Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.250 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 14:15:
[...]
Het bittere is, dat juist vanwege de "liberalisering" ik al sinds 2003 (ver voor alle anderen) weggegaan ben bij NUON, en desondanks de bulk van de energiekosten nog steeds aan die onverkozen "warmteleverancier" blijf betalen. Die nu ook nog eens onderdeel wordt van een compleet ongrijpbaar Zweeds Staatsbedrijf. Bovendien: totaal niet door gedrag beïnvloedbare kosten, want we hebben altijd al veel meer aan vastrecht aan SV betaald dan we ooit aan variabele kosten (bewust gedrag) hebben betaald.
Met gas heb jij toch evengoed een hoger aandeel vaste lasten als je het omrekent. Volgens mij wel.
Neem je vaste lasten gas + afschrijving van je ketel + het onderhoud
Dan zijn de vaste lasten dus ook veel hoger dan je variabele. (10 GJ -> 330 kuub gas)

Heel goed als je weinig verbruikt natuurlijk. Maar een gevolg is altijd dat de vaste lasten dan een groot deel (of grotendeels) van de totale kosten worden. (Bij mij ook een flink aandeel natuurlijk)

Als het nou een Russisch staatsbedrijf was zou ik begrijpen dat je daar problemen mee zou hebben, maar Zweeds? Liever een echte topper zoals Fernwarme Wien, dat spreekt vanzelf.

Nederland is nog altijd een fantastisch en vrij land! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
-Pieter-471 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 15:32:
Ik heb een vraag voor ervaren SDE loterij winnaars op dit forum.

Na een positieve SDE toekenning zijn mijn panelen geplaatst en ben ik mezelf door de "red tape" rond SDE aan het worstelen. De bruto productiemeter is vandaag geplaatst, dus nu komt de volgende stap: CertiQ certificering.

Op de site van CertiQ kom ik een heel eind met het invullen van het betreffende formulier, totdat ik bij het volgende punt aankom:

[...]

(letterlijk gekopieerd, de taalfout is niet van mij).
Daarachter staat een drop-down box met daarin 15 energieboeren om uit te kiezen. Mijn energie leverancier (energie:direct) staat er niet tussen.

Heeft iemand enig idee wat de bedoeling van deze keuze? Wie moet ik kiezen?
Het gaat feitelijk om de "groenheid" van jouw opwek die te koop wordt aangeboden (krijgt CertiQ geld voor van de "handelaar"!!!). Ergo: JIJ wekt groen op. JIJ geeft je groenheid gratis weg aan bijvoorbeeld (per ongeluk gekozen, ik zie dat beslist gebeuren bij mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is) een hele vieze bruinkolenboer. Die geeft CertiQ wat centjes voor die gratis van jou gekregen "groenheid". En vervolgens gaat 'ie mooi meelullend met de rest van het groenvervende energiewereldje zijn/haar bruinkolen van een gifgroen randje voorzien. Beetje plat gezegd, maar daar komt het feitelijk op neer.

Ik kreeg een tijd geleden alweer een prachtige bijdrage spontaan toegestuurd n.a.v. exact dit zeer heikele thema. Heb ik in mijn gastbijdragen pagina opgenomen: hier.

Zie ook de tarieven die CertiQ voor haar "diensten" in rekening brengt aan de groenwas handelaars...

Zoals al gesteld: er zit maar een echte "groene" bij. Minst slechte "keus" lijkt mij. Al zouden ze jou eigenlijk geld toe moeten geven i.p.v. dat aan een dochter van het zonnestroom hatende EZ te "moeten" verstrekken (CertiQ is onderdeel van TenneT, en TenneT is.... juist ja...).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 22:28:
[...]
Het gaat feitelijk om de "groenheid" van jouw opwek die te koop wordt aangeboden (krijgt CertiQ geld voor van de "handelaar"!!!). Ergo: JIJ wekt groen op. JIJ geeft je groenheid gratis weg [...]
Destijds (ruim 2 jaar geleden) was er expliciet sprake van dat deze opbrengsten terug zouden vloeien in de SDE-pot (of die van SenterNovem) om een deel van de subsidie en andere kosten te gaan dekken.
Ik had tot dan toe nog even gedroomd zelf nog wat aan de door mij gefabriceerde groen-certificaten te kunnen verdienen.. Dus niet dus. Maar toen moesten we allemaal ook nog meebetalen (inschrijf + jaarlijks) aan CertiQ. En dat hoeft inmiddels niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 22:17:
[...]

Met gas heb jij toch evengoed een hoger aandeel vaste lasten als je het omrekent. Volgens mij wel.
Neem je vaste lasten gas + afschrijving van je ketel + het onderhoud
Dan zijn de vaste lasten dus ook veel hoger dan je variabele. (10 GJ -> 330 kuub gas)
Alles wat krom is, is met veel trukendozen "recht" te praten. Ik ga daarin niet met je mee. Talloze mensen die van een "puur gas" in een "puur stadswarmte zonder (kook)gas" situatie kwamen klagen steen en been over de hogere warmtenota's. En dat ligt beslist niet alleen aan "vermeden kosten voor de ketel".
Heel goed als je weinig verbruikt natuurlijk.
Dank. 10 GJ t.o.v. het door Vattenfall/NUON beweerde gemiddelde van 35 GJ/jaar, komt toch weer neer op 25 x 20,56 = 514 Euri (huidige tariefstelling) die ik niet hoef af te dragen aan een atoom/bruinkolenboer met oude waterkracht centrale. Alleen al het gevoel is goud waard, plus de bonus van niet uitgegeven geld wat in echt duurzame zaken gestoken kan worden.
Maar een gevolg is altijd dat de vaste lasten dan een groot deel (of grotendeels) van de totale kosten worden. (Bij mij ook een flink aandeel natuurlijk)
Dat is mij al duidelijk sinds ik aan mijn jaarnota's ben gaan rekenen.
Als het nou een Russisch staatsbedrijf was zou ik begrijpen dat je daar problemen mee zou hebben, maar Zweeds?
Yup, ook bepaald niet onproblematisch. Niet alleen vanwege die gigantische bruinkolen plundering in Oost Duitsland waar Paulus Jansen (SP) nog even poolshoogte is gaan nemen om Diederik Samsom even op zijn plaats te zetten (die had V. nogal fout hoog in de bol zitten, en vond het een heel wat duurzamer bedrijf dan RWE wat Essent [met volle dochter Energie:Direct] opvrat). Ook vanwege de reeks "incidenten" met hun kerncentrales in Duitsland waar destijds Sigmar Gabriel (Umweltministerie opperknuppel) het schuim van op de lippen kreeg omdat 'ie niet of verkeerd werd voorgelicht over die incidenten. En natuurlijk gaat Vattenfall beslist niet toestaan dat "anderen" hun zeven kerncentrales in Zweden gaan vervangen. Doen ze liever zelf. Met zo'n bedrijf wil ik (ook) niks te maken hebben, maar ik ben wel gedwongen klant van ze geworden... (ik heb nog bij de NMa ingesproken tegen de geplande fusie tussen Essent en NUON, juist vanwege dezelfde redenen omdat Essent mede-eigenaar is van Borssele).
Liever een echte topper zoals Fernwarme Wien, dat spreekt vanzelf.
Nogal "fern weg", dat Wien. Is onrendabel over die afstand warmte vervoeren (grapje). Laat ze vooral daar "topperen", maar liever echt duurzame warmte gebruiken. Niet fossiel opgewekt. (en Fernwärme schrijf je met Umlaut, maar dat terzijde)

Wel interessant is hun Preisbeispiel:

Daarin wordt (voor ruimteverwarming) gerekend met 30,8583 Euro per MWh ex BTW.

Effe rekenen hoe dat zit. Als ik een fout maak hoor ik dat wel:

1 kWh = energietechnisch bezien 3,6 MegaJoule (MJ)
1.000 kWh = 1 MWh = 3.600 MegaJoule = 3,6 GigaJoule (GJ)

Dus Fernwärme Wien rekent hier voor 3,6 GJ 30,8583 ex BTW, 1 GJ zou daar dus 30,8583/3,6 = 8,57 Euri ex BTW kosten, met het daar geldende BTW tarief van 20% kom je dan nog steeds maar op 10,29 Euri/GJ.

Hier kost een GJ stadswarmte (ons gebied) 20,56 Euri incl. [19%] BTW. Bijna het dubbele!!! Geen wonder dat de sector zich met hand en tand verzet tegen terugbetaling van teveel betaalde kosten en hun lucratieve business ongeschonden overeind wil houden...

(hier even niet over de complicatie bij drinkwater verwarming rekenend, zie het prijsvoorbeeld daar; wij hebben een volledig geïntegreerde warmtewisselaar die ook warm tapwater maakt, verbruik daarvan is een fractie van het ruimteverwarming deel bij ons)

Belangrijke andere post: "Grundpreis". Zeg maar "het vastrecht", zie de aparte pagina voor uitleg daar.

Daar wordt "pro m² beheizbare Nutzfläche, exkl. 20% USt. EUR 0,2543" gerekend.

Wat houdt dat in? 25,43 eurocent per vierkante meter "[potentieel] verwarmde ruimte" ex BTW. Let wel: dat is per maand.
Wij hebben 73 m2 woonoppervlak, overal hangen radiatoren, tot de plee en de gang aan toe (waarvan we het gros nooit gebruiken), dat zou bij ons neerkomen op 73 x 0,2543 = 18,56 Euro ex BTW per maand. Met Oostenrijkse BTW komt dat neer op 22,27 Euro incl. BTW/mnd. Dat is slechts 267,32 Euro incl. BTW/jaar.

Hier kost het vastrecht (ons gebied) 336,72 Euro incl. BTW/jaar!!!

Toch maar naar das schöne Österreich verkassen dan? >:)
Nederland is nog altijd een fantastisch en vrij land! :*)
Uche-uche...

Voorstel: onderwerp tijdje laten rusten. We hebben allebei gesproken. Zand erover.

