Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 143 Laatste
Acties:
  • 865.107 views

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:22
Iets heel anders: hebben jullie gelezen dat er een auto is ontwikkeld die op water kan rijden?

Nee?

Het water dient overigens wel uit de Golf van Mexico te komen ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-11 22:00
Woodski schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:15:
De buurvrouw is niet blij met me. Tot 2x toe lange discussies waarbij ik probeerde begripvol te zijn en vooral haar te laten praten. Het milieu kan haar niets schelen. Ze wil nu van haar huis genieten en dat is volledig verpest doordat ik zonnepanelen installeer.

Zaterdag is ze na wat hard praten met de buren demonstratief uit haar tuin weggelopen terwijl ze iets riep van "Het is hier helemaal verpest"

Vandaag heb ik een visitekaartje van een bouw inspecteur van de gemeente in de bus met het verzoek om terug te bellen. Er staat iets onleesbaars onder... ivm dakce !

Volgens mij is mijn PV wel legaal zo vlak tegen het dak.
Geen idee wat ik over de collector te horen krijg... jammer dit.
Laat de pret vooral niet drukken door de buurvrouw! Hoe bekrompen kun je zijn... 8)7 Ik vind het trouwens bijzonder hoeveel mensen nog het idee hebben dat je dit soort panelen plaatst als een verfraaiing van de woning. Over een aantal jaar zal blijken dat we geen keus meer hebben, dan zijn de fossiele brandstoffen op of onbetaalbaar, wellicht dat de buurvrouw tot de generatie behoort die weten dat ze het niet meer meemaken dat de olie op is?
Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat de gemeente moeilijk kan gaan doen, zolang de panelen de lijn van het dak maar volgen. Als je clickfit gebruikt dan liggen de panelen ook iets van 8-10 cm boven de pannen (wellicht nog wel iets meer), dus die 15cm bij jou zal toch geen probleem zijn.

Ik vind jouw oplossing er in ieder geval waanzinnig strak uitzien _/-\o_ , ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Verwijderd

Poeh, dan ben ik erg blij met mijn buren! Mijn dak heeft een Z-vorm en het huis van mijn buren heeft een verdieping meer dan ons huis. Een groot deel van ons dak zit dus recht voor hun 2e verdieping. Daardoor komen de heatpipes straks naast hun raam te staan en kijken ze daar schuin op uit. Hun reactie:"Geen enkel probleem. Het is voor een goed doel en het is jullie dak".

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
De buurvrouw is niet blij met me. Tot 2x toe lange discussies waarbij ik probeerde begripvol te zijn en vooral haar te laten praten. Het milieu kan haar niets schelen. Ze wil nu van haar huis genieten en dat is volledig verpest doordat ik zonnepanelen installeer.

Zaterdag is ze na wat hard praten met de buren demonstratief uit haar tuin weggelopen terwijl ze iets riep van "Het is hier helemaal verpest"

Vandaag heb ik een visitekaartje van een bouw inspecteur van de gemeente in de bus met het verzoek om terug te bellen. Er staat iets onleesbaars onder... ivm dakce !

:X :'(

Sterkte met het "inspectiebezoek".

Vraag meteen aan die inspecteur of hij ook meteen alle kolencentrales wil nalopen. En de isolatie van buuv' d'r "mooie maar door jou verpeste" woning ook meteen maar, want gas verspillen zou ook een zware straf op moeten staan, toch?

Of: doe toch maar niet. Beter geen olie op het hellevuur gooien...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:13

ericplan

5180 Wp PV

Sterkte met de bouwinspecteur, hou 'm te vriend. De buurvrouw trouwens ook. Lastig om te beoordelen hoe ze de regels interpreteren. Een rond dak is immers niet plat en ook niet schuin. Als het een plat dak was, zou je collector overigens niet zo mogen staan, want die moet minstens zo ver van de rand afstaan als hij hoog is. En als ze vinden dat een rond dak meer op een schuin dak lijkt heb je ook een probleem, want dan zou de collector in het dakvlak geplaatst moeten worden. En zag ik nou in Google streetview verderop in hetzelfde blok een paar PV consoles op het dak? Heeft die buur ook een kaartje in de bus gekregen?

A'dam PVOutput

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:05
De inspecteur komt morgenmiddag kijken.
Hij dacht dat mijn niet PV uitstak en dus niet mag volgens de wet.

Dat ding dat uitsteekt is alleen niet mijn PV die met het dak meeloopt en waarvan ik nog steeds hoop dat het geen probleem is maar mijn 1 jaar oude collector. Deze collector voldoet niet aan de regels en daarvoor hebben we een bouwvergunning nodig. Naar verwachting zal dit advies negatief zijn...

En Eric, mijn lieve buuv zit tussen mij en die andere PV buurman in.
Alleen is die andere naast haar dus dat ziet ze niet.

Verwijderd

Woodski schreef op maandag 31 mei 2010 @ 18:50:
De inspecteur komt morgenmiddag kijken.
Hij dacht dat mijn niet PV uitstak en dus niet mag volgens de wet.

Dat ding dat uitsteekt is alleen niet mijn PV die met het dak meeloopt en waarvan ik nog steeds hoop dat het geen probleem is maar mijn 1 jaar oude collector. Deze collector voldoet niet aan de regels en daarvoor hebben we een bouwvergunning nodig. Naar verwachting zal dit advies negatief zijn...

En Eric, mijn lieve buuv zit tussen mij en die andere PV buurman in.
Alleen is die andere naast haar dus dat ziet ze niet.
Wat steekt er precies uit dan en kan je dat niet veranderen????

• Woodski
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/hugmqp.jpg

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:39
Toch hardstikke netjes in de daklijn geplaatst? De hoek van je collector is niet echt heel afwijkend t.o.v. je ronde dak. Ik zou hierzelf geen seconde problemen van maken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Even een belangrijke vraag tav levering van een zonneboiler. Is het gebruikelijk dat je 50% vooraf betaald en vervolgens moet wachten tot levering +/- 6 weken en dan de overige 50%?

Ik heb in de levertermijn geen enkele garantie.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:00:
[...]

Toch hardstikke netjes in de daklijn geplaatst? De hoek van je collector is niet echt heel afwijkend t.o.v. je ronde dak. Ik zou hierzelf geen seconde problemen van maken.
Helaas voor Woodski werk jij niet in de gemeente Ede als bouwinspecteur. De status is nu dat het zonder vergunning geplaatst is en de inspecteur zich afvraagt of dat correct is. En dan met een situatie, die niet in het vergunningvrije bouwen beschreven is, namelijk een rond dak. Dat is, om het eufemistisch te zeggen, niet een goede startpositie.

En lees nog eens na wat ik een jaar geleden schreef: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31844877

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 31-05-2010 20:37 ]

A'dam PVOutput

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-11 22:25
Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:01:
Even een belangrijke vraag tav levering van een zonneboiler. Is het gebruikelijk dat je 50% vooraf betaald en vervolgens moet wachten tot levering +/- 6 weken en dan de overige 50%?

Het lijkt me niet onredelijk een gedeelte aan te betalen, maar je hebt wel het recht je te bedenken. Tenzij de leverancier iets speciaal voor jou op maat laat maken of uit een ver land moet laten komen kun je het normaliter annuleren op ieder moment tot zeven werkdagen na levering. Als er montagewerkzaamheden zijn verricht ben je de kosten daarvoor dan wel kwijt.
Misschien wil je leverancier wel op basis van boter bij de vis leveren. Dan hoeft hij niet bang te zijn dat hij achter zijn geld aan hoeft te zitten en is hij wel gemotiveerd om snel te leveren.

Uit interesse: welk type zonneboiler heb je gekocht?

[ Voor 12% gewijzigd door basfromasd op 31-05-2010 20:25 ]

Heat Geek certified

• basfromasd
Zou er een grote markt zijn voor bolle collectoren en PV modules, zoals voor huizen als dat van Woodski? ;-)

Er zijn natuurlijk wel vaker daken met hoekjes, afgeschuinde dakvlakken, erkers en dakkapellen, waar maatwerk mooier zou staan. Ik heb me wel eens afgevraagd of ik dat als dienst zou kunnen aanbieden.

