Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.880 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 13:49:
ik heb ze een mail gestuurd,
of anymate energie balans kan opmaken, bij vooruit en achteruit op een dubbele meter ook nog.
<if not, then nothing new>
De Wattson kan het wel.
Ik heb hem gezien op een energiebeurs hier in Enschede.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:33

ericplan

5180 Wp PV

Mike70 schreef op zondag 29 november 2009 @ 13:55:
[...]

De Wattson kan het wel.
Ik heb hem gezien op een energiebeurs hier in Enschede.
Niet helemaal, met een 3 fase aansluiting en zonnepanelen op 1 fase terugleveren gaat het niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
vragen bij Enymate ingeleverd:
-ondersteuning van Apple Iphone op korte termijn?
-ondersteuning van software op Apple OS/X platform te verwachten?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

ericplan schreef op zondag 29 november 2009 @ 13:58:
[...]

Niet helemaal, met een 3 fase aansluiting en zonnepanelen op 1 fase terugleveren gaat het niet.
Daarover had ik nog niet nagedacht.
Wist alleen dat je er een aparte box bij krijgt waarop je je PV-systeem kunt aansluiten.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anymate antwoord :
1: We hebben op dit moment nog geen sensor die de draairichting onderscheid. Bij voldoende belangstelling zullen we hier zeker gevolg aan geven en op zich is de basis enyMate module hier ook op voorbereid. We zijn uitgegaan van de algemene opvatting dat de meeste zonnepaneel-energie veelal direkt zelf wordt gebruikt. In jou situatie ligt dat klaarblijkelijk iets anders.
2: Hier volstaat een standaard elektra sensor, er is immers geen draairichting verschil te onderscheiden.
3: Hier volstaat voorlopig een standaard elektra sensor, er is geen knipperled verschil op de impuls led. Wel zijn de meeste digitale meters voorzien vaneen optische interface waarbij de opbrengts en verbruik standen zijn uit te lezen. We zullen bij voldoende belangstelling hier gevolg aan geven.

Hopelijk kun je nog wat informatie geven over de werking en of de typen-opbrengst/verbruik meters zodat ik daar verder in kan duiken.

Wellicht vindt je het ook leuk om in een komend pilot project hieraan mee te werken?

Ik hoor graag van je.

M.vr.gr,
ik heb hem verzocht kontakt op te nemen met oa jeroenH,
want als ze dat gaan doen, dan lust ik er wel eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
el jonco schreef op zondag 29 november 2009 @ 10:59:
[...]

R=10? Luchtspouw: ben je die tegengekomen? Wat ik van passiefhuizen gezien heb, zijn naadloos afgedichte buitenschillen, omgeven door een aaneengesloten 45 cm isolatiemantel, waarín het houtskelet is aangebracht. Dan ligt er nog een laag overheen om het water buiten te houden. Ook voor PS schelpjes geldt dat ze misschien wel goed isoleren, maar er kan nog steeds lucht doorheen. De blower-door test test een passiefhuis op luchtdichtheid; lekken is lozen (van warmte). Een dampdichte laag op de bodem onder je huis, en een luchtdichte isolatie tegen de vloer, met daartussen een ventilatieruimte met weinig doorstroming (net genoeg om droog te ventileren) kon wel eens beter isoleren dan de hele boel vol te storten met schelpjes, terwijl grondwater nog steeds omhoog kan verdampen en je huis afkoelt.
Nee, ik ben geen spouw tegengekomen, maar ging ervanuit dat die wel werd toegepast.. maar dat hoeft idd niet perse, als je dan maar andere maatregelen neemt tegen condensatie in je wandconstructie.
[...]

De bak die ik linkte, staat óp de douchevloer, dus is helemaal onafhankelijk van standleiding en andere verbouwingen :-) Als het je te hoog wordt, kan je hem wellicht verzinken. Er zijn overigens meer uitvoeringen op het web te vinden als je zoekt met 'douche-wtw'
de bak kan wel worden verzonken in de vloer. vergt wat meer leidingwerk, vanwege de afsluiter en zo, die bereikbaar moet zijn. de vloeropbouw is minimaal 14,8 cm boven de constructievloer. en dat is eigenlijk wat te veel in mijn situatie. een douchebak opbouw.. was nou niet het uitgangspunt bij het diee van mijn badkamer. de goot had ik ook zien staan en daar heb ik wel interesse in, maar die is pas over een half jaar leverbaar, en dan zou ik al verhuisd moeten zijn. er alvast rekening mee houden gaat ook niet omdat gegevens niet bekend zijn. Ik zou dan wel eens meer op google moeten kijken naar andere leveranciers oid.
[...]

Inderdaad. Als je besluit met huisautomatisering de boel te gaan regelen, heb je later meer aan draadloze temperatuur (en vochtigheids)sensoren dan aan een nieuwe thermostaat. Maar daarover kunnen we beter een andere thread starten. Over de circulatie en de temperatuur zou ik me minder zorgen maken: je geeft zelf al aan dat de temperatuur omhoog gaat naarmate de ketel langer brandt. De ruimtes die warm genoeg zijn knijpen af oiv. de thermostaatkraan en de ruimte die niet op wil warmen, krijgt steeds meer en steeds warmer water toegevoerd. Klein puntje van aandacht: de ketel moet worden uitgezet als er geen warmtevraag meer is; zet dus altijd de vraagthermostaat op een lagere temperatuur dan de radiatorthermostaat in de ruimte waar de vraagthermostaat hangt; in je huisautomatiseringssysteem moet je zorgen dat de ketel alleen aangaat als er vraag is van tenminste 1 ruimte, waarbij de vraagtemperatuur onder de in de ruimte ingestelde thermostaatkraan moet liggen.
Als je dit kan doen met servokranen bij je ketel, ben je natuurlijk helemaal het heertje.
De vraag is altijd het probleem. je hebt dan in elke zone een meter en regeling nodig.
mijn angst was dus dat de ketel ook weinig warmtevraag zou krijgen vanaf de woonkamer, (minder dan in berekeningen mee rekening is gehouden bij de berekening van het ysteem) en dus zou de ketel nooit lang branden en dus worden alle radiatoren niet warm en wordt er niks afgeknepen. of het echt zo dramatisch is, moet ik dus eerst maar eens proberen.
Mijn oorspronkelijke idee was een vloerverwarming met eigen thermostaat en regeling, en zoneregeling, met dan gewoon een thermometer op de slaapkamers die de vraag doorgaf aan de zoneregeling. ik houd hem dan wel voor de gek, maar de ketel kreeg wel een vraagsignaal, en de vloerverwarming werd wel dichtgeknepen door de zoneregeling. de leverancier durfde dat echter niet aan. :S
dus heb nu een simpele verdeler, waar wel servos en zoneregeling op kan, maar beneden is eigenlijk 1 zone (ok, de hal en wc en een deel van de keuken is 1 groep en zou ik appart kunnen regelen... maar dat lijkt me onnodig.
de andere oplossing is nu dan de draadloze klokthermostaat van honeywell. aan uit, makkelijk installeren, en kan hem op de bovenverdieping in elk vertrek de warmtevraag laten "genereren". (badkamer/ slaapkamer / werkkamer) maar dan ontregel je de "fuzy logic" van het apparaat volgens mij. het makkelijke eraan is dat het ding warmtevraag genereert zolang die in een ruimte ligt die je warmer wilt hebben, en uitgaat als de temperatuur is bereikt. de invloed op de vloerverwarming is dan wat onzeker. die verwarmt dan door als het daar warm genoeg is. andere oplossing is de klokthermostaat van honeywel geschikt voor twee zones, die draadloos radiatorthermostaten en 1 ruimte kan bedienen. maar daarbij heb je dan helaas slechts 2 zones. badkamer en overige ruimtes samen bijvoorbeeld, die op dezelfde temperatuur gaan zitten. ik ben maar alleen dus dat is zonde met 3 slaapkamers op dezelfde temperatuur.

meerzoneregeling is dan het mooist, maar helaas werkt dat vooralsnog alleen idd met servokranen en een verdeler, en niet met individuele radiator kranen ( waarom niet, in hemelsnaam!) het zou dan wel weer kunnen met een bedraad systeem, maar er is niet voorzien in loze leidingen etc.
nu loopt de aanvoer en afvoer van radiatoren door de schacht in de badkamer, en zou ik die kunnen openbreken, en de aanvoerleiding op kunnen delen in een leiding voor beneden, de slaapkamers op de verdieping, en de badkamer. en afhankelijk van of ik een rtl ventiel of een echte verdeler ga toepassen voor de vloerverwarming in de badkamer, daar ook leidingen voor kunnen meenemen. (verdeler op de zolder)
dan ik op de zolder via een verdeler met servokranen de bgg, verdieping, en badkamer toch "regelen", nadeel is breekwerk, veel leidingen en alsnog de slaapkamers maar als 1 zone te regelen.
[...]

Inderdaad, je wilt de ventilatieroosters eigenlijk helemaal dicht hebben en dan verse wtw-verwarmde lucht toevoeren aan de kamer en slaapkamers (de laatste met in elke kamer een ventiel naar zolder, waar je wtw-installatie ligt.
de lucht WTW terugwinning op de site van technea, is dat dan ook 1 die al op het randje van de capaciteit zit?
die leidingen in de grond gaat hem echt niet worden vrees ik, dus zon duits systeem wordt heel duur, terwijl ik ook geen echte balansventilatie ervan zou kunnen maken.
vloerkoeling beneden dmv de vloerverwarming is denk ik niet nodig, en met een houtenvloer ook niet direct aan te bevelen. mijn idee is niet dat ik een nulwoning wil of enorm het milieu wil sparen, maar ik wel wat meer comfort, en besparen, als dat ook nog nuttig is voor het milieu.
dan kan ik dat beter bedenken voor ik alles heb aangelegd, en er al woon, zodat het dubbel werk en dubbele kosten scheelt.
ook kan ik dan nu bekijken of ik bijvoorbeeld de schacht ga openbreken, en leidingen ga bijmaken, en loze leidingen of stroomkabels naar de zolder ga aanleggen voor toekomstige installatie van bijvoorbeeld PV of warmtepomp/ warmte terugwinning. wat ik me dan afvraa is of het niet beter is op de zolder een apparte meter/groepenkast aan te leggen. ik heb nu nl slechts 1 loze leiding naar de zolder. 1 pv installatie op een apparte groep in de meterkast, en ik kan niet meer uitbreiden, de droger er niet op laten werken of er geen WTW op aansluiten.
[...]

Als dat dezelfde Feenstra is die ik ken, is het een bedrijf dat heel dicht tegen NUON aanzit, en NUON wil gas (of stroom) verkopen. In hun energiewinkel zie ik ook veel 'halve' oplossingen in de zin van 'leuk bedacht, maar het kan beter'. En die 500% waar ze over spreken, is een COP van 5, coëfficient of performance en waarschijnlijk de maximale COP. 1 kWh voor de aandrijving van de pomp (komt als warmte vrij), 4 kWh uit de buitenlucht of grondwater verpompen, 5 kWh netto opbrengst. De COP is afhankelijk van het temperatuursverschil. Hoe hoger het verschil, hoe lager de COP. Een paar pagina's geleden stond er hier een link naar FiWiHex warmtepomp: zij berekenden een COP van 8 of beter (ook zij spreken van een GEMIDDELDE buitentemp!).
Als jij Feenstra verwarming bedoelt, dan is dat een andere dan ik bedoel.
ik bedoel deze:
http://feenstraschettens.nl/
ik weet dat je het cop noemt.
volgens het boekje van mitshubitshi zou die 4 zijn, feenstra mat soms een cop van tot 5.
1 kwh electriciteit, met een opbrengst van 4 kwh warmteenergie. (omgekernd) en dat is dan waarschijnlijk al inclusief die kwh uit de warmte die de pomp zelf afgeeft. de pomp is een apparaat van ongeveer 150 cm hoog, 50 - 60 breed en een cm of 15 diep, als ik het zo bekijk op de foto op zijn dak. naast de warmtepomp heeft hij nog een collector en pv installatie, dus dat maakt het extra duurzaam. ( als de electriciteit voor de pomp dus door de pv wordt geleverd.)
[...]