(risico: mensen die zich er toch weer tegenaan gaan bemoeien met kans op mod-ingrijpen)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ zonnigtype: Onder jouw tekst - zonne-energie voor iedereen - staan een aantal iconen, Behalve dat blauwe mannetje dat zegt: stuur een bericht naar....
Ik denk dus dat bij jou de PM of DM(direct messages) niet geactiveerd is in het hoofdmenu (of profiel heet dat hier) Het staat dus uit, want jij kon mij niks sturen en JIJ was ook niet te bereiken :9~

Alweer een Zeeuwse PV-er met uitbreiding _O-
Dat wordt zeker weer een update van newbee Punkrocker >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:32:
@ zonnigtype: Onder jouw tekst - zonne-energie voor iedereen - staan een aantal iconen, Behalve dat blauwe mannetje dat zegt: stuur een bericht naar....
Ik denk dus dat bij jou de PM of DM(direct messages) niet geactiveerd is in het hoofdmenu (of profiel heet dat hier) Het staat dus uit, want jij kon mij niks sturen en JIJ was ook niet te bereiken :9~

Alweer een Zeeuwse PV-er met uitbreiding _O-
Dat wordt zeker weer een update van newbee Punkrocker >:)
Dank voor de elektronische opvoeding. Er ligt inmiddels een halve eeuw achter me, dus dan gaat dat allemaal niet zo snel meer... }:O

En meneer Punkrocker stond inderdaad al in de newbee lijst...

... en ja, off-line stond zijn toevoeging al reeds klaar. Komt met volgende uplood ...

... dat worden zware tijden voor atoomboerma in jullie schone provincie. Geen wonder dat 'ie zo snel mogelijk vet nucleair wil uitbreiden om het net direct helemaal vol te claimen en soortgelijke voor zijn toko onzalige plannetjes in de kiem te gaan smoren. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Pieter-471 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 16:01:
[...]

Hoi Dennis,

Ik weet niet zeker of je dit bedoelt, maar als het om meters met een "SO interface" gaat kun je bijvoorbeeld dit type gebruiken:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125348
Thanx. Als ik zoek op "kWh meter", vind ik nog veel meer. Ook uitvoeringen tot 50A die ik tussen mijn hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
Goedemorgen iedereen, ik ben er weer! In Portugal geen enkele zonnestroominstallatie gezien, wel (zoals in alle Zuid-Europese landen) enorm veel zonneboilers.

Zonnestroomopbrengst over juni was hier 229 kWh ofwel 108 kWh/kWp. Tijdens onze afwezigheid was er nog een andere opbrengst uit de zon ook: we konden de eerste zelfgekweekte courgettes oogsten, de basilicumplanten zijn monsterlijk groot geworden, de peperplantjes hebben bloemetjes en ik zie de eerste kleine tomaatjes beginnen te groeien. De rucola is opgekomen en groeit lekker, en ook de eerste veldsla begint boven de grond uit te piepen (met deze laatste twee was ik rijkelijk laat met planten). Zelf voedsel kweken is leuk! Volgend seizoen ga ik nog veel meer kweken.

NielTn, bedankt voor je kaartje, leuk! d:)b

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Even resumerend: mijn productie van "groene stroom" levert certificaten op. Deze certificaten kunnen worden gebruikt in de wereldwijde emissie handel om emissie te compenseren. Aangezien ik zelf niet kan handelen (en mijn productie toch al gesubsidieerd wordt via SDE) moet ik die certiticaten overdragen aan een door mij gekozen partij.

Als ik dit zou doen aan een kolen-stokende energie maatschappij dan kan deze mijn certificaten eigenlijk gebruiken om nog een paar extra scheppen kolen om te zetten in energie en milieuvervuiling.

Als ik de certificaten overdraag aan een volledig "groene" producent dan zal deze die certificaten doorverkopen en het geld hopelijk inzetten voor meer groenproductie (of als ik cynisch zou zijn uitkeren aan hun aandeelhouders). De doorverkochte certificaten worden uiteindelijk door een andere vervuiler gebruikt om meer te mogen uitstoten.

Dus door groen te produceren maak ik het hoe dan ook mogelijk om meer vuil de lucht in te stuwen. Mijn enige houvast is dat het nog wat oplevert voor een groene producent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
Verwijderd schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 08:16:
[...]

Thanx. Als ik zoek op "kWh meter", vind ik nog veel meer. Ook uitvoeringen tot 50A die ik tussen mijn hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars kan plaatsen.
Hier vond ik nog een site met kwh meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:34
je groene certificaten compenseren altijd een bruine opwek, als deze in de handel worden gekocht door mensen die vervuilen. mensen die niet vervuilen ( groene leveranciers) hebben ze immers niet nodig.

maar ook gewoon landen kunnen de certificaten kopen volgens mij. het heeft niet alleen met energieproductie dmv milieurvervuilende grondstoffen te maken dacht ik.

maar die certificaten ZIJN per difinitie verhandelbaar om milieuvervuiling te -compenseren- idd.
je KUNT het lezen alsof daardoor meer vervuild word. maar dat wordt een rare discussie denk ik...

certiq koopt ze van jou - of krijgt ze in ruil voor subsidie - en verkoopt ze aan mensen die meer vervuilen dan dat ze mogen. feitelijk leg je ze daarmee aan de ketting. geen certifcaten, geen vervuiling. om toch te mogen vervuilen moet je certificaten kopen. die certificaten zijn schaars, en worden duurder naarmate mensen meer willen vervuilen.
het is dus een reguleringsmiddel, en geen vervuilingsstimulans.

het enige dat ze niet doen, is er voor zorgen dat er minder energie wordt verbruikt. hogstens dat energieleveranciers zelf over moeten gaan op minder milieuvervuilende opwekkingsmethoden, om er voor te zorgen dat ze minder certificaten hoeven te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Grafiekjes, altijd leuk. Hier eentje van het verloop van de opbrengst gedurende de dag, gemiddeld over de afgelopen 14 dagen. Op de Y-as staat het percentage van de opbrengst van een periode van 5 minuten t.o.v. de gehele dagopbrengst. Dus over de afgelopen 14 dagen is om 13:00 uur in 5 minuten 1,14% van de dagopbrengst gehaald.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/08/1278575408-490.gif
Rond 12:00 uur is het de afgelopen 14 dagen dus vaak bewolkt geweest.

Ik gebruik deze berekening ook om mijn dagopbrengst te kunnen voorspellen.

[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 08-07-2010 12:44 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Tip voor iedereen die heatpipes zelf wil inschuiven; Doe het op het dagdeel dat er geen zon op je installatie schijnt, want dan gaat het bijna niet. (i.v.m. uitzetting van koper)
Enneh, Sander bij mij zat ook 1 buis kapot in doos, gelukkig komt er morgen een nieuwe!

En, als je het zelf (laat) doen, kost het toch wat meer tijd dan verwacht.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 23:10
Als de zon schijnt kun je ook je handen branden aan het koperen eind. Vooral op het moment dat je warmtegeleidende pasta aanbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:37
SasJo schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 14:24:
Tip voor iedereen die heatpipes zelf wil inschuiven; Doe het op het dagdeel dat er geen zon op je installatie schijnt, want dan gaat het bijna niet. (i.v.m. uitzetting van koper)
Enneh, Sander bij mij zat ook 1 buis kapot in doos, gelukkig komt er morgen een nieuwe!

En, als je het zelf (laat) doen, kost het toch wat meer tijd dan verwacht.
Geldt ook voor vlakkeplaatcollectoren: iets te lang onbedekt in de zon/daglicht levert je geheid pijnlijk genot in de handen :)
dus is gewoon generiek aandachtspuntje bij installatie.
Oplossing: afdekken met plaid/laken wat de zonlicht grotendeels blokkeren zal.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

WouterB schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 18:46:
Ik heb ook de jaarafsluiting per 30/6 bij Greenchoice doorgevoerd.
Via internet is het mij niet gelukt, via de helpdesk de meterstanden maar telefonisch doorgegeven.
Vandaag kwam de meteropnemer ook langs, dus nu dubbel doorgegeven :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:26:
[...]

Dus Fernwärme Wien rekent hier voor 3,6 GJ 30,8583 ex BTW, 1 GJ zou daar dus 30,8583/3,6 = 8,57 Euri ex BTW kosten, met het daar geldende BTW tarief van 20% kom je dan nog steeds maar op 10,29 Euri/GJ.
Ha ha kerel ik houd me aanbevolen als er een pijp richting Enschede gelegd wordt van deze club :)
Voor het tapwater dan he wat ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
*O* *O* *O*

Woehoe! Ik ben er wel zo'n beetje uit hoe mijn ZB systeem eruit moet komen te zien. Komt er op neer dat ik me niet zo heel druk ga maken om wat de CV ketel wel of niet kan qua retourwater. Volgens mij is dat helemaal niet zo spannend. Mocht ik toch problemen krijgen dan gebruik ik een mengventiel om koud CV water met zonverwarmd CV water te mixen. Amen.

Ik heb goed gekeken naar het schema van de q-solar en daar mijn lering uit getrokken.

http://www.sunsystems.nl/...0ondersteuning%202boilers Het bovenste schema komt het ongeveer op neer. De grote boiler wordt 300l de kleine wordt 200l. Hier ga ik 3 vacuum buiscollectoren aan hangen op pal zuid gericht. De grote boiler wordt alleen bij voldoende zonwamte ingeschakeld. De kleine boiler laat ik permanent de retour door lopen.
Edit: dit kan natuurlijk alleen bij een combiketel, bij een solo dient de bovenste warmtewisselaar om het tapwater te verwarmen

Afwijkingen van dit schema: Ik weet nog niet of ik een combi of een solo ketel neem. In het eerste geval wordt het tap water nog naverwarmd.

Wanneer gaat dit allemaal plaatsvinden? Als het goed is nog voor de winter. Als de steigers hier tegen het huis staan voor de nieuwe gevel kunnen gelijk de boilers en collectoren daarlangs naar boven.

