Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Volgens mij zou het een hele goede maatregel zijn om het installeren van regentonnen te stimuleren. Kost volgens dat onderzoek wat jij pas aanhaalde toch 0,11 kWh / m³ om het water alleen al naar het zuiveringsstation te pompen en dan moet het nog verwerkt worden...
Verwijderd
Taan vond dit een niet zo slimme opmerking, laat me dus het een anders vertellen.
.
quote:
De focus ligt voor mij vooral op vermindering van de verwarmingskosten. Een zonneboiler voor warm water vind ik een beetje onzin dat zijn pieken mij gaat het vooral over het algemeen gebruik. De collectoren moeten vooral warmte leveren in de winter.
Warm water gebruik gaat met pieken, douchen, afwassen etc. Dit doe je niet de hele dag het zijn momentopnames. De rest van de dag wanneer de boiler op temperatuur is staat de zonneboiler
uit zijn neus te eten. Bij verwarming in het voorjaar en najaar wordt de warmte die de zonneboiler
genereert continue in het huis gepompt. Gasverbruik wordt dan het meeste beïnvloed. De overcapaciteit voor het verwarmen is natuurlijk perfect voor WW.
Tot slot alles moet geleerd worden.
Op sunsystems heb ik ook al zitten kijken samen met dutchsolarsystems.com voor een boiler.( liggend)
Ik denk dat het een 200 liter boiler wordt met een mooie iets overbemeten collector
dat die piek is dan alleen qua tijd een piekje, qua gas is het verbruik toch enorm, en qua efficientie erg stelcht, het hete water gaat met bijna dezelfde temperatuur door de gootsteen of het doucheputje.
als je dus gewoonweg helemaal voorkomt dat de cv ketel de brander aanzet bespaar je dus maximaal, en heb je met een boiler, ook veel sneller heet water uit de kraan dan bij een cv ketel zonder voorraad.
sommige ketels hebben dan wel een klein beetje voorraad die op temperatuur wordt gehouden, maar dat is vaak alleen de inhoud van de wisselaar, en de wisselaar zelf . die dan dus ook nog de hele dag lang ( mits geen eco stand ingesteld) dat water op temperatuur gaat houden.
zelfs een close-in boiler met kleine inhoud is dan misschien al efficienter... die zijn er ook met hot-fill, maar die zijn vaak weer duur(der.) voordeel is dan misschien dat die evt ook kokend water kan leveren, wat dus comfort en tijdswinst oplevert, plus dat de senseo en het koffiezet apparaat de deur uit kunnen, en koken nu met direct kokend water zou kunnen, ipv eerst een paarliter water eerst met gas aan de kook brengen op het gasstel.
Nou, als er weer een zo'n "buitje" over komt, sta ik de hele avond te "scheppen" (en dan nog uit slechts een van die grote regentonnen). Het terras van een van de buren is al eens in opdracht van de verhuurder hier opgehoogd omdat ze daar verzopen van het in de tuin geaccumuleerde water (en ja, er ligt drainage in, en ja, het is een erg groot gazon hier, met forse potentie van bufferwerking). Tja, je zit een paar centimeter onder zeespiegel of niet, toch. Ook natuurlijk gigantisch veel dakoppervlak hier in de dichtbebouwde Randstad, wat allemaal "ergens heen moet afvloeien". Niet alles is "OK" in het westen, behalve de [gemiddelde] zoninstraling dan...pcmadman schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 16:59:
@zonnigtype: Leeg scheppen in de tuin, zodat het riool ontlast wordt en er niet weer zoveel vissen moeten sterven door de overstorten van het riool. Ik snap niet dat dat nog nodig is?
Ja, maar de meeste mensen hier (in de wijde omgeving) willen een gewassen grindtegel betonvloer in de tuin, en regenwater snappen ze niks van. Regentonnen staan alleen maar in de weg voor die lieden. En ze spuiten natuurlijk midden op hete zomerse dagen uren lang de betontegels af, want die moeten er "schoon" uitzien... Uiteraard m.b.v. het nieuwste speeltje genaamd de hogedrukspuit, die op dat veel te goedkope drinkwater loopt...Volgens mij zou het een hele goede maatregel zijn om het installeren van regentonnen te stimuleren. Kost volgens dat onderzoek wat jij pas aanhaalde toch 0,11 kWh / m³ om het water alleen al naar het zuiveringsstation te pompen en dan moet het nog verwerkt worden...
* Oeps * Het begint hier te rommelen. Als het te erg wordt, gaat het interface even uit de computer...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
koelkasten doen het voklgens mij in een erg koude ruimte juist ook niet goed?pcmadman schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:43:
[...]
Dat is waarschijnlijk een slecht idee als je een efficiënte koelkast hebt, omdat je de warmte die je dan naar buiten blaast moet verwarmen met je CV. In de zomer zou het dan weer wel slim kunnen zijn, omdat je huis dan minder opwarmt, maar dan is het efficiëntie voordeel weg. Je koelkast in een koude ruimte zetten helpt natuurlijk wél!
koelkast in de zomer? das klote, want dat kost de koelkast veel energie, die als warmte in de woning komt. dan is koelen met "koude" buitenlucht, en afvoer van warme lucht naar buiten niet zo erg.
in de winter koelen, met een binnentemperatuur die te laag is, is natuurlijk ook efficient als die restwarmte in de woning blijft, maar de koelkast warmt minder snel op, dus hoeft minder aan te staan.
koelen met zeer koele buitenlucht, en de buitenlucht in de woning brengen zou dan beter zijn.
net zo als de meeste lucht water warmtepompen voor warm water op ventilatielucht, zou er bij de koelkast ook een "bypass" gemaakt moeten worden. maar de restwarmte van de koelkast is blijkbaar over het algemeen niet een erg groot probleem. in de winter helemaal niet zelfs, en zomers.... het is alleen de war,mte die al uit de ruimte de koelkast is binnengekomen, dus het binnenklimaat wordt er niet anders van.
ik heb om deze reden, ook al eens aan een lucht water warmtepomp nagedacht die de ventilatielucht, en de lucht vanaf mijn zolder kan gebruiken. daar staat namelijk ook mijn wasdroger en wasmachine, die warmte produceren.
zo houd ik mijn huis in wamre perioden een beetje koel, en is het verbruik van de droger etc, niet meteen allemaal weggegooide warmte. in hoeverre dat bijdraagt aan een efficientere energie huishouding tov alleen de lucht uit de ventilatieunit of buitenlucht gebruiken voor de warmtepomp, zou ik wel eens cijfers van willen zien.
[ Voor 16% gewijzigd door engelbertus op 14-07-2010 17:35 ]
Laat nou de winter de periode zijn, waarin de zon relatief weinig power heeft, enerzijds door de lage stand, anderzijds door de korte dag. Zonder grote aanpassingen aan je CV zal je in de winter geen voordeel behalen, daarvoor wordt de temperatuur in de boiler niet hoog genoeg.Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 16:59:
De focus ligt voor mij vooral op vermindering van de verwarmingskosten. Een zonneboiler voor warm water vind ik een beetje onzin dat zijn pieken mij gaat het vooral over het algemeen gebruik. De collectoren moeten vooral warmte leveren in de winter.
Met mijn kleine zonneboiler (110 liter) is het gasverbruik sinds mei nagenoeg nihil. Het warme water wordt volledig verzorgd door de zonneboiler, die op dagen als vandaag eenvoudig op 90 graden Celsius komt. In de winter doet die zonneboiler het een stuk minder, maar het koude leidingwater wordt toch regelmatig met 30 graden opgewarmd, waardoor de CV-ketel veel minder hoeft te branden.Warm water gebruik gaat met pieken, douchen, afwassen etc. Dit doe je niet de hele dag het zijn momentopnames. De rest van de dag wanneer de boiler op temperatuur is staat de zonneboiler
uit zijn neus te eten. Bij verwarming in het voorjaar en najaar wordt de warmte die de zonneboiler
genereert continue in het huis gepompt. Gasverbruik wordt dan het meeste beïnvloed. De overcapaciteit voor het verwarmen is natuurlijk perfect voor WW.
Voor verwarmingsdoeleinden is dat belachelijk klein en zoals eerder gezegd, zonder ingrijpende aanpassing van je CV-installatie een nutteloze investering. TVT = ∞Op sunsystems heb ik ook al zitten kijken samen met dutchsolarsystems.com voor een boiler.( liggend)
Ik denk dat het een 200 liter boiler wordt met een mooie iets overbemeten collector
A'dam PVOutput
Toch denk dat ook de gewassen grindtegel-types te motiveren zijn als het een voordeel bij de riool-heffing oplevert. Gewoon hetzelfde doen als met de bijtelling, want we zien wat dat heeft gedaan met de verkoop van efficiënte voertuigen.zonnigtype schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 17:27:
[...]
