Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.869 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Smart grids: jan en alleman lijkt bezig te zijn met een smart grids, smart meters -slimme meter- en iedereen over de rooie wegens privacy gevoeligheid.

Als je nou eens een apparaat in huis zou hebben dat de prijs voor energie binnenhaalt van het internet. De meeste huishoudens hebben tegenwoordig internet, dus dat mag geen probleem zijn en met eenvoudige technieken is (AJAX?) een live update op het moment van prijswijziging binnen seconden te realiseren.
Het apparaat heeft vervolgens via een webbrowser van z'n baas opgekregen welke stroomkringen tegen welke prijs aan mogen blijven. Dan kan iedereen z'n eigen prijs bepalen voor de stroomsoorten die hij nodig heeft, niemand hoeft z'n privacy in te leveren en het stroombedrijf kan vraag en aanbod op elkaar afstemmen door alleen de prijs te varieëren.

Het stroombedrijf kan de prijs natuurlijk hoog maken, maar snijdt zich dan in de vingers omdat ook de opgewekte stroom (die door het stroombedrijf moet worden vergoed aan de opwekker) een hogere prijs heeft.

Net als 'het kastje van Eurlings' weet de meter welke hoeveelheid electriciteit is opgewekt/afgenomen en tegen welke prijs, dus aan het eind van het jaar kan de meteropnemer zoals gewoonlijk de (financieële) meterstand opnemen.
Heeft iemand tegenargumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windfreak schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:14:
[...]
Die systemen moeten toch goedkoper kunnen. De beroemde 'console' systemen zijn niet meer dan kunststof bakken. Al in Duitsland gezocht op plat dak systemen?
Ik heb zelf profielen besteld, gezaagd en geboord. Een flinke klus maar ik ben dik tevreden. Zeer goede ventilatie, scheelt zo minstens 10%-20% van je dagopbrengst in de zomer t.o.v. scheef-dak montage en de console bakken. Die panelen op concoles worden brandend heet door gebrek aan ventilatie (heb ik elders zelf kunnen constateren)
Kijk maar eens naar m'n site, veel foto's van de constructie-details en metingen.
Als je wil kan ik zo de leveranciers doorgeven en de kosten die ik gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37
Het elektriciteitsverbruik in Nederland is in de maand oktober verder gedaald. Ging het in september op jaarbasis nog om een daling van 7,3 procent, in oktober werd 7,6 procent minder stroom verbruikt.

Sinds de economische crisis in alle hevigheid heeft toegeslagen daalt het energieverbruik al. De daling gaat wel steeds iets minder hard. Opmerkelijk is dat de daling in oktober groter was dan in de maand ervoor. Normaliter neemt het stroomverbruik in de maanden dat het kouder wordt en de dagen korter worden juist toe

bron: ANP.

En mijn wasmachine hangt aan de zonneboiler nu.
Dat vergeten ze weer te melden in dit artikel
RikTW schreef op maandag 23 november 2009 @ 11:35:
Wat zou het handigste zijn in deze situatie?
Ik heb geen ervaring met schuindak montage, maar een frame maken is niet zo moeilijk hoor.

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture062-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Die panelen op concoles worden brandend heet door gebrek aan ventilatie
Hier is dat op het (vrijwel platte) dak opgelost door clickfit balken op stoeptegels vast te schroeven. Winst behaal je doordat je lekker schaduw hebt onder je panelen, de panelen vlak staan en dus weinig windvang hebben, je meer panelen kwijt kan per m2 terwijl de wind er nog wel goed onderdoor kan waaien.
Metingen wezen uit dat op het (bitumen) dak de temperatuur op 50 graden zat, terwijl onder de zonnepanelen het nog geen 25 was. Hadden we een airco gehad, dan had die een tandje lager gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
el jonco schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:42:
Smart grids: jan en alleman lijkt bezig te zijn met een smart grids, smart meters -slimme meter- en iedereen over de rooie wegens privacy gevoeligheid.

Als je nou eens een apparaat in huis zou hebben dat de prijs voor energie binnenhaalt van het internet. De meeste huishoudens hebben tegenwoordig internet, dus dat mag geen probleem zijn en met eenvoudige technieken is (AJAX?) een live update op het moment van prijswijziging binnen seconden te realiseren.
Het apparaat heeft vervolgens via een webbrowser van z'n baas opgekregen welke stroomkringen tegen welke prijs aan mogen blijven. Dan kan iedereen z'n eigen prijs bepalen voor de stroomsoorten die hij nodig heeft, niemand hoeft z'n privacy in te leveren en het stroombedrijf kan vraag en aanbod op elkaar afstemmen door alleen de prijs te varieëren.

Het stroombedrijf kan de prijs natuurlijk hoog maken, maar snijdt zich dan in de vingers omdat ook de opgewekte stroom (die door het stroombedrijf moet worden vergoed aan de opwekker) een hogere prijs heeft.

Net als 'het kastje van Eurlings' weet de meter welke hoeveelheid electriciteit is opgewekt/afgenomen en tegen welke prijs, dus aan het eind van het jaar kan de meteropnemer zoals gewoonlijk de (financieële) meterstand opnemen.
Totale onzekerheid, de knoppendraaiers zitten vooral bij de e-bedrijven. Die zijn altijd het best ingelicht over alle ins en outs en presenteren uitsluitend wat voor hen het interessantst is. Ze zullen de burgers blijven desinformeren, etc.

Burgers hebben investeringszekerheid nodig. Geen permanent wipkippende e-prijzen waar ze geen touw aan vast kunnen knopen (ga maar eens een "terugverdientijd berekening" maken met dat soort variabiliteit, zelfs onder SDE condities is dat niet te doen). Ze hebben namelijk "nogal wat andere zaken af te handelen" in hun leven, die druk bezette burgermansen. Daar is wipkippende e-prijs en alle gevinger, getrek, beslis, en ge-verander gedoe hopeloze hoeveelheid belasting extra bij. Alleen de die-hards zullen er voordeel uit halen (en zo ja: hoeveel dan wel?). De grote meute (en die moet in beweging komen) zal geen tijd voor hebben voor die grappenmakerij.

Leuk:

"Maria van der Hoefniet" en "We Shell survive" stukkie op iNSnet.org (jawel, die van de "feed-in" actie en vervolg Zonvogel)... Heeft ook een zeer bittere bijklank, and quite rightly so...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Edit: nevermind, opgeven om vragen te stellen moest voor 23 november...
--------------------------------------------------

Praat mee met minister Cramer over Groene Innovaties!

Beste studenten/medewerker,

Op 30 november 2009 a.s. presenteert minister Jacqueline Cramer in de Appel
van de Hanzehogeschool Groningen, de Greenovator Tour, het dynamische en
interactieve programma over duurzaamheid. Deze avond zet zij een reeks van
duurzame activiteiten van studenten, docenten en afgestudeerden van de
Hanzehogeschool Groningen en van jonge, duurzame bedrijven uit de regio in
de spotlights. Met het publiek gaat zij de discussie over 'greenovation'
aan.

Duurzame activiteiten in de spotlights
Minister Cramer interviewt in een 'televisieachtige' setting 3 categorieën
over duurzaamheid:

Hier werken studenten aan mee!
Thomas Döbken, student Bouwkunde, verricht onderzoek naar een duurzaam
informatiecentrum.
Gerwin Hoogsteen, student Elektrotechniek wordt geinterviewd over het groene
scooterproject.
Lude Feldbrugge, student Kunstmatige Intelligentie van de Rijksuniversiteit
Groningen vertelt over het Solarboat project en deelname aan de Frisan Solar
Challenge.

Hier werkt een lector aan mee!
Minister Cramer gaat het gesprek aan met Wim van Gemert, lector
Energietransitie om van gedachten te wisselen over onderzoek naar duurzame
energie in vrije markteconomie.

Hier werkt het bedrijfsleven aan mee!
Paul Gesink - directeur Sunlimited B.V. vertelt over het opstarten van een
duurzame onderneming, Paul is geinspireerd door het Solarboatproject Femke
Eerland - directeur Noorderzonfestival over het duurzame festival.
Melle Koot - meubelmaker/ontwerper die bezig is met Cradle2Cradle meubels.
Jos Schlaman - Bonbonatelier Schlaman ontving de aanmoedigingsprijs duurzame
ondernemer 2009 Anne Jan Zwart - Directeur bedrijf Ecostyle die zich
bezighoudt met ecologische en mileiuvriendelijke producten voor de
tuinierder.

Meedoen
Dat kan! Je kunt je aanmelden op www.hanze.nl/greenovatortour met je naam en
voorletter(s). Studenten vermelden daarmaast hun opleiding.

Programma
Het programma duurt van 20.15 tot ongeveer 22.00 uur.

Na afloop kunnen deelnemers met minister Cramer napraten over Groene
Innovaties.
----------------

Duurzaam in denken en doen
De Greenovator Tour van minister Cramer gaat langs universiteiten en
hogescholen van Nederland. Doel van de Greenovator Tour is bij studenten en
docenten van de HAN bewustwording te creëren dat duurzaamheid een plek kan
hebben in ieders manier van denken. Andere doelen zijn: Groene Innovatie te
bevorderen bij afstudeeropdrachten, stages of projecten en het bouwen van
een duurzaam netwerk van studenten, docenten en ondernemers in de regio.

[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 23-11-2009 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
Woodski schreef op maandag 23 november 2009 @ 16:00:
En mijn wasmachine hangt aan de zonneboiler nu.
Dat vergeten ze weer te melden in dit artikel
En ik was sinds een week of twee met koud water, dat staat er ook niet in. Scheelt zo'n 0,2kWh per wasbeurt. Omdat we ongeveer 250 wasbeurten per jaar doen (niet allemaal koud) scheelt dat toch flink!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik kan mijn post hierboven niet meer editten (?), dus hier nog een toevoeging:

Heb me toch op kunnen geven. Iets over kolen en C02 opslag ingediend als vraag (hoe kan dat duurzaam zijn), evenals een vraag waarom we niet de Duitse weg van verduurzaming inslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op maandag 23 november 2009 @ 16:35:
Ik kan mijn post hierboven niet meer editten (?), dus hier nog een toevoeging:
Poging tot sensuur door Maria? _O-

@Zonnigtype

Thanks, maakt het weer een stuk eenvoudiger.
Het is m'n bedoeling voor komend jaar de "what to do list' met het bijbehorende budget proberen te plannen.
Aangezien pecunia altijd de bepalende factor is moet je keuzes maken.
Ben dus niet van plan op korte termijn alles te doen, maar het is wel belangrijk om te weten wat kan en nuttig is.
Zit zelf aan 2000Wp tot 2500Wp te denken om te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58

Ik geloof meer in het echt privatiseren van de markt. Ajax lijkt me nou niet echt de geschikte techniek hiervoor, maar dat zijn invullingsdetails.

Ik denk dat we de markt gewoon écht moeten privatiseren.
Netbeheer
Netbeheerder van de staat en de rest markt. Alle capaciteitstarieven en onmogelijk moeilijke shit afschaffen. Netbeheerskosten aan het einde van het jaar door het totaal getransporteerde aantal kWh delen en iedereen de rekening sturen navenant verbruik. Iedereen die elektriciteit transporteerd moet betalen. Dus als iemand een heleboel elektriciteit in Duitsland importeert uit Nederland dan mag hij ook gewoon afrekenen.

Verbruik
Voor het verbruik richten we de Amsterdam Elektriciteits eXchange op >:) en daar kan iedereen elektriciteit verhandelen. Iedereen dus ook consumenten als ze willen. Consumenten die dat niet willen kunnen gewoon bij de uitgangssituatie blijven, die is zoals hij nu is, waar alle consumenten van een tussenpersoon afnemen. Alle mensen die deelnemen aan de AEX :*) moeten eerst een capabele meter hebben die het totaal van het verbruik en opwek met de prijs tot een totaal saldo integreert. Als een consument zo'n meter heeft zal hij altijd tegen de spot-prijs electriciteit verbruiken en leveren.

Dit systeem zal betekenen dat er in eerste instantie niets verandert voor consumenten. Alleen als ze slim zijn kunnen ze ervoor kiezen een nieuwe meter te laten installeren en hun abonnement op een vaste prijs voor stroom opzeggen. Misschien doen ze dat omdat ze een elektrische auto hebben waarmee ze goedkoop laden duur verkopen. Misschien omdat ze zonnepanelen hebben en zien dat de prijzen overdag veel hoger zijn dan 's nachts. Misschien enkel al omdat ze hun verbruikers dusdanig slim kunnen schakelen dat ze kunnen concurreren met de vaste prijs-leveranciers.

Die speciale meter word dan wel een black-box gevalletje, maarja, dat waren ze altijd al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.duurzameenergi...&catid=1:nieuws&Itemid=81

lees ik dat nu goed of ben ik gek geworden,
dat ik als ik negatief eindig op de meter na een jaar, belasting moet betalen als consument ?
/edit niet goed gelezen, maar het staat er bijna wel

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2009 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

pcmadman schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:26:
[...]