[ Voor 4% gewijzigd door Taan op 09-07-2010 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 09:55:
Goedemorgen iedereen, ik ben er weer! In Portugal geen enkele zonnestroominstallatie gezien, wel (zoals in alle Zuid-Europese landen) enorm veel zonneboilers.

Zonnestroomopbrengst over juni was hier 229 kWh ofwel 108 kWh/kWp. Tijdens onze afwezigheid was er nog een andere opbrengst uit de zon ook: we konden de eerste zelfgekweekte courgettes oogsten, de basilicumplanten zijn monsterlijk groot geworden, de peperplantjes hebben bloemetjes en ik zie de eerste kleine tomaatjes beginnen te groeien. De rucola is opgekomen en groeit lekker, en ook de eerste veldsla begint boven de grond uit te piepen (met deze laatste twee was ik rijkelijk laat met planten). Zelf voedsel kweken is leuk! Volgend seizoen ga ik nog veel meer kweken.

NielTn, bedankt voor je kaartje, leuk! d:)b
Welkom terug, JeroenH.

Beetje uitgerust? :P

Hartelijke groet aan je life-time partner Annelies, en veel geluk gewenst!

Je had ook in Serpa of Moura moeten buurten. Je hebt daar 11 + 62 = 73 MWp aan solar fraais gemist...

Aanfijn, ondertussen aanknopend bij de "brandende" realiteit:

Bloedkolen op polderiaanse wijze :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 15:27:
[...]Geldt ook voor vlakkeplaatcollectoren: iets te lang onbedekt in de zon/daglicht levert je geheid pijnlijk genot in de handen :)
dus is gewoon generiek aandachtspuntje bij installatie.
Oplossing: afdekken met plaid/laken wat de zonlicht grotendeels blokkeren zal.
Tja, het geeft meer voldoening als je veel zelf doet, maar ook een heleboel geregel, gedoe en de bijbehorende stress.
Afijn, deze morgen wordt het systeem gevuld, na 11.00 is het te heet. Kan er helaas niet bij zijn, ben dus zeer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 00:23:
[...]

Welkom terug, JeroenH.

Beetje uitgerust? :P

Hartelijke groet aan je life-time partner Annelies, en veel geluk gewenst!

Je had ook in Serpa of Moura moeten buurten. Je hebt daar 11 + 62 = 73 MWp aan solar fraais gemist...
Thanks! We zijn lekker uitgerust, hoewel we het wel druk hadden hoor. Op het strand liggen, bij het zwembad liggen, cocktails drinken, uit eten, elektrische fietsen gehuurd en lekker door de omgeving getoerd, voetbal kijken (erg apart in het buitenland tussen de Nederlanders)...

We hebben genoten en zijn nu nog een paar daagjes vrij. Kan ik mooi voor de plantjes zorgen. Vandaag ga ik radijsjes zaaien. Volgens de filmpjes op Youtube zijn dat "the easiest crop in the world" dus dat moet goed gaan.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:34
gefeliciteerd ook :) maar eehm dan ga je de hele winter radijs eten of zo? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
engelbertus schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 09:49:
gefeliciteerd ook :) maar eehm dan ga je de hele winter radijs eten of zo? :p
Euh, nee? Ik vind radijs niet eens zo lekker. Mijn vriendin vrouw (da's wennen!) wel en ze schijnen makkelijk te kweken te zijn. Radijs zou je het hele jaar door moeten kunnen zaaien, en als je ze elke twee-drie weken in de grond stopt zou je een continue aanvoer van verse radijsjes moeten hebben.

Maar we hebben nog veel meer: vanavond eten we onze vierde zelfgekweekte courgette (en er zijn er nog veel meer onderweg), we hebben meer basilicum dan we op kunnen, de rucola groeit al goed, de veldsla begint nu op te komen, aan de tomatenplant zie ik al schattige kleine groene bolletjes, de peperplant is net klaar met bloeien en daarnaast hebben we wat 'home-grown klassiekers": dille, thijm, peterselie, rosemarijn, oregano. Oh, en niet te vergeten de munt: daarvan hebben we al een paar keer thee gezet en zelfs al een keer een mojito gemaakt :D

Zelf eten groeien is leuk! Ik zit stiekem te denken aan een paar kleine kipjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JeroenH schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 09:57:
Zelf eten groeien is leuk! Ik zit stiekem te denken aan een paar kleine kipjes....
*O* *O* The good life

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 14:29
[...]

Euh, nee? Ik vind radijs niet eens zo lekker. Mijn vriendin vrouw (da's wennen!) wel en ze schijnen makkelijk te kweken te zijn. Radijs zou je het hele jaar door moeten kunnen zaaien, en als je ze elke twee-drie weken in de grond stopt zou je een continue aanvoer van verse radijsjes moeten hebben.

Maar we hebben nog veel meer: vanavond eten we onze vierde zelfgekweekte courgette (en er zijn er nog veel meer onderweg), we hebben meer basilicum dan we op kunnen, de rucola groeit al goed, de veldsla begint nu op te komen, aan de tomatenplant zie ik al schattige kleine groene bolletjes, de peperplant is net klaar met bloeien en daarnaast hebben we wat 'home-grown klassiekers": dille, thijm, peterselie, rosemarijn, oregano. Oh, en niet te vergeten de munt: daarvan hebben we al een paar keer thee gezet en zelfs al een keer een mojito gemaakt :D

Ben dat dit jaar ook eens aan het proberen, zelfs op een balkon (heb geen tuin) nog vrij goed groenten verbouwen.. Heb tot nu toe Sla, Paprika, Tomaten en komkommer mogen oogsten.. En met weinig werk, zaadjes, aarde, water, oogsten..

Overigens nog even mijn eerste week met mijn Zonneboiler melden, de Solior 'draait' sinds vorige week vrijdag 11 uur 's ochtends. Ik zeg draaien tussen haakjes, aangezien het apparaat geen enkel bewegend deel in zich heeft. Maar goed, sinds die tijd is mijn CV ketel werkeloos en verstook ik geen gas meer tot CO2 in de lucht! Voor het idee, sinds vrijdag nemen we (vriendin en ik) in huis ongeveer twee douches per persoon per dag, ochtend en avond, vanwege het verbouwen wat ik ook nog aan het doen ben thuis. Dan heeft zij ook nog een bad genomen op dinsdag en donderdag i.p.v. de douche. En zelfs dan wordt het gas niet gebruikt!

Ik ben dus helemaal blij, nooit gedacht dat het apparaat zo efficient zou zijn. Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[...]

Ben toevallig deze week tegen de raamtuinen gelopen (windowfarms).
moet nog wel eea voorbereiden maar dan heb ik EN planten in de woning EN ook nog verse voeding ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 17:39
Hierbij kort mij ervaring van een Earthship na bijna een week vakantie. Zie link voor meer informatie over het Earthship.

Het huis is, afgezien van de internetverbinding, compleet off-grid. Elektriciteit word uiteraard opgewekt door PV en ook een klein windmolentje (die ik overigens nog nauwelijks heb zien draaien met dit weer). Water wordt verwarmd door een zonneboiler en indien nodig naverwarmd door een geiser.
Regenwater wordt (na zuivering) gebruikt voor drinkwater, bad/douche, wc en een indoor "plantenkas".
In de indoor plantenkas groeien ook enkele vruchten, zoals bananen en mandarijnen.

Duidelijk is wel dat met minimale middelen je prima en groen kunt leven en wonen. Met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen moet je wel een beetje rekening houden wanneer je doucht of in bad gaat aangezien de boiler maar 160 liter is. Verder geen enkel verschil gemerkt met een "normaal" huis wat betreft de normale "grid"-voorzieningen.
Wel is het huis wat te vochtig en zijn er te veel vliegen, maar dat kan ook komen omdat het niet permanent bewoont is en door het Franse platteland ;)

Ik zie zo snel geen hele woonwijken hiervan in Nederland (of enig ander westers land) ontstaan, daarvoor is het wat te afwijkend en bovendien is dit volgens mij niet DE oplossing. Denk b.v. aan de discussies hier over het wel/niet off-grid van PV (en andere nuts-voorzieningen) en het gebruik van autobanden, flessen e.d. als constructiemateriaal. Ik geef de voorkeur om niet-biologische materialen niet te "recyclen" in mijn (toekomstige) huis. Maar een combinatie van hout, strobalen, leem e.d. zijn volgens mij ook grootschalig prima toe te passen, mits er een flinke omslag in de bouwsector komt :(

Volgende week nog naar een "normaal" huisje in Bretagne en dan eens kijken hoe groot de tomaten, paprika's en aardbeien thuis zijn geworden in ons kleine tuintje, gebaseerd op square feet garden :P

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Yilar schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:24:
[...]

Overigens nog even mijn eerste week met mijn Zonneboiler melden, de Solior 'draait' sinds vorige week vrijdag 11 uur 's ochtends.
Wat geeft de tempertuur meter aan op mengventiel wat geplaatst is? Heb jij die op zijn heetst staan?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een huis met 6 zonnepanelen (zie dit PDFje)

Volgens dit PDFje heb ik een Mastervolt 300. Er zit echter een boekje bij van een Sunmaster 130S.
Ik zou er volgens het document dus 420 watt maximaal uit kunnen halen?

Vandaag gaf hij bijvoorbeeld 270 watt maar 380 watt heb ik ook al een keer gezien. Hoe kom ik er nu achter of alle 6 panelen nog werken? Ik meet dit trouwens met een simpele verbruikmeter van de Conrad.

Mijn gedachte was als volgt: 420/6 panelen = 70 watt. Zodra het systeem dus meer dan 350 watt geeft (5panelen*70) dan kan het dus NIET zo zijn dat er een paneel defect is. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 14:45:

Volgens dit PDFje heb ik een Mastervolt 300. Er zit echter een boekje bij van een Sunmaster 130S.

Vandaag gaf hij bijvoorbeeld 270 watt maar 380 watt heb ik ook al een keer gezien. Hoe kom ik er nu achter of alle 6 panelen nog werken? Ik meet dit trouwens met een simpele verbruikmeter van de Conrad.