Vergeet ook vooral de Duitse sites niet te bekijken, in het licht van passiefhuis. Daar zijn ze veel verder en gebruiken ze 'genereuzer' systemen, waardoor ze op hun sloffen de lucht kunnen verversen en WTW kunnen doen. De meeste NL systemen lopen op hun tenen en leveren dan al snel geluidsoverlast.
als ik de buvabox op een hogere stand zet maakt die idd veel lawaai. het huis is nu nog kaal en leeg, met inrichting erin moet dat al een stuk minder last geven.
ik was al op zoek naar een andere ventilator, itho schijnt stiller te zijn. ik zocht ook nog naar een ventilator die geschikt is voor opentherm, maar die zijn er nog niet. (dan zou ik dat lelijke bedieningspaneeltje ook van de muur kunnen halen, en de rgeeling via bijvoorbeeld honeywell vision laten doen.)
[...]

Je spreekt hier van Aard Warmte Winning (AWW) en daarover is in dit forum heel veel informatie te vinden. Er zijn twee varianten: lucht aanzuigen door de grond of een ingegraven waterlus gebruiken. De warmte uit de grond (10 graden) kan je benutten voor een warmtepomp en vloerverwarming (10->22 graden, goede COP), of voor vóórverwarming van je ingezogen WTW lucht waardoor je bevriezing van je WTW unit voorkomt in de winter. In de zomer kan je 'vrije' koeling realiseren door het koele water door je vloerverwarmingswisselaar te pompen.

[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 29-11-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 15:07:
anymate antwoord :

ik heb hem verzocht kontakt op te nemen met oa jeroenH,
want als ze dat gaan doen, dan lust ik er wel eentje.
Hey thanks! Daar heb ik ook wel oren naar (mits het sluipverbruik niet te hoog is).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Over berichtgeving en zo..

Vandaag in de Televaag "Nog altijd meerderheid voor kilometerheffing"
Opvallend, want het percentage voorstanders is gegroeid van 53% naar 55%. Dat staat wel in het artikel maar blijkt niet uit de kop. Opvallend ook, want zo'n meerderheid zou bij andere onderwerpen in diezelfde krant aangehaald worden als "Overgrote meerderheid steunt......"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bijna ondergesneeuwd :
Mijn eerste paneeltjes, past precies in mijn auto
Nu nog stekkers en beugeltjes regelen.
gefeliciteerd !
en dan die km heffing... mmmm gewoon je jaarkm optellen, en dan X 6,7 cent,
alleen als je niet rijd is het goedkoper....
had je een hybride ? voordeeltje weg,
ideale regeling om die ook eens terug te pakken.
zelf als een boer 100km op zijn eigen erf rondjes rijd moet je nog betalen.
voorbeeld :
vrouwlief hier, rijd een 2e hands 2005 peugeot 106 1.1i (co2 = 104 gram/km)
ze rijd naar haar werk, en dat is op jaarbasis 14700km
ze betaald nu 188 euro per jaar.
als ik 14700 X 6,7 doe kom ik op 985 euro.
...duidelijk weer een gevalletje van weer meer met nog minder...
(ex spitstarief A9)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Studiegenoot van me vertelde vandaag dat hij een VW Lupo heeft gekocht die 3 liter op 100 km zou verbruiken.
Voordeel is dat 'ie dan geen wegenbelasting schijnt te hoeven betalen.

Verbruikskosten is nu ongeveer 3 euro voor 100 km (diesel) en straks met de km-heffing zou dat 100x 3 ct = 3 euro extra kosten.
Kortom, verdubbeling van de km-kosten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
Ja, die kilometerheffing. Ik weet het niet. Ik rijd gelukkig veel in het buitenland. Van de 20.000 in het half jaar dat ik mijn auto heb zijn er waarschijnlijk zo'n 15.000 in het buitenland, dus dan zou het wel gunstig zijn voor mij. Zeker ook omdat ik diesel rij en dus >€1000,-pj aan belasting betaal. Ik verwacht zo'n 12.000km per jaar in Nederland te rijden, dus 12.000*0,06=720,-pj is goedkoper. Daarnaast heb ik gelezen dat alle bedragen in een infrastructuur fonds terecht komen en ik moet zeggen dat ik dat een héél goed idee vind. Dan weet ik tenminste zeker dat ik ook betaal voor de wegen waarop ik rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/muf mode on
ik denk dat ik dan maar een Nissan Qashqai neem,
die springt over gebouwen heen zegt de tv,
en op de website staat ook dat ie het kan....
<wat een fantastische oto>
volgens de website doe ik dan ook mee met de urban city trend, en hoor ik erbij,
mooi zo ! het scheelt toch weer kilometerheffing als de nissan gewoon uit de parkeergarage springt op straat.
wat zijn zonnepanelen dan suf zeg, die liggen maar te liggen, en de terugverdientijd is slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
pcmadman schreef op zondag 29 november 2009 @ 16:35:
Daarnaast heb ik gelezen dat alle bedragen in een infrastructuur fonds terecht komen en ik moet zeggen dat ik dat een héél goed idee vind. Dan weet ik tenminste zeker dat ik ook betaal voor de wegen waarop ik rijd.
Ik zou het een nog veel beter idee vinden als (een aanzienlijk gedeelte van) de uitgaven uit dat fonds gaan naar aanleg van meer en beter OV - en natuurlijk het terugdringen van de behoefte aan mobiliteit. Ik zie veel in het aanmoedigen van dichter bij werk wonen / dichter bij huis werken, thuis werken. Het aanleggen van bedrijvenparken die per OV compleet onbereikbaar zijn zou ontmoedigd moeten worden.

Ik ben benieuwd aan welk verlicht doel het geld besteed gaat worden...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 10:43:
die oplossing aan de muur is van http://www.alterelectra.com
ben ook nog steeds naar de foto`s van woodski aan het kijken, met dat paneel boven de deur,
ik moet namelijk ergens nog 2 panelen kwijt, of ik moet de hoek lager maken dan 20 graden, en dat zou zonde zijn.
verder heb ik een forse bakstenen zuidmuur met de buren, en inderdaad is een lichtere kleur erg goed voor de opbrengst, las ik op siderea.nl
De Vlamingen met de Sunhunter/Solyndra's "met witte doek" zijn echter niet bepaald tevreden met hun opbrengsten... (O.a. deze, ligt ergens anders aan in dat geval, vermoedelijk, en niet aan het "reflecterende doek"...). Oskomera heeft in 2007 in Vlaanderen voor een 280 kWp project in Vilvoorde de platdak frames geleverd voor een conventioneel kristalliijn systeem op dak met witte ondergrond. Heb nog geen nieuws over "meeropbrengst" resultaten gehoord. Derbigum is dakbedrijf wat speciale witte ondergrond voor platte daken vermarkt (wit Derbibrite membraan, zou ook gebouw koeler houden in zomer). Die zetten ook UniSolar triple-junction amorf Si-op-doek in als PV alternatief (helaas nog laag rendement, wel hele dak vol te leggen zonder schaduwtoestanden).
@flitspaal : oost-west omvormers : kijk eens naar de steca 2000/1900 met dual mpp en dan prijs per Wp per omvormer, ik ben nog aan het rekenen, maar dat ding is wel erg lekker.
Heb nog steeds contact met een van de harde werkers aan het concept en layout voor die 2000 omvormer serie. Die zit stilletjes thuis weg te kwijnen nadat Philips de hele zooi naar Steca overdeed vanwege zeer slechte eigen markt potentie. Alleen daarom al zou EZ op het schavot moeten...
november gaat hier de boeken in als afname minimum record,
niet alleen een erg warme maand, maar ook voldoende elektrisch verwarmd.
de opwek was slechts 42 kwh, en ik heb 152 kwh elektrisch verstookt.
http://van.wijk.net/pvt/nmda.jpg
dit zou goed moeten voelen, omdat ik een volledig windstroom kontrakt heb,
maar toch heb ik een vieze bijsmaak.
Zo, sinds wanneer doe jij aan "het Niet Meer Dan Anders" principe met je mega-zonneboilercombi ???? (naam v/h plaatje) Daar hebben "wij" (Speksteen, zonnigtype en enkele andere zielige gedwongen stadswarmte afnemers) het "alleenrecht" op, hoor... :/

(Dit jaar vanaf 1 jan. 09 nog slechts 6,6 GJ voor ruimteverwarming en tapwater verbruikt volgens het DDIHWM principe - Dan Doe Ik Het Wel Minder (met de radiatorknoppen)... :+ )

@Speksteenkachel
Nou trek daar maar een half jaar voor uit ;)
Zo, dat is rap! :)

@el jonco
el jonco schreef op zondag 29 november 2009 @ 10:59:
De bak die ik linkte, staat óp de douchevloer, dus is helemaal onafhankelijk van standleiding en andere verbouwingen :-) Als het je te hoog wordt, kan je hem wellicht verzinken. Er zijn overigens meer uitvoeringen op het web te vinden als je zoekt met 'douche-wtw'
Ik heb zo'n "opbouwbak". Eerste model van Bries. Enige (voor mij als huurder) "spannende" was het doorzagen van de koudwaterleiding om de WTW (simpele koperen spiraal, licht afschot onder de vloerplaat) op aan te sluiten voor aanvoer "voorverwarmd koud water" naar de douchekop. Verder geen enkel probleem. Ding hebben we op vier rubber tegels bovenop de bestaande (koude!) tegeltjesvloer gezet, daarbovenop een tweedehands douchescherm (degelijk Oostenrijks fabrikaat, gratis) om de warmte ook nog eens te concentreren op de plek waar je staat te douchen, ruimte zat aan bovenkant, moet in bijna alle huizen probleemloos zijn in te passen tenzij je echt een absurd laag plafond hebt.

Enige nadeel is - vanwege pilot exemplaar, we hebben een van de eerste verkochte modellen geloof ik - dat de WTW unit bij ons niet weg te klappen is (vastgeschroefd aan onderplaat). Dat is erg lastig bij schoonmaken. Dus tip: niet aan een model beginnen waarvan de WTW spiraal niet eenvoudig is weg te klappen, want dan is schoonmaak een crime (mij is niet duidelijk aan het infomateriaal of dat bij Bries inmiddels is verbeterd). Verder is het een fijn ding, de makkelijk weg te schuiven bodemplaat waar je op staat is natuurlijk ook veel warmer dan die akelige tegelvloer, en in de winter is het rendement het grootst (koud aanvoerwater wat normaal flink opgewarmd moet worden, maar dat gaat in de WTW dus met een fors aantal graden gratis met de spiraal die de warmte afneemt van het er onderlangs stromende "afvalwater". Zeker als je veel doucht heeft dat ding zich rap terugverdiend.

Zie de webpagina van Bries, daar staat ook leuke animatie van de vertikale (in afvoer in te bouwen) WTW unit en er staat een fotoverslagje van opbouw van onze "pionierende" WTW "opbouw" douchebak. Ding is helaas wel wat duurder geworden (lijkt wel met veel andere duurzame goederen zo te gaan, is jammer).

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 29-11-2009 18:25 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerux
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-02 10:21
Nog een vraagje van een pv-newbee (in spe), stel dat ik ergens wat zonnepanelen op de kop tik (bij Solarking misschien?), die moeten dan op mijn dak terecht komen, maar dat gaat me zelf niet lukken. Weet iemand of er installateurs zijn die panelen installeren die ze niet zelf geleverd hebben (tegen een redelijke prijs)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Solarking
Heb je m'n DM ontvangen?

Ik lees op verschillende fora dat de prijzen voor pv in het 1e kwartaal van 2010 met zo'n 25% zullen gaan zakken.
Is zeker gebaseerd op het subsidie-verhaal in Duitsland en Belgie?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 11:59
Ik heb zelf het geld niet :'( , maar voor de snelle beslisser, 8x300WP waarvan 1 beschadigt+ omvormer. Momenteel 1700 euro geboden, nog een uur te gaan. Nu ben ik geen expert, maar dat lijkt me een interessante deal. ;)

http://cgi.ebay.de/Fotovo...lagen?hash=item230403f6d4

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:34:
@Solarking
Heb je m'n DM ontvangen?

