Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.861 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 19:21:
[...]

En je meet zo weinig? zal het verbruik eens op nieuw meten met een andere meter die ik heb liggen.
Maar dat is toch perfect dan? zo weinig verbruik voor zo,n groot scherm.
Yep echt zo weinig met een goede meter.
Grote LCD TV's met LED backlights zijn erg zuinig.

Als ik een paar dagen data van de Samsung heb zal ik mijn Atom mediacenter eens meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 19:29:
[...]

Yep echt zo weinig met een goede meter.
Grote LCD TV's met LED backlights zijn erg zuinig.

Als ik een paar dagen data van de Samsung heb zal ik mijn Atom mediacenter eens meten.
Wat wel erg opvalt is dat er totaal geen warmte vanaf komt, dat was bij mijn plasma wel anders.

ik heb trouwens de UE40B7020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paerad
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:15
dat klinkt zeker goed,

de samsungs zijn nog wat uitgebreider toch, platter en volgens mij zaten er in de wat grotere typen mediaspelers, kan je een usb hd met films op aansluiten.

meer typen/wattages zijn welkom zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mike70 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:44:
[...]

Van wie is de ingezonden brief?
De krant ligt inmiddels bij de buren (we doen samen met de krant).
Editie Enschede donderdag 19-11-09 onder de rubriek lezers schrijven.
Woon je ook in het Roombeek?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 18:01:
[...]

Ik meet nu mijn Samsung LED TV
Fabrieksspecs 170watt maar ik kom op 80watt bij 1080P weergave
Dit vind ik trouwens ;)

UE46B6000
Energie
• Operationeel Energieverbruik: 105W
• Stand-by Energieverbruik: minder dan 0,1W
• Eco flower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 11-09 15:57
Ik vond nog een interessante site welke uitlegt hoe het zit met de energie die nodig is om al die elektronica te maken:

http://www.lowtechmagazin...igitale-technologie-.html

Zoals ik al eerder zei, een zuinige LCD zal in zijn levensduur waarschijnlijk niet zijn ingebedde energie 'terugverdienen' ...zeker als hij een oudere TV vervangt...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

QuestionMarc schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 22:09:
Ik vond nog een interessante site welke uitlegt hoe het zit met de energie die nodig is om al die elektronica te maken:

http://www.lowtechmagazin...igitale-technologie-.html

Zoals ik al eerder zei, een zuinige LCD zal in zijn levensduur waarschijnlijk niet zijn ingebedde energie 'terugverdienen' ...zeker als hij een oudere TV vervangt...
Tja...je koopt natuurlijk ook wat nieuws omdat het weer mooier (lees scherper) is...en dat hij dan ook nog zuiniger met je kwh meter omspringt is dat mooi meegenenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:52:
Inderdaad een groot dak met plat oppervlak
[...]
Zelf heb ik nog niet genoeg kennis of ervaring m.b.t. aanleggen. Dus dat wordt natuurlijk uitbesteden mocht ik echt wat gaan plaatsen. Of door iemand die het wel kan.
Ik denk dat het verstandig is jezelf ook af te vragen wat je zelf kunt gebruiken onder dat dak, of in de buurt.
Behalve met stroom, hoe zit het met warmte? Ik heb een groot deel van de kosten van mijn zonneboiler gesubsidieerd gekregen van SenterNovem/duurzame warmte. Eenmalig, snel en duidelijk.
Subsidie op stroom uit PV is uiterst onzeker op de lange termijn, de kostprijs van stroom idemdito.
Potje voor warmte is ook nog niet leeg, maar schiet wel op!

Wat geef je uit aan koeling- of stookkosten voor het eronder gelegen pand?
Nog iets, wanneer moet het dakleer van het pand vervangen worden? Toch niet vlak nadat je het dak hebt volgezet met wat anders?

Kennis zou ik zelf proberen op te doen voordat je flink gaat investeren. Je wilt behalve een goed gevoel er toch ook wel wat van terugzien neem ik aan. Die kennis heb je ook nodig om aan de aanemer te vertellen wat JIJ wilt.
Een als je de tijd hebt (of ervoor vrij wilt maken) kun je veel zelf doen, zeker op een plat dak.
Ik heb zelf alles gedaan (PV, Heatpipes en warmtepomp), maar heeft wel heel veel (leerzame en leuke) tijd gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:04
In de winter koelt mijn besparingsdrift altijd een beetje af. Daarom heb ik besloten om een NAS te gaan kopen. Weliswaar een zuinige (QNAP ts-119 waarschijnlijk, met een WD green 1,5TB disk) maar met een hoger verbruik dan mijn huidige oplossing.

Het uiteindelijke doel is wel om de desktop de deur uit te doen, en een netbook / laptop bij te kopen, dus op termijn verwacht ik niet zo heel veel verschil in verbruik.

Op de NAS zullen dezelfde taken vervuld worden als ik nu op mijn Asus wl500g router annex server draai:

Solar monitoring, grafieken genereren, print/scanner server, maar met dit NAS haal ik hogere data-overdrachts snelheiden zodat ook fileserver taken tot de mogelijkheden behoren.

De asus wl500g is prima als webserver of FTP server te gebruiken, omdat de ADSL lijn de beperkende factor is.

Ik heb nu 3 Asussen liggen, waarvan eentje dus altijd aanstaat voor de monitoring van de zonnepanelen.

Mochten er hier dus nog geïnteresseerden zijn, dan hoor ik het wel. De asus draait (uiteraard) op linux. Verbruik is afhankelijk van de aangesloten storage, bij mij is het ca 5 tot 8 Watt inclusief zuinige laptop harddisk.

Zoals inmiddels bewezen is, draait Solget (zie http://solar.reinieren.net) er prima op!

Overigens nog wel ander goed nieuws op het gebied van duurzaamheid; de 2e auto is hier definitief van de baan. Niet de duurzaamheid was doorslaggevend, maar het dagelijkse fietsen van mijn vrouw (tussen huis en station), ze is bang dat ze het heel erg gaat missen. Dus blijft ze lekker fietsen en treinen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 15:41

stegen

8710Wp

[...]

En hoe zit het eigenlijk met subsidie, stel je zou zo'n groot dak van bv 150000 Wp of 280000 Wp willen voorzien. Aangezien de subsidie maar geldt tot 15000Wp (15kWp) en tussen 15000 en 100000Wp (de 15kWp tm 100kWp categorie) voor grote systemen. Hoe zit dat dan met bijvoorbeeld 150kWp, dat valt er immers buiten?
Vergeet ook de Energie-investeringsaftrek (EIA) niet.
van de website van senternovem:

Als u investeert in energiebesparende bedrijfsmiddelen of duurzame energie, kunt u via de EIA 44% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst van uw onderneming. Het directe financiële voordeel is afhankelijk van het belastingpercentage en bedraagt ongeveer 11% van de goedgekeurde investeringskosten. De EIA kunt u toepassen naast de gewone investeringsaftrek. In 2009 kunt u per ondernemer/fiscale eenheid over maximaal EUR 113 miljoen aan energie-investeringskosten EIA aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
[...]
En hoe zit het eigenlijk met subsidie, stel je zou zo'n groot dak van bv 150000 Wp of 280000 Wp willen voorzien. Aangezien de subsidie maar geldt tot 15000Wp (15kWp) en tussen 15000 en 100000Wp (de 15kWp tm 100kWp categorie) voor grote systemen. Hoe zit dat dan met bijvoorbeeld 150kWp, dat valt er immers buiten?
Geen subsidie via SDE. Tenzij ze per 1-1-2010 de grote categorie gaan oprekken naar boven in de tombola numero drie. Zou me hogelijk verbazen als het structureel veel meer gaat worden, want budgetten blijven krap/bevroren, en dan kun je geen gekke dingen met groter installatiegroottes doen. Want dan is het niet meer (massale) overtekening op de eerste dag, maar binnen de eerst paar seconden na openstelling, een stampede...

Dus nu nog: alles boven 100 kWp op eigen risico. Dat wil je jezelf niet aandoen in Nederland... Als Scheuten het al vertikt, wie ben jij dan om het wel te kunnen doen??? Niet persoonlijk bedoeld, maar even ter illustratie van het feit dat een groot zonnestroom bedrijf het in NL gewoon niet ziet zitten, en die kunnen echt wel hun rekensommetjes maken... (ze installeren een vette installatie in Veurne, Vlaanderen, en verdienen veel geld aan lucratieve Italiaanse zonnestroompark bouw...).
Zie wel dat men bij die Solyndra nog rekening moet houden met bijvoorbeeld de ondergrond van het dak (die moet het liefst wit zijn, of je zou nog coating erover kunnen doen). Zeer interessant!
Wel even zeer kritisch blijven bij dat nieuwe buizenwonder uit de States. Resultaten in de praktijk in België vallen tot nu toe vies tegen, en het zijn niet de goedkoopste modules. Nog even jaartje wachten, dan weten we hoe het gaat met de werkelijke kWh productie van die CIGS buizen. Witte doek of niet, want wat nu de werkelijke bijdrage aan het geheel is van die magische witte doek, dat is ook nog niet duidelijk (en: het ding kan in sommige regio snel vervuilen) ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Mistraller schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 23:12:

Ik heb nu 3 Asussen liggen, waarvan eentje dus altijd aanstaat voor de monitoring van de zonnepanelen.

