Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.899 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 23:28:
[...]

Dit klinkt natuurlijk heel goed. Is er een datablad van die modulen? Ik zou toch wel wat willen weten voor ik ze het dak op sleep. Panelen die ik kan toepassen op mijn platte stuk van het dak moeten op de maat
1,6m x 0,8 m zitten.
Een simpele Annuiteit berekening geeft dan een kWh prijs van 16,53ct. Best goed!
Er is een datablad van deze modulen, alleen zijn het niet 190Wp maar 185Wp modules met een tollerantie tussen 0 en +3%.
Stuur me een PM of email voor meer info.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 19:13:
subsidie op glas :

[...]

subsidie op energie leveren die groen mag heten :
sde is voor iedereen hetzelfde en voor iedereen dezelfde loterij, ongeacht bouwjaar van het plaatsingsadres
iedereen met sde moet aan een bruto produktiemeter, er is geen enkel afname telwerk gecertificeerd hiervoor, zelfs de nieuwste slimme meters niet sinds 1 juli in nieuwbouw.
ok.. dus dan heb ik alleen voor de sde een extra meter nodig. ik zal dat ook nog even in mijn excel sheetje aanpassen..

het is wel interesant
je mag zelf een dak leasen om pv op te zetten
of een installatie leasen om op je dak te zetten, of op het dak van een ander.

de subsidie wordt verleend aan degene die hem heeft aangevraagd....
maar je kunt alleen sde aanvragen voor installaties die nog gebouw moeten worden. of nog nooit energie hebben geleverd. dus t kan niet voor een 2e hands systeem.

ook kun je je installatie+subsidie meenemen als je verhuist, maar je kunt de installatie ook laten zitten en de subsidie overdragen aan de nieuwe eigenaar.

maar uit bovenstaande zou je zelfs kunnen concluderen dat je ook het systeem kunt laten zitten op je oude gebouw, en toch de subsidie behouden. je moet dan wel afspraken maken over de aansluiting, die dan van iemand anders is geworden.

eigendom maakt dus ook niet uit voor de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ZeRoC00L schreef op zondag 20 december 2009 @ 19:38:
[...]

Wil je nu al je ramen vervangen in je woning van september 2008 ?
dat ging over zonnepanelen.
ik was in de war met de duurzame warmte regeling, die is voor woningen opgeleverd voor 1-1-2008, staat op de site.
dat is wel een tegenvaller, had net een offerte aangevraagd voor een systeem met 2 collectoren,maar nun krijg ik daar dus geen subsidie voor :(

of is it niet juist, ik ad laatst nog van iemand geoord dat je met meer dan zoveel m2 oppervlak wel in anmerking kwam voor subsidie ?

de post over subsidie voor hr++ glas was een reactie op iemand voor mij.
volgens mij staat daarover ook wel iets op milieucentraal of meermetminder website

[ Voor 37% gewijzigd door engelbertus op 21-12-2009 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 21:49:
zo zit dat :
http://zeernuttig.com/gel...g-en-electriciteit-omlaag

[...]

goed voor de tvt van de zonneboiler
helemaal niks goedkoper dus, en gaat in midden in je stookseioen, dwz NU.
je stroom was toch maar slechts 20% van je afrekening,
10% van een groot bedrag is een groot bedrag, (gas/sv)
20% van een klein bedrag is peanuts (stroom)
Zo "doen" wij dat bij de Vattenfalls, RWE's, E.ONs, Electrabels, en noem ze allemaal maar op.

De consument met zwaar gepimpte promotiecampagnes met het scharrige elektra lager visje voor de neus houden, en tegelijkertijd ze vet met de gelijktijdige gasverhoging in de aars terugpakken...

En: stroom kun je overal fictief vandaan slepen (desnoods ergens vaag groen uit een stuwmeer van vijftig jaar oud), dus maximaal marges scoren op de productiekant voor de grote jongens. Gas is nog steeds bijna monopolie in NL, dus alle leveranciers moeten toch voor vrijwel zelfde prijzen bij GasTerra inkopen. Die kunstmatig hoog worden gehouden.

Hoezo "vrije" markt?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op maandag 21 december 2009 @ 01:06:
[...]
maar uit bovenstaande zou je zelfs kunnen concluderen dat je ook het systeem kunt laten zitten op je oude gebouw, en toch de subsidie behouden. je moet dan wel afspraken maken over de aansluiting, die dan van iemand anders is geworden.

eigendom maakt dus ook niet uit voor de subsidie.
Dan zal de nieuwe eigenaar van dat gebouw voor de gebruikers daarvan echt een nieuwe EAN code moeten aanvragen, want alle SDE installaties buiten de standaard verbruikers aansluiting krijgen hun eigen EAN code (let op: ook als je gaat uitbreiden met nieuwe SDE installatie bij zowel een bestaande MEP, als een oudere SDE installatie...). En als die achter een verbruikersaansluiting zit (in meeste gevallen), krijg je gegarandeerd gelazer als je dat soort constructies gaat proberen uit te venten. Ik ken al een partij die knallende ruzie heeft met SenterNovem omdat een verzoek voor andere indeling van de betreffende EAN codes bij het project keihard werd afgewezen - daar ga je met je kostbare beschikking voor een "groot" gepland PV-systeem...

Overigens is de bekende primitieve EAN code site (eerste hit als je gaat Googelen...) ook weer een giller als je je eigen aansluiting gaat opvragen (EAN code staat trouwens op je jaarnota vermeld, maar is handige check). Na ingave van mijn adres rolden de gegevens er uit. Onder "gas" staat als "naam netbeheerder" Liander vermeld (klopt, al is het maar voor een klein beetje kookgas per jaar). Onder "elektriciteit" echter, komt onder de naam netbeheerder "NUON EWR" te staan. En dat is toch echt rabiate Middeleeuwse QUATSCH waar de Energiekamer eventjes de guillotine voor mag gaan hanteren...

Ach ja, die NL energiemarkt is toch een grote fossiele bende. Kan er allemaal nog wel bij.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 20:34
even een ander punt: er wordt geroepen dat we vaker/beter het openbaar vervoer moeten pakken (vermijden van fossiele verspilling van brandstof, files terugdringen, etc.etc.).

Maar.... nu blijkt met deze (extremere) weersomstandigheden dat openbaar vervoer ook niet werkt in Nederland:
treinen rijden amper, bussen/stadsvervoer is aanzienlijk minder, fietspaden spekglad....

Enig alternatief is volgens mij maar thuisblijven en gaan 'telewerken', zoals ik nu momenteel doe. Iemand een idee/mening/oplossing ? :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38
NielsTn schreef op maandag 21 december 2009 @ 13:45:
even een ander punt: er wordt geroepen dat we vaker/beter het openbaar vervoer moeten pakken (vermijden van fossiele verspilling van brandstof, files terugdringen, etc.etc.).

Maar.... nu blijkt met deze (extremere) weersomstandigheden dat openbaar vervoer ook niet werkt in Nederland:
treinen rijden amper, bussen/stadsvervoer is aanzienlijk minder, fietspaden spekglad....

Enig alternatief is volgens mij maar thuisblijven en gaan 'telewerken', zoals ik nu momenteel doe. Iemand een idee/mening/oplossing ? :)
Ik ben op dit moment blij dat ik niet naar het werk ben gegaan, ik zit sinds afgelopen maandag thuis na een kleine ingreep in het ziekenhuis. En ik ben echt ontzettend blij als ik de verhalen hoor van de afgelopen dagen.

De A6,A2 en diverse andere snelwegen zijn ijsbanen, treinen die niet rijden of veel minder rijden, mensen als sardines in een blik. blergh.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:10
Vandaag de uitslag gekregen van maatwerkwerkadvies energiebesparing. Het energielabel is A, met een EI van 0.79. A loopt van 0.71 tot 1.05. Helaas dus nog geen A+.
In eerste instantie kreeg ik een B label met EI van 1.21. Bij de invoer bleek een foutje gemaakt te zijn. Een raam van 1.21 m2 was ingevuld als 121 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:06
engelbertus schreef op maandag 21 december 2009 @ 01:09:
[...]
of is it niet juist, ik ad laatst nog van iemand geoord dat je met meer dan zoveel m2 oppervlak wel in aanmerking kwam voor subsidie ?
De regeling Duurzame Warmte in Bestaande Woningen is alleen voor oudere woningen. Ook als je meer dan 6m2 aanlegt. Helaas. Voordeel bij dit nadeel: je hoeft niet op SenterNovem te wachten!
Gemeentelijke en provinciale subsidies kunnen nog wel van toepassing zijn.
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
deejeebv schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:05:
Vandaag de uitslag gekregen van maatwerkwerkadvies energiebesparing. Het energielabel is A, met een EI van 0.79. A loopt van 0.71 tot 1.05. Helaas dus nog geen A+.
In eerste instantie kreeg ik een B label met EI van 1.21. Bij de invoer bleek een foutje gemaakt te zijn. Een raam van 1.21 m2 was ingevuld als 121 m2.
Een "onafhankelijke" adviseur of eentje van een energiebedrijf?

Just curious...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
zonnigtype schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:26:
[...]

Een "onafhankelijke" adviseur of eentje van een energiebedrijf?

Just curious...
Voor zover ik kan beoordelen onafhankelijk, via http://www.erkendenergielabel.nl/. De adviseur was een makelaar. Een ervaren adviseur had volgens mij direct gemerkt dat hij een fout gemaakt had bij uitkomst van een B label. Woning uit 1995 met 3.5 kWp PV, zonneboiler en HR ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
hmm ik heb nu misschien wel een rare vraag,
ik kreeg net telefoon van iemand van allesoverbesparen.nl of zo
ik had dar energieprijzen vergeleken.

ze zei dat greenchoice bijna het hoogste vastrecht had, en maar een paar procent goedkoper levert dan de normale leverancier in de regio.

t vastrecht zou in nederland varieren van 60 euro tot 360 euro per jaar..
hoe zit dat
ik meende dat greenchoice laatst juist nmog de goedkoopste / beste leverancier was?

ze vond dat ik maar moest overstappen naar essent, omdat ik een kleine verbruiker was, anders moest ik overstappen naar energiedirect.

ik vind het een beetje een vaag verhaal van dat vastrecht.
klopt dat uberhaupt wel?
heeft dat niet meer te maken met al lokkertjes en geld terugacties als je overstapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zonnigtype schreef op maandag 21 december 2009 @ 11:48:
[...]

Dan zal de nieuwe eigenaar van dat gebouw voor de gebruikers daarvan echt een nieuwe EAN code moeten aanvragen, want alle SDE installaties buiten de standaard verbruikers aansluiting krijgen hun eigen EAN code (let op: ook als je gaat uitbreiden met nieuwe SDE installatie bij zowel een bestaande MEP, als een oudere SDE installatie...). En als die achter een verbruikersaansluiting zit (in meeste gevallen), krijg je gegarandeerd gelazer als je dat soort constructies gaat proberen uit te venten. Ik ken al een partij die knallende ruzie heeft met SenterNovem omdat een verzoek voor andere indeling van de betreffende EAN codes bij het project keihard werd afgewezen - daar ga je met je kostbare beschikking voor een "groot" gepland PV-systeem...

Overigens is de bekende primitieve EAN code site (eerste hit als je gaat Googelen...) ook weer een giller als je je eigen aansluiting gaat opvragen (EAN code staat trouwens op je jaarnota vermeld, maar is handige check). Na ingave van mijn adres rolden de gegevens er uit. Onder "gas" staat als "naam netbeheerder" Liander vermeld (klopt, al is het maar voor een klein beetje kookgas per jaar). Onder "elektriciteit" echter, komt onder de naam netbeheerder "NUON EWR" te staan. En dat is toch echt rabiate Middeleeuwse QUATSCH waar de Energiekamer eventjes de guillotine voor mag gaan hanteren...

