Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.918 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunrising
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07-2021
Sinds enige tijd volg ik dit forum met veel interesse. In ons jaren-70 huis hebben we afgelopen jaren het een en ander aan na-isolatie gedaan en we hebben sinds enkele weken we een kleine speksteenkachel in huis (altech depot).

Voor dit jaar wil ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn voor een zonneboiler en/of pv-panelen.
Mijn technische kennis over beiden is vrijwel nihil (maar dit forum helpt al wat inzicht te krijgen). Omdat ons dakligging oost-west is met de nodige schaduwval (van pijpjes, schoorstenen en een boom van de overburen) wil ik kijken wat de mogelijkheden zijn van het schuurdak (circa 3 * 6 meter) voor een kleine installatie (<= 600 watt) waarvoor (als ik het goed heb begrepen) geen aparte leiding/groep nodig is.

Mijn vraag is: wat kun je doen aan diefstalgevoeligheid van panelen op een schuurdak? Zijn er speciale bevestigingssystemen die diefstal ontmoedigen? (Ik wil de panelen niet tever boven het dak laten uitsteken en daarom hooguit een kleine hellingshoek geven zodat deze niet teveel in het zicht vallen. Dit geeft dan wel een kleiner rendement.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Paide22 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:03:
Echter, een grote groep bestond uit boeren met systemen van precies 15 kWp. Als je deze er uit filterde, kwam je op een gemiddelde grootte van 2 kWp. Als dit toegepast zou zijn in 2009, zou er pas veel later geloot moeten worden, zeker niet in de eerste dagen.
Mooi verhaal van senternovem, maar al die boeren gaan dan uiteraard geen 15 kwp maar 7,5 kwp aanvragen... Dat je dus 4x zoveel kans maakt is natuurlijk onzin.

@ Joba,
Ik meende in een post eerder te hebben gelezen dat je het hout kloofde nadat het gedroogd is? Andersom droogt het veel sneller. Een tweede punt wat sterk meetelt is het soort hout. Als het erg koud is buiten (-5 tot -10) wil eiken beter branden, van 5 tot -5 is grenen weer beter en daarboven brand vuren het mooist. Geen idee van vochtpercentages, wel gekloofd & gedroogd (>2 jaar) hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:10
dan zouden ze die grenzen misschien eens aan moeten passen
of misschien juist niet.

het is immers het doel van de SDE om een pot te verdelen, op zo'n manier dat het meeste geld naar de duurzame energie gaat, zonder teveel inspanning. wie het eerst komt wie het eerst maalt is dan terecht.
er is met zo weinig mogelijk deelnemers ook zo weinig mogelijk overhead. maximum opbrengst voor de "natuur". dat er dan slechts weinig kleine installaties subsidie krijgen is jammer voor de mensen die ook graag willen bijdragen en besparen.

er zou dus een groter budget aangewend moeten worden, of er zou onderscheid gemaakt moeten worden tussen particulieren en bedrijven, of dat je kijkt of iemand er geld aan verdient, omdat ie veel meer installeert dan dat hij zelf verbruikt. in dat opzicht is het ook terecht dat er een plafond is aan de maximale subsidie die je kunt krijgen.

wat dat betreft vind ikd at de SDE ert och al iets aan doet om de subsidie eerlijk te verdelen op een manier dat iedereen, ook met minder groot budget toch kan deelnemen.

om het probleem echt op te lossen zou het totale subsidie bedrag dus veel hoger moeten zijn. dat is de enige oplossing.
of dat de subsidie per kWh omlaag gaat, maar dan schiet je OOK je doel voorbij.
dan kunnen ze beter een belastingvoordeel in het leven roepen of zoiets, zodat iedereen op zijn aangifte aanspraak kan maken op eventuele subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
engelbertus schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:37:
of dat de subsidie per kWh omlaag gaat, maar dan schiet je OOK je doel voorbij.
dan kunnen ze beter een belastingvoordeel in het leven roepen of zoiets, zodat iedereen op zijn aangifte aanspraak kan maken op eventuele subsidie
De subsidie kan m.i. een stuk lager. Voor 3e/wp is de tvt pak em beet 6 jaar. Dat mag best 8 of 10 jaar zijn (en daarna ook afgelopen, niet 15 jaar lang). Vergeet niet dat die panelen het 30 jaar doen he. Uit de kosten zijn is iets anders dan dik geld verdienen, en dat laatste is wat gebeurt bij de grote systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
flitspaal.nl schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:34:
[...]

Het is niet echt 50cent/kWh he? De subsidie is het verschil tussen bedrag x en de gemiddelde kWhprijs. Dat wel voor 20 jaar alleen kan het elk jaar worden aangepast. Niets is dus zeker.
15 jaar...

Dit is Duitsland/België/etc. niet (20 jaar, Duitsland 20 jaar plus rest van voorafgaand jaar), noch Spanje (25 jaar)...

@Maasluip
In 2010 lijkt er weer een subsiedieronde van SenterNovem open te gaan. Meer informatie blijkbaar rond februari.
Dan ben je te laat. Staatscourant publicatie is deze maandhelft voorzien, regeling zou maand later volgen, dus eerste helft februari, en dan moet je DIRECT scoren. Zoals het er naar uit ziet, wordt eerste dag al vele malen overtekend. Geluk hebben is een. Het krijgen is twee. Het wordt wel steeds moeilijker - zo de vooruitzichten - om dat geluk ook echt verzilverd te krijgen. En indien het Grote Geluk je toelacht (met elk jaar weer afwachten wat je voor de kWh gaat krijgen, kan ook uiteindelijk € 0,00 voor de subsidie zijn), dan begint het Grote Wachten weer op de beschikkingen, etc., etc.

[ Voor 44% gewijzigd door zonnigtype op 07-01-2010 17:04 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:13
Mars Warrior schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:07:
[...]

Als het klopt dan gaan de kappen zo'n 40.000 zonnecellen bevatten. Uitgaande van een standaard paneel van 180Wp die 72 cellen bevat is dat dan zo'n 2,5Wp/zonnecel.
Met 40.000 cellen zou dat een geinstalleerd vermogen betekenen van 100.000Wp :9~

Dit gaat daarmee richting een jaaropbrengst van 80.000kWh ?
En dat zou 6% zijn van het totale verbruik van het station --> 1.333.333kWh voor het totale station ?
Dat is denk ik nou juist het punt, het zijn geen normale zonnecellen, maar zonnecellen verwerkt in glas. Die 80.000 kWh gaat denk ik never gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:38
SpiceWorm schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:25:
[...]

