Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.229 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ JeroenH
Ik ben het ook helemaal met je eens.
Maar het is voor mensen nu eenmaal veel makkelijker om onnadenkend te leven en de massa te volgen.
Het is voor fabrikanten die met name op prijs concurreren niet aantrekkelijk om duurzame producten te leveren, want dan hebben ze maar eens in de 30 jaar dat ze kunnen verkopen en dat verdient natuurlijk niet.
Daarnaast is het bij veel mensen niet bekend dat de prijzen voor PV zo extreem laag zijn en dat er ook esthetisch verantwoorde producten zijn, het moet er natuurlijk wel mooi uitzien.

Afgelopen weekend met de ICE naar Keulen geweest, ik had aan twee handen genoeg om in Duitsland vanuit de trein grote schuren te ontdekken zonder PV. Het was zelfs mijn zus, kunstacademie niet echt bezig met duurzaamheid, opgevallen hoeveel PV er in Duitsland staat.
Maar PV hoeft niet lelijk en functioneel te zijn. In Keulen, Hohe str., voorzien ze gewoon de hele glazen voorgevel midden in de winkelstraat van PV (ik heb zelf geen foto gemaakt, maar op deze foto is het gebouw ook te zien, links van het gebouw met de rare bollen op stokjes):
http://maps.google.nl/?ie...,,0,5&photoid=po-36170860

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
meer meer meer, spaarloon komt vrij, daarom haal ik binnenkort een 3e set zonnepanelen.

lijkt me een betere investering dan die lijfrente polis die ik er eerst had aangekoppeld en nu ongeveer een jaar premie vrij heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
flitspaal.nl schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 18:39:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. het MEER MEER MEER principe zit zo extreem ingebakken bij iedereen, ook bij mezelf merk ik nog steeds. En het erge is als je hier tegenin gaat dat mensen je aankijken alsof ze water zien branden. Met als meest recente voorbeeld dat ik terugga naar een veel kleinere auto. Ik word werkelijk waar voor gek verklaard.
Flitspaal,
Ik ben het persoonlijk helemaal met jou, NielsTh en Jeroen eens maar hoe bereiken we met elkaar de grote massa?
Wij allemaal doen wat we kunnen om mensen in onze omgeving te informeren maar hoe overtuigen we meer mensen? De grote massa is immers in de laatste honderd jaar gewend geraakt aan mobiliteit en consumeren en nu moeten we ze duidelijk maken dat het ook allemaal wat minder kan en dat minder toch ook weer meer is.

Af en toe wordt ik er ook gek van, uitleggen waarom je met je vakantie in Nederland blijft maar wel in 2,7 Kwp aan panelen investeert.

Mijn hoop is de jeugd, zij zijn veel meer bezig met energie dan hun ouders maar ik ben bang dat het te laat is voordat zij het verschil kunnen maken.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10 20:45
@jerry: lokaal probeer ik beweging te krijgen in 't duurzame vakgebied ;)
Samen met mede-tweaker Sandoz en een aantal andere duurzame gasten een splintergroepering aan het opzetten waarbij we actief in gesprek en contact treden met de gemeente en provincie.
alles is nog pril.. but hey.... the france revolution DID start with help of the people!

en aangezien ik zowat uitbespaard ben... kan ik alleen nog maar prikkelen anderen ook een stapje te (gaan) doen en ze daarbij te faciliteren.

oh pssst.. en ik stel mezelf ook verkiesbaar in de lokale gemeenteraad.Dus dan kan ik wellicht wat meer duurzame zaken op de kaart plaatsen. Nou ja... niet dat ik verwacht in een zetel-verdeling te zitten, maar kom op... it's worth the try!

"Resistance is futile: >:)

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 30-07-2010 23:01 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-10 21:04
Banjy schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:58:
[..] maar voor mensen die van een open haard houden natuurlijk wel mogelijk een mooie kans. Kan mij best voorstellen dat met een boiler vat en 's avonds bij thuiskomst wat blokjes er in, dat het aardig kan schelen in gasverbruik. Daarnaast is een open haard altijd handig, mocht ook gas, electriciteit een keer langere tijd uitvallen...
Ik heb een open haard, en ik kan je vertellen dat het rendement negatief is. Zo'n ding zuigt meer warme lucht de kamer uit dan dat hij erin straalt. Fikkie stoken is natuurlijk leuk, maar daar blijft het dan ook bij.
Een CV-houtkachel is wel interessant; ik ben momenteel bezig met een ZB-systeem die ik wil combineren met een CV-houtkachel (subsidieaanvraag loopt nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Cheese_man schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:12:
[...]

Omdat het een investering is in duurzame energie waardoor we minder afhankelijk worden van energieleverende landen. Eigenlijk dus de ultieme "vrijheid"belasting ;)
Ik zou het in Nederland meer willen formuleren als: "waardoor we minder afhankelijk worden van de energiebelasting/BTW/omzetbelasting minnende ambtelijke en politieke elites" ... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 22:58:
@jerry: lokaal probeer ik beweging te krijgen in 't duurzame vakgebied ;)
Samen met mede-tweaker Sandoz en een aantal andere duurzame gasten een splintergroepering aan het opzetten waarbij we actief in gesprek en contact treden met de gemeente en provincie.
alles is nog pril
Ik probeer via LinkedIn, mijn profiel, maar ook in de zogenaamde duurzaamheid groepen (sommige zijn echt fake) om daar met discussies te prikkelen.

Ik merk de laatste maanden dat er meer vraag komt, mede door mijn Q-Solar, maar de heatpipes brengen de gemoederen pas echt aan de gang.
En dan komt er meestal wel een dialoog op gang, die ik dan weer leidt naar dit forum.
Is de cirkel weer rond.

Maar zoals gezegd er begint meer belangstelling te komen.

Raar genoeg komt uit deze groep de meeste vraag; http://www.brabantnetwork.nl

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:50
Goed om te zien dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, maar de juiste vraag is al gesteld: hoe krijgen we de grote massa zover? Ik moet dat antwoord schuldig blijven, al was het maar omdat je moet opboxen tegen een onafgebroken stroom reclame op TV, in kranten en tijdschriften, op internet, op bushokjes, noem maar op die de boodschap uitdraagt "koop meerrrrrr". Zelfs de overheid zegt het letterlijk. Als dat de norm is, hoe denk hoe dan de boodschap "zeg, kan het niet wat minder" dan overkomt? En helemaal een genuanceerde boodschap als "minder hoeft helemaal niet echt minder te zijn, minder kan ook meer zijn".

Zelfs op het gebied van duurzaamheid is de boodschap "koop meerrrrr". Doe iets goed voor het milieu, koop een hybride auto - van dik 1300kg die bij een aanrijding een fietser of voetganger compleet plet. En we worden lekker gemaakt voor De Elektrische Auto, met accu's die in Verweggistan door kinderhandjes op kolenstroom in elkaar worden gezet. Maar dat wordt gemakshalve buiten beeld gelaten. Vlieg meerrrrrr - en compenseer je CO2 door bomen te planten. Neem groene stroom - maar koop gerust die 42" plasma-TV van 300+W.

Ik heb deze stroming voor mezelf 'techno-optimisme' genoemd, de stroom die beweert dat 'we ons hier wel uit innoveren'. Beweringen als 'er is geen energie tekort, de zon levert 8000 X de hoeveelheid energie die we nodig' die, hoewel theoretisch waar, geen enkele connectie met de werkelijkheid hebben als we onszelf niet duidelijk maken dat ook ons gedrag anders moet.
En daar heb je een uitstekend punt te pakken. Hier in Hilversum begint voorzichtig een club op te starten genaamd "Duurzaam Hilversum", en die hebben mij gevraagd om mee te denken. Vanwege mijn website hebben ze het idee dat ik goed ben in het uitdragen van deze boodschap, en ze hebben mij om input gevraagd. Ik heb op de eerste bijeenkomst een lijstje gepresenteerd, en één van de eerste punten was: zorg dat je de jeugd te pakken hebt. Maak jonge kinderen bewust van de noodzaak en de mogelijkheden om energie te besparen. Zonnestroompanelen op lagere en middelbare scholen met een duidelijke en kindvriendelijke uitleesmogelijkheid (bv. in de hal) verdienen zich op de lange termijn dubbel en dwars terug. Maar ook hier loop je weer tegen de fossiele barrière aan: veel scholen (althans hier in Hilversum) zitten in oude, al dan niet beschermde, gebouwen en die zijn a) niet energiezuinig en b) nauwelijks tegen redelijke kosten energiezuinig te maken. De schoolbesturen zelf hebben er nauwelijks geld voor (over) en hoewel ik het nog niet geprobeerd heb vermoed ik dat het nogal wat moeite zal kosten om een substantieel deel van de ouders te mobiliseren om gezamenlijk een zonnestroominstallatie aan te schaffen. Want ja, je kind zit er maar een paar jaar op school... Toch hoop ik daar met DH voor te gaan pushen.

Maar dat is maar één kant van het verhaal. Want het daarbij laten is techno-optimisme. Kinderen worden al vanaf jonge leeftijd voor de TV geplant omdat papa en mama het druk hebben. Daar worden ze blootgesteld aan reclame na reclame waarin ze van jongs af aan geleerd wordt dat ze stom en lelijk zijn, en dat ze cool en mooi worden en veel vrienden krijgen als ze maar hun ouders xxxxxxx laten kopen - waarbij xxxxxxx alles kan zijn van snoep en merkkleding tot een Barbie tot kinderlaptops en ander Chinees plastic speelgoed.

Ik zou kinderen zo graag laten zien dat het ook anders kan. Leer ze vanaf jonge leeftijd zorgen voor (eetbare) planten bijvoorbeeld. Maar als je dat niet overal tegelijk doet staan ze binnen de kortste keren onder invloed van de 'coole' kinderen die de nieuwste ipad hebben, en daarbij

Is er dan iets mis met reclame? Nee, het is van alle tijden en het zal van alle tijden zijn dat mensen die iets maken en verkopen hun spullen zullen willen aanprijzen. Maar probeer maar eens een avondje objectief naar de reclames op TV te kijken en je zult zien dat het om te walgen is. Alleen losers hebben nog het model auto/mobiele telefoon/televisie/schoenen/sigaretten/noem maar op van vorig jaar. Wil je gezond/knap/succesvol/populair zijn, moet je toch echt het product in kwestie kopen. De moderne reclame is één grote stroom pogingen om je ongelukkig te laten voelen - en met succes want mensen zijn in dat opzicht simpele wezens.

En het erge is: ik ben zelf net zo vatbaar. Ik eet af en toe een stukje vlees, als het regent leen ik nog wel eens een auto, ik zit hier ook op een laptop te typen (hoewel die al vier jaar oud is), heb gisteren een bosje bloemen voor mijn vrouw gekocht, eergisteren een flesje water omdat ik enorme dorst had op het station... allemaal stuk voor stuk zeer onduurzame zaken. Maar wat moet ik doen dan? In een lendendoekje in een hutje op de hei gaan leven? Dat is een boodschap die ook niet echt makkelijk aan de massa te verkopen is.

Soms zie ik de zaken positief in, bv. als ik lees dat een wijk of een dorp gezamenlijk een windturbine plaatst, of als, zoals wel eens gebeurt, iemand me een mailtje stuurt van 'hee joh, n.a.v. jouw website heb ik zonnestroompanelen geplaatst' o.i.d. maar soms denk ik wel eens waar doen we het allemaal voor, het grootste gedeelte van de mensen wil deze boodschap helemaal niet horen....

Herkent iemand deze twijfels?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:54

JAN-B

525 Wp op mijn dak

flitspaal.nl schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 18:39:
Met als meest recente voorbeeld dat ik terugga naar een veel kleinere auto. Ik word werkelijk waar voor gek verklaard.
@flits: Volgens mij juist ontzettend slim :Y want kleiner =
lager brandstof-verbruik , lager gewicht dus minder wegenbelasting en ook heel makkelijk veel handiger met inparkeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Deze LI group is vrij toegankelijk, heeft 6500 leden, dus jouw (en mijn) discussie kan worden gelezen door veel mensen.
Daarmee kun je de 1e aanzet tot nadenken geven.

ha ha moet je wel de link erbij zetten; http://www.linkedin.com/g...237417&trk=anet_ug_grppro

[ Voor 25% gewijzigd door SasJo op 31-07-2010 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

JAN-B schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 23:58:
[...]@flits: Volgens mij juist ontzettend slim :Y want kleiner =
lager brandstof-verbruik , lager gewicht dus minder wegenbelasting en ook heel makkelijk veel handiger met inparkeren :P
Maar je moet eerst een kwak geld uitgeven om hem te kopen.
Die van mij heeft 372k gelopen en ik wil er nog wel 1 a 2k mee rijden.Een vw moet dat kunnen, dan heb je alleen de onderhoudskosten.
In mijn geval zou ik 10+ keer per jaar een andere auto of bus moeten huren om spullen te vervoeren die ik nu gewoon naar binnen schuif.

