Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.257 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Slapstick schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 14:44:
Vandaag mijn laatste dag van de minor energie en duurzame ontwikkeling op de uu gehad. Een hoop geleert, maar ik denk dat in dit topic net zoveel informatie staat :P.
Doe even je dt-fout verbeteren, zo'n fout staat zo knullig in dit verband.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:16

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

el jonco schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 14:52:
[...]

Ter vergelijking: 600Wp op een Soladin 600 500 onder 10 graden hellingshoek op zuid gister 6.65 kWh/kWp. De soladin is iets ondergedimensioneerd maar komt (toch) niet boven de 450W uit. Haalt jouw Steca500 wel 500 Watt?
hier vergelijkbaar, 2x580Wp op 2xsoladin bij 15 graden. Ik kom ook niet boven de 440 watt uit, behalve als er wolken boven hangen. 6.3 kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-10 16:03
Ik heb ook twee van die deurdrangertjes besteld en daarnet geinstalleerd. Installatie was letterlijk 10 seconden werk. Ik moet er bij mijn tussendeur ook twee hebben, met 1 gaat hij niet dicht. Het werkt overigens perfect.

De deur gaat netjes langzaam dicht. Het is alleen even wennen dat de deur nu altijd achter je kont dichtgaat :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
flitspaal.nl schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 15:29:
Ik heb ook twee van die deurdrangertjes besteld en daarnet geinstalleerd. Installatie was letterlijk 10 seconden werk. Ik moet er bij mijn tussendeur ook twee hebben, met 1 gaat hij niet dicht. Het werkt overigens perfect.

De deur gaat netjes langzaam dicht. Het is alleen even wennen dat de deur nu altijd achter je kont dichtgaat :-)
Ja, inderdaad: simpele ingreep, zo te plaatsen, en je hoeft even niet meer te denken om de deur dicht te doen ;)
Of er schade aan de deur ontstaat dat weet ik niet, dat houd ik wel in de gaten.

zojuist de dakgoot eens gereinigd met stoffer en blik. Ondanks dat ik vrij ver uit de bosrijke omgeving zit, viel het mij enorm op hoeveel vervuiling (stof, gruis,etc.) er toch in die dakgoten hangt.
stukje duurzaamheid: de zinken goot (ca 50 cm breed) gaat hopelijk weer wat langer mee (zeker als ik de bagger in de goot van de buren zie liggen...)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

el jonco schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 14:52:
[...]

Ter vergelijking: 600Wp op een Soladin 600 500 onder 10 graden hellingshoek op zuid gister 6.65 kWh/kWp. De soladin is iets ondergedimensioneerd maar komt (toch) niet boven de 450W uit. Haalt jouw Steca500 wel 500 Watt?
Mijn beste 5 minuten gemiddelde (ik log per 5 minuten) was 486W. Heb ook wel eens met de stopwatch de tijd tussen de pulsen geteld toen het echt zonnig was en kwam toen wel op de 500W uit. De Steca kan dus wel 500W leveren en de panelen waarschijnlijk dus wel iets meer. Maar dat zal vast geen 555W zijn, anders zou ik over 5 minuten gezien ook vaker 500W moeten meten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Mijn steca 500 heb ik een paar keer boven de 500W gezien. Het hoogste wat ik heb gelogd met mijn Elro M12 was 518.3W.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

JakeNL schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:46:
[...]

Pak gewoon een computerkabel (op je werk). Bij ons slingeren die dingen met bosjes rond. Wanneer ik thuis een kabel met aangegoten stekker nodig heb, is het: 'knip' de stekker van de computerzijde eraf, draden strippen en aansluiten :)
Ga naar een witgoedwinkel en vraag daar of je een stekker van een schrootwasmachine af mag knippen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of droger, vaak nog dikker, of de gemeentewerf, das hergebruik dus 2dubbelgoed.

/edit grappig, net even plugwise tussen de qsolar en de wasmachine (een zanker) als de centrifuge stopt, levert de zanker stroom terug, de bidirectionele plug zag dat, de electromotor is dan even dynamo.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2010 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:08
Ha goeie tip van die sloopwasdrogers / gemeentewerf
Als ik daar aan had gedacht had ik geen stekkerdoos hoeven slopen.
Dikke snoer eraf en vervangen door een computer netsnoer.

Ik heb zojuist een besparing gedaan van 20kwh per jaar
De Braun tandenborstels met adapter vervangen door Braun's op penlites
4x per jaar 4 penlites opladen kost vast geen 20kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 11:40:
Hé, zonnigtype, op de weg terug uit Beieren toevallig nog gestopt voor een zonneburger?
Uit bovenstaande link:
The eco-friendly design developed in cooperation with Wirsol Solar AG (Baden-Württemberg) utilizes state-of-the-art technologies and renewable energy to power one-third of the restaurant’s energy consumption, thus reducing energy costs by 45 percent and the emission of CO2 by more than 1201 metric tons every year.
Dan vergeten ze toch even de belangrijkste maatregel die ze zouden moeten nemen: geen vlees meer verkopen. Vandaag mijn vakantielectuur binnen gekregen: het boek Meat the Truth, het vervolg op de film.
Carbon savings in the Netherlands: If we all ate no meat for x day(s) a week. Eating no meat for one day would lead to the same carbon savings as taking 1 million cars off the road for a year.
Berekend door het Instituut Milieuvraagstukken van de Vrije Universiteit Amsterdam
Hier de volledige besparingstabel als Nederlanders minder vlees zouden eten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
SolarKing schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 01:38:
[...]

Daar zal ik wel een handje aan mee geholpen hebben.
Understatement: jij bent volgens mij die "internationale [NL] markt"?! ;)

@ecowoman
Dan vergeten ze toch even de belangrijkste maatregel die ze zouden moeten nemen: geen vlees meer verkopen. Vandaag mijn vakantielectuur binnen gekregen: het boek Meat the Truth, het vervolg op de film.
Zie ook mijn eerdere reply op die suggestie. Ik mijd dat soort oorden, heb d'r niks te zoeken.

Maar ja, ik zie Burgerking en vergelijkbare derivaten nog niet zo snel omschakelen naar "Veggieburger King". Maar wat niet is kan nog komen. Moet wel heul veul voor gebeuren. Als de westerse beschaving die naam eer aan zou willen doen gaat ze flink dimmen met het vleesgebruik. Probleem is dat het waarschijnlijk direct (over)gecompenseerd gaat worden door zeer snelle toename in opkomende economieën als China en India. Zie je nu al in de Hindoeïstische (grotendeels veggie) miljardenstaat India gebeuren, melk consumptie stijgt rap daar. Ik zou me als "Heilige Koe" daar toch eens flink achter de oren gaan krabben... }:O

[ Voor 66% gewijzigd door zonnigtype op 18-06-2010 21:02 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:27:
Even resetten? (stekker eruit en er weer in) Wellicht dat dat helpt.
Hij gaat toch iedere nacht uit, dus sinds een paar dagen moet dat al zijn gebeurd...
Karelprior schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 14:41:

Euh... ik durf het bijna niet te typen: op de 2e draaidag van de net geleverde SB2100TL kwam er 14,79 KW uit. Met 1880 Wp is dat dus 7,87 KWh/KWp. Max vermogen door mij gezien op het display: 1707W (BT piggyback is nog onderweg)

Bij Polderboy binnenkort fotobewijs ;-)

Het gekke is wel dat de habbi-babbi vermogensmeter (komt uit een Energiebespaarbox) die ik tussen de stekker van de SB en het stopcontact heb zitten, beweert dat er slechts 13,53 KW is geleverd. En bij actueel vermogen geeft ie structureel zo'n 60 watt minder aan. De netkabel is maar 2,5m lang en 2,5mm2 dik dus dat zal het niet zijn.

Wie liegt hier nou? ik verdenk de vermogensmeter, maar een afwijking van 8% vind ik wel fors.
Wow, wat een mooi resultaat! Is dat aan AC-zijde, dus wat je het net opstuurt of aan DC zijde?
Vrijwel iedereen meldt het feitelijk resultaat van de hele installatie, dus t/m de omvormer. Daar blijft ook al snel 5% of achter.

Dat je een piekvermogen ziet van 1707/1880=90.7% is heel goed mogelijk. Bij een optimale orientatie zou je op de hoogste stand van de dag tot 95% mogen rekenen als er geen sluierbewolking is en je panelen een beetje koel kunnen blijven. Wat voor type panelen heb je?
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 18:07:
/edit grappig, net even plugwise tussen de qsolar en de wasmachine (een zanker) als de centrifuge stopt, levert de zanker stroom terug, de bidirectionele plug zag dat, de electromotor is dan even dynamo.
Dat kan niet, je hebt te maken met wisselstroom en het kan nooit goed in fase lopen. Wat je dan wel meet weet ik niet...

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2010 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm tijdens centrifugeren neemt ie +140 watt, als ie stopt en nadraait/uitloopt geeft plugwise -20,7 watt aan,
dat is toch echt wel teruglevering, morgen nog eens proberen....

ik heb even een meekijkopstelling gemaakt, zeg maar hotfill-live : (ughe ughe)
http://van.wijk.net:8080/
mmm dat bonte wasje was 0,122kwh met lang programma,
je ziet ook duidelijk dat de collectorpomp harder is gaan draaien tijdens de was,
maar lang niet zo veel qua verbruik als het 2kw element van de wasmachine.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Karelprior schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 14:41:
[...]

