Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.251 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@psy
http://www.techneco.nl/producten/Warmtepompen/Elga
een airco is maar een airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik heb al gebeld, krijg je een leuk bandje alleen geopend tijdens kantooruren ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-10 15:52

psy

Ik bespeur enig ongeloof over mijn verhaal over de spaarlampen, waarvan ik heb geconstateerd dat ze vaak niet tegen herhaaldelijk aan/uit kunnen.
•De combinatie veel aan/uit-schakelen en een korte brandduur verkort de levensduur van een spaarlamp aanzienlijk. Verlaat u een vertrek langer dan 3 minuten? Dan loont het de spaarlamp uit te doen.
Bron http://www.ikleefgroen.nl/besparen/spaarlampen/
En als de lamp steeds koud aan en uit wordt gedaan, gaat hij sneller stuk
Bron http://electronica.infonu...mp-vaarwel-gloeilamp.html
Veel in- en uitschakelen verkort de levensduur aanzienlijk, evenals een korte brandduur. En met name de combinatie. Daardoor zijn de lampen minder geschikt voor bijvoorbeeld toiletverlichting
Bron Wikipedia: Spaarlamp

Vreemd genoeg lijken de twee goedkope no-nonsense chine spaarlampen die ik heb er beter tegen lijken te kunnen (eentje in badkamer) maar van Philips zijn er tussentijds VIER gesneuveld binnen 2 jaar tijd. Dat is echt absurd. Dat sommigen het niet kunnen geloven, soit. Het is bij mij echt zo. Elke keer als zo'n lamp sneuvelt gaat de bereidheid om weer een nieuwe dure lamp te kopen verder omlaag.
Zoiets kunnen wij niet aansluiten, we zijn aangesloten op stadsverwarming, hebben dus geen HR ketel. Ook een zonneboiler kan bij ons dus niet helaas (voorzover ik weet)
En trouwens mijn airco (een Daikin)...is ook een warmtepomp _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door psy op 03-07-2010 19:08 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 14:29
Hey Allen

In het verleden al eens een berichtje geplaatst over mijn voornemen om mijn huis op de zon te gaan laten draaien en inmiddels is het zover. Afgelopen donderdag heb ik de Solior F150 zonneboiler op het dak laten zetten en is de monteur donderdag bezig geweest om de hele boel aan te sluiten. Het plan was om het in 1 dag af te maken, maar door persoonlijke omstandigheden moest hij ietsje eerder weg, dus vrijdagochtend alles afgemaakt. Moet zeggen dat alles keurig is geinstalleerd, leidingwerk, temperatuur meters, aansluitingen, vakwerk. _/-\o_ De boiler vol laten lopen en toen de CV ketel op zonneboiler stand gezet.

Warm water aangezet om te kijken of alles goed ging.. Helaas.. CV verwarmde niet bij en we konden zelfs het menu niet in.. :( Na veel proberen en resetten van de CV, de CV stand weer op normaal gezet. Het vermoeden is dat mijn ketel een apart tussenstukje nodig heeft. (Google - vaag verhaal) )Zowel de monteur, die jarenlang CV monteur en storing onderhoud had gedaan, maar helemaal over is naar duurzaam, als de leverancier begrepen er niets van. 8)7 Maandag meer nadat de CV fabrikant is gebeld.

Maar goed, Solior de hele dag op het dak gestaan en lekker bezig geweest het water te verwarmen en 's avonds na een dag een vloer uit mijn woning halen (top gepland met deze hitte), de CV uit gezet en de douche aan.. Dat was zo'n beetje de beste douche uit mijn leven.. Heerlijk heet water, en de gedachte dat die helemaal CO2 vrij was en geen spatje gas verbruikte, maakte het subliem!!! Inmiddels ben ik vier douchebeurten verder (nee geen verspilling maar ben vloeren in mijn huis aan het leggen, dus telkens onder zaagsel/stof), de CV staat uit en ik douche nog steeds op zonnekracht, fantastisch!

Hopelijk einde deze maand de zonnepanelen op het dak en dan is project duurzaamheid deel 1 geslaagd! Overigens ziet de Solior er fantastisch uit, beetje Sci-Fi achtige uiterlijk, ziet eruit alsof het ding ook kan vliegen.. Buren gelijk benieuwd wat ik aan het doen was, waren verbaast over mijn verhaal en wilden ineens toch ook wel naar de mogelijkheden gaan kijken.. Goed voorbeeld, doet goed volgen blijkbaar! :)

Dacht even de vreugde delen met de duurzaamheids tweakers hier.. :)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
psy schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 18:58:
Ik bespeur enig ongeloof over mijn verhaal over de spaarlampen, waarvan ik heb geconstateerd dat ze vaak niet tegen herhaaldelijk aan/uit kunnen.
Bij mij zijn het ook altijd de philips spaarlampen die het eerst stukgaan, vooral wanneer ze kortstondig aan en uit gaan in een ruimte zijn ze zo kapot.

inmiddels heb ik de meeste lampen hier al door led lampen vervangen.

overigens bij mij gaat spul van philips vaak eerder stuk, ik probeer daarom bewust iets van dit merk niet meer aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

el jonco schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 12:03:
[...]

Je zou ook eens kunnen kijken naar een energie-zuinige airco; je kunt een grondlus gebruiken en daar water van 10-15 graden uit rondpompen voor koeling, of je kan naar indirecte verdampingskoeling kijken, waarbij je binnenkomende (WTW-behandelde) lucht wordt afgekoeld door water dat verdampt en mee wordt genomen door de lucht die naar buiten gaat. Kampmann doet zoiets met de Oxycomm units (400-4000 m3/h). Je gebruikt een paar liter water plus de stroom voor de ventilatoren die bij mechanische WTW ventilatie toch al draaien.

[...]

Niet om het een of het ander, maar die bypass laat je toch alleen openstaan als de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur he? Gisternacht was een slecht voorbeeld, maar afgelopen nacht met een onweersbuitje gingen we hier in twee uur van 28 naar 25 graden binnentemperatuur. Wel met gewoon 'alles tegen elkaar open' en niet met de WTW in bypass :)
Die Kampmann optie heb ik nog niet echt van gehoord, zal eens kijken, interessant!

De WTW kijkt zelf constant naar de temperatuur, aan de hand van ingaande en uitgaande lucht staat de klep open of dicht.
master30 schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:19:
[...]
Bij mij zijn het ook altijd de philips spaarlampen die het eerst stukgaan, vooral wanneer ze kortstondig aan en uit gaan in een ruimte zijn ze zo kapot.

inmiddels heb ik de meeste lampen hier al door led lampen vervangen.

overigens bij mij gaat spul van philips vaak eerder stuk, ik probeer daarom bewust iets van dit merk niet meer aan te schaffen.
Fijn om ook even te horen. Vreemd toch...
el jonco schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 11:45:
[...]

Als je panelen van 4m2 hebt wel ja. Bij vlakke opstelling kan je gewoon 36m2 kwijt; 24 suntechs van 200W, dus 4.8 kW; 4000 kWh op jaarbasis? Alleen zorgen dat je een looppad houdt om af en toe een keer te dweilen. Desnoods zet je het hele spul onder 10 graden, dan loopt de meeste rommel er wel af.
Is het niet zo dat die panelen enigzins schuin moeten staan? Dan krijg je toch te mnaken met schaduwwerking?

[ Voor 30% gewijzigd door psy op 03-07-2010 19:44 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Tarieven stadsverwarming Enschede Helmerhoek zijn ook bekend.
Per 1 juli:
Levering warmte 21,38 euro/GJ
Vastrecht warmte 0,7559 euro/per dag, hier komt de huur van het warmtapwaterapparaat a 11 euro per maand nog bij.
Bij ons in de wijk is er geen gas dus koken gebeurd elektrisch.

Zijn er nog mensen met cijfers die ook stadsverwarming hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Hier ook stadsverwarming en elektrisch koken.
Weet zo niet wat de stadsverwarming kost, maar ik weet wel dat er hier pas geleden ophef was over de leverings tarieven.
Daar zit namelijk een deel in om de kosten van het aanleggen van het systeem te financieren.
In theorie betaal je zelf voor de aansluiting op de stadsverwarming.
Die kosten betaald essent, en betaal jij in 30 jaar aan hun terug (360 termijnen van 5 euro ofzo).
Na die dertig jaar hoef je dat maandelijks dus niet meer te betalen.
Nou is essent natuurlijk nogal vergeetachtig, dus heb je stadsverwarming en is je huis zo'n 30 jaar oud kijk dan eens even de rekening na.
Kan je zo een paar tientjes per jaar schelen.
(Je kunt natuurlijk ook vreselijk omhoog gaan op de "niet geliefde mensen" lijst van essent :) )

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Zo, de Q-Solar staat op zolder (4 potige kerels), de steigers staan voor het huis en de buizen en collectoren liggen binnen.

Ik zou speciale collectoren krijgen, links in en ook uit, de overige 2 hebben dan ook 2 buizen intern, maar ondanks dat mijn cv man eea op tijd besteld had bij Sunsystems, kon Johan het niet op tijd leveren.
De hele week de ene na de andere toezegging, maar helaas ik heb ze nu conventioneel elders (lees ook duurder) moeten kopen, En Sander817 had me nog zo gewaarschuwd voor de fratsen van Johan.
Mensen moeten verzetten, nee niet echt leuk als iemand zijn afspraken niet na wil komen.

Afijn; maandagavond gaan de collectoren het dak op.

Morgen maar eens bekijken of ik de frames al kan samenstellen.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Speksteenkachel schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 20:03:
Tarieven stadsverwarming Enschede Helmerhoek zijn ook bekend.
Per 1 juli:
Levering warmte 21,38 euro/GJ
Vastrecht warmte 0,7559 euro/per dag, hier komt de huur van het warmtapwaterapparaat a 11 euro per maand nog bij.
Bij ons in de wijk is er geen gas dus koken gebeurd elektrisch.

Zijn er nog mensen met cijfers die ook stadsverwarming hebben?
Ja

Levering Warmte euro/GJ 21,79
Vastrecht Warmte incl. Warm tapwaterapparaat euro/dag 0,9100
Extra Vastrecht Warm tapwaterapparaat 8 l/min euro/dag 0,1651

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-10 09:19
Ik heb een waarschijnlijk domme vraag, maar zou het echt heel erg waarderen als iemand mij hiermee op weg kan helpen.

Bij alles rond duurzame energie vraag ik me altijd af hoe je zonnecellen e.d. op een goede manier op de meterkast aansluit. Is het zo dat je deze aan een omvormer koppelt en dan simpelweg aan een stroomgroep kunt hangen? Teruglevering werkt dan ook automatisch? Of mis ik iets?

