Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.917 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01
el jonco schreef op maandag 04 januari 2010 @ 22:35:
[...]

Moet kunnen. Je zit vast aan USB of RS232 of mag het ook TCP/IP zijn? In dat laatste geval: zojuist vernam ik dat er met de Barionet 100 ook (tot 50) 1-wire sensoren gecommuniceerd kan worden (en je via TCP/IP een modbus, een RS422 en een RS232 poort op de koop toe krijgt) en dat er binnenkort een aanbieding komt mét Europese shipping mogelijkheid. Tot nu toe betaal je je bont en blauw (=50% van de aanschafprijs extra) om het vanuit Zwitserland via de US naar NL te krijgen of shippen ze in UK niet naar NL.
Anderen bedankt voor tips over precisie en e-bay.
Nee, het moet puur over USB of RS232 praten. De sensors worden aangesloten op mijn NAS, en daar draait linux op. Digitemp is zelfs beschikbaar als IPKG package in de repository.
Mag gewoon zelfbouw zijn, in elk geval geen exotische apparatuur, die weer een eigen voeding nodig heeft, etc etc. Desnoods neem ik voor iedere sensor een eigen USB2serial converter, maar dat is nogal overkill omdat 1-wire een over een bus babbelt. Er schijnen ook USB 1-wire hubs te zijn.

Het moet daarnaast ook gewoon goedkoop zijn.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op maandag 04 januari 2010 @ 22:50:
Hebben jullie nog veel last van de er helaas diep in geramde naamsverwarring met de beruchte energiepiraat die "Bekende Nederlanders" inzet om hun ranzige boodschap wereldwijd te verkondigen?
Ze zijn er bij ons niet blij mee maar echt last hebben we er niet van, die keteltjes van ons zijn in een andere order van grote en dus ook voor een andere doelgroep. ;)
zonnigtype schreef op maandag 04 januari 2010 @ 22:50:
Ik weet nog wel wat voor je te liggen (als ze het nog niet weg hebben gehaald, daar bij de Vlaamse grens). Coördinaten nodig? ;)
Ik heb het zien liggen op die foto van je, maar dat hout moet minstens nog 2 jaar drogen voordat alle houtsappen er uit zijn.
Daarna nog flink kloven want rond hout brand minder goed.
Als het er over 2 jaar nog ligt kom ik een plaatsje in je tent reserveren :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Speksteenkachel schreef op maandag 04 januari 2010 @ 23:09:

Als het er over 2 jaar nog ligt kom ik een plaatsje in je tent reserveren :o
Deal! Gezwellig, en 3 lichamen warmen meer op dan slechts twee. Is ook duurzame energie, toch? Gedenk The Matrix...

(moet nog wel effe overleggen met de partner... :X )

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:29

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Hier ook nog een voor de tabel http://www.familie-kleinman.nl/got/got_overzicht.html
Bouwjaar: 1896 !
Stookopp:40
Type:half vrijstaand
Personen totaal:1. thuis:1.
Energie start: Gas=600; Stroom=1350; Water=40.
Energie 2009: Nog niet bekend.
Kosten: 89 euro per maand.
PV: 350 Wp
ZB= nee.
HR++=nee.
Vloer=nee.
Muur=ja
Dak=ja
WTW Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:04:
• Transport meenemen? Fiets/OV/vliegtuig/auto? Verbruikt veel energie...
Is dit wel zo,n verstandig idee, Jeroen, gezien de enorme discussie enige tijd geleden over de AUTO :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:10
SpiceWorm schreef op maandag 04 januari 2010 @ 13:34:
[...]

Als je iets op temperatuur wil houden moet je net zoveel warmte toevoegen als dat er verdwijnt. Of je dit nu continue doet of met kleine beetjes maakt niet uit.
Je kan het vergelijken met een vat wat je vult met water. Het waterniveau is dan de temperatuur. Je wil het waterniveau tussen bepaalde grenzen houden, zeg tussen de 100 en 105 cm. Het vat is lek dus er sijpelt langzaam water uit. Je kan natuurlijk continue een klein beetje water laten toevoegen, of met sloten tegelijk. Het waterniveau kun je dan nog steeds tussen de 100 en 105 cm regelen. Omdat het de vloerverwarming een flink groot buffervat is kun je dit 'met sloten tegelijk toevoegen' redelijk straffeloos doen, het waterniveau stijgt niet zo hard omdat je een groot oppervlak hebt.

Het credo "warm houden kost minder warmte dan afkoelen en weer opwarmen" is enkel van toepassing wanneer het verwarmen (na afkoelen) (zeer) inefficiënt gaat. Hier is dat niet het geval, de keteltemperatuur hoeft niet omhoog bijgesteld te worden.
de fluctuaties in de hoogte van hyet vat zullen dan wel erg sterk varierenm wat in een verminderd comfort kan resulteren. het effect van het handhaven van een accpetabel comfortnivo kan er toe leiden dat de ketel toch al vaker aan moet.
bij grotere flustuaties duurt het alnger voorde ketel door heeft dat hij harder moets token wat ook niet bijdraagt aan de reacyietijd / comfort. de mudealtie heb je dus liever niet als je met sgrote stoten zou willen werken.
modulatie in een ketel is juist bedoeld om de ketel te laten functioneren op een efficient mogelijke manier. ik denk dat fabrikanten zelf best goed weten wat voor manier ze dat moeten doen. als je daar dan tussen in gaat zitten de ketel te beinvloeden met wel of niet aan etc, dan is het dus in min ogen wel zo dat je toch in efficientie inlevert. het is als elke keer met een grote tankauto een liter water in de regenton gieten.
vervolgens moet je wel weer naar de zee rijden om meer water te halen, met de grote tankauto. dus mijn inziens is de antipemdelfunctie en de modulatie van de ketel de efficients mogelijke manier om iets op een gemiddelde temperatuur te houden met behoud van comfort. je moet dus de pomp laten reageren op de warmtevraag of de aanvoertemperatuur, en als je het erg ingewikkeld wit maken betrek je andere variabelen bij de regeling, zoals retourtemperatuur, buitentemperatuur, vloertemperatuur etc.

als je echt in grote stoten wilt werken kun je beter in de zomer de kamer tot 45 graden opstoken, dat is efficient omdat het buiten toch niet afkoelt, en je kunt maximaal profiteren van de zon door je ramen, op collectoren, warmtepompen en PV installaties. als het dan in de wintyer gewoon koud blijft ( graadje of 10 binnen, als het niet vriest? dan is je gemiddelde temperatuur ook acceptabel 20 graden bijvoorbeeld, maar van comfort geen sprake meer. de efficienite is dan maximaal en, en nog op een hele duurzame en zelfvoorzienende manier ook.

starts en stops zegt niet alles, ik denk niet dat een start of stop nu meer kost dan gewoon draaien. het verschil is de tijd, en de tijd die je niet hoeft te betalen als de pomp toch stilstaat,

het effect zal ook zijn dat de pomp net zo lang zal draien, ( tot er X liter warm water door is gestroomd) of ej nou in 1 keer de vloerverwamring volgooit, of dat je hem met meer starts en stops kortere perioden laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
leonbong schreef op maandag 04 januari 2010 @ 11:26:
[...]

Het honeywell systeem is gelijk aan dat van danfoss in functionaliteit en componenten.
Je kan hier ook meer dan twee zonekleppen van honeywell combnineren.

De HCE80 is niet noodzakelijk alleen als je op één vloerverwarmingsunit meerdere kamers hebt die je onafhankelijk wilt regelen.
De HR80 (draadloze radiator ventielen) kan ook direct communicren met de HCN60 ketelrelais.

Ik ben met je eens dat het onduidelijk op de website staat maar als je de handlediingen doorneemt wordt alles een stuk duidelijker.
Of kijk op de honeywell belgie site
honeywell heeft een systeem dat voor slechts 2 zones een regeling kan maken met een klok. dan zijn dus alle radiatoren zone 1 of zone 2. waarschijnlijk alle radiators dezelfde zone, want de andere is de vloerverwarming.

alle slaapkamers zmet radiatoren zullen dus dezelfde regling hebben en dat si net niet de bedoeling. de themostaten op zich communiceren altijd direct met de ketel relais, ze doen dit echter alleen als de klokthemostaat een hogere temperatuur wil dan er gemeten wordt door de HC80. volgens mij heb ej niks aan de HC80, omdat je er dan geen regeling aan kunt koppellen met een thermostaat. en om nu elke kamer een eigen klokthermostaat en radiatorknop en zo te geven is een beetje overkill.

daarom vraag ik em nog steeds af hoe de HCE vloerverwarming dan wel meer zones een verschillende regeling kan geven. ( verschillende tempreraturen in verschillende ruimtes)

zonekleppen zijn automatische 2wegkleppen die weer op 24 volt werken ( of230) die dus al ergens vroeg in je circulatiesysteem moet worden opgenomen, maar dat kan bij mij niet meer. het susteem is al aangelegd.
misschien dat mensen hier in de veronderstelling zijn dat mijn radiators bij de ketel op een verdeelblok zijn aangesloten, maar dat is niet zo. het is een 2 leidingsysteem, en de radiatoren takken hiervan af, met een radiator thermostaat op de radiator.
helaas is dit zo, ik had liever zon verdeelblok, dan kon ik het inderdaad bij de ketel per leideing meten en registreren of met een draadloze thermometer registreren.

1wire is wel leuk ook, maar dan moet ik nog wel in elke ruimte een sensor hangen en die kabel helemaal doorlussen.

maar misschien moet ik gewoon wachten tot de LIDL weer van die tehrmostaatknoppen met een eigen klok verkoopt. 35 euro per stuk, en dat eens uitproberen. zit ook een open raam beveiliging op. ik denk echter dat die misschien wat traag reageren, of veel batterijen nodiig hebben. dan mis ik echter nog steeds een warmtevraag. ik zou dan op retourtemperatuur kunnen regelen, maar das niet handig. zonder warmtevraag geen circulatie en dus geen koude retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op maandag 04 januari 2010 @ 23:04:
[...]

Nee, het moet puur over USB of RS232 praten. De sensors worden aangesloten op mijn NAS, en daar draait linux op. Digitemp is zelfs beschikbaar als IPKG package in de repository.
Mag gewoon zelfbouw zijn, in elk geval geen exotische apparatuur, die weer een eigen voeding nodig heeft, etc etc. Desnoods neem ik voor iedere sensor een eigen USB2serial converter, maar dat is nogal overkill omdat 1-wire een over een bus babbelt. Er schijnen ook USB 1-wire hubs te zijn.