[ Voor 49% gewijzigd door basfromasd op 31-05-2010 20:22 ]

Heat Geek certified

Verwijderd

Ik heb voor zowel de boiler als de zonnepanelen niets aanbetaald....

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het is maar wat je afspreekt. Hier thuis hebben wij een hekel gekregen aan vooruitbetalen, zeker zonder harde leveringstermijn.

Uiteindelijk hebben we een voor ons nieuwe PV-systeem een leverancier/installateur kunnen vinden die de hele boel (€10000 geloof ik) geïnstalleerd heeft, om pas daarna met een rekening te komen.

Bevalt het je dus niet, wat heel begrijpelijk is, dan moet je met ze onderhandelen of verder zoeken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

houd ook rekening met een potentieel failliet van je leverancier.
de consument is geen preferente schuldeiser, zoals de belastingdienst.
je bent je aanbetaalde centjes dan kwijt.

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:59

Mijn eerste gedachte is: waarom wil men dit? Dit is nl. een makkelijke manier voor een bedrijf in financiële problemen om liquiditeit te creëren; zorg dat klanten eerder betalen en betaal je leveranciers later.
Als jouw leverancier zegt dat hij zijn leverancier ook vooraf moet betalen bedenk dan dat de laatste wellicht niet voor niets 'boter bij de vis' wil...
Is de installateur aangesloten bij UNETO-VNI? Deze branchevereniging heeft algemene voorwaarden, waarin staat dat er max 25% aanbetaling gevraagd kan worden.
Persoonlijk zou ik nooit 50% aanbetalen, lijkt me buitensporig veel. Je staat inderdaad achteraan in de rij als de zaak failliet gaat.

• Woodski
flitspaal.nl schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:00:
[...]

Vanaf deze kant lijkt het nog redelijk en het heeft er ook een jaar zonder problemen gestaan.
Alleen heb ik nu een inspecteur aan m'n broek en je moet maar afwachten hoe hij er over denkt.

Vanaf de straatkant gezien past het absoluut niet binnen de regels.
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2a5aetc.jpg

Maar zo staan er hier in de buurt meer

[ Voor 4% gewijzigd door Woodski op 31-05-2010 21:09 ]

Verwijderd

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ga overwegen wat ik ga doen.

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 12:18:
@koprol

Van een forum als dit kan je ideeen halen, echter...
Een goed advies is lastiger. Het gaat ook zeker om je drijfveren.
Besparen om financieel voordeel
Besparen om financieel voordeel, milieubesparing is leuke bijkomstigheid.
Besparen om milieuoverwegingen, financieel voordeel wordt meegenomen.
Hardcore milieuoverwegingen (toekomst van de wereld e.d.) financien zijn niet belangrijk cq ongelimiteerd

Wat voor energieverbruik heb je op diverse terreinen. Hoe zit je verbruik in elkaar. Hoe is je gezinssamenstelling.

Mijn moeder verbruikt 450 kuub gas.. ook met een 20 jaar oude CV ketel.
Dus het kan ook zonder direct dingen te vervangen. Maar vaak gaat het om milieu + COMFORT.
Onder het mom van milieu comfort maatregelen treffen.

Dus goed kijken naar wat je voor jou op nummer 1 staat: Een lagere energierekening of een kleinere Co2 footprint.
Wij verbruiken ca 1750 kuub gas in de afgelopen 5 jaar in dit huis. Voor ons is de CO2 uitstoot even belangrijk als het minder betalen. Wat bezuinigingen betreft heb ik al vele acties ondernomen en gaan we deze zomer ook nog een hele grote doen. We gaan al onze kozijnen vervangen voor kunststof met HR++ glas en de gevel van keralit bekleding voorzien.
In het verleden hebben we al de thermostaat standaard verlaagt, vele energiezuinige apparaten gekocht, spaarlampen praktisch overal ingedraaid enz. Ik ben nu wel toe aan het zelf opwekken omdat ik niet extreem veel meer kan doen (zegt de leek).

Natuurlijk wil ik het liefste voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar, als ik iets doe wil ik het ook goed doen.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-11 23:13

Ik heb bij mijn recente bestelling (Atag Qsolar + collectoren etc) niets hoeven aan te betalen. Hooguit de offerte een krabbel + datum, en een ferme handdruk!
Maar ja... dat zijn de charmes van 'het plattelandsgebied' zeg maar: een man een man, een woord een woord! :)

Levertijd was nog geen 2 weken, tussen inleveren offerte + uiteindelijke installatiedatum _/-\o_
Dag na oplevering was per post keurig de rekening toegestuurd, met de ATAG kortingsbonnen en kopieen en garantiebewijzen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-11 13:25

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

@woodski Sterkte met het buurt/inspecteur gedoe. Het buurtgedoe is hooguit het enige wat inderdaad vervelend kan zijn. Gelukkig zijn de mensen hier wel positief, maar als e.e.a. net geplaatst is moet men er wel aan wennen. Gelukkig hoor ik vooral positieve geluiden en wil menigeen kijken. Het wordt tijd dat er veel meer mensen met dergelijke installaties op het dak zijn. Dan wordt het ook meer gebruikelijk.

Wat anders. De maand mei is bij ons een recordmaand voor de PV, maar dan puur omdat het de eerste meimaand is denk ik. Toch kwam de maand nog een fractie boven de waarde die ik voor ons systeem als ingeschat heb als gemiddeld voor mei: 114,9 kWh/kWp.

Tja, en dan breekt juni morgen aan. Hopelijk een mooie maand. Niet alleen voor ons maar ook voor de duurzame politiek............. ik heb er alleen een hard hoofd in.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:14
MalleEppie71 schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:57:
[...]

Mijn eerste gedachte is: waarom wil men dit? Dit is nl. een makkelijke manier voor een bedrijf in financiële problemen om liquiditeit te creëren; zorg dat klanten eerder betalen en betaal je leveranciers later.
Als jouw leverancier zegt dat hij zijn leverancier ook vooraf moet betalen bedenk dan dat de laatste wellicht niet voor niets 'boter bij de vis' wil...
Is de installateur aangesloten bij UNETO-VNI? Deze branchevereniging heeft algemene voorwaarden, waarin staat dat er max 25% aanbetaling gevraagd kan worden.
Persoonlijk zou ik nooit 50% aanbetalen, lijkt me buitensporig veel. Je staat inderdaad achteraan in de rij als de zaak failliet gaat.
De leverancier wil natuurlijk ook zekerheid hebben dat hij betaald krijgt. Ik heb zelf bij afhaling van de spullen betaald. Dan hebben beide partijen zekerheid.
Laat je installeren dan zou je bijv. 80% bij levering en 20% bij oplevering kunnen afspreken.

Wat betreft PV opbrengst mei:
Deze blijft met 113.7 kWh/kWp achter bij april 2010 (120) en mei 2009 (127.7).

[ Voor 4% gewijzigd door deejeebv op 31-05-2010 22:10 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
Woodski schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:46:
Ik heb dezelfde fout gemaakt.
Alleen de zijburen wisten het, maar die zien er weinig van.
De achterburen die nu klagen zien het wel.
Volgens mij is dit echt alles en ik denk niet dat om een andere reden boos op ons zijn.
Altijd leuk hoi en hallo en wij veroorzaken weinig tot geen overlast.
Wij hebben onze PV keurig volgens de regeltjes liggen volgens mij, maar onze ZB beslaat ongeveer onze hele dakkapel. Vanwege de afstand tot de rand is dat volgens mij niet wat mag. Maar omdat we geen achterburen hebben, en onze eigen buren geen interesse hebben in het dak/andere buren vinden het prima, hebben we de gok genomen. Persoonlijk moet ik zeggen dat ik onze ZB installatie ook niet zo mooi vind liggen. Alle dakkapellen zijn hier met pannen uitgevoerd, wat IMHO veel mooier is dan plat dak. En dan ligt daar bij ons zo'n dik pakket op. Maar zoals gezegd, daar ziet/zegt niemand iets van, en tegen de tijd dat wij verhuizen, is men er blij om dat er al ZB op ligt. (Tenzij we de installatie mee nemen natuurlijk.)

