Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.229 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:15
Ik heb op het moment een XS-2000 inverter met 14 Wurth Solar 75W CIS panelen. Graag zou ik wat meer PV vermogen willen hebben zou ik nog 14 van dezelfde panelen op deze inverter kunnen aansluiten zonder dat dit problemen geeft.

Heeft ook iemand een idee wat een normale prijs voor deze panelen is. Ik heb mijn plannen voor een zonneboiler maar op de lange baan geschoven.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 04-08-2010 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:57:
[...]

Voor:
?

Tegen:
-Ruimtebeslag, ook na sluiting
-Schaalgrootte maakt kwetsbaar
-Doel voor terrorisme (en daardoor dure beveiliging nodig)
Wat dacht je van de volgende argumenten:
- kan.slechts zeer traag reageren op fluctuaties in stroomvraag.
- enorm extern veiligheidsrisico wat slechts met gigantische subsidies kan worden afgedekt (70% van de premie wordt noodgedwongen door de overheid betaald, dus door jou en mij)
- steeds nijpender wordende problemen met koelwater dat men niet kwijt kan
- verdient zich energetisch iig nooit terug
- verschrikkelijk lange besluitvorming omtrent aanleg in een steeds dynamischer wereld die om flexibele oplossingen vraagt...
- versterkt monopolie grote energiebedrijven (grote, dure installaties vereisen grote kapitaalkrachtige bedrijven om ze te runnen), terwijl we nu juist moeten streven naar meer lokale, kleinschalige opwekking

[ Voor 15% gewijzigd door Kets_One op 03-08-2010 17:35 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:34

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Woodski schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 13:53:
Mijn buurman is volgens mij geschrokken toen ik berekende wat z'n vijvertje met koi karpers verbruikt.
Ik kwam op 7000kwh per jaar uit. En dat is alleen voor de vijver met 800 watt continu.
In de winter staat een deel uit dus het zal wat minder zijn.
Bijna €1500 dus per jaar om wat water rond te laten spetteren????
Ach die visjes zijn al zo duur, dus dat het onderhoud ook duur is is eigenlijk logisch _/-\o_
Daar zit ik mooi boven met 147kwh/kwp
Maar waarom staat Gelderland niet op de kaart ?
Eindhoven met een gemiddelde orientatie zit op 125kWh/kWp en ik kom met mijn op oost gelegen systeem toch nog op 122kWh/kWp, en dat is meteen dit jaar de dichtste benadering van de Siderea gemiddelde orientatie berekening...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag warmtepomp met zonnepanelen en tegelvloer met vloerverwarming

Momenteel is mijn verbruik 2200 kwh en 1000 m3 gas. Ik wil een combi warmtepomp. De woonkamer verwarmen plus een paar slaapkamer - ongeveer 80m2 bij elkaar. Heb overal dubbelglas, tussenwoning is redelijk geisoleerd volgens mij. Zonnepanelen moeten verbruik warmtepomp dekken plus eigen verbruik.

Hoeveel gaat dit me ongeveer kosten. Graag een schatting? Kan ik eens met mijn vrouw overleggen :-)
Misschien ook nog een zonnecollector erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 17:36:
Ik wil graag warmtepomp met zonnepanelen en tegelvloer met vloerverwarming

Momenteel is mijn verbruik 2200 kwh en 1000 m3 gas. Ik wil een combi warmtepomp. De woonkamer verwarmen plus een paar slaapkamer - ongeveer 80m2 bij elkaar. Heb overal dubbelglas, tussenwoning is redelijk geisoleerd volgens mij. Zonnepanelen moeten verbruik warmtepomp dekken plus eigen verbruik.

Hoeveel gaat dit me ongeveer kosten. Graag een schatting? Kan ik eens met mijn vrouw overleggen :-)
Misschien ook nog een zonnecollector erbij?
Hallo Tanadi,

Reken op een netto investering van ongeveer 16000 euro voor de warmtepomp en zonneboiler na aftrek van de diverse subsidies die nog steeds te krijgen zijn. Ik verwacht dat je aan ongeveer 5Kw aan pompvermogen genoeg hebt.

Aan elektriciteit gebruik je dan ongeveer 15-1800 kWh per jaar voor de pomp. Als je je totale verbruik met PV wilt dekken dan heb je hiervoor ongeveer 4,7 kWp nodig er van uitgaande dat je een vrij dak op het zuiden hebt.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom ook op een slordige 30.000 euro uit. Gaat een warmtepomp en zonneboiler 30 jaar mee? Heb je enig idee wat de maandelijkse kosten zijn inclusief financiering met aflossing in 30 jaar?

groet
Cornelis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

energiebewust schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 17:49:
[...]

Hallo Tanadi,

Reken op een netto investering van ongeveer 16000 euro voor de warmtepomp en zonneboiler na aftrek van de diverse subsidies die nog steeds te krijgen zijn. Ik verwacht dat je aan ongeveer 5Kw aan pompvermogen genoeg hebt.

Aan elektriciteit gebruik je dan ongeveer 15-1800 kWh per jaar voor de pomp. Als je je totale verbruik met PV wilt dekken dan heb je hiervoor ongeveer 4,7 kWp nodig er van uitgaande dat je een vrij dak op het zuiden hebt.

Jerry
Ga je uit van een warmtepomp die ook voor warm tapwater zorgt i.c.m zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelis, reken eens uit, wat het kost om niks te doen 10 jaar lang, gewoon weer een remeha calenta of zo.
als je dan schrikt kan je een doelstelling in % besparing stellen, als je dat haalt, heb je gratis middelen.
na 10 jaar kan je rekenen met vermeden aanschaf energie, ofwel, wat gebeurt er eigenlijk na de terugverdientijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 18:53:
[...]

Ga je uit van een warmtepomp die ook voor warm tapwater zorgt i.c.m zonneboiler?
Ja, ruimte verwarming en warmtapwater. Zonneboilers gaan zeker 30 jaar mee; de oudste sytemen draaien in Nederland zelfs al meer dan 30 jaar. Ook voor warmtepompen en PV gaat men uit van een levensduur van 30 jaar.
Als je er meer over wilt weten zou ik zeggen: kijk eens op mijn site. www.energiebewust.biz

Jerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb over 30 jaar uit de losse pols uitgerekend dat ik rond de 25 euro extra per maand kwijt ben. Dat, als je de teruggaaf energiebelasting niet meerekent. Ik hoop haast dat deze wordt afgeschaft, zou me niet verbazen bij dit ultrarechtse kabinet. Ik zou haast overwegen om dan ook elektrisch te gaan koken, dan kan ik ook de gasaansluiting de deur uit doen.
Een financiering verdubbelt de maandlasten ongeveer ipv de aanschaf uit eigen zak betalen. Ik ben uitgegaan van financiering aangezien ik geen 30.000 euro heb. Komt bedrag dus op 60.000 euro. 166 euro per maand aan rente en aflossing dus. Omdat ik geen grootverbruiker van gas en stroom ben is verduurzamen minder zinvol, financieel gezien. Als je bedenkt de vaste kosten van gas en stroom - schande!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zag, ..... ik zag..... jaaaaa het was een meteropnemer met leveranciersjas (nuon)
mr meetdienst, de onschatbare is weer in de buurt !
heb jij hem al gehad snoekie ?

nou eens even denken of ik hem toelaat of niet....
vorig jaar wel, en toen gaf hij bij -866kwh maar liefst +4600kwh door...
tips anyone ?

(ik sta bye the way nu 2930 kwh lager dan bij zijn vorige bezoek...)

/edit :
1. dank voor de eerste goede tip in de mail : laat hem tekenen voor zijn opname op een papier.
2. een kolen-bloedzuiger, je kunt de aard van het beest niet veranderen, zo leeft hij, het liefst van jouw bloed.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een notaris erbij?

En dan.............gaat het nog fout!!!
Jij bent maar een zielige consument die zeurt en veel te weinig aan te verkopen (verdienen) is in de ogen van nuon

edit: begrijp me goed = niet mijn mening

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2010 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 20:21:
ik zag, ..... ik zag..... jaaaaa het was een meteropnemer met leveranciersjas (nuon)
mr meetdienst, de onschatbare is weer in de buurt !
heb jij hem al gehad snoekie ?

nou eens even denken of ik hem toelaat of niet....
vorig jaar wel, en toen gaf hij bij -866kwh maar liefst +4600kwh door...
tips anyone ?

(ik sta bye the way nu 2930 kwh lager dan bij zijn vorige bezoek...)

/edit :
1. dank voor de eerste goede tip in de mail : laat hem tekenen voor zijn opname op een papier.
2. een kolen-bloedzuiger, je kunt de aard van het beest niet veranderen, zo leeft hij, het liefst van jouw bloed.
Nope....nog niet gezien maar hij/zij zal dus snel langs komen neem ik aan:) 1500 kwh minder dan vorig jaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/wetensch...ht-zien-in-nederland.html

het is nu helder, wie weet kunnen we het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:23:
cornelis, reken eens uit, wat het kost om niks te doen 10 jaar lang, gewoon weer een remeha calenta of zo.
Ja hoor, nou hebben we de poppen aan het dansen :-( :-( :-( :-(

Nu heb ik hier een hevig mopperende Calenta aan de wand hangen, beetje op zijn leidinkjes getrapt!
Doet-die knul zo z'n best om zoveel mogelijk uit elke gasbelletje te persen en kost zo zijn eigenaar op dit ogenblik iets meer dan €5 / maand aan gas, krijgt-ie dit op zijn tere zieltje ;(

Tssssss, tsssssssssssss, tssssssssssssssssssss

Moet je hem nu zien: totaal niet meer de oude, droevenis alom:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3227/2955390036_c8e6d1c485.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 03-08-2010 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 00:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 23:29:
er zijn ducootjes van 25-50 of 30-60, maar ik zou me beperken tot 1 of 2 keer proberen op de orginele slang.
en zorg voor een waterslot ;)
ik heb een 90c+ neopreen slang gebruikt met wapening erin.