Ik lees op verschillende fora dat de prijzen voor pv in het 1e kwartaal van 2010 met zo'n 25% zullen gaan zakken.
Is zeker gebaseerd op het subsidie-verhaal in Duitsland en Belgie?
België weet ik zo net nog niet. Misschien om te compenseren voor het feit dat groencertificaten van 45 naar 35 eurocent/kWh gaan zakken (om de markt te kietelen). Maar daar zijn de installatiebedrijven compleet overspannen en kunnen al lange tijd niet of slecht of "anders" leveren.

Duitsland zou heel goed kunnen omdat daar al paar jaar lang in wereldmarkt numero uno, Bayern, bij slecht winterweer (sneeuwbedekking) er een enorme dip in de markt komt waardoor nu totaal overspannen installatiebedrijven daar in een (??? welverdiende ???) rustperiode komen. Misschien willen ze pogen om door nog lager te duiken met de moduleprijzen de wereldmarktproductie die kant op te blijven laten gaan???

En laat de Duitsers niet horen dat ze een "subsidie" systeem hebben. Daar hebben ze tot en met het Europese Hof voor gevochten om te laten "vaststellen" door de hoogste rechters dat het EEG geen "ongeoorloofde Staatssubsidie" was die "de marktverhoudingen zou verstoren". Het enige juiste label wat het opgeplakt mag worden, is alleen maar in het Duits uit te spreken: een volledig drempelloos te verkrijgen, vaste, in Wet verankerde, en gegarandeerde "kostendeckende Einspeisevergütung" (op zijn Vlaams "kostendekkend injectietarief"...). Gefinancierd uit een buiten de Rijksbegroting om door de netbeheerders uitgevoerd en door alle leveranciers verplicht door te voeren omslagsysteem op de kWh prijs. Totaal anders, by the way als het gepruts met elektra en gas opslag wat EZ nu weer van plan lijkt te zijn (inclusief blijvende "caps" op uit te geven en "te maximeren" geld...). Tja, die zijn dan ook beslist niet van plan om ook maar een pijler van het Duitse EEG blind over te nemen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er schijnt afgelopen januari ook een prijsdaling van die orde te zijn geweest, klopt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 20:20
charops schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:03:
Ik heb zelf het geld niet :'( , maar voor de snelle beslisser, 8x300WP waarvan 1 beschadigt+ omvormer. Momenteel 1700 euro geboden, nog een uur te gaan. Nu ben ik geen expert, maar dat lijkt me een interessante deal. ;)

Zijn wel flinke panelen: 1.892 x 1.283 mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:20:
Er schijnt afgelopen januari ook een prijsdaling van die orde te zijn geweest, klopt dat dan?
Neen: die prijsdaling was over het hele jaar ...

Niemand kan overigens voorspellen wat er gaat gebeuren. Markt is tot aan het kookpunt en overspannen. Kunnen gekke dingen gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06
Ik bezig met een CPOG project en krijg een warmtepomp in mijn woonhuis. Op dit moment ziet het er naar uit dat we vanuit de gemeente zaken moeten doen met een bepaalde partij. Deze partij levert alleen verticale grondboringen. Ik las op internet ook dingen over een aardwarmtekorf. Helaas heb ik geen installateur gevonden die mij onafhankelijk advies kan geven wat voor een woonhuis het beste systeem is. Boren is bij ons huis geen probleem.

Iemand hier een idee?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een idee en 2nd opinion : m&o techniek uit wormer
http://www.mo-techniek.nl...zame_energiesystemen.html
(veel ervaring en kennis aanwezig)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 20:06:
een idee en 2nd opinion : m&o techniek uit wormer
http://www.mo-techniek.nl...zame_energiesystemen.html
(veel ervaring en kennis aanwezig)
Op de site van M&O staat ook die lucht armtepomp van mitshubitshi waar ik het over had, van dat atikel in een huis aan huis blad.

op de ssite van M&O staat dat dat apparaat nieuwer werkt dan die dei een dramatische daling van het rendement heeft bij lagere buitentemperaturen.

tenminste, ik weet niet of die op dat moment niet gewoon meer electriciteit gaat gebruiken, en daardoor wel voldoende capaciteit heeft, maar een slecht rendement.

jammer genoeg staat er verder niet veel over dat spul in de grond op hun site..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16
Zo,

net weer terug van een lange dag zonnepanelentransport. Vanochtend met mijn buurman richting Solarking. Wij zonnepanelen inladen. Blijken er maar 3 dozen achterin te kunnen, daarna kon de klep al niet meer dicht.

Uiteindelijk dus maar een boedelbak gehuurd en daarmee ze getransporteerd naar mijn huis. Vanmiddag moest die boedelbak weer terug richting Solarking zijn woonplaats. Het blijkt dat geen enkele boedelbakbedrijf de service heeft dat je hem in je woonplaats weer kan afleveren. Dus uiteindelijk twee keer op een neer gereden vandaag.

Al met al een dagje wel :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jemig, had je beter ons busje kunnen leasen, daar gaan er max 45 in

@m&o techniek, ik wil geen reclame maken maar de directeur zelf heeft een zubadan,
verder doen ze de warmtepomp met bronpomp op mijn werk.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

TD-er schreef op zondag 29 november 2009 @ 16:34:
Studiegenoot van me vertelde vandaag dat hij een VW Lupo heeft gekocht die 3 liter op 100 km zou verbruiken.
Voordeel is dat 'ie dan geen wegenbelasting schijnt te hoeven betalen.

Verbruikskosten is nu ongeveer 3 euro voor 100 km (diesel) en straks met de km-heffing zou dat 100x 3 ct = 3 euro extra kosten.
Kortom, verdubbeling van de km-kosten.
De pure km-kosten zijn wel verdubbeld ja, maar je vergeet dat BPM etc. ook wegvallen, dus dit is geen eerlijke vergelijking...
charops schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:03:

Haha, typische ebay: eindbod is €3760 geworden. De echte bieders starten pas in de laatste minuut :D
Nog niet slecht natuurlijk: €1,60/Wp, maar niet zo'n koopje als het leek...

[ Voor 30% gewijzigd door Mars Warrior op 29-11-2009 22:01 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
engelbertus schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 18:12:
de hele kruipruime vol met PS schelpjes??

volgens mij is dat overkil maar uiteraard alle beetjes helpen.
Bodemisolatie is iets anders dan kruipruimte isolatie, je verminderd niet de warmtestroom door je vloer naar beneden waar het in de winter (ondanks de bodemisolatie) nog flink koud kan zijn (want: volop ventilatie).
Alle beetjes helpen; waar, maar je bent juist op zoek naar de grote klap.

De warmtevraag van je huis hangt af van hoe goed je het hebt geïsoleerd, en niet van 100 regelsystemen. Het verschil tussen een nieuwbouwwoning (met isolatie volgens het bouwbesluit bla bla) en een echt goed geisoleerd huis (passiefhuis) is toch nog steeds 1000-1500 kuub gas op jaarbasis. Doe dat maal 50, 60 of 100 cent, maal 10 jaar en je weet wat je kan doen om de isolatie écht goed te maken. Daarbij zijn investeringen in isolatie ook waardevermeerdering van je huis (tvt is misschien zelfs instant!).

Vloerverwarming verbruikt ook minder met nachtverlaging. Echter moet je een uur of 4~6 nemen om in en af te schakelen.
JeroenH schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 11:42:
Kennelijk heb ik niet duidelijk genoeg gemaakt dat beide stukje compleet sarcastisch bedoeld waren....
Nee, je opmerking is terecht namelijk.
Ik dacht dat jij neutraal tegenover kernenergie stond en je afgaf op de discipline van de werknemers? Dit soort foutjes (onvermijdelijkheden lijkt het) lijken me toch een heel goede reden om tegen kernenergie te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:41:

@m&o techniek, ik wil geen reclame maken maar de directeur zelf heeft een zubadan,
Ja dat viel ff tegen. Achteraf gezien gewoon hier een boedelbak met huif moeten huren en die kant op moeten scheuren. We hadden gemeten dat er 10 dozen in de auto moesten kunnen. Dat viel dus VIES tegen.

Gelukkig kan je wel overal boedelbakken / pak een bak oid huren en dat scheelt. De bak + huif kostte 32 euro. Enige nadeel was dus het extra op en neer rijden. Solarking had nog aangeboden dat ik op de tweede keer wel een bakje koffie kon halen, ik wilde alleen zo graag naar huis dat ik met aardige spoed richting huis ben gereden ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:03:
Nee, je opmerking is terecht namelijk.
Ik dacht dat jij neutraal tegenover kernenergie stond en je afgaf op de discipline van de werknemers? Dit soort foutjes (onvermijdelijkheden lijkt het) lijken me toch een heel goede reden om tegen kernenergie te zijn?
Ik sta niet neutraal tegenover kernenergie, ik stond neutraal tegenover de deelname van de plugin Prius van atoomstroom.nl aan de schoner vervoer toer (ik denk dat je dat bedoelt, maar ik kan me vergissen). Kernenergie vind ik onnodig en ook oneerlijk; je zadelt jezelf en anderen met een hoog risico op, en de generaties na ons met de zorg voor het afval. De argumenten van de voorstanders (kerncentrales kunnen inherent veilig ontworpen worden, het kernafval is niet gevaarlijk en niet veel, met kweekreactoren is kernenergie een duurzame energiebron, proliferatie is geen probleem, kernenergie is goedkoop etc. etc. etc.) hebben mij niet kunnen overtuigen en blijken ook in de praktijk steeds weerlegd te worden.
flitspaal.nl schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:18:
Dus uiteindelijk twee keer op een neer gereden vandaag.
Wat doet dat met de terugverdientijd? (De échte, in energie) Ik vraag het half voor de grap, maar doe eens een schatting hoeveel kWh aan benzine je verstookt hebt als je wilt? (1 l benzine is ongeveer 9 kWh). Ik ben benieuwd hoe dat in verhouding staat tot hoeveel energie de panelen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 13:31
We hebben de SunnyBeam op tafel staan en we willen er eigenlijk een verbruiksmeter ernaast laten staan.
Ik kwam al surfend deze oplossing tegen: The Owl. Deze meet de stroom in je meterkast met een simpele ampere tang. En blijkbaar maar € 49, versus de Enymate. Weet alleen niet hoe deze met terugleverstroom omgaat. Het lijkt goeie prima oplossing. Zijn er ervaringen mee?

Edit: zie ook hier

[ Voor 14% gewijzigd door La_Pazz op 29-11-2009 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
JeroenH schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:23:
[...]

Wat doet dat met de terugverdientijd? (De échte, in energie) Ik vraag het half voor de grap, maar doe eens een schatting hoeveel kWh aan benzine je verstookt hebt als je wilt? (1 l benzine is ongeveer 9 kWh). Ik ben benieuwd hoe dat in verhouding staat tot hoeveel energie de panelen produceren.
Interessant, ff rekenen en wikipedia raadplegen.

Eerste reis was op LPG. 260km heen en terug. uitgaande 1:12 = 21,5 liter LPG = ongeveer 210kWh ( 9,7kWh / liter )

Tweede reis was op Diesel. 260km heen en terug. uitgaande 1:16 = 16,2 liter Diesel = 160kWh ongeveer ( 10kWh / liter )

Interessant. Diesel is energetisch voordeliger. Totaal dus vandaag 370kWh verbruikt om de panelen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:37:
[...]

Interessant, ff rekenen en wikipedia raadplegen.