We hebben hier zelf een keer een situatie aan de hand gehad met een van onze buren. We hadden bij de gemeente nagevraagd of iets al dan niet vergunningsvrij gedaan mocht worden. (Ze waren al bezig).

De gemeente pakte dit direct op, en het bleek dan ook dat er een bouwvergunning aangevraagd moest worden. Maar die kennis mag de gemeente niet naast zich neerleggen, er volgde dus een legalisatie. (achteraf aanvraag van bouwvergunning). Dat was niet wat wij met onze vraag beoogd hadden, en om de vrede te bewaren hebben we maar geen bezwaar aangetekend, zo erg was het ook weer niet. De vergunning heeft ze al met al wel wat gekost, en het leek me maar beter om geen tegenreactie uit te lokken met onze PV/ZB.

Het is dus in elk geval zo dat de gemeente de wetgeving zal moeten naleven, als het daadwerkelijk niet mag zonder vergunning, dan kan de gemeente niet anders dan de werkzaamheden stopleggen tot de vergunning rond is, danwel legalisatie als het werk klaar is.

Bij een legalisatie is het helemaal rot als je vergunning vanwege bezwaren wordt afgekeurd, want dan mag je je in productie genomen installatie weer helemaal afbreken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• JeroenH
De maand mei leverde hier in Hilversum 187* kWh (88kWh/kWp) op, en dat is 2 kWh minder dan april.

Ook zitten we over 2010 nu alweer 35kWh in de min 8)

* Het is, helaas, een schatting, plugwise liet halverwege de maand een steekje vallen waardoor ik anderhalve dag meetwaarden mis. Ik moet de opbrengsten voor die dag schatten. Als Siderea mij de opbrengstberekening voor mei gestuurd heeft weet ik de opbrengst zekerder.

-edit-

Over regeltjes c.q. mooi/lelijk: onze PV installatie aan de voorzijde van het huis ligt volledig volgens de regels maar is niet moeders mooiste. Sowieso valt hij in het rijtje enorm op omdat we de enige zijn, maar hebben we verschillende soorten panelen etc. Ik zou niet goed weten wat ik met kritiek aan zou moeten. Weghalen? Lijkt me niet. Maar wat dan? Wachten op de eerste steen die door de panelen gaat? Want is iets wat je tegenwoordig, helaas, ook niet uit kunt sluiten.

Ik probeer te begrijpen wat mensen toch tegen een paar blauwe platen op het dak hebben. Goed, je installatie steekt een beetje uit, maar als je nu, geheel met vergunning en alles, je nok had verhoogd (wat er min of meer hetzelfde uitziet), hadden ze dan ook geklaagd? Had dat dan ook hun woongenot geheel teniet gedaan?

[ Voor 47% gewijzigd door JeroenH op 31-05-2010 22:25 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:14:
[...]

Bij een legalisatie is het helemaal rot als je vergunning vanwege bezwaren wordt afgekeurd, want dan mag je je in productie genomen installatie weer helemaal afbreken.
En dan moet je ook nog bouwleges moeten betalen, meestal iets minder als bij een verleende vergunning, maar toch ....
JeroenH schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:18:
De maand mei leverde hier in Hilversum 187* kWh (88kWh/kWp) op, en dat is 2 kWh minder dan april.
Hier ook een mooie 117 kWh/kWp, de eerste maand dat de volledige "plant" operationeel is.
Ook zitten we over 2010 nu alweer 35kWh in de min 8)

* Het is, helaas, een schatting, plugwise liet halverwege de maand een steekje vallen waardoor ik anderhalve dag meetwaarden mis. Ik moet de opbrengsten voor die dag schatten. Als Siderea mij de opbrengstberekening voor mei gestuurd heeft weet ik de opbrengst zekerder.

-edit-

Over regeltjes c.q. mooi/lelijk: onze PV installatie aan de voorzijde van het huis ligt volledig volgens de regels maar is niet moeders mooiste. Sowieso valt hij in het rijtje enorm op omdat we de enige zijn, maar hebben we verschillende soorten panelen etc. Ik zou niet goed weten wat ik met kritiek aan zou moeten. Weghalen? Lijkt me niet. Maar wat dan? Wachten op de eerste steen die door de panelen gaat? Want is iets wat je tegenwoordig, helaas, ook niet uit kunt sluiten.

Ik probeer te begrijpen wat mensen toch tegen een paar blauwe platen op het dak hebben. Goed, je installatie steekt een beetje uit, maar als je nu, geheel met vergunning en alles, je nok had verhoogd (wat er min of meer hetzelfde uitziet), hadden ze dan ook geklaagd? Had dat dan ook hun woongenot geheel teniet gedaan?
Ik denk dat je de tweakers een beetje als pioniers en ambassadeurs moet zien. Daarbij vallen extremen altijd op, in negatieve zin. Willen we zorgen dat PV en zonneboilers volledig geaccepteerd worden, zullen we behoedzaam moeten opereren, want anders is de reactie dat de regels strenger gemaakt worden. Toevallig komt er a.s woensdag iemand van GroenLinks bij me om te praten over de recente aanpassing (lees strenger maken) van de welstandseisen in A'dam Centrum. Ik hoop dat er iets geregeld kan worden, want nu zit het centrum op slot.

[ Voor 71% gewijzigd door ericplan op 31-05-2010 22:38 ]

A'dam PVOutput

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op maandag 31 mei 2010 @ 21:25:
[...]met de ATAG kortingsbonnen
Heuh?
Korting?
Hoe?

btw, ik betaal 30% aan, maar pas nadat hij de Q-Solar echt besteld heeft en ik deze dus binnen 1w heb.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• zonnigtype
deejeebv schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:07:
Wat betreft PV opbrengst mei:
Deze blijft met 113.7 kWh/kWp achter bij april 2010 (120) en mei 2009 (127.7).
110,7 kWh/kWp voor het langjarige 1,02 kWp deelsysteem hier in Leiden (paar keer appelflauwte van een OK4 gehad)

Nieuwe Kyocera modules deden het t.o.v. de oudere Shell panelen beer'ngoed: 121,1 kWh/kWp in mei.

Oudste modules (4x 93 Wp): 109,2 kWh/kWp.

Bij ons was alleen 2002 nog "slechter", voor laatstgenoemde modules was het toen slechts 107,3 kWh/kWp in mei.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

Wij hebben sinds 8 april 2010 een ATAG q-solar. Deze was ter vervanging van een 20 jaar oude boiler en een 32 jaar oude cv-ketel, welke nog soepeltjes liep, alleen niet erg efficiënt.
Met betrekking tot de betaling. Die is vandaag gedaan, dat is dus bijna twee maanden na installatie. De rekening kwam namelijk ook al vrij laat, dus netjes binnen drie weken betaald. De installateur had ook voor ons de subsidie aangevraagd, kosten hiervoor waren 45 euro, voor dat geld ga ik niet zelf die rompslomp induiken.
Tot nu toe bevalt het q-solar systeem goed.

• mkleinman
Hier net de gegevens verwerkt.

5.8kWh met het afdakje, ( 62,25kWh/kWp )
12,9kWh met de SB1100 ( eerste dagen mei, en sinds 2 dagen tijdelijk ) ( niet interessant )
44,6kWh met de 500Wp op het westen ( Soladin ) ( 89,2kWh/kWp )
157kWh met de Solarmax ( 83kWh/kWp )
37kWh met de 521Wp op het oosten ( 71kWh/kWp )

Ik kom totaal uit op 257kWh voor deze maand. Absoluut niet slecht vind ik.

