Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.891 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
flitspaal.nl schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 09:01:
[...]
Enige nadeel van een Mac Mini die ik nu kan zien is dat er maximaal? 2gb geheugen in kan? Ik heb zeker voor een database + webserver minimaal 4gb nodig.
De Mac Mini is tot 4Gb (DDR3 / 1067MHz) RAM uitbreidbaar. Confirmed, het draait hier vlot! :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
@PC-madman

Ga je de foto's plaatsen van je 2 'proefkonijnen'? Ik ben wel benieuwd wat je daar allemaal op ziet op het gebied van warmtelekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:04
Hoe zit het eigenlijk met mensen die onder de SDE vallen en meer terugleveren dan ze verbruiken?

@JeroenH : Experimenten ben ik altijd voor. Misschien kun je ook nog wat andere experimenten doen met andere apparaten. Het zou me bijvoorbeeld niks verbazen als je met een koelkast onder je bureau warmte produceert met een hoger rendement (vooral als je de koeling ook nuttig kan gebruiken, het is ook een warmte pomp). Of een andere apparaat wat warmte produceert en tegelijk iets nuttigs doet. Hosting bijvoorbeeld ;)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
ice-T106 schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 11:43:
Hoe zit het eigenlijk met mensen die onder de SDE vallen en meer terugleveren dan ze verbruiken?
Voor de SDE maakt het geen verschil, subsidie wordt uitgekeerd op basis van productie gergistreerd door de productiemeter, uiteraard met de max van 850 kWh/kWp.
De saldering is niet anders dan bij niet "SDE-ers".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
el jonco schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 10:06:
[...]

En als het uiteindelijk niet bevalt kan je, xxx betere het, toch windos er op draaien (parallels, vmware of bootcamp).

[...]

Een mac mini draait met minder dan 13W in rust, een NAS al snel 50W. Een macmini server variant (MacOS X Server) heeft ook 2 HDs en er kan 4GB in. Webserver & huisautomatisering draait hier vrolijk op 640 MB... Je moet windows MB's niet 1:1 met Mac MB's vergelijken :o
Eerst even kijken voordat je post? ;)
http://www.qnap.com/image...rison/Comparison_NAS.html

Een TS110 gebruikt 5W in rust, 7W onder load.

Waarom denk je dat ik bij QNAP uit ben gekomen :P

Het model dat ik wil gaan kopen (TS219P): 5W in rust, 21W onder load. (vooral vanwege de dubbele HD en de zwaardere CPU.)

(ARM based CPU's zijn zo heerlijk zuinig, en toch krachtig, dat wil je niet weten :))

De eerste NAS die 50W gebruikt is een model bedoeld voor het MKB met 5 disken (RAID5/6, hot swap), 1,6Ghz CPU en 1GB ram

Qua verbruik kan je een NAS het mooiste complementeren met een green disk. Die hebben veelal een lagere doorvoersnelheid, maar doorgaans merk je dat niet omdat het netwerk, ofwel de usb poort de beperkende factor is.

Als je de NAS vervolgens taken laat uitvoeren waar je voorheen een PC of Laptop voor had aanstaan (Bv grote nachtelijke downloads) dan bespaar je nog meer.
En helemaal als je daarna de vers gedownloade media niet eerst op DVD brand, maar rechtstreeks via DLNA streamed naar je TV danwel radio danwel XBOX :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ice-T106 schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 11:43:

@JeroenH : Experimenten ben ik altijd voor. Misschien kun je ook nog wat andere experimenten doen met andere apparaten. Het zou me bijvoorbeeld niks verbazen als je met een koelkast onder je bureau warmte produceert met een hoger rendement (vooral als je de koeling ook nuttig kan gebruiken, het is ook een warmte pomp). Of een andere apparaat wat warmte produceert en tegelijk iets nuttigs doet. Hosting bijvoorbeeld ;)
De afvalwarmte kun je natuurlijk het beste gebruiken, anders gooi je het weg, maar om een verder nutteloos apparaat te gaan gebruiken om restwarmte te genereren heeft natuurlijk een uitermate laag rendement.
Als je die koelkast toch nodig hebt, dan moet je hem daar zetten waar je warmte nodig hebt, je moet niet een koelkast nutteloos laten draaien omdat je warmte nodig hebt.

Zie ook de gloeilampdiscussie waar tegenstanders van spaarlampen het argument gebruiken dat een gloeilamp meer warmte afgeeft en dus geen energie versplilt. Wat ze dan niet zien is dat verwarmen d.m.v. elektriciteit veel minder efficient is dan verwarmen d.m.v. gas.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Maasluip schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 11:54:
[...]
Als je die koelkast toch nodig hebt, dan moet je hem daar zetten waar je warmte nodig hebt, je moet niet een koelkast nutteloos laten draaien omdat je warmte nodig hebt.
Dan ga je zeker in de zomer de koelkast weer verplaatsen, of er een airco naastzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

Spotmatic

Ken sent me

[...]
Zie ook de gloeilampdiscussie waar tegenstanders van spaarlampen het argument gebruiken dat een gloeilamp meer warmte afgeeft en dus geen energie versplilt. Wat ze dan niet zien is dat verwarmen d.m.v. elektriciteit veel minder efficient is dan verwarmen d.m.v. gas.
Leuk als je nog in een oud huis woont waar de leidingen van de gaslampen nog aanwezig zijn ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Het is gelukt, ze doen het!
Output op dit moment...9W haha!
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/1619/20091208048.jpg

[ Voor 126% gewijzigd door Vmu op 08-12-2009 12:45 . Reden: img ]

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 23:04
[...]
De afvalwarmte kun je natuurlijk het beste gebruiken, anders gooi je het weg, maar om een verder nutteloos apparaat te gaan gebruiken om restwarmte te genereren heeft natuurlijk een uitermate laag rendement.
Dit was in vergelijking met een straalkachel die verder helemaal niks nuttig doet.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:50
NielsTn schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 10:54:
[...]

De Mac Mini is tot 4Gb (DDR3 / 1067MHz) RAM uitbreidbaar. Confirmed, het draait hier vlot! :)
Ok, hoeveel energie neemt je Mac Mini gemiddeld over de dag genomen? Blijf je gemiddeld rond de 13W zitten?

Net gekeken trouwens. Oracle levert alleen de 10g database voor OS-X en alleen voor x64 platform. De webserver die ik nodig heb wordt niet geleverd onder OS-X. Daarmee valt helaas OS/X af ben ik bang.

Edit:

Ook daarnet bij Energiastic geweest en een rondleiding gehad. WAUW :9~ . Vergeleken met dat heb ik hier een babyboilertje in huis staan. 1000 liter vs 300 liter is echt een megaverschil in grootte.

@Energiastic _/-\o_

[ Voor 40% gewijzigd door mkleinman op 08-12-2009 14:39 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
In het kader van energiebesparing heb ik mijn digitenne-pvr (zo'n topfield HD recorder) eens opgemeten, en die deed (uit mijn hoofd) 7 watt in de standby-mode. Dat vind ik nogal wat voor het tonen van een klokje, dus snel een schakelklok ertussen, zodat hij alleen 's avonds aan staat.
Het probleem is nu dat hij, zodra aan het begin van de avond de stroom aan gaat, netjes in standby springt, maar zonder dat hij weet hoe laat het is. Als ik 'm vervolgens aan zet, dan weet hij wel de juiste tijd, via het digitenne-signaal. Het gevolg is dat de geprogrammeerde opnames niet meer starten, tenzij ik 'm eerst even aan- en uit (in standby) zet.
Ik kan maar geen eenvoudige oplossing bedenken om hier omheen te werken. Ik wil graag de schakelklok houden, en vrouwlief wil geen series missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
engelbertus schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 01:09:

wow das ook WEL 1,4 graden verschil natuurlijk
dan moet het wel hard waaien door die spleetjes, wil het echt veel verlies opleveren
plus.. dichtzetten kan, maar dan wordt je spouw vochtig, en isoleeert die minder. dan is straks je hele gevel 13,9. ipv alleen tpv ventilatiesleuven, en heb je in huis ook een vochtprobleem.

Dilatatievoegen zitten in het metselwerk vanwege uitzetten en krimpen, en dan niet alleen in de lengte, maar ook in de hoogte.
het voorkomt scheuren op plekken waar ze nog meer opvallen en lelijker zijn dan bij een dillatatievoeg.
(zoals bij hoeken van ramen en deuren).

Je kunt dilatatievoegen wel dichtzetten met kit, of van de schuiband dat je er in kunt duwen.
@engelbertus: Juist van deze dilatatievoegen zou ik willen weten of deze veel warmteverlies veroorzaken. Zo ja, dan wil ik deze inderdaad dichtkitten.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 14:35:
[...]

Ok, hoeveel energie neemt je Mac Mini gemiddeld over de dag genomen? Blijf je gemiddeld rond de 13W zitten?
Zover ik gewoon aan het internetten/mailen/chatten/tekstverwerken ben, zit ie gewoon rond de 13Watt.
Ga ik echter flinke load op zetten (videobewerking), dan zal ie uiteraard stijgen in verbruik.
Maar goed.... gros van de tijd (99%) zit ie bij mij gewoon duimen te draaien op 'low-power' mode :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Vmu schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 12:33:
[afbeelding]
Netjes opgehangen.
Heb je ook een foto vanaf de straatkant?

Straks na de winter wanneer de zon weer fatsoenlijk schijnt zal de output hard oplopen.
Mijn voorraad van deze 90Wp paneeltjes is er al bijna doorheen zo populair zijn ze.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het warmteverlies door die spleten.

Als ik zo kijk zie ik 4 voegen van ongeveer 20 x 90 mm ofwel 0,0054 m². Stel dat de lucht hier uit stroomt met 0,1 m/s. (Dat is al heel veel) Dan komt er dus 1,9 m³/h aan lucht uit die voegen.
De temperatuur van die lucht is zo te zien ongeveer 14°C. De buitenluchttemperatuur was gisterenavond ongeveer 5°C. Deze lucht heeft dus 9° op moeten warmen. Dit komt dan neer op een warmteverlies van ongeveer 6 W. Per dag is zou dat dus ongeveer 0,016 m³ aardgas kosten.

Ik zal ook nog wel eens een keer (als ik meer tijd heb) uitrekenen wat het effect is van vocht in je spouw. Maar ik kan zo wel zeggen dat je dat vele malen meer kost dan 6W. Ik zou dus niet zondermeer die gaten dicht maken.