[...]
wij gebruiken de originele slang al 3/4 jaar, er staat 25 graden op, max, geen probleem(wel een waterslot :) )
gezin met 2 kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Mike70 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 13:10:
[...]

Mijn vaatwasser doet het al 3 jaar goed met een directe aansluiting van 60 graden.
Vorig jaar een nieuwe gekocht omdat de oude het begeven had na 13 jaar.
Deze werkt ook prima op 60 graden. Het enige 'probleem' is dat de laatste spoeling dus ook op 60 graden gaat en het langer duurt voor de vaat droog is.
Ik ben aan het kijken naar een driewegklep of zoiets om de laatste spoeling toch koud te doen.
Was het niet zo dat de laatste spoeling juist met heet water gebeurt zodat de vaat sneller droog is? Als ik de vaatwasser open nadat hij klaar is dan komen de dampen je tegemoet, en volgens mij was dat ook al vóór hotfill.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 18:38:
Ik kom ook op een slordige 30.000 euro uit. Gaat een warmtepomp en zonneboiler 30 jaar mee? Heb je enig idee wat de maandelijkse kosten zijn inclusief financiering met aflossing in 30 jaar?

groet
Cornelis
Ik denk dat 15.000 euro haalbaar zou moeten zijn.

Maar heb je wel eens ergens 30 jaar gewoond?

Het rendement hiervan financieel? 1000 kuub gas is jaarlijks 635 euro. (niet de goedkoopste aanbieder)
Een annuiteit van 30 jaar op 15.000 euro / 5% / 42%IB + de extra electra = 1.217,43 euro
Electrisch koken is ook wat duurder, maar dat strepen we weg tegen de vervanging van de CV ketel.
Bij de warmtepomp ga ik, let wel, uit van 0% onderhoud in 30 jaar.

Als je het geld niet hebt zou ik je nooit aanraden op deze manier geld te verbranden.
Dit kost 48,60 extra per maand.

Dan ga ik nog wel uit van hypothecaire financiering met 42% belastingvoordeel.
In de praktijk zijn de afsluitkosten voor een dergelijke (kleine) lening niet mals.
Zonder dit voordeel zit je aan 67 euro extra per maand. ;w

NIET DOEN DUS!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kets_One schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 17:15:
[...]

Wat dacht je van de volgende argumenten:
- kan.slechts zeer traag reageren op fluctuaties in stroomvraag.
- enorm extern veiligheidsrisico wat slechts met gigantische subsidies kan worden afgedekt (70% van de premie wordt noodgedwongen door de overheid betaald, dus door jou en mij)
- steeds nijpender wordende problemen met koelwater dat men niet kwijt kan
- verdient zich energetisch iig nooit terug
- verschrikkelijk lange besluitvorming omtrent aanleg in een steeds dynamischer wereld die om flexibele oplossingen vraagt...
- versterkt monopolie grote energiebedrijven (grote, dure installaties vereisen grote kapitaalkrachtige bedrijven om ze te runnen), terwijl we nu juist moeten streven naar meer lokale, kleinschalige opwekking
Kom eens met correcte argumenten. :9
Ik ben tegen kernenergie, maar niet op basis hiervan.
Energetisch verdient een kerncentrale zich echt wel terug.
Problemen met koelwater komen voor in Duitsland aan de rivieren, maar niet in Borselle.
Een kerncentrale wordt deels niet verzekerd, en daar worden dus geen verzekeringspremies voor betaald.

Een kerncentrale is een base-load centrale. Dat is een serieus nadeel.
Voorts is het zeer kapitaal intensief zodat het niet zonder staatssteun/garanties kan worden gerealiseerd. Zie rapport Citi-group.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 23:18:
..en daar worden dus geen verzekeringspremies voor betaald.
Nee, daar mogen wij voor opdraaien als het misgaat.... Dus hoe dan ook, de maatschappij betaalt het risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 20:39

NoUser

For Real ?

Hier de knoop door gehakt en de onzuinige Z-- koelkast in een ongeisoleerde schuur (verbruik per etmaal tussen de 1.6 en 2.5 kWh afhankelijk van het weer) ingeruild voor een A++ vrieskast
Deze voorzien van een externe thermostaat verbruik nu ongeveer per etmaal 0.1 kWh

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:37:
Ik heb over 30 jaar uit de losse pols uitgerekend dat ik rond de 25 euro extra per maand kwijt ben. Dat, als je de teruggaaf energiebelasting niet meerekent. Ik hoop haast dat deze wordt afgeschaft, zou me niet verbazen bij dit ultrarechtse kabinet.
???

Als je die om mij niet duidelijke reden zou willen afschaffen, zullen de netbeheerders weer vet variabele transportkosten in rekening moeten gaan brengen, want de enorme verhoging van de teruggavepost energiebelasting per 1-1-2009 van 199 naar 318,62 Euri ex BTW (daar nog 19% BTW bovenop gooien dus) was expliciet bedoeld om de invoering van het door de netbeheerders er door geramde capaciteitstarief - gelijktijdig met de absurde verhoging van de variabele energiebelasting per kWh - te kunnen compenseren.

Dus (a) is mij de reden van die wens van je niet duidelijk (waarom teruggavepost overboord?), en (b) als je die om wat voor reden dan ook geëlimineerd zou willen zien, zul je zeker het capaciteitstarief met andere middelen dienen te compenseren, want dat is allemaal nieuwe windhandel ten bate van de netbeheerders.
Als je bedenkt de vaste kosten van gas en stroom - schande!
Heb je hem door? Dat is nu juist gigantisch verergerd door dat cap. tarief, en nu spreek je er schande van. Terwijl die juist grotendeels werd gecompenseerd door die andere twee "maatregelen"...

En ja, ik betaal al vele jaren kapitalen veel meer aan alle vastrecht lasten dan ik aan variabele kosten betaal. De enige post waar je invloed op hebt (en die bij mij dan ook bewust zo veel mogelijk omlaag is gedrukt).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 23:57:
[...]
Nee, daar mogen wij voor opdraaien als het misgaat.... Dus hoe dan ook, de maatschappij betaalt het risico.
Inderdaad de maatschappij draait er in dat geval voor op. Maar dan is het zo dat de maatschappij het risico draagt en niet betaald. De risico perceptie van de verschillende burgers is erg ... verschillend.
Dus het offer op dat vlak is niet absoluut.

Ik heb genoeg aan de rechtstreekse nadelen.
Financieel is het voor EPZ onhaalbaar een extra kerncentrale neer te zetten, tenzij er weer ruim wordt gestrooid met garanties.
Ik zou er best voor zijn als de exploitanten zouden worden verplicht een groter aandeel van het risico te verzekeren dan momenteel verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik nog even wacht, ik kijk weer rond als mijn HR ketel kaduuk is - over tien jaar ongeveer. Duurzaam is prima, maar een financiering vergroot de kosten enorm. Daar helpt een subsidie niet zoveel aan. Troost dat ik al een zuinige gebruiker ben.

ps: is het een idee als alle de overheid verplicht alle vaste kosten van energieleveranciers te verrekenen in een prijs per kwh. M.a.w Dat je alleen betaalt voor verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 23:08:
[...]

Ik denk dat 15.000 euro haalbaar zou moeten zijn.

Maar heb je wel eens ergens 30 jaar gewoond?

Het rendement hiervan financieel? 1000 kuub gas is jaarlijks 635 euro. (niet de goedkoopste aanbieder)
Een annuiteit van 30 jaar op 15.000 euro / 5% / 42%IB + de extra electra = 1.217,43 euro
Electrisch koken is ook wat duurder, maar dat strepen we weg tegen de vervanging van de CV ketel.
Bij de warmtepomp ga ik, let wel, uit van 0% onderhoud in 30 jaar.

Als je het geld niet hebt zou ik je nooit aanraden op deze manier geld te verbranden.
Dit kost 48,60 extra per maand.

Dan ga ik nog wel uit van hypothecaire financiering met 42% belastingvoordeel.
In de praktijk zijn de afsluitkosten voor een dergelijke (kleine) lening niet mals.
Zonder dit voordeel zit je aan 67 euro extra per maand. ;w

NIET DOEN DUS!!!
Je rekent wel de rente over een lening of de rente over een spaarrekening. 30 jaar lang is bij jou de gasprijs €0,635/m³?
Bovendien werd uitgegaan van opwekking van de extra electriciteit mbv zonnenpanelen. Hiermee komt de volledige gasaansluiting te vervallen, dus ook het capaciteitstarief en de vastrechtkosten.
Ongeacht je elektriciteits verbruik is zonnestroom nu al goedkoper dan de goedkoopste aanbieder. Levensduur van panelen is 25 jaar (reken even met opbrengstgaranties), waarschijnlijk 1 of 2 keer een omvormer vervangen (tegen die tijd vast een stuk goedkoper dan nu). Kom ik uit op ongeveer €0,20/kWh 25 jaar lang. Jazeker, niet 1 jaar een vast contract, niet 2 jaar en ook geen 3. Wij geven 25 jaar lang een vaste prijs per/kWh.

Het is te makkelijk om "niet doen dus" te zeggen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

sander817 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 22:39:
[...]wij gebruiken voor de vaatwasser de originele slang al 3/4 jaar, er staat 25 graden op, max, geen probleem(wel een waterslot :) )
gezin met 2 kids
Het enige wat je gedaan hebt, is dus een warm water aansluiting maken?

Voedt jij ook met 60°C ?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Mistraller schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 22:52:
[...]- Mijn vaatwasser doet het al 3 jaar goed met een directe aansluiting van 60 graden.
Vorig jaar een nieuwe gekocht omdat de oude het begeven had na 13 jaar.
Deze werkt ook prima op 60 graden. Het enige 'probleem' is dat de laatste spoeling dus ook op 60 graden gaat en het langer duurt voor de vaat droog is.
Ik ben aan het kijken naar een driewegklep of zoiets om de laatste spoeling toch koud te doen.-

Was het niet zo dat de laatste spoeling juist met heet water gebeurt zodat de vaat sneller droog is? Als ik de vaatwasser open nadat hij klaar is dan komen de dampen je tegemoet, en volgens mij was dat ook al vóór hotfill.
Bij mij komt de damp er ook vanaf, op de "gewone" aansluiting. Mijn bril beslaat altijd.

