Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.257 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
mightym schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 20:42:
Vandaag de paperassen van mijn netwerkbeheerder gekregen ivm met de certiq aanmelding voor de SDE subsidie. Erg fijn allemaal.... :F Nu staat er in die papieren dat ik stempels en handtekeningen moet hebben van de installateur. Ik ben zelf elektrotechnisch ingenieur en ik heb de installatie gewoon zelf gedaan. (uiteraard volgens de regelen der kunst!) Ben ik nu verplicht om een installateur langs te laten komen om zijn handtekening te zetten??? Heeft iemand hier ervaring mee?
gewoon ff bellen, wellicht is eea een misverstand. zal niet t eerste zijn bij die ambtenarij ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag, voor de derde achtereenvolgende dag, een opbrengst van 6,2 kWh/kWp genormeerd dus ongeveer 18,6 kWh op de teller. Wel leuk om te zien dat het heel verschillende dagen waren.
http://zon.e2fb.nl/index....er&view=wrapper&Itemid=13

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Ik heb vandaag de rekening voor water gekregen.

Ik heb omgerekend naar 12 maanden in de afgelopen 3 jaren het volgende verbruikt.
09-10: 101 m3
08-09: 106 m3
07-08: 137 m3
06-07: 45 m3
05-06: 40 m3

Ik heb de afgelopen 5 jaren 4 kinderen erbij gekregen (05, 06, 08 en 09) wat de stijging wel kan verklaren. Ik verbruik dus nu zo'n 100/50 = 2 m3 per week.
Volgens mij doen we het nog niet zo heel gek als ik het verbruik van NielsTn vergelijk (lekkere steekproef van 1 maar ach). Niels komt op 25/52 = 0,5 m3 per week. Wij hebben 4 keer zoveel met 6 keer zoveel mensen (hihi).

Het verbruik zal de komende jaren nog wel weer wat hoger worden vrees ik als de dochter zelf gaat douchen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Mars Warrior schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:17:
Even voor mijn begrip: als ik stroom & gas vastzet voor zeg 1 of 3jr, dan zet ik toch enkel de kale stroom & gasprijs vast? De leverancier garandeert feitelijk toch niet de totale prijs, dus incl. energiebelasting en BTW :?

Oftewel: het vastzetten helpt niets tegen de aangekondigde verhogingen van EB enzo?
Dus je totale prijs kan nog steeds rustig 10% per jaar toenemen??
Correct. Het enige "geliberaliseerde", vrij verkiesbare deel van je totale nota is feitelijk:

(1) levering kaal per kWh of per m3. Uiteindelijke effect van jouw keuze en verbruiksgedrag wordt mede beïnvloed door de BTW die daar ook nog over wordt geheven (veel verbruik = veel kWh of kuubjes betalen = ook veel BTW daar over betalen.

(2) het met die leverancier samenhangende slecht begrepen "vastrecht levering" (iets totaal anders als alle andere vastrecht kosten die van de netbeheerder vandaan komen). Hoog bij prijspiraten als NL Energie, lager bij "normale" leveranciers (voorbeeld: NL Energie 6,99 Euro incl. BTW per maand per product, Vattenfall/NUON Energie 1,99 voor elektra resp. 2,49 voor gas). Ook daar weer: hoe hoger dat vastrecht, hoe hoger de BTW die er overheen wordt geheven (prijzen hier genoemd zijn al incl. BTW).

De rest kun je NIET "kiezen", dus heeft verder geen enkele invloed (moet je altijd betalen). Enige uitzondering is als je het voor elkaar krijgt gas de deur uit te krijgen (bijv. zeer effectieve warmtepomp in combinatie met bijv. zonnecollector). Dan kan de gasaansluiting officieel "afgesloten" worden, betaal je eenmalig een (inmiddels flink opgekrikt) afsluitbedrag aan de netbeheerder, en ben je daarna gezegend met vermeden vastrechtkosten voor gas (inmiddels vier posten bij netbeheer, en natuurlijk ook het vastrecht levering voor gas bij je vrij verkiesbare leverancier, maar dan moet je wel duidelijk maken dat die gasaansluiting officieel is afgesloten, anders blijft die gewoon doorrekenen). Totaal kan al snel oplopen tot over de 150 Euro per jaar, ook beetje afhankelijk van de netbeheerder (scheelt niet heel erg veel).

Energiebelasting moet iedereen betalen, exact hetzelfde (tot en met 10.000 kWh/jaar of tm. 5.000 kuub gas/jaar), dus ook daar heb je geen enkele invloed op bij leverancierskeuze. Tricky wordt het bij "overschot aan zonnestroom". Greenchoice saldeert in sommige (beslist niet alle!) gevallen door de nul heen, en betaalt dus feitelijk energiebelasting aan jou voor die hoeveelheid onder de nul, die ze nooit van Min. Fin. terug zullen krijgen (lees: klantenbinding). Andere leveranciers zeggen: bekijk het maar, je krijgt uitsluitend de kale leveringsprijs ex BTW (wat extreem veel lager ligt), voor die hoeveelheid onder nul. Staat niks over in de Wet, dus iedereen doet maar wat...

@JAN-B
Het verbaast mij enorm dat ik nog geen enkele reactie van U heb gezien over onze grote vriend dhr. Boerma, met zijn salarisje van 541.000 euro |:(. Zelfs in Zeeland schrikken wij hiervan - was ook voorpagina-nieuws in de regionale Zeeuwse krant.
Ik kan niet overal achter aan lopen natuurlijk. Het is bekend dat bobo's vet binnenharken, crisis of niet, bedrijfsongevallen of niet, mismanagement of niet, samenleving chanteren of niet (nuke er toch door willen rammen), etc. Is van alle tijden. Ze leren het gewoon nooit. En vergeef hem. Hij is een ex-Shell man. Die mensen hebben wel vaker een tik van de windturbien gekregen... (Gosse B. is trouwens ook ex-Shell, hij is een van die gelukkige uitzonderingen...)

Oh ja. Je mag wel jij zeggen hoor. Een halve eeuw is nog niet zo oud toch, tegenwoordig? :+

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 23-06-2010 21:26 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koprol schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:03:
Volgens mij doen we het nog niet zo heel gek als ik het verbruik van NielsTn vergelijk (lekkere steekproef van 1 maar ach).
De omvang van de steekproef bepaalt de nauwkeurigheid van de schatting, daarom zal ik ons waterverbruik hier ook even melden.
Huishouden: 4 personen, waarvan 2 kleine kinderen (die nog samen in de douchbak badderen :) )
'06: 58m3, '07:66m3, '08: 56m3, '09:66m3, '10 (t/m mei): 29m3.
Gemiddeld ruim 60m3 water per jaar, ongeveer 1,25 m3 per week. Als de kinderen zelf gaan douchen, zal dat inderdaad meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
koprol schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:03:
Ik heb vandaag de rekening voor water gekregen.

Ik heb omgerekend naar 12 maanden in de afgelopen 3 jaren het volgende verbruikt.
09-10: 101 m3
08-09: 106 m3
07-08: 137 m3
06-07: 45 m3
05-06: 40 m3
<..>Wij hebben 4 keer zoveel met 6 keer zoveel mensen (hihi).

Het verbruik zal de komende jaren nog wel weer wat hoger worden vrees ik als de dochter zelf gaat douchen ed.
Da's maar net waar je ze aan went. Hier -een paar jaar eerder- dezelfde tijdelijke piek, inmiddels zijn we weer terug op 80 m3 met 5 personen.
Een douchecoach/timer/zandloper werkt ook prima. Ze weten al dat ze bij volle zonneboiler meer krediet hebben en als ze écht vuil zijn is het 'jamaar, nu ben ik écht vies, aan 2.5 minuut heb ik niet genoeg. Mag ik vandaag een héle zandloper? (5 min) ...' Echt, het werkt, en je krijgt je eigen opmerkingen als een boemerang terug van ze! Laat je de kraan lopen dan roept bouwjaar 2004: "zég, kan de kraan uit, zonde van het water"... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:23:
[...]

De omvang van de steekproef bepaalt de nauwkeurigheid van de schatting, daarom zal ik ons waterverbruik hier ook even melden.
Huishouden: 4 personen, waarvan 2 kleine kinderen (die nog samen in de douchbak badderen :) )
'06: 58m3, '07:66m3, '08: 56m3, '09:66m3, '10 (t/m mei): 29m3.
Gemiddeld ruim 60m3 water per jaar, ongeveer 1,25 m3 per week. Als de kinderen zelf gaan douchen, zal dat inderdaad meer worden.
Netjes!!!

Ons jaarlijks waterverbruik sinds 1997.

Komt gemiddeld per week neer op, stand 2009, 0,41 m3 alleen drinkwater, of 0,54 m3 als we ook het voor toiletspoeling gebruikte regenwater meetellen. Twee volwassenen die het verder beiden niet zo nodig vinden elke dag te douchen, en sowieso altijd al spaarzaam zijn geweest met kostbaar (doch veel te goedkoop betaald) drinkwater. Afwas met de hand.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 14:34
zonnigtype schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:15:
[...]

Da's onzin. Iedereen betaalt over hetzij het volledige verbruik altijd over elke kWh energiebelasting, hetzij over het middels artikel 31-c Elektriciteitswet gesaldeerde verbruik. Elke kWh (en elke kuub gas die is afgenomen, bij stadswarmte wordt er wel EB in rekening gebracht, maar de warmte leveranciers hoeven die NIET af te dragen aan de Staat...). Sterk afhankelijk van je verbruik, veel mensen hier zitten ver onder de 1.000 kWh restverbruik, en betalen dan ook terecht zeer weinig energiebelasting (incl. BTW). Ik had op de laatste jaarnota slechts een restverbruik van 35 kWh over een periode van 413 dagen (effectief: 31 kWh op jaarbasis van 365 dagen/jaar). Ik betaalde toen over slechts die 35 kWh energiebelasting.

En iedereen met een huisaansluiting met een verblijfsfunctie krijgt een VAST bedrag terug wat een soort van goedmakertje is voor "gestegen energiekosten voor elektra en gas", dit jaar 379,16 Euro incl. BTW. Mensen met een aansluiting "zonder verblijfsfunctie" en doorlaatwaarde van meer dan 6 Ampère krijgen slechts 142,35 Euro "terug" over die aansluiting (zoals garageboxen met elektrische deur en bezopen nieuw capaciteitstarief, dergelijke aansluitingen verbruiken op jaarbasis vaak extreem weinig kWh, en betalen dan ook naar rato zeer weinig EB). Elektra en gas tarieven zijn vrij. De teruggave energiebelasting niet (let wel: dit jaar zijn de EB tarieven WEL geïndexeerd met de consumentenprijs index stijging, de teruggavepost echter NIET, die is identiek aan die van vorig jaar...)

[...]

Onbewezen "grootheid", want EnergieNed gaat uit van in praktijk bemeten situaties voor bepaling stadswarmte tarieven van wel 4.100 kWh/huishouden per jaar. In de referentietabellen van CBS wordt met twee achterhaalde verbruiken van 2.000 resp. 3.000 kWh/huishouden per jaar gerekend. Achterhaald voor velen, maar beslist niet (meer) achterhaald voor lieden zoals die we op dit forum steeds vaker tegenkomen, want die zitten vaak met gesaldeerde verbruiken die daar (structureel) ver onder liggen. Motto: huishoudens zijn totaal onvergelijkbaar geworden, en die gehanteerde "gemiddelden" zijn puur fictieve en feitelijk weinig zeggende kapstokken om "iets" te willen stellen. Zal per huishouden fors verschillend kunnen uitpakken, wat er wordt "gesteld".

