Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.858 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
paerad schreef op donderdag 12 november 2009 @ 21:58:
...
bovenstaande link vind je via de site 'bwired', iemand in nederland die zn hele huis monitored. zelfs aantal toiletspoelingen ;) die site gaf mij inspiratie tot gas/elektra te gaan meten, water verbruik wil ik ook later gaan doen.
http://www.bwired.nl/
...
Deze persoon zit vast niet in het kamp van tegenstanders van de 'slimme meters' :)
Het enige wat volgens mij bij hem/haar niet online is, is de staat van z'n liefdesleven O+ , maar voor de rest ziet het eruit als 1 groot big-brother story. brrr.

Het is wel opvallend om te zien dat in het vakje elektra consumptie de droger 834kWh heeft verstookt, terwijl dat voor de wasmachine slechts 342kWh is (sinds 8-2008)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 21:07
NielsTn schreef op donderdag 12 november 2009 @ 16:54:
[...]

een printje ontwerpen wat exact in een inbouwdoos pas? de sensor zou je dan op ca. 110cm kunnen monteren, en bekabeling via de installatiebuizen naar centraal punt (meterkast).
Misschien is nog wel een afdekplaatje te modificeren om de sensor vooraan te laten kijken/voelen (roostertje/oid)
Bedoeling van de sensor was om deze gewoon aan het einde van een kabel te monteren met krimpkous zodat deze overal opgehangen kan worden. Dus de sensoren worden ontzettend klein.

De switchboxes weet ik nog niet qua grootte, ik zit eerst te denken aan onderdelen die erop zitten en daarna pas aan verkleinen van het geheel. Zeker de RJ11 of RJ45 sockets gaan het merendeel van de printgrootte bepalen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:28:
de publieke opinie is duidelijk zeer sterk anders dan wat frans bauer vind.
we zeggen hier NIET DOEN, maar dat komt niet op tv.
Ik kom hier al een tijdje omdat ik duurzaam wil besparen.
Hierbij probeer ik je zeurpost zoveel mogelijk te filteren.

Maar wow, je hebt jezelf nu uitgeroepen tot onze woordvoerder.
Dus door hier te posten ben ik dus automatisch lid van je cult.
Wat fijn dat ik nu niet meer voor mezelf hoef te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 11:33
SpiceWorm schreef op donderdag 12 november 2009 @ 17:07:
[...]
Ik meende dat er ketelfabrikanten zijn welke de ingaande rookgassen opwarmen met de uitgaande gassen (na afkoelen met het verwarmings / tapwater). Dat lijkt me wat eenvoudiger, en zo houdt je de warmte toch in huis.
Ten tweede; weet je zeker dat de luchtverwarming 70c moet hebben? Ik meende dat luchtverwarming altijd ltv was? Of is 70c het laagste om het huis warm te krijgen? Wat ik dan niet snap -> ergens moet de lucht aangezogen worden, deze is toch een graad of 15-20? Of kan hij daar niet mee condenseren?
Ja, daar heb ik het toch over?

Ten tweede: Ja, luchtverwarming is geloof ik de meest inefficiënte verwarming die ik ken. 70C is zeker nodig. Dan is de lucht die uit de rooster komt ongeveer 40-50 graden. (Luchtverwarming gaat als volgt: CV-->WarmtWater-->Water-Lucht-WarmteWisselaar-->WarmeLucht door kanalen naar de ruimte)

De lucht word gecirculeerd in huis, dus daar condenseert niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:10
JakeNL schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 09:39:
Deze persoon zit vast niet in het kamp van tegenstanders van de 'slimme meters' :)
Het enige wat volgens mij bij hem/haar niet online is, is de staat van z'n liefdesleven O+ , maar voor de rest ziet het eruit als 1 groot big-brother story. brrr.
Nauwkeurig meten, de data verwerken en vrijwillig uitgebreid op een website publiceren staat niet gelijk aan de slimme meter. Ik heb niets tegen de slimme meter als apparaat, het lijkt mij juist handig om een goed inzicht in ons energie verbruik te hebben. Zo zou ik bijvoorbeeld best willen weten welk deel van onze zonnestroom we direct zelf opmaken en welk deel we salderen. Daar kan ik nu niet achterkomen.

Waar ik wél fel tegen ben is het ongebreideld opslaan en verwerken van de verbruiksdata door commerciële partijen die daarin naar mijn mening veel te vrij worden gelaten. Ook de slechte beveiliging van de zeer persoonlijke gegevens maakt mij erg huiverig.

Kortom: nauwkeurig meten: niets mis mee. De data vrijwillig publiceren: niets mis mee. De data verplicht af moeten staan zonder dat je controle hebt over wat er mee gebeurd: zeer, zeer slecht.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
JeroenH schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:45:
[...]

Nauwkeurig meten, de data verwerken en vrijwillig uitgebreid op een website publiceren staat niet gelijk aan de slimme meter. Ik heb niets tegen de slimme meter als apparaat, het lijkt mij juist handig om een goed inzicht in ons energie verbruik te hebben. Zo zou ik bijvoorbeeld best willen weten welk deel van onze zonnestroom we direct zelf opmaken en welk deel we salderen. Daar kan ik nu niet achterkomen.

Waar ik wél fel tegen ben is het ongebreideld opslaan en verwerken van de verbruiksdata door commerciële partijen die daarin naar mijn mening veel te vrij worden gelaten. Ook de slechte beveiliging van de zeer persoonlijke gegevens maakt mij erg huiverig.

Kortom: nauwkeurig meten: niets mis mee. De data vrijwillig publiceren: niets mis mee. De data verplicht af moeten staan zonder dat je controle hebt over wat er mee gebeurd: zeer, zeer slecht.
Ben ik met je eens. Al deze data wordt vrijwillig gepubliceerd, net zoals mensen vrijwillig een big-brother huis instappen.
Het brr. was alleen over het feit dat ik er zelf niet aan moet denken dat iedereen kan zien wanneer ik de plee doortrek of het leeslampje bij m'n bed uitknip :)

Meten is overigens ook iets waar ik zelf gek op ben en nu ik er wat langer over nadenk is het misschien wel lekker als alles automatisch gemeten wordt. Ik duik bijv. zelf elke week met m'n neus in de meterkast voor elektra- en gasmeterstanden. Elke dag meten, of meerde keren per dag zou uiteraard nog beter zijn, maar kost teveel van mijn tijd.
De watermeter controleer ik trouwens al niet meer sinds we verhuisd zijn. Deze zit nu onder het vloerluik in de gang i.p.v. in de meterkast en het kost me teveel moeite om een mat van 1,7x1mtr elke keer op te rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu op ebay, mischien straks ook nog wel en wellicht volgende week ook nog etc etc

10xds18S20 usd 19,00 free shipping :)
huidige dollarkoers 0,67 word dan 12,80 incl versturen :)

je moet betalen met Paypall, die hebben een iets ongunstigere koers 8)7
Maar meer dan 15 euro zal het zeker niet kosten :)

1,50 per stuk is niet erg duur denk ik :*)

http://cgi.ebay.com/ws/eB...&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:45:
[...]

Ik was best wel gecharmeerd van het idee dat de slimme meter alles lokaal registreert en ter plekke aan de bewoner beschikbaar stelt. Die kan zelf besluiten of de gegevens automatisch per kwartier, 1x dag, 1x per maand of 1x per jaar worden doorgestuurd. En de energieleverancier kan korting aanbieden die afhangt van hun belang bij de frequentie van het doorgeven van de gegevens. De meteropnemer komt toch ook niet elk kwartier langs?

Ideaal om zelf de gegevens a-la-minute uit te kunnen lezen en niet afhankelijk te zijn wat je misschien achteraf en gefilterd en/of bewerkt via een site van de leverancier kunt nakijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:51:
En de energieleverancier kan korting aanbieden die afhangt van hun belang bij de frequentie van het doorgeven van de gegevens.
En op die manier gaat privacy weer geld kosten, net als ni het OV (een anoniem wegwerpkaartje gaat meer kosten dan een geregistreerd kaartje)
Ideaal om zelf de gegevens a-la-minute uit te kunnen lezen en niet afhankelijk te zijn wat je misschien achteraf en gefilterd en/of bewerkt via een site van de leverancier kunt nakijken....
Helemaal waar. Ik ben er nog niet geheel van overtuigd dat gedatailleerde bemetering 'de gewone man' op grote schaal tot besparen gaat aanzetten maar het kan in elk geval de mensen die willen besparen het een stuk makkelijk maken er achter te komen waar dan het meeste te besparen valt.

'De gewone man' heeft sowieso een zee beroerd idee van wat een kWh nou precies is, wat het kost en wat je er aan arbeid mee kunt verrichten. Een kuub gas of water is sprekender (hoewel de ene kuub gas door temperatuur- en drukveranderingen niet de andere kuub gas is) maar ook daarvan weten relatief weinig mensen wat het kost en wat je er mee kunt doen. Ik speel nog wel eens met de gedachte om wat filmpjes over energie te maken (als er 48 uur in een dag zouden zitten...) en één van de dingen die ik dan zou doen is op straat een rondvraag houden over kWh/kuubs gas/water (en dan ook maar gelijk over peak oil etc.). Ik denk dat je je lam schrikt over hoe weinig mensen daarover weten.

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 13-11-2009 17:06 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:00:

Helemaal waar. Ik ben er nog niet geheel van overtuigd dat gedatailleerde bemetering 'de gewone man' op grote schaal tot besparen gaat aanzetten maar het kan in elk geval de mensen die willen besparen het een stuk makkelijk maken er achter te komen waar dan het meeste te besparen valt.
De gewone man zal er geen enkel boodschap aan hebben zolang alles verplicht en afstandelijk gaat. Maar denk eens dat je je eigen gegevens ook aan een familid, vriendenkring, een club op internet oid kunt toesturen (een soort ecoHyves) die jouw ecoFace een leuk gezichtje aanmeet... Gaaf toch, en misschien om er aan te gaan werken, mocht je er al te vatsig uit komen te zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:11:
[...]

De gewone man zal er geen enkel boodschap aan hebben zolang alles verplicht en afstandelijk gaat. Maar denk eens dat je je eigen gegevens ook aan een familid, vriendenkring, een club op internet oid kunt toesturen (een soort ecoHyves) die jouw ecoFace een leuk gezichtje aanmeet... Gaaf toch, en misschien om er aan te gaan werken, mocht je er al te vatsig uit komen te zien....
Wat dat betreft is www.readyourmeter.org wel leuk. Mede ontwikkeld door de schrijver van withouthotair. Je kan zelf bepalen wie jouw meterstanden mogen zien (je moet ze wel met de hand invullen), en je kan dus vergelijken met je vrienden/familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:27:
[...]

Wat dat betreft is www.readyourmeter.org wel leuk. Mede ontwikkeld door de schrijver van withouthotair. Je kan zelf bepalen wie jouw meterstanden mogen zien (je moet ze wel met de hand invullen), en je kan dus vergelijken met je vrienden/familie.
Leuke tip! Ik heb mijzelf al geregistreerd na jouw idee!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@woodski
Ik kom hier al een tijdje omdat ik duurzaam wil besparen.
Hierbij probeer ik je zeurpost zoveel mogelijk te filteren.

Maar wow, je hebt jezelf nu uitgeroepen tot onze woordvoerder.
Dus door hier te posten ben ik dus automatisch lid van je cult.
Wat fijn dat ik nu niet meer voor mezelf hoef te denken.
wat ben je nu aan het zeggen, of welke woorden leg je nu in mijn mond ?
ga vooral door met je duurzame initiatieven.
als ik zeur, betekent dit dan ook, dat jij voor het pompen van gas bent onder mijn woning ?
ik maak me daar zorgen over, bigtime, en; als gemeentenraden dat unaniem ook doen,
vind ik je post volstrekt ongepast.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
pcmadman schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 10:45:
[...]

Ja, daar heb ik het toch over?

Ten tweede: Ja, luchtverwarming is geloof ik de meest inefficiënte verwarming die ik ken. 70C is zeker nodig. Dan is de lucht die uit de rooster komt ongeveer 40-50 graden. (Luchtverwarming gaat als volgt: CV-->WarmtWater-->Water-Lucht-WarmteWisselaar-->WarmeLucht door kanalen naar de ruimte)

De lucht word gecirculeerd in huis, dus daar condenseert niets uit.
Euhm, ja, klopt :?
Maar inhoudelijk: het lijkt erop dat de bottleneck dus tussen de ketel en de warme lucht zit (daar was je zelf denk ik ook al wel achter. De rest van deze post is puur interesse van mijn kant bdw).

Als ik het begrijp kan het huis verwarmd worden met een lucht temperatuur van 40 a 50c. Als je die 'koude' naar de ketel krijgt, kan deze condenseren. De warmteoverdracht ketel <-> lucht heeft eigenlijk onvoldoende capaciteit. Door de temperatuur te verhogen verhoog je de warmteoverdracht en daarmee de capaciteit.

Nu kunnen er twee dingen aan de hand zijn, een te kleine wtw, waardoor het water onvoldoende afgekoeld wordt door de langsstromende lucht (WTW <-> Lucht, dit kun je meten door de water uitstroom opening te meten, als deze amper is afgekoeld is de capaciteit van de wtw te klein). Als het water wel goed is afgekoeld is het debiet (CV <-> WTW) te laag. Uitstroom warme lucht uit de wtw is ook 40 - 50c? Of koelt de lucht onderweg af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 10-09 18:25
Jazeker: http://www.bwi.com/prod/1475#

* kockie gaat z'n bergkachel maar weer eens aansteken....

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Sprokkie stuurde me vanmiddag een geweldige link. http://www.hobby-boards.com/. Dat concept, ook 1-wire, gaat nog VEEL verder.