Ja, maar de meeste mensen hier (in de wijde omgeving) willen een gewassen grindtegel betonvloer in de tuin, en regenwater snappen ze niks van. Regentonnen staan alleen maar in de weg voor die lieden. En ze spuiten natuurlijk midden op hete zomerse dagen uren lang de betontegels af, want die moeten er "schoon" uitzien... Uiteraard m.b.v. het nieuwste speeltje genaamd de hogedrukspuit, die op dat veel te goedkope drinkwater loopt...![]()
* Oeps * Het begint hier te rommelen. Als het te erg wordt, gaat het interface even uit de computer...
Klimaatsveranderingen gaan er toch voor zorgen dat we vaker dit soort hevige regenval tegen gaan komen, dus lijkt me een goed plan om ons daar nu al op voor te bereiden. Dat kan door het retrofitten van regentonnen, maar ook door het verplichten van een regenwatersysteem voor toiletspoelingen e.d. in nieuwbouwwoningen of door regenwater gescheiden te houden van het riool en gewoon in een locale vijver weer te laten infiltreren in de bodem.
Ik hoop dat evt. kostenverschuivingen kristalhelder gecommuniceerd zullen worden. Of ze het begrijpen is een tweede. Maar: vooral doen natuurlijk.pcmadman schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 19:03:
[...]
Toch denk dat ook de gewassen grindtegel-types te motiveren zijn als het een voordeel bij de riool-heffing oplevert. Gewoon hetzelfde doen als met de bijtelling, want we zien wat dat heeft gedaan met de verkoop van efficiënte voertuigen.
Ik hoor al tijdje niks van de oost Nederlanders. Het zal toch niet....
... of zit NielsTn in zijn ATAG-gevoede douche te schuilen tegen de verschrikkingen die Armageddon over hen heeft doen uitstorten? (leuke detailplaatjes bij buienradar, twee felgekleurde rooie "wolkjes" die fuseren en verder noordwaarts oprukken).
Het begint hier weer beetje op te klaren na weer een sloot regen. Nog maar 5 OK4 omvormertjes die nog even voor het definitieve slapen gaan straks nog even wakker moeten worden, de rest staat klaar om een laatste zonnestraaltje op te pikken...
Hier in het noorden moet het nog beginnen. De zonnepanelen hebben dus nauwelijks te lijden gehad van de onweersbuien. Misschien straks fysiek nog wel. Heb er voor de zekerheid maar een steen extra op gelegd...zonnigtype schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 19:18:
Het begint hier weer beetje op te klaren na weer een sloot regen. Nog maar 5 OK4 omvormertjes die nog even voor het definitieve slapen gaan straks nog even wakker moeten worden, de rest staat klaar om een laatste zonnestraaltje op te pikken...
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Als je een leuk plaatje wilt zien op buienradar, moet je even inzoomen op horst daar zag ik zelfs een paars stipje: >100mm/uur!!
Verwijderd
(even een paar natuurlijke vuistslagen uit de lucht op het te hoge co2 ppm gehalte op de dader)
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2010 19:32 ]
energiebewust schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:08:
[...]
De monteur wist ook niet hoe hij het had, normaal kwamen er een deurwaarder en een of twee agenten mee; nu werdt hij aan de deur opgewacht met koffie.
![]()
Volgens mij betrekt NielsTn zijn nacht/avond stroom van bruinkolenstokerd RWE, net over de grens, dus wie weet brandde het licht daar toch nog na die - gedroomde - inslag in (H)Amer...Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 19:31:
of de bliksem is fossiel amer-centraal ingeslagen, en is niels de enige in gennip die in het donker warm staat te douchen
(even een paar natuurlijke vuistslagen uit de lucht op het te hoge co2 ppm gehalte op de dader)

Jeweetwel, die Duitse moloch die zijn vorige leverancier opvrat...
Alle OK4tjes weer aan hier, momenteel 40 Watt AC. Beter dan niks...
Lijkt me geen probleem zolang het alleen een koelkast is.engelbertus schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 17:32:
[...]
koelkasten doen het voklgens mij in een erg koude ruimte juist ook niet goed?
Wij hadden een koel/vries combi in een (koele) schuur staan, en dat werkt s'winters inderdaad niet.
Het koel-deel (waar de thermostaat zit) blijft keurig 7 graden, omdat dat ook de omgevingstemperatuur is.
Prima, maar omdat de koelkast dan nooit aan springt, ontdooit het vriesvak...
(jwstolk gooit z'n verlengsnoer richting bliksem..)
Klik mee voor GoT!........
Hier in een vaal avondzonnetje toch nog tegen de 500Watt...:zonnigtype schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 19:42:
Alle OK4tjes weer aan hier, momenteel 40 Watt AC. Beter dan niks...

(Vergeet niet: die 660Wp ligt op ONO en vangt dus nu geen zon, en het 100Wp afdakje doet alleen maar voor de lol mee - heeft in de avonduren schaduw van een boom.)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
is dat waar ?Voor verwarmingsdoeleinden is dat belachelijk klein en zoals eerder gezegd, zonder ingrijpende aanpassing van je CV-installatie een nutteloze investering. TVT = ∞
PV op het dak:check!
Omvormers: check!
Atag qsolar: status HoT! Check
Ach dat briesje... Naast Zeeland heeft ook Limburg recht op stormvloedkering en vele zonne-uren !
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Welkom terug, beste NielsTn. We zaten wel een beetje in de piepzak rond jullie wel en wee...NielsTn schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:59:
Hier nielstn checking in:
PV op het dak:check!
Omvormers: check!
Atag qsolar: status HoT! Check
Ach dat briesje... Naast Zeeland heeft ook Limburg recht op stormvloedkering en vele zonne-uren !
D'r kan vast wel een waterkrachtcentrale annex "stormvloedkering" in de Maas naast de deur, toch?
Zonder LTV (Lage Temperatuur Verwarming) zal je weinig rendement halen uit een zonneboiler mid winter. TS had het over een huis van 1965. De CV installatie is dus zeker niet bemeten op LTV, dat kenden ze toen nog niet.
Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
A'dam PVOutput
Erg harde windstoten gehad.
Alles heeft het overleefd.
Ons afdakje gaf geen krimp. (Degelijk vakmanschap)
Zelfs de druivenstruik bij ons voor de deur heeft de wind doorstaan.
De berken bij ons voor de deur gingen wel erg heen en weer.
Eens kijken wat ik morgen op weg naar het werk (12km. op de biohummer) tegen ga komen.
www.mijnzon.info
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Volgens mij is Speksteenkachel al aan het sprokkelen geslagen...NielsTn schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:54:
voordeel voor de kachelbezitter: genoeg sprokkelhout nu te vinden, da's ook biomassa
Bij ons in de straat zijn 2 bomen omgewaaid, iemand die op hout stookt, was er als de kippen bij toen de brandweer alles in mootjes zaagde.NielsTn schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:54:
voordeel voor de kachelbezitter: genoeg sprokkelhout nu te vinden, da's ook biomassa
Ik zou denk ik, de halve nacht rondrijden om "wat" stammetjes links en rechts te "verzamelen".
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Verwijderd
dit jaar met winter tot eind mei, was een mooi voorbeeld,Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
you`re invited of course, maar dan kom ik ook eens bij jou gluren
Verwijderd
Maar niet bij vele anderen om me heen.
Ben tot 22.30 bezig geweest bij de buren, bomen ruimen, die door het dak heen waren gevallen.
Grote jongens van 1m dik gewoon om, golfplaten bij de buurman op het bed ed.
Zowat elk huis in de straat heeft flinke schade.
Bij mij alleen wat planten omgewaaid en een golfplaat van de buurman in de boom hangen.
En ze waarschuwen voor een nieuwe bui die eraan komt op de tv.
Verwijderd
http://www.ecofriend.org/...es-light-and-electricity/
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Sterkte en succes met het opruimen daar in het oosten. Volgende keer zijn we in het westen mogelijk weer de pineut. Toch maar wat tegels ballast d'r bij, onder de paneeltjes? Just to be sure?
Noodweer raast over Nederland bij NOS.
Prachtige zwaar weer wolkenfoto's daar (rechts, in kader)!
Schadegevalletje bij Sunhacker in de buurt? Horst, er staat nog een foto van een dikke omgevallen boom in de fotoserie (buurman???):

[ Voor 50% gewijzigd door zonnigtype op 14-07-2010 23:57 ]
Verwijderd
Had ik nog niet gezien.
Bomen op auto's, op huizen, veel straten versperd door bomen.