Ach ja, die NL energiemarkt is toch een grote fossiele bende. Kan er allemaal nog wel bij.
bij de mep is dat inderdaad een probleem, staat ook bij de faq op senternovem, dat met de EAN codes.

maar bij leasen van een dak of systeem, maak je ook gebruik van een aansluiting van iemand anders. de EAN code is volgens mij alleen om een aansluiting uniek te maken voor gevallen waar een systeem bijvoorbeeld ook appart bemeterd wordt.
zomaar EAN nummer van een systeem wijzigen wordt dan denk ik inderdaad lastig, maar er kunnen best ander eigenaren en leveranciers aan worden gekoppeld?

maar goed. ik zei ook. je zou zelfs kunnen concluderen... maar goed. denk dat je die constructie ook niet zou willen. wie wil er nu een huis kopen met panelen en daar dan de subsidie van aan een ander afstaan? dat moet je in het verkoopcontract dan maar regelen en als koper voor betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind die site allesoverbesparen.nl zobiezo vaag en zou ik al niet vertrouwen. Maar controleer zelf:

http://www.greenchoice.nl...hoice?refid=320&prodid=95

Greenchoice heeft dus zo'n 2,5 euro per maand aan vaste kosten, nuon zit op 2 euro per maand. Dus dat komt bij lange na niet in de buurt van hetgeen ze je aan de telefoon vertelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Weet iemand of het mogelijk is om van een Opentherm regelaar zoals de Celcia 20 info af te tappen?

Ik wil namelijk weten wanneer de thermostaat in de woonkamer om warmte vraagt. Is dit niet het geval, dan wil ik de pomp van de vloerverwarming af kunnen schakelen en de verwarming van de bovenverdieping apart aansturen via bijv. de vorstbeveiliging.

Nu kan dit aansturen sowieso al, alleen consumeert de vloerverwarming beneden dan ook in alle gevallen het warme water wat alleen bedoelt is voor de bovenverdieping. Aangezien we de douche soms tot bedtijd warm willen houden, moet voorkomen dat dit met de vloerverwarming beneden ook gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
NielsTn schreef op maandag 21 december 2009 @ 13:45:

Voor mij is het vandaag ook thuiswerken, en ik vind het inderdaad bizar dat een pakje (hier regio utrecht zo'n 20 cm) sneeuw het hele vervoersnet stil kan leggen. Nog een geluk bij een ongeluk dat de vakanties begonnen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat sneeuw in landen als Zweden, Noorwegen, Oostenrijk, etc ook tot zulke problemen leidt. Misschien dat de spoor- en wegbeheerders daar eens moeten kijken.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Joba schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:14:
[...]

Voor mij is het vandaag ook thuiswerken, en ik vind het inderdaad bizar dat een pakje (hier regio utrecht zo'n 20 cm) sneeuw het hele vervoersnet stil kan leggen. Nog een geluk bij een ongeluk dat de vakanties begonnen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat sneeuw in landen als Zweden, Noorwegen, Oostenrijk, etc ook tot zulke problemen leidt. Misschien dat de spoor- en wegbeheerders daar eens moeten kijken.
Ik denk dat we niet alleen naar de spoor- en wegbeheerders moeten kijken, ook naar onszelf. Vanmorgen kon een buurman de straat niet uitkomen, hij reed op zomerbanden. Met mijn winterbanden had ik geen last. In landen als Zweden, Noorwegen en Oostenrijk zal niemand het in zijn hoofd halen om bij sneeuw met zomerbanden de weg op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:42:
hmm ik heb nu misschien wel een rare vraag,
ik kreeg net telefoon van iemand van allesoverbesparen.nl of zo
ik had dar energieprijzen vergeleken.

ze zei dat greenchoice bijna het hoogste vastrecht had, en maar een paar procent goedkoper levert dan de normale leverancier in de regio.

t vastrecht zou in nederland varieren van 60 euro tot 360 euro per jaar..
hoe zit dat
ik meende dat greenchoice laatst juist nmog de goedkoopste / beste leverancier was?

ze vond dat ik maar moest overstappen naar essent, omdat ik een kleine verbruiker was, anders moest ik overstappen naar energiedirect.

ik vind het een beetje een vaag verhaal van dat vastrecht.
klopt dat uberhaupt wel?
heeft dat niet meer te maken met al lokkertjes en geld terugacties als je overstapt?
In principe is dat gelul van het zuiverste water. Greenchoice hanteert (bij mij) exact hetzelfde vastrecht voor levering als bij de leverancier waar ze voor je persoonlijke situatie van uitgaan. Dat werkt zo: ik zit in het netgebied van Liander. Die hoorde vroegah bij de holding NUON. De leverancier van die holding was/is NUON Energie (wordt Vattenfall). Greenchoice gaat dus in ons netgebied uit van exact hetzelfde vastrecht voor "levering" als NUON Energie. Dat is 1,99 Euro incl. BTW per maand voor elektra, en 2,49 Euro incl. BTW per maand voor gas. Is al langer zo. En dat nemen ze een op een over.

Alle andere vastrechten (de BULK) zijn voor netbeheer en dat zijn GEREGULEERDE TARIEVEN die alle leveranciers honderd procent (en geen cent meer of minder) over moeten nemen, want ze krijgen die tarieven ook fysiek in rekening gebracht door de netbeheerders. De Energiekamer controleert die tarieven. Dus als daar mee gesjoemeld wordt, of er klopt iets niet, direct de Energiekamer inschakelen als je leverancier niet thuis geeft.

Ergo: als er "normaal wordt gefactureerd", lult de medewerker van die vage website uit de nek.

Laat onverlet dat er nog steeds problemen zijn (en blijven). Bij alle leveranciers.

Overigens zijn ALLE telefoontjes en hijgerige "u moet die en die kant op switchen" per definitie verdacht. Als je zelf niets van energietarieven begrijpt (ongeveer 99 procent van de bevolking), is het risico voor eigen rekening, want dan kun je je alles aan laten smeren.

Overigens zijn de piraten van NL Energie met een schofterige 6,99 Euro incl. BTW per maand voor zowel elektra als gas vet binnen gelopen aan fictieve "kosten". Ze gaan het concept nu op slimme wijze verder uitventen bij onze zuiderburen... Ook een zogenaamde "goedkope" atoomboer heeft een hoog vastrecht levering. U kent de paarse gifkikker vast wel.

Overigens op die website:
Hypotheeklead Marketing Solutions B.V.
Geeresteinselaan 59
3931 JB Woudenberg
website: www.allesoverbesparen.nl
e-mail: info@allesoverbesparen.nl
telefoonnummer: 033-432 11 12
faxnummer: 033-432 04 85
Zou ik nog niet dood bij gevonden willen worden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 18:03

JAN-B

525 Wp op mijn dak

SAY WHAT??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja... ik vond het al vreemd, meestal als ik vergelijk scoort greenchoice bovenaan.
verder klopt het wat betreft vastrecht e.d. omdat greenchoice geloof ik alleen op de levering 0,5 cent per kilowat korting geeft en verder dezelfde tarieven als de normale leverancier voor gas en electriciteit.
ik wist dat netbeheer een appart stuk was, maar het is makkelijk dat greenchoice dit voor je in rekening brengt. bij sommige andere aanbieders kreeeg je dat weer rechtstreeks in rekening gebracht door de netbeheerder.

het enige waar je als klant echt kunt scoren is wanneer ze je 200 euro cashback doen bij overstappen.
das dan wel maar eenmalig, dus een lokkertje. t jaar erop goed opletten en op tijd weer overschakelen naar andere leverancier. dus zeker geen vaste contracten voor langer dan nodig afsluiten!

omdat ik nog moet verhuizen e.d. was ik van plan zeker 1 vol jaar in de nieuwe situatie bij dezelfde leverancier te blijven want ze ontlopen elkaar echt niet zo gigantisch. green choice heeft wat ruimere teruglevrringplafond geloof ik, is helemaal "groen" en geeft wellicht extra korting als je ook teruglevert en zelf enerie opwekt/opbrengst. daar ben ik nog niet helemaal overuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
IJsbeer schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:48:
Ik vind die site allesoverbesparen.nl zobiezo vaag en zou ik al niet vertrouwen. Maar controleer zelf:

Greenchoice heeft dus zo'n 2,5 euro per maand aan vaste kosten, nuon zit op 2 euro per maand. Dus dat komt bij lange na niet in de buurt van hetgeen ze je aan de telefoon vertelde.
Let wel dat dat een actietarief is dus ik zou wel alle kleine lettertjes goed nalezen. Na een jaar verval je waarschijnlijk automatisch in de standaard tarieven. Ik zie dat ze hier stunten met 23,80 incl. BTW per jaar vastrecht levering. Dat is 1,983 Euri/mnd incl. BTW. Elektra iets minder dan een cent per maand (...) goedkoper dan bij NUON en veel anderen (die hanteren al jaren 1,99 incl. BTW/mnd). Voor gas komt het echt goedkoper uit, want bij NUON Energie betaal je 2,49 Euri incl. BTW/mnd. Nogmaals: na een jaar kun je dus op die "NUON" tarieven terug zakken als je in netgebied van Liander woont. Let op contract condities!

Let ook op s.v.p.!!!!! Er staat niks achter die vraagtekentjes bij de afzonderlijke kWh/m3 tarieven op die webpagina van Greenchoice, maar toch claimen ze dat tarieven incl. energiebelasting en BTW zijn.

Energiebelasting op stroom en gas is echter nog helemaal niet bekend voor 2010, wordt pas eind van het jaar gepubliceerd!!! Ik kan me niet voorstellen dat ze daar op een voorschot kunnen nemen, en al helemaal niet dat ze als GC die tarieven al kennen. Dat zou the limit zijn. Of ze moeten al rekening houden met die 8 honderdste van een eurocent EB verhoging per kWh die in dit document van Min. Fin. wordt genoemd... Geen idee of het daar bij zal blijven...

Dus: voorzichtig blijven en ALLES navragen voordat je in zo'n webcontract stapt. Laat alles schriftelijk aftimmeren, alle tarieven. Zo niet is het risico voor jezelf.

@JAN-B
SAY WHAT??? :?
Is algemeen beschaafd en wijd verbreid geaccepteerd "Nederlands". Al komt het uit een iets verder verleden dan ons poldermoeras is drooggelegd... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 21-12-2009 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

2009-12-21; Ik wil een zonnebolier met heatpipes van Sunsystems op mijn dak leggen, 3x 24 buizen met een 400 liter boiler (voor een grotere heb ik geen plaats).
Maar ik wil ook graag wat info van andere leveranciers ernaast leggen.
Weet iemand van jullie de Duitse tegenhanger van Tweakers?
Of mogelijk zelfs iets van Duitse leveranciers en staan daar de prijzen een beetje in lijn met hier in NL?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paerad
  • Laatst online: 12-09 21:15
ter info; ik heb geinformeerd omtrent subsidie zonnepanelen bij mijn lokale gemeente "Haarlemmermeer", ben benieuwd of het een interessante regeling wordt :)

"De nieuwe actie Subsidie Zonnepanelen 2010 van het Natuur en Milieu Centrum Haarlemmermeer start pas op 20 februari 2010.
Wij nemen uw aanmelding in behandeling per 20 februari 2010 en zetten u op de lijst met subsidie verzoeken, correspondentie volgt past in februari 2010."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:59:
2009-12-21; Ik wil een zonnebolier met heatpipes van Sunsystems op mijn dak leggen, 3x 24 buizen met een 400 liter boiler (voor een grotere heb ik geen plaats).
Of mogelijk zelfs iets van Duitse leveranciers en staan daar de prijzen een beetje in lijn met hier in NL?
Ik heb mijn boiler + 3x24 buizen bij www.2-improve.com gekocht, ik kan er nog niet veel over zeggen, woensdag gaan de buizen er op.

