Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.648 views

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2010 @ 09:53:
vreemd die metalen plaatjes in die steca 300 en 500,
ik heb ze er nu uit, maar waar dient het voor ?
Waarschijnlijk om wat extra EMC straling tegen te houden.Het enige wat echt problemen zou kunnen geven zijn de hoogfrequent transformatortjes en de draden tussen de transistoren en transformatortjes.
Zolang ze niet storen op andere steca's of andere apparatuur in huis zou je ze er uit kunnen laten.
(Misschien dat ze aan elkaar gekoppelde steca zijn gaan tellen als één apparaat, waardoor de storing van alle steca's opgeteld moest worden, en het totaal boven de grens uit kwam.)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:53
Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2010 @ 00:17:
@JeroenH: uit nieuwsgierigheid: waarom kies je specifiek voor een middelgrote stad voor de plek voor je toekomstige droomhuis? Je schrijft dat dat gebaseerd is op bereikaarheid van voorzieiningen, maar dat is toch afhankelijk van de plek waar je binnen een stad woont, i.p.v. van de grootte van de stad? In grotere steden is er bovendien meestal een groter aanbod van natuurvoedingswinkels dichtbij, mogelijkheden om kleding van biologisch katoen/hennep/bamboe te kopen, greenwheels zodat je de weinige autokm's die je toch nog rijdt elektrisch te kunnen afleggen enz. Als ik op dat punt bijv. Gouda met Eindhoven vergelijk, dan is Eindhoven duidelijk de winnaar (waarbij Eindhoven weer ver achterblijft bij bijv. Utrecht of Amsterdam). Of heeft een middelgrote stad gewoon je persoonlijke voorkeur omdat je het prettiger vindt om in te wonen?
In hele grote steden is het voorzieningenniveau hoog, maar door de hoge bevolkingsdichtheid is een grote stad erg afhankelijk van een constante aanvoer van fossiele (of fossiel opgewekte) energie. Stel dat bv. de pompen van drinkwater en/of riolering een tijdje stoppen is een heel grote stad veel sneller onleefbaar door hygiène-problemen dan een kleine plaats. Uitval van elektriciteit: hetzelfde (verkeerschaos - zolang er nog benzine is - liften en metro werken niet meer, etc.) In een middelgrote stad (Hilversum is ongeveer vier bij zes kilometer) is transport per fiets prima mogelijk, van de ene kant van Amsterdam naar de andere is drie kwartier.

E.e.a. hangt overigens wel sterk af van hoe een stad is opgebouwd. Ik schat in dat oudere steden, met relatief veel diversiteit in wonen, werken en recreatie meer op de toekomst voorbereid zijn dan typische woonsteden als bv. Lelystad. Als je in Lelystad woont en de benzine kost € 5 per liter ben je de sjaak, want er is nauwelijks werkgelegenheid daar en als iedereen elke dag via dat ene spoorlijntje de stad in en uit wil kon dat wel eens... interessant worden.

Het zal overigens zeker meespelen dat ik nu in een dergelijke middelgrote stad woon, en dat het daar erg prettig wonen is - zeker als je geen eigen auto hebt. Maar ook in artikelen over peak oil, transition towns e.d. zie ik dat er wel een soort optimum zou zijn van de grootte van een plaats. Te groot, en de sociale cohesie is te klein en de afhankelijkheid van verre externe bronnen te groot om het in tijden van grondstofcrises stabiel te houden. Te klein, en de afstanden die afgelegd moeten worden naar voorzieningen zijn te groot.

Maar de vraag was dan ook of mijn droomhuis wilde beschrijven, die vraag zal vermoedelijk door iedereen anders beantwoord worden :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:42

Punkrocker

Mostly harmless

Als ik mijn panelen wat herschik, zou er dan ruimte zijn voor nog drie panelen? (Suntech 210)

Deze achterkant van de woning is ongeveer ZZW geöriënteerd. Anders zal ik ze op de zijkant moeten zetten (Ca ZW) maar daar hebben we buren, in een huis, met een dak, ...

"What do you get if you multiply six by nine..."

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 21:39
dark.druicca schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 22:35:
[...]

Paneeltjes zijn nooit 100% gelijk,
door de productie van PN materiaal zijn er altijd verschillen.
(waarom clockt de ene cpu goed over en de andere net iets minder)

Ook zit er een zekere regelkring in je omvormer, die het MMP zoekt,
de traagheid van die regelkring kan er mee te maken hebben.

Het vermogen op de onderste grafiek is de oppervlakte tussen MaxPower Point, en de assen van de grafiek.
je ziet dat als je de rechthoek verandert, bv je spanning kleiner, maar je stroom groter dat je in grote orde nog altijd de zelfde oppervlakte verkrijgt.
[afbeelding]

De dark-grafiek is ook interessant, hier zie je het verschijnsel dat als je 1 paneel afdekt van bv 3 in een lus
dat doordat er een spanning over dat paneel staat (afkomstig van de andere 2), dit ene paneel een verbruiker wordt en dat de opbrengst lager zal zijn dan van 2 panelen.
Er zitten diodes om die beschaduwde te overbruggen, maar blijft dan nog 2 panelen (opwekken) + diode (verbruiker) over.

Hopelijk snap je me uitleg..?
Yups, ik snap de uitleg, ben Natuurkundige en elektrotechnisch ingenieur zou dus iets van de materie moeten weten :> (al die natuurkundige kennis is blijkbaar ook een handicap, ga je veel te moeilijk van denken!) Ondertussen moet ik me wel in een hoekje gaan zitten schamen, ik heb de oorzaak vandaag achterhaald! (ik was gisteren in de haast vergeten mijn stroomtang 'op nul te zetten'. :$ 7(8)7 :Z
Als je dan een aantal strings vergelijkt, waarbij je de ene keer de '+' te pakken hebt en de andere keer de '-', dan gaat het natuurlijk mis...De stroomtang had een afwijking van 0,5/0,6A. Die kom je dan twee keer tegen, dat verklaart dus het verschil van ongeveer 1,2A.

Op zich wel jammer natuurlijk, ik zag al een mooi onderzoek voor één van mijn leerlingen voor me!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:55
Ok4e manager werkt! ( Dank zonnigtype! )

Mijn ok4e van mijn afdakje is een oude dame. Die heeft al 730kWh opgewekt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-11 15:35
Ik lees al een poosje mee op dit forum; ben me aan het orienteren op een zonthermisch systeem (met heatpipe collectors). Hoe zijn jullie ervaringen met de leveranciers van dergelijke systemen?

In mijn geval gaat dat wat moeizaam. Ik wil een aantal ideeën toepassen die ik in geen enkel bestaand systeem ben tegengekomen, en wil dus zelf een systeem samenstellen c.q. besturen.
Meerdere leveranciers (voorzover ze reageren, de meeste nemen de moeite niet eens!) hebben mij verteld dat je minimaal 6 m2 collectoroppervlak moet hebben om voor subsidie in aanmerking te komen, terwijl ik daarvoor bij SenterNovem geen enkele aanwijzing kan vinden. En nu onze fijne minister de subsidieregeling heeft afgeknepen :( is er nog minder reden om een grote installatie neer te leggen ...

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 23 mei 2010 @ 11:45:
[...]

In hele grote steden is het voorzieningenniveau hoog, maar door de hoge bevolkingsdichtheid is een grote stad erg afhankelijk van een constante aanvoer van fossiele (of fossiel opgewekte) energie. Stel dat bv. de pompen van drinkwater en/of riolering een tijdje stoppen is een heel grote stad veel sneller onleefbaar door hygiène-problemen dan een kleine plaats. Uitval van elektriciteit: hetzelfde (verkeerschaos - zolang er nog benzine is - liften en metro werken niet meer, etc.) In een middelgrote stad (Hilversum is ongeveer vier bij zes kilometer) is transport per fiets prima mogelijk, van de ene kant van Amsterdam naar de andere is drie kwartier.

E.e.a. hangt overigens wel sterk af van hoe een stad is opgebouwd. Ik schat in dat oudere steden, met relatief veel diversiteit in wonen, werken en recreatie meer op de toekomst voorbereid zijn dan typische woonsteden als bv. Lelystad. Als je in Lelystad woont en de benzine kost € 5 per liter ben je de sjaak, want er is nauwelijks werkgelegenheid daar en als iedereen elke dag via dat ene spoorlijntje de stad in en uit wil kon dat wel eens... interessant worden.

Het zal overigens zeker meespelen dat ik nu in een dergelijke middelgrote stad woon, en dat het daar erg prettig wonen is - zeker als je geen eigen auto hebt. Maar ook in artikelen over peak oil, transition towns e.d. zie ik dat er wel een soort optimum zou zijn van de grootte van een plaats. Te groot, en de sociale cohesie is te klein en de afhankelijkheid van verre externe bronnen te groot om het in tijden van grondstofcrises stabiel te houden. Te klein, en de afstanden die afgelegd moeten worden naar voorzieningen zijn te groot.

Maar de vraag was dan ook of mijn droomhuis wilde beschrijven, die vraag zal vermoedelijk door iedereen anders beantwoord worden :)
Grappig, ik kijk er juist heel anders tegenaan. Ik ben juist blij dat ik in een wat grotere stad woon, zodat alles dichtbij is (werk/winkels) en ik alles gewoon op de fiets kan doen en dus ook voor mijn werk niet afhankelijk ben van openbaar vervoer. Zoals je voorbeeld van Lelystad schetst, is niet zozeer de grootte van de stad, maar vooral ook de hoeveelheid werkgelegenheid van belang. Mensen in middelgrote steden moeten, vermoed ik, (ik heb de cijfers niet) over het algemeen een grotere afstand afleggen naar hun werk. Als ik jouw willekeurig voorbeeld Gouda vergelijk met Eindhoven, puur vanuit eigen referentiekader, dan ken ik niemand in Gouda die ook in Gouda werkt, terwijl vrijwel iedereen die ik ken in Eindhoven ook in Eindhoven werkt en dus gewoon met de fiets kan (dat velen desondanks wel overal de auto voor pakken is een ander verhaal). Uitval van elektriciteit zou volgens jou in grotere steden zorgen voor verkeerschaos, maar in mijn voorbeeld zouden in een grotere stad de meesten er gewoon voor kunnen kiezen om met de fiets te gaan, in tegenstelling tot de kleinere steden. En in grotere steden in Nederland is er in ieder geval wel subsidie op groene daken om het rioleringstelsel te ontlasten.

In welk verband ging het over grote/middelgrote steden in de artikelen die je hebt gelezen? Ik zou me kunnen voorstellen dat ze het daarin bij grote steden hebben over bijv. New York of Rio de Janeiro ofzo. Zo 'groot' vind ik steden in Nederland niet. Veel is denk ik afhankelijk van je eigen referentiekader. Ik ben binnen 10 a 15 minuten fietsen in het centrum, maar heb er geen enkel probleem mee om een half uur te fietsen ergens naartoe. Als we uitgaan nemen we regelmatig niet eens de moeite om te fietsen naar het centrum, maar gaan lekker lopen. Als je mensen wilt motiveren om de auto te laten staan, dan is het ook van belang om het beeld bij te stellen wat 'ver weg' is. Als je binnen 3 kwartier fietsen van de ene naar de andere kant van de stad bent, dan is dat in mijn optiek absoluut niet ver!

Kortom: ik denk nog steeds dat de vergelijking middelgrote/grote stad qua duurzaamheid niet zo makkelijk te maken is en dat het eerder afhankelijk is van de afstand tot voorzieningen en werk. Ook de mogelijkheid om van baan te kunnen wisselen op korte afstand van je huis is van belang als je in duurzaamheid ook meeneemt hoe lang je van plan bent om in dat huis te kunnen blijven wonen. En inderdaad, bij jouw droomhuis is het heel belangrijk is wat jij een prettige grootte vindt van een stad.

Zo, lang genoeg afgekoeld in de schaduw, nu ga ik weer lekker wat energie opdoen in de zon :) !

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:43
Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2010 @ 14:21:
[...]