Euh... ik durf het bijna niet te typen: op de 2e draaidag van de net geleverde SB2100TL kwam er 14,79 KW uit. Met 1880 Wp is dat dus 7,87 KWh/KWp. Max vermogen door mij gezien op het display: 1707W (BT piggyback is nog onderweg)

Bij Polderboy binnenkort fotobewijs ;-)
Effe wachten nog, iemand anders heeft nog voorrang... ;)
Het gekke is wel dat de habbi-babbi vermogensmeter (komt uit een Energiebespaarbox) die ik tussen de stekker van de SB en het stopcontact heb zitten, beweert dat er slechts 13,53 KW is geleverd. En bij actueel vermogen geeft ie structureel zo'n 60 watt minder aan. De netkabel is maar 2,5m lang en 2,5mm2 dik dus dat zal het niet zijn.

Wie liegt hier nou? ik verdenk de vermogensmeter, maar een afwijking van 8% vind ik wel fors.
De SB 2100TL is uitgebreid getest in Photon Profi 5-2009, die heb ik hier. Display ervan blijkt in ieder geval bij lagere vermogens zeer onnauwkeurig te zijn, maar vanaf ongeveer 40% van de "Nennleistung" (Pmpp) begint de afwijking onder de 2% te komen, bij hogere % kruipt de meting naar de nul procent afwijking toe (Photon was desondanks niet gecharmeerd van de enorme afwijking in de lagere regionen).

Maar aangezien jij op vollast draaide, kan het daar toch niet aan hebben gelegen (gezien die test), of je hebt een maandag model met nog ergere afwijkingen. Kun je alleen maar definitief meten met geijkte meetapparatuur, omvormer displays zijn helaas geen geijkte meetinstrumenten.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Gewoon een geijkte digitale kWh metertje (2 cijfers achter de komma) aan je groep in de meterkast verbinden of naast de omvormer.
Omvormer displays hebben bijna altijd wel een afwijking.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

buiten is het koud, wolken van het goede soort, noorden windje, heldere lucht, en 2 dagen voor de hoogste zonnestand, dat kan het absolute (nutteloze) piek record worden vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*O* Jippiejajokajeeeeeh *O*

De 1320 Wp is aangesloten en operationeel _O-

Hierbij de foto's:
voor:
Afbeeldingslocatie: http://img517.imageshack.us/img517/8039/imgp3405x.jpg

na:
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/1932/imgp3406n.jpg
Shot at 2010-06-19

SB1100:
Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/590/imgp3407.jpg
Shot at 2010-06-19

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2010 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 11:47:

Hierbij de foto's:
voor:
[afbeelding]

na:
[afbeelding]

SB1100:
[afbeelding]
je hebt PB, ivm de ontbrekende foto's

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:27:
[...]

Even resetten? (stekker eruit en er weer in) Wellicht dat dat helpt.
Dat hielp heel goed, probleem weer verholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Hierbij de foto's:
voor:
[afbeelding]

na:
[afbeelding]
SB1100:
Afbeeldingslocatie: http://desmond.yfrog.com/Himg820/scaled.php?tn=0&server=820&filename=imgp3407.jpg&xsize=640&ysize=640
Zoek de verschillen tussen de omvormer op het plaatje hierboven en de rechter omvormer op het plaatje hieronder. :+
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3600/3576505936_e7944bba8c.jpg

Veel plezier met je mooie installatie!

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 19-06-2010 12:41 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_ Idd special thanx to Eric voor het wijzen op een jonge ocassion SB1100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Na veel veel delen meegelurkt te hebben toch maar eens een vraag stellen:

Als ik op marktplaats kijk vind ik regelmatig die shell solar panelen, meestal een stuk of 4, met omvormers erbij.
Wat mag dat kosten? 2e hands? Ik wil dus iemands installatie overnemen, en hier in het stopcontact prikken. Terugleveren etc, hoeft van mij (nog) niet.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 09:05:
buiten is het koud, wolken van het goede soort, noorden windje, heldere lucht, en 2 dagen voor de hoogste zonnestand, dat kan het absolute (nutteloze) piek record worden vandaag.
Ik zie vol verbazing hoe mijn 190 watt Titan op 193 watt AC piekt.

Dat is mijn afdakje waar ik dacht het slechtste paneel van de 7 geplaatst te hebben.
Die selectie heb ik gedaan in het najaar met weinig zon maar wel een constante opbrengst

Van die Titans zijn de best presterende paneeltjes bij weinig licht juist de slechtst presterende paneeltjes zijn bij veel licht. Dat blijf ik keer op keer zien, ook op de Steca's.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/1zlc5qc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski

Hierbij de foto's:
voor:
[afbeelding]

na:
[afbeelding]
Shot at 2010-06-19

SB1100:
[afbeelding]
Shot at 2010-06-19
Fraai hoor zo op dat platte dak
En wat lijkt het ontzettend veel op mijn platte dak opstelling.

Leuk om te zien hoe je een totaal andere constructie heb gemaakt als wat ik heb gedaan.
Jouw oplossing lijkt me een stuk eenvoudiger als hoe ik het heb gedaan.

Zolang de buren niet zeuren is er niets aan de hand, maar dit valt zeker niet binnen de regels van VROM.
Te dicht bij de rand en te hoog. Je hebt er officieel dus een kleine bouwvergunning voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10 09:10
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 22:57:

Wow, wat een mooi resultaat! Is dat aan AC-zijde, dus wat je het net opstuurt of aan DC zijde?
Vrijwel iedereen meldt het feitelijk resultaat van de hele installatie, dus t/m de omvormer. Daar blijft ook al snel 5% of achter.

Dat je een piekvermogen ziet van 1707/1880=90.7% is heel goed mogelijk. Bij een optimale orientatie zou je op de hoogste stand van de dag tot 95% mogen rekenen als er geen sluierbewolking is en je panelen een beetje koel kunnen blijven. Wat voor type panelen heb je?
Het display zegt : E-Heute, ik ga er vanuit dat dat AC-zijdig is. Het volgende scherm zegt 'Pac xxxxW', dus dat ondersteunt die gedachte.
Vanmorgen tijdens een felle opklaring heel even 'Pac 2125W', met daaronder 'mpp peak'. Helaas op dat moment geen fototoestel bij de hand...
Panelen zijn Sharp NU 235E1
SolarKing schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 07:57:
Gewoon een geijkte digitale kWh metertje (2 cijfers achter de komma) aan je groep in de meterkast verbinden of naast de omvormer.
of een Plugwise? Ik zit voor een Mastervolt Sunmaster 2000 ook aan Plugwise te denken, misschien dat ik dan 2 vliegen in 1 klap sla...

[ Voor 1% gewijzigd door Karelprior op 19-06-2010 15:19 . Reden: wel antwoord geven op alle vragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:9 Niet te hard Woodski, zometeen horen mijn buren het

Ik weet dat ik een beetje te hoog en te breed ben. Maar, ik wacht het gewoon af. Als ik klachten krijg pas ik het gewoon aan. Ik heb nog een beetje montagerail over zodat ik er 1tje op het schuine dak bij kan plaatsen.

Als ik ooit ga uitbreiden kan ik de platdakopstelling ook gebruiken voor panelen die 1,6/2m hoog zijn ipv 1,25m die deze panelen hoog zijn. Ik heb trouwens K2 aangeschaft bij zonnepanelen.nl. Is wat werk (gaten boren in L profielen voor platdat opstelling en dakrails op de balken schroeven), maar aantrekkelijk geprijdt tov click-fit.

Ik heb naast mijn dakkapel nog mooi ruimte en erop ook. De ruimte boven de dakkapel is gereserveerd voor de ZB die later deze zomer/herfst geplaatst gaat worden.

Momenteel heb ik een plat dak op mijn schuur. Als ik ruimte te kort kom, kan ik daar nog een schuin dak op maken in dezelfde hoek als mijn buurman (ook vergunning gekregen) en kan ik dit systeem daar op plaatsen.

Mocht het echt aantrekkelijk worden, kan ik mijn NNO dak ook nog gebruiken voor een 50%-60% opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Ook onze nieuwe installatie (3330 Wp) is net actief:
http://www.spelplein.eu/solar/

De meterkast is gereed voor de bruto productiemeter i.v.m. SDE 2010.

Electronisch uitlezen van de kWh meters komt nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:44
SolarKing schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 07:57:
Ik heb een SB3300 met Sunny Beam.Sinds augustaus 2008 heeft deze 5206 kWh productie gemeten. Mijn geijkte productiemeter in diezelfde periode 5111 kWh. De Sunny Boy wijkt dus en kleine 2% af. Volgens Sunny Design zou 1% daarvan verklaart worden door leidingverlies in de 10 m 2.5 mm2 kabel van SB naar meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 10:21

stegen

8710Wp

ericplan schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 12:40:
[...]

SB1100:
[afbeelding]
Zoek de verschillen tussen de omvormer op het plaatje hierboven en de rechter omvormer op het plaatje hieronder. :+
De sticker van de aardingsset zat er op jouw foto nog niet op... :P

@DennisD
Gefeliciteerd met je mooie installatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik ben nu over naar Windows 7 64bits. Gisteren zo stom geweest om een virus op mijn systeem te krijgen.

Weet iemand een vervanger voor RMClock voor 64 bits. RMClock werkt namelijk slecht op Win 7 64bits.