Opbrengst per buis is iets hoger gemeten zonder reflector (die er dus wel bij zitten)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Opbrengst op de "kortste dag van het jaar" (althans: vanavond is het winterpunt) toch nog 371 Wattuurtjes zonnestroom alhier (modules waarschijnlijk deels vrij van sneeuw, al kan ik ze zelf niet zien). Da's een leuke 0,3 kWh/kWp. Kon erger. Vanaf morgen gaat "het" waarschijnlijk weer bergopwaarts, met horten en stoten... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Heb je ook al gekeken bij River.nl . Ik ben tevreden over mijn 30 buizen collector. Zaterdag terwijl de sneeuw niet eens volledig van de collector was ging de 120 l. toch nog van 14 naar 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2009-12-21; Weet iemand van jullie de Duitse tegenhanger van Tweakers?
HET Duitse forum voor deze zaken:
http://www.haustechnikdia...f=9&name=Solarenergie&s=9
Hier zitten experts (installateurs en leveranciers), bezitters en leken bijeen.
Veel info beschikbaar voor vele vormen van energievoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@engelbertus
waarom laat je je zo beinvloeden door een kerstkoek aan de telefoon ?
autoverkopers, energiebdrijven, internet, bellen, pensioen.... allemaal dezelfde taktiek, dat weet je toch.
wat je niet hoort of het tegenovergestelde is altijd waar, want :
there`s no free lunch !
Een simpele Annuiteit berekening geeft dan een kWh prijs van 16,53ct. Best goed!
oh well, there might be ... annuiteit op 25 jaar geeft nog veel leukere bedragen,
een zonneboiler geeft per Gj/Kw helemaal lachwekkende bedragen.
en als je dan weet dat je eigen energie opmaken belasting/btw vrij is dan heb je de echt goeie deal.
/edit
de meeste mensen rekenen helaas met installatie prijzen en installatie verkoopprijzen,
en daar geld hetzelfde als aan de telefoon bij engelbertus, en is 18 jaar tvt heel normaal.
toch voor 2 kratjes voor 11 euro doen we ineens wel veel moeite... beetje vreemd toch wel.
of course you can beat my post in the wind.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:34:
Opbrengst op de "kortste dag van het jaar" (althans: vanavond is het winterpunt) toch nog 371 Wattuurtjes zonnestroom alhier (modules waarschijnlijk deels vrij van sneeuw, al kan ik ze zelf niet zien). Da's een leuke 0,3 kWh/kWp. Kon erger. Vanaf morgen gaat "het" waarschijnlijk weer bergopwaarts, met horten en stoten... 8)
Ik ben ook zeer tevreden over de kortste dag van het jaar.
Er zijn veel dagen dit jaar waarop ik minder heb geproduceerd hier in Glanerbrug.
Vandaag 900 Wh. = 0.729 kWh/kWp.
Dat is iets om vrolijk van te worden. :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
NielsTn schreef op maandag 21 december 2009 @ 13:45:Maar.... nu blijkt met deze (extremere) weersomstandigheden dat openbaar vervoer ook niet werkt in Nederland: treinen rijden amper... Iemand een idee/mening/oplossing ? :)
Treinen blijken op gas te rijden (wisselverwarming). Hoog tijd dat ze overschakelen op aardwarmte. Put, pompje en 24/7 draaien: 's winters haal je 10 graden omhoog en warm je je wissels, 's zomers breng je 20 graden naar beneden en wissel je warmte, waardoor de wissels ook niet krom trekken van een dagje 35 graden in de zon. Kosten: delta-T regeling en een variabel toerental verwarmingspompje. (OK, plus een put).

Lees ik m'n eigen posting denk ik 'waarom doen we dat op Schiphol ook niet? En op de snelwegen? Allemaal collectoren (zwarte nog wel) in de zomer, en ijsvrij in de winter. Vast beter voor het milieu dan al dat strooigoed.

[ Voor 13% gewijzigd door el jonco op 21-12-2009 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Hoi Sunhacker,
Bedankt voor je info;
-----------------------------
HET Duitse forum voor deze zaken:
http://www.haustechnikdia...name=Solarenergie&s=9
Hier zitten experts (installateurs en leveranciers), bezitters en leken bijeen.
Veel info beschikbaar voor vele vormen van energievoorziening.
------------------------------------------------------------------------------------------
En ik lees al maanden alles wat erover te krijgen is, al neemt dat nu wat af doordat ik ongeveer weet wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
JakeNL schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:56:
Weet iemand of het mogelijk is om van een Opentherm regelaar zoals de Celcia 20 info af te tappen?
proprietary protocol? Dus reverse engineren. Makkelijker oplossing?
Ik wil namelijk weten wanneer de thermostaat in de woonkamer om warmte vraagt. Is dit niet het geval, dan wil ik de pomp van de vloerverwarming af kunnen schakelen en de verwarming van de bovenverdieping apart aansturen via bijv. de vorstbeveiliging<....> Aangezien we de douche soms tot bedtijd warm willen houden, moet voorkomen dat dit met de vloerverwarming beneden ook gebeurt.
Wellicht is er een logica te bedenken waarbij zodra boven aanslaat, beneden uitgaat, bijvoorbeeld de vorstbeveiliging inschakelen met een relais dat meteen ook de pomp van de vloerverwarming beneden uitschakelt? Of een tweede thermostaat in de kamer hangen die de pomp van de vloerverwarming beneden regelt? Of meteen alles gaan regelen met een combinatie van RFXcom, Klikaanklikuit, Oregon Scientific en XTension?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 21:40
IJsbeer schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:48:

Ik ben misschien niet helemaal wakker, maar waar zie jij 2,5 euro? Ik zie alleen maar 23,80 voor elektra en 23,80 voor gas hoor. En dat is PER MAAND.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

deejeebv schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:25:
[...]

Heb je ook al gekeken bij River.nl . Ik ben tevreden over mijn 30 buizen collector. Zaterdag terwijl de sneeuw niet eens volledig van de collector was ging de 120 l. toch nog van 14 naar 20 graden.
Mag ik weten waarom je voor River gekozen hebt en niet voor Sunsystems?
Duidelijke website van River, echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

QuestionMarc schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:05:
[...]

Ik ben misschien niet helemaal wakker, maar waar zie jij 2,5 euro? Ik zie alleen maar 23,80 voor elektra en 23,80 voor gas hoor. En dat is PER MAAND.
Maar da's dan wel incl. de netbeheerder kosten, en die zijn natuurlijk lekker gestegen dit jaar :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:20:
[...]

Ik heb mijn boiler + 3x24 buizen bij www.2-improve.com gekocht, ik kan er nog niet veel over zeggen, woensdag gaan de buizen er op.

Opbrengst per buis is iets hoger gemeten zonder reflector (die er dus wel bij zitten)
Mag ik weten waarom je voor 2-improve gekozen hebt en niet voor Sunsystems?
En mag ik weten wat je ervoor betaalt?

Woensdag? Onder deze sneeuw omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In Radar vanavond was er een item over blokverwarming, ik viel bijna van m'n stoel wat een oplichters zeg.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar daar is de stadsverwarming nog heilig bij :X

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
QuestionMarc schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:05:
[...]

en
Maar da's dan wel incl. de netbeheerder kosten, en die zijn natuurlijk lekker gestegen dit jaar :X
NEE NEE NEE beste mensen!!!:

Let op achter dat bedrag muiswijzer over vraagteken bewegen, dan zie je:

"Dit is het vaste tarief voor gebruik van uw stroom. Dit staat vast voor 1 jaar.
Het tarief bestaat uit:
Vastrecht levering stroom € 23,80
BTW 19%

eronder staat:
inclusief BTW en energiebelasting

Dat laatste (energiebelasting) slaat alleen op het all-in leveringstarief, de 3 kWh-gerelateerde tarieven die bovenaan staan.

Dus niks "netkosten inclusief". Dit betreft UITSLUITEND het "vastrecht levering" waar netbeheer geen moer mee te maken heeft.

Die 23,80 euri is INCLUSIEF BTW en is voor EEN JAAR.

Dat is per MAAND € 1,983333 inclusief BTW.

Dat is minder dan een cent dan het vaak gehanteerde "vastrecht levering inclusief BTW per maand" van € 1,99 bij NUON Energie en veel andere leveranciers, Greenchoice variabel inclusief!

Exact hetzelfde verhaal voor gas: dat gaat om hetzelfde bedrag, en dat is vastrecht levering gas. Niks met netbeheer van doen.

LEZEN, dus s.v.p. beste mensen. Netbeheer heeft hier geen moer mee te maken.

Status Liander NETBEHEER elektra momenteel tot en met 31 december:

Vastrecht aansluiting t/m 3x 25A 1,63 Euro/maand incl. BTW
Vastrecht transport t/m 3x 25A 1,79 Euro/maand incl. BTW
Capaciteitsvergoeding transport t/m 3x 25A 11,6987 Euro/maand incl. BTW
Meetdienst alle meters jaaropname 2,5039 Euro/maand incl. BTW

Totaal per maand aan vastrecht transport Liander: 17,62 Euro/maand incl. BTW.
Dat is 211,47 Euro/jaar incl. BTW.

Daarbij komt in dit specifieke geval voor elektra die 1,9833 Euro/maand incl. BTW aan vastrecht levering (Greenchoice), kom je op een totale vastrecht last van 19,60 Euro/maand incl. BTW.
Dat is per jaar 235,24 Euro incl. BTW: vastrecht netbeheer (de bulk, 90%) en "vastrecht levering" van de leverancier (de rest).

En dan heb je nog geen kWh verbruikt.

Al die vastrecht kosten betaalt iedereen die zo'n contract aangaat - al is de bulk bij netbeheer, waar je feitelijk "via de leverancier" (in de meeste gevallen, wordt wettelijk verplicht) "een apart contract mee hebt".

Zelfde verhaal voor gas. Mag je zelf uitrekenen, alle data staan op de tariefbladen van je eigen netbeheerder, allemaal op internet te downloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Speksteenkachel schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:58:
In Radar vanavond was er een item over blokverwarming, ik viel bijna van m'n stoel wat een oplichters zeg.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar daar is de stadsverwarming nog heilig bij :X
blokverwarming
ja daar wordt je blij van .. heb het ni8et gezien, maar ga dat toch maar even doen.
cowboys
dat zijn het
en indianenverhalen, maar dan geen fictie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16
deejeebv schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:05:
Maar wat heb je nu voor een advies gekregen? Dat lijkt me veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
SasJo schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:14:
[...]

Mag ik weten waarom je voor River gekozen hebt en niet voor Sunsystems?
Duidelijke website van River, echt top!
De belangrijkste reden was de grootte van de collector. Sunsystems heeft alleen maar 24 buizen (4.2 Gj/jaar). Ik kon er daarvan maar één kwijt. Op die plek paste ook de 30 buizen collector van River (5.3 Gj/jaar). Daarnaast biedt Bas Doeksen van River vulservice aan. Met een krachtige pomp vult hij het collectorcircuit met glycol. Daarbij wordt het systeem doorgespoeld, waarbij evetuele verontreining (bijv. hennepresten) worden gefilterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
wmeester schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 08:08:
[...]

