Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.243 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal vanavond wel even wat foto's posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Hans-Solar

Je kunt ook een warmtepomp overwegen die in de zomer ook kan koelen. Als je dit combineert met PV, kun je de gasaansluiting buiten de deur laten,
Zelfs een water/water warmtepomp kan betaalbaar zijn omdat je voor zo'n oppervlakte waarschijnlijk maar 1 aardlus nodig hebt (kost ongeveer 3000 euro schat ik). Via duurzame warmte kun je ook nog 500 euro subsidie krijgen per kW verwarmingsvermogen van de warmtepomp.
Eventueel kun je ook een lucht/water warmtepomp nemen, bijvoorbeeld een Mitsubishi Zubadan (Ecodan). Kun je een bron volledig achterwege laten. Ook hierop zit subsidie via duurzame warmte tot 2000 euro

Zo heb je iig een minimum aan systemen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 21:11
SasJo schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 23:18:
Ik zal wel de zoveelste zijn die deze vraag stelt;

Ik wil de vaatwasser ook via de Q-solar laten lopen (ww pijp komt al onder in de keuken uit, 2 jaar geleden vooruitziende blik gehad), echter met of zonder MS1002??
Een wasmachine vult zich in 1 keer en vraagt daarna verder geen warmte. Deze staat vaak boven bij de CV.
In mijn geval is dat perfect.

Helaas staat onze vaatwasser 2 verdiepingen lager wat veel verlies op de leidingen geeft.
Wat ik begreep is dat deze ook een andere warmte vraag heeft wat ook weer meer verlies geeft op de leidingen. Niet ideaal dus.Misschien is jouw situatie gunstiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:45:

hij mompelde nog iets slims over koelen met zonnewarmte in de zomer, maar daar begreep ik helemaal niets van.
Ik vermoed dat er een koeling op basis van absorptie of adsorptietechniek bedoeld wordt.
Je kunt op basis van andere gassen (amoniak) maar ook silicagel (rest)warmte benutten om deze om te zetten in koeling.
Deze vorm van koeling is er eigenlijk al heel lang maar is vrij onbekend.
Industrieel wordt deze wel toegepast (Heineken bijv.) maar op kleine (huishoudelijke) schaal nog niet.
ECN is met proeven bezig om deze techniek toe te kunnen passen in een woonhuis.
http://www.koudeenluchtbe...ent/files/12062p21-27.pdf
http://www.energietech.info/projecten/utilities_nov_2003.pdf

En op basis van zonnecollectoren
http://www.energieprojecten.nl/absorptiekoeling/
Ik wil wel als proefkonijn zo'n ding hebben :9
Restwarmte genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:02
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 09:09:
[...]

Ik vermoed dat er een koeling op basis van absorptie of adsorptietechniek bedoeld wordt.
Je kunt op basis van andere gassen (amoniak) maar ook silicagel (rest)warmte benutten om deze om te zetten in koeling.
Deze vorm van koeling is er eigenlijk al heel lang maar is vrij onbekend.
Industrieel wordt deze wel toegepast (Heineken bijv.) maar op kleine (huishoudelijke) schaal nog niet.
ECN is met proeven bezig om deze techniek toe te kunnen passen in een woonhuis.
http://www.koudeenluchtbe...ent/files/12062p21-27.pdf
http://www.energietech.info/projecten/utilities_nov_2003.pdf

En op basis van zonnecollectoren
http://www.energieprojecten.nl/absorptiekoeling/
Ik wil wel als proefkonijn zo'n ding hebben :9
Restwarmte genoeg.
In de Volkskrant stond daar inderdaad ook een artikel over. Woningbouwverenigingen hebben dit al met succes toegepast. Het apparaat wat hiervoor nodig is is nogal fors. Ze zijn nu aan het testen met apparaten wat het formaat hebben van een koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
SasJo schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 23:18:
Ik zal wel de zoveelste zijn die deze vraag stelt;

Ik wil de vaatwasser ook via de Q-solar laten lopen (ww pijp komt al onder in de keuken uit, 2 jaar geleden vooruitziende blik gehad), echter met of zonder MS1002??
Gewoon zonder en rechtstreeks op de WWleiding. Mijn Bosch vaatwasser kan maximaal 60graden aan input temp verwerken ( standaard temperatuur van warm water ). MS1002 ertussen zal minder goed gaan denk ik, je vaatwasser heeft intern namelijk een reservoir waar hij water in buffert.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietProem
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-01-2024

PietProem

n/a

Iemand bied paneeltjes aan voor 1,73 euro incl. btw. per piekwatt!

Volg de link http://stelwagen.come2me.nl/1140569/Zonnepanelen-startset

Volgens mij niet duur of zie ik wat over het hoofd?

De persoon heeft ook een leuke zonnevolger op waterkracht!

http://stelwagen.come2me.nl/1140568/De-Zonvolger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
JeroenH schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:44:
[...]

Grappig ik heb in juni 2006 onze eerste installatie (ook 555Wp, platdak, Sharp panelen, Soladin 600) gekocht voor € 3200. Prijs is bijna gehalveerd in vier jaar! Ik vind dat niet erg, ik heb in die vier jaar voor zeker € 1474 lol aan die installatie gehad, maar het is tekenend voor de prijsdaling die aan de gang is.
Die prijsdaling heeft ook alleen kunnen plaatsvinden doordat jij (en anderen) de panelen destijds hebben gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
PietProem schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:22:

Frame's van hout geven mij niet een gerust gevoel voor iets wat 30 jaar zonder ellende moet kunnen staan.
RVS en aluminium zijn veiligere keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gaaf, maar dat toch veel simpeler? Waterzak onder 1 rand, 's morgens volpompen zodat het paneel richting oosten staat. Stop uit de waterzak, zodat hij langzaam leegloopt (zal even berekend moeten worden hoe snel), zodat hij 's avonds zover leeg is dat het paneel richting het westen staat.

Dan vul je hem weer bij en kan de volgende dag weer aanbreken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
@ Hans Solar en Dennis D

De investering in een warmtepomp met een 500 liter boilervat en 2 vertikale boringen om ook te kunnen koelen kost ongeveer 19000 euro. Hierop zit dan ongeveer 5000 euro aan subsidie.

Voor mijn woning van 600 kubieke meter en een vloeroppervlakte van 159 vierkante meter bewoond door twee volwassenen en twee kinderen komt de energierekening neer op ongeveer 2400 Kwh per jaar inclusief alle circulatiepompen.
Ik kan met mijn syteem met enkele boring alleen niet koelen maar heb het ook niet gemist.
Zelfs met een temperatuur die buiten opliep tot bijna 37 graden is het in huis niet warmer geworden dan 25 graden.

Tussen 9.00 uur en 22.30 uur alles dicht houden en daarna pas luchten en de balansventilatie met bypass in de nacht gewoon op stand twee en het koelde gewoon weer af tot ongeveer 22-23 graden. Echt nodig is actief koelen dus niet maar het kan wel lekker zijn.

Een extra optie zou een aardwarmtepijp voor de balansventilatie zijn. Je laat aangezogen lucht dan in de aarde al opwarmen of afkoelen tot 12-16 graden via een buis van ongeveer 40 meter die op anderhalve meter diepte in de grond komt te ligggen. Hiermee kan je dan ook in de zomer overdag koele lucht aanzuigen.
De investering hierin is beperkt, reken op ongeveer 500 euro extra.

Een bodemgekoppelde warmtepomp om te kunnen koelen gebruikt op het moment dat deze draait 200-400 watt extra aan energie om de vloeistof te verpompen. Dit is uiteraard nog veel efficienter dan een lucht-water of lucht-lucht airconditioner die voor hetzelfde koelvermogen dan 1.5 tot 2 Kw nodig heeft.
Ga je verwarmen met een warmtepomp dan valt het verschil in verbruik met een lucht gekoppeld systeem weg omdat dan ook bij de warmtepomp de compressor gaat lopen.
In voor en najaar presteert een lucht/water en lucht/lucht airco heel aardig om te verwarmen maar vooral in de winter haakt deze af. In extreme gevallen kan het rendement wat bij 12 graden buitenlucht nog 300% netto kan zijn dalen tot onder de 100% bij -10 graden. Een straalkacheltje is dan al zuiniger.
Een bodemgekoppelde warmtepomp presteert door het hele jaar heen vrijwel gelijk.

Wat zeker waar is is dat je met een warmtepomp voor verwarming (eventueel aangevuld met zonnecollectoren) en flink wat PV energie neutraal kan worden.
Zelf heb ik niet genoeg zuidelijk dakvlak maar op 2400 Kwh per jaar na ben ik nu energie neutraal. misschien als de panelen goedkoper worden ook de ongunstige noordelijke helft maar bedekken

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Grappige zonnevolger, ben benieuwd hoe die precies werkt. Weet alleen niet of ik m'n panelen op 2 plankjes zou durven leggen...

Als je een andere simpele volger wilt maken en je bent de gelukkige eigenaar van een plat dak zou je ook zoiets kunnen maken:

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/w1r89e.jpg

Even een simpele paint, boven de zonnepaneel, onder 2 steuntjes, het rondje is een as met daarin een stappenmotor. Als dit plaatst zodat hij van oost naar west gaat in het verloop van de dag moet dat aardig wat extra opbrengst realiseren.

[ Voor 28% gewijzigd door Erasmo op 22-07-2010 11:28 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:33
@Erasmo: wel een uitdaging om eea werkend te houden bij windvlagen ;)

even ander nieuws:
Onze tweaker Mistraller is fris en fruitig door Ottersum gekomen met de Vierdaagse (het keerpunt voor de 50km-wandelaars).

En toevallig later ook nog een neef zien wandelen. Ben met beiden stuk opgelopen, en 't proeft toch stiekum naar meer ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Erasmo schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:21:
Even een simpele paint, boven de zonnepaneel, onder 2 steuntjes, het rondje is een as met daarin een stappenmotor. Als dit plaatst zodat hij van oost naar west gaat in het verloop van de dag moet dat aardig wat extra opbrengst realiseren.
Alleen moeten ze dan een flink stuk uit elkaar staan om schaduwwerking te voorkomen.
Daardoor kan je relatief weinig PV plaatsen.
Of je moet het groot aanpakken en een vliegenmepper constructie maken.
Alleen werkt dat niet met een stappenmotortje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

NielsTn schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:44:
@Erasmo: wel een uitdaging om eea werkend te houden bij windvlagen ;)

even ander nieuws:
Onze tweaker Mistraller is fris en fruitig door Ottersum gekomen met de Vierdaagse (het keerpunt voor de 50km-wandelaars).

