Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.911 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus wat staat er nu op het lijstje?
  • Totale oppervlakte van woning
  • Aantal bewoners
  • Type huis? (vrijstaand/hoek/midden/flat/etc.)
  • Leeftijd huis?
  • En dan de diverse verbruiken water/gas/elektriciteit?

* Ik zou er voor zijn om het verbruik zonder opwekmethoden als zonneboiler/-stroompanelen op te nemen in de lijst
  • Welke energiebesparende maatregelen heeft de woning?
  • Leefpatroon bewoners? Bv. 2x fulltime yup, of gezin met kinderen, etc.
  • Transport meenemen? Fiets/OV/vliegtuig/auto? Verbruikt veel energie...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Totale oppervlakte van woning
  • Aantal bewoners
  • Type huis? (vrijstaand/hoek/midden/flat/etc.)
  • Leeftijd huis?
  • En dan de diverse verbruiken water/gas/elektriciteit?

* Ik zou er voor zijn om het verbruik zonder opwekmethoden als zonneboiler/-stroompanelen op te nemen in de lijst
  • Welke energiebesparende maatregelen heeft de woning?
  • Leefpatroon bewoners? Bv. 2x fulltime yup, of gezin met kinderen, etc.
  • Transport meenemen? Fiets/OV/vliegtuig/auto? Verbruikt veel energie...
data voor 2009:
Vrij-drijvende woonark uit 1973 van 180m^2 (2 verdiepingen), 3 bewoners
- 80% is nu aardig nageisoleerd met 10 tot 12 cm isovlas
- Electra: 2520 kWh verbruik, daarvan 540 zelf opgewekt. All het sluipverbuik verdwenen. Grote verbruikers zijn vaatwasser (staat op 18 meter van de ketel/zonneboiler dus hotfill is geen optie) en de warmtepomp-droger. In de zomer niet nodig maar nu wordt die toch regelmatig gebruikt. Verder is de koelkast met 380kWh een grote post. Is wel een A label, maar al wat jaartjes oud.
- Gas: 1522m^3. Per graaddag is dat flink minder dan vorig jaar, komt door isolatie en zonneboiler. Op de koudste dagen gaat er echter nog 10m^3 gas per dag doorheen en dan stoken we nooit hoger dan 19.5 graden....

Nog steeds een flink gebruik, maar er wordt voor een deel kantoor thuis gehouden en een vrijstaand/drijvend huis kost nu eenmaal wat meer gas... Vorige bewoners gebruikten bijna het dubbele...(zowel gas als electra). Heb al wel een prachtig warmtepomp systeem voor woonboten gezien....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 14:37 . Reden: Typ-foutjes, aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38
Point taken. Dan inderdaad alleen de kamers waar gestookt wordt qua oppervlakte. Ongeacht op wat voor temperatuur wordt gestookt in de kamers? Is dat beter?

Overigens, willen we ZOVEEL bijhouden? Dat past al niet bijna meer op 1 lijst.

Edit..
http://www.familie-kleinman.nl/got/got_overzicht.html staat eerste overzicht op.

[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 02-01-2010 15:19 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Leuk dat verzamelen van statistieken, al blijft het volgens mij lastig om onderling te vergelijken.

Hieronder 2 grafieken die het weekgasverbruik afzet tegen de gemiddelde buitentemperatuur en totale zonnestraling. Het blauwe deel zijn de gegevens van mijn oude CV ketel (Jan t/m September), de rode (Oktober t/m December) van de nieuwe.

Hier is toch wel heeeeeeeeeeel duidelijk een verschil te zien _/-\o_ _/-\o_ , zeker als het kouder was en/of de zonnestraling laag was.
Ook is goed te zien dat vanaf een bepaalde temperatuur (zo 10-15 graden) en zonnestraling (vanaf 10.000) de invloed op het gasverbruik bijna nihil is geworden.

Ook kun je bijna vaststellen dat verbruik versus buitentemperatuur niet altijd wat zegt, maar dat de zonnestraling hierin een hele grote rol kan betekenen...

Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/4657/gasverbruikversusbuiten.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/9182/gasverbruikversuszonnes.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 02-01-2010 15:35 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 10:59:
[...]

bouwjaar woonoppervlak en bewoners is vrij essentieel om te vergelijken, laten we dat altijd vermelden.
ok: stookopp plm 40m2 (benedenverdieping vooral, in slaapkamers wordt er niet gestookt.)
Overdag is de temp plm 18,5-19 graden, 's nachts is ie 'uit' (= thermostaat op 13 graden) (al zakt ie eigenlijk zelden onder de 14-15 graden). Er is 90% van de tijd >1 personen aanwezig: gezin met 3 kleine (<= 4j) kinderen. Die zijn overdag wel thuis, maar slapen ook nog regelmatig.

Heb het idee dat er met bewoners in de kamer snel minder moet worden gestookt: met name in voor/naseizoen zie je de temp 's avonds wat dalen. Als je een poos de kamer uit bent, zakt ie hard(er), als er weer iemand komt, minder hard (of stijgt ie zelfs weer wat, afhankelijk uiteraard van de buitentemp, bij 0 graden buiten stijgt ie natuurlijk niet)

Heb wel het idee dat de buren vrij warm (dag+nacht) stoken, de muur(!) naar de buren is vaak warmer (19,5-20 graden) dan wij het in huis hebben, en als we eens een paar dagen weg zijn (=kachel op 12 graden) dan moet ie nauwlijks stoken (bijv: 21-24/12 weg, dus 4 dagen op 12 graden: verbruik 1m3). De buurman zou dus wel eens bij kunnen dragen.

Verder is wel van belang dat we rolluiken hebben, met name bij wind en 's avonds hebben we daar wel een hoop lol van.

We hebben een groot raam in de voorkamer op het ZO, als er zon is, merken we dat direct. Scheelt op dagen met vegelijkbare temp en wind buiten, maar zon of juist geen zon op dit moment toch wel 25-30%. (op basis van een paar gemeten waarden in de afgelopen maand)

[ Voor 3% gewijzigd door gatgda op 02-01-2010 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04
Mars Warrior schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:29:
Leuk dat verzamelen van statistieken, al blijft het volgens mij lastig om onderling te vergelijken.

Hieronder 2 grafieken die het weekgasverbruik afzet tegen de gemiddelde buitentemperatuur en totale zonnestraling. Het blauwe deel zijn de gegevens van mijn oude CV ketel (Jan t/m September), de rode (Oktober t/m December) van de nieuwe.

Hier is toch wel heeeeeeeeeeel duidelijk een verschil te zien _/-\o_ _/-\o_ , zeker als het kouder was en/of de zonnestraling laag was.
Ook is goed te zien dat vanaf een bepaalde temperatuur (zo 10-15 graden) en zonnestraling (vanaf 10.000) de invloed op het gasverbruik bijna nihil is geworden.

Ook kun je bijna vaststellen dat verbruik versus buitentemperatuur niet altijd wat zegt, maar dat de zonnestraling hierin een hele grote rol kan betekenen...

[afbeelding]

[afbeelding]
Weet je zeker dat je niet het verband tussen zoninstraling en de buitentemperatuur hebt gevonden? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n grafiek had ik laatst ook gemaakt van November maar helaas had ik niet m'n dagelijks gasverbruik, wel de opbrengst vd zonneboiler.
Afbeeldingslocatie: http://www.zonpower.nl/wordpress/wp-content/uploads/2010/01/straling.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
flitspaal.nl schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:53:
[afbeelding]

Op die foto kan je goed zien hoe ik de kier bij m'n voordeur heb dichtgemaakt. Je zit de alu strip met rubber goed zitten en de extra isolatie die ik erop heb geplakt.
Uit je vorige reactie had ik niet begrepen dat je het tochtrubber op het rubber van de het alu+rubber-tochtprofiel had geplakt. Vandaag de deur opgemeten wat neerkwam op 12mm. Bij de bouwmarkt (Praxis, Multimate, totaalduurzaam.nl) gaan de tochtstrippen tot 11mm en dan heb je nog slechts een foam die relatief beperkt meegaat en niet verwerkt mag worden onder de 7 graden Celcius 8)7:
Afbeeldingslocatie: http://www.totaalduurzaam.nl/images/products/full/2323_ellenflex-schuim-12x12-mm-tochtstrip-wit-kier-3--11-mm-rol6m.jpg
Ik laat de foam maar zitten en plak ook wel zo'n rubbere tochtstrip op de huidige alu+rubber profielen :P Dan heb ik aan 7mm genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Houtverbruik op jaarbasis is 7m3, al een paar jaar lang.
Woonkameroppervlak is 40m2, stadsververwarming wordt alleen gebruikt voor tapwater en 's morgens voor de radiator in de badkamer (vinden vrouw en 2 dochters noodzakelijk).
Radiatoren beneden en boven staan altijd dicht, temperatuur in de woonkamer is gemiddeld 21'C.
Dit jaar komen er kunststof kozijnen voorzien van HR++ en rolluiken.
Vanwege het kostenplaatje eerst de voorkant en zijkant van de woning, achterkant komt volgend jaar aan de beurt.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het sneeuwt hier echt enorm in alkmaar, na eerst wat regen.
zodoende was het onder de sneeuw nog nat.
met een enorme dreun zakte net een hele lawine naar beneden,
blij dat ik er niet onderstond.....
vlakke plaat collector issue !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 19:13:
het sneeuwt hier echt enorm in alkmaar, na eerst wat regen.
zodoende was het onder de sneeuw nog nat.
met een enorme dreun zakte net een hele lawine naar beneden,
blij dat ik er niet onderstond.....
vlakke plaat collector issue !
Hier sneeuwt het dus uiteraard ook :) maar alles blijft liggen helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 16:05
Ik heb een zeer mooie dienst gevonden voor onze monitoring "problemen".
Namelijk Pachube
Dit is een dienst waar je via internet allerlei sensor data kunt uploaden en dit weergeven of delen met andere mensen. Hier kun je dus temperatuur data, maar natuurlijk ook stroomverbruik, gasverbruik en pv data uploaden. Voor de hardware is een Arduino met een Ethernet Shield zeer geschikt. Als sensors kun je bijv. pulsen tellen (zowel led als draaischijf) met zeer simpele hardware, meerdere temperaturen meten kan heel mooi en makkelijk via "1-wire". Bij draaischijven die twee kanten op draaien (terugleveren) of meters die bij terugleveren alleen hetzelfde ledje laten knipperen zul je nog steeds een losse kwh meter met s0 uitgang nodig hebben die waarschijnlijk ook heel makkelijk te gebruiken is met de Arduino.
Deze oplossing verbruikt gelukkig ook zeer weinig stroom. Ook is het mogelijk om routers of andere hardware te gebruiken/combineren ipv de Arduino.
Ja ik weet dat er bij Pachube ook weer een server moet draaien maar deze kan natuurlijk super veel sensors tegelijk bijhouden

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Dat gaat weer een koude periode worden met huis-daklawines, flink stookgedrag, en meer onheil.

We hebben daarom maar besloten ons even terug te trekken in een wat energiezuiniger optrekje om Vattenfall/NUON niet nog rijker te maken dan nodig...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF9680_vs2.jpg

Op m'n website ook een verslag van andere nogal "frisse" avonturen rond de jaarwisseling - die we ook weer hebben overleefd. Mede dankzij uitzicht op een fors, on-Nederlands PV-systeem aan de Vlaamse kant van de grens, vlakbij de bivakplek...

Jullie allemaal ook een verduiveld leuk nieuw jaar gewenst. Met veel hernieuwbare elektriciteit en warmte van eigen dak (of van het dak van de verhuurder, of uit de grond, of uit de lucht, of whatever...). En zulke lage energienota's dat u van de vermeden uitgaven nog meer duurzame opwek apparatuur zult kunnen kopen. Desnoods zonder subsidie...