[...]

Neen, beslist niet, want je bent voortdurend appels met peren aan het vergelijken, en zeker bij zuinig levende en/of zelf stroom en warmte producerende huishoudens wordt de vastrecht last steeds meer een molensteen om de nek. Het is totaal onvergelijkbaar, en het wordt een grote chaos als je uitsluitend naar het eindplaatje kijkt. Variabele tarieven is het enige punt in de hele gruwelijke tariefpyramide waar je iets aan kunt doen, en daar zou de hele discussie om moeten gaan. Plus natuurlijk het feit dat vastrechten juist zoveel mogelijk dienen te worden uitgekleed, voordat TenneT en GasUnie nog meer bezopen dure avontuurtjes in het buitenland er mee gaan bekostigen...

[...]

Dat zie je al direct aan de variabele kosten. Hoog tarief per energie eenheid >>> zelf energie opwekken steeds lucratiever, lagere tarieven, langere terugverdientijd. Vastrecht kosten hebben daar GEEN invloed op en betaal je altijd. Ook teruggave post energiebelasting (= feitelijk soort van "negatief vastrecht") heeft geen enkele invloed, is al eerder hier in de discussie uitvoerig belicht.

[...]

Dat wist ik al zodra de liberalisering van start ging op 1 juli 2004 (voor grijze tarieven behalve stadswarmte). Het is een grote baggerzooi geworden waar niemand meer uit lijkt te komen.

@JeroenH:

[...]

Ik krijg mededeling: "The photo you were looking for no longer exists" :?
ik meende dat de belastingteruggaaf gebaseerd was op dat de eerste 1000 kWh gratis zou zijn, dus vandaar dat ik zei dat je met een verbruik van 1000 geen belasting betaalt.
daarboven telt het gewoon met zoveel cent per kWh.
maar dat kan ik ook fout hebben
het zorgt er in ieder geval wel voor dat de prijs van 1 kWh niet te geven is los van het verbuik.

dat het gemiddeld verbruik van een gezin gemiddeld 3600 is in deze tijdens kan best kloppen of iets afwijken. als ensen zuinig zijn, of maatregelen hebben genomen tegen sluipverbruik is een besparing hierop. maar nog lang geen gemiddeld gezin.

als men een lager verbruik heeft door toepassing van energieopwekkers als PV, is dat geen vermindering van het verbruik, wel een verlaging van de kosten per kWh, of een verhoging, in de jaren voordat de TV is bereikt, of een verlaging die niet heel hoog is, voor de gemiddelde levensduur van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
basfromasd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 19:43:
[...]

Een zonneboilerbuffer kan wel 95°C worden. Meestal wil je dat niet in je verwarming voeden.

[...]

-Het gaat om een thermostatisch mengventiel, niet om een thermostaatkraan. En ja, die kan prima met CV water omgaan. Dat is nl. zijn nummer 1 toepassing. Gebruik wel een model met een voldoende debiet.
-Er wordt geen koud water van buiten meegemengd. Je mengt de retour van de verwarming met het hete water van de buffer en stelt de temperatuur van het mengventiel in op de bovenwaarde van de verwarming. Er gaat geen warmte verloren.
gaat de ketel niet in storing als die merkt dat ondanks op moduleren de retour temperatuur niet stijgt, terwijl er telkens nog steeds vraag is vanaf de thermostaat? gaat hij dan niet 100% stoken, totdat met ltv de vertrekken "eindelijk" op temperatuur lijken te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ericplan schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 12:07:
[...]

Het ziet er naar uit dat er binnenkort een alternatief is, met meer mogelijkheden. www.qees.eu
ziet er heel cool uit! plugwise mag wel oppassen idd.. vooral dat het ook inbouw heeft, met pir etc.
en software.
geen idee hoe uitgebreid je daarmee je home kunt automaten uit de doos. ( dat kan nl nauwlijks met plugwise, en geen afstandbediening)

een thermostaat zou ook handig zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb afgerekend, de qsolar heeft wederom meer dan 40% bespaard tov 2009 en dat terwijl het erg koud was, en lang ook, greenchoice aanvaarde ook gewoon direkt zwaar negatieve kwh standen, maar wil wel graag dat ik een digitale meter neem.
http://van.wijk.net/pvt/qpvt.jpg

@taan, hoop dat je er wat mee kan met die grafiek
Nieuwe functie's in de software ?
komen ze daarvoor gratis langs ?
waarom is die software niet downloadbaar ?
een paar parameters extra, niet zo boeiend,
ze kwamen eigenlijk uitlezen, mijn draaiuren zon-cv en collectorpomp waren extreem hoog,
dat vinden ze nogal interessant.
ze kwamen langs vanwege een druppel per dag op de top van de boiler, dat was een rubbertje.
atag is af, net zoals je auto en het motormanagement, eigenlijk geen omkijken naar,
en dat is ook echt zo. maar ik ben nogal een freubelaar ;)
ze hadden een gascom kit die meteen online gaat met atag, best mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
el jonco schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:38:
[...]

Da's maar net waar je ze aan went. Hier -een paar jaar eerder- dezelfde tijdelijke piek, inmiddels zijn we weer terug op 80 m3 met 5 personen.
Een douchecoach/timer/zandloper werkt ook prima. Ze weten al dat ze bij volle zonneboiler meer krediet hebben en als ze écht vuil zijn is het 'jamaar, nu ben ik écht vies, aan 2.5 minuut heb ik niet genoeg. Mag ik vandaag een héle zandloper? (5 min) ...' Echt, het werkt, en je krijgt je eigen opmerkingen als een boemerang terug van ze! Laat je de kraan lopen dan roept bouwjaar 2004: "zég, kan de kraan uit, zonde van het water"... _/-\o_
Zo, moet dat inderdaad! In een groen huishouden een groene opvoeding. Ik heb echter mijn bedenkingen over de pubertijd m.b.t. groen zijn. Bij mijn leerlingen is er een groot verschil tussen weten en doen. Weten doen ze in ieder geval van mij maar doen... rommel opruimen, energie gebruik ed. Ik hoop met mijn kinderen een goed uitzondering te maken al zal dat niet zo veel waardering oogsten bij klasgenoten op die leeftijd denk ik.

Die daling in waterverbruik van de afgelopen 2 jaren zou wel eens goed te maken kunnen hebben met onze zuinige Atag vaatwasser en onze zuinige LG wasmachine (nog steeds nr. 1 op top10.hier.nu bij 8 kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 12:10
@olie is bewerkt discussie:

'Olie' zoals die uit de bron komt is overal anders verandert zelfs met de tijd als er geproduceerd wordt. De beste bronnen produceren een vrij zuivere kwaliteit van heel vloeibare olie met weinig verontreinigingen. De prijs van olie wordt meestal voor WTI (West Texas Intermediat) genoemd. Dat is een hoge kwaliteit olie. Deze vind je op het moment voornamelijk nog in het midden oosten, maar de meeste reservoirs van hoge kwaliteit zijn al lang opgebruikt.

Er is steeds meer vraag naar olie en de prijs wordt steeds hoger, daarom wordt er ook steeds meer lage kwaliteit olie geproduceerd. Dat is olie met veel verontreinigingen, zoals zwavel, of olie met meer lange grote moleculen erin. Hoge kleiner de moleculen hoe vloeibaarder de olie en vaak ook gas (C4H10 en kleiner zijn gas). Om de dikke olie te winnen wordt er inderdaad soms stoom de grond in gepompt. Dit verwarmt de olie en maakt het vloeibaar.

Bij een nieuwe bron, zoals die in de Golf van Mexico, is de druk op het reservoir vaak heel groot door al het gesteente wat erop drukt. Daardoor spuit het eruit. Maar naar mate er meer wordt gewonnen uit het veld daalt de druk. Vaak kan er op deze manier maximaal iets van 30% bij een goed veld gewonnen worden. Daarna stopt de olie met stromen. Daarom wordt er dan vaak een tweede bron geboord waarmee iets wordt geinjecteerd (vaak water of CO2 tegenwoordig) om de druk in het veld hoog te houden. Dit staat los van de injectie van stoom om de olie vloeibaarder te maken. Hierdoor kan de productie verlengt worden tot gemiddeld zo'n 50% van de olie in de grond is gewonnen.

Naast het dalen van de druk zijn er nog andere problemen bij olie bronnen. De meeste oliebronnen produceren bijvoorbeeld niet alleen olie, maar ook aardgas. Dit moet gescheiden worden, omdat het anders gevaarlijk is bij de verwerking. In Nigeria fakelen ze dit vaak af, maar liever stoppen ze het in een pijpleiding om het te verkopen als en markt is in de buurt van de oliebron. In het midden-oosten is dit niet altijd zo en daarom maken ze het aardgas daar vloeibaar en sturen het met speciale LNG tankers naar andere landen waar ze het spul wel kunnen gebruiken. Da affakelen is namelijk niet zo populair bij de milieu organisaties, om maar eens een understatement te gebruiken.

Ander probleem met oliebronnen is dat ze na verloop van tijd steeds meer water beginnen te produceren. Niet omdat dit geïnjecteerd wordt, maar omdat dit van nature al aanwezig is. Injecteren verergerd het natuurlijk wel. Dit water moet in speciale fabrieken van de olie worden gescheiden. Daarna wordt het weer terug gepompt en geïnjecteerd. Lozen is wat problematischer, omdat het dan eerst gezuiverd moet worden en injecteren houdt de druk in het veld op pijl. In Amerika waar sommige olievelden al heel lang produceren wordt soms wel 99% water geproduceerd! Voor ieder vat olie moeten daar dus 100 vaten opgepompt en verwerkt worden!

Maar de conclusie is dus dat er maar weinig plaatsen op de wereld zijn waar er nog zuivere hoge kwaliteit olie uit de grond komt. Meestal is het een mix van Olie, Gas en water en op sommige plaatsen is de olie zelfs meer teer dan Olie.

Als je het wel interessant vindt om hier meer van te weten, dan moet je op http://www.theoildrum.com/ gaan lezen. Daar staan heel veel artikelen over zo'n beetje alles wat met Olie te maken heeft en ook een heleboel technische achtergrond artikelen (hoewel die nu een beetje bedolven zijn onder de artikelen over de olieramp in Mexico, maarja dat is een kwestie van een beetje zoeken.)

[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 23-06-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:44:
[...]

ik meende dat de belastingteruggaaf gebaseerd was op dat de eerste 1000 kWh gratis zou zijn, dus vandaar dat ik zei dat je met een verbruik van 1000 geen belasting betaalt.
daarboven telt het gewoon met zoveel cent per kWh.
maar dat kan ik ook fout hebben
Je veronderstelt m.i. teveel ...

"Waarom energiebelasting?" volgens Gaslicht.com

of nogal wat tenen krullende uitleg bij Consuwijzer.