Mooi verhaal van senternovem, maar al die boeren gaan dan uiteraard geen 15 kwp maar 7,5 kwp aanvragen... Dat je dus 4x zoveel kans maakt is natuurlijk onzin.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar de afweging voor een boer nu wordt om een installatie van 7,5 kWp te plaatsen onder het kleine tarief of een 15-100 kWp op het grote tarief. Dat is natuurlijk een hele andere dan 15 kWp plaatsen en beslissen of die in de kleine of de grote categorie gaat vallen.

Anyway, het zal moeten blijken of het gaat werken, maar meer kans voor particulieren om ingeloot te worden vind ik niet verkeerd.

@Spiceworm
3e/Wp is wel scherp gesteld voor de gemiddelde niet-tweaker die het door een installateur laat doen. Extra groep erbij, meterkast aanpassen, uitleeskosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
deejeebv schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 13:24:
[...]

Juist niet, want die draait automatisch achteruit en saldeert daarom dus automatisch. Voor de subsidie moet je wel een productiemeter hebben die de opbrengst van je panelen registreerd.
Neen. Het is niet verstandig, maar het is ook niet verplicht. FAQ 31 SenterNovem:
Het is niet verplicht een brutoproductiemeter te plaatsen. Bij kleine installaties zal een groot gedeelte van de opgewekte elektriciteit worden verbruikt door huishoudelijke apparaten. Met de brutoproductiemeter kunt u subsidie ontvangen over de brutoproductie inclusief het eigen verbruik. Zonder brutoproductiemeter ontvangt u alleen subsidie over de aan het net geleverde elektriciteit, u mist dan subsidie over het deel dat u zelf verbruikt. De kosten voor het plaatsen van de brutoproductiemeter liggen tussen de € 80 en € 110. In het geval van een kleinschalige aansluiting worden er door de regionale netbeheerder afleeskosten in rekening gebracht. Deze gedragen € 30 per jaar.
(die afleeskosten is natuurlijk bezopen voor die dertig Euri voor een rotgetalletje/jaar, en is bovendien niet normaal gereguleerd, dat hebben de netbeheerders er van gemaakt en geen parlementariër is daar tegen in het geweer gekomen)

@windfreak
Wij doen aan de 2008 SDE mee. Toen is EUR 0,53 vastgesteld. Voor ons staat dat bedrag dus 15 jaar op 53 cent. Deelnemers van 2010 krijgen een ander bedrag. Dat bedrag wordt jaarlijk inderdaad nog wel gecorrigeerd dan de prijs van electriciteit. Maar, gemiddeld gezien zal subsidie + saldering 53 cent zijn. Niet verkeerd dus.

Ik weet dat dit iets simpeler uitgelegd is dan de werkelijkheid, maar zit er nauwelijks naast.
"Dat bedrag" heeft niks met "subsidie" te maken. Het is het basisbedrag waar vandaan wordt gerekend. Dat is niets anders dan de door ECN Beleidsstudies vermeend "berekende kosten van zonnestroom uit een (in jouw geval) in 2008 gekochte PV-installatie die 15 jaar in werking is". Met wat onderhoudskosten mee gerekend, wat vermeend "balanskosten" onzin, en nog zo wat correctiebedrag gepruts van de economen daar. En: met een totaal fictieve (en veel te lage) normopbrengst van 850 kWh/kWp.jaar, wat van geval tot geval fors kan verschillen in Nederland.

Het was voor 2008 56,4 eurocent/kWh. Staatscourant 3 maart 2008, pagina 8. Je zult die 56,4 eurocent/kWh mogelijk niet krijgen met saldering. In 2008 was de definitieve subsidie 34,4 eurocent/kWh (het enige vaste bedrag wat nu bekend is). Daarboven op had de salderingswaarde gestapeld moeten worden. Als je laag contractprijs had gehad, had je nooit die 56,4 cent gekregen, als je naar duur contract overstapt en je hebt nog steeds veel restverbruik, betaal je aan die kant van de zaak (af te rekenen voor dezelfde prijs) weer veel meer dan je aan meerwaarde uit de SDE ontvangt.

Dat "basisbedrag staat 15 jaar". Voor 2010 deelnemers wordt volgens brief EZ (nog geen Staatscourant publicatie) uitgegaan van 47,4 eurocent/kWh, uitsluitend voor installaties van 1,0 (??) tot en met 15 kWp. Staat allemaal in mijn SDE dossier (tabel).

Dat "basisbedrag" is beslist niet hetzelfde als die uiteindelijk vast te stellen "subsidie" (let wel: het "correctiebedrag" wordt voor 1 april van het opvolgende jaar definitief vastgesteld volgens onbekende rekenrituelen...) plus je eigen, contract gebonden "saldering". Want elektra contracten zijn flink uit elkaar aan het groeien, niemand betaalt "de gemiddelde fictieve prijs", en er zijn nog allerlei problemen mogelijk met de netinvoeding. Er is een bodem in het vat genaamd "basiselektriciteitsprijs" die al is bereikt voor de voorschotten voor de "grotere" categorie voor 2010 (verschil wordt niet meer bijbetaald door de Staat), en het is beslist niet onmogelijk dat het ook voor de "kleinere" categorie gaat gebeuren.

Er is nog steeds een formele 3.000 kWh netinvoeding/jaar cap (zou 5.000 moeten worden, nog steeds een cap en met de groeiende grootte van de installaties beslist een enorme risico factor), en als je op enig telwerk onder de nul komt ben je de lul, want dan kun je op zijn hoogst een paar kolencenten voor de overtollige invoeding verwachten. Ga daar maar eens aan rekenen. Dus zo "vast" is het allemaal niet zoals maar al te vaak gesuggereerd. Ik krijg telefoontjes van professionele installateurs die al jaren goed werk verrichten en barstende koppijn krijgen van de SDE en maar geen "interessante businesscase" voor de wat grotere klanten kunnen maken vanwege al die voorwaarden, variatie, eigenverbruik problematiek, bemetering en wat er nog meer uit de toverkollenhoed van hetzij SenterNovem hetzij EZ zelf komt. Ligt het aan mij of ligt het ergens anders aan?

