Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.664 views

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Yilar schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 20:09:

Ik heb heeeeeeeeeel veel offertes aangevraagd voor een PV installatie van ongeveer 3100Wp en een zonneboiler die in zijn geheel op het dak kon staan. Enorm veel gebeld en vragen gesteld, volgens mij werden diverse firma's helemaal gek van me. Maar goed het is een hoop geld wat je uitgeeft, dus wilde wel echt zeker weten wat men offreerde.

Ik heb dan ook de meest bizarre prijzen voorbij zijn komen, offerte's onder andere bij Energieker, Beldezon, Zonnekoning, SolarNRG, MMTotaal, De Zonnefabriek, Installatieburo Wilders, etc, etc....
Klasse met het duurzame offensief, en mooi dat je de leveranciers het hemd van het lichaam hebt gevraagd. NL is inderdaad nog steeds, ondanks 15 jaar vette retoriek over duurzaam, een nog lang niet zindelijke baby op de pot wat marktontwikkeling betreft. Vandaar die absurde prijs ranges (en de meest onwaarschijnlijke prietpraat over financiën, "terugverdientijd berekeningen", etc). Pennywise pound foolish, veel mensen zullen inderdaad veel te veel betalen voor hun apparatuur. Hopen dan maar weer dat ze ook de service krijgen voor het geld als er problemen zijn.

In ieder geval weer een a.s. newbee er bij. Ondanks alle marktfrustraties doet dit forum het erg goed met het verleiden tot verduurzaming en komen er regelmatig durfallen bij. Mijn kompelementen aan een ieder die "de stap", of zelfs, zoals Yilar hier, de "stappen" heeft gezet. Revolutie van onderop. De beste en meest duurzame revoluties, meestal.

@NielsTn: gefeliciteerd. Dat wordt weer newbee pagina aanpassen geblazen. Ik blijf bezig met jullie... _/-\o_

... en ik zie nog steeds dakpannen. Lelijke dingen eigenlijk, die pannen. Ik vind die "platen" veel mooier... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

Gratis controle op productie zonnepanelen.

Ook deze zomer biedt Siderea ALLE bezitters van zonnepanelen een GRATIS opbrengstberekening aan.
Met zo'n opbrengstberekening kun je controleren of jouw zonnestroom systeem naar behoren functioneert.
Zonnepanelen leveren weliswaar stroom, maar HOEVEEL stroom dat precies moet zijn wordt er niet bij verteld.
Blijkbaar heb je iets gekocht waarvan niemand weet wat het behoort te doen.

Siderea is van mening dat er een eind moet komen aan deze rechtsongelijkheid.
Kort gezegd, iedereen moet in staat worden gesteld het zonnestroom-systeem te controleren op defecten.

Om dat mogelijk te maken is Siderea in 2008 gestart met het aanbieden van opbrengstberekeningen voor zonnestroom.
Deze berekeningen zijn zo nauwkeurig dat eenvoudig kan worden bepaald of een zonnestroom-systeem naar behoren functioneert.

De 'Siderea PV Simulator' is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig en wetenschappelijk onderbouwd rekenmodel.

Teneinde het fenomeen 'opbrengstberekening' onder de aandacht te brengen start Siderea deze zomer de promotiecampagne 'Landelijke Meetmaand Zonnestroom'.
Het doel van de actie is om ALLE bezitters van zonnepanelen te voorzien van een opbrengstindicatie.
De opbrengstindicaties hebben een landelijke dekking dus iedereen kan deelnemen. Inschrijven of registreren is niet nodig.

Informatie en instructies zijn te vinden op de speciale actiepagina van de website van Siderea.
www.siderea.nl/zonne-energie/pvcheck/

• zonnigtype
Hmmmm.

Geinig, maar dat argument van "amorf silicium. Dit brengt een hoger rendement met zich mee: het Harol Solar rolluik geeft bij slechte weersomstandigheden of gedeeltelijke bedekking door schaduw een beter resultaat dan andere zonnepanelen." ????

Alsof je onder "die slechte omstandigheden" een rolluik naar beneden (of juist naar boven?) zou willen hebben? Er zit toch een accu in? In wintermaanden produceert amorf silicium vrijwel evenveel als kristallijn silicium, dus ik zie dat "voordeel tijdens slechte weersomstandigheden" niet zo. Zie grafiek bij Kaneka.

En wat is nou het verbruik om een rolluik elektrisch neer te laten en weer op te halen, en hoe vaak gebeurt dat per jaar? Elke dag op/neer? 730 maal ??? Who knows?

Doet u mij dan maar gewoon zo'n standaard band waarmee je met een handbeweging hetzelfde effect bewerkstelligt...

Nogmaals: geinig, maar ik zou dan liever meteen zien dat er een of ander CIGS dunnelaag module uitgesponnen over dat hele uitgeklapte rolluik tevoorschijn komt als het ding aangedreven door een klein amorf Si paneel naar buiten komt rollen.. Dan gaat het echt de goede kant op.

Als 't ie dan maar wel in de zon hangt, natuurlijk (en netgekoppeld is)... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

leest lekker weg, wie doet er wat :
http://www.duurzaamnieuws...richt.rxml?id=57588&title

@Q-nielstn de opbrengst meter zit in Gj en in output in m3, en niet verstookte m3 (x33)
het verschil in output en input gas, is je zondeel.(info menu)
zaak is dit zo hoog mogelijk te tweaken, en de ketel zoveel mogelijk aan banden te leggen,
en dat is heeeel moeilijk en langdurig werk, omdat je gaat inregelen op je eigen gedrag.
er is dus geen default voor.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2010 21:28 ]

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 17:44:
Wie het weet mag het zeggen... maar zelfs als het pas over vijftig jaar onder water staat heb je dus een huis gebouwd wat over vijftig jaar alweer afgebroken moet worden. Een onderdeel van duurzaamheid is naar mijn mening dat het lang meegaat.
Een woonboot dan? >:)

@NielsTn: Gefeliciteerd! Ziet er goed uit!

@Bizonder: Thanks voor de tip over de losse Plugwise Circles! Suf, ik weet dat je dat al eerder heb gemeld, maar het was me even ontschoten.
Woodski schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 17:24:
....Ik geloof niet dat ik (veel) bespaar met de plugjes
Het is vooral leuk om de data (remote) uit te lezen
Omdat dat me ook erg leuk lijkt, hoopte ik stiekem dat ik naast een leuke ook een nuttige bestemming kon vinden omdat ik voor mezelf het eigenverbruik niet kan verantwoorden als ik het alleen maar doe omdat ik het leuk vind (is geen oordeel over anderen die dat wel doen overigens).
Voordeel met meer Circles is wel dat je beter bereik hebt. Ik kan nu vaak de 2 verst hangende Circles niet ontvangen maar die lees ik dan een keer 's avonds uit (even aansluiten naast de PC) als de zonnepanelen toch niets meer produceren.
Hebben meer mensen daar last van? Lijkt me nogal irritant.
JeroenH schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 17:32:
Maar een wat groter PW-systeem kan je naar mijn idee zeker inzicht geven in de verdeling van je elektriciteitsverbruik en bv. grote verbruikers als een oude koelkast of wasmachine identificeren. Hoeveel je kunt besparen is helemaal afhankelijk van de beginsituatie en wat je wilt en kunt doen. De meeste dingen die je met PW kunt zou je met bv. een Conrad Energy Monitor 3000 ook wel kunnen doen, maar niet voor meerdere apparaten tegelijk, en niet met monitoring per uur.
3 Jaar geleden heb ik alle apparaten in huis al een keer gemeten met een energiemeter, waarna ik me rotschok en de koelkast en vaatwasser heb vervangen. Puur door vervanging van die 2 apparaten heb ik nu in 3 jaar tijd in totaal maar liefst 8)7 2328 kWh bespaard! 8)7 En dan was die koelkast 'pas' 13 jaar oud. Daarvoor hadden we een stokoude koelkast (overgenomen van oma), dus ik wil niet eens weten wat die wel niet verbruikt heeft :( .
Ook heb ik toen besloten om de wasdroger niet meer te gebruiken, dus de aanschafkosten van de koelkast en vaatwasser heb ik allang terugverdiend!
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:37:
.......Daarnaast hoor ik mensen nog steeds nooit over de extra energiekosten van het produceren en verwerken van nieuwe apparatuur. Energie besparen is in mijn ogen niet alleen maar een lagere energierekening, maar juist ook het grotere plaatje.
Ik heb 3 jaar geleden ook de candletip gloeilampen vervangen door candletip spaarlampen van Megaman. Daarom ben ik nu dus hevig aan het twijfelen of ik die spaarlampen die in principe nog 12 jaar mee kunnen, nu al zal vervangen door LED. Levert wel een flinke besparing op, maar het heeft ook energie gekost om die spaarlampen te produceren en om ze dan na 3 jaar al weer weg te doen.... Als ik nou iemand wist die zijn gloeilampen hierdoor wilde vervangen, dan zou de keuze makkelijker zijn.
JeroenH schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 17:32:
Ik gebruik de data ook als basis om kennis over te doen over het energieverbruik van apparaten. Zo zie ik het stroomverbruik van de CV-ketel elke week flink dalen sinds de winter, maar het energieverbruik van de koelkast juist wat stijgen. Door de hogere gemiddelde binnentemperatuur moet hij harder koelen. Ik vind dat interessant om te weten. En zoals ik al schreef kom ik op die manier achter storingen. Ook langzame aftakeling van een apparaat (bv. versleten deurrubbers van een koelkast) zou op die manier aan het licht te brengen zijn.
Daarom wil ik dus wel 1 winter de cvketel en vloerverwarmingspomp meten per uur. Ik kan namelijk nog steeds niet verklaren dat afgelopen winter het verband dat er voorheen was tussen elektriciteit- en gasverbruik opeens weg was. Het enige verschil was dat ik de aanvoertemperatuur van de cvketel omlaag had gezet, maar de aanvoertemperatuur van de vloerverwarmingsverdeler was hetzelfde als andere jaren, dus er ging dezelfde temperatuur water de vloer in (dus naar mijn idee hoefde er alleen door de verdeler minder koud water bijgemengd te worden omdat de aanvoertemperatuur van de cv lager was). Door wat te gaan uittesten hoop ik volgende winter m.b.v. Plugwise de oorzaak te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2010 22:05 ]

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Yilar schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 20:09:
Ik heb heeeeeeeeeel veel offertes aangevraagd voor een PV installatie van ongeveer 3100Wp en een
En je volgt dit forum al een tijdje? Geen aanvraag van je voorbij zien komen bij mij. Jammer hoor!!

ZonneStroom

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:00:
Daarom ben ik nu dus hevig aan het twijfelen of ik die spaarlampen die in principe nog 12 jaar mee kunnen, nu al zal vervangen door LED. Levert wel een flinke besparing op, maar het heeft ook energie gekost om die spaarlampen te produceren en om ze dan na 3 jaar al weer weg te doen.... Als ik nou iemand wist die zijn gloeilampen hierdoor wilde vervangen, dan zou de keuze makkelijker zijn.
Hele goeie reden, waarom ik mijn spaarlampen (reeds talloze jaren in huis, meeste nog prima werkend) dus ook niet vervangen heb. Die gebruik ik gewoon totdat ze stuk gaan, en dan breng ik ze naar de gemeente. Helaas: de ambtenaren hebben de wijk ophaaldienst voor klein chemisch afval wegbezuinigd, nu moet je dus met je milieubox naar de andere kant van de stad naar een centrale inzameling. Wat ik wel doe (op de fiets, maar pas als ik een beetje spul heb, wat nog wel even gaat duren). Maar menig wijkbewoner dus beslist niet. Een keer raden wat er in veel gevallen met die kwik bevattende kapotte spaarlampen gaat gebeuren (ja, zo'n ding vond ik dus ook een keer in de gemeenschappelijke ruimte hier in de prullenbak) ... ;(

Die vermeende "besparing" heeft natuurlijk wel pas effect als je lampen langdurig hebt branden (en dan nog: verschil spaar/LED is natuurlijk al veel minder dan bij gloei/spaar). Bij ons staat alleen datgene aan wat werkelijk "nodig" is. Geen onnodige feest- of "sfeer"verlichting hier. Zelfs niet met energiezuinige lampen (OK, ik lieg, het afdankertje op zonnestroom met kleine batterij ligt wit met LED te gloeien in de vensterbank... :+ )

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-10 14:10
@ Zonnig type; Thanks, wat mij verbaasde is dat er in Nederland ook nauwelijks of niet (behalve hier) fora zijn te vinden voor duurzame energie, dat is bij de Belgen bijvoorbeeld wel anders.