Mochten er hier dus nog geïnteresseerden zijn, dan hoor ik het wel. De asus draait (uiteraard) op linux. Verbruik is afhankelijk van de aangesloten storage, bij mij is het ca 5 tot 8 Watt inclusief zuinige laptop harddisk.
hebben die al 1 of meerdere compoort(en) ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:14
Mijn engineeringsamples zijn binnen van Maxim ( 2x DS18S20 sensoren ) binnenkort maar weer eens ouderwets solderen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:12

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 23:12:
In de winter koelt mijn besparingsdrift altijd een beetje af. Daarom heb ik besloten om een NAS te gaan kopen. Weliswaar een zuinige (QNAP ts-119 waarschijnlijk, met een WD green 1,5TB disk) maar met een hoger verbruik dan mijn huidige oplossing.
Ik heb hier ook heel hard aan gedacht, er zitten een aantal slimme energiesnufjes in die QNAP, zoals de mogelijkheid om 'm met een ingebouwde (software)tijdklok uit te zetten, waardoor het opgenomen vermogen daalt tot 0,5W. Voorlopig doe ik het nog even met m'n Fritz!box 7270 die vanwege VOIP toch 24/7 aanstaat, maar die een uiterst trage lees/schrijfsnelheid naar z'n USB schijf heeft. Als ik veel bezig ben op m'n Mac is TimeMachine soms wel drie kwartier bezig om de data weg te schrijven. Wel weer leuk is een torrent daemon die op de Fritz!box draait, doet dat ding 's-nachts tenminste iets nuttigs ;) Uiteindelijk zal die QNAP er ook wel komen, maar eerst andere zaken.
Overigens nog wel ander goed nieuws op het gebied van duurzaamheid; de 2e auto is hier definitief van de baan. Niet de duurzaamheid was doorslaggevend, maar het dagelijkse fietsen van mijn vrouw (tussen huis en station), ze is bang dat ze het heel erg gaat missen. Dus blijft ze lekker fietsen en treinen.
Sinds de zomer fiets ik ook 3x per week A'dam-Overveen. Afgelopen week kon dat even niet en dan mis ik de beweging direct, hoewel ik dan nog altijd fiets-trein-fiets. Ik denk dat ze een goede keus heeft gemaakt, hoewel het met kleine kinderen (crèche, basisschool) soms een heel gedoe is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
sander817 schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 09:24:
[...]

hebben die al 1 of meerdere compoort(en) ingebouwd?
Zie PM

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hier weer een kleine stap in ons duurzaamheidsoffensief.

Daarnet een 4x40W plafondlamp met spots vervangen voor een standaard plafonniere met 9W spaarlamp. Beter een normale lamp op het plafond voor wat basislicht + een burolamp voor extra licht voor bijvoorbeeld solderen wanneer nodig, dan 160W als je alleen wat wil pakken in die kamer. Hoezo overkill :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat kan utrecht wel willen, maar mijn netbeheerder en leverancier is het er niet mee eens,
het kan gewoon nu al, maar je word als misdadiger behandeld, dus weer beginnen ze verkeert, eerst maar eens vrij salderen en vrij plaatsen + terugleveren zonder geneuzel & NL-EEG

@auto, hier nog slechts een peugeotje 1.1 +escooter + 2 fietsen en de rest is weg.
wie zich afvraagt waar ik het van betaal allemaal op mijn woning,
begin opnieuw bij @auto

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2009 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 12:42:
[...]

dat kan utrecht wel willen, maar mijn netbeheerder en leverancier is het er niet mee eens,
het kan gewoon nu al, maar je word als misdadiger behandeld, dus weer beginnen ze verkeert, eerst maar eens vrij salderen en vrij plaatsen + terugleveren zonder geneuzel & NL-EEG

[...]
Het is toch best wel lastig dat je als burger niet echt kunt reageren met dit soort argumenten als het gaat om ideeen/opmerkingen van de (lokale) overheid.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
In diezelfde volkskrant een stuk over Arizona en zonnpanelen aldaar. De verslaggever zag het verschil tussen instraling en opgewekt vermogen volgens mij niet... Een in het artikel genoemde persoon zette de panelen in z'n tuin en de stroom werd oa. gebruikt voor de airco. Had hij ze op z'n dak gezet, dan had hij dubbel voordeel: de schaduw van z'n panelen had de behoefte aan airco al fors verminderd...
Ook elders in de krant veel hoopvolle artikelen met denkfoutjes: dat je overschot van zonnepanelen alléén kunt terugvoeden via een slimme meter, dat zonnepanelen nog niet rendabel zijn (huh? €4 voor 1Wp levert in 25 jaar ruim 21 kWh, dus 18.8 ct/kwh, uit het stopkontakt kost dat 22 ct/kWh, dus wat nou 'niet rendabel'?) en dat decentrale opwekking een uitbreiding van het hoogspanningsnet nodig zou maken.
(redactie:let op, deze is back-to-the-future ge-edit!)
Die €4 per Wp is natuurlijk vet te duur, want ik zie ze bij de Besste links Wilde Buro's al staan voor 2.73/Wp, maar je moet even een bovengrens aanhouden als je iets berekent.

[ Voor 11% gewijzigd door el jonco op 24-11-2009 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 12:42:
[...]

@auto, hier nog slechts een peugeotje 1.1 +escooter + 2 fietsen en de rest is weg.
wie zich afvraagt waar ik het van betaal allemaal op mijn woning,
begin opnieuw bij @auto
Eric...wat bedoel je toch met @auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat je gewoon de regel opnieuw moet lezen,
geen auto levert enorm veel budget op,
gewoon cash in de pocket, ik mis die 2e auto echt niet, en ik had hem dus echt niet nodig.
en die 1e auto is nu een kleine zuinige, vrouwlief gaat ermee naar haar werk, elke dag a9+file.
en net zoals de post van el jonco hierboven, er is zoveel desinformatie,
dat de gemiddelde hollander (en die is niet slim)
klakkeloos overneemt wat de tv en schermpjes zeggen.
eerst gewoon maar eens proberen, of zoals frans bauer zegt, gewoon doen.
ik heb nu voor 2 mensen (omdat ik er echt geen zin in heb)
een zonnepaneel setje voor ze uitgezocht,
je kan echt zeggen en vragen wat je wilt, men snapt er helemaal geen moer van.
en hoe dat komt ? aan mij zal het niet liggen.
misschien ga ik dat maar eens fors uitbuiten .....
€4 voor 1Wp levert in 25 jaar ruim 21 kWh, dus 18.8 ct/kwh, uit het stopkontakt kost dat 22 ct/kWh, dus wat nou 'niet rendabel'?)
en dat is dan nog vet duur ook, ik heb nooit meer betaald dan 2eur/wp, en nu zelfs met wat subsidie een negatieve wp prijs, blijkbaar nog steeds niet overtuigend voor jan modaal, de regeling in bergen (NH) had gewoon nog ruimte.(!)
na kontakt met de gemeente aldaar heb ik een vriend hierop gewezen, en die krijgt als er niemand komt per 31-12 driedubbele zonnesteek subsidie.(3x600Wp) het gaat hem uiteindelijk niets kosten.. (met dank aan solarking)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2009 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Op 30 november wordt mijn set van 6 Suntechs 200 (1200Wp) uitgewisseld voor 10 Sunpower 300 (3000Wp). Helaas heeft SMA leveringsproblemen en is de extra SB 1700 dan nog niet geleverd. 4 panelen met een afwijkende orientatie en helling komen aan een SB 1100. 6 panelen pal zuid, 35° moeten op de SB 1700 komen. Kan ik deze 6 panelen in twee strings tijdelijk aansluiten op een extra SB 1100, alleen voor november en december, of gaat dat problemen geven? Ik verwacht dat de juiste inverter nog dit jaar geleverd wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je open klem spanning maar niet boven het omvormer maximum komt bij lage temperaturen,
hoeft het geen probleem te zijn in de winter bij lage instraling,
en natuurlijk tijdens bedrijf binnen het mpp bereik.
een sunny boy zwaar overbelasten, kan wel, maar hij gaat dat wel duidelijk laten horen in huis.
(op zich wel even mooi als het geluid van een ferrari)
ik had om te testen in maart 7x185wp op een sunny boy 700 dat ging prima, maar power-derating gaf een enorm ratelend brommend geluid. als je de specs even post kan ik het zo voor je narekenen,
maar ik vermoed dat de sunny boys hooguit gaat limiteren op dc-Ampere of ac output (watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan iemand hier een pm sturen? wil jou wat vragen eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
daar hebben we er hier 2 van :)
Maar beide hebben PM's niet aanstaan... je zult het publiekeljk moetendoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

IJsbeer schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 16:27:
daar hebben we er hier 2 van :)
Maar beide hebben PM's niet aanstaan... je zult het publiekeljk moetendoen :)
Hij zal mij wel niet bedoelen, want mijn mailadres staat duidelijk in Myreact.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 21:04
Vandaag weer een mooie herfstdag. Goede gelegenheid de nieuwe collector eens op de foto te zetten.
Afbeeldingslocatie: http://deejee.gratis-host.eu/img/IMGP2698.jpg
Vandaag de 37 graden gehaald.
De schaduw van de kachelpijp van de buren is ook goed te zien. Die stond er echter al voor mijn panelen er lagen. In de zomer geeft die geen schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is in nederland geen sma sunny boy meer te krijgen,
zelfs niet op marktplaats, pas eind januari worden ze weer leverbaar.
grappig is dat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 15:34:
als je de specs even post kan ik het zo voor je narekenen,
maar ik vermoed dat de sunny boys hooguit gaat limiteren op dc-Ampere of ac output (watt).
http://www.sunpowercorp.d...s/sp_300wh_de_a4_w_ds.pdf

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spr300/sma sb1100 :
er kunnen er echt maximaal 6 aan, anders ploft de sunny boy onder 0c
minimaal 3 anders start de sunny boy niet
1x6 kan
2x6 kan (zwaar overpowered 400%)
2x5
2x4
2x3
ik mail je de diverse configs wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
deejeebv schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 16:57:
Vandaag weer een mooie herfstdag. Goede gelegenheid de nieuwe collector eens op de foto te zetten.
[afbeelding]
Vandaag de 37 graden gehaald.
De schaduw van de kachelpijp van de buren is ook goed te zien. Die stond er echter al voor mijn panelen er lagen. In de zomer geeft die geen schaduw.
WOW _/-\o_
Wat een mooi dak zo.

