluid. Daarnaast kan jij ook waarschijnlijk niet zeggen dat die spoorrails er niet al lag toen je er ging wonen. Deshalve mag je er eigenlijk ook niet over klagen.
Zoals ik al eerder zei, we hebben nu de kans onze energievoorziening grondig te verbeteren en duurzaam te maken, laten we dan in godsnaam niet dezelfde fouten maken die we in het verleden hebben gemaakt (zij het op een ander vlak) en het gewoon in één keer goed doen. Dan hoeven onze kinderen één en ander niet wederom recht te breien.

Daarnaast, je kan allemaal dingen verzinnen die verkeerd zijn, maar dat maakt de geluidsproductie van windmolens niet beter. Dat is dat geen argument, hooguit apathie (als wij, dan zij ook).
Ondanks alles: NL doet het nog niet zo slecht.
Dan combineer ik dit: Afbeeldingslocatie: http://martin.vanelp.com/wp-content/uploads/2009/06/europe_density.png

Met de cijfers over geinstalleerd vermogen per WindkW / km2 van WSH http://home.kpn.nl/windsh/009-NL.html

Waar iemand woont kun je geen windmolen plaatsen. Zo te zien worden de overige locaties in NL relatief goed gebruikt. Voor aanzienlijk dunner bevolkte landen is het makkelijker meer windvermogen op te stellen dan het hier in NL mogelijk is.

Alhoewel er wat mij betreft waar mogelijk bijgeplaatst mag worden. Ook wat repowering zou goed zijn. In de flevopolder staan diverse uitgerangeerde 2 wiekers dus er is potentieel.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:22
Maak er maar grappen over, Woodski zit er maar mooi mee. Het rapport van de inspecteur dat de installatie binnen de regels valt zal de buurvrouw echt niet gelukkiger maken. In wezen verandert er niets aan de situatie.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:05
Nee ik ga geen olie op het vuur gooien, dat helpt niet.
Van de week breng ik een leuk bloemetje bij haar langs voor het leed.
Haar andere buren zijn ook al aan het uitbouwen en zelf mogen ze de carport niet plaatsen.

Ik het de gegevens van de inspecteur nog en had zelf ook al bedacht een schriftelijke bevestiging te sturen. Al is het maar een email.

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-10 22:56
zonnigtype schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 18:25:

Schön! Mooi op het dakkie!

Die mooie meter is neem ik aan een leuke tussenmeter om productie van het heerlijke black beauty spul te meten?
Ja simpel metertje, gekregen van Mike70 :) Die had hij over omdat hij zo nodig alles per minuut wil loggen.
Wel jammer dat hij geen 2 cijfers achter de komma meet, nu kan ik ongeveer op een kwart nog inschatten.
opbrengst op de foto vanaf vorige week maandag tot vanmiddag te zien (17kw)

Overigen ga ik binnenkort een 2e set er bij plaatsten,
deze wil ik in portrait plaatsen, dan houd ik nog een stukje over voor een ev. zonneboiler collector plaat.
Ik wil de panelen op 15 graden plaatsen want dan steken ze niet zo hoog boven het dak uit en vangen ze ook minder wind.
sin15x160= 41,41cm met 30graden kom ik op 80cm hoogte, dat lijkt mij wat te hoog.
ik wil ook een beetje oppassen met de belasting op het dak, ik heb geen idee hoeveel gewicht er op kan.

Een collector plaat van nefit 1-110 horizontaal geplaatst kan er dan nog bij op.
Wel hoop ik dat ik die schuinte ook wat lager kan aanhouden.
Moet ik zo'n plaat nog aarden? aangezien ik boven de nok uit steek

[ Voor 3% gewijzigd door master30 op 01-06-2010 22:05 ]

• Woodski
Aarden kan sowieso geen kwaad.
M'n PV en collector heb ik vandaag aan elkaar geknoopt.
Als ik de kabels naar beneden trek gaan die allemaal aan de aarde.

• master30
Woodski schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:10:
Aarden kan sowieso geen kwaad.
M'n PV en collector heb ik vandaag aan elkaar geknoopt.
Als ik de kabels naar beneden trek gaan die allemaal aan de aarde.
dus ik zou de zonnepanelen ook moeten/ kunnen aarden?

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
master30 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:21:
[...]

dus ik zou de zonnepanelen ook moeten/ kunnen aarden?
"Moet" niet, kan wel. De bulk van de installaties wordt nooit geaard (ook in Duitsland of België niet).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• RRuffneck
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:02
Vraagje van een leek:
Moet de Productiemeter (voor de SDE) persé geplaatst worden voor of na de omvormert?
Ik krijg hier werkelijk niks over gevonden 8)7

Alvast bedankt!

Verwijderd

@woodski
qua welstand is die uitbouw links op de foto storender dan wat pv,
het neemt definitief zon weg bij de buren, en het oogt rommelig.
jij mag daar ook naar kijken.
verder ziet je pv er echt heel cool uit zo.

/deed mij ineens herinneren dat de buurt vroeg of het niet ging glinsteren en spiegelen op ons dak,
uiteindelijk vinden de buren het hier nu mooier nu het helemaal vol is gelegd.
gewoon een kwestie van tijd en wennen, of incalculeren dat je niet hoort wat ze bedoeld : mogelijke afgunst

• Woodski
Ach die uitbouwen wennen. Ons huis heeft er ook een met 6x PV erop
op de foto is ook een berging te zien waar al jaren een reservewiel op ligt

En bedankt voor het compliment, ik ben er zelf natuurlijk heel trots op.
Met 2cm tussen de panelen en dik 15cm van het dak heeft deze set ook veel koeling.

[ Voor 38% gewijzigd door Woodski op 01-06-2010 22:48 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Woodski schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:03:
Nee ik ga geen olie op het vuur gooien, dat helpt niet.
Van de week breng ik een leuk bloemetje bij haar langs voor het leed.
Ook niet onbelangrijk is het een mooie buurvrouw ? O+

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-11 23:13
Woodski schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:13:
De mokkende buurvrouw heeft de tuin met de diagonale vijver.
Ze is altijd vriendelijk maar wil geen ander uitzicht, tja....

Gisteren contact gehad met de bouw en woningtoezicht inspecteur die op mijn verzoek vandaag kwam kijken.
Ik heb 'm eerst meegenomen naar het dak voor foto's en toen alles laten zien wat ik doe om te besparen.
Dubbele isolatie, zonnepaneel afdakje, warmtepomp, zonneboiler, statistieken op m'n laptop, LED TV etc.
Hij verbruikt thuis ook (te) veel en wil ook bezuinigen en had veel interesse.
Ik heb 'm natuurlijk m'n hulp aangeboden als hij daar wat aan wil doen.

Later vanmiddag een belletje van hem met zijn beoordeling volgens de VROM regeling.
Het past (krap) binnen de daklijn als je het zien als een schuin dak en het is met de beste bedoelingen.
maw, alles mag blijven staan [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
...and justice has been served! >:) So it should be!

proficiat! en nu maar zorgen dat jullie hele blok 'blauw' ziet van de zonnestroompanelen en collectoren! 8)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

RRuffneck schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:37:
Vraagje van een leek:
Moet de Productiemeter (voor de SDE) persé geplaatst worden voor of na de omvormert?

Alvast bedankt!
Voor of na is maar vanaf welke kant je het bekijkt.
De enige goeie kant is de AC kant en dan tussen 2 polige schakelaar en zekering van een aparte groep in de meterkast.