Overal hoorde je mensen op straat met kettingzagen ed
Brandweer kwam niet eens meer kijken, hadden geen tijd.
Hier nog wat meer:
http://www.l1.nl/L1NWS/_p...inks4_hasclickpage/1_1013
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2010 00:12 ]
... da's bijna vier maal zoveel als april in recordjaar 2009 ...
... totaal nu eerste vier maanden (voorlopige cijfers): 1.157 MWp, de "erste GWp dieser Jahr geknackt" ...
... 15 PV centrales > 1.000 kWp, de grootste, verrassend, in Baden-Württemberg, 6,9 MWp ...
... dat wordt weer hart an die Arbeit hier ...
[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 15-07-2010 00:24 . Reden: M >> k ]
Die gaan vast een mooi bloemetje van een bekende limbabwiaanse witkuif krijgen?Goede daad
Uit Roermond kwam nog de melding dat twee meisjes dat midden door vanuit De Weerd naar huis fietsten, door iedereen genegeerd werden totdat een Somalisch gezin in een klein autootje de meisje meenamen, en veilig naar huis brachten.
Het heeft aardig gespookt, dat mag duidelijk wezen. Alle paneeltjes everywhere nog ongeschonden op de pannen/platte daken?
zingt hardop: "Ja ja ja jetzt wirt wieder in die Handen gespuckt...."zonnigtype schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 00:17:
Bundesnetzagentur Duitsland: April 2010 449 MWp nieuw d'r bij geplempt...
... da's bijna vier maal zoveel als april in recordjaar 2009 ...
... totaal nu eerste vier maanden (voorlopige cijfers): 1.157 MWp, de "erste GWp dieser Jahr geknackt" ...
... 15 PV centrales > 1.000 MWp, de grootste, verrassend, in Baden-Württemberg, 6,9 MWp ...
... dat wordt weer hart an die Arbeit hier ...
Let op het herstelde foutje wat je niet had gezien...NielsTn schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 00:24:
[...]
zingt hardop: "Ja ja ja jetzt wirt wieder in die Handen gespuckt...."
Verwijderd
Ben vandaag voor iemand meegeweest met een bezichting van een huis.
Diegene wil het eventueel misschien kopen.
Nu zit er in dat huis een Brink luchtverwarmingssysteem (8M) in.
Het moet energiezuinig zijn, volgens de bijgeleverde papieren zou het huis 750-1000m3 gas moeten gaan verbuiken.
Het huis is van 1985 en de Brink dus ook en gebouwd als energiezuinig.
Ik had om de jaarafrekening met verbruiken gevraagd en daar viel m'n mond wel een beetje open.
Jaarverbruik 4650 kWh en 2200m3 gas (koken op inductie, 2 pers huishouden en is een hoekwoning ).
Ik vermoed dat de Brink z'n beste tijd heeft gehad.
Wat te doen, Brink eruit en vloerverwarming met ketel erin?
Of toch een nieuwe Brink
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2010 00:41 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verder is het systeem bij ons gewoon verkeerd aangelegd en zijn alle ruimtes uit balans. Sommige ruimtes zijn niet warm te krijgen, terwijl andere meteen oververhit raken. Er zijn vier ruimtes in huis waar de roosters altijd helemaal open staan en waar het 's winters eigenlijk altijd te koud is en dan zijn er nog 10 ruimtes waar de verwarming altijd dicht staat en waar ik veel roosters intussen ook permanent heb dicht gemaakt, omdat het er zelfs 's winters direct te warm is.
Een ander nadeel is dat het systeem maar één stand kent. We hebben een ruimte in huis die we maar een paar keer per week gebruiken, dus daar staat de verwarming standaard dicht. Als we het daar dan willen verwarmen moet echter de verwarming van het hele huis aan. Je kunt de roosters namelijk niet echt dicht zetten. Het lijkt meer op moduleren tussen iets van 30% en 100% capaciteit. Dat is ook een reden dat ik een aantal rooster permanent dicht heb gemaakt (rooster eruit, glaswol erin, rooster terug) en andere rooster die vaak dicht zijn heb ik met tochtstrips behandeld, zodat ze nu misschien tussen 10% en 100% gemoduleerd kunnen worden. Dat verminderd ook het gesuis. (Het gesuis is trouwens ook weg als je de roosters helemaal open zet, maarja, dan kun je de verwarming weer niet regelen en wordt het op sommige plaatsen veel te warm....)
Ik heb trouwens nooit geprobeerd of het ook werkt als je permanent op een lage temperatuur verwarmd, omdat je dan weliswaar het gasverbruik verlaagd, maar het electriciteitsverbruik tegelijk door het dak jaagt met 1kW continue en constant het gesuis van die roosters hebt. Wat ik nu doe is proberen om de vloerverwarming die er in een deel van het huis ligt maximaal te benutten, door de deuren naar ruimtes zonder vloerverwarming zoveel mogelijk open te houden, maar het is helaas niet genoeg, dus moet er 's winters toch nog behoorlijk wat bijgestookt worden met de luchtverwarming...
Al met al ben/wij al sinds dag een ontevreden over de luchtverwarming en pas sinds een jaar of twee over het exorbitant hoge verbruik. Wij hebben nu luchtverwarming en vloerverwarming en daarvoor hadden we radiatoren en vloerverwarming en ik durf met grote zekerheid te zeggen dat je het meeste comfort haalt uit vloerverwarming en daarna uit radiatoren. Over de het verbruik van vloerverwarming zijn we het hier ook eens dat dat erg zuinig is en ik kan daar aan toevoegen dat je luchtverwarming met een absolute minimum van 60C wilt hebben, maar als het koud is schakel ik de vloerverwarming uit, zodat de luchtverwarming 70C krijgt, omdat het anders ronduit lang duurt voor het warm wordt met de luchtverwarming. Eigenlijk zou hij gewoon 90C moeten hebben, imho.
Het liefst LTV.
Anders radiatoren.
Maar zeker geen luchtverwarming meer voor mij.
Verwijderd
Dus het houdt in dat in het hele huis radiatoren (jaga) gehangen of vloerverwarming ingefreesd moeten gaan worden en een cv-ketel (wat ik al vermoedde).
Wel zit ik te denken aan een nieuwe Brink Renovent (HR of Excellent) en misschien een warmtepompboiler (voor de renovent te plaatsen) voor het tapwater omdat er nu een oude vaillant geiser hangt.
Ja maar jij hebt wél vloerverwarming én wandverwarming én LTV radiatoren/convectoren én een goed geïsoleerd huis. Dat is heel iets anders dan bij Siberic.Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 22:50:
[...]
dit jaar met winter tot eind mei, was een mooi voorbeeld,
you`re invited of course, maar dan kom ik ook eens bij jou gluren
Aan de andere kant, Siberic gaat zijn huis behoorlijk beter isoleren. Daarmee worden zijn radiatoren in feite overgedimensioneerd en kan dus zijn stooktemperatuur omlaag. Maar niet laag genoeg om eenredelijk rendement uit zon-cv te halen vermoed ik. Simpelweg om dat het boilerwater niet vaak heet genoeg wordt om zijn retourwater op te warmen. Dat zal namelijk al een graad of 40/50 zijn. t.o.v 70 nu.
Ik heb hem 1 keer gelopen. Been there, done that, will never do it again. Wel uitgelopen trouwens.Mistraller schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 01:17:
Zijn er nog mensen die de een van de meest duurzame sporten (wandelen) gaan beoefenen volgende week? Ik ga in elk geval een gooi doen naar mijn 14e kruisje tijdens de 4Daagse in Nijmegen. Zou geinig zijn om nog wat duurzame tweakers te ontmoeten. Als toeschouwer mag ook
[ Voor 46% gewijzigd door Taan op 15-07-2010 11:08 ]
Komt bij dat Siberic aangeeft een beperkt budget te hebben. Dan is aanpakken van de isolatie en het glas de eerste stap. En vervolgens de vraag hoe je verder op gas kan besparen met eenvoudige ingrepen. Een Nefit 2-110 zonneboiler kost rond de EUR 2000,- en dan krijg je ook nog eens EUR 960,- van Agentschap NL.Taan schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 10:21:
[...]
Ja maar jij hebt wél vloerverwarming én wandverwarming én LTV radiatoren/convectoren én een goed geïsoleerd huis. Dat is heel iets anders dan bij Siberic.
Aan de andere kant, Siberic gaat zijn huis behoorlijk beter isoleren. Daarmee worden zijn radiatoren in feite overgedimensioneerd en kan dus zijn stooktemperatuur omlaag. Maar niet laag genoeg om eenredelijk rendement uit zon-cv te halen vermoed ik. Simpelweg om dat het boilerwater niet vaak heet genoeg wordt om zijn retourwater op te warmen. Dat zal namelijk al een graad of 40/50 zijn. t.o.v 70 nu.