Let wel, ik wil hier zeker niets negatiefs zeggen over die thermografie hoor. Ik bedoel alleen dat je niet zondermeer moet denken dat overal waar warmte naar buiten gaat dat je dat kunt voorkomen. PcMadman zal hier dan ook goed advies over geven. En ik heb me ook al voorgenomen om 'm binnenkort bij mij ook van die foto's te laten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Vmu schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 12:33:
[afbeelding]
Meer foto's aub
Ik wil graag details van de steunen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 19:26:
tsja, nou ik heb nu controle van mijn set ge`eist, ze komen het nu maar eens echt controleren,
er staat al teveel anti-overheden zuur op deze pagina, en sommigen kunnen zich daaraan storen,
dus ik zal niet teveel flamen.
je gaat dus onderuit, omdat je een set goedkoper hebt gevonden ?
misschien kan je hem nog cancellen, en dan of een hele dure, of een heel goedkope nemen.
ook is er <weer> een nieuwe eis op tafel dat de set op 31-12 moet draaien,
anders gaat je subsidie ook over.
Eric,

Heb je trouwens al iets gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie denkt er even mee: ik heb een woonkamer met open keuken en in deze ruimte alleen een afzuigkap (dus een buis naar buiten), verder heb ik wel een raam wat ik open kan zetten maar dan wordt het meteen ijskoud. Bestaat er iets van een wtw installatie die je op de plaats van de afzuigkap kan plaatsen waardoor je schone lucht binnen krijgt die niet koud is? Eventueel zou ik iets kunnen maken waardoor ik lucht van buiten van een andere plek kan halen dan de buis van de afzuigkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH,
Je kunt ook nog overwegen om een inductie of keramische kookplaat aan te schaffen voor het terugsalderen.
Is niks mis mee want in de stadsverwarmingswijken in Enschede is bijvoorbeeld helemaal geen gas.
Kun je ook eens een op zonnestroom gebakken appeltaart bakken ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:19:
[...]

Eric,

Heb je trouwens al iets gehoord?
Ok die komen nog dan. En voor Solarking vanaf beneden.
Verbaast me niet dat ze hard zijn gegaan Daniel. Het is ook zo een leuk maatje.
Hoogste vermogen vanmiddag was 56 Watt, valt me eerlijk gezegd nog mee.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:48:
Wie denkt er even mee: ik heb een woonkamer met open keuken en in deze ruimte alleen een afzuigkap (dus een buis naar buiten), verder heb ik wel een raam wat ik open kan zetten maar dan wordt het meteen ijskoud. Bestaat er iets van een wtw installatie die je op de plaats van de afzuigkap kan plaatsen waardoor je schone lucht binnen krijgt die niet koud is? Eventueel zou ik iets kunnen maken waardoor ik lucht van buiten van een andere plek kan halen dan de buis van de afzuigkap.
Je kunt natuurlijk ook een recirculatiekap nemen, waarbij de lucht wordt gefilterd met een koolstoffilter. Waterdamp raak je dan echter niet kwijt, waardoor ventilatie nodig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 13-09 09:58
Zo... Gisteren 5 warmtechecks gedaan en verschillende interessante dingen gevonden, maar dat komt later, moet eerst nog de beelden bewerken en andere dingen doen die op mij liggen te wachten. Pfff, was pas om 0:45u thuis... veel interessante gesprekken met mede duurzame tweakers.
NielsTn schreef op maandag 07 december 2009 @ 20:45:
Zoooo, PCMadman heeft zijn metingen met de IR-camera verricht, en onderweg naar Horst :)
Ben benieuwd naar de foto's :)

Ziet er profi uit die camera, en ook wat bijzonder geinige zaken ontdekt:
-de alu luxaflex (JeroenH en Zonnigtype herinneren die nog) had er net zo goed niet kunnen hangen (op het eerste gezicht), dus actie om gordijnen er neer te hangen lijkt me praktisch;
-ergens een vage lek gezien bij regenpijp, maar neigt naar probleem bij de buren (ivm uitbouw).

Nu hier maar weer ff terug naar de comfy 18-20 graden regionen, het is nu echt tropisch....
Ja, die luxaflex, daar was niets van te zien. Dat zegt echter niets, want daar was de meting veelste onverantwoord voor. Het zou alleen iets zeggen als we het verschil wel hadden gemeten. Ik kan met ook haast niet voorstellen dat het geen verschil maakt. Hoewel het natuurlijk wel minimaal is, want je heb de emissiviteit van glas gezien, dus het gros van de warmtestraling uit de ruimte word sowieso al gereflecteerd, met of zonder luxaflex voor het raam. Het verschil zou eerder moeten komen van gestopte convectiestroming langs het raam aan de binnenkant. Maar om dat te testen zouden we eigenlijk twee identieke ramen naast elkaar moeten hebben waarvan een met en een zonder luxaflex.

Ja, die vage plek is waarschijnlijk van buren die een warmtebrug hebben ingebouwd bij de verbouwing, maar er is ook nog een kleine kans de de verwarming die achter die muur zit er iets mee te doen heeft, hoewel ik dan een nog meer diffuse plek zou verwachten. Deze plek leek inderdaad uit de hoek te komen.

Je vergeet die 'onverklaarbare' warme spot in de zijmuur. Zeer waarschijnlijk dat daar gewoon de isolatie niet goed zit, want er is niets structureels te vinden aan het gebouw wat er anders aanleiding toe zou kunnen geven.
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 23:06:
PcMadman has left the building
Zeer interressant!!

Duidelijk verschil te zien tusen oude bouw en nieuwe bouw, dik 2gr verschil in de muren.
Nieuwbouw ziet er goed uit op een afvoerpijp op het platte dak na.
Zelfde ruimte 1 pijp was voor afvoerdroger (heb nu warmtepompdroger) met terugslagklep en andere afvoerpijp moet straks een doucheventilator op.
Deze was dus een lek.

Schoorsteen op de oude bouw is ook duidelijk een lek (logisch)
Afwachten wat de eindconclusie wordt.
Zeer mooi apparaat maar zoals Zonnigtype ook al schrijft moet je er goed mee omgaan.
PcMadman liet bijvoorbeeld reflecties in het glas zien (HR++1.0 dus met metaalllaag).
Als je hier niet goed mee omgaat heb je dus foute inschattingen.
PcMadman _/-\o_

De temperaturen beginnen hier nu weer wat aangenamer te worden.
Het leek wel de Canarische eilanden hier.
Ja, het was verbazingwekkend hoe goed het verschil tussen de geïsoleerde nieuwbouw en de ongeïsoleerde spouwmuur te zien was. En ook die afvoerpijpjes blijkt maar weer eens.

Ja, dat glas is inderdaad een van de grote valkuilen bij thermografie. Ik ga daar zeker nog wat onderzoek naar doen.
engelbertus schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 01:09:
[...]
wow das ook WEL 1,4 graden verschil natuurlijk
dan moet het wel hard waaien door die spleetjes, wil het echt veel verlies opleveren
plus.. dichtzetten kan, maar dan wordt je spouw vochtig, en isoleeert die minder. dan is straks je hele gevel 13,9. ipv alleen tpv ventilatiesleuven, en heb je in huis ook een vochtprobleem.

Dilatatievoegen zitten in het metselwerk vanwege uitzetten en krimpen, en dan niet alleen in de lengte, maar ook in de hoogte.
het voorkomt scheuren op plekken waar ze nog meer opvallen en lelijker zijn dan bij een dillatatievoeg.
(zoals bij hoeken van ramen en deuren).

Je kunt dilatatievoegen wel dichtzetten met kit, of van de schuiband dat je er in kunt duwen.
Ja, geeft ook niet goed weer wat het warmteverlies deze foto. Dit is gemaakt op een windstille dag in een hoek. Dat is ook de reden dat je warmte naar buiten zit komen, want anders zien die ventilatiegaten er juist blauw uit doordat er koude lucht word aangezogen.

Het lijkt mij trouwens een slecht plan om deze dicht te maken, want dan heb je inderdaad een grote kans op een vochtprobleem in de spouw. Dat is ook de reden dat wij de spouw niet hebben nageïsoleerd.
el jonco schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 08:29:
[...]
Er zijn van die platen die je onder je buro kan plakken die stralingswarmte over een groter oppervlak geven; je buroblad wordt warm, fijn voor je onderarmen, en je benen worden warm door de straling. Een 'gordijn' om je buro houdt bovendien de warmte vast.
Dat klinkt reuze interessant! Heb je hier misschien een link naar?
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 15:58:
Over het warmteverlies door die spleten.

Als ik zo kijk zie ik 4 voegen van ongeveer 20 x 90 mm ofwel 0,0054 m². Stel dat de lucht hier uit stroomt met 0,1 m/s. (Dat is al heel veel) Dan komt er dus 1,9 m³/h aan lucht uit die voegen.
De temperatuur van die lucht is zo te zien ongeveer 14°C. De buitenluchttemperatuur was gisterenavond ongeveer 5°C. Deze lucht heeft dus 9° op moeten warmen. Dit komt dan neer op een warmteverlies van ongeveer 6 W. Per dag is zou dat dus ongeveer 0,016 m³ aardgas kosten.

Ik zal ook nog wel eens een keer (als ik meer tijd heb) uitrekenen wat het effect is van vocht in je spouw. Maar ik kan zo wel zeggen dat je dat vele malen meer kost dan 6W. Ik zou dus niet zondermeer die gaten dicht maken.

Let wel, ik wil hier zeker niets negatiefs zeggen over die thermografie hoor. Ik bedoel alleen dat je niet zondermeer moet denken dat overal waar warmte naar buiten gaat dat je dat kunt voorkomen. PcMadman zal hier dan ook goed advies over geven. En ik heb me ook al voorgenomen om 'm binnenkort bij mij ook van die foto's te laten nemen.
Zoals ik hierboven ook al zeg geven deze foto's niet goed het absolute warmteverlies weer. Sowieso zijn die foto's al een paar weken geleden gemaakt en ik weet zo snel even niet bij welke temperatuur.

