Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.894 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Speksteenkachel schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 11:38:
[...]

In Finland ook al stadsverwarming, ha ha die gasten zitten ook overal.
Bij ons hebben we ook peperdure stadsverwarming maar wordt door ons alleen gebruikt voor tapwater.
...
Pas op dat je niet 2 dingen met elkaar verwart:
  1. Het gebruik van restwarmte die anders weg zou vloeien naar zee of de atmosfeer.
  2. Het misbruik/gebruik van stadwarmteleveranciers die hoge tarieven rekenen.
Vanuit milieu-oogpunt zou iedereen het toch eens moeten zijn dat deze warmte nog nuttig wordt aangewend en dat niet iedere 'slimmerik' alsnog weer een CV-keteltje ophangt, terwijl het stadswarmtenet er al ligt en onderhouden wordt?
Vanuit mijn portemonnee gezien, zou ik ook balen van hoge tarieven die je betaalt, ondanks besparingen op energieverbruik.

Vaste kosten: Onze auto staat soms wel een week stil voor de deur, toch betaal ik flink aan wegenbelasting (auto 1330kg) en verzekering. Door deze vaste kosten voor lief te nemen, koop ik wel mijn vrijheid om bijv. met het gezin weg te gaan (3 kleine kinderen).

Het bezit van bovenstaande auto is een vrije keuze, net zoals niemand gedwongen wordt een huis te kopen/huren met stadsverwarming en bijbehorende regels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
RikTW schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:11:
Misschien is het wel aardig om een hoofdstuk "Specs" te maken in de startpost.
Voor PV bijvoorbeeld:
Type panelen en aantal - totaal vermogen (Wp) - bruto aanschaf - evt subsidie - jaar van plaatsing - link naar een foto - link naar persoonlijk website.

Als mensen mij deze informatie via DM sturen kan ik de TS hier wel mee aanvullen.
of anders gewoon een linkje naar de registratie op Sonnenertrag.eu?

ik ben van mening dat aanschaf/subsidie items niet eens vermeld hoeven te worden, dit voegt imho niets toe.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Kets_One schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:16:
Wat ik jammer vond in de uitzending van Tegenlicht/netwerk van gisteren is de reportage over een duurzame stad in de VS. Deze werd wel heel erg als geitenwollensokken neergezet. Dit terwijl er aan de andere kant van de oceaan prachtige zaken gebeuren, zoals een explosie van utility-scale PV installaties. Je kan veel van de amerikanen zeggen, maar als ze eenmaal het (zon)licht gezien hebben dan gaan ze er ook gewoon voor. Het volgende grafiekje laat zien dat er al 4.800 MW aan nieuwe projecten in de pijplijn zit (op dit moment geinstalleerd vermogen 77 MW). (bron: http://www.pv-tech.org/ne...reports_21.5gw_of_solar_/) >:)

[afbeelding]
Zijn allemaal energiebedrijven die verplichte RPS ("renewable portfolio standard") opgelegd krijgen. Prima, moet ook gebeuren, maar daar ging het in het betreffende item helemaal niet om. Daar ging het over "iets zelf te beginnen onafhankelijk van juist die e-bedrijven, en dan nog duurzaam ook". Of zoiets. Prima, ook doen, maar zoals duidelijk werd schoot het nog niet echt op. Dat alles is compleet onvergelijkbaar met bijvoorbeeld Elektrizitätswerke Schönau die in een vrije markt werkt in Duitsland, die hernieuwbaar als uitgangspunt heeft, en die honderd procent mee kan profiteren van het Duitse EEG wat niet alleen vele klanten tot grootopwekkers maakt (dondert niet hoeveel ze produceren, het moet toch allemaal door de netbeheerder voorgeschoten worden en met voorrang het net op). Maar ze kunnen ook zelf EEG projecten entameren en uit laten voeren. Dat is verder weer heel anders dan de particuliere markt in U.S.A. die het vooral van tax incentives en salderen moet hebben. Salderen is in Duitsland nog een vrijwel onbekend fenomeen (per 1 jan. 2009 een eigenverbruik clausule á 25,01 eurocent/kWh exclusief salderering, is nog bepaald geen succes voorzover ik heb kunnen achterhalen). Grootschalige projecten als nu in U.S.A. gepland, zijn al lang door voornamelijk autonome bedrijven gerealiseerd in Duitsland, volledig buiten de e-bedrijven om.

@JakeNL
net zoals niemand gedwongen wordt een huis te kopen/huren met stadsverwarming en bijbehorende regels...
Niet mee eens. Alsof je zoveel "keus" zou hebben in "betaalbaar" wonen, compleet onvergelijkbaar aan de stortvloed aan 4-wielige blikken waaruit je wel degelijk massaal kunt "kiezen" (en waar je meestal bakken aan geld aan blijft betalen, ongeacht het type vehikel). En wisten wij veel toen we van onze flat met blokverwarming (nog erger: dan zit je verhuurder ook nog tussen e-bedrijf en je nota in en snap je helemaal niks van je zeer vage nota die wordt gebaseerd op van die vreselijke caloriemetertjes op de radiatoren) en keukengeisertje verhuisden naar ons huidige appartement. Mensen weten/wisten helemaal niks van stadsverwarming. Tot het te laat is en ze er al wonen. En dan begint het besef door te breken dat er iets "loos" is. Ons huidige appartement ligt zeer dicht bij NS station, een van de belangrijkste uitgangspunten voor instap hier (en geluk bij doorstroming interne wachtlijst, anders hadden we in een totaal andere situatie gezeten). Er is meer onder de zon dan stadswarmte bij een "keus" uit een appartement of een woning. Afgezien daarvan wonen we hier prima. Nu nog effe een Ministerie voor Duurzame Ontwikkeling en een NL EEG, en we gaan echt vooruit...

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 15-12-2009 14:07 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 12:39
NielsTn schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:37:
[...]

of anders gewoon een linkje naar de registratie op Sonnenertrag.eu?

ik ben van mening dat aanschaf/subsidie items niet eens vermeld hoeven te worden, dit voegt imho niets toe.
Vermelden van kosten/subsidie is natuurlijk vrijwillig. Ik denk persoonlijk dat het voor veel mensen wel interessant kan zijn, maar je moet je er ook niet op blindstaren.
(behalve opgegeven Wp zijn natuurlijk veel meer zaken belangrijk: prijs incl/exl installatie, met over zonder extra groep, rendement omvormer, daadwerkelijke opbrengst, etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtige site van onze zuiderbuurtjes:

http://www.youvegotthepower.be/nl/

Filmpje geldt ook voor onze kolen boeren.
Hup flikker er een boom in het vagevuur men heeft "groene" kolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JakeNL schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:36:
[...]

• Het gebruik van restwarmte die anders weg zou vloeien naar zee of de atmosfeer.

Niet mee eens, bij ons is er extra een centrale neergezet puur om warmte te leveren, dus niks geen restwarmte.
In Enschede is er recent zelfs nog een tweede (Roombeek) neergezet puur en alleen om warmte te leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-12-2009 15:24 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 15:23:
[...]

Niet mee eens, bij ons is er extra een centrale neergezet puur om warmte te leveren, dus niks geen restwarmte.
In Enschede is er recent zelfs nog een tweede (Roombeek) neergezet puur en alleen om warmte te leveren.
Yup. En in Ypenburg krijgen ze alweer het schuim op de lippen voor de gasgestookte WKK unit die speciaal (en alleen) als warmteproducent voor die wijk is opgezet, en waar de Eneco Holding goud geld aan verdient (heb ik het nog niet over de lucratief mee opgewekte elektra). Geld wat ze echter niet gunnen aan de aan de fictief gekoppelde dure gasprijs gebonden warmte afnemers. Waarom zouden ze ook? Het Nederlands parlement snapt er toch de ballen van en laat dit soort wanpraktijken gewoon continueren.

In Lelystad staat een op omgevingshout gestookte SV centrale. Schijnt onrendabel te zijn volgens een insider. Dan mag de eigenaar (Vattenfall/NUON Warmte) gaan "poolen" met [zeer] winstgevende projecten...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Femme schreef op maandag 14 december 2009 @ 23:55:
Vorige week heb ik van een lokale installatiebedrijf een offerte gekregen voor het installatiewerk in mijn huis, inclusief de mogelijkheid van een warmtepomp. De kosten vallen niet mee. Het totaal van de warmtepomp (Nibe Fighter 1330-22) met een vermogen van 22kW is bijna 48.000 euro, waarvan 18.000 voor de warmtepomp en toebehoren, een richtprijs van 23.000 euro voor de boringen en de rest voor arbeid en toebehoren zoals een boiler en buffervat.
Ik denk dat als je een warmtepomp van 22kW nodig hebt, je beter het geld kunt stoppen in extra isolatie.

Onze warmtepomp geeft ongeveer 12kW en kostte 5j geleden zo'n 12000 euro (incl. boiler), de bron kostte nogmaals 12000 euro. Onze bron is dan ook een stuk kleiner en je betaalt per boormeter, dus die 23.000 euro zou best wel eens kunnen kloppen.
De ervaring leert wel dat je beter niet kunt bezuinigen op de brongrootte, de watertemperatuur van de bron bepaalt het afgegeven vermogen, en metname in de winter als de bron al flink 'belast' is dan daalt het afgegeven vermogen terwijl je juist dan veel warmte nodig hebt.

Daarnaast wordt een warmtepomp meestal iets kleiner genomen dan de warmteverlies berekening aangeeft, de compressor loopt dan langer en pendelt minder, wat de COP en levensduur verhoogt. Bij extreme kou moet je dan met iets anders bijverwarmen.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[...]

Ik fiets elke ochtend langs de beruchte WKC in Enschede en achter het pand staat ook een kachel met schoorsteen ijverig te dampen. In de zomer staat deze zelfs vaker aan dan de turbines... Hoezo restwarmte.

En dan zwijgen we nog over de huishoudens die aangesloten zijn in het Roombeek. Die per maand €200,- kwijt zijn aan verwarmen van hun nieuwbouw woningen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mike70 op 15-12-2009 16:34 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Inderdaad, en dan een werkelijk afzichtelijk gebouw met rondom blinde muren, gebouwd in een compleet andere stijl dan alles wat in de verste verten in de omgeving staat, net zo hoog of hoger als de eeuwen-oude kerk met toren die er 50 meter naast staat, midden op een kruising die een hoofdtoegang is tot de juist compleet herbouwde wijk Roombeek (die van de vuurwerkramp) en recent helemaal opgeknapt. Op die plek is juist de beek weer zichtbaar gemaakt bovengronds, allemaal best leuk aangepakt, enkele IMHO aardige gebouwen in het zicht qua architectuur. En dan zet je dat gebouw *daar* neer :X

En dat kan allemaal alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, maar als je een zonnepaneeltje op je eigen dak wilt gooien dan moet eerst de welstandscommissie daar toestemming voor geven (als je pech hebt).

(Verder geef ik het een week voor 'ie rondom vol graffiti zit, dat gebouw is gewoon een open uitnodiging.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jja schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:19:
[...]

Ik denk dat als je een warmtepomp van 22kW nodig hebt, je beter het geld kunt stoppen in extra isolatie.
Feitelijk zullen er twee huishoudens door verwarmd worden. Ik zit met een gebouw van 1500 kuub inhoud waarvan de buitenzijde tussen 370 en 150 jaar geleden vorm heeft gekregen en waarvan de originele sporenkap intact gelaten moet worden. Isoleren is niet zo makkelijk als bij een nieuwbouwwoning. In de vloer kan ik wel wat winst pakken (isolatie met r-waarde van 5 excl. constructie).
Daarnaast wordt een warmtepomp meestal iets kleiner genomen dan de warmteverlies berekening aangeeft, de compressor loopt dan langer en pendelt minder, wat de COP en levensduur verhoogt. Bij extreme kou moet je dan met iets anders bijverwarmen.
De warmtepomp is inderdaad iets kleiner bemeten dan de warmteverliesberekening aangeeft. Er zal in één vertrek een houtkachel geplaatst worden. Die is meer bedoeld voor de gezelligheid dan voor verwarming, maar kan natuurlijk meedoen als het nodig is. Bij die kachel wil ik een externe luchtaanvoer maken. Ik heb een klein beetje houtproductie van eigen land waarmee ik duurzaam kan verwarmen ;) .

Ik wil die warmtepomp wel erg graag. Ook de mogelijkheid van koelen zou ik erg mooi vinden. Ik heb een hekel aan hitte. Airco is sowieso ongewenst, niet alleen vanwege het energieverbruik maar ook omdat ik er geen ruimte voor wens te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asvogel schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:38:
In ons eind-jaren-20-huis gaan we de ramen en deuren van de achterpui vervangen. De kozijnen zelf blijven zoals ze zijn. Op dit moment kunnen de bovenzijraampjes open, maar we vervangen dat waarschijnlijk door dichte raampjes met een ventilatierooster. Op dit moment is dat nog overbodig (er zitten nog genoeg tochtgaten in het huis), maar op die manier kan ik rustig doorgaan met het verder tochtdicht maken zonder dat ik me zorgen hoef te maken over de ventilatie.
Nou vroeg ik me af of voor die ventilatieroosters ook WTW-achtige oplossingen voor zijn, of dat de moeite waard is (zowel energetisch als financieel), waar ik dan op zou moeten letten, etc. Iemand nuttige ideeen, tips, of links?
Wij wonen in een jaren-13 huis met relatief hoge ruimtes (plafonds op ca 3m20 en 3m) en hebben een paar jaar terug alle ramen laten vervangen. Er zaten bovenin kleinere val-ramen (aan onderkant naar binnen toe scharnierend). Dat hebben we opnieuw zo laten maken en dat bevalt zeer goed!. Het grootste deel van de zomer staan ze permanent open, kan de warmte er goed uit, 0.0 energie nodig voor ventilatie, geen last van inregenen en relatief moeilijk om in te breken. Echt een aanrader, zeker als ze er nu ook al inzitten en je ook hoge ruimtes hebt. Ventilatierooster doen ook wel wat, maar veel minder bij overtollige warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wilke schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:53:
[...]
En dan zet je dat gebouw *daar* neer :X
En het gebouw wordt helemaal voorzien van gekleurde tegeltjes 8)7
Wilke schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 16:53:
[...]
En dat kan allemaal alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, maar als je een zonnepaneeltje op je eigen dak wilt gooien dan moet eerst de welstandscommissie daar toestemming voor geven (als je pech hebt).
Moet je daar een vergunning voor aanvragen in Enschede?

[ Voor 46% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-12-2009 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Speksteenkachel schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:17:
Moet je daar een vergunning voor aanvragen in Enschede?
In Enschede misschien niet (weet ik eigenlijk niet, woon zelf in een flat dus heb het nooit uitgezocht). Vandaar dat ik zei "met een beetje pech", want eerder in dit topic kwamen er wel andere gemeenten voorbij die er fijntjes op gewezen moesten worden dat je niet kunt gaan eisen dat panelen alleen aan de achterzijde (uit het zicht) mogen zitten, omdat plaatsing van zonnepanelen afhangt van de richting waarin de zon zit enzo, dat schijnt allemaal een beetje ingewikkeld te zijn voor dergelijke commissies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50
Inmiddels is het tweede bedrijf langsgeweest voor dakisolatie aan de buitenkant. Daar krijg ik binnenkort de offerte van.

Van Koston heb ik inmiddels een officiele offerte binnen. Exacte prijs zal ik nog posten, dan moet ik de offerte er bijpakken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 18:24:
Inmiddels is het tweede bedrijf langsgeweest voor dakisolatie aan de buitenkant. Daar krijg ik binnenkort de offerte van.

Van Koston heb ik inmiddels een officiele offerte binnen. Exacte prijs zal ik nog posten, dan moet ik de offerte er bijpakken.
@Flits wat vind je van deze?
http://www.rockwool.nl/fi...roductbladen/Fastfixx.pdf
Nieuw product van Rockwool.
Isolatie aan de binnenzijde die gelijk afgewerkt is, tot R=2,9 en zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Even een snelle post. PV vandaag 2,09 kWh (1,74 kWh/kWp) en de zonneboiler heeft 110 liter opgewarmd van 11 naar 36 graden!

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 19:00:
[...]

@Flits wat vind je van deze?
http://www.rockwool.nl/fi...roductbladen/Fastfixx.pdf
Nieuw product van Rockwool.
Isolatie aan de binnenzijde die gelijk afgewerkt is, tot R=2,9 en zelf te doen.
Probleem van de binnenzijde is dat ik dan maar een beperkte hoeveelheid kan isoleren. Plus dat ik die constructieovergang houd van kamer naar verlaagd plafond.

Aan de binnenkant kan ik ongeveer 20m2 isoleren. Aan de buitenkant kan ik de volle 63m3 isoleren. En dat aan de buitenkant met een extra Rd van 1,9 of 2,1 afhankelijk wel materiaal we zouden kiezen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier de zonneboiler vandaag weer een goed een dagje.
De 1000ltr van 21,5gr naar 36,8 en de 200ltr van 19,5gr naar 27,6gr met de laatste zonnestraaltjes.
Totaal vandaag 21,5kWh, het gaat lekker zo voor december.
Laat het maar vriezen :)
Om 9.00uur had ik -7,3gr in de collector en om 10.26uur startte de pomp met 22,7gr in de collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
RikTW schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:11:
Misschien is het wel aardig om een hoofdstuk "Specs" te maken in de startpost.
Voor PV bijvoorbeeld:
Type panelen en aantal - totaal vermogen (Wp) - bruto aaschaf - evt subsidie - jaar van plaatsing - link naar een foto - link naar persoonlijk website.

Als mensen mij deze informatie via DM sturen kan ik de TS hier wel mee aanvullen.
Vergeet er ook niet bij te zetten wat het oppervlak is per Watt. (en afmetingen)
Voor de een telt alleen maar euro's per Wp, maar voor anderen is de beschikbare zonnige ruimte beperkt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wilke schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 18:21:
[...]

In Enschede misschien niet (weet ik eigenlijk niet, woon zelf in een flat dus heb het nooit uitgezocht). Vandaar dat ik zei "met een beetje pech", want eerder in dit topic kwamen er wel andere gemeenten voorbij die er fijntjes op gewezen moesten worden dat je niet kunt gaan eisen dat panelen alleen aan de achterzijde (uit het zicht) mogen zitten, omdat plaatsing van zonnepanelen afhangt van de richting waarin de zon zit enzo, dat schijnt allemaal een beetje ingewikkeld te zijn voor dergelijke commissies...
Ok, zal wel net zo iets zijn als met een dakkappel, die mag ook vergunningvrij aan de achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 19:29:
[...]

Probleem van de binnenzijde is dat ik dan maar een beperkte hoeveelheid kan isoleren. Plus dat ik die constructieovergang houd van kamer naar verlaagd plafond.

Aan de binnenkant kan ik ongeveer 20m2 isoleren. Aan de buitenkant kan ik de volle 63m3 isoleren. En dat aan de buitenkant met een extra Rd van 1,9 of 2,1 afhankelijk wel materiaal we zouden kiezen.
Dan heb je deze nog voor renovatie aan de buitenzijde:
http://www.utopis.net/uni...is.asp?prod=hdrnd&rubr=01
http://www.opstalan.nl/createPdf.asp?pageId=24&P=401
http://www.opstalan.nl/Fi...ure_rpg_pir_01_09_web.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2009 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Wauw. netjes! Daar heb ik het toevallig vanmiddag ook nog over gehad met de man van Thermecon. Het zo ophogen van het dakbeschot is een behoorlijk arbeidsintensief klusje. En staat denk ik qua kosten niet in verhouding tot het vullen van de luchtspouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
pv en zonneboiler zijn volgens vrom zonder v ergunning te plaatsen op of aan je gebouw. waarschijnlijk moet je dan wel binnen je eigen perceelsgrens blijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 20:04:
pv en zonneboiler zijn volgens vrom zonder v ergunning te plaatsen op of aan je gebouw. waarschijnlijk moet je dan wel binnen je eigen perceelsgrens blijven..
Maar, we herhalen graag, er zijn situaties, waarin je wel degelijk een vergunning nodig hebt, bijvoorbeeld als je in een beschermd stadsgezicht of een monument woont.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 20:04:
[...]

Wauw. netjes! Daar heb ik het toevallig vanmiddag ook nog over gehad met de man van Thermecon. Het zo ophogen van het dakbeschot is een behoorlijk arbeidsintensief klusje. En staat denk ik qua kosten niet in verhouding tot het vullen van de luchtspouw.
Veel toegepast door woningbouwverenigingen.
Ikzelf heb het dakbeschot er ook nog afgehaald en compleet nieuw (opstalan r=3,5) met pannen laten monteren. Dat is natuurlijk duurder.
Offerte aanvragen, dan weet je wat het kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
ericplan schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:23:
[...]
En, hoe was het bezoek van PCMadman? Voor mij wel informatief en vooral omdat je duidelijk ziet wat je soms al wist en soms duidelijk nieuwe dingen. Zelfs een warmwaterleiding onder 15 centimeter beton was nog te lokaliseren!
Wel interessant. Moet de plaatjes nog krijgen, maar heb al wel aardige punten ontdekt. Boven mijn voorraam zit een behoorlijk koud punt (waarschijnlijk een betonnen balk die over de hele breedte van het huis van binnen naar buiten steekt) Verder dat de pas gerenoveerde dakkapel best nog wat lekjes heeft.

Voor de rest wel wat bekende dingen: de voordeur/achterdeur met wat koubruggen. In de woonkamer is mooi te zien waar het balkonnetje achter ophoudt, enz. Als ik de foto's heb, eens kijken wat er nog allemaal mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mag je spiegels om je PV cellen zetten om er meer licht op te krijgen of gaan de cellen dan kapot?
Op zich kan je makkelijk met een gepolijste aluminium plaat de hoeveelheid zonlicht op een paneel verdubbelen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Juup schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 22:03:
Mag je spiegels om je PV cellen zetten om er meer licht op te krijgen of gaan de cellen dan kapot?
Op zich kan je makkelijk met een gepolijste aluminium plaat de hoeveelheid zonlicht op een paneel verdubbelen.
Werkt niet. Want dan moeten ze OF parabolisch zijn, OF meebewegen.
Heel veel gedoe, veel kosten, voor een piepklein beetje extra rendement, en ook alleen als de instraling niet optimaal is. Bij optimale instraling (loodrecht) zal het rendement achteruit gaan. Silicium gaat niet ineens meer leveren dan het maximum, en daarbij komt ook nog dat een warm/heet paneel slechter rendeert.

Dan kan je nog beter een tracker nemen. Maar dat betekent een enorme stellage in je tuin, een vergunning, en ook weer hoge kosten. Trackers zijn volgens mij in NL niet echt zinvol, wel in landen waar de kans op zon hoog is, of een vrije horizon hebt. Maar puur voor de hobby en de fun is een tracker natuurlijk super!

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
el jonco schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:14:
[...]
Breathing windows is een zoekterm. Of fiwihex. Is hier ook al voorbij gekomen maar we herhalen graag 8)
Als je geen WTW roosters plaatst, maar "gewone" luchtinlaten of fancy luchtinlaten met weet ik wat voor slim systeem van automatisch open- en dicht gaan ("slim"->nekharen omhoog) dan zit je toch altijd met koude lucht. Ons werd ook voorgespiegeld dat de installatie zo was dat we geen last zouden hebben, maar je kan tot op een paar meter voelen dat er koude lucht binnen komt. Als ik nog eens moest kiezen, werd het HR-WTW ventilatie.
Als ik op fiwihex of breathing windows zoek, krijg ik alleen prototypes en onderzoeksvoorstellen etc. Interessant, maar daar kan mijn timmerman natuurlijk niets mee. 'WTW ventilatierooster' levert me dan weer alleen resultaten op i.c.m. centrale ventilatie. Dat is voor mij, zonder centrale ventilatie, niet echt een optie.

Zoek ik gewoon verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:04:
[...]
Wij wonen in een jaren-13 huis met relatief hoge ruimtes (plafonds op ca 3m20 en 3m) en hebben een paar jaar terug alle ramen laten vervangen. Er zaten bovenin kleinere val-ramen (aan onderkant naar binnen toe scharnierend). Dat hebben we opnieuw zo laten maken en dat bevalt zeer goed!. Het grootste deel van de zomer staan ze permanent open, kan de warmte er goed uit, 0.0 energie nodig voor ventilatie, geen last van inregenen en relatief moeilijk om in te breken. Echt een aanrader, zeker als ze er nu ook al inzitten en je ook hoge ruimtes hebt. Ventilatierooster doen ook wel wat, maar veel minder bij overtollige warmte.
De raampje hier zijn van die klapraampjes, met uitzetters. Onze plafonds zijn ook wat lager: 2m80. In de zomer was het hier beneden in ieder geval niet warm. Boven wel (nog weinig isolatie), maar dan lijkt het me effectiever om daar een raam/deur open te zetten, en evt. beneden 's ochtends de deuren open te doen. Evt maak ik dan wel horren om de boel beter te kunnen luchten.

Overigens: Hoe helpen die val-ramen verder voor de ventilatie? Ik bedoel, als ze open staan (zomer) dan is het natuurlijk prima, maar daarbuiten wil je toch ook ventileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Lofar voor zonnepaneel bezitters.
Bij het lezen op de lofar site schoot me iets te binnen.
Lofar is een hele grote radio telescoop die is opgebouwd uit duizenden kleine antennes die verspreid staan door Nederland en Duitsland.
http://www.lofar.org/abou...r-dutch/techniek/techniek

Is het niet mogelijk om op deze wijze alle zonnestroom opwekkers te bundelen tot 1 hele grote energiecentrale?
Deze centrale zou dan z'n overschot weer kunnen verkopen, bijvoorbeeld aan je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op maandag 14 december 2009 @ 23:55:
Vorige week heb ik van een lokale installatiebedrijf een offerte gekregen voor het installatiewerk in mijn huis, inclusief de mogelijkheid van een warmtepomp. De kosten vallen niet mee. Het totaal van de warmtepomp (Nibe Fighter 1330-22) met een vermogen van 22kW is bijna 48.000 euro, waarvan 18.000 voor de warmtepomp en toebehoren, een richtprijs van 23.000 euro voor de boringen en de rest voor arbeid en toebehoren zoals een boiler en buffervat.

Ik ben benieuwd of het goedkoper kan via andere leveranciers, want op deze manier is de investering nauwelijks te verantwoorden.
Ik heb deze zomer via een installatiebureau een warmtepomp besteld maar verder geheel zelf geïnstalleerd.
Vermogen 13.6kW th. Kosten ca 8000 euro incl BTW, daar gaat dan nog de subsidie (5600) vanaf. Andere hardware ca 3000 euro.De put (monobron) heb ik laten slaan voor 3000 euro. Ik heb alles heel erg geminimaliseerd, zit heel gunstig hier op de veluwe, geen arbeidskosten, enz, dus denk ik nog steeds dat het voor ons echt niet goedkoper kon. Vloerverwarming was er al, ook gasketels die bij kunnen stoken als het nodig is. Zie eerdere bijdrage op dit forum.
48 keuro vind ik wel erg veel, ik denk dat de offerte aanbieder wel heel veel slagen om de arm heeft genomen, of eigenlijk geen zin heeft. Volledig uitbesteden zou toch wel voor de helft daarvan moeten kunnen lijkt me...
Volume ca 2200m3, bouwjaar 1913. Met deze vorst hebben we voor het eerst dit seizoen de gasketels erbij nodig om het meeste op 18-20C te kunnen krijgen/houden.
Als je wilt denk ik wat verder met je mee, neem dan direct contact met me op.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2009 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Speksteenkachel schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 23:16:
.....................................
Is dit wat je bedoelt?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Lofar is een hele grote radio telescoop die is opgebouwd uit duizenden kleine antennes die verspreid staan door Nederland en Duitsland.

Is het niet mogelijk om op deze wijze alle zonnestroom opwekkers te bundelen tot 1 hele grote energiecentrale?
Deze centrale zou dan z'n overschot weer kunnen verkopen, bijvoorbeeld aan je buren.
Het lofar-project neemt geen optisch beeld waar, maar radio signalen.
Het werkt als een grote telescoop, die je achteraf kunt "roteren", doordat je de opgenomen data in tijd kunt verschuiven voor je ze naast elkaar legt.
Alle signalen die dan overeen komen (na de verschuiving van de data dus), zijn afkomstig uit dezelfde "kijk"-richting.
Vergelijk het met je eigen gehoor. Door de tijdvertraging tussen beide oren te registreren, hoor je waar het geluid vandaan komt.

Feitelijk heeft die (mega interessante) Lofar telescoop qua techniek niets te maken met PV.
Wat je wel zou kunnen doen is grote decentrale opwek op een apart netwerk combineren om zodoende lokale fluctuaties op te vangen. Dat is wat o.a. GroenLinks wil met windmolens langs de europese kusten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 15:09

BCM

Dit gebeurt toch eigenlijk ook? Op het moment dat de PV eigenaar de stroom niet nodig heeft, wordt het geleverd aan het lokale net. Tegen uitermate luceratieve tarieven (leveringstarief + energiebelasting aka salderen)

Het voorstel van ODE gaat volgens mij meer op een monitoringsservice dan over een Virtual Power Plant. De gedachtes die nu lopen rondom een VPP gaan vooral over het bundelen van flexibiliteit welke indiviueel te klein is om te gebruiken maar gezamelijk van economische waarde is. Solar kent geheel geen flexibiliteit en is daardoor biedt bundeling geen toegevoegde waarde.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit milieu-oogpunt zou iedereen het toch eens moeten zijn dat deze warmte nog nuttig wordt aangewend en dat niet iedere 'slimmerik' alsnog weer een CV-keteltje ophangt, terwijl het stadswarmtenet er al ligt en onderhouden wordt?
Vanuit mijn portemonnee gezien, zou ik ook balen van hoge tarieven die je betaalt, ondanks besparingen op energieverbruik.

Het bezit van bovenstaande auto is een vrije keuze, net zoals niemand gedwongen wordt een huis te kopen/huren met stadsverwarming en bijbehorende regels...
Het een en ander is al gesteld, nog een kleine aanvulling hierop.

- de keuze voor een huis met SV is een vrije keuze -> Nee, de gemeente wijst gebieden aan waarin dit wordt gerealiseerd en dat zijn de huizen die beschikbaar komen. Kon ik hier toen kiezen voor een ander huis? Praktisch gezien NEE.
- Aan SV wordt een erg hoog systeemrendement toegekend bij de EPC berekening. Nadeel hiervan de huizen kunnen minder geisoleerd worden. (voordeel bouwer natuurlijk)
- warmtecentrale hier wordt gestuurd op basis van de elektrische vraag. Gevolg in de zomer, warmte wordt gedumpt.

Overigens wordt het SV-net grotendeels betaald uit de grondexploitatie bij de aanleg van de wijk. Dus die kosten worden zo betaald door de inwoners van die wijk, die dan weer worden geconfronteerd met de hoge tarieven en het hoge verbruik als gevolg van de mindere isolatie.
Milieuwinst alleen in de winter, maar hoeveel? Wel onder aftrek van de milieukosten voor de aanleg, die veel hoger zijn dan die van een gasnet. En er zijn in de huidige netten ook verliezen in het warmte transport.

SV is vooral een win win voor de leverancier, en een lose lose voor de consument. Voor het milieu maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 23:04
Je kunt nu in de US echt voor (tijdelijk) onder de $1/watt thin-film panelen kopen (0,98 om precies te zijn). Zit nog te twijfelen of ik een set van 25 panelen (a 60 watt) ga importeren. De vervoerkosten (toch 400 kilo) zijn relatief erg hoog en het huis moet nog gebouwd worden.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Thermecon zit hier af van het uitbrengen van een offerte voor dakisolatie. Ze denken niet te kunnen tippen aan de voorgestelde Rd waarde van Koston plus dat ze het mogelijk te gevaarlijk vinden voor hun collega's om bij ons het dak op te gaan. Met name de zonneboiler speelt ze parten.

Jammer. Heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
Overigens onze zonneboiler is gisteren van 11 naar 19 graden opgewarmd over het gehele vat. Boilerpomp heeft gedraaid van ongeveer half 1 tot een uur of 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op woensdag 16 december 2009 @ 10:32:
Thermecon zit hier af van het uitbrengen van een offerte voor dakisolatie. Ze denken niet te kunnen tippen aan de voorgestelde Rd waarde van Koston plus dat ze het mogelijk te gevaarlijk vinden voor hun collega's om bij ons het dak op te gaan. Met name de zonneboiler speelt ze parten.

Jammer. Heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
Overigens onze zonneboiler is gisteren van 11 naar 19 graden opgewarmd over het gehele vat. Boilerpomp heeft gedraaid van ongeveer half 1 tot een uur of 4.
Omdat je dak iets minder in het zicht valt zou je dakpanplaten ook kunnen overwegen. Hier een link. Geen idee van levensduur en prijs overigens, maar van betonnen sneldekkers zeggen ze ook dat ze maar 25 jaar meegaan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58
Gisterochtend was het -6,5 graden om het huis en heb ik er in 1 dag 8 m3 gas doorheen gestookt. Ik vind het nogal wat.... Er was de hele dag iemand thuis dus thermostaat heeft op 19 graden gestaan.
Ik heb geen idee of dit normaal is voor een rijtjeshuis uit 1985 met een VR ketel.
Hebben jullie ook behoorlijk gestookt gisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
wmeester schreef op woensdag 16 december 2009 @ 11:45:
Gisterochtend was het -6,5 graden om het huis en heb ik er in 1 dag 8 m3 gas doorheen gestookt. Ik vind het nogal wat.... Er was de hele dag iemand thuis dus thermostaat heeft op 19 graden gestaan.
Ik heb geen idee of dit normaal is voor een rijtjeshuis uit 1985 met een VR ketel.
Hebben jullie ook behoorlijk gestookt gisteren?
Hier ook 7,7 kuub gisteren (hoekhuis 1983, grote woonkamer 70 m2, HR). Maar even doorgerekend:

21 graaddagen (De Bilt) en 7,7 kuub: 0,37 kuub per graaddag. Dat is heel netjes, in ieder geval voor ons vergeleken met vorig jaar (0,55 kuub per graaddag dec 2008), en in lijn met de afgelopen weken. Uitgaande van 2800 graaddagen per jaar zou je met 0,37 op 1040 kuub per jaar uitkomen. Wat is je jaarverbruik?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou dit werken?
Afbeeldingslocatie: http://pichost.nl/img/8/zzwiqv0.jpg

Ik zet een 0,4kW/300L warmtepompboiler (LWA252) in serie met het verwarmingssysteem en laat deze door de warmtepomp verwarmen tot maximaal 45grC. Dit kan een aantal uur per dag; bij 10 uur zou dit +/-15kWh zijn wat ik dus niet uit gas hoef te halen. Doordat ik deze maar tot 45grC laat verwarmen heeft deze een hoge COP en kan hij op basis van ventilatielucht maximaal bijverwarmen.