A'dam PVOutput
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2010 12:07 ]
Wel in de planning te gaan kijken, maar ooit ook eens te gaan lopen. Helaas vergeet ik het en als het zover is ben ik e laat met inschrijven. Conditie is wel enorm verbeterd en ook flink wat gewicht kwijt, dat maakt lopen makkelijker met de vierdaagse. Alvast succes mistraller!Mistraller schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 01:17:
Zijn er nog mensen die de een van de meest duurzame sporten (wandelen) gaan beoefenen volgende week? Ik ga in elk geval een gooi doen naar mijn 14e kruisje tijdens de 4Daagse in Nijmegen. Zou geinig zijn om nog wat duurzame tweakers te ontmoeten. Als toeschouwer mag ook
http://www.telegraaf.nl/buitenland/7176809/__1_op_20_zonnepanelen_defect__.html?sn=binnenland,buitenland
Eerst is het te warm in NL, dan weer te koud. En geen enkele bezitter controleert natuurlijk zijn panelen. Net zoals geen enkel ander apparaat te controleren is.
Tevens spoelt de vogelpoep er nooit vanaf tijdens een regenbui..
[ Voor 31% gewijzigd door Trebbors op 15-07-2010 12:29 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het is komkommertijd en dan moeten we toch iets schrijven.
www.mijnzon.info
Verwijderd
- Lange termijn opslag van overcapaciteit in de zomer. Dus IBC's van HDPE ingraven en bufferen
- Solar schutting met beperkte opslag. Houdt in dat ik 2de hands collectoren van 1,8 bij 1,8 gebruik als schutting (verticaal) met een kleine boiler die rechtstreeks de warmte in mijn huis pompt.
Ik sta op een open vrachtwagen, vrijdag in de buurt van de Heiweg, met koud bier als je wilt.Mistraller schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 01:17:
( ps een echte Nijmegenaar loopt hem alleen s'avonds )
Ach bericht komt uit Het Laatste Nieuws. Telegraaf verkracht het oorspronkelike bericht nog eens om weer eens de CO2 uitsoot ter discussie te stellen. Gelukkig weten wij beter. Op HLN kan je deze ook vinden.Trebbors schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 12:27:
Lees en huiver. Enkele onwaarheden!
http://www.telegraaf.nl/buitenland/7176809/__1_op_20_zonnepanelen_defect__.html?sn=binnenland,buitenland
Eerst is het te warm in NL, dan weer te koud. En geen enkele bezitter controleert natuurlijk zijn panelen. Net zoals geen enkel ander apparaat te controleren is.
Tevens spoelt de vogelpoep er nooit vanaf tijdens een regenbui..
![]()
\
Iemand ooit gehoord van Solar Lab uit Maastricht? Waarschijnlijk zijn ze op zoek naar werk voor hun infrarood camera. Ik heb ze al gevraagd of ze hun onderzoeks resultaten openbaar willen maken zodat controle plaats kan vinden op de berichtgeving. Ben benieuwd hoe ze gaan reageren.
[ Voor 24% gewijzigd door ZonneStroom op 15-07-2010 13:58 ]
Jáááren geleden een keer gedaan, of eigenlijk beter gezegd: gepoogd. Het was in dat jaar dat het echt ontzettend heet was en er één of meerdere mensen zijn overleden. Ik hield het aan het einde van dag twee zelf voor gezien, juist omdat ik goed luisterde naar mijn lichaam, maar als ik het me goed herinner werd aan het einde van dag drie het geheel afgelast.Mistraller schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 01:17:
Het lijkt me ontzettend leuk om het nog een keer te doen, maar ik doe het pas als ze het in maart of april of zo organiseren. Ik functioneer niet goed bij heel hoge temperaturen.
Het is ontzettend apart om met een paar duizend mensen 's ochtends om half zes te gaan wandelen, helemaal als je direct achter een Schots legeronderdeel terechtkomt waarvan de doedelzakspeler meteen begint met Scotland the Brave. Iedereen joelen en klappen...
Misschien moet ik het toch maar weer eens doen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
wat erg zeg, ik ga ze meteen ruilen.
ze laten nu wel heel erg zien dat nederland een fossiele marketing mindfuck aan het worden is,
wegener kreeg er al van de nma 20 miljoen boete voor.
Juist bij een erg goed geïsoleerd huis is de warmtevraag zo klein (en dus laat in het stookseizoen) dat de tapwaterdekking van de zonneboiler onvoldoende is op het moment dat je gaat verwarmen. (= praktijk bij m'n ouders). Ook praktijk is dat het tapwater het grootste deel van het winterseizoen niet boven de 30c uit is gekomen (ok; veel sneeuw/bewolking), en dat is al aan de hoge kant. De CV aansluiten heeft in dit geval maar weinig hogere opbrengst tot gevolg.Taan schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 10:21:
[...]
Ja maar jij hebt wél vloerverwarming én wandverwarming én LTV radiatoren/convectoren én een goed geïsoleerd huis. Dat is heel iets anders dan bij Siberic.
Verwijderd
Misschien moet je in de garage toch een plekje vrij houden voor deze elektrische motor (wel een monoseat, dus "ZE" moet er dan zelf ook maar een kopen).NielsTn schreef op maandag 12 juli 2010 @ 21:01:
[...]
ach sollicitaties kunnen aan onderstaand duurzaam type gericht worden....
Acquisitie wordt niet op prijs gesteld
enne ... als "ZE" in bezit is van een Tesla.... ruim ik nu nog mijn garage op, en maak de oprit vrij

Wordt gemaakt bij Fontys Hogescholen. Zie Orphiro.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2010 21:00 ]
Als je de 50 km loopt moet je, dinsdag, op de huissensedijk ter hoogte van de stadsboerderij naar links kijken, zie je een gedeelte van mijn PV-installatie (wel op je tenen lopen!)Mistraller schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 01:17:
Succes!
Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net
Ik denk dat zonnepanelen en zonneboilers in het artikel flink door elkaar gegooid zijn. Wel eens oververhitte stroom in je panelen gehad?Roamor schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 12:29:
[...]
Gelukkig heeft de auteur zijn naam er niet bij durven zetten. Wat een kuljournalistiek.
Volgens mij is elke zin in het artikel is op meerdere punten onjuist of op z'n minst zeer bedenkelijk.
heb ik voor niks een zonneboiler aangeschaft? Het schijnt dat zelfs in Polen nu voorraden liggen waarmee we ineens misschien wel 100en jaren vooruit kunnen!
Op de fiets vervuil je niets!
Nee!!!QuestionMarc schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:11:
Nu lees ik in het NRC : http://www.nrc.nl/economi...kort_nu_overschot_aardgas
heb ik voor niks een zonneboiler aangeschaft? Het schijnt dat zelfs in Polen nu voorraden liggen waarmee we ineens misschien wel 100en jaren vooruit kunnen!
Dat gaan we hard nodig hebben nu de olieproductie terug begint te lopen en de economie weer op het punt staat om te gaan groeien. Een switch van olie naar gas is op veel plaatsen snel en veel goedkoper dan direct naar volledig duurzaam. Hoewel dat laatste het beste zou zijn voor de wereld is dat niet echt reëel om dat nu direct te doen en gelukkig levert de switch naar gas dan ook nog een klein milieuvoordeel op... hoewel ik me afvraag hoe gezond het kraken van geologische formaties nou eigenlijk is...QuestionMarc schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:11:
We gaan Gas centrales trouwens hard nodig hebben in de overgangsperiode van fossiel naar 100% duurzaam, want bij een een hoog aandeel, maar niet 100% duurzaam is er veel piekvermogen nodig en dat kan realistisch alleen door gas geleverd worden. (Tenzij we zoveel waterkracht e.d. bijbouwen dat resterende fossiele deel met basislast in kunnen vullen, maar dat lijkt me niet echt realistisch...)
Verwijderd
na ampel beraad hebben we besloten een kleine zonneboiler set aan te schaffen maar deze wel zo te plaatsen dat deze gemakkelijk uit te breiden is. De eerste ideeën waren een maatje te duur.
Enerzijds om ervaring op te doen, anderzijds omdat ik (nog) geen vloerverwarming heb en dus een zeer grote warmteopslag weinig nut heeft.
Tevens zie ik nog geen zolder voor me vol met kleine boilers met meer verbindsleidingen dan een schakelbord van een ouderwetse telefooncentrale. De WAF factor is dan ook laag.
En de rest van het budget steek ik dan liever in mijn ramen om eerst te proberen de warmte binnen te houden.
