Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.889 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 11:54
IJsbeer schreef op zondag 06 december 2009 @ 19:16:
[...]

Ook in Doesburg ben je welkom :)
(al valt het 30 km buiten je richt-afstand :( )
Daar zat ik ook al aan te denken; woon ook ongeveer zoveel te ver weg van Uden. Wel weer 20 Km vanaf Doesburg.

Klein (hollands) vraagje; aan wat voor een prijscategorie moet ik denken voor zo'n camera?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
pcmadman schreef op zondag 06 december 2009 @ 15:37:
d te zijn, waardoor het raam niet goed sluit. Dit staat nu ook op het lijstje voor de klusjesman (ik)! :P

Ik wil nog wat meer praktijkervaring op doen en heb ook nog meer beeldmateriaal nodig voor het promotiemateriaal, dus daarvoor zoek ik nog twee test-cases. Ik doe twee testcases gratis, omdat ik graag de ervaring wil hebben voordat ik het commercieel aanbied. Vrienden en familie zijn daarvoor toch niet helemaal objectief.

Ik kom 's avonds langs (moet in het donker of bij dichte bewolking namelijk) en maak een reeks foto's. Deze laat ik afdrukken en krijg je dan binnenkort toegestuurd. Het bespreken en interpreteren van de beelden is niet inbegrepen.
Het weerbericht voor morgen is naar het gunstige bijgesteld sinds gister. Ik wil het dus morgen avond uitvoeren. Tot ongeveer 50km van Uden, zodat ik niet kris kras door heel Nederland hoef te rijden.
Ik vrees dat Lelystad net te ver weg voor je is? Eventueel wil ik wel gedeeltelijk je tegemoetkomen in de benzinekosten? Het lijkt me geweldig om deze foto's van mijn woning te hebben.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik denk dat bij een IR opname van m'n speksteen je camera op hol slaat :+

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
ik had per DM gereageerd op PCMadman, maar nu kan ik hier niet achterblijven:
wij wonen in 'Gestel', onder Den Bosch, dichtbij Uden dus,
en hebben een grote tussenwoning en veel interesse in goede besparingsmogelijkheden.

mijn nummer heb je hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
Oké, ik heb nog bezig met het verwerken van de overweldigende response. Ik heb al contact gehad met twee tweakers, NielsTn en Sunhacker. Bij hun ga ik morgen langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
kockie schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:22:
[...]

Klein (hollands) vraagje; aan wat voor een prijscategorie moet ik denken voor zo'n camera?
Degene die ik zonet online heb gezien zaten tussen de 2500 euro (marktplaats) en ruim 10k euro.
Huurprijzen begonnen op zo'n 175 euro per dag, maar dat heb ik ook per uur voorbij zien komen. (en dan ook nog flinke borg)
Op een spy-shop site stond ook nog vermeld dat je die dingen kennelijk niet zomaar zou mogen kopen zonder vergunning, maar dat kan natuurlijk ook een smaakmakertje zijn om in de sfeer van een spy-shop te blijven.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:53:
[...]

Degene die ik zonet online heb gezien zaten tussen de 2500 euro (marktplaats) en ruim 10k euro.
Huurprijzen begonnen op zo'n 175 euro per dag, maar dat heb ik ook per uur voorbij zien komen. (en dan ook nog flinke borg)
Op een spy-shop site stond ook nog vermeld dat je die dingen kennelijk niet zomaar zou mogen kopen zonder vergunning, maar dat kan natuurlijk ook een smaakmakertje zijn om in de sfeer van een spy-shop te blijven.
175 euro per dag, als je met een tweaker of 4 a 5 zo;n ding huurt en dan op 1 dag foto;s maakt moet dat best kunnen denk ik
kwestie van een auto van de zaak en goed plannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

pcmadman schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:40:
Oké, ik heb nog bezig met het verwerken van de overweldigende response. Ik heb al contact gehad met twee tweakers, NielsTn en Sunhacker. Bij hun ga ik morgen langs.
Plan dan ook vast een rondje Amsterdam :*) (Ik denk aan schj, Sjondejon, Glambalk, en mijzelf en volgens mij nog een paar, die minder vaak posten.)

Wat is trouwens de maximale afstand van waaruit je een bruikbare opname kan maken?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Fluke heeft een leuke, die tegelijk twee foto's maakt, een gewone en een IR, zodat je de twee beelden over elkaar kan leggen (IR Fusion). Niet leuk geprijsd overigens.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 13-09 11:54
Speksteenkachel schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:28:
Ik denk dat bij een IR opname van m'n speksteen je camera op hol slaat :+
Dan moet je ook een Bergkachel nemen; daar slaat alleen je hart van op hol ;) Lekker warm; max 60 graden aan de oppervlakte. Aanraken van de stookdeur tijdens de brandfase niet aangeraden....

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
TD-er schreef op zondag 06 december 2009 @ 17:32:
Zo die IR-foto's zijn echt interessant.
Helaas woon ik niet in de buurt en krijgen wij onze koopwoning pas over 10 dagen, anders zou ik graag eens zien waar er warmte naar buiten lekt.
We gaan in het voorjaar erg veel aan isolatie doen en dan is het wel zo makkelijk om te weten waar het het meest effectief is.

Wat zou het kosten als je (begin volgend kalenderjaar) in Groningen langs zou komen om dergelijke plaatjes te schieten? (antwoord mag uiteraard ook via DM, als je dat liever hebt)
En meer vanuit de gadget-interesse van mijn kant, wat kun je allemaal doen met de software die bij een dergelijke 'camera' zit?
Op de foto's zie ik in elk geval al een min/max mogelijkheid per selectie en uiteraard temperatuur.
Ja, ik denk inderdaad dat een warmtecheck (zo noem ik het product) ideaal is in jou situatie. Vereiste is wel dat je het huis kunt verwarmen, maar dat neem ik aan van wel. Wat je vooral goed ziet zijn fouten in de isolatie. Als de naisolatie met vlokken is ingezakt bijvoorbeeld, of als er een stuk is vergeten. Als er meer dezelfde huizen in een straat staan, dan kun je natuurlijk ook goed met de buren vergelijken (voorwaarde is wel dat er binnen ongeveer gelijk gestookt wordt). Ik heb je een DM gestuurd met prijs informatie, zodat het hier geen marktplaats wordt.

Met de software kun je niet veel meer dan met de camera, maar dan moet ik zeggen dat ik ook wel de beste camera uit zijn klasse heb. Grote voordeel van de software is dat je een muis hebt ipv een touchscreen en dat werkt gewoon veel sneller. Verder kan ik gewoon van iedere pixel de temperatuur exporteren in een matrix vorm naar excel. Dat is toch wel een krachtige feature. De software bied ook de mogelijkheid om gebieden te specificeren waarbinnen de max, min en gemiddelde temperatuur bepaald worden. Ook kan ik naderhand de range kiezen uit een bereik tussen -20C en 250C of als ik hoge temperaturen meet kan ik dat van 0C tot 350C doen. De software bied ook de mogelijkheid om naderhand het pallet van kleuren aan te passen, maar op een of andere manier kan ik het duidelijkste pallet (wat je op de meeste foto's van mij ziet) alleen op de camera selecteren en niet in de software. Software ondersteunt het wel, maar de knop zit niet in het menu, ik kan namelijk alles aanpassen, zoals range en roteren, zonder het pallet te veranderen, maar als ik het pallet verander kan ik niet meer terug. 8)7
De camera slaat dus een soort van RAW formaat op waarin al de sensor informatie verwerkt zit. Zo kan ik ook naderhand een correctie doen voor luchtvochtigheid, emissiviteit, atmosferische temperatuur, gereflecteerde temperatuur en afstand. Allemaal factoren die de bepaling van de absolute temperatuur beïnvloeden. De absolute temperatuur is bij gebouw thermografie echter van ondergeschikt belang, omdat je vooral opzoek bent naar temperatuursverschillen, zoals dat stuk muur dat veel warmer is dan de rest.
ericplan schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:19:
[...]

Plan dan ook vast een rondje Amsterdam :*) (Ik denk aan schj, Sjondejon, Glambalk, en mijzelf en volgens mij nog een paar, die minder vaak posten.)

Wat is trouwens de maximale afstand van waaruit je een bruikbare opname kan maken?
Stuur maar een DM of mail als je geinteresseerd bent, dan houden we dat buiten het forum.

De maximale afstand is opzich heel groot. Ik zag hier pas over een open veld op een afstand van >500m de grote schuur waar de BBA (bus bedrijf) zijn bussen stalt oplichten. Dat is een groot object, dus dat kan ik nog zien, maar het waren slechts een paar pixels, want resolutie is op die afstand het grootste probleem. Hoewel ik de voor warmtebeeldcamera's zeer hoge resolutie van 320×240 heb is dat met een lens van 25×17graden op een dergelijke afstand een groot oppervlakte, dus ik weet niet wat je in gedachte hebt om in beeld te brengen, maar ik raad aan om voor het beste inzicht met detailfoto's te werken. Zeker ook, omdat een pixel de gemiddelde temperatuur meet van het oppervlak wat hij beslaat. Dus niet de max of de min ofzo.
kockie schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:22:
[...]

Daar zat ik ook al aan te denken; woon ook ongeveer zoveel te ver weg van Uden. Wel weer 20 Km vanaf Doesburg.

Een leuke middenklasser. Ik moet er iig heel veel warmtecheckjes voor gaan uitvoeren. 8)7
[...]

Jup, maar de prijzen die je online ziet zijn voor de instap modellen. Ik heb ook offertes gehad voor een camera met een resolutie van 48×48 pixels... 8)7 En die verkoper maar beweren dat dat iets bruikbaars oplevert, "want je kunt het met de software nog opblazen!" Om betrouwbaar de temperatuur te kunnen bepalen moet je minimaal 3×3pixels hebben. Dan kun je volgens mij net zo goed een gewone IR thermometer nemen...

Ik heb de verschillende camera's in de hand gehad en vergeleken. Verschillende FLIR camera's, uit de i- en t-serie en een OEM uit china gebaseerd op een franse sensor, maar ben uiteindelijk toch voor de FLIR T400 gegaan. Gewoon omdat de resolutie (in pixels en thermisch (min. temp verschil wat te meten is)) zo veel beter is.

Dat verhaal over dat je een vergunning nodig hebt geld alleen voor amerikaanse leveranciers. Die moeten aan dezelfde wetgeving voldoen die het exporteren van sterke encryptie verbied. Je hoeft overigens alleen een vergunning te hebben als je camera (ik meen) meer dan 9Hz verversingsfrequentie heeft. Dat heeft die van mij dus niet. Kan trouwens wel, is alleen een software upgrade, maar het aanvragen van die vergunning is geen geintje.

[ Voor 35% gewijzigd door Paul C op 07-12-2009 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
mooi..... direct een stress-test voor de Intergas K##-Kombi ;)
alle radiatoren vol open: Check!
CV temperatuur verhoogt (van 50 naar 65 graden): Check!
Klokthermostaat start bijtijds met stoken naar de, voor mij tropische, 23-24 graden Celsius....