Bij mij vallen de PV panelen nu al voor 1 uur 's middag in de schaduw van het huis van de achterburen.
Dat geeft nogal teleurstellen resultaten ondanks de zonnige dag.
In welke maand staat de zon op z'n laagst ?

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/14vij5j.jpg
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 21:54:
Dit vind ik trouwens ;)

UE46B6000
Energie
• Operationeel Energieverbruik: 105W
• Stand-by Energieverbruik: minder dan 0,1W
• Eco flower
UE46B6000 + Ion mediacenter met Ubuntu Linux
Een gemiddelde van 121watt tijdens 1080P weergave

[ Voor 19% gewijzigd door Woodski op 21-11-2009 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Woodski schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 19:31:
[...]
In welke maand staat de zon op z'n laagst ?
De kortste dag is op 21 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

November zeer zacht en zonnig
http://www.nu.nl/binnenla...-dagen-extreem-zacht.html

Dat was me al opgevallen:
http://www.zonpower.nl/wo...09/11/Opbrengst11-091.JPG
10Kwh/dag gemiddeld tot nu toe voor november.
Niet slecht :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 21:51:
November zeer zacht en zonnig
http://www.nu.nl/binnenla...-dagen-extreem-zacht.html

Dat was me al opgevallen:
http://www.zonpower.nl/wo...09/11/Opbrengst11-091.JPG
Niet slecht :9
Dat gaat lekker dus....hoop dat mijn panelen er ook snel op liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:12:
[...]

Dat gaat lekker dus....hoop dat mijn panelen er ook snel op liggen
Des te sneller, des te beter.
In een doos brengen ze niks op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:18:
[...]

Des te sneller, des te beter.
In een doos brengen ze niks op :P
Wat voor antivries heb jij er trouwens in? lees verschillende verhalen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:21:
[...]

Wat voor antivries heb jij er trouwens in? lees verschillende verhalen namelijk
Tyfocor LS, speciaal voor heatpipes
http://www.erich-kuhn.de/...4c57d0b5267d29571f0e8ff94
Hier heb ik ze gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan ga ik het bestellen....binnenwerk is nu helemaal klaar, morgen nog even wat lekkage,s verhelpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:16
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 21:51:
Hoeveel is dat in met elkaar vergelijkbare waarden? Hier bij ons over november tot dusver 11,0 kWh/kWp. Toch nog ruim één derde van ons verbruik - en we hebben ook nog steeds een overschot van 290 kWh :) Sinds we met koud water wassen neemt het overschot niet zo snel meer af.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 21-11-2009 22:39 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:38:
[...]

Hoeveel is dat in met elkaar vergelijkbare waarden? Hier bij ons over november tot dusver 11,0 kWh/kWp. Toch nog ruim één derde van ons verbruik - en we hebben ook nog steeds een overschot van 290 kWh :) Sinds we met koud water wassen neemt het overschot niet zo snel meer af.
Ik moet m'n gasverbruik nog op een rijtje zetten met de graaddagen, zodat ik de weersinvloeden eruit kan pakken (te weinig tijd gehad de laatst tijd).
Daarbij heb ik 'helaas' :*) veel verbouwd en heb ik daardoor weinig houvast meer om echt te vergelijken.
De echte goed vergelijkingen kan ik volgend jaar pas maken.
Maar ik kan nu al zeker zeggen dat het huis overdag door de zonneboiler opgwarmd wordt en dat hierdoor al zeker de echte kou er van af is.
Je kunt nu sávonds zonder verwarming af.
Dat was voorheen echt niet het geval.
Morgen neem ik de stand weer op en probeer ik wat tijd vrij te maken om eens proberen een goed vergelijk te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ah, het gaat over een zonneboiler, dat had ik niet door. Ik dacht dat het over een zonnestroominstallatie ging. Is het niet gebruikelijk om de opbrengst van een zonneboiler in MJ op te geven?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:52:
Ah, het gaat over een zonneboiler, dat had ik niet door. Ik dacht dat het over een zonnestroominstallatie ging. Is het niet gebruikelijk om de opbrengst van een zonneboiler in MJ op te geven?
Geeft ie niet aan, dus moet ik het voor je omrekenen? 8) 10 Kwh/dag = 36 MJ/dag
Kijk effe een stukkie naar links, daar staat dat ik een zonneboiler heb :P
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:32:
[...]

Dan ga ik het bestellen....binnenwerk is nu helemaal klaar, morgen nog even wat lekkage,s verhelpen :)
Niks ernstigs, wat kleine lekkages?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2009 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 23:00:
Thanks maar dat moet me nog wel lukken ;) Het is meer dat ik me door het gebruik van kWh ipv MJ in de war liet brengen. Daarom vond ik die 10kWh per dag ook zo hoog, dat is ongeveer 10x zoveel als onze installatie.
Het wordt tijd dat ik naar bed ga :z

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 21-11-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 23:00:
[...]

[...]

Niks ernstigs, wat kleine lekkages?
Yep...vandaag de pomp en leidingwerk binnen aangesloten en op druk gebracht....moet hier en daar wat meer teflontape om denk ik

ik maak het eerst binnen helemaal klaar zodat ik zo de 2 leidingen kan aansluiten als ik de collectoren op het dak leg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 23:07:
[...]

Het is meer dat ik me door het gebruik van kWh ipv MJ in de war liet brengen. Daarom vond ik die 10kWh per dag ook zo hoog, dat is ongeveer 10x zoveel als onze installatie.
sorry kWh/dag
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 23:18:
[...]

Yep...vandaag de pomp en leidingwerk binnen aangesloten en op druk gebracht....moet hier en daar wat meer teflontape om denk ik

ik maak het eerst binnen helemaal klaar zodat ik zo de 2 leidingen kan aansluiten als ik de collectoren op het dak leg
Dus komende week kun je lekker gaan douchen met het heerlijke 'gratis' water uit de zonneboiler?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2009 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 15:23:
er is zoveel desinformatie,
dat de gemiddelde hollander (en die is niet slim)
klakkeloos overneemt wat de tv en schermpjes zeggen.
eerst gewoon maar eens proberen, of zoals frans bauer zegt, gewoon doen.
ik heb nu voor 2 mensen (omdat ik er echt geen zin in heb)
een zonnepaneel setje voor ze uitgezocht,
je kan echt zeggen en vragen wat je wilt, men snapt er helemaal geen moer van.
en hoe dat komt ? aan mij zal het niet liggen.
misschien ga ik dat maar eens fors uitbuiten .....
Wat moet day heerlijk zijn om anderen jouw wil op te dringen en ondertussen te vertellen hoe goed je bent en hoe dom iedereen is vergeleken met jou.
En dat allemaal tegen je zin in. Of lees ik dit nou alweer niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
el jonco schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 13:34:

Ook elders in de krant veel hoopvolle artikelen met denkfoutjes: dat je overschot van zonnepanelen alléén kunt terugvoeden via een slimme meter, dat zonnepanelen nog niet rendabel zijn (huh? €4 voor 1Wp levert in 25 jaar ruim 21 kWh, dus 18.8 ct/kwh, uit het stopkontakt kost dat 22 ct/kWh, dus wat nou 'niet rendabel'?) en dat decentrale opwekking een uitbreiding van het hoogspanningsnet nodig zou maken.
Ja, ja, en dat voor een druk bezet objectief wetenschapper uit het zonnestroom wereldje (heb inmiddels ook reactie naar Volkskrant verstuurd, nog geen zicht op plaatsing)...

@eric-pvt
grappig is dat....
Tussenrapport Bundesnetzagentur eind september 2009 (nog een heel kwartaal te gaan): sinds 1 januari 76.905 installaties NIEUW bijgekomen, totaal al 1.470,827194 MWp. Eindjaarsrush kan dat makkelijk verdubbelen of erger.

Dáár gaan/gingen al die prachtige es-em-aatjes dus naar toe...

[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 22-11-2009 01:02 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Voor ieder die wat duurzame energie wil inzetten voor duurzame verlichting, heeft een ploegje een handige pdf samengesteld met schakelingen en achtergronden voor aansturing van oa. LED verlichting. Wel voornamelijk gericht op chips/instrumenten uit Texas, maar ach, iemand moet het sponsoren. Met dank aan hackaday.
Over PM's: hoe zet je die aan? In m'n profiel kan ik het niet vinden!

[ Voor 7% gewijzigd door el jonco op 22-11-2009 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 18:58:
grappig is dat....
2e hands nog wel via marktplaats.
Overigens ken ik nog iemand die op maat gemaakte omvormers in elkaar kan knutselen. Maakt ze nog in serie ook als je dat wil.
Iemand nog belanstelling voor "Delta" omvormers?

Over schoorstenen gesproken en de invloed op de opbrengst van panelen. Trekken ze zich in Duitsland kennelijk niets van aan.

@ericplan. speciaal voor jou anders moet je tot eind januari wachten

[ Voor 54% gewijzigd door ZonneStroom op 22-11-2009 10:13 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Uit een schoenbrief dit weekend...........

