Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.251 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Hyena schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 20:43:
Nu op Ned2 Netwerk, een vervolg aflevering over de bloedkolen. Dit keer afkomstig uit Colombia. Bedankt Essent en Nuon/Vattenvall.
... en Electrabel

... en E.ON

... en RWE (niet alleen de kolengestookte Amer-kneiters van opgevroten Essent, ze doen ongetwijfeld net zo mistig over de herkomst van het zwarte spul voor de poederkoolcentrale in Eemshaven in aanbouw - met dank aan schijnheilige ex-milieuminister Alders die nu voorzitter is van brancheorganisatie EnergieNed en die voorrang op het net voor die centrale heeft "geregeld" in het hoge noorden)
... en straks C.GEN in Vlissingen ("schone waterstof elektracentrale" die ook (vooral?) op kolen stookt) in aanbouw, mooie op hun site: "Omwille van de sterke nadruk die C.GEN zelf legt op een verantwoorde en duurzame productiemethode die veruit de meest milieuvriendelijke is die heden bestaat, heeft de onderneming er alle vertrouwen in dat het project zal gezien worden als een zeer belangrijke stap voorwaarts in een gezamenlijk streven naar een beter evenwicht tussen energiebevoorrading en omgeving." Ook een mooie onder kopje "over c.gen" m.b.t. bedrijfsfilosofie: "C.GEN is een onderneming die investeert in milieuvriendelijke elektriciteits-productie, met weinig of geen uitstoot van CO2. Ze ontwikkelt eigen projecten, op basis van verantwoorde ecologische keuzes". Tijd voor de aandeelhouders om alvast wat kritische vragen te stellen over de herkomst van de voor de kolencentrale benodigde voedingsstof, en hoe fair trade ze die denken te gaan inkopen?

... en niet te vergeten onze "bloed"eigen atoomboer Delta die met EPZ ook mogelijk in de actuele probleempjes (extra) zit, met "Borssele12" (zo heet 'ie echt) ... Zie EPZ pagina, let daar op de fraaie dooddoener "Kolencentrales zijn nog lange tijd onmisbaar in onze energievoorziening."

Wikipedia: Lijst van elektriciteitscentrales in Nederland

Enzovoorts. Nog een hoop werk te doen voor de kolenmarketeers. Goed voor de economie, dat dan weer wel...

[/cynisme modus]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 21:14:
[...]

[...]

Oeps, gevoeligheidje kennelijk :*)

We zeggen hier bijv. 140 kWh/kWp, dus als je de eenheden simplificeert (factoren in de teller en noemer tegen elkaar wegstrepen), dan hou je h over. h staat voor uren, en wel het aantal uren dat een gegeven set panelen op maximumvermogen moet werken om de gegeven hoeveelheid energie op te wekken omdat we in de noemer kWp (oftewel vollastvermogen) zetten. kWh/kWp is dus echt hetzelfde als vollasturen. Zelfde ding, ander woord.
Yup, "gevoelig" ;) (no offence, stokpaardje van me). Nominaal STC vermogen (25 graden C etcetera) is absoluut niet hetzelfde als het "maximum" vermogen, zie de maxima bij Ton Peters die zelfs AC-zijdig uit zijn omvormers nog veel meer Watt (AC) dan er aan STC geflasht nominaal DC vermogen staat opgesteld... Wel zeldzame momenten, maar die "Wp" heeft wel vaker voor verwarring gezorgd, zelfs bij Agentschap NL...

(dit onder voorbehoud van correctheid opgegeven Wp vermogen bij Ton, het is niet onmogelijk dat werkelijke flashdata afwijken van de stickerwaarde, maar dat moet 'ie zelf maar even vertellen)

Je mag nooit continu fluctuerende energetische opbrengsten (AC-zijdig, na weet ik hoeveel mogelijke verliesposten die ook nog eens temperatuur afhankelijk zijn) zomaar "wegstrepen" (zoals jij doet) tegen een VASTE, onveranderlijke, EENMALIG geflashte "nominale STC waarde" die bij een VASTE temperatuur is verkregen. Het zijn onvergelijkbare begrippen.

kWh en Wp zijn twee totaal verschillende eenheden, ik beschouw Wp zelfs niet als "eenheid van energie". Omdat het om "opgesteld vermogen" gaat, waarvan bij de meeste mensen niet eens duidelijk is wat er mee wordt bedoeld, en als het al duidelijk wordt, nog steeds niet bekend wordt of het om het "sticker" vermogen (gemiddelde waarde van een door de producent geselecteerde "groep") gaat. Of het daadwerkelijk fysiek vastgestelde module-specifieke geflashte vermogen (zie andere discussie).

Ik zet niet voor niks vaak, als ik het over "genormeerde opbrengst" heb, iets neer als "xxx kilowattuur (AC-zijdige productie) per yyy kilowattpiek (nominaal opgesteld DC vermogen zoals dat onder Standaard Test Condities* is vastgesteld).

* Vrijwel NOOIT als zodanig "in de bikkelharde praktijk van de veldcondities" voorkomend. En dus NIET te relateren aan de kWh "die onder juist die continu fluctuerende veldcondities" zijn verkregen. Aan AC zijde, na systeemverliezen...

... en, ja, met dat verdomde bloedkolenbegrip "vollasturen" veeg ik mijn bips dus af als het over hernieuwbare, uitsluitend overdag opwekbare zonnestroom gaat ...

Je hebt gelijk: "gevoelig" puntje... :*)

Morgen gaat er in ieder geval een, en mogelijk zelfs een tweede OK4 over de 800 kWh grens AC productie heen (eerste staat nu precies op 799,99 kWh en is net afgeschakeld). En anders binnen twee dagen. Ik weet van mensen die exemplaren hebben die al in de 900 zitten, op naar de duizend. Zou leuk zijn, stukkie Nederlandse historie wat nog steeds "aardig werkt"...

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 01-07-2010 21:58 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 20:47:
Das balen zeg. Kan je niet door slim te werken met je strings het verlies beperken? b.v. de panelen langs de "kist" op een aparte string te zetten?
Er zijn best wel een paar oplossingen die het verlies kunnen beperken maar die kosten geld of arbeid. Je snapt natuurlijk dat ik dat vergoed wil hebben. En dan nog is het maar een geringe beperking.
Wij hebben voordat de opbouw werd geplaatst een berekening laten uitvoeren door SIDEREA om in te schatten hoeveel verlies we zouden lijden. Die kwam toen op 13% uit. Inmiddels weten we beter en is het gemeten verlies 24%. En dat is alleen nog maar de opbouw van de buren ten oosten van ons. De buren ten westen van ons weten niet of ze een dakopbouw gaan doen maar als dat gebeurd dan kunnen alle wijzigingen wel eens waardeloos blijken te zijn. Het is dus het beste om het maar even te laten voor wat het is.
Ik ben heel blij dat mijn buurman van twee huizen verderop dezelfde panelen heeft en er dus een uitstekende vergelijking te maken is. 25m verschil in geografische lokatie mag toch wel worden verwaarloosd?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zwarte humor:

Hoe zou dat nou fikken, "duurzame" SDE-gesubsidieerde geitenlijkenbio-olie op een bedje van Columbiaanse bloedkolen met Max Havelaar keurmerk?

(dit topic moest namelijk "gezellig" gehouden worden, en daar hoort "zwarte" humor toch ook bij?)

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 17:54:
[...]

Ik heb een citroen start/stop die dus stopt als je stilstaat (voet op de rem) alleen als de airco aanstaat slaat de motor vrijwel direct weer aan.....anders kan het wel 5 minuten duren voor hij aanslaat....dus idd de airco verbruikt veel
Dat komt omdat in een 'gewone' auto de ac mechanisch wordt aangedreven en tamelijk primitief is. In mijn Prius wordt de compressor electrisch aangedreven. Daardoor kan hij heel precies geregeld worden. De motor hoeft ook nooit aan te slaan voor de airco. Op het verbruik is het bijna niet waarneembaar of hij aan of uit staat (behalve de eerste paar minuten als hij het interieur moet koelen en voluit gaat).

edit:
pcmadman schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 17:14:
[...]

Jup! En naar mate de auto efficiënter wordt (bijvoorbeeld elektrisch) stijgt dat aandeel fors. Als we straks elektrisch rijden wordt 's winters het verwarmen van de auto ook een hele grote post.

Wellicht dat we auto's nog een keer gaan isoleren. "Vervang nu uw oude autoruiten door HR++ autoruiten!" :9
Dus hier kan ik ook aan toevoegen: de Prius bewijst dat het nogal wat uitmaakt hoe je het doet. Hetzelfde als apparaten die vroeger 5W of meer gebruikten in standby, waar moderne apparaten maar 0.1 W doen. Een kwestie van onverschilligheid vervangen door goede engineering.

En verwarmen van een auto kan ook met een warmtepomp, je draait de airco gewoon om.

[ Voor 34% gewijzigd door Anne vdr Bom op 01-07-2010 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 21:48:
[...]

Yup, "gevoelig" ;) (no offence, stokpaardje van me). Nominaal STC vermogen (25 graden C etcetera) is absoluut niet hetzelfde als het "maximum" vermogen, zie de maxima bij Ton Peters die zelfs AC-zijdig uit zijn omvormers nog veel meer Watt (AC) dan er aan STC geflasht nominaal DC vermogen staat opgesteld... Wel zeldzame momenten, maar die "Wp" heeft wel vaker voor verwarring gezorgd, zelfs bij Agentschap NL...

(dit onder voorbehoud van correctheid opgegeven Wp vermogen bij Ton, het is niet onmogelijk dat werkelijke flashdata afwijken van de stickerwaarde, maar dat moet 'ie zelf maar even vertellen)

Je mag nooit continu fluctuerende energetische opbrengsten (AC-zijdig, na weet ik hoeveel mogelijke verliesposten die ook nog eens temperatuur afhankelijk zijn) zomaar "wegstrepen" (zoals jij doet) tegen een VASTE, onveranderlijke, EENMALIG geflashte "nominale STC waarde" die bij een VASTE temperatuur is verkregen. Het zijn onvergelijkbare begrippen.
Het spijt me, maar ik heb ook op school gezeten en streep weg wat ik weg wil strepen. })
kWh en Wp zijn twee totaal verschillende eenheden, ik beschouw Wp zelfs niet als "eenheid van energie". Omdat het om "opgesteld vermogen" gaat, waarvan bij de meeste mensen niet eens duidelijk is wat er mee wordt bedoeld, en als het al duidelijk wordt, nog steeds niet bekend wordt of het om het "sticker" vermogen (gemiddelde waarde van een door de producent geselecteerde "groep") gaat. Of het daadwerkelijk fysiek vastgestelde module-specifieke geflashte vermogen (zie andere discussie).

Ik zet niet voor niks vaak, als ik het over "genormeerde opbrengst" heb, iets neer als "xxx kilowattuur (AC-zijdige productie) per yyy kilowattpiek (nominaal opgesteld DC vermogen zoals dat onder Standaard Test Condities* is vastgesteld).