Ik gebruik deze met linux op een fit-pc:

http://www.homechip.com/c...p?cPath=22&products_id=30

Hier kan je dus een hele serie van sensoren aan hangen. Ik heb er 8 aan een bus, maar meer is ook mogelijik.

Ze lijken trouwens wat een prijs gestegen de laatste tijd, ik betaalde er 10 ooit euro voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op maandag 04 januari 2010 @ 23:04:
[...]

Ik heb geexperimenteerd met een Nokia datakabeltje CA42, die kosten niet veel op ebay
Het schema staat hier http://pinouts.ru/Cellula..._dku-5_cable_pinout.shtml
Hyper terminal gestart rx en tx door verbonden ( looppback test ) om te zien of ik de juiste aders had en voila het werkte.
Wel de nokia driver laden natuurlijk.

ds18 dingen via ebay 10 stuks voor $18 incl verzenden.
Bij Maxim samples gevraagd 3x2 stuks, duurde even maar kreeg er 6 :)
De smd uitvoering kan je ook prima gebruiken.

Bij hobbyboards www.hobbyboards.com een puls tel printje gekocht

Voor tests, totdat de boiler in bedrijf is en ik sensors kan gaan plakken, wat van die ds18 dingen
in een grote ster op de werkbank en ook buiten aangesloten.
aangesloten op een MS2100 met de usb ca42 datakabel.

Het programma logtemp geinstalleerd http://www.mrsoft.fi/ohj01en.htm
En dat draait nu al een tijdje (ruim een maand) zonder problemen.

Een kamstrup multical warmte meter op de kop getikt, een puls uitgang printje er in gemonteerd en aangesloten
op het puls tel printje van hobbyboards en getest krijg per KWH een puls uit de kamstrup, logtemp
herkend het puls tel printje van hobby boards, telt die pulsen en maakt er een grafiek van.
Hiermee kan ik de opbrengst van de collectoren meten en grafisch weergeven.

Ook via ebay een hand vol diodes gekocht om dit schema te bouwen
http://martybugs.net/electronics/tempsensor/hardware.cgi

Dat werkt ook prima.

Ik wacht nu nog op een stel diode's om een interface te bouwen zodat ik de kamstrup, met
hun software kan uitlezen via de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:27
Lezen is wel een vak de HR80 heeft al een thermometer in zich zitten en kan los in een kamer op een radiator worden geplaatst of eventueel met thermostaat en dat wordt thermometer in de knop niet gebruikt..

Brochure honeywell zone klep waarin al een voorbeeld staat met 3 zones.
Handleiding

Nederlands website is wat verouderd kijk eens hier

Volgens mij wil jij dit paragraaf 3.2

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 05-01-2010 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
engelbertus schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 00:56:
de fluctuaties in de hoogte van hyet vat zullen dan wel erg sterk varierenm wat in een verminderd comfort kan resulteren. het effect van het handhaven van een accpetabel comfortnivo kan er toe leiden dat de ketel toch al vaker aan moet.
bij grotere flustuaties duurt het alnger voorde ketel door heeft dat hij harder moets token wat ook niet bijdraagt aan de reacyietijd / comfort. de mudealtie heb je dus liever niet als je met sgrote stoten zou willen werken.
Vergeet niet dat de vloer uit een paar kuub beton bestaat he? Dat opwarmen met een paar liter water, dat duurt gewoon even.
modulatie in een ketel is juist bedoeld om de ketel te laten functioneren op een efficient mogelijke manier.
Zo heel intelligent is deze ketel niet; zodra warmtevraag & watertemp onder ingestelde waarde: brander aan. Er zit wel een aantal regelsystemen voor oa. weersafhankelijke regeling met een stooklijn instelling (welke ongewenst veel te warm stookt, hele jaar door 35c is prima), en een klokthermostaat. Maar hoe dat zuiniger zou moeten zijn weet ik niet, de warmtebehoefte van de woning is nog steeds even groot, en er wordt niet efficienter door gestookt. Het is trouwens zo dat het huis amper verwarming behoeft, misschien valt het verhaal dan wat beter op z'n plaats? Als je de vloerverwarming als hoofdverwarming gebruikt en de ketel moet er dan al flink tegen stoken dan helpt het allemaal niet. Maar zoals in deze situatie waarin de ketel 72 x per dag 15 seconden brand (20 minuten in totaal op de laagste stand bij -10) kan er wel wat veranderen.
het effect zal ook zijn dat de pomp net zo lang zal draien, ( tot er X liter warm water door is gestroomd) of ej nou in 1 keer de vloerverwamring volgooit, of dat je hem met meer starts en stops kortere perioden laat draaien.
Nee, want de vloer wordt vol gegooid met water van 30c ipv 20c. Dus je hoeft minder water te verpompen om dezelfde warmtetoevoer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
JAN-B schreef op maandag 04 januari 2010 @ 23:31:
Is dit wel zo,n verstandig idee, Jeroen, gezien de enorme discussie enige tijd geleden over de AUTO :9
Discussie is toch juist prima? Als je veel moeite doet en veel geld uitgeeft om je huishouden energiezuinig te maken zou het jammer zijn om niet naar de energiebehoefte van je transport te kijken. Dat het voor veel mensen een (te) grote stap is om in dat opzicht kritisch naar de auto te kijken, sja...

Ik zou het helemaal niet gek vinden om in een overzicht van energieverbruik ook de gereden km met auto en OV mee te nemen, daar gaat nl. veel energie in zitten, maar dat is een keus hoe uitgebreid je het wil maken.

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 05-01-2010 10:56 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
el jonco schreef op maandag 04 januari 2010 @ 15:37:
[...]
Waar koop je ds1820 sensors een beetje voordelig (per 50?), in .nl vond ik ze voor €2.85, in .com gingen ze voor $1.76, biedt er iemand minder (maar mét shipping naar .nl uiteraard)?
Ik heb jaren geleden gratis 5 samples aangevraagd. En nee ik vraag niet zomaar samples aan, zit serieus te denken om zoiets op de markt te brengen in kleine oplage.

Voor de inferface met de router of pc raad ik persoonlijk een arduino (of freeduino) aan. Deze kan alles al voor je vertalen en doorsturen via rs232, USB of UTP(met ethershield). Met de arduino kun je ook gelijk tellen, heb je analoge ingangen (kun je bijvoorbeeld ook met een cheapo sensor lichtsterkte,waterniveau,.. meten), sample code beschikbaar etc.

Ben zelf wel gecharmeerd van de pachube optie rechtstreeks via de arduino naar internet. Je kunt hier meerdere verschillende dingen loggen. Thuis bijna geen stroomverbruik. Beschikbaar te maken op sites, iPhone applicatie is er al etc.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
JeroenH schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:21:
[...]

Discussie is toch juist prima? Als je veel moeite doet en veel geld uitgeeft om je huishouden energiezuinig te maken zou het jammer zijn om niet naar de energiebehoefte van je transport te kijken. Dat het voor veel mensen een (te) grote stap is om in dat opzicht kritisch naar de auto te kijken, sja...

Ik zou het helemaal niet gek vinden om in een overzicht van energieverbruik ook de gereden km met auto en OV mee te nemen, daar gaat nl. veel energie in zitten, maar dat is een keus hoe uitgebreid je het wil maken.
Ik ben zelf begonnen om in mijn energieadministratie naast aantal kwh elektra en gas gebruikt en het aantal kwh geproduceerd (zonneboiler) ook het verbruik in kwh van hout (houtkachel is bij ons per half dec in gebruik) en het verbruik van benzine van de auto mee te nemen. Daar maak je mooi inzichtelijk mee waar de keuzes liggen en hoe "groen" je energieconsumptie is. Probleem is natuurlijk dat het ook allemaal een beetje meetbaar moet blijven. Meterstanden (gas, elektra, zonneboiler) neem ik elke dag op. Hout gebruik zal ik moeten schatten (aantal kilogrammen, omgerekend naar kwh) en verbruik van de auto wil ik gaan registreren door het aantal liter benzine uit te smeren over de dagen tussen de tankbeurten.

Maar dan nog heb je nog lang niet je gehele carbon footprint in kaart: wat dacht je van bijvoorbeeld vleesconsumptie, Hoeveel kwh je ook met je paneel of collector opbrengt, een overtuigde carnivoor kan met zijn eetgedrag dat makkelijk teniet doen.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Joba schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:26:
[...]
Hout gebruik zal ik moeten schatten (aantal kilogrammen, omgerekend naar kwh)
Misschien heb je hier iets aan, vochtpercentage en houtsoort heeft ook invloed.

http://www.verdoodt.be/pergewicht.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
leonbong schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:20:
[...]
Handleiding

Schitterend systeem, maar ik begin mijn mening over 'duur' van de Conrad artikelen wel te herzien.

Mijn plan was om radiator regelingen in elke (slaap)kamer te plaatsen, samen met een draadloze thermostaat. Pas gisteren realiseerde ik me dat elke radiator zijn eigen aan- en afvoer heeft naar een centraal verdeelblok.
Ik moet de slangen nog aansluiten op deze verdeler. Is het misschien verstandiger om op het verdeelblok de standaard open en dicht ventielen te zetten zoals op de vloerverwarmingsunits, en dan daar de 'radiatorregelaars' of in dit geval de goedkopere vloerverwarming regelaars te plaatsen?

Ik realiseer me wel dat dan bij het verdeelblok een unit geplaatst moet worden die de signalen ontvangt van de verschillende kamers en die vervolgens een output aantstuurt voor de regelaar, plus een signaal aan de ketel geeft. Sommige units hebben ook een pompaansturing, wie weet kan dat signaal ook dienen als ketelrelais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:45:
[...]

Schitterend systeem, maar ik begin mijn mening over 'duur' van de Conrad artikelen wel te herzien.

Mijn plan was om radiator regelingen in elke (slaap)kamer te plaatsen, samen met een draadloze thermostaat. Pas gisteren realiseerde ik me dat elke radiator zijn eigen aan- en afvoer heeft naar een centraal verdeelblok.
Ik moet de slangen nog aansluiten op deze verdeler. Is het misschien verstandiger om op het verdeelblok de standaard open en dicht ventielen te zetten zoals op de vloerverwarmingsunits, en dan daar de 'radiatorregelaars' of in dit geval de goedkopere vloerverwarming regelaars te plaatsen?