Ik geloof meer in het echt privatiseren van de markt. Ajax lijkt me nou niet echt de geschikte techniek hiervoor, maar dat zijn invullingsdetails.
Ik geloof helemaal niet in het privatiseren, en al helemaal niet van een nutsvoorziening. Het woord marktwerking roept bij mij alleen maar negatieve gevoelens op. Geld wat jouw ouders en wij betaald hebben aan de GEB's en de PEN en PGEM enz verdwijnt schaamteloos in de zakken van een aantal slimme managers.
Overigens, vroeger maakten de energiebedrijven meestal ook winst. Dat geld werd weer geïnvesteerd in de gemeente of de provincie. Zo had de hele gemeenschap er wat aan en niet alleen een paar zakkenvullers.
(zou die TNT topman z'n bonus nog krijgen nu hij 10.000 mensen gaat ontslaan?)

[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 23-11-2009 20:10 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

feelthepower schreef op maandag 23 november 2009 @ 01:29:
[...]

Ik heb even je site bekeken, maar wat een interessant warmtepomp systeem. Je woont in spanje toch? Ik denk dat dat in jullie geval wel veel zal helpen voor het COP. Zijn watergebaseerde systemen daar ook een optie?
Nee, mijn broer woont in Spanje.
Mijn warmtepomp (Waterkotte Ai1) maakt gebruik van een gesloten bron, die in Spanje gebruikt panelen (direct verdamper). Verder maken ze gebruik van verschillende koudemiddelen, dus vergelijken is niet simpel. Volgens de leverancier van de Spaanse warmtepomp zou de COP veel hoger zijn dan van mijn Waterkotte, maar ik moet nog zien dat je veel energie uit de buitenlucht kunt halen als het 10graden vriest, de gesloten bron levert dan altijd nog water van 5 tot 10graden.
Verder is de Waterkotte veel moderner en beter afgewerkt.

Drie jaar geleden was het in Madrid niet mogelijk om een bron te laten boren, dus een water-water warmtepomp wat toen geen optie. Een bron is ook veel duurder, de installatie in Spanje was dan ook flink wat goedkoper.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

RikTW schreef op maandag 23 november 2009 @ 11:35:
Wat zou het handigste zijn in deze situatie?
[afbeelding]
Dakkappel verplaatsen naar de noordkant van de woning 8)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
RikTW schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:18:
[...]

De orientatie is ongeveer zzw, ik zal eens informeren hoeveel dat dakje kan hebben, een paar honderd kilo ballast zal wel nodig zijn lijkt me?
Vaak zijn prefab dakkapellen niet gebouwd om belasting op het platte dak te kunnen dragen. Dus dat zou ik eerst eens nagaan. Ik ben blij met onze dakkapel met schuin dak, en betonpannen. Die is gestut met balken zoals de rest van het dak, en kan dus een paar honderd kilo hebben. Daar hebben we nu dus onze zonnecollectoren op liggen. Hellingshoek is 10 graden, Dus geen stilstaand water of windvang en een eenvoudige montage boven de pannen. Het is achteraf gepraat natuurlijk, maar ik had voor een dakkapel met pannen vanuit de nok (of 1 pan eronder) gekozen. Hoeft niet eens zoveel duurder te zijn, omdat je het oude dakbeschot en de pannen hergebruikt. Verschil zit hem vooral in de benodigde bouwvergunning :|

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:56:
http://www.duurzameenergi...&catid=1:nieuws&Itemid=81

lees ik dat nu goed of ben ik gek geworden,
dat ik als ik negatief eindig op de meter na een jaar, belasting moet betalen als consument ?
/edit niet goed gelezen, maar het staat er bijna wel
Aangehaald van die site:
Verder geldt sinds 1 januari 2008 dat indien de verbruiker via een aansluiting elektriciteit op het distributienet heeft ingevoed ter zake waarvan de eerder genoemde artikelen van de Elektriciteitswet 1998 worden toegepast, de EB wordt geheven over het positieve saldo van de via de aansluiting geleverde elektriciteit minus de via de aansluiting ingevoede elektriciteit
Ik lees dat je als na saldering toch nog netto verbruiker bent, alleen EB betaalt over je gesaldeerde afname. Als je netto teruglevert, krijg je geen EB als opslag! Dus je echte overschot is vanaf dat -rekenkundige-moment grijze stroom geworden voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerux
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-02 10:21
Ik volg dit topic (of topic-reeks eigenlijk) en de site van zonnigtype al enige tijd en ben serieus aan het nadenken om ook eens wat zonnepanelen aan te schaffen (zonder de SDE rompslomp ;)). Ik heb al veel nuttigs gelezen maar nu dan toch een post met een paar vragen. Waar ik nu woon is mijn dak om verschillende redenen niet zo geschikt dus wil ik het dak van mijn ouders gaan gebruiken.
Het dak is ZZO georiënteerd dus dat is prima, alleen is er wel een dakkapel en wat bomen die gedeeltelijk wat schaduw zouden kunnen geven, alhoewel ik denk dat dat redelijk zal meevallen. Ik ga de panelen niet zelf kunnen installeren (ben ik niet handig genoeg voor en ik heb weinig zin om op die hoogte over het schuine dak te klimmen), dus ben op zoek naar een goed installatiebedrijf.

In mijn zoektocht kwam ik ikwilzonneenergie.nl tegen en ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met 'Harrems Zonnepanelen' uit Purmerend. Ze leveren complete systemen met modules van 'Energy solutions', waar cellen van Qcells inzitten. Qcells is een grote naam, maar weet iemand iets van de module producent, blijkbaar een Grieks bedrijf? Suggesties voor andere leveranciers zijn ook welkom :)

Verder ben ik nog niet echt een expert in het lezen van datasheets, nog iets waar je specifiek op moet letten? De multikristallijne 220Wp panelen zouden een rendement van 13,5% moeten halen, dat lijkt me niet onredelijk.

Ik weet de precieze afmetingen van het dak nog niet dus ook niet hoeveel panelen ik kwijt kan (ook afhankelijk van de prijs natuurlijk). Ik zat echter te denken aan 6 tot 9 oftewel (als het deze modules worden) tussen de 1,32 en 1,98kWp. Is het vanwege mogelijke schaduweffecten dan beter om ze bv. per 3 aan een soladin inverter te hangen zodat je losse strings hebt of allemaal aan een sunny boy (tegen de tijd dat die weer leverbaar zijn)?

Veel vragen dus nog, maar misschien kunnen de experts hier me van wat advies voorzien, met alvast veel dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 11-09 15:57
SCHOKKEND NIEUWS:

http://www.theoildrum.com/node/5979#more

Peak-oil ligt achter ons:
World crude oil, condensate and oil sands production peaked in 2005 at an annual average of 73.72 million barrels per day (mbd) according to recent EIA production data. 2008 production was slightly less than 2005 creating a peak plateau from 2005 to 2008 as shown in the chart below. Production is expected to decline further as non OPEC annual oil production peaked in 2004 and is forecast to decline at a faster rate in 2010 and beyond due mainly to big declines from Russia, Norway, the UK and Mexico. Saudi Arabia's crude oil production peaked in 2005. By 2011, OPEC will not have the ability to offset cumulative non OPEC declines and world oil production is forecast to stay below its 2005 peak.
...en nu?

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:05:

Ik lees dat je als na saldering toch nog netto verbruiker bent, alleen EB betaalt over je gesaldeerde afname. Als je netto teruglevert, krijg je geen EB als opslag! Dus je echte overschot is vanaf dat -rekenkundige-moment grijze stroom geworden voor anderen.
En daarom zal het niks gaan worden met een volwaardige grenzeloos groeiende zonnestroom markt in Nederland. Want bij "teveel" productie achter die aansluiting, mot je gaan concurreren met je waardeloos geworden overschot met de gratis "emissierechten" in de schoot geworpen hebbende fossiele sector met marktdominantie. Dat gaat niemand redden, want dan kan zelfs met goedkoper geworden modules je nooit met die overschotten een decente terugverdientijd krijgen (je kunt hem sowieso nooit van tevoren berekenen omdat je geen benul hebt van de te verkrijgen prijs van jaar tot jaar).

Net is de hele SDE rimram voor 2010 trouwens gepubliceerd. Het is allemaal weer tranenverwekkende ambtenaren bureaucratie, en er mag maar 25 MWp PV bij gaan komen (20 "klein", 5 "groot"......). Als ik het goed lees, en het is geen blunder van EZ (niet onmogelijk), gaat er zelfs afgetopt worden in het traject 7,5-15 kWp, en zou er voor de grotere installaties maar 800 kWh/kWp.jaar gesubsidieerd gaan worden????? En is de basiselektriciteitsprijs reeds voor die installatie grootte bereikt, en wordt er niet meer bijgeplust door de EZ Regenten???????

In ieder geval een consistentie: verder prutsen met marginale marktgroei gedicteerd door de EZ coryfeeën, en de brief waarin alles wordt "medegedeeld" aan het parlement is een grote weerzinwekkende zelfbevlekkings-operatie "wat zijn we toch goed bezig op EZ". Echt walgelijk (over de 32% realisatie van zonnestroom sinds SDE 2008 volgens de bikkelharde CertiQ cijfers wordt gezwegen als het graf.....).

Oh ja: er wordt al weer "ernstig nagedacht" over biomassa bijfik subsidie in kolen- en gascentrales (dat is namelijk "duurzaam"). Eerste projecten uit de Gouden MEP tijd gaan namelijk binnenkort uit de regeling vallen en om "desinvesteringen" te voorkomen (.....), wil van der HO-daar-es-seffekes best met nog meer belastinggeld de kolenboeren faciliteren om de "moeilijke" periode te overbruggen op naar een volgende faciliteringsronde naar gesubsidieerde bijfik in hun fossiele centrales ("kijk ons toch eens goed bezig met ons kolenbedje", allemaal straks wellicht onder de steeds verder opgerekte SDE rokken, dus "groen"...).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Vandaag (23 november) was voor mij een nieuw diepte record aan opwekking met deze donkere regenachtige dag. Maar liefst 0,04 kWh opgewekt met mijn 3,42 kWp systeem.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Ha, blij dat er iets los komt. AJAX was alleen om aan te geven dat de technische er zijn.
Die speciale meter word dan wel een black-box gevalletje, maarja, dat waren ze altijd al...
Die speciale meter (hulde voor de naam van een meter met een 's' maar geen "slim", dit houden we er in) kan bijvoorbeeld van Qurrent zijn, de beurs kon wel eens een gat in de markt zijn voor Greenchoice. We zagen vorige week in dit forum dat al in de huidige situatie mensen willen handelen (met de buren?) om bij hun salderingsgrens weg te blijven.
@ericplan
Ik geloof helemaal niet in het privatiseren, en al helemaal niet van een nutsvoorziening. Het woord marktwerking roept bij mij alleen maar negatieve gevoelens op.
ik denk dat pcmadman meer 'private handel' dan 'privatiseren' als in 'overnemen door de overheid' bedoelt. In eigen beheer opwekken, verbruiken en verhandelen dus. Power To The People! Letterlijk dan. We kunnen tegenwoordig als particulieren ook via internet aandelen verhandelen, dus waarom niet onze eigen energie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jja schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:27:
Ik zoek een kleine stadsauto, maar geenThink, met een aktieradius van zo'n 200km.
Dit lijkt me wel wat: http://www.driveremotion.nl/wat/autos/mini/
Even over de Mini. Degene die we nu hebben is slechts geschikt voor 2 personen. De achterbank heeft plaatsgemaakt voor het batterypack. Hier krijg je wel een extra grote laadruimte voor in de plaats en een actieradius van ongeveer 250 kilometer.

Het overigens op zich geen issue, wegenbelasting betaal je niet (het was sowieso al archaïsch dat je voor gewicht betaalde vwb de wegenbelasting). Hij trekt alsnog op van 0 naar 100 in minder dan 5 seconden.

We zijn overigens ook druk aan het kijken naar een elektrische 500. Probleempje hier is de kleine ruimte die je achterin hebt, en of er wel een fatsoenlijk accupakket in kan.

groet,
Alef

Dislaimer: ik ben van Remotion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
el jonco schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 06:13:
Ha, blij dat er iets los komt. AJAX was alleen om aan te geven dat de technische er zijn.

[...]

Die speciale meter (hulde voor de naam van een meter met een 's' maar geen "slim", dit houden we er in) kan bijvoorbeeld van Qurrent zijn, de beurs kon wel eens een gat in de markt zijn voor Greenchoice. We zagen vorige week in dit forum dat al in de huidige situatie mensen willen handelen (met de buren?) om bij hun salderingsgrens weg te blijven.
@ericplan

[...]

ik denk dat pcmadman meer 'private handel' dan 'privatiseren' als in 'overnemen door de overheid' bedoelt. In eigen beheer opwekken, verbruiken en verhandelen dus. Power To The People! Letterlijk dan. We kunnen tegenwoordig als particulieren ook via internet aandelen verhandelen, dus waarom niet onze eigen energie!
Ja, dat is precies wat ik bedoel. Power to the people! Waarom is het in hemelsnaam zo krom als het nu is? Waarom kunnen wij consumenten alleen stroom kopen met een vast contract bij een grote energie leverancier? Waarom kunnen wij niet gewoon in energie handelen, zoals de grote bedrijven dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gewoon doorgaan met business as usual. Gewoon blijven vliegen, autorijden (elektrisch of fossiel) in veel te zware auto's, etc. Zolang de mainstream media met graagte op dit soort berichten duiken om maar te kunnen zeggen 'zie je wel' zie ik niets veranderen.

