Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
@leonbongbasfromasd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 00:43:
[...]
Zo'n installatie is niet extreem duur: ruim 3000 voor 80 buizen en 500 liter. Je zou daarmee ongeveer een derde van je verwarmingsbehoefte dekken.
Op basis van je cijfers en de bovenstaande uitspraak dat dit 1/3 van je warmtebehoefte zou kunnen dekken is dit financieel niet haalbaar.
Verbruik totaal 29GJ - verbruik WW 5,5GJ = 23,5GJ Dat delen door 3 = 7,8GJ
Bij een tarief van 21.89 Euro/GJ is dit -> 171,35 euro.
De annuiteit van 3000 euro bij 4% met een looptijd van 20 jaar is 220,75 Euro.
En dat is ALS je 1/3 van je warmtevraag kunt opwekken op deze manier, wel een risico.
Je warmtevraag is geconcentreerd in de maanden nov, dec, jan, feb. Oftewel de donkere maanden.
Tenzij het een zuivere hobby is natuurlijk.
Omdat we nieuwe kozijnen en gevelbeplating gaan nemen heb ik gepoogd om dat met sketchup te tekenen. Vooral om de beste raam- en kleurindeling te bepalen. Dat viel nog niet echt mee.JeroenH schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:30[/message]:[/b]
Voor mensen met vragen over beschaduwing van hun zonnestroompanelen: je kunt vrij eenvoudig met Google Sketchup je huis tekenen en kijken hoe de schaduwen vallen:
[afbeelding]
(klikbaar voor groot)
Ik heb een stukje geschreven over hoe je dat makkelijk kunt doen. Wie gaat er laten zien wat-ie kan?
Ik heb mijn poging om een uur of half twee 's nachts gestaakt. Ik denk dat dat makkelijker is met Visio.
Wat ik heel goed vind is dat je zo makkelijk op schaal kan werken.
Wat ik lastiger vind is kopieren van elementen. Ik heb ook niet echt gevonden hoe je oppervlakten in een bepaald materiaal kunt nabootsen. In mijn geval keralit schroten.
Als je alleen je huis als een blok moet tekenen dan werkt het wel vrij makkelijk.
Ik vraag me echt af of zo'n klein paneeltje boven de voordeur - waarvan je redelijk hard kunt maken dat de primaire functie is om de regen op te vangen - daaronder zou vallen. Ik krijg leukere reacties op ons zonne-afdakje dan op het gedrocht wat er daarvoor hing.zonnigtype schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 01:48:
Leuk! Wel d'r bij zetten dat die fassadepaneeltjes straks onder de conservatieve ogen van menig welstandscommissie mogelijk niet meer mogen...
Pffff... nou doe dat maar niet, ik ben echt nog maar een beginner in het programma. Maar het is wel leuk.... maar misschien moeten die mensen wel een cursus Google-Sketchup in Hilversum gaan volgen...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
de Limburgse Energie Subsidie (LES) heeft uitbetaald: weer 750 euri ontvangen
Gaat lekker zo: in totaal 1363 (SDE) + 750 (LES) + 250 (zonnebon-korting Atag) ontvangen
da's al weer 23,6% van de investering terug in de pocket
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Volgens mij is er nog een probleem ik moet water van minstens 45 graden hebben om enigzins effectief te kunnen gebruiken in de vloer. ik vraag mij af of het in de winter mogelijk is om overdag die 500L te vullen met water van boven deze temperatuur.Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 08:43:
[...]
@leonbong
Op basis van je cijfers en de bovenstaande uitspraak dat dit 1/3 van je warmtebehoefte zou kunnen dekken is dit financieel niet haalbaar.
Verbruik totaal 29GJ - verbruik WW 5,5GJ = 23,5GJ Dat delen door 3 = 7,8GJ
Bij een tarief van 21.89 Euro/GJ is dit -> 171,35 euro.
De annuiteit van 3000 euro bij 4% met een looptijd van 20 jaar is 220,75 Euro.
En dat is ALS je 1/3 van je warmtevraag kunt opwekken op deze manier, wel een risico.
Je warmtevraag is geconcentreerd in de maanden nov, dec, jan, feb. Oftewel de donkere maanden.
Tenzij het een zuivere hobby is natuurlijk.
Het retourwater uit de vloer zal +/- 30 graden zijn en het vat doen afkoelen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat mogen we wel hopen, ja. Daar is dat vat voor bedoeld. 45/30 zijn acceptabele temperaturen.leonbong schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:25:
Je krijgt je vat op sombere winterdagen niet boven die temperatuur, en ook niet als er sneeuw op de collector ligt, maar op andere dagen weer wel.
Maar misschien moet je die warmte ook helemaal niet in de vloer stoppen?leonbong schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:25:
[...]
Volgens mij is er nog een probleem ik moet water van minstens 45 graden hebben om enigzins effectief te kunnen gebruiken in de vloer. ik vraag mij af of het in de winter mogelijk is om overdag die 500L te vullen met water van boven deze temperatuur.
Zo ver ik weet werkt de stadsverwarming meter met twee variabele:
1. De hoeveelheid water (L/uur)
2. De Delta T.
Als je een buffer plaatst van 500 liter waarna toe de retour aansluiting van de vloerverwarming loopt dan kan je met behulp van een zonneboiler de Delta T doen afnemen. Je maximale rendement wordt dan wel bepaald de de grote van je buffer en de toename van de temperatuur per uur.
Nu heb ik geen zonneboiler en heb ik geen idee hoe snel de temperatuur toeneemt? Als mijn vloerverwarming aanstaat trekt het systeem maximaal zo'n 400 liter per uur, maar dat is niet continue natuurlijk.
Misschien een gek idee

Wat is GSP?flitspaal.nl schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:36:
Daarnet ook met Google Sketchup bezig geweest om schaduw te simuleren. Het vreemde waar ik nu tegenaan loop is dat de schaduwberekening van GSP niet overeenkomt met de werkelijkheid. Volgens mij is mijn berekening redelijk natuurgetrouw.
Vergeet in Sketchup niet je juiste lokatie in te voeren (Windosw -> Model Info -> Location), anders kloppen de schaduwen inderdaad niet.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Op het moment dat ik het vat niet boven de 45 krijg dan kan ik het niet nuttig in de vloer gebruiken.basfromasd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:11:
[...]
Dat mogen we wel hopen, ja. Daar is dat vat voor bedoeld. 45/30 zijn acceptabele temperaturen.
Je krijgt je vat op sombere winterdagen niet boven die temperatuur, en ook niet als er sneeuw op de collector ligt, maar op andere dagen weer wel.
Ok een klein paneeltje landscape boven de deur mag van jou.JeroenH schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 09:48:
Ik vraag me echt af of zo'n klein paneeltje boven de voordeur - waarvan je redelijk hard kunt maken dat de primaire functie is om de regen op te vangen - daaronder zou vallen. Ik krijg leukere reacties op ons zonne-afdakje dan op het gedrocht wat er daarvoor hing.
Wat nou als het er 2 portrait worden.. of 3... waar trek je de grens ?
Ps M'n afdakje werkt a.s. Zondag exact 1 jaar en ik hoop op 130kwh uit te komen
Jammer dat ik daar niet meer paneeltjes kwijt kan.
Mijn vloerverwarming heeft afgelopen winter maximaal 35 -38 gebruikt? Waarom heb jij 45 graden nodig?leonbong schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:27:
[...]
Op het moment dat ik het vat niet boven de 45 krijg dan kan ik het niet nuttig in de vloer gebruiken.
Klopt. Vandaar dat je met een relatief klein systeem ook niet 100% van je verbruik kunt dekken. In de praktijk zul je vaak zien dat het bovenste deel warmer is dan 50 graden en het onderste deel kouder. Zo heb je toch nog opbrengst als de gemiddelde temperatuur relatief laag is.leonbong schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:27:
Op het moment dat ik het vat niet boven de 45 krijg dan kan ik het niet nuttig in de vloer gebruiken.
@TLer: het lijkt me mooi als je op die manier de rekening omlaag kunt krijgen! Als de leverancier uitgaat van een vaste delta-T (vaste temperaturen ingaande en uitgaande leiding) gaat die vlieger niet op. Je zou het kunnen testen door in- en uitgang met elkaar te verbinden en te kijken of de meter dan stil blijft staan.
Je hebt toch wel de goede GPS coordinaten ingevoerd?flitspaal.nl schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:36:
Daarnet ook met Google Sketchup bezig geweest om schaduw te simuleren. Het vreemde waar ik nu tegenaan loop is dat de schaduwberekening van GSP niet overeenkomt met de werkelijkheid. Volgens mij is mijn berekening redelijk natuurgetrouw.
Window > model info > Country en Location
Lelystad komt helaas niet in de lijst voor, dus die moet je bij "set custom location" zelf even invoeren.
