Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.241 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:33
Zo, nu ben ik ook een echte PV'er :)

Gisteren kwam de materialen binnen en vanmorgen rond een uur of 10 zijn we begonnen met het plaatsen. Net voor 13 uur waren we klaar met de 555 Wp (clickfit, Steca 500). Inmiddels is plugwise al druk data aan het verzamelen dus over een half uurtje verwacht ik de eerste groene balkjes in beeld.

Het is dat het nog zo vroeg op de dag is anders had ik een biertje open getrokken om het alvast te vieren 8)

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robkds schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 13:41:

Gisteren kwam de materialen binnen en vanmorgen rond een uur of 10 zijn we begonnen met het plaatsen. Net voor 13 uur waren we klaar met de 555 Wp (clickfit, Steca 500). Inmiddels is plugwise al druk data aan het verzamelen dus over een half uurtje verwacht ik de eerste groene balkjes in beeld.

Het is dat het nog zo vroeg op de dag is anders had ik een biertje open getrokken om het alvast te vieren 8)
Gefeliciteerd, man d:)b
Nu niet met elk kWh'tje een biertje nemen,he.
Alhoewel, met dit weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Inmiddels is plugwise al druk data aan het verzamelen dus over een half uurtje verwacht ik de eerste groene balkjes in beeld.
Oke, ik doe vermoedelijk iets dus niet goed bij Plugwise. Ik zie netjes production in beeld maar kan er geen grafiekjes van maken want ik kan alleen usage, costs en CO2 selecteren bij de reports. Ik heb versie 20100328. Hoe hebben andere plugwise gebruikers hun PV appliance ingesteld?

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:11
robkds schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 15:09:
Oke, ik doe vermoedelijk iets dus niet goed bij Plugwise. Ik zie netjes production in beeld maar kan er geen grafiekjes van maken want ik kan alleen usage, costs en CO2 selecteren bij de reports. Ik heb versie 20100328. Hoe hebben andere plugwise gebruikers hun PV appliance ingesteld?
Je doet het goed, maar je hebt waarschijnlijk de nieuwe soort pluggen (bidirectioneel, pluggen kunnen dus zelf meten welke kant de stroom op stroomt) en de Source versie 2.15. Hopelijk komt PW snel met de echte versie van 2.16, want daarin werkt het goed. De beta wordt op dit moment hier en daar getest. ALs je PW een mailtje stuurt of even belt zijn ze over het algemeen niet te beroerd je de beta te sturen.

Oh, en welkom bij de club!! Leuk he zonnestroompanelen :D

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 24-07-2010 15:22 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
JeroenH schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 15:21:
[...]

Je doet het goed, maar je hebt waarschijnlijk de nieuwe soort pluggen (bidirectioneel, pluggen kunnen dus zelf meten welke kant de stroom op stroomt) en de Source versie 2.15. Hopelijk komt PW snel met de echte versie van 2.16, want daarin werkt het goed. De beta wordt op dit moment hier en daar getest. ALs je PW een mailtje stuurt of even belt zijn ze over het algemeen niet te beroerd je de beta te sturen.

Oh, en welkom bij de club!! Leuk he zonnestroompanelen :D
Mail gestuurd maar nu moet ik natuurlijk weer wachten tot maandag of dinsdag of zo. Is er misschien een mede-tweaker die me alvast 2.16 kan sturen?

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
robkds schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 15:29:
Mail gestuurd maar nu moet ik natuurlijk weer wachten tot maandag of dinsdag of zo. Is er misschien een mede-tweaker die me alvast 2.16 kan sturen?
Stuur me een mailtje.... jeroen [at] solarwebsite [punt] nl

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Gefeliciteerd! Waar heb je die Suntech 185Wp vandaan? Deze zijn namelijk erg moeilijk te krijgen op dit moment en benieuwd wie ze wel kan leveren.
Waarom is de kroeg bij jullie om 13:00uur op zaterdag nog steeds niet open?

[ Voor 5% gewijzigd door ZonneStroom op 24-07-2010 17:41 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
glambalk schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 17:33:
[...]

Gefeliciteerd! Waar heb je die Suntech 185Wp vandaan? Deze zijn namelijk erg moeilijk te krijgen op dit moment en benieuwd wie ze wel kan leveren.
Waarom is de kroeg bij jullie om 13:00uur op zaterdag nog steeds niet open?
De Suntechs komen van groene-energiewinkel.nl. Precies twee weken geleden besteld en gisteren hier thuis afgeleverd.

En de kroeg, eigenlijk is het een ander verhaal. Mijn vrouw is over een week uitgerekend dus ik mag nu niet meer drinken ivm een mogelijk spoedritje naar het ziekenhuis. Onze toekomstige nieuwe wereldbewoner proberen we zo milieuneutraal mogelijk neer te zetten dus de PV-installatie is alvast een stapje in de goede richting.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De NMa heeft Liander een bindende aanwijzing gegeven tot het verbeteren van de veiligheid van de openbare verlichtingsnetten in Amsterdam. Lantaarnpalen kunnen onder stroom komen te staan.
hee, zag ik daar glambalk met afwashandschoenen op de oversteekplaats op het knopje drukken ?
en ondertussen wij maar praten over "als" en "sde", en het meterbordje.
deze woorden zijn nu : ALS je wilt oversteken krijg je SDE (Static Discharge or Electrocution)
hahaha ;)

http://energiekamer.nl/ne...der_inzake_veiligheid.asp
De gemeente concludeert in haar aanvraag dat de door Liander beheerde aansluitingen hierdoor niet als ‘voldoende veilig’ zijn te kwalificeren. Daarmee zou Liander niet aan haar wettelijke taak als bedoeld in artikel 16, eerste lid, jo. artikel 23 van de E-wet voldoen.
en dan dit :
In 2003 vond in de gemeente een incident plaats, waarbij een hond nabij een lantaarnpaal werd geëlektrocuteerd

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2010 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 18:24:
[...]

hee, zag ik daar glambalk met afwashandschoenen op de oversteekplaats op het knopje drukken ?
Huh?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(dat was een geintje)
maar eigenlijk vind ik het bezopen, dat een netbeheerder die in mijn meterkast eisen stelt,
zijn zaken niet op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
zonnigtype schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 00:32:
[...]

Hier in ons complex (1989): Voordeur complex, dan tussendeur (nr. 1) na drie meter, dan gang, 12 meter, dan toegangsdeur (nr. 2) afzonderlijke meterkast ruimte, na 3 meter onze meterkast met eigen deur (nr. 3). Stoppenkast echter zit in onze woning. Die is vanaf de voordeur van het complex: vier meter andere kant op, tussendeur, gang naar onze eigen voordeur twaalf meter, achter de voordeur... Ik kan me voorstellen dat het in andere appartementen complexen nog ingewikkelder/ongunstiger in elkaar zit. (kookgasmeter hangt hier onder de elektrameter, stadswarmte meter zit weer in een andere kast, drinkwater meter weer op een andere lokatie, ik ren me suf met de maandelijkse meterstand opnames...)

[...]

In Italië hangen veel meters die we in bergdorpen hebben gezien buiten aan de openbare weg (gasmeters included). Hier zo'n situatie, met slimme meters die sterk aan de dingen van Oxxio doen denken (zal ook wel IBM zijn). Soms staan die kastjes gewoon open...

... en nu we het toch over meters en aanverwante parafernalia hebben:

[...]

Volgens het onderdeel "Toestemming netbeheer aanvragen" in de mallemolen van de checklist op de Enexis website onder het hoofdje "Zelf energie produceren".

Ik denk dat heel wat mensen nu krullende mondhoeken krijgen. Want mijn inschatting is dat zeker op dit forum niet sde-ers lang niet altijd "melding" zullen hebben gemaakt van hun onzalige decentrale opwek initiatief. Toch? Zonnigtype ging u voor, ik heb in al die dik tien jaren me nooit aangemeld. Ik zou niet weten waarom. Ik heb immers al die tijd al een prima werkende, volautomatisch salderende Ferrarismeter in de meterkast. Die ook hartverwarmend werd toegestaan door de dochter van de dochter van Vattenfall die toen nog "all-service" PV pakketten installeerde bij een behoorlijke hoeveelheid klanten in onze gemeente en omstreken. Er werden nooit "vragen" gesteld over die meter, en toen een meteropnemer "namens Continuon" (voorganger Liander) eens een keertje de wenkbrauwen fronste toen die het ultralage verbruik t.o.v. de vorige opname zag, en ik zei dat ik zonnepanelen op het dak had staan, was het na doorgave nieuwste meterstand verder OK, nooit meer iets van gehoord...

Overigens werd dat "niet toegestaan" (hierboven in het Enexis citaat) door een medewerker van Liander niet zo lang geleden nog persoonlijk aan mij, op een specifieke vraag daar over, afgedaan als onzin. Ook al staat er zoiets vaags in de Netcode, art. 2.1.5.1, maar blijkbaar mag dat massaal genegeerd worden in NL. Immers: er zouden zo'n dertigduizend kleinschalige opwekkers kunnen zijn (aangevuld met nog een paar duizend niet SDE-ers die er in 2009 zijn bijgekomen, zoals ik in de laatste CBS analyse aannemelijk heb gemaakt) die nooit van het bestaan van de Netcode hebben gehoord. En daar ook nooit door hun netbeheerder op zijn gewezen. Die huishoudens verblijven allemaal in zalige onwetendheid van hun burgerlijke ongehoorzaamheid... ;)

In het Netcode artikel staat trouwens niks over "toestemming aanvragen". Er staat alleen dat de netbeheerder door betrokkene opwekker (to be) "tijdig op de hoogte van zijn voornemen tot invoeding" moet worden gesteld. Waar die "melding" dan wel of niet uit zou moeten bestaan wordt weer niks over gezegd. (Energie) Regelgeving in NL is een groot donker moeras waar iedereen dan maar weer mee doet wat 'ie denkt dat 'ie d'r mee zou "moeten" of "willen".
maar goed. regels zijn regels. dat niet iedereen die kent betekent niet dat je het dan allemaal maar aan je voorbij moet laten gaan.

met een ferarismeter maakt het niet uit als je geen sde hebt, maar in andere gevallen zul je moetenmelden dat je teruglevert, om een andere meter te krijgen die dat kan meten
anders krijg je gewoon niks voor je teruggelevrde energie.
als je dan niet meld en geen meter hebt die juist meet, kan dat natuurlijk, misschien is je opwek wel minder dan je verbruik en lever je nooit terug, maar gebruik je alles meteen zelf.

het verplicht melden is administratief, enerzijds om het net juist te kunnen beheren ( war gaan de kw's naartoe, en waar gaan ze vandaan, welke vermogens zijn waar nodig. welk onderhoud moet gedaan worden, wat moet vervangen worden, etc
en anderzijds om grip te houden op het verbuik bij de klanten, en de kostprijzen en rekeningen de deur uit te kunnen doen, (incluief juiste bedragen voor teruglevering.

ik vind het dus wel een beetje naief of verkeerd, om maar te "adviseren" om het niet te melden. ik weet niet hoelang je al panelen op het dak hebt, maar ik kan me voorstellen dat er in d laatste 5 - 10 jaar wel het een en ander is veranderd in hoe netbeheerders zaken rond teruglevering afhandelen. dan zouden meningen over netbeheerders misschien ook een tikkeltje bijgesteld moeten worden..

feit blijft overigens dat met de particulieren invoeding in nederland nog geen deuk in een pakje boter kan worden geslagen, en zal het moeten melden niet heel erg belangrijk zijn voor de netbeheerder om het net et kunnen beheren. de verschillen in een wijk waar een gebruiker met wat panelen op het dak zullen denk ik binnen een marge vallen die ook geld voor wanneer er in een woning een gezin komt te wonen met 5 kinderen, waar er eerst een aleenstaande woonde de de hele dag niet thuis was vanwege het werk.

de meterkast eisen zijn voor standaard woningen, voor complexen waar zaken centraal worden geregeld zijn vast ook eisen, die o.a. bij de brandweer vandaan komen. dat wordt dan tijdens de bouw wel bijgestuurd als de bouwaanvragen zijn ingediend, als de architect niet van te voren al informate had ingewonnen.
ook als er bijvoorbeeld stadswarmte is zitten dingen wel complexer in elkaar. en natuurlijk zijn die eisen ook "ontwikkeld" door de jatren heen, en niet in de laaste plaats om er voor te zorgen dat de ene gemeente het zus wil, en de andere het weer zo wil, zonder ene gedegen achterliggende gedachte. uniformiteit kan draagt ook bij aan veiliger situaties etc.