De bovenste spiraal van de zonneboiler gebruik ik om de WP boiler eventueel op te warmen zodat deze als extra buffer werkt bovenop de 200L van de zonneboiler.
- Moet ik deze nu in prioriteit oplaten, dus als de ZB vol is dan overladen naar de WP? Dit lijkt mij een voordeel te geven in de zomer
- Of wanneer de ZB warmer wordt dan de WP, beginnen met overladen? Dit lijkt mij in de winter gunstiger.

Verder staat andere warmtepomboiler 0,3kW/120L (Ecolution) als voorverwarmer voor de CV ketel en daarvoor de 200L ZB. Bij gebruik van warm tapwater wordt de Ecolution ahw ge-hotfilled.

[ Voor 221% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

je moet een externe imagehost gebruiken
www.pichost.nl bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58
Joba schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:10:
[...]

Hier ook 7,7 kuub gisteren (hoekhuis 1983, grote woonkamer 70 m2, HR). Maar even doorgerekend:

21 graaddagen (De Bilt) en 7,7 kuub: 0,37 kuub per graaddag. Dat is heel netjes, in ieder geval voor ons vergeleken met vorig jaar (0,55 kuub per graaddag dec 2008), en in lijn met de afgelopen weken. Uitgaande van 2800 graaddagen per jaar zou je met 0,37 op 1040 kuub per jaar uitkomen. Wat is je jaarverbruik?
Wat mijn jaarverbruik is weet ik nog niet. Ik woon hier sinds 4 mei en heb tot nog toe 343 m3 gas verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flitspaal
check knauf supafill voordat je je nieuwe pv op het dak legt,
superspulletje. gewoon onder de panfolie en werken, dan de clickfit plaatsen,
anders kom je er niet meer bij.
voor alle duidelijkheid: ik heb ook subsidie gekregen voor mijn panelen, mei dit jaar.
subsidie is een beladen woord,
als je gaat vliegen dan is de kerosine volledig belasting vrij, subsidie dus.
als nuon de kolencentrale nog eens lekker opstookt en alle ongein in de lucht gooit, geen heffing, subsidie dus.(jij moet wel afvalstoffenheffing en reiniging betalen)
vervuilen is gratis, subsidie is een vreemd woord.
iets minder vervuilen door subsidie te ontvangen is wel oke,
maar het woord is erg vreemd.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 14:38:
@flitspaal
check knauf supafill voordat je je nieuwe pv op het dak legt,
superspulletje. gewoon onder de panfolie en werken, dan de clickfit plaatsen,
anders kom je er niet meer bij.
Ik heb jammer genoeg geen panfolie. Mijn dakbeschot bestaat uit 22mm spaanplaat met daarop 20mm PU schuim. thats it. Geen folies niets.

Koston wil hier de boel wel isoleren in de spouw maar dat kost ongeveer 1900 euro voor 1 huis. Nadeel van dit is weer dat als het spul er 1x zit ik niet meer bij m'n panlatten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in deze opstelling voorzichtig zijn. Je tapwater (200L) in linker vat blijft meerdere maanden lauw en heeft vrijwel nooit volledige vervanging/doorspoeling. Het wordt muf, met gerede kans op legionella. Ook al verwarm je het flink na, ver boven 65 om het echt te doden, het blijft muf.
Is de bovenste spiraal van RVS? dan zou ik je tapwater alleen door de spiraal laten lopen, en niet in het vat laten pruttelen. De inhoud van het vat zou ik rondpompen zodra dat interessant is.
Verder moet je een pomp met geïntegreerde afsluiter gebruiken, anders loopt je retour-cv water ook door het linker vat, ook als de pomp uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het tapwater stroomt door de zonneboiler naar de Ecolution warmtepomp boiler naar de CV ketel. Het tapwater staat dus nooit stil want de tapwater voorziening staat met elkaar is serie.

De bovenste spiraal zit samen met de LWA252 warmtepomboiler in het CV circuit. Waarsschijnlijk idd een goed idee om een afsluiter te plaatsen bij de pomp om ongewenste stroming te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:09:
Het tapwater stroomt door de zonneboiler naar de Ecolution warmtepomp boiler naar de CV ketel. Het tapwater staat dus nooit stil want de tapwater voorziening staat met elkaar is serie.
Tuurlijk staat het stil als je even niet onder de douche staat. En verder wordt de 200L vooraad hooguit verdund, nooit in zijn geheel goed doorgespoeld. Je pompt het niet continu rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het staat wel volledig in serie en kan dus geen andere richting op.

Dus eigenlijk zeg je dat ik de bovenste WTW moet gebruiken voor het tapwater voorverwarmen en de 200L voorraad in het CV circuit moet opnemen?
Is mogelijk, alleen moet ik dan ook een groter expansievat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:31:
Het staat wel volledig in serie en kan dus geen andere richting op.
Dat doet er niet toe, je hebt dagelijks toevoer van zuurstofrijk water met (een beetje) kiemen en deze 200L wordt niet regelmatig voldoende hoog verhit.
Dus eigenlijk zeg je dat ik de bovenste WTW moet gebruiken voor het tapwater voorverwarmen en de 200L voorraad in het CV circuit moet opnemen?
Is mogelijk, alleen moet ik dan ook een groter expansievat hebben.
Ja, maar je 200L vat kan een stuk goedkoper, hoeft niet van RVS of super geemailleerd te zijn, alleen de bovenste warmtewissaar moet zuurstof-rijk water bestendig te zijn.
Ook heb je meer vrijheid wat je in je solar circuit stopt, er is dubbele scheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:14:
Zou dit werken?
[afbeelding]

Ik zet een 0,4kW/300L warmtepompboiler (LWA252) in serie met het verwarmingssysteem en laat deze door de warmtepomp verwarmen tot maximaal 45grC. Dit kan een aantal uur per dag; bij 10 uur zou dit +/-15kWh zijn wat ik dus niet uit gas hoef te halen. Doordat ik deze maar tot 45grC laat verwarmen heeft deze een hoge COP en kan hij op basis van ventilatielucht maximaal bijverwarmen.

De bovenste spiraal van de zonneboiler gebruik ik om de WP boiler eventueel op te warmen zodat deze als extra buffer werkt bovenop de 200L van de zonneboiler.
- Moet ik deze nu in prioriteit oplaten, dus als de ZB vol is dan overladen naar de WP? Dit lijkt mij een voordeel te geven in de zomer
- Of wanneer de ZB warmer wordt dan de WP, beginnen met overladen? Dit lijkt mij in de winter gunstiger.

Verder staat andere warmtepomboiler 0,3kW/120L (Ecolution) als voorverwarmer voor de CV ketel en daarvoor de 200L ZB. Bij gebruik van warm tapwater wordt de Ecolution ahw ge-hotfilled.
Ik vraag mij af (nooit uitgerekend trouwens) of het leegpompen van de zonneboiler met behulp van een warmtepomp energietechnisch uit kan -> als je een COP van 4 hebt, moet je zonneboiler al 25% meer rendement geven. Tel daarbij op dat electriciteit een efficiency heeft van pak em beet 40% & dat electriciteit duurder is dan gas... Ik vraag me af of het sommetje positief uit pakt. Uiteraard hangt het wel af tot wat voor temperatuur je de boiler leeg pompt. Je kan de ZB ook de tweede boiler laten opwarmen, dan hoef je het niet te verpompen met de warmtepomp.

Een tweede opmerking, heb je een idee hoeveel warmte je kwijt raakt via de ventilatie lucht? Als je de tapwaterboiler hebt opgewarmd is dan niet al alle energie eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De warmtepompboilers werken vanaf een debiet van 150 kuub/h. Ventileren moet ik toch dus op deze manier gebruik ik zoveel mogelijk de restwarmte.

Ik pomp de ZB niet leeg met de WPB, ik hotfill de WPB's zodat die minder hoeven te doen en dus minder elektriciteit gebruiken. De extra energie komt nog steeds uit de ventilatielucht.
Met de WPB's upgrade ik de gevangen zonne-energie naar een bruikbaar niveau voor tapwater en CV. Althans, totdat de capaciteit van de WPB's weer ontoereikend wordt. Dan springt de CV ketel bij.

Zo hoef ik dus nog minder gas te gebruiken en kan ik maximaal mijn restwarmte uit de ventilatielucht gebruiken. Met een COP van 3 a 4 is dit kostentechnisch neurtraal tov gas, maar spaar ik zo wel veel CO2 uit.
's Zomers zet ik de LWA252 (CV circuit) waarschijnlijk uit en gebruik de 300L als extra opslag.

De bedoeling is dat:
Als de ZB onvoldoende warmte levert, kan de WPB voor naverwarming zorgen.
Levert de WPB vervolgens te weinig, kan de CV ketel weer bijspringen.

Je zult je afvragen waarom ik WPB's gebruik. Ik heb beide voor een prikkie gekocht via MP. De LWA252 koste 150 euo en de Ecolution 40 euro. :9

(uiteraard schakel ik ze niet tegelijk in, maar uit ervaring wet ik da de LWA252 maar 4 uurtjes per dag de warmtepomp laten draaien en dat dit voldoende is om de gewenste temperatuur te halen. Wat doe ik dan met de overige 20 uur ventileren? 8)7)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook zou kunnen doen is i.p.v. een pomp een tweede 3-wegklep inzetten. Zodra er er warmtevraag is door de CV (en de retour temp van de CV lager is dan dat in één van je buffers), kies je gewoon het warmste buffer, hetzij de door de zon opgewarmde, hetzij de door de afvoerlucht opgewarmde buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar, hoe zou je dan de 300L WPB ook kunnen gebruiken voor opslag van zonneenergie? Toch ook een pomp en pas overpompen wanneer de ZB vol zit?

Ik zal eea vanavond nog een updaten in de tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik was in brazilie(nathal en noordelijker), en daar is de maatschappij zoals scheer hem beschrijft,
lokaal, en vrijwel olievrij volledig self supporting door de zon.
de auto reed op sugarcane alcool.(89real cent / liter)
het appartement had een mega zonneboiler van 13.000 liter voor 75 huizen.
men is daar trouwens helemaal niet tevreden met onze houding, tav uitstoot en verbruik,
dwz bijna elk gesprek gaat daar onmiddelijk over, vooral shell en hun gedrag in brazilie vind men daar een grof schandaal.
de mensen zijn daar trouwens veel vrolijker en aardiger dan wij, terwijl ze zogenaamd minder bezitten, volgens "onze maatstaven"
bijzonder veel zonne energie daar.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 16:12:
Ik pomp de ZB niet leeg met de WPB, ik hotfill de WPB's zodat die minder hoeven te doen en dus minder elektriciteit gebruiken. De extra energie komt nog steeds uit de ventilatielucht.
Met de WPB's upgrade ik de gevangen zonne-energie naar een bruikbaar niveau voor tapwater en CV. Althans, totdat de capaciteit van de WPB's weer ontoereikend wordt. Dan springt de CV ketel bij.
Volgens mij werkt een warmtepomp het beste bij groot temperatuursverschil. Als je je water al voorverwarmt wordt het lastiger om de temperatuur omhoog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update van de tekening

De zonneboiler bovenste WTW zit nu als doorstromer op het tapwater en de inhoud zelf in het CV systeem.
Om de warmte over te kunnen pompen van de ZB naar de WPB heb ik de bovenzijden van de ZB en WPB verbonden en ook de onderzijden.