Mijn gedachte was als volgt: 420/6 panelen = 70 watt. Zodra het systeem dus meer dan 350 watt geeft (5panelen*70) dan kan het dus NIET zo zijn dat er een paneel defect is. Toch?
Ik heb 600 wp en het maximale wat ik heb gezien is 480 en een beetje....380 lijkt me voor jou prima

Met dze hitte zie ik soms een piek van 480 maar daarna zakt hij snel in naar 460 of minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

goed nieuws?
het komt in ieder geval uit NL!
-------------------------------------
ENGINEERINGNET.NL -- Op de finaledag van de Science2Business Challenge 2010 werd een cheque ter waarde van tienduizend euro overhandigd aan Wilfried van Sark van de Universiteit Utrecht.

Van Sark doet onderzoek naar hoe zonnecellen door intelligente software efficiënter kunnen werken. Uiteindelijk zou een goedkope chip met deze software bestaande zonnecellen tot 25% hogere energieopbrengst kunnen geven.

Herman Wijffels, hoogleraar duurzaamheid en maatschappelijke verandering aan de Universiteit Utrecht: “Het is van belang dat kennis op het gebied van duurzaamheid daadwerkelijk wordt toegepast en zo bijdraagt aan een duurzamere wereld. Deze wedstrijd geeft daarvoor in Utrecht een aanzet.”

De prijs mag worden besteed aan de verdere ontwikkeling van de technologie tot een concreet product dat gebruikt kan worden in nieuwe zonnecellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Erg leuk interview/reportage met/over Greenchoice door Jurgen Sweegers van Energieenwater.net.

Sweegers heeft knallende ruzie gehad met ze (en is daar als klant vertrokken), maar hij is zo sportief geweest om ze in deze vorm weerwoord te laten bieden. Klasse journalistiek!

http://www.energieenwater...jn-niet-meer-zo-goed.html
Bedrijven moeten een unique selling point hebben maar voor elk bedrijf geldt dat het een beetje moet rommelen om groter te worden, zo beaamt Rexwinkel.

Deze van Sweegers moest ik hier ook even kwijt. Hij weet waar hij het over heeft:
Zo wordt het nu voor vaststaand aangenomen in de sector dat een duurzame energie-toekomst niet zonder zogenaamde smart-grids kan. Onzin. Alle duurzame energie-installaties kunnen hun stroom prima kwijt op een traditioneel net, hooguit kunnen er in de toekomst capaciteitsproblemen zijn, maar die hebben vaak niets met duurzame energie te maken. En trouwens, dikkere kabels in de grond aanleggen is dan nog vaak goedkoper, makkelijker en veiliger. De kabels zijn binnenkort toch aan vervanging toe.
(Effe denken aan Duitsland, wat de decentrale stroom revolutie al tien jaar lang met verve uitvoert zonder "smart grids"...)

Komt van dit bericht.

Dringend advies: lezen! Genadeloze analyse van de functie van de NMa en waarom veel fouten volledig in het honderd lopen rond netbeheer.

[ Voor 63% gewijzigd door zonnigtype op 09-07-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:36
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 14:45:

Bij oudere omvormers is een rendement van 90% heel normaal.
6 x 70 x .9 = 378, dus dat klopt mooi wat je hebt gezien.
Bij warm weer is 270 watt ook vrij normaal.
Alleen is ipv de piek de opbrengst in KWH per dag veel interessanter, heb je die gegevens ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zie dat een aantal mensen bezig zijn met eigen groenten kweken, zelf heb ik enige tips opgedaan van deze website, dus doe er je voordeel mee: http://www.makkelijkemoestuin.com/

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 14:29
glambalk schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 14:23:
[...]

Wat geeft de tempertuur meter aan op mengventiel wat geplaatst is? Heb jij die op zijn heetst staan?
Mengventiel geeft (zojuist) voor het mengen 83 graden aan, na het mengen 60 en dan staat het op zijn heetst. Vroeg ik me ook nog af, is het nou beter om die lager te zetten, dan verbruik je minder warm water lijkt me, zolang de ketel maar uit staat of op een lagere temp bij gaat stoken?

[ Voor 26% gewijzigd door Yilar op 09-07-2010 19:21 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
De nefit zonneboiler set (1-110) is vandaag binnen gekomen,
Ik moet nu nog de moed en tijd vinden om alles hier te gaan installeren.

Ik zag dat er ook verzwarings bakken voor een plat dak frame opstelling te koop zijn,
Heb ik deze nodig of kan ik de tegels er ook zonder die bakken op leggen, desnoods met een extra L-profiel of zo er bij op, hier kunnen een dan weer stoeptegels op.
Ik zoek eigenlijk een duidelijke foto van die verzwarings bakken, om eens te zien of ik die hier ga gebruiken, die kan ik niet vinden.

Tevens wil het frame op 15 graden gaan maken, om niet te hoog boven de nok van mijn dak uit te komen,
advies is 30, maar is 15 ook te doen? heb vrije ligging en geen last van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Yilar schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 19:20:
[...]

Mengventiel geeft (zojuist) voor het mengen 83 graden aan, na het mengen 60 en dan staat het op zijn heetst. Vroeg ik me ook nog af, is het nou beter om die lager te zetten, dan verbruik je minder warm water lijkt me, zolang de ketel maar uit staat of op een lagere temp bij gaat stoken?
Dan doet je mengventiel wat tie moet doen. Ik heb een Solior en die begon al bij te mengen op 40 graden. kwamd dus nooit hoger uit dan 45-50 graden en dat is niet goed. Vandaar mijn vraag. Ik wil eens kijken of meer mensen hier problemen mee hebben gehad of dat het een eenmalig miskleun was.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze week een paar goede gesprekken over verduurzaming van ons huis gehad. Doris de Bruijn van Slim Renoveren is geweest om de mogelijkheden van buitengevelisolatie te bespreken. Zij hebben een mooi systeem waarbij het niet dragende deel van de buitenmuur wordt weggehaald en op die plek een complete nieuwe gevel inclusief isolatie wordt teruggeplaatst. Helaas is dat systeem bij ons niet toepasbaar, omdat we niet bepaald een standaard muur hebben. Wel heeft ze ons een aantal goede aandachtspunten meegegeven waar we rekening mee moeten houden bij de buitengevelisolatie. En ze heeft aangeboden om hulp te bieden in het verdere traject, bijvoorbeeld bij het onderbouwen van het nut van de isolatie voor de buren of het maken van een tekening voor de welstandscommissie. Alle buren hebben we overigens inmiddels gesproken en 2 hebben direct ingestemd met het plan, de andere 3 moeten eerst even kijken naar hun financien. Over een maand weten we meer.

Daarnaast een gesprek gehad met Sebastiaan Bakker van Living Roofs. Ook hij had goede adviezen. Helaas hebben we besloten geen groen dak op ons huis te nemen, omdat de schans van zonnepanelen die we gaan plaatsen voor de muur van de buren komt en er dan te weinig zon onder de panelen kan komen. Met een looppad van grind voor de panelen, blijft er nog maar weinig ruimte over voor het sedum. Misschien gaan we op het dak van de garage wel een groen dak nemen. Hij vertelde trouwens dat de praktijkervaring met witte dakbedekking niet zo positief is. Veel lekkages blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 11:11:
@ecowoman (of andere tonzon vloerisolatie bezitters): wellicht handig om met een IR-meter de vloertemperatuur te meten voor en na installatie van de Tonzon vloerisolatie.
Ben wel erg benieuwd (en nog in dubio 'what to choose').
Ik denk dat een vergelijking van het gasverbruik voor en na een betrouwbaardere vergelijking oplevert. Zie het bericht van QuestionMarc waaruit blijkt dat hij 8% besparing heeft gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 09:55:
Goedemorgen iedereen, ik ben er weer!

Zonnestroomopbrengst over juni was hier 229 kWh ofwel 108 kWh/kWp.
@ Jeroen: Welkom back :*)

Mijn juni-opbrengst was 126,6 Kwh/Kwp en dat vondt ik matig ; ik neem aan dat jij dus ook niet tevreden bent met die 108, of heeft dat te maken met je verschillende (deel) systemen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ZeRoC00L schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 19:06:
Ik zie dat een aantal mensen bezig zijn met eigen groenten kweken, zelf heb ik enige tips opgedaan van deze website, dus doe er je voordeel mee: http://www.makkelijkemoestuin.com/
He grappig, die site heb ik een paar maanden terug ook gevonden bij mijn speurtocht naar informatie over het kweken van groenten en kruiden. Inderdaad een leuke site, gemaakt door een zeer interessante jongen. Nog een tip: kijk op Youtube. Typ als zoekterm in "Growing xxxxx" of "Growing xxxxx in containers" als in je bakken kweekt (waarbij xxxxx uiteraard de engelse naam van je groente of kruid is). Er zijn voor de meest gangbare groenten en kruiden tientallen tot honderden filmpjes met tips over zaaien, kweken, verzorgen en oogsten te vinden. Daar heb ik heel veel van geleerd.

(Gewetens-)vraagje: hoe duurzaam is het kweken zoals ik het doe eigenlijk? Ik kweek in plastic bakken, zowel om de planten buiten bereik van die !@#$%^&* slakken te houden maar ook vanwege het gemak en omdat onze tuin (nog) volledig betegeld is. Plastic = fossiel. Ik gebruik standaard potgrond, dit is vermengd met compost om het vruchtbaar te maken. Hiermee koop je dus eigenlijk energie in, nog afgezien van de (fossiele) energie die nodig is om het spul te verwerken, bij de Intratuin te krijgen, etc. Ik heb het dan wel weer op de fiets opgehaald (fietsaanhangertje :Y) ). Ik geef de plantjes leidingwater omdat ik nog geen regenwateropvang heb. Daar gaat ook veel (fossiele) energie in zitten.