Lieve kindertjes,

Het duurde wel even voordat de oude sint jullie huis had gevonden, hoor. Het dak zag er namelijk heel anders uit dan vorig jaar! Er zijn een soort spiegels opgezet, of zo. Ik heb ze al eens vaker gezien, en dacht dat het voor mij was neergezet zodat ik kon kijken of mijn mijter nog wel recht stond, maar het worden er nu zó veel... ik kan mij niet voorstellen dat iedereen vindt dat ik er zo onverzorgd uit zie. Bovendien kan ik mezelf er helemaal niet goed in zien. Dus als jullie mij eens een brief zouden willen schrijven en mij uitleggen waarom die spiegels er staan, zou ik dat zeer op prijs stellen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 23:19:
Dus komende week kun je lekker gaan douchen met het heerlijke 'gratis' water uit de zonneboiler?
Kon wel eens een oude douche worden.
Ik zou de CV ketel nog even niet verkopen :)

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/4r6xdh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Woodski schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 23:32:
[...]

Wat moet day heerlijk zijn om anderen jouw wil op te dringen en ondertussen te vertellen hoe goed je bent en hoe dom iedereen is vergeleken met jou.
En dat allemaal tegen je zin in. Of lees ik dit nou alweer niet goed?
Waar slaat die opmerking nou weer op?

Eric-PVT heeft daar echt een punt 99 van de 100 mensen snapt echt geen ene snars van zonnepanelen. Er is simpelweg een hoop des-informatie over dit onderwerp en vele andere duurzame onderwerpen. Om maar als voorbeeld te noemen. Mijn schoonpa is nog steeds er heilig van overtuigd dat het na-isoleren van zijn spouwmuur bij hem vochtproblemen gaat veroorzaken.

En dat terwijl die mogelijke vochtproblemen allang tot het verleden behoren. Die urban myth blijft dus wel bestaan en dat terwijl spouwmuur-isolatie al ik weet niet hoe lang bestaat. Hoe extreem zijn dan de urban myths over zonnepanelen, zonneboilers en energieleveranciers?

En wat is er nu weer fout aan dat hij het wel snapt en daar gebruik van kan maken?

offtopic:
En als je je aan iemand ergert, reageer dan gewoon niet.. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 21:04
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 23:18:
[...]
Ik heb in het collectorcircuit hennep en fitterskit gebruikt. Mijn leverancier (River.nl) gaf aan dat teflon niet voldoende afdicht voor de glycol.
Het voordeel met hennep is dat je ook nog eens een stukje terug kunt draaien zonder dat de boel direct gaat lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet ook niet precies wat nu het probleem is met mij of woodski, maar ik hou gewoon even mijn mond verder, we bedoelen vast hetzelfde maar soms raak je gewoon een verkeerde snaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na 2 weken geen gas te hebben bespaart (wk 45 en 46) hebben we nu weer een goede week.
Week 47 hebben we 26m3 verbruikt tov vorig jaar 51m3 en langjarig 50m3.
Verbruik sinds meteropname (wk 11 2008 weer gereset) is nu 262m3 tov van vorig jaar 607m3 dus een besparing van 345m3 in 33 weken verbruik.
Helaas zijn de graaddagen vd laatste 3 weken nog niet beschikbaar en kan ik wk 45 en 46 niet verklaren.
Het is namelijk zeer tegenstrijdig dat ondanks alle maatregelen in die 2 weken geen besparing is gerealiseerd.
Het moet haast zeker het weer zijn.
Ik zal eens nakijken of de gemiddelde zoninstraling die weken minder is geweest.

De kansen liggen nog steeds goed om meer dan 500m3 per jaar te besparen.
Nee verwarmingondersteuning heeft geen zin _O-

De pomp bromt al weer lekker

Boven de keukentafel heb ik vrijdag de kaarslampjes van de kroonluchter ( 8 x 15W=120W) vervangen met Calex led tipkaarslampjes (8 x 1,6W=12,8W)
Goed resultaat met deze lampjes die ook nog eens uitstraling hebben.
Het licht is iets meer witter maar toch redelijk en voldoende

Wie heeft er ervaring of mening over ASI-panelen bijv Kaneka, First Solar of Schott?
Werken deze nou echt als de plaatsing niet ideaal is?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

flitspaal.nl schreef op zondag 22 november 2009 @ 08:40:
[...]

Mijn schoonpa is nog steeds er heilig van overtuigd dat het na-isoleren van zijn spouwmuur bij hem vochtproblemen gaat veroorzaken.

En dat terwijl die mogelijke vochtproblemen allang tot het verleden behoren. Die urban myth blijft dus wel bestaan en dat terwijl spouwmuur-isolatie al ik weet niet hoe lang bestaat. Hoe extreem zijn dan de urban myths over zonnepanelen, zonneboilers en energieleveranciers?

[/offtopic]
er zijn bij mij 2 bedrijven geweest die naisoleren, allebei wilde ze het niet doen ivm vochtproblemen die op bepaalde plekken konden optreden, waar zij dan verantwoordelijk voor worden gesteld. Hoe verklaar je dat?

Ik zou graag naisoleren, omdat bij mij een deel van de isloatie is weggezakt in de voorgevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De website ReadYourMeter.org is weer in de lucht. Ik heb mijn gegevens ingevuld vanaf 4 mei 2008. Ik heb de weekstanden van mijn electra en gasverbruik (elke zondagavond opgenomen) ingevuld. Mijn account heet Rijnstraat. Zijn er nog andere hier die ook hun standen hebben ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik kwam het volgende op een forum tegen:

HOOFDMOOT:
- bijna alle halogeenverlichting 12 Volt
- alle zwakstroomtoestellen hebben een adapter nodig
- de nieuwe LED-verlichting is laagspanning, 220Volt ledlampen hebben een ingebouwde spanningsomvormer ( betekent verlies EN onnodige verbruik van grondstoffen)
- de meeste bewegingsmelders en licht/donkersensoren werken ook op 12 Volt
- indien de stroomrekening niet betaald en/of bij energiecrisis/uitval zit het huis zonder stroom

OPLOSSING:
- 2 aparte elektriciteitsinstallaties in huis: 220 Volt en 12 Volt
- naar alle lichtpunten in huis en doorgelust naar de inbouwdoos voor de schakelaar 12 Volt
- naast de reguliere stopcontacten ook stopcontacten met 12 Volt aansluiting via een centrale
Voeding in de meterkast.

ONTWIKKELINGEN 1:
- 2e meterkast met voeding en aparte zekeringen
- 2e PVC-buizensysteem met 12 Volt apart OF in de bestaande leidingen met 2 aparte draadkleuren
- apart te ontwikkelen wandcontactdozen en stekkers voor 12 VOLT: mag absoluut geen verwisseling plaatsvinden met 220 Volt. Eventueel iedere contactdoos voorzien van eigen zekering? Bij teveel spanningsverlies eventueel een hogere spanning en in iedere wandcontactdoos een spanningsomvormer (bv van 18 Volt toevoerspanning naar 12 Volt spanning) maar niet raadzaam ivm weer verlies / onnodig grondstoffen verbruik
- de bedrading van ieder lichtpunt naar de doos voor de schakelaar moet 3-draads zijn ivm eventuele dimmogelijkheid

ONTWIKKELEN 2:
Alle verlichtingen in de toekomst standaardiseren naar 12 Volt LED-systeem
Alle LICHTE elektronica-apparatuur in de toekomst aanpassen voor 12 Voltaansluiting, denk aan huidige nieuwe standaard voor de telefoonopladers

WINST 1:
- totaal geen voedingen/netadapters meer nodig = minder verbruik van grondstoffen = beter voor het milieu
- grote daling van energieverbruik o.a. door afwezigheid van netadapters, maar ook door de “gedwongen” aanschaf van LED-verlichting

WINST 2:
Voor de bewoner: bij calamiteiten (bv stroomrekening niet betaald etc) kan de bewoner simpelweg een autoaccu aan zijn huis koppelen om alles aan de gang te houden
- makkelijker voor de bewoner zonnepanelen en of zelfs een windgenerator aan te sluiten op zijn 12 Volt-NET

VOOR DE DENK-TANK:
- 12 Volt wissel- of gelijkspanning
- hogere voedingspanning met omvormers per contactdoos
- apart leidingnetwerk of combineren met 220 Voltleidingen
- OF meerdere voedingen in het huis
- alle lichtpunten bedraden voor 12 Volt-circuit, de bedrading naar de schakelaars eventueel 3-draads uitvoeren ivm dimmogelijkheid
- alle lampen LED-lampen 12 Volt: volop te verkrijgen
- overal in huis wandcontactdozen voor 12 Volt, hier moet een speciale stekker-combinatie voor ontwikkeld worden om fout aansluiten te voorkomen (mag nooit verwisseld worden met 230 volt-aansluiting)
- discussiepunt: in iedere wandcontactdoos een eigen zekering en is er een spanningstabilisatie nodig wanneer het spanningsverlies in het hele huis te groot wordt. (bv een iets hogere voedingsspanning nemen en per aansluitpunt terug brengen naar 12 Volt gestabiliseerd?)
- in de toekomst alle kleine electronica voorzien van 12 Volt-aansluiting OF een kleine externe omvormer van 12 Volt naar een lagere spanning

VOORDELEN:

- geen 230 Volt lampen, dus in de LED-lampen geen omvormer 230 VOLT naar laagspanning
= besparing van grondstoffen / milieu
- geen netvoedingen meer nodig voor kleine elektronica, denk aan opladers telefoon etc.
= besparing van grondstoffen / milieu
- licht en kleine elektronica in huis is niet afhankelijk van stroomleverancier, met een goede
Stroomregeling kan alles geheel gratis gevoed worden
= zeer grote besparing op energie / energieonkosten
- bij urgente energiecrisis / calamiteiten kunnen de meeste dingen in huis doorfunctioneren, zelfs mogelijk om in geval van nood alles aan een externe autoaccu te koppelen
- bij grote zonnepaneleninstallaties zou de omvormer naar 230 Volt weg kunnen vallen, hetgeen ook dat energieverlies opheft