Maar, ik hoor meer mensen die nu overstappen, en dan diesel gaan rijden omdat de wegenbelasting er niet is.
Skoda Fabia loopt dan 1 op 33 (!), 1200cc motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:29:

Gewoon zonder subsidie doen man. Ik heb gewoon op een goede dag mijn auto verkocht, er zonnestroompanelen voor teruggekocht en geen dag spijt gehad.

Het kan!!
@ Jeroen: Misschien is jouw verhaal iets duidelijker als je aangeeft om welke subsidie,s het gaat;
de overheids-subsidie,s - gemeente / provincie en/of de staat - worden uiteindelijk door de burgers betaalt,
dus dit komt voor veel mensen negatief over.
maar een subsidie van bijv. een windmolen vereniging, daar heb je toch geen bezwaren tegen :?

Obama had de leus: Yes We Can :Y
en ik vind jouw leus Briljant _/-\o_

HET KAN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 00:19:

maar een subsidie van bijv. een windmolen vereniging, daar heb je toch geen bezwaren tegen :?
... die hebben ook fors inkomsten gegenereerd uit veel te duur betaalde windturbinestroom uit de MEP gelden, hoor (en nog steeds, ook Duitse bruinkolengrootboer RWE wordt stinkend rijk van die veel te duur betaalde Essent turbines langs die straks van veel bloedkolenstook vergeven Eemshaven). En die MEP, die hebben wij ook allemaal betaald.
Obama had de leus: Yes We Can :Y
en ik vind jouw leus Briljant _/-\o_

HET KAN!
Inderdaad, het kan. Grijpen die kans, en alle negatieve gezever over "duurzaam" aan u voorbij laten gaan. Want veel revoluties zijn met niets begonnen. We hebben al veel meer dan niets, dus waar wachten we nog op?

@JeroenH, onze topicstarter _/-\o_
En het erge is: ik ben zelf net zo vatbaar.
Dat is helemaal niet "erg". Je bent je er van bewust, zoals een groeiend aantal mensen dat inmiddels is (geworden). En dat is winst. Want zelfbesef en het erkennen van de eigen "tekortkomingen" (die iedereen heeft, schrijver dezes beslist ook) is de basis voor persoonlijke - en uiteindelijk maatschappelijke - groei. Groei van het "goede" soort: een bewuster leven. Dat is in ieders belang. Niet "erg", dus... ;)

[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 31-07-2010 01:03 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Hoe krijg je de grote massa zover?

Dat is o-zo simpel. Met LEF. Kwestie van een dikke energiebelasting op gas, electriciteit en water, en eigen opwek belonen met een belastingkorting. Binnen de kortste keren zal het aandeel duurzame energie stijgen.

Je ziet het zo ontzettend duidelijk in de autoindustrie. Er is maar 1 simpele reden te bedenken waarom mensen in wegenbelastingvrije- of lage bijtellingsauto's gaat rijden: Kosten!

De priussen zijn niet aan te slepen, ieder merk heeft eco modellen in de showroom. En dat is echt niet omdat de prius, of die motoren-met-lager-vermogen zo mooi of fijn zijn.

MEERMEERMEER doorbreek je alleen met sturen op kostprijs. Maar daar is heel veel politieke lef voor nodig, en zeker ook een beleid in Europees verband.

Verder: geen geld voor zonnepanelen? Kwatsch. Je hoeft niet meteen een set van een paar KW op het dak te gooien. 600Wp is al beter dan niks. Begin eens bij de koopwoningen, bij de aankoop van een huis worden met duizenden gesmeten alsof het niks is. Daar kan echt nog wel een PV setje bij.

Op huurwoningen kunnen de coorporaties gewoon investeren. Die bulken van het geld.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Mistraller schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 01:55:
Verder: geen geld voor zonnepanelen? Kwatsch. Je hoeft niet meteen een set van een paar KW op het dak te gooien. 600Wp is al beter dan niks. Begin eens bij de koopwoningen, bij de aankoop van een huis worden met duizenden gesmeten alsof het niks is. Daar kan echt nog wel een PV setje bij.

Op huurwoningen kunnen de coorporaties gewoon investeren. Die bulken van het geld.
Helemaal mee eens!

Maar het begint denk ik bij ons, dus je moet een of ander platform zoeken (Hyves Facebook Linkedin Bibliotheek) waar je op eenvoudige wijze veel mensen (de beslissers bij die coöperaties zitten daar) kunt bereiken en prikkelen.
Praat dus over kosten verlaging! Overstappen naar een andere energie maatschappij was voor velen al stap 1, men is dus echt wel bereid.

Ik ben benieuwd.
(ik heb al enkele ballonnetjes opgelaten op LI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 23:33:
[...]

Ik zou het in Nederland meer willen formuleren als: "waardoor we minder afhankelijk worden van de energiebelasting/BTW/omzetbelasting minnende ambtelijke en politieke elites" ... :/
Dat zal misschien juist de redding worden waardoor het potentieel van 8GW aan op te stellen PV vermogen in NL gerealiseerd gaat worden. Door de belastingen zijn wij na Italie het land met de hoogste prijs voor energie in Europa. In Italie is grid pariteit voor particulieren al een feit. Hopenlijk gaat NL snel volgen.
In de VS zijn er heel wat politici die graag zouden zien dat er een meganisme (belastingen) was om prijzen te sturen en hierdoor als overheid invloed uit te kunnen oefenen en niet alles aan de markt over laten.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

juli 2010 gaf mij een absoluut dieptepunt wat nog niet eerder is bereikt,
zo diep dat ik er supervrolijk van ben geworden ! (toch slechts 125,0kWh/kWp)
meterstanden - verbruik :
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/stroom.jpg
aangezien karelprior en jopie op sonnenertrag op 124,43kwh/kwp zitten (nh-kust), maak ik mij geen zorgen.
wel over de andere 35 installaties, die blijkbaar onder een ozongat functioneren.
nav het bemeten-artikel op polderpv.nl heb ik mijn edisun ter ijking aangeboden aan leiderdorp instruments, en deze constateerden dat mijn edisun pulsmeter +0,3% afwijkt.(bij 1500p/Wh)
de waardes op plugwise zijn gelijk (0,0013kwh verschil over juli) aan de edisun, dus plugwise wijkt hier ook +0,3~% af. de edisun is een professioneel en duur produkt, en plugwise een "home" produkt, plugwise meet dus best heel goed.

dit is trouwens een edisun : http://www.leiderdorpinst...%20Web/ElliWatt/index.htm

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2010 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JW te R schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 23:00:
[...]

Ik heb een open haard, en ik kan je vertellen dat het rendement negatief is. Zo'n ding zuigt meer warme lucht de kamer uit dan dat hij erin straalt. Fikkie stoken is natuurlijk leuk, maar daar blijft het dan ook bij.
Een CV-houtkachel is wel interessant; ik ben momenteel bezig met een ZB-systeem die ik wil combineren met een CV-houtkachel (subsidieaanvraag loopt nog)
Moderne kachels (cv of gewoon, inbouw of voorzet) hebben daarom de mogelijkheid tot een externe luchttoevoer.
De lucht wordt dan van buiten door een pijp aangezogen zodat dat negatieve effekt er niet meer is.

De combinatie die je voor ogen hebt werkt zeker, ben het zelf ook van plan.
Hiermee kun je een gasverbruik van minder dan 50m3 (koken) per jaar realiseren als je het goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:53

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 09:57:....
aangezien karelprior en jopie op sonnenertrag op 124,43kwh/kwp zitten (nh-kust), maak ik mij geen zorgen.......
Hoho, er komt nog wat bij van de afgelopen dagen :*)

Dit is tenminste 1 voordeel van het wonen in de kop van Noord Holland 8)7

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JopieE schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 11:55:
[...]

Hoho, er komt nog wat bij van de afgelopen dagen :*)

Dit is tenminste 1 voordeel van het wonen in de kop van Noord Holland 8)7
Dat zal vandaag bar weinig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:53

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Daar ben ik ook bang voor, maar ze spoelen wel weer lekker schoon ;)

[ Voor 43% gewijzigd door JopieE op 31-07-2010 12:10 ]

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 21:11
Mooie dag vandaag. Mijn eerste rijtje zonnepanelen op het lage dak is door de 1MWH gegaan.

En ik heb je de bovenste rij panelen op m'n hoge dag voorzien van de juiste moeren.
Hiervan kwam ik er 8 tekort bij het monteren, nu zit het eindelijk goed vast allemaal.
Meteen de rest ook even nagetrokken. Het ligt er allemaal nog heel netjes bij.
Opvallend hoe relaxed ik daar ben met die klimuitrusting om.

Daarna alles voorzien van tiewraps en nu hoop ik er minstens 25 jaar geen omkijken meer naar te hebben :)

Juli gaat hier in ieder geval beter worden dan juni waar de boel de eerste 5 dagen nog stil lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 11:38

gakkethijs

niks

de meeste zullen dit al wel gelezen hebben. http://www.bouwwereld.nl/...zaam-bouwen-opgericht.htm Ik ben bang dat het als vele allianties weinig helpt maar goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
....... of mensen die in een flat wonen oid.
hier op het savelsbos in zoetermerr heeft de woning bouw langs de gevel zonnepanelen geplaatst ten behoeven van het verbruik van de flat.
http://www.savelsbos.org/complex/svbzonpan.html

ik zeg goed bezig toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 23:43:
...met accu's die in Verweggistan door kinderhandjes op kolenstroom in elkaar worden gezet...
Dat is ernstig. Heb je daar een bronvermelding bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:17
Blackwolf-nl schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 14:15:
[...]

hier op het savelsbos in zoetermerr heeft de woning bouw langs de gevel zonnepanelen geplaatst ten behoeven van het verbruik van de flat.
http://www.savelsbos.org/complex/svbzonpan.html

ik zeg goed bezig toch ?
Zeker goed bezig, maar van de tekst klopt natuurlijk geen snars... :'(

Wat mij betreft mogen ze dit soort installaties best standaard op ieder nieuw te bouwen object integreren, maarja, dat is dromen ben ik bang... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mistraller schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 01:55:

Dat zal misschien juist de redding worden waardoor het potentieel van 8GW aan op te stellen PV vermogen in NL gerealiseerd gaat worden.
Waar komt die 8 GW vandaan? Ik zou denken dat de Nederlandse daken veel meer potentieel hebben.
Door de belastingen zijn wij na Italie het land met de hoogste prijs voor energie in Europa. In Italie is grid pariteit voor particulieren al een feit. Hopenlijk gaat NL snel volgen.
Ik heb nu al grid-pariteit met mijn installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:05
Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 09:57:
juli 2010 gaf mij een absoluut dieptepunt wat nog niet eerder is bereikt,
zo diep dat ik er supervrolijk van ben geworden ! (toch slechts 125,0kWh/kWp)
Hier in Barneveld 138 kWh/kWp, overigens gemeten op de SunnyBeam, zal 3 of 4 kWh minder zijn op de geijkte productiemeter. Deze stand neem ik wekelijks op, en wijkt zo'n 2% af van de SunnyBeam.
Opbrengst juli lager als in juni, maar wel hoger dan juli 2008 en 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
pcmadman schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 14:38:
[...]

Zeker goed bezig, maar van de tekst klopt natuurlijk geen snars... :'(
welke tekst bedoel je pcmadman ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Blackwolf-nl schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:55:
[...]

welke tekst bedoel je pcmadman ??
De tekst op: http://www.savelsbos.org/complex/svbzonpan.html

Daar staan dingen als:
Piekvermogen is het maximaal te genereren stroom onder optimale zoncondities, 1.000 kWh per m2 zonnestraling, normaal gesproken aan het begin van een heldere zomerse middag.
Maar ook dit:
In die ruimtes bevinden zich omvormers, die zetten de door de panelen opgewekte 12 Volt gelijkstroom om in 230 Volt wisselspanning.
99kWp bij 12V, dat is zo'n 8.250A, lijkt me sterk.