Maar serieus: het is niet onmogelijk dat de productie weer wat stijgt. We zitten nu in een 'crisis' die de vraag flink drukt. Hoeveel olie er uit de grond komt wordt niet alleen beperkt door geologische factoren maar zolang de vraag onder het geologische maximum ligt ook door economische factoren. Anders gezegd: doordat er de laatste tijd veel minder economische activiteit is is er veel minder vraag naar olie. Het is heel goed denkbaar dat als de 'business-as-usual'-economie weer aantrekt de vraag naar olie zodanig aantrekt dat er ook weer meer olie uit de grond gehaald wordt. Aan de andere kant heeft de crisis er ook voor gezorgd dat investeringen in extra productiecapaciteit bijna stil zijn komen te liggen, dus het is maar de vraag of de productie kan stijgen.

Dus of Peak Oil al geweest is of dat we nog in het plateau zitten is nog niet duidelijk. Maar dat is ook wat de Peak Oil theorie zegt: het feit dat Peak Oil geweest is zal pas achteraf duidelijk worden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Gifaddertje numero ***duizend ontdekt in SDE 2010:

Kleine categorie start nu pas bij 1 kWp volgens Bijlage 2 in de "aanbiedingsbrief" ondertekend "namens van der H." op de EZ site. Alle mensen die willen instappen met een kleine set "en zekerheid van subsidie" zoeken (vergeet dat niet: dat zijn er een hele hoop, echter mogelijk ondervertegenwoordigd op Tweakers) krijgen dus voor de ***duizendste maal een keiharde dreun van EZ in hun gezicht met de boodschap: U "mag" natuurlijk meedoen, maar dan wel effe direct vet lappen voor 1,001 kWp of meer, anders blijft u maar thuis en houdt u uw mond maar dicht.

Het is duidelijk: EZ haat echte decentrale opwekking en smijt liever met honderden miljoenen naar één windenergie project, "want dan kunnen ze eindelijk eens wat metertjes maken" na jarenlange EZ-sabotage van hernieuwbare elektriciteit. Of iets dergelijks. De "kleine man" wordt daar uitgekotst.

Nogmaals: ik ben beslist warm voorstander van windenergie, maar de wijze waarop dit soort dossiers permanent worden "gestuurd" door de beleidsambtenaren van EZ (zonder parlementaire controle, dit gaat er gewoon doorgejast worden "want de nood is hoog") doet je bloed koken. :(

Voor de goede orde: in Duitsland heb ik in de cijfers van het Bundesnetzagentur tot mijn verbazing behoorlijk wat installaties aangetroffen in het (dacht ik onbestaande) markt"segment" 0-1 kWp (echt, ze zijn allemaal aangemeld bij het BNA als EEG recht hebbende installatie!). Al die systeempjes krijgen PROBLEEMLOOS dit jaar aan het net gekoppeld 43,01 eurocent/kWh VAST twintig jaar lang uitbetaald door hun netbeheerder. En een "bekend Nederlands parlementariër" mij maar wijs proberen te maken een tijd geleden dat er een zogenaamde ondergrens van 1 kWp in het Duitse EEG zou zitten. Waar ik toen al nooit van had gehoord, en wat nu dus door de snoeiharde cijfers van het BNA bevestigd wordt. Er wordt dus - verbaast het u na al die jaren? - gelogen dat het gedrukt staat! In Den Haag! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 11:28:
Kleine categorie start nu pas bij 1 kWp
Ondanks dat de SDE prut is, zou een aardig en onbedoeld resultaat kunnen zijn dat kleinere installatie van 600Wp goedkoper worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 11:44:
[...]

Ondanks dat de SDE prut is, zou een aardig en onbedoeld resultaat kunnen zijn dat kleinere installatie van 600Wp goedkoper worden?
Die waren net als "de grotere" systemen sowieso al veel goedkoper aan het worden (al is het in NL nog lang niet zo heftig als in de wereldmarkt Duitsland, er blijft veel aan de nodige strijkstokken hangen). En daar had EZ nulkommanul invloed op want dat waren mondiale ontwikkelingen.

Als dat de "spin-off" zou zijn (moet ik echt nog zien), leuk. Maar dan moet je dus echt wel weten wat een "normale" prijs is en wat een "abnormale" prijs. Zoals al eerder hier gesignaleerd: de gemiddelde NL burger weet vrijwel niets over dit soort zaken en is dus slecht bestand tegen prijsmanipulatie. Ze weten het gewoon niet en kunnen dus zeker met "all-in-prijs pakket wij-doen-alles-voor-u aanbiedingen" besodemieterd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59

Helemaal mee eens met het idee. (op de technische invulling na 8) )
Door meer wind en zonnenergie kan het wenselijk zijn om bv je wasmachine, acculader voor de fiets etc, te laten starten als er een lager tarief voor handen is. Je zou dit zelf in moeten stellen.

Waar je mee zit is een meervoudig tarief die gemeten moet worden, nu is er het hoge- en lage tarief waarvan er 1 actief is op basis van de tijd en dag. Dat kan beter. (slimmer is een vervuild woord dat beter niet in deze context gebruikt kan worden O-) )
Vervolgens zou het verstandig zijn om een derde tarief in te voeren, tarief 1 voor hoog, tarief 2 voor laag en tarief 3 voor zeer laag. De stroomleverancier kan bepalen welk tarief er actueel is, waait het veel dan kan tarief 3 actief worden. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat je 1 seconde tarief drie hebt en dan vervolgens vier uur lang tarief 1 zodat je alsnog in het hoge tarief je wasmachine hebt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
tw_eek schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:22:
Het mag natuurlijk niet zo zijn dat je 1 seconde tarief drie hebt en dan vervolgens vier uur lang tarief 1 zodat je alsnog in het hoge tarief je wasmachine hebt lopen.
Dream nice dreams... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mooi dromen allemaal over slimme netten, variabele beprijzing en vehicle-to-grid. Ik heb daar ook lang over na zitten denken. Ik denk dat het best zou kunnen werken, maar er zijn een paar grote hobbels:

* Je moet je realiseren dat energie, en de kosten er van, het gros van de mensen geen barst interesseert... Die zitten helemaal niet te wachten op een meter die ze verteld wanneer ze kunnen wassen. Zolang dat draagvlak er niet is zal dit simpelweg niet gebeuren.

* Privacy weegt voor mij heel zwaar. Ik vind het niet nodig dat een commerciële partij nauwkeurig inzicht heeft in mijn energieverbruik. Als je een dergelijk systeem in wil voeren ontkom je niet aan een centraal orgaan waar gegevens over productie en consumptie verzameld worden. Dat heb je nodig om een prijs te kunnen bepalen maar ook om regionaal de balans productie/consumptie in evenwicht te houden. Maar wie moet je dat orgaan laten runnen dan? De overheid? Die hebben in mijn ogen niet zo'n heel beste naam als het op privacybewaking aankomt. Een commerciële partij dan? Liever ook niet, want die kon met je data wel eens meer doen dan je lief is. Maar wie dan? Een nog op te richten non-profit organisatie? Wie het weet mag het zeggen.

* Beveiliging. Welke partij je ook de dataverzameling in handen geeft, de beveiliging van de data blijft een risico. Het kan in de zomermaanden zeer lucratief zijn om in die database in te breken en dan van een hele wijk te zien welke huishoudens er op vakantie zijn. Die kun je dan mooi in één nacht helemaal leeghalen. Als er dan ook nog de mogelijkheid bijkomt om een aansluiting af te sluiten of te dimmen is er ook nog een ander risico: een grappenmaker (of terrorist, maar wat is het verschil?) kan in een hele wijk, stad of regio alle aansluitingen dichtzetten. Chaos!

* Vehicle-to-grid. OK, je plugt je elektrische auto om 19:00 als je uit je werk komt in, maar hij gaat pas om 01:00 's nachts laden omdat het dan pas 'mag' van het net. Als je een flinke woon/wekrafstand hebt kun je dus 's avonds niet even gauw met de auto ergens heen. Dat beperkt de (illusie van) vrijheid die mensen van hun auto hebben in, en dat zal daardoor nooit gebeuren. Natuurlijk, grotere accu's zullen dat probleem verzachten, maar onnodig grote accu's maken elektrische auto's - toch al niet zo duurzaam als je zou denken - nog minder duurzaam dan ze al zijn.

Dus hoewel een slim net een grote vooruitgang zou kunnen zijn zie ik het de komende tijd echt niet gebeuren op een manier die ten goede komt aan duurzame energie. Het door de strot duwen van de zogenaamde slimme meters om puur commerciële redenen zie ik er nog wel doorgedrukt worden. Maar dat heeft helemaal niets met duurzaamheid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 15:55:

Dus hoewel een slim net een grote vooruitgang zou kunnen zijn zie ik het de komende tijd echt niet gebeuren op een manier die ten goede komt aan duurzame energie. Het door de strot duwen van de zogenaamde slimme meters om puur commerciële redenen zie ik er nog wel doorgedrukt worden. Maar dat heeft helemaal niets met duurzaamheid te maken.
Hear, hear!

Well said, Jeroen. Ik heb het ook helemaal "gehad" met alle mooie plannetjes die de energieboeren in nauwe samenwerking met Vadertje (Controle)Staat als "zegeningen" over ons uit zouden moeten rollen... Ik zou gaarne iets meer maatschappelijke realiteitszin zien bij ook de briljante techneuten hier. (ook m.b.t. Q-Box, nice concept, maar ook die knallen met hun hersens tegen het ambtelijke beton aan). Want techniek is een. Uitvoering is twee. Implementatie is drie. En wie krijgt de macht en beslissingsbevoegdheid over al dat technisch "haalbare" fraais? Ammenooitniet, dat bepaal ik zelf wel. Heeft niemand iets mee te maken. Als je de drogredenen van Samsom (fel weer- en besproken op Chavannes/NRC blog daar over) daar over leest (zou zogenaamd "noodzakelijk zijn voor een duurzame energievoorziening", terwijl we zo allerbelabberst presteren dat we ons daar het komende decennium echt niet druk over hoeven te maken, daarna importeren we de hardware gewoon uit Duitsland), weet je wat voor dwaalweg daarmee is ingezet.

Duitsland deed "het" (15% duurzame elektra) namelijk zonder "slimme netten" tot nu toe. En is wereldleider. Vinden ze niet leuk in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
JeroenH schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 11:08:
Zolang de mainstream media met graagte op dit soort berichten duiken om maar te kunnen zeggen 'zie je wel' zie ik niets veranderen.
Terecht dat de media daar op duiken, want het lijkt er op dat daar zeker wel het een en ander misgaat (lees: meer politiek dan onderzoek wordt bedreven). Eigenlijk vind ik eerlijk gezegd dat er nog verbazingwekkend weinig over geschreven is in de Nederlandse media.

Maar sowieso heeft dat met "peak oil" natuurlijk niks te maken.

Of je nou denkt dat CO2/klimaatsverandering een probleem is of niet, dat de hoeveelheid olie eindig is en we die in een aardig hoog tempo aan het opmaken zijn is sowieso duidelijk. Dus ook dat het hoog tijd is om uit te kijken naar andere energiebronnen. Ik denk niet dat je die zaak een plezier doet door 'm te verweven met die van mogelijke klimaatverandering, wat immers veel moeilijker aantoonbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gaat de subsidie regeling voor groene stroom nu echt veel veranderen?

http://www.nuzakelijk.nl/...ne-stroom-veel-beter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16
De meteropnemer is hier net geweest. Ik ben gelukkig net boven die absurde geschatte standen uitgekomen waar Liander/Nuon mij op heeft geschat tijdens de overstap ( 17-09-2009 ). Volgens de standen van Liander heb ik van 17-09-2009 t/m vandaag slechts 104kWh verbruikt.

Kijken of ze daar nog raar over gaan doen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wilke schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:08:
Terecht dat de media daar op duiken,
Dat is zeker waar, maar zoals zo vaak wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Maar sowieso heeft dat met "peak oil" natuurlijk niks te maken.