<end>

Lijkt een leuk systeem en leek me een leuke toevoeging aan dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Leuk om over na te denken, dat wel. Beetje brainstormen dus:
Is voor bestaande installaties moeilijk te realiseren, in verweg de meeste situaties veel te ingrijpend. Je zou het dus vanaf zeker moment moeten aanpakken bij nieuwbouw. Maar dan nog, wat materiaalbesparing betreft heb ik grote twijfels. Ik schat dat zo'n 12 V installatie aanmerkelijk meer aan materiaal kost dan die losse adaptertjes. Hiermee vervalt volgens mij het milieu-aspect.
Daarmee wellicht ook wat betreft energiebesparing. Die extra installatie heeft ook een 230 / 12 V omzetting nodig. Ietsje groter, maar daardoor ook meer verliezen. Veel kleine adapters trek je een groot deel van de tijd uit het stopcontact, terwijl zo'n grote centrale omvormer waarschijnlijk continu staat ingeschakeld. Bovendien kost het maken van zo'n installatie ook energie.
Al met al is het een kwestie van energiebalans opmaken. Maar ik sta heel eerlijk gezegd nog niet te trappelen van enthousiasme. Misschien anderen wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
deejeebv schreef op zondag 22 november 2009 @ 08:56:
[...]

Ik heb in het collectorcircuit hennep en fitterskit gebruikt. Mijn leverancier (River.nl) gaf aan dat teflon niet voldoende afdicht voor de glycol.
Het voordeel met hennep is dat je ook nog eens een stukje terug kunt draaien zonder dat de boel direct gaat lekken.
Daar heb ik bij mij anders geen last van gehad. Ben je daar echt bang voor, dan kan je altijd nog een paar sliertjes hennep meewikkelen tussen de teflon. Dan klemt het vanzelf strakker dicht mocht er alsnog iets lekken.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Techneut schreef op zondag 22 november 2009 @ 13:34:
Leuk om over na te denken, dat wel. Beetje brainstormen dus:
[...]
Daarmee wellicht ook wat betreft energiebesparing. Die extra installatie heeft ook een 230 / 12 V omzetting nodig. Ietsje groter, maar daardoor ook meer verliezen. Veel kleine adapters trek je een groot deel van de tijd uit het stopcontact, terwijl zo'n grote centrale omvormer waarschijnlijk continu staat ingeschakeld. [...]
Dat eruit halen is nu juist iets wat mensen niet doen.
Nu neemt een switching adapter vrijwel geen vermogen als de aangesloten verbruiker niets neemt, dus dat aspect vervalt ook weer een beetje.
Daarnaast is de hoeveelheid grondstoffen ook minimaal vergeleken bij een ouderwetse trafo.
Blijft over de extra koper-leidingen, die waarschijnlijk ook nog eens niet door dezelfde PVC leiding in de muur mogen als de hoogspanning. Dat maakt het voor bestaande bouw ook vrijwel onmogelijk in te voeren.

Daarnaast zit ik nog met het technische aspect:
Hoe ga je dips in de 12V spanning opvangen? In de aangesloten apparatuur moet je dan ook al circuits op gaan nemen die de spanning omzetten naar iets wat ze nodig hebben en wat constant is. Voor LED's heb je dat hoe dan ook nodig, want die werken niet op een spanning, maar op een stroom.
Ga je laptops ook aansluiten op zo'n netwerk? Is 12V dan voldoende voor (nieuwe) laptops? Feitelijk heb je in je computer nergens meer 12V nodig, behalve in desktop PC's. In laptops heb je het niet meer nodig.
Hoeveel vermogen denk je nodig te hebben voor een 12V netwerk in je huis? 100W? 200W?
Hoeveel verliezen ga je krijgen bij 100+ Watt over lange kabels door je huis? (verliezen zijn hoger bij hogere stromen, oftewel bij gelijk vermogen en lagere spanning)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 14:10
zonnigtype schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 18:08:
Fel protest tegen in Urk e.o., maar er wordt rijkelijk met glijmiddel gestrooid.

van der Hoeven doet een Staatsgreep in de overvolle SDE 2009 kas van 880 miljoen (.....) euripegels voor de komende 15 jaar alleen voor dit ene parkje. De spelregels worden ondanks haar verzekering dat de overheid "betrouwbaar zou zijn en blijven" (richting Samsom die zonnestroom gelden d'r bij wilde), gewoon doodordinair per direct gewijzigd, heb ik inmiddels een stukkie aan gewijd.

Er zijn 17.000 Urkenaren, dus zo ontzettend veel zullen die ook weer niet kunnen participeren, dat is een fooi in het totaal van alleen al de SDE pot (buiten de andere potten zoals 104-116 miljoen "innovatiebudget" wat opeens tevoorschijn wordt getoverd...). Het water staat aan de lippen (wisten we al jaren), er is een crisispakket, dus wordt de Regentenstok weer gehanteerd.

Verder geen probleem mee, dit had natuurlijk tien jaar geleden al gerealiseerd moeten worden, maar de wijze waarop is wel weer typisch CDA politiek. Maar eens zien hoe hard het verzet in/rond Urk zal blijven, of dat "ze" het uiteindelijk zullen slikken. Is natuurlijk niet niks, er is al sprake van 6 tot zelfs 8 Megawatt machines. Dat zijn beslist geen kleine jongetjes... (ik heb nog niet gehoord van een werkende 8 MW machine). Ik vind ze best mooi, maar ja, Urkenaren die d'r elke dag tegenaan moeten kijken zouden daar wel eens andere ideeën over kunnen hebben...
Hmm, ben je even week weg, lees je dit :)
Ik zit samen met andere mensen in dit project, dit is opgezet door een aantal mensen aan de westzijde van de NOP. In ons geval gaat het om binnendijkse molens van 3-5 MW, deze komen op een strook net achter de reeks molens die er nu staan en afgebroken gaan worden(ge-upgrade molens van 150 naar 300 KW). De buitendijkse molens zijn van een 'concurrende' vereniging, welke op de zelfde afstand van Urk in het IJsselmeer tussen vaarroute en dijk worden geplaatst. Dit laatste project wordt iets Noordelijker herhaald.
Vervolgens is er ten zuiden van Urk ook een project dat door een nieuwe klasse molens vervangen gaat worden.
De reden dat bewoners van Urk protesteren is puur cosmetisch en gaat met name over de buitendijkse molens aan de noordzijde, de andere windmolens staan er al. Overigens zijn alle plannen buiten het grondgebied van de gemeente Urk geplaatst.
Qua geluid wordt het alleen maar beter, de nieuwe molens worden stiller en zullen wegens ook de hogere opstelling minder geluid maken. Dit laatste is met name fijn voor de bewoners aan de parallelwegen aan de dijk die een stuk minder last hebben van die duidelijke zoem van de molens.
Dat van der Hoeven steun verleend is zeer welkom, de verschillende stichtingen zijn al jaren bezig waarbij met name lokale overheden enorm dwars hebben gelegen welke nu uiteindelijk medewerking beloven. Ook zijn natuurlijk de subsidies welkom, maar met name de politieke steun om het project te starten zorgt voor vooruitgang en gaat verdere financiering makkelijker maken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 11:16:
Na 2 weken geen gas te hebben bespaart (wk 45 en 46) hebben we nu weer een goede week.
Week 47 hebben we 26m3 verbruikt tov vorig jaar 51m3 en langjarig 50m3.
Verbruik sinds meteropname (wk 11 2008 weer gereset) is nu 262m3 tov van vorig jaar 607m3 dus een besparing van 345m3 in 33 weken verbruik.
Helaas zijn de graaddagen vd laatste 3 weken nog niet beschikbaar en kan ik wk 45 en 46 niet verklaren.
Het is namelijk zeer tegenstrijdig dat ondanks alle maatregelen in die 2 weken geen besparing is gerealiseerd.
Het moet haast zeker het weer zijn.
Ik zal eens nakijken of de gemiddelde zoninstraling die weken minder is geweest.

De kansen liggen nog steeds goed om meer dan 500m3 per jaar te besparen.
Nee verwarmingondersteuning heeft geen zin _O-

De pomp bromt al weer lekker

Boven de keukentafel heb ik vrijdag de kaarslampjes van de kroonluchter ( 8 x 15W=120W) vervangen met Calex led tipkaarslampjes (8 x 1,6W=12,8W)
Goed resultaat met deze lampjes die ook nog eens uitstraling hebben.
Het licht is iets meer witter maar toch redelijk en voldoende

Wie heeft er ervaring of mening over ASI-panelen bijv Kaneka, First Solar of Schott?
Sunhacker, ik heb naar je schema zitten kijken, erg gaaf. Ik neem aan dat de ww boiler elektrisch of anders verwarmt wordt? de temp. is daar namelijk hoger dan in de collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:24:
[...]

