ik heb mijn 9 plugwise pluggen nu in iedergeval wel allemaal een plek gegeven.
1: meterlast tbv router, modem en telefoon
2: vaatwasser
3: magnetron
4: koelkast
5: pomp vloerverwarming
6: stekkerblok tbv tv, receiver, subwoofer, dvd speler en decoder
7: stekkerblok tbv wasmachine en droger
8: ventilatieunit
9: cv ketel.
in eerst einstantie tbv monitoring.
ik heb nu een paar schemas gemaakt tbv "standby/sluipverbruikkiller"
a: magnetron alleen aan vanaf 17:30 tot 21:00, en in weekenden wat afwijkende tijden
b: ventilatieunit uit tijdens werktijd.
c: AV zooi uit na standby na 23:00, tijdens opstaan even een uurtje aaan dan weer uit tot 18:00
d: koelkast uit na standby na 19:15, en 23:00 weer aan
a: magnetron schema levert volgens mij weinig op, omdat het eigen verbuik van de circle dicht in de buurt ligt van verbruikk van de magnetorn als ie niks doet
b: ventilatieunit schema levert gewoon minimaal 8 uur per dag door de week ( is 8dus 33%) op, maar diegebruikt ook maar 6 watt pet uur. in de weekenden draait ie constant, ik ben dan overdag ook thuis
c: AV is in standby 16 watt, levert ds wel iets op, mqaar ten opzichte van de in gebruikstoestand ( met crt tv van 160 watt, is dat natuurlijk niet erg veel besparing, in verhouding. een standbykiller die je naast de tv kunt aanzetten zou practischer kunnen zijn dan plugwise, want als je onverwacht toch tv wilt kijken, moet je de stekker er uit trekken en er weer instoppen. en die zit natuurlijk niet echt op een bereikbare plaats (uit het zicht)
bespaart wel iets dus, maar ik vind wel dat de besparing maar ( in het algemeen) slecht si uit te drukken. als ik de daggrafieken bekijk, dan fluctueert mijn "dagindeling dusdanig dat je er niet echt wijs uit kunt worden, doordat de in gebruik uren zoveel energie verbruiken, 10 minuten langer of korter tv kijken is gelijk aan 1 a 2 uur "standy"besparing. ik kan dus niet echt aangeven wat het nu uiteindelijk oplevert.
d:de koelkast uit savond: reden, in de zomer koelt de woonkamer dan iets af, en staat de kachel uit, en heb ik geen zon instraling meer. met de zon in de kamer wordt het al snel warmer.
met de thermometer ind e koelkast kan ik zien of deze oplossing accptabel is qiua temperatuur in de koelkast. nadeel is dat het lampje het dan dus niet doet

het idee erachter was om te kijken of dit "patroon" misschien efficienter is dan altijd aan. en na 23:00 weer aan i snachtstroom, dus dat levert dan mischien een besparing in euro's op. nu kan ik daar ook weinig zinnigs over zeggen, omdat het nogal uitmaakt o je op zaterdag je vroezer volgooit met zon vleespakket van de c1000, of dat je er een liter ijs in gooit. het verbruik per dag is niet bepaald stabiel dus, ook als je in rekening brengt dat de omgevingste,peratuur ook zeer wisselend was in mei.
als de zon sochtends schijnt is het hier de hele dag 21+ schint die niet dan is het om 17:00 onder de 19 graden.
de dag temperatuur tijdens afwezig is bij mij 19 graden)
het verbruik zit desalniettemin steeds tussen 800 en 1000 Wh per dag. dus ik zal dat ook nog langer moeten aankijken om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
in therorie moet de koelkast toch evenveel warmte uit de koelkast hale, wanneer die en in welk schema of die dat dan ook doet. je hebt alleen dat ie bij langere tijd uit, minder snel energie opneemt, door minder delta T, en dan sneller weer afkoelt door de grotere delta T bij afkoelen, en dus iets efficienter zou moeten zijn, end an met nachttarief.
verder bespaart de klokthermostaat ook beduidend. het voorkomt sochtends het aanslaan van de cv, en dus ook de pomp van de vloerverwarming, die een lange nadraaitijd heeft.
of 19 graden bij afwezig, en 20.5 bij thuiskomen nog een efficiente verlagingtemperatuur geeft ten opzichte van bijvoorbeeld continu 21,5 dat is moeilijk aan te tonen met de wisselende buitentemperaturen, de dan al of niet aan slaande ketel, en de dan dus al of niet opgewarmde vloer heeft gewoon te veel invloed om het een aan het ander te kunnen relateren, voor een uitgangspunt voor verbuik per graaddag of buitentemperatuur, omdat het maar net is wanneer die graaddagen zijn opgetreden, graaddagen tijdens nachtverlaging/afwezig kosten immers bijna geen energie.
in het verbruik aan gas zie ik wel duidelijk dat kouder weer ook meer gasverbruik met zich mee brengt. ik heb nu slechts een gas per graaddagen per dag, en een per periode vanaf de verhuizing naar deze woning. die is / zijn redelijk stabiel. maar omdat ik pas 3 maand hier woon, en al extreme wisselingen heb gehad in weer, en verschillende regeling van verwarming en ingestelde temperaturen is daar niet veel over te zeggen, behalve dat het nu veel lager is dan in de winter

wich reminds me, bijna 0:00 uur, en dus tijd om de standen op te nemen.
ze hadden bij knmi beter de graaddagen tussen 12 uur midden op de dagen kunnen meten, want immers een bepaalde nacht gaat over de middernacht heen, en dat geeft dan volgens mij een betere indicatie van het stookgedrag op 1 "dag" qua verwarming hadden ze dus mi beter graadnachten kunnen gaan bijhouden, omdat een helder hemel overdag een heel ander verbuik voor de nacht zal laten zien dan een bewolkte dag. er treed dan een verschuiving op tussen graaddagen en het verbruiken van de benodigde energie om met die graaddagen om te gaan.
@ nas / PC / Laptop:
ik zag een NAS van LG met diverse functies aan boord, die in standby slechts 1 watt verbuikt, en naast 2 hardeschijven ook een cd / dvd brander aan boord heeft, en usb poorten etc.
( stond in het McDos foldertje) wel duur, 199, zonder HD's
de WHS, kun je toch een half jaar proberen? minimum systeemeisen? ik ehb nog een oude PIII 866 met 256+128 MB geheugen.
@ plugwise op linux: volgens mij is daar geen "source" voor, dus shcemas kun je er niet mee maken, en monitoren alleen realtime, je moet dus via een ander progje die gegevens in een databas pleuren. Iemand heeft dar POL voor geschreven ( plugwise on linux) en volgens mij zijn er plugins voor bijvoorbeeld homeseer etc. maar zover wil je een monitoring systeem niet gaan optuigen ( die domotica oplossingen kosten vaak weer licenties.
een laptop ervoor gebruiken lijkt me dus een wel een zuinig systeem, maar wellicht dat de rendementen en prestaties en features van een NAS gunstier worden tav energieverbuik etc. door gebruik van slimmer geprogrammeerde tools, en zuiniger pocessors, en wat beter energie management van de systeempjes zelf.