el jonco schreef op zondag 29 november 2009 @ 10:59:
[...]
R=10? Luchtspouw: ben je die tegengekomen? Wat ik van passiefhuizen gezien heb, zijn naadloos afgedichte buitenschillen, omgeven door een aaneengesloten 45 cm isolatiemantel, waarín het houtskelet is aangebracht. Dan ligt er nog een laag overheen om het water buiten te houden. Ook voor PS schelpjes geldt dat ze misschien wel goed isoleren, maar er kan nog steeds lucht doorheen. De blower-door test test een passiefhuis op luchtdichtheid; lekken is lozen (van warmte). Een dampdichte laag op de bodem onder je huis, en een luchtdichte isolatie tegen de vloer, met daartussen een ventilatieruimte met weinig doorstroming (net genoeg om droog te ventileren) kon wel eens beter isoleren dan de hele boel vol te storten met schelpjes, terwijl grondwater nog steeds omhoog kan verdampen en je huis afkoelt.
Nee, ik ben geen spouw tegengekomen, maar ging ervanuit dat die wel werd toegepast.. maar dat hoeft idd niet perse, als je dan maar andere maatregelen neemt tegen condensatie in je wandconstructie.
[...]
De bak die ik linkte, staat óp de douchevloer, dus is helemaal onafhankelijk van standleiding en andere verbouwingen :-) Als het je te hoog wordt, kan je hem wellicht verzinken. Er zijn overigens meer uitvoeringen op het web te vinden als je zoekt met 'douche-wtw'
de bak kan wel worden verzonken in de vloer. vergt wat meer leidingwerk, vanwege de afsluiter en zo, die bereikbaar moet zijn. de vloeropbouw is minimaal 14,8 cm boven de constructievloer. en dat is eigenlijk wat te veel in mijn situatie. een douchebak opbouw.. was nou niet het uitgangspunt bij het diee van mijn badkamer. de goot had ik ook zien staan en daar heb ik wel interesse in, maar die is pas over een half jaar leverbaar, en dan zou ik al verhuisd moeten zijn. er alvast rekening mee houden gaat ook niet omdat gegevens niet bekend zijn. Ik zou dan wel eens meer op google moeten kijken naar andere leveranciers oid.
[...]
Inderdaad. Als je besluit met huisautomatisering de boel te gaan regelen, heb je later meer aan draadloze temperatuur (en vochtigheids)sensoren dan aan een nieuwe thermostaat. Maar daarover kunnen we beter een andere thread starten. Over de circulatie en de temperatuur zou ik me minder zorgen maken: je geeft zelf al aan dat de temperatuur omhoog gaat naarmate de ketel langer brandt. De ruimtes die warm genoeg zijn knijpen af oiv. de thermostaatkraan en de ruimte die niet op wil warmen, krijgt steeds meer en steeds warmer water toegevoerd. Klein puntje van aandacht: de ketel moet worden uitgezet als er geen warmtevraag meer is; zet dus altijd de vraagthermostaat op een lagere temperatuur dan de radiatorthermostaat in de ruimte waar de vraagthermostaat hangt; in je huisautomatiseringssysteem moet je zorgen dat de ketel alleen aangaat als er vraag is van tenminste 1 ruimte, waarbij de vraagtemperatuur onder de in de ruimte ingestelde thermostaatkraan moet liggen.
Als je dit kan doen met servokranen bij je ketel, ben je natuurlijk helemaal het heertje.
De vraag is altijd het probleem. je hebt dan in elke zone een meter en regeling nodig.
mijn angst was dus dat de ketel ook weinig warmtevraag zou krijgen vanaf de woonkamer, (minder dan in berekeningen mee rekening is gehouden bij de berekening van het ysteem) en dus zou de ketel nooit lang branden en dus worden alle radiatoren niet warm en wordt er niks afgeknepen. of het echt zo dramatisch is, moet ik dus eerst maar eens proberen.