Laat PCMadman maar komen met de IR_cam :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
JeroenH schreef op zondag 06 december 2009 @ 00:49:
Oh, nog iets anders: in de Gamma-folder van deze week staat op pagina 22 een elektrische convectorkachel van 2kW voor € 28. Toen ik dat vanmiddag zag heb ik eens zitten denken en rekenen en ik ga maandag zo'n ding halen. Op jaarbasis zitten we op 200kWh zonnestroomoverschot - en dat wordt nog veel meer zodra de 600Wp aan extra panelen uit de schuur het dak op gaan. Voor een kWh 'onder nul' krijgen we slechts iets van 11ct, terwijl een kWh die we verbruiken of salderen zo'n 23ct waard is.
Waarom zou je dat doen? Het is niet goed voor je portemonnee en het milieu is er niet bij geholpen.
Voor een kw warmte uit aardgas betaal je zo'n 5~6 cent. De uitstoot is daarmee 1/10 kuub aardgas. Bij electrisch verwarmen kost het je (nu blijkbaar) 11 cent (2x zo duur) en er staat een kolen of gas centrale de warmte te produceren, met een rendement van pak-em-beet 40%.

edit: ik lees nu dat je het wil doen om een statement te maken. Ik ben benieuwd of je gehoord wordt.

@ PCMadman: prijs, price, price? Je wil vast ook nog wel een bijna-passiefhuis aan je ervaringen toevoegen of niet? ;)

edit2: Check ff de reacties van de NRC lezers... Zoveel verschil zit er niet tussen Telegraaf en NRC lezers...

[ Voor 16% gewijzigd door SpiceWorm op 07-12-2009 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 07 december 2009 @ 00:02:
mooi..... direct een stress-test voor de Intergas K##-Kombi ;)
alle radiatoren vol open: Check!
CV temperatuur verhoogt (van 50 naar 65 graden): Check!
Klokthermostaat start bijtijds met stoken naar de, voor mij tropische, 23-24 graden Celsius....

Laat PCMadman maar komen met de IR_cam :)
Ik zal hier de cv-ketel ook weer eens ouderwets 'gas' laten geven.
23-24gr?
op de slaapkamer?
Het moet dan maar voor het goede doel. ;)

Laat de Sint (PcMadman) maar komen, vol verwachting klopt ons hart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

ericplan schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:19:
[...]

Prima, ik doe mee!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Heb al dm gestuurd voor een kleine omleiding via Lelystad ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Oh, nog iets anders: in de Gamma-folder van deze week staat op pagina 22 een elektrische convectorkachel van 2kW voor € 28.
Ik hoop dat je je inmiddels bedacht hebt :o Meedoen aan die zinloze consumptie! Wat is er mis met je huidige verwarming? Waarom opeens de prijs erbij halen! Jeroen!!!

En waar komt die kachel vandaan? Hoe kan dat zo goedkoop? Made in China? Assembled by children in the lead polluted city of ....?

Er moeten toch andere manieren zijn om van je stroomoverschot af te komen, een pact met je buren of zoiets.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op maandag 07 december 2009 @ 08:21:
[...]

PCmadman on tour :9~

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 05:41:
[...]

Ik zal hier de cv-ketel ook weer eens ouderwets 'gas' laten geven.
23-24gr?
op de slaapkamer?
Het moet dan maar voor het goede doel. ;)

Laat de Sint (PcMadman) maar komen, vol verwachting klopt ons hart.
Jup, allemaal aanzetten is het beste. Het mooiste beeld heb je bij het grootste temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Ook is het goed als de verwarming flink staat te verwarmen, want dan kun je het bijvoorbeeld zien als er CV-leidingen door de muur lopen of als er radiators zonder radiatorfolie hangen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Controverse over de elektrische kachel })

Het grappige is dat ik gisteravond een gasverbruik van zo'n drie tot vier kuub vermeden lijk te hebben met slechts 5,9kWh aan elektriciteit. Nauwkeuriger cijfers volgen na een langere meetperiode, maar als dit het ongeveer wordt dan ben ik echt zwaar gek als ik het niet doe. Zes kWh kost ons (uit de 'overschotvoorraad') € 0,66 en 3,5 kuub aardgas € 1,75. Als een warmtepomp een factor drie beter presteert wordt dat energetisch en financieel de beste investering ooit.

Grappig dat je als aspirant zonnestroompaneelbezitter verteld wordt dat je het net als een grote accu mag beschouwen, dat de gangbare mening is dat elektrische auto's geen enkel probleem voor het net vormen, dat het gisteravond volgens het knmi in het westen zo'n 6bft waaide en de beide windparken op de Noordzee dus lekker presteerden, dat een grootschalige inzet van warmtepompen (die een keer of drie efficiënter zijn, maar dat is maar drie keer) uit alle hoeken wordt toegejuichd, dat ons verbruik - als we het overschot volledig opmaken - met 1000kWh voor een tweepersoons huishouden nog altijd zeer laag is, etc.

Al die dingen lijken ineens weg te vallen als je een experiment uitvoert om je 'zonnestroombudget' nuttiger in te zetten.

Grappig... en ook weer niet.

Denk voor geen moment dat ik dit een ideale situatie vind, maar de omstandigheden maken het wel een heel aantrekkelijke. En ik ben niet alleen: eric-pvt verwarmt zijn CV-systeem elektrisch bij, Floris Wouterlood overweegt een straalkacheltje.

Zodra ik wat steviger metingen heb publiceer ik ze en ga ik proberen het op de juiste plaatsen terecht te laten komen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
flitspaal.nl schreef op maandag 07 december 2009 @ 08:21:
[...]

Terug via Amersfoort >:)

Zal vandaag nog een DM sturen.

Goed initiatief. Mag ook wel wat kosten naast de koffie en een broodje..

offtopic/ gaan we nog een energiemaatschappij op richten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Om even door te gaan op de IR-camerabeelden:
Ik vraag me al een tijd af of zogenaamde dilatatievoegen in het metsel werk (bij mijn huis zijn er een aantal...) niet een hoop warmte doorlaten. M.a.w. is het interessant om deze af te kitten met geschikte kit?

PS: naast deze voegen zijn er ook genoegd andere ventilatiegaten, dus over vocht hoef ik mij volegns mij geen zorgen te maken.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Dat met die IR-camera wordt niks... :/ Tenzij PcMadMan natuurlijk wel eens bij familie ofzow op bezoek komt die toevallig in het westen van NL woont.

[ Voor 36% gewijzigd door Kets_One op 07-12-2009 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jeroenh met zijn e-kachel
bron : mergenmetz.nl
In Netwerk en Twee Vandaag werd medio 2007 een item uitgezonden over mensen die met hun panelen de 3.000 kWh overschreden: ze trokken de stekker eruit omdat hun leverancier dan over alle opgewekte stroom een belachelijk laag tarief berekende. Er was immers meer dan drieduizend opgewekt, dus was die regel niet van toepassing, aldus de energiemaatschappijen.
de focus mag jeroenh niet zijn, de focus moet breder
ik lever 10 maanden van het jaar terug, en heb het verzoek gehad dit echt op te maken van greenchoice voordat ik op 1 maart weer vol onder 0 geraak.
de netbeheerders kunnen of willen geen negatieve standen, en maken alles onder 0 waardeloos,
nee, dan maar verwarmen.
richt je dus tot de wetgever en niet tot jeroenh, alleen nederland kent een dergelijke zwart fossiele beschemingsregel. verder heb ik een volledig groen kontrakt, als ik 1000watt onttrek uit het net moet het windstroom zijn, als iedereen hier ook een naar gevoel van krijgt, omdat we maar <3% groene stroom hebben, ook dan moet de focus weer de wetgever zijn, want zo groen is de stroom dus ook weer niet.
hernieuwbare stroom is hernieuwbare stroom, zon of wind, het maakt niet uit,
het staat toch op mijn energiekontrakt ?
als mij zwarte stroom voor groen word verkocht dan klopt er iets niet, maar daar kan ik weinig aan doen,
we worden dan dus collectief belazerd. (alike "we smell an hour in the wind" toch eneco ?)
gesaldeerde stroom op de schijfmeter kost mij trouwens 3,14 cent per kwh all in,
en dat kost het over 5 jaar nog steeds. 8kwh dus 25 cent en 1 m3 kost alweer 58 cent.
ik zit bij greenchoice en mag 5000 kwh salderen, maar erachter zit liander, en die werkt gewoon met 3000 kwh, en dat valt tegen. mijn convectortje is trouwens made in hongarije, en de elektrische boiler naverwarming made in germany (memmingen)
het enige wat zou helpen is dat de consument en industrie collectief hun zwarte kontrakt de deur uit doen,
vraagvernietiging dus. het toeval wil dat op dit moment een groen kontrakt ook goedkoper is dan zwart,
kijk maar even op energieprijzen.nl.(1 jaar vast)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gz.jpg
een groen kontrakt geeft je dus 1 zonnepaneel gratis op jaarbasis. &2 bij solarking ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2009 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Hee das mooi. Ik heb wel interesse in IR cam beelden. Vooral omdat ik die al heel graag wil hebben van onze bijkeuken. Dat ding koelt af als een idioot en weet nog niet wat de hoofdreden daarvan is. Het heeft een plat dak en er zit vrij veel glas (wel dubbel, geen HR++) het grenst aan onze schuur, misschien dat dat niet tochtdicht is en ik heb het vermoeden dat er veel warmte weglekt door de ventilatiepijp die aan de afzuigkap zit. Weet iemand overigens of er systemen zijn die dat tegen kunnen houden?

Ik woon in Zetten, 41 km van Uden vandaan. Misschien een beetje te ver voor je? Maar, in de kosten wil ik wel tegemoet komen.

[ Voor 25% gewijzigd door windfreak op 07-12-2009 10:40 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
JeroenH schreef op maandag 07 december 2009 @ 09:34:
Controverse over de elektrische kachel })

Het grappige is dat ik gisteravond een gasverbruik van zo'n drie tot vier kuub vermeden lijk te hebben met slechts 5,9kWh aan elektriciteit. Nauwkeuriger cijfers volgen na een langere meetperiode, maar als dit het ongeveer wordt dan ben ik echt zwaar gek als ik het niet doe. Zes kWh kost ons (uit de 'overschotvoorraad') € 0,66 en 3,5 kuub aardgas € 1,75. Als een warmtepomp een factor drie beter presteert wordt dat energetisch en financieel de beste investering ooit.
Als jij in een paar uur tijd 3 tot 4 kuub kan besparen met zulke temperaturen buiten dan zou ik serieus gaan twijfelen aan de isolatiegraad van je huis, of anders de efficientie van je ketel. Ik heb gisteren in ons toch forse huis de hele dag, inclusief warm water voorziening maar 2,5 kuub verbruikt...

Maar de controverse straalkachel: in het geval je per kuub gas meer dan 4 kWh (uitgaande 40% efficientie energiecentrale) nodig hebt om dat te compenseren is de straalkachel uit oogpunt van duurzaamheid ongunstiger dan reguliere CV. Op het kantelpunt bespaar je met 4 KWH uit je overschotvoorraad 44 cent ten opzichte van 50 cent (zijn allen je eigen bedragen) per m3 gas = 6 cent.

