Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.893 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Idioot gedoe met subsidies :( Gewoon alle subsidies afschaffen, ook (juist!) voor de fossiele en nucleaire industrie. Opgelost.

Anyway, hier wellicht een leuke tip:

95Wp paneel + platdak-frame + omvormer op marktplaats, in Roermond. Nog geen biedingen, verkoper wil er minimaal € 250 voor hebben. Voor die prijs is het een leuke koop, ik zou er zelf niet heel veel meer dan dat voor uit willen geven.

(Geen subsidie voor nodig, hoewel het vrij waarschijnlijk is dat dit paneel ooit met subsidie aangeschaft is. Ziedaar weer een nadeel van subsidies: een stukje gemeenschapsgeld op markplaats...)

-edit-

Hier ook nog een 95Wp paneel in Lelystad zonder frame en zonder omvormer waar de biedingen al opgelopen zijn tot € 190. In verhouding tot die eerste vrij prijzig.

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 12-12-2009 22:44 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 22:37:

Hier ook nog een 95Wp paneel in Lelystad zonder frame en zonder omvormer waar de biedingen al opgelopen zijn tot € 190. In verhouding tot die eerste vrij prijzig.
Heb je de naam gelezen bij de laatste aanbieder :-)

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 12-12-2009 22:50 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 22:50:
He verhip, daar had ik niet op gelet :) Flitspaal!! Wat doe je?!?

-edit-

Hmmm misschien dat dit ('95Wp uitbreiding') toch niet doorgaat.

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 12-12-2009 23:08 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50
ericplan schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 22:50:
[...]

* mkleinman fluit onschuldig.

Er komen waarschijnlijk nog 2 of 3 panelen bij van 175Wp van Solarking dat omdat fp.nl weer thuis wordt gehost. En bij het regelen voor het frame + toebehoren had ik zoiets dat dit shell paneel niet echt gaat staan op dit dak. Heb ik allemaal nette mono panelen op het dak en dan 1 poly paneeltje.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
engelbertus schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 14:47:
[...]
bij die afvoerpijpjes op het dak maakt het denk ik ook uit wat voor materiaal de puisjes van zijn gemaakt. metaal geleid sneller dan kunststof...

de dakkoepel. lijkt het nu alsof de koepel zelf beter isoleert dan de opstaande kanten van het dak onder de dakkoepels?
Ja, dat heeft alles met de reflectie te maken. Je ziet in de koepels voor een deel de reflectie van de hemel wat het doet lijken alsof ze veel kouder zijn, maar eigenlijk moet de conclusie zijn dat een warmtebeeldcamera niet erg geschikt is om oppervlakten met een lage emissiecoëfficient te meten! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nog iets van Marktplaats:

Citroën Berlingo Electrique

Bouwjaar 1999, 81k op de teller, vraagprijs € 2500 en de accu's moeten vervangen. Ik heb het een jaar of twee geleden eens nagevraagd voor een Saxo Electrique en toen moest een vervanging van het complete accupakket iets van € 8000 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 22:55:
[...]

Ja, dat heeft alles met de reflectie te maken. Je ziet in de koepels voor een deel de reflectie van de hemel wat het doet lijken alsof ze veel kouder zijn, maar eigenlijk moet de conclusie zijn dat een warmtebeeldcamera niet erg geschikt is om oppervlakten met een lage emissiecoëfficient te meten! ;)
Misschien is dat zo, maar ik wil toch ook effe kijken of de schroeven waarmee de koepel vastgezet is op de opstand wel genoeg zijn vastgedraaid.
Tussen koepel en opstand zit alleen een tochtbandje wat de dichting moet zijn.
Omdat de koepels normaal breekbaar zijn (acrylaat) moet je die voorzichtig aandraaien anders scheurt de koepel.
Maar ik heb pantserkoepels erop liggen (polycarbonaat) welke slagvast zijn.
De opstand heeft een U-waarde van 2,8W/m2.K
De koepel heeft een U-waarde van 3,0W/m2.K (=normaal dubbel glas)
Bik heeft weinig beters (max 1,6W/m2.K bij vierwandig), dus een gat in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
MajoorFataal schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:15:
Er staat een goede column van Frans Nauta op binnenlandsbestuur.nl: <klik>
De titel is 'Geouwehoer maakt niet duurzaam' en hij legt precies de vinger op de zere plek als het gaat om het nederlandse duurzame energie beleid van de laatste decennia:
"Als we bijvoorbeeld naar duurzame energie kijken, dan wonen we naast het succesland van de wereld: Duitsland. Dat land heeft in vijftien jaar tijd een enorme productie van duurzame energie op gang weten te brengen. Je kunt aan de windmolendichtheid zien dat je grens over bent. Voorbij Arnhem vertienvoudigt het aantal windmolens plotsklaps ineens. Boeiend niet? Er loopt een zichtbare lijn door het landschap. Aan beide kanten van de lijn gelden verschillende spelregels, waardoor er aan de rechter kant tien keer meer actie is dan aan de linker kant."
Een andere quote:
"Door de Duitse aanpak ontstaat een markt voor duurzame energie. Het beloont de mensen die in actie komen, die ondernemen, zowel de grote als de kleine bedrijven. Het Nederlandse model beloont vooral de mensen die veel praten en die dat lang vol kunnen houden."
Voor veel mensen op dit forum is bovenstaande natuurlijk allang bekend, maar toch is het goed dat zoiets op een website als binnenlandsbestuur.nl wordt gezegd. Hoe meer er positief wordt gesproken over het duitse EEG systeem des te beter. En juist nu met Copenhagen zoveel in het nieuws is het voor nederlanders belangrijk te weten dat we alleen maar naar Duitsland hoeven te kijken om te zien hoe stimulering van duurzame energie wel succesvol zou kunnen gaan.
Stimulering van duurzaam opgewekte energie lijkt mij beter besteed geld dan het onder de grond stoppen van CO2.
Het heet dan ook niet voor niets al vele jaren "de Grüne Grenze", een van de meest stabiele landgrenzen in Europa, tussen NL en BRD. Al is er een wel heel andere interpretatie aan verbonden het laatste decennium...

ikzieeenFLITS!
Heb ik allemaal nette mono panelen op het dak en dan 1 poly paneeltje.
Huh? Wat is er mis met poly's??? Denk er om hoor! Ik voel me aangesproken! :(

12 x "multikristallijn" van olieboer die wist wat 'ie deed en later het duurzame spoor bijster is geraakt...

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 13-12-2009 01:47 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50
zonnigtype schreef op zondag 13 december 2009 @ 01:40:
[...]

Huh? Wat is er mis met poly's??? Denk er om hoor! Ik voel me aangesproken! :(

12 x "multikristallijn" van olieboer die wist wat 'ie deed en later het duurzame spoor bijster is geraakt...
Er is niets mis met poly's mijn afdakje is en blijft ook een poly paneeltje. Het ging me meer over wat je ziet op het dak aan panelen. Zijn het allemaal dezelfde panelen, zelfde maat etc, zit er ineens een 95Wp kleiner poly paneeltje tussen. En de ruimte die dat poly paneeltje zou innemen komen nu misschien 2 of 3 175 of 185Wp paneeltjes.

Daarmee kan ik straks alle Co2 van de website flitspaal.nl compenseren. Ik offer met liefde een 95Wp paneeltje op om er dan 350(360) of 525Wp (540) voor terug te krijgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een mooie dag om eens te kijken wat de vacuumbuizen nu doen bij kouder weer.
De collectoren begonnen om 9.15uur met opwarmen van -0,7gr en om 10.15uur de pomp te starten met 27,8gr in de collector.
De zonneboiler geeft vol gas op dit moment.
Conclusie: trekt zich weinig aan van koudere temperaturen.
Het tijdstip zon-opkomst en zon-ondergang (en zon-hoogte) hebben veel meer invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 11:37:
Vandaag een mooie dag om eens te kijken wat de vacuumbuizen nu doen bij kouder weer.
De collectoren begonnen om 9.15uur met opwarmen van -0,7gr en om 10.15uur de pomp te starten met 27,8gr in de collector.
De zonneboiler geeft vol gas op dit moment.
Conclusie: trekt zich weinig aan van koudere temperaturen.
Het tijdstip zon-opkomst en zon-ondergang (en zon-hoogte) hebben veel meer invloed.
Het zou mooi zijn als dit vergeleken kan worden met een vlakke plaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zondag 13 december 2009 @ 11:38:
[...]

Een systeem wat een beetje hierop lijkt qua grootte (is 25m2 vlakke plaat met dus een netto veel groter oppervlak).
http://users.skynet.be/zonnigniel/1/Solstat%20Niel.JPG
Deze staat alleen meer naar het oosten geplaatst zodat je ook duidelijk ziet dat deze het beter doet in de morgen.
Heeft trouwens ook een pelletkachel in het systeem zitten waarmee hij de boiler opwarmd.
Ook is het natuurlijk moeilijk te vergelijken vanwege de hoeveelheid zon op de verschillende plaatsen (Antwerpen en Limburg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 17:59
Idioot gedoe met subsidies :( Gewoon alle subsidies afschaffen, ook (juist!) voor de fossiele en nucleaire industrie. Opgelost.

Anyway, hier wellicht een leuke tip:

95Wp paneel + platdak-frame + omvormer op marktplaats, in Roermond. Nog geen biedingen, verkoper wil er minimaal € 250 voor hebben. Voor die prijs is het een leuke koop, ik zou er zelf niet heel veel meer dan dat voor uit willen geven.

(Geen subsidie voor nodig, hoewel het vrij waarschijnlijk is dat dit paneel ooit met subsidie aangeschaft is. Ziedaar weer een nadeel van subsidies: een stukje gemeenschapsgeld op markplaats...)
Ik kan het in de OP niet lezen en er staan nogal wat postings.. Kun je een dergelijke set nu gewoon aansluiten op een willekeurige aansluiting in de woning en vloeit dan de stroom automatisch terug? Heeft iemand een goede link waar staat hoe ik aanspraak kan maken op de 33 cent subsidie per KW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Een beetje behelpen, maar hier staat een grafiek van een vlakkeplaatcollector (4 m2) op het westen. Die doet niet veel, ondanks dat de zon schijnt. Je kan de lokale buitentemperatuur en de zoninstraling uit deze grafiek halen.
Ik kan het in de OP niet lezen en er staan nogal wat postings.. Kun je een dergelijke set nu gewoon aansluiten op een willekeurige aansluiting in de woning en vloeit dan de stroom automatisch terug? Heeft iemand een goede link waar staat hoe ik aanspraak kan maken op de 33 cent subsidie per KW?
Als de set het nog doet, dan kan je hem gewoon in het stopcontact prikken en zou hij volautomatisch moeten terugleveren. Het hangt van je meter af of hij ook terugtelt en het hangt van je energieleverancier af of hij je er voor betaalt. SDE subsidie zal je op deze niet krijgen want a) het is geen nieuw paneel en b) daarvoor is de inschrijving al lang verlopen.
Overigens loont het de moeite om de 17 verschillende delen met elk meer dan 1000 bijdragen eens helemaal door te lezen, dan hoeven wij hier je de antwoorden niet te geven omdat je alles al weet. Dan had je bijvoorbeeld ook gelezen dat geleverde energie in KWh geleverd wordt en dat het subsidiebedrag niet vast maar variabel is omdat Den Haag de (kwaliteit van de) Duitse EEG niet wil overnemen.

Dus nee, het is geen snel geld, die zonnecellenbusiness.

[ Voor 57% gewijzigd door el jonco op 13-12-2009 14:24 . Reden: extra quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
[...]

Onze boiler (200 liter, 5m2 vlak HRSolar, pal oost) ging vanmorgen toch van 13 graden (halverwege boiler) naar 17 graden. Valt me alles mee met de lage zonstand op dit moment en de lage temperaturen buiten. En nog een weekje, dan gaan de dagen weer lengen !!

