Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.244 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
bij plugwise kun je het beste de circle plus het dichts bij de plek aansluitn waar je de computer met source en de stick gebruikt.
zorg er wel voor dat de circle plus dan wel permanent in het stopcontact zit natuurlijk.. dan heb je misschien geen verlengkabel nodig. dat zou zonde zijn.. plugwise is juist mooi draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06
De badkamer verbouwing vordert gestaag. Maandag komt de nieuwe stortvloer en dinsdag wordt er begonnen met tegelen.

Alle leidingen zitten dus inmiddels. Ook de WTW unit in de meterkast hangt al en is bovenaan al aangesloten, de aansluiting op het riool en de wateraansluitingen moeten nog. De leiding naar de CV ketel / zonneboiler ligt er ook al maar moet ook nog worden aangesloten.

We doen overigens het merendeel met geisoleerde unipipe. Dat werkt echt perfect.

Alle radiatoren op de 1e verdieping zijn er ook allemaal af, die worden volgend weekend allemaal vervangen voor nieuwe exemplaren van Radson. Ook krijgen we eindelijk een verwarming in de WC. Kunnen we tenminste in de winter ook fatsoenlijk naar het toilet zonder dat onze billen eraf vriezen. ;)

pix volgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@AlterEgo,
Volgens mij kun je zonder problemen dat resonantiegebeuren verhelpen met een stukje kurk.
Pas overigens goed op, er kan een hoge spanning op die aluminium delen staan.
Het kleine plaatje wordt meestal nog warmer dan de grote.
Maar er zit een temperatuur sensor aan de grote plaat.
Als die te warm wordt, zal de regeling het vermogen terugregelen of zelfs geheel uitschakelen.
Ik heb de indruk dat de koeling beter is, met de bovendeksel eraf. 8)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:20
guus.assmann schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 23:14:
@AlterEgo,
Volgens mij kun je zonder problemen dat resonantiegebeuren verhelpen met een stukje kurk.
Pas overigens goed op, er kan een hoge spanning op die aluminium delen staan.
Het kleine plaatje wordt meestal nog warmer dan de grote.
Maar er zit een temperatuur sensor aan de grote plaat.
Als die te warm wordt, zal de regeling het vermogen terugregelen of zelfs geheel uitschakelen.
Ik heb de indruk dat de koeling beter is, met de bovendeksel eraf. 8)
Ik heb een fannetje op de soladin gericht, dat fannetje zit op een action zonnepaneel. Dat scheelt al een boel. Buitenkant voelt in elk geval een stuk koeler.

Ik heb overigens het resoneren verminderd door de soladin zelf ietswat meer klem te zetten aan de achterzijde met een halve knijper. Daardoor was bij mij het trillen ook weg.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:40
Het verslag van het rijden in de Tesla Roadster is af en staat online. Tip: als er ergens in de buurt een demo o.i.d. is: grijp die kans en zorg dat je een ritje in de Roadster maakt, al was het maar als passagier. Je weet niet wat je meemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/07/Tesla_snel.jpg

Zoef, daar gaan we!

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 18-07-2010 00:30 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 21:01:
Kunnen we tenminste in de winter ook fatsoenlijk naar het toilet zonder dat onze billen eraf vriezen. ;)
pix volgen.
Nee, dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
@JeroenH
Leuk artikel! Over het al dan niet toevoegen van geluid bij een dergelijke auto ben ik het niet met je eens. Bij vrachtwagens, waar de motor meters weg is van de achterzijde, is al sinds jaar en dag een pieper ingebouwd.

Onlangs wandelde mijn dochtertje achter een prius langs (zonder achteruitrij sensoren) die ineens in alle stilte achteruit reed uit het parkeervak. Gelukkig liep mijn dochtertje tijdig door, want zowel de bestuurder (dode hoek) als ik (ik keek naar een andere rijdende auto op de parkeerplaats die ik wél hoorde) had niet in de gaten wat een levensgevaarlijke situatie dat was. Mijn hart sloeg in elk geval 3 slagen over.

Het gaat ook hier, net als bij die eerdergenoemde vrachtwagen om te beginnen bij de dode hoeken. Je kan gewoon onmogelijk 100% alles rondom je auto zien. En dergelijke "stille auto" ongevallen zijn vooral bij optrekken, achteruit- of wegrijden, juist als er dus én trage weggebruikers zijn én de auto op electriciteit rijdt zoals de prius.

Wat mij betreft dus zeker een piepje, bij achteruitrijden, of stuuruitslag van meer dan een bepaald aantal graden, onder een bepaalde snelheid, oid. Dat kost bijna niets, het scheelt wel veel ellende.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 23:10
SpiceWorm schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 11:26:
Ik heb hier een paar keer het onderwerp groene webhosting langs zien komen, maar kan nu weinig vinden.

Ben erg tevreden over de hosting bij PCExtreme, maar geen idee hoe energieverspillend ze bezig zijn. Ik vind er op internet wel een paar, maar die zijn direct een factor 6 duurder en dat vind ik nu ook weer een beetje te gek (is ook onlogisch als je kijkt dat stroomverbruik de grootste kostenpost is...). Iemand goede ideeën/tips?
Ik ben een paar jaar geleden naar de commerciëel directeur van mijn hosting provider (WideXS) gestapt en ik heb gevraagd of ze voor hun datacenter konden overstappen op stroom uit hernieuwbare bronnen en uiteindelijk hebben ze dat ook gedaan. Zo zou je dat ook bij jouw provider kunnen doen. Het vraagt alleen wat tijd, tact en overredingskracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

JeroenH schreef op zondag 18 juli 2010 @ 00:27:
Het verslag van het rijden in de Tesla Roadster is af en staat online.
Als je ooit je auto moet laten repareren na een aanrijding kan je bij dit schadebedrijf ook een Tesla als leenauto krijgen. Ik heb er laatst ook in gereden en het is inderdaad een fantastische ervaring. Nu heb ik zelf een aantal jaar in een Prius gereden en kende ik het effect van altijd het maximum koppel al maar in een Tesla is dat echt een geweldige ervaring.
Voor mijn bedrijf is er helaas nog geen elektrisch voertuig (voor onder de €35.000) welke ook een aanhanger met een laadvermogen van twee pallets panelen kan trekken. Dat zou heerlijk zijn; altijd op het juiste moment de juiste versnelling met 1,5ton achter je auto.
Mistraller schreef op zondag 18 juli 2010 @ 01:22:

Leuk artikel! Over het al dan niet toevoegen van geluid bij een dergelijke auto ben ik het niet met je eens. Bij vrachtwagens, waar de motor meters weg is van de achterzijde, is al sinds jaar en dag een pieper ingebouwd.

Onlangs wandelde mijn dochtertje achter een prius langs (zonder achteruitrij sensoren) die ineens in alle stilte achteruit reed uit het parkeervak. Gelukkig liep mijn dochtertje tijdig door, want zowel de bestuurder (dode hoek) als ik (ik keek naar een andere rijdende auto op de parkeerplaats die ik wél hoorde) had niet in de gaten wat een levensgevaarlijke situatie dat was. Mijn hart sloeg in elk geval 3 slagen over.

Het gaat ook hier, net als bij die eerdergenoemde vrachtwagen om te beginnen bij de dode hoeken. Je kan gewoon onmogelijk 100% alles rondom je auto zien. En dergelijke "stille auto" ongevallen zijn vooral bij optrekken, achteruit- of wegrijden, juist als er dus én trage weggebruikers zijn én de auto op electriciteit rijdt zoals de prius.

Wat mij betreft dus zeker een piepje, bij achteruitrijden, of stuuruitslag van meer dan een bepaald aantal graden, onder een bepaalde snelheid, oid. Dat kost bijna niets, het scheelt wel veel ellende.
Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met een elektrische auto. Er zijn genoeg niet elektrische autos die je niet hoort als ze (langzaam) achteruit rijden. Probleem is dat de bestuurder niet alles kan zien. Bij vrachtwagns is dat veel extremer.
Er moet dus voor worden gezorgd dat de bestuurder ook op de hoogte is van mensen (warmtesensor) of objecten die zich niet in zijn blikveld bevinden. Daarom is het overigens wettelijk verplicht voor vrachtwagenchauffeurs om alleen met assistentie achteruit te rijden. Maar ja wettelijke verplichtingen hebben alleen zin als ook handhaving plaats vindt.
De verantwoordelijkheid blijft bij de bestuuurder van de auto liggen. Met een piepje zal je alleen maar vaker te horen krijgen dat je niet achter een auto langs moet lopen als die piept. Hiermee wordt dus de verantwoordelijkheid te veel naar de kwetsbare voetganger gelegd. Automobilisten moeten gewoon beter opletten en bij twijfel........
Ik ben wel eens uitgestapt om te kijken of de weg wel vrij was.

