Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 143 Laatste
Acties:
  • 865.113 views

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

HellevUUr schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:23:
Na een maand van research ben ik tot de conclusie gekomen dat ik suntech stp185 panelen op mijn dak wil.
Weet je al waar je ze kan krijgen en misschien kopen gaat kopen? Stuur me anders even een PM.
Woodski schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 19:19:
[...]

Yep RVS M12 dwars door het dak en vastgezet met een RVS dopmoer en carrosserie ringen.
Ik ben super tevreden over het resultaat.

[afbeelding]
Niet bang voor koubruggen? Maar wat een lange draadeinden. Leg eens uit waar dat goed voor is.

[ Voor 39% gewijzigd door ZonneStroom op 28-05-2010 23:08 ]

ZonneStroom

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-11 20:05
glambalk schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:22:
Niet bang voor koubruggen? Maar wat een lange draadeinden. Leg eens uit waar dat goed voor is.
Ik ben nog niet klaar, ze worden later korter. Eerst op het gemakje de rails plaatsen en dan koop ik maandag een haakse slijper bij lidl. Andersom lijkt me erg onhandig en ik heb geen haast, En ja 20 M12 draadeinden door 30cm dak geven vast een koudebrug waarbij misschien wat condens op de RVS dopmoeren kan komen. Ik zou geen andere betrouwbare oplossing kunnen bedenken.
ericplan schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:47:
[...]

Heb je ook foto's van de -op maat gesneden- dakdoorvoer en het gat in het dak met weggesneden isolatie? Was dat veel werk?
De doorvoeren heb ik afgeplakt met tape en toen in de bankschroef ingekort met een zaag..
Ze waren allemaal exact 40mm

Het bestellen van deze dingen ging niet echt makkelijk. Omdat ik onder andere verkeerde rubberen afdichtingen kreeg heb ik de boel maar volgespoten met pur en toen afgekit. Hier en daar komt de pur er zelfs bovenuit uit. Dat blijft dus wel droog.

Foto's heb ik daar niet echt van.
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/288ujqr.jpg

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Nog dit jaar komt er een betrouwbare en degelijke "mpp per paneel" op de markt. De FemToGrid. Ze zijn op dit moment met de laatste testfase bezig. Prijzen zijn nog niet bekend. Voor alle tweakers die opzoek zijn naar mini-inverters.
Leuke aan het systeem is dat je windmolens en zonnepanelen op een omvormer aan kunt sluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door ZonneStroom op 28-05-2010 23:32 ]

ZonneStroom

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11 17:42

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Vandaag een nieuw record voor mijn 525 Wp installatie: 3,2 Kwh opbrengst ;) = 6,09 Wh/Wp.

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-10 22:56
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:51:
[...]

Het gaat om de verlichting in de huiskamer, dus die staat 's avonds altijd aan, tenzij we film aan het kijken zijn, dan gaat 'ie uit en is de enige lamp die aan staat de tv. De besparing zou kunnen oplopen naar 45 kWh per jaar (dus 540 kWh in de 12 jaar dat de spaarlampen nog minstens mee moeten kunnen).

Het betreft een kroonluchterachtige lamp met 8 lampjes (oorspronkelijk 120 watt totaal, nu 40 watt totaal en dat zou 12,8 watt kunnen worden met LED) en dat is genoeg voor de gehele woonkamer. Het geeft ook genoeg licht om ervoor te zorgen dat je in de open keuken niet struikelt, maar mijn vriend vindt af en toe dat hij in een grot woont :D , dus hij zou liefst ook de lamp in de keuken aan willen hebben (7 watt spaarlamp). Geen feestverlichting, geen spotjes, geen leeslamp. De spaarlampen in de rest van het huis zitten er al veeeeeel langer in en staan ook nooit onnodig aan, maar die vervang ik pas als ze op zijn, maar juist omdat de lampen in de huiskamer het meest aanstaan, twijfel ik daarover.
Ik heb laatst van die led kaarslampjes gekocht. bij de Makro, merk Ectron.
kosten iets van 3 euro per stuk. op de verpakking staat dat ze 0.8 w verbruiken, ik heb er 5 in een lamp, samen geven ze 3.0 w aan, dus 0.6w per stuk.
mooi warm licht zelfs.
Ik heb 5 spaarlampen van 5 w er mee vervangen,

dus zou je naar 12x 0.6w kunnen gaan.

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-11 20:34
Sinds een paar weken hebben we de technea wtw aangesloten en werkend.

In de aan- en afvoer leidingen is een sensor geplaatst die direct de temperatuur kan meten. Het verwarmde 'koud' water gaat direct naar de douchemengkraan. Hiervoor zijn twee redenen aan te voeren:
1) verreweg het eenvoudigst en de kortste weg.
De wtw is in de wc ruimte van de begane grond aangesloten direct onder de douche van de eerste verdieping.
2) de kans dat ik de douche ga gebruiken én dat iemand anders warm water nodig heeft is klein.

Maar goed. Het gaat om de besparing. Na enkele metingen zie ik dat het koude water ongeveer 18 graden warmer wordt. We hebben geen zonneboiler, dus de besparing is direct.

Al met al tevreden.

Vorige week gesproken met Stedin. Er loopt een project om de metingen uit de bruto productiemeter beschikbaar te maken voor de consument. Ik dus. Laat die er snel komen zodat ik de resultaten kan doorsluizen naar die Duitse site. De SDE 2009 loopt prima. Centjes komen binnen en de paneeltjes brengen voldoende op.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
tw_eek schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 00:11:

Vorige week gesproken met Stedin. Er loopt een project om de metingen uit de bruto productiemeter beschikbaar te maken voor de consument. Ik dus. Laat die er snel komen zodat ik de resultaten kan doorsluizen naar die Duitse site. De SDE 2009 loopt prima. Centjes komen binnen en de paneeltjes brengen voldoende op.
:?

Fysiek aflezen te moeilijk voor hen of voor jou?

Is "het" een op afstand uitleesbaar geval?

Website voor BPM standen?

Voorbeelden/screendumps?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

HellevUUr schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:23:
Na een maand van research ben ik tot de conclusie gekomen dat ik suntech stp185 panelen op mijn dak wil.
Dit omdat het de hoogste opbrengst heeft voor de dimensies van mijn dak en omdat deze in tegenstelling tot sanyo (25% - 30% duurder) en sunpower (50% - 100% duurder) voor mij wel betaalbaar zijn.
Op de tweede plaats komt Sharp omdat deze iets duurder zijn en minder opbrengst hebben en voor mij het verschil net niet maken ondanks de (in mijn ogen) betere kwaliteit en zekerheid.

Voor de mensen die opzoek zijn naar panelen en willen berekenen hoe vaak die op hun dak passen heb ik een lijstje gemaakt (gebruikt in mijn zoektocht) met de maten van de panelen die ik ben tegen gekomen.
Wellicht handig voor het starttopic.

Atersa AT230P (1,645x0,990)

ET Solar P654210 (1,449x0,992)

Kyocera KC-125 (1,425x0,652)
Kyocera KD-135 (1,500x0,668)
Kyocera KD-180 (1,341x0,990)
Kyocera KD-210 (1,500x0,990)

Metdezon MDZ-280 (1,956x0,992)

Moser Baer MBPV 200 t/m 230 (1,661x0,991)

Sanyo HIP215 (1,580x0,798)
Sanyo HIP230 (1,610x0,861)
Sanyo HIT-240HDE4 (1,610x0,861)

Sharp NU235 (1,652x0,994)
Sharp NU180 / 185 (1,318x0,994)

Solarfabrik sf200-3a-240 (1,667x0,998)
Solarfabrik sf130/4-135 (1,491x0,669)

Solsonica S610-235 (1,663x0,998)

Sunpower SPR-315 (1,559x1,046)
Sunpower SPR-220 / 225 / 230 (1,559x0,798)

Suntech STP 175 / 180 / 185 (1,580x0,808)
Suntech STP 200 / 205 (1,482x0,992)
Suntech STP 220 (1,665x0,991)
Suntech STP 275 (1,956x0,992)

Total Energy TE2000p (1,507x0,994)
Je bent in dit lijstje mijn Kingsun panelen vergeten die verschillende tweakers hier al gebruiken en een stuk goedkoper zijn dan die Suntech STP 185. Dus nog beter betaalbaar voor je.
Stuur me maar een PM voor de prijs en eventuele andere zaken die je erbij nodig hebt.

Jiangsu Kingsun JYM 185 (0/+3%) 1580 x 808 x 35mm
Jiangsu Kingsun JYM 220 (0/+3%) 1450 x 1060 x 50mm

www.sunsolar.nl

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
Eindelijk wat foto's van de Sol-Link Soladin connectors:

RS232:
Afbeeldingslocatie: http://solget.reinieren.net/files/Sol-Link_RS232_bottom1.jpg

USB:
Afbeeldingslocatie: http://solget.reinieren.net/files/Sol-Link_USB_back1.jpg

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 00:40:
[...]

Je bent in dit lijstje mijn Kingsun panelen vergeten die verschillende tweakers hier al gebruiken en een stuk goedkoper zijn dan die Suntech STP 185. Dus nog beter betaalbaar voor je.
Stuur me maar een PM voor de prijs en eventuele andere zaken die je erbij nodig hebt.

Jiangsu Kingsun JYM 185 (0/+3%) 1580 x 808 x 35mm
Jiangsu Kingsun JYM 220 (0/+3%) 1450 x 1060 x 50mm
Nou daar vebaas ik me niet over. Zoveel hits die juiste informatie over KingSun geven krijg je nou ook weer niet als je een zoekmachien gebruikt.

Ach de prijs he, Maar ja wat heb je aan goedkoop spul als over 10 jaar de panelen niet meer de vereiste opbrengst laten zien en de leverancier én de fabriek niet meer terug te vinden zijn.
Er zijn honderden fabrieken in China uit de grond gestampt die panelen assembleren, krijgen net als Suntech allemaal export steun van de overheid. Over 10 jaar zuller er daar weinig van over zijn.
KingSun panelen zijn welteverstaan bij één adres in NL te verkrijgen, er is nauwelijks informatie terug te vinden over de panelen. Er staat op dat ze TUV gecertificeerd zijn maar daar heb ik meer stickers van gezien. Als je op de site naar de certificeringen zoekt vindt je alleen dit. Naast dat ik geen Chinees kan lezen zijn de documenten niet te downloaden en na vergroting niet eens leesbaar.
Suntech, ook Chinees hoor, is de grootste fabriek ter wereld, die alles in eigen productie heeft van cellen tot panelen. Daarnaast heeft Suntech een apart bedrijf met een eigen balans die verantwoordelijk is voor de garantie. Zoals ze zelf zeggen; als General Motors failliet kan gaan dan kunnen wij dat ook. Suntech panelen zijn bij bijna alle serieuze leveranciers te krijgen in Nederland.
En dan nog zijn ze voor rond de €1,75/Wp te koop als je één paneeltje afneemt. Wil je 3- 5-10 of meer kWp dan valt er over de prijs nog wel te praten.

Maar kijk vooral rond en ga niet alleen op de prijs af. Ik weet dat we hier met tweakers te maken hebben en dat sommige daarvan de garantie niet belangrijk vinden. Maar goed daar zijn het dan ook tweakers voor en niet te beroerd om zelf de soldeerbout te pakken en een kapotte junctionbox weer in elkaar te zetten of er zelfs weer een nieuw aan te fabrieken.
Mistraller schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 00:46:
Eindelijk wat foto's van de Sol-Link Soladin connectors:

RS232:
[afbeelding]

USB:
[afbeelding]
Ziet er goed uit. Overigens komt Mastervolt deze zomer met vernieuwde monitoring software die de gehele productielijn, van Soladin 600 tot XS6400 kan uitlezen. Voorzover ik weet alleen Windows based. Eindelijk betere software voor de kleinere omvormer.
Als die er is zal er zeker nog meer belangstelling zijn voor de door jou gemaakte connectors. Kan je alvast het schuurtje van de buurman gaan huren? >:)

[ Voor 26% gewijzigd door ZonneStroom op 29-05-2010 07:15 ]

ZonneStroom

Verwijderd

Windenergie zie ik persoonlijk als een doodlopende straat. Te veel nieuwe nadelen voor een nieuwe energiebron, dan vervang je één probleem met een ander. Misschien even leuk als tussenfase, maar niet meer dan dat.

Dan is zonnenergie een veel betere optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2010 07:14 ]

• tw_eek
  • Laatst online: 04-11 20:34
zonnigtype schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 00:21:
[...]

:?

Fysiek aflezen te moeilijk voor hen of voor jou?

Is "het" een op afstand uitleesbaar geval?

Website voor BPM standen?

Voorbeelden/screendumps?
Het antwoord van Stedin was deze:
De automatiseringsafdeling is bezig de meetgegevens van de bruto productiemeter beschikbaar te maken via internet. Dat project zal nog geruime tijd duren. Ik kan uw op uw aangeven deze gegevens in een excelbestand toesturen.

Het blijkt dus dat de meetgegevens uitleesbaar zijn voor Stedin alleen het ontsluiten naar het internet moet nog vorm krijgen.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:00
Eerste test gehad nu met 1x10 op de Solarmax.

Ik zie geen verschil in 2x5 of 1x10 wat betreft eerder of later vol productie met de omvormer. Enige conclusie is dus, twee strings op 1 mpp tracker waarvan 1 in de schaduw ligt heeft dus nog steeds gevolgen voor de andere string.

Straks de SB1100 weer aansluiten met 1x5 en 1x5 op de Solarmax. Kijken of dan met een zonnige dat er startverschil is te vinden in beide strings.