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 17:59
el jonco schreef op zondag 13 december 2009 @ 14:11:
Als de set het nog doet, dan kan je hem gewoon in het stopcontact prikken en zou hij volautomatisch moeten terugleveren. Het hangt van je meter af of hij ook terugtelt en het hangt van je energieleverancier af of hij je er voor betaalt. SDE subsidie zal je op deze niet krijgen want a) het is geen nieuw paneel en b) daarvoor is de inschrijving al lang verlopen.
Overigens loont het de moeite om de 17 verschillende delen met elk meer dan 1000 bijdragen eens helemaal door te lezen, dan hoeven wij hier je de antwoorden niet te geven omdat je alles al weet. Dan had je bijvoorbeeld ook gelezen dat geleverde energie in KWh geleverd wordt en dat het subsidiebedrag niet vast maar variabel is omdat Den Haag de (kwaliteit van de) Duitse EEG niet wil overnemen.

Dus nee, het is geen snel geld, die zonnecellenbusiness.
Bedankt voor je sarcastische antwoord. Maar 17 delen doorlezen is mij wat teveel. Het forum is er toch om elkaar te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jantje112 schreef op zondag 13 december 2009 @ 13:43:
Kun je een dergelijke set nu gewoon aansluiten op een willekeurige aansluiting in de woning en vloeit dan de stroom automatisch terug?
Yes, je sluit de omvormer gewoon op een bestaand stopkontakt aan. Dat mag met installaties tot 600Wp.
Heeft iemand een goede link waar staat hoe ik aanspraak kan maken op de 33 cent subsidie per KW?
http://www.senternovem.nl/sn/vindwijzer.asp?id_rec=69

Maar daar ga je als je dit koopt niets aan hebben, want:

* Paneel is niet nieuw
* Paneel is te klein, onder het minimum van de regeling
* Deze regeling is voor kleine installaties nauwelijks interessant
* Deze regeling is eigenlijk voor bijna geen enkele installatie echt interessant
* Subsidie in het algemeen is niet zo interessant ;) (sorry)

Klein rekensommetje: als je dit paneel juist opstelt zou je ongeveer 80kWh per jaar kunnen verwachten (hangt een beetje af van waar je woont). Als dit paneel al een jaar of vijf oud is, en we stellen de resterende levensduur op twintig jaar, dan krijg je voor die € 250 dus 1600kWh, waarbij elke kWh dan dus € 0,15 gekost heeft. Dat is erg laag, de meeste mensen betalen nu denk ik zo'n € 0,20-0,25 per kWh. Dus ook zonder subsidie is dit goedkoper dan fossiele stroom*.

* In het verleden behaalde resultaten zijn geen garanties voor de toekomst. Eén keer een kapotte omvormer en je komt op een hoger bedrag per kWh. Eén keer een echt heftige hagelbui die je paneel aan diggelen slaat en je moet weer opnieuw beginnen, tenzij je het paneel verzekert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben m'n zolder op aan het ruimen en ben nog een 12 Wp amorf paneel tegen gekomen (ongeveer 100 x 30 cm, niet gebruikt) Als er iemand is die dit serieus kan gebruiken mag ie 'm hier (Gilze) op komen halen. Dus wel om te gebruiken niet om op marktplaats te zetten want dat kan ik zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:45
[...]

Kijk maar eens goed op deze site ;-)
http://www.solartirol.at/
Ten eerst heeft hij ook warme lucht collector a 9M2
Die manfrdd G maakt Excel sheet waardoor iedereen dan op dezelfde manier kijkt naar de opbrengst
(keuze vak links onderaan menu)
Dus al je gaat zoeken op internet zal je nog veel meer vinden

http://www.solartirol.at/Wirkungsgrad.html
Click op de plaatjes ( dan pas worden ze zichtbaar)
FK = Flakke plaat
VKR =VaKuum rore vacuum buis
Afbeeldingslocatie: http://members.aon.at/mgroebne/Analysen/Analyse5.jpg
Bij analyze 9 img op 18-02 2009
Afbeeldingslocatie: http://members.aon.at/mgroebne/Analysen/Analyse9.jpg
uiteindelijk hebben ze allebei even veel opgeleverd
bovenste plaatje opbrengst in Kwh
onderste plaatje echte werkings graad
Nu let op beide zijn bruto even groot in m2 ..maar om dat de buis loze ruimte heeft (tussen de buizen in) Is het echt oppervlakte naar 15m2 gegaan
Veel lees plezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yes, 22,7kWh met de zonneboiler en dat voor 13 december!! :P
Helemaal boven m'n verwachting voor deze tijd van het jaar.
Daarbij moet ik ook nog zeggen dat het niet 100% een clear sky day was.(wel bijna) dus misschien had er dan nog een 25kWh in gezeten.

@X21r
Solartirol en friends zijn ook wel een universum vooruit op ons.
Als je hun materie goed begrijpt kun je nog veel winnen.
Ik heb er in ieder geval al veel van geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Bedankt voor je sarcastische antwoord. Maar 17 delen doorlezen is mij wat teveel. Het forum is er toch om elkaar te helpen?
We zijn hier inderdaad om elkaar te helpen, maar daarom mag je zelf ook wat doen. Je zou kunnen zoeken op het forum binnen dit topic bijvoorbeeld. Minimale inspanning, maximale focus. Maar we herhalen hier graag en veel hoor ;)

En om meteen een nieuw ding aan te zwengelen, ter voorlichting van het grote publiek: vanmorgen was er een of ander 'verbouw je huis' programma waar een douche werd aangelegd. In dit soort programma's zou men eigenlijk standaard moeten wijzen op besparingsmogelijkheden. Er werd hier wel een of ander fancy afvoerputje annex drempeltje genoemd, maar douche-WTW kwam niet ter sprake.
Ook in m'n eigen omgeving hoor ik vaak dat er een badkamer verbouwd wordt/werd en als ik dan vraag of ze ook douche-WTW aangebracht hebben, krijg ik grote ogen. Na de uitleg van douche-WTW van mijn kant is de standaard reactie "dat is balen, ik heb de tegeltjes er net inzitten"...

De (spreekbuizen van de) betreffende ministeries zouden eigenlijk ook moeten participeren in dit soort programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
Joba schreef op zondag 13 december 2009 @ 14:28:
[...]

Onze boiler (200 liter, 5m2 vlak HRSolar, pal oost) ging vanmorgen toch van 13 graden (halverwege boiler) naar 17 graden. Valt me alles mee met de lage zonstand op dit moment en de lage temperaturen buiten. En nog een weekje, dan gaan de dagen weer lengen !!
De 30 buizen heatpipe bracht de 120 l. boiler vandaag van 16 naar 26 graden. Ligging is zuidwest, dus de zon is al onder voor hij er recht op komt te staan.
De PV (3.5 kWp) haalde net de 3 kWh niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke verticale douche-WTW is het beste qua rendement?
De Bries douchebooster die 70% claimt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv

Als het paneel weer ergens op het dak komt en aangesloten wordt wordt het gemeenschapsgeld nog steeds gebruikt waarvoor het bedoeld was. Als ze ergens ongebruikt op zolder blijven staan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds een half jaar een Douche-wtw van Bries. Bij mij is de warmteterugwinning gemiddeld tussen 40 en 50% afhankelijk van de watertemperaturen en hoe lang dat er gedouched wordt. Mijn warmtewisselaar is niet optimaal ingebouwd. De door Bries opgegeven 'rendementen' lijken me heel reeel. (het echte rendement van een warmtewisselaar is overigens altijd 100%)

Als je trouwens in brabant woont en je bent nog meer van plan op het gebied van isolatie of zonneenergie dan kun je deze warmtewisselaar trouwens voor niets krijgen. Via 'Brabant bespaart' krijg je dan € 500,- subsidie dat is precies wat zo'n ding kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
deejeebv schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:23:
Als het paneel weer ergens op het dak komt en aangesloten wordt wordt het gemeenschapsgeld nog steeds gebruikt waarvoor het bedoeld was. Als ze ergens ongebruikt op zolder blijven staan niet.
Dat is gedeeltelijk waar, maar het paneel is zeer waarschijnlijk aangekocht in een periode dat er aanschafsubsidie gegeven werd, en word nu verkocht in een periode dat die aanschafsubsidie er niet meer is. Dat betekent dat de verkoper winst maakt met het gemeenschapsgeld, een slechte zaak in mijn ogen - maar volstrekt logisch vanwege het wipkip-subsidiebeleid in Nederland.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 13-12-2009 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:44:
Ik heb sinds een half jaar een Douche-wtw van Bries. Bij mij is de warmteterugwinning gemiddeld tussen 40 en 50% afhankelijk van de watertemperaturen en hoe lang dat er gedouched wordt. Mijn warmtewisselaar is niet optimaal ingebouwd. De door Bries opgegeven 'rendementen' lijken me heel reeel. (het echte rendement van een warmtewisselaar is overigens altijd 100%)

Als je trouwens in brabant woont en je bent nog meer van plan op het gebied van isolatie of zonneenergie dan kun je deze warmtewisselaar trouwens voor niets krijgen. Via 'Brabant bespaart' krijg je dan € 500,- subsidie dat is precies wat zo'n ding kost.
Helaas, net buiten Brabant.
Is de douchebooster een RVS wisselaar met een pvc buitenmantel als ik de foto goed zie?
http://www.brieswaterenen...BRIES%20Douchebooster.pdf
Hier staat ook dat de WTW €411,05 incl BTW en verzending kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze DWTW Dat is een dubbelwandige koperen buis en PVC van buiten. Het voordeel van deze is dat er geen onderbreking in de afvoer hoeft. Deze koste een half jaar geleden compleet iets van € 480,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De prijs/opbrengst verhouding snap ik niet helemaal in dit verhaal (lees het verschil tussen de douchebooster en de DWTW).
De DWTW heeft minder rendement en is duurder of zie ik het fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil is dat de DWTW dubbelwandig is uitgevoerd en de douchebooster niet. Omdat deze niet dubbelwandig is uitgevoerd mag deze niet rechtstreeks op de riolering worden aangesloten. Hier moet een atmosferische onderbreking tussen geplaatst worden. Maar daarom is de DWTW duurder en heeft een iets lagere opbrengst. Dus je hebt het wel goed gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
ik had een idee, is het misschien mogelijk om voor energiebesparende apparaten en dergelijke, die door webshops geleverd worden als zijnde gewoon af te halen of bezorgd, dus zonder installatie, ook eist te doen dat ze in de pricewatch komen?

dat zou voor mensen die snel iets te weten willen komen over dat soort apparaten wel handig zijn.

En weet iemand wat een handige site is waar alle subsidieregels en regelingen van rijk, provincie, gemeenten en overige stichtingen is opgesomd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:32:
Ik ben m'n zolder op aan het ruimen en ben nog een 12 Wp amorf paneel tegen gekomen (ongeveer 100 x 30 cm, niet gebruikt) Als er iemand is die dit serieus kan gebruiken mag ie 'm hier (Gilze) op komen halen. Dus wel om te gebruiken niet om op marktplaats te zetten want dat kan ik zelf ook wel.
Hmm dat is een leuk vermogen om dingen mee te experimenteren.
Echter lastig te versturen en NoordBrabant-Groningen is een beetje ver.
X21r schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:01:
[...]

Kijk maar eens goed op deze site ;-)
http://www.solartirol.at/
Ten eerst heeft hij ook warme lucht collector a 9M2
Die manfrdd G maakt Excel sheet waardoor iedereen dan op dezelfde manier kijkt naar de opbrengst
(keuze vak links onderaan menu)
Dus al je gaat zoeken op internet zal je nog veel meer vinden
[...]
Veel lees plezier
Staat bij de bookmarks.
Is trouwens ook een idee om in de startpost een aantal must-read links op te nemen gegroepeerd naar onderwerp.

