Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.909 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:29
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 19:39:
greenchoice onder 0 marktprijs ?
http://van.wijk.net/pvt/gc122009.jpg
dat doen ze dus wel, en dat is erg prettig.
ze salderen niet eens door op laagtarief, nee, ze betalen hoog uit,
en ik betaal laag.
dat kan verder geen enkele leverancier matchen, en anders zien we graag feiten.

mijn buurman betaalde over 2009 4120,20 euro aan energie (woning 1974 niets aan gedaan)
ik betaalde in 2009 227 euro (voornamelijk vastrecht) (herisolatie/hr++glas/qsolar/3850wp pv)
het verschil is opgelopen tot 38900 euro in 10 jaar, maar de buurman pikt het niet langer geloof ik,
het gesprek was wat snel over....
mijn initiele raming was 14.400 euro besparing in 10 jaar, en dat was ook mijn investering.(lees: op renovatie/vervangingsmoment)
van mijn huidige maandlast 60 euro, is 10 euro btw.... *zucht*
de elektrische verwarming doet het hier verder prima, en de hotfill staat dicht,
toch heb ik mijn stroom niet opgekregen.
Je valt in herhaling. Dit is minimaal de 10e keer dat ik dit lees...niemand heeft hier iets aan!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

QuestionMarc schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:10:
[...]

Je valt in herhaling. Dit is minimaal de 10e keer dat ik dit lees...niemand heeft hier iets aan!
Spreek voor jezelf, motivatie om zelf te gaan besparen is altijd handig :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

SasJo schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:24:
[...]

GEWELDIG!!! heb hem na gelezen te hebben gelijk besteld, nu 65 euri
http://www.tercal-shop.nl...aar&cName=pompschakelaars

55 euri :) gebruik hem 2 jaar nu, evenals mijn ouders en beide broers
50 euro incl verzending toen ik er 4 bestelde :)

[ Voor 11% gewijzigd door sander817 op 30-12-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:13
Thrackan schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:14:
[...]

Mee eens...
Ik ben ook heel benieuwd wat Eric van plan is met:
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 21:45:
ik ook, met jouw 2kwp erbij word het dan -2181kwh ....
Met een warmtepomp en electrisch koken zou je dan echt je gasaansluiting op kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de opbrengst vandaag niet zo groot zal zijn :(

http://album.partyflock.nl/74594280.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38
[...]

Hear hear! Ik ben en blijf stiekem ontzettend jaloers. Zo laag met mijn energieverbruik zit ik helaas nog steeds niet :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:20
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 06:43:

[...]

Ik heb het regelsysteem van danfoss.
http://verwarming.danfoss...73_MNU17452510_SIT40.html
Kan ook nog vloertemperaturen bewaken en koelen en tot 10 ruimtes.
dat systeem klinkt idd wel aantrekkelijk. draadloos.. maar daarmee kan ik nog niet mijn radiatoren dmv klokthermostaat regelen, of ik moet elke radiator afzonderlijk voorzien van een knop met ingebouwd programma, en kijken of ik een warmtevraag kan genereren voor de slaapkamers.

ik zit dus op draadloze radiatorknoppen te wachten, maar ik zou niet weten bij welk systeem ik dat zou kunnen aansluiten ( welke fabrikant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kreeg een brief van de Nuon dat mijn energie tarieven niet gewijzigd werden. :?
Deze was op zo'n knullige manier geformulierd, die brief had een hoog na na na na na gehalte :(
Het lijkt wel dat ze het leuk vinden dat je te veel betaald, en dat wrijven ze je nog even in :(

Kreeg ook een brief dat mijn gascontract was afgelopen, dus met gas kon ik zo overstappen. :*)

Elektra was een ander verhaal.
Ik moet nog tot 31-12-2014 !!!!! 8)7 8)7
Contract openbreken koste minimaal 125 euro, de mevrouw van greenchoice vertelde
dat ze geen overstap vergoeding konden geven, omdat ik zelf hun benaderde. 8)7 8)7
Uiteindelijk Nuon gebeld om de boete precies te laten berekenen.
De aardige mevrouw aan de telefoon vertelde dat ze me ging door verbinden met
de overstap service.
Een prettig gesprek gehad met de overstap mevrouw. O-)
Ze veranderde boetevrij mijn 5 jarig contract tegen dure tarieven, naar een 3 jarig nieuw goedkoper tarief. :*)

Het zijn nog niet de greenchoice prijzen, maar het is in iedergeval 20% op de kale energieprijs goedkoper.

Het loont dus om met je huidige leverancier te onderhandelen :*)

Het viel me tegen van greenchoice dat ze geen vergoeding gaven voor de overstap.

Uiteindelijk een jaar korter contract en betere tarieven win/win dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je bedoelt toch niet zoiets of wel??

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=617501

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
[...]Spreek voor jezelf, motivatie om zelf te gaan besparen is altijd handig :Y
Als je daar motivatie uit moet halen...mijn motivatie is voor 80% comfortverbetering en 20% financieel. Wie wil er nou in huis wonen wat niet warm te stoken is? Waar de ijsbloemen op de ramen staan smorgens...ik niet iig.
Ik heb vaak koude voeten en daarom heb ik de vloer geisoleerd, maar wel de betaalbare weg gekozen (Tonzon). Natuurlijk kan ik de hele houten vloer eruit halen en vloerverwarming leggen in een nieuwe betonvloer, maar dat is zo veel werk en kost veel € daarom doe ik het niet...
En die vergelijk met kosten die je eerst betaalde met de kosten die je nu betaald, dat gaat soms ergens over maar je kunt ook doorslaan. Toen we ons huis kochten was het ook een ramp qua het ontbreken van enige isolatie, maar daar ga ik mijn huidige verbruik niet mee vergelijken. Dat is hetzelfde als het wonen in een lemen hut vergelijken met het wonen in een gemiddeld westers huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op dit moment hebben wij in de woonkamer een grote schuifpui. Deze pui is voorzien van dubbel glas (geen HR-glas) dat gevat is in een aluminium kozijn met schuifventilatie die zijn beste tijd gehad heeft. Omdat de pui op het noordoosten is gericht komt er 's winters veel kou hierdoor binnen (je kan ook zeggen dat veel warmte hierdoor verloren gaat).

Wij zijn aan het kijken of het interessant is om deze pui te vervangen door een pui van hout met HR++ of drievoudige beglazing. Heeft iemand ervaring met het toepassen van drievoudige beglazing op een schuifdeur? Kan dit? Wat zijn de kosten van een houten pui incl. HR++ beglazing? Wat zijn de meerkosten voor drievoudig glas? Loont dit?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

QuestionMarc schreef op woensdag 30 december 2009 @ 13:15:
[...]

Als je daar motivatie uit moet halen...mijn motivatie is voor 80% comfortverbetering en 20% financieel. Wie wil er nou in huis wonen wat niet warm te stoken is? Waar de ijsbloemen op de ramen staan smorgens...ik niet iig.
Ik heb vaak koude voeten en daarom heb ik de vloer geisoleerd, maar wel de betaalbare weg gekozen (Tonzon). Natuurlijk kan ik de hele houten vloer eruit halen en vloerverwarming leggen in een nieuwe betonvloer, maar dat is zo veel werk en kost veel € daarom doe ik het niet...
En die vergelijk met kosten die je eerst betaalde met de kosten die je nu betaald, dat gaat soms ergens over maar je kunt ook doorslaan. Toen we ons huis kochten was het ook een ramp qua het ontbreken van enige isolatie, maar daar ga ik mijn huidige verbruik niet mee vergelijken. Dat is hetzelfde als het wonen in een lemen hut vergelijken met het wonen in een gemiddeld westers huis.
Ben jij soms die buurman van Eric? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:54:
Kreeg een brief van de Nuon dat mijn energie tarieven niet gewijzigd werden. :?
Deze was op zo'n knullige manier geformulierd, die brief had een hoog na na na na na gehalte :(
Het lijkt wel dat ze het leuk vinden dat je te veel betaald, en dat wrijven ze je nog even in :(

Kreeg ook een brief dat mijn gascontract was afgelopen, dus met gas kon ik zo overstappen. :*)

Elektra was een ander verhaal.
Ik moet nog tot 31-12-2014 !!!!! 8)7 8)7
Contract openbreken koste minimaal 125 euro, de mevrouw van greenchoice vertelde
dat ze geen overstap vergoeding konden geven, omdat ik zelf hun benaderde. 8)7 8)7
Uiteindelijk Nuon gebeld om de boete precies te laten berekenen.
De aardige mevrouw aan de telefoon vertelde dat ze me ging door verbinden met
de overstap service.
Een prettig gesprek gehad met de overstap mevrouw. O-)
Ze veranderde boetevrij mijn 5 jarig contract tegen dure tarieven, naar een 3 jarig nieuw goedkoper tarief. :*)

Het zijn nog niet de greenchoice prijzen, maar het is in iedergeval 20% op de kale energieprijs goedkoper.

Het loont dus om met je huidige leverancier te onderhandelen :*)

Het viel me tegen van greenchoice dat ze geen vergoeding gaven voor de overstap.