Eventueel kan ik nog een extra pomp toevoegen om de energie terug te pompen als de ZB leeg raakt en de WPB nog vol zit met zonne energie. Natuurlijk geen WPB energie terug pompen, dan is het idee om zeep.

De LWA252 laat ik maar tot 45grC verwarmen voor CV en de Ecolution tot 60grC. Het klopt dat het rendement hoger is als het te verwarmen medium kouder is, maar alle zonneenergie die je kunt gebruiken hoef je niet meer met de WPB op te wekken. Ik wil nog wel proberen om de LTV nog lager dan 45grC te laten gaan en ook de WPB dan zo in te stellen. Dan gaat het rendement weer omhoog. Maar dat is later tweaken.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens,even de cijfers van mijn waterverbruik:
Vorig jaar in 14 maanden 102 kuub. Maar, ik heb toen maar 12 maanden in het huis gewoont. Eerste 2 maanden waren we aan het verbouwen voordat we erin trokken.

Verbruik dit jaar is 66 kuub, waarvan 8 maanden met regenwater voor toilet en wasmachine. Voor 12 maanden zou ik dan in theorie op 50 kuub aankomen. Dus, een besparing van 50%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Nu op RTL4: "De grote woonwens".
Een verbouwprogramma, waar ze nu en zonneboiler en 3 PV-panelen aan t' plaatsen zijn!
En een warmteterugwin-unit in de vorm van een radiator !

Hier zal wel later de uitzending terug te vinden zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door NielsTn op 16-12-2009 21:23 . Reden: URL toegevoegd ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:20:
Een verbouwprogramma, waar ze nu en zonneboiler en 3 PV-panelen aan t' plaatsen zijn!

wel jammer van het kokende water uit de kraan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
deejeebv schreef op woensdag 16 december 2009 @ 17:36:
[...]

Volgens mij werkt een warmtepomp het beste bij groot temperatuursverschil. Als je je water al voorverwarmt wordt het lastiger om de temperatuur omhoog te krijgen.
Die redenering klopt niet helemaal. Het rendement van een warmtepomp is inderdaad afhankelijk van het temperatuursverschil. (Ik vermoed dat de efficiëntie met de Carnot-factor zal gaan: efficiëntie=1-Tkoud/Twarm)

Maar als je de WPB voorverwarmt tot bijvoorbeeld 35 graden, dan hoeft hij dus maar bijv van 35 tot 60 graden te verwarmen. Als je de WPB vult met water van 10 graden, verwarmt hij hem op tot 35, en daarna zit je precies in de situatie van de voorverwarmde WPB. De stap van verwarmen van 10 tot 35 graden kost energie, dus voorverwarmen bespaart wel degelijk. Wel is het waar dat je minder energie/graad gebruikt bij lage temperaturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:09:
Update van de tekening

De zonneboiler bovenste WTW zit nu als doorstromer op het tapwater en de inhoud zelf in het CV systeem.
Om de warmte over te kunnen pompen van de ZB naar de WPB heb ik de bovenzijden van de ZB en WPB verbonden en ook de onderzijden.

Eventueel kan ik nog een extra pomp toevoegen om de energie terug te pompen als de ZB leeg raakt en de WPB nog vol zit met zonne energie. Natuurlijk geen WPB energie terug pompen, dan is het idee om zeep.

De LWA252 laat ik maar tot 45grC verwarmen voor CV en de Ecolution tot 60grC. Het klopt dat het rendement hoger is als het te verwarmen medium kouder is, maar alle zonneenergie die je kunt gebruiken hoef je niet meer met de WPB op te wekken. Ik wil nog wel proberen om de LTV nog lager dan 45grC te laten gaan en ook de WPB dan zo in te stellen. Dan gaat het rendement weer omhoog. Maar dat is later tweaken.
Je zou ook een extra driewegklep kunnen gebruiker in plaats van de pomp + afsluiter.
Ik weet niet of je deze inspiratiebron al kent: http://www.vrksolaranlage.de/Livedaten.htm _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de getekende pomp met ernaast getekend ventiel helemaal weglaat, heb je -mits de boilers op gelijke hoogte staan en de leidingen niet al te dun zijn- eigenlijk één grote boiler van 500L met 2 warmtebronnen. Mijn ervaring is dat de warmte zich snel egaliseert als je geen voorzieningen treft, in jouw voorbeeld misschien juist een supereffectieve oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Van welk tot welk tijdstip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Dre schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:54:
[...]

Van welk tot welk tijdstip?
Inmiddels afgelopen, maar op de voornoemde link zul je de uitzending in herhaling kunnen bekijken (morgen denk ik).

Update 23:00u: de betreffende uitzending is hier alsnog te zien (herhaling, zojuist beschikbaar gekomen)

[ Voor 60% gewijzigd door NielsTn op 16-12-2009 23:01 . Reden: URL naar uitzending van 16-dec toegevoegd om 23.00u ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Schaduweffecten op ons uit 12 modules bestaande PV-systeem van gisteren (15 december), prachtige vrieskoude vrijwel wolkeloze dag, 4 modules die op dit soort zonrijke dagen in de schaduw van de voorste rij verkeren (gemarkeerd met oranje omvormer serienummers, OK4'tjes) stonden te bibberen en te wipkippen als een EZ ambtenaar (alle 12 omvormers individueel zichtbaar, 2 module types, 2 oriëntaties, 4 deelgroepen):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/15dec09_DCvoltage.gif

Uitgebreide toelichting met interactieve grafiek op PPV.

De "dubbele opstart en afschakel fase" van de OK4 omvormer is mooi te zien. De 4 achterste modules komen ongeveer tussen 13h00 en 14h45 tijdelijk effekes in de zon en knallen, sterk afgekoeld als ze zijn tijdelijk even naar een piekje toe voordat ze weer in de schaduwen van de voorste rij modules terugzakken.

Totale opbrengst 1,74 kWh/kWp op die dag, ondanks de partiële beschaduwing. De twee best presterende 108 Wp modules zaten zo rond de 2,31 kWh/kWp op die dag. Ben ik wel tevreden mee, zo dicht bij de kortste dag... :)

... dan zal ik verder die Electrabel "goedkopere elektriciteit en gas" Kopenhagen-bashende Google ad reclame die tijdelijk onderaan mijn bericht verscheen negeren ... ;(

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 16-12-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedacht me nog iets, misschien een idee extra.. u zou ook de grootste boiler kunnen gebruiken als een directedoorstroom boiler op de retour van de cv, en deze alleen gebruiken als voorverwarmer, zonder er taptwater van te nemen. Zeker wanneer u overweegt de LVT snachts door te laten lopen, de kleine boiler zou samen met de zonneboiler goed kunnen dienen als basis voor sanitairwater..
Ik heb zelf over deze oplossing nagedacht, maar weet alleen niet zeker of men verplicht is de boiler ook af en toe te legen.. Dus de ingebouwde ringleiding aansluiten op het cv circuit. Op een gegeven moment moet men dan een stabiele verhoudingen kunnen krijgen in de gehele huistemperatuur en kan men overdags eventueel de zon en anders via cv of iets anders nog bij verwarmen..
Ik zelf zou in iedergeval 500 liter sanitair water niet zien zitten... zowel vanwege het uitkoken af en toe als het op constant hogere temperatuur houden ervan..

Succes, ik blijf dit aandacht volgen want overweeg op een zelfde manier gebruik te maken van de restwarmte die ik nu nog verlies.
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:54:
[...]

Als je de getekende pomp met ernaast getekend ventiel helemaal weglaat, heb je -mits de boilers op gelijke hoogte staan en de leidingen niet al te dun zijn- eigenlijk één grote boiler van 500L met 2 warmtebronnen. Mijn ervaring is dat de warmte zich snel egaliseert als je geen voorzieningen treft, in jouw voorbeeld misschien juist een supereffectieve oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verrek helemaal waar, toevallig meerdere mensen met hetzelfde idee :)
Ik kwam er op door het lezen van de informatie over de lofar radiotelescoop.
Poldermans bericht er ook al over op z'n site.
http://www.polderpv.nl/ni...9_vragenlijsten_ODE_en_PV
TD-er schreef op woensdag 16 december 2009 @ 07:09:
[...]
Feitelijk heeft die (mega interessante) Lofar telescoop qua techniek niets te maken met PV.
Dat weet ik ook wel, het idee er achter is dat vele kleintjes 1 grote maken.
In principe is elke pv installatie al aan elkaar gekoppeld door het landelijke stroomnet.

[ Voor 35% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-12-2009 23:35 ]

• zonnigtype
NielsTn schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:00:
[...]

Inmiddels afgelopen, maar op de voornoemde link zul je de uitzending in herhaling kunnen bekijken (morgen denk ik).

Update 23:00u: de betreffende uitzending is hier alsnog te zien (herhaling, zojuist beschikbaar gekomen)
Man, man, man. Geen zakdoek meer droog hiero. Traanbuizen leeg. EmoTV.

Wel weer leuk van die zonnecollector en die Ubbink PV-paneeltjes (vestiging Doetinchem gesloten). En natuurlijk het verstopte Soladinnetje, Mastervolt ook weer blij (niet te vergeten Uneto-VNI, brancheorganisatie elektro installatie, breed in beeld op de folder).

Ik kan niet wachten tot de volgende uitzending. Eerst effe paar zakdoeken extra aan laten rukken...

Thanx Niels!

Zouden ze ook een team hebben om een SDE beschikking voor een installatie van 50 kWp in record tijd er door geramd te krijgen bij de ambtenaren, netbeheerder, meetgemachtigden, CertiQ piepeltjes and whoever else? Lijkt me leuk. Uw bruto productiemeter in werking binnen 6 weken na beschikking... >:)

• Mistraller
zonnigtype schreef op donderdag 17 december 2009 @ 00:05:
[...]

Man, man, man. Geen zakdoek meer droog hiero. Traanbuizen leeg. EmoTV.

Wel weer leuk van die zonnecollector en die Ubbink PV-paneeltjes (vestiging Doetinchem gesloten). En natuurlijk het verstopte Soladinnetje, Mastervolt ook weer blij (niet te vergeten Uneto-VNI, brancheorganisatie elektro installatie, breed in beeld op de folder).

Ik kan niet wachten tot de volgende uitzending. Eerst effe paar zakdoeken extra aan laten rukken...

Thanx Niels!

Zouden ze ook een team hebben om een SDE beschikking voor een installatie van 50 kWp in record tijd er door geramd te krijgen bij de ambtenaren, netbeheerder, meetgemachtigden, CertiQ piepeltjes and whoever else? Lijkt me leuk. Uw bruto productiemeter in werking binnen 6 weken na beschikking... >:)
NEEE...dat bungalowpark waar ze die lui in hebben gestopt....dat is echt het goedkoopste van het goedkoopste waar je kan zitten in die regio. (Wij hebben daar ook ooit gezeten, wat een spijt hadden we daarvan zeg) Shame on RTL4 hoor.

