Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.882 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 18:06:
[...]
Ik heb dezelfde, is zeker niet spartaans! Ik heb gemeten en hij haalt inderdaad de 6l/s.
Het is geen rainshower, maar ik vind het prima, en ik hoor niemand hier klagen. Met de vorige douchekop kwam er zoveel water uit dat de afvoer het niet bij kon houden. Nu staat er na een 10 min douche nog niet eens tot mijn enkels water in het bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Looney11

Wel nog voor 1-1 subsidie aanvragen. Het is namelijk nog onduidelijk hoe de subsidies er vanaf 1-1 uit zien. Mocht het dan beter zijn, kun je het dan opnieuw aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Heb net even zitten kijken naar de efergy energie meters.

Volgens de spaarzame documentatie is 50mA het laagste wat hij kan meten, oftewel ~10 W (bij cos phi =1) en het bereik is 95 A, dit wijst op een 12 bit AD converter, waarbij de resolutie 23mA is (~5W). Dit is niet genoeg om standby standen goed te meten.

Ook kan ik niks vinden over eventuele spanningscompensatie waardoor de dus de cos phi ook niet bepaald kan worden. Dit resulteerd in een afwijking ten opzichten van het werkelijk opgenomen vermogen (bij spaarlampen of schakelende voedingen kan de meter een forse afwijking geven).

Kortom een leuk speeltje maar niet nauwkeurig genoeg voor de cijfer geeks onder ons.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
@styno:
Ik heb ook al gezocht naar een meter die het stroomverbruik van een huis kan meten, maar de meeste zijn met ampere-tangen... Wat jij omschrijft is bij ons nog erger, met een drie-fasen aansluiting is meetonzekerheid drie keer groter. Ik wil liever een sensor die de pulsjes van de het ledje op de meter registreerd, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:44:
@styno:
Ik heb ook al gezocht naar een meter die het stroomverbruik van een huis kan meten, maar de meeste zijn met ampere-tangen... Wat jij omschrijft is bij ons nog erger, met een drie-fasen aansluiting is meetonzekerheid drie keer groter. Ik wil liever een sensor die de pulsjes van de het ledje op de meter registreerd, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Goede 3-fase meters zijn peperduur. En alleen ampere meters zijn ook niet voldoende, maar geven wel een leuke indicatie, tenminste als er sprake is van een beetje gebruik.
Dan maar de hoofd- en bruto-productie meter aflezen. Dat wil ik ook gaan doen.
Alleen jammer dat mijn nieuwe (teruglever-)meter alleen pulsjes laat zien voor wat er langs de meter komt, maar niet de richting. Daarvoor moet ik naar een minischuul zwart pijltje kijken op het lcd display, amper af te lezen met het blote oog, laat staan een sensor
Ik ga er nog een keer mee aan de slag.
Qua electronica moet dit niet zo moeilijk te realiseren zijn. Veel belangrijker: hoe en waarmee wil je de gegevens uitlezen? Continue of 1x per periode? Als mens of door een pc? Serieel, ethernet, I2C, xxx.
Afstand tussen meter en PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57
pcmadman schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:44:
@styno:
http://www.wattcher.nl/

Heeft een zendertje, maar ja, dan moet je wel een ontvanger maken om op een PC (o.i.d.) aan te sluiten en het protocol reverse-engineeren.

Goedkoop is 't ook niet, zoiets zou je zelf toch voor minder moeten kunnen doen. Hoe, dat moet je mij alleen niet vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op maandag 30 november 2009 @ 22:57:
[...]

Ik had echter nog niet beseft dat, met bijna 15m2 glas aan de achterkant (oost/zuid-oost), de invloed van de zon zo duidelijk te merken is. Vraag me af of het effect nog groter wordt als dat standaard isolatieglas (en deels enkelglas) nog eens vervangen wordt door HR++ glas.

Anderen ook dit soort ervaringen?
Bij ons (vrij-drijvende twee laagse woonark uit 1974/2005) is de invloed van 12m^2 glas pal op het zuiden enorm. Als de zon doorkomt (kan je nu zien op http://www.xs4all.nl/~schj/temp.png blauwe lijn) dan vliegt de temperatuur in de woonkamer omhoog, ook in december dus.

Verbruik: In November komen we met z'n drien uit op 167m^3 gas en en 231 kWh (waarvan 8 door de pv), Dat is door veel na-isoleren van het 1974 deel van 0.71m^3 per graaddag in Nov 2008 naar nu 0.46m^3 per graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

eindelijk de 2268 euro subsidie van Senternovem mogen ontvangen vandaag :)
aanvraag en ontvangst traject heeft bijna 13 maanden geduurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33
sander817 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 14:16:
Gefeliciteerd! *EINDELIJK*

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Gefeli!!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 13:40:
[...]

Goede 3-fase meters zijn peperduur. En alleen ampere meters zijn ook niet voldoende, maar geven wel een leuke indicatie, tenminste als er sprake is van een beetje gebruik.
Alleen jammer dat mijn nieuwe (teruglever-)meter alleen pulsjes laat zien voor wat er langs de meter komt, maar niet de richting. Daarvoor moet ik naar een minischuul zwart pijltje kijken op het lcd display, amper af te lezen met het blote oog, laat staan een sensor
Qua electronica moet dit niet zo moeilijk te realiseren zijn. Veel belangrijker: hoe en waarmee wil je de gegevens uitlezen? Continue of 1x per periode? Als mens of door een pc? Serieel, ethernet, I2C, xxx.
dit mischien iets
http://cgi.ebay.de/WATTME...pment?hash=item27acae03bb

neem je er 3 voor elke fase 1
3x puls tellen en bij elkaar optellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een paar weken heb ik nu 2 kW aan PV op m'n dak liggen. Van o.a. Solarking. Omdat ik veel last heb van schaduw, 's winters door bomen en 's zomers door het dak van de buren, heb ik gekozen voor 4 Steca omvormers. Het nadeel van deze omvormers is dat hier niets aan uit te lezen valt.

Ik ben nu bezig om m'n meterkast te verbouwen om o.a. een extra groep te maken. ( Ja ik weet dat de volgorde eigenlijk andersom moet zijn). Wat ik ook doe is een kWh meter in de meterkast plaatsen voor m'n zonnepanelen en een 3 fase kWh meter voor m'n verbruik. De groep voor de zonnepanelen zit dus tussen m'n hoofdmeter en de nieuwe totaalmeter.

Deze meters hebben beide een puls uitgang. Nu ben ik op zoek naar een soort van dataloggertje dat deze pulsen kan loggen op bijvoorbeeld kwartierbasis en dan opslaat op een sd-kaartje of usb-stick o.i.d. heeft iemand enig idee waar ik zoiets kan vinden. Ik zit al tijden te zoeken op internet maar kan niets vinden (behalve dan hele dure profecionele dataloggers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
misschien leuk voor mensen die nooit genoeg leesvoer hebben:
www.multicomfort.nl"
je kunt er gratis een boek bestellen over energiebesparing e.d. en gaat over het "isover multicomfort house"
Ik weet niet wat er allemaal instaat, aangezien isover in pricipe een leverancier van isloatiemateriaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:09:
[...]
dit mischien iets
http://cgi.ebay.de/WATTME...pment?hash=item27acae03bb

neem je er 3 voor elke fase 1
3x puls tellen en bij elkaar optellen
3x-Optellen: ik weet niet helemaal of dat theoretsch mag
Maar dank voor de tip. Ik kwam daardoor ook deze tegen
http://www.my-messgeraet.com/jtlshop/index.php?a=476
en
http://www.my-messgeraet.com/jtlshop/index.php?a=475
Zelfs nog wat goedkoper....
Misschien ga ik het toch nog doen.
Onze door de netbeheerder geïnstalleerde hoofd-meter, EN de Bruto-productie meter hebben ook S0 uitgangen. Die zitten echter achter de verzegelde deksel en daar mag ik dus niet bij. Waarom niet? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 20:20
Zojuist SenterNovem bericht gedaan dat ik afzie vn de 700 Wp installatie waarvoor ik subsidie heb toegekend gekregen. De reden daarvoor is dat ik van Liander te horen heb gekregen dat ik daarvoor inderdaad een extra productiemeter moet plaatsen. Gebruik making van de overcapaciteit van mijn omvormer is dus niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:39
deejeebv schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:08:
Zojuist SenterNovem bericht gedaan dat ik afzie vn de 700 Wp installatie waarvoor ik subsidie heb toegekend gekregen. De reden daarvoor is dat ik van Liander te horen heb gekregen dat ik daarvoor inderdaad een extra productiemeter moet plaatsen. Gebruik making van de overcapaciteit van mijn omvormer is dus niet mogelijk.
...waarmee er wéér een minpunt van deze regeling in de praktijk naar voren komt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe lang heeft het geduurt vanaf het moment dat je de installatie gereed heb gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 15:41

stegen

8710Wp

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 13:40:
[...]

Mijn "slimme" Landys &gyr meter heeft ook zo'n mini pijltje, totaal onbruikbaar, ook de infrarood led geeft enkel het huidige verbruik.
Ik heb geprobeerd met de optische interface verbinding te maken met m'n meter, heb de officiële software van de fabrikant, maar deze interface blijkt door Eneco te zijn uitgezet. heel jammer.

Maar, de oplossing: via de gratis online dienst "telmi" heb ik inzicht in het verbuik/teruggeleverde energie, van dag tot dag. Er is ook een mogenlijkheid de data als .csv bestand te downloaden. voorbeeld:

20-11-2009 Gas 478
20-11-2009 Elektriciteit I 862
20-11-2009 Elektriciteit II 1035
20-11-2009 Teruglevering I 245
20-11-2009 Teruglevering II 490
21-11-2009 Gas 479
21-11-2009 Elektriciteit I 865
21-11-2009 Elektriciteit II 1043
21-11-2009 Teruglevering I 245
21-11-2009 Teruglevering II 494
22-11-2009 Gas 482
22-11-2009 Elektriciteit I 877
22-11-2009 Elektriciteit II 1043
22-11-2009 Teruglevering I 252
22-11-2009 Teruglevering II 494

Ik heb overigens nooit een factuur gehad voor de meter vervanging, foutje wellicht..
Ze salderen ook vreemd:
Elektriciteit laag = Elektriciteit laag
Elektriciteit hoog = Electriciteit hoog - Teruglevering hoog- Teruglevering laag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij thuiskomst -1kwh op de meter voor vandaag, wat kan ik daar toch blij van worden.. van zoiets simpels,
het voelt ook als een overwinning, maar op wie weet ik eigenlijk niet.
Ik ben wat onderzoek aan het doen of het zinvol is om een zonneboiler op m'n woning te gooien.
wat zou die kleine willen dat je doet ?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietProem
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-01-2024

PietProem

n/a

't is nog even wachten maar over 20 jaar hebben we gratis energie.

http://www.nu.nl/economie...-jaar-vrijwel-gratis.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:41:

Deze meters hebben beide een puls uitgang. Nu ben ik op zoek naar een soort van dataloggertje dat deze pulsen kan loggen op bijvoorbeeld kwartierbasis en dan opslaat op een sd-kaartje of usb-stick o.i.d. heeft iemand enig idee waar ik zoiets kan vinden. Ik zit al tijden te zoeken op internet maar kan niets vinden (behalve dan hele dure profecionele dataloggers)
Wij hebben een zonnestroomdisplay van Econergy en daarop kun je 2 (of 3) pulsen van kwh-meters aansluiten. Het display berekent dan het verbruik en de opbrengst per dag/week/maand en per jaar. De gegevens kunnen ook op een datakaartje opgeslagen en uitgelezen worden, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Deze displays worden volgens mij niet meer gemaakt, maar wellicht kun je een 2de handse zoeken.
Ik heb enige jaren geleden als eerste particulier de puls-uitgangen van mijn bruto opbrengst en de normale kwh-meter laten aansluiten op het display en het werkt uitstekend!
Helaas is mijn bruto-opbrengstmeter maar op 1 fase aangesloten en dat is te weinig voor de huidige installatie (3x sunnyboy 2500).

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Laten we het hopen, want het alternatief is dat we dan een wereldoorlog uitvechten voor energie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 30 november 2009 @ 21:01:
Eheh. We hebben hier het vizier allemaal (???) open. En je hebt een warmtepomp, dus weten we dat je meer verbruikt dan "normaal". Dus: billen bloot s.v.p.!
Ok, moet dan maar.
Ik vergelijk de periode uit 2008: 31/10-28/11 met gas voor CV, koken en tapwater
met de periode uit 2009 03/11-02/12 met een warmtepomp en CV bijwarming waar nodig.