[ Voor 197% gewijzigd door mkleinman op 29-05-2010 09:25 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:22
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 07:11:
Windenergie zie ik persoonlijk als een doodlopende straat. Te veel nieuwe nadelen voor een nieuwe energiebron, dan vervang je één probleem met een ander. Misschien even leuk als tussenfase, maar niet meer dan dat.
Dat ben ik niet met je eens. Met de huidige stand van techniek is windenergie veel beter schaalbaar dan zonne-energie. Als je twee windturbines bouwt, en één van de twee mag twee keer zoveel geld kosten, dan levert die turbine na voltooiing niet twee maar misschien wel drie keer zoveel energie. Bij zonnestroompanelen is dat nauwelijks het geval: geef twee keer zoveel geld uit en je hebt twee keer zoveel zonnestroompanelen en omvormers. Vergroting van het formaat en vermogen van zonnestroompanelen heeft een lichte positieve invloed op de kosten en dus schaalbaarheid (minder kabels en bevestigingsmateriaal nodig) maar het staat als een paal boven water dat windenergie op dit moment de makkelijkste en goedkoopste manier is om grootschalig duurzame energie op te wekken.
Zelfs met de huidige stand van techniek zie ik beide opwekmethoden naast elkaar, waarom zouden ze elkaar uitsluiten? Wind is goedkoop en schaalbaar, maar alleen op grote schaal goed te doen. Zon is nog vrij duur maar kan op kleine schaal dicht bij de mensen, op hun eigen dak.

Nee, gewoon lekker allebei doen, en niet zo zeiken over de windturbines.

-edit-

Ik weet dat dubbelposten eigenlijk niet mag, maar dit kan ook interessant voor de duurzame tweakers zijn:
Ik heb goed contact met plugwise, en eergisteren vertelde men mij iets interessants. Zeer binnenkort worden er circles en een bijpassende source geleverd die hardwarematig bidirectioneel kunnen meten. Met andere woorden: in plaats van in de source aan te geven of een aangesloten apparaat produceert of consumeert meet de plug dit zelf en geeft dit door aan de source.

Dit is bijvoorbeeld handig voor mensen met zonnestroompanelen. Sommige (oudere) typen omvormers hebben een beetje sluipverbruik als er geen zon is, en met de huidige pluggen lijkt het dan alsof je 's nachts ook een beetje productie hebt. De nieuwe pluggen merken dat dit verbruik is i.p.v. productie en meten dit dan ook als zodanig.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 29-05-2010 10:21 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mkleinman
glambalk schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 06:33:
[...]

vinden over de panelen. Er staat op dat ze TUV gecertificeerd zijn maar daar heb ik meer stickers van gezien.
Ik heb hier het certificaat liggen van TUV van de Kingsun panelen, afgegeven op 25-09-2009 . Ik heb het testrapportnummer eventueel voor je. Geen idee of ze bij TUV zelf te vinden zijn overigens op de website. Maar het geeft wel aan dat deze panelen meer certificeringen hebben en meer zijn getest dan vooraf gedacht.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-11 23:13
Zojuist de subsidieaanvragen maar ingestuurd naar Bureaucratie NL ehh ;)
uiteraard met DigiD, en de div. papieren als PDF bijgevoegd...

nu maar duimen op de loterij....

enne de boiler is nu op 80 graden C :)
coool! ehh hot I mean! >:)

[ Voor 17% gewijzigd door NielsTn op 29-05-2010 12:02 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• mkleinman
Omvormer perikelen

1x5 op solarmax. 1x5 op de SB1100. Voor de SB1100 heb ik van 7x7 tuinhout, mdf wat schroeven en houtlijm een tijdelijke constructie gemaakt zodat hij netjes rechtop staat en niet plat ligt.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/omvormerlol.jpg

Eerste indruk. Beide strings geven identieke vermogens af AC zijde, verschil is per string is minder dan +/- 5W.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 08:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JAN-B schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 23:32:
Vandaag een nieuw record voor mijn 525 Wp installatie: 3,2 Kwh opbrengst ;) = 6,09 Wh/Wp.
Dat is een nette opbrengst! 28 mei had ik ook een redelijke opbrengst (4,59 kWh/Wp), maar de 25e toch echt meer (5,53 kWh/Wp). Sinds vandaag staan m'n panelen eindelijk op een frame (35 graden) en het is vrij zonnig, dus ik hoop mijn record vandaag weer te verbreken.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:56:
[...]Die Ledtipkaarsen heb ik ook 8 stuks á 1,6W van Calex voor de kroonluchter boven de keukentafel.
Deze staat toch zeker 3-4uur per dag aan.
Bewegingsmelder (bv. klikaanklikuit) en een LED lamp in een geschakeld armatuur: door de bewegingsmelder gaat hij uit wanneer mogelijk en door LED is aan ook meteen aan, en niet pas nadat je alweer bent vertrokken, zoals bij sommige spaarlampen.

• zonnigtype
[...]

Met 205 GigaWatt verwacht dit jaar aan windenergie capaciteit?

Mwagh... Ik ben een solar addict, maar voorlopig wordt de hernieuwbare energie (stroom) industrie en DE revolutie nog steeds door onze Grote Vrinden van de Wind getrokken. We gaan het zien over een jaar of 25 (als de energie zuipende humane samenleving dan nog kan spreken van enige vorm van "beschaving").

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• JeroenH
Hier duurzaam nieuws uit een heel andere hoek: mijn vriendin en ik gaan trouwen! Op 25 juni 2010 stappen wij in het huwelijksbootje.

Daar ben ik al superblij mee natuurlijk, maar de 'icing on the cake' is het feit dat ik een Tesla Roadster als trouwauto heb weten te regelen! Woei!

Dit zou de kleur moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: http://atmoz.org/img/tesla_blue.jpg

Cool, huh?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Woodski
Gefeliciteerd :)

En vergeet deze niet he
Afbeeldingslocatie: http://www.powertoolshop.nl/images/product/81396/verlengkabel-10-meter.jpg

• JeroenH
Woodski schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:40:
Gefeliciteerd :)

En vergeet deze niet he
[afbeelding]
Dat zal niet nodig zijn :) De actieradius is volgens de specs 245 mijl ofwel net geen 400km. Dat nemen we natuurlijk met een grote korrel zout, zelfs als dat de helft zou zijn is dat ruim voldoende voor wat wij gaan doen. Ik denk dat we de op die dag minder dan vijftig kilometer zullen rijden. Maar dat worden wel vijftig heel leuke kilometers 8)

• Woodski
JeroenH schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:47:
[...]

Dat zal niet nodig zijn :) De actieradius is volgens de specs 245 mijl ofwel net geen 400km. Dat nemen we natuurlijk met een grote korrel zout, zelfs als dat de helft zou zijn is dat ruim voldoende voor wat wij gaan doen. Ik denk dat we de op die dag minder dan vijftig kilometer zullen rijden. Maar dat worden wel vijftig heel leuke kilometers 8)
Op topgear ging dat iets anders.
Die gingen natuurlijk wel wat anders met de auto om dan hier kan/mag

• JeroenH
Top Gear is falikant tegen elektrisch/hybride, dat is in hun ogen suf en stom. Ze hebben die auto zo ongenadig hard op zijn donder gegeven dat hij er qua actieradius erg slecht uit kwam. Het zou me echt niet verbazen als ze daarbovenop nog eens over de actieradius hebben gelogen. Top Gear een elektrische auto laten testen is alsof je de vegetariërsvereniging een biefstuk laat testen....

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:28:
Hier duurzaam nieuws uit een heel andere hoek: mijn vriendin en ik gaan trouwen! Op 25 juni 2010 stappen wij in het huwelijksbootje.

Daar ben ik al superblij mee natuurlijk, maar de 'icing on the cake' is het feit dat ik een Tesla Roadster als trouwauto heb weten te regelen! Woei!

[afbeelding]

Cool, huh?
gefeliciteerd! Jou kennende heb je vast onderzoek uitgevoerd naar wat duurzamer is: samenwonen of trouwen!!

ZonneStroom

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-11 22:25
Gefeliciteerd! (ik wist het natuurlijk al door de Gooi- en Eembode).
In de Top Gear test raakte de accu helemaal niet leeg. Dat was een leugentje om een bepaalde agenda te pushen:
http://www.reghardware.com/2008/12/22/bbc_top_gear_tesla/

Wat is eigenlijk de terugverdientijd van een bruiloft? :P

[ Voor 27% gewijzigd door basfromasd op 29-05-2010 18:15 ]

Heat Geek certified

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
gefeliciteerd, makkelijk te onthouden, zo op je eigen verjaardag (waarvoor ook nog gefeliciteerd).

waar gaat de duurzame huwelijjksreis naar toe?

• JeroenH
glambalk schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:07:
gefeliciteerd! Jou kennende heb je vast onderzoek uitgevoerd naar wat duurzamer is: samenwonen of trouwen!!
Nee hoor, dit gaat gewoon op gevoel :) Sommige dingen moet je niet aan rekenen.
basfromasd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:14:
Gefeliciteerd! (ik wist het natuurlijk al door de Gooi- en Eembode).
In de Top Gear test raakte de accu helemaal niet leeg. Dat was een leugentje om een bepaalde agenda te pushen:
http://www.reghardware.com/2008/12/22/bbc_top_gear_tesla/
Precies, dat bedoelde ik.
Wat is eigenlijk de terugverdientijd van een bruiloft? :P
Financieel: ongetwijfeld erg lang, maar dat boeit nog minder dan bij zonnestroompanelen!
aukema schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:15:
gefeliciteerd, makkelijk te onthouden, zo op je eigen verjaardag (waarvoor ook nog gefeliciteerd).
Ik was gisteren jarig...
waar gaat de duurzame huwelijjksreis naar toe?
Die is niet zo duurzaam :$, die gaat het met vliegtuig naar Portugal. Ik heb ruim twee jaar lang kunnen vermijden een vliegtuig van binnen te zien, maar het leven is nu eenmaal een compromis...

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:01

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:52:

Die is niet zo duurzaam :$, die gaat het met vliegtuig naar Portugal. Ik heb ruim twee jaar lang kunnen vermijden een vliegtuig van binnen te zien, maar het leven is nu eenmaal een compromis...
Jeroen, prachtige keuze, je hebt nog airmiles tegoed. Geniet van de voorbereidingen (is altijd een beetje stressen) van de dag en van de reis. Al was het alleen maar omdat je uiteraard voorlopig niet weer in het vliegtuig (en het bootje) stapt :)

A'dam PVOutput

• NielsTn
de eerste zongevangen Joules stromen nu lekker door de radiator mijn woonkamer/keuken binnen, zonder gram aardgas te verbranden...
amazing zo'n Atag!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 09:46:
Dat ben ik niet met je eens. Met de huidige stand van techniek is windenergie veel beter schaalbaar dan zonne-energie. Als je twee windturbines bouwt, en één van de twee mag twee keer zoveel geld kosten, dan levert die turbine na voltooiing niet twee maar misschien wel drie keer zoveel energie. Bij zonnestroompanelen is dat nauwelijks het geval: geef twee keer zoveel geld uit en je hebt twee keer zoveel zonnestroompanelen en omvormers. Vergroting van het formaat en vermogen van zonnestroompanelen heeft een lichte positieve invloed op de kosten en dus schaalbaarheid (minder kabels en bevestigingsmateriaal nodig) maar het staat als een paal boven water dat windenergie op dit moment de makkelijkste en goedkoopste manier is om grootschalig duurzame energie op te wekken.
Helaas is die grootschaligheid nu juist het probleem. Nederland is niet zo groot en om nou half Nederland vol te zetten met turbines of zelfs wat minder maar dan hele grote turbines is gewoon niet ideaal. Er zullen vast mensen die het geen probleem vinden, maar het overgrote deel van de mensen vind enorme masten (die vanwege dat schaalvoordeel nodig zijn) wél een probleen, in ieder geval bij hun in de buurt.
Daarnaast heb je de gezondheidsklachten die de geluidsdruk van die masten oplevert. Dat is gewoon een ontoelaatbare bijkomendheid, omdat je op die manier problemen oplost door andere te veroorzaken. Als we dan toch problemen gaan oplossen, doe het dan in één keer goed. Met zonnepanelen op het dak kan een groot deel van Nederland zelfvoorziend zijn. Natuurlijk heb je daarbij nog wel de nodige issues wat betreft zonuren en seizoenen, maar van zonnepanelen heeft niemand last, zeker als die dingen wat netter geintegreerd gaan worden in architectuur.
Nee, gewoon lekker allebei doen, en niet zo zeiken over de windturbines.
Dan moet jij niet zo zeiken over fossiele brandstoffen. Wat is dat nou weer voor statement? Er zitten gewoon duidelijke en aantoonbare nadelen aan windenergie, wat mij betreft ben je als je die negeert net zo slecht bezig als mensen die negeren dat we wat aan onze energievoorziening moeten doen.

Zet jij lekker zo'n überpaal in je achtertuin en laat de rest van Nederland lekker met rust.

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 17:34
Bedrijfsgegevens: http://www.kingsun-solar.com/jy/en/about.asp

Certificaten: http://www.kingsun-solar.com/jy/en/honor.asp (wel klein, naam is niet te vinden bij tuv database)

TUV Database:
http://www.tuvdotcom.com/...st.xml?option=TUVdotCOMID

[ Voor 11% gewijzigd door MeTheOne2008 op 29-05-2010 22:42 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
[...]