Hierbij de foto's:
voor:
[afbeelding]

na:
[afbeelding]
Shot at 2010-06-19

SB1100:
[afbeelding]
Shot at 2010-06-19
Mooie installatie, wat heb je gebruikt als installatiemateriaal op het platte dak. Is dat FlatFix?

[ Voor 60% gewijzigd door mkleinman op 19-06-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wat is er met dit windpark aan de hand?

http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Een server van Vestas die alle molens bijhoudt is al maanden kapot. Vandaar geen actuele opbrengsten op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
-Pieter-471 schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 16:20:
Ook onze nieuwe installatie (3330 Wp) is net actief:
http://www.spelplein.eu/solar/

De meterkast is gereed voor de bruto productiemeter i.v.m. SDE 2010.

Electronisch uitlezen van de kWh meters komt nog...
Waarom een camouflage net, ben je bang voor de Russen Taliban ?
Dat is ook nog iets ongunstig voor de natuurlijke koeling.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 16:18:
:9 Niet te hard Woodski, zometeen horen mijn buren het

Ik weet dat ik een beetje te hoog en te breed ben. Maar, ik wacht het gewoon af. Als ik klachten krijg pas ik het gewoon aan. Ik heb nog een beetje montagerail over zodat ik er 1tje op het schuine dak bij kan plaatsen.

Als ik ooit ga uitbreiden kan ik de platdakopstelling ook gebruiken voor panelen die 1,6/2m hoog zijn ipv 1,25m die deze panelen hoog zijn. Ik heb trouwens K2 aangeschaft bij zonnepanelen.nl. Is wat werk (gaten boren in L profielen voor platdat opstelling en dakrails op de balken schroeven), maar aantrekkelijk geprijdt tov click-fit.
Wees niet bang, ik hou me rustig.

Mijn K2 komt ook bij MDZ vandaan. Het is inderdaad een stuk goedkoper dan clickfit.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dan Clickfit (veel) beter is voor zelfbouw.
Hooguit voor montage op pannen waar ik geen ervaring mee heb.

[ Voor 32% gewijzigd door Woodski op 19-06-2010 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Even over een andere onderwerp.. Als je een nieuwe ketel neemt eis dan een iets te groot dimensioneerde ketel te adviseren of is dat absoluut niet duurzaam. Ik dacht namelijk ergens gelezen te hebben dat dit te adviseren was.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Cyberpope schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 21:11:
Even over een andere onderwerp.. Als je een nieuwe ketel neemt eis dan een iets te groot dimensioneerde ketel te adviseren of is dat absoluut niet duurzaam. Ik dacht namelijk ergens gelezen te hebben dat dit te adviseren was.
Grappige opmerking (laatste zin) gezien de levenswijsheid die je onder je posts hebt staan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Yep.. daarom vraag ik het hier nog maar eens een keer..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Mooi!

Wel wat vreemd, zonnepanelen, maar daaronder een zonnescherm om de zon buiten te sluiten . . . .

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 22:16:
[...]

Mooi!

Wel wat vreemd, zonnepanelen, maar daaronder een zonnescherm om de zon buiten te sluiten . . . .
Stel de zon schijnt en je wil maximaal voordeel.
Zonnepanelen = oogsten stroom
Zonnewering = voorkomen dat je de stroom moet gebruiken voor een airco

Ik zeg: SLIM PLAN 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
wat precies wil je overdimensioneren? het ketel-vermogen? het buffervat/collectorvlak (bij zonneboilers)?

ik doe de voorzichtige aanname dat je over een normale HR-CV ketel schrijft.
belangrijk is dat de ketel in elk geval de capaciteit kan leveren die jouw radiatoren totaal nodig kunnen hebben.
stel je hebt voor 10 kW aan radiator-vermogen hangen, bepaald door berekeningen, dan is het onzin om daar 24 kW ketel neer te hangen.
Wel kun je vaak (vraag dat na, of check de handleiding) het CV_ketelvermogen altijd nog terugstellen naar bijvoorbeeld de gevraagde 10kW.
Mijn intergas kon dat (stond standaard op 11kw, maar is na afstellen op 9 kW gezet), en de huidige Qsolar is van 25 kW naar 9kW gezet (zo uit mijn hoofd,kan ook 10kW zijn).

Is je ketelvermogen te klein (bv. 11 kW terwijl je voor 15 kW aan radiatorvermogen hebt), dan kun je moeilijkheden krijgen bij koude perioden om je huis op temperatuur te krijgen en te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:15
Even over een andere onderwerp.. Als je een nieuwe ketel neemt is dan een iets te groot dimensioneerde ketel te adviseren of is dat absoluut niet duurzaam. Ik dacht namelijk ergens gelezen te hebben dat dit te adviseren was.
Nog een overweging: Hoe minder vermogen je vraagt van de ketel, des te efficienter werkt hij. Bij minimumvermogen condenseert hij de rookgassen optimaal. De meeste ketels kunnen terugmoduleren tot ca 20% van het maximumvermogen. Een hoger maximumvermogen betekent automatisch ook een hoger minimumvermogen.
Moraal: Ik zou niet overdimensioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
Woodski schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 19:36:
Waarom een camouflage net, ben je bang voor de Russen Taliban ?
Dat is ook nog iets ongunstig voor de natuurlijke koeling.
De buren keken gedeeltelijk tegen de achterkant van de panelen aan, en hadden daar grote bezwaren tegen. Om ze tegemoet te komen hebben we de panelen verder weg geplaatst en en stukje gecamoufleerd. Nu zijn ze tevreden.

Dat net is heel open dus de wind kan er redelijk vrij doorheen. Ik hoop/verwacht dat het niet al te veel invloed heeft.

Helaas wordt ons dak sowieso vaak erg warm doordat we "in de luwte" van de Veluwe wonen en dus regelmatig erg weinig wind hebben. Zijn er geen goedkope passieve koelsystemen voor zonnepanelen? Zo'n vlakke kunstof plaat als achterkant koelt volgens mij voor geen meter. Een simpele heatspreader van een goedkoop materiaal zou wonderen doen denk ik.

[ Voor 33% gewijzigd door -Pieter-471 op 20-06-2010 09:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en hadden daar grote bezwaren tegen.
maaaruh, als zij nu een auto kopen in een kleur die jou niet bevalt ?
een gele fiat multipla of zo...

ik snap hier werkelijk niets meer van :
15 mei 2010
Huizinga frustreert zonne-energie
Zonnepanelen en -collectoren mogen niet langer zomaar aan gevels worden gehangen, zo meldt persbureau Energeia naar aanleiding van een Kamerbrief van minister Tineke Huizinga
19 juni 2010
Minister pleit voor 'langdurig, solide energiebeleid'
Minister Huizinga van VROM pleit voor een langdurig, solide energiebeleid, als leidraad naar een duurzame energievoorziening in 2050, een ‘Energieplan 2050
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=23434
leuke woordjes, stiekum anders doen.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2010 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 23:53
rube schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 07:01:
[...]

Apart........exact same here :-( , ook vanaf 15 juni 14:00 geen grafiek update meer. Zijn er nog meer mensen met hetzelfde of is dit echt puur toeval?
@Bizonder @ Engelbertus
Draait Plugwise (Source) bij jullie nu weer goed? Zo ja, wat was de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De waterbespaarders in 2 toiletten hebben in de 1e maand een besparing van maar liefst 33% van ons totale waterverbruik p/mnd opgeleverd! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sonnenertrag doet het vanaf vandaag ook weer goed met internet explorer
(ie8 + volledig geupdate)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2010 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 08:57:
maaaruh, als zij nu een auto kopen in een kleur die jou niet bevalt ?
een gele fiat multipla of zo...
Tja, dat is de last van het pionier-zijn. Zonnepanelen zijn helaas nog minder geaccepteerd dan auto's. Iedereen is er voor zolang ze er maar niet zelf tegenaan hoeven te kijken. Hopelijk is dit gewoon een kwestie van wennen.

In dit geval had ik gewoon opties om de panelen anders te plaatsen en het camouflage net past goed in onze omgeving. Ik heb met 3 buren te maken, gelukkig doen de anderen niet zo moeilijk anders kwam ik alsnog ruimte tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 09:39:
De waterbespaarders in 2 toiletten hebben in de 1e maand een besparing van maar liefst 33% van ons totale waterverbruik p/mnd opgeleverd! *O*
Leuk product maar bereik je met opvullen van de spoelbak met flesjes water/bakstenen niet hetzelfde voor minder geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, maar het maakt niet uit hoe, als je maar minder nutteloos water wegspoelt,
ik heb zelf de baksteen, maar ook de vlotter op schroefdraad op de helft teruggezet.