@glambalk; Als ik bij iedereen een offerte had moeten aanvragen, was ik over twee jaar nog steeds niet aan de PV panelen. Maar jij had/kan het goedkoper kunnen doen denk je? :)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:55
Bah. toch last van schaduw, ondanks de twee strings op de Solarmax.

Ik heb de Soladin 600 grafiek ( west ) omgedraaid ( horizontal mirror ). Hierdoor lijkt het alsof de Soladin op het oosten ligt. Daarna de Solarmax grafiek daaroverheen gelegd en de grafiek gedeeltelijk transparant gemaakt.

Mijn conclusie. De Solarmax gaat niet vol aan de bak zodra de bovenste string in de zon ligt. Klaarblijkelijk zorgt de onderste string in de schaduw ervoor dat het gehele systeem er behoorlijk last van heeft. Ik had verwacht dat 1 uur eerder dan nu de Solarmax al vol zou terugleveren op 1 string.

pic
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/Solarmax_schaduw_1mpp.png

Iemand nog suggesties? Of is de enige oplossing een andere omvormer met twee mpptrackers? Bijvoorbeeld een Stecagrid 1900 master of Stecagrid 2000 master?

Rood : Soladin
Blauw : Solarmax

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Yilar schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:28:
@glambalk; Als ik bij iedereen een offerte had moeten aanvragen, was ik over twee jaar nog steeds niet aan de PV panelen. Maar jij had/kan het goedkoper kunnen doen denk je? :)
Dat denk ik niet alleen, dat weet ik zeker! En als je tot de winter had willen wachten ook een SB erbij anders een Mastervolt, Delta, Sungrow, AKO of andere beschikbare omvormer.

ZonneStroom

• zonnigtype
Yilar schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:28:
@ Zonnig type; Thanks, wat mij verbaasde is dat er in Nederland ook nauwelijks of niet (behalve hier) fora zijn te vinden voor duurzame energie, dat is bij de Belgen bijvoorbeeld wel anders.
Zou best kunnen zijn dat het aantal cq. de kwaliteit van de fora over hernieuwbare energie incl. PV evenredig is met de power van het incentive regime in het land in kwestie.

Wacht maar tot je een paar pagina's Photovoltaikforum tot je hebt genomen, je weet wel, afkomstig van de oosterburen. Al iets van 397.000 bijdragen...

Inmiddels bericht binnen van Bundesnetzagentur: weer 162 MWp erbij alleen al in de sneeuwrijke maand februari 2010 (ruim zes en een half duizend nieuwe installaties in een wintermaandje tijd). 2010 gaat als dat zo doorgaat alweer een verpletterend recordjaar worden.

Verwijderd

@Zonnigtype

Ik ben het met je eens, m'n eerste gedachte was ook hmmm.
Zo'n motor verbruikt zo'n 100 tot 140 Watt (ligt aan het type) 1-2 minuten ofzo.
Argument van hun is ook dat je geen electra meer hoeft aan te leggen.

Je kunt beter een paar paneeltjes op het dak gooien.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:53
Er zijn inmiddels ook nog andere overzichten en kieswijzers voor als je om energie en milieu geeft. Ik heb een overzichtje gemaakt.

Iedereen wel gaan stemmen he!
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:00:
Hebben meer mensen daar last van? Lijkt me nogal irritant.
Mijn laptop in de woonkamer 'ziet' alle pluggen, maar alleen omdat er op de eerste verdieping een plug (100Wp-paneeltje) zit die alles doorgeeft. Als die plug weg is kan mijn laptop geen connectie maken met de pluggen op zolder. Is dat irritant? Dat zou het kunnen zijn, maar in geval werkt het prima.

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 25-05-2010 22:55 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:18:
[...]
Die vermeende "besparing" heeft natuurlijk wel pas effect als je lampen langdurig hebt branden (en dan nog: verschil spaar/LED is natuurlijk al veel minder dan bij gloei/spaar). Bij ons staat alleen datgene aan wat werkelijk "nodig" is. Geen onnodige feest- of "sfeer"verlichting hier. Zelfs niet met energiezuinige lampen (OK, ik lieg, het afdankertje op zonnestroom met kleine batterij ligt wit met LED te gloeien in de vensterbank... :+ )
Het gaat om de verlichting in de huiskamer, dus die staat 's avonds altijd aan, tenzij we film aan het kijken zijn, dan gaat 'ie uit en is de enige lamp die aan staat de tv. De besparing zou kunnen oplopen naar 45 kWh per jaar (dus 540 kWh in de 12 jaar dat de spaarlampen nog minstens mee moeten kunnen).

Het betreft een kroonluchterachtige lamp met 8 lampjes (oorspronkelijk 120 watt totaal, nu 40 watt totaal en dat zou 12,8 watt kunnen worden met LED) en dat is genoeg voor de gehele woonkamer. Het geeft ook genoeg licht om ervoor te zorgen dat je in de open keuken niet struikelt, maar mijn vriend vindt af en toe dat hij in een grot woont :D , dus hij zou liefst ook de lamp in de keuken aan willen hebben (7 watt spaarlamp). Geen feestverlichting, geen spotjes, geen leeslamp. De spaarlampen in de rest van het huis zitten er al veeeeeel langer in en staan ook nooit onnodig aan, maar die vervang ik pas als ze op zijn, maar juist omdat de lampen in de huiskamer het meest aanstaan, twijfel ik daarover.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:51:
[...]

Het gaat om de verlichting in de huiskamer, dus die staat 's avonds altijd aan, tenzij we film aan het kijken zijn, dan gaat 'ie uit en is de enige lamp die aan staat de tv. De besparing zou kunnen oplopen naar 45 kWh per jaar (dus 540 kWh in de 12 jaar dat de spaarlampen nog minstens mee moeten kunnen).

Het betreft een kroonluchterachtige lamp met 8 lampjes (oorspronkelijk 120 watt totaal, nu 40 watt totaal en dat zou 12,8 watt kunnen worden met LED) en dat is genoeg voor de gehele woonkamer. Het geeft ook genoeg licht om ervoor te zorgen dat je in de open keuken niet struikelt, maar mijn vriend vindt af en toe dat hij in een grot woont :D , dus hij zou liefst ook de lamp in de keuken aan willen hebben (7 watt spaarlamp). Geen feestverlichting, geen spotjes, geen leeslamp. De spaarlampen in de rest van het huis zitten er al veeeeeel langer in en staan ook nooit onnodig aan, maar die vervang ik pas als ze op zijn, maar juist omdat de lampen in de huiskamer het meest aanstaan, twijfel ik daarover.
Die Ledtipkaarsen heb ik ook 8 stuks á 1,6W van Calex voor de kroonluchter boven de keukentafel.
Deze staat toch zeker 3-4uur per dag aan.

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-10 14:10
@glambalk; Zal je altijd zien :) Maar volgens jouw site en de berekening daarop is dat toch niet helemaal waar, althans, dan heb ik 15 panelen nodig. Dan wordt het wat dringen aangezien die Solior ook nog wat plek nodig heeft.. En ik krijg nu de hele bende inclusief SB (wat volgens mij toch de beste is momenteel), inclusief installatie van het hele gebeuren voor 9500 (kabels, etc, etc) euro. Jouw berekening gaat bij 15 panelen uit van 8953 euro..En de huidige aanbieding zijn 13 x monokristal panelen van 235Wp per stuk, ook nog van Sharp wat toch ook wel Panelen zijn van zeer goede kwaliteit (als ik de duitse vrienden mag geloven)

@Zonnigtype: Zou goed kunnen inderdaad, wat dat betreft is het mager in Nederland, maar zoals al je zei een revolutie van onderaf is ook erg mooi.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• JeroenH
Trouwens, ecowoman, helemaal vergeten te zeggen: wat leuk dat we er eindelijk een actief postende vrouw bij hebben (althans eentje waarvan we het weten ;) ). Ik heb me al eerder afgevraagd waarom duurzaamheid zo'n 'mannending' lijkt te zijn, en ik ben er nog steeds niet achter. Duurzaamheid is toch voor mannen en vrouwen even belangrijk?

Hoe dan ook: extra welkom :D

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 19:00:
[...][afbeelding]
okay, hier enkele foto's :)

Buitenwerk is eigenlijk af, alleen de aan-en afvoerleiding moeten nog aangesloten worden en door de dakdoorvoer worden gestoken.
Verder beperkt het morgen zich tot good 'ol plumbing, en afvullen
graag nog enkele pics van de binnen opstelling.
Ik denk dat hier eea pas begin juli komt, maar dan met heatpipe collectoren (3) met middenaansluiting op de 2e, meer levertijd, maar mooiere aansluitingen.

wat mag jouw vloer aan gewicht hebben?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:01
SasJo schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 23:26:
[...]
graag nog enkele pics van de binnen opstelling.
Ik denk dat hier eea pas begin juli komt, maar dan met heatpipe collectoren (3) met middenaansluiting op de 2e, meer levertijd, maar mooiere aansluitingen.

wat mag jouw vloer aan gewicht hebben?
de binnenopstelling doe ik morgen wel als alles afgemonteerd is, het is nu even een minder gezicht nu de Qsolar 'naked' staat te zijn (zonder kappen).
de vloer is een betonnen vloer met (be)wapening er in.
Volgens de installateur geen problemen (hij heeft meerdere 380 liter vaten geinstaleerd, en kende de woningen die hier in de wijk staan (heb ze nog uitgenodigd om bij twijfels en technische zaken even on-site te komen kijken).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Yilar schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:58:
@glambalk; Zal je altijd zien :) Maar volgens jouw site en de berekening daarop is dat toch niet helemaal waar, althans, dan heb ik 15 panelen nodig. Dan wordt het wat dringen aangezien die Solior ook nog wat plek nodig heeft.. En ik krijg nu de hele bende inclusief SB (wat volgens mij toch de beste is momenteel), inclusief installatie van het hele gebeuren voor 9500 (kabels, etc, etc) euro. Jouw berekening gaat bij 15 panelen uit van 8953 euro..En de huidige aanbieding zijn 13 x monokristal panelen van 235Wp per stuk, ook nog van Sharp wat toch ook wel Panelen zijn van zeer goede kwaliteit (als ik de duitse vrienden mag geloven)

@Zonnigtype: Zou goed kunnen inderdaad, wat dat betreft is het mager in Nederland, maar zoals al je zei een revolutie van onderaf is ook erg mooi.
Het was niet mijn bedoeling offertes hier te bespreken. Ik heb geen aanvraag van je dus ik weet niet wat ik uit moet rekenen. Wat ik wel weet is dat €3,11/Wp hoger is als bij mij.

ZonneStroom

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-11 15:12
ik heb mijn 9 plugwise pluggen nu in iedergeval wel allemaal een plek gegeven.