Ziet er goed uit. Overigens komt Mastervolt deze zomer met vernieuwde monitoring software die de gehele productielijn, van Soladin 600 tot XS6400 kan uitlezen. Voorzover ik weet alleen Windows based. Eindelijk betere software voor de kleinere omvormer.
Als die er is zal er zeker nog meer belangstelling zijn voor de door jou gemaakte connectors. Kan je alvast het schuurtje van de buurman gaan huren? >:)
Met een printje van nog geen 2,5 bij 1,5 cm heb ik niet veel ruimte nodig :)
Ik er nu 6 gebouwd, dus het loopt nog geen storm, en dat is maar goed ook, want de behuizing netjes krijgen is redelijk wat werk. Een kant en klare behuizing laten gieten is (voorlopig >:) ) geen optie.
Als ik de arbeid mee zou rekenen zou de prijs totaal niet interessant zijn.

Ik ben benieuwd hoe die nieuwe software onder win7 werkt met usb 2 serial converters. De Soladin software van Mastervolt is in dat opzicht waardeloos. Ik kan prima communiceren met de Sol-link USB versie, met hyperterminal, maar ook met het programmaatje van Fred Jansen, (Wat bij deze dus ook getest is op win7 :)) dat werkt allemaal prima met elkaar. Voor mij het bewijs dat de hardware én de driver in orde is.

Echter: de mastervolt software ziet de complete compoort van de usb2serial converter niet. Onder vista werkt dat wel naar behoren.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

[...]En dan nog zijn ze voor rond de €1,75/Wp te koop als je één paneeltje afneemt. Wil je 3- 5-10 of meer kWp dan valt er over de prijs nog wel te praten.
Als ik nog eens 3 panelen a ong 220Wp bij jou zou kopen, wat ben ik daarvoor kwijt?
En wat zijn de afmetingen?
En hoeveel garantie heb ik dan?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-11 17:22

[afbeelding]

Cool, huh?
Gaaaaaaaaaaaf! Ik kom zeker even kijken! Trouw je in Hilversum (ik woon vlakbij)?

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:57:
Ja, hartstikke balen van het einde van WSH, maar Jaap had al lang geleden aangekondigd dat hij er mee zou kappen. Nu dus het einde. Ik zal zijn hartverscheurend vlijmscherpe, bondige, en honderd procent ware analyses echt gaan missen. De beste windsite in het windrijke NEEderland ten grave gedragen, door de oprichter en auteur nog wel. Oh, symboliek! :'(
Zeer jammer inderdaad, ik was ook een vaste bezoeker. Wat nu?

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:38:
...Alleen wil ik niet meebetalen aan de kabels naar het vasteland. Die gaan ze maar afromen bij de bedrijven die die windstroom daadwerkelijk gaan doorverkopen (lees: bij de afnemers). Ik zit gesaldeerd op/rond de nul, en wek mijn eigen stroom op...
Dat moet je me even uitleggen. Ik zal het wel verkeerd begrijpen.

Je wilt niet meebetalen aan windstroom van zee, maar bent wel vóór een invoedingsvergoeding voor PV, à la EEG, dus betaald door iedereen of hij het wil of niet?

Verwijderd

@jeroenh
In 2009, Portugal generated 7.493 TWh of wind energy, or 15% of its total production, putting it just above Spain and only behind Denmark, as the second highest wind power mix contribution in the World
http://www.happynews.nl/2...oploper-voor-windenergie/
waarschijnlijk ga je daar ook een tikkie gefrustreerd worden,
in portugal is men allang bezig wat wij hadden moeten doen, het is een prachtland.
en dan die pv parken, dan sta je even in totale verbazing te kijken naar die kwh/kwp displays die hier en daar bij vrije veld installaties staan, 2800kwh/kwp is daar normaal, zeker in viseu (635Mw wind & 3 grote pv parken)
in portugal hoor je ook vaak een vergelijking met nederland als voorbeeld hoe het niet moet,
Primeiro Carro Eléctrico Nissan LEAF em Portugal por 29.955 euros, Será a Holanda, onde as vendas se iniciam também em Dezembro, a ter o preço mais alto
vertaalt : de nissan leaf kost in portugal 29.995 euro, ga je naar nederland, dan verkoopt men de auto voor een veel hogere prijs. we zijn er maar mooi klaar mee hier, een gasvloek en een grote olieboer, die onze publieke opinie hebben verziekt.
Afbeeldingslocatie: http://www.portal-energia.com/wp-content/pth/thumb_parque-eolico-offshore-2.jpg
vergeet niet af en toe een solar shop in te lopen, ze verkopen daar de leukste dingen, zoals displays, speciale trage stoppen (+25% overload voor 10 minuten) en het is ook leuk om te zien hoeveel er van zijn.
als je dan ook even een paar mega supermarkten inloopt zie je vaak pv aanbiedingen die je eigenlijk zo mee zou willen meenemen....(in de supermarkt he ..)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/partodos.JPG en een goede feed-in natuurlijk.
de drijvende kracht hier achter alle zonneenergie is vrouwlief (.pt), en dat hadden een paar mensen al begrepen, vrouwen zijn daar veel beter in dan mannen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 10:23 ]

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Woodski schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 17:07:
Dan maar geen subsidie. Ik had toch al niet verwacht dat ik het zou krijgen

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat ziet ernaar uit dat het een cat 5 hurricane kan weerstaan.

Door het dak heen? In eerste instantie dacht ik dat het erop gelijmd was. Dat dak ziet eruit als beton. Waarom door het dak heen?

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

glambalk schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 23:03:
Nog dit jaar komt er een betrouwbare en degelijke "mpp per paneel" op de markt. De FemToGrid. Ze zijn op dit moment met de laatste testfase bezig. Prijzen zijn nog niet bekend. Voor alle tweakers die opzoek zijn naar mini-inverters.
Leuke aan het systeem is dat je windmolens en zonnepanelen op een omvormer aan kunt sluiten.
Doet me denken aan de SolarEdge power optimizer. Nieuw voor mij is dat dit DC-DC converters zijn. Ik denk dat deze binnen een paar jaar standaard in het paneel ingebouwd zitten, voor een paar tientjes extra. Dat spaar je weer uit op je inverter, die geen mpp tracker meer nodig heeft.

• Punkrocker
  • Laatst online: 10:25

Punkrocker

Mostly harmless

JeroenH schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:05:
Top Gear is falikant tegen elektrisch/hybride, dat is in hun ogen suf en stom. Ze hebben die auto zo ongenadig hard op zijn donder gegeven dat hij er qua actieradius erg slecht uit kwam. Het zou me echt niet verbazen als ze daarbovenop nog eens over de actieradius hebben gelogen. Top Gear een elektrische auto laten testen is alsof je de vegetariërsvereniging een biefstuk laat testen....
Hear hear!! _/-\o_
Top Gear staat de acceptatie van zuinige groene auto's in de weg.
Iedereen vindt die presentatoren oh-zo-grappig en wil zelf niet het onderwerp van hun hoon worden....

*O* En gefeliciteerd met je trouwplannen! *O*

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 30-05-2010 11:06 . Reden: typo ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

• rube
  • Laatst online: 08:43
JeroenH schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 10:19:
Ik heb goed contact met plugwise, en eergisteren vertelde men mij iets interessants. Zeer binnenkort worden er circles en een bijpassende source geleverd die hardwarematig bidirectioneel kunnen meten. Met andere woorden: in plaats van in de source aan te geven of een aangesloten apparaat produceert of consumeert meet de plug dit zelf en geeft dit door aan de source.

Dit is bijvoorbeeld handig voor mensen met zonnestroompanelen. Sommige (oudere) typen omvormers hebben een beetje sluipverbruik als er geen zon is, en met de huidige pluggen lijkt het dan alsof je 's nachts ook een beetje productie hebt. De nieuwe pluggen merken dat dit verbruik is i.p.v. productie en meten dit dan ook als zodanig.
Dat klop! Ik had hier op het forum een tijdje geleden melding gemaakt dat ik mijn plugwise niet werkend kreeg.

Zelfs na diverse aanwijzingen van Engelbertus, RikTW, Woodski en een keertje gekeken te hebben op de laptop van Woodski kreeg ik het nog niet voor elkaar. Diverse instellingen geprobeerd, modules verwijderd en weer toegevoegd. Maar niets hielp. Het leek zo simpel en toch kreeg ik het niet werkend :?

Uiteindelijk eind vorige week dus maar contact opgenomen met de helpdesk van Plugwise. Blijkbaar was er iets misgegaan, want toen bleek dat ik dus inderdaad al een setje bidirectionele pluggen had gekregen. De pluggen deden het dan ook wel goed, maar de software was nog niet geschikt voor het registreren van opbrengst van deze nieuwe pluggen! Dus vandaar dat het bij mij niet werkte.

Plugwise is hard bezig om de software hier ook geschikt voor te maken, maar een harde datum kon men nog niet geven. Omdat ik nu dus een plugwise set had waar ik eigenlijk niets aan had, hebben ze dezeldfe dag nog 2 normale (niet bidirectionele pluggen) opgestuurd _/-\o_ . Deze heb ik dinsdag avond direct er aan gehangen en het werkte nu direct *O* . Erg leuk om die grafiekjes te zien.

Jammer dat ik er een paar weken niet mee kon werken. Maar daarna snel opgelost door plugwise en nu kan ik iedere avond kijken hoe het weer thuis is geweest :P

Ik sta nu ook op de lijst van Beta gebruikers van Plugwise. Zodra de Beta versie beschikbaar is voor de bidirectionele modules krijg ik hier bericht van. Dan kan ik ook de 2 bidirectionele modules gebruiken voor het loggen van de PV opbrengst. Wanneer er nieuws is over deze nieuwe software zal ik dat hier posten.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

[...]

Zonneënergie heeft zo zijn eigen issues. Met name het seizoensverschil is een zeer groot nadeel hier in Europa. In de winter heb je er hoegenaamd niets aan, terwijl juist dan meer energie gebruikt wordt. Windenergie levert in de winter gemiddeld meer op dan in de zomer.

Verder ga ik mee met wat JeroenH zegt: de kracht ligt in de mix. Geen enkele duurzameënergiebron gaat het in z'n eentje redden, we hebben het allemaal nodig.

Veel van de weerstand tegen windenergie is vooral om esthetische redenen. Men vindt de turbines eenvoudigweg lelijk; ze 'horen niet thuis' in het landschap. Steden, dorpen, snelwegen, dijken, hoogspanningsmasten, megastallen, industrieterreinen, golfbanen, jachthavens, bruggen, kanalen horen er natuurlijk wél in thuis. Mensen stellen altijd alleen maar de nieuwe dingen ter discussie. Wat er al was toen ze geboren werden, is 'normaal'.

Ter leering ende vermaeck hier een filmpje van de bekende journalist George Monbiot, die de voorzitter van de een of andere actiegroep voor verdediging van het Britse platteland de vraag stelt waarom ze alleen maar oppositie voeren tegen windparken en niet tegen open kolenmijnbouw. Het enige eerlijke antwoord dat die man had kunnen geven was natuurlijk: "Vele vierkante kilometers landschap kaalstrippen voor de steenkool deden ze al toen ik geboren werd, dus daar denk ik niet over na".

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:49
el jonco schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 12:43:
[...]

Bewegingsmelder (bv. klikaanklikuit) en een LED lamp in een geschakeld armatuur: door de bewegingsmelder gaat hij uit wanneer mogelijk en door LED is aan ook meteen aan, en niet pas nadat je alweer bent vertrokken, zoals bij sommige spaarlampen.
hallo, over die bewegingsmelders.. wat zijn goeie?

ik was laatst in een garage aaar de verlichtin in de bespreekkantoortjes automatisch aan gaat, dat waren ingebouwde melders in het plafond, en er ging een lampje branden wanneer er detactie was. het was maar een heel klein dingetje en werkte zeer goed.

ik heb zelf een aantal van die dingen in gebruik, maar de doen het toch een stuk minder goed. als je er naar toe loopt dan detecteert ie wel dat er iets is, maar als je dichterbij komt dan heeft ie dat niet echt goed door, en dan gaat ie dus gewoon weer uit, terwijl je nog steeds in het zocht staat en beweegt.

die ik gebruik kostte dan ook slechts 15 euro..

ik denk die van philips meer dan 100 euro.

maar wat is nu wel een goeie, en zijn er ook van die sensors met een soort van override? dat ja de sensor zeg maar tussen een lichtknopje en de lamp installeert, en dan met"twee keer het knopje schakelen, het lampje permamnent aan kunt zetten oid?

de zijn er wel ingebouwd in verlichtingsarmaturen, maar als losse sensor ben ik ze nog niet tegen gekomen.

en heeft er iemand arvaring met de sensor van klikaanklikuit?

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anne vdr Bom schreef op zondag 30 mei 2010 @ 10:51:
[...]

Doet me denken aan de SolarEdge power optimizer. Nieuw voor mij is dat dit DC-DC converters zijn. Ik denk dat deze binnen een paar jaar standaard in het paneel ingebouwd zitten, voor een paar tientjes extra. Dat spaar je weer uit op je inverter, die geen mpp tracker meer nodig heeft.
Ze lijken inderdaad erg op elkaar in hun opzet.

ZonneStroom

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 10:06:
@jeroenh
vertaalt : de nissan leaf kost in portugal 29.995 euro, ga je naar nederland, dan verkoopt men de auto voor een veel hogere prijs. we zijn er maar mooi klaar mee hier, een gasvloek en een grote olieboer, die onze publieke opinie hebben verziekt.
De oorspronkelijke tekst zegt alleen maar een 'hogere prijs' niet 'veel hoger'. Prijzen van auto's worden per land vastgesteld door de fabrikant. Je zult dus naar de oorzaak van het prijsverschil eerder naar Nissan moeten kijken. Voor zover ik weet is de Nissan LEAF een auto met een 'alternatieve aandrijving' en derhalve, net als de Prius, vrij van BPM. Zo slecht lijkt het me dus toch niet in Nederland.