In jouw geval is dat 52.52179N 5.45567E
/edit
Oeps, JeroenH was me al voor
[ Voor 3% gewijzigd door waldorf op 28-07-2010 12:01 ]
Verwijderd
Ik heb zelfs op nog lagere temperaturen gestookt, ook op de allerkoudste dagen, aanvoer max 36 graden.. afkoelend tot 25c max de vloer in. Onder de 25 graden slaat de pomp van de vloerverwarming af.TLer schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:45:
[...]
Mijn vloerverwarming heeft afgelopen winter maximaal 35 -38 gebruikt? Waarom heb jij 45 graden nodig?
Daarmee blijft het huis erg goed op temperatuur. Alleen komt het electra verbruik iets hoger uit, omdat de pomp van de vloerverwarming veel meer werkt verricht. En ik heb daarbij de instellingen zo staan dat er geen nachtverlaging wordt toe gepast. Op die manier heb ik erg veel gas kunnen besparen.
Op heel zonnige winterse dagen komt de collectorvloeistof dan rond de 35 graden en verwarmt het vat nuttig tot een graad of 25
Ik had in eerste instantie Amsterdam ingevoerd, GSP is trouwens een verkeerde afkorting van Google SketchuP. Excuses voor de verwarring.JeroenH schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:25:
[...]
Wat is GSP?
Vergeet in Sketchup niet je juiste lokatie in te voeren (Windosw -> Model Info -> Location), anders kloppen de schaduwen inderdaad niet.
Ik heb mijn tekening verbeterd en de afmetingen kloppen nu een stuk beter.
Probleem van de schaduw is gevonden. Tijd staat op UTC+1. Dit moet op dit moment UTC+2 zijn. Dan kloppen de schaduwen nagenoeg.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb gemerkt dat de lokatie ook weer niet zo enorm kritisch is. Voor Lelystad kun je als lokatie prima Amsterdam kiezen en dat heeft nauwelijks invloed op de schaduwen. Voor Hilversum heb ik gekozen voor Utrecht.waldorf schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 12:00:
Lelystad komt helaas niet in de lijst voor, dus die moet je bij "set custom location" zelf even invoeren.
In jouw geval is dat 52.52179N 5.45567E
Dat is wel een heel goede tip! Dat ga ik nog even meenemen in mijn artikeltje.flitspaal.nl schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 12:11:
Probleem van de schaduw is gevonden. Tijd staat op UTC+1. Dit moet op dit moment UTC+2 zijn. Dan kloppen de schaduwen nagenoeg.
Trouwens, nog ontzettend bedankt voor het artikeltje, het was precies die spreekwoordelijke stap die ik nodig had om zelf ook aan de bak te kunnen.JeroenH schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 12:57:
[...]
Ik heb gemerkt dat de lokatie ook weer niet zo enorm kritisch is. Voor Lelystad kun je als lokatie prima Amsterdam kiezen en dat heeft nauwelijks invloed op de schaduwen. Voor Hilversum heb ik gekozen voor Utrecht.
[...]
Dat is wel een heel goede tip! Dat ga ik nog even meenemen in mijn artikeltje.
* mkleinman is inmiddels bezig met tekenen van gedeelte van de straat
Mijn vorige afdak was 3 panelen in portrait. De gemeente had er geen bezwaar tegen om deze te vervangen door 3 zonnepanelen. Maar ja dat was vorig jaar.Woodski schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:29:
[...]
Ok een klein paneeltje landscape boven de deur mag van jou.
Wat nou als het er 2 portrait worden.. of 3... waar trek je de grens ?
Ps M'n afdakje werkt a.s. Zondag exact 1 jaar en ik hoop op 130kwh uit te komen
Jammer dat ik daar niet meer paneeltjes kwijt kan.
www.mijnzon.info
Ik houd rekening met een overcapciteit in praktijk staat de thermostaatknop van de verdeler op 45grad en dat levert een watertemperatuur van 35-38 op. Is niet zo hoog dus. Je moet je wel bedenken als je 35 graden water in de aanvoerleiding (naar de verdeler) hebt zitten dan moet je dubbel zoveel water aanvoeren dan als je 70 graden water hebt..TLer schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:45:
[...]
Mijn vloerverwarming heeft afgelopen winter maximaal 35 -38 gebruikt? Waarom heb jij 45 graden nodig?
In praktijk heb ik overdag mijn vloerverwarming uit en 18:00 moet de kamer op temperatuur zijn. Dat laatste gaat vlotter met hoger verdeler temperatuur, mijn aanvoertempertuur van de stadswarmte is toch altijd 70 - 90 graden.
[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 28-07-2010 13:45 ]
Niet zo gek dus dat die set ver boven verwachting op dit moment presteert. In de wintermaanden ga ik hier trouwens zwaar op inboeten. Dan krijgt die set maar 1 1/2 tot 2 1/2 uur vol zon per dag. Gelukkig telt de zomer veel harder.
Het halve paneeltje wat ik heb besteld ( 6x6 cellen ) ligt ook altijd in de volle zon zonder schaduw van mijn schoorsteen. En de schoorsteen werpt helaas nog steeds in een bepaalde periode schaduw op mijn panelen. Vanaf half september t/m half maart ongeveer heeft een paneel er last van. Hopenlijk is de impact hiervan te overzien net zoals bij de eerdere Conergy set.
Ik heb pas 1 jaar vloerverwarming en deze heeft eigenlijk de gehele winter op een contante temperatuur gedraaid. 's nachts zet ik hem meestal wel 1 of 2 graden kouder maar uit stond hij nooit. Van wat ik van begrepen heb kost het meer energie om de vloer en kamer weer helemaal op te warmen dan als de temp. constant hou. Aangezien verwarming het grootste aandeel heeft in de stookkosten zoek ik altijd methodes om deze te verlagen. Ik hoopte dat een zonneboiler daar iets voor zou kunnen doen.leonbong schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:39:
[...]
Ik houd rekening met een overcapciteit in praktijk staat de thermostaatknop van de verdeler op 45grad en dat levert een watertemperatuur van 35-38 op. Is niet zo hoog dus. Je moet je wel bedenken als je 35 graden water in de aanvoerleiding (naar de verdeler) hebt zitten dan moet je dubbel zoveel water aanvoeren dan als je 70 graden water hebt..
In praktijk heb ik overdag mijn vloerverwarming uit en 18:00 moet de kamer op temperatuur zijn. Dat laatste gaat vlotter met hoger verdeler temperatuur, mijn aanvoertempertuur van de stadswarmte is toch altijd 70 - 90 graden.
Mag ik vragen wat jouw verbruikte Gj's zijn over afgelopen jaar? Ik heb er 40 verstookt in een twee onder-een-kap woning. Vloer oppervlakte +- 65 m2, twee volwassenen en twee kleine kinderen (1 en 3). Dit was overigens het zelfde als in mijn oude kleine tussenwoning met regulieren stadsverwarming (radiatoren) in een mildere winter.
Twee tekeningen, 1 van het zuid-oosten de andere vanuit het zuid-westen genomen. ( Schaduw is van 28-07-2010 14:40 ).JeroenH schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:21:
Plaats eens een tekening als je wilt? Ben wel benieuwd. Misschien moet ik ons huis dan ook maar gaan tekenen
Het kleine paneeltje is toegevoegd + 4 virtuele panelen waar ik nog plek heb op het oosten.
Zuid-oosten

Zuid-westen

[ Voor 69% gewijzigd door JopieE op 28-07-2010 15:19 ]
Gasloos
Het programma is er helaas alleen voor Windows. Wellicht is Wine een optie? Hier een wiki.JopieE schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:16:
Ziet er leuk uit, ik draai linux en kan er geen versie voor vinden. Anders zou ik even willen weten wat voor schaduw mijn schoorsteen geeft voor mijn beoogde uitbreiding
en OS/XJeroenH schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:32:
[...]
Het programma is er helaas alleen voor Windows. Wellicht is Wine een optie? Hier een wiki.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Afgelopen winter ongeveer 23 GJ alleen aan verwarming. voor ongeveer 120m2. Benedenverdieping vloerverwarming, Boven oversized radiatoren. Alle radiatoren zijn open van half okt. tot eind feb.TLer schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:23:
[...]
Ik heb pas 1 jaar vloerverwarming en deze heeft eigenlijk de gehele winter op een contante temperatuur gedraaid. 's nachts zet ik hem meestal wel 1 of 2 graden kouder maar uit stond hij nooit. Van wat ik van begrepen heb kost het meer energie om de vloer en kamer weer helemaal op te warmen dan als de temp. constant hou. Aangezien verwarming het grootste aandeel heeft in de stookkosten zoek ik altijd methodes om deze te verlagen. Ik hoopte dat een zonneboiler daar iets voor zou kunnen doen.
Mag ik vragen wat jouw verbruikte Gj's zijn over afgelopen jaar? Ik heb er 40 verstookt in een twee onder-een-kap woning. Vloer oppervlakte +- 65 m2, twee volwassenen en twee kleine kinderen (1 en 3). Dit was overigens het zelfde als in mijn oude kleine tussenwoning met regulieren stadsverwarming (radiatoren) in een mildere winter.