Dan zijn er, afhankelijk van de resultaten van je metingen, in jouw geval dus drie mogelijkheden:
1. keuze voor straalkachel is duurzamer, en beter voor de portemonnee (<4kWh per kuub gas)
2. keuze voor straalkachel is minder duurzaam, maar beter voor de portemonnee (4 tot 4,5 kWh per kuub gas)
3. keuze voor straalkachel is minder duurzaam en slecht voor de portemonnee (>5 kWh per kuub gas)

Nu denk ik dus te lezen, dat je, onze grote roerganger JeroenH, voorheen CanonG1, eventueel zou kiezen voor een straalkachel als punt twee zou gelden????? ;( :'(

[ Voor 0% gewijzigd door Joba op 07-12-2009 11:54 . Reden: belachelijk woord eigenlijk, portemonnee ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

NielsTn schreef op zondag 06 december 2009 @ 19:46:
@PCMadman: je hebt bericht, voor vrijblijvende testcase in Gennep :)
als je daar bent kun je dan ook bij mij langsgaan? Ik woon in dezelfde plaats als niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het kantelpunt bespaar je met 4 KWH uit je overschotvoorraad 44 cent ten opzichte van 50 cent (zijn allen je eigen bedragen) per m3 gas = 6 cent.
ware het niet dat je zonnestroom overschot in nederland waardeloos word verklaart,
en je dus geen keuze rest dan je eigen energie terug te nemen, voor nagenoeg 0 cent.(en geen 44 cent)
zijn verbruik verandert er administratief niet door, 0 is 0, en jeroen zit gemiddeld extreem lager dan jan modaal. het is dus wel degelijk duurzaam, en blijkbaar stof tot nadenken, en dat is goed,
want de wetgeving klopt niet. de convector is een learning curve wat een warmtepomp wel niet zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Even een idee over het ">3000 KWh-terugleveren-probleem": Waarom leg je niet een kabel van de omvormer naar de buren? Ik ben geen elektricien, maar is het mogelijk om hier een éénrichtingsverkeer van te maken. (soort van grote diode ofzow) Of zeg ik nu gekke dingen? 8)7

Als dit technisch kan (en je hebt uiteraard een goede relatie met je buren...) dan kan dit gaan werken.
Wat me ook te binnen schiet is een soort lokaal energienetwerk a la Qurrent (http://www.qurrent.com/pages/content.aspx?PageName=home).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:14:
de convector is een learning curve wat een warmtepomp wel niet zou kunnen doen.
Kijk en dat is precies de crux van het verhaal, mooi gezegd eric-pvt.
Joba schreef op maandag 07 december 2009 @ 10:47:
Nu denk ik dus te lezen, dat je, onze grote roerganger JeroenH, voorheen CanonG1, eventueel zou kiezen voor een straalkachel als punt twee zou gelden????? ;( :'(
Hey ik ben ook maar een mens. Nobody is perfect and I most certainly am not nobody. Het systeem deugt niet en straft mij voor iets waarvan ik denk dat ik het goed doe. Zeg me maar wat ik anders moet doen.
Kets_One schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:24:
Waarom leg je niet een kabel van de omvormer naar de buren?
Mag niet (wetgeving) en dan moeten de buren ook maar net een vrije groep zonder enig ander stopkontakt hebben (meer dan 600Wp, andere wetgeving).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:14:
[...]

ware het niet dat je zonnestroom overschot in nederland waardeloos word verklaart,
en je dus geen keuze rest dan je eigen energie terug te nemen, voor nagenoeg 0 cent.(en geen 44 cent)
zijn verbruik verandert er administratief niet door, 0 is 0, en jeroen zit gemiddeld extreem lager dan jan modaal. het is dus wel degelijk duurzaam, en blijkbaar stof tot nadenken, en dat is goed,
want de wetgeving klopt niet. de convector is een learning curve wat een warmtepomp wel niet zou kunnen doen.
Dat elektrisch bijverwarmen duurzaam is is natuurlijk onzin. Het is en blijft minder duurzaam dan standaard CV, tenzij je kan aantonen dat je met minder dan 4 kWh een kuub gas kan uitsparen. En ik geloof daar toch echt niet in.

Het gaat dus in dit geval puur om de centen. En, toegegeven, als je met minder dan 10 cent 55 cent uitspaart, dan is de verleiding groot en kan ik me indenken dat mensen die flink geinvesteerd hebben in duurzaamheid dit voordeel pakken. Maar in het geval van 44 cent ten opzichte van 50 cent (gebasseerd op de door Jeroen gebruikte cijfers) heb ik daar wel mijn ernstige twijfels over. Uiteraard zou in beide gevallen een wamtepomp de uitkomst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Kets_One schreef op maandag 07 december 2009 @ 09:44:
Om even door te gaan op de IR-camerabeelden:
Ik vraag me al een tijd af of zogenaamde dilatatievoegen in het metsel werk (bij mijn huis zijn er een aantal...) niet een hoop warmte doorlaten. M.a.w. is het interessant om deze af te kitten met geschikte kit?

PS: naast deze voegen zijn er ook genoegd andere ventilatiegaten, dus over vocht hoef ik mij volegns mij geen zorgen te maken.
Je bedoelt dit ;) :
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IR_0021.jpg
Kets_One schreef op maandag 07 december 2009 @ 09:47:
Dat met die IR-camera wordt niks... :/ Tenzij PcMadMan natuurlijk wel eens bij familie ofzow op bezoek komt die toevallig in het westen van NL woont.
Ik heb nu al van heel veel mensen gehoord dat ze geïnteresseerd zijn. Ik ben ook al bezig aan het vastleggen waar overal, zodat ik kan combineren. In het ergste geval zal ik wat kilometervergoeding in rekening moeten brengen, dus stuur eens een mailtje of DM, want ik kon gisteren geen contact gegevens vinden in je profiel.
windfreak schreef op maandag 07 december 2009 @ 10:38:
[...]

Hee das mooi. Ik heb wel interesse in IR cam beelden. Vooral omdat ik die al heel graag wil hebben van onze bijkeuken. Dat ding koelt af als een idioot en weet nog niet wat de hoofdreden daarvan is. Het heeft een plat dak en er zit vrij veel glas (wel dubbel, geen HR++) het grenst aan onze schuur, misschien dat dat niet tochtdicht is en ik heb het vermoeden dat er veel warmte weglekt door de ventilatiepijp die aan de afzuigkap zit. Weet iemand overigens of er systemen zijn die dat tegen kunnen houden?

Ik woon in Zetten, 41 km van Uden vandaan. Misschien een beetje te ver voor je? Maar, in de kosten wil ik wel tegemoet komen.
Ik heb inderdaad al wel gezien dat de afvoer van de afzuigkap door convectiestroming soms veel warmte ventileert. Dit is goed te zien, omdat het pijpje buiten dan warm is. Voor een plat dak moet ik dan even kijken of ik daar met een trap bij kan ofzo, anders kunnen we van binnen uit proberen te kijken.

Ik stuur jou nog een DM.

[ Voor 31% gewijzigd door Paul C op 07-12-2009 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:47:

Mag niet (wetgeving) en dan moeten de buren ook maar net een vrije groep zonder enig ander stopkontakt hebben (meer dan 600Wp, andere wetgeving).
Dat hoeft niet persé. Je had toch ongeveer op jaarbasis 200 kWh over? Dat is nog geen 25 W teruggerekend naar uren. Dat zou dus eenvoudig binnen de 600 W kunnen blijven. En als je het echt helemaal volgens de wet wil doen, steek je de stekker van bv de wasmachine van de buren tijdelijk bij jullie in een stopkontakt (met een Plugwise ertussen :) ). Dat is, voor zover ik weet, niet verboden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JeroenH schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:42:
[...]

Ja, het is inderdaad van den zotten... Maar zeg het maar: wat moet ik anders doen? Ik zou niets liever willen dan een warmtepomp maar dat kan nu gewoon niet.
Toch begrijp ik het niet. Je weet dat de situatie zo is en dan schaf je toch meer zonnepanelen aan. De productie van die panelen gooi je nu eigenlijk zelf in de prullenbak (want zo zie ik een straalkachel die je puur voor dat doel koopt eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ericplan schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:05:
[...]

Dat hoeft niet persé. Je had toch ongeveer op jaarbasis 200 kWh over? Dat is nog geen 25 W teruggerekend naar uren. Dat zou dus eenvoudig binnen de 600 W kunnen blijven. En als je het echt helemaal volgens de wet wil doen, steek je de stekker van bv de wasmachine van de buren tijdelijk bij jullie in een stopkontakt (met een Plugwise ertussen :) ). Dat is, voor zover ik weet, niet verboden.
Als we toch over zeer inventieve oplossingen gaan brainstormen, waarom dan niet een kabel naar de buren leggen waarmee je op hun meter kunt terugleveren? Bij rijtjeswoningen kom je door de kruipruimte meestal makkelijk aan het stroomnet, en met een schakelaar en meter ertussen weet je precies wat je teruglevert.

Kun je dus 2x3000 kWh terugleveren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:03

JAN-B

525 Wp op mijn dak

en omdat er voor ons binnenkort een grote maar leuke uitgave komt zal ik dat helaas niet op heel korte termijn kunnen doen.
Jeroen: Wat betekent dit :? is dit goed nieuws of heel goed nieuws??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windfreak schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:08:
De productie van die panelen gooi je nu eigenlijk zelf in de prullenbak (want zo zie ik een straalkachel die je puur voor dat doel koopt eigenlijk).
Als je een elektrisch kacheltje gebruikt om de kou onder je computer bureau weg te jagen, en een elektrische deken op je bed om te voorkomen dat je pas tegen de ochtend weer op temperatuur bent gekomen, is elektrisch verwarmen WEL extra zuinig. Je hoeft je woning dan alleen maar vorstvrij te houden.
Werkt prima! Wij moesten een flink aantal jaar geleden in november het enkele weken lang zonder CV doen. Dan pas ga je warmte echt waarderen! :) En dat scheelt flink op je energie rekening ook! :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:29:
[...]

Als je een elektrisch kacheltje gebruikt om de kou onder je computer bureau weg te jagen, en een elektrische deken op je bed om te voorkomen dat je pas tegen de ochtend weer op temperatuur bent gekomen, is elektrisch verwarmen WEL extra zuinig. Je hoeft je woning dan alleen maar vorstvrij te houden.
Werkt prima! Wij moesten een flink aantal jaar geleden in november het enkele weken lang zonder CV doen. Dan pas ga je warmte echt waarderen! :) En dat scheelt flink op je energie rekening ook! :) :)
Ja, zo heb ik ook wel eens ooit zitten denken... Ik zit zelf met mijn computer in een behoorlijk grote ruimte. +/-80m² en die moet helemaal warm gestookt worden omdat ik er zit. Het zou wel eens veel efficiënter kunnen zijn om alleen een infraroodlamp op mijn bureau te richten. Ik zal dat binnenkort eens gaan proberen, heb toch nog een 150W IR-lamp liggen zag ik gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:42:
[...]

Maar zeg het maar: wat moet ik anders doen? Ik zou niets liever willen dan een warmtepomp maar dat kan nu gewoon niet.
Kan je niet ergens geld lenen? Familie/vrienden
Kan je niet iets regelen met de hypotheek? verhogen, en dan de warmtepomp aanschaffen?
Kan je niets iets regelen met een pensioenfonds?
Kan je niet de laatst aangeschafte panelen verkopen, zodat je OOK geen overschot hebt :9 en je dus OOK
niet het kacheltje bij de Gamma hoeft te kopen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 16:17:
[...]

