Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.257 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03
@Bizonder en @Mike70. Restspanning aanwezig in een aantal condensatoren misschien? Volgens mij is de eis in Nederland dat bij uitval van netspanning de omvormers binnen 20ms af moeten schakelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
...Zo, weer terug van weggeweest, 2 weekjes op de camping in Bergeijk. Lekker!

Jammer dat niemand mij gemist heeft ;)

koprol schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:12:
Wat denken jullie van de combinatiepanelen? Ik heb de twin panelen van Redenko en de Power Profit panelen van R&R bestudeerd. Op zich qua oppervlakte interessant want op elke m2 heb je 2 systemen tegelijk. R&R geeft in een reactie aan dat ze niet met hoge temperaturen werken maar met hoge volumes vloeistof per paneel.

Ook qua warmte van de pv panelen is er een voordeel, denk ik. De vloeistof achter de panelen zal koeler zijn waardoor de pv panelen ook koeler zullen zijn en daardoor effectiever werken. Hoeveel dit uit maakt weet ik niet maar een paar procenten lijkt me haalbaar.

zie hier:
http://www.redenko.com/du...nergie/producten/pv-twin/

http://www.combipanel.com/html/default.aspx

Wat denken jullie? Moet ik dit verder onderzoeken?
Heel simpel uit te leggen: Het paneel wordt zo warm als je boiler en dus het retourwater. Tegen de tijd dat je opbrengst uit PV het hoogst zou zijn, wordt tevens de boiler het heetste. Normaal rond de 90 graden. PV wordt normaliter niet zo heet, dus er zullen dus consessies gedaan moeten worden, het kost dus rendement op zowel PV als ZB gebied. Liever focussen op 1 techniek als je echt geen ruimte hebt. Maw, het kan wel, maar topprestaties zal je er niet mee halen.
el jonco schreef op zondag 20 juni 2010 @ 21:55:
[...]
Tjeempig, wat ben jij snel. Dat badderen: zie mijn andere posting hierboven om met een 'gewone' ketel toch energiezuinig te kunnen badderen. Vaak moeten we het badwater met 60°C laten instromen omdat het bad te koud is en je uiteindelijk op 40 graden komt. Wanneer je dat bad voorverwarmt en bovendien onder het badderen niet af laat koelen, hoef je minder ketelkapaciteit te hebben. Als je tenmiste het geduld hebt om je bad niet in 3 maar in 6 minuten te laten vullen; afkoelen doet het namelijk niet (meer).
Trouwens, als je vaak baddert zou je zelfs kunnen overwegen om je waterwarmte via de warmtepomp weer terug te voeren in je ketel. Misschien moeten we meer toe naar een universele warmtepomp die elke voorhandene warmtebron kan benutten. De rioolput is dan een belangrijke bron.

[...]
Wij hebben een zuinig bad:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-FWXpPIDW6kU/T1CRnVcmPjI/AAAAAAAAA8I/b-9PuhAtjXo/s571/IMG_3186.jpg

Is smal bij het voeteneinde, breed bij de schouders. De pasvorm is goed, maar uiteraard niet heel lang, dat zou de besparing teniet doen (en tevens niet passen)

Een bad van kunststof voelt verder veel warmer aan, en koelt ook minder hard af.

[ Voor 1% gewijzigd door RobIII op 02-03-2012 11:13 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 14:34
http://www.eternit.be/BEN...duct-detail.aspx?vPK=9699

panelen die dakpannen vervangen... hanige ruimtebesparende oplossing. als er een pan ligt kan er ook een paneel ( mits 1,80 dakbreedte beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
el jonco schreef op maandag 21 juni 2010 @ 06:06:
[...]

Wat je veel ziet bij ligbaden die gevuld worden is dat men 'snel' wil vullen. Er is dus een hoge capaciteit van de verwarmer nodig. Bovendien is het bad koud, dus men zet de temperatuur van het vulwater flink hoog, nog meer capaciteit vragend. Als je langzaam vult, kan je met een lagere capacteit toe. Als je met lagere temperatuur vult, kan je met (nog) lagere capaciteit toe. Alleen is tegen de tijd dat je in bad stapt, het water p*slauw. Niemand die dat doet dus, iedereen kiset voor een hoge vulsnelheid, hoge temperatuur en hoge ketelcapaciteit.

[...]

Het spiraal onder/rond het bad dat ik voorstel moet je zien als een soort vloerverwarming die het bad op een aangename (tussen 37 en 45 graden) temperatuur houdt. Die zet je aan als je je bad plant (hey, je moet wel een beetje visionair zijn voor deze oplossing 8) ) of je laat hem aanzetten door je huisautomatisering als je een beetje man/vrouw van de klok bent. Zodra je je bad dan gaat vullen, hoef je je kuip in elk geval niet meer op temperatuur te brengen. In plaats van vullen met 60 graden kan je dan met 37..45 graden toe, afhankelijk van hoe heet je voorkeur is. Je gaat bovendien langzamer vullen, dus het aantal liters per minuut gaat ook naar beneden. Je bad koelt namelijk niet meer af omdat je de vloerverwarmingsspiraal er onder heb liggen die hem op temperatuur houdt.

[...]

Het was het ook niet om te doen om WTW. Ik zou liever vlaswol gebruiken overigens, maar dat ter zijde. Een goed geïsoleerd bad koelt ook in de loop van het badderen niet af. Wat je veel mensen ziet doen, wanneer ze in een ongeïsoleerd bad zitten, is na verloop van tijd een forse plens heet water toevoegen omdat het bad is afgekoeld. Hoeft in mijn oplossing ook niet meer. Met de berekening over kW behoefte per graad per liter per minuut die hierboven gegeven werd, kan je op je vingers natellen dat mijn oplossing toe kan met een veel kleinere ketelcapaciteit en dat die ketel ook nog eens effectiever werkt. Je moet alleen niet HIER en NU een bad willen nemen.

[...]
in de categorie 'langzaam maar zeker' vooral 'langzaam'. En in de gemiddelde woningbouw kom ik nog niet veel baden tegen die de lengteontwikkeling van de Nederlander van de afgelopen jaren gevolgd hebben.

[...]

Er kan veel minder water met het kind worden weggegooid aan het einde van het bad, wat weer op een andere manier de milieubelasting van badderen vermindert. Áls ik ooit de kans krijg om een eigen ligbad te (moeten) bouwen, dan wordt het eigenwijs tegeltjeswerk op maat. Met op de juiste plekken een verdieping en op andere plekken een versmalling. En met minder water heb je je bad weer sneller vol en heb je weer minder ketelcapaciteit nodig en is de cirkel weer rond :)
misschien de oplossing een badzak zodat die precies je lichaam volgt.

(copyright en octrooi -> engelbertus :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2010 @ 11:10:
ja, maar het maakt niet uit hoe, als je maar minder nutteloos water wegspoelt,
ik heb zelf de baksteen, maar ook de vlotter op schroefdraad op de helft teruggezet.

ik heb in een engels manual de eenvoud van de schakeling in de qsolar gevonden.
je kleppen en regeling zijn leading, en de ketel is altijd hulpsinterklaas.
> let op de pijlen en de kleppen :
http://van.wijk.net/pvt/q-layout.jpg
in de boiler zit het drinkwater, wat warm word op zon of gas.
de ketel zit dus niet op de wateroutput, maar IN de boiler te stoken.
de cv stopt als je swinters gaat douchen, net zoals bij een gewone hr ketel.
de boiler zit altijd en overal tussen.
ik hoop dat dit plaatje eea duidelijk maakt, het lange buitenom circuit, om het boiler water op te warmen is in werkelijkheid slechts 34cm lang.
het puntje op de boiler is warmwater - uitgang
de kleppen in een qsolar zijn niet open-dicht, maar moduleren, dus ze kunnen ook "een beetje" open en dicht.
Ik begrijp nog niet helemaal waarom je 380 liter water warm wil maken/houden. Ik verwacht dat je dan vrij veel verliest door stilstand. Aan de handere kant heb je natuurlijk het efficienter presteren van je ketel. Dat is ca 89% vs 107%? En je stilstands verlies zal zo'n 5% zijn? Hmmm, dat ís uit te rekenen, maar ik kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-10 22:32

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flitspaal.nl schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:41:
@Bizonder en @Mike70. Restspanning aanwezig in een aantal condensatoren misschien? Volgens mij is de eis in Nederland dat bij uitval van netspanning de omvormers binnen 20ms af moeten schakelen.
Als je het niet erg vind dan laat ik de test aan een ander over.
Vind het namelijk geen prettig gevoel.
Het zou best kunnen dat het restspanning van een condensator was maar ik vind het niet kunnen.
Als je een stekker vastpakt dan ga je ervan uit dat er geen spanning meer op zit.
Ik hoop voor Steca dat het geen productiefout is.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Ik heb bericht van Remeha gekregen:
Mijn bericht
Eerst de situatie.
Ik overweeg de aanschaf van een Remeha CV-ketel, maar wil graag weten of die geschikt is voor de toepassing die ik voor ogen heb. Eerder bespraken we al dat de Remeha Avanta CW5 waarschijnlijk niet geschikt is, vandaar dat ik nu kijk naar een Calenta 40c. Ik hoop dat u volledigheidshalve in het overleg met uw collega’s naast de Calenta tóch de Remeha Avanta wil meenemen.

De toepassing
Ik wil een zonneboiler laten bijdragen aan de CV-verwarming. Hiertoe laat ik de retour van de CV door een warmtewisselaar in het zonneboilervat lopen waarna hij verder gaat naar de retourwater-aansluiting van de cv-ketel. (DMV een driewegklep wordt nog de keuze gemaakt om wel of niet door het zonneboilervat te gaan, afhankelijk van de boilertemperatuur.)
Mijn gehele CV-systeem wil ik laten werken op lage temperaturen. Hoe laag dit kan moet ik nog gaan proberen maar ik verwacht 55 aanvoer en 40 retour zeker te kunnen halen.
De temperatuur van het zonneboilervat kan oplopen tot ca 90 gr. Hierdoor kan het dus gebeuren dat het retourwater al voldoende wordt opgewarmd door de zonneboiler en misschien zelfs hoger is dan de ingestelde aanvoertemperatuur.

De vraag
Ik wil graag uitsluitsel over het volgende: Als er warmtevraag is vanuit de Thermostaat (I-sense) en het retourwater is warm genoeg dat de CV-brander uit kan blijven, gaat/blijft dan de CV-pomp draaien totdat de warmtevraag is vervuld?
Hun antwoord
Beste heer Taan,

Allereerst moet ik u vermelden dat onze ketels niet zijn ontworpen voor de door u beschreven toepassing. Bij verkeerde installatie of gebruik kan onze aansprakelijkheid als fabrikant niet in het geding zijn.

In antwoord op uw vraag en uitgaande van een Calenta blijft de CV pomp draaien.
De pomp van de Calenta is delta-T gestuurd waarbij dus het toerental bij een kleine delta-T heel (te)laag kan worden in uw situatie. In dat geval dient u handmatig het minimale toerental te verhogen (parameter 28).
Bij einde warmtevraag zal de pomp nog 2 minuten nadraaien.
Kortom, zonneboilers zijn eng. Doe niet zo raar en verstook gewoon gas. Netjes bij de kudde blijven iederen, bèèèèèèèh`.

(het lijkt dus overigens wel dat de calenta kan wat ik wil.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:08
Mistraller schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:49:
...Zo, weer terug van weggeweest, 2 weekjes op de camping in Bergeijk. Lekker!

Jammer dat niemand mij gemist heeft ;)
Ik heb je enorm gemist hoor.
Gelukkig ben je weer terug, kan ik eindeijk weer slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
Taan schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:57:
[...]

Ik begrijp nog niet helemaal waarom je 380 liter water warm wil maken/houden. Ik verwacht dat je dan vrij veel verliest door stilstand. Aan de handere kant heb je natuurlijk het efficienter presteren van je ketel. Dat is ca 89% vs 107%? En je stilstands verlies zal zo'n 5% zijn? Hmmm, dat ís uit te rekenen, maar ik kan het niet.
de 380 liter water kan aanzienlijk meer energie (warmte) bufferen dan de kleinere 200 liter (Q=m.c.dT).
zeker als je naast tapwater ook verwarming (LTV) gaat doen, is elke reserve opslag alleen maar handiger.
Ik heb ook voor de grote 380liter gekozen, om in de winter bij een paar winterse (doch zonnige) dagen genoeg warmte op te kunnen vangen. Overigens, bij tapwater tap je bovenuit het vat (daar zit t heetste water), en evt. kan de HR_ketel op de Qsolar nog naverwarmen mocht je dat ingesteld hebben. Je verwarmt dus maar een klein deel wat je direct verbruikt. 't legionella (L-word) programma gaat wel een aanzienlijke hoeveelheid water opwarmen as i recall.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Ja dat snap ik dat je de zonne energie wil bufferen. Ik verwacht overigens niet dat je 200 liter in de winter niet genoeg is om je warmte op te vangen maar dat terzijde.