Eerstvolgende gelegenheid om duurzaam te smikkelen is bijvoorbeeld in Gent, Intersolution numero twee (14 - 16 januari; zet even een zoutvaatje naast dat "... enkel toegankelijk voor professionals"). Waar ongetwijfeld weer veel Nederlanders op af zullen komen. Ik hoop dat mijn vriendelijke chauffeur - inderdaad een Tweaker - de vergoeding voor eventueel verreden fossielen zal willen accepteren... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Poldermans, wat een prachtige stammetjes naast jullie tent :9

http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF9709.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:46

johan_solar

kitesurfing and coding

Fried schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:56:
Ik stel deze vraag hier omdat ik hier de meeste kans van slagen heb denk ik..

Ik beheer een blokhut van een scoutinggroep, en zou graag daarvan de CV in kunnen stellen via het internet. nu heb ik al zitten googlen maar vrij weinig bruikbaars gevonden..
ik vond de http://www.ecobee.com/ maar die is vrij prijzig, hier niet/slecht verkrijgbaar en misschien een beetje te uitgebreid.. touchscreen e.d. hoeft allemaal niet..

ik zoek gewoon een thermostaat welke ik handmatig ter plekke in kan stellen (dwz: tijdelijk even hoger/lager). en verder het week/maandprogramma via het internet kan beheren...
deze kwam ik tegen, lijkt me ook wel wat voor m'n eigen huis
http://www.proliphix.com/products-network-basic.htm

je moet wel ethernet hebben in je blokhut.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ja, dat was lachen. Een groot deel werd net op het moment dat we aan kwamen kakken op een laadbakkie gegooid door 5 potige brabomannen met een Belgisch nummerbord...

... het duurde echter wel ongeveer een uur voordat ze het met de personenwagen voor elkaar kregen de kostbare Speksteen-fähige lading het baggerpad af te krijgen richting huis (met allesbrander?) ... daarbij een complete verwoesting van doorgeslipte bandsporen op het "natuur"kampeerterreintje achterlatend.

Ach ja. Daarna was het weer zeer rustig (officieel Stiltegebied daar), en werden we alleen nog "lastig" gevallen door klapwiekende duiven en af en toe een oprisping van wat vuurwerk uit verre oorden...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
ice-T106 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 20:14:
Ik heb een zeer mooie dienst gevonden voor onze monitoring "problemen".
Namelijk Pachube
Dit is een dienst waar je via internet allerlei sensor data kunt uploaden en dit weergeven of delen met andere mensen. Hier kun je dus temperatuur data, maar natuurlijk ook stroomverbruik, gasverbruik en pv data uploaden. Voor de hardware is een Arduino met een Ethernet Shield zeer geschikt. Als sensors kun je bijv. pulsen tellen (zowel led als draaischijf) met zeer simpele hardware, meerdere temperaturen meten kan heel mooi en makkelijk via "1-wire". Bij draaischijven die twee kanten op draaien (terugleveren) of meters die bij terugleveren alleen hetzelfde ledje laten knipperen zul je nog steeds een losse kwh meter met s0 uitgang nodig hebben die waarschijnlijk ook heel makkelijk te gebruiken is met de Arduino.
Deze oplossing verbruikt gelukkig ook zeer weinig stroom. Ook is het mogelijk om routers of andere hardware te gebruiken/combineren ipv de Arduino.
Ja ik weet dat er bij Pachube ook weer een server moet draaien maar deze kan natuurlijk super veel sensors tegelijk bijhouden
De Pachube-oplossing had ik enkele dagen geleden al gevonden (en ook geregistreerd als deelnemer). Echter... toegang tot het forum is snel geregeld... toegang tot een Pachube-account voor realtime meten loopt nog steeds (zonder updates/feedback....)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zowel Vattenfall/NUON tarieven voor 2010 als tarieven bij Liander netbeheer (afgesplitst van de Vattenfall/NUON holding) zijn inmiddels bekend en staan op de betreffende websites. Dat wordt dus weer aanpoten geblazen om de tariefpyramide verhalen rond te gaan maken. Check uw eigen leveranciers-sites en netbeheerders-sites om uw eigen situatie te kunnen doorrekenen.

http://www.nuon.nl/producten-en-diensten/energietarieven/

http://www.liander.nl/liander/campagne/tarieven_2010.htm

Energiebelasting tarieven zijn ook bekend, maar ik kan nu even niet de complete belasting tabel zien die eind vorig jaar moet zijn gepubliceerd (Min. Fin. site loopt vast/supertraag, ach ja, overheid, hé?). In ieder geval is dat voor de "gebruikelijke" categorie consumenten:

16,29 eurocent/m3 gas (tot jaarverbruik 5.000 kuub)
11,14 eurocent/kWh stroom (tot jaarverbruik 10.000 kWh)
318,62 Euro/jaar teruggave energiebelasting voor aansluitingen "met verblijfsfunctie"
119,62 Euro/jaar teruggave EB voor aansluitingen "zonder verblijfsfunctie" (NIEUW)

Alle hierboven genoemde EB tarieven excl. BTW. Moet nog 19% BTW bovenop om eindprijzen voor consumenten te kunnen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
NielsTn schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:24:
[...]

De Pachube-oplossing had ik enkele dagen geleden al gevonden (en ook geregistreerd als deelnemer). Echter... toegang tot het forum is snel geregeld... toegang tot een Pachube-account voor realtime meten loopt nog steeds (zonder updates/feedback....)
Ik had vandaag een kort mailtje gestuurd en binnen een paar uur had ik een account met API key. Laat maar weten als ik je ergens mee kan helpen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ice-T106 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:18:
[...]

Ik had vandaag een kort mailtje gestuurd en binnen een paar uur had ik een account met API key. Laat maar weten als ik je ergens mee kan helpen.
Voorlopig wacht ik op de gratis sample van een temperatuursensor, voordat ik uberhaupt verder kan gaan. De Arduino & Ethernet module heb ik al wel beetje kunnen testen :)
Het gaat pas leuker worden zodra er realtime info verzonden/getoond gaat worden, nietwaar?

Maar toch bedankt! Ik zal ze eens nog een keer mailen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

flitspaal.nl schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:10:
[...]
Wat is je woonoppervlak van je woning? ( oppervlakte x woonlagen ). En wat is je maandbedrag nu?
Dan voeg ik je toe aan de lijst
woon(stookopp) ca 110 m2
ik kom van 243 euro
betaal nu 140 euro, maar dat is lastig te vergelijken, omdat daarin is meegenomen dat Essent door verkeerde schattingen teveel heeft geincasseerd
voor de rest van je lijst:
vrijstaand huis, water start 124 m3, €140 per maand, PV 1080, ZB ja, de rest nee(op HR++ na begin februari 2010)
(beide geinstalleerd half september 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
NielsTn schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:37:
[...]

Voorlopig wacht ik op de gratis sample van een temperatuursensor, voordat ik uberhaupt verder kan gaan. De Arduino & Ethernet module heb ik al wel beetje kunnen testen :)
Grappig,Ik heb juist mijn ds1820 sensors werkend met de Arduino maar vandaag pas een ethernetshield besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
sander817 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:37:
[...]

woon(stookopp) ca 110 m2
ik kom van 243 euro
betaal nu 140 euro, maar dat is lastig te vergelijken, omdat daarin is meegenomen dat Essent door verkeerde schattingen teveel heeft geincasseerd
voor de rest van je lijst:
vrijstaand huis, water start 124 m3, €140 per maand, PV 1080, ZB ja, de rest nee(op HR++ na begin februari 2010)
(beide geinstalleerd half september 2009)
Ik zeg je bent goed bezig...
en dat HR-project: "Ik zeg DOEN!" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

:) ik heb allang gezegd DOEN
alleen het metselen van de tussenpilaren gaat nu niet....
daardoor kan de rest van het glas niet vervangen worden omdat de glaslatten van die ramen verzaagd moeten worden voor de kozijnen die blijven zitten. De kozijnen die blijven worden ook opnieuw erin gezet, en nu met isolatie(purschuim) aan de zijkant en afgekit aan de buitenkant. ..op dit moment zit er alleen een rubber 8)7, dus daar waait het gewoon doorheen
Mijn vrouw klaagde al jaren van tocht, en ik maar zeggen dat kan niet met een dergelijk huis...

[ Voor 3% gewijzigd door sander817 op 03-01-2010 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Tsja de ingebouwde thermometer van vrouwen, kun je beter als man naar luisteren, want voor je het weet gaat de hand alweer naar het draaiwieltje van de thermostaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04
Zo, ik heb even een CSVtje geëxporteerd van de Norned site met de gegevens van 2009. Even in een spreadsheetje gestopt et viola:
€ 44.798.538,55 aan geveilde capaciteit
1249,838GWh NL -> NO
2877,892GWh NO -> NL
4127,730GWh Totaal Transport
700MW * 24 * 365 = 6132GWh
Toch 67,3% load factor over het jaar genomen.

Best een interessante datareeks. (Voor zij die er zelf naar gaan kijken: dat EAN-nr met 8* is NL, 7* is NO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op zondag 03 januari 2010 @ 01:22:
Zo, ik heb even een CSVtje geëxporteerd van de Norned site met de gegevens van 2009. Even in een spreadsheetje gestopt et viola:
€ 44.798.538,55 aan geveilde capaciteit
1249,838GWh NL -> NO
2877,892GWh NO -> NL
4127,730GWh Totaal Transport
700MW * 24 * 365 = 6132GWh
Toch 67,3% load factor over het jaar genomen.

Best een interessante datareeks. (Voor zij die er zelf naar gaan kijken: dat EAN-nr met 8* is NL, 7* is NO)
Wacht maar tot NL kolenstroom (en over een jaar of vijftien EDF/Delta Borssele II, III en IV nukestroom) gaat exporteren. Maar dat zal wel straks naar Duitsland of Engeland gaan of verder weg for who-ever is interested. Met nieuwe verbindingen die uit de NorNed opbrengsten betaald gaan worden. Waar wij natuurlijk niets van gaan terugzien. Want zo zijn "ze" nu eenmaal in Duh Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 20:47:
Ik hoop dat mijn vriendelijke chauffeur - inderdaad een Tweaker - de vergoeding voor eventueel verreden fossielen zal willen accepteren... ;)
Zelfgemaakte appeltaart?!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:11:
Zowel Vattenfall/NUON tarieven voor 2010 als tarieven bij Liander netbeheer (afgesplitst van de Vattenfall/NUON holding) zijn inmiddels bekend en staan op de betreffende websites
M'n broek zakt af van al die verschillende stadsverwarmingstarieven 8)7
Ik wist niet dat er ook nog verschillende verwarmingsklasses bestonden.

http://www.nuon.nl/produc.../tarieven-stadswarmte.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Brief van de Nuon en we krijgen 600 euro terug.
Nieuw maandbedrag van ons 140m² hoekhuis gaat nu naar 77 euro.
En dan hebben ze nog niet eens door dat ik ook teruglever.

Vorig jaar Mei is er een zonnecollector bij gekomen en in Augustus 1.3kwp PV
En vorige maand heb ik een voorzetwand gemaakt voor een koude muur achter de bank.

Ik verwacht dan ook in 2010 nog minder te verbruiken.
En er komt dit voorjaar meer PV bij en ik blijf naisoleren.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/fzc18z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik ben ook bezig met de energietarieven van 2010. Ik heb inmiddels mijn energietarieven van Greenchoice binnen. Ik ben op dit moment bezig met m'n netbeheertarieven van 2010. DANK POLDERBOY!