[ Voor 55% gewijzigd door ZonneStroom op 18-07-2010 09:31 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plugwise heeft een update beschikbaar gemaakt via de update functie.
het is versie 2.16 20100717; hierin is produktie volledig ondersteund voor bi-directionele pluggen, ook in de webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 09:27:
plugwise heeft een update beschikbaar gemaakt via de update functie.
het is versie 2.16 20100717; hierin is produktie volledig ondersteund voor bi-directionele pluggen, ook in de webserver.
Bij mij zegt hij dat er geen update beschikbaar is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Don't worry, ik ga geen pix posten van bevroren billen ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
glambalk schreef op zondag 18 juli 2010 @ 09:08:
Voor mijn bedrijf is er helaas nog geen elektrisch voertuig (voor onder de €35.000) welke ook een aanhanger met een laadvermogen van twee pallets panelen kan trekken. Dat zou heerlijk zijn; altijd op het juiste moment de juiste versnelling met 1,5ton achter je auto.
Is die Modec niet iets? Een Nederlandse dealer zit in de Pijp.

[ Voor 5% gewijzigd door basfromasd op 18-07-2010 10:45 . Reden: url toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij zegt hij dat er geen update beschikbaar is
sorry ik zie nu pas dat het een beta is....
als je je voor beta`s aanmeld (mailtje naar plugwise) ontvang je de laatste beta`s.
maar dit is niet zo beta, eindelijk is in de source gewoon de produktie eens gefixed,
de waardes zaten allang goed in de database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

basfromasd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 10:20:
[...]Is die Modec niet iets? Een Nederlandse dealer zit in de Pijp.
Yeah, dat ziet er al beter uit. Een collega van mij (zoon van een boer) vraagt altijd hoe het staat met de vervangers voor tractoren. Maar deze Modec doet al een stap in de goede richting. Die heeft tenminste power.

Is dat wat voor je Glambalk?
Het totale kostenplaatje vwb belasting gaat gezien het gewicht wel omhoog?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

engelbertus schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 20:50:
[...]met je belasting ga je wel de mist in.

de belasting is gewoon met 2 man 2 maal 100 kg, op de hele vloer. stel die is 4 bij 5 meter, dan is het 200 kg per 20 m2 = 10 kg /m2

het punt is nu dat je voor een vloer meestal voor de sterkte een strook van 1 meter breed uitrekent, of van bijvoorbeeld 1,2 m (de breedte van 1 kanaalplaat) dan kan op dat stuk vloer dus 1 m breed, en lengte van de overspanning ( van steunpunt naat steunpunt) dus zeg 4 m lang, dus een oppervlak van 4 m2 4 maal 162,5 kg staan.dat is dus ruim voldoende voor 2 mensen, er kan immers wel 600 kg op staan. (let we dat is dan totaal, inclusief boeken, zonnehemels, en boilervaten.
het riskante van een boilervat is, dat die vrij snel wat groter wordt dan 100 liter, ook het gewicht omhoog schiet, en met plaatsen ook extra 200 kg voor twee man geeft.

in de praktijk kan de belasting nog wel wat verder spreiden dan 1 meter breed, en als de vloer 4 zijdig oplicht, dan kan die in de andere riching ook belasting wegdragen (spreiden) en dus iets extra veiligheid hebben. een uitgerekende vloer die 4 zijdig draagt, en dan ook 162,5 kg/m2 kan dragen heeft echter niet extra veiligheid doordat hij 4 zijdig oplicht, dat is dan immers al uitgerekend.

zoals je ziet kun je met een betonnen loer met een redelijke toelaatbare veranderlijke belasting best nog wel wat neerzetten, maar als je met 600 liter gaat werken zit je al snel voorbij de toegestane belasting.
Dank je.
Waar was je 6mnd geleden toen ik hier vragen over stelde?

Als je zoals ik met constructieberekeningen een leek bent en gbv (gezond boeren verstand) je ook niet verder brengt, dan moet je ergens op afgaan.

De totale vloer is 6*8 - 2*1 = 46m2
Even de erg zware spullen;
De totale belasting zou dan volgens jou; 328kg Atag +80kg wm ongeveer 400kg + 450kg biljart + zonnebank met mens = 150kg + buro 50kg = 1050kg zijn
We doen er nog 4 mensen bij a 80 kg = 1050 + 320 = 1370kg

delen door 46m2 ?

kom je op 29,8kg/m2.

is dit de juiste manier? of de gbv manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/badkamer/douche.jpg
dit wordt de nieuwe douche, ongeveer 90x100cm qua grootte, op het muurtje komt nog een glasplaat t/m het plafond.

De douchegoot zit nog met twee draadbeugels vast om hem goed waterpas vast te lijmen op de vloer.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/badkamer/meterkast1.jpg

WTW unit aan de bovenkant. Twee unipipe leidingen ernaast komen op de warmwater leiding. Diegene links en helemaal rechts komen aan de WTW unit aan de bovenkant.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/badkamer/meterkast2.jpg

Overzicht van de meterkast. WTW unit past prima. De aansluiting van de WTW unit aan de onderkant komt onder de vloer. Op die manier zijn alle aansluitingen fatsoenlijk bereikbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/badkamer/standleiding.jpg

Begin van onze standleiding. Nog zichtbaar is ons laatste stuk stalen leiding voor gas. Deze wordt volgende week ook volledig vervangen. Dan hebben we geen stalen gasleidingen meer in huis zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/badkamer/wastafels.jpg

Hier komt onze dubbele wastafel. leidingen zijn netjes aangelegd en de zichtbare blauwe leiding komt straks in de stortvloer te liggen en daar zie je straks niets meer van.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/badkamer/wc_beneden.jpg

De chaos boven ons plafond in de WC op de begane grond. De twee rode unipipe leidingen zijn de warm en lauw water leiding .De blauwe en rode die op de voorgrond verdwijnen zijn voor de dubbele wastafel. Beide afvoerleidingen van de wastafels en de douche naar de WTW unit zijn ook te zien.

Todo komende week:

- Maandag nieuwe cementdekvloer in de badkamer
- Dinsdag t/m vrijdag tegels + voegen in de badkamer
- Zaterdag. Leidingen afmaken, WTW unit aansluiten, gasleiding vervangen en alle radiatoren op de bovenverdieping.

Hopenlijk kunnen we dan de week erop de badkamer volledig inrichten en kunnen we weer douchen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 21:11
Moet die halogeen trafo echt zo dicht bij de buizen hangen ?
Water + electra maakt mij altijd wat nerveus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Woodski schreef op zondag 18 juli 2010 @ 12:56:
Moet die halogeen trafo echt zo dicht bij de buizen hangen ?
Water + electra maakt mij altijd wat nerveus.
Die trafo hing er al voordat de koudwaterleiding er werd geplaatst gisteren, misschien wel een goede om de trafo te verplaatsen naar een andere plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:33
flitspaal.nl schreef op zondag 18 juli 2010 @ 13:10:
[...]

Die trafo hing er al voordat de koudwaterleiding er werd geplaatst gisteren, misschien wel een goede om de trafo te verplaatsen naar een andere plek.
Of gewoon BOVEN de waterleiding plaatsen? Water druipt toch naar beneden, 'when shit hits the fan' ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
SasJo schreef op zondag 18 juli 2010 @ 11:41:
Als je zoals ik met constructieberekeningen een leek bent en gbv (gezond boeren verstand) je ook niet verder brengt, dan moet je ergens op afgaan.
En laat dat dan alsjeblieft iemand zijn die wel verstand van zaken heeft! Natuurlijk kun je met 10 man staan op dat stukje vloer waar je boiler komt. Maar het wordt al anders wanneer die boiler er staat, én er ligt 30 cm sneeuw op het dak, én je staat er met een mannetje of 4 omheen te kijken. Of een dynamische belasting van zeg een wasmachine/spelende kinderen erbij. En wat ook anders is: de belasting van zo'n boiler is permanent, compleet niet te vergelijken met een tijdelijke belasting.
Dus aub als je er zelf niet uit komt vraag iemand die er verstand van heeft.

