Als we dan toch bezig zijn met nieuwbouw:
* Plat dak of dak op het tussen zuidoost en zuidwest, voor in ieder geval een X percentage in elke wijk. Hier en daar zie je huizen nieuw gebouwd worden met een hellend dak op het
noorden, dat huis is dus voorgoed verloren voor zonne-energie toepassingen.
* Zonneboiler zou ik nog wel verplicht willen stellen, zonnestroompanelen... daarvan weet ik het nog niet. Maar hou zoals hierboven aangegeven in ieder geval de mogelijkheid open.
* De eisen aan isolatie elk jaar aanknijpen.
* Efficiënt ltv verwarmingssysteem. Gekoppeld aan zonneboiler of wellicht aan een kleine aardgas of biomassa WKK-unit midden in het dorp.
* Eisen dat huizen voor de lange termijn gebouwd worden, zowel in kwaliteit als in indeling. Ik woon nu in een huis van 85 jaar oud wat nog prima is. Ik zie hier en daar al huizen van 20 jaar oud afgebroken worden omdat 'ze niet meer aan de eisen van de tijd voldoen'. Dat is pure kapitaal- en energievernietiging.
* Zet de buurt op zodat veelvoorkomende bestemmingen (winkels, recreatie, werk) makkelijk te voet of met de fiets bereikbaar zijn. Zorg voor goed OV. Op deze manier kan het autogebruik en -bezit teruggebracht worden.
* Als je het echt fancy wil maken zet je aan de noordrand van een wijk hun eigen windturbine neer, met daaraan gekoppeld een website waarop de bewoners kunnen zien hoe het verbruik van de wijk / productie van de turbine zich tot elkaar verhouden. Wil je het echt helemaal fancy maken en de wijk 'autonoom' maken (for whatever reason) zou je de productie van de windturbine, de zonnestroompanelen en de WKK-unit kunnen balanceren.
En dat zijn nog slechts de huizen... elk huis is slechts zo energiezuinig als de bewoners. Daarom:
* 'Les' voor de bewoners in energiezuinigheid. Als er geen interesse in energie is zal het reboundeffect in volle hevigheid toeslaan.
* Op de scho(o)l(en) in de wijk les in energiebewustzijn. Kinderen hebben de toekomst, als ze energiebewustzijn niet van huis uit en vanaf school meekrijgen is het als ze eenmaal volwassen zijn ook niet duidelijk.
* Het is bewezen dat energiegebruik vergelijken helpt. Het zo jammer dat de zogenaamde 'slimme' meter teveel mogelijkheden biedt voor ongewenste privacyaantasting anders zou het een ideaal middel kunnen zijn om mensen maandelijks een gedetailleerde energierekening te sturen waarin hun verbruik vergeleken wordt met dat van de rest van de wijk. Een dergelijke wijk zou een aardige proeftuin kunnen zijn voor variabele stroombeprijzing (elektriciteit is duur bij weinig aanbod/hoge vraag en andersom) en daaraan gerelateerd vraagsturing. Maar ja, die privacy he...
En zo kan er vast nog wel veel en veel meer gedaan worden. Maar ja: energie is nog geen speerpunt. Van energie besparen wordt de economie niet beter, van huizen bewust van slechte kwaliteit bouwen (schijnbaar) wel. Vereniging Eigen Huis is naar eigen zeggen 'voor energie besparen' maar gaat op de achterste benen zodra 'de kosten voor huiseigenaren stijgen'. Zolang energie besparen als kostenpost gezien wordt zie ik niet veel veranderen. Energiebesparing, mits slim gedaan en met een strak gecontroleerd reboundeffect, kan zoveel opleveren: een beter klimaat (zowel in huis als wereldwijd), een buurt die prettiger is om in te wonen, gelukkiger bewoners, een flinke financiële besparing....
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant