Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik had sde aangevraagd, niet gekregen, bezwaar aangetekend en die is afgewezen. Op zich niet verbazend maar wel jammer. In de brief staat overigens dat het budget dat niet wordt op gemaakt doordat mensen geen pv systeem plaatsen niet wordt gebruikt om andere alsnog van subsidie te voorzien. Dus van de 69 miljoen zal zo'n 70% niet gebruikt worden = 48,3 miljoen. Krankzinnig!
Ik kreeg nog wel complimenten voor mijn plannen voor educatie aan de jeugd van mijn school over de panelen die ik wilde plaatsen met sde.
Volgende week komt het bedrijf om alle kozijnen en gevel bekleding te vervangen. Ik kies voor een styrodur isolatie tov de standaard glaswol wat ze eigenlijk hadden willen gebruiken. Ik krijg dan in mijn gehele huis HR++ glas. Dat is weer een stapje de goede richting op.
Ik ben bezig met vloerverwarming na de kozijnen te plaatsen. Daarna wil ik nog (plat)dak en kruipruimte isolatie (laten) plaatsen, hoe en wat komt nog.
[ Voor 7% gewijzigd door koprol op 11-07-2010 23:57 ]
Verwijderd
Van de gelegenheid wel gebruik gemaakt om de drukschakelaar van mijn pomp te vervangen voor een droogloopbeveiliging. Deze zet de pomp aan als de druk onder 1,5 bar komt en schakelt hem uit als er minder dan 0,6L per minuut langs stroomt. Als de pomp dan lucht aan zuigt bij een lege buffer, schakelt deze uit en blijft de pomp heel. Ik heb in maart helaas een droogloper gehad door een kapotte terugslagklep en was niet van plan dit weer te laten gebeuren.
De buffer is na een heftige stortbui zaterdag wel weer aardig gevult, dus vanavond alles weer even aansluiten.
Dank Guus, dat stelt me enigszins gerust. Kan dus geen kwaad.guus.assmann schreef op zondag 11 juli 2010 @ 21:03:
Ik verwacht dat het een laadstroom van de condensatoren in het netfilter is geweest.
Dat is dan niet schadelijk.
Als je op een iets ander moment de stekker er in had gedaan was er waarschijnlijk niets fout gegaan.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Richting aangever is ook vaak kapot bij die mensenMike70 schreef op zondag 11 juli 2010 @ 23:49:
[...]
Ik heb een fietstocht van Enschede naar Glanerbrug overleefd.
Er schijnen burgers te over de busbaan met snelheden groter dan 100 km/h, te mogen rijden.
En er mogen ook mensen met grote snelheid door rood rijden......
Dan sta je echt te kijken terwijl je aan het fietsen bent.
Als je als fietser dan een keer door het rood fietst dan staat er toevallig wel weer een oom agent om je bespaarde zonnestroom centen van je pv in een bekeuring om te zetten, weg besparing weer.
Maar kom eens een keer hier kijken aan de hogeland singel, daar moet ik regelmatig naar de middenberm heen rennen met die ouwe hond van ons omdat er weer eens iemand zo lekker hard door die bochten wil.
Zo blijf je wel in beweging.
Geen ideemaster30 schreef op zondag 11 juli 2010 @ 17:31:
[...]
mooie duidelijke foto,
hoeveel gewicht heb jij er ongeveer op gelegd?
Aan beide kanten 1 rij stoeptegels en dan die dikke randen erop.
Die zijn gebroken om het makkelijker te kunnen sjouwen.
Stoeptegels kosten letterlijk niets en als je het rustig neerlegt kan een dak veel hebben.
Op mijn lagere dak waar minder wind komt heb ik 2 rijen stoeptegels liggen.
Volgens mij ruim het dubbele van wat er nodig is. Maar dat is alleen maar pretiig.
http://www.gratisoptehalen.nl/
Voor mijn ballast van de pv installatie heb ik gewoon een rondje in de wijk gefietst tot ik iemand vond die met de tuin bezig was, dit ga ik nu weer doen ik denk dat ik er maar 40 opleg, zolang ik niets hoor kraken op het dak zal het wel goed gaanWoodski schreef op maandag 12 juli 2010 @ 09:51:
[...]
Geen idee
Aan beide kanten 1 rij stoeptegels en dan die dikke randen erop.
Die zijn gebroken om het makkelijker te kunnen sjouwen.
Stoeptegels kosten letterlijk niets en als je het rustig neerlegt kan een dak veel hebben.
Op mijn lagere dak waar minder wind komt heb ik 2 rijen stoeptegels liggen.
Volgens mij ruim het dubbele van wat er nodig is. Maar dat is alleen maar pretiig.
http://www.gratisoptehalen.nl/
Jij en je qsolar zijn best een leuk koppeltje.NielsTn schreef op zondag 11 juli 2010 @ 23:54:
Voordeel van de qsolar: de hitte is toereikend om ook twee wassen compleet te drogen in paar uur... Uiteraard ventileer ik nnu maximaal om vocht ook af te voeren
En de 150kwh/kwp discussie: collega hier 500 meter verder zit met SDE meter en analoge draaischijf op 148kwh/kwp. Dus zo onwaarschijnlijk is die cijfertjes niet:)
Dat kunnen nog bijzondere kinderen worden.
Met dit weer wil de was ook zonder qsolar snel drogen hoor.
Bij ons was het bij wijs van spreken al zowat droog toen het uit de wasmand kwam.
Een soortgelijke eraring met het geschakelde stekkerblok van mijn PC. Ik was sinds kort goed bezig door die telkens uit te zetten en daarmee mijn sluipverbruik te verminderen.Joba schreef op zondag 11 juli 2010 @ 17:57:
Vraagje. Gisteren met het onweer (heftig) de stekker van de inverters eruit gehaald. Vanmorgen vroeg met mijn slaapdronken kop er weer in om de eerste straaltjes te vangen en weer verder te slapen. Tot mijn grote schrik vloog op dat moment de groep eruit. Groep weer aan gedaan en toen ging het goed, maar heb niet meer lekker geslapen (steca's wilden ook nog niet aan slaan bij gebrek aan licht en was even bang dat ze de geest gegeven hadden).... Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn geweest? En is dat schadelijke, hoe te voorkomen?
Gisteren zet ik hem aan. TIK! Probeer de PC aan te zetten......niks. Wsch mijn voeding overleden.
Dat is toch wel erg jammer en niet erg zuinig. Daar gaat mijn tvt.
De 10 Sunpowers SPR-300-WHT zitten bij mij op twee omvormers, een Sunny Boy 1100 waar 4 panelen in één string aangesloten zijn en een Sunny Boy 1700 waar 6 panelen in 2 strings van 3 panelen aangesloten zijn. De orientatie is voor beide panelen gelijk. Beide sets zijn aangesloten met de voor Sunpower noodzakelijke aardingsset.
Het valt op dat de SB 1700 altijd later start met leveren dan de SB 1100, en dan meestal direct met een hoger wattage. Het scheelt soms wel 1 1/2 uur dat de SB 1700 in Netzubertragung komt
De SB 1100 vanochtend:
1 12.07.10 05:46:00 - 06:15:59 7 - Mpp - -------
1 12.07.10 05:45:15 - 05:45:59 2 - Netzueb. - -------
1 12.07.10 05:45:00 - 05:45:14 3 - Warten - -------
1 12.07.10 05:44:45 - 05:44:59 1 - Stop - -------
1 11.07.10 21:54:30 - 12.07.10 05:44:44 255 - Offline - -------
De SB 1700:
2 12.07.10 08:00:45 - 7 - Mpp - -------
2 12.07.10 08:00:00 - 08:00:44 2 - Netzueb. - -------
2 12.07.10 05:39:00 - 07:59:59 3 - Warten - -------
2 12.07.10 05:38:45 - 05:38:59 1 - Stop - -------
2 12.07.10 05:38:32 - 05:38:44 0 - Offset - -------
2 11.07.10 22:00:45 - 12.07.10 05:38:31 255 - Offline - -------
De SB 1100 is geleverd via normale NL import.
De SB 1700 lijkt via België gekomen te zijn, vanwege de schaarste op de omvormer markt.
Heeft iemand een verklaring hiervoor? Zou het aan de firmware kunnen liggen?
Op m'n ZonPHP site kan je het verschijnsel goed zien. De SB1100 heeft als kenmerk EDV, de SB 1700 heeft als kenmerk EMP.
A'dam PVOutput
Met Sunny Data Control kan je de parameters van de omvormers uitlezen en aanpassen.
De spanning waarop de omvormer begint met het leveren aan het net, is dmv de instelling "Upv-Start" in te stellen.