Gasverbruik was vorig jaar 751m3, maar dit jaar 33m3, dus 718m3 minder, dus 25.25 GJ minder en (voor ons) 295 euro minder.
Electra was 1212, maar is nu 2316 kWh, dus 1104 kWh meer, dus 3.97 GJ meer en (voor ons) 131 euro meer.
De opbrengsten van PV en zonneboiler zijn in deze periode dit jaar minimaal, maar voorzover bekend toch meegerekend. Ons stroomverbruik is zeer voorspelbaar, dus de niet apart bemeten warmtepomp redelijk goed af te schatten.

Het is gezien deze warme maand november, niet eerlijk om deze periodes zonder meer te vergelijken, maar ik ben ook niet ontevreden.
Als je uitgaat van een 40% renderende gascentrale, dan is er deze maand 9.9GJ voor ons verstookt. Dat is toch nog altijd heel veel minder dan de 25.25 GJ die ik vorig jaar zelf aan gas heb omgezet in CO2.

Ohja, omdat ik kantoor aan huis heb en het grootste gedeelte moet verwarmen met radiatoren, werkt de warmtepomp tussen de 45 en 55 graden, niet het optimale werkgebied voor een warmtepomp. Toch haal ik een gemiddeld totaal COP van ruim 4.1. Dat zou betekenen dat de warmtepomp dit jaar in deze periode 16.28 GJ aan warmte heeft geleverd, ca 64% van wat de gaskachels nu minder hebben geleverd t.o.v. vorig jaar. Komt dit overeen met de stook/warmte/graaddagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stegen schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:59:
Mijn "slimme" Landys &gyr meter heeft ook zo'n mini pijltje, totaal onbruikbaar, ook de infrarood led geeft enkel het huidige verbruik.
Ik heb geprobeerd met de optische interface verbinding te maken met m'n meter, heb de officiële software van de fabrikant, maar deze interface blijkt door Eneco te zijn uitgezet. heel jammer.
Volgens de monteur van onze meter (ISKRAEMECO MT171) was ook onze meter nog niet voorzien van zo'n optische communicatie interface want er waren ook nog geen apparaten voor Liander om het uit te lezen. Nou jaa...
En de S0 output die er wel op zit mag ik niet bij, die zit achter de verzegelde kap. Waarom?
Ik heb overigens nooit een factuur gehad voor de meter vervanging, foutje wellicht..
Ze salderen ook vreemd:
Elektriciteit hoog = Electriciteit hoog - Teruglevering hoog- Teruglevering laag. :)
Wow! dat is nog eens een stimulerend en klantvriendelijk.
Ik heb nog geen idee hoe Liander de saldering voor ons gaat doen, Voorlopig is onze jaarafrekening gewoon gedaan op basis van mijn eigen opgaves, dus handmatig gesaldeerd want er waren maar 2 vakjes voor 4 standen. Tsja, in het weekend juist relatief veel teruggeleverd, en tegen laagtarief dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:03

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 10:03:

Met 2400Wp zou ik zelf voorziennend moeten zijn :P
JA, in theorie. in de praktijk ben je nooit zelf voorziennend. (op deze manier in ieder geval niet)
waarom willen sommige mensen zo graag zelf voorziennend genoemd worden, terwijl het slechts een loze kreet is. zelf voorziennend = als je 100% je eigen elektra opwekt, dus dag en nacht.
je hebt toch altijd de back-up nodig van de elektra centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
stegen schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:59:

8)7
Ze salderen ook vreemd:
7(8)7 7(8)7 7(8)7

Had Diederik ooit kunnen bevroeden wat voor t*ringzooi er van dat salderingsartikel van "hem" (eigenlijk: van de Friezen met gesubsidieerde voldaksystemen die dat door zijn strot hebben geduwd...) zou worden gemaakt? Wat een compleet losgeslagen gekkenhuis is het hier geworden...

@JeroenH
...waarmee er wéér een minpunt van deze regeling in de praktijk naar voren komt.
Heb ik al begin 2008 voor gewaarschuwd dat die waanzin er aan stond te komen. Dus niets nieuws onder de zon. Alleen heeft niemand in Duh Haag er naar willen luisteren (omdat ze het toch niet begrepen...). De uitvoeringsellende begint nu pas in volle omvang duidelijk te worden. Reken er niet op dat van der Hoeven ervoor moet bloeden, het wordt gewoon genegeerd in Den Haag (want ze gaan "vet scoren met Staatsgreep-NOP-windpark rond Urk".......).

Voor wie d'r zin an heb....

"Ontwerp voor de Algemene Maatregel van Bestuur voor de Warmtewet".

Neem eerst een borrel. Een stevige...

@Energiastic

Dank voor je openhartigheid, die kWh extra vallen toch hartstikke mee? Ik dacht dat het om duizenden kWh zou gaan...
En de S0 output die er wel op zit mag ik niet bij, die zit achter de verzegelde kap. Waarom?
... omdat die netbeheerders zo ontzettend dolgraag "een ander oogje" in je huis willen hebben. Een slimme meter oogje. Wat vreselijk veel ziet, en wat voor jou "gaat bepalen" wat en wanneer je energie gaat gebruiken (en liefst zo ineffectief mogelijk "terugleveren"). Mensen die zelf hun verbruik optimaliseren/bijhouden/whatever gruwen ze van bij netbeheer. Het zijn immers monopolisten, en monopolisten vertonen al snel hoogst irritant Regentengedrag en vinden dat zij het "recht" hebben om jouw energiehuishouding te sturen. Vandaar de afgeschermde "oogjes waar je zelf wat mee zou kunnen buiten hun macht om"...

't is maar een idee...

[ Voor 63% gewijzigd door zonnigtype op 02-12-2009 00:50 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zo dat stukkie tekst leest even lekker weg.
Waarom heb ik toch het idee dat ze met dergelijke "openheid" iets willen verbergen in de teksten?
Zeg maar bedolven worden in de informatie en uitleg, waar vrijwel niemand uit komt, laat staan dat iemand het gaat doorrekenen/narekenen. (behalve een kleine site op het grote internet blijft dapper weerstand bieden... ;) )

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

hoever ben je inmiddels gevorderd met je solarlink systeem voor de soladin600?
www.solarlink.nl ligt eruit op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@handicom site :
Wat schetst mijn verbazing: ook de Brutoproductiemeter moet dan een hoog/laag tarief meter zijn. De man van Liander vertelde mij dat zij altijd identieke meters plaatsen, zowel de OP- als de BP-meter. Nou, ik ben benieuwd wat CertiQ gaat doen met het onderscheid in zonnestroom in het weekend en door de week. En afname kan niet eens, alleen het PV-systeem is erop aan gesloten, mag niet anders.
ik wrijf nogmaals in mijn ogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

zonnigtype schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:47:
@Energiastic

Dank voor je openhartigheid, die kWh extra vallen toch hartstikke mee? Ik dacht dat het om duizenden kWh zou gaan...
Het is natuurlijk wel voor de periode van 1 maand. Per jaar gaat het wel om vele duizenden kWh.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
Ik lees dat er verschillende mensen zijn die graaddagen gebruiken om het gasverbruik van verschillende jaren met elkaar te vergelijken en daarmee het effect van isolatie/zonneboiler etc bepalen.

Ik doe dat nu ook om te bepalen hoeveel gas ik bespaar met mijn speksteenkachel. Ik zie echter dat niemand rekening houd met het gasverbruik voor warm water en koken. Zelf doe ik dat wel. Ik ga uit van een gasverbruik van 15 m3 voor warm water en koken. Ik kom dan tot de volgende waarden:

Gasverbruik voor verwarming (= gasverbruik - 15):

okt: 96 m3 (2008) ==> 19 m3 (2009)
verwachtte verbruik mbv graaddagen: 87 m3
besparing: 68 m3

nov: 179 m3 (2008) ==> 31 m3 (2009)
verwachtte verbruik mbv graaddagen: 132 m3
besparing: 101 m3

Berekening verwachtte verbruik:
gasverbruik voor verwarming 2008 / graaddagen 2008 * graaddagen 2009 = verwachtte verbruik 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je weet dat in 1m3 gas ongeveer maximaal 8kwh warmte zit, gemiddeld genomen,
dan is het heel gewoon, om aan te nemen dat in 1000m3 gas en 8000kwh stroom dezelfde hoeveelheid warmte zit.
aan 1 m3 kun je niets doen, 1 kwh kan je zelf opwekken.
elke kwh die je zelf opwekt en omzet in direkte warmte in huis, is belastingvrij, en heeft geen transportverlies.
verder is bij een 100% windstroom kontrakt die warmte ook nog eens zeer hernieuwbaar.
met sde en een warmtepomp word het beeld nog eens heel anders.
in het genoemde geval betekent het dus dat ~2000 kwh ongeveer ~250m3 gas zou zijn geweest,
met een hr ketel.
de hollandse centjes focus zou zijn:
2000kwh x 25 cent = 500 euro
250m3 x 55 cent = 137.5 euro
(prijsniveau greenchoice juli 2009)
en hier zien we de reden waarom het handig is zomers je HRE ketel op volle kracht te laten draaien met de ramen open. de tarievering klopt helemaal niet in nederland.(en den haag weet dit al, en is ermee bezig)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
zonneschijn schreef op woensdag 02 december 2009 @ 10:07:
Ik lees dat er verschillende mensen zijn die graaddagen gebruiken om het gasverbruik van verschillende jaren met elkaar te vergelijken en daarmee het effect van isolatie/zonneboiler etc bepalen.

Ik doe dat nu ook om te bepalen hoeveel gas ik bespaar met mijn speksteenkachel. Ik zie echter dat niemand rekening houd met het gasverbruik voor warm water en koken. Zelf doe ik dat wel. Ik ga uit van een gasverbruik van 15 m3 voor warm water en koken. Ik kom dan tot de volgende waarden:

Gasverbruik voor verwarming (= gasverbruik - 15):

okt: 96 m3 (2008) ==> 19 m3 (2009)
verwachtte verbruik mbv graaddagen: 87 m3
besparing: 68 m3

nov: 179 m3 (2008) ==> 31 m3 (2009)
verwachtte verbruik mbv graaddagen: 132 m3
besparing: 101 m3

Berekening verwachtte verbruik:
gasverbruik voor verwarming 2008 / graaddagen 2008 * graaddagen 2009 = verwachtte verbruik 2009
Ik verreken dit wel. Was even werk in mijn Excelsheet maar intussen doe ik dit dus wel. Ik ga uit van 1m3 voor koken gemiddeld per maand, en de besparing van de zonneboiler neem ik mee. Zodoende weet ik mijn stookgedrag.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jja en metering
http://www.leiderdorpinst...ruikshandleiding%20NL.pdf
eigenlijk zou iedereen met pv/molen deze, of een zwaardere unit tussen zijn hoofdstop en de meter/stoppen moeten/mogen hebben. hij werkt bi directioneel en met een mooi display.
ik heb het eliwatt kastje, maar mag van de netbeheerder deze alleen maar achter individuele stoppen hebben,
en das natuurlijk niet leuk met binnenkort 5,2kwp, want iedere stop doet maar 3600watt.
voor je het weet zit je met 5 bpm sde meters en 5 displays...

het bedrijf leiderdorpinstruments is altijd een telefoontje waard, maar de prijzen zijn daar inmiddels wel enorm hoog voor die dingen, die tot 2003 vaak voor een paar tientjes werden meegeleverd.
de prachtige eclipse van beldezon is ook zomaar van de markt verdwenen,
die kan afname en opwek laten zien:
http://www.vringer.nl/fot...20eclipse%20klein%202.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 15:41

stegen

8710Wp

sander817 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:22:
[...]

hoever ben je inmiddels gevorderd met je solarlink systeem voor de soladin600?
www.solarlink.nl ligt eruit op dit moment
Ik ben overgestapt naar een microcontroller met meer intern geheugen. Dit omdat de solarlink een SD kaart interface gaat krijgen. Voor de FAT16/32 software en de lees en schrijf buffers was meer geheugen nodig dan de microcontroller aan boord had.

Het heeft wel as voordeel dat ik nu werkelijk alles kan loggen, er is geen limiet meer aan hetgeen wat opgeslagen wordt. Het vorige ontwerp had slechts 2MB aan data geheugen. Genoeg voor 30 jaar dagwaarden opslaan, en 1 jaar dag grafieken (met 5 minuut interval). Nu kan ik b.v. om de minuut 1000 bytes aan data (da's heel veel!) opslaan, en na 60 jaar is het geheugen nog niet vol. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 10:09:
als je weet dat in 1m3 gas ongeveer maximaal 8kwh warmte zit, gemiddeld genomen,
[...]
in het genoemde geval betekent het dus dat ~2000 kwh ongeveer ~250m3 gas zou zijn geweest,
met een hr ketel.
de hollandse centjes focus zou zijn:
2000kwh x 25 cent = 500 euro
250m3 x 55 cent = 137.5 euro
(prijsniveau greenchoice juli 2009)
en hier zien we de reden waarom het handig is zomers je HRE ketel op volle kracht te laten draaien met de ramen open. de tarievering klopt helemaal niet in nederland.(en den haag weet dit al, en is ermee bezig)
Ik vraag me af of dit wel klopt. Bij een veronderstelde energie inhoud van 8kWh per m3 gas en een veronderstelde HRE efficientie van 1:7 (1 kWh electriciteit en 7 kWh warmte per m3 gas) krijg je dus maar 1kWh electriciteit per m3 gas. Dan levert het 137.5 Euro aan gas maar 62.5 Euro aan electriciteit op. :z

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

stegen schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:23:
[...]