Alleen een vraag. In 2009 had ik nog een post vastrecht/maand voor electriciteit en gas ( respectievelijk 1,99 en 2,49 ). Deze posten kan ik alleen nergens meer terug vinden? Zijn deze posten vervallen?

Edit: Vermoedelijk gevonden.

Volgens mij zouden dit mijn energietarieven moeten zijn voor q1q2 van 2010.

http://www.familie-kleinm...even/energietarieven.html

[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 03-01-2010 11:41 . Reden: Vermoedelijk gevonden, energietarieven voor 2010 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:52

WouterB

3680 Wp

woon( = stookopp) ca 78 m2
maandbedrag +/- 70 euro voor Gas en Elektra (bij Greenchoice)

verbruik: +/- 800 m3 gas en 2000 KWh elektra per jaar (voor het vervangen van het enkel glas door HR++ was dit ongeveer 1000 m3).

Flat (met overal buren) uit 1955, vorig jaar alle ramen laten vervangen door HR++ (en nieuwe kozijnen)
2 bewoners, ik werk fulltime, vriendin 4 dagen.

Dak en vloerisolatie is niet van toepassing (alhoewel ik natuurlijk de buren kan vragen of ze harder willen stoken). Voor zover ik weet zijn de muren niet nageisoleerd, maar het grootste deel van de buitengevels is glas.
Geen PV of zonneboiler (is wat lastiger in een flat, alhoewel het natuurlijk wel kan). Ventilatie is natuurlijk dmv ventilatieroosters.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 10:02:
ik heb op mijn voordeur 2 extra opdek sloten (gewoon schuifje) boven en onder gemonteerd,
en na een maand of 3 was de deur weer recht. dat moest ook wel want de glaszetter kon het glas niet eens plaatsen. nu is het een keurige rechte deur met strips en hr++ melkwit glas, en extra inbraak werend.
Ik heb een aantal jaar gelden anti inbraakstrips aangebracht op een superkromme deur bij mijn schoonouders. De strip trok die deur kaarsrecht! Minder tocht en inbraak werend.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Vrijstaand, 2005, stookoppervlakte 145 m2 (drie verdiepingen).
Drie persoonshuishouden, minimaal 1 thuis.
Gas: 0
Elektra: 6500 kWh/J
Water: 120 M3/J
Kosten: 210 Euro/Mnd (Water/Electra/Warmte)
PV: 500Wp
ZB: Nee
HR++: Ja
Vloer/Muur/Dak: Ja

Ik weet geen verbruiken meer maar in vorige woning waren de kosten GasWaterElectra 275 Euro.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Punkrocker schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:21:
[...]

Vrijstaand, 2005, stookoppervlakte 145 m2 (drie verdiepingen).
Drie persoonshuishouden, minimaal 1 thuis.
Gas: 0
Elektra: 6500 kWh/J
Water: 120 M3/J
Kosten: 210 Euro/Mnd (Water/Electra/Warmte)
PV: 500Wp
ZB: Nee
HR++: Ja
Vloer/Muur/Dak: Ja

Ik weet geen verbruiken meer maar in vorige woning waren de kosten GasWaterElectra 275 Euro.
All noted! Inmiddels ook een kolom SW ( Stadswarmte toegevoegd ). Ik upload hem later vandaag weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:10
flitspaal.nl schreef op zondag 03 januari 2010 @ 11:28:
Ik ben ook bezig met de energietarieven van 2010. Ik heb inmiddels mijn energietarieven van Greenchoice binnen. Ik ben op dit moment bezig met m'n netbeheertarieven van 2010. DANK POLDERBOY!

Alleen een vraag. In 2009 had ik nog een post vastrecht/maand voor electriciteit en gas ( respectievelijk 1,99 en 2,49 ). Deze posten kan ik alleen nergens meer terug vinden? Zijn deze posten vervallen?

Edit: Vermoedelijk gevonden.

Volgens mij zouden dit mijn energietarieven moeten zijn voor q1q2 van 2010.

http://www.familie-kleinm...even/energietarieven.html
Hallo, ik zat hier naar te kijken en zie dat je met zonnepanelen zelfs nog extra korting krijgt op je tarief,. ik zie ook dat je hoog/laag tarief hebt, levert dat echt iets op als je bij beide evenveel verbruik hebt?
bij jou is die 150 waarschijnlijk zeg maar alle basisfuncties in je huis? en de extra zaken overdag worden van je zonnepanelen e.d. betrokken?

kost een hoog/laag tarief ook extra qua vastrecht of bemetering?

ik vind het verder een makkelijk tabelletje. ik zit ook bij greenchoice, en heb me nog niet echt in de tarieven veriept. maar wat bij mij wel mooi is dat ik stroom van de nuon had, voordat de markt is vrijgegeven, dat betekent dus dat mijn tarieven met de nuon tarieven meedalen, en niet met die van essent. nuon is een stuk meer gedaald dan essent.

nu vroeg ik me af of jij dan vroeger ook bij de nuon zat, want dan zouden voor mij dezelfde vastrechttarieven gelden, en hoef ik dat niet zelf meer op te zoeken :)
mijn gas zat vroeger wel bij essent btw. en waar zat dat bij jou? ivm de vastrechttarieven.. die ik dan niet nog eens hoef op te zoeken. ( ik woon in sneek, voor mensen die dat zouden willen weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik ben in het bezit van een vloerverwarming dmv stadsverwarming.
De warmtevraag van de vloerverwarming wordt op dit moment geregeld dmv een Honeywell Zoneklep + Draadloze Honeywell thermostaat.
De pomp van de vloerverwarming heb ik op dit moment nog permanent draaien dit wil ik veranderen. Volgens mij heb ik twee keuzes
  1. Een pompschakelaar die op de watertemperatuur van de aanvoerleiding schakeld
  2. De pomp synchroon met de zoneklep schakelen
  1. Heeft als gevolg dat de pomp langer draait. Aangezien de aanvoertemperatuur niet direct koud is.
  2. De pomp zal met deze keuze zeer regelmatig schakelen (meerdere keren per uur) als er warmte wordt gevraagd.
Wat zouden jullie doen mbt warmte comfort tov energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
.

Whahaha. Had het kunnen weten. You got 'em! :9

(zit momenteel wel een beetje een gasgestookte WKK-smaak aan van de kwekers uit het naburige congestieland, het Westland. Maar ter compensatie wordt 'ie natuurlijk biologisch met echte vanille...)

Neen, Niels, jij hebt al gehad. Volgende keer weer... :(

@Speksteenkachel
M'n broek zakt af van al die verschillende stadsverwarmingstarieven 8)7
Ja, en EnergieNed al die jaren maar beweren dat "alles vergelijkbaar was en op een hoop gegooid kon worden". Mooi niet. Maar daar was ik al snel achter nadat netbeheer en de kookgas leverancier "opeens" met bezopen vastrechten begonnen te gooien die we al die jaren lang toch al verstopt binnen het "vastrecht stadswarmte" fictief betaalden. Toen begon de beerput pas goed open te gaan. Het ding is nog steeds niet dicht te krijgen (deksel is stuk)...

Lees: elk stadswarmteproject heeft weer zijn eigen eigenaardigheden, daar is niet aan te ontkomen. Vandaar dat binnen de nieuwe warmtewet, tot groot tandengeknars bij EnergieNed leidend (hehe...), inderdaad per project tarieven bepaald moeten gaan worden. Die allemaal door de NMa gecontroleerd moeten gaan worden. Van der Hoeven was niet voor niks zo verdrietig toen ze weer 15 full-time fte op de begroting moest bijpennen, alleen al voor de controle van die typische Hollandsche Ambtenaren Wet...

@flitspaal
Klinkt als de standaard "vastrecht leverancier" van de Vattenfall/NUON Energie leverancier. Die Greenchoice blind overneemt (althans: voor de standaard contracten, kan afwijken bij tijdelijke aanbiedingen e.d.) van wat zij nog steeds foutief "de regioleverancier" noemen. Die tarieven gelden nu al weer een paar jaar en zijn nog steeds onveranderd.

[ Voor 69% gewijzigd door zonnigtype op 03-01-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Vrijstaand houtbouw 1948 75m2
2 verdiepingen+verwarmde kelder.

2 personen 90% van de tijd minimaal 1 persoon thuis
Geen gas aansluiting
Electriciteit December: 1600Kwh +/- Euro 150,- Schatting 15000Kwh per jaar
Water December: 11m3 (Kosten nog onbekend) Schatting 135m3 per jaar

PV NEE
HR++ NEE
Isolatie muur/vloer/dak JA
ZB onbekend (Wat is ZB?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zonneboiler....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:39
@Woodski: ik zie dat je geen dampwerende folie tussen de isolatie en de gipsplaten geplaatst hebt. Nu hopen dat er niet teveel kieren zitten rond je gipsplaten anders krijg je over enkele jaren geheid last van condens in je isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
mhaket schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:48:
@Woodski: ik zie dat je geen dampwerende folie tussen de isolatie en de gipsplaten geplaatst hebt. Nu hopen dat er niet teveel kieren zitten rond je gipsplaten anders krijg je over enkele jaren geheid last van condens in je isolatie.
De muur is een dikke spouwmuur met steenwol.
Hij is wat kouder als de rest omdat deze niet gedeeld is met de buren.

Daar is de voorzet wand tegenaan gezet met glaswol.
Inderdaad zonder dampwerende folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Blonde vraag, wat is de trend van de energie prijzen nu ?
Ik weet dat het met terug werkende kracht nu ruim lager is geworden.
Maar kunnen we nu de economie weer aantrekt langzaamaan stijging verwachten en dus de boel vastzetten voor 3 jaar of blijft het nog een tijdje kwakkelen (koffiedik vraagje :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
leonbong schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:15:
Ik ben in het bezit van een vloerverwarming dmv stadsverwarming.
De warmtevraag van de vloerverwarming wordt op dit moment geregeld dmv een Honeywell Zoneklep + Draadloze Honeywell thermostaat.
De pomp van de vloerverwarming heb ik op dit moment nog permanent draaien dit wil ik veranderen. Volgens mij heb ik twee keuzes
  1. Een pompschakelaar die op de watertemperatuur van de aanvoerleiding schakeld
  2. De pomp synchroon met de zoneklep schakelen
  1. Heeft als gevolg dat de pomp langer draait. Aangezien de aanvoertemperatuur niet direct koud is.
  2. De pomp zal met deze keuze zeer regelmatig schakelen (meerdere keren per uur) als er warmte wordt gevraagd.
Wat zouden jullie doen mbt warmte comfort tov energieverbruik?
een pompschakelaar met eigen sensor schakelt uit op een bepaalde temeratuur of lager, dus zolang die hoger is, heb je nog profijt van de warmte uit de leiding in je vloer te pompen. de pomp draait langer, maar de vloer blijft langer warm, dus geen energieverlies zou ik zeggen.
als de pomp uitgaat tegelijk met de warmtevraag, dan dan koelt dat water af in de leiding, en daar heb je dan niks meer aan. maar aangezien jij ook die zoneafsluiter hebt, is je cv circuit dan gesloten en kun je warm water in de leidingen niet meer in je vloerverwarming laten stromen, dus is het effect van de langer draaiende pomp nutteloos, tenzij die afsluiter bijvoorbeeld nog 5 minuten nadraait, en zo ook de pomp van de vloerverwarming, maar dat zal wel niet zo zijn.

het vaker aanslaan van de pomp hengt ook af van de nadraaitijd die de pomp zelf heeft.

volgens mij zijn regelende thermostaten bedacht om te anticiperen op de modulatie van de brander en of de ketel, dus steeds zo weinig mogelijk branden, en zo weinig mogelijk aan uit. * anti-pendelfunctie) en schakelt je thermostaat niet vaker dan 5 of 6 keer per uur aan. de leerfunctie in de thermostaat probeert dan uit te vinden wat bij en interval een efficiente branderinstelling is. daarom kun je soms naast de tehrmostaat een buitenvoeler aansluiten die rekening houd met de buitentemperatuur zodat ie het stookgedrag ook kan afstemmen op een sneller warmteverlies door verlies naar buiten. dit is dus wel iets anders dan een weersafhankelijke regeling, die slechts de aanvoertemperatuur afstemt op de buitentemperatuur, zodat met thermostaatkranen op de radiators / vloerverwarming, bij koudere temperaturen de binnentemperatuur toch op dezelfde manier zal verlopen als bij warmer of kouder weer.
ik zou dus een pompschakelaar nemen met 24 V schakelcontact.
op een van de sites die een aantal paginas terug gegeven werd over pompschakelaars had je daar de keus uit 2 of 3 soorten, ook met 24 volt schakelcontact, met instelbare afschakeltemperatuur en volgens mij zelfs 1 met een eigen klok.