[ Voor 5% gewijzigd door engelbertus op 24-07-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
engelbertus schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 19:11:
ik vind het dus wel een beetje naief of verkeerd, om maar te "adviseren" om het niet te melden. ik weet niet hoelang je al panelen op het dak hebt, maar ik kan me voorstellen dat er in d laatste 5 - 10 jaar wel het een en ander is veranderd in hoe netbeheerders zaken rond teruglevering afhandelen. dan zouden meningen over netbeheerders misschien ook een tikkeltje bijgesteld moeten worden..
Dat hangt er vanaf uit wiens oogpunt je e.e.a. bekijkt. Vanuit het oogpunt van de zonnestroominstallatiebezitter is zaken doen met de netbeheerders echt geen feest. Wij hebben op onze woning nu anderhalf jaar zonnestroompanelen en Greenchoice ligt uit mijn naam nog altijd overhoop met Liander over onze meterstanden. Zij geven volstrekt fictieve meterstanden door aan GC. Als ik dat gevecht zelf had moeten aangaan had ik waarschijnlijk al lang de handdoek in de ring gegooid en die panelen van het dak getrokken.

N.a.v. mijn website krijg ik een enkele keer nog wel eens mails van lotgenoten.

Nee, de netbeheerders in Nederland steunen Duurzaamheid nog net echt hoor. In veel gevallen werken ze tegen i.p.v. mee te denken. Het is jammer maar het is de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
flitspaal.nl schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 22:54:
Trouwens. Alle stalen gasleidingen zijn hier in huis vandaag verwijderd. Toen we het laatste stukje van het verdeelstuk ( naar CV ketel en keuken ) losmaakten kwam letterlijk de gasmeter LOS van de muur. Nu blijkt dat al vanaf de bouw van ons huis de gasmeter met een soort van parker schroeven alleen vast zat in de houten plaat op de muur en niet in het beton erachter.

Dat was serieus schrikken. Meteen de meter maar GOED vastgezet in de muur. Bij het controleren op lekkages bleek 1 van de koppelingen bij de meter niet goed vast te zitten. Die konden we zo nog een halve slag draaien. Allemaal erg fraai.....

WTW unit is nu ook aangesloten op het riool en LW ( Lauw Water ) aansluitingen aan de bovenkant zijn ook gemaakt.

De badkamer is inmiddels helemaal betegeld en gevoegd. Foto van gisteren:

[afbeelding]

Morgen kunnen we alle badkamermeubels monteren. Daarna alle waterleidingen afmaken en dan kunnen we weer douchen. :).

Daarna moeten we nog "even" alle radiatoren op de bovenverdieping gaan monteren.
volgens mij is het juist de bedoeling van de houten plaat in de meterkast om daar alles aan vast te maken.
volgens mij horen de meters etc dus ook niet aan de muur vast te zitten. is ook een beetje gekkenwerk, die houten plaat hoort ook een stuk van de muur af te zitten op een regelwerk van hout. dus als je dan iets aan de muur wilt vastmaken moet je eerst door het hout heen, een luchtspouw overbrugen en dan een keilbout of hele lange schoref gaan gebruiken.

je moet er alleen wel voor zorgen dat de meters dan goed worden bevestigd op die houten plaat, ipv met te korte schroeven, of dat de gaten zo ruim zijn geworden, of de schroeven dol zijn gedraaid, zodat er geen houvast meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 18:24:
[...]

en ondertussen wij maar praten over "als" en "sde", en het meterbordje.
deze woorden zijn nu : ALS je wilt oversteken krijg je SDE (Static Discharge or Electrocution)
hahaha ;)

http://energiekamer.nl/ne...der_inzake_veiligheid.asp

[...]

en dan dit :

[...]
jaren terug in mijn oude dorp ook al eens een ïssue" geweest met een lantarenpaal die onder stroom stond..

was melding van gemaakt, daarna heeft er wel een week lang een wit/rood lint omheen gestaan, maar verder geen enkele info.. dus als die paal nog niet de aandacht trok........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18
engelbertus schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 19:23:
[...]

volgens mij is het juist de bedoeling van de houten plaat in de meterkast om daar alles aan vast te maken.
volgens mij horen de meters etc dus ook niet aan de muur vast te zitten. is ook een beetje gekkenwerk, die houten plaat hoort ook een stuk van de muur af te zitten op een regelwerk van hout. dus als je dan iets aan de muur wilt vastmaken moet je eerst door het hout heen, een luchtspouw overbrugen en dan een keilbout of hele lange schoref gaan gebruiken.

je moet er alleen wel voor zorgen dat de meters dan goed worden bevestigd op die houten plaat, ipv met te korte schroeven, of dat de gaten zo ruim zijn geworden, of de schroeven dol zijn gedraaid, zodat er geen houvast meer is.
Hier zit er een spaanplaat plaat van iets van 20mm voor de betonnen binnenmuur er zit geen luchtspouw oid tussen. Het spaanplaat is op die ene plek behoorlijk vergaan. Maar serieus, hij zat slechts vast met wat nog het meeste lijkt op een parkerschroef, en niet met een stevige draadbout oid.

Hij hing dus letterlijk aan de stalen buizen van zowel de straatkant als aan mijn huiskant. Daar ontleende hij z'n stevigheid aan.

We hebben vandaag overigens weer een hele grote slag geslagen in de badkamer.

- Badkamer meubel is geplaatst en aangesloten.
- Douche hangt en is aangesloten
- Toilet hangt en is aangesloten
- Electriciteit is aangesloten in de badkamer en er hangt een tijdelijke lamp.
- WTW unit is nu volledig aangesloten in de meterkast EN bij de CVketel
- Meterkast ( koud water ) is aangepast. vanaf de watermeter tot m'n standleiding zat een stuk 15mm terwijl m'n standleiding 22mm is. Dat stukje 15mm is nu vervangen voor 22mm en daarop zijn nu een aantal aftakkingen gemaakt, en elke aftakking kan ik afsluiten. Dus nu hoeft niet het hele huis afgesloten te worden als het water eraf moet.
- Wasdroger afvoerleiding is vervangen ( was S M E R I G ).

De hele reutel is opgeruimd en dat alleen al is een prettig gevoel.

Todo maandag:

- Alles in de badkamer afkitten
- Radiator in de badkamer aansluiten
- Spiegel ophangen
- Extra kast ophangen in de badkamer
- Alle radiatoren op de bovenverdieping aansluiten.
- Kraan in de keuken vervangen + in de keukenkastjes hoop meuk vervangen en fatsoenlijk aansluiten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 08:38:
grappig ik heb gewoon mijn pa (73) genegeerd en 10 shells op zijn dak gelegd.
eerst zwaar tegen, tot "rot toch op" aan toe, want het is natuurlijk de kolenstoker-generation, en super conservatief, en nu loopt ie de hele tijd te pronken ermee bij zijn buren.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

dat zou ik ook wel willen doen. Eerst nog even wat pegels verzamelen om dit te realiseren. Toch mooi dat mensen kunnen veranderen. Ik zie dit soort waarstand dagelijks om mij heen. Bij de zus van mijn vriendin mag ik er geen eens over beginnen als ze vol trots aankondigen als ze de tuin gaan betegelen met een betonnen fundering. |:( Of ik daarna nog even wil helpen om de bestaande tegels schoon te spuiten met de Karcher. :'(

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja. ik heb het dus ook niet over dat alles automqatisch goed gaat, maar de administratieve melding die verplict is, is gewoon een wettelijke regel die losstaat van meterstandperikelen.

ik heb ook al opgemerkt dat inderdaad liander maar wat meterstanden schat en doorgeeft aan bijvoorbeeld greenchoice. ik heb nog geen pv, en mijn ervaring met de meterstanden die liander doorgeeft, is dat greenchoice elk half jaar netjes de afrekening maakt op basis van de werkelijke meterstabden, die ik dan ook elk half jaar doorgeef.

de netbeheerders hoeven slechts elke 3 jaar (of willen) slechts 1 keer per drie jaar perse de meterstanden controleren door een meteropnemer. het is veel goedkoper om de andere meterstanden maar gewoon fictief, en op basis van statistieken te "bepalen"en door te geven. de verrekening komt zanzelf zullen ze wel denken, en als de klant niet op past financiert hij dus de netbeheerder gemiddeld 1,5 jaaar vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
flitspaal.nl schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 21:20:
[...]

Hier zit er een spaanplaat plaat van iets van 20mm voor de betonnen binnenmuur er zit geen luchtspouw oid tussen. Het spaanplaat is op die ene plek behoorlijk vergaan. Maar serieus, hij zat slechts vast met wat nog het meeste lijkt op een parkerschroef, en niet met een stevige draadbout oid.

Hij hing dus letterlijk aan de stalen buizen van zowel de straatkant als aan mijn huiskant. Daar ontleende hij z'n stevigheid aan.

We hebben vandaag overigens weer een hele grote slag geslagen in de badkamer.

- Badkamer meubel is geplaatst en aangesloten.
- Douche hangt en is aangesloten

- Toilet hangt en is aangesloten
- Electriciteit is aangesloten in de badkamer en er hangt een tijdelijke lamp.
- WTW unit is nu volledig aangesloten in de meterkast EN bij de CVketel
- Meterkast ( koud water ) is aangepast. vanaf de watermeter tot m'n standleiding zat een stuk 15mm terwijl m'n standleiding 22mm is. Dat stukje 15mm is nu vervangen voor 22mm en daarop zijn nu een aantal aftakkingen gemaakt, en elke aftakking kan ik afsluiten. Dus nu hoeft niet het hele huis afgesloten te worden als het water eraf moet.
- Wasdroger afvoerleiding is vervangen ( was S M E R I G ).

De hele reutel is opgeruimd en dat alleen al is een prettig gevoel.

Todo maandag:

- Alles in de badkamer afkitten
- Radiator in de badkamer aansluiten
- Spiegel ophangen
- Extra kast ophangen in de badkamer
- Alle radiatoren op de bovenverdieping aansluiten.
- Kraan in de keuken vervangen + in de keukenkastjes hoop meuk vervangen en fatsoenlijk aansluiten.
er is spaanplaat en spaanplaat in de handel dus dat zegt niet altijd alles.
maar dat die half vergaan is.. trek je conclusies over de meterkast
misschien is het een oud huis, en dus niet volgens de laatste regels ooit gebouwd, maar verrotten .. het is niet voor niets dat de meterkast goed geventileerd hoort te zijn, en dus droog, misschien komt er vocht onder je woning vandaan de meterkast in?
of lekkende waterleiding? of condens op waterleiding of riolering?

[ Voor 21% gewijzigd door engelbertus op 25-07-2010 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
engelbertus schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 19:11:
[...]

