Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.907 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
SasJo schreef op maandag 28 december 2009 @ 00:28:
sorry, drukte per ongeluk enter in.
Je kan je eigen bijdrage altijd editen hoor...
Afijn ben met kerst in Duitsland geweest, mijn zwager heeft 47 PV panelen erop liggen, maar de discussie die we hadden ging over de hotfill m.b.v. zijn ZB. Hij zegt dat de wasmachine fabrikanten zeggen dat bij hotfill de was enzymen zich niet goed kunnen ontwikkelen?????
iemand enig idee?
Enzymen zijn eiwitten in het waspoeder die een bepaalde ruimtelijke structuur hebben. Die structuur is noodzakelijk voor de goede werking van enzymen, namelijk het versnellen van biologische reacties. Zo'n reactie kan bijvoorbeeld het afbreken van (biologisch) vuil zijn. Bij te hoge temperaturen verandert de structuur van het eiwit en daarmee neemt de werking af. De meeste enzymen zijn ontstaan om goed te werken tussen de 30 en 40 graden (zoals in warmbloedige wezens). In theorie kan (te) hot fill(en) dus een probleem zijn.

In praktijk kies je je wasmiddel bij een bepaald soort was en vervuiling. Op het pak staat bijvoorbeeld 'geschikt voor de 40 graden was'. Je stelt je hotfill wasmachine in op 40 graden. Vervolgens is het aan de wasmachine om de warmwaterleiding lang genoeg open te zetten om water van 40 graden binnen te krijgen en dan koud ook open te zetten zodat de temperatuur niet boven de 40 graden komt. In praktijk is het dus geen probleem.

Doordenkertje: Je zonneboiler is even niet op temperatuur en je hebt een hotfill wasmachine. Wil je liever dat je wasmachine gasverwarmd hot fillt (met CO2 uitstoot) of electrisch bijverwarmt met stroom uit windmolens? Sluit je hotfill dus aan tussen zonneboiler en gasverwarmer. Dan voorkom je bovendien dat je zonneboilerwater als het wél warm is, je waterblok van je gasverwarmer gaat verwarmen. Uiteraard heb je een 60 °C mengkraan op de uitstroom van je zonneboiler...

Zelfde doordenkertje voor wasdrogers: Gasdrogers heten 'het beste' (zuinigste?). Maar ze verbruiken wel gas en produceren dus CO2. Liever dus een ultrazuinige wind-energie aangedreven electrische warmtepomp droger dan een gasdroger. Maar nóg beter: gebruik de wind rechtstreeks, hang de was buiten :)
Cyberpope schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:20:
In de jacht naar een lagere rekening wil ik wellicht een aantal van mijn apparaten vervangen door een A++ uitvoering. Maar is er ergens een website waar je een overzicht van alle A++ koelkasten/vaatwassers/wasmachines en dergelijke kunt vinden. Je zoekt je wezenloos en kunt op de meest onzinnige dingen selecteren. Maar niet op A++. Terwijl dat eigenlijk toch een belangrijk criterium zou moeten zijn.
Zoek niet langer (in Nederland) maar kijk hier en bestel op typenummer. Er staan wel 'B' toestellen in, maar alleen ter referentie; de rest is A, A+ of A++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

discussie die we hadden ging over de hotfill m.b.v. zijn ZB
ik zie het verschil tussen 40c water en 40c water niet zo snel...
wat er word gesteld is dat het soort verwarming van het water, dus het was resultaat bepaald.
1 ding is zeker, wassen op kolenstroom vervuilt verderop iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 07:49:
[...]

ik zie het verschil tussen 40c water en 40c water niet zo snel...
wat er word gesteld is dat het soort verwarming van het water, dus het was resultaat bepaald.
Het verschil is dat bij een hotfill het water direct met 40 graden binnenkomt, als de machine het zelf verwarmt gaat het geleidelijk.
Voor mij overigens geen reden om de hotfill niet te gebruiken. De hotfill op de wasmachine gebruik ik zomer en winter, bij de vaatwasser heb ik twee kranen. Nu zit die aangesloten op de koudwaterkraan. Zodra de zonneboiler weer goed op temperatuur is gaat deze over op de warmwaterkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
deejeebv schreef op maandag 28 december 2009 @ 08:38:
[...]

Het verschil is dat bij een hotfill het water direct met 40 graden binnenkomt, als de machine het zelf verwarmt gaat het geleidelijk.
Voor mij overigens geen reden om de hotfill niet te gebruiken. De hotfill op de wasmachine gebruik ik zomer en winter, bij de vaatwasser heb ik twee kranen. Nu zit die aangesloten op de koudwaterkraan. Zodra de zonneboiler weer goed op temperatuur is gaat deze over op de warmwaterkraan.
Staat de wasmachine naast het boiler-vat danwel de ketel?
Dan duurt het toch even voordat je warm water krijgt? (afstand, afgekoeld water in de leidingen, etc)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 07:49:
[...]
ZB...ik zie het verschil tussen 40c water en 40c water niet zo snel...
Zeker. Meeste ZB's staan in serie met naverwarming ZB ivm legionella en comfort. Weinig aansluitingen voor hotfill worden vóór de naverwarming afgetakt, dus met gas naverwalmd. En in principe is het water in de inlaat van de hotfill 60°C. Het hangt dan van de machine af hoe daarna 40°C bereikt wordt. Binnenkort moet ik eens een temp sensor aan de machine en de aanvoerleidingen hangen en een 40°C wasje draaien (met gasgestookte naverwarming om die 60°C uit de ZB te emuleren) om te zien hoe dat hier gaat....
Staat de wasmachine naast het boiler-vat danwel de ketel?
Dan duurt het toch even voordat je warm water krijgt? (afstand, afgekoeld water in de leidingen, etc)
Hier wel; ongeveer 10 seconde voorlooptijd voordat warm water binnenkomt.

[ Voor 12% gewijzigd door el jonco op 28-12-2009 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ook hier wil ik apparatuur zoveel mogelijk gaan vervangen voor A++
Nu was mijn plan een gasdroger te kopen, maar die nagenoeg onvindbaar helaas

Heeft er iemand hier ervaring met een warmtepompdroger qua verbruik en droogresultaat?
We hebben nu eoa klasse C droger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:20:
De zuinigste op dit moment is de AEG Santo tafelmodel met een verbruik van 86 kWh per jaar.
Ik heb 'm een aantal maanden nu ter vervanging van een oude die maar 845kWh verbruikte.
zag ik ook, alleen jammer dat de inbouwversie gigantisch duur is tov tafelmodel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
zonnigtype schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:41:
Huh? Onze 200 liter Whirlpool koelkast met [destijds] "A+ label" met Energy Award 2001 en bescheiden 30 liter vriesvakje (meer dan genoeg) kochten we in het prehistorische jaar 2002. Jaarverbruik: 170 kWh.

Is de tijd al die jaren stil blijven staan????

Neen. De marketing is alleen nog beter geworden. Lees: het domme publiek belazeren gaat ze steeds beter af...
Voor dat verbruik krijg je ipv een 30 liter vriesvak een 80 liter. En een koelvak van 200 liter. Dus idd iets beter maar.

Voor het uitzoeken heb je ook nog de website www.youtellme.nl. Per liter inhoud en per kwh zoeken en sorteren. Geniale site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Vanmorgen hebben mijn ouders een offerte gekregen voor PV op het dak (erg groot schuin dak op het zuiden, zonder al te veel slagschaduw).
Op die offerte staat een aantal subsidies vermeld (20% materiaal en plaatsingskosten van de provincies Groningen of Drenthe) en de SDE.
Echter er wordt met de SDE gerekend met een voor 15 jaar gelijkblijvende opbrengst van 52.6 cent per kWh en een voor 2009 vastgestelde energie-prijs van 27.3 cent (dus 25.3 eurocent per kWh aan subsidie)

Nu lijkt die 27.3 cent mij een tikkeltje hoog geschat, maar goed, over 3-4 cent per kWh kan ik ook nog wel heen lezen. (ik meen dat Zonnigtype daar ook wel eens iets van gemeld had)
Echter wat mij verbaast is dat er in die offerte dus keihard gerekend wordt met een constante opbrengst per kWh voor 15 jaar, terwijl ik dacht dat het alleen voor dit jaar bekend zou zijn en dan per jaar bekeken zou worden.
In de offerte wordt trouwens wel gerekend met 50 - 80 euro per jaar aan meter kosten. (opname en huur) Ik dacht dat dat 30 euro per jaar zou zijn, maar goed, ook daar zou ik dus ernaast kunnen zitten.

Voor de terugverdientijd wordt in de offerte geen stijging van de energieprijzen meegenomen, wat ik wel heel netjes vind.

In totaal kwam je dan uit op zo'n 4,30 euro per Wp, zonder subsidies.
Met subsidie zit je dan op 3,44 euro per Wp.

Nu komen er af en toe hier wel bedragen van zo'n 2,50 - 3 euro/Wp voorbij. Is dat haalbaar met installatie door een bedrijf?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:53

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:44:
een telefoonmaatschappij kan ook per maand afrekenen, dat moet voor energie ook moeten kunnen zou ik dan zeggen.
Of het wenselijk is. dat zou je per gebruiker bijvoorbeeld zelf moeten kiezen.
Ik ben blij dat iemand anders die keus maakt. Hoewel de overheid doet of energie een luxe is (hoge BTW) is het een basisbehoefte. Ik kan best een maand zonder telefoon, ook in de winter. Maar zonder gas en electriciteit omdat ik de opeens veel te hoge rekening niet kan betalen, dat liever niet. Nu is het bedrag keurig gelijk over de maanden verdeeld. Direct betalen voor wat je verbruikt maakt de zwakkeren in de samenleving nog zwakker, zelfs als je de keuze in eigen hand hebt.
JeroenH schreef op zondag 27 december 2009 @ 21:57:
[...]

Dat hele energielabel moet eens grondig op de schop, zowel voor huizen, auto's als witgoed.

* Voor witgoed is de schaal verouderd, daarom zoeken de fabrikanten hun toevlucht in foefjes als A+ en A++. Ik zou er voor zijn om de schaal elk jaar of elke twee jaar aan te passen aan de stand der techniek. Het meest zuinige apparaat wat er op dat moment ergens ter wereld verkocht wordt, wordt de referentie A-klasse.

