U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Neeh joh!, sinds de privatisering zou het alleen goedkoper moeten zijn geworden door de marktwerking.Cobb schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:15:
Maar moeten de energiebedrijven ook niet blijven innoveren? Mag er van hun ook niet worden verwacht dat zij (meer) investeren in alternatieven?
Investeren kost geld!
www.mijnzon.info
Ik zit in ieder geval nog achter een stuw. Onze zonnepanelen zijn al 2 maanden geleden geplaatst en wij hadden nog erg veel geluk met het plaatsen van de brutoproductiemeter. Dat was namelijk op dezelfde dag terwijl ik zelfs van de installateur hoorde dat hij bij mensen kwam die al maanden op die brutoproductiemeter zaten te wachten. Vond hij uiteraard ook schandalig.zonnigtype schreef op donderdag 26 november 2009 @ 02:48:
[...]
Onderaan staan de meest recente harde data. Let wel dat er een hoop stuwmeer ZOU kunnen zitten tussen "al lang draaiend" en "bruto productiemeter geplaatst en hele melding zooi eindstadium CertiQ bereikt". Ben benieuwd naar de CBS cijfers voor dit jaar en op welke shaky data die berusten (volgens mij wordt een hoop grijsimport helemaal niet geregistreerd...).
[...]
Anyway, onze zonnepanelen zijn al 2 maanden geplaatst, maar ik wacht nog op de laatste afwikkeling voor het SDE-en echt gaat gebeuren. Pas gebeld, 2 a 3 maanden wachttijd was normaal zeiden ze. Binnenkort zou ik dus in de cijfers opgenomen moeten zijn polderman :-)
Verwijderd
http://www.solarmagic.com/
distributeur in dld http://www.soleg.de/solar-magic.html
http://www.eiqenergy.com/
m vr gr
thanks! ben nog even aan het zoeken wat dit exact moet gaan kosten, en of het nut/zin heeft in mijn situatie. maar iig thanks voor het meedenken.Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:04:
Nog een link(?) voor flitspaal
http://www.solarmagic.com/
distributeur in dld http://www.soleg.de/solar-magic.html
http://www.eiqenergy.com/
m vr gr
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Niet zeuren. Hoge e-prijzen zijn goed voor de mens, ook al gaat het hier op bekende EZ wijze.deejeebv schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:35:
[...]
Zelfs mensen die nu gebruik maken van de SDE zullen moeten gaan meebetalen, omdat de SDE subsidie gekoppeld is aan de energieprijs. Prijs omhoog, subsidie omlaag.
Bovendien is het effect van de "correctie" uiteindelijk (SDE subsidie plus saldering) sterk afhankelijk van je eigen contractcondities. Vaste contracten e.d. zullen geen effect hebben: die SDE belasting moet straks hopelijk (!!!!) iedereen gaan betalen. Ben benieuwd hoe hard Wientjes weer moord en brand zal gaan schreeuwen als ook hij en zijn bedrijven die heffing moeten gaan schokken.
In Duitsland betaalt elk huishouden en (bijna) alle bedrijven mee aan het EEG, ook de half miljoen dakvullende installaties hebbende huishoudens met nog steeds een separate standaard afname meter. Bij 3.500 kWh afname volgend jaar mogelijk 70 Euro, maar die is wel gebaseerd op alle EEG installaties in de regeling, vanaf april 2000 opgebouwd, dus zeer acceptabel. Al zullen de liberalen (FDP) het mes "ergens" in willen gaan zetten, de vraag is HOE en WAT dan wel?
Hoge e-prijs is ook hoge salderingsprijs in Nederland
Problematischer is gas. Wij hebben stadswarmte EN kookgas. Ik kan nog niet goed bevroeden wat de effecten zullen zijn, want energiebelasting mogen de SV exploitanten wel in rekening brengen maar die hoeven ze (zwaar gestoord) niet af te dragen. Dat is BESLIST NIET de bedoeling van de "doelbelasting" voor SDE!!!!! Moet dus ook weer "geregeld" en gecontroleerd gaan worden. Maar ik wil natuurlijk niet dubbel SDE heffing gaan betalen voor SV EN kookgas, dat zou bezopen zijn (zeker gezien het feit dat SV "onverkozen gedwongen winkelnering" is).
Weer een hoop peinswerk voor de reeds hopeloos afgepeigerde hersencellen.
EZ document (zelf lezen!) staat hier.
@windfreak
Kun je jezelf niet stiekem "flaggen" of zo? Lijkt me erg leuk als ik je straks kan terugvinden in dat gruwelijk traag groeiende CertiQ grafiekje. Soort van zonnetje of zo >>> hier is windfreak <<< !....Binnenkort zou ik dus in de cijfers opgenomen moeten zijn polderman :-)
[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 26-11-2009 15:31 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik probeer je een DM te sturen maar dat heb je niet aan staan... Ik kan geen mail van je vinden. Heb je hem verstuurd naar jeroen apestaartje solarwebsite.nl?Mike70 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:58:
JeroenH heb je mijn mail nog gekregen?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dach het nie...
En die zelfde Areva jongens maar lekker pepâhduug doorbouwen daar in het Finse Olkiluoto. De Finse staatsburger betaalt wel aan de miljarden aan kostenoverschrijdingen mee en krijgt "hartstikke goedkope en CO2 vrije elektriciteit" uit zijn stopcontact...
Straks verschijnt vast weer dat irritante Google adje van onze duurzame Sjefke...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ja. Afgelopen zondag al. Vandaar mijn vraag.JeroenH schreef op donderdag 26 november 2009 @ 15:41:
[...]
Ik probeer je een DM te sturen maar dat heb je niet aan staan... Ik kan geen mail van je vinden. Heb je hem verstuurd naar jeroen apestaartje solarwebsite.nl?
Was een 750Kb groot EXE bestand. (Extentie veranderd in .txt)
[ Voor 8% gewijzigd door Mike70 op 26-11-2009 16:31 ]
www.mijnzon.info
Ik heb een enkelfasige aansluiting met 1x35A afzekering. Vanaf de hoofdzekering komt alleen een fase draad en een nuldraad. Verder geen aparte nulleider?
Ik vraag dit omdat mensen op het zonstraal forum er van overtuigd zijn dat alle SolarMax omvormers, waar energaistic er 1 van over heeft, op een nulleider aangesloten moeten worden. Ik heb denk ik alleen geen nulleider in huis?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik denk dat je blauwe draad gewoon de nulleider en dat je die dus gewoon in huis hebt. Wat vroeger bv in Amsterdam centrum voorkwam was een -110V op de ene pool en +110 op de andere pool stond, samen goed voor 220V. In die situatie had je geen nul.flitspaal.nl schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:07:
Iemand hier enig idee wat een nulleider is en of ik die in huis zou moeten hebben?
Ik heb een enkelfasige aansluiting met 1x35A afzekering. Vanaf de hoofdzekering komt alleen een fase draad en een nuldraad. Verder geen aparte nulleider?
Ik vraag dit omdat mensen op het zonstraal forum er van overtuigd zijn dat alle SolarMax omvormers, waar energaistic er 1 van over heeft, op een nulleider aangesloten moeten worden. Ik heb denk ik alleen geen nulleider in huis?
A'dam PVOutput
je nuldraad is toch dezelfde.flitspaal.nl schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:07:
Iemand hier enig idee wat een nulleider is en of ik die in huis zou moeten hebben?
wat jij bedoelt lijkt meer op een aardleiding.
Jij heb een nul leiding .. de gewone 0flitspaal.nl schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:07:
Ik geloof alleen in Amsterdam (oude installatie) kan je verwachten dat je geen 0 heb of dat 2x 110v fase krijgt
In België heeft men vaak genoeg alleen 3 fases die binnen komen
Belgie heeft bijna alles bovengronds...met bijna in iedere straat een trafo .. meestal "oud spul"
Wij hebben gewone trafo huisjes die modern zijn , zeker in de flevopolder ;-)
(ondanks dat jouw buurt wel een der oudere is ;-)
Edit:
Trouwens vandaag bij de buren weer wat stroom bespaard. Op alle computers RMclock geinstalleerd. Scheelt weer een paar kWh per jaar
[ Voor 34% gewijzigd door mkleinman op 26-11-2009 21:17 ]
't Is zo gek dat ik op mijn laptop compleet niets merk van de instellingen die ik doe met dat programmaatje... (accu is er uit). Beeldscherm helderheid veranderen scheelt wel veel.flitspaal.nl schreef op donderdag 26 november 2009 @ 21:16:
Trouwens vandaag bij de buren weer wat stroom bespaard. Op alle computers RMclock geinstalleerd. Scheelt weer een paar kWh per jaar
Die is niet aangkomen. Ik heb nogmaals mijn spambox doorgekeken, gezocht naar alle mails met attachments, etc. Zou je hem nogmaals willen sturen?Mike70 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:27:
Ja. Afgelopen zondag al. Vandaar mijn vraag.
Was een 750Kb groot EXE bestand. (Extentie veranderd in .txt)
[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 26-11-2009 22:05 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
sommige laptops supporten het ook niet,'t Is zo gek dat ik op mijn laptop compleet niets merk van de instellingen die ik doe met dat programmaatje
als je veel multipliers en voltages(fid/vid) hebt, dan wel, anders kan het een `niet` mobiele processor zijn,
of bijvoorbeeld een celeron.
de grootste impact heb ik tot nu toe gezien op pentium M (dothan ULV) laptops,(met ich4 of 6 chipsets)
vooral de tijd die je halen kan "op de bank" is met deze types enorm groot, als de batterij 4400mah is of beter. de waf is dan ook heel groot (wife acceptancy factor)
ook een zwart/black theme scheelt al redelijk wat, of een zogeheten "black theme"

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 23:03 ]
In NL betalen we 5~6 cent per kwh (50-60 cent per m3 gas). Dat is in Finland het dubbele en je tvt halveert daarmee(!). Had ik niet verwacht.MacMF schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:12:
De electriciteitsprijs is rond 11-12ct per kwh. Isoleren zal waarschijnlijk minder kosten dan een warmtepomp dus dat is wel een goed idee.
Dat is juist waar ik mij over verbaasde, dat de telegraaf mensen (het zeiken op de overheid blijft) maar geen reacties als "Zonnepanelen verdienen zich nooit terug", ze doen misschien 1% van het electriciteitsverbruik etc. En daar verbaasde ik mij ook.zonnigtype schreef op donderdag 26 november 2009 @ 02:48:
Bij "sommige" publieke mensen begint het door te dringen. Bij "het Telegraaf publiek" duurt het allemaal seffekes wat langer...
tussenwoning. de nok loopt practisch van noord naar zuid. de berging in de tuin meet qua oppervlak met licht hellend dak, 3, 2,5 meter.
ik zou graag iets willend oen aan energie besparing om te besparen op de jaarlijkse nota's
er gelden subsidieregels, dus wat dat betreft is het gunstig daar nu ies in te investeren.
maar het moet te gek worden
welke opties raden jullie aan?
eenzonneboiler moet eigenlijk op het zuiden en daar heb ik geen hellend dak. de berging is te lein voor een opbrengst van betekenis, en is achter in de tuin, en ook daaarom ongeschikt voor ene zonneboiler.
Pv is de volgende optie die ik kan overwegen
voor een behoefte van bijvoorbeeld 2500 kwh tot 3000 kwh moet er een heel oppervlak aan panelen het dak op. op het "oosten". levert een pv systeem dan nog voldoende rendement?
en wat kost het? ik gok op 5000 euro? dan is het al een hele grote investering voor mij..
WTW lucht.. is mogelijk, maar ik heb alleen mechanische afzuiging... dus de warmte kan ik niet echt practisch weer benutten na het terugwinnen? of levert het een besapring op op als ik de zolder ermee verwarm?
de lucht wtw zou in de plaats komen van een buva boxstream, die BTW nogal luidruchtig te werk gaat in elke andere stand dan standje "afwezig" ( wat is dus bijvoorbeeld een stiller alternatief voor de buva boxstream? iets van iyho? en is dat echt veel stiller?