[ Voor 35% gewijzigd door TD-er op 13-12-2009 19:55 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
JeroenH schreef op zondag 13 december 2009 @ 17:38:
[...]
Dat is gedeeltelijk waar, maar het paneel is zeer waarschijnlijk aangekocht in een periode dat er aanschafsubsidie gegeven werd, en word nu verkocht in een periode dat die aanschafsubsidie er niet meer is. Dat betekent dat de verkoper winst maakt met het gemeenschapsgeld, een slechte zaak in mijn ogen - maar volstrekt logisch vanwege het wipkip-subsidiebeleid in Nederland.
Helemaal mee eens, ik heb mijn 440 Wp setje uit 2003 (met aanschafsubsidie) in 2008 verkocht voor meer geld als ik er indertijd voor heb betaald. Mij was toen verteld dat het alleen met een nieuwe meter mogelijk was om SDE te combineren met een oude set. Achteraf bleek dat niet waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
el jonco schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:14:
[...]

....

En om meteen een nieuw ding aan te zwengelen, ter voorlichting van het grote publiek: vanmorgen was er een of ander 'verbouw je huis' programma waar een douche werd aangelegd. In dit soort programma's zou men eigenlijk standaard moeten wijzen op besparingsmogelijkheden. Er werd hier wel een of ander fancy afvoerputje annex drempeltje genoemd, maar douche-WTW kwam niet ter sprake.
Ook in m'n eigen omgeving hoor ik vaak dat er een badkamer verbouwd wordt/werd en als ik dan vraag of ze ook douche-WTW aangebracht hebben, krijg ik grote ogen. Na de uitleg van douche-WTW van mijn kant is de standaard reactie "dat is balen, ik heb de tegeltjes er net inzitten"...

De (spreekbuizen van de) betreffende ministeries zouden eigenlijk ook moeten participeren in dit soort programma's.
Ik wil nog wat verder gaan: verplicht stellen in elk nieuwbouwhuis. Dit ding is zo eenvoudig toe te passen dat het toch eigenlijk zot is dat dit niet de standaard is.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
@ hierboven
Ik ben van mening dat de isolatie-eisen de komende 5 a 10 jaar wel naar de passiefhuis norm mogen.
Het is financieel goed betaalbaar, het kan met huidige technieken, heeft niet allerlei mogelijke nasty side effects (zoals accu's / brandstofcellen), etc. Uiteraard valt een douche wtw daar ook onder.
engelbertus schreef op zondag 13 december 2009 @ 19:39:
En weet iemand wat een handige site is waar alle subsidieregels en regelingen van rijk, provincie, gemeenten en overige stichtingen is opgesomd?
www.energiesubsidiewijzer.nl

Een stukje terug kwam er een link langs naar een haalbaarheidsonderzoek naar een virtuele pv centrale. Heeft iemand enig idee wat voor potentie zo'n systeem heeft? Als je als PV eigenaar 2,50 € / kwh kan krijgen voor je stroom midden in de zomer schiet het natuurlijk hard op met de tvt.

[ Voor 54% gewijzigd door SpiceWorm op 13-12-2009 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Joba schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:13:
Ik wil nog wat verder gaan: verplicht stellen in elk nieuwbouwhuis. Dit ding is zo eenvoudig toe te passen dat het toch eigenlijk zot is dat dit niet de standaard is.
Als we dan toch bezig zijn met nieuwbouw:

* Plat dak of dak op het tussen zuidoost en zuidwest, voor in ieder geval een X percentage in elke wijk. Hier en daar zie je huizen nieuw gebouwd worden met een hellend dak op het noorden, dat huis is dus voorgoed verloren voor zonne-energie toepassingen.
* Zonneboiler zou ik nog wel verplicht willen stellen, zonnestroompanelen... daarvan weet ik het nog niet. Maar hou zoals hierboven aangegeven in ieder geval de mogelijkheid open.
* De eisen aan isolatie elk jaar aanknijpen.
* Efficiënt ltv verwarmingssysteem. Gekoppeld aan zonneboiler of wellicht aan een kleine aardgas of biomassa WKK-unit midden in het dorp.
* Eisen dat huizen voor de lange termijn gebouwd worden, zowel in kwaliteit als in indeling. Ik woon nu in een huis van 85 jaar oud wat nog prima is. Ik zie hier en daar al huizen van 20 jaar oud afgebroken worden omdat 'ze niet meer aan de eisen van de tijd voldoen'. Dat is pure kapitaal- en energievernietiging.
* Zet de buurt op zodat veelvoorkomende bestemmingen (winkels, recreatie, werk) makkelijk te voet of met de fiets bereikbaar zijn. Zorg voor goed OV. Op deze manier kan het autogebruik en -bezit teruggebracht worden.
* Als je het echt fancy wil maken zet je aan de noordrand van een wijk hun eigen windturbine neer, met daaraan gekoppeld een website waarop de bewoners kunnen zien hoe het verbruik van de wijk / productie van de turbine zich tot elkaar verhouden. Wil je het echt helemaal fancy maken en de wijk 'autonoom' maken (for whatever reason) zou je de productie van de windturbine, de zonnestroompanelen en de WKK-unit kunnen balanceren.

En dat zijn nog slechts de huizen... elk huis is slechts zo energiezuinig als de bewoners. Daarom:

* 'Les' voor de bewoners in energiezuinigheid. Als er geen interesse in energie is zal het reboundeffect in volle hevigheid toeslaan.
* Op de scho(o)l(en) in de wijk les in energiebewustzijn. Kinderen hebben de toekomst, als ze energiebewustzijn niet van huis uit en vanaf school meekrijgen is het als ze eenmaal volwassen zijn ook niet duidelijk.
* Het is bewezen dat energiegebruik vergelijken helpt. Het zo jammer dat de zogenaamde 'slimme' meter teveel mogelijkheden biedt voor ongewenste privacyaantasting anders zou het een ideaal middel kunnen zijn om mensen maandelijks een gedetailleerde energierekening te sturen waarin hun verbruik vergeleken wordt met dat van de rest van de wijk. Een dergelijke wijk zou een aardige proeftuin kunnen zijn voor variabele stroombeprijzing (elektriciteit is duur bij weinig aanbod/hoge vraag en andersom) en daaraan gerelateerd vraagsturing. Maar ja, die privacy he...

En zo kan er vast nog wel veel en veel meer gedaan worden. Maar ja: energie is nog geen speerpunt. Van energie besparen wordt de economie niet beter, van huizen bewust van slechte kwaliteit bouwen (schijnbaar) wel. Vereniging Eigen Huis is naar eigen zeggen 'voor energie besparen' maar gaat op de achterste benen zodra 'de kosten voor huiseigenaren stijgen'. Zolang energie besparen als kostenpost gezien wordt zie ik niet veel veranderen. Energiebesparing, mits slim gedaan en met een strak gecontroleerd reboundeffect, kan zoveel opleveren: een beter klimaat (zowel in huis als wereldwijd), een buurt die prettiger is om in te wonen, gelukkiger bewoners, een flinke financiële besparing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
De Sunmachine: een houtpellet wkk: http://www.youtube.com/watch?v=TZjCOlDDW0Y

1kg hout -> 1 kwh electriciteit en 2 kwh aan warmte. Een ton natte (50% vocht) snippers doet 24€.
SDE is mogelijk (al is die categorie dit jaar flink overtekend 2,5 uit m'n hoofd).
Kost +/- 30.000 euro. Niet echt voor huishoudens dus, maar wel voor het mkb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Ik ben van mening dat de isolatie-eisen de komende 5 a 10 jaar wel naar de passiefhuis norm mogen.
Mijn opmerking aangaande die doe-het-zelf programma's was volledig gemaakt met de klussers in het achterhoofd.

Ik zie geen enkele reden om voor nieuwbouw niet per morgen (nou, OK, ik bedenk net 1 reden: daarom per volgend jaar) met passiefhuis, of plushuisverplichting te gaan. De enige reden die ik kan bedenken, is het aanpassen van de wet, het opleiden van de opleiders, het bijscholen van architekten en bouwvakkers en het aanpassen van het lesmateriaal op scholen.

Met de huidige crisis waarin aannemers moord en brand schreeuwen omdat ze geen werk hebben omdat ze geen lekke woningen verkopen slaan we dan een hele zwerm vliegen dood: de bouwsector heeft per volgende maand weer wat te doen (scholing), per volgend jaar krijgen we huizen die lagere exploitatiekosten hebben dan de huidige woningen, in de jaren daarna hebben we minder olie nodig en halen we onze CO2 doelstellingen.

Het geld halen we bij de CCS- kern en kolencentralebouw en de aanleg van warmtenetten en de uitrol van slimme meters weg, we stoppen geen gas meer onder de grond, de olieoorlogsvloot kan worden ingeperkt, de ziektekosten gaan omlaag wegens vermindering van het fijnstof, kortom, winnen, winnen, winnen.

Oja. Vergeten. De kernbelangen van Schelp & EZ.

Net gemeten: verbruikscijfers Mac Mini nieuwe uitvoering: 11 Watt bij 'gewoon' gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door el jonco op 14-12-2009 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
el jonco schreef op maandag 14 december 2009 @ 00:00:
De enige reden die ik kan bedenken, is het aanpassen van de wet, het opleiden van de opleiders, het bijscholen van architekten en bouwvakkers en het aanpassen van het lesmateriaal op scholen.
Klopt.
Oja. Vergeten. De kernbelangen van Schelp & EZ.
Klopt.

Die sunmachines zijn volgens goed Duits gebruik online te monitoren (uiteraard). De 3e link werkt, helaas heeft de machine geen warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

JeroenH schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:12:
[...]

Yes, je sluit de omvormer gewoon op een bestaand stopkontakt aan. Dat mag met installaties tot 600Wp.
Volgens mij mag je installaties tot max 500W AC op een bestaand stopkontakt aansluiten. Dus 700Wp op een Steca500 of Soladin600 inverter mag gewoon op een bestaand stopkontakt.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JeroenH schreef op zondag 13 december 2009 @ 23:14:
[...]
* Het is bewezen dat energiegebruik vergelijken helpt. Het zo jammer dat de zogenaamde 'slimme' meter teveel mogelijkheden biedt voor ongewenste privacyaantasting anders zou het een ideaal middel kunnen zijn om mensen maandelijks een gedetailleerde energierekening te sturen waarin hun verbruik vergeleken wordt met dat van de rest van de wijk. Een dergelijke wijk zou een aardige proeftuin kunnen zijn voor variabele stroombeprijzing (elektriciteit is duur bij weinig aanbod/hoge vraag en andersom) en daaraan gerelateerd vraagsturing. Maar ja, die privacy he...

[...]
En een 'slimme meter' kan zo simpel privacy-vrij zijn.
Zet in elke meter een ontvanger die de tarieven kan ontvangen en qua communicatie alleen maar 1x per maand de meterstanden doorgeven (of per kwartaal, maar in elk geval niet vaker dan 12x per jaar) en verder intern gewoon kan communiceren met witgoed en een display/computer.
Eventueel zou je teruglevering, mits apart bemeten, vaker kunnen doorgeven. Als je het niet apart meet, zit er weer een privacy-aspect aan vast.
Gezien het gevaar van 'storingen' (lees: gehackt) wil je niet dat de meters op afstand uitgeschakeld kunnen worden, zeker wanneer je nagaat wat er allemaal op grote schaal fout kan gaan als je een hele stad 'aan' en 'uit' gaat zetten. Nee, laat er maar gewoon een mannetje voor de deur staan, dan heb je nog een zelf denkende buffer tussen staan.

Maak een dergelijke meter en ik sta vooraan om 'm te laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Sheddaken zouden mooi zijn, in plaats van een plat dak. Licht uit het noorden, stroom uit het zuiden.
En ook nog een kelder in het bouwbesluit, waar je je warmteopslagvat kwijt kan, zonder dat het door de vloer zakt, en waar je ruimte genoeg hebt voor alle apparatuur, wasmachine e.d.
Regenwateropslag en gebruik.
Slim ontwerpen, zodat de leidingverliezen zo klein mogelijk blijven, dus het warmwater voorraadvat direct onder de keuken.
Alleen 230V bij de grootverbruikers (kelder, keuken), voor de rest een laagspannings gelijkstroomnet (12-42 V), zodat apparatuur zonder transformator aangesloten kan worden.

En een fietsenberging met eisen aan de toegang, zodat je bij wijze van spreken zo naar binnen kan fietsen. (hier in de stad worden nog wel eens fietsenbergingen in het souterrain gemaakt met zo'n steile trap dat niemand z'n fiets erin zet)
En dat zijn nog slechts de huizen... elk huis is slechts zo energiezuinig als de bewoners. Daarom:
Voer een energielabel voor bewoners in.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op maandag 14 december 2009 @ 08:32:
Alleen 230V bij de grootverbruikers (kelder, keuken), voor de rest een laagspannings gelijkstroomnet (12-42 V), zodat apparatuur zonder transformator aangesloten kan worden.
Ik vraag me daarbij altijd af hoeveel energie dat daadwerkelijk uitspaart.... Moderne schakelende voedingen zijn behoorlijk efficiënt, en als je de stekker eruit trekt heb je geen sluipverbruik. Met zo'n laagspanningsnet heb je 1) hoge leidingverliezen onder belasting (of hele dikke leidingen = duur) en 2) een dikke voeding in huis die het grootste deel van de tijd in deellast werkt, wat minder efficiënt is dan een kleine voeding die op vollast werkt. Oh ja, vergeet ook niet dat je de fabrikanten van consumentenapparatuur allemaal op één lijn moet krijgen v.w.b. plugontwerp, spanning, stroom, zekering, eventuele communicatie, etc. Dat begint in de mobiele telefoonindustrie nu net (ruim 20 jaar na introductie!!) een klein beetje te komen voor opladers, dus als het in dat tempo gaat...
En een fietsenberging met eisen aan de toegang, zodat je bij wijze van spreken zo naar binnen kan fietsen. (hier in de stad worden nog wel eens fietsenbergingen in het souterrain gemaakt met zo'n steile trap dat niemand z'n fiets erin zet)
Goed punt! Helemaal als je een elektrische fiets (of scooter) hebt en niet zo sterk bent is zoiets een must. Dan dus gelijk het volgende punt: oplaadpunten (= stopkontakten) in de fietsberging. En offer desnoods maar een aantal autoparkeerplaatsen op aan fatsoenlijke fietsstallingsruimte.
Dat is een grappige :) alleen hoe test je dat? Mensen praten vaak anders dan ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 14 december 2009 @ 09:00:
[...]

Ik vraag me daarbij altijd af hoeveel energie dat daadwerkelijk uitspaart.... Moderne schakelende voedingen zijn behoorlijk efficiënt, en als je de stekker eruit trekt heb je geen sluipverbruik. Met zo'n laagspanningsnet heb je 1) hoge leidingverliezen onder belasting (of hele dikke leidingen = duur) en 2) een dikke voeding in huis die het grootste deel van de tijd in deellast werkt, wat minder efficiënt is dan een kleine voeding die op vollast werkt. Oh ja, vergeet ook niet dat je de fabrikanten van consumentenapparatuur allemaal op één lijn moet krijgen v.w.b. plugontwerp, spanning, stroom, zekering, eventuele communicatie, etc. Dat begint in de mobiele telefoonindustrie nu net (ruim 20 jaar na introductie!!) een klein beetje te komen voor opladers, dus als het in dat tempo gaat...
Al die kleine voedinkjes, vooral in LED-lampen e.d. zijn behoorlijk dubieus. Ze worden veel te warm en hebben daardoor een veel te korte levensduur. Daardoor gaan er kostbare grondstoffen verloren. We hebben het al eens over energieinhoud gehad en ik denk dat het aardig wat energie kost om die miniatuur voedingen te maken. Dan kan je beter een efficiënte en grotere voeding maken, die niet warm wordt en wel lang meegaat. Ik verwacht niet dat je bij verlichting aan hoge stroomsterktes komt als alles LED is. Verder moet je natuurlijk de stroomsterkte in de stopkontakten beperken tot b.v. max 5A. Dat is weer een stimulus voor de elektronica om daar onder te blijven. En als je persé een slurpende plasma wil hebben, dan leg je maar een "plasmagroep" aan, zoals je nu in de keuken soms een "fornuisgroep" hebt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[...]
* Plat dak of dak op het tussen zuidoost en zuidwest, voor in ieder geval een X percentage in elke wijk. Hier en daar zie je huizen nieuw gebouwd worden met een hellend dak op het noorden, dat huis is dus voorgoed verloren voor zonne-energie toepassingen.
Dit vind ik echt een van de meest zure en ondoordachte manieren van gebiedsinrichting en woningontwerp. Ik zie in de nabije toekomst het nog wel gebeuren (bij stijgende energieprijzen) dat deze huizen onverkoopbaar worden.
[...]
* Zonneboiler zou ik nog wel verplicht willen stellen, zonnestroompanelen... daarvan weet ik het nog niet. Maar hou zoals hierboven aangegeven in ieder geval de mogelijkheid open.
Waarom zouden we een PV installatie op daken van nieuwbouwhuizen niet verplicht stellen? Lijkt mij namelijk een uitstekende manier om het elektricititeitsmix te vergroenen.
[...]
Dit lijkt een mooi streven, maar gaat voorbij aan de leercurve die bouwbedrijven en architecten moeten doormaken. Ook is het vaak zo dat bouwprojecten meerdere jaren duren. Hier moeten dan goede afspraken over gemaakt worden (welke isolatiewaarde wordt gehanteerd als de planning en financiering nu wordt geregeld, de materialen in 2011 besteld en de bouw in 2012 van start gaan en in 2014 wordt afgerond??.
[...]
* Efficiënt ltv verwarmingssysteem. Gekoppeld aan zonneboiler of wellicht aan een kleine aardgas of biomassa WKK-unit midden in het dorp.
Helemaal mee eens. Je zou (bij aanwezigheid van een PV centrale) tevens kunnen denken aan een elektrische lucht-water warmtepomp op elke woning, gekoppeld aan een ltv-systeem.
[...]
* Zet de buurt op zodat veelvoorkomende bestemmingen (winkels, recreatie, werk) makkelijk te voet of met de fiets bereikbaar zijn. Zorg voor goed OV. Op deze manier kan het autogebruik en -bezit teruggebracht worden.
Lijkt mij vooral 'wishful thinking'. Mensen gaan iets wat ze reeds verworven hebben (mobiliteit) niet zomaar inleveren. Nee, ze rijden die 500 meter van hun huis naar de supermarkt gewoon met de auto... :(
[...]
* Als je het echt fancy wil maken zet je aan de noordrand van een wijk hun eigen windturbine neer, met daaraan gekoppeld een website waarop de bewoners kunnen zien hoe het verbruik van de wijk / productie van de turbine zich tot elkaar verhouden. Wil je het echt helemaal fancy maken en de wijk 'autonoom' maken (for whatever reason) zou je de productie van de windturbine, de zonnestroompanelen en de WKK-unit kunnen balanceren.
{sarcasm mode on} Iets zegt mij dat mensen dit een hele slechte oplossing gaan vinden. Vooral als ze uitkijken op een dergelijke molen. {/sarcasm mode off} >:)

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
ericplan schreef op maandag 14 december 2009 @ 08:32:
[...]

Sheddaken zouden mooi zijn, in plaats van een plat dak. Licht uit het noorden, stroom uit het zuiden.
Dan heb je ook de kou uit het noorden. Misschien iets met solartubes? Of met semi-transparante zonnepanelen die ook dienst doen als bovenste laag van je dakbedekking, zoiets als voorzetramen.
Slim ontwerpen, zodat de leidingverliezen zo klein mogelijk blijven, dus het warmwater voorraadvat direct onder de keuken.
En dan heb je meteen ruimte voor de (douche)WTW.
Wat dacht je van een opvoedkamp 8)
(...strakke bouwnorm...) Ook is het vaak zo dat bouwprojecten meerdere jaren duren. Hier moeten dan goede afspraken over gemaakt
Moment van vergunningafgifte is een mooi moment om passiefhuisnorm of beter te eisen. En dan aanschrijven als ze de norm niet halen.
Iets zegt mij dat mensen dit een hele slechte oplossing gaan vinden. Vooral als ze uitkijken op een dergelijke molen.
En dat is nou grappig: overlast verandert in pavlov reactie. Een soladin maakt herrie, maar je weet: deze herrie levert me geld op. Net zo als bij mensen die weten dat hun stroom bij die molen vandaan komt, zij vinden dat vaak helemaal niet erg meer. Zeker niet als ze weten dat ze een leuke korting zouden kunnen krijgen. Iemand die binnen 1 km woont, krijgt 50% korting, 2 km 25%, 5 km 10%. Hoe dichter bij, hoe meer "last" je hebt en hoe meer compensatie. En ja, als hij pal achter je woning staat, krijg je 100% korting :9

[ Voor 40% gewijzigd door el jonco op 14-12-2009 10:34 . Reden: windmolen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

el jonco schreef op maandag 14 december 2009 @ 10:20:
[...]

Dan heb je ook de kou uit het noorden. Misschien iets met solartubes? Of met semi-transparante zonnepanelen die ook dienst doen als bovenste laag van je dakbedekking, zoiets als voorzetramen.
Als appartementsbewoner onder een plat dak heb ik wat ervaring. Het is ontzettend moeilijk om zomers de warmte buiten te houden. Als je goed isoleert hoeft de kou geen probleem te zijn.
[...]

En dan heb je meteen ruimte voor de (douche)WTW.
Helemaal mee eens.
[...]

Wat dacht je van een opvoedkamp 8)
:X

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zie hier iemand roepen dat de douche-WTW verplicht moet worden, maar heeft zo'n ding wel enig voordeel als je panelen voor warm water op je dak hebt ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ZeRoC00L schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:55:
Ik zie hier iemand roepen dat de douche-WTW verplicht moet worden, maar heeft zo'n ding wel enig voordeel als je panelen voor warm water op je dak hebt ?
Ja, we zullen het nog een keer herhalen ;) Zonnecollectoren hebben een grote opbrengst in de zomer, maar in de winter (heel) veel minder. De douche-WTW heeft juist het meeste rendement in de winter. De twee vullen elkaar dus goed aan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:03

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[...]

* Eisen dat huizen voor de lange termijn gebouwd worden, zowel in kwaliteit als in indeling. Ik woon nu in een huis van 85 jaar oud wat nog prima is. Ik zie hier en daar al huizen van 20 jaar oud afgebroken worden omdat 'ze niet meer aan de eisen van de tijd voldoen'. Dat is pure kapitaal- en energievernietiging.

* 'Les' voor de bewoners in energiezuinigheid. Als er geen interesse in energie is zal het reboundeffect in volle hevigheid toeslaan.
* Op de scho(o)l(en) in de wijk les in energiebewustzijn. Kinderen hebben de toekomst, als ze energiebewustzijn niet van huis uit en vanaf school meekrijgen is het als ze eenmaal volwassen zijn ook niet duidelijk.

En zo kan er vast nog wel veel en veel meer gedaan worden. Maar ja: energie is nog geen speerpunt. Van energie besparen wordt de economie niet beter, van huizen bewust van slechte kwaliteit bouwen (schijnbaar) wel. Vereniging Eigen Huis is naar eigen zeggen 'voor energie besparen' maar gaat op de achterste benen zodra 'de kosten voor huiseigenaren stijgen'. Zolang energie besparen als kostenpost gezien wordt zie ik niet veel veranderen. Energiebesparing, mits slim gedaan en met een strak gecontroleerd reboundeffect, kan zoveel opleveren: een beter klimaat (zowel in huis als wereldwijd), een buurt die prettiger is om in te wonen, gelukkiger bewoners, een flinke financiële besparing....
JH: _/-\o_ Zoals gewoonlijk weer een ijzersterk verhaal ! :Y

Wel grappig eigenlijk: schrijf jij subsidie = idioot gedoe, direct afschaffen, 1 dag later vraagt iemand: weet iemand een site met alle subsidie regelingen / regels van rijk / provincies / gemeenten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:09:
Ik heb deze DWTW Dat is een dubbelwandige koperen buis en PVC van buiten. Het voordeel van deze is dat er geen onderbreking in de afvoer hoeft. Deze koste een half jaar geleden compleet iets van € 480,-
Zeer interressant zo,n DWTW; maar ik lees in de instructies dat het alleen kan als de douche 1e verdieping of hoger is.heb je een douche op de begane grond, valt dit wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JAN-B schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:43:
[...]

Zeer interressant zo,n DWTW; maar ik lees in de instructies dat het alleen kan als de douche 1e verdieping of hoger is.heb je een douche op de begane grond, valt dit wel af.
Nee, daarvoor heb je deze!

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:01:
[...]

Helaas, net buiten Brabant.
Is de douchebooster een RVS wisselaar met een pvc buitenmantel als ik de foto goed zie?
http://www.brieswaterenen...BRIES%20Douchebooster.pdf
Hier staat ook dat de WTW €411,05 incl BTW en verzending kost.
VREEMD :? bij deze DWTW staat: een goede plaats is de toilet op de begane grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Vanavond op tv: The age of stupid op Nederland 2, 23:00.

@Jan-B
Ik vind het gebruik maken van subsidies geen teken van zwakte of dat je daardoor minder fanatiek zou zijn. Ze zijn er nu eenmaal; duurzame mensen gebruiken het extra geld nogal eens om extra duurzaam te worden. Beter besteed dan in de tank van een suv. De overheid is enkel een geld herverdeler en investeert daar waar zij het meeste rendement verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
Ik geloof er niets van dat het opstellen van zoveel regels gaat werken. Er word overal gezegd dat we de regeldruk moeten verminderen en er word hier zó vaak afgegeven op de bureaucratie van de senternovem. Is het dan niet hypocriet om pagina lange lijsten van in te voeren regels op te stellen?

Ik denk dat we het héél simpel moeten houden. Bouwbesluit met EPC eis aanpassen: Alleen nog maar nul-energie of plus-energie woningen. Maakt niet uit hoe dat bereikt wordt.

Stel nou dat: We stellen de douche WTW verplicht. Dat ding haalt netto 60% efficiëntie en dan ontwikkeld iemand een afvoerwaterwarmtepomp die in de volledige warmwater behoefte kan voorzien, dan kan dat niet meer geimplementeerd worden, omdat die WTW verplicht is.
Of stel nou dat we een zonneboiler verplicht stellen en iemand heeft een warmtepomp met COP6 en zonnepanelen van 20% eff., (stel, dus over 5jr misschien), dan kan hij meer energie halen als hij de zonneboiler weg laat en er zonnepanelen neer legt, maar dat mag dan niet.
Stel dat er dingen zijn waar we nu nog niet aan gedacht hebben, maar met al onze regeltjes wel onmogelijk maken.

Ik zeg, we moeten het doel specificeren, niet het te bewandelen pad.

Ohja, nog een goed ding: als nul-energie niet goed genoeg is, specificeer de EPC dan zo, dat de ingebedde energie ook 'afgeschreven' wordt over de verwachte levensduur van het pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
In ons eind-jaren-20-huis gaan we de ramen en deuren van de achterpui vervangen. De kozijnen zelf blijven zoals ze zijn. Op dit moment kunnen de bovenzijraampjes open, maar we vervangen dat waarschijnlijk door dichte raampjes met een ventilatierooster. Op dit moment is dat nog overbodig (er zitten nog genoeg tochtgaten in het huis), maar op die manier kan ik rustig doorgaan met het verder tochtdicht maken zonder dat ik me zorgen hoef te maken over de ventilatie.
Nou vroeg ik me af of voor die ventilatieroosters ook WTW-achtige oplossingen voor zijn, of dat de moeite waard is (zowel energetisch als financieel), waar ik dan op zou moeten letten, etc. Iemand nuttige ideeen, tips, of links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:40
Er stond hier ooit eens een bouwbeschijving voor een Douche WTW van koper. Er werd dan gebruik gemaakt van koperen buizen van 42 mm en een stap groter. Ik kan het echter nergens meer vinden :( Iemand een idee?

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

pcmadman schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:38:
Ik geloof er niets van dat het opstellen van zoveel regels gaat werken. Er word overal gezegd dat we de regeldruk moeten verminderen en er word hier zó vaak afgegeven op de bureaucratie van de senternovem. Is het dan niet hypocriet om pagina lange lijsten van in te voeren regels op te stellen?

Ik denk dat we het héél simpel moeten houden. Bouwbesluit met EPC eis aanpassen: Alleen nog maar nul-energie of plus-energie woningen. Maakt niet uit hoe dat bereikt wordt.
Ik ben het helemaal met je eens als je stelt dat de regels simpel moeten zijn, maar zonder regels werkt het niet.

Afgelopen weekend in Trouw een interview met Adri Duijvestein over bouwend Nederland. Zijn waarneming: De grote bouwmaatschappijen hebben nog maar twee soorten mensen in dienst, verkopers en juristen. Verkopers om opdrachten binnen te halen en juristen om zoveel mogelijk werk buiten de opdracht te houden. Al het werk wordt voor een bodemprijs uitbesteed aan onderaannemers.
(De strekking van het artikel was dat er bij de overheid tegenwoordig te weinig kennis is, waardoor grote bouwprojekten altijd te duur uitvallen)

Als dat je gesprekspartner is, dan kunnen de regels niet duidelijk genoeg zijn!
Ik zeg, we moeten het doel specificeren, niet het te bewandelen pad.

Ohja, nog een goed ding: als nul-energie niet goed genoeg is, specificeer de EPC dan zo, dat de ingebedde energie ook 'afgeschreven' wordt over de verwachte levensduur van het pand.
Ik denk dat we beide moeten beschrijven, zodat je niet met een truc belazerd wordt, zoals bij emissierechten. Het milieu wordt er geen cent beter van als we rechten van Botswana oid opkopen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
@EricPlan

Ik ben het volledig met je eens dat zowel het doel als de middelen die mogen worden ingezet om dit doel te bereiken vastgelegd moeten worden.

Waar ik ook erg voor ben is het introduceren van een erkende rekensystematiek (uiteraard gebaseerd op de praktijk) om te kunnen berekenen wat het energieverbruik van een huis/pand is. De uitkomst hiervan kan dan vervolgens gebruikt worden om een lijst met energiebesparende voorzieningen op te stellen die preferred zijn.
Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan het PassiefHuis Rekenmodule die reeds in Duitsland (en af en toe in NL) gebruikt wordt.

Dit zal onze discussies over wat wel en wat niet effectief is helpen...

Dit is trouwens ook een goed artikel wat gaat over passiefhuizen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kets_One op 14-12-2009 15:13 . Reden: artikel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

QuestionMarc schreef op maandag 14 december 2009 @ 14:19:
Er stond hier ooit eens een bouwbeschijving voor een Douche WTW van koper. Er werd dan gebruik gemaakt van koperen buizen van 42 mm en een stap groter. Ik kan het echter nergens meer vinden :( Iemand een idee?
Klopt: Nefit WTW

Zal el wel leuk uit. In ieder geval neemt deze weinig ruimte in.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

M'n Remeha 2.3 m2 vlakkeplaat pal zuid en 90L zonneboiler doet al sinds 1 nov hélémáál niks. Alleen als we douchen loopt de temperatuur in de boiler 1 of 2 graden op, maar dat is door de zelfbouw WTW. De temperatuur is zo'n 18/19 graden.

Ik vind het leuk dat de vacuumbuis bezitters even van zich laten horen want ik was erg benieuwd naar de verschillen tussen de beide technieken.
QuestionMarc schreef op maandag 14 december 2009 @ 14:19:
Ik kan die ook zo niet vinden maar heb wel wat tips voor je:
Schuren
Schuren
Schuren
....
Schuren
>:)

En ontvetten, dat ook.

Ik heb mijn WTW een keer deels uitelkaar moeten halen omdat hij maar bleef lekken. Bleek dat een aantal centimeters soldeervlak gewoon nog helemaal tin-vrij was. Neem koppelstukken uit 1 stuk en niet met allemaal opvulringen, dat maakt het werkje een stuk aangenamer. Draai ook een stuk gestipte 2.5mm koperdraad om de binnenbuis en soldeer deze op een paar plaatsen vast, hiermee verleng je de weg die het op te warmen water af moet leggen en vergroot je het contactoppervlak. Koop ook een kogelkraan voor de leidingwater toevoer zodat je de wtw makkelijk drukloos kan maken.

De 35mm binnenbuis past weer netjes in een sifon aan de onderkant en een volgens mij pas een 30 mm spie daar ook mooi in voor de aanvoer van boven. Goed moment om eens de foto's van de bouw online te gooien.

[ Voor 63% gewijzigd door styno op 14-12-2009 18:22 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
styno schreef op maandag 14 december 2009 @ 16:06:
M'n Remeha 2.3 m2 vlakkeplaat pal zuid en 90L zonneboiler doet al sinds 1 nov hélémáál niks. Alleen als we douchen loopt de temperatuur in de boiler 1 of 2 graden op, maar dat is door de zelfbouw WTW. De temperatuur is zo'n 18/19 graden.

Ik vind het leuk dat de vacuumbuis bezitters even van zich laten horen want ik was erg benieuwd naar de verschillen tussen de beide technieken.
Bij zon doet mijn 30 buizen collector van River met 120 l. boiler zeker wel iets. Zowel zaterdag als zondag ging de temperatuur zo'n 10 graden omhoog, over de hele boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

SpiceWorm schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:14:

@Jan-B
Ik vind het gebruik maken van subsidies geen teken van zwakte of dat je daardoor minder fanatiek zou zijn. Ze zijn er nu eenmaal; duurzame mensen gebruiken het extra geld nogal eens om extra duurzaam te worden. Beter besteed dan in de tank van een suv. De overheid is enkel een geld herverdeler en investeert daar waar zij het meeste rendement verwacht.
Ho Ho @SpiceWorm: Wacht eens even: ik heb helemaal niet gezegd dat ik tegen subsidies ben.
Ik vond het alleen opvallend dat de een zei: afschaffen en de ander zei: weet iemand een lijst met alle subsidie-regelingen?
voor alle duidelijkheid: ik heb ook subsidie gekregen voor mijn panelen, mei dit jaar. de gemeente en provincie
hadden geen regeling, maar de lokale wind-energie club - Zeeuwind - wel, daar heb ik dus wel _/-\o_ subsidie gekregen.
Inderdaad, het extra geld gebruik ik om extra duurzaam te worden. heb net vanmiddag een nieuw keukenraam besteld met dubbel HR++ glas uiteraard. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik kan je resultaten niet bevestigen, ik kom sinds 1 november op een opbrengst van 48 kWh ofwel 173 MJ. Let wel, ik meet aan de verbruikskant met een doorstroommeter. Dat is met een Nefit Solarline 2-110 met een vlakke collector van 4,5 m2. M'n 1200 Wp zonnepanelen hebben in dezelfde periode maar 35 kWh opgebracht. Er zijn vast wel een paar rekenwonders die er direct een bespaarde hoeveelheid g(as)(eld) aan kunnen hangen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JAN-B schreef op maandag 14 december 2009 @ 16:31:
Ho Ho @SpiceWorm: Wacht eens even: ik heb helemaal niet gezegd dat ik tegen subsidies ben.
Ik vond het alleen opvallend dat de een zei: afschaffen en de ander zei: weet iemand een lijst met alle subsidie-regelingen?
voor alle duidelijkheid: ik heb ook subsidie gekregen voor mijn panelen, mei dit jaar. de gemeente en provincie
hadden geen regeling, maar de lokale wind-energie club - Zeeuwind - wel, daar heb ik dus wel _/-\o_ subsidie gekregen.
Inderdaad, het extra geld gebruik ik om extra duurzaam te worden. heb net vanmiddag een nieuw keukenraam besteld met dubbel HR++ glas uiteraard. :*)
Haha, ok, het blijft toch lastig zo'n forum ;). Een tijdje terug hing hier wel het sfeertje: je bent pas echt duurzaam als je het subsidieloos doet, en dat is volgens mij niet positief.