ik heb in een engels manual de eenvoud van de schakeling in de qsolar gevonden.
je kleppen en regeling zijn leading, en de ketel is altijd hulpsinterklaas.
> let op de pijlen en de kleppen :
http://van.wijk.net/pvt/q-layout.jpg
in de boiler zit het drinkwater, wat warm word op zon of gas.
de ketel zit dus niet op de wateroutput, maar IN de boiler te stoken.
de cv stopt als je swinters gaat douchen, net zoals bij een gewone hr ketel.
de boiler zit altijd en overal tussen.
ik hoop dat dit plaatje eea duidelijk maakt, het lange buitenom circuit, om het boiler water op te warmen is in werkelijkheid slechts 34cm lang.
het puntje op de boiler is warmwater - uitgang
de kleppen in een qsolar zijn niet open-dicht, maar moduleren, dus ze kunnen ook "een beetje" open en dicht.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
JW te R schreef op zondag 20 juni 2010 @ 00:07:
[...]Nog een overweging: Hoe minder vermogen je vraagt van de ketel, des te efficienter werkt hij. Bij minimumvermogen condenseert hij de rookgassen optimaal. De meeste ketels kunnen terugmoduleren tot ca 20% van het maximumvermogen. Een hoger maximumvermogen betekent automatisch ook een hoger minimumvermogen.
Moraal: Ik zou niet overdimensioneren.
Kan je verklaren hoe je de moraal aan je verhaal koppelt? Je zegt naar mijn idee eerst dat je de ketel het liefst zo weinig mogelijk belast. Dus een 100KW ketel op een 10KW aan radiatoren zou 10% belasten dus 100% condenseren. Een 5 KW ketel aan 10KW radiatoren moet op 100% vermogen draaien, condenseert niet en is ondergedimensioneerd. De getallen zijn wat overtrokken, maar je begrijpt m'n punt?
Overigens heb ik liever een ketel die de hele dag op 20% brandt dan eentje die 20% van de tijd 100% brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 16:18:
Ik heb naast mijn dakkapel nog mooi ruimte en erop ook. De ruimte boven de dakkapel is gereserveerd voor de ZB die later deze zomer/herfst geplaatst gaat worden.
Overweging: boven je dakkapel heb je geen schaduw, er naast wel (althans: een deel van de dag). ZB kan prima tegen gedeeltelijke beschaduwing, terwijl zelfs minimale beschaduwing van PV een groot probleem is, zoals hier regelmatig voorbij komt. Als je zb lager staat, hoeft je pomp minder vermogen te leveren om het hete water naar beneden te pompen.
Als ik jou was, zou ik het omdraaien. Waarom kies je toch voor jouw opstelling?

[ Voor 9% gewijzigd door el jonco op 20-06-2010 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
deejeebv schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 16:32:
[...]

Ik heb een SB3300 met Sunny Beam.Sinds augustaus 2008 heeft deze 5206 kWh productie gemeten. Mijn geijkte productiemeter in diezelfde periode 5111 kWh. De Sunny Boy wijkt dus en kleine 2% af. Volgens Sunny Design zou 1% daarvan verklaart worden door leidingverlies in de 10 m 2.5 mm2 kabel van SB naar meterkast.
Wij hebben een SB3300TL HC met een Sunny Beam, en daarbij geeft de productiemeter weer meer aan dan de Sunny Beam zelf. Maar dat vind ik prima :P Anders heb je het gevoel dat je in het zak gezet wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thombias schreef op zondag 20 juni 2010 @ 10:36:
[...]

Leuk product maar bereik je met opvullen van de spoelbak met flesjes water/bakstenen niet hetzelfde voor minder geld?
Nee, want met bakstenen beperk je toch alleen de maximale hoeveelheid spoelwater die gebruikt wordt per spoelbeurt? Dan kun je dus nog steeds niet doseren hoeveel water je daadwerkelijk nodig hebt. Met de waterbespaarders kun je het spoelen direct stoppen op het moment dat je kleine of grote boodschap weg is en kun je de hoeveelheid water dus exact afstemmen op wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tijd om je stem weer te laten gelden :

http://www.studentenvoormorgen.nl/groenezeepbel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 10:03:
sonnenertrag doet het vanaf vandaag ook weer goed met internet explorer
(ie8 + volledig geupdate)
Is het misschien een idee om een Sonnenertrag V2.0 draadje te starten één niveau hoger om alle problemen en fouten uit het NL-deel te halen? Met name bij het vergelijken (bv per provincie) klopt er nog veel niet. Op basis daarvan kan dan een verzamelmailtje naar het Sonnenertrag team gestuurd worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 08:57:

leuke woordjes, stiekum anders doen.
(ogenschijnlijk tegenstrijdig beleid/uitspraken Huizinga)

Ach, VROM zit gewoon voor de volle honderd procent zwaar onder de plak bij EZ, alleen mag dat natuurlijk niet zo worden gezegd.

Kernenergie staat niet in hun standaard zoeklijstje met sleutelwoorden, je stuit bij zoeken op een feest aan pdf's, en op deze tale-telling pagina wordt Delta door deze zogenaamde overheidsinstantie (liberalisering als topprioriteit) GaiaBetereHet een NUTSbedrijf genoemd. Nou vraag ik je! 7(8)7 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op zondag 20 juni 2010 @ 09:37:
[...]

@Bizonder @ Engelbertus
Nee, helaas nog steeds geen grafieken sinds dat tijdstip. Van alle 3 de circles zie ik nog slechts het momentane vermogen en het totaalvermogen. Dus het lijkt een probleem van de Source software te zijn.
Ik heb gisteren naar de helpdesk van PW gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 13:03:
Nee, helaas nog steeds geen grafieken sinds dat tijdstip. Van alle 3 de circles zie ik nog slechts het momentane vermogen en het totaalvermogen. Dus het lijkt een probleem van de Source software te zijn.
Ik heb gisteren naar de helpdesk van PW gemaild.
Maar heb je wel alle pluggen even uit en in het stopkontakt gedaan? (Wellicht had je het al gezegd, maar ik kan het me niet meer herinneren)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 20 juni 2010 @ 13:25:
[...]

Maar heb je wel alle pluggen even uit en in het stopkontakt gedaan? (Wellicht had je het al gezegd, maar ik kan het me niet meer herinneren)
Ik heb hiet totaal geen problemen met plugwise, sinds gister heb ik een "oude" plug en dus eindelijk grafieken van de opwekking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:15
el jonco schreef op zondag 20 juni 2010 @ 11:17:
[...]

Kan je verklaren hoe je de moraal aan je verhaal koppelt? Je zegt naar mijn idee eerst dat je de ketel het liefst zo weinig mogelijk belast. Dus een 100KW ketel op een 10KW aan radiatoren zou 10% belasten dus 100% condenseren. Een 5 KW ketel aan 10KW radiatoren moet op 100% vermogen draaien, condenseert niet en is ondergedimensioneerd. De getallen zijn wat overtrokken, maar je begrijpt m'n punt?
Overigens heb ik liever een ketel die de hele dag op 20% brandt dan eentje die 20% van de tijd 100% brandt.
Ik begrijp je punt. Het minimumvermogen is alleen geen 10% maar (afhankelijk van merk en type) ca. 20%.
Om op jouw voorbeeld door te gaan: van een 100 kW ketel kun je onmogelijk minder dan 20 kW vermogen vragen; die zou zijn warmte dus niet kwijt kunnen aan 10 kW radiatoren.
Mijn ketel is overgedimensioneerd (foutje van de installateur). In voor- en naseizoen gaat de ketel vaak pendelen: afwisselend minimumvermogen leveren en alleen de CV-pomp laten draaien. Ik heb de indruk dat het voordeliger zou zijn als zijn minimumvermogen lager was geweest.

Aangepaste moraal: Overdimensioneren is slimmer dan onderdimensioneren, maar je moet niet overdrijven :)

[ Voor 4% gewijzigd door JW te R op 20-06-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 12:10
JW te R schreef op zondag 20 juni 2010 @ 13:50:
[...]

Ik begrijp je punt. Het minimumvermogen is alleen geen 10% maar (afhankelijk van merk en type) ca. 20%.
Om op jouw voorbeeld door te gaan: van een 100 kW ketel kun je onmogelijk minder dan 20 kW vermogen vragen; die zou zijn warmte dus niet kwijt kunnen aan 10 kW radiatoren.
Mijn ketel is overgedimensioneerd (foutje van de installateur). In voor- en naseizoen gaat de ketel vaak pendelen: afwisselend minimumvermogen leveren en alleen de CV-pomp laten draaien. Ik heb de indruk dat het voordeliger zou zijn als zijn minimumvermogen lager was geweest.

Aangepaste moraal: Overdimensioneren is slimmer dan onderdimensioneren, maar je moet niet overdrijven :)
Heeft iemand daar eigenlijk onderbouwing voor dat pendelen inefficiënt is? Het lijkt me slecht voor de ketel, omdat hij van branderstarts extra slijt, maar ik zie niet direct waarom het inefficiënter zou zijn. De warmtewisselaar is namelijk verder afgekoeld en neemt dus een groter deel van de warmte op bij het starten van de brander.

Verder heeft overdimensioneren nog een voordeel: Na nachtverlaging komt je huis weer sneller op temperatuur. Zeker ook als de radiatoren overgemdimensioneerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in duurzame energie is onderdimensionering gewenst,
het gemis aan vermogen isoleer je weg, verwarming is langdurig en op constante temperatuur.
de ketel moduleert/condenseert maximaal
hoger dan 12kw van 22kw heb ik deze winter hier niet gezien.
de kamerthermostaat en klok speelt hierin een grote rol, net zoals leefgedrag in de ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Tja.. er hangt nu een 30kw VR ketel, die dus vervangen gaat worden door een andere. Een Remeha calenta. 24kw of de 35kw.

Echter ik wil eigenlijk een CW5 ketel voor het warm water. Ja, mijn vriendin baddert graag en ook ik heb hem soms voor mijn rug nodig. Niet duurzaam, maar wel nodig. En niet onderhandelbaar... :)
Dus voor de CW5 zou ik naar de 35kw gaan. Meerprijs is slechts 100 euro.