Voorbeeld: Bij groot concert heb je veel parkeerplaatsen nodig (capaciteit) en grote verkeersaders (netwerk) anders staat alles stil en bereik je je doel niet. Voor die enkele keren per jaar dat er een concert gehouden wordt moeten deze voorzieningen echter wel het hele jaar intact gehouden en onderhouden worden.
@Cantecleer:
Klopt dit wel: :N Grote concerten worden meestal in voetbalstadions gehouden, en volgens mij is er toch elke 14 dagen wel een thuiswedstrijd, dus publiek dat gebruik maakt van de parkeerplaatsen. hetzefde geld voor hallen als Ahoy, HMH, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat elektrisch bijverwarmen duurzaam is is natuurlijk onzin. Het is en blijft minder duurzaam dan standaard CV, tenzij je kan aantonen dat je met minder dan 4 kWh een kuub gas kan uitsparen. En ik geloof daar toch echt niet in.
ik vind het een heel interessante discussie.
dan dit : jeroenh elimineert 1000 kwh sluipverbruik en onnodig verbruik,
hij ging dit als jan modaal toch al verbruiken, maar nu niet meer.
jeroenH gaat nu 1000 kwh verstoken in een convector.
hij is daar vrij in want wij zijn allemaal de baas achter de voordeur.
hij heeft een windstroom kontrakt, stroom verbruik is nog steeds ver onder het landelijk gemiddelde,
maar verwarmd helaas rete inefficient.(maar dat is sluipverbruik ook)
hij spaart 100m3 gas uit, gas is een fossiele brandstof.
is het duurzaam ?

nu een real time gevalletje hier :
mijn convector staat aan om de huiskamer op 20c te houden,
de convector gebruikt 703 watt
van het dak komt nu 1440 watt ac, hiervan gaat direkt voor de meter 703 watt naar de convector.
de zon-cv (ltv) draait maar is slechts 23,2 graden.
de gasmeter staat stil, en de draaischijf meter loopt langzaam achteruit.
al mijn energie betrek ik verder van greenchoice, wat 100% verantwoord zou moeten zijn.
elke m3 gas die ik niet verbruik, blijft beschikbaar voor <jou>, in de toekomst.(en hoef ik nu niet te betalen)
vanavond wissel ik weer wat zonnestroom in voor windstroom.
is het duurzaam ?

..your votes please ?...

edit :
energieraad.nl :
Opbrengst Essent naar elektrische auto 7 december 2009
De provincie Noord-Brabant gaat een belangrijk deel van de opbrengst van de verkoop van Essent stoppen in het succesvol introduceren van de elektrische auto.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ PCmadman

Ik heb ook wel interesse in een IR scan van mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:17:
@ PCmadman

Ik heb ook wel interesse in een IR scan van mijn huis.
Als je dan toch naar Barneveld komt, ben je ook bij mij welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 21:42
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:56:
[...]
is het duurzaam ?
..your votes please ?...
Ik denk dat iedereen het er wel mee eens zijn dat jullie het gemiddeld boven gemiddeld goed doen. Maar het zou gewoon beter zijn als de stroom die je nu gebruikt om te verwarmen (hoog energetisch naar laag energetisch zonder COP oid) zou gebruiken om de koelkast van de buurman te laten draaien (maakt niet uit of dit via het stroomnet gaat of direct) of iemand anders zijn warmtepomp te laten draaien.

Vreemd dat mensen super veel moeite doen om een computer te tweaken zodat die 20W ipv 25W verbruikt om vervolgens een straalkachel aan te zetten.

Dus mijn vote: In het huidige energie landschap, alles beter dan een elektrische straalkachel.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Je bedoelt dit ;) :
[afbeelding]

Ik heb nu al van heel veel mensen gehoord dat ze geïnteresseerd zijn. Ik ben ook al bezig aan het vastleggen waar overal, zodat ik kan combineren. In het ergste geval zal ik wat kilometervergoeding in rekening moeten brengen, dus stuur eens een mailtje of DM, want ik kon gisteren geen contact gegevens vinden in je profiel.

Wat betreft de ventilatiegaten: dit is er idd eentje die ik ook in mijn muur heb zitten. Er komt aardig wat warmte door heen zeg :| Wat ik ook graag eens zou willen zien is het warmteverlies langs dilatatievoegen ('gleuven' in het metselwerk).

Ik zal mijn contactgegevens (mail) opnemen in mijn profiel. Alvast bedankt! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:05:
steek je de stekker van bv de wasmachine van de buren tijdelijk bij jullie in een stopkontakt (met een Plugwise ertussen :) ). Dat is, voor zover ik weet, niet verboden.
Volgens mij is het dat wel; voorzover ik weet mag je geen stroomnet uitbreiden naar je buren.
windfreak schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:08:
Toch begrijp ik het niet. Je weet dat de situatie zo is en dan schaf je toch meer zonnepanelen aan.
Die heb ik min of meer kado gekregen, en aangenomen met in het achterhoofd dat er een warmtepomp komt.
JAN-B schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:26:
Jeroen: Wat betekent dit :? is dit goed nieuws of heel goed nieuws??
Goed nieuws :)
ice-T106 schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:24:
Dus mijn vote: In het huidige energie landschap, alles beter dan een elektrische straalkachel.
Jouw vote is genoteerd, maar in het huidige (Nederlandse) energielandschap is het bijna een natuurlijke keuze.
JAN-B schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:38:
1 Kan je niet ergens geld lenen? Familie/vrienden
2 Kan je niet iets regelen met de hypotheek? verhogen, en dan de warmtepomp aanschaffen?
3 Kan je niets iets regelen met een pensioenfonds?
4 Kan je niet de laatst aangeschafte panelen verkopen, zodat je OOK geen overschot hebt :9 en je dus OOK
niet het kacheltje bij de Gamma hoeft te kopen :Y
1 Lenen = no way
2 Lenen = no way
3 Snap ik niet? (Maar is waarschijnlijk lenen en dus no way)
4 Maar de zonnestroompanelen komen prima van pas als de warmtepomp er is... en de pomp van de regenwateropvang... en de elektrische fiets...

Oh en dit is wel een aardige (eric-pvt bedankt voor de tip ;)): wie van de mensen die zo luid protesteren tegen de elektrische kachel, wie van jullie heeft er een paar keer per week een wasdroger draaien a 1-2kWh en een auto voor de deur die 150kWh per 100km verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 07 december 2009 @ 14:05:
Oh en dit is wel een aardige (eric-pvt bedankt voor de tip ;)): wie van de mensen die zo luid protesteren tegen de elektrische kachel, wie van jullie heeft er een paar keer per week een wasdroger draaien a 1-2kWh en een auto voor de deur die 150kWh per 100km verbruikt?
Geen auto, gaswasdroger...

(maar ook niet heilig, we douchen soms te lang, computeren te veel, hebben nog steeds geen goede vervanging kunnen vinden voor sommige halogeenspotjes)

[ Voor 17% gewijzigd door ericplan op 07-12-2009 14:15 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
nu een real time gevalletje hier :
mijn convector staat aan om de huiskamer op 20c te houden,
de convector gebruikt 703 watt
van het dak komt nu 1440 watt ac, hiervan gaat direkt voor de meter 703 watt naar de convector.
de zon-cv (ltv) draait maar is slechts 23,2 graden.
de gasmeter staat stil, en de draaischijf meter loopt langzaam achteruit.
al mijn energie betrek ik verder van greenchoice, wat 100% verantwoord zou moeten zijn.
Euhm ja, maar het gros van de nederlandse huishoudens heeft groene stroom... En toch wekken we 3% groen op. Waar zit het verschil?

Maarre elke kwh die jij niet gebruikt, scheelt 2kwh (en meer) aan gas in de gascentrale. Als je die kwh uit gas haalt, ben je dus een keer zo zuinig voor die hoeveelheid warmte.
Als je voor 1kwh electrisch ook nog een keer 11 cent had kunnen krijgen ben je naar mijn inziens ook nog een keer dom bezig voor je portemonnee.
Of begrijp ik het verkeerd en krijgt Jeroen er niets voor? Ik meende dat de eerste post zei dat hij er 11 cent voor kreeg.
elke m3 gas die ik niet verbruik, blijft beschikbaar voor <jou>, in de toekomst.(en hoef ik nu niet te betalen)
vanavond wissel ik weer wat zonnestroom in voor windstroom.
is het duurzaam ?
Elke 10 kwh gas die jij niet verbruikt, maar 10 kwh electrisch verbruikt, kost in de centrale 2 kuub gas. Resultaat 2x zoveel gasverbruik. Ben ik de enige die dit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Sorry, deze post is per ongeluk geplaatst, maar nu hij er toch staat:
JeroenH, dit is niet een discussie over hoeveel energie we/jij verbruiken. De discussie gaat erom dat het gros hier niet begrijpt waarom je op deze manier goed denkt bezig te zijn. Ik denk dat het gros (including me) je gedachtegang niet kan volgen. Zover ik kan overzien is het a) duurder b) milieuonvriendelijk. Terwijl jij (en eric-pvt) roepen dat het goedkoper is en milieuvriendelijker. Eric-pvt kreeg problemen met z'n netbeheerder, dus daar kan ik de gedachtegang volgen (2 redenen: geen zin in problemen en goedkoper, want eric krijgt niets voor z'n stroom).

[ Voor 62% gewijzigd door SpiceWorm op 07-12-2009 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik denk dat ik niet goed bezig ben, maar daartoe sterk wordt uitgenodigd door de omstandigheden. Die maken het zo dat het erg aantrekkelijk is om niet onder nul te komen en om die 'onder-nul-kWh's' nuttig in te zetten.

Ik zal metingen doen en de getallen publiceren. Laten we discussiëren op basis van feiten, niet van aannames. Misschien is het minder efficiënt, misschien is het efficiënter. De data zal het uitwijzen.

-edit-

Laat ik het anders stellen: het is een experiment, en daar kan - zal - een resultaat uitkomen. Dat zou kunnen zijn "geen goed idee", "wel een goed idee" of iets met een voorbehoud als "wel een goed, mits...". Als op Tweakers al geprotesteerd wordt tegen het uitvoeren van een experiment...

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 07-12-2009 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba

Sorry, ik voel me niet aangesproken. Wasdroger staat werkeloos boven op zolder en we hebben weliswaar een auto (60 kWh / 100 km), maar gebruiken die zeer bewust. En een auto die stilstaat verbruikt niet. Net vorige week de 10.000e kilometer gefietst op mijn net 2 jaar oude fiets. Bovendien begrijp ik het verband niet met de "protesten" tegen je kachel. Ga je gang zou ik zeggen.

Maar ik zie geen of nauwelijks financieel voordeel (als eerder uitgerekend) en wel een negatief effect op duurzaamheid. Dus waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik begrijp niet waarom inzetten van je overschot milieuonvriendelijk is? Stel de extreme situatie dat ik een huis laat bouwen en de volledige verwarmingsbehoefte opvul door elektrische kachels. Gas sluiten we niet aan op dit huis, alles gaat electrisch. Daarnaast zet ik het stuk land bij het huis vol met zonnepanelen die het totale jaarverbruik van dit huis gaat dekken. Dan denk ik dat je daarmee volledig milieuvriendelijk bezig bent. Waarom is dat nu dan toch milieuonvriendelijk? Ik zie het niet.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er wordt op MP een gratis warmtepompboiler aangeboden. Een Hautec, inhoud 300L. Schijnt een COP van 4 te hebben.

Ik zat zo eens te denken dat ik deze eventueel wel kan integreren in mijn verwarmingsinsstallatie (is toch al LTV). Mijn huidige WP 300L boiler heeft een geintegreede ventilator en draait maar 4 uurtjes per dag op warmtepomp stand. Dit is voldoende om mijn warm water op te warmen. Resten er nog 20 uren in een dag waarop ik 1,5 kW verwarmingslast kan halen uit mijn afvoerlucht.......