1: meterlast tbv router, modem en telefoon
2: vaatwasser
3: magnetron
4: koelkast
5: pomp vloerverwarming
6: stekkerblok tbv tv, receiver, subwoofer, dvd speler en decoder
7: stekkerblok tbv wasmachine en droger
8: ventilatieunit
9: cv ketel.

in eerst einstantie tbv monitoring.
ik heb nu een paar schemas gemaakt tbv "standby/sluipverbruikkiller"

a: magnetron alleen aan vanaf 17:30 tot 21:00, en in weekenden wat afwijkende tijden
b: ventilatieunit uit tijdens werktijd.
c: AV zooi uit na standby na 23:00, tijdens opstaan even een uurtje aaan dan weer uit tot 18:00
d: koelkast uit na standby na 19:15, en 23:00 weer aan

a: magnetron schema levert volgens mij weinig op, omdat het eigen verbuik van de circle dicht in de buurt ligt van verbruikk van de magnetorn als ie niks doet

b: ventilatieunit schema levert gewoon minimaal 8 uur per dag door de week ( is 8dus 33%) op, maar diegebruikt ook maar 6 watt pet uur. in de weekenden draait ie constant, ik ben dan overdag ook thuis

c: AV is in standby 16 watt, levert ds wel iets op, mqaar ten opzichte van de in gebruikstoestand ( met crt tv van 160 watt, is dat natuurlijk niet erg veel besparing, in verhouding. een standbykiller die je naast de tv kunt aanzetten zou practischer kunnen zijn dan plugwise, want als je onverwacht toch tv wilt kijken, moet je de stekker er uit trekken en er weer instoppen. en die zit natuurlijk niet echt op een bereikbare plaats (uit het zicht)
bespaart wel iets dus, maar ik vind wel dat de besparing maar ( in het algemeen) slecht si uit te drukken. als ik de daggrafieken bekijk, dan fluctueert mijn "dagindeling dusdanig dat je er niet echt wijs uit kunt worden, doordat de in gebruik uren zoveel energie verbruiken, 10 minuten langer of korter tv kijken is gelijk aan 1 a 2 uur "standy"besparing. ik kan dus niet echt aangeven wat het nu uiteindelijk oplevert.

d:de koelkast uit savond: reden, in de zomer koelt de woonkamer dan iets af, en staat de kachel uit, en heb ik geen zon instraling meer. met de zon in de kamer wordt het al snel warmer.
met de thermometer ind e koelkast kan ik zien of deze oplossing accptabel is qiua temperatuur in de koelkast. nadeel is dat het lampje het dan dus niet doet :p
het idee erachter was om te kijken of dit "patroon" misschien efficienter is dan altijd aan. en na 23:00 weer aan i snachtstroom, dus dat levert dan mischien een besparing in euro's op. nu kan ik daar ook weinig zinnigs over zeggen, omdat het nogal uitmaakt o je op zaterdag je vroezer volgooit met zon vleespakket van de c1000, of dat je er een liter ijs in gooit. het verbruik per dag is niet bepaald stabiel dus, ook als je in rekening brengt dat de omgevingste,peratuur ook zeer wisselend was in mei.

als de zon sochtends schijnt is het hier de hele dag 21+ schint die niet dan is het om 17:00 onder de 19 graden.

de dag temperatuur tijdens afwezig is bij mij 19 graden)

het verbruik zit desalniettemin steeds tussen 800 en 1000 Wh per dag. dus ik zal dat ook nog langer moeten aankijken om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

in therorie moet de koelkast toch evenveel warmte uit de koelkast hale, wanneer die en in welk schema of die dat dan ook doet. je hebt alleen dat ie bij langere tijd uit, minder snel energie opneemt, door minder delta T, en dan sneller weer afkoelt door de grotere delta T bij afkoelen, en dus iets efficienter zou moeten zijn, end an met nachttarief.

verder bespaart de klokthermostaat ook beduidend. het voorkomt sochtends het aanslaan van de cv, en dus ook de pomp van de vloerverwarming, die een lange nadraaitijd heeft.

of 19 graden bij afwezig, en 20.5 bij thuiskomen nog een efficiente verlagingtemperatuur geeft ten opzichte van bijvoorbeeld continu 21,5 dat is moeilijk aan te tonen met de wisselende buitentemperaturen, de dan al of niet aan slaande ketel, en de dan dus al of niet opgewarmde vloer heeft gewoon te veel invloed om het een aan het ander te kunnen relateren, voor een uitgangspunt voor verbuik per graaddag of buitentemperatuur, omdat het maar net is wanneer die graaddagen zijn opgetreden, graaddagen tijdens nachtverlaging/afwezig kosten immers bijna geen energie.

in het verbruik aan gas zie ik wel duidelijk dat kouder weer ook meer gasverbruik met zich mee brengt. ik heb nu slechts een gas per graaddagen per dag, en een per periode vanaf de verhuizing naar deze woning. die is / zijn redelijk stabiel. maar omdat ik pas 3 maand hier woon, en al extreme wisselingen heb gehad in weer, en verschillende regeling van verwarming en ingestelde temperaturen is daar niet veel over te zeggen, behalve dat het nu veel lager is dan in de winter :p wich reminds me, bijna 0:00 uur, en dus tijd om de standen op te nemen.

ze hadden bij knmi beter de graaddagen tussen 12 uur midden op de dagen kunnen meten, want immers een bepaalde nacht gaat over de middernacht heen, en dat geeft dan volgens mij een betere indicatie van het stookgedrag op 1 "dag" qua verwarming hadden ze dus mi beter graadnachten kunnen gaan bijhouden, omdat een helder hemel overdag een heel ander verbuik voor de nacht zal laten zien dan een bewolkte dag. er treed dan een verschuiving op tussen graaddagen en het verbruiken van de benodigde energie om met die graaddagen om te gaan.

@ nas / PC / Laptop:

ik zag een NAS van LG met diverse functies aan boord, die in standby slechts 1 watt verbuikt, en naast 2 hardeschijven ook een cd / dvd brander aan boord heeft, en usb poorten etc.
( stond in het McDos foldertje) wel duur, 199, zonder HD's

de WHS, kun je toch een half jaar proberen? minimum systeemeisen? ik ehb nog een oude PIII 866 met 256+128 MB geheugen.

@ plugwise op linux: volgens mij is daar geen "source" voor, dus shcemas kun je er niet mee maken, en monitoren alleen realtime, je moet dus via een ander progje die gegevens in een databas pleuren. Iemand heeft dar POL voor geschreven ( plugwise on linux) en volgens mij zijn er plugins voor bijvoorbeeld homeseer etc. maar zover wil je een monitoring systeem niet gaan optuigen ( die domotica oplossingen kosten vaak weer licenties.

een laptop ervoor gebruiken lijkt me dus een wel een zuinig systeem, maar wellicht dat de rendementen en prestaties en features van een NAS gunstier worden tav energieverbuik etc. door gebruik van slimmer geprogrammeerde tools, en zuiniger pocessors, en wat beter energie management van de systeempjes zelf.

• zonnigtype
[...]

Ik had eigenlijk niet anders verwacht van ecowoman, en het klinkt zeer herkenbaar. Compliment voor de besparingswoede. Als het maar leuk blijft! ;)

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 23:04:
Trouwens, ecowoman, helemaal vergeten te zeggen: wat leuk dat we er eindelijk een actief postende vrouw bij hebben (althans eentje waarvan we het weten ;) ). Ik heb me al eerder afgevraagd waarom duurzaamheid zo'n 'mannending' lijkt te zijn, en ik ben er nog steeds niet achter. Duurzaamheid is toch voor mannen en vrouwen even belangrijk?

Hoe weet jij dat ecowoman een vrouw is? ;)

(afgezien van het geslacht, zonder meer welkom met verfrissende bijdragen!)

• JeroenH
engelbertus schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 23:46:
@ plugwise op linux: volgens mij is daar geen "source" voor,
Iemand zou een open source source moeten schrijven ;)

• engelbertus
misschien ter vergelijking, mijn gemiddelde verbuik vanaf de verhuizing hier naartoe gerekend vanaf 1 maart tot nu:

water: 60 liter
gas: 3,292 m3
electra: 5,281 kWh

en voor een jaar komt dat dan uit op:
water: 21,915 m3
gas: 1201 m3
electra: 1927 kWh

deze waarden vertekenen nogal, omdat ik hier nog niet kan douchen, dus dat scheelt bakker met water en gas.toch handig als je bij kennissen onder de douche kunt, en sportschool is ook wel makkelijk dan...

en verder:
ik verbaas me erover dat ik me erover verbaas dat ecowoman zon fanatieke vrouw lijkt te zijn voor wat betreft besparen en zo..

het zal wel heel fout zijn, maar "dat soort zaken" zijn toch vaak meer mannen zaken, tweaken met zaken die andere mensen achteloos gebruiken, lampen aan, koelkast 10 minuten open omdat we de boodschappen aan het opruimen zijn, overal warm water voor gebruiken ipv koud water, als dat net zo goed kan, de afwasmachien aanzetten, omdat er iets in zit. de was draaien, omdat er ( een beetje) was is. de deuren open laten, vooral ook als je mensen uitzwaait, wat lang kan duren, dat zijn in mijn ogen dan weer typisch vrouwen dingen. ik weet het.. stereotypen misschien, maar ja.. dar ben ik dan ook weer een man voor natuurlijk :p

[ Voor 45% gewijzigd door engelbertus op 26-05-2010 00:11 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
glambalk schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 06:14:
[...]

De linken werken helaas niet (zowel via vaste pc en iphone)

Nu weer wel! Wordt je site ook niet 24/7 gehost?
De site wordt wel degelijk 24/7 gehost, maar ik ben niet super tevreden met de hosting partij. Ik heb daarom ook watchmouse site monitoring erop gezet, zodat ik downtime kan detecteren, om ze om de oren te slaan. Toevallig vanochtend wel weer wat geklapper gezien, nameservers waren niet bereikbaar. Ik zit wel te denken om te verhuizen, maar dat zal dan 2011 worden want tot dan loopt zowieso mijn abbo.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• engelbertus
JeroenH schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 00:01:
[...]

Iemand zou een open source source moeten schrijven ;)
tja.. dat zal dan wel weer niet mogen volgens de licentie :p
misschien dat plugwise dat zelf eens zou moeten doen.voordat iemand het toch stiekum doet. dan heb je geen plugwise support nodig, en geen plugwise softwarem en ook geen plugwise privacyschending meer nodig. voorzover je je daar nu echt druk over moet maken.

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:49:
Er zijn inmiddels ook nog andere overzichten en kieswijzers voor als je om energie en milieu geeft. Ik heb een overzichtje gemaakt.
Handig! In je overzicht zou je ook nog kunnen verwijzen naar de andere overzichten die Duurzaam Nieuws heeft gemaakt, bijvoorbeeld over mobiliteit, ruimte en wonen, afval en duurzaamheid.
Mijn laptop in de woonkamer 'ziet' alle pluggen, maar alleen omdat er op de eerste verdieping een plug (100Wp-paneeltje) zit die alles doorgeeft. Als die plug weg is kan mijn laptop geen connectie maken met de pluggen op zolder. Is dat irritant? Dat zou het kunnen zijn, maar in geval werkt het prima.
Als mijn laptop bijv. de plug die helemaal onder het keukenblok ingebouwd zou komen te zitten (voor de standbykiller-functie voor de magnetron) niet kan uitlezen, dan leek me dat inderdaad wel irritant. Ik heb geen zolder, maar er zouden wel 2 pluggen op de 1e verdieping komen voor de cvketel en de toekomstige inverter. Dus waarschijnlijk hoef ik geen problemen daarmee te verwachten?
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:56:
Die Ledtipkaarsen heb ik ook 8 stuks á 1,6W van Calex...
Juist die hebben me aan het twijfelen gebracht of ik de spaarlampen toch misschien zou vervangen. Ben je tevreden over de kleur van het licht?
JeroenH schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 23:04:

Thanks :D . Ja, ik verbaas me hier soms wel eens over de moeite die jullie soms moeten doen om een WAF (by the way, dat kan zonder het woordje factor erachter, want de F staat al voor factor) te vinden als jullie een duurzame maatregel willen invoeren in huis. Ik ben toevallig degene in huis die het inititatief meestal neemt voor verdere verduurzaming en zin heeft om daar een forum voor te gaan lezen, maar meestal zijn we het meteen eens over nieuwe plannen op dat vlak. En bij het overhalen om de fiets of trein te pakken doet het argument: "dan kunnen we drinken" het altijd goed!

In mijn eigen omgeving zie ik wel dat sommige vrouwen zeggen zich heel erg zorgen te maken over het milieu, maar dan vervolgens niet verder komen dan afval scheiden. Daarentegen ken ik genoeg mannen die zich zelfs daar niet druk over maken. Over het nut van isoleren e.d. vind ik bij de meeste mensen weinig respons, zowel mannen als vrouwen. Bij het praten met alle buren in ons rijtje als we eindelijk een offerte binnen hebben van buitengevelisolatie zal de verbetering van het uiterlijk van het huis ook het argument zijn waarvan we verwachten dat het het meeste succes heeft, niet zozeer het isolatieverhaal.