* Vrijwel NOOIT als zodanig "in de bikkelharde praktijk van de veldcondities" voorkomend. En dus NIET te relateren aan de kWh "die onder juist die continu fluctuerende veldcondities" zijn verkregen. Aan AC zijde, na systeemverliezen...
Om een lang verhaal kort te maken: als kWp zo'n elastisch en vaag begrip is, dan zegt '136 kWh/kWp' net weinig als '136 vollasturen'. Mag ik het dan 136 nominaaluren noemen? Of 136 flashdataüren? Of 136 whatever-zonnigtypes-zegen-heeft-uren?
... en, ja, met dat verdomde bloedkolenbegrip "vollasturen" veeg ik mijn bips dus af als het over hernieuwbare, uitsluitend overdag opwekbare zonnestroom gaat ...
Gebruik dan wel een groot font, anders heb je zo weinig houvast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 22:33:

Om een lang verhaal kort te maken: als kWp zo'n elastisch en vaag begrip is, dan zegt '136 kWh/kWp' net weinig als '136 vollasturen'. Mag ik het dan 136 nominaaluren noemen? Of 136 flashdataüren? Of 136 whatever-zonnigtypes-zegen-heeft-uren?
Je mag doen wat je goed dunkt. Het is een vrij land...

... heb je mijn "zegen" helemaal niet voor nodig ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:25:
Mijn maand-opbrengst (juni) was 66,5 Kwh, dus genorm. 126,66 Kwh/Kwp.
Wat eigenlijk wel iets tegenvalt als ik jullie score,s zo lees: een paar zo rond de 140 en zelfs 4x die 150 of zelfs meer hebben. ik dacht altijd dat Zeeland toch 1 van de zonnigste provincies was.
Voor de rest is alles optimaal bij mij: dak -hoek 40 gr, tussen Zuid en ZZO en nooit schaduw.
Iemand een verklaring :?
Ik ga in ieder geval deze week mijn maand-opbrengst vergelijken op Siderea.
Bij die 150+ zaten geloof ik een paar SunPowers. Die hebben een lage temperatuurcoëfficiënt en gaan bij dit weer dus pas echt goed lopen.

Als ik kijk naar mijn opbrengst (119.... uhhhm ... hoe heet dat ook al weer.... kWh/kWp O-) ), die is nog iets lager. Mijn panelen hangen ook onder 40o richting 190, maar ik heb een goede verklaring voor de lagere opbrengst: gevelmontage. Dus zo op het zicht valt jouw opbrengst inderdaad wat tegen.

Zo maar een paar gedachten:
1. Zit er vuil of vogelpoep op je panelen?
2. Met wat voor meter heb je gemeten? Zou die een afwijking kunnen hebben?
3. Heb je de dagopbrengst van een dag waarop je zeker weet dat er geen wolkje aan de lucht was? Bij mij was de dagopbrengst over de periode 22 t/m 28 juni zeer consistent tussen de 5.68 en 5.89 kWh/kWp. Dan kun je elimineren dat jij toevallig veel minder zonuren hebt gehad dan de rest (lijkt me sterk trouwens).
4. Kun je intervalbemeteren, zodat je kunt zien hoe de opbrengst over de dag verloopt? Uit zo'n grafiekje kun je misschien wat afwijkingen opmerken.
5. Kun je een voor een panelen uit de string halen om te kijken of er misschien 1 tussenzit die het probleem veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:38

NoUser

For Real ?

ericplan schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:49:
Voor iedereen die denkt dat een airco in een auto bijna niets verbruikt, helaas.
http://www.depers.nl/wete...-duurder-dan-gedacht.html
Dit zou toch helemaal niet nodig moeten zijn. Een 'moderne' auto gooit tussen de 65 en 80 procent aan warmte weg. Daar kan dan makkelijk een airco op/van draaien.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je duurzame terugverdientijd bepalen op basis van variabele kolen prijs met terreur en mensenrechten schendingen, kan dat eigenlijk wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

NoUser schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 23:11:
[...]

Dit zou toch helemaal niet nodig moeten zijn. Een 'moderne' auto gooit tussen de 65 en 80 procent aan warmte weg. Daar kan dan makkelijk een airco op/van draaien.
Is al over nagedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 23:05:
[...]

Bij die 150+ zaten geloof ik een paar SunPowers. Die hebben een lage temperatuurcoëfficiënt en gaan bij dit weer dus pas echt goed lopen.
Niet te vergeten de Sanyo's van Woodski, met een zeeeeeeer respectabele 154 kWh/kWp schoon aan de haak.

Temperatuur coëfficient van minus 0,30 procent per graad C op het STC vermogen.

Sunpowers hebben een T.C. van minus 0,38% en zijn dus wat gevoeliger voor temperatuurstijgingen/zomer condities. Tenzij goed gekoeld/natuurlijk geventileerd zoals bij Energiastic.

Kristallijn standaard zit vaak fors hoger, tussen minus 0,45 en 0,50%.

Dunnelaag/amorf Si zit juist nog lager en doet het goed in zomerse condities als het om de temperatuur coëfficient gaat. Zoals Schott Solar ASI (bekend systeem in Millingen a/d Rijn): minus 0,20%.

Of de hier niet toegestane First Solar CdTe modules, met minus 0,25%.

je duurzame terugverdientijd bepalen op basis van variabele kolen prijs met terreur en mensenrechten schendingen, kan dat eigenlijk wel ?
Tuurlijk kan dat. "Alles is bespreekbaar", moest toch, van de Tweede Kamer? Nou dan? Zonder "baanbrekende gedachten" (uitvoering???) geen revolutie, "out of the box" denken ist gefragt. Een reden des te meer om zo min mogelijk zelf af te nemen cq. zo veel mogelijk zelf te produceren. In Duitsland beginnen ze de kolencentrales al qua basislast het net af te jagen met 10 Gieg (STC) aan PV, en 25 Gieg (nominaal/"nameplate") aan windvermogen, met voorrang op het net aangesloten en aan te sluiten. Daarbij nog eens een Gieg biomassa installaties, zo'n anderhalve Gieg biogas Anlagen, etcetera. En natuurlijk: alles wat er nog bij gaat komen, alleen al aan PV (dit jaar misschien 6, 7, 8? meer? GWp).

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 01-07-2010 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat gaat natuurlijk alleen op in gelderland/binnenland, in kustregio`s zit je al snel een graad of 8 lager dan midden en oost nederland, en is de pv temperatuur vaak nooit hoger dan 55 graden, en is er vrijwel altijd wind.
zie morgen, in de kop van noord holland zal de temperatuur maximaal 29 graden bedragen, en in den helder hooguit 24, mono kristallijn doet het hier minstens even goed.

edit : ik zat aan een lekkere pot bier op het strand, de zee was bijna glad, en het amaliapark draaide !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 21:48:
[...]

Van de 150 Wp SolarWorld panelen heb ik alleen maar de "stickerwaarde", wel eens contact gezocht met SolarWorld en een lijst serienummers, maar ze konden verder geen info geven.
Ik ga er dus maar van uit dat er hier 2700 Wp op het dak ligt.
Opbrengst was trouwens een magere 129,1 kWhp in juni. (Sorry, 129,1 kWh/kWp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 23:40:
dat gaat natuurlijk alleen op in gelderland/binnenland, in kustregio`s zit je al snel een graad of 8 lager dan midden en oost nederland, en is de pv temperatuur vaak nooit hoger dan 55 graden, ...
Record Blauwe Hoek in het aan veel Zuid-Hollands water gelegen Spijkenisse: 64,4 graden...
...en is er vrijwel altijd wind.
zie morgen, in de kop van noord holland zal de temperatuur maximaal 29 graden bedragen, en in den helder hooguit 24, mono kristallijn doet het hier minstens even goed.
Ja, maar daar is het juist een kritische factor, alleen al vanwege de lagere zoninstraling. Wij zijn slechts bofkonten in de kustregio (maar daar weer andere nadelen, overvolle wegen etc.).
edit : ik zat aan een lekkere pot bier op het strand, de zee was bijna glad, en het amaliapark draaide !
Proost! :9

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 01-07-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
collega Harm even gemaild, hij woont hemelsbreed 500 meter verder, met een (bijna?) 3kWp installatie (zo uit mijn hoofd).
Hij plukt 146kwh/kwp voor de maand juni..... (zijn installatie ligt meer naar het westen gedraaid, op het dak, dus ook andere hellingshoek)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser

NoUser

For Real ?

Hier een 'leuke' link naar tw, ze zijn 40 (veertig!) jaar bezig om die radioactieve rotzooi te verglazen. Met nog de vriendelijke groeten aan Sjef van hieronder het forum met z'n CO2 vrije atoomstroom ad

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kunnen ze deze vaatjes ook nog doen ?
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=23679

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Nou, voorlopig werk zat...

... als die blijkbaar radioactiviteit-geile Finse burger voor die nieuw te bouwen Sjefke nukes niet al bankroet is gegaan aan de Financiële Beerput genaamd Olkiluoto... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hmmm politiek... dirty job, but someaone's got to do it...

daarom ben ik gevraagd om mij beschikbaar/verkiesbaar te stellen in de gemeente. Hmmm. tempting....
maar wel een mooi moment om strijdbaar die fossiele meningen te doen verstommen ;)

(godzijdank moet je toch eerst een verkiesbare plek hebben, en voldoende stemmen bemachtigen....)
ach think global act local... maar es wat knuppels in t hoenderhok zwaaien :D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser

NoUser

For Real ?

zonnigtype schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 00:26:
[...]

Nou, voorlopig werk zat...

... als die blijkbaar radioactiviteit-geile Finse burger voor die nieuw te bouwen Sjefke nukes niet al bankroet is gegaan aan de Financiële Beerput genaamd Olkiluoto... ;(
Gelukkig dat alles wel CO2 vrij wordt 'opgeruimd'.
Grote kans dat ze het voor het gemak even niet meetellen.
Of zo iets van het Beierse automerk

[ Voor 27% gewijzigd door NoUser op 02-07-2010 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NoUser schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 00:38:
[...]

Gelukkig dat alles wel CO2 vrij wordt 'opgeruimd'.
Grote kans dat ze het voor het gemak even niet meetellen.
Valt me nog mee dat de mod niet heeft ingegrepen. We dreigen af te glijden... >:)

Hé, NielsTn. Wat maak je me nou? Politics?

De nieuwe Halsema in opkomst?

Go for it! _/-\o_

Wel effe opletten: politici mogen niet te laat naar bed, want moeten veel bijlezen. Dikke rapporten... :D

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 02-07-2010 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 00:39:
[...]

Valt me nog mee dat de mod niet heeft ingegrepen. We dreigen af te glijden... >:)

Hé, NielsTn. Wat maak je me nou? Politics?

De nieuwe Halsema in opkomst?

Go for it! _/-\o_
ach tja... ik denk maar aan een ding: als huidige politici weinig zinnigs uitkramen, kan ik weinig kwaad...
ofwel: " unleash hell' ;)

't is op lokaal niveau, dus heb geen Wilders/Eurlings ambitie (alhoewel, als ik zie wat voor salaris ze vangen voor beetje cabaret in Den Haag.... mwah.... ;) )
babbelen met Femke of Marianne Thieme? ach... ik hoor dat ik net een BBQ in den haag gemist heb :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Wel een "sustainable" hell, mag ik hopen?

(biomassa bijfik in kolencentrale?) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 00:56:
[...]

Wel een "sustainable" hell, mag ik hopen?

(biomassa bijfik in kolencentrale?) :/
hmm dat sustainable ligt wel aan mijn hummer ehh humeur... ;)
we hebben in elk geval een fikse vergistings-installatie nabij :D dan zit de hele gemeenschap er warm bij !

truste....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
En wederom een ver-nie-ti-gend scherpe analyse door Sweegers n.a.v. de zoveelste veeg uit de pan door het College voor Beroep Bedrijfsleven richting Regent van der Hoeven.