Op de tekening die Eric laat zien staat dat hij met zijn uitgaande cv leiding zijn boilervat op gaat warmen. Dat is dus gasgestookt. Ik zie alleen niet hoe hij dan de zonne-energie voor zijn cv-warmte gaat gebruiiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zondag 20 juni 2010 @ 23:21:
[...]

Thanks voor de reply...
tja als Qsolar-adept met een overkill aan too much hot water, ga ik niet meer rekenen of 'boiler het nog trekt' :+
;)
Wacht maar, vandaag was weer de langste dag, het gaat alweer bergafwaarts. :P

Bij een wtw wordt de koudwaterleiding van de thermostatische mengkraan gevoed door de wtw.
Bij mij gaat de resterende warmte van de wtw naar de ww-boiler van de zonneboiler.
Zo haal je het meeste rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
In Spanje hebben ze er wel ervaring mee; daar hingen dieselaggregaten aan het net om 'zonne'stroom subsidie op te wekken strijken. Weet je zeker dat je geen HRe ketel hebt 8) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Mistraller schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:49:
Is smal bij het voeteneinde, breed bij de schouders. De pasvorm is goed, maar uiteraard niet heel lang, dat zou de besparing teniet doen (en tevens niet passen)
Ik durf de stelling wel aan dat een goedgevormd bad waar je plat in kan gaan minder energie verbruikt dan een kort bad waarin je rechtop zit. In de laatste heb je veel 'water' ruimte en wenig 'lichaam' ruimte. In een lang maar ondiep bad bevind zich meer lijf dan water. Lijf blijft wel warm, water moet je opwarmen. Maar dan kom je inderdaad in de taylor made baden $$$ Of je doet het zelf, lekker mozaïktegeltjes plakken (die 2x2 cm tegeltjes op een matje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 09:47:
vandaag de jaarafrekening van de Nuon gekregen.

in 2 jaar tijd het elektra verbruik met 55% gedaald.
uitzetten en slimmer omgaan met apparaten werkt dus echt.
Ook het filter systeem van de koi vijver veranderd, wat in mijn ogen ook positief heeft bijgedragen aan het elektra verbruik.

krijg 778 euro van de Nuon terug :)
Dat is een leuke meevaller Sprokkie, wat heb je aan het filtersysteem veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:56

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ook hier zo halverwege het jaar eens de tussenstand opgemaakt vwb het gas en electricteitsverbruik in het huis waar we nu zo'n 2jr wonen.

In den beginne werden we geconfronteerd met een heel hoog gas en electriciteitsverbruik en leek het handig om het huis door een echte EPA adviseur en wat installateurs eens door te laten rekenen.
Gezamelijk kwamen ze op een besparing van ruim 50% (ze gaven absolute getallen op overigens) op het gasverbruik door gevelisolatie, vloerisolatie en een leuke zonneboiler. De kosten zouden rond de €15.000 euro komen te liggen!

En zie daar: na 2jr is ons gasverbruik inderdaad gehalveerd (verwachting dit jaar zo'n 400m3 gas minder dan vorig jaar ondanks meer graaddagen), en datzelfde geld voor het electriciteitsverbruik (verwachting dit jaar nog eens 900kWh minder dan vorig jaar waarvan de PV een 450kWh op zich zal nemen).

Geweldig toch die adviezen van die adviseurs! Alleen, we hebben geen ENKELE aanbevolen maatregel uit laten voeren, sterker nog als we het nu zouden doen en de besparingen voor 'waar' zouden aannemen, zouden we bijna op een negatief gasverbruik uitkomen...

En hoe komt dat nu?
  1. Geen enkele adviseur/installateur heeft de vervanging van de19jr oude CV ketel meegenomen als grote potentiele besparing. Deze ging kapot, dus we moesten wel een nieuwe.
  2. Tegelijkertijd heeft niemand een waterzijdige afregeling genoemd, ondanks de 'hints' van mijn kant dat de radiatoren achter veel kouder blijven dan de radiatoren voor en wat daar aan gedaan kan worden. De afregeling zit er nu natuurlijk (met de vervanging van de CV ketel) wel in en helpt enorm!
  3. De nieuwe cv ketel blijkt voor dezelfde hoeveelheid tapwater ongeveer de helft aan gas nodig te hebben. Hoppa, daar gaat de tvt/besparing op gas voor tapwater die de zonneboiler volgens hun zou moeten opleveren: deze is groter dan ons huidige gasjaarverbruik aan tapwater.
  4. Ook heeft niemand geadviseerd om de keteltemperatuur te verlagen naar <60graden zodat de HR ketel ook als HR ketel functioneert: men gaf zelfs aan dat de aanvoertemperatuur daar helemaal niets mee te maken had...
  5. Niemand heeft gekeken of de cv leidingen op zolder / achter het knieschot geisoleerd zijn of niet, maar bleek achteraf een temperatuurverhoging van bijna 10graden te geven bij de radiatoren beneden...
En zo kan ik nog wel even doorgaan 8)

Last but not least: iedereen noemde de zonneboiler als gasbespaarder, maar de mogelijkheid (wijzend op de dichtgemaakte schouw) van een hout/pelletkachel met CV ondersteuning en boilervat is bij niemand in zijn wijze hoofd opgekomen, ondanks dat de gasbesparing door zo'n kachel factoren hoger kan zijn dan de zonneboiler en tov een QSolar van €7.500 circa de helft blijkt te kosten...

Stel je toch eens voor dat we een toen de ketel kapot ging een QSolar hadden genomen en de waargenomen besparingen hieraan hadden gerelateerd, dan hadden we onszelf toch flink voor de gek gehouden nu blijkt dat wat buisisolatie, waterzijdige afregeling en een leuke maar wel zelf afgeregelde Remeha Calenta (totaal €1600 incl. installatie) in ons geval tenminste dezelfde voorspelde besparing oplevert :X :X :X

Oftewel: de kennis en kunde van de adviseurs/installateurs heeft wel geld gekost, maar uiteindelijk helemaal niets opgeleverd. Eigenlijk toch wel een droevige conclusie als ik nu mijn eigen verhaal even doorlees...

Niets ten nadele van de QSolar natuurlijk, maar adviseurs/installateurs wilden allen graag deze ketel/zb verkopen, terwijl de voorspelde besparing nu zonder zb gehaald is en de voorspelde besparing op enkel tapwater achteraf onmogelijk blijkt te zijn...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Punkrocker schreef op maandag 21 juni 2010 @ 12:30:
[...]

Stilstaand zoet water....
Ideaal voor muggenlarven. ;)
... maar daar heb je dan weer de Solar Anti Mosquito Guard voor ... 8)

... jammer alleen dat 'ie (daar) is uitverkocht ... :'(

... ik heb er een (destijds kado'tje bij ASN rekening geloof ik). Ik geloofde er niet zo in, maar het stomme ding lijkt echt te werken (geen/nauwelijks muggenbulten meer hiero, en onze regenton staat - met opening - onder het meestal open staande slaapkamer raam...).
Ik zou maar voor de witte dakbedekking gaan.
O.a. Derbigum heeft dat soort spul, maar bij een Oskomera PV project in Vlaanderen hebben ze gewoon de witte kwast gehanteerd (nog niet gehoord of het veel heeft geholpen).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
el jonco schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:37:
[...]

In Spanje hebben ze er wel ervaring mee; daar hingen dieselaggregaten aan het net om 'zonne'stroom subsidie op te wekken strijken. Weet je zeker dat je geen HRe ketel hebt 8) ?
Niet te hard van stapel lopen s.v.p. Er zijn beslist onregelmatigheden geconstateerd in het zwaar getroffen Spanje, maar die hebben met de netkoppelingscondities rond de overgang van het oude (extreem lucratieve) naar het nieuwe (zwaar gecapte en veel minder interessante, bureaucratische) Real Decreto te maken.

Vooralsnog zijn latere berichten heel wat neutraler tot zelfs ontkennend m.b.t. de zwaar gehypte (vermeende) "dieselaggregraat fraude". Waarvan tot nu toe nog steeds geen (juridische) bewijzen zijn geleverd. Er wordt ook aan fouten in de bemeting en de verwerking van meetgegevens gedacht, niets is nog zeker.

Zowel in Photon (juni 2010) als, heel kort, bij Bloomberg.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op maandag 21 juni 2010 @ 01:00:
[...]

dak koelen door er water op te laten staan, of witte dakbedekking zou kunnen helpen. en reflecteert ook meer licht dat voor je panelen het dak raakt, richting je panelen. zou nog wat extra op kunnen brengen dus :)
Gewoon een groen dak nemen. Dat verlaagt de temperatuur van je dak enorm en verdubbelt ook nog de levensduur van je dakleer. In een aantal steden zit er subsidie op, o.a. vanwege de ontlasting van de riolering.
stegen schreef op zondag 20 juni 2010 @ 23:37:
[...]
Op vakantie kwam ik dit soort toiletten tegen:
[afbeelding]
Waterbesparing, doordat je na gebruik van het toilet, je handen kan wassen met het toekomstige spoelwater.
Tijdens de Solar Days ben ik langsgeweest bij iemand die zelf de afvoer van de wastafel aan de wc heeft gekoppeld. Ik denk dat ik, als ik toe ben aan het opknappen van de wc beneden, ook iets dergelijks ga maken, hoewel bovenstaand toilet ook ruimte bespaart wat natuurlijk helemaal mooi is. Maar goed, eerst maar eens alle andere verbouw-/verduurzamingsplannen uitvoeren. Het uitgraven van de kruipruimte als voorbereiding op de Tonzon-isolatie verloopt in ieder geval voorspoedig! Over de buitengevelisolatieplannen zijn de buren tot nu toe enthousiast, maar degenen die waarschijnlijk het moeilijkst mee te krijgen zijn, hebben we nog niet gesproken.
Mars Warrior schreef op maandag 21 juni 2010 @ 20:48:
Oftewel: de kennis en kunde van de adviseurs/installateurs heeft wel geld gekost, maar uiteindelijk helemaal niets opgeleverd. Eigenlijk toch wel een droevige conclusie als ik nu mijn eigen verhaal even doorlees...
Ik heb zo'n vermoeden dat ik hier dezelfde EPA-adviseur over de vloer heb gehad. Ik geloof dat ze bij ons voor de meeste maatregelen een terugverdientijd van 40 jaar hadden berekend, terwijl we alle maatregelen waarschijnlijk tussen de 10 en 15 jaar terugverdiend zullen hebben. Gelukkig heeft het maatwerkadvies ons geen geld gekost, omdat er subsidie op zat.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 21:47:
Gelukkig heeft het maatwerkadvies ons geen geld gekost, omdat er subsidie op zat.
... maar "ons" dus wel, de "belastingbetalers"...

Verder no problem, ik ken er meer die een belachelijk nietszeggend, fout, of "niet gewenst advies" hebben gekregen.

Mooi economische activiteit die nogal wat hete wind verplaatst.

Lijkt er op dat "we" het allemaal dan maar weer zelf moeten doen.

Er zullen er zeker bij zijn (geweest) die een goed advies hebben geleverd, maar het blijft blijkbaar koffiedik kijken wat je in huis krijgt...

Vandaag 7,8 kWh binnengeharkt, beste paneeltjes 6,31 kWh/kWp, en er stonden net nog een paar OK4'tjes in de "aan" stand (al kwam er niks meer uit) ... inmiddels afgeslagen, morgen weer een dag ... :)

Tevreden mensch, hiero... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, ik zou het advies ook niet hebben laten uitbrengen als het niet verplicht was geweest om in aanmerking te komen voor andere subsidies (gemeentelijke subsidie waarvoor we vervolgens werden uitgeloot helaas en Meer met Minder-stimuleringspremie die het bedrijf die dat had moeten aanvragen (dezelfde die het 'briljante' EPA-advies heeft uitgebracht) waarschijnlijk ook heeft verkl**t).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
Hier heb ik ook een energiescan laten uitvoeren, spouwmuren na-isoleren was voor mij al 2 stappen, hier op zat 750 subsidie, daarom liet ik de scan doen, echter duurde het zolang voordat ik de gegevens had dat nu inmiddels de subsidie pot hiervoor leeg is,

En zo'n energie scan stelt geen reet voor, maar hier in Enschede hebben ze maar 2 man bij de Geas of zo die de scan mogen uitvoeren,
wat een gemiste kansen.

Maar goed ik denk dat ik de spouw muren alsnog laat isoleren, dan maar een paar jaar langer tvt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb vandaag 7,48 kwh/kwp all-in op de meter, wat zou er in den helder(karelprior) op de meter staan ?
de sunny boy (zuid 21 graden hellingshoek) stond in mpp peak vanaf 10:03 tot 17:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
el jonco schreef op maandag 21 juni 2010 @ 06:06:
[...]

Wat je veel ziet bij ligbaden die gevuld worden is dat men 'snel' wil vullen. Er is dus een hoge capaciteit van de verwarmer nodig. Bovendien is het bad koud, dus men zet de temperatuur van het vulwater flink hoog, nog meer capaciteit vragend. Als je langzaam vult, kan je met een lagere capacteit toe. Als je met lagere temperatuur vult, kan je met (nog) lagere capaciteit toe. Alleen is tegen de tijd dat je in bad stapt, het water p*slauw. Niemand die dat doet dus, iedereen kiset voor een hoge vulsnelheid, hoge temperatuur en hoge ketelcapaciteit.

[...]

Het spiraal onder/rond het bad dat ik voorstel moet je zien als een soort vloerverwarming die het bad op een aangename (tussen 37 en 45 graden) temperatuur houdt. Die zet je aan als je je bad plant (hey, je moet wel een beetje visionair zijn voor deze oplossing 8) ) of je laat hem aanzetten door je huisautomatisering als je een beetje man/vrouw van de klok bent. Zodra je je bad dan gaat vullen, hoef je je kuip in elk geval niet meer op temperatuur te brengen. In plaats van vullen met 60 graden kan je dan met 37..45 graden toe, afhankelijk van hoe heet je voorkeur is. Je gaat bovendien langzamer vullen, dus het aantal liters per minuut gaat ook naar beneden. Je bad koelt namelijk niet meer af omdat je de vloerverwarmingsspiraal er onder heb liggen die hem op temperatuur houdt.

[...]

Het was het ook niet om te doen om WTW. Ik zou liever vlaswol gebruiken overigens, maar dat ter zijde. Een goed geïsoleerd bad koelt ook in de loop van het badderen niet af. Wat je veel mensen ziet doen, wanneer ze in een ongeïsoleerd bad zitten, is na verloop van tijd een forse plens heet water toevoegen omdat het bad is afgekoeld. Hoeft in mijn oplossing ook niet meer. Met de berekening over kW behoefte per graad per liter per minuut die hierboven gegeven werd, kan je op je vingers natellen dat mijn oplossing toe kan met een veel kleinere ketelcapaciteit en dat die ketel ook nog eens effectiever werkt. Je moet alleen niet HIER en NU een bad willen nemen.

[...]
in de categorie 'langzaam maar zeker' vooral 'langzaam'. En in de gemiddelde woningbouw kom ik nog niet veel baden tegen die de lengteontwikkeling van de Nederlander van de afgelopen jaren gevolgd hebben.

[...]

Er kan veel minder water met het kind worden weggegooid aan het einde van het bad, wat weer op een andere manier de milieubelasting van badderen vermindert. Áls ik ooit de kans krijg om een eigen ligbad te (moeten) bouwen, dan wordt het eigenwijs tegeltjeswerk op maat. Met op de juiste plekken een verdieping en op andere plekken een versmalling. En met minder water heb je je bad weer sneller vol en heb je weer minder ketelcapaciteit nodig en is de cirkel weer rond :)
volgens ij kom je dan bij jou redenatie eigenlijk uit op : een efficiente bad is geen bad...?

volgens mij is een ketel helemaal niet erg onefficient als die op 100% brandt, je hebt alleen die paar extra % van condensatie niet, maar wel razend snel je bad vol, en dus minder warmteverlies door afkoeleing
dus je kunt efficient in bad qua tijd, en je hoeft het niet met extra veel warm water te vullen wegen afkoelen.
in dat geval is het bad isoleren nog wel een voordeel. WTW is alleenmogelijk als je het wegspoelende water kunt gebuiken om binnestromend water te verwarmen, maar dat kan alleen als je boiler tegelijk ook warm water levert.
je kunt dan nog een warmtepomp installeren die met grof geweld een paar joule toevoegt aan je boiler, die vervolgens een dag of nacht later al weer een deel van de gewonnen exra energie heeft afgestaan aan de ruimte. de cop van die warmtepomp zal dus denk ik niet bijster hoog zijn. zo snel kan di WTW / warmtepomp nooit de warmte uit het wegspoelende water halen, dat ook maar 30 graden is of zo op het moment van wegspoelen.
het bad verwarmen zou kunnen als je hem gebruikt in plaats van een radiator, dat scheelt ook wel iets denk ik. maar hoeveel ? de warmte die anders verloren zou gaan, gaat toch in de luht in de badkamer zitten, wat ook niet een slechte besteding is.

ik vind dat je nu wel extreme maatregelen aanvoert eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
glambalk schreef op maandag 21 juni 2010 @ 12:29:
Gisteren heb ik de Wattson geïnstalleerd en tevens aangesloten op de groep waarop de zonnestroom installatie is aangesloten. Ook al staat de omvormer uit omdat er geen stroom meer wordt geproduceerd geeft hij nog aan dat er vermogen van 65W geleverd wordt (zou fijn zijn als het waar was). Schakel ik de stroomtoevoer naar de omvormer uit dan geeft de Wattson pas 0W aan. Daarnaast geeft het display van de Wattson tijdens productie een constante afwijking van +65-75Wp.
Iemand hier ervaring mee?
Als ik hier meet met de wattson, dan is mijn verbruik met 2x steca 500 ongeveer 30watt meer, als ik de stekker eruit trek dan gaat die 30 watt eraf,

nu heb ik net gemeten met energy checker 3000, aan de steca's, 0 wat geeft hij aan.

erg vaag vind ik dit.

ik dacht nog aan tijdschakelaar er tussen, maar als ze idd maar 0 watt aangeven dan is dat niet nodig.

overigens net vorige week van 540 naar 1080wp uitgebreid hier, mijn overbuurman zaterdag geholpen met 4 setjes van 540 wp op zijn dak, ik plaats binnenkort wat foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 12:10
@baddiscussie: Een bad kan heel efficiënt WTW doen. Gewoon pas leeg laten lopen als het water is afgekoeld, dan zit de warmte in je huis! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Taan schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:17:
Om te voorkomen dat je retour vloer te warm wordt bij het opwarmen in de zonneboiler kun je een thermostatische kraan plaatsen (kan van dezelfde soort zijn welke na de boiler op je douchewater zit). Zo zorg je dat hij niet heter wordt dan de ingestelde temperatuur van de ketel en slaat deze niet in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zonnigtype schreef op maandag 21 juni 2010 @ 21:15:
[...]

... maar daar heb je dan weer de Solar Anti Mosquito Guard voor ... 8)

... jammer alleen dat 'ie (daar) is uitverkocht ... :'(

... ik heb er een (destijds kado'tje bij ASN rekening geloof ik). Ik geloofde er niet zo in, maar het stomme ding lijkt echt te werken (geen/nauwelijks muggenbulten meer hiero, en onze regenton staat - met opening - onder het meestal open staande slaapkamer raam...).

[...]

O.a. Derbigum heeft dat soort spul, maar bij een Oskomera PV project in Vlaanderen hebben ze gewoon de witte kwast gehanteerd (nog niet gehoord of het veel heeft geholpen).
@Koelen dak:
ik heb niet gezegd dat het water stil moest staan he :p en er zijn inderdaad andere oplossing tegen mggen, en misschien krijg je er zowiezo geen last van
een echt goed groen dak is duur en zwaar overigens, en niet zomaar ff aan te leggen op en bestaand dak. de opbouw is belangrijk alsook wat je er op laat groeien.

@efficient in bad:
over het bad:: jullie willen de hoeveelheid water verminderen, wat dus uiteindelijk betekent dat je in een minimaal plasje water van 40 graden gaat zitten dat vervolgens eigenlijk binnen een paar minuten nog maar 30 graden is wegens afkoeling
tja dan zou ik van mijn badkuip ook een radiator willen maken, en veel isolatie willen toepassen
maar dat is toch gewoon niet de achtergrond van lekker in bad zitten. dan kun ej net zo goed vullen met koud water en die radiator aanzetten en laten verwarmen met cv water uit de boiler. zit je wel lang in bad te wachten tot het op temperatuur is, maar dat was niet een breekpunt. hoe langzamer hoe beter zelfs :p
dan is een lekker bad, eehm eigenlijk gewoon 5 minuten onder de douche met WTW, en een zoonneboiler.

@callenta:
als de callenta nog 2 minuten nadraait en je de minimum toerental kunt instellen op een hoger toerental ( gaat dat traploos? of 3 standen? en heeft dat invloed op de tapdrempel? anders gaat ei alsnog uit, en al jelemaal bij een delta t die negatief is. dan helpt een lange nadraaitijd of hoger toerental ook niet meer.
dat andere type van remeha lijkt me een betere keus als die wel de pomp laat tdraaien, die is zoweiso nieuwer, en met de isense thermostaat heb ej veel info en instellingsmogelijkheden, en kun je het setpoint ( de temperatuurinstelling) volgens mij ook met een pc instellen. is weer leuk als je iets met huisautomatisering doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SpiceWorm schreef op maandag 21 juni 2010 @ 23:52:
[...]

Om te voorkomen dat je retour vloer te warm wordt bij het opwarmen in de zonneboiler kun je een thermostatische kraan plaatsen (kan van dezelfde soort zijn welke na de boiler op je douchewater zit). Zo zorg je dat hij niet heter wordt dan de ingestelde temperatuur van de ketel en slaat deze niet in storing.
eehm...
is dat zinnig? dan gaat de pomp wel door met draaien, maar gaat dan niet ook je ketel juist aan om bij te verwarmen? anders gaat ie zelfs pendlen, wat niet efficient is, en in geschetste geval ook sowieso ongewenst dat ie aanslaat.
en waar wil je het koude water vandaan halen om bij het warme water te mengen? cv circuit is gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
pcmadman schreef op maandag 21 juni 2010 @ 23:50:
@baddiscussie: Een bad kan heel efficiënt WTW doen. Gewoon pas leeg laten lopen als het water is afgekoeld, dan zit de warmte in je huis! :+
gewoon niet weg laten speolen ook, gasbrander eronder om het weer op te warmen wanneer nodig. bespaart veel water :)

ventilatie in de douche zal wel raad weten met die warmte uit je bad, dus ik zou eerder investeren in een WTW boiler balansventilatie of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op maandag 21 juni 2010 @ 21:15:
[...]

Daarom hoort er op een regenton toch een deksel??
Laatst was er op TV (bij radar geloof ik) een test mbt antimuggen dingen. Het enige wat werkte was DEET.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Warm water laten staan als bezuiniging op de stookkosten is niet zo'n goed plan. Veel verdamping, en vochtige lucht kost veel meer energie om te verwarmen. Een kwartier luchten per dag zodat de vochtigheidsgraad daalt is energie efficient.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
[...]

Dat klinkt inderdaad perfect. Alleen: Kan zo'n thermostatische kraan tegen het smerige water van de CV installatie? Er komt bij mij althans geen mooi schoon helder water uit mijn leidingen en dat terwijl dit water er nog geen 4 jaar in zit.

Laatste wat ik wil is dat de mengkraan het loodje legt door vuil :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 19:54:
[...]