WTW douchewater zou een lelijke constructie in de hal opleveren denk ik, dus dat liever niet.
warmtepompen in wat voor vorm dan ook zijn erg duur in aanschaf en valt dus af.
in verband met overweging van PV, wordt het minder bezwarend electrisch te koken of verwarmen, en een electrische keukenboiler met bijvoorbeeld kokend water.. is dat een beetje economisch te verantwoorden in zowel in het egval van wel, en het geval van geen eigen stroom opweken dmv pv panelen?
koken op inductie zou sneller en efficienter zijn dan koken op gas, is dat dan ecenomisch te verantwoorden tov gas? weer in het geval met en geval zonder eigen stroomopwekking dmv pv panelen?
op de beganegrond heb ik vloerverwarming laten infrezen. op de verdieping laat ik de raditoren het werk doen. ltv is wel mogelijk/wenselijk, maar ivm raditoren waasrchijnlijk niet tot bijvoorbeeld ëctreem lage temperaturen" van bijvoorbeeld 35 graden?of heb ik dat mis?
ik heb nu nog een modulerende kamerthermostaat. levert een klokthermostaat iets op ?
vloerverwarming stel je in op constante temperatuur, dus qua "klok" functie heb ik er denk ik weinig aan.
en moduleren doet de ketel nu dus al, en een andere thermostaat levert niet veel op in mijn ogen.
of het moet er al een zijn met meer zones, zodat ik voor de radiatoren wel tijden kan instellen. dat zou dan een draadloos systeem moeten worden, en dat is meteen weer vrij prijzig, in alle ruimtes die je wilt regelen heb je in principe een temperatuurmeter nodig..
tot zover al mijn overwegingen, zou iemand mijn redenaties kunnen beoordelen of beantwoorden?
de keuken en de badkamer moeten nog aangelegd worden, dus suggesties zijn welkom, helaas hangt er al een intergas ketel in en kan ik niet meer kiezen voor een combinair van daalderop wat mij een goeie combi leek van WTW lucht en verwarmen.in 1
Ik hoop dat mensen toch de moeite willen nemen mijn verhaal "in behandeling te nemen"
Zonneboiler met een Oost en West collector is ook een optie. Als je > 6 m2 apperture oppervlak hebt is subsidie mogelijk.engelbertus schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 02:05:
ik heb een nieuwbouw woning gekocht
tussenwoning. de nok loopt practisch van noord naar zuid. de berging in de tuin meet qua oppervlak met licht hellend dak, 3, 2,5 meter.
....
eenzonneboiler moet eigenlijk op het zuiden en daar heb ik geen hellend dak. de berging is te lein voor een opbrengst van betekenis, en is achter in de tuin, en ook daaarom ongeschikt voor ene zonneboiler.
Verwijderd
[...]
In NL betalen we 5~6 cent per kwh (50-60 cent per m3 gas). Dat is in Finland het dubbele en je tvt halveert daarmee(!). Had ik niet verwacht.
[...]
Ik heb net een nieuw contract afgesloten zomer/winter en dag/nacht stroom en betaal per kwh winter stroom 5,8 and zomer/nacht/weekend stroom 4,7ct. Komt 1,07ct belasting bij en 1,8 of 2,7 ct transport kosten. Dus in de zomer en winternachten/weekenden ong 7,5ct/kwh en in de winter overdag ong 9,6ct/kwh. Hier komen nog 7,50 vaste kosten per maand bij.
Als ik dit vergelijk met de nederlandse prijzen waar alleen de energie belasting al iets van 10ct/kwh is is dit toch flink lager waardoor volgens mij de tvt eerder zal verdubbelen. Ook verwacht ik dat de noordelijke ligging een negatieve invloed heeft op de tvt. Verder heeft finland voor zover ik weet geen (gunstige) regeling voor het terugleveren van electriciteit (alleen de papierfabrieken doen dit en het wordt dan groene stroom genoemd).
Heb hem zojuist nogmaals verstuurd.JeroenH schreef op donderdag 26 november 2009 @ 21:42:
Die is niet aangkomen. Ik heb nogmaals mijn spambox doorgekeken, gezocht naar alle mails met attachments, etc. Zou je hem nogmaals willen sturen?
www.mijnzon.info
Ik weet niet hoe je aan die prijzen komt, maar volgens mij betaal je in Nederland minstens 18 cent/kWh laag tarief en 21 cent/kWh hoog tarief. Dat is levering+transport, exclusief vaste bedragen als vastrecht.SpiceWorm schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:19:
[...]
In NL betalen we 5~6 cent per kwh (50-60 cent per m3 gas). Dat is in Finland het dubbele en je tvt halveert daarmee(!). Had ik niet verwacht.
Gas is 40 cent/m3.
Bron: energieprijzen.nl, aanbieder MAIN Energie voor elektriciteit (die ook nog eens korting geeft) en Oxxio voor gas.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Zoals DeeJeeBV al aangeeft is een oost-west zonneboiler een goede optie. Er zijn aanbieders van vacuumbuiscollectoren waarvan de aanschafwaarde van een extra collector netto (=na subsidie) maar tussen 100 en 200 euro ligt (ik kijk zelf momenteel naar 2-improve), dus extra collectoren moet geen probleem zijn.
Desnoods neem je 4 collectoren van 30 buizen. Ik zou dit dan combineren met een boiler die ook CV water kan verwarmen, zodat je maximaal kunt profiteren.
Een warmtepomp boiler is een optie omdat deze de restwarmte uit je afvoerlucht benut en gebruikt voor het opwarmen van warm tapwater. Deze zijn af en toe gunstig te kopen via MP (2de hands). Kijk wel naar een hoge COP. Vanaf een COP van 3 is een WP boiler kosteneffectief tov gas, dus een hogere COP levert ook nog geld op.
Vloerverwarming leent zich uitstekend ook voor de zonneboiler. Als je nu een Intergas Kombi Kompact hebt, kun je die hierop goed afstellen. Gewoon LTV proberen en de waarden tussen 45 en 25 graden aanvoer instellen. Je kamerthermostaat doet de rest. Mocht je dit in de winter voor de bovenverdieping niet genoeg vinden, kun je deze waarde altijd nog naar boven aanpassen.
Verdeler vloerverwarming moet je dan wel aanpassen naar LTV (of LTV versie laten installeren), anders krijg je de kamer nooit warm. Ikzelf heb dit als volgt gedaan:
Pomp tussen aanvoer en aanvoerverdeler ipv tussen aanvoer en retour verdeler.
Aftakking van de retourverdeler naar de aanvoer met een kraantje om het debied terug te kunnen schroeven.
Verdelerpomp aangesloten op de CV ketel zodat de verdelerpomp tegelijk met de CV pomp draait.
Nadraaitijd van de CV pomp ingesteld op 5 minuten.
Wat je hiermee zou kunnen combineren is een opentherm modulerende klokthermostaat die weersafhankelijk is. Dan kun je de maximale aanvoertemperatuur met een stooklijn instellen. In het voor en naseizoen kun je dan een nog lagere aanvoer vragen van de CV ketel waardoor je de zonneboiler effectiever kunt gebruiken.
Heel verhaal, hopelijk kun je er iets mee.
Transition to a world without oil
Gisteren was Diederik Samson bij BNR Nieuws Radio om hierover te berichten. Toen schrok ik even want hij zinspeelde op een vast bedrag bovenop de electriciteitsrekening voor iedereen. Dus niet verrekend in de kWh of gasprijs.zonnigtype schreef op donderdag 26 november 2009 @ 15:26:
[...]
Bovendien is het effect van de "correctie" uiteindelijk (SDE subsidie plus saldering) sterk afhankelijk van je eigen contractcondities. Vaste contracten e.d. zullen geen effect hebben: die SDE belasting moet straks hopelijk (!!!!) iedereen gaan betalen. Ben benieuwd hoe hard Wientjes weer moord en brand zal gaan schreeuwen als ook hij en zijn bedrijven die heffing moeten gaan schokken.
Daarnet de kamerbrief gelezen. Het valt gelukkig mee.
De bestemmingsheffing wordt geheven op het verbruik van elektriciteit en gas.
Daar waren wij ook naar aan het kijken. Benieuwd naar je ervarignen!Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:26:
[...]
Das niet slecht!
Ik heb deze: http://www.ecowasbal.nl/ gister gekocht.
Via greenchoice nog 5euro korting.
enVerwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 08:21:
Ik heb net een nieuw contract afgesloten zomer/winter en dag/nacht stroom en betaal per kwh winter stroom 5,8 and zomer/nacht/weekend stroom 4,7ct. Komt 1,07ct belasting bij en 1,8 of 2,7 ct transport kosten. Dus in de zomer en winternachten/weekenden ong 7,5ct/kwh en in de winter overdag ong 9,6ct/kwh. Hier komen nog 7,50 vaste kosten per maand bij.
Als ik dit vergelijk met de nederlandse prijzen waar alleen de energie belasting al iets van 10ct/kwh is is dit toch flink lager waardoor volgens mij de tvt eerder zal verdubbelen. Ook verwacht ik dat de noordelijke ligging een negatieve invloed heeft op de tvt. Verder heeft finland voor zover ik weet geen (gunstige) regeling voor het terugleveren van electriciteit (alleen de papierfabrieken doen dit en het wordt dan groene stroom genoemd).
Ik begreep van mac. dat hij z'n huis verwarmd met electriciteit, en hij betaalt 7,5 cent tot 9,5 cent per kwh. Als je kijkt wat we in NL betalen voor een kw(thermisch) dan betalen we 50 tot 60 cent voor 1 m3 gas en dat is ongeveer 10 kwh. Dus 5 tot 6 cent per kwh. Dus ik vergelijk appels met peren (gas vs. electriciteit), maar ik vergelijk wel de verwarmingskosten. Maar met deze nieuwe cijfers lijkt het dus 1,5x zo duur te zijn om in Finland je huis te verwarmen met electriciteit tov. gas in NL. Dus je tvt voor isolatie gaat dan ook door 1,5. En hoe kouder het is hoe eerder terugverdiend (want hoe meer zin de isolatie had). qua zonneboilers etc weet ik niet wat je tvt doet tov Nederland (zon e.d.).Maasluip schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 09:23:
Ik weet niet hoe je aan die prijzen komt, maar volgens mij betaal je in Nederland minstens 18 cent/kWh laag tarief en 21 cent/kWh hoog tarief. Dat is levering+transport, exclusief vaste bedragen als vastrecht.
Gas is 40 cent/m3.
Bron: energieprijzen.nl, aanbieder MAIN Energie voor elektriciteit (die ook nog eens korting geeft) en Oxxio voor gas.
Verwijderd
Ah ik had niet begrepen dat je het met gas vergeleekSpiceWorm schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:05:
[...]
[...]
Ik begreep van mac. dat hij z'n huis verwarmd met electriciteit, en hij betaalt 7,5 cent tot 9,5 cent per kwh. Als je kijkt wat we in NL betalen voor een kw(thermisch) dan betalen we 50 tot 60 cent voor 1 m3 gas en dat is ongeveer 10 kwh. Dus 5 tot 6 cent per kwh. Dus ik vergelijk appels met peren (gas vs. electriciteit), maar ik vergelijk wel de verwarmingskosten. Maar met deze nieuwe cijfers lijkt het dus 1,5x zo duur te zijn om in Finland je huis te verwarmen met electriciteit tov. gas in NL. Dus je tvt voor isolatie gaat dan ook door 1,5. En hoe kouder het is hoe eerder terugverdiend (want hoe meer zin de isolatie had). qua zonneboilers etc weet ik niet wat je tvt doet tov Nederland (zon e.d.).
Verwijderd
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=17712
edit:
hier hele verhaal : http://www.energieraad.nl...eStreaming.asp?FileId=484
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2009 12:27 ]
Ik ben het niet met hem eens, ik denk juist dat energie over 20 jaar erg duur zal zijn, en gelukkig maar. Energie is niet het enige wat krap begint te worden. Uit mijn post van 24-11:
Zelfs als hij gelijk heeft (onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk), denken we nou echt dat deze eindige planeet de door de veel te lage energieprijzen aangewakkerde groei van de mensheid kan bijbenen?tekorten aan schoon drinkwater (google maar naar ‘Peak Water’), vruchtbare bodem (google maar naar ‘Peak Soil’) en diverse mineralen (google maar naar ‘Peak Minerals’
Optimistisch zijn is goed, dat probeer ik ook te zijn. Maar met dit soort berichten doet de schrijver naar mijn mening meer kwaad dan goed.
Wat de wet van moore voorspelt is dat het aantal transistoren op een chip verdubbeld in 2 jaar.Als de voortekenen niet bedriegen, is de Wet van Moore één op één toepasbaar op de productie en capaciteit van zonnecellen.
Ik wist niet dat het rendement van zonnepanelen afhing van het aantal transistoren op dat paneel? Dat is iets anders dan hoeveel licht het op kan vangen of om kan zetten.
En zolang hij z'n voorspelling niet verder onderbouwd dan met drogredenen is het waardeloos voor mij.
Ik snap peak water niet zo goed. Water is toch typisch een hernieuwbare bron? Je maakt het schoon en je kan het weer gebruiken.JeroenH schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 12:58:
[...]
Ik ben het niet met hem eens, ik denk juist dat energie over 20 jaar erg duur zal zijn, en gelukkig maar. Energie is niet het enige wat krap begint te worden. Uit mijn post van 24-11:
[...]
De europese bevolking neemt af. Op het moment dat een land een bepaalde welvaart krijgt zie je dat het geboortecijfer gaat dalen (erg interessant artikel uit de NRC, kan het niet weer vinden). Wanneer dat moment bereikt wordt is de vraag, maar als het bereikt wordt lost het probleem zichzelf op (want -> minder groei)....de door de veel te lage energieprijzen aangewakkerde groei van de mensheid kan bijbenen?
Verwijderd
het rijk stelt zelf een afstand voor van 7km van grote gasinstallaties,Het ministerie Economische Zaken heeft zijn bestemmingsplan (het zogenaamde voorontwerp Rijksinpassingsplan) ‘gasopslag Bergermeer’ aan de colleges en raden van de vier gemeenten Alkmaar, Bergen, Heiloo en Schermer aangeboden. Dit in het kader van het Bestuurlijk Ruimtelijk Overleg (Bro)-overleg en het horen van de raden. Zij hebben tot 7 december 2009 de tijd hierover een standpunt in te nemen. Alle vier de colleges zijn het op hoofdlijnen met elkaar eens en kwalificeren het voorontwerp Rijksinpassingsplan als onvoldoende. Dit standpunt (hierbij trekken de colleges op met provincie) wordt aan het ministerie van EZ kenbaar gemaakt.
