Mistraller schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:07:
[...]
Meeste nassen hebben een zeer zuinige CPU, dus verbruiken zeer weinig. Idle zeker veel minder dan 15watt. Uiteraard gaat de disk in sleep modus. Maar je hoeft een nas (of voor mijn part je ADSL modem, een fritzbox draait bijvoorbeeld ook gewoon linux, en de de "Freetz" firmware kan je dus ook gewoon logging draaien als je wilt) natuurlijk niet 24/7 te draaien.
Zowel onder windows als linux kan je daar een supereenvoudig doch doeltreffend truukje voor gebruiken:
1) Men neme een tijdklok.
2) Indien nodig: (bij reguliere pc en laptops) Stel in de bios in dat het systeem aan gaat na AC loss
3) Stel een job/task in die op een bepaalde tijd het systeem netjes afsluit
4) Stel de tijdklok zo in dat ie de stroom afschakelt enige minuten na bovenstaande actie
5) Stel de tijdklok in dat op het gewenste tijdstip het systeem weer aan gaat.
Voila!
NB Ik heb dit zelf niet in gebruik.
Zo had ik het in 1ste instantie dus: getimed aan/uit van de server, maar wat mij betreft
ontzettend onvriendelijk: het ding stond eigenlijk altijd aan als-tie niet nodig was, en ging altijd uit als-tie wel nodig was
Voor de wijziging heb ik verschillende mogelijkheden overwogen waaronder een NAS, maar een dedicated NAS waar 4 schijven in kunnen vond ik eerlijk gezegd belachelijk duur. Als je dan nog CPU power nodig hebt om 1080p oid te transcoderen naar je TV houd het al snel op met een NAS.
Daarbij gaan een aanal NASsen helemaal niet echt uit in standby (nog steeds 10-15W verbruik) en daarbij zag ik nog een beetje op tegen het geklooi om allerlei programma's middels speciale packages op zo'n linux doos aan de gang te krijgen, ik ben nl. meer iemand van next-next-finish en er niet meer naar omkijken
Ik ben nu uitgekomen op een WHS installatie met voornamelijk 2de hands (van Tweakers) hardware bestaande uit een miniITX intel bord met een E7500 CPU, een Velociraptor als bootschijf, en een drietal WD 1.5TB schijven voor de data (deels redundant).
De top-of-the-pudding (of hoe dat ook heet) is echter wel Lights-Out, Green IT for Windows Home Server:
Werkelijk het toppunt van gebruikersvriendelijkheid
De Server is middels WOL (zowel LAN als via Internet) aan te zetten (dankzij het Intel bord ook in S5 = power off stand!!), en gaat vanzelf weer uit als-tie niet gebruikt wordt (dus geen users ingelogd, geen streaming, geen backups bezig, etc.). Daarnaast kun je zelf nog events definieren, maar daar maak ik op dit ogenblik geen gebruik van.
De tijd dat de server aan staat is mooi te zien in grafieken, en daarbij wordt ook de uitgespaarde CO2 getoond, dus je krijgt ook echt een idee wat het stukje software doet...
Resultaat: ik heb nu een heel krachtige server, de server is altijd beschikbaar indien nodig (hoge WAF, is nl. aan te zetten met iPhone bijv.), meer dan voorheen terwijl hij voorheen dus veel meer uren aan stond, maar kan dus ook een hele dag of langer uitstaan en verbruikt dan iets van 1-2W.
En wat draait er allemaal op middels WHS add-ins (dus geintegreerd met de console!)?
- Squeezebox Server
- SABnzbd
- Lights-Out
- PS3 media server
- WHS Mobile (remote toegang multimedia op iPhone)
- iDrive (internet backup)
- Smart monitoring
- AdminiMe
- Remote Alert (remote users, disk, etc.)
- Backup mediacenter bestanden
- Web Logs (lekker overzichtelijk om te zien wie allemaal je server trachten te benaderen)
en daarnaast krijg je natuurlijk gratis remote-toegang tot je thuisnetwerk, remote toegang tot alle media opgeslagen op je server, client backups etc.
De besparing op jaarbasis zal zo rond de 150kWh uitkomen tov de situatie dat de server getimed aan/uit ging en zodoende 16u per dag aanstond