Dat is een leuke meevaller Sprokkie, wat heb je aan het filtersysteem veranderd?
Van 3 pompen en een 6 kamer filter naar een zeef en een beadfilter met 1 pomp
UV staat alleen aan als het nodig is, niet meer 24/7

nu nog een luchtpomp op zonne energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10 09:10
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 23:25:
ik heb vandaag 7,48 kwh/kwp all-in op de meter, wat zou er in den helder(karelprior) op de meter staan ?
de sunny boy (zuid 21 graden hellingshoek) stond in mpp peak vanaf 10:03 tot 17:36
Te weinig. 11,79 KWh, dus 6,27 KWh/KWp. Oorzaak: een gemeen miniwolkenbandje van ± 1km breed, wat van 2km uit de kustlijn tot 3km over kwam drijven (amper te zien op http://www.sat24.nl/nl). Pas zo rond 16 uur was dat weg, en toen had ik nog maar rond de 1300Wac. Wel een leuke piek om 13:15 van 2131Wac tijdens een opklaring. Deze keer ook fototoestel bij de hand.

Ach, wat klaag ik. De SB hangt nu 6 dagen, en ik heb al bijna 70KWh binnen. De hoog-en laagtariefteller op de Ferrarismeter staan beide lager dan toen het begon. Ik zie uit naar de trendbreuk in mijn verbruikstatistieken.

De Soladin harkte 3,69 KWh binnen, dus 5,9 KWh/KWp. Er is nu al een patroon in het verschil tussen de SB en de Soladin te zien, en over een paar maanden hoop ik een grondiger analyse te kunnen maken. Nu al zie ik dat de Soladin rond de 21:30 stopt, terwijl de SB het pas een uur later opgeeft. En vanmorgen om 06:30 alweer 45Wac.

[ Voor 18% gewijzigd door Karelprior op 22-06-2010 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 09:03:
[...]

Van 3 pompen en een 6 kamer filter naar een zeef en een beadfilter met 1 pomp
UV staat alleen aan als het nodig is, niet meer 24/7

nu nog een luchtpomp op zonne energie
Dat is grappig....ik ga juist van een beadfilter naar een 5 kamerfilter vanwege de zware pomp die nodig is voor een beadfilter. Als draait zometeen op 1 luchtpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
[...]

Ik heb geen vloerverwarming en dat zal er voorlopig ook niet komen. Het CV water kan dus technisch gezien niet te heet zijn. Ik twijfel ook of een thermostaatkraan met het vuile cv water om kan gaan.
Ik zet ook net als engelbertus mijn vraagtekens bij het bijmengen van koud water. waarvandaan? Is dat niet juis tegengesteld aan wat je wil? etc. Dat doen we dus niet.
engelbertus schreef op maandag 21 juni 2010 @ 23:55:
[...]
@callenta:
als de callenta nog 2 minuten nadraait en je de minimum toerental kunt instellen op een hoger toerental ( gaat dat traploos? of 3 standen? en heeft dat invloed op de tapdrempel? anders gaat ei alsnog uit, en al jelemaal bij een delta t die negatief is. dan helpt een lange nadraaitijd of hoger toerental ook niet meer.
dat andere type van remeha lijkt me een betere keus als die wel de pomp laat tdraaien, die is zoweiso nieuwer, en met de isense thermostaat heb ej veel info en instellingsmogelijkheden, en kun je het setpoint ( de temperatuurinstelling) volgens mij ook met een pc instellen. is weer leuk als je iets met huisautomatisering doet.
Je haalt nu volgens mij de Calenta en de Avanta door elkaar. Bij de Avanta kan je alleen de nadraaitijd instellen. De Calenta blijft draaien zolang er warmtevraag is. En daarvan kan je dus het toerental instellen.
(althans zo lees ik het bericht wat ik krijg van Remeha)
Ik ben bang dat het toch suboptimaal is, maar daar moeten we het maar mee doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Lekker weer!
Je kunt je gasprijs natuurlijk voor 3jr vastzetten, maar volgens mij helpt dit niet tegen een veel hogere energiebelasting die men per jaar wil gaan verhogen.

Stroom lijkt alleen maar goedkoper te worden (3jr stroom is voor mij goedkoper dan variabel contract), dus dit bericht dat ook stroom veel duurder wordt kan ik niet plaatsen...

Gek: GC meld prijsverlagingen??

"Dit produkt is door het merendeel van de klanten gekozen en is ook zeer interessant per 1 juli 2010. U profiteert dan automatisch van alle aangekondige prijsdalingen en behaalt daarbovenop nog een gegarandeerde korting."

[ Voor 23% gewijzigd door Mars Warrior op 22-06-2010 10:27 . Reden: GC erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 09:07:
[...]

Dat is grappig....ik ga juist van een beadfilter naar een 5 kamerfilter vanwege de zware pomp die nodig is voor een beadfilter. Als draait zometeen op 1 luchtpomp.
ga je airliften ?

Hoeveel wat luchtpomp gebruik je daarvoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:09:
[...]

ga je airliften ?

Hoeveel wat luchtpomp gebruik je daarvoor ?
De bedoeling is 38 watt luchtpomp voor airlift en bwb. Als dat te kort is heb ik nog een luchtpomp van 25 watt voor het bwb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Goed nieuws? of niet?

Splitsingswet op de korrel...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Taan schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 09:20:
[...]

Ik heb geen vloerverwarming en dat zal er voorlopig ook niet komen. Het CV water kan dus technisch gezien niet te heet zijn. Ik twijfel ook of een thermostaatkraan met het vuile cv water om kan gaan.
Ik zet ook net als engelbertus mijn vraagtekens bij het bijmengen van koud water. waarvandaan? Is dat niet juis tegengesteld aan wat je wil? etc. Dat doen we dus niet.

[...]

Je haalt nu volgens mij de Calenta en de Avanta door elkaar. Bij de Avanta kan je alleen de nadraaitijd instellen. De Calenta blijft draaien zolang er warmtevraag is. En daarvan kan je dus het toerental instellen.
(althans zo lees ik het bericht wat ik krijg van Remeha)
Ik ben bang dat het toch suboptimaal is, maar daar moeten we het maar mee doen denk ik.
in het geval de boiler in serie staat met de cv ketel kan het retourwater te heet zijn, dit komt immers dan uit de boiler, anders heb je geen mogelijkheid van naverwarmen.

de thermostaatkraan zou kunnen als je de retour splitst, 1 richting inlaat van de bloier, de andere met via de thermostaatkraan tussen de uitlaat van ej boiler naar de inlaat van de cv ketel. vuil water kan dan wel eenprobleem zijn, en in principe stel je daarmee een vaste retourtemperatuur in. hoe gaat de ketel daarmee om, qua moduleren? moduleren heeft geen effect op de retourtemperatuur meer. bij blijvende warmtevraag gaat hij dan steeds meer stoken? er komt immers geen signaal dat het retourwater te heet terugkomt, en de ketel (en de motor) blijven draaien.

volgens mij moet je gewoon een zonneboilerregeling hebben, en met kleppen gaan werken om het betrouwbaar te houden.

en over remeha.. die haal ik volgens mij ook door elkaar......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Mars Warrior schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 10:21:
[...]

Lekker weer!
Je kunt je gasprijs natuurlijk voor 3jr vastzetten, maar volgens mij helpt dit niet tegen een veel hogere energiebelasting die men per jaar wil gaan verhogen.

Stroom lijkt alleen maar goedkoper te worden (3jr stroom is voor mij goedkoper dan variabel contract), dus dit bericht dat ook stroom veel duurder wordt kan ik niet plaatsen...

Gek: GC meld prijsverlagingen??

"Dit produkt is door het merendeel van de klanten gekozen en is ook zeer interessant per 1 juli 2010. U profiteert dan automatisch van alle aangekondige prijsdalingen en behaalt daarbovenop nog een gegarandeerde korting."
greenchoice meld niet dat alles daalt, maar slechts dat er prijsdalingen zijn. en zegt dat het interesant is, niet dat het per definitie goedkoper is dan bij concurenten. ik ben wel benieuwd hoeveel duurder het gas wordt bij essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 12:10
Interessant stuk op energie en water:
http://www.energieenwater...ask=view&id=575&Itemid=50

Laatste alinea is belangijk: Het is niet zo erg dat de splitsing niet door gevoerd wordt, zolang de bepaling dat de netten in private handen moeten blijven maar overeind blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op maandag 21 juni 2010 @ 23:55:
@Koelen dak:
... een echt goed groen dak is duur en zwaar overigens, en niet zomaar ff aan te leggen op en bestaand dak. de opbouw is belangrijk alsook wat je er op laat groeien.
27,50 Euro p/m2 voor een dhz-pakket terwijl daar in veel steden nog subsidie vanaf gaat (in Eindhoven 50% van de werkelijke kosten of 25 Euro subsidie als je een systeem neemt van 50 Euro p/m2 of meer) en terwijl de levensduur van je dakleer verdubbelt, vind ik niet duur! Een extensieve begroening is niet zwaarder dan een bedekking met grind. Op een bestaand dak is het prima aan te leggen. Als er nog geen EPDM of wortelwerend bitumen op ligt, dan gebruik je antiworteldoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even nogmaals de vraag. Ik weet dat hier mensen zijn die een verbruiksmeter hebben omgebouwd naar opbrengstmeter. Kan iemand mij wat details daar over geven? Ik wil namelijk een van mijn modules van mijn energy count 3000 ook aanpassen om de opbrengst van mijn zonnepanelen te meten. Ook in de beoordelingen van het product bij Conrad wordt aangegeven dat het een kwestie is van "een paar draadjes omdraaien".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:16

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Taan schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:17:
(het lijkt dus overigens wel dat de calenta kan wat ik wil.)
en als je een extra pomp naast de pomp in de cv er tussenzet? Dan is dat probleem weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 23:53
engelbertus schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:57:
[...]

dus oplossing is nieuwe software
ik kreeg alle missende info na een tijdje binnen, dus ik mis niets volgens mij.

ik zal ze ook nog eens vragen om een retourformulier, zodat ik een defecte circe kan opsturen, want die wil niet schakelen.

ik heb alle plugs eruit gehad, maar hielp nog niet
gemaild, atwoord idd eerst dat ik de betreffende plug even eruit en erin moest doen, hij had mijn mail dus niet goed begrepen. maar daarna wel bericht dat het idd een probleem was van source mbt synchronisatie. er komt een oplossing voor in de volgende versie die in beta test is. als je daar om vraagt willen ze die versie wel alvast naar je toesturen ( ik kreeg hem al uit eigen beweging van plugwise)

je kunt je ook opgeven voor betatester, en dan krijg je de betas ook automatisch binnen. je moet je dan wel met licentie registreren bij plugwise.
Ik heb het weekend ook alle plugs eruit en er weer in gedaan. Nu werkt het weer. Ik mis nu wel van een paar dagen de grafieken, ik denk dat dat kwijt is. Wel apart dat dit bij een aantal voorkwam op exact dezelfde dag en tijdsip, maar niet bij iedereen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mistraller schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 00:13:
[...]

Daarom hoort er op een regenton toch een deksel??
Zit er ook op, maar in het deksel zit een gaatje (zit inmiddels een kurk op).
Laatst was er op TV (bij radar geloof ik) een test mbt antimuggen dingen. Het enige wat werkte was DEET.
Leuk die testen, maar ik ga in dit soort bewezen praktijkgevallen toch op mijn eigen ervaring af. En die is goed. We hebben ook nog een klamboe liggen, maar die "ligt alweer een paar jaar" (niks te doen). Zalfjes etc. begin ik niet aan.

Atoomboer Delta gaat OOK stroomprijs verlagen per 1 juli. Heb het nagerekend: ze komen all-in (incl. energiebelasting en BTW) op een verlaging (voor het nog steeds dominante continu variabele tarief) van uiteindelijk 4,7% minder dan het (all-in) tarief van 1 januari. Niet veel, maar gegarandeerd: lager, al had Delta juist het tarief ondanks het verlaagde leveringstarief laten stijgen begin dit jaar (vanwege overcompensatie door gestegen energiebelasting die alle leveranciers moeten doorberekenen). Ben benieuwd wat Vattenfall/NUON Energie gaat doen, maar zoals al eerder gemeld: ook daar waarschijnlijk iets lagere stroomprijs (bovenop de 9,4% verlaging per 1 januari 2010), en fors hogere gasprijs.

