engelbertus schreef op zondag 25 juli 2010 @ 18:08:
ze dienen de rekeningen idd niet per kwh in, maar ze waren wel de enige die de officiele meterstanden aan de leveranciers doorgaven, en dat is wat ik dus beoel. die foute schattingen komen allemaal bij de netbeherder vandaan.
en dat was volgens mij t grootste probleem / bezwaar, maar staat ook los van of je wel of niet meldt dat je teruglevert. alleen de schattingen gaan meer uit de pas lopen als je bespaart of aan teruglevering doet,.
maat goed.
je bent elke keer nogal stellig in ej antwoorden terwijl je iets anders weerlegt dan dat ik bedoel.
Hoe kan ik in vredesnaam raden wat jij "bedoelt"???
Je stelt letterlijk, en dat is het wezenlijke element waar ik op in ga, en beslist niet "raden naar wat je mogelijk zou kunnen bedoelen":
maar gezien liander al een paar keer de prijs per kwh heeft laten zakken zal dat wel niet gaan lukken.
En dat is, zoals ik letterlijk heb aangetoond, en wat je onafhankelijk van mijn post ZELF kunt controleren door de tariefbladen bij netbeheer op te vragen (Liander vertikt het helaas om oudere tariefbladen op hun site te zetten,
behalve die voor 2009), pertinent een foute bewering. Per 1 januari 2009 hield dat "lijstje" op te bestaan omdat er geen variabel transporttarief meer geheven KON worden vanwege invoering capaciteitstarief (kleinverbruik aansluitingen).
ik vind het dan ook niet naief om te adviseren je niet aan de netcode te houden.
Heb ik niet zo gesteld, iedereen moet het zelf weten. Ik heb gezegd wat ik (niet) heb gedaan, en wat vele duizenden decentrale invoeders met mij nooit hebben gedaan omdat ze nooit van de netcode hebben gehoord, er geen moer van zullen snappen, en waar de netbeheerders de burgermansen weigeren over in te lichten. Wat iedereen daarmee doet, eigen keus, kun je ook naast je neerleggen. Ik heb dat overigens niet voor niks gedaan, want ik heb een volkomen legitieme, helaas tien maanden lange procedure bij de NMa tegen ze gevoerd, en dan weet je al snel wat voor vlees je in de kuip hebt... Dat stinkt als een beerput, en beslist niet alleen vanwege het feit dat ik vegetariër ben... (je mag het dossier bij me in komen zien, wel paar dagen vrij nemen).
het is dan geen wet, maar net als de nen normen ( ook geen wet) zijn wel allemaal van toepassing, omdat in het bouwbesluit wordt verwezen naar de nen normen. hoe het met de netcode zit weet ik niet, maar die zou zomaar eens gewoon verplicht nagekomen moeten worden.
Moet je vooral doen, maar ga nou eerst zelf die Netcode lezen en probeer hem te begrijpen. Staat op de Energiekamer site onder secundaire regelgeving, heb ik al een paar keer gelinkt, blijkbaar tevergeefs. En waarom ga je eigenlijk niet in op die uitdrukkelijke toezegging van een medewerker van Liander aan mij dat ze het niet af kunnen dwingen? (met de impliciete mededeling: maak je geen zorgen, die "meldingsplicht" is een hoax en niet afdwingbaar)
bij de bank houd je je ook aan regels, en die staan ook lang allemaal niet in de wet.
het is niet dat je je alleen aan regels hoeft te houden als de met naam en toenaam in een wetsartikel zijn beschreven.
dat het lastig is, en (nog) niet heel erg noodzakelijk om die teruglevering allemaal exact in kaart te brengen, en dus geld kost aan de kant van de netbeheerder
Hoe kom je daar toch bij? Ik heb nu al tig keer duidelijk gemaakt dat netbeheer NIKS meer "verdient" noch "verliest" aan die miezerige overschotjes aan zonnestroom die bij tijd en wijlen op het net komen (en door de buren direct weer worden geconsumeerd) omdat het capaciteitstarief sinds 1 juli 2009 geldig is. Ze harken blind alle vastrechten binnen, de leverancier moet voor ze sloven, en toch maken ze via bezopen schattingen van meterstanden het leven van de decentrale invoeder zuur. Omdat ze nog meer willen verdienen aan belachelijke gedwongen metervervangingen die totaal onnodig zijn. Niks "kost de netbeheerder geld", dus!