Maar goed het is inderdaad zeker niet zo dat aan elke vorm van warmteverlies iets te doen is. Soms omdat ventilatie nodig is of soms omdat de baten niet opwegen tegen de kosten. Ik zal dan ook zeker niet altijd aanraden om zomaar alles dicht te maken, want ik weet hoe gevaarlijk dat kan zijn.
JakeNL schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 11:38:
@PC-madman

Ga je de foto's plaatsen van je 2 'proefkonijnen'? Ik ben wel benieuwd wat je daar allemaal op ziet op het gebied van warmtelekken..
Ja, maar ik moet deze nog goed bewerken en uitzoeken. Ik zorg er eerst voor dat ze de beelden zelf toegestuurd krijgen, maar jullie gaan ze zeker terug zien. Kan wel een paar dagen duren hoor! Ik heb gisteren trouwens vijf warmtechecks gedaan, dus een heleboel interessant werk.

[ Voor 17% gewijzigd door Paul C op 08-12-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
[b]. Deze lucht heeft dus 9° op moeten warmen. Dit komt dan neer op een warmteverlies van ongeveer 6 W. Per dag is zou dat dus ongeveer 0,016 m³ aardgas kosten.
En als die lucht met 20%rv binnenkomt en 90%rv je woning verlaat, heb je die verdampingsenergie van het water dat de delta rv van 70% veroorzaakt daarin meegerekend? Je doet het tenslotte om je kruipruimte te ontvochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ el jonco
Je hebt gelijk. Als je rekent dat de lucht er uit zou komen met een RV van 100% zou het warmteverlies bij deze cijfer 16 W zijn. Als de lucht er echter met zo'n hoge RV uit komt moet je zeker goed ventileren. (in werkelijkheid is het een stuk ingewikkelder omdat vooral het verschil in dampspanning zorgt voor de afvoer van vocht en niet de luchtstromingen)

Ik bedoelde alleen te zeggen dat je niet zondermeer elk gat dicht moet kitten. En dat je wat je ziet op die foto's goed en met kennis van zaken moet interpreteren zoals pcmadman zelf ook al aangeeft. En ik neem aan dat we het daar over eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Snoekie2
Wat je zou kunnen doen is een warmteterugwinunit voor ventilatielucht in de afvoer van je afzuigkap plaatsen. En dan aan de toevoerkant een ventilatortje met hetzelfde debiet als de afzuigkap. Het wordt afgeraden om deze units hiervoor te gebruiken maar het kan wel. Je zult alleen wel vaker moeten reinigen. Het mooiste zou dan nog een bypass zijn voor 's zomers. Ik heb er nog niet aan gerekend maar nu ik er zo over nadenk zou dat best wel eens rendabel kunnen zijn.

Ik keek even op marktplaats en zie nu pas wat ze voor die dingen durven te vragen. En ik was 'even' vergeten dat zo'n afzuigkap maar een half uurtje per dag aan staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Ik zit nog steeds te plannen/bedenken wat er allemaal moet en kan gebeuren aan het huis (jaja, nog 7 dagen...) en ik vroeg me af of je een strook PV panelen aan de achtermuur van je huis zomaar zonder vergunning zou kunnen plaatsen.
Laatst kwam er hier een foto van een paneel aan de muur voorbij en ik zit te denken om 2 stroken boven de ramen te maken aan de achterkant van mijn huis.
Zeg maar wat een beetje lijkt op zonwering.
Het gaat dus niet om zicht vanaf straat, alleen vanaf de straat die haaks op onze straat staat en de achterbuur is een school. Aan de achterkant is ook nog een stuk tuin, uiteraard van onszelf.

Kortom, is dat vergunningvrij, in principe niet, of zeker weten vergunningsplichtig?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel effe kijken of er een terugslagklep in de pijp of afzuigkap zit.
Ik had er eerst ook geen in zitten (pijp 160mm) en daar kwam ik afgelopen winter wel achter.
Gauw toen een van Itho besteld en weg is de trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:07:
@ Snoekie2
Wat je zou kunnen doen is een warmteterugwinunit voor ventilatielucht in de afvoer van je afzuigkap plaatsen. En dan aan de toevoerkant een ventilatortje met hetzelfde debiet als de afzuigkap. Het wordt afgeraden om deze units hiervoor te gebruiken maar het kan wel. Je zult alleen wel vaker moeten reinigen. Het mooiste zou dan nog een bypass zijn voor 's zomers. Ik heb er nog niet aan gerekend maar nu ik er zo over nadenk zou dat best wel eens rendabel kunnen zijn.

Ik keek even op marktplaats en zie nu pas wat ze voor die dingen durven te vragen. En ik was 'even' vergeten dat zo'n afzuigkap maar een half uurtje per dag aan staat.
ja dat zag ik ook :( maar hier draait hij eigenlijk altijd als er iemand thuis is. Ik denk nu meer aan een nieuw raam met een ventilatie rooster er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ TD-er

Hier staat het wel in: http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Thanx, maar ik hoop dat de site van vrom het morgen wel doet, want niet kom ik d'r niet op.
Tenzij men hier ineens massaal die site aan het /.-en is ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
JAN-B schreef op maandag 07 december 2009 @ 23:29:
[...]

@ gatgda : Interressant, heb jij toevallig ervaring met de Delta en een PV-installatie op je dak, en met een dubbel-tarief meter waarbij de teller dagstroom in de min komt???
ja: er ligt een oud setje in Zeeland bij familie op het dak, is moest wel een nieuwe meter komen (omdat Oxxio ern een 'slimme', niet salderende meter had opgehangen), dus hangt er nu eentje met 4 telwerken. Binnenkort komt er een BPM bij omdat er een setje solarking panelen met SDE-2009 op het dak gaan. Bij Delta heb ik toen (via email) nagevraagd hoe het zat met 'overproductie' (er ligt nu 660 Wp, komt 1575 Wp bij, verwacht 2000 kWh+ opbrengst, verbruik ongeveer 1600 kWh/jaar), daar hebben ze toegezegt dat ze het hele bedrag per kWh betalen. Heb het voor de zekerheid nog een keer met rekenvb nagevraagd, en ze bleven bij hun antwoord.

el jonco schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 10:28:
[...]
Kan je dat nog eens nader toelichten? Als je 25 liter tapwater uit je zonneboiler verwarmt met gas, moet je toch 60-25=35 graden opwarmen? Hoe heet staat je douche en waarom kom je op 200 liter?
En hoeveel draagt je douche-WTW er aan bij O-) ?
Als ik heb gedouched, gebruik ik ongeveer 25 l water. Dat wat is uit een (meng)kraan gekomen. Een deel is 60 graden, een deel 10 (koud water van buiten), gemengd dus 38, waar ik mee douche. Als je niks zou hebben (wtw/zb) moet je dus 25 l water van 10 naar 38 graden opwarmen. Met de berekening heb ik uitgerekend hoeveel dat theoretisch zou moeten kosten (=88l gas). In de praktijk kost het me veel meer. Er komt warm(er) water uit de zb in de ketel, zou dus minder moeten opwarmen. Maar zelfs nu, als er nagenoeg koud water uit de zb komt, kost het me dus veel meer: zo'n 200 l gas tov de verwachtte 88l.
Heb overigens geen wtw.

[ Voor 34% gewijzigd door gatgda op 08-12-2009 22:00 . Reden: koppelen berichten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
-

[ Voor 99% gewijzigd door gatgda op 08-12-2009 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ gatgda
Dan zit er toch ergens iets niet goed in jouw installatie. Weet je zeker dat je niet tijdens het tappen op een of andere manier je boiler op aan het warmen bent? Of heb je hele lange dikke leidingen die vol met warm water blijven na het douchen? Die 88 liter klopt wel ongeveer. Ikzelf verbuikte voor de installatie van m'n warmtewisselaar 2,75 m³ aardgas per m³ water. Bij 25 liter zou dat dan ongeveer 70 liter gas zijn. Na de installatie van m'n warmtewisselaar was het overigens nog maar 1,65 m³ aardgas per m³ water. 40 liter gas voor 25 liter water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Heb je ook gemeten hoeveel water je werkelijk hebt verbruikt? En houdt je ook rekening met een eventueel voorraadvat wat opgewarmd wordt in de ketel? Interessant experiment om eens een keer te herhalen (zal het binnenkort ff doen).

edit: over het ventileren van de spouw, dat schijnt in de meeste gevallen niet nodig te zijn
Het Bouwbesluit stelt geen eisen aan de ventilatie van een spouwmuur. In sommige gevallen is het echter wel raadzaam en noodzakelijk om de luchtspouw te ventileren. De functie van spouwmuurventilatie is het drogen van het buitenspouwblad bij regendoorslag. Indien het vocht niet goed wordt afgevoerd blijft de buitenmuur voor een lange periode nat wat niet fraai is (op de buitenmuur zijn natte plekken zichtbaar). Droging van een baksteen buitenspouwblad vindt echter voor 95% plaats door verdamping aan het buitenoppervlakte en slechts voor 5% door spouwmuurventilatie. De functie van spouwmuurventilatie is daarom nihil en dus overbodig.

Anders wordt het natuurlijk wanneer het buitenspouwblad sterk damremmend wordt uitgevoerd. Dat komt bijvoorbeeld bij geglazuurde stenen voor of indien het metselwerk geschilderd wordt met een dampdichte verf. In die gevallen is spouwmuurventilatie wel noodzakelijk om het vocht in de luchtspouw af te kunnen voeren. Het vocht in de luchtspouw kan immers niet door het buitenspouwblad dringen door de dampdichte afwerking aan de buitenkant zodat verdamping aan het buitenoppervlak niet mogelijk is.
vanaf http://www.ekbouwadvies.n...gheid/spouwventilatie.asp

[ Voor 66% gewijzigd door SpiceWorm op 08-12-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
gatgda schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:39:Als ik heb gedouched, gebruik ik ongeveer 25 l water. Dat wat is uit een (meng)kraan gekomen. Een deel is 60 graden, een deel 10 (koud water van buiten), gemengd dus 38, waar ik mee douche. Als je niks zou hebben (wtw/zb) moet je dus 25 l water van 10 naar 38 graden opwarmen. Met de berekening heb ik uitgerekend hoeveel dat theoretisch zou moeten kosten (=88l gas). In de praktijk kost het me veel meer. Er komt warm(er) water uit de zb in de ketel, zou dus minder moeten opwarmen. Maar zelfs nu, als er nagenoeg koud water uit de zb komt, kost het me dus veel meer: zo'n 200 l gas tov de verwachtte 88l....
Ahhhrg, |:( , 200 liter gás, ik dacht water en kreeg de berekening al niet rond; met 25 l heet tapwater 200l aangenaam douchewater maken, nee, dat lukte me echt niet 8)7
@Jack o Mooie besparing van 40% door de WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op maandag 07 december 2009 @ 21:03:
[...]