Uit het artikel stukje terug:
Dit terwijl deze techniek (passiefhuis, red) in 2015 de Europese
standaard wordt voor alle nieuwbouw.
Vanaf 1 januari 2019 moet álle Europese
nieuwbouw zelfs energieneutraal worden
uitgevoerd: ook de nog resterende
energiebehoefte moet dan zelf worden
opgewekt.

[ Voor 16% gewijzigd door SpiceWorm op 14-12-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/harmenj/sunmachine.PNG
De sunmachine is nu aan het afbouwen, normale werktemperatuur is 850c, dan is het electrische rendement veel groter (30%+ erg knap voor zo'n kleine installatie).

Opbrengst vandaag:
47 kWh thermisch = ongeveer 5 m3 gas -> +/- 3 euro
23 kWh electrisch = lastig te bepalen, aangezien je waarschijnlijk een overschot krijgt. Bij 30 MWh verbruik op jaarbasis betaal je ongeveer 15 cent (ex. btw) voor een kwh. 3,45€
Tesamen 6,50.
Input 23 kg pellets a 20 cent = 4,6 euro.

De truuk is nu om van snippers (20 euro / ton) pellets te maken (200 euro/ton).

De 'hr' ketel staat ondertussen op 90c om de kamer op 18c te krijgen... hr my-ass.

[ Voor 65% gewijzigd door SpiceWorm op 14-12-2009 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@styno,
Bij mij ligt er een 4,2m vlakke plaat, ook van Remeha.
Gisteren kwam de boiler daarmee op 35 graden.
Het werkt dus echt nog wel. _/-\o_
Maar ik heb de instellingen fors veranderd.
Zo laat ik de boel bijvoorbeeld doorgaan tot het verschil in aanvoer / retour nog maar 2 graden is.
En start al vanaf 4 graden.
De standaard is veel hoger.
Ook hier blijkt: Tweaken loont. 8)
(En het nagebouwde interface doet het prima)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nou ik ben ook helemaal enthousiast geworden. En wil ook eens serieus gaan wat de mogelijkheden zijn.
En kan hier wel een WTW voor de douche installeren, maar daar mag (zover ik lees) alleen de afvoer van de douche doorheen. Maar er moet bij mij ook de wc op en dat gaat dus niet lukken met 77 mm doorsneede.
Of mis ik iets.

En het voorstel om 17 delen te gaan doorlezen is absoluut onzinning. Ik ben al 3 dagen bezig geweest om dit topic door te lezen. En je kunt dan ook een hele hoop minder nuttige info tegen tot nutteloze rants op overheid/energieleveranciers/de zon die te weinig schijnt.

De TS zou de informatie moeten bevatten die een samenvatting is van de voorgaande delen. Dit is nu te weinig het geval.

Ik ga me in elk geval verder verdiepen en heb daarvoor het komende jaar 10.000 euro te besteden. Ik zal eens beginnen met een maatwerk EPA advies aan te vragen.

Overigens klein beginnen en kijken naar de ketel. Dat is een oudje die op 90 graden stond. En dat terwijl er 3 radiatoren zijn die verwarmt moeten worden. En die zijn in no-time warm (lees 10 minuten). Dus leek het me zinnig om de keteltemp naar de 60 te zetten. Maar nu zie ik de kamerthermostaat aanspringen, terwijl de ketel uitblijft omdat de retourthemeratuur >60 graden is.

Of te wel water-zijdig-inregelen zou een optie zijn.... Eerst alles goed op een rijtje zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyberpope op 14-12-2009 21:17 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
guus.assmann schreef op maandag 14 december 2009 @ 20:24:
@styno,
Zo laat ik de boel bijvoorbeeld doorgaan tot het verschil in aanvoer / retour nog maar 2 graden is.
Met dank aan Guus deed mijn 2.75m2 Remeha paneel op ZW toch ook nog prima mee (17'C-->27'C), en dat terwijl er regelmatig bewolking over kwam drijven. Ook kleinere delta T's en verlaagde pompsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Cyberpope schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:03:
En het voorstel om 17 delen te gaan doorlezen is absoluut onzinning. Ik ben al 3 dagen bezig geweest om dit topic door te lezen. En je kunt dan ook een hele hoop minder nuttige info tegen tot nutteloze rants op overheid/energieleveranciers/de zon die te weinig schijnt.

De TS zou de informatie moeten bevatten die een samenvatting is van de voorgaande delen. Dit is nu te weinig het geval.
Alle 17 delen... Ik denk dat er maar weinig rondlopen die alle 17 delen hebben gelezen. Een samenvattend advies in het geval van verbouwen kan ik zo geven: 1) Besparen op verbruik is king. 2) Isoleren tot passiefhuis niveau is de grootste bespaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook hier is het de afgelopen maand met 30 buizen en een 250L boiler maar marginaal, maar afgelopen weekend liep de temperatuur eindelijk weer eens op naar de 27 graden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

SpiceWorm schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:20:
[...]

Alle 17 delen... Ik denk dat er maar weinig rondlopen die alle 17 delen hebben gelezen. Een samenvattend advies in het geval van verbouwen kan ik zo geven: 1) Besparen op verbruik is king. 2) Isoleren tot passiefhuis niveau is de grootste bespaarder.
Ja, dat is mijn duidelijk geworden. Ik had eerst sterk de overtuiging om zonnepanelen en een zonneboiler aan te leggen, maar vrees dat een fors deel van mijn middelen richting de bezuinigingsmaatregelen zal gaan..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
-

[ Voor 110% gewijzigd door gatgda op 14-12-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
guus.assmann schreef op maandag 14 december 2009 @ 20:24:
@styno,
Ik heb mijn inschakel delta-T juist zo hoog mogelijk gezet. Toen hij laag stond was de collector al afgekoeld voor het water de warmtewisselaar bereikt had. De inhoud van de manifold van de heatpipe is ook maar klein. De delta-T uit staat bij mij ook op 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Heeft iemand de uitzending van vanavond over Kopenhagen ook gezien?
Aanwezige sprekers:
- dhr. Winsemius (vm milieu minister)
- dhr. Rotmans (voorzitter Urgenda)
- mevr. Rakhorst (self-proclaimed duurzame ondernemer)

Zoals van dhr. Winsemius verwacht mag worden als voormalig politicus was hij er voor het debat en een sterke overheid. Mevr. Rakhorst en dhr. Rotmans zaten meer aan de kant van de bedrijven. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat we de grote veranderingen in de samenleving niet van de politiek hoeven te verwachten. Keer op keer (ik noem ze nog maar ff: MEP subsidie en SDE) is immers gebleken is dat zij de status quo in stand proberen te houden. De overgang van een fossiele economie naar een (duurzame) economie waarbij energie lokaal wordt opgewekt en de macht niet langer bij enkele grote (energie en olie) bedrijven ligt is immers een technologische revolutie. De techniek is er klaar voor: de tijd van debatteren en NIMBY gedrag is voorbij. We moeten het allemaal gewoon gaan doen. Implementeren die hap!

Graag hoor ik jullie aller mening hierover. Misschien wil iemand die de uitzending gezien heeft reageren op de kwestie ´windmolens in Zijpe´. Heeft iemand praktijkervaring met grote windmolens in zijn/haar achtertuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

En, hoe was het bezoek van PCMadman? Voor mij wel informatief en vooral omdat je duidelijk ziet wat je soms al wist en soms duidelijk nieuwe dingen. Zelfs een warmwaterleiding onder 15 centimeter beton was nog te lokaliseren!

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Wow, tijdens het doen van een check of ik niet teveel betaal voor energie (en inderdaad: Greenchoice goedkoper dan Eneco en nog groen ook), kom ik er achter dat er een heffingskorting voor energie is.

Tot nu toe heb ik elke week de meterstanden in Excel ingevuld, gecombineerd met de Eneco & Stedin tarieven en zodoende mijn maandbedragen uitgerekend.
Nu is dat zo'n 93 euro p/m. Niet veel dacht ikzelf. Nu ik ontdekt heb dat in 2009 elk energiebedrijf verplicht is om een heffingskorting van 379 Euro incl. BTW terug te storten, zijn mijn maandbedragen geen 93 Euro p/m, maar slechts 61 Euro p/m :9

Nadat ik de maandbedragen halverwege het jaar heb laten verlagen naar 130 Euro p/m, is het bij de volgende afrekening in januari natuurlijk weer raak: zakken maar met die bedragen!

Elektra I: 1000 kWh
Elektra II: 1050 kWh
Gas: 490 m3

Het blijkt dat het heffingskortingbedrag wel vermeld staat in de kleine letters van de elektriciteitsprijzen van de aanbieders, maar bij bijv. Eneco staat dat slechts in de kleine lettertjes in de voetnoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Kets_One schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:12:
Aanwezige sprekers:

Zoals van dhr. Winsemius verwacht mag worden als voormalig politicus was hij er voor het debat en een sterke overheid. Mevr. Rakhorst en dhr. Rotmans zaten meer aan de kant van de bedrijven. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat we de grote veranderingen in de samenleving niet van de politiek hoeven te verwachten. Keer op keer (ik noem ze nog maar ff: MEP subsidie en SDE) is immers gebleken is dat zij de status quo in stand proberen te houden. De overgang van een fossiele economie naar een (duurzame) economie waarbij energie lokaal wordt opgewekt en de macht niet langer bij enkele grote (energie en olie) bedrijven ligt is immers een technologische revolutie. De techniek is er klaar voor: de tijd van debatteren en NIMBY gedrag is voorbij. We moeten het allemaal gewoon gaan doen. Implementeren die hap!
Ten eerste doet de politiek dat juist onder invloed van de bedrijven, wel eens waar andere bedrijven als die jij nu zo graag wil vrijlaten
Ten tweede weet je als je dingen vrijlaat dat er dan misbruik van gemaakt zal worden en van bepaalde groepen. Je weet net zo goed als ik dat die dingen nooit in een villawijk komen...

Verder ben ik het wel met je eens dat er doorgepakt moet worden, maar dat kan juist alleen onder invloed van politiek, maar dan moeten we dat als samenleving wel willen. En dat is nog even de vraag.

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat als de nood maar hoog genoeg is, we snel zullen gaan omschakelen. Dat is onvermijdelijk. Alle toekomst voorspellingen doen me altijd denken aan die franse doemdenker. Die rond 1870 voorspelde dat in 1950 Parijs bedekt zou zijn met 2 meter paardepoep als iedereen een eigen paard zou hebben.... Zodra de nood echt omhoog schiet, zal het momentum krijgen en doorzetten.

Ik vrees dan alleen dat door de wet van de remmende voorsprong, de mensen zoals hier, de pioneers het minste voordeel zullen oogsten.
Graag hoor ik jullie aller mening hierover. Misschien wil iemand die de uitzending gezien heeft reageren op de kwestie ´windmolens in Zijpe´. Heeft iemand praktijkervaring met grote windmolens in zijn/haar achtertuin?
Nimby gedrag, maar aan de andere kant kan ik het me wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik ga me in elk geval verder verdiepen en heb daarvoor het komende jaar 10.000 euro te besteden. Ik zal eens beginnen met een maatwerk EPA advies aan te vragen.
Waar staat TS voor :?

10.000 euro :9 Mijn voorkeur zou uitgaan naar een leuk setje panelen op het dak en de rest wat aanpassingen in de woning - isoleren / dubbel glas / enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Kets_One schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:12:
Aanwezige sprekers:
Nee, niet gezien, behalve de eerste 5 minuten, daarna de film op 6. heb in de reclame wel iets gezien over een stad in Duitsland die zelf energie opwekte. is de uitzending ook te zien op uitzending gemist of zoiets???
Trouwens, die Anne-Marie Rakhorst is meer op TV geweest en is volgens mij haar tijd ver vooruit.
Ze zat een keer in Pauw en Witteman met een fantastisch plan om paleis Soestdijk duurzaam te maken.
Paul Witteman wist niet wat hij hoorde: U wilt zonnepanelen op paleis Soestdijk plaatsen???
Punt is wel dat haar plannen zo vooruitstrevend zijn dat de meeste mensen het niet meer kunnen volgen, zeker diegene die niet zo veel met duurzaam hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vorige week heb ik van een lokale installatiebedrijf een offerte gekregen voor het installatiewerk in mijn huis, inclusief de mogelijkheid van een warmtepomp. De kosten vallen niet mee. Het totaal van de warmtepomp (Nibe Fighter 1330-22) met een vermogen van 22kW is bijna 48.000 euro, waarvan 18.000 voor de warmtepomp en toebehoren, een richtprijs van 23.000 euro voor de boringen en de rest voor arbeid en toebehoren zoals een boiler en buffervat.