Combineer ik beide boilers met een zonneboiler, dan kan ik ook nog zonne energie opslaan waardoor de warmtepompen 's zomers niet hoeven te draaien en 's winters wel. Met 2x 300L opslag capaciteit kan ik wel zo'n 60-75 heatpipes kwijt met nog een 100L boilertje ertussen (wordt dan totaat 700L).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
MrScratch schreef op maandag 07 december 2009 @ 14:31:
Ik begrijp niet waarom inzetten van je overschot milieuonvriendelijk is? Stel de extreme situatie dat ik een huis laat bouwen en de volledige verwarmingsbehoefte opvul door elektrische kachels. Gas sluiten we niet aan op dit huis, alles gaat electrisch. Daarnaast zet ik het stuk land bij het huis vol met zonnepanelen die het totale jaarverbruik van dit huis gaat dekken. Dan denk ik dat je daarmee volledig milieuvriendelijk bezig bent. Waarom is dat nu dan toch milieuonvriendelijk? Ik zie het niet.
Waar, maar als je een overschot hebt, dan ben je in de luxe positie om zelfs bij te dragen aan een milieuvriendelijker energieproductie voor anderen. Dus als je het voor Nederland zou aanschouwen zouden we in de CO2 boekhouding beter af zijn met Jeroenen, Erics, en andere zonnegoden met overschotten die deze ondanks het kreupele energiebeleid toch gewoon invoeden dan het alternatief waarbij deze overschotten in straalkacheltjes verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik kijk uiteraard ook naar de balk in mijn eigen oog hoor, zie het niet verkeerd, ik wil alleen ff poken :-) .

Wat betreft je vraag:
-Ja, we hebben een droger (warmtepompdroger = de allerzuinigste) die eigenlijk enkel en alleen in de maanden november - januari gebruikt wordt wanneer het langer dan 4 dagen achtereen zulk weer is als afgelopen weekend. Anders lekker buiten = zuiniger en vooral ook frissere was. (dus niet een paar keer per week)
-ja, er staat een auto, maar we fietsen allebei naar ons werk op 97,5% van de werkdagen, 10km verderop. In onze woonplaats gebruiken we de auto ook niet. Alleen voor grotere afstanden. De trein wordt ook met regelmaat gepakt. Maar, inderdaad hier zie ik een balk.

Onze jaarrekening elektriciteit zit rond 0, onze jaarrekening gas zit onder de 200 m3.

Echte conclusie blijft uiteraard dat het belachelijk is dat je bijna geen cent krijgt voor invoeden onder de nul. Misschien goede afspraken maken met die basisschool bij je in de buurt, je zonnepanelen daar installeren en de levering van stroom van hen vergoed krijgen. Dan kunnen ze er daar ook mooi lesmateriaal van maken. Lijkt me persoonlijk een goed idee. (voor mezelf)

[ Voor 13% gewijzigd door windfreak op 07-12-2009 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JeroenH schreef op maandag 07 december 2009 @ 14:24:
[...]

Ik denk dat ik niet goed bezig ben, maar daartoe sterk wordt uitgenodigd door de omstandigheden. Die maken het zo dat het erg aantrekkelijk is om niet onder nul te komen en om die 'onder-nul-kWh's' nuttig in te zetten.

Ik zal metingen doen en de getallen publiceren. Laten we discussiëren op basis van feiten, niet van aannames. Misschien is het minder efficiënt, misschien is het efficiënter. De data zal het uitwijzen.

-edit-

Laat ik het anders stellen: het is een experiment, en daar kan - zal - een resultaat uitkomen. Dat zou kunnen zijn "geen goed idee", "wel een goed idee" of iets met een voorbehoud als "wel een goed, mits...". Als op Tweakers al geprotesteerd wordt tegen het uitvoeren van een experiment...
Oke laatste poging:
Denk je echt dat je met het verstoken van 1kwh electrisch je 4 kwh gas uit kan sparen? Ik snap echt niet dat je denkt goedkoper uit te zijn.

@ MrScratch (en eigenlijk ook JeroenH)
Elke kwh die je verbruikt moet ergens opgewekt moet worden. De hoeveelheid duurzaame opwekking vandaag is een gegeven, hier kunnen we niets meer aan doen. Al wat extra verbruikt wordt dan deze duurzame opwekking komt uit fossiele installaties. Omdat het aandeel duurzame energie in de stroommix 3% is is dus elke kwh electrisch voor 3% duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op maandag 07 december 2009 @ 14:56:
Oke laatste poging:
Denk je echt dat je met het verstoken van 1kwh electrisch je 4 kwh gas uit kan sparen? Ik snap echt niet dat je denkt goedkoper uit te zijn.
De cijfers die ik van de eerste avond heb wijzen daar wel op. Zoals ik al schreef meet ik voor langere tijd en laat weten wat daar uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prachtige discussie, het laat zien dat de jarenlange mindfuck van de energiereuzen ons allemaal tot debielen maakt, (mezelf inclusief he) en we discussieren nu pas, wat we thuis het beste kunnen doen, wat weer laat zien dat de wetgever het hier volledig laat afweten.
in dit topic zitten alleen maar slimme mensen met verstandige keuzes, op zoek naar meer verstandige keuzes, dus de discussie is heel essentieel, natuurlijk is het plain stupid met een cop=1 te verwarmen, maar so be it, het was het waardeloze overschot, en boven nul moet je dit absoluut niet doen.
dus, ik net op de fiets even boodschapje doen, en ik heb drogerslangen uit het badkamerraam geteld,
het is maandag, kantoortijd en piektarief.
het centrum is voor mij 2,3 kilometer fietsen, en ik heb 41 drogerslangen geteld.
wat kan ik zeggen, ik ben eigenlijk volledig uitgelult, maar de convector blijft aan.

mevrouw cramer "weg met de gloeilamp" moet ook maar eens een stukje fietsen op maandag door alkmaar,
zij tekende voor 5 nieuwe kolencentrales, en dat komt niet door de convector van jeroenh.
wat doet een elektrische wasdroger eigenlijk, 1800 watt of zo ?
/thinking 41 x 1800 watt basislast..op 2,3 kilometer *zucht*
ik gebruik de convector alleen om de temperatuur vast te houden,
leuk detail is ook dat je in ac vermogen kan zien wat het warmteverlies is van je huiskamer in hele watts.

moeten we dit nou serieus nemen ?
http://www.youtube.com/watch?v=0EjyS6PP-Ro
er zit een heel vreemd subversief luchtje aan, wat de materie belachelijk maakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:16:

het centrum is voor mij 2,3 kilometer fietsen, en ik heb 41 drogerslangen geteld.
wat kan ik zeggen, ik ben eigenlijk volledig uitgelult, maar de convector blijft aan.
Altijd leuk die tellingen. Deze zomer een fietstocht van 100 kilometer gedaan in het gebied tussen Uden en Boxmeer. 0 (lees <NUL>) zonnepanelen en 0 (lees <NUL>) zonneboilers geteld. Zucht. En als ik dan 's avonds bij de supermarkt mensen kilo's vlees in de aanbieding ziet hamsteren dan zakt helemaal de moet in mijn schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Joba schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:27:
[...]

Altijd leuk die tellingen. Deze zomer een fietstocht van 100 kilometer gedaan in het gebied tussen Uden en Boxmeer. 0 (lees <NUL>) zonnepanelen en 0 (lees <NUL>) zonneboilers geteld. Zucht. En als je dan 's avonds bij de supermarkt mensen vlees in de aanbieding zien hamsteren dan zakt helemaal de moet in mijn schoenen.
herstel... je zit wel aan de minder duurzame zijde van de Maas ;)
in Gennep kan ik zo een aantal PV-bezitters aanwijzen (incluis moi!).
dus... toch maar je fietsroute herplannen :) en als je een gek op ligfiets voorbij ziet schieten, grote kans dat ik het ben !

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:16:
prachtige discussie, het laat zien dat de jarenlange mindfuck van de energiereuzen ons allemaal tot debielen maakt, (mezelf inclusief he) en we discussieren nu pas, wat we thuis het beste kunnen doen, wat weer laat zien dat de wetgever het hier volledig laat afweten.
in dit topic zitten alleen maar slimme mensen met verstandige keuzes, op zoek naar meer verstandige keuzes, dus de discussie is heel essentieel, natuurlijk is het plain stupid met een cop=1 te verwarmen, maar so be it, het was het waardeloze overschot, en boven nul moet je dit absoluut niet doen.
dus, ik net op de fiets even boodschapje doen, en ik heb drogerslangen uit het badkamerraam geteld,
het is maandag, kantoortijd en piektarief.

mevrouw cramer "weg met de gloeilamp" moet ook maar eens een stukje fietsen op maandag door alkmaar,
zij tekende voor 5 nieuwe kolencentrales, en dat komt niet door de convector van jeroenh.
wat doet een elektrische wasdroger eigenlijk, 1800 watt of zo ?
/thinking 41 x 1800 watt basislast..op 2,3 kilometer *zucht*
ik gebruik de convector alleen om de temperatuur vast te houden,
leuk detail is ook dat je in ac vermogen kan zien wat het warmteverlies is van je huiskamer in hele watts.

moeten we dit nou serieus nemen ?
http://www.youtube.com/watch?v=0EjyS6PP-Ro
er zit een heel vreemd subversief luchtje aan, wat de materie belachelijk maakt.
Van het weekend ook de tweede keer mijn droger laten draaien dit seizoen. Met dat natte weer schiet in huis drogen gewoon niet op. Dat waren weer 2 duurzaam opgewerkte KWh.

Er zitten hier in een straal van 1 km, 4 andere zonnepaneel bezitters.

Verder heb ik ook een verzoek ingediend bij pcmadman voor een warmtefoto-check. Gevel of dak ga ik niet verder isoleren maar ben benieuwd naar "rare gaten" in de isolatie. Zoals dat raam wat niet goed sloot.

Aan het eind van de week voorspellen ze flinke kou, dus mi ideaal om met zo'n camera op pad te gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Goed nieuws :)

1 Lenen = no way
2 Lenen = no way
3 Snap ik niet? (Maar is waarschijnlijk lenen en dus no way)
4 Maar de zonnestroompanelen komen prima van pas als de warmtepomp er is... en de pomp van de regenwateropvang... en de elektrische fiets...
Jeroen: Wat Is goed nieuws?? ben razend nieuwsgierig, misschien wel te.. :Y

2 op zich geen slecht idee ALS je huis overwaarde heeft; maar jij woont er nog maar pas, dus dat zal wel niet!
3 even uitleggen: kreeg pas bericht van een pensioenfonds of ik mijn pensioen wou afkopen, dus een leuk bedrag op de bank/spaarrekening.(ben nog aan het nadenken of ik het bod accepteer )

5 je kan/mag ook van mij lenen, maar dat zal ook wel een NO WAY worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
NielsTn schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:42:
[...]

herstel... je zit wel aan de minder duurzame zijde van de Maas ;)
in Gennep kan ik zo een aantal PV-bezitters aanwijzen (incluis moi!).
dus... toch maar je fietsroute herplannen :) en als je een gek op ligfiets voorbij ziet schieten, grote kans dat ik het ben !
Ok, voortaan als ik weer in die contreien fiets dan zal ik Gennep eo aandoen _/-\o_ , en wie weet een frietje bij de duurzame kwalitaria, ook al is friet niet al te best voor de benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Gisteren, onderweg naar sinterklaasfeest, kwam ik hier in Lelystad een Energyball tegen! Die staat hier op een industrie-terrein. binnenkort foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op maandag 07 december 2009 @ 18:10:
Gisteren, onderweg naar sinterklaasfeest, kwam ik hier in Lelystad een Energyball tegen! Die staat hier op een industrie-terrein. binnenkort foto's
En draaide hij? Vast niet.... Ik zag er gisteren ook één vanuit de trein, nabij Almere Buiten en die draaide niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 07 december 2009 @ 19:06:
[...]