En toevallig later ook nog een neef zien wandelen. Ben met beiden stuk opgelopen, en 't proeft toch stiekum naar meer ;)
Met uiteraard een optie om de as te blokkeren mocht dat nodig zijn :P Of je plaats aan beide kanten een hydraulische zuiger ipv de motor in de as.
Woodski schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:46:
[...]

Alleen moeten ze dan een flink stuk uit elkaar staan om schaduwwerking te voorkomen.
Daardoor kan je relatief weinig PV plaatsen.
Of je moet het groot aanpakken en een vliegenmepper constructie maken.
Alleen werkt dat niet met een stappenmotortje
Heb je wellicht iets meer informatie over die vliegenmepper constructie? Op google kom ik alleen tegen hoe je elektrische vliegenmeppers kan opwaarderen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
energiebewust schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:11:

De investering in een warmtepomp met een 500 liter boilervat en 2 vertikale boringen om ook te kunnen koelen kost ongeveer 19000 euro. Hierop zit dan ongeveer 5000 euro aan subsidie.
Binnenkort gaat er begonnen worden met de bouw van mijn nieuwe woning en heb me ook verdiept in de warmtepomp. Echter als ik de subsidie bekijk dan kom ik niet in aanmerking(huis moet minstens 2 jaar oud zijn). Ik vraag me af waar de kosten precies inzitten. Worden de prijzen hier kunstmatig hoog gehouden?

Nog een tweede vraag die ik niet echt kan terug vinden: Kan het stroomverbruik van de pomp op tegen de afschrijfperiode van de pomp.

Ik vraag dit omdat ik mijn huis nu nog bouw/installatie technisch zo kan laten neerzetten dat ik later de pomp zou kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Erasmo schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:20:
Heb je wellicht iets meer informatie over die vliegenmepper constructie? Op google kom ik alleen tegen hoe je elektrische vliegenmeppers kan opwaarderen.
Afbeeldingslocatie: http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/solar_images/transferium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19

Niet duur, maar ook niet uitzonderlijk goedkoop. Voor de wp prijs moet je namelijk ook je omvormer, frames en aansluitmaterialen meerekenen. Dan zit je hier op 2,60 per wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
Thombias schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:33:
[...]

Binnenkort gaat er begonnen worden met de bouw van mijn nieuwe woning en heb me ook verdiept in de warmtepomp. Echter als ik de subsidie bekijk dan kom ik niet in aanmerking(huis moet minstens 2 jaar oud zijn). Ik vraag me af waar de kosten precies inzitten. Worden de prijzen hier kunstmatig hoog gehouden?

Nog een tweede vraag die ik niet echt kan terug vinden: Kan het stroomverbruik van de pomp op tegen de afschrijfperiode van de pomp.

Ik vraag dit omdat ik mijn huis nu nog bouw/installatie technisch zo kan laten neerzetten dat ik later de pomp zou kunnen plaatsen.
De prijs van een systeem bestaat uit een heleboel componenten.
  • Het verschilt een beetje per installatie maar afhankelijk van open of gesloten bron en de benodigde capaciteit heb je een of twee boringen tot een diepte van vaak 100 meter nodig.
  • Hierin komt dan een enkele of dubbele lus van koperen buis van een veel betere kwaliteit dat wat voor waterleiding gebruikt wordt; je komt er immers nooit meer bij.
  • De warmtepomp zelf bestaat uit een compressor en een flink stuk elektronica.
  • De series zijn verhoudingsgewijs klein dus dat is niet echt bevordelijk voor een lage prijs.
  • Een boilervat van koper of RVS van 500 liter al dan niet voorzien van een of meerdere masief koperen warmtewisselaars.
  • Ongeveer 4 mandagen werk om alles te plaatsen en te vullen.
De prijzen verschillen weinig, alleen luchtwarmtepompen zijn flink wat goedkoper maar deze zijn door hun hogere energieverbruik in de winter op termijn weer duurder.

Je 2e vraag begrijp ik niet. Een pomp gaat ongeveer 30 jaar mee en heeft in principe geen onderhoud nodig.

Als je nu de investering niet wil doen dan zou ik in iedergeval overal vloerverwarming aanleggen. Dit is een voorwaarde voor een warmtepomp.

Hou verder rekening met een stookruimte op de begane grond van 1.5 vierkante meter, bij voorkeur in een garage.

Jerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Ja, hoe is het geregeld met de garantie op "merkloze" panelen. Geen specificaties, geen TUV vermelding. Er is dus niets te controleren. Maal je daar niet om dan is het zeker goedkoop.
De tracker is heel leuk, alleen jammer dat hij zijn constructies van geimpregneerd hout maakt. Ik ken nog geen een geimpregneerde houtsoort die duurzaam en milieuvriendelijk is.
Hij had beter Modiwood of iets dergelijks kunnen nemen.

Als of een aluminium frame nou zo milieuvriendelijk is. Misschien ziijn de kunsstofconsoles nog wel de beste oplossing. Zijn tegenwoordig ook goed te recyclen en bestaan uit recycled plastics. Zag laatst ook constructiemateriaal voor zonnepanele gemaakt van plastics. Zal even zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door ZonneStroom op 22-07-2010 17:59 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

Denk het niet. Door China wordt gedumpt, dus kun je dat soort prijzen verwachten. Geen enkele ervaring mee, dus zelf proberen is zelf risico dragen. Kan best goed uitpakken, er zijn ook andere aanbieders hier actief...

Die stond al 2 maanden op mijn newbee pagina...

Leuke installatie, benieuwd hoe die zich gaat houden in de NL omstandigheden (heb nog niet gehoord hoe hij door het laatste onweersfront is heengekomen...).

Hij verkoopt inmiddels ook houten frames van geïmpregneerd hout. Hopen maar dat het FSC hout is. Ziet er wel degelijk uit. Windbelasting testen??? Voor die prijs?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:06:
[...]Gewoon zonder en rechtstreeks op de WWleiding. Mijn Bosch vaatwasser kan maximaal 60graden aan input temp verwerken ( standaard temperatuur van warm water ). MS1002 ertussen zal minder goed gaan denk ik, je vaatwasser heeft intern namelijk een reservoir waar hij water in buffert.
De meningen zijn verdeeld, als je googelt.
Wel of niet spoelen met koud water. Maakt me niet uit, maar het moet natuurlijk wel schoon worden!
Zeepresten die bij de 1 wel worden weggespoeld bij ±50° en bij de ander achterblijven.
Bij jouw Bosch is dat geen probleem?

Heb je wel een andere waterslang, geschikt voor 90°C, in gebruik?

En voor de wijsneuzen die reageren met "mengkraan", wij wassen s'nachts, dus dan slaap ik en kan ik die mengkraan niet bedienen.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En voor de wijsneuzen die reageren met "mengkraan"
ik kan als 38c mengkraan wijsneus alleen maar zeggen, dat hotfill naspoelen mij en vrouwlief erg goed bevalt,
ik loop nooit meer aan mijn arm of kuit te krabben met die chemische unilever rotzooi wasmiddelen.
blijkbaar lost dat beter op of zo, als je lauw naspoelt.
ik draai soms wel even aan die mengkraan, anders gaat deze vastzitten.

/edit : en dat alles alweer 3 jaar lang, en alles blijft heel zonder bij-effecten

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 17:59:

/edit : en dat alles alweer 3 jaar lang, en alles blijft heel zonder bij-effecten
Ook hier nooit bij-effecten van de handwas met Ecover (non-Unilever) en marginaal stadswarmte tapwater verbruik (uiteraard als het al nodig is koud, niet warm of heet voorspoelen). Dus ook geen jeuk hier... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bron : olino
Beste meneer Van Agt,

Hierbij een reactie op uw bericht m.b.t. het online artikel ‘1 op 20 zonnepanelen defect’.

Naar aanleiding van uw bericht hebben wij het artikel van onze website verwijderd. Een rectificatie lijkt ons op dit moment niet nodig. Na publicatie van uw artikel donderdag, zullen wij nogmaals ons licht hierover laten schijnen en eventueel besluiten alsnog tot rectificatie over te gaan.

Vriendelijke groeten,

Redactie Internet Telegraaf
zo dat was dan weer dat.

/whisper : eric-pvt zint nog steeds op een reactie op de calenta, neem geen zonneboiler discussie

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2010 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
SasJo schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 16:26:
[...]

De meningen zijn verdeeld, als je googelt.
Wel of niet spoelen met koud water. Maakt me niet uit, maar het moet natuurlijk wel schoon worden!
Zeepresten die bij de 1 wel worden weggespoeld bij ±50° en bij de ander achterblijven.
Bij jouw Bosch is dat geen probleem?

Heb je wel een andere waterslang, geschikt voor 90°C, in gebruik?

En voor de wijsneuzen die reageren met "mengkraan", wij wassen s'nachts, dus dan slaap ik en kan ik die mengkraan niet bedienen.
Hier een standaard slang in gebruik. Volgens mij inderdaad tot 90 graden. Ik heb het ooit gecontroleerd en weet het dus niet zeker.

Onze Bosch vaatwasser zit rechtstreeks op de warmwater kraan. Geen mengkraan oid ertussen.

En uiteraard wel een MS1002 voor de gewone wasmachine, dat bevalt ook erg goed.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat houd trouwens het "aansluiten door een erkend instellateur" in?

Moet hij de stekker in het stopcontact doen bij een dhz-pakket of moet de groep door hem zijn aangelegd? (ja ik heb SDE 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 20:17:

Moet hij de stekker in het stopcontact doen bij een dhz-pakket of moet de groep door hem zijn aangelegd? (ja ik heb SDE 2009)
Aansluiting meterkast volgens NEN1010. Zie ook:

https://www.senternovem.n...u_verder_tcm24-326603.pdf
De verplichtingen rond het plaatsen van elektriciteitsinstallaties en de bemetering ervan zijn vastgelegd in de NEN1010, de Nederlandse norm voor elektriciteitsinstallaties in
onder andere de woningbouw.
Voorbereidende werk voor meterbord bruto productiemeter kun je zelf doen, wel goed navragen bij je netbeheerder wat zijn specifieke voorwaarden zijn. Want natuurlijk is dat weer niet uniform in wet afgedwongen 8)7 . Al meermalen doe het zelf voorbereiding voorbeelden gezien. O.a. newbee Ludo in Leidschenveen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 20:17:

Sinds 2007 mag iedereen zich installateur noemen. Erkend installateur betekend tegenwoordig alleen nog maar dat de Sterkin steeksproefsgewijs installaties van aangesloten leden controleerd of die juist zijn aangelegd.
In principe is iedere woningeigenaar zellf verantwoordelijk voor de deugdelijkheid van een installatie. Je mag je iegen installatie aanleggen zolang is maar in overeenstremming is met wettelijke normen, bouwbesluiten etc.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee...bedankt voor de info en linken...ik ga er mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 21:04:
Okee...bedankt voor de info en linken...ik ga er mee aan de slag
Succes!