Maar ach, er wordt tenminste weer reclame gemaakt voor solar energy, dat vind ik toch wel weer positief.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 17-12-2009 00:23 ]

---------------

• mkleinman
http://www.nu.nl/wetensch...cord-met-zonnepaneel.html

ECN claimed een record van 17+%

Wie gaat ze vertellen dat sunpower al zit op 18.1% :D WHAHAHAHAAHHA :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 23:15:
Ik zelf zou in iedergeval 500 liter sanitair water niet zien zitten... zowel vanwege het uitkoken af en toe als het op constant hogere temperatuur houden ervan..
[...]
Dit is in de laatste tekening geen 500L sanitairwarter, maar een warmtebuffer (hydraulisch aan CV gekoppeld) dat zowel als doorstroom-buffer voor de CV gebruikt kan worden, alsook als warmte buffer voor tapwater-voorverwarming. En zowel door de zon als door de uit het ventielucht teruggewonnen warmte wordt opgewarmd.
Als het wel 500L tapwater zou zijn dan ben ik helemaal met je eens, dat is vragen om moeilijkheden.

• mkleinman
Trouwens, hier nog ontzettend duurzame kerstverlichting. Onze oude kerstverlichting deed bijna 50W. We hebben nu led verlichting in de boom die net 3W doet. Nu te koop overigens bij de Action en de Kruidvat :-)

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
quote: Volgens mij werkt een warmtepomp het beste bij groot temperatuursverschil. Als je je water al voorverwarmt wordt het lastiger om de temperatuur omhoog te krijgen.
Die redenering klopt niet helemaal. Het rendement van een warmtepomp is inderdaad afhankelijk van het temperatuursverschil. (Ik vermoed dat de efficiëntie met de Carnot-factor zal gaan: efficiëntie=1-Tkoud/Twarm)[...]Wel is het waar dat je minder energie/graad gebruikt bij lage temperaturen!
Een warmtepomp werkt het beste (de grootste COP) als het temperatuurverschil tussen bron en doel zo klein mogelijk is. Je kan het zien als het omhoogscheppen van kolen (sic) bij een berg op: hoe hoger de berg, hoe minder kolen je omhoogschept met dezelfde hoeveelheid kracht. Andersom: als de berg nog laag is kan je bergen verzetten met weinig inspanning.

Uit de analogie met hoogteverschillen zou je ook kunnen stellen dat het oppompen van 35 °C naar 60 °C in het tapvat, waarbij je energie peurt uit een 35 °C boiler efficiënter (=met grotere COP) gaat dan uit een grondlus van 10 °C. De COP bij pompen met een 35 °C bron is bijvoorbeeld 4 (delta T is 25 graden), bij een 10 °C bron zal dat dan <4 zijn (delta T is 50 graden). Per KWh toegevoerde pomp-motor-energie krijg je dus minder energie in je doel.
We hebben nu led verlichting in de boom die net 3W doet. Nu te koop overigens bij de Action en de Kruidvat :-)
Wel opletten als je die gaat kopen want die violen hebben ook gewone lampjes (die meer verbruiken maar vooral ook sneller doorbranden en dan niet te vervangen zijn). Zoek naar de blauwe doosjes met LED verlichting 100 LED lampjes, kost ongeveer 19.95 voor 10 meter lampjes. Ook mooi als basisverlichting!
Het lijkt wel 'u vraag en wij draaien'! Dit heb ik eergister nog voorgesteld hier (en ik had niet in de gids gekeken!). Gauw uitzending gemist bekijken. [edit] toen ik meteen keek na het posten, was aflevering 8 te zien. Nu is aflevering 7 (9-12-2009) de meest recente. Bovendien krijg je alleen maar reclamerommel te zien als je klikt op een aflevering???

[ Voor 10% gewijzigd door el jonco op 17-12-2009 13:32 . Reden: energie is geen inspanning, spraakverwarming temperatuurverschil ]

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
el jonco schreef op donderdag 17 december 2009 @ 11:48:
[...]

Een warmtepomp werkt het beste (de grootste COP) als het temperatuurverschil tussen bron en doel zo klein mogelijk is.
Eens
Je kan het zien als het omhoogscheppen van kolen (sic) bij een berg op: hoe hoger de berg, hoe minder kolen je omhoogschept met dezelfde hoeveelheid kracht. Andersom: als de berg nog laag is kan je bergen verzetten met weinig energie.
Bijna eens. Vervang het woordje kracht met energie, want energie=krachtxafstand (1 J= 1 Nm)
Uit de analogie met hoogteverschillen zou je ook kunnen stellen dat het oppompen van 35 °C naar 60 °C in het tapvat, waarbij je energie peurt uit een 35 °C boiler efficienter gaat dan uit een grondlus van 10 °C.
Weer bijna eens :P Het is niet efficiënter, maar het kost minder energie. Efficiëntie is de nuttig gebruikte energie gedeeld door de erin gestopte energie. Bij het verwarmen van 10 graden naar 60 graden gebruik je gemiddeld minder energie per graad dan bij het verwarmen van 35 naar 60 graden, dus het eerste is efficiënter. Dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat het in totaal minder energie kost als je voorverwarmt tot 35 C.

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
el jonco schreef op donderdag 17 december 2009 @ 11:48:
Uit de analogie met hoogteverschillen zou je ook kunnen stellen dat het oppompen van 35 °C naar 60 °C in het tapvat, waarbij je energie peurt uit een 35 °C boiler efficienter gaat dan uit een grondlus van 10 °C.
Klopt, maar die bodemwisselaar van 10c heeft een veel grotere capaciteit dan je zonneboiler. Daar zit niet meer warmte in. En ook die laagwaardige warmte heb je plezier van, want je tapwater is al meer voorverwarmd. (100% efficient dus). Met een warmtepomp die warmte ergens anders in zetten (opwaarderen tot hoogwaardigere warmte) gebruik je zomaar 20% extra energie.

• el jonco
SpiceWorm schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:12:
[...]Klopt, maar die bodemwisselaar van 10c heeft een veel grotere capaciteit dan je zonneboiler. Daar zit niet meer warmte in. En ook die laagwaardige warmte heb je plezier van, want je tapwater is al meer voorverwarmd. (100% efficient dus). Met een warmtepomp die warmte ergens anders in zetten (opwaarderen tot hoogwaardigere warmte) gebruik je zomaar 20% extra energie.
Als je kunt kiezen om je emmertje douchewater op te warmen met de warmtepomp die peurt uit het 35 °C vat, dan neem je die 20% denk ik voor lief, als het alternatief is dat je uit je aardlus van 10 °C warmte naar 60°C moet pompen?
Als het douchewater is opgewekt, kan de warmtepomp weer braaf het voorraadvat gaan aanvullen uit de grondlus. Zo warm je dus nooit 'teveel' water op.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

el jonco schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 21:24:
[...]
Ziet iedereen die atoomstroomadvertentie van 'ads door Google' hieronder, of is dat alleen bij mij? "CO2 vrij": dat is iets voor de reclamecodecommissie?
JeroenH schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 23:40:
[...]
Waarschijnlijk te complex voor de RCC, maar als je maar voldoende breed kijkt is het inderdaad niet waar.
RCC heeft besloten dat het mag, de benodigde co2 is minimaal. Daarnaast is er geen enkele enegiebron 100% co2 neutraal, immers het maken van een windmolens en zonnecolectoren kost ook co2.

Ik vind atoomstroom een prima alternatief, kernfusie zou nog beter zijn maar dat is voorlopig nog niet stabiel te krijgen in een centrale.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Nou, hier zijn dan een aantal beelden van pcmadman, compleet met mijn eigen interpretatie :P
We zijn achter begonnen met foto's maken, gevolgd door voor en een aantal binnen.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2ibg2np.jpg
Links (IR_0690) - Dakkapel achterkant:
  • Een mooie ongeisoleerde dakkapel met enkel glas en met een verrassing (de 1ste!!) onder de dakkapel: hier lijkt een vreemd warmtelek te zitten. Ik weet dat hier het lood niet goed zit, maar niet dat er mogelijk nog een ander probleem zit...
  • De ramen eronder zijn standaard dubbelglas. Hier is bij de kozijnen te zien dat de ramen niet goed sluiten (er zit geen tochtstrip). Verder zie je (mijn interpretatie) een soort warmteophoping onder de brede dakgoot verzoorzaakt door weglekkende warmte van de ramen eronder. Dit laatste zie ik op veel meer foto's waarbij een hogere temperatuur wordt gemeten als het glas enkel is, en niet of nauwelijks als het om HR++ glas gaat
Rechts (IR_0691) - Dakkapellen buren:
  • Nog even een voorbeeld van het verschil tussen een geisoleerde en niet geisoleerde dakkapel
  • Ook hier weer de warmteophoping onder de brede dakgoot
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/25qrjb8.jpg
Links (IR_698) - Overzicht huizen voorkant:
  • Een overzicht van wat huizen waar je heel duidelijk kunt zien waar wel en niet HR++ glas inzit en waar de dakkapel al dan niet is geisoleerd
  • Bij het meest rechtse huis is verder goed te zien dat zij aan de bovenkant van de ramen, zowel boven als beneden, behoorlijk grote ventilatieroosters hebben geplaatst: de rode rand is duidelijk te zien.
Rechts (IR_704) - Detailopname voorkant:
  • Er zijn een tweetal 'warme' vlekken op de muur zichtbaar (achter het hek en onder het ronde raam) die beide afkomstig zijn van een radiator die aan de andere kant van de muur zit bevestigd
  • De linker vlek is duidelijk warmer: dit blijkt te komen doordat de bevestigingsgaten van de vorige radiator blijkbaar nooit zijn dichtgemaakt en je van binnen daardoor een directe verbinding met de spouw en dus buitenmuur krijgt
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2lavmgo.jpg
Links (IR_0710) - Plafond woonkeuken:
  • Wat verrassingen aan mijn kant wederom.
  • De buitenmuur (links) en tussenmuur zijn duidelijk te onderscheiden
  • OOk zijn duidelijk de balken / rachelwerk waarop het plafond is gemonteerd te zien
  • Daarnaast is links (blauw rondje) de kapotte halogeenlamp zichtbaar, maar dat niet alleen: de centraaldoos rechts is duidelijk zichtbaar met daarachter de trafo voor de halogeenverlichting
Rechts (IR_0718) - Plafond woonkamer:
  • De latei is duidelijk zichtbaar als een flink koud stuk van de muur/voorgevel
  • Van de verwamingsbuizen is duidelijk de aanvoer en de retour zichtbaar
Al met al vond ik het achteraf gezien heel interesseant om eens met een andere blik naar je huis en de omgeving te kunnen kijken. Daarbij was het lek onder de dakkapel een verassing en had ik ook niet verwacht dat je door plafonds heen kunt kijken, maar ik weet dus nu wel waar de halogeentrafo ligt _/-\o_

Op het werk hebben al wat mensen interesse getoond, dus pcmadman, een link naar je website zou heel misschien wel eens wat klantjes kunnen opleveren :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• el jonco
Hier vind je (in België) een berekening van de kosten en opbrengsten van een sunmachine. Er staan nog meer leuke links op die site trouwens.

• mkleinman
Hier vandaag een absoluut dieptepunt qua opbrengst. Boilerpomp is niet aangeweest en de zonnepanelen hebben maar liefst 0,000kWh opgewekt vandaag. Is ook niet zo gek want alles zit onder ongeveer 10cm sneeuw.