Conventionele verwarming kost slechts zo'n 5000 euro. Op de warmtepomp zou een subsidie van 9.500 euro mogelijk zijn. Blijft er alsnog een verschil van 33,5K over waarmee wel gezegd moet worden dat de warmtepomp tevens kan koelen.

Ik ben benieuwd of het goedkoper kan via andere leveranciers, want op deze manier is de investering nauwelijks te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
..
..
Dat lijkt me onzinnig. Er zijn honderden onderwerpen voorbij gekomen, voor ieder wat wils.

Daarnaast, de techniek (en de regelgevingen) raast vooruit. Bedenk dat wat in deel 1 nog nieuw was, dat is in deel 17 al weer verouderd.

Bepaalde basisvragen zou je gewoon niet moeten stellen als je hier komt. Een vraag als "kan je een zonnepaneel op je huisinstallatie aansluiten" overtuigt mij van het feit dat de search absoluut niet gebruikt is. Het is en blijft GoT, ook dit topic is geen helpdesk. De TS van dit topic is niet de TS van de eerdere delen. Dus de TS zal zich daarom ook niet geroepen voelen om een samenvatting te maken lijkt me. Maar goed, uiteraard ben je daar zelf vrij in, dus maak een samenvatting en vraag aan de huidige TS even om de startpost aan te vullen. ;)

Ik heb overigens al wel vaker geopperd om niet steeds nieuwe delen te beginnen (in de algemeenheid op GoT) want dat geeft grote problemen bij het terugvinden van informatie. (een search binnen een topic is inderdaad hopeloos als je dat over 17 delen moet doen)

Mbt je vraag over WTW: Toiletafvoer moet 110 zijn. Dus zal je een parallelle afvoerleiding moeten aanleggen. Er zijn verschillende WTW mogelijkheden, er zijn er ook die in de douchebak ingebouwd zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 15-12-2009 00:20 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JakeNL schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:51:
Wow, tijdens het doen van een check of ik niet teveel betaal voor energie (en inderdaad: Greenchoice goedkoper dan Eneco en nog groen ook), kom ik er achter dat er een heffingskorting voor energie is.

Tot nu toe heb ik elke week de meterstanden in Excel ingevuld, gecombineerd met de Eneco & Stedin tarieven en zodoende mijn maandbedragen uitgerekend.
Nu is dat zo'n 93 euro p/m. Niet veel dacht ikzelf. Nu ik ontdekt heb dat in 2009 elk energiebedrijf verplicht is om een heffingskorting van 379 Euro incl. BTW terug te storten, zijn mijn maandbedragen geen 93 Euro p/m, maar slechts 61 Euro p/m :9

Nadat ik de maandbedragen halverwege het jaar heb laten verlagen naar 130 Euro p/m, is het bij de volgende afrekening in januari natuurlijk weer raak: zakken maar met die bedragen!

Elektra I: 1000 kWh
Elektra II: 1050 kWh
Gas: 490 m3

Het blijkt dat het heffingskortingbedrag wel vermeld staat in de kleine letters van de elektriciteitsprijzen van de aanbieders, maar bij bijv. Eneco staat dat slechts in de kleine lettertjes in de voetnoten.
Die hele "teruggave energiebelasting" rimram van het Ministerie van Financiën (onder leiding van Shell man Bos) wordt altijd einde van het jaar gepubliceerd. Bericht voor 2009 met alle definitieve getallen vind je hier (pdf):

http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=75424&type=org

Rechtsboven de energie belastingen en teruggaves van de laatste 4 jaar (let op: ex BTW, moet er nog bij). Teruggave geldt voor zowel elektra als gas (die teruggave heet goed te zijn voor "compensatie van gestegen energiekosten"), maar wordt verplicht door de leverancier op de elektriciteitsnota/paragraaf op de totale energienota afgeboekt. Houdt die scherp in de gaten, want ik heb geen idee hoe goed daar wel op gecontroleerd wordt door Min. Fin. Bedrag over je boekingsperiode moet exact overeenkomen met het naar rato van aantal dagen in het betreffende jaar terugrekenen vanaf die opgaves door Min. Fin. Als dat niet klopt, is er stront aan de knikker... Vaak heb je met een "gebroken jaar" te maken, dus minstens twee tariefperiodes. Ook voor die teruggave post.

Op mijn website heb ik in ieder geval de prijsontwikkeling voor de energiebelasting op zowel elektra als op gas in mijn analyse van de komende "SDE heffing" in grafiekvorm uitgezet sinds het jaar 2000. HIER. Teruggave post komt nog in apart artikel, evenals andere energie gerelateerde kosten (als de NUON tarieven worden gepubliceerd, dus zal wel januari worden). Dan ga ik een leuke pyramide met onderverdeling van mijn totale energiekosten maken, eerst apart voor elektra, gas en stadswarmte, en dan stapelen maar... Lekker felle kleurtjes voor vastrechten en je dan de pleuris schrikken waar je nog invloed op hebt als je zoals ik al vele jaren op de "bodem" bent beland... ;(

@JAN-B
Ze zat een keer in Pauw en Witteman met een fantastisch plan om paleis Soestdijk duurzaam te maken.
Paul Witteman wist niet wat hij hoorde: U wilt zonnepanelen op paleis Soestdijk plaatsen???
Ik heb al eerder daar over gepubliceerd, is niet echt een "nieuw" plan, al was het wel "nieuw" voor Soestdijk. Voor het Koninklijk Paleis Noordeinde in Duh Haag hadden onze zeer hooggeschatte collegae Floris Wouterlood (voorzitter ZPV, actief PV promotor, stadgenoot van me) en Wieland Koornstra (al jaren NL de rug toegekeerd en internationaal lekker geld verdienend aan alles tussen solar grade silicium en grote vrije veld installaties in landen met leuke feed-in regimes) al een mooi stukske op papier gestuurd richting de Residentie. Maar kregen nogal nuffig nul op rekest. De eer komt nu toe aan Rakhorst. Die trouwens wel erg positief was over haar Engelse windturbientjes waar ik wel eens de jaarproductie cijfers van wil zien. De echte. De gerealiseerde... (verder prima mens hoor, moeten er meer van komen).

ANFSCD...

pomtiedomtiedomdom...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Accumulatie_BRD_2000-2009.gif

:o ;) :)

Nota bene: die schatting voor 2009 is een MINIMUM schatting, uitgaand van een maandelijkse bijplaatsing van 300 MWp/maand (...) in de maanden oktober-december 2009. Het zou wel eens (veel?) meer kunnen gaan worden. Ik ben erg benieuwd hoe veel meer... (owjaa. NL had 52 MWp netgekoppeld geaccumuleerd in 2008...)

Ook een goede nacht 'saam...

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 15-12-2009 01:24 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mistraller schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 00:14:
Mbt je vraag over WTW: Toiletafvoer moet 110 zijn. Dus zal je een parallelle afvoerleiding moeten aanleggen. Er zijn verschillende WTW mogelijkheden, er zijn er ook die in de douchebak ingebouwd zitten.
Daar was ik al bang voor. Douchebak is geen optie op mijn locatie. Dus die valt al al.
Ik zal eens geen meten of ik ruimte heb voor een dubbele pijp, maar nog ee 77mm erbij zal waarschijnlijk niet passen. Jammer, Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Femme schreef op maandag 14 december 2009 @ 23:55:
Vorige week heb ik van een lokale installatiebedrijf een offerte gekregen voor het installatiewerk in mijn huis, inclusief de mogelijkheid van een warmtepomp. De kosten vallen niet mee. Het totaal van de warmtepomp (Nibe Fighter 1330-22) met een vermogen van 22kW is bijna 48.000 euro, waarvan 18.000 voor de warmtepomp en toebehoren, een richtprijs van 23.000 euro voor de boringen en de rest voor arbeid en toebehoren zoals een boiler en buffervat.

Conventionele verwarming kost slechts zo'n 5000 euro. Op de warmtepomp zou een subsidie van 9.500 euro mogelijk zijn. Blijft er alsnog een verschil van 33,5K over waarmee wel gezegd moet worden dat de warmtepomp tevens kan koelen.

Ik ben benieuwd of het goedkoper kan via andere leveranciers, want op deze manier is de investering nauwelijks te verantwoorden.
Ik zou ook eens kijken naar een lucht/water warmtepomp. Hij zal wat meer geluid maken en het rendement zal ook iets lager liggen, maar voor de 23.000 die je bespaard mag dat rendement ook wel iets lager zijn (lijkt mij).

Voor de geïnteresseerde. Ik woon nu iets meer dan 2 weken in m'n huisje in Finland en de eerste week iets meer dan 300Kwh gebruikt, 2de week iets minder (terwijl het buiten een paar graden kouder was). Deze week verwacht ik een hoger verbruik omdat de maximum temp pas vrijdag weer boven de -13 uit gaat komen. Wel alvast dubbel glas besteld. Ik ben er ook achter dat de begane grond prima geisoleerd is maar de bovenverdieping een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hoe verwarm je je huis eigenlijk en hoe doen de finnen dat in het algemeen?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Het totaal van de warmtepomp (Nibe Fighter 1330-22) met een vermogen van 22kW is bijna 48.000 euro, waarvan 18.000 voor de warmtepomp en toebehoren, een richtprijs van 23.000 euro voor de boringen en de rest voor arbeid en toebehoren zoals een boiler en buffervat.
Het is volgens mij hard tijd voor a) second opinion en b) voor TS (Topic Starter denk ik) overzichtje van prijzen voor dit soort spul, gesorteerd op type (lucht/lucht, lucht/water, water/water)

In een bezoek aan een stroleembouw in de buurt, hoorde ik bedragen van 8000 euro voor de boring. Als dat zo is, dan heb je wel een vergulde boiler/buffer.

Zijn er mensen met eigen ervaring qua prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Nou vroeg ik me af of voor die ventilatieroosters ook WTW-achtige oplossingen voor zijn, of dat de moeite waard is (zowel energetisch als financieel), waar ik dan op zou moeten letten, etc. Iemand nuttige ideeen, tips, of links?
Breathing windows is een zoekterm. Of fiwihex. Is hier ook al voorbij gekomen maar we herhalen graag 8)

Als je geen WTW roosters plaatst, maar "gewone" luchtinlaten of fancy luchtinlaten met weet ik wat voor slim systeem van automatisch open- en dicht gaan ("slim"->nekharen omhoog) dan zit je toch altijd met koude lucht. Ons werd ook voorgespiegeld dat de installatie zo was dat we geen last zouden hebben, maar je kan tot op een paar meter voelen dat er koude lucht binnen komt. Als ik nog eens moest kiezen, werd het HR-WTW ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Yep. En Winsemuis maar blijven roepen dat het vooral geld gaat kosten.

En "dan moeten we wel de power naar de people brengen". Volgens mij zit daar een vreemde tegenstelling in.
Al eerder heb ik genoemd dat de nabije omgeving op een of andere manier moet worden betrokken bij energieopwekking. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van participaties, zoals bij Kennemerwind mogelijk was/is, maar zou ook kunnen door het aanbieden van stroom voor gereduceerde prijs binnen een bepaalde straal van de turbines. En participatie door voorstanders van kernenergie kan natuurlijk prima door in je schuurtje aan een vaatje radioactief afval plaats te bieden.

Je moet alleen even goed kijken naar de turbines die in de film te zien waren. De mevrouw die zo'n last heeft van een turbines in haar achtertuin -ik zou overigens best met haar ruilen als ik het zo zag-, werd volgens mij gefilmd voor een turbine van dit type.