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 03-01-2010 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

pcmadman schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 16:06:
[...]

Weet je zeker dat je niet het verband tussen zoninstraling en de buitentemperatuur hebt gevonden? O-)
Ach wat zal ik zeggen. Natuurlijk is er een relatie tussen die twee, al zijn het maar de seizoenen 8)7

Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/2232/buitentemperatuurversus.jpg

Maar om echt te kunnen vergelijken neem ik altijd zowel de zonnestraling als het aantal graaddagen mee zoals in dit geval het verschil tussen de oude (blauw) en nieuwe (rood) CV ketel, en dan zie je hele mooie lijnen die mooi laten zien dat de nieuwe CV ketel het een stuk beter doet bij gelijke verhouding van zonnestraling en graaddagen.

Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/9182/gasverbruikversuszonnes.jpg

Ben benieuwd of het HR++ glas wat nog moet komen ook nog zichtbaar gaat worden op deze manier...

[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 03-01-2010 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
mhaket schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:48:
dat heeft niet zozeer met de naden te maken maar met het dauwpunt.
vocht transport (transport van vochtige lucht / damp) krijg je ook door de gipsplaat heen. gips heeft bijvoorbeeld net als leem wel een vochtregulerend vermogen, wat al aangeeft dat het vocht kan opnemen en doorlaten.

ik denk dat het in dit geval wel wat mee zal vallen, maar aan de andere kant, als je het normale stenen binnenspouwblad als vrij dampdicht rekent, dan kan eventueel vocht niet goed naar buiten worden afgevoerd.

bij een normale houtskeletbouw wand, heb je in het binneblad aan de binnenkant een dampdichte laag, en aan de kant van de "spouw" of de buitenkant een damp-open laag, of dampdoorlatende laat folie. folie, omdat je niet wilt dat water, ook als dit geen damp is (door regen of wind of lekkage de spouw binnengedrongen,) in de HSB wand terecht kan komen. daarom wrdt er als het goed is rondom kozijnen een rubberen of kunststofstrook aangebracht. vooral aan de bovenkant betekent dat dat je aandacht moet besteden aan de detailering. je moet ook rekening houden met waar de isolatie zit, ventilatiesleuven, lateien, geveldragers, en eventuele borstwering- of dakopstandsteunen, die ook vaak daar dicht in de buurt aan de vloer- of dakrand zijn bevestigd.

het zomaar dichtzetten van deze naden rondom kozijnen is dan ook niet altijd de goeie oplossing. (Maar de aansluiting van de spouw op het kozijn hoort wel goed geisoleerd te zijn, dus isolatie hoortin de spouw aan te sluiten op de spouwlatten/stelkozijnen. En (tocht)naden naar binnen toe zijn natuurlijk niet de bedoeling!)

als je een beetje verstand hebt van warmteweerstand, en rekening houdt met Ri en Re, de dikte van de materialen en de spouw weet kun je zo een tekeningetje maken om te zien waar het dauwpunt ligt.

(teken een doorsnede van de wand opbouw, en teken daar de lin van de temperatuur ind e constructie in, die daalt van binnen naar buiten, bij een realistisch temperatuur verschil ( binnen bijvoorbeeld 22 graden en buiten -10
en ga uit van een realistische vochtigheidsgraad binnen.

als het dauwpunt binnen het isolatiepakket van de voorzetwand, of binnen de isolatie in de spouwmuur ligt, kan daar dus condensatie optreden.

het nadeel van condensatie in een spouwmuur is, dat natte isolatie niet goed meer isoleert.

het nog grotere nadeel van isolatie in een constructie is dat hout dat dan nat kan worden, ( of bijvoorbeeld staal) gaat rotten of roesten.

het niet goed isoleren levert een koudebrug op die ervoor zorgt dat daar nog sneller condens kan optreden.

vooral bij goud geisoleerde woningen met op 1 plek zon slecht geisoleerde plek levert veel problemen op, omdat alle vochttransport daar zal plaatsvinden en je constructie daar dus echt zeiknat kan worden, ipv een beetje vochtig. en zeiknat droogt natuurlijk zonder ventilatie heel slecht op. met alle gevolgen van dien ( de isolatie blijft slecht, meer rot etc.

bij parkeer garages onder pleinen zie je bijvoorbeeld ook vaak dat het plafond van de toegangshokjes van beton zijn, en dat de druppen er bij wijze van spreken al aanhangen. een houten plafond is daar dus ook niet erg geschikt.

condens kan ook makkelijk optreden bij onderdorpels van kozijnen, vensterbanken en deuren. daarom zijn de kozijnstijlen daar aan de onderkant ook vaak verrot. het water trekt in de spleet tussen dorpel en stijl, en omdat de stijl daar kops hout is, zuigt het het water op (capilaire vaten)

kozijnen met aan de odnerzijde een aluminiumstrip zijn daarom ook zo gemaakt dat het water keurig hoort afgevoerd te worden uit de strip, en geventileerd wordt. aan de buitenzide zitten er daarom gaatjes of sleufjes in die aluminium strips.
het is dan ook niet verstandig dat af te kitten o.i.d.
de isolatie wordt er niet echt beter.

deuren hebben vaak aan de buitenzijde, onder een lekdorpel op de deur, zodat het water niet op de onderdorpel terecht komt, of onderaan de deur als druppels gaat hangen. een beetje wind en toch zou anders het water door de kier onder de deur naar binnen blazen. houten dorpel, of houten vloer, en je hebt een probleem.

tegenwoordig hebben deuren vaak wel een afdichtingsstrip, een (natuur)stenen dorpel en een afvoergootje voor water aan de buitenkant.
een hoge dorpel met dus een grotere sponning etc. is vaak niet mogelijk, omdat een toegang van een woning volgens het bouwbesluit geen hogere opstand mag hebben dan totaal 20 mm tov van de binnenvloer zowel als de aansluitende bestrating, balkon of galerij, en je wilt toch vaak wel dat buiten net iets lager ligt dan binnen ivm plassen of toevallig een hevige regenbui.

[ Voor 18% gewijzigd door engelbertus op 03-01-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
engelbertus schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:24:
[...]
vooral bij goud geisoleerde woningen met op 1 plek zon slecht geisoleerde plek levert veel problemen op
Volgens mij is goud een dure oplossing en een slechte isolator O-)

De muur waar het bij mij over ging was altijd droog dus nu met extra isolatie zal het ook wel goed gaan hoop ik.
Onze woonkamer is sowieso altijd wel droog.

Boven op zolder lopen er letterlijk liters water vanaf de ramen.
Vanmorgen kwam ik er achter dat de deur klotste bij het dichtdoen.
Achter het afdekschild van het slot zal heel veel water wat er uit liep toen ik de schroeven losdraaide.
We drogen de was daar wat de reden zal zijn.

De kachel staat er aan op laag en de afzuiging staat constant aan.
Misschien is het goedkoper en beter voor het huis om in de winter toch maar de droger te gebruiken.
Maar dan komt er wel eerst een nieuwe een A+ droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Mars Warrior schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:23:
[...]

Ach wat zal ik zeggen. Natuurlijk is er een relatie tussen die twee, al zijn het maar de seizoenen 8)7

[afbeelding]

Maar om echt te kunnen vergelijken neem ik altijd zowel de zonnestraling als het aantal graaddagen mee zoals in dit geval het verschil tussen de oude (blauw) en nieuwe (rood) CV ketel, en dan zie je hele mooie lijnen die mooi laten zien dat de nieuwe CV ketel het een stuk beter doet bij gelijke verhouding van zonnestraling en graaddagen.

[afbeelding]

Ben benieuwd of het HR++ glas wat nog moet komen ook nog zichtbaar gaat worden op deze manier...
en dan bedoel ej de zonnestraling op zonnecollector of ook de zonnestraling die door je ramen heen de woning verwarmt? die wordt natuurlijk minder met glas met een hogere isolatiewaarde.
zomers is dat een voordeel misschien, maar swinters hangt het af van de grootte en de plaats van e ramen en overstekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:38:
[...]

en dan bedoel ej de zonnestraling op zonnecollector of ook de zonnestraling die door je ramen heen de woning verwarmt? die wordt natuurlijk minder met glas met een hogere isolatiewaarde.
zomers is dat een voordeel misschien, maar swinters hangt het af van de grootte en de plaats van e ramen en overstekken.
Zonnestraling door het glas (ZTA) heeft niet altijd te doen met Isolatiewaarde.
De nieuwe glassoorten hebben een hoge ZTA en een hoge isolatiewaarde bedoeld voor normale ramen.
Of je hebt glas voor bijvoorbeeld het dak van een serre met een lage ZTA en een hoge isolatiewaarde om de warmte in de zomer uit de serre te houden, maar in de winter de warmte van het stoken binnen te houden.
Je hebt glas in vele soorten en ook de filmlagen op het glas.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

engelbertus schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:38:
[...]
Het betreft de zonnestraling gemeten door een KNMI station in Eindhoven, dus het is feitelijk de opwarming door de zon van mijn huis (muur, ramen, dak).

Het HR++ glas heeft een nauwelijks lagere ZTA dan het huidige dubbelglas, dus ik verwacht dat er net zoveel zonnewarmte kan binnenkomen, maar dat het nu beter 'gevangen' blijft (door de metaalcoating) in huis en ik dus minder gas hoef te verstoken. Dit staat nog eens los natuurlijk van de veel hogere isolatiewaarde van het HR++ glas dat opzich zelf natuurlijk al voor een lager gasverbruik moet zorgen.

Een (meen ik) Belgisch rapport heeft al eens laten zien overigens dat bij veel glas in de gevel dubbel HR++ glas uiteindelijk meer oplevert dan drievoudig HR++ glas, zuiver en alleen door de betere ZTA van het dubbelglas oftewel het 'vangen' van de zonnewarmte dat dus meer opleverde dan de extra isolerende werking van het drievoudig glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53
Woodski schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:36:
[...]

Boven op zolder lopen er letterlijk liters water vanaf de ramen.
Vanmorgen kwam ik er achter dat de deur klotste bij het dichtdoen.
Achter het afdekschild van het slot zal heel veel water wat er uit liep toen ik de schroeven losdraaide.
We drogen de was daar wat de reden zal zijn.

