Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.904 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:42
JAN-B schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:27:
-kosten besparing: Klopt dit wel :? Volgens mij niet, want je moet eerst een behoorlijke som geld - toch gauw enkele duizenden euros - uitgeven voor je PV of boiler systeem, en de jaren erna bespaar je iets op je energie-rekening.
Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. Ja, de financiële terugverdientijd van zonnestroompanelen is naar de zin van veel mensen wat lang, maar ik ben er van overtuigd dat je ruim binnen hun levensduur terug kunt verdienen en daarna besparen ze dus geld. Dit is helemaal waar als je van een aanschafsubsidie (of, als je zin hebt in alle heisa eromheen, SDE) gebruik kunt maken. Voor de zonneboiler is dat nog veel sterker het geval. Zaken als isoleren en sluipverbruik wegnemen hebben helemaal een idioot korte terugverdientijd, je vraagt je af waarom niet iedereen dat doet. Sommige van de doordrukstekkers die geplaatst heb die een groot sluipverbruik wegnemen (>5W) verdienen zich in ongeveer twee maanden terug! Die dingen verdienen goud geld voor mij.
-energiemij. een hak zetten: Waarom?? wat heeft dat voor nut??
Omdat veel mensen de energiemaatschappijen en/of netbeheerders als grote boze partijen zien die de arme consument tot op de laatste cent uit wil knijpen. En dat is ook zo.
JAN-B schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:38:
Enkele weken geleden stond er in de krant een zeer klein stukje over een professor - prof. Willem de Ridder -
die beweerde dat we over 20 jaar bijna gratis energie hebben, omdat de energie dan volledig afkomstig is van de zon.
Tot mijn verbazing nog helemaal niets over gelezen op het forum!
Nog meningen / reacties??
Dat is hier zeker voorbij gekomen hoor. Mijn mening is dat deze man ongelijk heeft. Duurzame energiebronnen zijn aantoonbaar minder geconcentreerd dan fossiel spul wat we uit de grond halen, en dat maakt ze, als je energiebesparing volledig buiten beeld zou laten, per definitie niet gratis. Ik vind dergelijke beweringen zelfs enigszins gevaarlijk, want het zou makkelijk beïnvloedbare mensen het idee kunnen geven dat efficiëntie en besparing helemaal niet nodig is "want binnenkort is energie toch gratis". Slechte zaak.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
QuestionMarc schreef op woensdag 23 december 2009 @ 11:22:
Ik volg deze topic nu al een tijdje, en zat daarom te denken: we zijn hier allemaal heel goed bezig om ons energiegebruik omlaag te brengen. Maar waarom willen we dat eigenlijk? Voor het geld? Voor het milieu? Om de energieproducenten een hak te zetten?
Mijn gedachtengang is namelijk als volgt. Om te leven heb je een aantal zaken nodig. Dat zijn grofweg energie (om je huis te verwarmen, te koken etc), voedsel, kleding, en nog een aantal dingen die daarbij horen.
Hier proberen we te besparen op het eerste, maar je zal ook kleding moeten hebben, en ook voedsel. Dat zijn allemaal zaken die steeds duurder worden door inflatie. Is het niet handiger om ipv op energie te besparen gewoon minder andere dingen te kopen? En waarom zouden andere mensen ook energie moeten sparen? Ze hebben het geld dus wat boeit het als sommigen 500 euro per maand aan energie uitgeven...
Energie wordt waarschijnlijk harder duurder dan de rest, het wordt namelijk steeds schaarser. De prijs van kleding en voedsel is maar gedeeltelijk op energie gebaseerd, en zijn beiden in principe hernieuwbaar te produceren (of dat nu al gebeurt is een andere discussie).
Ik heb er persoonlijk een aantal redenen om energie te besparen: olie / gas winning gaat vaak gepaard met zeer oneerlijke voorwaarden en heeft (bijv. in ontwikkelingslanden) ontwrichtende gevolgen voor het land. Het is een bron van conflicten en het creëert elitaire machthebbers (niet democratisch). Daarnaast hebben we nog de klimaatverandering (de meeste invloed kan ik uitoefenen in mijn omgeving (en tweakers); door energiebesparing te bediscussiëren en mensen er bewust van te maken). Financieel zijn de meeste dingen ook goed (uitmuntend) te vertegenwoordigen, dus ik vraag mij in hemelsnaam af waar het wachten op is. Plus daarbij is het een handige voorbereiding op peak-oil. En daarbij gun ik de energiemaatschappijen ook geen cent teveel. Dus eigenlijk doe ik mee voor alle argumenten ;)

Heb je enig idee hoeveel kwh het kost om een nieuw gemaakte spijkerbroek aan te bieden in de winkel? En ookal koop je elke week een nieuwe, de oude is nog niet weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
QuestionMarc schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:13:Dat het leuk is is een feit, en ik ben me ook zeer bewust van het feit dat we de aarde 'opgebruiken'. Het is alleen de vraag of het helpt, want alles wat mensen doen kost uiteindelijk grondstoffen TENZIJ we niet groeien en alleen maar cradle 2 cradle produceren...
(mijn italics) Het lijkt mij dat wanneer je niet groeit en alleen 'sustain't wat je nu hebt, je blijft opgebruiken.

Het enige alternatief is DUS cradel2cradle en 100% renewable energy, en daarbij is groei dan meteen geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TED talks, altijd interessant, dit keer over kernfusie:

http://www.youtube.com/watch?v=S6BLFdBfgfU

Tegen 2030 voor het eerst op het net, dames en heren, lang voorbij de meest optimistische schattingen van Peak Oil.

Investeer in zon, wind en vooral besparing. Fusie is geen panacee, ook al willen veel mensen je dat doen geloven.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RikTW schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:27:
Heb ik het mis, of zijn de vaste kosten van blok- en stadsverwarming relatief hoger dan een conventionele aardgas aansluiting?
Dat vind ik eerlijk gezegd een groot nadeel, omdat het veel minder uitnodigt om te besparen (en al helemaal als de metingen te wensen over laten, zoals in dat stukje radar gesuggereerd werd :X)

Wat mij betreft worden alle kosten variabel, zodat het credo "de vervuiler betaalt" echt opgaat, maar op de een of andere manier lijken we alleen maar de andere kant op te gaan.
Ehm.. voor stadsverwarming is het zo dat EN de vastrechten EN de variabele lasten aanzienlijk hoger zijn.
Blokverwarming bevoordeelt mensen die harder stoken dan de rest in het blok (niet een goed plan)

Bij stadsverwarming is natuurlijk ook het verbruik hoger door minder overige EPC drukkende maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
JeroenH schreef op woensdag 23 december 2009 @ 21:38:

Tegen 2030 voor het eerst op het net, dames en heren, lang voorbij de meest optimistische schattingen van Peak Oil.

Investeer in zon, wind en vooral besparing. Fusie is geen panacee, ook al willen veel mensen je dat doen geloven.
Kernfusie is idd heel mooi, maar misschien vooral voor in de verre toekomst als aanvulling op een duurzame energiemix. Als je met kernfusie de wereld wil voorzien van energie heb je honderden centrales nodig, elk met hoog geschoold personeel wat voor de huidige (zeer simpele!) kernsplijtingcentrales al een bottleneck is. Tel daarbij op dat een simpele kernsplijtingcentrale al 5-10 jaar ontwerp/bouwtijd heeft en dat rendabele kernfusie nog lang niet bereikt is. ITER gaat dan misschien als eerste netto wat energie leveren, maar ook maar voor korte momenten (kwartier interval). Een echte kernfusiecentrale is toekomstmuziek, daarom dat het ook ITER heet, latijn voor weg (en dus niet eindpunt ;))

Desalniettemin vind ik kernfusie als natuurkundige wel heel vet! :9~ Maar het photovoltaïsche effect mag er ook wel wezen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gc122009.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2009 23:31 . Reden: verder commentaar is overbodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 21:40
JeroenH schreef op woensdag 23 december 2009 @ 21:38:

Ik geloof niet in fusie op aarde. Nu niet en nooit niet. Waarom zou je het ook willen? Richt een paneel op de zon en krijg gratis je energie.
Een goed artikel over kernfusie staat hier : http://europe.theoildrum.com/node/5929 (onder sectie 5.1) . De 'remaining barriers' om tot een werkende fusiecentrale te komen zijn allemaal zo ontzettend complex dat die vrijwel niet op te lossen zijn.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op woensdag 23 december 2009 @ 01:19:
[...]
Of zal ik 900 kWh elektrisch weg gaan stoken in de winter, en alleen nog maar vastrecht voor de stadswarmte aansluiting gaan betalen. Is ook een beetje zondegeld dan. (OK Spek, een tweedehands speksteen mag ook... :D ).
[...]
Vandaag de nieuwe tarieven voor sv 2010 per post gekregen.
Alle bedragen incl. btw.
GJ-prijs 19,72 euro
Vasrecht 0,7559 euro per dag.
Extra Vastrecht is voor mij nog niet van toepassing want ik huur mijn warmte wisselaar elders (11 euro per maand), maar van de volgende zin begin ik argwaan te krijgen.

"Extra vastrecht voor warmte kan bestaan uit de huur van een warm tapwaterapparaat, AANSLUITCAPACITEIT, of korting menginjectie."

Het lijkt er dus op dat er voor de stadsverwarming ook een capaciteitstarief aan zit te komen 8)7
Wat de kreet "korting menginjectie" voorsteld weet ik niet maar is voor ons n.v.t.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

el jonco schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:01:
[...]
Naar aanleiding van deze aflevering van Radar zouden we in dit topic eens de voordelen en nadelen van Stadsverwarming/blokverwarming, zeg maar samengevat 'centrale opwekking' van warmte, al dan niet als rest of bijproduct van electriciteitsopwekking moeten afzetten tegen decentrale opwekking.
Bij een STEG (Stoom en Gasturbine) centrale maken de hete rookgassen die vrijkomen bij het aandrijven van de gasturbine van water stoom.
Dit stoom drijft dan weer een stoomturbine aan waar ook weer elektriciteit mee wordt opgewekt.
De restwarmte die dan nog over is kan gebruikt worden voor de stadsverwarming.
Bovenstaande STEG centrale met warmtekrachtkoppeling zit op een rendement van max 85%.
Maar dan moet het warme water nog wel getransporteerd worden richting gebruikers, wat weer verliezen met zich mee brengt.
Ga je dit rendement afzetten tegen een verwarmingsketel die je thuis hebt staan dan kom je slechts op een VR ketel uit ipv de HR ketel die je nu hebt staan.
De meeste stadsverwarmingsnetten zitten echter niet achter een STEG centrale waardoor het rendement drastisch omlaag gaat.
Komt nog bij dat het bouwen van de centrale, onderhoud van de centrale en aanleggen stadsverwarmingsnet + ook daar weer het onderhoud van veel energie kosten voordat je alles tip top werkzaam hebt.
Bij erge koude moet er halverwege het net ook nog eens een hulpketelhuis (ook geen steg) bij springen om het water op temperatuur te houden.

Het rendement van een kolencentrale zit trouwens maar op 45%, tel ik nog niet eens mee de toekomstige opslag van CO2 in bodem en het winnen en transport van de kolen 8)7

RikTW schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:27:
Heb ik het mis, of zijn de vaste kosten van blok- en stadsverwarming relatief hoger dan een conventionele aardgas aansluiting?
Dat vind ik eerlijk gezegd een groot nadeel, omdat het veel minder uitnodigt om te besparen (en al helemaal als de metingen te wensen over laten, zoals in dat stukje radar gesuggereerd werd :X)

Wat mij betreft worden alle kosten variabel, zodat het credo "de vervuiler betaalt" echt opgaat, maar op de een of andere manier lijken we alleen maar de andere kant op te gaan.
de vaste kosten worden meestal op 30% van de totale kosten gesteld, dit wordt gedaan omdat waarschijnlijk op het moment dat die systemen bedacht zijn, de verhouding vaste kosten en kosten voor levering (dus per kw), variabele kosten dus, toen ook zo lag. (men wil huurders toch niet laten profiteren van een systeem dat ergens wel geld bespaart... toch?) ik zou zegn dat de vaste kosten nl lager zijn dan de variabele.er is immers slechts 1ketel en 1 gasaansluiting, of tenminste 1 contract, met 1 keer vastrecht e.d. (ipv 96 keer per flatgebouw)de bemetering is wat bewerkelijker. maar hoeveel bewerklijker dan de meter opnemen van een normale woning. 5 standen ipv 1 stand opschrijven.en een voordeel is dat het allemaal woningen naast elkaar betreft. en mete en beetje begrip geef je de sleutel ff aan de buurvrouw op de dag dat de meteropnemer komt. oid.

daaree zijn dus alle kosten bijna variabel. alleen de amdinistratie en evt onderhoud is een vaste post, en de vaste kosten voor de energieleverancier zijn een stuk lager dan anders, dus totaal zal het toch beduidend onder de 30% zijn.

maar als ik besparend bezig wil zijn, en alles wordt variabel.. betaal ik dan juist meer of minder voor mijn verbruik?ik ben het vaste wel kwijt, maar de variabele eenheidsprijs gaat omhoog. dan moet ik nog meer besparen om er voordeel bij te hebben?

ik vind dit in de tegenwoordige tijd inderdaad niet meer passen.
de verdeling is tegenwoordig heel anders, en kan van situatie tot siituatie erg veel verschillend zijn. bijvoorbeeld iemand die zuinig wil zijn tov een gezin met drie kinderen met op alle kamers altijd de radiator aan zlef als je die op 17 graden zet verbruik je dan veel meer. of als je bijvoorbeeld een electrische verwarming hebt aangesloten op een pv systeem of aardwarmte oid.
je hebt dus geen keus, en ook geen keus om iets aan je duurzaamheid of portemonee te veranderen, en het stimuleert dus totaal niet.
iemand die de kachel altijd aan heefts tiookt veel minder efficient dan iemand die de kachel alleen aan heeft als het echt koud is. immers, dan is het rendement van de ketel hoger, omdat die lekker op maximaal vermogen / rendement stookt, en er geen of weinig overbodige verliezen zijn ( immer stransport gaat door warme leidingen in woningen die ook verwarmd worden.
als je midden in de zomer de kachel aan zet, is dat erg oneconomisch, maar de vast zowel als variabele kosten stijgen daardoor buiten proportioneel, en daar draait het hele blok voor op.

deze ouderwetse systeemen hebben vaak geen thermostaatknoppen en thermostaat regeling, dus werken ze ook niet erg comfortabel of automatisch besparend. je moet er heel goed om denken dat je dat ding niet te hard aan zet, en op tijd weer uit te zetten.

wel heb ik een opmerking over het decentraal / centraal. icm met vervanging of wijzigingen aan het systeem, stel er staan in nederland 1000 van die decentrale systemen tegenover 100.000 ketels bij consumenten, dan is die consumntenmarkt voor de vrkopers erg interesant. immers die valt snel te verleiden iets nieuws te kopen, terwijl een woningbouwvereniging liever nog gewoon doorgeefluik speelt, zijn eigen kosten doorbereknt aan de huurders en de in rekening gebrachte kosten ook door berekent aan de huurders. daarnaast is het voor fabrikanten dus ook veel lucratiever om voor die eorme consumenten markt te innoveren, wat uiteindelijk voor de noodzakelijke wijzigingen aan normen en rendementen verandert.
voor zon log systeem, dat eerst bog flink uitgeknepen moet worden, wordt denk ik minder geresearched en developed. de resaerch zal wel afgeleide van de normale keteltjes kunnen zijn, maar de ontwikkeling van zon groot duur systeem is denk ik toch iets dat je niet snel doet.