Vegetariers kom ik wel steeds meer tegen, mensen die de auto laten staan vrijwel niet. Wat wel af en toe aanslaat bij zowel mannen als vrouwen is het wijzen op duurzame kleding, zoals bamboe. Maar ook daarbij is meestal niet het milieu (katoen heeft 3000 liter water nodig bij de productie van 1 shirt, bamboe niet) doorslaggevend, maar de eigenschappen van bamboe (antibacterieel, betere vochtopname, thermowerking enz. van nature, waar synthetische sportkleding daar allemaal chemische bewerkingen voor nodig heeft en dan nog steeds niet kan tippen aan de mate waarin bamboe deze eigenschappen beheerst).
........in het verbruik aan gas zie ik wel duidelijk dat kouder weer ook meer gasverbruik met zich mee brengt. ik heb nu slechts een gas per graaddagen per dag, en een per periode vanaf de verhuizing naar deze woning. die is / zijn redelijk stabiel. maar omdat ik pas 3 maand hier woon, en al extreme wisselingen heb gehad in weer, en verschillende regeling van verwarming en ingestelde temperaturen is daar niet veel over te zeggen, behalve dat het nu veel lager is dan in de winter :p wich reminds me, bijna 0:00 uur, en dus tijd om de standen op te nemen.

ze hadden bij knmi beter de graaddagen tussen 12 uur midden op de dagen kunnen meten, want immers een bepaalde nacht gaat over de middernacht heen, en dat geeft dan volgens mij een betere indicatie van het stookgedrag op 1 "dag" qua verwarming hadden ze dus mi beter graadnachten kunnen gaan bijhouden, omdat een helder hemel overdag een heel ander verbuik voor de nacht zal laten zien dan een bewolkte dag. er treed dan een verschuiving op tussen graaddagen en het verbruiken van de benodigde energie om met die graaddagen om te gaan.
Mijn gasverbruik volgt de graaddagen volledig, dus ik vind graaddagen een uitstekend middel om zaken als nachtverlaging mee uit te testen. Dat heb ik 7 jaar geleden al uitgebreid gedaan en het verschil in verbruik was overduidelijk. Een nachtverlaging van 2 graden werkt het beste in onze situatie. Pas om 16.00 uur 's middags heb ik de modulerende thermostaat weer 2 graden hoger ingesteld (ook in het weekend).
@ plugwise op linux: volgens mij is daar geen "source" voor, dus shcemas kun je er niet mee maken, en monitoren alleen realtime, je moet dus via een ander progje die gegevens in een databas pleuren. Iemand heeft dar POL voor geschreven ( plugwise on linux) en volgens mij zijn er plugins voor bijvoorbeeld homeseer etc. maar zover wil je een monitoring systeem niet gaan optuigen ( die domotica oplossingen kosten vaak weer licenties.
Thanks voor de info!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-11 16:43
Wij gaan binnenkort zonnepanelen installeren onder SDE2010, maar bij ons zit nu nog een digitale meter die niet terug kan leveren en we moeten dan tzt ook een SDE meter. Maar hoe kan ik die meter vervanging nu het beste aanpakken?

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 00:00:
[...]

Hoe weet jij dat ecowoman een vrouw is? ;)

(afgezien van het geslacht, zonder meer welkom met verfrissende bijdragen!)
:D Thanks! Vraag maar aan NielsTn of Flitspaal. Ik heb het zelf trouwens in Verwijderd in "Duurzame Energie deel 17" al vermeld en was al verbaasd dat daar in eerste instantie geen reactie op was gekomen, zelfs niet toen ik het later over de HAF had. Alleen Energiastic heeft er een keer een grap over gemaakt :) .
engelbertus schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 00:03:
.......en verder:
ik verbaas me erover dat ik me erover verbaas dat ecowoman zon fanatieke vrouw lijkt te zijn voor wat betreft besparen en zo..

het zal wel heel fout zijn, maar "dat soort zaken" zijn toch vaak meer mannen zaken, tweaken met zaken die andere mensen achteloos gebruiken, lampen aan, koelkast 10 minuten open omdat we de boodschappen aan het opruimen zijn, overal warm water voor gebruiken ipv koud water, als dat net zo goed kan, de afwasmachien aanzetten, omdat er iets in zit. de was draaien, omdat er ( een beetje) was is. de deuren open laten, vooral ook als je mensen uitzwaait, wat lang kan duren, dat zijn in mijn ogen dan weer typisch vrouwen dingen. ik weet het.. stereotypen misschien, maar ja.. dar ben ik dan ook weer een man voor natuurlijk :p
Ik heb werkelijk nog nooit zoveel mannen over de was horen praten als op dit forum >:)

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 00:29:
[...]

:D Thanks! Vraag maar aan NielsTn of Flitspaal. Ik heb het zelf trouwens in Verwijderd in "Duurzame Energie deel 17" al vermeld en was al verbaasd dat daar in eerste instantie geen reactie op was gekomen, zelfs niet toen ik het later over de HAF had. Alleen Energiastic heeft er een keer een grap over gemaakt :) .
[...]

Ik heb werkelijk nog nooit zoveel mannen over de was horen praten als op dit forum >:)
Yip, Ecowoman is bekend inmiddels (en hopelijk gaat de hotfill goed zijn werk doen).

Enne.. praten over 'was' is 1 ding, de was doen is het andere ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 23:28:
[...]

de binnenopstelling doe ik morgen wel als alles afgemonteerd is, het is nu even een minder gezicht nu de Qsolar 'naked' staat te zijn (zonder kappen).
de vloer is een betonnen vloer met (be)wapening er in.
Volgens de installateur geen problemen (hij heeft meerdere 380 liter vaten geinstaleerd, en kende de woningen die hier in de wijk staan (heb ze nog uitgenodigd om bij twijfels en technische zaken even on-site te komen kijken).
Hey Niels, laat je direct een flowmeter plaatsen in het collectorcircuit? Ik begreep dat de Qsolar het alleen berekent aan de hand van de draaitijd van de pomp en het debiet, dat is natuurlijk niet zo nauwkeurig.

A'dam PVOutput

• NielsTn
ericplan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 08:13:
[...]

Hey Niels, laat je direct een flowmeter plaatsen in het collectorcircuit? Ik begreep dat de Qsolar het alleen berekent aan de hand van de draaitijd van de pomp en het debiet, dat is natuurlijk niet zo nauwkeurig.
Ik zie dat er reeds een flowmeter (volgens mij!) in de Qsolar zit ingebouwd.
Daarmee is het zoncollectorcircuit toch in te regelen?
Indien ja: deze zit er dus al standaard in (bij mijn qsolar in elk geval) af fabriek.
(het ziet er uit als een kijkglas met maatverdeling, en een schroefje om te knijpen/openen als ik het zo moet omschrijven)

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 26-05-2010 08:34 ]

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mars Warrior schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 13:20:
[...]

Mijn 4 panelen (700Wp) op een Steca500 bleven met het warme weer de afgelopen dagen toch echt steken rond de 480-495W, dus 450W lijkt me toch wel echt veel met 3 panelen...
Ik heb van het weekend zitten knutselen met een Arduino aan de S0-uitgang van m'n kWh metertje. Maandag kon ik dus voor het eerst wat real-time vermogens zien en data loggen. Kwam tot een maximaal gemiddeld vermogen over 10 minuten van 840 W. Het piekvermogen (als de zon doorbrak na een bewolkte periode) was 970 W.

Ik heb 2x3 dezelfde Kingsun's aan twee dezelfde Steca500's als als antonboonstra. 450 W lijkt me dus heel aannemelijk. En dan heb ik dus nog steeds last van die flinke kwak van onze gevederde vijanden. Een stevige (nachtelijke!) stortbui zou meer dan welkom zijn...

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 08:33:
[...]

Indien ja: deze zit er dus al standaard in (bij mijn qsolar in elk geval) af fabriek.
(het ziet er uit als een kijkglas met maatverdeling, en een schroefje om te knijpen/openen als ik het zo moet omschrijven)
Dat is een regelaar om het debiet in te stellen, wat ik bedoel is een soort watermeter die pulsen geeft, zodat je met het aantal pulsen en twee temperatuurvoelers kan meten wat je echte warmteopbrengst is. Sunhacker weet hier meer van.
Ik snap trouwens niet waarom die flowregelaars nog gebruikt worden, terwijl je de pomp ook elektronisch (toerental) kan regelen. Hydraulisch de diameter knijpen en er vervolgens de pomp opvoeren om voldoende flow te krijgen :? Maar misschien is er een goede reden voor.

Ik ben trouwens op zoek naar een motorgestuurde driewegklep 22 mm oid met een stand waarin alle openingen dicht zijn, iemand?

[ Voor 22% gewijzigd door ericplan op 26-05-2010 09:43 . Reden: aanvulling driewegklep ]

A'dam PVOutput

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 00:15:
Handig! In je overzicht zou je ook nog kunnen verwijzen naar de andere overzichten die Duurzaam Nieuws heeft gemaakt, bijvoorbeeld over mobiliteit, ruimte en wonen, afval en duurzaamheid.
Hee wat goed, die ga ik zeker toevoegen. Dank voor de tip!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Brrrr, net de aanbieding bevestigd voor de Q-Solar (opdracht gegeven dus), 200 liter op 72 heatpipes.
Spannend!
Levering week 26, montage week 27. (speciale collectoren met bovenin/uitgang op de middelste collector, 3w levertijd, en week 25 kunnen mijn "mannetjes" niet).

[ Voor 29% gewijzigd door SasJo op 26-05-2010 09:47 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
engelbertus schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 00:14:
tja.. dat zal dan wel weer niet mogen volgens de licentie :p
De licentie van wat? De plugwise software die je dan niet gebruikt en de licentie waarvan je dus per definitie volstrekt niets te maken hebt?

Als iemand het protocol reverse engineered kan/mag dat in Nederland dacht ik gewoon nog steeds. Zo niet dan zal het probleem in ieder geval daar in zitten, en niet in de licentie van de bijgeleverde software.
plugwise support nodig, en geen plugwise softwarem en ook geen plugwise privacyschending meer nodig. voorzover je je daar nu echt druk over moet maken.
Ha ha, als je het woord "slimme" meter laat vallen ontploffen sommige mensen hier bijna (niet onterecht ook nog), maar dan installeren we vervolgens zelf bewust monitoring dingetjes die veel geld kosten en waarvan bekend is dat de bijgeleverde software basically spyware is? :P

Ik baal er iig wel van en het feit dat ik er in dit topic over heb gelezen is voor mij de aanleiding om die dingen niet aan te schaffen zolang dat het geval is. Plus de software werkt alleen onder Windows, ook zo jammerlijk. Dat ze het zelf niet schrijven snap ik wel maar geef dan tenminste die interface vrij zodat een hobbyist er zelf wat voor kan klussen. Of plugwise dat verder zoveel zal interesseren weet ik niet maar het voorkomt voor mij iig dat ik geld aan ze geef.

Edit: Hee, daar is al iemand mee bezig geweest dus

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 26-05-2010 10:42 ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-11 16:43
ericplan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 08:42:
[...]
Ik ben trouwens op zoek naar een motorgestuurde driewegklep 22 mm oid met een stand waarin alle openingen dicht zijn, iemand?
4-weg klep waarvan je een uitgang niet gebruikt? :P

Verwijderd

[...]
Als mijn laptop bijv. de plug die helemaal onder het keukenblok ingebouwd zou komen te zitten (voor de standbykiller-functie voor de magnetron) niet kan uitlezen, dan leek me dat inderdaad wel irritant. Ik heb geen zolder, maar er zouden wel 2 pluggen op de 1e verdieping komen voor de cvketel en de toekomstige inverter. Dus waarschijnlijk hoef ik geen problemen daarmee te verwachten?
[...]
Ligt volgens mij helemaal aan de omstandigheden. De plugjes die hij bij mij niet ziet (nou ja heeeel soms krijgt hij even contact) hangen in de garage, 'hemelsbreed' op 4 meter van de Circle+ die in de meterkast hangt (en die ik wel op mijn PC kan ontvangen). Maar er zitten twee prefab betonnen nieuwbouwmuren tussen en dat is blijkbaar teveel van het goede. Vind ik wel jammer en irritant eigenlijk ook. Het af en toe uitlezen van de plugjes door ze los te halen is niet onoverkomelijk maar ik kan nu dus de momentane opbrengst niet aflezen. Terwijl ik het wel leuk zou vinden om te kijken welke piekopbrengsten mijn afzonderlijke omvormers produceren. Ik heb bij Plugwise het verzoek neergelegd om die piekvermogens bij te laten houden door de plugjes zelf, maar dat zit er voorlopig niet in... :'(

Verwijderd

antonboonstra schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:35:
[...]

Aangezien het montage frame nog niet binnen is, liggen ze nu nog plat op het dak. 555Wp op een Steca 500, dan hoop ik toch wel dat ik 450W vandaag moet kunnen halen als de zon hoger komt te staan.
Allereerst gefeliciteerd!
Hoe heb je de panelen nu op het dak liggen zonder montage frame? Wel een vorm van ballast?