@ basfromasd
Gezien de potentie van energiebesparing in datacenters (-70%) is besparen logischer dan simpelweg op groene stroom over te schakelen. Daar ben ik dan naar op zoek. Maar idd ik zou wel eens kunnen informeren hoe het er aan toe gaat, miss zijn ze al veel groener bezig dan dat lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
SpiceWorm schreef op zondag 18 juli 2010 @ 15:06:
Gezien de potentie van energiebesparing in datacenters (-70%) is besparen logischer dan simpelweg op groene stroom over te schakelen.
Klopt helemaal. Dat begint al met verspilling door de servers zelf en dan komt daar nog de manier van koelen van het datacenter bij.
Bij colostunter.nl geven ze wel de juiste incentive: je betaalt meer naarmate je server meer verbruikt. Als je onder de 0,3A blijft is je tarief laag. Dat lukte me door een PicoPSU te combineren met een zuinige AMD processor en 2,5" harddisks. Uiteindelijk heb ik een VPS genomen. Nog zuiniger (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

basfromasd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 10:20:
[...]

Is die Modec niet iets? Een Nederlandse dealer zit in de Pijp.
Is zeker een hele mooie oplossing als mijn klanten alleen in Amsterdam zouden zijn. Helaas is de animo voor zonnepanelen nog niet groot genoeg om te kunnen zeggen dat ik alleen klanten uit Amsterdam bedien.
Ik moet dus nog steeds de snelweg op. 50mph is dan net voldoende om de snelweg op te mogen maar ik denk niet dat ik daar prettig bij voel.Bovendien vraag ik me af of het bereik van 100mijl gehaald wordt bij de max snelheid.
Waar ik wel serieus naar aan het kijken ben is een auto op aardgas met thuis een compressor die 's nachts de tank "oplaadt" met biogas.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

glambalk schreef op zondag 18 juli 2010 @ 16:49:
[...]

Is zeker een hele mooie oplossing als mijn klanten alleen in Amsterdam zouden zijn. Helaas is de animo voor zonnepanelen nog niet groot genoeg om te kunnen zeggen dat ik alleen klanten uit Amsterdam bedien.
Ik moet dus nog steeds de snelweg op. 50mph is dan net voldoende om de snelweg op te mogen maar ik denk niet dat ik daar prettig bij voel.Bovendien vraag ik me af of het bereik van 100mijl gehaald wordt bij de max snelheid.
Waar ik wel serieus naar aan het kijken ben is een auto op aardgas met thuis een compressor die 's nachts de tank "oplaadt" met biogas.
Ook daarvoor kun je goed bij onze oosterburen terecht:

Afbeeldingslocatie: http://www.inautonews.com/wp-content/plugins/yet-another-photoblog/cache/auto_innen_opel_zafira_gnc_2006_gross.ez7pviccs88ocww8s48ko0c8c.a5fuq7lrqzkgc0ccw4ss08gso.th.jpeg

Een Opel Zafira die op aardgas loopt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik begrijp niet helemaal op welke manier aardgas echt voordelig zou zijn om een auto voort te bewegen? Je ruilt dan de afhankelijkheid van de oliesheiks in voor de afhankelijkheid van de Russen (even cru uitgedrukt), en daarnaast is aardgas op geen enkele manier duurzaam (het raakt op, de winning heeft nogal wat nare gevolgen, CO2 is wellicht een probleem). Ik kan me voorstellen dat grootschalig op aardgas rijden ook nog onze eigen gasbel sneller leegtrekt...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JeroenH schreef op zondag 18 juli 2010 @ 21:26:
Ik begrijp niet helemaal op welke manier aardgas echt voordelig zou zijn om een auto voort te bewegen? Je ruilt dan de afhankelijkheid van de oliesheiks in voor de afhankelijkheid van de Russen (even cru uitgedrukt), en daarnaast is aardgas op geen enkele manier duurzaam (het raakt op, de winning heeft nogal wat nare gevolgen, CO2 is wellicht een probleem). Ik kan me voorstellen dat grootschalig op aardgas rijden ook nog onze eigen gasbel sneller leegtrekt...
Lees die post eens opnieuw. Hij wil de tanks helemaal niet met russisch gas vullen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02
Er stond hier deze week nog een bericht dat er een overschot aardgas is op de wereldmarkt, omdat de laatste jaren zoveel shale-gas wordt geboord, voornamelijk in Amerika. Punt is dat gas niet de oplossing is, maar wel een sterke verbetering van de situatie totdat er een echte oplossing is. Olie is er na verwachting zeer binnenkort te weinig om aan de vraag te voldoen, geloof dat jij dat met me eens bent, maar op de gasmarkt is er zeker de komende 10 tot 20 jaar nog voldoende speling. (En volgens de optimisten zelfs 100+ jaar...) Daarnaast produceren we aardgas in Nederland voor een groot deel zelf terwijl er hier weinig (lees: geen) olie uit de grond komt. Die afhankelijkheid van schurkenstaten wordt dus wel een heel stuk minder zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ik weet het Jeroen. Maar zoals ik al heb uitgelegd zijn er op dit moment geen betaalbare autos op elektriciteit waarmee ik over grotere afstand goederen kan vervoeren. Of anders gezegd; ik heb ook de vol elektrische vrachtwagens gezien maar die vallen absoluut buiten mijn budget.
Biogas (gas gemaakt uit duurzame biomassa) comprimeren met zonnestroom lijkt nu wel haalbaar te zijn. Ik vind dat wel degelijk duurzaam maar ook omslachtig.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Wij willen onze vloer gaan isoleren ivm het aanleggen van vloerverwarming (variokomp). We hebben een offerte van Drucom (tempex schlpjes) en eentje van een pur schuim. Ik heb zelf een beter gevoel bij het pur schuim. Wat is slim?

Onze kruipruimte is ca 50 cm hoog en helemaal droog (al ziet deze 4,5 meter onder NAP).

Waarom denk ik dat pur beter is? Met die tempex schelpen zal de lucht in de kruipruimte hoger zijn en de fundering ook nog opwarmen en verlies geven naar de buren toe. En waarom zou ik een warme kruipruimte willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
koprol schreef op maandag 19 juli 2010 @ 00:20:
Wij willen onze vloer gaan isoleren ivm het aanleggen van vloerverwarming (variokomp). We hebben een offerte van Drucom (tempex schlpjes) en eentje van een pur schuim. Ik heb zelf een beter gevoel bij het pur schuim. Wat is slim?

Onze kruipruimte is ca 50 cm hoog en helemaal droog (al ziet deze 4,5 meter onder NAP).

Waarom denk ik dat pur beter is? Met die tempex schelpen zal de lucht in de kruipruimte hoger zijn en de fundering ook nog opwarmen en verlies geven naar de buren toe. En waarom zou ik een warme kruipruimte willen?
Kijk ook eens naar producten van o.a Tonzon en Koston, wellicht zijn dat ook bruikbare alternatieven.

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 19-07-2010 00:49 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:29

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

die schelpjes zijn meer ter voorkoming van een natte kruipruimte dan isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom dan niet gewoon een flexfuel auto rijden? E85 is ook voor 85% duurzaam en Ford, Saab en Volvo bieden genoeg auto's aan die flexfuel kunnen rijden. Op aardgas kom je 200km, sommige auto's maximaal 300km. Een bestaande auto voor aardgas aanpassen is toch vrij prijzig (3K euro) alleen de kosten per km worden wel veel lager. E85 kost per km evenveel als benzine nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 09-10 09:26
koprol schreef op maandag 19 juli 2010 @ 00:20:

tegen een natte kruipruimte. in natte kruipruimtes heb je eerder last van schimmels en stank, en vocht kan hout aantasten, maar ook leidingen of ophangbeugels voor je riolering bijvoorbeeld.

door de natte drek kruipen is ook niet fijn. vooral als je slechts 50 cm ruimte hebt.

maar als dat geen bezwaar is zou ik ook liever PUR hebben dan schelpjes.
afhankelijk van evenueel andere alternatieven en de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 08:32:
Waarom dan niet gewoon een flexfuel auto rijden? E85 is ook voor 85% duurzaam en Ford, Saab en Volvo bieden genoeg auto's aan die flexfuel kunnen rijden. Op aardgas kom je 200km, sommige auto's maximaal 300km. Een bestaande auto voor aardgas aanpassen is toch vrij prijzig (3K euro) alleen de kosten per km worden wel veel lager. E85 kost per km evenveel als benzine nu.
Vloeibare biobrandstoffen worden nu nog teveel geproduceerd op landbouwgrond die voor voedsel noodzakelijk is. Biogas daarentegen komt voornamelijk uit koeiepoep en gft afval. Dubbele winst; er komt namelijk ook geen methaan meer in de lucht.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
glambalk schreef op maandag 19 juli 2010 @ 12:05:
[...]