Staat niks over "minimum elektra verbruik" of wat dan ook.
het zorgt er in ieder geval wel voor dat de prijs van 1 kWh niet te geven is los van het verbuik.
Zoals ik al uitentreuren heb aangetoond is dat wel degelijk snoeihard vast te stellen, lees gewoon de tariefbladen van je leverancier en als die ze niet heeft gepubliceerd: opeisen. Daar staat het gewoon op. Tarief per kWh. Bepaald door levering kaal + energiebelasting kaal = subtotaal, daarbovenop 19% BTW. Klaar. (dit per 1 januari 2009, daarvoor werd ook nog variabele post netbeheer transportkosten gerekend)

kWh prijs is NIET afhankelijk van verbruik tenzij leverancier daar sterk van de gangbare praktijk afwijkend "model" op heeft gemaakt. Uitsluitend als je boven de 10.000 kWh afname (of saldo na saldering) per jaar komt, val je in de tweede belastingschijf voor energiebelasting per kWh (dat is een bezopen lage 4,06 eurocent ex BTW per kWh!). En pas DAN verandert je EB, en dus ook je all-in kWh prijs. Alle rest (vastrechten etc.) is onzin, ballast, en hoort buiten de kWh prijs gehouden te worden tenzij je volslagen kunstmatig wilt rekenen. Omdat alle vaste kosten "niet onderscheidend" zijn t.o.v. een niet zelf opwek situatie, en daar gaat mij hier de discussie om.
dat het gemiddeld verbruik van een gezin gemiddeld 3600 is in deze tijdens kan best kloppen of iets afwijken. als ensen zuinig zijn, of maatregelen hebben genomen tegen sluipverbruik is een besparing hierop. maar nog lang geen gemiddeld gezin.
Ik heb helemaal geen 3.600 kWh genoemd. 4.100 kWh per jaar is wat EnergieNed onafhankelijk al vele jaren achter elkaar voor zowel gas huishoudens als voor stadswarmte huishoudens zonder gasaansluiting als gemiddelde heeft opgerakeld in hun publiekelijk toegankelijke stadswarmte rapporten. De rest van de energiewereld zwijgt over die cijfers als het graf.

Niks "iets afwijken". De verbruikscijfers van gezinnen kunnen EXTREEM veel afwijken van die "veronderstelde gemiddeldes" van hetzij het veelgenoemde "3.500 kWh/jaar", hetzij het door EnergieNed regelmatig gepubliceerde "4.100 kWh/jaar". Verbruiken kunnen fluctueren tussen ver onder de duizend kWh (bij saldering met zonnestroom zelfs negatief saldo op jaarbasis) tot - regelmatig gesignaleerd - ver over de 8.000 kWh/jaar. Dat noem ik niet "iets afwijken" van beide (veronderstelde) gemiddeldes.
als men een lager verbruik heeft door toepassing van energieopwekkers als PV, is dat geen vermindering van het verbruik, wel een verlaging van de kosten per kWh, of een verhoging, in de jaren voordat de TV is bereikt, of een verlaging die niet heel hoog is, voor de gemiddelde levensduur van de panelen.
Je praat in raadselen en maakt het ingewikkelder dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 22:03:
@taan, hoop dat je er wat mee kan met die grafiek
Je probeert mij nog steeds te overtuigen om een zonneboiler te nemen. Dat hoeft niet meer. Daar ben ik al van overtuigd.

Ik probeer nu alleen uit te vinden wat de beste manier is binnen onze beperkende ruimte. Het gaat namelijk toch om serieus geld en dan doe ik het liever in één keer goed dan dat ik constateer "oh nee dit werkt toch niet". Tuurlijk kan je een systeem tweaken, maar als je niet grofweg met de juiste componenten begint wordt het toch lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De rest van de energiewereld zwijgt over die cijfers als het graf.
om ook maar even erbij te noemen, liander kon op afstand op mijn huiskabel alles zien,
en op mijn verzoek, op afstand de netspanning 8 volt verlagen, zodat het Vac-srr afslaan nu geregeld is.
goed gedaan, hulde, maar waarom moet ik dan een slimme meter ?
het wijkstation blijkt al reteslim te zijn.
we weten en horen erg weinig uit de energiewereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 22:42:
we weten en horen erg weinig uit de energiewereld.
Daarvoor moet je naar die peperdure bobobijeenkomsten, waar alles in de sjieke wandelgangen wordt "geregeld" zonder dat die stomme eindverbruikers "het spel" komen verzieken.

Zoals deze.

Kost maar 1.899 Euri ex BTW, fantastische aanbieding voor twee daagjes...

... komen ook vaak (dezelfde) politici (en oud-politici) op af (of worden zelfs gevraagd om "te spreken") ...

Is ook "economie", veel praten over gebakken lucht met een leuke borrel d'r bij... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

mightym schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 20:42:
Vandaag de paperassen van mijn netwerkbeheerder gekregen ivm met de certiq aanmelding voor de SDE subsidie. Erg fijn allemaal.... :F Nu staat er in die papieren dat ik stempels en handtekeningen moet hebben van de installateur. Ik ben zelf elektrotechnisch ingenieur en ik heb de installatie gewoon zelf gedaan. (uiteraard volgens de regelen der kunst!) Ben ik nu verplicht om een installateur langs te laten komen om zijn handtekening te zetten??? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb hier ervaring mee. Enixis netbeheerder vraagt dat ook standaard maar je kan gewoon neerzetten dat je het zelf gedaan hebt. Als je naar je netbeheerder hierover belt zeggen ze ook dat bij zelf doen niet hoeft in te vullen. Je hoeft trouwens geen elektrotechnisch ingenieur te zijn, iedereen mag zelf doen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren 5 kWh/kWp binnegeharkt en vind dat eigenlijk niet zo heel goed. Graag jullie feedback.

Ik verwacht dat mijn 3 panelen onder de dakkapel een beetje roet in het eten gooien. Deze hebben het langst last van schaduw van de dakkapel (ligging ZZW). Ze staan pas vanaf 11h vol in de zon. Zou het een verbetering geven als ik ze in landscape zou opstellen?
- bypass diodes staan dan gunstiger voor de schaduw van mijn dakkapel
- zijn ze 15 cm lager (en dus ook breder)

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/1932/imgp3406n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 08:25:
Ik heb gisteren 5 kWh/kWp binnegeharkt en vind dat eigenlijk niet zo heel goed. Graag jullie feedback.

Ik verwacht dat mijn 3 panelen onder de dakkapel een beetje roet in het eten gooien. Deze hebben het langst last van schaduw van de dakkapel (ligging ZZW). Ze staan pas vanaf 11h vol in de zon. Zou het een verbetering geven als ik ze in landscape zou opstellen?

[afbeelding]
Heb je een sunnybeam? Je kan dan eventueel met jSunnyreports een daggrafiek genereren. Die verteld je dan meer wat er gaande is met je systeem. Voor hetzelfde heb je wel een perfecte dagcurve en was 5kwh/kwp niet eens zo gek gisteren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had 5,7 en ook vanaf 11 uur in de zon en verder geen last van schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 22:37
Ik ben nu aan het kijken voor witgoed voor onze eerste woning: Wasmachine,diepvries,koelkast en (durf het bijna niet te zeggen :) ) een droger.
Ik had verwacht dat het wel economisch rendabel zou zijn om zo zuinig mogelijke apparatuur te kopen, maar dat valt aardig tegen.
Ik denk dat het zowel economisch als milieu technisch voordeliger is om een iets minder zuinig apparaat te kopen en het geld dat je bespaard in PV te steken.
Wat is een goede plek om apparatuur op energie verbruik uit te zoeken? (top10.hier.nu is niet super)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb helaas geen sunnybeam. Ik zit in heb midden van het land (Barneveld).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2010 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-10 22:32

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:14:
Ik heb helaas geen sunnybeam. Ik zit in heb midden van het land (Barneveld).
Van welke omvormer maak je gebruik?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:08
Wie kan me uitleggen hoe het zit met die zonnekracht.
Nu is de zon het sterkst maar in Mei is de opbrengst hoger.
Komt dat vooral door de omgevings temperatuur ?
ericplan schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 20:51:
Vandaag, voor de derde achtereenvolgende dag, een opbrengst van 6,2 kWh/kWp genormeerd dus ongeveer 18,6 kWh op de teller. Wel leuk om te zien dat het heel verschillende dagen waren.
http://zon.e2fb.nl/index....er&view=wrapper&Itemid=13
Maandag was minder met 5.1kwh/kwp
Dinsdag en woensdag liepen m'n Sanyo's lekker met 7.1kwh/kpp
Het zijn panelen die goed tegen de warmte kunnen dus ondankt het warme windstille weer gaan ze lekker door.

[afbeelding]
Nu doen m'n low budget Titans het ook niet slecht, die staan net als bij jou op de uitbouw.
Ik woon maar een paar kilometer bij je vandaan en de opstelling is ZZO
Ze liggen van even na 7 uur to 17 uur uur lekker in de zon.
Maandag 4kwh/kwp en dinsdag en woensdag 5.7kwh/kwp

Ik hoop voor jou dat de uitbouw op een anders string zit dan die panelen onder de dakkapel.

[ Voor 46% gewijzigd door Woodski op 24-06-2010 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het heeft volgens mij te maken met de helderheid van de atmosfeer, de damp en het stof.
bij sat24.nl kan je als je goed doorzoekt de zonintensiteit zien, en dat verschilt nogal
sat24.nl -> zon&bewolking-> verwachte zonkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omvormer is een SMA SB1100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kernenergie is goedkoop (behalve voor de 'belastingbetaler')

http://www.tegenstroom.nl/node/1089
Het franse staatsbedrijf Areva moest een nieuw verlies op de Finse kerncentrale in Olkiluoto bekend maken. De teller stond al op 2.3 miljard en daar komt nu nog 400 miljoen bij. De totale kosten lopen inmiddels dus naar de 6 miljard. Tegelijkertijd maakte Areva bekend dat het project ook weer nieuwe vertragingen heeft opgelopen. De Finse eigenaar TVO en Areva denken nu dat de centrale eind 2012 opgestart kan worden. Oorspronkelijk zou dit in het voorjaar van 2009 gebeuren.

Overigens vechten Areva en TVO elkaar voor de rechter de tent uit over de vraag wie er op moet draaien voor de meerkosten. De Fransen hebben de reactor voor een vaste prijs verkocht (2.4 miljard) en TVO stelt zich op het standpunt dat de meerkosten dan ook voor de Fransen zijn. Wat de rechter ook beslist; in beide gevallen is het de belastingbetaler die ervoor opdraait. Zowel in Frankrijk als in Finland worden de meerkosten afgewenteld op de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Daar is een Sunny Beam op aan te sluiten.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Laatst online: 11-09 16:19
Kennen jullie deze al? de Bosch HRC30/condens 6000W solar- heating

www.boschcvketels.nl/cont...echDocs/HR/6720642474.pdf

Is een CV-ketel die waarvan ik hoop dat ie wel slim met een zonneboiler omgaat. Dat hebben ze bij bosch iig geprobeerd te bereiken.
Ik ben nog niet helemaal door de technische documentatie heen, maar dit zou wel eens mijn "winnaar" kunnen worden. Hij is nog wel kakelversch, dus veel info is er nog niet over.
Prijstechnisch weet ik ook nog niet veel, maar daar is volgens mij al wel wat over te vinden.
Edit: Adviesprijs ketel €1898,05 incl btw
Adviesprijs set: Condens 6000W + boiler 400 liter met 5 collectoren €9.205,84
www.boschcvketels.nl/cont...jslijst%202010_2_KIJK.PDF

[ Voor 14% gewijzigd door Taan op 24-06-2010 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dan hoop ik wel dat ze, ten opzichte van de 'normale' HRC II, wel een aanpassing hebben gedaan zodat de pomp niet 24x7 blijft lopen 'omdat hij anders niet kan bepalen hoe warm eht water in het systeem is'......

