Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 143 Laatste
Acties:
  • 865.700 views

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 11:38:
[...]De boiler zelf die lekt? Het buffervat is van RVS gemaakt. Denk dat als ie open scheurt zelfs een opstaand randje a la wasmachine-lekbak niet zal helpen om in no-time de 380liter via de afvoer weg te laten lopen.

Daarnaast is de ketel behoorlijk fors (ik zou zeggen kom eerst kijken en meten....folders vertekenen nogal ;) ) dan kun je wellicht je voordeel er mee doen.

Maar dat lek-probleem hou je ook met een huidige HR-ketel + voorraadvat (al zit daar maar 10 liter in (bv.)).
Touche!
In de mijne zit 25l maar daar sta je idd niet bij stil.
Die van mij is straks de helft, maar dat is nog steeds erg veel.

Die cv man van mij heeft er zelf 1 van 380l, ja, is een flinke jongen

iets anders, jij hebt geen vloerverwarming en toch zo'n groot vat.
waarom niet de 200l versie?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11 16:13

gakkethijs

niks

Ik heb zelf niet eens een huis of iets dergelijks maar ik lees wel regelmatig met veel interesse dit topic. Ik kwam vandaag op de site van TNO een mogelijk leuk stuk voor jullie allen om te lezen. Het gaat over zonne-energie uit wegdekken. Misschien kan je in de toekomst wel energie opwekken uit je oprit :P.
http://www.tno.nl/content.cfm?context=overtno&content=nieuwsbericht&laag1=37&laag2=69&item_id=2009-10-29%2012:14:34.0

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-12 10:57

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

NielsTn schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:45:
Was nog in nieuwegein ivm training werk, en vandaag nog last minute een halve dag verlof bijgevraagd.
Morgenochtend worden de collectoren gemonteerd, en afgevuld.
Hé ik was gisteren ook in Nieuwegein.
Cursus VB.Net ;)

www.mijnzon.info

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-12 22:08
SasJo schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 12:06:
[...]

Touche!
In de mijne zit 25l maar daar sta je idd niet bij stil.
Die van mij is straks de helft, maar dat is nog steeds erg veel.

Die cv man van mij heeft er zelf 1 van 380l, ja, is een flinke jongen

iets anders, jij hebt geen vloerverwarming en toch zo'n groot vat.
waarom niet de 200l versie?
de 380 liter heb ik gekozen zodat er bij een paar mindere (zonnige) dagen toch voldoende energie opgeslagen kan worden. En qua afmetingen is het verwaarloosbaar (centimeter-werk, check de specs).

oh en ja.. ook 'size does matter' is een geliefd motto, alsmede "als ik iets doe, doe ik het gewoon goed (of anders maar niet >:) ).
en later het vat verruimen is ehh.. lastig zo niet onmogelijk. Met mijn orientatie (pal zuid, hele jaar zonder schaduw) is de 200 liter nog sneller op temperatuur, en ik verwacht met de 380liter wat meer 'rek' te hebben :)

update 13.15u:
collectoren zijn gevuld met Tyfocor L en op druk gebracht. Ingebruikstelling volgt spoedig, en ondertussen worden de leidingen weggewerkt etc.

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 27-05-2010 13:16 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• NielsTn
Mike70 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 12:34:
[...]

Hé ik was gisteren ook in Nieuwegein.
Cursus VB.Net ;)
Gefeli! ook de toko van ome ronald? ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:14:
[...]de 380 liter heb ik gekozen zodat er bij een paar mindere (zonnige) dagen toch voldoende energie opgeslagen kan worden. En qua afmetingen is het verwaarloosbaar (centimeter-werk, check de specs).

oh en ja.. ook 'size does matter' is een geliefd motto, alsmede "als ik iets doe, doe ik het gewoon goed (of anders maar niet >:) ).
en later het vat verruimen is ehh.. lastig zo niet onmogelijk.
Ik moet op 1,8m hoogte nu al een stuk aan binnenzijde dakbeschot verwijderen.
380l is iets groter, maar staat bij mij dan toch buiten.
Bovendien mag de vloer het niet hebben, eigenlijk max 165kg/m2
maar die 35kg durf ik wel te riskeren . . .

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-12 16:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:39:
4,35kWh ofwel 2,0kWh per kWp. Naar omstandigheden niet gek denk ik, wat een saai weer vandaag. En koud! Bah. Maar een beetje regen zou niet gek zijn voor de tuin nee.
Ik heb gisteren 1,73 kWh oftewel 3,1 kWh/kWp opgewekt.

Ook leuk: gelogde waarden vergelijken met gisteren en eergisteren
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/05/27/1274952338-820.gif
Waarden zijn van 4:00-22:00 uur

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 27-05-2010 13:58 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• NielsTn
SasJo schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:34:
[...]

Ik moet op 1,8m hoogte nu al een stuk aan binnenzijde dakbeschot verwijderen.
380l is iets groter, maar staat bij mij dan toch buiten.
Bovendien mag de vloer het niet hebben, eigenlijk max 165kg/m2
maar die 35kg durf ik wel te riskeren . . .
qua hoogte heb ik geen problemen zoals je zag op de foto's.
hij kon misschien nog 5 cm naar achter indien de ventilatieschacht bewerkt werd. Dat heb ik maar niet gedaan, die 5 cm is nu niet een ruimte issue om over te struikelen. Kijk, scheelt het veel meer (30 cm?) dan kun je er serieuzer mee aan de gang gaan.
Breedte past ook goed, heb aan de bovenkant (zijkant) nog wel ruimte over. De huidige opstelling bevalt mij goed, zo kan er service verricht worden aan ketel EN mechanische ventilatie. Wel moet ik straks even kijken of het netsnoer van de QSolar naar de wandcontactdoos links van de ketel kan (desnoods monteer ik straks zelf ff een langer snoer er aan.

• Mike70
  • Laatst online: 05-12 10:57

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

NielsTn schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:17:
[...]

Gefeli! ook de toko van ome ronald? ;)
Nee het NBC.

www.mijnzon.info

• NielsTn
Het is nu officieel: HOUSTON, WE HAVE LIFT-OFF!!

een nieuwe rekruut van de Qsolar-clan meldt zich online ;)

Vanavond met de doekjes ehh...boekjes in de hand eens lekker speuren naar parameters & tweaks! :D

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 27-05-2010 16:18 ]

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Agentschap NL is dit jaar een stuk sneller. Ook hier een afwijzing in de bus gekregen nog net voordat de zomer begint.

www.sunsolar.nl

Verwijderd

Hier ook een afwijzing gekregen vandaag.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:10
Ook hier afwijzing binnen, helaas

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:33
En hier dus ook afwijzing, net als vorig jaar....

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-12 15:12
Zo! De loterij is niet gunstig uitgepakt voor de Tweakers zo te horen. Een collega van mij had gisteren zijn toewijzing binnen...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• NielsTn
Foto's en verhaaltje van de Qsolar installatie zijn wederom van dag 3 geupload op de bekende plek ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:28:
@beginnerssetje @ low price.
3x 190Wp mono panelen van solarking (op dit forum)
op een steca 500 van solarnrg.nl
clickfit set + bekabeling van zon-panelen.nl
ongeveer 1325 euro
Dit setje blijft maar in gedachten, alhoewel ik denk dat het gaat om 3 x 185Wp ad 1325 euro.
Dit zou nog geen 2,40 per Wp betekenen.

Als ik dan denk aan dit Windparken ad 4,5 Mjd

Als je een landelijke subsidie ad 1 euro/Wp zou instellen met een budget van 2,6 Mjd zou dit meer stroom opleveren dan dat windpark op zee.
Een ander voordeel is dat het installeren van 2,6Gwp meer werk oplevert.
En het levert bv ook via de BTW weer 996.302.521 euro aan BTW op.