We zitten op -62kWh en 37m3 gas voor mei 2010. Vooral de hoeveelheid gas vind ik beroerd, Mei was wat dat betreft een behoorlijk koude maand.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:31:
Wij hebben sinds 8 april 2010 een ATAG q-solar. Deze was ter vervanging van een 20 jaar oude boiler en een 32 jaar oude cv-ketel, welke nog soepeltjes liep, alleen niet erg efficiënt.
Met betrekking tot de betaling. Die is vandaag gedaan, dat is dus bijna twee maanden na installatie. De rekening kwam namelijk ook al vrij laat, dus netjes binnen drie weken betaald. De installateur had ook voor ons de subsidie aangevraagd, kosten hiervoor waren 45 euro, voor dat geld ga ik niet zelf die rompslomp induiken.
Tot nu toe bevalt het q-solar systeem goed.
Vertel eens wat meer;
- welke heb je, de 200 of de 380 liter
- met vlakke plaat collectoren of heatpipes
- hoeveel GJ
- wel/gen vloerverwarming
- aantal personen
- gasverbruik 2009

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Verwijderd

SasJo schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:48:
[...]

Vertel eens wat meer;
- welke heb je, de 200 of de 380 liter
- met vlakke plaat collectoren of heatpipes
- hoeveel GJ
- wel/gen vloerverwarming
- aantal personen
- gasverbruik 2009
- 200 liter
- vlakke plaat collectoren, 5m2 op het westen, helling 40graden.
- aantal GJ, geen flauw idee. We hadden voor dik 900 euro aan subsidie.
- de originele radiatoren uit 1978, bouwjaar van het huis.
- altijd 2 personen, maar in het weekend meestal 4.
- gasverbruik in 2009 was 1600 m3. Het is een tussenwoning van ongeveer 350m3.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Woodski
Wat betreft de plaatsing van de ZB op het ronde dak lijkt het me zinvol om het te vergelijken met een plat dak.
Daar moet je zo ver van de rand afblijven als het hoogste punt van het paneel.
Dat is hier ook gebeurd. O-)
Mijn ervaring met ambtenaren is dat het helpt als je ze vraagt hoe iets redelijkerwijs kan.
En "edehoudtvandetoekomst". :? (Website die niet echt werkt)
Dit soort installaties is wel concreet toekomstbestendig.

Guus Assmann

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-10 22:56
Ik heb nu ook sinds een week 3x180wp panelen met een steca 500 invertor,
ik heb nu ook mijn ferraris meter zien terug terug draaien, dat is een goed gevoel.
Nu snel sparen voor een 2e set,
overigens heb ik panelen die een zwart/ antraciet kleurig uiterlijk hebben, ze vallen niet zo op op een platdak.

Ik meet met een ferraris meter er tussen en een wattson.

hoogste meting van de wattson was 524w, ter info

[ Voor 15% gewijzigd door master30 op 31-05-2010 23:35 ]

• zonnigtype
Maak je borst maar nat voor SDE 2010 "groot". Gaat een grote verschrikking worden.

Dinsdag website EZ in de gaten houden, ik heb al een tale-telling bericht gepost...

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 31 mei 2010 @ 10:43:
So be it, bouwen in "het volle" NL heeft gevolgen. Bouwen van windturbines dus ook, maar kom niet aan met geluidsargumenten als het gaat om het bouwen langs die vreselijke lawaaiige, stinkende, en bakken aan ongerechtigheden uitbrakende autocorridors die nog steeds zo maagdelijk als wat zijn op het gebied van windturbines die d'r echter hartstikke goed zouden passen... D'r staan er maar twee, bij Zoeterwoude. Waarom staan er geen honderd langs die Autobahn? Dat zou het niveau "slok op een borrel" pas goed gaan ontstijgen.
Het grote verschil is dat we in Nederland de energievoorziening ook anders op kunnen lossen. Vervoer betekent nou eenmaal beweging en beweging betekent geluid. Daarnaast kan jij ook waarschijnlijk niet zeggen dat die spoorrails er niet al lag toen je er ging wonen. Deshalve mag je er eigenlijk ook niet over klagen.
Zoals ik al eerder zei, we hebben nu de kans onze energievoorziening grondig te verbeteren en duurzaam te maken, laten we dan in godsnaam niet dezelfde fouten maken die we in het verleden hebben gemaakt (zij het op een ander vlak) en het gewoon in één keer goed doen. Dan hoeven onze kinderen één en ander niet wederom recht te breien.

Daarnaast, je kan allemaal dingen verzinnen die verkeerd zijn, maar dat maakt de geluidsproductie van windmolens niet beter. Dat is dat geen argument, hooguit apathie (als wij, dan zij ook).

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
HellevUUr schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:23:
Voor de mensen die opzoek zijn naar panelen en willen berekenen hoe vaak die op hun dak passen heb ik een lijstje gemaakt (gebruikt in mijn zoektocht) met de maten van de panelen die ik ben tegen gekomen.
Wellicht handig voor het starttopic.
Mocht je de informatie hebben: de hoeveelheid Wp per m2 is ook handig om in dit overzicht in de starttopic op te nemen?

• NielsTn
SasJo schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:29:
[...]

Heuh?
Korting?
Hoe?

btw, ik betaal 30% aan, maar pas nadat hij de Q-Solar echt besteld heeft en ik deze dus binnen 1w heb.
Hier is de Atag actie

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Waarschuwing voor diegenen die hun opbrengst via Sonnenertrag.de monitoren en grafiekjes gelinkt hebben: Sonnenertrag heeft het formaat van hun pagina's gewijzigd; linkjes werken dus niet meer....

• mightym
Hier kom ik voor de maand mei op 620 kWh met 5,18 kWp Kingsun, dus ongeveer op 120kWh/kWp.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 00:12:
Maak je borst maar nat voor SDE 2010 "groot". Gaat een grote verschrikking worden.

Dinsdag website EZ in de gaten houden, ik heb al een tale-telling bericht gepost...
Ik heb zelf ook een SDE groot aanvraagje gedaan voor 20 kWp maar ik denk dat ik meer kans heb in het winnen van de staatsloterij dan het winnen van die SDE beschikking als ik jouw bericht zo lees.

Voor de maand mei kwam de 3420Wp poly systeem op 105,92 kWh/kWp.
De 4440Wp mono systeem kwam op 106,73 kWh/kWp.
Het westen van het land had deze maand overduidelijk meer zon dan het oosten.

[ Voor 16% gewijzigd door SolarKing op 01-06-2010 07:28 ]

www.sunsolar.nl

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:38:
[...]
Aanschaf subsidies zijn - hoewel ik er destijds toen ik nogal bleu en naief was wel aan mee heb gedaan als PV-nitwit - niet mijn ding. Teveel fraude genererend (wordt toch niet of nauwelijks gecontroleerd in NL), te veel rare fratsen in de uitvoering, geen focus op kwaliteit en hoge kWh output, tot hogere systeemprijzen leidend (leveranciers neigen naar verhoging van de ex-subsidie prijs), ga zo maar door. Blijft over, jawohl, het EEG.
Aanschafsubsidies passen naar mijn mening prima in de situatie NL mits toegepast onder bepaalde randvoorwaarden. De aanschafsubsidies die in NL hebben gekend dekte toen het grootste deel van de systeemprijs af (Er zijn voorbeelden van 80 a 90 % subsidie). Een subsidie zoals ik die noemde is 40% (1 op 2,5 euro).
Een voorwaarde om een systeem tenminste 5 jaar te laten staan is makkelijk te controleren in de uitvoering door middel van luchtfoto's. Elk PV systeem staat buiten.
Dingen als het efficient omgaan met installaties om een zo hoog mogelijke kwh productie te verkrijgen is iets wat je rustig kan overlaten aan mensen zelf. Het is in het belang van de mensen zelf om die output zo hoog mogelijk te krijgen. Dat vertrouwen heb ik wel, het blijft voorlopig toch nog een tweakers aangelegenheid.
Hogere systeemprijzen? Waarom de burger houdt meer over naar gelang die goedkoper inkoopt. Of heb je ook daar geen vertrouwen in?