- Barometers
- Humidity sensors
- lightning sensors
- Rain collection sensors
- Relais border.
- Solar irradation

En nog veel meer. En nog mooier, alle informatie over alle systemen staat online! WAUW!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:28:
Sprokkie stuurde me vanmiddag een geweldige link. http://www.hobby-boards.com/. Dat concept, ook 1-wire, gaat nog VEEL verder.
Maar hiervoor moet je een PC aan laten staan, of zie ik het verkeerd? Ik zie op de site geen zuinige centrale logging-module o.i.d. En helaas ook geen Volt, Ampere of Watt-meters... Verder wel erg smakelijk spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
JeroenH schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:41:
[...]

Maar hiervoor moet je een PC aan laten staan, of zie ik het verkeerd? Ik zie op de site geen zuinige centrale logging-module o.i.d. En helaas ook geen Volt, Ampere of Watt-meters... Verder wel erg smakelijk spul :)
Ik vermoed inderdaad dat je hier een PC voor moet laten draaien om alles bij te kunnen houden. Dat zou eventueel met een FIT-PC kunnen, die verbruikt max 8W onder full load. Idle is ongeveer 6W volgens de specs. Eventueel met wat onderclocken en ondervolten is dit nog verder naar beneden te brengen.

Daarnaast gaat dit systeem, vermoedelijk?, dusdanig veel inzicht geven dat je met dit systeem meer kan besparen dan het verbruikt. Meten is weten toch?

Misschien dat met dit systeem ook een kWhmeter kan worden gemaakt? Dan zou je dus ook alle stopkontakten in je huis kunnen loggen. *KWIJL*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:46:
[...]

Misschien dat met dit systeem ook een kWhmeter kan worden gemaakt? Dan zou je dus ook alle stopkontakten in je huis kunnen loggen. *KWIJL*
Als je kwh meter hebt met puls uitgang kan dat met de pulsen teller die ze ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

`k was gister bij solarking
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/sk.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2009 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Duurzaam autootje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:08:
Als je mechanische ventilatie hebt, zou je de afvoerlucht ook kunnen gebruiken voor de luchttoevoer van een CV. Laatst had ik het er met mijn buurman (= CV/WP installateur) over. Hij vroeg zich dit ook al af.......
Als je wel eens in de kanalen van je mechanische ventilatie hebt gekeken, begrijp je snel dat je goed moet gaan filteren, anders kan je om de paar jaar je ketel vervangen doordat je meuk hebt gestookt.

Een vrachtauto met turbo intercooler koelt (intercooler) de inkomende lucht juist, in plaats van haar op te warmen, om optimale verbrandingsresultaten (=met zo veel mogelijk zuurstof per cylinderlading) te halen. Maar misschien mag je een internal combustion engine niet vergelijken met een ketel...

Overigens: is het niet veel logischer om met WTW (wel voldoende capaciteit!) de warmte uit de afvoerlucht te halen en die toe te voeren aan je frisse lucht? Dat werkt ook 's zomers, waarbij je de koele afvoerlucht gebruikt om de (te) warme frisse lucht af te koelen overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Kijk ook eens bij sailer-solarsysteme.de. Die hebben een volgens mij bereslim systeem. In plaats van een grote spiraal die warmte door de ketel (niet naar- of in-!) gaat transporteren, gebruiken ze een trechtertjes systeem.
Een spiraal op de bodem verwarmt water (onderin de ketel, per definitie het koudste plekje). Dat water wordt opgevangen in een omgekeerde trechter. Het warme water gaat opstijgen omdat het een lagere dichtheid heeft dan het koude omgevingswater. Boven het trechtertje hangt weer een trechtertje etc. tot bovenin het vat. Het warme water zal op blijven stijgen in de trechtertjes tot het een warmere laag tegenkomt. Daaronder stroomt het zijdelings uit. Dit is dus een 'speicherschicht' (lagenopslag) met sorteermechanisme, zonder bewegende mechanische delen.

Voordeel? Twee:
Eerstens: Zolang je collector warmer is dan de bodem van het vat blijf je warmte oogsten. Ook wanneer je vat al halfvol zit met 40 graden, zal de pomp aanslaan als 's morgens (of laat in de middag) je collector nog maar 30 graden is en de onderkant van je vat koeler.

Tweedens: Je hebt bij kortdurende zonneschijn toch de mogelijkheid om heet water te krijgen. Stel dat je vat 20 graden is en de zon een uurtje 's winters rond de middag fel schijnt, en het water in de collector tot 50 graden opwarmt. Dan zal dat 50 graden water in de trechtertjes opstijgen tot bovenin het vat, en daar een (kleine) laag van 50 graden water vormen. In een conventioneel vat zal het hele vat misschien 1 graad worden opgewarmd.

Een beetje heet water is te verkiezen boven veel lauw water... Douchen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Anyway, toen ik de volgende ochten na braaf de hele nacht vloerverwarming te stoken een volle emmer had heb ik die gewoon in de tuin gegooid, want het water zag er super helder uit... O-) 8)7
Vorige week is hier de (condenserende) CV ketel schoongemaakt. De condens spoelt ook de vliegas uit de brander, volgens de monteur betekent dat ook minder onderhoud aan de ketel dan bij niet-condenserende ketels.

Ik ben nieuwsgierig of waar je die emmer geleegd hebt volgend jaar nog iets wil groeien. De afvoerpijpjes van condenswater zijn niet voor niets van kunststof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@trechter concept :
in de qsolar (hot top concept) zitten een soort afdaken in de boiler(3),
tussen de wisselaars, ik zag die zitten bij mijn vervanging, toen ik door de top nippel keek.
zou dit hetzelfde effect betekenen/bereiken ?
het koude leidingwater word hierin trouwens ook horizontaal ingespoten onderin het vat,
ik vermoed dat dit ook is om wervelingen hoger in het vat te voorkomen.
het warme water, gaat het vat, 18cm van de top, het vat weer uit, die uitgang staat wel verticaal, maar naar beneden gericht.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2009 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 10:09:
@trechter concept :
in de qsolar (hot top concept) zitten een soort afdaken in de boiler(3),
tussen de wisselaars, ik zag die zitten bij mijn vervanging, toen ik door de top nippel keek.
zou dit hetzelfde effect betekenen/bereiken ?
het koude leidingwater word hierin trouwens ook horizontaal ingespoten onderin het vat,
ik vermoed dat dit ook is om wervelingen hoger in het vat te voorkomen.
het warme water, gaat het vat, 18cm van de top, het vat weer uit, die uitgang staat wel verticaal, maar naar beneden gericht.
De warmwater-uitlaat is bij een goede boiler verticaal naar beneden of schuin naar beneden.
Dit is om micro-circulatie (warmte-lekkage, warmte stijgt omhoog) te voorkomen.

Mijn 200ltr boiler heeft dit helaas niet.
Daarom heb ik uitwendig hetzelfde gedaan.

De schotten zij idd om temperatuurslagen in de boiler te minimaliseren.

BTW nog geen post gezien over het volgende:
Er is een nieuwe melkkoe geboren onder het mom van goed voor het milieu:
http://www.nu.nl/politiek...-eens-kilometerprijs.html

Eerst natuurlijk wat goedkoper aanbieden (hetzelfde als met de zorgverzekering) en daarna de prijs flink opschroeven.
De gedachte op zich is zeker goed, maar de werkelijke reden is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
el jonco schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 09:46:
Een vrachtauto met turbo intercooler koelt (intercooler) de inkomende lucht juist, in plaats van haar op te warmen, om optimale verbrandingsresultaten (=met zo veel mogelijk zuurstof per cylinderlading) te halen. Maar misschien mag je een internal combustion engine niet vergelijken met een ketel...
Een intercooler zit er op om de lucht af te koelen, dan is het volume kleiner en kun je dus meer zuurstof in de cylinders kwijt, en dus meer brandstof verstoken, wat meer vermogen geeft. Over het algemeen is een kleinere motor met meer vermogen zuiniger dan een grote motor met hetzelfde vermogen.
Een cv ketel zal gewoon meer lucht aanzuigen om dezelfde hoeveelheid zuurstof te verbranden.
Overigens: is het niet veel logischer om met WTW (wel voldoende capaciteit!) de warmte uit de afvoerlucht te halen en die toe te voeren aan je frisse lucht? Dat werkt ook 's zomers, waarbij je de koele afvoerlucht gebruikt om de (te) warme frisse lucht af te koelen overdag.
Klopt en dat gebeurt ook, maar het achteraf inbouwen van luchtverwarming is vrij veel werk en kostbaar. Dus vandaar dat dat niet zoveel gebeurd. Als je er een warmtepomp boiler op zet gebruik je de warmte ook nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

kockie schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:16:
[...]
Jazeker: http://www.bwi.com/prod/1475#

* kockie gaat z'n bergkachel maar weer eens aansteken....
He, dat is precies het apparaat dat ik hier heb liggen. Heb het tijden gebruikt als mailservertje met linux erop. Is echt een geinig apparaatje.

Helaas is nu de externe voeding stuk en moet er een nieuwe komen die 5Volt doet. Mocht er iemand interesse voor hebben, laat het me weten. Hij ligt nu maar in de kast te liggen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
in de qsolar (hot top concept) zitten een soort afdaken in de boiler(3)
plaatje ergens?
het koude leidingwater word hierin trouwens ook horizontaal ingespoten onderin het vat
Afname gaat ook via trechters en warmtewisselaar; het water in het vat is werkvloeistof, geen verbruiksvloeistof. Dit voorkomt legionella in het voorraadvat (tot 1200l!) en wervelingen door water in- en uitlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Klopt en dat gebeurt ook, maar het achteraf inbouwen van luchtverwarming is vrij veel werk en kostbaar. Dus vandaar dat dat niet zoveel gebeurd. Als je er een warmtepomp boiler op zet gebruik je de warmte ook nuttig.
Denkfout: WTW is geen verwarming, het is luchtverversing. Met besparing op de verwarmingskosten doordat warmte niet wordt afgevoerd naar buiten. Je opmerking van een warmtepompboiler snijdt alleen hout als je ventilatieverliezen gelijk zijn aan je benodigd energieverbruik voor warmwaterbereiding. Plus dat voor warmwaterbereiding een warmtepomp een slechter COP heeft, en je het warm water dus voornamelijk voor verwarming zou moeten gebruiken.
Met een warmtepomp op je afvoerlucht ga je dus relatief veel energie stoppen in het terugpompen van warmte uit de afvoerlucht. Terwijl je dat met een simpele warmtewisselaar ook kan bereiken; die heeft geen extra energie nodig.

Precies dit is de reden (mijnsinziens) dat die warmtepompboiler van 180 eur die hier eerder langskwam, zo weinig waard is (waard zijn is iets anders dan kosten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 19:45:
@woodski
[...]

wat ben je nu aan het zeggen, of welke woorden leg je nu in mijn mond ?
ga vooral door met je duurzame initiatieven.
als ik zeur, betekent dit dan ook, dat jij voor het pompen van gas bent onder mijn woning ?
ik maak me daar zorgen over, bigtime, en; als gemeentenraden dat unaniem ook doen,
vind ik je post volstrekt ongepast.
En weer, hou eens op jouw mening op te dringen.
Je schrijft nu dat als ik niet met je mee loop te bleren ik automatisch tegen je ben.
De wereld is niet zwart-wit en draait ook niet om jou heen.
Genoeg irritaties, ik wens je een prettig weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Bij inventum staat ook nog het een en ander over warmtepompboilers, bijvoorbeeld dat de COP 3 is.

http://www.inventum.info/...on%20warmtepompboiler.pdf

[ Voor 72% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-11-2009 16:22 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Speksteenkachel schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 16:16:
Bij inventum staat ook nog het een en ander over warmtepompboilers, bijvoorbeeld dat de COP 3 is.

Zier er goed uit. Hoe combineer je zoiets met een zonneboiler ?

WP boiler > zonneboiler > cv ?
Dan is de lage temperatuur opbrengs van je zonneboiler in de winter weg.

Zonneboiler > WP boiler > CV
Lijkt me niet handig in de zomer

Dus moet je iets doen met een driewegklep of zo
Toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Woodski schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 15:51:
[...]

En weer, hou eens op jouw mening op te dringen.
Je schrijft nu dat als ik niet met je mee loop te bleren ik automatisch tegen je ben.
De wereld is niet zwart-wit en draait ook niet om jou heen.
Genoeg irritaties, ik wens je een prettig weekend
@woodski, is het nodig om zo op de man te spelen? Een ieder mag hier toch een mening hebben en die uiten, of is het dan gelijk zwart wit en egocentrisch?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:22

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:18:
BTW nog geen post gezien over het volgende:
Er is een nieuwe melkkoe geboren onder het mom van goed voor het milieu:
http://www.nu.nl/politiek...-eens-kilometerprijs.html

Eerst natuurlijk wat goedkoper aanbieden (hetzelfde als met de zorgverzekering) en daarna de prijs flink opschroeven.
De gedachte op zich is zeker goed, maar de werkelijke reden is niet goed.
Idee is best wel goed, maar het moet belastingtechnisch neutraal zijn, dus inderdaad niet primair voor het milieu: als er veel te weinig gereden gaat worden gaat de prijs / km flink omhoog 8)7 , immers er moet wel geld binnen blijven komen...

Overigens staat er nog een fout in het artikel "Alle gewone personenauto's en vrachtwagens krijgen een gps-apparaatje aan boord dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Het gps-systeem stuurt de informatie naar een inningskantoor dat de rekening opmaakt."

Het eerste gedeelte klopt (bijhouden hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt), maar het tweede deel is vanuit privacy niet gedaan: het gps-systeem stuurt nl. enkel de gereden afstand met het tarief om de zoveel tijd naar het inningskantoor, dat dan vervolgens inderdaad de rekening opmaakt...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 16:16:

Ben vandaag in het Twente stadion geweest. (kom ik anders nooit.)
Was de "energiebeurs van het Oosten".
Niet groot maar wel redelijk bezocht.
Vooral stands met HR-ketels en warmtepompen.
Atag levert op dit moment Hr-ketels met 108,3% rendement.
NIBE levert Lucht/Water warmtepompen met een COP van 5.03
Was leuk om er eens door te lopen en de nieuwste snufjes te kijken.