De kachel staat er aan op laag en de afzuiging staat constant aan.
Misschien is het goedkoper en beter voor het huis om in de winter toch maar de droger te gebruiken.
Maar dan komt er wel eerst een nieuwe een A+ droger.
Ook hier zeer veel condens op de (dubbele) ramen op zolder. De CV staat daar uit, wel wordt er (overdag) geventileerd. Ik heb het weerstation er even neergezet. Vochtigheid 56%, temperatuur 14 graden.
De vochtigheid lijkt me niet te hoog. De was blijft dus gewoon naar zolder gaan.
We hebben niet meer ruimte als voor een was tegelijk. Als de lakens gewassen moeten worden gaan die in de droger, als het geen weer is om buiten te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zo de kerstspullen zijn allemaal weer opgeruimd.
Wat een heerlijke avond, onze Drentsche Patrijshond ligt heerlijk voor de kachel en ik zit er naast met een glas wijn in de hand.
Buiten een dik pak sneeuw en -10 op de thermometer.
Nog even genieten van de twee weken Kerstvakantie.
Morgen om half 7 gaat de wekker weer, voor een ieder veel sterkte bij de eerste werkweek van 2010!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
engelbertus schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:04:
[...]

Hallo, ik zat hier naar te kijken en zie dat je met zonnepanelen zelfs nog extra korting krijgt op je tarief,. ik zie ook dat je hoog/laag tarief hebt, levert dat echt iets op als je bij beide evenveel verbruik hebt?
bij jou is die 150 waarschijnlijk zeg maar alle basisfuncties in je huis? en de extra zaken overdag worden van je zonnepanelen e.d. betrokken?

kost een hoog/laag tarief ook extra qua vastrecht of bemetering?

ik vind het verder een makkelijk tabelletje. ik zit ook bij greenchoice, en heb me nog niet echt in de tarieven veriept. maar wat bij mij wel mooi is dat ik stroom van de nuon had, voordat de markt is vrijgegeven, dat betekent dus dat mijn tarieven met de nuon tarieven meedalen, en niet met die van essent. nuon is een stuk meer gedaald dan essent.

nu vroeg ik me af of jij dan vroeger ook bij de nuon zat, want dan zouden voor mij dezelfde vastrechttarieven gelden, en hoef ik dat niet zelf meer op te zoeken :)
mijn gas zat vroeger wel bij essent btw. en waar zat dat bij jou? ivm de vastrechttarieven.. die ik dan niet nog eens hoef op te zoeken. ( ik woon in sneek, voor mensen die dat zouden willen weten)
Ik zat inderdaad hiervoor bij de Nuon voor zowel gas als electriciteit. Vastrecht e.d. is allemaal afgeleid van de Liander pdf bestanden van 2010.

Mijn electra verbruik 150/150 is een aanname. 300kWh klopt wel ongeveer maar hoe de verdeling zal zijn? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Woodski schreef op zondag 03 januari 2010 @ 11:27:
Vorig jaar Mei is er een zonnecollector bij gekomen en in Augustus 1.3kwp PV
En vorige maand heb ik een voorzetwand gemaakt voor een koude muur achter de bank.

[afbeelding]
Goed idee en mooi uitgevoerd! Wat nou enkel 5cm spouw isolatie.

Ik heb bij m'n ouders de vloerpomp nu samen geschakeld met de CV ketel pomp. Ook de klokthermostaat die erbij hangt aangepast zodat er nog 2x een half uurtje per dag verwarmd wordt. De CV + vloerpomp verbruiken nu zo'n 450 wh per dag, waarvan 240wh voor standby staan.

De beginsituatie voor de CV+vloerpomp was 3 kwh/dag... Voor een stookseizoen van 5 maanden goed voor 400 kwh...

Het experiment is nu of de vloer met 2x daags verwarmen goed op temperatuur blijft (thermostaat op 30c gezet). Daar komt nog bij dat de ketel minder branderstarts heeft (nog geen bron gevonden of dit werkelijk beter is).
Die laatste 240 wh zou nog bespaard kunnen worden door schakelaars te maken in de badkamer en keuken voor bijv. 30 minuten warm water. De CV functie kan met een tijdklok 2x daags geschakeld worden.

De besparingen bij m'n ouders werpen ook z'n vruchten af, afgelopen 2 maanden is er al 2.5 kwh van het dagverbruik. Is al goed voor een 900 kwh/j: -20%.
Het besparingsvirus is ook doorgekomen bij m'n broer (studentenhuis 5 man) waar ze met behulp van een slimme meter het gebruik van uur tot uur kunnen zien. Het maandverbruik is van 440 kwh gezakt naar 240 (met simpele ingrepen).

[ Voor 13% gewijzigd door SpiceWorm op 03-01-2010 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
sander817 schreef op maandag 28 december 2009 @ 10:53:ook hier wil ik apparatuur zoveel mogelijk gaan vervangen voor A++
Nu was mijn plan een gasdroger te kopen, maar die nagenoeg onvindbaar helaas
Als het je gaat om vermindering van CO2 uitstoot,kan je toch beter een A++ warmtepomp droger nemen en geen gasdroger. Hier is de gasleiding ook aangelegd, maar de droger is er nooit gekomen (ook geen warmtepompdroger trouwens). Gasdrogers stoten CO2 uit en groen opgewekte stroom niet. Dan kan je wel stellen dat groene stroom op is:
Je moet je echter wel bedenken dat we een tekort aan groene stroom hebben. Aangezien verwarmen op electriciteit erg onrendabel is tov gasverwarming, "ontneem" je de groene stroom aan apparatuur die wel zuinig met electriciteit zijn
maar voor zover ik weet kunnen we nog steeds groene stroom certificaten afsluiten en heeft GreenChoice nog steeds geen klantenstop ingesteld omdat de groene stroom op zou zijn. Zolang we niet vrágen om groene stroom, zullen we het zeker niet kríjgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:33
Punkrocker schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:06:
[...]

Ik heb een aantal jaar gelden anti inbraakstrips aangebracht op een superkromme deur bij mijn schoonouders. De strip trok die deur kaarsrecht! Minder tocht en inbraak werend.
Wij hebben die strip ook, maar bij ons levert het een klemmende deur op. Onze deur (vurenhout) heeft z'n beste tijd gehad, aan de onderzijde zitten wat scheuren, en daardoor zet de deur altijd wat uit in de herfst en winter, door het vocht. Daarom moet ik elk seizoen het scharnier aanpassen, anders past de strip niet meer dicht zonder keihard smijtwerk...
Zolang de deur echter nog stevig aanvoelt vervang ik hem niet.

Voor de mensen met kleine kinderen een bespaartip: Wij doen onze kleine altijd in een soort tummytub (voor de ingewijden: een Shantala emmer, die is iets groter dan de echte tummytub).
In vergelijking met een babybadje scheelt dat dus gewoon ruim de helft aan water. Eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar na een jaar (dus toch ruim 180 badjes verder) zijn dat heel wat warme liters water bespaard.

Het is nog eens fijner ook want in de emmer zit ze wat dieper in het water, en dat is lekker warm.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Hark_k schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:13:
Ik heb ontdekt dat m'n HR-ketel continue 86 Watt verbruikt en de vloerverwarmingspomp ook nog eens 76. <...>De HR-ketel wil ik ook op een tijdschakelaar zetten, dat hij 's nachts tussen 00:30 en 06:00 uit gaat. De temperatuur zakt binnen 's nachts toch nooit onder de op de klokthermostaat ingestelde 15 graden. Kan dit m.b.t. de HR-ketel kwaad?
Hier gaat het al een jaar goed. De ruimte wordt gemonitord door een draadloze thermostaat. Deze seint de huisautomatisering in zodra de temperatuur onder de minimumtemperatuur (10 °C) komt, of bij 'comfort uren' minder dan 2 graden boven de maximum temperatuur is (bij comfort van 20° gaat hij boven 22° uit, daaronder aan). De modulotherm modulerende ruimtethermostaat met buitenvoeler en stooklijn bepaalt vervolgens hoe hard de ketel brand, maar altijd max 50°C aanvoertemperatuur. Dus na 21:30 gaat de ketel op 'nachtstand'. Overigens zijn we na een week bij deze barre buitentemperaturen niet onder de 10 graden gezakt, met dank aan de buren waarschijnlijk.
Zijn er dan mensen met een kamer thermostaat aangelsloten op de vloerverwarming? Dat werkt toch helemaal niet? (vanwege de vertraging van pak-em-beet 6~8 uur??)
Jawel. De kamerthermostaat (nouja, hij wordt in een douche gebruikt met vloer én muurverwarming) staat 2 uur voor gebruik aan en dat gaat prima. De ruimte warmt 1 tot 2 graden per uur op, over de 12 opvolgende uren koelt hij niet zo snel af dat de thermostaat te laat is. Dus om 22:00 en om 6:00 douchen? Dan van 20-22 en van 4-6 uur verwarmen. Meestal is een half uurtje genoeg, daarna blijft de ruimte op temperatuur.

De ruimtethermostaat stuurt de pompschakelaar van de vloerverwarming aan en 1 van 2 serieschakelaars op de vorstbeveiliging van de ketel. Zolang het te koud is in de ruimte, draait de pomp. De retour van de warmtewisselaar wordt bevoeld met een thermostaat. Als de thermostaat te koud is, schakelt hij de tweede serieschakelaar van vorstbeveiliging van de ketel in. Die houdt het aanvoerwater van de warmtewisselaar op 50 °C. De thermostaatkraan op de warmtewisselaar houdt de aanvoer van de vloer op 40 °C. Zodra de warntewisselaar warm genoeg is, gaat de ketel uit, maar de pomp draait door tot de ruimte warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
engelbertus schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:46:dat systeem klinkt idd wel aantrekkelijk. draadloos.. maar daarmee kan ik nog niet mijn radiatoren dmv klokthermostaat regelen, of ik moet elke radiator afzonderlijk voorzien van een knop met ingebouwd programma, en kijken of ik een warmtevraag kan genereren voor de slaapkamers.

ik zit dus op draadloze radiatorknoppen te wachten, maar ik zou niet weten bij welk systeem ik dat zou kunnen aansluiten ( welke fabrikant)
Waarom geen servo's met temperatuursensoren en een huisautomatisering (of PLC) die op tijdsbasis de boel op een bepaalde (ruimte) temperatuur houden? Dan kan je alles bij de ketel meten en regelen. Je hebt alleen een setje thermometers nodig (Dallas onewire met een Barix 50 interface of een serie Oregon Scientific met een RFXCom ontvanger) plus een servo-aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Kets_One schreef op woensdag 30 december 2009 @ 13:17:Wij zijn aan het kijken of het interessant is om deze pui te vervangen door een pui van hout met HR++ of drievoudige beglazing. Heeft iemand ervaring met het toepassen van drievoudige beglazing op een schuifdeur? Kan dit? Wat zijn de kosten van een houten pui incl. HR++ beglazing? Wat zijn de meerkosten voor drievoudig glas? Loont dit?
Zoek eens in de hoek van passiefhuizen. Naast twee- of drievoudig glas, zijn mensen in die hoek ook duivels handig in het voorkomen van koudebruggen. Ook luchtdicht aansluitingen van bewegende ramen op het kozijn hebben ze heeel goed in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Alvast een flinke greep in de grafieken alhier gedaan en het nodige ververst. Nog een hoop te doen, maar het begin is er. De belangrijkste (?) natuurlijk even voor jullie ter referentie. Genormeerde opbrengsten waarbij alle kleine (nauwelijks impact hebbende) inverter defectjes er uit zijn gefilterd.

Gemiddelde over volledig bemeten jaren (dus niet de jaren dat een subsysteem deels aanwezig was) staat achteraan met iets afwijkende kleurstelling onder "average".