... die wis en waarachtig gaan rijden op de kolenstroom (met biomassa bijfik als het zo uit komt) uit de dikke RWE/Essent centrale in St. Geertruidenberg ... :o
Ben toch benieuwd waar dat ligt.... Ik meen me te herinneren dat mijn vroegere woonplaats nooit een voorvoegsel St. heeft gehad ;)
In de volksmond is het trouwens de Amercentrale, dat was het al toen ie nog van de PNEM was, later EPZ, later Essent en later RWE :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:07:
@ gatgda
Dan zit er toch ergens iets niet goed in jouw installatie. Weet je zeker dat je niet tijdens het tappen op een of andere manier je boiler op aan het warmen bent? Of heb je hele lange dikke leidingen die vol met warm water blijven na het douchen? Die 88 liter klopt wel ongeveer. Ikzelf verbuikte voor de installatie van m'n warmtewisselaar 2,75 m³ aardgas per m³ water. Bij 25 liter zou dat dan ongeveer 70 liter gas zijn. Na de installatie van m'n warmtewisselaar was het overigens nog maar 1,65 m³ aardgas per m³ water. 40 liter gas voor 25 liter water.
Die 25 l is nagemeten, dus klopt aardig. Gasverbruik staat gewoon op de meter zal ook niks fout aan te meten zijn. De ketel is wel veel aan het pendelen, we gebruiken met de huidige douchekop 2-3 l water per minuut, en dat is rond/onder de tapdrempel: Je begint te douchen, ketel slaat op vol vermogen aan voor een aantal sec (en jakkert er dan in een halve minuut rustig 30-50 l gas doorheen), gaat dan uit, na een ruime minuut douchen weer even (10-15s ofzo)aan, wat minder vol vermogen, daarna weer uit enzo. Kan de keteltemperatuur of stookvermogen van de ketel voor ww ook niet lager zetten (voor CV-deel overigens wel)

De ketel heeft geen boiler, maar in de warmtewisselaar in de ketel+ het stuk leiding past zo ongeveer een liter water. Leidingen zijn max 12 mm

Douchebeurt van vanavond: ook weer plm 25 l water, 120 l gas, zb was 22 graden. Snel uitgerekend kom ik dan op een rendement van 42%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik moet zeggen dat dat zeker niet tegenviel toen ik dat heb gemeten. Er zit ook nog een meter of 5 afvoerleiding tussen de doucheafvoer en de warmtewisselaar. Die 40% besparing is overigens bij een korte douche beurt. Als ik langer douche of 2 douches achter elkaar dat gaat de warmteterugwinning nog omhoog omdat dan niet meer alles opgewarmd hoeft te worden. Ik heb overigens mijn complete badkamer er op zitten in plaats van alleen de douche. Dat was de enigste mogelijkheid. Het voordeel is wel dat ik nu ook tijdens scheren e.d. nog een beetje profijt heb. En als ik in bad ga (af en toe in plaats van douchen) dan kan ik me afspoelen zonder warm water te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ gatgda
En als je veel langer warm water gebruikt. Gaat het gasverbruik per liter water dan omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

pcmadman schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 18:38:
...Pfff, was pas om 0:45u thuis... veel interessante gesprekken met mede duurzame tweakers.
O-) O-) O-) O-) O-)
Ja, maar ik moet deze nog goed bewerken en uitzoeken. Ik zorg er eerst voor dat ze de beelden zelf toegestuurd krijgen, maar jullie gaan ze zeker terug zien.
Natuurlijk niet voordat wij ze zelf ook hebben bewerkt om te voorkomen dat we, door het warmstoken tot tropische temperaturen bekend komen te staan als de mensen met het grootste warmtelek in de hele straat 8)

* Mars Warrior heeft vanochtend nog even naar zijn dakkapellen gekeken, en itt de foto's van PcMadman waren ze vanochtend helemaal niet rood van kleur :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:55:
[...]

[...]

O-) O-) O-) O-) O-)

[...]

Natuurlijk niet voordat wij ze zelf ook hebben bewerkt om te voorkomen dat we, door het warmstoken tot tropische temperaturen bekend komen te staan als de mensen met het grootste warmtelek in de hele straat 8)

* Mars Warrior heeft vanochtend nog even naar zijn dakkapellen gekeken, en itt de foto's van PcMadman waren ze vanochtend helemaal niet rood van kleur :X
Jaja, van mij uit naar Uden duurt niet zo lang en zijn als het goed is geen files. ;)
En waar zit Mars Warrior dan?

Ja, die foto's moeten we wel effe pimpen voordat we een hogere OZB-aanslag (naargelang energielabel) ofzo gaan krijgen. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 13-09 09:58
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 23:04:
[...]

Jaja, van mij uit naar Uden duurt niet zo lang en zijn als het goed is geen files. ;)
En waar zit Mars Warrior dan?

Ja, die foto's moeten we wel effe pimpen voordat we een hogere OZB-aanslag (naargelang energielabel) ofzo gaan krijgen. _O-
Eindhoven, dus dat was mooi op de route naar huis. Ik had Mars Warrior als eerste een aanbod gedaan, maar hij had zijn telefoon uit, dus het was gisteren pas final. Moet zeggen dat het bij Mars Warrior het interessants was, daar was namelijk wel meer te zien dan bijv. in het nieuwbouw huis van NielsTn! :+

Volgens mij heb ik nu ook de back-log van geïnteresseerden weggewerkt, met uitzondering van mensen zonder contact gegeven ala DM of Mail, dus als je nu nog geen berichtje van mij hebt, laat dan even iets horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
pcmadman schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 23:34:
[...]

Eindhoven, dus dat was mooi op de route naar huis. Ik had Mars Warrior als eerste een aanbod gedaan, maar hij had zijn telefoon uit, dus het was gisteren pas final. Moet zeggen dat het bij Mars Warrior het interessants was, daar was namelijk wel meer te zien dan bijv. in het nieuwbouw huis van NielsTn! :+

Volgens mij heb ik nu ook de back-log van geïnteresseerden weggewerkt, met uitzondering van mensen zonder contact gegeven ala DM of Mail, dus als je nu nog geen berichtje van mij hebt, laat dan even iets horen!
Ik heb nog niks gehoord...had je een DM gestuurd, en ik woon nog wel het allerdichtste bij :+

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Mistraller schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:40:
[...]

Ben toch benieuwd waar dat ligt.... Ik meen me te herinneren dat mijn vroegere woonplaats nooit een voorvoegsel St. heeft gehad ;)
:D

Wat niet is kan nog komen... >:)
In de volksmond is het trouwens de Amercentrale, dat was het al toen ie nog van de PNEM was, later EPZ, later Essent en later RWE :)
Ja, ik wazzem effe kwijt. Je ziet tegenwoordig door de kolencentrales het duurzame bos niet meer in ons poldermoerasje. Gaat nog erger worden. En al die ouwe afkortingen kunnen we straks allemaal af gaan voeren als we een uniform Oppermachtig Stalinistisch Europees Energiebedrijf hebben "die alles voor ons zal regelen"... not ... :N

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

TD-er schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:32:
Ik zit nog steeds te plannen/bedenken wat er allemaal moet en kan gebeuren aan het huis (jaja, nog 7 dagen...) en ik vroeg me af of je een strook PV panelen aan de achtermuur van je huis zomaar zonder vergunning zou kunnen plaatsen.
Laatst kwam er hier een foto van een paneel aan de muur voorbij en ik zit te denken om 2 stroken boven de ramen te maken aan de achterkant van mijn huis.
Zeg maar wat een beetje lijkt op zonwering.
Het gaat dus niet om zicht vanaf straat, alleen vanaf de straat die haaks op onze straat staat en de achterbuur is een school. Aan de achterkant is ook nog een stuk tuin, uiteraard van onszelf.

Kortom, is dat vergunningvrij, in principe niet, of zeker weten vergunningsplichtig?
Volgens mij waren het mijn foto's. :)
Bij VROM is er niets opgenomen over aan het huis maken van panelen.
Het is dus vergunningsvrij.
Heb er nog een discussie met de gemeente Enschede over gehad.
Ze kunnen me niets maken en de welstandscommissie zag er geen probleem in.
Ik weet wel dat er volgend jaar een wijziging komt maar ze hebben me niet kunnen zeggen wat deze is.
Op mijn site kun je zien hoe ik het gemaakt heb.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Mike70 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 09:16:
[...]

Volgens mij waren het mijn foto's. :)
Bij VROM is er niets opgenomen over aan het huis maken van panelen.
Het is dus vergunningsvrij.
Heb er nog een discussie met de gemeente Enschede over gehad.
Ze kunnen me niets maken en de welstandscommissie zag er geen probleem in.
Ik weet wel dat er volgend jaar een wijziging komt maar ze hebben me niet kunnen zeggen wat deze is.
Op mijn site kun je zien hoe ik het gemaakt heb.
Dat iets op de VROM-site niet opgenomen is betekent niet dat het vergunningsvrij is. Als je op http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online aangeeft: "veelvoorkomende verbouwingen..." > "overige veranderingen aan een bouwwerk" > " ja, bestaand bouwwerk" > "ja, bouwwerk heeft invloer op het uiterlijk van het bouwwerk", dan kom je op een reguliere bouwvergunning uit.

Ik heb begin dit jaar een soortgelijke discussie gehad over de aanleg van een schoorsteenkanaal langs de zijgevel van ons huis, voor ons volgende week te plaatsen Bergkachel ( :D ), en daar hebben we dus uiteindelijk een reguliere bouwvergunning voor moeten aanvragen.

[ Voor 0% gewijzigd door Joba op 09-12-2009 16:18 . Reden: Optie zonnepanelen of -collector over het hoofd gezien ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:32:
...xxx-panelen plaatsen...
is dat vergunningvrij, in principe niet, of zeker weten vergunningsplichtig?
van de site van VROM:
http://www.vrom.nl/docs/w...toren_en_zonnepanelen.doc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Joba schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:33:
[...]

Dat iets op de VROM-site niet opgenomen is betekent niet dat het vergunningsvrij is. Als je op http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online aangeeft: "veelvoorkomende verbouwingen..." > "overige veranderingen aan een bouwwerk" > " ja, bestaand bouwwerk" > "ja, bouwwerk heeft invloer op het uiterlijk van het bouwwerk", dan kom je op een reguliere bouwvergunning uit.