Vloeibare biobrandstoffen worden nu nog teveel geproduceerd op landbouwgrond die voor voedsel noodzakelijk is. Biogas daarentegen komt voornamelijk uit koeiepoep en gft afval. Dubbele winst; er komt namelijk ook geen methaan meer in de lucht.
In Zweden wordt er voornamelijk hout voor gebruikt om e85 te maken. Wat ze in Brazilië doen, daar heb jij als het goed is geen last van.
Is de prijs van E85 ondertussen gelijk aan benzine? Het wordt toch als alcohol gezien met de daarbij behorende accijnzen.

Overigens ben ik ook meer fan van biogas. Jammer genoeg is het in Nederland een product omgeven van regels en bijzondere behandeling.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E85 is per liter goedkoper dan benzine, wat het meerverbruik compenseert tov benzine. Per km ben je ongeveer hetzelfde kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan een zonnepaneeltje ophalen, maat 1,3m * 0,7m; 72 cellen; 14 jaar oud. Iemand enig idee hoeveel Wp dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Wellicht staan de specs achter op het paneel, dus ik zou zeggen: even bellen met de huidige eigenaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 14:01:
Ik kan een zonnepaneeltje ophalen, maat 1,3m * 0,7m; 72 cellen; 14 jaar oud. Iemand enig idee hoeveel Wp dat is?
Met die afmetingen en leeftijd is dat bijna zeker een Shell Solar paneel. Vermoedelijk een ACN2000E . ( 93 of 95Wp ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 14:01:
Klinkt zoals gezegd inderdaad als zo'n Shell paneeltje. Ideaal als afdakje boven je voordeur, daar kunnen meerdere Tweakers je meer over vertellen! ;) Zelfs een collega van mij heeft precies zo'n ding boven zijn voordeur.

Om je volgende vraag alvast te anticiperen: een OK4 omvormer past hier prima bij, of een Soladin 120. Beiden zijn op marktplaats over het algemeen wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:06

WouterB

3680 Wp

Weer een interessant berichtje op het nieuws

helaas zie je in het commentaar dat ook veel tweakers geen idee hebben hoe het nou echt zit...

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga vanavond misschien even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
engelbertus schreef op maandag 19 juli 2010 @ 11:15:
[...]

tegen een natte kruipruimte. in natte kruipruimtes heb je eerder last van schimmels en stank, en vocht kan hout aantasten, maar ook leidingen of ophangbeugels voor je riolering bijvoorbeeld.

door de natte drek kruipen is ook niet fijn. vooral als je slechts 50 cm ruimte hebt.

maar als dat geen bezwaar is zou ik ook liever PUR hebben dan schelpjes.
afhankelijk van evenueel andere alternatieven en de prijs.
Voor onze woning kiezen we voor pur maar dit heeft standaard een dikte van 6 cm met een Rc van 2,5. Ik heb het standpunt dat als je het doet... Ik weet zeker dat isolatie daarna niet meer zal plaatsvinden dus waarom niet dikker laten spuiten tot een Rc van 3,5 oid?

Wij gaan ook meteen voor de 750 euro (of 300 euro als we "slechts" 0,5 epi naar beneden gaan) subsidie van de "Rijkspremie meer met minder". Wij zijn vanochtend al meteen aangemeld bij meer met minder en vanmiddag wordt er een maatwerk advies uitgevoerd. Die kost overigens 200 euro... de subsidie op het advies is ook 200 euro, dus in het slechtste geval krijgen we niets anders dan een advies voor verduurzamen van onze woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De HSL wordt ook weer wat groener.

4,5 MWp ter hoogte van Brasschaat. Daar kunnen ze met dit mooie zonnige weer dus een halve trein op laten rijden.
http://www.nu.nl/economie...zonne-energie-rijden.html
http://www.schoten.be/nieuws/juni10/zonnedak.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:00:
De HSL wordt ook weer wat groener.

4,5 MWp ter hoogte van Brasschaat. Daar kunnen ze met dit mooie zonnige weer dus een halve trein op laten rijden.
http://www.nu.nl/economie...zonne-energie-rijden.html
http://www.schoten.be/nieuws/juni10/zonnedak.htm
Dit kan dus ook met de A2 die nu ter hoogte van Utrecht in een "tunnel" komt te liggen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Mooie dagen dit, net als gisteren weer een dag met rond de 20kwh voor m'n Sanyo's (ofwel 6.7kwh/kwp)
Ik zit al bijna op 1mwh sinds de stekker er op 5 juni weer inging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woodski schreef op maandag 19 juli 2010 @ 19:43:
Mooie dagen dit, net als gisteren weer een dag met rond de 20kwh voor m'n Sanyo's (ofwel 6.7kwh/kwp)
Het zal hier ook wel weer tegen de 10kWh gaan (5kWh/kWp). Prachtig om te zien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op maandag 19 juli 2010 @ 19:43:
Dat duurt bij mij maar 2 seconden ;) om 1 mWh op te wekken. Sorry ik kon het niet laten.

Bij mij vandaag ook 10,0 kWh ofwel 5,0 kWh/kWp :) Voor mij zo'n beetje het maximaal haalbare.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:36
Ik wil graag in de woonkamer kunnen aflezen wat de temperatuur (bovenin) de zonneboiler is. Ik heb daarvoor een binnen/buiten thermometer gebruikt die ik nog had liggen. De sensor heb ik bovenin de boiler ) op de anode geklemd.
De temperatuur wijkt een graad of 5 af (te laag) ten opzichte van de boilersensor. Wellicht zou ik dat met een weerstandje nog op kunnen lossen.
Afbeeldingslocatie: http://members.multimania.nl/deejeebv/IMGP3409.jpg
De sensor is bedraad. Ik heb de twee aders gebruikt die nog over waren in de kabel naar de thermostaat. De thermometer zelf staat er netjes bovenop.
Als de temperatuur te ver daalt kan ik op de thermostaat de CV weer aanzetten voor naverwarming.
Komt de temperatuur boven de 70 graden dan is deze buiten het bereik van de thermometer. Er staat dan HH.H. Wat gemakshalve maar vertaal met heel heet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik heb vorig jaar met tips van hier en Remeha voor een paar euro een kastje gekocht bij Conrad.
Deze meet ook de temp en onderbreekt heel simpel de flowswitch van de CV ketel.
Als het water warm genoeg is gaat de flowswitch open en neemt de ketel geen waterafname waar.
Voeding komt uit de CV ketel

Overigens staat de CV tegenwoordig gewoon uit nu m'n warmtepomp goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het paneeltje is gekocht een R&S 100Wp van 14 jaar oud. Even met de meter eraan geweest en gaf toch snel 36V half beschaduwd. Voor 100 euro kon ik dze niet laten liggen. Zeker niet omdat de omvormer er gewoon bji zit :P . Alleen wil ik de junction box opnieuw kitten. Dit ziet er niet heel fris meer uit. Gewoon acrilaat gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2010 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 08:19:
Het paneeltje is gekocht een R&S 100Wp van 14 jaar oud. Even met de meter eraan geweest en gaf toch snel 36V half beschaduwd. Voor 100 euro kon ik dze niet laten liggen. Zeker niet omdat de omvormer er gewoon bji zit :P . Alleen wil ik de junction box opnieuw kitten. Dit ziet er niet heel fris meer uit. Gewoon acrilaat gebruiken?
Heb je een foto van het paneel? R&S ken ik niet, misschien dat Zonnigtype die kent? 100Wp is erg netjes voor 100 euro.