overigens zijn woingbouwverenigingen er volgens mij ook wel van overtuigd dat de blokverwaming elk jaar veel problemen oplevert, maarkunnen ze er ook weinig tegen doen.
het systeem in een flatgebouw is nu eenmaal zo, en omschakelen naar losse ketels levert problemen op met waar de leidingen komen, gasleidingen ventilatieleidingen en rookgasafvoer.
er zijn niet genoeg schachten en leidingkanalen in de flat aanwezig, en zeker niet op de plek waar ze dan moeten zitten. de kosten lopen dus op en die willen ze verhalen op de huurder.
op zich niks mis mee, de verbruikskosten zullen dalen en men heeft daar zelf invloed op.
het wordt alleen een ander verhaal als de situatie zo is dat en deel van de huur al 36 jaar lang is gereserveerd voor de revisie / vervanging van de ketel, en dat nu dus de huurder zelf weer voor de kosten op zou moeten draaien. de besparing op verbuik is toch niet zo vreselijke inkomstenderving voor de verhuurder, dat de huurprijs om hoog zou moeten lijkt me.
bij ons was er al weer heel wat jaren geleden 6 miljoen gulden beschikbaar voor de vervanging van de ketels en het aanbrengen van thermostaatkranen in drie flatgebouwen met elk 96 woningen.
2 daarvan zijn aangepast, en 1 is nets aan gebeurd. die waar ik in woon....
je zou zeggen dat er dus nog 2 miljoen gulden al een jaar of 5 op rente op een ekening staat, en dus nu minstens 1 miljoen euro waard zou moeten zijn. in werkelijkheid zal het geld wel ergens anders in gezeten hebben, maar dat is niet het probleem van de huurders. wat ik maar wilde zeggen is dat een omschakeling van centraal naar decentraalmet remeha avanta ketels en 5 radiatoren met wat leidingen en gatenboren in betonne muren en slopen van de oude installatiegeen miljoen euro hoeft te kosten als je dat in 1 keer aanbesteed.
t scheelt ook weer in de geiser die er uit kan. en dat mogen ze dan van mij best doorberekenen aan de huurder, dat nu het warme water ook door dat ding gekeverd wordt scheelt de huurder wel geld voor de geiser en het onderhoud. let wel 1 miljoen euro/96 woningen = 10.000 per woning.stel 2 gaten boren, aanschaf ketel, leidingen en 5 radiatoren en dat aanleggen..... ? moet kunnen dacht ik zo

een aantal jaar geleden heb ik dan ook, net als veel mennsen dus tegen die vervanging gestemd, ook al zijn we deblokverwarming helemaal beu. het is een primncipe kwestie wat mij betreft. het wordt met een "leuk"verhaal verkocht dat er een huurverhoging noodzakelijk zou zijn, maar dat oem ik oplichterij.

maar goed. de flat wordt binnekort helemaal gesloopt omdat er van een renovatieplan ook niets terecht is gekomen. ze wilden een bron slaan tot een meter of 100, en dan aardwarte en vloerverwarming / koeling in een bestaand gebouw gaan toepassen. kansloos idee als je het mij vraagt, als de hele renovatie al "budget"uitstraalt. de voorlichting die de woningbouwvereniging daarover heeft gehad is waarschijnlijk wel heel slecht geweest, maar een beetje nadenekn zou al hebben geleid tot, hoe zorg je voor het transport van de warmte, een moelijkheid tot regeing, en waar laat je de leidingen als er geen cementdekvloer ligt en het dus ook niet in de constructieve beton kan worden weggewerkt. een extra cement deklaag of estrichvloer of wat dan ook zou meteen voor de hele flat een veel zwaardere vloerbelasting betekenen, de deurhoogtes zouden allemaal een cm of 7 te laag worden, vloerkoeling klinkt leuk maar levert ook prblemen op bij onjuiste vloerbedekking en regeling.
in een nieuwe flat zou je betonkernactivering toepassen met dit idee in ej achterhoofd.. misschien (want mijn vloer is jou plafond. dat wordt lastig te regelen.

[ Voor 7% gewijzigd door engelbertus op 24-12-2009 03:28 ]

SolarKing schreef op woensdag 23 december 2009 @ 10:13:
[...]

Die oude ferrarismeter ging maar tot max 30A en moest er dus uit, daarom was die ook in de verzwaringsprijs inbegrepen. Ten tweede lever ik meer terug dan ik zelf verbruik dus wil ik graag die 9 cent/kWh van Greenchoice. Met een ferarrismeter onder de nul kunnen ze moeilijk gaan doen, vooral als je 7860Wp aan zonnepanelen wilt aansluiten.
Sorry voor de SDE mijders maar ik doe er wel aan mee, anders zou ik voor die 9 cent per kWh niet gaan uitbreiden. Zo goedkoop zijn mijn zonnepanelen nou ook weer niet. ;)
maar dan heb je dus inderdaad naast die ene meter voor 3 fasen aansluiting, met 4 telwerken, hoog laag/ levering en teruglevering,
evengoed nog een apparte bruto productiemeter neem ik aan ( of zelfs meerdere als je meerder keren hebt uitgebreid met elke keer nieuwe subsidieaanvraag voor SDE) en een aantal verschillende groepen met alleen maar PV erop. toch ?
jja schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:49:
[...]

Mijn ISKRA meter telt zowel het verbruik van de 3 fasen bijelkaar op als de opbrengst van de 3 fasen, is de opbrengst groter dan gaat de terugleverteller tellen.
Dus als ik op een fase 2kW verbruik en op een andere fase 2kW invoed, dan staan beide tellers stil.
ok. de meter tellen het dus toch niet als het van de ene naar de andere fase gaat, dus qua statistiek is het geen overweging om de invoeding op een bepaalde fase te zetten.

dan hoor je volgens mij de stroom over de groepen te verdelen, zover dat mogelijk is.
je zou dan moeten kijken hoe en wanneer het verbruik is om te bepalen op welke fase je wat aansluit.

de stroom door de meter zal dus per fase optreden en per fase voor of achteruit lopen, en in alle gevallen binnen de perken blijven als je niet je groepen hebt overbelast. de stromen moeten allemaal via 1 aardlekschakelaar, maar kan eveneens niet opeens hoger uitvallen dan berekend op basis van maximaal 3500 kwh per groep. en maximaal 4 groepen achter 1 aardlek. je zal wel rekening moten houden met gelijktijdigheid, die zal 1 zijn, als je niet toevallig de helft op oost en de helft op west hebt, zodanig dat de niet zonkant ook echt in de schaduw zit of zo.

je kunt dus ook niet een 3 fase meter misbruiken om van 3 "groepen"/systemen/SDE-subsidie per fase bij te kunnen houden, en je zult dan per systeem een hele meter moeten ophangen, of je systeem binnen de sde uitbreiden. dit kan als je nog niet het aangevraagde vermogen hebt geinstalleerd ( dat mag trouwens dus gewoon, als je het maar aangeeft bij certiq, senter novem etc.) probleem is dat dat vaak niet hoeft, omdat je toch een compleet nieuw systeem moet nemen, omdat je waarschijnlijk toch niet op je oude omvormer kunt uitbreiden. t komt geloof ik nogal nauw om de omvormer goed af te stemmen op je panelen, zodat de opbrengst maximaal is. dus bij overcapaciteit op je omvormer doet ie het ninder goed.

misschien dat je dan het beste nog iets hebt aan een steca master / slaveoplossing, maar dan moet je die al op de groei gekocht hebben, en alsnog dure slaves moeten bijkopen.

tenminste.. dat vertelde een lebverancier mij, dat je een sde subsidie wel kunt uitbreiden, maar dat dit dus om bovenstaande vaak niet gedaan wordt, en er vaak een nieuwe subsidie wordt aangevraagd voor een uitbreiding.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:10
engelbertus schreef op donderdag 24 december 2009 @ 03:46:
[...]

tenminste.. dat vertelde een lebverancier mij, dat je een sde subsidie wel kunt uitbreiden, maar dat dit dus om bovenstaande vaak niet gedaan wordt, en er vaak een nieuwe subsidie wordt aangevraagd voor een uitbreiding.
Ik denk dat in de meeste gevallen het aangevraagde vermogen in één keer geïnstalleerd wordt. Dan valt er ook weinig meer uit te breiden. Ik had 3500 Wp aangevraagd en geplaatst voor SDE 2008 (maximaal dus). Mijn omvormer heeft nog wel capaciteit voor 700 Wp. Ik kan die overcapaciteit nu niet gebruiken dankzij de SDE bureaucratie. :(

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
deejeebv schreef op donderdag 24 december 2009 @ 08:16:
[...]

Ik denk dat in de meeste gevallen het aangevraagde vermogen in één keer geïnstalleerd wordt. Dan valt er ook weinig meer uit te breiden. Ik had 3500 Wp aangevraagd en geplaatst voor SDE 2008 (maximaal dus). Mijn omvormer heeft nog wel capaciteit voor 700 Wp. Ik kan die overcapaciteit nu niet gebruiken dankzij de SDE bureaucratie. :(
2 dingen:
-Als je bij Senternovem eenmaal een zeker aantal Wp hebt aangevraagd, kan dat onmogelijk meer gewijzigd worden. Bij mij had ik een foutje bij de invoer gemaakt, en tot aan de klachtenprocedure toe bleven ze volhouden dat het niet kon/mocht. Uiteindelijk is het er toch bijgekomen, waarschijnlijk omdat SDE2008 nog niet helemaal vol zat (door teruggestuurde aanvragen ed)
-uitbreiden kan je toch gewoon buiten SDE om doen? Je hebt subsidie aangevraagd voor je installatie, en die krijg je als het goed is ook, maar als jij je invertor goed wil benutten is dat toch jouw zaak? Het enige is dat je daar geen subsidie over krijgt.

• deejeebv
gatgda schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:21:
[...]

2 dingen:
-Als je bij Senternovem eenmaal een zeker aantal Wp hebt aangevraagd, kan dat onmogelijk meer gewijzigd worden. Bij mij had ik een foutje bij de invoer gemaakt, en tot aan de klachtenprocedure toe bleven ze volhouden dat het niet kon/mocht. Uiteindelijk is het er toch bijgekomen, waarschijnlijk omdat SDE2008 nog niet helemaal vol zat (door teruggestuurde aanvragen ed)
-uitbreiden kan je toch gewoon buiten SDE om doen? Je hebt subsidie aangevraagd voor je installatie, en die krijg je als het goed is ook, maar als jij je invertor goed wil benutten is dat toch jouw zaak? Het enige is dat je daar geen subsidie over krijgt.
Wat ik op dezelfde omvormer aansluit loopt ook via de productiemeter. Bovendien heb ik op dit moment al een overschot, dus is plaatsing zonder SDE onrendabel.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38
Fijn hier.

Mijn cv ketel ( Remeha Avanta ) zit in de stress. Ik krijg om de zoveel uur E5 / E6 fouten. Hiervoor al een tijdje E4 fouten gehad. Toen is een ionisatiepen? vervangen.

Inmiddels is m'n woonkamer gelukkig wel weer warm, de vraag is alleen voor hoe lang, het is weer een kwestie van tijd totdat de volgende foutmelding optreed.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik heb Tonzon folie achter een van mijn radiatoren geplakt. Het is inderdaad opvallend hoe koud de muur erachter nu blijft vergeleken met de radiator waar het nog niet zit.
Wat ik me u afvraag: Die straling moet ergens blijven. Merken degenen die het ook hebben meer warmte aan de voorkant of merk je het alleen in het rendement?

Vmu

• el jonco
Speksteenkachel schreef op donderdag 24 december 2009 @ 00:05:Bij een STEG (Stoom en Gasturbine) centrale maken de hete rookgassen die vrijkomen bij het aandrijven van de gasturbine van water stoom <....> De meeste stadsverwarmingsnetten zitten echter niet achter een STEG centrale waardoor het rendement drastisch omlaag gaat.
Interessant punt; deze 85% wordt bovendien alleen gehaald als warmtevraag en electriciteitsvraag precies gelijk opgaan, en dan ook nog in de verhouding die de centrale levert. Dat betekent dat er bij extra warmtevraag bijgestookt moet worden (met ketelhuizen? met geothermie?) en dat bij extra electravraag warmte gedumpt moet worden. Je zou dus de efficieëntie van de centrale moeten corrigeren met een soort graaddagen, waarbij bekend moet zijn hoe verhoudingen in de vraag naar warmte en electra liggen bij die graaddagen. En dan kan je een jaarberekening van de efficieëntie van de centrale berrekenen.

Als je die vervolgens afzet tegen de 104% HR(e) rendementen, zullen er maar weinig stadswarmtenetten zinvol blijken. Maar aan de andere kant, die 104% HR(e) ketels stoken op warmtevraag en je zult dus electra moeten bijleveren. Waar haal je die electra vandaan? Windmolens? Zon? Je moet dus ook voor de HR(e) ketel nagaan wat de electriciteitsproductie in met name de winter is, en in hoeverre die het 'gat' van de zonnestroom kan opvangen.

Zo langzamerhand begin ik het een beetje in de gaten te krijgen: eigenlijk wil ik het experiment van de Duitsers met het duurzaam-energie-mengsel, maar dan met decentrale opwekking door HR(e) erbij, liefst doorgerekend met warmtepompmogelijkheid.
engelbertus schreef op donderdag 24 december 2009 @ 03:18:[...]iemand die de kachel altijd aan heefts tiookt veel minder efficient dan iemand die de kachel alleen aan heeft als het echt koud is. immers, dan is het rendement van de ketel hoger, omdat die lekker op maximaal vermogen / rendement stookt, en er geen of weinig overbodige verliezen zijn ( immer stransport gaat door warme leidingen in woningen die ook verwarmd worden.
Dat geldt natuurlijk ook voor SV; daarbij heb je altijd je transportverliezen door continu rondpompen van warmte, of die nu wordt afgenomen of niet. De delta-t van de netten is zomer en winter door gelijk; SV moet een bepaalde temperatuur garanderen.
wel heb ik een opmerking over het decentraal / centraal. icm met vervanging of wijzigingen aan het systeem, stel er staan in nederland 1000 van die decentrale systemen tegenover 100.000 ketels bij consumenten <...> de resaerch zal wel afgeleide van de normale keteltjes kunnen zijn, maar de ontwikkeling van zon groot duur systeem is denk ik toch iets dat je niet snel doet.
Een ander gevolg van een grote centrale ten opzichte van kleine 'centrales' is dat de kleine stapjes die bij kleine centrales worden ontdekt, meteen worden toegepast. Je zult dus in de tijd een langzaam oplopende efficieëntie zien. Het nadeel dat daar tegenover staat, is dat er altijd een deel onrendabel wordt opgewekt door verouderde apparatuur. Bij een grote centrale zal pas na de (economische) levensduur een sprong worden gemaakt, waarbij 100% van die centrale dan meteen op het niveau van de laatste stand der techniek is gekomen, maar in de tussenliggende jaren verstookt de centrale op relatief (zeer) oneconomische wijze.

Iets zegt me bovendien dat de centrale grotere tijdssprongen zal kennen dan de ketels bij consumenten, die het meteen in hun knip voelen. Daarmee wordt de "onrendabele oppervlakte onder de grafiek" voor grote centrales groter dan die van kleine centrales? Immers: de vaste kosten bepalen voor de grote centrales de (economische) levensduur, de variabele kosten worden toch wel door de klant opgehoest. Vervanging van de centrale zal dus later plaatsvinden dan in het geval van de particuliere decentrale opwekking: bij decentrale opwekking zijn zowel de vaste als de variabele kosten door de particulier te beïnvloeden. In feite constateer jij dat ook, alleen dan bij blokverwarming ipv. SV.:
<...> de kosten lopen dus op en die willen ze verhalen op de huurder.
op zich niks mis mee, de verbruikskosten zullen dalen en men heeft daar zelf invloed op.
maar goed. de flat wordt binnekort helemaal gesloopt omdat er van een renovatieplan ook niets terecht is gekomen. ze wilden een bron slaan tot een meter of 100, en dan aardwarte en vloerverwarming / koeling in een bestaand gebouw gaan toepassen. kansloos idee als je het mij vraagt, als de hele renovatie al "budget"uitstraalt.
Misschien helemaal nog niet zo'n gekke gedachte, alleen dan wél goed uitvoeren: in Duitsland doen ze dit soort renovaties naar passiefhuisnorm en dan heb je plosteling heel andere verwarmingsbehoefte. Maar zo te horen hebben ze zich in elk geval niet door Wijzen uit het Oosten :N laten voorlichten...
el jonco schreef op donderdag 24 december 2009 @ 10:47:
[...]

