Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.253 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JAN-B schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:22:
Zijn er nog meer Tweakers die afgelopen weekend Triodos-nieuws hebben ontvangen? ik neem aan in ieder geval de heren zonnigtype en Niels, want jullie zijn altijd bijzonder positief over Triodos. ;)
Op pagina 6 staat een artikel over het bedrijf metde zon.nl. Ik kan mij herinneren dat er eerder op dit forum ook al geklaagd is over dit bedrijf, en met name de cijfers die genoemd werden i.v.m. terugverdientijd en belastingvoordeel.
Nu is het weer raak: er staat duidelijk: Met subsidie na 5 tot 7 terug verdiend en zonder subsidie 8 tot 10 jaar.
iedereen hier weet wel dat dit dus absoluut geen waar is.
Misschien een idee als iemand :? hier eens over klaagt, desnoods bij de Triodosbank, dat er informatie in hun magazine staat wat dus echt niet klopt.
Nog niet zelf ontvangen, wel exemplaar voor onze bewonersvereniging. Eens met insteek van NielsTn, maar laat onverlet dat Triodos alleen al zo verschrikkelijk veel voor duurzaam Nederland heeft gedaan, dat een slippertje op zijn tijd wel door de vingers gezien kan worden. Of hier een "fout" gemaakt is, is echter helemaal niet zeker. Want je hebt niet goed gelezen. Er staat:
Twijfelaars denken nog vaak dat je de investering er alleen dankzij subsidies uithaalt. 'Maar dat is echt een misverstand. Mét subsidie begin je na vijf tot zeven jaar terug te verdienen, zonder subsidie duurt dat maar twee of drie jaar langer...'."
En dat is beslist iets anders dan "na 5 tot 7 jaar terugverdiend" zoals JAN-B stelt. Met name dat tale-telling woord "begint" is hier belangrijk. Dat is sowieso een byzonder merkwaardige stellingname, want terugverdienen BEGIN je mee zodra de eerste kWh wordt geproduceerd, en niet "pas na 5-7 jaar". Hoe lang dat dan verder gaat duren staat in de Nederlandse sterren geschreven, want dat kan bij de invoeding voor de meter niemand van tevoren voorspellen. Zeker niet als, zoals dit jaar, de gemiddelde stroomprijs (variabel direct opzegbaar contract) juist OMLAAG is gegaan (bij Delta, wrsch. zo ook bij Vattenfall/NUON, wie weet ook bij andere aanbieders per 1 juli).

Ook staat er niet bij welke "subsidie" dan wel wordt bedoeld. Kan je nog alle kanten mee op. SDE? Gemeente/provincie subsidie? Beiden? In ieder geval: met die - typische vage - claims kun je eigenlijk niks, en mogelijk is het gebezigde citaat uit zijn verband gerukt.

Maar wie weet waag ik er wel een mailtje aan naar de duurzaamste bank ter wereld.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:22:
Zijn er nog meer Tweakers die afgelopen weekend Triodos-nieuws hebben ontvangen?
ja, die heb ik, maar werd overvleugelt door de moord-kolen berichten van delta-bonus-boerma,
waar moeten we dus echt klagen ?

netwerk ned 2 "moord-kolen" zo dadelijk 20:25u en donderdag deel 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 20:10:
[...]

ja, die heb ik, maar werd overvleugelt door de moord-kolen berichten van delta-bonus-boerma,
waar moeten we dus echt klagen ?

netwerk ned 2 "moord-kolen" zo dadelijk 20:25u en donderdag deel 2.
Uit het statement van EnergieNed, niet op hun site, wel op die van Netwerk (pdf):
De energiebedrijven zijn inmiddels gestart met het opzetten van een
dialoog met andere betrokken partijen en maatschappelijke organisaties om de mogelijkheden voor een nog verdergaande invulling van ketenverantwoordelijkheid te onderzoeken.
Blablablabla. Wel Groencertificatie voor die "lastige" duurzame energie als interessant marketing instrument promoten (vooral interessant voor handelaars die wel van gebakken hete lucht windhandel houden). Maar als het om de dodelijke steenkolen gaat blablabla bedrijven (blijkbaar moeten ze nog beginnen, met Max Havelaar steenkool...).

Hansje Alders (voorzitter EnergieNed, ex-milieuminister die in Noord Nederland het mogelijk heeft gemaakt dat zowel de poederkoolcentrale van RWE, als de "multifuel" centrale [lees: kolen, met biomassa en gas bijfik] van destijds NUON voorrang op het lokale hoogspanningsnet kregen) heeft het weer mooi gezegd. Al durfde hij z'n handtekening d'r niet onder te zetten...

Ondertussen zijn er kamervragen gesteld door Koopmans (CDA...), maar staat er al tijden een bericht uit 2008 (...) "Kabinet moet subsidiebeleid duurzame energie verbeteren" prominent op hun persberichten pagina...

... zouden de parlementariërs, geschrokken van de steenkolen ellende, nu opeens gaan besluiten om dan maar tien i.p.v. die ene (of 2) nuke van EDF/Delta to be d'r bij te gaan plempen?

... dan kan Netwerk vervolgens de journalisten doorsturen naar die mogelijk nog rampzaliger uranium mijnen her en der op ons "schone" planeetje.

[/cynisme modus]

wordt vervolgd, donderdag a.s. ...

http://www.netwerk.tv/uit...ichtig-aan-moord%E2%80%99
http://www.volkskrant.nl/...e_steenkool?service=Print

Van Tweede Kamer site (korte verslagen):
CDA wil einde aan foute steenkolen

29 juni 2010, mondelinge vragen - Veel in Nederland geïmporteerde steenkolen worden op twijfelachtige wijze gewonnen. CDA'er Koopmans wil een einde aan deze "bloedkolen" en vraagt om de invoering van een verplichte herkomstrapportage voor steenkolen. Minister Huizinga (Milieu) verwacht meer van een overleg op het niveau van de Wereldhandelorganisatie.

Televisieprogramma Netwerk bericht deze week over in Nederland geïmporteerde steenkolen die gewonnen worden in onder meer Colombia. Daarbij zou sprake zijn van ernstige mensenrechtenschendingen. Hieraan kan volgens Koopmans alleen een einde komen wanneer Nederland grote steenkolenproducenten beweegt of zelfs dwingt tot rapportage over de herkomst. Minister Huizinga is bereid om Nederlandse stroomproducenten bij elkaar te roepen. Ook zal zij in het kabinet overleg voeren met de bewindslieden die over duurzaamheid en mensenrechten gaan.
Mag ze ook niet bij vergeten te vermelden dat er gigantisch veel kool wordt doorgevoerd door de immer handelsgeile Nederlandse koopmannen... :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:47:
[...]
Reken maar dat mijn schoonzus als ze niet zuiniger stadswarmte gaat stoken daar, de rekening krijgt gepresenteerd en dat de marge voor de Europees-gesubsideerde warmteleverancier zeker bij dat project erg interessant zal gaan worden...
Laat je schoonzuster rap een schoorsteen plaatsen >:)

Vorige week zijn bij ons aan de voorzijde van het huis de kunststofkozijnen met HR++ glas en rolluiken geplaatst.
Alles geïntegreerd dus geen lelijke bak voor het rolluik aanwezig.
Heerlijk koel in huis, alles geleverd en geplaatst door een Duitse firma 10km verderop.
Voordeel 's winters natuurlijk is de extra isolatie op deze wijze.
Scheelt weer een paar blokjes hout :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Iemand die hier iets van begrijpt?

http://www.faqt.nl/?p=7847

Dit is nog maar de eerste stap in een complexe keten van processen om de hete elektronen in elektrische stroom om te zetten. Maar is dat eenmaal gelukt, dan is de theoretische efficiëntie van een dergelijk zonnepaneel 66%.
Er is nog een tweede voordeel. Het aanbrengen van quantum dots is erg goedkoop. Deze nieuwe techniek toepassen belooft dus zonnepanelen die niet alleen veel meer elektriciteit opleveren, maar ook nog aanmerkelijk goedkoper zijn.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:34

DatraxZ

TrueCrypts Everything

zo, het 72KWp park dat ik in gebruik heb gesteld op 8 februari zit momenteel reeds aan 36MWh. Als het zo blijft doorgaan haal ik ruim omrekenfactor 1000, tegenover de gebruikelijke 850 hier in .be .
Te bedenken dat de panelen maar op 7 graden hellingshoek liggen, en ook best vuil zijn door de staalnijverheid hier in de buurt is het toch al bij al een goed resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UPDATE Landelijke Meetmaand Zonnestroom.
Opbrengsten t/m 28 juni staan online.

Voor wie het even vergeten was:
De Landelijke Meetmaand Zonnestroom is een actie van Siderea om iedereen de mogelijkheid te geven zijn/haar zonnestroom systeem te controleren op goede werking. Dat gebeurt door op 30 plekken in Nederland berekende opbrengsten te publiceren in de periode 1 juni t/m 15 juli 2010. Om uw systeem te controleren dient u te beschikken over een gemeten opbrengst van minimaal 4 weken. Deze opbrengst kunt u vergelijken met de berekende opbrengst om zo een beeld te krijgen van de prestaties van uw pv-systeem.

De resultaten van de opbrengstberekeningen (t/m 28 juni) staan gereed op de actiepagina als spreadsheetbestand (.xls en .ods). De landelijke kaart over de gehele maand juni verschijnt begin juli.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
DatraxZ schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 00:17:
zo, het 72KWp park dat ik in gebruik heb gesteld op 8 februari zit momenteel reeds aan 36MWh. Als het zo blijft doorgaan haal ik ruim omrekenfactor 1000, tegenover de gebruikelijke 850 hier in .be .
Te bedenken dat de panelen maar op 7 graden hellingshoek liggen, en ook best vuil zijn door de staalnijverheid hier in de buurt is het toch al bij al een goed resultaat.
Klasse!