Dus ondanks dat de temp bijv. 20 graden is, blijft de pomp lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn plan was eigenlijk om een verbruiksmeter om te bouwen naar opbrengstmeter ivm de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43

[afbeelding]
Ik had, ook in Barneveld, ZW ligging 6.17 kWh/kWp. Bij mij wel volledig schaduw vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:30:
Mijn plan was eigenlijk om een verbruiksmeter om te bouwen naar opbrengstmeter ivm de kosten.
Als hij open kan wil je hier wel mee helpen.
Ik heb speciale schroevendraaiers en kan redelijk netjes solderen.
Ergens in een hoekje heb ik ook een omgebouwde liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx. Ik zal hem eens open schroeven en bekijken hoe het eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

[afbeelding]
Ik denk dat jouw opstelling een beetje met de mijne is te vergelijken. Het huis voorkomt dat je panelen in de ochtend en avond van achteren beschenen worden. Bij mij duurt het feest van 9:00 tot 19:00. Daarbuiten is de opbrengst bijna nihil. Mijn panelen zijn op 190 graden georiënteerd, zo goed als pal zuid dus.

Gisteren had ik 5.29 kWh/kWp. Jouw opbrengst lijkt me dus realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:18:
Ja. Zie ook opmerking eric-pvt. Er zijn natuurlijk ook regelmatig zeer warme meidagen, en dan is het allemaal wat minder. Maar bij relatief koude mei-dagen scoor je zeker vaak hoog.

Het gaat dan om het momentane vermogen, en dat is vaak een tijdelijk effect en niet alleen doorslaggevend voor wat er uiteindelijk aan kWh wordt geproduceerd.

Maar desondanks toch in zomermaanden vaak de hoogste kWh opbrengsten. Waarom?

De grote vergeten extra factor: daglengte! Langer productie. Al is het op een wat minder hoog niveau: (relatief hoge) opbrengst [vermogen] maal aantal uren is de doorslaggevende factor.

Al met al, alles bij elkaar genomen, ontspringen in mijn "bijna pal zuid" oriëntatie, de maanden mei, juni en juli elkaar niet zo heel veel. Door combinatie van omgevingsfactoren.

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MSJ.htm

@Anne

Dank voor dat bericht, is continuering van wat ze al eerder hadden aangekondigd. (Sunpower)

Minder mooi is dat deelbericht over de problemen die Suntech met opschaling productie Pluto cellen schijnt te hebben, vandaar dat het allemaal zo lang duurt.

Aan de andere kant: concurrent Yingli Solar had gewoon hun nagelneue ook hoog rendement hebbende modules met Panda technologie (n-type cel, design van ..... ECN uit Petten) in de booth op Intersolar staan. Zou volgend jaar al 300 MWp van uitgeleverd moeten gaan worden. Hopen dat ze niet net als Suntech iets te voorbarig zijn geweest.

We gaan het zien. Als de kostprijzen tegelijkertijd maar blijven dalen, blijft de investering het verstandigste wat je kunt doen, zelfs met de aangekondigde prijsdaling van grijze kWh tarieven (al is het weinig) die Delta en NUON al hebben gecommuniceerd.

Vernietigende voorstellen door Industrie Ministerie in Spanje luiden mogelijk bankroet in voor Spaanse PV sector. Premier Zapatero wil na internationale druk de ergste voorstellen (schandalig openbreken van "bestaande invoedingsrechten") terugdraaien, maar alleen al de voorstellen voor nieuwe installaties (aanzienlijke reducties van invoedingstarieven) zijn erg genoeg. Uitkomst: vooralsnog ongewis.

[ Voor 39% gewijzigd door zonnigtype op 24-06-2010 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

IJsbeer schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:08:
Kernenergie is goedkoop (behalve voor de 'belastingbetaler')
Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe dat mensen serieus kunnen zeggen "duurzame energie is een leuke hobby voor geitewollensokkenfiguren, maar om het klimaatprobleem echt aan te pakken hebben we een serieuze oplossing nodig zoals kernenergie." Notabene, zelfs James Hansen suggereert zoiets.

Maar na >50 jaar nucleaire technologie en vele honderden, zoniet duizenden miljarden die er in die tijd wereldwijd in de ontwikkeling gestoken zijn (vaak moeilijk terug te vinden vanwege het strategische karakter dat nucleaire technologie vooral tijdens de koude oorlog had) blijkt iedere kerncentrale weer een eenmalig project te zijn. Wil kernenergie bijdragen aan een oplossing, dan zullen ze die centrales routinematig moeten kunnen bouwen. Dit toont maar aan dat de nucleaire industrie bij lange na niet klaar is voor de 'nucleaire renaissance' waar je zoveel over hoort en leest. Dit soort geschutter is de reden waarom ik geloof dat kernenergie een 'dead duck' is. We hebben nu de keuze: eindeloos praten over en wachten op een nieuwe kerncentrale of onmiddellijk de handen uit de mouwen steken met oplossingen die wél snel resultaat geven.

Lees in tegenstelling eens hoe Suntech zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en bedenk dan waar die peperdure kerncentrales tegen moeten concurreren als ze eindelijk eens een keertje opgeleverd worden, ooit, onbekend wanneer precies. Dat is m.i. waar investeerders nerveus van worden: de onzekerheid hoe de energiemarkt er uitziet als hun miljardeninvestering eindelijk opgestart kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:30:
Ik heb zo'n soort verbruiksmeter van Conrad besteld (maar dan die van Voltcraft). Met een Arduino op de S0 uitgang heb je voor minder dan 100 euro intervalmetingen van je opbrengst en een leuk knutselproject. Dubbel plezier dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 15:12:

Lees in tegenstelling eens hoe Suntech zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en bedenk dan waar die peperdure kerncentrales tegen moeten concurreren als ze eindelijk eens een keertje opgeleverd worden, ooit, onbekend wanneer precies. Dat is m.i. waar investeerders nerveus van worden: de onzekerheid hoe de energiemarkt er uitziet als hun miljardeninvestering eindelijk opgestart kan worden.
Volstrekt eens met je onderbouwde stellingname, zie echter mijn toevoeging m.b.t. Spaanse PV markt in mijn vorige post, waar 22 miljard Euro investering even tussen neus en lippen door het Industrie Ministerie op het spel werd gezet alsof het niks was...(ook: massaal schenden van het vertrouwen van de investeerders, groot tot klein)

Zolang de hernieuwbare energiemarkt met "aantoonbare subsidies" dan wel "verstrekte invoedingstarieven betaald uit de door allen (bedrijven incluis) betaalde kWh opslag" kwetsbaar blijft (en verborgen maatschappelijke kosten van fossiel en nucleair niet kristalhelder kunnen worden gecommuniceerd), blijven de politieke dreigingen actueel.

De boodschap voor de hernieuwbare sector zal blijven: kosten reduceren, kosten reduceren, kosten reduceren, en nog eens: kosten reduceren. Alleen als je van het extreem gevoelige politieke juk van "zichtbare financiële" ondersteuning af kan komen, sta je stevig met twee benen op de grond en kunnen er echt mijlen gemaakt gaan worden. Maar dat de nukes (en alle fossielen) goud geld hebben opgeslokt, en nog veel meer zullen opslokken, is duidelijk. Moet ook bij worden verteld dat de Staat vet mee afroomt, omdat al die op centralistische wijze opgewekte stroom via leveranciers moeten worden gesleten aan de eindverbruikers, waarover schofterig hoge energiebelasting vermeerderd met BTW blind zal wegvloeien naar de Staat (feitelijk zonder tegenprestatie). Dat kan helemaal niet met decentrale opwekking, en DAAROM staan (o.a.) die rot-nukes weer op de politieke agenda. Dit is slechts mijn onbescheiden mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 15:05
Zelf merk ik dat ik steeds enthousiaster (getuige ook deze post/analyse :+ ) wordt wat betreft duurzaamheid, verbruik van apparaten meten, timers, (ook al de nodige led lampen voor mijn ouders aangeschaft etc.). Helaas zit er voorlopig nog geen eigen koopwoning in, dus dan moet ik dat enthousiasme maar in het huis van mijn ouders toepassen ;)

Heel lang geleden hier als eens gepost over de sub-optimaliteit van het pv-systeem van mijn vader ben ik mij er weer eens in gaan verdiepen. De vier PW-1250-18V panelen staan nu wel in de juiste richting maar doordat ze vlak tegen het huis aanstaan en naast een schutting van de buren (dakterras) krijgen 3/4 pas halverwege de dag directe instraling, de laatste bijna niet (meer). De omvormers zijn 4 soladin 120's, gelukkig is het serie effect daarom niet aanwezig. Ons huis is dusdanig opgebouwd dat er nog een plat dak een verdieping hoger zit. Zelf heb ik voorgesteld om het systeem dus een verdieping hoger te plaatsen (ongeveer een dag werk gok ik, en wat langere kabels aanschaffen), hier zijn geen obstructies en de richting kan dan ook gewoon netjes op -5 graden Zuid gezet worden. Helaas ziet mijn vader vooral een berg werk in plaats van duurzaamheid en besparingen.

Vandaar de moeite voor hem genomen om uit te rekenen dat het in de resterende levensduur (nog zo een 10 jaar minimaal, aanschaf 2003) minimaal nog ruim €200 extra aan besparingen kan opleveren (kWh prijs van €0,23, eveneens een ruwe gok) door ze te verplaatsen naar optimale hoek en instraling (via calculatie website). Hierbij ben ik van 25% verlies in de huidige situatie uitgegaan, persoonlijk denk ik dat dit eerder richting de 50-65% gaat, maar goed. Hopelijk gaat dit dus zoden aan de dijk zetten, anders heb ik hem al aangeboden het voor €100 te doen en als halve econoom moet hij daar toch wel akkoord mee gaan :P

Daarnaast heb ik net ontdekt dat de Soladin 120's erg warm worden (vandaag redelijke productie natuurlijk). Aangezien warmte in mijn beleving doorgaans inefficiëntie betekent heb ik er even een ventilator opgezet. De productie (de welbekende omgedraaide voltcraft meter) schoot in luttele seconden van 207w naar 225w (8,5% verbetering) door de extra koeling. Nu zal deze ventilator wel meer energie gebruiken dan dat hij extra oplevert, maar het is voor mij wel een interessant fenomeen om te gaan onderzoeken. Continue koeling van een 12cm fan (gedurende de dag) zou best nog wel eens qua kosten/baten ratio positief uit kunnen pakken! Zijn hier mensen die ook passieve omvormers zelf actief zijn gaan koelen of het hebben overwogen/berekent?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hangen je omvormers naast elkaar of zit er ruimte tussen? Een foto ervan zou helemaal tof zijn :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
http://home.hccnet.nl/michel.post/klussen/grasdak.html

over groene daken. er is dus een verschil tussen gras. vetplantjes etc. gewichten kunnen aardig oplopen, en er staat dat water wel wordt vastgehouden door de ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Erasmo schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 17:10:
Hangen je omvormers naast elkaar of zit er ruimte tussen? Een foto ervan zou helemaal tof zijn :)
Naast elkaar in een hoek van de warme zolder, dus praktisch geen natuurlijke airflow. Ben zelf echter al wat gaan knutselen en heb nu heel provisorisch een 12cm fan aangesloten op een 9v 300mA transformator. Hij werkt nu praktisch geruisloos, en de voltcraft meet 0,0 energie verbruik, dus veel kan het niet zijn. De Soladins voelen al veel koeler, zijn in ieder geval weer zonder problemen aan te raken. Zonder actieve koeling wilde je ze niet te lang vasthouden.