Ik denk:

- geen bureaucratie, geen Kwh bemetering, maar installatie subsidie (goedkoper in de uitvoering)

Ik denk:

- factuur
- BSN
- woonplaats (basisadministratie)

Controle via sataliet opname

Ik denk DOEN

Verwijderd

De boiler zelf die lekt
atag weet wel wat ze doen, die boiler is dubbelwandig staal,
en het is nu eens niet chinees of duits, maar echt nederlands.
inmiddels verkoopt de qsolar ook in duitsland, italie en engeland.
monitor je louter het gasverbruik, of noteer je ook enkele (en zo ja welke) parameters om te zien of ie t goed doet? Of laat je je gevoel (of vrouw) spreken over de resultate ("tis te warm, tis te koud")?
ik monitor het gasverbruik op de meter in de meterkast,
ik meet de info 21-22-23
en uiteindelijk ook het gevoel ja, maar dat kun je met de brainq opvangen, enkel bijstook op douche momenten, tijdens de hotfill was zoekt ie het maar uit, de collector haalt dat wel in.
stilstandverliezen heb je ook nauwelijks, je stookt namelijk gewoon niets.
en 45 graden is al behoorlijk heet douchen.

zooo dus je had cw6 op je kegel ? das lekker he,
wacht maar tot je code hot krijgt, en je stiekum een onduurzame douchekop koopt...
ik heb dat stiekum gedaan zo`n douche pannekoek (de grohe mousson 11liter per minuut aaaaahhhh), maar toch ook 3210m3 minder water verbruikt, zoals ecowoman gewoon door de toilet vulling te reduceren tot 30%,

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 17:34
Hier ook een afwijzing :-( is er ergens bij de notaris de lotings lijst op te vragen ofzo ? ik zou best bezwaar willen indienen |:(

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:36
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:01:
[...]
maar toch ook 3210m3 minder water verbruikt, zoals ecowoman gewoon door de toilet vulling te reduceren tot 30%,
Is een typefoutje hoop ik. Met die hoeveelheid doen wij met zijn zevenen zo'n 23 jaar.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:16
Ik ben begonnen met wat creatief omvormerwerk. De Solarmax is op 2x5 panelen aangesloten maar 1x10. Eens kijken wat de impact is met het startmoment van leveren.

Daarna met 1x5 op de SB1100 en 1x5 op de solarmax. En dan maar kijken wat het resultaat is. En misschien toch een omvormer met 2 mpp trackers.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:37

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:44:
Ik ben begonnen met wat creatief omvormerwerk. De Solarmax is op 2x5 panelen aangesloten maar 1x10. Eens kijken wat de impact is met het startmoment van leveren.

Daarna met 1x5 op de SB1100 en 1x5 op de solarmax. En dan maar kijken wat het resultaat is. En misschien toch een omvormer met 2 mpp trackers.
Misschien is dit iets voor je, nog geen specs bekend, maar volgende week weten we meer.

A'dam PVOutput

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-12 05:59

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

en ook een afwijzing helaas

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

:'( Jammer de pammer, maar ik heb ook geen SDE subsidie toegewezen gekregen. :'(

Maakt me eigenlijk niets uit want ik ben toch bezig met de installatie van 1320 Wp SDE vrij. :P
Ook is de ZB besteld; 5x vlakke plaat 17GJ. Dit op een 200L ZB en mijn 300L WPB. :9

Dus, verbruik van fossiel wordt al snel met 30 tot 40% verminderd. _/-\o_

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:36
Een passief schoolgebouw: http://www.ontwerpvisie.nl/passief-ontwerpen.html
Jong geleerd is oud gedaan.

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:02

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Ik ook geen toewijzing gekregen.

Eigenlijk ben ik er niet eens rouwig om, scheelt weer een hoop administratief gel*l.

Gasloos

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-12 19:54
Vandaag had ik een bijzonder gesprek met de achterbuurvrouw.Volgens mij liggen we elkaar wel goed maar het blijft bij wat terloops babbelen.

Ze vertelde me op een heel nette manier dat ze mijn keuze voor PV en een collector respecteert maar ze had liever gehad dat ik er niet aan begonnen was. Als je omhoog kijkt ze je het toch dus het bederft het uitzicht.

Het huis van andere de buren een stukje verderop staat al 3 jaar te koop en ze had te horen gekregen dat doordat je vanuit dit huis mijn PV kan zien het huis moeilijk verkoopbaar is. Het geeft ook een waardevermindering voor de huizen in onze buurt. Ik heb overigens nog geen jaar PV.

Tja ik heb haar eerlijk verteld dat ik het nooit vanuit dat standpunt had bekeken....
Meer kan ik er ook niet mee.

Van de week toch eens op bezoek en uitleggen dat olie en gas een keer opraken.

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:39:
4,35kWh ofwel 2,0kWh per kWp. Naar omstandigheden niet gek denk ik, wat een saai weer vandaag. En koud! Bah. Maar een beetje regen zou niet gek zijn voor de tuin nee.
Friesland ging gisteren nog aardig; 3,63 kWh/kWp.
Ook vandaag kwamen we er genadig vanaf (nog 3,05 kWh/kWp), alleen ik moet ook zelf de tuin sproeien bij gebrek aan regen.

En hoera hoera, ook wij vandaag de SDE2010 afwijzing binnen! Dat scheelt toch weer mooi 2 brutoproductiemeters in de meterkast...! 8)7
MeTheOne2008 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:16:
Hier ook een afwijzing :-( is er ergens bij de notaris de lotings lijst op te vragen ofzo ? ik zou best bezwaar willen indienen |:(
Ik heb ook die neiging... Als we nou allemaal bezwaar gaan aantekenen tegen 'het systeem'... ;)
Maar ja helaas schieten we daar niks mee op waarschijnlijk... :?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:27:
Ze vertelde me op een heel nette manier dat ze mijn keuze voor PV en een collector respecteert maar ze had liever gehad dat ik er niet aan begonnen was. Als je omhoog kijkt ze je het toch dus het bederft het uitzicht.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze bezwaar heeft tegen je PV, maar bij je zonnecollector kan ik me iets voorstellen. Maar dat zelfde heb ik bij satellietschotels. Als de komende PV plaatsing op je ronde dak goed gaat, zou je kunnen overwegen of de collector ook zo vastgemaakt kan worden. Bekijk het ook (een beetje) van hun kant, jij woont in je huis en ziet niets van die collector, zij kijken er elke dag tegenaan. Heb je ook weer een project ;)

A'dam PVOutput

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Woodski schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:27:
Vandaag had ik een bijzonder gesprek met de achterbuurvrouw.Volgens mij liggen we elkaar wel goed maar het blijft bij wat terloops babbelen.

Het huis van andere de buren een stukje verderop staat al 3 jaar te koop en ze had te horen gekregen dat doordat je vanuit dit huis mijn PV kan zien het huis moeilijk verkoopbaar is. Het geeft ook een waardevermindering voor de huizen in onze buurt. Ik heb overigens nog geen jaar PV.

Tja ik heb haar eerlijk verteld dat ik het nooit vanuit dat standpunt had bekeken....
Meer kan ik er ook niet mee.

Tja nimby blijft een bitch.

Mensen zijn zeer bewust van de stappen die gezet moeten worden om onze footprint te verminderen, probleem is wel een beetje dat iedereen vindt dat iemand anders de offers moet brengen. De rest stapt pas in als het echt per direct winst oplevert. Zal nooit veranderen totdat de effecten echt zichtbaar worden.

Ik geloof overigens geen zak van dat het betreffende huis daardoor niet verkocht werd, is je reinste onzin, zij vindt het niet mooi en probeert er anderen bij te betrekken zodat het lijkt alsof ze niet de enige is die dat vind. Succes met je kruistocht ;) maar gaat niets uithalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Flagg op 27-05-2010 21:14 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Verwijderd

Ik vind het ook maar een vreemd verhaal van dat 'minder verkoopbaar'...

Zowel bij mijn oude huis in Nieuwegein als mijn nieuwe huis in Friesland krijg ik alleen maar positieve feedback over de panelen! (En terecht natuurlijk :) ).

• Woodski
Het was voor mij ook nieuw, maar ze vertelde het wel op een eerlijke manier.
Het is dus gewoon hoe "de achterburen" het zien. Daar zit er trouwens ook eentje tussen die het setje van de 4 bekende paneeltje op het dak heb staan. Meerdere buren naast me hebben trouwens ook plannen met PV.

In het gesprek kwam zelfs even voorbij dat "de buurt" uitgezocht had of PV wel zomaar geplaatst mag worden.
Tja dat mag meestal wel ja dus op basis van die regelgeving kunnen ze me niet dwars zitten.