Ach, ze is demissionair, dan mag je klappen krijgen zonder consequenties... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-10 22:32

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Oh ja, we zitten alweer in juli.
Eens denken wat we met de kerst gaan doen.
Tot die tijd nog ff een paar maantjes flink opwekken.
Een plaatje zegt meer dan woorden dus... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/juli2010.jpg

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:59
Ik denk dat we Ton Peters even in de gaten moeten houden
Hij experimenteert er lustig op los ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.pv-solar24.info/archive/1006/sb100626.png
De stecca afkoelen is wel interessant
Misschien net zo als ik gewoon open( en niet tegen elkaar aan)
X21r in "Duurzame Energie deel 17"

Maar de grote vraag SPIEGEL …????
Ik neem aan niet om te scheren ???..
En zeker niet om 14:00 in de middag…of ben je lang slaper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
JAN-B schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:25:
Mijn maand-opbrengst (juni) was 66,5 Kwh, dus genorm. 126,66 Kwh/Kwp.
Wat eigenlijk wel iets tegenvalt als ik jullie score,s zo lees: een paar zo rond de 140 en zelfs 4x die 150 of zelfs meer hebben. ik dacht altijd dat Zeeland toch 1 van de zonnigste provincies was.
Voor de rest is alles optimaal bij mij: dak -hoek 40 gr, tussen Zuid en ZZO en nooit schaduw.
Iemand een verklaring :?
Ik ga in ieder geval deze week mijn maand-opbrengst vergelijken op Siderea.
Aansluitend bij eerdere opmerkingen (wellicht tegenvallend aantal uur zonneschijn in zeeland, ik zie bij het KNMI 270 uur versus soms wel 290 uur in rest nederland) is misschien het feit dat je string uit twee verschillende type panelen bestaat een oorzaak.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10 09:46
Gelukkig hebben onze oosterburen er ook een 'leuke' reportage over gemaakt.
Kijk en huiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-10 15:52

psy

Ik wil op korte termijn beginnen met de aanschaf van een eerste set zonnepanelen nu er nog subsidie mogelijk is. De subsidie bedraagt maximaal 1500 euro voor 750 Wp. De aanschaf zit nu in een versnelling omdat we binnenkort vaste airco krijgen (vermogen min 310 - max 700W afhankelijk van vraag), en ik vind dit een mooi moment om toch maar eens met PV panelen te beginnen, aangezien op de momenten dat de airco zal draaien de panelen waarschijnlijk op hun piek zitten qua rendement.

Nu verdwaal ik wel in het woud van PVA aanbieders. Het zijn er nogal wat. Zijn er zaken waar ik echt op moet letten want ik heb het idee dat ik financieel uitgekleed word met oude panelen als ik niet 100% op zit te letten.

Nu wil ik liefst in de toekomst nog uitbreiden. Liefst zou ik geheel zelfvoorzienend worden maar dat lijkt me tamelijk utopisch omdat ik dan veel meer panelen nodig heb als ik dak heb.
Dat lijkt me dus wel enigzins belangrijk. Ik heb een platdakoppervalkte (hoogste etage) van ongeveer 36 m2, dus ik ben wel enigzins beperkt. Maximaal lijkt me dat ik dan zo'n 9 panelen kwijt kan, correct?
Op de eerste etage heb ik voor een deel ook plat dak, echter de 1e en 2e etage nemen daar aan de oostkant zonlicht weg. Is het stom om dat als een eventuele uitbreiding te zien?

Zijn er goede aanbieders bekend, kan ik misschien beter in Duitsland kijken, dat zijn vragen waar ik nu ook mee bezig ben.

Ondertussen lees ik dit topic zoveel mogelijk door, het zijn nogal wat pagina's :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vandaag uitslag van de aanvraag SDE Duurzame warmte ontvangen, en toegewezen. Nu nog wachten op de betaling naar mijn Triodos-rekening :)

ouders zijn nu erg geprikkeld van de zonnepanelen en ik mag gaan shoppen :)
leuk leuk leuk :D

[ Voor 26% gewijzigd door NielsTn op 02-07-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik zag in de UK een aanbieder van gratis zonnepanelen

Het werkt ongeveer zo: zij leggen de panelen op je dak en strijken 25 jaar lang de FIT op. De comensatie voor de huiseigenaar is dat hij gratis de stroom van de panelen kan gebruiken.

Maar dan vraag ik me af hoe dat zit in de UK met die FIT. Kennelijk kun je dubbel voordeel halen of zo: én de FIT-premie opstrijken én de opgewekte stroom gratis gebruiken. Dus ga ik effe googlen en inderdaad dat is de regeling.

De regels stellen dat je een vast bedrag van 41.3p per opgewekte kWh krijgt, ongeacht of je hem gebruikt of niet. Daarnaast is er een bonus van 3p voor elke geëxporteerde kWh.

Volgens mij heb je dan twee extra meters nodig: een brutoproductiemeter (voor de 41.3p/kWh) en een teruglevermeter (voor de 3p/kWh bonus). Dus de zelfgebruikte kWh'tjes leveren iets van 55-60p per kWh op (ik weet niet exact het consumententarief in de UK), nl de generatievergoeding + vermeden verbruik.

Daar zit 'em de adder onder het gras van de Shade-Greener-constructie: hoeveel van de opgewekte energie kun je gebruiken? De meeste Britten zullen doordeweeks overdag op hun werk zijn en erg weinig opgewekte energie kunnen gebruiken. De reductie op hun energierekening is dus naar verwachting erg klein. De grote winnaar is natuurlijk Shade Greener die een vette 44,3p (generatievergoeiding + invoedingsbonus) opstrijkt voor elke ingevoede kWh. Die paar kWh'tjes die dan direct door de bewoner gebruikt worden en geen invoedingsbonus opleveren, jammer.

Maar je gaat wel een 25-jarige verbintenis aan met Shade Greener, dus als je nog eens wat met je dak wilt doen (bijvoorbeeld je eigen panelen erop leggen), zul je geduld moeten hebben. 25 jaar is een lange tijd.

O, en aan het einde van de 25 jaar mag je de panelen houden. Eigenlijk zegt Shade Greener: als het contract voorbij is, zijn wij te bedonderd om die t.z.t verouderde en afgeschreven zooi van je dak te halen. Dat doe je dan zelf maar.

Maar 25 jaar lang tussen de 44 en 55 p per kWh, dat is wat je noemt een goudgerande regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 15:32

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:44:

Nu wil ik liefst in de toekomst nog uitbreiden. Liefst zou ik geheel zelfvoorzienend worden maar dat lijkt me tamelijk utopisch omdat ik dan veel meer panelen nodig heb als ik dak heb.
Dat lijkt me dus wel enigzins belangrijk. Ik heb een platdakoppervalkte (hoogste etage) van ongeveer 36 m2, dus ik ben wel enigzins beperkt. Maximaal lijkt me dat ik dan zo'n 9 panelen kwijt kan, correct?
Wij zijn zelfvoorzienend met 3.1 x 4.8 = 14,9 vierkante meter. Nou is dat wel schuin dak en dus beter te vullen maar toch. (ook, vooruit dan maar we verbruiken ook 'maar' 2300 kWh per jaar)
Toch denk ik dat je ver kan komen met 36m2 plat dak.
Wij hebben hoogrendementspanelen aangeschaft, vooral om met een zo klein mogelijk oppervlak genoeg energie te produceren.
De (SunPower) panelen hebben wij trouwens ook uit Duitsland laten komen. Dat is nog steeds een interessante optie.

Hoe breed en lang is jullie platte dak?

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

windfreak schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:57:
[...]

Wij zijn zelfvoorzienend met 3.1 x 4.8 = 14,9 vierkante meter. Nou is dat wel schuin dak en dus beter te vullen maar toch. (ook, vooruit dan maar we verbruiken ook 'maar' 2300 kWh per jaar)
Toch denk ik dat je ver kan komen met 36m2 plat dak.
Wij hebben hoogrendementspanelen aangeschaft, vooral om met een zo klein mogelijk oppervlak genoeg energie te produceren.
De (SunPower) panelen hebben wij trouwens ook uit Duitsland laten komen. Dat is nog steeds een interessante optie.

Hoe breed en lang is jullie platte dak?
Ik weet de maten niet exat, maar het ligt tussen 5.5 x 5.5 en 6 x 6 meter.
Dat verbuik is hier niet haalbaar, we zitten nu op 5500 (3 volwassenen, 1 peuter en nog eentje in aantocht, tamelijk groot huis). Daar zal zeker nog wat af te snoepen zijn hoor, maar ik verwacht daar geen wonderen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 12:03:
[...]

Ik weet de maten niet exat, maar het ligt tussen 5.5 x 5.5 en 6 x 6 meter.
Dat verbuik is hier niet haalbaar, we zitten nu op 5500 (3 volwassenen, 1 peuter en nog eentje in aantocht, tamelijk groot huis). Daar zal zeker nog wat af te snoepen zijn hoor, maar ik verwacht daar geen wonderen.
Als je het forum gaat lezen zul je 1 ding steeds weer terug zien komen: wat er niet uitgaat, hoeft er ook niet in. M.a.w. elke kWh die je minder verbruikt hoef je ook niet op te wekken. Met een jaarverbruik van 5500 kWh (dat met airco nog een flink stuk hoger gaat uitpakken) lijkt het me dat er wel wat mogelijkheden zijn om te besparen. Als je maar 10% weet te besparen, is dat toch weer zo'n € 1500 aan zonnepanelen minder.

Kun je zeggen waar die 5500 kWh heengaat? Veel mensen hier gebruiken bijv. Plugwise om op een comfortabele manier het verbruik van verschillende apparaten in huis te meten. Pas als je weet waaraan die 5500 kWh opgaat, kun je inschatten of er ook wat te besparen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 12:44:
[...]

Als je het forum gaat lezen zul je 1 ding steeds weer terug zien komen: wat er niet uitgaat, hoeft er ook niet in. M.a.w. elke kWh die je minder verbruikt hoef je ook niet op te wekken. Met een jaarverbruik van 5500 kWh (dat met airco nog een flink stuk hoger gaat uitpakken) lijkt het me dat er wel wat mogelijkheden zijn om te besparen. Als je maar 10% weet te besparen, is dat toch weer zo'n € 1500 aan zonnepanelen minder.

Kun je zeggen waar die 5500 kWh heengaat? Veel mensen hier gebruiken bijv. Plugwise om op een comfortabele manier het verbruik van verschillende apparaten in huis te meten. Pas als je weet waaraan die 5500 kWh opgaat, kun je inschatten of er ook wat te besparen valt.
vergeet niet dat je met plugwise ook kan schakelen via je pc....mijn upc ontvanger schakel ik nu dus aldoor uit...dat ding verbruikt 30 watt ook al doet hij niets.....scheelt me weer 200 kwh per jaar,toch weer een paneel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 12:44:
[...]

Ja dat besef ik zeker :)
Er zijn wel een aantal factoren zoals
- inductiekoken (meest zuinige elektrische variant, wij moeten elektrisch koken)
- vloerverwarmingspomp 70Watt constant aan in wintermaanden (hier valt nog wat te halen)
- eettafel 5 x 50 Watt, oei, erg jammer wel mooie lamp, niet te vaak aan
- 42 inch plasma is niet echt de zuinigste met ~300W
- htpc minimaal in w7 sleepmodus
- server staat vooral te idlen @ 68,5Watt
- pc staat erg vaak aan @ 200 Watt inclusief 19 inch CRT, hier valt wel wat te halen, maar dat kost ook wat geld
- schoonzus ook vaak pc aan, al is zij nu geswitcht naar zuiniger laptop
- vast nog wat sluipverbruik al probeer ik wel strakke hand te houden in onnodig vebruik
- oh ja op onze 2e etage waar nu de airco komt hebben we in de wintermaanden nog wel eens een 2 kW kacheltje aan. Dat helpt zeker niet maar mijn vrouw heeft het nogal vlot koud. Ik hoop dat de airco dit ook zal verbeteren aangezien deze veel efficienter kan bijverwarmen naast de radiator die er al hangt

Verder ben ik gestopt met het gebruiken van spaarlampen maar overal te gebruiken want ze sneuvelden bij bosjes (vooral Philips) omdat ze absollut niet tegen herhaaldelijk aan/uit kunnen zoals in de gang. Erg jammer. Wel in gebruik op lokaties waar lampen lang aanstaan.