Germany’s solar capacity increased by 3GW in first half of 2010
Zonnigtype werkt volgens mij alleen met de officieel gepubliceerde cijfers. Aangezien mei pas net uit is kan hij niks zeggen over het complete eerste half jaar van 2010. Maar hij was je wel voor met de cijfers van mei.Anne vdr Bom schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:45:
Hee, heb ik nu deze 'primeur' voor zonnigtype weggekaapt?
Germany’s solar capacity increased by 3GW in first half of 2010
http://www.nytimes.com/20...enuke.html?_r=4&src=busln
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Klopt, het bericht was gebaseerd op een schatting. Van het Bundesnetzagentur zelf, dat wel.glambalk schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 17:42:
[...]
Zonnigtype werkt volgens mij alleen met de officieel gepubliceerde cijfers. Aangezien mei pas net uit is kan hij niks zeggen over het complete eerste half jaar van 2010. Maar hij was je wel voor met de cijfers van mei.
Verwijderd
het is de moeite wel, x4 miljoen burgers.
koop een leuke kiepwagen voor je kinderen van die 30 euro per jaar, just do it, change the mindset.
Kan je het artikele even quoten. Ik heb geen zin om voor één artikel mijn complete doopsel achter te laten bij NYTimes.Yilar schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 18:47:
Even een leuke dienst mededeling.. Zonne-energie heeft grid pariteit bereikt in de VS volgende de New York Times.. En bij EZ denken ze maar dat ze kern energie als enige alternatief moeten gebruiken.. Wat zijn onze ambtenaren toch dom..
http://www.nytimes.com/20...enuke.html?_r=4&src=busln
Verwijderd
mijn aegon spaarloon doet namelijk 0,12% (12 euro kosten per jaar en 3% inflatie), mijn spaarrekening doet 2%... sparen is dus al een jaar helemaal niet rendabel.
het lijkt trouwens ook of de accijns verhoging op een kwh even snel gaat als de verlaging van de spaarrente.
(heb zojuist mijn spaarekening gestopt, en ga participeren in meewind)
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2010 21:41 ]
Zijn drie hele pagina's.. En je kan het artikel gewoon gratis zien, althans ik wel..glambalk schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 21:28:
[...]
Kan je het artikele even quoten. Ik heb geen zin om voor één artikel mijn complete doopsel achter te laten bij NYTimes.
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Verwijderd
Bij mij staat de thermostaat van de verdeler op 26 a 28 graden. De pomp loopt lang niet altijd en de isolatie is goed (R = 4,5). Ik zet de kamerthermostaat wel in de nachtverlaging maar ook in een koude nacht zakt de temperatuur nauwelijks. Hiermee bespaar ik dan draaiuren van de pomp van de VV.TLer schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:45:
[...]
Verbruik verwarming 16GJ bij een huis van 126m2.
Ik zou de opbrengst bij een zonneboiler goed bekijken. Wat is de opbrengst per etmaal? Hoeveel J komt er nou uit in december, januari en februari? Zelfs de opbrengst van 100% geïntegreerde systemen is juist dan laag.
Ik krijg ook een login, maar via bugmenot.com kun je makkelijk inloggen zonder te hoeven registreren.Yilar schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 21:47:
[...]
Zijn drie hele pagina's.. En je kan het artikel gewoon gratis zien, althans ik wel..
Look behind you! A three headed monkey!
3,5% is gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar hoe slechter de rente des te meer reden om te investeren in duurzaam toch.Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 21:40:
heeya glambalk, ik zie op je site /berekening platdak...spaarente 3,5%, waar is dat ?
mijn aegon spaarloon doet namelijk 0,12% (12 euro kosten per jaar en 3% inflatie), mijn spaarrekening doet 2%... sparen is dus al een jaar helemaal niet rendabel.
het lijkt trouwens ook of de accijns verhoging op een kwh even snel gaat als de verlaging van de spaarrente.
(heb zojuist mijn spaarekening gestopt, en ga participeren in meewind)
Doet me denken aan de "who has the biggest d**k" beschuldiging van een goede collega van ons over dit forum...glambalk schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 17:42:
[...]
Zonnigtype werkt volgens mij alleen met de officieel gepubliceerde cijfers. Aangezien mei pas net uit is kan hij niks zeggen over het complete eerste half jaar van 2010. Maar hij was je wel voor met de cijfers van mei.
Doet er verder niet toe. Ik kreeg het bericht vlak voordat ik weg moest, dus even snel een berichtje op PPV n.a.v. het korte Reuters nieuws. Dan naar de moestuin, daar eten und and die harte Arbeit (o.a. Phacelia gezaaid, groenbemester op aardappelbed), bij terugkomst het officiële Bundesnetzagentur persbericht van de 27e bekeken, en uitgebreide analyse van gemaakt op basis van hun eigen data die ik in een grote verzamel spreadsheet heb gestopt. Er lijken wat fouten te zitten in de getallen die de Präsident van het BNA heeft genoemd in dat persbericht, maar dat zullen we vanzelf gaan zien als juni in spreadsheet vorm op de site zal worden gezet. (mind you: alle data in die vorm zijn vanaf 2009 nog steeds voorlopig, er is voor 2009 nog steeds geen officieel jaarverslag wat door accountants goedgekeurd moet worden)
Juni 2010 gaat nu de geschiedenis in van grootste mondiale bijbouw volumes met mogelijk 1,7 GWp nieuw en mogelijk iets van 50.000 nieuwe installaties (1.667 per dag aangemeld...). Eerste half jaar is mogelijk 3,4 GWp gerealiseerd, met een waanzinnige hoeveelheid van - door mij met enkele vraagtekens omgeven - 135.000 nieuwe systemen. (ik kom op 125.274 stuks uit incl. speculatieve 50.000 voor juni)
Reken er op dat december in ieder geval dit record weer zal gaan verbreken, zie ook analyse op mijn site.
Ik kan natuurlijk niet 24/7/365 blijven typen, en het maken van al die grafieken van de BNA data kost meestal toch ook een kleine dag (zeker omdat ik het nauwkeurig wil doen), dat plemp je niet zomaar effekes op Tweakers. Hoe graag jullie dat misschien ook zouden willen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik had 29GJ verstookt inclusief warmwater in een jaar, 65m2 vloerverwarming boven radiatoren alleen af en toe aan op de slaapkamer.Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:16:
[...]
Afgelopen winter ongeveer 23 GJ alleen aan verwarming. voor ongeveer 120m2. Benedenverdieping vloerverwarming, Boven oversized radiatoren. Alle radiatoren zijn open van half okt. tot eind feb.
In woonkamer thermostaat op 23 graden, ik heb het snel koud.
Ik denk dat ik een zonne-CV maar op de lange baan schuif aangezien de verwachte inverstering niet gering is het en de opbrengst twijvelachtig.
Als ik zekerheid zou hebben over de opbrengst in de winter was het misschien de inverstering waard als installatie niet te complex is.
Het voorgestelde schema heeft ze nadelen dat ik dan pomp met een hoge persdruk moet hebben. Ik zelf had het idee om de systemen te scheiden door een wisselaar op vloerverdeler te plaatsen.
[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 29-07-2010 10:09 ]
Gefeliciteerd!flitspaal.nl schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:09:
Gisteren is voor het eerst gedouched in onze nieuwe badkamer, meteen met de thermometer de WTW unit gemeten. Ingaande temperatuur is ongeveer 35 graden vanaf de douche gezien, aan de onderkant is het nog slechts 20 graden. Dus een graad of 15 opwarming van de koud water, not bad!
En dat met - zeg - 5 liter per minuut, daarmee kan iemand die beter heeft geslapen dan ik berekenen hoeveel J je 'opwekt', of beter gezegd: niet verloren laat gaan.
Q= m . c. dTJeroenH schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:18:
[...]
Gefeliciteerd!
En dat met - zeg - 5 liter per minuut, daarmee kan iemand die beter heeft geslapen dan ik berekenen hoeveel J je 'opwekt', of beter gezegd: niet verloren laat gaan.
Q= 5 . 4186 . 15 = 313.950 Joule die de 5 liter aan energie 'opneemt' in die minuut.
(vooropgesteld dat de massa van water 1 kg/liter is....)
interessant dus!
helaas zal ik problemen hebben om éven zo'n WTW te (laten) plaatsen.... de hoeken zijn weggewerkt achter een gipsplaat met stucwerk/spachtelputz.
[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 29-07-2010 11:42 ]
Verwijderd
Ja daar slaan ze toch wel een beetje door. Sowieso vind ik het knap om uit die 36 panalen 72 kw te halen. Zal wel 7,2 kW moeten zijn. En als je een beetje nadenkt wat het aan diesel kost om met zo'n gigantische amerikaanse truck deze trailer rond te slepen denk ik dat het veel zuiniger is om gewoon een klein dieselaggregaatje in te zetten.Anne vdr Bom schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:50:
DiCaprio is anders ook een fan van zonnepanelen.
edit: Ik zie nu dat ik eerst beter moet lezen voor ik reageer. Dit ding is dus een aggregaat van 72 kW met als ondersteuning de zonnepanelen. Het valt dus wel mee.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 12:18 ]
Je eerste opmerking klopt wel:Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 12:15:
[...]