Het aardige van dit idee is dat er geen extra bemetering nodig is, geen meterhuur en geen bureaucratie. Dit is gunstig aan de kant van de overheid (minder kosten), maar ook zeker aan de kant van de burger (makkelijk realiseerbaar).
Voorts is de standaard in NL een rijtjeshuis, binnen de huidige subsidie zijn kleinere installaties erg (kosten) inefficient. Een EEG systeem is ook veel voordeliger bij grotere installaties om dezelfde redenen.
Juist die installaties kunnen normale mensen vaak (niet altijd) helemaal niet kwijt.

Ik ben voor ;) Met 2.6Gwp ben je in een keer (relatief) Duitsland ook voorbij.

Verwijderd

@basfromasd: Ik heb je een PM gestuurd

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:18:
Krijg je die ontbrekende waarden er ook niet uit als je Shift + Vernieuwen doet in Source? Zo heb ik mijn gegevens alsnog compleet kunnen krijgen (ik miste ook ergens een halve dag op 1 van de plugjes).
Duurt wel eventjes voor ie het dan binnen heeft, want alle waarden worden dan nogmaals verzonden. :z

De meiscore voor onze installatie (t/m 8 mei 604Wp en v.a. 9 mei 1714Wp) bedraagt 108,8 kWh/kWp. Net ietsje minder dan april.
Helaas ook bijna 60 kuub gas verstookt, en dat is aanzienlijk meer dan april... :-(

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 09:53
pcmadman schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:02:
@spiceworm:
Maar je snapt nu hoe het kan zijn dat een lagere kostprijs van de stroom niet altijd een hoger rendement hoeft te betekenen?
Nee, ik probeer uit te leggen dat het volgens mij niet klopt: De kapitaalkosten zitten namelijk in de kostprijs.
En v.w.b. mijn tante, die anekdote is wel wat versimpelt.
Mijn punt was: Dankzij de waardevermeerdering van je huis geeft isoleren, zelfs als je binnen een paar jaar wil verhuizen, een prima tvt. Was idd niet helemaal een reactie op jouw tekst.

[ Voor 11% gewijzigd door SpiceWorm op 01-06-2010 09:36 ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-11 15:35
SpiceWorm schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 09:32:
[...]

Nee, ik probeer uit te leggen dat het volgens mij niet klopt: De kapitaalkosten zitten namelijk in de kostprijs.

[...]

Mijn punt was: Dankzij de waardevermeerdering van je huis geeft isoleren, zelfs als je binnen een paar jaar wil verhuizen, een prima tvt. Was idd niet helemaal een reactie op jouw tekst.
Ja, kapitaalkosten zitten wel in de kostprijs, maar met een kolencentrale kun je meer eenheden (kWh'tjes) produceren met hetzelfde geïnvesteerde kapitaal. Daardoor kun je met hetzelfde kapitaal meer winst maken in absolute zin en dus meer rendement op je kapitaal.

In mijn voorbeeld maakt wind 2ct / kWh winst en fossiel 1ct/kWh, maar produceer fossiel iets van 8x zoveel. Het geïnvesteerde kapitaal is bij beide hetzelfde, dus is de winst per kapitaal hoger bij fossiel.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-11 13:01

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hier April 96,7 kWh/kWp, en Mei iets minder: 95,3 kWh/kWp.
Voor een oost-ligging wel netjes lijkt me. De zuiddaken zitten blijkbaar rond de 105 kWh/Kwp.

April was 240 uren zon, Mei 207. Dus met een stuk minder zonuren, toch bijna zelfde opbrengst...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 19:38

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik zou niets aanbetalen, ik heb ook niks aanbetaald
Mijn zonneboiler was betaling bij aflevering. Een maand of 2 geleden een klein verbouwinkje gedaan incl hr++ glas en kozijnen, 0% aanbetaald. Ik zou zeggen zoek een andere installateur

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ok, voor iets meer duidelijkheid, iets uigebreider:

Mei: 114,9 kWh/kWp (totaal 303 kWh) voor een WZW installatie in Zetten (bij Wageningen/Arnhem/Nijmegen)
April: had duidelijk meer met 130 kWh/kWp.

Het gasverbruik heb ik nog niet bekeken, maar schat ik op 5 m3.

Ik ben ondanks de matige maand erg tevreden.

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 09:22:
Krijg je die ontbrekende waarden er ook niet uit als je Shift + Vernieuwen doet in Source? Zo heb ik mijn gegevens alsnog compleet kunnen krijgen (ik miste ook ergens een halve dag op 1 van de plugjes).
Duurt wel eventjes voor ie het dan binnen heeft, want alle waarden worden dan nogmaals verzonden. :z
Helaas, dat truukje werkte niet. Nee het probleem was heel raar. Alle live meetwaarden kwamen gewoon binnen, dus er was contact met alle pluggen, echter het systeem logde niet meer. Ik heb toen alle pluggen even uit en in het stopkontakt gedaan, en dat hielp. Maar van anderhalve dag mis ik dus meetwaarden. Ik heb hierover contact gehad met plugwise en het was een bekend probleem, had iets te maken met UTC of zo, en het is in de volgende versie van de Source opgelost, maar helaas zijn de meetwaarden uit de storingsperiode verloren gegaan.

Hier in mei nog bijna 35 kuub aardgas verstookt, dat is maar twee kuub minder dan in april! De winter van 2009/2010 duurt erg lang... :(

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
Ik zou best 10% ofzoiets willen aanbetalen, dat is een voldoende groot bedrag dat ze zeker weten dat je niet ineens roept "oh nee toch maar niet". Dat is toch niet onredelijk. Maar 50%, no way.

• JeroenH
Ik heb bij SolarNRG zowel bij levering van de eerste DHZ-installatie in 2006 als de plaatsing van de grote installatie in 2009 niets aanbetaald, gewoon achteraf per factuur voldaan. Was niet weinig geld :)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-11 15:35
Alles achteraf is IMHO ook heel fair. Incasso is voor bedrijven niet zo heel groot probleem. Die krijgen hun geld allicht linksom of rechtsom en anders kunnen ze de installatie terughalen, dat is toch het grootste gedeelte van het bedrag, zoniet alles. Als consument heb je daarentegen veel minder te maken bij een bedrijf als het falliet gaat, niet kan leveren, niet goed levert, etc..

• SpiceWorm
  • Laatst online: 25-10 09:53
pcmadman schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 09:50:
Ja, kapitaalkosten zitten wel in de kostprijs, maar met een kolencentrale kun je meer eenheden (kWh'tjes) produceren met hetzelfde geïnvesteerde kapitaal.
Omdat de kapitaalkosten in de kostprijs zitten kun je door meer te lenen alsnog meer kWh-tjes produceren. Het is waar dat er dan meer geld geïnvesteerd is, maar dat maakt niet uit, want er wordt (goed) voor betaald.
Daardoor kun je met hetzelfde kapitaal meer winst maken in absolute zin en dus meer rendement op je kapitaal.
Hmmm daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Zijn er economen in de zaal?

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 10:34:
Hier in mei nog bijna 35 kuub aardgas verstookt, dat is maar twee kuub minder dan in april! De winter van 2009/2010 duurt erg lang... :(
Slechts 1,9 kuub kookgas verbruik hier in mei, en een nette 0,2 GJ aan stadswarmte (tapwater, hoofdkraan naar radiatoren staat hier al sinds "bevrijdings"dag uit ... ;)

Da's toch maar mooi een heftige 1,02 Euri aan gas verstookt en maar liefst 3,97 Euri aan stadswarmte, totaal iets minder dan 5 Euripegels (bij mijn huidige tarieven).

Elektra op maandbasis 48 kWh "in de min" op het enkeltarief Ferrarisje (hoog telwerk centrale voorzieningen hier, op dubbeltarief meter, en met slechts 0,648 kWp aan Shell paneeltjes ook 15 kWh in de min op maandbasis). Opwek totaal bij ons in mei 150 kWh (gemeten met OK485 data interface), bij huidige tarief van 21,3 cent/kWh dus opbrengst van Euri 31,95, leuk spaarpotje voor warmte verbruik in de winterperiode.