Had afgelopen week een lekkage van het dak.
Ik zag afgelopen dinsdag een nat plafond in de douche, dat is niet normaal.
Heb de bouwcombinatie gebeld met de klacht maar hadden weinig zin om het dak op te klimmen.
Ze kwamen kijken en de conclusie was overduidelijk, het kwam door mijn PV-Systeem.
Mijn vriendin heeft ze toch het dak op weten te krijgen.
Achteraf bleek het lek te danken was aan het slablood van de zonneboiler.
Deze was ingescheurd.
Ik heb 2 dagen moeten zeuren over de kosten.
Kreeg steeds als antwoord, gaat in de papieren lopen, moeten steigers bouwen, PV ligt in de weg, etc.
Aangezien de leverancier van de boiler 50 meter van mijn werk zit ben ik daar maar even langs geweest.
Binnen 3 minuten had ik een prijsopgave en hebben ze gisteren de boel gerepareerd. (Foto's op onze site).
Ze hebben ook de randen nog opnieuw afgekit en nieuwe schuimrubberen randen aangebracht.
Geen geouwehoer of zo, nee gewoon repareren zonder te zeiken.
Dat is service van een klein bedrijf waarvan de werknemers nog willen werken voor hun geld en service hoog in het vaandel hebben staan.
E2000 en Koopmans, ben er helemaal klaar mee. :(

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hadden ze ook info over warmtepompboilers?
Ik wist niet dat er een beurs was in het Twente stadion, terwijl ik toch in Enschede woon.
Mars Warrior schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 17:25:
[...]
Idee is best wel goed, maar het moet belastingtechnisch neutraal zijn.....
Volgens mij zit er nog een vreemde hiaat in de kilometerheffing.
BPM en wegenbelasting worden afgeschaft, kilometerheffing wordt ingevoerd en is voor elke type auto gelijk.
Een Hummerrijder zal dus meer voordeel krijgen als ik met m'n Daihatsu Cuore vanwege het grote verschil in wegenbelasting dat nu weg valt :?

[ Voor 66% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-11-2009 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[quote]Speksteenkachel schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:29:
Hadden ze ook info over warmtepompboilers?
Ik wist niet dat er een beurs was in het Twente stadion, terwijl ik toch in Enschede woon.

Daarom maak ik je er ook op attent.
De beurs is er morgen ook nog.
http://www.energiebeurs-on.nl
Nefit heeft combinaties met warmteboilers.
Wat ik interessant vond was de lucht/water waterpomp van Nire.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Speksteenkachel schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:29:
Volgens mij zit er nog een vreemde hiaat in de kilometerheffing.
BPM en wegenbelasting worden afgeschaft, kilometerheffing wordt ingevoerd en is voor elke type auto gelijk.
Een Hummerrijder zal dus meer voordeel krijgen als ik met m'n Daihatsu Cuore vanwege het grote verschil in wegenbelasting dat nu weg valt :?
Nee. Prijs / km is afhankelijk van gewicht en brandstofsoort, waarbij vlgs sommige berekeningen de meest vervuilende auto's straks verhoudingsgewijs minder gaan betalen dan de minst vervuilende auto's.

Maar anders lees je dit stuk van milieudefensie even door:
De kilometerheffing: werkelijk zo eerlijk voor het klimaat?

Niet iedereen is het eens met deze stelling. Dat zal de toekomst wel moeten uitwijzen...

De (voorlopige) rekenhulp geeft al wat voorbeelden om je op weg te helpen...

[ Voor 7% gewijzigd door Mars Warrior op 14-11-2009 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mike70 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:48:
Daarom maak ik je er ook op attent.
De beurs is er morgen ook nog.
http://www.energiebeurs-on.nl
Nefit heeft combinaties met warmteboilers.
Wat ik interessant vond was de lucht/water waterpomp van Nire.
Mijn dochter is morgen jarig dus het zal er wel niet van komen.
Bij ons is er stadsverwarming dus geen ketel, een gewone warmtepompboiler kan volstaan.
Bedankt voor de info in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mars Warrior schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:54:
[...]

Nee. Prijs / km is afhankelijk van gewicht en brandstofsoort, waarbij vlgs sommige berekeningen de meest vervuilende auto's straks verhoudingsgewijs minder gaan betalen dan de minst vervuilende auto's.

Maar anders lees je dit stuk van milieudefensie even door:
De kilometerheffing: werkelijk zo eerlijk voor het klimaat?
Ok duidelijk.
Vreemd dat LPG zwaarder belast wordt als benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Mike70 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:08:
[...]

Ben vandaag in het Twente stadion geweest. (kom ik anders nooit.)
Was de "energiebeurs van het Oosten".
Niet groot maar wel redelijk bezocht.
Vooral stands met HR-ketels en warmtepompen.
Atag levert op dit moment Hr-ketels met 108,3% rendement.
NIBE levert Lucht/Water warmtepompen met een COP van 5.03
Was leuk om er eens door te lopen en de nieuwste snufjes te kijken.
Ik wil niet voor mijn beurt spreken (heb zelf de ballen verstand van warmtepompen, mag je me op afrekenen...), maar in een recent artikel in EnergieGids.nl (november nummer, pp. 25-27) wordt Arie Kroon uit Woubrugge geciteerd, die zijn eigen (eerste enige echte) "energienul woning" heeft ontworpen en op zijn spec's heeft laten bouwen. Hij zit al jaren in de business en is onafhankelijk energie adviseur. Hij stelt in het artikel dat de COP waarde gemiddeld blijft steken op 4 (in de praktijk, dus). Iemand hier met harde meetgegevens die zijn uitspraak op waarde kan schatten? Wel of niet met zwaar getweakte warmtepomp systeem?? Want Kroon gelooft vooralsnog niet in hoger haalbare waardes. Kroon stelt verder: "Het hoogst theoretisch haalbare is een COP van 8, maar dit is in de praktijk niet haalbaar doordat er altijd verliezen zullen optreden." Hij wraakte een opmerking van een zegsman van Geveke dat zij een hoge COP (6,2) zouden kunnen bereiken "omdat ze een koelmiddel gebruiken dat een hogere druk aankan dan andere koelmiddelen". Hij nam zelfs het woord "kletskoek" in de mond...
Had afgelopen week een lekkage van het dak.
Ik zag afgelopen dinsdag een nat plafond in de douche, dat is niet normaal.
Heb de bouwcombinatie gebeld met de klacht maar hadden weinig zin om het dak op te klimmen.
Ze kwamen kijken en de conclusie was overduidelijk, het kwam door mijn PV-Systeem.
Mijn vriendin heeft ze toch het dak op weten te krijgen.
Achteraf bleek het lek te danken was aan het slablood van de zonneboiler.

Deze was ingescheurd.
Ik heb 2 dagen moeten zeuren over de kosten.
Vraag: die zonnecollector zat reeds ingebouwd in het dak toen je dat huis kocht, en die "bouwcombinatie" had dat zo aangelegd? En dan effe keihard beweren (zonder aantoonbaar bewijs?) dat "het dus aan je uit 3 panelen bestaande PV-systeempje met een paar dakhaakjes" zou liggen? Gevaarlijke uitspraak voor een bouwer die blijkbaar zelf een blunder van formaat heeft gemaakt... (neuh, verbaast me niks, bouwsector is nog steeds zo conservatief, eigenwijs en onwillig als wat als het om duurzame installaties gaat...)
Kreeg steeds als antwoord, gaat in de papieren lopen, moeten steigers bouwen, PV ligt in de weg, etc.
Leve de klantgerichtheid van "bouwend Nederland"...
Aangezien de leverancier van de boiler 50 meter van mijn werk zit ben ik daar maar even langs geweest.
Binnen 3 minuten had ik een prijsopgave en hebben ze gisteren de boel gerepareerd. (Foto's op onze site).
Ze hebben ook de randen nog opnieuw afgekit en nieuwe schuimrubberen randen aangebracht.
Geen geouwehoer of zo, nee gewoon repareren zonder te zeiken.
Dat is service van een klein bedrijf waarvan de werknemers nog willen werken voor hun geld en service hoog in het vaandel hebben staan.
Vraag is: hebben zij die collector dan ook aangebracht? Want iemand moet die fout met die loodslab hebben gemaakt. Verder hulde voor de rappe actie. Dat is klantgericht denken... (hoop dat het je niet teveel heeft gekost...).
E2000 en Koopmans, ben er helemaal klaar mee. :(
Deze bouwcombinatie zonder website???

Deze Koopmans???

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SpiceWorm schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:05:
[...]

Euhm, ja, klopt :?
Maar inhoudelijk: het lijkt erop dat de bottleneck dus tussen de ketel en de warme lucht zit (daar was je zelf denk ik ook al wel achter. De rest van deze post is puur interesse van mijn kant bdw).

Als ik het begrijp kan het huis verwarmd worden met een lucht temperatuur van 40 a 50c. Als je die 'koude' naar de ketel krijgt, kan deze condenseren. De warmteoverdracht ketel <-> lucht heeft eigenlijk onvoldoende capaciteit. Door de temperatuur te verhogen verhoog je de warmteoverdracht en daarmee de capaciteit.

Nu kunnen er twee dingen aan de hand zijn, een te kleine wtw, waardoor het water onvoldoende afgekoeld wordt door de langsstromende lucht (WTW <-> Lucht, dit kun je meten door de water uitstroom opening te meten, als deze amper is afgekoeld is de capaciteit van de wtw te klein). Als het water wel goed is afgekoeld is het debiet (CV <-> WTW) te laag. Uitstroom warme lucht uit de wtw is ook 40 - 50c? Of koelt de lucht onderweg af.
De Warmtewisselaar (neem aan dat je dat bedoelt met WTW, want WTW is volgens mij Warmte-Terug-Win) is 47kW@90, dus een beetje oversized voor onze 33kW ketel. In denk dus dat er heel veel verliezen zijn in de luchtkanalen, want ik kan de ketel wel op 90C krijgen door bijna alle roosters dicht te zetten, zodat de ventilator minder debiet heeft. De lucht die dan uit de roosters komt is dan ongeveer 55-60C.

Er zijn eigenlijk maar twee ruimtes in huis die met de luchtverwarming verwarmt moeten worden. Een van +/-80m² en een van +/-16m² en daarvoor moet de ketel dus makkelijk een uur stoken op 33kW om die van 18 ofzo naar 20 te krijgen. Heel bizar. Er moet dus ergens heel veel warmte verloren gaan.

Ik heb al een heleboel roosters geblokkeerd om zo de effectiviteit te verhogen. Ik heb ongeveer 1/3 van de roosters helemaal buiten werking gesteld door ze eruit te schroeven en de pijp dicht te stoppen met isolatiemateriaal, maar het lijkt erop alsof de druk daardoor zoveel hoger word dat andere roosters gewoon meer gaan lekken... effectief komt er dus nog niet veel meer warmte naar de ruimtes waar het nodig is.

Ik kan iedereen luchtverwarming dus ook afraden! In de tussentijd probeer ik de warmtevraag zoveel mogelijk met de vloerverwarming te voldoen, want die ligt gelukkig ook in de meest belangrijkste ruimtes van het huis.

Edit: Onderbouwing van mijn claim tegen luchtverwarming: Lucht heeft gewoon een veel te lage warmte capaciteit.
Lucht: ~1kJ/kg/K bij ~1kg/m³@60C= 1J/L/K
Water: 4,2kJ/kg/K bij ~1000kg/m³ = 4200J/L/K
~4.200x zoveel warmte per volume eenheid!!!
el jonco schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 09:57:
[...]Kijk ook eens bij sailer-solarsysteme.de. Die hebben een volgens mij bereslim systeem. In plaats van een grote spiraal die warmte door de ketel (niet naar- of in-!) gaat transporteren, gebruiken ze een trechtertjes systeem.
Een spiraal op de bodem verwarmt water (onderin de ketel, per definitie het koudste plekje). Dat water wordt opgevangen in een omgekeerde trechter. Het warme water gaat opstijgen omdat het een lagere dichtheid heeft dan het koude omgevingswater. Boven het trechtertje hangt weer een trechtertje etc. tot bovenin het vat. Het warme water zal op blijven stijgen in de trechtertjes tot het een warmere laag tegenkomt. Daaronder stroomt het zijdelings uit. Dit is dus een 'speicherschicht' (lagenopslag) met sorteermechanisme, zonder bewegende mechanische delen.

Voordeel? Twee:
Eerstens: Zolang je collector warmer is dan de bodem van het vat blijf je warmte oogsten. Ook wanneer je vat al halfvol zit met 40 graden, zal de pomp aanslaan als 's morgens (of laat in de middag) je collector nog maar 30 graden is en de onderkant van je vat koeler.

Tweedens: Je hebt bij kortdurende zonneschijn toch de mogelijkheid om heet water te krijgen. Stel dat je vat 20 graden is en de zon een uurtje 's winters rond de middag fel schijnt, en het water in de collector tot 50 graden opwarmt. Dan zal dat 50 graden water in de trechtertjes opstijgen tot bovenin het vat, en daar een (kleine) laag van 50 graden water vormen. In een conventioneel vat zal het hele vat misschien 1 graad worden opgewarmd.