Als je voor 6 pagina's NEN-1010 norm "Fotovoltaïsche (PV) voedingssystemen" 282 Euri uit wil geven, kan dat:

pdf preview NEN-1010 norm (pagina 4 preview)...

Ga daar maar eens een "terugverdientijd" van berekenen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 17:59:
[...]ik kan als 38c mengkraan wijsneus alleen maar zeggen, dat hotfill naspoelen mij en vrouwlief erg goed bevalt,
ik loop nooit meer aan mijn arm of kuit te krabben met die chemische unilever rotzooi wasmiddelen.
blijkbaar lost dat beter op of zo, als je lauw naspoelt.
ik draai soms wel even aan die mengkraan, anders gaat deze vastzitten.

Even voor de goede orde; ik heb het over de vaatwasser.
Ik heb diverse tabs, maar nog nooit last van arm of kuit gehad.

Is 38c niet te koud? de instellingen die we gebruiken zijn meestal de zwaarste, dus 60 a 70c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is 38c niet te koud? de instellingen die we gebruiken zijn meestal de zwaarste, dus 60 a 70c.
ja, dat is het, maar we gebruiken het om de warmte af te romen uit de boiler, de machine gaat veelal op 0 (=38c) of 60c, om ook van het stroomoverschot af te komen.
kortom, we gebruiken de wasmachine als vanouds, en de machine begrijpt het gelukkig.
een koude was is dus altijd 38c, dat lijkt een goed gemiddelde te zijn, met goede besparingen.
er bestaan ook machines die het niet snappen en dom het programma uitvoeren, nielstn heeft er zo`eentje,
en das wel pech dan. als deze stuk gaat weet ik niet hoe ik dat in de winkel moet gaan formuleren .....
Even voor de goede orde; ik heb het over de vaatwasser.
Ik heb diverse tabs, maar nog nooit last van arm of kuit gehad.
oeps, ik heb het over was en afwas door elkaar heen,
de afwas krijgt hier gewoon de volle knaller uit de boiler,
en snapt dat gelukkig ook, hij vebruikt nagenoeg geen stroom meer.
swinters ook, dan is het dus gasverwarmd, en daar komt ie :
8kWh = ~2 euro
1m3 = 50 cent (1m3 bevat 8Kw warmte)
het extra gas voor was en afwas in de winter, werd in de zomer uitgespaard.
ik heb het warmwater aan banden gelegd in de qsolar, zodat na douche-was-afwas,de ketel zeker 30 minuten rustig bezig is, met opnieuw stoken in de boiler. hierbij condenseert hij enorm, en is de efficiency echt heel erg goed. (para WW-Kw=10)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2010 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
De volgende stap naar een duurzaam 1979 huis is weer gezet. We hebben een maatwerkadvies laten uitvoeren voor 200 euro en daarop zit 200 euro subsidie dus dat kost ons niets en iemand is weer aan het werk dus win-win-win (ook eentje voor het milieu) situatie.

Wij zitten nu op een EI (EnergieIndex) van 2.05 en dat is label E (mooi rood is niet lelijk). Wij hebben aangegeven dat we styrodur isolatie achter de kunststof gevel schroten gaan plaatsen, pur vloer isolatie laten spuiten en HR++ glas overal in het huis laten plaatsen. Wij komen dan op een EI van 1,28 en dat levert een subsidie op van 750 euro. De dikte van de te plaatsen styrodur is nog even een vraagteken omdat die nog niet zeker 100mm kan worden ivm de ruimte in de gevel.

Wat ik overigens totaal niet snap... Wij zijn inmiddels het 6e huis hier in de buurt dat door hetzelfde bedrijf van kunststof schroten en kozijnen wordt voorzien. Wij zijn echter de eerste die iets aan de gevel isolatie gaan doen. Alle anderen laten hun vrijwel volledig-vergane-bruine-originele-1979-smurrie achter de nieuwe schroten zitten. Ik heb het spul vorig jaar zelf in de handen gehad en dat isoleert in het geheel niet meer want het is vergaan en bestaat alleen nog uit draden. Ik weet zeker dat die isolatie van die andere huizen de komende 30 jaar niet meer wordt gedaan, dat kunststof hoeft er immers niet meer af want dat vergaat niet. Verkeerde zuinigheid, heel jammer

Ik heb nog gevraagd of de pur vloerisolatie i.p.v. de standaard 60mm een 80mm kan worden (van een Rc van 2,5 naar een Rc van 3,5) maar dit levert voor de EI slechts 0,01 vermindering op. Hoeveel m3 gas dat bespaart is me niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnigtype: Foto's komen nog. Gisteren vergeten ivm fietstochtje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 22:12:
[...]

Succes!

Als je voor 6 pagina's NEN-1010 norm "Fotovoltaïsche (PV) voedingssystemen" 282 Euri uit wil geven, kan dat:

pdf preview NEN-1010 norm (pagina 4 preview)...

Ga daar maar eens een "terugverdientijd" van berekenen... ;)
Tweaknews wellicht?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 23:10
koprol schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 23:29:
Ik heb nog gevraagd of de pur vloerisolatie i.p.v. de standaard 60mm een 80mm kan worden (van een Rc van 2,5 naar een Rc van 3,5) maar dit levert voor de EI slechts 0,01 vermindering op. Hoeveel m3 gas dat bespaart is me niet duidelijk.
Kunnen we daaruit concluderen dat de energie-index weinig betekenis heeft?
Zelfs 80mm is niet erg dik. Als het drijfgas in de loop van enkele jaren uit je PUR verdwijnt neemt de isolatiewaarde daarvan af. Ook wat comfort betreft is een dikkere isolatie aan te bevelen: in de winter zorgt dat ervoor dat de vloer minder koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Beta 15 van plugwise source maar weer vervangen door productie versie 15.

Ik kon via de webserver ineens de boel niet meer in- of uitschakelen.
Ook bevalt het me niet dat 16 nog maar 2 ipv 3 dagen in detail laat zien.
De bug met totale productie in de webserver is ook nog niet opgelost.

Het leuke is wel dat na de downgrade naar versie 15 plugwise nu wel netjes productie in het groen laat zien terwijl ik voorheen dit als verbruiker moest doen omdat het anders niet werkte.

[ Voor 0% gewijzigd door Woodski op 23-07-2010 10:16 . Reden: Moest 15-16 zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
koprol schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 23:29:

Uitrekenen hoeveel extra je bespaard is vrij eenvoudig. De formule is: Oppervlakte / Rwaarde * (Tbinnen-TBuiten)

De gemiddelde buitentemperatuur in de winter is 3 graden. Je woonkamer stook je op 20 graden.

Gesteld je hebt een voorgevel van 10m2 dan is je warmteverlies bij een Rc van 2,5 en 3,5

10 / 2,5 * ( 20 - 3 ) = 68W
10 / 3,5 * ( 20 - 3 ) = 48W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
meld je die opmerkingen dan wel aan plugwise ook?

en hoe bedoel je dat er nog maar 3 dagen in detail worden getoond? in de webserver?
bij mij worden er maximaal 4 dagen in detail getoond.

het tonen van dagen in staafgrafiek ipv lijngrafiek) is ook afhankelijk van resolutie en de grootte van je window.

wat misschien nog een leuke toevoeging zou zijn is dat in lijngrafieken ook de verschillende tarieven worden getoond, volgens mij doet ie dat nu niet.

en dat van die groene grafiekjes is ook wat vreemd.

maar waarom gebruik je beta 15?
ik heb beta 2.16 geinstalleerd... ?

[ Voor 18% gewijzigd door engelbertus op 23-07-2010 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
engelbertus schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 10:08:
meld je die opmerkingen dan wel aan plugwise ook?

en hoe bedoel je dat er nog maar 3 dagen in detail worden getoond? in de webserver?

het tonen van dagen in staafgrafiek ipv lijngrafiek) is ook afhankelijk van resolutie en de grootte van je window.

wat misschien nog een leuke toevoeging zou zijn is dat in lijngrafieken ook de verschillende tarieven worden getoond, volgens mij doet ie dat nu niet.

en dat van die groene grafiekjes is ook wat vreemd.

maar waarom gebruik je beta 15?
ik heb beta 2.16 geinsralleerd... ?
Je hebt gelijkt, het is 15 en 16, aangepast
Bugreport vanmorgen aan de helpdesk gemailt

met detail bedoel ik per uur.
Versie 15 geeft 3 dagen weer en versie 16 maar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:20

Mars Warrior

Earth, the final frontier

flitspaal.nl schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 10:03:
[...]

Uitrekenen hoeveel extra je bespaard is vrij eenvoudig. De formule is: Oppervlakte / Rwaarde * (Tbinnen-TBuiten)

De gemiddelde buitentemperatuur in de winter is 3 graden. Je woonkamer stook je op 20 graden.

Gesteld je hebt een voorgevel van 10m2 dan is je warmteverlies bij een Rc van 2,5 en 3,5

10 / 2,5 * ( 20 - 3 ) = 68W
10 / 3,5 * ( 20 - 3 ) = 48W
Dus als ik mijn ongeisoleerde zolderdak even stel op een R = 0,5 (enkel dakbeschot en aan de binnenkant zachtboard), dan zou ik uitkomen op 10 / 0,5 * (20 - 3) = 340W, en met 10cm PIR platen ertussen (R = 3,5) zou ik het warmteverlies dus al met bijna 86% verminderen?
Het verschil met een R = 2,5 is overigens dan niet echt groot: die vermindert het warmteverlies al naar 80% en een extra investering naar bijv. R = 7 (24W) zit op 93%.

Nooit beseft dat het zo snel al niet heel veel meer uitmaakt hoe 'dik' de isolatie is, terwijl gevoelsmatig 10cm of 30cm PIR een enorm verschil zou moeten opleveren :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
zonnigtype schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 20:53:
[...]

Aansluiting meterkast volgens NEN1010. Zie ook:

https://www.senternovem.n...u_verder_tcm24-326603.pdf

[...]

Voorbereidende werk voor meterbord bruto productiemeter kun je zelf doen, wel goed navragen bij je netbeheerder wat zijn specifieke voorwaarden zijn. Want natuurlijk is dat weer niet uniform in wet afgedwongen 8)7 . Al meermalen doe het zelf voorbereiding voorbeelden gezien. O.a. newbee Ludo in Leidschenveen.
Het probleem bij het voorbereiden van een meterkast voor een PV systeem en een eventuele bruttoproductiemeter is dat je vaak van het ene in het andere valt waarvoor veel mensen de kennis niet zelf hebben. Het aanleggen van een extra buis van de groepenkast naar de plaats van de inverter is nog wel te doen als je rekening houdt met de maximale lengte, bochten, straal van bochten en bevestiging. Wil je het jezelf makkelijk maken dan leg je kabel in buis met open bochten. ymvk 3x2.5 mm2.
Deze leiding zelf aanleggen kost een installateur veel tijd en kan dus redelijk wat geld besparen.

De problemen ontstaan vaak met het bijplaatsen van een extra groep want vaak is er geen ruimte meer in de groepenkast. Of er zitten achter de aardlekschakelaars elk al vier groepen en is er meteen een extra aardlekschakelaar nodig.
Op het moment dat er echter drie aardlekschakelaars in een kast zitten komt er meteen een verplichte hoofdschakelaar bij en zo val je van het ene probleem in het andere waarvoor de nodige kennis ontbreekt.

Dit lijkt me dan ook meer iets om aan een installateur over te laten als je niet heel goed weet wat je doet.

Jerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@woodski: die drie dagen, is dat in de webserver?

want volgens mij heeft het er gewoon mee te maken hoe breed je je scherm hebt. past de tekst per elk uur er niet meer onder, dan voegt ie twee of 3 uur samen, en kun je geen stafen meer maken per uur, en maakt ie er dus een lijngrafiek van.
volgens mij worden de grafieken zowel voor in de webserver, als in de source door dezelfde losse module gegenereerd en als plaatje getoond in de server/source.

@jerry,

heb ik even geluk dat ik een hoofdschakelaar heb, 40 Amp hoofdzekering en 2 aardlekschakelaars met elk 3 groepen.... :) nadeel is weer dat de groepen op busboard van abb-haf zitten, en die automaten kun je niet bij de gamma halen, maar ook dat die busboard maar ruimte heeft om 2 aardlekautomaten te "bedienen" ook zijn de groepsautomaten die je tegenwoordig ziet 1,5 modulebreedte zeg maar, wat dus weer ruimte vreet in je kast.

dan heb je al snel de neiging om er een kast naast te hangen met ruimte voor extra groepen, en dan bijvoorbeeld ook ruimte voor een fornuisaansluiting, en mogelijkheid voor 3 fasen ( wat dus niet kan bij de originele kast, omdat daarin busboard zit voor 1 fase.

alsnog is het dan niet zo simpel als er een automaat bij prikken als ik iets meer wil.

het meest wazige aan de brutoproductiemeter vind ik toch dat elke netbeheerder zijn eigen regels daarvor heeft bedacht... je moet weer een meterbord plaatsne, maar je hebt geen idee waar ze die willen hebben, en wat je nu wel en niet moet voorbereiden/ mag voorbereiden. immers, je komt zowiezo niet achter t eerste meterbord...

[ Voor 11% gewijzigd door engelbertus op 23-07-2010 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:40
engelbertus schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 10:45:
want volgens mij heeft het er gewoon mee te maken hoe breed je je scherm hebt.
Dat klopt. Op een 1280x1024-scherm geeft Plugwise bij mij drie dagen dagen weer, maar op het interne scherm van 1024x768 maar twee.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Mars Warrior schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 10:30:
[...]

Dus als ik mijn ongeisoleerde zolderdak even stel op een R = 0,5 (enkel dakbeschot en aan de binnenkant zachtboard), dan zou ik uitkomen op 10 / 0,5 * (20 - 3) = 340W, en met 10cm PIR platen ertussen (R = 3,5) zou ik het warmteverlies dus al met bijna 86% verminderen?
Het verschil met een R = 2,5 is overigens dan niet echt groot: die vermindert het warmteverlies al naar 80% en een extra investering naar bijv. R = 7 (24W) zit op 93%.

Nooit beseft dat het zo snel al niet heel veel meer uitmaakt hoe 'dik' de isolatie is, terwijl gevoelsmatig 10cm of 30cm PIR een enorm verschil zou moeten opleveren :X
Klopt volledig. De eerste paar cm isolatie leveren veruit het meeste op, daarna gaat het stukken minder hard.

Mijn vloer had een Rc van ongeveer 0,6 en heeft nu een Rc van 0,6 + 2,6. Warmeverlies was eerst:

50 / 0,6 * ( 20 - 8 ) = ongeveer 1000W ( ik ga uit van 8 graden gemiddeld in de winter in de kruipruimte ).

Nu is dat:

50 / ( 0,6 + 2,6 ) * ( 20 - 8 ) = 188W

Gesteld ik had geen 10cm extra eronder geplakt maar 20cm dan was de besparing:

50 / ( 0,6 + 2,6 + 2,6 ) * (20 - 8 ) = 103W

Dus dubbel zoveel materiaal en maar een besparing extra van 188-103W = 75W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Webserver bij versie 15 bij mij 3 en versie 16 maar 2

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/6pc1u8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

engelbertus schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 10:45:
het meest wazige aan de brutoproductiemeter vind ik toch dat elke netbeheerder zijn eigen regels daarvor heeft bedacht... je moet weer een meterbord plaatsne, maar je hebt geen idee waar ze die willen hebben, en wat je nu wel en niet moet voorbereiden/ mag voorbereiden. immers, je komt zowiezo niet achter t eerste meterbord...
Je zit altijd goed als het extra meterbord pal naast de bestaande wordt geinstalleerd. Hoeft helemaal niet want het heeft daar niets mee te maken. Dat volgt uit het volgende.
Tussen de omvormer en de BPM plaats je een dubbelpolig lastonderbreker (schakelaar waarbij fase en nul beiden worden onderbroken). Vervolgens leg je een lus aan met 4mm² draad die in het meterbord wordt onderbroken door een kroonsteen. Vanaf de kroonsteen ga je naar de zekering en sluit je de boel aan alsof het een normale groep is. vd draden altijd in een buis volgens NEN 1010.
Op de deze manier kan de BPM ook onder de omvormer worden geplaatst. Of dat door de netbeheerder wordt geaccepteerd hangt van de netbeheerder af. Je moet wel bedenken dat de meteropnemer er eenvoudig bij kan en niet eerst de halve bergruimte leeg moet halen om de meterstand op te nemen en te controlern of de verzegeling nog aanwezig is.
Dit mag je allemaal zelf doen. Sterker nog de netbeerder knipt in sommige beheer gebieden niet eens de draden door als daar geen kroonsteen tussen zit. Dat het meer werk en tijd is om een kroonsteen los te schroeven wordt kennelijk niet begrepen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Warmteverliesberekening

Grofweg werkt die formule natuurlijk wel.
Helaas is het meestal gecompliceerder.
Bijvoorbeeld bij spouwmuren het verlies door geleiding van de spouwankers, rotzooi in de spouw (cementresten en puin), condens.
Ook de luchtstroom (ventilatie, wind) is natuurlijk van grote invloed.
Als je een buitenmuur op het noorden, zuiden, westen of oosten hebt, het is toch een duidelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Mars Warrior schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 10:30:
[...]

Het hangt natuurlijk maar net af van hoe je rekent. Of beter gezegd: van wat je uitgangssituatie is. Met R=3.5 wordt het warmteverlies t.o.v. R=0.5 een factor 0.5 / 3.5 = 0.14, dus inderdaad een reductie van 86%. Met R=2.5 is dit 0.5/2.5=0.2, dus 80% en met R=7 is dit 0.5/7=0.07 (93%)
Maar, als je nu je isolatie met R=2.5 aanbrengt, en opnieuw gaat rekenen, dan wordt het een ander verhaal. Met R=3.5 wordt de factor nu 2.5/3.5=0.71, dus met het verhogen van de R-waarde met 1 bespaar je alweer bijna 30%. Voor R=7 is de factor 0.36, dus bespaar je 64%.
En als je al R=3.5 hebt, en je gaat naar R=7, dan bespaar je 50%.

Die R-waardes werken dus gewoon relatief, terwijl je je (terecht) richt op de absolute besparing. Als je op dit stuk nog 20W kunt besparen, terwijl je elders 200W lekt, dan is het voor iedereen beter om eerst dat lek van 200W aan te pakken, ongeacht R-waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
Aanstande dinsdag worden mijn 2,7Kwp panelen en een Mastervolt XS 3200 inverter geplaatst.
Nu wil ik deze inverter op afstand gaan uitlezen en het liefst via Ethernet.
Wie kent er een redelijk betaalbare oplossing? Solar log noem ik niet echt betaalbaar meer en om nu een PC als server te gaan gebruiken lijkt me een beetje energieslurpende oplossing.

Wie kent een oplossing?

Jerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:54
NielsTn schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 16:55:
@martijn: hier is een handleidng, staat eea dnek ik ook in

http://www.vleutenges.nl/...ing%20quinta%20cw4%20.pdf

uiteraard, gebruik geheel op eigen risico.

de 35c heeft minimaal 7,5 kW vermogen (bij hogere tempverloop als 90-70), dus vrees dat lager er niet in zit.... zit je met vloerverwarming op /rond 30-40 graden dan is het ketelvermogen ook dus lager...
Bij mij staat ie op max 50graden, doordat hij min 7kw leverd komt hij snel aan deze temperatuur en slaat hij tijdelijk in storing en na enkele min gaat ie het nog een keer proberen. Door de brander lager te zetten hoopte ik dit te voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door martijnr17 op 23-07-2010 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 20:14
glambalk schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 11:33:
[...]

Je zit altijd goed als het extra meterbord pal naast de bestaande wordt geinstalleerd. Hoeft helemaal niet want het heeft daar niets mee te maken. Dat volgt uit het volgende.
Tussen de omvormer en de BPM plaats je een dubbelpolig lastonderbreker (schakelaar waarbij fase en nul beiden worden onderbroken). Vervolgens leg je een lus aan met 4mm² draad die in het meterbord wordt onderbroken door een kroonsteen. Vanaf de kroonsteen ga je naar de zekering en sluit je de boel aan alsof het een normale groep is. vd draden altijd in een buis volgens NEN 1010.
Op de deze manier kan de BPM ook onder de omvormer worden geplaatst. Of dat door de netbeheerder wordt geaccepteerd hangt van de netbeheerder af. Je moet wel bedenken dat de meteropnemer er eenvoudig bij kan en niet eerst de halve bergruimte leeg moet halen om de meterstand op te nemen en te controlern of de verzegeling nog aanwezig is.
Dit mag je allemaal zelf doen. Sterker nog de netbeerder knipt in sommige beheer gebieden niet eens de draden door als daar geen kroonsteen tussen zit. Dat het meer werk en tijd is om een kroonsteen los te schroeven wordt kennelijk niet begrepen.
Bij Stedin heb ik eerst een foto gestuurd van de meterkast waarin ik heb aangegeven waar het meterbord zou kunnen komen. Vervolgens kreeg ik een ok en kon de installatie afspraak gemaakt worden.
De pv installatie heb ik aangesloten tot aan de dubbelpolige schakelaar om de nul en de fase te kunnen onderbreken. Je wilt immers niet dat tijdens het aansluiten de monteur een schokje krijgt (al is het groene stroom het blijft een vervelend gevoel).
4mm2 draad is niet altijd noodzakelijk. Bij Stedin was 2,5 mm2 voldoende voor mijn 2100 wp installatie.
De installateur heeft voor mij het meterbord, de bpm meter én de bekabeling vanaf de schakelaar naar de pv groep aangesloten. Gelukkig kon ik een afspraak maken in de ochtend zodat ik geen kw uurtjes heb verloren. Voor de plaatsing van de bpm meter was de pv-installatie direct op een groep aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
energiebewust schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 14:13:
[...]