Zijn er ook omvormers waarbij je later naast je zonnecellen op een eenvoudige manier nog eens extra zonnepanelen bij kunt plaatsen, of bijvoorbeeld een windturbine?

Update: laat ik het anders (duidelijker) stellen: Is er zoiets als een plug & play systeem waar ik mijn stroomleverende apparatuur met verschillende voltages & wattages op aansluit, dat ik vervolgens in een contactdoos steek en het dan gewoon werkt?

[ Voor 18% gewijzigd door Ahrnuld op 03-07-2010 22:04 . Reden: verduidelijking vraag ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Ja hoor dat is er wel.

Je kunt tot ik geloof 500 of 600 Watt zo aansluiten op een willekeurig stopcontact, met meer vermogen aan zonnepanelen heb je een aparte groep nodig, speciaal voor alleen de panelen. Net als een inductiekookplaat bijvoorbeeld.

Je meter moet wel kunnen terugleveren. Heb je zo'n meter met een draaiwieltje, dan gaat dat vanzelf goed, deze draait achteruit. Bij digitale meters heb je vaak aparte telwerken voor het terugleveren en dan is het afhankelijk van of je netbeheerder alles netjes doorgeeft. Een 'slimme' meter van Oxxio bijvoorbeeld is zo slim dat die niet kan terugleveren.
Terugleveren is belangrijk als je niet zelf al je stroom meteen verbruikt op het moment dat je het opwekt.

Met de search is er wel meer over te vinden.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:36
starwave schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 21:57:
Update: laat ik het anders (duidelijker) stellen: Is er zoiets als een plug & play systeem waar ik mijn stroomleverende apparatuur met verschillende voltages & wattages op aansluit, dat ik vervolgens in een contactdoos steek en het dan gewoon werkt?
http://www.powerrouter.com/

In de praktijk kan het handiger zijn een serie losse omvormers te kopen zoals de Steca's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Zoiets kunnen wij niet aansluiten, we zijn aangesloten op stadsverwarming,
Nóg een argument tegen stadsverwarming, los van dat het een mes in de rug van innovatie is. Behalve 'niet meer dan anders' (stadsverwarming kost maximaal zoveel als gasverwarming, fijne koppeling, NOT) , zou ook 'verplicht tenzij beter' (je mag een grondbron andere oplossing gebruiken als die goedkoper is dan stadsverwarming plus airco) ingevoerd moeten worden. Twee keer raden ;(
[b]psy schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:34:[/bDie Kampmann optie heb ik nog niet echt van gehoord, zal eens kijken, interessant!
In tegenstelling tot een warmtepompairco (ook de Elga) zit in de oxycom techniek geen compressor. Het opgenomen vermogen blijft dus beperkt tot hooguit (een paar) honderd Watt voor de fans. Nadeel is dat bij zeer hoge luchtvochtigheid de koeling beperkt blijft tot een paar graden. Aan de andere kant: als je meer dan een paar graden tov. buitentemperatuur (in de schaduw) gaat koelen, voelt een airco al snel onaangenaam.
De WTW kijkt zelf constant naar de temperatuur, aan de hand van ingaande en uitgaande lucht staat de klep open of dicht.
[...philips spaarlampen...]Fijn om ook even te horen. Vreemd toch...
voor snelle schakelaars onder ons: LED lampen kennen dit nadeel niet; ze zijn instantaan aan en áls er iets kapot gaat, is het de electronica, niet de LED zelf. Kleine troost, maar bij goede winkels kan je je LED lamp gewoon omruilen als hij kapot gaat binnen 3 jaar. Hier hangt inmiddels alleen maar LED.
Is het niet zo dat die panelen enigzins schuin moeten staan?
Zodat de duiven er afglijden? Nee hoor, maar als je ze precíes waterpas zet, krijg je wat algengroei. Daarom noemde ik al 10 graden.
Dan krijg je toch te maken met schaduwwerking?
Als je onder 10 graden het hele setje panelen van 5x6 meter opstelt (1 driehoek), komt de hoogste kant op tan(10deg)*6m=105 cm hoog. Dan heb je dus geen schaduwwwerking omdat je maar 1 grote driehoek hebt en kan je 5x6 m2 opstellen.
Met elk paneel onder een hoek kom je op 6 meter door 4 rijen met 25 cm tussenruimte op te stellen, plus een laatste rij, die werpt geen schaduw op de volgende rij panelen. Dus 1x1m+4x1.25m, want 25 cm tussenruimte betekent 12.5 cm schaduw werpende hoogte, het paneel is 1meter breed, dus bij een hoek van 7 graden ben je schaduwvrij. Je kan dan maar 5x5 m2 opstellen. Correct me if I'm wrong.

[ Voor 9% gewijzigd door el jonco op 04-07-2010 07:23 . Reden: grondbron is maar een voorbeeld, any groen will do ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik geloof je wel hoor, het klopte hier ook, totdat ik calex (supercheap) kocht bij de action, voor overal.
gaan hier helemaal nooit niet stuk, al 3 jaar lang niet, en een mooie lichtkleur ook.
spaarlampen van de bekende merken hebben ook een aangloeitijd, terwijl de merken ectron(blokker) en calex(action) die gewoonweg niet hebben.
ik heb nog 1 gloeilamp in huis, die zit in de koelkast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

mookie schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 21:34:
Weet zo niet wat de stadsverwarming kost, maar ik weet wel dat er hier pas geleden ophef was over de leverings tarieven.
Daar zit namelijk een deel in om de kosten van het aanleggen van het systeem te financieren.
In theorie betaal je zelf voor de aansluiting op de stadsverwarming.
Van deze variant met extra toeslag had ik nog niet gehoord, ik vraag me af of mensen met een gasaansluiting ook moeten betalen voor de aanleg er van.
In principe kom je niet af van het hoge vastrecht of je moet een paar duizend euro betalen voor afsluiting.
Wat je wel kunt doen is proberen om zo min mogelijk GJ te verbruiken: isoleren, zonneboiler, hout gestookte kachel of overschot aan stroom door pv proberen in te zetten.

Leuk bericht over pv in Amerika
http://nos.nl/artikel/169...ma-voor-zonneenergie.html

[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 04-07-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Speksteenkachel schreef op zondag 04 juli 2010 @ 09:31:
[...]
, ik vraag me af of mensen met een gasaansluiting ook moeten betalen voor de aanleg er van.
In principe betaald de gemeente de aansluiting (via de legekosten op een bouwkavel), maar als de aansluiting meer dan x meters van de weg zit dan moet je wel bij betalen (en niet zo'n beetje ook).
Verder betaal je elke maand ook meter huur.
Gas kan je volgens mij gratis laten afsluiten, en de leverancier is verplicht op op verzoek ook de meter weg te halen, en mag daarvoor niet meer rekenen dan het aanbrengen van een nieuwe meter.
Zou er voor stads warmte ook een regel zijn dat afsluiten nooit meer mag kosten dan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier in Enschede is het wel eens door iemand geprobeerd maar zou dan in orde van grote 4500 euro moeten betalen voor afsluiting.
Kan het berichtje helaas niet terugvinden, stond in de papieren editie van de lokale krant.
Bij nieuwbouwwoningen die op stadsverwarming worden aangesloten komt zelfs een bepaling te staan dat het plaatsen van een schoorsteen verboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:39

Mars Warrior

Earth, the final frontier

el jonco schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 14:24:
Grappig dat je bij sidera lijkt te zien dat hoe platter de panelen liggen, hoe hoger de opbrengst. Als ik het bijschrift (hellingshoeken van 20,30,40 en 50 graden) lees voor Amsterdam, dan zie ik 139,135,129 en 122. Met 10 graden en 134 kWh zit ik dus niet perfect, maar lang niet slecht. Of begrijp ik het verkeerd?
Volgens mij begrijp je het helemaal goed. Mijn eigen panelen (op oost en last van bomen) liggen ook rond de 20graden en doen het tov een perfecte zuid ligging in de zomermaanden best goed: 130kWh versus 140kWh volgens de max van Siderea bij 20graden hellingshoek op zuid.

Eric-pvt heeft zijn panelen dacht ik, na doorrekenen op Siderea op 22graden gelegd zodat hij in de zomermaanden het maximale eruit haalt tegenover een relatief gering verlies in de winter door de kleine hoek, maar overall over het jaar dus een duidelijke plus!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 15:05
Ziet er heel interessant uit, maar ik kan die werking maar niet volledig begrijpen. Voor de verwarming haalt het apparaat warmte uit de lucht waar hij staat? Nou zal een zolder best wel wat warmer zijn door de CV etc. (zeker in de winter) maar 50% besparing?! Koeling kan ik al een stuk beter bij, maar goed er is dan ook een buitenunit, waarom die dan zuiniger is dan een 'normale' airco ontgaat mij echter helaas ook. Koelen via de CV radiatoren lijkt mij dan wel weer erg interessant en heb ik zelf ook als een overwogen als plan, al twijfelde ik altijd of dat zou werken.

Zelf ben ik de laatste tijd bezig om zoveel mogelijk interessante duurzame oplossingen te noteren, ze passeren namelijk in overvloed in dit topic :) Alleen soms begin ik mij af te vragen hoe het ideale huis er uit ziet. Stel dat je een huis vanaf de grond af mag ontwerpen hoe zou je dat dan zo duurzaam mogelijk doen? Alleen de verwarming kan al op diverse manieren: Combi zonne cv ketel? Zonneboiler, douchegoot wtw, cv-houtkachel, warmtepomp.. Dan nog alle besparingen en bijvoorbeeld dikkere stenen muren etc. Misschien toch maar eens gaan knoeien met Google Sketchup :P

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
Banjy schreef op zondag 04 juli 2010 @ 11:23:
[...]
...
Zelf ben ik de laatste tijd bezig om zoveel mogelijk interessante duurzame oplossingen te noteren, ze passeren namelijk in overvloed in dit topic :) Alleen soms begin ik mij af te vragen hoe het ideale huis er uit ziet. Stel dat je een huis vanaf de grond af mag ontwerpen hoe zou je dat dan zo duurzaam mogelijk doen? Alleen de verwarming kan al op diverse manieren: Combi zonne cv ketel? Zonneboiler, douchegoot wtw, cv-houtkachel, warmtepomp.. Dan nog alle besparingen en bijvoorbeeld dikkere stenen muren etc. Misschien toch maar eens gaan knoeien met Google Sketchup :P
In elk geval beginnen met (extreem) goede isolatie, dus bij wijze van een muur van ca. 0,5 meter dik (met daartussen goed isolerend materiaal). Ramen (3-dubbel glas anyone?) op het zuiden gericht (vang je in elk geval in najaar ook nog zon voor verwarming), en LTV. En zo zijn er nog vele andere zaken. Maar begin eerste te denken aan isoleren :)

grondwarmtepomp kan afhankelijk zijn van vergunning (hier mogen we niet dieper dan 1-1,5 meter gaan. :( ).
als het dak mooi op het zuiden gericht is (schaduwvrij), dan is een combinatie met zonneboiler (atag Qsolar _/-\o_ ) en PV al een leuke stap.
Maar vooral je levensstijl (als bewoner) doet een grote schep in de duurzaamheid... Als je weinig verbruikt thuis, maar je rijdt elke dag 300km op en neer naar het werk, dan is duurzaamheid erg beperkt.
Kun je lokaal/regionaler werken en je vervoersbehoefte met fossiele voertuigen drastisch minderen dan knal je meters vooruit :)

maar eh.. moraal v h verhaal in Nederland: vele specialisten (installateurs etc) hebben vaak te weinig kaas van duurzame technieken gegeten en wuiven het graag weg. Je zal dus echt zelf moeten gaan zoeken en snuffelen in de materie...