Ik realiseer me wel dat dan bij het verdeelblok een unit geplaatst moet worden die de signalen ontvangt van de verschillende kamers en die vervolgens een output aantstuurt voor de regelaar, plus een signaal aan de ketel geeft. Sommige units hebben ook een pompaansturing, wie weet kan dat signaal ook dienen als ketelrelais.
Ik heb voor op de slaapkamers en woonkamer conrad programeerbare thermostaatkranen.
Deze hebben een week programma en een afstand bediening.

Als dochterlief thuis komt en wil gaan studeren zet ze met de afstandbediening de temperatuur voor haar kamer op dag. evt + of - 2,5 graad bij regelen.
Om 18:00 middels het week programma de kamer weer op nacht stand
evt om 23:00 weer, ze hoeft dus niet na te denken om de kachel op haar kamer weer uit te zetten.
wel vertellen natuurlijk...
In de huis kamer ook met afstandbediening de temperatuur + of - 2.5 graad.

De programeerbare thermostaat kranen vind je hier : http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=616104
software om ze met de pc te programeren incl zend dongle ( usb)
vind je hier: http://www.klimalex.de/ht...ostat_eth_comfort100.html

De rest van de ruimte's hebben een thermostaatkraan met draaiknop, ook de vloerverwarming heeft dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:18:
[...]
De programeerbare thermostaat kranen vind je hier : http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=616104
software om ze met de pc te programeren incl zend dongle ( usb)
vind je hier: http://www.klimalex.de/ht...ostat_eth_comfort100.html

De rest van de ruimte's hebben een thermostaatkraan met draaiknop, ook de vloerverwarming heeft dat.
Leuke dingen, maar hoe installeer je die nu? Dat haal ik nl. niet van de conrad site...

Ach ik zie het al op die duitse site: je kunt er adapters bij kopen / krijgen voor oa Danfoss. Je moet dus al wel een thermostaat hebben en geen handbediende draaikraan om zonder waterbende deze thermostaat er zomaar op te kunnen zetten...

[ Voor 17% gewijzigd door Mars Warrior op 05-01-2010 15:55 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:43:
[...]

Leuke dingen, maar hoe installeer je die nu? Dat haal ik nl. niet van de conrad site...
Je schroeft die dingen op de plaats van de draai thermostaatknop
zie de gebruiksaanwijzing:
http://www2.produktinfo.c...ar_Regler_de_en_fr_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:18:
[...]

Ik heb voor op de slaapkamers en woonkamer conrad programeerbare thermostaatkranen.
Deze hebben een week programma en een afstand bediening.
Jij gebruikt de programmeerbare thermostaten dan niet om het ketelrelais mee te schakelen, maar laat de slaapkamers meehobbelen op de warmtevraag van de woonkamer?
Over de vloerverwarming: je bedoelt de thermostaatkraan die elke vloerverwarmingsunit heeft om te voorkomen dat te heet water de vloer in gaat? Hoe pas je die dan toe, de thermostaatknoppen op radiatoren hebben toch een andere functie (ruimte temperatuur ipv watertemperatuur)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:19:
[...]

Jij gebruikt de programmeerbare thermostaten dan niet om het ketelrelais mee te schakelen, maar laat de slaapkamers meehobbelen op de warmtevraag van de woonkamer?

[...]

Over de vloerverwarming: je bedoelt de thermostaatkraan die elke vloerverwarmingsunit heeft om te voorkomen dat te heet water de vloer in gaat? Hoe pas je die dan toe, de thermostaatknoppen op radiatoren hebben toch een andere functie (ruimte temperatuur ipv watertemperatuur)?
De ketel merkt zelf dat er warmte vraag is. eea in combinatie met brainQ en een buitenvoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heatnet bied een zoneregeling aan die de pomp en de ketel kan aansturen. Zodra er ergens in een zone vraag naar warmte ontstaat, stuurt deze de ketel ook aan. Je kunt daar ook over de prijs nog onderhandelen.

Bij Conrad kun je Eberle zoneventielen kopen voor iets van 22 euro per stuk. Is dus te doen. Via MP kun je bij een aanbieder van vloerverwarmingsmateriaal wel aan afsluiter kranen komen (zijn meestal Heimeier compatibele thermostaatkranen).

Verder heb je per kamer een kamerthermostaat nodig. Conrad levert deze ook va 15 euro/stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Mistraller schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:28:
[...]

Ik zou kijken of er in China geen leverancier te vinden is. Shipping vanuit china is bijna gratis. (Zie de absurd lage prijzen bij Dealextreme.com als voorbeeld)

Ik wil ook met 1-wire aan de gang, maar de info lijkt erg versnipperd. Hoe kan ik via USB of RS232 meerdere tempsensors uitlezen? Verder wil ik ook de ledjes van mijn zonneboiler regelaar monitoren. Kan dat met 1-wire?
http://public.rz.fh-wolfe...nnm/general/digitemp.html
dat 2e schema heb ik gisteravond in elkaar gezet, en test nu met 1 sensor:
schijnbaar haalt dat schema 5volt ergens vandaan, zodat er geen extra voeding nodig is, en de sensoren tot 125 graden gaan
http://homeserver.sanderkerkhoff.com/rrdtool/tempsensor.cgi
kockie schreef op maandag 04 januari 2010 @ 22:09:
[...]
cacti zou fantastisch zijn, maar tot nog toe ben ik niet slim genoeg geweest om uit te vinden hoe dat moet.
je kunt cacti uit laten lezen van externe rdd files:
http://docs.cacti.net/manual:087:8_rrdtool.05_external_rrds
dat heb ik sinds vanmorgen aan de gang, het is wel even goed kijken wat je doet, het was weer even geleden dat ik met rrdtool/cacti wat deed

Afbeeldingslocatie: http://pichost.nl/img/0/v11qoqp.png

[ Voor 31% gewijzigd door sander817 op 05-01-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het systeem van heatnet is gelijk aan dat van honeywell waarbij het systeem ook de ketel aanstuurt als ergens warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Joba

Wat voor houtkachel heb je?
Hoeveel kW en hoeveel stookopp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:51:
[...]
Wat is de sample frequentie die je gebruikt ? Wat is een normale sample frequentie 1 min, 5 min, 10 min of meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

het script wordt elke 5 min uitgevoerd door de cron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:16:
@Joba

Wat voor houtkachel heb je?
Hoeveel kW en hoeveel stookopp?
Ik heb een bergkachel, dus type accumulerend. Volgens de makers levert hij 2,5 KW (uitgegaan van 5 m2 oppervlak en gemiddelde temperatuur van 55 graden: 500 w/m2), 12 uur lang. 12 uur lang haal ik bij lange niet, maar misschien wel als het wat minder koud is. Er gaan nu per dag zo'n drie ladingen hout door van ongeveer 6 kilo en stook nog gas bij, al is dat wel de helft van wat het was. Vandaag 2,8 kuub, zonder houtkachel zou dat ws ruim 7 kuub zijn.

Dus 4,5 kuub bespaard met 18 kg hout. 18 kg hout is equivalent 72 kwh, 4,5 kuub gas voor 40 kwh. Dus rendement is nog laag, maar ik moet erbij zeggen dat we een week op vakantie zijn geweest en het huis nog erg koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 20:06:
[...]

Ik heb een bergkachel, dus type accumulerend. Volgens de makers levert hij 2,5 KW (uitgegaan van 5 m2 oppervlak en gemiddelde temperatuur van 55 graden: 500 w/m2), 12 uur lang. 12 uur lang haal ik bij lange niet, maar misschien wel als het wat minder koud is. Er gaan nu per dag zo'n drie ladingen hout door van ongeveer 6 kilo en stook nog gas bij, al is dat wel de helft van wat het was. Vandaag 2,8 kuub, zonder houtkachel zou dat ws ruim 7 kuub zijn.

Dus 4,5 kuub bespaard met 18 kg hout. 18 kg hout is equivalent 72 kwh, 4,5 kuub gas voor 40 kwh. Dus rendement is nog laag, maar ik moet erbij zeggen dat we een week op vakantie zijn geweest en het huis nog erg koud is.
Volgens de site van Bergkachel stook je met 7kg hout dus voor 24hr warmte als ik het goed begrijp voor ca 60m2 ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 20:48:
[...]

Volgens de site van Bergkachel stook je met 7kg hout dus voor 24hr warmte als ik het goed begrijp voor ca 60m2 ruimte?
Dat lijkt me sterk, is natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur. Ik denk dat dat lukt als het buiten een graad of 10 is (daggemiddelde). 7 kg hout heeft een evengrote energieinhoud als 3 kuub gas. Ik heb nog niet voldoende ervaring met de kachel om echt goed onderbouwde uitspraken te doen, maar bij ons lijkt het er vooralsnog op neer te komen dat we met 4 kuub losgestort hout iets van 400 a 500 kuub gas per jaar gaan besparen. We komen dan (met andere besparingsmaatregelen) van 1800 kuub begin vorig jaar naar rond 700 kuub nu. December was voor ons 150 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van het weekend naar een hr-kachel wezen kijken 10,5kW van Haas&Sohn met cv-aansluiting.
Hiervan werd beweerd dat je ongeveer 2kg hout per uur verstookte met een rendement van 82%.
Dus 2 x 2,33m3= 4,66m3 gas per uur.
Laten we zeggen dat je op een avond 5 uur stookt, dan zou dat meer dan 20m3 gas zijn?
Dan is die 1000ltr hier ook snel een keer vol.
Waarom heb ik dan een cv-ketel van 30kW?
Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:14:
Van het weekend naar een hr-kachel wezen kijken 10,5kW van Haas&Sohn met cv-aansluiting.
Hiervan werd beweerd dat je ongeveer 2kg hout per uur verstookte met een rendement van 82%.
Dus 2 x 2,33m3= 4,66m3 gas per uur.
Laten we zeggen dat je op een avond 5 uur stookt, dan zou dat meer dan 20m3 gas zijn?
Dan is die 1000ltr hier ook snel een keer vol.
Waarom heb ik dan een cv-ketel van 30kW?
Mis ik iets?
2 kg hout is omgerekend equivalent voor ongeveer een kuub gas. Dus 5 uur is 5 m3. En laat je niet misleiden door rendementscijfers. Dit zijn vaak rendementscijfers voor de efficientie van de verbranding, nier voor het gehele systee. Een bergkachel zou een (verbrandings?)rendement van 87% moeten hebben, maar als gezegd is het systeemrendement bij ons (op slechts een dag gemeten) 55%. Denk bij de systeemverliezen bijvoorbeeld aan de slechts controleerbaarheid van de verbranding (dus vaak wat te warm in huis), verlies via de schoorsteen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lastige vind ik de bepaling hoeveel kW je nodig hebt.
Je kunt het hoog aanhouden volgens de standaard berekeningen maar je moet voorzichtig zijn dat je ook je warmte kwijt kunt in bijvoorbeeld m'n 1000ltr boiler.
Anders moet je kachel in 'stagnatie' _O- wat inhoudt dat je veiligheden ingeschakeld gaan worden voor de warmtewisselaar in de kachel zodat het water niet gaat koken.
Anderzijds moet je dus ook niet te laag aanhouden want dan moet je cv-ketel weer teveel bijspringen.

Dit is een wezenlijk verschil(voordeel) bij pelletkachels die dan gewoon uitgaan als ze hun warmte waterzijdig niet meer kwijt kunnen.

Volgens de standaard berekeningen die voor normale kachels zijn heb ik aan 10 kW niet genoeg en zou ik eigenlijk wel 20kW nodig hebben.
Maar ja ik kan wel warmte bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Joba schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 20:06:
[...]

Ik heb een bergkachel, dus type accumulerend. Volgens de makers levert hij 2,5 KW (uitgegaan van 5 m2 oppervlak en gemiddelde temperatuur van 55 graden: 500 w/m2), 12 uur lang. 12 uur lang haal ik bij lange niet, maar misschien wel als het wat minder koud is.
Hoeveel m2 verwarm je met je kachel en wat is het gewicht van de kachel?
Als je woning veel warmteverlies heeft speelt ook nog mee.
Op het ecologieforum wordt er veel geschreven over Bergkachels, de een is zeer tevreden en de ander totaal niet.
Als je 1 keer wilt stoken per 24 uur kom je al gauw terecht op een gewicht tussen de 2 en 3 ton uitgaande dat je woning weinig warmteverlies heeft.
Zelf heb ik maar een zeer kleine speksteen en ik stook altijd op de wandtemperatuur van de kachel, met af en toe een blokje erbij houdt ik hem constant op 165'C.
Grote accumulerende kachels hoef je echter maar 1x per 24 uur te stoken, maar uiteindelijk denk ik dat 1x stoken bij een grote en langzaam doorstoken bij een kleine hetzelfde houtverbruik opleverd.
Vermogen van de Altech Eclips is 9kW, woonkamer is 40m2 en temperatuur is mooi constant 21,5'C.
De aanbouwkeuken van 25m2, gescheiden door een deur kan ik er bij deze vorst niet bij meepakken maar in het tussenseizoen maart/april en oktober/november staat de deur altijd open en geeft geen probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 05-01-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
sander817 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:51:
[...]

schijnbaar haalt dat schema 5volt ergens vandaan, zodat er geen extra voeding nodig is, en de sensoren tot 125 graden gaan
http://homeserver.sanderkerkhoff.com/rrdtool/tempsensor.cgi

[...]

je kunt cacti uit laten lezen van externe rdd files:
http://docs.cacti.net/manual:087:8_rrdtool.05_external_rrds
dat heb ik sinds vanmorgen aan de gang, het is wel even goed kijken wat je doet, het was weer even geleden dat ik met rrdtool/cacti wat deed

[afbeelding]
Die 5V komt van de handshake lijntjes van de RS232 poort.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Voor zover ik kan zien heb je die datakabel puur voor TTL to RS232 conversie gebruikt? Ik zie in het schema een MAX232 zitten namelijk.
ice-T106 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:01:
[...]

Voor de inferface met de router of pc raad ik persoonlijk een arduino (of freeduino) aan. Deze kan alles al voor je vertalen en doorsturen via rs232, USB of UTP(met ethershield). Met de arduino kun je ook gelijk tellen, heb je analoge ingangen (kun je bijvoorbeeld ook met een cheapo sensor lichtsterkte,waterniveau,.. meten), sample code beschikbaar etc.
De hardware staat er dan dubbelop. Processing power is al voorhanden, webserver, heel veel storage, een database, dus waarom weer met een apparaatje ertussen...Volgens mij moet ik met de DS9490R bus master oplossing heel ver kunnen komen. ca 20 euro.

Ik heb OWFS (1-wire file system) ontdekt. Ook hier is een package van dat onder de repository hangt, en dus zo om een embedded linux device geplaatst kan worden. Dat doet direct, en veel goedkoper, wat een arduino doet voor hetgeen ik ermee wil. (Voor zover ik kan overzien tenminste)
owfs.org

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
Voor de liefhebber van graaddagen :
KWA heeft ze geupdate voor 2009 (in zijn geheel),
dus we mogen weer onze calculator benutten om eea te vergelijken met voorgaande jaren :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 00:12:
[...]

Voor zover ik kan zien heb je die datakabel puur voor TTL to RS232 conversie gebruikt? Ik zie in het schema een MAX232 zitten namelijk.
Ja de datakabel is voor de conversie, zo'n datakabel koop je voor een paar euri op ebay:
http://cgi.ebay.com/USB-D...ories?hash=item4ceca074c6

$3,99 free international shipping

meeste werk is het uitzoeken van rx/tx
[...]

De hardware staat er dan dubbelop. Processing power is al voorhanden, webserver, heel veel storage, een database, dus waarom weer met een apparaatje ertussen...Volgens mij moet ik met de DS9490R bus master oplossing heel ver kunnen komen. ca 20 euro.

Ik heb OWFS (1-wire file system) ontdekt. Ook hier is een package van dat onder de repository hangt, en dus zo om een embedded linux device geplaatst kan worden. Dat doet direct, en veel goedkoper, wat een arduino doet voor hetgeen ik ermee wil. (Voor zover ik kan overzien tenminste)
owfs.org
Mijn hardware is een nagasaki MS2100 waar xp lite op draait, recentelijk het intern geheugen verdubbeld.
Draaid ook sunnydatacontrol op.
Apparaatje gebruikt maar iets van 8 a 9 watt. ik wil er ook mee gaan downloaden met de tijd, eens kijken of dat goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben hier ook een 30kW CV ketel hangen (HR 107 ketel, modulerdend, opentherm). Dit doen ze vanuit de bouw puur voor comfort (als je dat zo moet noemen). Je huis is binnen no time op temperatuur en je hebt een hoge CW waarde voor je tapwater. Verder pure onzin. Hij levert meestal een klein deel van het vermogen.

Ik heb berekend dat ik in een januari gemiddeld 1,5kW continu zou moeten stoken om het huis op temperatuur te houden. Dit is gemiddeld naar het aantal graaddagen. Dus op echt koude dagen zou het wel eens 2 tot 3 keer zo veel kunnen zijn. Ik zou met 5 kW uit moeten kunnen, maar dan heb ik weinig vermogen over om de temperatuur te laten stijgen op koude dagen.

Als laatste op mijn projectenlijst heb ik de pelletskachel met CV aansluiting staan. Deze heeft een paar voordelen op de houtkachel met CV, maar ook nadelen.
- Werkt in principe als CV ketel, maar dan op pellets als brandstof. Hij wordt dus vraaggestuurd.
- Hij heeft niet per se een dikke dubbelwandige pijp nodig die door je verdiepingen heen moet lopen en kan in sommige gevallen uit met een geveldoorvoer of dakdioorvoer in een uitbouw (zit een ventilator in net als in een CV ketel)
- Stookt CO2 neutraal, goedkoper dan gas maar duurder dan hout.
- Vlambeeld is minder mooi dan hout
- Geen grote buffer nodig

De investering is vergelijkbaar met die van een houtkachel met CV aansluiting, alleen zitten de appendages (pomp ed) er al ingebouwd en heb je dus die dikke dure pijp niet nodig.

Voor mij zal het alleen nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hou bereken je het gemiddeld benodigde vermogen van je huis???

Gasverbruik (voor verwarming) x vermogen per kuub gas x rendement = jaarverbruik

(jaarverbruik / graaddagen per jaar) x graaddagen (van dag of periode die je wilt berekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:41:
Het lastige vind ik de bepaling hoeveel kW je nodig hebt.
Wij hebben zelf een 11 kW CV houtkachel (91% rendement). Iets meer dan de helft wordt gewoon aan de kamer gegeven en het andere deel gaat de CV in. Onze ervaring is dat de benedenverdieping meer dan warm genoeg wordt (20-23 graden....) en de CV elementen voor de bovenverdieping worden genoeg warm om de temperatuur op 17 graden te houden wanneer de temperatuur niet ver onder nul komt. We hebben uiteraard ook een CV ketel. Die heb ik op 40 graden!!! gezet. Hij stookt wanneer nodig net wat bij. Die lage temperatuur is ook goed voor het rendement volgens mij. Maar, bijstoken is echt nog wat nodig als je het overal 20 graden wilt hebben.

Een collega van mij heeft een 20 kW CV houtkachel, dan worden de verwarmingselementen echt allemaal altijd heet. Maar, dat is minder controleerbaar bij lagere temperaturen. Wel kan je dan makkelijker af en toe wat korter stoken uiteraard. Of....gebruik maken van een buffervat van 1000ltr.
Ik maak hier overigens al een beetje gebruik van, want het 200 ltr vat van onze zonneboiler verwarm ik in de winter voor tot ongeveer 45 graden.

Ons verbruik afgelopen jaar (2009) was ongeveer 190m3 gas inclusief tapwater. Geen kookgas.

Onze houtkachel is een Nordic Fire DITO. Onze woning is een 1971 hoekwoning van 400m3. Binnenkort zal ik een lijstje voor het overzicht doorsturen

[ Voor 7% gewijzigd door windfreak op 06-01-2010 09:39 . Reden: buffer ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Speksteenkachel schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:04:
[...]