Een beetje heet water is te verkiezen boven veel lauw water... Douchen!
Interessant systeem. Maar ik heb wel een aantal gescheiden systemen nodig en kan nog niet helemaal opmaken of dit systeem dat ook bied:
- Zon
- Hout
- CV-retour voorverwarming
- Warm Water

CV en Hout zouden misschien gemixed mogen worden.
el jonco schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 09:46:
[...]Als je wel eens in de kanalen van je mechanische ventilatie hebt gekeken, begrijp je snel dat je goed moet gaan filteren, anders kan je om de paar jaar je ketel vervangen doordat je meuk hebt gestookt.

Intercooler is idd zoals boven vermeld om efficiënter van de cilinderinhoud gebruik te kunnen maken.

Maar de afvoergassen via de WTW leiden is minder efficiënt, omdat je dan niets kunt met de warmte restanten die je dan 's zomers hebt van je WW productie en dat is nou net het grootste probleem, omdat er op WW productie van >60C zo lastig gecondenseerd kan worden. Op CV productie met LTV kan er best goed gecondenseerd worden. Daarbij komt ook nog het probleem dat je je Rookgas naar de WTW moet leiden. Iets wat in onze situatie bijvoorbeeld al helemaal niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mars Warrior schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:54:
De (voorlopige) rekenhulp geeft al wat voorbeelden om je op weg te helpen...
Zo bijzonder, enkel de nieuwe auto's halen een lage kilometerprijs. Alsof een 10 jaar oude swift 1.0 geen geregelde catalysator heeft en niet 1 op 20 rijdt!
Dus, we gaan voor het milieu nieuwe auto's kopen? Waar hebben we het over... Wat een laffe bedoeling zeg.
el jonco schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 14:36:
Denkfout: WTW is geen verwarming, het is luchtverversing.
Nee, snap ik, maar waar laat je de opgewarmde lucht? Als je afzuigt moet je in dezelfde ruimte ook toevoeren, anders ga je lucht via allerlei kieren aanzuigen. En die lucht kun je niet opwarmen. Dus je zal een of ander systeem moeten aanleggen wat de voorverwarmde lucht weer de ruimte in blaast waarin wordt afgezogen, en daar heb je de luchtverwarming.

Met een uitzondering; je hebt tegenwoordig ook decentrale systemen. Deze winnen 90%+ warmte terug.
Je opmerking van een warmtepompboiler snijdt alleen hout als je ventilatieverliezen gelijk zijn aan je benodigd energieverbruik voor warmwaterbereiding. Plus dat voor warmwaterbereiding een warmtepomp een slechter COP heeft, en je het warm water dus voornamelijk voor verwarming zou moeten gebruiken.
Een warmtepomp heeft niet een slecht rendement voor warmwaterbereiding, maar het rendement wordt slechter naarmate het temperatuurverschil hoger wordt. Als je aanvoertemp 20c is, en je warmwater temp 55c is, moet er 35c opgehoogd worden. Dit is vergelijkbaar met een warmtepomp voor verwarming met ltv.
pcmadman schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 20:11:
De Warmtewisselaar (neem aan dat je dat bedoelt met WTW, want WTW is volgens mij Warmte-Terug-Win) is 47kW@90, dus een beetje oversized voor onze 33kW ketel. In denk dus dat er heel veel verliezen zijn in de luchtkanalen, want ik kan de ketel wel op 90C krijgen door bijna alle roosters dicht te zetten, zodat de ventilator minder debiet heeft. De lucht die dan uit de roosters komt is dan ongeveer 55-60C.
WarmTeWisselaar is ook een beetje een WTW, maar je hebt gelijk.

Weet je de warme lucht uitstroom temperatuur? Als die flink hoger is dan de uitstroomtemperatuur dan weet je dat de verliezen daar zitten. 47kW@ 90c houdt in dat met een delta T van 70c er 47 kW beschikbaar is. Dat houdt in dat bij een delta t van 30 (50-20) is er nog maar 30/70*47 kW beschikbaar, 20 kW. Om op 50c voldoende capaciteit te hebben is de warmtewisselaar te klein gedimensioneerd. Nu zou je met 20 kW toch fatsoenlijk moeten kunnen verwarmen.

[ Voor 21% gewijzigd door SpiceWorm op 14-11-2009 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 20:07:
[...] Hij (Kroon) stelt in het artikel dat de COP waarde gemiddeld blijft steken op 4 (in de praktijk, dus). Iemand hier met harde meetgegevens die zijn uitspraak op waarde kan schatten? Wel of niet met zwaar getweakte warmtepomp systeem?? Want Kroon gelooft vooralsnog niet in hoger haalbare waardes. Kroon stelt verder: "Het hoogst theoretisch haalbare is een COP van 8, maar dit is in de praktijk niet haalbaar doordat er altijd verliezen zullen optreden." Hij wraakte een opmerking van een zegsman van Geveke dat zij een hoge COP (6,2) zouden kunnen bereiken "omdat ze een koelmiddel gebruiken dat een hogere druk aankan dan andere koelmiddelen". Hij nam zelfs het woord "kletskoek" in de mond...
[...]
Met de COP-specs van een warmtepomp moet je goed bekijken welke 'verbruikers' inbegrepen zijn.
De warmtepomp die ik een aantal pagina's eerder noemde en nu een kleine maand heb draaien naar alle tevredenheid heeft geen eigen pomp voor het primaire circuit (dus die het grondwater oppompt) noch een pomp in het secondaire circuit (die de warmte afvoert naar de CV, boiler etc). Dan kun je een veel hoger COP claimen als je deze 'externe' pompen niet hoeft mee te nemen in je COP berekeningen.
Verder is de COP behoorlijk afhankelijk van de ingaande en afgevoerde temperatuur.
Bij 11 C grondwater en 35 C CV-zijde meet ik echt een 'kale' COP van ruim 5. Ergens heb ik een COP-waarde gezien van 5.9 bij ww-10/30, maar dat heb in de praktijk nimmer kunnen bereiken.
Maar als ik ook de primaire (bronpomp van 630W) en de secondaire CV pomp (van 65W) meereken zakt de COP van het gehele systeem ineens onder de 5. En omdat ik niet alleen vloerverwarming heb, heb ik een temperatuur van van ca 45C nodig, en werk ik nu al ruim twee weken met een COP van ca 4.4.

Nog nuttig is om te weten dat ik geen extra tussencircuit aan primaire zijde heb, en nog een paar andere ontwerp-keuzes heb gemaakt die het geheel energie-technisch optimaal maakt. Een installateur had geheid meer onderdelen en/of pompvermogens geïnstalleerd die de bedrijfszekerheid (en comfort?) zou verhogen, maar dat zou het totale systeem-COP nog verder drukken.

Ik moet nog 1 ding zeggen en dat is dat ik het vermogen van de compressor nog niet zo goed kan meten. Het is een 3-fase motor en ik heb geen losse 3-fase kWh meter voorhanden. Ik baseer me dus op de specs van de fabrikant (2.3kW). Middels een 1e inschatting via de hoofdmeter lijkt dit redelijk te kloppen.

Misschien sla ik mijzelf over een jaar of zo nog eens op mijn kop vanwege alles op het scherp van de snede te hebben ontworpen, maar nu ben ik dik tevreden met die 4.4 in de praktijk.

Ik denk dus dat de inschatting van Kroon dus heel reeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Trouwens, Price Waterhouse Coopers heeft een onderzoekje gedaan bij 741 Nederlandse huishoudens.
Een highlight: "een meerderheid van 84% wil liever een windmolen binnen 1 kilometer van hun huis welke weinig CO2 uitstoot dan een energiecentrale in de Noordzee die veel CO2-uitstoot."

Zo, ik zie mogelijkheden voor de windmolen. Alleen is het rond het zelfleveringsmodel akelig stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is dat nou een raar onderzoek, of heb jij het vreemd samengevat? Wat moet ik me voorstellen bij een energiecentrale op fossiele brandstof midden op de Noordzee? Zijn daar überhaupt plannen voor?

Op het duurzame front: de leverancier waar we eerder bijna zaken mee hadden gedaan, maar die opeens een aantal maanden geen panelen meer zou hebben, kan toch opeens leveren. Over twee weken krijgen we 12x Yingli 180Wp erbij, zodat we in totaal 16 panelen hebben.

Het merk zegt me verder niks, maar het zal wel goed zijn.
Hoeveel Wp onze huidige panelen zijn weten we eigenlijk niet meer :P ze liggen al jaren op het dak.

Eén van de pijpjes op het dak (van de WC) hebben we laten verleggen zodat er precies 12 panelen bij kunnen.

Nu hoeven we alleen nog aan het stadsdeel te vragen of ze één boom een beetje bij kunnen snoeien vanwege de schaduw en het plaatje is compleet :)

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 14-11-2009 22:40 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Joba schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 17:05:
[...]

@woodski, is het nodig om zo op de man te spelen? Een ieder mag hier toch een mening hebben en die uiten, of is het dan gelijk zwart wit en egocentrisch?
Helemaal met je eens. Sterker nog, daar ging het me om :)
Ik gun iedereen includief mezelf een eigen mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 22:21:

Zo, ik zie mogelijkheden voor de windmolen. Alleen is het rond het zelfleveringsmodel akelig stil...
Tja, dan ga je aan de energiebelasting komen, hé?!

En dat vindt onze Woutertje niet zo leuk.

Zelfs de grootste progressieve voorstander van duurzame energie in de Tweede Kamer (neen, dat is niet onze Shell-Wouter, maar "die andere PvdA knul") vindt dat "het" alleen maar "tot een bepaald niveau" acceptabel is. Daarboven gaat er een stevig roestvrij stalen deksel op. En wordt het beroemde "kropje sla model" (nog steeds geen harde nota's van ingeschreven mensen gezien...) dus een "vingerhoedje groentensap model".

So much for politiek "engagement"...

@Gizz
Het merk zegt me verder niks, maar het zal wel goed zijn.
Zou ik niet aanbevelen als uitgangspunt voor wannabee PV kopers. Het stikt van de piraten op deze markt vol luxe goederen...

Yingli is een van de grootste Chinese module reuzen. 180 Wp module staat in Photon Profi (feb. 2009) als 13,9% rendement hebbend multikristallijn geval. Ik denk dat je d'r geen buil aan zult vallen. Maar ga nooit uit van "het zal wel goed zijn". Ook in Duitsland worden regelmatig fraudegevallen en slechte producten gesignaleerd (en door Photon openlijk beargumenteerd, na hoor en wederhoor, aan het brandende kruis genageld), ook al is het een ondergeschikt deel van de reuzenmarkt. Beslist niet altijd "goedkoop Chinees", mind you...

[ Voor 32% gewijzigd door zonnigtype op 14-11-2009 23:07 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ach, je moet toch wat.

Het merk komt niet zo vaak voor als suntech, dus vandaar dat het voor mij onbekender is. Maar als ik dan de site van Yingli bekijk en zie dat ze grote projecten in Europa hebben uitgevoerd (bijvoorbeeld een systeem van 42MW in Portugal), dan denk ik dat het wel goed zal zitten :)

Verder dan een beetje googlen en referenties bekijken kom je toch niet als leek.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 14-11-2009 23:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Er is wel eens op dit forum eea over dakisolatie gesproken. Ik meen dat er ooit iemand is geweest hier die een link naar een site had staan. Dit bedrijf gebruikt speciale EPS korrels met lijm/bindmiddel die onder de dakpannen worden gespoten.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken op GOogle naar dat bedrijf maar ik kan hem zo 1 2 3 niet vinden. Heeft iemand enig idee welk bedrijf dit is? Ik ben ontzettend benieuwd wat dit kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
pcmadman schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 20:11:
[...]
Interessant systeem. Maar ik heb wel een aantal gescheiden systemen nodig en kan nog niet helemaal opmaken of dit systeem dat ook bied:
- Zon
- Hout
- CV-retour voorverwarming
- Warm Water

CV en Hout zouden misschien gemixed mogen worden.
Opwarming:
Wanneer heb je deze systemen respectievelijk nodig? Zon verwarmt in principe zo veel mogelijk. Als dat niet voldoende is kan je (wat) bijverwarmen; een klein laagje bovenin is voldoende en dat kan je op voorraad houden met wat bijverwarmen: zelf gebruiken ze oa. olie, gas, houtpellets, warmtepomp. Ik meen dat ze ook een ketel met 2 laad-aansluitingen hebben, dan kan je twee temperaturen tegelijk laden. Als je naar de Kaskade gaat, kan je nog veel meer leuke dingen bedenken.
Naverwarming van tapwater doen ze, indien nodig, met een extern apparaat. Het lijkt me dat een houtkachel met 1 lading stoken zo'n tank aardig verwarmt. Een pelletkachel is alleen veel meer regelbaar. Retourwater van je CV wil je toch niet gebruiken om je CV water op te warmen? Dat mix je gewoon met warm water voor de gewenste temperatuur. Of bedoel je om de ketel op te warmen in de zomer met behulp van koeling in je huis?

Afname:
CV kan je er mee draaien; ltv gaat het beste denk ik. Ze hebben een voorbeeld van een installatie van meer dan 100.000 liter, voor seizoensopslag. En warm water, zoals al gezegd, verwarmen ze eventueel na.