...
... en volgens mij is het een feit dat 1 januari 2010 de tarieven waren gedaald en best aardig ook, en dat de tarievenper 1 juli weer een beete zijn verlaagd. ik snap echt niet waarom je daarover nu van die halve tabellen geeft,
Omdat die verlagingen van het leveringstarief, zoals je verderop al aangeeft, NIETS met netbeheer tarieven heeft te maken. En DAAR ging de discussie (bij mij) om, zoals ik kristalhelder heb laten weten, aantoonbaar met de specifieke nettarieven die fysiek in rekening zijn gebracht. Dat "halve tabelletje" (dank voor het compliment, weer het nodige uitzoekwerk voor niks gedaan om mijn argumentatie met bewijzen te ondersteunen) heeft niets met levering en dus ook niets met de 9,4% (Vattenfall-NUON continutarief ALL-IN, wat echter exclusief alle vastrechten is) verlaging van 1 jan. 2010 te maken, noch met de marginale verlaging van nog eens 0,1% (idem, ALL-IN) per 1 juli 2010.
... want het in de toekomst verrekenen van de kwh prijs voor de energie ( dus het kale tarief) is wel gedaald, waardoor je als je teveel hebt betaald, nu voor een lager tarief wordt wordt terugbetaald.
ik heb geen idee of de kosten vor 1 kwh dan per 1 januari nu zijn gedaald of gestegen, maar dan kom je in een gebied waar volgens mij iedereen op dit forum andere berkeningswijzen en posten wel of niet meeneemt, dat het ook bijna onmogelijk is hierover een uitspraak te doen. ik doe het dus iig niet.
Je rukt echter wel degelijk allerlei zaken compleet uit zijn verband die ik puntsgewijs ondersteund door bewijsmateriaal toelicht, en maakt er een niet meer te volgen en ongedocumenteerde brei van. Wat niet nodig is, als je maar weet waar je op moet letten. Het hele verhaal over "meer betalen aan de oude leverancier dan wel meer aan de nieuwe leverancier" (of minder, afhankelijk hoe er door de netbeheerder uit de duim is gezogen met de meterstanden), heeft, ik benadruk het hier nog maar eens, niets meer met "te betalen" netbeheer tarieven te maken. Omdat het uitsluitend vastrechten betreft die je zowel bij de oude als bij de nieuwe leverancier blijft betalen, als je in hetzelfde netgebied blijft wonen. Daar verandert dus niks aan, die component van de voorschotten zal gelijk blijven (als beide leveranciers het leveranciersmodel van facturatie voeren, en dus ook netbeheer kosten doorrekenen).
Voor een zeer gedetailleerde analyse wat er EXACT met de variabele componenten van de kWh tarieven voor continu kleinverbruiksaansluiting bij Vattenfall-NUON is gebeurd, verwijs ik je gaarne naar mijn website, waar ik dat al lang voor een ieder die dat weten wil heb uitgeplozen (
dit artikel). Heeft ook weer een dag werk gekost om dat netjes op het virtuele papier te krijgen...
Mijn "uitspraken" over energiebeprijzing zijn altijd gedocumenteerd en herleidbaar naar de bronnen. Ik kan daarom altijd beargumenteerd zinnige bijdragen leveren aan die discussie. Bij de meeste andere "uitspraken" over dat thema zie ik zelden soortgelijke harde documentatie.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)