RikTW schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:27:
Heb ik het mis, of zijn de vaste kosten van blok- en stadsverwarming relatief hoger dan een conventionele aardgas aansluiting?
Dat vind ik eerlijk gezegd een groot nadeel, omdat het veel minder uitnodigt om te besparen (en al helemaal als de metingen te wensen over laten, zoals in dat stukje radar gesuggereerd werd

)
Wat mij betreft worden alle kosten variabel, zodat het credo "de vervuiler betaalt" echt opgaat, maar op de een of andere manier lijken we alleen maar de andere kant op te gaan.
de vaste kosten worden meestal op 30% van de totale kosten gesteld, dit wordt gedaan omdat waarschijnlijk op het moment dat die systemen bedacht zijn, de verhouding vaste kosten en kosten voor levering (dus per kw), variabele kosten dus, toen ook zo lag. (men wil huurders toch niet laten profiteren van een systeem dat ergens wel geld bespaart... toch?) ik zou zegn dat de vaste kosten nl lager zijn dan de variabele.er is immers slechts 1ketel en 1 gasaansluiting, of tenminste 1 contract, met 1 keer vastrecht e.d. (ipv 96 keer per flatgebouw)de bemetering is wat bewerkelijker. maar hoeveel bewerklijker dan de meter opnemen van een normale woning. 5 standen ipv 1 stand opschrijven.en een voordeel is dat het allemaal woningen naast elkaar betreft. en mete en beetje begrip geef je de sleutel ff aan de buurvrouw op de dag dat de meteropnemer komt. oid.
daaree zijn dus alle kosten bijna variabel. alleen de amdinistratie en evt onderhoud is een vaste post, en de vaste kosten voor de energieleverancier zijn een stuk lager dan anders, dus totaal zal het toch beduidend onder de 30% zijn.
maar als ik besparend bezig wil zijn, en alles wordt variabel.. betaal ik dan juist meer of minder voor mijn verbruik?ik ben het vaste wel kwijt, maar de variabele eenheidsprijs gaat omhoog. dan moet ik nog meer besparen om er voordeel bij te hebben?
ik vind dit in de tegenwoordige tijd inderdaad niet meer passen.
de verdeling is tegenwoordig heel anders, en kan van situatie tot siituatie erg veel verschillend zijn. bijvoorbeeld iemand die zuinig wil zijn tov een gezin met drie kinderen met op alle kamers altijd de radiator aan zlef als je die op 17 graden zet verbruik je dan veel meer. of als je bijvoorbeeld een electrische verwarming hebt aangesloten op een pv systeem of aardwarmte oid.
je hebt dus geen keus, en ook geen keus om iets aan je duurzaamheid of portemonee te veranderen, en het stimuleert dus totaal niet.
iemand die de kachel altijd aan heefts tiookt veel minder efficient dan iemand die de kachel alleen aan heeft als het echt koud is. immers, dan is het rendement van de ketel hoger, omdat die lekker op maximaal vermogen / rendement stookt, en er geen of weinig overbodige verliezen zijn ( immer stransport gaat door warme leidingen in woningen die ook verwarmd worden.
als je midden in de zomer de kachel aan zet, is dat erg oneconomisch, maar de vast zowel als variabele kosten stijgen daardoor buiten proportioneel, en daar draait het hele blok voor op.
deze ouderwetse systeemen hebben vaak geen thermostaatknoppen en thermostaat regeling, dus werken ze ook niet erg comfortabel of automatisch besparend. je moet er heel goed om denken dat je dat ding niet te hard aan zet, en op tijd weer uit te zetten.
wel heb ik een opmerking over het decentraal / centraal. icm met vervanging of wijzigingen aan het systeem, stel er staan in nederland 1000 van die decentrale systemen tegenover 100.000 ketels bij consumenten, dan is die consumntenmarkt voor de vrkopers erg interesant. immers die valt snel te verleiden iets nieuws te kopen, terwijl een woningbouwvereniging liever nog gewoon doorgeefluik speelt, zijn eigen kosten doorbereknt aan de huurders en de in rekening gebrachte kosten ook door berekent aan de huurders. daarnaast is het voor fabrikanten dus ook veel lucratiever om voor die eorme consumenten markt te innoveren, wat uiteindelijk voor de noodzakelijke wijzigingen aan normen en rendementen verandert.