• Woodski
Anne vdr Bom schreef op zondag 30 mei 2010 @ 10:32:
[...]

Dat ziet ernaar uit dat het een cat 5 hurricane kan weerstaan.

Door het dak heen? In eerste instantie dacht ik dat het erop gelijmd was. Dat dak ziet eruit als beton. Waarom door het dak heen?
Ja dwars door het dak van 34cm heen met een betonboor van 1 meter.
Het eerste gat is niet leuk om te maken, daarna voel je er niets meer van.

Het dak is erg sterk sterk. Ik heb er ook probleemloos een zware collector met veel ballast op gezet.
Alleen het is ook erg zacht van een soort gipsachtig poederspul.
Ondanks dat denk ik dat het toch alles bij elkaar heel sterk is.

Die grote platen zijn om de boel heel zeker waterdicht te hebben.
Alles zit en vol met pur, en goed dichtgekit met rubberkit en een flinke lap PVC eroverheen gelijmt.
Ik ga er vanuit dat het niet door drie goede afdichtingen zal lekken.
Alleen al de pur zal voldoende zijn, de rest is om het perfect te hebben.

De constructie is alleen wel erg hoog geworden.
Ik had dat liever anders gezien maar op deze manier kan er wel mooi de wind onderdoor.
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2j3fxud.jpg

Verwijderd

nicenemo schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:13:
[...http://www.superisolatie-...ge/home/Superisolatie.htm...]

maar even een mailtje gestuurd met wat kost dat? en met wat kost dat als ik meer af neem met een groep mensen?
Heb je hier ooit nog een antwoord op gekregen?
NielsTn schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:07:
ik denk dat je tegen een bepaald optimum aankomt: elke besparing na ingreep X kost nog aanzienlijk meer om de besparing te realiseren. Daarom ben ik eigenlijk wel tot een conclusie gekomen dat ik er nu ben. ..
He, zie ik hier NielsTn denken in termen van tvt? Dat ben ik niet van je gewend ;) .
Vloer-of wandverwarming kan naast de besparing ook een enorm comfort opleveren. Tegen de tijd dat je spaarrekening weer aangevuld is met het geld dat je bespaart hebt met je QSolar, zou ik je dat zeker aanraden. Zelf heb ik vloerverwarming en dat bevalt uitstekend. Van wandverwarming wordt gezegd dat het nog prettiger is. Flitspaal had op Good!Lelystad een wandverwarmingsysteem gezien dat maar 4cm dik is.

@Flitspaal: heb je daar nog nadere informatie over ingewonnen?

@JeroenH: gefeliciteerd! Goed geregeld die trouwauto!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 12:35 ]

• NielsTn
Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 12:19:
[...]
He, zie ik hier NielsTn denken in termen van tvt? Dat ben ik niet van je gewend ;) .
Vloer-of wandverwarming kan naast de besparing ook een enorm comfort opleveren. Tegen de tijd dat je spaarrekening weer aangevuld is met het geld dat je bespaart hebt met je QSolar, zou ik je dat zeker aanraden. Zelf heb ik vloerverwarming en dat bevalt uitstekend. Van wandverwarming wordt gezegd dat het nog prettiger is. Flitspaal had op Good!Lelystad een wandverwarmingsysteem gezien dat maar 4cm dik is.
..
Nee ik denk niet aan TVT (eerlijk waar) maar aan praktische zaken. Vloer/wandverwarming is behoorlijk ingrijpend (vloer openbreken etc). dat dat niet meer 'even' is te doen. Denk ook dat de investering daarin navenant hoog is voor de marginale winst/besparing/minder-verbruik die het op gaat leveren. Een soort 'optimum'. Was de woning net opgeleverd, en nog geen afwerkvloer er in, dan was het simpel: doen!
nu is het gewoon zeer omslachtig geworden.
Alternatief is LTV-radiatoren in de keuken/kamer/badkamer (overige ruimten wil ik toch graag koel hebben).
maar da's aan de orde als ik eens ervaar hoe de Qsolar zijn ding gaat doen!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 12:19:
[...]

@Flitspaal: heb je daar nog nadere informatie over ingewonnen?
Ja, toevallig vorige week pas! antwoord erop gekregen, hij vroeg om meer informatie over het huis, isolatiewaardes, groottes van oppervlaktes e.d. daar moet ik nog een keer goed voor gaan zitten.

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zondag 30 mei 2010 @ 09:36:
[...]

Zeer jammer inderdaad, ik was ook een vaste bezoeker. Wat nu?
Zoals Jaap al op zijn laatste bericht heeft aangegeven:

http://www.windenergie-ni...s/Windenergie-nieuws.html

Maar dat moet zo te zien allemaal nog opgestart worden. Ik neem aan dat veel van de basis info van Jaap op die site zal worden meegenomen, die was al hartstikke goed en nauwelijks verbeterbaar.

Actualiteit zal het grootste probleem worden. Niemand anders dan Jaap kon daar vlijmscherpe en bondige stukjes over schrijven. Heb je ook zeer grondige kennis van de materie voor nodig. Ben benieuwd.

@Anne (ander bericht):
Dat moet je me even uitleggen. Ik zal het wel verkeerd begrijpen.

Je wilt niet meebetalen aan windstroom van zee, maar bent wel vóór een invoedingsvergoeding voor PV, à la EEG, dus betaald door iedereen of hij het wil of niet?
Beetje kort door de bocht, maar dit is een forum. Ik zeg niet dat ik "niet wil meebetalen aan windstroom van zee". Ik zeg dat off-shore als integraal onderdeel oplegt dat er dure hoogspanningskabels naar land moeten komen. Feitelijk hoort dat bij de "business case off-shore" (is elders uiteraard ook een issue, in alle gevallen waarbij het gaat om opwek van stroom ver verwijderd van de consumenten). Die dure hoogspannings-infrastructuur gaat door ons betaald worden via vastrecht verhogingen, waarschijnlijk stiekem via de systeemdienst van TenneT (niet beïnvloedbaar meer, net als cap. tarief nu naar capaciteit, niet naar verbruik afgerekend, dus als je als decentrale invoeder door eigen inspanningen op marginaal gesaldeerd kWh verbruik niveau bent gekomen, betaal je nog steeds even hoge systeemdienst).

Voor decentrale opwekking (zonnestroom van eigen dak) heb je voor het grootste deel helemaal geen peperdure netuitbreidingen nodig. Hoogstens op termijn (nog lang niet het geval met het slakkentempo hier) een trafostationnetje in een wijk opwaarderen, afhankelijk van het daadwerkelijk gerealiseerde groeitempo van decentrale opwekking.

Bovendien: off-shore business is grote jongens werk met hoge financiële risico's, maar ook hoge financiële baten als alles goed blijft werken (effe de ellende met Horns Rev in Denemarken vergeten, dat was een kapitale blunder). Natuurlijk weet ik dat je mee kan doen met Meerwind etc., maar de participatiegraad binnen zo'n gigaproject van burgers zal zelfs bij overmatige belangstelling marginaal blijven t.o.v. de totale project kosten en de macht van de echte eigenaren. Ergo: "het project" wordt nauwelijks financieel gedragen door burgers, en de "afstand" tot zo'n project blijft zowel fysiek als financieel als "psychologisch" vele malen groter dan bijvoorbeeld de school in de buurt met zonnepanelen laten bedekken en daar de ouders en omwonenden bij te betrekken (massaal geschied in Duitsland). Dat laatste geeft veel hogere betrokkenheid. In mindere mate de windturbines bij Stad van de Zon, maar ook daar is bewonersparticipatie beter te regelen dan met ver-van-mijn-bed megaprojecten met voor burgers ondoorgrondelijke en complexe financiële details.

Windstroom via EEG constructie door de kWh verbruikers (mij inclusief) laten meebetalen geen probleem mee. Als ze daar de kosten van de kabels bij gaan incorporeren beginnen er wel vraagtekens te komen. Net als bij eventuele kostentoerekening van Woestijnstroom van CSP plants in de vorm van vastrecht verhogingen of zelfs extra / aparte doelheffingen in de vorm van een vaste bijdrage per huishouden. Ik heb helemaal geen gesleep met kWh nodig over gigantische afstanden. Ik doe het zelf met marginale verliezen. Heb er wel gigantisch veel tijd in moeten steken (OK4 ellende), maar daar hebben weer een paar duizend gerenoveerde systemen bij particulieren profijt van gehad (multi-party druk op de verantwoordelijke leveranciers, heeft veel tijd en energie gekost, allemaal onbetaald).

En: over heffing over kWh betaal ik naar rato nauwelijks iets omdat ik gesaldeerd op vrijwel nul zit. Veelzuipers betalen in zo'n constructie naar rato veel meer, en zo zou het moeten zijn (helaas betalen burgers en bedrijven die meer dan 10.000 kWh/jaar verbruiken een schandalig lager energiebelasting tarief). De vervuiler betaalt "niet" of feitelijk "veel te weinig" in NL. En dat moet veranderen. Met een heffing op kWh om decentrale opwekking uit te gaan betalen op een zo laagdrempelig mogelijke wijze. Vergeet s.v.p. ook niet dat in Duitsland de bemetering structureel anders is: alle PV eigenaren betalen volledige heffing over al hun afname, die rabiaat gescheiden is van de netinvoeding van de zonnestroom opwek. Ook dat is extra stimulans om afname zo laag mogelijk te krijgen. Al blijft het gros van prijsstijgingen in Duitsland toe te rekenen aan productie en transport.

Nog steeds blijft de EEG Umlage daar bescheiden en ondergeschikt, dit jaar iets meer dan 2 cent/kWh. Zal volgend jaar beslist hoger worden, maar nog steeds binnen de perken. Ondanks explosie van de marktrealisatie van PV die Duitsland dit jaar alweer het record van 2009 zal doen verpletteren...

Wel compensatie nodig voor gezinnen met lage inkomens in probleemwijken, al is elektraverbruik natuurlijk in slecht geïsoleerde woningen veel minder groot probleem dan het daar (door slechte isolatie) veel te hoge gasverbruik. Maar dat is een ander verhaal.

Jeroen-H, ik wist het natuurlijk al, maar nogmaals gefeliciteerd. Al vind ik het toch jammer dat je niet op de fiets gaat. Maar ik begrijp natuurlijk het (dubbele) geluk met dat blauwe racemonster. Wel voorzichtig rijden hé! Kun je niet meteen aandringen op een gratis oplaadpaal voor je deur. Dan heb je die alvast. Desnoods verkoop je je zonnestroom overschot voor een leuk tarief voor de elektrarijders to be die effe bij je willen parkeren. Kernsplijting liefhebber Ruud Lubbers is een ervaren elektrarijder, en die wil vast wel zijn CDA zegen aan jullie huwelijk geven, in ruil voor wat zonnestroom kWh voor zijn elektramobiel... ;)

Verwijderd

`k heb vandaag de interne wiring (ac) van de nieuwe sunny boys verandert en 6mm gemaakt,
de 3 fasen pv naar de meterkast was al 6mm.
de oude swr 700 heeft gewoon hardkoperen 2,5mm, de nieuwe 2100tl en de 1100 vrij zielige 1mm ac draadjes. aan de dc kant was het ook niet best, die heb ik nu 6mm koper gesoldeert.
op dit moment zonnetje met wolken, en ik zie nu een 4,5 volt lagere netspanning,
en niet hoger dan 234,2 volt, bij 3160 watt ac, dat gaat goed .. so far.
opvallend was ook de niet goed sluitende rubberen deksel rand aan de bovenzijde van de 1100,
als ik deze buiten had opgehangen, dan was het zeker plof geweest.
niet echt duitse degelijkheid dit, de eerstvolgende omvormer die ik koop gaat eerst open.

is het nu zo dat indien je A maar weinig toe ziet nemen, maar Volt ineens na een wolk wel,
dat je dan AC kabel mismatch hebt ? (te dun/slechte connector)
dit verschijnsel is nu helemaal weg namelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 18:57 ]

• zonnigtype
Gaat een mager meimaandje worden. Maar geen dieptepunt, want dat lag - bij mij althans - in 2002.

Ach, juni gaat weer zonnig worden, toch?

In ieder geval gezellig... (dank moderator!) ;)

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 09:53
Mijn vraag is reeds door 6 partijen beantwoord (234 stemmen)!! Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/static.gif
http://blog.21dagendebat....olie-en-aardgas-raakt-op/

Een paar leuke antwoorden als wel een paar voorspelde antwoorden (wij zijn groen want: kernenergie).
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 22:34:
Helaas is die grootschaligheid nu juist het probleem. Nederland is niet zo groot en om nou half Nederland vol te zetten met turbines of zelfs wat minder maar dan hele grote turbines is gewoon niet ideaal.
Wat JeroenH bedoeld met schaalvoordeel: als je een turbine 2x zo groot maakt kan deze 4x zoveel energie leveren (grofweg). Deze 4x hogere opbrengst heeft niet een 4x hogere prijs, maar slechts een (bijvoorbeeld) 3x hogere prijs. Bij PV is het prijsvoordeel van 200 in plaats van 100 kWp minimaal (paar procent wellicht).