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op donderdag 17 december 2009 @ 09:08:
http://www.nu.nl/wetensch...cord-met-zonnepaneel.html

ECN claimed een record van 17+%

Wie gaat ze vertellen dat sunpower al zit op 18.1% :D WHAHAHAHAAHHA :)
Dan moet je d'r niet bij vergeten te vertellen dat het hier om multikristallijn gaat. Is behoorlijk veel goedkoper te maken dan het - nu nog prijzige - Sunpower spullie. Het gaat in "de business" om marges, zeker tegenwoordig met de een kwart in de prijs omlaag gedonderde moduleprijzen. En hiermee gaat ECN pas scoren als ze zo spoedig mogelijk (lees: DIRECT!) een Sunweb fabriek uit de grond gaan rammen. Solland Solar is 90% eigendom van atoomboer (zorrie JAN-B... >:) ) Delta, en die heeft zo wat financiële zorgjes. Of Eurotron (de modulelijn producent) het alleen gaat redden is natuurlijk de vraag, want Solland zal die vrij gecompliceerde back-contact spinneweb cellen toch echt (massaal) moeten gaan maken.

Ondertussen gaat aan de andere kant van de aardkloot het door ECN "verslagen" Suntech zijn eigen weg en gaat dit jaar mogelijk al 300 MWp, en volgend jaar al 600 MWp capaciteit ombouwen om hun Pluto-cellen paneeltjes ("maar 16,53% apertuur rendement") massaal van de lopende banden te laten rollen. Reken maar dat een aanzienlijk deel in Europa (ter oosterzijde van de Grüne Grenze...) zal worden afgezet tegen zeer betaalbare prijzen (€/Wp)...

Zelfde Pluto technologie (al twintig jaar aan gewerkt op een van de beste solar labs ter wereld, ARC Photovoltaics Centre of Excellence, UNSW, Australië) kan worden ingezet op monokristallijne cellen. Ik fotografeerde zo'n leuk dingetje tijdens Intersolar 2009 in München in mei van dit jaar. De filigrijn-dunne groefjes in die cellen waren nauwelijks met het blote oog te zien...

U kunt het allemaal nalezen op uweetwel - zoek naar het huisje bij dit bericht.

alle IR geïnteresseerden

Ik heb drie jaar geleden reeds foto's gekregen van de vader van mijn buurman die toevallig een dikke FLIR Infraroodcamera een dagje mocht "lenen" van zijn werk. Hij fotografeerde wat in werking zijnde monokristallijne zonnestroom modules (overdag). Zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/IR_photos/Image3.jpg

Modules doen het verder prima, geen problemen gehoord destijds. De witte vlek is een junction box aan onderzijde van het module, de lichte baan een string in de module die iets warmer is dan de andere strings - mogelijk veroorzaakt door een suboptimale soldeerverbinding.

Ik heb toen een paar foto's op het Photovoltaikforum gezet. Het onderdeel waar hele discussies (Duitstalig) over IR toepassing gevoerd werden vind je hier.

De foto's die ik kreeg staan op de zesde pagina (holländerboy, bericht 1 december 2006).

Op de zevende pagina van dat forum onderdeel staan nog meer fraaie IR foto's van zonnepanelen van andere contribuanten.

* edit *

Kan een van jullie even kijken of deze link ook voor niet Photon abonnees werkt? Goedkope "i7" FLIR infrarood camera van nog geen 3.000 Euro - artikeltje onder https webpagina code:

https://photon.de:448/new...Technik&pub=1&parent=2173

(wel of niet te zien?)

[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 17-12-2009 21:14 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
zonnigtype schreef op donderdag 17 december 2009 @ 17:37:
[...]

Kan een van jullie even kijken of deze link ook voor niet Photon abonnees werkt? Goedkope "i7" FLIR infrarood camera van nog geen 3.000 Euro - artikeltje onder https webpagina code:

https://photon.de:448/new...Technik&pub=1&parent=2173

(wel of niet te zien?)
Wel te zien.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

Spotmatic

Ken sent me

flitspaal.nl schreef op donderdag 17 december 2009 @ 17:11:
Hier vandaag een absoluut dieptepunt qua opbrengst. Boilerpomp is niet aangeweest en de zonnepanelen hebben maar liefst 0,000kWh opgewekt vandaag. Is ook niet zo gek want alles zit onder ongeveer 10cm sneeuw.
Wees er maar blij mee, want sneeuw is perfecte isolatie. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
@zonnigtype:
Interessante warmtebeelden. Ik zie steeds meer markten ontstaan voor warmtebeelden. Moet deze zomer ook eens gaan kijken wat warmtebeelden voor de zonneboilerraar kunnen betekenen.

En die i7 is inderdaad een mooi instap model, daar heb ik ook naar gekeken, maar de resolutie en thermische gevoeligheid maken toch dat ik 'm niet geschikt vind voor als je er echt serieus mee bezig gaat. Dit is wel de camera die HVAC-installateur in z'n bus zou moeten hebben. Gewoon om ff snel te zien of het werkt.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

PCMadman is ook bij mij langs geweest. Ik was de eerste betalende klant van het bedrijf Warmte Check.NL met rekening nummer 2009001 :) .

De foto's laten wel een aantal constructieve tekortkomingen zien. Zo zijn de wangen van de dakkapel zeer slecht geïsoleerd, maar daar is lastig wat aan te doen. Het koudegat op de foto hieronder is wel gedicht met PUR-schuim. Het dakbeschot sloot niet goed aan op de vloer.
Afbeeldingslocatie: http://zon.e2fb.nl/images/stories/ir/IR_1110.jpg

Meer foto's op m'n eigen site

Ook bij mij trouwens vandaag helemaal geen opbrengst ;(

A'dam PVOutput

• zonnigtype
Spotmatic schreef op donderdag 17 december 2009 @ 22:01:
[...]

Wees er maar blij mee, want sneeuw is perfecte isolatie. ;)
Geeft ook leuke grafiekjes te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/vergelijk_15-17_dec_2009.gif

(totale vermogens output van alle 12 omvormers, zonnige vrieskoude dag met schaduw op 4 van de 12 modules versus vandaag, prutsdag met smeltende sneeuw en zware bewolking) ;)

@deejeebv
Thanx. Blijkbaar kunnen niet abonnenten dus toch aardig wat info zien daar, op de https pagina's van Photon. Da's mooi. Handig om af en toe naar te linken, ze geven retegoeie info. Duits zou weer verplicht gesteld moeten worden op school... >:)

[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 17-12-2009 23:02 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
Crackh34d schreef op donderdag 17 december 2009 @ 12:52:
[...]

Eens

[...]

Bijna eens. Vervang het woordje kracht met energie, want energie=krachtxafstand (1 J= 1 Nm)

[...]

Weer bijna eens :P Het is niet efficiënter, maar het kost minder energie. Efficiëntie is de nuttig gebruikte energie gedeeld door de erin gestopte energie. Bij het verwarmen van 10 graden naar 60 graden gebruik je gemiddeld minder energie per graad dan bij het verwarmen van 35 naar 60 graden, dus het eerste is efficiënter. Dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat het in totaal minder energie kost als je voorverwarmt tot 35 C.
volgens mij kan ik het hier alleen maar mee eens zijn.
het in twee stappen naar 60 graden verwarmen betekent dus dat er twee keer een warmtepomp bezig is, die beide een beperkte cop hebben, daarnaast heeft de boiler ook een lager dan 100% rendement. dus daar verlies je ook iets.

het eniege verschil dat er is tussen vanaf 10 graden of vanaf 35 graden naar 60 graden verwarmen is dat het logischer wijs korter duurt in het geval je vanaf 35 naar 60 graden verwarmt. wat er voor zorgt dat de pomp ook korter draait, maar met lager cop, en een sterk afkoelende bron. waardoor de wamtepomp met aardlus meteen weer op volle toeren moet draaien.

door de tussenstap en het moet bewaren en op temperatuur houden van de boiler wordter extra energie gebruikt..
stel je een continue situatie voor, dan heb je dus twee warmtepompen die beide het bron water afzonderlijk moeten verwarmen. de eerste doet zijn best maar de boiler wordt minstens net zo ard afgekoeld als opgewarmd, waardoor het temperatuursverschil van de aardls kleiner wordt, en de cop verder daalt. en tegelijk die van de tweede pomp iets verhoogd. de continue situatie zal dan echter niet gehaald kunnen worden, omdat de boiler op een gegeven moment uitgeput raakt. de capaciteit is dan dus verkleind tov de werking met maar 1 pomp, die van 10 naar 60 graden doet.

naar mijn idee kost dat dus beide keren evenveel geld, aan kWh, maar zal de tweede trap zeg maar, minder lang werk hebben. als je de verliezen qua cop, boiler en omzettingen etc. verwaarloost.
de boiler wordt immers aan de ene kant gekoeld en de andere kant verwarmt, wat op zijn gunstigst gezegd zonder verlies van energie gebeurt.

de boiler wordt slechts een ordinaire warmtewisselaar, en die is nooit 100% efficient. vooral niet als de boiler niet continue werkt, maar slechts nuttig is op het moment dat er geleverd moet worden, er is dan een voorraadje.

en verder is alleen de cop interesantm en niet capaciteit,
als verwarmen van 10 naar 60 een cop heeft van 4, en van 35 naar 60 bijvoorbeeld 3,5 dan weet je al genoeg
van 10 naar 35 is dan ook geen cop van 4, maar ook van 3,5

dan is de totale cop ook 3,5. en dat zou bij verwarmen van 10 naar 60 in eenseen cop van 4 zijn.
de getallen zijn natuurlijk voorbeelden, het gaat om het principe. en dan heb je nog het verlies in de boiler.

daarnaast moet je je afvragen hoe gaat gaat als je ze zo in serie zet.
bij een cop van 3,5 duurt het langer om dat vat vol te krijgen met water van 35 graden dan bij een cop van 4.
dat is dus een extra verliespostje, en dat is dan de bron voor de tweede warmtepomp, waarmee du set totaal rendement weer afneemt.

ik weet niet hoe ik dat moet verwoorden ivm cop, wat toch iets anders is als rendement.
maar steld at je zou zeggen dat het rendement 90% is, en je zet twee van die apparaten in seriel, dan is het uiteindelijke rendement 90% van 90%, dus 0,9*0,9 = 0,81

als je cop van 3,5 *cop van 3,5 doet moet je dat niet vergelijken met 1* een cop van 4, maar met het equivalent van 4*4
en dan is dus de cop van twee pompen in serie opeens nog maar 12,25 tegenover 16

die berekening bij cop is een opbrengst verhaal, en dat is niet hetzelfde als rendement.

als voorverwarmen dmv een warmtepomp echt beter was, dan zou iedereen toch allang systemen met een hele batterij van in serie geschakelde warmtepompjes aanbieden? die hoeven elk immers maar een deel van het vermogen te leveren en kunnen relatief licht worden uitgevoerd...

stel dat je met een pomp met een cop v an 4 het water uit een vat van 500 liter opwaardeert naar water van 60 liter, van 35 naar 60 (25 graden) dan levert je boiler

stel 50 liter van 60 graden tappen, betekent 50 liter verwarmen met 25 kelvin per liter: je hebt 1250 nodig, en komt uit het vat van 298 kelvin

het bron water heeft een energie in zich van 298 kelvin

[ Voor 18% gewijzigd door engelbertus op 18-12-2009 07:38 ]

