Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.885 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:28
JAN-B schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 13:07:
Nogmaals: als jij ,s avonds TV kijkt, gebruik je toch echt stroom van de centrale (het net dus) en niet van jouw zonnepanelen die ,s middags stroom hebben terug geleverd aan het net.
En van de windturbines in de buurt. En van de windparken op de Noordzee. En uit waterkracht in Noorwegen. En uit biomassa. Etc. Etc. Etc. Met een goed en echt slim net kan deze lijst van Etc.'s nog veel langer worden omdat je efficiënt elektriciteit over grotere afstanden uit kunt wisselen.

Als duurzaam voorrang krijgt op het net moeten fossiele centrales terugregelen. Daardoor besparen netgekoppelde zonnestroompanelen vele fossiele kWh's. Het kan probleemloos, maar de fossielen willen het niet JAN-B, want door terugregelen wordt hun energie relatief duurder en dat hebben ze liever niet.

Waarom denk je dat de fossiele krachten (zoals gezegd: geen complot maar inertia) netkoppeling zo tegenwerken? Omdat het het beste is wat je op energiegebied kunt doen! Je bespaart fossiel en dat is compleet contra hun businessmodel.
styno schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:04:
Nu vraag ik me het volgende al een poosje af: wat doet een reguliere zonne-omvormer in een dergelijk beperkt netwerk waarbij het aangeboden vermogen hoger is dan het verbruik:
Dat werkt gewoon, vraag maar aan eric-pvt :) Die zou dolgraag een flinke UPS voor zijn meterkast hangen zodat hij zijn huis geheel op accu's kan laten draaien. Qua concept ben ik er niet voor, maar cool is het wel 8)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43
Woodski schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 10:48:
Ga op je fiets zitten met de dynamo op het wiel.
Draai de lampjes eruit en trap je rot. Raakt er echt geen energie verloren ?
Als er geen verbruiker aan een dynamo zit dan zal deze vrij kunnen draaien. Als je er wel een verbruiker aanhangt zal je harder moeten trappen om de energie voor het lampje op te wekken.
Er word dus geen elektriciteit geproduceerd in dit geval die niet verbruikt word.

De energie die verloren gaat beperkt zich dus tot de verschillende wrijvingsverliezen van het totale systeem. Hoe efficienter het totale systeem hoe minder van deze verliezen je dus hebt.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:03

JAN-B

525 Wp op mijn dak

engelbertus schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:12:
over zelfvoorzienend. ik vind dat iemand die zijn eigen energiebehoefte afdekt door dit zelf op te wekken, of die dat nu meteen kan gebruiken, of dat dit naar het net wordt, zelfvoorzienend is.

stel iedereen zou dit doen ( en dan ff niet "slechts"nederland bekijken. dan schijnt de zon 24 uur per dag, en is er ook 24 uur per dag evenveel vraag.) ik vind het "bekrompen" dat je het energievraagstuk begrenst tot nederland. en dan in de zin van
je wilt wel meerekenen dat jij snacht met een centrale van een nederlandse energieleverancier moet egbruiken, en je daarom niet zelfvoorzienend bent, maar niet dat je alsnog wel de volledige kwh aan productie hebt gehad, en nuttig hebt laten gebruiken door bijvoorbeeld de buirman, waardoor en dus zowel netto als bruto, minder kwh door je energieleverancier opgewekt moesten worden.

als je echt zo dramatisch wilt doorrreken, dan ben ej dekomende 1000 jaar niet zelfvoorzienend, want je moet altijd meerekenen dat de battrij die je inmiddels gekocht hebt, is gemaakt, of vervoerd met egbruikmaking van eindige fossiele energie, en dat houdt heel veel in, je moet zelfs meerekenen dat toevallig die ene accountant die het loon moest betalen van de chaufeur van de op pv rijdende wagen, zijn werk deed bij een olielampje.

ik vind DAT dus te ver gaan, om iemand niet zelfvoorzienend te noemen, en in het verlengde daarvan moet ej de grens trekken bij waar je zelf invloed op kunt hebben.

ik heb er geen invloed op de de enrgiecentrales niet beter kunnen omgaan met vraag en aanbod op de energiemarkt.

zoals jij redeneert is iemand pas zelfvoorzienend als iedereen zelfvoorzienend is, want er blijft altijd nog iets over dat je had kunnen bijdragen aan de zelfvoorzienendheid van de mensheid.

als je als uitgangspunt neemt.. ..... ".......begint bij jezelf" kun je niet meer van iemand verwachten dat dat in zijn vermogen ligt.

als de energiecntrales zlim zouden zijn zuden ze dan batterijen opstellen in de wijkcentrales bijvoorbeeld. of andere opslagmodellen bedenken. dat de energielevernacier dat niet milieuvriendelijk / co2 uitstoot bessparend oplossen is een feit waar je niets aan kunt veranderen.

eeen andere manier om het uit te leggen zou kunnen zijn, ik ben energielevernacier, net als bijvoorbeeld delta.
ik ben zelfvoorzienend, want ik produceer meer dan ik nodig heb. delta koopt mijn overschot. mijn gebruikte energie is dus schoon.
delta is niet zelf voorzienend, want die kan niet alleen schone enrgie leveren, ze moet bijstoken op fossiele energie.

de stroom die ik snachts nodig heb, is stroom, en geen fosiele brandstof. het deel dat ik heb opgewekt heb ik weer teruggenomen.

als delta ook zelfvoorzienend zou zijn, zou die zijn overschot aan niet zelfvoorzienende mensen kunnen verkopen, ik hoef DAT overschot niet.
als niemand dat overschot van delta willen hebben, dan hebben ze overcapaciteit, maar hoeven ze dat niet te produceren
ook als ze nieyt zelfvoorzienend zijnheeft dat geen invloed op mijn zelfvoorzienendheid.

dat de wereld delta ( of de rest van de wereld niet zelfvoorzienend is betekent niet dat ik mniet zelfvoorzienend ben.

zelfvoorzienend hoeft niet te betekenen dat elke schakel in mijn energiebevrediging zonder gebruikmaken van fosiele energie tot stand is gekomen.
zelfvoorzienend is in mijn ogen of je in je eigen energoebehoefte kunt voorzien, niet dat je de rest van de wereld van alle milieuvervuiling afhelpt.
@ engelbertus:
1 - zoals JIJ redeneert :? aan wie is het bericht eigenlijk gericht??
2 - om eerlijk te zijn begrijp ik helemaal niets van jouw stelling.(kan ook door de paar spelfouten komen, natuurlijk :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Van het Duitse Photovoltaikforum begreep ik dat er nog wat te doen valt over de SDE. Ene sepp1971 stellt dat Nederland op zijn kop heeft gehad van de EU betreffende de schamele regeling. Hij stelt verder dat de SDE veel meer dan nu op het Duitse feed in tariff gaat lijken. (lijkt me nog steeds sterk). Zie hier de posts:
http://www.photovoltaikfo...land--t40551.html#p330049

@zonnigtype. Even een vlaggetje voor jou, vanmorgen bracht de postbode een brief van Liander waarin een afschrift zat van ons garantie van oorsprong. Het origineel daarvan hebben ze dus naar SenterNovem gestuurd. Wellicht is dat het punt waarop wij in de statistieken van jou terecht komen. We zijn dus online sinds 25 september. Toen werd dus ook onze brutoproductiemeter geplaatst en ik begreep dat dat zeer snel was in vergelijking met vele anderen.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 13:25:
[...]

En van de windturbines in de buurt. En van de windparken op de Noordzee. En uit waterkracht in Noorwegen. En uit biomassa. Etc. Etc. Etc. Met een goed en echt slim net kan deze lijst van Etc.'s nog veel langer worden omdat je efficiënt elektriciteit over grotere afstanden uit kunt wisselen.

Als duurzaam voorrang krijgt op het net moeten fossiele centrales terugregelen. Daardoor besparen netgekoppelde zonnestroompanelen vele fossiele kWh's. Het kan probleemloos, maar de fossielen willen het niet JAN-B, want door terugregelen wordt hun energie relatief duurder en dat hebben ze liever niet.
Helder verhaal Jeroen _/-\o_

Wat is jouw mening: iemand met een jaarverbruik van 1500 Kwh en een PV - opbrengst van 2000 Kwh.
Mag je dit nu zelfvoorzienend noemen of moet je dan denken aan iemand die niet meer aangesloten is op het elek. net en volledig onafhankelijk is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:41
styno schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:04:
Wat betreft het autonoom zijn. De extra kosten kunnen zich wel terugverdienen doordat de aansluitkosten tegenwoordig zo hoog zijn, zeker als de overheid besluit hun compensatie in te trekken. Probleem blijft dat je een bewolkte week in november/december moet kunnen 'overleven' wat een flinke hoeveelheid accu's vereist. Maar accu ontwikkelingen gaan snel. Een low cost accu type dat niet in voertuigen gebruikt kan worden door bijv. energie dichtheid is geen probleem voor een kruipruimte.

Zou je eilandbedrijf willen draaien (bij blackout of omdat je autonooom wilt zijn) dan heb je een (automatic) transfer switch nodig die je afsluit van het netwerk en een zware sinus omvormer (bijv. 2kW) met accus die 220V kan genereren voor je huisnetwerk. Zodra de sinus omvormer stabiel is zullen de zonne-omvormers weer aan gaan.

Nu vraag ik me het volgende al een poosje af: wat doet een reguliere zonne-omvormer in een dergelijk beperkt netwerk waarbij het aangeboden vermogen hoger is dan het verbruik: Neemt in zo'n geval de frequentie of spanning toe dan zal de zonne-omvormer uitschakelen (vanwege de eisen die daaraan gesteld zijn) om daarna weer aan te gaan en weer uit, etc? Of past de zonne-omvormer zijn uitgangvermogen aan? Er bestaat ook het risico dat storende frequenties de regeleenheden van de beide omvormers in de war maakt waardoor die mogelijk uitschakelen. In de documentatie van zonne-omvormers is hierover, niet heel verbazend, niks te vinden.

Bij de complete oplossingen zijn dit soort mogelijke problemen niet aanwezig maar kosten ook veel meer. Mocht het mogelijk zijn met standaard inverters wil ik dit wel gaan inbouwen om bij blackouts nog 1 fase van stroom te kunnen voorzien (voor koelkast, vriezer, verlichting enzo). Zo maar even een testje doen is met de dure inverters ook zo iets...
Leuk idee. Alleen zou je in dit geval beter de DC van de panelen kunnen gebruiken om accu's bij te laden. Dat scheelt je namelijk 2 omvormers met de bijbehorende verliezen. (AC->DC voor de acculader) DC-AC van de panelen.
Kijk voor de grap eens naar de verschillende type UPSsen die er bestaan (http://www.pcguide.com/ref/power/ext/ups/types.htm) Als je die opbouwmogelijkheden in je achterhoofd houdt kan je bij een juist design veel verliezen beperken.

Wat betreft "overproductie" zijn er verschillende mogelijkheden. Een soladin600 levert bijvoorbeeld maar 500W, ook al wordt er meer opgewekt. Dit soort begrenzing kan natuurlijk ook dynamisch indien nodig. Mooier zou zijn dat er een actieve regeling is, die in het geval van overproductie een verbruiker zoals een electrische boiler, vrieskist oid aan kan zetten.
De frequentie zal zowieso nooit hoger worden, want in tegenstelling tot een generator waarbij de Freq wel kan stijgen, wordt de sinus electronisch gestuurd bij een omvormer. Maar dat is niet je probleem in deze, want met hoogvermogenselectronica kan je alles sturen.

Je grootste probleem zal zijn om het verlies te beperken zodat het rendabel genoeg is om autonoom te draaien tov een netgekoppeld systeem.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Ik zoek hier advies voor het na isoleren van onze kruipruimte

Onder een dikke kokosmat zit een zwaar luik
http://i49.tinypic.com/2jcsroj.jpg

Daaronder zit een blok schuim met een kier van een centimeter of 2
http://i46.tinypic.com/d8l1k.jpg

Dan kom je in de kruipruimte met droog zand
Aan de koude buizen hangen wat druppels

Onder de vloer zit piepschuim van 6 tot 13cm dik
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/1115f09.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2ptxnit.jpg

Ik lees veel goeds over de Tonzon folie.
Hoe bevestig ik dat hier op het piepschuim ?
De fimpjes maken niet veel duidelijk voor me

De muren zijn kalkzandsteen, dat is te doen met boren en pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
[...]

Jammer, maar jouw stelling over die koelkast daar ben ik het wel mee eens.

Nogmaals: als jij ,s avonds TV kijkt, gebruik je toch echt stroom van de centrale (het net dus) en niet van jouw zonnepanelen die ,s middags stroom hebben terug geleverd aan het net.
dan zeg je dus dat alle stroom die teruggeleverd wordt, opeens grijze stroom wordt?
t kan niet een beetje groen zijn, want die centrale staat altijd aan./is altijd aan het net gekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

engelbertus schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 16:10:
[...]

dan zeg je dus dat alle stroom die teruggeleverd wordt, opeens grijze stroom wordt?
t kan niet een beetje groen zijn, want die centrale staat altijd aan./is altijd aan het net gekoppeld
Ik moet eerlijk bekennen: Daar heb je wel een punt. je bedoelt dat als je zonnestroom overdag terugleverd het ,s avonds weer terug krijgt. in de praktijk is de stroom van het net natuurlijk een mix van alles door elkaar - gas, kolen, bio, Borselle, wind, zon, etc.
Nu begrijp ik ineens wat je bedoelt: het overschot aan groene stroom krijg je later weer retour, dus je bent
zelfvoorzienend. bedoel je dit?? had dat dan meteen gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 13:53:
Helder verhaal Jeroen _/-\o_

Wat is jouw mening: iemand met een jaarverbruik van 1500 Kwh en een PV - opbrengst van 2000 Kwh.
Mag je dit nu zelfvoorzienend noemen of moet je dan denken aan iemand die niet meer aangesloten is op het elek. net en volledig onafhankelijk is??
Het is slechts een woord... ik vind het moeilijk. Onafhankelijk is een duidelijk woord; je bent niet meer afhankelijk van het net (maar wel van acculeveranciers, generator etc.). Zelfvoorzienend betekent volgens het woordenboek autarkisch en dat betekent "in staat in eigen behoeften te voorzien". Ik denk dat netkoppeling met een overschot dus niet zelfvoorzienend is. Maar eigenlijk ben ik van mening dat je ook met accu's in de kelder ook niet zelfvoorzienend/autarkisch bent omdat je, zoals gezegd, afhankelijk bent van anderen.