Terugverdienen doe je die installaties zeker wel, maar niemand kan voorspellen wanneer. En dus zal de investeringsbereidheid onzeker blijven en zullen echt grote systemen schaars blijven tenzij er gestapeld kan worden met weer ander prikkels zoals EIA, VAMIL, en weet ik wat nog meer voor interessante stapelingen voor bedrijven. Dat is ongezond voor de marktontwikkeling.

Vergeet niet eventuele problemen bij het laten verwijderen van een waardeloze bruto productiemeter na 15 jaar, totaal onbegrip bij veel leveranciers die water zien branden bij "salderen", problemen bij al dan niet zelfverkozen leverancierswissel met wurgcontract condities (die mogelijk bij vast contract "afgekocht" moet worden), en compleet is de tombola.

U hebt mijn zegen, maar ik zal de SDE nooit promoten. Want hij heeft tot nu toe nog maar iets meer dan 6 MWp opgeleverd in 21 maanden tijd volgens grafiek op december rapport van CertiQ (heb uitgebreid verslag gedaan). Dat is een Nationale Schande. Het toont aan dat het een zoveelste waardeloze regeling is die geen revolutie zal brengen. I.t.t. het Duitse EEG.

[ Voor 64% gewijzigd door zonnigtype op 07-01-2010 18:23 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:00:
[...]

@Flits: Bedankt _/-\o_ ziet er ontzettend strak uit :Y
Maar ik mis nog een aantal bekende namen: waar blijven oa. Jeroen H; Niels; PolderBoy; SolarKing; RikTW;
Mistraller; Joba; Glambalk; TDer; Windfreak; Speksteen; enzovoort...
Ik heb maar 1 stel handen en ben met energietarieven en paar tientallen grafieken bezig (tussendoortjes: Tweakerts!). Bovendien heb ik "nogal" een ongebruikelijk huishouden (en scheve muren, lastig meten hier). En ik gebruik maar 4 van de tig radiatoren. En Greenchoice heeft foute berekening gemaakt. En .... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SpiceWorm schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:45:
[...]

De subsidie kan m.i. een stuk lager. Voor 3e/wp is de tvt pak em beet 6 jaar. Dat mag best 8 of 10 jaar zijn (en daarna ook afgelopen, niet 15 jaar lang). Vergeet niet dat die panelen het 30 jaar doen he. Uit de kosten zijn is iets anders dan dik geld verdienen, en dat laatste is wat gebeurt bij de grote systemen.
3e per Wpiek ? en hoeveel is dat nu dan? en eeh
dat si dan aanschafsubsidie, en geen subsidie pr kWh ?
hoe kan ik dat dan vergelijken ?

onze gemeente doet bijvoorbeeld 2,50 per Wpiek, (tot 5000 euro) en de provicie 0,50 per Wpiek tot 3000 euro), stapelbaar, dus zonder SDE zit ik al op 3e per Wpiek dan. zou ik die maximale subsidie willen (8000 euro) dan moet je daar 6000 Wpiek voor installeren. meterkast, omvormer, samen 2000 - 2500 euro ongeveer? dan de panelen en installatie nog. 6000 wpiek / 180 Wpiek= 34 panelen van ongeveer 1,45 m2 =48 m2

als je panelen van SolarKing neemt voor 1,77 per Wpiek? dan kom je op 10620 euro. installatie doe je zelf, maar reken ook 1000 euro, dan kost dat totaal 2500+1000+10620=14120 euro. waarvan je zelf 6120 moet betalen.

stel ongunstige ligging, dan is je opbrengst 60% en dat is 3600 kWh, daarmee vorzie je helemaal in ej eigen behoefte, en is je energierekening dus 0,0
jaarlijke besparing van 700 euro? terugverdientijd 8,7 jaar daarna 6,3 jaar *700 euro besparing=4410 euro.
uitgaande van gelijkblijvende prijzen per kWh en de jaren dat je systeem het langer volhoud ook elk jaar geen energierekening van de leverancier.

met SDE heb je jaarlijks ook nog eens ongeveer 23? cent per kWh: 828 euro. de terugverdientijd wordt meer dan gehalveerd. = 4 jaar.
daarna 11 jaar SDE, reken gemiddeld nog 8 cent per kwh, door dalen subsidiebedrag: opbrengst subsidie : 3168 euro in die 11 jaar, en nog steeds geen energierekening: 11*700=7700 euro, samen bijna11.000 euro! zelfs met na 4 jaar 0 cent SDE nog steeds 7700 euro. en dan ga ik er dus voor de besparing vanuit dat de prijzen voor energie per kWh niet stijgen, maar voor de subsidie wel stijgen ( afnemend subsidiebedrag)

die 6120 eigen investering verdien je dus altijd terug en levert minstens nog een 4410 euro op. winst na 15 jaar is ongeveer 70% ? daar kan geen spaarrekening tegenop
met SDE loopt dat op naar ver boven de 100%

met duurdere panelen en laten installeren zal het niet veel verschil uitmaken. systemen worden exclusief installatie al geleverd voor 3 / 4 euro per Wpiek. dat is dan inclusief omvormer! het is alleen vervelend dat het dan al een fikse investering gaat draaien ( het deel wat je zelf moet betalen)
21.000-8000=13.000 + installatie en meterkastaanpassing +/- 2000 = 15.000 euro. terugverdientijd met SDE wordt minstens 10 jaar, nog maar 5 jaar 700 euro besparing, = 3500, winst is dan nog geen 24?% in 15 jaar.
daar kan sparen wel tegenop over 15 jaar.

zonder SDE loop je toch wel heel wat geld mis over 15 jaar, met zo'n capaciteit. stel gemiddels 6 cent per kWh over 15 jaar dan is dat 0,06*3600*15=3240 en dan ben je dus langer dan 15 jaar bezig met terugverdienen. met een lange terugverdientijd wordt je steeds meer afhankelijk van de onzekerheid in het SDE subsidie bedrag, maar wordt die lager, dan is de prijs van de kWh die je bespaard hebt feitelijk ook fiks hoger geweest, en je besparing dus ook veel hoger.

ik realiseer me nu dat het met SDE eigenlijk makkelijker is de terugverdientijd uit te rekenen. omdat je besparing in energiekosten+de subsidie altijd het totaalbedrag zijn van wat het SDE bedrag is van dat jaar, bijvoorbeeld 0,50 euro per kWh je krijgt dan immers het verschil tussen de prijs van de kWh en dat bedrag als subsidie.