Ach het valt wel mee allemaal denk ik en ik kan het me ook wel voorstellen van ze.
Alleen doe ik daar niets mee.

En dat huis staat al zo lang te koop dat ik denk dat ze misschien wat met de vraagprijs moeten gaan doen. De buurman daarvan de schuld geven is dan een makkelijke uitvlucht.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
deejeebv schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 08:06:
[...]

Deze partijen staan er wel degelijk bij als je even doorklikt: http://www.greenpeace.nl/news/groene-ranglijst-verkiezingen. Maar dan wel zonder plaatje.
Het ging bij mijn opmerking natuurlijk ook om "dat plaatje"... ;)

@Spek

Ja, hartstikke balen van het einde van WSH, maar Jaap had al lang geleden aangekondigd dat hij er mee zou kappen. Nu dus het einde. Ik zal zijn hartverscheurend vlijmscherpe, bondige, en honderd procent ware analyses echt gaan missen. De beste windsite in het windrijke NEEderland ten grave gedragen, door de oprichter en auteur nog wel. Oh, symboliek! :'(

[ Voor 35% gewijzigd door zonnigtype op 27-05-2010 22:15 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mkleinman
We gaan onze badkamer verbouwen volgende maand, er komt nu 100% zeker weten een WTW unit van Technea bij. Een "standaard" WTW unit douchepijp in de meterkast. Weer een hoop gaskuubjes minder voor ons verbruik.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Flagg schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:11:
Tja nimby blijft een bitch.

Mensen zijn zeer bewust van de stappen die gezet moeten worden om onze footprint te verminderen, probleem is wel een beetje dat iedereen vindt dat iemand anders de offers moet brengen. De rest stapt pas in als het echt per direct winst oplevert. Zal nooit veranderen totdat de effecten echt zichtbaar worden.

Ik geloof overigens geen zak van dat het betreffende huis daardoor niet verkocht werd, is je reinste onzin, zij vindt het niet mooi en probeert er anderen bij te betrekken zodat het lijkt alsof ze niet de enige is die dat vind. Succes met je kruistocht ;) maar gaat niets uithalen.
Waarom zou het onzin zijn? Over de redenen om voor zonneenergie te kiezen valt een hoop te zeggen, maar hoe mensen vinden dat het er uitziet is weer een compleet andere zaak. Als je een wijk hebt die niet heel lelijk is kan ik me voorstellen dat het potentiële kopers opvalt dat je tegen zo'n installatie aan zit te kijken en kan ik me voorstellen dat sommige mensen daar op afknappen. Ik kan me best voorstellen dat zoiets een bepaalde waardevermindering oplevert. Maargoed, dat kan een zeer lelijke maar wel legale schutting van de buren ook veroorzaken.

Maargoed, dat een huis al drie jaar te koop staat en dat maar één jaar daarvan die installatie op het dak staat zegt misschien wel wat over de vraagprijs van die mensen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 22:24 ]

• JeroenH
Op zich hoeft het geen onzin te zijn, als iemand iets niet mooi vindt dan is dat zo. Helaas kan 'het niet mooi vinden' ook voortkomen uit onwetendheid. Daar wonen een paar van die idioten die vinden dat we niets meer mogen vanwege het milieu. Zoiets. Ik denk dat je met een rustige uitleg veel kunt bereiken. Ik heb dan ook mijn twee directe buren ruim vooraf laten weten dat er zonnestroompanelen kwamen, en ze ook een photoshopje laten zien van hoe het er uit kwam te zien. Ze vonden het geen probleem en waren zelfs wel een beetje nieuwsgierig naar kosten/opbrengsten/techniek. Helaas verder niets van gekomen.

Kijk, het werkt ook andersom: wij hebben geen auto. Toch is het plekje voor ons huis bijna nooit leeg, we zitten altijd tegen een stuk blik aan te kijken. Dat vind ik niet mooi. Ook allebei mijn buren hebben een auto, vind ik ook niet mooi, kijk ik ook tegen aan. De auto is echter sociaal geaccepteerd (sterker nog: geen auto hebben is raar) en zonnestroompanelen nog niet. Mensen zijn enorme gewoontedieren, dus alles wat afwijkt van de norm is raar en meteen een beetje eng.

Het kan nooit kwaad om er op een volwassen manier met je achterbuurvrouw over te praten, als je daar een beetje je best op doet kan dat alleen maar begrip kweken. Ik zou zeggen doe volgend jaar mee met de Solar days en nodig haar ook uit ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:36:
Kijk, het werkt ook andersom: wij hebben geen auto. Toch is het plekje voor ons huis bijna nooit leeg, we zitten altijd tegen een stuk blik aan te kijken. Dat vind ik niet mooi. Ook allebei mijn buren hebben een auto, vind ik ook niet mooi, kijk ik ook tegen aan. De auto is echter sociaal geaccepteerd (sterker nog: geen auto hebben is raar) en zonnestroompanelen nog niet. Mensen zijn enorme gewoontedieren, dus alles wat afwijkt van de norm is raar en meteen een beetje eng.
Je zegt het zelf al, mensen zijn verschrikkelijke gewoontedieren. Wat ze niet kennen schrikt ze af en die invloed heeft het uiteraard ook op potentiële kopers. Of dat in de mate is waarvan men het nu beweert valt te bezien, maar ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat een auto voor de deur geen potentiële waardedaling is en een zonnepaneel bij de buren op het dak wel.

Dit even helemaal los van de 'iemand moet er mee beginnen' discussie.

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
De recentste editie (03) van het online magazine be.passive heeft een uitgebreide special over passiefscholen. Vlaanderen telt ondertussen enkele tientallen passiefscholen. Hoog tijd, want de gemiddelde toestand van de scholen is ... bedenkelijk.
De vorige edities zijn ook het lezen waard voor wie interesse heeft in passief bouwen.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

SasJo schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 11:27:
@NielsTn,
Voor een eventuele lekkage van de boiler, wordt daar iets voor bedacht, of is dat niet nodig?
Wij hebben ooit een lekkende automatische ontluchter in de CV gehad (de vlotter zat vast).
Doordat er ook een aantal CV en warm water leidingen direct onder de CV door de houten zolder vloer heen gingen was een bak niet mogelijk. Wij hebben het simpel opgelost door 4 houten balkjes op de vloer te schroeven, en de vloer tussen die balkjes (inclusief leidingen) in te laten smeren met polyester en een matje glasvezel, door de locale polyester bootjes bouwer. Hij heeft zelfs een kleurtje (licht grijs) door het polyester gedaan :-)
Er was geen hoogte voor een stank-afsluiter naar een afvoer, dus zit er aan de "bak" een klein pijpje dat in de ventilatie pijp boven het bad in de badkamer uit komt. valt het ook eerder op als er ooit nog iets lekt op zolder :-)

• zonnigtype
JeroenH schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:36:

Volgens wildelely heeft 56% van de Nederlanders geen blik op vier wielen.

Schijnt een meerderheid te zijn in een democratie.

Waar zit de fout? Of moet Eurlings nu direct aftreden en Min. Verkeer en Waterstaat ook al opgedoekt? >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-12 21:58
gakkethijs schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 12:11:
Ik heb zelf niet eens een huis of iets dergelijks maar ik lees wel regelmatig met veel interesse dit topic. Ik kwam vandaag op de site van TNO een mogelijk leuk stuk voor jullie allen om te lezen. Het gaat over zonne-energie uit wegdekken. Misschien kan je in de toekomst wel energie opwekken uit je oprit :P.
http://www.tno.nl/content.cfm?context=overtno&content=nieuwsbericht&laag1=37&laag2=69&item_id=2009-10-29%2012:14:34.0
Allemaal heel leuk, maar de meesten hier zijn van het KISS principe. Geen gekke fratsen verzinnen, als er nog duizenden vierkante meters dak liggen te schreeuwen om PV. Geen last van slijtage, vervuiling, vernieling, etc etc. Spullen zijn te koop, dus HOP! Dat dak op!
Waarom nieuwe dingen verzinnen, als zelfs de huidige techniek slechts mondjesmaat ingezet wordt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

Zeg... hoe zit dat nou? Hoe kijken jullie daar nou tegenaan?

