ericplan schreef op zondag 27 juni 2010 @ 09:03:
Met nog 4 dagen te gaan heeft juni inmiddels het stokje van mei overgenomen. Het maandmaximum stond op 117 kWh/kWp voor de maand mei 2010. Inmiddels zitten we in juni 2010 al op 119 kWh/kWp
De OKviertjes hebben het zwaar hier, ik heb als experiment een leuke 230 Volt AC machine ventilator die ik hier nog had liggen slingeren (geen idee waaruit, het is wel een mooi, zeer licht gelagerd plat geval) onder een van de deelgroepen OK4tjes gezet, scheelt echter niet heul veul (ogenschijnlijk paar Watt AC meer output dan "vergelijkbare" OK4tjes uit een niet geforceerd gekoelde groep op dezelfde type modules aangesloten).
En dat ding verbruikt wel 13 Watt AC continu

, dus mijn poging om hier een perpetuum mobile achtige constructie te maken lijkt nu al geen succes...
Hoe zit het met die computer fans die op DC werken? Komt daar een beetje leuke luchtstroom uit? Want als ik al zoiets ga opzetten, moet er wel de nodige luchthoeveelheid worden verplaatst, anders heeft het met mijn opstelling geen zin. Ik ken wel iemand uit Delft die (lang geleden) waanzinnig leuke grafiekjes had van geforceerd gekoelde OK4tjes, elk met een eigen DC fannetje. Maar geforceerd koelen is eigenlijk geen optimale oplossing natuurlijk. De omvormer moet gewoon efficiënter zijn (hoge efficiëntie, minder restwarmte productie, geen problemen met tijdelijke warmte flauwtes). Jammer dat ik warmte pas weer in de wintermaanden nodig heb, anders zou ik de restwarmte van de OK4tjes wellicht in mijn stadswarmte netwerkje kunnen proppen...
Vandaag komt het output vermogen van de OK4tjes ondanks de geforceerde ventilatie niet boven de 78 Watt uit (dat is per stuk, midden op de dag). Het arme multikristallijne silicium op het dak kan blijkbaar niet beter presteren onder deze zomerse condities met nauwelijks module afkoelende wind...
Owjaa. Tot zo'n beetje half drie vanmiddag deze maand vanaf 1 juni 112 kWh/kWp (met tijdelijke appelflauwtes) van het 1,02 kWp deelsysteem. Kyocera 2x50 Wp in serie op 1 OK4, 30 graden hellingshoek en iets west van zuid doen het opmerkelijk goed: al op bijna 123 kWh/kWp zittend, en nog ruim 3 dagen te gaan deze maand. Kan d'r niks an doen, maar dat is wat de datauitlezer van het OK485 interface mij laat zien (ook geen geijkt meetinstrument, maar volgens diverse bronnen betrouwbaar). Misschien is het geflashte vermogen wel hoger dan op de sticker, moet ik nog achteraan.
In record jaar 2003 haalden we hier trouwens met 108 Wp modules in de hele maand juni een spectaculaire 140 kWh/kWp, gaan we beslist niet halen.
Kom d'r maar in, karelprior...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)