[ Voor 29% gewijzigd door NielsTn op 04-07-2010 11:48 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ik zet mijn nog steeds goed werkende HR ketel te koop, er zit een bijna nieuwe Nefit Logica IMC 520-01 in, zou dat nog wat opbrengen denken jullie?

Vandaag de frames voor de heatpipes in elkaar zetten, daar is geen tekening bij, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zondag 04 juli 2010 @ 12:03:
Ik zet mijn nog steeds goed werkende HR ketel te koop, er zit een bijna nieuwe Nefit Logica IMC 520-01 in, zou dat nog wat opbrengen denken jullie?

Vandaag de frames voor de heatpipes in elkaar zetten, daar is geen tekening bij, toch?
ik heb eventueel wel een aantal foto´s voor je die ik kan mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 12:07:
[...]
ik heb eventueel wel een aantal foto´s voor je die ik kan mailen.
graag! in mijn profiel staat mijn emailadres, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 23:10
Alleen soms begin ik mij af te vragen hoe het ideale huis er uit ziet. Stel dat je een huis vanaf de grond af mag ontwerpen hoe zou je dat dan zo duurzaam mogelijk doen? Alleen de verwarming kan al op diverse manieren: Combi zonne cv ketel? Zonneboiler, douchegoot wtw, cv-houtkachel, warmtepomp..
Dat is in dit topic al wel eerder gepasseerd. De open source pluswoning van Ronald Serné is een mooi voorbeeld. Nagroeibare bouwmaterialen (ook de verf), goede thermische massa, gebruik van passive solar gain, collectoren, PV panelen, kleine warmtepomp, heat mirror glas (www.eurotherm.be) en vooral goed geïsoleerd.
Alles dat gas verbruikt, dus ook de QSolar, hoe mooi ook, is afhankelijk van fossiele brandstof en daarmee niet hernieuwbaar. Biogas wordt niet in het leidingnet gevoed - omdat het een te laag methaangehalte heeft - en wordt daarom alleen gebruikt voor elektriciteitsopwekking of WKK.
Een houtvergasser gebruikt nagroeibare brandstof en geeft een schone verbranding, maar geeft voor een goed geïsoleerd huis eigenlijk teveel warmte. Er zijn in Nederland overigens vrijwel geen goed geïsoleerde huizen. Mensen noemen 10 cm PUR schuim "optimaal geïsoleerd". Dat betekent dat het de goedkoopste oplossing is die aan de minimumeisen voor nieuwbouw voldoet..... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ben nu aan het kijken voor een ander huis en ik wil in mijn nieuwe stulpje eigenlijk gelijk van het gas af. Dus boiler en gasfornuis eruit en inductie en warmtepomp erin. Echter ben ik vaker niet dan wel thuis, dus veel piek en rustmomenten. Kan zo'n warmtepomp daar een beetje tegen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

de NOS vandaag;
De Amerikaanse regering steunt twee grote projecten voor zonne-energie. Het Witte Huis staat garant voor leningen aan twee bedrijven die nu al in de VS stroom opwekken met zonnepanelen.

Het ene bedrijf kan daardoor in de staat Arizona de grootste zonne-energiecentrale ter wereld bouwen. Die moet 70.000 huizen van stroom gaan voorzien.

Het andere bedrijf gaat zonnepanelen maken die zo dun zijn als folie. Het is voor het eerst in de wereld dat die op grote schaal worden geproduceerd.

Kijk, dan is die olieramp van BP tenminste nog ergens goed voor.
Dit is geen steentje in de vijver, maar zal later mogelijk een hunebed blijken te zijn!
Eindelijk overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@basfromasd
Zie PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Mensen als ik dit topic zo lees (veel werk), kom ik wel onderhand tot de conclusie dat ik SDE beter kan vergeten. Teveel voorwaarden.
Toch zijn er een paar zaken die ik nog niet begrijp maar wel wil weten.

- Stel je zou afgewezen zijn voor een aanvraag van 2010. Of je zit zoals mij in de situatie dat je wel panelen wil kopen maar niet wil wachten. Kan ik dan in 2011 wel een aanvraag doen of kan dat dan niet meer omdat ik dan al een installatie heb? Mag ik pas een install kopen als een SDE aanvraag is goedgekeurd?

- Stel in 2011 zou je toch doorkomen, geldt de subsidie dan voor de komende 15 jaar? Of moet je telkens weer opnieuw aanvragen, nee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:42
Iemand hier de ASN spaarmotief al gelezen? Vanwege het 50jarig bestaan krijg je gratis een duurzame waardekaart. Geldigheid is 1,5 jaar, en hij is niet op naam. Hij is dus door iedereen te gebruiken, en weg te geven, wat er dan ook bij staat.

Op de duurzamewaardekaart is verder te zien dat er diverse kortingen te krijgen zijn om duurzame artikelen, maar ook op PV, ZB etc. Bv. een gratis SunnyBeam, of diverse andere kortingsacties. Bij de DonQi windmolen legt de ASN bank naast de 200 euro korting en gratis transport, ook nog eens 250 euro korting bij. Jammer alleen dat het een windmolen is... Niet veel mensen die zo'n ding plaatsen.

Leuk initiatief in elk geval van de ASN.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zondag 04 juli 2010 @ 12:25:
[...]

graag! in mijn profiel staat mijn emailadres, alvast bedankt!
ik bedenk me net....heb jij ze met of zonder reflector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles dat gas verbruikt, dus ook de QSolar, hoe mooi ook, is afhankelijk van fossiele brandstof en daarmee niet hernieuwbaar. Biogas wordt niet in het leidingnet gevoed - omdat het een te laag methaangehalte heeft - en wordt daarom alleen gebruikt voor elektriciteitsopwekking of WKK.
de hvc in alkmaar zet wel degelijk biogas in het gasnet, en je kan het daar ook tanken
en ook : (greenchoice)
Daarnaast wil ik graag gebruik maken van de gelegenheid om te vermelden dat het sinds deze week ook mogelijk is 100% biogas van ons af te nemen. Greenchoice is de eerste die dit kan aanbieden. Voor meer informatie hierover; http://www.greenchoice.nl...-energie/groen-gas/biogas (reageren kan op direct naar mij ipv via biogas@greenchoice.nl)
Graag hoor ik van u welk tarief uw voorkeur heeft.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
dat kleine aandeeltje wat ik nu dus afneem, mag dan duurzaam heten ?
in ieder geval is er ook een kit voor butaan propaan en koeienscheten voor de qsolar ;)

meer info :
http://www.hvcenergie.nl/producten/gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 13:27:
[...]ik bedenk me net....heb jij ze met of zonder reflector?
zonder. ik zit al bijna pal zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Mistraller schreef op zondag 04 juli 2010 @ 13:26:
Iemand hier de ASN spaarmotief al gelezen? Vanwege het 50jarig bestaan krijg je gratis een duurzame waardekaart. Geldigheid is 1,5 jaar, en hij is niet op naam. Hij is dus door iedereen te gebruiken, en weg te geven, wat er dan ook bij staat.

Op de duurzamewaardekaart is verder te zien dat er diverse kortingen te krijgen zijn om duurzame artikelen, maar ook op PV, ZB etc. Bv. een gratis SunnyBeam, of diverse andere kortingsacties. Bij de DonQi windmolen legt de ASN bank naast de 200 euro korting en gratis transport, ook nog eens 250 euro korting bij. Jammer alleen dat het een windmolen is... Niet veel mensen die zo'n ding plaatsen.

Leuk initiatief in elk geval van de ASN.
Zal eens een email aan ASN sturen of het ook geldt voor bijv de Atag zonneboilercombi.
Je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zondag 04 juli 2010 @ 14:39:
[...]

zonder. ik zit al bijna pal zuid.
Tja...dan zitten ze heel anders in elkaar denk ik.....het frame wordt bij mij rond de reflectoren opgebouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op zondag 04 juli 2010 @ 14:48:
[...]

Zal eens een email aan ASN sturen of het ook geldt voor bijv de Atag zonneboilercombi.
Je weet maar nooit.
Atag heeft zelf al een aanbieding lopen mbt een korting van 250 eur...(zonnebon-actie)
die heb je toch wel benut zoals ik?

Iemand overigens nog adressen waar Isover Unipan te krijgen is in dikte > 10 cm (100mm)?
ik heb die bij de klus-bedrijven (gamma bv) nog niet gespot...
en ja.. heb nog een kruipruimte die ik nog eens kan opvullen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door NielsTn op 04-07-2010 16:46 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op zondag 04 juli 2010 @ 15:55:
[...]Atag heeft zelf al een aanbieding lopen mbt een korting van 250 eur...(zonnebon-actie)
die heb je toch wel benut zoals ik?
Nee, want ik heb alleen de Q-Solar en niet hun vlakke plaat collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 14:55:
[...]Tja...dan zitten ze heel anders in elkaar denk ik.....het frame wordt bij mij rond de reflectoren opgebouwd
Ik heb ze in elkaar, als je eenmaal begonnen bent is het simpel. En er zit een summiere handleiding bij, die net niet laat zien wat je wilt zien.
Alleen het valt me op dat de dwarsverbindingen (TEC Solar), ietwat afwijkend zijn in breedte.
Is dat alleen om eea beter in de doos te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, want ik heb alleen de Q-Solar en niet hun vlakke plaat collectoren.
dat regelt je dealer dan toch even ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 20:18:
[...]dat regelt je dealer dan toch even ?
Actie is geldig van 01-05-10 t/m 31-08-2010. Korting van € 250,- op de aankoop van een compleet ATAG
Zonneboilersysteem in één keer. Zonneboilersysteem bestaat uit een ATAG CV-ketel, CBSolar boiler en minimaal één SolarCollector
of een Q-Solar met minimaal één SolarCollector. Bij aanschaf van alleen een CBSolar boiler en minimaal één solarcollector (zonder CV-ketel) geldt een korting van € 125,-. Actie alleen geldig voor particulieren, projecten uitgesloten.

ja, 125 euri zou dus kunnen, zal eens navraag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zondag 04 juli 2010 @ 19:09:
[...]