Uiteindelijk een jaar korter contract en betere tarieven win/win dus :)
Heb ik vorige maand dus ook gedaan, gemeld dat er zoveel aanbiedingen om me heen zijn en of hun dus niets voor me konden doen. En dat kon dus....rwe betaalde hun eigen de boete en ik krijg lagere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
QuestionMarc schreef op woensdag 30 december 2009 @ 13:15:
Als je daar motivatie uit moet halen...
Geld is een prima motivator.
mijn motivatie is voor 80% comfortverbetering en 20% financieel. Wie wil er nou in huis wonen wat niet warm te stoken is? Waar de ijsbloemen op de ramen staan smorgens...ik niet iig.
Ik krijg van jouw reacties altijd het idee dat je fundamentalistisch in milieubesparing bent :?
Maar eric-pvt z'n afrekening met een negatieve afname had ik nog niet eerder gezien, en is het bewijs dat het kan. Naar mijn idee een belangrijk resultaat en evenzo belangrijk dat het gecommuniceerd wordt. (het is eigenlijk een overwinning op de energiebedrijven en een forse stimulans voor zelfopwekkend nederland!).

[ Voor 7% gewijzigd door SpiceWorm op 30-12-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
SpiceWorm schreef op woensdag 30 december 2009 @ 13:49:
[...]
Geld is een prima motivator.
[...]
Ik krijg van jouw reacties altijd het idee dat je fundamentalistisch in milieubesparing bent :?
Maar eric-pvt z'n afrekening met een negatieve afname had ik nog niet eerder gezien, en is het bewijs dat het kan. Naar mijn idee een belangrijk resultaat en evenzo belangrijk dat het gecommuniceerd wordt. (het is eigenlijk een overwinning op de energiebedrijven en een forse stimulans voor zelfopwekkend nederland!).
Helaas zit je dan op dit forum echt verkeerd. De mensen die hier posten en lezen zijn over het algemeen toch wel bezig met energiebesparingen. Als je anderen wilt overtuigen kun je dat beter op andere plaatsen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

QuestionMarc schreef op woensdag 30 december 2009 @ 14:13:
[...]

Helaas zit je dan op dit forum echt verkeerd. De mensen die hier posten en lezen zijn over het algemeen toch wel bezig met energiebesparingen. Als je anderen wilt overtuigen kun je dat beter op andere plaatsen doen.
Wederom: spreek voor jezelf... Ik kom in dit topic kijken uit interesse, en als ik dit soort resultaten zie word ik gestimuleerd om er zelf wat investeringen in te doen.

Dat dit jou weinig kan schelen betekent niet dat het nutteloos of misplaatst is om het hier te posten, in een groot topic over duurzame energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
Kets_One schreef op woensdag 30 december 2009 @ 13:17:
.....
Wij zijn aan het kijken of het interessant is om deze pui te vervangen door een pui van hout met HR++ of drievoudige beglazing. Heeft iemand ervaring met het toepassen van drievoudige beglazing op een schuifdeur? Kan dit? Wat zijn de kosten van een houten pui incl. HR++ beglazing? Wat zijn de meerkosten voor drievoudig glas? Loont dit?
Ik heb eens gezien dat (in een bouwprogramma) de eigenaren uit moesten wijken richting Denemarken/Scandinavie om het gewenste drie-voudig glaswerk te laten leveren... Vrees dat menig glashandel hier in NL/BE er nog geen voldoende ervaring mee zal hebben: ze zijn al blij als ze HR++ mogen leveren, lijkt me.

linkje

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
ik heb ook naar dit set gekeken. Het is alleen jammer dat de wandregelaars zelf geen open-dicht contact hebben om de ketel aan te sturen. De bijgeleverde 'Radiografische huiscentrale FHZ 1000' maakt het hele zaakje onnodig duur, omdat daar veel opties op zitten die je vaak niet nodig hebt voor het simpelweg verzamelen van warmteaanvragen en doorgeven aan de CV-ketel (bijv. op de vorst-aansluiting, naast de al aanwezige open-therm regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
NielsTn schreef op woensdag 30 december 2009 @ 14:26:
[...]

Ik heb eens gezien dat (in een bouwprogramma) de eigenaren uit moesten wijken richting Denemarken/Scandinavie om het gewenste drie-voudig glaswerk te laten leveren... Vrees dat menig glashandel hier in NL/BE er nog geen voldoende ervaring mee zal hebben: ze zijn al blij als ze HR++ mogen leveren, lijkt me.

linkje
Ik heb een folder van de PassiefhuisStichting Nederland eens doorgenomen en hierin zie in in ieder geval vier bedrijven die kozijnen met drievoudige beglazing aanbieden:
- Doornenbal uit Venendaal
- Timmerfabriek Overbeek uit Haaksbergen
- VIOS Houttechniek uit Driebergen
- Van Noordenne uit Hardinxveld Giessendam

Heeft iemand ervaring met bovenstaande bedrijven?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

glambalk schreef op woensdag 30 december 2009 @ 07:33:
[...]

Frame afmetingen en junction box. De PU heeft een frame van 46mm hoog en de P een van 36mm. Ook het gewicht is anders. Je zou verwachten dat het paneel met het 46mm frame zwaarder is. Volgens de specs is echter de P 18,5kg en de PU 18kg
Dank voor de info, ik kon het verschil niet zo gauw ontdekken.
De P zal door z'n geringe dikte wel iets duurder zijn, specs zijn voor de rest gelijk zo te zien.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Daarnet met tochtband van de Praxis mijn voordeur eens goed onder handen genomen. De voordeur is krom waardoor aan de bovenkant er een kier zit van maar liefst 8mm t.o.v. het kozijn. Je voelde het aan die kant van de deur altijd waaien.

Met een stuk tochtband van een paar euro dit gat eindelijk dicht gekregen ( is hol van binnen en erg elastisch ) heb ik hem eindelijk dicht gekregen. dat zal wel niet de wereld besparen maar het is er in elk geval weer 1tje :-)
QuestionMarc schreef op woensdag 30 december 2009 @ 14:13:
[...]

Hoezo verkeerd? Ik denk dat menigeen op dit forum jaloers is op de resultaten van Eric-PVT. En ook wat betreft Eric-PVT zijn melding dat hij onder de 0 mag salderen en dat de netbeheerder heeft "verloren" is wel degelijk een overwinning op de boeven die wij netbeheerders noemen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:45
QuestionMarc schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:10:
Grappig dat iemand iets vraagt wat ooit één keer in deel zes of zo besproken is wordt afgesnauwd met UTFS!, maar dat een herhaling (en nog met nieuwe info ook, nl. dat salderen onder nul tegen de volledige markprijs na voldoende druk kennelijk mogelijk is) ook weggehoond wordt. We weten allemaal dat jij iets tegen eric-pvt lijkt te hebben, en dat kan. Maar wellicht is het handig en netjes dat niet op het forum te uiten. Het is maar een tip.

Aan de andere kant is eric-pvt natuurlijk ook een enorm moeilijk mannetje - vraag maar aan zijn netbeheerder ;) Die is vast net zo blij met hem als QuestionMarc.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 30-12-2009 17:39 . Reden: rare fout verbeterd ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
SolarKing schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:46:
[...]

Dat is geen optie. Ik heb geen gas maar stadsverwarming en dat is toch merendeel vastrecht en niet op te zeggen. Kan ik beter mijn overschot uit laten betalen. (en hopen dat Greenchoice meer geeft dan die 9 cent/kWh)
Ik vrees van niet, maar je kunt het altijd proberen. Eric is een apart geval, omdat hij zelf slim iets heeft geregeld... Dat gaat way beyond everything even Greenchoice dreamt about. De truuk is natuurlijk om dat het "normale" business model te laten worden. Daar is extreem hoge druk vanuit de publieke ruimte voor nodig, op alle fronten.

Ook hier blijkt weer dat stadswarmte klanten voor de zoveelste maal dik de lul zijn, omdat ze niets aan "compensatie" (lees: resterend gasverbruik, bij dezelfde leverancier) hebben te bieden. Omdat de SV ellende aan de grote galbakken van de E-holdings betaald moet blijven worden en nooit geliberaliseerd kan en zal gaan worden...

@Sprokkie:
Dacht je dat Greenchoice zich erg gekke dingen kan veroorloven? Blijft nog steeds een "relatief kleine" club. GC met Vattenfall/NUON Energie vergelijken is niet eerlijk... Die laatste "club" schud dat zo uit de mouw gevuld met "windfall profits" ellende en gratis gekregen emissie"recht" certificaten...

... en kan het gevit op elkander plies afgelopen wezen. Ja, irritaties zijn er, maar laat dit forum er niet door bederven door op elkaar te gaan hakken plies. Richt uw pijlen op de veroorzakers en verantwoordelijken van de duurzame energie miserie in dit landje. Kijken of ik mezelf aan m'n woorden kan houden... :X

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 30-12-2009 17:09 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 19:39:
mijn buurman betaalde over 2009 4120,20 euro aan energie (woning 1974 niets aan gedaan)
ik betaalde in 2009 227 euro (voornamelijk vastrecht) (herisolatie/hr++glas/qsolar/3850wp pv)
[...]
van mijn huidige maandlast 60 euro, is 10 euro btw.... *zucht*
Die €4120 is wel erg veel zeg. Dat is meer dan 4000m3 gas en 6000kWh stroom. Kan me er eerlijk gezegd weinig bij voorstellen. Ik vond dat wij initieel al hoog zaten met 3000m3 gas en 4000kWh stroom 8)7

Verder snap ik iets ff niet: jij betaalde €227 / jaar, maar wel €60 / maand :? :? :?
SolarKing schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 21:22:
[...]
Ik ben benieuwd of ze dat volgend jaar ook met mijn systeem de volle mep uitbetalen ipv maar 9 cent/kWh, want ik ga wel een heel stuk meer negatief staan dan die 181kWh.
Richting de 3500kWh neem ik aan als ik het dak van je buurman even meereken?