@Sander / Mike / Marcel;
Is de totale doorlooptijd ook zo extreem laag geworden als bij Eric-pvt; 10min ?

Nu draaien we op nachtstroom, maar straks met de ww aamsluiting (en die erg korte tijd) wil ik rond 12.00u draaien, dan heb ik het meeste aan mijn eigen 660Wp.
Nu lever ik daarvan zo'n 80% terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 00:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

zowel de vaatwasser als de wasmachine
wasmachine is ca 25 minuten eerder klaar, vaatwasser ook eerder
10 minuten lijkt me ook sterk..

[ Voor 13% gewijzigd door sander817 op 04-08-2010 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:11:
[...]

Je rekent wel de rente over een lening of de rente over een spaarrekening. 30 jaar lang is bij jou de gasprijs €0,635/m³?
Bovendien werd uitgegaan van opwekking van de extra electriciteit mbv zonnenpanelen. Hiermee komt de volledige gasaansluiting te vervallen, dus ook het capaciteitstarief en de vastrechtkosten.
Ongeacht je elektriciteits verbruik is zonnestroom nu al goedkoper dan de goedkoopste aanbieder. Levensduur van panelen is 25 jaar (reken even met opbrengstgaranties), waarschijnlijk 1 of 2 keer een omvormer vervangen (tegen die tijd vast een stuk goedkoper dan nu). Kom ik uit op ongeveer €0,20/kWh 25 jaar lang. Jazeker, niet 1 jaar een vast contract, niet 2 jaar en ook geen 3. Wij geven 25 jaar lang een vaste prijs per/kWh.

Het is te makkelijk om "niet doen dus" te zeggen.
Ik ga uit van financiering, Tanadi geeft aan dat hij het gaat financieren omdat hij het geld niet heeft.
Wat ik niet had aangegeven is dat ik keek naar de warmtepomp alleen.
Die gaat wel 15.000 euro kosten.
Natuurlijk ben ik uitgegaan van het afsluiten van het gas. Voorts zal ik NOOIT rekenen op toekomstige prijsstijgingen. Dat is gewoon het ' voorzichtigheids beginsel ' hanteren.

Ik ben het met je eens dat zonnepanelen (bijna) stroom kunnen leveren tegen de marktprijs.(omstandigheden)

Ik adviseer altijd EXTRA voorzichtig te doen met GELEEND geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 17:57

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anne vdr Bom schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 14:27:

Dat is ernstig. Heb je daar een bronvermelding bij?
@Anne: Heb je al antwoord gehad van Jeroen :? Ben wel nieuwsgierig naar zijn uitleg.
( de vraag ging over de opmerking - accu,s die in Verweggistan door kinderhandjes op kolenstroom in elkaar worden gezet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 23:43:

En het erge is: ik ben zelf net zo vatbaar. Ik eet af en toe een stukje vlees, als het regent leen ik nog wel eens een auto, ik zit hier ook op een laptop te typen (hoewel die al vier jaar oud is), heb gisteren een bosje bloemen voor mijn vrouw gekocht, eergisteren een flesje water omdat ik enorme dorst had op het station... allemaal stuk voor stuk zeer onduurzame zaken.
Beste Jeroen: Overdrijf je hier niet een tikkie :'(
een flesje water kopen, een bosje bloemen kopen voor je vrouw *; , om dit nu zeer onduurzaam te noemen
gaat mij wel erg ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

@Sander / Mike / Marcel;
Is de totale doorlooptijd ook zo extreem laag geworden als bij Eric-pvt; 10min ?
Onze vaatwasser doet inderdaad minder lang over een programma dan hij in eerste instantie aangeeft.
Ongeveer een half uur.

@Mistraller.
Ik dacht hier gelezen te hebben dat de laatste spoeling koud water gebruikt word om het vocht te laten condenseren op de wanden van de vaatwasser. En dat deze dan sneller droog is.
Dat is volgens mij bij ons het geval want na de laatste spoeling geeft hij nog een tijd aan van ongeveer 50 minuten. In deze periode gaat alleen de pomp soms draaien om het 'condenswater' af te voeren voor de rest is het apparaat helemaal stil.

[ Voor 21% gewijzigd door Mike70 op 04-08-2010 13:35 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 07:50:
Maar dan is het zo dat de maatschappij het risico draagt en niet betaald.
Dat verschil ontgaat me een beetje. Linksom of rechtsom: een risico kost geld. Je kunt niet net doen alsof het niet bestaat... totdat het foutloopt.
De risico perceptie van de verschillende burgers is erg ... verschillend.
Dus het offer op dat vlak is niet absoluut.
Nog erger: het is in principe onbegrensd.
Ik zou er best voor zijn als de exploitanten zouden worden verplicht een groter aandeel van het risico te verzekeren dan momenteel verplicht is.
Helemaal mee eens. Gevolg: dan gaat er geen schop de grond meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
JAN-B schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 12:45:
[...]

@Anne: Heb je al antwoord gehad van Jeroen :? Ben wel nieuwsgierig naar zijn uitleg.
( de vraag ging over de opmerking - accu,s die in Verweggistan door kinderhandjes op kolenstroom in elkaar worden gezet )
Zoek maar eens op hoe de winning van de metalen (nikkel / kwik / cadmium )in accu er aan toe gaat. Paar jaar terug een documentaire over geweest op nederland 3 (denk VRPO)

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 04-08-2010 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:16:
Natuurlijk ben ik uitgegaan van het afsluiten van het gas. Voorts zal ik NOOIT rekenen op toekomstige prijsstijgingen. Dat is gewoon het ' voorzichtigheids beginsel ' hanteren.
Erger nog: de prijs kan ook dalen. Elke investering doet bepaalde veronderstellingen over de toekomst. De truc is om een zo goed mogelijke voorspelling te doen. Dan is het logisch om van een stijgende gasprijs uit te gaan. Al was het alleen maar vanwege de inflatie.
Ik adviseer altijd EXTRA voorzichtig te doen met GELEEND geld.
Natuurlijk moet je met geleend geld voorzichtig omgaan, maar als de gasprijs plotseling spectaculair daalt ben je je investering niet kwijt. De voorzichtigheid moet zich uiten in goed kijken of de installatie tenminste x jaar meegaat en gedurende die periode de beloofde opbrengst geeft. Wat de gasprijs gaat doen maakt in principe niets meer uit, behalve dat je er wellicht een minder goed gevoel aan overhoudt. Hoewel bij velen het milieuvoordeel alleen al voor genoeg "goed gevoel" zorgt. Bij mij althans wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 12:45:
[...]

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Laatst online: 11-09 16:19
Anne vdr Bom schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:35:
[...]

Erger nog: de prijs kan ook dalen. Elke investering doet bepaalde veronderstellingen over de toekomst. De truc is om een zo goed mogelijke voorspelling te doen. Dan is het logisch om van een stijgende gasprijs uit te gaan. Al was het alleen maar vanwege de inflatie.
...
Met het bericht dat er weer voor honderden jaren gas gewonnen kan worden uit steen ofzo (heb de bel horen luiden) is het niet onlogisch dat de gasprijs gelijk blijft of gaat dalen. Dus zo gek is het niet om niet uit te gaan van een stijgende prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de replies. Slaaf van de bank worden zie ik niet zitten of het moet wel heel voordelig uitkomen. Toekomst is koffiedik kijken. Misschien zijn warmtepompen over 10 jaar een stuk goedkoper of is dat onmogelijk? Of gas is zo duur geworden dat ze de hele wijk gaan renoveren, waarbij je groepskorting krijgt voor verduurzaming. Voor hetzelfde geld gaan we massaal aan biogas - ik woon vlak bij het platteland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:11
Ik moet helaas met schaamrood op mijn kaken toegeven dat ik ook gewoon warm water op de orginele slang heb aangesloten.
Zit nu al een jaartje of 7 zonder problemen (gelukkig)
Wel een waterslot gebruikt en als we op vakantie gaan gaat de kraan dicht.
SasJo schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:57:
[...]

Het enige wat je gedaan hebt, is dus een warm water aansluiting maken?

Voedt jij ook met 60°C ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 23:29:
ik zou me beperken tot 1 of 2 keer proberen op de orginele slang.
en zorg voor een waterslot ;)
ik heb een 90c+ neopreen slang gebruikt met wapening erin.
@Eric-pvt
Helaas heeft de andere leverancier ook eerst met Bosch gesproken, dus hij legt de bal weer terug bij mij.
Maar ik heb goed gesprek gehad met hem ( hij wil heatpipes gaan verkopen :) )
En wil er wel verder mee. Maar Bosch verkoopt geen slangen van 90gr. De standaard slang is voor 60gr zegt hij.

Heb jij de originele slang van het waterslot gesneden en vervolgens de nieuwe slang eraan gezet?
Waar kun je die slang kopen, of heb je mogelijk zelfs type en art nr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

grotegok schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 18:36:
Ik moet helaas met schaamrood op mijn kaken toegeven dat ik ook gewoon warm water op de orginele slang heb aangesloten.
Zit nu al een jaartje of 7 zonder problemen (gelukkig)
Wel een waterslot gebruikt en als we op vakantie gaan gaat de kraan dicht.
[...]
Volgens Bosch en 2 dealers is die slang standaard geschikt voor 60gr.
En als de ZB op 60gr ingesteld staat, dan loopt er in de meeste gevallen een paar gr minder.

Wordt ie erg warm?