Grappig, ik kijk er juist heel anders tegenaan. Ik ben juist blij dat ik in een wat grotere stad woon, zodat alles dichtbij is (werk/winkels) en ik alles gewoon op de fiets kan doen en dus ook voor mijn werk niet afhankelijk ben van openbaar vervoer. Zoals je voorbeeld van Lelystad schetst, is niet zozeer de grootte van de stad, maar vooral ook de hoeveelheid werkgelegenheid van belang. Mensen in middelgrote steden moeten, vermoed ik, (ik heb de cijfers niet) over het algemeen een grotere afstand afleggen naar hun werk. Als ik jouw willekeurig voorbeeld Gouda vergelijk met Eindhoven, puur vanuit eigen referentiekader, dan ken ik niemand in Gouda die ook in Gouda werkt, terwijl vrijwel iedereen die ik ken in Eindhoven ook in Eindhoven werkt en dus gewoon met de fiets kan (dat velen desondanks wel overal de auto voor pakken is een ander verhaal). Uitval van elektriciteit zou volgens jou in grotere steden zorgen voor verkeerschaos, maar in mijn voorbeeld zouden in een grotere stad de meesten er gewoon voor kunnen kiezen om met de fiets te gaan, in tegenstelling tot de kleinere steden. En in grotere steden in Nederland is er in ieder geval wel subsidie op groene daken om het rioleringstelsel te ontlasten.

In welk verband ging het over grote/middelgrote steden in de artikelen die je hebt gelezen? Ik zou me kunnen voorstellen dat ze het daarin bij grote steden hebben over bijv. New York of Rio de Janeiro ofzo. Zo 'groot' vind ik steden in Nederland niet. Veel is denk ik afhankelijk van je eigen referentiekader. Ik ben binnen 10 a 15 minuten fietsen in het centrum, maar heb er geen enkel probleem mee om een half uur te fietsen ergens naartoe. Als we uitgaan nemen we regelmatig niet eens de moeite om te fietsen naar het centrum, maar gaan lekker lopen. Als je mensen wilt motiveren om de auto te laten staan, dan is het ook van belang om het beeld bij te stellen wat 'ver weg' is. Als je binnen 3 kwartier fietsen van de ene naar de andere kant van de stad bent, dan is dat in mijn optiek absoluut niet ver!

Kortom: ik denk nog steeds dat de vergelijking middelgrote/grote stad qua duurzaamheid niet zo makkelijk te maken is en dat het eerder afhankelijk is van de afstand tot voorzieningen en werk. Ook de mogelijkheid om van baan te kunnen wisselen op korte afstand van je huis is van belang als je in duurzaamheid ook meeneemt hoe lang je van plan bent om in dat huis te kunnen blijven wonen. En inderdaad, bij jouw droomhuis is het heel belangrijk is wat jij een prettige grootte vindt van een stad.

Zo, lang genoeg afgekoeld in de schaduw, nu ga ik weer lekker wat energie opdoen in de zon :) !
Ik zou het zelfs nog de andere kant op schuiven:
Als het er een keer écht van komt, Peak-oil inclusief alle doom-scenario's, dan kun je volgens mij gewoon het beste op het platte land wonen. Kijk maar naar de honger winter: de mensen op het platte land hadden toen nog de mogelijkheid om zichzelf te voorzien. In de stad is dat veel lastiger.

Misschien komt het omdat ik op dit moment zelf zo woon, maar als morgen alle basis voorzieningen weg vallen: geen brandstof, geen elektra, geen water, dan vrees ik niet direct voor ons leven. Dan ga ik de moestuin eens even rigoureus uitbreiden, hout sprokkelen voor de winter en water halen uit de put.

Als dit scenario zich voltrekt is het vrij irrelevant of je werk hebt. Als er geen brandstof is, dan kan er geen voedsel geproduceerd worden, ofja, alleen op kleine schaal. Dus dan maakt het ook vrij weinig uit of je het geld hebt om het te kopen. Dan is er volgens mij ook ineens veel meer werk op het platteland dan in de stad, want alle landbouw zal ineens weer handmatig moeten en in de stad is veel minder werk, omdat mensen af gaan zien van héél veel dingen die niet strikt noodzakelijk zijn. Niemand gaat dan nog op vakantie of koopt een nieuw bankstel. Auto's zijn zonder brandstof helemaal overbodig en een TV gaat je ook weinig opleveren zonder elektriciteit.

Mijn droomhuis:
Ergens met flink wat grond >1ha met een stukje bos, fruitbomen, wei, etc. Het liefst zo efficiënt mogelijk en onderhoudsvrij, dus als het kan passiefhuis. Warmte uit biomassa. Stroom uit de zon met een hybride installatie die ook zonder het net in bedrijf blijft. Stroom uit biomassa: houtvergasser met CHP installatie misschien. Flink wat werkruimte: grote schuur erbij. Een kelder onder het huis; Waarom bouwen we in Nederland zo weinig kelders? Het liefst in de buurt van familie en vrienden.

• JeroenH
En zo zie je maar, iedereen heeft een ander antwoord op de vragen 'wat is je droomhuis' en 'waar moet het staan als je kijkt naar duurzaamheid'. Als je het mij vraagt verenigt een middelgrote plaats het beste van twee uitersten.

Iets heel anders: zoals het een Tweakers betaamd heb ik twee oplossingen die passende problemen zoeken. Ik heb twee zonnestroompanelen cadeau gekregen.

Verdachte #1:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/IMG_4156.jpg

Een Solarex MSX120 (typeplaatje, specs).

Vpmax is net geen 17V en dat is te weinig voor zowel een NKF OK4 als een Soladin 120. Wat zou ik daarmee kunnen doen? Zijn geen andere kleine omvormers te krijgen die met een dergelijke lage spanning kunnen werken? Ik ben bang van niet. Helaas heeft het paneel geen junctionbox en is e.e.a. dus niet om te klussen naar een dubbele spanning/halve stroom...

Verdachte #2:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/IMG_4158.jpg

Een Solarex MST-50MV (typeplaatje, specs)

Dit is zo mogelijk een nog lastiger figuur: Vpmax is ergens rond de 80V bij een stroom van 0,6-0,7A. Volgens mij is er helemaal geen omvormer te krijgen welke daarmee om kan gaan. Ik vermoed dat dit paneel bedoeld is om ingezet te worden in grotere installaties. Toch hoop ik er een nuttige toepassing voor te bedenken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:43
Voor het eerste paneel zou je mooi zo'n steca 1010 laadcontrolertje kunnen nemen en je eerste autonome systeempje bouwen. Daar kun je dan je regenwatersysteem mee bedrijven met behulp van een 12V pompje. Twee vliegen in één klap: je regenwater systeem duurzaam en je hebt een autonoom systeem om mee te experimenteren. Je bent toch al lang zelfvoorzienend, dus dan lijkt het me wel geoorloofd om met autonome systeempjes te gaan spelen. :P

Controller:
http://www.stecasolar.com/index.php?Steca_PR_10_30_en
Pompje:
http://legacy.shurflo.com...eets/pds-2088-422-144.pdf

Voor het tweede paneel weet ik zo snel ook geen toepassing.

[ Voor 21% gewijzigd door Paul C op 23-05-2010 17:08 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:01
Pa heeft uit eigen beweging het pompje aangepakt: ipv 24/7 draait ie nu 50% (4 uur pompen, 4 uur uit).
Kijk, dat maakt van die 100 W pomp al een minder-zuipende pomp op jaarbasis :)
wie weet, later nog optimaliseren naar nog meer uit dan aan, maar de eerste schrede is gezet :)

en de vriezer die behoorlijk trok aan het elektriciteitsplaatje gaat definitief op de schop, ze zijn al aan het orienteren naar een A+ klasse :)

wasmachine had 1,8 kWh nodig gehad voor een 40 graden was en een kookwas.
Helaas weet ik niet hoeveel elke beurt apart nodig had, maar goed... dat zou de volgende dader kunnen zijn.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
JW te R schreef op zondag 23 mei 2010 @ 14:11:
Ik lees al een poosje mee op dit forum; ben me aan het orienteren op een zonthermisch systeem (met heatpipe collectors). Hoe zijn jullie ervaringen met de leveranciers van dergelijke systemen?

In mijn geval gaat dat wat moeizaam. Ik wil een aantal ideeën toepassen die ik in geen enkel bestaand systeem ben tegengekomen, en wil dus zelf een systeem samenstellen c.q. besturen.
Meerdere leveranciers (voorzover ze reageren, de meeste nemen de moeite niet eens!) hebben mij verteld dat je minimaal 6 m2 collectoroppervlak moet hebben om voor subsidie in aanmerking te komen, terwijl ik daarvoor bij SenterNovem geen enkele aanwijzing kan vinden. En nu onze fijne minister de subsidieregeling heeft afgeknepen :( is er nog minder reden om een grote installatie neer te leggen ...
De 6 m2 geldt als je geen systeem hebt met type keuring voor de hele installatie. Er zijn ook installaties met subsidie met een collector (apperture) oppervlak < 6 m2. Zie voor de lijst http://www.senternovem.nl...-05-2010_tcm24-305668.pdf

• JW te R
deejeebv schreef op zondag 23 mei 2010 @ 18:14:
[...]

De 6 m2 geldt als je geen systeem hebt met type keuring voor de hele installatie.[..]
Die productenlijst had ik al gezien, maar in de subsidie-informatie lees ik ook iets anders. Eigenlijk moet ik zeggen: er staat iets NIET: 'Ook als uw zonneboiler niet op de productenlijst staat, kan deze in aanmerking komen voor subsidie.' (bron)
Er staat niet dat een systeem dat niet op de lijst voorkomt een minimale grootte moet hebben ...

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
JW te R schreef op zondag 23 mei 2010 @ 18:36:
[...]

Die productenlijst had ik al gezien, maar in de subsidie-informatie lees ik ook iets anders. Eigenlijk moet ik zeggen: er staat iets NIET: 'Ook als uw zonneboiler niet op de productenlijst staat, kan deze in aanmerking komen voor subsidie.' (bron)
Er staat niet dat een systeem dat niet op de lijst voorkomt een minimale grootte moet hebben ...
Volgens mij is dat laatste dus wel zo, al staat het er niet expliciet.

Verwijderd

Dealtje voor iemand misschien, waarschijnlijk restpartij?
http://www.pro-umwelt.de/contact_us.php?pvliste=365

8 panelen 270Wp á €1,34 incl Mwst

Niet ver bij mij vandaan

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

ericplan

5180 Wp PV

Punkrocker schreef op zondag 23 mei 2010 @ 12:14:
Als ik mijn panelen wat herschik, zou er dan ruimte zijn voor nog drie panelen? (Suntech 210)

Deze achterkant van de woning is ongeveer ZZW geöriënteerd. Anders zal ik ze op de zijkant moeten zetten (Ca ZW) maar daar hebben we buren, in een huis, met een dak, ...
Lastig in te schatten, maar als je ze landscape plaatst, dan kan je misschien een rij van drie kwijt, iets dichter bij de dakgoot, dan een rij van twee en dan één?

A'dam PVOutput

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
zonnigtype schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 00:16:
[...] Je zult dan OF twee verschillende entries moeten maken (en beide delen van het systeem apart bemeten), OF, zoals ik heb gedaan, slechts het oudste deel van het systeem blijven opgeven en de uitbreiding negeren.
Nadat ik twee nieuwe gebruikers had aangemaakt om nieuwe systemen te kunnen invoeren, zag ik dat in één van de menu's stond dat je je systeem kon veranderen (voor als je een fout hebt gemaakt?) maar in een ánder menu stond de mogelijkheid om een apart systeem toe te voegen.

Overigens zie ik Sonnenertrag elk uur langskomen om gegevens op te halen. Daarmee kunnen ze natuurlijk een perfecte database (en real-time vermogensopwekkingsdisplay) aanleggen van PV in heel Europa.
Zo kan je real-world data (PV, maar misschien ook groen-gascentrales) gebruiken voor je gridsimulatie.