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Total_overviews/Yearly_yields/NJO_small.gif

Let ook op de hoge genormeerde opbrengst voor de laatste aanwinst (augustus 2007 aangesloten) die ik pal zuid heb gezet (groene kolommen). Twee identieke 108 Wp Shelletjes die het verdomd goed doen. 984 kWh/kWp in 2009, 134 kWh/kWp boven de SDE cap (alle modules zitten er sowieso ver boven). Zal wel aan onze "non-innovatieve" antieke olieboer paneeltjes liggen, hooggeschatte mevrouw van der HO-Daar-Es-Seffekes???!!! (of was het 't "innovatieve weer" wat van slag was???) ...

... ik heb nog vier aders vrij om nog 2 moduultjes aan te kunnen sluiten ... 8)

(meer grafieken op PPV, met vervolg in de pen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
el jonco schreef op zondag 03 januari 2010 @ 22:46:
[...]

Waarom geen servo's met temperatuursensoren en een huisautomatisering (of PLC) die op tijdsbasis de boel op een bepaalde (ruimte) temperatuur houden? Dan kan je alles bij de ketel meten en regelen. Je hebt alleen een setje thermometers nodig (Dallas onewire met een Barix 50 interface of een serie Oregon Scientific met een RFXCom ontvanger) plus een servo-aansturing.
dan wordt het een knutselproject, met kabels in het zicht.
dat vind ik een beetje zonde.
knutslen is leuk, maar electro is me net iets te veel van het goede.
ik snap gewoon niet dat honeywell wel een set heeft voor 2 zones, maar niet voor meer. die twee zones hebben wel radiatorregelaars, maar die gaan allemaal op 1 van de twee zones regelen, das lastig met 4 kamers waarvan er twee "leeg" staan
de radiatorregeleaars kunje wel individueel een stand meegeven, ( een paar graden hoger of lager draaien) maar die instelling is slechts tot het volgende schakelmoment dat de thermostaat doorgeeft.

volgens mij moet het kunnen met gewone tehrmostaatkranen en in elke kamer een draadloze thermometer / thermostaat, als je die combineert met een honeywel hce80 vloerverwarmingregelaar, die 5 zones kan sturen door servos op de groepenafsluiter te monteren. je kunt die regelaar volgens mij combineren met de draadloze thermostaatkranen, of er misschien voor kiezen om de draadloze thermostaten een warmtevraag naar de ketel te sturen. dan wel opletten dat de radiatorthermostaten open staan, en er voor zorgen dat de bypass goed werkt, en dat de ketel door een te hoge retourtemperatuur wel afslaat oid. als je de slaapkamers volgens de radiatorthermostaat op temperatuur hebt, terwijl er toch nog een thermostaat in die kamer zit die warmtevraag heeft, dan blijft de ketel branden terwijl de radiator dicht is. je kunt vlgens mij de hce80 ook combineren met de hc80 ( draadloze radiatorkranen) maar dat weet ik niet zeker, plus dat je dan voor het complete systeem volgens mij minstens 1000 euro kwijt bent. ( vloerverwarmingregelaar,4 ruimtetermostaten, 5 radiatorthemostaatkranen, 1 antenne, voeding, 1 ketelrelais 5 servos klokthermostaat)

dan heb ik alsnog slechts 1 ruimte op een klok volgens mij, en kan ik de andere ruimtes individueel regelen, maar dat gaat ook met de normale radiatorthermostaat, en een warmtevraag dmv een simpele draadloze thermostaat

maar ik heb goeie hoop dat honeywell ook een systeem op de markt brengt dat hetzelfde kan als de danfoss draadloze zaken, en aangevuld met bijvoorbeeld meer zoneregeling. feitelijk hebben ze alles in huis, behalve de meerzone regeling de hc80 heeft termostaat en servo, maar geen bijhorende zonereglaar die meerder zones kan aansturen. ik vind dat wel een groot gebrek, dat "simpel"op te lossen zou moeten zijn.

de conrad set doet het bijvoorbeeld wel als je een uitgebreid systeem gaat nemen, maar dat is ook een beetje overill in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
deejeebv schreef op zondag 03 januari 2010 @ 18:36:
[...]

Ook hier zeer veel condens op de (dubbele) ramen op zolder. De CV staat daar uit, wel wordt er (overdag) geventileerd. Ik heb het weerstation er even neergezet. Vochtigheid 56%, temperatuur 14 graden.
De vochtigheid lijkt me niet te hoog. De was blijft dus gewoon naar zolder gaan.
We hebben niet meer ruimte als voor een was tegelijk. Als de lakens gewassen moeten worden gaan die in de droger, als het geen weer is om buiten te drogen.
op de zolder heb je hetzelfde "koudebrug" probleem. 56% is niet teveel maar als je echt de temperatuur van het glas gaat bekijken merk je dat het daar ondr het dauwpunt zal zijn. alle vocht in je huis zal dus op die plek gaan condenseren. het vocht in je huis doet niet aan luchtstroming, maar aan dampspanning, en de hoeveelheid damp in de lucht zal overal hetzelfde zijn als er een open verbinding is. je krijgt dat water alleen weg als je meer ventileert. dat kan in principe op de zolder wel als die afgesloten en onverwarmd is.
ook in de winter is ventilatie een goed middel tegen vocht, omdat swinters de luchtvochtigheid buiten veel lager is, en ook in absloute zin veel minder vocht bevat, door de lage temperaturen. de damp wordt dus water, of ijs)
het probleem op je zolder is misschien ook extra "aanwezig" omdat je je huis voor de rest helemaal luchtdicht hebt gemaakt en goed geisoleerd. op zich is de condens daar niet erg, als het maar niet kan zorgen voor houtrot. misschie dat een vochtvanger op zolder ook wel iets kan helpen.
vroeger met overal tochkieren daalde de luchtvochtigheid in een woning swinters ook "automatisch" mee, met de vochtigheid buiten.
een condensdroger kan iets helpen, maar alleen doordat de lucht opwarmt en de relatieve luchtvochtigheid dus iets zal dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Daarnet ff uitgerekend wat het percentage vaste kosten is in mijn energierekening.

Electriciteit maar liefst 78% ( 57,92 voor verbruik 205,12 voor vaste kosten )
Gas is 27% ( 490,71 voor verbruik 177,91 voor vaste kosten )

Overigens staat mijn graaddagenteller al op 68,8 graaddagen voor slechts de eerste drie dagen van januari 2010. Als dit door blijft gaan dan komt januari 2010 uit op 711 graaddagen 8)7 .

[ Voor 29% gewijzigd door mkleinman op 04-01-2010 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een update van mijn gebruik voor het overzicht (http://www.familie-kleinman.nl/got/got_overzicht.html).

Electra:
- In 2008 nog 3574kWh (waarvan 470 zelf opgewekt) dat is dus omlaag gegaan naar 2520 waarvan 540 zelf opgewekt met onze 600Wp installatie)
Maatregelen: Alles led en spaarlamp, hotfill vanuit de zonneboiler, spaarzaam gebruik droger, reductie sluipverbruik

Gas:
- in 2008 1760m^3 gas, in 2009 1522m^3.
Maatregelen: Isoleren vloer met 10cm isovlas, gedeeltelijke na-insolatie verschillende muuren in oude (1974) gedeelte. Zonneboiler. Vervanging 4m^2 oud dubbel glas door Hr++ glas. Voor al deze maatregelen geld dat we al in 2008 zijn begonnen en dat in 2008 al minder gas nodig was dan in 2007.

Voorschotbedrag bij GC is nu 110 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53
engelbertus schreef op maandag 04 januari 2010 @ 02:13:
[...]

een condensdroger kan iets helpen, maar alleen doordat de lucht opwarmt en de relatieve luchtvochtigheid dus iets zal dalen.
De wasdroger veroorzaakt het vocht op zolder niet. Deze staat in de bijkeuken en blaast zijn lucht naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SpiceWorm schreef op zondag 03 januari 2010 @ 21:43:
[...]

Goed idee en mooi uitgevoerd! Wat nou enkel 5cm spouw isolatie.

Ik heb bij m'n ouders de vloerpomp nu samen geschakeld met de CV ketel pomp. Ook de klokthermostaat die erbij hangt aangepast zodat er nog 2x een half uurtje per dag verwarmd wordt. De CV + vloerpomp verbruiken nu zo'n 450 wh per dag, waarvan 240wh voor standby staan.

De beginsituatie voor de CV+vloerpomp was 3 kwh/dag... Voor een stookseizoen van 5 maanden goed voor 400 kwh...

Het experiment is nu of de vloer met 2x daags verwarmen goed op temperatuur blijft (thermostaat op 30c gezet). Daar komt nog bij dat de ketel minder branderstarts heeft (nog geen bron gevonden of dit werkelijk beter is).
Die laatste 240 wh zou nog bespaard kunnen worden door schakelaars te maken in de badkamer en keuken voor bijv. 30 minuten warm water. De CV functie kan met een tijdklok 2x daags geschakeld worden.

De besparingen bij m'n ouders werpen ook z'n vruchten af, afgelopen 2 maanden is er al 2.5 kwh van het dagverbruik. Is al goed voor een 900 kwh/j: -20%.
Dat dit helpt op je electra geloof ik graag, maar wat is het effect op je gasverbruik door deze handeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

flitspaal.nl schreef op maandag 04 januari 2010 @ 07:40:
Overigens staat mijn graaddagenteller al op 68,8 graaddagen voor slechts de eerste drie dagen van januari 2010. Als dit door blijft gaan dan komt januari 2010 uit op 711 graaddagen 8)7 .
Hier in het zuiden staat-ie al op 72,2 op dit moment. Vannacht is het -8,9 graden geweest. Gemiddelde temperatuur deze maand -3,4 graden :X
Gaat lekker zo, het gas vliegt er weer doorheen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mars Warrior schreef op maandag 04 januari 2010 @ 09:52:
[...]
Gaat lekker zo, het gas vliegt er weer doorheen :+
De Gigajoultjes van de stadswarmte unit ook... :'(

Ach, lekker Corsicaans muziekje (i Muvrini) op, en de zon schijnt alweer achter de sneeuwvlokken langs...

... hoe bevalt jullie eerste echte "werk"dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
zonnigtype schreef op maandag 04 januari 2010 @ 10:09:
[...]

De Gigajoultjes van de stadswarmte unit ook... :'(

Ach, lekker Corsicaans muziekje (i Muvrini) op, en de zon schijnt alweer achter de sneeuwvlokken langs...

Ik zit ziek thuis, dus dat komt het verbruik denk ik ook niet ten goede. (zowel het thuis zitten als dat ik het koud heb met trui, dikke sokken, dekentje, etc.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 08:02
Hier ook nog een voor de tabel http://www.familie-kleinman.nl/got/got_overzicht.html
Bouwjaar: 1907
Stookopp:80
Type:tussenwoning
Personen totaal:2 (3 dagen per week is er ook iemand thuis de gehele dag)
Energieverbruik, sind de verbouwing is alles geissolleerd nieuw glas dus alleen nieuwe standen van 2008 en 2009
2008: gas 852, stroom 2778
2009: gas 867,3 stroom 2812.
Kosten ongeveer 100euro per maand. Dit jaar wil ik min 1000wp zonnepanelen plaatsen.
ZB= nee, HR++ 90% Ja , Vloer, muur Ja, dak half, komt ook nog dit jaar. WTW Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
engelbertus schreef op maandag 04 januari 2010 @ 02:03:
[...]

maar ik heb goeie hoop dat honeywell ook een systeem op de markt brengt dat hetzelfde kan als de danfoss draadloze zaken, en aangevuld met bijvoorbeeld meer zoneregeling. feitelijk hebben ze alles in huis, behalve de meerzone regeling de hc80 heeft termostaat en servo, maar geen bijhorende zonereglaar die meerder zones kan aansturen. ik vind dat wel een groot gebrek, dat "simpel"op te lossen zou moeten zijn.

de conrad set doet het bijvoorbeeld wel als je een uitgebreid systeem gaat nemen, maar dat is ook een beetje overill in mijn ogen.
Het honeywell systeem is gelijk aan dat van danfoss in functionaliteit en componenten.
Je kan hier ook meer dan twee zonekleppen van honeywell combnineren.