Of je nou denkt dat CO2/klimaatsverandering een probleem is of niet, dat de hoeveelheid olie eindig is en we die in een aardig hoog tempo aan het opmaken zijn is sowieso duidelijk. Dus ook dat het hoog tijd is om uit te kijken naar andere energiebronnen. Ik denk niet dat je die zaak een plezier doet door 'm te verweven met die van mogelijke klimaatverandering, wat immers veel moeilijker aantoonbaar is.
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Ik zie Peak Oil (eigenlijk grondstofuitputting in het algemeen: tekorten aan schoon drinkwater (google maar naar ‘Peak Water’), vruchtbare bodem (google maar naar ‘Peak Soil’) en diverse mineralen (google maar naar ‘Peak Minerals’) zitten er ook aan te komen) als een dringender en tastbaarder probleem dan klimaatverandering, waarover nog veel te weinig in de mainstream media verschijnt. Bij het klimaatprobleem kun je nog smokkelen (met bomen planten voor een vliegreis denken sommige mensen dat het wel klaar is) maar Peak Oil is finaal: op is op*.

Beide problemen bestaan naast elkaar, ik denk dat het ook geen zin heeft klimaatverandering te negeren. Door dat te doen zet je deur open voor nep-oplossingen als steenkool (al dan niet met het fantasieconcept CCS) en kernsplitsing.

* Ik weet dat de Peak Oil theorie het niet over "op" heeft maar over "het komt niet snel genoeg uit de grond", maar even bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Ik verhuis volgende week naar een klein vrijstaand houten huis in het zuiden van Finland en ben benieuwd wat er voor mogelijkheden zouden zijn om huis en water milieuvriendelijker te verwarmen. Op dit moment wordt alles electrisch (geen gas aansluiting en geen olie tank) verwarmd en ik schat dat het jaarlijkse verbruik iets van 15-25000kWh zal zijn.

Het huis is voorzien van electrische radiatoren en een (kleine) electrische boiler die ik sowieso wil vervangen. Ook zijn de sauna en woonkamer voorzien van houtkachels.

Ik heb al wat rond gekeken en ik zit zelf te denken aan een zonneboiler (met electrische verwarming voor in de winter) en warme lucht verwarming dmv van een split system warmtepomp (relatief eenvoudig te installeren). Ook zie ik een warmtepomp boiler in combinatie met een zonneboiler en vloerverwarming of lt radiatoren als mogelijkheid (wel flink wat meer werk om te installeren).

Nadeel is dat de winter hier erg lang (en koud) is, vanaf oktober tot februari zal er totaal geen nuttig gebruik kunnen worden gemaakt van de zon (omdat de dag te kort is en de zon erg laag staat), voordeel is dan wel weer dat de dagen in de zomer erg lang zijn. Ik vraag me dus af of een zonneboiler wel zo veel nut zal hebben.

Natuurlijk speelt geld wel een rol. Ik hoor graag of iemand nog een ander idee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 18:05:
De meteropnemer is hier net geweest. Ik ben gelukkig net boven die absurde geschatte standen uitgekomen waar Liander/Nuon mij op heeft geschat tijdens de overstap ( 17-09-2009 ). Volgens de standen van Liander heb ik van 17-09-2009 t/m vandaag slechts 104kWh verbruikt.

Ik heb op je site je verhaal over de zonneboiler gelezen, ben je niet bang dat de temperatuur te laag wordt als je in de zomer de cv uit zet? (als er een aantal slechte dagen achter elkaar zijn bv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
* Vehicle-to-grid. OK, je plugt je elektrische auto om 19:00 als je uit je werk komt in, maar hij gaat pas om 01:00 's nachts laden omdat het dan pas 'mag' van het net. Als je een flinke woon/wekrafstand hebt kun je dus 's avonds niet even gauw met de auto ergens heen. Dat beperkt de (illusie van) vrijheid die mensen van hun auto hebben in, en dat zal daardoor nooit gebeuren.
Het mag wel eerder, maar je betaald gewoon meer (vraag en aanbod -> marktwerking). Je zal ongetwijfeld kunnen instellen dat je minimaal 30 km moet kunnen rijden, dus zodra je daar onder komt dat hij altijd gaat laden. Ook zie ik het nog wel gebeuren dat elk huishouden een accu van een paar kWh krijgt (simpelweg omdat het goedkoper is zelf stroom te bufferen).
MacMF schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:06:
Ik verhuis volgende week naar een klein vrijstaand houten huis in het zuiden van Finland en ben benieuwd wat er voor mogelijkheden zouden zijn om huis en water milieuvriendelijker te verwarmen. Op dit moment wordt alles electrisch (geen gas aansluiting en geen olie tank) verwarmd en ik schat dat het jaarlijkse verbruik iets van 15-25000kWh zal zijn.
[..]
Natuurlijk speelt geld wel een rol. Ik hoor graag of iemand nog een ander idee heeft.
Hoe kouder het buiten is hoe meer (energie)winst er is te halen met isolatie. Dus ipv dik geld uitgeven aan warmtepompen ed kun je er een passiefhuis van maken. De manier van verwarmen maakt dan niet zo gek veel uit (want het verbruik is toch laag). Een bestaand huis ombouwen tot een passiefhuis kan met behulp van[url="http://http://www.energieinstitut.at/Retrofit/?to=0&id=4ac2cad6070a31fb91c0e084521d8e27&dmy=28ba4915592d0b604a61d5b18d9de947"] passiefhuis renovatie[/url]. Ook in Finland gaat het principe op dat isoleren meer rendement geeft dan efficienter opwekken.
Je kan er later nog een zonneboiler opgooien, of desnoods toch nog een warmtepomp, maar je huis renoveren als je er al in zit doe je niet zo snel.
Ik weet niet wat je betaald voor electriciteit?

[ Voor 44% gewijzigd door SpiceWorm op 24-11-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:18:
[...]

Ik heb op je site je verhaal over de zonneboiler gelezen, ben je niet bang dat de temperatuur te laag wordt als je in de zomer de cv uit zet? (als er een aantal slechte dagen achter elkaar zijn bv.)
Dit jaar geen last van gehad. We hebben de hele zomer heerlijk warm gedouched. En twee of drie dagen wat minder ( rond de 45 graden ) vind ik niet zo erg. Als het daarna maar weer 60+ wordt is alle legionella weer zo dood.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:27:
[...]

Dit jaar geen last van gehad. We hebben de hele zomer heerlijk warm gedouched. En twee of drie dagen wat minder ( rond de 45 graden ) vind ik niet zo erg. Als het daarna maar weer 60+ wordt is alle legionella weer zo dood.
Okee....ga ik ook proberen van de zomer....volgens mij kan dat aardig wat schelen, bij mij houd hij anders toch het boilertje wat in de cv zit op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
SpiceWorm schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:22:

[...]

Hoe kouder het buiten is hoe meer (energie)winst er is te halen met isolatie. Dus ipv dik geld uitgeven aan warmtepompen ed kun je er een passiefhuis van maken. De manier van verwarmen maakt dan niet zo gek veel uit (want het verbruik is toch laag). Een bestaand huis ombouwen tot een passiefhuis kan met behulp van passiefhuis renovatie. Je kan er later nog een zonneboiler opgooien, of desnoods toch nog een warmtepomp, maar je huis renoveren als je er al in zit doe je niet zo snel.
Ik weet niet wat je betaald voor electriciteit?
Passiefhuis zal denk ik niet gaan lukken. Wel wil ik de 1ste verdieping (zolder slaapkamer) opnieuw isoleren. Ook de vloer van de begane grond en kelder muren/fundering wil ik isoleren. De kelder (onder de helft van het huis) is nu totaal niet geisoleerd terwijl hier wel de sauna en douche zit. Er is al dubbel glas (tweemaal enkel glas) aanwezig, misschien dat ik daar dubbel+enkel glas van maak. De buiten muren (ook hout) zijn redelijk geisoleerd en zeker aan de buitenkant wil ik hier niks aan doen. De electriciteitsprijs is rond 11-12ct per kwh. Isoleren zal waarschijnlijk minder kosten dan een warmtepomp dus dat is wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
JeroenH schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 19:51:
[...]

Dat is zeker waar, maar zoals zo vaak wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
[...]
Persoonlijk zou ik niet heel veel waarde aan de reactie van mevrouw Cramer hechten in dit soort situaties.
Feitelijk zegt ze namelijk niets en probeert alleen verwarring te scheppen, om zodoende niet op de zaak in te hoeven gaan.
Het lijkt mij (ik heb die mails niet gelezen/gezien), dat het erg lastig is om ettelijke MB's aan mail zo selectief te tonen, zonder dat het meteen opvalt.
Je hebt namelijk met mail zoiets als een gesprek, met reacties over en weer en dat kun je niet zomaar overslaan om het selectief te tonen, zonder dat het opvalt.
De mate van selectieve weergave is dus heel makkelijk aan te tonen, als je even de tijd ervoor zou nemen, want zoveel mails over een toch wel pittig onderwerp (het is geen soap-verhaal) lees je niet even in een paar dagen door.
Alleen al om die reden zou ik niet te veel waarde hechten aan mevr. Cramer's woorden.

Ik weet ook niet wat er wel door de hackers feitelijk aangetoond is, maar als het werkelijk zo is dat er bewust informatie verdraaid is weergegeven, dan is dat een serieuze zaak. Ik vrees echter dat het te laat is om nog invloed te hebben op de beslissingen die genomen gaan worden in de komende conferenties. Zolang er nog dit soort zaken ontkend kan worden, zal men er namelijk niet op in hoeven gaan, dus is het van politiek belang om het af te kraken.

Als er anderen zijn die hetzelfde, goed onderbouwd, beweren, hecht ik daar veel meer waarde aan, maar een dergelijke uitspraak van iemand die duidelijk belang heeft bij het zaaien van verwarring, zegt IMHO niet zoveel.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Neen. Dat is geblaat voor de bühne zodat de schandalig slechte realisatie tot nu toe (5 MWp voor zonnestroom vanaf 1 april 2008) onder het tapijt blijft liggen, zonder opgemerkt te worden door de domme nationale pers.

Op Nujij kun je reageren op dat bericht.

@flitspaal
Volgens de standen van Liander heb ik van 17-09-2009 t/m vandaag slechts 104kWh verbruikt.

Vermoedelijk niet. "Ze" gaan pas goed "raar" doen als je door de nul "op enig telwerk" schiet. Dan ben je de jeweetwel. Hangt denk ik ook beetje van de meteropnemer af. Ik ben slechts een maal gebeld nadat de meteropnemer langs was geweest (zonder dat ik het wist, dat is de pest in ons complex...). Toen ik hem vertelde dat er een setje zonnepanelen achter de aansluiting hing was er geen "probleem" meer, heeft 'ie de nieuwe meterstand genoteerd (was in de plus, paar tiental kWh), en nooit meer wat van gehoord. Ik zit nu ook alweer in het "veilige" gebied, begin december waarschijnlijk weer opname, zie ik met "gerust hart" tegemoet. Heb wel het slot verwisseld, zodat ze mij eerst moeten bellen voordat ze van mij "mogen" opnemen, want ik wil wel weten WAT er wordt "vastgesteld". Zodat ik ze om de oren kan slaan als er rare dingen gebeuren...

Iets off- doch ook on-topic: ben in onderhandeling met Greenchoice. Ze zijn van plan om maandelijkse meterstanden doorgave en afrekening mogelijk te gaan maken (wordt aan gewerkt, onduidelijk wanneer ze dat kunnen/willen invoeren). Ik werd voor kookgas namelijk met een bezopen seizoensfactor berekening geconfronteerd (dus niet zoals bij elektra een "standaard gewogen gemiddelde" berekening), waar ik het niet mee eens ben (kookgas = stabiel maandelijks verbruik, bij ons minder dan 30 kuub/jaar). Ik krijg nu een persoonlijke coach (.... :P ) waar ik al mijn vragen aan kan gaan stellen. Ik heb er "nogal" wat (vastrecht berekening kookgas klopt geen deuk van...). Probeer dit maar eens voor elkaar te krijgen bij een grote bruinkolenboer.... ;) Hangt er natuurlijk ook beetje van af hoe de "probleempjes" opgelost gaan worden, maar dat zie ik dan wel weer. Eerst effe SDE 2010 stuk af gaan maken... ;(

[ Voor 60% gewijzigd door zonnigtype op 24-11-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snapt iemand iets van de achtergrond van deze subsidieregeling? :?
http://www.senternovem.nl/swve/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
MacMF schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:12:
Passiefhuis zal denk ik niet gaan lukken. Wel wil ik de 1ste verdieping (zolder slaapkamer) opnieuw isoleren. Ook de vloer van de begane grond en kelder muren/fundering wil ik isoleren. De kelder (onder de helft van het huis) is nu totaal niet geisoleerd terwijl hier wel de sauna en douche zit. Er is al dubbel glas (tweemaal enkel glas) aanwezig, misschien dat ik daar dubbel+enkel glas van maak. De buiten muren (ook hout) zijn redelijk geisoleerd en zeker aan de buitenkant wil ik hier niks aan doen. De electriciteitsprijs is rond 11-12ct per kwh. Isoleren zal waarschijnlijk minder kosten dan een warmtepomp dus dat is wel een goed idee.
Nee, een de passiefhuis norm via renovatie bereiken zal idd wel lastig worden, maar er zijn wel allerlei technieken welke je afzonderlijk kan toepassen, waardoor je toch je energieverbruik flink kan verlagen. De site (in de eerdere post) is zeker een aanrader om te zien wat er allemaal mogelijk is (verrassend veel). Of anders gezegd: laat het niet bij 5 of 10 cm isolatie, maar maak er gewoon 40cm of meer van.
What does passive house retrofit (PHR) mean?
In the past few years, passive house principles and components have been successfully introduced in the retrofitting of existing buildings. Depending on the building type, energy savings vary between 80 to 95%. The specific heating demand is typically reduced from values between 150 and 280 kWh/m²a to less than 30 kWh/m²a. In some cases, the passive house standard of 15 kWh/m²a is reached. As pilot projects in different countries demonstrate, these passive house retrofit (phr) are economically feasible for a range of building types.
edit: een voorbeeldje.
edit2: en een overzicht.