Deze waarde moet boven de MPP waarde liggen.
Op je Solarlog site kan je goed zien, dat als je voor de betreffende omvormer Udc aanvinkt je omvormer pas start als de PV spanning 180 V bereikt.
Ik denk dat als je Upv-start op 170V instelt, je veilig zit.
Als je een (veel) te lage waarde kiest dan schakelt je omvormer bij het opstarten veel aan en uit, en zal het Relais in je omvormer sneller slijten.
Toevoeging:
Deze waarde is beveiligd d.m.v. een password, je kan dit password verkrijgen door de service lijn van SMA te bellen.
[ Voor 9% gewijzigd door stegen op 12-07-2010 11:37 ]
@Jeroen: graag een reactie, AUB.JAN-B schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:20:
@ Jeroen:
Mijn juni-opbrengst was 126,6 Kwh/Kwp en dat vondt ik matig ; ik neem aan dat jij dus ook niet tevreden bent met die 108, of heeft dat te maken met je verschillende (deel) systemen
DC stekkers of AC stekker ?Taan schreef op maandag 12 juli 2010 @ 10:26:
[...]
Een soortgelijke eraring met het geschakelde stekkerblok van mijn PC. Ik was sinds kort goed bezig door die telkens uit te zetten en daarmee mijn sluipverbruik te verminderen.
Gisteren zet ik hem aan. TIK! Probeer de PC aan te zetten......niks. Wsch mijn voeding overleden.
Dat is toch wel erg jammer en niet erg zuinig. Daar gaat mijn tvt.
De volgorde is eerst AC dan DC... en die laatste kreeg ikzelf helaas niet zomaar los (tyco)
Dan zal ik eerst m'n rs485 bus moeten verlengen. Op de omvormers zit de originele rs485 piggy back van SMA en aan de andere kant de Solarlog 500. Volgens mij zit er in de Solarlog een terminatie weerstand, geen idee of die eruit kan. Anders moet ik een usb <-> rs485 adapter/converter/kabel hebben waar de weerstand niet in zit of uitschakelbaar is. Iemand een linkje naar een webshop?stegen schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:21:
@ericplan:
Met Sunny Data Control kan je de parameters van de omvormers uitlezen en aanpassen.
De spanning waarop de omvormer begint met het leveren aan het net, is dmv de instelling "Upv-Start" in te stellen.
Deze waarde moet boven de MPP waarde liggen.
Op je Solarlog site kan je goed zien, dat als je voor de betreffende omvormer Udc aanvinkt je omvormer pas start als de PV spanning 180 V bereikt.
Ik denk dat als je Upv-start op 170V instelt, je veilig zit.
Als je een (veel) te lage waarde kiest dan schakelt je omvormer bij het opstarten veel aan en uit, en zal het Relais in je omvormer sneller slijten.
Toevoeging:
Deze waarde is beveiligd d.m.v. een password, je kan dit password verkrijgen door de service lijn van SMA te bellen.
A'dam PVOutput
Je moet natuurlijk wel nog ergens een serieele poort op hebben zitten...
Nee, ver genoeg er vandaan.zonnigtype schreef op zondag 11 juli 2010 @ 12:47:
[...]
Toch niet te dicht in de buurt van die kernsplijter en/of dat E=MC² COVRA opslag gebouw, mag ik hopen? ...![]()
Zijn dat een speciale soort van courgettes, die ik nog niet ken, of gemuteerde Zeeuwse exemplaren?
Het zijn gemuteerde courgettes met spellingsproblemen

"What do you get if you multiply six by nine..."
www.mijnzon.info
Bedankt voor het aanbod, maar dat laatste is inderdaad een probleem. Ik heb niets meer staan met een RS232 poort.stegen schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:28:
Ik heb hier wel een RS232<-> RS485 adapter liggen (met schroef aansluitingen voor de RS485 kabel) deze mag je wel lenen. Ik gebruik hem momenteel toch niet meer.
Je moet natuurlijk wel nog ergens een serieele poort op hebben zitten...
Bedankt, ziet er netjes (en betaalbaar) uit.
Weet je of je daarop een afsluitweerstand kan instellen?
[ Voor 25% gewijzigd door ericplan op 12-07-2010 12:39 ]
A'dam PVOutput
(maar als je de kabel niet al te lang maakt, werkt het zonder afsluitweerstand ook)
Baudrate is maar 1200 bps.
Van de 3.000watt piek vanmorgen is er nu nog 0.4 watt over.
Mijn Delta omvormer en internet verbinding leeft nog dus het dak zal er (deels) nog opliggen.
Vanaag maar vroeg naar huis en hopen dat alles nog heel is.
Ook ik zie via internet dat mijn zonnepanelen niets meer doen. Als ik vervolgens naar buiten kijk, is het ook erg donker door die zware onweersbuien, dus ik denk dat er niets aan de hand is.Woodski schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:55:
Ik ben nu een eind van huis af en zit wat nerveus naar de weerradar te kijken.
Van de 3.000watt piek vanmorgen is er nu nog 0.4 watt over.
Mijn Delta omvormer en internet verbinding leeft nog dus het dak zal er (deels) nog opliggen.
Vanaag maar vroeg naar huis en hopen dat alles nog heel is.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Sitecom verkoopt USB -- RS232 converters. Ik heb er twee in gebruik. 1 om de Soladin 600 te loggen de andere voor de OK485E voor het afdakje.ericplan schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:37:
[...]
Bedankt voor het aanbod, maar dat laatste is inderdaad een probleem. Ik heb niets meer staan met een RS232 poort.
kosten iets van 25-30 euro en werken super.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb er een weerstand van 47K over staan en het werkt prima.ericplan schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:37:
[...]
Bedankt voor het aanbod, maar dat laatste is inderdaad een probleem. Ik heb niets meer staan met een RS232 poort.
[...]
Bedankt, ziet er netjes (en betaalbaar) uit.
Weet je of je daarop een afsluitweerstand kan instellen?
Ik heb er 3 oude OK4's aan hangen.
Let wel op met het aansluiten dat alles uit staat anders.. ach zul je wel gelezen hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Mike70 op 12-07-2010 14:09 ]
www.mijnzon.info
Ik heb wel een usb naar RS485 of RS485 naar usb. Als je hem wilt lenen hoor ik het wel.ericplan schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:18:
[...]
Dan zal ik eerst m'n rs485 bus moeten verlengen. Op de omvormers zit de originele rs485 piggy back van SMA en aan de andere kant de Solarlog 500. Volgens mij zit er in de Solarlog een terminatie weerstand, geen idee of die eruit kan. Anders moet ik een usb <-> rs485 adapter/converter/kabel hebben waar de weerstand niet in zit of uitschakelbaar is. Iemand een linkje naar een webshop?
Hier ligt alles nog op mijn dakkapel, de eerste storm is dus alles goed door de test gekomen,
Was wel even zenuwen,
achter thuis is alleen wat tuin meubilair heen en weer geschoven en om gevallen
Toch raar, tussen 13:00 en 14:00 vrijwel 0 opbrengstantonboonstra schreef op maandag 12 juli 2010 @ 13:43:
[...]
Ook ik zie via internet dat mijn zonnepanelen niets meer doen. Als ik vervolgens naar buiten kijk, is het ook erg donker door die zware onweersbuien, dus ik denk dat er niets aan de hand is.
En nu weer vrolijk 80% van de max
Gelukkig, het dak ligt er nog op
Bij mij ook vanaf 13:00 uur geen opbrengst meer, maar het is nu al 15:00 uur geweest en nog steeds geen opbrengst. Ik weet niet hoe hard het heeft gewaaid, maar ik hoop dat ik genoeg stenen op m'n frame heb gelegd...Woodski schreef op maandag 12 juli 2010 @ 14:45:
[...]
Toch raar, tussen 13:00 en 14:00 vrijwel 0 opbrengst
En nu weer vrolijk 80% van de max
Gelukkig, het dak ligt er nog op
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Huh? Geen idee, gewoon de steker in het stocoWoodski schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:52:
[...]
DC stekkers of AC stekker ?
De volgorde is eerst AC dan DC... en die laatste kreeg ikzelf helaas niet zomaar los (tyco)
Verwijderd
klopt, kan ik ook bevestigen, boven 3 steca`s (300/500) en schakelen met plugwise gebeurt het hier ook.Ik verwacht dat het een laadstroom van de condensatoren in het netfilter is geweest.
Dat is dan niet schadelijk.
Als je op een iets ander moment de stekker er in had gedaan was er waarschijnlijk niets fout gegaan.