(...zoals ik je liet zien flitspaal...)
en laat daar nu net een "nagelneu" bedrijventerrein liggen.
ik hoop, dat als de ondernemers afgekocht gaan worden,
ez ook even de terugverdientijden in acht neemt van deze nutteloze fossiele doordruk actie....
maar ik reken er toch wel op dat "maria van de ho nou eens effekes" doordrukt,
ik hoop er ook op want ik ben gewend aan gas, co2 vind ik een minder goed idee.
het is wel erg jammer hoeveel geld er verpilt word, wat best anders aangewend had kunnen worden,
bijvoorbeeld burgers stimuleren met al dat geld... het voorontwerp koste ook weer 153 miljoen euro.
/thinking.... alhoewel co2 dan wel weer een goed blusmiddel is voor de volgende meltdown van petten...dat is slechts 4km verderop.
Misschien moet het nauwkeuriger "peak fresh water" of "peak potable water" heten. Brak of anderszins onbruikbaar water is er inderdaad zat. In veel gebieden van de wereld wordt veel meer zoet water aan de grond onttrokken dan er terug in sijpelt, voornamelijk tbv landbouw. Hiermee is het geen hernieuwbare bron. In Nederland forceren we oppervlaktewater door de duinen om het schoon te maken. Werkt erg goed. Het heeft alleen wel (minimaal) twee zich opstapelende bij-effecten: de grond in Nederland verdroogt op veel plaatsen en alle vervuiling blijft keurig in de filters (=de duinen) zitten. Ik ben benieuwd wanneer de waterleidingbedrijven moeten rapporteren dat het water uit de duinen toch niet meer zo schoon is vroeger. Maar goed, voorlopig kunnen we onze wc's gelukkig door blijven spoelen met ultraschoon drinkwater!SpiceWorm schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:24:
Ik snap peak water niet zo goed. Water is toch typisch een hernieuwbare bron? Je maakt het schoon en je kan het weer gebruiken.
Ja, maar vergeet niet dat een heel groot deel van de wereld dat punt nog niet bereikt heeft. China en India zijn sprekende voorbeelden van landen die nu op het kantelpunt van derdewereldland naar wereldmacht zitten. Daar is nog een grote bevolkingsgroei te verwachten en de vraag naar energie van die landen zal eerst sterk stijgen voordat het daalt (als het al daalt). Vergeet niet dat afnemende groei van de bevolking niet alles zegt. In NL groeit de bevolking niet af nauwelijks, maar we verbruik per persoon veel meer energie dan de modale Indiër of Chinees. Zijn we efficiënter? Op sommige vlakken wel, een gasfornuis zal eficiënter eten aan de kook brengen dan een slecht gestookt houtvuurtje, maar we misbruiken die efficiëntie aan weldadige luxe. Ik geen enkele geldig argument om de Indiërs en de Chinezen onze levensstijl te ontzeggen. Just do as say, don't do as I do?De europese bevolking neemt af. Op het moment dat een land een bepaalde welvaart krijgt zie je dat het geboortecijfer gaat dalen (erg interessant artikel uit de NRC, kan het niet weer vinden). Wanneer dat moment bereikt wordt is de vraag,
Ik denk dat dat een heel naar punt zal zijn: een wereldbevolking van - zeg - 10 miljard die allemaal vechten om de laatste vaatjes olie, de laatste kuubs gas, etc. Als ik daar te lang over nadenk wordt ik niet blij...maar als het bereikt wordt lost het probleem zichzelf op (want -> minder groei).
Neeneenee beste Eric, kernsplitsing is een CO2-vrije manier van elektriciteit opwekken, je blust maar met wat anders. EZ-ambtenaren ofzo, maar niet met CO2.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:41:
/thinking.... alhoewel co2 dan wel weer een goed blusmiddel is voor de volgende meltdown van petten...dat is slechts 4km verderop.
Verwijderd
net een schattig nederlands voorval hier,
ik was lekker met mijn nieuwe flatfix aan het spelen, dagje vrij, en vrolijk,
boren zagen, af en toe zonnetje om te testen, eric helemaal happy.
staat ineens de buurvrouw ook in de schuur... of het wat stiller kan...
de laatste 3 zinnen kon ik niet verstaan, vanwege een cathay pacific boeing 747 die nog effe gas gaf omdat ie wellicht iets te laag vloog....richting polderbaan 50km verderop.
ik kijk er nog scheel van... wat een idiotie.. overlast what ?
anyway, ik speel weer lekker verder, laters allemaal.
/edit :
ik zit even te denken, ik kan 2 strings van 5 maken, of 1 van 10,
kan gewoon op de sunny boy, maar de plek is waar ook wel eens kinderen lopen (garage dak)
400+ volt dc (1x10 string) lijkt me niet zo`n goed idee, als ze gaan lopen spelen, ongezekerd
iemand tips wat ik het best kan doen ? dc zekering erop, of iets anders....
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2009 14:21 ]
Waterleidingbedrijven zijn zich er lang al van bewust dat je de duinen niet oneindig kan gebruiken. Er worden dus al alternatieven onderzocht.JeroenH schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:47:
[...]
. Werkt erg goed. Het heeft alleen wel (minimaal) twee zich opstapelende bij-effecten: de grond in Nederland verdroogt op veel plaatsen en alle vervuiling blijft keurig in de filters (=de duinen) zitten. Ik ben benieuwd wanneer de waterleidingbedrijven moeten rapporteren dat het water uit de duinen toch niet meer zo schoon is vroeger. Maar goed, voorlopig kunnen we onze wc's gelukkig door blijven spoelen met ultraschoon drinkwater!
PWN gebruikt al nieuwe technieken waarbij de duinen niet langer noodzakelijk zijn.
PS Er zijn maar drie waterleidingbedrijven die duinen gebruiken.
Waterleidingbedrijf amsterdam (Waternet).
PWN (noord holland)
Duinwaterbedrijf zuid holland DZH (Dunea)
Verwijderd
200+ volt is ook super gevaarlijk, ook daar wil je kinderen niet mee laten spelen.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 14:12:
kan gewoon op de sunny boy, maar de plek is waar ook wel eens kinderen lopen (garage dak)
400+ volt dc (1x10 string) lijkt me niet zo`n goed idee, als ze gaan lopen spelen, ongezekerd
Als ze over een kabel struikelen en onbedoeld een stekker laten losschieten heb je zowiezo een probleem, zeker bij volle zon. Je kunt de stekker dan vervangen want die is uitgebrand.
Als ze te stevig tegen een paneel hangen heb je een barst in je glas en kan je het paneel wel opdoeken met alle ellende van dien.
Waarom ook kinderen op hetzelfde dak: een bal erafhalen? dan kans op problemen minimaliseren, verder het hele dak oninteressant maken. En als je vandalen in de buurt hebt: stickers met een doodskop er op, overal plakken.
De meeste omzetters hebben wel een lekstroom beveiliging toch?
Verwijderd
de huidige set is 740 wp, met 2x steca 300, das minder risicovol.
de nieuwe set is 10x 190wp op 1 sunny boy....
kinderen iets uitleggen zou niet moeten,
de ouders het uitleggen geeft enorme fossiele blaat
ik moet dus iets verzinnen vind ik...
mijn loodgieter gaf aan de bekabeling hufter proof te maken, met 1cm/2mm cv pijp van staal,
misschien is dat wel een idee, en dan met teer overgieten.(het is een plat teerdak)
Ze hebben er bijna twee maanden overheen laten gaan, maar ik ontving dan zojuist toch nog een mailtje met de vraag waar ze de set heen kunnen sturen. GrappigJeroenH schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:21:
Na mijn kritische review (hier en hier) op mijn website heb ik mijn set teruggestuurd. Een week of drie geleden kreeg ik een mailtje met de vraag of ik openstond om gratis een set nogmaals te testen omdat de Source verbeterd zou zijn. Ik heb gereageerd met "Daar sta ik zeker voor open. Ik ben wel benieuwd: is de software al zover dat productie (van bv. zonnestroompanelen) ook echt als productie gemeten wordt?" (letterlijk gekopieerd uit mijn mail naar ze - vriendelijk genoeg toch?) en daar heb ik verder helemaal niets op gehoord....
-edit-
Het lijkt wel SDE
Ik moet nog eens goed uitzoeken of de panelen op de bestaande omvormer en productiemeter mogen. Anders ga ik ze niet plaatsen. Extra meter voor 700 Wp kan niet uit.
Ik zou inderdaad de bekabeling zoveel als mogelijk proberen weg te werken in leidingen en daar profielen overheen maken. en daarna eventueel wegwerken met teer/bitumen. Blijft over dat er mogelijk kinderen op je dak kunnen komen en je panelen vertrappen.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 16:55:
inderdaad alleen maar bal eraf halen, maar ik was ooit ook kind.. zodoende.
de huidige set is 740 wp, met 2x steca 300, das minder risicovol.
de nieuwe set is 10x 190wp op 1 sunny boy....
kinderen iets uitleggen zou niet moeten,
de ouders het uitleggen geeft enorme fossiele blaat
ik moet dus iets verzinnen vind ik...
mijn loodgieter gaf aan de bekabeling hufter proof te maken, met 1cm/2mm cv pijp van staal,
misschien is dat wel een idee, en dan met teer overgieten.(het is een plat teerdak)
Je kan je dan afvragen hoe vaak heb je het afgelopen jaar kinderen op de garages zijn geweest? Misschien is er niet of nauwelijks risico?
Trouwens er was ooit zo'n stelregel.. Was het niet 60V gelijkspanning is dodelijk en 110V wisselspanning? Dus met deze JYM185Wp panelen zijn twee panelen in serie al dodelijk. ( Mpp spanning is 44V uit m'n hoofd ).
Een transistor opnemen in de keten, die actief aangestuurd moet worden om een stroom te kunnen laten lopen. (en een klein beetje feedback dat de stroom minimaal moet zijn, bijvoorbeeld >100mA)
Dat vergt 1 (dun) draadje vanuit de omvormer, maar zorgt er wel voor dat de hoogspanning niet uit de panelen komt als je het niet wilt, oftewel als er een draad los zit.
Je hebt transistoren met een interne weerstand in de orde van mOhm, oftewel minimaal verlies.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Je kan ze door 40mm PVC afvoerbuis doen, als je een 45 graden T gebruikt kan je misschien zelfs de stekkers invoeren, dan zitten die ook beschermd.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 14:12:
/edit :
A'dam PVOutput
Yep. Op ons (schuine) dak liggen 18 * Sharp 180E (180 Wp) (=3240 WpVerwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 16:49:
[...]
200+ volt is ook super gevaarlijk, ook daar wil je kinderen niet mee laten spelen.
Als ze over een kabel struikelen en onbedoeld een stekker laten losschieten heb je zowiezo een probleem, zeker bij volle zon. Je kunt de stekker dan vervangen want die is uitgebrand.
Als ze te stevig tegen een paneel hangen heb je een barst in je glas en kan je het paneel wel opdoeken met alle ellende van dien.
Waarom ook kinderen op hetzelfde dak: een bal erafhalen? dan kans op problemen minimaliseren, verder het hele dak oninteressant maken. En als je vandalen in de buurt hebt: stickers met een doodskop er op, overal plakken.
De meeste omzetters hebben wel een lekstroom beveiliging toch?
Dus ja, zorg ervoor dat je deugdelijke kabels gebruikt en dat deze professioneel zijn aangebracht.
waarbij >80% van de energie ook echt gebruikt wordt om de pc van stroom te voorzien.
(goedkope atx kasten met voeding hebben soms maar 60% effiency)
als test had ik zo eens diverse oudere atx powersupplies op eenzelfde pentium 3 bordje eens met stroom meter onderzocht, dit kon zo varieeren van 30watt..45watt verbruik.
alle beetjes helpen, later heb ik de powersupply van mn desktop dan ook vervangen door een 80plus enermax.
een site die een overzicht geeft van 80plus powersupplies,
http://www.80plus.org/
tegenwoordig zie je overigens de specs steeds meer vermeld worden bij een powersupply. green-modellen, 80plus termen etcetc. maar toch iets om op te letten als je pc assembleert.
Verwijderd
oh, de tweede is ook alweer geweest, iemand anders nog een near melt down te melden ?
Professioneel! Als het niet diep triest zou zijn zou het om te brullen zijn.Iemand had de noodzaklamp meegenomen om aan zijn auto te kunnen sleutelen.
Verwijderd
Nou zo makkelijk is het ook weer niet. Bij volle zon mag je al gauw 5A verwachten en dat bij 400V gelijkspanning. Trekt dat los dan heb jeTD-er schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 18:48:
Eigenlijk is het helemaal niet zo lastig om de schade te beperken, wanneer een persoon aan de draden gaat hangen.
Een transistor opnemen in de keten, die actief aangestuurd moet worden om een stroom te kunnen laten lopen. (en een klein beetje feedback dat de stroom minimaal moet zijn, bijvoorbeeld >100mA)
Dat vergt 1 (dun) draadje vanuit de omvormer, maar zorgt er wel voor dat de hoogspanning niet uit de panelen komt als je het niet wilt, oftewel als er een draad los zit.
Je hebt transistoren met een interne weerstand in de orde van mOhm, oftewel minimaal verlies.
a. een vlamboog die de stekker stuk brand
b. losse kabeldelen waar tot 400V op blijft staan zolang de zon schijnt en je de panelen niet afdekt.
Of bedoel je misschien een extra signaaldraad rondom de hele installatie?
Goed afwerken is zowiezo al heel nuttig, de meeste ongelukken gebeuren niet expres....
Verwijderd
Gefeliciteerd en gecondoleerd tegelijk. Je zult voor elke beschikte installatie (dus ook voor SDE2009) een eigen Bruto-productie meter moeten laten installeren, anders krijg je geen SDE subsidie op de door jouw 700Wp panelen geproduceerde stroom.deejeebv schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 17:38:
Vandaag reactie gekregen van SenterNovem. Mijn aanvraag voor 700 Wp SDE 2009 is alsnog positief beschikt.
Ik moet nog eens goed uitzoeken of de panelen op de bestaande omvormer en productiemeter mogen. Anders ga ik ze niet plaatsen. Extra meter voor 700 Wp kan niet uit.
Je krijgt te maken met eenmalige kosten voor de installatie en met de periodieke meterkosten. Je subsidie is gebaseerd op het jaar van de beschikking, de jaarlijks vast te stellen "normale marktprijs" en gemaximeerd op 0.85x700=595kWh. met een subsidie van bijv 30ct/kWh is dat 178 euro per jaar, tenminste als je dat maximum echt haalt (geen last van schaduw, gunstige orientatie, etc)
Kosten van meter (incl een meter die teruglevering meet) is al snel 200 euro, als de meterkast verder niet aangepast hoeft te worden. Moet je het meterbord laten installeren, ben je snel honderd euro duurder uit.
Jaarlijkse kosten ca 30 euro voor de extra productiemeter.
Na 2 jaar zou het toch nog positief uit kunnen vallen, tenminste zolang de stroomprijs laag blijft.
Zou de reguliere marktprijs straks inclusief of exclusief de SDE heffing berekend worden???? Als we pech hebben wordt de SDE heffing straks regelrecht een SDE-korting op de subsidie waar we nu mee rekenen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2009 23:45 ]
Je hoeft niet perse voor 2500 tot 3000 Kwh aan panelen op je dak te plaatsen; je kan ook klein beginnen -engelbertus schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 02:05:
ik heb een nieuwbouw woning gekocht
ik zou graag iets willend oen aan energie besparing om te besparen op de jaarlijkse nota's
Pv is de volgende optie die ik kan overwegen
voor een behoefte van bijvoorbeeld 2500 kwh tot 3000 kwh moet er een heel oppervlak aan panelen het dak op. op het "oosten". levert een pv systeem dan nog voldoende rendement?
Ik hoop dat mensen toch de moeite willen nemen mijn verhaal "in behandeling te nemen"
2 - 3 - 4 . de kosten zijn nog redelijk en je kan eventueel later altijd uitbreiden.
Dat laatste, gewoon een extra (dunne) draad die de panelen "aan" zet.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 22:27:
[...]
Nou zo makkelijk is het ook weer niet. Bij volle zon mag je al gauw 5A verwachten en dat bij 400V gelijkspanning. Trekt dat los dan heb je
a. een vlamboog die de stekker stuk brand
b. losse kabeldelen waar tot 400V op blijft staan zolang de zon schijnt en je de panelen niet afdekt.
Of bedoel je misschien een extra signaaldraad rondom de hele installatie?
Goed afwerken is zowiezo al heel nuttig, de meeste ongelukken gebeuren niet expres....
Dan trek je dus ook geen vlamboog bij het lostrekken, zeker niet als je die schakeldraad altijd als eerste lostrekt.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Uitgebreide analyse met desondanks nog best "verontrustende" achtergrond info op de bekende plek. Inclusief unieke evolutie grafieken van de energiebelasting op zowel elektra als gas: dat "schijvenstelsel" wordt namelijk als basis genomen voor de SDE heffingen. In Duitsland betaalt IEDEREEN, dus ook de bedrijven, dezelfde kWh Umlage (dit jaar ruim 1 ct, volgend jaar mogelijk 2 ct./kWh, minder wordend als elektra consumptie weer gaat stijgen. GEEN heffing op gas...). Dat gaat zo te zien (zie mijn grafieken) beslist niet gebeuren in NL. Ergo: zwaarste lasten op de schouders van de consumenten.flitspaal.nl schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:06:
[...]
Gisteren was Diederik Samson bij BNR Nieuws Radio om hierover te berichten. Toen schrok ik even want hij zinspeelde op een vast bedrag bovenop de electriciteitsrekening voor iedereen. Dus niet verrekend in de kWh of gasprijs.
Daarnet de kamerbrief gelezen. Het valt gelukkig mee.
De bestemmingsheffing wordt geheven op het verbruik van elektriciteit en gas.
No, doesn't surprise me, de reputatie van EZ kennende...
@deejeebv
Sorry, maar vergeet het maar. Elk jaar gelden nieuwe basisbedragen en "moet" er een nieuwe bruto productiemeter geplaatst worden als je SDE met het basisbedrag (en basiselektriciteitsprijs) vastgesteld voor het betreffende jaar (vast voor 15 jaar) wilt doen gelden. Dus het wordt sowieso of een nieuwe bruto productiemeter (ga binnenkort bericht plaatsen van iemand die vet heeft uitgebreid en 2 SDE's heeft lopen nu), of, en dat raad ik je aan, je hartzeer te besparen en die set buitenom je bestaande SDE installatie te plaatsen. Andere groep, desnoods verdeel je hem over twee groepen (700 Wp DC zou in theorie net aan op een Steca 500 of Soladin600 moeten kunnen???). Of je moet iets met je buren zien te ritselen, dat je daar invoedt en van hen de salderingswaarde uitbetaald krijgt of zo...Vandaag reactie gekregen van SenterNovem. Mijn aanvraag voor 700 Wp SDE 2009 is alsnog positief beschikt.
Zie ook FAQ SenterNovem, o.a. vraag 33.
Bericht je wat je uiteindelijk gaat doen? Want als je die beschikking niet doorzet, kan er dus weer een afgestreept worden in de toch al treurenswaardige "realisatie" van SDE... En gaat dat CertiQ grafiekje niet opschieten...

@Energiastic
Ik heb altijd al gewaarschuwd voor de complete onbetrouwbaarheid van die absurde tariffering kermis van de SDE, waar geen mens zekerheden aan kan ontlenen. Ik ben beschimpt en vervloekt door "een parlementariër" omdat ik kritische stukken schreef (of ik effe wilde dimmen... Ha!). Gaat de wal nu het schip keren? Niet gek staan te kijken dat die "potentiële effecten" zeer bewust straks in die SDE heffing ingebracht zullen gaan worden. Permanent onrust, verwarring en financiële onzekerheid zaaien is een van de vele duivelse strategieën waarmee de EZ ambtenaren zonnestroom klein houden zolang als zij dat willen.Als we pech hebben wordt de SDE heffing straks regelrecht een SDE-korting op de subsidie waar we nu mee rekenen.
[ Voor 49% gewijzigd door zonnigtype op 28-11-2009 02:40 ]
Als dat niet mag komen er geen panelen bij. Ik heb nu al een overschot.
Tja. Dit is wel erg zwart bekeken.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 23:40:
[...]
Gefeliciteerd en gecondoleerd tegelijk. Je zult voor elke beschikte installatie (dus ook voor SDE2009) een eigen Bruto-productie meter moeten laten installeren, anders krijg je geen SDE subsidie op de door jouw 700Wp panelen geproduceerde stroom.
Je krijgt te maken met eenmalige kosten voor de installatie en met de periodieke meterkosten. Je subsidie is gebaseerd op het jaar van de beschikking, de jaarlijks vast te stellen "normale marktprijs" en gemaximeerd op 0.85x700=595kWh. met een subsidie van bijv 30ct/kWh is dat 178 euro per jaar, tenminste als je dat maximum echt haalt (geen last van schaduw, gunstige orientatie, etc)
Kosten van meter (incl een meter die teruglevering meet) is al snel 200 euro, als de meterkast verder niet aangepast hoeft te worden. Moet je het meterbord laten installeren, ben je snel honderd euro duurder uit.
Jaarlijkse kosten ca 30 euro voor de extra productiemeter.
Na 2 jaar zou het toch nog positief uit kunnen vallen, tenminste zolang de stroomprijs laag blijft.
Zou de reguliere marktprijs straks inclusief of exclusief de SDE heffing berekend worden???? Als we pech hebben wordt de SDE heffing straks regelrecht een SDE-korting op de subsidie waar we nu mee rekenen.
De meeste installaties halen makkelijk de 850 kWh/kWp, dus die subsidie zit bij vrijwel iedereen wel goed. Zelfs in het relatief minder zonnige oosten haal je het nog wel, behalve in heel beroerde jaren.
Meterkosten heb ik net opgevraagd, heb nl ook SDE 2009 binnen voor mijn moeder: 115 euro zonder meterbord, 145 met meterbord. Dat is in Zeeland, bij Delta.
30 e/j klopt wel.
Als de stroomprijs hoger wordt, wordt de SDE lager, klopt ook. Maar je uiteindelijke opbrengst/kWh blijft hetzelfde, dus de terugverdientijd (als je het daar al over zou willen hebben) blijft gelijk. En als je een keer een goed jaar boert, heb je veel meer opbrengst dan 850 kWh/kWp, dus dan verdien je bij een hoge prijs nog extra snel terug.
evt SDE-heffing: dat zou idd alle kanten op kunnen.
Ze hebben Richard Swainson gezien. Interessant verhaal (van Swanson).Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 12:19:
Over 20 jaar energie gratis
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=17712
Sorry, maar blijkbaar hangt de veiligheid van een kerncentrale dus af van een zaklamp??? En vervolgens dus van mensen? Het blijkt keer op keer (in de computer beveiliging het duidelijkst) dat de mens de zwakste schakel is in de beveiliging. Moet je niet willen.JeroenH schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 21:58:
[...]
Professioneel! Als het niet diep triest zou zijn zou het om te brullen zijn.
Ook je opmerking dat kerncentrales geen CO2 uitstoten raakt kant noch wal. Bij de productie van uranium gaat met CO2 uitstoot gepaard. Als regelmatige Olino lezer zou je dit artikel toch niet gemist kunnen hebben.
Al zijn de recente ontwikkelingen in het versneld degenereren van kernafval interessant.Samenvatting
Als je alle aspecten van kernenergie meeneemt dan lijkt kernenergie toch niet DE oplossing van ons energie probleem.
Zoals hierboven beschreven heeft kernenergie de volgende problemen:
* Een kerncentrale begint in het gunstigste geval pas na 10 jaar energie op te wekken. In geval van uranium erts met een laag uranium percentage levert een kerncentrale zelfs netto helemaal geen energie meer op.
* De bouw van centrale kost ongeveer 10 jaar, de levensduur is gemiddeld 21 jaar en daarna duurt het nog 150 jaar voordat deze volledige ontmanteld is. En dat terwijl de centrale effectief maar 10 jaar energie produceert.
* Een gemiddelde kerncentrale produceert elk jaar meer dan 1 miljoen ton CO2.
* De prijs van uranium zal de komende jaren sterk gaan stijgen. Hierdoor zal de kostprijs voor kernenergie alleen nog maar gaan toenemen.
Verwijderd
water wind en zon kennen die beperkingen niet,Kernenergie en het broeikaseffect
Kernenergie draagt ook bij aan het broeikaseffect. Het gaat hier om CO2 dat vrijkomt bij winning en bewerking van uraniumerts. Op het ogenblik worden de rijkere ertsen gewonnen, met gemiddeld zo'n 0,1 procent uranium; in 1000 kilo gesteente zit dan een kilo uranium. In deze situatie is de totale CO2 uitstoot van een kerncentrale 30% van die van een gas-gestookte centrale.
Er is echter slechts een beperkte hoeveelheid rijker uraniumerts. Wanneer vanwege het broeikaseffect meer kerncentrales gebouwd worden, zal men over tien tot vijftien jaar moeten overgaan op ertsen met een lager gehalte aan uranium. Dan moet veel meer gesteente afgegraven en verwerkt worden voor eenzelfde hoeveelheid uranium. Daardoor stijgt de CO2 uitstoot. Bij een ertsgehalte van 0,02 procent is de CO2-uitstoot door een kerncentrale 60% van die van een gascentrale. Een kerncentrale moet in dit geval 14 jaar elektriciteit leveren, voordat er CO2-winst optreedt. Bij nog armere ertsen van 0,01 procent is een kerncentrale verantwoordelijk voor meer CO2-emissie dan wanneer dezelfde hoeveelheid elektriciteit verkregen zou zijn door meteen fossiele brandstoffen te verbranden
Beperkte voorraad uranium
De voorraad uranium is niet erg groot. Een schatting van die voorraad staat in een rapport uit juni 2008 van het Nuclear Energy Agency (NEA) te Parijs, een instituut dat vóór kernenergie is. De bewezen en de geschatte voorraden (op grond van redelijk betrouwbare gegevens) tezamen zijn volgens het NEA 5,5 miljoen ton uranium. Daarnaast noemt het NEA de niet-ontdekte en speculatieve voorraden van 10,5 miljoen ton uranium.