Je kan op die website veel meer info vinden, beetje zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
SpiceWorm schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 21:42:
[...]
Nee, snap ik, maar waar laat je de opgewarmde lucht? Als je afzuigt moet je in dezelfde ruimte ook toevoeren, anders ga je lucht via allerlei kieren aanzuigen. En die lucht kun je niet opwarmen. Dus je zal een of ander systeem moeten aanleggen wat de voorverwarmde lucht weer de ruimte in blaast waarin wordt afgezogen, en daar heb je de luchtverwarming.
Je voert lucht toe in de woonkamer en/of slaapkamers (alhoewel ik het persoonlijk liever wat koeler houd, gaat een passiefhuis uit van één temperatuur in het hele gebouw) en je voert af in douche, keuken en wc. Kieren wil je niet hebben, of het zouden de daarvoor bedoelde kieren onder de deuren van genoemde ruimtes moeten zijn. Omdat de lucht niet koud is en UIT de ruimte verdwijnt (woonkamer, slaapkamer) ervaar je dat niet als koude trek. Dan rest nog de bijverwarming van energieverlies van het gebouw. Met LTV vloerverwarming en wat wandverwarming.
Met een uitzondering; je hebt tegenwoordig ook decentrale systemen. Deze winnen 90%+ warmte terug.
Daarbij moet eerst een 'steen' worden opgeladen. Je kan er natuurlijk van uitgaan dat het een continu proces is en dat dat opladen in de vorige cyclus gebeurde, maar persoonlijk zie ik meer in het breathing window. Fabeltastische uitvinding trouwens, dat FiWiHex; daarmee kan je 1 °C temperatuurverschil verpompen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 21:58:
[...]Maar als ik ook de primaire (bronpomp van 630W) en de secondaire CV pomp (van 65W) meereken
Heb je een open bron? Of moet die pomp zo waanzinnig veel water verpompen? Als je ziet dat CVpompen (5...65W) een heel huis kunnen bedienen (vloerverwarming is vaak >100m) en hier grondluslengtes van 100m worden genoemd, begrijp ik niet waar daar dan zo'n zware pomp voor nodig zou zijn? Water rondpompen in een gesloten (en ontlucht!) circuit kost toch alleen het overwinnen van de wrijvingsverliezen van het water in de buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paerad
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:15
flitspaal.nl schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:28:

- Barometers
- Humidity sensors
- lightning sensors
- Rain collection sensors
- Relais border.
- Solar irradation

En nog veel meer. En nog mooier, alle informatie over alle systemen staat online! WAUW!
vandaar ik deze en nog paar andere links had gepost :)
service en verzending is goed van hobbyboards, en met de $-koers redelijk betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 17:25:
[...]

Het eerste gedeelte klopt (bijhouden hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt), maar het tweede deel is vanuit privacy niet gedaan: het gps-systeem stuurt nl. enkel de gereden afstand met het tarief om de zoveel tijd naar het inningskantoor, dat dan vervolgens inderdaad de rekening opmaakt...
Dat garandeert nog geen privacy want als je de prijzen per weg een beetje wijzigt (6,11 cent / 6,12 cent / 6,13 cent) en je weet de tijd en gereden afstand dan weet je precies welke routes iemand gereden heeft. Je kunt dan zelfs zien welke afslag hij genomen heeft (de afslag van 6,11 naar 6,09).

Zelfs als je allen al de snelweg/proviciale wegen/secundaire wegen verschillend prijst kun je al aardig precies uitrekenen waar iemand geweest is. Het is hetzelfde idee als bij het identificeren van een CD: kijk naar de combinatie van speelduren van de nummers en het aantal nummers en je weet welke (versie) van een CD het is. Met wegen gaat dat net zo makkelijk. Statistisch haal je ook makkelijk je startpunt (thuis) er uit. Vanaf daar ga je dan afstanden van afslag tot afslag berekenen en koppelen aan wat je doosje doorstuurt.

De les uit het verleden is dat ondanks alle zogenaamde anonimiteit er toch nog zoveel uit de data te halen valt dat je precies weet wie het is en waarschijnlijk ook waar hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Daarnet weer met de CV instellingen en thermostaat aan het spelen geweest. De klokthermostaat is wat strakker geprogrammeerd. Later aan en eerder uit. Als de CV ketel aanslaat in de morgen is het binnen no-time aangenaam in de woonkamer, ondanks dat het dan nog niet de geprogrammeerde temperatuur is. Per dag hoeft de CV ketel nu 1 1/2 uur minder lang de woonkamer warm te houden. Oud 7:15 tot 22:00. Nu 8:15 tot 21:30.

Scheelt in verwarmingsduur toch weer iets meer als 10%. Ik heb overigens geen idee of dit ook 10% besparing tot gevolg gaat hebben. Ik vermoed van niet.

Verder ook de CV ketel aangepast parameter P1 teruggezet van 55 graden naar 45 graden. Gehele CV installatie krijgt nu nog maar 45 graden voor z'n kiezen. De CV ketel zal dus langer draaien maar langer en relaxter pruttelen. Hopelijk gaat dit ook weer eea besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Een vriend van me gaat zijn eerste huis kopen, en ik heb hem zover gekregen om een zonneboiler of pv te overwegen. Nu ben ik een beetje de mogelijkheden aan het bekijken. Het betreft een vrijstaand huis uit 2007, dus hopelijk al redelijk geisoleerd, en het bevat al een WTW. Verder is er vloerverwarming over de hele benedenverdieping en de badkamer. Het dak is plat, een lager gelegen stuk dakterras, en daarbovenop nog een "legoblokje" waar bovenop ongeveer 18 m² plek is voor eventuele zonneboiler/pv. Het gezin bestaat nu uit twee mensen, maar ik vermoed dat er binnen afzienbare tijd minimaal één kleine bij komt.

PV lijkt me heel makkelijk, gewoon een mooie aanbieding uitzoeken en gaan met die banaan.

Ik heb echter het vermoeden dat een zonneboiler in deze situatie de betere keuze is. Aangezien er veel vloerverwarming is, lijkt LTV me wel een optie. Verder zal een baby ook voor veel was zorgen, dus een wasmachine met hotfill is ook een leuke optie. Het probleem is dat ik echt 0 kaas heb gegeten van leidingwerk in een huis, en jullie posts over T-kleppen en dergelijke dus gewoon overheen lees. Ik heb dus geen idee wat voor onderdelen en dergelijke hierbij nodig zijn, en met google word ik ook niet veel wijzer.

Dit bedrijf: http://www.solar2all.com/ ligt in de buurt, en ik heb het idee dat de prijzen redelijk zijn. Echter geloof ik niet dat ze alle onderdelen hebben voor CV-ondersteuning, of heb ik het mis? Verder weet ik niet echt hoeveel buizen en wat voor formaat boiler bij deze situatie zou passen.

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 11:01:
[...]
Dat garandeert nog geen privacy want als je de prijzen per weg een beetje wijzigt (6,11 cent / 6,12 cent / 6,13 cent) en je weet de tijd en gereden afstand dan weet je precies welke routes iemand gereden heeft. Je kunt dan zelfs zien welke afslag hij genomen heeft (de afslag van 6,11 naar 6,09).
Als men hiertoe zou over gaan dan heb je helemaal gelijk dat ze de route kunnen achterhalen, maar niet wanneer je daar gereden hebt. Het kastje accumuleert immers de gereden afstanden, al geldt ook hier weer voor dat als men elke minuut dit richting inningskantoor stuurt dat ook het wanneer wel degelijk te achterhalen valt...
Zelfs als je allen al de snelweg/proviciale wegen/secundaire wegen verschillend prijst kun je al aardig precies uitrekenen waar iemand geweest is. Het is hetzelfde idee als bij het identificeren van een CD: kijk naar de combinatie van speelduren van de nummers en het aantal nummers en je weet welke (versie) van een CD het is. Met wegen gaat dat net zo makkelijk. Statistisch haal je ook makkelijk je startpunt (thuis) er uit. Vanaf daar ga je dan afstanden van afslag tot afslag berekenen en koppelen aan wat je doosje doorstuurt.
Ook dat hangt weer af van het feit over hoeveel tijd het kastje de geaccumuleerde gegevens richting inningskantoor stuurt. Is dat bijv. wekelijks, dan zie ik niet in hoe men kan achterhalen of ik 30km op de A2, A16 of A32 heb gereden.
De les uit het verleden is dat ondanks alle zogenaamde anonimiteit er toch nog zoveel uit de data te halen valt dat je precies weet wie het is en waarschijnlijk ook waar hij is.
Klopt, en het wordt wat enger wat dat aangaat als men ook de spitsheffing (die men nu wel noemt, maar verder absoluut niet over uitwijdt qua gevolgen) invoert: die is nl. plaats en tijdstip afhankelijk. Het kan zelfs zo worden dat de sluiproutes nog zwaarder belast worden: en ook dan weet je dus veel meer dan enkel xx km op de snelweg. De datum kun je dan wederom pas achterhalen als de gegevens frequent worden verstuurd, maar het tijdslot is dan weer wel bekend...

Kortom: ja, privacy blijft een heikel punt in deze, en wordt dus niet enkel gewaarborgd door te zeggen dat enkel gereden afstand en tarief worden doorgestuurd: het gaat ook om de diversificatie qua beprijzing van de wegen en de frequentie waarmee de gegevens richting inningskantoor worden verzonden!

En last but not least: in de toekomst kunnen ook zgn service providers gekoppeld gaan worden. Hier moet je denken aan bijv. TomTom die, net als nu bij TomTom HD Traffic perfect kan zien waar files staan en op basis daarvan een omleiding in kan stellen: ik kan me voorstellen dat je in deze context in de toekomst niet enkel de kortste of snelste route kunt instellen maar ook de goedkoopste...

Het zou mooi zijn als vanuit CO2 uitstoot ook de meest zuinige route zou kunnen worden ingesteld, maar dat kan dus prijstechnisch in de wielen worden gereden (leuk, zo'n uitdrukking in deze context) door de sluiproutes over secundaire wegen heel zwaar te gaan belasten :'(

En in het geval van TomTom HD heb ik nog nooit iemand gehoord over privacy overigens :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

flitspaal.nl schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 23:23:
Er is wel eens op dit forum eea over dakisolatie gesproken. Ik meen dat er ooit iemand is geweest hier die een link naar een site had staan. Dit bedrijf gebruikt speciale EPS korrels met lijm/bindmiddel die onder de dakpannen worden gespoten.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken op GOogle naar dat bedrijf maar ik kan hem zo 1 2 3 niet vinden. Heeft iemand enig idee welk bedrijf dit is? Ik ben ontzettend benieuwd wat dit kost.
Yep die ken ik. Koston is zo'n bedrijf.

En dan heb je het over dit soort dingen neem ik aan:
Afbeeldingslocatie: http://test.hetgasbedrijf.nl/www.koston.nl/wp-content/uploads/2008/07/dakisolatie-4-150x130.pngAfbeeldingslocatie: http://test.hetgasbedrijf.nl/www.koston.nl/wp-content/uploads/2008/07/dakisolatie-2-150x130.pngAfbeeldingslocatie: http://test.hetgasbedrijf.nl/www.koston.nl/wp-content/uploads/2008/07/dakisolatie-3-150x130.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Mars Warrior schreef op zondag 15 november 2009 @ 14:03:
[...]

Yep die ken ik. Koston is zo'n bedrijf.

En dan heb je het over dit soort dingen neem ik aan:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
THANKS!

Dat is precies het bedrijf welke ik zocht! Ze zijn onvindbaar via Google.

Muchos gracias!

Maandag ga ik ze meteen bellen, ze zitten trouwens voor mij praktisch om de hoek, in Almere!

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 15-11-2009 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 20:07:
[...]

Ik wil niet voor mijn beurt spreken (heb zelf de ballen verstand van warmtepompen, mag je me op afrekenen...), maar in een recent artikel in EnergieGids.nl (november nummer, pp. 25-27) wordt Arie Kroon uit Woubrugge geciteerd, die zijn eigen (eerste enige echte) "energienul woning" heeft ontworpen en op zijn spec's heeft laten bouwen. Hij zit al jaren in de business en is onafhankelijk energie adviseur. Hij stelt in het artikel dat de COP waarde gemiddeld blijft steken op 4 (in de praktijk, dus). Iemand hier met harde meetgegevens die zijn uitspraak op waarde kan schatten? Wel of niet met zwaar getweakte warmtepomp systeem?? Want Kroon gelooft vooralsnog niet in hoger haalbare waardes. Kroon stelt verder: "Het hoogst theoretisch haalbare is een COP van 8, maar dit is in de praktijk niet haalbaar doordat er altijd verliezen zullen optreden." Hij wraakte een opmerking van een zegsman van Geveke dat zij een hoge COP (6,2) zouden kunnen bereiken "omdat ze een koelmiddel gebruiken dat een hogere druk aankan dan andere koelmiddelen". Hij nam zelfs het woord "kletskoek" in de mond...

[...]

Ik ga je er helemaal niet op afrekenen.
Integendeel op de site van hun staat Nominaal: COP van 4.5.
Dat is inderdaad iets anders.

Vraag: die zonnecollector zat reeds ingebouwd in het dak toen je dat huis kocht, en die "bouwcombinatie" had dat zo aangelegd? En dan effe keihard beweren (zonder aantoonbaar bewijs?) dat "het dus aan je uit 3 panelen bestaande PV-systeempje met een paar dakhaakjes" zou liggen? Gevaarlijke uitspraak voor een bouwer die blijkbaar zelf een blunder van formaat heeft gemaakt... (neuh, verbaast me niks, bouwsector is nog steeds zo conservatief, eigenwijs en onwillig als wat als het om duurzame installaties gaat...)

Helaas heeft Dutch Solar Systems indertijd het opbouwen van de collectoren in onze wijk uitbesteed aan E2000, die het heeft uitbesteed aan een dakdekker.
In 2006 is onze collector bevroren omdat niet al het water terugstroomde in de boiler.
Dit omdat de collector scheef moet liggen en de dakdekker ze recht heeft gelegd met als gevolg stromend water aan de binnenzijde van ons dak :(
Sinds een jaar hebben ze zelf het gereedschap (de ladderwagen) om het te doen.
Ze hebben enorm veel spijt dat ze het indertijd niet zelf gedaan hebben.
Niet om het een of anders maar "huisvrouwtjes" worden nu eenmaal overruled door een bouwvakker. (Kennen ze die van mij nog niet.)
Blunderen kunnen ze heel goed bij E2000, bij oplevering van ons huis had ik 42 gebreken
Volgens de taxateur van Vereniging Eigen Huis had hij huizen in onze wijk gehad die meer dan 50 gebreken hadden bij de overdracht.
Het probleem hier in Enschede is dat alle grote projecten gebouwd worden door E2000 en mensen die een kavel kopen en zelf hun huis laten ontwerpen en bouwen, dit door een serieuze aannemer laten doen.