Die "omrekenfactor" heet gewoon: "kilowattuur (AC opbrengst) per kWp (opgesteld STC geflasht DC vermogen)". Per jaar.

En dat ze in België "rekenen" met die ook in NL door bedenkelijke "instituten" en "staatsinstellingen" gehanteerde 850 kWh/kWp.jaar wordt alleen al door de gecertificeerd bemeten genormeerde jaaropbrengsten die we op Sonnenertrag zien "im Frage" gesteld... Actueel 2009: 956 kWh/kWp, bij 601 installaties, lijkt me een "mooie steekproef"... Waar in België bevindt die installatie zich eigenlijk (zonnigtype wil het natuurlijk eigenlijk precies weten zodat 'ie zelf foto's kan maken vanaf de biohummerd... >:) ) . In de kustregio zou je beslist nog meer kunnen verwachten dan die 956, dus die 1.000 kWh/kWp.jaar (als je die bedoelt) kan beslist kloppen.

Normaal gesproken zou je echter, om alle systemen objectief met elkaar te kunnen vergelijken, genormeerde opbrengst in het kalenderjaar van 1 januari tot en met 31 december met elkaar moeten vergelijken.

Voorbeeld:

Mijn genormeerde opbrengst voor het 1,02 kWp deelsysteem in kalenderjaar 2009: 929,2 kWh/kWp

maar

genormeerde opbrengst voor datzelfde systeem van (ochtend) 1 juni 2009 tot (ochtend) 1 juni 2010: 915,8 kWh/kWp.

Andere jaren kunnen de verschillen stuk groter zijn, afhankelijk van verdeling instraling over het specifieke jaar.

Zie ook Ton Peters' moving average grafiek waar de niet constante kWh/kWp trend wordt bijgehouden:

http://www.pv-solar24.info/pics/kWh365.png

Veel plezier met de opwek in ieder geval! Prachtige installatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
... en ook RWE/Essent Energie daalt met de stroomprijs (en compenseert het met de gasprijs en natuurlijk ook daar met de automatisch meeliftende stadswarmte prijs)...
Zoals u wellicht uit de media heeft vernomen wordt per 1 juli een stijging van de variabele gastarieven verwacht. De reden van deze stijging is dat de gasprijs gekoppeld is aan de olieprijs. En deze is van november 2009 tot mei 2010 flink gestegen van gemiddeld 70 dollar per vat naar 85 dollar per vat.'

Daling elektriciteitstarief
Essent geeft verder aan dat de inkoopprijs voor elektriciteit is gedaald. De variabele leveringskosten voor elektriciteit dalen daarom licht.
http://www.gaslicht.com/n...-75-euro-duurder-uit.aspx

Ergo: ook de marktwaarde voor gesaldeerde zonnestroom bij de vieze bruinkolen/dodelijke poederkolen/stralende nuke boer daalt evenredig mee (licht)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 12:10
SasJo schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 00:11:

http://www.faqt.nl/?p=7847

Dit is nog maar de eerste stap in een complexe keten van processen om de hete elektronen in elektrische stroom om te zetten. Maar is dat eenmaal gelukt, dan is de theoretische efficiëntie van een dergelijk zonnepaneel 66%.
Er is nog een tweede voordeel. Het aanbrengen van quantum dots is erg goedkoop. Deze nieuwe techniek toepassen belooft dus zonnepanelen die niet alleen veel meer elektriciteit opleveren, maar ook nog aanmerkelijk goedkoper zijn.
Ja. Je moet even snappen hoe een zonnepaneel werkt, met het aanslaan van een elektron door een foton waarmee hij de bandgap moet kunnen overbruggen, zodat hij lading creëert aan de andere kant en dat als het foton te weinig energie heeft het elektron niet hard genoeg aangslagen wordt om het bandgap te overbruggen en dus terugvalt waarbij de opgenomen energie als warmte vrij komt. Blijkbaar hebben de genoemde onderzoekers een methode gevonden om met behulp van quantum dots deze te zagt aangeslaten elektronen toch nuttig te maken. Hij meld tevens dat dat is waar we op dit moment dure multi-junction cellen voor gebruiken (verschillende lagen van verschillend materiaal met verschillende band-gaps, zodat de energie uit verschillende spectra licht (dus met verschillende energie niveau's) optimaal gebruikt kunnen worden.)

Ik heb wel eens een plaatje gezien waarbij het spectrum, de intensiteit op aarde, de energie en de maximale opgenomen energie tegen elkaar werden uitgezet, maar ik kan het zo snel niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanaf komende zondag: Frisian Solar Challenge: de elfstedentocht per zonneboot. Nu ik in Friesland woon denk ik dat ik zelf ook even ga kijken! :*)

En nog even iets anders, vraagje aan GC-afnemers: ik wil mijn meterstanden doorgeven via de GC site maar voor elektriciteit kan ik maar 1 telwerk opgeven. Moet ik zelf salderen (heb een digitale meter met apart teruglevertelwerk) of moet ik een extra veldje aanvragen bij GC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 10:13:
Vanaf komende zondag: Frisian Solar Challenge: de elfstedentocht per zonneboot. Nu ik in Friesland woon denk ik dat ik zelf ook even ga kijken! :*)

En nog even iets anders, vraagje aan GC-afnemers: ik wil mijn meterstanden doorgeven via de GC site maar voor elektriciteit kan ik maar 1 telwerk opgeven. Moet ik zelf salderen (heb een digitale meter met apart teruglevertelwerk) of moet ik een extra veldje aanvragen bij GC?
Leuk initiatief, sommige van die bootjes gaan nog best rap.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 10:21

stegen

8710Wp

JeroenH schreef op zondag 27 juni 2010 @ 21:09:
[...]
Iets anders: er is een Tweaker die zich ingeschreven heeft voor een Tesla Model S... Was jij dat Stegen?

Het gaat nl. niet zo goed met Tesla Motors: http://www.nu.nl/auto/2278312/immer-rode-cijfers-tesla.html
Klopt, Ik heb me vorig jaar maart ingeschreven.
Begin 2012 beginnen de leveringen, als alles goed gaat natuurlijk. Het is wel heeeel lang wachten.

Gisteren hebben ze $226 M binnengeharkt door het uitgeven van aandelen. ($17 per stuk, momenteel $23 waard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
...

Gewoon even bellen met klantencontact van GreenChoice. Ze kunnen eea zo fixen zodat het wel mogelijk is voor je om terug te leveren.
Ikzelf heb een 'verbruik-adres' en een 'teruglever-adres' gekregen in mijn dossier waar ik de tellerstanden in kan verwerken.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik heb iets andere cijfers : 13,3 miljoen aandelen @ $ 17.00. Levert toch zo'n 50 miljoen extra op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Vandaag heb ik m'n meterstanden doorgegeven aan GC. Nu wachten met spanning op de afrekening. ( en ietsje bijbetalen ).

Update: jaarrekening staat al online. ( TOET TOET DAT IS SNEL! ). Ik moet 136 euro bijbetalen. Door de extreem koude winter nogal wat meer gas verbruikt.

Verbruik over 286 dagen:

Nachtmeter : 419kWh
Dagmeter : 245kWh

Totaal kosten electriciteit ( inclusief heffingskorting ) -6,17

Gasverbruik ; 1141m3

Totaalkosten gas : 682,53

Totaal bijbetalen : 136,36

Ons voorschotbedrag is door Greenchoice ook verhoogd naar 78 euro. Ik twijfel er nog even aan om deze weer naar beneden te brengen.

[ Voor 68% gewijzigd door mkleinman op 30-06-2010 15:31 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:02

Mars Warrior

Earth, the final frontier

flitspaal.nl schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:13:
Vandaag heb ik m'n meterstanden doorgegeven aan GC. Nu wachten met spanning op de afrekening. ( en ietsje bijbetalen ).

Update: jaarrekening staat al online. ( TOET TOET DAT IS SNEL! ). Ik moet 136 euro bijbetalen. Door de extreem koude winter nogal wat meer gas verbruikt.

Verbruik over 286 dagen:

Nachtmeter : 419kWh
Dagmeter : 245kWh

Totaal kosten electriciteit ( inclusief heffingskorting ) -6,17

Gasverbruik ; 1141m3

Totaalkosten gas : 682,53

Totaal bijbetalen : 136,36

Ons voorschotbedrag is door Greenchoice ook verhoogd naar 78 euro. Ik twijfel er nog even aan om deze weer naar beneden te brengen.
Netjes!

Nog overwogen om op deze laatste dag van het halfjaar over te stappen naar een 3-jarig contract om de voorspelde 10% hogere gasprijs vanaf morgen (kan ik op de website van GC niet vinden) te ontlopen?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:37:
[...]

Netjes!

Nog overwogen om op deze laatste dag van het halfjaar over te stappen naar een 3-jarig contract om de voorspelde 10% hogere gasprijs vanaf morgen (kan ik op de website van GC niet vinden) te ontlopen?
Ik zat vanochtend op de GC site en was het serieus aan het overwegen... Maar toch maar niet gedaan, en nu lees ik dit...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfel er nog even aan
in je dossier gaat belastingdruk apart worden vermeld, bij mij is dit in 3 jaar ver-2,5 dubbelt.
niet de energie is duurder, de belastingdruk dus wel.
o wee als energie ook gaat stijgen, dan gaat de belastingdruk pas echt skyhigh.
nu lijkt flitspaal slecht te gaan, maar hoe gaat de buurman ?
die betaald namelijk over het wel afgenomen deel vet belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Coole race!