Enneh, wat is je tijdbesparing?
Welke machine heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wasmachine is ca 25 minuten eerder klaar, vaatwasser ook eerder
10 minuten lijkt me ook sterk..
kort programma auto-eco direkt na de maaltijd, in de zomer als het boilertje lekker heet is.
ik heb juist daarom voor dat afvoer sensor type gekozen omdat het paste in mijn logica,
en het werkt toevallig. alles trial and error.
slang is van merk pentec met waterslot aan kraanzijde.

gas word trouwens gerust duurder omdat het dit jaar niet ontkoppeld is,
van de olie, er is dus geen reden aan te nemen dat het goedkoper word,
ook niet bij een grote vondst in de noordzee.
het is namelijk alweer duurder geworden per 1-7-2010.
verder valt op dat de kale leveringsprijs van stroom wel is gedaald, maar de accijns gestegen.
leveranciers roepen danwel goedkoper, maar niet voor jou en mij.
bij een aanschaf kijk je dus het best naar de 10 jaars periode, en trek een lineare lijn.
dat is de toekomst.
afgelopen week stijgt de olieprijs weer fors btw

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2010 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebber heb ik een vrij dikke radiator staan:

Een 3-plaats 120 x 50 cm (en door de 3 platen bijna 18 cm dik)

Hij komt van mijn zolder die voorheen 1 ruimte was van circa 35 m2.
Omdat het nu meerdere kamers zijn heb ik hem niet meer nodig.

Zit ook Tonzon folie op.

Staat in Utrecht, bij interesse PM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Eric-pvt

Idd de olie stijgt weer wat maar daarentegen stijgt ook de euro dus netto?
Zolang de olieprijs maar niet stijgt en de euro daalt.

Hoewel, dan wordt investeren in duurzame energie weer aantrekkelijker.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2010 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 21:22:
[...]kort programma auto-eco direkt na de maaltijd, in de zomer als het boilertje lekker heet is.
ik heb juist daarom voor dat afvoer sensor type gekozen omdat het paste in mijn logica,
en het werkt toevallig. alles trial and error.
Ja, het moet kunnen, want ik heb de gebruiksaanwijzing er maar eens op nagelezen.
Blz 28, Temperatuur van het water:
Bij voorkeur koud water.Warm water mag max een temp van 60gr hebben.

Bijkomend voordeel is dat ik de vaatwasser niet hoef uit te bouwen.

@Grotegok, lees jouw gebruiksaanwijzing ook maar eens na, zal ongetwijfeld hetzelfde zijn.
En daarom gaat dat al 7 jaar goed.

@Eric, die van mij heeft ook zo'n sensor, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

[...]gas word trouwens gerust duurder omdat het dit jaar niet ontkoppeld is,
van de olie, er is dus geen reden aan te nemen dat het goedkoper word,
ook niet bij een grote vondst in de noordzee.
De topman van Shell heeft in 2009 gezegd dat de makkelijk winbare olie in 2015 op is.
Gas hangt aan de olie, dus tel het maar uit.

En anders, de komende regering gaat in 4 jaar 18miljard bezuinigen.
Dus denk je echt dat gas goedkoper wordt??
Ha ha ha, never nooit.

Ik geniet steeds meer van mijn Q-Solar en van alle domme uitvluchten van mijn familie/kennissen over dat het zo'n vaart niet zal lopen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

verder valt op dat de kale leveringsprijs van stroom wel is gedaald, maar de accijns gestegen.
leveranciers roepen danwel goedkoper, maar niet voor jou en mij.
Hoe kom je daar bij?

Tarieven Vattenfall/NUON laten dat beslist niet zien.

Verschil elektra 2010-II t.o.v. 2009-II (tweede jaarhelft):

2,227 eurocent/kWh ex BTW minder levering
0,29 eurocent/kWh ex BTW meer energiebelasting (niet "accijns").

Eindresultaat vet minder, 2009-II 24,07 eurocent/kWh incl. BTW, 2010-II 21,77 eurocent/kWh incl. BTW.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
toch vreemd dat je nu wel met me eens bent dat electriciteit zelfs goedkoper is geworden tov vorig jaar. ;-)

verder over vaatwasser. het koude water is de voorkeur, omdt zetmeel en zo, dus bij de eerste " voorweek" van de vaatwasser, met koud water beter oplost, en omdat er vor het condenseren bij het drogen koud water langs de wanden van de vaatwasser gaat. met warmwater aansluitng kun je geen koud water inlaten om dat te bewerkstelligen.

de betekent dus niet automatisch dat de vaat niet schoon wordt van zetmeel. vooral als je de vaat direct doet is dat toch niet aangekoekt.

de laatste spoeling met heet water is er ook juist voor om het water in de vaatwasser, en de op de vaat, te verdampen, zodat het makkelijk en snel neerslaat op de wanden die gekoeld worden.

als de latste spoeleing, maar ook de vaat zelf, lekker heet is. verdampt het water goed, en omdat de buitenkant van de vaatwasser toch wel het koudst zal zijn, slaat het water daar op neer. en wordt het alsnog wel droog.

grotste probleem met hotfill, wat de verkopers mij vertelden is dat het hete water bijvoorbeeld 60 graden moet zijn, en ook met 60 graden uit de cv ketel komt, mar als het eindelijk in de vaatwasser stroomt is het dan nog maar 50 bijvoorbeeld, waardoor een deel van de besparing teniet wordt gedaan, omdat er toch nog wel een aantal liters koud, en lauw warm water worden ingenomen, en dat dus toch nog electrisch moet worden verwarmd, of dathet water niet heet genoeg wordt om een goed schoonmaakresultaat te leveren. volgens mij valt dat echter wel mee, en is elke kwh die je niet in het verwarmen van het water stopt een besparing,
als het ook nog scheelt in tijd, en de vaat toch schoon en droog wordt, waarom zou je het dan niet doen?

dat de vaatwasser niet zo is ontworpen heb je niets mee te maken, behalve dat de fabrikant er dan geen "garanties" op geeft.. dat lijkt me ook logisch.
zonnigtype schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 01:07:
[...]

Hoe kom je daar bij?

Tarieven Vattenfall/NUON laten dat beslist niet zien.

Verschil elektra 2010-II t.o.v. 2009-II (tweede jaarhelft):

2,227 eurocent/kWh ex BTW minder levering
0,29 eurocent/kWh ex BTW meer energiebelasting (niet "accijns").

Eindresultaat vet minder, 2009-II 24,07 eurocent/kWh incl. BTW, 2010-II 21,77 eurocent/kWh incl. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
hoe zijn de regels voor zonnepanelen op een plat / licht hellens dak op een berging (golfplaten) voor wat betreft randafstanden en zo ? kan ik het hele dakoppervlak gebruiken, of moet je langs de randen een stuk dak onbenut laten?

dat zou een boel panelen schelen op een dak van 2,6 bij 3 meter, en is denk ik ongeveer het verschil tussen wel of geen apparte groep nodig (meer of minder dan 600 Wp)
of ik zou de panelen op maat moeten laten maken, of hoog rendementspanelen nemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ligt aan de welstandscommisie, maar ga er maar vanuit dat je zover de rand af moet zitten als dat je panelen hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb weer even wat hulp nodig,

voor mijn LTV vloerverwarming(100m2), douchewater, etc zat ik aan een Qsolar te denken maar dat gaat mij 's winters weinig brengen.Ik kan hier natuurlijk een Inventum ventilatiewarmtepomp aan koppelen zodat ik in de winter toch gas bespaar. Kan ik dan een kleinere Qsolar nemen of zijn er nog andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-10 18:09

WouterB

3680 Wp

Ik heb een nieuw huis op het oog. 'Goed geisoleerd', bij navraag betekende dat: ooit enkel door dubbelglas vervangen en bij de bouw in de jaren '70 zijn er glaswolmatten in de gevel en dak gedaan...

Ik weet dat hier mensen zitten die ook in huizen uit de jaren '70 zitten, wat voor aanvullende isolatiemaatregelen zou ik doen / laten doen om dit huis echt goed geisoleerd te krijgen?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik wil ze gewoon plat op het dak leggen. het is iets van 10 - 20 graden hellend, naar het westen ongeveer. het zijn golfplaten. dus de hoogte word dan de dikte van de aluminium regels die er onder door lopen, met een stukje speling tov de golfplaten. dus dan zit ik met een randje van 10 cm rondom wel goed, en heb ik dus eigenlijk 2,90 breed, en 2,4 in hellend vlak aan oppervlak.ik zal wel eens kijken wat daar qua oppervlak bijpast... met de zon heeft op zich wel goedkope setjes denk ik. die ik makkelijk zelf kan plaatsen met een kleine ladder of zo. het liefst doe ik er toch wel zoveel mogelijk op, maar als dat lastig wordt dan is onder de 600 watt wel een hele makkelijke oplossing... ik geloof dat hun 240 Wp panelen het goedkoopst waren per Wp, maar denk dat er wel drie op passen dan, dus dan moet ik wel weer extra kabel in de grond stoppen naar de meterkast, en dat is 25 meter..

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 05-08-2010 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:38:
ik wil ze gewoon plat op het dak leggen. het is iets van 10 - 20 graden hellend, naar het westen ongeveer. het zijn golfplaten. dus de hoogte word dan de dikte van de aluminium regels die er onder door lopen, met een stukje speling tov de golfplaten. dus dan zit ik met een randje van 10 cm rondom wel goed, en heb ik dus eigenlijk 2,90 breed, en 2,4 in hellend vlak aan oppervlak.ik zal wel eens kijken wat daar qua oppervlak bijpast... met de zon heeft op zich wel goedkope setjes denk ik. die ik makkelijk zelf kan plaatsen met een kleine ladder of zo. het liefst doe ik er toch wel zoveel mogelijk op, maar als dat lastig wordt dan is onder de 600 watt wel een hele makkelijke oplossing...
heb je al gekeken welke hoek je in jouw situatie de meeste opbrengst geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Taan schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:59:
Met het bericht dat er weer voor honderden jaren gas gewonnen kan worden uit steen ofzo
De cruciale vraag is bij welke prijs die reserves rendabel zijn. Klinkt duurder dan simpelweg een gaatje in de grond boren. Maar ik weet ook niet waar de klepel hangt.

