Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.896 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:09:
Het is nu echt waanzinnig mooi weer hier, alleen die 5cm sneeuw op de panelen isoleerde dusdanig dat m'n omvormer niets deed.

Daarnet dus met een bezem, veel tape en een telescooparm mijn panelen schoongemaakt. HUP meteen opbrengst :-)
me too. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Woodski schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 12:29:
Het is inderdaad zonnig, gelukkig heb ik vanmorgen de sneeuw er vanaf geschoven.
Alleen de boiler kan ik niet eenvoudig bij (ik wil nog niet dood)
Tip 1: monteer aan de bovenrand van je panelen van die micro tuinsproeiertjes. Leegloopleidinkje naar beneden en als er een vracht sneeuw op ligt, sproei je dat met een paar liter water weg. Na gedane arbeid loopt de leiding weer leeg en kan dus niet bevriezen. Werkt ook tegen vogelpoep in droge tijden. Werkt ook tegen sneeuw op de schotelantenne.
In onze woonkamer is een dikke spouwmuur die vrij staat (niet tegen de buren) en wat koud is.
Dat is niet lekker in je nek als je op de bank zit.
Tip 2: Als je het écht behaaglijk wilt maken kan je ook leem/warmtewand overwegen. Goede leemwerkers zijn moeilijk te vinden, maar deze tip kreeg ik van eentje die er veel verstand van had: leem wil stucplaat, geen mdf, gipsplaat oid.en lemen is totaal iets anders dan stucen. Je bent gewaarschuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Driemaal goed nieuws deze week:
- bij deze buitentemperaturen trekt de vloerverwarming het nog met 45 graden, zij het maar net aan. Iemand enig idee of het (energetisch) gunstiger is om beter CV-temp 45graden te laten terwijl de opwarmtijd dan heel lang is (vloerverwarming) of dan beter bijv. 55 graden en kortere opwarmtijd ?
- subsidie senter novem voor zonneboiler is toegekend en inmiddels op de rekening (vaststelling ingediend begin oktober)
- Gisteren ons eerste serieuse houtlading in onze nieuwe bergkachel gestookt en inmiddels hier een behaaglijke warmte. Foto's !

[ Voor 7% gewijzigd door Joba op 18-12-2009 17:18 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik niet ik moet werken :) of eigenlijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Ik vind atoomstroom een prima alternatief, kernfusie zou nog beter zijn maar dat is voorlopig nog niet stabiel te krijgen in een centrale.
Kernfusie nog niet stabiel? Ik gebruik het al jaren tot volle tevredenheid en ook nog eens op een veilige afstand.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
n ou zo stabiel is dat helemaal niet hoor... er valt niks aan te controleren, je hebt af en toe flinke uitbarstingen, en de opbrengst is zo wisselend als maar kan....

maar het is wel lekker goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zie op de site van SolarNRG de nieuwe prijzen voor 2010 staan. Ik heb er nog niet in detail naar gekeken, maar ze lijken flink lager dan de prijzen voor 2009. ;)

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:40
sander817 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:36:
[...]

ik niet ik moet werken :) of eigenlijk :(
Hier vanmiddag oom half 2 ook maar even de bezem over de collectoren gehaald. In 5 minuten van 0 graden naar 30 :)
Uiteindelijk toch nog 25 graden in de boiler... De zon staat nu trouwens zo laag dat de bomen 20 meter verderop om 3 uur al schaduw werpen op de collectoren...maar nog 3 dagen en dan gaan de dagen weer lengen!!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 13-09 20:37
Paide22 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 12:55:
[...]

Vorig jaar heb ik iets vergelijkbaars gedaan met een buitenmuur in de slaapkamer.
Ik heb toen gekozen voor balken van 50x100 en er rollen glaswol van 12cm tussen geduwd. Wat ik er van geleerd heb: het past niet :)
Ik dacht, glaswol is flexibel, zeker op rollen, dus dat kun je wel een beetje induwen. Dat klopt ook, maar vervolgens gaan de platen waar je het mee afwerkt bol staan. Ik heb er dus nog latjes van 2 cm tegenaan gezet voordat ik het goed kon afwerken. Je kunt in plaats van MDF als afwerking ook kiezen voor gipsplaat. Dat is maar 9mm, maar dan sta je wel te schuren op de naden.
Het resultaat is trouwens wel super, de muur voelt nu lekker warm.
Ok ik wil geen bol MDF :)
Dus ik ga van 5cm steenwol naar 5cm glaswol voor de ruimte van 44mm
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:25:
Driemaal goed nieuws deze week:
- bij deze buitentemperaturen trekt de vloerverwarming het nog met 45 graden, zij het maar net aan. Iemand enig idee of het (energetisch) gunstiger is om beter CV-temp 45graden te laten terwijl de opwarmtijd dan heel lang is (vloerverwarming) of dan beter bijv. 55 graden en kortere opwarmtijd ?
- subsidie senter novem voor zonneboiler is toegekend en inmiddels op de rekening (vaststelling ingediend begin oktober)
- Gisteren ons eerste serieuse houtlading in onze nieuwe bergkachel gestookt en inmiddels hier een behaaglijke warmte. Foto's !
Joba....is er bij jou nog iemand wezen kijken? Ik vraag dat omdat ik alleen de collectoren nog moet plaatsen en twijvel of ik alvast alles kan op sturen voor de vaststelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

bij mij sinds de aanvraag en ontvangst subsidie sinds 13 maanden nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in mijn geval met een Q-solar, op welke manier ik die zou kunnen combineren.
hij kan op/in/tussen de koudwaterinvoer, hierdoor kun je 4 maanden (nov-feb) warm water invoeren van een kleine warmtepompboiler, de cv stroomt dan weer door de boiler, die dan ineens warmer is.(cop=~3)
je douched dan dus ook via de warmtepomp boiler, en de gasketel blijft maar verbruikt minder.
zomers haal je gewoon de stekker eruit.(wp)
er is een optionele kit (besseling) die in het collector circuit elektrisch bijverwarmt (cop=1)

ik vind het gasverbruik van de qsolar, zeker nu met dikke graaddagen, zo laag dat het nog geen optie is,
isoleren is dan slimmer.
(cv gewoon 45c nu hier, 24x7 op 19,5c thermostaat - verbruik nu 91m3 op 18 dagen december)
en dan... toen ik thuiskwam, was mijn dak keurig wit, en de buren had alweer bijna pannen,
ik heb er 5 minuten naar zitten kijken, dat voelde erg goed, en daar ben ik dus 2 jaar mee bezig geweest.
het was geen warmtefoto, maar het idee is hetzelfde ;-)

/edit : zonnesteek subsidie binnen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 19:21:
[...]

hij kan op/in/tussen de koudwaterinvoer, hierdoor kun je 4 maanden (nov-feb) warm water invoeren van een kleine warmtepompboiler, de cv stroomt dan weer door de boiler, die dan ineens warmer is.(cop=~3)
je douched dan dus ook via de warmtepomp boiler, en de gasketel blijft maar verbruikt minder.
zomers haal je gewoon de stekker eruit.(wp)
er is een optionele kit (besseling) die in het collector circuit elektrisch bijverwarmt (cop=1)

ik vind het gasverbruik van de qsolar, zeker nu met dikke graaddagen, zo laag dat het nog geen optie is,
isoleren is dan slimmer.
(cv gewoon 45c nu hier, 24x7 op 19,5c thermostaat - verbruik nu 91m3 op 18 dagen december)
en dan... toen ik thuiskwam, was mijn dak keurig wit, en de buren had alweer bijna pannen,
ik heb er 5 minuten naar zitten kijken, dat voelde erg goed, en daar ben ik dus 2 jaar mee bezig geweest.
het was geen warmtefoto, maar het idee is hetzelfde ;-)

/edit : zonnesteek subsidie binnen !
aha...daar was ik al benieuwd naar ;) die subsidie dus....is het geworden wat je had verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja, dat was weer een hele strijd en gedoe om het gemaximeerd bij eigen inkoop voor 1-1- te krijgen,
bijna sde alike - hell - ambtenaren, randje rechtzaak weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 19:30:
tsja, dat was weer een hele strijd en gedoe om het gemaximeerd bij eigen inkoop voor 1-1- te krijgen,
bijna sde alike - hell - ambtenaren, randje rechtzaak weer.
Okee...nou ik wacht rustig af....het enige wat ik weet is dat de papieren zijn aan gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 18:55:
[...]