Ik ben overgestapt naar een microcontroller met meer intern geheugen. Dit omdat de solarlink een SD kaart interface gaat krijgen. Voor de FAT16/32 software en de lees en schrijf buffers was meer geheugen nodig dan de microcontroller aan boord had.
ok, ik wacht af en hoop dat je op niet al te lange termijn iets werkends hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

stegen schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:23:

Het heeft wel as voordeel dat ik nu werkelijk alles kan loggen, er is geen limiet meer aan hetgeen wat opgeslagen wordt. Het vorige ontwerp had slechts 2MB aan data geheugen. Genoeg voor 30 jaar dagwaarden opslaan, en 1 jaar dag grafieken (met 5 minuut interval). Nu kan ik b.v. om de minuut 1000 bytes aan data (da's heel veel!) opslaan, en na 60 jaar is het geheugen nog niet vol. ;)
Heb je al een richtprijs (en een vriendenprijs voor je medebesteller :p) ?

Hoe ga je het doen met de software? Wordt dat closed source of open source zodat mensen ook support voor andere types omvormers toe kunnen voegen? Wat zijn je plannen met betrekking tot I/O (RS232, RS485, USB, Netwerk en digitaal/analoog)?

* styno is nieuwsgierig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
MrScratch schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:27:
[...]

Het is natuurlijk wel voor de periode van 1 maand. Per jaar gaat het wel om vele duizenden kWh.
:D

auwauwauw...

Wil je dat niet meer doen? Doet pijn...

Gelukkig is zonnigytpe ook maar een mensch. Komt denk ik door teveel snuffelen in stadswarmte e.a. energiedossiers. Is een zeeeeeer ongezonde bezigheid voor de hersencelletjes...

SV Andermal

Nog een erg interessant stadswarmte document. Alle bij Energiekamer aangemelde SV netten met alle centrales d'r bij, leveranciers, utliteit, aantal aansluitingen etc. Retorische vraag: waarom staat EVA Lanxmeer in Culemborg (eerste particuliere SV net genaamd Thermo Bello BV) hier (nog) niet bij, maar het Parijsch project van NUON Warmte in dezelfde plaats (529 woningen + 2 "overig" aansluitingen) er wel? Omdat de Thermo Bello mensen die "geweldige" AMvB van de Warmtewet hebben gezien, wellicht??? (en hem "begrepen" hebben?)

http://www.energiekamer.n...Nederland_tcm7-131951.pdf

Was het QuestionMarc of SpiceWorm die vraag had over "onze" SV STEG centrale van E.ON Benelux in Leiden? Staat in die lijst op de Energiekamer pdf voor 6.129 aangesloten woningen en 180 "overige" aansluitingen in de boeken. Volgens E.ON site is dat ding "goed" voor 81 Megawatt elektra en 83 Megawatt warmte. Kan daar mee iets van een enigzins betekenisvolle berekening gemaakt worden door jullie thermo-pro's wat voor mooie marges er op verkoop van (vroeger in de singels gedumpte) "restwarmte" gemaakt zouden kunnen worden? Zelfs bij benadering? Stand van zaken tarieven tweede jaarhelft 2009:

0-124 GJ (alle huishoudens en meeste kleinzakelijke klanten) 20,03 Euro/GJ incl. BTW
meer dan 124 GJ 19,11 Euro/GJ incl. BTW

Volgens getal van NUON Warmte (ages ago, durven ze niet meer te publiceren volgens mij) zou gemiddeld verbruik bij woningen iets van 35 GJ/jaar zijn (zit ik gigantisch ver onder, maar ik ben een "idioot", en niet representatief...).

Vastrecht 346,20 Euro/jaar incl. BTW (en toeslagen voor zwaardere aansluitingen, geen idee hoeveel dat er zijn, maar dan ga je echt absurd veel betalen, zowel voor GJ verbruik als voor vastrecht).

Zuukzes met rekenen (ik kan het [nog] niet...) B)

[ Voor 67% gewijzigd door zonnigtype op 02-12-2009 13:47 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:25:
@handicom site :

[...]

ik wrijf nogmaals in mijn ogen...
Ik weet inmiddels het antwoord, -denk ik-
Omdat de BP meter niet is aangesloten op de Hoog/Laag tarief detector, zit alles in één enkel tarief, te weten het T7 tarief. De andere 3 telwerken in deze meter zijn er dus voor nop. De huurprijs is ongeacht het type meter, dus heb ik niets in te brokkelen.
Ik moet nog zien wanneer ik voor deze extra meter moet gaan betalen, tot nu toe nog niet gezien op de jaarafrekening, een klein jaar na plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

Amsterdam heeft voor de Welstand een centrale applicatie in gebruik genomen, de Digitale schoonheid van Amsterdam

Voor stadsdeel Centrum:

Omschrijving en uitgangspunten

Een zonnepaneel dient voor energieopwekking en een zonnecollector voor warmteopwekking. Deze voorzieningen worden in toenemende mate ontwikkeld en toegepast. Inmiddels is er zodanig ervaring mee opgedaan dat een zorgvuldige vormgeving en plaatsing mogelijk zijn. Zonnecollectoren of -panelen die niet zichtbaar zijn vanaf het openbaar gebied hebben weinig ontsierende invloed. De situering van zonnepanelen of -collectoren wordt echter bepaald door de optimale stand ten opzichte van de zon. Voorkeur van het stadsdeel voor situering aan de achterzijde kan daarom niet van doorslaggevende aard zijn bij de beoordeling van dergelijke bouwaanvragen. Alleen in beschermde stads- en dorpsgezichten, op monumenten of beeldbepalende panden lijkt een alternatieve situering aan minder belangrijke zijden of op tuinbergingen een voor de hand liggend keuze. Zonnecollectoren of -panelen kunnen in het ontwerp van een gebouw worden geïntegreerd. Als losse toevoeging kunnen ze echter heel storend werken. Bij meerdere collectoren/panelen op één doorgaand dakvlak streeft het stadsdeel naar een herhaling van uniforme exemplaren en een regelmatige rangschikking op een horizontale lijn.

Sneltoetscriteria voor zonnepanelen of ?collectoren

Een zonnepaneel of -collector is niet in strijd met redelijke eisen van welstand als aan onderstaande welstandscriteria wordt voldaan. Voldoet een zonnepaneel of -collector niet aan onderstaande criteria of is er sprake van een bijzondere situatie of bestaat er gerede twijfel aan de toepasbaarheid van de criteria dan wordt de bouwaanvraag voor advies aan de CWM voorgelegd.

-bij plaatsing aan rijks- of gemeentemonumenten of in het beschermd stadsgezicht mogen geen architectuurhistorische of monumentale waarden worden aangetast
-plaatsing aan de achterzijde in het dakvlak
-meerdere zonnepanelen of collectoren rangschikken op een horizontale lijn
-de gezamenlijke breedte van de zonnepanelen of collectoren bedraagt niet meer dan 1/3 van de breedte van het dakvlak
-de kleur overeenkomstig het achterliggende dakvlak of anders zwart, antraciet of donkergrijs

Dat is toch wel een iets ruimere visie dan voorheen. Ook leuk is dat het begrip dakvlak verhelderd wordt als hellend deel van het dak. Dat waren precies de struikelpunten voor mijn bouwvergunning.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:32:
[...]

Ik weet inmiddels het antwoord, -denk ik-
Omdat de BP meter niet is aangesloten op de Hoog/Laag tarief detector, zit alles in één enkel tarief, te weten het T7 tarief. De andere 3 telwerken in deze meter zijn er dus voor nop. De huurprijs is ongeacht het type meter, dus heb ik niets in te brokkelen.
Ik moet nog zien wanneer ik voor deze extra meter moet gaan betalen, tot nu toe nog niet gezien op de jaarafrekening, een klein jaar na plaatsing.
Complete waanzin die peperdure overkill 5telwerk apparaten die de netbeheerders als beepeeemmetje installeren. Kunnen ze blijven zeggen "dat duurzame energie zo duur is".

In Duitsland haal je een simpel geherherijkt Ferrarisje bij de lokale meetboer, laat hem door gecertificeerd installateur met de door jou gekozen systeemleverancier in een keer direct op het laagspanningsnet aansluiten (no problemo), buiten je bestaande meter (en dus buiten dit soort "dubbeltarief voor de meter" installatiewaanzin) om. Die meter is dus van jou, en je gaat vervolgens direct na netkoppeling bij je lokale netbeheerder maandbedragen opeisen voor je aldus gecertificeerd bemeten netinvoeding. Á raison van 43,01 eurocent/kWh met installaties tot en met 30 kWp, uiterlijk 31 december aan het net gekoppeld... Dat zijn heel wat simpeler en goedkopere, maar zeer degelijke meters. Die hoeven slechts eenmaal in de EEG periode (eens in de 16 jaar) hergeijkt te worden... Direct incasseren geblazen zonder ambtelijk gezever en uitgestel, direct terugverdienen van het dakvullende, ongecapte, ongelimiteerde systeem, zonder subsidiecaps op output... :X

Net weer stukkie gepubliceerd over manipulatie van SDE uitgangspunten voor 2010 door onze subsidiefabriek CentenNozem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57
De situering van zonnepanelen of -collectoren wordt echter bepaald door de optimale stand ten opzichte van de zon. Voorkeur van het stadsdeel voor situering aan de achterzijde kan daarom niet van doorslaggevende aard zijn bij de beoordeling van dergelijke bouwaanvragen.
O-M-G, wow...nee serieus :X

En mensen waarvoor het blijkbaar noodzakelijk is dat dergelijke argumenten expliciet benoemd worden hebben dus macht over dit soort zaken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=17835
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=17831
en ik heb de beelden in nova gezien van barendrecht en de ministers, tragisch.
ik denk dat we een paar heel interessante jaren tegemoed gaan zien,
het is erg lang geleden dat burgers woedend en vingerwijzend voor ministers stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
De lezers van Without The Hot Air (en dat zijn de meeste hier hoop ik) kennen 'm natuurlijk al, maar het is zo verhelderend dat ik het toch nog maar eens een stukje schaamteloos ga citeren. Ik weet dat niet iedereen hier klimaatfan is, maar CO2 = Koolwaterstoffen, dus net zo interessant voor de peak-oilers.
De 34 GtCO2e/y verdeelt over de wereld bevolking:
Afbeeldingslocatie: http://www.inference.phy.cam.ac.uk/sustainable/images/Ch1Fig1.7a.png
Dezelfde hoeveelheid CO2 verdeelt over 8 regio's in de wereld:
Afbeeldingslocatie: http://www.inference.phy.cam.ac.uk/sustainable/images/Ch1Fig1.7b.png
Weer dezelfde hoeveelheid CO2, maar dan per land verdeelt:
Afbeeldingslocatie: http://www.inference.phy.cam.ac.uk/sustainable/images/Ch1Fig1.7c.png
En dan de conlcusie erbij:
The major countries with the biggest per-capita emissions are Australia, the USA, and Canada. European countries, Japan, and South Africa are notable runners up. Among European countries, the United Kingdom is resolutely average. What about China, that naughty "out of control" country? Yes, the area of China's rectangle is about the same as the USA's, but the fact is that their per-capita emissions are below the world average. India's per-capita emissions are less than half the world average. Moreover, it's worth bearing in mind that much of the industrial emissions of China and India are associated with the manufacture of stuff for rich countries. So, assuming that "something needs to be done" to reduce greenhouse gas emissions, who has a special responsibility to do something? As I said, that's an ethical question. But I find it hard to imagine any system of ethics that denies that the responsibility falls especially on the countries to the left hand side of this diagram - the countries whose emissions are two, three, or four times the world average. Countries that are most able to pay. Countries like Britain and the USA, for example.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:47:
[...]

Complete waanzin die peperdure overkill 5telwerk apparaten die de netbeheerders als beepeeemmetje installeren. Kunnen ze blijven zeggen "dat duurzame energie zo duur is".