Maar dat het is een beetje nodeloze discussie :) Gewoon lekker zoveel zonnestroom op het net invoeden als je kunt, daar wordt iedereen beter van en misschien krijgen we de fossielen er nog een keer onder.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik hier eerder had gelezen over "the Owl" heb ik er 1 aangeschaft bij www.zuinigmetstroom.nl Kreeg hem vandaag binnen en meteen aangesloten. Zo te zien werkt hij goed, of hij correct aangeeft kom ik nog wel achter met het opnemen van de maandstanden. Ik kwam meteen al achter een grote verbruiker: wij roken en hebben daarom (in de winter) de afzuigkap aanstaan als we thuis zijn. Dat ding verbruikt gewoon 100 watt!!!
Het is natuurlijk wel jammer dat hij niet uitgelezen kan worden op de pc en ik weet niet of hij ook in de min gaat als ik meer opwek dan ik verbruik maar dat laat ik nog wel weten hier.

Het is dus niet zo geavanceerd als veel van jullie hebben maar je krijgt wel heel duidelijk inzicht in je verbruik en daar gaat het om :)

wordt vervolgt

ps. voor de afzuigkap ga ik dus iets anders verzinnen (nee niet stoppen met roken)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
sander817 schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:38:
ik heb dit ding, de best saver chroom of zoiets:
enorm harde straal, en 6ltr per minuut, werkt erg goed
[afbeelding]
Heb hem besteld en vanmorgen voor het eerst gebruikt. Super!

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja, zoiets bedoel ik. je voorziet in je eigen energiebehoefte. dat je dan een kabel van een ander nodig hebt vind ik niet zo belangrijk.
in principe hoeft er niet speciaal voor mij eeen centrale met grotere capaciteit te worden gebouwd.
stroom wordt nu ook tussen landen onderling verhandeld, dus dat het snachts donker is, betekent alleen dat de stroom dan uit een land moet komen waar de zon dan (nog) wel schijnt, of er op een andere manier schone stroom kan worden geleverd.

helemaal zelfvoorzienend ben je nooit. want dan zou je geen stroom kunnen gebruiken. je hebt tenslotte niet je eigen koperdraad gemaakt etc.
de pv panelen heb je ook gekocht., en op het moment van anschaf hebben die meer energie gekost, dan (tot dan toe) hebben opgewekt.

dat is wel een belangrijk punt, want stel dat er geen stroom meer opgewekt kan worden via de normale weg, en je van de ene op de andere dag alleen nog de on zou kunnen gebruiken voor energie opwekking. dan zijn er te weinig panelen om in de behoefte te voorzien, etc, en zonder stroom is het onmogelijk nog iets nieuws te ontwikkellen of produceren.

we zijn dan weer net zover als 1000 enden jaren geleden. toen je vuur nog moest maken door hout te verbranden, en je je vlees nog zelf moest vangen. estra zuur is dan dat je wel weet hoe het anders kan, maar niet genoeg weet om dat ook te bereiken.

de ketting van schakels qua kennis en materiaal etc is zo enorm lang, voor de hoogstaande technologie van tegewoordig, dat het misschien zo lang zo duren (generaties) dat er niemand meer leeft die weet hoe het ook weer moest, of waar de kennis vandaan te halen is.
reizen wordt immers moeilijk, boeken lezen, moet je voor naar de bibliotheek, en dan moet ej hopen dat je het goeie boek kunt vinden etc.

als daar dan in staat deat je een pc moet maken met bepaalde componenten, dan moeten die eerst gemaakt worden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
over subsidies.

voor de sde subsidies heb ej voor pv een bruto terugleveringsmeter nodig.
dat wordt er dan ook een van de energiemaatschappij? het moet immers een -apparte- meter worden, op een apparte groep voor de sde?

ik heb nu een meter met dag nacht en terugleverings, digitaal, met rood ledje, en lcd, pijltjes e.d. maar daar heb ik dan niks aan voor de sde?

de sde vergoed voor de opgewekte kw's, dus zonder kun je alleen gebruikmaken van salderen en de nettoo teruglevering evt subsidie voor vangen?

onze gemeente heeft een subsidie voor warmtepompen, voor PV, en voor zonneboilers.

voor pv is de subsidie 2,50 euro per Wpiek, voor de installatie inclusief plaatsen.
gaat dat samen met de sde?
of is het een van beide? 2,50 is al meer dan 50% van een los paneel als ik het goed heb, en dan nog eens 25 cent per kWh ?

voor warmtepompen inclusief boring is het 50% met een maximum van 4500 per woning
voor boilers 50% max 700.

een warmtepomp wordt mij te duur,
maar een zonneboiler is al niet erg duur, als daar dan vanwege de sde, EN de gemeente een keer 700 (samen 1400 tot 1900 euro) voor wordt betaald (afhankelijk van het geinstalleerde vermogen) dan is dat niet eens duur meer?

of reken ik dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 17:32:
Omdat ik hier eerder had gelezen over "the Owl" heb ik er 1 aangeschaft bij www.zuinigmetstroom.nl Kreeg hem vandaag binnen en meteen aangesloten. Zo te zien werkt hij goed, of hij correct aangeeft kom ik nog wel achter met het opnemen van de maandstanden. Ik kwam meteen al achter een grote verbruiker: wij roken en hebben daarom (in de winter) de afzuigkap aanstaan als we thuis zijn. Dat ding verbruikt gewoon 100 watt!!!
Het is natuurlijk wel jammer dat hij niet uitgelezen kan worden op de pc en ik weet niet of hij ook in de min gaat als ik meer opwek dan ik verbruik maar dat laat ik nog wel weten hier.

Het is dus niet zo geavanceerd als veel van jullie hebben maar je krijgt wel heel duidelijk inzicht in je verbruik en daar gaat het om :)

wordt vervolgt

ps. voor de afzuigkap ga ik dus iets anders verzinnen (nee niet stoppen met roken)
naast dt de afzuigkap stroom verbruikt zorgt ie ook voor de afvoer van de warmte uit je woning. dus dubbel niet zuinig, als je die zomaar de hele avond laat draaien.

een centrale afzuiging gaat meestal nog deels via de meestal koudere vertrekken in een woning zoals de hal overloop en wc, waardoor het verlies daarvan iets lager is.
en centrale afzuiging werkt op een zuiniger motor volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
Woodski schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:53:
Ik zoek hier advies voor het na isoleren van onze kruipruimte

Onder de vloer zit piepschuim van 6 tot 13cm dik
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik lees veel goeds over de Tonzon folie.
Hoe bevestig ik dat hier op het piepschuim ?
De fimpjes maken niet veel duidelijk voor me

De muren zijn kalkzandsteen, dat is te doen met boren en pluggen.
Op zich is 6 tot 13cm absoluut niet slecht. Op de plekken waar je 6cm hebt kom je op een Rd van ongeveer 1,2 en op de plekken waar 13cm zit tegen de 2,5 - 2,6. Het lastige is/zijn de verschillende vormen waarmee je zit.Inderdaad zou overspannen met Tonzon folie geen slechte zijn?

Wat je ook nog kan overwegen is om in de breedte zelf nog 10cm piepschuim te plakken. Je krijgt dan 16 - 23cm en in de dalen krijg je een pocket met stilstaande lucht. Je kan ze dan verlijmen op de pieken. Zeker als je hier voldoende lijm op doet, met een lijmkam, dan zou je een perfecte verbinding en isolatiewaarde voor je vloer moeten kunnen krijgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 18:17:
[...]

naast dt de afzuigkap stroom verbruikt zorgt ie ook voor de afvoer van de warmte uit je woning. dus dubbel niet zuinig, als je die zomaar de hele avond laat draaien.

een centrale afzuiging gaat meestal nog deels via de meestal koudere vertrekken in een woning zoals de hal overloop en wc, waardoor het verlies daarvan iets lager is.
en centrale afzuiging werkt op een zuiniger motor volgens mij.
Allemaal waar...ik heb geen centraal afzuigsysteem.....alleen een raampje wat ik open kan zetten maar dan wordt het meteen koud in huis.

Ik denk er aan om twee ramen te laten vervangen door hr++ glas met een ventilatie rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Mistraller schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 14:52:
[...]

Leuk idee. Alleen zou je in dit geval beter de DC van de panelen kunnen gebruiken om accu's bij te laden. Dat scheelt je namelijk 2 omvormers met de bijbehorende verliezen. (AC->DC voor de acculader) DC-AC van de panelen.
Je hebt gelijk...in principe. Het probleem is dat de verschillende paneel configuraties die geplaatst worden. Deze zijn vaak string configuraties zodat je hoge spanningen krijg, bijv 310v of 400v DC. Hier zijn niet veel betaalbare laders voor te krijgen. Anders zou het zijn als je bij de inrichting van je systeem al rekening hiermee houdt en gaat voor bijv een 48V systeem. Dat zou je de zonnepanelen rechtstreeks op de accu's of accu lader aan kunnen sluiten. Door te kiezen voor een standaard string omvormer, een lader en een sinus omvormer kun je gebruik maken van off-the-shelf componenten.

Dus kan het: ja. Is het betaalbaar: nee.
Kijk voor de grap eens naar de verschillende type UPSsen die er bestaan (http://www.pcguide.com/ref/power/ext/ups/types.htm) Als je die opbouwmogelijkheden in je achterhoofd houdt kan je bij een juist design veel verliezen beperken.
Ik vraag me af of een standaard UPS er wel van gediend is om 220V te leveren vanuit de accu's om gelijktijdig aan de voedings zijde op te laden. Ik heb dat een keer per ongeluk zo gedaan (de uitgang op de netwerk kant aangesloten) en de APC UPS ging aan/uit/aan/uit, etc. En dat klopt natuurlijk ook wel: een UPS is bedoeld om de accu's te gebruiken als er geen 220 aan de netwerk kant is. Het zal dus een losse lader moeten worden en een losse sinus omvormer. Tenzij je iets custom gaat bouwen.
Wat betreft "overproductie" zijn er verschillende mogelijkheden. Een soladin600 levert bijvoorbeeld maar 500W, ook al wordt er meer opgewekt. Dit soort begrenzing kan natuurlijk ook dynamisch indien nodig. Mooier zou zijn dat er een actieve regeling is, die in het geval van overproductie een verbruiker zoals een electrische boiler, vrieskist oid aan kan zetten.
Ja, ook hier heb je gelijk... als de regelelectronica rekening kan houden met het feit dat de netspanning omhoog gaat als er geen vraag is. Normaal worden die dingen aan een netwerk gehangen dat als 'zwart gat' voor stroom dient. Waarom zou een omvormer fabrikant dan met eiland bedrijf rekening gaan houden, dat kost hem alleen maar geld stel ik me voor. De exactere vraag is dus: kan een normale zonne omvormer rekening houden met een mogelijk eiland bedrijf door het uitgangsvermogen aan de vraag bij te stellen?
De frequentie zal zowieso nooit hoger worden, want in tegenstelling tot een generator waarbij de Freq wel kan stijgen, wordt de sinus electronisch gestuurd bij een omvormer. Maar dat is niet je probleem in deze, want met hoogvermogenselectronica kan je alles sturen.
Je beantwoord je eigen vraag hier eigenlijk: een omvormer kan op twee manier zijn vermogen aan een netwerk kwijt:
- hogere spanning genereren dan het netwerk
- in fase voor gaan lopen op het netwerk (is bijna hetzelfde)

Aangezien zowel een reguliere sinus omvormer en een zonneomvormer niet primair gebouwd zijn om in een situatie te komen waarin ze elkaar tegenkomen vraag ik me dus af of dit wel gaat werken. Ook omdat een zonne omvormer gebouwd is om bij een te hoge spanning uit te schakelen (wettelijk verplicht).
Je grootste probleem zal zijn om het verlies te beperken zodat het rendabel genoeg is om autonoom te draaien tov een netgekoppeld systeem.
Als je echt autonoom wilt dan is rendement erg belangrijk, maar wil je een blackout kunnen 'overleven' dan kan het goedkoper zijn om off-the-shelf componenten te gebruiken en een lager rendement op de koop toe te nemen.

Ik ben dus beniewd of er mensen zijn die deze situatie kennen: netkoppeling met (A)TS en standaard zonnestroom en accu backupped inverter met losse acculader?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
[...]
Neehoor, met groene stroom uit PV help je juist TWEE keer de kolenboer uit de brand. Overdag spring je bij met PV, 's avonds neem je af en help je hem dus van z'n basislast af :-) Dat werkt overigens alleen als je meer opwekt dan verbruikt stel jij verbruikt 400W continu, maar hebt 800Wp: hij 800 W, jij 800Wp, samen, overdag 1600W, dus jij helpt hem met het opvangen van de piekvraag. 's avonds verbruik jij 400W, hij heeft nog steeds 800 W basisvermogen, dus jij helpt hem om 400W basisvermogen niet af te hoeven laten schakelen.

Trouwens, die sinusomvormer van 2 KW: wat is je basis MINIMUM last? Als je een smart grid hebt en er is piekvraag, dan wil je terug naar basislast, net als bij een blackout. Je klokradio, je koelkast, enne.... wat eigenlijk nog meer? 's avonds misschien nog een wat of 10 aan LED lampjes, maar 2 KW?

[ Voor 15% gewijzigd door el jonco op 04-12-2009 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
hoe zit het met het idee dat wanneer je een zonneboiler gebruikt, een douche WTW niet nuttig is, omdat je daarmee geen energie bespaart?

de vloer op de foto lijkt op een combinatievloer.
betonnen liggers, met daartussen PS "blokken".
deze
PS- blokken dienen als bekisting voor een betonvloer, pas later in de ontwikkeling ervan werden ze zo gevormd dat ze ook de betonnen liggers "isoleerden"

voordat er PS werd gebruikt werd deze vloer opgebouwd met betonnen liggers en bimsbetonnen elementen ertussen.

waarschijnlijk is de ps dus tpv de liggers 6 cm, en in de midden tussen de liggers 13 cm.
over de PS werd beton gestort, zodanig dat er midden boven de PS blokken ongeveer een laag beton van 4 cm zit.
daaroverheen komt dan nog de afwerkvloer (cementdekvloer) die ongeveer 5 cm dik is. daarbovenop leg je je folie/tussenvloer/laminaat/vloerbedekking/tegels.

volgens mij als je de documentatie van de leverancier (www.vbi.nl) er bij pakt, kun je wel zien hoe de warmteisolatie ervan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af of een standaard UPS er wel van gediend is om 220V te leveren vanuit de accu's om gelijktijdig aan de voedings zijde op te laden. Ik heb dat een keer per ongeluk zo gedaan (de uitgang op de netwerk kant aangesloten) en de APC UPS ging aan/uit/aan/uit, etc. En dat klopt natuurlijk ook wel: een UPS is bedoeld om de accu's te gebruiken als er geen 220 aan de netwerk kant is. Het zal dus een losse lader moeten worden en een losse sinus omvormer. Tenzij je iets custom gaat bouwen.
de smart ups van apc gewwon aansluiten,
dan erachter gewoon je pv aansluiten... voila ! de ups pakt 5 watt, en het overschot gaat aan de ac zijde zo het stopkontakt in.
getest en werkend bevonden met een smart ups 1400 hier,
bij afkoppeling van de netspanning; blijft alles achter de ups draaien, en bij zonnenschijn laad de ups zelfs op vanaf de achterkant, bij een wolk moeten de batterijen bijspringen.
navraag van mij in 2008 leerde me :
verboden door de netbeheerder in de meterkast, zelfs op 1 stop, of achter 1 stop.
en dus al helemaal nicht im frage, tussen meter en stopppen.
brandverzekering word ongeldig.

toch heb je zo wel een leuke manier om bij stroomuitval :
je bier koud te houden
je ketel te ontsteken
etc...met zuinige apparatuur

ik houd de ups nu maar apart, just if.. als de stroom uitvalt,
primair om in de winter de ketel te laten ontsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jan-b
voorheen was ik het helemaal met je eens, en je hebt ook een erg goed punt,
maar mijn woning staat in alkmaar,
dwz vlakbij het amalia windparkop zee, vlakbij de hvc centrale(biomassa), vlakbij agriport(wind) en burgervlotbrug(wind) bij elkaar >450MW vermogen.
ik heb een groenstroom kontrakt bij greenchoice, en neem dus savonds alleen verantwoorde energie af,
en de energiestroom in noord holland (energy valley) is het land uit, er is hier een overschot aan groene energie, en die wissel ik dus savonds in voor mijn eigen duurzame oplossing.(zon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
engelbertus schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:09:
hoe zit het met het idee dat wanneer je een zonneboiler gebruikt, een douche WTW niet nuttig is, omdat je daarmee geen energie bespaart?
Dat idee is fout :-)

Je moet de WTW zien als een 'opbrengstverdubbelaar' voor je zonneboiler, zeker in seizoenen waarin de zonneboiler niet 100% van je dekking haalt als je gewoon heet water verspilt.