• el jonco
dark.druicca schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 01:33:
[...]Maar overbelasting van kleine lijnen worden vaak geen rekening gehouden,
als iemand op jaarbasis zijn verbruik in zonnepanelen wil leggen met hij een groter vermogen leggen dat hij maximum verbruikt. maar die pieken in zijn opgewekt vermogen steekt hij wel op het net, terwijl het net berekend is op de gewone belasting.
Als je naar het circadiane ritme kijkt (de-dag-rond-ritme) op het net, dan zie je dat de zonne-energie wordt ingevoed tijdens een verbruikspiek. Het moet wel heel raar lopen als aan de kust alleen maar wordt opgewekt en in het binnenland alleen maar wordt verbruikt. Decentraal opgewekt en decentraal verbruikt zal zonnestroom de piek gladstrijken en ook de netbelasting naar beneden drukken. Zowel op het lokale, regionale als landelijke net. Schat ik zo.
of transmissieverliezen: elke km heb je een spanningsverlies, bv middenspanningtransformatoren zijn ingesteld zodat je binnen bepaalde marge in begin van de lijn hoge spanning en op het einde niet onder een min komt.
Hier gaat voor mijn redenering precies het zelfde op. Het lijkt wel alsof voor stroom uit PV (of wind) magischerwijze andere verliezen optreden dan voor fossiele stroom. Want dáár hoor je niemand over.
Ook cos phi regeling bij bedrijven zal een groter probleem worden, want vaak is pv of wind enkel actieve stroom opwekking dus de reactieve stroom gaan ze moeten wegwerken met condensatorbanken of synchrone motoren, ook deze zullen zich continu moeten aanpassen aan het weer.
Zijn die generatoren in windmolens dan zo fundamenteel anders dan de generatoren in de fossiele centrales, dat er plotseling kromme voltjes uitkomen of zo?
En het opgewekt vermogen verpompen in het hoge noorden?
Ja, daar hoeven we niet aan te beginnen: water en stroom gaan slecht samen, dat weet iedereen die wel eens in de natte douche geknutseld heeft aan een spanningvoerende lamp.
Dan vraag ik me af of we niet te enthousiast zijn soms en juist meer energie verdoen om alle industrie op te starten die nodig zijn voor die groene stroom: pv-panelen, windmolens en vermogenelektronica fabrieken
Voor mijn gevoel wordt er vooral veel energie verloren bij het bezwaren zoeken tegen dingen die allang blijken te werken. Als deze energie nou eens werd gestoken in promoten van groene energievoorziening, waren we allang boven die schamele 6(?)%.

• el jonco
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 14:03:
[...]Maar het is in elk geval duidelijk dat het geen uitgemaakte zaak is wat energetisch gunstiger is: invriezen of uit Zuid-Europa halen.
Energtisch: misschien. Roet is een ander verhaal. En onbespoten uit eigen tuin wíl helemaal geen roet. Dat wil schoon de vriezer in gaan en groen gekoeld worden 8)

• el jonco
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 22:22:
[...]Dat is een pomp van 15m3 waar zo´n 7,5 van over blijft na het filter....maar dat is niet het enige....uv-lamp van 36 watt.....luchtpomp van 20 watt.....dus dat ga ik maar eens aanpakken
Dorstig filtertje... Waar blijft die andere 7.5 m3? In het riool? 8)

Serieus: deze pompen pompen het water óp (als in 'omhoog'), niet rónd. Als je zorgt dat je een gesloten systeem hebt, waarbij zowel je aanvoer als je afvoer onder het wateroppervlak zit en nergens een luchtopening is, heb je dan niet veel minder vermogen nodig?
En als je de (ongetwijfeld TL) UV lampen vervangt door UV LEDs, dat scheelt ook vast een slok op een borrel (pun intended).
En de luchtpomp: als je die niet op de bodem legt, maar met een langere "zuurstofsteen" op 10 cm onder de oppervlakte legt, dan heb je een veel lagere pompdruk nodig, dat scheelt ook weer energie, terwijl er waarschijnlijk evenveel zuurstof in het water komt en de watercirculatie even groot is.

Maar ik sluit me ook bij de vorige spreker aan: de mooiste vijvers met het helderste water zijn net als de boerenslootjes van vroeger: biologisch, kraakhelder en uiterst levendig, zonder enige pomp.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-11 22:21
NielsTn schreef op zondag 23 mei 2010 @ 17:53:
wasmachine had 1,8 kWh nodig gehad voor een 40 graden was en een kookwas.
Helaas weet ik niet hoeveel elke beurt apart nodig had, maar goed... dat zou de volgende dader kunnen zijn.
Dat lijkt me niet extreem veel.
Met een 2 persoons gezin is de tvt van een nieuwe wasmachine erg lang
Gewoon laten staan tot ie stuk gaat

• NielsTn
Woodski schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:43:
[...]

Dat lijkt me niet extreem veel.
Met een 2 persoons gezin is de tvt van een nieuwe wasmachine erg lang
Gewoon laten staan tot ie stuk gaat
Ik laat ma/pa nog een aantal wassen draaien, en laat ze expliciet even de meter uitlezen en noteren.
Dan bepalen we wel wat t verbruik op jaarbasis is.
Sterker nog: besparing kan ook nog in waterverbruik zitten voor een (groot?) deel.

Nu met de debat-avond, trof ik nog een link aan met duurzame partijen/onderscheid van partijen.
http://www.greenpeace.nl/news/groene-ranglijst-verkiezingen

weten we waar we onze stem aan mogen /kunnen geven.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• mkleinman
Morgen bij de Gamma bekabeling halen om de OK4E aan te sluiten op de logger.

Het gaat nog een leuk karwijtje worden. Geplande route:

. Meterkast naar de koof naar zolder. Door het trapgat naar de andere kant van het huis. In het rommelhok omhoog naar de vliering. Over de vliering via de nok naar de andere kant, dan via het bestaande gat waar de andere omvormers ook al in zitten weer naar beneden naar het computerhok :P

Dat is de enige route waar er niet of nauwelijks kabels zichtbaar zijn. Ik zie het (nog) niet zitten om een kabel in het zicht te hebben op onze overloop. Dat heeft ook een erg lage WAF factor denk ik ;)

Trouwens, er was een lijstje met "top" OK4E omvormers qua opwek. Die kan ik alleen niet meer vinden. iemand enig idee waar die staat?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:56:
Morgen bij de Gamma bekabeling halen om de OK4E aan te sluiten op de logger.
Weet je dat zeker op 2e Pinksterdag? Moet er niet aan denken. :P

Hier ook goed nieuws, ons vakantiegeld gaat niet van de Italiaanse, maar van de Nederlandse zon genieten. _/-\o_

• mkleinman
Roamor schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:58:
[...]

Weet je dat zeker op 2e Pinksterdag? Moet er niet aan denken. :P

Hier ook goed nieuws, ons vakantiegeld gaat niet van de Italiaanse, maar van de Nederlandse zon genieten. _/-\o_
Niet als ik morgenvroeg om 9 uur voor de deur sta ;) dan is het nog wel rustig... HOOP IK :)

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:55
Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2010 @ 09:53:
vreemd die metalen plaatjes in die steca 300 en 500,
ik heb ze er nu uit, maar waar dient het voor ?
de oudere (met onder de sticker nog philips), hebben die plaatjes niet.
de oudere philips omvormers blijven duidelijk veel koeler.

(dat onderste plaatje zit zo los, dat je deze bijna de componenten in kunt schudden)
Zoals is reeds vermelde op zondag 04 april 2010 22:29 als reactie op bericht zondag 04 april 2010 19:37
Alleen bescherming tegen vocht en door prikken..plaatjes zijn niet elektrisch aangesloten.

Extra info
-De stekkers (DC en AC) zitten soms behoorlijk los.
-Componenten worden als behuizing gesloten is, behoorlijk warm.. en de stroom begrenzing zou daar door best wel eens vroeger in werking kunnen komen( als de temperatuur intern hoog is).
-De achterste aluminium plaat word erg warm.
-DC kabels lopen soms in lus vlakbij ( tegen aan .. magnetisch hetzelfde gericht ..) stroom sensor spoel van AC gedeelte( dit kan een meet fout geven in het AC gedeelte ..effect waarschijnlijk negatief).

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je nou eens een setje (stille) fans op de kop tikt, die je dan bij je grote installatie positioneert en van stroom voorziet dmv een van deze jongens.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 23:28:
[...]

Omdat een NAS 24/7 staat te draaien? Dan wordt die 15 watt opeens wel weer veel :) Aparte hardware ga ik er sowieso niet voor aanschaffen, want ik zit wel een beetje aan een budget (student hè :p). Dan is 100-200 euro voor iets dat niet echt nodig is best veel.

Maar ik heb weinig angst voor Linux hoor. Ik zit tegen een major upgrade aan en de oude bak waar ik dit nu nog op typ wordt dan een testbak om Ubuntu op te gaan draaien. Dan kan ik eens rustig gaan proberen of het al een volwaardig alternatief is dat aan al mijn eisen voldoet.

Misschien dat ik wel een keer een server/NAS bouw, maar voorlopig is dat nog even niet nodig. Dan blijft de energieconsumptie wel ook een sterke overweging, omdat het ding dag en nacht aan staat. Daarom is nu frutten met een laptop een leuk alternatief: het ding is zuinig en ligt er toch al, dus kost me in principe niets of nauwelijks wat.
Meeste nassen hebben een zeer zuinige CPU, dus verbruiken zeer weinig. Idle zeker veel minder dan 15watt. Uiteraard gaat de disk in sleep modus. Maar je hoeft een nas (of voor mijn part je ADSL modem, een fritzbox draait bijvoorbeeld ook gewoon linux, en de de "Freetz" firmware kan je dus ook gewoon logging draaien als je wilt) natuurlijk niet 24/7 te draaien.

Zowel onder windows als linux kan je daar een supereenvoudig doch doeltreffend truukje voor gebruiken:

1) Men neme een tijdklok.
2) Indien nodig: (bij reguliere pc en laptops) Stel in de bios in dat het systeem aan gaat na AC loss
3) Stel een job/task in die op een bepaalde tijd het systeem netjes afsluit
4) Stel de tijdklok zo in dat ie de stroom afschakelt enige minuten na bovenstaande actie
5) Stel de tijdklok in dat op het gewenste tijdstip het systeem weer aan gaat.

Voila!

NB Ik heb dit zelf niet in gebruik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:56:
Geplande route:

. Meterkast naar de koof naar zolder. Door het trapgat naar de andere kant van het huis. In het rommelhok omhoog naar de vliering. Over de vliering via de nok naar de andere kant, dan via het bestaande gat waar de andere omvormers ook al in zitten weer naar beneden naar het computerhok :P
Poeh! Dat maakt me toch weer erg blij met mijn plugwise-plugjes. Geen draden nodig hier, en ik kan vanaf bijna elke plek in huis alle omvormers uitlezen :)

-edit-

Hé hé hé polderpv en flitspaal, wat zie ik daar voor vlaggetje uit de appeltaart steken? Wie heeft die ontworpen? ;)

-edit2-

Ik moet langer kijken dan mijn neus lang is :$. Overigens is "(c) Jeroen Haringman, www.solarwebsite.nl" wat overdreven... het logo heb ik van internet gestolen en ik heb er alleen de text onder gezet.

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 24-05-2010 00:18 ]

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JeroenH schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:12:

Hé hé hé polderpv en flitspaal, wat zie ik daar voor vlaggetje uit de appeltaart steken? Wie heeft die ontworpen? ;)

-edit2-

Ik moet langer kijken dan mijn neus lang is :$. Overigens is "(c) Jeroen Haringman, www.solarwebsite.nl" wat overdreven... het logo heb ik van internet gestolen en ik heb er alleen de text onder gezet.
Polder PV is vrij zorgvuldig wat de bronvermelding van gebruikt materiaal betreft.

En die bron is onze hooggeschatte topicstarter, dus die kreeg waar hij recht op had. Creatieve combinaties van bronnen die ook nog eens een hoge politieke impact hebben beschouw ik als source vermelding waardig (en is in dit geval een mooie aanvulling op mijn gigantische SDE dossier) ...

Uiteraard was het logo zeer toepasselijk voor Flitspaal, ik heb geen klacht van hem vernomen. Het was dan ook een vrolijke extra guit op die taart... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

Mistraller schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:07:
Meeste nassen hebben een zeer zuinige CPU, dus verbruiken zeer weinig. Idle zeker veel minder dan 15watt. Uiteraard gaat de disk in sleep modus. Maar je hoeft een nas (of voor mijn part je ADSL modem, een fritzbox draait bijvoorbeeld ook gewoon linux, en de de "Freetz" firmware kan je dus ook gewoon logging draaien als je wilt) natuurlijk niet 24/7 te draaien.
Blijft het punt dat ik voor een paar watt besparing veel geld moet uitgeven en de kans bestaat dat per saldo mijn verbruik door de extra apparatuur zelfs toeneemt. Zoals ik al eerder aangegeven heb wil ik best wat investeren in grote besparingen, maar dit is de moeite allemaal gewoon niet waard.