In Duitsland haal je een simpel geherherijkt Ferrarisje bij de lokale meetboer, laat hem door gecertificeerd installateur met de door jou gekozen systeemleverancier in een keer direct op het laagspanningsnet aansluiten (no problemo), buiten je bestaande meter (en dus buiten dit soort "dubbeltarief voor de meter" installatiewaanzin) om. Die meter is dus van jou, en je gaat vervolgens direct na netkoppeling bij je lokale netbeheerder maandbedragen opeisen voor je aldus gecertificeerd bemeten netinvoeding. Á raison van 43,01 eurocent/kWh met installaties tot en met 30 kWp, uiterlijk 31 december aan het net gekoppeld... Dat zijn heel wat simpeler en goedkopere, maar zeer degelijke meters. Die hoeven slechts eenmaal in de EEG periode (eens in de 16 jaar) hergeijkt te worden... Direct incasseren geblazen zonder ambtelijk gezever en uitgestel, direct terugverdienen van het dakvullende, ongecapte, ongelimiteerde systeem, zonder subsidiecaps op output... :X

Net weer stukkie gepubliceerd over manipulatie van SDE uitgangspunten voor 2010 door onze subsidiefabriek CentenNozem...
Door dit soort dingen gaat de zin er wel af idd,ik heb nu 600 Wp en was van plan om meer te gaan plaatsen als ik de subsidie van de gemeente heb ontvangen, tot 2000 Wp. Maar de subsidie loopt nogal stroef dus ik denk dat ik het hier voorlopig maar bij laat.

Misschien nog een tip: bel eens met je energieleverancier om lagere prijzen (je kan daar altijd weggaan natuurlijk) scheelde mij 0,15 per m3 gas en 0,02 per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 16:58:
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=17835
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=17831
en ik heb de beelden in nova gezien van barendrecht en de ministers, tragisch.
ik denk dat we een paar heel interessante jaren tegemoed gaan zien,
het is erg lang geleden dat burgers woedend en vingerwijzend voor ministers stonden.
Van der Hoeven lijkt de terugkerende golven van vijandigheid net iets beter te doorstaan dan haar collega Cramer. Ze zegt met ijzige blik dat zij zich ‘toch wel een beetje stoort’ aan de opmerking dat het kabinet ondemocratisch handelt.
Ja, Mevrouw-van-der-HO-daar-es-allemaal-seffekes-met-de-ijzige-blik: uw REGENTENkabinet is "democratisch gekozen". En DUS "handelt u democratisch".

Ja, Mevrouw. Wij zullen u gehoorzamen Mevrouw. U weet het allemaal veel beter dan wij natuurlijk, Mevrouw. Had u nog wat schoongemaakt willen hebben Mevrouw? Hebben we permissie om dit bruinhemdenland uit te vluchten Mevrouw? Of vindt u dat ik nog even een paar jaartjes in uw drie-honderd-zes-en-veertig-euro-en-twintig-cent vastrecht stadswarmte kostende huurwoning moet blijven wonen om uw **** te blijven likken, hooggeschatte, oh-zo-democratisch verkozen RegentenMevrouw????

Ik krijg er een ijzige blik van in mijn ogen. Alleen voel ik wel wat waterlanders opkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:19
styno schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:06:
[...]

Heb je al een richtprijs (en een vriendenprijs voor je medebesteller :p) ?

Hoe ga je het doen met de software? Wordt dat closed source of open source zodat mensen ook support voor andere types omvormers toe kunnen voegen? Wat zijn je plannen met betrekking tot I/O (RS232, RS485, USB, Netwerk en digitaal/analoog)?

* styno is nieuwsgierig ;)
Waarom niet gewoon solget gebruiken (script dat ik 2,5 jaar geleden heb geschreven voor linux)

Er zijn inmiddels zoveel devices te vinden waar embedded linux op draait. Stroomverbruik is vooral afhankelijk van de storage, met een usb stickje moet het makkelijk lukken om onder de 5 watt te blijven.

Solget is opensource, en inmiddels al op tientallen Soladins aan het loggen.

Zie http://solget.sourceforge.net en uiteraard http://solar.reinieren.net

En je kan zo'n device meestal multipurpose inzetten, om zodoende andere apparaten uit te kunnen schakelen.

Nu wil het geval dat ik nog een paar Asus WL500Gx devices over heb, waar solget op draait. Ik zit erover te denken om een standaard installatie erop te zetten zodat je in elk geval een werkende config hebt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
De R-waarde van die kanaalplaten totaal is minstens 3,5 volgens mij.en dat is volgens mij dan alleen voor de warmte die dwars door de plaat wordt afgevoerd.

die vloer extra isloeren is dan denk ik niet erg renderend, misschien de bodem isoleren wel, maar dan blijft de lucht onder de vloer koud, en geventileerd, en door minder volume, ook sneller geventileerd, wat sneller afkoelen zou betekenen? de ventilatieroosters ga ik namelijk echt niet dichtzetten, dat is tegen bouwbesluit...
Inderdaad heb je alleen over de kopse kant warmteverlies. Hopelijk hebben ze daar een koudebrug voorkomen. En als je de vloer afsluit (laagje plastic op het zand), dan kan je met minder ventilatie toe. Bovendien hoef je het water in het zand niet meer te verdampen, dus er trekt minder energie weg. Dichtzetten lijkt me inderdaad onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 17:56:
Misschien nog een tip: bel eens met je energieleverancier om lagere prijzen (je kan daar altijd weggaan natuurlijk) scheelde mij 0,15 per m3 gas en 0,02 per kwh.
Totaal irrelevant in mijn situatie en ik ga natuurlijk niet weg bij de enige groene leverancier in Nederland. Als die wordt opgedoekt, is de marktliberalisering definitief failliet en kunnen ze van mij in Duh Haag echt permanent de boom in (ze zitten wat mij betreft al halverwege, bijna allemaal).

Ik heb zulke absurd lage verbruiken, dat het eigenlijk geen moer uitmaakt wat een kWh of kuub of m3 drinkwater kost. kWh natuurlijk qua saldering van zonnestroom wel degelijk, kan niet hoog genoeg zijn (zeker met ultralow "restverbruik op jaarbasis"!!!), maar trend lijkt juist verkeerde kant op te gaan (bewuste machtspolitiek grote e-holdings). GJ stadswarmte is ietsje ander verhaal, maar dan nog, je hebt toch geen keuze met dat spul, het blijft monopolistenwerk. Kun je maar een ding aan doen: zuinigjes aan met de radiatorkranen. Verder kun je niks doen aan het absurde vastrecht. Iedereen betaalt het, 7 of 100 GJ verbruik per jaar.... Nota bij GC wordt gedomineerd door vastrechten en teruggavepost energiebelasting onder het hoofdje elektra (is echter compensatie voor zowel elektra als gas, wordt door alle leveranciers zo gefactureerd). Grootste deel van mijn energiekosten blijven vastrecht stadswarmte waar ik nooit van afkom zolang ik hier woon. 58% van totaal energiekosten, 50% van totaal energie+drinkwaterkosten. En zowel water als stadswarmte staan uiteraard niet op de nota van GC.

Niet dat ze alleenzaligmakend zijn. Ik heb zeer uitgebreide spreadsheet berekening gestuurd, omdat ze een zooitje van hun gas vastrecht berekening blijven maken en onterecht kookgas "seizoen gerelateerd verbruik" rekenen. Effect van laatste is gering (vanwege het absurd lage verbruik van 28 kuub over 415 dagen). Effect van fatale eerste blunder (ik kan met geen mogelijkheid hun dag gerelateerde tarieven terugrekenen vanaf de tariefbladen van de netbeheerder) is echter fors, dus dat mot echt recht gebreid worden. Het gaat immers om gereguleerde transport-tarieven, dus ik ga hier niet voor niets achteraan. Dat is for the sake of bigger interests... Als reactie niet op orde is ga ik dreigen met de Energiekamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik heb ondertussen een hele fles jagermeister op maar ik begrijp er geen snars van 8)7
Gelukkig staat de verwarming uit en geeft m'n kachel heerlijke stralingswarmte.
zonnigtype schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:12:
[...]

SV Andermal

http://www.energiekamer.n...Nederland_tcm7-131951.pdf

0-124 GJ (alle huishoudens en meeste kleinzakelijke klanten) 20,03 Euro/GJ incl. BTW
meer dan 124 GJ 19,11 Euro/GJ incl. BTW

Volgens getal van NUON Warmte (ages ago, durven ze niet meer te publiceren volgens mij) zou gemiddeld verbruik bij woningen iets van 35 GJ/jaar zijn (zit ik gigantisch ver onder, maar ik ben een "idioot", en niet representatief...).

Vastrecht 346,20 Euro/jaar incl. BTW (en toeslagen voor zwaardere aansluitingen, geen idee hoeveel dat er zijn, maar dan ga je echt absurd veel betalen, zowel voor GJ verbruik als voor vastrecht).
Op die centrale bij ons in Enschede staan 5000 gebruikers zie ik.
Komen het Tropisch zwembad aquadrome, bibliotheek en de universiteit Twente nog bij.
Op de nieuwe centrale in de wijk Roombeek (waar vandaag al weer een pagina groot stuk van in de krant stond) zijn op dit moment 500 gebruikers aangesloten.

Essent rekent ook met een gemiddeld verbruik van 35 GJ, die mensen in het Roombeek kregen een rolberoerte toen ze dit hoorden. Daar klopt helegaar niets van, ik vraag me af hoe Essent en Nuon aan deze wijsheid komen.
Onze wedhouder heeft zich nu achter de burgers geschaard voor een onafhankelijk onderzoek.
Hij gaat echter aan het feit voorbij dat de gemeente een warm voorstander is van die stadsverwarmingsellende.

Toen deze mensen een huis kochten moesten ze eerst 5500 euro aftikken omdat ze een aansluiting kregen op het warmtenet.
Ze vragen zich nu terecht af waarom ze dan toch nog elk jaar 300 euro aan vastrecht moeten betalen :X

[ Voor 71% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-12-2009 21:20 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Soft-io.com. Voor $210 koop je een kastje met 25 pootjes en een ethernet poort. Intern kan je tellers sleuren en pleuren aan de door jou gekozen pennetjes, die je met je pulsgever verbindt. Met het kastje kan nog veel meer (analoog zowel als digitaal meten en sturen). Deze opbrengstmeter bekijkt en logt via zo'n kastje de PV opbrengst en temperatuur van panelen en een Soladin 600, met uitleg van hoe en waarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
el jonco schreef op woensdag 02 december 2009 @ 18:30:
[...]

Inderdaad heb je alleen over de kopse kant warmteverlies. Hopelijk hebben ze daar een koudebrug voorkomen. En als je de vloer afsluit (laagje plastic op het zand), dan kan je met minder ventilatie toe. Bovendien hoef je het water in het zand niet meer te verdampen, dus er trekt minder energie weg. Dichtzetten lijkt me inderdaad onverstandig.
er is geen koudebrug naar de vloer van de buren, tussen de onderlinge vloeren is een (ankerloze) spouw

aan de gevels is een geisoleerde spouwmuur, dus isolatie voor de vloer langs

de vloer zelf ligt op betonnen nokken, die in de ps zijn meesgestort (uiteraard alleen bij einoplegging, en niet de langszijde)
staat ook wel in dat handboek van VBI.

de doorsnee vloer komt tegenwoordig bij vbi vandaan, als het geen masieve in het werk gestorte (breedplaat)vloer is.

en over zelfvoorzienend dmv pv. je hebt de nuon oid wel nodig, maar dan meer als "grote batterij" waar je je energie dus tijdelijk opslaat, of aan verkoopt. je moet het niet blijven zien als dat zij je uit de brand helpen als de zon even niet schijnt.
je kunt ook een eigen "batterij"kopen, of de stroom aan de buren verkopen, maar dat is lastig, en misschien zelfs verboden.

dus vooraf opslaan op het net, en niet "achteraf met energie de verbruikte energie terug mogen betalen"

[ Voor 19% gewijzigd door engelbertus op 02-12-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

engelbertus schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:32:
[...]

en over zelfvoorzienend dmv pv. je hebt de nuon oid wel nodig, maar dan meer als "grote batterij" waar je je energie dus tijdelijk opslaat, of aan verkoopt. je moet het niet blijven zien als dat zij je uit de brand helpen als de zon even niet schijnt.
je kunt ook een eigen "batterij"kopen, of de stroom aan de buren verkopen, maar dat is lastig, en misschien zelfs verboden.

dus vooraf opslaan op het net, en niet "achteraf met energie de verbruikte energie terug mogen betalen"
Het blijft een feit dat als even ( wat is even? volgens mij de hele avond en nacht ) de zon niet schijnt, je toch uit de brand wordt geholpen door de - in mijn geval Delta.
En als jij op dit tijdstip zit te computeren, heb je toch stroom nodig. die komt wel degelijk van een centrale -
kolen, gas, wind of voor mijn part Borssele, en niet van je PV, die ooit eens heeft terug geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:16:
[...]