En dit:
Savelsbos is het gebouw met de meeste zonnecollectoren dan welk ander woongebouw in Nederland!
Dacht dat er op de floriadehal >2MWp lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Er komt nog wel wat binnen, toch maar vast mijn maand opbrengst posten.
De opbrenst in juli was 592kwh waarvan 432kwh door de Sanyo superpaneeltes.
Dat is 147kwh/kwp

Er is ietsje blijven liggen door een aanpassing aan de groepenkast vorige week en door een aanpassing vandaag. Ik vergat nog te schrijven dat de Sanyo's iets verder uit elkaar heb geschoven waardoor er in de winter met extreem lage zon iets minder schaduw van de 1st op de 2de rij zal vallen.

Vanmiddag de blauwe straal van The age of stupid gekekn.
Hierin was een Brit druk bezig om een windmolenpark aan te leggen.
Natuurlijk was de buurt er tegen en verloor het de rechtzaak om dit project.

De argument van de buurtbewoners en met name een vrouw waren exact hetzelfde als mijn buurvrouw.
Het uitzicht gaat eraan en de huizen verliezen hun waarde. En ja natuurlijk maak ik mij zogen om het milieu maar liever geen oplossing hiervoor in onze achtertuin. Echt voor 99% hetzelfde gesprek als met mijn buuf.

[ Voor 36% gewijzigd door Woodski op 31-07-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
Woodski schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:49:

De argument van de buurtbewoner en met name een vrouw waren exact hetzelfde als mijn buurvrouw.
Het uitzicht gaat eraan en de huizen verliezen hun waarde. En ja natuurlijk maak ik mij zogen om het milieu maar liever geen oplossing hiervoor in onze achtertuin. Echt voor 99% hetzelfde gesprek als met mijn buuf.
Dejavu.
Dinsdag werden mijn panelen geplaatst en mijn overbuurvrouw vroeg zich af of "dat allemaal maar zomaar mocht" want het zag er zo lelijk uit!!.

Ik vertelde haar uiteraard dat dat inderdaad zomaar mag op een paar uitzonderingen na. Daarop was haar reactie "is dat al die moeite dan waard"
ik vertelde haar dat mijn 2,7 Kwp vrijwel mijn hele gebruik dekte en ik dus dus nog maar een rekening van 25 euro per maand ga overhouden. Pas toen ging ook bij haar een lichtje branden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

pcmadman schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:26:
Dacht dat er op de floriadehal >2MWp lag.
Ik dacht dat er in de floriadehal geen mensen woonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Lijkt wel alsof ik met die zonnestroomindicatoren van het Sunpower project ook wel een soort van edisunnetje in huis heb ... pardon ... minstens TWEE.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/ZI_108Wp.jpg

(paarse pijl is aansluiting voor aparte RS485 plug, voor uitlezing via OK485 data interface, of voor doorlus naar andere zonnestroom indicator)

Hier (Leiden, 7 km. van de kust) in juli 124,9 kWh/kWp voor hele, uit 14 modules (deels "zwakkere" broeders, 93 Wp/stuk) bestaande systeem. Wederom best presterend (als nominaal STC vermogen tenminste overeenkomt met de sticker, 50 Wp per stuk) de in serie op 1 OK4 staande Kyocera's met 132,1 kWh/kWp, schoon aan de haak. Zoals gebruikelijk dik tevreden :*) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:15
energiebewust schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 19:41:
[...]

Dejavu.
Dinsdag werden mijn panelen geplaatst en mijn overbuurvrouw vroeg zich af of "dat allemaal maar zomaar mocht" want het zag er zo lelijk uit!!.

Ik vertelde haar uiteraard dat dat inderdaad zomaar mag op een paar uitzonderingen na. Daarop was haar reactie "is dat al die moeite dan waard"
ik vertelde haar dat mijn 2,7 Kwp vrijwel mijn hele gebruik dekte en ik dus dus nog maar een rekening van 25 euro per maand ga overhouden. Pas toen ging ook bij haar een lichtje branden...
Nu moet ik zeggen dat ik op dit forum ook wel eens opstelling met 10 verschillende soorten panelen zie passeren die als een puzzel liggen.
Dat is vind ik ook erg lelijk en bijvoorbeeld de zonneboiler van laatst op dat ronde dak was ook niet erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Over educatie aan de jeugd...

Ik probeer mijn vmbo leerlingen het een en ander bij te brengen over milieu en opwekken van stroom. Maar ik merk dat leerlingen daar nauwelijks gevoelig voor zijn. Mensen moeten eerst een prikkel hebben om er iets mee te doen. Vaak is die prikkel een financiële en sinds de papa van de meeste leerlingen de rekening betaalt zodat zij hun iPod kunnen opladen, zijn ze niet gevoelig. Dat weerhoud me er niet van het keer op keer te proberen.

(per definitie is iemand voor de klas niet geloofwaardig... al was het maar omdat ze moeten leren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 15:05
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 21:21:
[...]

Ik dacht dat er in de floriadehal geen mensen woonden...
Klopt, wat ik typisch vind is dat het ook eigenlijk onbegaanbaar gebied nu is door de hekken etc. waarom is mij ook een raadsel. Volgens mij weet de gemeente het ook niet, het ligt in the middle of nowhere en 's nachts staan er alleen diverse pittige lampen de hele nacht aan in de hal :S

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Weer gezeur met RTM, die eerder al op frauduleuze praktijken met belachelijk fictieve "multimicrokristalline" modules is betrapt (onwaarschijnlijk hoge rendement claim van modules die nog nooit iemand heeft gezien). Het spul wat in het verleden werd aangeboden blijkt van een "standaard" Italiaanse leverancier te komen die niet wist wat voor ranzige onzin over hun modules werd verteld).

Photon nagelt ze weer genadeloos aan het kruis, und sie haben Recht...

Boodschap: het blijft oppassen geblazen, in deze markt zijn ook lieden actief die uitsluitend voor het geld gaan en er niet de hand voor omdraaien om onwetende lieden met de meest onwaarschijnlijke praatjes een rad voor ogen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anne vdr Bom schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:08:
[...]

Waar komt die 8 GW vandaan? Ik zou denken dat de Nederlandse daken veel meer potentieel hebben.
Klopt de daken hebben veel meer potentieel maar laten we is uitgaan van ongeveer 1,5% van de daken vol met PV. Mag van mij altijd meer.
Ik heb nu al grid-pariteit met mijn installatie.
Reken is voor.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt wel alsof ik met die zonnestroomindicatoren van het Sunpower project ook wel een soort van edisunnetje in huis heb ... pardon ... minstens TWEE
dat is inderdaad de edisun 1.0, geleverd bij het sunpower project.
er kan geloof ik geen display aan, maar bij sommige wel weer een externe pulsmeter (afname)
het ledje is gewoon de puls.
ik heb de edisun 2.0, en bij de li12 zit de edisun 3.(dacht ik)
dan kom je al snel bij :
http://www.leiderdorpinst...nstratiepanelen/50x70.htm
maar die is dan helaas weer erg duur.
er zijn veel soorten, maar leiderdorp instruments kan je zo vertellen wat je hebt.

akeligheid van de edisun : sommige hebben erg dunne dc of ac aansluitingen onder de schroefjes naar de print, en veroorzaken een spanningspiek, ik heb 6mm2 op de print gesoldeert, en toen was het weg
(boven de 1kWp) dat was ook de Vac-srr melding die ik kreeg, de edisun was een "venturi" in de leiding geworden.
stuur eens een foto van jouw edisunnetje ? ben wel benieuwd wat dat nu precies is (of wat het doet)
(het kan ook een rs485-ac-dc splitter zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
glambalk schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 07:14:
[...]
Klopt de daken hebben veel meer potentieel maar laten we is uitgaan van ongeveer 1,5% van de daken vol met PV. Mag van mij altijd meer.
7.3 miljoen huishoudens1 met gemiddeld 2 185Wp panelen geeft een potentiaal van 7.300.000 x 300 kwh (geschatte opbrengst) = 219.0000000 kWh.

In tegenstelling tot 'normale centrales' kunnen zonnepanelen immers niet continue hun maximum vermogen aanspreken. Een centrale van 1 GW geneert in een jaar: 1x109 x 60 x 60 x 24 x 365 = 3.15x1016W, oftewel: 876.0000000 kWh.

Volgens mij duurt het wel even voordat we voor 8 GW waard aan panelen op onze daken hebben liggen. Bij het gemiddeld aantal huishoudens worden immers ook grote stedelijke gebieden meegerekend met veel minder mogelijkheden per inwoner om PV neer te leggen. Vandaar dat ik van 2 panelen uit ging zodat de wel beschikbare daken 'extra' kunnen neerleggen. Wat hebben we toch een grote energiebehoefte met elkaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Banjy schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 11:06:
[...]

7.3 miljoen huishoudens1 met gemiddeld 2 185Wp panelen geeft een potentiaal van 7.300.000 x 300 kwh (geschatte opbrengst) = 219.0000000 kWh.

In tegenstelling tot 'normale centrales' kunnen zonnepanelen immers niet continue hun maximum vermogen aanspreken. Een centrale van 1 GW geneert in een jaar: 1x109 x 60 x 60 x 24 x 365 = 3.15x1016W, oftewel: 876.0000000 kWh.

Volgens mij duurt het wel even voordat we voor 8 GW waard aan panelen op onze daken hebben liggen. Bij het gemiddeld aantal huishoudens worden immers ook grote stedelijke gebieden meegerekend met veel minder mogelijkheden per inwoner om PV neer te leggen. Vandaar dat ik van 2 panelen uit ging zodat de wel beschikbare daken 'extra' kunnen neerleggen. Wat hebben we toch een grote energiebehoefte met elkaar :+
Waarop stap je nu over naar kWh (opbrengst)? Het ging op het opgestelde vermogen (W). 7,3 miljoen huishoiudens zoals jij voorrekent geeft 2,7GW aan vermogen. Ik weet niet hoeveel dat opbrengt want ik ken de orientatie en hellinghoek niet van de opgestelde panelen. :*)
Maar 7,3 miljoen huishoudens is dat al 1,5% van alle daken?
Je hebt gelijk dat het wel even duurt voordat we dat in NL geinstalleerd hebben. We hebben nog niet eens een echt begin gemaakt. Maar het potentieel is er wel. Anders gezegd; we hebben daar de ruimte voor zonder (grote) infrastructurele wijzigen door te moeten voeren; de bestaande daken die een tweede functie krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door ZonneStroom op 01-08-2010 11:36 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
glambalk schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 11:30:
[...]

Waarop stap je nu over naar kWh (opbrengst)? Het ging op het opgestelde vermogen (W). 7,3 miljoen huishoiudens zoals jij voorrekent geeft 2,7GW aan vermogen. Ik weet niet hoeveel dat opbrengt want ik ken de orientatie en hellinghoek niet van de opgestelde panelen. :*)
Je hebt gelijk dat het wel even duurt voordat we dat in NL geinstalleerd hebben. We hebben nog niet eens een echt begin gemaakt. Maar het potentieel is er wel. Anders gezegd; we hebben daar de ruimte voor zonder (grote) infrastructurele wijzigen door te moeten voeren; de bestaande daken die een tweede functie krijgen.
Het zijn slechts eigen aannames natuurlijk, maar ik vind het soms wel prettig (voor mijzelf) om het iets meer in getallen uit te drukken. Misschien kunnen we wel gemiddeld 4 panelen van 200Wp kwijt met 200 kWh als jaaropbrengst, etc... De reden dat ik naar kWh ging is trouwens omdat zonnepanelen niet de hele dag 185W genereren, dit terwijl een energiecentrale wel 24/7 zijn maximum kan genereren. PV vermogen direct vergelijken met een energiecentrale is dan behoorlijk unfair. Ik heb trouwens geen flauw idee of dat 1,5% is van het dakoppervlak, weten we überhaupt hoeveel m2 dakoppervlak we hebben in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:15
glambalk schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 11:30:
[...]

Lijkt mij meer aangezien nerderland 7,3 miljoen huishoudens kent +/- 2 miljoen bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:20

Punkrocker

Mostly harmless

Pfff....
Zo bijgelezen.