Daarnaast hoor ik mensen nog steeds nooit over de extra energiekosten van het produceren en verwerken van nieuwe apparatuur. Energie besparen is in mijn ogen niet alleen maar een lagere energierekening, maar juist ook het grotere plaatje. Voor de portomonnee hoef ik het toch niet te doen aangezien ik all-in betaal.

• Mistraller
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:37:
[...]

Blijft het punt dat ik voor een paar watt besparing veel geld moet uitgeven en de kans bestaat dat per saldo mijn verbruik door de extra apparatuur zelfs toeneemt. Zoals ik al eerder aangegeven heb wil ik best wat investeren in grote besparingen, maar dit is de moeite allemaal gewoon niet waard.

Daarnaast hoor ik mensen nog steeds nooit over de extra energiekosten van het produceren en verwerken van nieuwe apparatuur. Energie besparen is in mijn ogen niet alleen maar een lagere energierekening, maar juist ook het grotere plaatje. Voor de portomonnee hoef ik het toch niet te doen aangezien ik all-in betaal.
Daarom is het ook zinvol om te consolideren. Want één enkel goed geconfigureerd systeem kan immers vele losse devices vervangen. En als de specs niet ter zake doen, is het economisch gezien nóg beter om een device van marktplaats te halen. Zo kan je met een Asus wl500g of aanverwanten zoals wrt54g, nslu2 geweldige dingen doen. Ze kosten geen drol, verbruiken geen drol (helemaal niet als je er een usb stick aan hangt).
Ik heb zelf mijn logging op een wl500g deluxe draaien, inclusief de hdd is dat maximaal 7 á 8 Watt. Dat wordt straks een NAS, want zodoende kan ik weer wat andere devices overbodig maken. (=op marktplaats zetten)

Mijn ouders gaan namelijk ook alles op een nas draaien. Zodoende kan alle onzin waar nu 's nachts pc's voor aanblijven (voornamelijk downloads en backups) naar de Nas-sen verplaatst worden. Wordt nu de NAS zelf een single point of failure? Nee, want we gaan ze via internet in sync houden. Dat scheelt weer aan beide zijden een extra backup harddisk. :)

---------------

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

JeroenH schreef op zondag 23 mei 2010 @ 16:55:

Iets heel anders: zoals het een Tweakers betaamd heb ik twee oplossingen die passende problemen zoeken. Ik heb twee zonnestroompanelen cadeau gekregen.

Verdachte #1:

[afbeelding]

Een Solarex MSX120 (typeplaatje, specs).

Vpmax is net geen 17V en dat is te weinig voor zowel een NKF OK4 als een Soladin 120. Wat zou ik daarmee kunnen doen? Zijn geen andere kleine omvormers te krijgen die met een dergelijke lage spanning kunnen werken? Ik ben bang van niet. Helaas heeft het paneel geen junctionbox en is e.e.a. dus niet om te klussen naar een dubbele spanning/halve stroom...
Voor verdachte 1 kan ik wel aan een degelijke omvormer voor je komen. Ik verwacht ze over 2 maanden binnen te krijgen. Deze zijn speciaal geschikt voor die 17V/18V modules die vaak op 12V accu systemen worden aangesloten. Nu kun je deze ook aan het net aansluiten. Het is alleen de vraag of je er wel 100 euro voor over hebt.

www.sunsolar.nl

• JeroenH
SolarKing schreef op maandag 24 mei 2010 @ 02:17:
Voor verdachte 1 kan ik wel aan een degelijke omvormer voor je komen. Ik verwacht ze over 2 maanden binnen te krijgen. Deze zijn speciaal geschikt voor die 17V/18V modules die vaak op 12V accu systemen worden aangesloten. Nu kun je deze ook aan het net aansluiten. Het is alleen de vraag of je er wel 100 euro voor over hebt.
In eerste instantie heb ik daar wel interesse in! Heb je al een PDF met specificaties?

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:09

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2010 @ 00:17:
Vandaag waterbespaarders in de toiletten geplaatst. Werkt echt goed! Het toilet stopt daarmee direct met spoelen als je de knop loslaat. Persoonlijk vind ik dit beter dan die spaarstanden voor grote/kleine boodschap, want dan is het meestal
past dat in elk toilet?

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:19

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mistraller schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:07:
[...]

Zowel onder windows als linux kan je daar een supereenvoudig doch doeltreffend truukje voor gebruiken:

1) Men neme een tijdklok.
2) Indien nodig: (bij reguliere pc en laptops) Stel in de bios in dat het systeem aan gaat na AC loss
3) Stel een job/task in die op een bepaalde tijd het systeem netjes afsluit
4) Stel de tijdklok zo in dat ie de stroom afschakelt enige minuten na bovenstaande actie
5) Stel de tijdklok in dat op het gewenste tijdstip het systeem weer aan gaat.

Voila!

NB Ik heb dit zelf niet in gebruik.
Zo had ik het in 1ste instantie dus: getimed aan/uit van de server, maar wat mij betreft ontzettend onvriendelijk: het ding stond eigenlijk altijd aan als-tie niet nodig was, en ging altijd uit als-tie wel nodig was :(

Voor de wijziging heb ik verschillende mogelijkheden overwogen waaronder een NAS, maar een dedicated NAS waar 4 schijven in kunnen vond ik eerlijk gezegd belachelijk duur. Als je dan nog CPU power nodig hebt om 1080p oid te transcoderen naar je TV houd het al snel op met een NAS.
Daarbij gaan een aanal NASsen helemaal niet echt uit in standby (nog steeds 10-15W verbruik) en daarbij zag ik nog een beetje op tegen het geklooi om allerlei programma's middels speciale packages op zo'n linux doos aan de gang te krijgen, ik ben nl. meer iemand van next-next-finish en er niet meer naar omkijken :D

Ik ben nu uitgekomen op een WHS installatie met voornamelijk 2de hands (van Tweakers) hardware bestaande uit een miniITX intel bord met een E7500 CPU, een Velociraptor als bootschijf, en een drietal WD 1.5TB schijven voor de data (deels redundant).

De top-of-the-pudding (of hoe dat ook heet) is echter wel Lights-Out, Green IT for Windows Home Server:
Afbeeldingslocatie: http://usingwindowshomeserver.com/wp-content/uploads/2009/12/hc_006_thumb3.png

Werkelijk het toppunt van gebruikersvriendelijkheid :D
De Server is middels WOL (zowel LAN als via Internet) aan te zetten (dankzij het Intel bord ook in S5 = power off stand!!), en gaat vanzelf weer uit als-tie niet gebruikt wordt (dus geen users ingelogd, geen streaming, geen backups bezig, etc.). Daarnaast kun je zelf nog events definieren, maar daar maak ik op dit ogenblik geen gebruik van.
De tijd dat de server aan staat is mooi te zien in grafieken, en daarbij wordt ook de uitgespaarde CO2 getoond, dus je krijgt ook echt een idee wat het stukje software doet...

Resultaat: ik heb nu een heel krachtige server, de server is altijd beschikbaar indien nodig (hoge WAF, is nl. aan te zetten met iPhone bijv.), meer dan voorheen terwijl hij voorheen dus veel meer uren aan stond, maar kan dus ook een hele dag of langer uitstaan en verbruikt dan iets van 1-2W.

En wat draait er allemaal op middels WHS add-ins (dus geintegreerd met de console!)?
- Squeezebox Server
- SABnzbd
- Lights-Out
- PS3 media server
- WHS Mobile (remote toegang multimedia op iPhone)
- iDrive (internet backup)
- Smart monitoring
- AdminiMe
- Remote Alert (remote users, disk, etc.)
- Backup mediacenter bestanden
- Web Logs (lekker overzichtelijk om te zien wie allemaal je server trachten te benaderen)

en daarnaast krijg je natuurlijk gratis remote-toegang tot je thuisnetwerk, remote toegang tot alle media opgeslagen op je server, client backups etc.

De besparing op jaarbasis zal zo rond de 150kWh uitkomen tov de situatie dat de server getimed aan/uit ging en zodoende 16u per dag aanstond :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• NielsTn
zoo...... de zolder is opgeruimd en oogt al weer wat ruimer.
Laat nu de Qsolar maar naar binnen stuiteren ;)

dorie.... t duurt nog een paar uur..
beschrijf het gevoel van vroeger maar, toen de sint op pakjesavond maar langs zou komen maar nog niet langs kwam....
spiegelreflex ligt klaar, accu's opgeladen (locked-cocked-and ready to rock!), geheugenkaart zit d'r in...

<sigh> ik ga nu maar eens de manual bestuderen van Atag...

• mkleinman
JeroenH schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:12:
[...]

Poeh! Dat maakt me toch weer erg blij met mijn plugwise-plugjes. Geen draden nodig hier, en ik kan vanaf bijna elke plek in huis alle omvormers uitlezen :)
De route is iets anders geworden, via de meterkast met de koof naar zolder, achter de verwarmingsbuizen helemaal rond het huis laatste stukje achter de plint langs, door het gat naar beneden naar de logger.

Was met 1 1/2 uur gepiept om de kabel te leggen, meeste werk was onze inloopkast op zolder ( lees: het rotzooihok ) waar ik doorheen moest.

ok4manager draait.

OK4E omvormer ID : 46091 , firmware 1.7 . 730.41kWh gelopen. Huidige productie 60W.

Ik ben nu bezig om jSunnyReports aan te passen dat hij ook de OK4manager logfiles leest.

Dan kan ik drie dialgraphs laten zien met actueel geleverde vermogen :) :) :)

Update:

ok4logger werkt ook. Ik kan nu de Soladin, Solarmax en de OK4 automatisch loggen. De ok4e logger werkt nu maar er gaat waarschijnlijk nog wel eea mis in geval van no data reads e.d. Dat strijk ik er vanavond of morgen uit.

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 24-05-2010 14:09 ]

Verwijderd

Ik ben me aan het orienteren op een zonneboiler. Mijn dak ligt al ver vol met pv-panelen. Boven deze panelen heb ik nog een strook over van ca. 4 meter breed en een meter hoog.

Alle collectoren die ik kan vinden zijn hiervoor te hoog. Heeft er iemand een tip voor me?

• Woodski
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 14:25:
Ik ben me aan het orienteren op een zonneboiler. Mijn dak ligt al ver vol met pv-panelen. Boven deze panelen heb ik nog een strook over van ca. 4 meter breed en een meter hoog.

Alle collectoren die ik kan vinden zijn hiervoor te hoog. Heeft er iemand een tip voor me?
je PV past daar mooi in landscape (80cm)
Dat geeft je ruimte voor de boiler

• JW te R
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 14:25:

Google eens op u-buiscollector. Die kun je horizontaal leggen; misschien kan je dan net 2 x 10 buizen plaatsen.

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:15
Mistraller schreef op maandag 24 mei 2010 @ 01:03:
[...]

Zo kan je met een Asus wl500g of aanverwanten zoals wrt54g, nslu2 geweldige dingen doen. Ze kosten geen drol, verbruiken geen drol (helemaal niet als je er een usb stick aan hangt).
Ik heb zelf mijn logging op een wl500g deluxe draaien, inclusief de hdd is dat maximaal 7 á 8 Watt. Dat wordt straks een NAS, want zodoende kan ik weer wat andere devices overbodig maken. (=op marktplaats zetten)
Zelf heb ik een wrt54g , en die draait 24/7. Kan ik daar de Soladin (en straks ook een SB2100TL) continu mee loggen en evt een website maken? de kabel van de soladin kan ik zonder al te veel moeite in de meterkast krijgen. Maar nu moet ik elke keer een oude laptop opstarten, die heeft nl een compoort voor de pc-link. En ik heb nu al drie rs232-usb-converters geprobeerd, maar geen van alle werkt op Win7.

via google kan ik zo 1-2-3 niet iets vinden, een ik ben geen Linux-adept. heb je ergens een handleiding of een hinweis?

• mkleinman
Karelprior schreef op maandag 24 mei 2010 @ 15:20:
[...]