De krant ligt inmiddels bij de buren (we doen samen met de krant).
Editie Enschede donderdag 19-11-09 onder de rubriek lezers schrijven.
Woon je ook in het Roombeek?
Ik heb net gehoord dat het iemand anders is dan ik dacht.
Ik ken iemand die in de flat tegenover de TwentseWelle woont en hiervoor ook een vrijstaand huis had met een garage.
Ik vind het ronduit schandalig dat de mensen hun ballen worden afgedraaid zonder dat ze een alternatief aangeboden wordt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Thombias schreef op zondag 22 november 2009 @ 13:02:
OPLOSSING:
- naar alle lichtpunten in huis en doorgelust naar de inbouwdoos voor de schakelaar 12 Volt
- naast de reguliere stopcontacten ook stopcontacten met 12 Volt aansluiting via een centrale
Voeding in de meterkast.
Laat ik dit nu al een tijdje hebben. Vast niet special maar ik heb bij dealextreme voor weinig wat molex voedingsstekkers gekocht. Deze hangen aan m'n servertje met efficiente voeding die 24/7 aan staat.

In de centrale koker van m'n huis heb ik op die manier 12 en 5 volt beschikbaar.
Hier hangt m'n zuinige WAP/Switch aan, een USB hub voor het laden van de mobieltjes en de kabel modem.
M'n Dect centrale werkte ook goed maar die gebruiken we niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

MajoorFataal schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:46:
De website ReadYourMeter.org is weer in de lucht. Ik heb mijn gegevens ingevuld vanaf 4 mei 2008. Ik heb de weekstanden van mijn electra en gasverbruik (elke zondagavond opgenomen) ingevuld. Mijn account heet Rijnstraat. Zijn er nog andere hier die ook hun standen hebben ingevuld?
Ik ben nog aan het puzzelen hoe...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me een goed idee en zal gelijk een stimulans kunnen zijn autonomere engergievoorzieningen en energieopslag te creëren.
Bij lage spanningen heb je grotere diameter aan bekabeling nodig omdat voor hetzelfde vermogen meer stroom gevraagd wordt. Misschien is een iets hogere standaardspanning dan toch handiger. Ander groot voordeel voor lage spanningen is dat de NEN1010 normen hier niet voor gelden. Dat zou ook ruimte voor creativiteit kunnen geven waarbij b.v. een plinten of zuilen met 'open' bekabeling een flexibel systeem geven om op veel plekken iets aan te kunnen sluiten. Als spanningsdrager zouden we dan ook maar gelijk van koper af moeten om deze grondstof niet uit te putten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
HOOFDMOOT:
- bijna alle halogeenverlichting 12 Volt<...>
Lijkt een leuk systeem en leek me een leuke toevoeging aan dit forum.
Dat systeem heet 'de boot', maar die verkopen we niet ;-) Maar serieus: je hebt leidingverliezen. Je mag spanningen onder 50V niet in dezelfde buizen trekken als 220V (OK, regels aanpassen ;) De meeste ontwikkelingen -ook voor LED lampen- gaan in 220V. Ook opslag van energie (ik zie een grote rol weggelegd voor EESTOR) is bij hogere spanningen veel efficienter. In energieopslag zal ook gekeken worden naar 230V of hogere opslagvoltage. Rustverbruik van adapters etc. zal op korte termijn zeer waarschijnlijk fors aan banden gelegd worden. In procesindustrie wordt meestal 24V gebruikt, idem in vrachtauto's.
Kortom: er zijn een heleboel dingen gaande die het op zich aardige idee van een laagspanningscircuit flink in de wielen rijden. In de ontwerprichtlijnen voor een nieuw huis dat ik bij elkaar aan het dromen ben, kwam het ook voor. Voorlopig blijft het er in staan, maar dan als backup systeem, in de vorm van loze leidingen. Elke ruimte wordt daarmee voorzien van tenminste twee sets gescheiden loze leidingen, elk drie naast elkaar, bij de plint 240V, bij het plafond signaalleidingen (voor alarm, huisautomatisering etc.) en 12V leiding. Dan kan je later nog alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat die laatste zin betreft, dat gebeurt in de hoogspanning al generaties lang met aluminium, het enige metaal dat hiervoor in aanmerking komt. Dat heeft een iets hoger soortelijke weerstand en kan in principe koper vervangen. Het enige probleem kan zijn dat door die hogere weerstand bij gelijke stromen meer warmteverlies optreedt en dat daardoor de maximaal toelaatbare stroom per doorsnede lager ligt. Nog dikkere kabels dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Zo de 8 Sunpower SPR-300-WHT zijn geinstalleerd.
Ik beschouw deze panelen als mijn prive tankstation, ze leveren per jaar ongeveer 2000kwh, voldoende voor het woonwerkverkeer (12000km/jaar). Nu alleen nog een EV :)

En dit is het resultaat:
http://www.myecohouse.net/SPR300.jpg
Op de voorgrond 2 van de 8 ASE300 panelen (elk 300Wp), dan 28 panelen van shell (24x 109Wp, 2x 105Wp en 2x 115Wp), dan nog 4 Solaris panelen (96Wp, de oudste) en tenslotte de 8 nieuwste (ook 300Wp) tegen de dakrand aan.
Totaal 8236Wp.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jja schreef op zondag 22 november 2009 @ 21:37:
Ik beschouw deze panelen als mijn prive tankstation, ze leveren per jaar ongeveer 2000kwh, voldoende voor het woonwerkverkeer (12000km/jaar). Nu alleen nog een EV :)
Inderdaad, trein kan er op rijden via de wonderen van het elektriciteitsnet ;)
Zo zouden meer daken in Nederland er uit moeten zien! Heb je op dit moment niet een groot overschot? Of is je verbruik hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja

jja

JeroenH schreef op zondag 22 november 2009 @ 21:50:
[...]
Heb je op dit moment niet een groot overschot? Of is je verbruik hoog?
We hebben geen gas en 'stoken' met een warmtepomp, ons verbruik is 7000-7500kwh/jaar en dat gaan we dus net redden met de PV-installatie. Maar ik ben wel van plan om over te stappen op een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hier is *WEER* een upgrade aanstaande. De 1320Wp installatie gaat vervangen worden voor een 1850Wp installatie. Past perfect op een SB1700 in twee strings van vijf panelen. Panelen komen in landscape op het dak. Heb zo dubbel voordeel. 1 string ligt veel sneller in de zon dan de tweede, dus minder verlies. Plus dat de panelen in landscape minder breed zijn dan de huidige panelen. ( scheelt kleine 60cm ) En dan heb ik ook geen last meer van schaduw van dat klote pijpje van m'n CV installatie.

WIN WIN. Nu nog een koper vinden voor de huidige setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jja schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:00:
We hebben geen gas en 'stoken' met een warmtepomp, ons verbruik is 7000-7500kwh/jaar en dat gaan we dus net redden met de PV-installatie. Maar ik ben wel van plan om over te stappen op een EV.
Wat voor EV heb je in gedachten? Elektrische fiets? Elektrische scooter? Lichte elektrische auto zoals een Twike?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja

jja

Ik zoek een kleine stadsauto, maar geenThink, met een aktieradius van zo'n 200km.
Dit lijkt me wel wat: http://www.driveremotion.nl/wat/autos/mini/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jja schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:27:
Ik zoek een kleine stadsauto, maar geenThink, met een aktieradius van zo'n 200km.
Dit lijkt me wel wat: http://www.driveremotion.nl/wat/autos/mini/
Stadsauto? Ik heb in een elektrische Mini gereden en dat vond ik juist geen stadsauto. Het ding weegt tegen de 1500kg... Th!nk is trouwens ook geen lichtgewicht met 1400kg.

Bij stadsverkeer denk ik zelf meer aan elektrische fiets/scooter... Kun je ook nog veel verder rijden op een kWh zonnestroom.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 22-11-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja

jja

Met stadsauto bedoel ik meer het formaat, dus een mini of een Fiat 500. Ik ga er niet mee naar de stad, want dat doe ik altijd op de fiets!
Mijn woonwerkverkeer is 70km per dag en daarvoor zoek ik een kleine EV. Ik mijd zoveel als mogelijk de snelweg, dus dan lijkt me een Fiat 500 wel een leuke optie. De EV Mini Cooper is overigens een 2 zitter, een minpuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een stadsauto moet niet alleen klein zijn, maar vooral ook licht, omdat je er zo vaak mee stopt en mee optrekt. Vooral het in beweging zetten van massa kost verschrikkelijk veel energie.
Dus wat dat betreft is een auto van 1400 kg absoluut ongeschikt als stadsauto. Dat de auto's tegenwoordig zo ongenadig veel vermogen nodig hebben is niet omdat je anders geen 120 kan rijden, nee, dat is omdat je anders 20 seconden er over doet om van 0-100 te gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Maasluip op 22-11-2009 23:16 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Woodski schreef op zondag 22 november 2009 @ 16:52:
[...]

Laat ik dit nu al een tijdje hebben. Vast niet special maar ik heb bij dealextreme voor weinig wat molex voedingsstekkers gekocht. Deze hangen aan m'n servertje met efficiente voeding die 24/7 aan staat.

In de centrale koker van m'n huis heb ik op die manier 12 en 5 volt beschikbaar.
Hier hangt m'n zuinige WAP/Switch aan, een USB hub voor het laden van de mobieltjes en de kabel modem.
M'n Dect centrale werkte ook goed maar die gebruiken we niet meer.
Let wel op dat een computervoeding vaak niet scheef belast mag worden. Dus zolang je "kleine" devices gebruikt op de 5V kan het geen kwaad, maar her en der de ledverlichting of halogeentjes aan de 12V hangen kan de levensduur wellicht flink verkorten. Doorgaans is 5V veel zwaarder te belasten dan de 12V.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:09:
Hier is *WEER* een upgrade aanstaande. De 1320Wp installatie gaat vervangen worden voor een 1850Wp installatie. Past perfect op een SB1700 in twee strings van vijf panelen. Panelen komen in landscape op het dak. Heb zo dubbel voordeel. 1 string ligt veel sneller in de zon dan de tweede, dus minder verlies. Plus dat de panelen in landscape minder breed zijn dan de huidige panelen. ( scheelt kleine 60cm ) En dan heb ik ook geen last meer van schaduw van dat klote pijpje van m'n CV installatie.