Eerste reis was op LPG. 260km heen en terug. uitgaande 1:12 = 21,5 liter LPG = ongeveer 210kWh ( 9,7kWh / liter )

Tweede reis was op Diesel. 260km heen en terug. uitgaande 1:16 = 16,2 liter Diesel = 160kWh ongeveer ( 10kWh / liter )

Interessant. Diesel is energetisch voordeliger. Totaal dus vandaag 370kWh verbruikt om de panelen te halen.
PFFF
Daar heb ik vanaf 20 oktober voor staan zonneboileren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JeroenH schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:23:
Ik sta niet neutraal tegenover kernenergie, ik stond neutraal tegenover de deelname van de plugin Prius van atoomstroom.nl aan de schoner vervoer toer (ik denk dat je dat bedoelt, maar ik kan me vergissen). Kernenergie vind ik onnodig en ook oneerlijk; je zadelt jezelf en anderen met een hoog risico op, en de generaties na ons met de zorg voor het afval. De argumenten van de voorstanders (kerncentrales kunnen inherent veilig ontworpen worden, het kernafval is niet gevaarlijk en niet veel, met kweekreactoren is kernenergie een duurzame energiebron, proliferatie is geen probleem, kernenergie is goedkoop etc. etc. etc.) hebben mij niet kunnen overtuigen en blijken ook in de praktijk steeds weerlegd te worden.
Ok, duidelijk.

@ Sunhacker, heb je nog paneeltjes in bestelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:45:

@ Sunhacker, heb je nog paneeltjes in bestelling?
Not yet.
Ben me eerst goed aan het verdiepen voordat ik straks het verkeerde koop waar ik spijt van krijg.
Die nieuwe micro-amorphe panelen met tandem structuur interesseren me wel maar die zijn pas eind januari te leveren
Sharp NA-F128 of Sontor SN2-135 ofzo.
Alle opties open houden is het motto op dit moment.
Zeker omdat de ligging niet helemaal optimaal is moet je nog meer oppassen dat je je geld niet de Maas in gooit.
Geduld is altijd een schone zaak.

Ik zit ook nog op info te wachten voor een Hark Stratos cv-houtkachel welke zuinig met hout omgaat en ideaal in m'n cv/zonneboiler-systeem geintegreerd kan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:37:

Ik ben in ieder de tel kwijtgeraakt dat er weer iemand uit Zeist over kwam tuffen met het ???mobiel (geen idee wat 'ie daarmee verstookte, het was in ieder geval "gepast fossiel") om de zoveelste OK4 omvormer van onder een zonnepaneel op het dak weg te rossen en er weer een nieuw exemplaar voor in de plaats te zetten...

... we zullen het maar rekenen tot de "kinderziektes". Wordt dagelijks beter met de terugverdientijd sowieso. En als de installateurs net zoals meestal (niet altijd) in Duitsland puik werk afleveren de eerste de beste keer van installatie, kunnen we ook bij het "vervoerstraject" rondom decentrale opwekking steeds minder effect verwachten.

Dat houdt dus wel in dat u niet meteen naar de elektronica boer moet gaan scheuren met een dieselijzer als u weer eens een stukkie kabel of meterbord nodig heeft voor de nieuwe SDE uitbreiding. Doet pijn aan de e-terugverdientijd namelijk... Ik heb zelf met een fietskar de nodige 20 kg. zware grindtegels uit de buurt gehaald (niet allemaal). 2 stuks per keer.

En al dat beveiligingspersoneel en al die controle ambtenaren voor die kerncentrales moeten natuurlijk ook gewoon bij de exploitatie van die zogenaamde "CO2 neutrale" dingen worden gerekend qua inzet van fossiele verplaatsingen om wat eerlijker met CO2 "life cycle" toestanden te rekenen (Greenpeace activisten die daar terechte acties doen in het verre Zeeland met de waarschijnlijk niet met biobrandstof gevoede busjes of bootjes zelfde laken een pak, en natuurlijk toeristen die naar zonnestroomcentrales tuffen of vliegen in Spanje natuurlijk ook... 8) )

@Sunhacker
Sharp NA-F128 of Sontor SN2-135 ofzo.
Alle opties open houden is het motto op dit moment.
Sontor is gefuseerd met Sunfilm, grootste kristallijne cellenboer Q-cells heeft 50% aandeel in de "merger" van deze twee dunnelaag reuzen.

Heb je die mooie Taiwanese NexPower dingen al eens gezien? Stonden op Intersolar 2009. Rendement (6,0-)-7,9 tot zelfs 8,3% (laatste: 1,5752 m2, 130 Wp), triple a-SI p-i-n type. Werd flink reclame voor gemaakt.

Of had je Roscheisen van NanoSolar al zo ver gekregen dat 'ie een batch van zijn nagelneue CIGS "utility panel" dunnelaag moois (160-220 Wp, 8,0-11,0% rendement...) voor je klaar heeft gezet...??? ;)

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 29-11-2009 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnigtype

De Sharp NA-F128 haalt 9,5% met 128Wp

Roscheissen z'n paneeltjes kan ik geen rendementen van vinden
http://www.nanosolar.com/...UtilityPanelDataSheet.pdf
Maar ze schreeuwen wel dat ze ultra-lowcost produceren
Ik lees zojuist dat ze ook nog niet leverbaar zijn

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 15:41

stegen

8710Wp

Kerux schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:11:
Nog een vraagje van een pv-newbee (in spe), stel dat ik ergens wat zonnepanelen op de kop tik (bij Solarking misschien?), die moeten dan op mijn dak terecht komen, maar dat gaat me zelf niet lukken. Weet iemand of er installateurs zijn die panelen installeren die ze niet zelf geleverd hebben (tegen een redelijke prijs)?
Mijn zelf geimporteerde panelen zijn geinstalleerd door solarnrg.nl.
Zij hebben alleen de installatie van de panelen op het dak gedaan, de omvormer heb ik zelf geïnstalleerd.

Ook Esdec.nl en ZonneStroom.eu (glambalk op dit forum) doen installaties, als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SpiceWorm schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:03:
[...]

De warmtevraag van je huis hangt af van hoe goed je het hebt geïsoleerd, en niet van 100 regelsystemen. Het verschil tussen een nieuwbouwwoning (met isolatie volgens het bouwbesluit bla bla) en een echt goed geisoleerd huis (passiefhuis) is toch nog steeds 1000-1500 kuub gas op jaarbasis. Doe dat maal 50, 60 of 100 cent, maal 10 jaar en je weet wat je kan doen om de isolatie écht goed te maken. Daarbij zijn investeringen in isolatie ook waardevermeerdering van je huis (tvt is misschien zelfs instant!).

Vloerverwarming verbruikt ook minder met nachtverlaging. Echter moet je een uur of 4~6 nemen om in en af te schakelen.
het gedeelte over dat de warmtevraag altijd het probleem was sloeg op de regeling zelf. met 1 thermostaat krijgt de ketel maar voor 1 kamer door of er warmtevraag is.

de vloerisolatie kan altijd beter, maar het is volgens mij niet zo simpel als 2 keer zo dik isoleren, s twee keer zoveel besparen.
ik heb geen nul-energiewoningm en dat hoeft het ook niet direct te worden. de kanalen in de kanaalplaat heb ik al dicht gezet dus de warmte die er in gaat zitten kan alleen nog maar via de kopse kant van het beton in de spouw van de woningscheidende wand verdwijnen, of door de ps-isolatie van de knaalplaat
tov andere traditionele bouw van de afgelopen jaren is dat al een "redelijk fatsoenlijke solatie"
de ventilatie van de kruipruimte is ook minimaal zoals die is. omdat de vloer zo dicht is tegenwordig dat je de vieze luchtjes er al niet meer uit hoeft te ventileren,

vloerverwarming is erg traag, en een graad per nacht zou wel kunnen, maar als je overdag een uurteje weg bentm ehb je er niks aan om de thermostaat lager te zetten
als ik dus snachts om een uurtje of 22:00 een subtiele tik tegen het apparaat geef is dat denk ik wel genoeg. het is afwachten hoe het loopt maar het koelt in het nieuwe huis niet zo enorm snel af dat de vloer dan sochtends steenkoud is mag ik hopen. als ik hem dan weer een tikje geef ,is die 's avonds bij thuiskomst wel weer op temperatuur.
het hangt dus een beetje af van het leefpatroon, en dan kan ik na een jaartje ervaring wel kijken wat de beste oplossing is.

zo niet dan is een klok pas interesant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 23:47:
@zonnigtype

De Sharp NA-F128 haalt 9,5% met 128Wp

Roscheissen z'n paneeltjes kan ik geen rendementen van vinden
http://www.nanosolar.com/...UtilityPanelDataSheet.pdf
Maar ze schreeuwen wel dat ze ultra-lowcost produceren
Ik lees zojuist dat ze ook nog niet leverbaar zijn
Was een grapje over Roscheisen. Hij is ook wel eens gekarakteriseerd als de man die bekend geworden is door de grootste stroom persberichten over nog onbewezen producten in de business ooit. Maar ik heb uitgebreide analyse geplaatst met desondanks lovende kritiek (na jaren van twijfels...), als "het" allemaal toch uit gaat komen. Hij gaat eerst zijn honderden miljoenen dollars gevende sponsors van dikke zonnestroomparken voorzien, "utility scale". Extreem lucratief marktsegment, gezien zijn geclaimde ultralage kosten en andere voordelen t.o.v. succesvolle concurrent First Solar. Die komt als het allemaal echt van bil gaat, helemaal niet aan de consumentenmarkt toe, al zijn daar ook al plannen voor geopperd...

Rendementen kun je makkelijk berekenen aan de hand van de opgegeven module oppervlakte (geldt voor alle opgegeven STC vermogens ["Rated Power (W)"], 160 tot en met 220 Wp) en de opgegeven bij 1.000 Watt/m2 geflashte nominale STC waarden. Ik kom dan op achtereenvolgens 8,0 - 8,5 - 9,0 - 9,5 - 10,0 - 10,5 en tenslotte 11,0% omzettingsrendement bij STC condities. Als het gaat zoals uitvoerig in de NanoSolar documentatie inmiddels is beschreven, kan Roscheisen aan de rol produceren, het eindproduct eenvoudig versnijden, en net als bij kristallijne cellen het geval is, die eindproducten in nauwkeurig gedefinieerde Wp klassen sorteren (volautomatisch). Waarmee nauwkeurig gedefinieerde xxx Wp modules zijn te maken (wat vooral bij de dunnelaag collega's nogal een fors probleem schijnt te zijn, om uniforme STC waarden aan de lopende band te produceren). Voordelen van zowel dunne laag als van kristallijne technologie platforms binnen een concept met elkaar verenigd. Briljant. Als het inderdaad gaat "werken" zoals voorspeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:41:

De zubadan is dus wel in trek bij installateurs zelf.. dat zeg t wel iets natuurlijk denk ik.

- Over werk gesproken..
we zijn net verhuisd naar een nieuw huurpand.
Er zit nu luchtverwarming in met totaal 8 brink ketels. 6 nog waar geen modulerende thermostaat op kan.

Wat is een beter alternatief voor die ketels? of is luchtverwarming met rondom de gevel bij de vloer inblaasroosters helemaal niet meer te verantwoorden?
niet dat ik daar eigenlijk iets over te zeggen hebben, maar ik heb het idee dat het een klein beetje niet zuinig werkt, en het werkt ook niet erg prettig
Soms stroomt er niet al te warme lucht uit de roosters, en dat is niet bepaad aangenaam, je zit dan op de tocht...

- En over de meters:
Als je nu twee wattsons neemt, als je en 3 fasen hebt, en een pv installatie? dan heb je welliswaar misschien geen mogelijkheid dat qua overzichten te combineren, maar wel automatisch alle standen gelogd. bij meerder pv installaties kun je er dan 3 op 1 watsson aansluiten, of je kunt bijvoorbeeld het verbruik van de cv/zonneboiler/ventilatie/lucht WTW te meten.

Op ons werk hebben ze trouwen een meter die niet tussen de hoofdaansluiting en de verbruikskant zit, maar aftakt vanaf transformators in de zekeringenkast. de verhouding van de transformatoren is de verhouding waarmee je de tikken van de meter moet vermenigvuldigen om het verbruik te weten. nooit geweten dat dat kon. je hoeft dan geen neiuwe meter te nemen als je bijvoorbeeld dubbel zoveel vermogen gaat installeren

-En als laatste nog een vraag:
Hoeveel groepen mag je op een normale huisaansluiting aanleggen?
je mag 4 groepen achter 1 aardlek zetten. maar hoeveel groepen mag je totaal installeren?

en hoe werkt dat als je 3 fasen neemt ipv gewoon 1 fase?