Joba....is er bij jou nog iemand wezen kijken? Ik vraag dat omdat ik alleen de collectoren nog moet plaatsen en twijvel of ik alvast alles kan op sturen voor de vaststelling.
Nee, er is niemand wezen kijken, maar had bij ons best gemogen. Is nu alleen onzichtbaar onder een dik pak sneeuw. Hier overigens tot/met gisteren 90 kuub verbruikt in december. Vanaf vandaag zal het gasverbruik sterk verminderen door onze nieuwe houtkachel.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:25:
Vraagje hoe ziet de afvoer aan de buitenkant van het huis uit ? Zou je daar ook foto van kunnen maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Er stroomt veel water door de Rijn in vier dagen; dus effe een ouwe koe uit de sloot halen:
Femme schreef op maandag 14 december 2009 @ 23:55:
Vorige week heb ik van een lokale installatiebedrijf een offerte gekregen voor het installatiewerk in mijn huis, inclusief de mogelijkheid van een warmtepomp. De kosten vallen niet mee. Het totaal van de warmtepomp (Nibe Fighter 1330-22) met een vermogen van 22kW is bijna 48.000 euro, waarvan 18.000 voor de warmtepomp en toebehoren, een richtprijs van 23.000 euro voor de boringen en de rest voor arbeid en toebehoren zoals een boiler en buffervat.
Ik heb het even nagevraagd bij een -pun intended- betrouwbare bron. Die second opinion is beslist zinvol, PM me als je een adres wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Kets_One schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 16:16:
Ik zie op de site van SolarNRG de nieuwe prijzen voor 2010 staan. Ik heb er nog niet in detail naar gekeken, maar ze lijken flink lager dan de prijzen voor 2009. ;)
sjemig.. stel amorf, 3600 wp, 30 panelen. kost 9955,02+2000 montage=11955,02

subsidie sneek = 2,50 per wp, subsidie fryslan = 0,5 per wp, dus 3 euro per wp.
totale subsidie = 10890, dus betaal ik zelf slechts 1065,02 euro.... en produceer ik denk ik meer dan ik verbruik. dit is dan wel de goedkoopste optie die ik kon vinden. volgens mij mag het hele systeem op 1 groep in de meterkast. de kabel heb ik al getrokken en een installatieapparaat mag ik zelf bijprikken achter 1 van de 2 aarlekautomaten.

dan hoef ik greenchoice dus niet eens meer te betalen.

sde kan ik ook aanvragen, is gratis via solarnrg, en kost dan slechts het plaatsen van de brutoproductiemeter door nuon/liander? en dan krijg ik dan ook nog eens 24 cent per wp stel productie is 2500 kwh (is dat realistisch bij amorfe panelen op het west zuid westen?)
= 2500*0,24 = 600 euro.
bespaarde kosten inkoop electra etc, toch minstens 360 euro.
plaatsen meter 200 euro?

dan levert het het eerste jaar 740 euro op, en de volgende jaren 960.
terugverdientijd is +/- 1,5 jaar ?

of maak ik rekenfouten? mag een systeem niet zo groot voor sde / 1 omvormer / 1 groep ?

maar volgens mij kan ik toch ook nog andere kosten van greenchoice terugvragen, transportkosten, netbeheer?

t probleem is dan wel dat er op mijn dak ws maar 20 of 24 op west zuid west passen, maar op de andere kant van het dak passen er ook wel 5 of 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@snoekie2
let op dat in de zonnesteek actie alle materialen mogen worden opgevoerd,
dus dakbeslag, omvormer bekabeling en panelen, daarover maakt men de wp prijs,
en die dient rond de besseling prijs te zijn.
lager dan besseling ? dan maximaal 50% van het totaalbedrag,
gelijk of hoger ? dan 1500 euro maximaal.
het kan dus best handig zijn extra pluggen extra dure solar kabel of een veel te grote clickfit set te bestellen !
<hint hint>
of een dikke omvormer waarin je net in de mpp zit, en later eens fijn kan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probleem is dan wel dat er op mijn dak ws maar 20 of 24 op west zuid west passen, maar op de andere kant van het dak passen er ook wel 5 of 10
kijk/zoek eens op de steca 2000 master/slave met dual mpp,
dan kan je wellicht 1800+1800 neerleggen en zijn de omvormerkosten ook laag.
http://www.duurzame-energ...s&prod=55&cat=19&group=13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:01:
@snoekie2
let op dat in de zonnesteek actie alle materialen mogen worden opgevoerd,
dus dakbeslag, omvormer bekabeling en panelen, daarover maakt men de wp prijs,
en die dient rond de besseling prijs te zijn.
lager dan besseling ? dan maximaal 50% van het totaalbedrag,
gelijk of hoger ? dan 1500 euro maximaal.
het kan dus best handig zijn extra pluggen extra dure solar kabel of een veel te grote clickfit set te bestellen !
<hint hint>
of een dikke omvormer waarin je net in de mpp zit, en later eens fijn kan uitbreiden.
Dat had ik dan eerder moeten doen denk ik...ik wil uiteindelijk tot 2000 wp gaan dus ik had dan best een zwaardere omvormer kunnen nemen....maar ja dat wist ik dus niet van te voren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Damn.. wij hebben niet echt dit soort subsidies in mijn gemeente... erg jammer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50
Cyberpope schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:10:
Damn.. wij hebben niet echt dit soort subsidies in mijn gemeente... erg jammer.
Je bent niet de enige, ik woon ook in zo'n gemeente helaas.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja, er zijn ongeveer evenveel gemeentes die dit doen, als mensen die je kent; die dit jaar een lager energieverbruik hebben dan in 2008....een handjevol.
PwC: 'Nederland blijft niet binnen CO2-budget'
Slechts enkele G20-landen liggen op koers om binnen hun CO2-budget te blijven, zo blijkt uit een rapport van PricewaterhouseCoopers. Nederland hoort daar niet bij. ’Meer dan een kwart van het Nederlandse CO2-budget voor de komende vijftig jaar is in de afgelopen acht jaar verbruikt.’
bron : energieraad.nl
goh dat gaat ook lekker ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:31:
tsja, er zijn ongeveer evenveel gemeentes die dit doen, als mensen die je kent; die dit jaar een lager energieverbruik hebben dan in 2008....een handjevol.
Dat had ik dan weer wel, ongeveer 10% lager.... maar nog een verbruik om me zelf diep voor te schamen, dus gaan we de komende maanden op jacht naar verbruikers.

1 oplossing heb ik al gevonden.. Alle (maar dan ook alle) verbruikers aangesloten op z'n afstandbediening. Als kamer uit of naar bed. Alle off knopjes indrukken (ook als je niet zeker weet of er op on gedruk is) en je hebt een soort veegschakelaar die alles uitzet als je weggaat of naar bed gaat.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:25:
[...]

Als het mee zit per 1 januari hier wel subsidie €2,50/Wp met een max van €1.500
Betaald uit de opbrengst vd verkoop van Essent aan RWE.
Het is alleen niet bekend welke limburgse gemeenten deze keer exact meedoen.
Vorige ronde deed de onze wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
flitspaal.nl schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:25:
[...]

en sterk je met de gedachte : er zijn nog plenty gemeenten die totally-NOT duurzaam denken/doen/handelen....
Gennep hoort ook op die blacklist ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:44:
[...]

en sterk je met de gedachte : er zijn nog plenty gemeenten die totally-NOT duurzaam denken/doen/handelen....
Mijn gemeente vind zichzelf erg groen. Led verlichting voor de kerst. En er wordt "groen" ingekocht. blergh. Intussen verwijzen ze schaamteloos naar de SDE subsidies bij Senternovem.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flitspaal.nl schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:50:
[...]