Ik heb begin dit jaar een soortgelijke discussie gehad over de aanleg van een schoorsteenkanaal langs de zijgevel van ons huis, voor ons volgende week te plaatsen Bergkachel ( :D ), en daar hebben we dus uiteindelijk een reguliere bouwvergunning voor moeten aanvragen.
Leuk hé..... overheid.

Vandaar dat ze allemaal druk zijn.
Ze spreken elkaar gewoon tegen en je moet het zelf maar uitzoeken.
Als je dit voorlegt dan komen ze er helemaal niet meer uit.
Ik heb bij hetzelfde gedaan als wat Energiastic net geplaatst heeft.
Het probleem is dat er gesproken wordt over plaatsen op of aan een bestaand pand.
Daarna gaat het alleen nog maar over plaatsing op.
Over bevestigen aan een muur wordt met geen woord meer gerept.
De gemeente Enschede moest mij in deze gelijk geven dat dit niet duidelijk staat vermeld en volgens de meerkeuze vragen niets anders overbleef dan vergunningsvrij.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je op http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online echter aangeeft:
- Zonnepaneel of -collector
- De warmte of energie die wordt opgewekt met het paneel of de collector is bedoeld voor een gebouw dat staat op hetzelfde perceel.
- Het gaat niet om een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht.
- De installatie voor het opslaan van warm water of het omzetten naar elektriciteit is een onderdeel van het paneel of de collector.
- Het paneel of de collector wordt ergens anders op of aan een bouwwerk geplaatst.

Dan heb je ook volgens deze site geen bouwvergunning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:24:
Als je op http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online echter aangeeft:
- Zonnepaneel of -collector
- De warmte of energie die wordt opgewekt met het paneel of de collector is bedoeld voor een gebouw dat staat op hetzelfde perceel.
- Het gaat niet om een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht.
- De installatie voor het opslaan van warm water of het omzetten naar elektriciteit is een onderdeel van het paneel of de collector.
- Het paneel of de collector wordt ergens anders op of aan een bouwwerk geplaatst.

Dan heb je ook volgens deze site geen bouwvergunning nodig.
Helemaal waar! Ik had de optie zonnepaneel - collector helemaal over het hoofd gezien.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Een verbluffend simpele manier om bij TV kijken 50% energie te besparen: backlight instelling naar beneden.
data gemeten van een Tatung 42" LCD TV: 100% helderheid: 224W. 0% helderheid (nog wel beeld!) 95W. Deze TV begint bij 0% wel te piepen (letterlijk), dus naar 10% helderheid:104W, piep weg. Dat is meer dan 50% besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jack-o&@joba interessant om te zien welke invloed de variabelen hebben op wel/geen vergunningvereisete.

Als je je paneel op het erf plaatst dan heb je wel een vergunning nodig, idem als je systeem energie of warmte levert aan je buurman. Je kan dus alleen je eigen panelen vergunningvrij plaatsen. Als je je dak verhuurt dan moet je een bouwvergunning aanvragen. Ook als de configuratie exact hetzelfde is. Handig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:28:
@jack-o&@joba interessant om te zien welke invloed de variabelen hebben op wel/geen vergunningvereisete.

Als je je paneel op het erf plaatst dan heb je wel een vergunning nodig, idem als je systeem energie of warmte levert aan je buurman. Je kan dus alleen je eigen panelen vergunningvrij plaatsen. Als je je dak verhuurt dan moet je een bouwvergunning aanvragen. Ook als de configuratie exact hetzelfde is. Handig :(
En als je panelen huurt? En huurkoopt? Of koopt en terug leaset?In welke gevallen zijn het 'jouw' panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
OK, dus het lag niet aan mij dat ik er niet helemaal uit kwam qua informatie.
el jonco schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:17:
[...]

En als je panelen huurt? En huurkoopt? In beide gevallen zijn het 'jouw' panelen?
Het gaat toch om energie leveren aan het pand waarop of aan het gemonteerd is?
Toch niet van wie de panelen zijn?
Als het namelijk echt heel strikt gaat kijken naar eigendom, dan kun je je ook gaan afvragen of een koophuis je eigendom is zolang er nog een hypotheek op zit.

Maar goed, ik ga dus nog even op die dingen studeren en de uitdraaien voorleggen aan de gemeente, in het voorjaar.
Mogelijk dat mister-PolderPV nog wat zinnigs erover kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
TD-er schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:49:
Als het namelijk echt heel strikt gaat kijken naar eigendom, dan kun je je ook gaan afvragen of een koophuis je eigendom is zolang er nog een hypotheek op zit.

Maar goed, ik ga dus nog even op die dingen studeren en de uitdraaien voorleggen aan de gemeente, in het voorjaar.
Aha, energie leveren aan het pand waarop het gemonteerd is. Da's inderdaad een leuke: door de nul ben je de *** want je moet onmiddelijk je panelen demonteren: je bent immers aan ANDEREN aan het leveren en niet aan het pand waar je de panelen op gemonteerd hebt 8-) Tssssk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@el jonco, nog een aspect waarmee zelflevering wordt tegengewerkt. Stel dat jij door de nul gaat en mij je panelen verkoopt (mooie prijsje). Dan wordt er niet meer aan het perceel geleverd maar aan mij (je buurman bijv.). Dan is de installatie wel vergunningplichtig. Stel dat jouw dak ideaal gesitueerd is en nog ruimte heeft voor meer panelen en ik leg de mijne naast de jouwe... dan heb ik dus wel een bouwvergunning nodig en jij niet :)

Zelflevering voor de meter is al afgewezen omdat er anders een buitenlandlek zou kunnen onstaan doordat al die burgers die maximaal 3000 (5000?) kWh mogen salderen misbruik gaan maken van de combi zelflevering en duurzame energieopwekking (dit staat echt in de brief). Nu blijkt dat zelflevering voor de meter ook vergunningtechnisch lastig is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
aan het pand zegt niks over de eigenaar, of wie de subsidie krijgt......
een huurder kan het dus op het dak gooien, als dat mag van de eigenaar, ook de eigenaar kan dat doen als het pand verhuurd is, immers de buitenkant is niet van de huurder.bij woningen kan ik me wel voorstellen dat een huurder bezwaar maakt overigens.

verder mag je ook installeren op of aan een bijgebouw op hetzelde paneel perceel.

ik kan ook wel een beetje bergijpen waarom die regel zo is.
bouwvergunning is niet nodig om de aanschaf en dergelijke te stimuleren, en het voor particulieren niet moeilijker te maken dan nodig.

voor commerciele bedrijven is het immers niet zomaar toegestaan energieleverancier te worden.

de beperking van 3000 of 5000 kwh is er ook niet voor niets.

het is bedoeld om het mogelijk te maken voor mensen om in hun eigen energiebehoefte te voorzien. niet om concurent van de energiemaatschappijen te worden.
of dat nu indruist tegen het duurzame of milieubesparende karakter van e achterliggende gedachte.

Voor een commercieel bedrijf is de hoge investering zonder subsidie gelijk reden er niets mee te doen, omdat het gewoon niet winstgevend kan zijn, zonder misbruik te maken van stimuleringsregels.
het zou anders ook oneerlijke concurentie voor de energiebedrijven zijn.
ben je wel van plan iets commercieels te doen met pnalen, dan is het een kleine moeite en weinig kosten ( in verhouding) om ook even een vergunning aan te vragen en te zorgen dat het niet een gigantische landschapsvervuiling wordt op plekken waar dat erg zou misstaan.

verder staat er ook weer nergens dat je buurman geen geld mag investeren in zonnepanelen die ik op mijn dak wil plaatsen. en tegenover een investering staat meestal een of andere vergoeding...

je mag immers ook geld lenen bij greenloans om een installatie op je dak te krijgen, en in dat geval wordt er ook niet geredeneerd dat de panelen van greenloans zijn.

verder had ik nog een vrgaa, moet een brutoproductiemeter altijd geinstalleerd worden, of is dit alleen voor het kunnen registreren van de opbrengst, voor de subsidie?
of heeft het te maken met de 600 wpiek grens?

en waar moet die meter dan komen? mag die bijvoorbeeld op zolder, of moet dat verplicht in de meterkast ( en dus dan bij pech en 3 subsidieregelingen 3 extra van die meters zien kwijt te raken in je meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hele bouw-regelingen kun je zo simpel samenvatten: Ze willen dat ieder perceel maximaal één energieaansluiting krijgt, tenzij er een speciaal contract/regeling wordt getroffen. Dus geen stroomkabels (AC of DC), geen buizen met warmwater etc van of naar de buren, tenminste niet als vaste installatie.
Anders is de veiligheid in geding bij brand bijvoorbeeld, onbekend wie er waarvoor verantwoordelijk is etc. etc.
Het maakt niet uit wie eigenaar is van wat.
Overigens is het prima als je een keer de heg van je buren doet met een verlengsnoertje vanuit jouw tuin natuurlijk.

De energieleveranciers en netbeheerders stellen extra eisen qua teruglevering die vooral te maken hebben met de verwerking van de meterstanden, en de te betalen tarieven. Ook zij zijn blij met de stricte scheiding,
anders zou je o.a. heel goedkoop kunnen poolen of op andere manieren samen met je buren iets kunnen regelen, onbekend wie er op moet draven bij wanbetalingen etc. etc.
engelbertus schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:06:
verder had ik nog een vrgaa, moet een brutoproductiemeter altijd geinstalleerd worden, of is dit alleen voor het kunnen registreren van de opbrengst, voor de subsidie?
of heeft het te maken met de 600 wpiek grens?
Ten derde kan een subsidieregeling extra eisen stellen, zoals de SDE dat doet. Zij willen exact kunnen meten wat je panelen echt hebben opgeleverd, of je dat nu zelf gebruikt of niet. Daar -en alleen daarvoor- is de BP-meter. En voor elke SDE ronde is een eigen BP-meter nodig.
En het meetbedrijf die de meter af moet gaan lezen wil dat dit bij je hoofdmeter in de buurt is. Dus puur een subsidie questie. Einde subsidie, weg met de BP meter zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Technisch, maar ook taalkundig is er een groot verschil tussen:
1) leveren aan een pand.
2) verbruiken in dat pand.
Dus als ik iets aan mijn pand lever, mag ik daarna zelf wel bepalen wat ik ermee doe.