De prijs van een systeem bestaat uit een heleboel componenten.
  • Het verschilt een beetje per installatie maar afhankelijk van open of gesloten bron en de benodigde capaciteit heb je een of twee boringen tot een diepte van vaak 100 meter nodig.
  • Hierin komt dan een enkele of dubbele lus van koperen buis van een veel betere kwaliteit dat wat voor waterleiding gebruikt wordt; je komt er immers nooit meer bij.
  • De warmtepomp zelf bestaat uit een compressor en een flink stuk elektronica.
  • De series zijn verhoudingsgewijs klein dus dat is niet echt bevordelijk voor een lage prijs.
  • Een boilervat van koper of RVS van 500 liter al dan niet voorzien van een of meerdere masief koperen warmtewisselaars.
  • Ongeveer 4 mandagen werk om alles te plaatsen en te vullen.
De prijzen verschillen weinig, alleen luchtwarmtepompen zijn flink wat goedkoper maar deze zijn door hun hogere energieverbruik in de winter op termijn weer duurder.

Je 2e vraag begrijp ik niet. Een pomp gaat ongeveer 30 jaar mee en heeft in principe geen onderhoud nodig.

Als je nu de investering niet wil doen dan zou ik in iedergeval overal vloerverwarming aanleggen. Dit is een voorwaarde voor een warmtepomp.

Hou verder rekening met een stookruimte op de begane grond van 1.5 vierkante meter, bij voorkeur in een garage.

Jerry
Bedankt voor de heldere uitleg.
Vloerverwarming gaat er zo ie zo komen. Echter op de eerste verdieping radiatoren is dat een bezwaar voor deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 15:05
Morgen gaan wij eindelijk de zonnepanelen een verdieping hoger zetten, zodat ze een stuk meer licht moeten krijgen. Hieronder een zeer amateuristische google sketch-up tekening van hoe het ongeveer moet worden:
Afbeeldingslocatie: http://www.bd-online.nl/Imagedump/Tweak/solar%20roof.jpg

Ik heb alleen de bovenste verdieping getekend. Dit geheel staat bovenop de 2e verdieping. Momenteel staan de panelen op het platte dak, 2 ervan praktisch tegen de dakterras schutting van de buren. Oriëntatie van de panelen is naar het zuiden. Er valt voor te stellen dat momenteel pas op een heel laat tijdstip er echt licht gaat vallen op alle panelen (de zon moet immers eerst nog helemaal over het schuine dak heen komen voordat de panelen belicht worden). Ik ben erg benieuwd of dit een hoop gaat schelen, mijn persoonlijk vermoeden is van wel. Helaas is er nog weinig gemeten. Enkel een door mij omgekeerde energiemeter heeft dat data opgeleverd wat betreft max output op diverse tijdstippen. Vermoedelijk zien we veel eerder op de dag nu al productie. Ik zal kijken of ik morgen ook wat foto'tjes kan maken :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Thombias

Boven radiatoren op LTV is geen bezwaar mits je deze ook qua vermogen kiest voor LTV (= veel groter afgifte oppervlak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Banjy,
Je kunt Sketch-up heel eenvoudig controleren of en wanneer je panelen schaduw krijgen. Als je de coordinaten en de orientatie van je woning invoert dan kun je voor het gehele jaar de zon simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
Thombias schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 12:08:
[...]

Bedankt voor de heldere uitleg.
Vloerverwarming gaat er zo ie zo komen. Echter op de eerste verdieping radiatoren is dat een bezwaar voor deze manier?
Radiatoren geven bij een aanvoer temperatuur van 35 graden nog maar 15% van hun maximale warmte.
De afgelopen winter met zeer lage temperaturen bleef het bij mij op de slaapkamers met de radiatoren ongeveer 18 graden.
Dit is voor mij wel voldoende.
Heb je gekeken naar het prijsverschil tussen vloerverwarming en radiatoren? Volgens mij is dit verschil niet zo erg groot en je bent dan meteen de radiatoren kwijt
Vooral op een badkamer houdt een graad of 18 niet echt over.

.Jerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 12:25:
@Thombias

Boven radiatoren op LTV is geen bezwaar mits je deze ook qua vermogen kiest voor LTV (= veel groter afgifte oppervlak)
Da's de reden waarom wij nu op de bovenverdieping alle radiatoren aan het vervangen zijn. Overal zaten type 11 radiatoren ( 1 plaat met lamellen ). We gaan naar type 22 ( twee platen met dubbele lamellen ). En daarbij ook nog naar een groter formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:40
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 12:28:
Je kunt Sketch-up heel eenvoudig controleren of en wanneer je panelen schaduw krijgen. Als je de coordinaten en de orientatie van je woning invoert dan kun je voor het gehele jaar de zon simuleren.
Dat is grappig dat je daar over begint, ik heb juist vorige week Sketchup gebruikt om een collega aan te tonen dat landscape panelen onder zijn dakkapel niet heel veel last van schaduwen zouden hebben.

Zorg wel dat je onder Window -> Model info -> Location je lokatie goed ingesteld hebt, anders kloppen je schaduwen niet.

Best aardig om daar eens mee te spelen. Binnen vijf minuten had ik door hoe ik een simpel huis moest bouwen en kon ik al met de tijd van het jaar / tijd op de dag experimenteren. Het proberen waard als je wilt weten hoe het zit met de schaduwen op je huis.

-edit-

Kijk, zo kan dat er uit zien:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/Huis_collega.png

Misschien dat ik daar maar eens een stukje voor op mijn website over moet schrijven, want het is echt een handige tool om inzicht te geven in beschaduwing.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 23-07-2010 13:03 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 18:06:
/whisper : eric-pvt zint nog steeds op een reactie op de calenta, neem geen zonneboiler discussie
Ik heb nog even contact gehad met een zekere verkoper / techneut van een zekere ketelfirma om eens na te vragen of het effect van relatief warmer water in de lente/zomer op het gasverbruik voor tapwater bekend is, en zo ja, waarom dat dat niet breed uitgemeten wordt in de verkoopfolder!

Wel nu, het is 'natuurlijk' bekend, en wordt inderdaad verzoorzaakt door het NZ label, oftewel door de toepassing van een zonneboiler, hoewel men moduleren op ww natuurlijk al veel eerder had kunnen inbouwen. Echter diezelfde zonneboiler is tevens de reden dat dit in de folder van de CV ketel wordt 'weggelaten / niet expliciet benoemd' omdat dit vanuit marketingtechisch oogpunt van de zonneboiler zelf 'mogelijk onbedoelde bijwerkingen' heeft...

Oftewel: ja ze weten het dus, en nee ze gaan het niet aan de grote klok hangen want anders kost het meer moeite om de eigen zonneboilers te verkopen...

Enne dit effect geld dus voor alle NZ ketels, dus ook voor de Q-Solar O-)

Dus hop, hop ZB eigenaren: ff de tvt opnieuw gaan berekenen 8) 8) 8) 8) 8)

Afgelopen week slechts 2.5m3 gas gebruikt, waar moet dat toch heen met deze wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

tw_eek schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 11:55:
[...]

De installateur heeft voor mij het meterbord, de bpm meter én de bekabeling vanaf de schakelaar naar de pv groep aangesloten. Gelukkig kon ik een afspraak maken in de ochtend zodat ik geen kw uurtjes heb verloren. Voor de plaatsing van de bpm meter was de pv-installatie direct op een groep aangesloten.
Was dat de monteur van Stedin? Erg aardig van hem en zeker service gericht. Er zijn ander ervaringen bij mensen op dit forum.
energiebewust schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 11:47:
Aanstande dinsdag worden mijn 2,7Kwp panelen en een Mastervolt XS 3200 inverter geplaatst.
Nu wil ik deze inverter op afstand gaan uitlezen en het liefst via Ethernet.
Wie kent er een redelijk betaalbare oplossing? Solar log noem ik niet echt betaalbaar meer en om nu een PC als server te gaan gebruiken lijkt me een beetje energieslurpende oplossing.

Wie kent een oplossing?

Jerry
Wattson is volgens mij de de goedkoopste oplossing op dit moment als je iets op je PC wilt kunnen doen waarbij je niet een server aan hoeft te hebben. Overigens vind ik de oplossing met Solget en een omgebouwde (draadloze) en weinig stroom verbruikende router ook heel fraai en is nog veel goedkoper. Anders een gewone kWh teller ertussen zetten in de meterkast.
Wat voor een panelen ga je plaatsen?

[ Voor 35% gewijzigd door ZonneStroom op 23-07-2010 13:26 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mars Warrior

Hoho, dat licht wel effe aan de manier hoe je de zonneboiler met het verwarmen inzet.
Als je via de retour naar de cv-ketel laat gaan heb je gelijk.
Ik doe dit niet.
Ik zet de zonneboiler alleen in als de cv-ketel niet werkt.
Of beter gezegd: alleen de cv-ketel inzetten als de zonneboiler niet werkt.
Ik laat in de winter zo lang mogelijk lage temperaturen (30-40gr) circuleren vanuit de zonneboiler.
Kan deze het niet meer bijhouden dan wordt de cv-ketel pas ingeschakeld, de zonneboiler+ 1000ltr cv-boiler staat dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
glambalk schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 13:18:
[...]

Was dat de monteur van Stedin? Erg aardig van hem en zeker service gericht. Er zijn ander ervaringen bij mensen op dit forum.

[...]

Wattson is volgens mij de de geodkoopste oplossing op dit moent als je iets op je PC wilt kunnen doen. Anders een gewone kWh teller ertussen zetten in de meterkast.
Wat voor een panelen ga je plaatsen?
De pure opbrengst kan ik straks al meten. ik heb een Enymate en ik ga de gassensor hiervoor misbruiken omdat ik toch geen gas heb.