Dat geldt natuurlijk ook voor SV; daarbij heb je altijd je transportverliezen door continu rondpompen van warmte, of die nu wordt afgenomen of niet. De delta-t van de netten is zomer en winter door gelijk; SV moet een bepaalde temperatuur garanderen.

[...]
Misschien helemaal nog niet zo'n gekke gedachte, alleen dan wél goed uitvoeren: in Duitsland doen ze dit soort renovaties naar passiefhuisnorm en dan heb je plosteling heel andere verwarmingsbehoefte. Maar zo te horen hebben ze zich in elk geval niet door Wijzen uit het Oosten :N laten voorlichten...
ik bedoel. als de ketel in de zomer aan gaat voor 1 persoon, dat het warme water dan door het hele systeem wordt gepompt, en de warmte komt bij mensen terecht die dat niet nodig hebben.
de efficiente van het verwarmen van die ene woning is dan wel veel minder efficient dan wanneer de hele flat de cv open zet, want dan wordt alle warmte nuttig gebruikt, en eerlijk verdeeld, en kunj je het ook eerlijk afrekenen.

zoals je zegt, het verlies in het net is gelijk, maar wordt geleden omdat het slechts door 1 persoon wordt gevraagd. vervolgens betaalt iedereen daar dus aan mee.nu zal het waarschijnlijk niet direct aan 1 persoon liggen, maar ik vind de kamermet 20 graden warm zat, en het moet al echt kod zijn, wil ik de kachel vor mezelf aanzetten. als het een keer 18 graden is, dan is dat jammer voor mij.

maar ik kom ook wel bij mensen die de kachel een tandje hoger zetten als het kouder dan 23 graden wordt bijvorbeeld, dan wordt het daar al opgewarmd tot een graadje of 25, want die radiatoren zonder thermstaat zijn slecht te regelen.

over de aardwarmte, de voorlichter deed wel meer aardwarmteprojecten in appartementengebouwen in nederland, maar dan nieuwbouw.
jist omdat dit renovatie betrof heeft de woningbouwvereniing subsidie gekreen om zeg maar reclame en voorlichting te GEVEN zodat misschien ook andere VvE's of woningbouwverenigingen dit soort duurzame intwikkeling in the picture zou krijgen.
het heeft alleen niks geholpen
Ik weet niet uit welk potje dat geld dan is gekomen overigens.
ik noem geen namen van bedrijven die de woningbouw in de arm heeft genomen voor advies, maar dat is meer omdat ik niet meer precies op de naam kan komen. zonenergie? maar het kan net zo goed een ander bedrijf zijn geweest. (collectoren op het dak was ook een onderdeel van de plannen)

• Vmu

Vmu

Rotatate

Iemand vroeg laatst details van de bevestiging van mijn vensterbankpanelen. Hier komen ze, ook met wat extra foto's voor Solarking...

Link hier

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_5Ca-SjuskaQ/SzNIvcPD5SI/AAAAAAAAA2A/uHwxS8TITJ8/s800/2009-12-17%2012.01.53.jpg

Vmu

gatgda schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:21:
[...]

2 dingen:
meer aanvragen dan geplaatst wordt is wel mogelijk, andersom niet.
dit heeft denk ik te maken met de planning van energiebedrijven, die te maken hebben met certiq voor hun planning, onderhoud en uitrol meer capaciteit en aanpassen van centrales voor teruglevering..
maar het zal ook door senter novem zelf komen. Als ze je eerst subsidie geevn voor 1 kwp en je plaatst er 3,5 kwp, omdat je dan maximaal rendement haalt uit je groep en omvormer, dan komt dat voor senter novem te laat.
stel dat iedereen dat doet, dan is de subsidie niet alleen binnen 2 weken overtekend, maar stijgt het bedrag dat ze moeten uitkeren ook nog eens 3,5 keer boven het geplande subsidiebedrag uit.
andersom is het geen probleem, dan neemt senter novem gewoon een volgende aanvraag in behandeling om het vrijgekomen stukje subsidie alsnog te verdelen.
je kunt immers ook 100% minder dan je aanvraag installeren ( geen gebruik maken van de toegekende subsidie)

ik weet zeker dat j meer kunt aanvragen dan je plaatst, dat deed dat bedrijf waar ik mee belde altijd.
dit doen ze omdat je geen 1,5 jaar vooruit kunt kijken. wie weet zijn de panelen dan wel veel duurder en kun e ze niet betalen en ben ej genoodzaakt om minder te plaatsen, of is het rendement stukken gestegen en heb ej met het zelfde oppervlak, of dezelfde investering de mogelijkheid om in 1 keer veel meer kws dan oorspronelijk begroot te installeren.

de SDE werkt niet perfect, dat klopt, maar het is niet zo dat het op alle vlakken zuigt. er wordt wel degelijk een beetje meegedacht. het is tenslotte een regeling die het opwekken van energie tot doel heeft, en niet alleen het aan het werk houden van ambtenaren, en het opmaken van een budget.
Vmu schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:08:
Iemand vroeg laatst details van de bevestiging van mijn vensterbankpanelen. Hier komen ze, ook met wat extra foto's voor Solarking...

Link hier

[afbeelding]
ziet er wel wat griezelig uit.
de panelen zitten nu met slechts 4 schroeven vast aan het kozijn, terwijl de wind er van alle kanten behoorlijk grip op heeft. hebben ze al een storm meegemaakt?
ik heb geen idee of jijhet uit kunt rekenen, maar als je het gewicht weet, en dan uitrekent welk moment er in de beugels optreed, en wat voor krachten dat oplevert in de schroeven, dan denk ik dat de panelen "officieel" meteen naar beneden zouden vallen, volgens de voorschriften...

maar het ziet er niet eens heel raar uit, die panelen zo aan de gevel.
Muisschien als je ze boven aan het raam had gemaakt, dan had je er zomers een beetje schaduw van gehad, en dus minder opwarming binnen. swinters schijnt de zon door de lage stand van de zon er onderdoor, en heb je wel profijt van de extra opwarming door de zon.

• Vmu

Vmu

Rotatate

Ja klopt allemaal.Ik ben er nog niet helemaal klaar mee. Liefst hang ik ze idd boven het raam en wat extra stevig, hoewel het op het moment niet eens zo heel slap is, valt me alles mee. Mocht het nou echt gaan stormen dan doe ik er misschien een spanband omheen of haal ik ze toch even binnen. Boven het raam zijn ze in de zomer afdak en hangen ze bovendien langer in de zon.

Vmu

• mkleinman
Het lek van m'n CV ketel is boven water. Mijn isolatie in de brander ( frontplaat ) is finaal doormidden. Hierdoor is er af en toe een onjuiste vlamvorming waardoor de CV ketel afslaat.

Nu alleen een nieuwe brander isolatie pakking vinden. Hij is nu onderweg naar een collega

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Zijn er nog mensen die vanuit Amsterdam mee willen rijden naar de InterSOLUTION 2010 op 14 januari? Ik heb 3 plaatsen beschikbaar in mijn Prius. Voor de eerste die via mijn DM reageert zelfs een vrijkaartje.

ZonneStroom

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Weer een paar windparken op zee in de pijplijn. :)

http://llink.nl/startpagina/nieuwsitem.php?id=6887

• mkleinman
Update : onze cv ketel doet het weer. isolatie is vervangen, ionisatiepen is vervangen en de ontstekingstrafo is vervangen. Ketel doet het weer, stukken stiller, en het wordt weer lekker warm in huis. Lange leve het onderhoudscontract wat ik heb afgesloten voor m'n CV ketel.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gelukkig zit er geen ionisatiepen en bijbehorende trafo in m'n speksteen :)

[ Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-12-2009 15:45 ]

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

engelbertus schreef op donderdag 24 december 2009 @ 03:33:
[...]

maar dan heb je dus inderdaad naast die ene meter voor 3 fasen aansluiting, met 4 telwerken, hoog laag/ levering en teruglevering,
evengoed nog een apparte bruto productiemeter neem ik aan ( of zelfs meerdere als je meerder keren hebt uitgebreid met elke keer nieuwe subsidieaanvraag voor SDE) en een aantal verschillende groepen met alleen maar PV erop. toch ?
In mijn situatie 1 fase hoofdmeter 40A met 4 telwerken en een aparte bruto productiemeter. Volgend jaar komt daar dus een 2de brutoproductiemeter bij. Elk zonnepaneel systeem zit op een aparte groep. De 3500W systeem op een 16A groep, de uitbreiding van 4000W zal een 20/25A groep worden.

De brutoproductiemeters worden alleen voor de subsidieregeling gebruikt. Als de SDE looptijd erop zit gaan die meters weer de deur uit. (hopelijk vragen ze daar geen woekerbedragen voor)
Je energieleverancier kijkt alleen naar je hoofdmeter.

www.sunsolar.nl

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

deejeebv schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:34:
[...]

Wat ik op dezelfde omvormer aansluit loopt ook via de productiemeter. Bovendien heb ik op dit moment al een overschot, dus is plaatsing zonder SDE onrendabel.
Je mag meer aansluiten dan je aangevraagd hebt en via je brutoproductiemeter laten lopen. Vanwege die 850 kWh/kWp cap op je toegekende Wp krijg je daarboven toch niks voor. Alleen in situaties bij Oost/West dak en je niet aan die 850kWp/kWp cap komt is het raadzaam wat meer aan te sluiten dan je aangevraagd had.

Bij SDE veelgestelde vragen staat bij punt 19.
19. Ik wil een installatie plaatsen met een groter vermogen dan is aangevraagd. Mag dat? Ja, dit mag. Uw subsidietoezegging wordt echter niet naar boven bijgesteld. De categorie zon-pv kent een maximum qua systeemgrootte. Wanneer u hier overheen gaat, valt u buiten de categorie waarvoor u subsidie heeft ontvangen. Dit kan uiteindelijk leiden tot een intrekking van de aan u verleende subsidie.

Betekend zolang je niet over die 15kWp grens heen gaat (regeling 2009) je gerust meer mag aansluiten dan je aangevraagd had. Vooral interessant als je omvormer nog meer panelen aankan. Scheelt weer kosten omvormer of aanleg aparte kabels/groep.

[ Voor 3% gewijzigd door SolarKing op 24-12-2009 16:40 ]

www.sunsolar.nl

• mkleinman
Speksteenkachel schreef op donderdag 24 december 2009 @ 15:44:
Gelukkig zit er geen ionisatiepen en bijbehorende trafo in m'n speksteen :)
ehe Lol nee :-). Dat is weer het overgrote voordeel van een speksteen en/of andere verbrandingshaard t.o.v. een stuk electronica als een CV ketel, of nog erger, een warmtepomp.

• deejeebv
SolarKing schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:37:
[...]
19. Ik wil een installatie plaatsen met een groter vermogen dan is aangevraagd. Mag dat? Ja, dit mag. Uw subsidietoezegging wordt echter niet naar boven bijgesteld. De categorie zon-pv kent een maximum qua systeemgrootte. Wanneer u hier overheen gaat, valt u buiten de categorie waarvoor u subsidie heeft ontvangen. Dit kan uiteindelijk leiden tot een intrekking van de aan u verleende subsidie.

Betekend zolang je niet over die 15kWp grens heen gaat (regeling 2009) je gerust meer mag aansluiten dan je aangevraagd had. Vooral interessant als je omvormer nog meer panelen aankan. Scheelt weer kosten omvormer of aanleg aparte kabels/groep.
Voor SDE2008 was het maximum 3.5 kWp. Dat betekent dus dat ik niet meer mag aansluiten. De belangrijkste reden is dat mijn verbuik zodanig omlaag gegaan is dat ik aan de 3.5 kWp genoeg heb voor mijn eigen verbruik. Ik ben teruggegaan van zo'n 4000 kWh naar minder dan 3000 kWh per jaar.

Verwijderd

SolarKing schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:37:
[...]

Je mag meer aansluiten dan je aangevraagd hebt en via je brutoproductiemeter laten lopen. Vanwege die 850 kWh/kWp cap op je toegekende Wp krijg je daarboven toch niks voor. Alleen in situaties bij Oost/West dak en je niet aan die 850kWp/kWp cap komt is het raadzaam wat meer aan te sluiten dan je aangevraagd had.

Wat zal er gebeuren als ik minder plaats dan ik heb aangevraagd? Dus 2000 Wp aangevraagd en gekregen en dan bv. 1700 Wp plaatsen. 0,85 x 2000 = 1700 zou de subsidie zijn die maximaal krijg. Als ik nu 1700 plaats zal dan evengoed 1700 worden uitbetaald of 0,85 x 1700 = 1445?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:23
Vmu schreef op donderdag 24 december 2009 @ 10:16:
Ik heb Tonzon folie achter een van mijn radiatoren geplakt. Het is inderdaad opvallend hoe koud de muur erachter nu blijft vergeleken met de radiator waar het nog niet zit.
Wat ik me u afvraag: Die straling moet ergens blijven. Merken degenen die het ook hebben meer warmte aan de voorkant of merk je het alleen in het rendement?
PCMadman heeft infraroodfotos' gemaakt van mijn kamerradiatoren, waar eveneens Tonzon folie achter zit.
Of het verschil maakt? Denk dat de straling meer op zal stijgen, dan de muur gaat verwaremn.
Aan de voorkant kan ik niet voelen of deze nu warmer is geworden na plaatsen van Tonzon.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:23
flitspaal.nl schreef op donderdag 24 december 2009 @ 15:33:
Update : onze cv ketel doet het weer. isolatie is vervangen, ionisatiepen is vervangen en de ontstekingstrafo is vervangen. Ketel doet het weer, stukken stiller, en het wordt weer lekker warm in huis. Lange leve het onderhoudscontract wat ik heb afgesloten voor m'n CV ketel.
ik zit te hopen dat mijn Intergas het loodje gaat leggen.... dan gaat de Qsolar 'wishlist' in HSL-sneltrein-vaart besteld worden ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

jja schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:49:
Mijn ISKRA meter telt zowel het verbruik van de 3 fasen bijelkaar op als de opbrengst van de 3 fasen, is de opbrengst groter dan gaat de terugleverteller tellen.
Dus als ik op een fase 2kW verbruik en op een andere fase 2kW invoed, dan staan beide tellers stil.
Ik heb zelf (gelukkig) ook een ISKRA MT171 meter die het gebruik/productie over de 3 fasen uitmiddelt voordat het resultaat door de meter geteld wordt. Er zijn ook meters die dat niet doen, die dus gelijktijdig kunnen leveren als gebruiken. Dan zijn er gelijktijdig 2 telwerken actief. Het gevolg daarvan is dat je meer zult terugleveren (en ook afnemen). Zolang je onder de salderings-grens blijft, geen probleem.
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:48:
Wat zal er gebeuren als ik minder plaats dan ik heb aangevraagd? Dus 2000 Wp aangevraagd en gekregen en dan bv. 1700 Wp plaatsen. 0,85 x 2000 = 1700 zou de subsidie zijn die maximaal krijg. Als ik nu 1700 plaats zal dan evengoed 1700 worden uitbetaald of 0,85 x 1700 = 1445?
Bij de jaarlijkse eindafrekening (op basis van de "jaaropbrengsten" van de BP meterstanden) zul je worden afgerekend. Staan je panelen optimaal, mooi zonnig jaar, goede dikke kabels een een goed gedimensioneerde omzetter, dan haal je misschien wel 950kWh/kWp dus 1615kWh. Dan krijg je daar ook subsidie voor, ook al heb je 'maar' 1700 Wp geïnstalleerd. Maar valt het jaar tegen, etc tec, dan blijf je misschien op 750kWh/kWp hangen, dus krijg je maar subsidie over 1275kWh.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2009 17:50 ]

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:48:
[...]