[ Voor 4% gewijzigd door engelbertus op 30-11-2009 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
als ik de buvabox op een hogere stand zet maakt die idd veel lawaai. het huis is nu nog kaal en leeg, met inrichting erin moet dat al een stuk minder last geven.
ik was al op zoek naar een andere ventilator, itho schijnt stiller te zijn.
Aan ventilatorgeluid ga je je beslist ergeren, met alle gevolgen (zei imand "Vathorst"? Waar ze de ventilatie gewoon uitzetten?) van dien. Ga er niet van uit dat je hem niet meer hoort door de inrichting. Zorg ervoor, zoals je zelf al stelt, dat alles verholpen is voor je er in gaat. Bezoek eens een passiefhuis (zie site) en luister. Niet omdat je zelf een passiefhuis zou moeten nastreven, maar omdat goede ventilatie voor passiefhuis een MUST is en ze het (dus) goed voor elkaar moeten hebben.
de kanalen in de kanaalplaat heb ik al dicht gezet dus de warmte die er in gaat zitten kan alleen nog maar via de kopse kant van het beton in de spouw van de woningscheidende wand verdwijnen, of door de ps-isolatie van de knaalplaat
Als je dit soort bedoelt: er gaat ook warmte door de verticale stukken beton, dus niet alleen via de kopse kant. De isolatie nog eens checken?

[ Voor 23% gewijzigd door el jonco op 30-11-2009 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Laatst online: 12-10-2022
[...] krijg een warmtepomp[...] vanuit de gemeente zaken moeten doen met een bepaalde partij.
Móeten doen? Lees er het 'eigen huis' magazine even op na. Daar werd een aantal mensen gemeen gepakt met een veel te duur service contract voor hun WP, opgelegd vanuit de projectontwikkelaar. En vervolgens kreeg de WP het predicaat dat het veel duurder dan 'gewoon gas' was. Mehoela.
Zoek eens op grondboring.nl voor een 2nd (third?) opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mars Warrior schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:53:
[...]

De pure km-kosten zijn wel verdubbeld ja, maar je vergeet dat BPM etc. ook wegvallen, dus dit is geen eerlijke vergelijking...
[...]
Ik was persoonlijke kosten aan het vergelijken.
Dan heb je ook alleen pas voordeel van wegvallende BPM wanneer je een nieuwe koopt.
Je eigen 2e hands wagen is daardoor ook een stuk minder waard geworden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

November blijkt inderdaad een uitzonderlijk zachte maand..
Heb ook onze verbruiksstanden er eens even bijgepakt..
Komt voor deze maand neer op 91 kub gas. En 297 Kwh stroom. 151 Kwh voor de nacht. 146 Kwh voor de dag. Zo af en toe met het zonnetje erop voor de Qsolar overdag nog 27 a 28 graden.. De PV doet weinig een 10 tal Kwh over de hele maand.

Overigens ook kort geleden de meterstandenkaart ingevuld.. Hiervan werd ik wel vrolijk. Snds juni aan het besparen, toen was de verbouwing afgerond. In vergelijking met vorig jaar. 800 Kwh dagstroom minder. 300 Kwh nachtstroom minder. En in vergelijking met vorig jaar. 321 kub. minder gas verstookt. De eerste besparingen worden zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ook hier behoorlijk lager:
146m3 tegen 2153 vorig jaar
236 kWh tegen 320 vorig jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 15:57
Sow hier zojuist de meterstanden opgenomen. 80 kuub gas tov 160 vorig jaar! Ik heb de vloer vorige maand geisoleerd met Tonzon, dat heeft dus zichtbaar effect opgeleverd :)
Het was wel een zachte maand, maar tov vorig jaar scheelt het niet zo veel dat dat de helft aan gas scheelt:

Nov 2008:
Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/grafieken/maand/txgn/txgn260_200811.png

Nov 2009:
Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/grafieken/maand/txgn/txgn260_200911.png

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
sander817 schreef op maandag 30 november 2009 @ 10:30:
ook hier behoorlijk lager:
146m3 tegen 2153 vorig jaar
236 kWh tegen 320 vorig jaar
Ik kom uit op

126m3 gas tegenover 191m3 vorig jaar ( 2007 : 198m3 ).
193kWh tegen 248 vorig jaar ( 2007 : 474kWh ).

De CO2 uitstootteller (c) (r) (tm) staat voor ons huishouden op dit moment op 2169Kg tegenover 5162Kg in 2007. Totaal dus nog maar 42% t.o.v. onze startsituatie. Het gaat er om spannen of we net wel of net niet de 50% CO2 reductie gaan halen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
En dan voor ons:

93 m3 voor november, geen cijfers vorig jaar, prognose is 1100 m3 per jaar (vorig jaar nog 2100 m3)
150 kwh, prognose 2000 kwh per jaar (vorig jaar nog 4200 kwh)

@flitspaal, ik ga uit van een jaarverbruik van 1100 m3 en meet dus 93 m3 in november. Ik zoek wat benchmarking en zag op je site (kosten/baten) dat je uitgaat van 750 m3 jaarverbruik. Klopt dat nog met je resultaat voor november?

@allen: ik ben op zoek naar een comfortabele douchekop die 6 of 7 liter per minuut geeft (heb nu 9,5 l/min). Schandalig hoe weinig informatie hier door de fabrikanten over gegeven wordt. Iemand een tip?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb dit ding, de best saver chroom of zoiets:
enorm harde straal, en 6ltr per minuut, werkt erg goed
Afbeeldingslocatie: http://energiebesparen.co.cc/media/1/20090409-standaard.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door sander817 op 30-11-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waarom wordt duurzame energie toch zo getreiterd?
http://www.nu.nl/economie...t-inkomsten-overheid.html
Op zich goed voor BV Nederland natuurlijk, maar de bestedingen ervan helaas niet.
Bijkomend effect is dat de overheid dus afhankelijk wordt van de olieprijs.
Na vele jaren van stijging en dus veel profijt is er de afgelopen tijd toch een kink in de kabel gekomen.
Daar was niet op begroot.
Hetzelfde probleem zie je ook in bijvoorbeeld Dubai, alleen een paar maatjes erger.
De financiering van de mega-projecten was gebaseerd op olie-inkomsten á $100 per vat, dat valt nu ietsje tegen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Joba schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:16:

@flitspaal, ik ga uit van een jaarverbruik van 1100 m3 en meet dus 93 m3 in november. Ik zoek wat benchmarking en zag op je site (kosten/baten) dat je uitgaat van 750 m3 jaarverbruik. Klopt dat nog met je resultaat voor november?
Ik moet eerlijk zijn. Nee. Prognose voor volgend jaar zou eerder 800-900m3 per jaar moeten zijn. Ik zal dus mijn baten analyse nog eens kritisch moeten bekijken.

Het vreemde is dat ik tot nu toe de vloerisolatie en het HR++ glas ogenschijnlijk niet terug kan vinden in de besparingscijfers. Januari/februari dit jaar zaten we op een bespaarkoers van 25%. Nu met HR++ en 10cm extra isolatie zou ik verwachten dat ik naar 30-35% zou gaan. En dat zie ik dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op maandag 30 november 2009 @ 12:25:
[...]

Het vreemde is dat ik tot nu toe de vloerisolatie en het HR++ glas ogenschijnlijk niet terug kan vinden in de besparingscijfers. Januari/februari dit jaar zaten we op een bespaarkoers van 25%. Nu met HR++ en 10cm extra isolatie zou ik verwachten dat ik naar 30-35% zou gaan. En dat zie ik dus nog niet.
Blijkbaar raak je toch nog ergens warmte kwijt. Niet zo gek, tenslotte leef je ook in je huis. Je zal wat kwijtraken naar de bovenetages en met je mechanische ventilatie. En misschien ben je door het hogere comfort wat nonchalanter met deuren?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 09:32:
November blijkt inderdaad een uitzonderlijk zachte maand..
Ik denk dat ik alle records sla: dit jaar november slechts 34m3 aan gas tegen vorig jaar 751m3. :*)

Eigenlijk is dit niet helemaal eerlijk: Dankzij het zachte weer EN een warmtepomp.
Ik durf op dit forum nog even niet mijn electriciteitsverbruik te melden, misschien later... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Laatst was er een energiebesparingsadviseur bij ons thuis. Deze was aangeboden door gemeente.
bij het gesprek hoorde ook een pakket ter waarde van 40 euro met energiebesparende spullen
inhoud pakket:
4 temperatuurstikkers om te zien of de verwarming nog aan staat
1 waterbesparende (oerlelijke goedkope plastic rotzooi) douchekop
1 tijdschakelklok (maatje belachelijk groot, we hebben kleinere en die zijn al minstens 10 jaar oud)
1 spaarlamp, buismodel 9W
1 spaarlamp peermodel 11W
1 schakelbaar verlengsnoer
1 koelkast thermometer

spaarlampen gaan bij de verzameling, die hebben we toch al genoeg. De tijdschakelklok ook. De stikkers lijken handig maar werken niet echt goed bij nieuwerwetse radiatoren, misschien zijn ze wel te misbruiken voor koelindicatie bij mijn hobby electronica. Het verlengsnoer krijgt vast nog ergens een functie. Koelkastthermometer is ook handig om de temperatuur te meten in een kamer.

Afgelopen donderdag de uitslag gehoord.
Bij ons zijn dus weinig nog maar weinig besparingen mogelijk. Ze hadden iets over besparing waterverbruik maar dat is lastig als je een emmer moet vullen met de kraan.

algemene gegevens
rijtjeshuis, 3 verdiepingen, 120 m2
4 volwassenen
gasverbruik 500 m3 (koken elektrisch)
elektriciteit verbruik zo gauw even niet bekend maar weinig vergeleken bij jan modaal
440 Watt piek zonnepanelen op het dak

[ Voor 9% gewijzigd door virus.elektro op 30-11-2009 14:08 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
sander817 schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:38:
ik heb dit ding, de best saver chroom of zoiets:
enorm harde straal, en 6ltr per minuut, werkt erg goed
[afbeelding]
Dank je, hij ziet er nogal spartaans uit, maar met jouw positieve beoordeling wil ik het wel een poging geven.

@flitspaal, ook mijn dank, ik zal eens aan mijn kant rekenen of die 1100 m3 voor ons wel realistisch is met 93 m3 in november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre12
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-12-2024
La_Pazz schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:26:
[...]

We hebben de SunnyBeam op tafel staan en we willen er eigenlijk een verbruiksmeter ernaast laten staan.
Ik kwam al surfend deze oplossing tegen: The Owl. Deze meet de stroom in je meterkast met een simpele ampere tang. En blijkbaar maar € 49, versus de Enymate. Weet alleen niet hoe deze met terugleverstroom omgaat. Het lijkt goeie prima oplossing. Zijn er ervaringen mee?
Ik heb een OWL en die doet het geweldig. Realtime inzicht, ik had hem binnen een paar maanden terug verdiend. Let wel op, als je drie fasen hebt, heb je ook twee extra sensoren nodig. Zorg ook dat je de meest recente versie hebt. Bij zuinigmetstroom.nl is dat zeker het geval. Aangezien het apparaat realtime iedere verandering registreert, kun je denk ik ook wel je terugleverstroom in kaart brengen. Ik zou het ze gewoon eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje over CV pompen. Ik heb momenteel 3 pompen draaien als de CV aanstaat:
1 in de CV voor de circulatie van het CV water
1 voor de 6 groeps vloerverwarming beneden
1 voor de 6 groeps verdeler van de wandverwarming boven en op zolder

Kan in de CV pomp niet het best vervangen voor een energie zuinig exemplaar die voldiende druk geeft om ook de verwarmingsverdelers van voldoende flow te kunnen voorzien? 2 vliegen in 1 klap!

Vervanging van 3x een 80 watt pomp
Energiebesparing door 1 enkele gelijkstroom pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

pierre12 schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:24:
[...]

Ik heb een OWL en die doet het geweldig. Realtime inzicht, ik had hem binnen een paar maanden terug verdiend. Let wel op, als je drie fasen hebt, heb je ook twee extra sensoren nodig. Zorg ook dat je de meest recente versie hebt. Bij zuinigmetstroom.nl is dat zeker het geval. Aangezien het apparaat realtime iedere verandering registreert, kun je denk ik ook wel je terugleverstroom in kaart brengen. Ik zou het ze gewoon eens vragen.
Kijk ook eens hier
Ik heb zelf de Eco-Eye Elite, waarbij toen ik 'm kocht (1 jaar terug) op korte termijn een USB-interface beschikbaar zou komen. Die is er nog niet. Groot nadeel van het apparaat is dat je het niet kan resetten, dat moet in de fabriek.

Nu lijkt de Efergy E2 aantrekkelijk, waar je via USB je gegevens kan analyseren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Optie zou ook een pompschakelaar kunnen zijn, dat de pompen alleen draaien als er warmwater in de buis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pompen worden nog beter geschakeld, namelijk door de CV ketel zelf. Dus ze draaien sowiezo alleen maar als er verwarmingsvraag is.

Reden voor deze aanpassing is het volgende:
De bovenverdiepingen lopen nu mee en worden niet goed geregeld. Ik ga dus per kamer een kamerthermostaat installeren. Maar, als ik de pomp van de wandverwarming boven ook moet schakelen, heb ik een zoneregeling nodig. Als ik deze pomp uit het systeem kan halen, kan ik een zoneregeling uitsparen en dit geld gebruiken voor een goede energiezuinige pomp.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
flitspaal.nl schreef op maandag 30 november 2009 @ 12:25:
[...]
Ik moet eerlijk zijn. Nee. Prognose voor volgend jaar zou eerder 800-900m3 per jaar moeten zijn. Ik zal dus mijn baten analyse nog eens kritisch moeten bekijken.

Dat is nou het probleem van het upgrade van goede isolatie naar betere isolatie. Het is maar de vraag of je dat energetisch gaat compenseren.
In jouw geval kost het maken van al dat glas aardig wat energie, om van het afval van die extra isolatie onder de vloer maar te zwijgen...
Het grappige is dat wat je eventueel uitspaart, dat gaat vrolijk weer naar iets anders uitgegeven worden dus netto los je er geen bal mee op :) Hier idemdito trouwens, het lijkt erop dat de isolatie van de vloer wel veel uitmaakt (vooral comfort), het geld dat we besparen kunnen we dan weer uitgeven aan bio-boodschapjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
3M heeft een nieuwe coating ontwikkeld die het rendement van zonnepanelen met 0.5 tot 1% verhoogd:

http://www.duurzaamnieuws...n%20geven%20meer%20stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:18:
[...]

Blijkbaar raak je toch nog ergens warmte kwijt. Niet zo gek, tenslotte leef je ook in je huis. Je zal wat kwijtraken naar de bovenetages en met je mechanische ventilatie. En misschien ben je door het hogere comfort wat nonchalanter met deuren?
Voor zover ik weet is ons leefpatroon niet echt anders dan anders. Deuren doen we altijd al netjes dicht. Het aparte is. Over oktober was het wel overduidelijk. Toen zaten we slechts op 60% van ons normale verbruik. Dat was dus volledig te verklaren met de extra maatregelen. Nu in november valt dat dus echt helemaal weg.
QuestionMarc schreef op maandag 30 november 2009 @ 15:14:
[...]

Dat is nou het probleem van het upgrade van goede isolatie naar betere isolatie. Het is maar de vraag of je dat energetisch gaat compenseren.
In jouw geval kost het maken van al dat glas aardig wat energie, om van het afval van die extra isolatie onder de vloer maar te zwijgen...
Het grappige is dat wat je eventueel uitspaart, dat gaat vrolijk weer naar iets anders uitgegeven worden dus netto los je er geen bal mee op :) Hier idemdito trouwens, het lijkt erop dat de isolatie van de vloer wel veel uitmaakt (vooral comfort), het geld dat we besparen kunnen we dan weer uitgeven aan bio-boodschapjes :)
Het is maar wat je goed noemt, 3cm vloerisolatie met heel veel koudebruggen noem ik geen goede isolatie ;)
Misschien is het gewoon nog te kort dag om te kijken of onze isolatie nog extra nut heeft. Straks december, dat is traditioneel voor ons een top stookmaand.

En inderdaad het bespaarde geld hebben we inderdaad ergens anders aan uitgegeven. We hebben gisteren, lees mijn vriendin, een nieuw bed gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
pierre12 schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:24:
Kun je een van die 3 sensoren ook aan een aparte groep hangen? Dan hang je die aan de groep met de zonnepanelen, heb je die apart bemetert.

@ flits
Bij de graaddagen wordt er vanuit gegaan dat je 20c stookt, en dat er vanaf 18c buitemtemp gestookt moet worden. Als je de thermostaat een graadje lager zet, had je in oktober (uit m'n hoofd) geen 220 graaddagen maar slechts 220-30 190 graaddagen. In verhouding maakt dat dus behoorlijk uit. vb. bij 14 graden buittentemp zijn er 4 graaddagen voor 20c binnentemp, maar ik had er maar 2 (bij 18c binnentemp). Dat is een factor 2 verschil. Hier heb ik mij iig wel mee verrekend, dus ik ben benieuwd hoeveel graaddagen november had en hoeveel gas/graaddag we nu hebben. Een andere mogelijke verklaring is dat de gemeten besparingen van vloerisolatie (8-10m3 per m2, cijfers vrom) voor een redelijk deel verklaard kunnen worden doordat de thermostaat van 21c naar 19c gaat omdat de mensen het comfortabel genoeg vinden. Als je al op 19c stookte zet je de thermostaat waarschijnlijk niet verder omlaag. Ben benieuwd...

@ joba,
Ik heb een keer zo'n 9,5 liter spaarkop (grohe) doorgemeten en ik douche met zo'n ding rond de 3,25 liter per minuut (zonder het oncomfortabel oid te vinden)

[ Voor 16% gewijzigd door SpiceWorm op 30-11-2009 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na toch weer een mooi zonnig dagje is November voor de zonneboiler niet slecht geeindigd.
255kWh totaal en gemiddeld 8,5kWh per dag.
Vandaag 11gr erbij in de 1000ltr en 6gr in de ww-boiler

Het probleem wat Flitspaal omschrijft had ik 2 weken deze maand.
Wk46 en 47 geen besparing op gas wat eigenlijk niet zou kunnen na alle verbeteringen in huis.
(zonneboiler, buisisolatie, compleet nieuw dak met een dik pak iso)
Wk 45 en 48 wel vol bespaard en dat zonder veranderingen

Nu was november wel een natte en winderige maand met iets minder zon als normaal.
Zou dat de reden zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:56:
De pompen worden nog beter geschakeld, namelijk door de CV ketel zelf. Dus ze draaien sowiezo alleen maar als er verwarmingsvraag is.

Reden voor deze aanpassing is het volgende:
De bovenverdiepingen lopen nu mee en worden niet goed geregeld. Ik ga dus per kamer een kamerthermostaat installeren. Maar, als ik de pomp van de wandverwarming boven ook moet schakelen, heb ik een zoneregeling nodig. Als ik deze pomp uit het systeem kan halen, kan ik een zoneregeling uitsparen en dit geld gebruiken voor een goede energiezuinige pomp.
Een zonneregeling in combinatie met toerentalgeregelde pomp is de allermooiste oplossing.
Grundfos verkoopt pompen die automatisch het toerental aanpassen aan de systeemdruk.
Als je verdeler voorziet van elektrischekleppen zal deze pomp vanzelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Voor november 82 kuub gas en 86 kwh electrisch. m.n. met stoken erg zuinig gedaan (nog steeds niet boven de 18 graden gehad), met nog steeds een koude vallende wind van de buitenmuur. Zitten wel op de grens voor wat dat betreft.

Wat betreft spouwisolatie / vloerisolatie: weinig voortgang (ivm bovenburen die mee moeten doen). De stooktemp staat ondertussen op 55c.

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 30-11-2009 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 15:57:
Na toch weer een mooi zonnig dagje is November voor de zonneboiler niet slecht geeindigd.
255kWh totaal en gemiddeld 8,5kWh per dag.
Vandaag 11gr erbij in de 1000ltr en 6gr in de ww-boiler
De dag begon mooi, maar in Amsterdam werd het al snel bewolkt. Ik ben deze maand blijven steken op 19,4 kWh/kWp (23,3 kWh)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:19:
[...]

Dank je, hij ziet er nogal spartaans uit, maar met jouw positieve beoordeling wil ik het wel een poging geven.

@flitspaal, ook mijn dank, ik zal eens aan mijn kant rekenen of die 1100 m3 voor ons wel realistisch is met 93 m3 in november.
Ik heb dezelfde, is zeker niet spartaans! Ik heb gemeten en hij haalt inderdaad de 6l/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:52:
[...]

Kijk ook eens hier
Ik heb zelf de Eco-Eye Elite, waarbij toen ik 'm kocht (1 jaar terug) op korte termijn een USB-interface beschikbaar zou komen. Die is er nog niet. Groot nadeel van het apparaat is dat je het niet kan resetten, dat moet in de fabriek.

Nu lijkt de Efergy E2 aantrekkelijk, waar je via USB je gegevens kan analyseren.
Zal er ook een zijn met temperatuur sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 18:06:
[...]

Ik heb dezelfde, is zeker niet spartaans! Ik heb gemeten en hij haalt inderdaad de 6l/s.
6ltr x 3600sec = 21,6m3 per uur das pas zuinig? 7(8)7
6ltr/min zul je wel bedoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:52:
[...]

Kijk ook eens hier

http://www.currentcost.com/ Is net zoiets. Heb ik in mijn meterkast gepropt. Werkt prima en is met een linux pc uit te lezen maar nadeel is wel dat al deze methoden uitgaan van een vast voltage en dus niet bijster nauwkeurig zijn. De current cost heeft trouwens ook een temperatuur sensor (in het display-kastje).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SpiceWorm schreef op maandag 30 november 2009 @ 15:50:
[...]

@ flits
Bij de graaddagen wordt er vanuit gegaan dat je 20c stookt, en dat er vanaf 18c buitemtemp gestookt moet worden. Als je de thermostaat een graadje lager zet, had je in oktober (uit m'n hoofd) geen 220 graaddagen maar slechts 220-30 190 graaddagen. In verhouding maakt dat dus behoorlijk uit. vb. bij 14 graden buittentemp zijn er 4 graaddagen voor 20c binnentemp, maar ik had er maar 2 (bij 18c binnentemp). Dat is een factor 2 verschil. Hier heb ik mij iig wel mee verrekend, dus ik ben benieuwd hoeveel graaddagen november had en hoeveel gas/graaddag we nu hebben. Een andere mogelijke verklaring is dat de gemeten besparingen van vloerisolatie (8-10m3 per m2, cijfers vrom) voor een redelijk deel verklaard kunnen worden doordat de thermostaat van 21c naar 19c gaat omdat de mensen het comfortabel genoeg vinden. Als je al op 19c stookte zet je de thermostaat waarschijnlijk niet verder omlaag. Ben benieuwd...
We stoken hier overdag op 19,2 en 's avonds op 19,4. Ik ga bij graaddagen uit van de "standaard" 18-buitentemperatuur regel. November 2008 had 322 graaddagen, november 2007 had 319 graaddagen. Ik kom tot nu toe ( met vandaag geinterpoleerd ) op 263 graaddagen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flitspaal :
er is nog een grote overeenkomst tussen jouw en mijn 70-ties huis,
en dat is open water in de buurt, en dus veel constante wind en ditto-tocht,
ik heb hier iemand gehad die lucht meting deed,
en dat is best interessant, het kwam neer op het volgende:
goed ventileren, maar geen warme lucht laten wegtrekken.(kieren gaten spleten)
mijn dakplaat was de boosdoener, 1 spuitje met acrylaat was voldoende om de foute trek uit het huis te krijgen. bij windkracht 6 en met een goeie sigaar zie je een hoop,

donna quichota <tuut tuut>
Afbeeldingslocatie: http://www.duurzameenergiethuis.nl/wp-content/uploads/2009/11/Windenergie_CramerWEB.jpg
doe mij die belgische minister maar....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 19:22:
@flitspaal :
er is nog een grote overeenkomst tussen jouw en mijn 70-ties huis,
en dat is open water in de buurt, en dus veel constante wind en ditto-tocht,
ik heb hier iemand gehad die lucht meting deed,
en dat is best interessant, het kwam neer op het volgende:
goed ventileren, maar geen warme lucht laten wegtrekken.(kieren gaten spleten)
mijn dakplaat was de boosdoener, 1 spuitje met acrylaat was voldoende om de foute trek uit het huis te krijgen. bij windkracht 6 en met een goeie sigaar zie je een hoop,
Tocht is iets wat we hier goed onder de knie hebben. Daar zijn we al voor onze energiebespaar hobby mee begonnen, dus overal zitten tochtstrips e.d. Heeft destijds aardig wat tochtband gekost en her en der een bus pur.