Dit project Windmolens op zee voor veel geld?

Had Nederland niet meer gehad aan een simpele bureaucratie-vrije aanschaf subsidie
ad 1 euro per wp? :X

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:05:
Zeg... hoe zit dat nou? Hoe kijken jullie daar nou tegenaan?

Dit project Windmolens op zee voor veel geld?

Had Nederland niet meer gehad aan een simpele bureaucratie-vrije aanschaf subsidie
ad 1 euro per wp? :X
Fijn voor de grote partijen die het uit mogen voeren. Tja, de Duitsers hebben het huiswerk blijkbaar beter gedaan dan de Nederlandse energiebedrijven (die wellicht iets teveel naar zich toe hebben gerekend). Ik gun het ze best. Alleen wil ik niet meebetalen aan de kabels naar het vasteland. Die gaan ze maar afromen bij de bedrijven die die windstroom daadwerkelijk gaan doorverkopen (lees: bij de afnemers). Ik zit gesaldeerd op/rond de nul, en wek mijn eigen stroom op. (niet gek staan te kijken dat TenneT gaat doorbelasten via het systeemdiensten tarief, het zoveelste vastrecht sinds het net als het capaciteitstarief per 1 jan. 2009 naar kW aansluiting wordt toegerekend).

Aanschaf subsidies zijn - hoewel ik er destijds toen ik nogal bleu en naief was wel aan mee heb gedaan als PV-nitwit - niet mijn ding. Teveel fraude genererend (wordt toch niet of nauwelijks gecontroleerd in NL), te veel rare fratsen in de uitvoering, geen focus op kwaliteit en hoge kWh output, tot hogere systeemprijzen leidend (leveranciers neigen naar verhoging van de ex-subsidie prijs), ga zo maar door. Blijft over, jawohl, het EEG.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-12 16:33
hier ook een afwijzing
stond in dat alle aanvragen met een hoger nummer niet in aanmerking kwamen voor subsidie omdat het al op was..
beetj evaag. he staat er nu alsof ik de eerste in de rij was die geen subsidie meer kreeg.....
ik zal iig dat 088 nummer eens bellen.... hoe ze dat precies bedoelen, en eens vragen of ikd an volgend jaar de subsidie krijg of zo .. :P

ik vcind het trouwens wel een beetje aantellerij da de pv zo lelijk zou zijn. ok.. als je dak ook niet mooi is, en er ook nog een slordige pv installatie op light, bevordert dat niet echt de uitstraling van het huis zelf.

maar ie zit er nou de hele dag omhoog te kijken?

ik heb nog nooit gehoord van dat ieman zijn huis nit kwijt kon omdat de overbuurman sneldekkers op het dak had, van die lelijke verkeurde grijze, met groene aanslag...
of witte dakbedekkingsbanen, of zonk of koper..
is gewoon dat het opvalt, maar als je er eenmaal woont heb je er geen last meer van volgens mij.
in mijn "achtertuin"staat een watertoren
in dat spotje over verzekeren of zo wordt een fabriek opgeblazen, in mijn achtertuin zie je een politiegebouw met reuzegroot logo er op...
ik heb nog nooit iemand gehoord dir daar moeite mee had.

dicht bij een treinstation wonen dan
elke dag treinen, en sochtends vroeg de omroeper dat e trein weer vertraging heeft....

je zou het ook eens van de positieve kant kunnen bekijken .....

[ Voor 58% gewijzigd door engelbertus op 28-05-2010 00:04 ]

• engelbertus
ik heb op marktplaats ook wel eens een brainQ zien staan. ook ens de handleiding doorgescrolled en zag er interersant uit.
alleen ik denk dat al die functies helemaal niet gaan werken op een andere ketel.? wellicht dat sommige functies gewoon in opentherm zitten, zoals eco voor warm water, of een functie om aan en uit te schakelen. de klokfunctie is een functie die niets met opentherm te maken heeft bijvoorbeeld.

maar omdat ik hier dus geen informatie kon vinden heb ik maar een gewone honeywell chronotherm 4 genomen. wel leuk dat er ook een tele contact op zit, en aansluiting voor buitenvoeler. en de modulerende werking.

maar meer functies zijn wel welkom.
de honeywel evo touch / evo home familie zien er ook mooi uit, maar die is niet zelf lerend..

op de tweakers nieuwspagina stond een tijd geleden een "computer"die als themrostaat functioneerd, samen met nog veel meer (domotica) zaken. zoiets ben ik er g benieuwd naar, of dat nog binnenkort tot meer ontwikkeling komt.

netbooks vliegen je om de oren, en die kunnen minstens de nodige data en logica verwerken, hebben een prima grafische interface, al dan niet mogelijk met multitouch bediening, draadloos en of bedraad.
ik zelf "verwacht"hier wel iets van de komende tijd eigenlijk....

• zonnigtype
Ecowoman:

Hoe is de stand bij jou? Jij had toch ook SDE 2010 aangevraagd? Al een brief binnen?

Verwijderd

engelbertus schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 00:00:
.....ik zal iig dat 088 nummer eens bellen.... hoe ze dat precies bedoelen, en eens vragen of ikd an volgend jaar de subsidie krijg of zo .. :P
Binnen de huidige regeling betekent afwijzing dat je het jaar daarop even veel weinig kans hebt op subsidie als mensen die voor het eerst subsidie aanvragen. Kijk maar naar grotegok. Als mensen subsidie toegewezen krijgen en vervolgens niets plaatsen, gaat dat helaas ook niet alsnog naar mensen die een afwijzing hebben gekregen. Aldus Agentschap.nl .

Hier nog geen brief binnen, dus eens kijken of de postbode vandaag ons huis weet te vinden (regelmatig niet, namelijk).

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-12 12:19

aip

Hier ook een afwijzing. Nu ja; scheelt een hoop gedoe, zal ik maar denken....

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:54:
[...]
Volgens wildelely heeft 56% van de Nederlanders geen blik op vier wielen.

Schijnt een meerderheid te zijn in een democratie.

Waar zit de fout? Of moet Eurlings nu direct aftreden en Min. Verkeer en Waterstaat ook al opgedoekt? >:)
In ons gezin 1 auto, 67% van mijn gezin heeft dus geen auto.... waaronder mijn zoon van 2,5 jaar.
Als het het aantal auto's(7,5mln) afzet tegen het aantal huishoudens (7,31mln)....

Getallen, tis maar hoe je er tegenaan kijkt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Woodski schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:50:
Het was voor mij ook nieuw, maar ze vertelde het wel op een eerlijke manier.
Het is dus gewoon hoe "de achterburen" het zien. Daar zit er trouwens ook eentje tussen die het setje van de 4 bekende paneeltje op het dak heb staan. Meerdere buren naast me hebben trouwens ook plannen met PV.

In het gesprek kwam zelfs even voorbij dat "de buurt" uitgezocht had of PV wel zomaar geplaatst mag worden.
Tja dat mag meestal wel ja dus op basis van die regelgeving kunnen ze me niet dwars zitten.

Ach het valt wel mee allemaal denk ik en ik kan het me ook wel voorstellen van ze.
Alleen doe ik daar niets mee.

En dat huis staat al zo lang te koop dat ik denk dat ze misschien wat met de vraagprijs moeten gaan doen. De buurman daarvan de schuld geven is dan een makkelijke uitvlucht.
Het lijkt me sterk dat een PV installatie voor een waardevermindering zou zorgen. Ik kan mij er iets bij voorstellen in een buurt met historische gebouwen, maar in een gewone woonwijk? Wij moesten een bouwvergunning aanvragen voor onze installatie, en daarbij moet je ook alle buren inlichten, die dan bezwaar kunnen aantekenen. Nergens last mee gehad, ondanks dat we veel achterburen (appartementsgebouw) hebben :) In Vlaanderen zie je dan ook veel PV installaties, en buren zijn eerder nieuwsgierig dan negatief.

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Warmtepomp;
Ik lees koppelingen van ZB en WP.

Als straks mijn Q-Solar warmte "over" heeft, kan dat gebruikt worden door een WP?
En wat zou het nut ervan kunnen zijn?

• JeroenH
SasJo schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 10:21:
Warmtepomp;

Als straks mijn Q-Solar warmte "over" heeft, kan dat gebruikt worden door een WP?
Je zou de zomerwarmte theoretisch kunnen gebruiken om de groundloop (als je die hebt) op te warmen zodat je er 's winters meer en makkelijk warmte uit kunt onttrekken. Geen idee of het zin heeft en of het gedaan wordt. Je zult er vermoedelijk wel je installatie voor moeten aanpassen.

• NielsTn
SasJo schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 10:21:
Warmtepomp;

hmm wellicht gewoon het overschot via verwarming je woning laten opwarmen tot bv. 21 graden C? of een hotfill op de wasmachine en/of vaatwasser?
elke conversie van energie brengt ook verliezen mee...

in deze tijden laat ik gewoon de verwarming bij thuiskomst aanspringen (maar ik moet nog in de leer bij EricPVT ;) )
(al staat de douche-ondersteuning en CV-ondersteuning uitgeschakeld op de Qsolar)

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 28-05-2010 11:47 ]

• mkleinman
NielsTn schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:20:
[...]

hmm wellicht gewoon het overschot via verwarming je woning laten opwarmen tot bv. 21 graden C?
elke conversie van energie brengt ook verliezen mee...

in deze tijden laat ik gewoon de verwarming bij thuiskomst aanspringen (maar ik moet nog in de leer bij EricPVT ;) )
(al staat de douche-ondersteuning en CV-ondersteuning uitgeschakeld op de Qsolar)
Is je zonneboiler al aan de bak?Bezig om je eerste MJtjes binnen te harken?

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:47:
[...]

Is je zonneboiler al aan de bak? Bezig om je eerste MJtjes binnen te harken?
Geen flauw idee, op sat24.nl zie ik een 'clear sky'. Dus ik laat me verrassen bij thuiskomst (rond 1930u).

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 09:17:
[...]

In ons gezin 1 auto, 67% van mijn gezin heeft dus geen auto.... waaronder mijn zoon van 2,5 jaar.
Als het het aantal auto's(7,5mln) afzet tegen het aantal huishoudens (7,31mln)....

Getallen, tis maar hoe je er tegenaan kijkt.
Klopt, getallen kunnen extreem misleidend zijn. Zou al wat logischer wezen om naar volwassenen te kijken en daar tegen af te zetten. Je weet net zo goed als ik dat menig gezin met net ontpuberde kinderen al regelmatig drie (of meer) blikken voor de voordeur en elders heeft staan. Ook voor de deur van de principieel autolozen, of diegenen die er nooit wat om gegeven hebben. Dat vreet gigantisch veel openbare ruimte. Wat nergens anders voor gebruikt kan worden.

• engelbertus
Over die autos:
als je nu 10 autos hebt, en je hebt nog 2 leden in je familie, dan heeft nog steeds 67% geen auto, want ze staan waarschijnlijk allemaal op jou naam.

dus die 54% zou best kunnen kloppen, als daar alle mensen onder de 18 bij horen en alle mensen boven de 75, dan nog de mensen die ook echt geen auto willen, of mensen die zelfs geen auto hebben, maar wel die van de partner kunnen gebruiken.

het is dus een leuk getal, die 54% maar het kan van alles betekenen..

en in die 7,5 mln, is dat inclusief de autos die nog op de boot staan, de utos opgeslagen op terreinen in de haven, en bij garagebedrijven? dat zijn er zo ook weer een paar duizend. en die op de sloop? hoe is het daar mee?

trouwens 7,31 huishoudens of 17 mln mensen? dan is dat dus zelfs minder dan 50% van de mensen die een auto hebben.
en dan hebben alle huishoudens meer dan 1 auto.

• engelbertus
@ecowoman, ik wist hoe dat werkte met dat budget, maar hoe kan het dan dat sommige mensen toch later in het jaar nog een toewijzing krijgen?

maar goed. dat opbellen was meer om iets van me te laten horen.. als tegenactie dan dat ik serieuze bezwaren zou hebben. trekkingslijsten en zo van de notaris dat geloof ik allemaal wel...

• zonnigtype
engelbertus schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 12:35:
@ecowoman, ik wist hoe dat werkte met dat budget, maar hoe kan het dan dat sommige mensen toch later in het jaar nog een toewijzing krijgen?
Waarschijnlijk omdat er nog enkele "onduidelijkheden" rond de aanvraag waren die nog ingevuld moesten worden door de aanvrager. Pas als alles (volgens Agentschap NL) op orde was/is, volgt dan de definitieve toewijzing als de betreffende aanvraag uit de tombola is getrokken als "beschikkings-waardig". Zal een kleine minderheid zijn, is mijn inschatting.

Er zal denk ik ook meer gecontroleerd worden cq. druk uitgeoefend. Politiek houdt niet van gereserveerd budget wat niet wordt ingevuld, zeker niet in crisistijd.

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-12 17:30

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Jeroen H :

Beste Jeroen, nog Gefeliciteerd *O* met je verjaardag!!

Verwijderd

Ikzelf gebruik straks een WPB (warmtepompboiler) als naverwarmer voor het door de zon verwarmde water. Als de zon niet toereikend is, wordt mijn WPB gehotfilled en hoeft alleen nog maar het gat tot 60 grC te verwarmen.

Hetzelfde kun je doen met een WP voor ruimteverwarming. Dus als je ZB te weinig verwarmd, kan je WP het overnemen.

Qua prioriteit zou ik het als volgt altijd opstellen:
  1. Zonnewarmte (= gratis)
  2. Warmtepomp (= zuinig met energie)
  3. CV ketel (= het onzuinigst met energie

• JeroenH
JAN-B schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:01:
@ Jeroen H :

Beste Jeroen, nog Gefeliciteerd *O* met je verjaardag!!
Dankjewel! Hoe weet je dat nou? :)

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-12 17:30

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:09:
[...]

Dankjewel! Hoe weet je dat nou? :)
Ja Hallo, ben jij nou een tweakert of niet :Z
Ten eerste staat er naast jouw naam een verjaardagstaart met de tekst: is vandaag jarig ; :9
Ten tweede : klik eens op dat bruine icoontje: gallery van J.H. :P

Nog een prettige (verjaar) dag , levensgenieter :Y

• NielsTn
JAN-B schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:37:
[...]

Ja Hallo, ben jij nou een tweakert of niet :Z
Ten eerste staat er naast jouw naam een verjaardagstaart met de tekst: is vandaag jarig ; :9
Ten tweede : klik eens op dat bruine icoontje: gallery van J.H. :P

Nog een prettige (verjaar) dag , levensgenieter :Y
oeiiii... daar gaat wat privacy ! ;)

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:01:
Ikzelf gebruik straks een WPB (warmtepompboiler) als naverwarmer voor het door de zon verwarmde water. Als de zon niet toereikend is, wordt mijn WPB gehotfilled en hoeft alleen nog maar het gat tot 60 grC te verwarmen.

Hetzelfde kun je doen met een WP voor ruimteverwarming. Dus als je ZB te weinig verwarmd, kan je WP het overnemen.

Qua prioriteit zou ik het als volgt altijd opstellen:
  1. Zonnewarmte (= gratis)
  2. Warmtepomp (= zuinig met energie)
  3. CV ketel (= het onzuinigst met energie
Nu is de Q-Solar natuurlijk zuiniger dan een HR cv-ketel, maar dit gaat idd in de goede richting.
Alleen wat zijn de kosten voor een WPB?
Is dat nog wel rendabel? Doet de Q-Solar dat werk eigenlijk al?

Heeft Eric hier ook al eens over nagedacht?

• NielsTn
SasJo schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:03:
[...]

Nu is de Q-Solar natuurlijk zuiniger dan een HR cv-ketel, maar dit gaat idd in de goede richting.

ik denk dat je tegen een bepaald optimum aankomt: elke besparing na ingreep X kost nog aanzienlijk meer om de besparing te realiseren...
Daarom ben ik eigenlijk wel tot een conclusie gekomen dat ik er nu ben. Okay.. nu nog regionaal werk vinden :)

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:07:
[... Okay.. nu nog regionaal werk vinden :)
Ja, dat wil ik ook wel.
Maar het werk wat ik doe is zo leuk . . .
Al kun je mijn werk eigenlijk overal doen.

• NielsTn
SasJo schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:29:
[...]

Ja, dat wil ik ook wel.
Maar het werk wat ik doe is zo leuk . . .
Al kun je mijn werk eigenlijk overal doen.
tja... dito!

ps: waarom een 200 liter Qsolar op het oog met 4 collectoren (voor 12,nogwat GJ)??
is dat niet erg vreemd qua verhoudingen?

Verwijderd

De subsidiekosten van 4,3 miljard voor de twee windparken op zee zijn een MAXIMUM. Dat bedrag is alleen nodig als de kWh-prijs (het bedrag dat de exploitant vangt voor de verkoop van de "grijze stroom") 15 jaar lang lager is dan 5,1 cent per kWh. De subsidie vult namelijk de stroomverkoopopbrengst aan tot het tenderbedrag van iets minder dan 18,1 cent per kWh. (het maximum dat geboden mocht worden. Bard was de laagste bieder en kreeg dus de subsidietoekenning).
Dus hoe hoger de stroomverkoopopbrengst hoe lager de subsidie. In 2008 was de elektriciteitsprijs 6,2 cent, maar vorig jaar (door de crisis) slechts 4,4 cent. We mogen aannemen dat de gemiddelde stroomprijs de komende jaren (de twee parken komen pas in 2013-2014 in bedrijf) weer flink hoger dan 5,1 zal zijn en dat die 4,3 miljard dus lang niet nodig zal zijn. De twee parken van samen 600 MW zullen jaarlijks totaal ca. 2,4 miljard kWh leveren. Per cent dat de kWh-prijs over de 15 jaar looptijd van de subsidie hoger is dan 5,1 zal er dus 24 * 15 = 360 miljoen Euro minder dan 4,3 miljard subsidie nodig zijn.

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Na een maand van research ben ik tot de conclusie gekomen dat ik suntech stp185 panelen op mijn dak wil.
Dit omdat het de hoogste opbrengst heeft voor de dimensies van mijn dak en omdat deze in tegenstelling tot sanyo (25% - 30% duurder) en sunpower (50% - 100% duurder) voor mij wel betaalbaar zijn.
Op de tweede plaats komt Sharp omdat deze iets duurder zijn en minder opbrengst hebben en voor mij het verschil net niet maken ondanks de (in mijn ogen) betere kwaliteit en zekerheid.

Voor de mensen die opzoek zijn naar panelen en willen berekenen hoe vaak die op hun dak passen heb ik een lijstje gemaakt (gebruikt in mijn zoektocht) met de maten van de panelen die ik ben tegen gekomen.
Wellicht handig voor het starttopic.

Atersa AT230P (1,645x0,990)

ET Solar P654210 (1,449x0,992)

Kyocera KC-125 (1,425x0,652)
Kyocera KD-135 (1,500x0,668)
Kyocera KD-180 (1,341x0,990)
Kyocera KD-210 (1,500x0,990)

Metdezon MDZ-280 (1,956x0,992)

Moser Baer MBPV 200 t/m 230 (1,661x0,991)

Sanyo HIP215 (1,580x0,798)
Sanyo HIP230 (1,610x0,861)
Sanyo HIT-240HDE4 (1,610x0,861)

Sharp NU235 (1,652x0,994)
Sharp NU180 / 185 (1,318x0,994)

Solarfabrik sf200-3a-240 (1,667x0,998)
Solarfabrik sf130/4-135 (1,491x0,669)

Solsonica S610-235 (1,663x0,998)

Sunpower SPR-315 (1,559x1,046)
Sunpower SPR-220 / 225 / 230 (1,559x0,798)

Suntech STP 175 / 180 / 185 (1,580x0,808)
Suntech STP 200 / 205 (1,482x0,992)
Suntech STP 220 (1,665x0,991)
Suntech STP 275 (1,956x0,992)

Total Energy TE2000p (1,507x0,994)

Verwijderd

@ Sasjo:

Met een Q solar weet ik het eigenlijk niet zo goed. Wordt dan je huis verwarmd vanuit het vat (wordt deze eventueel op temperatuur gebracht door de CV) of wordt het vat alleen gebruikt als voorverwarming en wordt dan door de CV naverwarmd?

In geval van het laatste, kun je het CV gedeelte alleen gebruiken als naverwarming (eventueel maar tot 45grC als je LTV hebt) en kun je het WW gedeelte laten doen door een WPB tot 60grC door deze in serie te zetten na het ZB vat.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-12 16:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Het gaat vandaag weer redelijk goed met de opbrengst van mijn paneeltjes

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/05/28/1275044471-850.gif

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• NielsTn
Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:31:
@ Sasjo:

Met een Q solar weet ik het eigenlijk niet zo goed. Wordt dan je huis verwarmd vanuit het vat (wordt deze eventueel op temperatuur gebracht door de CV) of wordt het vat alleen gebruikt als voorverwarming en wordt dan door de CV naverwarmd?
In geval van het laatste, kun je het CV gedeelte alleen gebruiken als naverwarming (eventueel maar tot 45grC als je LTV hebt) en kun je het WW gedeelte laten doen door een WPB tot 60grC door deze in serie te zetten na het ZB vat.
het buffervat kun je benutten voor het (warme) tapwater, alswel OOK ruimteverwarming. De CV warmt deze niet op, tenzij expliciet ingesteld. Zo kun je dus aardig wat gas besparen.
CV kun je begrenzen op ketelvermogen en max CV temperatuur. Tapwater zit bovenin, en kun je zelf instellen (hier op 40 graden C, met 1 x p week een ántilegionella-sessie to be safe).
50 graden tapwater wil je met CW6-geweld niet op je lichaam hebben (spreek hier uit ervaring!).

uiteraard ben ik nog een groentje vergeleken met o.a EricPVT, onzer Atag-God :)

Verwijderd

Zoals aangegeven, kun je met een warmtepompboiler dan je warmwater naverwarmen tot 60grC. Dus koud in je ZB, voorverwarmd naar de WPB en die verwarmt het dan na. Kun je meteen de anti legionella functie uitzetten, dat doet je WPB dan wel voor je.

• JeroenH
JAN-B schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:37:
Ahhhhh, ik had geen idee dat ik dat ingevuld had en had dat taartje ook niet gezien. Er zijn veel tweakers jarig vandaag!

'Leuk' clubje trouwens: http://www.epaw.org/

:(

-edit-

En deze: http://www.windtoons.com/

:( :(

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 28-05-2010 16:11 ]

• Woodski
Hier ook een afwijzing. Nu ja; scheelt een hoop gedoe, zal ik maar denken....

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:55:
[...]ps: waarom een 200 liter Qsolar op het oog met 4 collectoren (voor 12,nogwat GJ)??
is dat niet erg vreemd qua verhoudingen?
Ik ging ook eerst uit van 2 collectoren met in totaal 48 buizen. 4,4GJ per collector.
Maar we zijn hier met 4 personen, 2 kids onder de 7 jaar.
Mijn vrouw en ik douchen beiden 10-15min s'morgens, de kids komen daar straks nog bij, de hotfill wasmaschine draait ±10x per week (als de kinderen allebei gaan sporten wordt dat vast nog meer) de hotfill vaatwasser (toekomst, aansluiting is al voorbereid) draait om de nacht.En 65m2 vloerverwarming.

Op basis daarvan en mede op zijn eigen bevindingen (hij heeft 12 collectoren a 24 buizen op zo'n Q-Solar zoals jij hebt!) vindt de cv man (De Installatiemeesters uit Beers, NB) dat je beter een collector meer kunt hebben.

Hij vindt dat je moet kijken naar wanneer je de warmte het meest nodig hebt, najaar - winter - voorjaar.
Bovendien biedt Atag ook een versie van de 200 liter met 7,5m2 vlakke plaat aan.

Desnoods moet er later nog een aparte opslag komen voor de zomermaanden.
Hij is de expert, heeft al meerdere Q-Solars geïnstalleerd, ik ben nog helemaal een nitwit.

• NielsTn
SasJo schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:46:
[...]