Wat voor een boiler en collector het wordt moet ik nog bezien. Bedankt voor de tip voor river.nl deze kende ik nog niet.
Misschien een gekke vraag maar bestaat er ook apparatuur om van warmte elektriciteit te maken voor
de thuisgebruiker ??? Een zonneboiler die in de zomer als elektriciteitscentrale werkt zie ik wel zitten.
En tot slot de oude wijsheid: besparen levert geld op.
En daarmee kan ik weer investeren in andere besparing.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2010 23:32 . Reden: spelfouten zucht.. ]
Interessante ontwikkeling, Noorwegen is ook erg duurzaam in vergelijking met andere landen als ik het goed heb. Daarnaast bied het een interessante oplossing om duurzaam energie op te slaan voor de nacht etc. (groot probleem van pv systemen in mijn optiek op macro niveau): overdag water weer naar boven het meer in pompen, schijnt zelfs in Nederland overwogen te zijn met een verhoogd (door hogere dijken) IJselmeer en een hoop windmolens die water omhoog pompenTweede stroomverbinding met Noorwegen op komst
Wisselstation bij fjord in Noorwegen.
Door energiecorrepondent Bram Schilham
Nederland en Noorwegen werken aan een verdubbeling van hun onderlinge stroomverbinding.
Sinds 2008 zijn de stroomnetwerken van de twee landen verbonden via de Norned-kabel over de bodem van de Noordzee, tussen de Eemshaven en de Noorse kustplaatsje Feda.
Daar komt vrijwel zeker een tweede kabel bij. De twee landen kunnen daardoor op grote schaal elektriciteit uitwisselen. Het officiële besluit valt volgend jaar, maar de seinen lijken op groen te staan.
Positieve ervaringen
De netwerkbeheerders Tennet en Statnett zijn enthousiast. Ze hebben positieve ervaringen opgedaan met de eerste kabel.
De stroom kan in twee richtingen door de kabel worden gestuurd. Op die manier kan een overschot aan stroom in het ene land worden afgezet in het andere, als daar toevallig op dat moment een grotere vraag bestaat.
Interessante partners
Nederland en Noorwegen zijn interessante partners op het gebied van energie. Ze hebben een tegengesteld profiel, zoals dat heet. Pieken en dalen in de productie en de consumptie van elektriciteit doen zich op verschillende momenten voor.
Noren gebruiken veel elektriciteit, ook voor het verwarmen van hun huizen in de winter. Dat leidt tot een grote stroomvraag in de avond en de nacht, als de vraag in Nederland juist afneemt.
Schaarste
In droge jaren kan er in Noorwegen schaarste ontstaan aan stroom, omdat de waterkrachtcentrales waar het land op draait dan onvoldoende kunnen opwekken.
In die periodes exporteert Nederland stroom uit de gas- en kolencentrales naar de noordelijke buren en bestaat een efficiëntere manier om de bevolking van twee verschillende landen van stroom te voorzien.
Lagere prijzen
Het voordeel voor de consument verschilt. In Nederland leidt de nauwere samenwerking met de Noren tot lagere prijzen, belooft netbeheerder Tennet. Stroom uit Noorse waterkrachtcentrales is over het algemeen goedkoper.
Voor de Noorse gebruiker kan de uitwisseling dus zorgen voor een iets hogere rekening, vooral in het begin van de samenwerking.
Maar daar krijgen de Scandinavische buren wel stabielere prijzen voor terug. Ook in jaren waarin de waterkrachtcentrales met moeite aan hun capaciteit komen, wat in het verleden kon leiden tot een verviervoudiging van de prijzen. Bron
@ Ecowoman: prachtig design! Die kan op de lijst van serieus te overwegen elektrische voertuigen als vervanging van fossiele brandstof gebruikende voertuigen, waar in mijn optiek eigenlijk alleen nog Tesla op stond. Voor minder hoge snelheden zijn er natuurlijk al wel aardige alternatieve elektrische scooters en fietsen. Zo zijn er in China veel steden waar alleen elektrische scooters zijn toegestaan; letterlijk een verademing en wat een reductie in geluid (blijft helaas alleen nog de serieus aanwezige smog van auto's en industrie over, maar toch)
[ Voor 8% gewijzigd door Banjy op 15-07-2010 23:52 ]
Klinkt mij een beetje als de laatste restjes wringen uit een yoghurtpak. Daar kan nog verrassend veel uitkomen, maar op is dan ook echt op.QuestionMarc schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:11:
Het schijnt als Sedum-rol te koop te zijn.
Mogelijk de dakkapel, ruim 5m breed, later ook nog.
Iemand hier ervaring mee?
Klopt.Banjy schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:36:
[...]
overdag water weer naar boven het meer in pompen, schijnt zelfs in Nederland overwogen te zijn met een verhoogd (door hogere dijken) IJselmeer en een hoop windmolens die water omhoog pompen!
Ter info over sedum daken. Sedum isoleerd amper.SasJo schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 10:08:
Ik wil het dak van de uitbouw, noordzijde, extra isoleren met bijv. Sedum.
Het schijnt als Sedum-rol te koop te zijn.
Mogelijk de dakkapel, ruim 5m breed, later ook nog.
Iemand hier ervaring mee?
http://www.duurzaamgebouw...-isolerende-eigenschappen
Als ik op de site van TenneT kijk, hoeven we niet bang te zijn voor te weinig elektriciteitsproductie.pcmadman schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:28:
[...]
We gaan Gas centrales trouwens hard nodig hebben in de overgangsperiode van fossiel naar 100% duurzaam, want bij een een hoog aandeel, maar niet 100% duurzaam is er veel piekvermogen nodig en dat kan realistisch alleen door gas geleverd worden. (Tenzij we zoveel waterkracht e.d. bijbouwen dat resterende fossiele deel met basislast in kunnen vullen, maar dat lijkt me niet echt realistisch...)
Ik heb het idee dat we met de efficiëntie verbeteringen die op veel plaatsen worden toegepast, het elektriciteitsverbruik niet/nauwelijks stijgt, terwijl in diverse landen ook al flink wat wind- en zonne-energie wordt bijgeplaatst. Waarom worden dan toch zoveel nieuwe centrales gebouwdVerdubbeling productiecapaciteit in 2016
In 2009 zijn drie nieuwe centrales in bedrijf gekomen en ook door glastuinders is er in de afgelopen jaren massaal geïnvesteerd in warmtekrachtvermogen. Het aandeel van de glastuinbouw bedraagt momenteel 13 procent van het productievermogen in Nederland (3.300MW). Op dit moment zijn er tien centrales met een totale capaciteit van bijna 8000 megawatt (MW) in aanbouw en is er nog voor 13.000 MW aan plannen voor conventionele centrales bekend bij TenneT Daarnaast heeft de overheid ambities op het gebied van windenergie.
Mochten alle plannen gerealiseerd worden dan betekent dit een verdubbeling van het huidige productievermogen van elektriciteit in 2016.
Ons land is niet uniek ten aanzien van de toename van nieuwbouwplannen. Hierbij valt op dat vooral in Duitsland veel plannen voor kolencentrales bestaan, terwijl in andere landen plannen voor nieuwbouw van gascentrales en windvermogen de boventoon voeren..
[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 16-07-2010 13:18 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
30 kuub gas per jaar
Schiet dus niet erg op.................
Ik kan beter de WP boiler inzetten met buitenlucht als bron. Zo kan hij tenminste 1kW continu leveren zolang de buitentemperatuur boven de 5 grC blijft.
Of mijn grijs water als bron gebruiken. Als ik dat opvang in een geisoleerde sifon van 200L kan ik daar bij benadering zo'n 4,5kWh/dag uit halen. Met WP boiler energie komt dat op 6kWh/dag en draait deze zo'n 4 uur per dag.
(grijs water is alle afvlwater - de toiletten)
(uitgangspunt is dat de gemiddelde T hiervan rond de 25 graden ligt)
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2010 14:18 ]
Vandaag heb ik alvast wat dingetjes gemeten en heb de volgende conclusie getrokken:
- Vervanging van de mechanische ventilatie motor is niet nodig (6,5 Watt op laagste stand)
- Combimagnetron in standby verbruikt 4 Watt, daar zit nu een stekkerschakelaar tussen
- Ik heb nog een USB verlengkabeltje nodig om vanaf de Plugwise stick verbinding te kunnen maken met de Circle+ die op zolder gaat komen om de PV installatie te meten
- De beltrafo verbruikt 0,4 Watt, evenals de Senseo. Daar ga ik dus geen stekkerschakelaar tussen zetten
- Er valt vast nog meer te meten (wasmachine in standby moet nog gemeten worden, oplader DECT telefoon op zolder idem)
Zou ik dan toch misschien die Plugwise ooit nog terugverdienen?