• engelbertus
plugwise heeft denk ik ook licenties op het communicatieprotocol. de schrijvers van de software, gebruiken het protocol. de source wordt in opdracht van plugwise gemaakt, en ik weet niet of plugwise dus zelf wel de rechten heeft de broncode of gebruikte zaken daarin vrij te geven. de programmeur heeft immers copyrights?

maar reverse engineering mag idd wel, om het werkend te krijgen in ej eigen omgeving. niet om vervolgens commercieel te vermarkten volgens mij.

de plugjes zelf hebben niet een heel erg groot bereik, ik meende zelfs binnenshuis een meter of 5, maar doordat ze hun data via via kunnen versturen en via de circle plus- stick verbinding naar een pc kunnen verbinden, is dat vaak geen probleem.

een kooi van faraday gooit natuurlijk altijd roet in het eten, en gewapende betonne muren functioneren vaak als zodanig..

dat er een plintje voor langs zit in de keuken is niet een groot probleem, als de dichts daarbij zijnde plug maar binnen bereik is.

ik had op een gegeven moment ook een plug nodig op de overloop om het signaal van de zolder naar de woonkamer te kunnen krijgen, terwijl er eigenlijk alleen maar 2 houten trappen tussen zitten, maar dus wel een meter of 7 tussen de circles onderling, via de route door de trappen. maar misschien is stroing door andere apparatuur ok wel een oorzaak, als je slechte electronica hebt die je wilt monitoren, en die geven wat vervelende stralingen af dan is je signaal natuurlijk meteen een stuk minder van kwaliteit.

En over plugwise on linux ( POL ) dat is geschreven door die Maarten Damen.

Ik ben op zicht best wel benieuwd naar volgende versies van source, want de webserver functionaliteit zou daarin een stuk beter moeten worden, inclusief een betere interface voor mobiele telefoons. (via internet dus)

ik denk dat ze daarvoor, het verbeteren van de webserver, ook andere zaken die samenhangen met een makkelijke interface, dan ook wat makkelijker gaan maken.

over de spyware / privacyschending maak ik me niet zo druk, wat dat betreft zijn de profielen die google maakt veel "erger" in mijn ogen, en daar maak ik me ook niet erg druk over.

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 26-05-2010 10:47 ]

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:39:
Bah. toch last van schaduw, ondanks de twee strings op de Solarmax.

Ik heb de Soladin 600 grafiek ( west ) omgedraaid ( horizontal mirror ). Hierdoor lijkt het alsof de Soladin op het oosten ligt. Daarna de Solarmax grafiek daaroverheen gelegd en de grafiek gedeeltelijk transparant gemaakt.

Mijn conclusie. De Solarmax gaat niet vol aan de bak zodra de bovenste string in de zon ligt. Klaarblijkelijk zorgt de onderste string in de schaduw ervoor dat het gehele systeem er behoorlijk last van heeft. Ik had verwacht dat 1 uur eerder dan nu de Solarmax al vol zou terugleveren op 1 string.

pic
[afbeelding]

Iemand nog suggesties? Of is de enige oplossing een andere omvormer met twee mpptrackers? Bijvoorbeeld een Stecagrid 1900 master of Stecagrid 2000 master?

Rood : Soladin
Blauw : Solarmax
Waarschijnlijk geen antwoord op je vraag, maar i.v.m. je schaduwprobleem vroeg ik me af waarom je de onderste 3 panelen in portrait hebt geplaatst? Op het Zonstraalforum is daar veel over geschreven, o.a. het volgende.
Ik zie op de foto van je dak dat je panelen in portrait zijn geplaatst. Bij beschaduwing kan het plaatsen van je panelen in landscape een gedeeltelijke oplossing bieden (meeropbrengst).
De PV-cellen zitten in de module in string geschakeld en worden bovenaan meestal gebypasst door een diode. In een module kunnen meerdere strings van PV-cellen geplaatst zijn. Bij portrait plaatsing wordt bij beschaduwing beginnend aan de onderkant van je paneel het volledige paneel onderuit gehaald. Bij landscape plaatsing daarentegen kan het zijn dat je bovenste string in de module nog stroom levert terwijl de onderste reeds is afgeknepen door beschaduwing. Het hangt er dus volledig van af hoe je cellen in de module zijn geschakeld maar hier moet je leverancier van de panelen je een duidelijk antwoord op kunnen geven.
Hier een linkje naar een voorbeeld (portrait-landscape):

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 09:28:
[...]

Hee wat goed, die ga ik zeker toevoegen. Dank voor de tip!
Hier staat het complete overzicht van de items met standpunten per partij die Duurzaam Nieuws tot nu toe heeft gemaakt. Ik was er nog een paar vergeten, waaronder globalisering. Kan ik toch niet maken als Books 4 Life-vrijwilliger.... :o

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2010 13:26 ]

• mkleinman
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 11:22:
[...]

Waarschijnlijk geen antwoord op je vraag, maar i.v.m. je schaduwprobleem vroeg ik me af waarom je de onderste 3 panelen in portrait hebt geplaatst? Op het Zonstraalforum is daar veel over geschreven, o.a. het volgende.
[...]
De onderste 3 panelen zitten op een aparte omvormer ( Steca 500 ). Vandaar dat ze in portrait zitten.

De 10 erboven zitten in 2x5 landscape. En daar lijkt het nu alsof er alsnog last is van de schaduw en dat zelfs de bovenste string wordt meegetrokken. Ik ga binnenkort wat testen doen. Ik krijg een aantal verloopkabels opgestuurd zodat ik ook mijn SB1100 kan gebruiken als test.

Bedoeling is dan om eerst de onderste string in de schaduw te leggen door er bijvoorbeeld kranten overheen te gooien. En daarna kijken wat de Solarmax doet met de bovenste string. Hij zou maximaal 50% naar beneden mogen vallen. Als hij meer dan 50% naar beneden klapt dan heeft dus de bovenste string last van de onderste string. Als dat niet gebeurd moet ik verder kijken, misschien dat de Solarmax een bepaald startvermogen in A moet hebben voordat hij lekker begint te produceren.

Verder kan ik ook met de SB1100 testen wat de afzonderlijke strings doen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Niet leuk dat je zoveel last van schaduw hebt, maar het levert zo te lezen wel weer een leuk testje op, toch ;) ?

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-11 17:11

JAN-B

525 Wp op mijn dak

De laatste tijd adverteert er een makelaar/projectontwikkelaar met zeer energie-zuinige huizen, de eerste Co2 neutrale straat van Nederland zelfs. ( zie ook www.wooneco.nl )
Niks voor jou, Jeroen H :? ( Grijpskerke, waar ligt dat nu weer?? )
Zonnepanelen , zonneboiler , aardwarmtepomp , driedubbelglas , geen gasaansluiting enz...
Maar waar ik mee zit is de opmerking: uw energie nota = nul euro. Klopt dit wel?
En dan een paar leuzen als: u houdt lekker geld over voor shoppen , vakantie etc...omdat u geen energie kosten meer heeft.
Kan een nota van nul euro wel als je alleen een elektra-aansluiting hebt en je levert meer terug dan dat je zelf verbruikt? heb je dan toch niet te maken met (energie)belasting / vastrecht enz...
Ik heb ook begrepen dat een warmtepomp veel stroom verbruikt, dus je zal niet snel in de min komen.
Typisch een voorbeeld van een mooi verkoop praatje? of toch misleiding van de toekomstige koper?

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[...]
Het gaat om de verlichting in de huiskamer, dus die staat 's avonds altijd aan, tenzij we film aan het kijken zijn, dan gaat 'ie uit en is de enige lamp die aan staat de tv.
@ecowoman: Lijkt me toch niet lekker tv kijken, zonder licht aan in de kamer. Is ook nog slecht voor je ogen, heb ik eens ergens gelezen.
Doe je trouwens het licht uit om te besparen of vind je het gewoon prettiger tv kijken :?

Verwijderd

JAN-B schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:14:
[...]

@ecowoman: Lijkt me toch niet lekker tv kijken, zonder licht aan in de kamer. Is ook nog slecht voor je ogen, heb ik eens ergens gelezen.
Doe je trouwens het licht uit om te besparen of vind je het gewoon prettiger tv kijken :?
In de bioscoop kijk je ook zonder licht in de zaal. Leuker film kijken omdat je dan echt helemaal in de film zit en mooiere kleuren ook. Maar het licht gaat dus alleen uit bij films, niet bij het journaal ofzo.

• NielsTn
Denk dat het niet slechter is voor je ogen, het is alleen inspannender/vermoeiender.
Maar goed, bij een TV heb je toch een groot oppervlak te bekijken/waar te nemen dan dat je een boek in schemer/duister gaat lezen.

Qsolar is momenteel ontlucht voor de verwarming en aangesloten, alleen de collectoren moeten nog gevuld worden en op druk gebracht :)

'het einde nadert' :)

[ Voor 27% gewijzigd door NielsTn op 26-05-2010 13:35 ]

Verwijderd

JAN-B schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:08:
( Grijpskerke, waar ligt dat nu weer?? )
Grijpskerke is Zeeland, Walcheren. Komt mijn vrouw vandaan :-)

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

a: magnetron alleen aan vanaf 17:30 tot 21:00, en in weekenden wat afwijkende tijden
d: koelkast uit na standby na 19:15, en 23:00 weer aan
a: magnetron schema levert volgens mij weinig op, omdat het eigen verbuik van de circle dicht in de buurt ligt van verbruikk van de magnetorn als ie niks doet

d:de koelkast uit savond: reden, in de zomer koelt de woonkamer dan iets af, en staat de kachel uit, en heb ik geen zon instraling meer. met de zon in de kamer wordt het al snel warmer.
met de thermometer ind e koelkast kan ik zien of deze oplossing accptabel is qiua temperatuur in de koelkast. nadeel is dat het lampje het dan dus niet doet :p

het verbruik zit desalniettemin steeds tussen 800 en 1000 Wh per dag. dus ik zal dat ook nog langer moeten aankijken om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
@engelbertus:interresant verhaal, maar het komt op mij over van: een kwartje uitgeven om een dubbeltje te besparen :9
Je hebt dus PW aangeschaft- 370 euro toch :Y en vervolgens ga je proberen een paar euro te besparen op energie. is het niet simpeler: magnetron, Altijd stekker eruit, heb je hem een keer nodig, dan stekker erin :Y
Koelkast: van 19.15 tot 23 uit. ik schat dat die om 10/11 uur niet meer 7 graden C is. Ik heb een thermometer in mijn koelkast, als ik snel aflees zie ik 6-7 grC, na 5 seconden is het al 8, ik bedoel maar, even de deur open en de temp. schiet omhoog. dus hoe vaker de deur open, hoe meer hij aanslaat om te koelen. ik denk dus ook dat hij om 23 uur lang aanslaat om de juiste temp. weer te bereiken, wat weer extra stroom kost. :-(
Jij zal wel zeggen dat het een hele leuke hobby is en dat klopt ook.
Trouwens, 800-1000Wh per dag? ik zit aan de 500 Wh/24hr, gewoon een Bosch met klein vriesvakje..

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:09

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 19:47:
Mooiii, die grote platen.

De installateur is familie van een forumlid?
idd, (heel)ver familielid...

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-11 16:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 10:32:
[...]

Allereerst gefeliciteerd!
Hoe heb je de panelen nu op het dak liggen zonder montage frame? Wel een vorm van ballast?
Dank je. Ze liggen nu gewoon zonder ballast of verdere montage plat op het dak. De panelen zelf wegen ook zo’n 15 kg per stuk en aangezien er geen wind onder kan komen, ben ik er niet bang voor dat ze wegwaaien. M’n dak heeft zelfs nog een kleine opstaande rand.

Ik zit vandaag tot nu toe op een opbrengst van 1,02 kWh terwijl ik gisteren rond deze tijd al op 1,83 kWh zat. Duidelijk een stuk bewolkter…

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:36:
[...]
Grijpskerke is Zeeland, Walcheren. Komt mijn vrouw vandaan :-)
Ja joh, dat weet ik ook wel - woon zelf in Middelburg. (was uiteraard een grapje :z )
Heb je ook nog een reactie op het artikel :?

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-11 22:21
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 10:10:
[...]