Twee weekjes Engeland en je hebt weer een berg te lezen hier.

Goede en slechte berichten bij thuiskomst...

De nieuwe panelen hebben hun best gedaan. 8)

Overal in Cornwall windmolens, goede zaak!
Meer dan driehonderd foto's genomen en geen één met de windmolens. Dus in de weg staan ze niet.
Geen toerist minder daar. (50 km file zagen we op de terugweg!)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Banjy schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 11:06:
[...]

Maximale productie van kernsplijter Borssele met typeplaatje 512 MW was 4 Terawattuur in 2009.

Dat komt neer op een maximale "spezifischer Ertrag" van 7.813 kWh/kWsticker. Dat ligt alweer een stukkie lager dan de 8.760 kWh/kWsticker [= GWh/GWsticker] die je in het "normale centrale" voorbeeld voorrekent. Als je daar kolencentrales mee bedoelt: die willen ook nog wel eens een onderhoudsbeurt vergen. Die onder tijdsdruk met als incentive 1 miljoen Euro omzetverlies per dag wel eens tot "vervelende incidentjes" kunnen leiden (doden steigerongeval Amercentrale 2003). Maar er vallen ook wel eens zonnepanelen medewerkers van/door het dak (een van diverse doden in Vlaanderen tijdens de bouw frenzy vorig jaar), dus dat heft elkaar weer een beetje op als je het cynisch zou willen bekijken. Ik geloof het allemaal wel, al die grootgetallige rekenexcercities. Daar krijg je echt Jan met de korte achternaam niet warm mee, voor PV of "iets anders"...

Mijn zonnepanelen halen hun nominale sticker vermogen nooit onder onze suboptimale condities. Maakt me geen moer uit. Ik genereer op jaarbasis immers (bijna) mijn eigen duurzame stroom, met marktwaarde waarin 67 procent niet aan Ministerie van Financiën af te dragen energiebelasting en BTW de doorslaggevende crux is. Kan geen "hyper efficiënte", nog steeds bakken "rest"warmte in de Waddenzee lozende en kwik uitbrakende monsterkolenboy of zogenaamde CO2 arme nuke tegenop. Ever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Banjy schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 12:27:
Ik heb trouwens geen flauw idee of dat 1,5% is van het dakoppervlak, weten we überhaupt hoeveel m2 dakoppervlak we hebben in Nederland?
"Geschikt voor zonnestroom" (niet gedetailleerd gekwalificeerd) 151-357 vierkante kilometer volgens recent in opdracht van Milieudefensie verricht onderzoek door Ecofys (bedrijf nu in handen van Eneco). Zie rapport, pdf.

Blijft natte vinger werk. Rapport heeft het over 7 GWp waarvoor 35-70 km² nodig zou zijn (wat slechts 0,1--0,2% van totale landoppervlakte zou zijn). We zitten nu op slakkentrage wijze op 63 MWp netgekoppeld (als de CBS cijfers kloppen, waar ik vraagtekens bij zet).

NB: vrije veld installaties en vele andere toepassingen (overdekte parkeerplaatsen etc., al lang commodity in buitenland) kunnen dat potentieel nog veel groter maken.

Zie vooral pp. 7 en verder in dat rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
pcmadman schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:26:
De tekst op: http://www.savelsbos.org/complex/svbzonpan.html

Daar staan dingen als:
99kWp bij 12V, dat is zo'n 8.250A, lijkt me sterk.
Wat is hier mis mee.? Er staan inderdaad wat kleine dingen die anders kunnen, maar niet echt fout, wel erg helder voor een leek, want wat is dan de spanning van deze installatie.? 6 12 15 17 100 200 volt.? wat is het dan.?
Voor een heldere uitleg aan iedereen van jong tot oud is dit een goede uitleg, laagspanning wat dan omgaat in 230 volt wissel. iedereen snapt het en er onstaat geen verwarring van wat die spanning nu exact is.

Bedoel men kan nu wel verwijten, maar hier kan men dat ook, ik lees "in juli een opbrengst van 150 kwh/kwp" Wat bedoellen jullie hier nu, als ik dit lees met mijn electro achtergrond van ondertussen 30 jaar lees ik dat men 150 kilowattpiek gemaakt heeft, kortom op een zeker moment leverden de panelen 150 duizend watt terug in het net.. DAT is wat er staat.. Of kwh met een piek van xx-kwp of alleen kwh.

En nu weer een nieuwe, "7.813 kWh/kWsticker" wat is dit nu weer voor vermogen/opbrengst.?

Mijn huidige paneeltje leverder gisteren 5kwh/gradenstraling.. klinkt ook wel leuk toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
webcamjan schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 17:49:
[...]

Wat is hier mis mee.? Er staan inderdaad wat kleine dingen die anders kunnen, maar niet echt fout, wel erg helder voor een leek, want wat is dan de spanning van deze installatie.? 6 12 15 17 100 200 volt.? wat is het dan.?
Voor een heldere uitleg aan iedereen van jong tot oud is dit een goede uitleg, laagspanning wat dan omgaat in 230 volt wissel. iedereen snapt het en er onstaat geen verwarring van wat die spanning nu exact is.

Bedoel men kan nu wel verwijten, maar hier kan men dat ook, ik lees "in juli een opbrengst van 150 kwh/kwp" Wat bedoellen jullie hier nu, als ik dit lees met mijn electro achtergrond van ondertussen 30 jaar lees ik dat men 150 kilowattpiek gemaakt heeft, kortom op een zeker moment leverden de panelen 150 duizend watt terug in het net.. DAT is wat er staat.. Of kwh met een piek van xx-kwp of alleen kwh.

En nu weer een nieuwe, "7.813 kWh/kWsticker" wat is dit nu weer voor vermogen/opbrengst.?

Mijn huidige paneeltje leverder gisteren 5kwh/gradenstraling.. klinkt ook wel leuk toch.
Het is gewoon onwaar. Als je niet wil uitleggen hoe het zit met de spanning, dan laat je dat getalletje gewoon achterwege en zet je er neer dat de omvormer de gelijkstroom omzet in wisselspanning. Of zet er neer dat de omvormer de stroom geschikt maakt voor gebruik in huis of iets dergelijks, maar zet er niet neer dat die panelen 12V leveren, want dat klopt gewoon niet. Als je er dan toch zo nodig een getalletje neer moet zetten, neem dat de MPP spanning onder STC.

En wat een kWh/kWp is kun je volgens mij ook helemaal niet weten van je opleiding electro van 30 jaar geleden. Toen moest het hele net gekoppelde PV gebeuren nog uitgevonden worden zeg. Maar goed, daar hebben we de openingspost voor, daar staat een korte definitie van de kWh/kWp.

En dat sticker is gewoon om extra duidelijk te zijn dat het om de stickerwaarde van de panelen gaat en niet bijvoorbeeld de geflashte waarde of de max van de omvormers bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
pcmadman schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 18:20:
En wat een kWh/kWp is kun je volgens mij ook helemaal niet weten van je opleiding electro van 30 jaar geleden. Toen moest het hele net gekoppelde PV gebeuren nog uitgevonden worden zeg. Maar goed, daar hebben we de openingspost voor, daar staat een korte definitie van de kWh/kWp.

En dat sticker is gewoon om extra duidelijk te zijn dat het om de stickerwaarde van de panelen gaat en niet bijvoorbeeld de geflashte waarde of de max van de omvormers bijvoorbeeld.
Met alle respect (in de meest positieve zin van het woord bedoeld) maar SI is en blijft SI. Zelf ben ik verreweg van electro(technisch) geschoold en heb dan ook wel eens moeite met alle verschillende eenheden die hier wel eens de revue passeren. Dit terwijl het SI veel minder eenheden heeft afgesproken. In die zin snap ik die stickerwaarde ook niet, zeker niet omdat het volgens mij over niet-pv energiecentrales ging. In ieder geval sluit ik mij wel een beetje aan bij webcamjan; het maakt het simpeler om de SI eenheden consequent te hanteren. Uiteraard is het een ieders verantwoordelijk om respectievelijk wel/niet het niveau in dit topic te begrijpen al dan niet, zoals in mijn geval vaak, met wat opzoekwerk etc. maar het maakt het voor de niet-experts denk ik wel makkelijker te volgen en sneller te begrijpen :)

In ieder geval valt het mij erg mee hoeveel m2 dak oppervlak we waarschijnlijk hebben! Nu nog de (financiele) prikkels dat al die daken ook daadwerkelijk vol komen te liggen met PV-panelen. Want al zijn de condities in Nederland misschien inderdaad sub-optimaal; alles helpt en ik verbaas mij persoonlijk (positief) over de kosten van PV-systemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
Toon mij eens aan waar ergens beschreven staat in nen boeken en andere voorschriften aangaande si stelsel, dat een KWH/KWP bestaat..???
Opbrengst en piek waarde kan je niet samen gebruiken. Ze bestaan alle twee, ook toen al, maar kwh is een verbruik van iets en een piek is een max waarde en kan derhalve nooit een verbruiks eenheid zijn.
Vergelijk het met een electromotor, die heeft een nominale stroom in gebruik (belastings afhankelijk) en een aanloopstroom bij het opstarten die zomaar (kort) 5x zo hoog kan zijn, is het opgenomen vermogen in bedrijf nu ook ineens 5x zo hoog.?
Meer ga ik er niet meer over zeggen.

Dus omdat er nu ineens pv is is er dit gebruik van kwh-kwp ? ehh pv was er lang lang geleden ook al hoor en toen was dit kwh-kwp gedoe er niet maar alleen kwh (opbrengst) en evt piekwaarde.(moment opname)

sommetje dan. we hadden 150kwp opgewekt in juli. hoeveel kwh heb ik nu verkregen in juli.?
sommetje twee. we hebben 150kwh opgewekt in juli. hoeveel kwp is dit geweest.?

[ Voor 9% gewijzigd door webcamjan op 01-08-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Aan kwh/kwp was ik inderdaad helemaal voorbij gegaan, maar had dan ook onder andere juist moeite met deze eenheid. Vandaar dat ik dan prefereer om of alleen kWh (vebruik/opbrengst in een x hoeveelheid tijd of Wp als piekvermogen te hanteren.) Maar goed, ik ben ook hierdoor weer een stukje wijzer :) ! Dat blijft ik toch wel het meest leuk aan dit topic vinden.

Wat betreft het bereiken van de jeugd op scholen schoot mij trouwens net een leuk alternatief idee (ten opzichte van PV panelen met opbrengstmeter etc.) te binnen; zonneopladers zoals te koop op Ebay etc. Zelf gebruik ik ook een kleintje en laad er als het moet mijn iPod, telefoon en zelfs AA batterijen mee op. Die AA batterijen gebruik ik vervolgens weer om ook op andere tijdstippen via USB nog wat op te kunnen laden. Dit is natuurlijk ook hartstikke interessant voor educatieve doeleinden; zie een zonnepaneel dat je mobieltje oplaad etc., op de middelbare school kan dat zelfs vergezeld worden door de daadwerkelijke getallen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
kWh/kWp is eigenlijk natuurlijk gewoon Wh/Wp.
Wh/Wp = Wh per Wp = het aantal Wh gedeeld door het aantal Wp
Wh = watt x uur
Wp = Wp = het vermogen onder STC

Wat is daar mis mee? (behalve dat we intussen het in [sub] plaatsen van de p bij Wp weglaten en de uitleg niet in iedere post herhalen, maar in de OP zetten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@webcamjan,
ik heb 5000 watt op mijn dak, piekvermogen
dat komt er nooit uit, snachts zelfs helemaal niets.
mijn meter is in juli 500kWh achteruit gegeaan.
als ik dus 1000 watt op mijn dak had gehad,
was de meter 5000/5=100 kWh achteruit gegaan.
ik heb dus in 1 maand 500 kWh geoogst uit 5000 watt, ofwel per geplaatste kilowatt aan zonnecellen,
100kWh, en dat is hoe de meeste mensen redeneren, omdat elke woning met zonnecellen zich op die manier laat vergelijken.
eigenlijk is de nederlandse vertaling dus :
hoeveel kilowatt uren oogste ik per 1000 watt aan zonnecellen deze maand.
deze methode werkt altijd, en er is eigenlijk simpelweg geen andere.

mijn omvormers (philips/sma/siemens) geven deze waarde ook weer, op de display.
dus het zal wel iets zijn dan wat je 30 jaar over het hoofd hebt gezien, maar das niet erg, ik ken de waarde ook pas 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
Wat in de openings post staat klopt ook wel maar het gaat om gebruik van verkeerde termen als men spreekt over wat zijn/haar opbrengst is geweest in een maand. Dan spreekt men ineens van een eenheid kwh/kwp en die is pertinent fout En dat geeft veel verwarring van wat een systeem opbrengt of doet.