Delta enkeltarief variabel contract (levering kaal + EB = all-in # ex BTW = all-in # incl. BTW):
1 jan. 2009: 8,30 + 10,85 = 19,15 ex BTW = 22,79 eurocent incl. BTW
1 juli 2009: 8,20 + 10,85 = 19,05 ex BTW = 22,67 eurocent incl. BTW
1 jan. 2010: 8,00 + 11,14 = 19,14 ex BTW = 22,78 eurocent incl. BTW
1 jul. 2010: 7,10 + 11,14 = 18,24 ex BTW = 21,71 eurocent incl. BTW

Tarief per 1 juli 2010:
All-in daling t.o.v. 1 jan. 2010: 4,7%.
All-in daling t.o.v. 1 jul. 2009: 4,2%
All-in daling t.o.v. 1 jan. 2009: 4,7%

Ik krijg af en toe opmerkingen "hoe kom je toch bij verlaging van stroomprijzen?" (zeer veel lieden rekenen standaard met gemiddelde stijging van 7% per jaar voor de elektraprijs).

Wel: quod erat demonstrandum... ;)

Zie ook het steeds grotere kunstmatige gat tussen de continue verlaging van de leveringsprijs en de toename van energiebelasting druk. Dat gaat een onoverkomelijk en loeizwaar politiek obstakel worden.

verhouding EB/levering tarief (ex BTW) per 1 jan. 2009: 1,31:1
verhouding EB/levering tarief (ex BTW) per 1 jul. 2010: 1,57:1

Bovenstaande kan natuurlijk bij specifieke contracten en bij andere aanbieders anders gaan uitpakken, de andere grote jongens moeten nog het achterste van de tong laten zien.

Vergeet ook niet dat Delta 2,67 Euro vastrecht levering rekent, dat is hoger dan bijv. bij Vattenfall/NUON [1,99 Euri incl. BTW/mnd voor elektra], en daar heb je geen enkele invloed op, ook al wek je meer zonnestroom op dan je afneemt... Daarmee compenseert Delta het "variabele tarief effect", en zijn ook nog eens gegarandeerde inkomsten (niet beïnvloedbaar als je eenmaal een contract hebt).

"Slecht" nieuws voor zonnestroom saldeerders, goed nieuws voor gasverbruik verlagers en zonnecollector bezitters (to be), want gasprijs gaat flink hoger worden per kuub. Such is life, kan er niet wakker van liggen (met onze ultralage restverbruiken). Maar die veel geciteerde "7% stijging per jaar" (all-in stroomprijs): denk er het uwe van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 13:24:
[...]

Interessant stuk op energie en water:
http://www.energieenwater...ask=view&id=575&Itemid=50

Laatste alinea is belangijk: Het is niet zo erg dat de splitsing niet door gevoerd wordt, zolang de bepaling dat de netten in private handen moeten blijven maar overeind blijft.
Het is wel degelijk erg: de komende tijd gaat er hoogstwaarschijnlijk excessief veel politieke energie verloren om de schade voor de Staat (lees: de belastingbetaler) zoveel mogelijk te gaan beperken.

Al die (kostbare) energie gaat NIET in politieke discussies/acties zitten om hernieuwbare energie in de lift te zetten. Althans: die zal weliswaar in de lift worden gezet, maar de knop "kelder" zal worden ingedrukt (de rest van de knoppen is afgeplakt). Zonder retour mogelijkheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
sander817 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 16:09:
[...]

en als je een extra pomp naast de pomp in de cv er tussenzet? Dan is dat probleem weg
Hoe ga je die aansturen dan? continue laten draaien? Dan is de warmte uit je zonneboiler snel verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Driekwart van de industriële CO2 emissies "op uitzonderingen lijstje".

Ergo: hoeven niet mee te doen aan die altijd door mij met afschuw bekeken extreem mistige "CO2 emissiemarkt", want zogenaamd onderhevig aan (ernstige???) "internationale concurrentie". En dan "hoeft" het blijkbaar niet meer... 8)7

Conclusie van Sweegers: weer een zoveelste "middel" om zeep geholpen. Door politiek clientelisme, lafhartigheid, of u mag het ook gewoon maffiapraktijken noemen.

Toch maar echte hernieuwbare productie in eigen land dan maar?

Ik zeg: DOEN!

(wordt het toch nog gezwellig...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 16:22:

............................
Maar die veel geciteerde "7% stijging per jaar" (all-in stroomprijs): denk er het uwe van.
Jaarlijkse stijging electriciteitsprijs CBS 1996 – 2009 is 8,3%. Toevallig nog nodig gehad recent om een schadeclaim te maken voor extra uit te geven € om verlies aan zonnestroom te compenseren. Natuurlijk is dat een combinatie van kale prijs en belasting maar voor je portemonnee maakt dat niets uit.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 17:06:
[...]

Jaarlijkse stijging electriciteitsprijs CBS 1996 – 2009 is 8,3%. Toevallig nog nodig gehad recent om een schadeclaim te maken voor extra uit te geven € om verlies aan zonnestroom te compenseren. Natuurlijk is dat een combinatie van kale prijs en belasting maar voor je portemonnee maakt dat niets uit.
Da's mooi, maar zoals de banken niet vergeten ons te laten weten: "behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor vergelijkbare resultaten te behalen in de toekomst".

Of woorden van vergelijkbare strekking.

Succes met je strijd, die is volstrekt legitiem, en heeft met mijn vorige post verder niets van doen natuurlijk. Want ook die is "waar". Er zijn veel "waarheden". De truuk is om tussen al die al die "waarheden" door het hele bos weer te zien.

* edit *

Kun je s.v.p. aangeven welke CBS tabel je daarvoor hebt gebruikt?

Want DEZE proppen ze ook vaste kosten in volgens mij, en dat is beslist niet de bedoeling. Ik zie zo snel geen andere tabel mogelijkheid met UITSLUITEND (alle) variabele kosten (die voor jou en mij relevant zijn).

Bovendien kom ik in de hier gelinkte tabel op hogere verschillen tussen 1996 en 2009 (vanwege die belachelijke meeregekende vaste kosten). Kijk maar naar gemiddelde 2009: 26,7 (3000 kWh/jaar) resp 30,1 (2.000 kWh/jaar) eurocent per kWh. Slaat natuurlijk nergens op, vanwege m.i. onterecht meegenomen vastrechten (NB: nog ex BTW en gelukkig niet die bezopen teruggavepost EB d'r in gepropt).

[ Voor 30% gewijzigd door zonnigtype op 22-06-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
hier mijn 2e setje in portrait geplaatst en op 15 graden, ivm hoogte boven dak uit

Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/7690/img0096yo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/1162/img0098au.jpg

en afgelopen zaterdag even de over buurman geholpen, 11 panelen op dak, 1 achter op zijn dakkapel op een kunststof console

Afbeeldingslocatie: http://img638.imageshack.us/img638/4418/img0104rd.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door master30 op 22-06-2010 18:54 . Reden: foto erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 15:12:
[...]

27,50 Euro p/m2 voor een dhz-pakket terwijl daar in veel steden nog subsidie vanaf gaat (in Eindhoven 50% van de werkelijke kosten of 25 Euro subsidie als je een systeem neemt van 50 Euro p/m2 of meer) en terwijl de levensduur van je dakleer verdubbelt, vind ik niet duur! Een extensieve begroening is niet zwaarder dan een bedekking met grind. Op een bestaand dak is het prima aan te leggen. Als er nog geen EPDM of wortelwerend bitumen op ligt, dan gebruik je antiworteldoek.
op lang niet alle daken ligt grind.
grind is ook erg zwaar.
dus grind vervangen door groen dak zal wel gaan, als je het niet te dik maakt.
maar als er geen grind op ligt ( of vol ligt met tegels) wordt het lastig.ook houd het water vast : meer gewicht, en de belasting bij een fikse regenbui neemt ook toe, omdat hetwater ewoon langzamer weer wegloopt. -> wateraccumulatie is grote oorzaak bij bezwijkende "platte"daken.

een groen dak is dan nog wat anders dan een mos-sedum dak, dat sowieso dikker en zwaarder is dan een gewoon groen dak. de isolatiewaarde van een groen dak is denk ik minstens net zoveel als een even dikke laag isolatie. de voordelen van groen dak tov witte dakbedekking is dan dus niet gunstig volgens mij. isolatie en dakbedekking is denk ik goedkoper dan 27,50 euro. bij die 25 euro komt ook nog wel extra doek oid. onderhoud aan een groen dak is ook meer. t voordeel van een groen dak moet dan komen uit het zomers koel houden, en het misschien duurzamere karakter tov isolatie en wit dakbedekking. het langer meegaan van je dakleer is lang niet in allegevallen 100% langer, en relatief goedkoop.

dat er subsidie op zit doet niet terzake, want over TVT mogen we het niet hebben.. die is bij een groen dak denk ik ook hoger dan een wit dak en isolatie. of een groen dak ook licht weerkaatst is ook de vraag , dus je opbrengst van ej panelen ( waar het uiteindelijk om ging) zal er niet beter van worden dan met wit dakbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
rube schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 16:21:
[...]

Ik heb het weekend ook alle plugs eruit en er weer in gedaan. Nu werkt het weer. Ik mis nu wel van een paar dagen de grafieken, ik denk dat dat kwijt is. Wel apart dat dit bij een aantal voorkwam op exact dezelfde dag en tijdsip, maar niet bij iedereen :S
stuur een mail naar de helpdesk. ze zullen je waarschijnlijk een antwoord sturen met een link naar de beta versie.
je zou je ook kunnen opgeven voor het betaprogramma, maar dat zul je zelf moeten overwegen.
ik plaats geen link naar de beta versie hier, omdat er inmiddels tijdens test van de beta ook weer wat probleempjes aan het licht zijn gekomen (volgens plugwise) en ik wil niet de schuldige van de gevolgen daarvan zijn. :) maar als je erom vraagt zul je hem wel krijgen.

die dagen zitten waarschijnlijk nog wel in de circles. de synchronisatie gaat mis , maar waar weet ik niet precies. source haalt gewoon de gegevens nu niet op. het probleem schijnt verholpen te zijn in een beta, en dat was bij mij ook het geval. ik kreeg de data netjes binnen, die ik kwijt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
[...]

Zit er ook op, maar in het deksel zit een gaatje (zit inmiddels een kurk op).

[...]

Leuk die testen, maar ik ga in dit soort bewezen praktijkgevallen toch op mijn eigen ervaring af. En die is goed. We hebben ook nog een klamboe liggen, maar die "ligt alweer een paar jaar" (niks te doen). Zalfjes etc. begin ik niet aan.
ik weeet niet wat voor zaken er getest zijn, maar je wilt die muggen voorkomen, niet bestrijden als ze er al zijn. deet is dus geen oplossing voor een probleem met stilstaand zoet water.
ik heb zelf een ding voor in hetstopcontact, dat een pieptoon laat horen,. geen idee of het echt werkt, maar naar mijn idee wel, of ik had gewoon weinig muggen rond mijn huis afgelopen zomers.
ik lag anders soms iedere nacht in bed me aan muggen te iriteren, terwijl ik daar met dat ding nog slechts af en toe last van heb. naar mijn idee dan.

over de prijzen van gas en electra. ze moeten gewoon eens een samengestelde graiek maken van de afgelopen 20 jaar, met exact de opbouw in gas/eletraprijs, vasterchten, netbeheer en belastingen. pas dan kun je zien wat het probleem of de trend is. en dan nog kunnen ze het morgen gewoon helemaal veranderen.

vastrecht vind ik niet heel erg onlogisch dat dat een vast bedrag is, dat ook niet minder wordt als je teruglevert. dat netwerk blijft immers even duur, en de kosten voor consumenten zijn sociaal verdeeld over iedereen die daaraan deel wil nemen. ( en dus een aansluiting heeft) er is al een verschil in amperage per aansluiting, dus het lijkt me netjes gediferentieerd. belasting en stroomprijs zijn overige grote posten, en daarvan is het tarief / kWh of m3 niet eens heel erg groot.(in verhouding) dus overstappen voor aleen een tarief schiet niet veel op. de overstap bonus levert denk ik meer op.

en hoe bereken je de belasting? als je maar 1000 kwh gebruikt, betaal je geen belasting. gebruik je 2000 kwh dan betaal je 1000 kwh belasting.
is er verder in tabellen ook meegerekend dat het gemiddelde verburik voor een gezin in 2010 vaak op 3500 kwh wordt gesteld?

zolang de kosten voor energie uit veel posten bestaan, met hier en daar een drempel, en een regering die de ene post wil laten stijgen om e.e.a te stimuleren of ontmoedigen, en dat "compenseert" met een belasting of belasting teruggaaf, kan je alleen oordelen over de prijs van energie, als je de totale kosten deelt door de kWh. dan zie je dat het ook af hangt van hoeveel je verbruikt.

voeg daarbij verschillende leveranciers met marketing strategien aan toe ( overstapbonus, overstapschadevergoedingen, vaste contracten en variabele contracten onderhandelingspunten en belmiepen die maar wat vertellen, dan is de chaos qua statistiek wel compleet denk ik.