Ligt volgens mij helemaal aan de omstandigheden. De plugjes die hij bij mij niet ziet (nou ja heeeel soms krijgt hij even contact) hangen in de garage, 'hemelsbreed' op 4 meter van de Circle+ die in de meterkast hangt (en die ik wel op mijn PC kan ontvangen). Maar er zitten twee prefab betonnen nieuwbouwmuren tussen en dat is blijkbaar teveel van het goede. Vind ik wel jammer en irritant eigenlijk ook. Het af en toe uitlezen van de plugjes door ze los te halen is niet onoverkomelijk maar ik kan nu dus de momentane opbrengst niet aflezen. Terwijl ik het wel leuk zou vinden om te kijken welke piekopbrengsten mijn afzonderlijke omvormers produceren. Ik heb bij Plugwise het verzoek neergelegd om die piekvermogens bij te laten houden door de plugjes zelf, maar dat zit er voorlopig niet in... :'(
Ze maken een mesh netwerkje, maw ze praten met elkaar.
Je kan er dus halverwege (op 2 meter) een plugje tussen hangen.
Niet een goedkope oplossing maar het werkt wel.

Piekmeting zou wel grappig zijn ja, maar echt functioneel is het nou ook weer niet.

• JeroenH
JAN-B schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:08:
De laatste tijd adverteert er een makelaar/projectontwikkelaar met zeer energie-zuinige huizen, de eerste Co2 neutrale straat van Nederland zelfs. ( zie ook www.wooneco.nl )
Niks voor jou, Jeroen H :? ( Grijpskerke, waar ligt dat nu weer?? )
Zonnepanelen , zonneboiler , aardwarmtepomp , driedubbelglas , geen gasaansluiting enz...
Mooie woningen!
Maar waar ik mee zit is de opmerking: uw energie nota = nul euro. Klopt dit wel?
En dan een paar leuzen als: u houdt lekker geld over voor shoppen , vakantie etc...omdat u geen energie kosten meer heeft.
Kan een nota van nul euro wel als je alleen een elektra-aansluiting hebt en je levert meer terug dan dat je zelf verbruikt? heb je dan toch niet te maken met (energie)belasting / vastrecht enz...
Ik heb ook begrepen dat een warmtepomp veel stroom verbruikt, dus je zal niet snel in de min komen.
Typisch een voorbeeld van een mooi verkoop praatje? of toch misleiding van de toekomstige koper?
Als je maar voldoende zonnestroompanelen hebt zou het kunnen hoor, helemaal als het huis goed geïsoleerd is en er dus weinig warmtevraag is. Ze schrijven ook eerlijk dat e.e.a. afhankelijk is van je gezinssamenstelling en energieverbruik.

Het ligt op zo'n 7km bij het trein-station van Middelburg vandaan. Dat is fietsbaar, maar het is naar mijn idee voor de meeste mensen net te ver om geen auto te hoeven hebben. Misschien staat er een deelauto in de straat?

Hoe dan ook leuk initiatief, maar waarom gebeuren dit soort dingen nu bijna nooit in de randstad? Zal wel met de dure grond te maken hebben.

Merk op dat het mogelijk zou moeten zijn een hogere hypotheek te krijgen als je een energiezuinig huis (minimaal klasse A) koopt. Ik hou sowieso al niet van lenen, maar als je de hogere hypotheeklasten op kunt vangen met lagere energiekosten is dat toch leuk.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 26-05-2010 14:26 ]

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

antonboonstra schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:20:
Een opbrengst record: tussen 9:00 en 9:05 uur vanmorgen produceerden mij 3 stuks 185Wp Kingsun panelen 21 Wh (=252 W), al zal dit record vandaag wel weer verbroken worden, aangezien ze pas sinds gisteravond zijn aangesloten :p
edit1 9:45-9:50 uur 25 Wh (300 W)
F5 10:40-10:45 uur 28,5 Wh (342 W) :)
11:20-11:25 uur 33,0 Wh (396 W)
13:40-13:45 uur 36 Wh (432 W)
@ Anton: nog Gefeliciteerd met je verjaardag *O*
Heb je al eens een meting gedaan van precies 1 uur?? ben heel benieuwd...

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@sander817
zie PM

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@Ceefman
zie PM

• JeroenH
[wil ook meedoen]
@Solarking
zie PM

Verwijderd

antonboonstra schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 14:12:
[...]
Ik zit vandaag tot nu toe op een opbrengst van 1,02 kWh terwijl ik gisteren rond deze tijd al op 1,83 kWh zat. Duidelijk een stuk bewolkter…
Toch heb je met de vlakliggende panelen een goede opbrengst, omdat ze zoveel mogelijk (strooi)licht opvangen. Volgens mij bij egale bewolking zelfs meer dan met panelen onder een hoek richting zuiden.
Woodski schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 14:18:
[...]
Piekmeting zou wel grappig zijn ja, maar echt functioneel is het nou ook weer niet.
Functioneel, nee misschien niet... Maar grappig zeker wel dus reden genoeg voor PW om het in een toekomstige firmware update in te bouwen! ;)
Trouwens ik was altijd de Soladin 600 gewend en daar kun je het piekvermogen netjes uitlezen (en resetten); dus dat veld staat nou eenmaal in mijn Excel sheetje. :)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-11 16:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JAN-B schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 14:26:
[...]

@ Anton: nog Gefeliciteerd met je verjaardag *O*
Heb je al eens een meting gedaan van precies 1 uur?? ben heel benieuwd...
Ik log per 5 minuten, maar kan uit die waarden natuurlijk ook de uuropbrengsten halen. Gisteren tussen 13.00 en 14.00 uur gemiddeld 386W geproduceerd.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11 17:17
ericplan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 08:42:
wat ik bedoel is een soort watermeter die pulsen geeft, zodat je met het aantal pulsen en twee temperatuurvoelers kan meten wat je echte warmteopbrengst is.

Het heet een debietmeter. Energiastic heeft daarvoor een leuke sensor gevonden. Mijn leverancier van pompstations bied ze ook aan: ca. €130.
Die driewegklep is wel een uitdaging: de kogel heeft een rechtdoor met een zijaftakking en hoe je ook draait, er zijn altijd wel twee of drie aansluitingen met elkaar verbonden. Als je er twee gebruikt kan het wel.
Welke standen wil je hebben, behalve 'alles dicht'?
JeroenH schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 14:26:

Hoe dan ook leuk initiatief, maar waarom gebeuren dit soort dingen nu bijna nooit in de randstad?
Dat gebeurt daar ook wel. Neem bijvoorbeeld de Buitenkans in Almere. Kun je met de fiets en veerboot bereiken. Ik heb laatst ook een heel leuk ecologisch gebouwd huis in IJburg bezocht. Dat is ook randstad.

Maar ja: een gebouw afbreken en opnieuw bouwen in plaats van ombouwen is ecologisch gezien nogal problematisch. In nieuwbouw gaan zo ontzettend veel grondstoffen zitten en het kost zo veel primaire energie, dat we eigenlijk de bestaande woningen, kantoren en andere gebouwen moeten verbouwen tot nulenergiegebouwen. (En laat die juffrouw van de monumentenzorg maar op het dak van het monumentale raadhuis gaan zitten).

[ Voor 0% gewijzigd door basfromasd op 26-05-2010 16:30 . Reden: veerboot is tijdelijk uit de vaart ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

basfromasd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 16:26:
[...]

Het heet een debietmeter. Energiastic heeft daarvoor een leuke sensor gevonden. Mijn leverancier van pompstations bied ze ook aan: ca. €130.
Ik ken ze.
Die driewegklep is wel een uitdaging: de kogel heeft een rechtdoor met een zijaftakking en hoe je ook draait, er zijn altijd wel twee of drie aansluitingen met elkaar verbonden. Als je er twee gebruikt kan het wel.
Welke standen wil je hebben, behalve 'alles dicht'?
Honeywell noemt z'n aansluitingen A-AB-B Er moet flow mogelijk zijn van A naar AB of van B naar AB. Bij voorkeur ook met een microswitch om de stand te monitoren.
(En laat die juffrouw van de monumentenzorg maar op het dak van het monumentale raadhuis gaan zitten).
_/-\o_

A'dam PVOutput

Verwijderd

JAN-B schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:50:
[...]

.....is het niet simpeler: magnetron, Altijd stekker eruit, heb je hem een keer nodig, dan stekker erin :Y
Soms zijn de beste oplossingen zooooooo simpel. Ik zat moeilijk te denken door te overwegen voor de magnetron een Plugwise plug onder het keukenblok te plaatsen, terwijl ik natuurlijk veel beter onder het keukenblok een verlengsnoer kan leggen, zodat de stekker uitkomt op een stopcontact waar ik gewoon bij kan, waar ik dan een stekkerschakelaar op kan zetten. Sjongejonge, normaal ben ik toch wel IETS sneller met dit soort praktische oplossingen . :Z

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 16:43:
[...]

Soms zijn de beste oplossingen zooooooo simpel. Ik zat moeilijk te denken door te overwegen voor de magnetron een Plugwise plug onder het keukenblok te plaatsen, terwijl ik natuurlijk veel beter onder het keukenblok een verlengsnoer kan leggen, zodat de stekker uitkomt op een stopcontact waar ik gewoon bij kan, waar ik dan een stekkerschakelaar op kan zetten. Sjongejonge, normaal ben ik toch wel IETS sneller met dit soort praktische oplossingen . :Z
Deze komt van conrad, werkt ook erg handig. Een stekkerschakelaar waar de schakelaar aan een snoer van ca 150 cm zit
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3315/3248060366_91209e2b71_o.jpg

A'dam PVOutput

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11 17:17
ericplan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 16:43:

Honeywell noemt z'n aansluitingen A-AB-B Er moet flow mogelijk zijn van A naar AB of van B naar AB. Bij voorkeur ook met een microswitch om de stand te monitoren.
Zoiets? (ik heb even een fotootje gemaakt)
Afbeeldingslocatie: http://river.nl/solar/images/stories/tweedriewegklep.jpg
De zwarte heeft een (dubbele) microswitch, de gele niet.
Elegant is het niet (maar het werkt wel). Eigenlijk wil je die zwarte met een kogel met één zijuitgang en een 180 graden draaibereik, zodat die zijaansluiting links, rechts en in het midden hebt zitten. Dat is dan weer die eerder genoemde vierwegklep met een afgesloten aansluiting...

• engelbertus
JAN-B schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:50:
[...]

@engelbertus:interresant verhaal, maar het komt op mij over van: een kwartje uitgeven om een dubbeltje te besparen :9
Je hebt dus PW aangeschaft- 370 euro toch :Y en vervolgens ga je proberen een paar euro te besparen op energie. is het niet simpeler: magnetron, Altijd stekker eruit, heb je hem een keer nodig, dan stekker erin :Y
Koelkast: van 19.15 tot 23 uit. ik schat dat die om 10/11 uur niet meer 7 graden C is. Ik heb een thermometer in mijn koelkast, als ik snel aflees zie ik 6-7 grC, na 5 seconden is het al 8, ik bedoel maar, even de deur open en de temp. schiet omhoog. dus hoe vaker de deur open, hoe meer hij aanslaat om te koelen. ik denk dus ook dat hij om 23 uur lang aanslaat om de juiste temp. weer te bereiken, wat weer extra stroom kost. :-(
Jij zal wel zeggen dat het een hele leuke hobby is en dat klopt ook.
Trouwens, 800-1000Wh per dag? ik zit aan de 500 Wh/24hr, gewoon een Bosch met klein vriesvakje..
inderdaad het is ene leuke hobby. maar die van mij is ongeveer twee keer zo, leuk want ik heb de set via marktplaats over gekocht voor 170 euro !

en dat proberen geld terug te verdienen moet je ook niet zo zien. ik wilde gewoon wat monitoren, omdat ik mijn vaagtekens heb bij het verbruik van mijn nieuwe huis, als in, ik wil graag weten waar de kwh's blijven, om te zien of ik niet gewoon ongewild gewoon geld over de balk aan het gooien ben voor iets dat ik niet wil.
die schemas zijn dan ook puur een experiment. de plug aan de magnetron zat er aan, en toen heb ik die ook maar in een schema gezet, maar dat leevrt dus zeer weinig op.
de koelkast is ontsproten aan mijn idee, dat het misschien juist zuiniger kan zijn dat hij vanaf een hogere temperatuur weer terug moet koelen. ik heb de koelkast in eerste instantie ook gemonitor omdat ik wel eens wilde weten hoeveel die gebruikte.
het gebruik is zeer fafhankelijk van de temperatuur van de ruimte, dat kon ik duidelijk zien toen ik die van 21,5 naar 20 / 20,5 heb gezet. en een nacht/ afwezigheid verlaging naar 19 graden heb ingesteld voor de verwarming. naast het experiment van het rendement van de koelkast is een stille kamer ook wel leuk, en als je daarmee je verbruik ook nog eens in de daluren kunt krijgen is dat ook weer meegenomen. wat mij betreft kan dat dus wel. nadeel is dat je dus tijden de avond geen verlichting hebt, en je absoluut de koelkast idd niet teveel open moet zetten. dus de fuctionaliteit/ comfort wordt wel wat beperkt.
ik had de koelkast al op de goede stand gezet voor een maximum temperatuur van 7 graden. t heeft geen zin het veel koeler te makenin een koelkast.

de standby killer op de tv doet het desalniettemin gewooon goed, dat scheelt 10 uur keer 16 Watt per dag.
ok, ben ik nog steeds met je eens dat je daarmee, en met andere zaken niet snel 370 euro voor een nieuwe set hebt uitgespaard, maar dat is alleen als je het economisch rendement bekijkt belangrijk.

nu weet ik dus ook inderdaad dat mijn gewone eenvoudige koelkast dus best veel verbruikt, en dat het economisch gezien meer oplevert als ik die vervang door een a++ koelkast, ook al is die A++ koelkast vrij duur, als de oud ehet nog gewoon doet, en max. 365 kWh per jaar verbuikt ruwe schatting, 75 euro per jaar?
dat zou dus de besparing zijn als ik helemaal geen koelkast meer zou hebben, maar dat is niet erg practisch.. (plus, zolang in de ruimte de kachel ook aan moet, wordt de warmte uit de koelkast wel nog nuttig gebruikt, al heeft dat waarschijnlijk geen COP van 4, zoals andere warmtepompen.
ok, op de levensduur van een koelkast verdien je het wel terug, maar ik kan ook terug gaan verdienen als de huidige echt niet meer kan. tegen die tijd zijn koelkasten immers ook weer goedkoper, en misschien ook zuiniger.