Dank Guus, dat stelt me enigszins gerust. Kan dus geen kwaad
(op groep 16A merlin/gerin) een schakelautomaat van 25A maakt ook niet uit, dan gebeurt dat met 4 steca`s ook al.
ook gezien bij inschakeling groep :
-als dc nog levert gebeurt het niet
-snachts gebeurt het pas na een minuut of 20, dan zijn alle elco/condensatoren ontladen.
-als je iets verandert in je string, en in aanraking komt met de dc zijde, krijg je een enorme klapper, AC er altijd uit dus bij werkzaamheden (zoals het hoort)
het design van de steca 300/500 is dan ook niet galvanisch gescheiden, en is dus as designed.
verder een perfect omvormetje.
technische vraag :
ik had in portugal een 3 fase pv produktie groepenkast gekocht,
ik heb dus een afname kast en een produktie kast op de hoofschakelaar.
nu mag van liander dus gewoon de 0(N) 6mm zijn tot 5500 watt ac voor alle 3 de fases.
ergens heb ik het idee met al die omvormers dat die 0(N) 12 mm of meer moet zijn,
of ben ik abuis ? er zit ongeveer 1,6 tot 2,2 kwp per fase aangesloten.

verder zei die beste man dat alle zon produktie nu op die kast moet,
dus ook de zonneboiler, maar stroom technisch is dat een verbruiker.. en zit ie gewoon op een aparte afname stop.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2010 18:37 ]
http://picasaweb.google.n...oiler#5493061443916703378
Van de Q-Solar komt eea later, als het gefatsoeneerd is. ha ha
[ Voor 19% gewijzigd door SasJo op 12-07-2010 18:47 ]
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Ook mazzel gehad dusantonboonstra schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:21:
[...]
[afbeelding]
Gelukkig... ze staan er dus nog
Gefeliciteerd !!
Het lijkt wel of Woodski en Anton sneeuw hebben gehad midden op de dag...antonboonstra schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:21:
[...]
[afbeelding]
Gelukkig... ze staan er dus nog
Hier dicht bij de kust overdag geen gekke dingen gebeurd. Wel uur geleden weer lekkere hoosbui, je ziet het gras tussen het hooi omhoog komen, so to speak.
@Sasjo
Feli, mooie set! Ja, alles is zichtbaar op de link, die neem ik graag over... Ik neem aan dat de oranje parafernalia nu een ietwat ander doel dienen na de "deceptie" van gisteren? (het was zeer opvallend rustig in de volksbuurt achter ons...)
[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 12-07-2010 19:06 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Dat ziet er mooi uit....en rekenen maar dat het werk, ik weet er alles vanSasJo schreef op maandag 12 juli 2010 @ 18:45:
Mijn zonneboiler heatpipes. Zijn de 2 foto's zichtbaar?
http://picasaweb.google.n...oiler#5493061443916703378
Van de Q-Solar komt eea later, als het gefatsoeneerd is. ha ha
Dank je, neem maar over, de installatie datum is later goed af te leiden.zonnigtype schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:01:
[...
@Sasjo
Feli, mooie set! Ja, alles is zichtbaar op de link, die neem ik graag over... Ik neem aan dat de oranje parafernalia nu een ietwat ander doel dienen na de "deceptie" van gisteren? (het was zeer opvallend rustig in de volksbuurt achter ons...)
Ja, we zijn in ons buurtje aardig teleurgesteld, maar een zonneboiler douche vergoedt veel, o o o wat is dat toch steeds weer een heerlijke gedachte, gloeiend heet douchewater en echt de gaskraan nabij de Q-Solar zit gewoon dicht!
Binnen ziet het er niet zo mooi uit, het is geen pretje nuVerwijderd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:02:
[...]Dat ziet er mooi uit....en rekenen maar dat het werk, ik weet er alles van
De muur naast de Q-Solar is net zo scheef als de toren van Pisa, maar dat zie je nu pas, nu daar zo'n groot apparaat vrijwel rechtop (anders kwamen we niet goed uit met de dakdoorvoer) naast staat.
Ik wacht wel een weekje tot we weer 20+ temperaturen hebben.
De 3 fases zijn allen 120 graden in fase verschoven. Als je op alle fases hetzelfde vermogen aanbiedt/afneemt dan zal er netto geen stroom door de nul gaan. Daarom kan de nulleiding kleiner blijven.Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 18:25:
[...]
technische vraag :
ik had in portugal een 3 fase pv produktie groepenkast gekocht,
ik heb dus een afname kast en een produktie kast op de hoofschakelaar.
nu mag van liander dus gewoon de 0(N) 6mm zijn tot 5500 watt ac voor alle 3 de fases.
ergens heb ik het idee met al die omvormers dat die 0(N) 12 mm of meer moet zijn,
of ben ik abuis ? er zit ongeveer 1,6 tot 2,2 kwp per fase aangesloten.
Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net
Gezien het gewicht (moet 2 verdiepingen naar beneden) wil ik hem eigenlijk in stukken zagen/schroeven/demonteren en ev de losse onderdelen verkopen,
want wie wil er nu een 15 jaar oude Nefit HR ketel?
Alleen de electr unit is van 2009.
Verwijderd
ok, thanx, hoe doe jij die meting eigenlijk met je 8Kwp+ ?Daarom kan de nulleiding kleiner blijven.
dat zal ook wel 3 fase zijn dan, denk ik...
Tyco SolarLok stekkers moet je anders zonder hulpmiddelen los kunnen krijgen. Alleen MC4 heb je een speciaal stukje gereedschap voor nodig (en soms ook niet eens).Woodski schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:52:
[...]
DC stekkers of AC stekker ?
je kan de was buiten hangen... mijn was droogt al zodra ie uit de wasmachine op het droogrek 2 meter verder hangt, genietend van de warmteWoodski schreef op maandag 12 juli 2010 @ 10:00:
[...]
Jij en je qsolar zijn best een leuk koppeltje.
Dat kunnen nog bijzondere kinderen worden.
Met dit weer wil de was ook zonder qsolar snel drogen hoor.
Bij ons was het bij wijs van spreken al zowat droog toen het uit de wasmand kwam.
enne nog maar 3 uur (ja uur, geen kuub) op CV-gas gestookt sinds installatie (eind mei) en 2 keer subsidie retour (=20% terugverdiend op aanschafprijs
Niet dat ik nu veel gestookt heb in mei e.v., but you get my point
Ondanks dat eea flink geisoleerd is aan leidingen, dringt de warmte toch door.
Hmm jullie was droog toen ie uit de wasmand kwam? Zeker (te) lang laten centrifugeren op 1200 rpm
vergelijk de qsolar met de ideale echtgenote: doet wat ze moet doen, zonder te klagen met eigen verstand van zaken, zonder sputteren, op zeer efficiente en effectieve wijze
[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 12-07-2010 20:33 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Misschien de liefhebber op internet?SasJo schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:26:
Is er eigenlijk een markt voor mijn oude cv ketel?
Gezien het gewicht (moet 2 verdiepingen naar beneden) wil ik hem eigenlijk in stukken zagen/schroeven/demonteren en ev de losse onderdelen verkopen,
want wie wil er nu een 15 jaar oude Nefit HR ketel?
Alleen de electr unit is van 2009.
ik was blij dat mijn oude CV mooi afgevoerd is door de installateur (met alle andere puin en afval).
of bel de oud-ijzer boer?
Aangestoken door JeroenH of ben je aan het solliciteren?NielsTn schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:22:
vergelijk de qsolar met de ideale echtgenote: doet wat ze moet doen, zonder te klagen met eigen verstand van zaken, zonder sputteren, op zeer efficiente en effectieve wijze
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
ach sollicitaties kunnen aan onderstaand duurzaam type gericht worden....zonnigtype schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:56:
[...]
Aangestoken door JeroenH of ben je aan het solliciteren?
Acquisitie wordt niet op prijs gesteld
enne ... als "ZE" in bezit is van een Tesla.... ruim ik nu nog mijn garage op, en maak de oprit vrij
Ik denk:
In het gunstigste geval kan de glycol kapot gaan oid.
In het slechtste geval zal er stoom ontstaan met een te hoge druk op de leidingen als gevolg en boem tot gevolg.
Ik heb 3 Sunnyboys 2500 netjes verdeeld over 3fases. De Sunnyboys lees ik met rs485 uit en van mijn bruto-opbrengst kWh-meter en de normale kWh-meter heb ik de puls laten aansluiten zodat ik deze ook kan uitlezen.Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:54:
[...]
ok, thanx, hoe doe jij die meting eigenlijk met je 8Kwp+ ?
dat zal ook wel 3 fase zijn dan, denk ik...
Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net
Sorry Jan! Had je vraag gemist. Vergeet niet dat onze installatie niet erg gunstig staat. 1465Wp ligt op WZW wat al wat opbrengst kost t.o.v. Zuid, en de resterende 660Wp ligt op ONO wat natuurlijk helemaal slechte opbrengsten geeft. De WZW installatie gaf over juni 116 kWh/kWp, en de ONO installatie gaf slechts 90 kWh/kWp.
Ik ben er niet ontevreden over.
Dit is de opbrengstgafiek van vandaag (datum in de titel klopt niet, ik weet het):

Duidelijk een grote wolk rond 14:00
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
door het druksysteem verschuift ook je kookpunt van de gebruikte vloeistof (naar boven). Het duurt dus NOG langer (of je hebt nog hogere temperaturen nodig) om de vloeistof te laten koken.koprol schreef op maandag 12 juli 2010 @ 22:15:
Wat gebeurt er als je een zonneboiler met druk systeem op heatpipes aansluit midden in de zomer en het voorraadvat is al helemaal warm? Wordt de water/glycol vloeistof dan gekookt?
Ik denk:
In het slechtste geval zal er stoom ontstaan met een te hoge druk op de leidingen als gevolg en boem tot gevolg.
Glycol kapot? glycol/tyfocor-L veroudert met de tijd door idd tempereatuur-wisselingen, verontreinigingen etc.
Overigens wordt veelal de collector eerst afgedekt, alvorens men deze gaat vullen en op druk brengen (zoals een goed installateur betaamt). Je wilt niet dat je vloeistof direct bij contact overgaat in gasvorm..
Je kan ze beter bij Dealextreme halen, dan ben je met 3 euro klaar. Werkt net zo goed.flitspaal.nl schreef op maandag 12 juli 2010 @ 13:59:
[...]
Sitecom verkoopt USB -- RS232 converters. Ik heb er twee in gebruik. 1 om de Soladin 600 te loggen de andere voor de OK485E voor het afdakje.
kosten iets van 25-30 euro en werken super.
Zit gewoon een PL2303 in, zo'n beetje de meest voorkomende usb2serial chip.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2010 08:34 ]
Ik maak me geen zorgen over het ontbreken van een afsluitweerstand, maar twee op dezelfde bus geeft toch problemen. In de Solarlog 500 zit er volgens mij één ingebouwd die er niet uit kan.stegen schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:49:
Gebruik als afsluitweerstand gewoon een 120 Ohm weerstand, die je tussen de aansluitingen A en B zet.
(maar als je de kabel niet al te lang maakt, werkt het zonder afsluitweerstand ook)
Baudrate is maar 1200 bps.
Dan gaat m'n bus er als volgt uit zien:
SB1700 + term. <-> SB1100 <-10 meter kabel-> SunnyDataControlkabel <-> Solarlog
Het zou leuk zijn als Sunny Data Control en de Solarlog tegelijkertijd kunnen werken.
A'dam PVOutput
NielsTn schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:22:

Aansluiten in de volle hitte gaat bijna niet. De koperen geleider van de heatpipe is dan bloedheet en die krijg je dan niet in de manifold. Onder normale condities gaat je systeem in stagnatie wanneer je boilervat "vol" is. In mijn geval staat de maximale temperatuur ingesteld op 95 graden.koprol schreef op maandag 12 juli 2010 @ 22:15:
Wat gebeurt er als je een zonneboiler met druk systeem op heatpipes aansluit midden in de zomer en het voorraadvat is al helemaal warm? Wordt de water/glycol vloeistof dan gekookt?
Ik denk:
Wanneer de boiler 95 graden is slaat de pomp af. Op dat moment verdampt het water in m'n tyfocor L mengsel. Water verdampt eerder dan glycol. ( propyleen-glycol ). Het waterdamp blijft achter in de manifold en de rest wordt eruit gedrukt. Hiervoor zit er een expansievat in je collectorcircuit.
Overigens heb ik vorig jaar niet 1x last van stagnatie gehad.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ja zo zou het kunnen werken, zonder dat de afsluitweerstanden in de weg zitten.ericplan schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 09:20:
[...]
Ik maak me geen zorgen over het ontbreken van een afsluitweerstand, maar twee op dezelfde bus geeft toch problemen. In de Solarlog 500 zit er volgens mij één ingebouwd die er niet uit kan.
Dan gaat m'n bus er als volgt uit zien:
SB1700 + term. <-> SB1100 <-10 meter kabel-> SunnyDataControlkabel <-> Solarlog
Het zou leuk zijn als Sunny Data Control en de Solarlog tegelijkertijd kunnen werken.
Er bestaat de mogelijkheid dat Sunny Data Control , de twee omvormer adressen op je RS485 netwerk zal veranderen. Mocht dat gebeuren dan ziet je Solarlog de omvormers niet meer, en moet je ze opnieuw laten zoeken.
Dat verbaast me toch een beetje. In jouw situatie heb je 8,8 GJ (48 buizen sunsystems) op 300 liter (zeg 2,9 GJ / 100 liter) op west (toch?). In onze situatie hebben we 6,1 GJ (HRSolar) op 200 liter (3,0 GJ / 100 liter) op oost. Zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn, maar wij hebben vorig jaar zeker een tiental dagen stagnatie gehad en ook de afgelopen weken is het vrijwel elke dag raak. Collectortemperatuur loopt dan op naar max 155 graden.flitspaal.nl schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:43:
[...]
Overigens heb ik vorig jaar niet 1x last van stagnatie gehad.
Ik weet dat de methode's die gebruikt zijn voor vaststelling van GJ's afwijken, zou dat de verklaring zijn? Met andere woorden, die 4,4 GJ die sunsystems per 24 buizen belooft zouden dan niet stand houden als het in een systeemtest met afname van 110 liter 60 graden per dag zou worden getest.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Ik weet het niet. Ik ben overigens nu op vakantie dus ik heb geen idee hoe de situatie nu is thuis. Het kan best zijn dat het hele systeem nu hopeloos in de stagnatie staatJoba schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:24:
[...]
Dat verbaast me toch een beetje. In jouw situatie heb je 8,8 GJ (48 buizen sunsystems) op 300 liter (zeg 2,9 GJ / 100 liter) op west (toch?). In onze situatie hebben we 6,1 GJ op 200 liter (3,0 GJ / 100 liter) op oost. Zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn, maar wij hebben vorig jaar zeker een tiental dagen stagnatie gehad en ook de afgelopen weken is het vrijwel elke dag raak. Collectortemperatuur loopt dan op naar max 155 graden.
Ik weet dat de methode's die gebruikt zijn voor vaststelling van GJ's afwijken, zou dat de verklaring zijn? Met andere woorden, die 4,4 GJ die sunsystems belooft zouden dan niet stand houden als het in een systeemtest met afname van 110 liter 60 graden per dag zou worden getest.
Ik hou zelf een Excelsheet bij met temperatuurstijgingen per dag en hoeveel MJ dat ongeveer is. Ik kom volgens die berekening ( uit m'n hoofd ) uit op ongeveer 6.5GJ warmte ingevangen afgelopen jaar. T.o.v. de 8.4GJ waarvoor ik subsidie heb gekregen ( originele specs ) ben ik daar niet ontevreden over op pal west met schaduw.
Als je op vakantie bent en je mail leest (lees: post in forums) ben je niet echt op vakantieflitspaal.nl schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:28:
Ik ben overigens nu op vakantie
Nice
[ Voor 35% gewijzigd door JeroenH op 13-07-2010 11:46 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
T' is duidelijk dat Woodski iets heeft dat de Qsolar zo hoog bij em zit... als je er over wil praten, kan dat hoor.
maar wacht wel ff op antwoord, want die 380 liter trek ik niet zo snel leeg als jouw 110 liter
JeroenH: leuk dat je langs komt
Verwijderd
Een leegloop systeem heeft dit nadeel niet (?) maar zal die in de winter nog wel iets "doen"? Een leegloopsysteem is goedkoper volgens mij.
- hoek/orientatie,
- geografische lokatie,
- beschaduwing,
- oppervlak,
- etc
- etc.
@koprol: vervangen van vloeistof op druksysteem is eenvoudig te doen (met juiste tools).
leegloop-systeem is leuk voor de geluiden, druksysteem is geruisloos
[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 13-07-2010 13:03 ]
In de zomer heb ik aanmerkelijk minder nodig (vloerverwarming).Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:54:
Ik weet niet of er een zomer/winter vergelijk in de test zit, maar vacuumbuizen doen het in de winter beter dan vlakke platen. Die meeropbrengst in de winter gaat dan van de zomeropbrengst af lijkt mij.