Mijn panelen zijn 13 stuks Suntech 210 Wp en bij elkaar 2730 Wp.
De inverter wordt dan voor ongeveer 85% belast waardoor deze wat minder te lijden zal hebben omdat mijn panelen pal zuid staan onder een hoek van bijna 36 graden.

Solget is inderdaad een hele leuke. Marcel is een ex collega van me en heb hem al een mail gestuurd voor een RS 485 naar USB omzetter.
Jerry

[ Voor 7% gewijzigd door energiebewust op 23-07-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Banjy schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 12:21:
Morgen gaan wij eindelijk de zonnepanelen een verdieping hoger zetten, zodat ze een stuk meer licht moeten krijgen. Hieronder een zeer amateuristische google sketch-up tekening van hoe het ongeveer moet worden:
[afbeelding]

Ik heb alleen de bovenste verdieping getekend. Dit geheel staat bovenop de 2e verdieping. Momenteel staan de panelen op het platte dak, 2 ervan praktisch tegen de dakterras schutting van de buren. Oriëntatie van de panelen is naar het zuiden. Er valt voor te stellen dat momenteel pas op een heel laat tijdstip er echt licht gaat vallen op alle panelen (de zon moet immers eerst nog helemaal over het schuine dak heen komen voordat de panelen belicht worden). Ik ben erg benieuwd of dit een hoop gaat schelen, mijn persoonlijk vermoeden is van wel. Helaas is er nog weinig gemeten. Enkel een door mij omgekeerde energiemeter heeft dat data opgeleverd wat betreft max output op diverse tijdstippen. Vermoedelijk zien we veel eerder op de dag nu al productie. Ik zal kijken of ik morgen ook wat foto'tjes kan maken :)
Of je laat ze beneden staan en koopt nieuw spul voor op je hoge dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 23:10
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 13:21:
Ik doe dit niet.
Ik laat in de winter zo lang mogelijk lage temperaturen (30-40gr) circuleren vanuit de zonneboiler.
Kan deze het niet meer bijhouden dan wordt de cv-ketel pas ingeschakeld, de zonneboiler+ 1000ltr cv-boiler staat dan uit.
Misschien moet ik de voorbeeldschema's op mijn website dan maar veranderen. Ik ga meestal uit van opwarming van het retourwater, om toch gebruik te kunnen maken van de buffer als deze kouder is dan de gewenste verwarmingstemperatuur. Dat spaart wel gas, maar als het rendement daardoor veel lager wordt is een of/of regeling, zoals jij die gebruikt, wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
glambalk schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 11:33:
[...]

ik dacht dat de bpm meter tussen je hoofdmeter en de rest van de voor opwek bedoelde groep(en) moest komen. anders heb je immers niks meer aan een meter met 4 telwerken, die er al zit, en kun je niet je eigen opwekgebruiken zonder dat je eerst terug moet leveren. en dus moet je al je eigen opwek inkopen, omdat het via de hoofdmeter binnenkomt.

dus in mijn idee heb je eerst de hoofdzekering, dan de meter, dan de hoofdschakelaar, dan de ALS-en, en dan de schakelautomaten, max 4 per ALS, en 3560 Watt per groep.

als je dan een groep voor teruglevering wilt maken neem je gewoon een van bovenstaande.
wil je die ook voor sde gebruiken, dan plaats je de bpm tussen de ALS en de BPM.

wil je de bpm ergens anders, dan verlaat de 4mm2 en in mijn geval met 40 ampere afgezekrde draad de meterkast. en dat mag niet zomaar. dan ben je namelijk een onderverdeling aan het maken, en moet je die kabel als een gewone bekabeling beschouwen en hem afzekeren voor hij de kast verlaat, dat kan bij mij dan nog met een 25 ampere zekering, en dan kan ik aan het eind de groepen nog afzekeren met 16 ampere. heb je geen hoofdzekering van 40 ampere, maar bijvoorbeeld 35 of 30 dan kunnen je groepen niet meer afgezekerd worden met 16 ampere en kan je geinstalleerd vermogen ook minder zijn per groep/omvormer

daarom is het denk ik wel aan te bevelen het 2e meterbord direct naast het eerste te installeren. dan blijven alle kabels die verzegeld moeten blijven in de meterkast achter de meterborden verzegeld, zodat er niet mee geknoeid kan worden, en hoef je niet een onderverdeling temaken, met de bijbehorende extra zekeringen erbij.

voor een meterkast bestaan ook regels, maximaal 1 deur tussen meterkast en buiten ( dus vaak de voordeur) en maximaal 3 meter vanaf de voordeur, de meterkast moet voldoende ventialtie hebben, vaak roosters of sleuven boven en onder(in) de deur van de meterkast. de meterkast moet "direct" toegankelijk zijn, dus geen obstakels e.d. de vraag is dus of letterlijk gezien de BPM wel makkelijk ergens anders geplaatst kan worden, want de zolder of de berging of een slaapkamer zijn vaak gewoon te ver van de voordeur, voor de meteropnemer.. maar dat hangt er dus vanaf of de BPM ook onder al die regeltjes van de netbeheerder (overheid) valt. ik zou zeggen dat die regels ook op de bpm betrekking hebben omdat ie ook een E.A.N nummer krijgt en daarmee min of meer een heuse "aansluiting" op het net is.( de aansluiting zit immers achter het meterbord van de hoofdmeter, en dat valt allemaal nog onder de netbeheerder, en daar mag ej zelf dus niet bij ( is verzegeld)

[ Voor 14% gewijzigd door engelbertus op 23-07-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is ook nog een 3e manier.
Met de cv-ketel de boiler opwarmen.
Dit wordt vooral in het buitenland gedaan.

Zelf kan ik tussen deze 3 methoden kiezen en experimenteer er dus ook mee.
Let wel alles is afhankelijk van het seizoen.
In de echte winter met groot collectoroppervlak produceer je snel al 30-40gr, dat is niet genoeg voor het tapwater (60gr) maar wel voor ltv-cv

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
het NZ label is volgens mij alleen voor het tapwater en zegt niets over retour van de cv leidingen.

het NZ label is dus feitelijk "slechts" dat de ketel modulerend het tapwater verwarmd, je kunt op deze ketel dus ook voor tapwater het een en ander instellen voor de brander. ( als de fabrikant dat toestaat) zoals tapwater temperatuur. en misschien ook wel de maximale of minimale vermogen voor tapwater. het is volgens mij ook bedoeld, om het water tenminste 1 keer, vlak voor het getapt wordt, de verhitten tot 60 graden, zodat legionella wordt bestreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 13:21:
@Mars Warrior

Hoho, dat licht wel effe aan de manier hoe je de zonneboiler met het verwarmen inzet.
Ik doe dit niet.
Ik doelde natuurlijk zuiver op het tapwater, want zo worden de meeste ZB's hier in NL nog aan de man gebracht. Dat wij natuurlijk eea uitbreiden met CV ondersteuning dat mag duidelijk zijn...

Jou aanpak doet me wel direct denken aan het advies van de makers van de Ecodan WP: Die kan ook in de winter heel ver komen als-tie bij CV ondersteuning maar niet naar de 50graden moet, maar slechts tot 30-35graden hoeft en dat nog zelf mag bepalen ook. Ook hierbij werd aangeraden om de CV dan uit te schakelen om te voorkomen dat deze de temperatuur te hoog opvoert zodat de WP niet veel meer kan bijdragen, of althans niet met een hoge COP!

Edit:
Ben ook ergens (kan niet meer vinden) een leuke zelfbouw combi tegengekomen met een zelfbouw collector om met zon lucht op te warmen die dan weer door de Ecodan werd gebruikt, zodat deze met een veel hogere COP kan werken...

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 23-07-2010 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik hiermee ook het grote voordeel heb van 2 verschillende boilers (200ltr ww en 1000ltr cv) die ik dus apart kan gebruiken in alle opzichten.
Als ik verschillende 'collega'-zb'ers zie die met 1 boiler werken hebben dan al sneller problemen omdat de functie van ww en cv toch echt verschillen van elkaar en zelfs botsen.
Je ziet ook beter met 2 boilers wat er precies gebeurd.

@Mars Warrior

Er zijn er meer dan je misschien denkt.
Ondertussen zijn er heel wat systemen met verwarmingsondersteuning en ook nog vele grotere in Nederland.
Het zal niet voor niets zijn dat de subsidieregeling is aangepast.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Mars Warrior schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 13:06:
[...]

Ik heb nog even contact gehad met een zekere verkoper / techneut van een zekere ketelfirma om eens na te vragen of het effect van relatief warmer water in de lente/zomer op het gasverbruik voor tapwater bekend is, en zo ja, waarom dat dat niet breed uitgemeten wordt in de verkoopfolder!

Wel nu, het is 'natuurlijk' bekend, en wordt inderdaad verzoorzaakt door het NZ label, oftewel door de toepassing van een zonneboiler, hoewel men moduleren op ww natuurlijk al veel eerder had kunnen inbouwen. Echter diezelfde zonneboiler is tevens de reden dat dit in de folder van de CV ketel wordt 'weggelaten / niet expliciet benoemd' omdat dit vanuit marketingtechisch oogpunt van de zonneboiler zelf 'mogelijk onbedoelde bijwerkingen' heeft...

Oftewel: ja ze weten het dus, en nee ze gaan het niet aan de grote klok hangen want anders kost het meer moeite om de eigen zonneboilers te verkopen...

Enne dit effect geld dus voor alle NZ ketels, dus ook voor de Q-Solar O-)

Dus hop, hop ZB eigenaren: ff de tvt opnieuw gaan berekenen 8) 8) 8) 8) 8)

Afgelopen week slechts 2.5m3 gas gebruikt, waar moet dat toch heen met deze wereld
@marswarrior

Had jij nu al verteld uit hoeveel personen jouw huishouden bestaat???

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mightym schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:17:
[...]
@marswarrior

Had jij nu al verteld uit hoeveel personen jouw huishouden bestaat???
Met de laatste telling van vanochtend @11u:
- 2 mensachtigen
- 1 paard
- 2 konijnen
- 1 hamster
- 1 wilde muis
- 1 iPad (nieuw)*

En die verbruiken bijmekaar zo'n 150m3 water / jaar dus!