Een zonneboiler is dan een optie, maar het is nog zeer onzeker of we hier nog 2 jaar blijven wonen... Een ketel is nodig en kan ook een (kleine) meerwaarde zijn bij de verkoop (ook niet volledig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cw5 of 6 is inderdaad ideaal voor rug en nekpijn, een ketel is dan zeker <niet> nodig,
maar iets van een boiler(tje) (wp of zon*) wel.
vrouwlief hier is van portugese komaf, en de hollandse winter is helemaal bagger voor haar,
vandaar dat de meeste beslissingen daar vandaan kwamen, zo slim ben ik namelijk niet.
ik ben een hollander, flink gietijzer met een enorme vlam, zo ben ik nu eenmaal opgevoed.....
maar het kan dus effe anders, en leuk is het ook, zoals je bij nielstn al zag.

*itho`tje 90 liter ITHO CST-90 bad boost zonneboiler cw6 of,
ecolution http://www.inventum.com/nl/ecolutionwp.php
jammer eigenlijk dat er geen zon-ecolution bestaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-10 08:39
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 18:06:

Ik ga woensdag kijken in een fabriek die wel zo'n ding maakt. 200 of 300 liter, met ingebouwde warmtepomp en spiraal voor zonnecollectoren. (Had ik gezien op de Intersolar vakbeurs.) Is daar belangstelling voor?

Bas.
PS. een kennis van mij heeft een Sanyo CO2 warmtepomp (voor verwarming van een energiezuinig huis en voor warm tapwater) uitgerust met vacuümbuis collectoren. Erg cool.

[ Voor 19% gewijzigd door basfromasd op 20-06-2010 19:20 . Reden: PS toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 18:06:
cw5 of 6 is inderdaad ideaal voor rug en nekpijn, een ketel is dan zeker <niet> nodig,
maar iets van een boiler(tje) (wp of zon*) wel.
vrouwlief hier is van portugese komaf, en de hollandse winter is helemaal bagger voor haar,
vandaar dat de meeste beslissingen daar vandaan kwamen, zo slim ben ik namelijk niet.
ik ben een hollander, flink gietijzer met een enorme vlam, zo ben ik nu eenmaal opgevoed.....
maar het kan dus effe anders, en leuk is het ook, zoals je bij nielstn al zag.

*itho`tje 90 liter ITHO CST-90 bad boost zonneboiler cw6 of,
ecolution http://www.inventum.com/nl/ecolutionwp.php
Zoals ik al aangaf... Een ketel die toch nodig is heeft een meerprijs van 100 euro. Voor een WP heb ik geen ventilatiekanalen.. Als we besluiten hier te blijven wonen, zal er ook heel snel een zonnebioler komen. Maar nu is dat een beetje zonde van mijn geld als ik over 12 maanden besluit te verhuizen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok dan, deze dan ? http://www.intergas-verwa...rodukten_detail=9&catid=3

/edit :
vraagje voor iedereen met pv, wat is jouw netspanning rond 13:30u op piekvermogen, tov hoeveel omvormers heb je hangen & wat is je netspanning zonder pv ?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 12:38:
Vandaag kom ik er achter dat de inverter al 3 dgn geen dagopbrengsten meer opslaat. :'(
Een Mastervolt XS2000 die het tot 3 dgn geleden altijd fantastisch deed...
Weet iemand hier een oplossing op? Is het iets simpels... andere mensen hier bekend mee
Overigens lijkt hij wel gewoon produktie te maken, de meter loopt hard terug en komen er geen storingen uit het menu..
Is ie kapot? Gelukkig val ik nog ruim in de garantie termijn.. :)
Mastervolt komt regelmatig met updates. Zo te lezen is ook jou omvormer aan een firmwareupdate toe. Vraag je leverancier. Valt gewoon onder de garantie.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Cyberpope schreef op zondag 20 juni 2010 @ 17:44:
Echter ik wil eigenlijk een CW5 ketel voor het warm water. Ja, mijn vriendin baddert graag en ook ik heb hem soms voor mijn rug nodig. Niet duurzaam, maar wel nodig. En niet onderhandelbaar... :)
Dus voor de CW5 zou ik naar de 35kw gaan. Meerprijs is slechts 100 euro.
Die €100 kan je natuurlijk ook steken in een WTW bij een 22 (of minder) kW ketel. En die WTW verdien je binnen de kortste keren terug bij langdurig douchen. Door de WTW heb je minder ketelvermogen nodig én je hebt minder gas nodig én je kan met een zb straks langer toe voor de ketel bijspringt.
't is wel een doordenkertje, wat de gemiddelde Nederlander slecht kan.

En wat een ligbad betreft: waarom isoleren zo weinig mensen hun ligbad (met tonzon bijvoorbeeld) en waarom hoor je zo weinig over een verwarmingsspiraal, á la vloerverwarming, binnen de isolatie rondom een bad? Met 40 graden thermostatisch geregelde verwarming kan je je bad -notabene in het condenserend HR bereik- gedurende het badderen bijverwarmen en heb je nóg minder ketelvermogen nodig!

<droom>Ook zoiets onlogisch: waarom zijn ligbaden altijd te kort en steken je knieën of je hoofd uit het water? Doe mij maar een 2.20m lang bad van 20 cm diep, gevormd naar mijn lichaam ('zandloper model'? hi hi) goed geïsoleerd met een thermostatisch geregeld warmwaterspiraal eronder, zodat ik plat kan liggen, mij helemaal onder water bevind en heerlijk kan ontspannen gedurende langere tijd zonder dat het badwater afkoelt.</droom>

Oja. ik weet het alweer. Bouwend Neederland.

[ Voor 36% gewijzigd door el jonco op 20-06-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

el jonco schreef op zondag 20 juni 2010 @ 21:42:
[...]

Die €100 kan je natuurlijk ook steken in een WTW bij een 22 (of minder) kW ketel. En die WTW verdien je binnen de kortste keren terug bij langdurig douchen. Door de WTW heb je minder ketelvermogen nodig én je hebt minder gas nodig én je kan met een zb straks langer toe voor de ketel bijspringt.
't is wel een doordenkertje, wat de gemiddelde Nederlander slecht kan.
:) heb al een WTW (van bries). Gaat ook niet om het douche, maar om het badderen..

Enne... een WTW is aardig wat duurder als 100 euro..

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 20-06-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
basfromasd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 19:13:
[...]PS. een kennis van mij heeft een Sanyo CO2 warmtepomp (voor verwarming van een energiezuinig huis en voor warm tapwater) uitgerust met vacuümbuis collectoren. Erg cool.
Cool? lijkt me eerder hot. Zowel omdat het verwarmt als omdat het alléén verwarmt (niet koelt) en omdat het, nouja, hót is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Cyberpope schreef op zondag 20 juni 2010 @ 21:44:
[...]:) heb al een WTW (van bries). Gaat ook niet om het douche, maar om het badderen..
Tjeempig, wat ben jij snel. Dat badderen: zie mijn andere posting hierboven om met een 'gewone' ketel toch energiezuinig te kunnen badderen. Vaak moeten we het badwater met 60°C laten instromen omdat het bad te koud is en je uiteindelijk op 40 graden komt. Wanneer je dat bad voorverwarmt en bovendien onder het badderen niet af laat koelen, hoef je minder ketelkapaciteit te hebben. Als je tenmiste het geduld hebt om je bad niet in 3 maar in 6 minuten te laten vullen; afkoelen doet het namelijk niet (meer).
Trouwens, als je vaak baddert zou je zelfs kunnen overwegen om je waterwarmte via de warmtepomp weer terug te voeren in je ketel. Misschien moeten we meer toe naar een universele warmtepomp die elke voorhandene warmtebron kan benutten. De rioolput is dan een belangrijke bron.
Enne... een WTW is aardig wat duurder als 100 euro..
Klopt, maar zodra je doucht en niet baddert verdien je die andere 400 (300?) weer terug op je aardgas. Of had je een warmtepomp en teveel stroom opgewekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

el jonco schreef op zondag 20 juni 2010 @ 21:55:
[...]
Tjeempig, wat ben jij snel. Dat badderen: zie mijn andere posting hierboven om met een 'gewone' ketel toch energiezuinig te kunnen badderen. Vaak moeten we het badwater met 60°C laten instromen omdat het bad te koud is en je uiteindelijk op 40 graden komt. Wanneer je dat bad voorverwarmt en bovendien onder het badderen niet af laat koelen, hoef je minder ketelkapaciteit te hebben. Als je tenmiste het geduld hebt om je bad niet in 3 maar in 6 minuten te laten vullen; afkoelen doet het namelijk niet (meer).
Trouwens, als je vaak baddert zou je zelfs kunnen overwegen om je waterwarmte via de warmtepomp weer terug te voeren in je ketel. Misschien moeten we meer toe naar een universele warmtepomp die elke voorhandene warmtebron kan benutten. De rioolput is dan een belangrijke bron.
Dat soort investeringen gaan mij nu te ver... En over je vorige opmerkingen.. Ik heb het bad geisoleert (pur), maar het is wel een bad waar ik volledig in kan. Lekker diep, maar wel dus veel water. En dus duurt het lang voordat het bad vol is. Daar ging het over. Of het dan erg schadelijk is om een ketel van 35kw ipv 25kw te hebben. Stel dat we hier toch langer blijven wonen komt er heel snel een zonneboiler bij. Maar dan zit ik wel met die zwaardere ketel. En levert dat een fors hoger verbruik op? Ik lees hier wisselende berichten.
Klopt, maar zodra je doucht en niet baddert verdien je die andere 400 (300?) weer terug op je aardgas. Of had je een warmtepomp en teveel stroom opgewekt?
Ga ik wel vanuit.. Hoewel met mijn douche gedrag weinig te verdienen valt vrees ik. Te kort en vaak te koud. Als vriendin over is, is de terugverdientijd aardig wat korter denk ik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 20:58:
ok dan, deze dan ? http://www.intergas-verwa...rodukten_detail=9&catid=3

/edit :
vraagje voor iedereen met pv, wat is jouw netspanning rond 13:30u op piekvermogen, tov hoeveel omvormers heb je hangen & wat is je netspanning zonder pv ?
Tussen 12:00 en 14:00 schommelt mijn netspanning tussen de 225-229V . Gemeten vanaf mijn OK4E omvormer.