Ik heb, sinds ik gemeld heb aan Liander dat ik zonnepanelen heb, nog nooit zoveel gezeik euhh. contact met Liander gehad.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 08:38:
de enige manier om erachter te komen of je bosch slim genoeg is, om hotfill te snappen is een emmer warm zonneboiler water (emmer) erin, programma draaien, en daarna een nog een keer zonder hotfill en meten aan de stekker. als je mazzel hebt is ie slim genoeg, of moet je gewoon altijd op <35c afwassen.
verder is hotfill absoluut niet meer dan warm water over de slang invoeren, zodat het niet elektrisch word verwarmd in het compartiment, naar dezelfde tempertuur, er is namelijk geen verschil tussen "warm water"
dat hele droog verhaal in de afwasmachine is een farce majeur, sinds de hotfill is het hier wel droog,
en zonder absoluut niet.
verder gaat de levensduur van je dure spullen enorm omhoog, zeker qua kalkafzetting op het element,
en stank in de machine, van etensresten die niet goed oplossen in koud water.
als je bosch uitgestelde start heeft is dat erg handig, ik kies hier altijd zo 14:00u - 16:00u voor de afwas,
en heb dit jaar nog helemaal geen stagnatie gezien, hierdoor wend je extra hernieuwbare energie aan die anders ongebruikt bleef.
in de winter op gas hotfill is ook erg efficient, omdat de qsolar in de boiler stookt en daarbij op het tapwater even efficient is als op de cv; aansluiten was hier een klusje van niks, naast de keukenwasbak in het kastje heb ik nu 2 kranen, de oude koude, en een nieuwe warme.
eerst mixte ik nog af op 40c vanwege alle spookverhalen, maar sinds 1 jaar zit de afwas gewoon op de bloedhete kraan(met 90c slang), het verwarmingselement ziet er nog uit als nieuw....de machine is 3 jaar oud.
Geweldig! Alleen al dat je "ergens" mensen treft die je in gewone NL taal een fatsoenlijk antwoord hierop geven. Nogmaals, alleen daarvoor al is mijn dank groot.

Onze Bosch is nu 2 jaar oud. Een SHV55M43EU/13.
Wij hebben nachtstroom en ik laat hem altijd zo vroeg mogelijk daarin starten, hier in Alliander gebied is dat 2300u. Want helaas heeft deze machine, zelfs om 0700 nog, natte bovenkanten van het servies en de kinder drinkbekers.
Wat dat betreft kan het niet veel slechter worden.

Heb inmiddels, na gevraagd te hebben aan Jessica dat ik geen kul antwoord wenste, een beter antwoord van haar.Chapeau!
Maar ze komt met 2 tabellen/overzichten en het antwoord dat 50c speciaal is ontwikkeld om water te sparen.
Dan is mijn water daarvoor te heet.
--Elk programma is voor een ander soort servies geschikt.
Zo heb je bij input van 60 graden weinig aan de lagere temperaturen van 45 en 50 (eco programma) graden.
Het 50 graden programma is een programma wat ontwikkelt is om energiezuinig met water en stroom te zijn.
Hierbij een tabel met de verbruikerswaarde: tabel 1
en;
Het droogproces is een proces van condensatie en dit word tot stand gebracht door koud water door de wanden heen te spoelen en zo condensatie op te wekken, als er geen koud water is zal dit proces niet werken en de afwas niet drogen.

U mag natuurlijk zelf bepalen of u deze gaat aansluiten op uw zonneboiler, maar wij adviseren dit niet en kunnen dan ook niet garant staan voor de goede werking.

Er is 1 aansluitpunt voor de afwasmachine, er is dus geen mogelijkheid om een koud en warm water aansluiting te maken.

Er is op dit moment wel een afwasmachine op de markt dat is de bithermische afwasmachine SBV63M10EU en deze is speciaal ontwikkelt om op zonneboilers aan te sluiten, met een warm en koud water aanvoer.
--

Ik concludeer daaruit dat het wel kan!! Maar dan wel wassen op automatisch en 70c.
En wij sparen alles op tot de nacht en draaien 9 van de 10 keer altijd op stand automatisch, 55-65c!

Eric, wat is je gemiddelde tijdsduur nu? En is jouw machine een look-a-like van mijn Bosch SHV55M43EU/13 ??

Alvast bedankt!

Dan komt straks het rot werk om de machine eronder uit te krijgen (daar zie ik nog het meeste tegenop) en te voorzien van een 90c slang.
Ik kan niet bij de stekker komen, die moest van de keukenboer 8)7 achter de machine op plinthoogte komen, kan ik helaas alleen bij als alles onder plint uit is.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
engelbertus schreef op zondag 25 juli 2010 @ 01:41:
[...]

er is spaanplaat en spaanplaat in de handel dus dat zegt niet altijd alles.
maar dat die half vergaan is.. trek je conclusies over de meterkast
misschien is het een oud huis, en dus niet volgens de laatste regels ooit gebouwd, maar verrotten .. het is niet voor niets dat de meterkast goed geventileerd hoort te zijn, en dus droog, misschien komt er vocht onder je woning vandaan de meterkast in?
of lekkende waterleiding? of condens op waterleiding of riolering?
Meterkast is op dit moment kurkdroog, geen vocht, condens of iets van die strekking. Het huis is van 1978 dus nog niet zo heel oud. Verder is hij goed geventileerd en ruikt het er absoluut niet muf oid.

De spaanplaat is op sommige stukken gewoon slecht, 1 van die plekken was dus de gasmeter. Eronder en erboven is er niets aan de hand.

Overigens zitten er verder geen leidingen daar in de buurt in de muur die dit kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja. ik heb het dus ook niet over dat alles automqatisch goed gaat, maar de administratieve melding die verplict is, is gewoon een wettelijke regel die losstaat van meterstandperikelen.
noem de wet, toon die wet (newsflash : die is er niet)
inschatten terwijl de bevolking bespaart en opwekt is superbot.
de inschatting verandert ook niet als je je paneeltjes aanmeld,
zo kreeg ik gewoon +4600 kwh aan mijn broek, terwijl het -279kwh was over 2009.
greenchoice heeft er 7 maanden over gedaan dit recht te zetten. (!)
en dit was geen uitzondering, in 2007 en 2008 gebeurde dit ook.
Eric, wat is je gemiddelde tijdsduur nu? En is jouw machine een look-a-like van mijn Bosch SHV55M43EU/13 ??
ik heb zo`n siemens sensor ding, die kijkt naar het afvalwater of het programma korter moet of nog ietsje langer doorgaan, ik heb gewoon geluk dat ie zelf de temperatuur meet, en niet verder dom verwarmt conform het programma; soms als je na het avondeten direkt de afwas machine gebruikt, en het eten nog vers op de borden en pannen zit, en de boiler even lekker zijn gang mag gaan, met een graadje of 75, dan is het waterverbruik absoluut gering (8-11 liter) en de doorlooptijd korter dan 10 minuten.
daar kan ik met een handafwas niet tegenop, het stroomverbruik schommelt dan tussen de 0,12 en 0,15 kwh.
zonder hotfill is dat meer liters water, en gemiddeld tussen 1,4kwh en 2,6 kwh.
in de folder staat : hotfill ongeschikt.
zomers zet ik als ie klaar is de klep open, dat droogt pas snel.
kwestie van alles zelf uitvinden, trial on error, adviezen van bedrijven zijn altijd met een "hap meel in den bek"
siemens typenummer is : SE65M352
het komt hier regelmatig voor dat was en afwas gelijk draaien, en de meter gewoon terug blijft gaan,
wat dat betreft bespaart een zonneboiler ook flink op stroom, en natuurlijk accijns op warmte en stroom.
/edit:
effect is hoge doorstroom, lage verontreiniging in de boiler.(oplossing in warm water & bacterien)
hierdoor kook ik ook met heet boilerwater, en zet er koffie mee.
neveneffect : mega opbrengst van je collector, bereik 30-60 graden is optimum

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2010 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spaanplaat is houtsplinters die verlijmd zijn tot een plaat.
Na 32 jaar zou het wel eens kunnen zijn dat de lijm begint op te lossen en daardoor de plaat uiteen begint te vallen.
Ook bij pur is dat het geval.
Na een x-tijd begint pur uiteen te vallen tot poeder als je het aanraakt.
Bouwmaterialen hebben ook niet het eeuwige leven.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2010 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2010 @ 10:48:
[...]noem de wet, toon die wet (newsflash : die is er niet)
inschatten terwijl de bevolking bespaart en opwekt is superbot.
de inschatting verandert ook niet als je je paneeltjes aanmeld,
zo kreeg ik gewoon +4600 kwh aan mijn broek, terwijl het -279kwh was over 2009.
greenchoice heeft er 7 maanden over gedaan dit recht te zetten. (!)
en dit was geen uitzondering, in 2007 en 2008 gebeurde dit ook.
[...]
en de doorlooptijd korter dan 10 minuten.
daar kan ik met een handafwas niet tegenop, het stroomverbruik schommelt dan tussen de 0,12 en 0,15 kwh.
zonder hotfill is dat meer liters water, en gemiddeld tussen 1,4kwh en 2,6 kwh.
in de folder staat : hotfill ongeschikt.
zomers zet ik als ie klaar is de klep open, dat droogt pas snel.
kwestie van alles zelf uitvinden, trial on error, adviezen van bedrijven zijn altijd met een "hap meel in den bek"
siemens typenummer is : SE65M352
het komt hier regelmatig voor dat was en afwas gelijk draaien, en de meter gewoon terug blijft gaan,
wat dat betreft bespaart een zonneboiler ook flink op stroom, en natuurlijk accijns op warmte en stroom.
/edit:
effect is hoge doorstroom, lage verontreiniging in de boiler.(oplossing in warm water & bacterien)
hierdoor kook ik ook met heet boilerwater, en zet er koffie mee.
neveneffect : mega opbrengst van je collector, bereik 30-60 graden is optimum
Specificaties komen overeen met mijn Bosch!!
http://www.mediagigant.nl...ouw/Siemens_SE65M352.html

het stukje daarboven, ik bespaar ook op wassen en ook nog met LED verlichting, maar dat stukje over die 7 maanden is echt een schrikverhaal, brr. Ik ken mensen persoonlijk bij Liander, en zelfs die klagen erover.
Wat kun je nog meer doen? Iets landelijks via iemand van Kassa/Kieskeurig??
Ben benieuwd of 1 okt, eea wordt rechtgetrokken, als mijn echte meterstanden serieus worden genomen.
Bij mijn overgang naar GC (1 april) werden mijn meterstanden genegeerd en ingeschat door Liander.
Uiteraard veel te hoog, maar minder dan 50%, GC zag er geen brood in om daar mee verder te gaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb ook altijd dat liander de foutieve standen doorgeeft. als je zelf ook de sanden doorgeeft, dan worden je afrekeningen daarop gebaseerd. dat greenchoice en liander dan een discussiepunt hebben over de standen heb ik niets mee te maken. een schatting is per definitie onjuist lijkt me. ik maak me er nier druk om, als gc maar geen rekeningen stuurt op basis van die geschatte standen.

verder is volgens mij het hystorisch overzicht, waarop je kon zien welke standen er doorgegeven waren door de netbeheerder of de klant zelf, verdwenen van de site van greenchoice?

[ Voor 32% gewijzigd door engelbertus op 25-07-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
engelbertus schreef op zondag 25 juli 2010 @ 12:50:
dat greenchoice en liander dan een discussiepunt hebben over de standen heb ik niets mee te maken.
Ja en nee... jij en ik hebben de mazzel dat GC hier tussen zit en deze onzin voor ons afhandelt, maar als zonnestroominstallatiebezitters hebben we hier indirect allemaal mee te maken omdat het aangeeft dat Het Systeem nog niet ingericht is op teruglevering. Liander en den andere netbeheerders leven nog in 1900 toen elektriciteitslevering nog een monopolie van een paar grote partijen was.

Die worden nog wel eens wakker als progressieve wijken hun eigen kleine stroomnetjes op gaan zetten omdat ze het zat zijn zaken te doen met zo'n stugge, starre en fossiele organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
Even over de vaatwasser,
Ik wil tzt een nieuwe vaatwasser aanschaffen en deze op hotfill wil aansluiten.
middels een mengventiel op 50 graden oid.
Mijn voorkeur ging uit naar zo'n nieuwe bosch, die verbruiken maar 7 liter water en 1 kw
Is dit dan wel een goede keus? ivm de nieuwe programma's die de vaatwasser heeft.
Zou ik beter een type kunnen nemen die ongeveer 12 liter verbruikt,

voorlopig heb ik nog een oude bosch van 12 jaar oud, die ga ik eerst eens op hotfill aansluiten,
verbruikt nu 19 liter en 1,6 kw op stand 2 (2x spoelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SasJo schreef op zondag 25 juli 2010 @ 11:30:
[...]

Specificaties komen overeen met mijn Bosch!!
http://www.mediagigant.nl...ouw/Siemens_SE65M352.html

het stukje daarboven, ik bespaar ook op wassen en ook nog met LED verlichting, maar dat stukje over die 7 maanden is echt een schrikverhaal, brr. Ik ken mensen persoonlijk bij Liander, en zelfs die klagen erover.
Wat kun je nog meer doen? Iets landelijks via iemand van Kassa/Kieskeurig??
Ben benieuwd of 1 okt, eea wordt rechtgetrokken, als mijn echte meterstanden serieus worden genomen.
Bij mijn overgang naar GC (1 april) werden mijn meterstanden genegeerd en ingeschat door Liander.
Uiteraard veel te hoog, maar minder dan 50%, GC zag er geen brood in om daar mee verder te gaan.....
ze redeneren dan ( de netbeheerders) dat de teveel in rekening gebrachte kwh,s vanzelf weer rechtgetrokken wordt, op het moment dat er weer een keer echte meterstanen worden afgelezen.

dat dat bij wisseling van leverancier voor problemen zorgt ( immers, opeens moet greenchoice terugbetalen omda jij in het verleden bij ( een andere leveranier) te veel hebt betaald. dat schatten komt steeds vaker voor omdat mensen nu opeens willen overstappen, en er dan toch een afrekening moet komen met een meterstand, terwijl er slechts eens per 3 jaar een meteropnemer aan de deur komt.

in jou geval mag je hopen dat de prijs voor energie stijgt en je dus aan een hogere prijs het teveel in rekening gebrachtte verbruik terugbetaald krijgt, en dus ook je opwek voor de hoogste prijs krijgt afgerekend.
maar gezien liander al een paar keer de prijs per kwh heeft laten zakken zal dat wel niet gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Systeem nog niet ingericht is op teruglevering.
<nog steeds niet>
als ze nu eens hun administratie debiteuren als voorbeeld nemen,(negatieve standen)
dan zijn ze reuze assertief en snel, en extreem klinisch nauwkeurig.
het komt mij allemaal nogal mafioos over, dat faktuurtje voor niet geleverde diensten,
via een achterdeur zo bij de leverancier naar binnen, ga maar incasseren.
als ik fake fakturen begin te sturen, kom ik in de krant.
ik wou dat liander credit cards uitgaf, alles onder 0 word genegeerd ;)
vanzelf weer rechtgetrokken wordt, op het moment dat er weer een keer echte meterstanen worden afgelezen.
dat is hier gebeurt, maar de meterstanden klopten niet, zeiden ze (hij was alweer lager)
dus was mijn meter stuk, mooi denk ik, doe maar meteen die dure iskra met 4 kwadranten, en open S0 bus gratis, en 10mm2 achter het meterbord.
maar toen was de meter spontaan weer heel.(het is een siemens schijf uit 2003) (*)
hier zie je dat er gewoon strategie is, en men heeft toen voor het eerst meer dan 600kwh negatief geregistreerd, het kan dus. 600 kwh uitbetalen is namelijk goedkoper dan een gratis iskra meter.
ik ben ze erg dankbaar, en greenchoice ook, hieruit blijkt dat alle excuses volkomen lulkoek zijn,
en dat alles dus gewoon mogelijk is, ook direkt salderen, ipv dat credit nota geneuzel.

(*) aeg en siemens ferraris meters geproduceerd tussen 1995 en 2003 zijn de laatste in hun soort,
zeer nauwkeurig (2 kanten op) en een technische levensduur van minstens 40 jaar.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
engelbertus schreef op zondag 25 juli 2010 @ 01:33:
Neen. Niet "wettelijk verplicht". Want (a) Netcode is GEEN "Wet", slechts "secundaire regelgeving" (zo staat het letterlijk op de site van de Energiekamer). En (b) medewerker van Liander heeft uitdrukkelijk gesteld dat het (dus) ook niet afgedwongen kan worden. Bikkelharde realiteit: het gros van de grofweg 30.000 PV systemen in NL staan NIET als zodanig "gemeld" bij de netbeheerders... Wel alle MEP en SDE installaties (eind juni 2010 nog steeds maar 4.693 stuks) want die hebben gecertificeerde bruto productie meting en inschrijving bij CertiQ. Maar dat is slechts een klein deel wat er al lang staat en ook nog eens dagelijks bijkomt.
de netbeheerders hoeven slechts elke 3 jaar (of willen) slechts 1 keer per drie jaar perse de meterstanden controleren door een meteropnemer. het is veel goedkoper om de andere meterstanden maar gewoon fictief, en op basis van statistieken te "bepalen"en door te geven. de verrekening komt zanzelf zullen ze wel denken, en als de klant niet op past financiert hij dus de netbeheerder gemiddeld 1,5 jaaar vooruit.
Neen. Netbeheer rekent UITSLUITEND nog vaste posten door sinds 1 januari 2009, en kan dus ook beslist NIET "anderhalf jaar vooruit" veel meer inkomsten declareren in de voorschotbedragen dan die VASTRECHTEN daadwerkelijk "zouden moeten gaan" kosten (alle vastrecht bedragen inclusief die voor de feitelijk daarbij behorende "meetdienst" kun je zelf van hun site downloaden). Ergo: onzin.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik dacht geintje.. gewoon voor de lol : (led verlichting op waterdruk)
Afbeeldingslocatie: http://www.glowspecialist.nl/contents/media/led_douchekop_4p.jpg
maar dat ding geeft best goed licht, als ik te warm douche heb ik minder licht en kleuren de leds rood,
en bij koud water erg veel licht wit/blauw. leuke gadget.
mijn aso douche pannekoek cw6 is hiermee history,
de cw6 door deze spaarkop zorg voor enorm veel meer licht dan belooft.
(opgelet : geen tvt! want hij kost 45 euro ;))

/edit : na ja dat ding gaat ook op rood als ik te lang douche.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2010 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op zondag 25 juli 2010 @ 14:14:
in jou geval mag je hopen dat de prijs voor energie stijgt en je dus aan een hogere prijs het teveel in rekening gebrachtte verbruik terugbetaald krijgt, en dus ook je opwek voor de hoogste prijs krijgt afgerekend.
maar gezien liander al een paar keer de prijs per kwh heeft laten zakken zal dat wel niet gaan lukken.
Sorry, maar wederom: onzin.

Liander rekent sinds 1 jan. 2009 niets meer in kWh [noot: kleinverbruik aansluitingen, waar het hier om gaat]. Daarvoor werden de toen nog deels kWh gerelateerde transporttarieven GEDICTEERD door de Energiekamer. Kon Liander hoog en laag springen, ze moesten gewoon de door NMa/Energiekamer voorgeschreven maximale prijs doorrekenen. En dat hebben ze dan ook gedaan.

Het was bij Continuon/Liander trouwens voor enkeltarief tm. 3x 25 Amp. aansluiting (tarief in eurocent incl. BTW/kWh):

2005 4,06
2006 4,02
2007 4,138 (NB: vanaf 1 feb. 2007 i.v.m. ruzie met Energiekamer)
2008 4,138
2009 NVT (geëlimineerd): invoering capaciteitstarief

Dus met die "prijs per kWh laten zakken" viel het ook allemaal wel mee in die tijd...

[ Voor 2% gewijzigd door zonnigtype op 25-07-2010 17:10 . Reden: noot ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ze dienen de rekeningen idd niet per kwh in, maar ze waren wel de enige die de officiele meterstanden aan de leveranciers doorgaven, en dat is wat ik dus beoel. die foute schattingen komen allemaal bij de netbeherder vandaan.
en dat was volgens mij t grootste probleem / bezwaar, maar staat ook los van of je wel of niet meldt dat je teruglevert. alleen de schattingen gaan meer uit de pas lopen als je bespaart of aan teruglevering doet,.
maat goed.
je bent elke keer nogal stellig in ej antwoorden terwijl je iets anders weerlegt dan dat ik bedoel. ik vind het dan ook niet naief om te adviseren je niet aan de netcode te houden. het is dan geen wet, maar net als de nen normen ( ook geen wet) zijn wel allemaal van toepassing, omdat in het bouwbesluit wordt verwezen naar de nen normen. hoe het met de netcode zit weet ik niet, maar die zou zomaar eens gewoon verplicht nagekomen moeten worden.

bij de bank houd je je ook aan regels, en die staan ook lang allemaal niet in de wet.
het is niet dat je je alleen aan regels hoeft te houden als de met naam en toenaam in een wetsartikel zijn beschreven.

dat het lastig is, en (nog) niet heel erg noodzakelijk om die teruglevering allemaal exact in kaart te brengen, en dus geld kost aan de kant van de netbeheerder, maakt dat het ook niet wordt afgedwongen.
ook dat de netbeheerder er geen weet van heeft bij wie hij wat moet afdwingen maakt e.e.a. lastig. eens de netbeheerder een zondaar wel aan die regels wil houden is verder al bekend dat diegene teruglevert, en kan het administratieve vinkje toch al gezet worden. het enige dat ze dan kunnen doen is een boete geven ( o nee. geen wet) waarom zou de netbeheerder er dan nog werk van maken uberhaupt?

misschien scheelt het ook dat ik bij greenchoice zit, en ook van greenchoice alle kosten die de netbeheerder in rekening brengt, gefactureerd krijg. ik denk dat dat een voordeel is, maar daar zullen de meningen ook wel weer over uiteen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en volgens mij is het een feit dat 1 januari 2010 de tarieven waren gedaald en best aardig ook, en dat de tarievenper 1 juli weer een beete zijn verlaagd. ik snap echt niet waarom je daarover nu van die halve tabellen geeft, want het in de toekomst verrekenen van de kwh prijs voor de energie ( dus het kale tarief) is wel gedaald, waardoor je als je teveel hebt betaald, nu voor een lager tarief wordt wordt terugbetaald.
ik heb geen idee of de kosten vor 1 kwh dan per 1 januari nu zijn gedaald of gestegen, maar dan kom je in een gebied waar volgens mij iedereen op dit forum andere berkeningswijzen en posten wel of niet meeneemt, dat het ook bijna onmogelijk is hierover een uitspraak te doen. ik doe het dus iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Ondanks het proberen van de nieuwe betaversie van Plugwise 2.16beta (waarvoor nogmaals mijn dank JeroenH) wil het registreren van productie nog niet werken. Inmiddels heb ik vanmorgen de Circle+ en Circle gereset en de appliances opnieuw aangemaakt (ik gebruik Plugwise in het Engels) maar dat mocht niet helpen.

Morgen ga ik maar bellen want ik heb het systeem juist gekocht om opbrengst van de zonnepanelen te kunnen registreren. Wellicht kan meneer Plugwise me nog de gouden tip geven.

Of heeft er iemand anders nog een idee?