ZonneStroom

• dark.druicca
  • Laatst online: 11-11 22:26
RRuffneck schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:37:
Vraagje van een leek:

Alvast bedankt!
je omvormer verbruikt ook iets, dus het nuttig vermogen dat je produceert, is wat je op het net steekt.
dus je meter plaats je tussen je omvormer en je net.

trouwens je productiemeter zal zeer waarschijnlijk op AC zijn en tussen je omvormer en je panelen zit DC, dus je productiemeter zal waarschijnlijk niet werken als je hem daar steekt.

• NielsTn
zojuist gespiekt voor de SDE-duurzame warmte aanvraag: status = verwerkt.
hmmm zou dat goed nieuws zijn, of volgt nog een status : afwijzing/uitgekeerd of zo?
iemand ervaringen er mee, indien je via digitale weg/DigiD de subsidie voor de zonneboiler hebt ingezonden?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• zonnigtype
Podcast van uitzending van RayRadio van dinsdagavond (waarbij ik Ray even bijpraat over o.a. SDE, mondiale ontwikkelingen/Duitsland, e.d.) inmiddels beschikbaar. Blijft iets van 4 weken daar ter download staan, daarna verdwijnt 'ie:

http://rayradio.podomatic.com/

* edit *

In het bijschrift van Ray: is natuurlijk geen "35.000 bedrijven", maar "35.000 aanvragen in de categorie SDE groot", waarvan er alleen al door Eneco 150 MWp is aangevraagd, maar dat is een detail.

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 02-06-2010 00:12 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• NielsTn
PS: ik trof met wat zoeken een globaal overzicht van (regionale!) subsidies.
wellicht iets om in de OP (opening post) te plaatsen?

http://www.duurzaamthuis.nl/subsidies/zonne-energie

steden:
Provincie Noord Brabant – Brabant Bespaart
Provincie Friesland – Zonnestroom
Provincie Limburg – Limburgse Energie Subsidie
Eindhoven regeling Klimaatbeleid
Boxtel, Haaren, Maasdriel, Schijndel, ’s-Hertogenbosch, St-Michielsgestel, Vught, Heusden, St-Oedenrode, Veghel, Bernheze, Maasdonk. Regeling Vlagheidsfonds
Barendrecht regeling Zonneboiler
Sint Niklaas actie Zonneslag
Naarden – Energiesubsidie
Gilze en Rijen – Zonneboiler en panelen subsidie
Amsterdam - Zon op je dak
Bloemendaal – zonnepanelen en zonnecollectoren
Deurne – Subsidie Energie Maatregelen
Gemert en Bakel – Millennium gemeente
Goes – Subsidie zonne-energie
Hoorn – Subsidie voor energiebesparende maatregelingen
Haarlem – regeling zonnepanelen
Haarlemmermeer – Actie zonnestroom
Huizen – Energiesubsidie
Leudal – Subsidieregeling duurzame energie
Naarden – Energiesubsidie
Noord Beveland – Subsidieregeling Duurzaam Bouwen
Steenwijkerland – Regeling Duurzaam Bouwen
Tytsjerksteradiel – Energiesubsidie
Veldhoven – Duurzame Energievoorziening
Venlo - Subsidieregeling Duurzaam bouwen
Wageningen – Wageningen Klimaat Neutraal
Waterland - Subsidie duurzame energie
IJsselstein – Energiefonds Zonnestein
Zaanstad – Zonnig Zaanstad

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:13:
STOP DE PERSEN

Agentschap NL:

Vijf-en-dertig-duizend aanvragen voor SDE 2010 "groot" (let wel: dat betekent MINIMAAL 525 MWp, maar zal gegarandeerd veel hoger uitpakken), er is maar 5 MWp te vergeven...

SDE 2010 "klein": beschikt slechts twee-en-veertig-honderd van de 17.000 aanvragen.

Moge de ambtenaren in vrede op vakantie gaan na deze geweldige klus...
Nu dringt het eigenlijk pas goed tot me door hoe armzalig 5 MWp eigenlijk is. Als er op het eerste briefje uit de vaas "Bloemenveilng Aalsmeer" staat, kunnen ze 34.999 afwijzingen gaan versturen...

Edit: ik droom teveel en lees te weinig :X . De categorie 'groot' gaat maar tot 100 kWp. Waarom heet dat eigenljik categorie groot? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Anne vdr Bom op 02-06-2010 08:04 ]

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:26:
[...]

Nu dringt het eigenlijk pas goed tot me door hoe armzalig 5 MWp eigenlijk is. Als er op het eerste briefje uit de vaas "Bloemenveilng Aalsmeer" staat, kunnen ze 34.999 afwijzingen gaan versturen...
Waarschuw ik al twee en een half jaar voor (met ook nog een spontane sneer van Samsom, naar nu weer blijkt volslagen onterecht), maar blijkbaar wil niemand (die er toe doet) luisteren.

Dan moeten ze het zelf maar weten. Kan vdH in Zweden, demissionair als ze is weer de nukes gaan promoten (wilde ze altijd al, maar mocht niet onder de tucht van het "coalitieakkoord"...). ;(

Vanaf morgen ga ik weer diepe teug frisse lucht halen in Bayern, ze zoeken het maar uit daar in jeweetwel...

(NB: dit is dus een vrolijk bericht... :Y )

Voor de goede orde, "wat is 5 MWp". Dat is 5.000 kWp. Dat zijn slechts 25.000 Sunteggies van 200 Wp.
Voor de goede orde 2: Duitsland plaatste er in 2009 3.806 MWp bij.
Voor de goede orde 3: iSuppli verwacht in Duitsland dit jaar 6.600 MWp nieuwbouw...

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 02-06-2010 01:14 ]

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:18

NoUser

For Real ?

Ook hier een afwijzing SDE 2010 mogen ontvangen.
Woodski schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:03:
Ik heb de gegevens van de inspecteur nog en had zelf ook al bedacht een schriftelijke bevestiging te sturen. Al is het maar een email.
Hier kan je eventueel 'Copyconfirm' voor gebruiken (domein in Nederland) zodat je juridisch kunt bewijzen dat je het bericht hebt verstuurd en wat de inhoud daarvan was.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
Woodski schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:13:
De mokkende buurvrouw heeft de tuin met de diagonale vijver.
Is dat wel toegestaan, een diagonale vijver >:)

Ik snap het geklaag wel een beetje, als ik zie hoe dicht het allemaal op elkaar staat. Zorg dat je in gesprek blijft.

Eindelijk is mijn nieuwe persoonlijke solar site goed genoeg om live te gaan. Er is een hoop verbeterd, maar het meeste is voor de bezoeker niet zichtbaar. De layout is in elk geval wel anders. Dus als de oude site nog zichtbaar is, dan is de DNS nog niet gerefreshed. (Kan zijn dat er in dit topic nog wat plaatjes omvallen, maar dat kan ik pas echt goed testen als alles live staat.)

[ Voor 36% gewijzigd door Mistraller op 02-06-2010 01:48 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• RRuffneck
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:02
dark.druicca schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 23:44:
[...]
je omvormer verbruikt ook iets, dus het nuttig vermogen dat je produceert, is wat je op het net steekt.
Daarom vroeg ik me dan ook af, of het mogelijk is om hem voór de omvormer te plaatsen, zodat ik een grotere 'opbrengst' lijk te hebben ;)

Bedankt voor de antwoorden!

PS.
Enig idee waar ik kan vinden dat die bruto-productiemeter AC of DC is?

• rube
  • Laatst online: 23:05
RRuffneck schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 01:45:
[...]

Daarom vroeg ik me dan ook af, of het mogelijk is om hem voór de omvormer te plaatsen, zodat ik een grotere 'opbrengst' lijk te hebben ;)

Bedankt voor de antwoorden!