Trouwens even een foto van het blok met ventilator er al voor (even zonder thumbnail resize fratsen, quick & dirty):
Afbeeldingslocatie: http://www.bd-online.nl/Imagedump/Tweak/P%2010-06-24%2017.10.jpg

Blijft nog even gissen of het heel veel gaat schelen wat betreft efficiëntie/energie productie, maar voor mijn gevoel moet het in ieder geval de levensduur ten goede komen, want ze werden echt heel warm zonder koeling (doen ze dan al wel 7 zomers lang op rij, dus misschien valt dat ook wel mee).

Simpele tijdklok van 12-21u ertussen en voorlopig wat mij betreft geen omkijken naar :)
Benieuwd wat mijn vader ervan vind als ze morgen thuis komen van vakantie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
Binnen nu en een half uur staat er een Tesla Roadster bij ons voor de deur.

Spannend! 7(8)7

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
JeroenH schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 17:28:

Spannend! 7(8)7
Toch wel opgeladen hoop ik, om Top Gear taferelen te voorkomen :P ? Wel onwijs gaaf trouwens, vind de Tesla tot nu het meest interessant als serieus alternatief ten opzichte van de auto. Eigenlijk nog meer de nu nog in ontwikkeling zijnde Model S, mega strak uiterlijk met degelijke prestaties gaan volgens mij van groot belang zijn bij acceptatie door het grote publiek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-10 11:01
ARGHHH
Weer last van die beesten..... nu zwaarder geschut in zetten
Zoal ik al reeds op vermelde .. HET IS NU OORLOG
Zie X21r in "Duurzame Energie deel 17"

Maar een oorlog kan je winnen met voldoende inzet en/of INFORMATIE
De laatste keer dat de heren aanwezig waren om in de rondte te schieten heeft niet lang geholpen .
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/13/1271161611-340.jpg

Dus nieuwe tactiek .......informatie verzamelen ...
Kijk misschien is het steeds de zelfde meeuw....
( net zo als honden die hun territorium afbakenen ).

Nu kon ik een paar automatische kentekenplaat camera's lenen.
Dus neer gezet aan de overkant bij de buren op no 44,46,48.

Kijk normaal rijden de auto's in banen .. MAAR....meeuwen vliegen in alle richtingen en zitten overal.
Vandaar de oplossing .. verschillende camera's onder diverse hoeken.
En hier het resultaat van de eerste foto shoot .. en geslaagd .. de herkenning werkt.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/24/1277384260-10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/24/1277384260-11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/24/1277384260-112.jpg

Je krijgt er wel de rillingen van ..... zo dicht bij .....als hij zijn spieren maar aangespannen houd aan de achter kant bij het weg vliegen.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski

Spannend! 7(8)7
Je ging toch ook trouwen
Of is dat een bijzaak ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
X21r schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 17:53:
ARGHHH
Weer last van die beesten..... nu zwaarder geschut in zetten
Zoal ik al reeds op vermelde .. HET IS NU OORLOG
Zie X21r in "Duurzame Energie deel 17"

Maar een oorlog kan je winnen met voldoende inzet en/of INFORMATIE
De laatste keer dat de heren aanwezig waren om in de rondte te schieten heeft niet lang geholpen .
[afbeelding]

Dus nieuwe tactiek .......informatie verzamelen ...
Kijk misschien is het steeds de zelfde meeuw....
( net zo als honden die hun territorium afbakenen ).

Nu kon ik een paar automatische kentekenplaat camera's lenen.
Dus neer gezet aan de overkant bij de buren op no 44,46,48.

Kijk normaal rijden de auto's in banen .. MAAR....meeuwen vliegen in alle richtingen en zitten overal.
Vandaar de oplossing .. verschillende camera's onder diverse hoeken.
En hier het resultaat van de eerste foto shoot .. en geslaagd .. de herkenning werkt.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Je krijgt er wel de rillingen van ..... zo dicht bij .....als hij zijn spieren maar aangespannen houd aan de achter kant bij het weg vliegen.... O-)
Meeuwen zijn "cultuurvolgers". Ze vreten weg wat de mens blind weggooit aan met veel fossiele energie tot stand gekomen voedsel. En als je een "cultuur volgt", ga je je ook interesseren voor die blinkende nieuwe dingen op het dak die die rare tweebeners d'r op schroeven. En natuurlijk, d'r mee spelen.

KWAK! :o

@Jeroen
Hij is toch wel oranje, hé? >:)

Laat je toekomstige echtgenoten het stuur bedienen, goed voor de WAF factor. (of heeft ze ook geen rijbewijs)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 18:34:
[...]

Meeuwen zijn "cultuurvolgers". Ze vreten weg wat de mens blind weggooit aan met veel fossiele energie tot stand gekomen voedsel. En als je een "cultuur volgt", ga je je ook interesseren voor die blinkende nieuwe dingen op het dak die die rare tweebeners d'r op schroeven. En natuurlijk, d'r mee spelen.

KWAK! :o
Wij hadden nogal regelmatig last van vliegende ratten in de dakgoot onder ons slaapkamerraam. Na een aantal keren een douche met een hogedruk plantenspuit is dat probleem opgelost. Wel elk voorjaar een opfriscursus regelen.
@Jeroen
Hij is toch wel oranje, hé? >:)

Laat je toekomstige echtgenoten het stuur bedienen, goed voor de WAF factor. (of heeft ze ook geen rijbewijs)?
Ik ga er toch wel vanuit dat Jeroens huwelijk ook duurzaam is, en om dan van echtgenoten te spreken :o

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Woodski schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 18:23:
[...]

Je ging toch ook trouwen
Of is dat een bijzaak ?
Wadachje! Die Roadster heeft-ie voor zijn vrijgezellenavond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:18:
Waarschijnlijk komt dit doordat je de panelen onder een hoek van ongeveer 35 graden hebt staan, de meest efficiënte manier voor Nederland. Maar uiteraard is dit over het hele jaar bekeken. In de zomer wanneer de zon erg hoog staat is het efficiënter om de panelen platter te leggen, waardoor de zon loodrecht op de panelen komt en dus de efficiëntie verhoogt. Om twee redenen: het effectieve oppervlak is groter en er vind minder reflectie plaats doordat het zonlicht er loodrecht op valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eea bekeken aan de erbruiksmeter van Conrad. Idd een kwestie van 2 draadjes omdraaien. Moet ik wel eentje voor verlengen, maar dat is geen probleem. Morgen op mijn werk zo gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 19:45:
Ik heb eea bekeken aan de erbruiksmeter van Conrad. Idd een kwestie van 2 draadjes omdraaien. Moet ik wel eentje voor verlengen, maar dat is geen probleem. Morgen op mijn werk zo gefixed.
probeer het eerst maar es zonder te wisselen...
heb dat bij 2 meters gedaan: 1 origineel gelaten en 1 gewisseld...
ze maten beiden de teruggeleverde energie.

moraal: if it works...don't tweak it ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 18:43:
[...]

Wij hadden nogal regelmatig last van vliegende ratten in de dakgoot onder ons slaapkamerraam. Na een aantal keren een douche met een hogedruk plantenspuit is dat probleem opgelost. Wel elk voorjaar een opfriscursus regelen.
Vliegende ratten? Tjeemigdepeemig. Ik mag dan wel bioloog zijn, maar daar heb ik nog nooit van gehoord (wel van vliegende honden, dat is niet wat je denkt dat het is). Maar de evolutie gaat door, dus misschien heb ik wat gemist...
Ik ga er toch wel vanuit dat Jeroens huwelijk ook duurzaam is, en om dan van echtgenoten te spreken :o
Oeps. Die verschrijving kan ik niet meer goedmaken, voor de historie vastgelegd. :D Gelukkig maar, ik voel me weer mensch... Wie zegt dat veelwijverij vrouwerij cq. veelmannerij niet duurzaam kan zijn, trouwens? (neen, ben geen praktiserend beoefenaar, voor je het weet leest mijn partner toevallig mee en zouden er "lastige vragen" gesteld kunnen gaan worden ... >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn hier mensen die ook passieve omvormers zelf actief zijn gaan koelen of het hebben overwogen/berekent?
ik koel alle omvormers actief met een action pv-paneeltje (12,95euro) en een pc fan, maar dat is omdat ze ook zelf aangaven in derating te staan.
leuk is hoe hoger de instraling hoe harder de fan, en ik altijd even op de meter kijk....
de fan zorgt voor een rustig briesje langs de omvormers, en maakt verder geen geluid.
http://www.c-device-europe.com/vertalen/images/e-sun2.jpg (1,5 watt 12 volt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 21:32:
[...]
ik koel alle omvormers actief met een action pv-paneeltje (12,95euro) en een pc fan, maar dat is omdat ze ook zelf aangaven in derating te staan.
leuk is hoe hoger de instraling hoe harder de fan, en ik altijd even op de meter kijk....
de fan zorgt voor een rustig briesje langs de omvormers, en maakt verder geen geluid.
Dat is inderdaad ook wel een nette/elegante oplossing! Het paneeltje hangt dan ook gewoon buiten neem ik aan? Zelf heb ik er ook aan gedacht om een fan mogelijk op de input aan te sluiten, maar ik weet niet wat voor stromen vanuit een 115wp paneel naar de omvormer lopen dus dat lijkt mij vrij riskant. Jouw optie houd ik wel in het achterhoofd in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 21:05:
[...]

Vliegende ratten? Tjeemigdepeemig. Ik mag dan wel bioloog zijn, maar daar heb ik nog nooit van gehoord (wel van vliegende honden, dat is niet wat je denkt dat het is). Maar de evolutie gaat door, dus misschien heb ik wat gemist...
Blijkbaar niet veel lezers van het dagblad Trouw onder de Tweakers. http://www.trouw.nl/groen...chte_vliegende_rat__.html
Banjy schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 21:35:
[...]

Dat is inderdaad ook wel een nette/elegante oplossing! Het paneeltje hangt dan ook gewoon buiten neem ik aan? Zelf heb ik er ook aan gedacht om een fan mogelijk op de input aan te sluiten, maar ik weet niet wat voor stromen vanuit een 115wp paneel naar de omvormer lopen dus dat lijkt mij vrij riskant. Jouw optie houd ik wel in het achterhoofd in ieder geval :)
Je kan in ieder geval een zorgen dat de omvormers iets verder uit elkaar komen, door een andere stekkerdoos te kopen. En misschien kan je de opstelling zo wijzigen dat er een natuurlijke luchtstroom ontstaat?

[ Voor 39% gewijzigd door ericplan op 24-06-2010 21:48 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Banjy schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 21:35:
[...]

De stromen die daar lopen zijn hiervoor totaal onbelangrijk.
Het voltage is wel interessant :)
Zowel stroom als voltage kan je makkelijk vinden als je het typenummer van je paneeltjes weet.
Gokje, Shell ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
ericplan schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 21:44:
Je kan in ieder geval een zorgen dat de omvormers iets verder uit elkaar komen, door een andere stekkerdoos te kopen. En misschien kan je de opstelling zo wijzigen dat er een natuurlijke luchtstroom ontstaat?
Die plek is inderdaad verre van ideaal. De kabels zijn alleen nu te kort om het blok ergens anders te plaatsen, dus dat ga ik dan meenemen indien we de boel een niveautje hoger gaan zetten. Al moet ik zeggen dat met die 12cm fan ervoor ze gewoon goed koel aanvoelen. Daarbij schijnt dit blok meegeleverd te zijn bij het systeem en aanbevolen te worden voor de 4 omvormers. Uiteindelijk komt dat blok misschien wel ergens boven het trapgat met veel meer natuurlijke luchtstroom, de extra actieve koeling maakt het dan gegarandeerd in orde :)

Edit\ W1250-115 18v kan volgens specificatie als piek ruim 24v leveren, dat gaat hem dus niet worden voor een simpele 12v fan. Dan inderdaad de optie met een eigen 12v paneeltje.