[...]

Leve de klantgerichtheid van "bouwend Nederland"...

[...]

Vraag is: hebben zij die collector dan ook aangebracht? Want iemand moet die fout met die loodslab hebben gemaakt. Verder hulde voor de rappe actie. Dat is klantgericht denken... (hoop dat het je niet teveel heeft gekost...).

[...]

Deze bouwcombinatie zonder website???

Ja is een kartel van Koopmans Projecten, Te Pas bouw, Thomasson Dura en Trebbe Bouwbedrijven.

Deze Koopmans???

Ja deze Koopmans.!!!
Mooi gebouw hé.
Trebbe heeft ook een heel mooi gebouw.
Eigenlijk hebben ze allemaal mooie gebouwen.
Dat kan ook niet anders want.... mag je zelf invullen, anders krijg ik vast last van juristen etc.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op zondag 15 november 2009 @ 13:49:
[...]

En in het geval van TomTom HD heb ik nog nooit iemand gehoord over privacy overigens :X
Klopt, maar ach, dat is hetzelfde als je mobieltje aan hebben staan.

Menigsverschillen over de hoogte van de afrekening worden natuurlijk ook wat lastig bespreekbaar
als alleen een geaccumuleerde afstanden en tarieven maar geen details doorgestuurd worden.
Gelukkig zullen in geval van twijfel natuurlijk de rekening naar beneden bijstellen ;)

Nadat ik een keer een erg hoge rekening van KPN had gekregen
(bleken de gesprekskosten van een bedrijf te zijn) heb ik toch maar
de gesprekken op mijn rekening laten specificeren door KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
el jonco schreef op zondag 15 november 2009 @ 06:05:
Daarbij moet eerst een 'steen' worden opgeladen. Je kan er natuurlijk van uitgaan dat het een continu proces is en dat dat opladen in de vorige cyclus gebeurde, maar persoonlijk zie ik meer in het breathing window. Fabeltastische uitvinding trouwens, dat FiWiHex; daarmee kan je 1 °C temperatuurverschil verpompen!
De Brink Advance is een uitwerking van dat concept, ik kan alleen geen prijzen vinden. Maar ik denk dat het ook een fabelachtige prijs kost (1000e+).

Een stukje over het FiWiHex in combinatie met een warmtepomp. Deze meneer (ok. verkoper) beweerd een COP te kunnen halen van 8.7 inclusief hulpenergie. Dit betreft dan wel een ideale (maar wederom volgens de verkoper een niet onmogelijke) situatie. Het is mogelijk dankzij een zeer efficiënt warmte verdeel systeem.

[ Voor 22% gewijzigd door SpiceWorm op 15-11-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 03:59
Flitspaal kijk hier eens
flitspaal.nl schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 23:23:

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:26

ericplan

5180 Wp PV

Ze nemen er de tijd voor. Afgelopen zaterdag een brief van SenterNovem over m'n subsidieaanvraag van de zonneboiler, ingediend op 6 augustus 2009. ZE MISSEN DE OFFERTE! Hebben ze 15 weken over gedaan om dat te constateren. En wat een onzin trouwens, want de rekening en het betalingsbewijs waren wel bijgevoegd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mike70 schreef op zondag 15 november 2009 @ 14:43:
Blunderen kunnen ze heel goed bij E2000, bij oplevering van ons huis had ik 42 gebreken
Volgens de taxateur van Vereniging Eigen Huis had hij huizen in onze wijk gehad die meer dan 50 gebreken hadden bij de overdracht.
Gehoord tijdens voordracht bij Stad van de Zon symposium (mijn aantekeningen).

Onderzoek door VROM:

49% van alle gecontroleerde nieuwbouwprojecten voldoet de (balans)ventilatie NIET aan de gestelde eisen
47% van de projecten heeft een daadwerkelijk gerealiseerde EPC norm die NIET voldoet aan de opdracht bij bouw, maar blijkt (veel) lager te liggen...

en nog zo wat ranzig cijfermateriaal meer.

Conclusie: ALLES moet juridisch afgespijkerd worden, en bouwbeuners moeten keihard afgerekend worden op het eindresultaat. Slechte gerealiseerde energieprestatie? Dan verkoopprijs fors omlaag (of anderszins).

Er is nog zooooooo veel ten goede te veranderen in ons gezwellige landje...

@ericplan
Ze nemen er de tijd voor. Afgelopen zaterdag een brief van SenterNovem over m'n subsidieaanvraag van de zonneboiler, ingediend op 6 augustus 2009. ZE MISSEN DE OFFERTE! Hebben ze 15 weken over gedaan om dat te constateren. En wat een onzin trouwens, want de rekening en het betalingsbewijs waren wel bijgevoegd.
Zeker last van een heftige aanval van Spaanse SDE koorts daar? ;(

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 15-11-2009 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op zondag 15 november 2009 @ 16:28:
[...]

Gehoord tijdens voordracht bij Stad van de Zon symposium (mijn aantekeningen).

Onderzoek door VROM:

49% van alle gecontroleerde nieuwbouwprojecten voldoet de (balans)ventilatie NIET aan de gestelde eisen
47% van de projecten heeft een daadwerkelijk gerealiseerde EPC norm die NIET voldoet aan de opdracht bij bouw, maar blijkt (veel) lager te liggen...

en nog zo wat ranzig cijfermateriaal meer.

Conclusie: ALLES moet juridisch afgespijkerd worden, en bouwbeuners moeten keihard afgerekend worden op het eindresultaat. Slechte gerealiseerde energieprestatie? Dan verkoopprijs fors omlaag (of anderszins).

Er is nog zooooooo veel ten goede te veranderen in ons gezwellige landje...
Mee eens maar ook hier speelt de macht der groten.
Als burger moet je zeer hard kunnen schoppen voor er iets gebeurt.
Persoonlijk heb ik er al voor gezorgd dat alle glaslatten hier in de wijk zijn vervangen omdat het schilderwerk binnen een jaar af begon te bladderen.
In eerste instantie kreeg ik nul op het rekest totdat ik begon te dreigen de meer dan 80 identieke klachten uit de wijk door te sturen naar VEH.
Maar goed dit is een topic over duurzaame energie, ik hier al teveel energie aan verspild, zou verboden moeten worden. ;)

Speksteen, gefeliciteerd met je dochter.
Zijn er nog anderen naar de energiebeurs van het oosten geweest?
Wat is jullie ervaring?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ Questionmark

Hoe gaat het met de Tonzon vloer isolatie? Of zit je nog vast onder de vloer?
Van horen zeggen dat het vrij lastig kiervrij is aan te brengen, en dat dat wel belangrijk is. Ben ook weer aan het kijken voor piepschuim, dit is per m2 wel wat goedkoper dan Tonzon. Ik heb niet zoveel zin om 3 dagen bezig te zijn en er later achter te komen dat het niet goed is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ericplan schreef op zondag 15 november 2009 @ 16:25:
ik heb donderdag nog gebeld, eerst lag de hele morgen daar het netwerk eruit, en smiddags werd me meedegeeld dat de vaststellingsaanvraag ontvangen was en de adviseur ermee bezig is...eind augustus ingestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Nog een rapport van Senternovem over participatie in windmolens;
Deelname in windenergieprojecten blijkt een effectieve methode om het draagvlak voor de rea‐
lisering van windenergieprojecten  te versterken.
6.1.2. Hinder 
In een studie van Pedersen en Van de Berg (Groningen, 2008)  is onderzocht hoe mensen wind‐
molens in hun woonomgeving ervaren. Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat men‐
sen die economisch belang hebben bij windenergie vrijwel geen hinder ondervinden van wind‐
molengeluid.  Van  de  deelnemers  aan  het  onderzoek  heeft  14%  economisch  voordeel  van  de 
windmolens. Dit kan doordat ze er zelf een bezitten, maar ook doordat ze aandelen in een wind‐
park hebben. Deze mensen hóren de  turbines wel even  sterk als degenen die op dezelfde af‐
stand tot een windmolen wonen, maar er geen economisch belang in hebben. Een voor de hand 
liggende verklaring is dat het windmolengeluid de positieve associatie van een beloning krijgt.  

Uit literatuur blijkt ook dat mensen die controle over hun situatie hebben minder snel last heb‐
ben van hinder. Wanneer  je weet dat  je een windmolen uit kunt  zetten  (controle),  zul  je hem 
minder snel als hinderlijk ervaren.  
o.a. wordt kort het zelfleveringsmodel even aangetipt
4. Stroomlevering en participatie 
Stroomlevering  is  bij  financiële  participatie  vaak  gekoppeld  aan  het motto  ‘u  investeert  in  de 
opwekking van uw eigen stroom’. Het gaat dan om levering van de stroom aan het eigen bedrijf 
of huishouden. Hierbij is een kanttekening te plaatsen. Alleen wanneer de elektriciteit niet naar 
het openbare net wordt  getransporteerd, dus bijvoorbeeld bij een eigen  turbine op het eigen 
dak,  is fysiek directe zelflevering mogelijk. De stroom wordt dan geleverd vóór de elektriciteits‐
meter. Het  voordeel  hiervan  is  administratief.  Er  hoeft  geen  energiebelasting  en  btw  over  de 
elektriciteit te worden betaald. Er kan echter ook geen aanspraak gemaakt worden op de SDE. In 
andere  situaties  is  levering aan  jezelf door de organisatie van de  stroommarkt  slechts beperkt 
mogelijk.

4.1. Zelflevering als principe 
Wanneer je zelf of met een aantal mensen samen een turbine exploiteert is in principe levering 
aan het eigen huishouden of bedrijf mogelijk. Bij  levering aan kleinverbruikers (de meeste huis‐
houdens zijn kleinverbruikers) speelt de vergunningplicht een rol. Bij het vormgeven van de par‐
ticipatievorm waarin  de windmolen  geëxploiteerd wordt, moet  hiermee  rekening worden  ge‐
houden. Zelflevering  zonder een vergunning voor  levering aan kleinverbruikers kan alleen dan 
plaatsvinden als een aantal mensen mede‐eigendom heeft over de windmolen, zodat de wind‐
molen voor rekening en risico van de afnemers komt.  
Bij de keuze voor een participatievorm moet de vraag gesteld worden of er bij de participatie‐
vorm sprake  is van het voor eigen rekening en risico exploiteren door de afnemers. Hieraan  lij‐
ken  in  ieder geval de maatschap en vof  te voldoen. De Energiekamer heeft aangegeven dat bij 
een  coöperatieve  vereniging  die  turbines  in  eigen  beheer  plaatst  en  exploiteert,  gesteld  kan 
worden dat de leden samen het mede‐eigendom van windmolens hebben.  Als de leden boven‐
dien door hun stemrecht invloed kunnen uitoefenen op contractsvoorwaarden voor het ontvan‐
gen van elektriciteit, is er geen leveringsvergunning vereist. 

Levering  van  elektriciteit  van  de  gemeenschappelijke  windmolen   aan  het  eigen  huishouden 
vindt plaats via het openbare net. Een dergelijke  levering  is alleen mogelijk met medewerking 
van een toegelaten elektriciteitshandelaar. Hoe vervolgens wordt omgesprongen met de fiscale 
aspecten  zoals  energiebelasting  en  btw  over  de  eigen  elektriciteit  is  complex.  In  Nederland 
wordt nu  geëxperimenteerd met een dergelijk model door de  coöperatie de Windvogel  in  sa‐
menwerking met Eneco. Zie daartoe www.windvogel.nl/zelflevering/ .  
Het experiment  krijgt bijzondere aandacht met name vanwege de fiscale effecten. De construc‐
tie die de initiatiefnemers voorstellen gaat ervanuit, dat men geen gebruik maakt van SDE‐
subsidie. Daar staat tegenover, dat er geen energiebelasting wordt afgedragen. Het rijk spaart 
als het ware ‘SDE‐subsidie uitgaven, (ministerie van EZ)  maar ontvangt ook minder belasting  
(ministerie van Financien). Het model heeft vergaande consequenties voor de geldstromen. In 
de loop van 2009 zal het rijk bij de beantwoording van de motie ‘Samson’ duidelijkheid geven 
hoe het dit model beoordeelt. 
Voor de rest; de minste maatschappelijke landschapsvervuiling wordt verkregen door windmolenparken (1 type, 1 lijn, etc) te bouwen, en niet een ratjetoe van turbines. Dit gecombineerd met het zelfleveringsmodel zou wel eens een flinke impuls kunnen geven. Ik wacht met spanning af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 11-09 15:57
SpiceWorm schreef op zondag 15 november 2009 @ 19:01:
@ Questionmark

Hoe gaat het met de Tonzon vloer isolatie? Of zit je nog vast onder de vloer?
Van horen zeggen dat het vrij lastig kiervrij is aan te brengen, en dat dat wel belangrijk is. Ben ook weer aan het kijken voor piepschuim, dit is per m2 wel wat goedkoper dan Tonzon. Ik heb niet zoveel zin om 3 dagen bezig te zijn en er later achter te komen dat het niet goed is gebeurd.
De TonZon isolatie zit eronder hoor! Het was niet heel makkelijk maar met wat oefenen lukte het wel goed. Over dat kiervrij heb ik niks gehoord overigens. Ik heb het gewoon volgens de handleiding aangebracht en dat heeft voelbaar een effect opgeleverd. Sinds die isolatie er onder zit voelt de vloer niet koud meer aan! Ook heb ik het idee dat de temperatuur niet zo meer schommelt maar dat kan ook komen doordat het niet echt koud is buiten :)
Het enige waar je misschien tegenaan kunt lopen met TonZon isolatie, is dat je het niet kunt aanbrengen in smalle kieren. Je kunt daar namelijk niet met je nietmachine tussen...navraag bij Tonzon gedaan en die zeiden dat je dan het beste niks er tussen kunt doen, omdat het dan waarschijnlijk toch geen effect heeft.
Wat trouwens minstens zo belangrijk is bij dit systeem, is dat de bodem absoluut afgedekt moet worden ivm verdamping dus vocht.
En nog iets, het is het systeem met de laagste milieubelasting (minste materiaal). Ik heb trouwens nog 20 meter folie over, iemand geïnteresseerd?