Hoe lang gaat de bekende voorraad van 5,5 miljoen ton uranium mee? Dat is natuurlijk afhankelijk van de vraag. De kerncentrales gebruiken nu jaarlijks bijna 70.000 ton uranium, staat in het rapport van het NEA. Bij het huidige gebruik is de voorraad over 78 jaar op.
Volgens het IAEA is kernenergie in 2030 goed voor hooguit 7,3% van de energievoorziening in de wereld. Stel dat alle landen nu zouden besluiten dat kernenergie in 2030 de helft van alle energie zou moeten leveren, dus 6,85 keer zoveel als het IAEA verwacht. In 2030 is dan bijna een miljoen ton uranium nodig. Vanaf dit jaar tot en met 2030 gaat het bij benadering om 12 miljoen ton uranium. De bewezen en geschatte voorraad is 5,5 miljoen ton. Tot 2030 zou er wereldwijd 6,5 miljoen ton uranium uit andere bronnen bij moeten komen. En in 2035 zijn we door de speculatieve voorraden van 10 miljoen ton heen. Als wereldwijd veel kerncentrales gebouwd worden, stuiten we snel op uranium-tekorten.
maar dat is van iedereen, en democratisch, en dat willen we blijkbaar niet.
Het enige wat ik kan bedenken is:
- wapens
- reactoren voor het opwekken van isotopen voor kanker-bestrijding
Kortom, is er uberhaupt concurrentie uit andere sectoren dan energiewinning?
Kennelijk heb ik niet duidelijk genoeg gemaakt dat beide stukje compleet sarcastisch bedoeld waren....SpiceWorm schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 10:18:
Sorry, maar blijkbaar hangt de veiligheid van een kerncentrale dus af van een zaklamp??? En vervolgens dus van mensen? Het blijkt keer op keer (in de computer beveiliging het duidelijkst) dat de mens de zwakste schakel is in de beveiliging. Moet je niet willen.
Ook je opmerking dat kerncentrales geen CO2 uitstoten raakt kant noch wal. Bij de productie van uranium gaat met CO2 uitstoot gepaard. Als regelmatige Olino lezer zou je dit artikel toch niet gemist kunnen hebben.
Verarmd uranium wordt door de hoge dichtheid erg veel gebruikt in munitie en in contragewichten (vooral in vliegtuigen). Zie voor meer toepassingen ook het wikipedia-artikel.TD-er schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 11:15:
Wat voor toepassingen voor Uranium zijn er eigenlijk nog meer?
Verwijderd
en dat kan dus eigenlijk veel beter in deeltjesversnellers,(cern)- reactoren voor het opwekken van isotopen voor kanker-bestrijding
echt wetenschappelijk dus....
blijft over wapens gewichtjes en centrale energie.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2009 11:51 ]
Zo te zien geef je zelf al het antwoord: je wilt weinig doen (als het in het zicht loopt) maar wel besparen. Isoleren lijkt me een goed startpunt; als eerste de vloer onder de vloerverwarming, daarna het dak.engelbertus schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 02:05:
ik heb een nieuwbouw woning gekocht [...]
ik zou graag iets willen doen aan energie besparing om te besparen op de jaarlijkse nota's[...]
Bovendien heb je een tuin, dus je zou je WTW-lucht kunnen voorverwarmen met een grondloop.
Als je kijkt bij deze passiefwoning zie je niet alleen een kast van een huis, maar ook van een (stille) balansventilatie. Warmte die je niet weggooit, hoef je ook niet opnieuw op te wekken. Ik zie (dus) niet in waarom je warmte niet kan hergebruiken.
Een pijp van ø5 cm parallel aan je doucheafvoer (standleiding) loopt niet echt in het zicht, ik neem aan dat je huidige standleiding ook is weggewerkt.
Bovendien heb je ook een vloer-wtw (als bodem van de douchekabine): niet zo efficiënt als standleiding, maar voor gelijkvloers wel een oplossing.
Je vraag over LTV: ook met radiatoren kan je je HR CV op LTV laten werken. Voorbeeld: wij passen -in een goedgeïsoleerd huis- gewoon LTV toe met gebruikmaking van gewone radiatoren met thermostaatkranen, HR-CV en een modulerende klokthermostaat. De CV staat nu op 41°C aanvoer, het opwarmen gaat met 0.5°/uur en kost 400 liter gas per uur bij een buitentemperatuur van 5 graden; verbruik over 48 genomen is ongeveer 4m3. Dit huis, met de installatie inclusief radiatoren, is dus berekend op "klassiek" verwarmingsgedrag (ruimtethermostaat, 90°C aanvoer) door een "traditionele" installateur. Je kan ook constateren dat de installatie "dus" overgedimensioneerd is.
[ Voor 9% gewijzigd door el jonco op 28-11-2009 17:20 ]
hoe werkt zo;n installatie met een collecotor op oost en west?deejeebv schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 07:41:
[...]
Zonneboiler met een Oost en West collector is ook een optie. Als je > 6 m2 apperture oppervlak hebt is subsidie mogelijk.
wordt om 12 uur smiddags, de instalatie omgeschakeld, of werken beide collecoteren? anders zou ik zeggen dat het rendement nog maar laag is, je probeert het water te verwarmen met de warmte uit een koude collecotor op het oosten en een warme collector op het westen ?
en wat bedoel je met apparture oppervlak?
> 6 m2 aan de oostkant en > 6 m2 aan het westen ?
of gezamelijk?
is het dan niet zo dat de subsidie dan hetzelfde bedrag is, maar de kosten dubbel vanwege de dubelle collector, die ook nog eens extra groot is? >6 m2 ?
of begrijp ik niet goed wat je bedoelt met apperture oppervlak?
De woning is een nieuwbouwwoning, en voldoet daarmee iig aan de epc norm van tegenwoordig. isoleren kan wel, maar dan moet het wel volgens mij wel om enorm veel gaan. de woning is nu ook goed geisoleerd, lijkt mij.el jonco schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 13:08:
[...]
Zo te zien geef je zelf al het antwoord: je wilt weinig doen (als het in het zicht loopt) maar wel besparen. Isoleren lijkt me een goed startpunt; als eerste de vloer onder de vloerverwarming, daarna het dak.
Bovendien heb je een tuin, dus je zou je WTW-lucht kunnen voorverwarmen met een grondloop.
Als je kijkt bij deze passiefwoning zie je niet alleen een kast van een huis, maar ook van een (stille) balansventilatie. Warmte die je niet weggooit, hoef je ook niet opnieuw op te wekken. Ik zie (dus) niet in waarom je warmte niet kan hergebruiken.
Een pijp van ø5 cm parallel aan je doucheafvoer (standleiding) loopt niet echt in het zicht, ik neem aan dat je huidige standleiding ook is weggewerkt.
Bovendien heb je ook een vloer-wtw (als bodem van de douchekabine): niet zo efficiënt als standleiding, maar voor gelijkvloers wel een oplossing.
Je vraag over LTV: ook met radiatoren kan je je HR CV op LTV laten werken. Voorbeeld: wij passen -in een goedgeïsoleerd huis- gewoon LTV toe met thermostaatkranen, HR-CV en een modulerende klokthermostaat. De CV staat nu op 41°C aanvoer, het opwarmen gaat met 0.5°/uur en kost 400 liter gas per uur bij een buitentemperatuur van 5 graden; verbruik over 48 genomen is ongeveer 4m3.
de bgg is een VBI kanaalplaatvloer, met dus 12 cm PS isolatie aan de onderkant.
omdat ik gemerkt heb dat de kanalen in de betonvloer niet dichtgezet zijn, heb ik vanaf de bovenkant alle kanalen aangeboord en voorzien van een prop pur. anders zijn de kanalen in de betonvloer een groot koellichaam, en verdwijnt de warmte in de spouw tussen mijn woning en die van de buren. en rechtstreeks in de kanelen in de vloer van de buren.
naisoleren zou dus kunnen, maar dan krijg ik bijvoorbeeld maximaal 2 keer zoveel isolatiewaarde, maaromdat het verlies toch al.. "minimaal" was, levert het denk ik niet heel veel extra besparing op, tegen relatoef heel veel kosten.
de ltv begint normaal gezien bij 50 graden aanvoertemperatuur. ik weet niet met welke aanvoertemperatuur mijn installatie oorspronkelijk uitgerekend is. maar dat is of traditioneel geweestmet 70 garden dus, of met lage temperatuur en "overcapaciteit" in de radiatoren.
dat maakt verder niet uit, maar ik wilde niet gaan knijpen opp aanvoertemperatuur, als dat betekent dat ik op de verdieping nauwelijks de kamers op temperatuur kan krijgen.
maar zoals jij zegt, valt dat reuze mee en kan ik wel naar bijvoorbeed 45 of 41 graden aanvoertemperatuur gaan.
de afvoer van de badkamer zit idd weggewerkt. in een schacht naast de meterkast. zou ik die dus willen bereieken, dan moet de meterkast er aan gelozevn ( beetje onhandig bedacht van de architect, maar ja. die houd niet rekening met energiedoehetzelvers denk ik.) meterkast verbouwen zou de kosten enorm opdrijven en de vrhuizing enorm vertragen.
in de vloer verwerken is wel een optie dan, maar dan moet ik wel uitgaan van zon douchevloer als dat er leverbaar is, ik zou moeten kijken of dat in de vloer past die er nu al licht, gezien de velel leidingen die al in de douchevloer liggen ( badkamer ligt boven de meterkast, en de leidingschacht loopt door de badkamer...)
jij gebruikt een klokthermostaat. dat is te doen met radiatoren in het woonvertrek met radiatoren. met vloerverwarming heb je nawelijks iets te willen qua tempreratuur verlaging oid. omdat je dan de vloer op constante temperatuur wilt houden.
ds dan zou ik beter een aan-uit kokjthermostaat op de verdieping kunnen plaatsen, en samenmet de modulerende kamerthermostaat zonder klok kunnen aansluiten op het cv toestel.
weet iemand trouwens hoe een moderne thermostaat omgaat met een butientemperatuursensor? kun ej dan alleen met een vaste stooklijn en dus aanvoertemperatuur werken, en dus minder zuinig dan modulerend stoken? of gebruikt een moderne thermostaat de buitentemperatuur alleen voor een slimme stookmanier, om nog preciezer te kunnen berkeken wanneer er begonnen moet worden met aanwarmen, etc ?
over de lucht WTW :
de buva boxstream die er nu in zit is alleen mechanische afzuiging.
de aanvoer van buitenlucht gaat dus door de ventilatieroosters boven ramen etc.
de aanvoerlucht zelf kan ik niet verwarmen.
ga ik bijvoorbeeld de afgevoerde lucht door een wtw halen, dan moet ik die warmte ook weer afgeven aan lucht in de woning. dat kan dan alleen op de zolder, waar de installatie komt te staan. er ontstaat dan geen onderdruk meer in de woning, waardoor de ventilatie roosters in de ramen niet meer zou werken, en ik dus ook geen afzuiging meer zou hebben in de douche wc, en de keuken.
tenminste, niet via de daarvoor bedoelde weg.
de warme lucht van de zolder moet dan via trappenhuis e.d. de lucht in de betreffende vertrekken verversen.
dat is tegennatuurlijk, omdat warme lucht opstijgt.
of is dit niet zon probleem? (de ververste lucht legt dan alleen een lange moeilijke weg af voor het op de plek vanbestemming aankomt)
er zijn nogal wat regels met betrekkeng tot luchtverversing, die bij niet juist uitrekeken etc voor practijken zorgt zoals die in het nieuws zijn geweest, waar bewoners bijvoorbeeld zelfs zijn "geëvacueerd" ?
de teruggewonnen warmte zou ik kunnen gebruiken voor de cv en warm water, door er een boiler mee te verwarmen, zoals een "reguliere zonneboiler" werkt. probleem is dat het weer van lucht naar water moet, en het rendement daarvan is mij onbekend, en ik heb ook geen idee of zoiets wel eens is uitgevoerd.
een "normale" lucht-warmtepomp (op buitenlucht dus) bestaat wel. maar dat is geen WTW. of ik zou dat nog weer aanvullend op WTW moeten installeren.
het kan wel met de daalderop combinair, die de complete installatie daarvoor aan boord heeft, maar die is vrij prijzig, terwijl ik dan een cv toestel dat er nu net hangt, in de container kan gooien.
[ Voor 16% gewijzigd door engelbertus op 28-11-2009 15:30 ]
Het gaat om het totale oppervlak. Aperture oppervlak is maatgevend voor de subsidie.engelbertus schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 14:39:
[...]
hoe werkt zo;n installatie met een collecotor op oost en west?
wordt om 12 uur smiddags, de instalatie omgeschakeld, of werken beide collecoteren? anders zou ik zeggen dat het rendement nog maar laag is, je probeert het water te verwarmen met de warmte uit een koude collecotor op het oosten en een warme collector op het westen ?
en wat bedoel je met apparture oppervlak?