[ Voor 84% gewijzigd door engelbertus op 22-06-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grafiekjes en historie hier, (klik de tabjes, en vooral de ketelkolen)
http://www.compendiumvoor...reldolieprijs.html?i=6-40

zig zag dus, maar linear altijd omhoog,

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik denk eerder problemen met de dakdoorvoer die bij stagnatie te heet is geworden en is gaan smeulen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:17:

en hoe bereken je de belasting? als je maar 1000 kwh gebruikt, betaal je geen belasting. gebruik je 2000 kwh dan betaal je 1000 kwh belasting.
Da's onzin. Iedereen betaalt over hetzij het volledige verbruik altijd over elke kWh energiebelasting, hetzij over het middels artikel 31-c Elektriciteitswet gesaldeerde verbruik. Elke kWh (en elke kuub gas die is afgenomen, bij stadswarmte wordt er wel EB in rekening gebracht, maar de warmte leveranciers hoeven die NIET af te dragen aan de Staat...). Sterk afhankelijk van je verbruik, veel mensen hier zitten ver onder de 1.000 kWh restverbruik, en betalen dan ook terecht zeer weinig energiebelasting (incl. BTW). Ik had op de laatste jaarnota slechts een restverbruik van 35 kWh over een periode van 413 dagen (effectief: 31 kWh op jaarbasis van 365 dagen/jaar). Ik betaalde toen over slechts die 35 kWh energiebelasting.

En iedereen met een huisaansluiting met een verblijfsfunctie krijgt een VAST bedrag terug wat een soort van goedmakertje is voor "gestegen energiekosten voor elektra en gas", dit jaar 379,16 Euro incl. BTW. Mensen met een aansluiting "zonder verblijfsfunctie" en doorlaatwaarde van meer dan 6 Ampère krijgen slechts 142,35 Euro "terug" over die aansluiting (zoals garageboxen met elektrische deur en bezopen nieuw capaciteitstarief, dergelijke aansluitingen verbruiken op jaarbasis vaak extreem weinig kWh, en betalen dan ook naar rato zeer weinig EB). Elektra en gas tarieven zijn vrij. De teruggave energiebelasting niet (let wel: dit jaar zijn de EB tarieven WEL geïndexeerd met de consumentenprijs index stijging, de teruggavepost echter NIET, die is identiek aan die van vorig jaar...)
is er verder in tabellen ook meegerekend dat het gemiddelde verburik voor een gezin in 2010 vaak op 3500 kwh wordt gesteld?
Onbewezen "grootheid", want EnergieNed gaat uit van in praktijk bemeten situaties voor bepaling stadswarmte tarieven van wel 4.100 kWh/huishouden per jaar. In de referentietabellen van CBS wordt met twee achterhaalde verbruiken van 2.000 resp. 3.000 kWh/huishouden per jaar gerekend. Achterhaald voor velen, maar beslist niet (meer) achterhaald voor lieden zoals die we op dit forum steeds vaker tegenkomen, want die zitten vaak met gesaldeerde verbruiken die daar (structureel) ver onder liggen. Motto: huishoudens zijn totaal onvergelijkbaar geworden, en die gehanteerde "gemiddelden" zijn puur fictieve en feitelijk weinig zeggende kapstokken om "iets" te willen stellen. Zal per huishouden fors verschillend kunnen uitpakken, wat er wordt "gesteld".
zolang de kosten voor energie uit veel posten bestaan, met hier en daar een drempel, en een regering die de ene post wil laten stijgen om e.e.a te stimuleren of ontmoedigen, en dat "compenseert" met een belasting of belasting teruggaaf, kan je alleen oordelen over de prijs van energie, als je de totale kosten deelt door de kWh.
Neen, beslist niet, want je bent voortdurend appels met peren aan het vergelijken, en zeker bij zuinig levende en/of zelf stroom en warmte producerende huishoudens wordt de vastrecht last steeds meer een molensteen om de nek. Het is totaal onvergelijkbaar, en het wordt een grote chaos als je uitsluitend naar het eindplaatje kijkt. Variabele tarieven is het enige punt in de hele gruwelijke tariefpyramide waar je iets aan kunt doen, en daar zou de hele discussie om moeten gaan. Plus natuurlijk het feit dat vastrechten juist zoveel mogelijk dienen te worden uitgekleed, voordat TenneT en GasUnie nog meer bezopen dure avontuurtjes in het buitenland er mee gaan bekostigen...
dan zie je dat het ook af hangt van hoeveel je verbruikt.
Dat zie je al direct aan de variabele kosten. Hoog tarief per energie eenheid >>> zelf energie opwekken steeds lucratiever, lagere tarieven, langere terugverdientijd. Vastrecht kosten hebben daar GEEN invloed op en betaal je altijd. Ook teruggave post energiebelasting (= feitelijk soort van "negatief vastrecht") heeft geen enkele invloed, is al eerder hier in de discussie uitvoerig belicht.
voeg daarbij verschillende leveranciers met marketing strategien aan toe ( overstapbonus, overstapschadevergoedingen, vaste contracten en variabele contracten onderhandelingspunten en belmiepen die maar wat vertellen, dan is de chaos qua statistiek wel compleet denk ik.
Dat wist ik al zodra de liberalisering van start ging op 1 juli 2004 (voor grijze tarieven behalve stadswarmte). Het is een grote baggerzooi geworden waar niemand meer uit lijkt te komen.

@JeroenH:
Ik krijg mededeling: "The photo you were looking for no longer exists" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

had atag over de vloer hier, even met gascom in de software gekeken en geupdate,
hoogste collector temp ooit 122 graden op 14 juni 2008
hoogste boiler temperatuur 92 graden *
gaat hier prima, alleen jammer dat de atag man bij het loskoppelen de zon module print stuk trok
na ja, niet erg, het was een vakman, dan mag dat gewoon, en hij stuurt een nieuwe op,
alleen de cv doet het nu even niet op de zon.

* op de top van de boiler van de boiler in de qsolar zit een sticker, die de hoogste temperatuur ooit vastlegd, je ziet hem als je dat pannekoek deksel even eraf haalt, er zit daar trouwens ook nog een warmwater out tappunt extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
pcmadman schreef op maandag 21 juni 2010 @ 23:50:
Da's pas KISS! En dan je (dak)tuin er mee bewateren/toilet mee doorspoelen. Spaart water en airco energie uit :) Allen heb je bij een zuinig bad weer weinig spoel/bewaterwater.

[ Voor 11% gewijzigd door el jonco op 22-06-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:02:

Behalve dus voor 2009 >> 2010 Delta Energie, laten we zeggen, "stagnatie" (feitelijk daling, eerder bewijsmateriaal overlegd), waarschijnlijk Vattenfall/NUON straks ook, en wie weet wat de komende jaren gaat brengen. Misschien stort de Duitse EEG markt wel in door een nieuwe dictator die onder vuur liggende Merkel opvolgt, en moeten ze alle EEG stroom straks voor harde marktprijzen dumpen. Kunnen we straks wellicht hele goedkope wind-biomassa-zonnestroom van over die Grüne Grenze hierheen slepen. Of uit Spanje, er wordt openlijk gerept over het openbreken van de invoedingstarieven van de OUDE regeling onder wier extreem lucratieve invoedingscondities 2 en een halve Gieg aan zonnestroompark is neergeplempt in 2008... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
[...]Zit er ook op, maar in het deksel zit een gaatje (zit inmiddels een kurk op).
Koi karper vijver, water opslag op het dak, muggen, vissenvoedsel, ik voel een ijzersterke combo aankomen. Of eten karpers geen muggenlarfjes? Dan maar andere vis.
lagere stroomprijs <..> en fors hogere gasprijs.
Ze hebben zeker al genoeg HRe ketels verkocht en is het nu tijd om het verdienmodel ten gelde te maken...

[ Voor 0% gewijzigd door el jonco op 22-06-2010 21:52 . Reden: naamval ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ik dacht dat je een oplossing zocht voor het probleem dat wanneer je boiler goed warm is de retour verwarming warmer is geworden dan de aanvoer, en dat daardoor je ketel op storing slaat? Als je ketel dan op 40c staat ingesteld kun je je het mengventiel/afmixen op 40c en dan lijkt het voor de ketel net dat het water uit de vloer niet is afgekoeld. Ik kan me voorstellen dat het afregelen wat lastig is als je geen vloerverwarming hebt.

Ik denk trouwens idd dat een huis tuin en keuken thermostaatkraan het niet zo lang vol gaat houden, maar een wat grotere variant (ik kan niet op de naam komen, mengventiel, afmixen?) of desnoods een elektronisch geregelde klep het langer vol houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze hebben zeker al genoeg HRe ketels verkocht en is het nu tijd om het verdienmodel ten gelde te maken...
el jonco : 10 points ;)
(ik kan niet op de naam komen, mengventiel, afmixen?) of desnoods een elektronisch geregelde klep het langer vol houdt.
duco thermostatisch mengventiel ?
kan ook met een modulerende thermostatische honeywell vc6940-10,
de retour temp bepaald de afmix naar de ketel

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
master30 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:49:
en afgelopen zaterdag even de over buurman geholpen, 11 panelen op dak, 1 achter op zijn dakkapel op een kunststof console [afbeelding]
Het duurde even waarom ik doorhad waaróm ik het zo mooi vind: de frames zijn zwart, waardoor het allemaal veel minder opvallend wordt. Zijn ze geëloxeerd? Nu nog zwarte ipv. blank alu klemmetjes, zwarte rubber strips ertussen en je hebt een hi-tech waterdicht dak dat energie (en water) opwekt en dat behoudens een lichte glans niet van bitumen te onderscheiden is! Hebben buren weer minder te klagen.

[ Voor 3% gewijzigd door el jonco op 22-06-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Het blijft de komende dagen zonnig weer! Heerlijk! De prognose nu is dat we deze maand hier over de 300kWh opwek heen gaan.

De teller staat al op ruim 223kWh. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:07:
[...]

op lang niet alle daken ligt grind.
grind is ook erg zwaar.
dus grind vervangen door groen dak zal wel gaan, als je het niet te dik maakt.
maar als er geen grind op ligt ( of vol ligt met tegels) wordt het lastig.ook houd het water vast : meer gewicht, en de belasting bij een fikse regenbui neemt ook toe, omdat hetwater ewoon langzamer weer wegloopt. -> wateraccumulatie is grote oorzaak bij bezwijkende "platte"daken.

een groen dak is dan nog wat anders dan een mos-sedum dak, dat sowieso dikker en zwaarder is dan een gewoon groen dak. de isolatiewaarde van een groen dak is denk ik minstens net zoveel als een even dikke laag isolatie. de voordelen van groen dak tov witte dakbedekking is dan dus niet gunstig volgens mij. isolatie en dakbedekking is denk ik goedkoper dan 27,50 euro. bij die 25 euro komt ook nog wel extra doek oid. onderhoud aan een groen dak is ook meer. t voordeel van een groen dak moet dan komen uit het zomers koel houden, en het misschien duurzamere karakter tov isolatie en wit dakbedekking. het langer meegaan van je dakleer is lang niet in allegevallen 100% langer, en relatief goedkoop.

dat er subsidie op zit doet niet terzake, want over TVT mogen we het niet hebben.. die is bij een groen dak denk ik ook hoger dan een wit dak en isolatie. of een groen dak ook licht weerkaatst is ook de vraag , dus je opbrengst van ej panelen ( waar het uiteindelijk om ging) zal er niet beter van worden dan met wit dakbedekking.
Jeetje, volgens mij spreek jij andere mensen over groene daken dan ik.... In de vergelijking van een groen dak met een dak met grind is het vasthouden van water bij een extreme regenbui al meegenomen. Dan is een groen sedumdak nog steeds lichter. Over de isolatiewaarde hadden we het niet, inderdaad is die niet zoveel hoger bij een groen dak, maar onder een groen dak kun je ook een laag extra isolatie aanbrengen. De extra kosten voor een antiworteldoek zijn minder dan 1 Euro p/m2. Welke kosten van onderhoud bedoel je? 2 keer per jaar zelf het dak op gaan om wat onkruid te verwijderen kost toch niks? :?