Met zltv (25-35c) zou de vlakke plaat in de winter wel eens beter kunnen presteren. Dit omdat vlakke platen over het algemeen een hoger conversierendement hebben (tot wel 90% van het invallende licht, tov 60% voor vacuumbuis), en dus netto minder ruimte nodig hebben dan vacuumbuis collectoren voor dezelfde opbrengst. Dit is wel een ruimtetechnische/budgettaire overweging.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:54:
Ik weet niet of er een zomer/winter vergelijk in de test zit, maar vacuumbuizen doen het in de winter beter dan vlakke platen. Die meeropbrengst in de winter gaat dan van de zomeropbrengst af lijkt mij.
Voorbeeldje waarin de vacuumbuis opbrengsttechnisch ALTIJD beter scoort: Het minder hoge conversierendement wordt gecompenseerd door 50% meer netto oppervlak te plaatsen.
Vlakke plaat 5m2 90% conversie, stevige verliezen bij hogere temperaturen (gewenst in de zomer, ongewenst in de winter)
Vacuumcollector 7,5m2 60% conversie, kleine verliezen bij hogere temperaturen (ongewenst in zomer, gewenst in de winter)
In deze vergelijking zal de vacuumcollector altijd een hogere opbrengst hebben, immers 5m2 * 90% omzetting geeft hetzelfde resultaat als 7,5m2 * 60% omzetting.
Voor 5m2 vlakke plaat heb je 5m2 dakoppervlak nodig. Voor 7,5 m2 netto vacuumcollector heb je bijna 12m2 dakkoppervlak nodig!! Wanneer dakoppervlak beperkt is, in combinatie met ZLTV kan de vlakke plaat wel eens een hogere opbrengst hebben: niet het nadeel van de vacuumbuis (conversie rendement), en wel het voordeel (hoger netto oppervlak).
Voor iedereen is de afweging dus anders: gebruik tapwater / verwarming / beschikbaar dakoppervlak / budget / esthetisch.
Tijd voor elke week "een WK finale" om aan de besparingsdoelstellingen te voldoen?
Er werd niet bij gezegd wat het verbruik voor of, vooral, na de wedstrijden was...
... het is dan ook slechts een momentopname. Uit de categorie "leuke weetjes"...
http://www.tennet.org/ten...lager_stroomverbruik.aspx
Kijk hier eens ..beide systemenVerwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:54:
goed..iets meer zon .
goed..iets meer kou.
Ze bekijken de resultaten op de zelfde manier.
http://www.solartirol.at/Testanlagenlive.html
FK=vlakke plaat
VKR= vacuum buis
http://www.solartirol.at/Kollektoren.html
[ Voor 7% gewijzigd door X21r op 13-07-2010 17:27 ]
Waar haal je die info vandaan? Ik overweeg momenteel vacuum collectoren, maar als het zóveel scheelt.SpiceWorm schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 14:50:
[...]
...
Vlakke plaat 5m2 90% conversie, stevige verliezen bij hogere temperaturen (gewenst in de zomer, ongewenst in de winter)
Vacuumcollector 7,5m2 60% conversie, kleine verliezen bij hogere temperaturen (ongewenst in zomer, gewenst in de winter)
...
Ik ga namelijk op het minimum voor subsidie op collectoren zitten dat is 6m2. Met 3 collectoren heb ik effectief 6,9m2 en werkelijk 12m2
Dan kan ik dus beter vlakke platen nemen. Dan hou ik ook nog meer ruimte voor PV over.
In het algemeen klopt je verhaal wel, maar bovenstaand stukje niet helemaal. Ook als je verwarming op zeer lage temperaturen werkt moet je buffer naar een hogere temperatuur verwarmd worden, anders is de energieinhoud erg klein. Tenzij je lagetemperatuur phase change material in je verwarming integreert, maar dat doet (nog) niemand.SpiceWorm schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 14:50:
Met zltv (25-35c) zou de vlakke plaat in de winter wel eens beter kunnen presteren. Dit omdat vlakke platen over het algemeen een hoger conversierendement hebben (tot wel 90% van het invallende licht, tov 60% voor vacuumbuis), en dus netto minder ruimte nodig hebben dan vacuumbuis collectoren voor dezelfde opbrengst.
Verder moet je oppassen dat je niet alle vacuümbuiscollectoren over een kam scheert. Er is een groot verschil in rendement tussen de budgetcollectoren (1800x58mm en heatpipe) en een aantal topcollectoren.
Overigens: 90% Aperturfläche is geen 90% conversierendement. Dat zijn heel andere eenheden.
[ Voor 4% gewijzigd door basfromasd op 13-07-2010 18:12 ]
Verwijderd
als bron de zonneboiler(wp) dient te hebben, zeker in de zomer.
dat was mijn uitgangspunt, en het maakt echt niet zoveel uit wat voor collector je neemt.
eerst maar eens weten waar je warmte verliest met fossiele bron, en dan pas ertegenin opwekken.
afwaswater
koffiezetwater
douchewater
waswater
kookwater
pas nu, blijkt hier echt dat inzicht in je verlies en afval de feiten boven tafel brengt.
Verwijderd
Ik zou graag een zonneboiler willen aanschaffen tezamen met een nieuwe HR ketel. Dit alles zo efficiënt mogelijk. Waarbij de aanschafkosten minder van belang zijn dan de maandelijkse lasten ( vakantietoeslag gaat toch altijd op zucht... ). Dat wil zeggen ik investeer liever nu goed dan later met hogere maandlasten zitten.
De woning heeft bouwjaar '65 met een balk laag op de 1e verdieping met waarop later planken zijn geslagen voor de zolder. Op deze zolder zou ik graag de boiler willen neerzetten. Echter ik ben bang voor het gewicht van de boiler en dat niet alleen ook de hoogte. De zolder is in het midden 1,75 meter hoog en is 7 meter breed met aflopende muren.
Iemand een idee om toch een 2 a 300 liter boiler kwijt te kunnen zonder meteen met H balken de vloer te verstevigen ?
Tevens liggende boilers werkten deze überhaupt wel als zonneboiler ? iemand ervaring.
De zonneboiler zal vooral dienen voor het verwarmen van de woning dus de boiler moet 2 warmtewisselaars
hebben.
Ketel:
De ketel zal waarschijnlijk een Nefit HRC-25 Combiketel worden qua prijs maakt het niets uit met een HR-25
Service bedrijf zit om de hoek vandaar. En 15 jaar garantie ipv 10 jaar met de Proline serie.
Collector:
Zizon heeft twee collectoren in de aanbieding de ZZ10DD en de ZZ10H de directe vacuumbuis en de heatpipe
Er staat niet beschreven wat de verschillen zijn tussen deze twee zou iemand dit kunnen uitleggen ??
De focus ligt voor mij vooral op vermindering van de verwarmingskosten. Een zonneboiler voor warm water vind ik een beetje onzin dat zijn pieken mij gaat het vooral over het algemeen gebruik. De collectoren moeten vooral warmte leveren in de winter.
mijn dank is groot.
Tja, herkenbaar.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 23:03:
Ik zou graag een zonneboiler willen aanschaffen tezamen met een nieuwe HR ketel. Dit alles zo efficiënt mogelijk. Waarbij de aanschafkosten minder van belang zijn dan de maandelijkse lasten
mijn dank is groot.
Dit wilde ik ook eerst. losse onderdelen.
Maar uiteindelijk ben ik gegaan voor een compleet in1 systeem.
En gewicht problemen had ik ook, d8 ik
Er staat nu toch 328kg op een vloer geschikt voor 162,5kg/m2.
Zo'n vloer kan echt veel meer aan dan dat de papieren zeggen . . .Er staan muren onder, of er is een muur vlakbij?
Je moet waarschijnlijk nog een paar maanden lezen, en wikken en wegen, en dan et voila; wordt het een Q-Solar met heatpipes, en stook je de hele winter de ketel op 50gr.
Suc6!
De spaarzaam verzamelde zonnewarmte zal je immers ook nog eens goed vast moeten houden in je woning.
Over je vloer; ik heb al discussies gezien dat je met 300 liter vaten op zolder op beton ook al goed moet rekenen. Het is immers een belasting op een heel klein oppervlak. Je hebt het nu over een gewicht van zo'n 250 tot 350 kilo. De boiler heeft ook nog een eigen gewicht...