Ik zal hem eens in de gaten houden!

Dat is wel iets waar ik ook aan mee zou kunnen doen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:49:
[...]

Ik zat vanochtend op de GC site en was het serieus aan het overwegen... Maar toch maar niet gedaan, en nu lees ik dit...

;)
Whooo!! Ik krijg dan net als iedereen € 5,00 helemaal terug per jaar?
Dat is nog eens de hoofdprijs.

Moeten we dit jaar weer niet € 60,00 meer gaan betalen aan energiebelasting?

Er is maar 1 ding, GAS ERUIT, niks leveringstarief, niks energiebelasting, niks melkkoe nr 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
Taan schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:38:
Zou iemand mij een linkje naar dat rekenmodel voor een zonneboiler kunnen geven wat hier ooit een keer voorbij is gekomen? Daar kon je in zien wat je dekkingsgraad was in tapwater en verwarming enzo.
Gevonden! Bedankt spiceworm

http://home.zonnet.nl/har...ter%20en%20verwarming.xls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:01
Goede (zonnige) avond,

Even een vraag aan de kenners hier:
Mijn ouders zijn bezig met bouwplannen voor een nieuw huis.
Ze zijn nu zo ver dat ze zich met het ontwerp van het huis gaan bezig houden.
Nu ben ik op zoek naar de optimale hoek/richting voor een zonneboiler, zodat ze hiermee rekening kunnen houden met de dakhoek van het huis.
Ik ken de plaatjes voor foto-elektrische panelen, maar ik ben op zoek naar iets dergelijks voor een zonneboiler.
Aangezien een zonneboiler normaal gesproken een overcapaciteit heeft in de zomer lijkt me een wat stijlere dakhoek beter.
Dan kan er in de herfst en lente misschien wat meer energie ingevangen worden, wat in die tijd van het jaar nuttiger is als zomers wanneer er toch al een overschot is. Wat is hierin verstandig?

Dit dak zal niet gebruikt gaan worden voor zonnepanelen voor de opwekking van elektrische energie.
Dit willen ze eventueel doen op de aanwezige schuur waar ruimte genoeg voor is zulke panelen. Hiermee hoeft dus geen rekening gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10 22:45

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

ericplan schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 18:38:
[...]

Als je ze persé wil krimpen kan je mijn krimptang wel lenen, moet je natuurlijk wel in de buurt van Amsterdam wonen.
Als ik het zo lees dan moet solderen wel lukken. Zal er een paar bestellen en eens kijken hoe het precies zit. Lukt het niet, dan is Hoofddorp nog wel in de buurt van Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:02
Vandaag een afrekening van Greenchoice over de teruglevering, 1966 kWh over 338 dagen. = 1966 * 0.2275 = € 447,27. De nota voor het verbruik komt apart, maar het verbruik is lager als de teruglevering.
Ik heb (indertijd gedwongen door Liander bij plaatsing SDE productiemeter) een meter met apart teruglever telwerk.

In juni net boven de 500 kWh (143.3 kWh/kWp) geëindigd, voor mij de hoogste maandopbrenst ooit (sinds 12 juni 2008) .

[ Voor 16% gewijzigd door deejeebv op 30-06-2010 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@lithoijen

wat wil je met de zonneboiler doen, alleen tapwater of ook verwarmingsondersteuning?

Waar je vooral op moet letten is de omgeving van het huis, zoals bomen en buren.
Hier heb ik in de winter bij de dan zeer laagstaande zon last van de daken van de overburen.

Voor tapwater in de winter is het sowieso moeilijk vanwege de hogere temperaturen die ervoor nodig zijn.
Verwarmingsondersteuning werkt dan wel (met ltv).
Er zijn dan wel temperaturen van een 30-40gr te halen, ook bij -10.
Pak je hiermee de grote winst, nee.
De zonninge dagen in de diepe winter zijn niet talrijk en de dagen zijn kort.
Je moet het meer zien als alles is meegenomen.
Ook moet je rekening houden dat de collectortemperatuur van bijv -10 moet opwarmen naar 40 of 50 gr, dat is al een hele prestatie.
Van oktober tot en met mei had ik hier een opbrengst van 4360 kWh (ca 500m3 gas) met veel last van sneeuw in januari (2 weken).
De grote winst zit em in de herfst en lente, daar moet je het pakken.
Dus een stijlere hoek is beter, maar hoeft niet te stijl vanwege het aanbod aan zon.
In alpenlanden (waar de winter vaak heel zonnig kan zijn) zie je collectoren zelfs verticaal aan de muur.
Verder is belangrijk het juiste collectoroppervlak voor de juiste functie.
Voor alleen tapwater kun je de oppervlakte beperken, voor verwarmingsondersteuning is de groter de beter (je hebt niet dak genoeg om in de behoefte te voorzien).
Wel heb je dan een overschot met de huidige mooie dagen, die je op verschillende manieren kunt beperken of wegwerken.
Totale besparing hier zo'n 650m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Hier alvast wat voorlopige prognoses voor mijn opwek:

De 10 Kingsun panelen op de Solarmax : 113kWh/kWp

De 3 panelen voor het bedrijf op de beroerde??? lagere locatie op het dak : 108kWh/kWp!

De 5 Isofotons : 99kWh/kWp

Het afdakje : 73kWh/kWp

Vooral de 3 panelen op de Steca500 verbazen me met 108kWh/kWp. Die zitten onderaan mijn dak en krijgen stukken later zon. Blijkbaar kan die locatie dus wel uit?

We leveren trouwens deze maand ergens tussen de 150-160kWh terug het net in. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:24

ericplan

5180 Wp PV

Hier is onze juni score:
139,5 kWh/kWp ofwel 419 kWh teruggeleverd. Een record! (maar ook m'n eerste juni-score 8))

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 15:32

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ook mijn scores dan maar:
150 kWh/kWp voor ons Sunpower systeem in Zetten, Gelderland. Totaal is dat 396 kWh, ook een record maar ja, ook de eerste junimaand voor ons.
De beste dag was 15 juni met 7,1 kWh/kWp
We gaan hard op weg naar een jaarverbruik-jaaropwek van nul.

Gasverbruik, 3 m3.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
lithoijen schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 19:31:
Goede (zonnige) avond,

Even een vraag aan de kenners hier:
Mijn ouders zijn bezig met bouwplannen voor een nieuw huis.
Ze zijn nu zo ver dat ze zich met het ontwerp van het huis gaan bezig houden.
Nu ben ik op zoek naar de optimale hoek/richting voor een zonneboiler, zodat ze hiermee rekening kunnen houden met de dakhoek van het huis.
Ik ken de plaatjes voor foto-elektrische panelen, maar ik ben op zoek naar iets dergelijks voor een zonneboiler.
Aangezien een zonneboiler normaal gesproken een overcapaciteit heeft in de zomer lijkt me een wat stijlere dakhoek beter.
Dan kan er in de herfst en lente misschien wat meer energie ingevangen worden, wat in die tijd van het jaar nuttiger is als zomers wanneer er toch al een overschot is. Wat is hierin verstandig?
...
Ik heb sinds paar weken een Qsolar systeem laten plaatsen met 3 vlakkeplaatcollectoren op een relatief steil dak.
idee is dat er swinters (lage stand van de zon) zoveel mogelijk instraling opgevangen gaat worden.
Of het werkt... tja... 'time will tell' ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

115,8kwh/kwp......volgende setje maar op de schuur zetten denk ik dan kunnen ze wat platter.

en maar 0,5 m3 gasverbruik in juni :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
flitspaal.nl schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 07:06:
[...]Kabel trekken was even werk aangezien de leiding langer is dan mijn trekveer. Ik moest uiteindelijk het traject verdelen in 4 deel-etappes, maar daarna was het goed te doen.
vlieger/schietlood touw in de mantelbuis steken, stofzuiger er op aan de andere kant, <slurp>, kabels aan het touw en trekken maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 20:34:
Hier is onze juni score:
139,5 kWh/kWp ofwel 419 kWh teruggeleverd. Een record! (maar ook m'n eerste juni-score 8))
Hier totale systeem met paar warmte-gerelateerde kleine incidentjes met de OK4 omvormers (totaal plm. 1 kWh "gemist"): 130,2 kWh/kWp.

Maarrrrr: de Kyocera's deden het geweldig goed met 140,6 kWh/kWp op de teller (iets west van zuid gericht, sorry ericplan... ;) ).

Totale opwek met 1,336 kWp STC vermogen: 174 kWh (marktwaarde met mijn contractprijs van 21,3 eurocent/kWh all-in tm. 30 juni: € 37,06), enkeltarief Ferrarismeter staat nu volautomatisch gesaldeerd en wel op meterstand van plm. tweede Kerstdag 2009.

Beslist geen juni record echter voor het langjarige 1,02 kWp deelsysteem (128,6 kWh), want daarmee werd in 2003 in die maand maar liefst 139,4 kWh gehaald (136,7 kWh/kWp). Maximum wat met die deelgroep is gehaald was in juli 2006 (149,1 kWh = 146,2 kWh/kWp), waarbij ook trouwens de zeer opmerkelijke aprilmaand in 2007 genoemd moet worden (141,2 kWh = 138,4 kWh/kWp).

Verder slechts 0,169 GJ stadswarmte verbruikt (uitsluitend tapwater, radiator hoofdkraan staat al sinds april uit), komt neer op (tarief tm. 30 juni 20,00 Euri/GJ) € 3,38 verbruikskosten. En 1,9 m3 kookgas, verbruikskosten (all-in tarief 52,8 eurocent/m3 tm. 30 juni) 1 Euro.