> 6 m2 aan de oostkant en > 6 m2 aan het westen ?
of gezamelijk?
is het dan niet zo dat de subsidie dan hetzelfde bedrag is, maar de kosten dubbel vanwege de dubelle collector, die ook nog eens extra groot is? >6 m2 ?
of begrijp ik niet goed wat je bedoelt met apperture oppervlak?
Je hebt een delta-T regeling nodig mnet de mogelijkheid van twee collectoren. Beide collectoren hebben een temperatuur sensor. Je kunt werken met twee pompen, waarbij beide pompen onafhankelijk van elkaar aangestuurd worden op basis van het temperatuurschil tussen boiler en collector, of met een 3-weg klep, waarbij altijd de warmste collector voorrang krijgt.
jekunt wel later utibreiden maar je bent dan wel weer verplicht weer nieuwe meter en nieuwe groep aan te leggen. dubbele kosten, lagere subsidie (maar ws ook lagere aanschaf, en misschien hoger rendement)JAN-B schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 23:43:
[...]
Je hoeft niet perse voor 2500 tot 3000 Kwh aan panelen op je dak te plaatsen; je kan ook klein beginnen -
2 - 3 - 4 . de kosten zijn nog redelijk en je kan eventueel later altijd uitbreiden.
is het ook mogelijk bijvoorbeeld een bestaande installatie met sde subsiedie te upgraden met panelen met meer rendement als je nog niet aan je maximale subsidiebedrag komt met je huidige panelen? ik las iet dat maximaal 0,85 keer wp aan subsidie wordt betaald?
is er ook een maximum an subsie voor teruggeleverde stroom?
en kun je dus altijd meer subsidie krijgen voor meer panelen, of is dit begrensd? stel je lervert op een gegeven moment al meer terug dan dat je zelf gebruikt, krijg je dan nog subsidie?
en dan is de delta T met twee pompen het effectiefst, omdat bij voldoende mogelijke opbrengst van een collector de opbrengst wordt benut, terwijl bij de 3wegklep er slechts van 1 collector tegelijk gebruik gemaakt wordt. het andere endement "valt af"deejeebv schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:00:
[...]
Het gaat om het totale oppervlak. Aperture oppervlak is maatgevend voor de subsidie.
Je hebt een delta-T regeling nodig mnet de mogelijkheid van twee collectoren. Beide collectoren hebben een temperatuur sensor. Je kunt werken met twee pompen, waarbij beide pompen onafhankelijk van elkaar aangestuurd worden op basis van het temperatuurschil tussen boiler en collector, of met een 3-weg klep, waarbij altijd de warmste collector voorrang krijgt.
is het ook mogelijk om met 1 pomp te werken en dat beide collectoren een afsluiter hebben (normaly closed) zodat er bij voldoende delta T van een van beide (of beide) collectoren de afsluiter opent, en de pomp gaat draaien?
Het is niet waar dat je de opbrengst van de 'stilstaande' collector kwijt bent. Hij warmt gewoon door, en de andere koelt af door de pomp, dus wordt er vanzelf weer overgeschakeld.engelbertus schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:16:
[...]
en dan is de delta T met twee pompen het effectiefst, omdat bij voldoende mogelijke opbrengst van een collector de opbrengst wordt benut, terwijl bij de 3wegklep er slechts van 1 collector tegelijk gebruik gemaakt wordt. het andere endement "valt af"
Dan zou je met 1 pomp beide collectoren tegelijk moeten 'bedienen'. Het lijkt me niet dat dat werkt.engelbertus schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:16:
[...]
is het ook mogelijk om met 1 pomp te werken en dat beide collectoren een afsluiter hebben (normaly closed) zodat er bij voldoende delta T van een van beide (of beide) collectoren de afsluiter opent, en de pomp gaat draaien?
Volgens mij gaat dat anders. Als je twee collectoren hebt die in de zon liggen, dan zal de drieweg klep de warmste collector inschakelen. Deze collector koelt af, of word iig niet warmer, maar de andere collector krijgt ook zon, dus die zal wel in temperatuur blijven stijgen tot deze warmer is dan de andere collector en de driewegklep omspringt om gebruik te maken van de andere, nu warmere collector. De driewegklep zal dus de hele tijd op en neer gaan staan springen als beide collectors zon vangen.engelbertus schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:16:
[...]
en dan is de delta T met twee pompen het effectiefst, omdat bij voldoende mogelijke opbrengst van een collector de opbrengst wordt benut, terwijl bij de 3wegklep er slechts van 1 collector tegelijk gebruik gemaakt wordt. het andere endement "valt af"
Verwijderd
noem het instralings oppervlak waar je gebruik van maakt.of begrijp ik niet goed wat je bedoelt met apperture oppervlak?
en zo kwam ik heel simpel op het volgende.
je gaat een dagje naar het strand, het is smorgens nog koud, smiddags vanaf 12 uur word het al lekker, en om 3 uur lig je te bakken, dat wil de collector ook graag.
mijn collector is dus op west/zuidwest terecht gekomen, en na geheel polderpv.nl te hebben gelezen, dacht ik dat zonnestroom op oost juist wel weer profiteert van koude lucht/temperaturen met goede instraling.
al met al een leuke combinatie geworden, en geen dag spijt van gehad.
moet er wel bijzeggen dat een warmte collector al die blauwe pv panelen in hun onderbroek zet, wat
als je het omrekend in kwh, dan is een zonneboiler veruit superieur in kwh-vermogen tov stroom.
als je je eigen woning goed bekijkt gedurende 1 jaar, kom je vanzelf op de juiste conclusies.
combineer dit met je persoonlijke gedrag,
ben je een bad mens,
een ochtend of avond doucher,
een lange doucher + scheren,
vrouw in bad of vrouw liever douchen...
etc etc
daarna de gezinssamenstelling nemen, geen , 1 of 3 kinderen ?
zo kom je tot de beste grootheden feiten en combinaties om maximaal te besparen
iemand riep eens hier op tweakers dat je energie verbruik 70% warmte is maar ook 70% van je kosten voor energie, en dat klopt.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2009 16:25 ]
het ging in de situatie als bedoeld over 1 collector op oost en 1 op west, van een zadeldak.deejeebv schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:39:
[...]
Het is niet waar dat je de opbrengst van de 'stilstaande' collector kwijt bent. Hij warmt gewoon door, en de andere koelt af door de pomp, dus wordt er vanzelf weer overgeschakeld.
[...]
Dan zou je met 1 pomp beide collectoren tegelijk moeten 'bedienen'. Het lijkt me niet dat dat werkt.
dan is of de een of de ander warm, met een klein tijdje overlap rond 12 uur lijkt mij.
dus hij schakelt niet constant van de ene naar de andere, hij scahkelt alleen op een gegeven mment van de een naar de ander, wat tot gevolg heeft dat de warmte in de nu afkoelende collector niet meer wordt benut.
mijn idee van de pomp was dat er een circuit mee wordt aangedreven waarop ook beide collectoren zouden zijn aangesloten. de kleppen bepalen dan of er stroning door de collector gaat.
je hebt dan waarschijnlijk ook een bypass nodig.
maar nischien komt er verwarring door een verkeerd idee dat ik heb bij zonnecollectoren.
mijn idee was dat er min of meer een continue stroming was, van collector naar boiler, maar blijkbaar warmt het water in de collector daar niet snel genoeg voor, en wordt het water dus zeg maar in batches verwarmd?
[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 28-11-2009 17:29 ]
Een cm of 10, 15? Passief doet 50 cm. Alle beetjes helpen, vooral als het er veel zijn :-)De woning is een nieuwbouwwoning, en voldoet daarmee iig aan de epc norm van tegenwoordig
Comfortwinst, warmer voeten dus ook lagere stooktemperatuur, dus besparing.naisoleren zou dus kunnen, maar dan krijg ik bijvoorbeeld maximaal 2 keer zoveel isolatiewaarde, maaromdat het verlies toch al.. "minimaal" was, levert het denk ik niet heel veel extra besparing op, tegen relatoef heel veel kosten.
het zou voornamelijk om de leiding tussen vloer en kraanrozet (dus in de wand) gaan. Originele post is aangepast en nu van link voorzien.in de vloer verwerken is wel een optie dan, maar dan moet ik wel uitgaan van zon douchevloer als dat er leverbaar is, ik zou moeten kijken of dat in de vloer past die er nu al licht, gezien de velel leidingen die al in de douchevloer liggen ( badkamer ligt boven de meterkast, en de leidingschacht loopt door de badkamer...)
Iets ingewikkelder: de klokthermostaat moduleert ook, in de kamer (ruimte waar de klokthermostaat hangt) zitten OOK radiatorkranen! De ketel krijgt een 'vorstbeveiligingsignaal' (gaat naar de maximaal ingestelde stooktemperatuur=41°C) als er in een kamer op de bovenverdieping te lage temperatuur is (draadloze thermometers). Daar zijn de radiatoren ook van thermostaatkranen voorzien. De temperatuur in enige ruimte komt dus nooit boven de ingestelde temperatuur. Ook de vloerverwarming in de douche werk via de vorstbeveiliging. Zolang er alleen beneden warmtevraag is, werkt de ketel modulerend, anders op 'maximaal' (nog steeds in LTV bereik).jij gebruikt een klokthermostaat. dat is te doen met radiatoren in het woonvertrek met radiatoren. met vloerverwarming heb je nawelijks iets te willen qua tempreratuur verlaging oid. omdat je dan de vloer op constante temperatuur wilt houden. ds dan zou ik beter een aan-uit kokjthermostaat op de verdieping kunnen plaatsen, en samenmet de modulerende kamerthermostaat zonder klok kunnen aansluiten op het cv toestel.
Je installatie zit op zolder, waarschijnlijk boven slaapkamers en overloop. Warme luchttoevoer is dan via de zolder eenvoudig aan te leggen. Alleen in de woonkamer moet je nog een toevoer maken. In principe zijn keuken, badkamer en wc van een voldoende grote sleuf onder de deur voorzien zodat luchttoetreding geen probleem is. Je creëert in je hele huis (want we gaan er vanuit dat het heel goed geïsoleerd is) dus een gelijkmatige temperatuur. Daarmee zal opstijgende lucht niet zo'n probleem zijn als wanneer je heet stookt en je echt warmtelagen krijgt.over de lucht WTW :
de buva boxstream die er nu in zit is alleen mechanische afzuiging.
de aanvoer van buitenlucht gaat dus door de ventilatieroosters boven ramen etc.
de aanvoerlucht zelf kan ik niet verwarmen.
ga ik bijvoorbeeld de afgevoerde lucht door een wtw halen, dan moet ik die warmte ook weer afgeven aan lucht in de woning. dat kan dan alleen op de zolder, waar de installatie komt te staan. er ontstaat dan geen onderdruk meer in de woning, waardoor de ventilatie roosters in de ramen niet meer zou werken, en ik dus ook geen afzuiging meer zou hebben in de douche wc, en de keuken. tenminste, niet via de daarvoor bedoelde weg.
Die regels zijn er vast wel, maar Vathorst heeft wel aangetoond dat minimum ventilatiedebiet óf als maximum worden gehanteerd, óf helemaal niet wordt gehaald wegens gebrekkige installateur/ projectontwikkelaar. Heb je m'n link naar dat passiefhuis gevolgd? Heb je die ventilatoren gezien?er zijn nogal wat regels met betrekkeng tot luchtverversing, die bij niet juist uitrekeken etc voor practijken zorgt zoals die in het nieuws zijn geweest, waar bewoners bijvoorbeeld zelfs zijn "geëvacueerd" ?
Nee, dan moet je pompen. In tegenstelling tot HR-WTW ventilatie, die laagwaardige warmte hergebruikt, heb je voor waterbereiding hoogwaardige warmte nodig, of je moet de warmte 'opwerken' met een warmtepomp. Dan moet je dus weer meer energie er insteken. Voor HR-WTW hoef je alleen maar de electriciteit voor een extra ventilator te leveren.de teruggewonnen warmte zou ik kunnen gebruiken voor de cv en warm water, door er een boiler mee te verwarmen, zoals een "reguliere zonneboiler" werkt.