Overigens zijn onze eerste vier, de "duurste" 4 stuks 93 Wp ACN 2000E Shelletjes in deze maand, vooral ook door de tussentijdse uitbreidingen en vermeden inkoop van kWh, volledig terugverdiend (was een investering voor ons, incl. gemeente en NUON subsidie, van dik 4000 gulden destijds, in 2000). De volgende zes (kostten toen met de waanzin van EPR/EPA stapeling nog maar 1750 gulden all-in...) gaan heel wat rapper "terugverdiend" worden. Ga ik nog stuk over schrijven, eerst een hoop rekenwerk en anderhalve week naar Bayern.

EZ heeft nog steeds geen persbericht over SDE (zitten waarschijnlijk hard te peinzen hoe ze "het" op zullen schrijven...).

STOP DE PERSEN

Agentschap NL:

Vijf-en-dertig-duizend aanvragen voor SDE 2010 "groot" (let wel: dat betekent MINIMAAL 525 MWp, maar zal gegarandeerd veel hoger uitpakken), er is maar 5 MWp te vergeven...

SDE 2010 "klein": beschikt slechts twee-en-veertig-honderd van de 17.000 aanvragen.

Moge de ambtenaren in vrede op vakantie gaan na deze geweldige klus...
Honorering van nieuwe aanvragen is dan ook niet meer mogelijk.
;( of _O- ???

[/cynisme modus]

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik hou ook absoluut niet van aanbetalen. 1 keer zaten we bij een kozijnenboer net aan de goede kant. toen hadden we wel aanbetaald. In maart werden de kozijnen geplaatst, in mei ging hij failliet. We kregen toen nog een rolgordijn die konden we gelukkig nog via de leverancier alsnog krijgen. Als we de boel 2 of 3 maanden later gepland hadden was het vast mis geweest.
De zonnepanelen en zonneboiler heb ik dus niet aanbetaald. Wanneer ik de reden aangaf snapten de bedrijven het wel. Ik raad dus aan om niet aan te betalen.

• mkleinman
Ik werd daarnet gebeld door een man die interesse had in mijn Conergy panelen. Alleen wat de man vertelde sloeg werkelijk waar alles.

Hij wilde perse mijn aankoopfactuur hebben van de panelen, die ik niet heb, omdat een bedrijf die PV panelen verkoopt hem had verteld dat dat verplicht was bij 2e hands panelen. De serienummers MOESTEN op de factuur staan, anders zou bij controle / inspectie hij een boete krijgen en zouden de panelen in beslag worden genomen!

Hij meldde doodleuk dus dat ik een illegale installatie zou hebben. Ik kon hem niet op andere gedachten brengen dat dat niet het geval zou zijn.

Zucht.

• JeroenH
Prachtig verhaal. Maar hij loopt een stel mooie panelen mis. Jammerder voor hem dan voor jou.

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:15:
Ik werd daarnet gebeld door een man die interesse had in mijn Conergy panelen. Alleen wat de man vertelde sloeg werkelijk waar alles.

Hij wilde perse mijn aankoopfactuur hebben van de panelen, die ik niet heb, omdat een bedrijf die PV panelen verkoopt hem had verteld dat dat verplicht was bij 2e hands panelen. De serienummers MOESTEN op de factuur staan, anders zou bij controle / inspectie hij een boete krijgen en zouden de panelen in beslag worden genomen!

Hij meldde doodleuk dus dat ik een illegale installatie zou hebben. Ik kon hem niet op andere gedachten brengen dat dat niet het geval zou zijn.

Zucht.
Nooit van Marktplaats gehoord zeker. Wat een walgelijke eikel.

Net nog effe gebeld naar Agentschap NL: meer info laten ze niet los over SDE, met het persbericht zullen we het effe moeten doen. Ik ga stukkie schrijven.

Weet iemand trouwens iets over de loting procedure voor SDE 2010 "categorie klein"? Ik krijg verontrustende mail daarover binnen. Hoop dat het niet waar is (kan ik nog niet over uitweiden).

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:14
Ik heb net ook met Agentschap NL gebeld. De directeur van de school waarvoor ik een aanvraag had gedaan had nog geen beschikking gezien. Er blijkt op 27 mei een positieve beschikking verstuurd te zijn. Ik kan dus gaan shoppen voor een 3.6 kWp installatie.

• NielsTn
@Flitspaal: of de koper zou graag een factuur willen, waarna hij/zij deze als bedrijf weer ergens op kan afschrijven? Denk dat dat plausibeler kan zijn, want bij controles (belastingdienst/accountants etc.) kan dat niet correct zijn.

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

pcmadman schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:03:
Alles achteraf is IMHO ook heel fair. Incasso is voor bedrijven niet zo heel groot probleem. Die krijgen hun geld allicht linksom of rechtsom en anders kunnen ze de installatie terughalen, dat is toch het grootste gedeelte van het bedrag, zoniet alles. Als consument heb je daarentegen veel minder te maken bij een bedrijf als het falliet gaat, niet kan leveren, niet goed levert, etc..
Als bedrijf zijnde wil ik dit toch even tegenspreken. Het is zeker niet makkelijk om een niet betaalde factuur ge-int te krijgen. Dit is al zeker niet gratis.
De installatie terughalen.......hoe had je dat gezien zonder huis- of erf-vredebreuk te plegen?
Consumenten zijn best goed beschermd in Nederland......en terecht.

ZonneStroom

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

deejeebv schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:49:
Ik heb net ook met Agentschap NL gebeld. De directeur van de school waarvoor ik een aanvraag had gedaan had nog geen beschikking gezien. Er blijkt op 27 mei een positieve beschikking verstuurd te zijn. Ik kan dus gaan shoppen voor een 3.6 kWp installatie.
De winkel is 24/7 open. :*)

ZonneStroom

• zonnigtype
deejeebv schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:49:
Lijkt me een leuke newbee op te kunnen leveren, toch?

Zit daar nog participatie van ouders/omwonenden bij?

PV en de jeugd. Duidelijk een must, meer van dat soort projecten, graag!

• mkleinman
NielsTn schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:54:
@Flitspaal: of de koper zou graag een factuur willen, waarna hij/zij deze als bedrijf weer ergens op kan afschrijven? Denk dat dat plausibeler kan zijn, want bij controles (belastingdienst/accountants etc.) kan dat niet correct zijn.
Ik had aan hem gevraagd of hij subsidie had aangevraagd. Dat was niet het geval. Ook toen ik hem het voorbeeld gaf van mijn afdakje, 2e hands zonder factuur wilde hij me niet geloven. Ik heb niet gevraagd of het voor een bedrijf was met afschrijving e.d. Maar uit het gesprek haalde ik er dat niet uit.

Maar zelfs de belastingdienst haalt de panelen niet weg als je geen factuur kan overhandigen.
glambalk schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:54:
[...]
De installatie terughalen.......hoe had je dat gezien zonder huis- of erf-vredebreuk te plegen?
Consumenten zijn best goed beschermd in Nederland......en terecht.
Precies, dat vermeldde ik hem ook. Maar ik kon hem niet op andere gedachten brengen 8)7

• NielsTn
Ben ik de enige die problemen op Sonnenertrag.eu ervaar?
Ik kan inmiddels toegang krijgen op mijn account,
doch statistieken (vergelijken met o.a. Flitspaal, Zonnigtype en Sandoz) krijg ik niet zichtbaar.

zowel geprobeerd met Firefox als IE, alsook Safari (Apple OS/X).

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:42

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 06:57:
Hier kom ik voor de maand mei op 620 kWh met 5,18 kWp Kingsun, dus ongeveer op 120kWh/kWp.
Mijn maand-opbrengst was 57,6 Kwh = genorm.= 109,7 Kwh/Kwp.
Jij zit toch beduidend hoger :'( zit er dan zoveel verschil tussen M,burg en O,burg :?