15000 euro investering heb je dan bij 0,50 euro al terugverdiend na 8,3 jaar, en bij een eigen investering van 6120 euro na 3,4 ! jaar !

als bedrijf zou je door zon investering makkelijk kunnen veroorloven, zelfs als je daardoor in een bepaald jaar een verlies zou moeten boeken, omdat je dat voor bijvoorbeeld de belasting weer gunstig kunt gebruiken. je mag voor de belasting het verlies/winst verrekenen met voorgaande jaren, en je hebt investeringsaftrek e.d. waardoor je het boekhoudkundig over drie jaar kunt spreiden, en nog eens minder belasting betaalt ook. zelfs er een lening voor nemen kan dan lonend zijn. ( als je maar geen 15 jaar looptijd neemt met 5% rente) maar dat is geen advies uiteraard. je weet nooit hoe dat uitpakt met crisis jaren ertussen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
20 MWp te vergeven voor "installaties ergens tussen de 1,0 en 15 kWp, met feitelijk deur dicht boven de 7,5 kWp".

Dat zijn voor heel Nederland 3.333 van jouw mooie, extreem lucratieve 6 kWp installaties (5 promille van de NL huishoudens). Die Goud Geld gaan verdienen. Als je berekening klopt .... :/

Voor "15 tot en met 100 kWp" is slechts 5 MWp beschikbaar.

Dat zijn "maar liefst" 167 stuks 30 kWp installaties.

Gaat lekker hard zo, met het zuur verdiende belastinggeld (straks kWh opslag, ook bij jou, maar nog steeds geknepen als maar kan qua "door EZ te tolereren PV-capaciteit per jaar"). :o

Vandaag trouwens telefoontje gekregen van de verhuurder. We hebben een oriënterend gesprek begin februari over eventuele vervanging van mechanische ventilatie units voor zuiniger DC systemen. Geen enkele toezegging vooralsnog, maar het begin "lijkt er te zijn". Eens kijken wat we hier van kunnen maken. Reken ik onder goed nieuws, want waar hoop is, is leven. ;)

(iemand nog tips voor bij het "gesprek"? Appeltaart staat al op het lijstje... :9 )

[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 07-01-2010 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik heb daarnet weer een klein klusje afgerond. We hebben 4 katten en ook een kattenluik maar buiten toe. Dat ding tochtte als de ziekte.

We hebben hem vervangen voor een nieuw exemplaar met anti tocht functie. Scheelt een enorme slok tocht op een borrel. Deze tocht ook nog een beetje maar bij lange na niet zo erg als de oude.

Het was alleen ontzettend rot werken met -13 buiten :S

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
sunrising schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:25:

Mijn vraag is: wat kun je doen aan diefstalgevoeligheid van panelen op een schuurdak? Zijn er speciale bevestigingssystemen die diefstal ontmoedigen? (Ik wil de panelen niet tever boven het dak laten uitsteken en daarom hooguit een kleine hellingshoek geven zodat deze niet teveel in het zicht vallen. Dit geeft dan wel een kleiner rendement.)
Ikzelf heb sindskort (half jaar) ook panelen op het dak van mijn schuur liggen en heb me daar in het begin ook zorgen om gemaakt.
Nou staat onze schuur aan het eind van een brandgang en verder ingeklemt tussen tuinen van buurtbewoners dus veel volk komt er niet langs. (ik weet niet hoe jouw situatie is)
Verder zijn die panelen redelijk lastig zomaar mee te nemen. Ik heb panelen van 158 x 80 en ik kan je vertellen, dan neem je niet even mee in de auto.
Daarnaast staan ze óp een schuur en vastgezet met schroeven, een handige dief die ze zomaar meeneemt.
Maar goed, wat kun je doen tegen diefstal:
-Vastzetten met antidiefstal schroeven (kunnen alleen maar vast gedraait worden)
-Staalkabel door het frame bevestigen.
-prikkeldraad om de panelen maken (zo los mogelijk)
-schrik verlichting monteren

Als iemand ze echt wil hebben nemen ze ze toch mee maar iedere drempel die je opwerpt maakt de diefstal lastiger. Als je maar genoeg drempels hebt dan haakt de potentiele dief wel af.

Waar ik me eigenlijk nog meer zorgen om maak is rotstreken van kwajongens: met een kiezel het paneel stukgooien oid.
flitspaal.nl schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:01:
Ik heb daarnet weer een klein klusje afgerond. We hebben 4 katten en ook een kattenluik maar buiten toe. Dat ding tochtte als de ziekte.

We hebben hem vervangen voor een nieuw exemplaar met anti tocht functie. Scheelt een enorme slok tocht op een borrel. Deze tocht ook nog een beetje maar bij lange na niet zo erg als de oude.

Heb je ook kattenluikjes met dubbelglas? :P

Wat voor type heb jij nu geinstalleerd, wij hebben ook een kat en hadden in het vorige huis ook een tochtig-kattenluikje. In dit huis zit er (nog) geen een maar dan kan ik daar rekening mee houden.

[ Voor 19% gewijzigd door wmeester op 07-01-2010 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even mijn energieverbruik over de afgelopen 11 maanden en 10 dagen bekeken:
898 kuub gas (wordt +/- 1100 t/m januari, koud weer)
2659 kWh stroom (wordt +/- 3000 t/m januari)
70 kuub water (wordt +/- 75 t/m januari)

Vorig jaar:
1550 kuub gas
2550 kWh stroom
105 kuub water

In augustus 2008 hebben we een kleine gekregen, dus dat zou een meerverbruikt kunnen betekenen.