Ja daar slaan ze toch wel een beetje door. Sowieso vind ik het knap om uit die 36 panalen 72 kw te halen. Zal wel 7,2 kW moeten zijn. En als je een beetje nadenkt wat het aan diesel kost om met zo'n gigantische amerikaanse truck deze trailer rond te slepen denk ik dat het veel zuiniger is om gewoon een klein dieselaggregaatje in te zetten.
edit: Ik zie nu dat ik eerst beter moet lezen voor ik reageer. Dit ding is dus een aggregaat van 72 kW met als ondersteuning de zonnepanelen. Het valt dus wel mee.
Ze houden wel consequent vol dat ze er 72kW uit halen.Pure Power has designed and assembled our largest and most powerful Mobile Solar Power System™ to date, the S48T, which provides 600 amps (72,000 Watts) of pure solar power. The System, which is mounted on a 48′ positioning platform, is the first to be able to power a typical movie base camp exclusively with solar power. The S48T includes 36 200-Watt solar panels which are positioned for maximum insolation via a custom system of electronic hydraulics.
Trouwens, ook een klein dieselaggregaatje moet versleept worden, en daarnaast zal je regelmatig met een tankwagen langs moeten komen om bij te tanken.
Al met al een goede ontwikkeling.
edit: die 600A is het maximum wat je uit de accu's kan trekken. Continue dus slechts 60A.
[ Voor 3% gewijzigd door harold65 op 29-07-2010 12:51 ]
Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away
Verschil moet er wezen, maar dit begint toch echt het niveau "grijze haren uit de fossiele kop trekken" te benaderen voor de domme onder de zeespiegel wonende flachlanders...
Misschien gebruiken ze meer dan de 2 weergegeven PV_trailers voor hun zonne-stroom? (een batterij of 10-20 van die trailersharold65 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 12:43:
[...]
Je eerste opmerking klopt wel:
[...]
Ze houden wel consequent vol dat ze er 72kW uit halen.
Trouwens, ook een klein dieselaggregaatje moet versleept worden, en daarnaast zal je regelmatig met een tankwagen langs moeten komen om bij te tanken.
Al met al een goede ontwikkeling.
edit: die 600A is het maximum wat je uit de accu's kan trekken. Continue dus slechts 60A.
heb daar ook eens mee gestoeied, maar sketchup is voor globaal tekenwerk handig, maar voor ingewikkelder zaken een hel.. (als je bijvoorbeeld autocad gewend bent)
afgelopen voorjaar had ik zelf "problemen" met het regelen van mijn vloerverwarming. nu ik een ir thermometer heb ga ik dat komende winter eens wat beter aanpakken. ook dat ik nu een klokthermostaat heb ipv een gewone kan e.e.a. wat makkelijker maken.
bij mij was er vaak vraag, maar als de ketel dan leverde kon hij zo snel de warmte niet kwijt in de vloer. De themostaat stond op 23 graden. dat maakt het probleem ook iets groter dan bij 20 graden ( er is dan immers meer / constant warmtevraag, als de geleverde warmte niet wordt afgeleverd en de ketel eigenlijk pendelt of in storing is. effect kan zijn dat het zelfs afkoelt in de woonkamer.
ik zal ook eens kijken hoe de bypass is ingesteld. als die te snel open gaat snap ik ook meteen waarom de ketel pendelt.
elke 5 minuten weer een poging om warmte af te leveren op laagste stookstand zorgt ook elke keer voor een drup heet water langs de sensor van de pomp van de VV waardoor die constant blijft draaien.
ik zal met name met de temperatuur van de verdeler gaan spelen, en de stand van de pomp. bij een laag toerental krijgt ie de wamrte niet snel in de vloer, waardoor de ketel sneller pendelt. maar of een hogere pompstand e.e.a. kan oplossen is maar de vraag.
het volume van het systeem dan maar vergroten door de kranen van de radiatoren ook hoger te zetten is natuurlijk niet de oplossing lijkt me.
Ik neem aan dat de niet-omgebogen lipjes niet ergens tegenaan komen. Dat is zo voordehandliggend....pcmadman schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:12:
Ik zit met een probleem: Het lukt me niet om Tyco connectors aan mijn kabels te zetten. Ik soldeer de pinnetjes aan de kabel in plaats van ze te knijpen, omdat ik geen tang heb. Dat die verbinding goed is, daar ben ik wel van overtuigd, maar het lukt me niet om de pinnetjes daarna ver genoeg in de stekker te schuiven. Heeft iemand dit al geprobeerd of weet de truck om die dingen er goed in te krijgen?
Ik had ook niet zo'n krimptang en heb ze met een gewone tang omgebogen en daarna vastgesoldeerd. Ik herinner me dat ik soms wel eens stevig moet doordouwen om die pinnetjes er helemaal in te krijgen.
Lipjes ombuigen? Ik denk dat je in de war bent met MC4. Dat is een eitje vergeleken met Tyco connectors. Bij tyco moet je de kabel in een bus steken en die dan dicht knijpen. Maar dat knijpen daar heb ik geen tang voor, dus heb ik de bus vol gevloeid met tin. Ik krijg deze nu echter niet ver genoeg inde connectors gedrukt, want ze klikken niet helemaal vast en als ik in de connector kijk zie ik ook dat de geleider niet ver genoeg naar voren zit...Anne vdr Bom schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:32:
[...]
Ik neem aan dat de niet-omgebogen lipjes niet ergens tegenaan komen. Dat is zo voordehandliggend....
Ik had ook niet zo'n krimptang en heb ze met een gewone tang omgebogen en daarna vastgesoldeerd. Ik herinner me dat ik soms wel eens stevig moet doordouwen om die pinnetjes er helemaal in te krijgen.
Oeps, je hebt gelijk. Niet goed gelezen.pcmadman schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:48:
[...]
Lipjes ombuigen? Ik denk dat je in de war bent met MC4. Dat is een eitje vergeleken met Tyco connectors. Bij tyco moet je de kabel in een bus steken en die dan dicht knijpen. Maar dat knijpen daar heb ik geen tang voor, dus heb ik de bus vol gevloeid met tin. Ik krijg deze nu echter niet ver genoeg inde connectors gedrukt, want ze klikken niet helemaal vast en als ik in de connector kijk zie ik ook dat de geleider niet ver genoeg naar voren zit...
Nu lees ik al lang mee alhier op tweakers, maar ben veelal stil. Vandaag even niet.
Er zitten hier wel mensen die me even verder opweg kunnen helpen, niet dat ik er zelf niet uitkom maar twee weten meer als een.
In de Planning staan (door vrijkomen van budget en het zinvol investeren (financieel)) het plaatsen van een aantal (12 of 15) panelen op een huurwoning, dit is momenteel in overweging hoe te doen door de verhuurder, maar om goed te informeren heb ik wel richting nodig in prijs waarmee het definitieve wat meer vast komt te staan van wat er dan zou komen en waar of hoe gewenst is. (ivm huur)
Nu zitten hier wat mensen die ook kunnen leveren, zij mogen via pm-mail contact zoeken met wat men kan doen voor mij.
Gedachten gang is momenteel:
Het plaatsen van 12 of 15 panelen (180w-p) in sets van 3 op een stecca omvormer op een dak liggend op 5 west.
Plaatsen zou komen in liggende opstelling ivm afmeting dak 5 boven elkaar 3 naast elkaar.
3 panelen op stecca geeft hogere opbrengst bij minder zon instraling in najaar en winter.
ivm financiele situatie erna is zomaar vervangen van omvormer niet mogelijk, meerdere omvormers maakt reparatie kosten goedkoper omdat een enkele omvormer minder kost dan een grote. (op termijn goedkoper)
SDE gedoe is niet van toepassing, we doen nu eenmaal liever zelf in eigen beheer.
Installatie is ook in eigen beheer.
Gaat dus puur over wie kan me leveren en meer info geven over totaal prijzen aangezien site's nogal verschillen.
Zo ik gaat weer meelezen.
Dat ging bij mij 2x prima zonder er echt bij na te denken.pcmadman schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:12:
Ik zit met een probleem: Het lukt me niet om Tyco connectors aan mijn kabels te zetten. Ik soldeer de pinnetjes aan de kabel in plaats van ze te knijpen, omdat ik geen tang heb. Dat die verbinding goed is, daar ben ik wel van overtuigd, maar het lukt me niet om de pinnetjes daarna ver genoeg in de stekker te schuiven. Heeft iemand dit al geprobeerd of weet de truck om die dingen er goed in te krijgen?
Draad strippen en in het pinnetje schuiven. (strippen ging goed met een amptang)
Solderbout "droog" op het pinnetje en de draad zetten om het goed heet te maken.
Na een tijdje normale harskern soldeer erbij die zichzelf in het pinnetje zuigt.
Na afkoelen zat er geen soldeer op het pinnetje en schoof ik het probleemloos in de tyco.