Mijn Soladin geeft tussen 12:00 en 14:00 tussen de 226/227V. en zakt dan 's avonds dan weer naar 221/220V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimprovoost
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06-2017
Van het alumni netwerk van de TU Eindhoven:

Towards nanowire solar cells with a 65-percent efficiency

Published on: 16 June, 2010

TU/e researchers want to develop solar cells with an efficiency of over 65 percent by means of nanotechnology. In Southern Europe and North Africa these new solar cells can generate a substantial portion of the European demand for electricity. The Dutch government reserves EUR 1.2 million for the research.

An agency of the Ministry of Economic Affairs, will grant the EUR 1.2 million to researchers dr. Jos Haverkort, dr. Erik Bakkers en dr. ir. Geert Verbong for their research into nanowire solar cells. It is their expectation that, when combined with mirror systems, these solar cells can generate a sizeable portion of the European electricity demand in Southern Europe and North Africa.

The current thin-film solar cells (type III/V) have an efficiency that lies around 40 percent, but they are very expensive and can only be applied as solar panels on satellites. By using mirror systems that focus one thousand times they can now also be deployed on earth in a cost-effective manner. The TU/ researchers expect that in ten years their nano-structured solar cells can attain an efficiency of more than 65 percent. Jos Haverkort: "If the Netherlands wants to timely participate in a commercial exploitation of nanowire solar cells, there is a great urgency to get on board now." The research is conducted together with Philips MiPlaza.

They think that nanotechnology, in combination with the use of concentrated sunlight through mirror systems, has the potential to lead to the world’s most efficient solar cell system with a cost price lower than 50 cent per Watt peak. In comparison: for the present generation of solar cells that cost price is 1.50 euro per Watt peak.

Stacking
Nanowires make it possible to stack a number of subcells (junctions). In this process each subcell converts one color of sunlight optimally to electricity. The highest yield reported until now in a nanowire solar cell is 8.4 percent. Haverkort: “We expect that a protective shell around the nanowires is the critical step towards attaining the same efficiency with nanowire solar cells as with thin-film cells." Haverkort thinks that at 5 to 10 junctions he will arrive at an efficiency of 65 percent.

Scarcity of raw materials
In addition, the researchers expect considerable savings can be made on production costs, because nanowires grow on a cheap silicon substrate and also grow faster, which results in a lower cost of ownership of the growth equipment. What is more, the combination of the mirror systems with nanotechnology will imply an acceptable use of the scarce and hence expensive metals gallium and indium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Cyberpope schreef op zondag 20 juni 2010 @ 22:08:
[...]

Dat soort investeringen gaan mij nu te ver... En over je vorige opmerkingen.. Ik heb het bad geisoleert (pur), maar het is wel een bad waar ik volledig in kan. Lekker diep, maar wel dus veel water. En dus duurt het lang voordat het bad vol is. Daar ging het over. Of het dan erg schadelijk is om een ketel van 35kw ipv 25kw te hebben. Stel dat we hier toch langer blijven wonen komt er heel snel een zonneboiler bij. Maar dan zit ik wel met die zwaardere ketel. En levert dat een fors hoger verbruik op? Ik lees hier wisselende berichten.

[...]

Ga ik wel vanuit.. Hoewel met mijn douche gedrag weinig te verdienen valt vrees ik. Te kort en vaak te koud. Als vriendin over is, is de terugverdientijd aardig wat korter denk ik. :+
Moduleren is het magische woord. Met een douche wtw en weinig water verbruik zit je aan de onderkant van het verbruik. Wanneer een 35 kw ketel niet terug kan moduleren tot zeg een 5 kw, gaat ie uit en moet je de kraan harder zetten (of de verwarming valt uit). Van een 25 kwh ketel is het waarschijnlijker dat hij terug kan moduleren tot 5 kw. Met een douche wtw en een kleine straal is de warmtebehoefte misschien nog wel lager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SpiceWorm schreef op zondag 20 juni 2010 @ 22:23:
[...]

Moduleren is het magische woord. Met een douche wtw en weinig water verbruik zit je aan de onderkant van het verbruik. Wanneer een 35 kw ketel niet terug kan moduleren tot zeg een 5 kw, gaat ie uit en moet je de kraan harder zetten (of de verwarming valt uit). Van een 25 kwh ketel is het waarschijnlijker dat hij terug kan moduleren tot 5 kw. Met een douche wtw en een kleine straal is de warmtebehoefte misschien nog wel lager...
Dat is niet zo moeilijk uit te rekenen.
Soortelijke warmte van water is 4,2kJ / liter / graad celsius.
Ik zal het even omrekenen naar een makkelijkere Watt / liter per minuut / graad celsius, dan kun je het zelf vermenigvuldigen met het aantal liters per minuut van je douche en het aantal graden dat het water verwarmd moet worden (afhankelijk van de temperatuur van het koude water en de temperatuur waarop je douched.)

Het vermogen wat je nodig hebt per liter per minuut per graad celsius is 70W.

Dus als je op 37C graden douched en de ingangstemperatuur is 10C, dan zijn 27 graden en als je dan douched onder een straal van 9 liter per minuut dan wordt dat 70W × 27 graden × 9 liter per minuut = 17.010W, oftewel 17Kw.

Niet erg wetenschappelijk zo, maar wel praktisch denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
pcmadman schreef op zondag 20 juni 2010 @ 22:57:
[...]

Dat is niet zo moeilijk uit te rekenen.
Soortelijke warmte van water is 4,2kJ / liter / graad celsius.
Ik zal het even omrekenen naar een makkelijkere Watt / liter per minuut / graad celsius, dan kun je het zelf vermenigvuldigen met het aantal liters per minuut van je douche en het aantal graden dat het water verwarmd moet worden (afhankelijk van de temperatuur van het koude water en de temperatuur waarop je douched.)

Het vermogen wat je nodig hebt per liter per minuut per graad celsius is 70W.

Dus als je op 37C graden douched en de ingangstemperatuur is 10C, dan zijn 27 graden en als je dan douched onder een straal van 9 liter per minuut dan wordt dat 70W × 27 graden × 9 liter per minuut = 17.010W, oftewel 17Kw.

Niet erg wetenschappelijk zo, maar wel praktisch denk ik zo.
is het niet zo dat juist water uit je douchekop gemengd is met zowel koud als warm-tapwater...
dat betekend dus dat je 17 kW al aanzienlijk lager komt te liggen... Je verhit de tapwater vanuit de boiler tot max-temperatuur instelling Tapwater (hier op 50 graden gezet),
en wordt daarna nog afgemengd in de mengkraan tot bv 37 graden, door toevoegen van koud water....

of zie ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
NielsTn schreef op zondag 20 juni 2010 @ 23:13:
[...]

is het niet zo dat juist water uit je douchekop gemengd is met zowel koud als warm-tapwater...
dat betekend dus dat je 17 kW al aanzienlijk lager komt te liggen... Je verhit de tapwater vanuit de boiler tot max-temperatuur instelling Tapwater (hier op 50 graden gezet),
en wordt daarna nog afgemengd in de mengkraan tot bv 37 graden, door toevoegen van koud water....

of zie ik iets verkeerd?
Maakt niet uit.

Als je 1 liter van 10C neemt en mengt met 1 liter van 60C komt daar twee liter van 35C uit.
1 liter × 4,2kJ * (60C - 10C) = 210kJ
2 liter × 4,2kJ * (35C - 10C) = 210kJ

(Vermogen van de ketel is gemeten na de efficiëntieverliezen dus het maakt voor deze berekening niet uit dat de ketel efficiënter is bij 35C dan bij 60C.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
pcmadman schreef op zondag 20 juni 2010 @ 23:18:
[...]

Maakt niet uit.

Als je 1 liter van 10C neemt en mengt met 1 liter van 60C komt daar twee liter van 35C uit.
1 liter × 4,2kJ * (60C - 10C) = 210kJ
2 liter × 4,2kJ * (35C - 10C) = 210kJ

(Vermogen van de ketel is gemeten na de efficiëntieverliezen dus het maakt voor deze berekening niet uit dat de ketel efficiënter is bij 35C dan bij 60C.)
Thanks voor de reply...
tja als Qsolar-adept met een overkill aan too much hot water, ga ik niet meer rekenen of 'boiler het nog trekt' :+
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 10:21

stegen

8710Wp

Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 09:39:
Heel netjes!

Op vakantie kwam ik dit soort toiletten tegen:
Afbeeldingslocatie: http://stegen.com/pub/Dsc00717.jpg
Waterbesparing, doordat je na gebruik van het toilet, je handen kan wassen met het toekomstige spoelwater.