Wat ik mij trouwens nog wel eens afvraag: stel er is een stroomstoring (overdag). Hoe zit het dan met pv-systemen? Kun je nog wat elektrische apparaten gebruiken of is de stroomkring toch ergens doorbroken waardoor het pv-systeem zonder aanpassing ook weinig meer doet? Of gaan de pv-loze buren dan misschien meeprofiteren?

[ Voor 7% gewijzigd door Banjy op 24-06-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Banjy schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 21:55:
[...]

Wat ik mij trouwens nog wel eens afvraag: stel er is een stroomstoring (overdag). Hoe zit het dan met pv-systemen? Kun je nog wat elektrische apparaten gebruiken of is de stroomkring toch ergens doorbroken waardoor het pv-systeem zonder aanpassing ook weinig meer doet? Of gaan de pv-loze buren dan misschien meeprofiteren?
Helaas, zonder speciale voorziening doen jullie panelen niets, net als die van mij. Dat komt omdat de omvormer afschakelt als er geen netspanning is, dat alles vanwege de veiligheid.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Omvormers koppelen binnen fractie van een seconde wettelijk verplicht af, dus dan stroomloos en niemand die profiteert. Wettelijk verplicht om eilandbedrijf te voorkomen, is natuurlijk levensgevaarlijk voor mensen die de storing in het netwerk moeten verhelpen. Zonder die ingebouwde afschakelfunctie is zo'n omvormer verboden om aan het net te koppelen.

ericplan:

Weer wat geleerd... Ik doelde op de hard-core verwantschapsnamen zoals "we" die in de biologie (systematiek) nu eenmaal plachten te gebruiken. Dus geen nickname. Ik zou trouwens in veel opzichten Homo sapiens als DE grootste rat willen kwalificeren (overdrachtelijke zin), want die maakt er de grootste puinhoop van, zo lijkt het soms. Ook die duiven zijn slechts "cultuurvolgers"....

* off-topic * je was me voor. Wel meer "niet-voetbal liefhebbers" hier, zo lijkt het... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 24-06-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 22:05:
[...]

* off-topic * je was me voor. Wel meer "niet-voetbal liefhebbers" hier, zo lijkt het... ;)
Klopt, er zal nu wel weer gepost worden, ze hebben gewonnen.

Vandaag trouwens de vierde dag op rij met een opbrengst van 6,2 kWh/kWp :9 :9 :9 :9 :9

[ Voor 14% gewijzigd door ericplan op 24-06-2010 22:22 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 22:21:
[...]

Klopt, er zal nu wel weer gepost worden, ze hebben gewonnen.
Ja, dat is hier onontkoombaar. Het illegale vuurwerk wordt hier weer massaal afgestoken en onze tuin in geflikkerd... Van je buren moet je het hebben... :'(

Hier gemiddelde van 21 tot en met 24 juni: 5,68 kWh/kWp. Kyocera's blijven het best presteren (2x 50 Wp in serie op 1 OK4-100): 6,14 kWh/kWp gemiddeld, beste dag van de vier hier de 20e met 6,31 kWh/kWp voor de Kyocera's. Ter vergelijking: op de 19e was het voor het 1,02 kWp deelsysteem slechts 1,77 kWh/kWp, de Kyocera's bleven toen op 1,92 kWh/kWp steken.

Sinds 1 januari dit jaar met het hele 1,02 kWp deelsysteem reeds op 568 kWh/kWp. Je hoort mij niet klagen in dat opzicht. Op naar die "magische" SDE grens van 850... >:)

[ Voor 43% gewijzigd door zonnigtype op 24-06-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Spannend! 7(8)7
Ik heb er deze week een keer in mogen rijden. Wat een accelaratie. Das wat anders dan een Prius. Geweldig leuk speelgoed. Toys voor de Boys dus.... en dus erg goed voor de acceptatie van elektries vervoer.
Was bij een autoschade bedrijf die hem als vervangende auto aanbied bij schade reparaties. Heb meteen gezegd dat tie die elektriciteit dan ook duurzaam op moet wekken. Hij was bezig meteen windmolen maar daar was nog niet zeker van of hij een vergunning zou krijgen. Tja, voor zonnepanelen heb je dat in de meeste gevallen niet nodig.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 21:32:
[...]

Hij die heb ik ook, ik dacht dat die niet geschikt was om stroom direct naar een fan of zo te sturen, alleen om een accu te laden (ontladen voorkomen)
ik zal eens een pc fan er op aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Van Fok, over CO2 opslag in Groningse gasvelden:
Twee leeghoofden van bewindsvrouwen willen CO2 opslaan. Maar waarom in het noorden als er in hun schedel plek zat is? _/-\o_

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Binnenkort schaf ik een zonneboiler aan. Nu wil ik de temperatuur van het water in de boiler aflezen in mijn woonkamer, zodat ik de vraag naar warm water nauwkeurig kan afstemmen op het aanbod. Helaas geven de meeste boilers slechts op de boiler een temperatuur indicatie. Nu ga ik niet iedere keer de vlisotrap op om dit af te kunnen lezen. Heeft iemand een idee welke thermometer/sensor/info display ik kan gebruiken om de watertemperatuur in de woonkamer (afstand tot boiler 6 meter schat ik) af te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-10 00:12

ThaHandy

Discovery Channel

nieuw huis, gelijk maar een enymate er bij besteld. Zo kan ik vanaf het begin mijn verbruik meten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 16:03
nihiles schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 23:26:
Binnenkort schaf ik een zonneboiler aan. Nu wil ik de temperatuur van het water in de boiler aflezen in mijn woonkamer, zodat ik de vraag naar warm water nauwkeurig kan afstemmen op het aanbod. Helaas geven de meeste boilers slechts op de boiler een temperatuur indicatie. Nu ga ik niet iedere keer de vlisotrap op om dit af te kunnen lezen. Heeft iemand een idee welke thermometer/sensor/info display ik kan gebruiken om de watertemperatuur in de woonkamer (afstand tot boiler 6 meter schat ik) af te lezen?
Ik heb mijn display van mijn zonneboiler, via dezelfde leiding waar de kabel van m'n thermostaat in zit, in mijn woonkamer opgehangen. Ik heb dus alle informatie over mijn zonneboiler in de woonkamer. Ik kan ook eventueel aanpassingen maken in m'n zonneboilersysteem vanaf hier.

Kabel trekken was even werk aangezien de leiding langer is dan mijn trekveer. Ik moest uiteindelijk het traject verdelen in 4 deel-etappes, maar daarna was het goed te doen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ice-T106 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 09:04:
Ik ben nu aan het kijken voor witgoed voor onze eerste woning: Wasmachine,diepvries,koelkast en (durf het bijna niet te zeggen :) ) een droger.
Ik had verwacht dat het wel economisch rendabel zou zijn om zo zuinig mogelijke apparatuur te kopen, maar dat valt aardig tegen.
Ik denk dat het zowel economisch als milieu technisch voordeliger is om een iets minder zuinig apparaat te kopen en het geld dat je bespaard in PV te steken.
Wat is een goede plek om apparatuur op energie verbruik uit te zoeken? (top10.hier.nu is niet super)
Trias energetica = eerst besparen en dan pas duurzaam opwekken. Vergeet niet dat de CO2 uitstoot van zonnepanelen 50-60gr/kwh bedraagt.

Economisch is hetgeen je voorstelt correct (heb dat ook zelf eens geconstateerd) echter milieutechnisch is een bespaarde kwh meer ''waard'' dan een zelf opgewekte kwh. Want in de winter komt het hogere verbruik toch van de centrale natuurlijk. Daarbij wordt toch gas, kolen of wat dan ook verstookt.
Voor een niet verbruikte kwh treedt dat effect niet op.

Andere tips: wasmachine verbruik is toch vrij laag als je wast op 30 tot 60 graden. Hoe je dat ding gebruikt is in ieder geval van grote invloed.
Bij een koelkast en vriezer gaat dat minder op.
Een goed werkend "no-frost" kan meer opleveren dan de laatste kwh minder op het label.

Het makkelijkst is geen droger kopen, hoef je ook geen PV panelen te kopen. Enorm economisch :*)
Het zoeken naar apparatuur kan ook bij kieskeurig (via uitgebreid zoeken).
Overigens is het ook economisch om een gecombineerde koel/vries combinatie te nemen. Dat soort dingen hangt echter erg af van je huishouden (personen, gebruiken e.d.)

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de 1 van mijn Voltcraft energy count 3000 modules zojuist omgebouwd. Vanavond maar eens ertussen zetten en morgen kijken wat hij aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spannend! 7(8)7
Geniet ervan vandaag (van je bruiloft natuurlijk, maar ook van de Tesla)!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
[...]

Die plek is inderdaad verre van ideaal. De kabels zijn alleen nu te kort om het blok ergens anders te plaatsen, dus dat ga ik dan meenemen indien we de boel een niveautje hoger gaan zetten. Al moet ik zeggen dat met die 12cm fan ervoor ze gewoon goed koel aanvoelen. Daarbij schijnt dit blok meegeleverd te zijn bij het systeem en aanbevolen te worden voor de 4 omvormers. Uiteindelijk komt dat blok misschien wel ergens boven het trapgat met veel meer natuurlijke luchtstroom, de extra actieve koeling maakt het dan gegarandeerd in orde :)
Als je natuurlijke luchtstroom wilt dan moet je zorgen dat de warmte naar boven kan. bij je schuine opstelling zal de onderste alle 3 daar boven liggende omvormers verwarmen en de 2e de 2 daar boven enz.
Ik zou zelf het stekkerblok op de zijkant tegen de muur met de omvormers naar je toe. Dan zou ik de ventilator van onderen naar boven tegen het stekkerblok laten blazen zodat de warme lucht ook geforceerd naar boven wordt afgevoerd.
Is een om-en-om opstelling van de omvormerblokjes niet mogelijk en beter voor wat meer lucht rond de blokjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 22:22:
Sinds 1 januari dit jaar met het hele 1,02 kWp deelsysteem reeds op 568 kWh/kWp. Je hoort mij niet klagen in dat opzicht. Op naar die "magische" SDE grens van 850... >:)
Geen rekenfoutje gemaakt?
We hebben nu bijna 6 maanden van het jaar. De Blauwe Hoek zit nu op 480 kWh/kWp en mijn panelen die op zuid staan gericht hebben nu ook 480 kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:51
pcmadman schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 22:16:
@olie is bewerkt discussie:

'Olie' zoals die uit de bron komt is overal anders verandert zelfs met de tijd als er geproduceerd wordt. De beste bronnen produceren een vrij zuivere kwaliteit van heel vloeibare olie met weinig verontreinigingen. De prijs van olie wordt meestal voor WTI (West Texas Intermediat) genoemd. Dat is een hoge kwaliteit olie. Deze vind je op het moment voornamelijk nog in het midden oosten, maar de meeste reservoirs van hoge kwaliteit zijn al lang opgebruikt.

Er is steeds meer vraag naar olie en de prijs wordt steeds hoger, daarom wordt er ook steeds meer lage kwaliteit olie geproduceerd. Dat is olie met veel verontreinigingen, zoals zwavel, of olie met meer lange grote moleculen erin. Hoge kleiner de moleculen hoe vloeibaarder de olie en vaak ook gas (C4H10 en kleiner zijn gas). Om de dikke olie te winnen wordt er inderdaad soms stoom de grond in gepompt. Dit verwarmt de olie en maakt het vloeibaar.