Ik woon in Gelderland als je hulp nodig hebt
Die redenatie is scheef.webcamjan schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:39:
3 panelen op stecca geeft hogere opbrengst bij minder zon instraling in najaar en winter.
Een grote string zal zeker niet minder opleveren dan verschillende kleine.
Dat is pas interessant als er deels schaduw op de dak valt.
Er zijn hier wat aktieve verkopers die je offertes kunnen mailen.
Die zullen zich vast snel bij je melden.
Dan zal je een afweging kunnen maken tussen merkpanelen met bon en btw etc.
Of Chinese panelen die gezien de enthousiaste reacties hier ook goed presteren.
Deze kunnen je ook adviseren mbt de inverter.
Eventueel kan je ook bij solarnrg of vele anderen aankloppen.
Verwijderd
er komen een aantal idiote acties aan in noord holland, van 2,5 eur/wp subsidie,
je kunt goede panelen krijgen onder deze prijs, zeker bij doe het zelfen.
(oa zon op je dak en zonnesteek 2010 vermoedelijk vanaf 15 augustus / nog 2 weekjes dus)
je hebt dan instant tvt en instant 0 euro per kwh 20 jaar lang.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 21:24 ]
Verwijderd
Hoop dat er snel meer info komt want ik ben weer van de partijVerwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 21:23:
@webcamjan waar woon je ?
er komen een aantal idiote acties aan in noord holland, van 2,5 eur/wp subsidie,
(oa zon op je dak en zonnesteek 2010 vermoedelijk vanaf 15 augustus / nog 2 weekjes dus)
Verwijderd
ik heb wel een zuidmuur in de tuin, maar dan moet ik naar de welstand, en daar heb ik echt geen zin in.
(achterlijk land) "ik `dacht` pv pegola`tje maken"
http://van.wijk.net/pvt/_mono.jpg
vreemd is dat onder mijn huis de bergermeerpolder is,
EZ pompt in mijn grond ongevraagd gas, dat mag, maar ik mag geen wp-bronpomp.
ik mag wel een lexaan kwantum afdakje plaatsen,
zolang er maar geen draadjes uitkomen...
het begint een beetje obvious te worden...
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 21:56 ]
Verwijderd
Je kan aan de voorkant toch wel wat kwijt?Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 21:54:
tsja, wat zal ik doen ? ik heb geen dakpan meer vrij.....
ik heb wel een zuidmuur in de tuin, maar dan moet ik naar de welstand, en daar heb ik echt geen zin in.
(achterlijk land) "ik `dacht` pv pegola`tje maken"
http://van.wijk.net/pvt/_mono.jpg
vreemd is dat onder mijn huis de bergermeerpolder is,
EZ pompt in mijn grond ongevraagd gas, dat mag, maar ik mag geen wp-bronpomp.
ik mag wel een lexaan kwantum afdakje plaatsen,
zolang er maar geen draadjes uitkomen...
het begint een beetje obvious te worden...
Verwijderd
er bleven er 10 over zelfs, en die heb ik verkocht.
Toch nog even over de vaatwasser op de Q-Solar cq ZB aansluiten.
Ik heb onder de plint een Inventum hotfill close-in boiler zitten.
Als de machine op heet water toch maar 10min draait en dan nog maar 10% van de huidige kWh gebruikt, dan wordt dat via de hotfill close in boiler hooguit 15% van de huidige kWh.
Het sluit nl wat makkelijker aan en ik heb direct warm water, en anders de 1e of 2e liter pas (i.v.m. zakken vanaf zolder naar de keuken).
Of zien jullie praktische bezwaren?
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Helaas niet in Noordholland, maar Overijsel-Twente. En wat verdienen aangaat er is op deze installatie geen tvt van toepassing, kortom pure financiele winst. Heeft met wetgeving te maken en hoe deze te gebruiken, is persoonlijk.Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 21:23:
@woodsky
aangaande 3 in een string op een stecca is meer om sneller binnen het werk spannings bereik te komen, niet kijkend naar de piekwaarde maar meer de over het hele jaar, schaduw is namenlijk hetzelfde als minder zon (denk er maar eens over) en dan in combi met wat ik al zei als er eens een inverter stuk is deze niet zomaar vervangen kan worden (is hoofdreden en het financiele)
Heb je ook geen noord dak meer ofzo? Dat is met €2,50 ook interessant zou ik zeggen.Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 21:23:
Anders misschien toch maar naar de welstand?
Was dat hele verhaal dat de welstand toestemming moet geven voor aan gevel gemonteerde zonnepanelen niet uitgesteld tot 1 oktober? Weet zonnigtype dat soms?pcmadman schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 22:16:
[...]
Heb je ook geen noord dak meer ofzo? Dat is met €2,50 ook interessant zou ik zeggen.
Anders misschien toch maar naar de welstand?
Mocht het niet lukken kan ik komend weekend wel bij je langskomen met de crimptang.pcmadman schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:12:
Kan ik meteen je mooie opstelling eens bekijken en een foto maken.
Je krijgt van mij hier nog een mailtje over. Ik krijg volgende week weer mooie 185Wp en 220Wp Kingsun mono panelen binnen. Nu zou ik als je geen last van schaduw hebt toch eerder voor een grote omvormer kiezen dan meerdere Steca's. Grotere omvormer is goedkoper, minder kabels nodig en ze hebben een display en een menu'tje waar je vanalles uit kan halen. Toch leuk. Meerdere Steca's heeft wel weer het voordeel bij eventuele defecten in de loop van de tijd en bij grote toleranties in de panelen kun je de panelen selecteren per Steca. Eventueel kun je opbrengsten van Steca's onderling met elkaar vergelijken als je ze elk apart meet en eventuele afwijkingen snel constateren.webcamjan schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:39:
Nu zitten hier wat mensen die ook kunnen leveren, zij mogen via pm-mail contact zoeken met wat men kan doen voor mij.
www.sunsolar.nl
Ik heb het net nog een keer geprobeerd en nu is het gelukt. Ik had er gisteren al 3 van de 8 geprobeerd, waarvan er een wel goed bleek te zitten. Ik dacht dat die er ook verder in moest, maar bij nadere inspectie bleek dat toch zo goed te zijn. De andere twee gingen er niet verder in, omdat ze inderdaad te vervuild waren met soldeer. Dit heb ik opgelost door de hele stekker op te warmen tot het soldeer gesmolten was en toen de stekker snel in elkaar geschoven. De rest van de stekkers heb ik erg mijn best gedaan om zo netjes mogelijk te solderen en dat is goed gelukt. Nu kan ik morgen de laatste panelen erop leggen en controleren of alles goed zit. Dan maar eens even kijken of de omvormers tijdelijk aan kan sluiten op de krachtstroom, want anders liggen ze voorlopig niks te doen tot de elektricien komt.Woodski schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 20:22:
[...]
Dat ging bij mij 2x prima zonder er echt bij na te denken.
Draad strippen en in het pinnetje schuiven. (strippen ging goed met een amptang)
Solderbout "droog" op het pinnetje en de draad zetten om het goed heet te maken.
Na een tijdje normale harskern soldeer erbij die zichzelf in het pinnetje zuigt.
Na afkoelen zat er geen soldeer op het pinnetje en schoof ik het probleemloos in de tyco.
Ik woon in Gelderland als je hulp nodig hebt
Goh, wat "weinig". Ik ken een geval (waar geen ruchtbaarheid aan is gegeven) die het nog bonter heeft gemaakt.Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 21:23:
Mompelt iets over kapotmaken van de markt en geldverspilling en zo...
@MajoorFataal
(wat heb je toch een leuke nick...)
Ja.Was dat hele verhaal dat de welstand toestemming moet geven voor aan gevel gemonteerde zonnepanelen niet uitgesteld tot 1 oktober? Weet zonnigtype dat soms?
Wat er aan voorafging.
... en de hele waslijst bij de Eerste Kamer.

Typisch NL prutswerk.
[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 30-07-2010 02:41 . Reden: http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/31953_invoeringswet_wet_algemene ]
Je mag altijd contact met me opnemen.webcamjan schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:39:
Gaat dus puur over wie kan me leveren en meer info geven over totaal prijzen aangezien site's nogal verschillen.
Verwijderd
Oei, dat is geen goede manier om dat op te lossen. Op die manier krijg je slechte soldeerverbindingen. Soldeer mag niet bewegen tijdens het stollen. Bovendien kan het zijn dat het plastic van de stekker vervormt waardoor de pin niet netjes op de voorgeschreven plaats zit. Voor die paar Euro die zo'n stekker kost zou ik geen risiko willen lopen.
Verwijderd
kost je dat niet je hele 660Wp ?Ik heb onder de plint een Inventum hotfill close-in boiler zitten.
op zich kan dat wel, maar pv verliest het in elk opzicht van een zonneboiler in pure Kw-warmte per m2
(hoewel hier veelvuldig anders gesteld)
mogelijk moet je hier ook weer meten :
close-in uit, emmer erin, meten (hotfill)
close-in uit, geen emmer erin, meten (normaal)
close-in aan, emmer erin, meten (afwas+close-in) (aka close-in hotfill)
close-in aan, geen emmer erin, meten (afwas+close-in) (volledig elektrisch verwarmt / inefficient)
maar het antwoord is zonneboiler wint altijd, deze gebruikt namelijk een lief pompje 8 uur per dag
en daar krijg je zo al 20Kw warmte voor terug, terwijl je slechts 160Wh hebt aangewend.