WIN WIN. Nu nog een koper vinden voor de huidige setup.
Hé, zeg snotapen! Jullie rennen veel te hard. Ik blijf mijn newbee pagina upgraden met al jullie uitbreidingen. Kom nergens meer aan toe! :+

Het is u natuurlijk 100% gegund, laat dat effe duidelijk wezen...

@Sunhacker
Hangt er vanaf wat "niet ideaal" is. First Solar is niet amorf Si, maar CdTe (wel "dunnelaag"), mag Nederland niet in (nog steeds niet ververste, achterhaalde regelgeving, en FS heeft ook zware eisen in het verkoopcircuit). Schott ASI optimaal georiënteerd in Millingen a/d Rijn doet het hartstikke goed, en volgens Siderea.nl gaat die 1.000 kWh/kWp.jaar halen, beter nog dan het ook bloedmooie Kyocera multikristallijne systeem op hetzelfde dak... 4 Schott ASI's in Sonnenertrag database, waaronder Millingen a/d Rijn systeem.

Kaneka wordt algemeen gezien als een goed merk (lange traditie in Japan), maar er zijn wel degelijk grote problemen met oudere module types. Ik weet nog weinig over hun nieuwere producten, zeker geen praktijk ervaringen. Sonnenertrag geeft 24 hits, kun je zoeken naar productie gegevens...

@jja
Gefeliciteerd, man. Te gekke installatie. Straks nog een SPR 333 moduultje d'r bij als ze hem in de markt gaan zetten? Just for the fun of it? :9

[ Voor 55% gewijzigd door zonnigtype op 23-11-2009 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:35
Ik heb even je site bekeken, maar wat een interessant warmtepomp systeem. Je woont in spanje toch? Ik denk dat dat in jullie geval wel veel zal helpen voor het COP. Zijn watergebaseerde systemen daar ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op zondag 22 november 2009 @ 23:37:
Straks nog een SPR 333 moduultje d'r bij als ze hem in de markt gaan zetten?
Niet te hard van stapel lopen. We mogen blij zijn dat eindelijk vanaf januari de SunPower SPR-315 daadwerkelijk te leveren zijn. En goedkoper per Wp dan de SPR 300.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:09:
De SB 1700 heeft wel een dubbele aansluiting, maar niet echt gescheiden strings. Daar zal je dus geen winst mee behalen, maar verder is 530 Wp erbij heel mooi, gefeliciteerd :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 16:40:
[...]

Sunhacker, ik heb naar je schema zitten kijken, erg gaaf. Ik neem aan dat de ww boiler elektrisch of anders verwarmt wordt? de temp. is daar namelijk hoger dan in de collector.
Thanks, het schema is nog niet klaar (hele site niet) maar het begin is er.
De ww-boiler wordt naverwarmt door de cv-ketel.
Vandaag ga ik een paar ac-dc converters bestellen zodat m'n controller ook het starten vd cv-ketel kan registreren en het starten vd cv-pomp.
Dan is het makkelijker om het zien wat er gebeurt.

@Zonnigtype
Laat nu net de First Solar de meeste wattpiek/m2 hebben.
Ik kan ze toch gewoon in Duitsland kopen zonder SDE?

Ik overweeg om op m'n aanbouw welke 5,60m diep is maar aan de noordzijde, 2 rijen panelen te plaatsen.
Dat zijn ongeveer 18 panelen die dan wel zuidgericht staan maar bij lage zon (deze tijd van het jaar) last hebben van het schuine dak van het woonhuis.
Ook zou ik kunnen overwegen om het dak van de garage te bekleden maar dat is een oost-dak (max 33 panelen).
Wat heeft zin, wat niet?
Is er een vergelijkingssite of test waar verschillende amorfe op staan, waarschijnlijk Duits?
Zijn dit reele prijzen?
http://www.pro-umwelt.de/...rby=Einzelleistung&sort=0

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2009 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Hé, zeg snotapen! Jullie rennen veel te hard. Ik blijf mijn newbee pagina upgraden met al jullie uitbreidingen. Kom nergens meer aan toe! :+
Haha. Volgens mij staat onze installatie ook nog niet op je newbie pagina: http://www.topspots.org/solar en www.topspots.org/wordpress Die laatste pagina moet ik wel weer eens updaten.

Ik was pas trouwens bij mijn schoonouders in Drenthe. Die hadden nog 5 of 6 van die Shell panelen liggen uit het vroegere tijdperk. Ik kende de verhalen rond probleemomvormers. En, ik had een tijdje geleden gezien dat ze kapot moesten zijn. De omvormers zijn inmiddels vervangen door een mooie Steca 500 omvormer.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op maandag 23 november 2009 @ 08:31:
[...]

De SB 1700 heeft wel een dubbele aansluiting, maar niet echt gescheiden strings. Daar zal je dus geen winst mee behalen, maar verder is 530 Wp erbij heel mooi, gefeliciteerd :)
Wel iets hoor. De twee strings komen in landscape boven elkaar. Dus de bovenste string heeft veel eerder vol zonlicht dan de onderliggende. De start van de piek zal dus wat eerder liggen en zodra beide strings in de zon liggen zal er nog een extra piek te zien zijn. En geen schaduw van het pijpje, dus ook die rare wisselingen in mijn huidige top zullen tot het verleden behoren.

Daarnaast monteer ik de nieuwe panelen ook nog eens 10cm hoger dan de huidige. Dat scheelt ook weer iets.

Twee MPP trackers zou nog mooier zijn inderdaad, maar in elk geval trekt mijn onderste string mijn bovenste string, voor zover ik weet, niet meer onderuit bij wat schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op zondag 22 november 2009 @ 23:13:
Een stadsauto moet niet alleen klein zijn, maar vooral ook licht, omdat je er zo vaak mee stopt en mee optrekt. Vooral het in beweging zetten van massa kost verschrikkelijk veel energie.
Dus wat dat betreft is een auto van 1400 kg absoluut ongeschikt als stadsauto. Dat de auto's tegenwoordig zo ongenadig veel vermogen nodig hebben is niet omdat je anders geen 120 kan rijden, nee, dat is omdat je anders 20 seconden er over doet om van 0-100 te gaan.
Heel juist. Daarnaast zijn zware auto's een groot gevaar voor écht duurzame weggebruikers zoals fietsers en voetgangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39
Zo, de dakkapel is intussen geplaatst, en nu als de sodemieter PV panelen gaan regelen :o

Uiteindelijk wil ik het hele dak natuurlijk vol leggen; er is nl niet veel oppervlak meer over ;) maar eerst maar eens een setje van 3 a 4 panelen voor de zonnesteek subsidie. Volgens mij heb ik drie opties:
- landscape, onder de dakkapel (makkelijk te plaatsen, maar af en toe schaduw van het huis aan de linkerkant)
- landscape boven de dakkapel (lastiger te plaatsen, ik weet niet of het past, minder schaduw)
- bovenop de dakkapel in frames (nog lastiger te plaatsen, waarschijnlijk het minste schaduw)

Wat zou het handigste zijn in deze situatie?

Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/8362/dakkapel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

RikTW schreef op maandag 23 november 2009 @ 11:35:
Zo, de dakkapel is intussen geplaatst, en nu als de sodemieter PV panelen gaan regelen :o

Op welke windstreek is het dak gericht? Wanneer dit niet perfect zuid is, kan het handig zijn je panelen op de dakkapel te zetten, dan kan je de panelen immers meer richting zuiden richten. Bovendien zijn de panelen dan helemaal niet zo moeilijk te plaatsen als je denkt. Het is gewoon een plat dak montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Zo, ik heb de twijfelachtige eer ook bij de club wij-hebben-ruzie-met-onze-energieleverancier te horen.

We hebben een maandje overbrugd in een ander huis, ons was de opdracht gegeven om ons te melden bij Essent (ik dacht aanmelden bij de netbeheerder |:( ). Prima, doen we dat.

Ok, waar het begon is dat de beginstand waarschijnlijk te laat is doorgegeven, kan gebeuren. De netbeheerder heeft even een stand berekend (he, raar, aangezien ze de eindstand van de vorige bewoners weten?).
Onze eindafrekening voor september: 400 m3 gas. Werkelijk verbruik: 15 kuub.

"Nee, meneer dat moet u gewoon betalen. Het is uw verantwoordelijkheid".
1) Dat stond niet in de brief, enkel een aanmoediging om de standen optijd door te geven, en dat te laat doorgeven gevolgen voor het voorschot kan hebben.
2) Mijn verantwoordelijkheid omdat de netbeheerder te laks is op te zoeken wat de meterstanden zijn?
3) Essent had de vorige bewoners ook als klant, dus het staat gewoon in hun computer.

Onder de noemer "berekend door uw netbeheerder", schatten ze de beginstand even te 400 kuub te laag in.
De netbeheerder HEEFT de oude standen. Berekeningen kloppen binnen een bepaalde marge, een factor 26x te hoog zitten is zeer slecht schatten, om nog maar te zwijgen over de kwaliteit van de berekening!

Wat een ratten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39
windfreak schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:00:
[...]