Hoeveel m2 verwarm je met je kachel en wat is het gewicht van de kachel?
Als je woning veel warmteverlies heeft speelt ook nog mee.
Op het ecologieforum wordt er veel geschreven over Bergkachels, de een is zeer tevreden en de ander totaal niet.
Als je 1 keer wilt stoken per 24 uur kom je al gauw terecht op een gewicht tussen de 2 en 3 ton uitgaande dat je woning weinig warmteverlies heeft.
Zelf heb ik maar een zeer kleine speksteen en ik stook altijd op de wandtemperatuur van de kachel, met af en toe een blokje erbij houdt ik hem constant op 165'C.
Grote accumulerende kachels hoef je echter maar 1x per 24 uur te stoken, maar uiteindelijk denk ik dat 1x stoken bij een grote en langzaam doorstoken bij een kleine hetzelfde houtverbruik opleverd.
Vermogen van de Altech Eclips is 9kW, woonkamer is 40m2 en temperatuur is mooi constant 21,5'C.
De aanbouwkeuken van 25m2, gescheiden door een deur kan ik er bij deze vorst niet bij meepakken maar in het tussenseizoen maart/april en oktober/november staat de deur altijd open en geeft geen probleem.
De kachel weegt bijna 1500 kilo. Licht dus vergeleken met zijn grote broeren. Uit dat oogpunt is het logisch dat je meerdere keren moet stoken. De kachel wordt tot nu toe op zijn heetst 80 graden. Ik verwarm er een flinke woonkamer met keuken mee, 65 m2 in totaal. Huis is uit 1983, uitbouw veel glas en het is een hoekhuis met zijgevel op het noorden. Dus ik heb ws wel wat warmteverlies. Al met al denk ik redelijk geisoleerd.

Hoeveel hout verbruik je per jaar met je Altech?

[ Voor 0% gewijzigd door Joba op 06-01-2010 13:20 . Reden: eenheid fout, 1500 kilo is wat meer in de richting dan 1500 ton ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
...

[ Voor 98% gewijzigd door el jonco op 06-01-2010 20:31 . Reden: Joba heeft een lichtere kachel geplaatst 8) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

windfreak schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 09:35:
[...]
Wij hebben zelf een 11 kW CV houtkachel (91% rendement). Iets meer dan de helft wordt gewoon aan de kamer gegeven en het andere deel gaat de CV in. Onze ervaring is dat de benedenverdieping meer dan warm genoeg wordt (20-23 graden....) en de CV elementen voor de bovenverdieping worden genoeg warm om de temperatuur op 17 graden te houden wanneer de temperatuur niet ver onder nul komt. We hebben uiteraard ook een CV ketel. Die heb ik op 40 graden!!! gezet. Hij stookt wanneer nodig net wat bij. Die lage temperatuur is ook goed voor het rendement volgens mij. Maar, bijstoken is echt nog wat nodig als je het overal 20 graden wilt hebben.

Onze houtkachel is een Nordic Fire DITO. Onze woning is een 1971 hoekwoning van 400m3. Binnenkort zal ik een lijstje voor het overzicht doorsturen
Is zo'n kachel nog regelbaar qua warmteafgifte? En heb je destijds ook nog naar een pelletkachel gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mars1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 13:31
Speksteenkachel schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:04:
[...]

Ik heb ook een eclips.
Tot volle tevredenheid.
Maar hoe en waar meet je de temperatuur?

Mars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Mars Warrior schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:19:
[...]

Is zo'n kachel nog regelbaar qua warmteafgifte? En heb je destijds ook nog naar een pelletkachel gekeken?
Zo'n kachel is beperkt regelbaar. Uiteraard kan je regelen door de hoeveelheid hout die je erin stopt, hoe snel je hem weer bijvult en hoe hoog je de luchttoevoer zet. Je kan er bij onze kachel ook voor kiezen de warmtewisselaar niet te gebruiken. Middels een klep stuur je de hete lucht dan wel of niet door de warmtewisselaar.
Schoonmaken van de warmtewisselaar gaat relatief eenvoudig.
Wij hebben geen pelletkachel overwogen omdat we houtblokken stoken ook gewoon leuk vinden en het is een beetje een sport om aan hout te komen. (je kan altijd commercieel kopen, maar dat hoeft natuurlijk niet)

Pelletkachels worden overigens door datzelfde merk ook met CV warmtewisselaar aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist de interface gebouwd om mijn kampstrup multical met de uit te lezen en te programmeren.
Nu kan ik de units waar in de meter telt aanpassen.
Ik kan kiezen uit
Gj KWH MWH <- huidig of Gcal.
Wat is het handigste om te programmeren ?
Ik wil eenvoudig uitrekenen hoeveel m³ gas er vervangen is door zonnewarmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:25:
Zojuist de interface gebouwd om mijn kampstrup multical met de uit te lezen en te programmeren.
Ik kan kiezen uit
Dat is toch allemaal met een eenvoudige vermenigvuldiging danwel deling in elkaar om te rekenen?

1 Gj = 278 KWh = 0,278 MWH = 4,1868 Gcal volgens willekeurige bron

Verder reken ik altijd met 9 kwh per kuub aardgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

zover ik weet heeft een pelletkachel met cv ook een buffer nodig, dat is mij verteld tenminste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:25:
Ik kan kiezen uit
Zou dat ook werken op m'n Kamstrup Picocal? Heb je pics, schema's? In kWh's meten is het leukste, omdat je dan mooi de PV opbrengst erbij kan nemen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:58:
[...]

Zou dat ook werken op m'n Kamstrup Picocal? Heb je pics, schema's? In kWh's meten is het leukste, omdat je dan mooi de PV opbrengst erbij kan nemen.
Ik heb wel wat schema's enzo
wellicht even telefonetisch contact

Net de installatie manual bekeken, de pico heeft de datauitgang er zo te zien standaard in zitten.
Schema zou moeten werken, software is anders zal even op de ftp snuffelen van kamstrup voor je

je hebt een pm

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

mars1 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:35:
[...]
Ik heb ook een eclips.
Tot volle tevredenheid.
Maar hoe en waar meet je de temperatuur?

Mars
Voor zover ik me kan herinneren (heeeeeeeeeeeel veel postings terug) gebruikt hij een IR meter waarmee hij de warmte van de wand van de speksteen meet. Zo'n IR meter kost een euro of 60 overigens bij bijv. conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:49:
[...]

Voor zover ik me kan herinneren (heeeeeeeeeeeel veel postings terug) gebruikt hij een IR meter waarmee hij de warmte van de wand van de speksteen meet. Zo'n IR meter kost een euro of 60 overigens bij bijv. conrad.
op ebay $25,98 incl verzenden:

http://cgi.ebay.com/Non-C...ducts?hash=item3ef8ce11e7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Joba schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 10:29:
[...]
Hoeveel hout verbruik je per jaar met je Altech?
Ik verbruik 7 kuub op jaarbasis.
Mars Warrior schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:49:
[...]
Ik gebruik inderdaad een IR meter van Conrad en wel de Voltcraft IR-360.
Bereik is van -50 to 550'C, even richten op de wand van de kachel en klaar is kees.
Op deze manier weet je wanneer je weer hout kunt voeren aan de kachel en voorkom je ook dat je niet te veel hout gebruikt zodat de warmte niet meer opgenomen kan worden door de speksteen maar door de schoorsteen verdwijnt.

[ Voor 64% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-01-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
leonbong schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:20:
[...]

Lezen is wel een vak de HR80 heeft al een thermometer in zich zitten en kan los in een kamer op een radiator worden geplaatst of eventueel met thermostaat en dat wordt thermometer in de knop niet gebruikt..

Handleiding

de hr80 heeft idd een thermometer en een thermostaat, maar een hr80 kan zef geen programma maken, of de temperatuur koppelen aan een stand. een losse hr80 heb je dus ook niets aan, ook al heb je een draadloos ketelrelais. op de nederlandse site, of andere websites heb je voor in combinatie met alleen de hr80 geen klokthermostaat die meer dan 2 zones kan sturen volgens mij. de hcm962 of zo. met blauwe backlight) die vind ik op zich wel mooi.
volegns mij kun je die allen icm de hce80 gebruiken om meer dan 2 zones te schakelen, maar dat kan ik mis hebben.

de evo touch ziet er idd wel uit als iets dat ik zou willen hebben, en kan doen wat ik wil. raar dat dat niet op de nl site staat. die evotouch is voorbereid op koppeling aan pc's. en in het systeem zit ook een koppeling voor opentherm toestellen. ( op de engelse site wordt vooral uitgegaan van een boilercontroler.)
wellicht dat je met zoiets nog iets kunt besturen voor een zonnecollector of een voorraadvat icm cv ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 12:42

JanJeen

3315Wp

"Na de World Solar Challenge is er nu ook de Windturbinerace – een wedstrijd voor windaangedreven auto’s."

Erg apart, "auto's" die op windkracht tegen de wind in rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
JanJeen schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:38:
"Na de World Solar Challenge is er nu ook de Windturbinerace – een wedstrijd voor windaangedreven auto’s."