Guus Assmann

• engelbertus
guus.assmann schreef op woensdag 09 december 2009 @ 23:29:
Technisch, maar ook taalkundig is er een groot verschil tussen:
1) leveren aan een pand.
2) verbruiken in dat pand.
Dus als ik iets aan mijn pand lever, mag ik daarna zelf wel bepalen wat ik ermee doe.
dat bedoelde ik zon beetje idd.

maar dan gaat her er dus om dat de panelen op de stroomkabel komen die bij het pand horen waar ze aanvast zitten, en verder niets
eigendom van pand of panelen is dus niet eens van belan

wel balen dat die meters in de meterkast moeten
dan heeft het geen zin een 3fase onderverdeling op zolder te maken en daar een paar groepen op te zetten. dat zou veel kabels en leidingen schelen.

mag je met een xmvk kabel los door een schacht van de meterkast naar de zolder?
de schacht is al dicht dus daar iets vastmaken wil niet meer.....

• gatgda
engelbertus schreef op donderdag 10 december 2009 @ 01:47:
[...]

dat bedoelde ik zon beetje idd.

maar dan gaat her er dus om dat de panelen op de stroomkabel komen die bij het pand horen waar ze aanvast zitten, en verder niets
eigendom van pand of panelen is dus niet eens van belan

wel balen dat die meters in de meterkast moeten
dan heeft het geen zin een 3fase onderverdeling op zolder te maken en daar een paar groepen op te zetten. dat zou veel kabels en leidingen schelen.

mag je met een xmvk kabel los door een schacht van de meterkast naar de zolder?
de schacht is al dicht dus daar iets vastmaken wil niet meer.....
Voor zover ik weet mag je BPM ook op zolder hangen, wij kregen zelfs apart de vraag waat hij moest komen, wel met een voorkeur voor de meterkast. Op zolder zou wel iets meer kosten. Misschien is dat na te vragen via je leverancier?

Verwijderd

gatgda schreef op donderdag 10 december 2009 @ 09:58:
Voor zover ik weet mag je BPM ook op zolder hangen, wij kregen zelfs apart de vraag waat hij moest komen, wel met een voorkeur voor de meterkast. Op zolder zou wel iets meer kosten. Misschien is dat na te vragen via je leverancier?
Voor zover ik weet stellen alle netbeheerders vrijwel dezelfde eis: op een leeg meterbord naast de hoofdmeter.
Liander in ieder geval wel. Dus op zolder voldoet absoluut niet aan hun eisen.

• Mistraller
http://www.nu.nl/gezondhe...koud-wassen-ongezond.html

Ik vraag me wel af of ze nou de was echt op kweek hebben gezet. Dat staat er dan weer niet bij...

---------------

• deejeebv
Mistraller schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:01:

Ik vraag me wel af of ze nou de was echt op kweek hebben gezet. Dat staat er dan weer niet bij...
Iets uitbebreider bericht op http://www.nd.nl/artikele...age-temperatuur-risicovol.
Kop is ook iets genuaceerder (risicovol i.p.v. ongezond).

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

deejeebv schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:05:
[...]

Iets uitbebreider bericht op http://www.nd.nl/artikele...age-temperatuur-risicovol.
Kop is ook iets genuanceerder (risicovol i.p.v. ongezond).
Onze twee zoons hebben destijds katoenen luiers gedragen, die in de kookwas gingen(om de dag een kookwas). Het was goed te zien aan ons energieverbruik toen ze stopten met luiers dragen. En ik moet er niet aan denken dat die koud gewassen zouden worden.

A'dam PVOutput

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mistraller schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:01:

Stond bij ons ook een groot artikel in de plaatselijke krant.
Bij lage temperaturen ontstaat er vetluis wat een erg gemene bacterie is.
Was je toch op lage temperaturen dan in ieder geval 1x per 2 maanden wassen op 95' met een lege trommel aangevuld met wat soda.
Mijn eigen ervaring is wel dat van continu wassen op lage temperaturen de was gaat stinken.

Wordt ook bevestigd op onderstaande link.
http://huis-tuin-en-wonen...uis-in-uw-wasmachine.html

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-12-2009 18:56 ]

• Mistraller
Speksteenkachel schreef op donderdag 10 december 2009 @ 18:55:
[...]

Stond bij ons ook een groot artikel in de plaatselijke krant.
Was je toch op lage temperaturen dan in ieder geval 1x per 2 maanden wassen op 95' met een lege trommel aangevuld met wat soda.
Mijn eigen ervaring is wel dat van continu wassen op lage temperaturen de was gaat stinken.

Wordt ook bevestigd op onderstaande link.
http://huis-tuin-en-wonen...uis-in-uw-wasmachine.html
Bij ons ruikt ie soms ook niet zo fris, maar een kookwasje met de babyspullen (slabbers, hydrofiele doeken, rompers beddengoed) doet veel goed.
Wat dat betreft is het jammer dat de zonneboiler via het mengventiel aan de wasmachine zit, want dan moet de machine zelf alsnog bijstoken. Maar goed, in de winter maakt dat toch niet uit, en ik betwijfel of de machine het fijn vind om water van 95 graden binnen te krijgen. 60 graden is tot daar aan toe. ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik heb zojuist de foto's van PCMadman mogen ontvangen (Thanks a lot!!)
en ze openbaar gemaakt voor inzage.
Uiteraard valt er niets aan te ontlenen, en is het een momentopname waar verder nog geen adviezen aan verbonden zijn. Voor mij wel een mooie bevestiging dat het over het algemeen 'snor' zit, en er wat kleine zaken misschien met onderhoud meegenomen kunnen worden (bv een kitrandje aanleggen, gordijnen aanschaffen etc).
link

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 11-12-2009 00:58 . Reden: url toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
TD-er schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:49:

[...]

Kan wel bezig blijven. Die ambtenaren draaien vooral "regelgeving" in elkaar om elkaar bezig te houden. Die zijn totaal niet bezig om "de wereld een stukkie duurzamer te maken". Vergeet niet dat het VROM gebouw zelfs een mager C-labeltje opgeplakt kreeg...

Dus laat die ambtenaren in hun sop gaar koken. Ik had veel leukere dingen te doen. U weet ze waarschijnlijk wel te vinden... O-)

@de-liefhebber
Zelflevering voor de meter is al afgewezen omdat er anders een buitenlandlek zou kunnen onstaan doordat al die burgers die maximaal 3000 (5000?) kWh mogen salderen misbruik gaan maken van de combi zelflevering en duurzame energieopwekking (dit staat echt in de brief). Nu blijkt dat zelflevering voor de meter ook vergunningtechnisch lastig is!
Zelflevering "voor" de meter heeft helemaal niks te maken met artikel 31-c in de E-wet (wat ook al een massal gefraudeerd artikel is gebleken in de bikkelharde praktijk van alledag, en wat specifiek in de E-wet is geramd om "effe wat te regelen" voor die paar Friezen met gesubsidieerde voldaksystemen en die ACHTER de meter zaten in te voeden, fysiek dus). Dat is er door de beleidsambtenaren van EZ van GEMAAKT, die onzinnige vergelijking tussen twee totaal verschillende "incentive" systemen. Omdat ze pertinent niet dat "zelfleveringsmodel" van de Windvogel willen en effe een reden nodig hadden om dat de grond in te boren. Dat beaamden ze volmondig toen de mensen van de Windvogel ze gingen doorzagen ("we willen het niet"!). Is gisteren uitgebreid ter sprake geweest op de laatste vergadering van Sunergy (waar ik lid van ben). Die gaat volgend jaar op in de Windvogel. En dat kulargement van "weglekken naar het buitenland" slaat echt helemaal nergens op. Dat was jaren geleden, was ook al gewoon een (zoveelste) rotregeling, en een rotregeling als "voorbeeld" nemen waarom het met de zoveelste nieuwe rotregeling alweer "fout" zou gaan slaat als een tang op een varken. Ze slepen gewoon alle gelegenheidsargumenten erbij om het parlement continu een loer te draaien (want die snappen er toch niks van, of ze weten niet hoe ze tegenspel moeten bieden tegen de slimme brievenschrijvers bij EZ....).

[ Voor 42% gewijzigd door zonnigtype op 11-12-2009 01:58 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Wasluis of vetluis is geen bacterie, het zijn kleine vetbolletjes (1-3 mm). Ze ontstaan door diffuus verdeeld vet, dat in eerste instantie wel uit de vuile was loskomt, maar elders (in zomen, naden of op andersoortig textiel) in de was aggregeert en neerslaat. Dat is te zien als kleine grijze bolletjes.
Dit spreekt niet tegen dat bij wassen van lage temperatuur bacterieën en allergenen in het wasgoed zouden kunnen achterblijven. Bij zieke in huis, zou ik zeker warm wassen.

[ Voor 13% gewijzigd door el jonco op 11-12-2009 13:31 . Reden: nuancering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Ik heb nu, een was of twintig later (één fles), geen enkel probleem met geurtjes of "vetbolletjes" of wat dan ook.... Inmiddels heb ik het beddengoed ook al weer een keer gewassen, dat doe ik op zestig graden. Ik neem alle berichten dat wassen met koud water "niet goed" zou zijn voor kennisgeving aan, en ik bekijk en beruik de was nog steeds met argusogen, maar ik kan nog steeds geen enkel negatief bij-effect bespeuren.

Het controversiële elektrische kacheltje staat al een paar avonden lekker te snorren, en dat gaat goed. Ik hou de verbruikscijfers nauwkeurig bij en ik denk dat ik na twee volle weken verbruiksdata eens ga rekenen met graaddagen etc. Ik zal ook de ruwe meetdata hier publiceren zodat mensen die dat willen er zelf mee aan de gang kunnen en er uit kunnen laten komen wat ze denken dat er uit moet komen ;)

Laatste: ik ontving van de voorzitter van ODE een enquete over het oprichten van een virtuele PV-centrale: klik. Hiermee zou je gemiddeld een hogere prijs kunnen krijgen voor je geproduceerde zonnestroom, omdat verreweg de meeste zonnestroom geproduceerd wordt op zonnige, warmte zomerdagen en dat is juist de tijd dat het energieverbruik erg hoog is (airco's en koelingen maken overuren) en de productie door fossiele centrales laag (de centrales in het binnenland hebben te maken met koelwaterrestricties). Het zou zeker interessant kunnen zijn. Ik heb in het opmerkingenvakje duidelijk gemaakt dat ik meedoen zeker zou overwegen, maar dat ik stevige privacygaranties wil en ook een zeer laag eigenverbruik van het systeem.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
JeroenH schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:25:
Ik heb nu, een was of twintig later (één fles), geen enkel probleem met geurtjes of "vetbolletjes" of wat dan ook.... Inmiddels heb ik het beddengoed ook al weer een keer gewassen, dat doe ik op zestig graden. Ik neem alle berichten dat wassen met koud water "niet goed" zou zijn voor kennisgeving aan, en ik bekijk en beruik de was nog steeds met argusogen, maar ik kan nog steeds geen enkel negatief bij-effect bespeuren.
Je doet niet voor niets het beddegoed op 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
deejeebv schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:49:
Je doet niet voor niets het beddegoed op 60 graden.
Onze kleding was ik al ruim tien jaar probleemloos op dertig en veertig graden.... ook geen echt bacteriedodende temperaturen, of wel?