Maar wat heb je nu voor een advies gekregen? Dat lijkt me veel belangrijker.
Advies was dubbel glas vervangen door HR++ glas. Ik overweeg dat inderdaad te doen, maar dan alleen voor de woonkamer. De comfortverbetering is daarvoor ook een belangrijke reden. Ik heb het gecorrigeerde advies nog niet binnen. Op basis van het foute glasoppervlak was de terugverdientijd 31.9 jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door deejeebv op 22-12-2009 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:39
deejeebv schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 08:13:
[...]

De belangrijkste reden was de grootte van de collector. Sunsystems heeft alleen maar 24 buizen (4.2 Gj/jaar). Ik kon er daarvan maar één kwijt. Op die plek paste ook de 30 buizen collector van River (5.3 Gj/jaar). Daarnaast biedt Bas Doeksen van River vulservice aan. Met een krachtige pomp vult hij het collectorcircuit met glycol. Daarbij wordt het systeem doorgespoeld, waarbij evetuele verontreining (bijv. hennepresten) worden gefilterd.
Dat vullen is met een boormachinepompje van 10 euro te doen ;) Zo heb ik ook mijn systeem gespoeld en gevuld op 1 bar. Mijn pompje (destijds ooit eens gekocht voor 11 gulden of zo) levert max 2 bar.

Kwestie van een tijdje rondpompen, desgewenst over een filtertje laten lopen.

Voor info zie mijn website hieronder.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:03:
[...]

Mag ik weten waarom je voor 2-improve gekozen hebt en niet voor Sunsystems?
En mag ik weten wat je ervoor betaalt?

Woensdag? Onder deze sneeuw omstandigheden?
Ik heb voor 2-improve gekozen omdat ik met hun veel makkelijker contact kreeg via telefoon en mail. Ook is de opbrengst hoger per collector van 24 heatpipes ( contact gehad met centernovem en dat klopt volgens hun) en de prijs voor het systeem het zelfde. Dus de uiteindelijke prijs, kostprijs - subsidie is gunstiger.

Hier is iedere dag het dak redelijk vrij van sneeuw dus als het niet erger wordt vandaag en komende nacht gaan we morgen aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebber

sensus pollucom E/S warmtemeter.
Het is een duitse uitvoering, het apparaat telt in KW maar dat is best goed om te rekenen.

af te halen regio Medemblik. (NH)

Is al vergeven, wordt vanavond opgehaald

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

http://www.hetzonneboilerhuis.nl/Collector.html

Deze heeft ook heat pipes, heeft iemand deze buizen?
En wat zijn de ervaringen?

Hier wat kreten van de website;

Thermische performance
- Coatings met hogere absorbie en minder uitstraling
- Heat-pijp condensor met grote diameter = beter warmte overdracht.

Betere thermische performance = meer subsidie (want er wordt subsidie verleent per GJ opbrengst per jaar), je kunt het dus makkelijk aan de subsidie bedragen per buis zien.

Kwaliteits aspecten
Alles degelijk materiaal.
- dikker glas
- nikkel coating over heatpipe condensor om koud lassen te voorkomen
- Heatpipe inhoud = water ipv koolwaterstoffen (die bij hoge temperatuur langzaam ontleden in vluchtigere koolwaterstoffen, waardoor de druk toeneemt en de effectiviteit van de heatpipe achteruit gaat).
ander probleem met SUNSYSTEM collectoren is de hoge stagnatie temperatuur (270C als ik het me goed herinner). De water gevulde heat-pipes hebben een stagnatie temperatuur van 200C.
SasJo vraagt > graag een reactie.

Probleem met hoge stagnatie temperatuur is mede dat uitzettingen hoge zijn en bovendien dat afdichtingen van draad-koppelingen niet met hennep, lijm of teflon te dichten zijn bij deze hoge temperaturen.
Zo is er wel een teflon tape variant tot max 260C, lijm tot 230C en voor hennep weet ik het niet.

kunt u "metaal poeder t.b.v. vorst protectie" nader toelichten?
Antwoord “het zonneboilerhuis”;
Helaas, daar heb ik wel naar gevraagd, maar dat hebben ze me niet verteld, behalve dat het water gecontroleerd bevriest en op die manier geen schade veroorzaakt aan de heat-pipe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 09:46:
Voor de liefhebber

sensus pollucom E/S warmtemeter.
Het is een duitse uitvoering, het apparaat telt in KW maar dat is best goed om te rekenen.

af te halen regio Medemblik. (NH)
Heb je een bericht gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 10:01:
[...]

Heb je een bericht gestuurd.
Heb je terug gebericht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SasJo schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 09:50:

Deze heeft ook heat pipes, heeft iemand deze buizen?
En wat zijn de ervaringen?

ander probleem met SUNSYSTEM collectoren is de hoge stagnatie temperatuur (270C als ik het me goed herinner). De water gevulde heat-pipes hebben een stagnatie temperatuur van 200C.
SasJo vraagt > graag een reactie.
ze lijken nog het meeste op de buizen die Solar2All verkoopt.Deze hebben ook zo'n nikkel coating over de heatpipekop zitten. Volgens mij lag overigens de stagnatietemperatuur bij de Sunsystems systemen net boven de 200 graden. ( 204 uit m'n hoofd ).

Verder is qua constructie van de buizen weinig verschil tussen deze en die van Sunsystems. deze zijn ook dubbelwandig vacuum zonder glas/metaal overgang waardoor je je vacuum zou verliezen. Over de verschillende coatings op de binnenste buis kan ik niets zeggen :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:34:
Voor ons was de kortste dag ook niet slecht. Ondanks schaduw van bomen bij de verre overburen, soms verfoei je (d)erge(r)gelijk groen, toch niet slecht met 1.3kWh op de 1.8kWp panneeltjes, dus 722 W/kWp.
Maar onze topper voor december was toch wel 15 dec met iets maar dan het dubbele hiervan.
Ons absolute top was 7.2 kWh/kWp, eind mei dit jaar.
En december is nog niet over en die sneeuw heeft toch ook wel wat.

Is het jullie overigens ook opgevallen dat er van erg veel rijtjes woningen de tussenspouw (dus die je deelt met de buren) niet geisoleerd is en daardoor erg veel sneeuw op het dak smelt, precies op de grens met je buren? Dat kan alleen maar door convectie stroming komen. Hoe veel verlies zou dat zijn?
Die spouw is om geluidsoverlast tegen te gaan, maar oogt nu toch wel als een forse verliespost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij was het helemaal niets de afgelopen week met m'n zonnepanelen. De 15e had ik nog 2,25 kWh opbrengst (1,14 kWh/kWp, dat is voor mij veel gezien de vele schaduw door o.a bomen in de winter) Daarna heb ik alleen de 19e nog een gigantische opbrengst van 0,03 kWh gehad. Ik was de hele week niet thuis dus ik denk dat er toen een beetje sneeuw omlaag is gegleden. Nu ligt er ca. 10 cm sneeuw op m'n panelen en m'n omvormers zijn in winterslaap. Ik zie overigens ook dat op de onderste panelen wel een centimeter of 50 sneeuw ligt wat omlaag is gegleden en in de dakgoot is blijven hangen.

Het valt mij op als ik op internet foto's zie van veel besneeuwde zonnepanelen dat ik dan vaak daken zie waar al veel sneeuw van wegesmolten is. Ik denk dat voor veel mensen de uitstraling van zonnepanelen belangrijker is dan energiebesparing door isolatie.

En nu moet ik eerlijk bekennen dat ik ook zo iemand ben. Ik heb nu eerst panelen op m'n dak gelegd en ga nu pas beginnen met het verbeteren van de isolatie van m'n dak. Als ik overigens de daken van de huizen hier om me heen zie kan het allemaal nog veel erger. Ik zie hier daken waar totaal geen sneeuw meer op ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
Sinds vorig jaar zomer een heat-pipe zonneboiler op het dak.
Het is een merkloos model, met 24 chinese buizen, 57mm dik en 1.8 meter lang. Oppervlakte ongeveer 4 m2, en kostte 600 euro via een leverancier op Marktplaats.
Hij wordt aangestuurd door een Aquasol 3 met 80 liter boiler.
Ik moet zeggen ik heb er wel wat problemen mee, mede (misschien) omdat ik het zelf aangelegd heb. De collector is met koperen buizen aangesloten op de zonneboiler. De zonneboiler heeft een limiet van 82 graden, waarna hij zichzelf uitschakelt. Dit maximum haalt hij in de zomermaanden vrijwel elke dag. Direct gevolg hiervan is oververhitting omdat de warmte nergens heen kan en het water uit mijn circuit verdampt en de isolatie rond de buizen druipt eraf .
Een gedeeltelijke oplossing hiervoor is het vervangen van water door Mono propyl glycol (niet giftige variant van radiatolvloeistof). Dit heeft zowel een hoger kookpunt als een lager vriespunt. In dit stadium ben ik nu, en probeer er zoveel mogelijk glycol in te gooien.
Verder over het rendement zeer te spreken. Indien er een beetje zon is, levert het warmte zonder maar ook winter. OOk de koudste heldere dagen in de winter haalt de boiler zijn maximum.

http://link.marktplaats.nl/283534742

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Dmartino schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 12:02:
graden, waarna hij zichzelf uitschakelt. Dit maximum haalt hij in de zomermaanden vrijwel elke dag. Direct gevolg hiervan is oververhitting omdat de warmte nergens heen kan en het water uit mijn circuit verdampt en de isolatie rond de buizen druipt eraf .
Een gedeeltelijke oplossing hiervoor is het vervangen van water door Mono propyl glycol (niet giftige variant van radiatolvloeistof). Dit heeft zowel een hoger kookpunt als een lager vriespunt. In dit stadium ben ik nu, en probeer er zoveel mogelijk glycol in te gooien.
Verder over het rendement zeer te spreken. Indien er een beetje zon is, levert het warmte zonder maar ook winter. OOk de koudste heldere dagen in de winter haalt de boiler zijn maximum.

wat voor isolatie heb je rondom je buizen zitten? Ik heb er Armaflex HT omheen zitten en ik heb geen enkel probleem met mijn isolatie.

Bij goedkopere (gamma/praxis) isolatie kan je isolatie erom weg smelten als het te heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:32:
[...]

Is het jullie overigens ook opgevallen dat er van erg veel rijtjes woningen de tussenspouw (dus die je deelt met de buren) niet geisoleerd is en daardoor erg veel sneeuw op het dak smelt, precies op de grens met je buren? Dat kan alleen maar door convectie stroming komen. Hoe veel verlies zou dat zijn?
Die spouw is om geluidsoverlast tegen te gaan, maar oogt nu toch wel als een forse verliespost.
Dat viel me ook op en ik zat aan precies hetzelfde te denken. Sneeuw is een goed hulpmiddel om isolatieproblemen op daken op te sporen. Onze zonnepanelen zijn er inderdaad minder blij mee. Vandaag dooit het licht, dus de kans dat de boel er vandaag afzakt is vrij groot.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Probleem met hoge stagnatie temperatuur is mede dat uitzettingen hoge zijn en bovendien dat afdichtingen van draad-koppelingen niet met hennep, lijm of teflon te dichten zijn bij deze hoge temperaturen.
Zo is er wel een teflon tape variant tot max 260C, lijm tot 230C en voor hennep weet ik het niet.

kunt u "metaal poeder t.b.v. vorst protectie" nader toelichten?
Antwoord “het zonneboilerhuis”;
Helaas, daar heb ik wel naar gevraagd, maar dat hebben ze me niet verteld, behalve dat het water gecontroleerd bevriest en op die manier geen schade veroorzaakt aan de heat-pipe.
lijkt mij dat dat metaalpoeder naar de onderkant van de heatpipe zakt, en verder geen functie meer heeft als bijv in de winter de collector een langetijd niks doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zojuist een site gevonden voor energierekeningcontrole....
dat roept om kritische blikken ;)

is dit zuivere en correcte vergelijking?
klopt het wel wat de resultaten zijn?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:39
Het is een merkloos model, met 24 chinese buizen, 57mm dik en 1.8 meter lang. Oppervlakte ongeveer 4 m2, en kostte 600 euro via een leverancier op Marktplaats.
Ik moet zeggen ik heb er wel wat problemen mee, mede (misschien) omdat ik het zelf aangelegd heb. De collector is met koperen buizen aangesloten op de zonneboiler. De zonneboiler heeft een limiet van 82 graden, waarna hij zichzelf uitschakelt. Dit maximum haalt hij in de zomermaanden vrijwel elke dag. Direct gevolg hiervan is oververhitting omdat de warmte nergens heen kan en het water uit mijn circuit verdampt en de isolatie rond de buizen druipt eraf .