Als je de Junctionbox opnieuw gaat kitten zou ik persoonlijk weerbestendige siliconenkit nemen. Deze blijft namelijk flexibel en kan tegen UVlicht en grote temperatuurschommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:20

Mars Warrior

Earth, the final frontier

glambalk schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:34:
[...]

Dit kan dus ook met de A2 die nu ter hoogte van Utrecht in een "tunnel" komt te liggen.
Zou mooi zijn, maar die tunnel heeft al heel veel gekost, gaat nog meer kosten, en is nog lang niet open, dus of ze zo'n investering nog willen doen lijkt me sterk.
En het zou park moeten worden toch voor de bewoners van Leidsche Rijn?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Netjes, inclusief omvormer voor €1/Wp :) Wellicht marktplaats in de gaten houden voor een nieuwe omvormer? Deze zal na 14 jaar wel zijn beste tijd gehad hebben...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:54
Meerder mensen hebben mail contact gehad met remeha, naar welk adres mailen jullie dan? Ik krijg namelijk geen antwoord en ben benieuwd of mijn ketel ook zachter dan 7kw kan branden.
Ik heb een Remeha Quinta 35c voor ons bad. Beneden is alles vloerverwarming en meestal brandt hij op vermogen 1 wat ongeveer 7kw is. Dit wil ik eigenlijk nog lager hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@martijn: hier is een handleidng, staat eea dnek ik ook in

http://www.vleutenges.nl/...ing%20quinta%20cw4%20.pdf

uiteraard, gebruik geheel op eigen risico.

de 35c heeft minimaal 7,5 kW vermogen (bij hogere tempverloop als 90-70), dus vrees dat lager er niet in zit.... zit je met vloerverwarming op /rond 30-40 graden dan is het ketelvermogen ook dus lager...

[ Voor 80% gewijzigd door NielsTn op 20-07-2010 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik heb het gasverbruik maar weer eens even vergeleken met vorig jaar toen we nog een andere cv ketel hadden en wederom verbaas ik mij over het enorme verschil tussen die 19jr oude ketel en de Calenta.

Vorig jaar rond deze tijd haalden we zo'n 50m3 gas / maand, waar dit met de Calenta is gedaald naar nog geen 15m3 / maand. Met het lekkere warme weer (en dus warmere water) moduleert dat ding blijkbaar zover terug dat het gasverbruik navenant zakt (gasverbruik voor koken heb ik even voor het gemak op 0 gesteld overigens).

Dit betekent ook dat waar je vorig jaar theoretisch nog het nut van een zonneboiler voor tapwater kon 'verdedigen' (zeg 6mnd * 50m3 = 300m3 = €150), is dat met de Calenta voor mij nu echt passé...

Zo blijkt in ons geval wederom dat de uitwerking van een maatregel niet altijd van te voren te voorspellen is (alle berekeningen van de specialisten gaven geen enkel verschil vwb tapwater gasverbruik), en dat het optellen ervan kan betekenen dat je jezelf voor de gek houd, maar dat nooit zult doorhebben: als we wel gelijk met de nieuwe cv ketel een zonneboiler hadden genomen hadden we de besparing natuurlijk volledig toegeschreven aan de zonneboiler...

De tvt va de cv gaat zo wel heel snel omlaag natuurlijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een maand levert onze pv installatie energie, en om eventuele toekomstige problemen met (Enschede aan zee voor te zijn),heb ik de installatie op ons drijvende woonhuis geplaats zodanig dat het ook functioneert als een zonnescherm, ter info 9 stuks panelen a 185 Wp gekoppeld aan 3 stuks steca's 500 ,richting 160° dakhelling 19°, frame met panelen 30° dakoverstek van frame 50 cm, panelen mono komen via Tilburg uit china, frame eigen werk uit alu kokerprofielen , opbrengst van 4 weken 216 kwh,foto komt nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 19:17:
Vorig jaar rond deze tijd haalden we zo'n 50m3 gas / maand, waar dit met de Calenta is gedaald naar nog geen 15m3 / maand. Met het lekkere warme weer (en dus warmere water) moduleert dat ding blijkbaar zover terug dat het gasverbruik navenant zakt (gasverbruik voor koken heb ik even voor het gemak op 0 gesteld overigens).

Dit betekent ook dat waar je vorig jaar theoretisch nog het nut van een zonneboiler voor tapwater kon 'verdedigen' (zeg 6mnd * 50m3 = 300m3 = €150), is dat met de Calenta voor mij nu echt passé...
Die Calenta is ongetwijfeld een prima ketel, maar 15 m3/mnd is een keurige waarde voor tapwaterverwarming.
Ik heb eerder het idee dat er met die oude ketel iets mis was (gare brander/ gaslek? :o )

Bij ons werd een 10 jaar oude Vaillant badgeiser vervangen door een Quinta 28C. Die Vaillant was niet noemenswaardig onzuiniger..

Overigens, elke ander Remeha combiketel moduleert louter aan de cv-zijde, dus niet aan de tapwaterzijde. Zal hoogstwaarschijnlijk ook opgaan voor de Calenta. (Volgens mij past alleen Intergas tapwaterzijdig moduleren toe; heeft mijns inziens erg weinig zin)

Bij ons heeft de combiketel de hele maand nog niet aangestaan. De zonneboiler levert dagelijks voldoende warm water :9 . Pas 2m3 gas verbruikt (enkel voor koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de besparing van de calenta zit hem in de prive lokale situatie, namelijk tov van dat uitgangspunt.
nu is het alleen zo dat duurzame/hernieuwbare energie heel democratisch is, dus alles is goed,
als je maar minder afneemt van centraal georganiseerde fossiele energie & accijns.
mars warrior heeft wel datgene wat op de eerste plaats staat gescoord, het was veel te duur niets te doen.
de rest volgt vanzelf, de kansloze budget vernietiging is behoorlijk gestopt, hij heeft nu opties gemaakt in de toekomst, die zonneboiler komt er wel een keertje of pv, de financiering is eigenlijk al rond. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:07:
[...]

Die Calenta is ongetwijfeld een prima ketel, maar 15 m3/mnd is een keurige waarde voor tapwaterverwarming.
Ik heb eerder het idee dat er met die oude ketel iets mis was (gare brander/ gaslek? :o )

Bij ons werd een 10 jaar oude Vaillant badgeiser vervangen door een Quinta 28C. Die Vaillant was niet noemenswaardig onzuiniger..

Overigens, elke ander Remeha combiketel moduleert louter aan de cv-zijde, dus niet aan de tapwaterzijde. Zal hoogstwaarschijnlijk ook opgaan voor de Calenta. (Volgens mij past alleen Intergas tapwaterzijdig moduleren toe; heeft mijns inziens erg weinig zin)

Bij ons heeft de combiketel de hele maand nog niet aangestaan. De zonneboiler levert dagelijks voldoende warm water :9 . Pas 2m3 gas verbruikt (enkel voor koken)
Volgens mij moduleert de Avanta ook op de WW zijde. Ik kan het brandervermogen aflezen op mijn Celcia 20 en daar zie ik allerlei waarden varierend van 0 t/m 5 afhankelijk hoe warm de zonneboiler is.

Hoe kan overigens een CV ketel het NZ keurmerk hebben als hij niet kan moduleren op de WW zijde? Hij zal wel moeten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Ik heb het gasverbruik maar weer eens even vergeleken met vorig jaar toen we nog een andere cv ketel hadden en wederom verbaas ik mij over het enorme verschil tussen die 19jr oude ketel en de Calenta.

Zo blijkt in ons geval wederom dat de uitwerking van een maatregel niet altijd van te voren te voorspellen is (alle berekeningen van de specialisten gaven geen enkel verschil vwb tapwater gasverbruik), en dat het optellen ervan kan betekenen dat je jezelf voor de gek houd, maar dat nooit zult doorhebben: als we wel gelijk met de nieuwe cv ketel een zonneboiler hadden genomen hadden we de besparing natuurlijk volledig toegeschreven aan de zonneboiler...

Zo een halve kuub per dag, dat is wel netjes zonder zonneboiler! Met hoeveel zijn jullie? Wij zijn met z'n vijven en hebben iedere dag nog ongeveer nog 0,2 kuub gas nodig, naast de zonneboiler. Er wordt wel elke dag gedoucht of gebadderd en zowel de wasmachine als de vaatwasser gebruiken op dit moment 'zonnewarmte'.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Laatst online: 11-09 16:19
@janros

Een zonnescherm van PV panelen? Prachtig! Is die foto al klaar? Wanneer gaat het in productie?