Dan de zaadjes: die worden vermoedelijk in ieder geval gedeeltelijk verkregen van in kassen gekweekte planten, wat (veel) fossiele energie verbruikt. Een gedeelte van de zaadjes is hybride (F1) en mogelijk ook nog wel genetisch gemodificeerd. Nu ben ik daar niet bang voor (mijn vrouw werkt er veel mee en dus denk ik een beter idee te hebben van wat het precies inhoudt dan de gemiddelde Nederlander) maar ik weet dat het voorkomt dat commerciële bedrijven de planten steriel maken, zodat je voor altijd afhankelijk blijft van die bedrijven. Nu maakt dat voor mij als kleinschalige 'hobbyboer' niet veel uit, maar dit is voor 'echte' boeren een probleem.

Dus de vraag: hoe duurzaam is dit eigenlijk allemaal?

(Wat het antwoord daar ook op is, ik ga er mee door want het is hartstikke leuk, en het geeft mij een hernieuwd respect voor wat voor moeite het nog kost om een bepaalde hoeveelheid voedsel te kweken. We krijgen ook nog wel eens kleine kinderen over de vloer en die vinden het erg leuk om te zien hoe je eigenlijk heel simpel eten kunt kweken, en ik hoop daarmee die kids op een leuke manier een klein beetje kennis mee te geven waar voedsel eigenlijk vandaan komt. Want dat schijnen kinderen tegenwoordig nauwelijks nog te weten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:21:
[...]

Dan de zaadjes: die worden vermoedelijk in ieder geval gedeeltelijk verkregen van in kassen gekweekte planten, wat (veel) fossiele energie verbruikt. Een gedeelte van de zaadjes is hybride (F1) en mogelijk ook nog wel genetisch gemodificeerd. Nu ben ik daar niet bang voor (mijn vrouw werkt er veel mee en dus denk ik een beter idee te hebben van wat het precies inhoudt dan de gemiddelde Nederlander) maar ik weet dat het voorkomt dat commerciële bedrijven de planten steriel maken, zodat je voor altijd afhankelijk blijft van die bedrijven. Nu maakt dat voor mij als kleinschalige 'hobbyboer' niet veel uit, maar dit is voor 'echte' boeren een probleem.
De moderne kas levert toch juist energie?

Anyway ook hier wordt er stevig uit de tuin gegeten dit jaar :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:40:
De moderne kas levert toch juist energie?
Dat klopt, maar welk percentage van de kassen is op die manier modern? Volgens mij wordt in het overgrote deel nog gewoon aardgas verstookt voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:20:
[...]

Ik denk dat een vergelijking van het gasverbruik voor en na een betrouwbaardere vergelijking oplevert. Zie het bericht van QuestionMarc waaruit blijkt dat hij 8% besparing heeft gerealiseerd.
Dan wacht ik toch nog een jaar. Zeker nu dit jaar de radiatoren waterzijdig zijn ingesteld, de cv-ketel vervangen door almighty qsolar, en de mechanische ventilatie is ingesteld.

Dus eigenlijk verplicht even niets doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:21:

Dus de vraag: hoe duurzaam is dit eigenlijk allemaal?
Heel duurzaam, je bent goed bezig. Inkopen van schone aarde e.d. is als je het doet zoals je het doet moeilijk te vermijden, je kunt wel zelf composteren gaan leren. Helemaal niet moeilijk, je moet alleen effe weten hoe en wat, wij deden het al toen we acht hoog in een flat woonden op een balkon. Drinkwater productie kost relatief steeds minder energie (processen worden steeds beter), maar besparen op drinkwater blijft een zeer belangrijk punt.

http://www.samenwerkenaan...port_2008_17_05-01_LR.pdf

pagina 4: drinkwater productie energie verbruik 0,47 kWh/m3.

Ik kom net van de moestuin, waar het allemaal wat anders gaat en ondanks de enorme droogte viel het me nog mee wat er overeind stond. Water geven we daar uit de sloot, open verbinding met het Joppe en dus de Kagerplassen. Net eigen knoflook geoogst, gewoon Hollandsche eigen kweek. Onverbeterlijk... Aardappelen kunnen we binnenkort ook oogsten, daarvoor moet je wel een zeer streng "vruchtwisselingsschema" aanhouden (sterker nog: als enige "groente" wettelijk verplicht), anders kun je problemen verwachten. In theorie natuurlijk in eigen tuin mogelijk, maar daarvoor moet je eigenlijk een goede lap grond hebben, en elk jaar andere plek (minstens 3, liever 4 jaar voordat je het weer op dezelfde plek zet).

Wel een tip voor zaadgoed. Er is al jaren biologisch zaadgoed, de Bolster is een bekende, maar er zijn er meer. Stichting Zaadgoed, zijn we al jaren donateur van, heeft een lijstje:

http://www.zaadgoed.nl/m_4.htm

Eet smakelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29
[...]

Wij hebben al jaren courgettes (in een oude speciekuip), sinds dit jaar ook tomaten, komkommertjes, bramen, paprika, maar toch de beste ervaring met de courgette eigenlijk. Wel moet ik regelmatig spuiten tegen de luis. Ik heb vorig jaar brandnetelgier geprobeerd, maar dat was geen succes. Kippen zijn handige alleseters, en een beetje kip is ook gewoon een gezellig huisdier. Bij vrienden van ons hebben ze er eentje, en die mag af en toe ook los, en is aaibaar voor de kinderen. Een heleboel GFT afval wordt verder omgezet in eieren :)

Ik heb er ook al eens over gedacht, als onze konijnen dood zijn. We kunnen makkelijk 2 tot 4 barnevelders in de ren kwijt denk ik :)
master30 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 21:54:

Ik zag dat er ook verzwarings bakken voor een plat dak frame opstelling te koop zijn,
Heb ik deze nodig of kan ik de tegels er ook zonder die bakken op leggen, desnoods met een extra L-profiel of zo er bij op, hier kunnen een dan weer stoeptegels op.
Ik zoek eigenlijk een duidelijke foto van die verzwarings bakken, om eens te zien of ik die hier ga gebruiken, die kan ik niet vinden.

Tevens wil het frame op 15 graden gaan maken, om niet te hoog boven de nok van mijn dak uit te komen,
advies is 30, maar is 15 ook te doen? heb vrije ligging en geen last van schaduw.
Wij hebben een Solarline 2-110 liggen. Ook volledig zelf geplaatst, op een dakkapel met 10 graden hellingshoek. Draait alweer een jaar naar volle tevredenheid. Ik heb met Nefit gebeld over die hellingshoek. Er is technisch geen bezwaar om een andere hoek te kiezen. Het water/vuil zal er minder van af stromen, en het zou minder goed kunnen functioneren, en omdat je een andere hoek gekozen hebt, kan je geen aanspraak maken op garantie, als je systeem wat minder goed presteert. Fabrikagefouten etc. zijn uiteraard gewoon gedekt door de garantie. Bij mij werkt het in elk geval erg goed. Als je verder nog tips wilt, kijk eens op mijn website. Of stuur me even een bericht...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De eerste foto's van ons huwelijk beginnen binnen te komen. Een aardige van ons in de Roadster:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/temp/Tesla_trouwauto_Jeroen_Annelies.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 01:12:
De eerste foto's van ons huwelijk beginnen binnen te komen. Een aardige van ons in de Roadster:

[afbeelding]
Mooi!! (persoonlijk zou ik het als fotograaf toch wel met een invulflits de wat donkere partijen oplichten, en om het af te maken toch meer de clair-obscure kiezen

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
zonnigtype schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 00:00:
[...]

Heel duurzaam, je bent goed bezig. Inkopen van schone aarde e.d. is als je het doet zoals je het doet moeilijk te vermijden, je kunt wel zelf composteren gaan leren. Helemaal niet moeilijk, je moet alleen effe weten hoe en wat, wij deden het al toen we acht hoog in een flat woonden op een balkon. Drinkwater productie kost relatief steeds minder energie (processen worden steeds beter), maar besparen op drinkwater blijft een zeer belangrijk punt.

http://www.samenwerkenaan...port_2008_17_05-01_LR.pdf

pagina 4: drinkwater productie energie verbruik 0,47 kWh/m3.

Ik kom net van de moestuin, waar het allemaal wat anders gaat en ondanks de enorme droogte viel het me nog mee wat er overeind stond. Water geven we daar uit de sloot, open verbinding met het Joppe en dus de Kagerplassen. Net eigen knoflook geoogst, gewoon Hollandsche eigen kweek. Onverbeterlijk... Aardappelen kunnen we binnenkort ook oogsten, daarvoor moet je wel een zeer streng "vruchtwisselingsschema" aanhouden (sterker nog: als enige "groente" wettelijk verplicht), anders kun je problemen verwachten. In theorie natuurlijk in eigen tuin mogelijk, maar daarvoor moet je eigenlijk een goede lap grond hebben, en elk jaar andere plek (minstens 3, liever 4 jaar voordat je het weer op dezelfde plek zet).

Wel een tip voor zaadgoed. Er is al jaren biologisch zaadgoed, de Bolster is een bekende, maar er zijn er meer. Stichting Zaadgoed, zijn we al jaren donateur van, heeft een lijstje:

http://www.zaadgoed.nl/m_4.htm

Eet smakelijk!
Interessant document over drinkwater! Ik ben lang op zoek geweest naar deze cijfers.
Het heeft me geïnspireerd om meteen dewiki pagina's over water even aan te passen.

Maargoed volgens het CBS verbruikt een Nederland gemiddeld 44,7m³ per jaar. Bij 0,47kWh/m³ is dat dus 21kWh per persoon per jaar. Het transporteren van rioolwater kost echter 0,11kWh/m³ en het zuiveren kost gemiddeld 26,6kWh inwoner equivalent (geen idee wat dat nou precies is).

Nou valt er in Nederland gemiddeld zo'n 800mm neerslag per jaar, dat is dus 800 liter / m². Nu vangen wij hier zo'n 400m² regenwater op (inclusief schuur), maar hebben wij bij de bouw meteen een aparte regenwater afvoer aangelegd die op de sloot uitkomt in plaats van het riool. Hierdoor gaat jaarlijks zo'n 400×0,8= 320m³ minder naar het riool. Bij 0,11kWh/m³ is dat 35,2kWh bespaard plus nog een flink deel van die 26,6kWh inwoner equivalent. Interessante besparing dus voor een paar meter extra buis van het huis naar de sloot. (Wat trouwens hergebruikt is van de oude riolering die niet meer enkelwandig mocht zijn.)