Oja, vraagje aan Plugwise ervaringsdeskundigen: ik zou het ook aardig vinden als ik in de Plugwise grafiekjes het totale energieverbruik van mijn huis kon meten. De Actaris ACE3000 meter in de meterkast heeft een IR-ledje dat regelmatig knippert, is die info in Plugwise in te lezen op een of andere manier?
Goed man!
daar ben ik blij mee.Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 12:04:
Meer met minder subsidie pot wordt weer gevuld met 15M euro!
telegraaf
Het lijkt erop dat je nu alleen het sluipverbruik hebt gemeten. Vergeet ook niet om je koelkast en vriezer te meten. Misschien is kun je deze vervangen voor A++ klasse apparaten. Je zou nog kunnen meten (als je dit hebt) de digitale TV ontvanger, vijverpompjes, draadloze router, wekkerradio e.d.
Nee, helaas niet. Zou ik ook wel willen, evenals gas en water.robkds schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 14:39:
Oja, vraagje aan Plugwise ervaringsdeskundigen: ik zou het ook aardig vinden als ik in de Plugwise grafiekjes het totale energieverbruik van mijn huis kon meten. De Actaris ACE3000 meter in de meterkast heeft een IR-ledje dat regelmatig knippert, is die info in Plugwise in te lezen op een of andere manier?
Verwijderd
COP bij opwarmen van 15 naar 55 met Tlucht 20 is 3,3
Tgem water = 35, lucht 20, dus 3,3 OBV gemiddeld dT van 15 graden
COP bij opwarmen van 15 naar 60 met Tlucht 20 is 3,0 (zonder CV naverwarming)
Tgem water = 37.5, lucht 20, dus 3,0 OBV gemiddeld dT van 17,5 graden
Dus, 2,5 graden grotere dT, COP waarde met 0,3 omlaag
Als in deze wil inzetten bij een luchttemperatuur van 5 graden en CV water wil laten opwarmen van 25 naar 35 graden krijg ik een dT van 25, wat resulteert in een COP van 2.1. Heeft dus geen zin.
Als ik hem inzet bij 17,5 graden C haal ik een COP van 3,6
Als ik hem inzet bij 15 graden C haal ik een COP van 3,3
Als ik hem inzet bij 10 graden C haal ik een COP van 2,7
Dus, alleen nuttig tot een luchttemperatuur van zo'n 12,5 gradenC (COP = 3,0)
Klopt mijn benadering enigszins of slaat het nergens op?
Jammer.z704w40 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 12:26:
[...]Ter info over sedum daken. Sedum isoleerd amper.
http://www.duurzaamgebouw...-isolerende-eigenschappen
Echter, in de zomer koelt het wel!
Dat vegitatiedaken beperkt isoleren is juist. Als hier dan het beeld onstaat dat ze geen energie besparen is dit onjuist. Vooral is de zomer wordt een vegitatiedak niet warmer dan +/- 30 graden, waarbij een normaal plat dak komt tot wel 80 graden. Dit bespaard op koeling en dus energie. Koeling zal in de toekomst ook belangrijker gaan worden. Jan-Willem van Eijndhoven Ecobuild-consult.
Verwijderd
thats the clue !En daarmee kan ik weer investeren in andere besparing. Het balletje rollend krijgen met een beperkt budget dat is meestal het probleem.
Ons totale verbruik voor dit jaar is nu 43kWh
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Als je goed naar je lichaam luistert dan drink je liters water, vul je je zoutvoorraad aan met bouillon, en dan komt het goed.JeroenH schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 14:22:
[...]
Jáááren geleden een keer gedaan, of eigenlijk beter gezegd: gepoogd. Het was in dat jaar dat het echt ontzettend heet was en er één of meerdere mensen zijn overleden. Ik hield het aan het einde van dag twee zelf voor gezien, juist omdat ik goed luisterde naar mijn lichaam, maar als ik het me goed herinner werd aan het einde van dag drie het geheel afgelast.
Het lijkt me ontzettend leuk om het nog een keer te doen, maar ik doe het pas als ze het in maart of april of zo organiseren. Ik functioneer niet goed bij heel hoge temperaturen.
Het is ontzettend apart om met een paar duizend mensen 's ochtends om half zes te gaan wandelen, helemaal als je direct achter een Schots legeronderdeel terechtkomt waarvan de doedelzakspeler meteen begint met Scotland the Brave. Iedereen joelen en klappen...
Misschien moet ik het toch maar weer eens doen.
De 4daagse is slechts 1 keer afgelast, direct na de eerste dag en dat was in 2006. Die doden waren beiden hartpatienten, en dat had weinig tot niets met het weer te maken. Zie http://www.4daagse.nl/ima...g/historie_in_cijfers.pdf. In 95 was het ook erg heet, maar toen is het gewoon doorgegaan, toen werd er nog niet zo met een beschuldigend vingertje naar de organisatie gewezen.
Onder de deelnemers speelt tegenwoordig bij hitte vooral de angst "laten ze het vooral niet afgelasten". Ik heb al vaak hete 4daagses meegelopen. Ik ben alleen nooit zo dom om met een 0,3 liter flesjewater een snikhete dijk op te wandelen, ervanuitgaand dat de toeschouwers wel een waterslangetje uitrollen. Ik heb altijd 1,5 liter bij me.
Overigens start de reglementaire afstand (50km) voor volwassen mannen om 4 uur, en niet om half 6
Ik heb trouwens al eens gepoogd om een zonnepaneeltje te gebruiken onderweg om mijn PDA op te laden zodat ik de hele dag GPS statistieken kon bijhouden. Dat was helaas geen succes.
Overigens ben ik te volgen op http://de4daagselive.nl/50A515
Maar goed; aan allen die het volgend jaar toch eens willen proberen....Je hebt een heel jaar de tijd om te oefenen mocht je dat nodig vinden (Ik train zelf eigenlijk nooit meer op lange afstanden het jaar door)
[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 16-07-2010 22:04 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Volgens mij ouwehoeren we hier met elkaar ook een leuk eindje weg.Mistraller schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:00:
Maar goed; aan allen die het volgend jaar toch eens willen proberen....Je hebt een heel jaar de tijd om te oefenen mocht je dat nodig vinden (Ik train zelf eigenlijk nooit meer op lange afstanden het jaar door)en lijkt me een leuk evenement om mensen te ontmoeten. Tijdens het wandelen ouwehoer je meer met elkaar dan tijdens welk evenement dan ook.
Maar hartstikke veel plezier daar in het Nijmeegse. Voor ons is een dagje volkstuinieren ook een leuke fysieke inspanning (inclusief de anderhalf uur heen en weer fietsen) ... of een podium voor 500 mensen in elkaar flansen met loodzware roestvrij stalen onderdelen. Zoals ik gister heb gedaan met een paar man, voor het opera optreden van het koor van mijn partner dit weekend. Ik voel het nog in mijn rug (iets te heftig aan het werk gegaan...)

-edit-
En over de vierdaagse: ik had ruim voldoende water bij me, de bouillon smaakte me beter dan ik ooit had gedacht. Het waren de blaren en, nou vooruit, schuurplekken op vervelende plaatsen die mij nekten.
[ Voor 38% gewijzigd door JeroenH op 16-07-2010 23:16 ]
Ik heb de optima CV en kan kiezen tussen 55 en 62 graden.Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 16:12:
Even een COP berekening (bij benadering) van de Inventum Optima CV WB boiler met buitenlucht als bron (mijn schuur)
COP bij opwarmen van 15 naar 55 met Tlucht 20 is 3,3
Tgem water = 35, lucht 20, dus 3,3 OBV gemiddeld dT van 15 graden
COP bij opwarmen van 15 naar 60 met Tlucht 20 is 3,0 (zonder CV naverwarming)
Tgem water = 37.5, lucht 20, dus 3,0 OBV gemiddeld dT van 17,5 graden
Dus, 2,5 graden grotere dT, COP waarde met 0,3 omlaag
Als in deze wil inzetten bij een luchttemperatuur van 5 graden en CV water wil laten opwarmen van 25 naar 35 graden krijg ik een dT van 25, wat resulteert in een COP van 2.1. Heeft dus geen zin.
Als ik hem inzet bij 17,5 graden C haal ik een COP van 3,6
Als ik hem inzet bij 15 graden C haal ik een COP van 3,3
Als ik hem inzet bij 10 graden C haal ik een COP van 2,7
Dus, alleen nuttig tot een luchttemperatuur van zo'n 12,5 gradenC (COP = 3,0)
Klopt mijn benadering enigszins of slaat het nergens op?
De luchtaanvoer komt uit m'n huis.