Mijn oorspronkelijke idee was een vloerverwarming met eigen thermostaat en regeling, en zoneregeling, met dan gewoon een thermometer op de slaapkamers die de vraag doorgaf aan de zoneregeling. ik houd hem dan wel voor de gek, maar de ketel kreeg wel een vraagsignaal, en de vloerverwarming werd wel dichtgeknepen door de zoneregeling. de leverancier durfde dat echter niet aan.

dus heb nu een simpele verdeler, waar wel servos en zoneregeling op kan, maar beneden is eigenlijk 1 zone (ok, de hal en wc en een deel van de keuken is 1 groep en zou ik appart kunnen regelen... maar dat lijkt me onnodig.
de andere oplossing is nu dan de draadloze klokthermostaat van honeywell. aan uit, makkelijk installeren, en kan hem op de bovenverdieping in elk vertrek de warmtevraag laten "genereren". (badkamer/ slaapkamer / werkkamer) maar dan ontregel je de "fuzy logic" van het apparaat volgens mij. het makkelijke eraan is dat het ding warmtevraag genereert zolang die in een ruimte ligt die je warmer wilt hebben, en uitgaat als de temperatuur is bereikt. de invloed op de vloerverwarming is dan wat onzeker. die verwarmt dan door als het daar warm genoeg is. andere oplossing is de klokthermostaat van honeywel geschikt voor twee zones, die draadloos radiatorthermostaten en 1 ruimte kan bedienen. maar daarbij heb je dan helaas slechts 2 zones. badkamer en overige ruimtes samen bijvoorbeeld, die op dezelfde temperatuur gaan zitten. ik ben maar alleen dus dat is zonde met 3 slaapkamers op dezelfde temperatuur.
meerzoneregeling is dan het mooist, maar helaas werkt dat vooralsnog alleen idd met servokranen en een verdeler, en niet met individuele radiator kranen ( waarom niet, in hemelsnaam!) het zou dan wel weer kunnen met een bedraad systeem, maar er is niet voorzien in loze leidingen etc.
nu loopt de aanvoer en afvoer van radiatoren door de schacht in de badkamer, en zou ik die kunnen openbreken, en de aanvoerleiding op kunnen delen in een leiding voor beneden, de slaapkamers op de verdieping, en de badkamer. en afhankelijk van of ik een rtl ventiel of een echte verdeler ga toepassen voor de vloerverwarming in de badkamer, daar ook leidingen voor kunnen meenemen. (verdeler op de zolder)
dan ik op de zolder via een verdeler met servokranen de bgg, verdieping, en badkamer toch "regelen", nadeel is breekwerk, veel leidingen en alsnog de slaapkamers maar als 1 zone te regelen.
[...]
Inderdaad, je wilt de ventilatieroosters eigenlijk helemaal dicht hebben en dan verse wtw-verwarmde lucht toevoeren aan de kamer en slaapkamers (de laatste met in elke kamer een ventiel naar zolder, waar je wtw-installatie ligt.
de lucht WTW terugwinning op de site van technea, is dat dan ook 1 die al op het randje van de capaciteit zit?
die leidingen in de grond gaat hem echt niet worden vrees ik, dus zon duits systeem wordt heel duur, terwijl ik ook geen echte balansventilatie ervan zou kunnen maken.
vloerkoeling beneden dmv de vloerverwarming is denk ik niet nodig, en met een houtenvloer ook niet direct aan te bevelen. mijn idee is niet dat ik een nulwoning wil of enorm het milieu wil sparen, maar ik wel wat meer comfort, en besparen, als dat ook nog nuttig is voor het milieu.
dan kan ik dat beter bedenken voor ik alles heb aangelegd, en er al woon, zodat het dubbel werk en dubbele kosten scheelt.
ook kan ik dan nu bekijken of ik bijvoorbeeld de schacht ga openbreken, en leidingen ga bijmaken, en loze leidingen of stroomkabels naar de zolder ga aanleggen voor toekomstige installatie van bijvoorbeeld PV of warmtepomp/ warmte terugwinning. wat ik me dan afvraa is of het niet beter is op de zolder een apparte meter/groepenkast aan te leggen. ik heb nu nl slechts 1 loze leiding naar de zolder. 1 pv installatie op een apparte groep in de meterkast, en ik kan niet meer uitbreiden, de droger er niet op laten werken of er geen WTW op aansluiten.