Ik wil trouwens even goed duidelijk maken hoe ik hier in sta (voordat het misverstanden oplevert): ik zeg niet dat de genoemde risico's van (te) koud wassen niet waar zijn, en ik zeg ook niet dat iedereen het klakkeloos moet gaan doen. Ik doe nu het experiment (net als met het elektrische kacheltje), ik verzamel de data, ik publiceer dat, ik trek een conclusie en ik ga er mee door of niet. Lijkt mij de 'Tweaker-methode'.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Wassen bij lage temperatuur kan risico's opleveren voor mensen met een zwakke gezondheid"

Dus: mensen met een zwakke gezondheid en kan.

Dus kan ik rustiger verder wassen op 35 graden en zou dat ook zondermeer aan iedereen durven aanraden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@snoekie

Als je een WTW wilt dan zou je eens kunnen kijken naar de Brink Advance.
Dit is een kast met een complete WTW met sensoren e.d. erin (CO2 gestuurd).
Dat is een oplossing voor decentrale toepassing.

Je moet rekenen op een 1900 euro

(ik werk er niet en heb er geen banden mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:40:
@snoekie

Als je een WTW wilt dan zou je eens kunnen kijken naar de Brink Advance.
Dit is een kast met een complete WTW met sensoren e.d. erin (CO2 gestuurd).
Dat is een oplossing voor decentrale toepassing.

Je moet rekenen op een 1900 euro

(ik werk er niet en heb er geen banden mee)
Ik heb een afbeelding van de Brink Advance ventilatie unit met WTW gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.architectenweb.nl/Bin/Products/200803/45074.jpg
Ziet er interessant uit. Jammer dat het met 1900 euro wel erg duur is.

Ik heb zelf een aanbouwkeuken wat een groot vochtprobleem heeft dus ik volg ook de antwoorden op de vraag van Snoekie.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:48:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MajoorFataal schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:28:
[...]

Ik heb een afbeelding van de Brink Advance ventilatie unit met WTW gevonden:
[afbeelding]

Ik heb zelf een aanbouwkeuken wat een groot vochtprobleem heeft dus ik volg ook de antwoorden op de vraag van Snoekie.

[...]
Het lijkt me een prachtig systeem, maar 1900 euro...pfffff

Zoals ik al eerder schreef denk ik dan eerder om een ventilatie rooster te laten maken boven een raam waar wat minder kou doorheen komt dan gewoon een raampje open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Daarnet mijn televisie + decoder + 7W lamp nog eens kritisch gemeten.

Televisie is een 32" Panasonic LCD, Decoder is van Tele2. En er zit dus een 7W spaarlamp op die ik aan moet laten anders kan ik het display niet aflezen :).

Tijdens normaal tv kijken gebruikt de hele reutel 92W continu. Instellingen zoals Sharpness, Brightness, Contrast e.d. hebben weinig tot niets in te brengen in het verbruik. Enige wat ik overduidelijk merk is wanneer ik tussen profielen ga schakelen.

Normaal : 130W
Dynamisch : 150+W
Film : 101W
Eco : 92W

Tussen Eco en Normaal zit dus bijna 40W verschil. En het verschil is nauwelijks te merken als je televisie kijkt.

Ik zal nog eens kijken hoeveel de decoder los verbruikt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Flitspaal: het verschil zit naast contrast, helderheid ook in kleurinstellingen en digitale opties...
Ik heb mijn Philips breedbeed destijds afgestemd met een calibratie-DVD, en bij standje eco zijn de kleuren toch verre van perfect... but hey... I'm addicted to movies :)

je doet dan toch ergens concessie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 19:23:
@Flitspaal: het verschil zit naast contrast, helderheid ook in kleurinstellingen en digitale opties...
Ik heb mijn Philips breedbeed destijds afgestemd met een calibratie-DVD, en bij standje eco zijn de kleuren toch verre van perfect... but hey... I'm addicted to movies :)

je doet dan toch ergens concessie :)
Die digitale opties e.d. heb ik nog niet kunnen vinden. het standaard menu is erg beperkt.

Beeld
Geluid
Vierra opties
Instellingen

Vierra link is niet beschikbaar.

Beeld kan ik kiezen tussen modus ( staat dus op Eco ). en brightness/ Contrast e.d.
Geluid. pretty standard
Instellingen. Kan ik ook verrekte weinig instellen.

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 11-12-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 14:43
JeroenH schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 12:11:
Onze kleding was ik al ruim tien jaar probleemloos op dertig en veertig graden.... ook geen echt bacteriedodende temperaturen, of wel?
Ik heb er ook ooit eens wat over proberen op te zoeken, en blijkbaar moet je om bacterieen te doden door de temperatuur op z'n minst 110 graden hebben.
Wasmiddel tast echter de celwanden van de bacterieeen aan, waardoor deze ook gedood worden.
Een wasmiddel dat zijn werk goed op lage temperaturen kan doen zou dus waarschijnlijk tegen bacterieen even goed zijn.

Wat trouwens ook zou helpen tegen bacterieen is UV-licht, wat je in de zomer hebt door je was buiten in de zon te laten drogen. In de winter is dit helaas wel iets moeilijker.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/debmn6.jpg

* Mars Warrior was duurzaam aanwezig! 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er staat een goede column van Frans Nauta op binnenlandsbestuur.nl: <klik>
De titel is 'Geouwehoer maakt niet duurzaam' en hij legt precies de vinger op de zere plek als het gaat om het nederlandse duurzame energie beleid van de laatste decennia:
"Als we bijvoorbeeld naar duurzame energie kijken, dan wonen we naast het succesland van de wereld: Duitsland. Dat land heeft in vijftien jaar tijd een enorme productie van duurzame energie op gang weten te brengen. Je kunt aan de windmolendichtheid zien dat je grens over bent. Voorbij Arnhem vertienvoudigt het aantal windmolens plotsklaps ineens. Boeiend niet? Er loopt een zichtbare lijn door het landschap. Aan beide kanten van de lijn gelden verschillende spelregels, waardoor er aan de rechter kant tien keer meer actie is dan aan de linker kant."
Een andere quote:
"Door de Duitse aanpak ontstaat een markt voor duurzame energie. Het beloont de mensen die in actie komen, die ondernemen, zowel de grote als de kleine bedrijven. Het Nederlandse model beloont vooral de mensen die veel praten en die dat lang vol kunnen houden."
Voor veel mensen op dit forum is bovenstaande natuurlijk allang bekend, maar toch is het goed dat zoiets op een website als binnenlandsbestuur.nl wordt gezegd. Hoe meer er positief wordt gesproken over het duitse EEG systeem des te beter. En juist nu met Copenhagen zoveel in het nieuws is het voor nederlanders belangrijk te weten dat we alleen maar naar Duitsland hoeven te kijken om te zien hoe stimulering van duurzame energie wel succesvol zou kunnen gaan.
Stimulering van duurzaam opgewekte energie lijkt mij beter besteed geld dan het onder de grond stoppen van CO2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Voor veel mensen op dit forum is bovenstaande natuurlijk allang bekend, maar toch is het goed dat zoiets op een website als binnenlandsbestuur.nl wordt gezegd. <...> Stimulering van duurzaam opgewekte energie lijkt mij beter besteed geld dan het onder de grond stoppen van CO2.
En niet alleen in binnenlandsbestuur.nl; ook in de kranten mag de EEGezetz af en toe wel even worden aangestipt, dan lezen Jan met de Pet en Roderick Bovenmodaal het ook eens :+

En dat geld wordt niet door de overheid besteed aan duurzame energie; dat hoesten volgens EEG de burgers, buitenlui en grootindustrieëlen zelf op; groen en grijs: allemaal prijs. CCS lijkt inderdaad voornamelijk om subsidies te moeten draaien, dus uit overheidsbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MajoorFataal schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:28:
Ik heb een afbeelding van de Brink Advance ventilatie unit met WTW gevonden
...

Ik heb jaren terug in een oud pand dat vrijwel het hele jaar behoorlijk vochtig was ook een Brink WTW geplaatsd (Renovent HR) en ben nog altijd heeeeel tevreden over het resultaat: het hele binnenklimaat is er 100% op vooruitgegaan, zuinig in gebruik en zeer stil. Wel moet je van tijd tot tijd de stoffilters vervangen/verschonen. En de ruimte hebben. Dit model ziet er veel compacter uit.
Een echte aanrader. En nog iets: een droger klimaat voelt ook minder snel te koud of te warm aan!
Ik heb met bypass unit, zodat ik 's zomers ook koele lucht kan ventileren.
Wat is 1900 euro nu in 10 jaar tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

el jonco schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 07:38:
[...]

Wasluis of vetluis is geen bacterie,
In onderstaande link wordt toch wel gesproken over een bacterie, die echter goed gedijt in zeepresten.

http://www.wasautomatenve...ads/vetluisinstructie.pdf

Maar hoe het ook zij, af en toe een keer heet wassen houdt de machine schoon ;)

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-12-2009 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Update :

Mijn tele2 decoder doet in standby maar liefst 11.4W, tijdens normaal gebruik 13,4W. Ik ben toch weer ontzettend blij dat ik er een kill switch tussen heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
In onderstaande link wordt toch wel gesproken over een bacterie.
Wetenschappelijke naam & publicatie waarin deze is aangetoond? Eerder ben ik niet overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De Solar Days 2010 komen er weer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De warmtebeeldfoto's staan op m'n site. :)
http://www.zonpower.nl/wordpress/?page_id=286

PcMadman thanks!!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2009 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Aangemeld / ingeschreven voor wederom een open huis hier. Was vorig jaar erg gezellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
bij die afvoerpijpjes op het dak maakt het denk ik ook uit wat voor materiaal de puisjes van zijn gemaakt. metaal geleid sneller dan kunststof...

de dakkoepel. lijkt het nu alsof de koepel zelf beter isoleert dan de opstaande kanten van het dak onder de dakkoepels?

die zonnecollectoren die jij het, zijn dat "heatpipes"? die bovenaan aan een (ring) leiding zitten? en wat was de overweging om deze te nemen? de prijs of was het rendement beter?
ik zit wel aan zonnecollectoren te denken, maar alleen als ik die voor warm water en voor de verwarming kan gebruiken. de meeste systemen zijn met 1 boiler, voor drinkwater, of alleen icm een nieuwe ketel ( als ik de "aanbiedingen"op internet bekijk. wat kost het dan extra (zonder nieuwe ketel) om de zonnecollector ook voor verwarming te kunnen gebruiken?
dat lijk me best ingewikkelder worden met twee boilers etc.