De HCE80 is niet noodzakelijk alleen als je op één vloerverwarmingsunit meerdere kamers hebt die je onafhankelijk wilt regelen.
De HR80 (draadloze radiator ventielen) kan ook direct communicren met de HCN60 ketelrelais.

Ik ben met je eens dat het onduidelijk op de website staat maar als je de handlediingen doorneemt wordt alles een stuk duidelijker.
Of kijk op de honeywell belgie site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[quote]martijnr17 schreef op maandag 04 januari 2010 @ 11:20:
Hier ook nog een voor de tabel http://www.familie-kleinman.nl/got/got_overzicht.html
/quote

Bouwjaar: 1996
Stookopp:100
Type:twee onder een kap
Personen totaal: 3 (3 dagen per week is er ook iemand thuis de gehele dag)
Energieverbruik, stroom: 1660 KWh, gas: 1089 m3
Kosten ongeveer 90 euro per maand (70 euro gas en 20 euro stroom)
HR++: nee, gewoon dubbel glas, wel aluminium kozijnen :(
Vloer, muur geisoleerd: Ja,
Dak geisoleerd: Ja
WTW: nee
ZB: nee
Zonnepanelen: nee

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Iedereen weer bijgevoegd op de lijst, kan vanaf hier niet ftp'en, ik upload de lijst vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:01

JAN-B

525 Wp op mijn dak

flitspaal.nl schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 11:18:
Is het niet iets om deze informatie in een tabel te zetten en te zetten in de openingspost?
@Flits: Rik TW had het zelfde idee al pagina 80 - di 15 december. Na DM contact met Rik hoorde ik dat er nog maar weinig belangstelling voor was. ik was pas de tweede die reageerde, dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
IJsbeer schreef op maandag 04 januari 2010 @ 09:18:
Dat dit helpt op je electra geloof ik graag, maar wat is het effect op je gasverbruik door deze handeling?
De hoeveelheid toegevoerde warmte aan de vloer moet gelijk blijven (anders koelt de vloer af, of wordt deze te warm), dus dat blijft gelijk. De ketel verwarmd ook niet meer of minder efficiënt (voor en na de aanpassing werkend in de 35-50c range), dus ik verwacht dat het gasverbruik gelijk blijft. Misschien (kan ik niet onderbouwen met bronnen) is de opstartfase van de ketel minder efficiënt, en geeft minder starts (ipv 72x per dag nu een keer of 5~10) een efficiëntere werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:01

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op zondag 03 januari 2010 @ 01:42:
[...]

Wacht maar tot NL kolenstroom (en over een jaar of vijftien EDF/Delta Borssele II, III en IV nukestroom) gaat exporteren.
Nee hoor, Borssele 2- of zelfs 3 en 4 - komt hier niet :( (mening van een Zeeuw en Delta-klant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Bouwjaar: 1963
Stookopp:125
Type:Tussenwoning
Personen totaal: 5 (Gemiddeld 3 thuis)
Energieverbruik:
Elektriciteit: 2000 kWh (Inductie koken)
Gas: 500 m3
Houtkachel: JA
Kosten ongeveer 65 euro per maand
HR++: ja, kunststof kozijnen
Vloer geïsoleerd: Ja, vloerverwarming, LTV convectors
Muur geïsoleerd: NEE
Dak geïsoleerd: NEE
WTW: NEE
ZB: JA
Zonnepanelen: NEE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op maandag 04 januari 2010 @ 12:40:
[...]

Nee hoor, Borssele 2- of zelfs 3 en 4 - komt hier niet :( (mening van een Zeeuw en Delta-klant)
Hoera, houden zo! Mijn kompelementen. WISE heeft vast wel het nodige aan promotiemateriaal voor een kernsplijting-vrije Zeeuwse provincie...

Maar volgens "multi-utility" bedrijf Delta (ze hebben in de Google hit nu eindelijk dat belachelijke "Nutsbedrijf" uit de tekst gesloopt...) in hun persbericht van 25 juni 2009, mijn vetdruk:
Waarom locatie Borssele?
DELTA kiest voor Borssele, omdat dit de best mogelijke optie is vanuit het SEV III (Derde Structuurschema Electriciteitsvoorziening). Namelijk:

* Er staat al een kerncentrale
* Er is maatschappelijk draagvlak voor kernenergie in Zeeland en relatief nog meer in de gemeente Borsele
* Zeeland wordt het nucleaire cluster van Nederland. De bestuurlijke ervaring met kernenergie is in de regio al bijna 35 jaar aanwezig
* Het opslaan van kernenergieafval is beheersbaar en in goede handen bij het nabijgelegen COVRA (Centale Organisatie Voor Radioactief Afval)
* Er is voldoende koelwater aanwezig
en:
,,Kernenergie is keihard nodig’’, aldus Peter Boerma CEO van DELTA. ,,In 2020 verbruiken we met z’n allen meer stroom dan nu wordt opgewekt. De CO2-uitstoot neemt nog steeds toe. Daar gaat DELTA wat aan doen. In 2050 willen we CO2 neutraal zijn. Door te investeren in zonne- en kernenergie gaat dat ons lukken. Zo draagt DELTA bij aan een betrouwbare en betaalbare elektriciteitvoorziening’’.
U ook een fijn radioactief-vrij nieuw decennium en rest van de 21e eeuw toegewenst, meneer (ex-Shell) Boerma... |:(

(de met veel poeha aangekondigde "deal"/joint-venture met zonnestroom bedrijf Scheuten uit Limburg is inmiddels afgeketst omdat de heren het niet eens konden worden over de te varen koers - geen bericht daarover op de Delta of Scheuten sites, wel op Energeia....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
SpiceWorm schreef op maandag 04 januari 2010 @ 12:39:
[...]

De hoeveelheid toegevoerde warmte aan de vloer moet gelijk blijven (anders koelt de vloer af, of wordt deze te warm), dus dat blijft gelijk. De ketel verwarmd ook niet meer of minder efficiënt (voor en na de aanpassing werkend in de 35-50c range), dus ik verwacht dat het gasverbruik gelijk blijft. Misschien (kan ik niet onderbouwen met bronnen) is de opstartfase van de ketel minder efficiënt, en geeft minder starts (ipv 72x per dag nu een keer of 5~10) een efficiëntere werking.
Maar hoe weet je zeker dat de vloer niet al afgekoeld is en dus weer opnieuw opgewarmt moet worden? Een blok beton op temperatuur houden lijkt me minder energie kosten dan het steeds weer opwarmen.
Als je eerder vaker korter stookte is de temperatuur van de vloer constanter dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
IJsbeer schreef op maandag 04 januari 2010 @ 13:14:
Maar hoe weet je zeker dat de vloer niet al afgekoeld is en dus weer opnieuw opgewarmt moet worden? Een blok beton op temperatuur houden lijkt me minder energie kosten dan het steeds weer opwarmen.
Als je eerder vaker korter stookte is de temperatuur van de vloer constanter dan nu.
Als je iets op temperatuur wil houden moet je net zoveel warmte toevoegen als dat er verdwijnt. Of je dit nu continue doet of met kleine beetjes maakt niet uit.
Je kan het vergelijken met een vat wat je vult met water. Het waterniveau is dan de temperatuur. Je wil het waterniveau tussen bepaalde grenzen houden, zeg tussen de 100 en 105 cm. Het vat is lek dus er sijpelt langzaam water uit. Je kan natuurlijk continue een klein beetje water laten toevoegen, of met sloten tegelijk. Het waterniveau kun je dan nog steeds tussen de 100 en 105 cm regelen. Omdat het de vloerverwarming een flink groot buffervat is kun je dit 'met sloten tegelijk toevoegen' redelijk straffeloos doen, het waterniveau stijgt niet zo hard omdat je een groot oppervlak hebt.

Het credo "warm houden kost minder warmte dan afkoelen en weer opwarmen" is enkel van toepassing wanneer het verwarmen (na afkoelen) (zeer) inefficiënt gaat. Hier is dat niet het geval, de keteltemperatuur hoeft niet omhoog bijgesteld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Het is weer bal in Leiden. Voor minstens de derde maal vette sneeuwstorm. Het interface van mijn OK4 omvormers laat alleen nog maar "grijze vlakjes" zien - geen communicatie (meer) mogelijk met de 12 omvormertjes, dus weer effe wachten tot het gaat dooien.

Ach, het houdt de moderne mens bezig... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

styno schreef op maandag 14 december 2009 @ 16:06:
M'n Remeha 2.3 m2 vlakkeplaat pal zuid en 90L zonneboiler doet al sinds 1 nov hélémáál niks. Alleen als we douchen loopt de temperatuur in de boiler 1 of 2 graden op, maar dat is door de zelfbouw WTW. De temperatuur is zo'n 18/19 graden.
Waarom schreef ik daar Remeha? 8)7 Het is een Agpo Aquasol 90L met Agpo collector... Elkeweg, ik wilde erachter komen waarom hij niet wil verwarmen en heb de collector sensor doorgemeten. De 10k Ohm NTC gaf 0.569 Ohm aan (~110 graden ofzo) dus ik dacht 'die zal wel kapot zijn' maar een blik uit het raam leerde dat de zon scheen, dus 's avonds nog een meting gedaan: 9.8 kOhm. Conclusie: sensor is niet kapot (en die kleine vlakke plaat wil nog wel warm worden in December!), de beide sensoren op de boiler zijn ook niet kapot en dus zal de aansturing wel stuk zijn. Raar is dit wel want hij geeft keurig te boiler temperatuur aan en ook geen storing verder maar toch vertikt hij het om de pomp aan te sturen...
Speksteenkachel schreef op donderdag 24 december 2009 @ 00:05:
Bovenstaande STEG centrale met warmtekrachtkoppeling zit op een rendement van max 85%.
Alleen in de winter als de afval warmte ook daadwerkelijk nuttig gebruikt kan worden. De rest van het jaar heeft een STEG een rendement tussen 30 en 60% afhankelijk van de belasting (100% vermogen = 60% efficient, 30% vermogen = 30% efficient).
Het rendement van een kolencentrale zit trouwens maar op 45%, tel ik nog niet eens mee de toekomstige opslag van CO2 in bodem en het winnen en transport van de kolen 8)7
Het is nog erger, de meeste kolencentrales in Nederland zitten rond de 40%
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:07:
Ik zag dat de zuinigste koelkast 168 kwh per jaar verbruikt, als ik die zou kopen scheelt dat dus 330 kwh per jaar. Hij kost 300 euro, dat is 0,90 euro per Wp. Waarom heb ik eigenlijk zonnepanelen geplaatst????????? 8)7
Ik heb een paar filmpjes van Amory Lovins bekeken (Chief scientist bij Rocky Mountain Institute), hij is een groot voorstander van 'negawatts', precies dat wat jij hier uitlegt: zuiniger omgaan met energie is vele malen goedkoper dan alternative energie opwekking of het zuiniger maken van klassieke energie opwekking. Minder verbruiken loont, dat weten we hier ondertussen allemaal na de vele verslagen van Eric-Pvt :)
Zelf net een nieuwe stofzuiger gekocht met een electronisch geregelde compressor motor van max. 1600 Watt, is even efficient als een conventionele 2200 Watt stofzuiger. Kostte wel 140 Euro itt 90 Euro maar aangezien hij ook veel stiller is heb ik het er wel voor over (en ook omdat er een parketborstel bij zat).
Woodski schreef op zondag 03 januari 2010 @ 16:40:
Blonde vraag, wat is de trend van de energie prijzen nu ?
De trend is al jaren +7% per jaar maar zoals bij elke trend kan deze tijdelijk hoger of lager zijn. Het komende half jaar is deze lager. Deze vraag is ongeveer hetzelfde als 'de aarde koelt al 10 jaar (sinds 1998)' opmerking in het klimaatdebat, of 'het vriest nu buiten dus er is geen opwarming'. Er is een verschil tussen weer en klimaat en zo ook bij huidige prijs en prijstrend.
Ik weet dat het met terug werkende kracht nu ruim lager is geworden.
Terugwerkende kracht? Denk het niet...
Maar kunnen we nu de economie weer aantrekt langzaamaan stijging verwachten en dus de boel vastzetten voor 3 jaar of blijft het nog een tijdje kwakkelen (koffiedik vraagje :))
Dat is een mooie vraag voor The Oil Drum. Het merendeel van de mensen daar denken dat de prijs tussen $90 en $110 komt te liggen tegen het einde van volgend jaar. Vooral de remming op economische groei moet er voor zorgen dat peakoil niet tot enorm hoge prijzen zal leiden.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hier krijg ik het weer lekker warm van terwijl ik over een witte wereld uitkijk (ook mooi trouwens):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/EVM2009.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Fried schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:56:
Ik stel deze vraag hier omdat ik hier de meeste kans van slagen heb denk ik..