[ Voor 9% gewijzigd door SpiceWorm op 24-11-2009 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:33:
Snapt iemand iets van de achtergrond van deze subsidieregeling? :?
http://www.senternovem.nl/swve/
Dat is de compensatieregeling voor slachtoffers van de fascistoïde capaciteitstarief Staatsgreep door netbeheer/EnergieNed/EZ/NMa Energiekamer (waar menig senaatslid uit de Eerste Kamer nog het schuim van op de lippen krijgt, ze konden er niets juridisch meer tegen doen, zelfs Paulus Jansen van de SP in de TK doet het in zijn broek als hij het zijn achterban moet uitleggen). Een van de vele getroffen groepen zijn mensen met warmtepompen die al dan niet terecht een "zware" aansluiting hebben gekregen van een mogelijk niet goed opgeleide installateur die (onterecht) aan de "veilige" (übersized) kant wilde blijven. Als je boven de 3x25 Ampère aansluiting komt ga je echt schofterig veel meer voor dat bezopen capaciteitstarief betalen, bij Liander is het verschil 11,6987 euri incl. BTW/mnd. (t/m 3x25 A) resp. 59,4067 euri incl. BTW /mnd. (groter dan 3x25 t/m 3x 35 A), bij groter dan 3x35 A t/m 3x50 A is het alweer 89,8063 euri incl. BTW/mnd. en ga zo maar door. Allemaal typische vastrecht ellende. Ik heb een hele serie grafieken voor een heleboel praktijksituaties gemaakt om de effecten te visualiseren (nog niet gepubliceerd, is omvangrijke klus en ik heb genoeg te doen).

Er zijn nogal wat groepen mensen totaal willoos en zonder dat ze d'r iets aan konden doen vooral het slachtoffer in die 3x 35A categorie. Daar wordt nu zogenaamd een hondenfooi voor toebedeeld via deze specifieke regeling (er zijn er meer opgetuigd, EZ heeft het druk om alle ellende die ze mede hebben helpen aanrichten weer deels "goed te maken"...) om (tegen betaling uiteraard) die aansluiting weer te laten "verlichten" zodat 'ie in de laagste categorie terechtkomt. Als het kan. Als het om wat voor reden dan ook niet gaat, ben je echt vet de l*l, en gaat de netbeheerder goud geld vangen, elk jaar weer, bij de slachtoffers. Zo "doen" wij dat in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

MacMF schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:06:
Ik verhuis volgende week naar een klein vrijstaand houten huis in het zuiden van Finland en ben benieuwd wat er voor mogelijkheden zouden zijn om huis en water milieuvriendelijker te verwarmen.
Finland? Lijkt me niet zo moeilijk met Tulikivi als fabrikant van top speksteenkachels om de hoek :P

http://www.tulikivi.com/www/kotiNL.nsf/indexNL!OpenForm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 22:00:
[...]

Finland? Lijkt me niet zo moeilijk met Tulikivi als fabrikant van top speksteenkachels om de hoek :P

http://www.tulikivi.com/www/kotiNL.nsf/indexNL!OpenForm
En ook Olkiluoto kerncentrale-nog-steeds-in-bouw en straks vet de Finse bevolking (vakantiegasten incluis...) met de absurde kostenoverschrijdingen opzadelend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Die Magnum kolenvergasser is anders ook niet mis die er in Nederland gaat komen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach een kerncentrale bijbouwen hebben we ook nog
http://www.spitsnieuws.nl...le_petten_ontkwam_aa.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
het gaat gebeuren; Mede door de enthousiaste verhalen op de website van Flitspaal.nl ga ik bij Sunsystems een zonneboiler bestellen (300 of 400 liter), met 3 collectoren op het dak.
Nu heb ik wat praktische vragen:
1. ik begrijp dat ik zonder problemen de vaatwasser op de warmwaterleiding kan aansluiten. De afstand tussen zolder (waar de zonneboiler komt) en keuken is best groot, het duurt dus wel een tijd voor het warme water beneden is. Heeft het dan wel zin, met de beperkte hoeveelheid water die de vaatwasser inneemt? Ik bedoel, tapt die dan toch niet vooral koud tot lauw water?
2. we hebben nu een electrische close-in boiler in de keuken, wat zal ik daarmee doen? Aansluiten op de warmwaterleiding (hij is goed geisoleerd, lijkt me, dus de stroomkosten voor het op temperatuur houden blijven beperkt. Aan de andere kant geldt daarvoor hetzelfde als voor de vaatwasser; er gaat maar 10 liter in, dat zal dan grotendeels koud tot lauw water worden). Of toch gewoon weg doen?
3. hot-fill op de wasmachine; voor 20 euro of zo levert Sunsystems een thermostaat-kraan die ik op 30 of 40 graden kan zetten, een echt hot-fill-apparaat kost me 250 euro. Wat zijn de voor/nadelen? Met een thermostaatkraan spoelen we ook met warm water, maar dat lijkt me niet zo erg. Wat is een goede reden om toch voor zo'n duurder apparaat te gaan?
4. Ik wil graag de retourleiding van de CV aansluiten op de bovenste warmtewisselaar in de zonneboiler. Op de site van Flitspaal lees ik dat dat bij hem niet kon, de CV ketel snapt het niet als er ineens warmer water terug komt. Zijn daar handige oplossingen voor? Ik heb een oude (1992) Nefit Turbo ketel. Het is natuurlijk van belang dat als de thermostaat in de woonkamer aan geeft dat er warmte moet komen, dat dan wel de pomp gaat draaien, terwijl de brander niet altijd hoeft te gaan branden, afhankelijk van de opwarming in die warmtewisselaar.
5. ik las op milieucentraal of zo iets over een zuinigere CV-pomp als besparingsmaatregel; dat ding draait vele uren per jaar, dus een zuiniger exemplaar verdient zich relatief snel terug. Hoe sluit ik zo'n nieuwe pomp aan? Op de plaats van de bestaande, in de CV-ketel? Of maak ik een soort by-pass in de CV-ketel en sluit ik de nieuwe pomp extern aan? Zijn er onder jullie mensen die daar meer over weten?

Veel vragen, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alle info is welkom, ik ben zeker niet te lui om research te doen, maar hopelijk zijn veel vragen voor jullie gesneden koek. Linkjes e.d. zijn ook prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Even een korte reactie:

Zo'n speciale controller is om te voorkomen dat je met warm water spoelt. Er zijn momenten dat je geen overvloedige warmwater hoeveelheid hebt, dus dan kost zo'n thermostaatkraan regeling misschien meer dan het opbrengt. Daarnaast gaan sommige vlekken er slecht uit als er met warm water gespoeld is (eiwit?).

Ik heb het bij m'n ouders geprobeert met de vaatwasser, maar in dat geval kwam er amper warm water aan (tappatroon gesimuleerd). Hetzelfde kan wel eens gelden voor de close-in boiler. Je CV/zonneboiler produceert wel warm water, maar het komt nooit aan.
Het handigst is de wasmachine naast de zonneboiler te zetten ;) (wasmachine levert ook grootste besparing op hot-fill, deze hoeft de inhoud niet te drogen zoals een vaatwasser dat wel moet)

4. Sunhacker is je man (verwarming + sunsystems systeem)

5. Zo'n zuinige pomp kan in de ketel geplaatst worden. Ik weet alleen niet hoe het zit met aansturingen etc.

6. Neem de 400 liter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:16:
Gaat de subsidie regeling voor groene stroom nu echt veel veranderen?
Neen. Om er 1 zin uit te lichten:
In 2010 gaat ze voor projecten die in totaal voor meer dan 1500 megawatt opleveren, evenveel als de levering van duurzame elektriciteit van ruim 900.000 huishoudens.
Moet ik het uitleggen? Blijkbaar wel aan de journalist. Een project dat 1500 megawatt (twee forse kolencentrales) oplevert, kan op jaarbasis 24uur x 365dagen x 1.500.000KW / 900.000 huishoudens=14.600KWh per huishouden opwekken. Het gemiddeld jaarverbruik van Nederlandse huishoudens schijnt zo rond de 3500 kWh te liggen. Dus kan de minister beter haar geld aanwenden om de huishoudens, die ze als voorbeeld neemt, energie te laten besparen.

Zolang dit soort slordigheden/onzin nog door journalisten gedebiteerd wordt, moeten wij ze voorlichten. Als ik achter lig bij het voorlichten, hoor ik graag waar m'n rekenfoutje zit.

[ Voor 5% gewijzigd door el jonco op 25-11-2009 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
1. ik begrijp dat ik zonder problemen de vaatwasser op de warmwaterleiding kan aansluiten. De afstand tussen zolder (waar de zonneboiler komt) en keuken is best groot, het duurt dus wel een tijd voor het warme water beneden is. Heeft het dan wel zin, met de beperkte hoeveelheid water die de vaatwasser inneemt? Ik bedoel, tapt die dan toch niet vooral koud tot lauw water?
Je vaatwasser spoelt voor. Daarmee trekt hij warm water van de zolder naar de keuken. Als je dunne leidingen hebt en je hebt ze goed geïsoleerd, krijgt hij voor het wassen met warm water dus... warm water.
2. we hebben nu een electrische close-in boiler in de keuken, wat zal ik daarmee doen? Aansluiten op de warmwaterleiding (hij is goed geisoleerd, lijkt me, dus de stroomkosten voor het op temperatuur houden blijven beperkt. Aan de andere kant geldt daarvoor hetzelfde als voor de vaatwasser; er gaat maar 10 liter in, dat zal dan grotendeels koud tot lauw water worden). Of toch gewoon weg doen?
Je kan de hotfill voor de close-in aansluiten en de close-in ook vullen met zonneboilerwater. Stroom kocht je toch al groen in, dus die hotfill geeft geen CO2-uitstoot. Dat is ook precies de reden om je vaatwasser vóór de hotfill aan te sluiten: je wilt alleen het voordeel van de zonneboiler, naverwarmen doet de vaatwasser alleen als het water toch te koud blijft. Vul je uit je hotfill, dan heb je standaard (te) heet water en verspil je energie (stroom).
3. hot-fill op de wasmachine; voor 20 euro of zo levert Sunsystems een thermostaat-kraan die ik op 30 of 40 graden kan zetten, een echt hot-fill-apparaat kost me 250 euro. Wat zijn de voor/nadelen? Met een thermostaatkraan spoelen we ook met warm water, maar dat lijkt me niet zo erg. Wat is een goede reden om toch voor zo'n duurder apparaat te gaan?
Zorg dat het water uit je zonneboiler rond 60 graden begrensd wordt (thermostaatkraan, hier noemde de onderhoudsman het geloof ik driewegklep); liefst bij de boiler zelf, dan voorkom je dat je 90 graden water in de leiding hebt staan,die alleen maar afkoelt. Bovendien kan je beter koud bijmengen bij de boiler dan bij elke eindverbruiker. Ook zonneoboilernaverwarming heeft 60 graden max als input. Als je afwasmachine geschikt is voor hotfill (op de enige aansluiting die hij heeft) kan je er dus 60 graden water in laten lopen.
Ik wil graag de retourleiding van de CV aansluiten op de bovenste warmtewisselaar in de zonneboiler. Op de site van Flitspaal lees ik dat dat bij hem niet kon, de CV ketel snapt het niet als er ineens warmer water terug komt. Zijn daar handige oplossingen voor?
Dat hangt, zoals Flitspaal al meldt, van je naverwarmer af. Bij onze HR-zonneboilernaverwarmer is er een stand 'gewenste temperatuur bereikt'. Dan draait wel de pomp, maar brandt de brander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sonnenertrag vraagje.
Mijn huidige 1200Wp installatie is keurig aangemeld op Sonnenertrag en wordt automagisch bijgehouden door de Solarlog.
A.s. maandag gaat dat van het dak af en komt er een nieuwe installatie met 10 Sunpowers SPR-300-WHT

6 panelen krijgen dezelfde oriëntatie als de oude panelen, 4 panelen krijgen (vooralsnog) een andere hellingshoek en oriëntatie (vanwege bouwvergunning).

Vanwege leveringsproblemen bij SMA is de SB 1700 nog niet beschikbaar en kunnen maar 8 panelen worden aangesloten op 2 stuks SB 1100.