Mijn gemeente vind zichzelf erg groen. Led verlichting voor de kerst. En er wordt "groen" ingekocht. blergh. Intussen verwijzen ze schaamteloos naar de SDE subsidies bij Senternovem.
Iemand Nova gezien.
Gast was Wubbo Ockels.
Hij liet niets heel van het groene denken van onze gekozen leiders in Den Haag (Kopenhagen)
Neem de moeite eens om het te bekijken.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Effe heel snel gerekend: alleen met salderen á 24 eurocent/kWh met een krap 5 kWp systeempje en onze instralingscondities, met zeer conservatieve inschatting van 900 kWh/kWp.jaar kom je al binnen 16 jaar uit. Zonder SDE gezeik, en nog zonder kWh prijs stijging meegerekend. Uiteraard ook niet met "rentederving" en dat soort onzin rekenend, want ik heb al vele jaren veel spaargeld op een duurzame rekening staan die echt niet veel oplevert (maakt me verder geen bal uit). Veel mensen die met dat soort "rentederving" rekenen, zouden nooit zo lang geld op een spaarrekening hebben laten staan. Dat had binnen no-time aan een lange "ecovakantie" ergens elders op deze planeet uitgegeven... (is mijn inschatting).

Hmmmm. Zal ik de oude Shell zooi gaan verkopen en voor 5 kWp sharpies gaan? :P

Hmmmm. Dan moet ik wel de buurman mee laten draaien, anders krijgen we "neggie probleempjes" met netbeheer etc.... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:44:
[...]

Hey hey niet zo negatief Niels 8)
http://74.125.77.132/sear...gie+provincie&hl=nl&gl=nl

Je spam naar de gemeente heeft misschien toch nut gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 18:03

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op donderdag 17 december 2009 @ 17:37:
[...]
Solland Solar is 90% eigendom van atoomboer (zorrie JAN-B... >:) ) Delta, en die heeft zo wat financiële zorgjes.
Geeft niet hoor :P zolang je mij maar niet gekkie noemt :(

Trouwens, die aardige Hr. Boerma is serieus aan het zoeken voor een geschikte plek voor de nieuwe nuke. 8)7
Voor alle duidelijkheid: ik ben pro Delta maar absoluut tegen een nieuwe kerncentrale.
Die komt er niet om de eenvoudige reden dat het wel 10-11 jaar duurt om te bouwen, tegen die tijd is er veel verandert, hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 18:03

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Het valt mij op dat ze geen klein starters-pakketje meer hebben van 2 panelen - zoals ik dus heb - voor de
PV ers die willen starten met iets wat nog redelijk betaalbaar is.
Alhoewel, ze hebben wel een pakket van 4 x 121Wp voor +- 1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 23:46:
[...]

Het valt mij op dat ze geen klein starters-pakketje meer hebben van 2 panelen - zoals ik dus heb - voor de
Als je zou willen, zou je binnen SDE al niet meer mee mogen doen als je een instap installatie van 1 kWp wil. Hebben de EZ eikels stiekem in de nieuwe regels zitten proppen zonder dat ook maar een parlementariër het in de gaten had. Ik heb info uit de eerste hand dat dit door de brancheorganisatie voorgesteld lijkt te zijn (en waar de ZPV volgens mij niets van afweet....). Zo "doen" wij dat in NL.

Maakt verder niet uit. Ik adviseer mensen sowieso om bij kleinere installaties die ellende te negeren en gewoon direct te knallen, zonder ambtelijke bemoeizucht en trainering. Module prijzen zijn toch al een kwart omlaag gedonderd, dus waarom zou je nog langer wachten? In februari gaat "het" weer goed beginnen, dus dan moet je zorgen dat je onder de (blauwe) pannen bent... ;)
pro Delta maar absoluut tegen een nieuwe kerncentrale.
Contradictio in terminis???

Wipkipbeleid summa cum laude:

Intrekking van een hele zwik van de (slecht werkende of de verkeerde partijen bevoordelende of burgers teveel opleverende, etc.) "subsidieregelingen" van EZ per 1-1-2010.

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2009-19654.html

Hebben weer een zooi ambtenaren flinke kluif aan gehad om dat allemaal weer in goede banen te leiden.

Volgende zwik ambtenaren gaat weer een zooi nieuwe regelingen verzinnen om nog niet bekende vrindjes verder te gaan paaien met belastinggeld.

Meest opvallende hier relevante "gesneuvelde" regeling (was een heel pak papier, al twee wijzigingen in geweest):
§ 2. Intrekking regelingen op het terrein van energie en telecom
ARTIKEL II

De volgende regelingen worden ingetrokken:

a. Tijdelijke energieregeling markt en innovatie;
U begrijpt hem niet? Kan ik me voorstellen: hiertoe behoorde de lucratieve subsidie op zonneboilers, warmtepompen en toverketels (HRe).

Geen idee hoe dat verder ingevuld zal worden, ik begin de draad hier ook een beetje kwijt te raken in die afgrijselijke subsidiekermis. Ik kan me niet voorstellen dat die niet verder gesubsidieerd zullen worden, want het water staat in Den Haag aan de lippen. Zeg echter nooit nooit, er gebeuren wel vreemdere dingen in de residentie.

[ Voor 38% gewijzigd door zonnigtype op 19-12-2009 00:16 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 23:18:
[...]

Hey hey niet zo negatief Niels 8)
http://74.125.77.132/sear...gie+provincie&hl=nl&gl=nl

Je spam naar de gemeente heeft misschien toch nut gehad.
...bij de LES blijven.. ;)

ach.. schrijven/praten is vers 1 (we weten in Kopenhagen waar dat toe geleid heeft... niets dus).
nu nog maar invulling geven....en daar zal t wel bij blijven vrees ik (leer mij de gemeente kennen)..

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 00:12:
[...]

...bij de LES blijven.. ;)

ach.. schrijven/praten is vers 1 (we weten in Kopenhagen waar dat toe geleid heeft... niets dus).
nu nog maar invulling geven....en daar zal t wel bij blijven vrees ik (leer mij de gemeente kennen)..
Neem nog een SLOK van jullie lokale klimaatinitiatief, beste Niels... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 00:17:
[...]

Neem nog een SLOK van jullie lokale klimaatinitiatief, beste Niels... >:)
SLOK? Slok op een borrel he...
Ik ga wel naar de kwalitaria van familie Geurts, om mij te bezatten en
hap nog wel een bakpao even weg ook... 't mag... 't is duurzaam gefrituurd :D

Laat de ambtenarij maar eerst dat Energielabel G wegpoetsen van hun stadhuis/gemeentehuis... (NO joke)

[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 19-12-2009 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Nogmaals subsidies duurzame warmte.

Ik begrijp het niet meer, maar hier is weer wat anders gepubliceerd in de Staatscourant, verhoging van budgetten.

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2009-19065.html

Waar die subsidie dan wel vandaan komt ontgaat me effe (heb ook geen zin meer om te zoeken), maar het gaat omhoog. Budget tot en met 2010, verhoogd met 20 miljoen (wat een dijenkletser...). Misschien hebben ze weer budgetten naar weer een ander "ministeriële regeling" verschoven, onnavolgbaar...

Leuke bijkomstigheid: er staat een fout in de titel. Heb ik nog nooit gezien bij een officiële Staatscourant publicatie:
Regeling van de Minister van ecconomische Zaken van 2 december 2009, nr. WJZ/9206347, tot wijziging van een subsidieplafond 2009 (Duurzame warmte voor bestaande woningen)
... het staat er echt!

Nieuw vakgebied? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 23:41:
[...]

Ik heb deze zomer via een installatiebureau een warmtepomp besteld maar verder geheel zelf geïnstalleerd.
Vermogen 13.6kW th. Kosten ca 8000 euro incl BTW, daar gaat dan nog de subsidie (5600) vanaf. Andere hardware ca 3000 euro.De put (monobron) heb ik laten slaan voor 3000 euro. Ik heb alles heel erg geminimaliseerd, zit heel gunstig hier op de veluwe, geen arbeidskosten, enz, dus denk ik nog steeds dat het voor ons echt niet goedkoper kon. Vloerverwarming was er al, ook gasketels die bij kunnen stoken als het nodig is. Zie eerdere bijdrage op dit forum.
48 keuro vind ik wel erg veel, ik denk dat de offerte aanbieder wel heel veel slagen om de arm heeft genomen, of eigenlijk geen zin heeft. Volledig uitbesteden zou toch wel voor de helft daarvan moeten kunnen lijkt me...
Dat heb je inderdaad voor een hele nette prijs gerealiseerd.

Ik heb zelf niet de tijd om te gaan zelfbouwen, maar ken misschien wel iemand die erbij kan helpen.