Ook ik heb de afrekening gehad van Greenchoice en we krijgen veel terug omdat zowel het gasverbruik als het electriciteitsverbruik gehalveerd is. Nu had ik bij GC deze maand de maandlast al verminderd (max, dus 10%).
In de jaarafrekening heeft GC dit nu nogmaals gedaan met als gevolg dat de maandlast nu met 20% tov vorig jaar is afgenomen, terwijl het verbruik gehalveerd is.
Is dat normaal? Aan de telefoon gaven ze nl. aan dat de maandlast zal worden afgestemd op dit gehalveerde verbruik, maar dat is dus niet gedaan :(

Volgend jaar zal het verbruik naar verwachting nog wat afnemen door 700Wp SolarKing pv en 7m2 HR++ glas ter vervaning van 15jr oud standaard isolatieglas. Het wachten is nu op wat droog weer in januari / februari zodat eea ook zijn/haar bijdrage kan gaan leveren :9~

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mars Warrior schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:23:

In de jaarafrekening heeft GC dit nu nogmaals gedaan met als gevolg dat de maandlast nu met 20% tov vorig jaar is afgenomen, terwijl het verbruik gehalveerd is.
Is dat normaal? Aan de telefoon gaven ze nl. aan dat de maandlast zal worden afgestemd op dit gehalveerde verbruik, maar dat is dus niet gedaan :(
Tja, ben ik blij dat ik altijd al een extreem laag verbruik heb gehad. Dus vonden alle drie de leveranciers waar ik ooit heb bijgezeten of nu bijzit (NUON (EWR ooit...) >>> Echte Energie >>> Greenchoice) dat wij altijd al "recht" hadden op lage maandbedragen. Als je in korte tijd van heel hoog naar behoorlijk laag gaat, zijn veel leveranciers niet zomaar geneigd om je naar rato te "bevoorschotten" (geleend van de :( van EZ). Want geen enkele leverancier ziet zijn/haar inkomsten gaarne flink inzakken. Dus zul je hemel en hel moeten bewegen om die voorschotten zelf normaal op je aangetoonde verbruik te laten aanpassen. Zelfs, helaas, bij de groenste leverancier. Ik suggereer dat je je keiharde verbruikscijfers doorstuurt en eist dat ze die bevoorschotting gaan aanpassen. Met een lichte dreiging van "contact met de Energiekamer" als effectief drukmiddel. Of, wellicht, op een "smakelijk stukje gepubliceerd op Polder PV"... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij heeft gelijk, en ik hoop dat we op deze direkte manier in 2010 door kunnen gaan, ook woodski,
beter was wellicht geweest enkel aan te tonen dat onder nul echt marktwaarde heeft.
samen vinden we nog wel eens de juiste toon om anderen te overtuigen, dat missen we nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Overigens, ik heb de dakofferte van Koston binnen, het andere bedrijf wilde geen offerte uitbrengen helaas.

het isoleren van mijn dak kost net geen 2000 euro, 1958 euro om precies te zijn. De extra Rd waarde is ongeveer 1,9 bij een luchtspouw van 7cm. Ze hebben ook nog een ander materiaal die iets beter isoleert. Deze komt uit op een isolatiewaarde Rd van 2,12. De kosten zijn ook iets hoger, ongeveer 200 euro voor het gehele dak.

Overigens als ik 1 of meer buren mee krijg dan gaat er 200 euro van de prijs af.

De verwachtte besparing ligt ergens tussen de 190 en 300m3 gas, afhankelijk ook van het gekozen isolatiemateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die €4120 is wel erg veel zeg.
Verder snap ik iets ff niet: jij betaalde €227 / jaar, maar wel €60 / maand
hij had 8620 kwh dat weet ik nog wel, gas niet meer.
mijn 227,-- is gebaseert op 30 juni geld terug, nu geld terug,
en maandelijks 60 euro betaald, blijft over +227 euro betaald.

/background edit: in mijn lemen hut woont trouwens een portugese vrouw, die onmiddelijk gaat muiten als de temperatuur onder de 20,5c zakt in de huiskamer, en zij was het, die besloot geen nieuwe gasketel te nemen, want ze kende de zonnesystemen allang uit portugal, ik (domme fossiele hollander) kwam zag en tweakte veel later pas aan dat ding....

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:49:
[...]

hij had 8620 kwh dat weet ik nog wel, gas niet meer.
mijn 227,-- is gebaseert op 30 juni geld terug, nu geld terug,
en maandelijks 60 euro betaald, blijft over +227 euro betaald.
Ik heb van de week het 'energie-dossier' van mijn ouders in handen gekregen om eens te kijken.
Totaal verbruik per jaar zo'n 6000 kWh en een kleine 3000 m^3 gas, dus zo heel onwerkelijk is dat helaas niet.
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:49:
/background edit: in mijn lemen hut woont trouwens een portugese vrouw, die onmiddelijk gaat muiten als de temperatuur onder de 20,5c zakt in de huiskamer, en zij was het, die besloot geen nieuwe gasketel te nemen, want ze kende de zonnesystemen allang uit portugal, ik (domme fossiele hollander) kwam zag en tweakte veel later pas aan dat ding....
Grappig is dat, dat hoe zuiderlijker je komt, des te vanzelfsprekender is het om wat met de zon te doen, terwijl wij het eigenlijk hier nog harder nodig hebben.
In plaats daarvan eert men hier het '50 jaar aardgas in NL', met een afzichtelijk monument langs de A7.
Daarover was hier in het noorden niet algehele euforie, kan ik je wel vertellen.
Afbeeldingslocatie: http://historiek.net/images/stories/media/ruygrok-molecuul-slochteren.jpg

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach..Energieleveranciers...iedereen met pv-panelen of een zonneboiler heeft wel enige ellende van ze.. Inderdaad je maandbedragen laten zakken gaat soms wat moeilijk... vinden ze lastig.. bang lijken ze dat je aan het einde van het jaar niet zult willen bijbetalen. Daarbij is het altijd handig, om iemand zijn geld alvast te bezitten en daar later heel misschien via onduidelijke berekeningen nog iets van terug te schuiven.
Echter na een jaar komt alles goed, de werkelijke standen komen er uiteindelijk echt wel!! Pas na zo'n 2 jaar weet je wat je nu werkelijk bent gaan besparen. Geen haast hebben dus, gewoon even lean back... rustig alles zijn werk laten doen... van 211 euries pm naar 89 nieuwe bevoorschotting. Zelfs bij Eneco komen er ze niet om heen... Ik wens iedereen veel succes. En net als velen hier erg content met de posts van Eric-pvt. Als je dat niet bent!! Lees het dan gewoon niet, irriteert dat je ook niet. En val mij verder niet lastig met kritiek op iemand hier in de topic. Leven en laten leven noem ik dat !! :*)
zonnigtype schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:34:
[...]

Tja, ben ik blij dat ik altijd al een extreem laag verbruik heb gehad. Dus vonden alle drie de leveranciers waar ik ooit heb bijgezeten of nu bijzit (NUON (EWR ooit...) >>> Echte Energie >>> Greenchoice) dat wij altijd al "recht" hadden op lage maandbedragen. Als je in korte tijd van heel hoog naar behoorlijk laag gaat, zijn veel leveranciers niet zomaar geneigd om je naar rato te "bevoorschotten" (geleend van de :( van EZ). Want geen enkele leverancier ziet zijn/haar inkomsten gaarne flink inzakken. Dus zul je hemel en hel moeten bewegen om die voorschotten zelf normaal op je aangetoonde verbruik te laten aanpassen. Zelfs, helaas, bij de groenste leverancier. Ik suggereer dat je je keiharde verbruikscijfers doorstuurt en eist dat ze die bevoorschotting gaan aanpassen. Met een lichte dreiging van "contact met de Energiekamer" als effectief drukmiddel. Of, wellicht, op een "smakelijk stukje gepubliceerd op Polder PV"... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op woensdag 30 december 2009 @ 16:53:
[...]
Ook hier blijkt weer dat stadswarmte klanten voor de zoveelste maal dik de lul zijn, omdat ze niets aan "compensatie" (lees: resterend gasverbruik, bij dezelfde leverancier) hebben te bieden. Omdat de SV ellende aan de grote galbakken van de E-holdings betaald moet blijven worden en nooit geliberaliseerd kan en zal gaan worden...
Ha ha zo dat moest er nog even op de valreep uit in 2009 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
benieuwd wie het laatste woord hier zal voeren op dit forum zo rond de jaarwisseling....
Don't count on me, heb nog een hele fles dure champagne te verorberen... :D

I place my bets on Polderjongen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op woensdag 30 december 2009 @ 22:46:
benieuwd wie het laatste woord hier zal voeren op dit forum zo rond de jaarwisseling....

Mag ik? De champagne is voor het overstappen naar Greenchoice en dat gaat bij ons op 31-12 op 00.00 uur gebeuren. Mocht je knallen horen en vuurpijlen zien, dan is dat vast ter ere van dit heuglijke feit.

A'dam PVOutput

• Mars Warrior

Mars Warrior

zonnigtype schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:34:
[...]
Ik hoop dat het zo'n vaart niet zal lopen. Ik vermoed dat dit een automatische aanpassing is binnen de (geautomatiseerde) onder/bovengrenzen. Op hun website staat ook dat als je hiervan af wilt wijken dat je moet bellen...

Ik heb het maandbedrag zojuist overigens nog een keer weten te verlagen met 10% (dus totaal al 30%!!), maar meer zit er niet in vrees ik zonder te bellen. Ik zie dat ze me nu inschatten voor 3331kWh stroom en 2415m3 gas terwijl de jaarafrekening uitkwam rond de 2200kWh stroom en 1250m3 gas. Door een kapotte CV (van maart tot oktober) is dat gas wat aan de lage kant (had eerder rond de 1600m3 moeten zitten), maar dan nog is het maandbedrag gebaseerd op onrealistisch verbruik.

In het nieuwe jaar toch nog maar eens bellen 8)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04
JeroenH schreef op woensdag 30 december 2009 @ 16:50:
[...]

Grappig dat iemand iets vraagt wat ooit één keer in deel zes of zo besproken is wordt afgesnauwd met UTFS!, maar dat een herhaling (en nog met nieuwe info ook, nl. dat salderen onder nul tegen de volledige markprijs na voldoende druk kennelijk mogelijk is) ook weggehoond wordt. We weten allemaal dat jij iets tegen eric-pvt lijkt te hebben, en dat kan. Maar wellicht is het handig en netjes dat niet op het forum te uiten. Het is maar een tip.
...
Laat dit svp aan de modjes over. We hebben een prachtig icoontje bovenaan het topic Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif om een topic report aan te maken.
Zullen we hierbij afspreken dat iedereen die zich stoort aan een post van een ander, dat voortaan via PM en/of TR uit te praten, zoals ook uitgelegd in de FAQ op GoT.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 31-12-2009 01:13 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• engelbertus
hmm dat op de site van conrad begint er wel op te lijken, maar het is het nog net niet, of het is juistt overkil.
.
ik heb al diverse keren mijn maandbedragen vrij drastisch laten aanpassen via de telefoon bij greenchoice. als je een goed verhaal hebt gaan ze denk ik wel met je mee.
in mijn nieuwe huis werd ik meteen ingeschat op veel verbruik, terwijl ik er nog niet eens woon. daar konden ze iig wel meteen de maandlast een stuk verlagen.

• zonnigtype
NielsTn schreef op woensdag 30 december 2009 @ 22:46:

Don't think so. Als het goed is lig ik dan naast het dinnetje te bibberen in een tentje vlak bij de grens met dat oh zo vooruitstrevende Vlaanderen. Zonder stadswarmte aansluiting, zonder mobiele elektronische apparatuur om jullie mee te vermoeien, en alvast afhardend voor de barre tijden die komen gaan... :o

Overigens wel met een slokske rode wijn, voor het versterken van de inwendige mensch...

Jullie allen ook nog een rustige, bedachtzame, en heerlijk duurzame jaarwisseling gewenst...

;)

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
engelbertus schreef op donderdag 31 december 2009 @ 01:25:
ik heb al diverse keren mijn maandbedragen vrij drastisch laten aanpassen via de telefoon bij greenchoice. als je een goed verhaal hebt gaan ze denk ik wel met je mee.
in mijn nieuwe huis werd ik meteen ingeschat op veel verbruik, terwijl ik er nog niet eens woon. daar konden ze iig wel meteen de maandlast een stuk verlagen.
Ik heb ook mijn maandbedag na één telefoontje flink omlaag kunne bijstellen (van €63 naar €9, alleen stroom). Wat wel opvalt is dat ze het geschatte jaarverbruik niet hebben aangepast, zie tabel uit mijn greenchoice online dossier.
Afbeeldingslocatie: http://deejee.gratis-host.eu/img/greenchoice.jpg
Het gevolg is dat ik mijn bedrag nu niet meer zelf kan aanpassen, tenzij naar een bedrag van minimaal €54.

Verwijderd

deejeebv schreef op donderdag 31 december 2009 @ 09:36:
[...]
Het gevolg is dat ik mijn bedrag nu niet meer zelf kan aanpassen, tenzij naar een bedrag van minimaal €54.
Wil je nog lager dan € 9. Gewoon nog een keer bellen toch :+

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:09
JakeNL schreef op woensdag 30 december 2009 @ 14:49:
[...]

ik heb ook naar dit set gekeken. Het is alleen jammer dat de wandregelaars zelf geen open-dicht contact hebben om de ketel aan te sturen. De bijgeleverde 'Radiografische huiscentrale FHZ 1000' maakt het hele zaakje onnodig duur, omdat daar veel opties op zitten die je vaak niet nodig hebt voor het simpelweg verzamelen van warmteaanvragen en doorgeven aan de CV-ketel (bijv. op de vorst-aansluiting, naast de al aanwezige open-therm regelaar.
Inmiddels heeft Conrad hiervoor een ketelrelais FHT 8W in het leven geroepen.
Waarbij de FHZ1000 niet noodzakelijk is,

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 31-12-2009 10:48 ]

• NoUser
  • Laatst online: 14:26
leonbong schreef op donderdag 31 december 2009 @ 10:42:
[...]

Inmiddels heeft Conrad hiervoor een ketelrelais FHT 8W in het leven geroepen.
Waarbij de FHZ1000 niet noodzakelijk is,
Werkende link

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Verwijderd

Ik ben aan het onderzoeken hoe een hier te plaatsen PV installatie eruit zou moeten zien.

Vraagje mbt de omvormer. Ik zie dat de efficiëntie bij sommige van de kleinere omvormers nogal laag is.
In ieder geval vergeleken met de grotere omvormers. (ik bekijk o.a. een optie van 1100Wp)

Europese efficiëntie

Soladin 600 : 91%
SB 1100 : 91,6%
Steca 300 :93,6%
Steca 500 : 94,5%

Een efficiënte omvormer is bijvoorbeeld de SB 2100 TL met een efficiency van 95,2%. Er zijn nog betere. Zijn er ook nog andere goede kleine inverters.

De steca 500 lijkt goed, wat ik echter niet snap 625Wp max. aanbevolen PV power, maximaal ingangsvermogen 530W, nominaal uitgangsvermogen 500W.
Die 530W met 500W komt redelijk overeen met de efficiency. De relatie tussen 630Wp en de 530W zou dan liggen in temperatuur coëfficiënt van de panelen.
Bijvoorbeeld 65 graden minus 25 graden = 40
(100% - 0.425%)^40 = 84,34% -> 84,34% x 630Wp = 531W

Klopt dit ? 25 graden + irradiation van 1000W / m2 komt natuurlijk erg weinig voor

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2009 15:03 ]

• engelbertus
die efficientie wordt denk ik alleen gehaald wanneer er voldoende panelen zijn aangesloten, dus bij ongeveer 2100 Wp bij die SB2100, en is de maximale efficientie, dus bij maximale instraling paneel in goeie helling en richting, geen schaduw, etc.

misschien is het ook zo dat elke omvormer een bepaald "verbruik" heeft, naast de efficientie. wat dus op een kleine omvormer misschien een groter deel is van de totale opbrengst van de PV panelen.

maar zoiets kan ik me er tenminste bij voorstellen....

wat ik daar mee b edoel is dat je als je die SB2100 zou nemen en je sluit slechts 1100 Wp aan, dan is het rendement wellict ook lang geen 95

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 31-12-2009 13:49 ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:49
http://download.sma.de/sm...84/SB2100TL-DDE094929.pdf

Links onderaan de tweede pagina kun je zien waarvan de efficiëntie afhankelijk is.

Dan zie je dat de efficiëntie beter is bij hogere spanningen: Logisch, p=u*i en de weerstandsverliezen zijn afhankelijk van de stroom.
Ook zie je dat de efficiëntie afhankelijk is van het vermogen met een optimum tussen 1000W en 1500W aflopend tot aan het maximum van 2100W en onder de 1000W, maar zeker onder de 500W sterk aflopend. Dit ziet eruit alsof er een bepaald eigen verbruik is waarvan het effect relatief klein wordt bij hogere vermogens en daarnaast zie je hierin natuurlijk terug dat de weerstandsverliezen groter worden bij hogere vermogens, omdat de curve voor een constante spanning is gegeven en dus de stroom oploopt.

Verwijderd

pcmadman schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:24:
[...]

Links onderaan de tweede pagina kun je zien waarvan de efficiëntie afhankelijk is.
Die grafiek is al samengevat in de Europese efficiency. Dat die van de SMA 1100/1700 niet best is kan je inderdaad zien aan de grafiek.

Wie kent betere (kleine) omvormers?
De relatie tussen max aan te sluiten Wp, het maximale vermogen AC en het maximale vermogen DC in relatie met het rendement, is dat juist?

• schimmeltjes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-11-2022
In het bezit van twee soladin 600 welke ik op de computer middels de pc-link kan uitlezen, wil ik ook mijn nieuwe XS2000 op mijn computer uitlezen. De soladin heeft een pc-link rs232 <>RJ11 4-draads, naar ik begrijp heeft de XS2000 een RJ45.
Kan ik met een verloopkabeltje RJ45 naar RJ11 gebruik maken van de soldin 600 PC-link?
Weet iemand hoe de bedrading van de XS2000 is naar de pc-link?