We voelen verder ook geen tocht in huis gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gas: 111 tov 190 vorig jaar
Electra: 178 tov 196 vorig jaar

Dit jaar nieuwe ketel (HR ipv VR), en verwarmingsleiding via de koker naast de trap direct op de vloerverwarming ipv via dunne leidingen via via en uiteindelijk nog een meter of 10 onder het huis door... :S
(in totaal scheelt het zo'n 25 meter warm water transport...)

/edit: tussenwoning 1979, isolatie uit die tijd. Wel gedeeltelijk vloerisolatie van een cm of 5,met kieren... 2 personen en een baby, 5 dagen pw iemand thuis

[ Voor 19% gewijzigd door IJsbeer op 30-11-2009 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:41:
[...]

Ik denk dat ik alle records sla: dit jaar november slechts 34m3 aan gas tegen vorig jaar 751m3. :*)

Eigenlijk is dit niet helemaal eerlijk: Dankzij het zachte weer EN een warmtepomp.
Ik durf op dit forum nog even niet mijn electriciteitsverbruik te melden, misschien later... :o
Eheh. We hebben hier het vizier allemaal (???) open. En je hebt een warmtepomp, dus weten we dat je meer verbruikt dan "normaal". Dus: billen bloot s.v.p.!

Hier blijft de Gigajoule teller van de stadswarmte meter op 0,25 eenheden steken deze maand, kookgas verwaarloosbaar (2,5 kuub), elektra stelt nog wat voor, 88 kWh gesaldeerd netto verbruik op Ferrarismeter deze maand (met 21 kWh/kWp opwek) en eindelijk weer boven de meterstand van begin december vorig jaar gekomen (uit het "diepe zomerdal" omhooggekropen). Nicht schlecht voor zo'n sombere maand. Maar "warm'' was het inderdaad.

@QuestionMarc
3M heeft een nieuwe coating ontwikkeld die het rendement van zonnepanelen met 0.5 tot 1% verhoogd:

http://www.duurzaamnieuws...n%20geven%20meer%20stroom
Volgens mij heeft iNSnet weer eens selectief zitten citeren door onbegrip van het gepubliceerde stuk. Zie het DSM persbericht. Is alweer van 24 september (...). En het gaat over de nog helemaal niet commercieel in productie genomen superpaneeltjes van Wim Sinke cum suis met back contact Sunweb cellen, met totaal ander module concept dan standaard, met veel minder afscherming van de cellen aan voorzijde vanwege de filigrijndunne spinneweb geleider om de stroom af te voeren, en nog zo wat innovaties (back contact folie zorgt ook voor minder weerstand, draagt ook al bij tot het wereldrecord eindresultaat). DSM zelf claimt 4% winst in transparantie van het ingezette glas, wat beslist niet zomaar betekent dat het MODULErendement "met een halve tot een hele procent verhoogd" zou worden. Want waar iNSnet naar heeft zitten refereren is het vorige apertuur module conversie rendementsrecord voor multikristallijn Si, 15,5%. Terwijl ze als uitgangspunt voor "het record" de compleet nieuwe module van Sinke cs./ECN/Solland Solar/Eurotron nemen (wereldrecord apertuur rendement 16,4%, bevestigd bij TÜV in Aachen volgens Sinke), waar die coating van DSM slechts een onderdeel van is. Zie passage "A significant part of this efficiency improvement can be attributed to DSM’s coating." Staat helemaal niet bij dat dat "significant" die complete "half tot 1 procent" is! Geloof ik geen barst van op module niveau... Desondanks hoop ik natuurlijk dat ik ongelijk heb/krijg, want dan wil ik ook wel effekes een tube DSM wonderpasta gaan halen om over mijn Shell dingeskes te spuiten... :P ;)

[ Voor 49% gewijzigd door zonnigtype op 30-11-2009 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:04

Spotmatic

Ken sent me

Nu hier met m3's gas wordt geschermd zal ik onze cijfers voor deze maand ook even geven. Het gaat voor wat betreft de ketel om een Nefit AquaPower HRC25/CW5 met Nefit Solarline 2-110 zonneboiler. De temperatuur van het CV-water heb ik begrensd op 65 graden. Gekookt wordt er op gas.

Verbruik november 2009: 158 m3.

Het gaat hierbij om een 4-persoons gezin in een rijtjeswoning uit 1979 met nog de standaard isolatie uit die tijd, maar wel met nagelnieuw HR++ glas door de hele woning (begin november geplaatst). Van de 7 dagen in de week is er 4 dagen altijd iemand thuis, dus dan gaat de verwarming aan. Temperatuur in de nacht of als er niemand thuis is: 18 graden, overdag: 20,5 graden.

Volgens mij zijn dit niet heel slechte cijfers?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

11,4 kwh opgewekt, 300 kwh verbruikt en 84 m3 gas (nog zonder zonneboiler)

cijfers van vorig jaar heb ik niet maar ik weet dat we nooit boven 1000m3 gas uit komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 20:20
Hier 114 m3 in november. Koken en oven op gas, 7 personen. De zonneboiler is in de loop van deze maand in gebruik gekomen. Deze heeft nog niet veel gedaan.
Electra 267 kWh, waarvan 58 kWh PV productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik durf op dit forum nog even niet mijn electriciteitsverbruik te melden, misschien later...
Eheh. We hebben hier het vizier allemaal (???) open. En je hebt een warmtepomp, dus weten we dat je meer verbruikt dan "normaal". Dus: billen bloot s.v.p.!
ik heb 140kwh elektrisch verstookt, maar door de zachte maand is het gasverbruik geen referentie meer.
(24m3) nu weet ik dus niet hoe de verhoudingen liggen.
de hotfills stonden ook dicht, ik ben een beetje lost door deze warme maand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Spotmatic schreef op maandag 30 november 2009 @ 21:23:
Nu hier met m3's gas wordt geschermd zal ik onze cijfers voor deze maand ook even geven. Het gaat voor wat betreft de ketel om een Nefit AquaPower HRC25/CW5 met Nefit Solarline 2-110 zonneboiler. De temperatuur van het CV-water heb ik begrensd op 65 graden. Gekookt wordt er op gas.

Verbruik november 2009: 158 m3.

Het gaat hierbij om een 4-persoons gezin in een rijtjeswoning uit 1979 met nog de standaard isolatie uit die tijd, maar wel met nagelnieuw HR++ glas door de hele woning (begin november geplaatst). Van de 7 dagen in de week is er 4 dagen altijd iemand thuis, dus dan gaat de verwarming aan. Temperatuur in de nacht of als er niemand thuis is: 18 graden, overdag: 20,5 graden.

Volgens mij zijn dit niet heel slechte cijfers?
Hier ook zoiets. 149 m3 ook een Nefit Solarline 2-110. Ook 4 personen, (14 en 17) en 4 dagen per week iemand thuis. We koken elektrisch, maar drogen op gas. Nieuwbouw uit 1989.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
Ik heb hier alleen de stand van 10-11, die ligt het dichst bij de wissel, dus ik moet extrapoleren. 488m³ gas voor verwarming, koken, kachel en haard; 873kWh stroom.
Ik ben er nu grotendeels uit waar zoveel stroom naar toe gaat:
Verwarming (31%):
- Luchtbehandelingskast 12%
- CV Ketel 9%
- Pomp vloerverwarming 4%
- 2x Mech. Vent. met wtw à 3%
Computer van m'n broertje 17%
Koelkast 11%
Mijn Computer 8%
Server 7%

Oké is heel veel, maar als we naar de trend kijken dan is die goed, sinds midden 2007 is het verbruik gehalveerd! Maar er is nog duidelijk veel te halen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Tot hoeveel decennia is iets nieuwbouw? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op maandag 30 november 2009 @ 22:00:
[...]

Tot hoeveel decennia is iets nieuwbouw? ;)
In Amsterdam Centrum is dat heel erg nieuw!

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ericplan schreef op maandag 30 november 2009 @ 22:08:
[...]

In Amsterdam Centrum is dat heel erg nieuw!
Ah dan is mijn nieuwe woning ook nog een beetje nieuwbouw, ookal is het net niet Amsterdam Centrum (Ten Boer), maar met 1976 nog een jonge deerne ;) (jaja, woning is vrouwelijk aldus het VanDale)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Hier ca. 75 m3 aardgas verstookt voor koken, tapwater en verwarming in 1-persoons huishouden (nieuwbouwwoning, hoekwoning, bj. 2006).
Ketel is een Intergas Kombi Kompakt HR22 (wel extra geisoleerde leidingen naar radiatoren (thanks EricPVT), en nog folie erachter van Tonzon. (en natuurlijk een CV-temperatuur van 50 graden Celsius).
Echter: geen zonneboiler (not yet.....)

Opbrengsten PV voor november 20,8 kWh/kWp genormeerd. Mager maandje qua PV opbrengsten, maar vanaf de 21e december "geht's loss!" :)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 30-11-2009 22:19 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Snotversnikkel

Zit m'n november resultaten in m'n spreadsheet bende in te voeren (Sonnenertrag reeds ingevuld), zie ik dat november 2009 voor ons 1,02 kWp deelsysteem sinds 2001 de SLECHTSTE maand is geweest. ;( Nog net effe onder het vorige dieptepunt van 2004. Just for the record. Het blijft november natuurlijk. Leuk dat 'ie d'r bij zit, maar voor de jaaropbrengst van ondergeschikte betekenis...

Extrapolatie. Met het gemiddelde resultaat voor december over de afgelopen 8 jaar (16,01 kWh) mee nemend kom ik voor dat deelsysteem (deels beschaduwd in wintermaanden) desondanks op een zeer acceptabele "super SDE" opbrengst van 948 kWh dit jaar, 929 kWh/kWp. 9,3% boven de SDE normerings-cap... Best presterende paneeltjes gaan het nog veel hogerop brengen, we zullen het 31 december bij zonsondergang gaan zien... Veel nieuwere systemen met betere modules, veel efficiëntere omvormers, korte bekabeling, geen schaduw etc. zouden het nog veel beter moeten doen in onze contreien.

[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 30-11-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Over november is hier het gasverbruik in m3/graaddag weer een stuk hoger dan die in oktober. Waar we in oktober nog uitkwamen op 0,40m3/graaddag zitten we nu op 0,49m3/graaddag.

Ook aan het begin van het jaar (met oude kachel) zie ik deze verschillen: weekgemiddelden van 0,60 tot 0,73m3/graaddag.

Beste verschillen die ik voorheen niet kon verklaren...
In ene kreeg ik echter een ingeving door wat anders posts over slechte PV opbrengsten. Dus ik heb net even naar de zonuren in die maanden/weken gekeken, en dan is de overeenkomst toch wel erg duidelijk te zien!