Mogelijk ga ik de 4 panelen met afwijkende hoek en oriëntatie na enige tijd (dus na de winter) bijdraaien en de hoek aanpassen, maar eerst moet de gemeente de zaak goedgekeurd hebben.

Hoe regel ik dit netjes in Sonnenertrag?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op woensdag 25 november 2009 @ 09:47:
Voorzover ik weet: niet. Althans niet volgens de noirmale interface. Ik zat met een vergelijkbare situatie als jij toen ik onze installatie uitbreidde. Ik heb toen maar mijn account laten vervallen en een nieuwe aangemaakt.

Wellicht kun je ze mailen en het ze vragen. Ik ben erg benieuwd naar hun antwoord want er komt bij ons binnenkort ook weer een uitbreiding aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik zit even met een probleem / uitdaging. Ik ga dus upgraden naar 10x185Wp panelen van SolarKing in 2x5 Landscape configuratie.

De bedoeling was eerst om dit op een SB1700 te doen. Probleem is alleen die is niet leverbaar
voorlopig.

Ander idee van Solarking was een Steca Master2000+, deze heeft 2 mpp trackers en passen ook prima
op een 2x5 config van de solarking panelen. Probleem is. Deze omvormer is ook niet leverbaar binnen
afzienbare tijd.

Andere optie ( van Esdec ) 2x Steca 500 en 2x Steca 300. 3 panelen op de 500 en 2
uiteraard op de 200.

Als ik alleen ga dimensioneren met een Excelsheet van SMA (dimensionering.xls voor de kenners ) dan krijg ik waarschuwingen voor 2 panelen invoer op een steca 300. De maximale PV stroom > 5A , rendement < 99.8% ( 98,85 om precies te zijn ) en PwR factor is maar 81% 390Wp aangesloten op een 300Wp omvormer

Steca 500 met 3 panelen gaat dan wel weer goed samen en geeft geen enkele waarschuwing of probleem.

Gaan die 185Wp panelen van Solarking goed werken op een Steca 300?

Voordeel van de setup met 4 steca's is 4 MPPTrackers. En da's gezien mijn dak niet verkeerd
uiteraard. Alleen is logging van die Steca's los een nachtmerrie aangezien er geen interne logging
oid inzit. en de Steca remote is een leuk display maar wederom niet uitleesbaar.

Samengevat:

SB1700 ( ca 1100 euro ). 1 mppt. piggyback + sunnybeam heb ik al.. februari pas leverbaar. Goed te
monitoren ( Rendement ca 93% )

Steca2000+ ( ca 1100 euro ) + connect interface ( 145 euro ) 2 mppt .. februari pas leverbaar. Goed
te monitoren. ( Rendement ca 96% )

2x steca 300, 2x steca 500, kosten ca 1200 euro, 4mppt, meteen leverbaar. ontzettend ruk te
monitoren out of the box. ( Rendement ca 96% )

Wat zouden jullie doen?
Hkuit schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:11:

4. Ik wil graag de retourleiding van de CV aansluiten op de bovenste warmtewisselaar in de zonneboiler. Op de site van Flitspaal lees ik dat dat bij hem niet kon, de CV ketel snapt het niet als er ineens warmer water terug komt. Zijn daar handige oplossingen voor? Ik heb een oude (1992) Nefit Turbo ketel. Het is natuurlijk van belang dat als de thermostaat in de woonkamer aan geeft dat er warmte moet komen, dat dan wel de pomp gaat draaien, terwijl de brander niet altijd hoeft te gaan branden, afhankelijk van de opwarming in die warmtewisselaar.

5. ik las op milieucentraal of zo iets over een zuinigere CV-pomp als besparingsmaatregel; dat ding draait vele uren per jaar, dus een zuiniger exemplaar verdient zich relatief snel terug. Hoe sluit ik zo'n nieuwe pomp aan? Op de plaats van de bestaande, in de CV-ketel? Of maak ik een soort by-pass in de CV-ketel en sluit ik de nieuwe pomp extern aan? Zijn er onder jullie mensen die daar meer over weten?
Mooi! Weer iemand besmet met het zonneboiler virus :). Overigens mocht je een keer willen kijken, je bent van harte uitgenodigd!

Antwoord op je vragen.

1. Wij laten eerst de kraan altijd even lopen om het koude water eruit te halen. hier vullen we vaak de Senseo / waterkoker / gieter e.d. mee. Zodra het water lauw begint te worden zetten we hem weer uit. Een Vaatwasser heeft standaard een voorraad tank, en daar zit dus al koud water in. Hij spoelt dus altijd koud voor en daarna pakt hij opgewarmd water uit de leidingen. Wel je warmwater leidingen allemaal isoleren, dan koelt het veel minder snel af!

2. Lekker weg doen die close-in boiler. Beter 2 tellen langer wachten op warm water dan ik weet niet hoeveel kWh verspillen om het water warm te houden.

3. Moet je helemaal zelf weten, Eric-PVT gebruikt een simpele mengkraan, ik gebruik een voorspoel/hotfill apparaat. Beide werken prima. Ik voel me prettiger bij een voorspoelapparaat, ook omdat er een watersensor /onderbreker bij zit.

4. Dat hangt volledig van je CV installatie af, kijk eerst eens of hij een NZ label heeft. En een ketel uit 1992? Da's vermoedelijk een VR! Als je dan toch een zonneboiler neemt vervang dan ook meteen je CV ketel voor een HR variant. dubbel winst!

5. Je zal dan de CV pomp ni je CV ketel moeten vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
..

[ Voor 103% gewijzigd door Thombias op 25-11-2009 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:55
@flitspaal
Alleen is logging van die Steca's los een nachtmerrie aangezien er geen interne logging
oid inzit
Ik heb er 7 en gebruik gewone 7 Nieuw Din KWh meters a 21 € ( met mech counter)
De Kwh meters heb ik opgevoert zodat ze geen 1000 pulsen geven maar 4000 pulsen per Kwh
En ze zijn onderling binnen 1 % nauwkeurig afgeregeld en gebruik de pulse uitgang om verder te verwerken ;-)
De power die de Kwh meter zelf gebruikt heb ik veranderd van 220v naar 12 volt en kan ik zelf uit en aan zetten..scheeld weer iets aan opgenomen vermogen ;-)
Kan je heel mooi zien wat schaduw doet .. etc binnen 1%
Behalve je omvormer ...% weet ik niet.. zal doormiddel van experimenter duidenlijk moeten worden ;-)

Ps de nieuwe stecca's hebben metalen plaatjes binnenin over de lucht roosters..ik heb ze allenmaal er uit gehaald ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:24:
Samengevat:

SB1700 ( ca 1100 euro ). 1 mppt. piggyback + sunnybeam heb ik al.. februari pas leverbaar. Goed te
monitoren ( Rendement ca 93% )

Steca2000+ ( ca 1100 euro ) + connect interface ( 145 euro ) 2 mppt .. februari pas leverbaar. Goed
te monitoren. ( Rendement ca 96% )

2x steca 300, 2x steca 500, kosten ca 1200 euro, 4mppt, meteen leverbaar. ontzettend ruk te
monitoren out of the box. ( Rendement ca 96% )

Wat zouden jullie doen?
Komen andere merken niet in aanmerking zoals Diehl, Fronius, Danfoss? Kan je je oude SB1100 voorlopig nog houden, en hoeveel panelen kan je daar op kwijt? (En dan een SB 1700 bestellen en in maart alles omstekkeren.)
Opbrengsten zijn voorlopig toch nog ruk, dus daar hoef je het niet voor te doen/laten. Alle Duitse en Belgische leveranciers hebben leveringsproblemen. Ik zou wel gaan voor een "merk" omvormer. Je wil er toch minstens 10 jaar plezier van hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
X21r schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:44:
@flitspaal

[...]

Ik heb er 7 en gebruik gewone 7 Nieuw Din KWh meters a 21 € ( met mech counter)
De Kwh meters heb ik opgevoert zodat ze geen 1000 pulsen geven maar 4000 pulsen per Kwh
En ze zijn onderling binnen 1 % nauwkeurig afgeregeld en gebruik de pulse uitgang om verder te verwerken ;-)
De power die de Kwh meter zelf gebruikt heb ik veranderd van 220v naar 12 volt en kan ik zelf uit en aan zetten..scheeld weer iets aan opgenomen vermogen ;-)
Kan je heel mooi zien wat schaduw doet .. etc binnen 1%
Behalve je omvormer ...% weet ik niet.. zal doormiddel van experimenter duidenlijk moeten worden ;-)

Ps de nieuwe stecca's hebben metalen plaatjes binnenin over de lucht roosters..ik heb ze allenmaal er uit gehaald ;-)
Dat klinkt als een hoop werk? Dat houd in dat je alle steca's los in het stopkontakt heb zitten en ze niet heb samengevoegd tot 1 "virtuele" omvormer met 1 stekker eraan. Het klinkt redelijk ingewikkeld allemaal. Op zich zou het los monitoren van de 4 inverters ideaal zijn. Je hebt de DIN kWhmeter met puls bij de omvormers hangen?

Zou je misschien evt daarbij willen helpen?
ericplan schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:53:
[...]

Komen andere merken niet in aanmerking zoals Diehl, Fronius, Danfoss? Kan je je oude SB1100 voorlopig nog houden, en hoeveel panelen kan je daar op kwijt? (En dan een SB 1700 bestellen en in maart alles omstekkeren.)

Opbrengsten zijn voorlopig toch nog ruk, dus daar hoef je het niet voor te doen/laten. Alle Duitse en Belgische leveranciers hebben leveringsproblemen. Ik zou wel gaan voor een "merk" omvormer. Je wil er toch minstens 10 jaar plezier van hebben.
Het wordt zowiezo een goed merk omvormer. Naar de Mastervolt serie heb ik gekeken, de SQ2000 is voor zover ik kan overzien te klein ( 1570W output rated ) terwijl de QS3200 weer veel te groot is. Beide hebben trouwens maar 1 mpp tracker.

Diehl en Fronius heb ik nog niet naar gekeken overigens.

Er kunnen trouwens 5 1850Wp panelen zonder meer aan een SB1100. Dat was tot op heden ook de opzet om te doen. Totdat de andere omvormer zou worden geleverd. Alleen door de opmerking ( in m'n mail ) van Solarking over de Steca Master2000+ ben ik getriggerd omdat die 2 MPP trackers heeft en dat lijkt mij in mijn geval een hele goede optie.

Hetzelfde zegt Esdec trouwens ook, die heb ik vanochtend nog even gebeld. Die kwam ook met de 4 Steca's en dus 4 mpptrackers als idee. Alleen is de PV logging zo slecht van die dingen. Ik ben nu verwend met m'n SunnyBeam en JSunnyReports met oa daggrafieken. Dat zou ik dan verliezen met 4Steca's. Tenzij ik weer kies voor de optie van X21R, alleen klinkt dat complex met een hoop extra handwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:24:
De bedoeling was eerst om dit op een SB1700 te doen. Probleem is alleen die is niet leverbaar
voorlopig.
Ik heb nog een splinternieuwe SolarMax 2000S in de doos liggen die ik afgelopen winter niet kon combineren met de SunPower panelen, omdat die negatief geaard moesten worden.
Ik had er 2, de andere doet het perfect, goede rendementen en ik kan hem direct uitlezen via ethernet.
Ik heb er een eigen logger voor geschreven die onzichtbaar alle interessante waarden per 5 seconde uitleest in een bestandje opslaat.
SolarMax levert er ook eigen software voor.
Hij was zeer goed geprijsd en ik hoef er niets aan te verdienen.
Dus als je interesse hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Mooi dromen allemaal over slimme netten, variabele beprijzing en vehicle-to-grid. Ik heb daar ook lang over na zitten denken. Ik denk dat het best zou kunnen werken, maar er zijn een paar grote hobbels:

* Je moet je realiseren dat energie, en de kosten er van, het gros van de mensen geen barst interesseert... Die zitten helemaal niet te wachten op een meter die ze verteld wanneer ze kunnen wassen. Zolang dat draagvlak er niet is zal dit simpelweg niet gebeuren.
Dat is waar, maar het ontbreken van draagvlak bij een meerderheid hoeft niet in te houden dat de je de minderheid een mogelijkheid onthoudt. Kan Niet Kan Niet moet worden omgebogen naar Wil Wel Wil Wel Gaan We Doen!
* Privacy weegt voor mij heel zwaar. Ik vind het niet nodig dat een commerciële partij nauwkeurig inzicht heeft in mijn energieverbruik. Als je een dergelijk systeem in wil voeren ontkom je niet aan een centraal orgaan waar gegevens over productie en consumptie verzameld worden. Dat heb je nodig om een prijs te kunnen bepalen maar ook om regionaal de balans productie/consumptie in evenwicht te houden. Maar wie moet je dat orgaan laten runnen dan? De overheid? Die hebben in mijn ogen niet zo'n heel beste naam als het op privacybewaking aankomt. Een commerciële partij dan? Liever ook niet, want die kon met je data wel eens meer doen dan je lief is. Maar wie dan? Een nog op te richten non-profit organisatie? Wie het weet mag het zeggen.
In de door mij voorgestelde oplossing (Kastje Van Kramer?) hoeft geen gedetailleerde kennis over verbruikers bij de aanbieder aanwezig te zijn. De verdeler voorspelt het beschikbare vermogen voor het eerstvolgende tijdvak (minuut, kwartier, uur, twee uur) en stemt daar het tarief op af. De verbruiker bepaalt welk tarief hij wil betalen en koopt voor een tijdvak van zijn keus de energie tegen de gewenste prijs, of ziet daar juist vanaf. Leveranciers van groene energie leveren tegen de door de verdeler bepaalde prijs (of slaan het zelf op tegen de tijd dat techniek dat toelaat, voor verkoop op later moment). Verbruik en levering worden samen met het tarief tot een totaalbedrag berekend. Een non-profit community zou inderdaad wel eens een goede optie kunnen zijn.
* Beveiliging. Welke partij je ook de dataverzameling in handen geeft, de beveiliging van de data blijft een risico. Het kan in de zomermaanden zeer lucratief zijn om in die database in te breken en dan van een hele wijk te zien welke huishoudens er op vakantie zijn. Die kun je dan mooi in één nacht helemaal leeghalen. Als er dan ook nog de mogelijkheid bijkomt om een aansluiting af te sluiten of te dimmen is er ook nog een ander risico: een grappenmaker (of terrorist, maar wat is het verschil?) kan in een hele wijk, stad of regio alle aansluitingen dichtzetten. Chaos!
Hier is de open-source aanpak belangrijk. Het publiek, in het bijzonder, het geschoolde publiek, moet kunnen nagaan of er eerlijke en veilige software wordt gebruikt. Afsluiten of dimmen op afstand is (in mijn oplossing) alleen mogelijk als de centrale verdeler een zo hoge prijs opgeeft aan de afnemers, dat de afnemers niet willen afnemen en zélf besluiten om niet af te nemen. De hoge prijs valt op en directe actie is te verwachten. Het blijft dus een beslissing van de afnemer en niet van de producent, om af te sluiten (=niet af te nemen).
* Vehicle-to-grid. OK, je plugt je elektrische auto om 19:00 als je uit je werk komt in, maar hij gaat pas om 01:00 's nachts laden omdat het dan pas 'mag' van het net. Als je een flinke woon/wekrafstand hebt kun je dus 's avonds niet even gauw met de auto ergens heen. Dat beperkt de (illusie van) vrijheid die mensen van hun auto hebben in, en dat zal daardoor nooit gebeuren. Natuurlijk, grotere accu's zullen dat probleem verzachten, maar onnodig grote accu's maken elektrische auto's - toch al niet zo duurzaam als je zou denken - nog minder duurzaam dan ze al zijn.
Zie vehicle to grid als ondersteuning. Waarschijnlijk zullen, zoals al door andere opgemerkt, huizen van energieopslagmogelijkheden van enigerlei aard worden voorzien. De electrische auto heeft toevallig óók een opslagmogelijkheid en kan worden toegevoegd aan de opslagcapaciteit. Als je gegarandeerd 100 km wilt gaan rijden de volgende dag, dan kan je die 100 km tanken uit je 'huisopslag' of je kan er een bepaalde prijs voor overhebben om de auto te vullen.
Precies. En zoals zonne-energie óf biogas, óf windenergie óf blauwe stroom niet hét antwoord is op ons energievraagstuk, zullen we alle technieken sámen moeten inzetten, elke techniek, ook capaciteit op verzoek, dáár waar het de meest zinvolle en effectieve is; economisch of milieutechnisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:39:
[...]

Nee, een de passiefhuis norm via renovatie bereiken zal idd wel lastig worden, maar er zijn wel allerlei technieken welke je afzonderlijk kan toepassen, waardoor je toch je energieverbruik flink kan verlagen. De site (in de eerdere post) is zeker een aanrader om te zien wat er allemaal mogelijk is (verrassend veel). Of anders gezegd: laat het niet bij 5 of 10 cm isolatie, maar maak er gewoon 40cm of meer van.

[...]

edit: een voorbeeldje.
edit2: en een overzicht.
Dank je voor de links, ik zie wel wat mogelijkheden om de isolatie (flink) te verbeteren zonder direct het huis te herbouwen.

De spekstenenkachels heb ik ook naar gekeken, maar ik moet eerst kijken of dit gaat lukken qua schoorsteen lokatie en sterkte van de vloer (helft van het huis hout, andere helft beton).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
...A.s. maandag gaat dat van het dak af en komt er een nieuwe installatie ...
Volgens mij kan Zonnig type dat heel goed uitleggen, hij heeft eerder iets in die richting opgenoemd. Met de installaties die er bij gaan komen nav. de subsidie 2009 is het misschien goed om dat in 1x duidelijk uit te leggen...

Je kunt in de base_vars.js file aangeven hoeveel strings en omvormers je hebt en wat de vermogens zijn. Zo kan ik me verder voorstellen dat je je huidige string(s) en omvormers laat staan in je specificatiefile, maar hun vermogens op nul zet. Vervolgens voer je voor elke orientatie een aparte omvormer met strings in. Maar nogmaals: Zonnigtype kan daar veel meer over vertellen en zodra hij dat gedaan heeft haal ik dit stukje weg met een edit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
flitspaal.nl schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:24:[...knip...]

4. Dat hangt volledig van je CV installatie af, kijk eerst eens of hij een NZ label heeft. En een ketel uit 1992? Da's vermoedelijk een VR! Als je dan toch een zonneboiler neemt vervang dan ook meteen je CV ketel voor een HR variant. dubbel winst!
Nee, de Nefit turbo was toen, in 1992, al een HR-ketel. Ik zou het moeten opzoeken, maar dat HR zal wel een stuk minder hoog zijn dan tegenwoordig (ik geloof dat ze toen 92% al HR noemden, kan dat)?
Johan van Sunsystems adviseerde me ook om die voorlopig te laten hangen, waarom iets weg doen wat het nog goed doet en wat niet té onzuinig is. Da's ook een vorm van duurzaamheid toch?
Van NZ-label hadden ze toen nog niet gehoord, voor zover ik kan nagaan.
ik hoop dat de installateur er achter komt hoe hij dat kan regelen.

Over installateur gesproken; ik heb nu een offerte binnen waarvan ik toch wel geschrokken ben:
monteren 3 zonnecollectoren op schuin dak+aansluiten zonneboiler;
3 dagen werken, waarvan 1 met 3 personen, 1 met 2 en 1 alleen;
samen 2200 euro.

ik heb op de verschillende sites toch hele andere bedragen gelezen!
Waar kan ik het beste op bezuinigen? Toch maar zelf dat dak opklimmen en de collectoren monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hkuit schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:16:
Over installateur gesproken; ik heb nu een offerte binnen waarvan ik toch wel geschrokken ben:
monteren 3 zonnecollectoren op schuin dak+aansluiten zonneboiler;
3 dagen werken, waarvan 1 met 3 personen, 1 met 2 en 1 alleen;
samen 2200 euro.
6 mandagen voor 2200 (inc BTW?) is niet onredelijk, maar 6 dagen werk voor het monteren en aansluiten is wel errug veul lijkt me.
Moet de boiler ook nog geplaatst worden, moeten er nog constructieve dingen gedaan worden zoals betonvloer storten, dakkapel verplaatsen oid? Leidingen door het hele huis leggen en netjes afwerken? Extra stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
@Energiastic

Ik heb je een PBtje gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
het gaat gebeuren; Mede door de enthousiaste verhalen op de website van Flitspaal.nl ga ik bij Sunsystems een zonneboiler bestellen (300 of 400 liter), met 3 collectoren op het dak.
1) Meet eerst eens hoeveel water er doorloopt voor het warm wordt. Dat valt vaak reuze mee. De vaatwasser pakt verder meestal niet in een keer al het water, dus dat afkoelen in de leidingen gebeurt toch wel. Beetje spelen met het wasprogramma (wel geen eco stand etc) kan helpen. Het voordeel is heel beperkt overigens, omdat juist het warm houden van het water energie kost.
3) de MS1002 kan je ook gebruiken als start vertrager. Wij wassen altijd 's nachts, op het moment dat onze ketel geen tapwater verwarmt (Is zo ingeprogrammeerd). Daarnaast is een dergelijke kraan niet zo nauwkeurig, en zal je om te spoelen dus bij de machine moeten blijven staan. Wij willen gewoon de was aanzetten, en er niet meer over nadenken. Dus; automatiseren :) Als je ook met warm gaat spoelen is het milieuvoordeel verdwenen, dan kan je net zo goed gewoon koud blijven wassen.
5) In onze ketel is het niet toegestaan, omdat de ketelregelaar ingeregeld is op deze pomp. Aansluitmaat is volgens mij wel universeel dus het zou moeten passen. Kwestie van simpel rekenen. hoe lang loopt je pomp op een dag, en wat is het verschil aan verbruik. Ik verwacht een klein voordeel op het gebied van je verbruik, maar financieel zal je er niet beter van worden, als je oude pomp nog niet aan vervanging toe is.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 20:37
Een duurder apparaat zal de wasmachine vullen met warm water en daarna de warme kraan dichtdraaien.
Daardoor zal je voor spoelen koud water gebruiken en dus geen warm water verspillen.
Kan je ook ahndmatig doen, maar dan moet je er wel bij blijven.

Daarnaast kan je op een hotfill systeem eenvoudig de temperatuur kiezen, eventueel voorwas kiezen en ook een tijdsvertraging instellen.
Het is een hoop geld dat je moeilijk zal terugverdienen. Maar het werkt wel heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Info voor Flitspaal.
Misschien is dit iets voor uw nieuwe panelen?
http://www.enphaseenergy....s/moreinfo/howitworks.cfm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20
Hkuit schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:16:
[...]

ik heb op de verschillende sites toch hele andere bedragen gelezen!
Waar kan ik het beste op bezuinigen? Toch maar zelf dat dak opklimmen en de collectoren monteren?
Ik heb zelf hele installatie van mijn heatpipe systeem gedaan. Dat was goed te doen. Ik denk dat de meeste 'winst' is te behalen met het zelf monteren van de collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zojuist de zonneboiler opnieuw gevuld met Tyfocor L. Bij controle op het glycolgehalte bleek de bescherming maar tot -15° C te gaan. Hoewel de installatie pas 5 maanden in bedrijf is was ik direct al niet helemaal zeker van de beschermingsgraad.

Nadat ik het slordige werk van de installateur had hersteld had ik het systeem gevuld met water om te controleren op lekken. Die waren er niet, maar ik heb het water er toen in laten zitten. Toen ook de collectoren op het dak geplaatst zijn is het systeem afgetapt en gevuld met Tyfocor L. Het water dat in de warmtewisselaar zat is blijven zitten. Nu blijkt dat de warmtewisselaar een inhoud heeft van ca 5 liter, terwijl de totale systeeminhoud zo'n 12 liter is. De Tyfocor L werd dus direct flink verdund met water.

Controle met de Gefo Glycomat (Ebay 19 EUR) is overigens simpel. Pomp een paar minuten laten lopen om alles goed te mengen, stoppen, kopje vloeistof aftappen en opzuigen in de Glycomat en aflezen.

Nu is het systeem beschermd tot -32° C en durf ik de winter wel in. Hoewel de winters in de randstad meestal niet zo streng zijn, is mijn systeem, door de platdak opstelling, natuurlijk wel gevoeliger voor vorst.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In plaats van hotfill kun je ook met lagere temperaturen - zelfs met koud water - wassen. Ik doe dat nu een week of drie en dat bevalt prima. Scheelt ons weer zo'n 50kWh per jaar!

Het is financieel voordeliger dan ik in eerste instantie had berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Fantastisch bericht weer in de telegraaf. Niet de eerste en zeker niet de laatste.

Particulieren kunnen dit jaar nog 850 extra zonnepanelen aanbrengen.... _O- _O-

http://www.telegraaf.nl/s...onnepanelen__.html?p=31,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Als er hier in europa geen inverters te krijgen zijn kunnen we altijd nog in China bestellen.
http://www.sungrowpower.com/en/index.php
Daar doen de inverters niet onder voor SMA meer tegenwoordig.

Mocht ik misschien toch nog een toekenning SDE 2009 krijgen (ben nog steeds aangehouden..haha) zit ik eraan te denken om mijn inverter ook daar te bestellen. Vooral die nieuwe generatie 97% rendements inverters die in januari te krijgen zijn trekt me wel en met die lage USDollar/Yuan nog een stuk goedkoper ook nog.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 25 november 2009 @ 14:36:
In plaats van hotfill kun je ook met lagere temperaturen - zelfs met koud water - wassen. Ik doe dat nu een week of drie en dat bevalt prima. Scheelt ons weer zo'n 50kWh per jaar!

Het is financieel voordeliger dan ik in eerste instantie had berekend.
Das niet slecht!