Totaal deze maand elektra/SV/kookgas variabele "kosten": minus 32,68 Euri. Lees: bijna 33 Euri "te ontvangen". (heb ik het verder niet over alle vastrechten etc., die had ik ook zonder zonnepanelen etc. moeten betalen cq. [de beruchte en veelbesproken post "teruggave energiebelasting"] automatisch teruggekregen van Min. Fin. via de boekhouding van de leverancier)

Kon slechter... :+

Arme Gasterra. Arme NL Staat. Dat wordt een scharrige "gasrotonde"... >:)

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 30-06-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 21:57:

Hoe doe je dat?
Veel barbecueen ofzo, (of nr'tje 35).

Hier 1,5m3 gas verbruikt puur voor het koken.

Edit: shit, natuurlijk electrisch 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2010 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 22:21:
[...]

Hoe doe je dat?
Veel barbecueen ofzo, (of nr'tje 35).

Hier 1,5m3 gas verbruikt puur voor het koken.

Edit: shit, natuurlijk electrisch 8)7
We hebben idd niet veel gekookt omdat de keuken werd verbouwd :) eten trouwens met dit soort weer weinig warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 22:29:
[...]

We hebben idd niet veel gekookt omdat de keuken werd verbouwd :) eten trouwens met dit soort weer weinig warm
Volgens mij kunnen jullie zelfs spiegeleieren bakken op jullie heatpipes... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 22:34:
[...]

Volgens mij kunnen jullie zelfs spiegeleieren bakken op jullie heatpipes... ;)
haha....die doen het idd heel goed......ik zal hier maar niet beginnen over mijn vijver van 12m3 die toch een aantal graden hoger is dan voorgaande jaren

Maar ja...uiteindelijk ben ik door het hoge verbruik van die vijver wel aan dit hele verhaal begonnen..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zijn nog niet gekookt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hier voor juni 2010 mijn cijfertjes.

gasverbruik: door een foutje (=afleren gebruiken, en voordelen qsolar ontdekken) toch nog 1 m3 verbruikt gedurende de hele maand (afgelopen 3 weken een nul-verbruik genoteerd, dus dat gaat lekker zo door tot september of zo :) )

opbrengsten PV: 256,75 kWh geproduceerd (genormeerd: 150,14 kWh/kWp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal komt de temperatuur niet boven de 22 graden en nu is hij al een paar dagen 25 graden geweest.....tot 30 graden is geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 22:41:

opbrengsten PV: 256,75 kWh geproduceerd (genormeerd: 150,14 kWh/kWp).
Wie gaat er met een geijkte meter ff buurten in Gennep om NielsTn te "helpen" om zijn überresultaten m.b.t. PV opwek "weer een beetje in het gareel" te krijgen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niels hoe krijg je dat voor elkaar ~?
buitensensor in het vriesvak gelegd ?

gas, 0 en pv 158kwh/kwp, maar let op, dat is met hellingshoek 20 graden,
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
de kingsuns wisten in de periode 20-30 juni langdurig het stickervermogen te leveren,
mogelijk heb ik dus veel meer power op het dak dan de sticker verteld, en dat muteert de kwh/kwp waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 23:04:

de kingsuns wisten in de periode 20-30 juni langdurig het stickervermogen te leveren,
mogelijk heb ik dus veel meer power op het dak dan de sticker verteld, en dat muteert de kwh/kwp waarde.
Je hebt de flashdata toch? Dan kun je dat zo checken...

(anders heb ik hier nog wel twee lijsten liggen... ;) )

(tenzij de flashdata ook niet de waarheid vertellen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 22:58:
[...]

Wie gaat er met een geijkte meter ff buurten in Gennep om NielsTn te "helpen" om zijn überresultaten m.b.t. PV opwek "weer een beetje in het gareel" te krijgen? >:)
hmm heksenjacht? tsja. kan weinig anders doen als er een geijkte ferrarismeter aan elke omvormer hangt (dus elektronische beinvloeding is al zeg maar uitgesloten).

moet wel zeggen dat ik op vrije dagen een plens koud regenwater over de paneeltje kieper :) ;)

ps... ik ruik weer een 'uitwijklocatie' voor de annual PV-gathering (met goede griek + duurzame kwalitaria in bereik....)

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 30-06-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt de flashdata toch?
effe gechecked voor je, ik kom op gemiddeld 199,6 wp per paneel,
met de flashdata kom ik dan op 141,2 kwh/kwp

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 23:04:

@Eric: buitensensor hangt gewoon buiten. wellicht per ongeluk wat stookgedrag gekregen door wat spielerij met alle para's en info's ;) :P

en leuk voor Siderea om te zien dat '20 graden plat nog niet zo'n slechte positie is" :)

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 30-06-2010 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

and now something completely different :
vrouwlief heeft de volledige uitkering van alle gc-zonnestroom gedoneerd aan http://www.brooke.nl/
en ik ben het daar helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 23:19:
and now something completely different :
vrouwlief heeft de volledige uitkering van alle gc-zonnestroom gedoneerd aan http://www.brooke.nl/
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 23:14:
[...]

effe gechecked voor je, ik kom op gemiddeld 199,6 wp per paneel,
met de flashdata kom ik dan op 141,2 kwh/kwp
Dat klinkt al heel wat reëler. Ik gun het je best, maar waarden bij 20 graden hellingshoek die ik in het zonnige zuiden van Duitsland zie op Sonnenertrag bij standaard/merk mono's komen ook nauwelijks boven die 140 kWh/kWp uit. 150 of daaromtrent heb ik vraagtekens bij als het niet om topmodules zoals windfreak's (geaarde) Sunpowers gaat, misschien ook Sanyo's. De rest? Vooralsnog niet.

Bij mij blijft het vooralsnog in de lucht zweven omdat ik van onze olieboer nooit de flashdata te pakken heb kunnen krijgen van de (multikristallijne) paneeltjes, en dus altijd met de datasheet waarde heb moeten rekenen. Die vage stickertjes die op de paneeltjes waren geplakt (en al binnen paar jaar "verdwenen" waren door de weersinvloeden) heb ik in ieder geval nooit vertrouwd. In ieder geval in de oren knopen: "stickerwaarde" is onbetrouwbaar, mits dat het werkelijk geflashte nominale vermogen laat zien (vaak vergezeld van een barcode, vaak bij de "betere" merken). Flashdata zouden eigenlijk standaard bijgeleverd dienen te worden met alle bestellingen. Datasheet waarde is vaak "het gemiddelde van de groep die uit marketing overwegingen is samengesteld". Kan best behoorlijk afwijken van het individuele geflashte module STC vermogen.

Zonder harde flashdata blijft het tricky.

... en dat is dan mogelijk de MAF factor? ;)

Aangenaamwonen op Sonnenertrag kan ik geen kaas van breien. Die zit op een curieuze 190 kWh/kWp of daaromtrent. Ingavefout huidige installatiegrootte?

Ook zijn Solarlog grafieken kloppen volgens mij voor geen meter...

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 30-06-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 10:21

stegen

8710Wp

Hier ook een -zeer- goede opbrengst voor Juli:
151,61 kWh/kWp
Sunpowers op het "ongunstige" zuidoosten (123 graden), dakhoek 36 graden.

Vanaf begin dit jaar zit ik al op 546 kWh/kWp.
Even er van uitgaande dat Januari - Juli gemiddeld 53% van de jaaropbrengst opbrengen (bron: PolderPV & Blauwehoek), kom ik uit op 1030 kWh/kWp voor dit jaar.
Blijft natuurlijk een prognose, maar veel beter dan de 900 kWh/kWp waar ik van uit ging.

Ik vrees wel dat ik dit jaar negatief zal uitkomen.. ben benieuwd hoe Eneco daar mee omgaat.

Zojuist een EM-10 DIN (geijkte meter) in de meterkast er bij geplaatst, zodat ik vanaf nu de opbrengst kan vergelijken.

@zonnigtype
Aangenaamwonen heeft zijn installatie uitgebreid naar meer dan 11kWp, alleen zijn sonnenertrag id niet geupdate...

[ Voor 11% gewijzigd door stegen op 01-07-2010 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hierbij ook maar even mijn juni opbrengst vermelden van 1112,57 kWh. Dat komt op 141,55 kWh/kWp.
Met een jaar verbruik van ongeveer 3200 kWh heeft deze maand juni alleen al ruim een derde deel hiervan opgewekt.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
stegen schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 23:41:
Hier ook een -zeer- goede opbrengst voor Juli:
151,61 kWh/kWp
Sunpowers op het "ongunstige" zuidoosten (123 graden), dakhoek 36 graden.

Vanaf begin dit jaar zit ik al op 546 kWh/kWp.
Even er van uitgaande dat Januari - Juli gemiddeld 53% van de jaaropbrengst opbrengen (bron: PolderPV & Blauwehoek), kom ik uit op 1030 kWh/kWp voor dit jaar.
Blijft natuurlijk een prognose, maar veel beter dan de 900 kWh/kWp waar ik van uit ging.
Klasse. Niet voor niks dat de prijs voor die modules vet hoger ligt dan voor het "standaard spul".
Ik vrees wel dat ik dit jaar negatief zal uitkomen.. ben benieuwd hoe Eneco daar mee omgaat.
Hmmmmmm. Splitsing voorlopig effe van de baan (al schreeuwt vdH moord en brand dat de "rechter op de plaats van de politiek is gaan zitten"). Kan alle kanten op rollen. Gewoon stug volhouden. Slechtst acceptabele geval: tot en met 3.000 kWh nu salderen (liever anticiperen op politieke "wil": 5.000 kWh netinvoeding/jaar salderen all-in, dus incl. energiebelasting en BTW). En dan maar sleuren en trekken om maximaal voor je overschot "onder de nul" nog wat centen/kWh te krijgen. "Redelijke prijs" noemt NMa dat. Kan vies tegenvallen. Maar wie weet heeft Jeroen de Haas (CEO Eneco) "het licht" gezien en gaan ze de klanten die "over" hebben eindelijk eens niet als paria's behandelen...