* Hierover bestaat nog onduidelijkheid, maar dit ding wordt enorm vertroeteld, en is daarom voorlopig meegerekend in de telling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:21:
[...]

voor een meterkast bestaan ook regels, maximaal 1 deur tussen meterkast en buiten ( dus vaak de voordeur) en maximaal 3 meter vanaf de voordeur,
Dat meen je toch niet? heb net de boel verbouwd hier (zonder aan de meterkast te komen) en je moet nu drie deuren door voor je bij de meterkast bent.

ach....dan haal ik er even twee deuren uit als er iemand langs komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

engelbertus schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:21:
[...]

....... dan plaats je de bpm tussen de ALS en de BPM.
Hier raak ik de weg kwijt.

Wil je de maximale subsidie halen dan zal je eerst de opwek moeten meten voordat de wasmachine het opslokt. Bovendien is het handig dat als de BPM geplaatst wordt niet de hoofdschakelaar of de hoofdzekering eruit moet. Vandaar dat de BPM tussen een groepszekering en een lastonderbreker zit. Zo is de BPM van beide kanten spanningsvrij te maken (ook al is de omvormer beveilgd tegen eiland werking) zonder de hoofdschakelaar om te zetten.

[ Voor 51% gewijzigd door ZonneStroom op 23-07-2010 16:57 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Laatst online: 11-09 16:19
Mars Warrior schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:35:
[...]

- 2 mensachtigen
- 1 paard
- 2 konijnen
- 1 hamster
- 1 wilde muis
- 1 iPad (nieuw)*

* Hierover bestaat nog onduidelijkheid, maar dit ding wordt enorm vertroeteld, en is daarom voorlopig meegerekend in de telling
Hèhè!!
Verklaart ook wel je lage gasverbruik voor WW

Een paard in huis geeft trouwens ook veel warmte :)
Dan nog een konijn op schoot, kan de thermostaat ook weer een graadje lager.

Is dat ook de besparingstruc van Eric-PVT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:47:
[...]
Dat meen je toch niet? heb net de boel verbouwd hier (zonder aan de meterkast te komen) en je moet nu drie deuren door voor je bij de meterkast bent.
ach....dan haal ik er even twee deuren uit als er iemand langs komt :)
Wij hadden in een nieuw huis de meterkast ongeveer een halve meter te ver van de voordeur. Uiteindelijk is de meterkast een extra gangkast geworden, en is er een extra meterkast bijgemaakt, iets dichter bij de voordeur. (Er zit alleen maar een meter en een hoofdschakelaar in, want de groepenkast zit een verdieping hoger.)
Deze regels zijn behoorlijk streng omdat de brandweer (in de rook) de boel uit moet kunnen zetten. (niet omdat de meter opnemer dan te ver moet lopen.) Extra deuren lijkt mij daarom ook niet wenselijk.

In Zweden hebben ze het nog mooier, daar moet de hoofdschakelaar aan de buitenkant van het huis zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door jwstolk op 23-07-2010 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwstolk schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 17:23:
[...]

Wij hadden in een nieuw huis de meterkast ongeveer een halve meter te ver van de voordeur. Uiteindelijk is de meterkast een extra gangkast geworden, en is er een extra meterkast bijgemaakt, iets dichter bij de voordeur. (Er zit alleen maar een meter en een hoofdschakelaar in, want de groepenkast zit een verdieping hoger.)
Deze regels zijn behoorlijk streng omdat de brandweer (in de rook) de boel uit moet kunnen zetten. (niet omdat de meter opnemer dan te ver moet lopen.) Extra deuren lijkt mij daarom ook niet wenselijk.
De meterkast zit nog op de zelfde plaats.....2 meter van de voordeur......alleen de gang is heel klein geworden ....dus voordeur.....gangdeur....trapdeur waar de meterkast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 17:28:
[...]

De meterkast zit nog op de zelfde plaats.....2 meter van de voordeur......alleen de gang is heel klein geworden ....dus voordeur.....gangdeur....trapdeur waar de meterkast zit
Moet je nou ook op iedere deur kloppen voordat je binnen komt?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
glambalk schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:51:
[...]

Hier raak ik de weg kwijt.

Wil je de maximale subsidie halen dan zal je eerst de opwek moeten meten voordat de wasmachine het opslokt. Bovendien is het handig dat als de BPM geplaatst wordt niet de hoofdschakelaar of de hoofdzekering eruit moet. Vandaar dat de BPM tussen een groepszekering en een lastonderbreker zit. Zo is de BPM van beide kanten spanningsvrij te maken (ook al is de omvormer beveilgd tegen eiland werking) zonder de hoofdschakelaar om te zetten.
Dit is voor mij nog prima te volgen. Waar gaat het bij jou mis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Woodski schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 17:51:
[...]

Dit is voor mij nog prima te volgen. Waar gaat het bij jou mis ?
"bpm tussen de ALS en de BPM"
Dat is zoiets als twee gekken die in de Kalverstraat lopen en de een tegen de ander zegt; "mag ik in het midden lopen"

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Mars Warrior schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:35:
[...]

- 2 mensachtigen
- 1 paard
- 2 konijnen
- 1 hamster
- 1 wilde muis
- 1 iPad (nieuw)*

Haha! Niet gaan douchen met die iPad! Dit verklaart in ieder geval wel jullie relatief hoge waterverbruik en het lage gasverbruik. Als ik jouw halve kuub per dag opschaal naar mijn 5 persoons huishouden dan kom ik aan 1,25 kuub per dag. Dat klopt wel ongeveer met mijn verbruik in zon arme periodes. Ik geef toe, laat ik gemiddeld een kuubje per dag besparen, over 300 dagen per jaar oid. Dan heb ik ongeveer 180 euri bespaard. De zonneboiler heeft 1200 euro netto gekost (als ik het mij goed herinner). Dus een jaar of 7 a 8 heb ik wel nodig om de investering eruit te halen. (dus nog 4 jaar te gaan!) Ik gebruik hem ook nog als hotfill voor de wasmachine, dus dat helpt ook nog iets... In jouw geval zou ik ook niet direct een zonneboiler adviseren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hernieuwbare energie is altijd te adviseren, want bp kan ook met 20 miljard niet 1 garnaal maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:36
Vandaag de afrekening van de SDE over 2008 en 2009 ontvangen. Ik krijg nog € 268.46. In 2008 over 4 maanden 658 kWh. 2009 het maximum van 850 kWh/kWp = 2975 kWh.
Ik heb wel zelf met Liander contact opgenomen wanneer zij eens de stand zouden doorgeven aan CertiQ. De meteropnemer is namelijk eind januari al geweest. Volgens Liander was er iets fout gegaan, dat hebben ze hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 19:22:
hernieuwbare energie is altijd te adviseren, want bp kan ook met 20 miljard niet 1 garnaal maken
En dat is een GEWELDIGE quote! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 19:22:
Haha! Uit puur idealisme is natuurlijk elke investering zinvol! Voor de meeste van ons zal de financiele situatie het niet toelaten om uit idealisme in het wilde weg te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Vaatwasser op ZB?

Antwoord van Bosch;
Wij adviseren u niet de afwasmachine aan te sluiten op deze zonneboiler.
Dit ivm de aanvoer temperatuur (60 graden) van het water hierdoor kunt u servies beschadigen die niet gewassen kunnen worden op deze temperatuur, ook zal het droogproces (condensatiedroging) niet werken en zal de afwas nat blijven.

Met vriendelijke groet,
Jessica van Leen
BSH Huishoudapparaten B.V.

Productadviseur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
SasJo schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 22:06:
Vaatwasser op ZB?

Antwoord van Bosch;
Dit ivm de aanvoer temperatuur (60 graden) van het water hierdoor kunt u servies beschadigen die niet gewassen kunnen worden op deze temperatuur, ook zal het droogproces (condensatiedroging) niet werken en zal de afwas nat blijven.

Met vriendelijke groet,
Jessica van Leen

Productadviseur
Wat een onzin, onze vaatwasser ( standaard programma ) gaat van 55 - 65 graden en gooit dus ook heet water over het servies. Als het dan kapot gaat dan had het nooit in de vaatwasser gemogen. Los van het feit of je nu warm water gebruikt als input of niet.

En onze vaat is net zo droog als voorheen als die eruit komt. vziw gebeurd het laatste gedeelte van de vaatwasser altijd met heet water. en dat wil je juist met heet water doen.

Just my 2 cents.

Edit:

* mkleinman heeft een Bosch vaatwasser waar zelfs in de handleiding staat dat hij op warm water kan worden aangesloten om energie te besparen.

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 23-07-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is inderdaad een volkomen poep verhaal van bosch, wat flitspaal zegt klopt, en kan ik ook bevestigen.
(siemens sensor afwasmachine)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2010 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
SasJo schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 22:06:
Vaatwasser op ZB?

Antwoord van Bosch;

Met vriendelijke groet,
Jessica van Leen

Productadviseur
Die laatste snap ik niet. Mijn Atag vaatwasser (is een Bosch/Siemens met een ander naamplaatje) is altijd heel erg nat als ik 'm opentrek na het wasprogramma. Ik was altijd op het 60 graden Celsius programma en het apparaat en het water is altijd erg warm op dat moment. Bedoelen ze dan met condensatiedrogen dat waterdamp tegen een koude plaat condenseert en wordt afgevoerd? In dat geval is mijn vaatwasser niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 22:12:
[...]Wat een onzin, onze vaatwasser ( standaard programma ) gaat van 55 - 65 graden en gooit dus ook heet water over het servies. Als het dan kapot gaat dan had het nooit in de vaatwasser gemogen. Los van het feit of je nu warm water gebruikt als input of niet.

En onze vaat is net zo droog als voorheen als die eruit komt. vziw gebeurd het laatste gedeelte van de vaatwasser altijd met heet water. en dat wil je juist met heet water doen.
Edit:

* SasJo heeft een Bosch vaatwasser waar zelfs in de handleiding staat dat hij op warm water kan worden aangesloten om energie te besparen.
volgens mij weet Jessica idd niet waar ze het over heeft, bij mij staat er helaas niets over ww in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ehm ja dat was een kleine vertyping..
de bpm tussen de ALS en de hoofdmeter. dat je er nog lastschakelaars tussen zet is denk ik niet verplicht, maar uiteraard wel handig. dat is gewoon net zo'n ding als de hoofdschakelaar neem ik aan, en dan moet je er denk ik ook een nemen die net zoveel ampere is als je hoofdschakelaar, en je hoofdzekering. anders gaan ze stuk bij ovrrbelasting. terwijl bij overbelasting of andere problemen juist deALS of groeps / schakelautomaat zijn werk moet doen.

dan vraag ik me wel af wie dan die schakelaar moet plaatsen, want volgens mij sluit de netbeheerder de bpm in het meterbord aan, en die wordt vezegeld. maar als je dat zelf zo voorbereid misschien dat ie dat dan ook zo moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en van die vaatwasser. bosch dekt zich natuurlijk in. ze zijn niet voorhotfill bedoeld.

ze heeft wel gelijk wat betreft het droogprocess volgens mij. er wordt volgens mij koud water ingenomen voor het droogproces.

als dat zo is heeft ze natuurlijk gelijk. of je moet gewoon wachten totdat de afwasmachine langer dicht blijften het water in de lucht kan verdampen, en neerslaat op de koude wanden van de afwasmachine. die koelen nl het eerst af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Trouwens. Alle stalen gasleidingen zijn hier in huis vandaag verwijderd. Toen we het laatste stukje van het verdeelstuk ( naar CV ketel en keuken ) losmaakten kwam letterlijk de gasmeter LOS van de muur. Nu blijkt dat al vanaf de bouw van ons huis de gasmeter met een soort van parker schroeven alleen vast zat in de houten plaat op de muur en niet in het beton erachter.