Kennemerwind maakt gebruik van turbines van dit type. Hoe het met de 3 Enecon molens zit (zie vervanging windpark Jan van Kempen), weet ik niet, nergens heb ik een kaartje van de omgeving van de (geplande) molens gezien, noch wordt op de site vermeld om welk nieuw type het gaat. Het lijkt me dus dat de niet naast een kennemerwindturbine woont.

Overigens, als je goed luistert, rommelt het een beetje daar in de buurt op gebied van windenergie, en dan doel ik niet op het lawaai van de wieken. Zoals je zelf hebt kunnen horen en zien, kan je een gewoon gesprek voeren bij een werkende windmolen, ehr, turbine. Als je op dezelfde afstand staat van de (lokale) snelweg daar, kan je mekaar slecht(er) verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 09:47:
Hoe verwarm je je huis eigenlijk en hoe doen de finnen dat in het algemeen?
Door het huis verspreid zijn er electrische radiatoren gemonteerd sommige met olie (of water?) gevuld zodat het net "standaard" radiatoren zijn, sommige zonder olie lijken wel uit het stenen tijdperk te komen. Maar sinds vorige week de schoorstenen zijn geveegd doet de houtkachel het ook, als ik deze s'avonds flink opstook (uurtje of 2-3 flink stoken) dan blijft ie warm genoeg om s'nachts en de volgende ochtend de beneden verdieping warm te houden (ook afgelopen nacht bij -18 buitentemperatuur).

Maar over het algemeen zijn de huizen uitgerust met centrale oliekachels en warmwater radiatoren, stadsverwarming of totaal electrisch verwarmd. En natuurlijk een eigen waterbron (met electrische pomp) en eigen waterzuivering voor de huizen die niet op het riool zijn aangesloten.

Ik hoor net van een collega dat het niet zo heel vreemd is om s'winters een verbruik van 1000kwh per week te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

el jonco schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:34:
Overigens, als je goed luistert, rommelt het een beetje daar in de buurt op gebied van windenergie, en dan doel ik niet op het lawaai van de wieken. Zoals je zelf hebt kunnen horen en zien, kan je een gewoon gesprek voeren bij een werkende windmolen, ehr, turbine. Als je op dezelfde afstand staat van de (lokale) snelweg daar, kan je mekaar slecht(er) verstaan.
Helaas gaat het niet om feiten, maar om meningen. Hetzelfde als dat ik een viertal collega's had, die echt klaagden over hoofdpijn toen er een straalzender op het dak gezet hadden. Die hadden daar echt last van.. (totdat bleek dat de installatie pas naar 3 maanden zou worden aangesloten... of te wel in de maand dat zij aan het klagen waren geweest, liep er zelfs geen stroomkabel naar toe...)

Helaas is een beleving snel een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Femme schreef op maandag 14 december 2009 @ 23:55:

ik had ook begrepen dat een boring minstens 10.000 kostte.
ik keek laatst rond op marktplaats en kwam iets tegen over grondboringen, bij mij in de buurt, dus dat was wel opvallend, en ik heb toen even gekeken.

wat ik daar las leek heel anders dan waar ik tot dan toe van uit ging.

het hangt dus nogal af van het vermogen. en een open bron is nog goedkoper ook. (let op vergunningen, lege kosten etc. !)

hoe die prijzen precies in elkaar zitten dat weet ik niet maar misschien dat dit bedrijf wel een second opinion kan geven. er zijn overigens nog wel een aantal bedrijven die op marktplaats adverteren voor grondboringen, en warmtepompen.

de advertentie gaat over een compleet systeem van 10 / 12 kW voor 9.999 euro
neem daar dus 2 van, dan is het 20.000 en dat is nog lang geen 48.000 euro.
en misschien is een nibe 22 kW minder dan twee keer de prijs van een 10/12 kW, dus dan zou het nog minder zijn dan 20.000.
let wel even op of de subsidie dan ook 9500 euro is. soms is dat gerelateerd aan de aanschafprijs.

http://link.marktplaats.nl/225179401
http://mbuwater.nl/paginas/prijzen.html

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 15-12-2009 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Cyberpope schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:45:
[...]

Helaas gaat het niet om feiten, maar om meningen. Hetzelfde als dat ik een viertal collega's had, die echt klaagden over hoofdpijn toen er een straalzender op het dak gezet hadden. Die hadden daar echt last van.. (totdat bleek dat de installatie pas naar 3 maanden zou worden aangesloten... of te wel in de maand dat zij aan het klagen waren geweest, liep er zelfs geen stroomkabel naar toe...)

Helaas is een beleving snel een feit.
Dan gewoon een knop op kantoor plaatsen. zendmast aan - zendmast uit.

dat werkt ook echt. zelfs als die knop helemaal niks doet :)

zo hoorde ik eens dat op een kantoor waar emnsen liepen te klagen over de temperatuur, dat meteen opgelost was, met het plaatsen van een thermostaatknop, die feitelijk helemaal niets deed.

a;s mensen het diee hebben dat het precies zo warm is of wordt, als dat ze hebben ingesteld, zijn ze meteen helemaal gerust. zonder de mogelijkheid er zelf invloed op uit te kunnen uitoefenen voel je je al snel "machteloos" op het moment dat je ej niet helemaal lekker voelt. en als je je dan ooit eens een keer ergens aan hebt geergerd, dan blijft dat ook zo, ook al is er niets aan dehand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:40:
[...]

stadsverwarming of totaal electrisch verwarmd.
In Finland ook al stadsverwarming, ha ha die gasten zitten ook overal.
Bij ons hebben we ook peperdure stadsverwarming maar wordt door ons alleen gebruikt voor tapwater.
Finland is het land van prachtige speksteenkachels (Tulikivi en Nunauni) is dat geen optie?
Hout genoeg daar lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 11:38:
[...]

In Finland ook al stadsverwarming, ha ha die gasten zitten ook overal.
Bij ons hebben we ook peperdure stadsverwarming maar wordt door ons alleen gebruikt voor tapwater.
Finland is het land van prachtige speksteenkachels (Tulikivi en Nunauni) is dat geen optie?
Hout genoeg daar lijkt me :)
Er zijn zelfs ideëen om voor een evt. nieuwe kerncentrale iets van 30km tunnel te maken naar Helsinki en de (afval)warmte van de centrale als stadsverwarming te gebruiken. Ik zou me niet graag douchen met water dat is verwarmd (via wat voor proces dan ook) in een kerncentrale.

Nunauni (non -die vrouwtjes in een klooster- oven) heb ik in de bouwmarkt zien staan, zijn zeker mooie kachels, maar voorlopig doet de huidige houtkachel het goed genoeg. Er is inderdaad hout genoeg en voor redelijke prijzen te koop, bv 1m3 (vers in gespleten stukken van 50cm) sparren hout voor 25,-. Ik mag van m'n vriendin helaas geen boom uit eigen tuin omzagen :'(

Hoe zwaar is jouw kachel eigenlijk, en heb je de vloer erop aangepast? Ik ben erachter dat er onder m'n kachel een eigen fundering zit, hij staat dus niet op de houten vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 12:39
Mistraller schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 00:14:
[...]

Dat lijkt me onzinnig. Er zijn honderden onderwerpen voorbij gekomen, voor ieder wat wils.

Daarnaast, de techniek (en de regelgevingen) raast vooruit. Bedenk dat wat in deel 1 nog nieuw was, dat is in deel 17 al weer verouderd.

Bepaalde basisvragen zou je gewoon niet moeten stellen als je hier komt. Een vraag als "kan je een zonnepaneel op je huisinstallatie aansluiten" overtuigt mij van het feit dat de search absoluut niet gebruikt is. Het is en blijft GoT, ook dit topic is geen helpdesk. De TS van dit topic is niet de TS van de eerdere delen. Dus de TS zal zich daarom ook niet geroepen voelen om een samenvatting te maken lijkt me. Maar goed, uiteraard ben je daar zelf vrij in, dus maak een samenvatting en vraag aan de huidige TS even om de startpost aan te vullen. ;)

Ik heb overigens al wel vaker geopperd om niet steeds nieuwe delen te beginnen (in de algemeenheid op GoT) want dat geeft grote problemen bij het terugvinden van informatie. (een search binnen een topic is inderdaad hopeloos als je dat over 17 delen moet doen)

Een samenvatting zit er niet in vrees ik >:)
Deze zou ook niet nodig hoeven zijn omdat de forumfunctionaliteiten (search) volgens mij genoeg zijn om heel veel informatie terug te vinden. Als er dan eens een echte basisvraag komt is er denk ik niks verkeerds aan om iemand even vriendelijk op de search functionaliteit te wijzen (17 topics helemaal doorlezen is zeker de moeite, maar in de praktijk inderdaad niet haalbaar).

Het onderscheid in verschillende topics is soms inderdaad wel eens lastig, maar in de praktijk is alle informatie makkelijk terug te vinden. Als iemand dan eens naar iets specifieks op zoek is, dan is er altijd wel iemand die even kan helpen met terugvinden, bijvoorbeeld door even een goede zoekterm te geven. In dat geval maakt het ook niet zoveel uit of je in 1 groot topic van 20k posts zoekt of in het het electronica subforum. De binnen-topic search is toch al beperkt t.o.v. de uitgebreide forum search.

Dus, binnenkort tijd voor een nieuw deel? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
een samenvatting is niet erg handig, en ook in no- time weer achterhaald.
maar misschienis het wel handig om een stukje te wijden aan prijzen voor systemen die in dit topic worden genoemd, en dan doorverwijzen naar een levrancier die wel een prijsindicatie , of prizen van materialen of machines op zijn website heeft staan.
wees eerlijk.
als je hier iets mee wilt ben je ook benieuwd naar de prijs, en wat zoiets nou kost met subsidie. zelfs de info over subsidie is moeilijk te vinden, als je verder wilt kijken dan SDE subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 12:39
Misschien is het wel aardig om een hoofdstuk "Specs" te maken in de startpost.
Voor PV bijvoorbeeld:
Type panelen en aantal - totaal vermogen (Wp) - bruto aaschaf - evt subsidie - jaar van plaatsing - link naar een foto - link naar persoonlijk website.

Als mensen mij deze informatie via DM sturen kan ik de TS hier wel mee aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Wat ik jammer vond in de uitzending van Tegenlicht/netwerk van gisteren is de reportage over een duurzame stad in de VS. Deze werd wel heel erg als geitenwollensokken neergezet. Dit terwijl er aan de andere kant van de oceaan prachtige zaken gebeuren, zoals een explosie van utility-scale PV installaties. Je kan veel van de amerikanen zeggen, maar als ze eenmaal het (zon)licht gezien hebben dan gaan ze er ook gewoon voor. Het volgende grafiekje laat zien dat er al 4.800 MW aan nieuwe projecten in de pijplijn zit (op dit moment geinstalleerd vermogen 77 MW). (bron: http://www.pv-tech.org/ne...reports_21.5gw_of_solar_/) >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.pv-tech.org/images/uploads/ee_research/PPA_utility_MW_plan_USA_dEC_09_550.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Kets_One op 15-12-2009 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 12:06:
[...]

Hoe zwaar is jouw kachel eigenlijk, en heb je de vloer erop aangepast? Ik ben erachter dat er onder m'n kachel een eigen fundering zit, hij staat dus niet op de houten vloer.
Mijn kachel (300kg) is lang niet zwaar genoeg, m.a.w. iets langer doorstoken dus.
Maar in onze goed geisoleerde woning is het geen probleem om de woonkamer op 21'C te houden , ook gisteravond niet toen het -6 was hier in het oosten.
Verbranding van de Altech Eclips is optimaal, er is geen rookpluim zichtbaar op de schoorsteen.
Belangrijk is om met goed droog hout, kleine stukken (beter een keer te vaak kloven dan te weinig) en voldoende luchttoevoer te stoken.
Onze woning heeft een betonnen vloer, een volgende kachel zal ook zeker 2000kg gaan bedragen.
Houtverbruik ligt op 7m3 per jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-12-2009 13:30 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.