Dat plugwise is best interessant zeg :)

[ Voor 10% gewijzigd door psy op 02-07-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Nu ik die je post zo lees kan je erg veel verbruik laten dalen.

Mijn servertje verbruikt 40 watt, en staat 's avonds uit.
Computer is een laptop die ik aansluit op een grote monitor als het echt nodig is.
Ik heb alleen nog maar led lampen in gebruik.
Tv is dan maar een 32 inchje, maar hier moet je niet op bezuinigen :D
Alleen gebruik ik dan wel weer die ..... boiler van de wonigbouw voor me warme water en volgens mij verbruikt die wel erg veel.

Ik heb ook overal schakelaars tussen zitten, zo is met upc kast praktisch altijd uit (scheelt 30 watt ofzo)
Zo zet ik ook me router en modem uit 's nachts, me server in standby op 2 watt. En als ik 's ochtens opsta dan doe ik de schakelaar om en dan gaat alles meteen aan, inclusief me radio.

O ja, ik doe het bezuinigen niet direct voor het milieu maar eigenlijk meer voor me bankrekening.
Ik denk dat al mijn bezuigingen ongeveer 300-400 euro per jaar opleveren.

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 02-07-2010 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ja ik heb al vaker gedacht dat ik een systeem zou moeten verzinnen dat de server snachts uitgaat, alleen dan is de stroom net goedkoop en het zou op het jaartotaal niet zoveel uitmaken. Ja alle beetjes helpen dat is wel zo natuurlijk.

In meterkast is ook volgende altijd aan
- kabelmodem
- 8p switch switch
- aan/uit switch voor thermostaat (deze heb ik nu wel uitgetrokken) maar 'swinters is deze aan

LED lampen zijn wel nog duur he.

[ Voor 30% gewijzigd door psy op 02-07-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
70 watt het hele jaar door 's nachts aan a 8 uur is toch weer ongeveer 40 euro per jaar extra.

Moet je voor de grap eens alles opmeten wat aanstaat als je het niet nodig heb.

Ik heb een aparte schakelaar voor me upcbox en me tv zit weer op een andere, of ik nu het apparaat moet aanzetten of een schakelaar op het stekkerblok moet omdoen dat maakt ook niks uit.

Voor de prijs moet je ledlampen niet laten, zo duur zijn die niet

http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=509895

bij de action

[ Voor 75% gewijzigd door Ernemmer op 02-07-2010 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:12
Joba schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:32:
[...]

Aansluitend bij eerdere opmerkingen (wellicht tegenvallend aantal uur zonneschijn in zeeland, ik zie bij het KNMI 270 uur versus soms wel 290 uur in rest nederland) is misschien het feit dat je string uit twee verschillende type panelen bestaat een oorzaak.
Als ik naar onderstaand plaatje kijk dan kan ik jouw opmerking 'rest van nederland' niet helemaal plaatsen. Zeeland zat in juni volgens mij ongeveer op het gemiddelde. Een klein stukje nederland zat erboven. (Volgens mij heeft het enorme oppervlak panelen van SolarKing invloed op de metingen in die regio! :D )

Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/maand/archief/mnd-sq/mnd-sq201006.very_small.png

De twee verschillende panelen in één string lijkt mij nog steeds de meest waarschijnlijke verklaring.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ernemmer schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:36:
70 watt het hele jaar door 's nachts aan a 8 uur is toch weer ongeveer 40 euro per jaar extra.

Moet je voor de grap eens alles opmeten wat aanstaat als je het niet nodig heb.

Ik heb een aparte schakelaar voor me upcbox en me tv zit weer op een andere, of ik nu het apparaat moet aanzetten of een schakelaar op het stekkerblok moet omdoen dat maakt ook niks uit.

Voor de prijs moet je ledlampen niet laten, zo duur zijn die niet

http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=509895

bij de action
Handmatig aan/uitzetten is bij ons nogal omslachtig, maar een timer zou wel een idee zijn.
Die lampen zijn niet duur. Maar zouden zij wel bestand zijn tegen aan/uit gaan? Na de zoveelste spaarlamp ben ik huiverig geworden.

[ Voor 130% gewijzigd door psy op 02-07-2010 13:56 . Reden: verkeerde quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Met een timer is denk ik niks, zit je tv te kijken, net dat programma nog even afkijken op die hete zomeravond gaat ineens je tv uit. :D

Maar we gaan te veel offtopic hier.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 02-07-2010 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:40:
[...]

Handmatig aan/uitzetten is bij ons nogal omslachtig, maar een timer zou wel een idee zijn.
Die lampen zijn niet duur. Maar zouden zij wel bestand zijn tegen aan/uit gaan? Na de zoveelste spaarlamp ben ik huiverig geworden.
Aan je handtekening te zien ben je nogal een computerfan.....volgens mij vind je plugwise best grappig dan ;)

zo´n plasma had ik ook, nu een samsung led tv die je nog op je netwerk kan aansluiten ook....90 watt verbruik bij 40 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:25:
[...]

- inductiekoken (meest zuinige elektrische variant, wij moeten elektrisch koken)
- vloerverwarmingspomp 70Watt constant aan in wintermaanden (hier valt nog wat te halen)
- eettafel 5 x 50 Watt, oei, erg jammer wel mooie lamp
- pc staat erg vaak aan @ 200 Watt inclusief 19 inch CRT, hier valt wel wat te halen, maar dat kost ook wat geld
- schoonzus ook vaak pc aan
- vast nog wat sluipverbruik al probeer ik wel strakke hand te houden in onnodig vebruik

Verder ben ik gestopt met het gebruiken van spaarlampen maar overal te gebruiken want ze sneuvelden bij bosjes (vooral Philips) omdat ze absollut niet tegen herhaaldelijk aan/uit kunnen zoals in de gang. Erg jammer. Wel in gebruik op lokaties waar lampen lang aanstaan.
Die server 68,5 W verbruikt dus ongeveer 600 kWh per jaar. Die 200 W pc, dat is niet meer van deze tijd. Als die 10 uur per dag aanstaat is dat ook 700 kWh per jaar. Bij elkaar is dat 1300 kWh. Bij een gemiddelde prijs van 23 c/kWh is dat € 300 per jaar. Jaar in jaar uit. Maar je maakt je dan wel weer zorgen om de eenmalige kosten van een flatscreentje ter vervanging van de crt

En die airco, hoeveel gaat die je kosten op jaarbasis? Ik ken jouw huis niet, maar kan het echt niet met betere isolatie en zonwering opgelost worden? De betere isolatie helpt je ook in de winter met lagere stookkosten.

De lamp boven de eettafel zou ik me niet druk over maken, als hij alleen maar tijdens de maaltijden aan is.

De plasma-tv is 300 W, maar dat zegt niet zoveel. De vraag is: hoeveel verbruikt hij? Als hij een uurtje per dag aanstaat, is dat ~100 kWh per jaar. Niet echt veel. Maar heb je de gewoonte 's-morgens als eerste die tv aan te zetten (of je nou kijkt of niet) dan is het zo 1000 kWh. Dus zou ik zeggen: koop zo'n metertje en je weet echt wat het allemaal verbruikt en of er wat te halen valt.

De spaarlampen die allemaal stukgaan, dat kan ik niet thuisbrengen. Bij mij gaan ze nooit stuk, ook niet die vaak aan en uit gaan zoals op de overloop of gang. Toch maar weer eens heroverwegen, of ledlampen kopen, die kunnen misschien beter tegen veelvuldig aan- en uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig jaar fors geïnvesteerd in een Vaillant warmtepomp (VWS 83/2) en gesloten vertikaal bronsysteem (2*100 meter diep). Aangezien het een nieuwbouwwoning betrof (EPC 6.3) kwamen we niet in aanmerking voor de SDE Duurzame Warmte regeling. Met de architect van de woning al rekening gehouden met maximaal plaatsingsoppervlak voor zonnenpanelen. Echter ook hier buiten de SDE tombola gevallen, zodat panelen nog even op zich laten wachten.

Mijn inschatting is dat ons jaarverbruik circa 7500-8000 kWh (met dank aan koude winter) zal zijn. We hebben geen gasaansluiting genomen om op aansluitkosten te besparen en de gasprijs blijft jaarlijks toch behoorlijk stijgen.Electra/energie kosten per maand circa 130 euro verwacht ik. Toch netjes dacht ik zo voor een twee persoonshuishouden in een vrijstaande woning van 750 m3?

Oh ja, buiten is het nu 33°C. Binnen 22,5°C, met dank aan de passieve koeling van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@snoekie
Ik heb heel lang heel diep nagedacht over de tv, ik vond 'het beste beeld' toen in 2008 in ieder geval belangrijker dan zuinigheid, ook al omdat ik zelf heel bewust (lees, vrijwel nooit) tv kijk. Mijn vrouw kijkt ietsje meer maar hij staat zeker niet teveel aan. Saillant detail is dat mijn stroomrekening afgelopen jaar een stuk lager is geworden, dat is het 2e jaar dat ik de plasma gebruik :)

wow reply's gaan hard hier

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 02-07-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:35:
Ja ik heb al vaker gedacht dat ik een systeem zou moeten verzinnen dat de server snachts uitgaat, alleen dan is de stroom net goedkoop en het zou op het jaartotaal niet zoveel uitmaken.
Weet je eigenljik wel wat het verschil is tussen hoog- en laagtarief? Dat is 2 cent: 24 of 22 c/kWh. Bijna verwaarloosbaar. Kijk nog eens goed naar je electriciteitsrekening, want 's-nachts uitzetten levert bijna net zoveel op als overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Laatst online: 07-10 15:45
Ik heb op mijn dak nog net een plekje voor een zonneboiler collector plaat.
Ik wil daarom een nefit solarline 1-110 bestellen, wij zijn met 2 personen, de bedoeling is ook de vaatwasser en wasmachine op een mengventiel te gaan aansluiten in dit verhaal.

De plaat wil ik onder 20graden horizontaal monteren, anders kom ik voor mijn gevoel te hoog boven de nok uit, hoe lager hoe beter.

De montage ga ik zelf doen,
ik heb ongeveer 5 meter leiding van de plaat naar de boiler nodig denk ik, het is me nu iets te warm om op zolder en het dak alles te gaan nameten.
Is die verbinding goed te doen met normale koperen leiding of is flexibele handiger?
De leiding gaan door een ontluchter van het dak heen.

Hoe kan ik de temperatuur van deze set loggen? simpel thermometer met een voeler of kan het wat mooier?

Heb ik nog meer nodig dan wat extra leidingen/ koppelingen en buis isolatie?
Graag wat tips en info hierover.
De set wil ik bestellen bij Best-l, hier kom ik op de beste prijs hiervoor en aan de deur geleverd en standaard nefit garantie.

bedankt voor uw reactie

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:57:
[...]