Aanpassingen:
April: regenwater installatie in gebruik genomen.
Juli: vloerverwarming LTV aanpassingen gedaan en regeling aangepast
Oktober: Warmtepompboiler in gebruik genomen
Hele jaar door: bewuster omgaan met verbruikers

De gasbesparing is hoger dan verwacht. De warmtepompboiler zou op jaarbasis +/- 300 kuub moeten besparen aan gas, aangezien dit voor tapwater nagenoeg niet meer gebruikt wordt. De aanpassing aan de vloerverwarming en de regeling daarvan heeft veel pendelgedrag weggewerkt. Daar verwachtte ik ook 300 kuub besparing van. Totaal had ik dus maar iets van 200-250 kuub verwacht gezien de timing van de aanpassingen.

Het regenwatersysteem lijkt ongeveer 40 tot 50% uit te sparen gerekend met een meerverbruik door de gezinsuitbreiding van ongeveer 40 kuub. Ik zal kijken of ik binnenkort een watermeter erop kan zetten, dan kan ik de besparing echt onderrbouwen.

Concluderend geen slecht resultaat. Hopelijk dit jaar een zonneboiler (16,9 GJ vacuumbuizen van 2-improve) en eventueel PV (1kWp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je een mini-tourniquette (draaideur) geplaatst voor de katten ofzo? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:37:

Concluderend geen slecht resultaat. Hopelijk dit jaar een zonneboiler (16,9 GJ vacuumbuizen van 2-improve) en eventueel PV (1kWp).
En ik kan je melden dat die zonneboiler goed werkt ( ook bij 2-im vandaan) zodra het zonnetje schijnt begint de temperatuur te stijgen (zelfs bij -5).

Helaas niet als ze totaal bedekt zijn met sneeuw :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu pas na 2 jaar komt mijn isolatie goed uit de verf, of flink uit de hoek,
het is echt keihard aan het werk, je hoort het bijna terugverdienen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:52:
Maar je hebt nu ook wel mazzel, zo met die opwarming van de aarde winter dit jaar.
Met dit soort winters kun je toch niet fatsoenlijk berekenen wat de terugverdientijd zou moeten zijn ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Dit is het kattenluik die we hebben: http://www.anniemall.nl/f...tenluik-swing-p-1076.html.

Hij tocht nog steeds een beetje maar veel minder dan de oude. Verder blijft het plastic raampje in het kattenluik ook gewoon steenkoud.

We hadden eerst een Staywell kattenluik maar dat was gewoon 1 groot tochtgat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunrising
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:52:
Inderdaad deze weken zijn een prima test voor het klussen van afgelopen jaren: spouwmuurisolatie, tonzon vloerisolatie, isolerende beglazing boven, en isoleren zolder. Onze zolderisolatie hadden we begin december klaar (nu nog de afwerking van de gipsplaten ;( ) Het gekke is dat de zolderverdieping nu warmer is dan de eerste verdieping omdat hier nog open en bloot de (dubbelwandige) afvoerpijp van onze houtkachel door loopt. Voor de brandverzekering moet hier een brandwerende koof omheen, wel jammer want onze zolderkamer wordt nu 'gratis' op temperatuur gehouden en met zo'n koof verdwijnt denk ik meer warmte de lucht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kun je er niet wat cv buis omheen cirkelen ? zoals een veer, (unipipe of zo)
sluit je die later aan op je cv retour....richting ketel of boiler of cv vloerverwarmingsmat

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunrising
wmeester schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:31:
[...]

...
Waar ik me eigenlijk nog meer zorgen om maak is rotstreken van kwajongens: met een kiezel het paneel stukgooien oid.

[...]
Inderdaad dat kan ook nog een probleem zijn als ik zo eens bekijk wat er met oudjaar in het speeltuintje hier weer vernield is. :(
Verder bedankt voor je tips. Omdat we een hoekwoning hebben grenst ons huis aan een plantsoen en is het iets eenvoudiger om bij de schuur te komen (brandgang achter de schuur). Toch nog eens opzoeken in het instralingsdiagram wat de opbrengst van platliggende panelen is, minder zichtbaar is toch ook minder gevoelig voor diefstal en vandalisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32

ander alternatief (katten eruit?) was 'non-negotionable'? ;)
just kidding :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
wmeester schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:31:
[...]

...
Als iemand ze echt wil hebben nemen ze ze toch mee maar iedere drempel die je opwerpt maakt de diefstal lastiger. Als je maar genoeg drempels hebt dan haakt de potentiele dief wel af.

Ik kan je vertellen: het glas op de PV-panelen is erg sterk.
Sterker nog: mijn set zit in nabijheid bouwterrein, en werkt als een speer.... ook na kiezels van spelende k#$ kinderen.... ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

voor Flitspaal,
appartement, 115 m2 woonoppervlak,
bouwjaar 1989,
1722 m3 gas (gemiddelde over de afgelopen 20 jaar),
3630 kWh, (gemiddelde over de afgelopen 20 jaar) 4 personen, 1,5 thuis,
water 134 m3 waarvan 55 m3 warm, (2 actieve sporters, met veel extra was)
PV 1200 Wp, binnenkort uitbreiding naar 3000Wp, ZB 4,2 GJ 110 (160) liter,
geen HR++ glas, geen WTW,
dakisolatie conform bouwbesluit 1988
vloerisolatie NVT, de benedenburen stoken voor ons
hotfill op wasmachine, geen vaatwasser, gaswasdroger.
Het verbruik is in die jaren ongeveer gelijk gebleven. Het extra verbruik door de gezinsuitbreiding is grotendeels gecompenseerd door overgang van VR naar HR en spaarlampen. Nog geen (jaar)resultaten van zonneboiler en PV.
Zoals je ziet heb ik wat extra gegevens neergezet, waarvan ik denk dat ze ook leuk zijn om te vergelijken.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 07-01-2010 23:00 . Reden: aanvulling ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

sunrising schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 22:32:
[...]