In tegenstelling tot de financiele constructie "winstverdreidubbelaar" geeft douche-wtw je je investering dubbel en driedwars terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
engelbertus schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:09:
Dat idee klopt natuurlijk niet. Energie besparen is altijd nuttig. Als je een zonneboiler hebt voor de tapwatervoorziening kun je in de marginale seizoenen (lente & herfst) langer door blijven douchen op zonnewarmte omdat je douche dan minder warm water pakt. Anders gezegd: als je een mooie herfstdag gehad hebt die je voorraadvat lekker op 80 graden gebracht heeft doe je daar met een WTW meer douchebeurten mee dan zonder WTW. Hetzelfde geldt voor hotfill, wassen met koud water, etc.

In de winter, waarin de zonneboiler nauwelijks zonnewarmte levert, bespaart een WTW fossiele energie (aardgas) en dat is natuurlijk ook altijd nuttig.

-edit-

Wat el jonco zegt dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 04-12-2009 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
flitspaal.nl schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 18:29:
[...]

Op zich is 6 tot 13cm absoluut niet slecht. Op de plekken waar je 6cm hebt kom je op een Rd van ongeveer 1,2 en op de plekken waar 13cm zit tegen de 2,5 - 2,6. Het lastige is/zijn de verschillende vormen waarmee je zit.Inderdaad zou overspannen met Tonzon folie geen slechte zijn?

Wat je ook nog kan overwegen is om in de breedte zelf nog 10cm piepschuim te plakken. Je krijgt dan 16 - 23cm en in de dalen krijg je een pocket met stilstaande lucht. Je kan ze dan verlijmen op de pieken. Zeker als je hier voldoende lijm op doet, met een lijmkam, dan zou je een perfecte verbinding en isolatiewaarde voor je vloer moeten kunnen krijgen.
En dan de Tonzon folie met dubbelzijdig plakband tegen het piepschuim plakken ?
Dat is nl het deel wat ik echt niet snap.

Hier gebruiken ze 3 lagen waarvan er 2 bungelen
http://mail.tonzon.nl/foto/vloerprent200mm.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Woodski op 04-12-2009 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Woodski schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:26:
[...]

En dan de Tonzon folie met dubbelzijdig plakband tegen het piepschuim plakken ?
Dat is nl het deel wat ik echt niet snap.

Hier gebruiken ze 3 lagen waarvan er 2 bungelen
http://mail.tonzon.nl/foto/vloerprent200mm.jpg
Ik bedoel dus puur alleen met 10cm extra piepschuim, dus zonder tonzon.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
We moeten proberen (als tweakers) het initiatief aan onze kant te houden: democratische decentrale opwekking. Hoe kunnen we dat aanpakken? Hoe wenden we groene energie duurzaam aan?

Hebben we in NL dit? En dan liefst gesplitst in "groene" en "grijze" stroom?

Op moment van posten zitten ze daar op 50.182 Hz en worden er waarschijnlijk windmolens afgeschakeld...

Dit is een beginnetje van een smart grid. Een site waarop je kan zien hoe het met het momentane aanbod van energie is: of er een overcapaciteit is (waarschijnlijk door basiskolenlast en forse noordzeebries tijdens het middaguur van een zonnige dag) of juist ondercapaciteit (zon onder, geen wind) waardoor er alleen grijze stroom beschikbaar is waarmee we zuinig om moeten gaan om uiteindelijk de basislast naar beneden te dwingen?

Zonder meteen ons eigen verbruik op te hoeven geven met een "slimme meter" kunnen we dan de tering naar de nering zetten en groener zijn, maar wel zelf blijven beslissen. Uiterste consequentie op lange termijn is dat we alleen nog maar aanschakelen als er groene stroom is; zo kan de grijze basislast steeds verder omlaag tot ze is verdwenen. De groene energie kan groeien tot ze langzaam maar zeker ook de basislast kan opbrengen. We helpen dan een volledig groene energievoorziening door peakshaving op vrijwillige basis.

Met wat eenvoudige technieken (web pagina waar alleen 1 getal op staat, onder 50 is tekort, boven 50 is teveel) in combinatie met dingen als KlikAanKlikUit, Xanadu of (ahem) plugwijs, kan je nu al je koelkast/vriezer een uurtje uitzetten, of juist je warmtepompboiler een tandje hoger schakelen.

Of ben ik te idealistisch?

[ Voor 7% gewijzigd door el jonco op 04-12-2009 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:41
styno schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 18:37:
[...]
Je hebt gelijk...in principe. Het probleem is dat de verschillende paneel configuraties die geplaatst worden. Deze zijn vaak string configuraties zodat je hoge spanningen krijg, bijv 310v of 400v DC. Hier zijn niet veel betaalbare laders voor te krijgen. Anders zou het zijn als je bij de inrichting van je systeem al rekening hiermee houdt en gaat voor bijv een 48V systeem. Dat zou je de zonnepanelen rechtstreeks op de accu's of accu lader aan kunnen sluiten. Door te kiezen voor een standaard string omvormer, een lader en een sinus omvormer kun je gebruik maken van off-the-shelf componenten.

Dus kan het: ja. Is het betaalbaar: nee.
DC/DC converters toepassen...dat geeft volgens mij betere rendementen en is goedkoper dan een DC/AC converter die ook nog eens in sync moet lopen met een externe frequentie. (waar je er eentje uitspaart)
[...]
Een standaard UPS is een dom ding. Daar zit gewoon een offline circuit in, met een kleine lader en een omvormer. Een dikke condensator moet de schakeltijd overbruggen.
Ik haalde de UPS technologie aan omdat je iets vergelijkbaars aan het bouwen bent. Kijk eens naar het principe van de online UPS. Waarbij dus primaire pad altijd over de accu's loopt. Het is waar dat je er een zwaarder laadcircuit voor nodig hebt, maar je hebt geen schakeltijden, en de opstelling is verrassend eenvoudig.
Ja, ook hier heb je gelijk... als de regelelectronica rekening kan houden met het feit dat de netspanning omhoog gaat als er geen vraag is. Normaal worden die dingen aan een netwerk gehangen dat als 'zwart gat' voor stroom dient. Waarom zou een omvormer fabrikant dan met eiland bedrijf rekening gaan houden, dat kost hem alleen maar geld stel ik me voor. De exactere vraag is dus: kan een normale zonne omvormer rekening houden met een mogelijk eiland bedrijf door het uitgangsvermogen aan de vraag bij te stellen?
beveiliging tegen eilandbedrijf is wettelijk verplicht. Dus je zal toch al met iets anders moeten komen, dus of DC/DC converters (lees: solar acculader) moeten werken.
Een omvormer houdt altijd de uitgang nauwkeurig in de gaten, als er bij mij iets uit de marge schiet, dan slaat ie al af. Met een DC/DC laadcircuit kan dat zo ontzettend simpel...accu's vol: laadcircuit uit. Stel dat je dat niet zou willen, hoef je alleen maar ergens een extra verbruikscircuit in te schakelen met een simpel relaisje dat je laat acteren op het signaal "accu vol".
Je beantwoord je eigen vraag hier eigenlijk: een omvormer kan op twee manier zijn vermogen aan een netwerk kwijt:
- hogere spanning genereren dan het netwerk
- in fase voor gaan lopen op het netwerk (is bijna hetzelfde)

Aangezien zowel een reguliere sinus omvormer en een zonneomvormer niet primair gebouwd zijn om in een situatie te komen waarin ze elkaar tegenkomen vraag ik me dus af of dit wel gaat werken. Ook omdat een zonne omvormer gebouwd is om bij een te hoge spanning uit te schakelen (wettelijk verplicht).
Voor zover ik weet zet een Soladin met een cosphi van 0,99 de spanning op het net. Hier ook weer: gebruik een DC/DC converter en je houdt het simpel en het werkt ook nog.
Als je echt autonoom wilt dan is rendement erg belangrijk, maar wil je een blackout kunnen 'overleven' dan kan het goedkoper zijn om off-the-shelf componenten te gebruiken en een lager rendement op de koop toe te nemen.
blackouts zijn zo zeldzaam dat je wel heel veel belang hecht aan electriciteit om daar zoveel geld aan uit te geven. In de meeste gezinnen kost het hoogstens de inhoud van de vrieskist.
Ik ben dus beniewd of er mensen zijn die deze situatie kennen: netkoppeling met (A)TS en standaard zonnestroom en accu backupped inverter met losse acculader?
Dat kan alleen met standaard componenten als je een omschakeling maakt.

Je krijgt dan de situatie waarbij je accu's gaat laden met een normale lader, en een netgekoppelde omvormer hebt. Bij powerloss schakel je over op een ander laadcircuit (dc/dc) en kan het accu circuit stroom leveren. Het zal een erg complexe situatie zijn, omdat je natuurlijk het liefst op je normale net de spanning wilt hebben. Dat houdt dus in dat je die spanning in de meterkast ergens in zal moeten voeden, want anders ontstaat wederom eilandbedrijf en dat mag gewoon niet.
Wil je echt een dip overleven en alles volgens de norm opbouwen tegen een haalbare prijs dan kan je denk ik gewoon het beste een goede UPS pakken. Tegen de tijd dat de accu's leeg zijn is doorgaans de dip wel weer over.

Voor autonoom bedrijf zou ik zeggen; hou je aan het KISS principe!

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
el jonco schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 22:06:
We moeten proberen (als tweakers) het initiatief aan onze kant te houden: democratische decentrale opwekking. Hoe kunnen we dat aanpakken? Hoe wenden we groene energie duurzaam aan?
Uhm... reduceer je verbruik? Plaats zonnestroompanelen? Zet je leverancier/netbeheerder onder druk dat ze je saldering goed regelen? Stem bij verkiezingen energiebewust? Wordt lid van een windturbinecoöperatie die met zelflevering experimenteert? Doe mee met de Solar Days? Promoot energiebesparing/duurzame opwek waar je maar kunt?
Hebben we in NL dit? En dan liefst gesplitst in "groene" en "grijze" stroom?
Dat is hier al eerder voorbijgekomen en het is mij niet duidelijk of de netfrequentie wel een betrouwbare indicator is voor over- of onderbelasting van het net. Maar een leuke website is het zeker :)
Dit is een beginnetje van een smart grid.
Ik hoop het met jou, maar ik denk dat als je er een onderzoeksbureau op zet nog geen 20% van de Nederlanders interesse zou hebben in een variabel energietarief (variabel in de zin van dat het kan fluctueren in de loop van de dag). Dat is allemaal veel te ingewikkeld voor de consumenten die in het "Ik zeg doen" van Frans Bauer trappen. Energie boeit mensen niet! Peak Oil is onder de massa onbekend en klimaatverandering "is vast niet waar" want een paar wetenschappers hebben met cijfers gegoocheld.
Of ben ik te idealistisch?
Ik hoop het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 16:58:
[...]

Het is slechts een woord... ik vind het moeilijk. Onafhankelijk is een duidelijk woord; je bent niet meer afhankelijk van het net (maar wel van acculeveranciers, generator etc.). Zelfvoorzienend betekent volgens het woordenboek autarkisch en dat betekent "in staat in eigen behoeften te voorzien". Ik denk dat netkoppeling met een overschot dus niet zelfvoorzienend is. Maar eigenlijk ben ik van mening dat je ook met accu's in de kelder ook niet zelfvoorzienend/autarkisch bent omdat je, zoals gezegd, afhankelijk bent van anderen.

Maar dat het is een beetje nodeloze discussie :) Gewoon lekker zoveel zonnestroom op het net invoeden als je kunt, daar wordt iedereen beter van en misschien krijgen we de fossielen er nog een keer onder.
Alweer een helder verhaal, Jeroen :Y
Maar eigenlijk ben je altijd afhankelijk van anderen en dat is toch niet erg. als jij brood wil ben je afhankelijk van de bakker enzovoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
JeroenH schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 23:28:
Uhm... reduceer je verbruik? Plaats zonnestroompanelen? Zet je leverancier/netbeheerder onder druk dat ze je saldering goed regelen? Stem bij verkiezingen energiebewust? Wordt lid van een windturbinecoöperatie die met zelflevering experimenteert? Doe mee met de Solar Days? Promoot energiebesparing/duurzame opwek waar je maar kunt?[...]
Ook, bijna allemaal, maar de boodschap was: waar kunnen we een nagel onder het behang krijgen, waar kunnen we beginnen met afbrokkelen van de gevestigde orde, hoe kunnen we ZELF een beginnetje maken. Linux is zelf ook op een zolderkamertje in z'n eentje begonnen en nu werken zelfs grote bedrijven ermee. Waarom kunnen we hier niet in het klein beginnen met een (virtueel) micro-smart grid "power to and from the people". Positief blijven, die kar moet toch getrokken worden. De toekomst is te belangrijk om in handen van de regering of grote bedrijven te geven :-)
Dat is hier al eerder voorbijgekomen en het is mij niet duidelijk of de netfrequentie wel een betrouwbare indicator is voor over- of onderbelasting van het net. Maar een leuke website is het zeker :)
De vraag is dus (nog steeds): zijn er voor de Nederlandse situatie URLs te vinden die realtime of near-realtime een belasting van het net tonen. Tennet zal dat wel voor zichzelf hebben, maar zijn er ook publiek-toegankelijke versies van? Het groene grafiekje van het aantal Gb dat een paar pagina's terug langskwam, maar dan voor electraverbruik. Naar ik begrijp van een windmolencooperatie, wordt daar nog met de hand gelogd; de molenaar gaat eens in de zoveel tijd langs, neemt de meterstand op en dat is het. Doet me denken aan het grapje "deze maand doen we de kledingwas maar eens niet".