@flitspaal
Hoe kan overigens een CV ketel het NZ keurmerk hebben als hij niet kan moduleren op de WW zijde? Hij zal wel moeten toch?
Lijkt mij ook, of het water moet sneller stromen. Anders krijg je zonenergie+gasenergie = meer energie in hetzelfde water.

[ Voor 81% gewijzigd door Taan op 20-07-2010 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moduleren <-> condenseren
bij een douche is de vraag te hoog en de tijd te kort voor beide
alleen beide geeft het sticker rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:50:
[...]
Volgens mij moduleert de Avanta ook op de WW zijde. Ik kan het brandervermogen aflezen op mijn Celcia 20 en daar zie ik allerlei waarden varierend van 0 t/m 5 afhankelijk hoe warm de zonneboiler is.
Elke NZ-keur combiketel heeft de mogelijkheid het brandervermogen terug te schroeven (cv- en ww-kant), Sommige kunnen dat traploos, andere in kleine of grotere stappen.

Moduleren is (volgens mij) het 'intelligent' gebruiken van het variabele brandervermogen, om een ruimte nauwkeuriger op een bepaalde temperatuur te krijgen. Niet-modulerend stoken resulteert in grotere temperatuurschommelingen in de ruimte.
Moduleren aan ww-zijde is zinloos omdat bij warmwatervraag (bad/douche) de brander te kort brandt om een zuinig brandpatroon uit te dokteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R&S
r&s = shell solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 16:19
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 22:48:
moduleren <-> condenseren
bij een douche is de vraag te hoog en de tijd te kort voor beide
alleen beide geeft het sticker rendement.
Leg eens uit?

Uiteraard moduleert een ketel op tapwater. Als je 3 liter water tapt staat je ketel toch niet meteen te pendelen? Hij brandt gewoon op een lager pitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Condenseren
Bij dit proces wordt de waterdamp die ontstaat bij de verbranding van aardgas omgezet in water. De extra warmte die hierbij vrijkomt kan gebruikt worden. Dit heeft een positieve uitwerking op het rendement en daarmee een lager energieverbruik tot gevolg.

Moduleren
Traploze regeling van het ketelvermogen waardoor het energieverbruik exact op de warmtebehoefte wordt afgesteld.
Het afstemmen van het te ontwikkelen vermogen op exacte warmtebehoefte. Bij traploos moduleren past de ketel zijn warmteopbrengst gelijkmatig aan aan een veranderde warmtevraag en springt zo extra zuinig om met energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:29

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

de avanta moduleert ook op de watertemp. Toen ik in het voorjaar 50 graden water invoerde uit de boiler start de ketel op vol vermogen, en loopt daarna snel terug naar de laagste stand om de 65 graden te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Voor diegenen die een heerlijk document "gouwe oudjes" van NL bodem wil zien, including 100 procent Shell Group voorloper van Shell Solar, toen nog genaamd R&S Renewable Energy Systems BV, pagina 18 van onderstaand pdf, "Complicated history of a PV factory" van Eric Lysen:

http://www.jointsolarpane..._solar_pv_netherlands.pdf

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi stukje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan

Ik zie dit soort cijfers niet voor het eerst. Op andere forums zag ik ook al een paar keer 15m3 per maand voor een gezin voorbij komen. Die brengen mij dan ook aan het twijfelen voor een zonneboiler tov PV.
Zeker als je ziet wat voor heisa je aan de hand moet halen voor een knappe ZB installatie, waarbij het nog twijfelachtig is of het voorziene effect op ruimteverwarming behaald gaat worden.

Daarnaast kunnen we in ons geval ca 1200wp extra aan PV kwijt als er geen ZB-collectoren op het dak hoeven. Het praatplaatje is behoorlijke veranderd nu de prijzen van PV drastisch zijn gedaald en de prijzen van ZB gelijk zijn gebleven of gestegen.

@mars warrior: Kun je je warmwaterverbruik wat toelichten ?
Hoeveel personen? Hoevaak douchen badderen? Spaarkop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Taan schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 11:39:
[...]

Ik zie dit soort cijfers niet voor het eerst. Op andere forums zag ik ook al een paar keer 15m3 per maand voor een gezin voorbij komen. Die brengen mij dan ook aan het twijfelen voor een zonneboiler tov PV.
Zeker als je ziet wat voor heisa je aan de hand moet halen voor een knappe ZB installatie, waarbij het nog twijfelachtig is of het voorziene effect op ruimteverwarming behaald gaat worden.

Daarnaast kunnen we in ons geval ca 1200wp extra aan PV kwijt als er geen ZB-collectoren op het dak hoeven. Het praatplaatje is behoorlijke veranderd nu de prijzen van PV drastisch zijn gedaald en de prijzen van ZB gelijk zijn gebleven of gestegen.

Ongeveer hetzelfde hier, wij verstookten voor de ZB ongeveer 18m3 per maand voor het douchen / badderen ( 3 personen ). 216m3 op jaarbasis omgerekend.

Met de informatie die ik nu heb, en de prijzen die nu gelden, had ik liever ook mijn westdak volgelegd met PV ipv de zonneboiler die er nu ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met PV en een warmtepompboiler heb je ook indirect een zonneboiler en kun je de energie op het net bufferen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Ik zie hier precies de redenen voorbij komen waarom wij (nog) geen zonneboiler hebben. Bij ons ligt het zomerse aardgasverbruik ook zo rond de 15-20 m3, en dat maakt een zonneboiler echt marginaal. Woningverwarming met zonnewarmte zou perfect zijn, maar zoveel ruimte heb ik niet op het dak (WZW, dus groter oppervlak nodig t.o.v. Z) en daarbij zou ons verwarmingsysteem compleet overhoop gehaald moeten worden om er LVT van te maken.

Ik zie dat in onze huidige woning niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@woodski
Dat kastje van de Conrad die de op de flowswitch van je ketel zit. hoe heet zoiets?
lijkt me inderdaad handig in combinatie met een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Als ik dit zo lees heb ik het best goed voor elkaar met m'n warmtepomp.
Met ook veel douchen, badderen en de wasmachine heeft deze 39kwh verbruikt in ruim 2 maanden.
Dat is exact 0.6kwh per dag voor warm water en ventilatie van het huis.
Hierbij staat de Quinta al maanden uit.

Volgens mij komt dit prijs technisch overeen met minder dan 9m2 gas.
Of om het leuker te stellen, m'n afdakje kan de stroomverzorging behappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 11:53:
[...]
Met de informatie die ik nu heb, en de prijzen die nu gelden, had ik liever ook mijn westdak volgelegd met PV ipv de zonneboiler die er nu ligt.
Wat is de actuele prijs van de zonnepanelen nu ?
is er een website met actuele prijzen ?

ik heb nog ruimte op het zuiddak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 04:33
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 13:26:
[...]

Ik heb vorige week 555 Wp gekocht voor 1726 euro (pannendak, complete dhz-installatie met alle benodigde materialen). Dat komt neer op 3,11 euro per Wp. Dat zijn Suntech Power panelen (185W) met clickfit montagespul, bekabeling en een Steca 500.

[ Voor 10% gewijzigd door robkds op 21-07-2010 14:45 ]

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
[...]

Ik hou even de prijzen van de Kingsun panelen aan. Dan zou ik voor 10 panelen 3145 + ca 1000 + 600 euro = 4745 euro kwijt zijn = 2,56 euro/Wp ( prijzen resp. voor panelen, omvormer en aansluitmateriaal ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Op zonnestroom.eu kun je eenvoudig een richtprijs laten maken.
Daar kom ik op €2,80 per Wp bij totaal 3760 Wp of €2,90 per Wp bij totaal 2520 Wp
Dat is volgens mij inclusief frames en omvormer. Voor een plat dak systeem.

Hebben jullie dit al gezien? http://www.ecn.nl/publicaties/default.aspx?nr=ECN-E--10-053
ECN/kema heeft een conceptadvies uitgebracht over de hoogte van de SDE in 2011.

Voor zonnepannelen adviseren zij een totaal vergoeding van €0,318 per KWH tov €0,47 in 2010
Oef, dat scheelt nogal een slok. Jammer, maar wel terecht denk ik gezien de prijsdaling van panelen.

