zonnigtype schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 00:16:
Niet helemaal: de enige die een meter mag plaatsen is een officieel door TenneT "meetgemachtigde".
Hier de lijst (je zou zelf kunnen kiezen, praktijk is dat je regionale monopolist, de netbeheerder, die "aanwijst").
[...]
Nope. Niet als bruto productiemeter want die komt als aparte geijkte meter VOOR de bestaande meter (vraag me niet waarom, dat hebben de hoge dames en heren van EZ zo "besloten", en daar moet iedereen het maar mee doen). Bestaande meter "mag blijven hangen", al probeert menig netbeheerder alsnog stiekem die goeie ouwe Ferraris geforceerd te verwisselen als je effe niet oplet. Niet jouw probleem, je hebt al een digitale meter, zo tussen regels doorlezend een exemplaar met mogelijk meerdere "digitale telwerken" ??? (een of twee daarvan zouden dan in theorie, afh. van meter, teruglevering kunnen registreren op laag/hoog).
ik heb een nieuw huis ( jar oud) en er zit al een nieuwe meter in idd. hij meet zowel hoog als laag en geleverd en teruggeleverde energie.
dus die registreert precies al alle gegevens, waarvan jij zegt dat ik ze handmatig moet bijhouden.
de bruto productiemeter en de eis dat de pv installatie op een hele aparte groep moet, is volgens mij alleen om te voorkomen dat men er mee kan sjoemelen.. hoe kun je anders met eenouderwetse meter aantonene hoeveel je pv geproduceert heeft, als je dat deels zelf hebt gebruikt.
mijn meter registreert dus feitelijk al wel alles. zelfs vermeden productie of hoe je het noemt kun je er mee bepalen. de meter heeft een lcd met scherm dat 1 stand per keer weergeeft. ter indicatie staat er een 1 of twee in beeld voor hoog of laag tarief, en knippert de teller bij teruglevering, terwijl er weerr de 1 of 2 in beeld staatm samen met de letter r in beeld.
[...]
Nope. In theorie wel (zie
SN vraag/antwoord 31). Je zou echter wel gek zijn om zonder bruto productiemeter alleen voor je op het net ingevoede overschot (niet zelf verbruikte zonnestroom) SDE subsidie te willen. Ik raad dat met klem af, tenzij je een gigantisch systeem gaat aanschaffen wat grotendeels alles op het net propt. Met de bekende gevaren als gevolg (nu max. 3.000 kWh/jaar netinvoeding, plannetje nog steeds niet gerealiseerd 5.000 kWh, erboven: fossiele hondenfooi voor je kostbare zonnestroom kWh...).
mijn idee is dat de sde elk jaar de subsidie per geproduceerde kWh lager zet, en dat het correctiebedrag afhankelijk is van het huigige tarief, en de mate waarin de overheid het idee heeft dat er gestimuleerd moet worden. op den duur is een paneel zo goedkoop dat het voor iedereen "betaalbaar" is.
maar wat wordt het tarief voor teruglevering dan, oftewewl. blijft men salderen op basis van 1:1?
men zou anders bij een hoge productie (boven 3000kwh bijvoorbeeld) op den duur duurder uit kunnen zijn met sde, dan zonder sde?
ik las ook op een site dat het nu 3000kWh is, je maximaal 3500 watt op een 1 meter / groep mag hebben, en dat dat dan maximaal 2800 oplevert per jaar, waardoor je ook eigenlijk niet meer dan 3000 kunt produceren?
[...]
Er wordt gestapeld in diverse provincies. Ik heb nog niet gehoord dat een CentenNozem ambtenaar is gaan stuiteren. Want er staan bepalingen in al die regelgevings-racekak over "teveel steunkader" en zo. Dus wat niet is kan nog komen, je kunt het gewoon proberen. Maar ik zou wel schriftelijk alles dichttimmeren om onaangename verrassingen te voorkomen. Telefonische toezeggingen kun je je **** mee afvegen, heb je niks aan.
ik woon in gemeente sneek, en ik zag dus die regeling. die geld sinds 2007, na die datum lees ik niks over subsidie, en staat nog steeds gewoon op de site bij subsidies.
verder heeft de provicie friesland een regeling, die bovenop de sde komt. en is er de sde regeling.
er staat echt 2,50 SDE per wpiek, zonder maximum. dat is wel eenmalig voor de aanschaf, niet per productie of zo.
een module kost verder toch nog altijd wel meer dan 4 euro per wpiek? dacht ik? of reken ik met de niet actuele tarieven van de diverse leveranciers?