Vergeet niet: slimme meter is NIET verplicht, salderen wel (tot/tot en met 3.000 netinvoeding/jaar, nu nog).
Aangenaamwonen heeft zijn installatie uitgebreid naar meer dan 11kWp, alleen zijn sonnenertrag id niet geupdate...
Ik vermoedde het al, maar kon dat niet duidelijk uit de gegevens naar boven halen. Waarschuwing aan allen: als je in Sonnenertrag je ingave van de geplaatste capaciteit gaat veranderen, gaan de oude gegevens in de kWh/kWp grafieken ook veranderen, en krijg je niet meer kloppende grafieken. Geldt vooral als je automatische gegevensdoorvoer hebt vanuit Solarlog, en je wijzigt daar de installatie: ook dan gaat het in Sonnenertrag met de genormeerde (kWh/kWp) grafieken dus hopeloos fout.

Uitbreidingen s.v.p. buiten een bestaande installatie ingave in SE houden, en als apart systeem invoeren (met de daarbij behorende productie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-10 19:36
Nog eentje uit Gelderland, het was een mooie maand
460.0kwh hier voor m'n ronde dak in juni en totaal zelfs 605kwh deze maand.
Ofwel 154.4kwh/kwp door mijn ZZO Sanyo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na wat strubbelingen met leverancier "Z" hebben we nu dus eindelijk een zonneboiler besteld bij River. 5 vlakke platen totaal 15.8GJ met een 200L boiler met dubbele WW waaruit ik de warmte over ga pompen naar mijjn 300L WP boiler (500L totaal dus) en de verwarming ga ondersteunen

Niet alleen ik, maar ook 2 van mijn buren heb ik enthousiast kunnen krijgen. Dus half augustus worden er 3 systemen totaal 47,4GJ geinstalleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 08:32:
Na wat strubbelingen met leverancier "Z" hebben we nu dus eindelijk een zonneboiler besteld bij River. 5 vlakke platen totaal 15.8GJ met een 200L boiler met dubbele WW waaruit ik de warmte over ga pompen naar mijjn 300L WP boiler (500L totaal dus) en de verwarming ga ondersteunen

Niet alleen ik, maar ook 2 van mijn buren heb ik enthousiast kunnen krijgen. Dus half augustus worden er 3 systemen totaal 47,4GJ geinstalleerd!
Zo...dat wordt een duurzame straat zeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 08:32:

500 liter op bijna 15,8 GJ gaat nog wel, maar die buren, hebben die dan 200 liter op 15,8 GJ? Onze boiler met 6 GJ en 200 liter ging eind mei al in stagnatie, op OZO.

Wij komen overigens op 105 kwh/kwp en 0,3 m3 gas voor juni . Best tevreden gezien de ligging van ons dak: WNW, 45 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door Joba op 01-07-2010 08:59 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:02
Joba schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 08:56:
[...]

500 liter op bijna 15,8 GJ gaat nog wel, maar die buren, hebben die dan 200 liter op 15,8 GJ? Onze boiler met 6 GJ en 200 liter ging eind mei al in stagnatie, op OZO.
Stagnatie op zich is toch geen probleem. In de winter heb je nou eenmaal een grotere collector nodig om de benodigde warmte binnen te halen. Ik heb zelf 5.3 Gj (30 buizen van River) op 120 l.
Als je een grotere boiler hebt, en het warme water niet nodig hebt krijg je evengoed stagnatie als je meerdere zonnige dagen achter elkaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Woodski schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 07:15:
Nog eentje uit Gelderland, het was een mooie maand
460.0kwh hier voor m'n ronde dak in juni en totaal zelfs 605kwh deze maand.
Ofwel 154.4kwh/kwp door mijn ZZO Sanyo's
Het lijkt wel of er een overvloed aan Sunpower's en Sanyo's in Gelderland is :-)
Ons systeem ligt trouwens ook relatief 'ongunstig' met richting tussen WZW en ZW in. ik denk echter wel dat dat in de maand juni niet veel uitmaakt. Je gaat pas verschil merken in de maanden met een stuk kortere daglengtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom voor juli op 244kWh (135.6 kWh/kWp). Mijn Suntech's (bijna pal zuid) hebben wel flink last van de warmte ze doen het in Mei relatief beter.. Het mooiste is echter dat mijn fijn terugdraaiende meter weer om de stand van Januari staat!

Ik schat ons netto verbruik per jaar nu op 2000 kWh per jaar (was drie jaar geleden nog 3600kWh) waarvan we ongeveer 1500 kWh zelf opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vergeten te vermelden dat mijn buren beiden een 400L boiler hebben.

Reden van 5 panelen is dat het na subsidie net zoveel kost als 3. Dus oversizen dan maar. We kunnen later altijn nog ergens een buffer installeren om de overcapaciteit op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
Ik heb nu 14 dagen 1080Wp (laatste 2 weken juni) op mijn dak en die hebben 74kw opgewekt.
Is dit redelijk?
Als ik dit door 14 deel en x30 doe dan zou ik ongeveer 158kw voor juni moeten hebben.

Locatie Enschede
ligging richting weet ik niet exact, wel liggen ze redelijk in lijn met mijn schotel die astra 23,5 oost op wijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prijzen en grafieken aangepast tot 2010 :
http://www.compendiumvoor...reldolieprijs.html?i=6-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Hiero 132 kWh, oftewel 119 vollasturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

master30 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:02:
Ik heb nu 14 dagen 1080Wp (laatste 2 weken juni) op mijn dak en die hebben 74kw opgewekt.
Is dit redelijk?
Als ik dit door 14 deel en x30 doe dan zou ik ongeveer 158kw voor juni moeten hebben.
Dat zou neerkomen op 146 kWh/kWp als die 14 dagen representatief zouden zijn voor de hele maand. De laatste 14 dagen waren iets zonniger waardoor dit getal wat te hoog uitvalt. Maar dan nog, is het een prachtige prestatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

master30 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:02:
Is dit redelijk?
Je bedoelt kWh. Ja, we hangen hier erg aan een exact gebruik van de eenheden. :)
Dat is wat optimistisch, de tweede helft van juni was beduidend zonniger dan de eerste helft.
ligging richting weet ik niet exact, wel liggen ze redelijk in lijn met mijn schotel die astra 23,5 oost op wijst
Op Google maps kun je de exacte richting bepalen, heel simpel met een geodriehoekje op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
windfreak schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:12:
[...]

Dat zou neerkomen op 146 kWh/kWp als die 14 dagen representatief zouden zijn voor de hele maand. De laatste 14 dagen waren iets zonniger waardoor dit getal wat te hoog uitvalt. Maar dan nog, is het een prachtige prestatie
Met als aanvulling dat Siderea een actie heeft waarbij je met 4 weken data nauwkeurig kan bepalen of je systeem goed presteert. Dus daar zou je over twee weken nog even kunnen kijken.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Weet iemand waar betonnen doorvoerpannen (2x) op voorraad liggen?
Type grijze sneldekpan, ±30 jaar oud.
Omgeving Nijmegen.
Om de buizen van de heatpipes naar binnen te brengen.
Loodslab kan ook, maar is minder mooi.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 12:14:
Omgeving Nijmegen.
Alvast bedankt!
Kan je ze niet langs je schoorsteen van je cv naar binnen laten gaan? heb ik ook gedaan en hoefde niet eens te boren of zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
SasJo schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 12:14:
Omgeving Nijmegen.
Alvast bedankt!
De mijne komen volgens mij bij warmteservice weg. Bel anders eens met De Reus . Ik heb van die plastic doorvoeren die precies lijken als betonnen sneldekkers, zelfs in dezelfde kleur.

Edit:

Hier is de teller blijven steken op 324,3kWh opwek waarvan we 177kWh zelf hebben verbruikt. De Solarmax steekt met 113kWh met kop en schouders boven de rest uit. Al met al een heerlijke maand. Juli begint ook al lekker.

[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 01-07-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik dacht ruim boven de 140 kWh/kWp uit te komen voor deze maand, maar gisteren en eergisteren waren onverwacht vrij bewolkte dagen waardoor ik in de maand juni ben uitgekomen op 77,52 kWh (139,68 kWh/kWp).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

[quote]flitspaal.nl schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 12:38:
[...]
De mijne komen volgens mij bij warmteservice weg. Bel anders eens met De Reus . Ik heb van die plastic doorvoeren die precies lijken als betonnen sneldekkers, zelfs in dezelfde kleur.

Wordt de pijpen niet veel te warm, zo door die kunststof pannen?
dat smelt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
SasJo schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 00:11:
Zie het als een condensator die de piekstroom van een pulserende stroomgenerator opvangt en uitsmeert over een langere tijd waarin een accu geladen wordt met een lage stroom. (zonne/gel)loodaccu's kan je maar met 10% van hun capaciteit opladen (0.1C heet dat).
Wil je dus energie van een 10A dynamo opvangen, dan heb je een 100 Ah gel/loodaccu nodig, zelfs als je maar 1 Ah wilt opslaan. LiFePO4 kan met 2-10C worden opgeladen (dus een 1 Ah met 2-10A) en is in zo'n geval gunstiger. Zo ook met de zonnecel: er is voldoende energieaanbod, maar de cel kan er niets mee omdat het in het verkeerde deel van het spectrum zit. Nu hebben ze dus een soort spectrumtransformator bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:08:
Bij mij verboden begrip, zonne-energie kan NOOIT 24 uur per dag draaien... * edit/toevoeging * ... op een en dezelfde lokatie (smokkelen met spiegels ergens in de ruimte even daargelaten... ;) )

Maar dat terzijde.