@ anyone Ik had geen PM? :( :p

en tv kijken in het donker is helemaal niet vermoeiender. je krijgt vermoeide ogen als je ogen meer hun best moeten doen om contrast waar te nemen, op een scherp "niveau"
met meer licht uit de kamer is er midner contrast op je tv waardoor scherp en rustig kijken meer kost dan met een donkere kamer. het kontrast van de lichtbron en de onderlinge contrastverschillen zijn dan immers makkelijker te zien door je ogen.
en je het in een donkere kamer idd meer een film gevoel, minder faleiding.. is toch wel leuk als je er toch ook even lekker ovor gaat zitten.

ik heb een beamer, en ook nog eens dan een heel groot beeld, dus scherm zien is dan zeker geen probleem..
maar dat kost natuurlijk wel kWh, en lampuren. dus geodkoop of duurzaam is dat niet echt.

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 26-05-2010 19:03 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
ericplan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 16:51:
[...]

Deze komt van conrad, werkt ook erg handig. Een stekkerschakelaar waar de schakelaar aan een snoer van ca 150 cm zit
[afbeelding]
Is voor mij ook wel een handige oplossing, alleen vrij prijzig. Stanby verbruik is 1 W, terugverdientijd wordt dan 8 jaar.

Verwijderd

[...]

Juist die hebben me aan het twijfelen gebracht of ik de spaarlampen toch misschien zou vervangen. Ben je tevreden over de kleur van het licht?
Ja, ben zeker teverden over het licht.
Het is niet te vergelijken met de vorige kaarsjes (met oranje gloei) welke echt past bij een kroonluchter.
Ze zijn warmwit en iets klinischer, maar geen storend licht.
8 stuks geven meer dan voldoende licht.

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor iedereen die dacht in aanmerking te kunnen komen voor de 'Meer Met Minder' stimuleringssubsidie:
Het beschikbare budget voor de Meer Met Minder-stimuleringspremie is per 17 mei 2010 uitgeput. Dit betekent dat de MMM-aanbieder op dit moment geen reservering kan plaatsen.
Bron: <klik hier>

Wanneer kwam je in aanmerking voor deze subsidie?
Als de energiebesparende maatregelen die u neemt, leidt tot een verbetering van de Energie Index (EI) van tenminste 0.5, of als u één labelstap maakt, is daarmee uw woning 20% energiezuiniger gemaakt. U kunt daarvoor een stimuleringspremie van € 300 ontvangen. Lukt het u om de Energie Index met tenminste 0.75 te verbeteren, of als u een dubbele labelsprong maakt, heeft u uw woning zelfs 30% zuiniger gemaakt. De stimuleringspremie wordt dan verhoogd tot € 750. De maatregelen moeten wel voortvloeien uit een officieel maatwerkadvies.
Op deze site lees ik er iets meer over <klik hier>
De Meer Met Minder stimuleringspremie, die wordt toegekend op basis van de verbetering van het energielabel of de Energie Index, wordt in toenemende mate toegepast. Als gevolg hiervan is het vandaag bekend geworden dat het beschikbare budget voor de premie is uitgeput. Er kunnen geen reserveringen meer worden geplaatst door Meer Met Minder aanbieders. Afhankelijk van het vervallen van eerder geplaatste reserveringen (omdat termijnen worden overschreden) kan er dagelijks nog een beperkt bedrag beschikbaar komen.

Recent is de MMM-premie geëvalueerd en is de rapportage ingediend bij het Ministerie van Wonen, Wijken en Integratie. Op basis van deze evaluatie zal het ministerie beslissen over de toekomst van de premie.

Vanzelfsprekend is het nog wel mogelijk om gebruik te maken van subsidieregelingen zoals de regeling voor het energielabel & maatwerkadvies en de regeling voor zonneboilers.

[ Voor 35% gewijzigd door MajoorFataal op 26-05-2010 19:54 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

basfromasd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:00:
[...]

Zoiets? (ik heb even een fotootje gemaakt)
[afbeelding]
De zwarte heeft een (dubbele) microswitch, de gele niet.
Elegant is het niet (maar het werkt wel). Eigenlijk wil je die zwarte met een kogel met één zijuitgang en een 180 graden draaibereik, zodat die zijaansluiting links, rechts en in het midden hebt zitten. Dat is dan weer die eerder genoemde vierwegklep met een afgesloten aansluiting...
Zoiets ja, zoals de zwarte dan. Welk merk is die?
deejeebv schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:53:
[...]

Is voor mij ook wel een handige oplossing, alleen vrij prijzig. Stanby verbruik is 1 W, terugverdientijd wordt dan 8 jaar.
Een echte tweaker maakt het zelf :+ (kosten losse onderdelen EUR 22,50)

[ Voor 50% gewijzigd door ericplan op 26-05-2010 19:52 ]

A'dam PVOutput

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 08:33:
[...]

Het kijkglas met de maatstreepjes is de setter.
Hiermee kun je de max flow instellen.
Stel je hebt een zware pomp die meer flow kan creeren dan je systeem nodig hebt, dan kun je deze met de setter knijpen.
Met de variabele snelheid van de pomp beweeg je dan tussen 0 en de max ingestelde flow.
Hoe de max flow instellen?
Je systeem heeft een ideale flow om de beste opbrengst te halen, deze wordt meestal al door de fabrikant of leverancier beschreven (meestal per m2 of per vacuumbuis in ltrs/min).
Bij volle zon en volle productie moet je dan de setter afstellen net boven de ideale flow voor je systeem.

De opbrengstmeter (volumestroommeter, debietmeter) is een watermeter geschikt voor solar (glycol en hoge temperaturen) met een pulsmeting.
Met deze pulsmeting kun je de hoeveelheid meten die door de leiding stroomt.
Mbv 2 voelers, 1 in de aanvoer en 1 in de retour meet je de delta-t.
Dit vermenigvuldigd met het aantal ltr/min geeft de opbrengst in kW.

• deejeebv
ericplan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 19:48:
[...]

Zoiets ja, zoals de zwarte dan. Welk merk is die?

[...]

Een echte tweaker maakt het zelf :+ (kosten losse onderdelen EUR 22,50)
Bij Conrad EUR 13,99, dan ga ik dus niet knutselen.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-11 22:21
Ik kwam net deze tegen in Ede

Mooi gezicht zo'n grote installatie net boven de grond
Is dat een bekende hier ?

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Wil iemand nog geld in Nuon steken?
Ha ha ha, de wereld op zijn kop lijkt het wel. Dat Nuon daar geen expertise voor heeft, ha ha ha
http://www.duurzameenergi...elen-zoekt-geld-4930.html

Dochter onderneming die flexibele zonnepanelen kan (ja, kan, niet zal) maken!

Verwijderd

MajoorFataal schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 19:43:
Voor iedereen die dacht in aanmerking te kunnen komen voor de 'Meer Met Minder' stimuleringssubsidie:
Ik, dus ik schrok me in eerste instantie wezenloos. Maar ik bedacht me daarna dat er als het goed is al premie is gereserveerd, alleen weet ik niet zeker meer of er 300 of 750 Euro is gereserveerd en bovendien heb ik nooit een bevestiging gekregen. Morgen toch maar eens bellen. Zou de zoveelste subsidie zijn die aan mijn neus voorbij gaat :( .
deejeebv schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 20:26:
[...]

Bij Conrad EUR 13,99, dan ga ik dus niet knutselen.
Precies, ik vind klussen erg leuk, maar als het geen geld bespaart dan moet het iets zijn wat niet te koop is in de soort die ik wil. Ik denk overigens dat ik iets handigs wel voor minder dan die 13,99 kan maken, hoor.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2010 21:12 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:34:

Qsolar is momenteel ontlucht voor de verwarming en aangesloten, alleen de collectoren moeten nog gevuld worden en op druk gebracht :)

'het einde nadert' :)
Gaat 't goed, Niels? Ik zit met spanning te wachten op een update.

A'dam PVOutput

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

ericplan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 21:09:
[...]Gaat 't goed, Niels? Ik zit met spanning te wachten op een update.
Als toekomstige Q-Solar gebruiker sluit ik me hierbij aan . .
Ben benieuwd naar de meetwaarden, op zo'n druilerige dag als vandaag.

Verwijderd

Meetwaarden van vandaag?
Niet zo moeilijk, niet veel ;)
Hier tenminste hele dag regen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2010 22:09 ]

• mkleinman
Ik ben ook benieuwd!

NielsTN kom er maar in!

* mkleinman vermoed dat NielsTN nu een hotline heeft met Eric-PVT om alle parameters door te nemen ;)

Hier trouwens nog 9kWh opwek met de zonnepanelen, dat valt mij absoluut niet tegen.

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 26-05-2010 22:10 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:09:
Meetwaarden van vandaag?
Niet zo moeilijk, niet veel ;)
Hier tenminste hele dag regen.
Hier geen regen gezien, ook geen zon overigens en toch ruim 9 kWh opgewekt.

A'dam PVOutput

• zonnigtype
ericplan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:23:
[...]

Hier geen regen gezien, ook geen zon overigens en toch ruim 9 kWh opgewekt.
Ook geen regen hier in kuststrook Leiden, noch zon (continu bewolkt). Doch ruim 3 kWh opwek = 2,29 kWh/kWp, beste paneeltjes (laatst bijgeplaatste Kyocera's): 2,45 kWh/kWp.

Van mij mag het vannacht regenen. Goed voor tuin en natuurlijk moestuin...

@SasJo
Wil iemand nog geld in Nuon steken?
Ha ha ha, de wereld op zijn kop lijkt het wel. Dat Nuon daar geen expertise voor heeft, ha ha ha
http://www.duurzameenergi...elen-zoekt-geld-4930.html

Dochter onderneming die flexibele zonnepanelen kan (ja, kan, niet zal) maken!
Dat valt nog te bezien en lijkt me onwaarschijnlijk. Is vele jaren werk in gestoken, maar inderdaad, de scepsis blijft. Concurrerend product zal meteen veel beter moeten zijn dan de al jaren op de markt verkochte Amerikaanse UniSolar (triple-junction amorf Si) cellen die door talloze tussenleveranciers in eigen dakbedekkingsmateriaal al in hoge volumes worden afgezet. Ondertussen zijn de kristallijne modules monumentaal in prijs gedaald, en zijn er diverse ultralight opbouw constructies voor dat soort modules ook voor industriële daken met weinig tolerantie qua dakbedekking op de markt gebracht. M.a.w., het "onderscheidend vermogen" (in economisch opzicht) met reeds bestaande, continu verbeterde technologie platforms wordt met de dag kleiner. En dan draaien ze nog steeds geen commerciële productie.