Ik neem in elk geval aan dat je er een overdruk regeling in hebt zitten in de vorm van een expansievat, en een overdruk ventiel?

Verder dient je isolatiemateriaal temperaturen van ca 175 graden aan te kunnen. Dit ook mede vanwege brandveiligheid. Gamma materiaal is absoluut niet geschikt!

Vloeistof dient KIWA gecertificeerd te zijn.

Verder; heb je tussen de overgang koperleiding - Condensor van de heatpipe wel flexibele buis gebruikt? Door krimp en uitzetting kan de leiding scheuren. Hier heb ik al eens eerder foto's van gezien op internet.

Ik heb ook mijn hele systeem zelf aangelegd, alleen dan met vlakke plaat. Zie http://solar.reinieren.net

Die hoge temperatuur in de zomer heb ik ook (110 liter boiler) dat heet stagnatie (Iedereen in principe wel eens). Elk zonneboiler systeem dient hier tegen bestand te zijn. Aandachtspunten zijn de vloeistofkeuze (veel soorten antivries degradeert bij zeer hoge temp) en de aanleg van leidingen ivm hogere druk. (max 3 bar doorgaans, icm juiste overdrukventiel)

Verder: als je de boilersensor goed geplaatst hebt, en de boilerspriraal het gehele vat verwarmd kan je gerust hoger gaan dan 82 graden. De mijne staat op 90 graden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Betere thermische performance = meer subsidie (want er wordt subsidie verleent per GJ opbrengst per jaar), je kunt het dus makkelijk aan de subsidie bedragen per buis zien.
De thermische performance zie je direct terug in het subsidiebedrag. Dat is vanuit de belangrijkste parameters berekend.
De bouwkwaliteit is het belangrijkste waar je op moet letten, dat geeft aan of je de winst voor 10 jaar hebt of voor 25 jaar.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:50:
En nu moet ik eerlijk bekennen dat ik ook zo iemand ben. Ik heb nu eerst panelen op m'n dak gelegd en ga nu pas beginnen met het verbeteren van de isolatie van m'n dak. Als ik overigens de daken van de huizen hier om me heen zie kan het allemaal nog veel erger. Ik zie hier daken waar totaal geen sneeuw meer op ligt.
Zie daar het neveneffect van het hebben van zonnepanelen. Je wordt je erg bewust van je energieverbruik.

[ Voor 33% gewijzigd door SpiceWorm op 22-12-2009 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 13:49:
zojuist een site gevonden voor energierekeningcontrole....
dat roept om kritische blikken ;)

is dit zuivere en correcte vergelijking?
klopt het wel wat de resultaten zijn?
Ziet er aardig uit, ze hebben voor energiebedrijven gewerkt en weten dus (waarschijnlijk...) waar ze op moeten letten. Kan een handig hulpmiddel zijn, maar wel op blijven passen.

Leukste op deze pagina:
De energieleveranciers die niet zijn meegenomen, zijn:

- Greenchoice : Greenchoice hanteert een kleine korting op de tarieven van de regioleverancier (vaak Essent, Nuon of Eneco).
Wist ik al lang. Mogelijk voor enkele twiekerts nog nieuws... ;)

Iets anders:

Sunteggies per container. 270 en 210 Wattpiekers. 1,63 Euro/Wp... :o

Een maar: "D series modules". Zou ik eerst maar eens gedetailleerd na gaan vragen wat dat inhoudt.

Containertje extra naar SolarKing??? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op basis van het foute glasoppervlak was de terugverdientijd 31.9 jaar
alleen al op basis van de tvt kun je zien dat je onzin verkocht krijgt,
danwel opgelicht word.

mijn tvt van de zonneboiler is over, wat nu ?
de tvt van mijn eerste pv panelen komt in zicht,
eea aangevuld met forse isolatie en verbruiksbesparingen.
conclusie :
3 jaar tvt is heel goed mogelijk,
maar je moet zelf op zoek, anderen willen alleen maar diep in je pocket graaien.
van de meeste adviezen die ik heb gehad, was er maar 1 goed,
en dat was de natuurlijke ventilatie, en die man deed het gratis <!?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:40:
[...]

danwel opgelicht word.

conclusie :
maar je moet zelf op zoek, anderen willen alleen maar diep in je pocket graaien.
Eric, ben je van mechanische naar natuurlijke ventilatie gegaan of heb je de natuurlijke ventilatie veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:40:
[...]

danwel opgelicht word.

conclusie :
Eerste "duur gekochte" (wat heet, ook al met aanschafsubsidie) paneeltjes á 1.000 gulden (jaja... (8> ) het stuk zijn inmiddels bijna terugverdiend hier. Heeft wel bijna tien jaar gekost, maar dan wel alleen met salderen en tussentijds bijgekochte paneeltjes om de tvt van die eerste vier lekker te versnellen(de later veel goedkoper gekochte paneeltjes gaan veel sneller "terugverdiend" worden). Leuk voor de statistics, maar de tien jaar lange superlol van die dingen op het dak van de verhuurder zijn onbetaalbaar en in geen enkele tvt berekening te vangen. Met tvt veeg ik mijn bips af, al heb ik desondanks een van de meest zuivere tvt berekeningen die er in NL is gemaakt. Zonder speculatio en onzin extrapolaties, maar harde opbrengstgegevens en de EXACTE salderingstarieven gedurende die bijna tien gelukkige jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In duitsland is het energieverbruik gedaalt naar het nivo van de jaren '70
http://www.haustechnikdia...20auf%2070er-Jahre-Niveau

Het probleem dat je zonneboiler te vaak te heet wordt heeft met heel iets anders te maken.
Je verhouding collector-oppervlak tov boiler is niet goed.
Hierdoor kan je collector z'n geproduceerde warmte niet genoeg kwijt in de boiler omdat die te klein is.
Oplossing is meer boilerinhoud, dus andere boiler of 1 extra.

De isolatie heb je de verkeerde gebruikt.
Je moet een EPDM-isolatie voor hoge temperturen hebben (175gr) bijvoorbeeld Armaflex HT of Eurobatex AT

Als je glycol wilt gaan gebruiken, neem dan glycol die geschikt is voor vacuumcollectoren.
Deze kan uitstekend tegen hogere temperaturen en heeft extra beschermingsmiddelen toegevoegd zitten.
Verkeerde middelen kunnen door verzuring door te hoge temperaturen je materialen aantasten (leidingwerk, koper ed)
Bijvoorbeeld Tyfocor LS of Antifrogen SOL zijn geschikt

De max temperatuur bovenin de boiler mag best naar 85 of 90gr.

Stagnatie moet je zoveel mogelijk proberen te vermijden daarmee verleng je de levensduur van de zonneboiler en het leidingwerk, pomp ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Vanavond met Enexis gebeld over de aanwezige aansluiting in ons nieuwe huis.
Daar is nu een 1x 25A aansluiting. Voor het capaciteitstarief dus de voordeligste aansluiting.
Gelijk maar even geinformeerd naar wat de mogelijkheden zijn en we kunnen alleen maar naar 3x 25A, wat 180 euro kost, mits er al wel bedrading ligt voor 3-fasen tot in de meterkast. Wanneer dat er niet ligt (bouwjaar 1976 is kennelijk net het omslagpunt), kan het fors duurder worden.
Een meter plaatsen die zou kunnen terugtellen, zou ongeveer 105 euro kosten. In eerste instantie wilde de mevrouw aan de telefoon me duidelijk maken dat dat dus niet kan zonder beschikking van CenterNovum, maar toen was ze even wezen navragen en het klonk oprecht dat ze echt niet wist dat je dat als particulier ook zelf kunt doen zonder subsidie goedkeuring.
Wat voor meter dat dan zou worden, kon ze mij niet vertellen.

Maar goed, nu de vraag... is 1x 25A voldoende, of is het verstandiger om toch naar 3-fasen over te gaan?
Ik weet dat mijn ouders tot zo'n 8 jaar geleden nog op 1x 20A stop geleefd hebben voor het hele huis (stop zat op een marmeren plaat die de warmte af voerde, koperen dopjes bovenop waar vroeger de bovengrondse kabels op binnen kwamen en dus netjes 220V op stond), dus ik heb wel een idee wat je met 20Ampere kunt doen. Maar stel dat er zo'n 2000 Wp (PV schijnt verslavend te zijn) op en aan het huis komt te zitten, is die 25A dan niet wat krap?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eric, ben je van mechanische naar natuurlijke ventilatie gegaan of heb je de natuurlijke ventilatie veranderd?
van 50% mechanisch(en 50% natuurlijk) naar 100% natuurlijk.
het kan, omdat boven elke ruimte/natte ruimte toevallig al alles aanwezig was.
bijv boven de badkamer en 2 slaapkamers een koof met een gat met dop in het beton.
elke kamer heeft een eigen uitgang in de schoorsteen, het zijn er 6,
en de huiskamer heeft er 3.
het kan ook alleen als trek en tocht enkel van beneden naar boven zijn ingeregeld,
ik heb het hele huis nu luchtdicht, geisoleerd, en daarna gestuc`ed.
elk nieuw hr++ kozijn en draairaam heeft een nieuwe ventilatiegoot, ook daar waar deze nog niet zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@td`er
1x25A is voldoende, tot ~3,3kwp,
ik blies mijn hoofdstop pas op bij 3855Wp,
en dan word de boel gratis vervangen, en hier zelfs gratis geupgrade.(3x25A)
op dat moment is metervervanging ook gratis. (liander gebied iskra 4 kwadranten meter)
http://van.wijk.net/pvt/hs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:38:
@td`er
1x25A is voldoende, tot ~3,3kwp,
ik blies mijn hoofdstop pas op bij 3855Wp,
en dan word de boel gratis vervangen, en hier zelfs gratis geupgrade.(3x25A)
op dat moment is metervervanging ook gratis. (liander gebied iskra 4 kwadranten meter)
http://van.wijk.net/pvt/hs.jpg
Maar je mag blij zijn dat het zwakke punt dan bij de meterkast was en niet ergens in de leidingen in de muur, want dan ben je verder van huis. Aan de andere kant, dat is natuurlijk de enige plek waar dergelijke stromen kunnen lopen die groter zijn dan wat je stop door kan laten.