• engelbertus
dan is het dus best wel lastig de juiste omvormer bij een systeem te kiezen?
de belasting van een systeem op een omvormer is toch sowieso al lager dan het opgegeven vermogen in Wpiek.
in nederland volgens mij 0,85, en na 20 jaar nog eens 0,85 lager. dan heb je de opbrengst bij optimale plaatsing van het paneel, dus op het zuiden en een hoek van 21? graden ongeveer, en om 12 uur overdag
bij 45 graden dakhelling op het westen zuidwesten is dat nog eens een factor 0,85 lager., ( om 12 uur overdag)

dus zelfs als de maximale efficientie van de omvormer daar zit, heb je dan niet het maximale rendement, want de belasting die het mest zal voorkomen is die in de herfst en de lente, de zomer en de winter zijn de piek en het dal in de belasting, dus zou je dan je omvormer op de situatie in de herfst en de lente moeten afstemmen.

dat ligt dan toch beduidend lager dan de Wpiek van de panelen, bivoorbeeld slechts op 50 % ?

in de grafiek van die sb2100 werkt die het beste bij een belasting van 1000 Watt dus, en 400 volt. je moet dus panelen/ strings maken die 400 volt leveren, en er inderdaad ongeveer 2100 Wpiek aansluiten voor de meeste opbrengst in kWh over een jaar genomen?

bij een meer optimale plaatsing van de panelen, of een efficinter paneel, of een paneel dat weinig last heeft van verslechterende prestaties door de jaren heen rekening hoeden met 70% opbrengst van de panelen, en dus 0,70 procent van de Wpiek zou dan tussen 1000 en 1500 W moeten liggen, en je dus beter iets minder panelen aan je omvormer aansluiten dan 2100 Wpiek? bij juist nog slechtere plaatsing van je panelen zou het dan lonend kunnen zijn om meer Wpiek dan 2100 aan te sluiten, maar is dat wel toegestaan, ook als de optredende maximale belasting onder de grenzen van de omvormer blijven?

is er niet iemand die voor het rendement of de opbrengst of aansluitwaarden of whateverm ooit eens een grafiekje heeft bedacht dat rekeninghoudt met de plaatsing in nederland, en zodoende de meest optredende spanning uitrekent, of er een grafiek van maakt over een jaar zodat je kunt kijken voor welke belasting je de omvormer moet uitrekenen, en dat je dan kunt kijken wat de laagste en hoogste mogelijke belasting wordt, om te kijken wat het rendement van de omvormer dan nog is, en of de omvormer dat wel aan kan?

het zou dan het meest efficient zijn een omvormer te hebben die voor een systeem, voor zowel de pieknbelasting in de zomer en de dal belasting in de winter, nog en goed rendement heeft. dat is dan wel een behoorlijk groot bereik dat een omvormer moet hebben.

al is het wel zo, aan de grafiek te zien, is dat het grootste verlies zit onder een bepaalde waarde, en daarboben is het extra verlies veel minder een probleem, omdat immers de opbrengst nog wel hoger is (AC) omdat ook de DC een stuk hoger is. bij een te lage opbrengst van de panelen gaat het dubbelop. minder opbrngst en veel minder efficient.

[ Voor 23% gewijzigd door engelbertus op 31-12-2009 17:38 ]

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:10:
[...]

Die grafiek is al samengevat in de Europese efficiency. Dat die van de SMA 1100/1700 niet best is kan je inderdaad zien aan de grafiek.

Wie kent betere (kleine) omvormers?
De relatie tussen max aan te sluiten Wp, het maximale vermogen AC en het maximale vermogen DC in relatie met het rendement, is dat juist?
Het ligt eraan wat je nog klein vindt. Voor hollandse begrippen is de SB 2100TL al niet klein meer.
Op dit moment komt nog steeds de Steca500 als beste uit de bus bij kleine omvormers. (al zal in de toekomst hopelijk nog betere kleine omvormers op de markt komen)
Verder is het gebruikelijk om iets meer Wp aan te sluiten dan de max van de omvormer omdat die max maar weinig keren gehaald wordt en maar van zo korte duur is dat het weinig effect heeft op de opbrengst.
Een te grote omvormer aansluiten heeft wel direct effect op het rendement. Je haalt meer rendement door 1200Wp aan 2 x Steca500 aan te sluiten dan aan 1 x SB2100TL.

www.sunsolar.nl

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Net even op sunny design gekeken en het rendement kWh/kWp ligt hoger als ik meer dan 2100Wp aan een SB2100 aansluit dan als ik minder dan 2100Wp aan een SB2100 aansluit. (mits aantal strings hetzelfde blijft)
Je mag gerust meer aansluiten zolang je binnen de spanningsgrens blijft.

Vandaag de offerte binnen van netbeheerder Enexis om aansluiting te verzwaren van 1 x 40A naar 3 x 25A.
Dat zou 950 euro kosten omdat ik geen 3 fase kabels heb liggen. Niet de moeite waard met zo'n hoog bedrag.

www.sunsolar.nl

• engelbertus
inderdaaad, jammer dat je geen 3 fasen hebt liggen. want anders is het maandbedrag volgens mij hetzelfde, en betaal je dus eigenlijk alleen het plaatsen van een andere meter. dat graven en aanlegen van de kabel vanaf de transformator is blijkbaar nogal duur.....

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:06
Kets_One schreef op woensdag 30 december 2009 @ 14:55:

Ik heb een folder van de PassiefhuisStichting Nederland eens doorgenomen en hierin zie in in ieder geval vier bedrijven die kozijnen met drievoudige beglazing aanbieden:
- Doornenbal uit Veenendaal
- Timmerfabriek Overbeek uit Haaksbergen
- VIOS Houttechniek uit Driebergen
- Van Noordenne uit Hardinxveld Giessendam

Heeft iemand ervaring met bovenstaande bedrijven?
Ja, de nulwoning van Ronald Serné gekruikt de kozijnen van Overbeek. Dat is wel een goede referentie, hoewel het huis nog niet helemaal af is.

Zou je niet de huidige pui kunnen behouden en er een niet-verwarmde serre voor kunnen zetten, zoals Arie Kroon dat bij zijn huis heeft gedaan? Misschien gooi je dan minder bouwmateriaal weg.

Verwijderd

houd bij de omvormer ook rekening met de laagste temperatuur,
zo wonen snoekie en ik aan de kust, en lager dan -5c is het hier nog niet geweest,
in tilburg of gennip kan het smorgens zomaar -8c zijn in maart,
en volle ochtend zon kan de voltages tot wel 20% hoger laten uitkomen.

in het westen kan je rustig dimensioneren op -5c, in het midden op -10c en in het oosten misschien op -15c.

• engelbertus
en is dat schadelijk, die uitschieters? in de herfst of lente of winter is de zonnestand niet optimaal, kan de opbrengst dan door de lage temperatuur boven de maximale belasting komen van een hoge zonnestand in hartje zomer?

Verwijderd

bij een setje van 3 valt dat nog wel mee, maar bij een string vanaf een stuk of 6 gaat dat erg hard,
overbelasting kan een omvomer wel tegen, een te hoog voltage niet.
en dan dit : het voltage neemt nog verder toe indien de ac kant een disconnect krijgt,
bijv door jezelf of door stroomuitval.

voorbeeld : 5x shell rsm 100 op een steca 500 (dc max 230 volt)
bij +7c de ac stekker eruit : ok (230v open klem spanning)
bij -7c de ac stekker eruit : steca stuk (242v open klemspanning)
dimensionering is verder goed en 100% keurig binnen mpp.

dit is de waarde "open klemspanning", vaak op het paneel vermeld bij 20c
echter is dit onder nul nog vele malen hoger X het aantal panelen op de omvomer.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2009 18:43 ]

• NielsTn
In elk geval de 850 kwh/kwp grens vanuit Gennep versplinterd.. "eat yours" Den Haag ;)
en ook nog flink wat minder aardgas verstookt. Het omrekenen met graaddagen ga ik zeker ook nog doen zodra KNMI de laatste tellingen gereed heeft!

Alvast voorspoedige duurzame jaarwisseling allen hier op dit topic enne : ' bis nachstens Jahr" ;)

• engelbertus
hmm
zoals ik het nu dan zie zou voor een opbrengst van iets van 2400 in mijn situatie 2 keer een sb2100 en een sb3800 voldonde zijn, andere voldoen al snel niet meer oor ongeveer 180 Wpiek per paneel.

de opbrengst is dan maar 670 kWh/kWp
dat komt dan vast door orientatie op west.?
als ik het goed begrijp hebben die SB soms meerdere ingangen voor strings (paralel) met 1 tracker, een tracker is dan een apparaat dat de meest optimale omvorming kiest voor de aangeboden spanning/vermogen?
dan verdeel je de panelen evenredig over de strings? of kun je strings van verschillende grootte maken dan?
sommige omvormers zijn multistring, en hebben dan 2 trackers? dan kun je de panelen verdelen zo e wilt, als in sunny design alles maar groen wordt, behalve dan evt de nominale vermogensverhouding boven 100% ?

dus stel ik wil 20 / 22 panelen totaal, maar het past niet allemaal op het westen, dan doe ik bijvoorbeeld zon multistring omvormer, met 12 op west en 8 op oost. ik begrijp dat je per string dan wel een string zo groot mogelijk moet maken, maar ik zal ze toch moeten verdelen op een manier dat de opbrengst maximaal wordt. met slechts 4 panelen op oost op 1 string, dan kan dat niet.

ik denk dat zo'n omvormer duurder is dan twee kleinere ? dan kan ik beter gewoon meer panelen nemen ipv 1 grote omvormer, ook al komen die er op oost bij ?