[ Voor 10% gewijzigd door robkds op 25-07-2010 21:45 ]

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat het ook bijna onmogelijk is hierover een uitspraak te doen. ik doe het dus iig niet.
voor alles staat dat ze ons, en bedrijven dienen, als nuts voorziening.
dat doen ze duidelijk niet op administratief vlak.
alleen de wal kan het schip nog keren.
het is 2010 en ik ben zeker niet een uitzondering, dit halve forum is onderweg naar negatieve meterstanden,
ik heb een post meetdienst, meten is weten, schatten is gokken, daar betaal ik niet voor.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2010 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op zondag 25 juli 2010 @ 13:05:
Liander en den andere netbeheerders leven nog in 1900 toen elektriciteitslevering nog een monopolie van een paar grote partijen was.
Nou, dat was slechts 11 jaar nadat in Den Haag de eerste stroomcentrale in werking werd gesteld, en die mocht slechts in een straal van 500 meter om de centrale leveren, en was slechts "goed" voor het tegelijkertijd laten branden van wel 10.000 van die vermaledijde gloeilampen (wie weet wel in de Ridderzaal, of in het "torentje" als dat er toen al was...). Dus de "netbeheerder" in die early days zal niet heel erg veel werk hebben gehad, is mijn inschatting... >:)

(en: Den Haag is tegenwoordig het netgebied van Stedin, niet van Liander... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2010 @ 22:16:
[...]voor alles staat dat ze ons, en bedrijven dienen, als nuts voorziening.
dat doen ze duidelijk niet op administratief vlak.
alleen de wal kan het schip nog keren.
het is 2010 en ik ben zeker niet een uitzondering, dit halve forum is onderweg naar negatieve meterstanden,
ik heb een post meetdienst, meten is weten, schatten is gokken, daar betaal ik niet voor.
meten = weten / gissen = missen.
Maar hoe en waar kunnen we klagen?
Let op, het moet wel in 1 keer op de juiste manier gebeuren! En met veel van ons tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op zondag 25 juli 2010 @ 18:08:
ze dienen de rekeningen idd niet per kwh in, maar ze waren wel de enige die de officiele meterstanden aan de leveranciers doorgaven, en dat is wat ik dus beoel. die foute schattingen komen allemaal bij de netbeherder vandaan.
en dat was volgens mij t grootste probleem / bezwaar, maar staat ook los van of je wel of niet meldt dat je teruglevert. alleen de schattingen gaan meer uit de pas lopen als je bespaart of aan teruglevering doet,.
maat goed.
je bent elke keer nogal stellig in ej antwoorden terwijl je iets anders weerlegt dan dat ik bedoel.
Hoe kan ik in vredesnaam raden wat jij "bedoelt"???

Je stelt letterlijk, en dat is het wezenlijke element waar ik op in ga, en beslist niet "raden naar wat je mogelijk zou kunnen bedoelen":
En dat is, zoals ik letterlijk heb aangetoond, en wat je onafhankelijk van mijn post ZELF kunt controleren door de tariefbladen bij netbeheer op te vragen (Liander vertikt het helaas om oudere tariefbladen op hun site te zetten, behalve die voor 2009), pertinent een foute bewering. Per 1 januari 2009 hield dat "lijstje" op te bestaan omdat er geen variabel transporttarief meer geheven KON worden vanwege invoering capaciteitstarief (kleinverbruik aansluitingen).
ik vind het dan ook niet naief om te adviseren je niet aan de netcode te houden.
Heb ik niet zo gesteld, iedereen moet het zelf weten. Ik heb gezegd wat ik (niet) heb gedaan, en wat vele duizenden decentrale invoeders met mij nooit hebben gedaan omdat ze nooit van de netcode hebben gehoord, er geen moer van zullen snappen, en waar de netbeheerders de burgermansen weigeren over in te lichten. Wat iedereen daarmee doet, eigen keus, kun je ook naast je neerleggen. Ik heb dat overigens niet voor niks gedaan, want ik heb een volkomen legitieme, helaas tien maanden lange procedure bij de NMa tegen ze gevoerd, en dan weet je al snel wat voor vlees je in de kuip hebt... Dat stinkt als een beerput, en beslist niet alleen vanwege het feit dat ik vegetariër ben... (je mag het dossier bij me in komen zien, wel paar dagen vrij nemen).
het is dan geen wet, maar net als de nen normen ( ook geen wet) zijn wel allemaal van toepassing, omdat in het bouwbesluit wordt verwezen naar de nen normen. hoe het met de netcode zit weet ik niet, maar die zou zomaar eens gewoon verplicht nagekomen moeten worden.
Moet je vooral doen, maar ga nou eerst zelf die Netcode lezen en probeer hem te begrijpen. Staat op de Energiekamer site onder secundaire regelgeving, heb ik al een paar keer gelinkt, blijkbaar tevergeefs. En waarom ga je eigenlijk niet in op die uitdrukkelijke toezegging van een medewerker van Liander aan mij dat ze het niet af kunnen dwingen? (met de impliciete mededeling: maak je geen zorgen, die "meldingsplicht" is een hoax en niet afdwingbaar)
bij de bank houd je je ook aan regels, en die staan ook lang allemaal niet in de wet.
het is niet dat je je alleen aan regels hoeft te houden als de met naam en toenaam in een wetsartikel zijn beschreven.

dat het lastig is, en (nog) niet heel erg noodzakelijk om die teruglevering allemaal exact in kaart te brengen, en dus geld kost aan de kant van de netbeheerder
Hoe kom je daar toch bij? Ik heb nu al tig keer duidelijk gemaakt dat netbeheer NIKS meer "verdient" noch "verliest" aan die miezerige overschotjes aan zonnestroom die bij tijd en wijlen op het net komen (en door de buren direct weer worden geconsumeerd) omdat het capaciteitstarief sinds 1 juli 2009 geldig is. Ze harken blind alle vastrechten binnen, de leverancier moet voor ze sloven, en toch maken ze via bezopen schattingen van meterstanden het leven van de decentrale invoeder zuur. Omdat ze nog meer willen verdienen aan belachelijke gedwongen metervervangingen die totaal onnodig zijn. Niks "kost de netbeheerder geld", dus!

...
... en volgens mij is het een feit dat 1 januari 2010 de tarieven waren gedaald en best aardig ook, en dat de tarievenper 1 juli weer een beete zijn verlaagd. ik snap echt niet waarom je daarover nu van die halve tabellen geeft,
Omdat die verlagingen van het leveringstarief, zoals je verderop al aangeeft, NIETS met netbeheer tarieven heeft te maken. En DAAR ging de discussie (bij mij) om, zoals ik kristalhelder heb laten weten, aantoonbaar met de specifieke nettarieven die fysiek in rekening zijn gebracht. Dat "halve tabelletje" (dank voor het compliment, weer het nodige uitzoekwerk voor niks gedaan om mijn argumentatie met bewijzen te ondersteunen) heeft niets met levering en dus ook niets met de 9,4% (Vattenfall-NUON continutarief ALL-IN, wat echter exclusief alle vastrechten is) verlaging van 1 jan. 2010 te maken, noch met de marginale verlaging van nog eens 0,1% (idem, ALL-IN) per 1 juli 2010.
... want het in de toekomst verrekenen van de kwh prijs voor de energie ( dus het kale tarief) is wel gedaald, waardoor je als je teveel hebt betaald, nu voor een lager tarief wordt wordt terugbetaald.
ik heb geen idee of de kosten vor 1 kwh dan per 1 januari nu zijn gedaald of gestegen, maar dan kom je in een gebied waar volgens mij iedereen op dit forum andere berkeningswijzen en posten wel of niet meeneemt, dat het ook bijna onmogelijk is hierover een uitspraak te doen. ik doe het dus iig niet.
Je rukt echter wel degelijk allerlei zaken compleet uit zijn verband die ik puntsgewijs ondersteund door bewijsmateriaal toelicht, en maakt er een niet meer te volgen en ongedocumenteerde brei van. Wat niet nodig is, als je maar weet waar je op moet letten. Het hele verhaal over "meer betalen aan de oude leverancier dan wel meer aan de nieuwe leverancier" (of minder, afhankelijk hoe er door de netbeheerder uit de duim is gezogen met de meterstanden), heeft, ik benadruk het hier nog maar eens, niets meer met "te betalen" netbeheer tarieven te maken. Omdat het uitsluitend vastrechten betreft die je zowel bij de oude als bij de nieuwe leverancier blijft betalen, als je in hetzelfde netgebied blijft wonen. Daar verandert dus niks aan, die component van de voorschotten zal gelijk blijven (als beide leveranciers het leveranciersmodel van facturatie voeren, en dus ook netbeheer kosten doorrekenen).

Voor een zeer gedetailleerde analyse wat er EXACT met de variabele componenten van de kWh tarieven voor continu kleinverbruiksaansluiting bij Vattenfall-NUON is gebeurd, verwijs ik je gaarne naar mijn website, waar ik dat al lang voor een ieder die dat weten wil heb uitgeplozen (dit artikel). Heeft ook weer een dag werk gekost om dat netjes op het virtuele papier te krijgen...

Mijn "uitspraken" over energiebeprijzing zijn altijd gedocumenteerd en herleidbaar naar de bronnen. Ik kan daarom altijd beargumenteerd zinnige bijdragen leveren aan die discussie. Bij de meeste andere "uitspraken" over dat thema zie ik zelden soortgelijke harde documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
PietProem schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:22:
Iemand bied paneeltjes aan voor 1,73 euro incl. btw. per piekwatt!

Volg de link http://stelwagen.come2me.nl/1140569/Zonnepanelen-startset

Volgens mij niet duur of zie ik wat over het hoofd?

De persoon heeft ook een leuke zonnevolger op waterkracht!

http://stelwagen.come2me.nl/1140568/De-Zonvolger
Beetje hoog... -> Bouwvergunning aanvragen dus!
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 08:19:
Het paneeltje is gekocht een R&S 100Wp van 14 jaar oud. Even met de meter eraan geweest en gaf toch snel 36V half beschaduwd. Voor 100 euro kon ik dze niet laten liggen. Zeker niet omdat de omvormer er gewoon bji zit :P . Alleen wil ik de junction box opnieuw kitten. Dit ziet er niet heel fris meer uit. Gewoon acrilaat gebruiken?
Wat is er mis met siliconen? Acrylaat is alleen om optisch kieren te dichten. Voor waterdichte en weersbestendige afdichtingen pak je altijd siliconenkit.

4 Daagse was weer een leuk feestje trouwens, 14e kruisje was binnen. @SasJo, ik denk dat ik je panelen gekiekt heb, zijn het deze? Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2zhdws6.jpg

Foto genomen op de Huissensedijk.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

[b][
4 Daagse was weer een leuk feestje trouwens, 14e kruisje was binnen. @SasJo, ik denk dat ik je panelen gekiekt heb, zijn het deze? [afbeelding]

Foto genomen op de Huissensedijk.
Allereerst gefeliciteerd!!

Nee, deze zijn denk ik van Joland (jja), ik woon in Ewijk en daar kom je niet langs.

Je bent me wel op de Via Gladiola gepasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 12:43:
[...]

Da's de reden waarom wij nu op de bovenverdieping alle radiatoren aan het vervangen zijn. Overal zaten type 11 radiatoren ( 1 plaat met lamellen ). We gaan naar type 22 ( twee platen met dubbele lamellen ). En daarbij ook nog naar een groter formaat.
Het worden inderdaad twee platen met dubbele lamellen.
Dus dat zit wel goed. Eigenlijk hebben we boven voor radiatoren gekozen omdat we deze in principe niet open draaien. Alleen met extreme kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10 20:45
Hmmm... tja. alle beetjes helpen:

http://nos.nl/artikel/174...kt-met-uitlaatgassen.html

Zal wellicht een laag rendement hebben, maar alle beetjes rendement doen het weer wel :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:47
JeroenH schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 19:18:
[...]

Dat hangt er vanaf uit wiens oogpunt je e.e.a. bekijkt. Vanuit het oogpunt van de zonnestroominstallatiebezitter is zaken doen met de netbeheerders echt geen feest. Wij hebben op onze woning nu anderhalf jaar zonnestroompanelen en Greenchoice ligt uit mijn naam nog altijd overhoop met Liander over onze meterstanden. Zij geven volstrekt fictieve meterstanden door aan GC. Als ik dat gevecht zelf had moeten aangaan had ik waarschijnlijk al lang de handdoek in de ring gegooid en die panelen van het dak getrokken.

N.a.v. mijn website krijg ik een enkele keer nog wel eens mails van lotgenoten.

Nee, de netbeheerders in Nederland steunen Duurzaamheid nog net echt hoor. In veel gevallen werken ze tegen i.p.v. mee te denken. Het is jammer maar het is de realiteit.
Snap ik allemaal niks van, ik als niet SDE panelen bezitter heb het doorgegeven aan liander en gaat gewoon goed. (ik gebruik nuon stroom)
Daarnaast ben ik het met engelbertus eens je moet het gewoon melden. Als iedereen maar zomaar stroom op het net gooit wordt het bij grote stroomstoringen wel lastig zoeken. Want vergis je niet verkeerd terugleveren kan echt het net platleggen. Dit is op mijn werk al eens gebeurd bij een frequentieregelaar die verkeerd terugleverde bij het remmen van de motor ging om maar 30kW vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 21:11
robkds schreef op zondag 25 juli 2010 @ 21:44:
Ondanks het proberen van de nieuwe betaversie van Plugwise 2.16beta (waarvoor nogmaals mijn dank JeroenH) wil het registreren van productie nog niet werken. Inmiddels heb ik vanmorgen de Circle+ en Circle gereset en de appliances opnieuw aangemaakt (ik gebruik Plugwise in het Engels) maar dat mocht niet helpen.