Tarieven per 1 juli 2010 voor NUON Energie (lees: Vattenfall!) zijn bekendgemaakt:

http://www.nuon.nl/Images...tarieven_tcm123-82087.pdf
http://www.nuon.nl/produc...ven/standaardtarieven.jsp
http://www.nuon.nl/produc.../tarieven-stadswarmte.jsp

Conclusies NUON tarieven "grijs"/variabel:

Elektra slechts 0,03 cent per kWh minder dan eerste jaarhelft 2010 (grijs/variabel/continu tarief), dat is een verlaging van slechts 0,42% van het kale leveringstarief ex BTW, en nog maar 0,14% als je de all-in prijs (incl. BTW plus energiebelasting) bekijkt. Er was al 9,43% t.o.v. 2e jaarhelft 2009 van afgegaan (all-in prijs), dus elektra is in 1 jaar tijd (all-in) 9,6% in prijs gedaald i.t.t. de veel nagekwaakte (doch niet gecontroleerde) "gemiddeld 7% stijging/jaar".

Gas profiel G1 voor Leiden (regio C in nomenclatuur NUON) als voorbeeld: gestegen kale leveringsprijs ex BTW van 28,29 naar 31,29 eurocent/m3 (max. 5.000 m3/jaar), een stijging van 10,6%. Maar als je naar de all-in prijs kijkt incl. energiebelasting en BTW, kom je op een stijging van 53,05 naar 56,63 eurocent/m3 en zit je "nog maar" op een toename van 6,7% t.o.v. de tariefstelling in het eerste halve jaar.

Stadswarmte Leiden e.o.: gestegen van de bekende (NUON!) prijs van 20 Euro/GJ naar 20,56 Euro/GJ (all-in, incl. niet door Vattenfall/NUON af te dragen energiebelasting en wel af te dragen BTW, verbruik max. 128 GJ), een stijging van 0,56 Euro/GJ, 2,8%. Bij een jaarlijks verbruik van 35 GJ zou dat neerkomen op meerkosten voor het variabele verbruik van 19,60 Euro. Da's nog te overzien. Bij zeer spaarzaam verbruik merk je daar nauwelijks wat van. Zoals bij ons (10 GJ in een jaar).

Goed nieuws voor vastrecht stadswarmte bij NUON hier: omlaag van 348,72 Euro/jaar naar 336,72 Euro/jaar (incl. BTW), daling van 12 Euro (1 Euro per maand), neerkomend op minus 3,4%.
Slecht nieuws daarentegen voor de compensatie kookgas hier: 8,4% minder voor bemeterde aansluitingen. Maar we betalen bij netbeheer voor de kookgas vastrechten incl. meetdienst en bij de leverancier van gas (vrij verkiesbaar, ik zit al paar jaar bij Greenchoice) nog steeds precies dezelfde prijs van begin dit jaar.

Uiteraard iedereen gelieve zijn/haar eigen leverancier(s) te raadplegen voor de voor een ieder specifiek geldende nieuwe tariefstellingen per 1 juli 2010 (als er geen "vaste prijs" contracten zijn aangegaan).

* edit *

Ik zie dat paar mensen opbrengsten i.p.v. "voor juni" per ongeluk "juli" hebben genoteerd. Het is nog te wijzigen... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 01-07-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-10 15:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Mijn maand-opbrengst (juni) was 66,5 Kwh, dus genorm. 126,66 Kwh/Kwp.
Wat eigenlijk wel iets tegenvalt als ik jullie score,s zo lees: een paar zo rond de 140 en zelfs 4x die 150 of zelfs meer hebben. ik dacht altijd dat Zeeland toch 1 van de zonnigste provincies was.
Voor de rest is alles optimaal bij mij: dak -hoek 40 gr, tussen Zuid en ZZO en nooit schaduw.
Iemand een verklaring :?
Ik ga in ieder geval deze week mijn maand-opbrengst vergelijken op Siderea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:25:
Wat eigenlijk wel iets tegenvalt als ik jullie score,s zo lees: een paar zo rond de 140 en zelfs 4x die 150 of zelfs meer hebben. ik dacht altijd dat Zeeland toch 1 van de zonnigste provincies was.
Voor de rest is alles optimaal bij mij: dak -hoek 40 gr, tussen Zuid en ZZO en nooit schaduw.
Mogelijk zo extreem zonnig bij jullie dat je panelen veel te lang warm zijn geweest, en dan dondert het rendement omlaag (kristallijn silicium).

Kan ook zijn dat jullie overmatig veel mist en/of bewolking hebben gehad.

prijzen en grafieken aangepast tot 2010 :
http://www.compendiumvoor...reldolieprijs.html?i=6-40
Blijft een misleidende grafiek omdat er vastrechten in zijn verstopt inclusief explosieve post capaciteitstarief zonder dat de daartoe ingevoerde explosieve verhoging teruggave energiebelasting er in is verwerkt... Zie:

zonnigtype in "Duurzame Energie deel 17"

Daar kreeg ik nog "12 points" voor van jou... :)

[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 01-07-2010 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-10 15:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 23:26:
[...]
Bij mij blijft het vooralsnog in de lucht zweven omdat ik van onze olieboer nooit de flashdata te pakken heb kunnen krijgen van de (multikristallijne) paneeltjes, en dus altijd met de datasheet waarde heb moeten rekenen. Die vage stickertjes die op de paneeltjes waren geplakt (en al binnen paar jaar "verdwenen" waren door de weersinvloeden) heb ik in ieder geval nooit vertrouwd. In ieder geval in de oren knopen: "stickerwaarde" is onbetrouwbaar, mits dat het werkelijk geflashte nominale vermogen laat zien (vaak vergezeld van een barcode, vaak bij de "betere" merken). Flashdata zouden eigenlijk standaard bijgeleverd dienen te worden met alle bestellingen. Datasheet waarde is vaak "het gemiddelde van de groep die uit marketing overwegingen is samengesteld". Kan best behoorlijk afwijken van het individuele geflashte module STC vermogen.

Zonder harde flashdata blijft het tricky.
@zonnigtype: Kun JIJ nog eens uitleggen wat precies de termen flashdata - datasheet - stickerwaarde - geflashte nominale vermogen - betekenen :? :?
Alvast dank JIJ wel _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

zonnigtype schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:24:
[...]

Bij mij verboden begrip, zonne-energie kan NOOIT 24 uur per dag draaien... * edit/toevoeging * ... op een en dezelfde lokatie (smokkelen met spiegels ergens in de ruimte even daargelaten... ;) )
@zonnigtype Je vraagt om een kopbal van mij. CSP zou dat wel moeten kunnen. Ze verwarmen hete olie/zout en de opslag daarvan is zo groot dat ze de nacht door kunnen blijven draaien.

En, een vollast uur hoeft toch niet perse 24 uur per dag te zijn? Een wind/zonnesysteem kan toch best maar 4 vollasturen per dag hebben? Correct me if I am wrong.

@Jan-B Dat de westelijke provincies zonniger zijn dan de binnenlandse provincies klopt. Maar, dat is een gemiddelde. Het weer houdt zich niet altijd aan het klimaat dus het kan ook weleens andersom zijn.
Daarnaast zijn beschaduwing, hellingshoek en dat soort zaken van grote invloed op je productie.

P.s. wat betreft de zonneschijnuren per maand, kan je hier eens kijken. Juni 2010 staat er nog niet bij, maar zal snel volgen:
http://www.knmi.nl/klimatologie/mow/

[ Voor 28% gewijzigd door windfreak op 01-07-2010 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:35:
[...]

@zonnigtype: Kun JIJ nog eens uitleggen wat precies de termen flashdata - datasheet - stickerwaarde - geflashte nominale vermogen - betekenen :? :?
Alvast dank JIJ wel _O-
Flashdata
Elk zonnepaneel wordt voordat het de doos richting handelaar/eindverbruiker in gaat met een soort van übersized "flitsapparaat" "geflasht" onder STANDAARD test condities. 1.000 Watt vertikaal instralende lichtpuls, celtemperatuur constant op 25 graden Celsius, zogenaamde "Air Mass" van 1,5. Dat laatste is een soort normaal waarde voor de "kleur"/spectrum van het licht. Zonlicht lijkt wit/lichtgelig als het kleine laag atmosfeer door moet (vertikaal boven je), maar is veel roder als het prachtding laag aan de horizon staat.

Daar komt bijvoorbeeld bij module A een waarde van 176,2 Watt DC vermogen uit. Dat is de "geflashte" waarde. Ook wel het "geflashte" nominale vermogen. Onder STC condities. Maar module B in dezelfde serie kan best een "geflasht" vermogen hebben van 174,3 Watt DC.

Stickerwaarde
Zo worden nog een hele zooi modules gemaakt van de gesorteerde (!!!) zonnecellen die daarvoor worden gebruikt. Maar, cellen zijn nooit identiek, dus er treedt bij seriekoppeling van zoveel cellen, 72 of meer stuks per module vaak, tegenwoordig, altijd een VARIATIE in de "geflashte" vermogens op. Het is marketingtechnisch niet simpel om iets van vijfhonderd "vermogens" aan te bieden aan eindverbruikers (175,0 Watt, 175,2 Watt, 175,4 Watt, etc., etc.). Wat ze dan doen is, afhankelijk van de "gewenste spreiding", categorieën maken waarbinnen elk module zou moeten vallen, met daarbij een spreidingspercentage (t.o.v. het "gemiddelde binnen de groep").