Je hebt het dan over de 6MW windmolens met een mast van een metertje of pak-em-beet 130 hoog. Deze zijn inderdaad op een grote afstand te zien, maar meestal niet. Enkel met erg helder weer en vrij zicht. Meestal is het zicht in Nederland maar een paar kilometer, voor die tijd staan er bomen/gebouwen of is het gewoon te heiig. Dus grote windmolens maken het mogelijk om met een beperkt aantal molens veel energie op te wekken, zonder het hele land vol te moeten zetten.
Er zullen vast mensen die het geen probleem vinden, maar het overgrote deel van de mensen vind enorme masten (die vanwege dat schaalvoordeel nodig zijn) wél een probleen, in ieder geval bij hun in de buurt.
Als ze financieel mee kunnen delen in de opbrengst: 7 cent / kWh in plaats van 22cent + / kWh te betalen (voordeel gemiddeld Nederlands gezin: 375 euro per jaar ofwel 30 euro / maand.), kan ik mij voorstellen dat de reactie anders is. Het financiële plaatje voor een periode van 10-20-30 jaar is huiswerk. Dit is wat een aantal windmolenverenigingen proberen te bereiken.
Daarnaast heb je de gezondheidsklachten die de geluidsdruk van die masten oplevert.
Moderne molens maken amper geluid meer bij weinig wind. Bij veel wind wel, maar dan zijn ze op de afstand waarop ze van bebouwing gebouwd mogen worden niet te horen wegens windgeruis.
Met zonnepanelen op het dak kan een groot deel van Nederland zelfvoorziend zijn. Natuurlijk heb je daarbij nog wel de nodige issues wat betreft zonuren en seizoenen, maar van zonnepanelen heeft niemand last, zeker als die dingen wat netter geintegreerd gaan worden in architectuur.
Waar, maar zonne-energie is nu nog een factor 3 duurder dan wind. Dat neemt niet weg dat een zelf bij elkaar geshopte/geinstalleerde installatie goedkoper stroom kan leveren dan de lokale Nederlandse energieboer, wat effectief legale belastingontduiking is.
Er zitten gewoon duidelijke en aantoonbare nadelen aan windenergie, wat mij betreft ben je als je die negeert net zo slecht bezig als mensen die negeren dat we wat aan onze energievoorziening moeten doen.
Aan moderne windmolens kleven niet meer de nadelen van de ouderwetse windmolen, er is een boel veranderd. De publieke opinie loopt echter een aantal jaartjes achter op de werkelijkheid.

Pa & ma hebben helaas niet gewonnen in de SDE loterij, echter hebben ze wel van Greenchoice een leuke prijs gekregen: een paar honderd euro retour op de bankrekening en een lager voorschot :). En dat met een paar honderd euro onbegroot stroomverbruik wegens grote bouwdrogers.

@ Jeroen: Feli met de trouwplannen. En houdt de tractiebom op de weg!

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 30-05-2010 20:21 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:19

Mars Warrior

Earth, the final frontier

zonnigtype schreef op zondag 30 mei 2010 @ 20:03:
Gaat een mager meimaandje worden. Maar geen dieptepunt, want dat lag - bij mij althans - in 2002.

Ach, juni gaat weer zonnig worden, toch?

In ieder geval gezellig... (dank moderator!) ;)
Hier is mei op een haar na net zo goed als april. Hebben anderen dat ook?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Verwijderd

Volgens mij is mei lager dan april, ik zal het morgenavond weten.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bedankt. Reeds gebladwijzerd.
Beetje kort door de bocht, maar dit is een forum. Ik zeg niet dat ik "niet wil meebetalen aan windstroom van zee". Ik zeg dat off-shore als integraal onderdeel oplegt dat er dure hoogspanningskabels naar land moeten komen. Feitelijk hoort dat bij de "business case off-shore" (is elders uiteraard ook een issue, in alle gevallen waarbij het gaat om opwek van stroom ver verwijderd van de consumenten). Die dure hoogspannings-infrastructuur gaat door ons betaald worden via vastrecht verhogingen, waarschijnlijk stiekem via de systeemdienst van TenneT (niet beïnvloedbaar meer, net als cap. tarief nu naar capaciteit, niet naar verbruik afgerekend, dus als je als decentrale invoeder door eigen inspanningen op marginaal gesaldeerd kWh verbruik niveau bent gekomen, betaal je nog steeds even hoge systeemdienst).

Voor decentrale opwekking (zonnestroom van eigen dak) heb je voor het grootste deel helemaal geen peperdure netuitbreidingen nodig. Hoogstens op termijn (nog lang niet het geval met het slakkentempo hier) een trafostationnetje in een wijk opwaarderen, afhankelijk van het daadwerkelijk gerealiseerde groeitempo van decentrale opwekking.
Bedankt voor de toelichting. Ik denk dat we een andere kijk op de zaak hebben. Ik gebruik in de winter ook stroom, en dan leveren mijn pv-panelen zo goed als niets. Ik vind dat ik dus die windmolens op zee nodig heb, die worden ook voor mij neergezet. Wind op land gaat voorlopig nergens meer heen sinds de nimby's er hun tanden ingezet hebben, en veel andere oplossingen voor de korte termijn zou ik niet zo snel weten.
Natuurlijk weet ik dat je mee kan doen met Meerwind etc.,
Toevallig dat je dat noemt. Daar doe ik dus aan mee. Juist om de bovengenoemde reden. En, je hebt gelijk, de emotionele voldoening van m'n eigen zonnepanelen is veel groter dan die van de "Meerwind-ver-van-m'n-bed-show". Maar toch voor mij zeker zo belangrijk.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:33
SpiceWorm schreef op zondag 30 mei 2010 @ 20:11:
Mijn vraag is reeds door 6 partijen beantwoord (234 stemmen)!! [afbeelding]

Een paar leuke antwoorden als wel een paar voorspelde antwoorden (wij zijn groen want: kernenergie).
Er zit er maar één bij die écht concreet is: D66, in 2050 zijn we 100% duurzaam en alle tussenstappen worden ook benoemd.

Ook grappig: Het CDA noemt CCS als oplossing voor het opraken van de Olie? :? |:(

Diederik Samson van de PvdA... Had ik een ander beeld van, veruit het langste antwoord en nog steeds weinig inhoud.

Verder denken ze bij de VVD dat het wel meevalt en de markt het wel oplost als er maar genoeg innovatiesubsidie komt.

De SP heeft een goed plan om de Gas-opbrengsten in een DE-investeringsfonds te steken.

Groenlinks heeft ook een vrij pakkend verhaaltje, maar helaas weinig concreets. Ze refereren wel naar een erg gelikt filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=s07qmLdlZXs

• zonnigtype
Mijn vraag is reeds door 6 partijen beantwoord (234 stemmen)!! [afbeelding]

Ah, klasse voor deze hit.

Volgens mij had Samsom een borrel teveel op toen hij zijn stuk schreef, maar het is ook wel weer lachen geblazen. Gelijk heeft hij natuurlijk wel, maar de vraag is of zijn boodschap wel over zal komen bij de meesten.

CDA leugen:
Als tweede weg kiest het CDA voor duurzame, alternatieve energie, zoals windenergie, zonnecellen, aardwarmte enzovoorts. Via stimuleringsmaatregelen is de inzet hiervan flink toegenomen.
Meneer Biskop kent zijn cijfers niet. Want de grootste "groei" was het gevolg van bijplaatsing van windturbines van de oude MEP regeling (die veel te duur is en te veel geld uitkeert per wind kWh - jammer dat Wind Service Holland er mee ophoudt, maar daar staan de bikkelharde cijfers). Beslist niet onder de door hen met veel poeha verdedigde SDE (CDA minister vdH d'r verantwoordelijkheid), want dat heeft zo'n beetje tot stilstand geleid bij wind op land. En natuurlijk niet te vergeten de toename van de biomassa in de brand stekers in grote fossiele energiecentrales. Waarvan een aanzienlijk deel wat mij betreft nooit onder het hoofdje "hernieuwbaar" zou mogen vallen.

Maar misschien vindt meneer Biskop 6 MWp aan nieuwe (gecertificeerde) PV in 2009 wel "veel". Dat kan. Ben ik niet met hem eens, maar er wordt wel over meer zaken "creatief" met getallen omgegaan.

In ieder geval complimenten voor het uitlokken van wat politieke reacties. Verder is "milieu" en (hernieuwbare) "energie" tot nu toe nog steeds een verbazingwekkend verzwegen "verkiezingsitem". Tale-telling.

Verwijderd

rube schreef op zondag 30 mei 2010 @ 11:13:
[...]
Blijkbaar was er iets misgegaan, want toen bleek dat ik dus inderdaad al een setje bidirectionele pluggen had gekregen. De pluggen deden het dan ook wel goed, maar de software was nog niet geschikt voor het registreren van opbrengst van deze nieuwe pluggen! Dus vandaar dat het bij mij niet werkte.
Waaraan herken je die bidirectionele pluggen ?

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Moderne molens maken amper geluid meer bij weinig wind. Bij veel wind wel, maar dan zijn ze op de afstand waarop ze van bebouwing gebouwd mogen worden niet te horen wegens windgeruis.
Met deze nuance: 's-nachts komt de wind bij het oppervlak tot stilstand, maar waait het op de hoogte waar de rotor zit nog even hard als overdag. Het geluid kan dan zeker goed hoorbaar zijn.

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:57:
Waaraan herken je die bidirectionele pluggen ?
Voorzover ik weet, niet aan de buitenzijde. De nieuwe versie van de source die er aankomt, 2.16, herkent ze als zodanig.

• mkleinman
Hier de eerste testen met 1x5 panelen op een Solarmax 2000s ( de helft van normaal ) en 1x5 op een SB1100

SB1100 kan overduidelijk beter overweg met lagere vermogens, ook niet zo verwonderlijk. 1,01kWh vandaag met de SB1100, 0,91kWh met de Solarmax.

Dinsdag wordt het weer beter, hopenlijk dan een mooie ochtend waarbij ik kan testen of er verschil is in startmoment van maximale levering ( uit de schaduw ) van de beide strings.

Vandaag trouwens met 3kWh uit 3kWp een ontzettend beroerde dag.

Ik ga uitkomen op ongeveer 260kWh opwek deze maand. Dat is nagenoeg de verwachting die ik had. Als alle panelen vanaf 1 mei op het dak hadden gelegen was ik waarschijnlijk over de 300kWh productie heengegaan.
We blijven waarschijnlijk steken ergens op -60 tot -70kWh voor deze maand. Not bad.

[ Voor 29% gewijzigd door mkleinman op 30-05-2010 22:12 ]

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Er interessante antwoorden.
Sommige partijen noemen alles wat er om hun heen gebeurd op het gebied van energie als hun eigen oplossing, en daarom zijn al die oplossingen even goed, en is er geen beleid nodig. Zo maak je jezelf een beetje overbodig.
Andere partijen hebben wel goed gekeken naar realistische oplossingen en hoe dat indien nodig met beleid gestuurd zou kunnen worden.
Nog even wachten op de reactie van de overige partijen.

• SpiceWorm
edit: op 21 dagen debat nog een vraag welke wel wat steun kan gebruiken:
Maarten Spaans:
Hoe komt het dat Nederland niet voorop loopt (zoals Duitsland of Denemarken) in de (hoognodige) omschakeling naar een duurzame energievoorziening?
Misschien deze ook nog even de top 5 in regelen O+, stemmen kan hieronder (Nu: 122 stemmen na 10 dagen):
http://www.21dagendebat.n...nederland-niet-vooro.aspx
pcmadman schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:37:
Er zit er maar één bij die écht concreet is: D66, in 2050 zijn we 100% duurzaam en alle tussenstappen worden ook benoemd.
Klopt. Dit is een partij die bij mij dan ook hoog op het lijstje staat.
Ook grappig: Het CDA noemt CCS als oplossing voor het opraken van de Olie? :? |:(
CSS is bijna synoniem voor schone kolen. En wie heeft er olie nodig als je kolen hebt? :+

Het PvdA heeft idd een lachspier-prikkelend antwoord; maar de mensen die de moeite nemen om het stuk uit te lezen, vinden een paar ware woorden:
Diederik Samsom (PvdA):
De tijd van de makkelijke energie uit olie en gas is definitief voorbij. En de zon levert ons weliswaar voldoende energie om een welvarende samenleving draaiende te houden, maar zonder een zekere matiging van onze decadentie strandt iedere poging om onze economie binnen de grenzen van ons ecosysteem te houden.Technologie vermag veel, maar is uiteindelijk niet opgewassen tegen de waanzin van een opblaasbare Jacuzzi voor in de achtertuin.
We dienen ons te realiseren dat er de komende jaren belangrijker zaken aan de orde zijn dan ons eigen particuliere feestje. Dat de toekomst van onze kinderen belangrijker is dan instant bevrediging en dat het welzijn van ieder individu meer gebaat is bij collectieve welvaart dan bij particuliere rijkdom.
Ah, daar is het PvdA sausje :)
pcmadman schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:37:]Verder denken ze bij de VVD dat het wel meevalt en de markt het wel oplost als er maar genoeg innovatiesubsidie komt.
De VDD spreekt niet over subsidies, maar "maakt de komende jaren een bedrag van 450 miljoen euro vrij om innovatie in schone en hernieuwbare energie te stimuleren."

Goed om te weten dat al deze bijdragen door een communicatie/pr expert zijn nagelopen zodat zeker is dat in deze VVD tekst niet het woord subsidie(-infuus) is geslopen. Het is gewoon subsidie natuurlijk, net als de HRA waarvan de VVD blijft ontkennen dat het een subsidie is (...).

Nog een bijzondere waarneming in de titels van de stukjes:
GroenLinks: "Niemand weet precies wanneer de olie- en gasvoorraden opraken."
VVD: "De fossiele brandstoffen raken op en zorgen voor vervuiling."

Nee ik heb mij niet vergist. 15 jaar geleden wist je zeker dat de stellingnames van GL en de VVD verwisseld waren.