Ik ging ook eerst uit van 2 collectoren met in totaal 48 buizen. 4,4GJ per collector.
Maar we zijn hier met 4 personen, 2 kids onder de 7 jaar.
Mijn vrouw en ik douchen beiden 10-15min s'morgens, de kids komen daar straks nog bij, de hotfill wasmaschine draait ±10x per week (als de kinderen allebei gaan sporten wordt dat vast nog meer) de hotfill vaatwasser (toekomst, aansluiting is al voorbereid) draait om de nacht.En 65m2 vloerverwarming.

Op basis daarvan en mede op zijn eigen bevindingen (hij heeft 12 collectoren a 24 buizen op zo'n Q-Solar zoals jij hebt!) vindt de cv man (De Installatiemeesters uit Beers, NB) dat je beter een collector meer kunt hebben.

Hij vindt dat je moet kijken naar wanneer je de warmte het meest nodig hebt, najaar - winter - voorjaar.
Bovendien biedt Atag ook een versie van de 200 liter met 7,5m2 vlakke plaat aan.

Desnoods moet er later nog een aparte opslag komen voor de zomermaanden.
Hij is de expert, heeft al meerdere Q-Solars geïnstalleerd, ik ben nog helemaal een nitwit.
Ik denk dat eea ook met orientatie te maken heeft. Hier staat ie strak op zuid, op een vrij steil dak (ca 50-55 graden). Dat laatste is wel een voordeel bij laagstaande winterzon :) dan straalt ie mooi hard op de collectorplaten (denk ik).

• JeroenH
Veel SDE-afwijzingen hier op Tweakers, maar men lijkt er over het algemeen niet rouwig om. Tekenend?

• NielsTn
@JeroenH: komt dat logo van SDE-vrij nog van pas ;)

@DennisD: ik denk toch dat zo'n combi wel erg kostbaar is, en de besparing marginaal (afgezet tegen de investering (Qsolar + warmtepomp etc)).

• Woodski
Dan maar geen subsidie. Ik had toch al niet verwacht dat ik het zou krijgen

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/09/SDE-vrij-klein.png

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/makqd2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/ra0mmx.jpg

• engelbertus
Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:58:
Zoals aangegeven, kun je met een warmtepompboiler dan je warmwater naverwarmen tot 60grC. Dus koud in je ZB, voorverwarmd naar de WPB en die verwarmt het dan na. Kun je meteen de anti legionella functie uitzetten, dat doet je WPB dan wel voor je.
hmm 40 graden is dat niet gewoon een lage temperatuur? vaak wordt toch 60 aangehouden voor het warme water?

en legionella. als je vat dan max 40 graden is kan legionella aar dus ongestoord verder groeien, en moet dan tijdens de doorstroom in de warmtepompboiler dood gaan?
is dat handig?

maar als je dus een zonneboiler hebt en een warmtepompboiler, dan zet je ze in serie dus voor het tapwater. wat als je de wpb ook voor de verwarming wilt gebruiken?
je kunt de cv als laatste in de serie zetten, maar je kunt denk ik slechts 1 boiler voor de verwarming op je cv ketel aansluiten. de wpb wordt dan alleen voor warm water gebruikt?

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:51:
[...]Ik denk dat eea ook met orientatie te maken heeft. Hier staat ie strak op zuid, op een vrij steil dak (ca 50-55 graden). Dat laatste is wel een voordeel bij laagstaande winterzon :) dan straalt ie mooi hard op de collectorplaten (denk ik).
Ik heb bijna pal zuid, zzo. En mijn dak is 36gr., in de winter is dat nadelig, ja

• engelbertus
Woodski schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 17:07:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
tja. het was van te voren bekend dat het in 1 dag fors overtekend zou zijn.

heb ik nu het gevoel dat er veel mensen die gebundelde aanvragen hebben ingediend, deze eerder hebben toegewezen gekregen??

en @de foto's .. je moet het maar aandurven.. er komt PV op neem ik aan?

dan ga ik in ieder geval eerst eens kijken of en hoeveel subsidie ik nog van de gemeente kan krijgen, en dan denk ik dat heteerst een zonneboiler wordt, en misschien een beetje PV. ik zit nu in iedergeval niet meer aan een datum vast dat het er op moet liggen, dus kan er even over nadenken :)

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 28-05-2010 17:13 ]

Verwijderd

engelbertus schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 12:35:
maar goed. dat opbellen was meer om iets van me te laten horen.. als tegenactie dan dat ik serieuze bezwaren zou hebben. trekkingslijsten en zo van de notaris dat geloof ik allemaal wel...
Ja, eigenlijk moeten we ze met z'n allen plat gaan bellen. Je raadt het al: ook hier na 2009 opnieuw een afwijzing.

Heb geen geluk met de subsidies tot nu toe |:( .
SDE 2009: uitgeloot
Subsidie zonneboiler: 20 dagen te laat voor het hoge bedrag per Gj voor grote systemen
Brabant Bespaart 2009: budget op (en in 2010 wordt DHZ niet meer toegestaan)
Gemeentelijke subsidie van 5000 Euro: uitgeloot
6% BTW op het laten aanbrengen van kozijnen/glas: 6 januari afgeschaft precies op het moment dat ik offertes ging aanvragen, dus te laat.
SDE 2010: uitgeloot.
Meer met Minder: nog onduidelijk, als het goed is heeft degene die het EPA-advies heeft gemaakt dit gereserveerd, maar die was niet zo goed in zich houden aan afspraken, dus zo niet: ook hier de lul.

Welke subsidie krijg ik nog wel:
zonneboiler voor een lager bedrag
EPA-advies
HR++ glas, tenzij de offerte van de buitengevelisolatie daar te laat voor komt (ik kan de bestelling van de kozijnen pas definitief plaatsen als ik weet of er ook buitengevelisolatie op de voor- en achtergevel komt).
Brabant Bespaart 2010 als aanvraag dit keer op tijd is en op voorwaarde dat buitengevelisolatie door gaat op alle gevels.

Ben het nu zat. Hier gaat dus ergens dit jaar ook een SDE vrij=blij installatie komen (tenzij het financiele plaatje er heel slecht uit gaat zien na de buitengevelisolatie-offerte, die ik nog STEEDS niet heb).

@JeroenH: gefeliciteerd!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 18:29 ]

Verwijderd

CBS overzicht voertuigen

Bron RDW, betreft geregistreerde voertuigen. Die op de sloop tellen niet mee, maar die bij de dealer wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:57:
De subsidiekosten van 4,3 miljard voor de twee windparken op zee zijn een MAXIMUM. Dat bedrag is alleen nodig als de kWh-prijs (het bedrag dat de exploitant vangt voor de verkoop van de "grijze stroom") 15 jaar lang lager is dan 5,1 cent per kWh. De subsidie vult namelijk de stroomverkoopopbrengst aan tot het tenderbedrag van iets minder dan 18,1 cent per kWh. (het maximum dat geboden mocht worden. Bard was de laagste bieder en kreeg dus de subsidietoekenning).
Dus hoe hoger de stroomverkoopopbrengst hoe lager de subsidie. In 2008 was de elektriciteitsprijs 6,2 cent, maar vorig jaar (door de crisis) slechts 4,4 cent. We mogen aannemen dat de gemiddelde stroomprijs de komende jaren (de twee parken komen pas in 2013-2014 in bedrijf) weer flink hoger dan 5,1 zal zijn en dat die 4,3 miljard dus lang niet nodig zal zijn. De twee parken van samen 600 MW zullen jaarlijks totaal ca. 2,4 miljard kWh leveren. Per cent dat de kWh-prijs over de 15 jaar looptijd van de subsidie hoger is dan 5,1 zal er dus 24 * 15 = 360 miljoen Euro minder dan 4,3 miljard subsidie nodig zijn.
Dat had ik wel gezien, maarrrr....
Een gelijke opbrengst jaarlijks zou via de 1 euro per WP subsidie NU 2,6 - 1(BTW) = 1,6 Mjd
kosten IPV 4,5 via deze windmolens.

Beetje afronden.. 3 X zo goedkoop...

Het geld is er wel en wordt uitgegeven aan alternatieve energie, maar jammerlijk inefficiënt.
Ik heb helemaal geen zin om Bard te subsidieren, ik wil extra werkgelegenheid in NL. :X

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 17:07:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat ziet er goed uit Woodski, draadeind door en door, zoals eerder besproken? Is ook minder werk dan ballast sjouwen.