Neem je wel een risico. Mochten ze gaan controleren en blijk je 1700Wp te hebben liggen terwijl je aan CertiQ doorgeeft dat je 2000Wp hebt neergelegd zou je dat problemen kunnen geven.
Je mag wel 2000Wp aanvragen en 1700 Wp neerleggen alleen zul je dat aan CertiQ moeten doorgeven.
Ga je een jaar later er 300Wp bijleggen dan zul je dat weer moeten doorgeven aan CertiQ en wordt je voorschot aangepast. zie vraag 22.

22. Ik heb in 2008 een beschikking ontvangen voor 3500 Wp. Ik wil de installatie in 2 delen plaatsen. In 2008 plaats ik 1500 Wp en in 2009 plaats ik nog 2000 Wp bij. Is dit binnen de subsidie regeling toegestaan? U kunt de installatie in twee delen plaatsen. Wel zult u dan in twee keer bij CertiQ GVO’s (garantie van oorsprong) moeten aanvragen. De subsidieperiode start nadat u bent ingeschreven bij CertiQ. Uw voorschotten zullen automatisch door SenterNovem worden aangepast.

www.sunsolar.nl

Verwijderd

SolarKing schreef op donderdag 24 december 2009 @ 17:46:
[...]

Neem je wel een risico. Mochten ze gaan controleren en blijk je 1700Wp te hebben liggen terwijl je aan CertiQ doorgeeft dat je 2000Wp hebt neergelegd zou je dat problemen kunnen geven.
Je mag wel 2000Wp aanvragen en 1700 Wp neerleggen alleen zul je dat aan CertiQ moeten doorgeven.
Ga je een jaar later er 300Wp bijleggen dan zul je dat weer moeten doorgeven aan CertiQ en wordt je voorschot aangepast. zie vraag 22.

22. Ik heb in 2008 een beschikking ontvangen voor 3500 Wp. Ik wil de installatie in 2 delen plaatsen. In 2008 plaats ik 1500 Wp en in 2009 plaats ik nog 2000 Wp bij. Is dit binnen de subsidie regeling toegestaan? U kunt de installatie in twee delen plaatsen. Wel zult u dan in twee keer bij CertiQ GVO’s (garantie van oorsprong) moeten aanvragen. De subsidieperiode start nadat u bent ingeschreven bij CertiQ. Uw voorschotten zullen automatisch door SenterNovem worden aangepast.
Ik geef het wel gewoon door natuurlijk, vroeg me alleen af hoe dat zou gaan.
de FAQ van senter novem over SDE is nog niet zo slecht hoor :)

maar eehm een eindgroep , mag die in woningen wel meer dan 16 A zijn ?
en zoniet, mag je die dan wel achter een normale aardlek aansluiten?

nou ja je moet toch wat natuuurlijk, als je 4000 wilt aansluiten, maar mijn vraag is, mag het echt zoals je wilt ( NEN 1010 en zo)

[ Voor 94% gewijzigd door engelbertus op 24-12-2009 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 06:42:
[...]

Maar de omvormer hoeft niet perse dicht bij of in de meterkast?
Zeker liever zo dicht mogelijk bij de panelen?

Welke meters zijn geschikt voor teruglevering (ik heb 3 x 25A) ?
Neen, is onmogelijk hier. Meterkast is ook alweer 25 meter van ons appartement elders in het complex, en ik ben een SDE mijder (ik zou niet eens worden toegelaten met oude moduultjes... [of doelde je al op die nieuwe SolarKing moduultjes met prettige bijgeleverde flashdata sheets??? >:) ] ). Omvormer op of dicht bij het dak kan ook niet, dan is 't ie veel te geëxponeerd (als ik er een zou willen, wat zonder meer kan met die kleine shelletjes). Zelfs met ombouw op dak, krijg ik gegarandeerd gelazer met verhuurder, en zeker als ik omvormer boven in het gebouw zou willen ophangen, moet er ergens een gevelperforatie gerealiseerd worden. Ik ga geen moeilijkheden opzoeken, heb ik al genoeg gehad. Gaat nu best zo, dan ook maar zo laten. Geen slapende honden wakker maken. Count your blessings...

Laatste vraag weet ik niet. Ze zijn er wel, maar welke precies. Vraag je netbeheerder en kijk hoe die reageert...

@Niels
Win-win-win zeg ik ;)
Nope. We hebben namelijk al het mooiste appartement. Reeds helemaal op de oude dag voorbereid, het enige gelijkvloerse in het hele complex, en we hoeven geen trappen te lopen... :+

@QuestionMarc
Is het niet handiger om ipv op energie te besparen gewoon minder andere dingen te kopen? En waarom zouden andere mensen ook energie moeten sparen? Ze hebben het geld dus wat boeit het als sommigen 500 euro per maand aan energie uitgeven...
Ik ben al vele jaren een down-shifter en koop niet veel "spullen". Kleding koop ik zelden, als het echt nodig is bij de kringloop, en ik heb net een prachtbroek via de Triodos fotowedstrijd gescoord. :*)

Wat boeit het mij dat mensen 500 Euri in de maand aan energie willen uitgeven? Moeten ze dan vooral blijven doen, maar in eigen huis doen we dat liever "anders" (lees: minimaal). Het is een zegen voor de mensheid. Die zal zich waarschijnlijk toch wel naar de kloten helpen (Midas Dekkers kan dat ook zo lekker uit zijn mond laten vallen...), daar doe ik dus niet aan mee. Al zal ook ik het slachtoffer van (andermans) hebzucht worden. Desondanks zal ik met opgeheven hoofd gaan. Aan mij heeft het niet gelegen, en wat de rest daarvan denkt zal me een zorg zijn.

@JAN-B
... die beweerde dat we over 20 jaar bijna gratis energie hebben
Juist daarom. Dat beweerden de atoomsplijters namelijk ook al in de vijftiger jaren, en ze zijn er nooit voor afgestraft (wat wel had gemoeten). Hernieuwbare energie profeten die vergelijkbare onzin durven te verkopen zouden wel eens in dezelfde valkuil kunnen vallen. Want gratis energie is er wel. Maar gratis krijgen doe je hem niet (in onze krankzinnige samenleving). Want ook ik heb mijn paneeltjes met wat pecunia moeten kopen (en nogal wat uurtjes moeten spenderen aan het OK4 drama, wat je in principe als "arbeidsloon" zou kunnen opvoeren in het hele verhaal).

@Engelbertus
de SDE werkt niet perfect, dat klopt, maar het is niet zo dat het op alle vlakken zuigt. er wordt wel degelijk een beetje meegedacht. het is tenslotte een regeling die het opwekken van energie tot doel heeft, en niet alleen het aan het werk houden van ambtenaren, en het opmaken van een budget.
... nou, met die krappe 5,5 MWp die volgens CertiQ is gerealiseerd van 1 april 2008 tot en met 30 november 2009, zal het wel niet zo'n "vaart" gaan lopen, met die "energieopwekking", is mijn inschatting. Voor het eerst dat ik hoor dat SN blijkbaar "meedenkt"...

@SolarKing
(hopelijk vragen ze daar geen woekerbedragen voor)
Breek me de bek niet open... :X
Mochten ze gaan controleren en blijk je 1700Wp te hebben liggen terwijl je aan CertiQ doorgeeft dat je 2000Wp hebt neergelegd zou je dat problemen kunnen geven.
Een SenterNovem ambtenaar die bij jou thuis met gevaar voor eigen leven paneeltjes komt losschroeven om te kijken wat voor stickers er op de onderkant zitten???

Ben benieuwd... >:)

Inmiddels heeft Vlaanderen al 236 MegaWattpiek zonnestroom gerealiseerd (VREG update eind november, ik heb weer uitgebreid gerapporteerd). Reeds bijna twaalf maal zoveel per hoofd van de bevolking als de oliedomme NEEderlanders... :/

[ Voor 65% gewijzigd door zonnigtype op 25-12-2009 01:59 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nou ik zeg niet dat ze erg behulpzaam of meedenkend zijn. het is in principe wel goed bedacht. als iedereen meer subsidie wil dan is toegekend kunnen ze er nooit vat op krijgen met welke vaart de subsidies op zullen zijn.

het is dus een manier van indekken, die niet geheel onbegrijpelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben de balans aan het opmaken voor 2009 en de meters op 0 aan het zetten,(dmm/edisun)
de laatste 5 dagen zullen niet veel meer veranderen.
kom ik op 953,36KwH/KwP, werkelijk prachtig resultaat voor 2009
het eerder geposte plaatje laat zien dat dit ook mijn verbruik was.
toch gaat de qsolar(zonneboiler) er met kilometers voorsprong vandoor op de 1e plaats.
ik heb nu sinds de start mei 2007 2360m3 gas verbruikt,(913 dagen geleden)
daar waar ik eerst >2400m3 per jaar verbruikte.

qsolar:
dat is 913 dagen bezig, 2360 m3
per dag dus 2,58m3 gas gemiddeld.(ww+cv)
rekenen we dit om in pre en post verbruik in KwH (1m3=8Kwh)
pre 2007 = 19200Kwh voor WW en CV p/jaar
post 2007 = 7534Kwh voor WW en CV p/jaar
11666KwH per jaar op warmwater en centrale verwarming besparen,
ik vind het nogal wat....
de conclusie is eigenlijk dat stroom besparen en opwekken het makkelijkst is,
maar dat warmte besparen en opwekken het meeste economische rendement en comfort oplevert
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gc2009pvt.jpg

/disclaimer : ik ben gestart met verbouwen/isoleren/hr++ glas, en het elimineren van zuipverbruikers,
en niet eerst met de opwek.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2009 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Stiekem ben ik hier het piepsysteem aan het toepassen. Ik heb de kamertemperatuur met 0,2 graden verlaagd. overdag is het hier nu 19 graden. 's avonds 19,2.

Ik merk er zelf helemaal geen klap van. Mijn vriendin ook nog niet. Missie geslaagd :-)

Wij verbruikten in 2007 omgerekend naar kWh op 18217kWh. Nu in 2009 komen we uit in de buurt van de 11600kWh. Ruim 6600kWh minder dus.

In gewone cijfers.

Electriciteit prognose over 2009 : 1353kWh. ( -60% t.o.v. 2008 )
Gas prognose over 2009 : 1167m3 ( -26% t.o.v. 2008 )

In 2010 zullen beide nog lager uitkomen, meer PV, meer isolatie. Maar voor 2009 vind ik dit een geweldig resultaat.

[ Voor 44% gewijzigd door mkleinman op 25-12-2009 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm mijn vastrecht is nu 88,2% van mijn energiejaarlast, (vastrecht of vastplicht..)
als de overheid dus echt zou stimuleren, dan zou alles onder de 1000m3(of in Gj) en 1000kwh best eens belastingvrij mogen zijn, of 6%, of iets dergelijks.
misschien ook iets voor het gelijkheidsbeginsel, sde mooi op 850kwh/kwp,
nou dan behoef je dus ook in de kilometerheffing onder het gemiddelde een stimulans,
van 850km afrekenen per 1000km....(850km/K-Km)
als je minder vlees eet ook, 85cent per kilo biefstuk, ipv 1 euro....
minder afval dan gemiddeld, 85% van de afvalstoffenheffing...
wij blinken toch maar heel mooi uit in idiote regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Heeft slechts zijdelings met duurzaamheid te maken, maar hier is een aardig staaltje 'Augmented Reality':

http://ge.ecomagination.com/smartgrid/#/augmented_reality
Briljante uitdrukking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 12:05:
mmm mijn vastrecht is nu 88,2% van mijn energiejaarlast, (vastrecht of vastplicht..)
als de overheid dus echt zou stimuleren, dan zou alles onder de 1000m3(of in Gj) en 1000kwh best eens belastingvrij mogen zijn, of 6%, of iets dergelijks.
Dat stimuleert weer niet om verder te gaan besparen. Een beter voorstel vind ik om het bedrag volledig zonder vastrecht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, inderdaad,
ofwel elke volgende 1000kwh afname zwaarder belasten,
en dan elke volgende 1000kwh groene opwek beter uitkeren.
kijk ik ben ook niet heilig, ik was op vakantie naar brazilie, (waar heeft ie dat van betaald hehe...)
het ticket was retourtje nathal, 229 euro.
volledig belasting vrij is dat vliegen, de grondstof, ook als je naar milaan vliegt, (binnen eu)
moet je eens met je eigen auto gaan....
dit is zo`n enorme heftige stimuleringsregeling dat dat ook voor burgers mag gelden vind ik.
hoe is het mogelijk he, naar brazilie op en neer voor 229 euro....
(wel veel geleerd daar en amazone vernietiging met eigen ogen gezien, dat hakt er wel even in)
goed, klm krijgt dus een enorme vrijstelling / subsidie voor kerosine sproeien en consumeren in de atmosfeer,
en alle gevolgen van dien, waarom krijgen wij dan maar 850kwh/kwp ?
waarom is klm vrijgesteld, en ik niet ?
wie legt het me uit ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2009 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 13:23:
[...]
wie legt het me uit ?
Volgens mij krijg jij ook nog geeneens die 850kWh/kWp, aangezien jij volgens mij ook niet met de SDE meedoet.
Je doet alles zelf en waarschijnlijk moet je dan zelf ook nog eens de BTW betalen over je paneeltjes en andere materialen.

Trouwens nu we het over BTW hebben... Zou het een goede stimulans zijn om over duurzame artikelen een lager BTW tarief te rekenen?
Is duurzaam luxe, of niet?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik doe inderdaad niet mee aan de sde maar met de nieuwe solarking-zonnesteek panelen (68cent/Wp)misschien wel, na lezing vind ik het maar een zeer enge regeling.
hoe dan ook, met aankoop (zonnesteek) subsidie en sde 2010, tank ik mijn e-scooter nog niet zo goedkoop,
als klm, de boeing 767, waarom is dat, waarom kan dat, en waarom mag dat ?

-vervuilen belasten,
-schone techniek stimuleren door totale belasting vrijstelling
het staat al jaren in het belastingplan,
er is niets van waar, en er zijn meer bedrijven met "royal" en "dutch" in hun naam met dit soort uitschieters,
die als je het feitelijk beschouwd, enorme subsidies ontvangen (ofwel verborgen stimuleringen)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2009 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 13:23:
ja, inderdaad,
ofwel elke volgende 1000kwh afname zwaarder belasten,
en dan elke volgende 1000kwh groene opwek beter uitkeren.
kijk ik ben ook niet heilig, ik was op vakantie naar brazilie, (waar heeft ie dat van betaald hehe...)
het ticket was retourtje nathal, 229 euro.
volledig belasting vrij is dat vliegen, de grondstof, ook als je naar milaan vliegt, (binnen eu)
moet je eens met je eigen auto gaan....
dit is zo`n enorme heftige stimuleringsregeling dat dat ook voor burgers mag gelden vind ik.
hoe is het mogelijk he, naar brazilie op en neer voor 229 euro....
(wel veel geleerd daar en amazone vernietiging met eigen ogen gezien, dat hakt er wel even in)
goed, klm krijgt dus een enorme vrijstelling / subsidie voor kerosine sproeien en consumeren in de atmosfeer,
wie legt het me uit ?
Een woord: MACHT.

