Nog niet zelf ontvangen, wel exemplaar voor onze bewonersvereniging. Eens met insteek van NielsTn, maar laat onverlet dat Triodos alleen al zo verschrikkelijk veel voor duurzaam Nederland heeft gedaan, dat een slippertje op zijn tijd wel door de vingers gezien kan worden. Of hier een "fout" gemaakt is, is echter helemaal niet zeker. Want je hebt niet goed gelezen. Er staat:JAN-B schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:22:
Zijn er nog meer Tweakers die afgelopen weekend Triodos-nieuws hebben ontvangen? ik neem aan in ieder geval de heren zonnigtype en Niels, want jullie zijn altijd bijzonder positief over Triodos.![]()
Op pagina 6 staat een artikel over het bedrijf metde zon.nl. Ik kan mij herinneren dat er eerder op dit forum ook al geklaagd is over dit bedrijf, en met name de cijfers die genoemd werden i.v.m. terugverdientijd en belastingvoordeel.
Nu is het weer raak: er staat duidelijk: Met subsidie na 5 tot 7 terug verdiend en zonder subsidie 8 tot 10 jaar.
iedereen hier weet wel dat dit dus absoluut geen waar is.
Misschien een idee als iemandhier eens over klaagt, desnoods bij de Triodosbank, dat er informatie in hun magazine staat wat dus echt niet klopt.
En dat is beslist iets anders dan "na 5 tot 7 jaar terugverdiend" zoals JAN-B stelt. Met name dat tale-telling woord "begint" is hier belangrijk. Dat is sowieso een byzonder merkwaardige stellingname, want terugverdienen BEGIN je mee zodra de eerste kWh wordt geproduceerd, en niet "pas na 5-7 jaar". Hoe lang dat dan verder gaat duren staat in de Nederlandse sterren geschreven, want dat kan bij de invoeding voor de meter niemand van tevoren voorspellen. Zeker niet als, zoals dit jaar, de gemiddelde stroomprijs (variabel direct opzegbaar contract) juist OMLAAG is gegaan (bij Delta, wrsch. zo ook bij Vattenfall/NUON, wie weet ook bij andere aanbieders per 1 juli).Twijfelaars denken nog vaak dat je de investering er alleen dankzij subsidies uithaalt. 'Maar dat is echt een misverstand. Mét subsidie begin je na vijf tot zeven jaar terug te verdienen, zonder subsidie duurt dat maar twee of drie jaar langer...'."
Ook staat er niet bij welke "subsidie" dan wel wordt bedoeld. Kan je nog alle kanten mee op. SDE? Gemeente/provincie subsidie? Beiden? In ieder geval: met die - typische vage - claims kun je eigenlijk niks, en mogelijk is het gebezigde citaat uit zijn verband gerukt.
Maar wie weet waag ik er wel een mailtje aan naar de duurzaamste bank ter wereld.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)