Ik bekijk het vanuit de warmtepomp, die heeft een mooi schermpje waar je alle temperaturen tot 1 cijfer achter de komma kunt volgen.
a) is ontgassing niet enkel een probleem van diffuse leidingen -nadat het aanwezige water 'dood' is geraakt-?
b) waarom wil je het grootste deel van de lus wél onder druk zetten en een klein stukje níet?
c) waarom heb je geen stijgbuisje met ontgassingsmogelijkheid (én d,)
d) Kan je het hele circuit niet op druk brengen, net als bij de CV, waarbij de pomp het water 'vrij' rondpompt in het onder druk staande circuit?
Ik heb geen honderden meter kunstof buis in de grond liggen maar wordt het water uit een vrijwel 'open' put opgepompt en in een 'andere' put terug gebracht. Eigenlijk is het een mono-bron, halen van 47m diepte, terugbrengen op 25 m diepte.
Het te circuleren water staat dus niet onder druk, anders dan door de hoogte van de waterkolom erboven en wat de pomp eraan toevoegt als die aan staat.
Iedere 10 m lager is de druk van dat stukje water 1 atmosfeer hoger.
Water dat van grote diepte komt kan allerlei gassen hebben opgelost, zoals CO2, aardgas

of zelfs radioactief argon

(een super heel klein beetje dan).
Als het water omhoog gepompt wordt, wordt die druk lager (1 atm per 10 m) en kan het gas vrijkomen als belletjes. Op het hoogste punt kan de druk zelfs negatief zijn, tenminste als je het water zo vrij zou laten teruglopen in de brengput. (grondwater is hier 4 meter onder het hoogste punt in de installatie, dus -0.4 atmosfeer als ik geen overdrukventiel zou hebben)
De belletjes zou je kunnen laten ontsnappen, maar daardoor verandert de water samenstelling (en bijvoorbeeld de zuurgraad =CO2!) en kun je na verloop van tijd problemen krijgen in je brengput waar chemische racties de put kunnen laten verstoppen. En dan heb je echt een probleem zo diep onder de grond.
Daarom verkiezen veel installateurs voor de veiligheid een gesloten bron (dus met buizen) ook al is het rendements verlies (meer weerstand in de pijpen en temperatuur val over de pijpwand) hoger. De investering is wel hoger (kosten klant) en opbrengst mogelijk wat lager (kosten klant). Ook gebruiken ze antivries in deze buizen zodat de vloeistof (brein) wat verder kan worden afgekoeld dan bij water.
Op veel plaatsen in Nederland moet je wel voor een gesloten bron kiezen, daar heb je zeer corrosief zout water, veel klei of andere zaken die je liever niet wilt rondpompen.
In dat geval hoef je niet constant de weerstand van het voetventiel te overwinnen, is er druk op het water dus ontgast het niet en spaar je m.i. heel veel energie. Zeker als het ding 24/7 loopt, kost dat je 1200 euro per jaar (Watt*2=euro).
Directe water overdracht heeft -theoretisch- een stuk hoger rendement dan bij de inzet van brein/pijpen, maar ik geef toe dat ik niet gerekend heb aan het vermogen van de bronpomp zelf t.o.v. een circulatiepomp bij een gesloten primair cirquit.
Stel dat het 200W t.o.v. 630W zou zijn, dan heb ik bij 120 dagen 24/7 (dat haal ik niet denk ik) een verschil van 1238kWh, en daar betaal ik op dit moment 149 euro voor. Meerkosten voor een gesloten systeem waren 8000 euro, en dan nog ex BTW.