voor zon log systeem, dat eerst bog flink uitgeknepen moet worden, wordt denk ik minder geresearched en developed. de resaerch zal wel afgeleide van de normale keteltjes kunnen zijn, maar de ontwikkeling van zon groot duur systeem is denk ik toch iets dat je niet snel doet.
overigens zijn woingbouwverenigingen er volgens mij ook wel van overtuigd dat de blokverwaming elk jaar veel problemen oplevert, maarkunnen ze er ook weinig tegen doen.
het systeem in een flatgebouw is nu eenmaal zo, en omschakelen naar losse ketels levert problemen op met waar de leidingen komen, gasleidingen ventilatieleidingen en rookgasafvoer.
er zijn niet genoeg schachten en leidingkanalen in de flat aanwezig, en zeker niet op de plek waar ze dan moeten zitten. de kosten lopen dus op en die willen ze verhalen op de huurder.
op zich niks mis mee, de verbruikskosten zullen dalen en men heeft daar zelf invloed op.
het wordt alleen een ander verhaal als de situatie zo is dat en deel van de huur al 36 jaar lang is gereserveerd voor de revisie / vervanging van de ketel, en dat nu dus de huurder zelf weer voor de kosten op zou moeten draaien. de besparing op verbuik is toch niet zo vreselijke inkomstenderving voor de verhuurder, dat de huurprijs om hoog zou moeten lijkt me.
bij ons was er al weer heel wat jaren geleden 6 miljoen gulden beschikbaar voor de vervanging van de ketels en het aanbrengen van thermostaatkranen in drie flatgebouwen met elk 96 woningen.
2 daarvan zijn aangepast, en 1 is nets aan gebeurd. die waar ik in woon....
je zou zeggen dat er dus nog 2 miljoen gulden al een jaar of 5 op rente op een ekening staat, en dus nu minstens 1 miljoen euro waard zou moeten zijn. in werkelijkheid zal het geld wel ergens anders in gezeten hebben, maar dat is niet het probleem van de huurders. wat ik maar wilde zeggen is dat een omschakeling van centraal naar decentraalmet remeha avanta ketels en 5 radiatoren met wat leidingen en gatenboren in betonne muren en slopen van de oude installatiegeen miljoen euro hoeft te kosten als je dat in 1 keer aanbesteed.
t scheelt ook weer in de geiser die er uit kan. en dat mogen ze dan van mij best doorberekenen aan de huurder, dat nu het warme water ook door dat ding gekeverd wordt scheelt de huurder wel geld voor de geiser en het onderhoud. let wel 1 miljoen euro/96 woningen = 10.000 per woning.stel 2 gaten boren, aanschaf ketel, leidingen en 5 radiatoren en dat aanleggen..... ? moet kunnen dacht ik zo
een aantal jaar geleden heb ik dan ook, net als veel mennsen dus tegen die vervanging gestemd, ook al zijn we deblokverwarming helemaal beu. het is een primncipe kwestie wat mij betreft. het wordt met een "leuk"verhaal verkocht dat er een huurverhoging noodzakelijk zou zijn, maar dat oem ik oplichterij.
maar goed. de flat wordt binnekort helemaal gesloopt omdat er van een renovatieplan ook niets terecht is gekomen. ze wilden een bron slaan tot een meter of 100, en dan aardwarte en vloerverwarming / koeling in een bestaand gebouw gaan toepassen. kansloos idee als je het mij vraagt, als de hele renovatie al "budget"uitstraalt. de voorlichting die de woningbouwvereniging daarover heeft gehad is waarschijnlijk wel heel slecht geweest, maar een beetje nadenekn zou al hebben geleid tot, hoe zorg je voor het transport van de warmte, een moelijkheid tot regeing, en waar laat je de leidingen als er geen cementdekvloer ligt en het dus ook niet in de constructieve beton kan worden weggewerkt. een extra cement deklaag of estrichvloer of wat dan ook zou meteen voor de hele flat een veel zwaardere vloerbelasting betekenen, de deurhoogtes zouden allemaal een cm of 7 te laag worden, vloerkoeling klinkt leuk maar levert ook prblemen op bij onjuiste vloerbedekking en regeling.
in een nieuwe flat zou je betonkernactivering toepassen met dit idee in ej achterhoofd.. misschien (want mijn vloer is jou plafond. dat wordt lastig te regelen.
[
Voor 7% gewijzigd door
engelbertus op 24-12-2009 03:28
]