Verwijderd schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 22:17:
[...]
Met gas heb jij toch evengoed een hoger aandeel vaste lasten als je het omrekent. Volgens mij wel.
Neem je vaste lasten gas + afschrijving van je ketel + het onderhoud
Dan zijn de vaste lasten dus ook veel hoger dan je variabele. (10 GJ -> 330 kuub gas)
Alles wat krom is, is met veel trukendozen "recht" te praten. Ik ga daarin niet met je mee. Talloze mensen die van een "puur gas" in een "puur stadswarmte zonder (kook)gas" situatie kwamen klagen steen en been over de hogere warmtenota's. En dat ligt beslist niet alleen aan "vermeden kosten voor de ketel".
Heel goed als je weinig verbruikt natuurlijk.
Dank. 10 GJ t.o.v. het door Vattenfall/NUON beweerde gemiddelde van 35 GJ/jaar, komt toch weer neer op 25 x 20,56 = 514 Euri (huidige tariefstelling) die ik niet hoef af te dragen aan een atoom/bruinkolenboer met oude waterkracht centrale. Alleen al het gevoel is goud waard, plus de bonus van niet uitgegeven geld wat in echt duurzame zaken gestoken kan worden.
Maar een gevolg is altijd dat de vaste lasten dan een groot deel (of grotendeels) van de totale kosten worden. (Bij mij ook een flink aandeel natuurlijk)
Dat is mij al duidelijk sinds ik aan mijn jaarnota's ben gaan rekenen.
Als het nou een Russisch staatsbedrijf was zou ik begrijpen dat je daar problemen mee zou hebben, maar Zweeds?
Yup, ook bepaald niet onproblematisch. Niet alleen vanwege die gigantische bruinkolen plundering in Oost Duitsland waar Paulus Jansen (SP) nog even
poolshoogte is gaan nemen om Diederik Samsom even op zijn plaats te zetten (die had V. nogal fout hoog in de bol zitten, en vond het een heel wat duurzamer bedrijf dan RWE wat Essent [met volle dochter Energie:Direct] opvrat). Ook vanwege de reeks "incidenten" met hun kerncentrales in Duitsland waar destijds Sigmar Gabriel (Umweltministerie opperknuppel)
het schuim van op de lippen kreeg omdat 'ie niet of verkeerd werd voorgelicht over die incidenten. En natuurlijk gaat Vattenfall beslist niet toestaan dat "anderen"
hun zeven kerncentrales in Zweden gaan vervangen. Doen ze liever zelf. Met zo'n bedrijf wil ik (ook) niks te maken hebben, maar ik ben wel gedwongen klant van ze geworden... (ik heb nog bij de NMa ingesproken tegen de geplande fusie tussen Essent en NUON, juist vanwege dezelfde redenen omdat Essent mede-eigenaar is van Borssele).
Liever een echte topper zoals Fernwarme Wien, dat spreekt vanzelf.
Nogal "fern weg", dat Wien. Is onrendabel over die afstand warmte vervoeren (grapje). Laat ze vooral daar "topperen", maar liever echt duurzame warmte gebruiken. Niet fossiel opgewekt. (en Fernwärme schrijf je met Umlaut, maar dat terzijde)
Wel interessant is hun
Preisbeispiel:
Daarin wordt (voor ruimteverwarming) gerekend met 30,8583 Euro per MWh ex BTW.
Effe rekenen hoe dat zit. Als ik een fout maak hoor ik dat wel:
1 kWh = energietechnisch bezien 3,6 MegaJoule (MJ)
1.000 kWh = 1 MWh = 3.600 MegaJoule = 3,6 GigaJoule (GJ)
Dus Fernwärme Wien rekent hier voor 3,6 GJ 30,8583 ex BTW, 1 GJ zou daar dus 30,8583/3,6 = 8,57 Euri ex BTW kosten, met het daar geldende BTW tarief van 20% kom je dan nog steeds maar op 10,29 Euri/GJ.
Hier kost een GJ stadswarmte (ons gebied) 20,56 Euri incl. [19%] BTW. Bijna het dubbele!!! Geen wonder dat de sector zich met hand en tand verzet tegen terugbetaling van teveel betaalde kosten en hun lucratieve business ongeschonden overeind wil houden...
(hier even niet over de complicatie bij drinkwater verwarming rekenend, zie het prijsvoorbeeld daar; wij hebben een volledig geïntegreerde warmtewisselaar die ook warm tapwater maakt, verbruik daarvan is
een fractie van het ruimteverwarming deel bij ons)
Belangrijke andere post: "Grundpreis". Zeg maar "het vastrecht", zie de
aparte pagina voor uitleg daar.
Daar wordt "pro m² beheizbare Nutzfläche, exkl. 20% USt. EUR 0,2543" gerekend.
Wat houdt dat in? 25,43 eurocent per vierkante meter "[potentieel] verwarmde ruimte" ex BTW. Let wel: dat is per maand.
Wij hebben 73 m2 woonoppervlak, overal hangen radiatoren, tot de plee en de gang aan toe (waarvan we het gros nooit gebruiken), dat zou bij ons neerkomen op 73 x 0,2543 = 18,56 Euro ex BTW per maand. Met Oostenrijkse BTW komt dat neer op 22,27 Euro incl. BTW/mnd. Dat is slechts 267,32 Euro incl. BTW/jaar.
Hier kost het vastrecht (ons gebied) 336,72 Euro incl. BTW/jaar!!!
Toch maar naar das schöne Österreich verkassen dan?

Nederland is nog altijd een fantastisch en vrij land!

Uche-uche...
Voorstel: onderwerp tijdje laten rusten. We hebben allebei gesproken. Zand erover.
(risico: mensen die zich er toch weer tegenaan gaan bemoeien met kans op mod-ingrijpen)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)