Sowieso is het systeem van energielabels een vorm van 'dumbing down'; ik weet liever het energieverbruik in cijfers (Watt of desnoods kWh per jaar) dan een in feite betekenisloze letter. Maar ja, energieverbruik leeft niet onder de massa, de betekenis van kWh is volledig onbekend, dus we zullen het er voorlopig mee moeten doen ben ik bang...
Vooral bij koelkasten is het onzinnig, omdat er gecompenseerd wordt voor grootte/inhoud. Zo kan een dubbeldeurs koelkast met een verbruik van 243 kWh per jaar A++ zijn en een tafelmodel met 84 kWh per jaar ook. Er is bij dit soort apparaten geen enkele stimulans om een apparaat te kopen dat bij je huishouden past.
SpiceWorm schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:00:

Voor het uitzoeken heb je ook nog de website www.youtellme.nl. Per liter inhoud en per kwh zoeken en sorteren. Geniale site!
Inderdaad,die gaat bij m'n favorieten. Helaas is de koelkast die in m'n keuken past er nog niet in A++, maar dat komt vanzelf.. O+

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 28-12-2009 12:14 . Reden: slordig eenheden gebruik ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
ericplan schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:59:
[...]
Vooral bij koelkasten is het onzinnig, omdat er gecompenseerd wordt voor grootte/inhoud. Zo kan een dubbeldeurs koelkast met een verbruik van 243 W A++ zijn en een tafelmodel met 84 W ook. Er is bij dit soort apparaten geen enkele stimulans om een apparaat te kopen wat bij je huishouden past.
zal ws 243 kWh en 84 kWh zijn, beide per jaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

gatgda schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:04:
[...]

zal ws 243 kWh en 84 kWh zijn, beide per jaar. ;)
:o

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
TD-er schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:57:
Echter er wordt met de SDE gerekend met een voor 15 jaar gelijkblijvende opbrengst van 52.6 cent per kWh en een voor 2009 vastgestelde energie-prijs van 27.3 cent (dus 25.3 eurocent per kWh aan subsidie)

Nu lijkt die 27.3 cent mij een tikkeltje hoog geschat, maar goed, over 3-4 cent per kWh kan ik ook nog wel heen lezen. (ik meen dat Zonnigtype daar ook wel eens iets van gemeld had)
Echter wat mij verbaast is dat er in die offerte dus keihard gerekend wordt met een constante opbrengst per kWh voor 15 jaar, terwijl ik dacht dat het alleen voor dit jaar bekend zou zijn en dan per jaar bekeken zou worden.
In de offerte wordt trouwens wel gerekend met 50 - 80 euro per jaar aan meter kosten. (opname en huur) Ik dacht dat dat 30 euro per jaar zou zijn, maar goed, ook daar zou ik dus ernaast kunnen zitten.
De som van besparing inkoop en SDE subsidie is die 52.6 cent. Over de 15 jaar is dat bedrag 'gegarandeerd'. Er is echter wel sprake van een bodemprijs van 0.202 per kWh, waardoor de subsidie maximaal 0.324 € per kWh is.
Als in de berekening de 52.6 cent per kWh gebruikt wordt mag er niet ook nog een bedrag voor de besparing van elektriciteit gerekend worden. Let ook op de maximale 850 kWh/kWp die voor subsidie in aanmerking komt.
De onzekerheid die je hebt is dus de prijs van elekticiteit op basis waarvan het correctiebedrag bepaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
ericplan schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:59:

Vooral bij koelkasten is het onzinnig, omdat er gecompenseerd wordt voor grootte/inhoud. Zo kan een dubbeldeurs koelkast met een verbruik van 243 kWh per jaar A++ zijn en een tafelmodel met 84 kWh per jaar ook. Er is bij dit soort apparaten geen enkele stimulans om een apparaat te kopen dat bij je huishouden past.
Ik vind het niet onlogisch dat met de grootte gerekend wordt. Anders zou je met een minikoelkast automatisch een A++ label scoren.
Neemt niet weg dat je natuurlijk wel een aparaat moet kiezen dat bij je huishouden past.
Ook het energielabel voor woningen houdt rekening met de grootte van het huis (het gebruiksoppervlak).
Vandaag trouwens het officiële rapport binnengekregen. Vervangen dubbelglas door HR++ glas zou volgens schatting € 4236 kosten en 225 m3 gas per jaar besparen.
De energie-indez zou van 0.79 (A) naar 0.63 (A+) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Ik heb nog twee plaatsen over in de auto op 14 januari naar de InterSOlution in Gent. Inmiddels ook nog twee toegangskaartjes erbij gekregen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:42:
Ik heb nog twee plaatsen over in de auto op 14 januari naar de InterSOlution in Gent. Inmiddels ook nog twee toegangskaartjes erbij gekregen.
Helaas een niet te missen werkdag

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 21:40
Eindelijk weer gevonden, de handleiding voor het zelf maken van een douche-WTW!

http://www.locutisolar.nl...df/WTWD%20handleiding.pdf

Kosten? Ik schat zo rond de 100 euro maximaal.
We hebben hier op de zaak nogal wat koperbuizen liggen, gebruiken we hoogstwaarschijnlijk niet meer, dus misschien mag ik wel 2 stukken hebben...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

deejeebv schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:33:
[...]
Vandaag trouwens het officiële rapport binnengekregen. Vervangen dubbelglas door HR++ glas zou volgens schatting € 4236 kosten en 225 m3 gas per jaar besparen.
De energie-indez zou van 0.79 (A) naar 0.63 (A+) gaan.
En hoeveel m2 is dat dan? Iets van 22m2?? (uitgaande van 10m3 gas/m2).
De prijs die je noemt is zeker incl. al het werk om het oude dubbelglas eruit te halen en het nieuwe erin te zetten of zeg ik nu wat verkeerds :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:01

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Woodski schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 10:52:
We hebben hier een week gasten in huis en het valt me op hoe weinig die over besparen nadenken.
Of misschien is het andersom en denk ik er juist veel over na.
Hier ook een niet duurzame kerst gehad :( Op bezoek bij de ouders van vriendin en die zijn anti-duurzaam.
Gloeilampen aan van 100 W; (die zijn toch niet meer te krijgen, ja hoor, pas geleden nog een voorraadje gekocht) een paar jaar geleden hadden ze spaarlampen-na lang zeuren van mij- maar nadat er 1 is kapot gesprongen, durven ze geen spaarlampen meer te gebruiken.(bleek achteraf een los draadje te zijn) een maand (energie) rekening van 150-160 euro, maar niet snappen dat daar op bezuinigd kan worden. Ja, ook nog vertellen dat we net rond kunnen komen.
Heeft de gemeente pas een nieuwe actie om plastic afval in te zamelen : Nee, daar doen wij niet aan mee, te veel moeite om dat weg te brengen. maar wel elke week naar de super om bronwater te kopen, terwijl Nederland het schoonste leidingwater ter wereld heeft.
Uiteraard een wasdroger in huis. Een beetje frustrerend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JAN-B schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:16:
[...]
Heeft de gemeente pas een nieuwe actie om plastic afval in te zamelen
Over plastic afval gesproken: Hoe gaat dat in jullie gemeenten en doen jullie allemaal wel mee?? :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

JAN-B schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:16:
[...]

Hier ook een niet duurzame kerst gehad :( Op bezoek bij de ouders van vriendin en die zijn anti-duurzaam.
Gloeilampen aan van 100 W; (die zijn toch niet meer te krijgen, ja hoor, pas geleden nog een voorraadje gekocht) een paar jaar geleden hadden ze spaarlampen-na lang zeuren van mij- maar nadat er 1 is kapot gesprongen, durven ze geen spaarlampen meer te gebruiken.(bleek achteraf een los draadje te zijn) een maand (energie) rekening van 150-160 euro, maar niet snappen dat daar op bezuinigd kan worden. Ja, ook nog vertellen dat we net rond kunnen komen.
Heeft de gemeente pas een nieuwe actie om plastic afval in te zamelen : Nee, daar doen wij niet aan mee, te veel moeite om dat weg te brengen. maar wel elke week naar de super om bronwater te kopen, terwijl Nederland het schoonste leidingwater ter wereld heeft.
Uiteraard een wasdroger in huis. Een beetje frustrerend dus.
Wow, dat vind ik al overdreven verspillend, en ik ben niet eens een (zelfbenoemde) duurzaamheidspurist 8)7

Ontopic: mijn hypotheek is eindelijk rond en overdracht is bekend, dus ik heb me aangemeld bij de energieboer. Voor het minieme prijsverschil kan ik net zo goed groene stroom kiezen, dus dat heb ik maar gedaan :)
Nu maar hopen dat die extra centen ook daadwerkelijk in groenere stroom worden gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31
JAN-B schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:20:
[...]

Over plastic afval gesproken: Hoe gaat dat in jullie gemeenten en doen jullie allemaal wel mee?? :Y
Hier wordt het sinds kort opgehaald. Imho veel duurzamer dan dat iedereen zelf in zijn autotje stapt om het naar het inzamelpunt te brengen én zo doen er tenminste veel mensen mee, want ik geloof niet dat veel mensen zin hebben om hun afval zelf weg te brengen. Het resultaat was iig beter dan verwacht aldus de gemeente. (beter = meer afval ingezameld)

Edit: het spreekt natuurlijk voor zich dat wij ook scheiden. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 28-12-2009 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:42:
Sorry, ik kan toch niet mee vanwege een geplande curcus van het bedrijf. Jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door SolarKing op 29-12-2009 21:57 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Mars Warrior schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:00:
[...]

En hoeveel m2 is dat dan? Iets van 22m2?? (uitgaande van 10m3 gas/m2).
De prijs die je noemt is zeker incl. al het werk om het oude dubbelglas eruit te halen en het nieuwe erin te zetten of zeg ik nu wat verkeerds :X
Het gaat op zo'n 35 m2. De schatting komt uit het maatwerkadvies. Ik heb via werkspot.nl offerte gevraagd voor vervanging van 8.5 m2. De laagste prijs is daar nu 1100€, maar de situatie is nog niet ter plekke bekeken.
Optie is ook dat ik in 1e instantie alleen de twee grootste ruiten van de schuifpui vervang (ong. 4 m2). Deze zijn dunner als de overige ruiten. Overigens al wel dubbel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04
el jonco schreef op maandag 28 december 2009 @ 07:32:

Doordenkertje: Je zonneboiler is even niet op temperatuur en je hebt een hotfill wasmachine. Wil je liever dat je wasmachine gasverwarmd hot fillt (met CO2 uitstoot) of electrisch bijverwarmt met stroom uit windmolens? Sluit je hotfill dus aan tussen zonneboiler en gasverwarmer. Dan voorkom je bovendien dat je zonneboilerwater als het wél warm is, je waterblok van je gasverwarmer gaat verwarmen. Uiteraard heb je een 60 °C mengkraan op de uitstroom van je zonneboiler...
De mengkraan zit vaak achter de ketel. Dit is het advies van nefit, want zo vult ook de interne ketelboiler zich met het hete ZB water. Aftakken voor de naverwarmer is in elk geval ongebruikelijk, maar in dezen een mogelijkheid.

Je moet je echter wel bedenken dat we een tekort aan groene stroom hebben. Aangezien verwarmen op electriciteit erg onrendabel is tov gasverwarming, "ontneem" je de groene stroom aan apparatuur die wel zuinig met electriciteit zijn.
Gasgestookt warm water is ook in prijstechnische zin gunstiger.
Jouw betoog gaat pas op, als we 'snachts windmolens zouden moeten uitschakelen om het teveel aan stroom te compenseren...en dat duurt nog wel even.

In onze situatie is het in elk geval heel simpel opgelost. Onze 25 liter boiler in de ketel is overdag keurig opgewarmd, al dan niet door vulling vanuit ZB, ofwel door de verwarming vanuit de ketel. In de nacht wil ik niet dat dit water wordt bijverwarmd, dus onze thermostaat is ingesteld dat ie tapwaterverwarming uitschakelt op tijden dat er ECO is ingeprogrammeerd. In diezelfde tijden draaien wij de (vaat)was. En dus wordt het laatste restje warm water, wat na het wastafelgebruik nog over is, opgebruikt door de (vaat) wasmachine. Daardoor staat het niet onnodig af te koelen, en in de ochtend staat de ketel toch al aan om de woning te verwarmen, en 2 minuutjes de driewegklep richting boiler ipv CV maakt dan toch niks meer uit, en je hebt keurig op tijd een warm huis, warm water, en energie bespaard! In de zomer is er natuurlijk nog een voorraad heet water in de ZB en zal er dus 's nachts keurig heet water naar de (vaat)wasmachine stromen, en hoeft er in de ochtend toch geen tapwater verwarmd te worden, want het hete (max90 graden) gaat rechtstreeks de ketelboiler in, en dat koelt niet zo ver af dat de ketel gaat stoken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onze gemeente heeft een 2-tal jaar geexperimenteerd met plastic-scheiding aan de bron. In mijn ogen liep dat formidabel goed. (containers bij een aantal winkelcentra, zaten vaak goed vol en zo op het eerste oog vrijwel geen foutief materiaal. Daar zijn ze een paar maanden geleden mee gestopt.
Nu krijgen ze straks een nieuw contract met een nieuwe vuil-ophaal bedrijf en die scheidt het afval achteraf (inclusief plastic), althans dat is het plan zo lijkt het. Letterlijk zegt de gemeente: "Het is veel beter dat U het plastic gewoon bij het restafval doet, hierdoor krijgen we een veel betere scheiding van herbruikbare materialen." :?
Ik begrijp dit echt niet! En dit is in volledige tegenspraak met de recente pagina-grote advertenties in landelijke dagbladen dat we plastic aan de bron moeten scheiden!
Het enige wat ik me kan voorstellen -en dat is niet aardig van me- is dat ze over een tijdje (1 jaar?) de gewenste targets kunnen halen, bijvoorbeeld: 20% van het plastic uit het restafval te halen met scheiding achteraf. En dat is veel gemakkelijker als de burgers het plastic er niet vooraf al uit halen.

noot: het gaat met name om PE en PP, dus de thermoplasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 17:42:
noot: het gaat met name om PE en PP, dus de thermoplasten.
Ja, dat is dan nog wel commentaar van mij: Op al het plastic staat wat het is, PP, PE, PS, PVC, etc en dan ook nog van die recycle symbooltjes met een nummer dat aangeeft wat het is, maar van de gemeente krijgen we dan een lijst die alles in algemene termen stelt ala: Geen vleesschaaltje, wel waterflesje, etc.
Dus ik had braaf mijn EPS erbij gedaan totdat ik tot de ontdekking kwam dat vleesschaaltjes van PS zijn en dat er dus niet bij moet.... 8)7

Waarom staan die f*ck'n recycle symbootjes dan op al dat spul??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

deejeebv schreef op maandag 28 december 2009 @ 17:07:
[...]

Het gaat op zo'n 35 m2. De schatting komt uit het maatwerkadvies. Ik heb via werkspot.nl offerte gevraagd voor vervanging van 8.5 m2. De laagste prijs is daar nu 1100€, maar de situatie is nog niet ter plekke bekeken.
Optie is ook dat ik in 1e instantie alleen de twee grootste ruiten van de schuifpui vervang (ong. 4 m2). Deze zijn dunner als de overige ruiten. Overigens al wel dubbel glas.
Aha, dan hebben ze denk ik een verschil gemaakt tussen de verwarmde en onverwarmde ruimtes, want nu kom je op een gemiddelde besparing uit van 6m3 gas / m2 HR++, en dat is nogal weinig.
Bij mij kwamen ze uit op 10-15m3 gas / m2 glas, met als reden dat het bestaande dubbele glas maar een spouw van 6mm heeft én in een verwarmde ruimte zit. Of dat klopt? De tijd zal het leren...

Die €1100 klinkt als 2 man 1 dag werk, nl. €500 voor het HR++ glas en €600 aan manuren. Dan zit die €4400 voor de volledige 35m2 (4x zoveel) ook in diezelfde richting.

Bij mij hadden ze 'iets' meer gerekend voor mijn 7m2, maar dat krijg je als die 7m2 verdeeld is over 26 kleine ruitjes, dus dat ga ik lekker zelf doen, iets dat met kleine ruitjes natuurlijk ook een stuk eenvoudiger is dan hele grote: je hebt geen 2 man nodig 8)
Voor het op deze manier 'uitgespaarde' geld haal ik morgen bij SolarKing een 4-tal panelen _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op deze mooie dag de heatpipes in de collectoren geplaatst, om 11 uur waren we klaar en na een aantal uren zon was de boiler ( 300 liter ) opgewarmt tot 44 graden. Niet verkeerd dacht ik :)

http://album.partyflock.nl/74550130.jpg?nocache;55328492

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 18:29:
Op deze mooie dag de heatpipes in de collectoren geplaatst, om 11 uur waren we klaar en na een aantal uren zon was de boiler ( 300 liter ) opgewarmt tot 44 graden. Niet verkeerd dacht ik :)

http://album.partyflock.nl/74550130.jpg?nocache;55328492
Neen, niet "verkeerd". Gefeliciteerd, welkom bij het zonneoogst kluppie!

Mooi op tijd om "het kalenderjaar" in te gaan met een full-scale installatie.

Alhoewel: d'r is nog wat ruimte voor wat solarkingetjes.... ??? !!! ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor wat solarkingetjes.... ??? !!!
ja gemiste kans, ik had ze kunnen meenemen voor snoekie,
na ja... actie zonnesteek zal flink veranderen in 2010 en komt door alle hommeles niet meer terug.
veranderingen :
vermoedelijk een neutrale desk in de hvc en maximaal 1 euro/wp
iedereen zoekt het zelf maar uit set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 19:43:
[...]

ja gemiste kans, ik had ze kunnen meenemen voor snoekie,
na ja... actie zonnesteek zal flink veranderen in 2010 en komt door alle hommeles niet meer terug.
veranderingen :
vermoedelijk een neutrale desk in de hvc en maximaal 1 euro/wp
iedereen zoekt het zelf maar uit set.
Tja....daarom heb ik het ook zo geplaatst, het idee is/was dat er nog wat bij komt. Eerst maar eens wat terug krijgen voordat ik weer wat uit ga geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:28

Punkrocker

Mostly harmless

pcmadman schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:28:
[...]

Hier wordt het sinds kort opgehaald. Imho veel duurzamer dan dat iedereen zelf in zijn autotje stapt om het naar het inzamelpunt te brengen én zo doen er tenminste veel mensen mee, want ik geloof niet dat veel mensen zin hebben om hun afval zelf weg te brengen. Het resultaat was iig beter dan verwacht aldus de gemeente. (beter = meer afval ingezameld)

Edit: het spreekt natuurlijk voor zich dat wij ook scheiden. 8)7
Naast de supermarkt staan een paar plasticbakken. Moet er toch zijn voor de boodschappen dus met een plastic zak vol plastic achterop de fiets is dat geen extra inspanning.

Werd tijd dat het in Nederland ook eens werd ingezameld. In, bijvoorbeeld, Engeland doen ze dit al jaren.
Op vakantie belandt dus ook alles netjes in aparte zakken. :)

P.S. In dit artikel hebben ze de berekeningen van SEWTHA toegepast op Nederland!

[ Voor 12% gewijzigd door Punkrocker op 28-12-2009 20:13 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
deejeebv schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:26:
[...]

De som van besparing inkoop en SDE subsidie is die 52.6 cent. Over de 15 jaar is dat bedrag 'gegarandeerd'. Er is echter wel sprake van een bodemprijs van 0.202 per kWh, waardoor de subsidie maximaal 0.324 € per kWh is.
Als in de berekening de 52.6 cent per kWh gebruikt wordt mag er niet ook nog een bedrag voor de besparing van elektriciteit gerekend worden. Let ook op de maximale 850 kWh/kWp die voor subsidie in aanmerking komt.
De onzekerheid die je hebt is dus de prijs van elekticiteit op basis waarvan het correctiebedrag bepaald wordt.
Niet mee eens, heb ik al meermalen uitvoerig belicht op mijn website.

52,6 cent is "de door ECN beleidsstudies berekende kosten van zonnestroom over een periode van 15 jaar" voor de kleinste categorie, uitsluitend voor SDE 2009. Voor SDE 2008 was dat basisbedrag 54,6 cent/kWh, voor SDE 2010 wordt het volgens het concept van EZ nog maar 47,4 eurocent/kWh. Voor de "grotere" categorie gelden voor SDE 2009 45,9 eurocent/kWh, voor SDE 2010 43,0 eurocent/kWh, alles is te vinden in mijn tarief componenten tabel.

Wat je aan subsidie krijgt is dat basisbedrag minus het elk jaar weer met terugwerkende kracht bij te stellen correctiebedrag, wat je pas rond 1 april van het OPVOLGENDE jaar definitief krijgt te weten. In de voorschotten wordt een veel te hoog gespeculeerd correctiebedrag meegenomen zodat ze lekker rente kunnen blijven trekken. Pas als correctiefactor definitief bekend wordt, krijg je een correctienota om "reeds betaalde voorschotten" te verrekenen met "wat je eigenlijk al die tijd uitbetaald had moeten krijgen".

Correctiefactor is beslist NIET de salderingswaarde van je zonnestroom, maar is het VERMEENDE marktgemiddelde van alle contracten die hoogstwaarschijnlijk op een hoop worden gegooid en waar doodordinair een ongewogen (!!!!!) gemiddelde uit wordt bepaald door EZ (ondanks verzoek heeft nog geen parlementariër opheldering over de precieze berekening durven vragen, of het interesseert ze gewoon niks).

Contracten zijn per huishouden fors verschillend en zullen dus vrijwel NOOIT (exact) hetzelfde zijn als die volslagen kunstmatig bepaalde "correctiefactor".

De marktwaarde van je zonnestroom onder SDE condities zal zijn de optelling van de subsidie (basisbedrag vast minus correctiefactor elk jaar weer anders) plus de contractwaarde van je kilowatturen. Mits je nu onder de 3.000 kWh netinvoeding/jaar blijft. En maximaal 850 kWh per opgestelde kilowattpiek nominaal STC vermogen per jaar. Mits je niet op enig telwerk onder de nul terechtkomt omdat je hetzij door je netbeheerder belazerd ("op nul gezet") kunt worden, of de marktwaarde verslechtert dramatisch naar max. (momenteel, doch nergens in contracten vastgespijkerd) 9 eurocent/kWh bij Greenchoice. Dat is dramatisch veel minder dan de rond 23 eurocent all-in salderingswaarde die veel mensen met enkeltarief momenteel krijgen (volgend jaar minder als de trend doorzet van lagere kWh contracten). En oh ja: mits je geen vast contract hebt met een sterk afwijkende (veel lagere waarde!) kWh prijs.

En wat die bodem in het vat betreft: die basiselektriciteitsprijs is reeds bereikt voor de "grotere" categorie, voor de bevoorschotting voor de SDE in 2010. Meer krijg je niet dan het verschil basisbedrag minus basiselektriciteitsprijs.
52.6 cent. Over de 15 jaar is dat bedrag 'gegarandeerd'.
Absoluut NIET mee eens. Je hebt 15 jaar subsidie. En die kan ook 0,00 Euro worden. Zeker als die witkuif de macht grijpt in Duh Haag. Dit durft zelfs SenterNovem niet (meer) te claimen...
Niet mee eens. De onzekerheid zit hem in je eigen contractwaarde. Die fors af kan (gaan) wijken van het kunstmatig bepaalde correctiebedrag. En talloze andere onzekerheden. Zoals de hoogte van de energiebelasting. Of de waarde van de opslag op de kWh prijs om de SDE van te gaan betalen (en hoe die dan wel verrekend wordt bij saldeerders. Etcetera. Etcetera. Een groot mistig moeras. Niet 52,6 eurocent vast, dus.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38
[...]

Nee hoor, de gemeente Lelystad doet daar uiteraard niet aan mee :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Wasbal kopen? Voor € 5,75 kan je hem in huis hebben incl verzendkosten...