Die server 68,5 W verbruikt dus ongeveer 600 kWh per jaar. Die 200 W pc, dat is niet meer van deze tijd. Als die 10 uur per dag aanstaat is dat ook 700 kWh per jaar. Bij elkaar is dat 1300 kWh. Bij een gemiddelde prijs van 23 c/kWh is dat € 300 per jaar. Jaar in jaar uit. Maar je maakt je dan wel weer zorgen om de eenmalige kosten van een flatscreentje ter vervanging van de crt

En die airco, hoeveel gaat die je kosten op jaarbasis? Ik ken jouw huis niet, maar kan het echt niet met betere isolatie en zonwering opgelost worden? De betere isolatie helpt je ook in de winter met lagere stookkosten.

De lamp boven de eettafel zou ik me niet druk over maken, als hij alleen maar tijdens de maaltijden aan is.

De plasma-tv is 300 W, maar dat zegt niet zoveel. De vraag is: hoeveel verbruikt hij? Als hij een uurtje per dag aanstaat, is dat ~100 kWh per jaar. Niet echt veel. Maar heb je de gewoonte 's-morgens als eerste die tv aan te zetten (of je nou kijkt of niet) dan is het zo 1000 kWh. Dus zou ik zeggen: koop zo'n metertje en je weet echt wat het allemaal verbruikt en of er wat te halen valt.

De spaarlampen die allemaal stukgaan, dat kan ik niet thuisbrengen. Bij mij gaan ze nooit stuk, ook niet die vaak aan en uit gaan zoals op de overloop of gang. Toch maar weer eens heroverwegen, of ledlampen kopen, die kunnen misschien beter tegen veelvuldig aan- en uitgaan.
CRT/LCD, waar. Zelf twijfel ik echter nogal om een nieuwe te kopen aangezien ik eigenlijk een PVA of IPS wil en deze zijn toch minder zuinig. Toch is de CRT niet zo onzuinig, deze trekt 70W uit het stopcontact, en hij valt uit na een kwartier nietsodne. Alleen de pc, de E6600 is niet zo heel zuinig. Die is nu 4 jaar dus die zal over max 1 jaar eruit gaan. De 200W is het max incl monitor. Nominaal is 150W, wel valt hij na 15 min in standby.

Plasma heb ik t al over gehad

Airco is uiteraard feitelijk luxe. Maar vergeet niet dat wij een nieuwbouw huis (2002) hebben, met optimale isolatie, veel platte daken, gehele zijkant op het zuiden, een WTW installatie die de warmte in huis vasthoudt, en HR++ glas. Het is vanaf mei bij ons gewoon 27+ in de slaapkamer.... nu is het al 31. Dat is gewoon dikke zever en echt niet uit te houden.
Wij gebruiken nu een monoblock airco alleen als het echt nodig is, en die verbruikt veel te veel (800W) en doet bijna niets. Dus nu een zuiniger betere vaste variant.
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:00:
[...]

Weet je eigenljik wel wat het verschil is tussen hoog- en laagtarief?
Ik werk zelf voor een groot energiebedrijf :P
11,36 cent
6,68 cent
uiteraard alleen levering

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 02-07-2010 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:59:
@snoekie
Ik heb heel lang heel diep nagedacht over de tv, ik vond 'het beste beeld' toen in 2008 in ieder geval belangrijker dan zuinigheid, ook al omdat ik zelf heel bewust (lees, vrijwel nooit) tv kijk. Mijn vrouw kijkt ietsje meer maar hij staat zeker niet teveel aan.
Bij energiebesparing kijk ik altijd heel goed naar wat je terugkrijgt voor de verbruikte energie.

Als je een plasma-tv hebt van 300 W omdat je het beeld van een lcd-tv niet om te pruimen vindt, prima. Of een mooie, sfeervolle eettafellamp, dan staat er ook wat tegenover

Maar als je ergens een vriezer hebt staan waar je wat etenswaren in hebt gepleurd, van "je weet nooit wanneer het van pas kan komen" (nooit dus), dan zeg ik: eruit met dat ding. Of een thuisservertje omdat je toevallig nog een oude pc had rondslingeren en dacht: "wat zou ik daarmee nog kunnen doen". Dan zeg ik: eruit met dat ding.

En nogmaals, jij lijkt je drukker te maken om die paar euro extra voor een ledlamp of lcd-monitor dan de 1200 euro die jaar-in-jaar-uit in de kassa van Eneco of Nuon wordt gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:18:
[...]

Bij energiebesparing kijk ik altijd heel goed naar wat je terugkrijgt voor de verbruikte energie.

Als je een plasma-tv hebt van 300 W omdat je het beeld van een lcd-tv niet om te pruimen vindt, prima. Of een mooie, sfeervolle eettafellamp, dan staat er ook wat tegenover

Maar als je ergens een vriezer hebt staan waar je wat etenswaren in hebt gepleurd, van "je weet nooit wanneer het van pas kan komen" (nooit dus), dan zeg ik: eruit met dat ding. Of een thuisservertje omdat je toevallig nog een oude pc had rondslingeren en dacht: "wat zou ik daarmee nog kunnen doen". Dan zeg ik: eruit met dat ding.

En nogmaals, jij lijkt je drukker te maken om die paar euro extra voor een ledlamp of lcd-monitor dan de 1200 euro die jaar-in-jaar-uit in de kassa van Eneco of Nuon wordt gestort.
Je krijgt de verkeerde indruk. Om eens wat te noemen.
Ik heb voor die server heel bewust de meest zuinige componenten gekozen (bv een X2 3800 EE 35W), maar ook een software raid kaart omdat deze slechts 4 W verbuikt en de schijven kan laten downspinnen. Constant aanpasen en stroomverbruik meten en kijken wat ik kan doen om het verbuik te verminderen. Nouja ik ga er teveel op in.
Ik zit mensen hier in huis op de huid omdat ze de laserprinter gewoon aan laten staan (20W). Daar kan ik echt niet tegen.

Maar ik vertik het om zomaar een oude monitor weg te doen die het gewoon nog goed doet (milieuvervuiling) zodat ik daarmee 20 W kan besparen. En dat geldt evengoed voor mijn pc.

Onverlet: ik waardeer het zeer als mensen tegen me zeggen. Je moet echt naar die server kijken 's nachts om hem te laten stilvallen. Dat zijn toch tips die ik ga oppakken.

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 02-07-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:10:
Airco is uiteraard feitelijk luxe. Maar vergeet niet dat wij een nieuwbouw huis (2002) hebben, met optimale isolatie, veel platte daken, gehele zijkant op het zuiden, een WTW installatie die de warmte in huis vasthoudt, en HR++ glas. Het is vanaf mei bij ons gewoon 27+ in de slaapkamer.... nu is het al 31.
Mijn huis is uit 1974 en heeft ook een muur op het zuiden, met 2 ramen. Toch is het bij mij in huis nu 24,5 graden, en dat is uitzonderlijk. Meestal 20-23 graden in de zomer. Die muur op het zuiden, zitten daar ramen in? Hebben die rolluiken/zonwering? Of is het dat platte dak? Zit de slaapkamer onder het dak, of is er nog een zolder. Bij mij op zolder is het ook niet te harden nu, maar dat geeft niet. Ik hoef er niet te slapen.

Die WTW-unit, zit daar ook een bypass in? VZIW kun je instellen dat hij geen warmteterugwinning doet als het binnen warmer is dan buiten en als de binnentemperatuur boven een bepaalde waarde komt. Hij gaat dan gewoon koelen.
Ik werk zelf voor een groot energiebedrijf :P
11,36 cent
6,68 cent
uiteraard alleen levering
En energiebelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 12:10
@psy: Als je een WTW hebt die de warmte in huis vast houd dan is het wellicht interessant om te kijken of je daar niet een by-pass op kunt maken, zodat je 's nachts gewoon koude lucht naar binnen kunt blazen? Dat is wellicht een veel meer renderende investering dan een airconditioner. Zelfs als je toch een airconditioner wilt kan het slim zijn, omdat je die dan minder hoeft te gebruiken.

Heb je verder al naar andere manieren gekeken om je huis koel te houden?

Zonnewering kan heel veel schelen. De instraling om een mooie zonnige dag als vandaag kan wel oplopen tot 1000W/m², dus als je dat buiten kunt houden met wat zonnewering, schiet dat veel beter op dan een airconditioner.

Zonnepanelen zijn trouwens ook nog eens zonnewering voor je dak, want platte daken kunnen erg heet worden met dit weer en dat trekt altijd naar binnen. Met goede isolatie is het natuurlijk minder, maar zelfs als het al 30W/m² is, dan is dat bij 35m² toch weer 1kW!

Verder heb je voor 1W 24/7 ongeveer 10Wp aan zonnepanelen nodig. Dan kun je ongeveer inschatten wat besparen waard is (houd er rekening mee dat zonnepanelen iets van 30jr meegaan en een nieuwe TV misschien 10jr?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb dus me zolder als slaapkamer, en daar is het nu 30 graden.
Nu heb ik een verdieping lager, dat is de enige die eronder zit een winters rommelhok even opgeruimd en me mand daarheen verplaatst.
En als de airco lekker aan is dan is het heerlijk koel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:23:
Maar ik vertik het om zomaar een oude monitor weg te doen die het gewoon nog goed doet (milieuvervuiling) zodat ik daarmee 20 W kan besparen. En dat geldt evengoed voor mijn pc.
Energieverbruik is ook milieuvervuiling. Het blijft een dilemma: wanneer levert het kopen van een nieuw apparaat netto voordeel op voor het milieu. Het is ook vaak niet inzichtelijk, wat is de vervuiling van een nieuwe monitor? En hoe kun je milieuschade door winning van grondstoffen in vredesnaam vergelijken met de CO2-uitstoot van energiegebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:27:
[...]

Mijn huis is uit 1974 en heeft ook een muur op het zuiden, met 2 ramen. Toch is het bij mij in huis nu 24,5 graden, en dat is uitzonderlijk. Meestal 20-23 graden in de zomer. Die muur op het zuiden, zitten daar ramen in? Hebben die rolluiken/zonwering? Of is het dat platte dak? Zit de slaapkamer onder het dak, of is er nog een zolder. Bij mij op zolder is het ook niet te harden nu, maar dat geeft niet. Ik hoef er niet te slapen.

Die WTW-unit, zit daar ook een bypass in? VZIW kun je instellen dat hij geen warmteterugwinning doet als het binnen warmer is dan buiten en als de binnentemperatuur boven een bepaalde waarde komt. Hij gaat dan gewoon koelen.

[...]

En energiebelasting?
Woonkamer voor de helft onder plat dak. Slaapkamer ook geheel plat dak, 2e etage.

Een vriend van me heeft ook nieuwbouw uit 2005, geen plat dak, en geen zijmuur, en geen wtw unit, en een lichter soort baksteen. Bij hem ook 24,5 graden. Ook het oude huis van mijn ouders uit 76, geen enkel probleem. Vrijstaand, klassiek gebouwd huis met plat dak.

Het is gewoon de combinatie denk ik.
De WTW heeft een echte bypass (stervensdure optie). Alleen hij is lachwekkend gewoon. Is niet in staat om meer dan 1 graad van de binnentemp af te snoepen. Heb hem al helemaal open gehad, maar hij werkt gewoon zoals het hoort. Je ziet de klep nu open staan.
Het enige wat echt goed helpt in de zomer is een normale afzuiging in combinatie met tochtvenstertjes in elk venster. Dat werkt VEEL beter.