Zelfs bij relatief goed gesorteerde cellen zul je dan bijvoorbeeld in de te selecteren "175 Wp vermogensklasse" een range aantreffen van individueel geflashte modules van bijvoorbeeld 173,8 Watt, 174,3 Watt, 175,1 Watt, 175,6 Watt, en 176,2 Watt. Die modules worden dan als standaard 175 Wattpiek module verkocht met een vermogenstolerantie van 0,7%. Dit wordt dan de "stickerwaarde".

Omdat er nogal is gesjoemeld met die stickerwaardes in het verleden, plakken serieuze aanbieders altijd de werkelijk geflashte waarde met een barcode (die herleidbaar is tot het daadwerkelijk geregistreerde "flashrapport" met alle gegevens, dus ook kortsluitstroom, openklemspanning, etc.) in de vorm van een betrouwbaar etiket op het module en/of ze leveren de exacte flashdata van de individuele modules aan de leverancier die, als hij/zij betrouwbaar wil overkomen, zou moeten doorleveren aan de eindgebruiker. Zodat die exact weten wat ze in huis halen aan vermogen (waar ze immers voor betalen, €/Wp!), en, als er forse variatie is, eventueel, optimale strings kunnen maken die optimaal op de omvormer zijn uit te leggen.

Tegenwoordig wordt steeds vaker een "plus tolerantie" gegeven. D.w.z.: je krijgt altijd het MINIMALE STC vermogen wat in de aanbieding wordt genoemd. Dat is alleen maar zinvol als het "meer percentage" niet groter is dan de daadwerkelijke klasse indeling (vaak in stappen van 5 Wp bij veel Chinese aanbieders) spreiding is, anders ben je nog fout bezig.

Datasheet
Daar staan alle technische gegevens op van de GEMIDDELDES in de groep die om marketingtechnische redenen is samengesteld. Die "groep" (bijv. een gemiddeld 175 Wp module) kan een apart datasheet hebben. Of, en dat gebeurt met de enorme productievolumes steeds vaker: op een datasheet staan de verschillende groepen naast elkaar in een tabel, met de gemiddelde waardes van alle gemeten parameters binnen die groepen, en dat meestal voor slechts een paneeltype (bijvoorbeeld een datasheet voor multikristallijne modules, een voor monokristallijne modules, etc.). Op een datasheet zul je vergeefs de individuele flashdata van elk afzonderlijk module vinden. Als je die niet krijgt moet je d'r gewoon om vragen voor je eigen panelen. Meestal direct bij je leverancier, als die zijn/haar toko serieus neemt.

Op dit datasheet van Suntech staan twee monokristallijne modules met hun "sticker" vermogen, eentje die is ingedeeld in een "190 Wp groep", en eentje die wordt ingedeeld in een "195 Wp groep". Binnen die groepen heb je variatie. Maar de individueel geflashte modules zijn in dit geval zodanig geselecteerd dat de modules minimaal het vermogen op de sticker hebben en binnen de "plus 5%" vermogen variatie zullen vallen. Dus als je zo'n "gemiddeld" 190 Wp module zou kopen, zou het ding minimaal 190 Wp zijn en maximaal (190+0,05*190=) 199,5 Wp kunnen zijn ("flashwaarde"). Eigenlijk is die "plus" tolerantie een marketing truuk door de cel/module toleranties anders in te delen in te verkopen productgroepen. Alleen de flashdata kunnen je zekerheid geven over wat je echt in huis hebt gehaald. Als je de flasher natuurlijk blind vertrouwt... (die zouden regelmatig herijkt moeten worden)

Verder complicaties bij amorf e.a. dunnelaag modules, want die hebben in het begin vaak een hoger "start" vermogen, en vallen dan iets terug naar het "gestabiliseerde" vermogen (typische eigenschap van amorf Si). Maar daar zal ik nu even niet op ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
windfreak schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 15:07:
[...]

@zonnigtype Je vraagt om een kopbal van mij. CSP zou dat wel moeten kunnen. Ze verwarmen hete olie/zout en de opslag daarvan is zo groot dat ze de nacht door kunnen blijven draaien.
Ja, er is altijd een gifadder in het gras. Moet je dan inderdaad wel bij vertellen dat de energie is opgeslagen, want het wordt 's nachts uit het zout getrokken en niet direct uit die mooie spiegelparabooltjes, want die zetten dan ook niks om. Je begrijpt best wel wat ik bedoel: overdag zonlicht, in de nacht geen licht, dus fysieke onmogelijkheid om DIRECT licht in elektriciteit om te zetten middels het fotovoltaïsche effect (waar ik het eigenlijk over had). Verder no problem, laten die spiegelcentrales d'r maar komen. Eerst alle Afrikaanse stroombehoefte dekken, en pas dan naar de rijke stinkerds in Europa, plies...
En, een vollast uur hoeft toch niet perse 24 uur per dag te zijn? Een wind/zonnesysteem kan toch best maar 4 vollasturen per dag hebben? Correct me if I am wrong.
Ik ben zo gebeten op het misbruik van die term omdat die uit de kolenwereld komt, en windenergie er al mee is vergiftigd (vandaar dat Jaap Langenbach het ook heeft over "subsidiëren naar vermogen i.p.v. naar op te wekken kilowatturen" binnen die rot-SDE). De term wordt massaal door fossiele belanghebbenden misbruikt om hernieuwbare elektriciteit klein te redeneren/rekenen. Hernieuwbare elektriciteit dient op zijn EIGEN merites te worden beoordeeld, en niet met de gevestigde orde te worden vergeleken met fossiele begripskaders. Daarom mijdt ik dat begrip als de pest. Zonnestroom zoals het nu werkt draait nooit 24 uur per dag, en dat moet het uitgangspunt zijn. Zonder daar een "waardeoordeel" aan te verbinden zoals maar al te vaak door gladpraters wordt gedaan. (meestal op geheel andere fora te vinden, gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

antonboonstra schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:09:
Ik dacht ruim boven de 140 kWh/kWp uit te komen voor deze maand, maar gisteren en eergisteren waren onverwacht vrij bewolkte dagen waardoor ik in de maand juni ben uitgekomen op 77,52 kWh (139,68 kWh/kWp).
Dan zit ik met dezelfde technologie (3x KingSun op een Steca 500) op 85% van jouw opbrengst. Als ik het goed heb, zit jij redelijk optimaal qua oriëntatie en hellingshoek, dus ben ik niet ontevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de website van Siderea staat inmiddels de Landelijke Opbrengstberekening (LOB) over Juni.

UPDATE: Landelijke Meetmaand Zonnestroom.
De kaart met opbrengsten per KNMI meetstation (gehele maand juni) is beschikbaar op de actiepagina !!!
Tevens zijn daar de spreadsheet bestanden met dagopbrengsten bijgewerkt t/m 30 juni 2010.

Zo, het GROTE VERGELIJKEN kan beginnen. Maak er goed gebruik van.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CSP zie je vooral in Spanje, afrika of californie ofzo.
Is het ueberhaupt mogelijk om hier aan csp te doen vanwege het mindere aanbod van directe zon.
Oke de grote installatie zal idd wel niet vanwege rendement, maar bijvoorbeeld als hobbyproject een paraboolspiegelrij gericht op een slang water of een boiler?
De kosten hoeven toch niet zo hoog te zijn.
Zijn er hier al proeven mee gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:28:
CSP zie je vooral in Spanje, afrika of californie ofzo.
Is het ueberhaupt mogelijk om hier aan csp te doen vanwege het mindere aanbod van directe zon.
Oke de grote installatie zal idd wel niet vanwege rendement, maar bijvoorbeeld als hobbyproject een paraboolspiegelrij gericht op een slang water of een boiler?
De kosten hoeven toch niet zo hoog te zijn.
Op Siderea's "clear sky" dagen wellicht wel. CSP heeft juist strakke, niet vervuilde of mistige lucht nodig, vandaar genoemde lokaties. Ook liefst vlakke grond, anders worden de voor hoog financieel rendement benodigde mega-installaties veel te duur.

Experimenteren kan natuurlijk geen kwaad, er zijn al mensen met zonneoven projectjes voor het koken...

Er staat wel een vet gesubsidieerd proefexemplaar in Jülich bij Aken. Maar dat ontstijgt het niveau "hobbyproject" toch wel een beetje, en het is een "solar tower" i.p.v. de wat simpeler parabolische trog opstellingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ja, rechts naast de kerncentrale langs de autobahn 8) en tussen 2 reuzegaten in de grond (dagbouw)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2010 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:24

ericplan

5180 Wp PV

Voor iedereen die denkt dat een airco in een auto bijna niets verbruikt, helaas.
http://www.depers.nl/wete...-duurder-dan-gedacht.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:46:
Oh ja, links naast de kerncentrale langs de autobahn 8) en rechts van het reuzegat in de grond (dagbouw)
Dat was in ieder geval niet de reden waarom Solarenergie-Förderverein Deutschland e.V. uit Aachen tegen die "Verschwendung von Mitteln" in Jülich was... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
ericplan schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:49:
Voor iedereen die denkt dat een airco in een auto bijna niets verbruikt, helaas.
Jup! En naar mate de auto efficiënter wordt (bijvoorbeeld elektrisch) stijgt dat aandeel fors. Als we straks elektrisch rijden wordt 's winters het verwarmen van de auto ook een hele grote post.

Wellicht dat we auto's nog een keer gaan isoleren. "Vervang nu uw oude autoruiten door HR++ autoruiten!" :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-10 18:12
Mijn opbrengst komt op 125,7 kWh/Kwp, dit komt precies overeen met de verwachtingen van Siderea voor een dakhelling van 50 graden. Ik zou in jouw geval toch een iets hogere opbrengst verwachten omdat je dakhelling voor dit jaargetijde veel gunstiger is.