En over aardappels: Dat hebben wij één jaar gedaan, maar die zaten zó vol met Coloradokevers... Dat is haast niet te doen zonder pesticiden... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:28
zonnigtype schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 00:00:
[...]

Ik kom net van de moestuin, waar het allemaal wat anders gaat en ondanks de enorme droogte viel het me nog mee wat er overeind stond.
Ik heb een aantal jaar een moestuintje in de achtertuin gehad ( op het noorden notabene ) en dat ging ook prima. Daar staat nu een schuurtje voor de fietsen dus mijn moestuintje moest er aan geloven.

In de voortuin hebben we wel nog een hoop staan. 3 appelboompjes, 2 peer-rassen ge-ent op 1 onderstam, kersen ( die waren erg lekker weer! ), pitloze witte druif, aardbeien, abrikozen en dit jaar ook weer een paar bloemkoolplantjes en spercieboontjes.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dit is trouwens puik weer voor de tros-tomaten.
Ze groeien uitstekend bij deze zonneschijn.
Een maggi plant in de tuin is ook een aanrader, heerlijk door de groentesoep en ook makkelijk in te vriezen :9
Staat al jaren als vaste plant in onze tuin.

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-07-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 15:05
NielsTn schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 01:32:
[...]

Mooi!! (persoonlijk zou ik het als fotograaf toch wel met een invulflits de wat donkere partijen oplichten, en om het af te maken toch meer de clair-obscure kiezen

;)
Denk eens aan het energieverbruik van zo een flits ;) ! Maar ben het wel eens, desalniettemin vind ik het toch een leuke foto. Wat een ontzettend mooie auto is het toch, die wil iedereen toch wel voor de deur (a) Ik hoop dat Tesla nog gaat uitgroeien tot een groot bedrijf, zet de rest ook goed aan tot beweging dan :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Banjy schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 11:56:
[...]

Denk eens aan het energieverbruik van zo een flits ;) ! Maar ben het wel eens, desalniettemin vind ik het toch een leuke foto. Wat een ontzettend mooie auto is het toch, die wil iedereen toch wel voor de deur (a) Ik hoop dat Tesla nog gaat uitgroeien tot een groot bedrijf, zet de rest ook goed aan tot beweging dan :)
heheh die flits valt heus reuze mee qua energieverbruik. Met mijn SB900 (gevuld met 4 penlite's/2700 mAh of Eneloops) kun je ene hele avond portret-schieten. De kracht zit em er dan vooral in dat je de donkere zijkant (wielen /velgen) wat meer laat zien qua details. Een goede tweede keuze is een assistent(e) met een reflectiescherm, dat kost je hooguit een drankje ;) Kies je voor een studio-flits-set, dan heb je meer powerrrr tot je beschikking. Wellicht zou je die zo kunnen aftappen van de accupack in de Tesla 8)
wel naderhand de kabels wegwerken in Photoshop/lightroom/CaptureNx.

maar al met al: leuke foto van schitterend onderwerp (bruidspaar in duurzame bolide) :)

pfff..... ik duik weer in deze hitte maar es onder de douche....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 13-10 22:32

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 01:12:
Ik heb hier in Enschede vorige week een zwarte Tesla gezien...
Puik karretje was op slag jaloers :(

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vraagje mbt dit diagram:
Afbeeldingslocatie: http://www.willems-david.be/zonnepanelen/4xzonpaneel_instralingsdiagram.jpg

Is dit nu puur de relatieve opbrengst of de relatieve instraling?

Met een Oost-West dak zou je zeggen; op het westen leggen. Het oosten krijgt echter "koele" zon op haar beste momenten, terwijl het laat in de middag veel warmer is en de opbrengst in het westen dus slechter zal zijn.

Weet iemand of de temperatuur ook in bovenstaand diagram is meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Roamor schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 14:33:
Vraagje mbt dit diagram:
[afbeelding]

Met een Oost-West dak zou je zeggen; op het westen leggen. Het oosten krijgt echter "koele" zon op haar beste momenten, terwijl het laat in de middag veel warmer is en de opbrengst in het westen dus slechter zal zijn.

heb ik me ook altijd afgevraagd. Bijkomende vraag: hoe zit het met bewolking? Volgens mij is er met name in de lente/herfst 'sochtends meer bewolking dan in de middag/avond; terwijl het in de zomer (met name in het binnenland) andersom is: 's ochtends onbewolkt, in de middag de typisch hollandse wolkenluchten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Wat wordt zo'n heatpipe setje warm zeg! Boven de 120°C, pff. Krijg de kans niet eens om het leidingwerk te isoleren, veel te heet.
Van armoede maar de wasmachine draaien en een douche nemen!
Zie hierboven dat Niels ook al een douche nam,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wat leuk om te zien dat er toch nog vrij veel duurzame Tweakers zijn die eetbare planten verbouwen, dat wirst ik niet. Voor wie het nog niet doet: ik kan het je aanraden. Het is leuk om te doen en niet eens zo heel veel werk. Ook als je weinig ruimte hebt, een balkon of zelfs een vensterbank, is het prima te doen.

Ik denk dat we morgen alweer een courgette hebben. Met twee planten gaat dat best hard :) Ik kan niet wachten op de tomaatjes, er zitten nu al een stuk of tien schattige kleine groene bolletjes aan. Met het zonnige e warme weer gaat dat erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sasjo... ;) your deepest & new addiction has just initiated .....
oftewel, "wat fijn dat er binnenkort geen retedure vlammen meer nodig zijn"
Hitte problematisch voor stroomproductie
Uitgegeven: 9 juli 2010 17:45
Laatst gewijzigd: 9 juli 2010 17:45
ARNHEM - De aanhoudende hitte dreigt problemen te veroorzaken voor energiebedrijven. De temperatuur van het rivierwater is de afgelopen dagen zo hard gestegen dat elektriciteitscentrales alert moeten zijn of zij hun koelwater nog wel kwijt kunnen.
het knmi adviseert dan ook uw omvormer van de waterkit te voorzien die u ooit op uw puchje had.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Uit verveling alvast tuinspullen gehaald en zaad van tomaat, aardbei en radijs. Eerst opkweken en dan kijken of eea binnen kan groeien in een raamtuin :)

Qsolar staat al weer uren op HOT dus ehh de douche roept weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 17:20:
Uit verveling alvast tuinspullen gehaald en zaad van tomaat, aardbei en radijs. Eerst opkweken en dan kijken of eea binnen kan groeien in een raamtuin :)
Ik ben bang dat je met tomaat en aardbei enigszins laat bent, maar wie weet houdt de zomer lang aan. Radijs zou het hele jaar door moeten kunnen. Ik heb onze radijsjes gisterochtend gezaaid.
Qsolar staat al weer uren op HOT dus ehh de douche roept weer ;)
Zie ik daar het rebound-effect in actie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 02:20:
En over aardappels: Dat hebben wij één jaar gedaan, maar die zaten zó vol met Coloradokevers... Dat is haast niet te doen zonder pesticiden... :(
Wij hebben al vele jaren een moestuin bij Warmond met vrienden. Op die tuin, waar we een rigide vruchtwisselingsschema aanhouden, wordt al ruim twintig jaar aardappelen gekweekt. Al die jaren geen coloradokever op gezien... De daadwerkelijke oogst wisselt uiteraard, zoals bij alle producten van een moestuin. Homo sapiens wikt, maar Gaia beschikt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:58
Na al meer dan twee jaar bezig geweest te zijn met het energieverbruik verminderen kwam ik op het punt aan dat er zonder het inleveren van woongemak weinig meer te besparen viel. Huidig jaarverbruik: 600 kuub gas en 2000 kWh voor een tussenwoning met twee bewoners, nummer drie komt er over een paar weken bij. Naar mijn mening redelijk bescheiden dus.

Vandaag eindelijk de knoop doorgehakt en een PV-set besteld. 3 stuks Suntech 185 Wp panelen met een Steca 500 omvormer. Montagespul (clickfit) erbij voor het pannendak. Over naar verwachting maximaal twee weken zijn de spulletjes binnen dus dan kan ik aan de gang.

Ik heb er zin in :9

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@robkds proficiat en welkom bij de club!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

master30 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 21:54:

Ik heb een Nefit 2-110 op het dak staan, waar de installateur profielen heeft gemaakt. Ik zal van de week foto's maken als het niet te warm is. De verzwaringsbakken waren volgens de installateur niet te leveren, maar volgens nefit gewoon op voorraad.Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2508/3698430730_f5026e4703.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 10-07-2010 21:06 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kenden we deze al, leest lekker weg :

http://www.pveducation.or...cells-connected-in-series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Vraagje voor de zonneboiler cq Q-solar bezitters;
Wat doe je nu als het warm is en je bent een paar dagen weg, dus je boiler zit barstensvol met gloeiend heet water, maar jij bent er dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zo, EIN-DE-LIJK een vette onweersbui hiero. Paar uur regen, effe heen en weer gesjouwd met emmers om alle buffervaten binnen no-time vol te hozen. Als het hier eenmaal begint door te stromen onderaan het gebouw (dikke regenpijp, terrassen van 4 verdiepingen boven ons plus het zonnestroom dak natuurlijk), zijn de aan die pijpen gekoppelde regentonnen in een mum van tijd vol.

... en nu hebben we een tijdelijk wateroverschot ...

... het kan verkeren. Ach, da's het leven, nietwaar?

Goedenacht! :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 23:53:
Zo, EIN-DE-LIJK een vette onweersbui hiero. Paar uur regen, effe heen en weer gesjouwd met emmers om alle buffervaten binnen no-time vol te hozen. Als het hier eenmaal begint door te stromen onderaan het gebouw (dikke regenpijp, terrassen van 4 verdiepingen boven ons plus het zonnestroom dak natuurlijk), zijn de aan die pijpen gekoppelde regentonnen in een mum van tijd vol.