Op welke windstreek is het dak gericht? Wanneer dit niet perfect zuid is, kan het handig zijn je panelen op de dakkapel te zetten, dan kan je de panelen immers meer richting zuiden richten. Bovendien zijn de panelen dan helemaal niet zo moeilijk te plaatsen als je denkt. Het is gewoon een plat dak montage.
De orientatie is ongeveer zzw, ik zal eens informeren hoeveel dat dakje kan hebben, een paar honderd kilo ballast zal wel nodig zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:49

Uiteindelijk wil ik het hele dak natuurlijk vol leggen; er is nl niet veel oppervlak meer over ;) maar eerst maar eens een setje van 3 a 4 panelen voor de zonnesteek subsidie. Volgens mij heb ik drie opties:
- landscape, onder de dakkapel (makkelijk te plaatsen, maar af en toe schaduw van het huis aan de linkerkant)
- landscape boven de dakkapel (lastiger te plaatsen, ik weet niet of het past, minder schaduw)
- bovenop de dakkapel in frames (nog lastiger te plaatsen, waarschijnlijk het minste schaduw)

[afbeelding]
RikTW, ik heb een soortgelijke situatie. Alleen is de orientatie bij mij OZO.

Schuindak montage boven de dakkapel is zeer makkelijk te realiseren: je kunt namelijk op de dakkapel staan om de panelen te plaatsen. De hoogte is alleen beperkt. Je hebt zo'n 4 dakpannen boven de dakkapel, dat is +/- 130 cm. Het zullen dan inderdaad panelen in landscape modus worden.
Je nokpannen zijn zo te zien NIET gemetseld, dat is een voordeel, anders kun je de bovenste pannen niet optillen.
Mijn ervaring met platdak montage is dat de montage systemen aan de prijs zijn, ballast erg zwaar is en rekening moet houden met de ondergrond. Deze nadelen heb je van een schuindak montage niet.
Als je dan nog geld over hebt plaats je nog een rijtje onder de dakkapel maar ik zou beginnen boven de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

[afbeelding]
Grappig. Ik heb een tijdje geleden precies dezelfde vraag gesteld. Ik heb uiteindelijk de panelen onder de dakkapel gezet. Het liefst had ik ze exact zuid op het dak van de dakkapel, maar daar had ik niet genoeg ruimte. Tweede voorkeur was boven de dakkapel omdat je daar geen last hebt van schaduw. Helaas zit daar bij mij (nog steeds) een CV-afvoer in de weg. De uiteindelijke oplossing (onder de dakkapel) gaat uiteindelijk ca 800kWh/kWp opleveren.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

wmeester schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:42:
[...]

Mijn ervaring met platdak montage is dat de montage systemen aan de prijs zijn, ballast erg zwaar is en rekening moet houden met de ondergrond. Deze nadelen heb je van een schuindak montage niet.
Als je dan nog geld over hebt plaats je nog een rijtje onder de dakkapel maar ik zou beginnen boven de dakkapel.
Die systemen moeten toch goedkoper kunnen. De beroemde 'console' systemen zijn niet meer dan kunststof bakken. Al in Duitsland gezocht op plat dak systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:49
windfreak schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:14:
[...]

Die systemen moeten toch goedkoper kunnen. De beroemde 'console' systemen zijn niet meer dan kunststof bakken. Al in Duitsland gezocht op plat dak systemen?
Ja, daar heb ik naar gekeken, probleem is dat die bijna alleen voor landscape orientatie geschikt zijn. Portrait komt heel weinig voor.
Daarbij zijn die dingen dicht waardoor er minder koeling is en blijft het probleem met ballast bestaan.

Ik dacht voordat ik met PV begon; die plat dak systemen: eitje en schuindak: moeilijk.
Inmiddels ben ik het tegenovergestelde van mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
jja schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:00:
[...]

Complimenten voor je site. Zeer informatief en overzichtelijk!

[ Voor 4% gewijzigd door JakeNL op 23-11-2009 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wmeester schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:24:
Ik dacht voordat ik met PV begon; die plat dak systemen: eitje en schuindak: moeilijk.
Inmiddels ben ik het tegenovergestelde van mening.
Dat hangt, vind ik, van de hoogte af. Ik heb op een 12m hoog plat dak probleemloos ons eerste PV-systeem geïnstalleerd, maar op het schuine dak van onze huidige woning heb ik het toch echt laten doen. Als er direct onder het schuine dak een plat o.i.d. aanwezig was geweest had ik het waarschijnlijk wel zelf gedaan, maar dit durfde ik toch echt niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

.........................................

[afbeelding]
Je kan natuurlijk ook een constructie maken die begint aan de rand van het dakkapel en dan doorloopt tot net onder nok van je pannendak. Volgens mij kom je dan in een hellinghoek van 15-20 graden uit. Dat is prima te doen en heeft maar 3% opbrengst verlies tov de ideale hellinghoek. Daartegenover staat dat je een veel groter oppervlak aan panelen kunt plaatsen.
Ballast op het platte dak van de dakkapel zal wel meevallen omdat je de constructie net onder de laatste dakpan vast kan maken aan het dak middels allerlei systemen die er te krijgen zijn.
Ballast op een plat dak gaat er vanuit dat panelen aan de hoge kant vrij staan en als ze ideaal zijn georienteerd altijd de NoordWester stormen eronder krijgen. Dan moet je soms wel wat gewicht bijplaatsen.

Maak maar eens een berekening met de FlatFicks calculator en verander het paneel eens van een SunPower SPR-300 naar een SPR-220. Zorg dat er genoeg gewicht wordt geplaats om 12 Beaufort te kunnen weestaan. Heb je opeens 43kg minder gewicht nodig om toch bij dezelfde windsnelheden de boel op het dak te houden.

[ Voor 28% gewijzigd door ZonneStroom op 23-11-2009 15:29 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 09:17:

@Zonnigtype
Laat nu net de First Solar de meeste wattpiek/m2 hebben.
Ik kan ze toch gewoon in Duitsland kopen zonder SDE?
Tja. Kopen kan altijd. Of "de wetgever" (hetzij de Duitse, hetzij de Nederlandse) het leuk vind is een tweede. En First Solar zelf is haarscherp op leveringscondities, want ze willen niet dat de VERPLICHT te recyclen modules uit het oog verloren raken, anders krijgen ze anti CdTe tyconen aan hun broek (onterecht grotendeels, maar aan de andere kant hebben ze niet voor niks van BMU in Duitsland verplichte recycling aan hun broek gekregen anders hadden ze het land ook niet ingekomen). Er is een minimum 30 kWp afname verplichting bij aanschaf, met contractuele terugname verplichting bij einde levensduur modules (wordt bij klant opgehaald, moet dus allemaal geregistreerd worden). Als kleinere partijen zonder zicht van First Solar "de publieke ruimte" in verdwijnen (mogelijk via minder scrupules hebbende tussenhandelaren) en om wat voor reden dan ook die modules ergens op een afvalberg (of bij het grof vuil) komen te staan, breekt de pleuris uit. Dus het zou me hogelijk verbazen als je (a) kleinere partijen zonder contract dwang zou af "mogen" nemen (je moet dus voor verplichte terugname na einde levensduur tekenen), (b) al helemaal als het kanaal "import van NL uit Duitsland" legaal zou zijn. Ik zou de details sowieso bij First Solar zelf gaan navragen om je geen "eventuele" problemen op de hals te halen. In Duitsland is en blijft het "Sondermüll" als zo'n ding in de afvalfase terechtkomt, en MOET FS ze terugnemen. Zit reeds in de prijs van de modules verdisconteerd.
Ik overweeg om op m'n aanbouw welke 5,60m diep is maar aan de noordzijde, 2 rijen panelen te plaatsen.
Dat zijn ongeveer 18 panelen die dan wel zuidgericht staan maar bij lage zon (deze tijd van het jaar) last hebben van het schuine dak van het woonhuis.
Ook zou ik kunnen overwegen om het dak van de garage te bekleden maar dat is een oost-dak (max 33 panelen).
Wat heeft zin, wat niet?
Beide lijken zinvol, als je de pecunia hebt. Schaduw in winter (alleen) is geen probleem, heeft niet veel dramatisch effect op jaaropbrengst als rest van het jaar die opbrengst hoog genoeg is (zomerperiode). Oost dak why not? Als je goedkoop aan de modules kunt komen, heb je nog steeds behoorlijke opbrengst, maar liever dan niet te dure kristallijne modules want dan wordt de terugverdientijd berekening (als je daar al geïnteresseerd in zou zijn) een stuk ongunstiger.
Is er een vergelijkingssite of test waar verschillende amorfe op staan, waarschijnlijk Duits?
Zijn dit reele prijzen?
http://www.pro-umwelt.de/...rby=Einzelleistung&sort=0
Nou, je lijkt hem al gevonden te hebben (kende ik nog niet), ziet er OK uit, prijzen ook. Vergeet niet dat prijzen extreem volatiel zijn, sterk afhankelijk van (mondiale) marktontwikkelingen. Kan volgend jaar er weer heel anders uitzien. Vandaar dat je goede organisaties moet hebben om überhaupt dat "bijhouden" al van te kunnen betalen. Ondenkbaar in NL, heeft Holland Solar helemaal geen geld voor (over), en ligt natuurlijk extreem gevoelig tussen de leden onderling. Moet een onafhankelijke, ter zake deskundige, en kapitaal ter beschikking hebbende organisatie doen. Hebben we niet in NL.

@windfreak
Haha. Volgens mij staat onze installatie ook nog niet op je newbie pagina
Ja hoor. Je bent echter "verbannen" naar de onderzijde van de actuele newbee pagina ("wat zoal meer aan nieuwe PV systemen) omdat je geen eigen verhaaltje hebt ingeleverd bij de webmaster van PPV... :o ;)

@SpiceWorm
Wat een ratten!
Welkom in NEEderland. Ter info: lees TROS Radar forum energiebedrijven, en huiver...

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 23-11-2009 15:54 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.