Erg apart, "auto's" die op windkracht tegen de wind in rijden...
Hoe groter de windsnelheid, hoe groter de opbrengst. Gaat tot de 3e macht met de snelheid.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
OK, ik moet het even kwijt. Ik kijk wel eens met wat voor zoektermen mensen op mijn website komen. Over het algemeen zijn dat woorden als 'zonnepanelen', 'besparing', 'soladin 600', etc. Maar af en toe zitten er toch juweeltjes tussen... :P

Deze wil ik jullie niet onthouden:

"als je geen auto hebt moeten de mannen je niet" (en dan vind je dit)

Een leuk kijkje in iemands hoofd :D

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vreemde dag vandaag. Tot 3 uur vanmiddag was het in Amsterdam stralend blauw en heeft de PV flink wat(t) opgewekt. (2,1 kWh dat is 1,75 kWh/kWp genormeerd). Zelfs de zonneboiler (110 liter) ging van 8 °C naar 34 °C, een ΔT van 26! en in de zomer, wanneer de aanvoertemperatuur wat hoger ligt, al ruim voldoende voor een aangename douche. Toen ging het opeens hard sneeuwen en in een mum van tijd lag er ruim 10 centimeter sneeuw. Opvallend zijn de grote lokale verschillen. Mijn vrouw werkt in Hilversum en daar lag niets. Pas bij station Diemen was het wit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier al meerdere dagen niets.
Er ligt teveel sneeuw op de collectoren :'(
Ze liggen op meer dan 6mtr hoogte.
Het was niet het weer om de ladder en het dak op te kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Poldermans, bij ons in de wijk zijn ze druk bezig om alle warmte meters te voorzien van RF.
Op deze manier kunnen ze buiten de woning draadloos worden uitgelezen, is bij ons inmiddels ook al gebeurd.
Zie onderstaande dokument, is dit in Leiden ook al in gang gezet?
Lijkt me toch een verkapte vorm van een slimme meter ook al zegt Essent dat dit niet zo is.

http://www.essent.nl/cont.../vervangenwarmtemeter.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-01-2010 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Kunnen de meters ook op afstand uitgezet of afgeknepen worden?
En het lijkt mij dat zo'n RF-module alleen maar de op dat moment actuele stand kan doorgeven.
Blijft natuurlijk over dat je veel vaker zou kunnen uitlezen en dat niet alleen de netbeheerder dat zou kunnen uitlezen.
In elk geval lijkt het mij (op het ongemerkt aflezen na) een veel minder gevaarlijke oplossing dan de slimme meter.
Bij slimme meters kun je namelijk het gevaar lopen om op afstand afgesloten te worden en dat kan op grote schaal een behoorlijk ontwrichtend effect hebben.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Meters kunnen niet op afstand uitgezet worden zo staat te lezen in het dokument.
De afstand waarover de data wordt uitgelezen is mij niet bekend, kan maar zo een paar honderd meter zijn.
Ik denk niet dat de meteropnemer de hele dag voor onze deuren langs loopt, het kan best zo zijn dat alles wordt doorgestuurd naar een bepaald station in de wijk en dat die het weer doorstuurt naar Essent.

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-01-2010 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
Speksteenkachel schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 23:16:
Poldermans, bij ons in de wijk zijn ze druk bezig om alle warmte meters te voorzien van RF.
Op deze manier kunnen ze buiten de woning draadloos worden uitgelezen, is bij ons inmiddels ook al gebeurd.
Lijkt me toch een verkapte vorm van een slimme meter ook al zegt Essent dat dit niet zo is.

Grin... gauw een kooi van Faraday er om heen nieten (en aan de aarde verbinden)...
blokt gegarandeerd signalen >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Speksteenkachel schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 23:16:

Beslist niet die ongein hier! Ik heb correspondentie met iemand die daar zwaar tegen in verweer ging, inderdaad bij RWE/Essent Warmte (nog geen verdere berichten gehoord, is alweer tijdje gelee). Je hebt mijn mail adres als je interesse hebt (wordt wel zoeken geblazen tussen honderden mails SV ellende... :'( )

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
NielsTn schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 00:01:
[...]

Grin... gauw een kooi van Faraday er om heen nieten (en aan de aarde verbinden)...
blokt gegarandeerd signalen >:)
Aarden hoeft niet eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In 2010 lijkt er weer een subsiedieronde van SenterNovem open te gaan. Meer informatie blijkbaar rond februari.
Ik was van plan om zonnepanelen op mijn dak te leggen, mijn budget is voldoende om het hele dak (36,5 m2) vol te leggen. Of ik dat doe valt nog te bezien, dan zou ik 5000Wp terug kunnen leveren en dat heeft ook nogal wat consequenties voor mijn zekeringenkast (die op dit moment vol zit). Het is ook een beetje meer dan mijn gemiddelde verbruik van 2500 kWh/jaar.

Wat zijn de ervaringen met de vorige regelingen? Is het misschien interessant om voor de SDE regeling en ervaringen daarmee een apart topic te openen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:41
Maasluip schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:04:
In 2010 lijkt er weer een subsiedieronde van SenterNovem open te gaan. Meer informatie blijkbaar rond februari.
Ik was van plan om zonnepanelen op mijn dak te leggen, mijn budget is voldoende om het hele dak (36,5 m2) vol te leggen. Of ik dat doe valt nog te bezien, dan zou ik 5000Wp terug kunnen leveren en dat heeft ook nogal wat consequenties voor mijn zekeringenkast (die op dit moment vol zit). Het is ook een beetje meer dan mijn gemiddelde verbruik van 2500 kWh/jaar.

Wat zijn de ervaringen met de vorige regelingen? Is het misschien interessant om voor de SDE regeling en ervaringen daarmee een apart topic te openen?
De vraag is of je mee wilt doen met deze tombola. Je kan ook besluiten om alles buiten de SDE om te doen, scheelt je een hoop rompslomp en qua kosten / opbrengsten maakt het voor mijn gevoel niet zo heel veel uit. Mits je de panelen van Solarking neemt uiteraard.

Je zou met de panelen van Solarking ongeveer 5200-5300Wp op je dak kwijt kunnen. Dat is een hele deftige installatie. Die dus al ruim meer dan je 2500kWh op jaarbasis opwekt.

Een extra groep, laten, plaatsen in je meterkast hoeft niet zo prijzig te zijn. Dit is mits je nog een aardlek hebt waar nog geen 4 groepen op zitten. Anders heb je 1 groep + 1 aardlek nodig.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tja, maar het is wel aantrekkelijk, om voor € 0,50 /kWh een lotterij in te gaan. Win je niet, dan win je niet.
En als je subsidie krijgt, dan heb je de noodzakelijke investeringen voor 5000Wp er zo uit.

Daar zijn wel heel wat aanpassingen voor nodig. De aardlekschakelaars in de meterkast zijn niet zozeer het probleem, maar ik heb nu wel al 6 groepen, waarvan 1 een dubbele automaat is voor het elektrisch fornuis (dat er nu niet is, maar wat ik wel aan wil schaffen), en een extra automaat gaat er volgens mij niet meer in (er zit een klein vulplaatje).
Ik zit te denken om de wasmachinegroep (dat is 1 stroompunt in de badkamer) op een andere groep aan te sluiten. Wasmachine is 10 A, dat moet wel ergens samen mee kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
engelbertus schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:12:
[...]

de hr80 heeft idd een thermometer en een thermostaat, maar een hr80 kan zef geen programma maken, of de temperatuur koppelen aan een stand. een losse hr80 heb je dus ook niets aan, ook al heb je een draadloos ketelrelais. op de nederlandse site, of andere websites heb je voor in combinatie met alleen de hr80 geen klokthermostaat die meer dan 2 zones kan sturen volgens mij. de hcm962 of zo. met blauwe backlight) die vind ik op zich wel mooi.
volegns mij kun je die allen icm de hce80 gebruiken om meer dan 2 zones te schakelen, maar dat kan ik mis hebben.

de evo touch ziet er idd wel uit als iets dat ik zou willen hebben, en kan doen wat ik wil. raar dat dat niet op de nl site staat. die evotouch is voorbereid op koppeling aan pc's. en in het systeem zit ook een koppeling voor opentherm toestellen. ( op de engelse site wordt vooral uitgegaan van een boilercontroler.)
wellicht dat je met zoiets nog iets kunt besturen voor een zonnecollector of een voorraadvat icm cv ketel
Toch nogmaals de handleiding lezen aangezien de evotouch ook wordt gecombineerd met de HR-80 zoals ik al eerder aangaf. Waarbij de HR-80 gebruik maakt van zijn eigen thermometer voor sturing van de kamer dat is ideaal voor een slaapkamer met een radiator.

Zie ook hier.

PS Ik heb zelf een CM927 waarbij het al mogelijk is om een 2e zone te hebben met behulp van een HR-80

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 07-01-2010 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Maasluip schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:28:
Tja, maar het is wel aantrekkelijk, om voor € 0,50 /kWh een lotterij in te gaan. Win je niet, dan win je niet.
En als je subsidie krijgt, dan heb je de noodzakelijke investeringen voor 5000Wp er zo uit.

Daar zijn wel heel wat aanpassingen voor nodig. De aardlekschakelaars in de meterkast zijn niet zozeer het probleem, maar ik heb nu wel al 6 groepen, waarvan 1 een dubbele automaat is voor het elektrisch fornuis (dat er nu niet is, maar wat ik wel aan wil schaffen), en een extra automaat gaat er volgens mij niet meer in (er zit een klein vulplaatje).
Ik zit te denken om de wasmachinegroep (dat is 1 stroompunt in de badkamer) op een andere groep aan te sluiten. Wasmachine is 10 A, dat moet wel ergens samen mee kunnen leven.
Het is niet echt 50cent/kWh he? De subsidie is het verschil tussen bedrag x en de gemiddelde kWhprijs. Dat wel voor 20 jaar alleen kan het elk jaar worden aangepast. Niets is dus zeker.

Je moet wel via je Netbeheerder en Certiq om eea te regelen en aan te passen in je meterkast. Plus een hoop administratie e.d. Ik ben er om die reden niet aan begonnen en doe lekker alles zelf buiten de SDE om.

Een automaatje is small hoor. Ik weet niet wat voor meterkast merk je hebt, maar mijn groepen zijn net geen 20mm breed :-)

Overigens mag je op je wasmachine groep niets anders aansluiten voor zover ik weet. Maar het kan zijn dat die NEN normen ook daar niet meer voor gelden. Een tijdje terug hebben we hier een discussie gehad over het aantal draden in een buis. Dat was max 5 maar is tegenwoordig afgeschaft je mag er tegenwoordig zoveel draden in trekken als nodig.

Voor hetzelfde geldt dit dus nu ook voor de aparte wasmachinegroep.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Is dat losgestort op gestapeld? Scheelt een factor anderhalf. Enig idee hoeveel gas je daarmee uitspaart? Ik ga vooralsnog zelf uit van een gebruik van 4 kuub (losgestort) en een besparing van 400 kuub gas per jaar.

Ik maak me wel wat zorgen over mijn houtvoorraad: vochtgehalte aan de buitenkant van de blokken (de "oude" kloof) is netjes iets onder de 20%, maar in een "verse" kloof toch iets van 23%. Het stoken met dit hout gaat ook wat moeizaam, het brandt niet lekker fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een wasmachine groep is niet anders dan een normale groep alleen hij heeft maar een stopcontact.