Het CDA krijgt echt dikke minpunten voor een slap, niet kloppend verhaal.
De SP scoort met een punt over het ontbreken van belasting op kerosine.

[ Voor 8% gewijzigd door SpiceWorm op 30-05-2010 23:09 ]

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op zondag 30 mei 2010 @ 22:57:

Het PvdA heeft idd een lachspier-prikkelend antwoord; maar de mensen die de moeite nemen om het stuk uit te lezen, vinden een paar ware woorden: ... Technologie vermag veel, maar is uiteindelijk niet opgewassen tegen de waanzin van een opblaasbare Jacuzzi voor in de achtertuin.
Die Jacuzzi van Samsom is al een ouwe. Heeft 'ie al paar keer in de Tweede Kamer gebruikt.

Maar het blijft een hele goeie. Jammer dat het aan veel mensen voorbij gaat, die essentie (ook terugkomend, abstracter, in de Trias Energetica). De mensheid zuipt teveel kostbare energie (eindige bronnen), en daar is niet tegenop te verduurzamen. Eerst het zuipen zwaar belasten en besparing op alle fronten aanpakken, hoeven we ook niet zoveel van die door sommigen met weerzin bekeken windturbine reuzen te bouwen. Of gigantische CSP centrales, of PV parken.

Of beter nog, om in de sfeer te blijven: zuinige huishoudens/bedrijven en hernieuwbare opwekkers belonen.

Beste: allebei. Heet ook wel "de zweep en de stroop".

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11 20:56
Oef, de pagina's vliegen er door, zelfs met 100 berichten per pagina.
Hier afgelopen week ook een SDE afwijzing in de bus gekregen, .... en een toewijzing! Ook ik ben blij met het resultaat want 2 installaties was zeker mogelijk maar waarschijnlijk niet optimaal (schaduw) ;)
Nu kan ik op zoek naar een mooi 1000 - 1200 WP setje, op naar 50% dekking van ons eigenverbruik.

Verwijderd

Waar, maar zonne-energie is nu nog een factor 3 duurder dan wind. Dat neemt niet weg dat een zelf bij elkaar geshopte/geinstalleerde installatie goedkoper stroom kan leveren dan de lokale Nederlandse
Nederland is toch erg dicht bevolkt. Het aantal bruikbare plaatsen voor windmolens is beperkt.
Iemand een 6MW molens door z'n strot duwen is zeker niet goed voor 'de zaak' op de langere termijn.

Dus op zee, en DAN klopt het zeker niet. Zonnestroom is een fractie duurder dan windenergie.

Vertel me wat is er fijn aan om een stelletje duitsers 4,5 Miljard euro te 'schenken' ?
Ik heb niet tegen Duitsers, ik ben lid van Meewind en van de Windvogel.
Maar DIT is niet uit te leggen.

Positief nieuws: ik heb 2 mensen laten inzien dat ze een pompschakelaar voor de vloerverwarming moeten installeren. Circa 1050 kwh potentiele besparing!! O-)

• SpiceWorm
@ PC madman
Windenergie is goedkoper dan de meeste fossiele energie.

Dat betekend echter niet dat het rendabeler is. Iedereen die een beetje economie heeft gehad weet dat winst/CAPEX het rendement is van je investering. Bij wind zit veruit het grootste deel van de kosten in de CAPEX en niet in de OPEX zit. Bij de een kolen- of gascentrale zijn de OPEX daarentegen veel groter. Een investeringsmaatschappij die een bepaaldbedrag kan investeren verdient dus meer aan een kolen-/gascentrale die duurdere stroom produceert, dan aan windmolens voor hetzelfde bedrag.

Raar concept?
Voorbeeldje dan (met wat fictieve cijfers, maar wel in de juiste orde van grote):
Je hebt €100M te investeren. Je wilt hiermee elektriciteit produceren.
De marktprijs voor elektriciteit is 6ct/kwh.

Voor €100M bouw je 100MW aan windmolens met een jaarlijkse productie van 200GWh elektriciteit.
Je schrijft in 15 jaar af, dus 100M/15 = €6,67 M/jaar oftewel €0,033 per kWh.
Nog wat onderhoud etc. en je zit op en kostprijs van €0,04 per kWh

Of je bouwt voor €100M een 200MW Stoom en Gasturbine.
Deze draait bijna 24/7 op 100% vermogen en levert 1750GWh aan elektriciteit.
De afschrijving is hier minder dan 1ct per kwh, maar daar staat tegenover dat de kosten van het gas, onderhoud en personeel veel hoger zijn, zodat de prijs toch op bijvoorbeeld €0,05 per kWh uitkomt*.

Nu de winst voor de investeerder:
Wind: 200.000.000 à 6ct - 4ct kostprijs = €4.000.000,-
Gas: 1.750.000.000 a 6ct - 5ct kostprijs = €17.500.000,-

En het rendement op de investering, waar het allemaal om gaat:
Wind: 4M/100M*100% = 4% rendement
Gas: 17,5M/100M*100% = 17,5% rendement

Lijkt me dus duidelijk waarom er vaak in gas geïnvesteerd wordt, terwijl stroom uit wind goedkoper is.

*Wat de werkelijke prijs is hangt hier dus heel erg af van de gasprijs en andere marginale en dus variabele kosten. Bij een windmolen die dit grotendeels de afschrijving en dus over de gehele levensduur redelijk stabiel, terwijl dit bij gas erg kan fluctueren met de marktconjunctuur.

CAPEX = Capital Expense
OPEX = Operating Expense
Als ik je verhaal goed begrijp is dit mogelijk doordat bij de rendementsberekening het kapitaal vanaf dag 0 volledig in gebruik is in de windmolen. Bij een gascentrale wordt het grootste deel van de investering (inkoop van gas) gedaan tijdens het gebruik. Daardoor heb je minder kapitaal 'aan het werk'.
Maarrrr ik neem aan dat investeerders kijken op de lange termijn, zeg 10-15 jaar, de periode waarin een windmolen volledig wordt afgeschreven. Ik kan me niet voorstellen - maar misschien kunnen jullie mij helpen - dat dan het rendement op een gascentrale hoger is, terwijl er per kWh minder verdiend wordt.

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op zondag 30 mei 2010 @ 22:57:
De VDD spreekt niet over subsidies, maar "maakt de komende jaren een bedrag van 450 miljoen euro vrij om innovatie in schone en hernieuwbare energie te stimuleren."

Goed om te weten dat al deze bijdragen door een communicatie/pr expert zijn nagelopen zodat zeker is dat in deze VVD tekst niet het woord subsidie(-infuus) is geslopen. Het is gewoon subsidie natuurlijk, net als de HRA waarvan de VVD blijft ontkennen dat het een subsidie is (...).
Ach. Duitsland gaf in 2008 al een kwart miljard euri PER JAAR uit aan "Erneuerbaren" research/innovatie.

Helaas ook ongeveer zelfde som geld aan de kernsplijter research.

En er zijn monumentale bakken met kernsplijt research geld weggebrand in eerdere jaren, gaat om vele honderden miljoenen weggegooide euri's.

http://www.erneuerbare-en..._forschung_ee_2008_bf.pdf

Zie figuur op pagina 10 van die pdf. (let op: 3,87 MB)

Dan moet de VVD wel wat heftiger de portefeuille gaan trekken om geloofwaardig over te komen.

Let wel: die uitgaven in Duitsland (alleen dat gedeelte uit Staatsbudget) geschieden NAAST de 6 miljard Euro die er vorig jaar is uitgegeven door de burgers en bedrijven alleen al aan aanschaf van die Leckere & Megageile "Systeme zur erzeugung solare Strahlungsenergie". In de NL volksmond gewoon zonnepanelen en/of zonnecollectors geheten...

Maar de VVD houdt niet van burgers (zou je niet zeggen, "liberaal" als ze zijn), en wel van die "goedkope" kernsplijters. Ze hebben CDA meel in de mond, en houden eigenlijk veel meer van die heftige energiebelasting die voor elke nuke kWh die wordt verkocht de Staat toevalt. En daar de BTW ook nog over. Die raken ze kwijt als ze zonnestroom actief gaan bevorderen als Rutte Balkje opvolgt... :/

• Paul C
SpiceWorm schreef op zondag 30 mei 2010 @ 23:52:
@ PC madman

[...]

Als ik je verhaal goed begrijp is dit mogelijk doordat bij de rendementsberekening het kapitaal vanaf dag 0 volledig in gebruik is in de windmolen. Bij een gascentrale wordt het grootste deel van de investering (inkoop van gas) gedaan tijdens het gebruik. Daardoor heb je minder kapitaal 'aan het werk'.
Maarrrr ik neem aan dat investeerders kijken op de lange termijn, zeg 10-15 jaar, de periode waarin een windmolen volledig wordt afgeschreven. Ik kan me niet voorstellen - maar misschien kunnen jullie mij helpen - dat dan het rendement op een gascentrale hoger is, terwijl er per kWh minder verdiend wordt.
Ja, beetje lastig concept dit. Drong ook nog niet al te lang geleden tot mij door, dus ik hoop dat ik het correct en duidelijk over kan brengen. Ik zal het eens proberen. Anders binnenkort eens een artikeltje hierover proberen te schrijven, want dit is volgens mij écht de achilleshiel van de DE.

Ik zal er eens een anekdote aan wijden: Laatst komt een tante naar mij toe: "Paul, wij wonen nu al bijna dertig jaar in ons huis, er hangt nog steeds dezelfde ketel, we hebben eigenlijk nog nooit iets echt verandert. Jij hebt veel verstand van energiebesparen, duurzaamheid, etc.. Kun jij niet een keer met ons kijken wat er voor ons mogelijk is om te besparen?"

Dus onder het genot van een BBQ alle mogelijkheden doorgesproken, HR-ketel, zonneboiler, WTW, zonnepanelen, isolatie, etc. Aan het einde van de avond, of eigenlijk intussen al nacht, vraagt mijn tante: "Ja, je hebt nu een heleboel opties genoemd, maar wat zou jij ons nu aanraden?" Waarop ik zei dat ze het allemaal moeten doen, want alles levert winst op.

Dat bleek echter toch geen optie, vanwege het beperkte budget. Het was echter al laat, dus nu gaan we binnenkort een keer kijken wat binnen het budget de grootste besparing oplevert: Het hoogste rendement dus.

Hetzelfde geld voor een investeerder die de keuze moet maken tussen een kolen-/gascentrale of een windpark. Die investeerder heeft ook maar beperkt budget. Nou zal dit niet alleen bepaald worden door de euro's op zijn bankrekening, maar ook het geld wat hij kan lenen, maar dat verandert niets aan het feit dat hij op zoek zal gaan naar de investering die het meeste per geïnvesteerde euro oplevert en dat kan best wel eens die kolen-/gascentrale zijn.

Het voordeel van de gascentrale in het voorbeeld is dat de kostprijs voor een groot gedeelte bestaat uit bedrijfskosten: voornamelijk de inkoop van het gas. Produceert de centrale een kWh extra, dan kopen ze een beetje extra gas in en krijgen dit geld vrijwel direct terug door de verkoop van de elektriciteit. Hiervoor is dus praktisch geen extra kapitaal nodig. Als je meer elektriciteit wilt produceren met een windmolen kun je er helaas voor de investeerder niet wat meer gas in stoppen, maar zal hij echt een extra windmolen moeten bouwen. Dus meer investeren.

In het voorbeeld is de winst per eenheid (marginale opbrengst) bij gas 1ct en bij wind 2ct. Maar bij gelijke investering kan de gascentrale bijna 9x zoveel eenheden produceren. Daardoor is de winst per geïnvesteerde eenheid ongeveer 4x zo groot en daarmee het rendement.

Natuurlijk is het voorbeeld sterk vereenvoudigd en zijn de getallen puur fictief, maar het toont wel aan hoe de hoogste marginale opbrengst niet per definitie het hoogste rendement betekend.

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op zondag 30 mei 2010 @ 11:15:
Veel van de weerstand tegen windenergie is vooral om esthetische redenen. Men vindt de turbines eenvoudigweg lelijk; ze 'horen niet thuis' in het landschap. Steden, dorpen, snelwegen, dijken, hoogspanningsmasten, megastallen, industrieterreinen, golfbanen, jachthavens, bruggen, kanalen horen er natuurlijk wél in thuis. Mensen stellen altijd alleen maar de nieuwe dingen ter discussie. Wat er al was toen ze geboren werden, is 'normaal'.

Ter leering ende vermaeck hier een filmpje van de bekende journalist George Monbiot, die de voorzitter van de een of andere actiegroep voor verdediging van het Britse platteland de vraag stelt waarom ze alleen maar oppositie voeren tegen windparken en niet tegen open kolenmijnbouw. Het enige eerlijke antwoord dat die man had kunnen geven was natuurlijk: "Vele vierkante kilometers landschap kaalstrippen voor de steenkool deden ze al toen ik geboren werd, dus daar denk ik niet over na".
Met het letterlijk grote verschil dat je om schaalvoordeel echt te kunnen benutten echt gigantische windmolens neer moet gaan zetten. Zoals hieronder wordt gezegd zijn daar nou eenmaal niet zoveel geschikte plaatsen voor in Nederland. Ik vind kritisch kijken naar onze energievoorziening geen probleem, maar de impact die dit op veel mensen heeft van tafel vegen onder het motto dat het even wennen is is toch echt te makkelijk. We kunnen het nu beter doen, dus laten we alsjeblieft kritisch blijven en niet met een roze bril van duurzaamheid allerlei problemen negeren.