PS.
Enig idee waar ik kan vinden dat die bruto-productiemeter AC of DC is?
Hier staat wat de eisen van Stedin zijn Volgens mij heeft elke netwerkbeheerder zo'n voorschrift.
Voor de SDE BPM moet je je exact houden aan de voorschriften (zelfs de kabeltjes moeten gestript zijn anders weigeren ze soms om de BPM te plaatsen......zie deze en deze
Als je in de buurt van Gouda woon kun je eventueel langs komen om te kijken hoe ik het heb gedaan.

• mkleinman
  • Laatst online: 17:39
Update over mijn schaduwsituatie.

Met twee mpp trackers is er verschil te zien in beide strings. De bovenste string begint ongeveer 15-20 minuten eerder met vol produceren ( ligt dus vol in de zon ) en niet het uur wat ik in eerste instantie had verwacht t.o.v. beide strings.

Het gaat me op jaarbasis gegokt iets van 50-75kWh schelen, en dat vind ik eerlijk gezegd niet te moeite waard om nu de Solarmax 2000S weg te doen en daarvoor een Steca1900 of 2000 te moeten aanschaffen.
De steca 1900 en 2000 zijn ook nog eens VEEL duurder dan de Solarmax. De steca2000 + netwerkmodule kost 1400 euro en dat vind ik het absoluut niet waard.

Ik ga naar een 1x10 aansluiting op de Solarmax, dat is ietsje efficienter dan 2x5. De Solarmax kan zijn maximale vermogen leveren vanaf 170V DC. Met 5 panelen en 40+ graden paneeltemperatuur zakt de Vdc onder de magische 170V ( 150-160V Vdc ).

Met 1x10 blijf ik daar ruim boven en binnen de specificaties van de Solarmax. Dus eigenlijk ideaal

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:13

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 23:59:
zojuist gespiekt voor de SDE-duurzame warmte aanvraag: status = verwerkt.
hmmm zou dat goed nieuws zijn, of volgt nog een status : afwijzing/uitgekeerd of zo?
iemand ervaringen er mee, indien je via digitale weg/DigiD de subsidie voor de zonneboiler hebt ingezonden?
Ja, ruim negen maanden tussen indienen en uitbetalen :-( Met nog wat hindernissen tussendoor omdat ze een factuur voor offerte aanzagen en niet begrijpen dat je een verzoek tot subsidie en een verzoek tot uitbetaling in één keer kan doen als je alles al geplaatst hebt.

A'dam PVOutput

• NielsTn
ericplan schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 08:38:
[...]

Ja, ruim negen maanden tussen indienen en uitbetalen :-( Met nog wat hindernissen tussendoor omdat ze een factuur voor offerte aanzagen en niet begrijpen dat je een verzoek tot subsidie en een verzoek tot uitbetaling in één keer kan doen als je alles al geplaatst hebt.
Negen maanden?? amai... ik hoop dat ik dan ook een vergoeding van gederfde renteinkomsten krijg ;)

Het aanvragen/indienen viel reuze mee via internet, en ik heb gewoon de offerte + uiteindelijke note/rekening ingescand en toegevoegd. Helder kan toch niet?
Maar ik heb geduld, mochten ze vragen hebben dan hoop ik dat ze gewoon even een belletje plegen (maar dat zal wel ijdele hoop wezen).

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sonnenertrag.eu heeft nog steeds wat problemen.

Re: SonnenertragV 1.0 geht Sonntag Offline
von Walter » 02.06.2010, 04:29

Es ist einiges in die Hose gegangen. Ganz klar. Manches selbst verschuldet, manches nicht vorhersehbar. Man kann auch immer das negative suchen und auch finden. Hier mein ich nicht die Fehlersuche. Wir sind auf User angewiesen die uns auf Fehler hinweisen.

Positiv war der heutige Tag in folgender Hinsicht. Wir hatten heut Besucher mäßig den besten Tag in unserer Geschichte. Der Server hat gehalten, und die Seite auch. Der Ablauf war stabil und zuverlässig. Das Fundament passt und ist solide. Alles andere kann man ändern und anpassen. Es ist ein machbarer Prozess. Fehler erkennen --> Lösung suchen --> Problem beheben. Dass es nicht an einem Tag machbar ist, sollte klar sein. Mir ist es jedenfalls schon klar. Mir ist aber auch klar, dass ein Schnellschuss oder Torschusspanik keine Lösung sein kann. Wer den ersten Schritt nicht wagt, kann auch keinen 2. oder 3. machen.
So und nun geh ich ins Bett. Morgen ist ein harter Tag.
Gruss Walter ( Lothar Beer )

Belangrijk is dat ze gisteren een top bezoekersaantal hadden, maar de server niet onderuit ging. Dat was de belangrijkste reden om te migreren.

A'dam PVOutput

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:35
De pers schopt vandaag het duitse feed in tarief voor zonnepanelen onderuit:
Klikken, pagina 5

Ze verwijzen naar dit onderzoek, ik weet niet of het voor jullie te openen is?
http://econstor.eu/dspace...419/29912/1/614062047.pdf

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

feelthepower schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:08:
Klikken, pagina 5

Deze link is iets vriendelijker, scheelt je een download van 6.5 MB
http://www.depers.nl/econ...verspillen-doe-je-zo.html

Zoeken naar het genoemde onderzoek doet je overigens bij vreemde clubs belanden :o
http://www.windstrom-kosten.de/

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 02-06-2010 09:34 ]

A'dam PVOutput

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:35
Ah, bedankt voor de aanvulling, dat is inderdaad makkelijker dan de PDF downloaden.
Overigens, dat onderzoek zelf had je al wel gevonden? Het onderzoek staat namelijk onder de tweede link.

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:16:
PS: ik trof met wat zoeken een globaal overzicht van (regionale!) subsidies.
wellicht iets om in de OP (opening post) te plaatsen?
Dan moet er wel bij gezet worden dat het overzicht onvolledig is, want er ontbreken nogal wat steden die wel subsidies geven op energiebesparende maatregelen. In het geval van Eindhoven staat er een verkeerde link, want dat betreft de subsidie die de gemeente heeft aangevraagd bij Senternovem, dus niet een subsidie die inwoners kunnen aanvragen. Eindhoven geeft alleen subsidie op groene daken en biedt een energiebesparingslening tegen 2% rente. Ik heb nog geen compleet en actueel overzicht op internet kunnen vinden van alle stedelijke en regionale subsidies.

Duurzaam Nieuws heeft de laatste 2 onderwerpen toegevoegd aan hun overzicht van standpunten van politieke partijen op het gebied van duurzaamheid: voedsel en [url="http://http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=57672&title=De%20Groene%20Kamer%3a%20klimaatverandering"]klimaatverandering[/url]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

feelthepower schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:44:
[...]

Ah, bedankt voor de aanvulling, dat is inderdaad makkelijker dan de PDF downloaden.
Overigens, dat onderzoek zelf had je al wel gevonden? Het onderzoek staat namelijk onder de tweede link.
Ja, hoor. Ik zocht commentaar op het onderzoek en de originele bron.

A'dam PVOutput

• zonnigtype
ericplan schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 11:16:
[...]