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32192

De werking van de bal wordt ook direct bediscussieerd, en blijkt hooguit door wat extra massage van de was enige zin te hebben... Zie ook het volgende Franstalige artikel:
http://blogue.sciencepresse.info/physique/item/454

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:23
[...]

In Gennep kunnen we vooralsnog bij de lokale buurtsuper (Jan Linders) karton, hard plastic, zacht plastic, en blik kwijt.
Hoe lang dit nog blijft bestaan: geen idee, maar als ik boodschappen doe (met de fiets 9 van de 10 keer), gaat een hele hap aan recycle-materiaal keurig daarheen....

Ook biedt de gemeente plastic ophaalservice aan, maar ik vind het geen porem om plastic zakken verzamelde kunststoffen door de straat te zien zwerven....
Zelf bekijk ik per product of ik iets van karton/papier kan nemen (spaghetti zit zowel in folie(plastic) als in karton), en neem dan de voorkeur voor deze (karton/papier) variant....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
zonnigtype schreef op maandag 28 december 2009 @ 19:56:
[...]

Absoluut NIET mee eens. Je hebt 15 jaar subsidie. En die kan ook 0,00 Euro worden. Zeker als die witkuif de macht grijpt in Duh Haag. Dit durft zelfs SenterNovem niet (meer) te claimen...
Gegarandeerd stond ook niet voor niets tussen quotes. Wat mij trouwens opvalt is het verschil in tekst in de bschikking SDE2008 en SDE2009.
SDE2008:
Het daadwerkelijke subsidietarief per kWh wordt bepaald door jaarlijks bij ministeriële regeling te publiceren correctiefactoren, zoals genoemd in artikel 14 van Het Besluit. Het basisbedrag wordt per kalenderjaar gecorrigeerd met de relevante gemiddelde electriciteitsprijs uit dat kalenderjaar.
Daarbovenop vindt er, indien daar sprake van is, ook een correctie plaats voor de waarde van Garanties Van Oorsprong (GVO) en/of de opbrengsten die voortvloeien uit het systeem van verhandelbare broeikasgasemissierechten.
Wanneer er andere factoren zijn die voortvloeien uit maatregelen van de overheid die een substantiële invloed hebben op het verschil tussen de gemiddelde kostprijs van electriciteit uit zonnepanelen en de relavante gemiddelde marktprijs van electriciteit, dan zullen die worden meegenomen in de bij ministeriële regeling vast te stellen correcties.
Wie begrijpt het nog ? ;(
SDE2009:
De daadwerkelijke vergoeding per kWh wordt jaarlijks opnieuw bepaald en is afhankelijk van de ontwikkeling van de jaarlijkse electriciteitsopbrengsten die u naast de SDE-subsidie ontvangt. Deze opbrengsten noem ik het jaarlijkse correctiebedrag. De daadwerkelijke subsidievergoeding is hetr verschil tussen het basisbedrag en het correctiebedrag. Het correctiebedrag wordt jaarlijks vooraf bepaald (voorlopig correctiebedrag) en indien nodig achteraf gecorrigeerd (definitief correctiebedrag). Wanneer bijvoorbeeld de opbrengsten van de electriciteit in een jaar hoger zijn dan vooraf is ingeschat, dan kan dit acteraf gecorrigeerd worden.
Ik heb wel een overeenkomst met de minister. Binnen de regeling kunnen ze daar wellicht creatief mee omgaan, maar als een of andere witkuif aan de macht komt ( :( ) kan hij de regeling niet schrappen.
Als het aan hem ligt wordt dan wellicht de energiebelasting verlaagd, waardoor het correctiebedrag juist lager zou uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
deejeebv schreef op maandag 28 december 2009 @ 21:06:
[...]

Gegarandeerd stond ook niet voor niets tussen quotes. Wat mij trouwens opvalt is het verschil in tekst in de bschikking SDE2008 en SDE2009.
SDE2008:

[...]

Wie begrijpt het nog ? ;(
Heb ik grotendeels eind 2007 al behandeld. Dit soort shit wordt door ambtenaren verzonnen om de regeling (a) zo onaantrekkelijk mogelijk te houden en (b) zo bomvol schakelaars te bouwen waar ze jaarlijks aan kunnen vingeren dat er geen enkele garantie op een "zekere uitkomst" is. EZ haat vaste vergoedingen - zeker voor zonnestroom bij die door hen geminachte burgermansen - en zal alles uit de kast halen om de "regeling" (geen wet) zo ondoorzichtig mogelijk te blijven houden.
SDE2009:

[...]

Ik heb wel een overeenkomst met de minister. Binnen de regeling kunnen ze daar wellicht creatief mee omgaan, maar als een of andere witkuif aan de macht komt ( :( ) kan hij de regeling niet schrappen.
Als het aan hem ligt wordt dan wellicht de energiebelasting verlaagd, waardoor het correctiebedrag juist lager zou uitvallen.
De enige overeenkomst die je hebt (niet met de minister maar met de "SenterNovem ambtenaar namens de minister") is 15 jaar subsidie met de nodige variabelen. Enige houvast is (a) basisbedrag en (b) de daar aan gekoppelde basiselektriciteitsprijs (bodem in het subsidievat).

Witkuifmans kan gegarandeerd inbreken in het continu bevingerbare correctiebedrag en zijn bruingehemde personeel zo slim mogelijke constructies laten bedenken om dat correctiebedrag zo hoog mogelijk te laten worden (hierbij verstaand onder correctiebedrag het "resultaat van de vermeende gemiddelde marktprijs voor elektra plus alle andere correctiefactoren". Bijvoorbeeld "garanties van oorsprong" een bepaalde waarde laten krijgen, en vervolgens zo'n godvergeten bureaucratische kermis van het "verzilveren van je met veel pijn en moeite verkregen GVO's" maken, dat de meesten zich eerder van kant zullen maken dan hun GVO's te verzilveren. Of daar professionele verkopers voor nodig hebben. Die betaald moeten worden. Etcetera. Er is ook nog zoiets als een "stroombalans" waarvan de witkuifmansen natuurlijk straks vinden dat al die duivelse invoeding van "variabele zonnestroom" wel heel erg verstorend werkt op hun geplande basislast nukes. En die gewoon doodleuk door laten rekenen door de slaven bij EZ die dat natuurlijk braaf gaan in zitten voeren voor de nieuwe bruine elite...

Of wellicht moeten alle zonnestroom invoeders staks allerlei onzinnige boetes gaan betalen omdat we straks onder een aangescherpte anti-terrorisme wet zullen vallen o.i.d. Moet allemaal van je "terugverdientijd berekening" afgetrokken worden. Of de SDE wordt "wegens succes" gesloten, net als de MEP onder Jopie Wijn (die nu mooie sier bij ABN Amro Staatsbank zit te maken). Dan mag jij nog mooi 13 jaar lang vette hap opstrijken. Maar de rest van Nederland moet op een houtje bijten en verplicht zwarte stroom met een radioactief sausje af gaan nemen, "lekker goedkoop". Afijn, allemaal leuk gespeculeer natuurlijk. Laten we hopen dat onze medestemmers op tijd bij zinnen zullen komen. Armageddon kan altijd later nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
EIA subsidieregeling gepubliceerd door Min. Fin.

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2009-20354.html

NB: niet voor particulieren...

Zonnestroom artikel D.1

Slimme ondernemers die met heel veel geluk straks een beschikking opstrijken voor een gemaximeerde 100 kWp PV-installatie (SDE 2010,slechts een superscharrige 5 MWp te vergeven, net als het extreem overtekende SDE 2009) kunnen straks ook nog eens max. € 3.000 x 100 = € 30.000 Euri extra naar binnen harken. Bovenop de 15 jaar kWh subsidie...

... dan weet u waar het geld allemaal blijft.

EIA kan ook overtekend worden uiteraard, het stikt van de lucratieve regelingen voor het bedrijfsleven en andere EIA ontvangers to be. Moet je wel een techisch specialist en wat juridische hulp klaar hebben staan, maar dan is het ook flink scoren geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat de zon maar komen :P
http://www.nu.nl/binnenla...9-was-warm-en-zonnig.html
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/jaar/jaar09.html

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 28 december 2009 @ 22:14:
[...]
EIA ... Slimme ondernemers ... kunnen straks ook nog eens max. € 3.000 x 100 = € 30.000 Euri extra naar binnen harken. Bovenop de 15 jaar kWh subsidie...
Nou ja, harken.... Je hoeft met de EIA over een deel geen belasting meer te betalen, dus als je al een top-inkomen zou hebben als prive-ondernemer dan levert je dit hooguit de helft ervan op. Maar welke ondernemer die zich bezig houdt in deze ideële energie opwekking heeft er zo'n topinkomen? Of welke ondernemer met zo'n fraai inkomen gaat panelen plaatsten waarvan de terugverdientijd zo onduidelijk is?

Bovendien moeten zij straks wel belasting betalen over alle te ontvangen SDE subsidie.
Ze zijn wel slim hoor daar in den haag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

interesting :
http://www.idealize.nl/20...t-blauwe-energie-leveren/
inderdaad is het bijna de werking van een accu, maar dan een hele grote..
bij den oever stroomt dagelijks een enorme hoeveelheid zoet water zo de waddenzee in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

NielsTn schreef op maandag 28 december 2009 @ 20:57:
[...]

In Gennep kunnen we vooralsnog bij de lokale buurtsuper (Jan Linders) karton, hard plastic, zacht plastic, en blik kwijt.
Hoe lang dit nog blijft bestaan: geen idee, maar als ik boodschappen doe (met de fiets 9 van de 10 keer), gaat een hele hap aan recycle-materiaal keurig daarheen....
He Niels, is het jou bekend dat je website niet goed doorkomt???
ik krijg alleen een Home-pagina :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op maandag 28 december 2009 @ 22:14:
EIA subsidieregeling gepubliceerd door Min. Fin.

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2009-20354.html

NB: niet voor particulieren...

Zonnestroom artikel D.1

Slimme ondernemers die met heel veel geluk straks een beschikking opstrijken voor een gemaximeerde 100 kWp PV-installatie (SDE 2010,slechts een superscharrige 5 MWp te vergeven, net als het extreem overtekende SDE 2009) kunnen straks ook nog eens max. € 3.000 x 100 = € 30.000 Euri extra naar binnen harken. Bovenop de 15 jaar kWh subsidie...
Niet helemaal, je mag namelijk slechts 44% aftrekken van de belastbare winst. Als je winstbelasting 25% is is het netto voordeel van de EIA dus 11%. Anders wordt het bij een eenmanszaak welke 52% belasting betaald, dan is het voordeel ruim 22%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 22:59:
[...]

Nou ja, harken.... Je hoeft met de EIA over een deel geen belasting meer te betalen, dus als je al een top-inkomen zou hebben als prive-ondernemer dan levert je dit hooguit de helft ervan op. Maar welke ondernemer die zich bezig houdt in deze ideële energie opwekking heeft er zo'n topinkomen? Of welke ondernemer met zo'n fraai inkomen gaat panelen plaatsten waarvan de terugverdientijd zo onduidelijk is?

Bovendien moeten zij straks wel belasting betalen over alle te ontvangen SDE subsidie.
Ze zijn wel slim hoor daar in den haag!
Ja, dat ze "slim" zijn in Duh Haag wisten we al. Dat het eeuwige kruideniers blijven ook. Toch zijn er ook slimme boeren die maximaal scoren bij diverse potjes en lekker stapelend toch tot een "leuk systeempje komen". Zoals deze stapelaar inclusief EIA aan de rand van de Wieringermeer. Wel gemaximeerd op 15 kWp om nog net binnen de eerste (SDE 2009) staffel te blijven voor het lucratieve consumenten tarief...