... en nu hebben we een tijdelijk wateroverschot ...

... het kan verkeren. Ach, da's het leven, nietwaar?

Goedenacht! :O
hier alleen maar knallen en een lichtshow.... geen noemenswaardige regen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 23:45:
Vraagje voor de zonneboiler cq Q-solar bezitters;
Wat doe je nu als het warm is en je bent een paar dagen weg, dus je boiler zit barstensvol met gloeiend heet water, maar jij bent er dus niet?
ehhh is mij nog niet overkomen, maar goed...
ik heb gezien dat de qsolar uitstekende beveiligingen heeft en zelf ingrijpt.
dus ik blijf gewoon van mijn vakantie genieten en keer niet onverhoopt eerder naar huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eerlijk gezegd niks...eigenlijk net zoals een elektrische boiler,
maar hier hoeft de stekker niet uit, want het kost toch niks (12Wh)
een vaak onstekende oudere gasketel is eigenlijk veel gevaarlijker in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
NielsTn schreef op zondag 11 juli 2010 @ 00:14:
[...]

Hier in Heesch heeft het de hele avond al behoorlijk gehoosd met hagel (0,5 a 1 cm). De bui was volgens buienradar vrij lokaal. Het waren 2 forse onweersbuien met een tussenpoos van een uurtje of 2. Eindelijk de regenton weer aangevuld :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:28
Hier in Hardenberg waar we gisteren waren ook met tussenpoos van 2 1/2 uur twee waanzinnige onweersbuien gehad. Gelukkig in de verte, wel een zeer spectaculaire lichtshow!

Om 3 uur vannacht gingen de hemelpoorten wel goed open hier. Hier is toch een plens regen gevallen van heb ik jouw daar.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:05

Punkrocker

Mostly harmless

NielsTn schreef op zondag 11 juli 2010 @ 00:14:
[...]

Ook in hartje Zeeland slechts een beetje gerommel en amper 6 mm regen.

Wordt weer met de gieter naar de tomaten, komkommer, gourgetten enz.
Geen coloradokevers in de aardappels ;)

Wel een bescheiden oogst dit jaar. Te droog vrees ik.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 23:53:
En de paneeltjes zijn weer lekker schoon :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Punkrocker schreef op zondag 11 juli 2010 @ 11:02:
[...]

Ook in hartje Zeeland slechts een beetje gerommel en amper 6 mm regen.

Wordt weer met de gieter naar de tomaten, komkommer, gourgetten enz.
Geen coloradokevers in de aardappels ;)

Wel een bescheiden oogst dit jaar. Te droog vrees ik.
Toch niet te dicht in de buurt van die kernsplijter en/of dat E=MC² COVRA opslag gebouw, mag ik hopen? ... :X

Zijn dat een speciale soort van courgettes, die ik nog niet ken, of gemuteerde Zeeuwse exemplaren?

@Erasmo
En de paneeltjes zijn weer lekker schoon :)
Yup. Hoef ik gelukkig niet het dak op, gaat vanzelf. Omvormertjes worden alweer lekker heet, het is inmiddels wel behoorlijk klam hier vanwege het vocht in het gazon (wat er uit ziet als een warzone a.g.v. de verwoestend brandende zon van de afgelopen weken).

Leuke one-liner die ik kortgeleden in de meelbox vond, afkomstig van een bekend meetbeest:
Het is toch zo jammer dat al die zonnestroom liefhebbers op Tweakers elkaar toch voornamelijk beconcurreren met "My Dick is Bigger than Yours" opbrengsten die in veel gevallen volkomen fake blijken te zijn...
_O- ;)

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 11-07-2010 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Hier ook alles weer schoon na 2x veel regen, dat was hard nodig.

De laatste 2 maanden kwam er al 550kwh uit mijn 14 Sanyo's.
Dik tevreden met de panelen, omvormer en het PV weer.
4 weken op rij met record opbrengsten

Tijdens de regen gisterenavond zijn we zelfs bezig geweest met de gieter om de regenton optimaal te benutten.
Het gras is nu ineens weer groen. Raar dat sproeien niet hield maar die enorme bak met regen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op zondag 11 juli 2010 @ 12:52:
Hier ook alles weer schoon na 2x veel regen, dat was hard nodig.

De laatste 2 maanden kwam er al 550kwh uit mijn 14 Sanyo's.
Dik tevreden met de panelen, omvormer en het PV weer.
4 weken op rij met record opbrengsten

Tijdens de regen gisterenavond zijn we zelfs bezig geweest met de gieter om de regenton optimaal te benutten.
Het gras is nu ineens weer groen. Raar dat sproeien niet hield maar die enorme bak met regen wel.
Ik neem aan dat je wel zo laat mogelijk 's avonds sproeit? Ik zie nog regelmatig mensen (niet te vergeten boeren incl., met gigantische kanonnen) overdag nutteloos met dit weer zitten sproeien. Dat water verdampt waar je bij staat, heeft totaal geen zin. Maar zo'n vette regenbui is sowieso vele malen effectiever dan het kunstmatige gedoe, omdat de grond dan eindelijk doorweekt kan raken, niet alleen het bovenste laagje. In ieder geval in excessieve periodes zoals we nu hebben gehad, is zelfs 's avonds niet meer tegenop te sproeien. Of je wilt er vele duizenden liters kostbaar drinkwater aan weggooien.

Een (goede) grasmat kan een flinke opdonder krijgen. Als 't ie maar de tijd krijgt om te herstellen, en dat lukt meestal wel als de nazomer/het najaar wat wisselvalliger weer zal brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
ericplan schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:38:
[...]

Ik heb een Nefit 2-110 op het dak staan, waar de installateur profielen heeft gemaakt. Ik zal van de week foto's maken als het niet te warm is. De verzwaringsbakken waren volgens de installateur niet te leveren, maar volgens nefit gewoon op voorraad.[afbeelding]
Mooie foto, zo te zien heb ik die bakken niet nodig, gewoon de tegels op het frame en klaar,
ik zit op een meter 0f 9 hoog, 450kg is dan het advies, wel erg veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
ericplan schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:38:
[...]

Ik heb een Nefit 2-110 op het dak staan, waar de installateur profielen heeft gemaakt. Ik zal van de week foto's maken als het niet te warm is. De verzwaringsbakken waren volgens de installateur niet te leveren, maar volgens nefit gewoon op voorraad.[afbeelding]
Deze staat nu 14 maanden probleemloos op een hoog dak.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2hzsig5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
We zijn ook eindelijk aan de PV!

De panelen komen van de hier welbekende Solarking. 11x185 Wp=2035 Wp, op een 1500W en 500W omvormer.

Ger Lemmens en Marc Moonen waren zo vriendelijk om voor ons de panelen te installeren. Dit hebben ze erg vakkundig gedaan! Petje af!

Hier een fotoverslag, alleen niet erg chronologisch!
http://img130.imageshack....hp?id=dsc09269resized.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
el jonco schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:41:
[...]

Ik durf de stelling wel aan dat een goedgevormd bad waar je plat in kan gaan minder energie verbruikt dan een kort bad waarin je rechtop zit. In de laatste heb je veel 'water' ruimte en wenig 'lichaam' ruimte. In een lang maar ondiep bad bevind zich meer lijf dan water. Lijf blijft wel warm, water moet je opwarmen. Maar dan kom je inderdaad in de taylor made baden $$$ Of je doet het zelf, lekker mozaïktegeltjes plakken (die 2x2 cm tegeltjes op een matje).
Er is wel een oplossing voor het verwarmen of warm houden van je badwater.
Ik heb deze staan.
Koud water erin (geen gasverbruik) warm water na het aanzetten van de heater.
Indien je een overschot zonne energie hebt is dit natuurlijk prima te doen.
Mars Warrior schreef op maandag 21 juni 2010 @ 20:48:
[...]Geweldig toch die adviezen van die adviseurs! Alleen, we hebben geen ENKELE aanbevolen maatregel uit laten voeren, sterker nog als we het nu zouden doen en de besparingen voor 'waar' zouden aannemen, zouden we bijna op een negatief gasverbruik uitkomen...[...]
Ik heb hetzelfde meegemaakt toen hier zo'n EPA adviseur kwam rond kijken.
Het meten van alle ruimtes was zeer nauwkeurig, maar de informatie die in het rapport stond had niets te maken met dit huis.
Mijn verbruik is 426 m3 gas per jaar en 4500kwh per jaar (2 persoons huishouden).
En toch werd mij geadviseerd om een zonneboiler aan te schaffen.
Een advies over zonnepanelen kon ik nergens terug vinden. En dat terwijl ik dit rapport wilde gebruiken om zonne panelen aan te kunnen schaffen.
Na een goed gesprek is e.e.a. aangepast. Stel dat ik een onwetende klant zou zijn geweest dan had ik een zonneboiler om mijn dak laten plaatsen terwijl andere oplossingen in mijn geval beter waren geweest.

Overigens zag ik in je rijtje ook het isoleren van verwarmingsbuizen staan. Hier op zolder is dat ook niet het geval en kwam ook niet in het rapport naar voren. Voor weinig geld is dit te realiseren en dat ga ik dan ook zeker doen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de foto's lijkt het eerder of ze ze van het dak af hebben gehaald. ;)

Ziet er goed uit Crackh34d. Ik zie dat de fotograaf het ook druk had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vraagje mbt dit diagram:
Afbeeldingslocatie: http://www.willems-david.be/zonnepanelen/4xzonpaneel_instralingsdiagram.jpg

Even een voorzichtige kick met dit warme weer; heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Crackh34d schreef op zondag 11 juli 2010 @ 14:14:

De panelen komen van de hier welbekende Solarking. 11x185 Wp=2035 Wp, op een 1500W en 500W omvormer.