Ja, hoor. Ik zocht commentaar op het onderzoek en de originele bron.
Oud nieuws:

http://www.sfv.de/artikel/2008/Zugeschu.htm
Ein Hinweis hier noch zur Interessenlage des RWI: Dr. Rolf Pohlig, Finanzvorstand der RWE AG, ist jetzt Präsident der Gesellschaft der Freunde und Förderer des RWI Essen, und diese unterstützt das RWI finanziell.
Wie was ook weer die grote bruinkolenboer in Deutschland? :D

(Ruhr Economic Papers citaat uit summary)
...resulting in massive expenditures that show little long-term promise for stimulating the economy, protecting the environment, or increasing energy security.
Ik lig hier te rollebollen... _O-

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 02-06-2010 11:37 ]

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-11 13:25

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ha, Siderea is snel. De ze hebben de opbrengsten van mei 2010 gepubliceerd:
http://www.siderea.nl/zon...igemnd/lob_vorigemnd.html

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

RRuffneck schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 01:45:
[...]

Jij dacht de installateur van de BPM voor de gek te kunnen houden??
Als je zeker wil weten dat je de opbrengst wil halen die nodig is voor de maximale SDE vergoeding kan je beter voor de juiste panele, omvormers en bekabeling zorgen. Daarnaast is het een jaarlijks gemiddelde maar dat wil nog niet zeggen dat als jij je installatie te krap bemeet je ook in een jaar dat je meer produceert dat kan compenseren met jaren dat je minder produceerd.
Voor maximale SDE vergoeding altjd zorgen dat je ook op slechte jaren de productie haalt. Eerder een te groot systeem dus dan een te kelin.

ZonneStroom

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

feelthepower schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:08:
Klikken, pagina 5

Ik heb het even snel doorgebladerd, en wat me opvalt is dat in de tabellen A3 en A4 de netto kosten voor windenergie na verloop van een aantal jaren 0 worden. Ik dacht dat de producenten van windstroom een vast invoedingstarief kregen, ook als dat onder de marktprijs zit. Dat zou betekenen dat de netto kosten na een aantal jaren negatief wordt. Ik zou het uit m'n hoofd niet zo even weten hoe de EEG op dit punt in elkaar steekt. Is er hier een kenner van de EEG in da house?

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

ericplan schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:21:
[Zoeken naar het genoemde onderzoek doet je overigens bij vreemde clubs belanden :o
http://www.windstrom-kosten.de/
De bekende kakofonie van tabellen, cijfers en grafieken, met veel kabaal en weinig samenhang geserveerd. Je herkent de fanatici van kilometers afstand.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-11 15:35
Anne vdr Bom schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 13:18:
[...]

Ik heb het even snel doorgebladerd, en wat me opvalt is dat in de tabellen A3 en A4 de netto kosten voor windenergie na verloop van een aantal jaren 0 worden. Ik dacht dat de producenten van windstroom een vast invoedingstarief kregen, ook als dat onder de marktprijs zit. Dat zou betekenen dat de netto kosten na een aantal jaren negatief wordt. Ik zou het uit m'n hoofd niet zo even weten hoe de EEG op dit punt in elkaar steekt. Is er hier een kenner van de EEG in da house?
De kosten zijn de de prijs waarvoor ze de windstroom wettelijk verplicht in moeten kopen min de marktprijs van die stroom. De kosten worden dus 0 op het moment dat de marktprijs gelijk is aan de inkoopprijs. Ik weet niet hoe het zit als de marktprijs de EEG vergoeding straks overschrijd en mensen kiezen om de stroom buiten het EEG om te gaan leveren? En wat de mogelijke consequenties hiervan zijn voor de zekerheid: kunnen ze weer terug onder het EEG als ze eerst een jaartje tegen een hogere prijs kunnen leveren buiten het EEG en daarna de marktprijs weer daalt ofzo?

Wat ik echter op te merken heb aan dit onderzoek is dat ze alleen met de hoogste tarief voor PV rekenen. Er is natuurlijk ook een heel groot gedeelte van de installaties wat in een lager tarief valt. De invloed hiervan is IMHO substantieel en zeker als de kosten straks dalen door een dalend invoedingstarief en een stijgende marktprijs van de stroom. Moet je maar eens even naar de scherpe analyses van Peter Segaar op PolderPV kijken om daar zelf een inschatting van te maken. :9

Het lijkt me echter duidelijk dat dit onderzoek niet onomstreden is.
Anne vdr Bom schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 13:28:
[...]

De bekende kakofonie van tabellen, cijfers en grafieken, met veel kabaal en weinig samenhang geserveerd. Je herkent de fanatici van kilometers afstand.
Ik vind dit toch wel een interessant plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.windstrom-kosten.de/stromerzeuger-Dateien/image013.jpg

Kun je goed zien hoe erg het ervoor staat in veel landen! (waaronder NL)

[ Voor 24% gewijzigd door Paul C op 02-06-2010 14:17 ]

• zonnigtype
pcmadman schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:00:
[...]

En wat de mogelijke consequenties hiervan zijn voor de zekerheid: kunnen ze weer terug onder het EEG als ze eerst een jaartje tegen een hogere prijs kunnen leveren buiten het EEG en daarna de marktprijs weer daalt ofzo?
Neen. EEG tarief staat vast voor intreders. Als je om wat voor reden dan ook zou "uittreden" (wat onzin is), en je zou er weer "in" willen, moet dat met een nieuwe installatie, nieuw netgekoppeld, met het dan geldende (vaste), veel lagere tarief. Anders is het als je voor "maandelijkse verkoop op de markt" opteert, maar dat moet allemaal van tevoren gemeld worden. Die "direktvermarktung" optie wordt vooralsnog nauwelijks gebruikt:

http://www.eeg-kwk.net/cp...ung2010_Stand20100520.pdf
Wat ik echter op te merken heb aan dit onderzoek is dat ze alleen met de hoogste tarief voor PV rekenen. Er is natuurlijk ook een heel groot gedeelte van de installaties wat in een lager tarief valt. De invloed hiervan is IMHO substantieel en zeker als de kosten straks dalen door een dalend invoedingstarief en een stijgende marktprijs van de stroom. Moet je maar eens even naar de scherpe analyses van Peter Segaar op PolderPV kijken om daar zelf een inschatting van te maken. :9

...

Het lijkt me echter duidelijk dat dit onderzoek niet onomstreden is.
Klopt. Er wordt heel veel met cijfers gegooid, en je moet goed in je schoenen staan om de relevantie daarvan in te kunnen schatten.

Is nog veel over te zeggen, maar geen tijd meer. Voorbereiden voor de abreise in die Bayerische Solar Himmel... ;)

Verwijderd

Woehaa |:(

Word ik op mijn werk gebeld door mijn vrouw...
Of we de voorste rij zonnepanelen ook even van de garage af kunnen halen...
Omdat ze bij de bouw vergeten zijn twee overstorten aan te brengen...
Dus dat komen ze nog eventjes doen en daarvoor moet de dakbedekking over 1 meter breedte opnieuw eropgelast...
Eigenlijk moest het vandaag maar ze kunnen ook morgen of vrijdag komen. 8)7

Nota bene! De panelen liggen er nog geen maand op. En dan komen ze in de zonrijkste maand (misschien wel zonrijkste week) van het jaar hiermee.