Inderdaad dat kan ook nog een probleem zijn als ik zo eens bekijk wat er met oudjaar in het speeltuintje hier weer vernield is. :(
Verder bedankt voor je tips. Omdat we een hoekwoning hebben grenst ons huis aan een plantsoen en is het iets eenvoudiger om bij de schuur te komen (brandgang achter de schuur). Toch nog eens opzoeken in het instralingsdiagram wat de opbrengst van platliggende panelen is, minder zichtbaar is toch ook minder gevoelig voor diefstal en vandalisme.
Kun je niet op de rand van de schuur een opstaande rand maken, 30 cm brede plank oid, zodat je de panelen niet ziet van een afstandje? Blijft wel dat mensen die in de buurt wonen ze vanuit hun raam wel kunnen zien bijvoorbeeld.
Of je maakt er een draadje aan vast, en laat als die wordt losgerukt een alarm afgaan.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Joba schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:58:
[...]

Is dat losgestort op gestapeld? Scheelt een factor anderhalf. Enig idee hoeveel gas je daarmee uitspaart? Ik ga vooralsnog zelf uit van een gebruik van 4 kuub (losgestort) en een besparing van 400 kuub gas per jaar.

Ik maak me wel wat zorgen over mijn houtvoorraad: vochtgehalte aan de buitenkant van de blokken (de "oude" kloof) is netjes iets onder de 20%, maar in een "verse" kloof toch iets van 23%. Het stoken met dit hout gaat ook wat moeizaam, het brandt niet lekker fel.
Hout is netjes gestapeld, 7 kuub hout bespaart mij zo ongeveer 35 GJ stadsverwarming a 21 euro per GJ.
Ik vind de warmte ook veel fijner, helemaal met een glaasje wijn naast de kachel :)
Beter een keer te vaak kloven, dit geeft een mooie felle verbranding in tegenstelling tot het stoken met dikke blokken.
Joba schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:41:
[...]
Maar ik weet dit pas sinds gisteren :), heb namelijk pas gisteren de vochtmeter ontvangen. En bovendien heb ik nog weinig met dit hout gestookt. De afgelopen weken heb ik vooral hout van oude pallets gebruikt.
Pallethout stook ik er ook bij tussendoor, als er HT (Heat Treatment) op staat is dit het droogste wat er is.
Maar ik denkt dat de oppervlakte van 60m2 en het vele glaswerk (warmteverlies) te machtig is voor een accumulerende kachel van 1500 kg.
Van deze kachels is het inderdaad de bedoeling dat je met 2 stookbeuren per etmaal je huis warm krijgt, is het bij de Bergkachel ook toegestaan dat je rustig doorstookt en op deze manier de wandtemperatuur op peil houdt?

[ Voor 30% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-01-2010 23:37 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:28

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]flitspaal.nl schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:01:

@Flits: Koud He... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Voor Flitspaal:
  • hoekwoning, bouwjaar 2006, 1-persoons huishouden (fulltime baan (36u)).
  • ca.770 m3 gas voor 2009 vebruikt (voor verwarming/tapwater en koken) (gemiddelde over de afgelopen jaren rond de 800 m3 aardgas),
  • waterverbruik steady rond 25 m3 per jaar.
  • PV 1710 Wp
  • geen zonneboiler (not yet....), wel Intergas Kombi Kompakt HR22 ketel;
  • alle ramen HR++ glas (en een enkel rolluik)
  • dakisolatie conform bouwbesluiten 2006
  • vloerisolatie : betonplaten met flink stukken piepschuim (ca 20-25 cm?)
  • hotfill aanwezig, nog niet aangesloten (tijdgebrek...)
  • geen droger
  • wel vaatwasmachine
  • elektriciteitsverbruik zal rond de 800-900 kWh op jaarbasis zitten, dit moet ik nog even uit mijn sheets filteren (update ik later nog ff in de post, ik ben een negatief verbruiker en lever meer terug dan ik 'op' kan maken ;) );

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:01
[...]

Maar ik mis nog een aantal bekende namen: waar blijven oa. Jeroen H; Niels; PolderBoy; SolarKing; RikTW;
Ik zie het nut er niet van in. Elke woning en situatie is toch 100% anders en niet te vergelijken. Daarnaast heb ik mijn eigen site waar ik zo nodig mijn statistieken kwijt kan.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:37:
De warmtepompboiler zou op jaarbasis +/- 300 kuub moeten besparen aan gas, aangezien dit voor tapwater nagenoeg niet meer gebruikt wordt.
Welk type warmtepompboiler heb je en hoe bevalt ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ik ben bezig om te controleren of de vloer op zolder wel het gewicht van de boiler met 400 liter water aankan
Daarvoor moet ik een constructie berekening laten maken. De gegevens van de gemeente Beuningen heb ik binnen 1 dag digitaal ontvangen.

Ik zit te denken aan een alternatief met een extra boiler, 2 verdiepingen lager in de garage (naast de pompunit van de vloerverwarming.
Heeft iemand daar schema's van? Of is dat erg ongunstig met rondpompen? eventueel PV plaatje erbij voor de pomp?

Ik denk aan het volgende;
grote boiler 500 liter, in garage
kleinere 150 a 200 liter op zolder
beide met 2 spiralen
vanaf heat pipes (12,6 GJ) naar beide boilers toe
onderste voedt de bovenste weer terug, 2e spiraal van onderste zorgt via mengkraan/klep ook voor de vloerverwarming, max 30gr ??
bovenste is dus voor warm tap cq douchewater en wasmaschine, 2e spiraal blijft voorlopig nog ongebruikt.

wat denken jullie?
graag een reactie, alvast bedankt.

[ Voor 0% gewijzigd door SasJo op 07-01-2010 23:53 . Reden: taalfouten ]

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Joba schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:13:Over landal gesproken, wij zijn vorige week een weekje op heideheuvel (Beekbergen) geweest. Verbruik op 50m2: 12 kuub per dag. Huisjes zijn heel slecht geisoleerd. Dat is tweemaal zoveel als ik thuis zou hebben verstookt in ons huis van 150 m2. Dus voor ons is voortaan ook bij het boeken van een huisje duurzaamheid een criterium.
Hier de zelfde ervaring. In de enquete die je vervolgens van L. krijgt heb ik me volledig laten gaan 8)

Voornaamste probleem is de vloerisolatie die ontbreekt, waardoor de verwarming veel aan moet om een 'aangenaam' gevoel te krijgen. De CV is vervolgens op 70 graden afgesteld dus je moet met natte theedoeken op de radiatoren aan de slag om droge lucht en schroeigeur te voorkomen, wat ook weer extra energie verbruikt. En bij afwezigheid (en nacht) slaat de verwarming elke 3 uur aan om het huisje op 15 graden te houden...eveneens met 70°C radiatorwater.
Je kon bovendien bij de uitlaat van de mechanische ventilatie bij elk huisje aan het smelten van de sneeuw zien waar het grootste energielek zat; daar had je geen thermografie voor nodig. En dat terwijl dit soort huisjes zich uitstekend lenen voor een (overgedimensioneerde) HR (douche)WTW(ventilatie), LTV en isolatie.