Of je dat ook gaat redden met een 50 kWp installatie (die sowieso niet op het vrije veld mag van de EZ sufkoppen) is een tweede en mag een ervaringsdeskundige hier voor gaan rekenen... 8)

Overigens: de energiebelasting tarieven voor 2010 zijn bekend gemaakt.

http://www.minfin.nl/Onde...ieugrondslag#internelink7

Elektra tot 10.000 kWh/jaar wordt 11,14 cent/kWh ex BTW, was 10,85 cent, verhoging 2,7%
Gas tot 5.000 kuub/jaar wordt 16,29 cent/m3 ex BTW, was 15,80 cent, verhoging 3,1%

Teruggave energiebelasting BLIJFT 318,62 Euro/jaar (12 mnd.) ex BTW. Geen correctie, dus wel belasting elektra en gas procentsgewijs ophogen (die ook zuinige huishoudens zullen moeten blijven schokken). Maar die verhoging niet (meer) doorgeven met de teruggave (die je ook als zuinig verbruiker terugkrijgt als vaste "inkomstenbron", ongeacht je verbruik): dus weer een zoveelste slimme wijze van bezuinigen door de Staat, en tegelijkertijd de belasting op verbruik stiekem verhogen...

Aan de andere kant ogenschijnlijk gunstig voor zonnestroom invoeders die hun salderingswaarde weer iets lijken te zien stijgen. Totdat ze de forse ingrepen (neerwaarts) in de leveringstarieven op hun tarieflijstje zullen zien, die dat ogenschijnlijke meevallertje als sneeuw voor de Nederlandse zon zal laten verdampen. Eindconclusie: waarschijnlijk lagere salderingswaarde, extra "zuur" voor de ultralow verbruikers zoals ondergetekende die een minimaal restverbruik van een paar tiental kWh op jaarbasis heeft. Ach, er zijn ergere dingen. Wel is het zo dat de verhouding "kosten levering" en "kosten belasting" op energie nog schever worden dan die al waren en energiebeprijzing tot een groot kunstmatig gekkenhuis maakt. Energieleveranciers kunnen zo lekker prijsdumpen en elkaar de oorlog verklaren op onze nepvrije geliberaliseerde prutspiratenmarkt (waar het uitsluitend om goedkoop klanten lokken gaat). En Min. Fin. verhoogt gewoon tussentijds de EB op verbruik om het door de oorlog ontstane prijdumpeffect lekker stiekem mee af te romen en de kWh en m3 tarieven "op peil" te houden (dat heet in jargon: "het behouden van de besparingsprikkel"....).

Er is ook een categorie "teruggave energiebelasting" gecreërd voor arme mensen die een aansluiting "zonder verblijfsfunctie" hadden/hebben (het schijnt dat vakantiewoningen daar ook onder vallen). Want die werden vet belazerd met de introductie van de capaciteitstarieven en niet gecompenseerd met de teruggave post. Nu dus wel: voor een bedrag van 119,62 Euro ex BTW per jaar. Met BTW wordt dat terug: 142,35 Euro/jaar. Of dat "opweegt" tegen de last van het capaciteitstarief zal van de situatie afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

flitspaal.nl schreef op maandag 28 december 2009 @ 20:24:
[...]

Nee hoor, de gemeente Lelystad doet daar uiteraard niet aan mee :(
Vreemd, ik dacht dat per 1 januari 10 het verplicht was voor alle Nederlandse Gemeenten om het plastic afval gescheiden op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:41
JAN-B schreef op maandag 28 december 2009 @ 23:49:
[...]

Vreemd, ik dacht dat per 1 januari 10 het verplicht was voor alle Nederlandse Gemeenten om het plastic afval gescheiden op te halen.
Nee, ze zijn verplicht per 1 januari 2010 plastic afval in te zamelen. Hoe ze dat doen (milieustraten, plastic-inneempunten bij supermarkten, apart ophalen met de speciale zakken of het achteraf uitsorteren van het "normale" afval) is aan de gemeente zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door GerjanT op 29-12-2009 00:01 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
GerjanT schreef op maandag 28 december 2009 @ 23:57:
[...]

Nee, ze zijn verplicht per 1 januari 2010 plastic afval in te zamelen. Hoe ze dat doen (milieustraten, plastic-inneempunten bij supermarkten, apart ophalen met de speciale zakken of het achteraf uitsorteren van het "normale" afval) is aan de gemeente zelf.
Vandaar dat ik mijn al vele jaren gesorteerde en schone recyclebare plastic inmiddels in de buurgemeente netjes heb afgeleverd in de keurige daarvoor neergezette containers. Mijn eigen gemeente vertikt het (en toch hadden ze het lef om reclame voor die recycling toe te staan op dure posters overal in abri's e.d....), en dus kunnen ze van mij verder de boom in. Ik ga niet op laffe ambtenaren zitten wachten om mijn hergebruik quota op het spel te zetten. Ben je mal. Power to the People!

En leidingwater wordt ook 3 tiende van een eurocent per kuub ex BTW duurder aan waterbelasting... (zet geen zoden aan den dyck, helaas, om besparing te forceren)

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 29-12-2009 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

weet iemand iets over de max vloerbelasting? 400 liter boiler + vat is dan max 450 kg. 75cm diameter.
ik heb van die betonplaten die over de hele breedte van het huis gaan, 3 stuks in totaal.
een dragende muur staat ong 0,5 m er vandaan, eronder dus.

als je googelt, dan vindt je erg diverse waarden, wordt je niet echt wijzer van, dus waar kun je zulke info terugvinden?

alvast bedankt!

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:28:

En leidingwater wordt ook 3 tiende van een eurocent per kuub ex BTW duurder aan waterbelasting... (zet geen zoden aan den dyck, helaas, om besparing te forceren)
Hier in gemeente Bernheze heeft men besloten om rioolrechten maar om te zetten naar vaste kosten. Het was altijd gekoppeld aan verbruik. Ook hier wordt de grootgebruiker dus bevoorrecht....Ik ga de waterton maar op marktplaats donderen denk...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 14-09 21:40
Mistraller schreef op maandag 28 december 2009 @ 20:39:
Wasbal kopen? Voor € 5,75 kan je hem in huis hebben incl verzendkosten...

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32192

De werking van de bal wordt ook direct bediscussieerd, en blijkt hooguit door wat extra massage van de was enige zin te hebben... Zie ook het volgende Franstalige artikel:
http://blogue.sciencepresse.info/physique/item/454
Hier hebben wij hem inmiddels een aantal weken. Het is misschien nog iets te vroeg , maar ik heb toch ook het idee dat het niet werkt. Als de was niet echt vuil is dan gaat het wel, maar ik doe er dan ook wel een beetje waspoeder bij. Vuile was zoals vieze slabben enzo worden echt niet schoon. Maar goed, het blijkt nu wel dat we al die jaren veel te veel wasmiddel gebruiken, want met een beetje wasmiddel wordt het ook schoon...missie geslaagd :)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:30
SasJo schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:35:
weet iemand iets over de max vloerbelasting? 400 liter boiler + vat is dan max 450 kg. 75cm diameter.
ik heb van die betonplaten die over de hele breedte van het huis gaan, 3 stuks in totaal.

als je googelt, dan vindt je erg diverse waarden, wordt je niet echt wijzer van, dus waar kun je zulke info terugvinden?

alvast bedankt!
"Betonplaten over de hele breedte van het huis", klinkt als kanaalplaten. Worden vanaf +/- 1975 veel toegepast in huizen. Kenmerkend is dat je iedere 120 cm een "voeg" hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
SasJo schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:35:

alvast bedankt!
Vloeren en constructies van woonhuizen zijn berekend op een gebruikersbelasting (meubels, personen etc) van 1.75kN/m2 en een 'momentale vloerbelasting' van 3kN.
Volgens mij wordt dit niet per vloertype gespecificeerd, dus ook houten vloeren moeten dit kunnen hebben -> betonvloeren lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:44
Ik heb ontdekt dat m'n HR-ketel continue 86 Watt verbruikt en de vloerverwarmingspomp ook nog eens 76. Daar wil ik wat aan doen.

De vloerverwarmingspomp gaat vanaf april tot en met september op een tijdschakelaar die hem alleen 's nachts een half uurtje aanzet.
De HR-ketel wil ik ook op een tijdschakelaar zetten, dat hij 's nachts tussen 00:30 en 06:00 uit gaat. De temperatuur zakt binnen 's nachts toch nooit onder de op de klokthermostaat ingestelde 15 graden. Kan dit m.b.t. de HR-ketel kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hark_k schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:13:
De vloerverwarmingspomp gaat vanaf april tot en met september op een tijdschakelaar die hem alleen 's nachts een half uurtje aanzet.
Goed plan, dat doen veel mensen die op hun energieverbruik gaan letten.
De HR-ketel wil ik ook op een tijdschakelaar zetten, dat hij 's nachts tussen 00:30 en 06:00 uit gaat. De temperatuur zakt binnen 's nachts toch nooit onder de op de klokthermostaat ingestelde 15 graden. Kan dit m.b.t. de HR-ketel kwaad?
Of het kwaad kan durf ik echt niet te zeggen, maar ik vraag me af of het zin heeft. Vergeet niet dat het voorraadvat(je) van de HR-ketel in die periode afkoelt en dus elke morgen om 06:00 weer opgewarmd moet worden - met fossiel aardgas! Misschien verbruikt het opwarmen wel meer energie dan je uitspaart door de ketel 5,5 uur per dag uit te zetten. Ik heb er nooit echt aan gemeten, maar ik zet de ketel alleen uit als we meer dan twee dagen weg gaan, ik heb het gevoel dat het alleen dan zinvol is.

Maar dat is een interessant iets om aan te meten, ik zou zeggen laat ons weten wat er uit komt :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Ik heb ontdekt dat m'n HR-ketel continue 86 Watt verbruikt en de vloerverwarmingspomp ook nog eens 76. Daar wil ik wat aan doen.

DE oplossing hiervoor is de... Pompschakelaar (komt in elk topic gemiddeld 1x voor, ehm... bijna, topic 1, 5, 8, 9, 11, 14, 15, 16, 17). :)

Deze pompschakelaar laat de pomp alleen draaien als de bijgevoegde temperatuursensor een warme aanvoerleiding voelt. Slaat de kamerthermostaat uit, dan zal het aangevoerde water afkoelen en de pomp vanzelf stoppen.
Bijkomend voordeel is dat het warme water in de vloer er niet uitgepompt wordt en de vloer dus constanter van temperatuur blijft.
Eens per dag slaat de pomp een aantal minuten aan om vastzitten te voorkomen.

Kortom, ook in koude wintermaanden kan je nog flink besparen op je vloerverwarmingspomp, omdat'ie slechts een paar uur per dag ECHT nodig is. Daarnaast werkt het altijd, in tegenstelling tot jouw oplossing: als de thermostaat net warmte vraagt op het moment dat je tijdschakelaar uitstaat, draait de CV voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

wmeester schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 09:19:
[...]

"Betonplaten over de hele breedte van het huis", klinkt als kanaalplaten. Worden vanaf +/- 1975 veel toegepast in huizen. Kenmerkend is dat je iedere 120 cm een "voeg" hebt.
Ik neem aan dat je een breedplaatvloer bedoelt? :)

Kanaalplaatvloeren worden niet overal toegepast.