Bij de upgrade naar 3x25A, die ik noemde, zit inderdaad een metervervaning bij. Helaas is metervervanging voor teruglevering een gescheiden operatie, dus die vervanging naar zwaarder is een beetje zonde van die meter plaatsen... tenzij ze gelijk een meter ophangen voor teruglevering natuurlijk.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Maximum System Voltage' voor PV-panelen.
Hiermee wordt bedoeld: het maximum van het aantal panelen x max. power voltage per paneel ?
En dit bepaalt hoe groot maximaal een string mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:17:
Maar goed, nu de vraag... is 1x 25A voldoende, of is het verstandiger om toch naar 3-fasen over te gaan?
Mijn eigen ervaring is dat een optimaal PV systeem op uitzonderlijke momenten zelfs 120% van de Wp kan leveren (aan AC-zijde). Het gaat maar om secondes (jammer genoeg), maar zekeringen werken met fracties van secondes.
Je moet je omzetters aansluiten op één of meerdere zekeringen, in praktijk max 16A en de spanning is 230V of zou dat ongeveer moeten zijn.
Verder geldt P=V*I of simpeler gezegd: bij 16A hoort een vermogen van 3680 W.
Deel je dat door 120% dan mag je maximaal 3066 Wp installeren per groep.
Gebruik je op zulke zonnige momenten in huis vrijwel geen stroom dan mag je via andere groepen dus nog 25-16=7A terugleveren. In totaal lijkt me dat je ruim onder de 4800 Wp moet blijven bij een 1x25A aansluiting. Je hebt boven de 3000Wp meerdere inverters nodig en meerder groepen.

edit: Ik vergat nog even dat als je inverter een maximum vermogen heeft dat onder de 120% van de Wp waarde zit, (en dit zal vaak het geval zijn) je wél meer dan die 3066 Wp per 16A groep kunt aansluiten.
Zo kan mijn Mastervolt XS2000 maar 1596 W aan AC zijde leveren, terwijl ik er wel 1800Wp aan PV panelen op heb aangesloten. Er zijn dus nog wel eens wat momenten dat ik niet al het zon-vermogen weet om te zetten in stroom op het net. 't is niet veel maar toch even slikken als je dat de 1e keer ziet. ;(

@sunhacker
MaxVoltage is belangrijk om me te rekenen en te voorkomen dat je de omzetter opblaast. Dit treedt meestal op bij lage temperaturen en een beetje tot veel licht. Dus dageraad na een zeer koude nacht (-15C bijvoorbeeld).
10 panelen in serie met 45V elk (bij -15C) is samen 450V gelijkspanning. Dat moet je inverter wel aankunnen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 15:41

stegen

8710Wp

Je kan ook een aparte (automatische) zekering plaatsen van 25A, en daarop je PV installatie aansluiten. Zo heb ik het gedaan. Mijn omvormer kan maximaal 5500W leveren (nominaal vermogen is 5000W), en dus blijft het geheel een paar Ampere onder de maximale 25A.

Verder heb ik voor de PV installatie de fase genomen (ik heb een 3 fase aansluiting) waarop de meeste apparatuur is aangesloten, dus een gedeelte van de opgewekte stroom wordt direct verbruikt.

Als een 3 fase aansluiting niet mogelijk/duur is, kan de bestaande 1x25A aansluiting wellicht wel worden veranderd in een 1x35A of 1x40A aansluiting. (mits de bekabeling dit toelaat natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:15:
Iets anders:

Sunteggies per container. 270 en 210 Wattpiekers. 1,63 Euro/Wp... :o

Een maar: "D series modules". Zou ik eerst maar eens gedetailleerd na gaan vragen wat dat inhoudt.

Containertje extra naar SolarKing??? :P
Sorry, geen interesse.
Ik wil alleen nog maar A series en heb al een goede band met mijn leverancier.
Misschien interesse om je Shell panelen goedkoop te upgraden naar 185Wp panelen?? :P

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SolarKing schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:44:
[...]

Sorry, geen interesse.
Misschien interesse om je Shell panelen goedkoop te upgraden naar 185Wp panelen?? :P
dat doet polderboy never nooit niet.... moet ie opnieuw starten met statistieken ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

TD-er schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:50:
[...]

Maar je mag blij zijn dat het zwakke punt dan bij de meterkast was en niet ergens in de leidingen in de muur, want dan ben je verder van huis. Aan de andere kant, dat is natuurlijk de enige plek waar dergelijke stromen kunnen lopen die groter zijn dan wat je stop door kan laten.

Bij de upgrade naar 3x25A, die ik noemde, zit inderdaad een metervervaning bij. Helaas is metervervanging voor teruglevering een gescheiden operatie, dus die vervanging naar zwaarder is een beetje zonde van die meter plaatsen... tenzij ze gelijk een meter ophangen voor teruglevering natuurlijk.
Ik zit zelf ook in Enexis gebied en bij mij moest de boel ook verzwaard worden vanwege overgang naar electrisch koken. Bij mij is verzwaard van 1 x 25A naar 1 x 40A automaat. Tevens in de prijs inbegrepen vervanging van de hoofdmeter naar een Iskra meter met 4 telwerken voor teruglevering. Je hoeft dus niet weer apart 105 euro neer te leggen voor een nieuwe meter. 1 x 40A valt nog steeds binnen consumenten capaciteitstarief.
Verzwaren naar 3 x 25A is een erg dure aangelegenheid als daar geen kabels voor liggen. Ik ken iemand waarbij ze daar 900 euro voor vroegen en dan moet je ook nog eens je groepenkast gaan aanpassen, nog meer kosten.
Enexis vertelde me dat ik op mijn 1 fase (40A) gerust 7500W aan omvormers mocht aansluiten. Ik ben benieuwd in Maart wanneer mijn systeem is uitgebreid met 4440Wp. (4000W max AC omvormer)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

LG stapt ook in de produktie van zonnepanelen.

nieuws: LG start productie zonnecellen in voormalige plasma-fabriek

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:52:
'Maximum System Voltage' voor PV-panelen.
Hiermee wordt bedoeld: het maximum van het aantal panelen x max. power voltage per paneel ?
En dit bepaalt hoe groot maximaal een string mag zijn?
Dit bepaald mede hoe groot een string mag zijn. Tegenwoordig mogen de meeste panelen tot 1000V gaan. Dat ligt hoger dan de meeste omvormers aankunnen. De omvormer bepaald meestal de max spanning een string mag hebben. (meestal wordt hiervoor genomen de nullastspanning bij -10 graden Celsius)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
stegen schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:40:
Je kan ook een aparte (automatische) zekering plaatsen van 25A, en daarop je PV installatie aansluiten. Zo heb ik het gedaan. Mijn omvormer kan maximaal 5500W leveren (nominaal vermogen is 5000W), en dus blijft het geheel een paar Ampere onder de maximale 25A.

Verder heb ik voor de PV installatie de fase genomen (ik heb een 3 fase aansluiting) waarop de meeste apparatuur is aangesloten, dus een gedeelte van de opgewekte stroom wordt direct verbruikt.

Als een 3 fase aansluiting niet mogelijk/duur is, kan de bestaande 1x25A aansluiting wellicht wel worden veranderd in een 1x35A of 1x40A aansluiting. (mits de bekabeling dit toelaat natuurlijk)
mnag dat wel, een groep afzekeren met 40A ?
volgens mij is dat verplicht maximaal 16A?
en wat voor kabels heb je dan gebruikt? gewoon 3 lossen van 2,5 mm2 ? of hoe anders?

wie weet trouwens hoe een meter telt bij drie fasen?
telt die intern het verbruik van de 3 fasen bijelkaar op ? in dat geval maakt het toch weinig uit op welke groep je iets aansluit?of telt hij dan eerst de opbrengst bij je teruglevering, en vervolgens op een andere groep het verbruik?

een meter kan volgens mij maar 1 ding tegelijk registreren, dus of je levert terug, of je verbuikt,
dus de meter doet volgens mij het resulterend verbuik of teruglevering bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SolarKing schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:59:
[...]

Ik zit zelf ook in Enexis gebied en bij mij moest de boel ook verzwaard worden vanwege overgang naar electrisch koken. Bij mij is verzwaard van 1 x 25A naar 1 x 40A automaat. Tevens in de prijs inbegrepen vervanging van de hoofdmeter naar een Iskra meter met 4 telwerken voor teruglevering. Je hoeft dus niet weer apart 105 euro neer te leggen voor een nieuwe meter. 1 x 40A valt nog steeds binnen consumenten capaciteitstarief.
Verzwaren naar 3 x 25A is een erg dure aangelegenheid als daar geen kabels voor liggen. Ik ken iemand waarbij ze daar 900 euro voor vroegen en dan moet je ook nog eens je groepenkast gaan aanpassen, nog meer kosten.
Enexis vertelde me dat ik op mijn 1 fase (40A) gerust 7500W aan omvormers mocht aansluiten. Ik ben benieuwd in Maart wanneer mijn systeem is uitgebreid met 4440Wp. (4000W max AC omvormer)
maar je hebt toch ten allen tijde een apparte bruto productiemeter nodig als je SDE subsidie wilt?
en verder kun je toch dmv salderen de rest van het voordeel van teruglevering doen? daar is toch niet perse een nieuwe meter met 4 telwerken voor nodig? of telde die oude van jullie niet achteruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:44:
[...]

Sorry, geen interesse.
Ook met een knipoog naar NielsTN: zeg nooit nooit... :+

Maar ja, upgrade van 1,236 naar (12x185=) 2,22 kWp. Bij zeker 950 kWh/kWp.jaar naar 2.109 kWh/jaar?

Dan moet ik wel meteen de buurman d'r bij pakken voor de afname (uiteraard ga ik niet voor 9 eurocent/kWh het overschot aan Greenchoice weggeven, ben je mal...). Of zal ik 900 kWh elektrisch weg gaan stoken in de winter, en alleen nog maar vastrecht voor de stadswarmte aansluiting gaan betalen. Is ook een beetje zondegeld dan. (OK Spek, een tweedehands speksteen mag ook... :D ).

En het grootste probleem zal zijn de 25 meter DC bekabeling. Want die omvormer moet in huis.

Zomaar wat bespiegelingen. Wel hele leuke bespiegelingen natuurlijk... :)

maar je hebt toch ten allen tijde een apparte bruto productiemeter nodig als je SDE subsidie wilt?
Wie impliceert er dat de "King Of Solar" kickt van aanvragen van bureaucratische SDE subsidies? Terwijl hij zelf spotgoedkoop A-merk Chineesjes importeert? Mijn inschatting is dat 'ie die kermis links (of is het rechts?) zal laten liggen. Ik kan het verkeerd hebben natuurlijk... Maakt niet uit. Als die paneeltjes d'r maar komen. De PV-newbee pagina is hard aan verse newbees toe...

En weer wat "anders". Al vaker gepasseerd hier. Ditmaal wat inside info van website Sprout (loos eerst even wat etensrestanten voordat die tegen het scherm spatten...):
Peeraer zoekt graag de controverse, maar benadrukt dat hij de onderneming heeft opgezet uit maatschappelijke betrokkenheid: “Het bouwen van een kerncentrale kan zonder overheidssubsidie, in tegenstelling tot windparken. Het geld dat overblijft, kan de overheid in onderwijs of ontwikkelingshulp steken.”