Kortom er worden eenheden gekoppeld die niet gekoppeld mogen worden omdat ze beiden wat anders inhouden. Ik spreek ook niet over kwh/Joule toch.? Let op gekoppeld spreek ik over.

je spreekt over mijn opbrengst was in juli 150kwh met een 1.2kwp, ofwel opbrengst genormaliseerd 150kwh met een piek van 1200watt (1.2kwp) op bv een installatie van 1300watt-piek. Dan ben je helder en is er geen verwarring. Maar 150kilowattpiek uit bv 10 panelen van 180watt is een knappe prestatie omdat het gewoon nooit kan. (150 duizend watt uit een instalatie die max 1800 watt kan doen.)
Wil je het goed brengen zeg dan 150kwh in juli in een 1800wp systeem, dan weet iedereen hoeveel je had en met welke installatie zodat je wel kan refereren.

trouwens no harm feeling voor wie ook, maar ik ergerde me al tijden aan het gebruik van kwh/kwp.

@erik-pvt
Wat je zegt klopt wel maar ik lees nu in je voorbeeld geen kwh/kwp (het gekoppelde) en aangeven is juist de clou dat je kan zien wat de max waarde is geweest van de string, dat geven mijn meetinstumenten al jaren weer, een max waarde hold functie, maar dat zegt niks over gebruik/verbruik/opwek. trouwens met hoeveel %rendement is dat dan.? 1 kilowatt met x procent of 1 kilowatt met y procent.?

einde discusie ik doe er verder geen woord meer over. ik wil best wat aannemen we zijn nooit oud genoeg om te leren toch.

[ Voor 19% gewijzigd door webcamjan op 01-08-2010 21:24 . Reden: reactie aan pvt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@webcamjan
Volgens mij zie je bij het gebruik van de term iets over het hoofd. (En gelukkig zijn we nooit te oud om te leren) 8)
Als ik opgeef dat een installatie 1 kwh/kwp heeft opgelevert, dan zegt dat alleen iets over het rendement.
En niets over de totale opbrengst in een periode.
Zo is het eerder een maat voor hoe zonnig het is geweest en daarbij alle andere factoren die het rendement beinvloedden.
Zo heeft mijn instalatie ook niet het maximaal mogelijke omdat 6 van de 19 panelen bijna vlak liggen.
En de overige 13 liggen onder een hoek van ongeveer 55 graden (t.o.v. horizontaal), waardoor de opbrengst ook iets minder is dan het maximaal kan zijn.
De uitleg hierboven is verre van compleet. Dat toont aan dat de term kwh/kwp erg efficient is.
Het gebruik ervan maakt een heel stuk omschrijven van alle omstandigheden onnodig. ;w

[ Voor 0% gewijzigd door guus.assmann op 01-08-2010 21:42 . Reden: fout in naam verbeterd ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Laatst online: 08-12-2024
Voor diegene met overproductie op de zonnepanelen heeft de overheid een tweetal leuke voertuigen in de aanbieding:
Berlingo Electrique

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

webcamjan schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 20:00:
Toon mij eens aan waar ergens beschreven staat in nen boeken en andere voorschriften aangaande si stelsel, dat een KWH/KWP bestaat..???
Het SI stelsel legt je nergens een beperking voor aan de combinatie van de SI-eenheden. Je mag combineren wat je wilt. kWh/kWp is dus volkomen correct. (KWH/KWP overigens niet, hoofdletters en kleine letters kunnen niet naar eigen goeddunken gebruikt worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thanx ! ik zoek een elektrische auto en was van plan naar elipo te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
webcamjan schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 21:08:
Wat in de openings post staat klopt ook wel maar het gaat om gebruik van verkeerde termen als men spreekt over wat zijn/haar opbrengst is geweest in een maand. Dan spreekt men ineens van een eenheid kwh/kwp en die is pertinent fout En dat geeft veel verwarring van wat een systeem opbrengt of doet.

Kortom er worden eenheden gekoppeld die niet gekoppeld mogen worden omdat ze beiden wat anders inhouden. Ik spreek ook niet over kwh/Joule toch.? Let op gekoppeld spreek ik over.
Zoals ik al uitgelegd heb is kWh/kWp prima volgens het SI, maar jij legt hier ook niet uit waarom dat niet zo zou zijn?

kWh/J is een maat voor efficiëntie lijkt me zo. Het lijkt me praktischer om daar een percentage voor te nemen of het om te rekenen naar J/J, maar er is in princiepe volgens het SI niets op tegen om daar kWh/J voor te nemen.

Het willekeurig gebruiken van hoofd en kleine letters is daarentegen niet toegestaan. Een mW (0,001 W) is altijd nog heel wat anders dan een MW (1.000.000 W). Als ik het goed heb zijn alle prefixes van kilo en kleiner met kleine letter en mega en groter met hoofdletter, maar als ze voluit geschreven worden allemaal met kleine letter. Voor de eenheden heeft het ermee te maken of de eenheid vernoemd is naar een persoon. Als dat zo is, dan moet de eenheid met een hoofdletter. De W oftewel Watt is vernoemd naar James Watt, maar de m oftewel meter is niet vernoemd naar een persoon en schrijven we derhalve met een kleine letter. Grootheden weet ik niet zeker, maar voor zover ik me kan bedenken zijn die allemaal met een kleine letter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 22:26:
thanx ! ik zoek een elektrische auto en was van plan naar elipo te gaan.
Op autotrack staat een Kangoo
http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/kangoo/6349781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
Anne vdr Bom schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 22:25:
[...]

Het SI stelsel legt je nergens een beperking voor aan de combinatie van de SI-eenheden. Je mag combineren wat je wilt. kWh/kWp is dus volkomen correct. (KWH/KWP overigens niet, hoofdletters en kleine letters kunnen niet naar eigen goeddunken gebruikt worden)
Hoofletter, kleine letter mag je even als mijn fout lezen, maar we begrijpen waar het over gaat. :+
Dan heb ik nu weer wat geleerd, thx,, een KWh/JL bestaat dus ook. dan ga ik dat afnemen bij essent.

Lezen is ook een vak blijkbaar, het gaat om de koppeling ervan een eenheid is niet hetzelfde als een piek moment.
Nu weet ik nog niet hoeveel hoeveel KWh ik had met 150 KWp in juli..

Alles ging om het simpele feit dat sommigen een opbrengst netto teruggeleverd op de ferarismeter koppelen met KWp, en dat kan dus niet, men stopt een variabele in een vaste eenheid samen. (dat is wat ik ervan lees)

vraagje.: (voorbeeld getallen)
ik heb vier panelen van 1000 watt piek 1 vierkante meter groot.
1 in groningen 1 in limburg, 1 in overijsel en de laatste in amsterdam.
aanname is 1000 watt per m2 piek, toch.?
geven ze dan allemaal even veel kwa levering.?
welke is dan 100%.?
is dat wel zeker.? want verplaatsen zuidelijker geeft toch weer meer zou het ineens 110% zijn?
waar komt die 10% vandaan.?
als alle vier nu de maximale instraling hebben, hebben ze daaruit 100% en toch wijken ze af. welk paneel is dan niet juist.?
Dit omdat ze alle vier zeggen ik had 1KWh/KWp
En wat nu als het gemaakt is van verschillende cellen? kwa rendement dan 10 14 16 %. ? blijft een vierkante meter maar wat is nu ineens die 100%? dan klopt de aanname van 1000watt per vierkante meter weer niet.

lekker die gedachte kronkels :P

Serieuze vraag:
Wie is er al eens bezig geweest met het koppelen van strings buiten de max periode.? dwz nadat er afname is de strings anders koppelen zodat de omvormer langer blijft aanstaan.
Ik zit daar nog over te brainstormen om dit geautomatiseerd te gaan doen. dat mag het probleem niet zo zijn het is alleen hoeveel winst valt hieruit te halen zo over een zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op autotrack staat een Kangoo
20k die is zeker gek geworden, voor 5400 euro laat ik een 106 ombouwen, met standaard peugeot/psa techniek, en een goede 106 koop je al snel vanaf 2000 euro.

@webcamjan
kijk hier eens naar :
http://van.wijk.net:8080
http://www.pv-solar24.info/
http://zon.e2fb.nl/index....er&view=wrapper&Itemid=13

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 23:02:
[...]

20k die is zeker gek geworden, voor 5400 euro laat ik een 106 ombouwen, met standaard peugeot/psa techniek, en een goede 106 koop je al snel vanaf 2000 euro.
Vond het ook veel voor een bedrijfsauto van 2002
Wat was de nieuwwaarde van die Kangoo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen idee, maar niet zoveel.
http://www.evalbum.com/2531
eens kijken of ik die meneer kan porren voor een proefritje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Laatst online: 08-12-2024
3 á 4k lijkt me redelijke prijs voor die kangoo uit 2001 (bijna 10 jaar oud!). Let wel op bijkomende kosten
- Veilingkosten
- BPM (???)
- deel1/2/3 (of hoe dat ook maar zit) (+werk)
- nieuw accupakket (geen idee wat de status van die accus zijn)

+ vrij nemen op kijkdag
+ afvoeren op autotrailer (omdat er geen kentekenbewijs bij zit).

maar het is natuurlijk wel een leuk experiment....

Je kunt natuurlijk met de prijs 2 kanten op:
- laag omdat het een oude auto is met onduidelijke status
- hoog omdat hij vooruitstrevend is.
Die Kangoo gaat duidelijk van het laatste uit...

[ Voor 19% gewijzigd door aukema op 01-08-2010 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
webcamjan schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 22:57:
[...]

Hoofletter, kleine letter mag je even als mijn fout lezen, maar we begrijpen waar het over gaat. :+
Dan heb ik nu weer wat geleerd, thx,, een KWh/JL bestaat dus ook. dan ga ik dat afnemen bij essent.

Lezen is ook een vak blijkbaar, het gaat om de koppeling ervan een eenheid is niet hetzelfde als een piek moment.
Nu weet ik nog niet hoeveel hoeveel KWh ik had met 150 KWp in juli..

Alles ging om het simpele feit dat sommigen een opbrengst netto teruggeleverd op de ferarismeter koppelen met KWp, en dat kan dus niet, men stopt een variabele in een vaste eenheid samen. (dat is wat ik ervan lees)

vraagje.: (voorbeeld getallen)
welke is dan 100%.?
is dat wel zeker.? want verplaatsen zuidelijker geeft toch weer meer zou het ineens 110% zijn?
als alle vier nu de maximale instraling hebben, hebben ze daaruit 100% en toch wijken ze af. welk paneel is dan niet juist.?
En wat nu als het gemaakt is van verschillende cellen? kwa rendement dan 10 14 16 %. ? blijft een vierkante meter maar wat is nu ineens die 100%? dan klopt de aanname van 1000watt per vierkante meter weer niet.

Serieuze vraag:
Wie is er al eens bezig geweest met het koppelen van strings buiten de max periode.? dwz nadat er afname is de strings anders koppelen zodat de omvormer langer blijft aanstaan.
Ik zit daar nog over te brainstormen om dit geautomatiseerd te gaan doen. dat mag het probleem niet zo zijn het is alleen hoeveel winst valt hieruit te halen zo over een zomer.
Oke, ik ga het nog een keer uitleggen:

Wp is de opbrengst die een paneel doet onder Standaard Test Condities (STC). STC betekend 1000W/m2, 25 graden Celsius en een Air Mass (A.M.) van 1,5. Dit is gewoon een standaard die er is afgesproken binnen de industrie om de opbrengst van zonnepanelen te testen. Een zonnepaneel levert namelijk afhankelijk van de omstandigheden een verschillend vermogen. Wp heeft dus niets te maken met het piekvermogen wat een systeem levert, maar zegt iets over het vermogen wat een systeem kan leveren onder STC. Dit heeft niets met het piekvermogen te maken, omdat de panelen best meer kunnen leveren als de omstandigheden beter zijn dan STC.