Voor volgend jaar heb ik besloten te gaan zoeken naar een GREENpark, of dat nu van L. is of van een ander, maakt me niet zo veel uit.Ik denk na over 1 open brief die ik adresseer in de To: een aantal van dit soort recreatiepark organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 23:49:
[...]

Welk type warmtepompboiler heb je en hoe bevalt ie?
Momenteel heb ik een 300L LWA 252 van Stiebel Eltron met een COP van 3,69 (bij 20gr luchtafvoer en 45 graden water). Deze heb ik via MP gekocht voor 150 euro. Alleen voor de 300L boiler zou je al meer kwijt moeten zijn.
Hij bevalt prima, alleen staat hij ongunstig op zolder naar de trap waardoor het "koelkast" geluid nogal naar beneden komt. Op zolder zelf hoor je alleen een zacht koelkast brommetje als hij op WP modus staat. Ik ga hier nog een keertje wat aan doen, iets eromheel bouwen of zo.
Mijn tapwaterpatroon is alleen niet altijd gunstig. Met mijn gezin gebruik ik maar de helft van de inhoud waardoor de boiler niet echt "koud" wordt en het rendement dus lager wordt (150L van 35 gr naar 60 gr gaat met een WP met een lager rendement dan van 10 gr naar 60 gr)

Ook staat maar een deel van de tijd de WP te draaien. Het overgrote deel van de dag wordt de warme lucht gewoon afgevoerd.

Daarom wordt mijn volgende project om deLWA252 op een tijdklok met 3-wegklep te integreren in het CV systeem. Deze draait LTV, dus de WP kan zo een nog hoger rendement berijken.

Ook heb ik een Ecolution 120 gekocht via MP (helemaal lachen: voor 30 euro). Deze inhoud van 120L past beter bij ons warmwater patroon. Deze komt na de LWA252 in de luchtafvoer.

De LWA252 krijg een tijdklok waarop hij mag invoeden op de verwarming. Daarna heeft hij een naverwarmingstijd om de boiler weer op temperatuur te krijgen. Als deze dan klaar is, gaat de afvoerlucht voor de Ecolution weer van 10gr naar 20gr en kan deze weer draaien.

@Sasjo:

Je kunt ook alleen de boiler boven voor de zonnecollectoren gebruiken en de bovenste spiraal daarvan gebruiken om warmte over te pompen naar de boiler beneden. Ook kun je de hele boiler in het CV circuit opnemen en warmte opverpompen naar beneden zodat je de bovenste spiraal gebruikt als tapwater doorstromer. Heb je ook minimale voorraad tapwater verwarmd opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

[...]

Komt eraan, gisteren eerst even schaatsen. Ik wil wel een goed lijstje aanleveren..

Het is al eerder gezegd, je kan van alles zeggen over zo'n energieslurpende kou, maar het is wel een moment waarop je investeringen renderen. En.......een moment waarop je zonder hulpmiddelen nog beter kan zien waar nog wat te verbeteren valt. Onze keuken is de enige plek in huis die nog beroerd is. Die laten we dan maar flink kouder dan de rest van het huis, maar er moet wat gebeuren. Het is zo'n aanbouw dus er is relatief veel buitenmuur (20m2), veel plat dak (12 m2), veel glas 4,5m2 maar toch, het moet beter.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Hoi Flitspaal, ik mis mijn eigen bijdrage nog. Wil je die alsnog toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18

WouterB

3680 Wp

Ik heb nog een kleine update: Nickchange, en mijn flatje is uit +/- 1955, waterverbruik +/- 80m3 per jaar.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Speksteenkachel schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 23:23:
Hout is netjes gestapeld, 7 kuub hout bespaart mij zo ongeveer 35 GJ stadsverwarming a 21 euro per GJ.
Ik vind de warmte ook veel fijner, helemaal met een glaasje wijn naast de kachel :)
Beter een keer te vaak kloven, dit geeft een mooie felle verbranding in tegenstelling tot het stoken met dikke blokken.
Okee, 7 kuub gestapeld is wel een flinke lading. Ik zal eens gaan rekenen wat jouw besparing op stadsverwarming zou betekenen als wij die besparing ook kunnen halen in onze situatie, in kuubs gas. Nog tips voor houtleveraniciers die droog hout leveren? Ik heb gisteren maar weer de buidel opengetrokken en alvast 2 kuub besteld bij haardhout.com. Die geeft op hun website in ieder geval goede informatie over vochtpercentages en hoe zij dit meten, en ze geven een drooggarantie, voor wat het waard is. Maar je betaalt wel de hoofdprijs. Voor volgende jaren wil ik wat slimmer aan hout komen. Ik heb zelfs een wild plan om zelf maar op een perceeltje wat bosbeheerdertje te gaan spelen. Met nog enkele gegaardigden kan dat snel groot genoeg worden om rendabel te worden.
Speksteenkachel schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 23:23:

Pallethout stook ik er ook bij tussendoor, als er HT (Heat Treatment) op staat is dit het droogste wat er is.
Maar ik denkt dat de oppervlakte van 60m2 en het vele glaswerk (warmteverlies) te machtig is voor een accumulerende kachel van 1500 kg.
Van deze kachels is het inderdaad de bedoeling dat je met 2 stookbeuren per etmaal je huis warm krijgt, is het bij de Bergkachel ook toegestaan dat je rustig doorstookt en op deze manier de wandtemperatuur op peil houdt?
Ik denk inderdaad dat het met de huidige temperaturen niet anders kan dan dat we cv moeten bijstoken. Eventueel een derde stookbeurt is niet zo gek, dat heb ik ook in andere fora wel gelezen bij huidige temperaturen. Rustig doorstoken is bij een bergkachel inefficient: relatief groot verlies door de schoorsteen en daarmee verspeel je het principe van een fin-oven.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Ik overweeg om een houtkacheltje te plaatsen als bijverwarming. Het beoogde gebruik is voornamelijk voor 's avonds. Ik heb een schouw met een gemetselde schoorsteen, dus daar zou hij bij voorkeur op aangesloten moeten worden.