Helaas ook onzinnige toiletbril verwarming, bidet, ventilator, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@NielsTn: Ja, wrijf het er nog maar eens lekker in hoor! :p

@stegen: Prachtig hoe briljant simpel sommige oplossingen kunnen zijn! Trouwens niet alleen waterbesparend dit, maar ook nog eens ruimte besparend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
pcmadman schreef op zondag 20 juni 2010 @ 22:57:
En als je dan een goede spaarkop pakt of de douche gewoon zacht zet kom je uit op 3 liter per minuut, 70 x 27 x 3 = 5600 watt. Daar gaat nog van af de besparing van de wtw, deze geeft zo'n 40%. Dus blijft er 3400 watt over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 14:34
basfromasd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 19:13:
[...]

Ik ga woensdag kijken in een fabriek die wel zo'n ding maakt. 200 of 300 liter, met ingebouwde warmtepomp en spiraal voor zonnecollectoren. (Had ik gezien op de Intersolar vakbeurs.) Is daar belangstelling voor?

Bas.
PS. een kennis van mij heeft een Sanyo CO2 warmtepomp (voor verwarming van een energiezuinig huis en voor warm tapwater) uitgerust met vacuümbuis collectoren. Erg cool.
ik zag op een site ook zoiets
een comfobox. zehnder comfosystems verkoopt deze.
maar wordt door jr storkair gemaakt.
de lwa252 heeft trouwens wel een optie voor een extra spiraal tbv zonnepanelen ook.

ik heb wel interesse in meer informatie daarover. (comfobox, en waar jij naartoe gaat.

comfobox is een lucht water warmtepomp, (buitenlucht/ balansventilatie) met aansluiting voor boiler warmwater en cv zonneboiler en waarschijnlijk ook wel voor een cv ketel, tbv ondersteuning, al zou de lucht water warmtepomp het ook kunnen doen met buitenlucht.

wordt geloof ik door stork gemaakt dat ding. even googlen op stork.. comfobox kwam ik tegen toen ik wat zocht over ltv radiatoren, dat bedrijf levert die comfobox die dus door stork wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-10 08:39
el jonco schreef op zondag 20 juni 2010 @ 21:49:
[...]

Cool? lijkt me eerder hot. Zowel omdat het verwarmt als omdat het alléén verwarmt (niet koelt) en omdat het, nouja, hót is.
I stand corrected. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
rube schreef op zondag 20 juni 2010 @ 09:37:
[...]

@Bizonder @ Engelbertus
dus oplossing is nieuwe software
ik kreeg alle missende info na een tijdje binnen, dus ik mis niets volgens mij.

ik zal ze ook nog eens vragen om een retourformulier, zodat ik een defecte circe kan opsturen, want die wil niet schakelen.

ik heb alle plugs eruit gehad, maar hielp nog niet
gemaild, atwoord idd eerst dat ik de betreffende plug even eruit en erin moest doen, hij had mijn mail dus niet goed begrepen. maar daarna wel bericht dat het idd een probleem was van source mbt synchronisatie. er komt een oplossing voor in de volgende versie die in beta test is. als je daar om vraagt willen ze die versie wel alvast naar je toesturen ( ik kreeg hem al uit eigen beweging van plugwise)

je kunt je ook opgeven voor betatester, en dan krijg je de betas ook automatisch binnen. je moet je dan wel met licentie registreren bij plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
-Pieter-471 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 08:13:
[...]

De buren keken gedeeltelijk tegen de achterkant van de panelen aan, en hadden daar grote bezwaren tegen. Om ze tegemoet te komen hebben we de panelen verder weg geplaatst en en stukje gecamoufleerd. Nu zijn ze tevreden.

Dat net is heel open dus de wind kan er redelijk vrij doorheen. Ik hoop/verwacht dat het niet al te veel invloed heeft.

Helaas wordt ons dak sowieso vaak erg warm doordat we "in de luwte" van de Veluwe wonen en dus regelmatig erg weinig wind hebben. Zijn er geen goedkope passieve koelsystemen voor zonnepanelen? Zo'n vlakke kunstof plaat als achterkant koelt volgens mij voor geen meter. Een simpele heatspreader van een goedkoop materiaal zou wonderen doen denk ik.
dak koelen door er water op te laten staan, of witte dakbedekking zou kunnen helpen. en reflecteert ook meer licht dat voor je panelen het dak raakt, richting je panelen. zou nog wat extra op kunnen brengen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
isoleren bad, en of spiraal rond bad..

welk effect wil je ermee bereiken? je bereikt er hoogstens mee dat je dad iets langer warm blijft toch?
de rest van je warmte gaat in de ruimte zitten, en dat bespaart op de ruimteverwarming.? of ben je bang dta het allemaal naar buiten weg lekt?

een spiraal rond je bad, wat wil je daar mee bereiken? als je die warmte ergens nuttig wilt gebruiken koel je eigenlijk je bad?

wat glaswol er onder/tussen drukken kan ik me nog iets bij voorstellen, maar een spiraal er rond lijkt me een vrij dure en foutgevoelige oplossing. voor een niet zo groot probleem? als WTW of voorverwarming van warm water heeft het iig geen zin.
en een bad in lichaamsvorm of groter kan natuurlijk wel, maar de meeste bad zijn niet bedoeld om in te verzuipen, en moeten wel een betaalbare/ verwerkbare afmeting hebben.
als je er nar kijkt zie je echter wel dat badfabrieken wel degelijk rekening houden met de vorm van het bad als het gaat om milieu. bad is van onder al vrij smal. soms met kuil tbv achterwerk, of een soort rugligging, wat allemaal water bespaart, en er dus minder water in je ba hoeft, om helemaal onder water te kunnen..

de lengte van het bad is dus wel in 2 m te krijgen, maar is weer minder economisch. en een bad op maat, tja.. baden zijn nu eenmaal "confectie":P

[ Voor 51% gewijzigd door engelbertus op 21-06-2010 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
stegen schreef op zondag 20 juni 2010 @ 23:37:
[...]

Heel netjes!

Op vakantie kwam ik dit soort toiletten tegen:
[afbeelding]
Waterbesparing, doordat je na gebruik van het toilet, je handen kan wassen met het toekomstige spoelwater.

Helaas ook onzinnige toiletbril verwarming, bidet, ventilator, etc...
Hier in sneek hebben we een aantal woningen met vauum toiletten etc. : http://net2client.hscg.ne...200/Zwart_water_Sneek.htm
is een prefproject.
er komt nu ook een tweede project, dat moet voorien in verwerking van het toiletwater, maar ook energie moet leveren voor het wooncomplex/appartementengebouw waar het zijn diensten aan moet gaan verlenen ( ook nieuwbouw.)
jammer genoeg is daarover niet erg veel technische onformatie te vinden op internet
Op mijn werk werken we aan de constructie van het gebouw zelf, en daar komt dus van alles voorbij aan installaties, maar dan weer niet echt inhoudelijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
engelbertus schreef op maandag 21 juni 2010 @ 01:03:
isoleren bad, en of spiraal rond bad..

welk effect wil je ermee bereiken? je bereikt er hoogstens mee dat je dad iets langer warm blijft toch?
de rest van je warmte gaat in de ruimte zitten, en dat bespaart op de ruimteverwarming.? of ben je bang dta het allemaal naar buiten weg lekt?
Wat je veel ziet bij ligbaden die gevuld worden is dat men 'snel' wil vullen. Er is dus een hoge capaciteit van de verwarmer nodig. Bovendien is het bad koud, dus men zet de temperatuur van het vulwater flink hoog, nog meer capaciteit vragend. Als je langzaam vult, kan je met een lagere capacteit toe. Als je met lagere temperatuur vult, kan je met (nog) lagere capaciteit toe. Alleen is tegen de tijd dat je in bad stapt, het water p*slauw. Niemand die dat doet dus, iedereen kiset voor een hoge vulsnelheid, hoge temperatuur en hoge ketelcapaciteit.
een spiraal rond je bad, wat wil je daar mee bereiken? als je die warmte ergens nuttig wilt gebruiken koel je eigenlijk je bad?
Het spiraal onder/rond het bad dat ik voorstel moet je zien als een soort vloerverwarming die het bad op een aangename (tussen 37 en 45 graden) temperatuur houdt. Die zet je aan als je je bad plant (hey, je moet wel een beetje visionair zijn voor deze oplossing 8) ) of je laat hem aanzetten door je huisautomatisering als je een beetje man/vrouw van de klok bent. Zodra je je bad dan gaat vullen, hoef je je kuip in elk geval niet meer op temperatuur te brengen. In plaats van vullen met 60 graden kan je dan met 37..45 graden toe, afhankelijk van hoe heet je voorkeur is. Je gaat bovendien langzamer vullen, dus het aantal liters per minuut gaat ook naar beneden. Je bad koelt namelijk niet meer af omdat je de vloerverwarmingsspiraal er onder heb liggen die hem op temperatuur houdt.
wat glaswol er onder/tussen drukken kan ik me nog iets bij voorstellen, maar een spiraal er rond lijkt me een vrij dure en foutgevoelige oplossing. voor een niet zo groot probleem? als WTW of voorverwarming van warm water heeft het iig geen zin.
Het was het ook niet om te doen om WTW. Ik zou liever vlaswol gebruiken overigens, maar dat ter zijde. Een goed geïsoleerd bad koelt ook in de loop van het badderen niet af. Wat je veel mensen ziet doen, wanneer ze in een ongeïsoleerd bad zitten, is na verloop van tijd een forse plens heet water toevoegen omdat het bad is afgekoeld. Hoeft in mijn oplossing ook niet meer. Met de berekening over kW behoefte per graad per liter per minuut die hierboven gegeven werd, kan je op je vingers natellen dat mijn oplossing toe kan met een veel kleinere ketelcapaciteit en dat die ketel ook nog eens effectiever werkt. Je moet alleen niet HIER en NU een bad willen nemen.
en een bad in lichaamsvorm of groter kan natuurlijk wel, maar de meeste bad zijn niet bedoeld om in te verzuipen, en moeten wel een betaalbare/ verwerkbare afmeting hebben.
als je er nar kijkt zie je echter wel dat badfabrieken wel degelijk rekening houden met de vorm van het bad als het gaat om milieu.
in de categorie 'langzaam maar zeker' vooral 'langzaam'. En in de gemiddelde woningbouw kom ik nog niet veel baden tegen die de lengteontwikkeling van de Nederlander van de afgelopen jaren gevolgd hebben.
bad is van onder al vrij smal. soms met kuil tbv achterwerk, of een soort rugligging, wat allemaal water bespaart, en er dus minder water in je ba hoeft, om helemaal onder water te kunnen..