Gaan we dus niet doen; even overlegd en de aannemer vond het eigenlijk ook maar onzin (maar ja het stond op tekening dus ze hadden het moeten aanbrengen). Enige 'probleem' is dat als bij ons nu beide regenpijpen voor de afvoer van het garagedak verstopt raken (bladeren van de bomen die er nog niet zijn in onze nieuwbouwwijk) dan weten we niet van tevoren waar de boel gaat overlopen...
Nou dat zien we 1) tegen die tijd wel en 2) waarschijnlijk gaat dat nooit gebeuren (trouwens mijn rijtje zonnepanelen fungeert al als duurzame bladvanger...) ;)

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 15:18:
Enige 'probleem' is dat als bij ons nu beide regenpijpen voor de afvoer van het garagedak verstopt raken (bladeren van de bomen die er nog niet zijn in onze nieuwbouwwijk) dan weten we niet van tevoren waar de boel gaat overlopen...
Desnoods plaats je zelf een bladvanger, bv. van kippengaas of zo. het zou balen zijn als je panelen juist met dit weer van het dak moeten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• zonnigtype
Kritische analyse van Jurgen Sweegers (briljante site) over de blijvende overstap perikelen bij leveranciers wissel.
Zo nemen netwerkbeheerders een rol in die hen eigenlijk helemaal niet toekomt. Ze stellen op eigen houtje meterstanden vast en energieleveranciers nemen die over, ook al slaan ze nergens op. Weer blijkt dat de vrije energiemarkt vooral een onderonsje is van energiebedrijven die het, onder leiding van de NMA, allemaal met elkaar regelen. Essentiële wetten van de vrije markt worden uit het oog verloren: zoals de regel dat iemand alleen maar hoeft te betalen voor wat hij heeft afgenomen.
En zo is het maar net. Nederland is een piratenmarkt geworden.

En wie zijn de eigenaren van de netbeheerders?

Juist! De "lagere" overheden, met name provincies/gemeentes. Die "met tegenzin" hebben gestemd voor de verkoop van de productie- en leveringstakken van Essent en NUON...

(in de startblokken, kon het toch niet laten)

• NielsTn
@Zonnigtype: tís geen essent meer, maar RWE ;) :9

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 15:18:
Enige 'probleem' is dat als bij ons nu beide regenpijpen voor de afvoer van het garagedak verstopt raken (bladeren van de bomen die er nog niet zijn in onze nieuwbouwwijk) dan weten we niet van tevoren waar de boel gaat overlopen...
Tjonge. Maar, voordat je het helemaal niet laat doen. Het kan ook belangrijk zijn voor zeldzame hoosbuien. Om die reden (gecombineerd met maar een beetje afval) zou de regenpijp het eventueel niet bij kunnen houden. Als je echt pech hebt wordt het dak te zwaar door het vele water. Stel, je hebt een dak van 7 meter bij 3 en een dakrand op 15 cm dan is dat 3150 kg water!!

• zonnigtype
NielsTn schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 16:50:
Dat heb ik jou zelf geleerd!

(vergeet Energie:Direct niet, is ook natuurlijk RWE geworden...)

Invoering WABO (u weet wel incl. die belachelijke onzin vanwege vergunningsplicht gevelpaneeltjes) verhuisd naar 1 oktober volgens VROM.

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=47931

Vetdruk van mij:
Verder worden gemeenten, provincies en waterschappen geconfronteerd met een stapeling van regelgeving. Het ministerie van VROM wil zorgen dat bedrijven en burgers minder regeldruk ervaren door slimmere regels, verbeteringen in de uitvoering en minder lasten.
Ucheuche...

Gauw nog effe de gevels volhangen met zonnepaneeltjes, beste mensen, en zorg dat datum op papier staat...

(niet helemaal serieus bedoeld, maar u snapt de intentie wellicht)

[ Voor 57% gewijzigd door zonnigtype op 02-06-2010 17:07 ]

Verwijderd

windfreak schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 16:50:
Tjonge. Maar, voordat je het helemaal niet laat doen. Het kan ook belangrijk zijn voor zeldzame hoosbuien. Om die reden (gecombineerd met maar een beetje afval) zou de regenpijp het eventueel niet bij kunnen houden. Als je echt pech hebt wordt het dak te zwaar door het vele water. Stel, je hebt een dak van 7 meter bij 3 en een dakrand op 15 cm dan is dat 3150 kg water!!
Inderdaad, ik zou ook oppassen dat je voor een weekje zon geen permanentere problemen op de hals haalt. Ik snap dat alle mensen hier van hun hoge/lage cijfers houden, maar als iets moet gebeuren moet het gebeuren.

• mkleinman
Operatie omvormerkwartet is voltooid. De SB1100 ligt weer niets te doen en alles hangt weer aan de Solarmax. Nu in een 1x10 opstelling.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• guapper
  • Laatst online: 23:07
[...]

Die noodoverstorten zijn niet voor niets aangegeven op de tekeningen. Bovendien: als jij er van af ziet om ze alsnog te laten aanbrengen, en het gaat ooit mis, ligt het risico bij jou.
Of dat daadwerkelijk gebeurt.. ik betwijfel het, wil je het risico nemen dat wanneer er problemen ontstaan je zelf voor de schade (ook aan derden) opdraait?

Verwijderd

[...]

Ja, da's wel een aardig gewichtje...
Maar we gaan het toch niet doen. Zowel de aannemer als de dakdekker vonden het zelf ook niet nodig (lekker motiverend dan om zo je werk te moeten doen :) ). Dus ik vind het prima zo (en neem het (kleine) risico inderdaad op de koop toe).
Van de winter heeft er al een hele tijd een halve meter sneeuw op gelegen. Ik weet het, dat is minder zwaar dan 10cm water. Maar ik heb voor dit dak twee regenpijpen die ik indien nodig netjes schoon ga houden. Ik zie vanzelf vanaf de trap naar zolder of er water op het garagedak blijft staan - en mocht dat het geval zijn (/worden) dan ga ik de boel gelijk schoonmaken (net als bij de carport op mijn oude huis; die regenpijp daar zat niet helemaal op het laagste punt waardoor er al heel snel een walletje van bladeren omheen kwam te liggen).

Maar bedankt voor jullie bezorgdheid en tips! :w

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 08:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Helaas hier ook een SDE afwijzing, dus ik hou het voorlopig nog maar bij mijn 3 paneeltjes. Wel een topdag vandaag: 6,70 kWh/kWp
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/antonboonstra/tweakers/got/opbrengst_2010-06-02.gif

[ Voor 27% gewijzigd door antonboonstra op 02-06-2010 20:48 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

antonboonstra schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:30:
Helaas hier ook een SDE afwijzing, dus ik hou het voorlopig nog maar bij mijn 3 paneeltjes. Wel een topdag vandaag: 6,70 kWh/kWp
Met jouw opbrengstcijfers is het ook zonder subsidie winstgevend. Waarom zou je dat laten lopen voor de miniscule kans dat je wordt ingeloot voor SDE ronde 2011 of 2012?

• NielsTn
zonnigtype schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 16:52:
[...]

Dat heb ik jou zelf geleerd!

(vergeet Energie:Direct niet, is ook natuurlijk RWE geworden...)
Ja ja een goede student ben ik he?
Master Polderboy, what can I do next!

hier nu de qsolar maar lekker mijn radiatoren laten verwarmen, dan zit ik zo meteen lekker relaxed thuis op de bank ! :)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-11 15:35
Anne vdr Bom schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 21:14:
[...]

Met jouw opbrengstcijfers is het ook zonder subsidie winstgevend. Waarom zou je dat laten lopen voor de miniscule kans dat je wordt ingeloot voor SDE ronde 2011 of 2012?
Als er nog een SDE komt volgend jaar... want dat is ook maar de vraag als je de plannen van veel politieke partijen ziet!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

En hier mijn eerste plaatje met intervaldata, gemaakt met OpenOffice, van de data uit mijn Arduino aan de S0-uitgang van mijn kWh meter. Niet gesofistikeerd, wel effectief. En nauwkeurig. Duidelijk is te zien hoe rond de klok van 9 mijn bovenste string volledige zonneschijn ontvangt, en hoe om 10:45 de tweede volgt. Het knikje bij 17:20 is een hoekje van 1 van de onderste panelen dat even schaduw krijgt van de bovenste. Om 19:00 is hier het feest voorbij. Nog wat strooilicht, maar dat mag geen naam hebben. De piek lag tussen 13:40 en 13:50 op 888 W. Dagopbrengst: 5,86 kWh/kWp.