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@QuestionMarc
Welke soort folie is het, de 1 of 3 kamer versie?
Als het de 3 kamer versie is, dan heb ik zeker intresse.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 11-09 15:57
guus.assmann schreef op maandag 16 november 2009 @ 08:27:
@QuestionMarc
Welke soort folie is het, de 1 of 3 kamer versie?
Als het de 3 kamer versie is, dan heb ik zeker intresse.
Het is de 1 kamer versie.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

el jonco schreef op zondag 15 november 2009 @ 06:17:
[...]

Heb je een open bron? Of moet die pomp zo waanzinnig veel water verpompen? Als je ziet dat CVpompen (5...65W) een heel huis kunnen bedienen (vloerverwarming is vaak >100m) en hier grondluslengtes van 100m worden genoemd, begrijp ik niet waar daar dan zo'n zware pomp voor nodig zou zijn? Water rondpompen in een gesloten (en ontlucht!) circuit kost toch alleen het overwinnen van de wrijvingsverliezen van het water in de buis?
Ja, ik heb een open bron en geen leidingencircuit in de bodem met antivries (brein). Bewust voor gekozen vanwege de kans op een hogere prestatie/COP.
Onder allergunstigste omstandigheden onttrekt de warmtepomp bijna 13 kW aan warmte uit het ingangscircuit, en het afgekoelde retourwater mag niet onder de 3.5C uitkomen, om bevriezing in de warmtepomp te voorkomen.
Ik heb nu een debiet van 2.66 m3/h en koel onder optimale condities het grondwater tot soms wel 4.1 graden af. Ingaand is rond de 11.3 C.
Verder moet ik het circuit op overdruk houden, om ontgassing te voorkomen, dus heb ik een voetventiel met ca 1 atm overdruk. De primaire pomp (die buiten onder de grond zit om ca 20m diepte) moet dus 2.6m3 bij ca 1.5 atm druk pompen. Ik heb geen zuiniger pomp gevonden dan een Pedrollo 3-fase, maar misschien weet iemand anders een beter oplossing...
De specs van de WP eisen 2.5m3/h, maar ik zie -achteraf- dat ik in mijn situatie ietsje minder misschien ook wel had gekund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even wat cijfertjes van het 1ste jaar (365 dagen) zonnestroom in Meijel. Ik ben een tevreden ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marcel.foortjes/1ste%20jaar%20zonnestroom.png

Sonnenertrag gegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 19:35

sll

Vanaf vandaag is een subsidieregeling energiebesparende maatregelen geopend voor inwoners van de provincies Groningen en Drenthe. Er is 1 miljoen euro (Groningen) + 600.000 700.000 euro (Drenthe) beschikbaar.

Helaas moet je zowel eigenaar als bewoner zijn van een woning in één van de provincies (ik huur alleen).

Je krijgt 20% subsidie voor aanschaf en/of installatie van maatregelen.
Zie http://www.snn.eu/sjablon...ge/view.asp?objectID=2409

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
sll schreef op maandag 16 november 2009 @ 10:26:
Vanaf vandaag is een subsidieregeling energiebesparende maatregelen geopend voor inwoners van de provincies Groningen en Drenthe. Er is 1 miljoen euro (Groningen) + 600.000 700.000 euro (Drenthe) beschikbaar.

Helaas moet je zowel eigenaar als bewoner zijn van een woning in één van de provincies (ik huur alleen).

Je krijgt 20% subsidie voor aanschaf en/of installatie van maatregelen.
Zie http://www.snn.eu/sjablon...ee/view.asp?objectID=2409
... en Assenaren krijgen 5% meer subsidie.

... en je moet in een woning gebouwd voor 1995 wonen om in aanmerking te komen ...

... óók voor toepassing van ... zonnestroom ... 8)7

@mrclfrtjs

Gefeliciteerd met je (ook) hoge genormeerde "genormeerde jaaropbrengst" van 980 kWh/kWp voor 365 dagen (ik reken om een beetje goed vergelijkingscriterium te hebben alleen met kalenderjaren, maar zal niet veel schelen gezien de periode die je opgeeft). Dat is al een vette 130 kWh/kWp hoger dan de bezopen SDE norm van 850 kWh/kWp.jaar. 15% meer...

Voor de goede orde: mrclfrtjs zijn installatie bevindt zich in ... het zonarmste deel van Nederland, Limburg, en is zelfs ook nog 10 graden oost van zuid gericht...

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 16-11-2009 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

[...]

Voor de goede orde: mrclfrtjs zijn installatie bevindt zich in ... het zonarmste deel van Nederland, Limburg, en is zelfs ook nog 10 graden oost van zuid gericht...
Klopt, maar Limburg is niet de stralingsarmste van Nederland (zeker ook niet de beste). En daar gaat het toch om. Desalniettemin is je boodschap duidelijk.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@zonnigtype (en eigenlijk ook @JeroenH voor het geval hij nog kan herinneren hoe het toen zat)

Voordat ik definitief een enkel paneeltje op m'n balkon gooi, ga ik toch een poging wagen bij de verhuurder om te zien of ik gebruik mag maken van het dak van het complex. Een grote kans geef ik het niet, maar proberen kan altijd, natuurlijk.

Ik zal met een goed uitgewerkt plan moeten komen om overtuigend over te komen. Zaken als precieze afmetingen van de installatie, dakbelasting, degelijke berekening voor de ballast op de betreffende hoogte en voor de windomstandigheden in mijn regio, route en bescherming van de kabels en zo nog wat meer zijn allemaal goed op papier te zetten. Maar hoe zit dat met verzekering? En dan niet zozeer voor de panelen zelf (ik vermoed dat die bij de inboedel gerekend kunnen worden als ik dat al nodig vind), maar voor evt. schade die de panelen aan kunnen richten bij storm of blikseminslag (ik noem maar wat). Dat zal niet onder een normale WA verzekering vallen, denk ik.

Is dit punt naar voren gekomen in de afspraken die jij met je verhuurder hebt? En zo ja, wat is dan de oplossing geweest? In de zeer uitgebreide historie en op de pagina voor huurders van je website heb ik het niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
windfreak schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:44:
[...]

Klopt, maar Limburg is niet de stralingsarmste van Nederland (zeker ook niet de beste). En daar gaat het toch om. Desalniettemin is je boodschap duidelijk.
Sorry, iets te scherp gesteld, je hebt gelijk. Ik bedoelde eigenlijk: Limburg ligt in het oosten van het land, en Nederland heeft een globale sterk aflopende instralingsgradiënt van west naar oost. Niet Limburg (valt inderdaad nogal mee, ongeveer gelijk aan oostelijk deel Zuid-Holland tot midden-Friesland), maar de kont van Overijssel en Gelderland zijn het slechtst af. Desondanks had George Wieggers in Varsseveld (Gld) op 24 september een mooie 920 kWh/kWp voor 365 dagen op de bruto productiemeter staan (1.877 kWh uit 2,04 kWp). Nog steeds far away boven de voor heel Nederland geldende SDE cap. Het verschil krijgt niemand uitbetaald, er moet wel over het totale volume worden "gesaldeerd" vanwege art. 31-c in de Elektriciteitswet, maar die heeft weer die andere "cap", nog steeds formeel 3.000 kWh/jaar.

@Ik Keessie.

Over huurders en zonnepanelen. Ja, onder WA verzekering, dat was zo'n beetje de zwaarste eis van de verhuurder, en terecht. Heb ik nagevraagd bij onze WA verzekeraar. Omdat plat dak installaties bijna nooit nagelvast aan het dak zitten, valt het nooit onder de opstalverzekering van de gebouweigenaar. Verzekeraar noemt het "huurdersbelang" vergelijkbaar met satellietschotels (die zitten trouwens wel altijd "nagelvast" aan het gebouw, dus ze zijn blijkbaar enigzins flexibel daar). Dus dat was geen enkel probleem. En de verhuurder accepteerde dat, zelfs zonder schriftelijk document van de verzekeraar (er is een "aantekening in het dossier" gemaakt, heb het natuurlijk wel even zo schriftelijk op papier gezet voor de verhuurder, en toen was het OK). Een paneeltje: mag geen enkel probleem zijn, al totaal niet qua dakbelasting of dat soort onzin. Tenzij je een rot houten dakkapelletje hebt of zo.

Voor de gemeenschappelijke paneeltjes (bewonersvereniging had geen WA verzekering en was ook niet opportuun gezien de meerkosten) is er een mooie constructie bedacht door de verhuurder: paneeltjes zijn voor symbolisch bedrag van 1 Euro doorverkocht aan hen, zij hebben dat in hun WA verzekering gestopt, wij krijgen de levenslange opbrengst. Klaar (en leuk feest...). Wel alles op papier vastnagelen s.v.p. Die zes paneeltjes hebben zichzelf trouwens vorig jaar al terugverdiend door absurde aanschafsubsidie en lucratieve contractcondities e-leverancier... ;)

[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 16-11-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
zonnigtype schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:19:
Over huurders en zonnepanelen. Ja, onder WA verzekering, dat was zo'n beetje de zwaarste eis van de verhuurder, en terecht. Heb ik nagevraagd bij onze WA verzekeraar.
Ok, duidelijk. Dank je voor het snelle antwoord. En een dergelijke eis is zeker terecht.
Een paneeltje: mag geen enkel probleem zijn, al totaal niet qua dakbelasting of dat soort onzin. Tenzij je een rot houten dakkapelletje hebt of zo.
Als ik toestemming krijg voor een systeem op het dak, zal het een groter systeem worden (dat is de reden om toestemming te vragen). Nog altijd niet meer dan 600-700 Wp (om ook nog een aparte groep in het apartement aan te laten leggen, wil ik de verhuurder niet mee lastig vallen en de bankrekening heeft ook een limiet :) ), dus zal de dakbelasting geen probleem mogen vormen inderdaad. Maar ik wil graag een compleet en goed uitgedacht verhaal kunnen overleggen om wat meer goodwill te kweken bij de verhuurder.
Voor de gemeenschappelijke paneeltjes (bewonersvereniging had geen WA verzekering en was ook niet opportuun gezien de meerkosten)
Is een verzekering zo duur dan dat het niet opwoog tegen de verminderde energiekosten?

edit: @Energiastic: Whoops, zo groot is het dak nu ook weer niet (en mijn portemonnee al helemaal niet) :P

[ Voor 4% gewijzigd door Basket Kees op 16-11-2009 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik Keessie schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:57:
[...]
Als ik toestemming krijg voor een systeem op het dak, zal het een groter systeem worden (dat is de reden om toestemming te vragen). Nog altijd niet meer dan 600-700 KWp (om ook nog een aparte groep in het apartement aan te laten leggen, wil ik de verhuurder niet mee lastig vallen en de bankrekening heeft ook een limiet :) ), dus zal de dakbelasting geen probleem mogen vormen inderdaad. Maar ik wil graag een compleet en goed uitgedacht verhaal kunnen overleggen om wat meer goodwill te kweken bij de verhuurder.
Wat? 600-700KWp ??? Zit je er een factor K naast?
Of maak je ons allemaal superblij? :P
Dan heb je meer dan 1 extra groep nodig... ;)
ohja, en hele dikke groene hypotheek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ik Keessie schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:57:

Is een verzekering zo duur dan dat het niet opwoog tegen de verminderde energiekosten?
Het zijn "maar" 6 108 Wp paneeltjes, dus ja, verzekering (jaarlijks schokken!) woog niet op tegen beetje opbrengst. Die opbrengst bleek wel mee te vallen, maar onderhandelen in ons complex is erg moeizaam, dus heb ik verder niet zitten pushen, iedereen heeft sowieso al een eigen WA verzekering waar die 6 paneeltjes echter niet onder "konden" vallen.

Help me later herinneren aan de brief met toezegging van de corporatie. Ben nu effe bezig met antwoorden op 25 vreselijke vragen over Warmtewet voor NMa (bureaucratie, bureaucratie, wil je niet weten, het "consultatiedocument" telt slechts 153 verschrikkelijk ingewikkelde "randnummers".... ;( ). Moet voor morgen de deur uit. (*** diepe zucht ***)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
zonnigtype schreef op maandag 16 november 2009 @ 15:44
Het zijn "maar" 6 108 Wp paneeltjes, dus ja, verzekering (jaarlijks schokken!) woog niet op tegen beetje opbrengst. Die opbrengst bleek wel mee te vallen, maar onderhandelen in ons complex is erg moeizaam, dus heb ik verder niet zitten pushen, iedereen heeft sowieso al een eigen WA verzekering waar die 6 paneeltjes echter niet onder "konden" vallen.
Ok, dan is het een goed idee van tevoren uit te zoeken wat een uitbreiding van m'n WA verzekering zou kosten. Had niet gedacht dat dit een significant bedrag zou zijn tov de opbrengst.
Help me later herinneren aan de brief met toezegging van de corporatie. Ben nu effe bezig met antwoorden op 25 vreselijke vragen over Warmtewet voor NMa (bureaucratie, bureaucratie, wil je niet weten, het "consultatiedocument" telt slechts 153 verschrikkelijk ingewikkelde "randnummers".... ;( ). Moet voor morgen de deur uit. (*** diepe zucht ***)
Ouch ... gelukkig dat er helden zijn die dergelijke zaken door willen/kunnen worstelen ... ik zou er geen raad mee weten. Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ik Keessie schreef op maandag 16 november 2009 @ 16:03:
[...]