Sorry, ik kan er ook niks aan doen, maar dat is het, en niets anders.

Overigens: functie vrij bij CertiQ (er wordt "gegroeid")...

Wel:
Wij vragen bij indiensttreding standaard Verklaring omtrent Gedrag.
OK, dan maar niet. Iemand nog werkzoekend? Zuukzes! Niet allemaal tegelijk... ;)

... van het geld wat ze uitsparen van die 850 kWh/kWp.jaar SDE cap kunnen ze de gelukkige CertiQ werknemer to be misschien wel betalen... :X

@eric-pvt
mmm mijn vastrecht is nu 88,2% van mijn energiejaarlast
Is bij mij veel erger. (vooral door SV vastrecht). Drinkwater erbij nemen (zit ook nog precario bij, is ook heftig vastrecht, want water zelf kost vrijwel niks), en ik zit vet over de 95% aan vastrecht kosten waar je nooit van af komt en die alleen maar toe gaan nemen als mevrouw van der HO-Daar-Allemaal-Eens-Seffekes haar kolenvrindjes en windpark off-shore vriendinnetjes gaat paaien met het door laten berekenen van de hoogspanningsnetten door TenneT in de capaciteitstarieven (waar die systeemdienst niet meer in is terug te vinden bij Liander, moet ik ook weer achteraan...).

Totale energie- en drinkwaterkosten bij ons in 2008, in vastrecht reken ik ook meetkosten, energiebelasting teruggave houd ik er buiten, is volslagen kunstmatige compensatiekermis die buiten aansluiting gerelateerde kosten moet blijven om het zuiver te houden.

75% vastrecht bij stadswarmte
65% vastrecht bij elektra
96% vastrecht bij kookgas (met krankzinnig compensatie mechanisme i.v.m. dubbel in rekening gebrachte vastrechtkosten bij SV aansluiting)
71% vastrecht bij drinkwater

Bij wel medename van die teruggaaf energiebelasting kom ik op een totale vastrecht last van 92,4%. We zitten al vele jaren (zeker sinds we PV panelen hebben) zo gestoord hoog in de vastrecht druk.

En neen, ik zie hier geen verandering in komen, het wordt alleen maar erger. Zuinige verbruikers zullen nog meer genaaid gaan worden dan ze al jarenlang overkomt. Vooral omdat alles naar "vermeende gemiddeldes" wordt toegerekend. Dan ben je als bovenste beste brave besparende burger gewoon de lul, want je betaalt dan naar rato van het kunstmatig te hoog liggende "gemiddelde verbruik". Waar je zelf vet onder ligt, uit bewust gedrag. Want al die instanties die vastrechten innen, gaan met hun goedbetaalde juristen hun bestaan te vuur en te zwaard bestrijden verdedigen (dank, oplettende lezer... :D ). Kun je vergif op innemen.

Verwachte jaarproductie hier met nog wat kWh-grut laatste week:

Hele systeem (1,236 kWp, diverse deelgroepen): 937 kWh/kWp.kalenderjaar [start 1 jan. tm. eind 31 dec.]
Beste twee modules (pal zuid, 2x 108 Wp): 982 kWh/kWp.kalenderjaar (132 kWh/kWp.jaar boven de SDE cap). Dit alles met reeds antieke moduultjes en suboptimaal systeem, in winter partieel beschaduwd bij zonnig weer (niet die twee laatste, die zijn permanent onbeschaduwd).

Hier zijn tijdelijke inverter defecten (sporadisch vrijwel alleen op hete dagen in zomer optredend, nauwelijks impact op jaaropbrengst) nog niet uitgefilterd, komt allemaal nog.

Dik tevreje hiero! :Y

Nu we toch weer met CertiQ bureaucratie bezig zijn, dit leuke rapportje "instuurgedrag netbeheerders". Met name deze in de toelichting bij "S" ("solar"), mijn vetdruk:
Bij de technologie zon (S) is sprake van een grote hoeveelheid kleine aansluitingen (kleiner dan 3*80A).
Deze mogen jaarlijks worden opgenomen, waarbij de netbeheerder eenmaal per jaar binnen 10
werkdagen na afloop van de periode alle twaalf de meetwaarden ineens inzendt.
???? :? ????

Iemand een explicatie???

Laat staan: reeds "ervaring met 12 meetwaarden per jaar"???

Anticipatie op slimme meter protocollering???

[ Voor 53% gewijzigd door zonnigtype op 27-12-2009 10:29 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
zonnigtype schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 15:20:
[...]

Iemand een explicatie???

Laat staan: reeds "ervaring met 12 meetwaarden per jaar"???

Anticipatie op slimme meter protocollering???
De meter is bij mij op 26 augustus 2008 geplaatst. De meterstand is eind januari opgenomen. Op basis daarvan heeft de netbeheerder waarden aan CertiQ doorgegeven. Ik heb daarvan keurig een overzicht gekregen, met daarin per maand een opgave van de geproduceerde kWh als de teruggeleverde (Grid) kWh.
De opbrengst wordt evenredig over de maanden verdeeld.
Afbeeldingslocatie: http://deejee.gratis-host.eu/img/meetwaarden.jpg
Uit de opgave van CertiQ, dit zijn de door de netbeheerder aan CertiQ doorgegeven waarden.

[ Voor 11% gewijzigd door deejeebv op 26-12-2009 09:41 . Reden: Tabel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Afgelopen week (dinsdag- donderdagochtend) solarkingpanelen geplaatst. Daarvoor mosten eerst de panelen die al op het dak lagen een stukje naar beneden. (en helaas een rail ook een pan naar beneden verzet worden). De nieuwe panelen met clickfit gedaan, dat werkt toch wel een tikje sneller. Voor foto's, zie link.

Gelukkig werkte het weer wat mee en was het iedere dag in ieder geval een groot deel van de dag boven 0. Op de foto's zie je de oude situatie, de 'verbouwing', de nieuwe situatie en de meters in de meterkast.

[ Voor 14% gewijzigd door gatgda op 26-12-2009 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zowel 'niet zo mooi' omdat het meerdere soorten panelen zijn (zoals bij ons ook) als 'zeer mooi' omdat het veel panelen zijn ;)

Zonder gekheid: mooie grote set gatgda! Net voor de jaarwisseling geplaatst, dus je kunt beginnen met een compleet 'meetjaar'. Mooi kerstkado :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 13-09 20:37
We hebben hier een week gasten in huis en het valt me op hoe weinig die over besparen nadenken.
Of misschien is het andersom en denk ik er juist veel over na.

Groeten, schoenen uitdoen, schoenen aandoen, praten met de buren etc doe je bij voorkeur in de open voordeur.
Als je water nodig heb pak je altijd warm water. Als het warme water bijna benenden aangekomen is ben je klaar en draai je de kraan dicht.
De vaatwasser gebruiken we niet, ieder bord etc wassen we met de hand af volgens de hierboven beschreven methode. Niet allemaal tegelijk maar met ruime tussenpauses zodat de leiding steeds kan afkoelen.
De kachel gaat hoog aan en dan lekker in t-shirt op de bank.
Tanden poetsen doe je 2 a 3 minuten. Eerst de kraan vol open om de tandenborstel nat te maken en dan aan het einde na het spoelen van je mond gaat de kraan weer dicht. En natuurlijk met warm water he.
Weer 15 liter ongebruikt het riool in.

Zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.
Maargoed, ik wil ze niet de hele dag achter de kont aanlopen dus ik laat het maar zo zijn.

Het meest pijn deed me nog het bad wat vol ging en na 2 minuten badderen weer leeg ging.
Daar sta ik dan met m'n bezem de zonnecollector schoon te maken in december om een straaltje zon te vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Woodski schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 10:52:

De kachel gaat hoog aan en dan lekker in t-shirt op de bank.
Het is hier nu 18 graden in de woonkamer ( cv werkt nog ) en ik zit ook met m'n t-shirt op de bank. Overigens 's avonds ook. Ik begin het zelf pas echt koud te krijgen als de temperatuur onder de 18 graden zakt in de woonkamer.

Het piepsysteem werkt hier voorlopig nog, de temperatuur is nog steeds verlaagd met 0,2 graden en niemand die het merkt hier in huis :-)

Trouwens met warm water tandenpoetsen? GADVER. Gewoon met koud water, kraan dicht klaar. en bij het spoelen gaat de kraan weer even aan. Wij pakken hier zelden of nooit warm water.

[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 26-12-2009 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Eerst de kraan vol open om de tandenborstel nat te maken en dan aan het einde na het spoelen van je mond gaat de kraan weer dicht. En natuurlijk met warm water he.
Weer 15 liter ongebruikt het riool in.

Zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.
Maargoed, ik wil ze niet de hele dag achter de kont aanlopen dus ik laat het maar zo zijn.

Het meest pijn deed me nog het bad wat vol ging en na 2 minuten badderen weer leeg ging.
Daar sta ik dan met m'n bezem de zonnecollector schoon te maken in december om een straaltje zon te vangen...
De warmwaterleiding voor de wastafel sowieso afsluiten. Nergens goed voor 8).
Ik merk het ook eindeloos in m'n omgeving. We kunnen het blijkbaar betalen. En we weten niet wat er mogelijk is ("je moet toch ook leven hè", er kan niets aan gedaan worden etc). In slaap gesust zijn we. Verspilling is zogenaamd alleen op te lossen door 1 minuut minder lang te gaan douchen, en dat is al een opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@woodski :
<<nrc.nl
Meer nieuws in de rubriek economie10:18
Crisis komt harder aan dan tsunami >>
kijk als dat gezegd mag worden, dan mogen we ook zeggen dat de gemiddelde hollander,
overgoten met 10 jaar fossiele marketing, zwaait naar de bezettingsmacht die zijn meterkast beheerst.
als de macht verandert zwaai je daar ook gewoon weer naar, als je maar tot de meerderheid behoort.
tijdgeest : Those who have taken authority as the truth, rather than truth as the authority

ik bemerk hetzelfde maar zwijg, laat wel af en toe mijn afrekening zien,
wat een enorm gevoel van onbehagen geeft, op de rand van conflict bij visite,
ze hebben het namelijk net 2 uur zitten afzeiken en lachen, zonder tegenspraak, en dan valt hun eigen verhaal ineens om, "jan... moeten wij dit ook niet doen"...... en oh jee, moet ik dan ineens iets uitleggen ? nee hoor, men trok mijn beoordelings vermogen zelfs ook in twijfel, ze zoeken het nu maar uit.
ik kan ervan genieten.
(zou frans bauer bij de hartchirurg ook vragen of ie de goedkoopste is, of bij de school van zijn kinderen ?)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2009 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
We hebben hier een week gasten in huis en het valt me op hoe weinig die over besparen nadenken.
<...>Het meest pijn deed me nog het bad wat vol ging en na 2 minuten badderen weer leeg ging.
Het is vaak geen onwil, maar onkunde (zie Sunhacker's reactie hieronder). Begin eens met een filmavondje 'starring' Al Gore's An Inconvenient Truth, dan The Age of Stupid en vraag daarna langs je neus weg 'en wat zouden wij er aan kunnen doen, of vinden wij het het ook niet waard?'.

Als men de aarde wel waard vindt om te redden, kan je een aantal dingen aanstippen zonder hen of hun gedrag direct te noemen, maar in door algemene termen te blijven als in 'wist je dat een afwasmachine voor een hele afwas maar 10 liter water verbruikt en dat heet water naar je keukenkraan brengen elke keer 5 liter kost? Dus dat twee borden met de hand afwassen evenveel verbruikt als een hele volle afwasmachine'?

Aan de reactie kan je vervolgens bepalen of het wel (bij onkunde) of niet (bij onwil) zinvol is of dat je beter kan stoppen. En anders kan je aan het einde van een avondje zinvol discussieëren grootmoedig je energiemeter ter uitleen aanbieden :>
De warmwaterleiding voor de wastafel sowieso afsluiten. Nergens goed voor .
Jawel. Om de warmwaterkruik te vullen zodat de verwarming op de slaapkamers kan uitblijven. Kruik vullen = 30 seconde heet water van 60°C. Slaapkamer verwarmen =1 uur water van 45°C.
Verspilling is zogenaamd alleen op te lossen door 1 minuut minder lang te gaan douchen, en dat is al een opgave.
Simpele oefening: zet de zandloper voor het douchen (die heb jij toch ook?) op 5 minuten, en beloof jezelf dat je in de tijd dat de zandloper nog niet op is, je de hele tijd tegen jezelf gaat vertellen waar je mee bezig bent. Je zult zien dat je met inzepen, afspoelen en zelfs scheren en je tanden poetsen, je nog steeds binnen 5 minuten klaar bent. En wat zeg je daarna tegen jezelf?...ik ben aan het VER-SPIL-LEN.. :$ Zodra je stil valt, draai je de kraan dicht. Hoe vaak maak jij de 5 minuten vol?

[ Voor 25% gewijzigd door el jonco op 26-12-2009 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meest gehoorde reacties bij mij zijn:

- _O- weggegooid geld, dat verdien je nooit terug
- Veel te ingewikkeld, niets voor mij
- Wat moet je met al dat warme water
- Hoeveel stroom levert het op (zonneboiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 13-09 20:37
el jonco schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:35:
[...]

Het is vaak geen onwil, maar onkunde. Begin eens met een filmavondje 'starring' Al Gore's An Inconvenient Truth, dan The Age of Stupid en vraag daarna langs je neus weg 'en wat zouden wij er aan kunnen doen, of vinden wij het het ook niet waard?'.

Als men de aarde wel waard vindt om te redden, kan je een aantal dingen aanstippen zonder hen of hun gedrag direct te noemen, maar in door algemene termen te blijven als in 'wist je dat een afwasmachine voor een hele afwas maar 10 liter water verbruikt en dat heet water naar je keukenkraan brengen elke keer 5 liter kost? Dus dat twee borden met de hand afwassen evenveel verbruikt als een hele volle afwasmachine'?

Aan de reactie kan je vervolgens bepalen of het wel (bij onkunde) of niet (bij onwil) zinvol is of dat je beter kan stoppen. En anders kan je aan het einde van een avondje zinvol discussieëren grootmoedig je energiemeter ter uitleen aanbieden :>

[...]

Jawel. Om de warmwaterkruik te vullen zodat de verwarming op de slaapkamers kan uitblijven. Kruik vullen = 30 seconde heet water van 60°C. Slaapkamer verwarmen =1 uur water van 45°C.
Ik kreeg te horen dat ze armoede hebben gehad en nu het beter gaat ze volop willen genieten.
Dus ook zoals in de reclame 5 kilo eten maken en 4 kilo weggooien. Wat hebben we het goed he.
Einde gesprek..

Dit passief bevechten geeft me meer voldoening.
Slot uit de deur halen en een dranger erop.
Zelf een warme trui aandoen en dan de CV lager zetten etc..
Mijn huis, mijn regels... en het is maar een week en ik wil geen ruzie dus laat maar gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Woodski schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:48:
[...]

Ik kreeg te horen dat ze armoede hebben gehad en nu het beter gaat ze volop willen genieten.
Dus ook zoals in de reclame 5 kilo eten maken en 4 kilo weggooien. Wat hebben we het goed he.
Einde gesprek..

Dit passief bevechten geeft me meer voldoening.
Slot uit de deur halen en een dranger erop.
Zelf een warme trui aandoen en dan de CV lager zetten etc..
Mijn huis, mijn regels... en het is maar een week en ik wil geen ruzie dus laat maar gaan.
Armoede? Als we in dit tempo doorgaan dan gaan we pas meemaken wat armoede is.
Overigens voelt het besparen hier eerder als een weelde en een rijkdom dan armoede.