A'dam PVOutput

• Woodski
ericplan schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:33:
[...]

Dat ziet er goed uit Woodski, draadeind door en door, zoals eerder besproken? Is ook minder werk dan ballast sjouwen.
Yep RVS M12 dwars door het dak en vastgezet met een RVS dopmoer en carrosserie ringen.
Ik ben super tevreden over het resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/5lx638.jpg

• NielsTn
zojuist ff gechecked op de qsolar, en t vat (380 liter) gaf aan bij de parameters een boilertemp van 56 graden Celsius.
Dat wordt dus gratissss (jawel gratis... :) ) douche-plezier !

Verwijderd

ja, in verhouding, zoals woodski die ecolution heeft, wil ik graag de boiler hotfillen met een wpb,
swinters (zomers kan je gewoon de stekker uit de wpb halen)
.....dan gaat de cv dan door een warm vat, op stroom, waar ik veel te veel van heb,
ik kijk dan ook uit naar de m3 besparingen van woodski.

met wpb voor zonneboiler :
stilstand : zb warmt op overdag, wpb is ook warm
douche : wpb vult zb maar geen daling van temperatuur
winter : douche na werk, en dan cv aan, wpb is verplaatst naar zb, cv word naverwarmd door boiler.
volgens mij kun je hier zomaar ~20% minder gas door verbruiken, door stroom in te zetten via de wpb.

de qsolar gedraagd zich best aardig, zeker met de afgelopen periode,
2,5 uur voordat de cv (gas) aanslaat was hier heel gewoon,
met een ecolution kan dat meer worden.
wat het kost boeit niet zo, waardevol hoeft niet per se over geld te gaan.

@nielstn
je kan nu eens voor de grap op dat onderste knopje drukken, defrost functie, dan zie je wat zon-cv doet,
de cv pomp gaat dan in laagste stand door de boiler lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 19:29 ]

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

HellevUUr schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:23:
Voor de mensen die opzoek zijn naar panelen en willen berekenen hoe vaak die op hun dak passen heb ik een lijstje gemaakt (gebruikt in mijn zoektocht) met de maten van de panelen die ik ben tegen gekomen.
Wellicht handig voor het starttopic.

Kyocera KD-180 (1,341x0,990)
Suntech STP 175 / 180 / 185 (1,580x0,808)
Handige lijst zeg.
In mijn geval betekent dat of 5x kyo of 6x sun naast elkaar.
Als je dan 4 rijen hebt zou dat weer 4 panelen schelen.
Maar voorlopig nog effen doorsparen :)
Lengte van de panelen is in onze situatie minder van belang.

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-05-2010 19:39 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik ben nog aan het besparen voordat ik ga "opwekken". En dus ook andere HR ketel.
Zelf zit ik te denken aan een Rehema Calenta, iemand nog andere suggesties

Eisen

rond 28 kw en CW4/5
Geschikt voor latere aansluiting zonneboiler (nu geen geld) en ook voor WTW-douche (zit er al in namelijk).

O'ja... ook modulerende pomp is een eis!

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 28-05-2010 19:46 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Woodski
Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 19:26:
[...]

ja, in verhouding, zoals woodski die ecolution heeft, wil ik graag de boiler hotfillen met een wpb,
swinters (zomers kan je gewoon de stekker uit de wpb halen)
.....dan gaat de cv dan door een warm vat, op stroom, waar ik veel te veel van heb,
ik kijk dan ook uit naar de m3 besparingen van woodski.
Geen idee
Ik hou het gasverbruik niet bij, hooguit 2x per jaar.
Dit voorjaar was $^%#% schrikken van het gasverbruik deze winter.

• mkleinman
De Technea WTW unit is besteld en betaald _/-\o_ .

We gaan voor de volledige aansluiting van de WTW. Dus het WTW verwarmde water gaat straks naar de douchekraan, mengkraan van de ZB en de onderkant van het boilervat.

Morgenochtend beloofd mooi weer, dan kan ik kijken of er verschil is in volledige start van de omvormer op 1x10 of 2x5.

Mocht er geen verschil in zitten dan heb ik ook al een tijdelijke houder gemaakt voor de SB1100 zodat ik die ervoor kan zetten. Dan komen er 5 panelen op de Solarmax en 5 op de SB1100, en dan kijken of er verschil in starttijd is van de strings :)

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:18

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Cyberpope schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 19:43:
Ik ben nog aan het besparen voordat ik ga "opwekken". En dus ook andere HR ketel.
Zelf zit ik te denken aan een Rehema Calenta, iemand nog andere suggesties

Eisen

rond 28 kw en CW4/5
Geschikt voor latere aansluiting zonneboiler (nu geen geld) en ook voor WTW-douche (zit er al in namelijk).

O'ja... ook modulerende pomp is een eis!
Ach, de Calenta voldoet aan al die eisen, en hij bevalt prima moet ik zeggen icm een iSense thermostaat en voor zo'n €1600 is-tie ook nog eens compleet geinstalleerd, dus ik zou zeggen DOEN :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Verwijderd

Als je de WPB voor de ZB doet, haal je de opbrengst van de ZB omlaag. Wanneer je de ZB hotfilled met een WPB, moet de collector veel warmer worden voordat deze opbrengst begint te geven. Maar, waarschijnlijk maakt dat voor Eric weinig uit met zoveel electra overschot. _/-\o_

Als je het maximale uit je ZB wilt halen, zorg je dat de ZB het koude water krijgt en kan voorverwarmen. Al is dit tot 40 graden, als dit wordt naverwarmd tot 60 graden in de WPB, gaat legionella alsnog dood. Ik denk zelfs dat dit veiliger is dan doorstroming door de CV tot 60 gaden omdat dat in de CV maar zeer kortstondig is en in de WPB lange tijd op 60 graden blijft.

Dit is iig hoe ik het ga aansluiten met een circulatiemogelijkheid naar de WPB als de ZB "vol" (lees op temperatuur) is. Mijn WPB is 300L, dus zo kan ik de WPB ook gebruiken voor warmteopslag.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 19:19:
[...]

Yep RVS M12 dwars door het dak en vastgezet met een RVS dopmoer en carrosserie ringen.
Ik ben super tevreden over het resultaat.

[afbeelding]
Heb je ook foto's van de -op maat gesneden- dakdoorvoer en het gat in het dak met weggesneden isolatie? Was dat veel werk?

A'dam PVOutput

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
vorige week had ik even tijd voor wat experimenten met m'n PV. Het was mooi weer, en ik had 's ochtends wat tijd over. Als eerste viel me op dat de schaduw van de schoorsteen veel langer op 1 paneel viel dan ik eerst dacht. Dat was toch wel een beetje balen. Ik had een gietertje water meegebracht om eens wat water over de panelen te gooien: vermogen ging van 350 naar 375W! Na een minuut of 3 zakt het dan weer ik. Een tweede puntje wat me opviel: de (halve) cel die nog in de schaduw lag, hoorde ik een beetje sissen. Toen ik met mijn hand voelde, was deze cel meer dan handwarm (schatting: plm 45 graden aan de buitenkant, na water er overheen), terwijl de overige cellen koel waren.

Ik ben me een beetje af aan het vragen wat ik daar aan kan doen. Het kost een beetje opbrengst, maar dat is minder dan ik eerst dacht (iets in de orde van 0,1 kWh max per dag in de zomer). Wat me misschien meer een probleem leek, is het volgende: gaat de cel die zo heet wordt op den duur niet als eerste kapot? Misschien soldeerverbindingen? Misschien het sillicium zelf? Wordt toch als een soort verbruiker ingezet. En het is altijd dezelfde cel die 1 a 2 uur in de volle zon ligt te consumeren, terwijl de rest lekker aan het opwekken is.

Misschien dat ik een hoek(je?) van de schoorsteen af kan halen. Het is een forse pijp met 4 uitgangen die allemaal niet meer worden gebruikt. Alleen heeft de buurman er niet zoveel behoefte aan om er wat aan te doen. Ook is het nogal een kolos: 1m in het vierkant, halve meter boven de nok uitstekend...
Pagina: 1 ... 92 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.