Het blijft een feit dat als even ( wat is even? volgens mij de hele avond en nacht ) de zon niet schijnt, je toch uit de brand wordt geholpen door de - in mijn geval Delta.
En als jij op dit tijdstip zit te computeren, heb je toch stroom nodig. die komt wel degelijk van een centrale -
kolen, gas, wind of voor mijn part Borssele, en niet van je PV, die ooit eens heeft terug geleverd.
Ik ben het met je eens Jan. Zonder duurzame (eigen) opslag is alleen het beperken van energiegebruik echt goed voor het milieu. En wat dat betreft scoort een zonneboiler aardig omdat daarmee werkelijk verbruik van grondstoffen voorkomen wordt.
PV (in combinatie met andere duurzame bronnen) wordt pas echt interessant indien daardoor minder centrales gebouwd hoeven te worden. Maar zoals al vaker aangehaald is: start met het beperken van energiegebruik door isolatie en gedrag. En dat moet dan niet alleen op de thuissituatie betrokken worden, maar ook op je werkplek, winkels, sportclub want ook daar gebruik je energie die aan ieder persoonlijk toebedeeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Ik ben het met je eens Jan. Zonder duurzame (eigen) opslag is alleen het beperken van energiegebruik echt goed voor het milieu. En wat dat betreft scoort een zonneboiler aardig omdat daarmee werkelijk verbruik van grondstoffen voorkomen wordt.
PV (in combinatie met andere duurzame bronnen) wordt pas echt interessant indien daardoor minder centrales gebouwd hoeven te worden. Maar zoals al vaker aangehaald is: start met het beperken van energiegebruik door isolatie en gedrag. En dat moet dan niet alleen op de thuissituatie betrokken worden, maar ook op je werkplek, winkels, sportclub want ook daar gebruik je energie die aan ieder persoonlijk toebedeeld kan worden.
Een laptop kan overdag uitstaan en opladen, een UPS kan je modem draaiend houden. Er zijn ook omzetters die electroliet maken; daarbij is een kleine electrische unit met beperkte capaciteit maar een relatief onbeperkte opslagmogelijkheid van electroliet.
Een warmtepomp is ook een accu (ACCUmulatie van warmte) en kan PV energie opslaan in de vorm van (verrijkte) warmte. Daarmee voorkom je direct CO2-uitstoot en kan je je PV energie 's avonds gebruiken. Vanavond om 18:30 Nederland 1 is er dus blijkbaar een stukje hierover in Één Vandaag. Wat in die proefopstelling niet is meegenomen, is biogas. Biogas kan in een groene energiewereld een mooie buffer vormen voor het opwekken van energie als de zon niet schijnt én de wind niet waait (op de hele Noordzee) én de blauwe stroomcentrales leeg zijn én de NorNed kabel(s) het niet kunnen bolwerken.

Verder loopt iedereen te piepen dat die electrische auto's straks een bedreiging voor het net gaan vormen, maar net zoals mijn opa vroeger een jerrycan met benzine in z'n garage had voor-het-geval-dat, hebben we straks allemaal een supercondensator in onze meterkast (maatje hutkoffer = 50 kWh= 1 week stroom), waar je desnoods uit kan tanken als je móet rijden. De supercondensator heeft vrijwel geen verliezen bij opladen, opslag en ontladen.

[ Voor 7% gewijzigd door el jonco op 03-12-2009 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ el conjo, bedankt voor de tip. Ik ben ondertussen wel dit tegengekomen: kWh-logger Maar dat ding blijkt nog in de test fase te zitten. Dus ook geen garanties enzo. Die Soft-i/o die jij gebruikt ziet er zeker interessant uit. Heeft dat ding een eigen geheugen of wordt die data over het netwerk weggeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:19
el jonco schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:06:
[...]

Soft-io.com. Voor $210 koop je een kastje met 25 pootjes en een ethernet poort. Intern kan je tellers sleuren en pleuren aan de door jou gekozen pennetjes, die je met je pulsgever verbindt. Met het kastje kan nog veel meer (analoog zowel als digitaal meten en sturen). Deze opbrengstmeter bekijkt en logt via zo'n kastje de PV opbrengst en temperatuur van panelen en een Soladin 600, met uitleg van hoe en waarmee.
Ik vind het veel geld...volgens mij moet er wel een bordje te krijgen zijn met USB aansluiting dat ook IO doet. Samen met een of ander goedkope linux implementatie moet dat volgens mij ook kunnen.

Wellicht is X10 wel een leuke oplossing.

Ik zou in elk geval niet handmatig gaan uitlezen met tellen van pulsen, als een omvormer zelf al goede metingen levert die je zo uit het apparaat kan trekken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:16:
Pas op voor deze mythe - althans, mythe is misschien wat sterk uitgedrukt maar het is iets wat vaak niet goed begrepen wordt.

Opslag van elektriciteit is tot een aandeel van zo ongeveer 20-25% duurzame stromingsbronnen als zon en wind helemaal niet nodig. De variaties in aanbod zijn dan kleiner en beter te voorspellen dan de variaties in vraag. Ook bij grotere percentages, tot wel 30-40% heb ik begrepen, duurzaam (waar we in Nederland nog lang niet zijn - helaas) is met vraagsturing en het slim regelen van fossiele centrales opslag eigenlijk niet nodig. Door een slim 'supernet', waarmee elektriciteit efficiënt gedeeld kan worden tussen windturbines, zonnestroominstallaties, biomassacentrales en een restje fossiel zijn nog veel hogere percentages haalbaar.

Ik dus voorlopig niet zoveel in opslag, helemaal niet op individueel niveau. Voorbeeld: zonneboiler. Een prachtig apparaat waarvan er veel meer geplaatst zouden moeten worden. Als ik de ruimte en voldoende warmwaterverbuik had had ik er allang één geplaatst. Maar kijk naar de praktijk: in de zomer is het vat vaak halverwege de dag al op zijn maximumtemperatuur en stopt de zonneboiler met produceren van energie. Die energie gaat verloren en dat is zonde. Omgekeerd levert een zonneboiler in de winter niet voldoende op om het warmwaterverbruik volledig te kunnen dekken, dus moet er (fossiel) bijgestookt worden. Een oplossing zou zijn een soort warmtenet, hoewel dat in de praktijk wel eens te complex en duur zou kunnen zijn.

Als je je van het net af laat sluiten en een grote accu in je kelder plaatst kom je met precies hetzelfde te zitten. 's Zomers is je accu boordevol en liggen je dure zonnestroompanelen op het dak niets te doen (maar wel geld te kosten aan afschrijving etc.) en 's winters leveren ze niet voldoende op om het volledige verbruik te dekken en zul je energie toe moeten voegen in de vorm van bv. een (fossiele) generator, of een 'stiekeme' netkoppeling. Elektriciteit is veel makkelijker te delen dan warmte, nl. via het net! Op die manier gaat er geen Wh kostbare zonnestroom verloren.

Energie delen is de weg naar duurzaamheid!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@autonomie

ik ben het dus niet eens met jan, want het net gebruiken betekend dat je kwh die over is direkt naar de koelkast van de buurman stroomt, en zonder verlies verbruikt word.(&schoon en groen is)
verder kun je je verbruik ook gaan afstemmen op je eigen opwek capaciteit.
dit is zeer democratisch, en werkt zoals het internet, individuele verbindingen stellen niets voor,
het netwerk maakt het internet tot iets bruikbaars.
echter is er in het nederlandse net zo vreselijk weinig zon/wind aanwezig op lokale particuliere schaal dat het netwerk nauwelijks vergroend. wel als >4 miljoen burgers dit doen, is de impact van 9-5 kantoortijd veel groter, en zoiets gebeurt in duitsland. grote wind of biomassa projecten maken het netwerk verder af, of zoals de hvc in alkmaar.(huisvuilcentrale)
deze maatregelen dringen zwarte vieze stroom van het net af, en een paar instant-ondemand gascentrales(schoon) maken de snelle vraag reactie mogelijk.

we hebben in nederland een maatschappij waarbij de kolen-stoomtrein nog steeds voorang heeft boven de elektrische dubbeldekker, het opstoken van de stoomtrein vergt veel tijd en resources, iedere dag weer,
terwijl iedere dag met windkracht 6 dat de dubbeldekker mag rijden, er zeer essentiele fossiele bronnen gespaard kunnen worden, maar we doen het niet.(in de trein zelf merk je het verschil niet)
de wal zal dus het schip moeten keren in nederland, want elke dag dat we fossiele bronnen uitsparen,
blijven deze in de toekomst beschikbaar.
het internet laat zich weer heel mooi gebruiken als model voor een groen energienet,
alle miniscule thuis-bitjes vormen samen in amsterdam op de internet exchange een gigantische hoeveelheid
Afbeeldingslocatie: http://www.ams-ix.net/cgi-bin/stats/16all?log=totalall;png=daily
als we de grafiek beschouwen in een groene en niet-groene kleur, moeten we zoeken naar de beste middelen voor de gebrekstijden.(iets voor den haag?) en als dat lukt besparen we >50% fossiele bronnen, en kunnen we ons luxe leven nog zeker 2x zo lang volhouden, wellicht dat de natuur de co2 dan wel kan verwerken, en hebben we nog een probleem minder.
dat wil toch iedereen ? of ben ik gek....
en voor sommige dingen bestaat geen prijs in geld, dat zijn geluk, tijd en gezondheid.
/thinking
"alleen in nederland bestaat een limiet voor het maximaal invoeden van wind en zonne energie, waarom ?"

en wat staat hier nu toch weer ? http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=17865

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:00:
[...]

Opslag van elektriciteit is tot een aandeel van zo ongeveer 20-25% duurzame stromingsbronnen als zon en wind helemaal niet nodig. De variaties in aanbod zijn dan kleiner en beter te voorspellen dan de variaties in vraag. Ook bij grotere percentages, tot wel 30-40% heb ik begrepen, duurzaam (waar we in Nederland nog lang niet zijn - helaas) is met vraagsturing en het slim regelen van fossiele centrales opslag eigenlijk niet nodig. Door een slim 'supernet', waarmee elektriciteit efficiënt gedeeld kan worden tussen windturbines, zonnestroominstallaties, biomassacentrales en een restje fossiel zijn nog veel hogere percentages haalbaar.
Het is inderdaad verschrikkelijk makkelijk om aanbod van zonneenergie en windenergie te voorspellen, vooral als dat op een oppervlakte als heel Nederland van toepassing is. Voor zon weet je de dag van het jaar en de voorspelde bewolking, als je dat in een model stopt dan weet je gewoon hoeveel de zonnepanelen in Nederland zullen genereren.
Bij wind heb je natuurlijk wat meer variatie, maar een snelle variatie (windvlagen) is alleen lokaal. De globale windsnelheid verandert niet zo snel en zeker niet onverwacht.

IMHO is het alleen maar FUD van de energiemaatschappijen die hun monopolie en hun inkomstenbron niet kwijt willen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:52:
IMHO is het alleen maar FUD van de energiemaatschappijen die hun monopolie en hun inkomstenbron niet kwijt willen.
Dat speelt zeker mee, maar het lijkt ook een gevoelskwestie te zijn bij veel mensen die 'autonoom' willen zijn. Ik krijg er n.a.v. mijn website regelmatig mails over, of ik niet liever autonoom zou zijn. Ik leg ze dan bovenstaand verhaal uit. Ik probeer die mensen uit te leggen dat je ook met accu's in je kelder niet autonoom bent. Met een beetje mazzel gaan ze 10-15 jaar mee en dan moet je ze vervangen. Je hebt dus je afhankelijkheid van een stroomleverancier ingeruild voor de afhankelijkheid van een acculeverancier. En dan is er nog de energie die het kost om de accu's te fabriceren, vervoeren, recyclen, etc.

Nee, netkoppeling heeft alleen maar voordelen, mits het niet wordt gedwarsboomd door fossiele krachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:07:
[...]

Dat speelt zeker mee, maar het lijkt ook een gevoelskwestie te zijn bij veel mensen die 'autonoom' willen zijn. Ik krijg er n.a.v. mijn website regelmatig mails over, of ik niet liever autonoom zou zijn. Ik leg ze dan bovenstaand verhaal uit. Ik probeer die mensen uit te leggen dat je ook met accu's in je kelder niet autonoom bent. Met een beetje mazzel gaan ze 10-15 jaar mee en dan moet je ze vervangen. Je hebt dus je afhankelijkheid van een stroomleverancier ingeruild voor de afhankelijkheid van een acculeverancier. En dan is er nog de energie die het kost om de accu's te fabriceren, vervoeren, recyclen, etc.