Een andere kwestie is natuurlijk wat er gaat gebeuren in de richting van belasting van CO2 om het broeikaseffect te bestrijden. Belasting kan maar 1 kant opgaan: omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

WouterB schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:30:
Ik heb een nieuw huis op het oog. 'Goed geisoleerd', bij navraag betekende dat: ooit enkel door dubbelglas vervangen en bij de bouw in de jaren '70 zijn er glaswolmatten in de gevel en dak gedaan...

Ik weet dat hier mensen zitten die ook in huizen uit de jaren '70 zitten, wat voor aanvullende isolatiemaatregelen zou ik doen / laten doen om dit huis echt goed geisoleerd te krijgen?
Mijn huis is van 74, dus dit zijn mijn gedachten over mijn stulpje.

Toen ik wat onderhoud pleegde van't voorjaar, zag ik ook een of ander isolatiespul onder mijn pannen. Een soort van gele vlokken, ik weet niet precies wat voor spul. Leek me geen glaswol maar ik kan me vergissen. Hoe dan ook, dat spul was helemaal in- en afgezakt en hing nog een beetje zielig op wat panlatten. Je kunt raden hoeveel isolatie dat geeft. Ik wil mijn dak volgend jaar aan de buitenkant laten isoleren door bijv. Koston. Ik hoop dat ze het oude materiaal makkelijk kunnen wegzuigen, maar weet dat niet.

Mijn muren lijken een combinatie van diezelfde vlokken en 2 cm polystyreen te bevatten. Minimale isolatie, maar toch iets. Vervangen door iets anders lijkt mij geen optie. Dan moet ik denk ik heel mijn buitenmuur laten afbreken en weer opmetselen. Lijkt me al gauw te duur voor een beetje extra isolatie.

Dan blijft waarschijnlijk als meest voor de hand liggende optie over: vloerisolatie.

Laat je een bouwkundig onderzoek doen? Maak dan duidelijk dat er goed gekeken worden naar de staat van de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
WouterB schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:30:

Het hangt een beetje van de situatie af maar wat dacht je van:
  • Kruipruimte isoleren
  • Glas wat boven vaak nog wel enkel is vervangen door HR ++
  • Eventuele slechte kozijnen vervangen door isolerende kozijnen en nieuw glas.
  • Tochtende buitendeuren vervangen
  • Mogelijk extra isolatie in het dak als er al isolatie in zit
En dan zijn er nog die kleine zaken zoals radiator folie e.d

Genoeg mogelijkheden die vooral afhangen van de bouwkwaliteit.

Jerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

engelbertus schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:38:
ik wil ze gewoon plat op het dak leggen. het is iets van 10 - 20 graden hellend, naar het westen ongeveer. het zijn golfplaten. dus de hoogte word dan de dikte van de aluminium regels die er onder door lopen, met een stukje speling tov de golfplaten. dus dan zit ik met een randje van 10 cm rondom wel goed, en heb ik dus eigenlijk 2,90 breed, en 2,4 in hellend vlak aan oppervlak.ik zal wel eens kijken wat daar qua oppervlak bijpast... met de zon heeft op zich wel goedkope setjes denk ik. die ik makkelijk zelf kan plaatsen met een kleine ladder of zo. het liefst doe ik er toch wel zoveel mogelijk op, maar als dat lastig wordt dan is onder de 600 watt wel een hele makkelijke oplossing...
Zoals jij het wilt gelden de regels van een schuin dak. Je mag dan niet uitsteken en de panelen moeten parallel aan het dak lopen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie nu pas dat een woord wat ik gebruikte ook niet klopt : <accijns>
Een essentieel kenmerk van accijns is dat deze geheven wordt over de hoeveelheid van het product, en niet over de waarde daarvan. Dit in tegenstelling met bijvoorbeeld de btw.
weer wat geleerd, ik dacht dat je accijns kon toebedelen aan alle belastingen die je aan de overheid afdraagt,
maar dat is dus niet de definitie.

ah nee niet weer het dak op ?!
vorige maand ook al ... http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=24695

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2010 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo, scoren in de winter, regel je in de zomer.(huisje uit 1974)
de nieuwe pui met maximale isolatie zit er nu perfect in.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/pui.jpg
kon nu ook mooi in de spouw kijken, en aanvullen en opvullen.
dat worden weer flink wat kuubjes minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
gewoon plat op het dak, dus ik kan geen "hoek" uitzoeken voor meer opbrengst.het zouden ook wat rare constructies worden, en ik zit niet te wachten op commentaar van iedereen, of de gemeente over of het wel mag.
het is een lessenaarsdak zeg maar, ander kun je ook niet met van die golfplaten werken.
het is dus ook geen plat dak. want dat heeft slechts een afschot om te zorgen dat het water er af loopt. dus de bevestiging zal ongeveer zo worden als op een schuin dak. er is een "kit" voor golfplaten dak. op de site van met de zon. geen idee hoe dat er uit ziet.

maar dat uitsteken. hoe moet ik dat zien? vogens mij is het bij plaatsing op een schuin dak dat je ook randstroken moet aanhouden van een halve meter, en dat de panelen niet hoger dan de nok van het dak mogen uitkomen?

als dat allemaal zo is. dan past er bijna niets op. bij de goot en langs de rand al een halve meter eraf: 2,50 bij 2,10 m over. aan de nok kant ook een grote strook niks, vanwege de flauwe helling en een opbouwhogte van zeg 10 cm. reken een meter...
blijft over een stukje van 2,5 meter breed, bij 1,60 in het hellende dakvlak... ?

er is verder weinig schaduw..
ten oosten staat wel een watertoren, maar dat is dus alleen bij zon vanuit bijna oost en dus alleen in voor en naajaar aan het begin van de dag misschien een probleem. de schaduw van mijn eigen huis bereikt het dak zomers om een uur of zeven savonds. beperkt dat de opbrengst? of is er rond 7 uur niet veel opbrengst meer? vooral in voor een najaar kan ik me voorstellen dat door de lage zon, de schaduw dan al eerder het dak van de berging bereikt.

voor een idee. ik woon in sneek. de schuur staat midden tussen de straten watermeter en waterpeil. het dak helt dus naar het westen, en de "nok" loopt paralel aan de bisectrice van beide straten.

in google maps staan de huizen nog niet, maar op streetview al wel. de watertoren staat er wel op.

http://www.nieuwbouwinsne...f/A3-situatietekening.pdf
hieronder een situatie. het is dus geen ingekleurde woning. de berging staat " ter hoogte" van de watretoren

ook heb ik nog een vraag over gebruik van regenwater
is dat makkelijk te gerbuiken om de wc door te spoelen? ik wilde eigenlijk niet met een systeem met een pomp gaan werken, en dan heb ik waarschijnlijk te weinig waterdruk vanuit het opslagvat, als dat op de beganegrond staat, in de tuin dus eigenlijk... of is een pomp wel nodig? en hoeveel verbruikt zo'n pomp aan electriciteit ?

[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 05-08-2010 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

leonbong schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:27:
[...]

Zoek maar eens op hoe de winning van de metalen (nikkel / kwik / cadmium )in accu er aan toe gaat. Paar jaar terug een documentaire over geweest op nederland 3 (denk VRPO)
Hoe kom je aan de idee dat accu's kwik of cadmium bevatten? Er zijn nog accuboren met NiCad's, maar daar houdt het volgens mijn wel mee op.

De winning van bulkmetalen is voor zover ik kan nagaan een groot gat graven met hele grote graafmachines en hele grote kiepwagens. Geen kinderhanden.

Wat werd er in die documentaire gezegd? Om welke metalen ging het daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De winning van bulkmetalen is voor zover ik kan nagaan een groot gat graven met hele grote graafmachines en hele grote kiepwagens. Geen kinderhanden.
ik heb het met eigen ogen gezien in congo, en in kenia
kleine gaatjes, kinderhanden, geen kiepwagens, geen graafmachines,
(je vergat nikkel&coltan&Columbite-tantalite nog)
het heeft mijn leven en inzichten verandert.

hier een link :
The mines of Kivu are mostly open-pit, with young male workers operating without necessary precautions, bare handed, to extract the relevant minerals.
http://www.last.fm/forum/23/_/538194
Coltan in The Congo. Uganda, Burundi, and other African neighbours are also suspected in involvement. Foreign interest includes companies from the United States, Germany, China, and Belgium. After purchase the Coltan is then converted into capacitors and other devices to then be sold to electronics manufacturers such as Nokia, Motorola, Compaq, Alcatel, Dell, Hewlett-Packard, IBM, Lucent, Ericsson and Sony.
lekker achter je dell op nuon moordkolen, en je ericsson gsm gaat

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2010 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

engelbertus schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 19:25:

maar dat uitsteken. hoe moet ik dat zien? vogens mij is het bij plaatsing op een schuin dak dat je ook randstroken moet aanhouden van een halve meter, en dat de panelen niet hoger dan de nok van het dak mogen uitkomen?
Kijk even in de brochure van VROM
Ik hoor dat vaker van die halve meter. Geen idee waar dat vandaan komt maar het is dus onzin.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:44:
[...]
Belasting kan maar 1 kant opgaan: omhoog.
Oh.. hoogste schijf IB is momenteel 52%.... in de jaren zeventig was dat nog 72%....

Dus nee hoor. We krijgen een vrij rechts kabinet en die willen (ten koste van veel) lastenverlichtingen doorvoeren.

Belastingen kunnen zeker omlaag, helaas zou dat ook kunnen met de EB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ik heb bij pentec niets kunnen vinden, maar wel bij Bosch.
Water toevoerslang met aquastop voor de oudere types.
Deze slang kan tussen de 3 en 5 min 90 graden hebben.