Ik heb ze in elkaar, als je eenmaal begonnen bent is het simpel. En er zit een summiere handleiding bij, die net niet laat zien wat je wilt zien.
Alleen het valt me op dat de dwarsverbindingen (TEC Solar), ietwat afwijkend zijn in breedte.
Is dat alleen om eea beter in de doos te krijgen?
Heb je nu dus Tec-solar collectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
jwstolk schreef op zondag 04 juli 2010 @ 10:54:

Gas kan je volgens mij gratis laten afsluiten, en de leverancier is verplicht op op verzoek ook de meter weg te halen, en mag daarvoor niet meer rekenen dan het aanbrengen van een nieuwe meter.
Onder bepaalde voorwaarden.

Liander actueel:
Stap 2: opdrachtbevestiging

Na aanvraag via www.aansluitingen.nl ontvangt u van Liander direct een opdrachtbevestiging voor het verwijderen van uw aansluiting. Het offerteproces voor kleinverbruik is vervallen. Bij Liander is aanvraag dus meteen: opdracht. Daarmee wordt de doorlooptijd van de opdracht enorm verkort. Bij het tijdig aanvragen (meer dan 2 weken van te voren) via www.aansluitingen.nl is de demontage kosteloos.

Als blijkt dat er bijzondere omstandigheden zijn, ontvangt u een maatwerkofferte.
Noot: dat beleid is bij Liander in korte tijd wel een keer of vier gewijzigd, dus ga er niet van uit dat dit standaard policy blijft.

Overigens wordt de aansluiting "in stand gehouden" door de vastrecht post "periodieke aansluitvergoeding". Bij Liander tm. G6 capaciteit (meeste huishoudens) is dat in 2010 2,27 Euro incl. BTW/maand, dus 27,24 Euro per jaar. Dus dat komt bovenop eventuele eerste [eenmalige] aansluitkosten bij nieuwbouw (of als er nooit een gasaansluiting is geweest, en een bewoner vraagt dat aan).

Bij stadswarmte wordt op verschillende wijze die enorme kostenpost voor een aansluiting doorberekend (zeer ondoorzichtig, hangt vaak van onderhandelingen tussen gemeentes, projectontwikkelaars en evt. huurcorporaties af, hebben nieuwe bewoners geen enkele invloed op). Daarbovenop het jaarlijkse "vastrecht stadswarmte" (een grote stapeling van "vermeden vastrechtkosten voor gas", bij ons momenteel op jaarbasis 336,72 Euro voor een geïntegreerde ruimteverwarming-met-tapwater SV installatie). En daarnaast de variabele GJ kosten. Soms bereiken me berichten dat het onmogelijk blijkt fysiek afscheid te nemen van de SV aansluiting en zelfs al neem je niets af, betaal je de volle mep aan vastrecht voor de feitelijk werkeloze aansluiting...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zondag 04 juli 2010 @ 23:44:
[...]
Bij stadswarmte wordt op verschillende wijze die enorme kostenpost voor een aansluiting doorberekend (zeer ondoorzichtig, hangt vaak van onderhandelingen tussen gemeentes, projectontwikkelaars en evt. huurcorporaties af, hebben nieuwe bewoners geen enkele invloed op). Daarbovenop het jaarlijkse "vastrecht stadswarmte" (een grote stapeling van "vermeden vastrechtkosten voor gas", bij ons momenteel op jaarbasis 336,72 Euro voor een geïntegreerde ruimteverwarming-met-tapwater SV installatie). En daarnaast de variabele GJ kosten. Soms bereiken me berichten dat het onmogelijk blijkt fysiek afscheid te nemen van de SV aansluiting en zelfs al neem je niets af, betaal je de volle mep aan vastrecht voor de feitelijk werkeloze aansluiting...
De som van de vaste lasten op gas is 199 euro op jaarbasis (afhankelijk van waar je woon enz enz...)
Een OH contract voor een HR installatie bedragen 101 euro.
Som 300 euro
SV vaste lasten zijn 323.

Het zou inderdaad mooier zijn om alles variabel te hebben. Motiverender voor de mensen die weinig verbruiken. (zoals ook ik overigens!)

Maar als je de kosten bekijkt is er nauwelijks aanleiding (voor Jan gemiddeld) om je zorgen te maken.
Moet ik bij aantekenen dat ik nooit een OH contract had voor mijn CV en dat ook niet zou afsluiten, maar voor een vergelijking is dit wel correct.

SV is niet zo 'tweakable' maar het levert wel een CO2 voordeel op ten opzichte van gas en zelfs ten opzichte van gas + ZB. Dus die laatste paar tientjes extra, zeg ik geen probleem. De plek van de ZB kan ik gebruiken voor PV (komt zeker in de toekomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
JAN-B schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 00:01:
[...]
@Joba:
Hoi Jo, dat zou betekenen dat WIJ toch iets verkeerd gemonteerd zouden hebben ;w
Maar even serieus, ik denk wel dat de 2 merken matchen hoor, alles is exact hetzelfde, zowel vermogen als voltage als stroomsterkte(Amp).
Blijft er eigenlijk maar 1 optie over en dat is - zoals je zelf zegt - het aantal uren zonneschijn.
Hoho, niks verkeerd geinstalleerd hoor. Het enige dat ik me dan zou kunnen voorstellen is dat we de nieuwe paneel niet in de string opgenomen zouden hebben. Maar dan zou je 66 KWh door twee panelen zijn geleverd en kom je op 189 KWh/Kwp voor juni. Lijkt me niet realistisch. Ik ga er dus vanuit dat we daar een knap staaltje installatietechniek hebben toegepast en dat het daar niet aan ligt. Ik denk dat de verschillen die zonnigtype aangeeft de bron van de ietwat tegenvallende resultaten zijn.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 23:02

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

volgens zijn installateur de betere keuze
hij heeft er zelf 12 op het dak, west en oost i.c.m. de qsolar
Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 22:41:
[...]

Heb je nu dus Tec-solar collectoren?

[ Voor 43% gewijzigd door sander817 op 05-07-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren in Leeuwarden geweest bij de sprint van de Frisian Solar Challenge.
Was erg leuk om te zien, al die bezonnepaneelde bootjes!
Grote verschillen in snelheid, maar de snelste uit de topklasse was dan ook erg snel.

Ik kan even geen plaatjes uploaden maar op nu.nl kun je een filmpje zien. Bij 39 seconden zie je de winnaar; wij stonden toen bij de start en hadden aan de supersnelle start vanuit stilstand al ingeschat dat dit wel eens de snelste zou kunnen worden...

Ze hadden perfect zonnig weer gisteren! Ik ben benieuwd hoe dat de rest van deze week gaat, als de zonneboten (in A klasse, B klasse en topklasse) de elfstedentocht varen. 8)
Naast Nederlandse deelnemers een flink aantal Belgen en ook een aantal Polen.

En nu maar de neiging onderdrukken om een paar panelen van mijn dak te schroeven en die op de kano te plakken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op maandag 05 juli 2010 @ 11:14:
volgens zijn installateur de betere keuze
hij heeft er zelf 12 op het dak, west en oost i.c.m. de qsolar

[...]
Tec-solar is Johan
http://www.tecsolar.nl/dealers
Tec-solar is de groothandel van Johan die alleen aan bedrijven levert (bijv Flitspaal z'n leverancier).
Sunsystems is het bedrijf dat aan consumenten levert.

Dus ook wel logisch dat je wat meer moet betalen (tussenhandel)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2010 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35
psy schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:10:
[...]

Airco is uiteraard feitelijk luxe. Maar vergeet niet dat wij een nieuwbouw huis (2002) hebben, met optimale isolatie, veel platte daken, gehele zijkant op het zuiden, een WTW installatie die de warmte in huis vasthoudt, en HR++ glas. Het is vanaf mei bij ons gewoon 27+ in de slaapkamer.... nu is het al 31. Dat is gewoon dikke zever en echt niet uit te houden.
Wij gebruiken nu een monoblock airco alleen als het echt nodig is, en die verbruikt veel te veel (800W) en doet bijna niets. Dus nu een zuiniger betere vaste variant.
Beetje laat misschien. Wij zaten in 2007 ook op 5500kWh aan electriciteitsverbruik. Sinds 2008 zijn we druk aan het besparen gegaan en wij zitten op dit moment zo rond de 2200kWh op jaarbasis. Tel daarbij 3kWp aan zonnepanelen op en wij komen akelig dicht bij de 0.

Onze slaapkamer wordt noway 31 graden op dit moment. Wij hebben verduisteringsgordijnen aan de binnenkant hangen, deze zijn aan de buitenkant wit. Deze stralen heel wat warmte rechtstreeks terug naar buiten. 's Avonds zetten we de ramen tegen elkaar open en het dakraam op zolder open, op die manier koelt het vrij snel een paar graden af.

Dat plus de batterij aan PV op het dak maakt dat ons huis een stuk aangenamer is in de zomer.

Onze electriciteitsbesparingen globaal op een rij:

24/7 server uitgezet: 1300kWh eraf
koelkast kapot en vervangen : 900kWh eraf
overal aan/uit schakelaars tussengezet : 300kWh sluipverbruik eraf
vaatwasser en wasdroger op warmwater : ca 350kWh eraf

Dat en bewuster met energie omspringen heeft ervoor gezorgd dat ons energieverbruik een vrije val heeft gemaakt.

En wat PolderPV zegt, we proberen beetje te leven naar de seizoenen, eerst trui aan als we het koud beginnen te krijgen in de winter, en 's zomers doen we gewoon wat rustiger aan.

Oja. Wij zijn met twee volwassenen in huis en een kind van 5.

Ook mijn zoontje doet mee met energiebesparen, is hij klaar met TV kijken dan doet hij EN de TV uit en de schakelaar van het stekkerblok om. Jong geleerd is oud gedaan. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 23:02

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

weet ik, ik bedoel alleen dat hij de buizen prefereert boven de vlakke platen van atag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 21:41:

Ik zou speciale collectoren krijgen, links in en ook uit, de overige 2 hebben dan ook 2 buizen intern, maar ondanks dat mijn cv man eea op tijd besteld had bij Sunsystems, kon Johan het niet op tijd leveren.
De hele week de ene na de andere toezegging, maar helaas ik heb ze nu conventioneel elders (lees ook duurder) moeten kopen, En Sander817 had me nog zo gewaarschuwd voor de fratsen van Johan.
Mensen moeten verzetten, nee niet echt leuk als iemand zijn afspraken niet na wil komen.