Morgen ga ik maar bellen want ik heb het systeem juist gekocht om opbrengst van de zonnepanelen te kunnen registreren. Wellicht kan meneer Plugwise me nog de gouden tip geven.

Of heeft er iemand anders nog een idee?
Zet ze eens als verbruikers, dat werkte bij mij wel.(met oudere plugs)
Dan meet je het verbruik ipv de opbrengst wat niet echt uitmaakt.
Je kan het later als het werkt weer aanpassen waarbij geen historische data verloren raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
SasJo schreef op maandag 26 juli 2010 @ 08:38:
[...]

Allereerst gefeliciteerd!!

Nee, deze zijn denk ik van Joland (jja), ik woon in Ewijk en daar kom je niet langs.

Je bent me wel op de Via Gladiola gepasseerd.
Jammer dat ik geen biertje van je heb gekregen ;)

Maar goed, het was inderdaad jja die aangaf dat de panelen vanaf de route te zien waren. (Had gisteren nog niet teruggebladerd om te kijken wie dat had gezegd.)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
... en weer 563 MegaWattpiek d'r bij gegooid in mei alleen. Uiteraard in Duitsland.

Volledige grafische update op mijn site, met dank trouwens aan Siderea.nl voor de "opeens weer verdwenen spreadsheet"... ;)

Nieuwbouw in BRD januari tot en met mei 2010 is nu al: 1.727 MWp. Gaat nog heul veul meer bijkomen, kun je vergif op innemen.

@leonbong
Daarnaast ben ik het met engelbertus eens je moet het gewoon melden. Als iedereen maar zomaar stroom op het net gooit wordt het bij grote stroomstoringen wel lastig zoeken.
Hoef je niet te zoeken. Dan staan al die omvormers wettelijk verplicht uit, namelijk.

En 30 kWp heeft niemand in Nederland (effe niet NUON's Floriadedak of Eneco's Ecopark Waalwijk meegerekend). Ook die staan uit bij de genoemde stroomstoring [als je daarmee netuitval bedoelt]... Dat soort installaties heeft zeker niemand die geen SDE beschikking heeft [en dus bruto productiemeting en dus "automatisch melding aan netbeheer"]. Misschien ligt het wel aan het feit dat ik geen miljonairs ken in de kring "bekende PV-bezitters"... ;)

Misschien moet de door mij genoemde medewerker van Liander maar ontslagen worden?

[ Voor 55% gewijzigd door zonnigtype op 26-07-2010 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:03:
... en weer 563 MegaWattpiek d'r bij gegooid in mei alleen. Uiteraard in Duitsland.

Volledige grafische update op mijn site, met dank trouwens aan Siderea.nl voor de "opeens weer verdwenen spreadsheet"... ;)

Nieuwbouw in BRD januari tot en met mei 2010 is nu al: 1.727 MWp. Gaat nog heul veul meer bijkomen, kun je vergif op innemen.
misschien maar maandelijkse updates van de PV-groei in Nee-derland plaatsen? Mogelijk dat de ambtenarij met schaamrood op de kaken 't zien, en er na vakantie-reces prangende vragen gesteld gaan worden :+

Dat t' in Duitsland lukt, dat zien/weten/geloven we nu wel :9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:12:
[...]

misschien maar maandelijkse updates van de PV-groei in Nee-derland plaatsen? Mogelijk dat de ambtenarij met schaamrood op de kaken 't zien, en er na vakantie-reces prangende vragen gesteld gaan worden :+
Dat doe ik al een paar jaar, hier:

http://www.polderpv.nl/PV...arktcijfers.htm#grafieken

(doet zelfs de brancheorganisatie geen enkele moeite voor...)

Alleen is dat de "gecertificeerde", bij CertiQ gemelde capaciteit (marginaal, inderdaad, betreft een mespuntje MEP installaties, de rest is SDE). De rest (niet MEP/SDE) is niet te volgen, want nergens centraal geregistreerd. Kan alleen als je de slechts eenmaal per jaar verschijnende CBS statistiek als heilig beschouwd (wat ik beslist niet doe), en daar de CertiQ registratie van aftrekken. Dan heb je de "rest", die in 2009 (voorlopige cijfers) al 43% van de "nieuwe afzet" zou vertegenwoordigen. Zoveel wordt er dus blijkbaar niet [centraal] geregistreerd in NL...
Dat t' in Duitsland lukt, dat zien/weten/geloven we nu wel :9
... maar blijvend stimulerend om die wereldmarkt op de voet te blijven volgen ...

1974 trauma'tje? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Nope... voetbal? wa's da? kunnen we eindelijk weer gewoon án die Arbeit! :)
voor de liefhebber: vanavond is de Ronde van Boxmeer, met wat tour-giganten en neerlands trots.
is ook duurzaam: rondjes fietsen in de kern van Boxmeer... ik fiets zowiezo al snel door de kern, d'r valt toch weinig bijzonders te zien aldaar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 16:15

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

SasJo schreef op maandag 26 juli 2010 @ 08:38:
[...]

Nee, dat is rechts van de dijk, je zat wel in de buurt maar keek dus de verkeerde kant op ;(
Maar mijn panelen zijn niet zo eenvoudig te zien, ze gaan schuil achter een opstaande rand van 1m, vandaar dat je ook flink op je tenen moet lopen!

50km _/-\o_

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zijn net een paar weken in de Nederlands/Duitse grensstreek wezen fietsen. Nog geen 10 meter de grens over en de daken liggen al vol met zonnepanelen. En dan niet alleen op een woning, maar ook op vele grote stallen. Zonodig de panelen over dwars op het schuine dak om het paneel op het zuiden te richten (niets van die bezopen Nederlandse bekrompenheid). Voor een rijtje extra panelen wordt regelmatig de nok of de zijkanten overgestoken. Ik ben diep onder de indruk. En dat alles heeft een paar zeer zware stormen zonder problemen doorstaan.
Daarnaast nog verschillende nieuwe opstellingen gezien die met de zon meedraaien en op de laatste dag (nabij Kevelaer) een veld met maar liefst 50 rijen zonnepanelen en dat met meer dan honderd panelen naast elkaar!

Ondertussen zie ik een spotje over hun zonne-energie met een hoog knuffelgehalte waarin Blijdorp genoemd wordt van onze energieleveranciers. Jongens, waar hebben jullie de panelen opgesteld om volwaardig (mondiaal) mee te mogen praten over zonne-energie? Laat het eens zien! Dat hebben we naast een goede feed-in regeling ook nodig om zonne-energie (duurzame energie) een extra impuls te geven! Maak het tastbaar! Laat het knuffelige nu eens achterwege en kom met inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 18:48:
We zijn net een paar weken in de Nederlands/Duitse grensstreek wezen fietsen. Nog geen 10 meter de grens over en de daken liggen al vol met zonnepanelen. En dan niet alleen op een woning, maar ook op vele grote stallen. Zonodig de panelen over dwars op het schuine dak om het paneel op het zuiden te richten (niets van die bezopen Nederlandse bekrompenheid).
Je bedoelt dit soort constructies (dat is in een van de minst zonnige delen van Duitsland, noord Sauerland...). Wordt in Duitsland "Aufständerung" genoemd. Is doodnormaal daar. Hier zitten de VROM (let wel: ons "miljeu" ministerie...) ambtenaren over "parallel aan het dakvlak" en dat soort vreselijke ongein te miepen...
Voor een rijtje extra panelen wordt regelmatig de nok of de zijkanten overgestoken.
Yup, dat soort "slippertjes" worden regelmatig gemaakt. Niemand die zich er druk om lijkt te maken...
Ik ben diep onder de indruk. En dat alles heeft een paar zeer zware stormen zonder problemen doorstaan.
Daarnaast nog verschillende nieuwe opstellingen gezien die met de zon meedraaien en op de laatste dag (nabij Kevelaer) een veld met maar liefst 50 rijen zonnepanelen en dat met meer dan honderd panelen naast elkaar!
Alleen al in mei nieuw gerapporteerd aan Bundesnetzagentur: 59 installaties groter dan 500 kWp, waarvan 21 groter dan 1 MWp (dat zijn 5.556 modules van 180 Wp per 1 MWp centrale). Grootste in mei was 6.548 kWp, de echt grote kneiters verwacht ik of in het juni rapport, maar minstens in het december rapport voor dit jaar (paar installaties met tientallen MWp per stuk).
Ondertussen zie ik een spotje over hun zonne-energie met een hoog knuffelgehalte waarin Blijdorp genoemd wordt van onze energieleveranciers. Jongens, waar hebben jullie de panelen opgesteld om volwaardig (mondiaal) mee te mogen praten over zonne-energie? Laat het eens zien! Dat hebben we naast een goede feed-in regeling ook nodig om zonne-energie (duurzame energie) een extra impuls te geven! Maak het tastbaar! Laat het knuffelige nu eens achterwege en kom met inhoud.
Eneco wacht met hun 150 MWp aan SDE aanvragen categorie "groot" (let wel: max. 100 kWp) op wat miljoentjes extra van demissionair vd Hoeven, en pas dan gaan ze "knallen". Atoomboer Delta doet het al lang, maar dan in het verre Vlaanderen, o.a. in samenwerking met duurzame bank ASN in Willebroek. 2,6 MWp project, tja, dat is lekker vangen met 45 eurocent per niet-nuke-kilowattuur, toch? En in NL maar lekkere goedkope atoomstroom dumpen en hondsbrutaal "permissie" aanvraag indienen voor nog een netruimte claimende nuke (waar wij de netverzwaring voor moeten gaan dokken als we niet oppassen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja, je computer heeft 2 stekkers.
in die Mbits word veel geinvesteerd, maar die andere stekker, de watts hoe zit het daar mee ?
blijft het goedkoop om uit columbia kolen te halen op stookolie ?

zon/wind stroom niet gebruiken ? who cares,
25% transportverlies ? who cares.
decentraal onderhoud, klein verlies.
(oneindige bron die gratis is)

honda generator stroom niet gebruiken ? pay a lot,
25% transport verlies ? pay a lot.
kolenboot organiseren uit columbia ?
pay a lot
centraal onderhoud ?
pay a lot
(vieze bron die eindig is en geld kost)

het kan gewoon niet goed gaan, wij nederlanders zijn echt heel stom bezig.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2010 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, eindelijk wat foto's van het R&S paneeltje. Ik heb hem nog niet aan de praat, in vermoed dat het omvormertje overleden is.

Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/1944/imgp3443.jpg

Zo ligt het er voorlopig bij totdat ik de zonnecollectoren boven de dakkapel ga installeren. Dan komt deze op de dakkapel geheel uit het zicht onttrokken.

Afbeeldingslocatie: http://img704.imageshack.us/img704/5104/imgp3442h.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img834.imageshack.us/img834/3951/imgp3441.jpg

Met eigengebouwde frame van alu hoeklijn 30x30x2mm. Kunnen 2 40x60 beton tegels op. Lijkt me voldoende ballast bij een hoek van 20gr.

Afbeeldingslocatie: http://img835.imageshack.us/img835/345/imgp3440.jpg

Paneeltje en logo

Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/2343/imgp3439.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img714.imageshack.us/img714/2060/imgp3438q.jpg

Kit was niet al te best meer, moest overnieuw.

Afbeeldingslocatie: http://img30.imageshack.us/img30/2655/imgp3437z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img835.imageshack.us/img835/3176/imgp3444.jpg

Omvormertje op zijn tijdelijke plaats in de schuur. Ik ga nog eea proberen om te checken of deze overleden is of niet. Tips?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2010 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ik zie geen plaatjes. Dat is beter.