Ikzelf heb op zolder drie aparte groepen deze stopcontacten zit met ze drieen op een rijtje.
  • 1 Wasmachine stopcontact
  • 1 Droger stopcontact (niet in gebruik)
  • 1 PV-groep in meterkast zit hier een klein KW-metertje op. Ik heb SDE-vrij zonneenergie.
De nen-norm schrijft voor dat >600Wp op een seperate groep zit waarop geen andere verbruikendeapparatuur zit aangesloten. Eventueel kan ik het drogerstopcontact hiervoor ook gebruiken is ook toegestaan.
Het is ook mogelijk om het huidige enkele stopcontact te vervangen voor een dubbele en dan kan ik ook een tweede omvormer installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:38

Eergisteren ben ik naar de informatieavond van AgentschapNL (nieuwe naam Senter Novem) geweest over de SDE regeling. Druk bezocht, ruim 300 man in Eindhoven.
De meest opvallende punten voor mij:
- Hoewel de eerste categorie 1 - 15kWp is, krijg je maar tot 7,5 kWp subsidie. Idee hierachter is om het beschikbare budget over zo veel mogelijk installaties uit te smeren
- Het energietarief + subsidiebedrag wordt waarschijnlijk 47,4 ct/kWh
- Mochten er meer inschrijvingen zijn dan budget, dan wordt er geloot voor de dag waarop de overtekening bereikt is, ofwel je hoeft niet om 0:01 op submit te drukken :-)

Met name over dat eerste punt kwam nogal wat discussie. Het bleek dat de gemiddelde systeemgrootte in de kleine categorie vorig jaar ongeveer 5 kWp was. Echter, een grote groep bestond uit boeren met systemen van precies 15 kWp. Als je deze er uit filterde, kwam je op een gemiddelde grootte van 2 kWp. Als dit toegepast zou zijn in 2009, zou er pas veel later geloot moeten worden, zeker niet in de eerste dagen.

Verder mooie beloftes om ruim binnen de 13 weken te blijven met de toekenning.
Al met al een aardige bijeenkomst, maar het gros van de mensen moest toch afhaken door de complexiteit van de materie. Ik kan het me voorstellen. Als dit de eerste keer was dat je over SDE hoorde, zou het je gaan duizelen....

[ Voor 0% gewijzigd door Paide22 op 07-01-2010 20:08 . Reden: 47,4 ipv 47,5 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:46
Joba schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:58:
[...]
Ik maak me wel wat zorgen over mijn houtvoorraad: vochtgehalte aan de buitenkant van de blokken (de "oude" kloof) is netjes iets onder de 20%, maar in een "verse" kloof toch iets van 23%. Het stoken met dit hout gaat ook wat moeizaam, het brandt niet lekker fel.
Je had dit beter al kunnen melden toen je over het iets tegenvallende rendement van jouw kachel schreef. Zelfs hout met een vochtpercentage van "iets" onder de 20% is natuurlijk niet goed te noemen. Voor een goede verbranding moet het hout een vochtpercentage van 15 á 16% hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Paide22 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:03:
Al met al een aardige bijeenkomst, maar het gros van de mensen moest toch afhaken door de complexiteit van de materie.
Voorstelbaar maar ongelooflijk jammer.
Ik kan het me voorstellen. Als dit de eerste keer was dat je over SDE hoorde, zou het je gaan duizelen....
Werd daar nog iets over gezegd vanuit de zaal? Zo ja, wat was de reactie van degene die de presentatie gaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Paide22 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:03:
[...]

Eergisteren ben ik naar de informatieavond van AgentschapNL (nieuwe naam Senter Novem) geweest over de SDE regeling. Druk bezocht, ruim 300 man in Eindhoven.
De meest opvallende punten voor mij:
- Hoewel de eerste categorie 1 - 15kWp is, krijg je maar tot 7,5 kWp subsidie. Idee hierachter is om het beschikbare budget over zo veel mogelijk installaties uit te smeren
- Het energietarief + subsidiebedrag wordt waarschijnlijk 47,5 ct/kWh
Wat betekent dat exact? Dat je 47,5 ct/kWh terug krijgt?
- Mochten er meer inschrijvingen zijn dan budget, dan wordt er geloot voor de dag waarop de overtekening bereikt is, ofwel je hoeft niet om 0:01 op submit te drukken :-)
Hmm, dat betekent dat je moet proberen op een dag in te schrijven dat er weinig mensen inschrijven?
Verder mooie beloftes om ruim binnen de 13 weken te blijven met de toekenning.
Al met al een aardige bijeenkomst, maar het gros van de mensen moest toch afhaken door de complexiteit van de materie. Ik kan het me voorstellen. Als dit de eerste keer was dat je over SDE hoorde, zou het je gaan duizelen....
Wat is de werkwijze voor die subsidie? Moet je een volledig installatieplan klaar hebben of kun je zeggen "ik wil dit op het dak leggen" en dan wachten of je wel of niet subsidie krijgt?
En het laten ombouwen van je kWh meter, dat kan dan ook pas nadien gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
alex75 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:04:
[...]

Je had dit beter al kunnen melden toen je over het iets tegenvallende rendement van jouw kachel schreef. Zelfs hout met een vochtpercentage van "iets" onder de 20% is natuurlijk niet goed te noemen. Voor een goede verbranding moet het hout een vochtpercentage van 15 á 16% hebben.
Maar ik weet dit pas sinds gisteren :), heb namelijk pas gisteren de vochtmeter ontvangen. En bovendien heb ik nog weinig met dit hout gestookt. De afgelopen weken heb ik vooral hout van oude pallets gebruikt.

20% wordt heel vaak als grens gehanteerd. Dus iets onder de 20% is dan veilig. Vraag is even of die veilige 20% geldt voor de kern van het hout of dat dat de buitenkant is (zeg maar de "oude" kloof).

Het tegenvallende rendement wil ik nog wel wat nuanceren, we hebben de kachel te kort om daar echt goede uitspraken over te doen. Het is een kachel met karakter en je moet de stookbeurten slim inplannen. Vandaag bijvoorbeeld is er niemand thuis en zit er 24 uur tussen de stookbeurten. Welk effect dat heeft op het gasverbruik is me nog niet duidelijk, maar ik verwacht dat de cv-ketel er flink aan moet gaan trekken om de afgekoelde vloer (we hebben vloerverwarming en die is twee dagen nauwelijks aangeweest) weer warm te krijgen.

Gisteren 4 kuub gas en drie stookbeurten (ong 20 kg hout in totaal). Dat is een systeemrendement van ruim 50%. Let op dat genoemde hoge rendementen van houtkachels (soms 80-90%) vaak een verbrandingsrendement is, dus zonder verliezen door bijvoorbeeld de schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:39
Maasluip schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:34:
[...]

Wat betekent dat exact? Dat je 47,5 ct/kWh terug krijgt?

[...]
Nee, dan je het verschil tussen de theoretische eindgebruikersprijs per kWh en die 47.5 kWh terugkrijgt.
Hmm, dat betekent dat je moet proberen op een dag in te schrijven dat er weinig mensen inschrijven?
Nee, je moet proberen wel op de eerste dag in te schrijven, maar welk tijdstip op die dag maakt niet uit. Tussen de inschrijvingen die op de dag binnenkomen dat de subsidie overtekend raakt wordt geloot.
[...]

Wat is de werkwijze voor die subsidie? Moet je een volledig installatieplan klaar hebben of kun je zeggen "ik wil dit op het dak leggen" en dan wachten of je wel of niet subsidie krijgt?
En het laten ombouwen van je kWh meter, dat kan dan ook pas nadien gebeuren?
Je vraagt aan op basis van de installatiegroote die je maximaal wilt aanleggen. Wordt je aanvraag toegewezen dan kun je aan de slag met plannen etc. Nadat de installatie geplaatst is laat je de extra meter plaatsen. Ombouwen van de bestaande meter is alleen maar nodig als die geen teruglevering kan registeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 22:08
Wij gaan a.s. zaterdag kijken naar een huis, en het huis is voorzien van zonnepanelen (pv) en zonnecollectoren. Ik weet niet precies hoeveel Wp en hoeveel m^2 zonnecollectoren, etc, etc, daar moet ik nog achter komen.

Ik vroeg me af of mensen tips hadden om op te letten tijdens inspectie (merk panelen enzo weet ik helaas ook niet..). De zonnecollectoren hebben geloof ik geen cv ondersteuning.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Flits: Hoe staat het met onze ,,lijst,, :?
Ik heb al enkele dagen geen update meer gezien op het forum; ben toch wel benieuwd of ik er intussen ook op sta!
Kan trouwens de lijst op je website ook niet vinden, of staat hij daar niet vermeld??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
JAN-B schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:34:
@Flits: Hoe staat het met onze ,,lijst,, :?
Ik heb al enkele dagen geen update meer gezien op het forum; ben toch wel benieuwd of ik er intussen ook op sta!
Kan trouwens de lijst op je website ook niet vinden, of staat hij daar niet vermeld??
Hij is weer geupdate hoor. zie http://www.familie-kleinman.nl/got/ :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:38
JeroenH schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:26:
[...]

Werd daar nog iets over gezegd vanuit de zaal? Zo ja, wat was de reactie van degene die de presentatie gaf?
Er kwamen veel vragen waaruit bleek dat het voor veel mensen nieuw of onduidelijk was.
Zeker toen het stuk over de brutoproductiemeter en certiq erbij kwam.
Hij had ook een rekenvoorbeeld, waar die in mooi tempo doorheen ging. Ja, toen ging het veel mensen toch wel duizelen van de kWp, kWh, salderen, effect van wijzigingen in de energieprijs etc etc.
In de presentatie zaten ook wat filmpjes en animaties die het moesten verduidelijken, maar het staat allemaal nog niet op de website omdat het besluit voor 2010 nog niet genomen is.

Zijn insteek was, doe het stap voor stap, bepaal hoeveel je wil en doe de aanvraag, na de toekenning kun je gaan verdiepen in volgende stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

deejeebv schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:57:
[...]

Ombouwen van de bestaande meter is alleen maar nodig als die geen teruglevering kan registeren.
Een ferrarismeter moet dus vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:39
Maasluip schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 13:18:
[...]
Een ferrarismeter moet dus vervangen worden?
Juist niet, want die draait automatisch achteruit en saldeert daarom dus automatisch. Voor de subsidie moet je wel een productiemeter hebben die de opbrengst van je panelen registreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

In 2010 lijkt er weer een subsiedieronde van SenterNovem open te gaan........