Afijn; maandagavond gaan de collectoren het dak op.

Morgen maar eens bekijken of ik de frames al kan samenstellen.
Ik bedoel dus dat Sasjo uiteindelijk nog geleverd heeft gekregen door Johan alleen duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op maandag 05 juli 2010 @ 12:12:
[...]

koelkast kapot en vervangen : 900kWh eraf
Dat was me wel een kast dan :) mijn amerikaan deed 500 kwh en nu A++ van 180 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:26
Deze maand 130kWh/kWp uit mijn Wurth-solar CIS 75w panelen. (1050W totaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

zonnigtype schreef op zondag 04 juli 2010 @ 23:44:
[...]
Onder bepaalde voorwaarden.

Liander actueel:
[...]

Noot: dat beleid is bij Liander in korte tijd wel een keer of vier gewijzigd, dus ga er niet van uit dat dit standaard policy blijft.

Overigens wordt de aansluiting "in stand gehouden" door de vastrecht post "periodieke aansluitvergoeding". Bij Liander tm. G6 capaciteit (meeste huishoudens) is dat in 2010 2,27 Euro incl. BTW/maand, dus 27,24 Euro per jaar. Dus dat komt bovenop eventuele eerste [eenmalige] aansluitkosten bij nieuwbouw (of als er nooit een gasaansluiting is geweest, en een bewoner vraagt dat aan).
volgens de ConsuWijzer ( http://www.consuwijzer.nl...wijderen_Hoeveel_kost_dat ) moet je altijd eerst een offerte krijgen, maar als ze het gratis doen, dan zou je dat over kunnen slaan.

Er is een verschil tussen het afsluiten van een gas aansluiting en het verwijderen van een gas aansluiting.
Volgens Liander wordt niet alleen de meter en meter beugel verwijderd, "De gasleiding op uw terrein wordt definitief verwijderd". (http://www.liander.nl/lia..._kleinverbruik_tarief.htm)

De periodieke aansluit vergoeding betaal je voor de aansluiting op het gasnet. (http://www.liander.nl/lia..._kleinverbruik_tarief.htm) Daar lijkt mij dus geen spraken van als ze ook de gasleiding uit je tuin gegraven hebben. (maar veel energie bedrijven zullen het wel eerst proberen)

Als ik hier de verhalen hoor over stadsverwarming dan is dat een stuk lastiger. Ik heb stadsverwarming maar genoteerd als een dikke min-punt voor m'n huizenjacht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 01:01:

De Isc zelf is voor de Suntech 5,23 Ampère, voor de Sharp is 't ie 5,4 Amp. (JAN-B: klopt die "5,55" wel?)
@zonnigtype: die 5,55 zou moeten kloppen; ik heb die gegevens van de site posharp.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 08:04:
[...]

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de technische specs exact hetzelfde zijn. Ik heb 28 panelen van één fabrikant uit één serie en daar zitten al procenten verschil in. Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat de verschillen tussen de twee merken panelen tot gevolg kunnen hebben dat jouw omvormer een compromis moet kiezen. Het ene type paneel zal wellicht een ander MPP hebben dan de andere. (ik zie in eerdere posts dat er al een aantal verschillen zijn genoemd, ik kan zo niet inschatten of dat tot de geconstateerde afwijking leidt)
Trouwens, weet je zeker dat je dakhelling 40 graden is? Als dit namelijk 45 graden is, dan wordt het verschil met de Siderea database al veel kleiner!
@mightym: ik bedoelde met "de technische specs zijn hetzelfde'' dat alle panelen 175 Wp, 5 Ampere en 35 Volt zijn. Alleen als je achter de komma gaat kijken, is er verschil, maar of een paar tienden nou zo veel uitmaakt??
Waar zitten die procenten verschil bij jouw dan , Watt, Volt, Ampere :?
Ik zal morgen mijn dak-hoek nog eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Alleen soms begin ik mij af te vragen hoe het ideale huis er uit ziet. Stel dat je een huis vanaf de grond af mag ontwerpen hoe zou je dat dan zo duurzaam mogelijk doen?
@Banjy: Zeer interessante vraag, is enige tijd geleden nog over gediscuseerd.
Zoek het antwoord van Jeroen H eens op, ma 17 Mei - 14.36. :9

Over Jeroen gesproken: nog steeds op honeymoon ^) ( ik mis hem zo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
jwstolk schreef op maandag 05 juli 2010 @ 20:34:

Er is een verschil tussen het afsluiten van een gas aansluiting en het verwijderen van een gas aansluiting.
Ja, weet ik.
Volgens Liander wordt niet alleen de meter en meter beugel verwijderd, "De gasleiding op uw terrein wordt definitief verwijderd". (http://www.liander.nl/lia..._kleinverbruik_tarief.htm)
Wel pas nadat je daar uitdrukkelijk (ondertekend) verzoek voor hebt gedaan.
De periodieke aansluit vergoeding betaal je voor de aansluiting op het gasnet. (http://www.liander.nl/lia..._kleinverbruik_tarief.htm) Daar lijkt mij dus geen spraken van als ze ook de gasleiding uit je tuin gegraven hebben. (maar veel energie bedrijven zullen het wel eerst proberen)
Is bij ons in de wijk dus wel voorgekomen. Mensen die nieuw in onze "stadswarmte plus kookgas aansluiting" wijk kwamen, van niks wisten, altijd elektrisch hebben gekookt en dat dus ook in hun nieuwe woning deden, kregen gewoon vijf posten gas doorberekend omdat de kookgas aansluiting nooit officieel was "verzegeld" dan wel "verwijderd". Of mensen die van gas naar elektrisch koken overstapten en zich niet realiseerden dat ze dan wel iets moesten "afzeggen". Die kregen nog steeds vier vastrechtposten bij de netbeheerder, en eentje bij de gasleverancier op de nota (in 2005 was dat nog zo'n 135 Euro), omdat de laatste ook nooit een bericht van de netbeheerder kreeg dat het gas "officieel was afgesloten" (doch geen verwijdering gas aansluiting). Hebben we nog "leuke correspondentie" over gehad met Continuon. Soms werd na expliciet verzoek (toen duidelijk werd dat vastrechten gewoon doorberekend bleven worden, ook al nam je niets aan (kook)gas af) een meter verwijderd. In andere gevallen werd er in de straat een aansluiting verbroken. Heel vaag allemaal, en onnavolgbaar.
Als ik hier de verhalen hoor over stadsverwarming dan is dat een stuk lastiger. Ik heb stadsverwarming maar genoteerd als een dikke min-punt voor m'n huizenjacht :-)
Dat hoor ik van steeds meer mensen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op maandag 05 juli 2010 @ 23:15:
[...]
@zonnigtype: die 5,55 zou moeten kloppen; ik heb die gegevens van de site posharp.com.
JAN-B: ik heb het officiële datasheet van Sharp in elektronische vorm.

Je hebt een mail in je PM box (zie je profiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zondag 04 juli 2010 @ 14:48:
[...]

Je weet maar nooit.
Je kunt beter een mail sturen naar De Kleine Aarde. Daar is de duurzame waardekaart namelijk een initiatief van. De kaart is normaal voor 29 Euro te koop. De ASN schenkt de kaart nu dus aan haar klanten. Op de site van de duurzame waardekaart kun je overigens alle kortingsacties/deelnemende bedrijven bekijken (ook 10% korting op Tonzon, maar die had ik 2 weken geleden al besteld (binnen 2 dagen geleverd!)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 23:10
@ecowoman: ik ga toevallig ook met thermoskussens op vakantie naar Kruipruimte! Het schijnt er koel te zijn, maar wel stoffig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
:D Dat is beter dan blubberig Bas. Maar goed idee, om rond deze tijd daar naartoe tegaan. Ik denk dat het kwa klimaat wel de beste tijd van het jaar is. Ik ga ook eens kijken hoe het eruit ziet daar, ik ben er nog nooit geweest.

Ga ik meteen even kijken of al die grote standleidingen wel nodig zijn. Die nemen allemaal kostbare zonneboilerruimte in beslag.

[ Voor 22% gewijzigd door Taan op 06-07-2010 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@ecowoman: ga je de Tonzon vloerisolatie met de pluggen aanbrengen of verlijm je deze met/aan de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwstolk schreef op maandag 05 juli 2010 @ 20:34:
[...]
Ik vond SV ook vervelend, en vind dat nog steeds in sommige opzichten.
Maar na wat meer gelezen te hebben erover kan ik dat wel wat nuanceren. Er zitten ook voordelen aan.

Zo is het gas hier gestegen met 7,4% en de SV met 6,9% (agv aanpassing systeemrendement NMDA)
Elke m2 in je huis kost een hoop geld en de SV afleverset kan in de meterkast, de CV ketel heeft een eigen ruimte nodig (1 m2 met service toegang).

Het systeem heeft een milieu voordeel tov gas. Een moderne SV werkt samen met een hoog rendement electra opwekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

basfromasd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 08:35:
@ecowoman: ik ga toevallig ook met thermoskussens op vakantie naar Kruipruimte! Het schijnt er koel te zijn, maar wel stoffig.
Na meerdere dagen vakantie in Kruipruimte kan ik bevestigen dat het er koel en stoffig is en dat de luchtvochtigheidsgraad hoog is. Bruin worden zal voornamelijk plaatsvinden op de ellebogen. De lokale flora en fauna is ietwat eentonig (alleen spinnen en een slak ontdekt). Om mijn verblijf nog meer te veraangenamen, heb ik het voorbeeld van Duitsers gevolgd en een kuil gegraven op het strand (heeft een paar dagen gekost). Horizon vervuilende elementen heb ik weggehaald (cv-leidingen). Ook stenen die zich op het strand bevonden heb ik weggehaald (puin). Na leggen van een handdoek op het strand (noppenfolie en bodemfolie) stijgt de temperatuur en daalt de luchtvochtigheid. Omdat de verwachting is dat de temperatuur de komende dagen gaat stijgen, ga ik over enkele dagen maar wat parasols aanbrengen (thermoskussens). Omdat het minder tijd kost, er minder bevestigingsmateriaal nodig is, het makkelijker is en je flexibeler bent in de indeling van de ruimte, heb ik besloten om de parasols te verankeren (pluggen i.p.v. lijmen). Vooraf heb ik telefonisch zeer goede reisadviezen ontvangen (van meneer Reehuis van Tonzon).