[ Voor 14% gewijzigd door Ramzzz op 29-12-2009 11:08 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JeroenH schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:25:
Of het kwaad kan durf ik echt niet te zeggen, maar ik vraag me af of het zin heeft. Vergeet niet dat het voorraadvat(je) van de HR-ketel in die periode afkoelt en dus elke morgen om 06:00 weer opgewarmd moet worden - met fossiel aardgas! Misschien verbruikt het opwarmen wel meer energie dan je uitspaart door de ketel 5,5 uur per dag uit te zetten.
Het is zuiniger om hem niet steeds op te warmen. Bij je huis is dat toch ook zo (de thermostaat niet op 20 laten staan)? Het warmteverlies is evenredig aan het temperatuurverschil, zo simpel is het. Het argument dat het opwarmen efficienter gaat als er een minder groot verschil opgewarmd moet worden gaat niet op, het is juist inefficienter omdat de start temperatuur hoger is, en er dus minder gecondenseerd kan worden.

Uitzetten dus die hap!
Een ander idee wat ik heb om de vloerpomp tegelijk met de ketelpomp te schakelen. Zo heb je dus het zelfde effect als van een 200€ dure pompschakelaar. Vervolgens stel je je ketel in dat hij enkel op bepaalde tijdstippen hoeft te verwarmen.

Ik heb al een paar dagen een proef draaien waarin de vloerverwarmingspomp maar 15 minuten per uur draait. De vloer blijft prima op temperatuur (via de thermostaatregeling). De vloer thermostaat staat op 20c (dus de stenen vloer is 20c, niet het vertrek!) en deze drukt er verhoudingsgewijs gewoon warmer water in. De ketel gaat er niet minder efficient van stoken, aangezien de ketel toch al bij 35c begint (lager kan ie niet).
Volgende stap is ook de ketelpomp a 80watt zo te schakelen, maar ik zit nog op een oplossing te broeden (zelf aan/uit thermostaat maken welke elk uur een kwartiertje schakelt oid).
JakeNL schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:45:
Daarnaast werkt het altijd, in tegenstelling tot jouw oplossing: als de thermostaat net warmte vraagt op het moment dat je tijdschakelaar uitstaat, draait de CV voor niks.
Zijn er dan mensen met een kamer thermostaat aangelsloten op de vloerverwarming? Dat werkt toch helemaal niet? (vanwege de vertraging van pak-em-beet 6~8 uur??)

[ Voor 11% gewijzigd door SpiceWorm op 29-12-2009 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ramzzz schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:49:
[...]

Ik neem aan dat je een breedplaatvloerbedoelt? :)

wmeester schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 09:19:
[...]

Antwoord Sasjo;
Huis is van 1978/79.
De platen zijn 2,5m breed, ik heb er 3 in de woonkamer en daarboven weer 3.
Ik heb vanmorgen nog eens gemeten, vanuit het middelpunt van de boiler gezien staan eronder 2 muren op een afstand van resp 1 en 1,2 meter.
Mij lijkt het dat het moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ik zet de vloerverwarming in de warme maanden helemaal uit. Haal de stekker van de pomp er gewoon uit.
Maar een half uurtje is wellicht nog beter.

Mbt de ketel, er is ook nog zoiets als verkeerde zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Weet iemand van jullie (Martijn Rikken ken ik al) een deskundige monteur uit de omgeving van Beuningen (Gld) om mijn zonneboiler installatie straks waterkundig (binnen) aan te kunnen sluiten?

Enneh er zijn veel verschillende schema's daarvan te vinden, maar ik zoek er 1 voor 2 spiralen, de 2e voor de voorverwarming van de cv, en nog hotfill voor (vaat)wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
SasJo schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 11:09:
Mbt de ketel, er is ook nog zoiets als verkeerde zuinigheid.
Vanwaar verkeerde zuinigheid? Pompen moeten idd elke 24 of 48 uur een paar minuutjes lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 16:53
JakeNL schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 09:37:
[...]

Vloeren en constructies van woonhuizen zijn berekend op een gebruikersbelasting (meubels, personen etc) van 1.75kN/m2 en een 'momentale vloerbelasting' van 3kN.
Volgens mij wordt dit niet per vloertype gespecificeerd, dus ook houten vloeren moeten dit kunnen hebben -> betonvloeren lijkt me geen probleem.
Het is momentane vloerbelasting, niet momentale. Normaal gesproken is de momentane waarde van de vloerbelasting lager. De momentane waarde is namelijk de waarde van de (verandelijke) belasting indien deze gecombineerd wordt met een andere verandelijke belasting.

Een woningvloer wordt inderdaad minimaal uitgerekend op een veranderlijke belasting van 1,75 kN/m2 (over de gehele plaat). Maar het kan ook hoger zijn, als de opdrachtgever dit heeft afgesproken. Deze 1,75 kN/m2 vindt je trouwens in de NEN 6702. Als je het goed wil doen zou je even een berekeningetje moeten (laten) maken. Je moet dan uiteraard wel weten wat voor een vloer je hebt (kanaalplaat, breedplaat, broodjesvloer of ter plaatse gestorte vloer) en hoeveel wapening erin ligt. Of je moet op basis van gelijkwaardigheid iets zeggen (vergelijk de belastigen in de oude situatie met de nieuwe situatie). Wellicht kan je de oude berekening opvragen bij de gemeente als je het echt zeker wil weten.

[ Voor 3% gewijzigd door s441558 op 29-12-2009 11:28 . Reden: toevoeging ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zit, naast dat het milieutechnisch uiteraard een stuk zuiniger gaat zijn, even te dubben over het volgende financiele plaatje:

Momenteel zit in mijn aankomende appartement een keukengeiser en een verouderde CV-ketel zonder onderhoudshistorie.
Nu zit ik te kijken of het financieel gezien handig is om deze twee te vervangen door een HR ketel met warmwatervoorziening.

Het omleggen van leidingwerk zal geen enorme klus zijn, aangezien zowel de ketel als de geiser zich in de keuken bevinden, dus het eventuele kostenplaatje dat daaraan verbonden is wil ik gerust wegstrepen.

Nu is mijn grootste knelpunt de efficiëntie van de huidige ketel. Aangezien er geen duidelijke aanwijzing is dat deze in de afgelopen jaren correct is onderhouden heb ik geen flauw idee of het ding nog wel in een redelijke staat is. Daarnaast weet ik erg weinig over de efficiëntie van de keukengeiser, die overigens ook voor de douche gebruikt wordt.

Voor de aanschaf en installatie van een HR-ketel + warmwatervoorziening zou ik grofweg 3500-4000 euro inschatten, wat voor een starter een aardige smak geld is. Ik kan het op zich wel missen, maar het is een grote hap in mijn budget.

Volgens een grove schatting op http://www.verwarmingswijzer.nl is het verstandiger nog een paar jaar te wachten, totdat de huidige ketel echt aan het eind van zijn levensduur is, maar ik zou niet weten of deze site enigzins betrouwbaar is. Wellicht heeft iemand hier een beter advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

s441558 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 11:21:
[...]
Het is momentane vloerbelasting, niet momentale. Normaal gesproken is de momentane waarde van de vloerbelasting lager. De momentane waarde is namelijk de waarde van de (verandelijke) belasting indien deze gecombineerd wordt met een andere verandelijke belasting.

Een woningvloer wordt inderdaad minimaal uitgerekend op een veranderlijke belasting van 1,75 kN/m2 (over de gehele plaat). Maar het kan ook hoger zijn, als de opdrachtgever dit heeft afgesproken. Deze 1,75 kN/m2 vindt je trouwens in de NEN 6702. Als je het goed wil doen zou je even een berekeningetje moeten (laten) maken. Je moet dan uiteraard wel weten wat voor een vloer je hebt (kanaalplaat, breedplaat, broodjesvloer of ter plaatse gestorte vloer) en hoeveel wapening erin ligt. Of je moet op basis van gelijkwaardigheid iets zeggen (vergelijk de belastigen in de oude situatie met de nieuwe situatie). Wellicht kan je de oude berekening opvragen bij de gemeente als je het echt zeker wil weten.
ik denk de brede kanaalplaat, zie post hierboven. er staan nog 2 muren onder, in de nabijheid van ong 1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
JeroenH schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:25:
[...]
Goed plan, dat doen veel mensen die op hun energieverbruik gaan letten.
[...]

Of het kwaad kan durf ik echt niet te zeggen, maar ik vraag me af of het zin heeft. Vergeet niet dat het voorraadvat(je) van de HR-ketel in die periode afkoelt en dus elke morgen om 06:00 weer opgewarmd moet worden - met fossiel aardgas! Misschien verbruikt het opwarmen wel meer energie dan je uitspaart door de ketel 5,5 uur per dag uit te zetten. Ik heb er nooit echt aan gemeten, maar ik zet de ketel alleen uit als we meer dan twee dagen weg gaan, ik heb het gevoel dat het alleen dan zinvol is.

Maar dat is een interessant iets om aan te meten, ik zou zeggen laat ons weten wat er uit komt :)
De ketel slaat sowieso iedere 1,5 uur even (45 seconden) aan om vermoedelijk dat voorraadvat op te warmen. Ik vraag me af waar die 86 Watt dan voor gebruikt wordt?

Ik ga nog even kijken of ik die pomp apart kan regelen. Nu heb ik het gelijk over de stekker eruit doen en dus de hele ketel uitzetten.

Overigens, de ketel 5,5 uur per dag uitzetten scheelt jaarlijks 0.086 kwh*24*365 * (5,5/24) = 172 kWh = € 41. Snel verdiend met een tijdschakelaar van € 2,50.

offtopic:
Ik ben van mening dat als dat voorraadvat uitsluitend met gas op temperatuur gehouden wordt, het energietechnisch beter is om hem na een nacht weer op te warmen dan op termparatuur te houden. Enige energie die je toevoegd is het warmteverlies, en dat is minder bij een gemiddeld lager temperatuurverschil met de omgeving. Maar da's een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 16:53
SasJo schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 11:36:
[...]

ik denk de brede kanaalplaat, zie post hierboven. er staan nog 2 muren onder, in de nabijheid van ong 1 meter
Als je een schetje naar mij mailt, wil ik wel even kijken hoor. Wat ik nodig heb is een schetsje van de vloerplaat en waar de ondersteuningen (muren) eronder zitten (van de gehele plaat, dus niet alleen die twee die vlak ernaast zitten). Ook een overzichtje van de muren die erop staan. Ik denk dat het geen probleem is, maar dat kan ik pas zien met een volledig overzicht. Mijn mailadres vindt je bij mijn messenger adres.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
SpiceWorm schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 11:01:
[...]
Uitzetten dus die hap!
Een ander idee wat ik heb om de vloerpomp tegelijk met de ketelpomp te schakelen. Zo heb je dus het zelfde effect als van een 200€ dure pompschakelaar. Vervolgens stel je je ketel in dat hij enkel op bepaalde tijdstippen hoeft te verwarmen.