[ Voor 33% gewijzigd door ZonneStroom op 26-07-2010 21:06 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, eindelijk wat foto's van het R&S paneeltje
/edit, helemaal fout,
dat lijkt me duidelijk een van de eerste series rsm 95 / acn 2000e
(72 cells)

[ Voor 164% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2010 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
zonnigtype schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:03:
..
@leonbong

[...]

Hoef je niet te zoeken. Dan staan al die omvormers wettelijk verplicht uit, namelijk.

En 30 kWp heeft niemand in Nederland (effe niet NUON's Floriadedak of Eneco's Ecopark Waalwijk meegerekend). Ook die staan uit bij de genoemde stroomstoring [als je daarmee netuitval bedoelt]... Dat soort installaties heeft zeker niemand die geen SDE beschikking heeft [en dus bruto productiemeting en dus "automatisch melding aan netbeheer"]. Misschien ligt het wel aan het feit dat ik geen miljonairs ken in de kring "bekende PV-bezitters"... ;)

Misschien moet de door mij genoemde medewerker van Liander maar ontslagen worden?
Ik heb nergens gezegd dat het om zonneenergie gaat maar gewoon om de teruglevering van stroom, wat technisch gezien op dezelfde manier gaat.
Daarnaast vergeet je dat alles stuk kan ook gloednieuw dus het kan wel degelijk zoekwerk vereisen. Op mijn werk duurde het ook een tijdje (3weken) voordat we ontdekten wat de incidentele stroomdips veroorzaakte.
Dus een netbeheerder heeft er wel degelijk belang dat hij weet wat er aangesloten is.

PS Mijn destijds (NOV 2008) gloednieuwe mastervolt XS2000 ging in jan 2009 ook vrolijk in niet bedoeld eilandbedrijf als de stroom eraf was. De omvormer schakelde helemaal niet uit.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 26-07-2010 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Woodski schreef op maandag 26 juli 2010 @ 12:20:
[...]

Zet ze eens als verbruikers, dat werkte bij mij wel.(met oudere plugs)
Dan meet je het verbruik ipv de opbrengst wat niet echt uitmaakt.
Je kan het later als het werkt weer aanpassen waarbij geen historische data verloren raakt.
Ik heb inmiddels contact gehad met Plugwise en ze mijn database toegemaild. Dat zag er allemaal goed uit. Ze vermoedden dat de afstand tussen de Circles te groot is. Ik heb nu een circle tussen de stick en de (PV-metende) circle+ geplaatst. Tot nu toe gaat het goed, alleen duurt het soms meer dan een uur voordat de meting in de tabel wordt gezet.

Hopelijk blijft het werken nu...

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
leonbong schreef op maandag 26 juli 2010 @ 21:37:

PS Mijn destijds (NOV 2008) gloednieuwe mastervolt XS2000 ging in jan 2009 ook vrolijk in niet bedoeld eilandbedrijf als de stroom eraf was. De omvormer schakelde helemaal niet uit.
Zo, dat is VET fout! Sunmaster XS2000? Gemeld bij MV? Reactie?

Van MV site bij Sunmaster:
... De Sunmaster XS 2000 is het resultaat van 20 jaar kennis en praktijkervaring en biedt u de mogelijkheid om het optimale uit uw PV systeem te halen. High value for money ...
Weten "de instanties" dat? Heb ik in ieder geval nooit eerder gehoord. Het hoort niet in ieder geval. Never. Ever.

... en wat in het theoretische geval dat wel alle dertigduizend meestal microscopische hoeveelheden invoedende ongelukkigen staan "gemeld" bij netbeheer. Krijgen die dan misschien de schuld van alle netstoringen, "zal wel weer die zonnestroom zijn"? (oncontroleerbaar voor pers en publiek, die dat natuurlijk blind overnemen?)

Eerst maar eens decente wetgeving waarin alles staat vastgespijkerd. In gewapend beton, zodat iedereen exact weet waar die aan toe is. En een decente vergoeding krijgt voor alle netinvoeding, ook al is dat in zeldzame gevallen meer dan 5.000 kWh/jaar. Eerder geen "meldingsplicht" voor de duurzaamste huishoudens (meestal) van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tja alles kan stuk, snap niet dat je dat vreemd vind. Hij is destijds gewoon vervangen voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
leonbong schreef op maandag 26 juli 2010 @ 22:09:
Tja alles kan stuk, snap niet dat je dat vreemd vind. Hij is destijds gewoon vervangen voor een nieuwe.
Wat ik "vreemd" vind is dat nota bene van een gerespecteerde omvormer fabrikant juist voor de buitenwereld het belangrijkste deel, het wettelijk/juridisch afgedwongen "never eilandbedrijf van een omvormer" gedeelte het blijkbaar bij een nieuwe omvormer laat afweten. Natuurlijk kan alles stuk, dat ontken ik ook niet (ik heb zelf OK4-tjes, dan weet je het wel). Maar dit had nooit mogen gebeuren volgens mij. Hoe lang was het apparaat in bedrijf voordat dit mankement optrad? Iemand anders nog soortgelijke ervaringen? Tot nu toe heb ik dit euvel nog niet eerder vernomen. Het raakt aan het hart van de (veronderstelde) betrouwbaarheid van de PV industrie, zeker gezien de ook politiek gevoelige netkoppeling. Dat moet gewoon op orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Het is de belangrijkste veiligheidsfunctie van een omvormer. Zelfde idee als een aardlekschakelaar of een zekering. Daar MOET je toch eigenlijk wel op kunnen vertrouwen. Tuurlijk kan alles kapot, maar het is wel een levensgevaarlijk defect wat je hier te pakken had.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Mistraller schreef op maandag 26 juli 2010 @ 13:39:
[...]Jammer dat ik geen biertje van je heb gekregen ;)
Jaaaa, en we hadden mbv een aggregaat 3 erg volle koelkasten met lekker koud Bavaria bier!! :9

We stonden op een trailer, na de MC Donalds, aan de linkerzijde bij een bosje (aan die zijde is er maar 1 bosje).
Doen we al sinds 1998, is een soort feestje in een feestje, erg gezellig.

Als je volgend jaar weer meeloopt, weet je iig waar je je kunt melden voor een lekker koud biertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Vraag cq tip voor de moderator van dit forum;
Als je reageert op iets, krijg je standaard 2 witregels (ik haal dat altijd weg, maar lang niet iedereen doet dat), en dus gaat er minder tekst op 1 pagina.
Kan die standaard instelling daarvoor gewijzigd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
SasJo schreef op maandag 26 juli 2010 @ 22:59:
Vraag cq tip voor de moderator van dit forum;
Als je reageert op iets, krijg je standaard 2 witregels (ik haal dat altijd weg, maar lang niet iedereen doet dat), en dus gaat er minder tekst op 1 pagina.
Kan die standaard instelling daarvoor gewijzigd worden?
Vraag dit in een ander topic: Lieve Devvers

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Laatst online: 11-09 16:19
leonbong schreef op maandag 26 juli 2010 @ 21:37:
[...]
Dus een netbeheerder heeft er wel degelijk belang dat hij weet wat er aangesloten is.
[van wijk mode]Ahum, moet je het dan ook melden als je een 3e koelkast neemt? of nog een plasma TV, wasdroger bouwlamp in de garage?[/van wijk mode]

Ik heb dit weekend ook geïnvesteerd in zon- en wind energie. Ik heb een droogmolen gekocht.

Oh ja, mijn vaatwasser verbruikt per wasbeurt 1,1kwh. Volgens de Gebruiksaanwijzing zou dat 1,4 moeten zijn bij 15gr water. Daar zal het wel aan liggen. Er staat overigens ook dat er 60gr water ingevoerd kan worden. :*)

Wasmachine verbruikt slechts 0,6kwh. Is 34 eur per jaar bij 5 wassen per week! Pfff daar ga ik dus geen supersonische intelligente watermixer voor kopen. Een ducootje op 35gr verdien ik net terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Taan op 26-07-2010 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
_/-\o_

Humor. Can't get enough of it in troubled times...

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mistraller schreef op maandag 26 juli 2010 @ 22:42:
Het is de belangrijkste veiligheidsfunctie van een omvormer. Zelfde idee als een aardlekschakelaar of een zekering. Daar MOET je toch eigenlijk wel op kunnen vertrouwen. Tuurlijk kan alles kapot, maar het is wel een levensgevaarlijk defect wat je hier te pakken had.
Het is niet lang een onveilige situatie geweest omdat de omvormer het vrijwel direct begeven heeft lees binnen de minuut. We moeten dingen niet gaan overdrijven natuurlijk.

Aardlekschakelaars en zekeringen
Het is niet voor niks dat je aardlekschakelaars elke maand moet testen. Staat er als het goed is op.
Daarnaast installatieautomaten zijn per definitie onveiliger dan smeltzekeringen.Het is niet voor niks dat in de industrie bijna alleen smeltzekeringen worden toegepast. In industrieomgevingen worden installatieautomaten eigenlijk alleen voor verlichtingsgroepen en eventueel voor de kantoren toegepast.

Ander voorbeeld
Nog een voorbeeld een installatiekast gebouwd volgens NEN/ISO-regels hoeft geen afschakelende nul te hebben bij het omzetten van de hoofdschakelaar. Maar er is bijna geen bedrijf in nederland die dat accepteert eigenlijk iedereen wil een afschakelende nul. Men is namelijk bang voor zwerfstroom op de nulleider en je wil gewoon zeker weten dat de kast spanningsloos als er aan gewerkt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
De kruipruimte van ons ruim 10 jaar oude huis is best droog.
Geen modder of zo in het zand, Nou is het niet echt kurkdroog.

Van het weekend heb ik een nieuwe PV groep onder de vloer getrokken naar de garage en het viel me op dat het piepschuim vol hangt met dikke druppels condens. Mijn buik en knieën waren mooi droog, maar m'n rug was hierdoor flink nat.

De ventilatie is me onduidelijk.Buiten zie ik alleen een paar kleine stukjes waar de voeg is weggelaten.
Kan het zijn dat ondanks dat ik geen buis zie de mechanische ventilatie ook de kruipruimte afzuigt ?
Die draait bij ons niet veel in de zomer als de ramen open staan.

Droog is droog dus niet zeuren over wat condens
Of toch een keer een expert uitnodigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou wat grotere ventilatie roosters aanbrengen in de gevel, helpt meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
10 jaar oud? Dat is spiksplinternieuw!

Vreemd dat het aan het piepschum condenseert.
Of is dat omdat je huis kouder is dan de grond en die koude doorgeeft aan het piepschuim?
Dat het piepschuim dus toch niet zo goed isoleert.

Je kunt ook a la tonzon matten op de vloer leggen. Dan blijft het vocht wat beter in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

In dit stukje over Verborgen buizen van een duurzaam zwembad (leuke biospullen hebben ze daar) wordt als het gaat om de toepassing van PV het volgende gezegd:

het zwemcentrum doet nog niets met zonne-energie. “Op dit moment is de terugverdientijd van zonne-energie nog heel erg slecht,” spreekt Bax met gevoel voor realiteitszin. “Maar in 2015 komt er iets nieuws, heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen. En dan is dat ook direct weer interessant om naar te kijken. We hebben hier natuurlijk een groot dakoppervlak.”

Iemand hier enig idee wat er dan in 2015 op de markt zou moeten komen?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Mars Warrior schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:05:
Maar in 2015 komt er iets nieuws[/i], heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen. En dan is dat ook direct weer interessant om naar te kijken. We hebben hier natuurlijk een groot dakoppervlak.”

Wedden dat je in 2015 beter kan wachten tot 2020
Want in 2020 komt er iets nieuws, heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen. En dan is dat ook direct weer interessant om naar te kijken.
leonbong schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:01:
Ik zou wat grotere ventilatie roosters aanbrengen in de gevel, helpt meteen.
Klinkt makkelijk maar dat lijkt me geen DHZ klusje voor de goedwillende amateur.
Het is een dikke dubbele muur met steenwol etc.
Je zal toch een moeilijk gat schuin naar beneden moeten maken dat vooraan ook mooi vierkant is.
Gezien mijn ervaringen met boren naar de kruipruimte gaat dat gat langer worden dan 1 meter.