Er valt veel over de SDE te zeggen ( breek polderboy zijn b@k niet los). Maar, als je wat slimmer bent dan de doorsnee Nederlander en je houdt een beetje vol heeft het bij grotere installaties zeker voordelen. Wij doen mee aan de 2008 regeling. Als je door de loterij komt en je hebt een beetje geduld dan is het best goed. Gewoon doen dus zou ik zeggen. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

flitspaal.nl schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:34:
[...]

Het is niet echt 50cent/kWh he? De subsidie is het verschil tussen bedrag x en de gemiddelde kWhprijs. Dat wel voor 20 jaar alleen kan het elk jaar worden aangepast. Niets is dus zeker.
Dat is bijna helemaal correct. Het wordt inderdaad elk jaar opnieuw vastgesteld, maar dat vastgesteld bedrag geldt dan voor de totale looptijd van de deelnemers van die ronde. Dus:
Wij doen aan de 2008 SDE mee. Toen is EUR 0,53 vastgesteld. Voor ons staat dat bedrag dus 15 jaar op 53 cent. Deelnemers van 2010 krijgen een ander bedrag. Dat bedrag wordt jaarlijk inderdaad nog wel gecorrigeerd dan de prijs van electriciteit. Maar, gemiddeld gezien zal subsidie + saldering 53 cent zijn. Niet verkeerd dus.

Ik weet dat dit iets simpeler uitgelegd is dan de werkelijkheid, maar zit er nauwelijks naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Flits: Bedankt _/-\o_ ziet er ontzettend strak uit :Y
Maar ik mis nog een aantal bekende namen: waar blijven oa. Jeroen H; Niels; PolderBoy; SolarKing; RikTW;
Mistraller; Joba; Glambalk; TDer; Windfreak; Speksteen; enzovoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
SpiceWorm schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:07:
...
Bijv. landal gebruikt deze units.
....
Over landal gesproken, wij zijn vorige week een weekje op heideheuvel (Beekbergen) geweest. Verbruik op 50m2: 12 kuub per dag. Huisjes zijn heel slecht geisoleerd. Dat is tweemaal zoveel als ik thuis zou hebben verstookt in ons huis van 150 m2. Dus voor ons is voortaan ook bij het boeken van een huisje duurzaamheid een criterium.

@Jan-B, ik zal vanavond mijn gegevens posten, zodat flitspaal die ook mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:13
In Utrecht gaan ze het stationsgebied vernieuwen en ik las dat daar ook zonnepanelen op de perronkappen toegepast gaat worden. (het stukje staat op pagina 3)

Ik moet bekennen dat ik schrok van deze mededeling:
Afhankelijk van het aantal zonne-uren, leveren de zonnecellen jaarlijks een bijdrage van circa zes procent in het totale energieverbruik van het station.
Dat lijkt me niet veel als je complete perronkappen bedekt met zonnepanelen. Ik vraag me af of de techniek die ze gebruiken gewoon niet zo'n hoge opbrengst heeft, of dat het station zo'n absurd hoog verbruik zal hebben.

Over de panelen:
‘Het gebruik van zonnepanelen is op zich niet vernieuwend. De toepassing van zonnecellen in lichtdoorlatend gebogen glas, is dat wel. Normale zonnepanelen zijn donker en laten geen licht
door. Deze zijn transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JAN-B schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:00:
[...]

@Flits: Bedankt _/-\o_ ziet er ontzettend strak uit :Y
Maar ik mis nog een aantal bekende namen: waar blijven oa. Jeroen H; Niels; PolderBoy; SolarKing; RikTW;
Mistraller; Joba; Glambalk; TDer; Windfreak; Speksteen; enzovoort...
* TD-er gaat in het voorjaar ook zeker de boel volhangen met isolatie, zonneboiler en panelen en zal dan zeker in dat lijstje komen te staan.
Op dit moment heb ik nog niet echt een idee wat het werkelijke verbruik is, aangezien we nog niet eens in ons nieuwe huisje zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
leonbong schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:28:
[...]

Toch nogmaals de handleiding lezen aangezien de evotouch ook wordt gecombineerd met de HR-80 zoals ik al eerder aangaf. Waarbij de HR-80 gebruik maakt van zijn eigen thermometer voor sturing van de kamer dat is ideaal voor een slaapkamer met een radiator.

Zie ook hier.

PS Ik heb zelf een CM927 waarbij het al mogelijk is om een 2e zone te hebben met behulp van een HR-80
dat klopt met die cm927. die kan max 2 zones. ik wil elke slaapkamer een zone maken. dat is het probleem, er zijn geen thermostaten die meer zones dan 2 aan kunnen (behalve dan die evo touch.) anders moet ik per twee kamers een cm927 nemen. dan zou ik de woonkamer gewoon met een normale thermostaat doen. en voor de badkamer en 1 slaapkamer een cm 927 en voor de twee andere slaapkamers nog een cm927.

dus op zich klopt het dat de hr80 wel gekoppeld kan wprden aan een zone, maar het is zo lastig om die zones te maken. je kunt wel een tijdelijke instelling op de hr80 maken, maar geen permanent programma, dat verschilt van de andere vertrekken. je kunt wel meerdere hr80 aan 1 zone koppelen.
het voordeel van de evotouch is dat je maar 1 apparaat heeft dat de klokprogrammas en zones hoeft te maken zeg maar en dat de HR80 dan door de evo touch worden gestuurd, met behoud van de opentherm functies ( wat bij meerdere thermostaten / cm927 terug zou vallen op aan/uit, en door het gelijktijdig kunnen schakelen darvan, weet de ketel niet wat de daadwerkelijke warmtebehoefte is, maar slechts dat ie aan moet, en als dan de vertrekken/ thermostaten om beurt warmtevraag hebben krijg je alsnog pendelen, en dat de antipendelregeling ingrijpt, wat voor comfortverlies zou kunnen zorgen.
maar als een evo touch met opentherm en een aantal HR80 even duur is al een opliossing met meerdere thermostaten ( 1 per twee ruimtes) dan moet die evotouch ongeveer 3 keer zo duur zijn als een cm927

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@vraag over meterkast, is er ook niet op de onderste rij in de kast nog ruimte voor automaten?
ik heb ook gezien dat de huige abb automaten allemaal 1,5 afdekplaatjes breed zijn.. waar is dit om?? erg onhandig...

jemag overigens per aardlek 4 groepen aansluiten, duis als je er nu 3 hebt, dan heb je nog uitbredingscapaciteit voor 2 groepen. ( met slechts nog 1 positie vrij wel wat jammer) maar je kunt er een kastje naast hangen waar die 2 extra groepen in kunnen. zorg er wel voor dat je de goeie autmoaten neemt dan, want volgens mij mag er op een 16 A groep maximaal 3500 Watt ? dus je zult dan 2 groepen nodig hebben (en dan dus 2 omvormers) of een 25 Ampere groep, als dat toerijkend is, en kabels met 6mm2 ipv 2,5 mm 2 ( dikkere kabels scheelt ook een beetje rendementsverlies) dus afhankelijk van of je dat nog netjes kunt aanleggen moet je een keuze maken.
Voor de SDE moet je waarschijnlijk toch ook al een meterbord laten plaatsen en sowieso moet er ïets"gebeuren in de meterkast, waardoor je het dan evengoed net iets beter en ruimer maakt dan dat je een droger/wasmachinegroep op gaat offeren. uitbreiding kan ook met een kleiener kast dan dat er nu hangt, met die 6 groepen.
en als je toch bezig bent, ook even kijken wat je hoofdzekering is 1*40 A kost net zoveel als 1*25, of 3*25 qua vastrecht volgens mij. ( alleen met 3 fasen heb je denk ik wel een nieuwe meter nodig, feraris kan geen 3 fasen meten denk ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

feelthepower schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:14:
In Utrecht gaan ze het stationsgebied vernieuwen en ik las dat daar ook zonnepanelen op de perronkappen toegepast gaat worden. (het stukje staat op pagina 3)

Ik moet bekennen dat ik schrok van deze mededeling:
[...]
Dat lijkt me niet veel als je complete perronkappen bedekt met zonnepanelen. Ik vraag me af of de techniek die ze gebruiken gewoon niet zo'n hoge opbrengst heeft, of dat het station zo'n absurd hoog verbruik zal hebben.

Over de panelen:
[...]
Nergens staat wat ze allemaal onder het 'stationsgebied' rekenen als het om stroomverbruik gaat, dus dat blijft gissen. Verlichting van het hele gebied zal zeker meetellen in het percentage, maar hoe zit het met de computers / schermen en computerruimtes? Een SAN gaat al zo naar de 2 tot 3kW, en dan komt daar nog de koeling bij ook.

Zonder context blijft die 6% iets nietszeggends :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:13
Mars Warrior schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:46:
[...]

Nergens staat wat ze allemaal onder het 'stationsgebied' rekenen als het om stroomverbruik gaat, dus dat blijft gissen. Verlichting van het hele gebied zal zeker meetellen in het percentage, maar hoe zit het met de computers / schermen en computerruimtes? Een SAN gaat al zo naar de 2 tot 3kW, en dan komt daar nog de koeling bij ook.

Zonder context blijft die 6% iets nietszeggends :'(
Heb je helemaal gelijk in. Ik had ook graag wat harde cijfers in die folder gezien, maar dat zullen ze wel bewust niet gedaan hebben. Heeft iemand enig idee hoeveel die paneeltjes opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

feelthepower schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:57:
[...]
Heb je helemaal gelijk in. Ik had ook graag wat harde cijfers in die folder gezien, maar dat zullen ze wel bewust niet gedaan hebben. Heeft iemand enig idee hoeveel die paneeltjes opleveren?
Als het klopt dan gaan de kappen zo'n 40.000 zonnecellen bevatten. Uitgaande van een standaard paneel van 180Wp die 72 cellen bevat is dat dan zo'n 2,5Wp/zonnecel.
Met 40.000 cellen zou dat een geinstalleerd vermogen betekenen van 100.000Wp :9~

Dit gaat daarmee richting een jaaropbrengst van 80.000kWh ?
En dat zou 6% zijn van het totale verbruik van het station --> 1.333.333kWh voor het totale station ?

Pagina: 1 ... 28 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.