Peeraer was zich zeer bewust van timing. Hij had geld geïnvesteerd in een marktonderzoek, waarvan de conclusie was dat kernenergie goed ligt bij hoogopgeleide mannen. “Die verbruiken ook nog eens veel stroom”, voegt hij er tevreden aan toe. Hij wilde de voorstanders van kernenergie een atoomstroomcontract aanbieden, op dezelfde manier als er groene stroomcontracten zijn. Hij stelde het plan eerst voor aan elektriciteitsbedrijven, maar die wilden hun vingers er niet aan branden. Met Atoomstroom ging hij het zelf doen, waarmee hij behalve de milieubeweging ook de gevestigde elektriciteitsbedrijven uitdaagt.
Vooral zelf verder lezen daar, voor nog wat tale-telling info. Het humor gedeelte kan ik wel waarderen, ik schoffel hem immers ook regelmatig met paars-stralende humor onder het donkergroene vloerkleed (remember "GOTCHA!"), zoals het hoort. Jammer alleen dat zijn hoogst irritante reclame onderin deze echt duurzame pagina's blijft verschijnen, tekent zijn toewijding aan maximale inzet op marketing i.p.v. zelf "goedkope" kerncentrales te bouwen...

Wel effe goed lezen dat stuk en je donders goed realiseren wat voor slimme en linke(zonder "s"!!!) rakker je tegenover je hebt. Overigens heeft Greenchoice (je weet wel, van die "dure gesubsidieerde windturbines" volgens P.) volgens Greenchoice zelf van eerder dit jaar 200.000 klanten. P's bedrijf heeft er "een paar duizend" volgens Sprout. Kijken of 't ie net zo hard gaat groeien als de piraten van NL-Energie... "Al" die goed verdienende mannen willen immers maar een ding: zo goedkoop mogelijke paarse stroom. Althans, als we P. moeten geloven...

Wat is op dit stuk van toepassing, ;) of ;( ???

[ Voor 63% gewijzigd door zonnigtype op 23-12-2009 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 23 december 2009 @ 01:19:

En het grootste probleem zal zijn de 25 meter DC bekabeling. Want die omvormer moet in huis.
Maar de omvormer hoeft niet perse dicht bij of in de meterkast?
Zeker liever zo dicht mogelijk bij de panelen?

Welke meters zijn geschikt voor teruglevering (ik heb 3 x 25A) ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2009 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
stegen schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:40:
[...]

Aan de ene kant lijkt het me wel logisch om de PV aan te sluiten op de zwaarst belaste fase, maar aan de andere kant vraag ik me af of je dan niet alsnog te grote pieken krijgt. De belasting zal namelijk niet een power-factor hebben van 1 en de omvormer waarschijnlijk ook niet.
Daarnaast heb je nog een ander probleem, namelijk dat je feitelijk die fase niet correct afgezekerd hebt. (er lopen grotere stromen dan wat je zou verwachten aan de hand van de zekering van Enexis) Maar goed, de stoppen erachter (per groep) vangen dat als het goed is op.
SolarKing schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:59:
[...]

Ik had ook gevraagd naar de optie van verzwaren naar 35 of 40A, maar dat was geen optie volgens Enexis. Mogelijk moet ik gewoon nog een keer bellen om het nog een keer te vragen.... het lijkt de belastingdienst wel (3x bellen, 3 verschillende antwoorden).
Als er gegraven moet worden voor 3 fasen, is dat IMHO geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[...]

Maar ja, upgrade van 1,236 naar (12x185=) 2,22 kWp. Bij zeker 950 kWh/kWp.jaar naar 2.109 kWh/jaar?

Dan moet ik wel meteen de buurman d'r bij pakken voor de afname (uiteraard ga ik niet voor 9 eurocent/kWh het overschot aan Greenchoice weggeven, ben je mal...). Of zal ik 900 kWh elektrisch weg gaan stoken in de winter, en alleen nog maar vastrecht voor de stadswarmte aansluiting gaan betalen. Is ook een beetje zondegeld dan. (OK Spek, een tweedehands speksteen mag ook... :D ).

En anders upgrade naar hoogste etage, ofwel verhuizen? Scheelt verliezen in bekabeling, je hebt vloerverwarming van de onderburen :+

Win-win-win zeg ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik hoor jullie nu veel praten over electrisch bijverwarmen en koken.
Mijn vriendin is van Tilburg (electrisch) verhuisd naar Amsterdam (gas) en heeft nu dus een hele mooie electrische kookplaat met oven en spit in de schuur te koop staan. Iemand interesse?

Ik heb ook het verbruik van mijn vensterbankpanelen uitgerekend. Ze hangen nu twee weken en ik zit nu op gemiddeld 0,36 kWh/kWp.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

Zomaar wat bespiegelingen. Wel hele leuke bespiegelingen natuurlijk... :)
Gewoon die buurman erbij pakken.

Die 25 meter DC kabeling geeft veel minder verlies dan je denkt. Het is gelijkstroom en max 5A.
Volgens Sunny Design stelt het verlies maar weinig voor.
Je kunt je bestaande kabels bundelen met een T splitter. (krijg je 2 DC kabels parallel aangezien je van 3 x OK4 naar 1 x Steca 500 gaat, nog minder kabel verliezen dan)
Eventueel kan ik je ook 6mm2 kabels leveren met MC4 stekkers erop. (ik heb zo'n tang ervoor)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

engelbertus schreef op woensdag 23 december 2009 @ 01:04:
[...]

en verder kun je toch dmv salderen de rest van het voordeel van teruglevering doen? daar is toch niet perse een nieuwe meter met 4 telwerken voor nodig? of telde die oude van jullie niet achteruit?
Die oude ferrarismeter ging maar tot max 30A en moest er dus uit, daarom was die ook in de verzwaringsprijs inbegrepen. Ten tweede lever ik meer terug dan ik zelf verbruik dus wil ik graag die 9 cent/kWh van Greenchoice. Met een ferarrismeter onder de nul kunnen ze moeilijk gaan doen, vooral als je 7860Wp aan zonnepanelen wilt aansluiten.
Sorry voor de SDE mijders maar ik doe er wel aan mee, anders zou ik voor die 9 cent per kWh niet gaan uitbreiden. Zo goedkoop zijn mijn zonnepanelen nou ook weer niet. ;)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Ik volg deze topic nu al een tijdje, en zat daarom te denken: we zijn hier allemaal heel goed bezig om ons energiegebruik omlaag te brengen. Maar waarom willen we dat eigenlijk? Voor het geld? Voor het milieu? Om de energieproducenten een hak te zetten?
Mijn gedachtengang is namelijk als volgt. Om te leven heb je een aantal zaken nodig. Dat zijn grofweg energie (om je huis te verwarmen, te koken etc), voedsel, kleding, en nog een aantal dingen die daarbij horen.
Hier proberen we te besparen op het eerste, maar je zal ook kleding moeten hebben, en ook voedsel. Dat zijn allemaal zaken die steeds duurder worden door inflatie. Is het niet handiger om ipv op energie te besparen gewoon minder andere dingen te kopen? En waarom zouden andere mensen ook energie moeten sparen? Ze hebben het geld dus wat boeit het als sommigen 500 euro per maand aan energie uitgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
QuestionMarc schreef op woensdag 23 december 2009 @ 11:22:
Ik volg deze topic nu al een tijdje, en zat daarom te denken: we zijn hier allemaal heel goed bezig om ons energiegebruik omlaag te brengen. Maar waarom willen we dat eigenlijk? Voor het geld? Voor het milieu? Om de energieproducenten een hak te zetten?
Mijn gedachtengang is namelijk als volgt. Om te leven heb je een aantal zaken nodig. Dat zijn grofweg energie (om je huis te verwarmen, te koken etc), voedsel, kleding, en nog een aantal dingen die daarbij horen.
Hier proberen we te besparen op het eerste, maar je zal ook kleding moeten hebben, en ook voedsel. Dat zijn allemaal zaken die steeds duurder worden door inflatie. Is het niet handiger om ipv op energie te besparen gewoon minder andere dingen te kopen? En waarom zouden andere mensen ook energie moeten sparen? Ze hebben het geld dus wat boeit het als sommigen 500 euro per maand aan energie uitgeven...
Volgens mij moet duurzaam het sleutelwoord zijn. Dat geldt dan ook voor kleding, voedsel, reizen etc. Helaas is duurzaam ook een marketing woord geworden dat te pas en te onpas gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Dat is inderdaad een hele interessante discussie. Het is namelijk ook al eerder aangekaart dat een auto ongeveer 1KWh verbruikt per gereden KM.
Dus al wek jij 10000 KWh op en je buurman niets, jij rijdt 30000 km per jaar en je buurman slechts 15000, dan zou je buurman "duurzamer" zijn. Ondanks dat jij je hele dak vol hebt liggen met blauwe panelen.

En dit kun je inderdaad veel verder doortrekken, koop jij iedere maand nieuwe kleding omdat je de mode volgt, of koop je een iets minder modieus kledingstuk maar doe je er vervolgens een jaar mee.

Het is echt niet makkelijk om al die dingen tegen elkaar af te zetten.

Mijn voornaamste reden om de panelen op het dak te zetten is:
-kosten besparing
-energiemaatschappij een hak zetten
-technische snufjes onderzoeken

Een door mij (en andere ) gebruikte stelling gebruik ik altijd: Wel duurzamer maar mag niet ten koste gaan van het comfort.
-> minder nieuwe kleren kopen -> daar hield ik juist zo van dus dat blijven we doen
-> zonnepanelen op het dak -> ik heb er geen last van dus waarom niet
-> zonneboiler -> ik heb nog steeds lekker snel warm water dus waarom niet
-> auto de deur uit -> heb geen zin om te fietsen dus gebeurt niet
-> vakantie dichter bij huis -> ik ben een koukleum dus wil graag naar de zon
-> isolatie aanbrengen -> het is 1 keer een rommeltje in huis maar daarna alleen maar profijt, waarom dus niet
etc etc

[ Voor 28% gewijzigd door wmeester op 23-12-2009 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het niet handiger om ipv op energie te besparen gewoon minder andere dingen te kopen?
Je hebt daar een goed punt te pakken maar het is geen populair punt. Lekker fossiel consumeren word als 'comfort' ervaren en dat leveren de meeste mensen niet graag in. De makkelijkste manier om energie te besparen is om iets niet te kopen; er wordt dan geen energie verbuikt om het voorwerp te ontwerpen, produceren, transporteren, repareren, recyclen, etc. én het eventuele energieverbruik van het voorwerp zelf als het bv. om een auto of elektrisch apparaat gaat. Maar ja, de klassieke (fossiele) economie ziet meer als beter, en dat is de huidige generatie van kinds af bijgebracht. Groei = goed. Wacht maar tot de motor van de groei (fossiele brandstoffen) gaat haperen. Dan zullen we zien wat echt goed voor ons is.
En waarom zouden andere mensen ook energie moeten sparen? Ze hebben het geld dus wat boeit het als sommigen 500 euro per maand aan energie uitgeven...
Omdat fossiele energie eindig is, en duurzame energie niet zo uitbundig en geconcentreerd als fossiele brandstoffen. Kortom omdat het moet als we van de aarde geen zooitje willen maken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
QuestionMarc schreef op woensdag 23 december 2009 @ 11:22:Ik volg deze topic nu al een tijdje, en zat daarom te denken: we zijn hier allemaal heel goed bezig om ons energiegebruik omlaag te brengen. Maar waarom willen we dat eigenlijk? Voor het geld? Voor het milieu? Om de energieproducenten een hak te zetten?
Je enige overweging, zoals ik het lees, is "voor het geld". Dat mag, uiteraard, maar je moet je afvragen hoe lang je dat geld nog kan uitgeven. Nu heb je het, straks misschien niet meer. Als er (te laat) ingegrepen moet worden omdat het klimaatverhaal toch samen blijkt te hangen met de menselijke CO2-productie, zou het wel eens véél duurder kunnen blijken te zijn dan wanneer we nu ingrijpen.