Nee, netkoppeling heeft alleen maar voordelen, mits het niet wordt gedwarsboomd door fossiele
dan wel nucleaire ...
krachten.
Evert Sjoerdsma wisselde in zijn unieke niet netgekoppelde Zonnehuis Castricum (20 jaar storingsvrij) zijn oude telefooncentrale accu's na de eerste 8 jaar uit, daarna werd gemiddeld om de vijf jaar gewisseld. En die batterijen raken ooit een keer op. En dat is dan nog een van de slimste mensen in Nederland die weet hoe voorzichtig hij moet zijn met laden/ontladen e.d. Dus daar moet echt veel aan gebeuren, want zo'n experiment is vooralsnog eenmalig. Nieuwe concepten zijn er wel, maar hij is de enige met zo'n lange ervaring, en toch zo vaak uitwisselen van (OK, oude, maar wel robuuste) telefooncentrale accu's.

Hij heeft een 2,56 kWp PV systeem van R&S Renewable Energy Systems, 40 Wp (...) modules, en een aggregaat van 650 Watt op aardgas voor in de winter, wat weinig wordt gebruikt (en een extreem zuinig huishouden in een standaard hoekwoning).

Bron: Energie+ 29(4) sep. 2009: 8-9.

Niet meten van "duurzame" energie maar "berekenen". En daar subsidie (SDE) over krijgen. Zwaar gestoord. Maar ja, als je SenterNovem (lees: EZ) ambtenaren laat rekenen kun je gekke dingen verwachten...

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2009-18421.html

Daar sta je dan met je peperdure verplichte zonnestroom brutoproductiemetertje SDE à 30 Euripegels per jaar, niet in eigendom, en op driekwart van het jaar werkeloos want je krijgt toch niet meer dan 850 kWh/kWp.jaar aan subsidie betaald. Ook al produceer je vet meer...

Zoiets heette "vroegâh" toch iets van "klassejustitie" of is het de modernere variant "selectieve bevoordeling"?

Leuke case voor de tweede ambtstermijn van mevrouw neoliberaal Smit-Kroes, wellicht???

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 03-12-2009 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
el jonco schreef op donderdag 03 december 2009 @ 08:59:
Een laptop kan overdag uitstaan en opladen, een UPS kan je modem draaiend houden. Er zijn ook omzetters die electroliet maken; daarbij is een kleine electrische unit met beperkte capaciteit maar een relatief onbeperkte opslagmogelijkheid van electroliet.
Een warmtepomp is ook een accu (ACCUmulatie van warmte) en kan PV energie opslaan in de vorm van (verrijkte) warmte. Daarmee voorkom je direct CO2-uitstoot en kan je je PV energie 's avonds gebruiken. Vanavond om 18:30 Nederland 1 is er dus blijkbaar een stukje hierover in Één Vandaag. Wat in die proefopstelling niet is meegenomen, is biogas. Biogas kan in een groene energiewereld een mooie buffer vormen voor het opwekken van energie als de zon niet schijnt én de wind niet waait (op de hele Noordzee) én de blauwe stroomcentrales leeg zijn én de NorNed kabel(s) het niet kunnen bolwerken.
Idd, dagelijkse fluctuaties kunnen prima opgevangen worden. De grote uitdaging is ook om de seizoensverschillen qua opbrengst af te vlakken. En daarvoor moet je voor een veel langere periode flink wat meer energie opslaan. Daarom zijn windmolens ook zo veelbelovend. Deze wekken de meeste energie op in de periode dat er de meeste energie wordt gebruikt (in een zeer waarschijnlijk toekomstscenario waarin het gros van de huizen verwarmd wordt door warmtepompen).
Voorbeeld: zonneboiler. [..] Maar kijk naar de praktijk: in de zomer is het vat vaak halverwege de dag al op zijn maximumtemperatuur en stopt de zonneboiler met produceren van energie. Die energie gaat verloren en dat is zonde. Omgekeerd levert een zonneboiler in de winter niet voldoende op om het warmwaterverbruik volledig te kunnen dekken, dus moet er (fossiel) bijgestookt worden.
Ondanks de beperkingen doet een flinke zonneboiler algauw zo'n 300m3 gas per jaar besparen. Dat is toch 3000 kwh. Het argument 'het is suboptimaal, dus daarom doe ik het niet' is naar mijn idee hetzelfde als zeggen 'pv stroom wordt steeds goedkoper dus dan koop ik het dan wel'.
Een oplossing zou zijn een soort warmtenet, hoewel dat in de praktijk wel eens te complex en duur zou kunnen zijn.
Een warmtenet zorgt nog steeds niet voor seizoensopslag, maar een warmwaterleiding naar de buren is niet eens zo'n gek idee, mits hij natuurlijk kort genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben compleet geinfecteerd door het duurzaamheidsvirus... Nu wil het geval dat we een nieuw huis aan het zoeken zijn. Mijn nieuwe huis wil ik zo duurzaam mogelijk inrichten. Eigenlijk zou ik een all-electric huis willen (zonder gasaansluiting). Omdat je deze electriciteit middels PV-panelen zelf kunt opwekken geeft mij dat de onafhankelijkheid van fluctuerende gasprijzen.

Afhankelijk van de staat en de ouderdom van de woning denk ik aan de volgende verbeteringen:
- (extra) dak, spouwmuurisolatie
- WTW op ventilatie en/of douchewater
- gasgestookte CV-ketel vervangen door LTV in alle ruimten (aangestuurd door lucht-water warmtepomp van bijv. Mitsubishi Ecodan/Zubadan)
- Vervangen gasfornuis en eventuele gasoven door electrische kookplaat
- Dubbele of driedubbele beglazing
- zonneboiler voor warm water
- dak vol zonnepanelen om alles te voorzien van de nodige prik.

Met bovenstaande heb ik geen ervaring. Eigenlijk zoek ik een adviseur die al de bovenstaande zaken bij elkaar brengt en mij integraal hierover kan adviseren (wat wél doen t.o.v. van wat niet, benodigde capaciteit warmtepomp, plaatsing, benodigde opbrengst PV-panelen etc.) hebben jullie goede ervaringen met een adviseur of wellicht andere ideeen (toch zelf doen?) ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Kets_One op 03-12-2009 16:46 . Reden: aangevuld ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:05:
Idd, dagelijkse fluctuaties kunnen prima opgevangen worden. De grote uitdaging is ook om de seizoensverschillen qua opbrengst af te vlakken. En daarvoor moet je voor een veel langere periode flink wat meer energie opslaan. Daarom zijn windmolens ook zo veelbelovend. Deze wekken de meeste energie op in de periode dat er de meeste energie wordt gebruikt (in een zeer waarschijnlijk toekomstscenario waarin het gros van de huizen verwarmd wordt door warmtepompen).
Helemaal juist.
Ondanks de beperkingen doet een flinke zonneboiler algauw zo'n 300m3 gas per jaar besparen. Dat is toch 3000 kwh. Het argument 'het is suboptimaal, dus daarom doe ik het niet' is naar mijn idee hetzelfde als zeggen 'pv stroom wordt steeds goedkoper dus dan koop ik het dan wel'.
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat een zonneboiler energie weggooit omdat het energie-opslagvat 's zomers vaak vol is. Het systeem kan efficiënter gemaakt worden door een bestemming te vinden voor die overtollige energie, en die kans is groter als je die energie nuttig kunt gebruiken. Het staat buiten kijf dat een zonneboiler, ook met alleen een lokaal opslagvat, heel veel fossiele brandstoffen kan besparen.

Netkoppeling van elektriciteit kan zeer veel fossiele brandstoffen besparen omdat bij veel zonneschijn de fossiele centrales gewoon teruggeregeld kunnen worden. Omdat zonneschijn goed te voorspellen is hoeft dit volgens mij ook bij trage (kolen- en kern-)centrales niet zo'n probleem te zijn. Het probleem wat 'de fossielen' zien is dat door dit deelgebruik van deze centrales de fossiele elektriciteit duurder zal worden en dat zien ze natuurlijk liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Kets_One schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:44:
Ik ben compleet geinfecteerd door het duurzaamheidsvirus... Nu wil het geval dat we een nieuw huis aan het zoeken zijn. Mijn nieuwe huis wil ik zo duurzaam mogelijk inrichten. Eigenlijk zou ik een all-electric huis willen (zonder gasaansluiting). Omdat je deze electriciteit middels PV-panelen zelf kunt opwekken geeft mij dat de onafhankelijkheid van fluctuerende gasprijzen.

Afhankelijk van de staat en de ouderdom van de woning denk ik aan de volgende verbeteringen:
- (extra) dak, spouwmuurisolatie
- WTW op ventilatie en/of douchewater
- gasgestookte CV-ketel vervangen door LTV in alle ruimten (aangestuurd door lucht-water warmtepomp van bijv. Mitsubishi Ecodan/Zubadan)
- Vervangen gasfornuis en eventuele gasoven door electrische kookplaat
- Dubbele of driedubbele beglazing
- zonneboiler voor warm water
- dak vol zonnepanelen om alles te voorzien van de nodige prik.
Nice!
Met bovenstaande heb ik geen ervaring. Eigenlijk zoek ik een adviseur die al de bovenstaande zaken bij elkaar brengt en mij integraal hierover kan adviseren (wat wél doen t.o.v. van wat niet, benodigde capaciteit warmtepomp, plaatsing, benodigde opbrengst PV-panelen etc.) hebben jullie goede ervaringen met een adviseur of wellicht andere ideeen (toch zelf doen?) ;)
Ik heb wel een idee. Onafhankelijk, en hij heeft zijn eigen nul-energie woning (rekenkundig, maar voor die tijd spectaculair) gebouwd. Zal wel pecunia kosten, maar die verdien je weer terug... Doet zeer veel "niet elektronisch" qua planning (is niet zo'n computermens, oude garde...), maar heeft hart voor de zaak en weet waar hij mee bezig is. Zeldzaam in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laats was er iemand die 3fase kwh wou loggen

http://www.energie-zaehle.../Products/ALE3D5F10KB3A00
159 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als een zonneboiler zomers energie weggooid, die toch al op je pannendak viel,
hoe zit dat dan met een kolencentrale die aan staat, terwijl iedereen naar het strand gaat, is dat even of minder erg dan ?
nee, het is een totaal non-argument, je kan namelijk ook zomers je was doen met hott fill, om 14:00u
ik heb helemaal geen stagnaties gezien dit jaar, alleen de afrekening, die stagneerde volledig,
en dat is prima, want in 2012 is warmte lang niet meer zo goedkoop als nu.
we zouden ons moeten afvragen of goedkoop? de vlam erin, zomers wel zo verstandig is,
terwijl je dak vanzelf bloedheet is.
want waar ben je op dat moment voor aan het betalen ?
die bron raakt op, wees er wat zuiniger mee.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2009 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
k vind het veel geld...volgens mij moet er wel een bordje te krijgen zijn met USB aansluiting dat ook IO doet. Samen met een of ander goedkope linux implementatie moet dat volgens mij ook kunnen.
Ja, die is er ook $129, 8 analoog in, 21 digtiale in/uit, 2 analoog uit, vaste poortbelegging.

@Jack o
@ el conjo, bedankt voor de tip. Ik ben ondertussen wel dit tegengekomen: kWh-logger Maar dat ding blijkt nog in de test fase te zitten. Dus ook geen garanties enzo. Die Soft-i/o die jij gebruikt ziet er zeker interessant uit. Heeft dat ding een eigen geheugen of wordt die data over het netwerk weggeschreven?
Het is een process computer; het ding heeft allerlei software apparaten ("soft devices") aan boord; zo is er bijvoorbeeld een 'counter', die, de naam zegt het al, telt. Na uitlezen (via TCP/IP) kan je die resetten of door laten tellen. De data wordt dus naar believen opgevraagd. Maar je kunt ook een soft-device aanmaken waarme je data kan bufferen. (log every 1, 2, 3, 4, 5, 10, 20, 30, 60 secs/mins/hrs/days for 1,2,3,4,5,10, 20,30,60 secs/mins/hrs/days, dus elke seconde over 60 dagen dagen=5Msamples in een circulaire buffer). De log file kan je vervolgens als attachment verzenden per mail en legen, je kan het verzenden triggeren met een event uit een ander soft-device. Legio opties dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ok hier even een berichtje van mijn eerste stappen als zonneprutser.
Ik woon in Amsterdam zuid op twee hoog in een gehuurde hoekwoning op het zuiden en westen met overal ramen en balkons. Hierdoor heb ik vanzelf al weinig verwarming en verlichting nodig. Ongeveer 4,5 kwh per dag inclusief een snelle pc en wat linux routertjes.
Mijn hele huis heb ik uitgepeild met een wattcher die ik van het stadsdeel kon lenen. Onverwachte gebruikers waren bv de cv ketel en de ventilatie. Ik was al paranoia wat betreft sluipverbruikers dus overal zitten stekkerblokken met schakelaars. Bovendien heb ik alle trafos doorgemeten met een Cresta meter. Verrassend genoeg bleken mijn platte tv en de nokia lader bij nullast/standby nauwelijks meetbaar verbruik te geven.