Ik heb deze: http://www.ecowasbal.nl/ gister gekocht.
Via greenchoice nog 5euro korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Die micro inverters zijn niet geschikt voor europa. (zijn 60Hz ipv 50Hz)
Misschien in de toekomst dat ze ook een geschikte versie voor europa gekeurd krijgen.

Do Enphase Microinverters work in other geographic regions? Do you have plans for a version to support 50 Hz environments?Enphase products are not currently certified to sell outside North America. We are working toward broader compatibility, so please check our website regularly as we will update our product information as our plans progress.

[ Voor 30% gewijzigd door SolarKing op 25-11-2009 15:34 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Sjondejon
Heb je al Quooker meetgegevens?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
tw_eek schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:20:
Fantastisch bericht weer in de telegraaf. Niet de eerste en zeker niet de laatste.

Zo maar, check de reacties! Komen de voordelen van zonnepanelen eindelijk door bij het grote publiek?
Na het eerste jaar was van de aangevraagde subsidie minder dan 30% geefectueerd.
Polderjongen, enige plek waar die cijfers te vinden zijn is ppv toch?

Of zijn alle reacties van mensen van hier?

Over die chinese inverters, dat lijkt wel verdacht veel op een SMA sunnyboy...?

[ Voor 26% gewijzigd door SpiceWorm op 25-11-2009 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:47:
@Sjondejon
Heb je al Quooker meetgegevens?
Doh! door de drukte helemaal vergeten
Ik zal mn plugwise weer eens uit lezen!
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:00:
[...]

Doh! door de drukte helemaal vergeten
Ik zal mn plugwise weer eens uit lezen!
|:(
Hoe langer de meetperiode, hoe betrouwbaarder de gegevens :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:26:
Das niet slecht!

Ik zag hem in het boekje van Greenchoice. Ik ben ook erg benieuwd naar hoe dat werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

boekje? ik heb niks gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
TD-er schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:16:
Persoonlijk zou ik niet heel veel waarde aan de reactie van mevrouw Cramer hechten in dit soort situaties.
Feitelijk zegt ze namelijk niets en probeert alleen verwarring te scheppen, om zodoende niet op de zaak in te hoeven gaan.
[..]
Zolang er nog dit soort zaken ontkend kan worden, zal men er namelijk niet op in hoeven gaan, dus is het van politiek belang om het af te kraken.

Als er anderen zijn die hetzelfde, goed onderbouwd, beweren, hecht ik daar veel meer waarde aan, maar een dergelijke uitspraak van iemand die duidelijk belang heeft bij het zaaien van verwarring, zegt IMHO niet zoveel.
Precies, dit is 100% damage control en zegt inhoudelijk helemaal niets, als er al niet glashard gelogen wordt. Veel mensen in dit topic weten toch prima hoe dat gaat bij overheidsinstanties (en energiebedrijven)? Ik lees hier wekelijks de voorbeelden ;)

Maar goed, ik heb die discussie wel een beetje gevolgd (zie bv. hier en als reactie op Cramer hier, en ook eerdere artikelen in die serie). Je kunt dit echt niet afdoen met "selectief quoten blablabla".

Hoe het ook zij, voor de energiediscussie maakt dit IMHO dus niks uit. Ook andere bronnen van energie (behalve zon en wind) raken op binnen afzienbare tijd. Kolen is eindig en geeft afgezien van CO2 nog een boel andere vervuiling (ik ben het met je eens dat opslag een absurd voorstel is - investeer dat geld dan in windmolens of whatever). Kernenergie ben ik zelf niet per se op tegen, maar dat is natuurlijk ook een tijdelijke oplossing en in verband met te verwachten overheidsfalen (als controlerende instantie) ook niet zo'n goed plan. Een vuurwerkfabriek die een woonwijk opblaast was voor mij in die categorie genoeg, zullen we maar zeggen. Zon en wind zijn op lange termijn sowieso duidelijk de beste keuzes en zijn qua benodigde investeringen nu duidelijk binnen bereik, dus ook zonder 100% te weten of er nou wel of geen klimaatprobleem is kun je prima verdedigen dat het gewoon de beste keus is - op lange termijn.

M'n punt is dus dat het altijd beter is om minder aannames nodig te hebben om je standpunt ("meer zon & wind energie") te verdedigen. Dan is het veel moeilijker om je aan te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:26:
[...]
Ik heb n.a.v. de folder van Greenchoice even gegoogeld, ik kwam het volgende tegen: http://www.trouw.nl/groen...t_ie_eigenlijk_wel__.html
Heb hem dus maar niet besteld. Gewoon wat minder waspoeder gebruiken werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Wat er ook aan belastend materiaal in de die CRU mails stond, het had vooral van doen met karakter van een enkel persoon en misschien met de overtreding van de Freedom of Information Act (FOIA) in Engeland en de USA, de rechter zal dat uitwijzen. Alle blogstormen en reacties van verontwaardige mensen over vermeende manipulatie van uitkomsten en datareeksen heb ik nog niet hard zien worden, en ik heb ondertussen heel wat afgelezen op pro- en antisites. De acties van de ontkenners lijken zich zo langzamerhand vooral te gaan richten op het verkrijgen van samengestelde datasets en het aanklagen van mensen die de FOIA zouden hebben overtreden.

Ondertussen lees ik dat het IPCC zojuist een update op hun AR4 rapport (uit 2006 geloof ik) heeft uitgebracht. De hoeveelheid aangehaalde - recentelijk gepubliceerde - wetenschappelijke literatuur daarin is enorm en wijzen (zoals verwacht) op een sterke globale opwaring. De bewijslast uit zeer diverse bronnen voor opwarming wordt wel erg dik zo met de jaren, je moet wel met ontzettend sterke bewijzen komen om dit nog redelijkerwijs te kunnen ontkennen. Dat de mensheid met hun fossiele verslaving hieraan ten grondslag ligt is nu ook wel duidelijk.

Het terecht of onterecht afkraken van één of twee datareeksen (of hun interpretatie ervan) of een email schandaal is niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat en kan reeel gezien nooit gebruikt worden om de algemene trend te ontkrachten. Daar is ondertussen wel heel meer voor nodig.

Maar ik denk niet dat, al staart de opwarming hun in het gezicht en kunnen ze met een roeibootje over de noordpool, het fenomeen bij sommige mensen ooit geaccepteerd zal worden. Het betekend gewoon een mogelijk einde aan hun ongebreidelde luxe consumptie gedrag, en dat is voor velen heilig. Misschien dat daarom ook wel die emails zo gretig als 'de nekslag' beschouwd worden in die kringen.

Duurzame energie is overigens wel redelijk afhankelijk van dat overheden en het grote publiek overtuigd blijven van klimaatverandering, aangezien het peakoil probleem voor veel mensen te abstract is om te begrijpen (raar maar waar). Mocht de steun bij één van de twee groepen wegvallen kan dit grote impact hebben op het beleid ten aanzien van de stimulatie van duurzame energie maar ook tegen besparings maatregelen (die volgens menigeen niet kosteneffectief zijn). Opwarming van de aarde waar of niet, het zou een grote slag tegen een duurzame oplossing van het peakoil probleem zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door styno op 25-11-2009 18:41 . Reden: 2004 -> 2006 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tw_eek schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:20:

nee hoor, de regeling is (volgens SenterNovem) gesloten!

Edit: bij later nalezen lees ik: ca 850 kleinere en 75 grotere nog niet afgewezen aanvragen krijgen alsnog een kans van SN. Ik ben benieuwd hoeveel daarvan "nog in blijde verwachting zijn"...
Krijgen ze 3 maanden de tijd om het te realiseren of misschien ietsje meer?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 23:03 ]

Verwijderd

Voor Solarking en Flitspaal
Nog een poging
http://www.solaredge.com/groups/products/overview

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:52:
[...]

Zo maar, check de reacties! Komen de voordelen van zonnepanelen eindelijk door bij het grote publiek?
Bij "sommige" publieke mensen begint het door te dringen. Bij "het Telegraaf publiek" duurt het allemaal seffekes wat langer...

(die 850 paneelkes is wel weer een mooie voor bijvoorbeeld "De Wereld Draait Door". Man, man, man...)
Polderjongen, enige plek waar die cijfers te vinden zijn is ppv toch?
http://www.polderpv.nl/PV...gecertificeerde_productie

Onderaan staan de meest recente harde data. Let wel dat er een hoop stuwmeer ZOU kunnen zitten tussen "al lang draaiend" en "bruto productiemeter geplaatst en hele melding zooi eindstadium CertiQ bereikt". Ben benieuwd naar de CBS cijfers voor dit jaar en op welke shaky data die berusten (volgens mij wordt een hoop grijsimport helemaal niet geregistreerd...).
Of zijn alle reacties van mensen van hier?
Grappenmaker...

Inmiddels SDE 2010 updeetje gedaan. Hoewel. Updeet dan... :P

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik weet niet of ik wel van die boxjes aan mijn panelen wil hebben. Doet me denken aan die OK4 ellende. Als er 1 stuk gaat wordt het wel een heel gedoe om die weer te vervangen met zo'n groot vlak panelen op je dak.
Tevens ben ik bang dat de prijs ook niet bepaald goedkoop zal zijn.

www.sunsolar.nl

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:01
Volgens de Volkskrant gaan de energietarieven omhoog. Zie http://www.volkskrant.nl/..._energie_gaat_fors_omhoog

Eindelijk goed nieuws voor de zonnepaneel bezitters, of moeten we wachten tot 2012 tot het plaatsen van nieuwe panelen?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
wmeester schreef op donderdag 26 november 2009 @ 08:43:
Volgens de Volkskrant gaan de energietarieven omhoog. Zie http://www.volkskrant.nl/..._energie_gaat_fors_omhoog

Eindelijk goed nieuws voor de zonnepaneel bezitters, of moeten we wachten tot 2012 tot het plaatsen van nieuwe panelen?
Ik zou dat voor 2012 doen, want als de wereld dan nog niet vergaan is ( ;) ), gaan de prijzen rond die tijd wel stijgen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

De prijs voor een kwh zal vast niet omhoog gaan, want dan moeten ze jullie meer terug betalen.
Zal wel iets zijn, wat iedereen geld gaat kosten :+
(zodat ze de kolencentrales kunnen betalen)

• mkleinman
Kleinste omvormer in het systeem is een 3.3kW inverter. Kom ik aan straks met m'n 1.85kWp installatie :-)

Maar bedankt iig voor de link *bookmarked*

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:01
TD-er schreef op donderdag 26 november 2009 @ 08:52:
[...]

Ik zou dat voor 2012 doen, want als de wereld dan nog niet vergaan is ( ;) ), gaan de prijzen rond die tijd wel stijgen.
hjs schreef op donderdag 26 november 2009 @ 08:57:
De prijs voor een kwh zal vast niet omhoog gaan, want dan moeten ze jullie meer terug betalen.
Zal wel iets zijn, wat iedereen geld gaat kosten :+
(zodat ze de kolencentrales kunnen betalen)
Het is natuurlijk puur speculeren maar als dit inderdaad zoiets wordt als EEG in D dan krijgen zonnepaneel bezitters na die datum misschien wel een vaste vergoeding en alle pioniers voor die tijd niet.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wmeester schreef op donderdag 26 november 2009 @ 08:43:
Volgens de Volkskrant gaan de energietarieven omhoog.

Eindelijk goed nieuws voor de zonnepaneel bezitters
Vergeet niet dat maar een klein deel van de mensen met zonnepanelen netto op of onder 0 uitkomt. Alle PV-mensen die maar een deel van hun energie met zonnepanelen opwekken zullen ook meer moeten betalen, dus wat is daar precies goed aan? :P

Dat geldt helemaal voor de gasrekening, want dat is vrij lastig om 100% met een zonneboiler op te lossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 26-11-2009 09:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• deejeebv
Gizz schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:50:
[...]

Vergeet niet dat maar een klein deel van de mensen met zonnepanelen netto op of onder 0 uitkomt. Alle PV-mensen die maar een deel van hun energie met zonnepanelen opwekken zullen ook meer moeten betalen, dus wat is daar precies goed aan? :P

Dat geldt helemaal voor de gasrekening, want dat is vrij lastig om 100% met een zonneboiler op te lossen.
Zelfs mensen die nu gebruik maken van de SDE zullen moeten gaan meebetalen, omdat de SDE subsidie gekoppeld is aan de energieprijs. Prijs omhoog, subsidie omlaag :( .

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
deejeebv schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:35:
[...]

Zelfs mensen die nu gebruik maken van de SDE zullen moeten gaan meebetalen, omdat de SDE subsidie gekoppeld is aan de energieprijs. Prijs omhoog, subsidie omlaag :( .
Er is wel een verschil tussen meebetalen en minder subsidie krijgen, dacht ik zo... :+

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• deejeebv
Joba schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:09:
[...]

Er is wel een verschil tussen meebetalen en minder subsidie krijgen, dacht ik zo... :+
Dat is maar hoe je het bekijkt. Het resultaat voor de portemonnee is hetzelfde.
Pagina: 1 ... 13 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.