Wij zijn hier met z'n allen (althans een groot aantal van ons) groene stroom aan het produceren maar waar we in de curve van de piekbelasting zitten: geen idee. Sonnenertrag houdt het per dag, of op z'n hoogst per een paar uur bij, maar niet tov. de totale netbelasting. Dus nogmaals: URLs, iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

engelbertus schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 17:55:
ja, zoiets bedoel ik. je voorziet in je eigen energiebehoefte. dat je dan een kabel van een ander nodig hebt vind ik niet zo belangrijk.
in principe hoeft er niet speciaal voor mij eeen centrale met grotere capaciteit te worden gebouwd.
stroom wordt nu ook tussen landen onderling verhandeld, dus dat het snachts donker is, betekent alleen dat de stroom dan uit een land moet komen waar de zon dan (nog) wel schijnt, of er op een andere manier schone stroom kan worden geleverd.

helemaal zelfvoorzienend ben je nooit. want dan zou je geen stroom kunnen gebruiken. je hebt tenslotte niet je eigen koperdraad gemaakt etc.
de pv panelen heb je ook gekocht., en op het moment van anschaf hebben die meer energie gekost, dan (tot dan toe) hebben opgewekt.

dat is wel een belangrijk punt, want stel dat er geen stroom meer opgewekt kan worden via de normale weg, en je van de ene op de andere dag alleen nog de on zou kunnen gebruiken voor energie opwekking. dan zijn er te weinig panelen om in de behoefte te voorzien, etc, en zonder stroom is het onmogelijk nog iets nieuws te ontwikkellen of produceren.

we zijn dan weer net zover als 1000 enden jaren geleden. toen je vuur nog moest maken door hout te verbranden, en je je vlees nog zelf moest vangen. estra zuur is dan dat je wel weet hoe het anders kan, maar niet genoeg weet om dat ook te bereiken.

de ketting van schakels qua kennis en materiaal etc is zo enorm lang, voor de hoogstaande technologie van tegewoordig, dat het misschien zo lang zo duren (generaties) dat er niemand meer leeft die weet hoe het ook weer moest, of waar de kennis vandaan te halen is.
reizen wordt immers moeilijk, boeken lezen, moet je voor naar de bibliotheek, en dan moet ej hopen dat je het goeie boek kunt vinden etc.

als daar dan in staat deat je een pc moet maken met bepaalde componenten, dan moeten die eerst gemaakt worden etc.
KIJK, dat bedoel ik nou d:)b zijn we het toch nog eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
engelbertus schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 18:04:
over subsidies.

voor de sde subsidies heb ej voor pv een bruto terugleveringsmeter nodig.
dat wordt er dan ook een van de energiemaatschappij? het moet immers een -apparte- meter worden, op een apparte groep voor de sde?
Niet helemaal: de enige die een meter mag plaatsen is een officieel door TenneT "meetgemachtigde". Hier de lijst (je zou zelf kunnen kiezen, praktijk is dat je regionale monopolist, de netbeheerder, die "aanwijst").
ik heb nu een meter met dag nacht en terugleverings, digitaal, met rood ledje, en lcd, pijltjes e.d. maar daar heb ik dan niks aan voor de sde?
Nope. Niet als bruto productiemeter want die komt als aparte geijkte meter VOOR de bestaande meter (vraag me niet waarom, dat hebben de hoge dames en heren van EZ zo "besloten", en daar moet iedereen het maar mee doen). Bestaande meter "mag blijven hangen", al probeert menig netbeheerder alsnog stiekem die goeie ouwe Ferraris geforceerd te verwisselen als je effe niet oplet. Niet jouw probleem, je hebt al een digitale meter, zo tussen regels doorlezend een exemplaar met mogelijk meerdere "digitale telwerken" ??? (een of twee daarvan zouden dan in theorie, afh. van meter, teruglevering kunnen registreren op laag/hoog).
de sde vergoed voor de opgewekte kw's, dus zonder kun je alleen gebruikmaken van salderen en de nettoo teruglevering evt subsidie voor vangen?
Nope. In theorie wel (zie SN vraag/antwoord 31). Je zou echter wel gek zijn om zonder bruto productiemeter alleen voor je op het net ingevoede overschot (niet zelf verbruikte zonnestroom) SDE subsidie te willen. Ik raad dat met klem af, tenzij je een gigantisch systeem gaat aanschaffen wat grotendeels alles op het net propt. Met de bekende gevaren als gevolg (nu max. 3.000 kWh/jaar netinvoeding, plannetje nog steeds niet gerealiseerd 5.000 kWh, erboven: fossiele hondenfooi voor je kostbare zonnestroom kWh...).
onze gemeente heeft een subsidie voor warmtepompen, voor PV, en voor zonneboilers.

voor pv is de subsidie 2,50 euro per Wpiek, voor de installatie inclusief plaatsen.
gaat dat samen met de sde?
Er wordt gestapeld in diverse provincies. Ik heb nog niet gehoord dat een CentenNozem ambtenaar is gaan stuiteren. Want er staan bepalingen in al die regelgevings-racekak over "teveel steunkader" en zo. Dus wat niet is kan nog komen, je kunt het gewoon proberen. Maar ik zou wel schriftelijk alles dichttimmeren om onaangename verrassingen te voorkomen. Telefonische toezeggingen kun je je **** mee afvegen, heb je niks aan.
of is het een van beide? 2,50 is al meer dan 50% van een los paneel als ik het goed heb, en dan nog eens 25 cent per kWh ?
2,50 is absurd veel. Modules kosten zelf al minder, moet je alleen nog wel installatie en BOS bij rekenen. Wat je voor een kWh krijgt is een grote dikke mist, en jaarlijks variabel en afhankelijk van je eigen contract. Totaal onvoorspelbaar. Zoals het er nu naar uitziet wordt basisbedrag voor installaties van let op 1,0 (???) tot en met 15 kWp in SDE 2010 47,4 cent/kWh, daar moet de correctiefactor nog van af en die was voor de SDE 2008/2009 categorieën net bepaald op 22,5 eurocent voor in de voorschotten. Wordt echter waarschijnlijk lager vastgesteld rond 1 april 2010, met terugwerkende kracht voor 2009.... Je houd dan mogelijk iets van 47,4 - 21 = 26,4 eurocent voor 2010 over. Daarboven op nog je specifieke contractprijs door vermeden stroom inkoop/salderen (extra lastig bij dubbeltarief, moet je alles bij gaan houden). Jaar erna: nieuwe ronde, nieuwe prijzen met zowel correctiebedragen en salderingswaarde: tombola en heel erg dik koffiedik kijken geblazen... Enige wat blijft "staan" is het basisbedrag, 15 jaar lang (als subsidie natuurlijk niet 0,00 ct/kWh wordt, wat geen ondenkbaar scenario is).
voor warmtepompen inclusief boring is het 50% met een maximum van 4500 per woning
voor boilers 50% max 700.

een warmtepomp wordt mij te duur,
maar een zonneboiler is al niet erg duur, als daar dan vanwege de sde, EN de gemeente een keer 700 (samen 1400 tot 1900 euro) voor wordt betaald (afhankelijk van het geinstalleerde vermogen) dan is dat niet eens duur meer?

of reken ik dan verkeerd?
Warmtepompen en zonnecollectoren vallen NIET onder SDE, maar onder een zogenaamde "Tijdelijke Energieregeling Markt en Innovatie"..... Staatscourant 8 september 2008 nr. 173, een heel dik papier weer. Al paar keer geamendeerd, zoals dat gaat bij EZ (continu aan de radertjes draaien, en als het ondanks alle veiligheidsventielen voor de begroting toch fout dreigt te lopen in een keer de stiekem de in de regeling ingebouwde schakelaars in de uit-stand zetten...).

Ik heb overigens weer paar berichten over SDE op m'n site gezet, het "Maatwerkadvies" heb ik nu ook al een "leuke" ( ;( ) reactie op, en CertiQ november is bekend: slechts 164 nieuwe SDE systeempjes aangemeld in de database daar. Dat schiet lekker op... Totaal sinds 1 april 2008, start van de SDE: nieuw 5,5 MWp. Een grote, gigantische blamage...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zonnigtype schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 00:16:
Niet helemaal: de enige die een meter mag plaatsen is een officieel door TenneT "meetgemachtigde". Hier de lijst (je zou zelf kunnen kiezen, praktijk is dat je regionale monopolist, de netbeheerder, die "aanwijst").
[...]
Nope. Niet als bruto productiemeter want die komt als aparte geijkte meter VOOR de bestaande meter (vraag me niet waarom, dat hebben de hoge dames en heren van EZ zo "besloten", en daar moet iedereen het maar mee doen). Bestaande meter "mag blijven hangen", al probeert menig netbeheerder alsnog stiekem die goeie ouwe Ferraris geforceerd te verwisselen als je effe niet oplet. Niet jouw probleem, je hebt al een digitale meter, zo tussen regels doorlezend een exemplaar met mogelijk meerdere "digitale telwerken" ??? (een of twee daarvan zouden dan in theorie, afh. van meter, teruglevering kunnen registreren op laag/hoog).
ik heb een nieuw huis ( jar oud) en er zit al een nieuwe meter in idd. hij meet zowel hoog als laag en geleverd en teruggeleverde energie.
dus die registreert precies al alle gegevens, waarvan jij zegt dat ik ze handmatig moet bijhouden.
de bruto productiemeter en de eis dat de pv installatie op een hele aparte groep moet, is volgens mij alleen om te voorkomen dat men er mee kan sjoemelen.. hoe kun je anders met eenouderwetse meter aantonene hoeveel je pv geproduceert heeft, als je dat deels zelf hebt gebruikt.

mijn meter registreert dus feitelijk al wel alles. zelfs vermeden productie of hoe je het noemt kun je er mee bepalen. de meter heeft een lcd met scherm dat 1 stand per keer weergeeft. ter indicatie staat er een 1 of twee in beeld voor hoog of laag tarief, en knippert de teller bij teruglevering, terwijl er weerr de 1 of 2 in beeld staatm samen met de letter r in beeld.
[...]

Nope. In theorie wel (zie SN vraag/antwoord 31). Je zou echter wel gek zijn om zonder bruto productiemeter alleen voor je op het net ingevoede overschot (niet zelf verbruikte zonnestroom) SDE subsidie te willen. Ik raad dat met klem af, tenzij je een gigantisch systeem gaat aanschaffen wat grotendeels alles op het net propt. Met de bekende gevaren als gevolg (nu max. 3.000 kWh/jaar netinvoeding, plannetje nog steeds niet gerealiseerd 5.000 kWh, erboven: fossiele hondenfooi voor je kostbare zonnestroom kWh...).
mijn idee is dat de sde elk jaar de subsidie per geproduceerde kWh lager zet, en dat het correctiebedrag afhankelijk is van het huigige tarief, en de mate waarin de overheid het idee heeft dat er gestimuleerd moet worden. op den duur is een paneel zo goedkoop dat het voor iedereen "betaalbaar" is.

maar wat wordt het tarief voor teruglevering dan, oftewewl. blijft men salderen op basis van 1:1?

men zou anders bij een hoge productie (boven 3000kwh bijvoorbeeld) op den duur duurder uit kunnen zijn met sde, dan zonder sde?
ik las ook op een site dat het nu 3000kWh is, je maximaal 3500 watt op een 1 meter / groep mag hebben, en dat dat dan maximaal 2800 oplevert per jaar, waardoor je ook eigenlijk niet meer dan 3000 kunt produceren?
[...]
Er wordt gestapeld in diverse provincies. Ik heb nog niet gehoord dat een CentenNozem ambtenaar is gaan stuiteren. Want er staan bepalingen in al die regelgevings-racekak over "teveel steunkader" en zo. Dus wat niet is kan nog komen, je kunt het gewoon proberen. Maar ik zou wel schriftelijk alles dichttimmeren om onaangename verrassingen te voorkomen. Telefonische toezeggingen kun je je **** mee afvegen, heb je niks aan.
ik woon in gemeente sneek, en ik zag dus die regeling. die geld sinds 2007, na die datum lees ik niks over subsidie, en staat nog steeds gewoon op de site bij subsidies.
verder heeft de provicie friesland een regeling, die bovenop de sde komt. en is er de sde regeling.
er staat echt 2,50 SDE per wpiek, zonder maximum. dat is wel eenmalig voor de aanschaf, niet per productie of zo.
een module kost verder toch nog altijd wel meer dan 4 euro per wpiek? dacht ik? of reken ik met de niet actuele tarieven van de diverse leveranciers?
[...]
2,50 is absurd veel. Modules kosten zelf al minder, moet je alleen nog wel installatie en BOS bij rekenen. Wat je voor een kWh krijgt is een grote dikke mist, en jaarlijks variabel en afhankelijk van je eigen contract. Totaal onvoorspelbaar. Zoals het er nu naar uitziet wordt basisbedrag voor installaties van let op 1,0 (???) tot en met 15 kWp in SDE 2010 47,4 cent/kWh, daar moet de correctiefactor nog van af en die was voor de SDE 2008/2009 categorieën net bepaald op 22,5 eurocent voor in de voorschotten. Wordt echter waarschijnlijk lager vastgesteld rond 1 april 2010, met terugwerkende kracht voor 2009.... Je houd dan mogelijk iets van 47,4 - 21 = 26,4 eurocent voor 2010 over. Daarboven op nog je specifieke contractprijs door vermeden stroom inkoop/salderen (extra lastig bij dubbeltarief, moet je alles bij gaan houden). Jaar erna: nieuwe ronde, nieuwe prijzen met zowel correctiebedragen en salderingswaarde: tombola en heel erg dik koffiedik kijken geblazen... Enige wat blijft "staan" is het basisbedrag, 15 jaar lang (als subsidie natuurlijk niet 0,00 ct/kWh wordt, wat geen ondenkbaar scenario is).
de site van de gemeente sneek:
http://www.sneek.nl/sjabl...ct/view.asp?objectID=8735
staat bij digitaal loket, dus lijkt me nog steeds actueel
die van de provincie:
http://www.fryslan.nl/sja...e/view.asp?objectID=28879
ik weet niet of er in 2010 weer een subsidie wordt ingesteld.
[...]
Warmtepompen en zonnecollectoren vallen NIET onder SDE, maar onder een zogenaamde "Tijdelijke Energieregeling Markt en Innovatie"..... Staatscourant 8 september 2008 nr. 173, een heel dik papier weer. Al paar keer geamendeerd, zoals dat gaat bij EZ (continu aan de radertjes draaien, en als het ondanks alle veiligheidsventielen voor de begroting toch fout dreigt te lopen in een keer de stiekem de in de regeling ingebouwde schakelaars in de uit-stand zetten...).
de subsie over warmtepompen en zonneenergie is een ander "hoofdstuk" dan zonneboiler bij senter novum.
http://www.senternovem.nl...idie-informatie/index.asp
de subsidie daarvoor is niet erg hoog. duurzame warmte of zonne warmte heet het daar.
tis ook allemaal niet makkelijk te vinden op internet. latt staan dat je kunt inschatten wat iets kost.

offerte voor een 125 liter zonneboiler levering met 1 collector van 2,2 m2 met 3,5 Gjoule: 1700 euro,
200 liter, 2 collectoren, 4,9 Gjoule, 2350 euro
700 / 980 euro"senter novum", 700 euro subsidie sneek, dan is wat je zelf moet betalen niet erg veel meer?
1700 - 1400 = 300 of 2350 - 1680 = 770 euro voor de levering, dan nog installatie erbij,

idem voor PV: basisbedrag van sde, +2,50 per wpiek, +0,50 per wpiek van sneek en fryslan, dan wordt het erg aantrekkelijk.
Ik heb overigens weer paar berichten over SDE op m'n site gezet, het "Maatwerkadvies" heb ik nu ook al een "leuke" ( ;( ) reactie op, en CertiQ november is bekend: slechts 164 nieuwe SDE systeempjes aangemeld in de database daar. Dat schiet lekker op... Totaal sinds 1 april 2008, start van de SDE: nieuw 5,5 MWp. Een grote, gigantische blamage...
je bedoelt dat de regelingen met opzet niet erg goed functioneert, omdat het de regering anders geld kost, om goede sier te maken met een leuk uitziende regeling?
[quote
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
engelbertus schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 01:23:idem voor PV: basisbedrag van sde, +2,50 per wpiek, +0,50 per wpiek van sneek en fryslan, dan wordt het erg aantrekkelijk.
Yep. En dan houd je nog geld over voor de installatie. Want 2.50+0.50=3.00, 3.00-2.73=0.27. Plus SDE.
je bedoelt dat de regelingen met opzet niet erg goed functioneert, omdat het de regering anders geld kost, om goede sier te maken met een leuk uitziende regeling?
Yep. :$ Het is eigenlijk nog erger "zelfs zonder dat het de regering geld kost" (SDE 2010 wordt betaald uit een heffing, niet uit begroting).