[ Voor 29% gewijzigd door engelbertus op 12-12-2009 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
die brink renovent, is dat er een met slechts 2 buizen en de rest in open verbinding met der uimte?

kan zon unit ook horizontaal geplaatst worden, metd an een slang of pijp naar buiten, plaatsing onder een schuin dak dus, ipv tegen de buitengevel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik heb mijn laptop inmiddels nog verder terug weten te schroeven. Ik heb de WIFI settings verder teruggeschroefd, Bluetooth uit ( die gebruik ik niet ) en nog wat verder met RMClock gespeeld.

Wanneer mijn monitor uitgaat verbruikt mijn laptop nog slechts 17W. Nu met gewoon gebruik en brightness van m'n monitor op maximaal kom ik op 25W. Beeldscherm op z'n donkerste instellingen is 20W verbruik.

Straks met een SSD mischien weer 2 of 3W eraf. dan blijft er echt niets over van het oorspronkelijke verbruik van meer dan 50W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 14:49:
die brink renovent, is dat er een met slechts 2 buizen en de rest in open verbinding met der uimte?

kan zon unit ook horizontaal geplaatst worden, metd an een slang of pijp naar buiten, plaatsing onder een schuin dak dus, ipv tegen de buitengevel ?
Dat lijkt mij niet, het design van het apparaat is daar niet op gericht. (denk aan vocht die wordt afgevangen bij de uitgaande, af te koelen lucht).

Ten aanzien van de kosten; vergelijk zonnepaneel: 1902 euro / 3 euro/wp = 634WP -> circa 146 euro jaarlijks
Het EPC effect onder genormeerde omstandigheden is 0.23 -> 230 kuub.
Dit gaat dus zo goed als gelijk op. Echter dit heeft ook een positief effect op het binnenklimaat van je huis. (tocht effecten verdwijnen)
(Als je minder verbruikt dan de norm is de besparing geringer natuurlijk!)

Ik heb er zelf overigens van afgezien vanwege mogelijke verhuisplannen en ook de maten van de kast 120cm x 60 cm. Diepte weet ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
120 x 60 is nog wel kwijt te raken, ben effe in de war geweest ook met dat apparaat op dat plaatje,
daarop zie ik alleen een aan en afvoer van buiten naar binnen, geen aansluitbuizen voor interne afvoerbuizen die je normaal op een mechanische avoer hebt

dus die brink avance is eigenlijk alleen voor de ruimte waar hij in hangt ?

ik kwam vandaag toevallig iets tegen in een blad van de woningstichting, dat er vandaag een informatiemiddag was ivm passiefactiefhuis, waar in sneek o.a. de gemeente sneek, en senter novum deelnemen, samen met lokale bedrijven zoals installateurs, bouwbedrijven en architecten (sneker bouwkolom)

ik was er wel wat aan de late kant, dus was weinig tijd nog echt ergens over te praten.
er lag wel een briefje met daarop de subsidiemogelijkheden bij de gemeente sneek, de provincie fryslan en die van senter novum. erg handig en wat ik eerder al zei over de gemeentelijke subsidie, blijkt nog gewoon actueel. dus voor PV krijg je in sneek 2,50 per wpiek, van de provicie nog een 0,50, en dan van de SDE nog per kwh. dus wordt wel erg aantrekkelijk dan, als op de aanschaf per wpiek al 3 euro subsidie zit, en je daarnaast nog de besparing en subsie vanwege salderen en de SDE subsidie rekent.

er stond ook een apparaat, dat "nieuw"was, een lucht water warmtepomp, met electrische naverwarming.
hoe nieuw dat echt is weet ik niet, voor consumenten is alles "nieuw" nathan, alpha oid stond er op...

voor overzichtje
susidie in sneek:
1 : warmtepomp tbv verwarming en warm water, inclusief slaan van een put en installatiekosten: 50%, max. 4500 euro per woning.
2 : zonneboiler inclusief installatiekosten 50%, maximaal 700 euro per woning.
3: PV zonnepanelen inclusief installatiekosten: 2,50 euro per wpiek, per woning.

provincie:
1: PV zonnepanelen iclusief installatiekosten: 0,50 euro max 3000 europer wpiek per woning.

Senter Novum:
1 : micro WKK HR-e ketel: 4000 euro per woning
2 : warmtepomp voor verwarming en warmwater, inclusief slaan put en installatiekosten: 5000 per woning
3 : lucht/water warmtepomp voor verwarming en warm water: 1000 per woning
4 : zonneboiler inclusief installatiekosten 700 euro per woning

Meer met Minder:
1 : Maatwerkadvies door gecertificeerd bedrijf : 200 euro per woning
2 : Glas isolatie 35 euro per woning / per m2

zoals je ziet is er ook aardig wat subsidie op warmtepompen.. 4000 tot maximaal de helf van de kosten en 5000 senter novum, dan is het dus volgens mij tot 9500 "gratis"

[ Voor 76% gewijzigd door engelbertus op 12-12-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 14:58:
[...]
Straks met een SSD mischien weer 2 of 3W eraf. dan blijft er echt niets over van het oorspronkelijke verbruik van meer dan 50W.
Een moderne normale laptop hdd verbruikt minder dan 2.5 Watt, aangezien je die kunt voeden vanuit 1 USB-poort.
Kortom, meer dan dat kun je simpelweg niet besparen.
De hdd die ik laatst gekocht heb (500 GB sata in USB-behuizing van Verbatim) zit nu in mijn laptop en die verbruikt idle zo tussen de 1.5 en 1.8 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag de subsidiebeschikking en een uitbetalingsformulier van SenterNovem ontvangen. Ik dacht dat de regeling voor een zonneboiler simpel en eenvoudig was. Wat heb ik me vergist! Wat een bureaucratische #$%zooi. Bij de subsidieaanvraag had ik de factuur bijgesloten. Na 15 weken kreeg ik een brief dat de offerte ontbrak. Tja, als je een factuur hebt, betekent dit dat je al geplaatst hebt. Maar goed, offerte opgestuurd en al na 4! weken bericht dat de subsidie is toegekend.

En nu dus weer een uitbetalingsformulier, waar weer de nodige kopieën meegestuurd moeten worden.
Overigens volstrekt onduidelijk wat er meegestuurd moet worden. Er is een aankruisvakje voor
-kopie factuur (heb ik al eerder ingestuurd)
-kopie betaalbewijs
-kopie subsidiebeschikking (zijn ze die nu al kwijt?)
-machtiging
Wie 't weet wat er mee moet mag het zeggen. Ook knap irritant dat ze niet eens de moeite nemen om het dossiernummer en naam mee te printen op het uitbetalingsformulier. Je merkt duidelijk dat ze er voor de burger zijn :(

Het is me net iets teveel geld om zomaar te laten liggen.

Ik ben toch bang dat de uitvoering van deze regeling een veelvoud kost van wat er uitgekeerd wordt, nog afgezien van alle kosten die het genereert bij de PV SDE gelukkigen, zoals brutoproduktiemeter(s). Diederik, lees je mee?

Vandaag trouwens een mooie dag geweest, de zonnepanelen hebben 2,01 kWh opgebracht (1,68 kWh/kWp) en zelfs de temperatuur in de 110 liter zonneboiler was tot 32° C gestegen.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 12-12-2009 20:56 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 14:47:
[...]

bij die afvoerpijpjes op het dak maakt het denk ik ook uit wat voor materiaal de puisjes van zijn gemaakt. metaal geleid sneller dan kunststof...

de dakkoepel. lijkt het nu alsof de koepel zelf beter isoleert dan de opstaande kanten van het dak onder de dakkoepels?

die zonnecollectoren die jij het, zijn dat "heatpipes"? die bovenaan aan een (ring) leiding zitten? en wat was de overweging om deze te nemen? de prijs of was het rendement beter?
ik zit wel aan zonnecollectoren te denken, maar alleen als ik die voor warm water en voor de verwarming kan gebruiken. de meeste systemen zijn met 1 boiler, voor drinkwater, of alleen icm een nieuwe ketel ( als ik de "aanbiedingen"op internet bekijk. wat kost het dan extra (zonder nieuwe ketel) om de zonnecollector ook voor verwarming te kunnen gebruiken?
dat lijk me best ingewikkelder worden met twee boilers etc.
De pijpjes zijn van kunststof dus daar ligt het niet aan.

Ik heb idd heatpipes 6 x 24 stuks welke op de Tichelman-methode zijn aangesloten (2x3) op 1 aanvoer en 1 retour.
De prijs was voor mij de doorslaggevende factor en daarbij ook rekening houdende met het feit dat ze het beter in de winter doen vanwege de cv-ondersteuning.

Het lijkt moeilijk, maar als je er in verdiept valt het wel mee.
De boilers worden geschakeld door een klep dat is op zich simpel wat de meeste controllers ook aan kunnen.
Wat moeilijker is is de cv-ondersteuning.
De 3-wegklep moet goed aangestuurd worden anders kost het je gas omdat de cv-ketel dan onnodig de boiler staat op te warmen.
Ook is er het probleem dat veel controllers deze functie niet goed ondersteunen, of dat het ten koste van andere functies gaat.

Wat kost het duurder?
Vanwege de subsidie valt het op zich wel mee.
De collectoren kosten niet veel extra (door de susbisidie per Gj), wat wel extra kost is de cv-boiler, 3-wegklep, extra leidingen en fittingen, extra isolatie, een duurdere controller.
Prijs is moeilijk te zeggen doordat dat veelal sistuatie afhankelijk (afstanden en plaats) is en welke grootte van boiler ed
Ook belangrijk in het kostenplaatje is of je het zelf plaatst of niet.

Je kunt ook voor een combiboiler gaan dan heb je alles in 1.

@Ericplan

Werk hebben is belangrijk, maar werk houden is nog belangrijker 8)7
Pagina: 1 ... 19 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.