Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:40:
Ik ben het overzicht een beetje kwijt dus graag jullie input.
Beganegrond 100m2 LTV vloerverw.- in de winter op 22C - in de zomer max 25C.
Zolder wordt verwarmd met radiator, en zal in de zomer gekoeld moeten worden.
Platte dak van de aanbouw zet ik vol met PV.
Omdat er verwarmd en gekoeld moet worden : ATAG Q-Solar met bijv Inventum Ecolution ?.
Airco kan ook maar is niet zo zuinig natuurlijk. Is er een efficientere koeling?.
Hallo Hans en ook gelijk maar welkom hier
Ik begrijp nog niet helemaal wat je precies wilt. Zoals ik het nu begrijp ben je verhuisd of gaat dat doen?
En geef je in de tweede post aan hoe groot je "nieuwe"" woonruimte is en wat voor plannen je al in je hoofd hebt, klopt dat?
Zelf kan ik je meegeven dat de Atag Q solar goed werkt, en van andere posts begreep ik dat er nog meer besparingen zijn te behalen als je deze combineert met een warmtepomp.
Opzich een goede basis van je plannen, maar er zijn ook nog andere mogelijkheden.
Zoals een goede warmtepomp met pv, eventueel ook met ruimteverwarming ondersteuning.
Een houtkachel met een boiler is ook een optie als je "huis" daarvoor geschikt is.
E.e.a. valt ook samen met je budget, omstandigheden in huis ect, dakorientatie, oppervlakte en grote, ect.
Isolatie is een ongelooflijk belangrijke factor met LTV en je zou jezelf er van moet verzekeren dat dat in je huis op orde is, voordat je e.e.a. overweegt.
Overigens zijn alle investeringen pas op termijn terug te verdienen, maar ik denk dat je dat zelf ook al goed doorhad, of minder belangrijk voor je is.
Mocht je echt concrete vragen hebben over zaken, dat zou ik je adviseren deze ook concreter te posten, zodat mensen ook mee kunnen denken op de voor jouw toepasbare situatie.
Ik wens je veel succes en zal je posts de komende tijd met aandacht volgen.