Zelf heb ik een wrt54g , en die draait 24/7. Kan ik daar de Soladin (en straks ook een SB2100TL) continu mee loggen en evt een website maken? de kabel van de soladin kan ik zonder al te veel moeite in de meterkast krijgen. Maar nu moet ik elke keer een oude laptop opstarten, die heeft nl een compoort voor de pc-link. En ik heb nu al drie rs232-usb-converters geprobeerd, maar geen van alle werkt op Win7.

via google kan ik zo 1-2-3 niet iets vinden, een ik ben geen Linux-adept. heb je ergens een handleiding of een hinweis?
Werkt de nieuwste Sitecom CN104 USB -- RS232 converter niet onder Win7? Ik weet zeker dat voor Cn104 V4 er drivers zijn voor Windows 7. Die staan hier namelijk op de CD. Ik heb deze kabel gekocht bij Alternate.

de Sb2100TL loggen wordt denk ik lastig. Je hebt hiervoor een SunnyBeam display nodig, daar zit wel een USB stekker aan maar je hebt een apart programma ( Sunny Data Control ) nodig om je display mee uit te lezen, en of dat gaat werken op een WRT54G?

Verwijderd

Ik denk dat ik al wat gevonden heb: http://link.marktplaats.nl/346117312

Iemand enig idee hoe zoiets op een pannendak te monteren? Bestaat daar ook een soort Klikfit systeem voor. Of kan ik het beste 2 Klikfit rails op het dak monteren en daar dan een paar dwarsverbindingen op monteren waar ik de collector op vast maak.

En hoe krijg ik mijn leidingen door een pannendak een beetje netjes naar (lees dicht) naar binnen?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 16:09:
Ik denk dat ik al wat gevonden heb: http://link.marktplaats.nl/346117312

Iemand enig idee hoe zoiets op een pannendak te monteren? Bestaat daar ook een soort Klikfit systeem voor. Of kan ik het beste 2 Klikfit rails op het dak monteren en daar dan een paar dwarsverbindingen op monteren waar ik de collector op vast maak.

En hoe krijg ik mijn leidingen door een pannendak een beetje netjes naar (lees dicht) naar binnen?
Je hebt indak en opdak versies. Zo'n collector is een stukje zwaarder dan een PV-paneel en ook dikker. Als het allemaal krap is zou je bij een opdak plaatsing schaduw op je PV kunnen krijgen?

A'dam PVOutput

Verwijderd

Ja daar heb ik weer niet aan gedacht 8)7 Maar dan zou ik de bovenste rij van mijn panelen nog iets stijler kunnen leggen. Zodat de bovenkant op dezelfde hoogte komt. Bedankt voor de tip.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 17:41:
Ja daar heb ik weer niet aan gedacht 8)7 Maar dan zou ik de bovenste rij van mijn panelen nog iets stijler kunnen leggen. Zodat de bovenkant op dezelfde hoogte komt. Bedankt voor de tip.
Heb je foto's? Website?

A'dam PVOutput

Verwijderd

Nee, ik heb geen website. Dit is de enige foto die ik zo snel heb:Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/PV-newbees/JvO_Gilze.jpg (bedankt polderpv)

Omlaag gaan kan ik niet vanwege schaduw. En naar links al helemaal niet. Ik heb nu op marktplaats een collector gevonden van 3,5 x 1 meter en die zou daar mooi boven passen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 20:07:
Nee, ik heb geen website. Dit is de enige foto die ik zo snel heb:[afbeelding] (bedankt polderpv)

Omlaag gaan kan ik niet vanwege schaduw. En naar links al helemaal niet. Ik heb nu op marktplaats een collector gevonden van 3,5 x 1 meter en die zou daar mooi boven passen.
Die collector kan je waarschijnlijk indak niet kwijt, vanwege je nokvorsten en schoorsteen. Je zou wel één rij PV omhoog kunnen brengen en de collector tussen de PV plaatsen? Dan kan je 'm indak plaatsen. Een opdak versie steekt echt ver uit.

A'dam PVOutput

• Karelprior
flitspaal.nl schreef op maandag 24 mei 2010 @ 15:27:
[...]

Werkt de nieuwste Sitecom CN104 USB -- RS232 converter niet onder Win7? Ik weet zeker dat voor Cn104 V4 er drivers zijn voor Windows 7. Die staan hier namelijk op de CD. Ik heb deze kabel gekocht bij Alternate.

de Sb2100TL loggen wordt denk ik lastig. Je hebt hiervoor een SunnyBeam display nodig, daar zit wel een USB stekker aan maar je hebt een apart programma ( Sunny Data Control ) nodig om je display mee uit te lezen, en of dat gaat werken op een WRT54G?
Ik heb de CN104 hier liggen, maar dat bleek de V2 te zijn.... Daarvoor had ik een andere die het ook niet deed onder Vista Ultimate x64 , en de laatste was een Eminent EM1016. Die werkt onder XP prima, onder Win7 doet ie het ook (maakt iig een compoort ) maar noch de Soladin 600 Wizard noch de Soladin 5 (van Fred Jansen) noch 'PV uitlezen' (van Minke Bergsma) kunnen contact maken met de Soladin. Helaas. Dus blijf ik de laptop gebruiken.
Maar als het ook met mijn router kan, en dan volcontinu, zou dat mooi zijn. vandaar mijn vraag.
De SB2100TL wordt uitgerust met blauwtand, en dat zal ik via mijn Win7-pc uit gaan lezen.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:42

Punkrocker

Mostly harmless

ericplan schreef op zondag 23 mei 2010 @ 20:54:
[...]

Lastig in te schatten, maar als je ze landscape plaatst, dan kan je misschien een rij van drie kwijt, iets dichter bij de dakgoot, dan een rij van twee en dan één?
Dacht ik ook.
Ik zal het degene die het dak op durft eens op laten meten ;)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Verwijderd

@Ericplan, bedankt voor het advies. Een indak collector kan ik daar zeker niet kwijt. Als ik de bovenste rij panelen tussen de schoorstenen leg krijg ik nog meer last van schaduw dan dat ik nu heb.

Ik zal binnenkort eerst maar eens het dak op gaan en eens goed opmeten hoeveel ruimte ik nu precies heb.

(Jammer dat ik zo zit te klooien om nog een stukje dakoppervlak te vinden terwijl er aan alle kanten zoveel lege ruimte beschikbaar is waar niets mee gedaan wordt)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Andere zijde geen optie? Ik weet niet welke oriëntatie je hebt, maar wellicht kun je 1 rij panelen (of de zonneboiler) naar de achterkant verplaatsen?

Als je een West-Oost ligging hebt kan dat volgens mij best een oplossing zijn, waarmee je niet teveel rendement verliest.

• Karelprior
Oh ja, de uitbreiding van PV, 1880Wp aan Sharp NU-235E1 panelen heb ik op het dak gelegd. Nog even wachten op de SB2100TL (gogogo SolarNRG!) en dan ga ik eens een dagje voor de ferrarismeter zitten ;-). Nu heb ik alleen nog 290V DC op de multimeter staan...
Volledig verslag binnenkort bij PolderPV

Afbeeldingslocatie: http://213.73.204.66/img/voordak_nieuw.jpg

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:10

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb momenteel een dubbele ferrarismeter voor dagtarief en nachttarief. Nu ga ik in verband met inductiekoken naar een 3fase aansluiting, maar wordt dan mijn ferrarismeter vervangen? Ik ben van plan binnenkort PV op mijn dak te leggen en volgens mij is het met een ferrarismeter het makkelijkst ivm automatisch salderen.

Volgens Liander krijg ik dan altijd een nieuwe meter.

Look behind you! A three headed monkey!

• zonnigtype
Karelprior schreef op maandag 24 mei 2010 @ 21:04:

Volledig verslag binnenkort bij PolderPV
:9~

Houd er wel rekening mee dat ik weer een dikke week naar Duitsland ga. Ditmaal naar weltmeister Bayern, paar dagen zonnestroomparken slurpen op de Biohummerd, en natuurlijk naar InterSolar... (vanaf 3/4 juni, ik stap in Regensburg uit de trein en ga dan radeln...).

@MrScratch
Ik heb momenteel een dubbele ferrarismeter voor dagtarief en nachttarief. Nu ga ik in verband met inductiekoken naar een 3fase aansluiting, maar wordt dan mijn ferrarismeter vervangen? Ik ben van plan binnenkort PV op mijn dak te leggen en volgens mij is het met een ferrarismeter het makkelijkst ivm automatisch salderen.

Volgens Liander krijg ik dan altijd een nieuwe meter.
Volgens mij - helaas - ook. Enkelfase Ferraris past volgens mij niet op driefase aansluiting. Probeer aan te sturen op een NIET SLIM exemplaar voor driefasen, omdat van der Hoeven alweer heeft moeten toegeven dat een slimme meter (whatever fase) GEEN verplichting is. Tenzij je d'r persé eentje wilt natuurlijk.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Mistraller
Mars Warrior schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:29:
[...]

Zo had ik het in 1ste instantie dus: getimed aan/uit van de server, maar wat mij betreft ontzettend onvriendelijk: het ding stond eigenlijk altijd aan als-tie niet nodig was, en ging altijd uit als-tie wel nodig was :(

Voor de wijziging heb ik verschillende mogelijkheden overwogen waaronder een NAS, maar een dedicated NAS waar 4 schijven in kunnen vond ik eerlijk gezegd belachelijk duur. Als je dan nog CPU power nodig hebt om 1080p oid te transcoderen naar je TV houd het al snel op met een NAS.
Daarbij gaan een aanal NASsen helemaal niet echt uit in standby (nog steeds 10-15W verbruik) en daarbij zag ik nog een beetje op tegen het geklooi om allerlei programma's middels speciale packages op zo'n linux doos aan de gang te krijgen, ik ben nl. meer iemand van next-next-finish en er niet meer naar omkijken :D

Ik ben nu uitgekomen op een WHS installatie met voornamelijk 2de hands (van Tweakers) hardware bestaande uit een miniITX intel bord met een E7500 CPU, een Velociraptor als bootschijf, en een drietal WD 1.5TB schijven voor de data (deels redundant).

De top-of-the-pudding (of hoe dat ook heet) is echter wel Lights-Out, Green IT for Windows Home Server:
[afbeelding]

Werkelijk het toppunt van gebruikersvriendelijkheid :D
De Server is middels WOL (zowel LAN als via Internet) aan te zetten (dankzij het Intel bord ook in S5 = power off stand!!), en gaat vanzelf weer uit als-tie niet gebruikt wordt (dus geen users ingelogd, geen streaming, geen backups bezig, etc.). Daarnaast kun je zelf nog events definieren, maar daar maak ik op dit ogenblik geen gebruik van.
De tijd dat de server aan staat is mooi te zien in grafieken, en daarbij wordt ook de uitgespaarde CO2 getoond, dus je krijgt ook echt een idee wat het stukje software doet...

Resultaat: ik heb nu een heel krachtige server, de server is altijd beschikbaar indien nodig (hoge WAF, is nl. aan te zetten met iPhone bijv.), meer dan voorheen terwijl hij voorheen dus veel meer uren aan stond, maar kan dus ook een hele dag of langer uitstaan en verbruikt dan iets van 1-2W.

En wat draait er allemaal op middels WHS add-ins (dus geintegreerd met de console!)?
- Squeezebox Server
- SABnzbd
- Lights-Out
- PS3 media server
- WHS Mobile (remote toegang multimedia op iPhone)
- iDrive (internet backup)
- Smart monitoring
- AdminiMe
- Remote Alert (remote users, disk, etc.)
- Backup mediacenter bestanden
- Web Logs (lekker overzichtelijk om te zien wie allemaal je server trachten te benaderen)

en daarnaast krijg je natuurlijk gratis remote-toegang tot je thuisnetwerk, remote toegang tot alle media opgeslagen op je server, client backups etc.

De besparing op jaarbasis zal zo rond de 150kWh uitkomen tov de situatie dat de server getimed aan/uit ging en zodoende 16u per dag aanstond :D
Je had natuurlijk ook gewoon Wake on lan kunnen gebruiken, of zo'n programmeerbare stekkerbalk met netwerkaansluiting oid.
Next-next finish betekent: grafische kaart nodig. Dus: verspilling. Uiteraard snap ik je beweegredenen, maar ultrazuinig zal het nooit worden met een grafische beheeromgeving.