En draaide hij? Vast niet.... Ik zag er gisteren ook één vanuit de trein, nabij Almere Buiten en die draaide niet.
Ik zie er één in Haarlem, Zijlweg, dicht tegen Overveen aan. Ondanks de locatie dicht bij de kust heb ik dat ding nog nooit zien draaien. Als iemand interesse heeft, wil ik er wel een plaatje van schieten.
Waar ze het wel goed schijnen te doen is de jachthaven Vlieland, daar staan er enkele op steigerpalen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
JeroenH schreef op maandag 07 december 2009 @ 19:06:
[...]

Deze draaide wel.

Overigens staat er hier een Turby langs de dijk bij Lelystad Haven, die heb ik het afgelopen jaar nog niet zien draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PFFFF!!!!
Begin zolangzamerhand hier weg te drijven bij 22gr. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Nog een interessant idee hier.

Ik heb op dit moment twee zware servers in een hostingruimte staan( dual xeon, 4gb memory, 4 harddisks ). Stevige energieverslinders dus. Ik schat zo continu 250 tot 350W.

Ik kan mijn website ook volledig draaien op mijn eigen laptop ( c2d mobile met 4gb memory ). Mijn laptop gebruikt slechts 25 tot 30W. Waarschijnlijk als ik de harddisk vervang voor een SSD dan scheelt het nog een paar wattjes.

Nu kan ik mijn website volledig thuis hosten, qua load is dit prima te doen. Totaalverbruik van de website is dan 219kWh. Met de bespaarde hostingkosten over 1 jaar kan ik 3 panelen bij Solarking bestellen inclusief omvormer en dakrails. En met die 3 panelen is flitspaal.nl CO2 neutraal.

Ik moet het nog verder uitwerken en overleggen maar ik vind het een heel interessant idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zoooo, PCMadman heeft zijn metingen met de IR-camera verricht, en onderweg naar Horst :)
Ben benieuwd naar de foto's :)

Ziet er profi uit die camera, en ook wat bijzonder geinige zaken ontdekt:
-de alu luxaflex (JeroenH en Zonnigtype herinneren die nog) had er net zo goed niet kunnen hangen (op het eerste gezicht), dus actie om gordijnen er neer te hangen lijkt me praktisch;
-ergens een vage lek gezien bij regenpijp, maar neigt naar probleem bij de buren (ivm uitbouw).

Nu hier maar weer ff terug naar de comfy 18-20 graden regionen, het is nu echt tropisch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:11:

Ik kan mijn website ook volledig draaien op mijn eigen laptop ( c2d mobile met 4gb memory ). Mijn laptop gebruikt slechts 25 tot 30W. Waarschijnlijk als ik de harddisk vervang voor een SSD dan scheelt het nog een paar wattjes.

Ik moet het nog verder uitwerken en overleggen maar ik vind het een heel interessant idee.
Waarom geen Mac mini? Een beeldscherm heb je toch niet nodig op je webserver, hooguit een kvm-switch of ompluggen. Ssd zou ik (nog) niet doen. Is nog niet voldoende volwassen. En een mac heb je minder onderhoud aan. Er stond toevallig bij Niels een leuke link op de site over energieverbruik van computers

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:48:
[...]

Waarom geen Mac mini? Een beeldscherm heb je toch niet nodig op je webserver, hooguit een kvm-switch of ompluggen. Ssd zou ik (nog) niet doen. Is nog niet voldoende volwassen. En een mac heb je minder onderhoud aan. Er stond toevallig bij Niels een leuke link op de site over energieverbruik van computers
Die kan ik simpel beantwoorden, ik heb echt 0,0 ervaring met Macs. En ik heb geen flauw idee of ik de software van Oracle (database + webserver) er zo op kan installeren. Dan blijf ik liever veilig draaien op linux of windows. Daar heb ik meer ervaring mee :)

Plus dat ik mijn laptop straks over heb, er komt namelijk binnenkort een nieuwe laptop voor m'n werk. En dan kan ik deze laptop ideaal inzetten als server/vervanging voor m'n website.

Wat is er overigens mis met de SSD's van Intel? Die werken perfect, en zeker het geluidsarme, geen warmte en t.o.v. een harddisk erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:56:
[...]

Die kan ik simpel beantwoorden, ik heb echt 0,0 ervaring met Macs. En ik heb geen flauw idee of ik de software van Oracle (database + webserver) er zo op kan installeren. Dan blijf ik liever veilig draaien op linux of windows. Daar heb ik meer ervaring mee :)

Plus dat ik mijn laptop straks over heb, er komt namelijk binnenkort een nieuwe laptop voor m'n werk. En dan kan ik deze laptop ideaal inzetten als server/vervanging voor m'n website.

Wat is er overigens mis met de SSD's van Intel? Die werken perfect, en zeker het geluidsarme, geen warmte en t.o.v. een harddisk erg snel.
OS/x = Unix variant :) dus 'ken je linux'.... ken je OS/x
En... ik was windows fanaat, maar ben volledig bekeerd.. no more raampjes hiero :+
je mag anders wel es komen proefdraaien ;)

en oracle info over /voor mac: check

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 07-12-2009 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
energieraad.nl :
Opbrengst Essent naar elektrische auto 7 december 2009
De provincie Noord-Brabant gaat een belangrijk deel van de opbrengst van de verkoop van Essent stoppen in het succesvol introduceren van de elektrische auto.
... die wis en waarachtig gaan rijden op de kolenstroom (met biomassa bijfik als het zo uit komt) uit de dikke RWE/Essent centrale in St. Geertruidenberg ... :o

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:56:
[...]

Wat Niels zegt, OS X is Unix is Linux, alleen met een minder steile leercurve en beduidend minder onderhoud. Ik heb OS X nog nooit opnieuw hoeven installeren omdat m'n systeem steeds trager werd, hoe vaak ik ik dat met diverse windows versies heb moeten doen weet ik niet meer :Z
Verder veel minder security issues, virussen en dus minder updates. En ook nog zuiniger, zodat je misschien maar 1 paneel van Solarking hoeft aan te schaffen :+
Wat die SSD, ik had iets gelezen dat de levensduur toch iets tegenviel, maar kan het artikel niet meer vinden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Eerste hit in google is meteen raak. Oracle 10g draait zonder meer op een MAC Mini.

@Ericplan, ik heb hier een aantal artikelen van SSDs liggen, die vermelden wel bij de goedkopere varianten een performance degradatie maar de levensduur is in alle artikelen zonder meer goed te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
flitspaal.nl schreef op maandag 07 december 2009 @ 21:15:
Eerste hit in google is meteen raak. Oracle 10g draait zonder meer op een MAC Mini.

@Ericplan, ik heb hier een aantal artikelen van SSDs liggen, die vermelden wel bij de goedkopere varianten een performance degradatie maar de levensduur is in alle artikelen zonder meer goed te noemen.
Op Anandtech staat een zeer uitgebreid artikel over SSD's (later in het jaar is er nog een aantal follow-ups gekomen hierop die ook de moeite waard zijn)
In het kort komt het erop neer dat je flash geheugen eerst moet wissen per blok om er weer op te kunnen schrijven. (je kunt wel van 1 naar 0 gaan, maar niet andersom)
Na het wissen moet je dus het hele blok weer beschrijven met de veranderde data.
1 blok is vaak in de orde van een halve MB groot, dus voor 1 bit veranderen moet je een halve MB lezen, een halve MB wissen en een halve MB schrijven.
Normaal gesproken wordt voor het schrijven een nieuw blok gebruikt met zo min mogelijk schrijf-acties voor dat blok (wear-levelling). Maar op een gegeven moment heb je geen onbeschreven blokken meer en zul je dus eerst moeten wissen voordat je kunt schrijven.
Om je OS te laten bepalen welk blok leeggemaakt kan worden, is er het TRIM commando (ondersteund door Windows 7), wat aangeeft welke blokken alvast gewist kunnen worden op het moment dat de drive toch niets te doen heeft.
Juist met dat TRIM commando is er een aantal problemen boven water gekomen, maar Intel schijnt het inmiddels onder controle te hebben in de laatste firmware voor de X25-M serie. (zie frontpage afgelopen week)
Qua controllers waren de Intel X25-series al heer en meester qua random performance en beperking van snelheidsverliezen.
Eigenlijk zijn alle andere controllers en dan met name de JMicron controller stukken slechter en de JMicron kan soms zelfs een latency van seconden hebben itt. microseconden.
Op mijn werk hebben we zo'n SSD in de werkbakken zitten (compileren gaat enorm veel sneller) en soms is het idioot traag. Ook is de betrouwbaarheid van onze (inmiddels een paar jaar oude) SSD's niet geweldig. Eens in de zoveel tijd ben je ineens de drive kwijt in Windows en na een paar reboots is 'ie er weer.

Kortom, als je een SSD wilt is er eigenlijk geen keus, gewoon de Intel X25M nemen. Er is hooguit nog een verschil in versies vwb de firmware en cache grootte als ik me niet vergis en uiteraard opslagruimte.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
TD-er schreef op zondag 06 december 2009 @ 11:44:
Jongens dit is toch werkelijk van den zotten!

...

En nu gaan jullie de geproduceerde overschotten wegstoken met een straalkacheltje???

Hoe veel meer bezopen kun je als politiek bezig zijn dat dit kennelijk nodig is, omdat je zwaar de l*l bent als je onder de 0-lijn uit komt.
Dit is toch gewoonweg te bezopen voor woorden, dat je een "leegloop-optie" nodig hebt om niet in de problemen te komen, door voortijdig je overschotten te lozen.
Ach. Als je mijn salderingsellende dossier vanaf 2004 leest weet je dat het heel "normaal" gedrag is geworden in ons gekke landje. Als je het echter gaat proberen uit te leggen aan een Duitser met 20 kWp op zijn dak die probleemloos de komende 20 jaar voor 43,01 eurocent/kWh (maandelijks te incasseren bij de lokale netbeheerder) met zijn op het laagspanningsnet invoedende eigen herijkte Ferrarisje, een jaarproductie van een slordige 19.000 kWh (vaste inkomsten € 8.171,90/jaar) en een eigenverbruik via de standaard afnamemeter van slechts 4.000 kWh/jaar (uitgaven bij plm. 21 eurocent/kWh grofweg 840 Euro/jaar) kon je wel eens wat glazige ogen verwachten, selbstverständlich... :+

@eric-pvt
en dan de ergste die ik met nuon heb gehad :
je zonnecellen leveren 4000 kwh
je verbruikt 850kwh
je krijgt helemaal niets en er word ook niet gesaldeert,
je zonnepanelen stonden niet aangemeld,(oh moet dat dan? nergens te vinden op de nuonsite)
jammer joh, volgend jaar beter.
nuon verkoopt mijn 3150 kwh zo aan de buurman voor 25 cent per kwh.
>
salderingslimieten komen alleen in nederland voor,
om de gevestigde orde van inkomsten te voorzien.
Heeft Vattenfall/NUON Energie (zeg maar de dozenschuiver van energiegetalletjes, de "leverancier") dan ook geen moer mee te maken. Omdat dat het pakkie an is van die door velen van ons vervloekte monopoloïde netbeheerder. En omdat er in een prehistorisch document (een van de velen uit de pakken onleesbare rommel) genaamd de Netcode en inmiddels versie negen-en-veertig alweer dit staat:
2.1.5 De elektrische installatie
2.1.5.1 De elektrische installaties bevatten geen bedrijfsmiddelen die tot invoeding in het net van de
netbeheerder kunnen leiden, tenzij aan de aanvullende voorwaarden voor productie-eenheden
zoals opgenomen in 2.4 of 2.5 wordt voldaan. De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op de
hoogte van zijn voornemen tot invoeding,
Mij werd echter in een recent gesprek met twee werknemers bij de grootste netbeheerder verzekerd dat dat artikel niet echt een "wettelijke" status zou hebben, al geloof ik dat niet zo.