Het mooiste komt nu:
Ik heb vandaag mijn eerste 90wp solarkingpaneel opgehangen onder de juiste hoek aan een vensterbank van de zuidgevel. De keurige buren van de koopwoningen om mij heen zullen wel vreemd op hun neus kijken. Is weer eens wat anders als een schotel. Niet dat we die hier veel hebben natuurlijk.
Morgen het tweede paneel plaatsen en zaterdag nog wat MC3 stekkers regelen voor mijn gridfit en dan kijken wat het doet als de stekker erin gaat :)

Ik doe het voor de lol, als leuke prutshobby, omdat het uiteindelijk geen geld kost maar oplevert, als tegenstap tegen de fossiele honger en om een statement te maken hier in de buurt. Daarom rij ik ook naar mijn klanten in een Smart. Mijn beroep is allesbehalve duurzaam maar des te leuker, namelijk vlieginstructeur en fotopiloot, maar ik vind niet dat je daarom niets (terug) hoeft te doen als je kan.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:07:
Dat speelt zeker mee, maar het lijkt ook een gevoelskwestie te zijn bij veel mensen die 'autonoom' willen zijn. Ik krijg er n.a.v. mijn website regelmatig mails over, of ik niet liever autonoom zou zijn.

Nee, netkoppeling heeft alleen maar voordelen, mits het niet wordt gedwarsboomd door fossiele krachten.
Ik zie ook wel dat autonoom niet haalbaar is, maar ik zou best een buffertje willen hebben om 4 a 6 uur te overbruggen, zodat koelkast en CV werken als er weer eens een stroomstoring is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk ! ik zag in de wibautstraat ook al balkons met paneeltjes, zag er verder beter uit dan een schotel ja.
amsterdam verlengt trouwens zon op je dak, vraag even na of je nog subsidie kan krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2009 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op donderdag 03 december 2009 @ 20:31:
[...]

Ik zie ook wel dat autonoom niet haalbaar is, maar ik zou best een buffertje willen hebben om 4 a 6 uur te overbruggen, zodat koelkast en CV werken als er weer eens een stroomstoring is.
Steca heeft hier al oplossingen voor trouwens. Je blijft grid connected maar wanneer de electriciteit uitvalt neemt je interne net het over op oa accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Sprokkie Die meter die je aangeeft is een gewone kWh-meter met pulsuitgang. De meter is het probleem niet, die zijn er genoeg te krijgen. Het probleem is, hoe sla ik die pulsen op. Je zou verwachten met al die meters met een pulsuitgang zal er toch wel iemand een eenvoudig dataloggertje op de markt brengen om die pulsen te bewaren. Maar dat kan ik dus nergens vinden. Dus als nog iemand een tip heeft...

@ El Jonco Als ik niets eenvoudigers kan vinden zal het dus toch zoiets moeten worden. Als ik nog vragen hierover heb weet ik je wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 20:32:
leuk ! ik zag in de wibautstraat ook al balkons met paneeltjes, zag er verder beter uit dan een schotel ja.
amsterdam verlengt trouwens zon op je dak, vraag even na of je nog subsidie kan krijgen.
Gaat niet is alleen voor huiseigenaren helaas.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op donderdag 03 december 2009 @ 20:33:
[...]

Steca heeft hier al oplossingen voor trouwens. Je blijft grid connected maar wanneer de electriciteit uitvalt neemt je interne net het over op oa accu's.
SMA ook, alleen eeerrrgggg duur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 20:45:
@ Sprokkie Die meter die je aangeeft is een gewone kWh-meter met pulsuitgang. De meter is het probleem niet, die zijn er genoeg te krijgen. Het probleem is, hoe sla ik die pulsen op. Je zou verwachten met al die meters met een pulsuitgang zal er toch wel iemand een eenvoudig dataloggertje op de markt brengen om die pulsen te bewaren. Maar dat kan ik dus nergens vinden. Dus als nog iemand een tip heeft...

@ El Jonco Als ik niets eenvoudigers kan vinden zal het dus toch zoiets moeten worden. Als ik nog vragen hierover heb weet ik je wel te vinden.
Ik heb hier (nu nog voor test) een minipctje draaien een nagasaki ms2100 (thx Mr Schratch) daar draaid windows XP lite op met sunny datacontrol en Logtemp http://www.mrsoft.fi/ohj01en.htm
ik heb er 6 one wire devices aan ( ds1820 ) en een hobbyboard pulsentellertje besteld.
Logtemp kan ook je energie verbruik meten, met dat hobbyboard pulsentellertje.
Ik heb ook iemand gevonden die met het hobbyboard het ledje van de KWH meter telt
http://www.geitz.net/~weather/IMG_8381.jpg en http://www.geitz.net/~weather/IMG_8382.jpg

Ms2100 verbruikt zo ongeveer 8 a 9 watt en staat heerlijk te loggen.
Met realvnc beheer ik dat ding op afstand.

Als de Qsolar geplaatst wordt gaat er een handvol DS1820's op de boiler en loggen maar.

Wellicht is dit een oplossing voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je blijft grid connected maar wanneer de electriciteit uitvalt neemt je interne net het over op oa accu's.
yep de steca solsafe :
http://www.stecasolar.com/index.php?main|47137ef3e412b|2
een zonne-stroom boilertje, en swinters wat windstroom op reserve,
jammer dat ie zo enorm duur is, want als een hele straat zo`n ding heeft word het erg leuk.
het battery pack zou in mijn geval ook de 48volt e-scooter kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
... nog een bonusje na gekregen van de Big Deal met Vattenfall???

@Vmu
Ok hier even een berichtje van mijn eerste stappen als zonneprutser.
_/-\o_

Weest wellekoomen, Gij Zonne Prutser! Dat er nog veelen moogen koomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Wil je het wel netjes houden, en de grafiek bij 0 laten beginnen (en niet bij 300); dan zie je dat er haalbare aftopping mogelijk is; nu lijkt het alsof je 50% moet verplaatsen, terwijl 20% verplaatsing an de pieken al een vlak beeld geven. Bij electra vermoedelijk net zo.
Seizoensopslag bij zonneboilers kan ook; je kunt 'vrije koeling' bij een dreigend collectorinfarct aanzetten om heet water je grondloop in te krijgen; daarmee regenereer je je warmte in de ondergrond die je in de winter weer kunt benutten voor een goede COP van je warmtepompverwarming.

En Sorry dat ik het voor de 3e keer vraag, maar kan iemand me svp uitleggen hoe ik PM aanzet hier?

[ Voor 33% gewijzigd door el jonco op 03-12-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
over zelfvoorzienend. ik vind dat iemand die zijn eigen energiebehoefte afdekt door dit zelf op te wekken, of die dat nu meteen kan gebruiken, of dat dit naar het net wordt, zelfvoorzienend is.

stel iedereen zou dit doen ( en dan ff niet "slechts"nederland bekijken. dan schijnt de zon 24 uur per dag, en is er ook 24 uur per dag evenveel vraag.) ik vind het "bekrompen" dat je het energievraagstuk begrenst tot nederland. en dan in de zin van
je wilt wel meerekenen dat jij snacht met een centrale van een nederlandse energieleverancier moet egbruiken, en je daarom niet zelfvoorzienend bent, maar niet dat je alsnog wel de volledige kwh aan productie hebt gehad, en nuttig hebt laten gebruiken door bijvoorbeeld de buirman, waardoor en dus zowel netto als bruto, minder kwh door je energieleverancier opgewekt moesten worden.

als je echt zo dramatisch wilt doorrreken, dan ben ej dekomende 1000 jaar niet zelfvoorzienend, want je moet altijd meerekenen dat de battrij die je inmiddels gekocht hebt, is gemaakt, of vervoerd met egbruikmaking van eindige fossiele energie, en dat houdt heel veel in, je moet zelfs meerekenen dat toevallig die ene accountant die het loon moest betalen van de chaufeur van de op pv rijdende wagen, zijn werk deed bij een olielampje.

ik vind DAT dus te ver gaan, om iemand niet zelfvoorzienend te noemen, en in het verlengde daarvan moet ej de grens trekken bij waar je zelf invloed op kunt hebben.

ik heb er geen invloed op de de enrgiecentrales niet beter kunnen omgaan met vraag en aanbod op de energiemarkt.

zoals jij redeneert is iemand pas zelfvoorzienend als iedereen zelfvoorzienend is, want er blijft altijd nog iets over dat je had kunnen bijdragen aan de zelfvoorzienendheid van de mensheid.

als je als uitgangspunt neemt.. ..... ".......begint bij jezelf" kun je niet meer van iemand verwachten dat dat in zijn vermogen ligt.

als de energiecntrales zlim zouden zijn zuden ze dan batterijen opstellen in de wijkcentrales bijvoorbeeld. of andere opslagmodellen bedenken. dat de energielevernacier dat niet milieuvriendelijk / co2 uitstoot bessparend oplossen is een feit waar je niets aan kunt veranderen.

eeen andere manier om het uit te leggen zou kunnen zijn, ik ben energielevernacier, net als bijvoorbeeld delta.
ik ben zelfvoorzienend, want ik produceer meer dan ik nodig heb. delta koopt mijn overschot. mijn gebruikte energie is dus schoon.
delta is niet zelf voorzienend, want die kan niet alleen schone enrgie leveren, ze moet bijstoken op fossiele energie.

de stroom die ik snachts nodig heb, is stroom, en geen fosiele brandstof. het deel dat ik heb opgewekt heb ik weer teruggenomen.

als delta ook zelfvoorzienend zou zijn, zou die zijn overschot aan niet zelfvoorzienende mensen kunnen verkopen, ik hoef DAT overschot niet.
als niemand dat overschot van delta willen hebben, dan hebben ze overcapaciteit, maar hoeven ze dat niet te produceren
ook als ze nieyt zelfvoorzienend zijnheeft dat geen invloed op mijn zelfvoorzienendheid.

dat de wereld delta ( of de rest van de wereld niet zelfvoorzienend is betekent niet dat ik mniet zelfvoorzienend ben.

zelfvoorzienend hoeft niet te betekenen dat elke schakel in mijn energiebevrediging zonder gebruikmaken van fosiele energie tot stand is gekomen.
zelfvoorzienend is in mijn ogen of je in je eigen energoebehoefte kunt voorzien, niet dat je de rest van de wereld van alle milieuvervuiling afhelpt.

[ Voor 22% gewijzigd door engelbertus op 03-12-2009 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 20:20
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:01:
[...]
yep de steca solsafe :
http://www.stecasolar.com/index.php?main|47137ef3e412b|2
een zonne-stroom boilertje, en swinters wat windstroom op reserve,
jammer dat ie zo enorm duur is, want als een hele straat zo`n ding heeft word het erg leuk.
het battery pack zou in mijn geval ook de 48volt e-scooter kunnen zijn.
SMA heeft ook iets dergelijks, de Sunny Backup Set. Kost zo'n 4500 €, zonder accu's.
Dat moet toch eenvoudiger (dus goedkoper) kunnen, een UPS kost zoveel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
el jonco schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:11:
[...]

Wil je het wel netjes houden, en de grafiek bij 0 laten beginnen (en niet bij 300); dan zie je dat er haalbare aftopping mogelijk is; nu lijkt het alsof je 50% moet verplaatsen, terwijl 20% verplaatsing an de pieken al een vlak beeld geven. Bij electra vermoedelijk net zo.
Ik ben hier de draad even kwijt. Die grafiek die je ziet is een realtime grafiek van de AMS-IX aan throughput ( zie ook last update op dat plaatje ).

Wat is trouwens haalbare aftopping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik zie niets op de site, ik neem aan dat ze de reservelijst wegwerken? Of staat het ergens op het I-net?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Is dat niet net zoiets als het laatste item hier (3 fasen 50 A, waarschijnlijk met pulsuitgang?) €100
Hij denkt in elk geval met je mee, is ook met groen bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:15:
[...]

Ik ben hier de draad even kwijt. Die grafiek die je ziet is een realtime grafiek van de AMS-IX aan throughput ( zie ook last update op dat plaatje ).

Vergeet niet dat die AMS-ix grafiek alleen de traffic is die over de AMS-IX gaat.
Er gaat daar veel meer verkeer langs, wat niet in die logs terug te vinden is, via allerlei peerings.
Alle grote (internet) bedrijven hebben peerings met elkaar en zolang het verkeer beide kanten op ongeveer gelijk is, gaat dat met gesloten beurzen.
Alle colocatie-bedrijven hebben daarnaast ook nog eens betaalde peerings.
Nu zal het lokale verkeer (dus bedoeld voor mensen in dezelfde tijdzone) wel ongeveer zo verlopen als de AMS-IX grafiek laat zien, maar als je internationale sites en internationaal verkeer hebt, is dat een stuk minder tijdgebonden.
Bij mijn vorige werkgever had ik een mooi log middel wat de traffic uitgezet tegen de 'servertijd' liet zien en uitgezet tegen 'lokale tijd'. Die lokale tijd was een mooie sinus die vrijwel naar 0 ging 's nachts (tussen 1 en 7 zeg maar) en de server-tijd was dus een stuk vlakker.