Dat is striktgenomen geen wtw, maar een warmtepomp. Voor een goede COP kan je dan beter een slang in je tuin ingraven, dan heb je gegarandeerde temperaturen boven nul om uit te oogsten; in de winter als het vriest, daalt de lucht-water warmtepomp COP (on)aardig...lucht-water wtw...Of ik zou dat nog weer aanvullend op WTW moeten installeren.
omdat ik benden vloerverwarming heb, die graag een constante temperatuur heeft, maakt het denk ik niet zoveel uit of ik een ochtend of avondmens ben, als de collector maar daar ligt waar het maximale rendement eruit gehaald kan worden.Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 16:21:
[...]
noem het instralings oppervlak waar je gebruik van maakt.
en zo kwam ik heel simpel op het volgende.
je gaat een dagje naar het strand, het is smorgens nog koud, smiddags vanaf 12 uur word het al lekker, en om 3 uur lig je te bakken, dat wil de collector ook graag.
mijn collector is dus op west/zuidwest terecht gekomen, en na geheel polderpv.nl te hebben gelezen, dacht ik dat zonnestroom op oost juist wel weer profiteert van koude lucht/temperaturen met goede instraling.
al met al een leuke combinatie geworden, en geen dag spijt van gehad.
moet er wel bijzeggen dat een warmte collector al die blauwe pv panelen in hun onderbroek zet, wat
als je het omrekend in kwh, dan is een zonneboiler veruit superieur in kwh-vermogen tov stroom.
als je je eigen woning goed bekijkt gedurende 1 jaar, kom je vanzelf op de juiste conclusies.
combineer dit met je persoonlijke gedrag,
ben je een bad mens,
een ochtend of avond doucher,
een lange doucher + scheren,
vrouw in bad of vrouw liever douchen...
etc etc
daarna de gezinssamenstelling nemen, geen , 1 of 3 kinderen ?
zo kom je tot de beste grootheden feiten en combinaties om maximaal te besparen
iemand riep eens hier op tweakers dat je energie verbruik 70% warmte is maar ook 70% van je kosten voor energie, en dat klopt.
ik denk dat dat west , maar een oost + west zou ook best kunnen, maar is dan duurder.
ik heb gehoord dat het rendement van een zonneboiler die nit tussen zuid oost en zuidwest ligt al min of meer dramatisch is afgenomen tov een pal op het zuiden.
wat ik verder gehoord heb is dat bij pv panelen de orientatie een stuk minder uitmaakt. misschien dat een koud paneel beter rendement heeft, en dat je daarvoor op zuidoost nog wel rendement hebt.
ik heb mij laten vertellen dat op west toch not iets beter is dan op oost. en toch nog wel 70% van maximaal rendement bij een ideale orientatie. mijn dakhelling op "west" ligt dan ook nog eens net iets meer naar het zuiden dan oost, dus wat betreft de keuze voor pv en collector zou ik ze toch op west leggen.
voor stroom maakt het niet veel uit, omdat je altijd terug kan leveren als je het niet meteen gebruikt. en dus is het stroomnet voor de pv gebruiker net een grote accu. voor watergebruik, ik ben niet zon ochtend mesn, dus alleen als ik voor douchen veel warm water nodig zou hebben is oost misschien beter, maar dan zou ik toch al behoorlijk moeten uitslapen, wil ik warm water uit de collector gebruiken om 's ochtends te douchen.
wat betreft het rendements verschil tussen een zonncollecollector en een pv paneel, dat was me al duidelijk. het komt doordat de prijs van stroom een stuk hoger licht dan die van gas, dat een pv paneel toch aantrekkelijk is, plus dat je al het rendement ten gelde kunt maken, wat bij collectoren een beetje afhankelijk is van je eigen gedrag.
de hele kruipruime vol met PS schelpjes??el jonco schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 17:39:
[...]
Een cm of 10, 15? Passief doet 50 cm. Alle beetjes helpen, vooral als het er veel zijn :-)
volgens mij is dat overkil maar uiteraard alle beetjes helpen.
De link die je gaf over het passief huis, spreekt van 45 cm, en schil rondom, vloer, gevel en dak noordkant) die het huis omwikkelt. die 45 cm is dan wel de totale constructie van de houtskeletbouwwand, de luchtspouw, en de bekleding samen. zo lees ik het tenminste. 45 cm is dan niet extreem , voor een moderne gevel. ( 10 cm dikker dan een normale spouwmuur, pannendaken zijn vaak met scharnierkap, en daardoor ook vaak al vrij dik. Ook volgens bouwbesluit moet de isolatiewaarde van daken al vrij hoog zijn.
wat ik bedoelde is dat die bak, in de vloer wordt weggewerkt. terwijl ik in de vloer al veel leidingen heb liggen, en van plan ben om in de badkamer ook vloerverwarming aan te leggen. dan komt de douchevloer zo hoog te liggen, en moet er een extra dikke laag beton in...[...]
Comfortwinst, warmer voeten dus ook lagere stooktemperatuur, dus besparing.
[...]
het zou voornamelijk om de leiding tussen vloer en kraanrozet (dus in de wand) gaan. Originele post is aangepast en nu van link voorzien.
ok, maar dan praat je dus niet meer over een simpele klokthermostaat.[...]
Iets ingewikkelder: de klokthermostaat moduleert ook, in de kamer (ruimte waar de klokthermostaat hangt) zitten OOK radiatorkranen! De ketel krijgt een 'vorstbeveiligingsignaal' (gaat naar de maximaal ingestelde stooktemperatuur=41°C) als er in een kamer op de bovenverdieping te lage temperatuur is (draadloze thermometers). Daar zijn de radiatoren ook van thermostaatkranen voorzien. De temperatuur in enige ruimte komt dus nooit boven de ingestelde temperatuur. Ook de vloerverwarming in de douche werk via de vorstbeveiliging. Zolang er alleen beneden warmtevraag is, werkt de ketel modulerend, anders op 'maximaal' (nog steeds in LTV bereik).
de ketel zelf werkt ook wel modulerend als de thermostaat niet modulerend is, alleen met een modulerende thermostaat kun je nog wat zuiniger en beter regelen, en kun je de kamer aanwarmen, etc.
omdat ik beneden geen radiatoren heb, zou ik daar de temperatuur niet of nauwelijks willen varieren.
dan kan ik de klokthermostaat beter boven hangen. (aan/uit) dat betekent even goed niet dat de ketel maximaal staat te brullen als er een beetje warmtevraag zou zijn, omdat de ketel ook moduleert.(hoe langer de warmtevraag blijft bestaan, hoe harder de ketel gaat branden) ga ik dan de temperatuur op elk vertrek nog eens onafhankelijk maken, dan zou je met meerdere aan/uit thermostaten kunnen werken of met een systeem met draadloze thermometers, of fraadloze thermostaatkranen.
mijn "angst" is dat ik boven geen aangename temperatuur zou jrigen, omdat de modulerende ketel en thermostaat het water vrij koud laat, en de ketel dus ook niet veel hoeft te stoken, dus weinig circulatie van relatef koud water = geen warmteafgifte via radiators..
ik denk dat ik e thermostaat voorlopig zou laten voor wat het is om te kijken hoe de radiators boven het nu doen zonder alvast een klokthermostaat te kopen.
daar heb je wel een punt mee natuurlijk. onder deuren zit voldoende ruimte .. t zou anders in de andere richting eronder door stromen. dan wel de ventlatieroosters boven de ramen niet teveel open zetten, om die kou buiten te houden.[...]
Je installatie zit op zolder, waarschijnlijk boven slaapkamers en overloop. Warme luchttoevoer is dan via de zolder eenvoudig aan te leggen. Alleen in de woonkamer moet je nog een toevoer maken. In principe zijn keuken, badkamer en wc van een voldoende grote sleuf onder de deur voorzien zodat luchttoetreding geen probleem is. Je creëert in je hele huis (want we gaan er vanuit dat het heel goed geïsoleerd is) dus een gelijkmatige temperatuur. Daarmee zal opstijgende lucht niet zo'n probleem zijn als wanneer je heet stookt en je echt warmtelagen krijgt.
in de regionale krant stond afgelopen week een artikel over installateursbedrijf feenstra uit schettens, die een luchtwarmtepomp heeft geinstalleerd en nu een jaar lang bijgehouden. rendement gaat tot 500% als je het omrekent in kwh geloof ik, en werkt nog tot 20 graden onder nul (maar dat heeft ie vast niet getest)[...]
Die regels zijn er vast wel, maar Vathorst heeft wel aangetoond dat minimum ventilatiedebiet óf als maximum worden gehanteerd, óf helemaal niet wordt gehaald wegens gebrekkige installateur/ projectontwikkelaar. Heb je m'n link naar dat passiefhuis gevolgd? Heb je die ventilatoren gezien?
apparaat ziet er uit als twee ventilators boven elkaar zoals die ook bij splitunits worden gebruikt (Airco)
ik zal eens kijken wat voor ventilator dat is.. op de site van technea (?) stond ook iets over lucht WTW[...]
Nee, dan moet je pompen. In tegenstelling tot HR-WTW ventilatie, die laagwaardige warmte hergebruikt, heb je voor waterbereiding hoogwaardige warmte nodig, of je moet de warmte 'opwerken' met een warmtepomp. Dan moet je dus weer meer energie er insteken. Voor HR-WTW hoef je alleen maar de electriciteit voor een extra ventilator te leveren.
slangen in de grond kan > waar laat ik de leidingen die op zolder moeten uitkomen? dwars door de hal en de badkamer is niet zo mooi[...]
Dat is striktgenomen geen wtw, maar een warmtepomp. Voor een goede COP kan je dan beter een slang in je tuin ingraven, dan heb je gegarandeerde temperaturen boven nul om uit te oogsten; in de winter als het vriest, daalt de lucht-water warmtepomp COP (on)aardig.
[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 28-11-2009 18:43 ]
Ik neem aan dat dit niet bij Prxis/Gamma etc is
Ik woon in Ede
Verwijderd
60 cent per 1,5 meter bij karwei/gammaWoodski schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 19:25:
Waar koop je voor een redelijke prijs isolatie voor over verwarmingsbuizen.
Ik neem aan dat dit niet bij Prxis/Gamma etc is
Ik woon in Ede
Verwijderd
zoals flitspaal bij mij thuis zei : heeh waar haal je die vandaan ?
uiteindelijk koop je dus de dikste, veelal de duurste dus ook, en heb je na 1 jaar het koopje waar je naar zoekt; uitgaven in het verleden doen geen zeer, komende nahefingen wel, vooral als het even niet uitkomt.
zoals het hierboven in de post staat koop je dus 1 meter voor 1m3 (bespaard)
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2009 20:36 ]
Ik had daar inderdaad tot dan toe niet bij stilgestaan. Een gedeelte van de leidingen, en zeker het collectorcircuit gaat binnenkort dubbelgeisoleerd worden. En dat was inderdaad een geniaal idee :-)Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 20:34:
de prijs word bepaald door de dikte van de isolatie, en isolatiewaarde.
zoals flitspaal bij mij thuis zei : heeh waar haal je die vandaan ?
uiteindelijk koop je dus de dikste, veelal de duurste dus ook, en heb je na 1 jaar het koopje waar je naar zoekt; uitgaven in het verleden doen geen zeer, komende nahefingen wel, vooral als het even niet uitkomt.
zoals het hierboven in de post staat koop je dus 1 meter voor 1m3 (bespaard)
Morgen trouwens naar Solarking om de nieuwe panelen op te halen
[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 28-11-2009 20:44 ]
Verwijderd
hou je je wel een beetje in ? hij heeft er namelijk heel erg veel...als een kind in de snoepwinkel word dat.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2009 21:02 ]
Nou trek daar maar een half jaar voor uitVerwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 16:21:
[...]
en na geheel polderpv.nl te hebben gelezen
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
hehe, Flitspaal heeft mazzel. Hij hoeft niet door die aqua sporen in het gras. Voor hem heb ik een andere locatie. Een snoepwinkel is het zeker..haha.Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 21:01:
hahaha, die sporen in zijn gras voor de deur zijn van ons, het busje werd ietwat illegaal zwaar na het inladen...
hou je je wel een beetje in ? hij heeft er namelijk heel erg veel...als een kind in de snoepwinkel word dat.
Verder heb ik nu ook uiteindelijk een toekenning SDE 2009 gekregen voor 4200Wp na lange tijd "aangehouden" te zijn. Dat wordt dus volgend jaar 2 brutoproduktiemeters. Yummie.
www.sunsolar.nl
Jij ook al ....morgen naar Solarking ....dan kom ik extra vroeg ....anders is alles opflitspaal.nl schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 20:44:
Morgen trouwens naar Solarking om de nieuwe panelen op te halen
Ik heb speciale 1/4 panelen besteld
[ Voor 7% gewijzigd door X21r op 28-11-2009 23:14 ]
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 21:01:
hahaha, die sporen in zijn gras voor de deur zijn van ons, het busje werd ietwat illegaal zwaar na het inladen...

Druk daar vandaag.
Mijn eerste paneeltjes, past precies in mijn auto
Nu nog stekkers en beugeltjes regelen.
Vmu
Zeker nice!
Is dat van jou?
Ben benieuwd of die witte muur nou nog voor meer opbrengst gaat zorgen?
Hmm dat laatste is best wel een goede opmerking.pcmadman schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:34:
[...]
Zeker nice!
Is dat van jou?
Ben benieuwd of die witte muur nou nog voor meer opbrengst gaat zorgen?
Zou maar zo kunnen dat je daarmee de opbrengst wel eens behoorlijk zou kunnen opkrikken in de 'dal'-uren.
Oe oe! netjes. Dit is toch niet jouw huis? Althans ik kan mij niet herinneren dat jouw buren in de zuidmuur ramen hadden zitten.
Wel een geweldige oplossign trouwens. Hier ook al eens overwogen om over de gehele breedte van de voorgevel zo panelen te plaatsen. Alleen zou ik in landscape zo maar 3 panelen kunnen plaatsen. In portrait 6.
Update:
Eerste prognose van onze meterstanden / verbruik voor november 2009.
Electriciteit : 194kWh, opwek 13,3kWh, totaalverbruik 207kWh, omgerekend 6,9kWh per dag. Grootste oorzaak is dat onze wasdroger weer af en toe wordt gebruikt.
Gas : 125m3 gas. op 263 graaddagen. November inderdaad absurd warm. Het vreemde is dat onze besparing t.o.v. voorgaande jaren slechts 24% is. Dit was hetzelfde besparingspercentage als januari/februari dit jaar.