Verwijderd

Wat JeroenH bedoeld met schaalvoordeel: als je een turbine 2x zo groot maakt kan deze 4x zoveel energie leveren (grofweg). Deze 4x hogere opbrengst heeft niet een 4x hogere prijs, maar slechts een (bijvoorbeeld) 3x hogere prijs. Bij PV is het prijsvoordeel van 200 in plaats van 100 kWp minimaal (paar procent wellicht).

Je hebt het dan over de 6MW windmolens met een mast van een metertje of pak-em-beet 130 hoog. Deze zijn inderdaad op een grote afstand te zien, maar meestal niet. Enkel met erg helder weer en vrij zicht. Meestal is het zicht in Nederland maar een paar kilometer, voor die tijd staan er bomen/gebouwen of is het gewoon te heiig. Dus grote windmolens maken het mogelijk om met een beperkt aantal molens veel energie op te wekken, zonder het hele land vol te moeten zetten.
Wat je (of JeroenH) bedoelt snap ik heus wel, maar daar ligt nou net het probleem in. Om veel voordeel te halen uit relatief weinig molens moet je gigantische molens gaan neerzetten. Daar zit het dilemma in, want je wilt die grote krengen om diverse redenen niet in de buurt van je woonkernen hebben waar je nu juist wel de stroom wilt hebben. Óf je krijgt dus toch enorme windmolens met alle problemen van dien bij de steden in de buurt, óf je moet over grote afstanden gaan transporteren à la windparken op zee.
Als ze financieel mee kunnen delen in de opbrengst: 7 cent / kWh in plaats van 22cent + / kWh te betalen (voordeel gemiddeld Nederlands gezin: 375 euro per jaar ofwel 30 euro / maand.), kan ik mij voorstellen dat de reactie anders is. Het financiële plaatje voor een periode van 10-20-30 jaar is huiswerk. Dit is wat een aantal windmolenverenigingen proberen te bereiken.
Financiële plaatjes zijn leuk om mensen makkelijk over te halen, maar ik denk dat ze op de lange termijn toch niet voor die nadelen kiezen. Er is al gebleken dat windmolens op de lange termijn door geluidsdruk en de daaraan gelieerde stress gezondheidsproblemen opleveren bij mensen. Dat kost ook op allerlei manieren veel geld en bovendien gaat het ook nog eens ten koste van het woongenot van mensen.
Ik heb al eens eerder een onderzoek erbij gepakt waaruit blijkt dat windmolens (zoals hierboven ook al gezegd wordt) met name 's nachts meer geluid maken dan de gemiddelden doen denken. Terwijl juist nachtrust belangrijk is voor mensen. Daar komt nog bij dat windmolens juist geluid produceren op bandbreedtes die op stemmen lijken, iets waarvoor het menselijk oor extra gevoelig is. Dus hoewel je qua meetbare geluidscijfertjes jezelf hartstikke mooi vrij kunt pleiten blijkt de praktijk veel weerbarstiger.
Aan moderne windmolens kleven niet meer de nadelen van de ouderwetse windmolen, er is een boel veranderd. De publieke opinie loopt echter een aantal jaartjes achter op de werkelijkheid.
Ik ga nu even af op een wetenschappelijk onderzoek. Daar heb ik wat dit soort zaken betreft meer vertrouwen in dan argumenten van fervente voorstanders, tegenstanders of partijen die allerlei belangen hebben bij één en ander.

Edit: hmm, die moesten dus in één post.

• Paul C
Camacha, ik en ik denk vele met mij zijn dan natuurlijk wel erg benieuwd naar die wetenschappelijke onderzoeken. Geld natuurlijk ook voor de onderzoeken die het tegendeel onderschrijven.

En wat mij persoonlijk betreft mogen ze die TBS-longstay kliniek hier 500m verderop naar een eilandje in de Noordzee verplaatsen en daar een paar gigantische windmolens neerzetten. Point being: Er wordt zoveel ingepast wat de omwonende niet erg zint. Naast TBS klinieken kun je denken aan: snelwegen, hoge snelheidslijnen, Maasvlaktes, nieuwe landingsbanen, dijken en andere waterkundige bouwwerken en waarschijnlijk nog veel meer.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op zondag 30 mei 2010 @ 11:56:
[...]

Ja dwars door het dak van 34cm heen met een betonboor van 1 meter.
Het eerste gat is niet leuk om te maken, daarna voel je er niets meer van.

Het dak is erg sterk sterk. Ik heb er ook probleemloos een zware collector met veel ballast op gezet.
Alleen het is ook erg zacht van een soort gipsachtig poederspul.
Ondanks dat denk ik dat het toch alles bij elkaar heel sterk is.

Die grote platen zijn om de boel heel zeker waterdicht te hebben.
Alles zit en vol met pur, en goed dichtgekit met rubberkit en een flinke lap PVC eroverheen gelijmt.
Ik ga er vanuit dat het niet door drie goede afdichtingen zal lekken.
Alleen al de pur zal voldoende zijn, de rest is om het perfect te hebben.

De constructie is alleen wel erg hoog geworden.
Ik had dat liever anders gezien maar op deze manier kan er wel mooi de wind onderdoor.
[afbeelding]
Heb je er al panelen op liggen, of heeft het "fraaie" weer van gisteren roet in 't eten gegooid. Waarom heb je trouwens niet de draadeinden ingekort, voor je de rail monteerde. Was dat niet eenvoudiger?

A'dam PVOutput

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Zaterdag is de nieuwe houtkachel bezorgd..

Het bleek namelijk dat de oude helemaal vergaan was van binnen en het rendement ws een stuk lager lag.

Dat viel te merken zeg, met 2 kleine blokjes hout (eikenhout 30cm lang) stoken we nu ruim een uur, terwijl we daar eerder 4 blokken voor nodig hadden. En de kamer is in no-time op temperatuur. Sterker nog, temp ging binnen de korste keren naar 25 graden en eigenlijk niet meer gelukt om hem te laten zakken zonder de kachel helemaal uit te laten gaan.
Iedere 3 kwartier een klein blokje erop maar bleef maar warm, om 20:15 het laatste blok erop gelegd en om 23:00 was de temp nog boven de 22 graden.

Gasverbruik was al flink lager, ketel gaat alleen nog maar aan voor tapwater eigenlijk, maar het houtverbruik gaat nu ook nog eens flink naar beneden.

En je ziet leuke vlammetjes :) en het is om 1 of andere reden "lekkere warmte", aanrader dus wat mij betreft.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Van de week de brief met afwijzing voor SDE gekregen (@&!#$!*) vrienden van ons ook en hun buren ook. Dat wil zeggen dat hier in de polder een stuk minder groen opgewekt zal worden, gemiste kans! Ik ga nu over op de "dan doen we het toch lekker zelf" variant.

Ik wil een pv systeem en een zonneboiler met mogelijkheid om vloerverwarming erop aan te sluiten.

Ik lees hier in dit topic mooie dingen over solarking en q-solar. Ik heb zelf een cv ketel (die goed onderhouden is) van 19 jaar oud. Die gaat het een keer begeven en als dan een Atag met zonneboiler geplaatst wordt is dat wel een gave situatie omdat er met een verwarming bij in zit. Nu nog zoeken wat dat allemaal kost. Er is veel te veel moois te koop!

Wat ik mij afvraag voor wat betreft de q solar van Atag. Als nu de ketel van dat ding 15 jaar is en ermee ophoud moet je dan meteen ook weer de ketel, boilervat en de rest vervangen?

[ Voor 21% gewijzigd door koprol op 31-05-2010 10:29 ]

• NielsTn
koprol schreef op maandag 31 mei 2010 @ 10:18:
....
Wat ik mij afvraag voor wat betreft de q solar van Atag. Als nu de ketel van dat ding 15 jaar is en ermee ophoud moet je dan meteen ook weer de ketel, boilervat en de rest vervangen?
Je kan dan de HR-ketel apart vervangen, evenals (mocht het nodig zijn) het RVS buffervat.
Alles is modulair van opzet bij de QSolar!

dus ehh ik zeg: doen! ;)

zeker als de ketel (ondanks goed functioneren) 19 jaar oud is. Een grote (gas)besparing als je van die ketel naar HR-ketel van anno 'nu'gaat (of gelijk naar Qsolar springt) en aandacht schenkt aan efficient stoken/verwarmen :)
en die overstap van CW3 klasse naar CW6 is echt.... super!

[ Voor 23% gewijzigd door NielsTn op 31-05-2010 11:03 ]

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 03:32:
Ik ga nu even af op een wetenschappelijk onderzoek. Daar heb ik wat dit soort zaken betreft meer vertrouwen in dan argumenten van fervente voorstanders, tegenstanders of partijen die allerlei belangen hebben bij één en ander.
Voor allen: Het betreft waarschijnlijk hier "The sounds of high winds" van promovendus G.P. van den Berg. Mei 2006, Rijksuniversiteit Groningen.

http://dissertations.ub.r...ce/2006/g.p.van.den.berg/

Ik heb hem hier liggen en grootste deel zelfs gelezen. Voor zover mogelijk, het is een nogal fors technisch onderzoek, wel zo te zien een grondig uitgevoerd onderzoek. Echte kwaliteit kan ik niet beoordelen, maar er wordt ook naar andere studies gerefereerd. Ik denk dat het onderzoek sec wel goed is uitgevoerd. Het ging daar trouwens slechts om Enercon E-66 1,8 megawatters, tegenwoordig "standaard spul".

Ik ben echter niet honderd procent overtuigd, Paulus Jansen (SP) wel (die heeft kamervragen gesteld). Het feit dat het hier ging om windturbines aan de Duitse kant van de grens en de klagers in Nederland woonden (algemene windrichting in ons land nog steeds grotendeels uit het ZW) zal beslist een psychologische rol hebben meegespeeld. Ik zeg niet dat er geen probleem is - dat speelt zich vooral in nachten met specifieke atmosferische condities af en beslist niet jaarrond. Autoverkeer en vliegverkeer wel (behalve als er IJslands as wordt uitgebraakt).

Maar ook mij is nooit gevraagd om dat oerlelijke enorme GSM ding hoog bovenop het appartementencomplex waar ik op uitkijk te beoordelen op vermindering van mijn lust in leven (geen mobieltje gehad hier en niet van plan om aan te schaffen). Noch krijg ik van de NS (die ik wel regelmatig met een bezoekje vereer) geld voor de geluidsoverlast van een van de drukste treinverbindingen (A'dam-Den Haag etc.) van Nederland op een paar honderd meter afstand. Over de "geluidsdruk" van het door de politiek gefaciliteerde en extreem vervuilende en kerosinetax vrije luchtvaartverkeer (inmiddels pain in the ass van heel Nederland aan het worden) hoor je de geluidsdruk-windturbine belaste medemens ook nooit.

So be it, bouwen in "het volle" NL heeft gevolgen. Bouwen van windturbines dus ook, maar kom niet aan met geluidsargumenten als het gaat om het bouwen langs die vreselijke lawaaiige, stinkende, en bakken aan ongerechtigheden uitbrakende autocorridors die nog steeds zo maagdelijk als wat zijn op het gebied van windturbines die d'r echter hartstikke goed zouden passen... D'r staan er maar twee, bij Zoeterwoude. Waarom staan er geen honderd langs die Autobahn? Dat zou het niveau "slok op een borrel" pas goed gaan ontstijgen.

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-11 13:25

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

iets anders, kunnen jullie nog www.sonnenertrag.eu/ komen?

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Verwijderd

Nee, sinds gisteravond al niet...

“Sonnenertrag wegen Wartungsarbeiten offline!”

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 10:58:
Nee, sinds gisteravond al niet...

“Sonnenertrag wegen Wartungsarbeiten offline!”
Klopt, had ik ook (net weer gecheckt, idem). Blijkbaar is de aanwas nu zo hard aan het gaan (dagelijks nieuwe aanmeldingen) dat ze (weer) server problemen hebben. Is eerder ook al voorgekomen, Lothar Beer (initiatiefnemer) heeft toen al policy change aangekondigd, al heeft dat nogal wat voeten in de aarde.

Tja, het grootste deel van het werk daar blijft vrijwilligerswerk. Dus wellicht is nu het stadium "professionele server toegang inrichten" bereikt. Daar zal geld voor op tafel moeten komen.

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
NielsTn schreef op maandag 31 mei 2010 @ 10:42:
[...]

Je kan dan de HR-ketel apart vervangen, evenals (mocht het nodig zijn) het RVS buffervat.
Alles is modulair van opzet bij de QSolar!

dus ehh ik zeg: doen! ;)

zeker als de ketel (ondanks goed functioneren) 19 jaar oud is. Een grote (gas)besparing als je van die ketel naar HR-ketel van anno 'nu'gaat (of gelijk naar Qsolar springt) en aandacht schenkt aan efficient stoken/verwarmen :)
en die overstap van CW3 klasse naar CW6 is echt.... super!
Die ketel van ons is een HR ketel met een gemeten rendement van 90% eind vorig jaar. Ik wil graag vloerverwarming in de woonkamer en heb radiatoren in de rest van het huis. Lastig om dat alles in te regelen want dat lijkt me een compromis voor beide systemen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op maandag 31 mei 2010 @ 11:04:
[...]