No offence, by the way! Ik schaf waarschijnlijk binnen enkele weken een groen dak aan, dus vandaar dat ik graag hoor waar jij je informatie vandaan hebt, zodat ik me voor die tijd nog verder kan informeren.

Subsidie en tvt is wel degelijk relevant als reactie als jij een groen dak duur noemt. Heb jij praktijkvoorbeelden van groene daken die niet 100% langer zijn meegegaan? Ik heb een praktijkvoorbeeld gehoord waarbij het dakleer nog meer dan 100% langer is meegegaan.

Het ging inderdaad over de opbrengst van de panelen die omhoog zou gaan als je de temperatuur van je dak omlaag zou kunnen brengen, waar een groen dak volgens mijn informatie een gunstige bijdrage aan kan leveren, zie illustratie. Afbeeldingslocatie: http://www.groenedaken.net/admin/fck/img.php?cat=%20&name=figuur_warmte_koude_verschillen.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:02:

Excelletje ff gedownload.

Laatste getal: 265 Eur/1.000 kWh voor eerste kwartaal 2009 ex BTW

(a) typisch voor dat soort grootdenkers om die bezopen prijs in eur/1.000 kWh uit te drukken (alsof wij GROOTverbruikers zijn, zelfde onzin bij SDE aanvragen en capaciteit uitdrukken in MWel voor 601 Wattpiek op je dak...).

(b) 265 Eur/1.000 kWh komt op mijn zakjapanner op 26,5 eurocent per kWh ex BTW.

(c) FEIT: NUON Energie rekende in eerste half jaar 2009 9,83 eurocent/kWh ex BTW levering, daarboven op energiebelasting 10,85 eurocent/kWh ex BTW kom ik op 20,68 eurocent/kWh ex BTW. Capaciteitstarief was toen al ingevoerd, dus geen variabele transportkosten meer, dus that is it.

(d) Conclusio: die bullsh*t grafiek van Compendium zegt de waarheid niet maar gooit er ook alle vastrecht onzin bij. Inclusief die krankzinnige nieuwe capaciteitstarief post (Continuon toen: 119,98 Euro ex BTW per jaar voor max. 3x25 Amp. (of enkelfase) aansluiting), terwijl het er op lijkt dat ze juist die extreem relevante enorme kostenpost dempende gelijktijdige explosie van de teruggavepost energiebelasting (van 199 Euro ex BTW in 2008 naar 318,62 Euro ex BTW in 2009) weer NIET daarbij hebben opgenomen, gezien dat absurde vertikale streepje omhoog. Als dat inderdaad zo is (blijkt niet kristalhelder uit de begeleidende teksten), liegt deze grafiek dat 'ie barst. Geeft in ieder geval NIET de ontwikkeling van de VARIABELE component weer. En alleen die is voor terugverdieners met invoeding voor de meter relevant.

Krijg ik nou ook ten points? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
el jonco schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:43:
[...]

Het duurde even waarom ik doorhad waaróm ik het zo mooi vind: de frames zijn zwart, waardoor het allemaal veel minder opvallend wordt. Zijn ze geëloxeerd? Nu nog zwarte ipv. blank alu klemmetjes, zwarte rubber strips ertussen en je hebt een hi-tech waterdicht dak dat energie (en water) opwekt en dat behoudens een lichte glans niet van bitumen te onderscheiden is! Hebben buren weer minder te klagen.
De buren klagen hier niet zo snel in de straat, behalve toen ik een keer om 10 uur 's avonds nog enkele stenen moest slijpen om mijn tuin af te maken. >:)

De klemmen kunnen binnenkort ook in zwart worden geleverd volgens mij,
echter het is op het dak van mijn over buurman, die durft niet goed op het dak, dus ik ben de gene die dan weer halsbrekende toeren moet uithalen om het om te wisselen.
Ik kijk er wel tegenaan overigens :)

De zwarte frames zijn heel mooi, maar je hebt wel snel krassen erin, op de zijkanten, maar op die hoogte zie je het niet, maar toch jammer.

op mijn dak heb ik nu de frame gedeeltes die je vanaf straat kan zien zwart gemaakt met wat ductape, zolang dit blijft zitten tenminste.

op mijn dakkapel is nu nog plaats voor een zonneboiler collector plaat, die er dit jaar ook nog gaat komen als het mee zit.

Nu wil ik nog een 3e set zonnepanelen op mijn schuur dak, ik moet dan wel aangepaste formaten van de panelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
el jonco schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:32:
[...]

Koi karper vijver, water opslag op het dak, muggen, vissenvoedsel, ik voel een ijzersterke combo aankomen. Of eten karpers geen muggenlarfjes? Dan maar andere vis.
Daarom hebben wij altijd minimaal 1 goudvis in ons vijvertje, met de natuurlijk aanwezige kikkers trouwens.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg ik nou ook ten points?
12 points !

ik heb nog een leuk bijtertje voor je, mijn tarief gc voor 3 jaar :
http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg
er zijn de afgelopen 2 jaar rare dingen gebeurt, zo oogst ik in pv-kwh met dit kontrakt,
nu in 12 minuten gemiddeld een m3 gas binnen.(in prijs)
morgen zet ik iom greenchoice dit kontrakt om naar een andere, zoals terecht eerder hier opgemerkt,
ik draai de verkeerde een poot uit, en dat geeft me geen goed gevoel.
tip : je kunt een vast kontrakt herbevestigen, vanaf die datum geld hetzelfde kontrakt met de voorwaarden van die dag, maar, eerst nog even gc een poot uitdraaien, het is namelijk best leuk om soms zelf een energie-piraat te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
thx!
ik heb nog een leuk bijtertje voor je, mijn tarief gc voor 3 jaar :
http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg
er zijn de afgelopen 2 jaar rare dingen gebeurt, zo oogst ik in pv-kwh met dit kontrakt,
nu in 12 minuten gemiddeld een m3 gas binnen.(in prijs)
morgen zet ik iom greenchoice dit kontrakt om naar een andere, zoals terecht eerder hier opgemerkt,
ik draai de verkeerde een poot uit, en dat geeft me geen goed gevoel.
tip : je kunt een vast kontrakt herbevestigen, vanaf die datum geld hetzelfde kontrakt met de voorwaarden van die dag, maar, eerst nog even gc een poot uitdraaien, het is namelijk best leuk om soms zelf een energie-piraat te zijn.
Dit "piraatje" doet het was rustiger aan met kabbelend standaard volautomatisch "Ferraris-salderen". Waarmee hij de eerste vier "duur" gekochte olieboerpaneeltjes inmiddels heeft "terugverdiend" (hardcore bewijs alhier voorradig).

Poten draai ik niet uit. Wel zet ik GC al twee jaar lang weer even op de plaats met gedetailleerde spreadsheets waaruit blijkt dat hun gas vastrecht berekening (bij mij, hopelijk niet bij iedereen al vrees ik het ergste) niet bleek te kloppen. Twee maal geld terug gekregen. Wat mij blijkbaar "rechtmatig" toekwam.

Toch geen "piraat" dus. Toch wel een beetje jammer, geen polderjongen op den Vlieghenden 'Ollander... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Morgen (wo de 23e) wordt de QSolar (kleinste van 200l) afgeleverd, de week erna de heatpipes, tussendoor nog een installatie instructie, de 3e bouwen we 2 steigers van elk 3m lang en 6m hoog op, en dan op 5 juli de 3 frames het dak op, en de 7e grote ombouw m.b.t. ketel en diverse elektra verleggen, pfff HET gaat beginnen.
Spannend.
De collectoren worden in het midden aangesloten.
Foto's zullen nog wel een een weekje later komen.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Aardolie... ik heb er veel over gelezen, veel over gehoord, veel over gepraat. Maar het, tot vandaag, nog nooit gezien.

Vorige week mailde ik Shell of ze me niet een beetje van het spul op konden sturen, en dat konden ze. Vanmiddag kwam het binnen en nu kan ik wanneer ik zin heb ongeveer 10ml ruwe aardolie bekijken:

Afbeeldingslocatie: http://a.yfrog.com/img695/6271/tchn.jpg

Toch leuk om het spul wat zoveel ophef veroorzaakt van dichtbij te zien. (Het lijkt overigens precies ketjap qua kleur en viscisiteit)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 00:03:
Aardolie... ik heb er veel over gelezen, veel over gehoord, veel over gepraat. Maar het, tot vandaag, nog nooit gezien.

Vorige week mailde ik Shell of ze me niet een beetje van het spul op konden sturen, en dat konden ze. Vanmiddag kwam het binnen en nu kan ik wanneer ik zin heb ongeveer 10ml ruwe aardolie bekijken:

[afbeelding]

Toch leuk om het spul wat zoveel ophef veroorzaakt van dichtbij te zien. (Het lijkt overigens precies ketjap qua kleur en viscisiteit)
(viscositeit, detail)

Beter dan dat bloederige spullie uit Nigeria... :X

Heb zelf wel een ruw derivaat daarvan in de fik zien gaan.

Heb mijn vader zelden zo erg zien huilen, toen de stookolie uit de tank van de tuinderij uit de ketel was gestroomd en later in de greppel in de hens was gegaan. Gelukkig is dat ook weer prehistorie...

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 23-06-2010 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 00:03:

[afbeelding]

je nood-rantsoen voor als peak-oil start ;)

@Sasjo: welkom bij de Qsolar-club :) en natuurlijk gefeli met de nieuwe aanwinst!!
hou de camera bij de hand, want een verslagje is natuurlijk bijna verplichte kost ;)

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 23-06-2010 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zonnestatistieken 2009 EU 27 in grafische vorm op mijn website (EurObserv'ER data).

Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Europa/Europa_2009/accumulatie_PV_jaar.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:12:
[...]

stuur een mail naar de helpdesk. ze zullen je waarschijnlijk een antwoord sturen met een link naar de beta versie.
je zou je ook kunnen opgeven voor het betaprogramma, maar dat zul je zelf moeten overwegen.
ik plaats geen link naar de beta versie hier, omdat er inmiddels tijdens test van de beta ook weer wat probleempjes aan het licht zijn gekomen (volgens plugwise) en ik wil niet de schuldige van de gevolgen daarvan zijn. :) maar als je erom vraagt zul je hem wel krijgen.

die dagen zitten waarschijnlijk nog wel in de circles. de synchronisatie gaat mis , maar waar weet ik niet precies. source haalt gewoon de gegevens nu niet op. het probleem schijnt verholpen te zijn in een beta, en dat was bij mij ook het geval. ik kreeg de data netjes binnen, die ik kwijt was.
Ik heb maandag die betaversie geinstalleerd, en hij doet het nu weer. Maar ik ben nog steeds 5 dagen gegevens kwijt! (Ook na 1000x Shift+verversen en erg lang wachten).
Dus ik vraag me sterk af of ik die gegevens ooit nog uit kan lezen.
Ik wacht de definitieve 2.16 versie af en als ik dan nog steeds die ontbrekende gegevens niet kan inlezen dan gaat PW bij mij de deur uit. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 11:35:
[...]

Ik heb maandag die betaversie geinstalleerd, en hij doet het nu weer. Maar ik ben nog steeds 5 dagen gegevens kwijt! (Ook na 1000x Shift+verversen en erg lang wachten).
Dus ik vraag me sterk af of ik die gegevens ooit nog uit kan lezen.
Ik wacht de definitieve 2.16 versie af en als ik dan nog steeds die ontbrekende gegevens niet kan inlezen dan gaat PW bij mij de deur uit. :|
Het ziet er naar uit dat er binnenkort een alternatief is, met meer mogelijkheden. www.qees.eu

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Even voor mijn begrip: als ik stroom & gas vastzet voor zeg 1 of 3jr, dan zet ik toch enkel de kale stroom & gasprijs vast? De leverancier garandeert feitelijk toch niet de totale prijs, dus incl. energiebelasting en BTW :?

Oftewel: het vastzetten helpt niets tegen de aangekondigde verhogingen van EB enzo?
Dus je totale prijs kan nog steeds rustig 10% per jaar toenemen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:22:
had atag over de vloer hier, even met gascom in de software gekeken en geupdate,
hoogste collector temp ooit 122 graden op 14 juni 2008
hoogste boiler temperatuur 92 graden *
gaat hier prima, alleen jammer dat de atag man bij het loskoppelen de zon module print stuk trok
na ja, niet erg, het was een vakman, dan mag dat gewoon, en hij stuurt een nieuwe op,
alleen de cv doet het nu even niet op de zon.