Maar geef ze "de kans". We zullen zien wat er van gaat worden. Ze zullen wel snel moeten zijn, want het duurt allemaal veel te lang met de marktintroductie. Menig dunnelaag leverancier zal al aan de financiering voor de hele technologische set-up onderdoor gaan de komende jaren als ze niet verdomd snel met uitgerijpte, stabiele, en goede modules komen en omzet gaan draaien om de investeerders nog te vriend te kunnen houden.

Roscheisen bij Nanosolar is inmiddels ook met stille trom vertrokken, en daar zijn al honderden miljoenen investering in gegaan (o.a. van de "hernieuwbaren" tak van Atoom Mega Boer E.D.F.). Het met minstens evenveel poeha opgerichte Duitse Sunfilm met verder prima dunnelaag amorf/microkristallijn Si, onderneming opgericht door de Duitse powerpatser Q-Cells, Good-Energies (kapitaalkrachtige C&A erfgenamen), en NorSun, heeft inmiddels faillissement aangevraagd en hoopt op doorstart met nieuwe investeerders.

M.a.w.: Helianthos moet echt onfeilbaar en retegoed product hebben, en gegarandeerde grote afzetmogelijkheden (lees: stabiel, helder en ongecapt invoedingsregime voor bedrijven, dat is in NL een farce), anders gaat het waarschijnlijk moeilijk worden.

[ Voor 72% gewijzigd door zonnigtype op 26-05-2010 22:44 ]

• JeroenH
4,35kWh ofwel 2,0kWh per kWp. Naar omstandigheden niet gek denk ik, wat een saai weer vandaag. En koud! Bah. Maar een beetje regen zou niet gek zijn voor de tuin nee.

Verwijderd

om alle parameters door te nemen
valt mee, 2 regels pas, niels zit al diep in de parameters gedoken,
en daarom moeten we het nu zonder fotos doen....

@nielstn de qsolar collector pomp kan handmatig ingesteld worden met een brug in de pomp,
afhankelijk van je opvoerhoogte en volume.
ik heb gewoon standje 1, die is lekker stil en zuinig, en de doorvoer 50% open

• NielsTn
Was nog in nieuwegein ivm training werk, en vandaag nog last minute een halve dag verlof bijgevraagd.
Morgenochtend worden de collectoren gemonteerd, en afgevuld.

foto's en verhaal van dag 2 staan zojuist online

t' was een minder spannende dag, wat klein montage werk (BrainQ, externe temp.sensor aan dakgoot, leidingwerk gieten etc.)

Op verzoek van sommige(n) hier even wat foto's bij geplaatst van t leidingwerk. Sorry voor de magere compositie, maar mijn zolder is nu tjokvol. Ruimte komt weer zodra de collectoren er aan hangen :)

update 23.45u: eerste douche genomen. Man man man... ik ga een klacht indienen bij Atag.
Of ze in het vervolg een aantal stickers bij de Qsolar willen stoppen: "hazard, showers will be violent!".

Ik voel me nu net een stoep die door de vuil-frees van een hogedrukspuit is behandeld.... Ach tja.. dat scheelt weer in de zeep en douchegel :9

[ Voor 73% gewijzigd door NielsTn op 26-05-2010 23:55 ]

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 09:53
SpiceWorm schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 11:36:
Op 21 dagen debat heb ik de volgende vraag gesteld:
“Ik ga nog meemaken dat de olie en/of het aardgas op is. Wat gaat uw partij er aan doen om dat te voorkomen?”

Bij voldoende stemmen wordt deze beantwoord door alle grote partijen. Dat is belangrijk want duurzaamheid krijgt systematisch te weinig aandacht (eufemisme).

Stemmen kan hier: http://www.21dagendebat.n...en-dat-de-olie-en-of.aspx
De vraag staat op de 3e plaats met 190 stemmen! 8) Zolang er geen rare vragen tussendoor geregeld worden (vanaf geenstijl oid) wordt deze over 3 dagen beantwoord. Ik ben mij er van bewust dat er eenvoudig om de hete brei heen gedraaid kan worden, of een algemeen/onzin antwoord gegeven kan worden ("wij zijn de groenste dankzij kernenergie"). In feite wordt ze gevraagd om het standpunt van de partij neer te zetten; dat voegt niet persé zoveel toe. Wij van WC-eend... Vergelijken van programma's (intenties) van partijen is lastige materie, laat staan dat de beoordeling vanuit de partij zelf goed werkt.
Een betere voorspeller van de groengezindheid van de partij zijn wellicht de keuzes de partij in het verleden heeft gemaakt.

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 00:13:
[...]

De vraag staat op de 3e plaats met 190 stemmen! 8) Zolang er geen rare vragen tussendoor geregeld worden (vanaf geenstijl oid) wordt deze over 3 dagen beantwoord. Ik ben mij er van bewust dat er eenvoudig om de hete brei heen gedraaid kan worden, of een algemeen/onzin antwoord gegeven kan worden ("wij zijn de groenste dankzij kernenergie"). In feite wordt ze gevraagd om het standpunt van de partij neer te zetten; dat voegt niet persé zoveel toe. Wij van WC-eend... Vergelijken van programma's (intenties) van partijen is lastige materie, laat staan dat de beoordeling vanuit de partij zelf goed werkt.
Een betere voorspeller van de groengezindheid van de partij zijn wellicht de keuzes de partij in het verleden heeft gemaakt.
Ook een hele leuke.

Fractievoorzitters met de billen bloot... :F

... bij Greenpeace, selbstverständlich!

(jammer dat SP en PvdD en CU of SGP er niet bij zitten, TON wil ik niet eens zien...)

• deejeebv
zonnigtype schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 00:59:
[...]

Ook een hele leuke.

Fractievoorzitters met de billen bloot... :F

... bij Greenpeace, selbstverständlich!

(jammer dat SP en PvdD en CU of SGP er niet bij zitten, TON wil ik niet eens zien...)
Deze partijen staan er wel degelijk bij als je even doorklikt: http://www.greenpeace.nl/news/groene-ranglijst-verkiezingen. Maar dan wel zonder plaatje.

• NielsTn
vandaag de afwerking en afvullen. Momenteel zijn de slangen van 't collectorcircuit al door het dak, en de monteurs druk bezig deze leidingen geisoleerd achter een plint weg te werken. Je ziet straks wel foto's, verslag en eindresultaat :)

nadeel, het kost me helaas weer een dag verlof (maar goed.... t' is voor een goed doel :) )

@EricPVT: monitor je louter het gasverbruik, of noteer je ook enkele (en zo ja welke) parameters om te zien of ie t goed doet? Of laat je je gevoel (of vrouw) spreken over de resultate ("tis te warm, tis te koud")?

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:45:foto's en verhaal van dag 2 staan zojuist online

t' was een minder spannende dag, wat klein montage werk (BrainQ, externe temp.sensor aan dakgoot, leidingwerk gieten etc.)

Op verzoek van sommige(n) hier even wat foto's bij geplaatst van t leidingwerk. Sorry voor de magere compositie, maar mijn zolder is nu tjokvol. Ruimte komt weer zodra de collectoren er aan hangen :)

update 23.45u: eerste douche genomen. Man man man... ik ga een klacht indienen bij Atag.
Of ze in het vervolg een aantal stickers bij de Qsolar willen stoppen: "hazard, showers will be violent!".

Ik voel me nu net een stoep die door de vuil-frees van een hogedrukspuit is behandeld.... Ach tja.. dat scheelt weer in de zeep en douchegel :9
Ha Niels, bedankt!
Vooral dat laatste zal mijn vrouw leuk vinden.

Mooi leidingwerk.
Wij moeten dat zelf doen, vandaar dat elk voorbeeld welkom is.
Heb jij je vloerverwarming (als je die hebt) op het aparte circuit aangesloten?

Verwijderd

Vandaag hier een (over) volle brievenbus met afwijzingen van Agentschap NL. De eerste voorlopige schatting is dat 25 a 30 % is toegekend. De rest is uitgeloot.

• mkleinman
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:42:
Vandaag hier een (over) volle brievenbus met afwijzingen van Agentschap NL. De eerste voorlopige schatting is dat 25 a 30 % is toegekend. De rest is uitgeloot.
Dat zou qua cijfers inderdaad kunnen kloppen. 16000-17000 aanmeldingen. en slechts 4000 toekenningen. 1 op de 4 heeft geluk, de anderen pech.

Eigenlijk van de zotte dat bij zoveel animo er zoveel achter het net vissen.

• NielsTn
SasJo schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:17:
[...]

Ha Niels, bedankt!
Vooral dat laatste zal mijn vrouw leuk vinden.

Mooi leidingwerk.
Wij moeten dat zelf doen, vandaar dat elk voorbeeld welkom is.
Heb jij je vloerverwarming (als je die hebt) op het aparte circuit aangesloten?
Graag gedaan! ik maak foto's en schrijf die artikelen om de duurzame manier van bouwen ook helder uit te dragen.

Ik heb in mijn woning (bouwjaar 2005) geen vloerverwarming zitten, maar puur tegelvloer (begane grond) en laminaat (zolder + 1e etage). Op de begane grond is aan de zijde van de kruipruimte wel een fiks aantal banen tempex/piepschuim te zien, ca 10 cm dik gok ik. Dus al aardig geisoleerd.

Het open frezen van de huidige vloeren kan ik nog niet over mijn hart krijgen (en financieel ;) ), maar wie weet dat ik tzt de radiatoren vervangen ga door LTV-varianten. Momenteel zijn er standaard ThermRad radiatoren, die wel licht van gewicht zijn maar mogelijk onderbemeten indien ik de ruimte ga verwarmen met LTV-temperaturen. Enige manier om dat te ondervinden is inderdaad in het najaar/winter te kijken hoe e.e.a. opwarmt. Time will tell!

Momenteel is met flexibele (RVS?) leiding de aanvoer-en retourleiding achter de plint weggewerkt, en vanaf het punt bij de grond wordt met koperen buis (en armaflex isolatie) de weg naar "The Boss" aangelegd.
De parketdelen worden as I speak/write weer vastgeschroefd (nieten ging niet meer.
Nu nog even geduld, en de heren zo meteen weer welverdiende worstenbroodjes serveren.
That's all i can do for now... "had ik maar een vak geleerd" ;) want dat installeren van zo'n systeem is best erg cool!
Als ik zie hoe ze aan het ploeteren zijn, ben ik zelf blij dat de heren het installeren en ik zelf maar faciliterend ben :)
Ze zijn tegen wat kleine dingen aangekomen die onverwacht toch wat meer uitloop leveren bij installatie. But nothing they couldn't handle !

En of ze er 2 dagen of 1 week over doen: tja.. not my issue ;) (alleen enkel een paar verplichte dagen die ik onverwacht mee opnemen moet).

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 27-05-2010 11:20 ]

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:09

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

worstebroodjes??

uhm, ik kom zometeen even kijken tijdens de lunch naar de vorderingen :) :9

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@NielsTn,
Voor een eventuele lekkage van de boiler, wordt daar iets voor bedacht, of is dat niet nodig?

Ik heb een hele lage afvoer zitten, die daar voor gebruikt kan worden, moet alleen een stenen randje metselen om de "Boss" heen.
Geweldige naam!

• NielsTn
sander817 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 11:22:
worstebroodjes??

uhm, ik kom zometeen even kijken tijdens de lunch naar de vorderingen :) :9
je bent welkom (als je baas dat toelaat :) ) 1200u is lunsjen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 27-05-2010 11:47 ]

• NielsTn
SasJo schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 11:27:
@NielsTn,
Voor een eventuele lekkage van de boiler, wordt daar iets voor bedacht, of is dat niet nodig?

Ik heb een hele lage afvoer zitten, die daar voor gebruikt kan worden, moet alleen een stenen randje metselen om de "Boss" heen.
Geweldige naam!
De boiler zelf die lekt? Het buffervat is van RVS gemaakt. Denk dat als ie open scheurt zelfs een opstaand randje a la wasmachine-lekbak niet zal helpen om in no-time de 380liter via de afvoer weg te laten lopen.

Daarnaast is de ketel behoorlijk fors (ik zou zeggen kom eerst kijken en meten....folders vertekenen nogal ;) ) dan kun je wellicht je voordeel er mee doen.

Maar dat lek-probleem hou je ook met een huidige HR-ketel + voorraadvat (al zit daar maar 10 liter in (bv.)).

Pagina: 1 ... 91 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.