[ Voor 14% gewijzigd door engelbertus op 31-12-2009 20:00 ]

Verwijderd

kijk eens naar de steca 1800 en 2000, die is ook uitbreidbaar met slaves,
en de master unit heeft 2x mpp tracker.
http://www.duurzame-energ...s&prod=55&cat=19&group=13
de slave omvormers zijn fors goedkoper

@solarking, welke dual mpp omvormer noemde jij ook alweer ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2009 19:49 ]

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Bij een oost-west dak kun je verdeeld over de 2 daken op 1 omvormer met dual MPPT veel meer op aansluiten dan de max van de omvormer en bespaar je omvormer kosten dan op beide daken een aparte omvormer. Dat komt omdat elke MPPT veel meer vermogen mag leveren dan de helft van de omvormer en aangezien niet beide dakhelften tegelijk max kunnen leveren kun je dus gerust 20%-25% meer Wp aansluiten dan de max inverter.

Er zijn verschillende merken dual of tripple MPPT omvormers, zoals de SMA Sunnyboy 4000TL en 5000TL, Steca 2000, Power One - Aurora PVI-3.0 en hoger, Danfoss ULX 3600 en hoger, Kostal Piko 3.6 en hoger enz. Kijk op de datasheets wat de max per MPPT mag zijn.
Ik ken iemand die verdeeld over oost/west opstelling 36 panelen van 185Wp (4 stringen van 9 = 6660Wp) op een SMA sunnyboy 5000TL heeft aangesloten.

www.sunsolar.nl

Verwijderd

Ik las net voor 68 miljoen vuurwerk verkocht, dit is zonder de bedragen voor het illegale vuurwerk 8)7
68 miljoen.... hoeveel pv heb je daar wel niet voor.
Heb je veel langer wat aan dan pieieieieiw pang geld weg.

68 miljoen aan pv :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

een ieder een voorspoedig en zonnig 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Gelukkig 2010 allemaal.
Enneh 68mln.... Dan moet je toch wel ruim 20 MWp kunnen neerleggen, toch? Hoeveel procent van wat er nu ligt is dat?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen een gelukkig (&duurzaam ;) ) 2010 gewenst !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
vanuit hier ook een gelukkig 2010 gewenst met veeeel opbrengst!

ik zal eerst eens de regelingen van sde en zo afwachten en de gemeente bellen, en mijn budget aankijken. dan kijken wat ik te besteden heb, als dat allemaal op west past dan heb ik niet veel aan de extra functionaliteit van multitrackers en zo, en zit ik mee met hoe groot de strings moeten zijn.
op sommige omvormers is het dan bijvoorbeeld 11 - 14 panelen van 185 watt per string, dan is het maar net hoe groot de panelen zijn of ik uit kom en of met die panelen de omvormer dan wel geschikt is rekening houdend met temperatuur en zo.
sommige versies van omvormers, bijvoorbeeld sb3800 v 158 of zoiets kan van 9 tot 22 panelen aan, op 1 string, dus dan heb ej wel veel speelruimte, de "normale"versie daarvan kan dan bijvoorbeeld 11 tot 18 panelen hebben, en dat is dan weer minder dan de twintig die ik zou willen bijvoorbeeld.en met twee strings van 10 komt die dan weer niet uit bijvoorbeeld.
ik zal eerst wel eens me verdiepen wat al die type aanduidingen no betekenen, en wat de omvormers kosten etc.

die steca master/slave is misschien handig, maar als je eerst alleen de master neemt, en uitnut, en vervolgens een slave bijplaatst, dan kom je denk ik in de knoei met de brutoproductiemeter en SDE...

is op zich wel jammer dat de opbrengst op het westen toch wel beduidend lager is dan echt op het zuiden. ik kom nu maximaal op 676 kWh/kWp. met dual tracker en oost/west plaatsing loopt dat nog een stuk terug naar 645 ongeveer misschien dat het nog scheelt of je amorf hebt, of monocrystalijn. of dat ik panelen met meer opbrengst (duurder!) zou nemen, met bijvoorbeeld 235 Wpiek...

houdt dat sunny design programma rekening met de eigenschappen van de verschillende typen panelen, of neemt die alleen de Wp, en bijbehorende spanningen over, en vermenigvuldigt die dat met dezelfde factoren als met andere panelen?
amorf heft bijvoorbeeld volgens mij al vanaf minder zon, meer opbrengst, maar dat blijkt natuurlijk niet uit de Wpiek. of voltages...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een gelukkig, gezond en bovendien warm 2010 allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een volledige clear sky in alkmaar, een mooi begin van 2010, ik wens iedereen veel wijsheid en geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 13:42:
een volledige clear sky in alkmaar, een mooi begin van 2010, ik wens iedereen veel wijsheid en geluk.
Hier ook briljant mooi winterweer! Eindelijk komen er - al is het voor korte tijd - zomerse opbrengsten uit de zonnestroompanelen:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/Plugwise_zonnestroom_thumb.jpg
(Klik voor fullsize)

Op dit moment (14:20) zie ik bijna 600 Watt ons huisnet in lopen, en de draaischijf draait alweer lekker achteruit. Dat geeft toch altijd weer een goed gevoel :)

Ik wens iedereen voor 2010 (and beyond...) veel geluk, gezondheid, wijsheid en duurzaamheid toe, en dat iedereen maar veel zonnestroom op de zonnestroompanelen en wind op de windturbines mag ontvangen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Bedankt, die had ik nog niet gezien. Overigens, ik heb in 1 slaapkamer 2 radiatoren, dus ik zou dit Thermostaat voordeelset voor 3 kamers zo inzetten:
Slaapkamer 1: 2x stelmechanisme + 1x regelaar
Slaapkamer 2: 1x stelmechanisme + 1x regelaar
Naast de CV-ketel: 1x FHZ1000 (ik neem aan dat deze ook een ketel kan schakelen?)
TOTAAL: 265 Euro

Met de losse regelunit:
Slaapkamer 1: 1x Thermostaatset + los stelmechanisme: 62,- + 36,- Euro
Slaapkamer 2: 1x Thermostaatset: 62,- Euro
Naast de CV-ketel: Regelset: 92,-
TOTAAL: 252 Euro

Daarnaast heb ik voor de badkamer + Slaapkamer 3 nog 2x een Thermostaatset nodig, maar dat is in beide gevallen hetzelfde.

EDIT:

Hmm, in de handleiding van de losse regelunit staat dat alleen met de regelaars gecommuniceerd kan worden die 'praten' met de huiscentrale FHZ1000. Deze sets zijn 62,- Euro.
In de PDF/papieren catalogus pagina van de regelunit staat juist weer dat deze regelunit is 'ideaal voor bestelnummers xx en xx'. Dit zijn juist de goedkopere regelsets die niet kunnen communiceren met de FHZ1000 en ook iets goedkoper zijn: 50,- Euro.

Erg verwarrend allemaal en al met al nog steeds prijzig. Het resultaat is dan wel een maximaal comfort met een laag gasverbruik.

[ Voor 21% gewijzigd door JakeNL op 01-01-2010 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de eerste netbeheerder knaller is alweer binnen,
6 maanden na de overstap (zonnepanelen+gc) zou mijn pa (880Wp) sindsdien 40276 kwh hebben verbruikt,
dat is wat de meteropnemer heeft doorgemeld.
hij met Eur 10.553,22 bijbetalen, en dat terwijl hij juist slechts 181 kwh heeft verbruikt,
waar hij heel trots op is (74 jaar oud is mijn pa)
welkom in 2010 !
1-1-2010 SenterNovem nu Agentschap NL
alles komt nu goed.
Goede voornemens rond energiebesparing
Nederlandse huishoudens zetten in 2010 massaal de aanval in op hun hoge energieverbruik: bijna de helft van de bevolking heeft voornemens om energie te besparen
bron: senternovum
oh toch niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2010 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Allemaal de beste wensen voor 2010!

Itt tot andere delen van het land nog geen zon gezien hier in het zuiden. Denk dat die wacht totdat ik mijn zonnepanelen heb geinstalleerd 8)

Heeft er hier iemand ervaring met een (stille) pelletkachel met cv-ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook allemaal de beste wensen en een zonnig 2010!

Idd ook hier de hele dag geen zon (de zoveelste op rij) zelfs lichte sneeuwval lange tijd.

Ben ook benieuwd naar iemand z'n ervaringen met zo'n pelletkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Iedereen uiteraard een goed, duurzaam en zonnig 2010 gewenst!
Weet iemand hoe je de oude daggrafieken van sonnenertrag kan terughalen? Ik was gisteren te laat met kopieren en heb nu alleen de grafiek van Januari...
Afbeeldingslocatie: http://www.sonnenertrag.eu/plantimg_daily.php?pk=7371&profile_id=7547

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan gewoon vorige maand of het hele jaar kiezen.

Afbeeldingslocatie: http://www.sonnenertrag.eu/plantimg_compare.php?plant_id=9682&y=2009&m=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:00
* Rukapul heeft duurzaamheid ook maar weer eens opgepakt in de vakantie onder morele ondersteuning van de Eon jaarafrekening (4570kWh, 2367m3 :X). Sinds een jaar geleden in Rukapul in "Duurzame Energie deel 9" de balans opgemaakt te hebben en advies ontvangen te hebben is er nog niet heel veel gebeurd i.v.m. tijdgebrek.