[...]
2,50 is absurd veel. Modules kosten zelf al minder, moet je alleen nog wel installatie en BOS bij rekenen. Wat je voor een kWh krijgt is een grote dikke mist, en jaarlijks variabel en afhankelijk van je eigen contract. Totaal onvoorspelbaar. Zoals het er nu naar uitziet wordt basisbedrag voor installaties van let op 1,0 (???) tot en met 15 kWp in SDE 2010 47,4 cent/kWh, daar moet de correctiefactor nog van af en die was voor de SDE 2008/2009 categorieën net bepaald op 22,5 eurocent voor in de voorschotten. Wordt echter waarschijnlijk lager vastgesteld rond 1 april 2010, met terugwerkende kracht voor 2009.... Je houd dan mogelijk iets van 47,4 - 21 = 26,4 eurocent voor 2010 over. Daarboven op nog je specifieke contractprijs door vermeden stroom inkoop/salderen (extra lastig bij dubbeltarief, moet je alles bij gaan houden). Jaar erna: nieuwe ronde, nieuwe prijzen met zowel correctiebedragen en salderingswaarde: tombola en heel erg dik koffiedik kijken geblazen... Enige wat blijft "staan" is het basisbedrag, 15 jaar lang (als subsidie natuurlijk niet 0,00 ct/kWh wordt, wat geen ondenkbaar scenario is).
de site van de gemeente sneek:
http://www.sneek.nl/sjabl...ct/view.asp?objectID=8735
staat bij digitaal loket, dus lijkt me nog steeds actueel
die van de provincie:
http://www.fryslan.nl/sja...e/view.asp?objectID=28879
ik weet niet of er in 2010 weer een subsidie wordt ingesteld.
[...]
Warmtepompen en zonnecollectoren vallen NIET onder SDE, maar onder een zogenaamde "Tijdelijke Energieregeling Markt en Innovatie"..... Staatscourant 8 september 2008 nr. 173, een heel dik papier weer. Al paar keer geamendeerd, zoals dat gaat bij EZ (continu aan de radertjes draaien, en als het ondanks alle veiligheidsventielen voor de begroting toch fout dreigt te lopen in een keer de stiekem de in de regeling ingebouwde schakelaars in de uit-stand zetten...).
de subsie over warmtepompen en zonneenergie is een ander "hoofdstuk" dan zonneboiler bij senter novum.
http://www.senternovem.nl...idie-informatie/index.asp
de subsidie daarvoor is niet erg hoog. duurzame warmte of zonne warmte heet het daar.
tis ook allemaal niet makkelijk te vinden op internet. latt staan dat je kunt inschatten wat iets kost.
offerte voor een 125 liter zonneboiler levering met 1 collector van 2,2 m2 met 3,5 Gjoule: 1700 euro,
200 liter, 2 collectoren, 4,9 Gjoule, 2350 euro
700 / 980 euro"senter novum", 700 euro subsidie sneek, dan is wat je zelf moet betalen niet erg veel meer?
1700 - 1400 = 300 of 2350 - 1680 = 770 euro voor de levering, dan nog installatie erbij,
idem voor PV: basisbedrag van sde, +2,50 per wpiek, +0,50 per wpiek van sneek en fryslan, dan wordt het erg aantrekkelijk.
Ik heb overigens weer paar berichten over SDE op m'n site gezet, het "Maatwerkadvies" heb ik nu ook al een "leuke" (

) reactie op, en CertiQ november is bekend: slechts 164 nieuwe SDE systeempjes aangemeld in de database daar. Dat schiet lekker op... Totaal sinds 1 april 2008, start van de SDE: nieuw 5,5 MWp. Een grote, gigantische blamage...
je bedoelt dat de regelingen met opzet niet erg goed functioneert, omdat het de regering anders geld kost, om goede sier te maken met een leuk uitziende regeling?
[quote
[/quote]