Ik had echter nog niet beseft dat, met bijna 15m2 glas aan de achterkant (oost/zuid-oost), de invloed van de zon zo duidelijk te merken is. Vraag me af of het effect nog groter wordt als dat standaard isolatieglas (en deels enkelglas) nog eens vervangen wordt door HR++ glas.

Anderen ook dit soort ervaringen?

[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 30-11-2009 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist de stralingsmetingen van november in W/m2 gemiddeld per dag eens op een rijtje gezet en dat vergeleken met de opbrengst van de zonneboiler
Afbeeldingslocatie: http://www.zonpower.nl/wordpress/wp-content/uploads/2009/12/straling.JPG

Helaas heb ik het gasverbruik niet per dag bijgehouden

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
el jonco schreef op maandag 30 november 2009 @ 06:19:
[...]

Aan ventilatorgeluid ga je je beslist ergeren, met alle gevolgen (zei imand "Vathorst"? Waar ze de ventilatie gewoon uitzetten?) van dien. Ga er niet van uit dat je hem niet meer hoort door de inrichting. Zorg ervoor, zoals je zelf al stelt, dat alles verholpen is voor je er in gaat. Bezoek eens een passiefhuis (zie site) en luister. Niet omdat je zelf een passiefhuis zou moeten nastreven, maar omdat goede ventilatie voor passiefhuis een MUST is en ze het (dus) goed voor elkaar moeten hebben.

[...]

Als je dit soort bedoelt: er gaat ook warmte door de verticale stukken beton, dus niet alleen via de kopse kant. De isolatie nog eens checken?
De ventilator van buva is er een van 200 euro
lucht wtw of balans is al 2000. nog zo'n duitse afzuiging erbij, evt met veel grondwerk en leidingen voor die lus in de grond., gaat dat aardig in de papieren lopen.

Hele nieuwebouwwijken hebben een buvabox, dus ik denkd at daar toch wel mee te leven moet zijn?
die balansventilator zal ook een stuk minder lawaai maken dan die buva box, doordat toerental lager is en diameter een stuk groter?

over de kanaalplaten:
http://www.vbi.nl/Producten/WebData/VBI/Overige/X5-003.pdf
zoek dan het type HL200 die heeft aan de onderkant minstens 132 mm ps-isolatie. dat is minstens net zoveel als in een moderne spouwmuur.

vandaar dat de afkoeing van die kanalen door een veel groter oppervlak van de binnenkant van de kanalen, dan de onderkant, plus een hoger temperatuurverschil tussen de bovenkant, en de binnenzijde van de kanelen eigenlijk een soort koelrib zou zijn voor de vloer. er ontstaat trek in doordat er van opzij koude lucht word aangevoerd, en de warme lucht omhoog de spouw van de bouwmuren in kan stromen. de ventilatie van de kruipruimte valt daarbij ook in het niet. de grondtemperatuur die daar volens mij niet veel andrs zal zijn dan de grondtemperatuur 10 graden is dan wel weer lager dan die in de spouw tussen woningen in. De R-waarde van die kanaalplaten totaal is minstens 3,5 volgens mij.en dat is volgens mij dan alleen voor de warmte die dwars door de plaat wordt afgevoerd.

die vloer extra isloeren is dan denk ik niet erg renderend, misschien de bodem isoleren wel, maar dan blijft de lucht onder de vloer koud, en geventileerd, en door minder volume, ook sneller geventileerd, wat sneller afkoelen zou betekenen?
de ventilatieroosters ga ik namelijk echt niet dichtzetten, dat is tegen bouwbesluit...

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 30-11-2009 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:50:
Even een vraagje over CV pompen. Ik heb momenteel 3 pompen draaien als de CV aanstaat:
1 in de CV voor de circulatie van het CV water
1 voor de 6 groeps vloerverwarming beneden
1 voor de 6 groeps verdeler van de wandverwarming boven en op zolder

Kan in de CV pomp niet het best vervangen voor een energie zuinig exemplaar die voldiende druk geeft om ook de verwarmingsverdelers van voldoende flow te kunnen voorzien? 2 vliegen in 1 klap!

Vervanging van 3x een 80 watt pomp
Energiebesparing door 1 enkele gelijkstroom pomp
de pomp van de cv zorgt voor aanvoer van warmte naar de radiatoren en de verdelers, als er warmtevraag is.

de pomp van de verdeler zorgt samen met de thermostaatknop op de aanvoer leiding en de voeler in de retourverzamelbalk voor het mengen van de juiste temperatuur in de aanvoerbalk van je verdeler, en voor de circulatie van water met een verantwoordde temperatuur in je vloer of wandverwarming.

het is dus niet mogelijk de cv pomp de circulatie van de verdelers te laten doen.

als dat kon zou dat natuurlijk altijd zo gedaan worden, want die vloerverwarmingsleveranciers knijpen hun product wel goed uit voor ze het aan jan met de pet verkopen.

alleen bij vloerverwarming dmv een rtl-ventiel kun je zonder extra pomp werken, maar dat is slechts voor kleine oppervlakken zoals een douche mogelijk (1 groep). een rtl ventiel word aangesloten op de retour van een normale radiator, zodat de temperatuur niet te hoog wordt in de vloer, en regelt zelf ook alleen op retourwatertemperatuur van de vloerverwarming, en niet op de ruimtetemperatuur....

je kunt anders wel eens zoeken op mono verdeler of zoiets, op heatnet.

@ anyone:
ik heb wel een vraag over een nieuwere manier van vloerv erwarming met een vlmiddel, dit stond ook op de site van technea.
variocomp vulmiddel.

ik ben erg benieuwd naar wat voor spl dit is (gips?) is het flexibel?
is het vergelijkbaar met cementdekvloeren qua sterkte en warmtecoefficient?
of eerder met anhydriet?

[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 01-12-2009 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Laatst online: 13-09 14:29
Hallo mensen,

Ik ben wat onderzoek aan het doen of het zinvol is om een zonneboiler op m'n woning te gooien. Het betreft een 2-onder-1 kap woning met geschakelde garage uit 2003 (Groothuis woning). Voorzien van HR++ glas, isolatie overal en een WTW installatie met een HR CW4, HRww, Naverwarming ketel Vaillant VHR-C (de 18 of de 22).

Het huis heeft een schuin dak op het zuiden gericht onder een hoek van meer dan 45 graden maar volgens mij minder dan 60. De CV leidingen lopen door de dekvloer (beton) en zijn alleen op de overloop toegangelijk door een kast.

De woning wordt nu bezet door 2 volwassenen en 1 kind (2.5 jaar).

Op het internet staan diverse calculatoren maar echt wijzer daarvan wordt ik niet echt. Graag zou ik jullie opinie willen weten of een zonneboiler wel een verstandige investering is en zo ja, welke versie dan? Alleen warmwater of ook CV?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Iedereen gaat toch wel op 3 december 18:30 op Ned1 naar PowerMatchingCity (Hoogkerk) kijken hè??

Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/9580/powermatchingcity1.png Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/9008/powermatchingcity2.png

In PowerMatching City wordt een energie-infrastructuurconcept (Smart grid) voor de toekomst onderzocht. In dit concept kan de inzet van energie gebruikende of -opwekkende apparaten geoptimaliseerd worden, zodanig dat pieken in de energievraag of -productie worden vermeden. Dit houdt in dat zo veel mogelijk apparaten aan gaan op de momenten dat er veel elektriciteit wordt opgewekt. Tegelijkertijd wordt zo veel mogelijk elektriciteit opgewekt als er veel vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:12:
[...]

Een zonneregeling in combinatie met toerentalgeregelde pomp is de allermooiste oplossing.
Grundfos verkoopt pompen die automatisch het toerental aanpassen aan de systeemdruk.
Als je verdeler voorziet van elektrischekleppen zal deze pomp vanzelf regelen.
Thanx. Ik zat zelf ook al naar deze pompen te kijken. Oa pumpendiscounter verkoopt ze voor redelijke prijzen. Als ik zo kijk ben ik waarschijnlijk beter af door 3 pompen te vervangen voor toerengeregelde pompen dan 1 grotere toerengeregelde pomp te kopen.
Die zoneregeling moet er dan maar bij voor 105 euro.....

@engelbertus
Mijn verdeler heb ik hydraulisch actief gemaakt ivm LTV aanvoer temperaturen (max 45grC aanvoer, dit trekt een hydraulisch neutrale verdeler niet)). De verdelerpomp staat in serie met de CV pomp en pompt warm aanvoer water rechtstreeks de vloer in (zitten wel de normale beveiligingen tussen). Eventueel verschil in debiet wordt uit de retour gehaald (stelschroef). De verdelerpomp wordt dan ook geschakeld door de CV en draait alleen als de CV pomp draait met een nadraaitijd van 5 min om de restwarmte uit het systeem te krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Daarnet de flashdata van Solarking gekregen van de panelen die ik heb gekocht bij hem. Totaal 3700Wp besteld 3763Wp gekregen *O*

Het "beroerdste" paneel is nog steeds ruim 186Wp *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pff; hier was de PV opbrengst ook zeer mager. Zaten dagen bij dat ie bijna niets opbracht.

Wat wel het vermelden waard is, is dat ik vanaf 17 maart tm gister in totaal op 853,1 kWh/kWp zit.
Nog 3,5 maanden dus om dik over de SDE grens te gaan.

Tijdens de kerst heb ik tijd om de 1200Wp bij te plaatsen.
Komt op 20 graden portrait aan een sb1200 te hangen.
Over een paar maandjes nog 3 panelen er bij en zet ik ook de voorste rij in portrait op 20 graden
Met 2400Wp zou ik zelf voorziennend moeten zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Looney11 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 09:15:
Hallo mensen,

Ik ben wat onderzoek aan het doen of het zinvol is om een zonneboiler op m'n woning te gooien. Het betreft een 2-onder-1 kap woning met geschakelde garage uit 2003 (Groothuis woning). Voorzien van HR++ glas, isolatie overal en een WTW installatie met een HR CW4, HRww, Naverwarming ketel Vaillant VHR-C (de 18 of de 22).

Het huis heeft een schuin dak op het zuiden gericht onder een hoek van meer dan 45 graden maar volgens mij minder dan 60. De CV leidingen lopen door de dekvloer (beton) en zijn alleen op de overloop toegangelijk door een kast.

De woning wordt nu bezet door 2 volwassenen en 1 kind (2.5 jaar).

Op het internet staan diverse calculatoren maar echt wijzer daarvan wordt ik niet echt. Graag zou ik jullie opinie willen weten of een zonneboiler wel een verstandige investering is en zo ja, welke versie dan? Alleen warmwater of ook CV?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
:? verstandige investering: wat betreft wat? /fluistermode aan/ terugverdientijd /fluistermode uit/? Duurzaamheid? Comfort?

Wij van wc-eend adviseren natuurlijk wc-eend, dus gewoon doen als je het geld ervoor hebt. Je verdient het uiteindelijk terug, en niets is zo lekker als onder door zonnestraaltjes verwarmd water douchen. En voor je keuze van zonneboiler hebben wij alvast 17 overvolle topics volgeschreven. Maar voor concrete vragen kunnen we je vast wel wat concrete antwoorden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Looney11 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 09:15:
Hallo mensen,

Ik ben wat onderzoek aan het doen of het zinvol is om een zonneboiler op m'n woning te gooien.
Ja. 8 maanden per jaar volledig tapwater dekking behoort tot de mogelijkheden. Al is waarschijnlijk de douche-wtw winnaar als je kijkt naar het kosten/baten plaatje. CV aansluiting is nuttig wanneer je het groot aanpakt, en/of wanneer je al vroeg in het jaar aan het stoken bent (september). Zelf doen is vaak flink goedkoper. Lees anders eens de posts van Sunhacker (14m2 vacuumbuis op vloerverwarming) en eric-pvt (5m2 vlakke plaat op verwarming) eens door. Sunhacker z'n zonneboiler had in november zo'n 255 kwh geproduceerd, wat overeenkomt met 25 m3 gas.
Zelf installeren + subsidie -> financieel zeer interessant.
Pagina: 1 ... 15 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.