Het afgelopen jaar is het gebleven bij het vervangen van 2x 150W halogeen door Megaman dimbare spaarlampen en nog een flink aantal gloeilampen door spaarlampen, het vervangen van de 115W thuisserver door eentje die 54W verbruikt, het dichten van de tochtspleet onder de voordeur, en het plaatsen van thermostaatknoppen.

De afgelopen dagen zit er echter weer wat schot in met het afpurren van tochtkieren bij de zoldervloer en dakbeschot, het plaatsen van een schot onder het schuine dak en het nauw afsluiten met hout van openingen rond dakdoorvoeren. Zojuist is ook Tonzon radiatorfolie besteld en een adviesgesprek aangevraagd met Nuon voor spouwmuurisolatie, etc.

Naast bovenstaande wil ik komend jaar de vloerisolatie onder handen nemen en de CV-ketel (VR uit 1997) laten vervangen. Het mooie nieuws is dat de provincie Brabant de subsidie van EUR 500 indien je minimaal 2 zaken aanpakt voor minimaal EUR 1000. Spouwmuurisolatie en vloerisolatie zouden daarvoor in aanmerking moeten komen :)

De echt grote klussen moeten echter nog even op zich laten wachten: kozijnen met bestaande dubbel/enkel glas vervangen en dakisolatie incl. het dichten van tochtkieren op de rest van de (netjes afgetimmerde maar niet geisoleerde) zolder.
Kets_One schreef op woensdag 30 december 2009 @ 13:17:
Op dit moment hebben wij in de woonkamer een grote schuifpui. Deze pui is voorzien van dubbel glas (geen HR-glas) dat gevat is in een aluminium kozijn met schuifventilatie die zijn beste tijd gehad heeft. Omdat de pui op het noordoosten is gericht komt er 's winters veel kou hierdoor binnen (je kan ook zeggen dat veel warmte hierdoor verloren gaat).

Als je een antwoord hebt hierop dan hoor ik het graag.
flitspaal.nl schreef op woensdag 30 december 2009 @ 15:58:
Daarnet met tochtband van de Praxis mijn voordeur eens goed onder handen genomen. De voordeur is krom waardoor aan de bovenkant er een kier zit van maar liefst 8mm t.o.v. het kozijn. Je voelde het aan die kant van de deur altijd waaien.

Met een stuk tochtband van een paar euro dit gat eindelijk dicht gekregen ( is hol van binnen en erg elastisch ) heb ik hem eindelijk dicht gekregen. dat zal wel niet de wereld besparen maar het is er in elk geval weer 1tje :-)
Heb je een foto of kun je het iets gedetailleerder beschrijven? Vanuit m'n halletje kijk ik namelijk zo het daglicht tegemoet langs onze kromme voordeur ondanks dat de vorige bewoner daar (flinke) tochtstrippen heeft gemonteerd. Ik zit al een tijdje te bedenken wat daarvoor de beste aanpak is (afgezien van een nieuwe deur).

Eigenlijk is zo'n jaren '70 woning gewoon bagger. M'n vader is anderhalf jaar geleden in een nieuwbouwappartement getrokken en heeft dit jaar 150m3 gas gebruikt. Ook in de winter moet hij het raam vaak iets open zetten om de warmte kwijt te raken die de zon en de buren afgeven. Het was zelfs zo erg dat toen hij voor de kerstdagen de verwarming wilde aanzetten dat bleek dat zijn verwarming defect was en sinds de oplevering nooit gewerkt kan hebben sinds de oplevering. De monteurs zijn 3 dagen bezig geweest om de nieuwe maar nooit gebruikte installatie werkend te krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:09
JakeNL schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 15:33:
[...]

Naast de CV-ketel: 1x FHZ1000 (ik neem aan dat deze ook een ketel kan schakelen?) Incorrect

[ Voor 83% gewijzigd door leonbong op 01-01-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik heb me laten vertellen dat Grozema isolaties het uitvoerende orgaan is van de nuon isolaties. Via de nuon kan er echter niet onderhandeld worden qua prijs.

En gelukkig nieuwjaar nog hè!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:00
SpiceWorm schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:24:
[...]

Ik heb me laten vertellen dat Grozema isolaties het uitvoerende orgaan is van de nuon isolaties. Via de nuon kan er echter niet onderhandeld worden qua prijs.
Thanks. Heb ook maar voor Nuon in eerste instantie gekozen omdat het bij de sponsored links van Google zat en een van de vaste posters in deze reeks het een keer had genoemd.

Als je een partij (omgeving Eindhoven) weet die ook gecertificeerd werk aflevert die ik om een offerte kan vragen dan hoor ik het graag. Heb al wel enkele gevonden, maar die maken geen melding van IKOB-BKB certificering. Voor de ca 22m2 die het betreft (rest van m'n geveloppervlak is glas) hoef ik ook niet voor een euro minder per m2 aanbieders af te gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Rukapul schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:17:
Heb je een foto of kun je het iets gedetailleerder beschrijven? Vanuit m'n halletje kijk ik namelijk zo het daglicht tegemoet langs onze kromme voordeur ondanks dat de vorige bewoner daar (flinke) tochtstrippen heeft gemonteerd. Ik zit al een tijdje te bedenken wat daarvoor de beste aanpak is (afgezien van een nieuwe deur).
Mijn voordeur is ook zo krom als een hoepel. Onderaan sluit hij netjes aan op het kozijn. aan de bovenkant heb ik aan 1 kant een kier van ruim 8mm. Vanaf het slot tot aan boven bouwt hij die grote kier op.

Ik heb standaard antitochtstrips op alle kozijnen zitten. Deze hebben een aluminium achterkant en een rubberen flap die normaal dus aansluit op de deur. Het lijkt hier wel wat op: Afbeeldingslocatie: http://www.duinbouwbeslag.com/images/shop/product/ba24af15c5c1e3eff47c71eefec01506.jpg. De rechte kant timmer je vast op het kozijn, de flap sluit normaal aan op de deur.

Deze werkt dus niet voor mijn deur op de eerder genoemde plek. Ik heb Afbeeldingslocatie: http://www.totaalduurzaam.nl/images/products/full/2315_ellenflex-k-vorm-tochtstrip-wit-kier-2-tot-3-mm-rol-75-m.jpg geplakt op de plek waar mijn kier zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Op http://www.ikobbkb.nl/pages/zoek.htm

Kun je vinden of een bedrijf ikob bkb is gecertificeerd. Grozema is dat wel trouwens (en zitten door het hele land, hoofdkantoor zit enkel in het noorden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb op mijn voordeur 2 extra opdek sloten (gewoon schuifje) boven en onder gemonteerd,
en na een maand of 3 was de deur weer recht. dat moest ook wel want de glaszetter kon het glas niet eens plaatsen. nu is het een keurige rechte deur met strips en hr++ melkwit glas, en extra inbraak werend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Heb de balans voor de nutsvoorzieningen eens opgemaakt voor 2009:

Gas: 239 m3
Elektra verbruikt: 877 kWh
Elektra opgewekt: 1081 kWh (948 kWh/kWp)
Netto: - 204 kWh
Water: 29m3 (exclusief regenwater, dat weet ik nl niet, dus in totaal wel heel wat meer gebruikt: plm 50-60 m3)

Huis van 1938 met (ongeisoleerde) spouw, wel vloer+plafondisolatie, half HR++-glas, verder normaal dubbel glas. Meestal iemand (>1) thuis.

Wat dat betreft ben ik niet echt ontevreden over 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gatgda schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 10:07:
Heb de balans voor de nutsvoorzieningen eens opgemaakt voor 2009:

Gas: 239 m3
Elektra verbruikt: 877 kWh
Elektra opgewekt: 1081 kWh (948 kWh/kWp)
Netto: - 204 kWh
Water: 29m3 (exclusief regenwater, dat weet ik nl niet, dus in totaal wel heel wat meer gebruikt: plm 50-60 m3)

Huis van 1938 met (ongeisoleerde) spouw, wel vloer+plafondisolatie, half HR++-glas, verder normaal dubbel glas. Meestal iemand (>1) thuis.

Wat dat betreft ben ik niet echt ontevreden over 2009.
Niet slecht, wou dat ik zo ver was.
Heb je ook een houtkachel?
Zo ja, hoeveel hout verstook je en wat voor een type kachel heb je?

Ik heb trouwens 1418m3 gas verbruikt.
Dat is relatief veel tov de vorige jaren(1840m3 gem) rekening houdende met de besparende maatregelen.
Dit wordt overduidelijk veroorzaakt door jan-febr-mrt en dec.
Januari was hier superkoud (-20gr), febr en mrt en dec waren ook kouder dan andere jaren.
Zouden deze normale wintermaanden zijn geweest dan had dat volgens de statistieken zo'n 300m3 nog minder geweest.
Het effect van de zonneboiler over de maanden is duidelijk te zien.
Alleen moet ik de graaddagen van december nog hebben.
Electriciteit kan ik niet zeggen wat ik over 2009 gebruikt heb aangezien ik die pas sinds de zomer iedere week bijhoudt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 10:29:
[...]
Heb je ook een houtkachel?
Zo ja, hoeveel hout verstook je en wat voor een type kachel heb je?
nee, heb wel af en toe met elektrisch bijgestookt, wil nog eens gaan meten of dat idd uitmaakt, alleen moet ik nog eens goed nadenken hoe ik dat netjes ga vergelijken. Ik totaal heb ik afgelopen jaar 75 kWh in het elektrische kacheltje gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Hier ook weer even onze verbruikscijfers van de afgelopen maand. Sinds vorige maand is er niets veranderd aan onze huidige set-up. Het gaat voor wat betreft de ketel om een Nefit AquaPower HRC25/CW5 met Nefit Solarline 2-110 zonneboiler. De temperatuur van het CV-water heb ik begrensd op 65 graden. Gekookt wordt er op gas.