(qsolar collectorpomp UPR gebruikt slecht 12~20Wh)
de close-in blijft op temperatuur en kost daarom al meer dan de collectorpomp.
interessant is ook de hoeveelheid water voor zout voorspoelen, en je leidinglengte.
ook dit kun je meten door de watermeter hierbij te meten.
indien je leiding precies de voorspoeling gebruikt die in de leidinglengte zit, dan heb je geluk.
lijkt erg moeilijk allemaal, maar het loont, en is leuk om te doen.
elk huis is weer anders, en elke situatie ook,
het kan dus alleen blijken uit meten wat verstandig is.
1 ding is wel duidelijk, hoe meer je die qsolar op zijn donder geeft, hoe efficienter die word.
>> heb je wel warm water in de buurt van de afwasmachine ? of heb je daarom die close in ?
anders kun je die close-in natuurlijk ook gewoon hotfillen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2010 09:53 ]
@Eric. Je moet die pergola niet zien als een zonne-installatie, maar als een "bijgebouw" Als je de afmetingen een beetje beperkt houdt is dat vergunningsvrij. Dat jij zonnepanelen gebruikt als dakbedekking tsja, dat moet je toch zelf weten?
http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online
Gratis? Iemand betaalt er voor he... Gewoon zonder subsidie doen man. Ik heb gewoon op een goede dag mijn auto verkocht, er zonnestroompanelen voor teruggekocht en geen dag spijt gehad.Taan schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:07:
Grrrrrr, ik ga verhuizen. Ik krijg in dit dorp geen rooie rotcent subsidie. Gratis panelen wil ik ook wel!
Het kan!!
(Een klein 'plaagvraagje': ik ben al ruim voorzien van zonnestroompanelen, allemaal subsidieloos aangeschaft. Waarom zou ik d.m.v. belastingen meebetalen aan jouw panelen?)
He he Eric,Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:50:
[...]kost je dat niet je hele 660Wp ?
op zich kan dat wel, maar pv verliest het in elk opzicht van een zonneboiler in pure Kw-warmte per m2
mogelijk moet je hier ook weer meten :
close-in uit, emmer erin, meten (hotfill)
close-in uit, geen emmer erin, meten (normaal)
close-in aan, emmer erin, meten (afwas+close-in) (aka close-in hotfill)
close-in aan, geen emmer erin, meten (afwas+close-in) (volledig elektrisch verwarmt / inefficient)
maar het antwoord is zonneboiler wint altijd, deze gebruikt namelijk een lief pompje 8 uur per dag
en daar krijg je zo al 20Kw warmte voor terug, terwijl je slechts 160Wh hebt aangewend.
(qsolar collectorpomp UPR gebruikt slecht 12~20Wh)
de close-in blijft op temperatuur en kost daarom al meer dan de collectorpomp.
interessant is ook de hoeveelheid water voor zout voorspoelen, en je leidinglengte.
ook dit kun je meten door de watermeter hierbij te meten.
indien je leiding precies de voorspoeling gebruikt die in de leidinglengte zit, dan heb je geluk.
lijkt erg moeilijk allemaal, maar het loont, en is leuk om te doen.
elk huis is weer anders, en elke situatie ook,
het kan dus alleen blijken uit meten wat verstandig is.
1 ding is wel duidelijk, hoe meer je die qsolar op zijn donder geeft, hoe efficienter die word.
>> heb je wel warm water in de buurt van de afwasmachine ? of heb je daarom die close in ?
anders kun je die close-in natuurlijk ook gewoon hotfillen.
Ietsje beter lezen.
De close-in is al hotfill (vanwege 0,5kW aansluiting op dezelfde groep als de vaatwasser).
En ik kan helaas nog niet meten, omdat die WCD achter/onder plint tegen muur zit, achter de vaatwasser,
was al blij dat ik de stekker er ooit in kon krijgen.
Maar door de hotfill valt het qua verbruik denk ik wel mee. (gissen kan missen zijn)
Kastje naast de VW is al voorbereid met een afgedopte 10mm ww leiding, moet alleen nog een kraan op.
Binnenkort een installateur zoeken met keukenervaring, lees inbouw ervaring.
Nee, die Q-Solar die kan bij mij echt aan de bak!
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Ik heb 2 auto's en een motor en die hou ik allemaal. Het kan!!JeroenH schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:29:
[...]
Gratis? Iemand betaalt er voor he... Gewoon zonder subsidie doen man. Ik heb gewoon op een goede dag mijn auto verkocht, er zonnestroompanelen voor teruggekocht en geen dag spijt gehad.
Het kan!!
plaagantwoord: omdat je geen keuze hebt. Amen.(Een klein 'plaagvraagje': ik ben al ruim voorzien van zonnestroompanelen, allemaal subsidieloos aangeschaft. Waarom zou ik d.m.v. belastingen meebetalen aan jouw panelen?)
Dat is ook een keus ja... maar om het nou duurzaam te noemen... Eigenlijk vraag je mij dus mee te betalen aan jou auto's en motorfiets. Daar heb ik niet zo veel zin in.Taan schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:50:
Ik heb 2 auto's en een motor en die hou ik allemaal. Het kan!!Zo kan ik met 1 op pad om mijn favoriete zon- en wind-energie hobby uit te voeren: Windsurfen. En kan mijn vrouw met de kids ook doen wat ze wil.
Hoezo geen keus? Je hebt altijd keus. Ik zag altijd maar dat er bij ons op het dak drie heel luxe vakanties liggen. Nogmaals: je hebt altijd keus.plaagantwoord: omdat je geen keuze hebt. Amen.
[ Voor 41% gewijzigd door JeroenH op 30-07-2010 12:02 ]
Omdat het een investering is in duurzame energie waardoor we minder afhankelijk worden van energieleverende landen. Eigenlijk dus de ultieme "vrijheid"belasting...(Een klein 'plaagvraagje': ik ben al ruim voorzien van zonnestroompanelen, allemaal subsidieloos aangeschaft. Waarom zou ik d.m.v. belastingen meebetalen aan jouw panelen?)
reserveringshouder Tesla Model 3
Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"
Tja Jeroen,JeroenH schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:00:
[...]
Dat is ook een keus ja... maar om het nou duurzaam te noemen... Eigenlijk vraag je mij dus mee te betalen aan jou auto's en motorfiets. Daar heb ik niet zo veel zin in.
[...]
Hoezo geen keus? Je hebt altijd keus. Ik zag altijd maar dat er bij ons op het dak drie heel luxe vakanties liggen. Nogmaals: je hebt altijd keus.
Deze discussie hebben wij op een andere plaats al eens eerder gevoerd en er zijn legio redenen waarom iedereen hier op zijn eigen manier mee omgaat.
Als stel zonder kinderen in een grote plaats vlakbij een station en met werk op fietsafstand is je situatie heel anders dan wanneer je in noord of oost Nederland woont met een gezin met kleine kinderen en werk door heel Nederland.
Willen we met elkaar iets bereiken voor deze planeet dan winnen we al heel veel als iedereen bewust omgaat met alle vormen van energie. Ook de energie voor ons vervoer is hier heel erg belangrijk maar we moeten vooral onze eigen keuzes kunnen blijven maken.
Voorlopig zijn er volgens mij nog meer dan genoeg "quick wins" te vinden als ik kijk naar de grote aantallen ongeisoleerde huizen, gloeilampen, oude energieslurpende apparaten en wat al niet meer.
Als iedereen zich wat bewuster wordt van de manier waarop hij of zij omgaat met energie dan hebben we met elkaar al veel gewonnen en ik denk persoonlijk dat je hier veel sneller grote groepen medestanders voor kunt vinden dan voor zaken die de manier van leven van veel mensen fors gaan raken.
Met andere woorden: wat heb je liever, 200 keer een cent of een hele euro?
Jerry
9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux
Zijn er mensen die hier een CV-houtkachel hebben en wat zijn de bevindingen? Enigszins het overwegen waard of vooral leuk met heel veel geld (met dat bedrag kan dan uiteraard ook een overkill zonne installatie aangeschaft worden) ?

[ Voor 3% gewijzigd door Banjy op 30-07-2010 13:06 ]
Als iedereen zonnestroompanelen koopt heeft iedereen zonnestroompanelen zonder dat er een legertje ambtenaren allerlei domme regels en caps zit te verzinnen.
Ik probeer te doorgronden waarom we dingen ingewikkelder maken dan nodig.