Ok, dan is het een goed idee van tevoren uit te zoeken wat een uitbreiding van m'n WA verzekering zou kosten. Had niet gedacht dat dit een significant bedrag zou zijn tov de opbrengst.
Is bij ons zonder extra kosten gebeurd. Gewoon een aantekening geweest. Kan natuurlijk wel anders worden bij een "forse" installatie. Inderdaad, altijd navragen ... en aftimmeren op papier.
Ouch ... gelukkig dat er helden zijn die dergelijke zaken door willen/kunnen worstelen ... ik zou er geen raad mee weten. Sterkte!
Merci. Ben al bij vraag 17. "We gaan vooruit" zou jeweetwel zeggen. Af en toe spiek ik op Tweakers om even wat leuke vragen te beantwoorden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ach, ik krijg mijn zonnesteek subsidie nog niet, ik heb aan alle eisen voldaan,
maar moet nu ineens een installatie document overleggen...
(dhz pv <-> installatiedocument ? contradictio in terminus)
vreemd, daarover staat in de folder niets, en ik ken menigeen die met de besseling set de boel 2 jaar hebben laten staan.
blijkbaar is het echt vette fun om vanachter je buro burgertjes te irriteren,
nu ben ik niet in mijn laatste dubbeltje gestikt, maar iemand even 3 ruggen laten vooruitbetalen,
en dan niet over de brug komen is schandalig. weinig stimulerend ook voor de burger.
ik wou dat ik bij de woz aanslag ook 500 smoezen kon verzinnen.

orginele mail van de ambtenaar :
Beste ,

Ik mis eigenlijk nog een installatiebewijs.
Wil je me t.z.t. de voor en na foto sturen, dan wel een bewijs van de installateur dat de zonnepanelen ook daadwerkelijk zijn geinstalleerd?

Met vriendelijke groet,
adviseur Duurzaam Bouwen (interim)
Afdeling ROM, Stadsontwikkeling, Gemeente Alkmaar Postbus 53, 1800 BC Alkmaar
Kiest u ook al voor groene stroom, een groene bank en duurzame producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:26

ericplan

5180 Wp PV

Vanmiddag kwam de meteropnemer en de standen zijn wel interessant. Over 365 dagen was het electriciteitsverbruik ongeveer 3000 kWh, tegen 4450 kWh het voorgaande jaar. Het gasverbruik lag een fractie hoger met 1780 m3 tegen 1630. Gecorrigeerd met graaddagen is het gasverbruik ongeveer gelijk gebleven.
Eigen opwek 320 kWh aan elektriciteit (sinds augustus) en 415 kWh aan warm water (sinds juli, verbruikszijdig gemeten)
Er is zoveel veranderd dat vergelijken bijna niet mogelijk is, gaswasdroger ipv electrisch, hotfill wasmachine, alle ouderwetse gloeilampen vervangen door LED of spaarlamp enz enz. Per 1 januari 2010 gaat Nuon eruit en komt Greenchoice erin.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:31:
vreemd, daarover staat in de folder niets, en ik ken menigeen die met de besseling set de boel 2 jaar hebben laten staan.
nu ben ik niet in mijn laatste dubbeltje gestikt, maar iemand even 3 ruggen laten vooruitbetalen,
en dan niet over de brug komen is schandalig. weinig stimulerend ook voor de burger.

[...]
Ola, staat er in dat mailtje niet dat je alleen twee foto's van voor en na hoeft de overhandigen? In dat geval is die installateur dus niet nodig en mag je het zelf op je dak parkeren :)

Overigens, hier staat de CV installatie inmiddels nog maar op 45 graden aanvoertemperatuur, bevalt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:59:
[...]

Ola, staat er in dat mailtje niet dat je alleen twee foto's van voor en na hoeft de overhandigen? In dat geval is die installateur dus niet nodig en mag je het zelf op je dak parkeren :)

Overigens, hier staat de CV installatie inmiddels nog maar op 45 graden aanvoertemperatuur, bevalt prima!
Foto voor/na. Er zijn ook dummy paneeltjes in de handel zonder silicium en zonder kabeltjes. En anders is er wel iets van karton te prutsen met een uitvergroting van een foto van de voorzijde van een zonnepaneel. Of gelooft de heilige ambtenaar dat het "wel OK is" als er zonnepaneelachtige dingeskes op het dak verschijnen "na installatie" (dhz of niet)? Of komt 'ie het persoonlijk controleren in zijn gemeente?

Ik herinner me nog levendig de medewerker van mijn verhuurder die een uur te laat na installatie van de uitbreidingen alhier op kwam draven (afgesproken was dat hij kwam kijken hoe de hele dakinstallatie in zijn werk ging, heeft 'ie allemaal gemist, en dat was toch bijna een hele dag werk destijds). Hij had echter hoogtevrees, dus stond 'ie op het laddertje over de dakrand te gluren, zag "dat er iets van zonnepanelen stonden", heeft verder niet gevraagd hoe of wat met aansluiting, op bekabeling, installatie, meters, etc. "en het was goed". Hij snapte er waarschijnlijk toch weinig tot niets van.

Verder op een kort stukje in het huurdersblaadje na nooit meer iemand van de verhuurder gehoord over onze installaties (terwijl ze d'r juist zulke goeie sier mee zouden kunnen maken, "Kijk wat we allemaal wel niet mogelijk maken, en het is nog hartstikke donkergroen ook!"). Volgens mij zijn ze het al lang weer vergeten.

Stond er onderaan die mail aan eric-pvt wellicht ook nog zoiets als "Denk na voordat u deze e-mail print vanwege het milieu"???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
zonnigtype schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:33:
[...]
Stond er onderaan die mail aan eric-pvt wellicht ook nog zoiets als "Denk na voordat u deze e-mail print vanwege het milieu"???
Owja, dat zie ik ook altijd staan. Wel goed hoor. Er zijn zoveel van die ... types die gewoon ieder ditje en datje printen, "Omdat dat prettiger leest!".

Ik heb er nou al een paar keer opmerkingen over geplaatst bij ons op school. Niet alleen staan de printers standaard enkelzijdig ingesteld (waarom zou je de achterkant van het blaadje niet kunnen lezen?), maar er zijn gewoon nog leraren die dingen op papier verwachten! Kun je voorstellen wat een verspilling als er 30 leerlingen per klas aan het einde van de periode hun verslagje bij drie leraren à 20paginas inleveren op papier!!

En dan nog zo iets, eigenlijk veel erger; iedereen bij ons heeft een laptop, maar er zijn altijd nog leraren die denken dat wij de opdracht niet zelf van de schoolsite openen kunnen... en het daarom maar 30 keer per klas afdrukken en uitdelen iedere les!! :X

Ik zit op een ICT opleiding! Wij zouden toch [...] de papierloze revolutie moeten leiden? En ons maar braaf over MVO vertellen. Nou, ik weet zeker dat minder printen perfect in het milieu aspect zou passen, maar dat zien ze zelf nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:31:

[...]
Voor een bezoekje en uitleg over je Qsolar en al je installaties kan/wil ik je misschien wel aan de verklaring helpen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dank je, maar ik heb een goeie vriend die nefit/atag dealer en uneto vnv erkend installateur is,
hij heeft de mail ook gehad, en vraagt nu aan de gemeente hoe hij dit niet kan weten,
de gemeente vraagt iets van achter een schermpje, maar informeert installateurs niet hoe een installatiedocument eruit moet zien.
uiteraard heb ik dat van die fotos wel gelezen, maar hoe ga je die nieuwe panelen vinden tussen al die anderen ? los van de photoshop faktor... dit is al de 2e zonnesteekset namelijk, en 26 andere panelen aanwezig. verder heb ik 3 mensen gemaild, die de besseling set hebben gekregen, een dhz set,
en de gemeente heeft daar niets gevraagd, en de subsidie is al vertrekt (!)
je mag hier van denken zoals je wilt, maar ergens stinkt er iets.
Voor een bezoekje en uitleg over je Qsolar en al je installaties kan/wil ik je misschien wel aan de verklaring helpen.
you`re welcome, kan wel een beetje veel in 1 keer zijn aan info en opties.... was bij jeroenh, nielstn en flitspaal ook al zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Ik vind het wel leuk dat we dat in Amsterdam een beetje hebben kunnen doorbreken. Heb met succes al meerdere mensen aan een Zon Op Je Dak installatie geholpen zonder dat ze zelf de subsidie voor moeten schieten of dat de leverancier dat voorfinancierd. En een stuk goedkoper als die jongens uit Alkmaar en Haarlem en toch exact dezelfde materialen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 22:33:
verder heb ik 3 mensen gemaild, die de besseling set hebben gekregen, een dhz set,
en de gemeente heeft daar niets gevraagd, en de subsidie is al vertrekt (!)
je mag hier van denken zoals je wilt, maar ergens stinkt er iets.
Nou, een beerput lijkt me d'r nog niets bij. Komt dit in het Noordhollands Dagblad? Ik ken daar een goeie journalist die wel van een scoop op z'n tijd houdt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beerput, nou dan moet je mijn initiele subsidie aanvraag mail eens zien : (laat niets te wensen over)
geachte heer *****,

ik heb mijn zonnepaneel set compleet,
en verzoek u om de subsidie op mijn aangeschafte set uit te betalen, op triodos bank rekeningnummer : ****** de huidige set is zoals besproken op de maximering van subsidie 600Wp X 2,5 euro = 1500 euro.
de set is aanwezig in mijn woning, en betaald, en ook in elke vorm die u wenst, controleerbaar.
alle benodigde afschriften en fakturen zijn bijgevoegd.

in afwachting van uw antwoord en bevestiging verblijf ik, met vriendelijke groet,
in de zonnesteek folder met voorwaarden komt het woord installatiedocument niet voor.
ook bewijslast met fotos niet, enkel faktuur+bankafschrift tonen, met overeenkomend adres en tenaamstelling.
heeft solarking so f*cking veel tijd & effort gestopt in een orgineel document met import-stempel en al, uit china het is echt tenenkrommend.
hoe dan ook, ik blijf positief, en heb het ijverige ambtenaartje voor een kop koffie en controle uitgenodigd.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 03:59
Zijn er nog mensen hier, welke met gewogen (en ongewogen) graaddagen werken volgens de kwa manier?

Zie in hun spreadsheet bestand, de toelichting:

Bij gewogen graaddagen tellen de wintermaanden zwaarder en de zomermaanden lichter.
November t/m februari worden de graaddagen vermenigvuldigd met 1,1
Maart en oktober met factor 1,0
April tot en met september met factor 0,8

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Inmiddels de hele stadswarmte inspraak zooi verstuurd. Jasses, je word echt vet depressief van dat soort dossiers. Ik heb geen enkele fiducie in decente behandeling van mijn antwoorden, maar je weet het per slot van rekening maar nooit. Wie weet gaat zelfs bij de gortdroge, goed betaalde juristen van de NMa ooit het duurzame licht branden, i.p.v. totaal broek afzakkende frases als "het milieuhygenienisch functioneren van de elektriciteitsvoorziening" uit hun pen te laten vloeien (en daar vervolgens geen enkele zinnige invulling aan te geven).

Zonnigtype heeft in ieder geval weer aan zijn zelfverkozen "maatschappelijke plicht" voldaan. Iets van stemmen op een partij die toch nooit in het pluche terechtkomt. Afijn. Er zijn ergere dingen op deze aardkloot... (???)

Over tot de duurzame orde van de dag. Slapieslapie... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 09:48:
[...]Ik heb nu een debiet van 2.66 m3/h en koel onder optimale condities het grondwater tot soms wel 4.1 graden af. Ingaand is rond de 11.3 C.
Inkomend bedoel je? ;-) Ingaand klinkt een beetje als 'de grond ingaand' 8-)
Verder moet ik het circuit op overdruk houden, om ontgassing te voorkomen, dus heb ik een voetventiel met ca 1 atm overdruk. De primaire pomp (die buiten onder de grond zit om ca 20m diepte) moet dus 2.6m3 bij ca 1.5 atm druk pompen. Ik heb geen zuiniger pomp gevonden dan een Pedrollo 3-fase, maar misschien weet iemand anders een beter oplossing...
a) is ontgassing niet enkel een probleem van diffuse leidingen -nadat het aanwezige water 'dood' is geraakt-?
b) waarom wil je het grootste deel van de lus wél onder druk zetten en een klein stukje níet?
c) waarom heb je geen stijgbuisje met ontgassingsmogelijkheid (én d,)
d) Kan je het hele circuit niet op druk brengen, net als bij de CV, waarbij de pomp het water 'vrij' rondpompt in het onder druk staande circuit?

In dat geval hoef je niet constant de weerstand van het voetventiel te overwinnen, is er druk op het water dus ontgast het niet en spaar je m.i. heel veel energie. Zeker als het ding 24/7 loopt, kost dat je 1200 euro per jaar (Watt*2=euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Crackh34d schreef op zondag 15 november 2009 @ 12:55:PV lijkt me heel makkelijk, gewoon een mooie aanbieding uitzoeken en gaan met die banaan.

Ik heb echter het vermoeden dat een zonneboiler in deze situatie de betere keuze is.
Tegen : Stroom kan je terugleveren (ook in de zomer), warmte niet; zie gasgebruikgrafiek in dit forum tijdje terug.
Voor: Zonneboiler krijgt sneller meer water op hoge temperatuur.

Stel zonnecelrendement op 20%, collectorrendement op 80%, dan moet de warmtepomp een COP van 4 hebben bij de temperatuur die de collector aflevert, om de zonnecel/wamtepomp zinvoller te laten zijn dan collector/warmteboiler.
Je dak kan je maar 1x volleggen.
Pagina: 1 ... 10 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.