Bij een nieuwe bron, zoals die in de Golf van Mexico, is de druk op het reservoir vaak heel groot door al het gesteente wat erop drukt. Daardoor spuit het eruit. Maar naar mate er meer wordt gewonnen uit het veld daalt de druk. Vaak kan er op deze manier maximaal iets van 30% bij een goed veld gewonnen worden. Daarna stopt de olie met stromen. Daarom wordt er dan vaak een tweede bron geboord waarmee iets wordt geinjecteerd (vaak water of CO2 tegenwoordig) om de druk in het veld hoog te houden. Dit staat los van de injectie van stoom om de olie vloeibaarder te maken. Hierdoor kan de productie verlengt worden tot gemiddeld zo'n 50% van de olie in de grond is gewonnen.

Naast het dalen van de druk zijn er nog andere problemen bij olie bronnen. De meeste oliebronnen produceren bijvoorbeeld niet alleen olie, maar ook aardgas. Dit moet gescheiden worden, omdat het anders gevaarlijk is bij de verwerking. In Nigeria fakelen ze dit vaak af, maar liever stoppen ze het in een pijpleiding om het te verkopen als en markt is in de buurt van de oliebron. In het midden-oosten is dit niet altijd zo en daarom maken ze het aardgas daar vloeibaar en sturen het met speciale LNG tankers naar andere landen waar ze het spul wel kunnen gebruiken. Da affakelen is namelijk niet zo populair bij de milieu organisaties, om maar eens een understatement te gebruiken.

Ander probleem met oliebronnen is dat ze na verloop van tijd steeds meer water beginnen te produceren. Niet omdat dit geïnjecteerd wordt, maar omdat dit van nature al aanwezig is. Injecteren verergerd het natuurlijk wel. Dit water moet in speciale fabrieken van de olie worden gescheiden. Daarna wordt het weer terug gepompt en geïnjecteerd. Lozen is wat problematischer, omdat het dan eerst gezuiverd moet worden en injecteren houdt de druk in het veld op pijl. In Amerika waar sommige olievelden al heel lang produceren wordt soms wel 99% water geproduceerd! Voor ieder vat olie moeten daar dus 100 vaten opgepompt en verwerkt worden!

Maar de conclusie is dus dat er maar weinig plaatsen op de wereld zijn waar er nog zuivere hoge kwaliteit olie uit de grond komt. Meestal is het een mix van Olie, Gas en water en op sommige plaatsen is de olie zelfs meer teer dan Olie.

Als je het wel interessant vindt om hier meer van te weten, dan moet je op http://www.theoildrum.com/ gaan lezen. Daar staan heel veel artikelen over zo'n beetje alles wat met Olie te maken heeft en ook een heleboel technische achtergrond artikelen (hoewel die nu een beetje bedolven zijn onder de artikelen over de olieramp in Mexico, maarja dat is een kwestie van een beetje zoeken.)
De technologiekrant 26-6-2010 van heeft een artikel over de olie-ramp daarin wordt beschreven dat deze olie vloeibaar is omdat hij uit een aardlaag komt die vrij warm is. (De olie is dus warm) Contact met het koude zeewater heeft als gevolg dat een groot deel van de olie stolt dit was een oorzaak waarom de afvangkoepel niet functioneerde, de leiding aan de koepel raakte verstopt met gestolde olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 10:21

stegen

8710Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 09:53:
[...]

We hebben nu bijna 6 maanden van het jaar. De Blauwe Hoek zit nu op 480 kWh/kWp en mijn panelen die op zuid staan gericht hebben nu ook 480 kWh/kWp.
Jan t/m Mei was volgens sonnenertrag 366,20 kWh/kWp, dus moet ook volgens mij wel een rekenfoutje zijn.
468 kWh/kWp gok ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Wat leuk, mijn afdakje heeft op 17-06 voor het eerst meer dan 1kwh heeft gedaan in 1 dag.
Niet slecht voor een paneeltje dat na 14:00 schaduw krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
meten is weten... ik dacht dat mijn PV altijd op een hoek van ca 35 graden stonden opgesteld...
Blijkt het dus net 20 graden te wezen...hmmm misschien handig om te weten bij elke installatie... ik ga gelijk mijn Sonnenertrag profiel updaten.

vlakker leggen ga ik dus niet (meer) doen... 20 graden is in elk geval (praktijk) ruim voldoende om birdy-droppings met een hoosbui weg te laten spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 08:29:
...Vergeet niet dat de CO2 uitstoot van zonnepanelen 50-60gr/kwh bedraagt....
Daar wil ik een klein nuance bij plaatsen. Als je uitgaat van een energetische terugverdientijd van 2 jaar en een levensduur van 20 jaar, valt dat getal te rechtvaardigen.

Er is echter, voor zover ik weet, niets in de PV-technologie dat die uitstoot onvermijdelijk maakt. Als je zonnepanelen maakt met energie die geleverd wordt door zonnepanelen, die op hun beurt zijn gemaakt met energie van zonnepanelen, die op hun beurt.....affijn, je begrijpt waar ik heen wil. Als op een gegeven moment de wereld is omgeschakeld naar duurzame energie, waar komen dan nog die 50-60 gr/kWh vandaan? Het is een tijdelijke kwestie die speelt gedurende de transitie. Naarmate duurzame energie een groter bestanddeel van de mix wordt, daalt de uitstoot per kWh en dus ook de indirecte CO2-uitstoot voor productie van pv-panelen.

Dit soort getallen gaat vaak een heel eigen en hardnekkig leven leiden. Zo wordt bijvoorbeeld nog steeds wel eens een TNO-onderzoek uit de jaren '60 aangehaald om te 'bewijzen' dat zonnepanelen hun energie nooit terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

NielsTn schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 12:35:
... 20 graden is in elk geval (praktijk) ruim voldoende om birdy-droppings met een hoosbui weg te laten spoelen.
Was dat maar waar, ik zit nu al meer dan een maand tegen de sporen van een of andere megaflats aan te kijken. Het is nog steeds enigszins grijs uitgeslagen waar die chemische bom ooit insloeg. Volgens mij is er maar 1 goede oplossing: zo snel mogelijk aan de slag met een emmertje en sponsje en een laddertje.

Maar het is zo hoog..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 09:53:
[...]

7(8)7

grmblgrmbl.....

Effe opnieuw de originele logfiles d'r bij gepakt.

Ik had gerekend met het 1,02 kWp deelsysteem (wat ik al jaren doe, is een beetje "sleetse gewoonte" geworden). Maar we hebben sinds augustus 2007 twee panelen d'r bij, dus ik had de "all-in" kWh opbrengsten (waar ik het resultaat voor de twee laatst bijgeplaatste Kyocera modules wel al had uit gesloopt) niet door 1,02, maar door 1,236 kWp moeten delen...

Resultaat nu: 469 kWh/kWp van 1 januari tot en met 24 juni 2010 voor dat 1,02 kWp deelsysteem. Voor die twee aparte 108 Wp modules (pal zuid gericht) komt het echter neer op 493 kWh/kWp. (zal ik die eens als apart deelsysteem in Sonnenertrag op gaan nemen? ... O-) )

Dat van die SDE "cap" komt natuurlijk desondanks toch echt wel goed...

Zorrie... :/

@NielsTn
meten is weten... ik dacht dat mijn PV altijd op een hoek van ca 35 graden stonden opgesteld...
Ik heb ook jaaaaaaren gedacht dat de dochter van Vattenfall/NUON bij ons een "optimale 36 graden" hoek frame had aangebracht. Ik weet niet meer wat de reden was, maar ik ben het op een gegeven moment toch eens gaan nameten. Bleek het 30 graden te zijn....Niet onlogisch, het dak is behoorlijk geëxponeerd, dus hoe vlakker hoe minder windgevoelig. Maar je staat dan toch wel effe te kijken. Net als toen ik de eerste Google Earth foto's van ons complex zag met die tale-telling kompasroos. Ik altijd gedacht dat het pal zuid stond (en de modules dus ook). Forget it but. Graad of zeven afwijking naar het oosten ... Kwam ik ook pas na vele jaren achter...

@Anne
zo snel mogelijk aan de slag met een emmertje en sponsje en een laddertje.

Maar het is zo hoog..... :X
Moet ik effe langs komen? Voorwaarde: stevige ladder die voldoende hoog is, en iemand die hem beneden vasthoudt!

[ Voor 32% gewijzigd door zonnigtype op 25-06-2010 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

zonnigtype schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 22:05:
[...]
Omvormers koppelen binnen fractie van een seconde wettelijk verplicht af, dus dan stroomloos en niemand die profiteert. Wettelijk verplicht om eilandbedrijf te voorkomen, is natuurlijk levensgevaarlijk voor mensen die de storing in het netwerk moeten verhelpen. Zonder die ingebouwde afschakelfunctie is zo'n omvormer verboden om aan het net te koppelen.
Het zou natuurlijk leuk zijn om wel van je PV systeem gebruik te kunnen maken als er een stroomstoring is. Zou onderstaande "houtje-touwtje-oplossing" kunnen werken?
- Huis loskoppelen van het net (hoofdzekering eruit bijvoorbeeld)
- Auto omvormer in je sigarettenaansteker steken om zo 230V te krijgen
- Een verdeeldoos aansluiten op de auto omvormer
- De PV omvormer aansluiten op de verdeeldoos + verbruikers

'k Weet alleen niet of de auto-omvormer om kan gaan met teruggeleverd energie. Zou deze de auto-accu gaan opladen?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
antonboonstra schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:34:
[...]

Het zou natuurlijk leuk zijn om wel van je PV systeem gebruik te kunnen maken als er een stroomstoring is. Zou onderstaande "houtje-touwtje-oplossing" kunnen werken?

'k Weet alleen niet of de auto-omvormer om kan gaan met teruggeleverd energie. Zou deze de auto-accu gaan opladen?
Interessant idee, zou niet weten of dat werkt maar het klinkt nog wel vrij omslachtig :P Ik denk dat het dan eerder interessant is om de de draden vanuit de PV panelen zelf direct (dus zonder omvormer) op een of meerdere accu's aan te sluiten en vanuit daar verder. Dan is er uiteraard geen 'gewoon' gebruik van het interne netwerk mogelijk maar heb je wel stroom op in ieder geval 12v. Wel logisch inderdaad dat het huidige systeem er direct mee stopt bij verlies van spanning, had dit nog niet zo bekeken :) Maar stel dat de beveiliging niet werkt hoe zit het dan? Zou het systeem dan doorwerken (totdat alle eigen apparaten voorzien zijn) voor alleen je eigen huis of ga je dan ook de buren direct ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
leonbong schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 11:00:
[...]
De technologiekrant 26-6-2010 van heeft een artikel over de olie-ramp daarin wordt beschreven dat deze olie vloeibaar is omdat hij uit een aardlaag komt die vrij warm is. (De olie is dus warm) Contact met het koude zeewater heeft als gevolg dat een groot deel van de olie stolt dit was een oorzaak waarom de afvangkoepel niet functioneerde, de leiding aan de koepel raakte verstopt met gestolde olie.
Was dat maar zo.

Als de olie stolde in het water, was hij namelijk gemakkelijk op te ruimen. Gewoon met grote zeef, zoals al die vissersnetten die nu ongebruikt zijn en op het strand de klonten oprapen. Maar nee, het is gewoon vloeibaar en daarom gaat het overal op en aan zitten. Ze doen juist die "in-situ burns", zodat de volatiele gedeeltes van de olie verbranden en alleen de teer-achtige bestanddelen overblijven. Die zinken dan naar de bodem, waar ze relatief onschadelijk zijn of spoelen aan op het strand, waar ze gewoon opgeraapt kunnen worden door een mannetje met handschoenen.