Ger Lemmens en Marc Moonen waren zo vriendelijk om voor ons de panelen te installeren. Dit hebben ze erg vakkundig gedaan! Petje af!

Hier een fotoverslag, alleen niet erg chronologisch!
http://img130.imageshack....hp?id=dsc09269resized.jpg
De fotograaf zit lekker achterover geleund, getuige de voeten :) Ziet er leuk uit.

Voor mensen die nog een zuinige ADSL router zoeken, ik heb een oude Zyxel staan, zie http://link.marktplaats.nl/360716669

Verbruik is ongeveer 4 a 5 watt (0,85cosphi), gemeten zonder telefoonlijn eraan overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 11-07-2010 14:49 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Gisteren in een helder moment mijn zonneboiler die toch al aan plugwise hing een schakelschema gegeven.
Deze heeft alleen van 7 tot 18 uur zon. Buiten die tijden verbruikt hij nutteloos 2 watt.
Scheelt me toch een kleine 10 kwh per jaar.
Crackh34d schreef op zondag 11 juli 2010 @ 14:14:
Mooi efficiënt vol zo dat dak, gefeliciteerd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op zondag 11 juli 2010 @ 15:02:
Gisteren in een helder moment mijn zonneboiler die toch al aan plugwise hing een schakelschema gegeven.
Deze heeft alleen van 7 tot 18 uur zon. Buiten die tijden verbruikt hij nutteloos 2 watt.
Scheelt me toch een kleine 10 kwh per jaar.

[...]

Als je hem ook als cv ondersteuning gebruikt kan je dat niet doen, dan schakelt je klep niet meer voor je retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 15:06:
[...]

Als je hem ook als cv ondersteuning gebruikt kan je dat niet doen, dan schakelt je klep niet meer voor je retour.
Ik ben allang blij als hij de warmwater voorziening voor elkaar krijgt.
Voor CV is ie veels te klein.
Niet echt weer ook om nu over een CV na te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Roamor schreef op zondag 11 juli 2010 @ 14:39:
[...]

Even een voorzichtige kick met dit warme weer; heeft iemand hier ervaring mee?
Is louter en alleen een "instralingsdiagram". Laatste SenterNovem (nu: Agentschap NL) publicatie Leidraad Zonnestroomprojecten die ik hier heb liggen, van mei 2008 (ook downloadbaar) geeft tekstje naast die instralingsschijf:
"Bij een helling van 36 graden en een oriëntatie van vijf graden west ten opzichte van zuid ontvangt een zonnepaneel de maximale instraling (ruim 1100 kWh/m² per jaar). In de regel is de minimale instralingseis negentig procent...."
Gaat echt alleen over instraling, dus. Alles wat er (na) mee gebeurt (dus "lage instralingsverliezen", temperatuureffecten zonnecellen, interne string fouten en/of verliezen, bekabeling, omvormer verliezen, mismatch verliezen, de hele rataplan) zit niet in dit diagram verwerkt. Overigens geeft het exemplaar wat in het Duitse Photon wordt gepubliceerd pal zuid als optimum. Die vijf graden west in de soms in NL gepubliceerde instralingsdiagrammen is bij mij nog steeds een vraagteken. Heb ik nooit harde documentatie over gezien dat dat daadwerkelijk "het geval" zou zijn (voor Nederland...). Hoewel je dat aan hand van de productie van mijn Kyocera's (iets west van zuid geplaatst, ook met dat plaatje in het achterhoofd) bijna zou durven beweren. Is echter niet te vergelijken met de Shell modules die oost van zuid of pal zuid staan hier met dezelfde omvormertjes, dus zegt nog weinig. Vergelijken van deelsystemen, zelfs op hetzelfde dak, blijft tricky business, er zijn zoveel variabelen...

Voor de hele verliestrein na het instralen gelieve het unieke werk van Cees Baltus te raadplegen. Is verdomd ingewikkelde materie, vergis je niet:

http://www.pv-monitoring.novem.nl/main.html

Niet echt weer ook om nu over een CV na te denken :)
Ja, maar boerenkool moet je toch ook al in de zomer zaaien (ze staan lekker te groeien bij ons), en knoflook plant je midden in de winter... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 11-07-2010 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Afbeeldingslocatie: http://www.boer-zoekt-vrouw.nl/images/boerenkool-met-worst.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 14:36:
Op de foto's lijkt het eerder of ze ze van het dak af hebben gehaald. ;)

Ziet er goed uit Crackh34d. Ik zie dat de fotograaf het ook druk had.
Ja, mijn vader is 60, dus die hebben we maar niet gevraagd om het dak op te gaan :)
Woodski schreef op zondag 11 juli 2010 @ 15:02:
Het was ook even slikken toen de panelen erop gingen. Het paste allemaal maar net!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
_O-

Bij mijn schoonouders hangt een plagerig keukenwijsheidje:
Er gaat niets boven een vegetarische maaltijd, mits voorzien van een HEMA rookworst
Ik moet me altijd bedwingen om daar niet onder te zetten:
... mits van biologische kwaliteit cq. Freilandkühe ...
... of iets dergelijks.

Met lekker gekruide tofu blokjes smaakt onze boer'nkool ook uitstekend, overigens. Nog wel een paar maandjes wachten... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Vraagje mbt dit diagram:
[afbeelding]

Het diagram is een instralingsdiagram gebaseerd op lange termijn gemiddelden. De temperatuur veranderd daar niets aan. De temperatuur is belangrijk voor wat een paneel kan doen met de instraling. Dat is dus afhankelijk van het paneel en niet van de instraling. Voor ieder merk en type weer anders dus.
(zie net dat Zonnigtype me net voor was)
Die vliegende engeltjes met die vuvuzelas doen het hem.

[ Voor 14% gewijzigd door ZonneStroom op 11-07-2010 17:00 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 10:21

stegen

8710Wp

zonnigtype schreef op zondag 11 juli 2010 @ 15:18:
[...]
Overigens geeft het exemplaar wat in het Duitse Photon wordt gepubliceerd pal zuid als optimum. Die vijf graden west in de soms in NL gepubliceerde instralingsdiagrammen is bij mij nog steeds een vraagteken.
[...]
Omdat Nederland globaal op 5 graden oosterlengte ligt, heeft men misschien gedacht hiervoor te moeten compenseren??
Bij het uitrichten van een schotelantenne, op de schijnbare "vaste" positie van de satellieten boven de evenaar, moet dit namelijk wel. Ik kan echter geen reden bedenken waarom dit voor de zon ook zou gelden.

Siderea.nl kwam zoals je weet al met heel andere cijfers (ideale hellingshoek van 30 graden ipv 35 graden) en heeft het over "voor een vlak op het zuiden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Woodski schreef op zondag 11 juli 2010 @ 14:01:
[...]

Deze staat nu 14 maanden probleemloos op een hoog dak.

[afbeelding]
mooie duidelijke foto,
hoeveel gewicht heb jij er ongeveer op gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Vraagje. Gisteren met het onweer (heftig) de stekker van de inverters eruit gehaald. Vanmorgen vroeg met mijn slaapdronken kop er weer in om de eerste straaltjes te vangen en weer verder te slapen. Tot mijn grote schrik vloog op dat moment de groep eruit. Groep weer aan gedaan en toen ging het goed, maar heb niet meer lekker geslapen (steca's wilden ook nog niet aan slaan bij gebrek aan licht en was even bang dat ze de geest gegeven hadden).... Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn geweest? En is dat schadelijke, hoe te voorkomen?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Ik verwacht dat het een laadstroom van de condensatoren in het netfilter is geweest.
Dat is dan niet schadelijk.
Als je op een iets ander moment de stekker er in had gedaan was er waarschijnlijk niets fout gegaan.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
* off-topic * ... rustig hier, op het forum ... >:)

... aha, ik snap hem al. Niet gewonnen dus. Ach, life goes on ...

[ Voor 39% gewijzigd door zonnigtype op 11-07-2010 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:23:
[...]

Ik neem aan dat je wel zo laat mogelijk 's avonds sproeit? Ik zie nog regelmatig mensen (niet te vergeten boeren incl., met gigantische kanonnen) overdag nutteloos met dit weer zitten sproeien. Dat water verdampt waar je bij staat, heeft totaal geen zin. Maar zo'n vette regenbui is sowieso vele malen effectiever dan het kunstmatige gedoe, omdat de grond dan eindelijk doorweekt kan raken, niet alleen het bovenste laagje. In ieder geval in excessieve periodes zoals we nu hebben gehad, is zelfs 's avonds niet meer tegenop te sproeien. Of je wilt er vele duizenden liters kostbaar drinkwater aan weggooien.

Een (goede) grasmat kan een flinke opdonder krijgen. Als 't ie maar de tijd krijgt om te herstellen, en dat lukt meestal wel als de nazomer/het najaar wat wisselvalliger weer zal brengen.
Nu valt het toch wel op dat geen enkele grasmat die in de volle zon ligt nog groen is. Bij ons rond de kantoren, langs de wegen, zelfs de golfbaan is geel geworden. Dat duurt weken, voordat het tere nieuwe gras weer fatsoenlijk vol is.

Ik heb gewoon dagelijks gesproeid, want mijn dochter speelt toch net even iets lekkerder op zacht groen gras. Maar goed, ook af en toe gebruik makend van het water in haar zwembadje, dus toch uiteindelijk met afvalwater :)
Zinloos is het zeker niet, want al mijn planten doen het nog. Op 2 tomatenplanten na, en wat plukken gras...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 13-10 22:32

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op zondag 11 juli 2010 @ 22:53:
* off-topic * ... rustig hier, op het forum ... >:)

... aha, ik snap hem al. Niet gewonnen dus. Ach, life goes on ...
Ik heb een fietstocht van Enschede naar Glanerbrug overleefd.
Er schijnen burgers te over de busbaan met snelheden groter dan 100 km/h, te mogen rijden.
En er mogen ook mensen met grote snelheid door rood rijden......
Dan sta je echt te kijken terwijl je aan het fietsen bent.

www.mijnzon.info

Pagina: 1 ... 108 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.