Als ventilatie is deze echt niet zuinig met 20 watt.
Volgens inventum is deze optimaal bij een lage temperatuur.
Hoe warmer het water is hoe moeilijker het is om dit nog meer te verwarmen.
Dat is akoestisch ook duidelijk merkbaar.
Verder werkt hij simpelweg minder hard als de luchtaanvoer kouder is. (200 watt)
Bij goed warme lucht gaat het allemaal sneller met een verbruik van 450 watt.
Dat was niet je vraag, maar misschien heb je hier wat aan.
Verwijderd
heb je de pre-betaupdate die ik je stuurde gedaan ?Uh oh. Plugwise is weer gestopt met loggen, net als een twee maanden terug. Alle pluggen maar weer uit en in het stopkontakt en maar weer een mailtje naar de helpdesk...
de produktie werkt nu perfect, vooral icm hoog-laag.
http://van.wijk.net:8080
JeroenH schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 23:12:
-edit-
En over de vierdaagse: ik had ruim voldoende water bij me, de bouillon smaakte me beter dan ik ooit had gedacht. Het waren de blaren en, nou vooruit, schuurplekken op vervelende plaatsen die mij nekten.
als dat tussen je dijbenen is: goede herenstring/tanga. Doet wonderen.
[ontopic]
Wat voor mogelijkheden voor energiebesparing/opwekking zou je kunnen creëren in een appartement? Gas en elektrisch is binnen een jaar al van €225 naar €45 gegaan. De vorige bewoonster (1) had het kennelijk altijd koud en zag niks bij daglicht. Wij (2) hebben de nodige simpele maatregelen genomen (LED-lampjes, LCD, laptops). Nu ik dit topic weer door zit te lezen: een klein windmolentje op de reling van mijn balkon die bijvoorbeeld iets van spanning gaat voorzien?
Ik wil nog een paar lampjes op het balkon hebben zodat we ook 's avonds fatsoenlijk buiten kunnen zitten (en zodat ik mijn vrouw, donkere huidskleur, dan nog steeds zie). Het moet natuurlijk niets kosten en is puur ter test en vermaak. Ik heb al eens zitten denken om iets op het dak van het complex te gaan doen (3 hoog, wonend in de middelste bouwlaag).
Iemand een suggestie?
ik heb ook ooit 1 keer meegelopen, onder de blaren/schuurplekken vanwege de regen, maar wel uitgelopenJeroenH schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 23:12:
Uh oh. Plugwise is weer gestopt met loggen, net als een twee maanden terug. Alle pluggen maar weer uit en in het stopkontakt en maar weer een mailtje naar de helpdesk...
-edit-
dat was ook meteen de eerste en laatste keer
Gaat dit van 1 keer van "100%" naar niets, of is er een soort mindering in een tijdspanne (bv elke week wat vreemder gedrag/opbrengst)?
ik heb de bekabeling van een verdachte keten van panelen gecontroleerd, en niets bijzonders gevonden. De connectoren zien er goed uit, en heb ik nog aangedrukt.
Nu maar een weekje afwachten, en als laatste check de omvormers van de ketens wisselen, om te zien of daar het probleem in verplaatst.
De berekeningen zijn gemaakt conform de originele tekeningen. die geven 150kg/m2 aan, dikte = 12,5cm.Mistraller schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 23:41:
@SasJo: Is dat doorgerekend? Normen zijn er niet voor niets. En marges heb je nodig, want stel: Je gaat je huis verkopen, en de toekomstige koper met zijn vrouw, staat met de makelaar op diezelfde zolder, en de makelaar laat even de prachtige installatie zien. Vergeet niet dat er zomaar even 300 kilo bijkomt, als deze personen een beetje fors zijn. (om maar even een willekeurig scenario te noemen)
Vervolgens hebben er 2 mensen van haskoning (op prive basis) naar gekeken, die kwamen allebei op een vaste belasting uit van max 162,5kg/m2.
Personen vallen onder variabele belasting.
We hebben er met 2-3 man aan gewerkt.
Daarom ook voor deze oplossing gekozen en niet voor losse ZB midden in de ruimte.
De Q-Solar staat erg dicht bij de tussenmuur, en ong een 0,5m van de badkamermuren eronder, weliswaar geen draagmuren, maar houdt wel een beetje tegen.
Onderstaande spreekt e.e.a. tegen;
Als je met 2 personen van ±100kg, dus dat is 200kg bij elkaar staat op een 0,5m2 dan is de belasting, 200kg : 0,5 = 400kg/m2. Nou ik had niet het idee dat de vloer aan het doorbuigen was.
Wij stonden met het naar boven brengen, met 5 man en de Q-Solar onderdelen op de vloer, ik wil niet eens weten hoeveel kg, maar de vloer bewoog niet.
Ik was/ben ook erg bevreesd voor deze getallen, maar als je bekijkt hoeveel wij al ±20 jaar op onze zolder aan heel veel boeken, LP's en zonnebank biljart buro stoelen etc etc hebben opgeslagen, kan het gewoon niet anders dat deze vloeren veel meer moeten kunnen hebben.
Er staan een kleine 100 huizen van dit type in de wijk.
Ben erg tevreden over de hosting bij PCExtreme, maar geen idee hoe energieverspillend ze bezig zijn. Ik vind er op internet wel een paar, maar die zijn direct een factor 6 duurder en dat vind ik nu ook weer een beetje te gek (is ook onlogisch als je kijkt dat stroomverbruik de grootste kostenpost is...). Iemand goede ideeën/tips?
Kan allebei natuurlijk, bij mijn OK4tjes kan het een tijdelijke appelflauwte door hitte zijn (vermogen staat dan op 2 Watt AC), maar is met even uit/aanschakelen van de netschakelaar (twee minuutjes verschil om de omvormer goed te "resetten") snel te verhelpen. Er kan ook een structureel probleem zijn wat in de loop van de tijd steeds erger wordt, zoals condensatoren die achteruitgaan. Zo heb ik niet zo heel lang geleden een van mijn oudste omvormertjes vervangen omdat uit parallele meting met een identiek exemplaar (op een identiek module, schaduwvrij) bleek dat de output aan kWh structureel achterbleef. Niet dramatisch, maar duidelijke teruggang. Interne temperatuur van die omvormer bleek ook structureel hoger dan de "zusjes". Aangezien ik backup heb voor ons eigen systeem, op gegeven moment besloten om het prachtding (een van de good oldies) te vervangen en hem vervroegd met pensioen te sturen.NielsTn schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 11:07:
iemand ervaringen met het 'sneuvelen' van een omvormer?
Gaat dit van 1 keer van "100%" naar niets, of is er een soort mindering in een tijdspanne (bv elke week wat vreemder gedrag/opbrengst)?
Ja, dat is een goede check. Sterkte met de fact-finding missie.ik heb de bekabeling van een verdachte keten van panelen gecontroleerd, en niets bijzonders gevonden. De connectoren zien er goed uit, en heb ik nog aangedrukt.
Nu maar een weekje afwachten, en als laatste check de omvormers van de ketens wisselen, om te zien of daar het probleem in verplaatst.
... moet je maar niet zoveel zonnestroom produceren daar in Limburg (grapje) ...
... of misschien wil Solar Lab wel even voor een leuk bedrag bij je komen meten ...

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 17-07-2010 11:39 ]
Voorlopig werkt het prima, de gaskraan (gele kraan op foto) zit al 1 week dicht, en we douchen heerlijk warm.
En wat eerst niet kon en nu wel, er kan tegelijk een wasmachine aan staan.
http://picasaweb.google.n...CKehlOvQwLLFBw&feat=email
Gefeli!SasJo schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 13:57:
Eindelijk, de complete fotoserie van onze Q-Solar 200 met 72 heatpipes staan op Picasa.
Voorlopig werkt het prima, de gaskraan (gele kraan op foto) zit al 1 week dicht, en we douchen heerlijk warm.
En wat eerst niet kon en nu wel, er kan tegelijk een wasmachine aan staan.
http://picasaweb.google.n...CKehlOvQwLLFBw&feat=email
enne die gaskraan hoef je niet dicht te draaien: gewoon op het bedieningspaneel de toetsen van CV circuit en tapwater uitdrukken volstaat
hier mijn sites ondergebracht bij GreenHost.nlSpiceWorm schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 11:26:
Ik heb hier een paar keer het onderwerp groene webhosting langs zien komen, maar kan nu weinig vinden.