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

master30 schreef op maandag 31 mei 2010 @ 23:32:
Ik heb nu ook sinds een week 3x180wp panelen met een steca 500 invertor,
ik heb nu ook mijn ferraris meter zien terug terug draaien, dat is een goed gevoel.
Proficiat met je PV-installatie >:)
Heb je nog meer info / foto,s ??

Trouwens, je zag je ferraris meter terug terug draaien :? dat lijkt me interessant , is dat nu 2x zo snel als gewoon terug draaien.... :z

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

windfreak schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 10:31:
Het gasverbruik heb ik nog niet bekeken, maar schat ik op 5 m3.
@windfreak: 5 kuub over Mei, dat lijkt me sterk :N
Ik zelf had een verbruik van 32, Jeroen H 34 en ik las zelfs iemand met 60 kuub gasverbruik.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 08:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JAN-B schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 13:46:
Ik zelf had een verbruik van 32, Jeroen H 34 en ik las zelfs iemand met 60 kuub gasverbruik.
Ik had 27 m3 gasverbruik in mei (vorig jaar 9,9 m3) en 33 m3 in april. En dat met gewone radiatoren en geen zonne-boiler. Scheelt best veel als je overdag de zon naar binnen laat schijnen en ’s avonds eerst een sweater aantrekt als ’t wat kouder wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 01-06-2010 13:55 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• zonnigtype
antonboonstra schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 13:51:
[...]

Ik had 27 m3 gasverbruik in mei (vorig jaar 9,9 m3) en 33 m3 in april. En dat met gewone radiatoren en geen zonne-boiler. Scheelt best veel als je overdag de zon naar binnen laat schijnen en ’s avonds eerst een sweater aantrekt als ’t wat kouder wordt.
Ik wou net al een plaatje met een winterse trui uploaden, hoeft niet meer... 8)

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JAN-B schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 13:46:
[...]

Ik moet wel zeggen dat we (uiteraard) een zonneboiler hebben, het binnen niet perse 20 graden hoeft te zijn en we niet op gas koken. Daarbovenop waren we de eerste week van mei niet thuis.
We hebben de zon (wanneer het kan) ook zijn werk laten doen door de zonwering bijna niet te gebruiken. Maar, ik zal vanavond even goed kijken en het jullie laten horen.

Jammer jammer dat duurzaamheid deze verkiezingen eigenlijk geen thema is. Ik moet nog zien of er nog een SDE / duurzame warmte of gelijkwaardig iets is in 2011. We dachten dat het kwa duurzame energie in Nederland niet slechter kon, maar ik ben bang van wel. Wat zou een theoretische coalitie VVD, PVV, CDA doen denken jullie?

Al zou Nederland stilstaan, het zeeijs niet. Het smelt weer snel:
http://arctic.atmos.uiuc..../seaice.recent.arctic.png

[ Voor 9% gewijzigd door windfreak op 01-06-2010 14:01 ]

• basfromasd
windfreak schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 14:00:
We dachten dat het kwa duurzame energie in Nederland niet slechter kon, maar ik ben bang van wel. Wat zou een theoretische coalitie VVD, PVV, CDA doen denken jullie?
Die coalitie zou je verplichten je energie en alle andere boodschappen bij een grote multinational af te nemen tegen een gegarandeerd minimumtarief. Zelfgeïnstalleerde installaties worden op jouw kosten gesloopt. Als je in Steenwijk zou wonen (of als je moslim bent) wordt ook je huis gesloopt. Corporate welfare zou nieuwe, ongekende hoogten bereiken en dat geld zou toegerekend worden aan het bruto binnenlands product, zodat we op papier tenminste grote economische groei boeken.

Heat Geek certified

• GenetiX
  • Laatst online: 21-03 14:36
Mensen wel eens van de Ridgeblade gehoord? Dit alternatief heeft een innovatie award gewonnen.

Dit is al enige tijd geleden. Helaas staat er nog steeds niet vele info op de website. Het idee is in ieder geval erg goed. Als het de moeite zou lonen,zou ik zeker zo'n ding op mijn dak zetten. Maar helaas, weinig info.

http://www.thepowercollective.com/

• zonnigtype
basfromasd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 14:25:
[...]

Die coalitie zou je verplichten je energie en alle andere boodschappen bij een grote multinational af te nemen tegen een gegarandeerd minimumtarief. Zelfgeïnstalleerde installaties worden op jouw kosten gesloopt. Als je in Steenwijk zou wonen (of als je moslim bent) wordt ook je huis gesloopt. Corporate welfare zou nieuwe, ongekende hoogten bereiken en dat geld zou toegerekend worden aan het bruto binnenlands product, zodat we op papier tenminste grote economische groei boeken.
Wow.... Ik zou het niet beter kunnen verwoorden...

• NielsTn
Greenchoice gaat nabij Maastricht waterkrachtcentrale bouwen!!

Kijk, da's weer een opsteker! Go Greenchoice! :)

Verwijderd

NielsTn schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 15:44:
Greenchoice gaat nabij Maastricht waterkrachtcentrale bouwen!!

Kijk, da's weer een opsteker! Go Greenchoice! :)
Go go go! d:)b

Greenchoice wordt steeds meer mijn favoriet!
antonboonstra schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 13:51:
[...]

Tja bij ons dus 59,8 m3 in mei. Nieuwbouw 2-onder-1-kap met HR++. :(
Ook ik trek 's avonds een trui aan. En vind het niet erg als het 's ochtends wat kouder is in de huiskamer (ik zit doordeweeks toch om 6:45 op mijn fietsje...). Maar soms heb je nou eenmaal 'last' van andere factoren. Onze oudste zoon heeft een autismespectrumstoornis en hij kan 's middags slecht tegen de instralende zon en 's ochtends gaat hij flippen van de kou als het onder de 19,5 graad is... 7(8)7
En naast rechtgeaarde energiebespaarder blijf ik dan toch vader die helaas wat energie-onzuinige compromissen moet stellen. :S
Wel ga ik als het weer wat kouder wordt (hoop dat dat nog even duurt!) 's nachts de ventilatie in de kamer eens helemaal dicht doen. Ik heb het idee dat er 's nachts behoorlijk veel koude lucht boven de (grote) ramen op de WZW kant naar binnen stroomt. :/

• NielsTn
Zojuist gekeken op Sonnenertrag.eu, en ik zie nu wel grafieken verschijnen.
Wel is de waarde van de recentste maand (mei 2010) die wegvalt,
en kan ik louter systemen uit Duitsland selecteren voor een direct 'mano-a-mano' vergelijk...

schoonheidsfoutjes die tzt nog verholpen worden?

• mightym
JAN-B schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 13:27:
[...]

Mijn maand-opbrengst was 57,6 Kwh = genorm.= 109,7 Kwh/Kwp.
Jij zit toch beduidend hoger :'( zit er dan zoveel verschil tussen M,burg en O,burg :?
Geen idee, hier in het west zeeuws vlaanderen hebben de boeren het wel eens over 'het gat van Cadzand', het is hier vaak net iets droger/zonniger dan op andere plaatsen. Als ik de zonuren kaartjes bekijk zou het volgens mij niet veel moeten uitmaken.
Ik kan mij wel voorstellen dat de dakhelling en de richting er nog iets toe doen. Mijn dakhelling is 50 graden en de richting is zzw (eigenlijk nog iets meer zuidelijk)

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-10 22:56
JAN-B schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 13:38:
[...]

Proficiat met je PV-installatie >:)
Heb je nog meer info / foto,s ??