De prijs van deze slang is € 103,-

Dat is prijzig, maar geeft wel veilig gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 09:30:
toch vreemd dat je nu wel met me eens bent dat electriciteit zelfs goedkoper is geworden tov vorig jaar. ;-)
Aan wie was deze opmerking eigenlijk gericht, en naar welk bericht verwijs je dan?

Wordt niet duidelijk uit die losse opmerking... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:03:
ik zie nu pas dat een woord wat ik gebruikte ook niet klopt : <accijns>

[...]

weer wat geleerd, ik dacht dat je accijns kon toebedelen aan alle belastingen die je aan de overheid afdraagt,
maar dat is dus niet de definitie.
... dat is wel een ontwijkende reactie op mijn met bewijsmateriaal geleverde stellingname dat de marginale stijging van de energiebelasting op stroom in het niet viel bij de forse daling van het leveringstarief (zodat de all-in prijs ook fors daalde in een jaar tijd) ...
ah nee niet weer het dak op ?!
vorige maand ook al ... http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=24695
Ja, en ook nog eens blind de zomerkomkommer nonsense over "6.000e" duurzame stroom installatie van CertiQ overpennen op die site, maar het vertikken om aan het echte wereldnieuws aandacht te besteden dat Duitsland er alleen al in het eerste half jaar van 2010 3,4 GWp aan (nominale) zonnestroom capaciteit heeft bijgezet, 135.000 75.000 (schatting PPV) nieuwe installaties. En dat er alleen in juni alleen al ongeveer 1,7 GWp bij is gekomen, plm. 50.000 nieuwe installaties volgens eerste schattingen Bundesnetzagentur ... Dat heet "een decentrale stroom revolutie". Die gaat VOLLEDIG voorbij aan onze zogenaamde objectieve, "wetenschappelijke" adviesraad van onze dombo's in Den Haag... :(

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 06-08-2010 13:31 . Reden: correctie data ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Anne vdr Bom schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 21:09:
[...]

Hoe kom je aan de idee dat accu's kwik of cadmium bevatten? Er zijn nog accuboren met NiCad's, maar daar houdt het volgens mijn wel mee op.
Cadmium / Nikkel zit in o.a.
Wat dacht je normale autoaccu's / Prius-accu's / Honda-accus en eigenlijk in bijna alle tractiaccus zoals gebruikt in bijvoorbeeld vorkheftrucs.

Maar denk ook aan zwafel gebruikt voor condensators.
De winning van lithium gaat op ongeveer dezelfde wijze, dat is alleen voornamelijk zuid-amerika.
Als je werkelijk denkt dat dit soort metalen met graafmachines wordt gewonnen de heb je het echt mis.
Wat werd er in die documentaire gezegd? Om welke metalen ging het daar?
Goud bijvoorbeeld ook een groot gedeelte met de hand. Zeer belangrijk voor elektronica, wordt in zuid-amerika maar ook dichtbij (Tsjechie) nog gewoon cyanide gebruikt om het binden aan het goud wat in de rivier zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 08:26

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Even een heel andere vraag

Ik heb mijn zonnepanelen op de grond staan. Op houten schragen.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=OY7IGWAM&album=UCOAN3ZW

Deze panelen/schragen wil ik draaibaar maken, geeft als het goed is 30% meer energie als ze altijd op de zon gericht staan.
Mijn idee is iets van fietswielen oid. die heen- en weer draaien, gestuurd door een stappenmotor/tijdklok.

Iemand ervaring hiermee?
Heeft iemand leuke links op dit gebied?

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

SasJo schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 23:16:
[...]

Ik heb bij pentec niets kunnen vinden, maar wel bij Bosch.
Water toevoerslang met aquastop voor de oudere types.
Deze slang kan tussen de 3 en 5 min 90 graden hebben.

De prijs van deze slang is € 103,-

Dat is prijzig, maar geeft wel veilig gevoel.
Ik heb laatst een dubbelwandige, 90 graden bestendige,slang gekocht bij Fixet van rond de 45 Euro.
Als de binnenste slang knapt, zorgt de toegenomen waterdruk in de buitenste slang ervoor dat de waterstop in werking treed.
Veiliger kan het volgens mij niet.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11
aartw99 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 10:52:
Even een heel andere vraag

Ik heb mijn zonnepanelen op de grond staan. Op houten schragen.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=OY7IGWAM&album=UCOAN3ZW

Deze panelen/schragen wil ik draaibaar maken, geeft als het goed is 30% meer energie als ze altijd op de zon gericht staan.
Mijn idee is iets van fietswielen oid. die heen- en weer draaien, gestuurd door een stappenmotor/tijdklok.

Iemand ervaring hiermee?
Heeft iemand leuke links op dit gebied?

Aart
Je hebt dezelfde hobby met bouwen van houten frame's en quote bijna letterlijk zijn website.
Vervolgens stel je dezelfde vraag als wat hier ook al staat......

http://stelwagen.come2me.nl/1140568/De-Zonvolger
http://www.stelwagen.mijnalbums.nl/

[ Voor 12% gewijzigd door Woodski op 06-08-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

Woodski schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 11:07:
[...]

Je hebt dezelfde hobby met bouwen van houten frame's en quote bijna letter zijn website.
Vervolgens stel je dezelfde vraag als wat hier ook al staat......

http://stelwagen.come2me.nl/1140568/De-Zonvolger
http://www.stelwagen.mijnalbums.nl/
Sterker nog: Ik heb mijn panelen en frames gekocht bij Jan Stelwagen.
Maar er is een verschil: ik zet ze op de grond (die foto verwijs ik ook naar), de constructie Zonvolger van Jan is op een paal met een waterpomp die je elke dag handmatig moet resetten.

Dat vind ik geen goede constructie. Dus vandaar mijn vraag naar (andere) draaiconstructies.
De zonvolgers op-één-mastje met 2 wormwielen (elevatie&azimuth) vallen af: te kwetsbaar in ons stormlandje.

Aart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een complete warmtepompinstallatie, inclusief vloerverwarming en warmwatervoorziening kost dus 14.000 euro? Of eerder 20.000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

aartw99 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 11:39:
[...]

Sterker nog: Ik heb mijn panelen en frames gekocht bij Jan Stelwagen.
Maar er is een verschil: ik zet ze op de grond (die foto verwijs ik ook naar), de constructie Zonvolger van Jan is op een paal met een waterpomp die je elke dag handmatig moet resetten.

Dat vind ik geen goede constructie. Dus vandaar mijn vraag naar (andere) draaiconstructies.
De zonvolgers op-één-mastje met 2 wormwielen (elevatie&azimuth) vallen af: te kwetsbaar in ons stormlandje.

Aart
Geplukt van het net.
In het julli/aug nummer ven Electuur van 2006 of 2007 staat een redelijk eenvoudige zonvolger.
Link naar het forum.

Maar misschien niet helemaal wat je zoekt. :N

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Mike70 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 10:58:
[...]Ik heb laatst een dubbelwandige, 90 graden bestendige,slang gekocht bij Fixet van rond de 45 Euro.
Als de binnenste slang knapt, zorgt de toegenomen waterdruk in de buitenste slang ervoor dat de waterstop in werking treed.
Veiliger kan het volgens mij niet.
Heb je de bestaande van het Aqua slot afgesneden? en vervolgens deze erop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 21:21:
[...]

ik heb het met eigen ogen gezien in congo, en in kenia
kleine gaatjes, kinderhanden, geen kiepwagens, geen graafmachines,
(je vergat nikkel&coltan&Columbite-tantalite nog)
het heeft mijn leven en inzichten verandert.

hier een link :

[...]

http://www.last.fm/forum/23/_/538194

[...]

lekker achter je dell op nuon moordkolen, en je ericsson gsm gaat
Bedankt voor de link. Dit is inderdaad ernstig.

Je noemt "nikkel&coltan&Columbite-tantalite". Coltan en Columbite-tantalite zijn hetzelfde.

Nikkel voor de Prius-accu komt bij mijn weten uit een Canadese mijn. De top 4 van nikkelproducerende landen zijn volgens Wikipedia: Rusland, Canada, Australië en Indonesië. De enige Afrikaanse landen die nikkel produceren zijn Zuid-Afrika en Botswana.

De belangrijkste bestanddelen van coltan zijn niobium en tantaal. Er zijn vele plaatsen op de wereld waar dat gewonnen wordt, dus het hangt er altijd maar vanaf waar de fabriek zijn grondstoffen vandaan haalt. Natuurlijk is het onvermijdelijk dat deze verdachte metalen zich in de stroom mengen en dus is eigenlijk alle electronica verdacht (inclusief onze zonnepanelen en omvormers).

Tijd voor een Max Havelaar keurmerk voor elektronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

leonbong schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 08:43:
[...]

Cadmium / Nikkel zit in o.a.
Wat dacht je normale autoaccu's / Prius-accu's / Honda-accus en eigenlijk in bijna alle tractiaccus zoals gebruikt in bijvoorbeeld vorkheftrucs.
Je las niet goed: ik had het over cadmium en kwik, niet over nikkel. Loodzuuraccu's en NiMh accu's zoals de Prius heeft, bevatten deze twee metalen niet.
Maar denk ook aan zwafel gebruikt voor condensators.
Wat is daar mis mee? Dat zit toch ook in lucifers?
[...]

De winning van lithium gaat op ongeveer dezelfde wijze, dat is alleen voornamelijk zuid-amerika.
Als je werkelijk denkt dat dit soort metalen met graafmachines wordt gewonnen de heb je het echt mis.
Ook hier kun je niet alle lithiumwinning over een kam scheren. In elk land zijn er verschillende werkwijzen en niet alle handwerk is per definitie slecht. Maar je hebt gelijk: grootschalige winning is niet de standaard voor exotische metalen.
[...]