Klopt, had ik ook (net weer gecheckt, idem). Blijkbaar is de aanwas nu zo hard aan het gaan (dagelijks nieuwe aanmeldingen) dat ze (weer) server problemen hebben. Is eerder ook al voorgekomen, Lothar Beer (initiatiefnemer) heeft toen al policy change aangekondigd, al heeft dat nogal wat voeten in de aarde.
Ze zijn op 't ogenblik bezig met de upgrade naar versie 2. Dat gaat helaas met wat problemen gepaard.
http://www.forum-sonne.de...pic.php?f=85&p=7420#p7420

A'dam PVOutput

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-11 22:25
koprol schreef op maandag 31 mei 2010 @ 11:14:
Ik wil graag vloerverwarming in de woonkamer en heb radiatoren in de rest van het huis. Lastig om dat alles in te regelen want dat lijkt me een compromis voor beide systemen.
Dat wordt toch heel veel gedaan? Het lijkt me niet zo'n probleem. De vloerverwarmingsgroep heeft een pompje met een mengventiel dat ervoor zorgt dat er door de verwarmingsslangen niet te heet water stroomt.
Het is wel de moeite waard om te zorgen dat de retourtemperatuur zo laag mogelijk is, zodat de warmte van je zonneboiler (zonnegascombi of gewone buffer) zo goed mogelijk gebruikt wordt.

Heat Geek certified

Verwijderd

@koprol

Van een forum als dit kan je ideeen halen, echter...
Een goed advies is lastiger. Het gaat ook zeker om je drijfveren.
Besparen om financieel voordeel
Besparen om financieel voordeel, milieubesparing is leuke bijkomstigheid.
Besparen om milieuoverwegingen, financieel voordeel wordt meegenomen.
Hardcore milieuoverwegingen (toekomst van de wereld e.d.) financien zijn niet belangrijk cq ongelimiteerd

Wat voor energieverbruik heb je op diverse terreinen. Hoe zit je verbruik in elkaar. Hoe is je gezinssamenstelling.

Mijn moeder verbruikt 450 kuub gas.. ook met een 20 jaar oude CV ketel.
Dus het kan ook zonder direct dingen te vervangen. Maar vaak gaat het om milieu + COMFORT.
Onder het mom van milieu comfort maatregelen treffen.

Dus goed kijken naar wat je voor jou op nummer 1 staat: Een lagere energierekening of een kleinere Co2 footprint.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 08:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ericplan schreef op maandag 31 mei 2010 @ 11:35:
[...]

Ze zijn op 't ogenblik bezig met de upgrade naar versie 2. Dat gaat helaas met wat problemen gepaard.
http://www.forum-sonne.de...pic.php?f=85&p=7420#p7420
Hopelijk maken ze het geheel ook wat veiliger. Ik kon met een eigen gemaakt formulier heel gemakkelijk mijn dagstanden uploaden, maar had dit net zo gemakkelijk voor iemand anders zijn installatie kunnen doen, omdat ik hiervoor niet hoefde in te loggen. 8)7

Langzame start met m'n PV opbrengst vandaag, maar tussen 13:00 en 13:05 uur opeens een flinke piek waardoor ik 40,5 Wh heb geproduceerd, wat neerkomt op gemiddeld 486W. Een nieuw record voor mij :*)

[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 31-05-2010 13:09 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 12:18:
Dus goed kijken naar wat je voor jou op nummer 1 staat: Een lagere energierekening of een kleinere Co2 footprint.
Of minder last van enge energiebedrijven...

Of de Staat de absurde energiebelasting plus BTW niet gunnen (die toch niet in duurzaamheid worden gestoken, terwijl jij dat als democratisch burger beslist wel zelf kunt doen)...

Of meer eigen verantwoordelijkheid willen nemen...

Of de kwaliteit van leven in eigen huis willen verbeteren, zowel qua fysieke omstandigheden, als op psychologisch vlak...

Of omdat je het gewoon hartstikke leuk vindt...

Of omdat je chronisch verslaafd zelfopwekker bent...

Of omdat je die terugdraaiende Ferraris de beste uitvinding sind mensenheugenis vindt...

Of omdat xx liter water per minuut, zelf verwarmd in je zonnecollector, voor jou het kwaliteitsmoment van de dag is...

Of ...

;)

• Woodski
ericplan schreef op maandag 31 mei 2010 @ 08:37:
[...]

Heb je er al panelen op liggen, of heeft het "fraaie" weer van gisteren roet in 't eten gegooid. Waarom heb je trouwens niet de draadeinden ingekort, voor je de rail monteerde. Was dat niet eenvoudiger?
Net een haakse slijper gekocht bij de vakhandel "Lidl"
Volgens mij weet je nu genoeg :)

• Paul C
Woodski schreef op maandag 31 mei 2010 @ 13:54:
[...]

Ja, lijkt me ook wat slecht voor je opbrengst als je die pinnen door je panelen moet steken! :P

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op maandag 31 mei 2010 @ 13:54:
[...]

Zorg je wel dat je die draadeinden bij het afslijpen koel houdt? Anders verbrandt je PUR en rubber. Dat stinkt zo :'(

A'dam PVOutput

• Woodski
Ach de ventilatie is gelukkig best goed doorboven op het dak :)

• SpiceWorm
pcmadman schreef op maandag 31 mei 2010 @ 01:42:
Hetzelfde geld voor een investeerder die de keuze moet maken tussen een kolen-/gascentrale of een windpark. Die investeerder heeft ook maar beperkt budget. Nou zal dit niet alleen bepaald worden door de euro's op zijn bankrekening, maar ook het geld wat hij kan lenen, maar dat verandert niets aan het feit dat hij op zoek zal gaan naar de investering die het meeste per geïnvesteerde euro oplevert en dat kan best wel eens die kolen-/gascentrale zijn.
Iedere investeerder heeft een beperkt aantal middelen. Of deze van zichzelf zijn of dat hij deze moet lenen doet er niet toe; in het geval van eigen geld is er sprake van rentederving (wat had een spaarrekening opgeleverd), in het geval van geleend geld betaal je rente.
Het in bezit hebben van een productiemiddel - ongeacht of deze nu produceert, directe middelen nodig heeft in de vorm van onderhoud of aardgas - kost dus geld. Deze rente (-derving) is een onderdeel van de kostprijsberekening. Wanneer een windmolen voor 6~7 cent / kWh produceert zitten daar de kapitaallasten bij in. Het aandeel kapitaallast zal echter wel hoger zijn dan de investering in een gas of kolencentrale.
Een lagere rente heeft dus in verhouding een gunstigere uitwerking op de prijs van windenergie t.o.v. de prijs van kolen/gas energie. Laat die rente dus nog maar even op 1% staan!

Bij gelimiteerde kapitaaltoegang kun je het beste kiezen voor investeringen waarbij het geld op korte termijn weer beschikbaar is voor nieuwe investeringen. Zo kun je de rente-op-rente(-op-rente etc.) z'n werk goed laten doen. Het rendement op de investering is hier het magische cijfer, hoe hoger het rendement hoe sneller het geld weer vrij is voor nieuwe investeringen.

Over je tante: Isoleren heeft vaak een erg korte tvt (spouwmuurisolatie: <5 jaar). Het huis stijgt ook met minimaal de prijs van de investering. De nieuwe eigenaar is financieel het beste af om het huis goed geïsoleerd te hebben en de investering kan voor hem ook uit (tvt <5 jaar).

Sterker nog: de nieuwe eigenaar welke een geïsoleerd huis koopt is beter af dan dat hij het ongeïsoleerde huis nog moet laten isoleren.
Dat komt door een aantal redenen:
1) Ernstige isolatie fouten zijn reeds aan het licht gekomen en is geen extra werk meer van, minder risico dus.
2) Geen tijd kwijt aan offertes aanvragen e.d.
3) Er kan worden geconstateerd dat de angst voor slecht binnenklimaat onterecht is.
4) Isoleren wordt steeds duurder

De combinatie huis+isolatie is dus meer geld waard dan de afzonderlijke delen. Isolatie verouderd niet en heeft geen onderhoud nodig. Dat houdt in dat de investering z'n waarde behoudt en dus niet afschrijft. Een tvt van < 5 jaar gecombineerd met 0 afschrijving (of zelfs een negatieve afschrijving om bovenstaande redenen!) geeft een rendement van > 20%!

• Paul C
@spiceworm:
Maar je snapt nu hoe het kan zijn dat een lagere kostprijs van de stroom niet altijd een hoger rendement hoeft te betekenen?

En v.w.b. mijn tante, die anekdote is wel wat versimpelt. Ik heb al een warmtecheck bij hun gedaan. Komt goed. En verder zijn ze helemaal niet geïnteresseerd in om het huis ooit te verkopen, dus dan doet die waarde er ook niet veel toe. (Toen ik over de waarde van het huis begon lachte ze me uit met de vraag of ik dacht dat ze ooit van plan waren om te verhuizen zeg maar.)

• Woodski
De buurvrouw is niet blij met me. Tot 2x toe lange discussies waarbij ik probeerde begripvol te zijn en vooral haar te laten praten. Het milieu kan haar niets schelen. Ze wil nu van haar huis genieten en dat is volledig verpest doordat ik zonnepanelen installeer.

Zaterdag is ze na wat hard praten met de buren demonstratief uit haar tuin weggelopen terwijl ze iets riep van "Het is hier helemaal verpest"

Vandaag heb ik een visitekaartje van een bouw inspecteur van de gemeente in de bus met het verzoek om terug te bellen. Er staat iets onleesbaars onder... ivm dakce !

Volgens mij is mijn PV wel legaal zo vlak tegen het dak.
Geen idee wat ik over de collector te horen krijg... jammer dit.

[ Voor 10% gewijzigd door Woodski op 31-05-2010 17:20 ]

• NielsTn
ach zolang jij je netjes aan de regels van VROM houdt (qua plaatsing) kan de buuf zelf 'het dak op' :+

Gelukkig heb ik die situatie niet: wellicht niet optimale relatie met buren, maar ze zijn relaxed: "ach tis jouw dak". :)

Sterkte!

• Woodski
En wat zijn de regels. Ik plaats ze vlak tegen de ronding van m'n dak.
Ze steken nergens uit maar hebben door de speciale constructie wel een afstand van 15cm

• JeroenH
Woodski schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:15:
Ze wil nu van haar huis genieten en dat is volledig verpest doordat ik zonnepanelen installeer.
Hm. Weet je zeker dat er niet ook nog iets anders aan de hand is? Ik kan me zo slecht voorstellen dat een paar blauwe platen op het dak van de buren je woongenot "volledig" kunnen verpesten, los van wat je denkt over energie etc.

Toen wij in ons huis kwamen wonen hing er boven de voordeur een werkelijk spuuglelijk afdakje. We zeiden gelijk tegen elkaar "die gaat er af". Dat duurde toch nog even omdat je het eerst binnen mooi wil hebben, nu hangt daar een 100Wp-zonnestroompaneeltje. Het oude afdakje lag in de achtertuin te wachten tot ik het mee kon nemen naar de vuilstort, maar de buren hadden het zien liggen en vroegen wat we er mee gingen doen. "Weggooien" was ons naïeve antwoord. Om een lang verhaal kort te maken; nu hangt dat gedrocht dus boven de voordeur van de buren, nog geen meter naast onze voordeur.

Vind ik dat briljant? Nee niet echt, we wilde er niet voor niets vanaf. Vergalt het mijn woongenot? Nee, op geen enkele wijze.

Zoals iemand terecht zei in de discussie over windturbines lijkt het wel alsof mensen zich alleen storen aan zaken die veranderen. De hele straat vol met blik is al decennia zo dus dat vermindert het woongenot niet (ik denk van wel, maar doordat het al zo lang is merken mensen het niet meer, maar dat terzijde), maar een paar platen blauw glas op het dak is nieuw en dat vergalt dus het woongenot "volledig". (Ik blijf "volledig" stug tussen aanhalingstekens zetten, want ik kan niet geloven dat het plaatsen van zonnestroompanelen ineens je woongenot "volledig" vergalt. Dat kan er bij mij niet in.)

Maar jij zit er maar mooi mee. Ik zou ook niet weten wat je er aan kunt doen. Als geduldig luisteren al niet helpt.... Heb je het de buren trouwens vooraf verteld? Ik heb het mijn zijdelings buren vooraf verteld, maar de mensen aan de overkant (die het elke dag zien en er potentieel meer last van hebben) niet. Onze straat is zo breed dat me dat niet nodig leek. Als je daar trouwens aan de voordeur gaat staan praten hoor je elkaar door het geraas van de auto's toch niet goed, om e.e.a. maar weer eens in verhouding te plaatsen.
NielsTn schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:22:
ach zolang jij je netjes aan de regels van VROM houdt (qua plaatsing) kan de buuf zelf 'het dak op' :+
Dat is op zich waar, maar toch is het voor zowel jezelf als voor duurzame energie als concept handig als dit uitgesproken zou kunnen worden. Voor jezelf omdat het gewoon prettiger wonen is als je een goede relatie hebt met je buren, en voor duurzame energie als concept omdat er daar nu op de verjaardagen rondgaat "ja die lul met zijn zonnepanelen houdt met niemand rekening, Nederland gaat op die manier helemaal naar de knoppen!" (Gechargeerd, maar je snapt mijn punt).

Nogmaals, ik heb geen oplossing, en ik ben ook heel blij dat ik niet in deze situatie zit, maar het zou me toch wel wat waard zijn om dit op te lossen. Ik denk niet dat je er komt met argumenten op het gebied van peak oil, klimaat en milieu, als ik even een (wellicht compleet verkeerde) inschatting doe is dat veel te abstract voor die buurvrouw. Maar hoe dan wel? Ik weet het niet, maar ik zal er de komende dagen eens over nadenken. Dit zal vast vaker voorkomen.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 31-05-2010 17:47 ]

• Woodski
Ik heb dezelfde fout gemaakt.
Alleen de zijburen wisten het, maar die zien er weinig van.
De achterburen die nu klagen zien het wel.
Volgens mij is dit echt alles en ik denk niet dat om een andere reden boos op ons zijn.
Altijd leuk hoi en hallo en wij veroorzaken weinig tot geen overlast.
Pagina: 1 ... 93 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.