Je bent misschien in de war met heb probleem van methylhydraten die de eerste "containment dome" hebben verstopt. Dit komt door het aardgas wat er in de olie zit (bij standaard druk ongeveer volume 3000× meer aardgas dan olie), welke bij de lage temperatuur en hoge druk die er op de bodem van de zee heersen crystaliseerd en zo de doorstroom kan blokkeren:
Afbeeldingslocatie: http://www.theoildrum.com/files/Crystals%20in%20pipe%202_0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-10 08:39
De (bijna) allergoedkoopste chinese zonneboilerregeling (SR868) heeft het display met knopjes gescheiden van de rest van de unit. De verbinding is een drie-aderig zwakstroomsnoertje (I2C).
Je kunt natuurlijk ook bij de action een elektronische buiten-binnen thermometer voor in de auto kopen...

[ Voor 3% gewijzigd door basfromasd op 25-06-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
[...]

Nee, gaat niet werken. Je PV systeem druk de spanning namelijk omhoog als hij zijn vermogen niet kwijt kan. Als hij op het net is aangesloten, dan neemt het net bij een hogere spanning meer vermogen op en blijft de spanning dus binnen een redelijke range. Als je echter geen stroomnet hebt, dan loopt de spanning op tot boven het maximaal toegestane en schakelt de beveiliging de omvormer uit. Andere kant op werkt ook, als de spanning te ver zakt schakelt hij ook uit.

Tevens levert een simpel auto invertertje een gemodificeerde sinus en ik denk niet dat de omvormer daar een fix op krijgt. De omvormer houdt namelijk de spanning op het net in de gaten en pas als deze minimaal een minuut (o.i.d.) binnen gestelde parameters blijft (min. max. van de spanning en frequentie), dan schakelt de omvormer in.

Om dit werkend te krijgen heb je dus een inverter nodig die zowel stroom kan leveren als stroom kan verbruiken (en daarmee de accu's laad) en zijn mogelijkheden aanwend om zo de spanning constant te houden. Dus eerst leveren tot de omvormer in schakelt en dan verbruiken en leveren om de spanning stabiel te houden. Kijk bijvoorbeeld naar de sunny island systemen van SMA.

Ik geloof trouwens dat Eric-PVT het een keer met een UPS heeft geprobeerd. Moet je ff de search in dit topic gebruiken, dan vind je dat wel.
Banjy schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 17:09:
[...]
Interessant idee, zou niet weten of dat werkt maar het klinkt nog wel vrij omslachtig :P Ik denk dat het dan eerder interessant is om de de draden vanuit de PV panelen zelf direct (dus zonder omvormer) op een of meerdere accu's aan te sluiten en vanuit daar verder. Dan is er uiteraard geen 'gewoon' gebruik van het interne netwerk mogelijk maar heb je wel stroom op in ieder geval 12v. Wel logisch inderdaad dat het huidige systeem er direct mee stopt bij verlies van spanning, had dit nog niet zo bekeken :) Maar stel dat de beveiliging niet werkt hoe zit het dan? Zou het systeem dan doorwerken (totdat alle eigen apparaten voorzien zijn) voor alleen je eigen huis of ga je dan ook de buren direct ondersteunen?
Panelen direct op een accu aansluiten kan, maar dat is slecht voor de accu's en moet je niet te lang doen. Als je dat permanent wilt doen met je er een laadcontroller aan hangen. Gebruik de search maar ff want dat heb ik al vaker uitgelegd hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Misschien is dit wat:
http://schneiderelectricx...com/00_prod-page_inv.html
En een link voor het prijskaartje:
http://www.wholesalesolar...folder/xantrexxw6048.html
Volgens schakelt hij volledig automatisch van netgekoppeld naar autonoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voltcraft moduletje omgepoold en ik kan nu op mijn ab in de kamer het geleverde vermogen bekijken, het hoogste gemeten vermogen en de opgewekte energie. Best leuke info tegen 0 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
"Centralistische energiewetten zijn een obstakel voor innovatie".

Heb ik altijd al gezegd, de Elektriciteitswet is een groot liberaliseringsmonstrum wat nooit "bedoeld" is om decentrale opwekking te stimuleren (ondanks dat ene, er in het allerlaatste stadium in gepropte en viermaal geamendeerde artikeltje 31-c...).

CDA politicus Koopmans "heeft oren" naar verbeteringsvoorstellen. Hahahaha...

... hij had tien jaar geleden naar Sunergy moeten luisteren toen ze voorstelden het Duitse EEG over te nemen.

Nu zitten we met de gebakken peren en "wetgeving" die alle initiatieven doodslaat nog voor ze het peuterdom hebben bereikt.

Let op de terechte opmerking van auteur Hylkema in zijn laatste zin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 20:25:
[...]

Misschien is dit wat:
of anders dit spul, zeer flexibel:
http://www.sma.de/de/prod...e/sunny-backup-set-s.html
ook in medium, large, extralarge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook de sensoren en de pomp aansluiten in warteldozen en de kabels verlengen naar onder.
Het is wat meer werk, maar dan kun je iedere controller onder neerhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:15
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 20:25:
[...]

Misschien is dit wat:
Of de PowerRouter ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Maar dat is dan toch illegaal of begrijp ik het nou fout, want hij gaat dan leveren aan het interne netwerk en dus op den duur ook naar buiten de deur? Bij kleine installaties moet dat geen probleem zijn natuurlijk, dan overstijgt de vraag binnenshuis toch wel de productie. Wel mooi om te zien dat dit soort apparaten er zijn, je zou er bijna een off-grid huisje ergens op een mooie berg voor aanschaffen om die volledig zelf te voorzien van elektriciteit etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Banjy schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 23:20:
[...]

Maar dat is dan toch illegaal of begrijp ik het nou fout, want hij gaat dan leveren aan het interne netwerk en dus op den duur ook naar buiten de deur? Bij kleine installaties moet dat geen probleem zijn natuurlijk, dan overstijgt de vraag binnenshuis toch wel de productie. Wel mooi om te zien dat dit soort apparaten er zijn, je zou er bijna een off-grid huisje ergens op een mooie berg voor aanschaffen om die volledig zelf te voorzien van elektriciteit etc. :)
Daar heb je dan weer dit mooie spul voor:
http://www.sma.de/de/prod...-island-5048-5048-us.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
pcmadman schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 17:42:
[...]

Ik geloof trouwens dat Eric-PVT het een keer met een UPS heeft geprobeerd. Moet je ff de search in dit topic gebruiken, dan vind je dat wel.

[...]

Panelen direct op een accu aansluiten kan, maar dat is slecht voor de accu's en moet je niet te lang doen. Als je dat permanent wilt doen met je er een laadcontroller aan hangen. Gebruik de search maar ff want dat heb ik al vaker uitgelegd hier.
De discussie met die UPS eindigde in technisch gezien niet werkbaar, en daarnaast gevaarlijk.

Wat je zou kunnen doen bij een stroomstoring is volledig omschakelen naar autonoom bedrijf. Dus naast je omvormer ook een lader+accu's+accuomvormer plaatsen. Met een paar fatsoenlijke relais zou dat volautomatisch kunnen. Kijk je echter naar de kans dat de stroom werkelijk uitvalt en wat het kost, dan is het totaal niet zinvol. Helemaal als je bedenkt dat je stroomverbruik relatief laag is gedurende de hoogste opbrengst. En dan zal je ook je accu's nog eens in conditie moeten houden.

Sinds gisteren is huize mistraller weer een beetje groener, onze nieuwe auto is afgeleverd. (Skoda Octavia Greenline) Deze is wat zuiniger in verbruik dan onze oude Octavia. Wat nog een veel milieuvriendelijker feit was: Het contract staat op 180.000, en bij inleveren stond er pas 125.000 op, dankzij opdrachten dicht bij huis :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:15
Banjy schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 23:20:
[...]

Terugleveren aan een net dat is geveld door stroomstoring is inderdaad illegaal (en gevaarlijk voor de monteurs die er aan moeten werken).
Dit apparaat heeft echter een backup functie: bij stroomstoring koppelt hij je installatie los van het net, en verzorgt vervolgens zelf de stroomvoorziening (Off-grid mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in nederland mag het gewoonweg niet, zelfs niet op 1 stop, want je bent hier gebonden aan regelgeving.
alleen mag het wel met een ups, met erachter een computer (?)
de netbeheerder verbied het expliciet, maar op de vraag of ik achter de meter een lijn mag maken pv=stop1 en huiskamer is stop 2 met een u-boog via de ups, op de hoofdspanning, aka de huiskamer = verlengsnoer,
krijg je gewoon geen antwoord meer.
wat ik had geprobeert was dit, en de ups ingeregeld tussen de 218 en 249 volt pure sinus,en dat werkte perfect. de ups sluipt slechts 12 watt teruglevering weg, het was een smart ups 1400 van apc,
die is netspannings sensor, afschakelaar, en buffer, en doet dat al factory default, precies zoals een omvormer, het is een zonnestroom-boiler dan.
je kunt vrij je hoofschakelaar aan en uit zetten, alles draait door, en de ups heeft zelfs ook een lastafschakelaar.
bij netspanningsverlies, zet de ups met een relais de stroom dus uit naar het grid, geen gevaar, en checked wanneer deze terug komt, zoals it`ers dat gewend zijn met een server in een bedrijf.
(dat mag dan weer wel?)
...Vergeet niet dat de CO2 uitstoot van zonnepanelen 50-60gr/kwh bedraagt....
Daar wil ik een klein nuance bij plaatsen. Als je uitgaat van een energetische terugverdientijd van 2 jaar en een levensduur van 20 jaar, valt dat getal te rechtvaardigen.
non-issue, want als dit een discussie waard is, dan is het stalen hek bij een kolencentrale ook aan die discussie toe te voegen. het hoeft zonnepanelen niet zo moeilijk gemaakt te worden met punten die er dan elders ineens niet meer toe doen. we kunnen beter focussen op de impact van de genoten energie op onze "lebensraum", bp toont ons dat nu even fijntjes, of deze :
CREG meldt dat Belgische elektriciteitsproducenten in de periode 2005-2009 bijna 1,7 miljard euro winst hebben gemaakt door gratis toegekende CO2-rechten door te rekenen aan de klanten.
bron vilt.be

huiskamer-1(10A) pv-2(10A)
|stop 1 10A |stop 2 10A
| ________________|
|
ups
|
stop3 25A
|___________stop -4-5-6
meter
|
hoofdschakelaar
|
hoofdstop
|
grid

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2010 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Interessante gedachtegangen hier. Dat het niet economisch (in Nederland) zou zijn om een dergelijk back-up systeem aan te schaffen wist ik al. Het is meer het gedachtenspel van wat als er een keer een paar weken lang geen stroom is, kun je dan vrij eenvoudig toch nog profijt hebben van je eigen zonnepanelen. Dat moet dus wel kunnen maar is uitermate lastig zonder (ingrijpende) investeringen. Ben een beetje op het idee van off-grid met auto's accu's (omvormer) gekomen door de serie the Colony op Discovery Channel (weet niet of het al in NL is uitgezonden, maar vond het een onwijs boeiende serie).

Hier de basis van het systeem (later werden daar een gassifier, en pv panelen op aangesloten)
YouTube: The Colony - Creating Electricity

Na een tijdje zelfs met tracking device:
YouTube: The Colony - Solar Success

Pagina: 1 ... 103 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.