[ Voor 31% gewijzigd door el jonco op 05-12-2009 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
flitspaal.nl schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:42:
[...]

Ik bedoel dus puur alleen met 10cm extra piepschuim, dus zonder tonzon.
Ik snap je nu... je wil grote platen ertegenaan plakken, niet stroken.
Dan krijg je een vlakke onderkant.
Dat lijkt me een heel geklooi om die door het luik naar binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:29
engelbertus schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 01:23:
[...]

ik heb een nieuw huis ( jar oud) en er zit al een nieuwe meter in idd. hij meet zowel hoog als laag en geleverd en teruggeleverde energie.
dus die registreert precies al alle gegevens, waarvan jij zegt dat ik ze handmatig moet bijhouden.
de bruto productiemeter en de eis dat de pv installatie op een hele aparte groep moet, is volgens mij alleen om te voorkomen dat men er mee kan sjoemelen.. hoe kun je anders met eenouderwetse meter aantonene hoeveel je pv geproduceert heeft, als je dat deels zelf hebt gebruikt.

mijn meter registreert dus feitelijk al wel alles. zelfs vermeden productie of hoe je het noemt kun je er mee bepalen. de meter heeft een lcd met scherm dat 1 stand per keer weergeeft. ter indicatie staat er een 1 of twee in beeld voor hoog of laag tarief, en knippert de teller bij teruglevering, terwijl er weerr de 1 of 2 in beeld staatm samen met de letter r in beeld.
Zo'n meter als jij heb ik ook, maar daarnaast een bruto productiemeter. Jouw meter registreert namelijk niet de stroom die je panelen produceren en die je direct verbruikt. Ook over die productie heb je recht op SDE subsidie.
Na een jaar meten waren bij mij de standen:
  • verbruik: 2221 kWh
  • teruggeleverd: 2284 kWh
  • productie: 3044 kWh
Van de geproduceerde 3044 kWh heb ik dus (3044-2282=)762 kWh direct zelf verbruikt. Totaal komt 3.5 * 850 = 2975 kWh in aanmerking voor subsidie. Zonder productiemeter zou ik dus 2975 - 2282 = 693 kWh SDE subsidie zijn misgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deejeebv schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 09:12:
[...]

Zo'n meter als jij heb ik ook, maar daarnaast een bruto productiemeter. Jouw meter registreert namelijk niet de stroom die je panelen produceren en die je direct verbruikt. Ook over die productie heb je recht op SDE subsidie.
Na een jaar meten waren bij mij de standen:
  • verbruik: 2221 kWh
  • teruggeleverd: 2284 kWh
  • productie: 3044 kWh
Van de geproduceerde 3044 kWh heb ik dus (3044-2282=)762 kWh direct zelf verbruikt. Totaal komt 3.5 * 850 = 2975 kWh in aanmerking voor subsidie. Zonder productiemeter zou ik dus 2975 - 2282 = 693 kWh SDE subsidie zijn misgelopen.
Die begrijp ik niet: als je geen sde had was je toch 2975 kWh misgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Woodski schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 09:02:
[...]

Ik snap je nu... je wil grote platen ertegenaan plakken, niet stroken.
Dan krijg je een vlakke onderkant.
Dat lijkt me een heel geklooi om die door het luik naar binnen te krijgen.
Klopt, dat is ook een geklooi om dat binnen te krijgen, precies hetzelfde als wat ik onder de vloer had. Je zit ruim een dag in de zooi. Dag 1 vanwege het gelijm en daarna nog een halve dag waar je overal wel niet piepschuim onder vind O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 09:19:
[...]

Die begrijp ik niet: als je geen sde had was je toch 2975 kWh misgelopen?
Ik schreef zonder productiemeter. Als je dus SDE subsidie krijgt op basis van de teruggeleverde stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
el jonco schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 23:48:
[...]

De vraag is dus (nog steeds): zijn er voor de Nederlandse situatie URLs te vinden die realtime of near-realtime een belasting van het net tonen. Tennet zal dat wel voor zichzelf hebben, maar zijn er ook publiek-toegankelijke versies van? Het groene grafiekje van het aantal Gb dat een paar pagina's terug langskwam, maar dan voor electraverbruik. [...] Dus nogmaals: URLs, iemand?
Even een heel simpel idee.
Is de netspanning niet afhankelijk van de belasting bij jou in de wijk/stadsdeel?
Ik heb het al vaker getoond, maar de spanning fluctueert toch behoorlijk met een periode van 1 etmaal.
Rond etenstijd is de spanning bij mij thuis het laagst. (en ik kook niet op elektrisch, eigenlijk niemand in deze wijk)
Afbeeldingslocatie: http://energycheck.meterstand.info/EnergyLogger_commandlinetool/ExampleOutput/Voltage_Grafiek_met_Sinus.png

Kortom, als je dat soort logs uit diverse delen van het land naast elkaar zou leggen, zou je een redelijk goed beeld moeten hebben van de belasting.
Nog leuker als we dat rond het WK klaar zouden kunnen hebben, dan kun je de pieken (dalen in spanning) van de belasting mogelijk terugzien rond de voetbalwedstrijden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
TD-er schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 11:14:
Even een heel simpel idee.
Is de netspanning niet afhankelijk van de belasting bij jou in de wijk/stadsdeel?
[...]grafiek[...] Kortom, als je dat soort logs uit diverse delen van het land naast elkaar zou leggen, zou je een redelijk goed beeld moeten hebben van de belasting.
Nog leuker als we dat rond het WK klaar zouden kunnen hebben, dan kun je de pieken (dalen in spanning) van de belasting mogelijk terugzien rond de voetbalwedstrijden.
Precies wat ik bedoel, alleen kan je nog niet zien of het groen of grijs is, maar dat is een minor point.
Als je jouw grafiek dan ook nog met de cycluslengte (50.x Hz, x variabel) kan vergelijken, kon dit wel eens een heel simpel mechaniek zijn als die grafieken overeen blijken te komen. Waar heb je de grafiek vandaan? De UK link heeft geloof ik een soort Atmel boardje er voor gebruikt, maar ik kan me voorstellen dat sommige omvormers ook dit soort grafieken bakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
el jonco schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 13:25:
[...]

Precies wat ik bedoel, alleen kan je nog niet zien of het groen of grijs is, maar dat is een minor point.
Als je jouw grafiek dan ook nog met de cycluslengte (50.x Hz, x variabel) kan vergelijken, kon dit wel eens een heel simpel mechaniek zijn als die grafieken overeen blijken te komen. Waar heb je de grafiek vandaan? De UK link heeft geloof ik een soort Atmel boardje er voor gebruikt, maar ik kan me voorstellen dat sommige omvormers ook dit soort grafieken bakken?
Ik heb 'm gemaakt met de EL3500 van Conrad (JeroenH is grote fan hiervan ;) ) en de data even in Excel gemikt.
De 3500 bestaat inmiddels niet meer bij Conrad, maar de EL4000 is de opvolger, met precies dezelfde software.... dus je kunt ook mijn tool gebruiken om er bruikbare data uit te vissen voor Excel enz.
Mijn gebruikte excel file staat hier.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
update: vanaf een uur of 13.00u loopt hier een proef te draaien met de Enymate.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:08:
update: vanaf een uur of 13.00u loopt hier een proef te draaien met de Enymate.
Super. Waar heb je hem gekocht? besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En ik draai sinds vrijdag een Plugwise-set die ze me opgestuurd hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:09:
[...]

en welke versie, basis of lite (watermeter is het verschil meen ik)
JeroenH schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:15:
En ik draai sinds vrijdag een Plugwise-set die ze me opgestuurd hebben :)
En? is het :) of :(?

[ Voor 30% gewijzigd door TD-er op 05-12-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:09:
[...]

Hold your horses... ben bezig met een review voor Enymate.
So far ziet het er goed verzorgd uit.... Wordt vervolgd (ik ga een 2-3 weken hiermee meten om meer inzicht te krijgen over gebruik, stabiliteit etc.)
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 23:03:

Een standaard UPS is een dom ding. Daar zit gewoon een offline circuit in, met een kleine lader en een omvormer. Een dikke condensator moet de schakeltijd overbruggen.
Ik haalde de UPS technologie aan omdat je iets vergelijkbaars aan het bouwen bent. Kijk eens naar het principe van de online UPS. Waarbij dus primaire pad altijd over de accu's loopt. Het is waar dat je er een zwaarder laadcircuit voor nodig hebt, maar je hebt geen schakeltijden, en de opstelling is verrassend eenvoudig.
Een ultra-condensator met veel capaciteit bestaat al een paar jaar.
Maar er is weer eens een addertje onder het gras.
Amerikaanse defensie (Lockheed Martin) heeft de patenten opgekocht, dus de zeggenschap over wie de techniek krijgt en wie niet (ik heb het al eens eerder gepost).
Wikipedia: EEStor
http://www.olino.org/articles/2007/01/21/supercondensator_ii
Werkt ideaal voor electrische auto's maar natuurlijk ook voor thuis om pieken op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Tot nu toe veel meer :) dan de vorige keer, hoewel me nu al één beperking duidelijk wordt: de pluggen zelf kunnen het verschil tussen concumptie en productie niet zien. Dat geef je in de software op de computer aan. Dat zou niet zo erg zijn, maar blijkbaar hebben sommige omvormers volgens de pluggen ietsjes sluipverbruik en dat ziet de software dus ook als productie.

Maar verder is het een verschil van dag en nacht met de vorige keer. De software ziet de pluggen ten minste en dat werkt een stuk prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 11-09 15:57
flitspaal.nl schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 09:49:
[...]

Klopt, dat is ook een geklooi om dat binnen te krijgen, precies hetzelfde als wat ik onder de vloer had. Je zit ruim een dag in de zooi. Dag 1 vanwege het gelijm en daarna nog een halve dag waar je overal wel niet piepschuim onder vind O-)
Daarbij is de duurzaamheid ver te zoeken met die vele m3s piepschuim.

Tonzon kun je gewoon plakken, je moet alleen een lijm of plakband vinden die aan PS schuim blijft plakken. Het weegt niks dus dat is het probleem niet.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
misschien bestaan er een soort grote schroeven voor? lijkt me makkelijk in de ps te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
QuestionMarc schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:56:
[...]

Daarbij is de duurzaamheid ver te zoeken met die vele m3s piepschuim.

Tonzon kun je gewoon plakken, je moet alleen een lijm of plakband vinden die aan PS schuim blijft plakken. Het weegt niks dus dat is het probleem niet.
Normaal piepschuim (ofwel EPS, Expanded PolyStyrene) is inderdaad een product gemaakt van olie, niet recyclebaar en dus niet duurzaam. Nu wil het geval dat het bedrijf waar ik werk samen met een Nederlandse producent van EPS (Synbra) een milieuvriendelijk EPS heeft ontwikkeld. Dit is gemaakt van biopolymeer. Voor details: http://www.biofoam.nl/index.php

Het heeft zelfs een van de weinige producten een Cradle-to-Cradle certificaat van EPEA, de Europese tak van de ´uitvinders´ van cradle-to-cradle (Braungart en McDonough). Zij zijn erg kritisch en je moet ontzettend ver gaan als bedrijf voordat je uberhaupt zo´n certificaat krijgt.

Enkele voordelen:
- bij productie wordt tot 6x minder energie gebruikt als standaard EPS
- bij de kweek van de biobestanddelen wordt CO2 opgenomen
- volledig upcyclebaar (dusna behandeling weer te gebruiken als EPS)

Ik weet alleen niet of het al te koop is...

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Kets_One schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 16:48:
[...]

Normaal piepschuim (ofwel EPS, Expanded PolyStyrene) is inderdaad een product gemaakt van olie, niet recyclebaar en dus niet duurzaam. Nu wil het geval dat het bedrijf waar ik werk samen met een Nederlandse producent van EPS (Synbra) een milieuvriendelijk EPS heeft ontwikkeld. Dit is gemaakt van biopolymeer. Voor details: http://www.biofoam.nl/index.php
Met 1 maar. Er wordt voor het maken van EPS een hele kleine hoeveelheid olie gebruikt. Ik dacht dat EPS bestond uit minimaal 98% lucht.

Daarnaast gaat het EPS hier in huis onder de vloer gedurende vele jaren een behoorlijke hoeveelheid aan CO2 uitstoot besparen.

Edit :

Ik ga niet ontkennen dat EPS niet duurzaam is alleen in het geval van isolatie zijn er veel slechtere alternatieven ( als in niet isoleren :P )

Trouwens wat anders. De plannen van het kabinet om verplicht niet zuinige huizen te laten isoleren voordat ze verkocht kunnen worden. Ik stond met mijn oren te klapperen dat er uberhaupt nog label E F en G!!!! woningen in Nederland te vinden zijn.

Wat hebben die? Geen spouw, enkelglas, geen vloerisolatie en geen dakisolatie? Dan kan je blijven stoken 8)7 die huizen zijn niet warm te krijgen!