Wij kienen het eten hier redelijk goed uit, dat deden we al overigens voordat we begonnen met besparen. Ik vind het gewoon zonde om eten weg te gooien. Dan nog liever in een bak in de vriezer. Zo hebben wij hier op kerstavond een kliekjesdag gehouden en hebben we allemaal bakjes opgewarmd uit de vriezer ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:40:
Meest gehoorde reacties bij mij zijn:

- _O- weggegooid geld, dat verdien je nooit terug
Dat argument is zo simpel uit de wereld te helpen. En wel Eric-PVT style (c) (r) (tm) ( ere wie ere toekomt )

In mijn geval betaalde ik 200 euro per maand. 10 jaar lang 200 euro zonder energiestijging = 200x12x10 = 24000 euro. Ik betaal nu 60 euro. 60x12x10 = 7200 euro. 24000 - 7200 = 16.800 euro bespaard. Investering ca 13.000 euro.

Tel uit je winst >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 13:05:
Dat argument is zo simpel uit de wereld te helpen. En wel Eric-PVT style (c) (r) (tm) ( ere wie ere toekomt )

In mijn geval betaalde ik 200 euro per maand. 10 jaar lang 200 euro zonder energiestijging = 200x12x10 = 24000 euro. Ik betaal nu 60 euro. 60x12x10 = 7200 euro. 24000 - 7200 = 16.800 euro bespaard. Investering ca 13.000 euro.

Tel uit je winst >:)
Helemaal mee eens, maar helaas wordt dat antwoord simpel (zoals Eric-Pvt ook al zegt) aan de kant gewuifd met reacties als:
Ja een neef van mij die heeft gestudeerd en wilde dat ook maar heeft uitgerekend dat het totaal niet lonend is en zich nooit terugbetaald, naar verdere argumentatie wordt niet geluisterd (niet interessant)
Maw ik kan niet tellen.
Daar wordt je gewoon simpel van en :(

BTW vandaag wordt weer een superdag met de zonneboiler, nu al 15,6kWh vandaag, voor december ziet er naar uit dat ik de 150kWh ga halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2009 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Woodski schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:48:
[...]Ik kreeg te horen dat ze armoede hebben gehad en nu het beter gaat ze volop willen genieten.
Einde gesprek..
Ongelofelijk. Ik weet niet of ik mag zeggen dat ik echt 'armoede' heb gekend, maar ben wel opgevoed om elk dubbeltje twee keer om te (kunnen) draaien. Gek genoeg heeft dat me nooit de behoefte gegeven om -zelfs nu het zou kunnen- te gaan verspillen; in tegendeel. Maar ik zie het hopeloze van jouw situatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
JeroenH schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 10:05:
[...]

Zowel 'niet zo mooi' omdat het meerdere soorten panelen zijn (zoals bij ons ook) als 'zeer mooi' omdat het veel panelen zijn ;)

Zonder gekheid: mooie grote set gatgda! Net voor de jaarwisseling geplaatst, dus je kunt beginnen met een compleet 'meetjaar'. Mooi kerstkado :D.
Er stond al 660 Wp, nu met SDE2009 nog 1575 Wp erbij, samen dus 2235 Wp. Heb de beschikking in november pas gehad, maar wilde wel graag voor de start van het nieuwe jaar de boel werkend hebben. Vandaag redelijk mooi weer. Nu Certiq nog inlichten...

Het kleurverschil viel me eerlijk gezegd niet tegen, dat gaat nog wel, de maten sloten wat minder aan.
Best wat bekijks gehad in de buurt.

[ Voor 8% gewijzigd door gatgda op 26-12-2009 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
el jonco schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:35:
En wat zeg je daarna tegen jezelf?...ik ben aan het VER-SPIL-LEN.. :$ Zodra je stil valt, draai je de kraan dicht. Hoe vaak maak jij de 5 minuten vol?
Wat ik meer bedoelde: het is voor erg veel mensen de referentie: energiebesparen is lastig/oncomfortabel en niet terug te zien op de energierekening want het is geen jaar volgehouden.

Heb er zelf niet zo'n moeite mee om met 3,25 liter /minuut te douchen. Meestal douche ik wel een 10 minuten. Gebruik ik nog altijd minder dan mensen die met een spaarkop 8 liter per minuut voor 5 minuten douchen...
Als je in een huishouden 10% minder lang douched bespaar je ook 10% op je gebruik van warmwater voor douchen. In mijn geval een (ruim gerekend, incl. kookgas) 2 kuub per maand, 24 kuub per jaar. In vergelijk met een douche wtw bij hetzelfde gebruik: 150 kuub per jaar.
Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 13:21:
BTW vandaag wordt weer een superdag met de zonneboiler, nu al 15,6kWh vandaag, voor december ziet er naar uit dat ik de 150kWh ga halen.
Nietes, het is 23,9 kwh.
ZB bij m'n ouders 300l is van geheel 11c naar 18c met half beschaduwde panelen (bomen) en maar voor een 2 uurtjes zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ Sunhacker, ik heb een vraagje ovver jou systeem,

in het plaatje lijkt het alsof de cv retourleiding bovenaan je radiator zit, klopt dat ?

en de ww boiler is ook verbonden met de cv ?

hoe kan het dat die boiler 52 graden is bovenin, terwijl de zonnecollector maximaal 37 graden is, en de cv ook zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@engelbertus, het effect van zonnewarmte, in de boiler kan een uur oud zijn.
ik had vandaag ook 2 stukken van 2 uur zon, rond 13:00u wolken,
rond 1 uur : collector 24c boiler bovenin 35,2c.
rond 2 uur : collector 38,1c bovenin 35,4c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 16:05:
@ Sunhacker, ik heb een vraagje ovver jou systeem,

in het plaatje lijkt het alsof de cv retourleiding bovenaan je radiator zit, klopt dat ?

en de ww boiler is ook verbonden met de cv ?

hoe kan het dat die boiler 52 graden is bovenin, terwijl de zonnecollector maximaal 37 graden is, en de cv ook zoiets?
Nee, dat klopt niet.
Je wordt misleidt door de temperaturen in de cv-leiding.
De 1000ltr voegt in op de retourleiding van de cv dus daarom zijn daar de temperaturen nu hoger.
Btw het plaatje klopt niet helemaal, maar ik ben bezig om het geheel te verfraaien en te verbeteren, maar dat is niet zo simpel en ik kom tijd te kort.

De 52gr komen door de naverwarming door de cv-ketel.
Deze staat uit en is de restwarmte wat nog weergegeven wordt.
Dmv de 3-wegklep verwarmt de cv-ketel de ww-boiler gewenst op.
We schakelen deze pas in als er vraag naar warm water aan zit te komen.
Dit om max rendement van de zonneboiler te kunnen creeren en onnodige branderstarts vd cv-ketel te vermijden.

Vandaag de beste opbrengst sinds 8 november met 26,1kWh.
Hiermee is vandaag al 151,9kWh gehaald voor december.
Voor november en december dus al een totaal van 406,9kWh, niet slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deejeebv schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 09:11:
De meter is bij mij op 26 augustus 2008 geplaatst. De meterstand is eind januari opgenomen. Op basis daarvan heeft de netbeheerder waarden aan CertiQ doorgegeven. Ik heb daarvan keurig een overzicht gekregen, met daarin per maand een opgave van de geproduceerde kWh als de teruggeleverde (Grid) kWh.
Nou bij ons loopt het niet zo vlot lijkt het.
Bij ons zijn de meters medio feb 2009 geplaatst en begin september opgenomen.
Medio december had CertiQ nog geen meetwaarden ontvangen dus moest ik maar bij de netbeheerder gaan navragen hoe het zat.

Van onze netbeheerder de volgende uitleg ontvangen:
1. Onze opnamemaand is November.
2. De meteropnemer mag max 6 weken voor die tijd :? bij ons langs komen om de standen op te nemen. (Dat is bij ons op de dag af exact 6 weken geweest).
3. De netbeheerder heeft na de opnamemaand nog één maand de tijd om de meetgegevens richting CertiQ te sturen (dus eind dec in ons geval) . "Zodra dit het geval is ontvangt u van CertiQ een overzicht."

Op mijn vraag welke gegevens zij aan CertiQ doorgeven kreeg ik het volgende antwoord:
"Een keer per jaar komt er een meteropnemer bij u langs om alle standen op te nemen dus de daadwerkelijke stand wordt doorgestuurd richting CertiQ. Dit gaat per datum meter opname."

stand of standen? Niet onlogisch als ze ook de terugleverstanden doorgeven, maar dat is
a. niet waterdicht, je zou ook een hre ketel kunnen hebben,
b. eigenlijk alleen een zaak tussen jou en je leverancier toch?
Of moeten ze bij CertiQ weten hoeveel groencertificaten je zelf hebt genuttigd? Misschien wel.

Waarom zou een netbeheerder ruim 3 maanden dralen met het doorgeven van de standen?

Misschien krijg ik in Januarie al (4 maanden na de opname?) ook zo'n mooi overzichtje :) . Ben benieuwd wat daar op staat en hoe SenterNovem op basis hiervan heel 2009 gaat afrekenen. Ze hebben nog even de tijd om zich hier het hoofd over te breken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
deejeebv schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 09:11:
[...]

[afbeelding]
Uit de opgave van CertiQ, dit zijn de door de netbeheerder aan CertiQ doorgegeven waarden.
Dank. Dat zijn dus gewoon ordinaire "schattingen", niks "meetwaarden". Dat noemen "we" in Nederland "gecertificeerde productie" 8)7 waarvoor dik 30 Euri in het jaar aan "meetkosten" betaald moet worden...

Zo te zien wordt er dan naar rato van aantal dagen in de maand een "wegingsfactor" gebruikt? Heb je dat allemaal nagerekend of dat klopt?

Ik blijf het bezopen vinden. In Duitsland stuur je gewoon je exacte productie per maand naar je regionale netbeheerder, je krijgt een voorschot op basis van de verwachte productie, en aan het eind van het jaar wordt een verrekeningsnota opgesteld,net zoals bij de leverancier met het rabiaat van invoeding gescheiden verbruik via de standaard afname meter gebeurt. Door de opwekker. Niet door een of andere serie mistige ambtelijke instanties die d'r maar op los lopen te schatten... En: de volledige opwek, niks "gemaximeerd"...

@gatgda
Afgelopen week (dinsdag- donderdagochtend) solarkingpanelen geplaatst.
Gefeliciteerd, mooie set. Kun je even wat systeem gegevens toelichten? Oud en nieuw opgesteld vermogen, omvormers, en evt. beschrijving type meters? SDE ja/nee? Dank. (sorry, niet ver genoeg doorgelezen...) Je kunt uiteraard ook een inzending voor mijn PV-newbee pagina doen, als je daar behoefte aan zou hebben...

@Woodski
We hebben hier een week gasten in huis
Hoe heette het ook alweer, iets van "beter een goede buur dan een verre vriend"?

Ik heb het bij mijn familie (die trouwens verder redelijk energiezuinig leeft, we zijn wel goed opgevoed met dubbeltjes drie keer omdraaien etc.) verder maar opgegeven. Over sommige "milieubewuste medebiologen" die toch minstens twee "ecoreizen"/jaar naar mooie tropische bestemmingen maken (misschien wel met een prijsdumpvlieger) zal ik verder maar niet uitwijden.

Dit is al jaren bezig, en ik zie echt een diep ravijn tussen de "bewusten" en "totally ignorant" ontstaan. Dat gaat gegarandeerd extreme "wrijvingen" geven als straks de energiekosten uit de pan gaan vliegen en er vette SDE heffingen op zowel kWh, m3, als wellicht GJ (stadswarmte) geheven zullen gaan worden door "Den Haag"...

@El Jonco
Om de warmwaterkruik te vullen zodat de verwarming op de slaapkamers kan uitblijven.
Sorry, ook onzin. Ik heb mijn hele (zelfstandige) leven nog nooit in mijn slaapkamer verwarming o.i.d. aan gehad. Ook voordat ik een vriendin had... :P (weer een radiator voor niks opgehangen door de verhuurder, zo heb ik er nog 4 die sinds we hier wonen nooit zijn aan geweest, inclusief het onzin-geval in de badkamer...)

[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 27-12-2009 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou een netbeheerder ruim 3 maanden dralen met het doorgeven van de standen?
omdat je dat accepteert, we zijn assertief protesteren een beetje vergeten,
toch ben ik door greenchoice opgebeld met de mededeling dat ik de "eerste ooit" ben die het voor elkaar heeft gekregen, dat de netbeheerder negatieve standen heeft doorgemeld, niet geschat, en ook niet op 0 gesteld, en greenchoice verwerkt deze standen nu negatief, en onder 0 en betaald het voor marktprijs uit.
cijfers zijn feiten, en de rest houd juridisch absoluut geen stand, er is namelijk geen enkele rechtsgrond voor dit geneuzel.

netbeheerders zijn namelijk heel schimmige instanties, die liever uit de spolight blijven, en ze kozen er snel voor het conflict verder maar niet aan te gaan. het kan dus wel, omdat de netbeheerder nu eens anders heeft ingeschat, namelijk : we schatten in dat het minder werk is dit maar even zo te doen, anders komen we negatief in het nieuws. het kan dus allemaal wel, je moet alleen even doorzetten, en wil tonen.
http://van.wijk.net/pvt/liander09.jpg
het voelt echt als een overwinning.
3 maanden dralen is onaanvaardbar bij hoge vaste kosten, in het 4 en 8 core tijdperk en pintransacties binnen 10ms mag je je afvragen waar je eigenlijk de netbeheerder voor betaald.

(bij greenchoice kan je zien wat de netbeheerder doormeld bij de sectie historie in je online dossier)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2009 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 11:18:
[...]

omdat je dat accepteert, we zijn assertief protesteren een beetje vergeten,
toch ben ik door greenchoice opgebeld met de mededeling dat ik de "eerste ooit" ben die het voor elkaar heeft gekregen, dat de netbeheerder negatieve standen heeft doorgemeld, niet geschat, en ook niet op 0 gesteld, en greenchoice verwerkt deze standen nu negatief, en onder 0 en betaald het voor marktprijs uit.
cijfers zijn feiten, en de rest houd juridisch absoluut geen stand, er is namelijk geen enkele rechtsgrond voor dit geneuzel.

netbeheerders zijn namelijk heel schimmige instanties
Breek me de bek niet open, tot achter de Geschillencommissie van de NMa aan die sjieke Haagse Wijnhaven blijven het schimmige instituties...
, die liever uit de spolight blijven, en ze kozen er snel voor het conflict verder maar niet aan te gaan.
Meermalen meegemaakt hier, vergis je niet, het zijn reteslimme mensen die daar werken. Als de druk te groot wordt, weten ze superslinks het voor hen ergste vuur te blussen en gaan ze poeslief tegen je lopen doen...
het kan dus wel, omdat de netbeheerder nu eens anders heeft ingeschat, namelijk : we schatten in dat het minder werk is dit maar even zo te doen, anders komen we negatief in het nieuws. het kan dus allemaal wel, je moet alleen even doorzetten, en wil tonen.
Laat onverlet dat ik en twee andere betrokkenen niet zo lang geleden in een "gesprek van vele uren" te horen hebben gekregen dat de grootste netbeheerder NIET van plan was om administratie aan te gaan passen "voor die paar decentrale opwekkers". Dus misschien word je wel gewoon "afgevangen" als er iets met meterstanden bij jou moet gebeuren, om de stront buiten de deur te houden. En doen ze gewoon alsof hun neus blijft bloeden bij alle andere betrokkenen die niks begrijpen van de mist die "meterstanden verwerken" heet in dit land.
http://van.wijk.net/pvt/liander09.jpg
het voelt echt als een overwinning.
Leg eens uit in gewoon Nederlands? Ik zie hier geen "negatieve meterstanden" staan. Wat staat hier precies, en waar zie je aan dat je "verbruik negatief is geweest", en over welke periode? Waar staan die codes voor?
3 maanden dralen is onaanvaardbar bij hoge vaste kosten, in het 4 en 8 core tijdperk en pintransacties binnen 10ms mag je je afvragen waar je eigenlijk de netbeheerder voor betaald.
Waarom denk je dat "ze" van die sexy slimme meters willen? Dan kunnen ze straks door de leveranciers totaal onnavolgbare kWh tarieven door laten rekenen die maximaal in hun voordeel zijn, van uur tot uur (of erger) kunnen wijzigen, zodat je straks al helemaal geen enkel idee meer zult hebben wat de "marktwaarde" van zowel je eigen verbruikte als tijdelijk op het net geparkeerde zonnestroom zal zijn.
(bij greenchoice kan je zien wat de netbeheerder doormeld bij de sectie historie in je online dossier)
... maar daar is Greenchoice in jouw geval mogelijk weer van afgeweken, gezien de ellende met het negatieve verbruik (?).