[...]
Als dat dezelfde Feenstra is die ik ken, is het een bedrijf dat heel dicht tegen NUON aanzit, en NUON wil gas (of stroom) verkopen. In hun energiewinkel zie ik ook veel 'halve' oplossingen in de zin van 'leuk bedacht, maar het kan beter'. En die 500% waar ze over spreken, is een COP van 5, coëfficient of performance en waarschijnlijk de maximale COP. 1 kWh voor de aandrijving van de pomp (komt als warmte vrij), 4 kWh uit de buitenlucht of grondwater verpompen, 5 kWh netto opbrengst. De COP is afhankelijk van het temperatuursverschil. Hoe hoger het verschil, hoe lager de COP. Een paar pagina's geleden stond er hier een link naar
FiWiHex warmtepomp: zij berekenden een COP van 8 of beter (ook zij spreken van een GEMIDDELDE buitentemp!).
Als jij Feenstra verwarming bedoelt, dan is dat een andere dan ik bedoel.
ik bedoel deze:
http://feenstraschettens.nl/
ik weet dat je het cop noemt.
volgens het boekje van mitshubitshi zou die 4 zijn, feenstra mat soms een cop van tot 5.
1 kwh electriciteit, met een opbrengst van 4 kwh warmteenergie. (omgekernd) en dat is dan waarschijnlijk al inclusief die kwh uit de warmte die de pomp zelf afgeeft. de pomp is een apparaat van ongeveer 150 cm hoog, 50 - 60 breed en een cm of 15 diep, als ik het zo bekijk op de foto op zijn dak. naast de warmtepomp heeft hij nog een collector en pv installatie, dus dat maakt het extra duurzaam. ( als de electriciteit voor de pomp dus door de pv wordt geleverd.)
[...]
Vergeet ook vooral de Duitse sites niet te bekijken, in het licht van passiefhuis. Daar zijn ze veel verder en gebruiken ze 'genereuzer' systemen, waardoor ze op hun sloffen de lucht kunnen verversen en WTW kunnen doen. De meeste NL systemen lopen op hun tenen en leveren dan al snel geluidsoverlast.
als ik de buvabox op een hogere stand zet maakt die idd veel lawaai. het huis is nu nog kaal en leeg, met inrichting erin moet dat al een stuk minder last geven.
ik was al op zoek naar een andere ventilator, itho schijnt stiller te zijn. ik zocht ook nog naar een ventilator die geschikt is voor opentherm, maar die zijn er nog niet. (dan zou ik dat lelijke bedieningspaneeltje ook van de muur kunnen halen, en de rgeeling via bijvoorbeeld honeywell vision laten doen.)
[...]
Je spreekt hier van Aard Warmte Winning (AWW) en daarover is in
dit forum heel veel informatie te vinden. Er zijn twee varianten: lucht aanzuigen door de grond of een ingegraven waterlus gebruiken. De warmte uit de grond (10 graden) kan je benutten voor een warmtepomp en vloerverwarming (10->22 graden, goede COP), of voor vóórverwarming van je ingezogen WTW lucht waardoor je bevriezing van je WTW unit voorkomt in de winter. In de zomer kan je 'vrije' koeling realiseren door het koele water door je vloerverwarmingswisselaar te pompen.
[
Voor 9% gewijzigd door
engelbertus op 29-11-2009 15:33
]