In ieder geval is het dus een akkefietje van de netbeheerder, en heeft je leverancier niks over je aansluiting te zeggen. Voor zover het waarde heeft natuurlijk, want anders kunnen ze straks zo'n 30.000 huishoudens gaan lastigvallen. Het is niet voor niks dat ze die reteslimme meters willen. Kunnen ze van afstand direct zien welke eikels staan in te voeden, en kunnen ze gericht "actie" ondernemen...

Overigens heeft bij mijn weten geen enkele netbeheerder OOIT op dit artikel gewezen, dus ze zijn zelf schuldig aan de algehele malaise hier. Nooit accepteren dat ze je in de z**k gaan nemen, gewoon terugschoppen.

Uiteraard heb ik me nooit aangemeld. Ik kijk daar wel linker uit. Als ik mijn nek in een strop wil hangen, kies ik zelf het moment wel uit. Heb ik helemaal geen "hulp" van een knappe netjongen voor nodig...

En vergeet niet dat Vattenfall/NUON Energie van die "25" cent/kWh wel effekes 4,75 euricent BTW all-in, en van het totaal bijna 13 cent aan energiebelasting + BTW doet afvloeien naar het flierefluitende Ministerie van Financiën. Leuk dealtje...

[ Voor 51% gewijzigd door zonnigtype op 07-12-2009 22:03 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
-Bij Greenchoice en bij Delta krijg ik beiden het volledige bedrag terug als ik door de nul ga. Heb het diverse keren nagevraagd, en ook op papier (=mail) gekregen. Het bedrag wat ik dus betaal voor een kWh, krijg ik ook terug, dus incl belastingen ed. Het lijkt me dat het dan niet echt slim is om het ipv gas te doen, behalve:

-Wat JeroenH constateert over minder elektraverbruik tov gasverbruik heb ik ook al diverse keren gedacht. Ik heb diverse keren een aantal m3 per dag uitgespraard met maar een aantal kWh elektraverbruik. (nog) niet uitgebreid aan gemeten, maar idee: er gaat altijd warmte door de schoorsteen weg, rendement vd ketel (met name bij opstarten) echt geen 100%, verlies in leidingen (ook als ze geisoleerd zijn), met elektra verwarm je meer lokaal (= oa de lucht), waar je de warmte wilt hebben, met CV de hele kamer. Elektra voelt sneller behaaglijk, omdat ie de hele tijd warme lucht blaast, CV voelt met name behaaglijk op moment van stoken. (overigens: een straalkacheltje van plm 500W zou nog wel handiger uit kunnen komen, je verwarmt alleen het gedeelte wat warm moet zijn)

Voorbeeld: (niet helemaal passend, maar wel gemeten: als ik 25 liter warm water tap (voor bijv een douchebeurt, dan wordt er 100 l (bij zonneboilerwater van plm 25 graden) tot 200 l (bij zonneboilerwater van 18 graden) gebruikt. Als je daar het rendement van gaat uitrekenen, wordt je ook niet echt blij (warmte nodig bij verwarmen van plm 10-38 graden: 25x4180x28=2,9 mln J = ongeveer 88 l gas. Dus dat betekent dat het rendement nog niet eens 50% is. En dat is een vrijwel nieuwe HR-ketel (daalderop). Heb vanalles geprobeerd, maar veel lager heb ik het verbruik nog niet gekregen. Stel dat je dat dus op een handige manier elektrisch zou kunnen doen, lijkt dat veel te schelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
gatgda schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:02:
-Bij Greenchoice en bij Delta krijg ik beiden het volledige bedrag terug als ik door de nul ga. Heb het diverse keren nagevraagd, en ook op papier (=mail) gekregen. Het bedrag wat ik dus betaal voor een kWh, krijg ik ook terug, dus incl belastingen ed. Het lijkt me dat het dan niet echt slim is om het ipv gas te doen, behalve:
Dan sta je net als ik op "een byzonder lijstje" bij GC? Bedoel je met "Delta" soms de netbeheerder van die atoomboer? Als dat zo is, saldeert die sinds 1-1-2009 niks meer, want je betaalt ook niks meer aan variabele transportkosten bij netbeheer i.v.m. invoering capaciteitstarief (tenzij je een enorm dikke aansluiting hebt, we hebben het hier over standaard consumentenaansluitingen, salderen geldt tot en met 3x 80 Ampère = "huishoudelijk en kleinzakelijk verbruik", er worden bij zwaardere aansluitingen nog steeds var. transportkosten betaald).

GC neemt "een risico" met door de nul heen salderen, want ze krijgen het geld beslist niet terug van Min. Fin. Gaat dus fout lopen als het om grotere getallen zal gaan, net als het in de kiem gesmoorde "zelfleveringsmodel" van Windvogel, wat mevrouwtje van der HO-daar-es-seffekes saampjes met Shell man Bos heeft afgeschoten. Count your blessings. Ik zat bij aanmelding van mijn meterstanden jammer genoeg weer net iets boven de nul, anders had ik ook voor de neggie kWh het volle pond gekregen. Stelt natuurlijk niets voor bij de gigantische sloot "teruggave energiebelasting" die je van Bos krijgt vanwege de absurde compensatie hel voor de invoering van het cap. tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[...]

Uitgebreide test van IR camera's verschenen in Photon International van oktober 2009. 33 pagina's lang, 7 camera's wat uitvoeriger getest. Is geen makkelijke materie. Kosten van lijst van 25 camera's: 2.500 tot 10.000 Euri. Diverse aanbieders geven ook cursussen, want je moet die dingen wel leren gebruiken.

En, neen, ik ga die 33 pagina's niet scannen voor jullie. Je kunt de aflevering natuurlijk wel uitgebreid komen inkijken. Als je lang van tevoren meldt, wie weet met op zonnestroom euuh gas warmtekrachtkoppeling/Westland gebakken biologische appeltaart d'r bij... :9

@flitspaal
flitspaal.nl schreef op maandag 07 december 2009 @ 18:10:
De CFO van Greenchoice heeft er ook een. Ik heb hem nog niet op enthousiaste verhalen kunnen betrappen (en ik heb hem al een paar keer gesproken...).

Héhé eindelijk weer bij met lezen. Jullie gaan veel te hard duurzame mensen...

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 07-12-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
-Bij Greenchoice en bij Delta krijg ik beiden het volledige bedrag terug als ik door de nul ga.
Dat is mij helaas niet gelukt - en volgens mij zijn het de uitzonderingen waarbij dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:56:
[...]

Dat is mij helaas niet gelukt - en volgens mij zijn het de uitzonderingen waarbij dat lukt.
Ik vrees het ook ... en: voor hoe lang gaat het goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcMadman has left the building
Zeer interressant!!

Duidelijk verschil te zien tusen oude bouw en nieuwe bouw, dik 2gr verschil in de muren.
Nieuwbouw ziet er goed uit op een afvoerpijp op het platte dak na.
Zelfde ruimte 1 pijp was voor afvoerdroger (heb nu warmtepompdroger) met terugslagklep en andere afvoerpijp moet straks een doucheventilator op.
Deze was dus een lek.

Schoorsteen op de oude bouw is ook duidelijk een lek (logisch)
Afwachten wat de eindconclusie wordt.
Zeer mooi apparaat maar zoals Zonnigtype ook al schrijft moet je er goed mee omgaan.
PcMadman liet bijvoorbeeld reflecties in het glas zien (HR++1.0 dus met metaalllaag).
Als je hier niet goed mee omgaat heb je dus foute inschattingen.
PcMadman _/-\o_

De temperaturen beginnen hier nu weer wat aangenamer te worden.
Het leek wel de Canarische eilanden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:13:
[...]
Bedoel je met "Delta" soms de netbeheerder van die atoomboer? Als dat zo is, saldeert die sinds 1-1-2009 niks meer, want je betaalt ook niks meer aan variabele transportkosten bij netbeheer i.v.m. invoering capaciteitstarief
Neeee, he :( toch weer niet over Delta - atoomboer enz. Borssele is niet van Delta, maar half EPZ en Essent :Y
Zit trouwens al jaaaren bij de Delta, zonder klachten en problemen ;) maar ben wel benieuwd hoe het gaat met de jaarafrekening in mei 2010, als mijn panelen ook precies 1 jaar op mijn dak liggen.
(PS: weet ook wel dat EPZ een dochter is van de Delta.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:32:
[...]

..... warmtekrachtkoppeling/Westland gebakken biologische appeltaart d'r bij... :9
HUH? Wat? Appeltaart? Ik hoor en RUIK Appeltaart???? LEIDEN HERE I COME!! :)
Peter: turn on your stove!! :9~ :P :9 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

-Bij Greenchoice en bij Delta krijg ik beiden het volledige bedrag terug als ik door de nul ga.
@ gatgda : Interressant, heb jij toevallig ervaring met de Delta en een PV-installatie op je dak, en met een dubbel-tarief meter waarbij de teller dagstroom in de min komt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 23:06:
De temperaturen beginnen hier nu weer wat aangenamer te worden.
Het leek wel de Canarische eilanden hier.
Plm. 23 graden zeewater oppervlakte temperatuur? (net niet zichtbaar, onderaan schermpje)

@Niels
HUH? Wat? Appeltaart? Ik hoor en RUIK Appeltaart???? LEIDEN HERE I COME!! :)
Peter: turn on your stove!! :9~ :P :9 :+
Sommige mensen hebben nooit genoeg...

... wel dit keer met de ligfiets komen, hé? Anders billenkoeck ... :P

Overigens is het laatste stukkie van het gisteren gebakken exemplaar gereserveerd voor het 'dinnetje, de rest is alweer op... (dat krijg je als je in een complex met appeltaart liefhebbers woont - ze vonden hem weer erg lekker...) :(

@JAN-B
Neeee, he :( toch weer niet over Delta - atoomboer enz. Borssele is niet van Delta, maar half EPZ en Essent :Y
Weet ik toch, gekkie, heb ik al aardig wat over gespuid op PPV. En die partner is nu onderdeel van bruinkolen- en atoomgigant RWE (6.300 MW aan kernsplijters, klein deel "economisch eigendom" van die andere grote atoomboer E.ON), dus vandaar het enige van toepassing zijnde RWE/Essent... (waar trouwens Energie:Direct prijsstunter, volle dochter van "ex-Essent" ook bij hoort).

En het is wel die lieve, ontzettend aardige Shell man meneer Boerma = CEO atoomboer Delta wiens hoogste prioriteit blijft om er liefst drie kernsplijters bij te plempen naast Borssele I en de elektra zuipers die er omheen staan. De startnotitie is hoogst persoonlijk door die beste man ingeleverd bij mevrouw Cramer (die niet wist welke kant ze op moest kijken toen ze hem kreeg..). En waar jullie Zeeuwen natuurlijk heel gelukkig mee gaan worden, de komende paar duizend jaar. Het is overigens echt bij de beesten af dat in het Financieele Dagblad Delta nog steeds een NUTSbedrijf wordt genoemd, wat natuurlijk rabiate polderkolder is.