Hebben nog geen zonwering of rolluiken. Maar ook hier komt het kostenplaatje om de hoek kijken. Zonwering/rolluiken zijn echt hemeltergend duur, en er is absoluut niets te zeggen over de effectiviteit. Dan begin ik met een goeie airco. Want daarvan weet ik zeker dat het werkt.

Energiebelasting is altijd even hoog trouwens dus die tel ik niet mee voor het verschil. Het ging me net even om het verschil, dat was wel groter dan jij aangaf.
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:41:
[...]

Energieverbruik is ook milieuvervuiling. Het blijft een dilemma: wanneer levert het kopen van een nieuw apparaat netto voordeel op voor het milieu. Het is ook vaak niet inzichtelijk, wat is de vervuiling van een nieuwe monitor? En hoe kun je milieuschade door winning van grondstoffen in vredesnaam vergelijken met de CO2-uitstoot van energiegebruik?
:? Ik vegelijk het toch niet. Waarom zou ik niet stilstaan bij onnodig materiaalverkwisting? Zolang een CRT nog werkt, voldoet voor mij, en een relatief gunstig verbruik heeft vind ik het zinvol om daar bij even bij stil te staan.

[ Voor 25% gewijzigd door psy op 02-07-2010 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 12:10
waldorf schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:34:
[...]

Gelukkig hebben onze oosterburen er ook een 'leuke' reportage over gemaakt.
Kijk en huiver.
Dankje! Interessant!

Naar aanleiding van deze documentaire zit ik met de vraag wat we nu het eerste uit moeten gaan schakelen nu duurzame energie in steeds grotere hoeveelheden beschikbaar komt: De kolencentrales of de kerncentrales? Kerncentrales hebben een kleine kans op hele grote schade, zijn veroudert en doen daarnaast ook nog constant beperkte milieuschade. Kolencentrales laten de constante vervuiling van kerncentrales helemaal verbleken in vergelijking tot hun directe vervuiling. Ik weet het nog niet, maar ben benieuwd of jullie hierover een mening hebben, daarom een poll:

Wat moeten we eerst uitschakelen?
Kerncentrales
Kolencentrales
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=359376&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
(Met kolen bedoel ik dan expliciet ook bruinkool/lignite. En uiteindelijk natuurlijk alle fossiele energie eruit, maar wat heeft de hoogste prioriteit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:43:
[...]

Woonkamer voor de helft onder plat dak. Slaapkamer ook geheel plat dak, 2e etage.

Een vriend van me heeft ook nieuwbouw uit 2005, geen plat dak, en geen zijmuur, en geen wtw unit, en een lichter soort baksteen. Bij hem ook 24,5 graden. Ook het oude huis van mijn ouders uit 76, geen enkel probleem. Vrijstaand, klassiek gebouwd huis met plat dak.

Het is gewoon de combinatie denk ik.
De WTW heeft een echte bypass (stervensdure optie). Alleen hij is lachwekkend gewoon. Is niet in staat om meer dan 1 graad van de binnentemp af te snoepen. Heb hem al helemaal open gehad, maar hij werkt gewoon zoals het hoort. Je ziet de klep nu open staan.
Het enige wat echt goed helpt in de zomer is een normale afzuiging in combinatie met tochtvenstertjes in elk venster. Dat werkt VEEL beter.

Hebben nog geen zonwering of rolluiken. Maar ook hier komt het kostenplaatje om de hoek kijken. Zonwering/rolluiken zijn echt hemeltergend duur, en er is absoluut niets te zeggen over de effectiviteit. Dan begin ik met een goeie airco. Want daarvan weet ik zeker dat het werkt.

Energiebelasting is altijd even hoog trouwens dus die tel ik niet mee voor het verschil. Het ging me net even om het verschil, dat was wel groter dan jij aangaf.
Ik heb vorig jaar voor relatief weinig geld rolluiken gekocht, als je interesse hebt in het adres en de kosten moet je maar even een PB sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:25:
[...]

- eettafel 5 x 50 Watt, oei, erg jammer wel mooie lamp, niet te vaak aan
- schoonzus ook vaak pc aan, al is zij nu geswitcht naar zuiniger laptop
- oh ja op onze 2e etage waar nu de airco komt hebben we in de wintermaanden nog wel eens een 2 kW kacheltje aan. Dat helpt zeker niet maar mijn vrouw heeft het nogal vlot koud. Ik hoop dat de airco dit ook zal verbeteren aangezien deze veel efficienter kan bijverwarmen naast de radiator die er al hangt

Dat plugwise is best interessant zeg :)
Even om onze 2300 kWh in perspectief te zetten. Wij zijn met z'n vieren. 2 volwassenen en 1 kleuter en 1 peuter. Ook wij koken electrisch (inductie).

Wat betreft je lijstje is er inderdaad veel (vrij makkelijk) te halen.

Wij hebben sinds 5 jaar overigens ook rolluiken. Dat scheelt tijdens warme periodes bij ons binnen ongeveer 3-6 graden Celcius, afhankelijk van de verdieping. En, vast een overbodige opmerking, ramen potdicht houden en ventilatie UIT op hete zomerdagen en pas weer wijdopen als het buiten koeler geworden is.

Enne, ik zie aan de reacties boven al dat er heel veel helpende handen uitgestoken worden. Dat gaat de goede kant op :-)

Nog inhakend op waarmee het begon. Wij genereren 2300 kWh uit 15 m2 schuin dak. Je zou zelfs zonder besparing heel dicht in de buurt van jouw verbruik moeten kunnen komen als je je hele dak met zonnepanelen vult.

[ Voor 14% gewijzigd door windfreak op 02-07-2010 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Nice dat verbruik hoor! Maar is dat je bruto verbuik of je netto verbruik?

Ik heb een plat dak. Volgens mij heb ik dan het nadeel dat je dan rekening moet houden met schaduwwerking. Dus kan ik het niet echt vol zetten itt een schuin dak.

Nog iets. Ik zie dat sommigen echt dikke hoeveelheden kWp hebben liggen. Heb je dan niet kolossaal dikke kabels nodig? Dat is toch allemaal 12 V wat daar uitkomt, vóór de omzetting naar 230?

[ Voor 47% gewijzigd door psy op 02-07-2010 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 15:23:
Nice dat verbruik hoor! Maar is dat je bruto verbuik of je netto verbruik?

Ik heb een plat dak. Volgens mij heb ik dan het nadeel dat je dan rekening moet houden met schaduwwerking. Dus kan ik het niet echt vol zetten itt een schuin dak.
Dat is ons verbruik zonder opwek zonnepanelen. Ons netto verbruik is ongeveer 0 (nul).

Het klopt inderdaad dat je rekening moet houden met beschaduwing wanneer je panelen op een plat dak gaat plaatsen. Daar kunnen andere plat-dak-tweaker wel aangeven wat er mogelijk is. Wanneer je zonnepanelen kiest met een modulerendement van meer dan 16% kan je ver komen.

p.s. Heb je je handtekening door het FD mag. laten inspireren ? Stonden volgens mij interessante artikelen in betreffende schaarse metalen.

[ Voor 9% gewijzigd door windfreak op 02-07-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:47:

Wat moeten we eerst uitschakelen?
Kerncentrales
Kolencentrales
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
(Met kolen bedoel ik dan expliciet ook bruinkool/lignite. En uiteindelijk natuurlijk alle fossiele energie eruit, maar wat heeft de hoogste prioriteit?)
Dank. Kolen natuurlijk z.s.m. d'r uit. Nieuwbouw niet toelaten/frustreren/belasten/maatschappelijk ongewenst maken.

Voorwaarde: GEEN nieuwbouw van kerncentrales, dan komt er genoeg druk op de ketel (what's in a name?) om zelf te gaan opwekken (zo'n ding staat er ook niet in een keer, en tien jaar is een hele ruk in decentrale revolutie tijd, zie Duitsland en Vlaanderen).

Actueel: hoeveel vermogen draaien jullie momenteel met deze tropische temperaturen?

Hier 843 Watt AC uit 13 OK4 omvormertjes met 1,336 kWp STC vermogen aan zonnepanelen d'r aan, genormeerd: 0,63 Watt (AC) per Wp (STC) opgesteld DC vermogen. Buitenthermometer in de schaduw wijst hier op de begane grond 34 graden in de schaduw aan. Noot: goed ingesloten tuin, hitte blijft dus hangen, gazon ligt er verschroeid bij, dus niet representatief voor het dak op de vierde verdieping waar de zonnepanelen staan (geen temp. meting daar). Ton Peters zijn buitentemperatuur staat nu op 30,7 graden en zijn 2,7 kWp installatie geeft nu een vermogen (AC) af van 1.455 Watt. Dat is "slechts" 0,54 Watt per Wp. Niet vreemd, zijn modules, momentane temperatuur bijna 59 graden, hangen vlak boven de dakpannen, mijne staan op open frames op plat dak.

Anyone?

[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 02-07-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik heb de berekening nooit hoeven maken dus ik spreek niet uit ervaring. Maar ik weet wel dat in dit soort gevallen de verleiding groot is om alleen de investering te tellen, en niet de variabele kosten. Die zijn van zonwering/rolluiken bijna 0. Behalve de energiekosten moet een airco toch ook regelmatig geservicet worden?
Bij Greenchoice is het 24 en 22 cent, bij jou incl energiebelasting dan 21 en 16? Nog steeds niet echt een dusdanig verschil dat je kunt zeggen: energieverbruik 's-nachts hoef ik niet bij na te denken. Het verschil blijft relatief klein. En nachtstroom stoot ook CO2 uit, dus voor het milieu is het weer een ander verhaal.
:? Ik vegelijk het toch niet. Waarom zou ik niet stilstaan bij onnodig materiaalverkwisting? Zolang een CRT nog werkt, voldoet voor mij, en een relatief gunstig verbruik heeft vind ik het zinvol om daar bij even bij stil te staan.
Ik wilde hiermee alleen maar aangeven dat ik dit ook altijd een moeilijke overweging vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 15:23:
Nog iets. Ik zie dat sommigen echt dikke hoeveelheden kWp hebben liggen. Heb je dan niet kolossaal dikke kabels nodig? Dat is toch allemaal 12 V wat daar uitkomt, vóór de omzetting naar 230?
Zonnepanelen produceren een hogere spanning, de mijne bijv 35 V en je schakelt ze in serie. In mijn geval 3 stuks, dus de spanning is 105 V. 4 mm2 is soort van standaard voor zonnekabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen airco, en dakvullend pv, goh wat blijft het heerlijk koel in huis.....
overal hr++glas, en net ook een nieuwe pui, ook lekker koel beneden, isolatie werkt dus ook andersom.
onder de kleine stukjes pannedak heb ik gisteren gewoon nog even extra dubbel isofer gelegd,
het resultaat is verbluffend goed.
niet alle oplossingen behoeven een stekker, en 1,2 kwh per dag persoon moet echt volstaan,
bij normaal gedrag en gezondheid.

just my 2 cents, the other way around the block
Anyone?
bij ton kun je zien dat altijd later in de middag 2uur+ zijn stecaatjes&pv bloedheet worden,
dit bewijst dat de warmte meer west dan zuid zit, en blijkt hier ook in de collector.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 16:03:
geen airco, en dakvullend pv, goh wat blijft het heerlijk koel in huis.....
overal hr++glas, en net ook een nieuwe pui, ook lekker koel beneden, isolatie werkt dus ook andersom.
onder de kleine stukjes pannedak heb ik gisteren gewoon nog even extra dubbel isofer gelegd,
het resultaat is verbluffend goed.
niet alle oplossingen behoeven een stekker, en 1,2 kwh per dag persoon moet echt volstaan,
bij normaal gedrag en gezondheid.

just my 2 cents, the other way around the block
Andere insteek: leef met de seizoenen mee, we zijn allemaal kinderen van deze planeet. Houd je rustig als het warm is, doe geen gekke dingen, trek een trui aan als het koud is. Beetje kort door de bocht, maar zo'n beetje de essentie.