Greenchoice kan over andere periode factureren als netbeheerder meterstanden vaststelt. Dat kan zowel "gunstig", als "ongunstig" uitpakken qua "negatief verbruik". Overigens ben ik vorig jaar door Greenchoice door de nul heen gesaldeerd omdat ik een fysieke meterstand opgaf die onder die van vorig jaar lag (op dat moment, was nog toen ik uit het diepe zomerdal omhoog aan het kruipen was). Ging maar om een paar kWh, dus ik sta op een byzonder lijstje (de CFO vond het jammer voor me dat ik dit jaar iets in de "plus" zat op het moment van meterstanden doorgave... ;) )

We zullen zien hoe "structureel" het gedrag van netbeheer zal veranderen. Zonder harde hand uit Den Haag blijft het allemaal hoogst onzeker. Zonnestroom heeft een harde hand nodig. Geen gepruts met meterstandjes door zeer vage instituties die veel te veel macht hebben.

** edit **

Net mijn eigen meterstanden zitten bekijken bij GC in die sectie "historie", en nu eric-pvt's plaatje terugkijkend: dat is ook daar net als bij mij wel een lekker ongesorteerd zooitje... Alle jaren staan door elkaar heen gehusseld...

Laten we zeggen: nog een puntje ter verbetering voor ons hard werkende groene leveranciers kluppie. Verder geen al te grote bezwaren tegen GC (net weer bericht gekregen dat de CFO zelf zich over mijn spreadsheet over foutief berekende gas vastrechten gaat buigen, ik ben benieuwd hoe ze het dit/volgend jaar gaan oplossen... ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 27-12-2009 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
zonnigtype schreef op zondag 27 december 2009 @ 10:37:
[...]

Dank. Dat zijn dus gewoon ordinaire "schattingen", niks "meetwaarden". Dat noemen "we" in Nederland "gecertificeerde productie" 8)7 waarvoor dik 30 Euri in het jaar aan "meetkosten" betaald moet worden...

Zo te zien wordt er dan naar rato van aantal dagen in de maand een "wegingsfactor" gebruikt? Heb je dat allemaal nagerekend of dat klopt?
De berekening klopt niet, maar ik laat het maar zo, omdat het waarschijnlijk in mijn voordeel is. Ik heb over dat kwartaal 547 kWh gemeten, De netbeheerder heeft 658 kWh doorgegeven. Over 2009 heb ik de grens van 850 kWh-kWp ruimschoots gepasseerd.
De meteropnemer is eind januari geweest. De januari opbrengst was beter als die van november en december. Bij evenredige verdeling krijg je dan uiteraard verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
deejeebv schreef op zondag 27 december 2009 @ 13:25:
[...]

De berekening klopt niet, maar ik laat het maar zo, omdat het waarschijnlijk in mijn voordeel is.
En wat als die berekening "waarschijnlijk in je nadeel is"???

En de accumulatie van "door jou vastgestelde voordeel in het ene jaar" en het "mogelijke nadeel in het andere jaar" niet tegen elkaar opweegt?

Wat dan? Let wel: bij van tevoren niet bekende "definitieve subsidiebedragen" (enige subsidiebedrag wat nu definitief bekend is, is het bedrag over 2008 - 34,4 cent/kWh - verder nog niks).

Just curious...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonnigtype schreef op zondag 27 december 2009 @ 11:56:
[...]

Breek me de bek niet open, tot achter de Geschillencommissie van de NMa aan die sjieke Haagse Wijnhaven blijven het schimmige instituties...

[...]

Meermalen meegemaakt hier, vergis je niet, het zijn reteslimme mensen die daar werken. Als de druk te groot wordt, weten ze superslinks het voor hen ergste vuur te blussen en gaan ze poeslief tegen je lopen doen...

[...]

Laat onverlet dat ik en twee andere betrokkenen niet zo lang geleden in een "gesprek van vele uren" te horen hebben gekregen dat de grootste netbeheerder NIET van plan was om administratie aan te gaan passen "voor die paar decentrale opwekkers". Dus misschien word je wel gewoon "afgevangen" als er iets met meterstanden bij jou moet gebeuren, om de stront buiten de deur te houden. En doen ze gewoon alsof hun neus blijft bloeden bij alle andere betrokkenen die niks begrijpen van de mist die "meterstanden verwerken" heet in dit land.

[...]

Leg eens uit in gewoon Nederlands? Ik zie hier geen "negatieve meterstanden" staan. Wat staat hier precies, en waar zie je aan dat je "verbruik negatief is geweest", en over welke periode? Waar staan die codes voor?

[...]

Waarom denk je dat "ze" van die sexy slimme meters willen? Dan kunnen ze straks door de leveranciers totaal onnavolgbare kWh tarieven door laten rekenen die maximaal in hun voordeel zijn, van uur tot uur (of erger) kunnen wijzigen, zodat je straks al helemaal geen enkel idee meer zult hebben wat de "marktwaarde" van zowel je eigen verbruikte als tijdelijk op het net geparkeerde zonnestroom zal zijn.

[...]

... maar daar is Greenchoice in jouw geval mogelijk weer van afgeweken, gezien de ellende met het negatieve verbruik (?).

Greenchoice kan over andere periode factureren als netbeheerder meterstanden vaststelt. Dat kan zowel "gunstig", als "ongunstig" uitpakken qua "negatief verbruik". Overigens ben ik vorig jaar door Greenchoice door de nul heen gesaldeerd omdat ik een fysieke meterstand opgaf die onder die van vorig jaar lag (op dat moment, was nog toen ik uit het diepe zomerdal omhoog aan het kruipen was). Ging maar om een paar kWh, dus ik sta op een byzonder lijstje (de CFO vond het jammer voor me dat ik dit jaar iets in de "plus" zat op het moment van meterstanden doorgave... ;) )

We zullen zien hoe "structureel" het gedrag van netbeheer zal veranderen. Zonder harde hand uit Den Haag blijft het allemaal hoogst onzeker. Zonnestroom heeft een harde hand nodig. Geen gepruts met meterstandjes door zeer vage instituties die veel te veel macht hebben.

** edit **

Net mijn eigen meterstanden zitten bekijken bij GC in die sectie "historie", en nu eric-pvt's plaatje terugkijkend: dat is ook daar net als bij mij wel een lekker ongesorteerd zooitje... Alle jaren staan door elkaar heen gehusseld...

Laten we zeggen: nog een puntje ter verbetering voor ons hard werkende groene leveranciers kluppie. Verder geen al te grote bezwaren tegen GC (net weer bericht gekregen dat de CFO zelf zich over mijn spreadsheet over foutief berekende gas vastrechten gaat buigen, ik ben benieuwd hoe ze het dit/volgend jaar gaan oplossen... ;) )
over greenchoice.
dat van die gehusselde standen kwam ik ook tegen.
ik heb greenchoice vorige maand daarover een mailje gestuurd, met nog een paar andere tips

zo wilde ik graag dat greenchoice zou gaan aangeven of de in het overzicht opgegeven standen werkelijk door de netbeheerder opgenomen standen waren, of dat het schattingen betrof, of dat de standen door de gebruiker zelf zijn doorgegeven.

je kunt bij greenchoice namelijk ook zelf je standen doorgeven aan greenchoice.
vraag greenchoice anders ook naar die mogelijkheid.

ik heb ze ook gevraagd of het misschien mogelijk was om gebruikers (klanten van greenchoice) de mogelijkheid te geven veel vaker standen door te laten geven. ( bij greenchoice kun je bijvoorbeeld 2 keer per jaar een afrekening krijgen, maar standen per half jaar is wel een heel "grof" overzicht van je verbruik door het jaar heen, vooral als je het interesant vindt om de invloed van de zon er in terug te zien.

ik kreeg van greechoice een antwoord met daarin dat de standen wel op datum gesorteerd waren, maar ik denk dat hij dan een ander lijstje bedoelt, die van de afrekeningen of zo. de andere antwoorden werd wel iets over geschreven, maar dat kwam er ook op neer dat daar niets mee gedaan zou worden..
als meerdere mensen nu eens dit soort vragen bij greenchoice neerlegt, misschien dat de whizzkid van greenchoice er dan ook iets over hoort, want zo ingewikkeld kan het niet zijn om dit aan te passen, terwijl een klantenservice oid al snel het idee heeft dat zoiets onmogelijk kan worden aangepast.

ik denk dat greenchoice zelf verder zeker zeer meewerkend wil zijn als het gaat om het voor mensen die zich bewust zijn van het milieu een goeie leverancier te bieden, met nuttige extra's

andere maatschappijen gaan niet verder dan het inkopen van groene stroom, wat toch wel een zwaktebod is om nog maar een beetje "bewuste" klanten naar je toe te trekken, terwijl ik wel het idee heb dat greenchoice wel degelijk een stap verder gaat, en een zeer duidelijke insteek heeft daarmee. hun varuiabele tarief is altijd goedkoper dan de "netbeheerder" van jou regio, ze salderen meer. alle stroom is groen, ze investeren in eigen projecten, en de vaste kosten zijn bij greenchoice ook niet heel hoog. dat alles op 1 rekening staat vind ik ook altijd erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo wilde ik graag dat greenchoice zou gaan aangeven of de in het overzicht opgegeven standen werkelijk door de netbeheerder opgenomen standen waren, of dat het schattingen betrof, of dat de standen door de gebruiker zelf zijn doorgegeven.
in historie staan enkel door de netbeheerder gemelde standen, ofwel standen om overstap momenten.
greenchoice houd die als controle op zelf gemelde standen, en ik wilde dat dat feitelijk en exact ou gaan.
ik heb vorig jaar op 31-12-2008 afgerekend, daarna op 30-06-09 en nu op 22-12-2009
het klopt na een jaar moeizame strijd eindelijk, de standen waren zowel positief als 2x negatief, en dat staat nu ook vast bij de netbeheerder. let us be happy, het kan dus gewoon wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Tip: niet hele artikel quoten waar je op reageert, maar alleen de relevante passages daaruit...
Wordt inderdaad niet duidelijk. Bij sommige grote leveranciers is dat wel duidelijk (o.a. Eneco Energie). Bij Vattenfall/NUON Energie is dat vooralsnog niet echt duidelijk (geplaatste "sterretjes" op nota's kloppen nogal eens niet...).
je kunt bij greenchoice namelijk ook zelf je standen doorgeven aan greenchoice.
vraag greenchoice anders ook naar die mogelijkheid.
Hoeft niet. Ik ben dikke maatjes met GC, en geef sinds ik daar ongevraagd klant ben geworden (instroom als Echte Energie klant waarvan de leverancier ongevraagd aan Eneco Energie werd verkocht) mijn eigen meterstanden door. No problem.
als meerdere mensen nu eens dit soort vragen bij greenchoice neerlegt, misschien dat de whizzkid van greenchoice er dan ook iets over hoort, want zo ingewikkeld kan het niet zijn om dit aan te passen, terwijl een klantenservice oid al snel het idee heeft dat zoiets onmogelijk kan worden aangepast.
Elke leverancier heeft problemen met opleiding van de eerstelijns medewerkers, omdat je zo'n beetje professional moet zijn om alle vreselijke regelgeving en eigen bedrijfseigenaardigheden te beheersen. GC is klein, en ongetwijfeld ook het nodige verloop, dus die kennis zit niet tussen de oren van elke medewerker die je aan zult treffen. Wel de medewerker die ik als vast aanspreekpunt heb (gekregen). Die stelde dat er maandelijks afgerekend KAN gaan worden straks. Hoe "straks" dat is is nog onduidelijk, maar ik heb al aangegeven dat ik niet voor mijn prutsbeetje kookgas maandelijkse nota's wil gaan ontvangen. Noch voor het gesaldeerde beetje elektra wat ik nog over heb. Voor veelverbruikers kan dat echter zeker interessant gaan worden. Maar dan moeten die nota's wel kloppen. Zolang dat bij mijn jaarnota nog niet het geval is, ga ik daar voorlopig niet in mee. Maar het komt er dus wel aan, en dat was trouwens ook de insteek van het parlement dat er vaker gefacureerd moet gaan worden. Al hebben die het volgens de laatste stand van zaken dacht ik over 6x per jaar als minimum. Of dat het "energiebewustzijn" zal brengen bij de Nederlanders moet ik nog gaan zien. Zit dan ook in het slimme meter dossier verwerkt. Die is niet meer verplicht (zo lijken ze althans te suggereren). En of het allemaal daadwerkelijk de besparing zal gaan brengen die er vet in is gemasseerd door de fossielenclub EnergieNed, moet ik nog gaan zien. Ook m.b.t. die frequentere nota's.
ik denk dat greenchoice zelf verder zeker zeer meewerkend wil zijn als het gaat om het voor mensen die zich bewust zijn van het milieu een goeie leverancier te bieden, met nuttige extra's
Klopt. Insteek is prima, laagdrempeligheid bij benadering van de mensen die er toe doen is OK (ik spreek zowel de CEO als CFO eens in de zoveel tijd). Laat onverlet dat ook daar fouten worden gemaakt. De grote truuk is om die zodanig aan te geven dat je ze tijd gunt om die te herstellen, en dat het belangrijk is op welke wijze die worden hersteld. Vergeet niet dat GC een kleine organisatie is die verdomd weinig speelruimte heeft in de op de centen georiënteerde piratenmarkt in Nederland.
andere maatschappijen gaan niet verder dan het inkopen van groene stroom, wat toch wel een zwaktebod is om nog maar een beetje "bewuste" klanten naar je toe te trekken, terwijl ik wel het idee heb dat greenchoice wel degelijk een stap verder gaat, en een zeer duidelijke insteek heeft daarmee. hun varuiabele tarief is altijd goedkoper dan de "netbeheerder" van jou regio,
Ho, ho, ho. Niet "netbeheerder" (die heeft niks met leverancierstarieven te maken...), maar, zuiverder: "de leverancier die ooit onderdeel was van dezelfde holding waarvan de netbeheerder in jouw gebied ook onderdeel was". Door Greenchoice feitelijk foutief "regioleverancier" genoemd (wat in een "geliberaliseerde markt" natuurlijk feitelijk onzin is).