Goud bijvoorbeeld ook een groot gedeelte met de hand. Zeer belangrijk voor elektronica, wordt in zuid-amerika maar ook dichtbij (Tsjechie) nog gewoon cyanide gebruikt om het binden aan het goud wat in de rivier zit.
Goud is me bekend. Maar goud zit dan weer niet in accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:37
Even een evaluatie van mijn zonneboiler na meer dan 1 jaar productie.

Ik heb de zonneboiler in Mei 2009 geinstalleerd. Nefit Solarline met 2 collectoren en 110 liter. Zo na ruim een jaar opbrengst nalopen kan ik helaas maar tot 1 conclusie komen: het is zonder de subsidie van 960 euro en zelf installeren totaal niet rendabel. Zelfs met subsidie en zelf installeren duurt het vele jaren voordat de investering terugverdiend is...
Waarom? Als ik kijk naar de besparing, dan spaart het me in de hoogzomer slechts een kuub of 20 aan gas. En dat is dan in de beste tijd. Totaal zal het me jaarlijks zo'n 150 kuub gas schelen, dat een waarde heeft van 90 euro. Gezien de investering (2100 euro + wat extra spul á 200 euro - 960 euro subsidie = 1340 euro, bij een gasprijs van 60 cent/kuub is dat dus minimaal 14 jaar tvt! Niet echt rendabel dus...

Het is dus niet zo gek dat de subsidiepot voor zonneboilers nog dik gevuld zit. Als jan met de pet een offerte laat maken voor de installatie van een zb-systeem, dan zal hij er al snel achter komen dat de tvt behoorlijk lang is en dus niet kiezen voor een zonneboiler...

Ik zelf heb er geen spijt van (ik hou wel van een uitdagende klus) maar voor anderen zou ik op het moment aanraden om te investeren in PV-panelen.

[ Voor 6% gewijzigd door QuestionMarc op 06-08-2010 15:06 ]

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:20:
Een complete warmtepompinstallatie, inclusief vloerverwarming en warmwatervoorziening kost dus 14.000 euro? Of eerder 20.000?
Een installatie van een bron met een warmtepomp... het hangt van veel dingen af.
Er kan ook een verbod zijn (zoals bij mij in de buurt, drinkwaterwinning).
Belangrijk is de grondgesteldheid, afhankelijk daarvan moet je dieper of meer boringen laten uitvoeren.

Dit geeft een idee: http://www.tb-ferwert.nl/...mtepomp-1240-5cu-5kw.html

Dit is een 230 volt uitvoering. Kom je uit de pols makkelijk op 16.000 euro.
En dan zonder vloerverwarming. Die kosten -> 5 groepjes = 1250 euro zonder nieuwe vloerbedekking (tegels ofzo).

Als je weinig energie gebruikt loop je altijd aan tegen het feit dat er weinig te besparen valt. Want 25% van weinig is verrekte weinig. En je verbruikt al niet veel (1000 kuub toch?). Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

Mike70 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:29:
[...]

Geplukt van het net.
In het julli/aug nummer ven Electuur van 2006 of 2007 staat een redelijk eenvoudige zonvolger.
Link naar het forum.

Maar misschien niet helemaal wat je zoekt. :N
Dat stuk had ik al gevonden
maar het gaat mij om het mechanische gedeelte. Vrijwel alle ideeën die ik vind (bijv. youtube) gaat het om kleine paneeltjes. Ik wil 10 panelen draaien die op resp. 10 schragen staan.
Per paneel/schraag is dat 25 kg. En die synchroon draaien metde zon mee (alleen azimuth, niet elevatie).

Ik dacht aan fietswielen waarvan de as in de grond staat (in beton?) en deze wielen aan elkaar gemaakt met tandem-stangen. En fietswiel 11 richt zich op de zon en drift via een tandem-stang de andere wielen in de goed richting.

Tja ....

Aart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 15:04:
[...]

Een installatie van een bron met een warmtepomp... het hangt van veel dingen af.
Er kan ook een verbod zijn (zoals bij mij in de buurt, drinkwaterwinning).
Belangrijk is de grondgesteldheid, afhankelijk daarvan moet je dieper of meer boringen laten uitvoeren.

Dit geeft een idee: http://www.tb-ferwert.nl/...mtepomp-1240-5cu-5kw.html

Dit is een 230 volt uitvoering. Kom je uit de pols makkelijk op 16.000 euro.
En dan zonder vloerverwarming. Die kosten -> 5 groepjes = 1250 euro zonder nieuwe vloerbedekking (tegels ofzo).

Als je weinig energie gebruikt loop je altijd aan tegen het feit dat er weinig te besparen valt. Want 25% van weinig is verrekte weinig. En je verbruikt al niet veel (1000 kuub toch?). Succes
Tja 1000 m3 en 2200 kwh is niet veel. Ik vind allemaal reuze leuk maar ik moet om de centjes denken. Als de verbruikskosten verdubbelen is het wel te doen. Misschien dat vrouwlief het dan ook goed vind haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Laatst online: 11-09 16:19
QuestionMarc schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 14:58:

Ik heb de zonneboiler in Mei 2009 geinstalleerd. Nefit Solarline met 2 collectoren en 110 liter. Zo na ruim een jaar opbrengst nalopen kan ik helaas maar tot 1 conclusie komen: het is zonder de subsidie van 960 euro en zelf installeren totaal niet rendabel. Zelfs met subsidie en zelf installeren duurt het vele jaren voordat de investering terugverdiend is...
Waarom? Als ik kijk naar de besparing, dan spaart het me in de hoogzomer slechts een kuub of 20 aan gas. En dat is dan in de beste tijd. Totaal zal het me jaarlijks zo'n 150 kuub gas schelen, dat een waarde heeft van 90 euro. Gezien de investering (2100 euro + wat extra spul á 200 euro - 960 euro subsidie = 1340 euro, bij een gasprijs van 60 cent/kuub is dat dus minimaal 14 jaar tvt! Niet echt rendabel dus...

Het is dus niet zo gek dat de subsidiepot voor zonneboilers nog dik gevuld zit. Als jan met de pet een offerte laat maken voor de installatie van een zb-systeem, dan zal hij er al snel achter komen dat de tvt behoorlijk lang is en dus niet kiezen voor een zonneboiler...

Ik zelf heb er geen spijt van (ik hou wel van een uitdagende klus) maar voor anderen zou ik op het moment aanraden om te investeren in PV-panelen.
Sterker nog, als je met je geïnvesteerde geld een "rendement' zou halen van 3% (of inflatiecompensatie zo je wil) en je calculeert óók een steigende gasprijs van 3% per jaar, dan je draai je pas na 20 jaar quite.
Rendement op je geld niet mogelijk? wel hoor, Je zou bijvoorbeeld je hypotheek een stukje af kunnen lossen
Ik ga er dan wel van uit dat jouw cijfers kloppen.

Hmmm, eigenlijk wil ik dit soort "anti zonneboiler"-berichten helemaal niet horen. Ik had veel liever dat het wel rendabel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ben trouwens benieuwd of in het regeer/gedoog akkoord van het zo "bewonderde" minderheidskabinet wat zich nu al graag wil vergelijken met Denemarken, net zulke maatregelen worden voorgesteld betreffende duurzaamheid zoals die in Denemarken zijn doorgevoerd? 23% elektriciteit uit wind!!!!!!!!!!!!!!!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Interessant om te lezen moet ik zeggen.
Ik had al eerder, gebaseerd op mijn huidig gasverbruik (dieptepunt 10m3 / maand in de zomer) geconcludeerd dat een ZB voor mij een desinvestering zou zijn, maar jij maakt het nog even explicieter.

Ook in mijn geval kom ik rond de 150m3 / jaar besparing uit, maar bij mij komen de installatiekosten er nog bij, dus zit ik met een investering van zo'n €3000 tegenover een besparing van zeg €100 ;w ;w ;w
Zelfs de vervanging van gewoon dubbel glas door HR++ glas heeft al een veel beter rendement, naast dat het duidelijk comfort verhogend werkt (geen/nauwelijks koudeval + beter geluidswerend) :X

Ik ben dan ook mede hierdoor meer geinteresseerd in ervaringen rondom warmtepompen en hout/pelletkachels met cv ondersteuning, maar die zijn er nog niet zoveel, zeker niet wat betreft de laatste combi helaas 8)

Neemt niet weg dat het voor anderen wel degelijk een rendabele investering kan zijn, of dat men het gewoon leuk vind, het geld heeft en het rendabel zijn niet relevant is.
Maw, het nut van een duurzame investering blijft altijd persoonsgebonden, iets waar we het hier op het forum ondertussen wel over eens geloof ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een evaluatie van mijn zonneboiler na meer dan 1 jaar productie.........dus minimaal 14 jaar tvt! Niet echt rendabel dus...
Een zonneboiler gaat zeker 30 jaar mee, dus hoezo niet rendabel als je die al na 14 jaar hebt terugverdiend :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het huidige verbruik voor warmwater is natuurlijk belangrijk.
Als je nu al zeer zuinig hiermee omgaat dan worden andere besparingen zoals in dit voorbeeld helaas minder rendabel (je wordt dus eigenlijk gestraft voor je goede instelling).
Daarentegen is ook dimensionering weer belangrijk.
Is het systeem wel groot genoeg om genoeg dekkingsgraad te krijgen en zodoende ook rendabel te kunnen besparen?

De cv-houtkachel ben ik voor aan het sparen.
Ik hoop deze van de herfst te gaan plaatsen.
Gisteren het dak op geweest om een gewicht aan een touw door het rookkanaal te laten zakken.
Zo kon ik de positie van het rookkanaal in de woonkamer bepalen omdat het afgewerkt is door een verlaagd plafond.
Gelijk heb ik een dakladder gemaakt die ik afgekeken heb bij m'n dakdekker.
Nu hoef ik niet meer de pannen omhoog te schuiven.
Het is een houten ladder die in de holte van de pan past en met een dikke balk in de goot ligt.
Gisteren dus uitgeprobeerd en werkt perfect en een stuk veiliger.
.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2010 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De prijs van een zonneboiler moet je natuurlijk wel vergelijken met een 'gewone' boiler. Een boiler is immers een stuk comfortabeler dan een geiser.
Ik denk dat wij zelf zo'n 200m3 op gas besparen. Sinds de aanschaf van de q-solar in april besparen we iedere maand ruim 20m3.