Dat was serieus schrikken. Meteen de meter maar GOED vastgezet in de muur. Bij het controleren op lekkages bleek 1 van de koppelingen bij de meter niet goed vast te zitten. Die konden we zo nog een halve slag draaien. Allemaal erg fraai.....

WTW unit is nu ook aangesloten op het riool en LW ( Lauw Water ) aansluitingen aan de bovenkant zijn ook gemaakt.

De badkamer is inmiddels helemaal betegeld en gevoegd. Foto van gisteren:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/badkamer/100_2440.jpg

Morgen kunnen we alle badkamermeubels monteren. Daarna alle waterleidingen afmaken en dan kunnen we weer douchen. :).

Daarna moeten we nog "even" alle radiatoren op de bovenverdieping gaan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@flitspaal: ik mis nu al die blauwe tegels ;)
Maar ziet er strak uit!!

Ga je buurt nog informeren over de ontdekking van de alecht gemonteerde gasmeter? Welmzo veilig lijkt me

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 15:05
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 12:28:
@Banjy,
Wist ik niet, ga ik eens mee aan de gang. Helaas is de operatie net gecancelt door 'paps', teveel werk en gesjouw en bang voor het dak etc. etc. geïnspireerd door 'mams'. Ik geef mijn verduurzamingspogingen op voor deze later babyboomers, verwende nesten en totaal niet bewust van de ecological footprint die ze achterlaten (ok enigszins, nou ja zwaar ovedreven :P ). Nee ik ga wel lekker verder met dit alles als ik iets van mezelf heb :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
jwstolk schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 17:23:
[...]

Hier in ons complex (1989): Voordeur complex, dan tussendeur (nr. 1) na drie meter, dan gang, 12 meter, dan toegangsdeur (nr. 2) afzonderlijke meterkast ruimte, na 3 meter onze meterkast met eigen deur (nr. 3). Stoppenkast echter zit in onze woning. Die is vanaf de voordeur van het complex: vier meter andere kant op, tussendeur, gang naar onze eigen voordeur twaalf meter, achter de voordeur... Ik kan me voorstellen dat het in andere appartementen complexen nog ingewikkelder/ongunstiger in elkaar zit. (kookgasmeter hangt hier onder de elektrameter, stadswarmte meter zit weer in een andere kast, drinkwater meter weer op een andere lokatie, ik ren me suf met de maandelijkse meterstand opnames...)
In Zweden hebben ze het nog mooier, daar moet de hoofdschakelaar aan de buitenkant van het huis zitten.
In Italië hangen veel meters die we in bergdorpen hebben gezien buiten aan de openbare weg (gasmeters included). Hier zo'n situatie, met slimme meters die sterk aan de dingen van Oxxio doen denken (zal ook wel IBM zijn). Soms staan die kastjes gewoon open...

... en nu we het toch over meters en aanverwante parafernalia hebben:
netbeheerder aanvragen

Zonder toestemming van uw netbeheerder is het aansluiten van een opwekinstallatie niet toegestaan. Uw opwekinstallatie, hoe klein ook, gaat immers een bijdrage leveren aan de hoeveelheid elektriciteit die via het net verdeeld wordt.

Hoe vraagt u toestemming aan?

Hiervoor dient u rechtstreeks contact op te nemen met uw netbeheerder.

Enexis is niet uw netbeheerder. Uw eigen netbeheerder vindt u via het EAN-codeboek.
Volgens het onderdeel "Toestemming netbeheer aanvragen" in de mallemolen van de checklist op de Enexis website onder het hoofdje "Zelf energie produceren".

Ik denk dat heel wat mensen nu krullende mondhoeken krijgen. Want mijn inschatting is dat zeker op dit forum niet sde-ers lang niet altijd "melding" zullen hebben gemaakt van hun onzalige decentrale opwek initiatief. Toch? Zonnigtype ging u voor, ik heb in al die dik tien jaren me nooit aangemeld. Ik zou niet weten waarom. Ik heb immers al die tijd al een prima werkende, volautomatisch salderende Ferrarismeter in de meterkast. Die ook hartverwarmend werd toegestaan door de dochter van de dochter van Vattenfall die toen nog "all-service" PV pakketten installeerde bij een behoorlijke hoeveelheid klanten in onze gemeente en omstreken. Er werden nooit "vragen" gesteld over die meter, en toen een meteropnemer "namens Continuon" (voorganger Liander) eens een keertje de wenkbrauwen fronste toen die het ultralage verbruik t.o.v. de vorige opname zag, en ik zei dat ik zonnepanelen op het dak had staan, was het na doorgave nieuwste meterstand verder OK, nooit meer iets van gehoord...

Overigens werd dat "niet toegestaan" (hierboven in het Enexis citaat) door een medewerker van Liander niet zo lang geleden nog persoonlijk aan mij, op een specifieke vraag daar over, afgedaan als onzin. Ook al staat er zoiets vaags in de Netcode, art. 2.1.5.1, maar blijkbaar mag dat massaal genegeerd worden in NL. Immers: er zouden zo'n dertigduizend kleinschalige opwekkers kunnen zijn (aangevuld met nog een paar duizend niet SDE-ers die er in 2009 zijn bijgekomen, zoals ik in de laatste CBS analyse aannemelijk heb gemaakt) die nooit van het bestaan van de Netcode hebben gehoord. En daar ook nooit door hun netbeheerder op zijn gewezen. Die huishoudens verblijven allemaal in zalige onwetendheid van hun burgerlijke ongehoorzaamheid... ;)

In het Netcode artikel staat trouwens niks over "toestemming aanvragen". Er staat alleen dat de netbeheerder door betrokkene opwekker (to be) "tijdig op de hoogte van zijn voornemen tot invoeding" moet worden gesteld. Waar die "melding" dan wel of niet uit zou moeten bestaan wordt weer niks over gezegd. (Energie) Regelgeving in NL is een groot donker moeras waar iedereen dan maar weer mee doet wat 'ie denkt dat 'ie d'r mee zou "moeten" of "willen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

test posting van plugwise grafiek met handmatige 16:9 resolutie & 5+ grafiek balken
http://van.wijk.net:8080/
als ik in de url 1900*400 kies, krijg ik er maar liefst 8.
ik zal eens wat in de html kijken waar dat zit.
helaas werkt in het forum een direkte [ img ] link niet.
kies eigenschappen op je grafiek, paste deze als nieuwe url,
en pas de resolutie aan, en het werkt goed.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/pwgraph.jpg
Ik geef mijn verduurzamingspogingen op voor deze later babyboomers, verwende nesten en totaal niet bewust van de ecological footprint die ze achterlaten
grappig ik heb gewoon mijn pa (73) genegeerd en 10 shells op zijn dak gelegd.
eerst zwaar tegen, tot "rot toch op" aan toe, want het is natuurlijk de kolenstoker-generation, en super conservatief, en nu loopt ie de hele tijd te pronken ermee bij zijn buren.
volgens mij weet Jessica idd niet waar ze het over heeft, bij mij staat er helaas niets over ww in de handleiding.
de enige manier om erachter te komen of je bosch slim genoeg is, om hotfill te snappen is een emmer warm zonneboiler water (emmer) erin, programma draaien, en daarna een nog een keer zonder hotfill en meten aan de stekker. als je mazzel hebt is ie slim genoeg, of moet je gewoon altijd op <35c afwassen.
verder is hotfill absoluut niet meer dan warm water over de slang invoeren, zodat het niet elektrisch word verwarmd in het compartiment, naar dezelfde tempertuur, er is namelijk geen verschil tussen "warm water"
dat hele droog verhaal in de afwasmachine is een farce majeur, sinds de hotfill is het hier wel droog,
en zonder absoluut niet.
verder gaat de levensduur van je dure spullen enorm omhoog, zeker qua kalkafzetting op het element,
en stank in de machine, van etensresten die niet goed oplossen in koud water.
als je bosch uitgestelde start heeft is dat erg handig, ik kies hier altijd zo 14:00u - 16:00u voor de afwas,
en heb dit jaar nog helemaal geen stagnatie gezien, hierdoor wend je extra hernieuwbare energie aan die anders ongebruikt bleef.
in de winter op gas hotfill is ook erg efficient, omdat de qsolar in de boiler stookt en daarbij op het tapwater even efficient is als op de cv; aansluiten was hier een klusje van niks, naast de keukenwasbak in het kastje heb ik nu 2 kranen, de oude koude, en een nieuwe warme.
eerst mixte ik nog af op 40c vanwege alle spookverhalen, maar sinds 1 jaar zit de afwas gewoon op de bloedhete kraan(met 90c slang), het verwarmingselement ziet er nog uit als nieuw....de machine is 3 jaar oud.

[ Voor 159% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2010 09:21 . Reden: edit+edit+edit&nog een edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
NielsTn schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 23:51:
@flitspaal: ik mis nu al die blauwe tegels ;)
Maar ziet er strak uit!!

Ga je buurt nog informeren over de ontdekking van de alecht gemonteerde gasmeter? Welmzo veilig lijkt me
Thanks! Ik tegel overigens niet zelf hoor :). Die credits behoren toe aan de tegelzetter die hier de afgelopen week druk bezig is geweest :)

Eerlijk gezegd er nog niet stil bij gestaan om bij de buren langs te lopen over de gasmeter. Is misschien wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 09:51:
[...]

Thanks! Ik tegel overigens niet zelf hoor :). Die credits behoren toe aan de tegelzetter die hier de afgelopen week druk bezig is geweest :)

Eerlijk gezegd er nog niet stil bij gestaan om bij de buren langs te lopen over de gasmeter. Is misschien wel een goed idee.
gelijk onderhandelen: als dank een leuk stukje schaduwvrij dak als genoegdoening ;) kun je weer wat panelen kwijt :P

Pagina: 1 ... 112 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.