[...]
Ehm, ik heb deze pompschakelaar en die kost met 55 Euro toch wel wat minder. Reken maar uit, je hebt dat ding in 1 jaar terugverdiend, plus nog wat comfort gewonnen.
Zijn er dan mensen met een kamer thermostaat aangelsloten op de vloerverwarming? Dat werkt toch helemaal niet? (vanwege de vertraging van pak-em-beet 6~8 uur??)
Ja, ik. Bij de Celcia 20 kan je een 'P' en 'I' waarde opgeven. Dit heeft met de regelkarakteristiek te maken. De handleiding vertelt je welke waarde je moet kiezen voor radiatoren en welke voor vloerverwarming. Je kan ze zelf ook nog aanpassen als het te snel of te langzaam gaat.
Aangezien de vertraging zo ongeveer 1.5 graad per uur is, komt 6-8 uur helemaal niet voor met 2 graden nachtverlaging. De thermostaat kan misschien 1x de mist ingaan, de volgende dag wordt dat gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
SpiceWorm schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 11:17:
[...]

Vanwaar verkeerde zuinigheid? Pompen moeten idd elke 24 of 48 uur een paar minuutjes lopen.
Waarom eigenlijk? Let wel, ik doe het ook mbv de pompschakelaar en de CV staat 365 dagen/jaar aan, maar wat kan je gebeuren als de pomp langere tijd uitstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@SasJo
Neem even contact op via een PM.
Ik weet wel iemand in de buurt. (Wijchen) die mogelijk kan helpen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

guus.assmann schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:38:
@SasJo
Neem even contact op via een PM.
Ik weet wel iemand in de buurt. (Wijchen) die mogelijk kan helpen.
Jouw email adres klopt niet (ik weet niet wat een PM is, denk personal message)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
JakeNL schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:11:
Ehm, ik heb deze pompschakelaar en die kost met 55 Euro toch wel wat minder. Reken maar uit, je hebt dat ding in 1 jaar terugverdiend, plus nog wat comfort gewonnen.
Da's idd zeer interessant. Deze scheelt ook een bak stroom in de winter, i.t.t. de tijdschakelaar. Ik lees echter dat 'ie 's zomers eens in de 14 dagen aanslaat, kun je dit ook verhogen naar bijv. 1 dag? Wil geen risico nemen daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ Jake NL
Ok, 50 euro is andere koek, maar nog steeds pak em beet 10x zo duur als een doe hetzelf fix met een kroonsteentje. Enige nadeel is dat de vloerpomp waarschijnlijk ook draait wanneer er warm water getapt wordt, maar ik vermoed dat de pomp nog steeds minder draaiuren maakt dan met een schakelklok.
Dat pompen regelmatig even moeten lopen is tegen het vastlopen. Goede kans dat je na 2 of 3 seizoenen de pomp volledig stilzetten de pomp niet meer wil draaien. Ik meende dat CV ketels het 5 minuten per week doen, mocht de pomp de hele week niet gedraaid hebben.

De besparing van het volledig afschakelen van een CV ketel is op stroom (pomp 80watt & standby 10~20 watt) en op gas (bij stoken van het energieverlies van het voorraadvat). Ik weet niet wat het gasverbruik is, maar het is compleet onzinnig sluipverbruik.

@ ketelonderhoud
Het enige onderhoud wat ze volgens mij doen is de boel stofzuigen en kijken of het nog goed werkt (wat meestal het geval is). De rest van het bedrag gaat op aan het standby staan voor noodgevallen. Als je twijfelt over het onderhoud, laat ze gewoon komen. Op youtube staan trouwens wel doe hetzelf onderhoud filmpjes, met een veelzeggende reactie.<

[ Voor 8% gewijzigd door SpiceWorm op 29-12-2009 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:30
[...]

Nee, dezelfde link maar dan iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Hark_k schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:52:
[...]

Da's idd zeer interessant. Deze scheelt ook een bak stroom in de winter, i.t.t. de tijdschakelaar. Ik lees echter dat 'ie 's zomers eens in de 14 dagen aanslaat, kun je dit ook verhogen naar bijv. 1 dag? Wil geen risico nemen daarmee.
Ik heb helaas nog z'n voorganger. In theorie is die niet regelbaar. In de praktijk wel: je trekt de sticker los waarop staat 35'C en voila, de draaipotmeter grijnst je tegemoet. :)
Die van mij lijkt in ieder geval elke dag te draaien en ik heb het idee dat het gewoon om de 24 uur gebeurt, ook als de verwarming net is aangeweest. Ik heb al een paar keer gemerkt dat de pomp een tijdje draaide terwijl de aanvoerbuis koud was.
Waarschijnlijk is eens per 14 dagen ook OK, ik wilde wel dat mijn pompschakelaar dat ook deed. Mocht je dat toch willen versnellen: bij mij gaat de pomp standaard 10 minuten draaien wanneer ik de stekker van de pompschakelaar in het stopcontact doe: je zou het dus nog kunnen combineren met een tijdklok die eens per dag even uit en dan weer aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het experiment met het elektrische kacheltje dreigt op een mislukking uit te lopen, althans het meten dreigt op een mislukking uit te lopen. Door wat ziekte aan het begin van de maand en aantal vrije dagen rond de feestdagen is ons stookgedrag veel te verschillend met de voorgaande periode om iets zinnigs te kunnen zeggen over gasbesparing. Ook zijn we het kacheltje anders in gaan zetten. Ik probeer altijd een uurtje of zo voordat we gaan slapen de verwarming uit te zetten, maar dan wordt het in de slaapkamer vrij snel vrij koud, ondanks dubbel glas en dikke gordijnen. Dus bij koud weer stookten we dan toch maar door tot net voordat we naar bed gingen. Nu hebben we het elektrische kacheltje in de slaapkamer staan en laat ik het een half uurtje voor het slapen gaan draaien, en in die tijd verhoogt het de temperatuur van (bijvoorbeeld) 14 graden naar 17 of 18 graden. De verwarming kan dan toch uit (de radiator in de slaapkamer draai ik nu sowieso dicht). Dat is dus een comfortverhoging en tegelijk (waarschijnlijk) een aardgasbesparing.

Maar helaas kan ik dus door ons vrijwel random stookgedrag niet rekenen aan energie en kosten. Jammer.

Ook krijgen we het overschot van 200kWh lang niet op.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dat je kunt slapen in een warme slaapkamer zeg, ik zou er alleen maar hoofdpijn door krijgen.
Het liefst gaat er bij deze vorst nog een raam open.
Dicht tegen de vrouw des huizes (behalve de voeten want die zijn ijskoud) aan kruipen wil ook nog wel eens helpen :)

[ Voor 28% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-12-2009 16:01 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is ook voornamelijk voor mijn vriendin, niet voor mij. Zij kan simpelweg niet slapen met de temperaturen die er zonder verwarming op onze slaapkamer heersen. En dat is dan met een elektrische deken op een timer van een uur én 4 (jawel: vier) dekbedden op elkaar. Haar interne kacheltje werkt niet goed. Of zo. Niet handig maar niet zoveel aan te doen.

-edit-

Voor mij hoeft de slaapkamer ook niet zo warm. Hier op het forum zijn vrij veel fans van het passiefhuisconcept, mijzelf incluis. Vergeet echter niet dat in een 'echt' passiefhuis het nauwelijks mogelijk is de temperaturen tussen de diverse ruimtes te variëren. Als je dus de temperatuur van de leefruimtes verhoogt wordt de slaapkamer ook warmer. Dat weten niet veel mensen.

[ Voor 39% gewijzigd door JeroenH op 29-12-2009 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:20
de veranderlijke bel;asting op vloeren en zolders is volgens mij geregeld in normen, waar de leverancier van de vloerplaten mee moet rekenen bij de bepaling van de benodigde sterkte van de vloerplaten, ( effectief rekent hij dus uit hoeveel wapening er in de vloerplaten moet, wat mede dus de prijs bepaat. in betonconstructies is de wapening een dure "component")
die als je dus weet wat die belasting is, dan weet je ook of de vloer die belasting kan dragen. belastingen gaan meestal in kN/m^2.

stel dat de veranderlijke belasting waarmee gerekend is 1kN/m2 is dan kun je dta op je hele plaat toelaten
als de plaat 6 m lang is, dan kun ej dus totaal 6 kN per meter plaatbredte toelaten. dat is niet hetzelfde als een puntlast ( belasting op 1 punt) van 450kg, maar geeft natuurlijk wel een indicatie van of het kan.

hjemoet dan wel rekening houden met 2 of 3 extra puntlasten van ongeveer 75 kg (personen), bijvoorbeeld tijdens installatie of het showen van je spullen.

omrekenen van gram naar Newton: F=m*a Fis de kracht, M is massa, en a is de versnelling, in hetgeval van een gwicht is dat de valvervnelling op aarde, (g, gravitatiekracht?) ongeveer 9,81 in nederland geloof ik, wordt vaak 10 voor gerekend.

om het echt uit te rekenen moet je even wat mechanica ophalen van het voortgezet onderwijs, je moet berkenen of het moment in de vloer niet te hoog wordt, of de dwarskracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
JakeNL schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 09:37:
[...]

je verfgeet dat de betonvloer ook het eigen gewicht moet kunnen dragen, en dat de wapening voornamelijk wordt bepaald om er maar zo weinig mogelijk van in te hoeven stoppen. een betonvloer kan daarom niet "per definitie" meer dan een houten vloer dragen. momentaan is hier niet van toepassing, want dat betekent dat de vloer voor een korte tijd ook die belasting moet kunnen dragen. de veiligheidfactoren voor momentane belasting is anders dan die van de variabele belasting, en het eigen gewicht legt ook nog wat in de schaal.

aangezien de boiler definitief blijft staan moet je vloer voldoen met de boiler als variabele belasting of zelfs als permanente belasting ( en bij hetgeval eigen gewicht moet worden gerekend)

het voordeel van betonvloer is dat de stijfheid hoger is, en minder doorbuigt, een betonvloer is vaak ook voorgespannen en zal daardoor ook bij belasting nog voornamelijk vlak zijn aan de onderkant. dat heeft voordelen bij vouwwanden (e.d) die aan de vloer zouden kunnen hangen.
geluiddemping en grotere overspanningen zijn t voornaamste voordeel van betonvloeren, alsmede dat ej daar makkelijker stabiliteit uit kunthalen

de momentane belasting wordt bepaald door de veranderlijke belasting te vermenigvuldigen met een momentaanfactor. die factor ligt altijd tussen 0 en 1.

afhankelijk van de belastingcombinatie die je beschouwt ( welke verschillende belastingen je met elkaar combineert, om te zien of het belastinggeval voldoet) gebruik je dus de veranderlijke belasting of de momentane belasting. afhankelijk van het belastinggeval zijn ook de veiligheidsfactoren voor de verschillende belastingen anders. bij brand is bijvoorbeeld de veiligheidfactor 1, terwijl die normaal bijvoorbeeld 1,5 zou zijn.

jemoet dus verschillende belastongcombinaties beschouwen, afhankelijk van de functie van het gebouwm of de ligging binnen een gebouw. in alle voorgeschreven te beschouwen belastinggevallen moet de constructie sterk genoeg zijn ( er zijn bijvoorbeeld belastinggevallen die sneeuw of regen op een dak beschouwen, of brand, of windbelasting, of aanrijbelasting. dit zijn "speciale" gevallen waarbij de momentaanfactor om de hoek komt kijken.
de constructie moet niet alleen sterk genoeg zijn, maar ook niet teveel doorbuigen, stabiel zijn, niet knikken of kippen etc. maar dan wordt het wel erg technisch
voor een betonvloer zijn de laatste zaken meestal miet erg spannend.