[ Voor 45% gewijzigd door Taan op 21-07-2010 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

Stuur maar een berichtje hoeveel ruimte je nog beschikbaar hebt en wat je interesse is. dan kan ik je een leuk aanbod doen voor een complete set met Kingsun 185Wp of 220Wp mono panelen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 13:49:
[...]

Ik hou even de prijzen van de Kingsun panelen aan. Dan zou ik voor 10 panelen 3145 + ca 1000 + 600 euro = 4745 euro kwijt zijn = 2,56 euro/Wp ( prijzen resp. voor panelen, omvormer en aansluitmateriaal ).
Deze prijzen zijn niet representatief voor kleinere systemen.
Taan schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:23:
Op zonnestroom.eu kun je eenvoudig een richtprijs laten maken.
Daar kom ik op €2,80 per Wp bij totaal 3760 Wp of €2,90 per Wp bij totaal 2520 Wp
Dat is volgens mij inclusief frames en omvormer. Voor een plat dak systeem.
En alles op één factuur en inclusief btw.
Taan schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:23:

Voor zonnepannelen adviseren zij een totaal vergoeding van €0,318 per KWH tov €0,47 in 2010
Oef, dat scheelt nogal een slok. Jammer, maar wel terecht denk ik gezien de prijsdaling van panelen.
Wat mij betreft mogen ze de hele SDE meteen afschaffen. Als maar 20% (2008,2009 en 2010 samen) wordt benut van de subsidie en vele mensen teleurgesteld worden die wel heel graag willen dan kan het niet anders als remmend werken. De praktijk leert dat ook.

[ Voor 91% gewijzigd door ZonneStroom op 21-07-2010 18:57 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
robkds schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 13:38:
Ik heb vorige week 555 Wp gekocht voor 1726 euro (pannendak, complete dhz-installatie met alle benodigde materialen).
Grappig ik heb in juni 2006 onze eerste installatie (ook 555Wp, platdak, Sharp panelen, Soladin 600) gekocht voor € 3200. Prijs is bijna gehalveerd in vier jaar! Ik vind dat niet erg, ik heb in die vier jaar voor zeker € 1474 lol aan die installatie gehad, maar het is tekenend voor de prijsdaling die aan de gang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:44:
[...]

Grappig ik heb in juni 2006 onze eerste installatie (ook 555Wp, platdak, Sharp panelen, Soladin 600) gekocht voor € 3200. Prijs is bijna gehalveerd in vier jaar! Ik vind dat niet erg, ik heb in die vier jaar voor zeker € 1474 lol aan die installatie gehad, maar het is tekenend voor de prijsdaling die aan de gang is.
Prijsdaling dus van gemiddeld 15-20%. Goeie zaak voor gridpariteit.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond allemaal,

Na vele maanden alleen lezen ga ik nu ook proberen mee te doen.
Vanwege ziekte van mijn vrouw hebben gaan we een ander huis betrekken en de energie aanpassingen aan dat huis bezorgen me enige hoofdbrekens.
Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
@Flitspaal.nl : bedankt voor de rondleiding door je huis en de koffie :)

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Net de laatste beta source van plugwise geïnstalleerd.
Productie weergeven gaat nu goed.
De webserver is helaas niet gefix, total power usage is nog steeds een raar getal.
En je kan nu nog maar 2 ipv 3 dagen in detail weergeven.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Filmtip uit de oude doos voor de PV liefhebbers / Atoom energie haters
The naked gun 2½

Zou die hele complot theorie dan toch waar zijn ?

--------------------------------------------------------------------------------------------------

nieuws: Google investeert in windenergie

[ Voor 94% gewijzigd door Woodski op 21-07-2010 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:43

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

sander817 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 23:58:
de avanta moduleert ook op de watertemp. Toen ik in het voorjaar 50 graden water invoerde uit de boiler start de ketel op vol vermogen, en loopt daarna snel terug naar de laagste stand om de 65 graden te halen
Mijn AGPO ketel doet dat niet zo mooi.
Hij gaat wel terug in vermogen maar temperatuur loopt toch snel op naar 75 graden.
Is blijkbaar niet goed in staat om het af te regelen.
Ja, het blijft een AGPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Nou, nou, had niet verwacht dat mijn posting zoveel leuke reacties zou geven ;)
[...]

Voor mij was het in ieder geval totaal nieuw, maar je beschrijft nu precies mijn gedachtengang.
En als ik dan de reactie van Woodski lees met zijn warmtepompie, dan lijkt veel PV icm zo'n pompie voor veel mensen een mooi alternatief voor een ZB, toch?

We hebben 'al' 700Wp liggen, en als ik zie dat de Calenta met koudwater van (net gemeten) 26graden al zo weinig gas verbruikt, dan vraag ik me af wat die gecombineerde PV en Thermisch panelen die weliswaar het warmwater niet veel hoger krijgen dan een graad of 40-50, dus voor het gasverbruik betekenen.
In de winter is het koude water rond de 5graden en is het gasverbruik voor tapwater een stuk hoger, maar als die PV/Therm combi bijv. in maart/april het al voor elkaar krijgt om het water tot 25graden te verwarmen, dan zou dat, afgaande op de huidige ervaringen/metingen al flink wat gas besparen.
Jammer alleen is dat ik nog geen ervaringen voor zo'n PV/Therm combi heb kunnen vinden om te bepalen of zo'n combi echt een bijdrage zou kunnen leveren.
Vwb ons waterverbruik: dat is niet echt weinig. IK dacht dat we op jaarbasis rond de 150m3 uitkomen met als voornaamste reden dat ik wel van een bad hou, en met douchen (geen spaarkop oid) ook niet de snelste ben O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Mars Warrior schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:23:
Vwb ons waterverbruik: dat is niet echt weinig. IK dacht dat we op jaarbasis rond de 150m3 uitkomen met als voornaamste reden dat ik wel van een bad hou, en met douchen (geen spaarkop oid) ook niet de snelste ben O+
Ja en met hoevel personen ben je nou!!!!!!????8)7 of negeer je die vraag expres al 2 keer?

Overigens is 26 graden wel pislauw. Nogal logisch dat je ketel nauwelijks gas verbruikt. Waarschijnlijk douche je met dit weer ook nog kouder dan in de winter.

Ik denk dat het gasverbruik/rendement ZB in april mei (juni) en september dus wel een stuk hoger ligt.

Je zou inderdaad die zomerwarmte ook voor andere dingen moeten kunnen benutten.

[ Voor 73% gewijzigd door Taan op 21-07-2010 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het overzicht een beetje kwijt dus graag jullie input.

Beganegrond 100m2 LTV vloerverw.- in de winter op 22C - in de zomer max 25C.
Zolder wordt verwarmd met radiator, en zal in de zomer gekoeld moeten worden.
Platte dak van de aanbouw zet ik vol met PV.

Omdat er verwarmd en gekoeld moet worden : ATAG Q-Solar met bijv Inventum Ecolution ?.
Airco kan ook maar is niet zo zuinig natuurlijk. Is er een efficientere koeling?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou atag effe bellen, er is iets leuks aan de hand :
Inventum BV en ATAG Verwarming hebben een overeenkomst gesloten tot overname van de Energion Warmtepomp. Hierin is vastgelegd dat ATAG Verwarming per 1 maart 2010 alle activiteiten overneemt van Inventum BV met betrekking tot de ontwikkeling, productie, verkoop en services van de Energion warmtepomp.
ik vroeg recent de monteur of nu de warmtepomp werkt met de qsolar boiler, en het antwoord was ja,
op termijn. hiermee kun je dus verwarmen en koelen, zon en stroom en gas, en zelf bepalen.
hij mompelde nog iets slims over koelen met zonnewarmte in de zomer, maar daar begreep ik helemaal niets van.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:40:
Ik ben het overzicht een beetje kwijt dus graag jullie input.

Beganegrond 100m2 LTV vloerverw.- in de winter op 22C - in de zomer max 25C.
Zolder wordt verwarmd met radiator, en zal in de zomer gekoeld moeten worden.
Platte dak van de aanbouw zet ik vol met PV.