@SasJo: Is dat doorgerekend? Normen zijn er niet voor niets. En marges heb je nodig, want stel: Je gaat je huis verkopen, en de toekomstige koper met zijn vrouw, staat met de makelaar op diezelfde zolder, en de makelaar laat even de prachtige installatie zien. Vergeet niet dat er zomaar even 300 kilo bijkomt, als deze personen een beetje fors zijn. (om maar even een willekeurig scenario te noemen)
Vergeet niet dat die vloer ook al 45 jaar oud is.
[ Voor 17% gewijzigd door Mistraller op 13-07-2010 23:47 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verder natuurlijk trias energetica: Eerst besparen en dan pas duurzaam opwekken. Op het moment dat je goed (na)geïsoleerd hebt wordt het aandeel WW natuurlijk ook groter.
En als je ondanks bovenstaande toch op verwarming wilt focussen, dan moet je wellicht naar een andere oplossing dan zonnewarmte gaan kijken, want zonnewarmte loopt precies 180graden uit fase met de vraag. Dat wil zeggen 's zomers is het aanbod het grootst, maar is er geen vraag. Dus als je het dan niet voor WW kunt gebruiken, dan houd je over het jaar maar weinig over. Als warmte dus je focus is kijk dan eens naar biomassa (kachel bv.) of een warmtepomp.
Imho moet kun je het beste kijken naar zonnewarmte voor CV én WW als je genoeg collectors kwijt kunt en anders alleen WW.
Verwijderd
Het zit zo:
Ik kan een lening krijgen van Brabantbespaart ( Provincie Brabant NL ). Van ongeveer 9000 euro. Tegen 2% rente. Ik heb het niet breed dus deze eenmalige kans wil ik goed benutten. Dit wil ik gaan doen enerzijds voor het woongemak anderzijds om de stijgende energiekosten een halt toe te roepen. Met deze lening wil ik 4 zaken gaan aanpakken.
Gevelisolatie:
Binnenkort wordt de spouw gevuld met EPS parels. 76 m2 om precies te zijn. Isolatiefactor 1.8 bij 50mm
Vloerisolatie is geen optie kan niet in de kruipruimte zonder alles af te breken.
Dak isolatie kan ik zelf wel wil ik dus op een later tijdstip uitvoeren.
Ramen:
Gewone enkelglas ramen op de 1e verdieping worden vervangen door HR++ glas (triple) in kunstof kozijnen
Ketel:
De ketel die ik nu op is een Nefit 21 Turbo bouwjaar '92. Deze werkt nog goed, de meeste tijd, hangt alleen op de verkeerde plek. IS wel 18 jaar oud. En zal om de lening te kunnen krijgen vervangen worden door een HR107
En natuurlijk een zonneboiler om het gasverbruik nog verder terug te dringen. Gas wordt enkel gebruikt voor
verwarming en warm water nog niet voor het koken.de laatste 12 maanden tot vandaag 1536 m3 verbruikt. ( 2 personen huishouden met kleine net geboren ).
Elektriciteit besparingen zijn voor het grootste deel al gedaan en zonnepanelen zou ik wel willen maar installatie voor SenterNovem kost me veel te veel.
Dus nog Ideeen
Jup!Dus nog Ideeen
Schrijf regelmatig de meterstanden op, want dan kun je achterhalen welk deel van het gas voor WW is, omdat je 's zomers hopelijk de verwarming uitschakelt en je dus alleen gas verbruik hebt voor WW, wat over het hele jaar ongeveer constant is. Als je dat weet, dan valt er ook meer zinnigs te zeggen over de besparing die met een zonneboiler mogelijk is.
Verder denk ik zo dat je met gevelisolatie en HR++ in kunstofkozijnen al een flink deel gaat isoleren. Hoeveel zal afhankelijk zijn van het aandeel dat verwarming nu heeft in je gasverbruik. Daarnaast bespaart een HR ketel ook veel. Je verbruik voor WW zal ongeveer gelijk blijven, maar het verbruik voor warmte zal stijgen en daardoor het aandeel WW groter worden, wat weer positief is ten aanzien van een zonneboiler.
Welke periode van het jaar verwarm je het huis eigenlijk op dit moment?
Verwijderd
Promovendus/Adoptie en acceptatie van elektrische auto's bij de Rijksuniversiteit Groningen.
Lijkt mij een erg leuk onderzoek. Zou zelfs nog wel bij mij passen qua studie die ik jaren geleden (ook aan de RuG) gedaan heb. Maar ja, voor mij is het helaas duurzaam te duur, aangezien ik met de bij een promovendusplaats horende beloning mijn huis en mijn gezin met 3 kinderen niet kan onderhouden...
Maar toch een leuk onderzoek!
hier in de buurt wordt binnenkort een 800 ltr op zolder geinstalleerd(nieuwbouw 2010). Ik weet niet of die persoon dat zelf gaat doen of laat doen, maar ik heb daar ook mijn twijfels bij. Ik ben inmiddels uitgenodigt te gaan kijken aldaar, maar zal ze inderdaad wel waarschuwen, dat is ca 1100kilo aan boiler+waterMistraller schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 23:41:
@SasJo: Is dat doorgerekend? Normen zijn er niet voor niets. En marges heb je nodig, want stel: Je gaat je huis verkopen, en de toekomstige koper met zijn vrouw, staat met de makelaar op diezelfde zolder, en de makelaar laat even de prachtige installatie zien. Vergeet niet dat er zomaar even 300 kilo bijkomt, als deze personen een beetje fors zijn. (om maar even een willekeurig scenario te noemen)
Vergeet niet dat die vloer ook al 45 jaar oud is.
Je zou door dwarsbalken het gewicht van de boiler over meer zolderbalken kunnen verdelen. Hoeveel precies weet ik ook niet.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 23:03:
....De woning heeft bouwjaar '65 met een balk laag op de 1e verdieping met waarop later planken zijn geslagen voor de zolder. Op deze zolder zou ik graag de boiler willen neerzetten. Echter ik ben bang voor het gewicht van de boiler en dat niet alleen ook de hoogte. De zolder is in het midden 1,75 meter hoog en is 7 meter breed met aflopende muren....
Iemand een idee om toch een 2 a 300 liter boiler kwijt te kunnen zonder meteen met H balken de vloer te verstevigen ?
Een 300 litervat is doorgaans niet zo hoog. Als je er eentje neemt van 66cm doorsnee gaat dat wel lukken.
Een 400 liter van 70cm is ook nog mogelijk.
Tenzij het echt niet anders kan zou ik geen liggende boiler nemen. Anders mis je de thermische gelaagdheid van een boiler. Als alleen liggend een optie is, dan zou ik me beperken tot een klein systeem van 100 liter ofzo en alleen voor tapwater.Tevens liggende boilers werkten deze überhaupt wel als zonneboiler ? iemand ervaring.
De zonneboiler zal vooral dienen voor het verwarmen van de woning dus de boiler moet 2 warmtewisselaars
hebben.
Niet alle ketels kunnen goed samenwerken met een zonneboiler, zeker als je je ZB voor verwarming wil gaan gebruiken. Vraag je af: Wat gebeurt er als je retourwater warmer wordt dan je aanvoer? Raakt je ketel dan niet in de war? Ik heb zelf ook dit dilemma en doe een calculated guess voor de Remeha Calenta.Ketel:
De ketel zal waarschijnlijk een Nefit HRC-25 Combiketel worden qua prijs maakt het niets uit met een HR-25
Service bedrijf zit om de hoek vandaar. En 15 jaar garantie ipv 10 jaar met de Proline serie.
Met een Boiler erbij zou je ook een soloketel kunnen nemen die de boiler indirect verwarmd. Ik ga zelf voor die optie. Voordeel, de ketel kan rustiger stoken = energiezuiniger. Nadeel, je houdt continue een watervoorraad warm en dat geeft toch isolatieverliezen. Ik gok dat de een de ander ongeveer opheft.
Dan blijft de comfort winst over. Er kan tegelijkertijd op meerdere plekken WW worden getapt zonder dat je daarvoor een zwaardere=duurdere ketel hoeft te nemen.
Doorstroomcollectoren hebben een iets beter rendement, maar zijn nog duurder. Ook zijn ze moeilijker zelf te plaatsen. Mocht er iets stuk gaan is dat bij vacuumbuizen ook handiger op te lossen. een buis is relatief eenvoudig te vervangen. Bij een doorstroomsysteem moet de collectorvloestof er dan eerst uit.Collector:
Zizon heeft twee collectoren in de aanbieding de ZZ10DD en de ZZ10H de directe vacuumbuis en de heatpipe
Er staat niet beschreven wat de verschillen zijn tussen deze twee zou iemand dit kunnen uitleggen ??