Verbruik december 2009: 251 m3.

Het gaat hierbij om een 4-persoons gezin in een rijtjeswoning uit 1979 met nog de standaard isolatie uit die tijd, maar wel met nagelnieuw HR++ glas door de hele woning (begin november geplaatst). Gebruiksoppervlak is 130 m2. Van de 7 dagen in de week is er 4 dagen altijd iemand thuis, dus dan gaat de verwarming aan. Temperatuur in de nacht of als er niemand thuis is: 18 graden, overdag: 20,5 graden. Er is een vloerverwarming in de badkamer die tegelijkertijd met de CV aan gaat.

Of het redelijk is of niet weet ik niet :)

Edit: ik heb de verbruikscijfers zojuist ingevoerd in de verbruiksmanager van Essent. Komende van een voorschot van 186 euro (in juni) is dit in november aangeast in 127 euro; met de huidige verbruikscijfers stelt Essent een maandelijkse voorschot van 88 euro voor... Dat is wel lekker!

[ Voor 18% gewijzigd door Spotmatic op 02-01-2010 11:07 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal iemand (>1) thuis.
bouwjaar woonoppervlak en bewoners is vrij essentieel om te vergelijken, laten we dat altijd vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@gatgda
?? 239m3 die verstook ik makkelijk in 1 maand ( zie Spotmatic)
Hoe doe je dat, met een huis uit 1938?

Ik had in december 317m3 (1957, 2 bewoners, 2007 gemod ca 250m2, vrijstaand) gas.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 10:59:
[...]

bouwjaar woonoppervlak en bewoners is vrij essentieel om te vergelijken, laten we dat altijd vermelden.
Je hebt gelijk; ik heb mijn post ook even aangepast.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Is het niet iets om deze informatie in een tabel te zetten en te zetten in de openingspost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:01

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Vanuit Zeeland ook iedereen nog een zonnig en gelukkig Nieuwjaar toegewenst :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Goed idee dat toevoegen van de cijfers aan de openingspost. Helemaal duidelijk wordt het wanneer de cijfers voor/na en de maandbedragen worden gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SpiceWorm schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 11:51:
Goed idee dat toevoegen van de cijfers aan de openingspost. Helemaal duidelijk wordt het wanneer de cijfers voor/na en de maandbedragen worden gegeven.
Ok, ga ik beginnen met een tabelletje. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ja, dat vraag ik me ook af, wat jij in een jaar aan gas verbruikt verbruik ik nu in 1 maand

energieverbruik 2009:
1480 m3 gas(2046 vorig jaar)
2887 kWh electriciteit(5300 vorig jaar
(ingeschat voor dit jaar: 5387 kwh stroom en een achterlijke 3481 m3 gas)
vrijstaand woonhuis 1992, geen hr++(vanaf feb 2010), geen extra isolatiemaatregelen
4 persoons huishouden, waarvan er 2 altijd thuis zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Ik stel deze vraag hier omdat ik hier de meeste kans van slagen heb denk ik..

Ik beheer een blokhut van een scoutinggroep, en zou graag daarvan de CV in kunnen stellen via het internet. nu heb ik al zitten googlen maar vrij weinig bruikbaars gevonden..
ik vond de http://www.ecobee.com/ maar die is vrij prijzig, hier niet/slecht verkrijgbaar en misschien een beetje te uitgebreid.. touchscreen e.d. hoeft allemaal niet..

ik zoek gewoon een thermostaat welke ik handmatig ter plekke in kan stellen (dwz: tijdelijk even hoger/lager). en verder het week/maandprogramma via het internet kan beheren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik kwam deze thermostaat tegen:
http://www.icy.nl/bedrijf...ermostaat-bewegingsmelder

Met ir bewegingsmelder, als er geen beweging wordt waargenomen gaat hij op bijv. antivries stand. Zijn ook remote te beheren, maar iik heb geen idee wat voor software pakket er dan nog bij de prijs op komt. Bijv. landal gebruikt deze units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
sander817 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:31:
ja, dat vraag ik me ook af, wat jij in een jaar aan gas verbruikt verbruik ik nu in 1 maand

energieverbruik 2009:
1480 m3 gas(2046 vorig jaar)
2887 kWh electriciteit(5300 vorig jaar
(ingeschat voor dit jaar: 5387 kwh stroom en een achterlijke 3481 m3 gas)
vrijstaand woonhuis 1992, geen hr++(vanaf feb 2010), geen extra isolatiemaatregelen
4 persoons huishouden, waarvan er 2 altijd thuis zijn
Wat is je woonoppervlak van je woning? ( oppervlakte x woonlagen ). En wat is je maandbedrag nu?

Dan voeg ik je toe aan de lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Fried
Een Uvr61-3 met een thermostaat en bootloader werkt ook
http://www.echtshop.de/bo...h7dh8g1idjt26pmtc33tdh5m3
http://www.echtshop.de/ra...h7dh8g1idjt26pmtc33tdh5m3
http://www.echtshop.de/ei...h7dh8g1idjt26pmtc33tdh5m3

Maar ja goedkoop is het allemaal niet als je via internet wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
gatgda schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 10:53:
nee, heb wel af en toe met elektrisch bijgestookt, wil nog eens gaan meten of dat idd uitmaakt,
Pas maar op, dat wordt hier niet door iedereen even goed gewaardeerd...
alleen moet ik nog eens goed nadenken hoe ik dat netjes ga vergelijken.
Daar zit ik ook mee, rekenen aan energieverbruik voor verwarming is een stuk lastiger dan ik dacht. In december was ons woongedrag ook heel anders dan in november (veel meer thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:10:
Wat is je woonoppervlak van je woning?
Tel ik de zolder ook mee? Die is compleet gestoffeerd zeg maar en bruikbaar als woonruimte, maar wordt niet als zodanig gebruikt en is normaal gesproken afgesloten met een luik. (het energielabel voor woningen zit een beetje met hetzelfde dilemma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:30:
Daar zit ik ook mee, rekenen aan energieverbruik voor verwarming is een stuk lastiger dan ik dacht. In december was ons woongedrag ook heel anders dan in november (veel meer thuis).
Je kunt een kloksysteem invoeren om te gaan in- en uitklokken zoals op het werk :P

Het woonoppervlak is altijd al een discussie, zelfs makelaars hanteren verschillende definities.
Misschien is het beter om het gestookte oppervlak te vermelden?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:48:
[...]

Je kunt een kloksysteem invoeren om te gaan in- en uitklokken zoals op het werk :P

Het woonoppervlak is altijd al een discussie, zelfs makelaars hanteren verschillende definities.
Misschien is het beter om het gestookte oppervlak te vermelden?
Ook dat laatste is lastig. In de woonkamer stoken we op 19,0 of 19.2. Maar op de slaapkamers op de 1e verdieping staan de thermostaatkranen ook ietsje open. Alleen de actuele temperatuur daar?

Ik reken zelf mijn volledige woonoppervlak van m'n hele woning. Zolang we met z'n allen dezelfde definitie aanhouden. Dat is denk ik het belangrijkste.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/deurisolatie.jpg

Op die foto kan je goed zien hoe ik de kier bij m'n voordeur heb dichtgemaakt. Je zit de alu strip met rubber goed zitten en de extra isolatie die ik erop heb geplakt.

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 02-01-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:53:
[...]

Ook dat laatste is lastig. In de woonkamer stoken we op 19,0 of 19.2. Maar op de slaapkamers op de 1e verdieping staan de thermostaatkranen ook ietsje open. Alleen de actuele temperatuur daar?

Ik reken zelf mijn volledige woonoppervlak van m'n hele woning. Zolang we met z'n allen dezelfde definitie aanhouden. Dat is denk ik het belangrijkste.
garage?
kelder?
zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Fried schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:56:
Ik stel deze vraag hier omdat ik hier de meeste kans van slagen heb denk ik..

Ik beheer een blokhut van een scoutinggroep, en zou graag daarvan de CV in kunnen stellen via het internet. nu heb ik al zitten googlen maar vrij weinig bruikbaars gevonden..
ik vond de http://www.ecobee.com/ maar die is vrij prijzig, hier niet/slecht verkrijgbaar en misschien een beetje te uitgebreid.. touchscreen e.d. hoeft allemaal niet..

ik zoek gewoon een thermostaat welke ik handmatig ter plekke in kan stellen (dwz: tijdelijk even hoger/lager). en verder het week/maandprogramma via het internet kan beheren...
volgens mij kan 1 van de honeuwell chronotherm IV versies overweg met instellen via telefoon / isdn of zo, en ander ben ik in de war met een van de versies van de chronotherm vision

je moet dan wel echt de datasheets van die dingen alemaal even bekijken, want er was er volgens mij maar 1 die die functie ondersteunde.
Pagina: 1 ... 26 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.