Ik ben het zeker eens met die redenering. Op het moment dat PV-panelen uit zichzelf economisch rendabel zijn dan is subsidie ook niet meer nodig. Daarnaast houd dat producenten scherp op verbeterde opbrengsten en lagere kosten. Waar ik dan meer voor voel is 'grijze' stroom duurder maken. Maak de prijs per kWh zelf duurder voor huishoudens (en dan later industrie) op die manier valt de balans sneller voordelig uit voor PV en energie besparingen in huis. Het brengt tegelijkertijd een hoop op, nog even bedenken wat we met die extra belasting inkomsten moeten doenJeroenH schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:07:
Het gaat me in dit geval niet om wel/geen auto, maar echt de vraag: waarom zouden we allemaal meebetalen aan elkaars zonnestroompanelen via subsidies? Ik zeg niet dat we het niet moeten doen, maar ik vraag me af waarom het zo ingewikkeld moet.
Als iedereen zonnestroompanelen koopt heeft iedereen zonnestroompanelen zonder dat er een legertje ambtenaren allerlei domme regels en caps zit te verzinnen.
[ Voor 5% gewijzigd door Banjy op 30-07-2010 13:15 ]
Mijn ouders zijn serieus bezig om de auto (Subaru Forrester 2.0 benzine) om te ruilen voor een aanzienlijk compactere en zuinigere auto (nog geen hybride, maar het is wel een stap in de duurzame richting).
ze loeren nu naar een Yaris met 1.3 of 1.4 motor.
en zojuist nog vragen gehad over zonnepanelen. Alleen of je dezelfde paneel/panelen ook op de camper kan plaatsen, daar wist ik geen antwoord op. Denk dat het wel moet kunnen, en eea is afhankelijk van de omvormer in de camper.
Iemand daar ervaringen mee?
Ik geloof niet dat er hier mensen zijn met een houtkachel of pelletkachel met CV ondersteuning, terwijl zo'n kachel (icm een boilervat) juist een enorme besparing kan opleveren als het gaat om het verminderen van gasverbruik.Banjy schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:58:
Zijn er mensen die hier een CV-houtkachel hebben en wat zijn de bevindingen? Enigszins het overwegen waard of vooral leuk met heel veel geld (met dat bedrag kan dan uiteraard ook een overkill zonne installatie aangeschaft worden) ?
[afbeelding]
Als ik naar de kosten kijk, vanaf zo'n €4.000 meen ik (zonder subsidie), dan is het niet heel veel duurder dan een ZB (incl. installatie), terwijl de opbrengst een paar factoren hoger is / jaar, mits je hem in de winter ook daadwerkelijk gebruikt, iets wat bij een ZB automatisch gebeurt.
Wat dat betreft is een pelletkachel het mooiste: hier zit een thermostaat in en een pelletvoorraad waardoor mensen hem net als een normale gasgestookte CV kachel zien en dus ook zo gebruiken. Niks geen gezeur met hout erop gooien en hem aan en uit moeten zetten, enkel zorgen dat de pelletvoorraad af en toe wordt aangevuld en de thermostaat doet de rest...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
VVD-er?Banjy schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:14:
[...]
Ik ben het zeker eens met die redenering. Op het moment dat PV-panelen uit zichzelf economisch rendabel zijn dan is subsidie ook niet meer nodig. Daarnaast houd dat producenten scherp op verbeterde opbrengsten en lagere kosten. Waar ik dan meer voor voel is 'grijze' stroom duurder maken. Maak de prijs per kWh zelf duurder voor huishoudens (en dan later industrie) op die manier valt de balans sneller voordelig uit voor PV en energie besparingen in huis. Het brengt tegelijkertijd een hoop op, nog even bedenken wat we met die extra belasting inkomsten moeten doenStoppen in zeewind projecten of iets dergelijks, zodat vervuilers automatisch zelf meebetalen aan het 'vergroenen' van de stroomproductie?
Een andere optie is dan 'groene stroom' af te nemen, maar ik betwijfel of er genoeg is om allle 16 miljoen nederlanders te voorzien van 'groene stroom'! (en ook nog eens 24/7 niet alleen als het waait of de zon draait).
Al jaren worden niet duurzame energiebronnen ruim gesubsidieerd. Kernenergie is alleen mogelijk door steun vanuit de overheid en ook in aardgas, olie en kolen wordt veel gemeenschapsgeld gestoken.JeroenH schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:07:
Het gaat me in dit geval niet om wel/geen auto, maar echt de vraag: waarom zouden we allemaal meebetalen aan elkaars zonnestroompanelen via subsidies? Ik zeg niet dat we het niet moeten doen, maar ik vraag me af waarom het zo ingewikkeld moet.
Dit is vele malen meer dan de bedragen die omgaan in alternatieve energiebronnen.
Een subsidie regeling zou niet nodig zijn als de overheid niets meer zou subsidieren wat met energie te maken heeft. De prijzen zouden dan fors gaan stijgen en grid-parity was dan meer dan bereikt.
Dit is echter iets wat niet snel te verwachten is in Nederland. Wat doen we dan met prijzen die bijvoorbeeld met 355 in een jaar omhoog gaan.
Om op je 2e opmerking te reageren: "Als iedereen zonnestroompanelen koopt heeft iedereen zonnestroompanelen zonder dat er een legertje ambtenaren allerlei domme regels en caps zit te verzinnen."
Voor veel mensen is dit financieel niet op te brengen. Niet iedereen is in staat om voor een gemiddeld energieverbruik ongeveer 12000 euro te investeren en dit in ongeveer 14 jaar terug te verdienen. Zij blijven dus jaar op jaar steeds meer betalen en de stap naar duurzaam wordt voor hen steeds groter omdat ze steeds minder overhouden om te investeren. Het is me ook een raadsel waarom de SDE voor PV anders in elkaar zit dan voor zonneboilers en warmtepompen. Hier krijg je immers wel 25-50% meteen van vergoed.
Voorlopig denk ik dus dat we niet zonder SDE kunnen maar dan wel anders opgebouwd. Een pot gevuld vanuit de Regulerende Energie Belasting en met eenmalige bedragen aan subsidie.
Jerry
9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux
Met schaduw bedoel ik echt dat een deel van de panelen geen zon meer heeft waardoor de hele string onderuit gaat. 3x zoveel panelen in 1 string geven al snel een vrij hoge spannings. Mijn grote string komt sneller op gang dat mijn kleine stringetjes en hij gaat ook een stuk langer door.webcamjan schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 22:13:
[...]
Helaas niet in Noordholland, maar Overijsel-Twente. En wat verdienen aangaat er is op deze installatie geen tvt van toepassing, kortom pure financiele winst. Heeft met wetgeving te maken en hoe deze te gebruiken, is persoonlijk.
@woodsky
aangaande 3 in een string op een stecca is meer om sneller binnen het werk spannings bereik te komen, niet kijkend naar de piekwaarde maar meer de over het hele jaar, schaduw is namenlijk hetzelfde als minder zon (denk er maar eens over) en dan in combi met wat ik al zei als er eens een inverter stuk is deze niet zomaar vervangen kan worden (is hoofdreden en het financiele)
Ik heb 6x 190wp op 2 Steca 500's hangen. Daarvoor had ik een slechte oude SB1100 en dan doen de Steca's het toch een stuk beter. Toch blijft de productie nog aardig achter bij wat het zou kunnen zijn. Op mijn andere dak staat 2x zoveel vermogen op 1 goede inverter waar ik toch bijna 3x zoveel opbrengst uithaal.
Als ik ooit die 2 Steca's weer kwijt kan en zonder extreme kosten een grote inverter kan kopen zal ik dat toch zeker doen. Nu zijn de Steca's zeker goed, je zal er vast lang plezier aan beleven. Dus zo slecht is je keuze nou ook weer niet hoor.
Hahaha, en dat op een voorzichtige post stellenIJsbeer schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:41:
[...]
VVD-er?Geweldig idee, maar een beetje sneu voor de minima of mensen die in een flat wonen oid. Die hebben simpelweg het geld of de mogelijkheid niet om zonnepanelen te plaatsen.
Een andere optie is dan 'groene stroom' af te nemen, maar ik betwijfel of er genoeg is om allle 16 miljoen nederlanders te voorzien van 'groene stroom'! (en ook nog eens 24/7 niet alleen als het waait of de zon draait).

Edit\ Ik begrijp dat ik mij wat tegenspreek hier en daar, maar goed het gaat om het idee. Volledige pleidooien houd ik maar even achterwege, daarnaast is dit ook niet mijn expertise terrein.
[ Voor 5% gewijzigd door Banjy op 30-07-2010 14:20 ]
Verwijderd
Je hebt geschreven over de mogelijke subsidies in Noord Holland. Nu woont mijn vader in Noord Holland en is geïnteresseerd in zonne energie. Als dit subsidie regeling bij hem is dan is dat natuurlijk geweldig.
Hij woont in Venhuizen.
Waar zou ik meer informatie kunnen vinden?
Ik hoor graag van je.
Je hebt er zelf om gevraagd. Ik ben nl. een van die types hier die er duidelijk anders over denkt. Als je kWh thermisch en kWh electrisch over dezelfde kam scheert, heb je gelijk. Echter, er bestaan warmtepompen.Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:50:
[...]
kost je dat niet je hele 660Wp ?