Trouwens, je zag je ferraris meter terug terug draaien :? dat lijkt me interessant , is dat nu 2x zo snel als gewoon terug draaien.... :z
Ach ja je begrijpt me wel, ik zag voor het eerst de meter eens achteruit draaien, dat is gewoon super om dat te zien, daar doe je het voor. ik wil nu zsm een 2e set
Panelen zijn suntech blacklabel 180w
gekocht bij Peveco in Enschede

foto van internet
Afbeeldingslocatie: http://www.spcbioenergy.com/blog/wp-content/uploads/2010/01/module-photovoltaique-monocristallin-161465.jpg

eigen foto's ga ik binnenkort ff maken

hier wat foto's
http://www.imagedump.nl/img241/8172/561setsuntech.jpg
http://www.imagedump.nl/i...01setsuntechopbrengst.jpg
http://www.imagedump.nl/img241/6061/851setsuntechsteca.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door master30 op 01-06-2010 18:09 . Reden: foto ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/pvkwh.jpg
i`am feeling lucky, niet om stoer te doen maar meer een verkenning,
een halve megawatt uit je huis in mei het net op, dat het kan...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 17:40 ]

Verwijderd

Maand mei 35m3 gas verbruikt (2009: 55 m3). In april 44 m3 (2009: 60 m3). En het laagste ooit was in juni 2007, 29 m3, waarvan we ook nog twee weken op vakantie waren. Het effect van de ATAG q-solar is dus al goed te merken.

• mightym
mei 2010 was hier 24m3 gas (vorig jaar was mei 17m3!). April 2010 was 31m3.

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op maandag 31 mei 2010 @ 10:43:
So be it, bouwen in "het volle" NL heeft gevolgen. Bouwen van windturbines dus ook, maar kom niet aan met geluidsargumenten als het gaat om het bouwen langs die vreselijke lawaaiige, stinkende, en bakken aan ongerechtigheden uitbrakende autocorridors die nog steeds zo maagdelijk als wat zijn op het gebied van windturbines die d'r echter hartstikke goed zouden passen... D'r staan er maar twee, bij Zoeterwoude. Waarom staan er geen honderd langs die Autobahn? Dat zou het niveau "slok op een borrel" pas goed gaan ontstijgen.
D'r staat er ook een langs de A9 bij Heemskerk.

Uit de categorie zinloze weetjes: Een enkele rij molens langs de snelweg levert genoeg energie voor het langsrazende verkeer (electrisch verkeer uiteraard). Dus ik zeg: doen.

• zonnigtype
Dit bericht en dit bericht hebben natuuuuuurlijk helemaal niets met elkaar te maken, want ECN Beleidsstudies is natuurlijk een onafhankelijk research bureau.... Puur toeval, toch?

:r

Schön! Mooi op het dakkie!

Die mooie meter is neem ik aan een leuke tussenmeter om productie van het heerlijke black beauty spul te meten?

[ Voor 38% gewijzigd door zonnigtype op 01-06-2010 18:32 ]

• JeroenH
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 18:22:
Uit de categorie zinloze weetjes: Een enkele rij molens langs de snelweg levert genoeg energie voor het langsrazende verkeer (electrisch verkeer uiteraard). Dus ik zeg: doen.
Uit de categorie zinvolle weetjes: een gemiddelde 8-baans snelweg heeft dezelfde capaciteit als een spoorlijn, tegen minder energiekosten. Dus inzetten op elektrisch OV (trein) kan het aantal benodigde windturbines verminderen.

• Woodski
Verhaal komt zo als ik weer tot leven kom

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2pphlzl.jpg

• mkleinman
Woodski schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 19:03:

[afbeelding]
Is het zo erg? :'(

• zonnigtype

[afbeelding]
Waar zit de "gewraakte" buurvrouw op de foto (of niet zichtbaar?).

Heb je morele steun nodig?

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 17:34
waarom hebben ze bij sonnertrage zo'n belachelijke google chroom plugin verplichting opeens, ik denk dat ik maar weer stop met invoeren van dagelijkse data.jammer hoor

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[afbeelding]
Tot nu toe ziet het er prachtig uit. Maar ik ben bang dat je verhaal iets uitgebreider wordt.

A'dam PVOutput

Verwijderd

Het parool heeft in PS vandaag een stuk over duurzame energie. Op de foto onder andere de 1800Wp op ons dak.

• Woodski
De mokkende buurvrouw heeft de tuin met de diagonale vijver.
Ze is altijd vriendelijk maar wil geen ander uitzicht, tja....

Gisteren contact gehad met de bouw en woningtoezicht inspecteur die op mijn verzoek vandaag kwam kijken.
Ik heb 'm eerst meegenomen naar het dak voor foto's en toen alles laten zien wat ik doe om te besparen.
Dubbele isolatie, zonnepaneel afdakje, warmtepomp, zonneboiler, statistieken op m'n laptop, LED TV etc.
Hij verbruikt thuis ook (te) veel en wil ook bezuinigen en had veel interesse.
Ik heb 'm natuurlijk m'n hulp aangeboden als hij daar wat aan wil doen.

Later vanmiddag een belletje van hem met zijn beoordeling volgens de VROM regeling.
Het past (krap) binnen de daklijn als je het zien als een schuin dak en het is met de beste bedoelingen.
maw, alles mag blijven staan Afbeeldingslocatie: http://zonstraal.forumup.be/images/smiles/rk01_sole_02.gif Afbeeldingslocatie: http://zonstraal.forumup.be/images/smiles/rk01_sole_02.gif Afbeeldingslocatie: http://zonstraal.forumup.be/images/smiles/rk01_sole_02.gif

• zonnigtype
Woodski schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:13:

Gisteren contact gehad met de bouw en woningtoezicht inspecteur die op mijn verzoek vandaag kwam kijken.
Ik heb 'm eerst meegenomen naar het dak voor foto's en toen alles laten zien wat ik doe om te besparen.
Dubbele isolatie, zonnepaneel afdakje, warmtepomp, zonneboiler, statistieken op m'n laptop, LED TV etc.

Later vanmiddag een belletje van hem met zijn beoordeling volgens de VROM regeling.
Het past (krap) binnen de daklijn als je het zien als een schuin dak en het is met de beste bedoelingen.
maw, alles mag blijven staan [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
*O* *O* *O*

Dat wordt een feestje!

Wel wachten tot ik terug ben uit Bayern, plies...

Overigens, over kwartier zit ik weer bij Ray Meur van Ray Radio

Via http://icecast.streamone.nl:9023/live live te volgen.

• mightym

Gefeliciteerd! Maarreeuhh zou je niet voor de zekerheid vragen of hij dat ook nog even op papier zet?? (altijd handig als er een nieuwe ambtenaar opstaat met onzalige ideeën...)

Verwijderd

Gefeliciteerd Woodski, ik hoop dat het met de buurvrouw ook weer goed komt.

Ik ben jaloers op al jullie opbrengsten van Mei. Ik kwam slechts op 82 kWh/kWp. En dan heb ik er nog mee gerekend dat één van m'n omvormers nog steeds weg is. Vanaf een uur of 4 komen m'n panelen in de schaduw en ook 's ochtends heb ik schaduw door bomen. Als met al ben ik niet ontevreden hiermee.

Als het goed is komt deze week eindelijk m'n omvormer. ik ben al 120 kWh misgelopen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gefeliciteerd Woodski, ik vind die schuine vijver maar lelijk, vooral als je van het dak af erop kijkt. Kan die niet weg?

A'dam PVOutput

• zonnigtype
ericplan schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:36:
[...]

Gefeliciteerd Woodski, ik vind die schuine vijver maar lelijk, vooral als je van het dak af erop kijkt. Kan die niet weg?
Woodski: kun je niet aanbieden die schutting "met lelijk uitzicht op je PV-installatie" twee keer zo hoog te [laten] maken? Heb jij ook geen last meer van dat rare streepje vijver... :*)

Veel succes met het helpen van de "inspecteur" om hem aan de renewables te krijgen (besparing eerst, natuurlijk).

Verwijderd

ericplan schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:36:
[...]

Precies wat ik ook dacht... ;)

Gefeliciteerd Woodski!! Da's weer een duurzame overwinning! :)

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:00:
Het parool heeft in PS vandaag een stuk over duurzame energie. Op de foto onder andere de 1800Wp op ons dak.
linkje? Of wordt de PS niet digitaal aangeleverd?

ZonneStroom

Pagina: 1 ... 94 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.