Tot nu toe een uitstekende vakantiebestemming! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35
JAN-B schreef op maandag 05 juli 2010 @ 23:27:
[...]

@mightym: ik bedoelde met "de technische specs zijn hetzelfde'' dat alle panelen 175 Wp, 5 Ampere en 35 Volt zijn. Alleen als je achter de komma gaat kijken, is er verschil, maar of een paar tienden nou zo veel uitmaakt??
Waar zitten die procenten verschil bij jouw dan , Watt, Volt, Ampere :?
Ik zal morgen mijn dak-hoek nog eens checken.
Belangrijkste zijn de Imp en de Vmp. Tel de Vmp van al je 3 panelen bij elkaar op en pak van de drie panelen het paneel met de laagste Imp. Vermenigvuldig die met elkaar en je weet hoeveel Wp je hebt aangesloten op je omvormer.

Je zou eigenlijk de flashdata van je panelen te pakken moeten zien te krijgen, dan kan je het exact bepalen. 1 paneel met een significant lagere Imp kan je string behoorlijk negatief beinvloeden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

De 3 collectoren liggen op het dak, 12 buizen zitten er al in.
Pfff, het leek makkelijker dan dat het was, met meten wordt de meeste tijd versleten.
23.30 zijn we gestopt, fijn als het zo lang licht blijft!

Vandaag worden door anderen de aansluitingen door de ventilatie-pannen, naar binnen gebracht en binnen aangesloten op de ontluchter.

En de Nefit cv wordt afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:59
Jan B …als je hoek inderdaad 40 graden is …

Klacht minder jaarlijkse KWh opbrengst…toch

2 dingen ter gedachte
1 MMP tracker maakt fout(fout zal niet groot zijn op de max 1000W/m2 STC instralings )
2 Verschil in karakteristiek van de panelen in het lage instralings bereik

Ter info Serie parallel http://zonstraal.forumup....54&mforum=zonstraal#30854

Bij 1000W/m2 en 800 en 600 en 200W/m2 staan er gegevens in de data sheet grafiek
Maar stel je voor rond en onder de 200W/m2 instraling is het verschil veel groter tussen beide panelen dan bij 1000W/m2
Dan kan je best een vermindering in jaar opbrengst krijgen

MPP tracker met twee panelen
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/23/1258989892-60.png
Met twee soorten panelen kan je 2 pieken krijgen.
Nu lijken ze vrij veel op elkaar dus zal je verlies niet zo veel zijn …MAAR

Het verschil in het lage instralings gebied KAN groter zijn .
En de MPP tracker kan daar door op een lager MMP punt terecht komen(piek A en B in hoogte kunnen omgedraaid zijn ..links lager ..recht hoger)

Bovenstaande is grafiek met max power 1000w/m2 ..maar zelfde grafiek kan je natuurlijk ook krijgen met een lage instralings waarde .. verschil tussen A en B kan dan groter zijn.

Komt uit. http://zonstraal.forumup....86&mforum=zonstraal#52186

Zoals hier kan je de stappen zien van een MPP tracker …. die er naast loopt ;-)( fout gebeurt door zijn eigen algoritme ).
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/24/12590900620.jpg
komt uit http://zonstraal.forumup....35504cc3fad9c6305fd#52354

Nu even over het lage instralings gebied ..
Dit zit rond en onder de 200W/m2 .. en heeft een aandeel van iets van 20% in je jaarlijkse KWh opbrengst…dus belangrijk…

Dus hier een voorbeeld van opbrengst en aandeel in je jaarlijkse opbrengst
Wat zien we hier.
De oranje lijn is rendement omvormer.
Ieder geel balkje is aandeel in jaarlijkse opbrengst ..voor die instaling W/m2....in stappen van 100W.
% is aandeel in de jaarlijkse KWh opbrengst
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/22/1266862459-890.jpg

Mocht 1 paneel een iets beter anti reflectie laag ( of zuigende fotonen laag hebben dan de andere 2 panelen)…..zal die de totale opbrengst iets laten zakken.
Dus ondanks bijna gelijke specificatie KAN er in het lage instralings bereik behoorlijk verschil in zitten

Dus voldoende leesvoer.

@ flitspaal
Impp.. etc zijn belangrijk ….moeten kloppen op een mooie zonnige dag
Maar de de laatste KWh (op jaar basis)die je kan scoren..staan NIET vermeld .. en worden ook niet getest met STC (staan ook niet in de flash data )
Fabrikanten proberen er wel reclame mee te maken … extra anti reflectie ..bla bla
Maar concrete cijfers ..komen niet boven water …op bijna geen een data sheet @#$%!!

Ik weet dit omdat ik enkele datasheets heb gezien waar de lage instaling waarde wel vermeld stonden ..
:) me happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 00:46:

JAN-B: ik heb het officiële datasheet van Sharp in elektronische vorm.

Je hebt een mail in je PM box (zie je profiel).
@zonnigtype: Sorry, geen PM ontvangen, ik lees 0 nieuwe berichten.
Mag ook naar mijn ''gewone'' E-mail hoor, als je dat nog hebt van vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Joba schreef op maandag 05 juli 2010 @ 09:42:
Hoho, niks verkeerd geinstalleerd hoor. Het enige dat ik me dan zou kunnen voorstellen is dat we de nieuwe paneel niet in de string opgenomen zouden hebben. Maar dan zou je 66 KWh door twee panelen zijn geleverd en kom je op 189 KWh/Kwp voor juni. Lijkt me niet realistisch. Ik ga er dus vanuit dat we daar een knap staaltje installatietechniek hebben toegepast en dat het daar niet aan ligt. Ik denk dat de verschillen die zonnigtype aangeeft de bron van de ietwat tegenvallende resultaten zijn.
@ JO: Zo is maar net, Wij hebben een knap staaltje installatietechniek afgeleverd of kan ik beter zeggen JIJ hebt een knap staaltje werk verricht d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ iedereen met goede adviezen/tips etc. n.a.v. mijn opbrengst ''probleem" ;
Ik heb helemaal geen probleem, ik las opbrengsten van 140 en zelfs 150 Kwh/Kwp en dus dacht ik heel jaloers: Waarom kom ik daar niet aan?
Siderea zegt over de maand Juni: Station Vlissingen - 6 Km van Middelburg - opbrengst bij dakhoek 40 graden = 133, ik had 126,6 dus een verschil van 6,4 = iets minder dan 5%.
Siderea zegt ook bij meer dan 10% lagere opbrengst is er iets niet OK dus:
Ik ga er maar vanuit dat mijn PV redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:12
X21r schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 11:11:
Jan B …als je hoek inderdaad 40 graden is …

Klacht minder jaarlijkse KWh opbrengst…toch

2 dingen ter gedachte
1 MMP tracker maakt fout(fout zal niet groot zijn op de max 1000W/m2 STC instralings )
2 Verschil in karakteristiek van de panelen in het lage instralings bereik

Ter info Serie parallel http://zonstraal.forumup....54&mforum=zonstraal#30854

Bij 1000W/m2 en 800 en 600 en 200W/m2 staan er gegevens in de data sheet grafiek
Maar stel je voor rond en onder de 200W/m2 instraling is het verschil veel groter tussen beide panelen dan bij 1000W/m2
Dan kan je best een vermindering in jaar opbrengst krijgen

MPP tracker met twee panelen
[afbeelding]
Met twee soorten panelen kan je 2 pieken krijgen.
Nu lijken ze vrij veel op elkaar dus zal je verlies niet zo veel zijn …MAAR

Het verschil in het lage instralings gebied KAN groter zijn .
En de MPP tracker kan daar door op een lager MMP punt terecht komen(piek A en B in hoogte kunnen omgedraaid zijn ..links lager ..recht hoger)

Bovenstaande is grafiek met max power 1000w/m2 ..maar zelfde grafiek kan je natuurlijk ook krijgen met een lage instralings waarde .. verschil tussen A en B kan dan groter zijn.

Komt uit. http://zonstraal.forumup....86&mforum=zonstraal#52186

Zoals hier kan je de stappen zien van een MPP tracker …. die er naast loopt ;-)( fout gebeurt door zijn eigen algoritme ).
[afbeelding]
komt uit http://zonstraal.forumup....35504cc3fad9c6305fd#52354

Nu even over het lage instralings gebied ..
Dit zit rond en onder de 200W/m2 .. en heeft een aandeel van iets van 20% in je jaarlijkse KWh opbrengst…dus belangrijk…

Dus hier een voorbeeld van opbrengst en aandeel in je jaarlijkse opbrengst
Wat zien we hier.
De oranje lijn is rendement omvormer.
Ieder geel balkje is aandeel in jaarlijkse opbrengst ..voor die instaling W/m2....in stappen van 100W.
% is aandeel in de jaarlijkse KWh opbrengst
[afbeelding]

Mocht 1 paneel een iets beter anti reflectie laag ( of zuigende fotonen laag hebben dan de andere 2 panelen)…..zal die de totale opbrengst iets laten zakken.
Dus ondanks bijna gelijke specificatie KAN er in het lage instralings bereik behoorlijk verschil in zitten

Dus voldoende leesvoer.

@ flitspaal
Impp.. etc zijn belangrijk ….moeten kloppen op een mooie zonnige dag
Maar de de laatste KWh (op jaar basis)die je kan scoren..staan NIET vermeld .. en worden ook niet getest met STC (staan ook niet in de flash data )
Fabrikanten proberen er wel reclame mee te maken … extra anti reflectie ..bla bla
Maar concrete cijfers ..komen niet boven water …op bijna geen een data sheet @#$%!!

Ik weet dit omdat ik enkele datasheets heb gezien waar de lage instaling waarde wel vermeld stonden ..
:) me happy :)
Wow, dat had ik zelf niet beter kunnen uitleggen! Mooie bijdrage! _/-\o_
@JAN-B Het verschil tussen de Siderea database is inderdaad beperkt, zeker met bovenstaande info in het achterhoofd zou ik me niet teveel zorgen maken!!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 09:38:
[...]

Ik vond SV ook vervelend, en vind dat nog steeds in sommige opzichten.
Maar na wat meer gelezen te hebben erover kan ik dat wel wat nuanceren. Er zitten ook voordelen aan.

Zo is het gas hier gestegen met 7,4% en de SV met 6,9% (agv aanpassing systeemrendement NMDA)
Elke m2 in je huis kost een hoop geld en de SV afleverset kan in de meterkast, de CV ketel heeft een eigen ruimte nodig (1 m2 met service toegang).