Afbeeldingslocatie: http://r2tabq.blu.livefilestore.com/y1p_YQMg6vFO4YesfwZD1jf3oZYUmBImzmXBJh4WnLXtsgcMbFXH_fmb7qqw7EDZzH_M6mZ1sCPkafgKHRaNcXCnoV1DmeeOgZ4/intervaldata%2020100602.jpg

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
NielsTn schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 16:50:
Zolang het merk bestaat is het gewoon Essent voor mij. Zo bestaat het merk Getronics toch ook nog gewoon, ook al is het KPN. En XS4ALL moeten we ook KPN noemen voortaan?
:P >:)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:24
Over de maand mei was mijn opbrengst gemiddeld 106.81 KWh/KWp, valt me alles mee als ik de andere cijfers hier zo hoor.

Gisteren trouwens weer een nieuw record: 16.21 KWh opgeleverd! = 5.97 KWh/KWp

Alles gemeten met Plugwise.

• NielsTn
@Mistraller: is een keuze van de eigenaar (RWE), anders zullen ze opnieuw de nederlandse markt moeten benaderen en inmasseren om klanten te winnen. Nu is het gewoon inlijven, en blijft (slapend) Nederland 'trouw' aan de bruinkoolgigant, en dus "easy money" ;)

Verwijderd

Hogere belasting voor vuile stroom, EU voorstel.

http://www.nuzakelijk.nl/...asting-vuile-stroom-.html

Wel lastig lijkt me, in sommige landen zijn de omstandigheden veel gunstiger dan in andere.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-11 13:01

Mars Warrior

Earth, the final frontier

windfreak schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 12:19:
Ha, Siderea is snel. De ze hebben de opbrengsten van mei 2010 gepubliceerd:
http://www.siderea.nl/zon...igemnd/lob_vorigemnd.html
Leuk ja, maar mijn systeem (oostligging, circa 20graden hoek, voorspelde opbrengst rond 80% van ideaal zuid) kan ik hier nog niet echt aan relateren (Eindhoven):
- Maart zit op 47% opbrengst tov hun ideale systeem
- April zit op 79% opbrengst tov hun ideale systeem
- Mei zit op 92% opbrengst tov hun ideale systeem

Gemiddeld over deze 3 maanden zit ik op 75% opbrengst tov hun ideale systeem...

Nu heb ik last van bomen van een aantal huizen verder bij laagstaande zon, dus het kan zijn dat dat de verschillen verklaart omdat de zon nu steeds hoger staat en ik dus minder last heb, maar in april stond de zon eigenlijk al hoog genoeg voor de bomen en was de 79% opbrengst in lijn met de verwachtingen van rond de 80%, dus dat verklaart de relatief hogere opbrengst in mei niet...of toch wel :X

Zijn er hier systemen die 'perfect' in de pas lopen met de virtuele systemen van Siderea?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
NielsTn schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:19:
[...]
hier nu de qsolar maar lekker mijn radiatoren laten verwarmen, dan zit ik zo meteen lekker relaxed thuis op de bank ! :)
En... lekker gesudderd? :) Het was nog 22'C in ons huis nadat de CV al zo lang uit staat, dat ik niet eens meer weet wanneer'ie voor het laatst is aangeweest.

• NielsTn
JakeNL schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 13:33:
[...]

En... lekker gesudderd? :) Het was nog 22'C in ons huis nadat de CV al zo lang uit staat, dat ik niet eens meer weet wanneer'ie voor het laatst is aangeweest.
Jip hij doet t goed! herstel: fantastisch!
hele avond lekker warm gezeten en warme douche na! Nu nog ervaren hoe lang ik zo op deze hybride manier kan verwarmen op mijn radiatoren. Nadeel is dat ik dat vooral zal gaan merken als straks het stookseizoen (oktober?) weer aan gaat breken.

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Mars Warrior schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 12:38:

Zijn er hier systemen die 'perfect' in de pas lopen met de virtuele systemen van Siderea?
Dat nooit denk ik. Maar, sinds maart gaat dat wel redelijk ok. Voor maart had ik ook nog last van een installatiefout.
Enige echte nadeel is dat ik voor Zetten moet kiezen tussen stations die redelijk ver weg liggen.
Ons systeem t.o.v. hun ideale systeem
Maart 89%
April 105%
mei 108%

Nou is ons systeem niet ideaal, want WZW. Een deel van de minderopbrengst in de winter komt dan ook door die ligging denk ik.

• Woodski
NielsTn schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 13:42:
[...]

Jip hij doet t goed! herstel: fantastisch!
hele avond lekker warm gezeten en warme douche na! Nu nog ervaren hoe lang ik zo op deze hybride manier kan verwarmen op mijn radiatoren. Nadeel is dat ik dat vooral zal gaan merken als straks het stookseizoen (oktober?) weer aan gaat breken.
Waar woon jij, Groenland ??
Ik zet de ramen 's avonds open om de boel af te koelen met dit weer terwijl druk aan het verwarmen bent.

ps Ook de warmte van een q Solar is niet gratis he.
Je zal toch wat stroomverbruik hebben van de CV pomp en collectorpomp etc.

• NielsTn
Woodski schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 14:32:
[...]

Ik zet de ramen 's avonds open om de boel af te koelen met dit weer terwijl druk aan het verwarmen bent.

ps Ook de warmte van een q Solar is niet gratis he.
Je zal toch wat stroomverbruik hebben van de CV pomp en collectorpomp etc.
elektriciteitsverbruik is ruimschoot not an issue: heb meer als voldoende reserve die anders terug ins net geht.
woning is van 2005/2006 en dus vrij goed geisoleerd (dat houdt overdag de warmte buiten).

warmte van qsolar is niet gratis, daar mag je eerst een leuke investering voor doen :'(

• mkleinman
Er komt hier misschien nog een paneeltje bij. Ik kan naast de 5 panelen in landscape nog bovenaan 1 paneeltje kwijt van 80x80. De rails zitten er al. Ik moet alleen 2 of 4 clickfit beugels eronder krijgen. En hij kan op de bestaande Solarmax erbij. Ik kom dan op ongeveer 1887 + 92Wp = 1979Wp op de Solarmax omvormer.

Zolang het dezelfde cellen zijn moet dat geen probleem opleveren. Eigenlijk komt er een half 185Wp paneel bij :-)

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 17:12:
Er komt hier misschien nog een paneeltje bij. Ik kan naast de 5 panelen in landscape nog bovenaan 1 paneeltje kwijt van 80x80.
Wauw, dan is er daarna denk ik echt geen leeg plekje meer over op je dak? d:)b Maar wat moet je dan daarna? Verhuizen naar een huis met een groter dak of naar de afkickkliniek? ;)

Verwijderd

wat een strakke vermogens lijn vandaag zeg, zelden zo`n heldere hemel met clear sky gezien, in mijn korte 3 jarige zon-carriere....we staan al op 7,02 kwh/kwp, en het is nog niet over !

• mkleinman
Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 17:28:
[...]