[ Voor 27% gewijzigd door mkleinman op 05-12-2009 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 17:42:
[...]
Trouwens wat anders. De plannen van het kabinet om verplicht niet zuinige huizen te laten isoleren voordat ze verkocht kunnen worden. Ik stond met mijn oren te klapperen dat er uberhaupt nog label E F en G!!!! woningen in Nederland te vinden zijn.

Wat hebben die? Geen spouw, enkelglas, geen vloerisolatie en geen dakisolatie? Dan kan je blijven stoken 8)7 die huizen zijn niet warm te krijgen!
Dat die labels er zijn, wil niet zeggen dat er veel van die huizen zijn.
Aan de andere kant, als je een monumentaal pand hebt, kun je vaak ook niet echt veel doen qua isolatie.
Warm zal je het wel kunnen krijgen, met bijvoorbeeld terras verwarmers... die zijn daar ideaal voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[...]
....Trouwens wat anders. De plannen van het kabinet om verplicht niet zuinige huizen te laten isoleren voordat ze verkocht kunnen worden. Ik stond met mijn oren te klapperen dat er uberhaupt nog label E F en G!!!! woningen in Nederland te vinden zijn.

Nou hier in gemeente Gennep zit de gemeente zelf in een energielabel F/G gebouw... en het energielabel prijkt ook bij de entree van de gemeente....

8)7

Nee duurzaam en energiezuinig/bewust is die lokale overheid hier echt niet.... TIjd dat het Rijk maar eens dergelijke lakse ambtenaren maar eens onder curatele gaat stellen....
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
En weer 19 meter dikke isolatie erbij.
Morgen spierpijn

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/rjpich.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Woodski schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 18:29:
En weer 19 meter dikke isolatie erbij.
Morgen spierpijn

[afbeelding]
Nu nog een extra laag tempex onder die buizen/leidingen.... voor extra isolatie ;)
hoe minder koude door kan dringen naar de leiding, hoe beter.

update Enymate: review gaat goed, 't apparaat monitort, en ik zie haast realtime verbruik weergegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

engelbertus schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 01:23:
[...]

een module kost verder toch nog altijd wel meer dan 4 euro per wpiek? dacht ik? of reken ik met de niet actuele tarieven van de diverse leveranciers?

[quote
[/quote]
Je rekent niet met de actuele tarieven. Prijzen zijn enorm gekelderd. Ik verkoop zelf nieuwe modules voor 1,7 euro/Wp geïmporteerd uit China.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
NielsTn schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 18:38:
[...]
Nu nog een extra laag tempex onder die buizen/leidingen.... voor extra isolatie ;)
hoe minder koude door kan dringen naar de leiding, hoe beter.
Goeie, ik zal de komende dagen de bedrijfs container in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Een Polletje gevonden op de Kassa!-website over duurzaamheid en energie-nota...

dat 'schreeuwt' gewoon om input van ons duurzame tweakers :) ;)
http://kassa.vara.nl/actueel/polls/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik heb een douchekabine waarvan de schuifdeur slecht is. Ik wil het colledige frame (laten) vervangen.
Nou lijkt een WTW onder de douchebak me fantastisch.

De tegels onder de bak zijn 23cm hoog.
Ik schat dat er iets van 10cm vrij ruimte is onder de douchebak.

En de vloer lijkt ooit 10cm hoger gemaakt te zijn, misschien voor buizen of zo.
Dus misschien is er wel 20cm ruimte daar.

Kan iemand inschatten of het haalbaar is om daar zonder tegels te slopen een WTW te maken ?

Is dat zo simpel als kitranden lossnijden, bak eruit en ding ertussen prutsen.
Dat lukt natuurlijk alleen als je de mazzel hebt dat de koude leiding daar loopt.

ps Raakt zo'n ding niet snel verstopt door haren etc?

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/154kitd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2eq9qux.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
TD-er schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 17:52:
[...]Dat die labels er zijn, wil niet zeggen dat er veel van die huizen zijn.
Aan de andere kant, als je een monumentaal pand hebt, kun je vaak ook niet echt veel doen qua isolatie.
Warm zal je het wel kunnen krijgen, met bijvoorbeeld terras verwarmers... die zijn daar ideaal voor ;)
Eigen Huis is fel tegen. Kan ik inkomen: als je als koper aan zo'n huis begint, zie je dat als een 'opknapper' met 'kansen', niet als een toekomstige mussenverwarmer met problemen. Bovendien: als de verkoper er net nieuwe dubbelglazen plestik kozijnen met een hoog goudgerande-porceleinen-hondjes gehalte in heeft geplakt en jij meer voor kookverf- of lijnolieverf behandeld accoya houten kozijnen met triple HR+++ gaat, is het zonde van de grondstoffen om de net-nieuwe plestik rommel er uit te moeten slopen. Doet een beetje denken aan de meer/minderwerk opties van nieuwbouw: keuken niet aanleggen: 100 euro terug. Andere keuken 10.000+ bijbetalen. Zonde van alle tijd, geld en materialen.

Waar ik overigens ook in zou kunnen komen: een (wettelijk) beding bij koop van een E,F of G pand dat de koper bijvoorbeeld binnen 5 jaar 2 energieklassen omhoog gaat, anders boete. Daar tegenover dan natuurlijk dat bij 3 of meer energieklasses omhoog subsidie rust op de uitvoering, in een vorm van een bonus als staffel van de aankoopprijs. Heeft de gemeente (rijk?) ook weer een leuk instrument om de markt voor groene(re) woningen te sturen. Uiteraard wel met wettelijk vastgelegde minimumbedragen.

Wel ga ik je tegenspreken bij je opmerking "als je een monumentaal pand hebt... niet echt veel doen qua isolatie"; kijk maar eens bij dit voorbeeldproject.

Ziet iedereen die atoomstroomadvertentie van 'ads door Google' hieronder, of is dat alleen bij mij? "CO2 vrij": dat is iets voor de reclamecodecommissie?

[ Voor 102% gewijzigd door el jonco op 05-12-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 19:27:
Een Polletje gevonden op de Kassa!-website over duurzaamheid en energie-nota...

dat 'schreeuwt' gewoon om input van ons duurzame tweakers :) ;)
http://kassa.vara.nl/actueel/polls/
Zie je de tussenstand? Op dit moment stemt 81% op "De energierekening is nu al hoog genoeg". Daar gaan een paar Tweakers niets aan veranderen. Zo zie je maar, de modale Nederlander ziet duurzame energie niet als prioriteit, althans niet als het duurder is (duurder lijkt, misschien beter gezegd) dan "normaal".
el jonco schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 21:24:
Ziet iedereen die atoomstroomadvertentie van 'ads door Google' hieronder, of is dat alleen bij mij? "CO2 vrij": dat is iets voor de reclamecodecommissie?
Waarschijnlijk te complex voor de RCC, maar als je maar voldoende breed kijkt is het inderdaad niet waar.

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 05-12-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Oh, nog iets anders: in de Gamma-folder van deze week staat op pagina 22 een elektrische convectorkachel van 2kW voor € 28. Toen ik dat vanmiddag zag heb ik eens zitten denken en rekenen en ik ga maandag zo'n ding halen. Op jaarbasis zitten we op 200kWh zonnestroomoverschot - en dat wordt nog veel meer zodra de 600Wp aan extra panelen uit de schuur het dak op gaan. Voor een kWh 'onder nul' krijgen we slechts iets van 11ct, terwijl een kWh die we verbruiken of salderen zo'n 23ct waard is.

Ik wil heel graag een warmtepomp, mooie technologie, efficiënt, etc. maar duur in aanschaf en plaatsing, en omdat er voor ons binnenkort een grote maar leuke uitgave komt zal ik dat helaas niet op heel korte termijn kunnen doen. Met een 2kW kacheltje kan ik met het huidige overschot alleen al 100 uur bijverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 23:40:
[...]

Zie je de tussenstand? Op dit moment stemt 81% op "De energierekening is nu al hoog genoeg". Daar gaan een paar Tweakers niets aan veranderen. Zo zie je maar, de modale Nederlander ziet duurzame energie niet als prioriteit, althans niet als het duurder is (duurder lijkt, misschien beter gezegd) dan "normaal".
[...]
anders gezegd: de huidige (grotendeelse fossiele) energie is TE goedkoop, waardoor de junks bij elke verandering naar reeele prijzen moord en brand schreeuwen...

misschien zegt dat genoeg over de doorsnee Nederlander: klagen als de beste, maar zelfs hun eigen gedrag onder de loupe nemen is te veel gevraagd.... WIe veel verbruikt, zal veel af mogen dragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
[...]

Met 1 maar. Er wordt voor het maken van EPS een hele kleine hoeveelheid olie gebruikt. Ik dacht dat EPS bestond uit minimaal 98% lucht.

Daarnaast gaat het EPS hier in huis onder de vloer gedurende vele jaren een behoorlijke hoeveelheid aan CO2 uitstoot besparen.

Edit :

Ik ga niet ontkennen dat EPS niet duurzaam is alleen in het geval van isolatie zijn er veel slechtere alternatieven ( als in niet isoleren :P )

Het gebruik van dat ´beetje´ olie is juist precies wat ze bij Synbra hebben weten te vervangen door biopolymeer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gelezen in de volkskrant en het nrc van zaterdag :
(2012)
-ozb (belasting) word afhankelijk van het energielabel
-verkoop verbod van huizen slechter dan D label
-energiebelasting omhoog, loonbelasting omlaag
Met een 2kW kacheltje kan ik met het huidige overschot alleen al 100 uur bijverwarmen
met mijn rad150 convectortje van bcc heb ik al meer dan 64kwh weggestookt in november,
deze heeft ook een thermostaat en gebruikt gemiddeld 700Wh in een uur dan.
het word nog moeilijk om in december januari en februari het overschot weg te krijgen...
ik denk dat ik hem in maart en april ook blijf gebruiken, ik heb nog 2285 uur te verwarmen met dat ding voordat ik op 0 (2009) sta.
ik blijf steken op gemiddeld 2m3 per dag nu, voor ww en cv.

/edit
de rad150 is erg smal en kan aan de muur(wit) en is zeer onopvallend.(750~1500Wh)
de rad150 kan nadat de cv de huiskamer op 20c heeft gekregen om 18:00u,
deze temperatuur tot 22:00u vasthouden, en dan heb ik meestal slechts 1m3 gas verstookt,
en daarbij ongeveer 1,8Kwh stroom.
bij de nuon energiewinkel kwam ik ook een zeer zuinige elektrische convector tegen (wit)
die eruitzag als een stukje stucplaat 1m2, die was slechts 1cm dik, en ook wit.(75~750Wh)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Jongens dit is toch werkelijk van den zotten!

Aan de ene kant gaat elke stekker uit het stopcontact, zit de isolatie optimaal gepositioneerd, zijn alle gloeilampen verbannen, is elke eletromotor voor de ventilatie voorzien van een gelijkstroommotor, etc.
Er zijn hier zelfs berekeningen voorbij gekomen die aangeven dat de nagenoeg 100% efficiente elektrische waterkoker toch niet zo efficient is als je ze omzetting van de kolencentrale en het transportverlies meeneemt, etc.
Ook is al meerdere malen aangegeven dat met CV/zonneboiler voorverwarmd water zo de vaatwasser en wasmachine in kan.
Er zijn WTW's geplaatst onder het doucheputje, de brievenbus is voorzien van een borstel, de kruipruimte is volgehangen met gebakken lucht, etc.
De positionering van de bank in de huiskamer is dusdanig gedaan dat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van de CV-radiatoren, er wordt 's avonds een extra trui aangetrokken en ook niet op blote voeten rondgelopen, allemaal zodat je optimaal gebruik maakt van het gas.

En-ga-zo-maar-door.

En nu gaan jullie de geproduceerde overschotten wegstoken met een straalkacheltje???

Hoe veel meer bezopen kun je als politiek bezig zijn dat dit kennelijk nodig is, omdat je zwaar de l*l bent als je onder de 0-lijn uit komt.
Dit is toch gewoonweg te bezopen voor woorden, dat je een "leegloop-optie" nodig hebt om niet in de problemen te komen, door voortijdig je overschotten te lozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

Weet iemand een site, of een freeware programma om een globaal energielabel voor je huis te berekenen? Het gaat me op dit moment niet om de exacte waarde, daarvoor moeten we de VvE inzetten, die ons appartementencomplexje laat berekenen. Het gaat meer om de vraag of het A of E is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
TD-er schreef op zondag 06 december 2009 @ 11:44:
En-ga-zo-maar-door.
[...]
En nu gaan jullie de geproduceerde overschotten wegstoken met een straalkacheltje???

Hoe veel meer bezopen kun je als politiek bezig zijn dat dit kennelijk nodig is, omdat je zwaar de l*l bent als je onder de 0-lijn uit komt.
Dit is toch gewoonweg te bezopen voor woorden, dat je een "leegloop-optie" nodig hebt om niet in de problemen te komen, door voortijdig je overschotten te lozen.
waarom zou je zwaar de lul zijn?

en over die douchebak... die situatie bij jou is waarschijnlijk een dikke betnvkloer met leidingen, waarop later een douchebak is geplaatst. omdat die onde de douchebak nog een sifonnodig heeft is die waarschijnlijk zo hoog komen te zitten.

zonde rslopen ben je er natuurlijk niet, de oude bak moet er uit, en een nieuwe erin.
die die ik heb gezien zou je op de onderste rij tegels kunnen maken, om aan de binnenkant geen nieuwe tegels te hoeven maken, maar dat is dan een precisie sloopwerkje denk ik.misschien dat je dan de douchewtwe beter gewoon op hoogte kunt stellen en de randen vanaf de vloer toch met nieuwe tegels gaat maken.

de koudwaterleiding zal toch ergens daar moete zitten, meestsl gaat die vanaf de vloer omhoog naar de kraan, al of niet door de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ericplan schreef op zondag 06 december 2009 @ 11:50:
Weet iemand een site, of een freeware programma om een globaal energielabel voor je huis te berekenen? Het gaat me op dit moment niet om de exacte waarde, daarvoor moeten we de VvE inzetten, die ons appartementencomplexje laat berekenen. Het gaat meer om de vraag of het A of E is.
In het voorbeeld-label op energielabel.nl staat een voorbeeld-huis met een gebruiksoppervlak van 210m2 wat 500'000 MJ netto per jaar verbruikt, wat een label-D heeft gekregen.
Het label is eigenlijk afhankelijk van de energie-index en die is weer afhankelijk van diverse factoren.
De energieindex
De klassen worden bepaald op basis van Energieindex (EI). Dit getal wordt berekend op grond van kenmerken van de woning, zoals de kwaliteit van woningisolatie, de zuinigheid van installaties en de aanwezigheid van zonnepanelen en zonneboilers. De Energieindex is een maat voor het energieverbruik per vierkante meter woonoppervlak per jaar. Het energieverbruik van verschillende woningen (groot en klein) is hierdoor goed met elkaar te vergelijken.
Bron:

Kortom, als je kennelijk netto op zo'n 2380 MJ per jaar per m2 zit, zit je op een D.
In de diverse berichten die ik heb gezien, lijkt het alsof D bijna een modaal label is in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ericplan :
http://www.energiebesparingsverkenner.nl/p002.asp
vrij globaal maar wel redelijk.
waarom zou je zwaar de lul zijn?
als je meer teruglevert dan de in nederland geldende grens, 3000kwh,
krijg je meteen over die eerste 3000kwh ook niets meer.
voorbeeld :
>
je zonnecellen leveren 3851 kwh
je verbruikt 850 kwh
je zou 3001 kwh uitbetaald willen krijgen, maar je krijgt niets.
boven de 3000 kwh invoeding ben je vogelvrij,
je had beter in augustus je zonnepanelen kunnen afkoppelen.
>
je zonnecellen leveren 3849 kwh
je verbruikt 850 kwh
je krijgt 850 kwh gesaldeert, (jaarverbruik = 0) en voor de overige 2999 kwh maximaal 9 cent per kwh
uiteraard koop je dan een elektrische kachel om gasafname te vermijden, en 2999 kwh elektrisch weg te kachelen.
>
en dan de ergste die ik met nuon heb gehad :
je zonnecellen leveren 4000 kwh
je verbruikt 850kwh
je krijgt helemaal niets en er word ook niet gesaldeert,
je zonnepanelen stonden niet aangemeld,(oh moet dat dan? nergens te vinden op de nuonsite)
jammer joh, volgend jaar beter.
nuon verkoopt mijn 3150 kwh zo aan de buurman voor 25 cent per kwh.
>
salderingslimieten komen alleen in nederland voor,
om de gevestigde orde van inkomsten te voorzien.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Bedankt, Eric.
Dit geeft een mooie snelle scan. En dankzij PV en zonneboiler zit ik op A, al is het door de matige dak- en gevelisolatie bijna een B.