Alles wat je hierboven beschrijft is erg standaard qua installeerbaarheid. De Nas van mijn ouders bv draaide zonder 1x in de linux shell te hoeven kijken al met SABNZBD.
Twonkymedia is standaard al aan boord, ook een iTunes server volgens mij.
Karelprior schreef op maandag 24 mei 2010 @ 15:20:
[...]

Kijk even op http://solget.reinieren.net. Als jouw wrt54g van het juiste model is, (dwz voldoende flashruimte om de volledige openWRT firmware te draaien, dan kan je SolGet er gewoon op draaien. Het script creert zowieso al een standaard webpagina, die je eventueel via de wrt54g aan de buitenwereld kan tonen. En wil je ook grafieken, dan hoef je alleen RRDtool te installeren.
Ik ga binnenkort weer verder met de verbeteringen in SolGet, nu ik het onderstaande project "in productie" heb.

Tevens heb ik een eigen Soladin adapter ontwikkeld. Zowel USB als RS232 versie. Ik moet nog een laatste test doen, maar de chipset die ik in de Sol-Link adapter gebruik (Prolific) is als het goed is onder elk windows OS (van win98 tot Win7 64bit) te gebruiken. De driverpackage staat binnenkort online. Deze week ga ik testen onder een VMware Win7 32bit installatie. Over een paar weken heb ik een win7 64 bits laptop tot mijn beschikking en zal ik daar ook een testje mee doen, maar ik weet vrij zeker dat het werkt.

Er is overigens een grote variatie aan USB2serial converters gebaseerd op de Prolific chipset. Veel daarvan zijn niet volledig uitgevoerd, waardoor de PC-link van mastervolt niet de spanningsnivo's krijgt die hij wil. De optocouplers in de soladin moeten namelijk wel gevoed worden vanuit de pc. Dus een pl2303 gebaseerde converter op zich is nog geen garantie dat het werkt. Dat is ook de reden dat ik hier een heel stel heb liggen die allemaal niet lekker werkten, maar nu dus een stapeltje goede. Alleen weet ik niet zeker of ze nog leverbaar zijn...

Voor mijn Sol-Link converters kan je ook een kijkje nemen op http://solget.reinieren.net

---------------

• JeroenH
Zo. Even de consumentenbond openlijk verteld dat ik het niet helemaal eens ben met hun artikel (helaas alleen te lezen als je lid bent).

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

De linken werken helaas niet (zowel via vaste pc en iphone)

Nu weer wel! Wordt je site ook niet 24/7 gehost?

[ Voor 11% gewijzigd door ZonneStroom op 25-05-2010 08:39 ]

ZonneStroom

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 24 mei 2010 @ 23:49:
Zo. Even de consumentenbond openlijk verteld dat ik het niet helemaal eens ben met hun artikel (helaas alleen te lezen als je lid bent).
Staan zo te zien veel fouten in 8)7 . De focus op de TVT begrijp ik wel.

Als je duurzaam bezig wilt zijn begin je bij de maatregel met de kortste TVT en stop je aan het einde van je budget. Dan bespaar je het meest.

(speaking of tvt, ik moet nog even radiatorfolie halen... :*) ,... alhoewel ik kan wachten tot september)

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mistraller schreef op maandag 24 mei 2010 @ 23:36:
[...]
Je had natuurlijk ook gewoon Wake on lan kunnen gebruiken, of zo'n programmeerbare stekkerbalk met netwerkaansluiting oid.
Next-next finish betekent: grafische kaart nodig. Dus: verspilling. Uiteraard snap ik je beweegredenen, maar ultrazuinig zal het nooit worden met een grafische beheeromgeving.

Alles wat je hierboven beschrijft is erg standaard qua installeerbaarheid. De Nas van mijn ouders bv draaide zonder 1x in de linux shell te hoeven kijken al met SABNZBD.
Twonkymedia is standaard al aan boord, ook een iTunes server volgens mij.
[...]
Het gebruik (wat goed werkt) van WOL is het probleem niet, het ging meer om het juiste moment dat de server zichzelf weer mag uitzetten. Los van WHS heb ik hiervoor geen software kunnen vinden die dit goed regelt en zo fijn configureerbaar is als Lights-Out.

vwb de geintegreerde grafische kaart: deze staat uitgeschakeld en dat scheelde toch wel een hele Watt _/-\o_ , niet echt schokkend dus.
Sub-20W haal ik hier echt niet mee, maar daar ging het ook niet om: het ging mij meer om het op het juiste moment uitgaan, en dan ook echt uit ipv in die state nog 5-10W nemen zoals ik vaak meet bij NASsen :X

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Een opbrengst record: tussen 9:00 en 9:05 uur vanmorgen produceerden mij 3 stuks 185Wp Kingsun panelen 21 Wh (=252 W), al zal dit record vandaag wel weer verbroken worden, aangezien ze pas sinds gisteravond zijn aangesloten :p
edit1 9:45-9:50 uur 25 Wh (300 W)
F5 10:40-10:45 uur 28,5 Wh (342 W) :)
11:20-11:25 uur 33,0 Wh (396 W)
13:40-13:45 uur 36 Wh (432 W)

[ Voor 25% gewijzigd door antonboonstra op 25-05-2010 13:57 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Woodski
antonboonstra schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:20:
Een opbrengst record: tussen 9:00 en 9:05 uur vanmorgen produceerden mij 3 stuks 185Wp Kingsun panelen 21 Wh (=252 W), al zal dit record vandaag wel weer verbroken worden, aangezien ze pas sinds gisteravond zijn aangesloten :p
Weer iemand met het F5 virus :)

• mkleinman
antonboonstra schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:20:
F5 10:40-10:45 uur 28,5 Wh (342 W) :)
Wacht maar af zodra de zon er pal op staat. 350-400W AC komt er dan waarschijnlijk uit.

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:19:
Wacht maar af zodra de zon er pal op staat. 350-400W AC komt er dan waarschijnlijk uit.
Ik zit weer lekker op mijn werk naar buiten naar het zonnige weer te kijken in de wetenschap dat er thuis hard voor mij gewerkt wordt :) Overigens is de weersverwachting voor de rest van de week niet briljant, dat kon wel eens betekenen dat mei 2010 niet zo'n briljante zonnestroommaand wordt.

Had je trouwens mijn mail nog gehad?

• antonboonstra

antonboonstra

flitspaal.nl schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:19:
[...]

Aangezien het montage frame nog niet binnen is, liggen ze nu nog plat op het dak. 555Wp op een Steca 500, dan hoop ik toch wel dat ik 450W vandaag moet kunnen halen als de zon hoger komt te staan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Woodski
JeroenH schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:27:
[...]

Ik zit weer lekker op mijn werk naar buiten naar het zonnige weer te kijken in de wetenschap dat er thuis hard voor mij gewerkt wordt :) Overigens is de weersverwachting voor de rest van de week niet briljant, dat kon wel eens betekenen dat mei 2010 niet zo'n briljante zonnestroommaand wordt.

Ik zit weer lekker op mijn werk te kijken naar m'n webservertje en zie dat er thuis 1011 watt uit m'n 2 Steca's komt. Mei is misschien niet geweldig maar vorige week was wel met afstand m'n beste week ooit.

• mkleinman
JeroenH schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:27:
[...]

Hier komt op dit moment 1.4kW uit de panelen, de opbrengst van de 3 panelen achter de Steca500 weet ik niet maar dat zal ook iets van 200-250W zijn op dit moment.

In elk geval wordt mei 2010 voor mij een neggie maand.

Yes, ik heb je mail gehad en ik heb al gereageerd, ik moet alleen wachten totdat ik weer thuis ben voordat die mails de deur uit gaan. Lang leve internet op je laptop( UMTS ) met gesloten poort 25.

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:49:
Hier ook, ruim! Ik heb de cijfers even niet bij de hand, maar het zou wel eens kunnen dat 2010 voor ons nu al een neggie jaar is :D
mail
OK :)

• mkleinman
Woodski schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:35:
[...]

Ik zit weer lekker op mijn werk te kijken naar m'n webservertje en zie dat er thuis 1011 watt uit m'n 2 Steca's komt. Mei is misschien niet geweldig maar vorige week was wel met afstand m'n beste week ooit.
Je hebt het ongetwijfeld al eens verteld hier, maar hoe log jij je Steca's precies? Ik zou ook erg graag mijn Steca 500 op willen nemen in jSunnyReports :)

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:49:
[...]

Hier komt op dit moment 1.4kW uit de panelen, de opbrengst van de 3 panelen achter de Steca500 weet ik niet maar dat zal ook iets van 200-250W zijn op dit moment.

Yes, ik heb je mail gehad en ik heb al gereageerd, ik moet alleen wachten totdat ik weer thuis ben voordat die mails de deur uit gaan. Lang leve internet op je laptop( UMTS ) met gesloten poort 25.
Max. 84 Watt AC uit een OK4tje hier (108 Wp module, 25 meter DC bekabeling). Buitentemperatuur begane grond 22 graden schaduw, maar zal op het zonnige dak wel stuk hoger zijn. In Spijkenisse is de cel/paneel temperatuur momenteel tussen de 40 en 50 graden (hé Ton, heb je een emmer water over je Solarworld's gegooid?).

• Mars Warrior

Mars Warrior

antonboonstra schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:35:
[...]

Aangezien het montage frame nog niet binnen is, liggen ze nu nog plat op het dak. 555Wp op een Steca 500, dan hoop ik toch wel dat ik 450W vandaag moet kunnen halen als de zon hoger komt te staan.
Mijn 4 panelen (700Wp) op een Steca500 bleven met het warme weer de afgelopen dagen toch echt steken rond de 480-495W, dus 450W lijkt me toch wel echt veel met 3 panelen...

Opbrengst was de afgelopen week wel lekker: ik kwam tot 4.2kWh (6 kWh/kWp) / dag, maar itt tot een aantal leuke koele dagen in April dus geen 520W (en dus mogelijk piekverliezen) uit de Steca500.

Voorlopig lijkt het er dus op dat de 700Wp op de Steca500 met een oostelijke ligging een goede combi is en enkel bij koel weer wat piekverliezen heeft, maar bij veel zon domweg goed presteert _/-\o_

• antonboonstra

antonboonstra

Mars Warrior schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 13:20:
Mijn 4 panelen (700Wp) op een Steca500 bleven met het warme weer de afgelopen dagen toch echt steken rond de 480-495W, dus 450W lijkt me toch wel echt veel met 3 panelen...
En toch was het laatste 5 minuten gemiddelde (13.40-13.45 uur) 432W. Komt aardig in de buurt van de 450W. Binnen die 5 minuten kan het piekvermogen nog iets hoger liggen natuurlijk. Ben benieuwd wat de panelen doen als ze straks onder een hoek van 30° liggen.

• zonnigtype
Ferraris gaat weer de goede kant op, gele curve. Nog effe okaviertjes flink laten doorwerken (en: veel van huis wegblijven), dan gaan we het domein van 2009 op de Ferraris weer eens in omgekeerde volgorde afwerken... :P

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/tussenmeterstanden.gif

Let op dat stadswarmte grafiek significant is afgevlakt sinds we niet meer stoken (eind maart) en de hoofdkranen van de SV naar de radiatoren hebben dichtgedraaid (tot begin herfst, afhankelijk van wanneer de eerste nachtvorst verwacht wordt). Restant is slechts moderaat tapwater verbruik, resulterend in een zeer vlak stijgende rode grafiek.

Sommige niet-thuis werkers met fors PV systeem en relatief weinig verbruik zullen nog sneller omlaag gaan met de Ferraris standen, omlaag het "zomerdal" in...

Groene hulplijnen zijn meterstanden gemeld aan Greenchoice i.v.m. jaarnota's, de zwarte zijn meterstanden opgenomen in opdracht van netbeheer. Ik lees tegenwoordig, als ik het niet vergeet, deze twee meterstanden eens in de twee, drie dagen af (moet helaas twee afzonderlijke meterkasten op vijftien tot vijfentwintig meter van ons appartement daarvoor openmaken en meterstanden noteren, maar alla).

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Ik heb vorige week een stuk overtollige radiatorisolatie (alu folie met bubbeltjes van de Gamma) om mijn (Zenta) zonneboiler gewikkeld. Het vat is zo'n 100cm hoog en ik heb maar 60cm daarvan bedekt met de folie. Het staat er tot op heden gewoon losjes omheen.