Bij voorkeur wil ik niet meer afhankelijk zijn van gas. Mijn installatie moet wel kleiner kunnen dan die 22kW als ook een deel van het vermogen van een 8kW houtkachel wordt meegerekend. Aan de verwarming van de slaapkamers kunnen minder hoge eisen gesteld worden (voor mezelf vind ik het onbelangrijk maar mocht ik ooit kinderen krijgen dan is het wel handig dat zij een verwarmde kamer hebben). Douche wtw's helpen wellicht ook wat.

Volgens de aannemer valt het wel mee met het werk om een geïsoleerde spouwmuur te maken in een deel van het voorhuis. Als de prijsopgave daarvoor gunstig uitvalt (wat nu zeker moet kunnen omdat hij nu zijn mensen doelloos heeft rondlopen in de werkplaats en binnenwerk zoekt voor de winter) kan ik het voorhuis een zeer goed isolatieniveau krijgen. De vloerisolatie wordt al goed, er komt isolatie in het plafond en de buitenmuur wordt dan steense muur + ongeïsoleerde spouw + geïsoleerde spouw. Bij elkaar een pakket van 60cm ofzo :P . De warmteverliesberekening zal denk ik een wat gunstiger uitkomst hebben met de wijze waarop we wat dingen nu willen aanpakken tov hoe ze op de bouwtekening staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Op dit moment buiten -10'C en binnen een keurige 21,5'C, SV staat nog steeds uit *O*

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 00:39:
Op dit moment buiten -10'C en binnen een keurige 21,5'C, SV staat nog steeds uit *O*
Ik ben jaloers. SV staat al weer een tijd heftig te bakken hiero. Tja, geen Speksteenkachel hé, dan krijg je dat...

Sinds 1 december al dik 1 GigaJoule (twintig Euri) weggebrand hier. Ze liggen vast te rollebollen bij NUON/Vattenfall... ;(

Aanrader, ook al ben ik het in veel gevallen niet (helemaal) met hem eens:

Rifkin voor EenVandaag

Met name de afsluiting klopt niet zo. Volgens mij heeft Rifkin niet helemaal door hoe ver in de Middeleeuwen dit poldermoerasje is afgegleden. Tolerantie? Met onze veelgeprezen Witkuif??? Duurzame Energie? Met SDE??? Dat was rond de eeuwwisseling nog zo, beste meneer Rifkin. We leven nu in ander tijden. (Andere eeuw? Andere planeet?)

Toevoeging:

Ronduit VER-NIE-TI-GEN-DE eindejaarspreek van windenergie specialist (die zijn cijfers zeeeeeeer goed kent...) Jaap Langenbach van Wind Service Holland. Zet dat s.v.p. altijd naast het belachelijke geronk uit de Residentie alstublieft en geloof nooit van uw leven meer een politicus die het over "duurzame energie" heeft in ons land...

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 19-12-2009 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Speksteenkachel schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 00:39:
Hier kreeg ik het de afgelopen dagen net warm, woonkamer + keuken en hal op 20c en dan moet ik 2-3 keer per dag de houtkachel flink opstoken (electrische radiatoren staan uit). Buiten is het dan ong. max. -19 en min. -23. In ieder geval een gegarandeerde witte kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Gisteravond op NOVA:
Teleurstellende berichten vanuit Kopenhagen.
Maar vooral de reactie van Wubbo Ockels is zeer opmerkelijk.
Hij laat geen spaan heel van onze regeringsleiders en roept iedereen op om zelf PV-aan te schaffen om de gevestigde orde buitenspel te zetten.
Zijn inbreng begint vanaf 10:04

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Mike70 schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:08:
Gisteravond op NOVA:
Teleurstellende berichten vanuit Kopenhagen.
Maar vooral de reactie van Wubbo Ockels is zeer opmerkelijk.
Hij laat geen spaan heel van onze regeringsleiders en roept iedereen op om zelf PV-aan te schaffen om de gevestigde orde buitenspel te zetten.
Zijn inbreng begint vanaf 10:04
Het lijkt me overduidelijk. Onze regering moet zich diep, maar dan ook diep, schamen.

En dan dit : http://www.telegraaf.nl/b...prijs_sterk_omlaag__.html . Dat lijkt op het oog op een goed bericht maar is eigenlijk hardstikke slecht. Dit houdt in dat particulieren de komende tijd nog minder worden gestimuleerd om te gaan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf me verbazen over de zonneboiler.
9.00uur -12,8gr in de collector
10.41uur +22,3gr in de collector en de pomp loopt, buiten is het -10,1gr
Alle collectoren zijn wit door een laag ijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:50:
Ik blijf me verbazen over de zonneboiler.
9.00uur -12,8gr in de collector
10.41uur +22,3gr in de collector en de pomp loopt, buiten is het -10,1gr
Alle collectoren zijn wit door een laag ijs
bewijst maar weer hoe goed het vacuum werkt. Hier zag ik vorig jaar precies hetzelfde. -10 buiten terwijl de collector gewoon +22 graden. Hier staat de collector nog op 0 graden, ook niet zo gek, de zon staat er nog niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:41:
[...]
En dan dit : http://www.telegraaf.nl/b...prijs_sterk_omlaag__.html . Dat lijkt op het oog op een goed bericht maar is eigenlijk hardstikke slecht. Dit houdt in dat particulieren de komende tijd nog minder worden gestimuleerd om te gaan besparen.
"De lagere prijs voor stroom is te danken aan de olieprijs, die de afgelopen tijd daalde. De twee prijzen zijn aan elkaar gekoppeld."

Ja, en dan toch zonder blikken of blozen de gasprijs verhogen. Terwijl deze ook gekoppeld is aan de olie prijs.
En alle media neemt het persbericht klakkeloos over zonder er een kritische kanttekening bij te zetten. 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hoe hoog is bij jullie trouwens op dit moment de relatieve luchtvochtigheid in huis? Ik heb hier een digitale hygrometer en die geeft op dit moment slechts 37% aan.

In het hele huis is overigens de luchtvochtigheid erg laag. Kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is het nu ongeveer -6C... hier vlakkeplaatcollectoren, ongeveer de helft in de zon. De boiler is nu gestart temperatuur van het circuitwater 17graden celcius.
Ook de vlakkeplaat doet iets en valt over een n uurtje helemaal in de zon, dan ga ik nog even kijken..
flitspaal.nl schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:57:
[...]

bewijst maar weer hoe goed het vacuum werkt. Hier zag ik vorig jaar precies hetzelfde. -10 buiten terwijl de collector gewoon +22 graden. Hier staat de collector nog op 0 graden, ook niet zo gek, de zon staat er nog niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:05:
[...]

kijk/zoek eens op de steca 2000 master/slave met dual mpp,
dan kan je wellicht 1800+1800 neerleggen en zijn de omvormerkosten ook laag.
http://www.duurzame-energ...s&prod=55&cat=19&group=13
dan ben ik voor de omvermers dus 2100 euro kwijt, en is het een andere omvormer dan bij de solarnrg-prijs inbegrepen is, en vast ook duurder.

maar de belangrijkste vraag is dus, klopt mijn berekening voor de terugverdientijd, en welk paneel is het meest geschikt voor ligging op een hellend dak op het oosten / westen. anders is het "eenvoudiger, en meer rendabel om toch een duurder monocristalijn systeem te kiezen, met gewoon 1 inverter.

verder nog een vraag, waarom een master slave systeem als je de panelen ook nog wel kunt doorlussen over de nok van het dak?

of is die 2100 euro voor een maser/slave oplossing van beide 2100 wpiek goedkoper dan 1 omvormer voor 3600 wpiek?
en is het rendement met van die master slave oplossing net zo goed als en omvormer van 3600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
engelbertus schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 12:23:
[...]

verder nog een vraag, waarom een master slave systeem als je de panelen ook nog wel kunt doorlussen over de nok van het dak?

of is die 2100 euro voor een maser/slave oplossing van beide 2100 wpiek goedkoper dan 1 omvormer voor 3600 wpiek?
en is het rendement met van die master slave oplossing net zo goed als en omvormer van 3600?
Zeker als je oost/west hebt wil je absoluut niet dat de panelen over de nok zijn doorgelust. Dan ligt er namelijk steeds de hele dag een deel van de panelen in de schaduw waardoor je rendement onderuit gaat.

Vandaar dat een steca 2000 ideaal voor je zou zijn, evt met extra slave. Een steca 2000 heeft twee mpptrackers. daarmee kan je je installatie op bijv het oosten verdelen in twee strings waardoor je maximaal profijt hebt van je dak.

De tweede slave sluit je dan aan op dezelfde manier voor de panelen op het westen. Je hebt dan 1 hele grote omvormer met 4 mpp trackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:57

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:57:
[...]

Ook de vlakke plaat doet het hier prima. Collectortemperatuur is nu 29° C en de pomp snort rustig door. Ook de PV is lekker bezig, vooral nadat ik vanochtend een restje sneeuw van de panelen heb geveegd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Mijn vlakke plaatcollector van 4,2m ligt pal zuid.
Op dit moment gaat er 19,5 graden water omhoog en dat komt als 25,5 graden weer terug.
Prima resultaat dus. _/-\o_
En de woonkamer krijgt nu via een grote glaspui met HR++ glas ook warmte.
Het verschil tussen voor en achter in de woonkamer is goed voelbaar.
De zon heeft dus toch meer kracht dan je zo zou verwachten.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
flitspaal.nl schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:41:
[...]

Het lijkt me overduidelijk. Onze regering moet zich diep, maar dan ook diep, schamen.

dan gaat de sde subsidie wel omhoog voor de opbrengst in kwh ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Cyberpope schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:36:
[...]

Dat had ik dan weer wel, ongeveer 10% lager.... maar nog een verbruik om me zelf diep voor te schamen, dus gaan we de komende maanden op jacht naar verbruikers.

1 oplossing heb ik al gevonden.. Alle (maar dan ook alle) verbruikers aangesloten op z'n afstandbediening. Als kamer uit of naar bed. Alle off knopjes indrukken (ook als je niet zeker weet of er op on gedruk is) en je hebt een soort veegschakelaar die alles uitzet als je weggaat of naar bed gaat.
dit heb ik ook gedaan voor sfeerverlichting die op stopkontakten waren aangesloten, en voor de tv en stereo.

jammergenoeg gaat dat lastig voor de dvd recorder, want dan heeft die geen guide plus meer...

de digitale kabeldecoder kan echter wel uit als je naar bed gaat, die heeft veel sneller weer de guide info weer opgehaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
engelbertus schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 15:20:
[...]

denk het niet, want het gaat om de gemiddelde energieprijs van de elektriciteit....
dus....als de rest van de markt niet/marginaal zakt, zul je 't amper gaan merken (als in : "financieel binnenlopen met de SDE subsidie").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Bij m'n ouders: 7m2 vacuumbuis op zuid heeft al de hele week geen zon gezien; wolken, sneeuw en schaduw zorgen voor 0,0 opbrengst helaas.
PV ligt nog volledig onder het sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SpiceWorm schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 15:48:
Bij m'n ouders: 7m2 vacuumbuis op zuid heeft al de hele week geen zon gezien; wolken, sneeuw en schaduw zorgen voor 0,0 opbrengst helaas.
PV ligt nog volledig onder het sneeuw.
Mijn zonneboiler en m'n 500Wp op het westen liggen ook nog volledig onder de sneeuw. De collector komt uiteindelijk wel boven nul maar niet hoog genoeg om de collectorpomp aan te laten slaan.

Verder nog meer slecht nieuws. Er komt nog veel meer sneeuw. Op www.buienradar.nl is de eerste band met buien al te zien. En zo te zien krijgt mijn woonplaats straks de volle laag. Agja.. Het levert wel mooie beelden op.

Overigens is hier nu overduidelijk te zien wie op zolder de verwarming aan heeft staan en wie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja, maar de terugleverprijs is dan ook egzakt, dus verdien je niks
je krijgt totaal voor een opgewekte en teruggeleverde of niet afgenomen kwh dan nog steeds hetzelfde bedrag

maar idd.
als je bij de duurste leverancier zit, en je levert meer terug dan dat je afneemt, dan verdien je extra als de gemiddelde prijzen dus lager zijn.

zit je bij een goedkopere leverancier dan dan "verdien" je minder aan de SDE...

binnenlopen zal het wel nooit worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Vandaag ook eens wat sneeuw geruimd:

Afbeeldingslocatie: http://mystery.reinieren.net/rrdsolar/solar_power_last_day.png

NB deze image wordt elk uur gerefreshed

Verder vandaag nog een duurzaam klusje gedaan; de vriezer ontdooid! Hij staat in de garage dus hoeft al niet hard te werken, maar nu is het ideaal, want de inhoud kon gewoon in een doos in de tuin gezet worden. (Hier -7,7)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mistraller schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 15:58:
Vandaag ook eens wat sneeuw geruimd:

[afbeelding]

NB deze image wordt elk uur gerefreshed

Verder vandaag nog een duurzaam klusje gedaan; de vriezer ontdooid! Hij staat in de garage dus hoeft al niet hard te werken, maar nu is het ideaal, want de inhoud kon gewoon in een doos in de tuin gezet worden. (Hier -7,7)
verdorie, bijna gratis frikandellen uit Heesch kunnen happen ;)
ik duik zo mijn bad in, heb na een uur ligfietsen het toch best wel frisjes (understatement, ahum, kuch)

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 19-12-2009 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:37
De zonneboiler (120 l.) is van 13 naar 20 graden gegaan, terwijl niet eens alle ijs van de buizen af is. PV 3.47 kWh, bijna 1 kWh/kWp. Niet slecht voor bijne de kortste dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

JAN-B schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 23:46:
[...]

Ik zoek eigenlijk dus zo'n "starers-pakket". Kan ik zo'n pakket gewoon zelf op m'n tuinschuurtje mikken, converter in het stopcontact en gaan met die banaan? Ik wil gewoon eens voorzichtig beginnen met zonnepanelen, en als ik met 2 of 4 panelen het energieverbruik van m'n server kan compenseren is dat al heel wat ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
zonnigtype schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 01:51:
Aanrader, ook al ben ik het in veel gevallen niet (helemaal) met hem eens:

Rifkin voor EenVandaag

Met name de afsluiting klopt niet zo. Volgens mij heeft Rifkin niet helemaal door hoe ver in de Middeleeuwen dit poldermoerasje is afgegleden. Tolerantie? Met onze veelgeprezen Witkuif??? Duurzame Energie? Met SDE??? Dat was rond de eeuwwisseling nog zo, beste meneer Rifkin. We leven nu in ander tijden. (Andere eeuw? Andere planeet?)
Interessant verhaal, mooi dat de mensen die dezelfde opleiding hebben genoten als onze regeringsleiders tot deze conclusies komen.

Bdw:
Ir. Hans Halkema is overleden 16 december 2009. Niet dat ik het wil vieren, maar 'het georganiseerde verzet' tegen windmolens was toch grotendeels rond de publicaties van deze meneer gebouwd. Volgens de heer Halkema kan windenergie nooit tegen beperkte prijs ingepast worden in ons electriciteitsnet. Er moet volgens hem net zoveel snel op en afschakelend vermogen zijn als dat er MW's aan windmolens zijn neer gezet.
Ik heb met hem dit jaar nog een paar mail wisselingen gehad, maar we begrepen elkaar echt niet ("olie en kolen gaan nooit op", "windmolens draaien enkel op subsidie", "als we massaal overgaan op warmtepompen wordt het probleem nog groter").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Laatst online: 14-09 14:44
flitspaal.nl schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 12:03:
Hoe hoog is bij jullie trouwens op dit moment de relatieve luchtvochtigheid in huis? Ik heb hier een digitale hygrometer en die geeft op dit moment slechts 37% aan.

In het hele huis is overigens de luchtvochtigheid erg laag. Kan dit kwaad?
Hier ongeveer hetzelfde, gedurende het najaar is de relatieve luchtvochtigheid erg hoog, maar in de winter daalt deze vaak hard.

Dit komt omdat warme lucht meer vocht kan bevatten. De koude lucht buiten kan nu maar een heel klein beetje vocht bevatten, waardoor de warmere lucht binnen (de opgewarmde koude van buiten) nu in absolute zin diezelfde hoeveelheid vocht bevat. In de praktijk is dit dus een beetje meer vanwege vochtinbreng door personen/was/planten.

In de volgende tabel http://www.tis-gdv.de/tis_e/misc/klima.htm kun je zien dat bij een luchtvochtigheid van 37% en een temperatuur van 20°C er ongeveer 6g/m³ water in de lucht zit. Bij -5° betekent dit een luchtvochtigheid van ongeveer 175%. (3.4g/m³ bij 100%)

Dit kan in principe geen kwaad, wel kan het zijn dat je last van droge huid/lippen/ogen krijgt. Daarnaast kan je houten vloer wat krimpen, schade doet het echter niet. In ieder geval de ideale tijd om de was in huis te drogen en zo de relatieve luchtvochtigheid wat omhoog te gooien.
Microkid schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 16:22:
[...]

Ik zoek eigenlijk dus zo'n "starers-pakket". Kan ik zo'n pakket gewoon zelf op m'n tuinschuurtje mikken, converter in het stopcontact en gaan met die banaan? Ik wil gewoon eens voorzichtig beginnen met zonnepanelen, en als ik met 2 of 4 panelen het energieverbruik van m'n server kan compenseren is dat al heel wat ;)
Indien je niet meer dan 600W op 1 groep zet kan dit gewoon. Zorg er dan wel voor dat je een terugdraaiende ferrarismeter hebt, en geen digitale die niet zo netjes factureert als een gewoon teruglopende meter. (voor meer info hierover even zoeken in het topic)

[ Voor 46% gewijzigd door Jape op 19-12-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[...]

En vergeet niet ook direct je energiebedrijf te informeren dat je gaat terugleveren, en saldering hierop van toepassing is....
Bij voorkeur per brief (aangetekend), danwel gewoon de klantenservice bellen en eventueel het formulier daarvoor laten toesturen (en kopie bewaren ;) )

leuk filmpje is hier nog te bekijken

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 19-12-2009 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

MacMF schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 09:50:
[...]

Hier kreeg ik het de afgelopen dagen net warm, woonkamer + keuken en hal op 20c en dan moet ik 2-3 keer per dag de houtkachel flink opstoken (electrische radiatoren staan uit). Buiten is het dan ong. max. -19 en min. -23. In ieder geval een gegarandeerde witte kerst.
Bij die temperaturen gaat dat wel lukken denk ik :)
Ik stook op de wandtemperatuur van m'n kachel, deze houd ik met deze koude op 175'C, gemeten met een infra rood thermometer.
Met af en toe een blokje hout er bij kun je vrij zuinig stoken op deze manier.
Voeg je teveel hout toe dan kan de speksteen de warmte niet meer opnemen en gaat deze rechtstreeks de schoorsteen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 15:20:
[...]

In de voorschotbedragen wordt met veel te hoge correctiebedragen gerekend. Subsidiebedrag = basisprijs minus correctiebedrag, dus laag voorschotbedrag. Wordt pas na 1 april 2010 met terugwerkende kracht bijgesteld voor SDE 2008 resp. 2009 instappers. Echter: er zit een bodem in de regeling, genaamd basiselektriciteitsprijs. Als die bodem wordt bereikt (met een kwart minder leveringsprijs zeer goed voorstelbaar), wordt er NIET meer subsidie uitgekeerd. Die bodem is NU AL voor de grotere installaties uit SDE 2009 in de voorschotbedragen voor 2010 bereikt.

Ik vermoed dus foul play van de grote energiejongens die alles op alles zullen zetten om decentrale opwekking maximaal te frustreren en te saboteren. Jarenlang is ook door hen het verhaal opgehangen dat de elektraprijs meedreef met de olieprijs omdat veel elektra in gasgestookte centrales werd (wordt) opgewekt en de gasprijs kunstmatig aan de olieprijs ontwikkeling gekoppeld zou zijn. Nu wordt opeens massaal in de leveringsprijs ingegrepen van elektra, maar de gasprijs gaat omhoog. Rara hoe kan dat...

Hoogste tijd voor de NMa om de zweep over de sector te halen. Maar ja: NMa is ook alweer een EZ instantie, dus dat zal op zijn hoogst een veertje voor in de oksel worden vrees ik...

We worden dagelijks gepiepeld beste mensen. Hopelijk barst de bom zo spoedig mogelijk.
Ir. Hans Halkema is overleden 16 december 2009.
Gaia hebbe zijn ziel. Ze is extreem vergevingsgezind en zal maar wat graag zijn laatste rustplaats verwarmen met haar gratis zonnekracht en de laatste herfstbladeren doen ritselen met de van die zonnekracht afgeleide, windturbines zonder meerkosten in beweging zettende wind.

Amen.

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 19-12-2009 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
Speksteenkachel schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:25:
[...]

Bij die temperaturen gaat dat wel lukken denk ik :)
Ik stook op de wandtemperatuur van m'n kachel, deze houd ik met deze koude op 175'C, gemeten met een infra rood thermometer.
Met af en toe een blokje hout er bij kun je vrij zuinig stoken op deze manier.
Voeg je teveel hout toe dan kan de speksteen de warmte niet meer opnemen en gaat deze rechtstreeks de schoorsteen uit.
Zo geavanceerd zijn we hier niet. Als de kachel "heet" (de hele kachel net te heet om aan te raken) is dan geen hout meer en duurt het even tot hij echt uit is en doe ik de schoorsteen dicht. Ik heb ook het advies gekregen om op de bovenverdieping een afsluiter in de schoorsteen te maken zodat de warmte iets beter vastgehouden wordt, dit is vooral fijn omdat de schoorsteen door beide slaapkamers loopt en daar lekker warm wordt.
Maar als de kachel brandt dan gaat er toch wel meer dan een blokje doorheen (een beetje moeilijk aan te geven hoeveel nu exact, maar ik ben het nu al zat om elke keer de kou in te moeten om hout uit de schuur te halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat komt omdat gietijzer de warmte snel weer kwijt is t.o.v. accumulerende kachels.
Zo geavanceerd is het hier helemaal niet hoor, gewoon een ir thermometer van Conrad die af en toe even op de kachel gericht wordt ;)
Ik hoop dat er in de toekomst nog een keer een echte Tulikivi bij ons komt te staan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 21:32:
Dat komt omdat gietijzer de warmte snel weer kwijt is t.o.v. accumulerende kachels.
Zo geavanceerd is het hier helemaal niet hoor, gewoon een ir thermometer van Conrad die af en toe even op de kachel gericht wordt ;)
Ik hoop dat er in de toekomst nog een keer een echte Tulikivi bij ons komt te staan :9
Straks een speksteentje te koop, hoor ik? :9

Morgen weer onderhoud in een vlak bij onze wijk liggend bosje, we zagen heel wat CO2 vastgelegd "geriefhout" om daar. Zal ik alvast wat hout gaan sparen??? >:)

Hoeveel speksteen kan er in een fietskar voordat de as breekt? Of zou tante NS het spul willen vervoeren helemaal van Enschede naar Leiden? :+

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 19-12-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 21:37:
[...]
Straks een speksteentje te koop, hoor ik? :9
Ha, ha nou dat straks is nog wel ver weg hoor.
Er gaan eerst nog wat andere energie besparende maatregelen plaats vinden en die kosten ook paar euri :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Wij hebben met de kou veel water onderaan onze raamkozijnen. (Dubbelglas) Komt dat nu door de koudebrug bij de rand van het glas, door de vochtigheidsgraad... (volgens onze meter 48%) of doordat er een brede vensterbank boven onze radiatoren zit? (Of wellicht een combi daarvan?)

Heel lastig is het niet, maar het geeft wel wat schimmel, en ik zal binnenkort de verfkwast eens moeten gaan hanteren zag ik. Meestal halen we er een doekje langs, want het is een heel plasje met deze koude temperaturen buiten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
Speksteenkachel schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 21:32:
De kachel die hier staat is een Narvi, plaatstaal behuizing met "vuurbakstenen"? om de warmte vast te houden. De kachel staat ergens aan de onderkant van het prioriteiten lijstje, binnenkort eerst dubbel glas plaatsen en als de temperaturen wat aangenamer zijn de bovenverdieping opnieuw isoleren en afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@beginnerssetje @ low price.
3x 190Wp mono panelen van solarking (op dit forum)
op een steca 500 van solarnrg.nl
clickfit set + bekabeling van zon-panelen.nl
ongeveer 1325 euro
2 van deze setjes is al snel een leuk setje totaal,
1140wp, voor 2650 euro.
just my 2 cents.

disclaimer :
pas op zonnepanelen zijn zeer besmetteljk,
voor je het weet heb je je dak vol.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
[...]Ik zoek eigenlijk dus zo'n "starers-pakket". Kan ik zo'n pakket gewoon zelf op m'n tuinschuurtje mikken, converter in het stopcontact en gaan met die banaan? Ik wil gewoon eens voorzichtig beginnen met zonnepanelen, en als ik met 2 of 4 panelen het energieverbruik van m'n server kan compenseren is dat al heel wat ;)
<brom>Trias Energetica: bespaar maximaal, zet duurzaam in waar het kan, olie op het vuur voor de rest.</brom>
Een zuiniger servertje (11W, zoek in dit topic, genoeg aanwijzingen) kost minder, Waar of niet waar?. Als je 4 panelen nodig hebt om te compenseren, reken ik 4x200=800Wp, is 680 KWh op jaarbasis (850 KWH/Wp SDE limiet). 11Wx24hx365d= 96 KWh. Zonnepanelen kosten minimaal 1.73 €/Wp (kaal, zonder omvormer) dus 1384 voor de installatie. Zuinig servertje kost 600, houd je nog 784 euro en 584 KWh over. Q.E.D.