Zou het kunnen zijn dat je nieuwe paneel niet exact hetzelfde presteert als je oude panelen en zo je opbrengst enigszins negatief beinvloed wordt?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:49:
Ik heb een citroen start/stop die dus stopt als je stilstaat (voet op de rem) alleen als de airco aanstaat slaat de motor vrijwel direct weer aan.....anders kan het wel 5 minuten duren voor hij aanslaat....dus idd de airco verbruikt veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 09:11:
Ik kom voor juli op 244kWh (135.6 kWh/kWp). Mijn Suntech's (bijna pal zuid) hebben wel flink last van de warmte ze doen het in Mei relatief beter.. Het mooiste is echter dat mijn fijn terugdraaiende meter weer om de stand van Januari staat!

Ik schat ons netto verbruik per jaar nu op 2000 kWh per jaar (was drie jaar geleden nog 3600kWh) waarvan we ongeveer 1500 kWh zelf opwekken.
Zo te zien doen de Suntechs van jou niet onder voor de Sunpowers van Ericplan. Beiden op het zuiden en onder dezelfde hellinghoek. En dat met 3 Soladinnetjes 600
Juist Sunpowers staan erom bekend dat ze wat meer last van de warmte hebben maar zo extreem zijn de temperaturen hier niet. In ieder geval is bij mij geen record gebroken met de paneel temperatuur. Die staat nog steeds op 58 ergens vorig jaar.
http://picasaweb.google.n...Fotos#5488973484229072818
Dank aan mijn buren voor de 24% verlies. Zonder die doodskist zou een opbrengst van 130kWh/kWp gehaald zijn. Nu helaas maar 97,08kWh/kWp
Kan het precies aan de panelen van een andere buurman nameten. Die heeft namelijk dezelfde panelen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Dat is mooi shit, de buren gaan op eens een hokje erboven op plaatsen,
Misschien ook maar een verdieping erbij op plaatsen?

paar osb platen, beetje glaswol en dampwerende folie, mooi keraliet als buiten bekleding en een stukje dakbedekking.

o ja, dat gat in het dak maken en een trap erbij, electrisch enz pfff
dan maar 24% verlies toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Anne vdr Bom schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:16:
[...]

Je bedoelt kWh. Ja, we hangen hier erg aan een exact gebruik van de eenheden. :)

[...]

Dat is wat optimistisch, de tweede helft van juni was beduidend zonniger dan de eerste helft.

[...]

Op Google maps kun je de exacte richting bepalen, heel simpel met een geodriehoekje op het scherm.
bedankt voor de tip.
ik kom tussen oost en zuid in en dan iets meer richt zuid, zeg maar 2/5 voor pal zuid
Hoe noemen we dat? ZOZ of ZZO of zo iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

master30 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 18:54:
Dat is mooi shit, de buren gaan op eens een hokje erboven op plaatsen,
Misschien ook maar een verdieping erbij op plaatsen?

paar osb platen, beetje glaswol en dampwerende folie, mooi keraliet als buiten bekleding en een stukje dakbedekking.

o ja, dat gat in het dak maken en een trap erbij, electrisch enz pfff
dan maar 24% verlies toch!
De buren hebben een ernstige denkfout gemaakt. Ze denken dat als de bouwvergunning afgegeven wordt zij niet verantwoordelijk zijn voor de schade die ze ons toebrengen. Alleen mag de verstrekker van de bouwvergunning (de gemeente) enkel toetsen aan het bestemmingsplan en daarin wordt niets vermeld over zonnepanelen dus kan de gemeente daar ook niet aan toetsen.
We waren nog aan het praten over een schadevergoeding maar dat bleek niets waard.
Bovendien hebben ze ons niet tijdig en zeker niet op een correcte manier op de hoogte gesteld dat ook met de uitvoering zou worden begonnen; nog geen 13 uur voordat de aannemer op het dak stond.
Een half jaar geleden stelden ze voor dat als wij ook een dakopbouw zouden laten plaatsen wij de panelen die we niet zelf meer konden plaatsen wel bij hun op het dak mochten. 3 maanden geleden zijn we daarop ingegaan onder de voorwaarde dat er een contract bij de notaris zou worden opgesteld met betrekking tot de erfdienstbaarheid. Dat hebben ze afgewezen. Ze hebben zich ingegraven, praten niet meer met ons. Dat woont dan 23cm naast je.
Zal wel een rechtszaak worden.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
glambalk schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 19:28:
[...]

De buren hebben een ernstige denkfout gemaakt. Ze denken dat als de bouwvergunning afgegeven wordt zij niet verantwoordelijk zijn voor de schade die ze ons toebrengen. Alleen mag de verstrekker van de bouwvergunning (de gemeente) enkel toetsen aan het bestemmingsplan en daarin wordt niets vermeld over zonnepanelen dus kan de gemeente daar ook niet aan toetsen.
We waren nog aan het praten over een schadevergoeding maar dat bleek niets waard.
Bovendien hebben ze ons niet tijdig en zeker niet op een correcte manier op de hoogte gesteld dat ook met de uitvoering zou worden begonnen; nog geen 13 uur voordat de aannemer op het dak stond.
Een half jaar geleden stelden ze voor dat als wij ook een dakopbouw zouden laten plaatsen wij de panelen die we niet zelf meer konden plaatsen wel bij hun op het dak mochten. 3 maanden geleden zijn we daarop ingegaan onder de voorwaarde dat er een contract bij de notaris zou worden opgesteld met betrekking tot de erfdienstbaarheid. Dat hebben ze afgewezen. Ze hebben zich ingegraven, praten niet meer met ons. Dat woont dan 23cm naast je.
Zal wel een rechtszaak worden.
jammer dat het zo moet gaan,

ik snap niet waarom mensen zich altijd al dit soort dingen op de hals halen,
zal wel door de ikke ikke en de rest kan... cultuur komen.

Niet te druk maken met de warmte.
En succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-10 19:36
40 graden is best hoog voor de zomer met een hoge zon..
Mijn spul staat een stuk vlakker en heeft daardoor meer opbrengst.
Als de dagen korter worden loop jij weer in op mijn paneeeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de maand juni is mijn opbrengst 144.1 kWh/kWp. Vrijwel optimaal gepositioneerde pSi panelen van Schott Solar. Jaaropbrengst van de afgelopen 365 dagen is dankzij deze mooie laatste weken bijna 960 vollasturen, net zo'n moeilijk woord als kWh/kWp overigens. Ik gebruik zelf de term kWh(N) graag, N staat voor genormeerd/Normalized, maar ja dat is weer niet genormeerd.

Klasse voor iedereen die hoger uitkwam, ik heb het bij mij echt geoptimaliseerd!
En de officiele BP-meter wijkt minder dan 0.5% af van wat mijn inverters aangeven, dus zijn de cijfers wel betrouwbaar lijkt me.

Door te normeren op het Wp vermogen, maakt het niet veel uit of je dure sunpowers hebt, of juist goedkopere chineesjes. Van de laatste heb je gewoon meer oppervlak op je dak nodig voor evenveel niet genormeerde opbrengst.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2010 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Nu op Ned2 Netwerk, een vervolg aflevering over de bloedkolen. Dit keer afkomstig uit Colombia. Bedankt Essent en Nuon/Vattenvall.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 18:16:
[...]

Zo te zien doen de Suntechs van jou niet onder voor de Sunpowers van Ericplan. Beiden op het zuiden en onder dezelfde hellinghoek. En dat met 3 Soladinnetjes 600
Juist Sunpowers staan erom bekend dat ze wat meer last van de warmte hebben maar zo extreem zijn de temperaturen hier niet. In ieder geval is bij mij geen record gebroken met de paneel temperatuur. Die staat nog steeds op 58 ergens vorig jaar.
Ze doen het zonder meer goed. Soladinnetjes hebben het wel warm met dit weer...
http://picasaweb.google.n...Fotos#5488973484229072818
Dank aan mijn buren voor de 24% verlies. Zonder die doodskist zou een opbrengst van 130kWh/kWp gehaald zijn. Nu helaas maar 97,08kWh/kWp
Kan het precies aan de panelen van een andere buurman nameten. Die heeft namelijk dezelfde panelen.
Das balen zeg. Kan je niet door slim te werken met je strings het verlies beperken? b.v. de panelen langs de "kist" op een aparte string te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 18:16:
[...]
Juist Sunpowers staan erom bekend dat ze wat meer last van de warmte hebben...
Ik heb zowel SunPowers (mSI, 18%) als veel goedkopere Schott Solar (pSi 12%) maar zie absoluut geen verschil in effect door warmte. Nu komen mijn panelen zelden boven de 50 graden doordat er goede ventilatie is.

Wel zie ik duidelijk dat de SunPowers tot wel 3% beter presteren bij directe instraling (heldere hemel dus) terwijl de Schott Solars tot wel 6% beter presteren bij bewolkt weer (flink diffuus, of ander spectrum?).
Nu heb ik graag heldere hemel, schiet lekker op, maar we hebben ook wel vaak bewolkt weer, dus dat tikt ook flink aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anne vdr Bom schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:08:
zonnigtype schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:24:

Oeps, gevoeligheidje kennelijk :*)

We zeggen hier bijv. 140 kWh/kWp, dus als je de eenheden simplificeert (factoren in de teller en noemer tegen elkaar wegstrepen), dan hou je h over. h staat voor uren, en wel het aantal uren dat een gegeven set panelen op maximumvermogen moet werken om de gegeven hoeveelheid energie op te wekken omdat we in de noemer kWp (oftewel vollastvermogen) zetten. kWh/kWp is dus echt hetzelfde als vollasturen. Zelfde ding, ander woord.
Pagina: 1 ... 105 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.