Wauw, dan is er daarna denk ik echt geen leeg plekje meer over op je dak? d:)b Maar wat moet je dan daarna? Verhuizen naar een huis met een groter dak of naar de afkickkliniek? ;)
Jawel, genoeg plek,

80x80 kan ik nog kwijt tegen de nok zonder schaduw problemen. Ik kan naast de 3 flitspaal.nl panelen ook nog 1tje kwijt. Die kan zelfs nog op de omvormer.

tussen de beide dakramen kan ik er ook nog 3 kwijt ;)

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-11 13:01

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 18:21:
wat een strakke vermogens lijn vandaag zeg
zelden zo`n heldere hemel met clear sky gezien
en dat in mijn korte 3 jarige zon-carriere
we staan al op 7,02 kwh/kwp
en het is nog niet over !
In mijn korte 3 maanden zon-carriere komen mijn oost paneeltjes vandaag op 6,15kWh/kWp.
Denk dat ze daarmee aardig aan hun max zitten, al kan een reflector op west mogelijk de opbrengst nog wat opkrikken, maar dat wil ik tzt nog gaan uitproberen zonder de buren onbedoeld te verblinden 8)

Leuk hè, zo'n auto-format van deze quote...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• mkleinman
HIer gaat het ook waanzinnig. Ik ga jammer genoeg *NET* niet de 10kWh halen met de 1850Wp. De teller staat nu 9,8kWh = 5.2kWh/kWp.

Zonder de 3 flitspaal.nl panelen staat de teller op 12.3kWh tot nu toe en er komt nog een kleine 300W AC binnen nu. Het is dat mijn vriendin nu aan het strijken is anders was de teller nog vrolijk achteruit gedraaid. T.o.v. gisteren staat de teller al 11kWh lager.

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 19:46:
Het is dat mijn vriendin nu aan het strijken is anders was de teller nog vrolijk achteruit gedraaid.
:'( Mijn vriendin heeft vanochtend het strijkijzer aan laten staan en is vrolijk naar het werk gegaan. Daar ben ik, om meerdere redenen, toch echt niet zo blij mee...

Verwijderd

Zojuist heb ik een duurzame vakantiebestemming gevonden. Zonder vervoer te bereiken, er is genoeg te doen om me te vermaken, het is niet te warm, nooit regen: wat wil je nog meer? Nog enkele weekjes en dan ga ik naar.................................(tromgeroffel).....................................................
de kruipruimte. Gelukkig heb ik 3 weken de tijd voor operatie kruipruimte: gedeeltelijk uitgraven, cv-leidingen weghalen, bodemfolie leggen en daarna Tonzon thermoskussens aanbrengen.

• mkleinman
UDC
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/udc.png

Volgens mij is dit een erg duidelijk voorbeeld van bypass diodes die hun werk uitstekend doen. Periode is 6:30 t/m 7:45 vanochtend.

Udc zakt zelfs terug tot 126V, dit is 5 panelen waarvan in elk paneel 1 bypass diode wordt gebruikt. Daarna gaat de omvormer vol los met 5 panelen en de onderste 5 panelen gaan stapsgewijs steeds meer bijleveren.

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 03-06-2010 20:44 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

In m'n zoektocht naar regelingen voor CV en zonneboiler heb ik vandaag wel een doorbraak! Remeha blijkt een interface te hebben om een 0-10V signaal om te zetten naar Opentherm. Dat geeft me eindelijk de kans om CV en zonneboiler onder één regeling te brengen en zelfs de kleppen en pomp van de ketel te laten sturen door bv de UVR 1611 of de Digienergy. De UVR kan rechtstreeks een 0-10V signaal leveren, de Digienergy heeft er een extra module voor nodig. De interface van Remeha heeft als nummer s100865 en kost rond de EUR 135,-

A'dam PVOutput

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
JakeNL schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 13:33:
[...]

Ook wij kunnen ons niet meer heugen wanneer ie voor het laatst is aangeweest. OK: ergens halverwege mei een keer (hemelvaartsdag ofzo?) eventjes omdat het net te kil was, daarvoor van half april geleden ofzo.
Totaal verbruik in mei: 4 m3 (inclusief kookgas)

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

De opbrengst vandaag viel wat tegen: 5,57 kWh/kWp. Ik was nieuwsgierig naar de intervaldata om te zien waaraan het gelegen heeft. Dit is de grafiek van gisteren (blauw), gecombineerd met vandaag (rood).

Als ik het met goed herinner, was er gisterenochtend nog wat bewolking. Daardoor werd het zonlicht weerkaatst met een veel betere opbrengst vóór 9:00 t.o.v. vandaag. Dan zie je rond het middaguur dat de productie gedrukt wordt door een hogere paneeltemperatuur. En dan zijn er nog twee dipjes. Die van 17:30 kan ik me voorstellen (schaduw), maar die van 14:50 niet. Een wolkje? Contrail? Vogel?

Afbeeldingslocatie: http://r2tabq.blu.livefilestore.com/y1pmzH1Fbb-l_aym4xeU6mXf8DkJpQo-Ysgx5cUF4zMmiR4jfmaovHSyMANnZ2aBuE2-6BO7BtFjfjXSm6GU2YdP3QqKYQqSJZn/intervaldata%2020100603.jpg

• Mike70
  • Laatst online: 17-11 16:57

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ha... grafiekjes.
Heb ik er ook nog wat van.

Hier van één van onze OK4's boven de voordeur.
Duidelijk te zien wanneer ze in de schaduw komen.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info//images/software_images/daggrafiek_ok4-081509.bmp

En dan nog één van ons setje op het dak. 510Wp + Soladin 600.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info//images/software_images/daggrafiek_solad%20600-1.bmp

En als laatste alles bij elkaar opgeteld. 3 X OK4 en 1 X Soladin.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info//images/software_images/daggrafiek_totaal.bmp

En op de koop toe ook nog een totaalopbrengst van 4.36kWh.
Kijk daar wordt ik nou vrooooolijk van. :*)

www.mijnzon.info

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mike70 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:09:
Ha... grafiekjes.
Heb ik er ook nog wat van.
Die middelste van jou is wel een héél mooi sinusje.

Verwijderd

Als we dan toch allemaal ons grafiekje laten zien wil ik die van mij van vandaag ook wel laten zien. Hierop kun je mooi zien hoe 's middags de schaduw over mijn panelen komt. Op het ogenblijk heb ik 3 strengen van elk ca. 500 Wp.

Totaal vandaag 7,76 kWh (5,07 kWh/kWp) voor mij een hele mooie waarde.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jackvanoosterwijk/Nieuwe%20map/Nieuwe%20map/Grafiek030610.gif

• mkleinman
Dan kan ik niet achterblijven :-)

Afbeeldingslocatie: http://www2.flitspaal.nl:88/graphs/2010/3-6-2010.png

Alle 3 omvormers die ik kan loggen realtime in 1 grafiek

Afbeeldingslocatie: http://www2.flitspaal.nl:88/graphs/2010/3-6-2010-kwh.png

Opwek per omvormer.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4043/4667406606_5f27e7c428.jpg
Ok dan, omdat het zo leuk is. De dipjes werden veroorzaakt door "mooi weer wolken"

A'dam PVOutput

• mkleinman
ericplan schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 20:53:
In m'n zoektocht naar regelingen voor CV en zonneboiler heb ik vandaag wel een doorbraak! Remeha blijkt een interface te hebben om een 0-10V signaal om te zetten naar Opentherm. Dat geeft me eindelijk de kans om CV en zonneboiler onder één regeling te brengen en zelfs de kleppen en pomp van de ketel te laten sturen door bv de UVR 1611 of de Digienergy. De UVR kan rechtstreeks een 0-10V signaal leveren, de Digienergy heeft er een extra module voor nodig. De interface van Remeha heeft als nummer s100865 en kost rond de EUR 135,-
Hoe werkt dat precies? Gesteld ik heb deze interface, kan ik dan met bijvoorbeeld een andere regelaar voor de vloerverwarming op de zonneboiler er ook voor zorgen dat de CV ketel niet aanslaat?