de lengte van het bad is dus wel in 2 m te krijgen, maar is weer minder economisch. en een bad op maat, tja.. baden zijn nu eenmaal "confectie":P
Er kan veel minder water met het kind worden weggegooid aan het einde van het bad, wat weer op een andere manier de milieubelasting van badderen vermindert. Áls ik ooit de kans krijg om een eigen ligbad te (moeten) bouwen, dan wordt het eigenwijs tegeltjeswerk op maat. Met op de juiste plekken een verdieping en op andere plekken een versmalling. En met minder water heb je je bad weer sneller vol en heb je weer minder ketelcapaciteit nodig en is de cirkel weer rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

el jonco schreef op zondag 20 juni 2010 @ 11:18:
[...]

Overweging: boven je dakkapel heb je geen schaduw, er naast wel (althans: een deel van de dag). ZB kan prima tegen gedeeltelijke beschaduwing, terwijl zelfs minimale beschaduwing van PV een groot probleem is, zoals hier regelmatig voorbij komt. Als je zb lager staat, hoeft je pomp minder vermogen te leveren om het hete water naar beneden te pompen.
Als ik jou was, zou ik het omdraaien. Waarom kies je toch voor jouw opstelling?
Dat heeft oa met de plaats van de boiler te maken. Die moet aan de andere kant van het huis staan en zo kan ik de leidingen makkelijk via de vliering daarnaartoe krijgen. Ook kan is zo de volle breedte benutten om vol te leggen met collectoren (16GJ); iets overcapaciteit in de zomer, maar ideaal voor mijn LTV verwarmingssysteem in het voor en naseizoen.

Ik kan zelfs later nog een klein 500-600Wp systeem onder een hoek van 15 graden kwijt op mijn dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een LWA252 em maak daar gewoon een externe wisselaar op. Dus tapwaterpomp tussen circulatie en koud en een platen WTW ertussen of door de bovenste WTW van een ZB. Enige nadeel is een extra pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:57:
[...]

dus oplossing is nieuwe software
ik kreeg alle missende info na een tijdje binnen, dus ik mis niets volgens mij.

ik zal ze ook nog eens vragen om een retourformulier, zodat ik een defecte circe kan opsturen, want die wil niet schakelen.

ik heb alle plugs eruit gehad, maar hielp nog niet
gemaild, atwoord idd eerst dat ik de betreffende plug even eruit en erin moest doen, hij had mijn mail dus niet goed begrepen. maar daarna wel bericht dat het idd een probleem was van source mbt synchronisatie. er komt een oplossing voor in de volgende versie die in beta test is. als je daar om vraagt willen ze die versie wel alvast naar je toesturen ( ik kreeg hem al uit eigen beweging van plugwise)

je kunt je ook opgeven voor betatester, en dan krijg je de betas ook automatisch binnen. je moet je dan wel met licentie registreren bij plugwise.
Ik heb mijn gegevens nog steeds niet binnen (gisteravond de circles tijdelijk verplaatst naar een stopcontact direct achter de PC zodat er geen problemen kunnen zijn met ontvangst).
Zal ook eens die beta versie gaan installeren (heb daar al eens een link over gekregen van PW toen ik het probleem eerder al eens had - en het 'spontaan' werd opgelost). :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag de jaarafrekening van de Nuon gekregen.

in 2 jaar tijd het elektra verbruik met 55% gedaald.
uitzetten en slimmer omgaan met apparaten werkt dus echt.
Ook het filter systeem van de koi vijver veranderd, wat in mijn ogen ook positief heeft bijgedragen aan het elektra verbruik.

krijg 778 euro van de Nuon terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Goed gedaan sprokkie! Zeker goed na de donkere, koude winter.

Ik zou dat ik dat kon zeggen, ik heb afgelopen winter veel meer verbruikt, gas en elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
edit: hmm sorry ik zie nu dat dit in de hoe-groot-moet-mijn-ketel discussie is gepost.
el jonco schreef op maandag 21 juni 2010 @ 06:06:
Wat je veel ziet bij ligbaden die gevuld worden is dat men 'snel' wil vullen. Er is dus een hoge capaciteit van de verwarmer nodig.
Of je nu in 5 minuten 30 liter water van 60c wil of dat in 10 minuten vraagt: er is net zoveel aardgas nodig om de hoeveelheid warmte op te wekken. De efficiency van de ketel veranderd niet of nauwelijks wanneer deze 50% moduleert of full-pull moet werken. Ook bij het opwarmen van de badkuip zelf heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig: deze hoeveelheid veranderd niet omdat je sneller of minder snel opwarmt. Sterker nog: hoe langer je erover doet om het bad badder klaar te maken, hoe langer het bad warmte staat te verliezen.

Bij het uitzoeken van de ketel is het echter wel van belang dat het formaat is afgestemd op de warmtebehoefte. Wanneer een te grote ketel niet laag genoeg kan moduleren gaat hij uit of maakt hij teveel warmte, wat beide ongewenst is.

[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 21-06-2010 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Gisteren heb ik de Wattson geinstalleerd en tevens aangesloten op de groep waarop de zonnestroom installatie is aangelsoten. Ook al staat de omvormer uit omdat er geen stroom meer wordt geproduceerd geeft hij nog aan dat er vermogen van 65W geleverd wordt (zou fijn zijn als het waar was). Schakel ik de stroomtoevoer naar de omvormer uit dan geeft de Wattson pas 0W aan. Daarnaast geeft het display van de Wattson tijdens productie een constante afwijking van +65-75Wp.
Iemand hier ervaring mee?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:31

Punkrocker

Mostly harmless

engelbertus schreef op maandag 21 juni 2010 @ 01:00:
[...]

dak koelen door er water op te laten staan, of witte dakbedekking zou kunnen helpen. en reflecteert ook meer licht dat voor je panelen het dak raakt, richting je panelen. zou nog wat extra op kunnen brengen dus :)
Stilstaand zoet water....
Ideaal voor muggenlarven. ;)

Ik zou maar voor de witte dakbedekking gaan.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Voltcraft Energy Count 3000 (van Conrad) setje om mijn verbruik te meten. Weet iemand of ik hier ook opbrengst mee kan meten of moet ik dan iets aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op maandag 21 juni 2010 @ 12:29:
Gisteren heb ik de Wattson geinstalleerd en tevens aangesloten op de groep waarop de zonnestroom installatie is aangelsoten. Ook al staat de omvormer uit omdat er geen stroom meer wordt geproduceerd geeft hij nog aan dat er vermogen van 65W geleverd wordt (zou fijn zijn als het waar was). Schakel ik de stroomtoevoer naar de omvormer uit dan geeft de Wattson pas 0W aan. Daarnaast geeft het display van de Wattson tijdens productie een constante afwijking van +65-75Wp.
Iemand hier ervaring mee?
Hmm... Dus jouw omvormer levert 's nachts een soort van spookvermogen...?

Ik had afgelopen weekend een andere spookvermogenervaring van één van mijn Steca 500's! Ik trok 's avonds, toen de omvormers al 'uit' stonden, de stekker uit de Plugwise circles (omdat ik die uit en in het stopcontact moest doen vanwege missende grafieken - inderdaad een probleem van de huidige Source 2.15 Software).
De omvormers hangen bij mij in de garage, boven het fietsenrek met 5 fietsen erin. Ik stond dus een beetje uit evenwicht en de netstekker van de ene Steca viel uit mijn handen, maar ik kon hem nog net opvangen - daarbij kwam mijn vinger precies tussen de pootjes van de stekker. Tsjak! :(
Voelde als een netspanning (heel kortdurend). Daarna voor de zekerheid nog eens aan de stekkerpootjes gevoeld, en was toen helemaal spanningloos. Beetje vreemd... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-10 22:32

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

@Bizonder

Heb ik een aantal weken geleden gehad bij master30.
Even een ferrarismeter tussen gezet.
Trek de stekker van de Steca uit het stopcontact en raak een aantal seconden later per ongeluk de stekker aan... dat voel je dan toch wel. (8>
Volgens mij mag dat inderdaad niet.

[ Voor 60% gewijzigd door Mike70 op 21-06-2010 13:33 ]

www.mijnzon.info

Pagina: 1 ... 101 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.