nou, je ging ervan uit dat je je gebruik gemiddeld genomen zo wilde hebben dat bij gemiddeld gebruik de boiler groot genoeg was, en je de ketel niet hoeft aan te spreken.
sowieso is gemiddeld al lastig, omdat je slechts 2 gemiddelde dagen per jaar kunt hebben, 1 midden in de lente en 1 midden in de herfst. daartussen heb je een vrij grote "afwijking" maar dat kunnen we voor het gemak wel even achterwege laten qua bepaling uiteraard.
het gaat uiteindelijk om een benadering.
wat ik bedoelde is dat op een dag dat je in bad gaat, met een boiler van 250 liter zelfs 1 keer volledig leegt, en dus vult met water van 13 graden. voordeel is dat het efficienter is qua tijd om dat weer wat op te warmen door een grote warmtestroom over je wisselaar, maar nog steeds veel langer duurt voor het weer op temperatuur is.
bad+douche+afwasmachine+schoonmaakwater = meer dan 300 liter. dan moet er nog een beetje wasmachine bij..
( ik ga er dan vanuit dat 250 liter boiler dan net voldoende zou zijn geweest om op een gemiddelde dag de cv niet te laten bijspringen omdat het water boven de 60 graden blijft. of het echt onacceptabel is dat de boiler kouder wordt is nog een discussiepunt in jou voordeel. ( overcapaciteit in je berekening.)
natuurlijk is dat niet op 1 moment in een keer, maar verspreid over een dag en kun je je gedrag daar een beetje op afstemmen. alleen een bad zou ik denk ik savonds doen, waardoor er de volgende dag nog steeds koud water in de boiler zit omdat er geen zon is snachts.
zomers merk je het misschien niet zo erg. of misschien helemaal niet. maar gemiddeld zou je boiler na een bad dus gewoon koud zijn en warmt op een dag met gemiddelde opbrengst niet meer op tot 90 graden lijkt me, en misschien zelfs niet boven de 60.
die dag is dan toch "verloren" en veel van het badwater komt dan al via de cv, waardoor je je voorraad boiler net zo goed had kunnen uitrekenen op een situatie zonder bad. de cv is efficienter in het verwarmen bij een hoger temperatuursverschil ( maar kost uiteindelijk wel meer gas, omdat er gewoon wel meer energie in het water moet worden gestopt) en stel je gaat savonds in bad, maar de volgende ochtend moeten er weer twe onder de douche, dan is dat weer 200 liter die boven de 40 graden moet zijn, dat dus door de cv ketel wordt verwarmd, omdat je boiler snachts niet is opgewarmd. ik bedoel dus dat die hele 200 liter echt wel via de cv geleverd gaat worden, of je dat nu doet tijdens het badderen of de volgende ochtend voor het douchen)
dan voldoet je boiler op alle gemiddelde dagen, behalve de dag met het bad, plus dat je met minder inhoud in de winter er efficienter gebruik van kunt maken.
nu ik zie dat je inderdaad al een 300 liter boiler hebt kun je ook zeggen dat die wel is afgestemd op een dag met meer verbruik. Met 48 ipv 30 buizen levert dat een beduidend snellere opwarming op en dus waarschijlijk langer voldoende warm water. dit staat echter niet op je website, waardoor mensen kunnen denken dat die 250 liter voldoende is, en afhankelijk van de dakligging, 30 buizen ook voldoet.
in jou sitatie wordt de collector ook alleen gebruikt voor tapwater, waarvan je zou kunnen zeggen dat het verbruik het hele jaar door gelijk is en slechts de opbrengst in de seizoenen verschilt.
als je eventueel nog zou willen rekenen aan een boiler die dan restwarmte of extra inhoud gebruikt voor verwarming dan kom je in de winter erg bedrogen uit, qua uitgangspunten je gebruikt op een gemiddelde dag geen gas voor warm water, maar het bad, waar je toch aan had gerekend gebruikt altijd de cv ketel, en op dagen met minder dan gemiddelde opbrengst, dus zeg maar 1/3 tot 1/2 jaar, is de boiler onvoldoende capaciteit, en de extra opbrengst in de zomer wordt alleen besteed omdat het er toevallig is, wat ook met een kleiner systeem al mogelijk zou zijn. in de zomer kun je de opbrengst wel "extreem" noemen in vergeliking met de winter, of gemiddelde dagen.
je uitgangspunt gebaseerd op gemiddelden kan dus voor een zonneboiler niet gelden. omdat je de overcapaciteit van ej buizen en boiler maar tot de max kunt vullen en daarboven is het echt weg, of alleen gebruikt voor nog meer "luxe" (ach we vullen het bad buiten ook maar met warm water.. bijvoorbeeld.) zonder boiler was dat ook mogelijk, en koste het gewoon een beetje gas.
je hebt in je berkeneing dus zeg maar het gebruik en opbrengst zo uitgesmeerd dat het altijd beschikbaar zou zijn, maar dat is in de praktijk niet zo. 300 ipv 250 liter vangt dat voor een groot deel wel op misschien, maar kost meer, je beperkt daarmee de keren dat de cv ketel moet bijspringen, maar uiteindelijk moet een groot deel van het bad met de cv worden gevuld.
je ging er in je berkeneing van uit dat je je overcapaciteit net zo lang kon opsparen tot je je bad ging gebruiken. en daarna nog voldoende warmte over had. dan heb je dus denk ik een boiler nodig van wel 600 liter om na een bad nog 60 graden in je boiler te hebben.
je had ook kunnen uitgaan van dat je je gasverbruik ging opsparen tot je het nodig had voor een bad. dan was 250 liter boiler genoeg geweest. uiteindelijk zou dat reeeler zijn qua aansluiting op het uitgangspunt en kun je gas wel oneindig "uitsmeren" (of je had 600 liter boiler moeten nemen)
maar verder doet het er niet heel erg toe hoe je het uitrekent, als je de ksoten buiten beschouwing laat, want meer boiler is altijd beter als je er voldoende collectoroppervlak aan koppelt.
nu heb je alleen meer capaciteit genomen voor een bad, terwijl in mijn idee op de dag dat je het bad neemt, nog niet echt aan je warmtebehoefte kunt voldoen.
[
Voor 11% gewijzigd door
engelbertus op 09-01-2010 18:32
]