Omdat er verwarmd en gekoeld moet worden : ATAG Q-Solar met bijv Inventum Ecolution ?.
Airco kan ook maar is niet zo zuinig natuurlijk. Is er een efficientere koeling?.
Hallo Hans en ook gelijk maar welkom hier :)

Ik begrijp nog niet helemaal wat je precies wilt. Zoals ik het nu begrijp ben je verhuisd of gaat dat doen?
En geef je in de tweede post aan hoe groot je "nieuwe"" woonruimte is en wat voor plannen je al in je hoofd hebt, klopt dat?

Zelf kan ik je meegeven dat de Atag Q solar goed werkt, en van andere posts begreep ik dat er nog meer besparingen zijn te behalen als je deze combineert met een warmtepomp.
Opzich een goede basis van je plannen, maar er zijn ook nog andere mogelijkheden.
Zoals een goede warmtepomp met pv, eventueel ook met ruimteverwarming ondersteuning.
Een houtkachel met een boiler is ook een optie als je "huis" daarvoor geschikt is.
E.e.a. valt ook samen met je budget, omstandigheden in huis ect, dakorientatie, oppervlakte en grote, ect.
Isolatie is een ongelooflijk belangrijke factor met LTV en je zou jezelf er van moet verzekeren dat dat in je huis op orde is, voordat je e.e.a. overweegt.
Overigens zijn alle investeringen pas op termijn terug te verdienen, maar ik denk dat je dat zelf ook al goed doorhad, of minder belangrijk voor je is.

Mocht je echt concrete vragen hebben over zaken, dat zou ik je adviseren deze ook concreter te posten, zodat mensen ook mee kunnen denken op de voor jouw toepasbare situatie.
Ik wens je veel succes en zal je posts de komende tijd met aandacht volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ik zal wel de zoveelste zijn die deze vraag stelt;

Ik wil de vaatwasser ook via de Q-solar laten lopen (ww pijp komt al onder in de keuken uit, 2 jaar geleden vooruitziende blik gehad), echter met of zonder MS1002??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 23:18:
Ik zal wel de zoveelste zijn die deze vraag stelt;

Ik wil de vaatwasser ook via de Q-solar laten lopen (ww pijp komt al onder in de keuken uit, 2 jaar geleden vooruitziende blik gehad), echter met of zonder MS1002??
Dan zeker zonder naar mijn idee. Men wat zijn die dingen prijzig.
In het boekje van onze vaatwasser staat er specifiek bij dat het ding tot 60graden water in mag nemen, en dat het geen enkel nadelig effect heeft. Dan lijkt me de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
Ik heb zelf dezelfde situatie als Sasjo (alleen nog zonder de zonneboiler). Ik heb Atag (de fabrikant van de vaatwasser) en die zei ook dat het geen kwaad kan om warm water direct in de vaatwasser te pompen. Atag wist wel te melden dat er eerst met koud water voorgespoeld wordt, maar dat is maar eventjes heb ik al wel gemerkt. Als ik een ZB heb dan gaat die direct op de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:38

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:44:
[...]

@ Jeroen: Hoe kom je eigenlijk aan die 1474 euro :?

Oeps, Sorry, domme vraag, 3200 min 1726 natuurlijk :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 23:02:
[...]

Hallo Hans en ook gelijk maar welkom hier :)

Ik begrijp nog niet helemaal wat je precies wilt. Zoals ik het nu begrijp ben je verhuisd of gaat dat doen?
En geef je in de tweede post aan hoe groot je "nieuwe"" woonruimte is en wat voor plannen je al in je hoofd hebt, klopt dat?

Zelf kan ik je meegeven dat de Atag Q solar goed werkt, en van andere posts begreep ik dat er nog meer besparingen zijn te behalen als je deze combineert met een warmtepomp.
Opzich een goede basis van je plannen, maar er zijn ook nog andere mogelijkheden.
Zoals een goede warmtepomp met pv, eventueel ook met ruimteverwarming ondersteuning.
Een houtkachel met een boiler is ook een optie als je "huis" daarvoor geschikt is.
E.e.a. valt ook samen met je budget, omstandigheden in huis ect, dakorientatie, oppervlakte en grote, ect.
Isolatie is een ongelooflijk belangrijke factor met LTV en je zou jezelf er van moet verzekeren dat dat in je huis op orde is, voordat je e.e.a. overweegt.
Overigens zijn alle investeringen pas op termijn terug te verdienen, maar ik denk dat je dat zelf ook al goed doorhad, of minder belangrijk voor je is.

Mocht je echt concrete vragen hebben over zaken, dat zou ik je adviseren deze ook concreter te posten, zodat mensen ook mee kunnen denken op de voor jouw toepasbare situatie.
Ik wens je veel succes en zal je posts de komende tijd met aandacht volgen.
ok, Ceefman bedankt voor je antwoord.

Vanwege ziekte van mijn vrouw moeten we verhuizen naar andere woning.
Alle voorzieningen op de begane grond, daarboven verdieping met schuin dak op het westen, er komt een aanbouw op het zuiden van ongeveer 8 x 4 meter.
Ik wil investeren in energie besparing, met een redelijk maar niet oneindig budget. Kwaliteit en temperatuur tussen de 22 en 25C zijn belangrijk.
de Q-solar is natuurlijk leuk maar zal in de winter minder effect hebben vandaar dat ik twijfel.
Perfect zal ik het niet krijgen maar ik wilt och wel het gevoel hebben dat de gekozen combinatie over alle seizoenen een goed/optimaal resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Moduleprijzen stijgen gemiddeld genomen weer een beetje. Zowel bij Solarbuzz (Europese single-module prijs) als bij Photon en Sun&Wind Energy gesignaleerd. Tenminste afvlakking van de prijsdaling, hoogstwaarschijnlijk doorzetten van weer lichte prijsstijging.

Reden?

Duitsland zuipt enorme hoeveelheden modules dit jaar (op PPV grafieken tot en met april 2010: al 1.164 MWp d'r bij, er worden soms al verbijsterende getallen van 8 GWp of nog hoger genoemd aan nieuwbouw voor dit jaar (alleen Duitsland...). Komen nog andere groeimarkten zoals Italië, U.S.A., mogelijk China, in mindere mate België en Frankrijk bij, etc.

Prijsstijging zal waarschijnlijk niet fors zijn, maar er zijn ook nog andere posten "onvoorzien" zoals de omvormers die de all-in systeemprijs nadelig zullen beïnvloeden dit jaar. Hopen maar dat SMA full-speed kan gaan met hun 11 GW productiecapaciteit, en dat alle onderdelen goed te krijgen zullen zijn.

De economen van ECN Beleidsstudies rekenen zich rijk door met forse verdere prijsdalingen te cijferen, wat mogelijk niet in de (gewilde???) extreme mate aan de orde zal zijn, ook niet voor 2011 (ik hoop dat ik ongelijk krijg). Is hun door EZ opgelegde taak ook: houdt PV in Nederland altijd zo onrendabel en onaantrekkelijk mogelijk, dan krijgen "we" (lees: EZ, e-bedrijven) er ook geen last van. Een van de auteurs van die rapporten is een uitgesproken Duits EEG hater.

Tenzij er fors met moduleprijzen gedumpt gaat worden, wat ik nog moet zien. Er moet nog een hoop geïnvesteerd geld terugverdiend worden door de PV industrie, en ze kunnen het niet te gek maken. Zelfs in China niet (grootste rek zit daar uiteraard).

Ben benieuwd naar de Solarbuzz grafiek aan het eind van het jaar, en, vooral, wat er in 2011 zal gaan geschieden. Mogelijk gaan er zaken knappen. Hopelijk niet in de wereldmarkt Duitsland, want dan zijn de poppetjes aan het dansen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dennis: kun je eens een paar detailfoto's sturen voor mijn "oldies" pagina van dat R&S module (info at polderpv punt nl)? Zou leuk zijn. Ben vooral benieuwd naar hoe die cellen en het glas er uitzien. Nog verkleuring van de inbeddingsfolie te zien? Ook graag foto van module sticker, indien aanwezig (mijn Shell Solar modules waren de stickers in no-time kwijt, of ze waren snel onleesbaar, eerste vier zijn nu 10 en een half jaar oud, en doen het nog prima met OK4tjes).

Nagekomen:

Solar Sandwich Panel (PVT module) bij Stroomplantage...

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 22-07-2010 02:50 ]

Pagina: 1 ... 111 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.