Ben erg tevreden over de hosting bij PCExtreme, maar geen idee hoe energieverspillend ze bezig zijn. Ik vind er op internet wel een paar, maar die zijn direct een factor 6 duurder en dat vind ik nu ook weer een beetje te gek (is ook onlogisch als je kijkt dat stroomverbruik de grootste kostenpost is...). Iemand goede ideeën/tips?
misschien prijzig, maar goede performance kon ik zeker merken en waarderen
Ik heb hem opengemaakt, en de grote metalen plaat is de boosdoener: die pikt de resonantie op van het ventilatortje (dat overigens veel stiller is dan ik dacht). De metalen plaat zit met popnagels vast aan de printplaat.
Als ik zachtjes op die plaat druk, is het geluidsniveau weer OK.
Nu is mijn vraag: is het safe om met een stukje kurk of iets dergelijks enige permanente druk op die metaalplaat uit te oefenen om de resonantie tegen te gaan? De plaat wordt aardig warm.
Kurk mag rustig warm/heet worden. Ik denk niet dat de heatsink boven de 80 graden komt.AlterEgo schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 15:39:
Nu is mijn vraag: is het safe om met een stukje kurk of iets dergelijks enige permanente druk op die metaalplaat uit te oefenen om de resonantie tegen te gaan? De plaat wordt aardig warm.
Dus volgens mij kun je het er rustig tussen stoppen.
Wel eerst de fles leegmaken en dan pas de kurk gebruiken.
Even nagezocht, kurk ontbrand tussen de 300 en 320 graden.
Tegen die tijd is je Soladin al gesmolten en de elektronica heeft de geest dan ook al gegeven.
[ Voor 13% gewijzigd door Mike70 op 17-07-2010 15:52 ]
www.mijnzon.info
Verwijderd
of het grotere gezinnen advies : stel op de brainq een warm water minimum in, bijv 50c,Gefeli!
enne die gaskraan hoef je niet dicht te draaien: gewoon op het bedieningspaneel de toetsen van CV circuit en tapwater uitdrukken volstaat
de ketel slaat pas aan bij deze NZ ondergrens, ipv meeblazen tot je arm bent.
Heb nu pas weer tijd om uitgebreider achter de computer te zitten, en ik zie hem in de mail, dank je wel! Ik zal hem vanavond of morgen installeren, kijken of dat verbetering oplevert.Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 08:30:
heb je de pre-betaupdate die ik je stuurde gedaan ?
de produktie werkt nu perfect, vooral icm hoog-laag.
http://van.wijk.net:8080
Een paar van deze jongens? Weet alleen niet wat de opbrengst van de potjes is...sypie schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 09:11:
[...]
offtopic:
als dat tussen je dijbenen is: goede herenstring/tanga. Doet wonderen.
[ontopic]
Wat voor mogelijkheden voor energiebesparing/opwekking zou je kunnen creëren in een appartement? Gas en elektrisch is binnen een jaar al van €225 naar €45 gegaan. De vorige bewoonster (1) had het kennelijk altijd koud en zag niks bij daglicht. Wij (2) hebben de nodige simpele maatregelen genomen (LED-lampjes, LCD, laptops). Nu ik dit topic weer door zit te lezen: een klein windmolentje op de reling van mijn balkon die bijvoorbeeld iets van spanning gaat voorzien?
Ik wil nog een paar lampjes op het balkon hebben zodat we ook 's avonds fatsoenlijk buiten kunnen zitten (en zodat ik mijn vrouw, donkere huidskleur, dan nog steeds zie). Het moet natuurlijk niets kosten en is puur ter test en vermaak. Ik heb al eens zitten denken om iets op het dak van het complex te gaan doen (3 hoog, wonend in de middelste bouwlaag).
Iemand een suggestie?
Een van mijn Sunnyboys is dit jaar ontploft met een harde knal. Dus dat ging in een keer van 100% naar niets! Wel bleef de SB nog een kwartiertje uit te lezen, maar daarna stopte dat ook.NielsTn schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 11:07:
iemand ervaringen met het 'sneuvelen' van een omvormer?
Hij is inmiddels vervangen door een gereviseerde, een mooie en snelle service van SMA.
Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net
met je belasting ga je wel de mist in.SasJo schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 11:12:
[...]
De berekeningen zijn gemaakt conform de originele tekeningen. die geven 150kg/m2 aan, dikte = 12,5cm.
Vervolgens hebben er 2 mensen van haskoning (op prive basis) naar gekeken, die kwamen allebei op een vaste belasting uit van max 162,5kg/m2.
Personen vallen onder variabele belasting.
We hebben er met 2-3 man aan gewerkt.
Daarom ook voor deze oplossing gekozen en niet voor losse ZB midden in de ruimte.
De Q-Solar staat erg dicht bij de tussenmuur, en ong een 0,5m van de badkamermuren eronder, weliswaar geen draagmuren, maar houdt wel een beetje tegen.
Onderstaande spreekt e.e.a. tegen;
Als je met 2 personen van ±100kg, dus dat is 200kg bij elkaar staat op een 0,5m2 dan is de belasting, 200kg : 0,5 = 400kg/m2. Nou ik had niet het idee dat de vloer aan het doorbuigen was.
Wij stonden met het naar boven brengen, met 5 man en de Q-Solar onderdelen op de vloer, ik wil niet eens weten hoeveel kg, maar de vloer bewoog niet.
Ik was/ben ook erg bevreesd voor deze getallen, maar als je bekijkt hoeveel wij al ±20 jaar op onze zolder aan heel veel boeken, LP's en zonnebank biljart buro stoelen etc etc hebben opgeslagen, kan het gewoon niet anders dat deze vloeren veel meer moeten kunnen hebben.
Er staan een kleine 100 huizen van dit type in de wijk.
de belasting is gewoon met 2 man 2 maal 100 kg, op de hele vloer. stel die is 4 bij 5 meter, dan is het 200 kg per 20 m2 = 10 kg /m2
als absurd voorbeeld.
de belasting op de vloer is dat je op elke m2 die belasting kunt zetten, gelijktijdig, dus op die vloer van 4 bij 5 meter kun je dan 20 keer 162,5 kg zetten aan totale belasting, met dien verstande dat er dan per elke m2 ook niet meer dan 162,5 kg mag komen.
als je met 2 man op de loer staat is dat dus gewoon totaal 200 kg. dat je op dezelfde m2 staat is niet erg.
de andere m2 van de vloer zijn immers nog "leeg" (er zal vast wel het e.e.a. hebben gestaan)
het punt is nu dat je voor een vloer meestal voor de sterkte een strook van 1 meter breed uitrekent, of van bijvoorbeeld 1,2 m (de breedte van 1 kanaalplaat) dan kan op dat stuk vloer dus 1 m breed, en lengte van de overspanning ( van steunpunt naat steunpunt) dus zeg 4 m lang, dus een oppervlak van 4 m2 4 maal 162,5 kg staan.dat is dus ruim voldoende voor 2 mensen, er kan immers wel 600 kg op staan. (let we dat is dan totaal, inclusief boeken, zonnehemels, en boilervaten.
het riskante van een boilervat is, dat die vrij snel wat groter wordt dan 100 liter, ook het gewicht omhoog schiet, en met plaatsen ook extra 200 kg voor twee man geeft.
stel een boiler van 300 liter, met een cv ketel op de rug ( qsolar) en twee man en gereedschap, koel/verwarmingsvloeistof, is met een volle boiler wel 600 kg. met een lege valt het dan wel weer mee.
dan is met 5 man en de qsolar ook ongeveer 600 kg. 4m2 met een toegestane belasting kan immers 650 kg dragen.
in de praktijk kan de belasting nog wel wat verder spreiden dan 1 meter breed, en als de vloer 4 zijdig oplicht, dan kan die in de andere riching ook belasting wegdragen (spreiden) en dus iets extra veiligheid hebben. een uitgerekende vloer die 4 zijdig draagt, en dan ook 162,5 kg/m2 kan dragen heeft echter niet extra veiligheid doordat hij 4 zijdig oplicht, dat is dan immers al uitgerekend.
zoals je ziet kun je met een betonnen loer met een redelijke toelaatbare veranderlijke belasting best nog wel wat neerzetten, maar als je met 600 liter gaat werken zit je al snel voorbij de toegestane belasting.
nieuwere woningen hebben voor verdiepingsvloeren wel een hogere toelaatbare belasting dan 162,5 kg/m2, maar of dat voor een betonnen zolder ook zo is uitgerekend hangt af van in hoeverre de constructeur met zulke installaties in de toekomst heeft rekening gehouden. immers meer belasting betekent meer wapening, en een duurdere vloer. zowel de constructeur, de aannemer en de opdrachtgever moeten wel overtuigd zijn van de meerwaarde van de meerprijs, anders wordt deze namelijk gewoon zo goedkoop mogelijk uitgerekend.
Dit topic is gesloten.
Ontopic en gezellig houden AUB.