Met andere woorden: we moeten "allemaal" ons denken omgooien. Waarschuwing: resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Zonnepanelen werken verslavend en kunnen goed zijn voor de volksgezondheid.

[ Voor 7% gewijzigd door el jonco op 19-12-2009 22:35 . Reden: gezondheidswaarschuwing toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

MacMF schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:17:
[...]
De kachel staat ergens aan de onderkant van het prioriteiten lijstje, binnenkort eerst dubbel glas plaatsen en als de temperaturen wat aangenamer zijn de bovenverdieping opnieuw isoleren en afwerken.
Heb je helemaal gelijk in, eerst goed isoleren is belangrijker, hoe minder warmte er weg lekt hoe beter het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Essent, die ongeveer 2,8 miljoen huishoudens van stroom voorziet, verlaagt de prijs van elektriciteit met ingang van het nieuwe jaar met 3 procent. ''We hebben de tarieven in juli ook al met 5 procent verlaagd'', zegt een woordvoerder.
nu.nl
we zijn zeker collectief vergeten dat de stijging op 1-1-2009 20% was, exclusief klapperieteitstarief.
dus die procentjes naar beneden is leugen, de lineaire punten lijn zegt jaarlijks : up up and higher.
het daalt nooit zo snel als een stijging.
+20% -5 -3 = +12% "fors goedkoper" noemen ze dat.
kerst 2008 :
http://www.nd.nl/artikele...rgie-fors-duurder-in-2009
stroom is in nederland het duurst van heel noordwest europa.(en het smerigst)

/tip :
ook een velux dakraam ?
check even die kleine zwarte rubberen randjes, en maak ze schoon,
scheelt zomaar een hoop koude tocht....

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:28:
[...]

disclaimer :
pas op zonnepanelen zijn zeer besmetteljk,
voor je het weet heb je je dak vol.
Zo werkt het dus niet he, met advertenties.
Stel ik laat dit aan mijn vriendin zien en die ziet die disclaimer staan... denk je dat ik dan nog toestemmig krijg ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben van plan om een setje zonnepanelen (wellicht van solarking 8) ) te installeren op mijn huidige woning. Het idee is om het elektraverbruik van de aan te schaffen wasdroger met warmtepomp (Bosch Ecologixx 7) te compenseren.

Ik heb helaas volgens mij alleen een Enermet elektriciteitsmeter die niet kan terugdraaien en dus moet ik (om enig voordeel te behalen bij invoeding) bij de netbeheerder een meterwissel aanvragen. Ideaal zou zijn om een goeie ouwe Ferrarismeter te krijgen. Worden deze nog door de netbeheerders geleverd/geinstalleerd als je daar expliciet om vraagt?
PS: Ik wil de hele installatie SDE-vrij bedrijven.

[ Voor 12% gewijzigd door Kets_One op 20-12-2009 09:26 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
el jonco schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 21:32:
Er stroomt veel water door de Rijn in vier dagen; dus effe een ouwe koe uit de sloot halen:

[...]

Ik heb het even nagevraagd bij een -pun intended- betrouwbare bron. Die second opinion is beslist zinvol, PM me als je een adres wilt.
Ter vergelijking. In ons nieuwbouwproject is de aanbieding voor een 8Kw pomp, boring, aansluitwerk ongeveer 13000 euro (incl btw).

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:57

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2676/4199777260_8280f0959e_m.jpg

Ik vind dit wel een leuk grafiekje (klikbaar) .
De zonneboiler is één week voor onze zomervakantie geïnstalleerd, de PV net na onze vakantie. In de grafiek zie je de opbrengst van de PV-panelen en de opbrengst van onze zonneboiler, gemeten aan de verbruikskant. De Kamstrup Picocal is vanaf de fabriek ingesteld op kWh en dit is niet te wijzigen. Voor de grafiek is dit wel leuk, omdat je daardoor een nette vergelijking kan maken.
Ik ben nog wel van plan om óók aan de collectorkant te gaan meten, maar daarvoor heb ik nu niet de juiste apparatuur. Dan weet ik tenminste wat ik allemaal aan warmteopbrengst ik heb laten lopen :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:27

Punkrocker

Mostly harmless

Jape schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 16:32:
[...]

Dit kan in principe geen kwaad, wel kan het zijn dat je last van droge huid/lippen/ogen krijgt. Daarnaast kan je houten vloer wat krimpen, schade doet het echter niet. In ieder geval de ideale tijd om de was in huis te drogen en zo de relatieve luchtvochtigheid wat omhoog te gooien.
We hebben een mechanische ventilatie met WTW dus de lucht is hier nu extra droog...
Gisteren zaten we zelfs op 25% !

Dan krijg je inderdaad last van je ogen. Maar met de was in de huiskamer ipv op zolder was dat al beter.
Er zijn speciale luchtbevochtigers te koop maar da's zonde van de stroom. Is met een paar schotels water op de vloer (vloerverwarming) ook op te lossen. Als de kat dat niet allemaal opdrinkt :+

Als je meubels hebt van onbehandeld teak-hout heb je kans op droogscheuren!!
Elke droge dag even met een natte doek erover helpt dat voorkomen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mistraller schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:10:
Wij hebben met de kou veel water onderaan onze raamkozijnen. (Dubbelglas) Komt dat nu door de koudebrug bij de rand van het glas, door de vochtigheidsgraad... (volgens onze meter 48%) of doordat er een brede vensterbank boven onze radiatoren zit? (Of wellicht een combi daarvan?)

Heel lastig is het niet, maar het geeft wel wat schimmel, en ik zal binnenkort de verfkwast eens moeten gaan hanteren zag ik. Meestal halen we er een doekje langs, want het is een heel plasje met deze koude temperaturen buiten.
Daar hebben wij idd ook last van. Maar ook wij hebben 'oude' dubbelglas ramen (uit 86 meen ik). De ramen zijn afgelopen zomer opnieuw gekit, maar blijft veel kou doorlaten. Het is dat afgelopen jaar alles heb geschilderd buiten, anders direct laten vervangen. Dat had ik slimmer aan moeten pakken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Daarnet lekker even buiten geweest, Hier ligt inmiddels op sommige stukken zeker 15cm sneeuw. Op de oost PV installatie ligt weer een klein laagje, de opbrengst is inmiddels gezakt tot maar liefst 2W volgens m'n SunyBeam.

De collector ligt volledig onder de sneeuw en doet helemaal niets. De west installatie ligt afgezien van een heel klein stukje ook volledig onder de sneeuw en doet nu voor de 3e dag op rij bijna niets. Het afdakje ligt ook onder een laagje sneeuw en doet verbazingwekkend ook...... NIETS :-)

Morgen gaat de zon in elk geval over de steenbokkeerkring heen en dat houdt in dat de zon vanaf dat moment weer hoger aan de hemel komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
IJsbeer schreef op zondag 20 december 2009 @ 13:15:
[...]

Daar hebben wij idd ook last van. Maar ook wij hebben 'oude' dubbelglas ramen (uit 86 meen ik). De ramen zijn afgelopen zomer opnieuw gekit, maar blijft veel kou doorlaten. Het is dat afgelopen jaar alles heb geschilderd buiten, anders direct laten vervangen. Dat had ik slimmer aan moeten pakken :(
Het is bij ons ook bij de ramen boven, en die zijn in 2005 geplaatst. (Er zat enkel glas.) Omdat daar nooit gestookt wordt, is het geen HR glas overigens.