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Woodski schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 14:32:
[...]

Ik geloof dat ik de speksteen nog maar eens opstook 8)7

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-11 13:15

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Nog z'n mooie sinus.
Afbeeldingslocatie: http://www.myecohouse.net/domo/Nieuws/Img/top_opbrengst.png

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:33

stegen

8710Wp

Kom je net terug van vakantie, en gelijk een record opbrengst!
7,11 kWp/kWh

Afbeeldingslocatie: http://stegen.com/pub/20100603.png

Ik heb op vakantie mooie blauwe daken gezien:
Afbeeldingslocatie: http://stegen.com/pub/pvdak1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://stegen.com/pub/pvdak2.jpg

Vrijwel allemaal voorzien van Sharp panelen, die zo te zien niet in Nederland verkrijgbaar zijn.

• JeroenH
Nog meer grafiek-geweld:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/PV_20100603.gif

Mooie strakblauwe dag met een aardig briesje, 10,6 kWh ofwel 5,0 kWh/kWp geoogst. These are the good times!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

Grappig dat je hier ook niet rechthoekige panelen ziet. Ik wil ook graag panelen plaatsen op een driehoekig dakvlak en hierbij lijkt het me estetisch gezien mooien om ook de schuine zijkanten met panelen te vullen en zo het hele dakvlak 1 paneeloppervlak te krijgen. Altijd gedacht dat dit onmogelijk is, maar nu zie ik voor het eerst ook diehoekige panelen.

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

@ericplan :
De interface van Remeha heeft als nummer s100865 en kost rond de EUR 135,-
Dit gaat in de knipselmap en komt er weer uit als ik daar aan toe ben, bedankt !
Door jullie met al jullie verhalen over isolatie ben ik nu de hele zolder opnieuw aan het isoleren, knap lastig omdat hij volop in gebruik is. De isolatie die ik jaren geleden had aangebracht stelt eigenlijk nix voor. De sneeuw van een paar maanden geleden smolt keurig weg...

@ecowoman :
bodemfolie leggen en daarna Tonzon thermoskussens aanbrengen
Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Zowel met aanbrengen als de resultaten qua comfort. Als het de belofte waarmaakt is het een ideale manier, schoon en zelf te doen. (Ik maak toch eerst maar even de zolder af).

Zaanstadters: zaterdag 5 juni om 11 uur start de nieuwe subsidieronde.
http://www.zaanstad.nl/mv...subsidies/zonnig_zaanstad
Wel even wachten tot ik aan de beurt bent geweest :O

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:47:
[...]

Hoe werkt dat precies? Gesteld ik heb deze interface, kan ik dan met bijvoorbeeld een andere regelaar voor de vloerverwarming op de zonneboiler er ook voor zorgen dat de CV ketel niet aanslaat?
Het enige wat de interface doet is je ketel modulerend aansturen, in plaats van je gewone kamerthermostaat, en dan met behulp van een 0-10V spanning.

A'dam PVOutput

• JeroenH
Erg grappig om te zien dat steeds meer mensen met grafieken aankomen. Dat was vier jaar geleden - of zelfs een jaar geleden - nog niet.

Leuke vooruitgang!

• NielsTn
zojuist van de limburgse energiesubsidei bericht ontvangen: ze missen een gelijkwaardigheidsverklaring van/voor mijn Atag qsolar combi.
Ik heb er een gevonden die geldig is tot 1 januari 2010....
zou dat voldoende zijn??
anders willen ze nog een zonnecertificaat ontvangen tsss...

ps; status HOT hier op de Qsolar, de radiatoren lekker openen en even opwarmen zodat ie morgen weer kan bufferen. And did I mention that free HOT shower after this post!? ;)

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:49
ericplan schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:19:
[...]

Het enige wat de interface doet is je ketel modulerend aansturen, in plaats van je gewone kamerthermostaat, en dan met behulp van een 0-10V spanning.
In feite neem je de besturing van je ketel over, dus je moet wel weten wat je doet. Bijvoorbeeld: wil je moduleren op ketelvermogen of op watertemperatuur? Afhankelijk van het merk ketel kun je kiezen.

• master30
geen grafiek of exacte meter, maar ik heb 3,25kw vandaag afgelezen van de ferraris meter achter de omvormer!
met 540wp lijkt mij toch redelijk?

• JeroenH
master30 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:49:
geen grafiek of exacte meter, maar ik heb 3,25kw vandaag afgelezen van de ferraris meter achter de omvormer!
Als we er vanuit kunnen gaan dat je met 3,25kW eigenlijk 3,25kWh bedoelt zou je installatie 6,0 kWh/kWp geproduceerd hebben en dat is prima!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-11 22:00
Hier ook exact 6,0kWh/kWp, valt mij echt mee met deze temperaturen en de toch al hoog staande zon!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JW te R schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:42:
[...]

In feite neem je de besturing van je ketel over, dus je moet wel weten wat je doet. Bijvoorbeeld: wil je moduleren op ketelvermogen of op watertemperatuur? Afhankelijk van het merk ketel kun je kiezen.
En dat is precies wat ik wil :) Ik ben niet erg tevreden over de huidige sturing van de ketel en ook niet over de regeling van de zonneboiler. Wat is er dan mooier als je alles onder één noemer kan brengen.

A'dam PVOutput

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

stegen schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:04:
[afbeelding]

Vrijwel allemaal voorzien van Sharp panelen, die zo te zien niet in Nederland verkrijgbaar zijn.
Die tweede is interessant. Die heeft schuin afgezaagde panelen. Strak gezicht, volgt mooi de daklijn. Maar zouden die panelen ook wat leveren?

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Nou, ook onze grafiek dan maar. Toch niet de beste dag geworden:
Afbeeldingslocatie: http://www.topspots.org/solar/actual.png

Je ziet dat er helemaal aan het begin en eind van de curve toch een beetje schaduw op onze panelen valt. Maar, het opbrengstverlies is miniem.
6,8 kWh/kWp

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:32:
Erg grappig om te zien dat steeds meer mensen met grafieken aankomen. Dat was vier jaar geleden - of zelfs een jaar geleden - nog niet.

Leuke vooruitgang!
Ik heb even het gelinkte berichtje gelezen. Jij hebt dus 4 jaar geleden € 3200,- betaald voor 555 Wp. Respect.

Nu kostte mijn 1110 Wp minder dan de helft, inclusief alles. Met dank aan de EEG.

Edit: oeps, dat heb ik slordig geformuleerd. Mijn 1110 Wp kostte minder dan de 555 Wp toen, dus minder dan de helft per Wp.

[ Voor 10% gewijzigd door Anne vdr Bom op 04-06-2010 12:31 ]

• Mike70
  • Laatst online: 17-11 16:57

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

master30 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:49:
Hé, ga je nu mijn oude ferrarismeter afkraken ? ;)
Mijn logger zet bij zonsondergang mijn EEE-pc in hibernate, en bij zonsopkomst schud ze hem weer wakker.
Dat scheelt weer een nacht niets loggen want het gerucht gaat dat er 's nachts geen zon schijnt. 8)7

@Jeroen
Een plaatje zegt meer dan een moeilijk verhaal!
En een linkje doet je beseffen dat jij / wji allen, al 4 jaar bezig zijn met dit topic.... Gaat de tijd hard zeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Mike70 op 04-06-2010 08:10 . Reden: link naar eerste topic gevolgd en geschrokken dat ik al 4 jaar dit topic volg. ]

www.mijnzon.info

Pagina: 1 ... 95 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.