Dit vind ik een beetje een domme opmerking voor iemand die dit topic al een tijd volgt. WW is simpel, Warmte is lastig. Een kuub gas is een kuub gas. Dus pak zeker die simpele besparing op je Warm water.De focus ligt voor mij vooral op vermindering van de verwarmingskosten. Een zonneboiler voor warm water vind ik een beetje onzin dat zijn pieken mij gaat het vooral over het algemeen gebruik. De collectoren moeten vooral warmte leveren in de winter.
Overigens zal elk systeem voor verwarming ook eenvoudig je warm water verzorgen.
Kijk even op www.sunsystems.nl. Daar kun je heel veel leren over hoe een zonneboiler in elkaar zit en hoe je tapwater en/of gedeeltelijke verwarming door een ZB kunt realiseren.
Verwijderd
Super! Het leek er even op dat de actie al afgelopen was maar hij is kennelijk toch weer opgestart. Houd er rekening mee dat het nieuwe type bidirectionele plug nog niet goed met de huidige versie van de Source werkt als je aan productie-apparaten meet. Daarvoor is het nog even wachten op 2.16, waarvan de beta elk moment uit kan komen. Verbruikers meten gaat probleemloos.Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 10:58:
Zojuist Plugwise besteld met 20% korting via de site van de Vereniging Eigen Huis. De actie loopt tot september. Op=op.
Je kunt je regeling wel zo instellen dat je alleen op bepaalde tijden beslist een hete boiler hebt.Taan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 09:57:
Met een Boiler erbij zou je ook een soloketel kunnen nemen die de boiler indirect verwarmd. Ik ga zelf voor die optie. Voordeel, de ketel kan rustiger stoken = energiezuiniger. Nadeel, je houdt continue een watervoorraad warm en dat geeft toch isolatieverliezen.
Dat is niet erg aardig om te zeggen. Ik ben juist blij dat Siberic erover nadenkt, zelfs bereid is een lening af te sluiten en ik hoop dat hij een goede oplossing vindt.Dit vind ik een beetje een domme opmerking voor iemand die dit topic al een tijd volgt. WW is simpel, Warmte is lastig.
@Siberic: is er geen plaatsje voor een buffer op de begane grond te vinden? Desnoods in een hokje naast het huis? Dan zou je een wat groter vat kwijtkunnen. Liggende zonneboilers zijn OK voor warm water (neem je gewoon een iets grotere collector), maar wat minder optimaal voor verwarming als het toch al een kleintje wordt.
Hier een leuke besparing bereikt door het verminderen van het zeep verbruik. Deze zeep pomp heeft een waterige oplossing nodig en er komt foam schuim uit.

Voorheen normaal gebruik met douchen, 1 fles body zeep per week, nu 1 fles per jaar. De bovenstaande zeep pomp kan bijna geheel gevuld worden met (koud) water en daar aan toegevoegd een paar druppels zeep. En ja, het maakt net zo goed schoon.
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Een warmtepomp werkt wat anders dan een CV ketel, een warmtepomp is bijvoorbeeld alleen geschikt voor lage temperatuur verwarming (voerverwarming) en werkt minder goed met radiatoren.Erasmo schreef op zondag 04 juli 2010 @ 12:35:
Ik ben nu aan het kijken voor een ander huis en ik wil in mijn nieuwe stulpje eigenlijk gelijk van het gas af. Dus boiler en gasfornuis eruit en inductie en warmtepomp erin. Echter ben ik vaker niet dan wel thuis, dus veel piek en rustmomenten. Kan zo'n warmtepomp daar een beetje tegen?
Omdat vloerverwarming een grote traagheid kent blijft de temperatuur in een goed geisoleerd huis dus het hele jaar door constant.
Je zet dus meestal niet de temperatuur lager als je weg gaat. Daarom zou ik dit ook alleen in goed geisoleerde huizen aanraden.
Voor het warme water wordt er aan een warmtepomp een boilervat gekoppeld; deze is ook te combineren met een zonneboiler.
Kies hier voor een groot vat; Minimaal 500 liter. je hebt dan ruim voldoende water voor 6 personen. een warmtepomp heeft in vergelijking met een CV ketel maar een beperkte capaciteit en kan dus niet warm water produceren op het moment dat dit daadwerkelijk verbruikt wordt.
Daarom dus een boilervat.
Let er op dat vertikaal boren niet overal mag; een alternatief kan een oppervlakte collector of aardwarmte korf zijn. Hiervoor moet je echter wel voldoende ruimte hebben.
Jerry
9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux
Vreemd dat dit zo per regio verschilt.jwstolk schreef op maandag 05 juli 2010 @ 20:34:
[...]
volgens de ConsuWijzer ( http://www.consuwijzer.nl...wijderen_Hoeveel_kost_dat ) moet je altijd eerst een offerte krijgen, maar als ze het gratis doen, dan zou je dat over kunnen slaan.
Er is een verschil tussen het afsluiten van een gas aansluiting en het verwijderen van een gas aansluiting.
Volgens Liander wordt niet alleen de meter en meter beugel verwijderd, "De gasleiding op uw terrein wordt definitief verwijderd". (http://www.liander.nl/lia..._kleinverbruik_tarief.htm)
De periodieke aansluit vergoeding betaal je voor de aansluiting op het gasnet. (http://www.liander.nl/lia..._kleinverbruik_tarief.htm) Daar lijkt mij dus geen spraken van als ze ook de gasleiding uit je tuin gegraven hebben. (maar veel energie bedrijven zullen het wel eerst proberen)
Als ik hier de verhalen hoor over stadsverwarming dan is dat een stuk lastiger. Ik heb stadsverwarming maar genoteerd als een dikke min-punt voor m'n huizenjacht :-)
Hoewel het bijna drie maanden duurde rekende Liander bij mij 113,05 euro om van de stadsverwarming af te komen.
Hiervoor heb ik twee mooie blokken staal met een hangslot gekregen.
De monteur wist ook niet hoe hij het had, normaal kwamen er een deurwaarder en een of twee agenten mee; nu werdt hij aan de deur opgewacht met koffie.
Verwijderd
http://www.ecofriend.org/...ee-gel-to-cool-food-items
Is genomineerd voor een prijs.
Die koelkast zullen m'n katten ook wel leuk vinden
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2010 12:43 ]
Een domme vraag is een niet gestelde vraag.Taan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 09:57:
Dit vind ik een beetje een domme opmerking voor iemand die dit topic al een tijd volgt.
Aan de andere kant
Waar koop je dat in NL ?NoUser schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:01:
Klein beetje offtopic.
Hier een leuke besparing bereikt door het verminderen van het zeep verbruik. Deze zeep pomp heeft een waterige oplossing nodig en er komt foam schuim uit.
[afbeelding]
Voorheen normaal gebruik met douchen, 1 fles body zeep per week, nu 1 fles per jaar. De bovenstaande zeep pomp kan bijna geheel gevuld worden met (koud) water en daar aan toegevoegd een paar druppels zeep. En ja, het maakt net zo goed schoon.
Leuk concept maar ik betwijfel of het ooit in productie zal gaan. Wat me dan makkelijker te realiseren lijkt is een koelkast die 's winters koude buitenlucht gebruikt om mee te koelen.Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:40:
Koelkast van de toekomst?
http://www.ecofriend.org/...ee-gel-to-cool-food-items
Is genomineerd voor een prijs.
Die koelkast zullen m'n katten ook wel leuk vinden
Het zal mijn bier dan wel vers houden maar ik heb het toch liever koudVerwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:40:
Koelkast van de toekomst?
Dat is waarschijnlijk een slecht idee als je een efficiënte koelkast hebt, omdat je de warmte die je dan naar buiten blaast moet verwarmen met je CV. In de zomer zou het dan weer wel slim kunnen zijn, omdat je huis dan minder opwarmt, maar dan is het efficiëntie voordeel weg. Je koelkast in een koude ruimte zetten helpt natuurlijk wél!Erasmo schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:14:
[...]
Leuk concept maar ik betwijfel of het ooit in productie zal gaan. Wat me dan makkelijker te realiseren lijkt is een koelkast die 's winters koude buitenlucht gebruikt om mee te koelen.
Is niet vreemd: elke netbeheerder heeft zijn eigen policy/vrijheden gehad. Er is wel sprake van plannetjes voor een landelijke "supernetbeheerder" (VVD onzin, Gaia sta me bij!), en NMa probeert allerlei tariefstellingen "naar elkaar toe te laten groeien", maar de gasaansluiting markt is vrij, dus piraterij te verwachten bij niet gereguleerde posten (ervaringsgegevens zitten hier in de ordner)...energiebewust schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:08:
[...]