Het systeem is heeft een milieu voordeel tov gas. Een moderne SV werkt samen met een hoog rendement electra opwekking.
Hier aparte meterkasten voor:

Stadsverwarming
Elektra + kookgas
Drinkwater (collectief met andere water aansluitingen).

Gaat dus niet altijd op. Zitten wel allemaal buiten ons appartement, maar worden zeker en vast in de huur van de centrale ruimte alhier verrekend, is mijn inschatting... (huur waar we hier allemaal aan meebetalen).

Hoge rendement elektra opwekking komt natuurlijk uitsluitend de elektra verkopers toe en in het geheel niet de gebonden SV klant. Kunnen ze je in Ypenburg sterke verhalen over vertellen...

Vergeet de verliezen van het SV netwerk in de grond niet. Die schijnen aanzienlijk te zijn (uiteraard ontbreken daarover betrouwbare en controleerbare cijfers). Kwam laatst bij Consumentenbond ter sprake. Hoezo, "hoog rendement"?

Ander akkefietje: isolatie van SV woningen ligt lager dan bij normale nieuwbouwwoningen. Ik heb een ongeïsoleerde noordgevel (en zou dus in theorie harder moeten stoken dan een gemiddelde bewoner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:57

Punkrocker

Mostly harmless

Met dank aan de subsidie van de gemeente liggen er nu hier drie panelen bij:
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/famklooster/zon/montage/foto/11voldak.jpg

Drie stuks Suntech STP210 - 18 Ud (210 Wp) met een Soladin 600 omvormer.

Het was zweten vorige week voor de jongens die het dak op durfden _/-\o_

Laat de zon maar komen! 8)

Eucalyptus boom komt niet boven de dakgoot uit hoor. Foto is vanaf de begane grond genomen ;)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:09

ericplan

5180 Wp PV

Punkrocker schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 20:07:
[afbeelding]

Eucalyptus boom komt niet boven de dakgoot uit hoor. Foto is vanaf de begane grond genomen ;)
Het past dus :-) mooi.
Punkrocker in "Duurzame Energie deel 17"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 09:24:
[...]

ik geloof je wel hoor, het klopte hier ook, totdat ik calex (supercheap) kocht bij de action, voor overal.
gaan hier helemaal nooit niet stuk, al 3 jaar lang niet, en een mooie lichtkleur ook.
spaarlampen van de bekende merken hebben ook een aangloeitijd, terwijl de merken ectron(blokker) en calex(action) die gewoonweg niet hebben.
ik heb nog 1 gloeilamp in huis, die zit in de koelkast ;)
Ook in de afzuigkap? De trillingen van de motor lijken me ook niet echt goed voor spaarlampen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

IJsbeer schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 21:12:
Ook in de afzuigkap? De trillingen van de motor lijken me ook niet echt goed voor spaarlampen...
Ik denk dat gloeilampen meer last hebben van trillingen dan spaarlampen. Of eigenlijk: ik weet het zeker. Een hete gloeidraad is kwetsbaar, een (relatief) koude elektrode niet en die gasontlading al helemaal niet.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 21:12:
[...]

Sinds ook ik van die goedkope Calexjes in de afzuigkap heb zitten gaan ze niet meer om de haverklap stuk. Ze zitten er inmiddels een jaar of twee en werken perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[afbeelding]

@Punkrocker: Gefeliciteerd met je uitbreiding >:) ziet er mooi uit.
Heb je die Suntech,s bij Maretec gekocht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:42
[afbeelding]

Netjes!
Als je de soladin wilt uitlezen....je weet bij wie je een goedkope PC module kan halen he... ;) DM is prima :D

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 20:02:
[...]

Hier aparte meterkasten voor:

Stadsverwarming
Elektra + kookgas
Drinkwater (collectief met andere water aansluitingen).

Gaat dus niet altijd op. Zitten wel allemaal buiten ons appartement, maar worden zeker en vast in de huur van de centrale ruimte alhier verrekend, is mijn inschatting... (huur waar we hier allemaal aan meebetalen).

Hoge rendement elektra opwekking komt natuurlijk uitsluitend de elektra verkopers toe en in het geheel niet de gebonden SV klant. Kunnen ze je in Ypenburg sterke verhalen over vertellen...

Vergeet de verliezen van het SV netwerk in de grond niet. Die schijnen aanzienlijk te zijn (uiteraard ontbreken daarover betrouwbare en controleerbare cijfers). Kwam laatst bij Consumentenbond ter sprake. Hoezo, "hoog rendement"?

Ander akkefietje: isolatie van SV woningen ligt lager dan bij normale nieuwbouwwoningen. Ik heb een ongeïsoleerde noordgevel (en zou dus in theorie harder moeten stoken dan een gemiddelde bewoner).
Je hebt duidelijk pech gehad met 3 meterkasten. Normaal gesproken is het zo aangelegd zoals bij mij thuis: Een afgifteset onderin de meterkast. Dus ruimtewinst.
Inderdaad heb ik hier ook geen CV die ik dus ook niet elke 15 (?) jaar zal moeten vervangen.
De verliezen in het SV netwerk? Er zijn verliezen, maar dat is een keuze.
Het SV van de stad Wenen kent een verlies van 9,6%. Noem jij dat veel? Ik vind het wel meevallen.
Dat er her en der een SV project in NL is met hoge verliezen is natuurlijk jammer.
(Ook jammer dat de consumentenbond weer erg genuanceerd doet... blijkbaar).

De lagere isolatie is iets dat niet in elk project terugkomt. In Amsterdam is er een dergelijk voorval geweest. De EPC berekening houdt rekening met het totaal rendement van de centrale en binnen het berekening van het huis wordt een 100% efficientie toegedicht aan SV.
Maar dat klopt ook met zowel de verwarming als met het WW.

Blijft een feit dat jij met de SV een belangrijke CO2 besparing neerzet. _/-\o_

Vergeet hierbij ook niet dat SV ook gecombineerd wordt met vuilverbranding. En dat niet alleen in Wenen, maar ook in Amsterdam. Tel uit je milieuwinst !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:09

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 23:38:

Vergeet hierbij ook niet dat SV ook gecombineerd wordt met vuilverbranding. En dat niet alleen in Wenen, maar ook in Amsterdam. Tel uit je milieuwinst !
Dan voeren we nu een nieuw begrip in: de Trias Emballagica

Het beste: onverpakte spullen, bijvoorbeeld groente op de markt (losse champignons)
op twee: hergebruik, zoals de vis in een oude krant of de statiegeldfles
op drie: recycling van grondstoffen, eierdozen van oude kranten, enz.
Niet in dit rijtje: het verfikken van grondstoffen, hoewel er (in het Amsterdamse geval) mooie energie van gemaakt wordt.
Helemaal uit den boze is wat mij betreft het im- of exporteren van afval.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 23:38:

(Ook jammer dat de consumentenbond weer erg genuanceerd doet... blijkbaar).
Niet te overhaaste conclusies neerzetten. Dat was geen "bijdrage van de Consumentenbond" (die eindelijk eens vet en op zeer constructieve wijze de tanden in dit verschikkelijke dossier heeft gezet). Maar van enkele van de betrokken burger organisaties. Die steeds meer ingenieurs en goed ingewerkte lieden blijken te hebben die heel erg goed blijken te weten waar ze het over hebben... Niet dat ze (tot nu toe) "gehoord" worden, maar zeg nooit nooit.
Blijft een feit dat jij met de SV een belangrijke CO2 besparing neerzet. _/-\o_
Nope. Was/is niet mijn "keuze". Ik ben d'r zonder dat ik me van de consequenties bewust was er in gerold. Vattenfall/NUON heeft "beet" en laat me niet meer los tenzij ik verhuis. Heeft verder weinig met al dan niet vermeende "keuze voor een veronderstelde CO2 besparing" te maken. Ik heb er nulkommanul procent invloed op gehad, en die 10 Gieg verbruik/jaar van ons zal eerder als een schandalig "misbruik van een verondersteld efficiënt [doch blijvend fossiel] energiesysteem" gezien worden dan een constructieve bijdrage daar aan.
Met dank aan de reactie van ericplan: ik vermijd verpakkingen zo goed mogelijk, maar wordt tegenwoordig zelfs in de natuurvoedingswinkel gedwongen om biologisch sap in weggooi flessen of in :X van die vreselijke weggooi pakken te kopen zodat mijn microscopisch beetje restafval waarvoor ik in onze gemeente de HOOFDPRIJS betaal verveelvoudigt in volume. Dat vertik ik, zoals ik ook vrijwel alle zuivel d'r uit gegooid heb omdat ze het vertikken om het nog langer in statiegeld verpakking te leveren (een enkele volhouder daargelaten, maar vaak al op als je in de winkel komt). Keuzes worden de - verondersteld - vrije burgers steeds meer ontnomen, en ze worden steeds meer in stalinistische concepten vastgesnoerd waar ze niets meer in hebben in te brengen. Zoals in die fantastische "gedwongen restwarmte ketens" waar je nooit meer van afkomt.

Leve de democratie, al vraag ik me regelmatig af of die term de lading nog wel dekt... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 15:32

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

[...]

Ha, nou maar hopen dat je daar bovenop woont in een huis zonder stadsverwarming. Dan kan je dus mooi een grondwarmtepomp aanleggen met van die 'korven' rond die buizen. >:) ;)

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:26
[...]

De leidingverliezen in een modern SV systeem zijn zeer gering volgens de MER van de warmtetransportleiding binnendiameter 50cm diemen-almere bedraagt het warmte verlies minder dan 30W/meter leiding. (Ik werk in de industrie waar ik regelmatig de isolatiewaarde van leidingen moet berekenen dit is weinig) Letop in de berekening in het rapport is er vanuit gegaan dat de steenwollen isolatie niet wordt gevacumeerd.
In werkelijkheid gebeurt dit wel en is het warmte verlies nog lager.
In Almere-poort zijn de woningen geisoleerd alsof de huizen een CV-ketel hebben, eis van de gemeente.

SV Hoeft dus niet slecht te zijn, oudere systemen zoals in utrecht en rotterdam/leiden verdienen inderdaad niet de schoonheidsprijs.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 07-07-2010 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@ecowoman (of andere tonzon vloerisolatie bezitters): wellicht handig om met een IR-meter de vloertemperatuur te meten voor en na installatie van de Tonzon vloerisolatie.
Ben wel erg benieuwd (en nog in dubio 'what to choose').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
zonnigtype schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 00:24:
Nope. Was/is niet mijn "keuze". Ik ben d'r zonder dat ik me van de consequenties bewust was er in gerold.
Je hebt toch voor dat huis gekozen? dan koos je (misschien onbewust) ook voor SV. Begrijp me niet verkeerd, ik heb bij mijn huis ook niet alle factoren goed genoeg bekeken, maar daar moet ik nu ook mee leven. Net zoals jij nu met Nuon moet leven.
Dat kan je vervelend vinden, maar je kunt niet nu doen alsof het oneerlijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Taan op 07-07-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede middag,

Ik ben hier nieuw op het forum maar lees al een tijd mee.
Ik heb 2 setjes van 4 zonnepanelen op mijn dak liggen. Geen idee wat maar wel twee mastervolt omvormers.
Toen ik het huis drie jaar geleden kocht lagen ze al op het dak.