Even iets anders.
Kan iemand mij uitleggen waarom de meeste platte daken, bijv. van bedrijfspanden, zijn voorzien van een zwart plat dak met een airco. In plaats van een wit dak zonder airco, want die heb je dan al haast niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan alleen maar zeggen: dan had je een groter systeem moeten nemen......ook ik was uiteindelijk 1400,- kwijt en hij is nog door een handige doe het zelver geplaatst ook

prijs: totaal 4000 en ik kreeg 2600 subsidie.......ik verwacht tegen de 300 m3 gas te besparen en gebruik het warmteoverschot in de zomer ook nuttig (vind ik tenminste) maar niet erg duurzaam (vijver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
20000 voor verwarming en warm water waarvan dan ongeveer 5000 euro subsidie afgaat. Vloerverwarming ongeveer 2500 euro per etage dus reken maximaal op 20000 euro.
PV om dit te voeden ongeveer 10000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net terug van een korte vakante in de pyrineën. Op een aanbevelenswaardige kleine camping, midden in de natuur, zonder electriciteitsaansluiting! Maar wel met ca 1000Wp aan PV, vooral om de telefoontjes van de gasten op te laden, zuinige verlichting s'nachts enz.
Een vreemd effect op diverse BPSolar BP580 panelen gezien. Ja, die panelen waar ze ook een tijdje problemen hebben gehad met brand in de junctionbox.
Hier is iets heel anders aan de hand: zie hier voor een grote foto. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is???

edit: Dit zijn geen condensdruppeltjes. Het zit onder het glas, op de cellen, en er is een verkleuring van ca 1 cm langs deze belletjes (?) lijnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2010 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn dat condensdruppels die in lijn liggen onder het glas?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2010 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een jaar naar grote tevredenheid een warmtepomp. Ik heb daarover al in maart van dit jaar op dit forum een korte samenvatting gemaakt, genaamd: "Aard-Warmtepomp, kan dat uit? Verslag op basis van grootste deel van dit stookseizoen." , zie hier. Wellicht heb je hier wat aan.
Ik zal proberen binnenkort eens een volledig verslag te gaan schrijven, inclusief de gemaakte investeringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]QuestionMarc schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 14:58:

het is zonder de subsidie van 960 euro en zelf installeren totaal niet rendabel. Zelfs met subsidie en zelf installeren duurt het vele jaren voordat de investering terugverdiend is...

maar voor anderen zou ik op het moment aanraden om te investeren in PV-panelen.
@Q.Marc: Wat bedoel je precies met vele jaren :?
Niet rendabel: als iets 20 jaar geld oplevert of zelfs langer, en het is na 15 jaar terugverdiend, noem ik dat toch rendabel.
Ik kan me voorstellen dat iemand gek kijkt als je aankomt met 20 - 23 jaar, maar 10 -15 jaar lijkt mij toch redelijk.
Alhoewel je ook mensen hebt die al schrikken van 7 - 10 jaar en dan iets zeggen van: ik wil mijn investering
toch wel in 3 - 4 jaar terugverdiend hebben. :(

Toch wel typisch dat in korte tijd al 2/3 tweakers (eerlijk) hebben verteld dat ze toch achteraf minder blij met hun ZB zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Mars Warrior schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 17:37:

Neemt niet weg dat het voor anderen wel degelijk een rendabele investering kan zijn, of dat men het gewoon leuk vind, het geld heeft en het rendabel zijn niet relevant is.
Maw, het nut van een duurzame investering blijft altijd persoonsgebonden, iets waar we het hier op het forum ondertussen wel over eens geloof ik 8)
@M.W : Je was me net voor, anders had ik het zo willen schrijven _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 23:10:
Zijn dat condensdruppels die in lijn liggen onder het glas?
Het lijken lucht/gasbelletjes van max 1 mm doorsnee. Ik heb dit met een speciale macro-lens gefotografeerd. Waarom zulke rechte lijnen? kristalbreuk? En dan de lichte verkleuring eromheen. Het gaat hier om monokristallijne cellen.
Wat zit er eigenlijk tussen de cellen en het glas in? Een vloeistof?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2010 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 23:41:
[...]

Het lijken lucht/gasbelletjes van max 1 mm doorsnee. Ik heb dit met een speciale macro-lens gefotografeerd. Waarom zulke rechte lijnen? kristalbreuk? En dan de lichte verkleuring eromheen. Het gaat hier om monokristallijne cellen.
Wat zit er eigenlijk tussen de cellen en het glas in? Een vloeistof?
Daar zit Ethylene Vinyl Acetate (EVA) of vergelijkbare kunststof tussen. Dat is een kunststof die bij een temperatuur van rond de 200 graden alle lagen aan elkaar lijmt. Dat zit zowel boven als onder de laag met cellen. Aan de top wordt dan nog een glasplaat vastgeplakt en aan de onderkant een beschermfolie.
Zit de verstoring op één plek op de panelen of op meerdere plaatsen op hetzelfde paneel?

[ Voor 0% gewijzigd door ZonneStroom op 07-08-2010 07:06 . Reden: typo ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe je vastgesteld hebt dat je "maar" zo'n 150 kuub gas bespaard hebt? Als dat het dubbele is, en dat zou de verwachting zijn bij zo'n ZB, dan is je tvt opeens gehalveerd. Gebruik je wel genoeg heet water? Als je voorheen ook maar weinig gas verbruikte dan zal de besparing ook minder zijn. Dat is ook het grote nadeel van ZB; de "te veel"geproduceerde warmte wordt niet nuttig gebruikt en verdwijnt. Dit in tegenstelling tot PV aangesloten op het grid. Was hier trouwens niet iemand bezig om te kijken of de overtollige warmte teruggeleverd zou kunnen worden aan de stadsverwarming?

[ Voor 10% gewijzigd door ZonneStroom op 07-08-2010 07:40 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, eigenlijk wil ik dit soort "anti zonneboiler"-berichten helemaal niet horen. Ik had veel liever dat het wel rendabel was.
de kolenboer marketing doet zijn werk wel goed, en de hollander blijft maar vergelijken tov vuil fossiel.
dat is precies de bedoeling, one track donkeys.

ik woon 300 meter van de bergermeer gasput die nu gevuld word met russisch kussengas, door taqa/gazprom; op een druk rond de 100bar, mijn huis staat volgend jaar 2,5 cm hoger, en gaat waarschijnlijk scheuren, en in de piekgas periode daalt mijn huis weer 2,5cm, omdat nederland maar niet besparen wil.
er kan dan een aardbeving ontstaan, en zowieso kan mijn huis scheuren
zullen we gewoon afspreken dat dit niet oke is ?
http://www.gasalarm2.nl/2...dat-er-wat-ogen-opengaan/
(oh dank u mijn volkvertegenwoordigerverlakker v/d hoeven)

questionmarc, grote dank dat jij wel iets doet !

alkmaars weekblad :
TAQA is BP is Amoco
TAQA laat zich graag voorstaan op zijn langdurige aanwezigheid in de regio. Daarmee probeert het zijn betrouwbaarheid te benadrukken. TAQA beroept zich op de traditie van BP en Amoco.
Lekkere jongens.
Van BP is inmiddels bekend geworden dat het in de Golf van Mexico willens en wetens veiligheidsvoorschriften heeft genegeerd en overtreden. BP heeft daarmee het trieste record de grootste milieuramp in de geschiedenis te hebben veroorzaakt.
Amoco kon er ook wat van. In 1978 verging de Amoco Cadiz voor de kust van Bretagne. Nog steeds staat deze ramp met een lekkage van 228.000 ton in de top 5 olierampen. Het enorme schip was reddeloos omdat het slechts een enkel roer had dat door de storm afbrak.
Fijn zo’n betrouwbare buur.
opvallend aan welke eisen hernieuwbare energie moet voldoen, en wat het vooral niet is,
maar bij fossiele vervuilende, doch goedkope troep, zwijgt men als het graf, weg zijn alle eisen ineens.
het lijkt de auto showroom wel, rede en ratio zijn dan ineens helemaal verdwenen.

is het nou echt nog niemand opgevallen waarom deze handelingen plaatsvinden ?
russisch gas naar de bergermeer is dat geen teken....
aai, daar heeft even niemand antwoord op, en daar staat ie dan, op eenzame hoogte voor de lange toekomst, DE ZONNEBOILER, hij kan niet groot genoeg zijn.(en de wp/pv combinatie ook niet)
toetje :
als de gasprijs dus daalt, lees ik hier, en er zit in de bergermeer dus duur gas uit 2010, wat gaat u dan betalen ? (gas kan ook stroom worden he...)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2010 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet je gezinsgrootte niet maar 110ltr lijkt me weinig.
Voor tapwater heb ik 200ltr voor 2 personen en daar kan ik zo'n 2-3dagen mee doen als ie vol is en daarna geen zon meer komt.
Als ik kijk van week 15 t/m 40 verbruikte ik voorheen zo,n 220 tot 250 m3 nu maar 9m3 in diezelfde periode.
Dit is met 100% dekking want deze 9m3 is kookgas.
Netto heb ik zo'n €4000 geinvesteerd aan de zb en dan dus met veel extra features.
Afgelopen jaar 750m3 minder verbruikt, dit jaar lijkt het jaarverbruik (zit nu op 1300m3) nog minder te gaan worden.
Terugverdientijd wordt dus zo'n 8 jaar, maar daarna is het dan ook goed geld verdienen.

Ik wil wel eens zien welke auto na 8 jaar z'n geld heeft terugverdient :X
Pagina: 1 ... 116 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.