Vreemde is dus dat het nu lijkt alsof ons HR++ glas en de vloerisolatie geen impact hebben op ons gasverbruik? In comfort is het overigens wel te merken
[ Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 29-11-2009 08:43 ]
Verwijderd
ben ook nog steeds naar de foto`s van woodski aan het kijken, met dat paneel boven de deur,
ik moet namelijk ergens nog 2 panelen kwijt, of ik moet de hoek lager maken dan 20 graden, en dat zou zonde zijn.
verder heb ik een forse bakstenen zuidmuur met de buren, en inderdaad is een lichtere kleur erg goed voor de opbrengst, las ik op siderea.nl
@flitspaal : oost-west omvormers : kijk eens naar de steca 2000/1900 met dual mpp en dan prijs per Wp per omvormer, ik ben nog aan het rekenen, maar dat ding is wel erg lekker.
november gaat hier de boeken in als afname minimum record,
niet alleen een erg warme maand, maar ook voldoende elektrisch verwarmd.
de opwek was slechts 42 kwh, en ik heb 152 kwh elektrisch verstookt.
http://van.wijk.net/pvt/nmda.jpg
dit zou goed moeten voelen, omdat ik een volledig windstroom kontrakt heb,
maar toch heb ik een vieze bijsmaak.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 10:52 ]
In het algemeen klopt dat. Er zijn echter wel dagen waarin de zon hoog aan de hemel staat en op die manier beide dakvlakken tegelijk beschenen worden. In dat geval zal je regeling af en toe omschakelen.engelbertus schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 17:26:
het ging in de situatie als bedoeld over 1 collector op oost en 1 op west, van een zadeldak.
dan is of de een of de ander warm, met een klein tijdje overlap rond 12 uur lijkt mij.
dus hij schakelt niet constant van de ene naar de andere, hij schakelt alleen op een gegeven moment van de een naar de ander, wat tot gevolg heeft dat de warmte in de nu afkoelende collector niet meer wordt benut.
Bij maximaal vermogen, als de volle zon loodrecht op de collector schijnt, is de stroom continu. Als de instraling minder is doordat de zon lager staat, of doordat er een wolkenveld overtrekt, schakelt de pomp af en toe aan of wordt de vloeistofstroom teruggeregeld.mijn idee was dat er min of meer een continue stroming was, van collector naar boiler, maar blijkbaar warmt het water in de collector daar niet snel genoeg voor, en wordt het water dus zeg maar in batches verwarmd?
[ Voor 33% gewijzigd door basfromasd op 29-11-2009 11:13 ]
R=10? Luchtspouw: ben je die tegengekomen? Wat ik van passiefhuizen gezien heb, zijn naadloos afgedichte buitenschillen, omgeven door een aaneengesloten 45 cm isolatiemantel, waarín het houtskelet is aangebracht. Dan ligt er nog een laag overheen om het water buiten te houden. Ook voor PS schelpjes geldt dat ze misschien wel goed isoleren, maar er kan nog steeds lucht doorheen. De blower-door test test een passiefhuis op luchtdichtheid; lekken is lozen (van warmte). Een dampdichte laag op de bodem onder je huis, en een luchtdichte isolatie tegen de vloer, met daartussen een ventilatieruimte met weinig doorstroming (net genoeg om droog te ventileren) kon wel eens beter isoleren dan de hele boel vol te storten met schelpjes, terwijl grondwater nog steeds omhoog kan verdampen en je huis afkoelt....de hele kruipruime vol met PS schelpjes?? [...] De link die je gaf over het passief huis, spreekt van 45 cm, en schil rondom, vloer, gevel en dak noordkant) die het huis omwikkelt. die 45 cm is dan wel de totale constructie van de houtskeletbouwwand, de luchtspouw, en de bekleding samen.[...]Ook volgens bouwbesluit moet de isolatiewaarde van daken al vrij hoog zijn.
De bak die ik linkte, staat óp de douchevloer, dus is helemaal onafhankelijk van standleiding en andere verbouwingen :-) Als het je te hoog wordt, kan je hem wellicht verzinken. Er zijn overigens meer uitvoeringen op het web te vinden als je zoekt met 'douche-wtw'wat ik bedoelde is dat die bak, in de vloer wordt weggewerkt. terwijl ik in de vloer al veel leidingen heb liggen, en van plan ben om in de badkamer ook vloerverwarming aan te leggen. dan komt de douchevloer zo hoog te liggen, en moet er een extra dikke laag beton in...
Inderdaad. Als je besluit met huisautomatisering de boel te gaan regelen, heb je later meer aan draadloze temperatuur (en vochtigheids)sensoren dan aan een nieuwe thermostaat. Maar daarover kunnen we beter een andere thread starten. Over de circulatie en de temperatuur zou ik me minder zorgen maken: je geeft zelf al aan dat de temperatuur omhoog gaat naarmate de ketel langer brandt. De ruimtes die warm genoeg zijn knijpen af oiv. de thermostaatkraan en de ruimte die niet op wil warmen, krijgt steeds meer en steeds warmer water toegevoerd. Klein puntje van aandacht: de ketel moet worden uitgezet als er geen warmtevraag meer is; zet dus altijd de vraagthermostaat op een lagere temperatuur dan de radiatorthermostaat in de ruimte waar de vraagthermostaat hangt; in je huisautomatiseringssysteem moet je zorgen dat de ketel alleen aangaat als er vraag is van tenminste 1 ruimte, waarbij de vraagtemperatuur onder de in de ruimte ingestelde thermostaatkraan moet liggen.mijn "angst" is dat ik boven geen aangename temperatuur zou jrigen, omdat de modulerende ketel en thermostaat het water vrij koud laat, en de ketel dus ook niet veel hoeft te stoken, dus weinig circulatie van relatef koud water = geen warmteafgifte via radiators.ik denk dat ik e thermostaat voorlopig zou laten voor wat het is om te kijken hoe de radiators boven het nu doen zonder alvast een klokthermostaat te kopen.
Als je dit kan doen met servokranen bij je ketel, ben je natuurlijk helemaal het heertje.
Inderdaad, je wilt de ventilatieroosters eigenlijk helemaal dicht hebben en dan verse wtw-verwarmde lucht toevoeren aan de kamer en slaapkamers (de laatste met in elke kamer een ventiel naar zolder, waar je wtw-installatie ligt.onder deuren zit voldoende ruimte .. t zou anders in de andere richting eronder door stromen. dan wel de ventlatieroosters boven de ramen niet teveel open zetten, om die kou buiten te houden.
Als dat dezelfde Feenstra is die ik ken, is het een bedrijf dat heel dicht tegen NUON aanzit, en NUON wil gas (of stroom) verkopen. In hun energiewinkel zie ik ook veel 'halve' oplossingen in de zin van 'leuk bedacht, maar het kan beter'. En die 500% waar ze over spreken, is een COP van 5, coëfficient of performance en waarschijnlijk de maximale COP. 1 kWh voor de aandrijving van de pomp (komt als warmte vrij), 4 kWh uit de buitenlucht of grondwater verpompen, 5 kWh netto opbrengst. De COP is afhankelijk van het temperatuursverschil. Hoe hoger het verschil, hoe lager de COP. Een paar pagina's geleden stond er hier een link naar FiWiHex warmtepomp: zij berekenden een COP van 8 of beter (ook zij spreken van een GEMIDDELDE buitentemp!).in de regionale krant stond afgelopen week een artikel over installateursbedrijf feenstra uit schettens, die een luchtwarmtepomp heeft geinstalleerd en nu een jaar lang bijgehouden. rendement gaat tot 500% als je het omrekent in kwh geloof ik, en werkt nog tot 20 graden onder nul (maar dat heeft ie vast niet getest)
apparaat ziet er uit als twee ventilators boven elkaar zoals die ook bij splitunits worden gebruikt (Airco)
Vergeet ook vooral de Duitse sites niet te bekijken, in het licht van passiefhuis. Daar zijn ze veel verder en gebruiken ze 'genereuzer' systemen, waardoor ze op hun sloffen de lucht kunnen verversen en WTW kunnen doen. De meeste NL systemen lopen op hun tenen en leveren dan al snel geluidsoverlast.ik zal eens kijken wat voor ventilator dat is.. op de site van technea (?) stond ook iets over lucht WTW
Je spreekt hier van Aard Warmte Winning (AWW) en daarover is in dit forum heel veel informatie te vinden. Er zijn twee varianten: lucht aanzuigen door de grond of een ingegraven waterlus gebruiken. De warmte uit de grond (10 graden) kan je benutten voor een warmtepomp en vloerverwarming (10->22 graden, goede COP), of voor vóórverwarming van je ingezogen WTW lucht waardoor je bevriezing van je WTW unit voorkomt in de winter. In de zomer kan je 'vrije' koeling realiseren door het koele water door je vloerverwarmingswisselaar te pompen.slangen in de grond kan > waar laat ik de leidingen die op zolder moeten uitkomen? dwars door de hal en de badkamer is niet zo mooien hoe diep komen ze? ik mag max. tot 1 meter diepte graven. en ik heb weer gehoord dat de grond kan bevriezen door zoiets?
Verwijderd
http://www.technea.nl/home/prod=61/
de wtw goot
hij staat op mijn sinterklaas lijstje.
de zon was dit jaar wel erg goed voor de mensen in noord holland noord, en west friesland,
dhr prior zit zelfs al over de 1100 kwh/kwp !
http://www.sonnenertrag.e...&pk1=2681&pk2=6025&y=2009
en dan te bedenken dat dhr prior "oudere" shell modules heeft, hij ramt gewoon 250kwh/kwp boven de sde grens ermee, op een onder gedimensioneerde soladin 600.
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 11:27 ]
...nog 21 dagen tot de zon weer aan kracht en hoogte gaat winnen
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ook een teleurstelling is dat er morgen nog niets op het dak gebeurt, de aardingssets voor de omvormers zijn nog niet binnen.
Wel leuk is een foto op de voorpagina van Amsterdam.nl op mijn dak met zonnepanelen (wel enigzins geshopped want het was een bewolkte dag). In het blad een algemeen artikel over de klimaatambities van Amsterdam. De foto schijnt ook op posters in de stad te hangen, op de zogenaamde MUPI's.
Verder heb ik deze week de interface ontvangen, waarmee ik m'n CV-ketel kan uitlezen, compleet met grafieken maken van draaiuren van de pomp e.d. Alleen nog geen tijd gehad om 'm aan te sluiten, ik mis nog kabel en een stekkertje. (benieuwd of het werkt)
Verder nog een OpenOffice Calc vraagje.
Ik hou wekelijks(zondagochtend) de meterstanden bij en dat produceert leuke grafiekjes. Ik zou wel maandgrafieken willen maken, maar het is me teveel werk om 9 standen op 4 plaatsen in het huis te gaan aflezen op een doordeweekse werkdag. Met wat voor formule kan ik de stand op de 1e dag van de maand schatten als ik weekstanden heb, zonder allemaal tussentabellen.
A'dam PVOutput
Verwijderd
Electriciteit 166kWh laag en 106kWh hoog
Zonneboiler 236,5kWh = 8,2kWh/dag, de pomp heeft 83 uur gelopen.
De laastste week heeft het resultaat van de zonneboiler flink gedrukt
27,0kWh = 3,4kWh/dag
Besparing gas vanaf week 11 (opname meterstand) = 377m3 tov vorig jaar
Ja ,datzelfde probleempje heb ik ook.ericplan schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:16:
Verder nog een OpenOffice Calc vraagje.
Ik hou wekelijks(zondagochtend) de meterstanden bij en dat produceert leuke grafiekjes. Ik zou wel maandgrafieken willen maken, maar het is me teveel werk om 9 standen op 4 plaatsen in het huis te gaan aflezen op een doordeweekse werkdag. Met wat voor formule kan ik de stand op de 1e dag van de maand schatten als ik weekstanden heb, zonder allemaal tussentabellen.
Ik doe standaard op zondagmorgen de meterstanden noteren.
Hier doe ik dat corrigeren door handmatig het gemiddelde van die week per dag erbij te tellen.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 12:30 ]
Stuur mij anders die .ods eens,dan wil ik wel kijken of ik het kan.
Vmu
Verwijderd
http://www.enymate.nl/
Wel duur
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 13:10 ]
Wel leuk, maar niets voor mijn situatie met twee meterkasten en twee andere kasten waar de watermeters in geplaatst zijn.
A'dam PVOutput
En, zoals altijd, de vraag: kan het apparaat omgaan met terugleveren? (Een vraag die niet, ook weer zoals altijd, bij de FAQ staat)
[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 29-11-2009 13:38 ]
Net als de wattcher zal hij waarschijnlijk niet goed werken als je zonnepanelen hebt.
Hij meet direct op de elektriciteitsmeter, dmv uitlezing van het knipperende ledje/ of reflectie van de schijf.
Teruglevering is daardoor niet te registreren.
Voor water en gas is ie natuurlijk wel te gebruiken. (al hebben niet alle gas meter een reflectie vlakje op het telwerk)
Verwijderd
of anymate energie balans kan opmaken, bij vooruit en achteruit op een dubbele meter ook nog.
<if not, then nothing new>
Dit topic is gesloten.
Ontopic en gezellig houden AUB.