Ik beheer een blokhut van een scoutinggroep, en zou graag daarvan de CV in kunnen stellen via het internet. nu heb ik al zitten googlen maar vrij weinig bruikbaars gevonden..
ik vond de http://www.ecobee.com/ maar die is vrij prijzig, hier niet/slecht verkrijgbaar en misschien een beetje te uitgebreid.. touchscreen e.d. hoeft allemaal niet..

ik zoek gewoon een thermostaat welke ik handmatig ter plekke in kan stellen (dwz: tijdelijk even hoger/lager). en verder het week/maandprogramma via het internet kan beheren...
Kijk eens naar de barionet 50; die heeft 4 relais aan boord en wat digitale in- en uitgangen. Er zit een ethernet poort op en je kan hem met een webinterface besturen. Accepteert ook programmaatjes en kost $170; komt uit Zwitserland, misschien lokaal voordeliger te verkrijgen. Industrieële kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erg goed, alle secretaresses zoenen! :9

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
engelbertus schreef op maandag 04 januari 2010 @ 02:03:dan wordt het een knutselproject, met kabels in het zicht.dat vind ik een beetje zonde.
alleen kabels bij je ketel; die hangt toch niet in het zicht?
knutslen is leuk, maar electro is me net iets te veel van het goede.
12V, misschien 24 als je duur doet, schroefverbindinkjes en ethernet ... tja ;-0
volgens mij moet het kunnen met gewone tehrmostaatkranen <...>sturen door servos op de groepenafsluiter te monteren.
Er zijn servokranen met eindstandmelding. Als je die allemaal parallel schakelt en aan de vorstbeveiliging of aanverwant aanbindt, gaat de ketel alleen aan als er minimaal 1 servokraan aan staat. Onze ketel heeft bovendien een stand "gewenste keteltemperatuur bereikt" en dat betekent in jouw geval dat die ene koude kamer net zo lang warm water krijgt tot de gewenste kamertemperatuur is bereikt.
Je kan die thermostaatkranen overigens ook allemaal bij de ketel op de verdeelstreng monteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonnigtype schreef op maandag 04 januari 2010 @ 14:45:
Hier krijg ik het weer lekker warm van terwijl ik over een witte wereld uitkijk (ook mooi trouwens):

[afbeelding]
Ik kan het zo aan de grafiek niet zien, maar is dat op jaarbasis negatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
ice-T106 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:53:
[...]Grappig,Ik heb juist mijn ds1820 sensors werkend met de Arduino maar vandaag pas een ethernetshield besteld.
Waar koop je ds1820 sensors een beetje voordelig (per 50?), in .nl vond ik ze voor €2.85, in .com gingen ze voor $1.76, biedt er iemand minder (maar mét shipping naar .nl uiteraard)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:08
JAN-B schreef op maandag 04 januari 2010 @ 12:18:
[...]

@Flits: Rik TW had het zelfde idee al pagina 80 - di 15 december. Na DM contact met Rik hoorde ik dat er nog maar weinig belangstelling voor was. ik was pas de tweede die reageerde, dus....
Oef, even 2 weken niet geweest en nu net (op het werk >:) ) een paar honderd duurzame posts "doorgeworsteld"
Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Het plan was (en is) om van mensen die het leuk vinden hun setje op te nemen in de startpost. Tot nu toe 2 reacties, maar dat mag de pret niet drukken. Deze tabel gaat toch over de hoeveelheid verbruikte energie? Ik denk dat het heel leuk is om deze informatie er ook bij te hebben, alleen wordt het tabelletje een beetje groot misschien.

We hebben de kerstvakantie duurzaam doorgebracht: op zolder lichtelijk verbouwd, een vliering gemaakt (en aan de onderkant geisoleerd natuurlijk) en inbouw led spotjes gemaakt i.p.v. spaarlampen en een oude tl balk. Ik was onder de indruk van de kleur van het licht van de spotjes, erg mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op maandag 04 januari 2010 @ 15:36:
[...]

Ik kan het zo aan de grafiek niet zien, maar is dat op jaarbasis negatief?
Neen: gesaldeerd hield ik in 2009 nog net op basis van kalenderjaar (1-1 tm. 31-12) 45 kWh "netconsumptie" over. Wel natuurlijk op basis van gesaldeerde waarden, de exacte netinvoeding kan met een salderende Ferrarismeter niet bepaald worden. Maar dat interesseert me verder ook niet zo, wat uiteindelijk telt is dat wat er op de nota wordt afgerekend, en dat wil ik zo dicht mogelijk bij nul zien te krijgen (kan ook niet anders gezien de onwil in Den Haag om energieplus huizen te bevorderen i.p.v. die de poldermodder in te stampen).

Waarden in de grafiek zijn bepaald op basis van uitlezing omvormer (niet resetbare meterstanden), en de gesaldeerde uitkomst op de Ferrarismeter elke maand.

Misschien komen er nog wel twee paneeltjes bij die ik ergens kan scoren. Dan zijn de twee dure VMVK kabels volledig gebruikt, of ik moet naar totaal ander systeemconcept (met medename van consumptie buurman met alle risico's van dien). Wat ik liever niet teveel op de spits drijf gezien de "gevoelige" relatie huurder <<>> verhuurder alhier. Er staat teveel op het spel om die relatie te verzieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

el jonco schreef op maandag 04 januari 2010 @ 15:37:
[...]

Waar koop je ds1820 sensors een beetje voordelig (per 50?), in .nl vond ik ze voor €2.85, in .com gingen ze voor $1.76, biedt er iemand minder (maar mét shipping naar .nl uiteraard)?
ebay? goedkoper zijn ze denk ik niet te krijgen
misschien mailen met de verkoper om korting bij 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op maandag 04 januari 2010 @ 18:56:
[...]

Mmm, mijn ervaring is dat je beter de ds18B20 neemt, die hebben een betere digitale resolutie. Je grafieken zien er dan mooier uit....

gr -- Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grof geschut tegen gladde wegen ETTEN-LEUR - De A58 bij Etten-Leur werd maandagmiddag op een onorthodoxe manier ijsvrij gemaakt. Rijkswaterstaat zette een zogenoemde heteluchtwagen in, die normaal gesproken alleen gebruikt wordt voor de start- en landingsbanen op Schiphol.
mmm en v/d hoeven reed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[...]
Ach z'n gangetje, vandaag weer bezig geweest met de hardware matige besturing van een baggerschuit.
De rest van m'n collega's met de modernisering van de besturing van wat oude ketel-installaties (energiecentrales).
Wat dat betreft ben ik een vreemde eend in de bijt bij deze ketelbouwer ha ha.
Nu geniet ik weer heerlijk van een portie stralingswarmte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:33
sander817 schreef op maandag 04 januari 2010 @ 18:56:
[...]

Ik zou kijken of er in China geen leverancier te vinden is. Shipping vanuit china is bijna gratis. (Zie de absurd lage prijzen bij Dealextreme.com als voorbeeld)

Ik wil ook met 1-wire aan de gang, maar de info lijkt erg versnipperd. Hoe kan ik via USB of RS232 meerdere tempsensors uitlezen? Verder wil ik ook de ledjes van mijn zonneboiler regelaar monitoren. Kan dat met 1-wire?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 16:57
Mistraller schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:28:
[...]
Ik wil ook met 1-wire aan de gang, maar de info lijkt erg versnipperd. Hoe kan ik via USB of RS232 meerdere tempsensors uitlezen? Verder wil ik ook de ledjes van mijn zonneboiler regelaar monitoren. Kan dat met 1-wire?
Hier beginnen voor de hardware: http://pihost.us/~stacato/digitemp/
of http://martybugs.net/electronics/tempsensor/multiple.cgi

Ik lees mijn sensors uit met digitemp, stop de data in een mysql database en gebruik dtgraph om grafieken te produceren. Hier zoek ik nog iets hippers voor in de plaats; cacti zou fantastisch zijn, maar tot nog toe ben ik niet slim genoeg geweest om uit te vinden hoe dat moet.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Mistraller schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:28:
[...]Ik wil ook met 1-wire aan de gang, maar de info lijkt erg versnipperd. Hoe kan ik via USB of RS232 meerdere tempsensors uitlezen? Verder wil ik ook de ledjes van mijn zonneboiler regelaar monitoren. Kan dat met 1-wire?
Moet kunnen. Je zit vast aan USB of RS232 of mag het ook TCP/IP zijn? In dat laatste geval: zojuist vernam ik dat er met de Barionet 100 ook (tot 50) 1-wire sensoren gecommuniceerd kan worden (en je via TCP/IP een modbus, een RS422 en een RS232 poort op de koop toe krijgt) en dat er binnenkort een aanbieding komt mét Europese shipping mogelijkheid. Tot nu toe betaal je je bont en blauw (=50% van de aanschafprijs extra) om het vanuit Zwitserland via de US naar NL te krijgen of shippen ze in UK niet naar NL.
Anderen bedankt voor tips over precisie en e-bay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:25:
[...]

Ach z'n gangetje, vandaag weer bezig geweest met de hardware matige besturing van een baggerschuit.
De rest van m'n collega's met de modernisering van de besturing van wat oude ketel-installaties (energiecentrales).
Wat dat betreft ben ik een vreemde eend in de bijt bij deze ketelbouwer ha ha.
Ja, ik ken d'r nog een bij "die ketelbouwer". Die heeft het razend druk, de beste man (collega van je als ik het goed heb begrepen) ... Hebben jullie nog veel last van de er helaas diep in geramde naamsverwarring met de beruchte energiepiraat die "Bekende Nederlanders" inzet om hun ranzige boodschap wereldwijd te verkondigen?
Nu geniet ik weer heerlijk van een portie stralingswarmte :+
Ik weet nog wel wat voor je te liggen (als ze het nog niet weg hebben gehaald, daar bij de Vlaamse grens). Coördinaten nodig? ;)

Pagina: 1 ... 27 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.