Onze grote ramen beneden zijn ook dubbelglas uit '86. Maar bij de metalen rand is de koudebrug volgens mij nagenoeg niet op te lossen denk ik?
De kozijnen zijn vurenhout, ook uit 86. Dus het zou dom zijn om er bij ons nu hr++ glas in te gooien, dan kan beter de hele pui vervangen worden. (kozijnen, deur, panelen) etc. en dat is nogal een klus.
Zeker omdat het hout nog goed is, lijkt het me niet verstandig om dat nu al te doen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Punkrocker schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:16:Er zijn speciale luchtbevochtigers te koop maar da's zonde van de stroom.
Als je toch met zo'n verdamper aan de gang gaat: kies voor een ultrasone verdamper en géén thermische verdamper. Op den duur is de thermische duurder wegens het stroomverbruik en aan de stoom kan je je branden. Boneco is een merk die ultrasoon heeft, je moet alleen wel steeds de tank vullen (6 liter) en op z'n tijd het anti-kalkpatroon vervangen.
Als je vaak last hebt van lage luchtvochtigheid, is een alternatief om DIY "doe het zelf " de tank te vervangen door een vulsysteem met omgekeerde osmose filter en een vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Mistraller schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:10:

Bij ons nog erger, op de zolderkamer waar mijn dochter slaapt, is alles ieder ochtend zeiknat. Dat doe ik nu af met een doek maar het heeft er wel voor gezorgd dat de rieten voorhanggordijntjes onder de schimmel zitten :(
Daarom ben ik voorlopig maar weer was in de droger gaan stoppen. Het drogen van de was aan een lijntje heeft binnen zeker nadelen... (ja ventileren schiet ook niet echt op met -10 buiten, er moet natuurlijk ook nog geslapen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Heeft er overigens iemand een idee wat het vervangen van dubbel glas door HR++ zou kosten? Ik vind op Internet prijzen van ongeveer 30 euro per raam (bij ons) maar dat is natuurlijk zonder montage en glaslatten...
Het is alleen doodzonde dat we hier niet eerder voor gekozen hebben, maar volgens mijn schoonpa 'haalde je het er nooit uit' (ja van de oude fossiele stempel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 20 december 2009 @ 14:16:
[...]

Onze grote ramen beneden zijn ook dubbelglas uit '86. Maar bij de metalen rand is de koudebrug volgens mij nagenoeg niet op te lossen denk ik?
De kozijnen zijn vurenhout, ook uit 86. Dus het zou dom zijn om er bij ons nu hr++ glas in te gooien, dan kan beter de hele pui vervangen worden. (kozijnen, deur, panelen) etc. en dat is nogal een klus.
Zeker omdat het hout nog goed is, lijkt het me niet verstandig om dat nu al te doen.
Ja, die metalen rand van Glaverbel zit hier ook in... zou idd ook kunnen zijn.

Maar hoezo dom om de ruiten te vervangen? Als het hout goed is, en je onderhoud het goed, dan kan dat toch nog wel ff (jaar of 20/30) mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
QuestionMarc schreef op zondag 20 december 2009 @ 14:43:
Heeft er overigens iemand een idee wat het vervangen van dubbel glas door HR++ zou kosten? Ik vind op Internet prijzen van ongeveer 30 euro per raam (bij ons) maar dat is natuurlijk zonder montage en glaslatten...
Het is alleen doodzonde dat we hier niet eerder voor gekozen hebben, maar volgens mijn schoonpa 'haalde je het er nooit uit' (ja van de oude fossiele stempel)
Bij ons kostte het vervangen van het dubbelglas achter, inclusief plaatsen, glaslatten, ventilatierooster e.d. 710 euro voor ongeveer 4,5m2 glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
voor ghet vervangen van glas i hr++ las is volgens mij ook een subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
volgens mij is een sde subsidie alleen voor winingen gebouwd voor 1-1-2008, klopt dat ?
mijn woning is opgeleverd in september 2008. dan heb ik volgens mij geen recht op SDE subsidie?
dan hoef ik dus ook geen officiele bruto opbrengstmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsidie op glas :
Wanneer eigenaren van woningen die gebouwd zijn vóór 1995 het 13 millimeter dikke HR++ glas aanbrengen, kunnen ze tot 20% van hun investeringsbedrag terugkrijgen.
De regeling kan 1 oktober ingaan en zal dan met terugwerkende kracht al vanaf 1 juli van kracht zijn. De glasisolatie moet uiterlijk 31 december 2010 geplaatst zijn om in aanmerking te komen voor deze regeling.
subsidie op energie leveren die groen mag heten :
sde is voor iedereen hetzelfde en voor iedereen dezelfde loterij, ongeacht bouwjaar van het plaatsingsadres
iedereen met sde moet aan een bruto produktiemeter, er is geen enkel afname telwerk gecertificeerd hiervoor, zelfs de nieuwste slimme meters niet sinds 1 juli in nieuwbouw.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2009 19:25 . Reden: tiepvaudjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
engelbertus schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:34:
volgens mij is een sde subsidie alleen voor winingen gebouwd voor 1-1-2008, klopt dat ?
mijn woning is opgeleverd in september 2008. dan heb ik volgens mij geen recht op SDE subsidie?
dan hoef ik dus ook geen officiele bruto opbrengstmeter?
Wil je nu al je ramen vervangen in je woning van september 2008 ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo zit dat :
http://zeernuttig.com/gel...g-en-electriciteit-omlaag
De gasprijs zal met ingang van 1 januari waarschijnlijk met 10 procent omhoog gaan. Voor een gemiddeld huishouden, dat jaarlijks ongeveer 1600 kubieke meter gas verbruikt, betekent dat een prijsstijging van ongeveer 100 euro per jaar
goed voor de tvt van de zonneboiler
helemaal niks goedkoper dus, en gaat in midden in je stookseioen, dwz NU.
je stroom was toch maar slechts 20% van je afrekening,
10% van een groot bedrag is een groot bedrag, (gas/sv)
20% van een klein bedrag is peanuts (stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 21:35
In het blad Vastgoed Personality van deze winter gaat een heel stuk over het verschil tussen Nederland en Duitsland als het gaan om verduurzaming.. Wel erg goed om te lezen dat het Nederlandse bedrijfsleven (heel) langzaam in begint te zien dat we verkeerd bezig zijn.. Ik heb ook nog een stukje hier over geschreven, gezien het wat te groot geworden is voor op het forum staat het op mijn eigen website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
IJsbeer schreef op zondag 20 december 2009 @ 14:44:
[...]

Ja, die metalen rand van Glaverbel zit hier ook in... zou idd ook kunnen zijn.

Maar hoezo dom om de ruiten te vervangen? Als het hout goed is, en je onderhoud het goed, dan kan dat toch nog wel ff (jaar of 20/30) mee?
We hebben 1 stukje van 40cm laten renoveren toen we erin kwamen wonen. Standaard vurenhout gaat IMHO geen 40 a 50 jaar mee. De kanten waar je nooit meer bijkan na de montage zullen vroeg of laat zoveel vocht opgezogen hebben dat ze van binnenuit gaan rotten.
En wellicht nemen we ooit wel kunststof als dit eruit moet, of tuindeuren en dan kan je de HR++ ramen weer bij het vuil zetten.
Ik ben van mening dat je alleen moet vervangen als je oude materiaal of versleten is, OF echt veel warmteverlies geeft, zoals enkelglas. Daarom hebben wij boven wel dubbelglas laten plaatsen, maar het dubbelglas beneden is gewoon gebleven. Als ik de warmtebeelden in dit topic zie, heeft vrijwel iedereen een koudebrug/warmtebrug aan de rand van het glas.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:28:
3x 190Wp mono panelen van solarking (op dit forum)
op een steca 500 van solarnrg.nl
clickfit set + bekabeling van zon-panelen.nl
ongeveer 1325 euro
2 van deze setjes is al snel een leuk setje totaal,
1140wp, voor 2650 euro.
Dit klinkt natuurlijk heel goed. Is er een datablad van die modulen? Ik zou toch wel wat willen weten voor ik ze het dak op sleep. Panelen die ik kan toepassen op mijn platte stuk van het dak moeten op de maat
1,6m x 0,8 m zitten.
Een simpele Annuiteit berekening geeft dan een kWh prijs van 16,53ct. Best goed!
Pagina: 1 ... 22 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.