Vreemd dat dit zo per regio verschilt.
Hoewel het bijna drie maanden duurde rekende Liander bij mij 113,05 euro om van de stadsverwarming af te komen.
Een Netbeheerder voor elektra/gas (nooit eigenaar geweest van enig stadswarmte net volgens mijn info) die een STADSWARMTE aansluiting komt afsluiten???????
Kun je dat even toelichten, want dit vind ik "zeer interessant".... of ik heb je opmerking verkeerd begrepen...
Nou, zo'n bakkie (biologische Max Havelaar) leut geef ik standaard aan monteurs hiero, als ze hem believen. Maar die SV aansluiting gaat Liander hier nooit van zijn leven "verwijderen". Kan ik je op een briefje geven! Maar zeg nooit nooit.Hiervoor heb ik twee mooie blokken staal met een hangslot gekregen.
De monteur wist ook niet hoe hij het had, normaal kwamen er een deurwaarder en een of twee agenten mee; nu werdt hij aan de deur opgewacht met koffie.
![]()
Bij ons direct bij verhuizing in permanent onverwarmd kamertje gezet (bij vorige huurder stond het ding direct voor een radiator in de open keuken...), en begin deze eeuw toen het oude model een stroomzuiper bleek (ook na vervanging oude manchet voor de deur), vervangen voor het toen zuinigste model (175 kWh/jaar 229 liter met 22 liter vriesvak). Wordt volledig leeggegeten en afgeschakeld voordat we op grote vakantie gaan, scheelt weer bijna maand verbruik.Je koelkast in een koude ruimte zetten helpt natuurlijk wél!
[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 14-07-2010 14:03 ]
Het stadsverwarmingsnet in Duiven en Westervoort is in handen van Liander. Hoewel de leidingen en de meter blijven zitten ben ik nu wel formeel van de aansluiting af.zonnigtype schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:50:
[...]
Een Netbeheerder voor elektra/gas (nooit eigenaar geweest van enig stadswarmte net volgens mijn info) die een STADSWARMTE aansluiting komt afsluiten???????
Kun je dat even toelichten, want dit vind ik "zeer interessant".... of ik heb je opmerking verkeerd begrepen...
Ik heb ook een eindafrekening gekregen ( toch leuk, 880 euro terug)
gezegd had het wel wat tijd nodig. Uiteraard weten callcenter medewerkers van niets dus heb ik maar een brief gestuurd onder verwijzing naar de algemene voorwaarden waarin duidelijk staat dat een gebruiker het recht heeft het abonnement op te zeggen.
Vervolgens kreeg ik een telefoontje dat het niet zou kunnen en waarom ik dat dan zou willen.
Men snapte er niets van.
Weer uitgelegd dat ik een andere warmtebron had aangeboord en geen stadsverwarming meer wilde hebben. Een maand later kreeg ik een offerte voor het verwijderen van de aansluiting die compleet met een kopie van een legitimatie retour moest.
Ongeveer drie weken daarna werd ik gebeld door een monteur voor het afsluiten van de aansluiting.
Een eventuele her-aansluiting zou overigens 4500 euro gaan kosten. Niet dat ik deze ooit nog nodig ga hebben; als over dertig jaar mijn warmtepomp versleten is gaat er gewoon weer een nieuwe in.
Dank voor je byzonder interessante info, ik wist niet dat "enig" netbeheerder ooit formeel eigenaar was van "enig" SV net in Nederland. Voor mij een primeur. Zou me niks verbazen dat het ook nieuw is voor menig parlementariër in Den Haag... Ook erg leuk dat je de "overeenkomst" kon ontbinden in ruil voor wat harde pecunia...energiebewust schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:12:
[...]
Het stadsverwarmingsnet in Duiven en Westervoort is in handen van Liander. Hoewel de leidingen en de meter blijven zitten ben ik nu wel formeel van de aansluiting af.
Ik heb ook een eindafrekening gekregen ( toch leuk, 880 euro terug)
gezegd had het wel wat tijd nodig. Uiteraard weten callcenter medewerkers van niets dus heb ik maar een brief gestuurd onder verwijzing naar de algemene voorwaarden waarin duidelijk staat dat een gebruiker het recht heeft het abonnement op te zeggen.
Vervolgens kreeg ik een telefoontje dat het niet zou kunnen en waarom ik dat dan zou willen.
Men snapte er niets van.
Weer uitgelegd dat ik een andere warmtebron had aangeboord en geen stadsverwarming meer wilde hebben. Een maand later kreeg ik een offerte voor het verwijderen van de aansluiting die compleet met een kopie van een legitimatie retour moest.
Ongeveer drie weken daarna werd ik gebeld door een monteur voor het afsluiten van de aansluiting.
Een eventuele her-aansluiting zou overigens 4500 euro gaan kosten. Niet dat ik deze ooit nog nodig ga hebben; als over dertig jaar mijn warmtepomp versleten is gaat er gewoon weer een nieuwe in.
Vervolgvraag: was NUON Warmte dan de feitelijke "leverancier van warmte" van dat warmtenet? Want netbeheerders mogen niet "leveren" in Nederland, dat moet "een leverancier" doen. En wat is de warmtebron dan? Wie is daar de eigenaar van?
Dat telefoontje moet volgens mij van je "leverancier" zijn gekomen? Of toch van Liander? Wie had er het grootste "probleem" dat jij je eigen weg ging met warmte? Mijn gok is de leverancier. Liander sluit gewoon af en aan en verdient er geld mee, vinden ze vast leuke nevenbusiness...
* edit * AVR afvalverwerking Duiven van Gansewinkel groep als restwarmte "producent"???
http://www.vangansewinkel...valverwerking-duiven.aspx
Maar wie is de "handelaar"?
[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 14-07-2010 14:44 ]
De leverancier in Duiven en Westervoort is NUON warmte. Zie ook http://purmerend.groenlin...ming%20in%20Nederland.pdfzonnigtype schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:32:
[...]
Dat telefoontje moet volgens mij van je "leverancier" zijn gekomen? Of toch van Liander? Wie had er het grootste "probleem" dat jij je eigen weg ging met warmte? Mijn gok is de leverancier. Liander sluit gewoon af en aan en verdient er geld mee, vinden ze vast leuke nevenbusiness...
Het telefoontje kwam inderdaad van NUON warmte af. Van hen kreeg ik ook als eerste reactie dat het niet zou kunnen.
Van Liander kreeg ik alleen de offerte voor het afsluiten.
De warmtebron is de AVR afvalcentrale (onderdeel van van Gansewinkel)
Ik heb kopieen van alle documenten aan je gemaild via info apestaartje pol...
Af te toe bij Action
In het vaste assortiment bij AH en alle drogisten.
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Ondertussen lijkt het voor PV een van de betere dagen.
Ik zit al dik over de 20kwh
Bij mij boven staat een lucht warmtepomp die warm water maakt met koude lucht als afval.pcmadman schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:43:
[...]
Dat is waarschijnlijk een slecht idee als je een efficiënte koelkast hebt, omdat je de warmte die je dan naar buiten blaast moet verwarmen met je CV. In de zomer zou het dan weer wel slim kunnen zijn, omdat je huis dan minder opwarmt, maar dan is het efficiëntie voordeel weg. Je koelkast in een koude ruimte zetten helpt natuurlijk wél!
En beneden staat een koelvries combinatie met warmte als afval... jammer...
Ga ik ff kijken, leuk ideeNoUser schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 15:02:
[...]
Af te toe bij Action
In het vaste assortiment bij AH en alle drogisten.
Thx!energiebewust schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:46:
[...]
De leverancier in Duiven en Westervoort is NUON warmte. Zie ook http://purmerend.groenlin...ming%20in%20Nederland.pdf
Het telefoontje kwam inderdaad van NUON warmte af. Van hen kreeg ik ook als eerste reactie dat het niet zou kunnen.
Van Liander kreeg ik alleen de offerte voor het afsluiten.
De warmtebron is de AVR afvalcentrale (onderdeel van van Gansewinkel)
Ik heb kopieen van alle documenten aan je gemaild via info apestaartje pol...
Beter dan de afgelopen 3 dagen, maar geen topdag. Daarvoor is het veel te warm en was er vanochtend te veel bewolking in Groningen.Woodski schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 15:25:
Vandaag weer een weerswaarschuwing van het KNMI
Ondertussen lijkt het voor PV een van de betere dagen.
Ik zit al dik over de 20kwh
In onderstaande grafiek is ook nog goed te zien de 'verduistering' van 12 juli.

Dit topic is gesloten.
Ontopic en gezellig houden AUB.