Ook geen airco hier en die komt er ook niet in. Ondanks ontdekking (recent) dat we een ongeïsoleerde noordmuur blijken te hebben, achter een aanpalende glazen gang (EPC certificaat gekregen van verhuurder), bescheiden GJ verbruik in winter. Ga wel proberen d'r achteraan te gaan, maar dan moet de verhuurder wel meewerken... Kostenplaatje interesseert me niet heel erg (mits niet te gek). Geld zat (want: duurzaam levend)...

... dit bewijst dat de warmte meer west dan zuid zit, en blijkt hier ook in de collector.
Logisch, toch? Dat heet toch accumulatie? "Hitte blijft hangen", als het niet (voldoende) waait. De "massa op west" wordt continu opgewarmd en raakt de hitte niet (meer) kwijt. En accumuleert dus.

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 02-07-2010 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
[...]

Wij hebben ook rolluiken, die kan je ook 2e hands kopen. Even zoeken, levert altijd wel een goede match op. Als je handig bent, kan je ze zelf ook nog op maat maken ook (kleiner, niet groter ;) ). Moet je overigens niet in een week alles binnen willen hebben.

In ons geval hebben we het hele huis in rolluiken gestopt (5 redelijk grote) voor nog geen 300 euro. En het scheelt heel veel in temperatuur. De warmte komt je huis nl niet meer in, maar weerkaatst op de buitenkant. Een zonnewering aan de binnenkant doet daarom ook altijd een stuk minder.

Overigens: ons verbruik is (met 2 volwassenen + 3 kleine kids) ook prima met 1140 Wp te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Rolluiken komen zowiezo. Je moet de warmte zoveel mogelijk buiten proberen te houden.
Als ik jullie reacties zo lees begin ik me steeds meer af te vragen waar al die kW's van mij blijven, damn. Ga vanavond eens een overzicht maken van al mijn sluipverbruikers, om te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Met zo'n spannende WK wedstrijd en een paar oververhitte buren op bezoek die de wedstrijd op de beamer willen meekijken, dan hou je de warmte niet meer buiten hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 02-07-2010 18:41 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:41:
[...]

Hier wil ik ook nog wel op ingaan: Als je echt voor het dilemma staat, koop je tweedehands! De grootste luxe hoeft niet veel te kosten en je kunt zowel je oude meuk een tweede (of derde, vierde, etc.) leven geven als spullen van andere mensen redden. Jullie zeggen het al: productie is (een van?) de grootste vervuiler, dus productie ontwijken is zeker een prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 23:10
engelbertus schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:53:
ik heb wel interesse in meer informatie daarover. (comfobox, en waar jij naartoe gaat.
Ik zou hier nog iets over vertellen:
Die warmtepomp met boiler komt uit een middelgroot fabriekje, dat voor de europese markt produceert. Het is een frans-chinees bedrijf. Ik vind dat ze netjes werken en wel verstand van zaken hebben.
De warmtepompboiler ziet er goed afgewerkt uit. RVS vat, 300 liter, koperen warmtewisselaars. De elektronica en het display lijkt me in orde en kan op laag, midden of hoog. De scroll compressor is japans.
Ik vind wel dat hij veel lawaai maakt als hij aanstaat: suizen van de lucht en brommen van de compressor. Een beetje als een airco. Als je de lucht naar buiten afvoert (ronde pijp) is die component van het geluid wel veel minder. Het is niet echt iets voor een verblijfsruimte.
Hij heeft ook een spiraal voor de zonnecollectoren. Je hebt verder nog een pompje met regeling nodig om daarvan gebruik te maken, maar dan heb je wel een complete oplossing voor warm tapwater.
Ik haal volgende week een container met collectoren daar vandaan. Als iemand belangstelling heeft om die warmtepompboiler-met-zonnewarmtemogelijkheid tegen kostprijs te bestellen moet hij maar een persoonlijk bericht sturen en dan kan hij nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:36
Als Bavaria meisjes niet mogen in een WK met Budweiser, waarom mag de Ghana dan wel keeper Kingsun gebruiken op het WK met Yingli ??

Na een hoop ellende met dingen die een eigen leven hadden heb ik een instelbare (8 tot 80 watt) master slave stekkerdoos gekocht bij Conrad. Op de foto zag het er normaal uit alleen keek ik nogal raar toen de grote doos binnen kwam. Die stekkerdoos is met iets van 60cm echt enorm lang.
Dan zit ie ook nog ruim verpakt. Alles bij elkaar bij een meter.

Hij lijkt z'n ding gelukkig wel goed te doen. Alles gaat uit als de TV uit gaat en als de zon 's morgens opkomt gaat de boel niet spontaan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Nou NielsTn, maak je borst maar nat. "Ze" willen je terug:
De overname door het 'bruine' RWE heeft Essent de nodige reputatieschadeopgeleverd, erkende Terium in een interview vlak na zijn aantreden in oktober 2009. Een slanker klantenportfolio was het gevolg. Terium: "Na de zomer gaat Essent starten met een grote campagne om die klanten terug te winnen. Ik kan daar nu alleen nog dit over zeggen: we willen een relatie met de klant die verder gaat dan alleen de prijs."
Van Energeia (openlijk toegankelijk). Leuk gezegd, dat "slanker"... ;)

Misschien willen ze wel met terugwerkende kracht een onderhoudscontract voor je mooie ATAG geven, NielsTn... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-10 15:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 15:20:
Flashdata
-Uitleg-

Stickerwaarde
-Uitleg-

Datasheet
-Uitleg-
@zonnigtype: Zoals ik al eerder zei: JIJ wordt bedankt voor de uitleg _/-\o_ _/-\o_

Is het trouwens geen goed idee om deze hele lap tekst met uitleg in de Startpost te zetten??
over startpost gesproken: al lange tijd niets van onze vriend RIK TW gehoord :? huwelijks reis of zoiets??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 17:46:
Zou het kunnen zijn dat je nieuwe paneel niet exact hetzelfde presteert als je oude panelen en zo je opbrengst enigszins negatief beinvloed wordt?
@mightym: het nieuwe paneel is technisch exact hetzelfde, dus daar kan het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anne vdr Bom schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 23:05:
Als ik kijk naar mijn opbrengst (119.... uhhhm ... hoe heet dat ook al weer.... kWh/kWp O-) ), die is nog iets lager. Mijn panelen hangen ook onder 40o richting 190, maar ik heb een goede verklaring voor de lagere opbrengst: gevelmontage. Dus zo op het zicht valt jouw opbrengst inderdaad wat tegen.

Zo maar een paar gedachten:
1. Zit er vuil of vogelpoep op je panelen?
2. Met wat voor meter heb je gemeten? Zou die een afwijking kunnen hebben?
3. Heb je de dagopbrengst van een dag waarop je zeker weet dat er geen wolkje aan de lucht was? Bij mij was de dagopbrengst over de periode 22 t/m 28 juni zeer consistent tussen de 5.68 en 5.89 kWh/kWp. Dan kun je elimineren dat jij toevallig veel minder zonuren hebt gehad dan de rest (lijkt me sterk trouwens).
4. Kun je intervalbemeteren, zodat je kunt zien hoe de opbrengst over de dag verloopt? Uit zo'n grafiekje kun je misschien wat afwijkingen opmerken.
5. Kun je een voor een panelen uit de string halen om te kijken of er misschien 1 tussenzit die het probleem veroorzaakt?
@Anne: Bedankt voor het meedenken _O-
Ik wil toch even duidelijk melden dat ik niet echt een probleem of zoiets verwacht; ik was gewoon iets jaloers op die PV-ers die 140 + of zelfs 150 + haalden.
1 - Niet dat ik kan zien.
2 - Ik heb een eenvoudige Kwh-meter, de dm-metering 16 of zoiets; volgens mij functioneert hij goed.
3 - Do 24 juni had ik 3,0Kwh, is dus 5,7 genormeerd; lijkt mij toch niet slecht en trouwens net zo veel als jij.
4 - Nee. 5 - Ook Nee, ik verwacht dat niet, is trouwens (bijna) nieuw spul en bovendien A-merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Joba schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:32:
[...]
Aansluitend bij eerdere opmerkingen is misschien het feit dat je string uit twee verschillende type panelen bestaat een oorzaak.
@Joba:
Hoi Jo, dat zou betekenen dat WIJ toch iets verkeerd gemonteerd zouden hebben ;w
Maar even serieus, ik denk wel dat de 2 merken matchen hoor, alles is exact hetzelfde, zowel vermogen als voltage als stroomsterkte(Amp).
Blijft er eigenlijk maar 1 optie over en dat is - zoals je zelf zegt - het aantal uren zonneschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:39:

De twee verschillende panelen in één string lijkt mij nog steeds de meest waarschijnlijke verklaring.
@mightym: Voor alle duidelijkheid: het zijn niet verschillende panelen, maar verschillende merken; 2x Sharp en 1x Suntech. de technische en elektrische details zijn exact hetzelfde.
Heb je een uitleg voor jouw verklaring :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:57:
@Anne: Jouw verhaal klopt wel, ze gaan inderdaad nooit stuk ;)
maar een spaarlamp in de gang, dat is nieuw voor mij ; die is toch maar enkele seconden aan, vooruit , enkele minuten dan. Zeker zo,n model Tornado van Philips, die mag je -zeggen ze- vaak aan en uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 00:10:
[...]

@mightym: Voor alle duidelijkheid: het zijn niet verschillende panelen, maar verschillende merken; 2x Sharp en 1x Suntech. de technische en elektrische details zijn exact hetzelfde.
JAN-B: kun je het exacte module type hier weergeven s.v.p., voor beide modules? Dus het module typenummer van zowel de Sharp's als de Suntech? Misschien worden we wat wijzer van de datasheets. Modules lijken vaak op elkaar, maar hoeven beslist niet elektrisch identiek te zijn. Zeker omdat ze door twee zeer verschillende producenten zijn gemaakt, Sharp is groot Japans bedrijf met zeer lange historie. Suntech is een stuk jonger maar in korte tijd kristallijn wereldkampioen geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 23:06:
Nou NielsTn, maak je borst maar nat. "Ze" willen je terug:

[...]

Van Energeia (openlijk toegankelijk). Leuk gezegd, dat "slanker"... ;)

Misschien willen ze wel met terugwerkende kracht een onderhoudscontract voor je mooie ATAG geven, NielsTn... >:)
uh-uh....over my dead body.... laat die kolenboeren maar mooi kapot gaan :)
we kunnen altijd nog onderhandelen dat mijn teruggeleverde stroom 3x huidige courante marktwaarde gaat krijgen, dan wil ik wel eens nadenken ;)

onderhoudscontract voor de qsolar? hmmm contradictio in terminis 8)
all the things my Qsolar-girl needs, is some TLC : tender loving care :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 00:19:
[...]