Reken even mee:
Een vierkante meter zonnepaneel is ca. 170 W en levert in Nederland ~150 kWh per jaar. Een vierkante meter zonnecollector levert ca. 1 GJ per jaar = 280 kWh. Met een warmtepomp kun je 1 kWh electrisch in ~3 kWh thermisch omzetten dus levert die vierkante meter pv-cellen je 450 kWh warmte per jaar. QED.
Als je erbij betrekt dat je in de zomer flinke hoeveelheden zonnewarmte ongebruikt moet laten, terwijl een pv-installatie altijd aan het net kan leveren, wordt het helemaal een ander verhaal.
Verwijderd
als dat onder de gemeente hoorn valt :Hij woont in Venhuizen.
Waar zou ik meer informatie kunnen vinden?
Ik hoor graag van je.
http://www.hoorn.nl/Besta...urzame%20Energielijst.pdf
snel bellen, mogelijk is de pot allang op.
@anne ik ben een eigenaar van beide systemen(pv&thermisch), en ik ben een aardige meetgek,
derhalve ga ik dus geen discussie aan, maar ik deel graag eyeopeners uit, bij een werkend systeem, you`re welcome.
@banyi
het maakt natuurlijk met zon thermische cv helemaal niet uit in welke maand je 500m3 bespaart,
je rekent per jaar af, en je uitstoot is dus op jaarbasis ook lager in Co en NOx
subsidie.... ?
EU: 'Subsidie op kolenmijnen stoppen'
Over vier jaar moeten de EU-landen hun subsidies aan kolenmijnen gestopt hebben. Dat stelt de Europese Commissie voor. De Europese kolenmijnen krijgen nu nog zo'n drie miljard euro subsidie. Aldus meldt EurActive.com.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2010 17:11 ]
Ik heb er moeite mee om het zo te zien. Ten eerste blijf ik er bij dat het een keuze is: bij veel van die mensen die zeggen 'het niet op te kunnen brengen' hangt een dikke LCD-VT aan de muur, staat er een dikke game-PC onder het bureau om Word op te draaien, staat vanzelfsprekend een auto (of twee) voor de deur, moet er één of misschien wel twee jaar ver weg op (vlieg)vakantie gegaan worden... en ik weet het, dat is lang niet in alle gevallen zo, er zijn echte minima die het echt niet kunnen betalen. Maar de gemiddelde Nederlander is rijk, schathemeltjerijk, maar wil niet de keus maken wat geld uit geven aan duurzame opwek.energiebewust schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:45:
Voor veel mensen is dit financieel niet op te brengen. Niet iedereen is in staat om voor een gemiddeld energieverbruik ongeveer 12000 euro te investeren en dit in ongeveer 14 jaar terug te verdienen.
Dan "gemiddeld energieverbruik". We weten allemaal dat dat heel makkelijk om laag te brengen is met een paar simpele maatregelen en vooral: gedragsverandering. Dan is ineens veel minder geld nodig voor nulverbruik of zelfs overschot. Met de huidige PV-prijzen had ik voor nog geen € 5000 ons dak vol genoeg kunnen leggen met PV en dan nog een overschot hebben. Maar ook daarvoor geldt: mensen willen die keus niet maken. Men kiest voor rijkdom nu i.p.v. rijkdom in de toekomst. Besparen is suf en stom en voor losers want de TV-reclames zeggen meer meer MEER!!! Onze politici trouwens ook, jongens koop meer, geef het spaarloon maar vrij, goed voor de (fossiele) economie, kunnen we weer ipads kopen die op kolenstroom in Chinese sweatshops gemaakt zijn.
En dan moet er een op domme wijze vormgegeven subsidie op zonnestroompanelen, maar kennelijk dus eigenlijk op de holle 'meer'-leefwijze? Ik krijg daar steeds meer moeite mee. Laten we eerst maar eens ophouden met onszelf voor de gek te houden. Laten we 'meer' eens omzetten naar 'beter', 'slimmer', 'gelukkiger'. Van meer worden we aantoonbaar niet gelukkig, integendeel.
Maar e.e.a. zal nog wel even duren ben ik bang...
/rant
Klopt natuurlijk, maar ik ga er van uit dat als je in de winter uitkomt, dat het in de zomer ook wel moet lukkenVerwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 16:40:
[...]
@banyi
het maakt natuurlijk met zon thermische cv helemaal niet uit in welke maand je 500m3 bespaart,
je rekent per jaar af, en je uitstoot is dus op jaarbasis ook lager in Co en NOx
Verwijderd
sommige mensen noemen dat stagnatie/desinvesteringHet enige van een cv houtkachel is natuurlijk dat je die in de zomer niet gaat gebruiken
@jeroenh ik deel je mening, het niet kunnen betalen zit vaak ook in de vaste lasten, en daar gaat het sociale aspect spelen, indien de energielast hoger word dan de sociale huur, dan zijn de rapen gaar, en zal er nog meer naar de overheid gewezen worden. maar je bent dan gewoonweg vol in de marketing getrapt.
ik verbaas me er niet meer over, mijn ex schoonzus+kind zit in die hoek, nuon is de huur tot op 21 euro ingelopen, maar het consumptie niveau daalt niet, nee, nuon is gek......(nee die zijn echt niet gek, ze zingen nu show me the money in de bestuurskamer)
Ik ben het helemaal met je eens. het MEER MEER MEER principe zit zo extreem ingebakken bij iedereen, ook bij mezelf merk ik nog steeds. En het erge is als je hier tegenin gaat dat mensen je aankijken alsof ze water zien branden. Met als meest recente voorbeeld dat ik terugga naar een veel kleinere auto. Ik word werkelijk waar voor gek verklaard.JeroenH schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 17:37:
[...]
Ik heb er moeite mee om het zo te zien. Ten eerste blijf ik er bij dat het een keuze is: bij veel van die mensen die zeggen 'het niet op te kunnen brengen' hangt een dikke LCD-VT aan de muur, staat er een dikke game-PC onder het bureau om Word op te draaien, staat vanzelfsprekend een auto (of twee) voor de deur, moet er één of misschien wel twee jaar ver weg op (vlieg)vakantie gegaan worden... en ik weet het, dat is lang niet in alle gevallen zo, er zijn echte minima die het echt niet kunnen betalen. Maar de gemiddelde Nederlander is rijk, schathemeltjerijk, maar wil niet de keus maken wat geld uit geven aan duurzame opwek.
Dan "gemiddeld energieverbruik". We weten allemaal dat dat heel makkelijk om laag te brengen is met een paar simpele maatregelen en vooral: gedragsverandering. Dan is ineens veel minder geld nodig voor nulverbruik of zelfs overschot. Met de huidige PV-prijzen had ik voor nog geen € 5000 ons dak vol genoeg kunnen leggen met PV en dan nog een overschot hebben. Maar ook daarvoor geldt: mensen willen die keus niet maken. Men kiest voor rijkdom nu i.p.v. rijkdom in de toekomst. Besparen is suf en stom en voor losers want de TV-reclames zeggen meer meer MEER!!! Onze politici trouwens ook, jongens koop meer, geef het spaarloon maar vrij, goed voor de (fossiele) economie, kunnen we weer ipads kopen die op kolenstroom in Chinese sweatshops gemaakt zijn.
En dan moet er een op domme wijze vormgegeven subsidie op zonnestroompanelen, maar kennelijk dus eigenlijk op de holle 'meer'-leefwijze? Ik krijg daar steeds meer moeite mee. Laten we eerst maar eens ophouden met onszelf voor de gek te houden. Laten we 'meer' eens omzetten naar 'beter', 'slimmer', 'gelukkiger'. Van meer worden we aantoonbaar niet gelukkig, integendeel.
Maar e.e.a. zal nog wel even duren ben ik bang...
/rant
Ik voel me overigens steeds gelukkiger met minder. Ik begin nu weer te genieten van kleine dingen.
Nuon behaalde de afgelopen periode een stijging van de nettowinst van 19% . 19% Dat is meer dan de energieprijsstijging. Waarom als ze 19% MEER winst maken moeten de energieprijzen MEER omhoog?Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 18:36:
[...]
@jeroenh ik deel je mening, het niet kunnen betalen zit vaak ook in de vaste lasten, en daar gaat het sociale aspect spelen, indien de energielast hoger word dan de sociale huur, dan zijn de rapen gaar, en zal er nog meer naar de overheid gewezen worden. maar je bent dan gewoonweg vol in de marketing getrapt.
ik verbaas me er niet meer over, mijn ex schoonzus+kind zit in die hoek, nuon is de huur tot op 21 euro ingelopen, maar het consumptie niveau daalt niet, nee, nuon is gek......(nee die zijn echt niet gek, ze zingen nu show me the money in de bestuurskamer)
Ik sprak gisteren een oom van m'n vriendin, die zag de zonnepanelen e.d. helemaal zitten die zei letterlijk dat het een meesterzet was om te doen.
[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 30-07-2010 18:42 ]
Dit topic is gesloten.
Ontopic en gezellig houden AUB.