Vervolgens heb ik in december een zonneboiler laten installeren. Bestaande uit drie collectoren van HR solar.
aangesloten op een 200 liter vat.

Ik heb een vraag;
Ik ben op zoek naar kabels van Eld solar 4mm2
Het gaat om een zwarte en een rode kabel. Ik heb van beide ongeveer drie- 4 meter nodig.
Ik woon in de omgeving van nieuwegein. Kan iemand mij vertellen waar ik aan die kabels kan komen.
Of iets anders adviseren.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:57

Punkrocker

Mostly harmless

Ja, heb de maten van tekening genomen en doorgegeven.
Ze zijn dat het zou passen dus mochten ze ze erbij komen leggen.

Q Jan-B:

Inderdaad. Paneeltjes komen van MarEtec.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@PaulNieuwegein: wellicht hier http://shop.fotovoltaikshop.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 12:04:

Het gaat om een zwarte en een rode kabel. Ik heb van beide ongeveer drie- 4 meter nodig.
Ik woon in de omgeving van nieuwegein. Kan iemand mij vertellen waar ik aan die kabels kan komen.
Wil je ook connectoren (stekkers) eraan? Welk type?

[ Voor 33% gewijzigd door ZonneStroom op 07-07-2010 13:11 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Taan schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 12:02:
[...]

Je hebt toch voor dat huis gekozen? dan koos je (misschien onbewust) ook voor SV. Begrijp me niet verkeerd, ik heb bij mijn huis ook niet alle factoren goed genoeg bekeken, maar daar moet ik nu ook mee leven. Net zoals jij nu met Nuon moet leven.
Dat kan je vervelend vinden, maar je kunt niet nu doen alsof het oneerlijk is.
Erg kort door de bocht, SV is in geen enkel geval met "vrije markt opties" te vergelijken, en er werd en wordt nog steeds gruwelijk slecht en extreem misleidend over gecommuniceerd. Woningen zijn niet dik gezaaid, toen zeker niet, en primaire pluspunten waren loopafstand tot station en sociale context (Centraal Wonen complex). Dan valt er al enorm veel af. De oude bewoners wisten nulkommaniks van de nooks and crannies rond zowel stadswarmte, als de absurd ingewikkelde beprijzing ervan. Dus wij begonnen daar volkomen blanco.

Het bittere is, dat juist vanwege de "liberalisering" ik al sinds 2003 (ver voor alle anderen) weggegaan ben bij NUON, en desondanks de bulk van de energiekosten nog steeds aan die onverkozen "warmteleverancier" blijf betalen. Die nu ook nog eens onderdeel wordt van een compleet ongrijpbaar Zweeds Staatsbedrijf. Bovendien: totaal niet door gedrag beïnvloedbare kosten, want we hebben altijd al veel meer aan vastrecht aan SV betaald dan we ooit aan variabele kosten (bewust gedrag) hebben betaald.

Dat is niet "oneerlijk" (heb ik dacht ik niet zodanig gesteld, ik kan me vergissen). Het is een vaststelling.

Daarbij komt dan ook nog dat alle extreem gedetailleerde zienswijzen van talloze gebruikersgroepen op de Warmtewet door EZ door de plee zijn getrokken: er is (tot nog toe) niets mee gedaan. Dat mag best wel eens weer "in de pers" komen (al snappen die geen moer van stadswarmte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Het is mij duidelijk dat je je nek hebt gestoken in de strop van een monopolist. (iets voor de opvolger van Nelie Kroes?) Bedankt dat jij mij die les hebt geleerd. Het had mij ook kunnen overkomen. Daar laat ik het bij. Het draagt niet bij aan het topic.

[ Voor 16% gewijzigd door Taan op 07-07-2010 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Ik heb een vraag voor ervaren SDE loterij winnaars op dit forum.

Na een positieve SDE toekenning zijn mijn panelen geplaatst en ben ik mezelf door de "red tape" rond SDE aan het worstelen. De bruto productiemeter is vandaag geplaatst, dus nu komt de volgende stap: CertiQ certificering.

Op de site van CertiQ kom ik een heel eind met het invullen van het betreffende formulier, totdat ik bij het volgende punt aankom:
EAN-code van de rekeninghouder ('handelaar') op wiens rekening de Garanties van Oorsprong dienen worden te bijgeschreven.
(letterlijk gekopieerd, de taalfout is niet van mij).
Daarachter staat een drop-down box met daarin 15 energieboeren om uit te kiezen. Mijn energie leverancier (energie:direct) staat er niet tussen.

Heeft iemand enig idee wat de bedoeling van deze keuze? Wie moet ik kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even iets anders. Ik hetb een Eclipse verbruiks/opbrengst meter op de kop getikt. En nu.......

Nu moet ik 2 pulsgevende meters integreren. 1 voor de opbrengst en 1 voor het verbruik. Waar kan ik die het beste aanschaffen? Zijn die makkelijk in de meterkast te verwerken?

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 18:10
@-Pieter-471

Waarschijnlijk willen ze je netbeheerder weten.
Mocht je je netbeheerder niet weten, via www.eancodeboek.nl kun je je netbeheerder opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
internet4me schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 15:39:
@-Pieter-471

Waarschijnlijk willen ze je netbeheerder weten.
Mocht je je netbeheerder niet weten, via www.eancodeboek.nl kun je je netbeheerder opvragen.
Mijn netbeheerder is Liander, maar dat vragen ze niet. De titel van de drop-down box is "Selecteer een handelaar". De te kiezen opties omvatten:
  • RWE Energy Nederland
  • Nuon Energy Trade & Wholesale
  • Eneco Energy Trade
  • Essent Energy Trading B.V.
  • Greenchoice
Het klinkt alsof ik hiermee een energie maatschappij krediet kan geven voor het produceren van mijn groene electriciteit. Op zich vind ik het best om iemand met de eer te laten strijken, maar wie moet het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
Verwijderd schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 15:38:
Even iets anders. Ik hetb een Eclipse verbruiks/opbrengst meter op de kop getikt. En nu.......

Nu moet ik 2 pulsgevende meters integreren. 1 voor de opbrengst en 1 voor het verbruik. Waar kan ik die het beste aanschaffen? Zijn die makkelijk in de meterkast te verwerken?

Tips?
Hoi Dennis,

Ik weet niet zeker of je dit bedoelt, maar als het om meters met een "SO interface" gaat kun je bijvoorbeeld dit type gebruiken:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125348

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

-Pieter-471 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 15:47:
[...]
• RWE Energy Nederland
• Nuon Energy Trade & Wholesale
• Eneco Energy Trade
• Essent Energy Trading B.V.
• Greenchoice
[/ul]
Het klinkt alsof ik hiermee een energie maatschappij krediet kan geven voor het produceren van mijn groene electriciteit. Op zich vind ik het best om iemand met de eer te laten strijken, maar wie moet het zijn?
Neem dan de enige maatschappij die echt alleen groen levert. Volgens mij is dan de keuze snel gemaakt. Er is namelijk wel een hele wettelijke regeling aan gekoppeld die het voor de llverancier mogelijk maakt kortingen te verrekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door ZonneStroom op 07-07-2010 18:29 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:21

WouterB

3680 Wp

Ik heb ook de jaarafsluiting per 30/6 bij Greenchoice doorgevoerd. Helaas hebben ze mijn eerste greenchoice-jaar door gepruts van de netbeheerder (ondanks dat je netjes je standen op tijd doorgeeft, blijven die gewoon schatten en daar zijn ze niet zo goed in...) niet op de juiste beginstanden kunnen berekenen.

Anyways, ik kon zelf mijn verbruik goed genoeg inschatten om de maandbetaling vrijwel goed te zetten: Ik moet 8 euro bijbetalen, ondanks de strenge winter.

Mijn verbruik de afgelopen 3 jaar op basis van mijn eigen meterstanden
(ik woon hier iets meer dan 3 jaar):

juli 2007 tot juli 2008 997 m3 gas 1851 kWh
juli 2008 tot juli 2009 890 m3 gas 2123 kWh
juli 2009 tot juli 2010 887 m3 gas 1776 kWh

Door de verkeerde standen rekent GC een verbruik van 767m3 en 2026kWh af (Net geen heel jaar trouwens, ben vorig jaar augustus overgestapt nav dit topic). Als ik naar de daadwerkelijke beginstanden kijk, betaal ik 400kWh teveel en 110 m3 gas te weinig. financieel gezien compeseren die 2 getallen elkaar gelukkig wel ongeveer en kan greenchoice nu gewoon van de juiste standen uitgaan.

Ik heb in oktober 2008 het enkelglas door HR++ laten vervangen, dat heeft ervoor gezorgd dat ondanks de strenge winters van 08-09 en 09-10 mijn verbruik toch wat gedaald is.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 12:04:

Ik heb een vraag;

Alvast bedankt.
Eld solar 4mm2 en 6mm2 solarkabel heb ik hier gewoon op de rol liggen en kan ik wel een stuk naar je toe sturen. Ik heb alleen de kleur zwart.
Verder nog connectors nodig? stuur me anders even een PM.
-Pieter-471 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 15:32:
Ik heb een vraag voor ervaren SDE loterij winnaars op dit forum.

Na een positieve SDE toekenning zijn mijn panelen geplaatst en ben ik mezelf door de "red tape" rond SDE aan het worstelen. De bruto productiemeter is vandaag geplaatst, dus nu komt de volgende stap: CertiQ certificering.

Op de site van CertiQ kom ik een heel eind met het invullen van het betreffende formulier, totdat ik bij het volgende punt aankom:

[...]

(letterlijk gekopieerd, de taalfout is niet van mij).
Daarachter staat een drop-down box met daarin 15 energieboeren om uit te kiezen. Mijn energie leverancier (energie:direct) staat er niet tussen.

Heeft iemand enig idee wat de bedoeling van deze keuze? Wie moet ik kiezen?
Zelf heb ik voor Greenchoice gekozen. Eigenlijk maakt het weinig uit wie je kiest, je hebt er zelf geen voordeel van.

www.sunsolar.nl

Pagina: 1 ... 107 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.