• Mistraller
ericplan schreef op donderdag 17 december 2009 @ 22:30:
PCMadman is ook bij mij langs geweest. Ik was de eerste betalende klant van het bedrijf Warmte Check.NL met rekening nummer 2009001 :) .
Nette site...wel her en der wat spelfoutjes en grammaticale onjuistheden, maar voor 149 euro wil ik deze wel even aanwijzen ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch blijf ik me afvragen of het idd voor zonneboilers bezitters hier, die ongeveer 8 maanden per jaar onafhankelijk zijn voor warmtevraag, een idee kan zijn om d.m.v. een warmtepompboiler de restwarmte af te vangen, die toch al verstookt moet worden met conventionele opwekkers als gas cv of iets aanverwants.
Dat was immers het oorspronkelijke idee als ik mij niet vergis. Niet om 12 maanden pj. warmte op te wekken voor cv en warmwater. Want dat kan een goed gekozen zonneboiler ook allemaal in combinatie met cv ... de kosten daarvan kennen we.
Ik blijf er wel wat in zien, maar tob inderdaad met de vraag... in mijn geval met een Q-solar, op welke manier ik die zou kunnen combineren. Ik stook nu met de vrieskou op stooklijn 0.45 wat overeenkomt met max warmte van 37 a 38 graden en daarmee houd ik het huis 17 uur pd op 20 graden en 7 uur pd op 19 graden in de nacht... dit kost ongeveer 6 kub gas pd. inclusief warmwatergebruik voor een gezin van 4.
Ik denk dat als ik de warmtepompboiler in het nachttarief een deel van de 37 graden kan laten overnemen, dit mij dagelijks nog 2 kub gas zou schelen, bij deze koude.. Anders zijn de kosten mijn inziens te verwaarlozen. Dus ook ik zou niet voor een nieuwe kiezen, maar zekergaan voor een heel betaalbare tweedehands. Als niet heel wat tweakers erop aan het loeren zijn, en de prijzen dadelijk explosief gaan stijgen.. Peak-Solar!! ;) Overigens zou de extra electra geen probleem zijn, omdat de Pv ongeveer 60% van het totaal voor electra opwekt.
engelbertus schreef op donderdag 17 december 2009 @ 23:06:
[...]

volgens mij kan ik het hier alleen maar mee eens zijn.
het in twee stappen naar 60 graden verwarmen betekent dus dat er twee keer een warmtepomp bezig is, die beide een beperkte cop hebben, daarnaast heeft de boiler ook een lager dan 100% rendement. dus daar verlies je ook iets.

het eniege verschil dat er is tussen vanaf 10 graden of vanaf 35 graden naar 60 graden verwarmen is dat het logischer wijs korter duurt in het geval je vanaf 35 naar 60 graden verwarmt. wat er voor zorgt dat de pomp ook korter draait, maar met lager cop, en een sterk afkoelende bron. waardoor de wamtepomp met aardlus meteen weer op volle toeren moet draaien.

door de tussenstap en het moet bewaren en op temperatuur houden van de boiler wordter extra energie gebruikt..
stel je een continue situatie voor, dan heb je dus twee warmtepompen die beide het bron water afzonderlijk moeten verwarmen. de eerste doet zijn best maar de boiler wordt minstens net zo ard afgekoeld als opgewarmd, waardoor het temperatuursverschil van de aardls kleiner wordt, en de cop verder daalt. en tegelijk die van de tweede pomp iets verhoogd. de continue situatie zal dan echter niet gehaald kunnen worden, omdat de boiler op een gegeven moment uitgeput raakt. de capaciteit is dan dus verkleind tov de werking met maar 1 pomp, die van 10 naar 60 graden doet.

naar mijn idee kost dat dus beide keren evenveel geld, aan kWh, maar zal de tweede trap zeg maar, minder lang werk hebben. als je de verliezen qua cop, boiler en omzettingen etc. verwaarloost.
de boiler wordt immers aan de ene kant gekoeld en de andere kant verwarmt, wat op zijn gunstigst gezegd zonder verlies van energie gebeurt.

de boiler wordt slechts een ordinaire warmtewisselaar, en die is nooit 100% efficient. vooral niet als de boiler niet continue werkt, maar slechts nuttig is op het moment dat er geleverd moet worden, er is dan een voorraadje.

en verder is alleen de cop interesantm en niet capaciteit,
als verwarmen van 10 naar 60 een cop heeft van 4, en van 35 naar 60 bijvoorbeeld 3,5 dan weet je al genoeg
van 10 naar 35 is dan ook geen cop van 4, maar ook van 3,5

dan is de totale cop ook 3,5. en dat zou bij verwarmen van 10 naar 60 in eenseen cop van 4 zijn.
de getallen zijn natuurlijk voorbeelden, het gaat om het principe. en dan heb je nog het verlies in de boiler.

daarnaast moet je je afvragen hoe gaat gaat als je ze zo in serie zet.
bij een cop van 3,5 duurt het langer om dat vat vol te krijgen met water van 35 graden dan bij een cop van 4.
dat is dus een extra verliespostje, en dat is dan de bron voor de tweede warmtepomp, waarmee du set totaal rendement weer afneemt.

ik weet niet hoe ik dat moet verwoorden ivm cop, wat toch iets anders is als rendement.
maar steld at je zou zeggen dat het rendement 90% is, en je zet twee van die apparaten in seriel, dan is het uiteindelijke rendement 90% van 90%, dus 0,9*0,9 = 0,81

als je cop van 3,5 *cop van 3,5 doet moet je dat niet vergelijken met 1* een cop van 4, maar met het equivalent van 4*4
en dan is dus de cop van twee pompen in serie opeens nog maar 12,25 tegenover 16

die berekening bij cop is een opbrengst verhaal, en dat is niet hetzelfde als rendement.

als voorverwarmen dmv een warmtepomp echt beter was, dan zou iedereen toch allang systemen met een hele batterij van in serie geschakelde warmtepompjes aanbieden? die hoeven elk immers maar een deel van het vermogen te leveren en kunnen relatief licht worden uitgevoerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
engelbertus schreef op donderdag 17 december 2009 @ 23:06:<...verhelderende uitleg...>als voorverwarmen dmv een warmtepomp echt beter was, dan zou iedereen toch allang systemen met een hele batterij van in serie geschakelde warmtepompjes aanbieden? die hoeven elk immers maar een deel van het vermogen te leveren en kunnen relatief licht worden uitgevoerd...
Dank voor je uitleg. Daar trek ik de volgende conclusies uit:
Wanneer je voorverwarmt met zonneboiler en alleen maar lage temperaturen haalt, en/of wanneer je een hele grote buffer (bijvoorbeeld >1000 l) hebt die je op 35 °C houdt voor je vloerverwarming, boek je dus alleen winst als je vervolgens een klein boilertje (120 l) met een warmtepomp opwerkt voor tapwater. De winst zit hem er dan in dat je a) al 35 graden hebt voor je 120l warmtepomp, en b) maar een "klein beetje water" opwarmt van 35 naar 60 °C.
Positief neveneffect is dan dat je grondlus over langere tijd continu wordt belast om 35°C te maken (en de pomp dus langer, dus gunstiger draait) en de grondlus niet wordt "uitgeput" (niet fors in temperatuur daalt) en daarmee de COP ook inherent beter blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal nog eea proberen te verduidelijken uit mijn tekening:

In principe heb ik maar 120 liter tapwater in de Ecolution WPB. Deze wordt voorverwarmd door de bovenste spiraal van de ZB zodat de Ecolution minder energie erin hoeft te stoppen. De Ecolution verwarmt dit vervolgens naar 60 graden.

Verder heb ik dan 500L CV buffer; 300L in de LWA252 WPB en 200L in de ZB.
De LWA 252 laat ik niet verder dan 45grC verwarmen aangezien dit voldoende is voor mijn LTV. Later kan ik eea testen om deze temeratuur nog verder te verlagen.
De ZB van 200L Wil ik ook zoveel mogelijk mee laten doen. Het laatste schema laat zien dat ik warmte van de ZB naar de WPB kan overpompen. Alleen de voorwaarden ben ik nog aan het overdenken.
- Warmte overpompen als de ZB op temperatuur is (90 gr of zoiets)
- Warmte overpompen zodra de ZB een hogere temperatuur krijgt dan de LWA252.

Eventueel kan ik ze ook op dezelfde hoogte zetten en op elkaar aansluiten zodat het thermosifon principe de warmte tussen de beide boilers egaliseert (misschien dat dit met een 22mm buis gaat?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Het is nu echt waanzinnig mooi weer hier, alleen die 5cm sneeuw op de panelen isoleerde dusdanig dat m'n omvormer niets deed.

Daarnet dus met een bezem, veel tape en een telescooparm mijn panelen schoongemaakt. HUP meteen opbrengst :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier schijnt de zon recht op me scherm! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier schoof de sneeuw er vanzelf af.....gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:50:
Hier schoof de sneeuw er vanzelf af.....gelukkig :)
Nou ik heb net flink moet ploeteren of het dak want na wat dooi en later weer vorst was de boel flink vastgevroren...

Nu knippert de soladin braaf en draait de pomp van de zonneboiler weer. Dat is eer van je werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Het is inderdaad zonnig, gelukkig heb ik vanmorgen de sneeuw er vanaf geschoven.
Alleen de boiler kan ik niet eenvoudig bij (ik wil nog niet dood)

In onze woonkamer is een dikke spouwmuur die vrij staat (niet tegen de buren) en wat koud is.
Dat is niet lekker in je nek als je op de bank zit.

Het gaat alleen om 4 meter uitbouw.
De zijkant van de wand is dus zichtbaar in de woonkamer en ik wil die dun houden.

Ik wil daar balken van 44x44 tegenaan schroeven en plakken met montagekit.
Dan b.v. Rockwool DHZ plaat daarin voor 5cm spouw (zal wel passen in 44mm, toch?)
Speaker snoeren en stopkontakten erin en de boel afwerken met 8mm MDF

Is dat een goede keuze ?
Dikker is better maar ik wil de wand echt zo dun mogelijk houden ivm zijaanzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:56
Woodski schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 12:29:
Het is inderdaad zonnig, gelukkig heb ik vanmorgen de sneeuw er vanaf geschoven.
Alleen de boiler kan ik niet eenvoudig bij (ik wil nog niet dood)

In onze woonkamer is een dikke spouwmuur die vrij staat (niet tegen de buren) en wat koud is.
Dat is niet lekker in je nek als je op de bank zit.

Het gaat alleen om 4 meter uitbouw.
De zijkant van de wand is dus zichtbaar in de woonkamer en ik wil die dun houden.

Ik wil daar balken van 44x44 tegenaan schroeven en plakken met montagekit.
Dan b.v. Rockwool DHZ plaat daarin voor 5cm spouw (zal wel passen in 44mm, toch?)
Speaker snoeren en stopkontakten erin en de boel afwerken met 8mm MDF

Is dat een goede keuze ?
Dikker is better maar ik wil de wand echt zo dun mogelijk houden ivm zijaanzicht.
Vorig jaar heb ik iets vergelijkbaars gedaan met een buitenmuur in de slaapkamer.
Ik heb toen gekozen voor balken van 50x100 en er rollen glaswol van 12cm tussen geduwd. Wat ik er van geleerd heb: het past niet :)
Ik dacht, glaswol is flexibel, zeker op rollen, dus dat kun je wel een beetje induwen. Dat klopt ook, maar vervolgens gaan de platen waar je het mee afwerkt bol staan. Ik heb er dus nog latjes van 2 cm tegenaan gezet voordat ik het goed kon afwerken. Je kunt in plaats van MDF als afwerking ook kiezen voor gipsplaat. Dat is maar 9mm, maar dan sta je wel te schuren op de naden.
Het resultaat is trouwens wel super, de muur voelt nu lekker warm.
Pagina: 1 ... 21 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.