[ Voor 81% gewijzigd door zonnigtype op 07-12-2009 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:11:
Nog een interessant idee hier.

Ik heb op dit moment twee zware servers in een hostingruimte staan( dual xeon, 4gb memory, 4 harddisks ). Stevige energieverslinders dus. Ik schat zo continu 250 tot 350W.

Nu kan ik mijn website volledig thuis hosten, qua load is dit prima te doen. Totaalverbruik van de website is dan 219kWh. Met de bespaarde hostingkosten over 1 jaar kan ik 3 panelen bij Solarking bestellen inclusief omvormer en dakrails. En met die 3 panelen is flitspaal.nl CO2 neutraal.

Ik zal wel even de voorwaarden van je provider er op na slaan.
Kan me voorstellen dat je een hoop trafic gaat genereren
Sommige providers zijn dan not amused
Er zijn ook providers die thuis servers verbieden.

Met een hoop trafic gaat ook je eigen interpret verbinding er las van krijgen, of wil je een "eigen lijn"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:41
ericplan schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:48:
[...]

Ik zou een NAS kopen. Die zijn helemaal gefinetuned op zuinigheid. Kijk eens bij QNAP.com
Daar zit in de standaard firmware zelfs al een CMS met MySQL ingebakken. Koop je er 2 of meer green disken bij, dan ben je én zuinig, en heb je RAID 1 (of 5) en is het nog fault tolerant ook.
En je kan zo ontzettend veel meer leuke dingen met zo'n apparaat...Zelf ga ik binnenkort de QNAP TS219P kopen.
Ik ben na een flinke zoektocht bij dat apparaat uitgekomen. De ondersteuning voor Optware / IPKG gaf voor mij de doorslag, want daarmee kan ik heel erg simpel mijn Soladin monitoring ook op de NAS afhandelen. (En custom webcam monitoring, scanner delen over netwerk, kortom, alles wat mijn huidige Asus WL500Gx nu doet)
Er is een actief forum op de site van qnap wat ook erg handig is.

Edit: Ik weet alleen niet of Oracle te installeren is, vermoedelijk wel, maar dat is wat werk. Ik las dat er iemand met Oracle XE draait op een QNAP TS509

Volgens mij draaien er heel veel NAS merken op dezelfde linux ondergrond. Ook bij Synology zie ik niet veel op het forum... :/

[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 08-12-2009 01:06 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
wow das ook WEL 1,4 graden verschil natuurlijk
dan moet het wel hard waaien door die spleetjes, wil het echt veel verlies opleveren
plus.. dichtzetten kan, maar dan wordt je spouw vochtig, en isoleeert die minder. dan is straks je hele gevel 13,9. ipv alleen tpv ventilatiesleuven, en heb je in huis ook een vochtprobleem.

Dilatatievoegen zitten in het metselwerk vanwege uitzetten en krimpen, en dan niet alleen in de lengte, maar ook in de hoogte.
het voorkomt scheuren op plekken waar ze nog meer opvallen en lelijker zijn dan bij een dillatatievoeg.
(zoals bij hoeken van ramen en deuren).

Je kunt dilatatievoegen wel dichtzetten met kit, of van de schuiband dat je er in kunt duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op maandag 07 december 2009 @ 21:38:
[...]

Op Anandtech staat een zeer uitgebreid artikel over SSD's (later in het jaar is er nog een aantal follow-ups gekomen hierop die ook de moeite waard zijn)
Bedankt, zeer informatief.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
pcmadman schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:36:Ja, zo heb ik ook wel eens ooit zitten denken... Ik zit zelf met mijn computer in een behoorlijk grote ruimte. +/-80m² en die moet helemaal warm gestookt worden omdat ik er zit. Het zou wel eens veel efficiënter kunnen zijn om alleen een infraroodlamp op mijn bureau te richten. Ik zal dat binnenkort eens gaan proberen, heb toch nog een 150W IR-lamp liggen zag ik gisteren.
Er zijn van die platen die je onder je buro kan plakken die stralingswarmte over een groter oppervlak geven; je buroblad wordt warm, fijn voor je onderarmen, en je benen worden warm door de straling. Een 'gordijn' om je buro houdt bovendien de warmte vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
TD-er schreef op maandag 07 december 2009 @ 21:38:
[...]

Kortom, als je een SSD wilt is er eigenlijk geen keus, gewoon de Intel X25M nemen. Er is hooguit nog een verschil in versies vwb de firmware en cache grootte als ik me niet vergis en uiteraard opslagruimte.
Klopt enige die overblijft zijn de SSD's van Intel. Ik zou aan 64GiB ruim voldoende hebben. Mijn database kan ik kwijt in een gb of 4 en her en der nog wat losse data files voor mini projecten. laten we zeggen 15gb voor m'n database, daarna nog 4gb voor de webserver + logfiles. En verder nog het OS erop.

Hou ik zat ruimte over voor eventuele backups, losse bestandjes e.d.
Enige nadeel van een Mac Mini die ik nu kan zien is dat er maximaal? 2gb geheugen in kan? Ik heb zeker voor een database + webserver minimaal 4gb nodig.

Ik zie op de site van NielsTn dat zijn Mac Mini gemiddeld 13W verbruikt. Da's erg netjes. Mijn laptop blijft steken in normaal gebruik tussen 25-30W.Misschien met de SSD nog een paar Wattjes minder.

Mijn laptop heeft wel het overgrote voordeel dat er een ingebouwde UPS in zit + een beeldscherm.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 00:52:
[...]

Ik zal wel even de voorwaarden van je provider er op na slaan.
Kan me voorstellen dat je een hoop trafic gaat genereren
Sommige providers zijn dan not amused
Er zijn ook providers die thuis servers verbieden.

Met een hoop trafic gaat ook je eigen interpret verbinding er las van krijgen, of wil je een "eigen lijn"
Dat lijkt me nog neit het ergste. Wat dacht je van je (max) 1 MBit upstream naar het internet met je 'conusmenten'lijntje. Dan is die site niet voorruit te branden, voor je blog lijkt het me prima. Andere sites zou ik niet hosten op die maneir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En wat dacht je van betrouwbaarheid... die is van een consumentenlijn veel lager dan bij hosting. En onderhoud, je moet je server up-to-date houden, bij hosting wordt dat voor je gedaan.

Zelf hosten is leuk (heb het vroeger een tijd gedaan) maar het heeft ook zeker nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
macmini...
En als het uiteindelijk niet bevalt kan je, xxx betere het, toch windos er op draaien (parallels, vmware of bootcamp).
Ik zou een NAS kopen. Die zijn helemaal gefinetuned op zuinigheid.
Een mac mini draait met minder dan 13W in rust, een NAS al snel 50W. Een macmini server variant (MacOS X Server) heeft ook 2 HDs en er kan 4GB in. Webserver & huisautomatisering draait hier vrolijk op 640 MB... Je moet windows MB's niet 1:1 met Mac MB's vergelijken :o
En wat dacht je van betrouwbaarheid... die is van een consumentenlijn veel lager dan bij hosting. En onderhoud, je moet je server up-to-date houden, bij hosting wordt dat voor je gedaan.
Server updates komen vanzelf door, je moet alleen even op 'installeer' klikken en twee minuten later ben je weer online. Webomgeving installeer je met MAMP ook in 1 sleur-en-pleur stap. Ook WordPress draait erop.
KVM switch is niet nodig, je kan met vnc standaard scherm delen naar andere computer. Bovendien kan je hem met XTension inzetten voor je huisautomatisering.
M'ja, ik ben er nou eenmaal aan gewend en voor je het weet heet ik hier een bigot O-)

[ Voor 7% gewijzigd door el jonco op 08-12-2009 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
IJsbeer schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 09:11:
[...]

Dat lijkt me nog neit het ergste. Wat dacht je van je (max) 1 MBit upstream naar het internet met je 'conusmenten'lijntje. Dan is die site niet voorruit te branden, voor je blog lijkt het me prima. Andere sites zou ik niet hosten op die maneir.
Absoluut waar. ALleen ik heb flitspaal.nl ruim 2 jaar gehost op een Demon internet lijn 1024/512 en daarna op 2048/1024 en dat ging prima. De gemiddelde load van m'n site ligt zo rond de 150kbit/sec en zelfs met akties met veel bezoekers ( > 5000 per dag ) was de website nog prima bereikbaar.
JeroenH schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 09:21:

Zelf hosten is leuk (heb het vroeger een tijd gedaan) maar het heeft ook zeker nadelen.
Ook absoluut waar, ik denk dat de website er in het Demon tijdperk er ongeveer 2 a 3 dagen heeft uitgelegen in totaliteit. Op dit moment zit ik bij Tele2 en hebben we totaal nu 2x een downtime gehad van een dag. Dit in een periode van twee jaar.

Het is een afweging tussen professioneel hosten op eigen servers in een hostingcenter voor een aanzienlijk bedrag per jaar of thuis hosten voor veel lagere kosten met alleen wat minder support / uptime. Dat zal ik weer moeten afwegen.

Edit.

Flitspaal.nl ( flitspaal.nu ) heeft zelfs in de begintijd gezeten op een 64kbit/64kbit ISDN lijn van het werk en daarna op een 128kbit/128kbit ISDN lijn. Sneller hadden we niet als internet in de serverruimte van het bedrijf waar ik destijds werkte 8)7 . En zelfs daar was de website snel zat .

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 08-12-2009 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
gatgda schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:02:Voorbeeld: (niet helemaal passend, maar wel gemeten: als ik 25 liter warm water tap (voor bijv een douchebeurt, dan wordt er 100 l (bij zonneboilerwater van plm 25 graden) tot 200 l (bij zonneboilerwater van 18 graden) gebruikt. Als je daar het rendement van gaat uitrekenen, wordt je ook niet echt blij (warmte nodig bij verwarmen van plm 10-38 graden: 25x4180x28=2,9 mln J = ongeveer 88 l gas. Dus dat betekent dat het rendement nog niet eens 50% is. En dat is een vrijwel nieuwe HR-ketel (daalderop). Heb vanalles geprobeerd, maar veel lager heb ik het verbruik nog niet gekregen. Stel dat je dat dus op een handige manier elektrisch zou kunnen doen, lijkt dat veel te schelen)
Kan je dat nog eens nader toelichten? Als je 25 liter tapwater uit je zonneboiler verwarmt met gas, moet je toch 60-25=35 graden opwarmen? Hoe heet staat je douche en waarom kom je op 200 liter?
En hoeveel draagt je douche-WTW er aan bij O-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
SpiceWorm schreef op maandag 07 december 2009 @ 14:56:Oke laatste poging:
Yep, ik denk dat hij dat kan. Als je 1 KWh stralingswarmte op de plek krijgt waar je hem nodig hebt (2m2 op en rond je lichaam) dan kan je makkelijk 4 KWh aan gas uitsparen als je dat laatste zou gebruiken om de hele ruimte te verwarmen. Voorbeeldje: voetenzak, 16W houdt je voeten warmer dan de verwarming op 22°C ;-)
Het is niet voor niets dat muurverwarming zo aangenaam is: stralingswarmte.
Pagina: 1 ... 18 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.