* op de top van de boiler van de boiler in de qsolar zit een sticker, die de hoogste temperatuur ooit vastlegd, je ziet hem als je dat pannekoek deksel even eraf haalt, er zit daar trouwens ook nog een warmwater out tappunt extra.
Nieuwe functie's in de software ?
komen ze daarvoor gratis langs ?

waarom is die software niet downloadbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 13:51
zonnigtype schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 00:14:
[...]

(viscositeit, detail)

Beter dan dat bloederige spullie uit Nigeria... :X

Heb zelf wel een ruw derivaat daarvan in de fik zien gaan.

Heb mijn vader zelden zo erg zien huilen, toen de stookolie uit de tank van de tuinderij uit de ketel was gestroomd en later in de greppel in de hens was gegaan. Gelukkig is dat ook weer prehistorie...
JeroenH,

Als je een vloeibaar goedje hebt gekregen heeft het meestal al een bewerking ondergaan. De meeste ruwe aardolie is niet eens vloeibaar bij kamertemperatuur.
In bijvoorbeeld zuid-amerika moet je stoom in de grond pompen om het omhoog te krijgen op de noorzee wordt er vaak warm water de grond in gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Zou iemand mij een linkje naar dat rekenmodel voor een zonneboiler kunnen geven wat hier ooit een keer voorbij is gekomen? Daar kon je in zien wat je dekkingsgraad was in tapwater en verwarming enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Sprokkie: wellicht ter bescherming van de gebruikers? Je moet wel even onthouden hoeveel energie opgeslagen kan worden, en wat er kan gebeuren als je zelf een aantal beveiligingen uitschakelt... Iets met Mythbusters + de boiler die vanaf de kelder door het dak springt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 22:01:
[...]De extra kosten voor een antiworteldoek zijn minder dan 1 Euro p/m2. Welke kosten van onderhoud bedoel je? 2 keer per jaar zelf het dak op gaan om wat onkruid te verwijderen kost toch niks?
Let even op 'anti'worteldoek. Op ons balkon heb ik dat gebruikt om de wortels binnen een houten bak te houden. Nou, geloof het of niet, wortels groeiden er dwárs doorheen. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in vijverfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-10 15:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Vandaag mijn jaarafrekening ontvangen over de periode april 2009 - april 2010, dus zeg maar 11 maanden dat ik 350Wp op mijn dak had.
Valt eerlijk gezegd wel iets tegen, maar ja, met maar 2 paneeltjes-350Wp- had ik ook niet verwacht dat er enorme verschillen zouden zijn met eerdere jaren.
Mijn maand-voorschot zat zo rond de 89/90 euro en blijft ook 89/90 euro. ( Vergeleken met anderen nog steeds lekker laag, hoor :) )
Moet ik wel eerlijk vermelden dat hierbij ook gas - water - huur boiler - en kabel televisie zit.
Wat wel opvalt is de enorme stijging van transport-kosten energie: vorig jaar nog 207 euro, nu zit ik aan de
276 euro.
Ik had uitgerekend een besparing van 300Kwh x 0,21=63 euro, maar die besparing ben ik dus kwijt door de belasting verhoging + natuurlijk de strenge winter, waardoor ik ook meer gas heb verbruikt.
Tot slot het goede nieuws: ik kan nu wel zeggen dat ik in het dagtarief in de min zit (-9) en volgend jaar zelfs
- 130Kwh, door de plaatsing van het 3e paneel, begin Mei.
Oh ja , Ben ik nu een NEGGIE :9 wat betreft dagtarief??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

leonbong schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:29:
[...]
De meeste ruwe aardolie is niet eens vloeibaar bij kamertemperatuur.
In bijvoorbeeld zuid-amerika moet je stoom in de grond pompen om het omhoog te krijgen
@ leonbong:
Dit begrijp ik niet: als aardolie in Zuid-Amerika niet vloeibaar is, waarom spuit er dan miljoenen liters olie uit het lek in de Golf van Mexico :? blijkbaar is het daar wel vloeibaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Atoomboer Delta gaat OOK stroomprijs verlagen per 1 juli. Heb het nagerekend: ze komen all-in (incl. energiebelasting en BTW) op een verlaging (voor het nog steeds dominante continu variabele tarief) van uiteindelijk 4,7% minder dan het (all-in) tarief van 1 januari. Niet veel, maar gegarandeerd: lager, al had Delta juist het tarief ondanks het verlaagde leveringstarief laten stijgen begin dit jaar (vanwege overcompensatie door gestegen energiebelasting die alle leveranciers moeten doorberekenen).
@zonnigtype: nou,nou, een relatief positief bericht over Delta, dat zien we hier ook niet elke dag :+
Per 1 juli liep mijn 3 jarig contract af en wederom heb ik het voor 3 jaar vastgezet met de gedachte dat binnen 2/3 jaar de stroomprijs wel zal stijgen. Ja, dat dacht ik dus 2/3 jaar geleden ook en nu zie je dat de prijzen naar beneden gaan 8)

Het verbaast mij enorm dat ik nog geen enkele reactie van U heb gezien over onze grote vriend dhr. Boerma, met zijn salarisje van 541.000 euro |:(. Zelfs in Zeeland schrikken wij hiervan - was ook voorpagina-nieuws in de regionale Zeeuwse krant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:03

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JAN-B schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:57:
[...]

@ leonbong:
Dit begrijp ik niet: als aardolie in Zuid-Amerika niet vloeibaar is, waarom spuit er dan miljoenen liters olie uit het lek in de Golf van Mexico :? blijkbaar is het daar wel vloeibaar.
Ruwe olie is niet overal hetzelfde nee. Volgens mij is Noordzeeolie erg vloeibaar. Daartegenover staan bijvoorbeeld de teerzanden (Canada). De naam geeft al aan dat daar weinig vloeibaars aan is.
Maar, zoals je zegt @jan-b in de Golf van Mexico is het ook gewoon vloeibaar en wie herinnert zich niet de oliefonteinen in Koeweit aan het eind van de eerste Golfoorlog. Dat is toch redelijk vloeibaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.lantaren-venster.nl/data/events/1656-normal.jpg

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag gezien dat de omvormer er zomaar mee stopte om een minuut later weer aan te gaan, 1 keer deed ik zelf een stekker in het stopcontact waarbij een klein vonkje te zien was.

Is dit een bekend bij anderen en wat kan je er aan doen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 17:55:
Vandaag gezien dat de omvormer er zomaar mee stopte om een minuut later weer aan te gaan, 1 keer deed ik zelf een stekker in het stopcontact waarbij een klein vonkje te zien was.

Is dit een bekend bij anderen en wat kan je er aan doen???
Ik zie het soms ook bij mijn Soladin 600 500. Geen idee wat er aan te doen is, ik denk eerlijk gezegd niets. Ik vermoed dat het systeem wat controleert of het net wel binnen de specs is wat strak afgesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Beste steunbetuiger,

Onlangs heb je via www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl jouw steun betuigd aan ons burgerinitiatief waarin wij pleiten voor een versnelde overgang naar energie uit schone en onbeperkte bronnen zoals zon, wind, aardwarmte en duurzame biomassa. Nog voordat het nieuwe regeerakkoord gesloten wordt, willen wij ons partijoverstijgende voorstel op de agenda van de Tweede Kamer brengen. Je moet immers het ijzer smeden als het heet is. We hebben daarvoor nog 24.000 steunbetuigingen nodig. En omdat wij geen budget hebben, willen wij je nogmaals oproepen om deze e-mail naar zoveel mogelijk familie, vrienden en kennissen door te sturen. Inmiddels hebben wij circa 16.000 steunbetuigingen, dus als elke steunbetuiger er 2 nieuwe steunbetuigers bij kan halen dan zijn wij er al. Maar meer is nog beter natuurlijk!

Het feit dat wij als samenwerkende partijcommissies voor duurzame ontwikkeling en energie tot een partijoverstijgend voorstel zijn gekomen heeft achter de schermen al heel veel in beweging gebracht. Als bezorgde leden van CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, SGP en VVD zijn wij “van binnenuit” bezig om onze politieke leiders uit hun onderlinge loopgraven te halen door een realistisch, stimulerend en bindend perspectief te bieden waarin Nederland uiterlijk in 2050 kan en moet overstappen naar een volledige hernieuwbare energievoorziening. Vele rapporten tonen aan dat dit technisch kan, het is dus vooral een kwestie van politieke wil en moed om daarvoor de juiste maatschappelijke en economische voorwaarden te creëren. Wij vragen hen om leiderschap te tonen door niet alleen de crisis van vandaag te bestrijden maar ook de crisis van morgen te voorkomen. Deze energieomslag zal veel van ons land vergen, maar biedt ook belangrijke opbrengsten door ontkoppeling van de olieprijs, verbetering van onze internationale concurrentiepositie, nieuwe innovatieve werkgelegenheid en een gezonder leefmilieu. En dat zijn zaken die al onze partijen – van links tot rechts - nastreven.

Maar of ons partijoverstijgende initiatief ook concreet tot de door ons bepleite koerswijziging gaat leiden, zal de komende weken en maanden bepaald worden. De machtige lobby van de grote conventionele energieproducenten zit natuurlijk ook niet stil en pleit voor nieuwe kolen- en kerncentrales. Het is dus cruciaal dat wij onze politieke leiders nog tijdens de formatie de laatste duw in de goede richting geven. Je kunt ons daarbij helpen door deze mail naar zoveel mogelijk mensen door te sturen.

Samen kunnen we nu echt het verschil maken. Bij voorbaat dank voor jouw support.

Met vriendelijke groet,
Namens het Duurzaamheid Overleg Politieke Partijen

Marco Witschge

Geen budget. Dus doorsturen!

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:54:
[...]

Ik zie het soms ook bij mijn Soladin 600 500. Geen idee wat er aan te doen is, ik denk eerlijk gezegd niets. Ik vermoed dat het systeem wat controleert of het net wel binnen de specs is wat strak afgesteld staat.
Ik heb idd ook een soladin 600.......niet leuk als hij braaf 450 watt in het net pomp en hij stopt ermee :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-10 08:39
Het CV water kan dus technisch gezien niet te heet zijn.
Een zonneboilerbuffer kan wel 95°C worden. Meestal wil je dat niet in je verwarming voeden.
Ik twijfel ook of een thermostaatkraan met het vuile cv water om kan gaan.
Ik zet ook net als engelbertus mijn vraagtekens bij het bijmengen van koud water. waarvandaan? Is dat niet juist tegengesteld aan wat je wil? etc. Dat doen we dus niet.
-Het gaat om een thermostatisch mengventiel, niet om een thermostaatkraan. En ja, die kan prima met CV water omgaan. Dat is nl. zijn nummer 1 toepassing. Gebruik wel een model met een voldoende debiet.
-Er wordt geen koud water van buiten meegemengd. Je mengt de retour van de verwarming met het hete water van de buffer en stelt de temperatuur van het mengventiel in op de bovenwaarde van de verwarming. Er gaat geen warmte verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 19:37:
Ik heb idd ook een soladin 600.......niet leuk als hij braaf 450 watt in het net pomp en hij stopt ermee :(
Ik heb het één of twee keer gezien toen ik op zolder mijn laptop inplugde om de omvormers uit te lezen (was nog voordat ik plugwise had). De omvormers schieten in storing, beginnen na 30-60 (?) seconden weer te te meten en kort daarna gaan ze weer leveren. De opbrengst van onze installatie is perfect volgens de berekeningen van sidera, dus ik maak me geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-10 18:12
Vandaag de paperassen van mijn netwerkbeheerder gekregen ivm met de certiq aanmelding voor de SDE subsidie. Erg fijn allemaal.... :F Nu staat er in die papieren dat ik stempels en handtekeningen moet hebben van de installateur. Ik ben zelf elektrotechnisch ingenieur en ik heb de installatie gewoon zelf gedaan. (uiteraard volgens de regelen der kunst!) Ben ik nu verplicht om een installateur langs te laten komen om zijn handtekening te zetten??? Heeft iemand hier ervaring mee?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Pagina: 1 ... 102 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.