[ Voor 28% gewijzigd door engelbertus op 29-12-2009 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
[...]

in woningen worden veelal wel kanaalplaten gebruikt, ze zijn namelijk stukken lichter dan een breedplaat, en een kanaalplaat kun je sneller mee bouwen. een kanaalplaat is net als lego, je kunt er meeteen weer op lopen en verder bouwen. breedplaten moet je onderstempelen, wapenen, en betonstorten, en laten uitharden. kost dus meer manurenen wachttijd.

in appartementengebouwen of de utiliteitsbouw wordt wel vaak gebruik gemaak van kbreedplaatvloeren omdat je dan wat flexibeler bent met sparingenm overspanning(srichting) en er meer leidingen in de vloer kunnnen worden opgenomen. ook bij de tegnwoordig meer toegepaste betonkernactivering is een masieve vloer een voordeel. ookal heeft bijvoorbeeld VBI tegenwoordig flexcaso, met vloeren waarin betonkernactivering al is opgenomen in de kanaalplaten en er door een dikkere onderschil en kleinere kanlen( en minder gewichtsbesparing) wel ook veel leidingen in de vloer kunnen worden opgenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 13-09 20:37

Best veel die 86 watt, toch eens hier gaan meten.
Mijn Celcia 20 raakte zijn instellingen kwijt als de stroom van de CV ging, niet handig.
Ik heb nu een iSense met batterijen waarbij het misschien wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 16:09:
Haar interne kacheltje werkt niet goed. Of zo. Niet handig maar niet zoveel aan te doen.
Gezondheid gaat boven alles, als je vriendin er goed door kan slapen zeg ik doen, aan met die kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@SasJo
Stuur dan maar aan: {voornaam.achternaam@}hetnet.nl

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:23
Woodski schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 16:50:
[...]

Best veel die 86 watt, toch eens hier gaan meten.
Mijn Celcia 20 raakte zijn instellingen kwijt als de stroom van de CV ging, niet handig.
Ik heb nu een iSense met batterijen waarbij het misschien wel goed gaat.
wel reeel die 80 watt.. Mijn intergas gaat ook gewoon in de zomer/voorjaar keihard uit....
bij stoken (gemoduleerd) verloopt de energieopname van ca 20 Watt tot 140 Watt... (afhankelijk van pomp/snelheid/etc.etc.).
nu met de winter laat ik de CV gewoon rustig sudderen.....
Vorstschade is een andere uiterste, nietwaar?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

greenchoice onder 0 marktprijs ?
http://van.wijk.net/pvt/gc122009.jpg
dat doen ze dus wel, en dat is erg prettig.
ze salderen niet eens door op laagtarief, nee, ze betalen hoog uit,
en ik betaal laag.
dat kan verder geen enkele leverancier matchen, en anders zien we graag feiten.

mijn buurman betaalde over 2009 4120,20 euro aan energie (woning 1974 niets aan gedaan)
ik betaalde in 2009 227 euro (voornamelijk vastrecht) (herisolatie/hr++glas/qsolar/3850wp pv)
het verschil is opgelopen tot 38900 euro in 10 jaar, maar de buurman pikt het niet langer geloof ik,
het gesprek was wat snel over....
mijn initiele raming was 14.400 euro besparing in 10 jaar, en dat was ook mijn investering.(lees: op renovatie/vervangingsmoment)
van mijn huidige maandlast 60 euro, is 10 euro btw.... *zucht*
de elektrische verwarming doet het hier verder prima, en de hotfill staat dicht,
toch heb ik mijn stroom niet opgekregen.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 19:39:
greenchoice onder 0 marktprijs ?
http://van.wijk.net/pvt/gc122009.jpg
dat doen ze dus wel, en dat is erg prettig.
ze salderen niet eens door op laagtarief, nee, ze betalen hoog uit,
en ik betaal laag.
dat kan verder geen enkele leverancier matchen, en anders zien we graag feiten.
Ik ben benieuwd of ze dat volgend jaar ook met mijn systeem de volle mep uitbetalen ipv maar 9 cent/kWh, want ik ga wel een heel stuk meer negatief staan dan die 181kWh.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ook, met jouw 2kwp erbij word het dan -2181kwh ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Weet iemand het verschil tussen een Kyocera paneel KD210GH-2PU en de KD210GH-2P m.a.w. waar staat die laatste U voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.solarshop-euro...era_kd210gh-2p_m_774.html
http://www.solarshop-euro..._info.php?products_id=677

ik zou de specs even goed naast elkaar leggen, (voltages en afmeting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

s441558 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:00:
[...]

Als je een schetje naar mij mailt, wil ik wel even kijken hoor. Wat ik nodig heb is een schetsje van de vloerplaat en waar de ondersteuningen (muren) eronder zitten (van de gehele plaat, dus niet alleen die twee die vlak ernaast zitten). Ook een overzichtje van de muren die erop staan. Ik denk dat het geen probleem is, maar dat kan ik pas zien met een volledig overzicht. Mijn mailadres vindt je bij mijn messenger adres.
Ernst bedankt, ik heb as zondag een bouwkundige projectleider over de vloer, ik ga het hem vragen, je hoort er nog van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

JakeNL schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:45:
[...]

DE oplossing hiervoor is de... Pompschakelaar (komt in elk topic gemiddeld 1x voor, ehm... bijna, topic 1, 5, 8, 9, 11, 14, 15, 16, 17). :)

Deze pompschakelaar laat de pomp alleen draaien als de bijgevoegde temperatuursensor een warme aanvoerleiding voelt. Slaat de kamerthermostaat uit, dan zal het aangevoerde water afkoelen en de pomp vanzelf stoppen.
Bijkomend voordeel is dat het warme water in de vloer er niet uitgepompt wordt en de vloer dus constanter van temperatuur blijft.
Eens per dag slaat de pomp een aantal minuten aan om vastzitten te voorkomen.

Kortom, ook in koude wintermaanden kan je nog flink besparen op je vloerverwarmingspomp, omdat'ie slechts een paar uur per dag ECHT nodig is. Daarnaast werkt het altijd, in tegenstelling tot jouw oplossing: als de thermostaat net warmte vraagt op het moment dat je tijdschakelaar uitstaat, draait de CV voor niks.
Jake, welke pompschakelaar heb jij? en wat kostte die?
Alleen al het feit dat de vloer constanter van temp blijft, is al prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik dezelfde heb.
Heatnet
http://www.heatnet.nl/index.html

Werkt super, precies zoals JakeNl schrijft
Prijs staat er bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 21:45:
ik ook, met jouw 2kwp erbij word het dan -2181kwh ....
Ik neem aan dat je ook op zoek gaat naar een leuke warmtepomp? Met een COP van slechts 3 zou dat 6543kWh thermisch betekenen oftewel +/- 750m³ gas. Dat is dan financieel wel de meest aantrekkelijke optie denk ik als je zoveel terug levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

pcmadman schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:37:
[...]

Ik neem aan dat je ook op zoek gaat naar een leuke warmtepomp? Met een COP van slechts 3 zou dat 6543kWh thermisch betekenen oftewel +/- 750m³ gas. Dat is dan financieel wel de meest aantrekkelijke optie denk ik als je zoveel terug levert?
Dat is geen optie. Ik heb geen gas maar stadsverwarming en dat is toch merendeel vastrecht en niet op te zeggen. Kan ik beter mijn overschot uit laten betalen. (en hopen dat Greenchoice meer geeft dan die 9 cent/kWh)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:37:
Ik denk dat ik dezelfde heb.
Heatnet
http://www.heatnet.nl/index.html

Werkt super, precies zoals JakeNl schrijft
Prijs staat er bij.
GEWELDIG!!! heb hem na gelezen te hebben gelijk besteld, nu 65 euri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SasJo schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:24:
[...]

GEWELDIG!!! heb hem na gelezen te hebben gelijk besteld, nu 65 euri
ik heb bij mijn vloerverwarming ook een pompschakelaar geleverd gekregen
koste ook iets van 70 euro,
die is niet instelbaar qua temperatuur, dus wellicht dat ik nog een andere neem (ik heb nu die van www.energier.nl)

die van heatnet is dan zeg maar hetzelfde idee, maar dan instelbaar. ik weet niet wat er meer aan ingesteld kan wprden, maar blijkbaar kun je er ook temperaturen voor koelen in zetten, en tijden programmeren.

het nut daarvan icm met een goed werkende klokthemostaat in de ruimte ontgaat me dan wel even voor wat betreft de klokfunctie.

ik vond zelf die pompschakelklokken eeen beetje hoger op deze pagina wel aantrekkelijk. daarbij hoeft niet dat apparaat direct in het stopcontact, en die was goedkoper. die was alleen niet digitaal afleesbaar.

en die was er ook met een 24 schakelcontact, zodat die exact met de thermostaat geschakeld zou kunnen worden ( of dat ook gaat met elke openthermthemostaat is wel even de vraag volgens mij....) dan gaat de pomp meteen uit als er geen warm water meer wordt aangevoerd, ipv dat het aanvoerwater daadwerkelijk flink is afgekoeld, en er dus al kouder water door de vler is gepompt.

*-* weet er iemand ook een goed systeem om met 1 thermostaat meerdere zones te kunnen aansturen? ( combinatie vloerverwarming op de beganegrond, (1 zone) en radiatoren op de verdiepingen ( zone 2 t/m 5) bijvoorbeeld.

honeywell heeft wel een systeem voor twee zones, maar dat is net niet wat ik zoek.
daarmee zouden alle slaapkamers, en de badkamer op 1 instelling komen en dat is niet handig. badkamer is bijvoorbeeld 22 graden, en de slaapkamers toch niet hoger dan max 18 graden ongeveer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 30 december 2009 @ 03:03:
[...]

en die was er ook met een 24 schakelcontact, zodat die exact met de thermostaat geschakeld zou kunnen worden ( of dat ook gaat met elke openthermthemostaat is wel even de vraag volgens mij....) dan gaat de pomp meteen uit als er geen warm water meer wordt aangevoerd, ipv dat het aanvoerwater daadwerkelijk flink is afgekoeld, en er dus al kouder water door de vler is gepompt.
Die van Heatnet schakelt automatisch bij de ingestelde aanvoertemperatuur uit.
Bijvoorbeeld temperatuur lager dan 28gr=uit dus nooit koud water rondpompen.
engelbertus schreef op woensdag 30 december 2009 @ 03:03:
*-* weet er iemand ook een goed systeem om met 1 thermostaat meerdere zones te kunnen aansturen? ( combinatie vloerverwarming op de beganegrond, (1 zone) en radiatoren op de verdiepingen ( zone 2 t/m 5) bijvoorbeeld.

honeywell heeft wel een systeem voor twee zones, maar dat is net niet wat ik zoek.
daarmee zouden alle slaapkamers, en de badkamer op 1 instelling komen en dat is niet handig. badkamer is bijvoorbeeld 22 graden, en de slaapkamers toch niet hoger dan max 18 graden ongeveer.....
Ik heb het regelsysteem van danfoss.
http://verwarming.danfoss...73_MNU17452510_SIT40.html
Kan ook nog vloertemperaturen bewaken en koelen en tot 10 ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 22:03:
Weet iemand het verschil tussen een Kyocera paneel KD210GH-2PU en de KD210GH-2P m.a.w. waar staat die laatste U voor?
Frame afmetingen en junction box. De PU heeft een frame van 46mm hoog en de P een van 36mm. Ook het gewicht is anders. Je zou verwachten dat het paneel met het 46mm frame zwaarder is. Volgens de specs is echter de P 18,5kg en de PU 18kg

ZonneStroom

Pagina: 1 ... 25 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.