JAN-B: kun je het exacte module type hier weergeven s.v.p., voor beide modules? Dus het module typenummer van zowel de Sharp's als de Suntech? Misschien worden we wat wijzer van de datasheets. Modules lijken vaak op elkaar, maar hoeven beslist niet elektrisch identiek te zijn. Zeker omdat ze door twee zeer verschillende producenten zijn gemaakt, Sharp is groot Japans bedrijf met zeer lange historie. Suntech is een stuk jonger maar in korte tijd kristallijn wereldkampioen geworden.
De Sharp = NT-175 E1 en de Suntech = STP 175 S - 24/Ac.
Ik zie alleen verschillen achter de komma, bijv. 44,4 om 44,7 en 5,55 om 5,23.
Maar misschien zie JIJ iets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 00:41:
[...]

De Sharp = NT-175 E1 en de Suntech = STP 175 S - 24/Ac.
Ik zie alleen verschillen achter de komma, bijv. 44,4 om 44,7 en 5,55 om 5,23.
Maar misschien zie JIJ iets :?
Heb net de Photon database bekeken.

Ze (beiden mono modules, de Sharp's zijn zo te zien gemaakt in Wrexham, Wales (UK), de Suntech's uiteraard in China) zijn zeker niet identiek, al liggen meeste waarden dicht bij elkaar.

Meest opvallende afwijking: de temperatuur-gevoeligheid bij de Isc (kortsluitstroom) is bij de Suntech fors minder dan bij de Sharp: plus 0,017% per graad temp. stijging, dat is bij de Sharp maar liefst 0,053%.

De Isc zelf is voor de Suntech 5,23 Ampère, voor de Sharp is 't ie 5,4 Amp. (JAN-B: klopt die "5,55" wel?)

Omdat ik zelf geen techneut ben (slechts een "armzalige" bioloog... ;) ), laat ik het gaarne aan de deskundigen op het forum over of ze kunnen beoordelen of hier een mogelijke bron zou kunnen zitten van de "ietwat" lage waarden bij JAN-B.

Als er meer gegevens nodig zijn kun je ze in de Photon database vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Weer effe elektronisch wezen buurten bij de oosterburen.

Bundesnetzagentur: januari tot en met maart 2010: 714,708 MWp nieuwbouw aan PV.
Maart alleen al: 16.921 nieuwe installaties, totaal nieuw in die maand: dik 328 MWp.

Daarmee is eerste kwartaal al 9,6 maal zoveel capaciteit bijgeplaatst als in het "record"jaar 2009...

Het gaat een leuk jaartje worden, weer... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 15:32:
[...]

Actueel: hoeveel vermogen draaien jullie momenteel met deze tropische temperaturen?
Opgesteld vermogen; 3020Wp
Om 12:45 is alles uit de schaduw
Rond 14:00 hoogste vermogen varieren ronde de 2000W
Paneeltemperatuur 56
Buitentemperatuur ??

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
JAN-B schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 00:10:
[...]

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de technische specs exact hetzelfde zijn. Ik heb 28 panelen van één fabrikant uit één serie en daar zitten al procenten verschil in. Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat de verschillen tussen de twee merken panelen tot gevolg kunnen hebben dat jouw omvormer een compromis moet kiezen. Het ene type paneel zal wellicht een ander MPP hebben dan de andere. (ik zie in eerdere posts dat er al een aantal verschillen zijn genoemd, ik kan zo niet inschatten of dat tot de geconstateerde afwijking leidt)
Trouwens, weet je zeker dat je dakhelling 40 graden is? Als dit namelijk 45 graden is, dan wordt het verschil met de Siderea database al veel kleiner!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
leuk spul; mag vast niet van de welstand: vlakke windmolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 14:34
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:58:
Vorig jaar fors geïnvesteerd in een Vaillant warmtepomp (VWS 83/2) en gesloten vertikaal bronsysteem (2*100 meter diep). Aangezien het een nieuwbouwwoning betrof (EPC 6.3) kwamen we niet in aanmerking voor de SDE Duurzame Warmte regeling. Met de architect van de woning al rekening gehouden met maximaal plaatsingsoppervlak voor zonnenpanelen. Echter ook hier buiten de SDE tombola gevallen, zodat panelen nog even op zich laten wachten.

Mijn inschatting is dat ons jaarverbruik circa 7500-8000 kWh (met dank aan koude winter) zal zijn. We hebben geen gasaansluiting genomen om op aansluitkosten te besparen en de gasprijs blijft jaarlijks toch behoorlijk stijgen.Electra/energie kosten per maand circa 130 euro verwacht ik. Toch netjes dacht ik zo voor een twee persoonshuishouden in een vrijstaande woning van 750 m3?

Oh ja, buiten is het nu 33°C. Binnen 22,5°C, met dank aan de passieve koeling van de warmtepomp.
8000 kWh en geen gas, voor 130 per maand. ik betaal nu ook 130 per maand, maar heb wel gewoon een cv ketele op as, en koken op gas, en warm water op gas.
nu weet ik niet heveel kwh's je gebruikt voor verwarming, maar ik zet toch vraagtekens bij je 130 euro per maand voor 8500 kWh per jaar.
of ik ga straks veel terugkrijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:44:
Als je panelen van 4m2 hebt wel ja. Bij vlakke opstelling kan je gewoon 36m2 kwijt; 24 suntechs van 200W, dus 4.8 kW; 4000 kWh op jaarbasis? Alleen zorgen dat je een looppad houdt om af en toe een keer te dweilen. Desnoods zet je het hele spul onder 10 graden, dan loopt de meeste rommel er wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
basfromasd schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 19:55:
[...]

Ik zou hier nog iets over vertellen:
Die warmtepomp met boiler komt uit een middelgroot fabriekje, dat voor de europese markt produceert. Het is een frans-chinees bedrijf. Ik vind dat ze netjes werken en wel verstand van zaken hebben.
De warmtepompboiler ziet er goed afgewerkt uit. RVS vat, 300 liter, koperen warmtewisselaars. De elektronica en het display lijkt me in orde en kan op laag, midden of hoog. De scroll compressor is japans.
Ik vind wel dat hij veel lawaai maakt als hij aanstaat: suizen van de lucht en brommen van de compressor. Een beetje als een airco. Als je de lucht naar buiten afvoert (ronde pijp) is die component van het geluid wel veel minder. Het is niet echt iets voor een verblijfsruimte.
Hij heeft ook een spiraal voor de zonnecollectoren. Je hebt verder nog een pompje met regeling nodig om daarvan gebruik te maken, maar dan heb je wel een complete oplossing voor warm tapwater.
Ik haal volgende week een container met collectoren daar vandaan. Als iemand belangstelling heeft om die warmtepompboiler-met-zonnewarmtemogelijkheid tegen kostprijs te bestellen moet hij maar een persoonlijk bericht sturen en dan kan hij nog mee.
heb je hierover ook een website, of andere documenten? prijslijst? folder? afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

zonnigtype schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 15:32:
[...]

Hier 843 Watt AC uit 13 OK4 omvormertjes met 1,336 kWp STC vermogen aan zonnepanelen d'r aan, genormeerd: 0,63 Watt (AC) per Wp (STC) opgesteld DC vermogen. ..........

Anyone?
Ik heb nog even gekeken, ik draaide gisterenmiddag meestal op 80% van het piekvermogen. ( www.topspots.org/solar ) De temperatuur in de schaduw bedroeg toen tussen de 33 en 35 graden op officiele meetstations om ons heen. (Volkel, Deelen)
Over de hele dag haalden we 5,9 kWh/kWp

Onze zonnepanelen zitten ook relatief hoog boven de pannen. Dat had die installateur bewust gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
el jonco schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 11:18:
leuk spul; mag vast niet van de welstand: vlakke windmolen
dit klinkt bij mij als de energievoorziening die ze bij startrek gebruiken, maar goed :P

als je er nano voor zet wordt alles spectaculair, en nog serieus genomen ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:44:en ik vind dit een mooi moment om toch maar eens met PV panelen te beginnen, aangezien op de momenten dat de airco zal draaien de panelen waarschijnlijk op hun piek zitten qua rendement.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een energie-zuinige airco; je kunt een grondlus gebruiken en daar water van 10-15 graden uit rondpompen voor koeling, of je kan naar indirecte verdampingskoeling kijken, waarbij je binnenkomende (WTW-behandelde) lucht wordt afgekoeld door water dat verdampt en mee wordt genomen door de lucht die naar buiten gaat. Kampmann doet zoiets met de Oxycomm units (400-4000 m3/h). Je gebruikt een paar liter water plus de stroom voor de ventilatoren die bij mechanische WTW ventilatie toch al draaien.
Niet om het een of het ander, maar die bypass laat je toch alleen openstaan als de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur he? Gisternacht was een slecht voorbeeld, maar afgelopen nacht met een onweersbuitje gingen we hier in twee uur van 28 naar 25 graden binnentemperatuur. Wel met gewoon 'alles tegen elkaar open' en niet met de WTW in bypass :)

[ Voor 27% gewijzigd door el jonco op 03-07-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 23:10
engelbertus schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 11:48:
[...]

heb je hierover ook een website, of andere documenten? prijslijst? folder? afmetingen?
Ehm, ik wil op deze plek geen handel drijven, vandaar mijn verzoek om een PB. En ja, ik heb een folder gekregen. Afmetingen 300L model: 88 kg, diameter 65cm, hoogte 178 cm. Ik wil 'm eigenlijk eerst uitproberen voor ik hem op de website ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 23:47:
[...]

@Anne: Bedankt voor het meedenken _O-
Ik wil toch even duidelijk melden dat ik niet echt een probleem of zoiets verwacht; ik was gewoon iets jaloers op die PV-ers die 140 + of zelfs 150 + haalden.
1 - Niet dat ik kan zien.
2 - Ik heb een eenvoudige Kwh-meter, de dm-metering 16 of zoiets; volgens mij functioneert hij goed.
Elk apparaat kan in principe stuk zijn, dus als je de mogelijkheid heb om hem te controleren, weet je het zeker (assumption is the mother of all fuck-ups)
3 - Do 24 juni had ik 3,0Kwh, is dus 5,7 genormeerd; lijkt mij toch niet slecht en trouwens net zo veel als jij.
Ja, maar mijn opstelling is niet ideaal. Ik heb voor 9:00 en na 19:00 hoegenaamd geen opbrengst omdat de gevel de zon van de panelen houdt. Ik had begrepen dat jij daar geen last van hebt. Tevens zit mijn ondeste string in de schaduw van de bovenste tot een uur of 11. Ik heb een goede reden waarom mijn opbrengst achterblijft bij de meeste anderen met een ideale opstelling op het zuiden.
4 - Nee. 5 - Ook Nee, ik verwacht dat niet, is trouwens (bijna) nieuw spul en bovendien A-merk.
Ook bij een A-merk kan er wel eens wat misgaan.

Ik zou het toch uitzoeken, want het zou zonde zijn als je over 10 jaar opeens ontdekt waarom je opbrengst achterblijft en de gemiste kWh'tjes krijg je nooit meer terug. Ik zou het willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Grappig dat je bij sidera lijkt te zien dat hoe platter de panelen liggen, hoe hoger de opbrengst. Als ik het bijschrift (hellingshoeken van 20,30,40 en 50 graden) lees voor Amsterdam, dan zie ik 139,135,129 en 122. Met 10 graden en 134 kWh zit ik dus niet perfect, maar lang niet slecht. Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik heb problemen bij het online doorgeven van de meterstanden aan Greenchoice.
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?
Zowel bij firefox als bij explorer.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Speksteenkachel; gewoon even een belletje plegen. wellicht onderhoud of misschien een kleine aanpassing in het dossier?

hier slaat het weer om, van 35 graden terug naar 27 in nog geen 1,5 uur... dus fikse regen verwacht ik wel :)

Pagina: 1 ... 106 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.