Gisteravond voelde ik met de hand het verschil tussen bedekt en onbedekt. (boilertemp. 80'C).
Onbedekt was de buitenkant lauw.
Bedekt met folie, dus tussen het folie en de buitenwand van de boiler, was de gevoelstemperatuur zeker 10'C hoger.

Ik heb nog geen absolute meting gedaan, maar dat los-er-om-heen-staande folie doet wel degelijk zijn werk. Waarschijnlijk valt warmteverlies normaal niet op, omdat de buitenkant z'n warmte direct aan de omgeving afgeeft. Misschien dat ik het gewoon 2 a 3 keer omheen ga wikkelen en dan over de volledige hoogte.

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-11 16:03
Wij hebben dus sinds kort ook zonnepanelen op ons dak liggen, en ik zou ook graag willen weten wat het setje opleverd per dag/week/maand. Heb nog een oude kWh liggen die dit wel aangeeft maar ik kan hem niet instellen dat hij bijhoud hoeveel kWh het opbrengt.

Heb al een reactie geplaatst in het enrgiemeter topic maar hier lopen/zitten er ook genoeg met zo`n meter en misschien kan iemand mij verder helpen. url="carismagdi in "Energiemeters... deel hier je ervaringen""]klik[/url]

Ons systeem is trouwens 690Wp (3x230W) op een Soladin 600 inverter.

[ Voor 12% gewijzigd door carismagdi op 25-05-2010 15:38 ]

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

• antonboonstra

antonboonstra

Het goedkoopst en simpelste is elke dag handmatig de stand noteren. Automatiseren kan, maar kost geld en elektriciteit. Mijn oplossing werkt voor elk type omvormer, maar hiervoor moet je wel een PC 24/7 aan hebben staan, wat bij mij al het geval was (webserver). Anders is het wel erg zonde van je opgewekte elektriciteit...

• JeroenH
carismagdi schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 15:38:
en ik zou ook graag willen weten wat het setje opleverd per dag/week/maand.

Soladin 600 inverter.
Dat kan op een paar manieren. Je kunt een datakabel voor de Soladin 600 bestellen zodat je met de computer de omvormer uit kunt lezen. Het nadeel is dat de omvormer maar weinig mogelijkheden biedt, en de omvormer altijd aan moet zijn (= er moet voldoende licht zijn), anders kun je hem niet uitlezen. 's Zomers is dat geen enkel probleem omdat in ons geval de omvormers al rond 06:00 wakker worden en pas ruim na 22:00 uit gaan, maar 's winters kunnen er dagen voorbij gaan dat ze pas om 09:00 wakker worden en om 16:00 alweer uitgaan. Als je dan moet werken kun je ze niet uitlezen.

Een eenvoudiger oplossing is een simpele kWh-meter, bijvoorbeeld de PM16AR:

Afbeeldingslocatie: http://www.prismaonweb.com/grafica-laboratorio/s-33100915.jpg

Kost niet veel, ik heb er bijvoorbeeld twee voor € 25 per stuk gekocht bij SolarNRG, maar ze zijn vrij makkelijk te krijgen. Ik heb deze een hele tijd gebruikt en het ding werkt prima. Nog een voordeel van de eenvoud is dat de meetwaarde nooit verloren kan gaan bij bv. stroomuitval. Ik raad je iets dergelijks aan omdat het niet zo duur is en heel goed werkt.

Wil je superdeluxe gaan loggen zou je ook nog naar plugwise kunnen kijken, dat is niet heel goedkoop maar je kunt wel uitgebreid zijn hoe je zonnestroominstallatie het doet zonder dat je er een PC 24/7 voor ingeschakeld moet laten (wat je naar mijn mening niet zou moeten doen).

Verwijderd

@Plugwise-gebruikers:
Op welke apparaten hebben jullie de pluggen zitten en op welke punten halen jullie besparing met Plugwise? En gebruikt iemand het onder Linux (ik werk met Puppy)?

Ik denk erover om Plugwise aan te schaffen om mijn toekomstige zonnepanelen te monitoren. Daarnaast zou ik graag 1 winter de cv-ketel en de vloerverwarmingspomp willen meten. In dat geval zou ik dus al niet genoeg hebben aan het startsetje. Omdat het basicsetje meteen 9 pluggen heeft, lijkt me dat weer veel en ik zit me af te vragen waarvoor ik de overige 6 pluggen zou kunnen gebruiken op een manier die het eigen verbruik van de pluggen rechtvaardigt (met dank aan JeroenH voor de foto van het eigenverbruik). Het is niet veel per plug, maar als je 9 pluggen op jaarbasis gaat doorrekenen, tikt het toch weer aan.

Op sluipverbruikers waar ik makkelijk bij kan, zoals computer/audioapparatuur/laptoplader, geef ik de voorkeur aan gewone stekkerschakelaars, omdat die alleen eigen verbruik hebben als de apparaten ook aanstaan. Mijn tv heeft een echte aan/uit-schakelaar _/-\o_ . De enige andere sluipverbruiker die ik nog zie is de inbouwmagnetron, maar helaas meet mijn energiemeter de grootverbruikers wel goed, maar sluipverbruik pakt 'ie niet, dus ik weet niet of het sluipverbruik van de magnetron het eigen verbruik van de plug overstijgt. Verder een trafo op de deurbel, maar die willen we tzt vervangen door een trekbel.

De plug waarmee ik de cvketel 1 winter wil meten, zou ik ook daarna nog kunnen gebruiken als we de zonneboiler geplaatst hebben, om de cvketelpomp in de zomer maar 1 keer per dag of week even te laten lopen en daarbuiten uit te schakelen. Dus zoals ik het nu zie zou ik 5 pluggen overhouden waar ik geen functie voor zie die het eigenverbruik rechtvaardigt. Zijn er nog andere zaken waar ik die pluggen nuttig voor zou kunnen inzetten?
sander817 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 11:30:
[...[url="http://http://www.eco-logisch.nl/Details.asp?ProductID=2308&category=96"]waterbespaarders[/url] ....]

past dat in elk toilet?
Afbeeldingslocatie: http://www.eco-logisch.nl/image_thumbnailer.aspx?i=images/gogreen-toilet.jpg&w=100&h=100

Het is in feite gewoon een gewichtje dat je in de overlooppijp hangt. Het past perfect in een overlooppijp van 33mm doorsnee, met een dikte van de buis van 3mm. In een toilet van mij paste dat perfect, in een andere zat een dikke rand aan de bovenkant van de overlooppijp. Daardoor kon ik het dus niet met de haakjes (op het plaatje aan de rechterkant) vastklemmen, maar kon ik het wel gewoon in de overlooppijp hangen met het haakje aan de linkerkant over de rand van de pijp heen. Blijft gewoon hangen en doet zijn werk. Maar als je een andere maat overlooppijp hebt kun je deze waterbespaarder natuurlijk ook heel makkelijk zelf maken, want het is gewoon een gewichtje wat het werk doet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 16:14:
(...)
Ik denk erover om Plugwise aan te schaffen om mijn toekomstige zonnepanelen te monitoren. Daarnaast zou ik graag 1 winter de cv-ketel en de vloerverwarmingspomp willen meten. In dat geval zou ik dus al niet genoeg hebben aan het startsetje. Omdat het basicsetje meteen 9 pluggen heeft, lijkt me dat weer veel en ik zit me af te vragen waarvoor ik de overige 6 pluggen zou kunnen gebruiken op een manier die het eigen verbruik van de pluggen rechtvaardigt (met dank aan JeroenH voor de foto van het eigenverbruik). Het is niet veel per plug, maar als je 9 pluggen op jaarbasis gaat doorrekenen, tikt het toch weer aan.
(...)
Hier kun je losse Plugwise Circles bestellen. Ik heb er zelf ook drie in gebruik (inclusief de 'hoofd'Circle+) omdat ik alle 3 mijn inverters afzonderlijk wil kunnen monitoren.
Zo'n hele hoop Circles lijkt mij ook teveel van het goede.
Voordeel met meer Circles is wel dat je beter bereik hebt. Ik kan nu vaak de 2 verst hangende Circles niet ontvangen maar die lees ik dan een keer 's avonds uit (even aansluiten naast de PC) als de zonnepanelen toch niets meer produceren.

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

JeroenH schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 16:00:
[...]

[afbeelding]
Deze zijn jammergenoeg alleen nog uit oude voorraden sporadisch te verkrijgen. Ik heb nog geen goed alternatief gevonden.

ZonneStroom

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:11

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 08:42:
@JAN-B: Op jouw verzoek heb ik een paar dagen terug een uitgebreid verhaal ingeklopt over hoe een écht duurzaam huis er naar mijn idee uit zou zien. Had je dat gezien?
@Jeroen: = gelezen, Jeroen _/-\o_
Ik neem aan dat dit niet spontaan uit de pen kwam, maar dat je er al eerder uitgebreid over gebrainstormd hebt.
Je had natuurlijk ook kunnen zeggen: mijn droomhuis is een passiefhuis - of is dat toch iets anders :?
Dat verfverhaal en de reactie van Mistraller klopt inderdaad, je kan beter een iets duurdere verf kopen dan een huismerk karwei / gamma o.i.d. Mijn voorkeur gaat uit naar Wijzonol, alhoewel ik de 5/6 jaar niet haal, eerder 3/4 jaar.
Een plaats die niet als eerste onder water loopt? hmm, dat lijkt mij wat ver gezocht... verwacht je dat delen van Nederland binnen 20/30 jaar onder water staan :?
Domotica-systeem??? ( ik heb al zo,n hekel aan die moeilijke woorden ) Wat houdt dat precies in?

• zonnigtype
Slik....

Weer een renewable energy blooper...

Wordt een dure opruim operatie met 170 ton op te vissen staal...

http://www.abc.net.au/news/stories/2010/05/25/2908749.htm

Klusje voor een NL off-shore bedrijf, wellicht? 8)7

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-11 16:03
JeroenH schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 16:00:
[...]

Bedankt voor je bericht.

Maar zo`n meter heb ik dus al, hij kan dit ook bijhouden en houd de gegevens ook vast. Ik weet alleen niet hoe je hem goed moet instellen omdat ik geen handleiding meer heb. Wie helpt???

[ Voor 8% gewijzigd door carismagdi op 25-05-2010 17:21 ]

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

• Woodski
@Plugwise-gebruikers:
Op welke apparaten hebben jullie de pluggen zitten en op welke punten halen jullie besparing met Plugwise? En gebruikt iemand het onder Linux (ik werk met Puppy)?

Natuurlijk aan m'n PV
Voorheer per Steca eentje, nu alles Steca's op een plug
Die blijft

Sinds kort aan de zonneboiler
Leuk want nu kan ik eindelijk zien wanneer de boiler "vol" is.
Rust is 2 watt en in bedrijf 40 tot 100 watt
Deze blijft ook

Aan de warmtepomp
Handig om het verbruik te meten maar vooral als schakelklok en standby killer
En ook deze blijft

's Winters aan de kerstverlichting
Ook weer vooral als schakelklok

Zaken zoals wasmachine, droger etc zijn even leuk maar na een paar
weken is de lol er voor mij wel vanaf.
lees dan heb je inzicht in het verbruik

Ik geloof niet dat ik (veel) bespaar met de plugjes
Het is vooral leuk om de data (remote) uit te lezen

[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 25-05-2010 17:25 ]

• JeroenH
@Plugwise-gebruikers:
Op welke apparaten hebben jullie de pluggen zitten
* Vijf zonnestroomomvormers
* Koelkast
* Twee laptops samen
* CV-ketel
* Elektrische kachel

Ik heb de pluggen primair voor monitoring van de zonnestroominstallatie, maar toen ik afgelopen zaterdag naar de meetdata keek zag ik dat de koelkast al vier uur een heel hoog verbruik had. Bleek dat de deur van de vriezer een stukje openstond. Als ik dat niet had gezien had die deur misschien de hele nacht opengestaan.
en op welke punten halen jullie besparing met Plugwise?
Nou... geen, in ons geval. Bij ons is de rek er al een beetje uit vermoed ik. Maar een wat groter PW-systeem kan je naar mijn idee zeker inzicht geven in de verdeling van je elektriciteitsverbruik en bv. grote verbruikers als een oude koelkast of wasmachine identificeren. Hoeveel je kunt besparen is helemaal afhankelijk van de beginsituatie en wat je wilt en kunt doen. De meeste dingen die je met PW kunt zou je met bv. een Conrad Energy Monitor 3000 ook wel kunnen doen, maar niet voor meerdere apparaten tegelijk, en niet met monitoring per uur.
En gebruikt iemand het onder Linux (ik werk met Puppy)?
Ik niet, sorry.
en ik zit me af te vragen waarvoor ik de overige 6 pluggen zou kunnen gebruiken op een manier die het eigen verbruik van de pluggen rechtvaardigt (met dank aan JeroenH voor de foto van het eigenverbruik).
Ik gebruik de data ook als basis om kennis over te doen over het energieverbruik van apparaten. Zo zie ik het stroomverbruik van de CV-ketel elke week flink dalen sinds de winter, maar het energieverbruik van de koelkast juist wat stijgen. Door de hogere gemiddelde binnentemperatuur moet hij harder koelen. Ik vind dat interessant om te weten. En zoals ik al schreef kom ik op die manier achter storingen. Ook langzame aftakeling van een apparaat (bv. versleten deurrubbers van een koelkast) zou op die manier aan het licht te brengen zijn.