Nog meer van zulke sites? Deze staat nu bij m'n bookmarks.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Mijn 2 paneeltjes hangen eindelijk en zijn aangesloten maar leveren nu maar 2 watt! argh! ;)

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
TD-er schreef op zondag 06 december 2009 @ 12:02:
[...]

Kortom, als je kennelijk netto op zo'n 2380 MJ per jaar per m2 zit, zit je op een D.
In de diverse berichten die ik heb gezien, lijkt het alsof D bijna een modaal label is in NL.
Ik zit op dit moment, december wat cijfertjes gegokt, op 40336MJ voor mijn totale woning. Mijn totale leefoppervlak is ongeveer 150m2 ( 50m2 beneden, 50m2 eerste verdieping, 50m2 zolder ). Ik reken de loze vliering niet mee.

40336 / 150 = 268MJ per m2. Dat staat in schril contrast met 2380MJ voor een D label.Bijna 1/10e daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 12:03:
als je meer teruglevert dan de in nederland geldende grens, 3000kwh,
krijg je meteen over die eerste 3000kwh ook niets meer.
Bij Greenchoice is de grens 5000 kWh. Bovendien krijg je daar de 1e 5000 kWh ook gesaldeerd als je daar bovenuit komt. Daarnaast krijg je de stroomprijs ook vergoed als je meer opwekt als verbruikt.
Wat doe je nog bij andere leverancier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 11-09 15:57
[...]

Edit :

Nou mij verbaast dat niks hoor.
Ons huis was toen we het kochten zeker een G label waard :) Geen enkele vorm van isolatie tegengekomen...alleen spouwmuren. En ja dat was dus inderdaad NIET warm te stoken als het koud was buiten.
Als ik hier in de buurt kijk dan zijn er toch ook nog wel veel huizen die slecht geisoleerd zijn. En veel mensen interesseert dat niet eens iets. Die schokken gewoon 250 euro per maand aan energiekosten voor een kleine tussenwoning, tja wat boeit dat ook als je volop verdient?
Hier langs de rondweg staan jaren 30 woningen, hele grote, veel met enkel glas, nou daar valt met koud weer ook niet tegenaan te stoken. Vergeet niet dat het vervangen van enkel glas door dubbel glas betekent dat je kozijnen moet vervangen, dus hoge kosten moet maken. En het is net als met zonnepanelen, je investeert in iets wat niet meteen voordeel oplevert.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op zondag 06 december 2009 @ 11:44:

Ja, het is inderdaad van den zotten... Maar zeg het maar: wat moet ik anders doen? Ik zou niets liever willen dan een warmtepomp maar dat kan nu gewoon niet.

Het is niet eens zozeer dat ik zwaar de lul ben in onze huidige situatie, maar het is gewoon zwaar oninteressant gemaakt om meer op te wekken dan je verbruikt. We zitten bij Greenchoice, dus met die 200kWh duurzaam opgewekte elektriciteit kan ik naar mijn mening beter wat nuttigs doen (huis verwarmen zodat we een aantal fossiele kubieke meters aardgas besparen dan dat ik de fooi aanneem die ik voor het overschot krijg.

Ik ben absoluut niet gelukkig met de situatie, maar ik denk dat ik deze actie op mijn website beschrijf en een linkje naar dat stukje eens hier en daar laat vallen. Ik heb het mail-adres van Diederik Samsom, Greenchoice, Liander, misschien zijn de media er zelfs wel in geïnteresseerd...

Iemand vroeg zich een paar pagina's geleden af hoe Tweakers de duurzaamheid een zetje zouden kunnen genen ("de nagel onder het behang"), nou misschien wel op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

QuestionMarc schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:29:
[...]

Nou mij verbaast dat niks hoor.
Ons huis was toen we het kochten zeker een G label waard :) Geen enkele vorm van isolatie tegengekomen...alleen spouwmuren. En ja dat was dus inderdaad NIET warm te stoken als het koud was buiten.
Als ik hier in de buurt kijk dan zijn er toch ook nog wel veel huizen die slecht geisoleerd zijn. En veel mensen interesseert dat niet eens iets. Die schokken gewoon 250 euro per maand aan energiekosten voor een kleine tussenwoning, tja wat boeit dat ook als je volop verdient?
Hier langs de rondweg staan jaren 30 woningen, hele grote, veel met enkel glas, nou daar valt met koud weer ook niet tegenaan te stoken. Vergeet niet dat het vervangen van enkel glas door dubbel glas betekent dat je kozijnen moet vervangen, dus hoge kosten moet maken. En het is net als met zonnepanelen, je investeert in iets wat niet meteen voordeel oplevert.
Here the same.
In 2000 dit vrijstaande huis gekocht was ook zeer zeker een G-label.
Werd toen door Essent aangeslagen vooor 5000m3 gas per jaar.(Ja, meneer dat verbruikte de vorige bewoner ook!! was het antwoord van Essent)
Nu door diverse maatregelen is het teruggebracht naar (verwachting) minder dan 1300m3 en dat ook nog met een groter huis dan in 2000 (verbouwing).
Let op, nog geen spouwmuurisolatie en vloerisolatie in de oude bouw toegepast.
Dus er zijn nog goede mogelijkheden om nog lager te gaan.

M'n gasverbruik is nu zo hard gedaald dat m'n besparing meer is (394m3 bespaart tov vorig jaar sinds week 11-2008) dan m'n verbruik in diezelfde periode (355m3)

Als ik hier de label-check doe kom ik op een B-label uit en dat komt door de gedeeltelijke spouwmuurisolatie.
(nieuwbouw wel en oude bouw niet).
Als ik er nog pv bij leg dan heb ik een A-label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:42:
[...]

Ik ben absoluut niet gelukkig met de situatie, maar ik denk dat ik deze actie op mijn website beschrijf en een linkje naar dat stukje eens hier en daar laat vallen. Ik heb het mail-adres van Diederik Samsom, Greenchoice, Liander, misschien zijn de media er zelfs wel in geïnteresseerd...

Iemand vroeg zich een paar pagina's geleden af hoe Tweakers de duurzaamheid een zetje zouden kunnen genen ("de nagel onder het behang"), nou misschien wel op deze manier.
Daarom lijkt het me nog steeds een goed idee als je met iemand die geen duurzame energie kan opwekken samen een contract met bv Greenchoice zou kunnen hebben, waarbij Greenchoice jouw overschot direct verrekent met zijn/haar saldo en daarvoor zeg 0,5 eurocent/kWh opstrijkt en jij als opwekker je normale prijs -0,5 eurocent/kWh krijgt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JeroenH schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:42:
[...]

Ja, het is inderdaad van den zotten... Maar zeg het maar: wat moet ik anders doen? Ik zou niets liever willen dan een warmtepomp maar dat kan nu gewoon niet.
[...]
Ik zou het ook niet weten, wat je verder zou moeten doen.
Je bespaart wel gas, maar daar staat tegenover dat de verliezen van gas lokaal verbranden een stuk minder zijn dan wanneer het gebruikt wordt om een centrale te voeden.
Het is ook geen verwijt richting jullie, omdat ik ervan overtuigd ben dat juist jullie over je verbruik grondig nadenken.

[ Voor 10% gewijzigd door TD-er op 06-12-2009 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 13-09 09:58
Zo, en nu even iets positiefs! :*) Sinterklaas is wat laat voor de duurzame tweaker dit jaar. O-)

Ik ben sinds kort voor mezelf begonnen in de duurzaamheid en ik zoek nog een test-case of twee, niet te ver weg het liefst.

Wat ik doe:
Ik heb een warmtebeeldcamera gekocht en daarmee onderzoek ik woningen. Daardoor kun je precies zien waar er fouten in de isolatie zitten, zodat je nauwkeurig kunt zien waar de grote verbeteringen te halen zijn. Ik zal even een paar voorbeelden laten zien van dingen die ik gevonden heb, dat verklaard waarschijnlijk wel het beste:
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IR_0355.jpg
Dit is een spouwmuur tussen twee woningen die aan de bovenkant niet dicht gemaakt is en dus via convectie stroming de warmte van de onderste verdieping naar buiten staat te ventileren.
Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2009/11/IR_0030.jpg
Dit is het slot van de achterdeur. Duidelijk een warmtebrug, maar helaas is hier weinig aan te doen. We willen toch graag een slot in de deur.
Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2009/11/IR_0045.jpg
Een van de oude stalraampjes met enkel glas. Er zitten hier nog wat raampjes in oude stijl met enkel glas, hier gaan we binnenkort wat aan proberen te doen.
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IR_0282.jpg
Dit is de ruimte waar ik nu zit. Hier bleek in de hoek aan de binnenkant een gat te zijn ontstaan tussen de muur en het dakbeschot. Nu is ook gebleken dat het hier erg tocht bij sterke wind. Dit gaan we binnenkort aanpassen en repareren.
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IR_0284.jpg
Hier zit een kanaal van de luchtverwarming in de spouw ingebouwd. Is helaas weinig aan te doen, maar als ik de installateur nog eens tegen kom zal ik hem eens uitleggen welke fout hij heet gemaakt. Ook zit er een hot-spot in het dak. Deze is nog niet verklaard geheel verklaard, maar zeer waarschijnlijk ook van de verwarming.
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IR_0262.jpg
Hier bleek het scharnier niet goed gemonteerd te zijn, waardoor het raam niet goed sluit. Dit staat nu ook op het lijstje voor de klusjesman (ik)! :P

Ik wil nog wat meer praktijkervaring op doen en heb ook nog meer beeldmateriaal nodig voor het promotiemateriaal, dus daarvoor zoek ik nog twee test-cases. Ik doe twee testcases gratis, omdat ik graag de ervaring wil hebben voordat ik het commercieel aanbied. Vrienden en familie zijn daarvoor toch niet helemaal objectief.

Ik kom 's avonds langs (moet in het donker of bij dichte bewolking namelijk) en maak een reeks foto's. Deze laat ik afdrukken en krijg je dan binnenkort toegestuurd. Het bespreken en interpreteren van de beelden is niet inbegrepen.
Het weerbericht voor morgen is naar het gunstige bijgesteld sinds gister. Ik wil het dus morgen avond uitvoeren. Tot ongeveer 50km van Uden, zodat ik niet kris kras door heel Nederland hoef te rijden.

Als je geïnteresseerd bent, stuur me dan even een berichtje. Vermeld je telefoonnummer, dat is wel gemakkelijk gegeven de korte termijn. edit: de twee gratis plekken zijn inmiddels vergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH schreef op zondag 06 december 2009 @ 00:49:
Oh, nog iets anders: in de Gamma-folder van deze week staat op pagina 22 een elektrische convectorkachel van 2kW voor € 28.
Toevallig, zit ik daar ook net aan te denken en wel voor de badkamer.
Met drie koukleum dames in huis gaat daar altijd de stadsverwarming wel even aan.
Bij de Aldi staat er deze week 1 te koop voor 25 euro.

http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_49/OFF16.SHTML

Kacheltje is voorzien van 3 standenschakelaar voor 3 verschillende vermogens en voorzien van een tijdklok.
Het lijkt mij het beste als hij 's ochtends om half 7 aanspringt en om kwart voor 7 weer uit gaat.
Daltarief en geen onnodig lang aan laten staan van het ding.
Maar zo zal de tijdklok van de kachel wel niet werken, alleen de ingestelde tijd dat hij aan is zal er wel op in te stellen zijn.
Dan moet er dus nog een extra tijdklok voor om hem om 6.30 uur aan te laten springen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
ericplan schreef op zondag 06 december 2009 @ 14:24:
[...]Daarom lijkt het me nog steeds een goed idee als je met iemand die geen duurzame energie kan opwekken samen een contract met bv Greenchoice zou kunnen hebben, waarbij Greenchoice jouw overschot direct verrekent met zijn/haar saldo en daarvoor zeg 0,5 eurocent/kWh opstrijkt en jij als opwekker je normale prijs -0,5 eurocent/kWh krijgt.
Ik hoop dat ze meelezen. Greenchoice kan net, zoals Binck bank voor aandelen, in de stroomhandel op kleine schaal stappen... Een energiebeurs dus, koppelen van overschot en tekort. Jij geeft aan wat je er voor wilt hebben, de klant met een tekort wat hij/zij ervoor wil betalen, greenchoice krijgt een stukje van het verschil. Power to the People. Via Greenchoice >:)

Daar zal vast door EZ wel een wet tegen gemaakt zijn, toch? 8)

Nog een partij die het in de gaten lijkt te krijgen, is Eigen Huis. Zij kunnen een belangrijke doelgroep mobiliseren (huiseigenaren) en voorlichten; misschien leest Eigen Huis inmiddels hier ook mee.

Samsom heeft z'n toptien gelanceerd met hoe hij denkt dat het dan nu maar moet. Wel een paar leuke ideetjes, maar ook een paar minder leuke. Aanpakken van de SDE en ombuigen naar een open-einde regeling (Van der Hoeven kwam geloof ik nog een stukje financiering te kort nadat alle aanvragen waren ingediend) zit er blijkbaar niet in. Na enige reflectie kom ik tot de volgende conclusie:

Waarom is stadswarme VERPLICHT? Omdat het te duur is voor de consument. Was het voor de consument een economisch aantrekkelijk alternatief geweest, dan had een verplichting helemaal niet gehoeven. Als je kan kiezen tussen verwarming voor €100 (stadswarmte) of €200 (gas), dan ben je wel gek om aan het gas te gaan.

Bedríjven zouden belast moeten worden voor het lozen van warmte; daarmee wordt het aantrekkelijk voor ze om de warmte goedkoop aan de consument aan te bieden. Nu lijkt het erop dat de bedrijven gestimuleerd worden om verkwistend om te gaan met hun bronnen omdat hun restafval (warmte) toch de burger wel in de maag gesplitst wordt. Wat dat betreft lijkt dat SV net dat ze willen aanleggen verdacht veel op de TenneT netverzwaring, die uitsluitend nodig is om kolen in de lucht te krijgen eeh, houden.

CCS verplichten is ook zo'n rare om enthousiast over te zijn. Stuur op resultaat, niet op methode. Stel dat er een slimme vogel opstaat die het voor elkaar krijgt om met een kolencentrale onder de 400 gram CO2 per KWh te blijven. Dan maakt het toch helemaal niet uit hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen? Of hij nu CCS gebruikt of kaboutertjes met CO2 dweiltjes aan het werk zet, zolang hij maar onder de 400 gram/KWh blijft. Wanneer er meer CO2 uitgestoten wordt, wordt dat belast zodat die stroom zo duur wordt dat geen hond er zijn mand meer mee wil verwarmen. En we sturen dan consequent aan met een vast percentage, bijvoorbeeld 10%, onder het landelijk gemiddelde gram/KWh.

Zo kan wind- en zonnestroom kolenstroom op de knieën brengen. Hoe meer groene stroom namelijk, hoe lager het gemiddelde CO2 per KWh zal zijn, hoe duurder de kolenstroom en hoe goedkoper groene stroom. En dan moet de hele keten mee- en doorgerekend worden, net als bij MSC vis en FSC hout. Dus vanaf het moment dat de eerste spade de grond in gaat voor het opgraven van uranium-erts tot de laatste soldaat die vertrekt bij het afgebroken en gerecyclede fabrieksterrein. Wie die berekening niet op orde heeft, krijgt gewoon een factor 1 Kg/KWh.

MBT. de VARA poll over hogere energieprijs: dat lijkt vooral een gevolg van de verkeerde uitleg door de overheid en interpretatie als gevolg daarvan door de burger. Als de regeling was gebracht met het argument 'elke vervuilende KWh gaat wat duurder worden, elke schone KWh wat goedkoper', was er veel minder gemor geweest. Wie wil niet dat alleen de vervuiler betaalt?

Wat je nu in de Vara poll aan bijdragen leest, is alsof het een vast bedrag is dat niet gekoppeld is aan het verbruik, dat het een belasting is, dat alleen groene energie belast gaat worden (!), kortom een hoop onwetendheid.

[ Voor 67% gewijzigd door el jonco op 06-12-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

ericplan schreef op zondag 06 december 2009 @ 11:50:
Kun je hier iets mee?

http://www.energiebesparingsverkenner.nl/p001.asp#

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:45:
[...]

Here the same.
In 2000 dit vrijstaande huis gekocht was ook zeer zeker een G-label.
Werd toen door Essent aangeslagen vooor 5000m3 gas per jaar.(Ja, meneer dat verbruikte de vorige bewoner ook!! was het antwoord van Essent)
Nu door diverse maatregelen is het teruggebracht naar (verwachting) minder dan 1300m3 en dat ook nog met een groter huis dan in 2000 (verbouwing).
Let op, nog geen spouwmuurisolatie en vloerisolatie in de oude bouw toegepast.
Dus er zijn nog goede mogelijkheden om nog lager te gaan.

M'n gasverbruik is nu zo hard gedaald dat m'n besparing meer is (394m3 bespaart tov vorig jaar sinds week 11-2008) dan m'n verbruik in diezelfde periode (355m3)

Als ik hier de label-check doe kom ik op een B-label uit en dat komt door de gedeeltelijke spouwmuurisolatie.
(nieuwbouw wel en oude bouw niet).
Als ik er nog pv bij leg dan heb ik een A-label.
Het label is voor je huis en niet voor jou.
Dus dat jij een A gedrag hebt maakt het huis nog geen A he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 06 december 2009 @ 00:49:
Oh, nog iets anders: ...deze week staat op pagina 22 een elektrische convectorkachel van 2kW voor € 28. Toen ik dat vanmiddag zag heb ik eens zitten denken en rekenen en ik ga maandag zo'n ding halen. Op jaarbasis zitten we op 200kWh zonnestroomoverschot - en dat wordt nog veel meer zodra de 600Wp aan extra panelen uit de schuur het dak op gaan. Voor een kWh 'onder nul' krijgen we slechts iets van 11ct, terwijl een kWh die we verbruiken of salderen zo'n 23ct waard is.
... Met een 2kW kacheltje kan ik met het huidige overschot alleen al 100 uur bijverwarmen.
Wat een duurzaamheidszottigheid! Het is niet persoonlijk bedoeld. Ik snap dat je als individu ook naar je knip kijkt bij de beslissingen die je neemt. Maar om nu op een energietechnisch onrendabele wijze je woning te gaan verwarmen met een elektrische kachel geeft echt een verkeerd signaal aan de samenleving als je duurzaam wilt zijn.
De discursie is enkele pagina's terug al deels gevoerd onder het kopje autonomie. Die autonomie als kreet vind ik niet zo belangrijk. Wel dat we met z'n allen een duurzaam leven gaan leiden.
Duurzame energie opwekken: geweldig. Het heeft pas echt invloed als we het absolute energiegebruik ook beperken. Juist op deze dagen met een bedroevend laag rendement van je zonnepanelen (en ook al niet zoveel wind) gaan we toch niet met elektrische kachels ons 'recht' op teveel geleverde energie terug halen?
De kolen en gasjongens zullen blijven zeggen: "Zie je wel, zonder onze capaciteit komen de alternatieven de winter niet door!". En als we dit masaal gaan doen hebben we een nog veel grotere capaciteit (en netwerk) nodig om in onze totale energiebehoefte te kunnen voorzien.
Voorbeeld: Bij groot concert heb je veel parkeerplaatsen nodig (capaciteit) en grote verkeersaders (netwerk) anders staat alles stil en bereik je je doel niet. Voor die enkele keren per jaar dat er een concert gehouden wordt moeten deze voorzieningen echter wel het hele jaar intact gehouden en onderhouden worden. Symplistisch gezien kun je het elektriciteitsnet vergelijken met de verkeersaders en parkeervoorzieningen die we als duurzame energie-opwekkers juist willen ontlasten. Maar door 'eigen-knip-belangen' gaan we juist in de 'spits' het 'net' extra belasten.
Laten we vooral massaal doorgaan met zoveel mogelijk duurzame energiebronnen te gebruiken en met experimenteren, meten etc. maar laten we die laatste paar euro's niet aan kachels, terrasverwarmers, waterbedden, airco's e.d. uitgeven. We kunnen beter iets teveel duurzaams weggeven dan teveel niet duurzaam te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@PCMadman.
Die warmtebeelden is heel interessant. :P
Daar heb ik beslist wel intresse in.
Aan ons huis is aardig wat gedaan, door mijzelf ook.
En op deze manier fouten opsporen is erg de moeite waard.
Is EDE dicht genoeg bij?
Ons huis is een hoekhuis en de rest van de straat heeft in ieder geval aan het dak niets gedaan.
Zo zijn er wellicht verschillen die de moeite waard zijn om te zien. (Met IR beelden)

Als Twaeker ook natuurlijk een andere vraag.
Zou het mogelijk zijn om een (goedkope) webcam of zo om te bouwen?
Het infrarood filter eruit halen is niet erg moeilijk, bij veel camera's.
En ze zijn gevoelig voor IR. Dit kun je zien door er met een afstandsbediening van een TV naar toe te schijnen.

[ Voor 14% gewijzigd door guus.assmann op 06-12-2009 16:39 . Reden: Toevoeging over huis ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 13-09 09:58
guus.assmann schreef op zondag 06 december 2009 @ 16:31:
@PCMadman.
Die warmtebeelden is heel interessant. :P
Daar heb ik beslist wel intresse in.
Aan ons huis is aardig wat gedaan, door mijzelf ook.
En op deze manier fouten opsporen is erg de moeite waard.
Is EDE dicht genoeg bij?

Het infrarood filter eruit halen is niet erg moeilijk, bij veel camera's.
En ze zijn gevoelig voor IR. Dit kun je zien door er met een afstandsbediening van een TV naar toe te schijnen.
Ik stuur je zo even een DM.

Een goedkope webcam ombouwen heeft geen zin. Je zou het IR berijk misschien wel wat kunnen oprekken, maar nooit genoeg om dit soort beelden te produceren. Zichtbaar licht loopt ongeveer van 350-750nm dus daar is die sensor ook op geoptimaliseerd. De sensor in mijn warmtebeeldcamera meet in het bereik van 7.500nm tot 13.000nm. Dit is een van de zogenaamde IR-vensters in onze atmospheer. De meeste IR-straling word namelijk geabsorbeerd door de atmosfeer. Alleen zichtbaar licht en een paar specifieke bereiken worden goed doorgelaten. Je moet wel ergens in de veel langere golflengtes gaan zitten, omdat je anders lage temperaturen haast niet kunt meten. Kijk maar naar dit plaatje, dan zie je dat zelfs bij 3000K er geen straling onder 400nm in lengte is.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Blackbody-lg.png/800px-Blackbody-lg.png
Kun je nagaan hoe weinig straling er is bij 250K (de min. van mijn camera is -20C voor nauwkeurige metingen).

Daarbij komt nog dat deze beelden hierboven zijn genomen met een gevoeligheid van 0,05C. Neem bijvoorbeeld dit warmtebeeld van twee ramen met rolluik:
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IR_0324.jpg
Het verschil tussen het koudste en warmste punt op dit beeld is slechts 3,4C. Om in dergelijk klein bereik toch nog voldoende gradaties te krijgen heb je een heel gevoelige sensor nodig. Op het rechter raam is bijvoorbeeld nog net zichtbaar dat het bovenste deel van het raam in enkel glas is uitgevoerd. (enkel om aan te geven hoe gevoelig de camera is, de ramen controleren zonder rolluik is natuurlijk veel logischer) Vergelijk maar even met dit warmtebeeld van hetzelfde raam, nu met rolluik open.:
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IR_0331.jpg
Je kunt dus met het gesloten (geisoleerde) rolluik zien dat een deel van het raam erachter beter is geisoleerd aan de invloed die dit raam heeft op de temperatuur aan de buitenkant van het rolluik. Merk hierbij trouwens op dat een absolute meting van de temperatuur hier weinig zegt over isolatiewaarde van het raam zonder het rolluik mee te nemen dat kort daarvoor nog dicht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zo die IR-foto's zijn echt interessant.
Helaas woon ik niet in de buurt en krijgen wij onze koopwoning pas over 10 dagen, anders zou ik graag eens zien waar er warmte naar buiten lekt.
We gaan in het voorjaar erg veel aan isolatie doen en dan is het wel zo makkelijk om te weten waar het het meest effectief is.

Wat zou het kosten als je (begin volgend kalenderjaar) in Groningen langs zou komen om dergelijke plaatjes te schieten? (antwoord mag uiteraard ook via DM, als je dat liever hebt)
En meer vanuit de gadget-interesse van mijn kant, wat kun je allemaal doen met de software die bij een dergelijke 'camera' zit?
Op de foto's zie ik in elk geval al een min/max mogelijkheid per selectie en uiteraard temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 16:17:Wat een duurzaamheidszottigheid! Het is niet persoonlijk bedoeld. Ik snap dat je als individu ook naar je knip kijkt bij de beslissingen die je neemt. Maar om nu op een energietechnisch onrendabele wijze je woning te gaan verwarmen met een elektrische kachel geeft echt een verkeerd signaal aan de samenleving als je duurzaam wilt zijn.[...]Laten we vooral massaal doorgaan met zoveel mogelijk duurzame energiebronnen te gebruiken en met experimenteren, meten etc. maar laten we die laatste paar euro's niet aan kachels, terrasverwarmers, waterbedden, airco's e.d. uitgeven. We kunnen beter iets teveel duurzaams weggeven dan teveel niet duurzaam te gebruiken.
Het is mogelijk een verkeerd signaal naar de sameleving, maar misschien ook een goed signaal, net als de boeren die de melk over het land uitrijden, wekt het verontwaardiging op. En misschien zullen meer mensen gaan denken "die regering heeft dus écht een beroerde regelgeving bedacht", waarmee we dan misschien een stapje verder komen.

Overigens stel je "we kunnen beter IETS teveel weggeven", maar bedenk dat je het (zoals eerder is uitgelegd) hebt over de VOLLEDIGE jaarproductie van meer dan 3000KWh aan PV stroom!

Het is daarom misschien beter je kritiek te spuien in de richting van Den Haag dan naar de mensen die toch al duurzaam aan het denken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Jawel, alleen niet met de onderdelen die jij in gedachten hebt. Je moet in het 9000nm bereik kunnen kijken. Bij Conrad is momenteel een IR-thermometer in de aanbieding; Conrad verkoopt ook servo's. Dan kan je met behulp van deze link aan de slag waarbij je de ultrasound unit vervangt door de thermometer, of net zoals deze link je spul in elkaar knutselen; wereldschokkend zal het niet zijn en een stevige partij deconvolutie is ook wel handig, maar je zult vast iets kunnen zien. Niet te vergelijken met een tig.000 euro professionele camera, maar je wilde tweaken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pcmadman schreef op zondag 06 december 2009 @ 15:37:
Als je geïnteresseerd bent, stuur me dan even een berichtje. Vermeld je telefoonnummer, dat is wel gemakkelijk gegeven de korte termijn.
Ook in Doesburg ben je welkom :)
(al valt het 30 km buiten je richt-afstand :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Als je geïnteresseerd bent, stuur me dan even een berichtje. Vermeld je telefoonnummer, dat is wel gemakkelijk gegeven de korte termijn.
PCMADMAN: Ik ben erg geïnteresseerd in je aanbod om twee huizen door te meten met je IR camera.
Graag bied ik je mijn huis aan om eens onder de loep te nemen. Ik heb een relatief nieuw huis (1996). Ik woon in het westen van het land (Rijswijk Zh). Waar moet jij vandaan komen?

[ Voor 78% gewijzigd door Kets_One op 07-12-2009 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triangle123
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-09 12:33
Mooie plaatjes pcmadman. Ooit ook wel eens naar zo'n camera gekeken; erg prijzig!
Als je nog een proefadres zoekt, ik houd me aanbevolen. In Goirle, onder Tilburg. Niet standaard rijtjes huis met gedeeltelijke dakisolatie (ben benieuwd hoe dat er uit zal zien).

Afijn, zie maar, ik zou het erg leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@PCMadman: je hebt bericht, voor vrijblijvende testcase in Gennep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PcMadman en ook in Horst (mooi 1 rit met Niels?)
Pagina: 1 ... 17 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.