We gebruiken de eenheid kWh/kWp omdat iedereen verschillende systemen heeft. Ieder systeem heeft onder STC een ander vermogen. Daarom rekenen we de ombrengst die in kWh is om naar wat die zou zijn geweest bij 1kWp. Dus als je 3kWp hebt geinstalleerd, maar je wilt de prestaties van je systeem vergelijken met je buurman die 1,5kWp heeft, dan delen jullie beide de opbrengst over een bepaalde periode door het aantal kWp. Het is namelijk wel te verwachten dat de absolute opbrengst van het 3kWp systeem groter is dan van het 1,5kWp systeem. Zelfs als het 3kWp systeem redelijk slecht zou presteren is het nog mogelijk dat deze een hogere opbrengst zou hebben. Daarom reken we terug naar wat de opbrengst zou zijn voor een systeem van 1kWp, zodat de prestaties van de systemen vergeleken kunnen worden. Dit doe je door te delen door het aantal kWp. Bij het 3kWp systeem deel je dus door 3kWp en bij het 1,5kWp systeem deel je door 1,5kWp. Omdat je de opbrengst in kWh door kWp hebt gedeeld, moet dit ook in de eenheden verwerkt worden. Immers als je 1000m vliegt in 10s en je wilt de snelheid uitrekenen dan deel je 1000m door 10s en krijg je 100m/s. Zo ook in dit geval als je kWh deelt door kWp, dan krijg je kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
pcmadman schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 22:49:
De W oftewel Watt is vernoemd naar James Watt, maar de m oftewel meter is niet vernoemd naar een persoon en schrijven we derhalve met een kleine letter. Grootheden weet ik niet zeker, maar voor zover ik me kan bedenken zijn die allemaal met een kleine letter.
Eye opener, dat wist ik nog niet, dank u! Zat altijd te gissen/op te zoeken of het nou met een hoofdletter was of niet, dit geeft meteen het antwoord want doorgaans weet ik wel waar de eenheid vandaan komt :) De kWh/kWp kan inderdaad volgens mij prima, en moet je je juist niet willen uitdrukken in een %. Alleen in combinatie met die stickerwaarde vond ik het gewoon verwarrend doordat het niet om pv-panelen leek te gaan maar over een andere vorm van energieproductie.

Het enige is de tijdsaanduiding. Hoeveel kWh heeft de kWp in hoeveel tijd opgeleverd? Ik kan dan namelijk een installatie hebben die 5000 kWh/kWp oplevert, zolang ik maar niet aangeef in hoeveel tijd. Daarnaast gaat het inderdaad voorbij aan de verschillende factoren die op die relatie van invloed zijn. Heeft iemand met een hoge kWh/kWp ratio nou mega efficiënte panelen, of staan de panelen toevallig ergens in zuid-Spanje? Maar goed zeker voor eigen/lokaal gebruik of dus onder gestandaardiseerde condities (STC, zoals ik nu lees :) )is het natuurlijk interessant om het direct uit te zetten in een breuk en te standaardiseren naar 1000Wp in plaats van x aantal kWh per x aantal Wp. Waarbij je telkens weer iets anders op de plaats van x blijft zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

webcamjan schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 22:57:
[...]

Dus blijf je het maar fout doen. Consistentie is ook een deugd. :)

Hier ben je echt in de war. kWp is een eenheid, de p erachter duidt alleen maar aan waar de eenheid betrekking op heeft. Het SI-stelsel laat je vrij in het verzinnen van dit soort aanhangsels.
Nee het is geen koppeling van een variabele met een vaste eenheid, het zijn gewoon allebei eenheden.
welke is dan 100%.?

Als jij het lekker vindt, prima. Ik ben bang dat het teveel kronkels zijn voor mij om te ontwarren. Pak nog eens een goed natuurkundeboek.
Serieuze vraag:
Zonder rekenen kan ik je vertellen dat je daar zeer weinig extra opbrengst uit kan halen. Een typische omvormer heeft tussen de 10% en 100% belasting een rendement dat hooguit 5% à 10% varieert. Het aandeel van de opbrengst bij lage instraling in het jaartotaal is beperkt. Daardoor wordt de winst denk ik maar een procentje of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Banjy, kWh/kWp is dan ook alleen nuttig als je de periode erbij vermeldt, zoals bijvoorbeeld:
Mijn installatie heeft in Juli 125kWh/kWp opgeleverd. Het vergelijken van een installatie in Spanje met jouw installatie kan natuurlijk wel interessant zijn, maar als je je gewoon afvraagt of je installatie het goed doet, dan moet je natuurlijk met een vergelijkbare installatie vergelijken. Dat wil zeggen niet te ver weg en een vergelijkbare orientering (of correctie voor verschil in orientering, maar dat is nog niet direct recht toe recht aan correct toe te passen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
webcamjan schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 17:49:

kWp is een begrip wat uitsluitend in de PV wereld wordt gebruikt omdat alle zonnepanelen geflasht worden voordat ze de doos in gaan en die gegevens vastliggen in het geflashte STC vermogen (de bekende standaard test condities). Uitgedrukt in Wattpiek, Wp. Duizend Wp = 1 kWp, etcetera.

Kolen en kerncentrales laten zich door de bank genomen wat lastiger "flashen" voordat ze de "doos" in gaan...

(vandaar dat getruukte, kunstmatige "kWsticker" omdat ik bij nukes en kolencentrales dat zeer vaak slecht begrepen, uitsluitend voor PV toegepaste "kWp" begrip niet wens te gebruiken)

Hoeveel kWh heeft de kWp in hoeveel tijd opgeleverd?
Daarom gebruik ik altijd als ik het over mijn "genormeerde opbrengsten" heb, of, zoals de Duitsers al sinds jaar en dag doen, "Spezifischer Ertrag", volslagen legitieme begrippen om de opbrengst aan te duiden als:

kWh/kWp.dag (lees: "kilowattuur per (opgestelde) kilowattpiek per dag)
kWh/kWp.maand (idem per maand)
kWh/kWp.jaar (idem per jaar)

Mag allemaal. En Sonnenertrag, waarin inmiddels alweer 86 MegaWattpiek ("opgesteld STC vermogen", "stickerwaarde" van de modules in al die systemen, een vast getal en geen opbrengst) aan PV-systemen zit, rekent volautomatisch uit wat met de door alle eigenaren ingegeven kWh productie (ingegeven per dag of per maand) er vervolgens resulteert in die "Spezifischer Ertrag". Die, zoals pcmadman prima heeft uitgelegd, louter en alleen is bedoeld om "te normeren" naar een voor iedereen vergelijkbare "fictieve systeemgrootte" van 1 kWp:

http://www.sonnenertrag.eu/anlage/comparecontinent

(laatste twee kolommen)

Doen ze al jaren en het is volslagen legitiem en begrijpelijk, alleen moet je gewoon even "door" hebben wat nou precies dat begrip "Wattpiek" (of kWp, MWp) betekent. Het is beslist niet een "maximale" opbrengst, zoals Ton Peters in Spijkenisse al lang heeft aangetoond (meer "vermogen" gemeten aan AC zijde van zijn omvormers dan er aan "nominaal STC vermogen" aan DC zijde stond opgesteld, zie 22 maart 2008, 2.989 Watt AC vermogen uit een 2,7 kWp (STC nominale waarde) PV-systeem. Waarmee al direct, als we er van uitgaan dat die (STC) stickerwaarde van zijn SolarWorld modules klopt, bewezen is, dat het tot in Agentschap NL fout begrepen begrip "Wattpiek" nooit het "maximaal haalbare vermogen" [van een zonnestroomsysteem] kan betekenen. Omdat de praktijkomstandigheden vrijwel continu sterk afwijken van die ook slecht begrepen STC condities, en zeer kort (dat wel) zo "optimaal" kunnen worden, dat zelfs het afgegeven AC vermogen door de inverters (na kabel en omvormer verliezen!) hoger kan zijn dan wat er onder gecontroleerde STC omstandigheden EENMALIG is vastgesteld bij de modules (DC vermogen, flashwaarde = Wattpiek). Nogmaals: als het al optreedt, alleen bij geoptimaliseerde installaties zoals die van Ton (overmaat aan omvormer vermogen), en meestal: hoogstens paar secondenlang, vaak tijdens reflecties van zonlicht in witte wolken bij lage temperaturen en felle zon tussen de wolken in, liefst ook na een koude regenbui die de celtemperatuur tijdelijk flink omlaag heeft gebracht [bij kristallijne modules, met de hoogste temperatuurcoëfficiënt].

In detailkwesties kun je nog onderscheid maken tussen het werkelijk "geflashte" DC vermogen onder STC condities, wat eigenlijk met alle moduleverkopen meegeleverd zou moeten worden (standaard in Duitsland: individueel geflasht STC vermogen en vaak andere elektrische eigenschappen van alle modules meegeleverd). En de "stickerwaarde" van het type paneel, omdat vrijwel alle modules in tranches worden verkocht onder een "gemiddeld STC vermogen met afwijking plus of min zoveel procent" binnen die tranche. Zo worden modules vaak in cohorten van 10 Wp verschil verkocht, bijvoorbeeld een reeks 170-180-190-200- Wp. Een module met een stickerwaarde van "190 Wp" met tolerantie plus of min 3% kan dan bijvoorbeeld minimaal geflasht 190-(0,03*190) = 184,3 Wp zijn. Of hij kan zelfs maximaal geflasht 190+(0,03*190) = 195,7 Wp zijn. Modules zijn nooit aan elkaar gelijk, en zo proberen de module producenten nog een beetje marketingtechnisch bezien verstandige lijn in de "chaos" te brengen.

Ik geef toe, het blijft lastige materie, maar als je je goed inleest, kom je er op een gegeven moment wel uit. PV modules zijn dan ook geen kerncentrales. Al gebruiken ze wel degelijk superveilige, non-humane kernfusie als bron en het resulterende zonlicht als "grondstof"... :*)

[ Voor 68% gewijzigd door zonnigtype op 02-08-2010 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
@ zonnigtype. 00:49
Dat is eens een helder verhaal waar je ook kan herleiden zonder gelijk "kilo is duizend" te krijgen, maar uit je verhaal komt dan ook naar voren dat een vierkante meter niet per definitie 1000 moet of zal zijn. ook al doe je dat bij die temp en die luchtvochtigheid ect,, dan nog zou het verschillen. je blijft met die tolerantie zitten wat al snel veel zou kunnen zijn.
Mooi zoals je het zelf zegt van "genormeerde opbrengst" want piek zegt me nog steeds niets hierin. zeker niet naar anderen toe omdat je niet kan herleiden met welke setup je dit doet en zonder die gegevens kan je niet bepalen of iets goed werkt.
Ik vat hem wel hoor daar niet van ik kan er alleen niets meer berekenen als vaste waarde om af te geven wat ik opgewekt heb en terug geleverd.. dat kan alleen zoveel kwh zijn tenzij je tijdseenheden erbij zet.

@erik-pvt
die linkjes bekijk ik nog eens verder, grafiek is wel duidelijk in afname, maar wat nu als ik bij, of in, die afname nu panelen serieel en paralel ga opschalen van meerdere omvomers naar minder om zo vermogen op te bouwen.. ik meende dat hier eens een iets gelopen heeft hierom door iemand.
serieel is meer spanning, paralel erbij is meer stroom, weinig instraling toch genoeg om.........
bij schaduwvorming kan het ook door er 1 uit de string te nemen, alleen nu zeg maar omgekeerd door juist 2 strings als 1 te laten werken zodat er voldoende stroom geleverd wordt, spanning is 1 stroom 2..

Anne noemt al wat maar denk hierbij wel dat je niet met 1 grote omvormer werkt maar juist de boel aanpast OP de omvormer. Van twee terug schakelen naar 1 bv.
Daar moeten toch mensen mee bezig geweest zijn lijkt me, en sommigen hier weten wel de juiste linkjes te vinden heb ik al eens gemerkt. Dat lukt mij dus nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@JeroenH
Dat was een pittig verhaal om te lezen. Maar wel met een hoop waarheden erin. Als je tot je door laat dringen hoe wij allemaal (even generaliseren) geleefd worden door bedrijven die van alles in ons hoofd planten, dan word je niet vrolijk. De technische "welvaart" die sinds de jaren 50 over ons is gestort is overweldigend. Veel mensen (vooral de babyboomers heb ik het idee, maar kan ik niet onderbouwen) vinden het hun RECHT om te consumeren. Techniek is "heilig" net als chemie. Meer is beter en mooier is beter. Of iets gezonder is, maakt allemaal niets uit. http://www.storyofstuff.com vind ik nog steeds mooi omschrijven hoe die consumptiemaatschappij in elkaar zit.