In mijn geval, netgebied Liander (voorheen Continuon Netbeheer geheten) gaan ze dus uit van de tarieven van de energieleverancier Vattenfall/NUON Energie. Als je iets zuidelijker zou wonen, in Leidschendam bijvoorbeeld of Den Haag, zou Greenchoice van Eneco Energie leveringstarieven uitgaan...
ze salderen meer.
???? Hangt van je situatie af (ik ken ook iemand die heel wat "nog te salderen" kWh kwijt is geraakt aan Greenchoice na verhuizing...). RWE/Essent Energie saldeert ook, alvast voorschot nemend (nog steeds niet wettelijk vastgespijkerd) tot 5.000 kWh netinvoeding per jaar. RWE is een grote Duitse bruinkolen/kolen/nuke boer die decennialang vrijwel niets heeft gedaan aan hernieuwbare stroom opwekking en er peperdure door ons uit de MEP gelden betaalde windturbines van het voormalige Essent op een presenteerblaadje aangereikt heeft gekregen van de debielen bij gemeentes en provincies...
alle stroom is groen, ze investeren in eigen projecten, en de vaste kosten zijn bij greenchoice ook niet heel hoog.
Bij veel leveranciers zijn vastrecht leverancier niet hoog (1,99 euri incl. BTW elektra, 2,49 euri incl. BTW gas). Greenchoice richt zich hier wederom op de - foutief benoemde - "regioleverancier" en hanteert dezelfde tarieven. In aanbiedingen kan dat enigzins verschillen (eerdere post n.a.v. aanbieding voor vast contract voor 2010). Met name piraten als NLEnergie en de hypocrieten van de paarse kernsplijting stroom van de Amsterdamse Zuid-As hanteren belachelijk hoge vastrechten voor de "levering". Niet gek staan te kijken dat, als de verlaging trend voor de variabel tarieven gaat doorzetten (bewust in gang gezet door o.a. kolenboer Vattenfall/NUON Energie om de kleine piraten kapot te maken), dit gepaard zal gaan met verhoging vastrecht levering. En aangezien de policy van Greenchoice is het volgen van alle tarieven (voor variabele kosten met geringe korting/kWh of /m3), zou het vastrecht bij hen dus ook evenredig omhoog kunnen gaan.....
dat alles op 1 rekening staat vind ik ook altijd erg prettig.
Daar moeten alle leveranciers straks toch wettelijk verplicht aan gaan voldoen, en de meesten kennen al dat "leveranciersmodel van facturatie", dus dat is helemaal niet byzonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nou ja.. volgens mij kun je ook je iegen doorgegeven standen in de historie bekijken, maar dat weet ik niet zeker.
dat zouden ze misschien ook kunnen aanvullen met een meterstand voor bruto productiemeters.
voor mensen die iets bewuster willen omgaan met hun gebruik en enige controle willen hebben overhun maandbedragen ( met een PV-installatie zou elke maand erg kunnen verschillen, of juist met een zonnecollector, ook in de wintermaanden een bedrag op de nota geven dat even hoog is als in de zomer.

op de afrekeningen die ik "vroeger" kreeg van essent / nuon, stond wel altijd een overzicht van de standen tot 3 jaar terug, met daarbij, of het een geschatte stand was, en een opgegeven stand.

over het zelf doorgeven ging het mij er verder om dat je dat vaker dan 2 keer per jaar zou willen doen, bijvoorbeeld elke maand.

het zou dus wel mooi zijn dat mensen bijvoorbeeld na het invullen van meterstanden ( maximaal 1 keer per maand) meteen een "af"rekening krijgen.
maar als je dat combineert met vaste maandbedragen dan wordt het elke maand een heel gereken, en moeilijk bij te houden.

een telefoonmaatschappij kan ook per maand afrekenen, dat moet voor energie ook moeten kunnen zou ik dan zeggen.
Of het wenselijk is. dat zou je per gebruiker bijvoorbeeld zelf moeten kiezen.

juist dat greenchoice met de ouderwetse regioleverancier meegaat, is wel een voordeel. andere maatschappijen kunnen bij elke aanbieding weer een afwijkend addertje onder het gras stoppen, bij greenchoice is dat er gewoon niet, wat ik de transparantie ten goede vindt komen..

het stukje over regioleverancier / netbeheerder, stond bij mij ook het wordje "netbeheerder" ook tussen haakjes, omdat dat vroeger gewoon hetzelfde was als de (regio)leverancier.

verder vind ik een slimme meter niet erg, als dat dan maar niet een instrument gaat worden om de consument uit te knijpen, nog meer tarieven te bedenken, en nog meer contracten die eigenlijk alleen maar allemaal hetzelfde doen, de klant lokken met weet ik wat voor lokkertje, en verder dezelfde stroom verkopen.

verder ben ik niet op de hoogte van wetgevingen etc die er nog aan zouden moeten komen, dus wat dat betreft zul je ongetwijfeld gelijk hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 27-12-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus 10 points !
een telefoonmaatschappij kan ook per maand afrekenen, dat moet voor energie ook moeten kunnen zou ik dan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaja maar dan moet je wel de weg kennen in de nog te ontwikkellen ingewikkelde abonementsstructuren met 3 jaar opzegtermijn etc :p hmm dat wordt prepaid gas en electrisch
zoals in de oorlog, met muntjes in de meter betalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
En wie zal alleen al qua tijd beschikbaar in staat zijn om die TWAALF nota's te gaan controleren, als het controleren van die ene jaarnota al zoveel tijd en energie kost? Stel dat ik een fout in de eerste ontdek, en ik heb het voor elkaar gekregen dat binnen drie weken gecorrigeerd te krijgen (ben helaas nog steeds bezig om mijn oktober jaarnota gecorrigeerd te krijgen). Dan kan ik na een week weer opnieuw beginnen met de volgende mogelijk alweer/nog steeds fout berekende nota. Ga er maar aan staan.

Doe ik liever in een keer op jaarbasis. Is al ellende genoeg. Maar daarbij aangetekend dat het in ons geval om kleine bedragen gaat en zal blijven gaan (is voor mij echter wel een principekwestie, ik heb niet om die liberaliseringsellende gevraagd). Heel ander verhaal bij mensen die zonder gewetenswroeging 200 Euri per maand aan energiekosten in voorschotbedragen laten afboeken (en gaan zitten zeiken als na het in de bus vallen van de jaarnota er nog steeds bijbetaald moet worden). Dat is toch wel effe anders dan de maximaal 25 Euro/maand die we voor de (vaste) telefoon betalen en die we ook zeer spaarzaam gebruiken (yup, inderdaad grotendeels vastrecht, en mobieltjes begin ik niet aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

In de jacht naar een lagere rekening wil ik wellicht een aantal van mijn apparaten vervangen door een A++ uitvoering. Maar is er ergens een website waar je een overzicht van alle A++ koelkasten/vaatwassers/wasmachines en dergelijke kunt vinden. Je zoekt je wezenloos en kunt op de meest onzinnige dingen selecteren. Maar niet op A++. Terwijl dat eigenlijk toch een belangrijk criterium zou moeten zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
@Cyberpope : Dat kan zowiezo op www.kieskeurig.nl En er is nog een site alleen die kan ik zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 11:17
flitspaal.nl schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:55:
@Cyberpope : Dat kan zowiezo op www.kieskeurig.nl En er is nog een site alleen die kan ik zo snel niet vinden.
Is dat niet: http://top10.hier.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Filmpje over de zonnetoren in Spanje.
Kosten 1 miljoen dollar en winstgevend.

http://www.youtube.com/watch?v=C-EvV90MeDY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

flitspaal.nl schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:55:
Ja, klopt. Kieskeurig is de uitzondering. Maar die komt niet met de juiste resulaten helaas. Niet 1 A++ vaatwasser volgens hen (incorrect dus). Idem mist hij een aantal modellen bij koelkasten.

Die van top10.hier.nu is wel een goede start..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op zondag 27 december 2009 @ 21:13:
[...]

Ja, klopt. Kieskeurig is de uitzondering. Maar die komt niet met de juiste resulaten helaas. Niet 1 A++ vaatwasser volgens hen (incorrect dus). Idem mist hij een aantal modellen bij koelkasten.

Die van top10.hier.nu is wel een goede start..
Nou mijn amerikaanse koelkast staat er op hoor, 500 kwh per jaar en A+, als dat al A+ is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 21:40:
Nou mijn amerikaanse koelkast staat er op hoor, 500 kwh per jaar en A+, als dat al A+ is......
Dat hele energielabel moet eens grondig op de schop, zowel voor huizen, auto's als witgoed.

* Bij huizen zijn de criteria niet duidelijk genoeg. Voorbeeld: een onbewoonde zolder verlaagt het energielabel terwijl een volgende koper de zolder wel zou kunnen gaan bewonen - en de aller- aller- allerbelangrijkste factor wordt niet meegenomen: de bewoners. (dat is ook zeer lastig mee te nemen, dat realiseer ik me)

* Bij auto's is de indeling in klassen compleet gestoord. Je kunt een A-klasse zeer zware en onzuinige auto kopen, alleen omdat hij de zuinigste in zijn klasse is. Hieraan zijn belastingvoordelen gekoppeld welke dus de koop en het gebruik van zware, onzuinige en voor écht duurzame weggebruikers levensgevaarlijke auto's gestimuleerd wordt. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat dit getolereerd wordt. Zet simpelweg de auto's op volgorde van brandstofverbruik (of, zo je wilt, CO2-uitstoot), geef de zuinigste een A-label en de meest onzuinige een G-label. Koppel er indien gewenst belastingvoor/nadelen aan. Herhaal elk jaar of elke twee jaar. Elke keer dat de schaal wordt bijgesteld 5 of 10% zuiniger eisen om de automobielindustrie op hun tenen te houden.

* Voor witgoed is de schaal verouderd, daarom zoeken de fabrikanten hun toevlucht in foefjes als A+ en A++. Ik zou er voor zijn om de schaal elk jaar of elke twee jaar aan te passen aan de stand der techniek. Het meest zuinige apparaat wat er op dat moment ergens ter wereld verkocht wordt, wordt de referentie A-klasse.

Sowieso is het systeem van energielabels een vorm van 'dumbing down'; ik weet liever het energieverbruik in cijfers (Watt of desnoods kWh per jaar) dan een in feite betekenisloze letter. Maar ja, energieverbruik leeft niet onder de massa, de betekenis van kWh is volledig onbekend, dus we zullen het er voorlopig mee moeten doen ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 27 december 2009 @ 21:57:
[...]

Dat hele energielabel moet eens grondig op de schop, zowel voor huizen, auto's als witgoed.

* Bij huizen zijn de criteria niet duidelijk genoeg. Voorbeeld: een onbewoonde zolder verlaagt het energielabel terwijl een volgende koper de zolder wel zou kunnen gaan bewonen - en de aller- aller- allerbelangrijkste factor wordt niet meegenomen: de bewoners. (dat is ook zeer lastig mee te nemen, dat realiseer ik me)

* Bij auto's is de indeling in klassen compleet gestoord. Je kunt een A-klasse zeer zware en onzuinige auto kopen, alleen omdat hij de zuinigste in zijn klasse is. Hieraan zijn belastingvoordelen gekoppeld welke dus de koop en het gebruik van zware, onzuinige en voor écht duurzame weggebruikers levensgevaarlijke auto's gestimuleerd wordt. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat dit getolereerd wordt. Zet simpelweg de auto's op volgorde van brandstofverbruik (of, zo je wilt, CO2-uitstoot), geef de zuinigste een A-label en de meest onzuinige een G-label. Koppel er indien gewenst belastingvoor/nadelen aan. Herhaal elk jaar of elke twee jaar.

* Voor witgoed is de schaal verouderd, daarom zoeken de fabrikanten hun toevlucht in foefjes als A+ en A++. Ik zou er voor zijn om de schaal elk jaar of elke twee jaar aan te passen aan de stand der techniek. Het meest zuinige apparaat wat er op dat moment ergens ter wereld verkocht wordt, wordt de referentie A-klasse.

Sowieso is het systeem van energielabels een vorm van 'dumbing down'; ik weet liever het energieverbruik in cijfers (Watt of desnoods kWh per jaar) dan een in feite betekenisloze letter. Maar ja, energieverbruik leeft niet onder de massa, de betekenis van kWh is volledig onbekend, dus we zullen het er voorlopig mee moeten doen ben ik bang...
Ik zag dat de zuinigste koelkast 168 kwh per jaar verbruikt, als ik die zou kopen scheelt dat dus 330 kwh per jaar. Hij kost 300 euro, dat is 0,90 euro per Wp. Waarom heb ik eigenlijk zonnepanelen geplaatst????????? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:07:
Ik zag dat de zuinigste koelkast 168 kwh per jaar verbruikt, als ik die zou kopen scheelt dat dus 330 kwh per jaar. Hij kost 300 euro, dat is 0,90 euro per Wp. Waarom heb ik eigenlijk zonnepanelen geplaatst????????? 8)7
Uitstekend voorbeeld van de stelling dat besparen loont.... (en in dit geval daadwerkelijk zonder het zo gevreesde 'inleveren van comfort', van een andere koelkast merk je niets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De zuinigste op dit moment is de AEG Santo tafelmodel met een verbruik van 86 kWh per jaar.
Ik heb 'm een aantal maanden nu ter vervanging van een oude die maar 845kWh verbruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:09:
[...]

Uitstekend voorbeeld van de stelling dat besparen loont.... (en in dit geval daadwerkelijk zonder het zo gevreesde 'inleveren van comfort', van een andere koelkast merk je niets)
En ik ga ook idd kijken of ik hier wat mee kan :) ik denk dat ik hem zeker kwijt kan voor die 300 euro (hij was 1000) nadeel is natuurlijk wel dat iemand anders hem dan weer neer zet, wat een dilemma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:20:
De zuinigste op dit moment is de AEG Santo tafelmodel met een verbruik van 86 kWh per jaar.
Ik heb 'm een aantal maanden nu ter vervanging van een oude die maar 845kWh verbruikte.
Maar heeft die wel een vriezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:24:
[...]

Maar heeft die wel een vriezer?
Gelukkig niet, die vriesvakjes zijn toch altijd dichtgevroren waardoor de deur niet meer goed sluit.
En hierdoor nog meer stroom verbruikt.
We hebben een losse vriezer A+ van Siemens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:30:
[...]

Gelukkig niet, die vriesvakjes zijn toch altijd dichtgevroren waardoor de deur niet meer goed sluit.
En hierdoor nog meer stroom verbruikt.
We hebben een losse vriezer A+ van Siemens
Tja...daar heeft zo,n amerikaan geen last van, die verwerkt dat automatisch....maar sommige normale modellen hebben dat ook zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:07:
[...]

Huh? Onze 200 liter Whirlpool koelkast met [destijds] "A+ label" met Energy Award 2001 en bescheiden 30 liter vriesvakje (meer dan genoeg) kochten we in het prehistorische jaar 2002. Jaarverbruik: 170 kWh.

Is de tijd al die jaren stil blijven staan????

Neen. De marketing is alleen nog beter geworden. Lees: het domme publiek belazeren gaat ze steeds beter af...

We hebben er destijds trouwens nog 100 Euri EPR subsidie op gekregen. Dus kostprijs uiteindelijk 311 Euri, gewoon bij de standaard De Block bij ons in de stad kunnen kopen. Dus die prijs is op het "post-EPR subsidie bedrag" gehouden al die jaren, zo lijkt het. Uiteraard is die EPR subsidie (zeer "succesvol") door van Geel direct in de fik gestoken. En heeft 'ie RWE/Essent en Delta gepaaid met een miljard Euro bloedgeld voor verlenging levensduur van Borssele... Want die kunstmatige spotgoedkope kWh "moeten" natuurlijk wel zo lang mogelijk afgezet blijven worden in ons land...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

kuj

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

sorry, drukte per ongeluk enter in.

Afijn ben met kerst in Duitsland geweest, mijn zwager heeft 47 PV panelen erop liggen, maar de discussie die we hadden ging over de hotfill m.b.v. zijn ZB. Hij zegt dat de wasmachine fabrikanten zeggen dat bij hotfill de was enzymen zich niet goed kunnen ontwikkelen?????
iemand enig idee?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Pagina: 1 ... 24 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.