Dat tonzon spul zit ik al heel lang tegenaan te hikken. Het lijkt me een rotklus om dat onder het piepschuim te plakken. De vloermat was ik vergeten, dat is een goed idee. En dan het luik een tijdje open om het vocht eruit te halen. Eventueel met ventilator. Dan een jaartje aankijken en dan kunnen we alsnog extra ventialtie maken indien nodig.

Ik heb het vermoeden dat de uitbouw achter die later is gemaakt onvoldoende ventilatie heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door Woodski op 27-07-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik ben ook benieuwd wat dit voor zonneboiler techniek moet zijn. Ik ben met name geinstresseerd in CV-ondersteuning. Ik verstook maar voor €80 per jaar aan stadsverwarmingwater voor warm drinkwater. (ex vastrecht), dus dat is de moeite niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Woodski schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 08:50:

Van het weekend heb ik een nieuwe PV groep onder de vloer getrokken naar de garage en het viel me op dat het piepschuim vol hangt met dikke druppels condens. Mijn buik en knieën waren mooi droog, maar m'n rug was hierdoor flink nat.

De ventilatie is me onduidelijk.Buiten zie ik alleen een paar kleine stukjes waar de voeg is weggelaten.
Kan het zijn dat ondanks dat ik geen buis zie de mechanische ventilatie ook de kruipruimte afzuigt ?

Bij ons condenseert er soms ook water op het piepschuim, zowel in de oude als de nieuwe situatie is dat het geval. Ik heb aan de voor en achterkant 3 ventilatieroosters zitten waar behoorlijk wat doorheen waait. Dus ik maak me er niet al te druk over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Woodski schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 08:50:

De opengelaten stootvoegen zijn voor ventilatie van je spouw. Dat loopt niet door naar je kruipruimte als het goed is.
Aan de leeftijd van je huis te zien zou het best kunen dat er een dampdichte vloer is aangelegd. Bij een dampdichte vloer is ventilatie van de kruipruimte niet nodig en daardoor ook niet verplicht.
Dat er condens op je pieschuim komt is normaal. De grond is relatief warm en daar verdampt water uit. De onderkant van het piepschuim is koud (er vindt niet of nauwelijks warmte transport van binnen naar buiten plaats). Het vocht in de lucht condenseert altijd op de koudste plek en dat is inderdaad je piepschuim. Er vindt na verzadiging van de lucht in je kruipruimte maar heel weinig verdamping plaats en is een beetje afhankelijk van de luchtdruk en niet eens zozeer van de temperatuur in deze situatie. Water verdampt net iets makkelijker bij een lager luchtdruk.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 23:10
Mars Warrior schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:05:
[...]
Dat is in het algemeen wat iemand zegt als hij geen zin heeft om erover na te denken en het zo op de lange baan wil schuiven. Juist bij een zwembad is zonne-energie al heel snel rendabel, maar je moet het wel doen.
leonbong schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:21:
Ik ben ook benieuwd wat dit voor zonneboiler techniek moet zijn. Ik ben met name geinstresseerd in CV-ondersteuning. Ik verstook maar voor €80 per jaar aan stadsverwarmingwater voor warm drinkwater. (ex vastrecht), dus dat is de moeite niet.
Ik zou je graag helpen. Je had een paar maanden geleden een informatief lijstje met je maandverbruik gepost. Ik heb daarvan een spreadsheet gemaakt en de maandelijkse instraling erbij gezocht, maar verder niets mee gedaan.

[ Voor 33% gewijzigd door basfromasd op 27-07-2010 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
<geknipt> meervoudigpost

[ Voor 161% gewijzigd door basfromasd op 27-07-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

<geknipt> driedubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door Mike70 op 27-07-2010 11:11 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
basfromasd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:25:
[...]

Dat is in het algemeen wat iemand zegt als hij geen zin heeft om erover na te denken en het zo op de lange baan wil schuiven. Juist bij een zwembad is zonne-energie al heel snel rendabel, maar je moet het wel doen.

[...]

Ik zou je graag helpen. Je had een paar maanden geleden een informatief lijstje met je maandverbruik gepost. Ik heb daarvan een spreadsheet gemaakt en de maandelijkse instraling erbij gezocht, maar verder niets mee gedaan.
Ik ben daar zeker in geintresseerd aangezien ik +/- 35m2 platdak 100% op zuid ter beschikking heb. Een zonne-cv lijkt me wel wat. Ik heb vloerverwarming in de woonkamer en de rest van het huis SV-radiatoren lees hele grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
leonbong schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 11:25:
[...]

Ik ben daar zeker in geintresseerd aangezien ik +/- 35m2 platdak 100% op zuid ter beschikking heb. Een zonne-cv lijkt me wel wat. Ik heb vloerverwarming in de woonkamer en de rest van het huis SV-radiatoren lees hele grote.
Je hebt al eerder een plaatje gepost: http://gathering.tweakers...message/33919879#33919879, dus je hebt al een plan. Als je ruimte hebt voor een buffer lijkt het me gemakkelijk te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Woodski

Om kruipruimteventilatie aan te leggen, kun je ook een gat recht naar buiten boren door je fundering en dan aan de buitenkan een PVC pijpje naar boven het maaiveld aanleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmmm :(

Het omvormertje van mijn 100W paneel maakt wel tikgeluidjes, maar levert geen electriciteit aan het net volgens mij metertje. Ook meet ik dezelfde spanning op het paneel met de stekker in het stopcontact (zou belast moeten zijn) als met de stekker uit het stopcontact (zou onbelast moeten zijn).

Ik denk dus dat hij overleden is :'( . Toch maar op zoek naar een verdwaald OK4E-tje voor een leuk prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Of een Soladin 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hmmm... nog maar es een mailtje gestuurd, om het thin-film paneel van Avancis eens op te laten halen.
Als ik wist dat ie nog 3 maanden (als demo v.a. Solar Days 2010) bij mij stond, had ik zelf wel een omvormertje gezocht en aangesloten ;)

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 27-07-2010 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 14:47:
hmmm... nog maar es een mailtje gestuurd, om het thin-film paneel van Avancis eens op te laten halen.
Als ik wist dat ie nog 3 maanden (als demo v.a. Solar Days 2010) bij mij stond, had ik zelf wel een omvormertje gezocht en aangesloten ;)
Tuttuttut...

Volgens mij zit Dennis 6 dagen in de week in Vlaanderen om daken blauw te maken?

Zonde, zo'n prachtmoduul werkeloos in je kamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 15:24:
[...]

Tuttuttut...

Volgens mij zit Dennis 6 dagen in de week in Vlaanderen om daken blauw te maken?

Zonde, zo'n prachtmoduul werkeloos in je kamer...
don't worry... de Avancis is in goede handen en krijgt alle aandacht die ze verdient!
Hmmm... paar pootjes er onder en het is een mooie bijzet-tafel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
basfromasd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:03:
[...]

Je hebt al eerder een plaatje gepost: http://gathering.tweakers...message/33919879#33919879, dus je hebt al een plan. Als je ruimte hebt voor een buffer lijkt het me gemakkelijk te realiseren.
Ruimte zat je moet alleen bedenken dat in een SV huis de dikke CV-leidingen beneden in het huis zitten. Ik kan op de begane grond makkelijk 500L kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Een buurtbewoner is op eigen initiatief een website van/voor/over onze straat +bewoners te maken.
Een ideaal contactmoment om even in de buurt wat aan duurzaamheid en PR te starten >:)

zijn er nog andere tweakers waarvan ze weten dat men in hun eigen straat een dergelijke website heeft 'lopen' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Feestje! De badkamer is zo goed als af en al het aansluit werk e.d. is ook geregeld. Alles is afgekit en morgenavond kunnen we weer thuis douchen.

Nu nog een nieuw plafond erin met ledspotjes en we moeten nog een glasplaat bestellen die als scheidingswandje gaat dienen.

Plaatjes volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:27
Ik hoor regelmatig klachten over onze netwerkbeheerder van stroom oa liander. Ik zit bij liander en ga voor de levering naar greenchoice maar van de gas stand hebben ze netjes mijn opgave overgenomen. Dat van stroom moet ik nog zien maar vond het het melden wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Nog een feestje!
Onze zonnestroompanelen liggen precies een jaar op ons dak.
In 365 dagen hebben ze 852.3 kWh opgewekt (811.7 kWh/kWp)
Voor een installatie in het oosten, op het oosten en met vanaf drie uur 's middags schaduw van de dakkapel vind ik dat geen slecht resultaat. :)

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:45:
@Woodski

Om kruipruimteventilatie aan te leggen, kun je ook een gat recht naar buiten boren door je fundering en dan aan de buitenkan een PVC pijpje naar boven het maaiveld aanleggen
Zie daarvoor een kluswijzer op de website van gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Voor mensen met vragen over beschaduwing van hun zonnestroompanelen: je kunt vrij eenvoudig met Google Sketchup je huis tekenen en kijken hoe de schaduwen vallen:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/07/Sketchup_08-300x239.png
(klikbaar voor groot)

Ik heb een stukje geschreven over hoe je dat makkelijk kunt doen. Wie gaat er laten zien wat-ie kan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal ik dan maar de eerste zijn.
Ik heb dit gebruikt om te zien hoe ik het beste m'n strings in kon delen.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jackvanoosterwijk/Nieuwe%20map/Nieuwe%20map/dak.jpg
De verschillende kleuren blauw zijn de 4 verschillende strings.

En het mooiste is dat als ik buiten kijk overdag dat het nog klopt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 20:14
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:17:
Zal ik dan maar de eerste zijn.
Ik heb dit gebruikt om te zien hoe ik het beste m'n strings in kon delen.
[afbeelding]
De verschillende kleuren blauw zijn de 4 verschillende strings.

En het mooiste is dat als ik buiten kijk overdag dat het nog klopt ook.
Beste Jack o, had je niet beter eerst een extra verdieping kunnen plaatsen :P zo krijgen je panelen geen schaduw.

Google sketsjup is prima voor het in beeld brengen al vertrouw ik het meest op mijn eigen ogen. Mensen zijn toch al veel te vaak binnen. Welk programma was dat ook al weer waarin de uitspraak: 'kijk eens wat beter om je heen' werd uitgesproken.

PV update: Tot nu toe vanaf 1 november 2009 is de elektriciteitsmix 81% eigen groene stroom en 19% Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is alleen dat als je enkel op je eigen ogen vertrouwt dat je dan een geheel jaar de schaduw op het dak in de gaten moet houden. Zolang wilde ik niet wachten.

Ik wilde eigenlijk een stuk van het huis van de buren afbreken maar om een of andere rede vond ie dat niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
leonbong schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:18:
[...]

Ruimte zat je moet alleen bedenken dat in een SV huis de dikke CV-leidingen beneden in het huis zitten. Ik kan op de begane grond makkelijk 500L kwijt.
Ik heb een schema getekend, gebaseerd op je plaatje van 30 april 2010:Afbeeldingslocatie: http://river.nl/solar/images/stories/handleiding/schema-zonneboiler-stadsverwarming.jpg
Volgens mij kun je het op deze manier zonder PLC doen. Ik laat de (kamer-)thermostaat een relais schakelen dat een klep (R5) openzet voor stadsverwarming en de circulatiepomp laat draaien als bovendien de retourtemperatuur lager is dan je buffertemperatuur. In dat laatste geval wordt de verwarming omgeschakeld van stadsverwarming op zonnewarmte met behulp van klep R3.

Met een tapspiraal in de buffer kun je ook je warmwaterbehoefte voor een aardig deel dekken, maar dat was niet je bedoeling.
Zo'n installatie is niet extreem duur: ruim 3000 voor 80 buizen en 500 liter. Je zou daarmee ongeveer een derde van je verwarmingsbehoefte dekken.

[ Voor 6% gewijzigd door basfromasd op 28-07-2010 02:35 ]

Pagina: 1 ... 113 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.