Wat me zelf eigenlijk nog het meest stoort in de meeste discussies is dat "men" (heel mooi door jou aangeduid als de technopositivo's) ervan uitgaat dat er meer dan voldoende goedkope energie voorhanden is zolang ze zelf leven. Nog los van het milieu, klimaat, gezondheidsvraagstuk. Sterker nog, deze drie items worden onder applaus gewoon ingeleverd voor goedkope energie. Zolang iemand anders er maar last van heeft.

Ik hou ook van techniek. Kan ook bijna niet anders als je in de IT werkt ;). En ik wil ook positief zijn. Ik hoop dat techniek een mooie bijdragen kan leveren op dit vlak. Ik hou ook van mijn luxe leven en ik hoop echt dat tijdens mijn leven de "energiearmoede" nog niet toeslaat, maar dat zou niet mogen betekenen dat ik maar zou moeten gebruiken om het gebruiken!

Auto, computer, laptop, tv, flinke stereo, ik heb het allemaal. Ik probeer alleen deze zaken te gebruiken wanneer ik ze "nodig" heb. Ik wil ook een grote plasma tv (effectief verbruik rond de 150-250W). Is ook niets "mis" mee. Alleen wel als dat ding staat te spelen voor wat verdwaalde luchtmoleculen.

Het zoveel mogelijk uitsluiten van energieverspilling levert een paar tientjes per maand op, maar kost 0% moeite. Wat een terugverdientijd is dat wel niet! Wanneer je daarna wat kritisch kijkt naar je energieverbruik, kan je zonder veel pijn nog meer besparen. Ik ben het ook roerend eens met de volgorde:

- uitbannen verspilling (ook sluipverbruik)
- kritisch kijken naar verbruik en slimmer omgaan met je energie
- zelf opwekken van energie

Sterker nog...ik denk dat het noodzakelijk is deze volgorde te gebruiken.

Het besparen van energie levert redelijk meteen een ongekend rendement op. Moet je eens voorstellen wanneer een Nederlands gezien 25% minder uit hoeft te geven aan energie. Hoeveel geld scheelt dat niet voor dat gezin?

25% van 3500kWh = 0.25(3500 * 0.22) € 192.50
25% van 1800m3 = 0.25(1800 * 0.56) € 252.00

Een gemiddeld gezin kan in Nederland volgens mij makkelijk die 25% reductie halen. En daar hoef je volgens mij niet eens voor te consuminderen. Er ligt dan bijna €450 per jaar gewoon op te rapen!! Gratis! Grappig trouwens dat dit volgens mij het bedrag is wat een gemiddelde benzine auto per jaar aan wegenbelasting kost. De "wegenbelasting vrij" auto's zijn niet aan te slepen (de regeling wordt dus ook waarschijnlijk weer opgedoekt LINK). Als het uitsluiten van verspilling eens net zo populair zou worden als die belastingvrije auto.... :).

Ik vertel dat ook zoveel mogelijk in mijn omgeving, maar echt tegen dovemansoren. "ach voor die paar tientjes per maand..." "Welk effect heeft dat nou op het milieu". Ook is men verbaasd dat ik graag pv zou willen kopen wanneer volgend jaar het nieuwe huis van mijn vriendin en mij klaar is en er geld overblijft. Wanneer dat zou lukken overigens, verwacht ik nog wel wat reacties uit de buurt. Aangezien er daar 0,0 paneel op de daken ligt en de buurt een paar jaar geleden behoorlijk pissed was dat er op een behoorlijke afstand een windmolen werd gebouwd.

Kortom hoe frustrerend het misschien is....de meeste discussies over het opwekken van energie zijn gedoemd te mislukken omdat de gesprekspartner die negatief hier tegenover staat vaak nog aan de eerste fase moet beginnen (niet meer verspillen) terwijl wij (vooral enkelen van "jullie") daarin al minimaal 1 fase verder zijn.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

SasJo schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 00:11:

Die van mij heeft 372k gelopen en ik wil er nog wel 1 a 2k mee rijden.Een vw moet dat kunnen, dan heb je alleen de onderhoudskosten.
@SasJo: Wat betekent k nu weer :?
Ik neem aan iets van 1000 Km, waarom schijf je dat dan niet??
Vroeger hadden ze de uitdrukking ton, een auto met 2 ton op de teller had 200.000 Km gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 00:27:

... die hebben ook fors inkomsten gegenereerd uit veel te duur betaalde windturbinestroom uit de MEP gelden, hoor (en nog steeds, ook Duitse bruinkolengrootboer RWE wordt stinkend rijk van die veel te duur betaalde Essent turbines langs die straks van veel bloedkolenstook vergeven Eemshaven). En die MEP, die hebben wij ook allemaal betaald.
@z.t:
Waarom maak je het weer nodeloos ingewikkeld :? ik doelde op het verschil tussen overheids-subsidie en een particuliere organisatie als Zeeuwind, die toch de lening van haar leden omzet in windenergie.

By the way, al 2 1/2 dag niets vernomen van Jeroen op ons forum :z ik mis zijn scherpe inbreng en zijn -meestal- briljante teksten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

energiebewust schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 19:41:

ik vertelde haar dat mijn 2,7 Kwp vrijwel mijn hele gebruik dekte en ik dus dus nog maar een rekening van 25 euro per maand ga overhouden.
@ e..b:
die 25 euro, is dat alleen elektra ? of ook gas erbij?
zitten daar ook alle vaste lasten bij, belastingen enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
JAN-B schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 13:45:
[...]

@ e..b:
die 25 euro, is dat alleen elektra ? of ook gas erbij?
zitten daar ook alle vaste lasten bij, belastingen enz...
Ik verwacht dat mijn panelen minimaal 2300 Kwh per jaar opwekken. Dit is ongeveer gelijk aan het verbruik van mijn warmtepomp. Ik heb dus geen stadsverwarming meer.

Overigens zijn mijn panelen pal zuid en onder een hoek van 35 graden geplaatst dus misschien zit er nog wel iets meer in.

Als gezin met twee kinderen gebruiken wij hierbij nog 2700Kwh per jaar voor ons huishouden.
Afhankelijk van de leverancier kost dit ons volgens gaslicht.com € 21,62 bij Oxio en bij Greenchoice € 32,87
Dit inclusief belastingen en netwerkosten e.d.
Die 25 euro riep ik zo voor de vuist weg tegen haar maar blijkt dus prima te kloppen.

Overigens betaalde ik het afgelopen jaar bij Nuon nog een termijnbedrag van 230 euro inclusief stadsverwarming.
Toch leuk, € 2400 per jaar om mijn investering mee terug te verdienen en omdat ik ook nog eens ingeloot werd in de SDE tombola nog eens € 525 extra.
Totaal heb ik voor de warmtepomp, zonneboiler WTW systeem, douchewater WTW en de PV panelen na aftrek van de nodige eenmalige SDE vergoedingen € 29.000 uitgegeven dus bij de huidige prijs heb ik alles er in ongeveer tien jaar uit.

Blijven de prijzen op termijn stijgen met het langjarig gemiddelde van 7% voor elektriciteit en bijna 10% voor gas dan is dit na ongeveer 7 jaar al het geval.

Ik heb al voor mezelf besloten om over een paar jaar ook te gaan kijken of PV op de ongunstige noordkant dan rendabel is geworden. Als de systeem prijzen met 35% dalen ga ik dit zeker doen.
Ook als elektriciteit ik korte tijd fors duurder gaat worden of er komt een betere subsidie regeling dan is dit de moeite waard. Ruimte voor nog eens 5Kwp heb ik daar wel en dan ben ik helemaal neutraal. Terugverdienen zal dan wel heel lang gaan duren maar is nog steeds mogelijk binnen de levensduur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@energiebewust:

"Financieel terugverdienen is zilver, energetisch terugverdienen is goud".

:)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik mis iets....

als je 1 euro in je zak hebt, dan is daar al loonbelasting van af.
als je dus met die zure euro gaat auto rijden, of je energie rekening gaat betalen,
hoeveel belasting is er dan geheven op je initiele bruto loon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kern energie is toch duurzaam, er is weinig uitstoot en er is voor een zeer lange tijd genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wertx12
Klopt zonne-energie is duurzaam. En we hebben nog vier miljard jaar te gaan

Met betrekking tot energie besparing, daar begint het immers mee:
Op hete dagen zijn dit jaar al temperatuurdalingen van vijf graden gemeten zonder inzet van airco’s.
Dus alle platte daken van gebouwen voorzien van wit dak bespaart heel wat bedrijven en particulieren de aanschaf van een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:20

Punkrocker

Mostly harmless

Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 18:46:
kern energie is toch duurzaam, er is weinig uitstoot en er is voor een zeer lange tijd genoeg.
Fout...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 13:48
Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 18:46:
Kern energie duurzaam?
Voor zover ik weet is er in theorie geen uitstoot... behalve als je nucleair afval als uitstoot ziet. Verder komt er natuurlijk Co2 vrij bij winning van uranium en bouw centrale.

Voor hoe lang is er genoeg? Wat is genoeg? Als men nu centrales bij gaat bouwen geef ik je op een presenteerblaadje dat uranium prijzen zullen gaan stijgen. Over de huidige wereldvoorraad bestaan veel verschillende verhalen. Verder, van welk land maak je je afhankelijk voor de levering van Uranium? Verder, ook over het afhandelen van nucleair afval bestaan veel verschillende verhalen. Wie garandeert dat het veilig gebeurt? Misschien in NL wel, maar andere landen? Wat gebeurt er als er bij een oorlog of een aanslag een opslagpunt wordt opgeblazen?

Verder iets ter overdenking, enig idee welke (geld)investering nodig is om een nieuwe centrale te bouwen?

Voors:
- Veel energie tegen (relatief) lage uitstoot
- "Stabiele" output. (tot in zekere mate voorspelbaar)

Tegens:
- Nog steeds afhankelijkheid van (andere / onbetrouwbare?) landen.
- Afvalprobleem
- Nog steeds eindige voorraad
- Verborgen subsidies

Iemand toevoegingen of verbeteringen voor mijn voors en tegens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2010 @ 10:48:
[...]ik heb zo`n siemens sensor ding, die kijkt naar het afvalwater of het programma korter moet of nog ietsje langer doorgaan, ik heb gewoon geluk dat ie zelf de temperatuur meet, en niet verder dom verwarmt conform het programma; soms als je na het avondeten direkt de afwas machine gebruikt, en het eten nog vers op de borden en pannen zit, en de boiler even lekker zijn gang mag gaan, met een graadje of 75, dan is het waterverbruik absoluut gering (8-11 liter) en de doorlooptijd korter dan 10 minuten.
daar kan ik met een handafwas niet tegenop, het stroomverbruik schommelt dan tussen de 0,12 en 0,15 kwh.
zonder hotfill is dat meer liters water, en gemiddeld tussen 1,4kwh en 2,6 kwh.
in de folder staat : hotfill ongeschikt.
zomers zet ik als ie klaar is de klep open, dat droogt pas snel.
kwestie van alles zelf uitvinden, trial on error, adviezen van bedrijven zijn altijd met een "hap meel in den bek"
siemens typenummer is : SE65M352
het komt hier regelmatig voor dat was en afwas gelijk draaien, en de meter gewoon terug blijft gaan,
wat dat betreft bespaart een zonneboiler ook flink op stroom, en natuurlijk accijns op warmte en stroom.
@Eric-pvt en @Flitspaal, antwoord van een bedrijf in de buurt waarvan ik dacht dat het ook installeerde.
Hij reageert op bovenstaand stukje;
====================
k wil even reageren op het stukje van die Siemens gebruiker (Eric dus). Hij schrijft :

daar kan ik met een handafwas niet tegenop, het stroomverbruik schommelt dan tussen de 0,12 en 0,15 kwh.
zonder hotfill is dat meer liters water, en gemiddeld tussen 1,4kwh en 2,6 kwh.
in de folder staat : hotfill ongeschikt.
Een afwasmachine met hotfill zal altijd evenveel water gebruiken als een machine zonder. Warm water heeft totaal niets te maken met de hoeveelheid. Hoeveelheid wordt kan o.a. bepaald worden door de bevuilingsgraad van je afwas.