Bovendien gebeuren er nú al allerlei dingen waar wij in ons koude kikkerlandje nog maar weinig van merken, maar her en der op de aarde gaat het hard met het klimaatverhaal (of dat gekoppeld is of los staat van het verhaal over CO2 uitstoot, maakt niet uit) en zo weet bijna niemand dat 2/3e van de zeegrasvelden al zijn verdwenen. Die leggen slik vast en beschermen zo rivierdelta's tegen overstromingen. En "plotseling" is er dan weer een natuurramp van ongekende omvang. Wijnoogsten in Australië die slechter worden omdat het alcoholpercentage elke 10 jaar 1% omhoog gaat door verdroging (door klimaatveranderingen). Je ziet het niet, maar het is wel gaande.

Straks heb je die 500 euro niet omdat het geld voor maatregelen om dit soort gevolgen te ondervangen op een of andere manier door de overheid worden gebruikt (en dus bij de burger wordt weggehaald). En helemaal kort door de bocht, al heb je straks 5000 euro, een pandaburger of een walvissteak is er niet mee te kopen. Laat staan een geelvintonijn. Daar hebben we de PVDD helemaal niet voor nodig als we zo doorgaan.

Verdwijnen van diersoorten is natuurlijk niet het enig gevolg. Door maar lekker fossiel te blijven stoken raken ook de fossiele brandstoffen op. Natuurlijk niet zo urgent, maar op den duur wel een probleem. Filosofen stellen dat we stelen van ons nageslacht door een tophypotheek op de natuur te nemen.

Als we dan íets kunnen aanpakken, is het de hoeveelheid broeikasgas in de atmosfeer. Het zou (1%) misschien zo kunnen zijn dat CO2 niet de oorzaak is van de opwarming van de aarde, maar als je minder uitstoot, én CO2 een broeikasgas is (waar maar heeeel weinig mensen het niet mee eens zijn) , dan is het toch op z'n minst verstandig te noemen om de ppm waarde weer terug te brengen naar zoals hij was vóór de industrieële revolutie.

Bovendien: nu Kopenhagen (in mijn ogen) is mislukt, is de leus "stem niet, acteer zelf" des te actueler. Zelf zonnepanelen op je (geïsoleerde) dak leggen, zelf een zonneboiler aanschaffen, douche-WTW, HR-WTW ventilatie: in dit forum lees je overal dat het bewust maakt en verbruik terugdringt. Bovendien: je kan het zelf doen EN HET IS LEUK!

Wees blij dat we hier dit soort dingen MOGEN doen, al is het buiten de SDE om. Er is een caraïbisch eiland waar ze je afsluiten van het nuts (ja, dat is 'nuts') als je meer dan 40% van je eigen energie opwekt!

[ Voor 13% gewijzigd door el jonco op 23-12-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

engelbertus schreef op woensdag 23 december 2009 @ 01:00:
[...]
wie weet trouwens hoe een meter telt bij drie fasen?
telt die intern het verbruik van de 3 fasen bijelkaar op ? in dat geval maakt het toch weinig uit op welke groep je iets aansluit?of telt hij dan eerst de opbrengst bij je teruglevering, en vervolgens op een andere groep het verbruik?

een meter kan volgens mij maar 1 ding tegelijk registreren, dus of je levert terug, of je verbuikt,
dus de meter doet volgens mij het resulterend verbuik of teruglevering bepalen.
Mijn ISKRA meter telt zowel het verbruik van de 3 fasen bijelkaar op als de opbrengst van de 3 fasen, is de opbrengst groter dan gaat de terugleverteller tellen.
Dus als ik op een fase 2kW verbruik en op een andere fase 2kW invoed, dan staan beide tellers stil.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Speksteenkachel schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:58:
Naar aanleiding van deze aflevering van Radar zouden we in dit topic eens de voordelen en nadelen van Stadsverwarming/blokverwarming, zeg maar samengevat 'centrale opwekking' van warmte, al dan niet als rest of bijproduct van electriciteitsopwekking moeten afzetten tegen decentrale opwekking.

Laten we het dan even niet over de tarieven hebben, maar puur over de energetische en praktische aspecten, zoals transportverliezen, blackouts, betrouwbaarheid, betrokkenheid, CO2-efficieëntie etcetera.
Maar ook argumenten als 'kan niet' (of juist 'kan heel goed') 'worden ingepast in een groene energievoorziening'. Waar halen we dan de warmte vandaan, wat levert het op korte termijn op en wat levert het op lange termijn op?
Beperkt het inzetten van stadswarmte nieuwe technieken (passiefhuis, individuele warmtepompen), of stimuleert het ze juist (denk aan geothermische energiewinning)?

Is het beter voor het milieu? Kunnen we lokale opwekking net zo schoon (NOx, CO2, fijnstof) en efficieënt maken als centrale opwekking? Is centrale warmte-opwekking een goede aanvulling op windenergie, groen gas, zonnepanelen, zonneboilers etc? Of belemmert het deze technieken juist, omdat de decentrale opwekking nooit meer rendabel te maken is?

Zoals ik al eerder schreef: schiet lek, vul aan, dicht de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
el jonco schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:01:
[...]

Naar aanleiding van deze aflevering van Radar zouden we in dit topic eens de voordelen en nadelen van Stadsverwarming/blokverwarming, zeg maar samengevat 'centrale opwekking' van warmte, al dan niet als rest of bijproduct van electriciteitsopwekking moeten afzetten tegen decentrale opwekking.

Laten we het dan even niet over de tarieven hebben, maar puur over de energetische en praktische aspecten, zoals transportverliezen, blackouts, betrouwbaarheid, betrokkenheid, CO2-efficieëntie etcetera.
Maar ook argumenten als 'kan niet' (of juist 'kan heel goed') 'worden ingepast in een groene energievoorziening'. Waar halen we dan de warmte vandaan, wat levert het op korte termijn op en wat levert het op lange termijn op?
Beperkt het inzetten van stadswarmte nieuwe technieken (passiefhuis, individuele warmtepompen), of stimuleert het ze juist (denk aan geothermische energiewinning)?

Is het beter voor het milieu? Kunnen we lokale opwekking net zo schoon (NOx, CO2, fijnstof) en efficieënt maken als centrale opwekking? Is centrale warmte-opwekking een goede aanvulling op windenergie, groen gas, zonnepanelen, zonneboilers etc? Of belemmert het deze technieken juist, omdat de decentrale opwekking nooit meer rendabel te maken is?

Zoals ik al eerder schreef: schiet lek, vul aan, dicht de gaten!
Een voordeel van centrale opwekking is het aanbrengen van veranderingen in de centrale.

Stel voor: door nieuwe eisen moet er een filter komen in verbrandings installaties, bij centrale opwekking hoeft dit maar 1 keer te gebeuren. Als het decentraal gebeurt moet je 1000 keteltjes aanpassen.

In het verleden zijn overal cv-ketels neergezet met een rendement van max 60%. Door nieuwe technieken is het rendement vele malen verbeterd, we zijn echter nog steeds oude ketels aan het vervangen.
Als er 1 centrale aangepast moet worden van dit veel sneller gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

el jonco schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:01:
[...]

Het idee van blokverwarming is denk ik heel goed, de kwaliteit is echter niet met de tijd meegegaan. Technisch gezien moet dat makkelijk kunnen lijkt me. Er zijn voordelen genoeg. Wanneer je een warmtepomp voor jezelf wilt installeren is dat duurder dan wanneer je met zijn allen 1 grote warmtepomp aankoopt.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 12:39
Heb ik het mis, of zijn de vaste kosten van blok- en stadsverwarming relatief hoger dan een conventionele aardgas aansluiting?
Dat vind ik eerlijk gezegd een groot nadeel, omdat het veel minder uitnodigt om te besparen (en al helemaal als de metingen te wensen over laten, zoals in dat stukje radar gesuggereerd werd :X)

Wat mij betreft worden alle kosten variabel, zodat het credo "de vervuiler betaalt" echt opgaat, maar op de een of andere manier lijken we alleen maar de andere kant op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
el jonco schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:48:
[...]
Je enige overweging, zoals ik het lees, is "voor het geld". Dat mag, uiteraard, maar je moet je afvragen hoe lang je dat geld nog kan uitgeven. Nu heb je het, straks misschien niet meer. Als er (te laat) ingegrepen moet worden omdat het klimaatverhaal toch samen blijkt te hangen met de menselijke CO2-productie, zou het wel eens véél duurder kunnen blijken te zijn dan wanneer we nu ingrijpen.
<knip>
Bovendien: nu Kopenhagen (in mijn ogen) is mislukt, is de leus "stem niet, acteer zelf" des te actueler. Zelf zonnepanelen op je (geïsoleerde) dak leggen, zelf een zonneboiler aanschaffen, douche-WTW, HR-WTW ventilatie: in dit forum lees je overal dat het bewust maakt en verbruik terugdringt. Bovendien: je kan het zelf doen EN HET IS LEUK!
Wees blij dat we hier dit soort dingen MOGEN doen, al is het buiten de SDE om. Er is een caraïbisch eiland waar ze je afsluiten van het nuts (ja, dat is 'nuts') als je meer dan 40% van je eigen energie opwekt!
Dat het leuk is is een feit, en ik ben me ook zeer bewust van het feit dat we de aarde 'opgebruiken'. Het is alleen de vraag of het helpt, want alles wat mensen doen kost uiteindelijk grondstoffen TENZIJ we niet groeien en alleen maar cradle 2 cradle produceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

wmeester schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:20:
Mijn voornaamste reden om de panelen op het dak te zetten is:
-kosten besparing
-energiemaatschappij een hak zetten
-technische snufjes onderzoeken
-kosten besparing: Klopt dit wel :? Volgens mij niet, want je moet eerst een behoorlijke som geld - toch gauw enkele duizenden euros - uitgeven voor je PV of boiler systeem, en de jaren erna bespaar je iets op je energie-rekening.
-energiemij. een hak zetten: Waarom?? wat heeft dat voor nut??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Enkele weken geleden stond er in de krant een zeer klein stukje over een professor - prof. Willem de Ridder -
die beweerde dat we over 20 jaar bijna gratis energie hebben, omdat de energie dan volledig afkomstig is van de zon.
Tot mijn verbazing nog helemaal niets over gelezen op het forum!
Nog meningen / reacties??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

JAN-B schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:38:
Enkele weken geleden stond er in de krant een zeer klein stukje over een professor - prof. Willem de Ridder -
die beweerde dat we over 20 jaar bijna gratis energie hebben, omdat de energie dan volledig afkomstig is van de zon.
Tot mijn verbazing nog helemaal niets over gelezen op het forum!
Nog meningen / reacties??
Verbaast me niks. Zonnepanelen worden steeds goedkoper en concurreren met de traditionele energieproducenten. Als de vraag* naar olie daalt en er wel veel aanbod* is zal de prijs dalen*

*=in theorie. Met olie ligt dat wat anders heb ik het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 23 december 2009 @ 17:14:
[...]

Verbaast me niks. Zonnepanelen worden steeds goedkoper en concurreren met de traditionele energieproducenten. Als de vraag* naar olie daalt en er wel veel aanbod* is zal de prijs dalen*

*=in theorie. Met olie ligt dat wat anders heb ik het gevoel.
De zon is idd gratis maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen gratis energie krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
JAN-B schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:38:
Tsja iemand zal die zonnepanelen + inverters moeten onderhouden en elke 20/30 jaar vervangen lijkt me.
En als we als "backup" toch nog op het net aangesloten willen blijven zal iemand dat ook moeten onderhouden. Die kosten zitten nu in je vastrecht en het lijkt mij niet dat die enorm gaan dalen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1 ... 23 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.