Wat je zou willen is dus clusters van servers voor de echt grote bedrijven zoals Akamai, Amazon (clouds enzo) en Google aan en uit zouden kunnen gaan om energie te gebruiken op het moment dat dat lokaal goedkoop is.
Dan heb je maar iets meer traffic internationaal, maar dat is voor bitjes niet zo vervuilend als voor auto's.
Het grote voordeel is wel dat je hele server ruimtes vrijwel energie-loos zou kunnen hebben tijdens de piekuren (piek als in kosten/vraag van energie)
Het internet is hier qua routing heel erg geschikt voor.
Helaas zijn servers en serverruimte nog net iets te duur voor die vergelijking (of energie te goedkoop) om rendabel te kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Kets_One schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:44:
Ik ben compleet geinfecteerd door het duurzaamheidsvirus
<....richting passiefhuis...> of wellicht andere ideeen (toch zelf doen?) ;)
Kijk in Duitsland naar renovaties op passiefhuisprincipe (bevat een zeer illustratief grafiekje waarom 15 cm net zo 'goed(koop)' is als 35 cm isolatie... Er zijn voldoende voorbeeldprojecten te vinden waar je je informatie vandaan kunt halen. Wat er zoal in deze presentatie te zien is aan maatregelen en argumentatie, verliesanalyses, systemen etc. etc. is indrukwekkend, beslist voor ons in dit forum het bekijken waard (meteen even opslaan op je eigen HD) en geeft veel handvatten in discussies.

Anders zijn er in Nederland ook sites over passiefhuis te vinden waar je een goede start kunt maken. En over start gesproken: je gaat het aanpakken, dus dan kan je het beter in 1x goed doen dan tien jaar elk jaar een lapmiddeltje op een ander plekje er tegenaan leggen.

[ Voor 33% gewijzigd door el jonco op 03-12-2009 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ericplan schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:21:
[...]

Ik zie niets op de site, ik neem aan dat ze de reservelijst wegwerken? Of staat het ergens op het I-net?
of dit:
http://cgi.ebay.de/WECHSE...in_77?hash=item27acfded10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Voor we verder gaan op deze grafiek: naar mijn begrip is hij geplaatst als voorbeeld van een sterk wisselend verbruik gedurende 24 uur, dat wel goed te voorspellen is. Bovendien zou afvlakking van de grafiek betekenen dat het net (in geval van internet de backbone, in geval van electra het hoogspanningsnet) niet hoeft te worden versterkt in die mate die noodzakelijk zou zijn in het geval van groei in voornamelijk de spitsuren. Hoo, tennet, luistert u mee? Groene energie IS niet de reden om het net op kosten van de burger te verzwaren. Grijze stroom wel!

Dat gezegd hebbende, wilde ik de grafiek als handvat gebruiken om te laten zien dat 20%, niet 50%, al belangwekkende resultaten zou kunnen hebben. Alleen is de grafiek niet 'netjes' in die zin dat hij niet bij 0 begint en een 'basislast' dus onder het tapijt geveegd wordt, wat tot de onjuiste conclusie kan leiden dat je 50% moet wijzigen en dat dat dus nooit haalbaar zou zijn. Poef, het is er uit.
flitspaal.nl schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:15:Ik ben hier de draad even kwijt. Die grafiek die je ziet is een realtime grafiek van de AMS-IX aan throughput ( zie ook last update op dat plaatje ).

De grafiek kan ik niet zo snel op het net vinden.
Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de grafiek zoals je hem toonde, misleidt, want suggereert (als je niet naar de waarden op y-as kijkt, maar alleen groene vlakken beziet) dat er 's nachts vrijwel geen verbruik is, terwijl er overdag gigantische pieken zijn. Wil je de hele dag gelijkmatig verbruik zien, dan lijkt het bij deze grafiek alsof de helft moet worden afgeschaafd van de top, en in het dal moet worden gekieperd, zodat je een horizontale lijn krijgt. De hoeveelheid verplaatst groen oppervlak is dan in deze grafiek ongeveer 50%. Dat betekent dat je 50% van je verbruik zou moeten verleggen, iets wat in energieland waarschijnlijk niet haalbaar is.

Zou je de grafiek van 0-800 laten lopen, dan moet je nog steeds groen verplaatsen van de toppen naar de dalen, maar de hoeveelheid verplaatst groen is dan maar 20% van het groen in een grafiek van 0-800 (allemaal ruwe schattingen, maar ik heb de getallen niet om het uit te tekenen en -rekenen). En 20% verbruik verschuiven naar andere tijdstippen is in energieland al een heel ander verhaal.

[ Voor 25% gewijzigd door el jonco op 03-12-2009 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

[b][message=33040196,noline]zonnigtype schreef op donderdag 03 december 2009
@Vmu

[...]

_/-\o_

Weest wellekoomen, Gij Zonne Prutser! Dat er nog veelen moogen koomen!
Tnx!

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

maakt het voor een zonnepaneel uit of een omvormer de opgewekte stroom afneemt, of dat er niks mee gedaan wordt? Ik heb het idee dat met de huidige lage zonnestand ik de onderste 3 panelen beter af kan koppelen omdat ze meer tegenwerken als meewerken door de schaduw die er nu op komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
[...]
En Sorry dat ik het voor de 3e keer vraag, maar kan iemand me svp uitleggen hoe ik PM aanzet hier?
Is het niet: bovenin op 'myreact', dan 'voorkeuren'?

[ Voor 8% gewijzigd door gatgda op 03-12-2009 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
[...]En Sorry dat ik het voor de 3e keer vraag, maar kan iemand me svp uitleggen hoe ik PM aanzet hier?
http://gathering.tweakers.net/forum/preferences > Privacy > DM aan of zoiets. (Tis sinds paar jaar geen PM meer maar direct message, omdat het niet private is of zoiets, is wel een .plannetje over.) Anyway, had jou gister het antwoord geDM'ed als reply op de DM van jou aan mij, dacht dat je toch wel zou kunnen zien. Had je mail adres erin gezet... En als het nu nog steeds niet werkt zou ik ff een modje mailen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
[...]
Elektriciteit is veel makkelijker te delen dan warmte, nl. via het net! Op die manier gaat er geen Wh kostbare zonnestroom verloren.
Elektriciteit raakt ook verloren hoor als er meer aanbod dan vraag is.
Wat als er veel wind en zon is en de kolencentrales niet zomaar even uit te zetten zijn.
Waarom denk je dat grote produdenten soms een negatieve afname prijs hebben ?

Ga op je fiets zitten met de dynamo op het wiel.
Draai de lampjes eruit en trap je rot. Raakt er echt geen energie verloren ?

Inderdaad, delen is een mooie oplossing.
De zo gehate slimme meter plaatsen en de boel laten draaien als er overschot is.
Auto opladen, wasmachine draaien, vaatwasser etc

Overdag zonnestroom produceren en terugleveren terwijl fabrieken, treinen, kantoren etc de stroom nodig hebben en dan 's avonds zelf weer stroom afnemen als het rustig is, is ook niet zo raar toch ?

In tegenstelling tot wat je hier mag geloven is niet alles een grote complot theorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woodski schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 10:48:
Elektriciteit raakt ook verloren hoor als er meer aanbod dan vraag is.
Wat als er veel wind en zon is en de kolencentrales niet zomaar even uit te zetten zijn.
Vraagsturing! Zo gaat een aanzienlijk deel van de vraag naar elektriciteit naar koel- en vrieshuizen. Door de temperatuur slim te laten variëren kun je elektriciteitsoverschotten gebruiken om de temperatuur te verlagen, en bij elektriciteitstekorten de temperatuur weer wat laten oplopen (Google maar naar "Project Nightwind"). Op huishoud-schaal zou dit dmv een écht slimme meter ook kunnen, maar de nadelen daarvan (of beter gezegd: de onwaarschijnlijkheid dat er een écht slimme meter komt) zijn in deze serie topics uitgebreid besproken.
Waarom denk je dat grote produdenten soms een negatieve afname prijs hebben ?
Omdat ons net star en inflexibel is, en omdat de grote fossiele jongens de kolencentrales liever niet terugregelen want dan wordt kolenstroom duurder. En dat zouden we toch niet willen?!?
Ga op je fiets zitten met de dynamo op het wiel.
Draai de lampjes eruit en trap je rot. Raakt er echt geen energie verloren ?
Slecht voorbeeld: een veel te simpel systeem met maar één opwekker, één verbruiker en geen mogelijkheid te schuiven met vraag en aanbod. Ja, elektriciteit gaat verloren als je het niet direct gebruikt (of opslaat) maar door slim te plannen kun je een veel groter deel van de elektriciteit direct gebruiken zodat het niet verloren gaat.
Overdag zonnestroom produceren en terugleveren terwijl fabrieken, treinen, kantoren etc de stroom nodig hebben en dan 's avonds zelf weer stroom afnemen als het rustig is, is ook niet zo raar toch ?
We zijn het eens :)
In tegenstelling tot wat je hier mag geloven is niet alles een grote complot theorie :)
Een complottheorie zie ik ook niet zo, wel een enorme traagheid en inertie vanuit de fossiele industrie die de situatie graag wil houden zoals die nu is: een simpel net met een paar grote fossiele opwekkers en een heleboel verbruikers die geen ingewikkelde dingen willen doen als terugleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 04-12-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Wat betreft het autonoom zijn. De extra kosten kunnen zich wel terugverdienen doordat de aansluitkosten tegenwoordig zo hoog zijn, zeker als de overheid besluit hun compensatie in te trekken. Probleem blijft dat je een bewolkte week in november/december moet kunnen 'overleven' wat een flinke hoeveelheid accu's vereist. Maar accu ontwikkelingen gaan snel. Een low cost accu type dat niet in voertuigen gebruikt kan worden door bijv. energie dichtheid is geen probleem voor een kruipruimte.

Zou je eilandbedrijf willen draaien (bij blackout of omdat je autonooom wilt zijn) dan heb je een (automatic) transfer switch nodig die je afsluit van het netwerk en een zware sinus omvormer (bijv. 2kW) met accus die 220V kan genereren voor je huisnetwerk. Zodra de sinus omvormer stabiel is zullen de zonne-omvormers weer aan gaan.

Nu vraag ik me het volgende al een poosje af: wat doet een reguliere zonne-omvormer in een dergelijk beperkt netwerk waarbij het aangeboden vermogen hoger is dan het verbruik: Neemt in zo'n geval de frequentie of spanning toe dan zal de zonne-omvormer uitschakelen (vanwege de eisen die daaraan gesteld zijn) om daarna weer aan te gaan en weer uit, etc? Of past de zonne-omvormer zijn uitgangvermogen aan? Er bestaat ook het risico dat storende frequenties de regeleenheden van de beide omvormers in de war maakt waardoor die mogelijk uitschakelen. In de documentatie van zonne-omvormers is hierover, niet heel verbazend, niks te vinden.

Bij de complete oplossingen zijn dit soort mogelijke problemen niet aanwezig maar kosten ook veel meer. Mocht het mogelijk zijn met standaard inverters wil ik dit wel gaan inbouwen om bij blackouts nog 1 fase van stroom te kunnen voorzien (voor koelkast, vriezer, verlichting enzo). Zo maar even een testje doen is met de dure inverters ook zo iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:41:
[...]

Ik ben het met je eens Jan.
Zonder duurzame (eigen) opslag is alleen het beperken van energiegebruik echt goed voor het milieu. En wat dat betreft scoort een zonneboiler aardig omdat daarmee werkelijk verbruik van grondstoffen voorkomen wordt.
DANK JE! ;)

werkplek, winkels, sportclub enz. hier kan nog heel veel bespaard worden, maar de interresse is er gewoon niet. bijvoorbeeld winkels waar bij de ingang zo,n blower warme lucht staat te blazen. :N
ik erger mij kapot aan die dingen. de deur moet uiteraard open blijven staan, anders komen de klanten niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:10:
@autonomie

ik ben het dus niet eens met jan, want het net gebruiken betekend dat je kwh die over is direkt naar de koelkast van de buurman stroomt, en zonder verlies verbruikt word.(&schoon en groen is)
Jammer, maar jouw stelling over die koelkast daar ben ik het wel mee eens.

Nogmaals: als jij ,s avonds TV kijkt, gebruik je toch echt stroom van de centrale (het net dus) en niet van jouw zonnepanelen die ,s middags stroom hebben terug geleverd aan het net.
Pagina: 1 ... 16 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.