Als er in een gebruiksaanwijzing staat " : niet geschikt voor hotfill . " dan heeft dit ook te maken met het gebruik op de lange termijn. Onderdelen van zulke machines zijn niet bestand tegen langdurige blootstelling aan hoge temperaturen. Alle garantie vervalt op het moment dat je zo'n machine dan aansluit op warm water.

Het is altijd verstandig om het advies van leveranciers hierbij in ogenschouw te nemen , anders denk je dat je heel goedkoop bezig bent , maar sta je om de 4 jaar in de winkel voor de aanschaf van een nieuw apparaat. Heel onverstandig wat deze meneer/mevrouw dus beweerd.

Ik weet niet wat er met een doorlooptijd van 10 minuten bedoeld wordt, maar ik neem aan dat hij hier niet de programmaduur mee bedoeld.(edit Sasjo, wel toch?) De tijd die je gaat winnen zal misschien een half uur zijn t.o.v. een zelfde afwas koud water.

Graag je reactie / aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 13:48
Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 19:47:
Dus alle platte daken van gebouwen voorzien van wit dak bespaart heel wat bedrijven en particulieren de aanschaf van een airco.
Leuk, maar maakt waarschijnlijk het opwarmen in de periode september - april dan juist weer energie-intensiever?

[ Voor 6% gewijzigd door feelthepower op 02-08-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zit nu een tijdje in Bosnië en qua duurzaamheid valt het vies tegen hier, kwam een tijdje terug wel deze Oase tegen, een combinatie forellenkwekerij/restaurant, zie je vrij vaak hier:

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2s0o5dg.jpg

Watercirculatie is dmv druk van de beek ernaast:

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/312eec6.jpg

De stroomvoorziening:

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/sgs408.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/25zi68g.jpg

Natuurlijk nooit genoeg om een restaurant van stroom te voorzien, maar ze staan er ook als showcase hoe het ook kan :)

Hebben ze meer stroom nodig dan zetten ze gewoon even hun eigen stuwdam open :P

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/30iuzpt.jpg

En de forel is daar heerlijk :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AAN ALLE ZONNESTROOMBAKKERS:

Siderea heeft op haar website de berekende opbrengsten bekend gemaakt over de maand JULI 2010.
Net als juni was ook de afgelopen maand weer een toppertje.

Opbrengsten zijn genormeerd en staan dus in kWh/kWp !!

Rob

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag je reactie / aanvulling.
als ik niet met 60c mag hotfillen, mag ik ook niet op 60c gewoon afwassen, de machine gaat immers stuk. wat een onzin, elektrisch warm water met zonne warm water vergelijken.
afval lost beter op in warmer water, zeker etensresten, (heel nederlands wast warm en niet koud toch?)
de machine meet met UV licht het afvalwater en bepaald of het schoon is of niet.(das de sensor)
door het warme water is het heel erg snel schoon, en eindigt de machine eerder,(minder spoeling)
en zo is het en zo komt het, en in mijn setup bespaart het enorm.
Onderdelen van zulke machines zijn niet bestand tegen langdurige blootstelling aan hoge temperaturen.
blijf van het 60c knopje af, en als je er toch op drukt ?
dan vervalt je garantie.
ik ken ze hoor, de verhalen, gelukkig heeft mijn leverancier een frisse kijk op de zaak en heeft al feitelijk geconstateerd, dat ik waarschijnlijk een enorme levensduur ga halen, omdat de pomp en elementen, er als nieuw uitzien, en dat na 3 jaar ! met garantie, met hotfill.
ik ben namelijk natuurlijk niet gek om zo`n mooie siemens even te "waisten" op deze manier.
ik ben er erg happy mee, maar van mij hoeft niemand het te doen, en mag iedereen naar de praatjes van kenners luisteren, maar een reboot, en dan zelf uitvinden, das meer waard.
vanaf 1 januari 2010 heeft mijn afwasmachine 34,06 kWh verbruikt, en is dus nog in showroomstaat,
mijn waterverbruik daalt elk jaar nog fors.
Heel onverstandig wat deze meneer/mevrouw dus beweerd.
try or die.
/edit : hint, je qsolar staat op hot, en je vrouw zet de afwasmachine aan,
boven staat 200 liter water op het kookpunt, en jij neemt 2000 Watt af uit het net om 10 liter water op te warmen, de dag erna is het tijd voor de witte was.....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2010 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 22:59:
[...]ik ken ze hoor, de verhalen, gelukkig heeft mijn leverancier een frisse kijk op de zaak en heeft al feitelijk geconstateerd, dat ik waarschijnlijk een enorme levensduur ga halen, omdat de pomp en elementen, er als nieuw uitzien, en dat na 3 jaar ! met garantie, met hotfill.
ik ben namelijk natuurlijk niet gek om zo`n mooie siemens even te "waisten" op deze manier.
Gelukkig had ik nog de eigenaar van RIVA, hier in het dorp gevraagd.
Die heeft iig ervaring, zijn wasmachine draait via een duco menger.
Hij antwoordde erg kort;
Ik zal even uitzoeken wat we nodig hebben voor de aansluiting

Het schijnt dat de standaard slang geschikt is voor 60gr, weet jij of dat voor even is of ook voor bv een half uur?

Ik ga het sowieso proberen, heb nog 3 jaar garantie (van de 5), ik kan altijd weer terug naar de koud water kraan.

Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn ducootjes van 25-50 of 30-60, maar ik zou me beperken tot 1 of 2 keer proberen op de orginele slang.
en zorg voor een waterslot ;)
ik heb een 90c+ neopreen slang gebruikt met wapening erin.
beste wertx12, ik woon vlakbij petten, mag ik je voor een vakantie hier uitnodigen, krijg jij een lekker glaasje duinwater uit de sloot bij petten, jeweetwel, waar het slechts een heeeel klein beetje gelekt heeft, en in 2001 een klein meltdowntje was, helemaal niet erg.
kom je snel ?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2010 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:20
SasJo schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:31:
[...]

Een afwasmachine met hotfill zal altijd evenveel water gebruiken als een machine zonder. Warm water heeft totaal niets te maken met de hoeveelheid. Hoeveelheid wordt kan o.a. bepaald worden door de bevuilingsgraad van je afwas.

Als er in een gebruiksaanwijzing staat " : niet geschikt voor hotfill . " dan heeft dit ook te maken met het gebruik op de lange termijn. Onderdelen van zulke machines zijn niet bestand tegen langdurige blootstelling aan hoge temperaturen. Alle garantie vervalt op het moment dat je zo'n machine dan aansluit op warm water.

Het is altijd verstandig om het advies van leveranciers hierbij in ogenschouw te nemen , anders denk je dat je heel goedkoop bezig bent , maar sta je om de 4 jaar in de winkel voor de aanschaf van een nieuw apparaat. Heel onverstandig wat deze meneer/mevrouw dus beweerd.
voor zover ik weet lost rotzooi van de vaat sneller en beter op in warm water. Met de klassieke met de hand afwas spoel je toch ook voor met warm water?

Het enige onderdeel die mogelijk niet tegen heet water zou kunnen is het inbouw reservoir. De circulatiepomp + leidingen + de vaattank zelf etc kan uiteraard wel tegen die temperaturen, anders zou het apparaat zichzelf slopen :P

Bij mij in de handleiding staat dat ik tot 60 graden als input mag nemen dus ik ga ervanuit dat mijn waterreservoir ook tegen die temperatuur kan.

We hebben de vaatwasser nu 5 jaar denk ik. In die periode 1x problemen gehad met een sensor die bleef hangen, zelf de machine schoongemaakt en nu doet hij het weer als een trein.

Bij ons is de vaatwasser met warm water regelmatig veel sneller klaar. Ik zie hem soms terugschieten van 120minuten initieel naar 90 minuten. Of dit door warm water komt weet ik niet maar voor mijn gevoel is het met de hotfill vaker dan voorheen. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Vaatwasser gewoon op 60 graden aansluiten kan best. In de machine is zowieso geen enkel onderdeel dat die temperatuur niet zou kunnen weerstaan, vaatwassers hebben vaak zelfs een intensief programma op 70 graden. Onze siemens mag volgens het boekje ook ge-hotfilled worden trouwens, dus de siemens inlaat met waterslot kan dat prima aan. Bedenk verder dat er vaak niet eens 60 graden uitstroomt doordat het water onderweg al iets is gekoeld.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 10-10 11:49
Er worden mensen wakker. Nu de regering nog.

http://www.cobouw.nl/nieu...oet-fors-op-de-schop.html

Ze hebben de link aangepast. naar de datum vanvandaag.
http://www.cobouw.nl/nieu...oet-fors-op-de-schop.html

[ Voor 35% gewijzigd door internet4me op 03-08-2010 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

feelthepower schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:29:
[...]

Kern energie duurzaam?
...
Voors:
- Veel energie tegen (relatief) lage uitstoot
- "Stabiele" output. (tot in zekere mate voorspelbaar)

Tegens:
- Nog steeds afhankelijkheid van (andere / onbetrouwbare?) landen.
- Afvalprobleem
- Nog steeds eindige voorraad
- Verborgen subsidies

Iemand toevoegingen of verbeteringen voor mijn voors en tegens?
Voor:
- Inpassing in het net (makkelijker en goedkoper bijv. dan windenergie, m.n. offshore)

Tegen:
- Duur
- Langzaam
- Niet te plannen (zie bijv vertragingen en kostenoverschrijdingen bij Olkiluoto 3)
- Aantasting van landschap door mijnbouw (in het buitenland dus daar maalt de gemiddelde NIMBY niet om)
- Proliferatie (zie bijv. Iran)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:35

ericplan

5180 Wp PV

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:28:
[...]

Voor:
- Inpassing in het net (makkelijker en goedkoper bijv. dan windenergie, m.n. offshore)

Tegen:
- Duur
- Langzaam
- Niet te plannen (zie bijv vertragingen en kostenoverschrijdingen bij Olkiluoto 3)
- Aantasting van landschap door mijnbouw (in het buitenland dus daar maalt de gemiddelde NIMBY niet om)
- Proliferatie (zie bijv. Iran)
Voor:
?

Tegen:
-Ruimtebeslag, ook na sluiting
-Schaalgrootte maakt kwetsbaar
-Doel voor terrorisme (en daardoor dure beveiliging nodig)

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 03-08-2010 13:43 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Mistraller schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 01:18:
Vaatwasser gewoon op 60 graden aansluiten kan best. In de machine is zowieso geen enkel onderdeel dat die temperatuur niet zou kunnen weerstaan, vaatwassers hebben vaak zelfs een intensief programma op 70 graden. Onze siemens mag volgens het boekje ook ge-hotfilled worden trouwens, dus de siemens inlaat met waterslot kan dat prima aan. Bedenk verder dat er vaak niet eens 60 graden uitstroomt doordat het water onderweg al iets is gekoeld.
Mijn vaatwasser doet het al 3 jaar goed met een directe aansluiting van 60 graden.
Vorig jaar een nieuwe gekocht omdat de oude het begeven had na 13 jaar.
Deze werkt ook prima op 60 graden. Het enige 'probleem' is dat de laatste spoeling dus ook op 60 graden gaat en het langer duurt voor de vaat droog is.
Ik ben aan het kijken naar een driewegklep of zoiets om de laatste spoeling toch koud te doen.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Mijn buurman is volgens mij geschrokken toen ik berekende wat z'n vijvertje met koi karpers verbruikt.
Ik kwam op 7000kwh per jaar uit. En dat is alleen voor de vijver met 800 watt continu.
In de winter staat een deel uit dus het zal wat minder zijn.
Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 21:46:
Siderea heeft op haar website de berekende opbrengsten bekend gemaakt over de maand JULI 2010.
Net als juni was ook de afgelopen maand weer een toppertje.
Daar zit ik mooi boven met 147kwh/kwp
Maar waarom staat Gelderland niet op de kaart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

JAN-B schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 13:22:
[...]@SasJo: Wat betekent k nu weer :?
Ik neem aan iets van 1000 Km, waarom schijf je dat dan niet??
Vroeger hadden ze de uitdrukking ton, een auto met 2 ton op de teller had 200.000 Km gelopen.
Goed aangenomen Jan!
k is gewoon vakjargon voor 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Pagina: 1 ... 115 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.