Gelukkig kun je de pluggen inmiddels ook per stuk kopen.

• JeroenH
carismagdi schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 17:19:
Bedankt voor je bericht.

Maar zo`n meter heb ik dus al, hij kan dit ook bijhouden en houd de gegevens ook vast. Ik weet alleen niet hoe je hem goed moet instellen omdat ik geen handleiding meer heb. Wie helpt???
Ik begrijp je niet helemaal? Het plaatje in het topic waar je heen verwijst laat een andere meter zien dan ik hier liet zien? :?

Merk op dat de meter op de foto daar niet erg geschikt is voor het meten aan zonnestroompanelen, die moet daarvoor omgebouwd worden - en zelfs dan is volgens diverse berichten de nauwkeurigheid niet om over naar huis te schrijven.

Het is overigens een oud type energiemeter van Conrad waarvan ik de naam en type niet meer weet. Staat dat op de achterkant? Ik verwacht dat de handleiding wel ergens te downloaden is hoor.

• JeroenH
JAN-B schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 16:56:
Ik neem aan dat dit niet spontaan uit de pen kwam, maar dat je er al eerder uitgebreid over gebrainstormd hebt.
Nou, gedeeltelijk. Ik had de losse delen wel in mijn hoofd maar het pas allemaal samengevoegd voor het stukje.
Je had natuurlijk ook kunnen zeggen: mijn droomhuis is een passiefhuis - of is dat toch iets anders :?
Dat had gekund, maar ik wil eerst wel eens wat meer weten - en het bijvoorbeeld in de praktijk zien - voordat ik de wens uitspreek dat het een passiefhuis moet zijn. Ze heb ik begrepen dat het in een passiefhuis onmogelijk is om kamers onafhankelijk van elkaar in temperatuur te regelen. Ik kan niet slapen als het in de slaapkamer te warm is, maar ik wil het in de woonkamer toch wel aangenaam hebben. Ook zouden passiefhuizen soms oververhit kunnen raken als je veel mensen op visite hebt. Ik wil eerst veel meer weten van dat soort zaken.
Een plaats die niet als eerste onder water loopt? hmm, dat lijkt mij wat ver gezocht... verwacht je dat delen van Nederland binnen 20/30 jaar onder water staan :?
Wie het weet mag het zeggen... maar zelfs als het pas over vijftig jaar onder water staat heb je dus een huis gebouwd wat over vijftig jaar alweer afgebroken moet worden. Een onderdeel van duurzaamheid is naar mijn mening dat het lang meegaat.
Domotica-systeem??? ( ik heb al zo,n hekel aan die moeilijke woorden ) Wat houdt dat precies in?
Had je al eens met Google gezocht...?

• NielsTn
Zoo... dag 1 voorbij, de Atag Qsolar op zolder, en de 3 vlakkeplaatcollectoren op het dak.
Morgen dag 2 : afrondende installatie & inbedrijfstelling :D

Verwijderd

NielsTn schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 18:28:
Zoo... dag 1 voorbij, de Atag Qsolar op zolder, en de 3 vlakkeplaatcollectoren op het dak.
Morgen dag 2 : afrondende installatie & inbedrijfstelling :D
Pics!!!!!!

Hopelijk heb je morgen ook nog mooi weer of is het buitenwerk af.

• NielsTn
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 18:53:
[...]

Pics!!!!!!

Hopelijk heb je morgen ook nog mooi weer of is het buitenwerk af.
Afbeeldingslocatie: http://www.renewable-energy-now.org/wp-content/uploads/DSC1724-totaal-collector-199x300.jpg
okay, hier enkele foto's :)

Buitenwerk is eigenlijk af, alleen de aan-en afvoerleiding moeten nog aangesloten worden en door de dakdoorvoer worden gestoken.
Verder beperkt het morgen zich tot good 'ol plumbing, en afvullen

[ Voor 32% gewijzigd door NielsTn op 25-05-2010 19:27 ]

• Woodski
Hah pics so it did happen.
Schitterende opstelling zo, dat zal heel wat opleveren.
Heb je nog subsidie gekregen ?

• NielsTn
Woodski schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 19:24:
[...]

Hah pics so it did happen.
Schitterende opstelling zo, dat zal heel wat opleveren.
Heb je nog subsidie gekregen ?
Subsidie ga ik nog aanvragen, zodra morgen alles gereed is, dan gaat 't SDE-deel via DigiD,
en de LES via de gebruikelijke wijze :)

En beloning weet ik ook al: heerlijk warm ligbad :P asociaal snel gevuld met CW6 capaciteit en verwarmd door die koperen ploert >:)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 19:28:
[...]

En beloning weet ik ook al: heerlijk warm ligbad :P asociaal snel gevuld met CW6 capaciteit en verwarmd door die koperen ploert >:)
Ik hoop toch wel dat je je daarvoor met je ligfiets eerst in het zweet hebt gewerkt. Prachtige installatie, kan trouwens ook nog wel wat PV op je dak :-)

A'dam PVOutput

Verwijderd

Mooiii, die grote platen.

De installateur is familie van een forumlid?

• JeroenH
Goed gedaan Niels! ZIet er prachtig uit. Heb je of ga je trouwens een opbrengstmeter laten plaatsen zodat je de opbrengst in MJ weet? En ik ben ook even vergeten of je de installatie voor woningverwarming in gaat zetten?

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-10 14:10
Beste Mensen,

Ik lees hier al een tijdje mee om door de Zonnebomen een beetje het bos te vinden. Gezien alle goede raad wilde ik mijn ervaringen tot nu toe eens met de tweakers hier delen.

Het is mij opgevallen dat dit in Nederland echt nog een pioniers sector is, zowel in prijzen als goede raad, waarheid en service.. Ik woon in een huis gebouwd in 1908 (Den Haag) een dubbel bovenhuis, beneden deels dubbel glas boven niet. Verder bij aankoop jaren geleden wel alle muren geisoleerd en dak isolatie tijdens het nieuwe dak meteen meegenomen. Al een tijdje ben ik bezig om me druk te maken over onze planeet, energie e.d. (jaartje of vier) en geprobeerd de SDE subsidie te bemachtigen (kansloos) en nu dan toch de beslissing genomen gezien de enorm gedaalde prijzen voor Zonnepanelen.

Mijn doel was het plaatsen van een Zonneboiler en Zonnepanelen, waarmee ik de electra behoefte volledig kon dekken en de warm water vraag en dus gasverstoken flink kan drukken. Uiteindelijk doel is om het huis zo klimaat neutraal mogelijk te maken.

Ik heb heeeeeeeeeel veel offertes aangevraagd voor een PV installatie van ongeveer 3100Wp en een zonneboiler die in zijn geheel op het dak kon staan. Enorm veel gebeld en vragen gesteld, volgens mij werden diverse firma's helemaal gek van me. Maar goed het is een hoop geld wat je uitgeeft, dus wilde wel echt zeker weten wat men offreerde.

Ik heb dan ook de meest bizarre prijzen voorbij zijn komen, offerte's onder andere bij Energieker, Beldezon, Zonnekoning, SolarNRG, MMTotaal, De Zonnefabriek, Installatieburo Wilders, etc, etc....

Om een idee te geven, ik wilde uiteindelijk de Solior F150 hebben omdat die op een plat dak in zijn geheel kan worden geplaatst (geen reservoir binnen) De kale prijs van dit ding is 1600 Euro, Subsidie 620 euro, kortom aanschaf prijs met subsidie 980 euro. Ik heb offertes gekregen die opliepen tot 3300 euro!! 8)7 Het is een half dagje werk ongeveer.

Verder voor de zonnepanelen ook de meest uiteenlopende aanbiedingen gehad, ook daar weer bizarre voorstellen gezien.

Uiteindelijk is de Zonneboiler gekocht bij de Zonnekoning in Amsterdam, Aanschaf 980 inc subsidie, installatie 400 euro inclusief dak doorvoor en waterkering

De zonnepanelen bij SolarNRG in het Westland; 13 x NU-235 SHARP panelen, Sunnyboy SMA 3000 inverter, inclusief de installatie; 9500 euro en een bluetooth module inbegrepen voor het uitlezen van de productie :)

De installatie gaat in de komende twee maanden plaatsvinden, kan niet wachten, foto's komen uiteraard op het forum. Heb geen rooie cent meer over, maar wel een tevreden gevoel en ga de rest van de zomer naar die ferrarismeter kijken! :P

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• NielsTn
JeroenH schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 20:03:
Goed gedaan Niels! ZIet er prachtig uit. Heb je of ga je trouwens een opbrengstmeter laten plaatsen zodat je de opbrengst in MJ weet? En ik ben ook even vergeten of je de installatie voor woningverwarming in gaat zetten?
In de Atag zit een aantal meet-functies zo uit mijn hoofd die behoorlijk nauwkeurig zijn (anders weet EricPVT wel de exacte details).

De installatie gaat naast tapwater ook (!!!) voor ruimteverwarming zorg dragen, daar hoop ik de grootste klapper te halen wanneer het najaar zich meldt :)

@Sunhacker: in verre verte is dat wel familie van het forumlid, maar goed dat voegt weinig meerwaarde toe aan 't topic. In elk geval weten ze over de zaken mee te praten, en zelfs bij de baas thuis gezien en gehoord hoe het werkt. Ik ruik een 'Qsolar Elite membership" opborrelen om tips and tweaks uit te wisselen ;)

@Ericplan: ja er is nog ruimte voor enige PV, maar voorlopig heb ik mijn elektriciteit al ruimschoots afgedekt.
Misschien over een jaar of 10 als de rendementen stijgen van de panelen en/of omvormers.
Vooralsnog zit mijn verduurzaming-hobby aardig op het maximaal haalbare in deze gegeven situatie. Nou ja...misschien nog eens laten keuren om te zien of ik nu op EPC 0,6 (of lager) zit, danwel Energielabel A++ of zo kan scoren ;)

@Yilar: in jouw woning (van 1908) zou ik eerste inzet op isolatie en ventilatie richten. Er is een groot scala aan HR++ beglazing en dergelijke, dat je daar al aanzienlijk snel leuke resultaten mee kan gaan scoren.
Daarna inventariseer je je elektrisch verbruik, kijkt of je dat kan minderen.
En evt. restant kun je dan t.z..t met PV opwekken/compenseren....

[ Voor 49% gewijzigd door NielsTn op 25-05-2010 20:19 ]

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-10 14:10
@Nielstn; Naamgenoot overigens, mijn naam is ook Niels :)

De dubbele beglazing ga ik einde van de zomer uitvoeren, dus dat komt helemaal goed qua isolatie, de laatste 4 ramen zijn dan ook HR++. Mijn verbruik is momenteel 2000Kw per jaar, dus dat valt mee (twee volwassen + kleine). Alles is hier al bestekkerd, dus geen sluipverbruik en alles A labels voor de electrische apparatuur. Als het goed is zal ik meer leveren dan verbruiken.

Het enige wat nog zou kunnen qua isolatie is vloer isolatie tussen mij en de beneden buren, alhoewel er al wel isolatie matten onder de houten vloerdelen liggen.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Verwijderd

Rolluiken met pv-panelen:
http://www.harol.nl/NL/rolluik_prod6.htm
Pagina: 1 ... 90 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.