Ik heb alleen geen idee wat voor type dan het beste is. Een echte speksteenkachel lijkt me in dit geval niet het beste, omdat ik dan aan het begin van de avond geen warmte heb (dan warmt de kachel nog op), en de halve nacht juist weer wel (dan geeft hij de warmte af). Om nog maar over de prijs en ruimte te zwijgen.
Maar ook bij kleinere kachels heb je diverse varianten. Gietijzer, al dan niet met wat speksteen, vrijstaand of inzethaard, convectie of stralingswarmte, noem maar op.

Heeft iemand goede tips om me een stap verder te helpen? Als er meer informatie nodig is over beschikbare ruimte, de vorm van de kamer/het huis en verdere eisen, dan geef ik die graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Mistraller schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 23:43:
[...]

Ik zie het nut er niet van in. Elke woning en situatie is toch 100% anders en niet te vergelijken. Daarnaast heb ik mijn eigen site waar ik zo nodig mijn statistieken kwijt kan.
Klopt, elke situatie is anders, maar ik denk dat ik de meeste gegevens uit de lijst toch niet op jouw website kan vinden. En bijv. Niels met een mooie website _/-\o_ heeft ook zijn gegevens vermeld.
Trouwens, kleine moeite toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Update : GOT overzicht is weer bijgewerkt.

@NielsTN. Nee de katten de deur uit is geen optie 8)

[ Voor 40% gewijzigd door mkleinman op 08-01-2010 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

engelbertus schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:33:
die 6120 eigen investering verdien je dus altijd terug en levert minstens nog een 4410 euro op. winst na 15 jaar is ongeveer 70% ? daar kan geen spaarrekening tegenop
met SDE loopt dat op naar ver boven de 100%

ik realiseer me nu dat het met SDE eigenlijk makkelijker is de terugverdientijd uit te rekenen. omdat je besparing in energiekosten+de subsidie altijd het totaalbedrag zijn van wat het SDE bedrag is van dat jaar, bijvoorbeeld 0,50 euro per kWh je krijgt dan immers het verschil tussen de prijs van de kWh en dat bedrag als subsidie.

15000 euro investering heb je dan bij 0,50 euro al terugverdiend na 8,3 jaar, en bij een eigen investering van 6120 euro na 3,4 ! jaar !
Ik lees verhalen over investeringen, terugverdientijd enz. :(
Maar volgens mij is de terugverdientijd helemaal niet uit te rekenen, om de simpele reden dat niet bekend is hoe duur de stroom over 5 jaar is, laat staan over 10 of 15 jaar.
Het is toch ook niet de bedoeling om rijk te worden met een PV-installatie; zo van: ik investeer 15.000 euro, na zoveel jaar is het terugverdiend en ik had een rendement van 70%, daar kan geen spaarrekening tegenop.
De kans dat je SDE krijgt is sowieso heel klein en volgens mij heeft zeker de helft van alle Tweakers bewust geen SDE aangevraagd.

Eerlijk gezegd heb ik ook mijn terugverdientijd uitgerekend-voor de lol, dat doet toch iedereen, en kwam uit op 22 jaar. Nou en ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Overigens. Mijn accountant is nu aan het uitzoeken of ik 4 zonnepanelen op de zaak kan aanschaffen en zodoende ook kan en mag afschrijven. Deze zonnepanelen compenseren dan ruimschoots het stroomverbruik van de website en het ontwikkelwerk wat ik er aan doe.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:53:
Overigens. Mijn accountant is nu aan het uitzoeken of ik 4 zonnepanelen op de zaak kan aanschaffen en zodoende ook kan en mag afschrijven. Deze zonnepanelen compenseren dan ruimschoots het stroomverbruik van de website en het ontwikkelwerk wat ik er aan doe.

Wordt vervolgd.
Alvast een antwoord, het kan niet als dit wordt geplaatst op je woonhuis.
Komt het niet op je woonhuis maar op een bedrijfpand dan kan het wel en zijn er ook aanvullende subsidies mogelijk zoals de MIA en de versnelde afschrijving op basis van de Vamil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Polderboy:
Misschien kun je het herinneren, maar DIT schreef jij op 20 aug. 2006: Ik citeer:

Terugverdienen: Schei uit met dat verhaal, niemand (particulieren) wordt RIJK van zonnepanelen.
je buffert gewoon je energie rekening met ,, gestolde zonnestroom ,,.
Terugverdienen is voor EZ mietjes. Afvoeren!

Nog steeds mee eens? :Y
Wat bedoelde je met - buffert je rekening met gestolde :? zonnestroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:24:
[...]

Alvast een antwoord, het kan niet als dit wordt geplaatst op je woonhuis.
Komt het niet op je woonhuis maar op een bedrijfpand dan kan het wel en zijn er ook aanvullende subsidies mogelijk zoals de MIA en de versnelde afschrijving op basis van de Vamil.
Dit was ook zijn eerste antwoord toen ik het vroeg, MAAR er schijnen een aantal mogelijke mazen te zijn in de wet waardoor het wel mag. Ook omdat duurzaam op dit moment hoog op de radar staat bij oa de belastingdienst.

Nee heb ik op dit moment, ja kan ik krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou zitten in de vermogenetikettering van het huis dan. Dat kun je niet achteraf regelen alleen vooraf. En onder voorwaarden.
Als je een huis hebt dat is gesplitst in een prive en een bedrijfsdeel zou ik me er iets bij voor kunnen stellen.
Het punt zit hem in het feit dat je de panelen verbind met je prive huis.

Ik zou het maar laten bevestigen door de Belastingdienst voordat je dat doet.
Accountants zijn geen fiscalisten :+

(ojaa, ik ben wel benieuwd natuurlijk :*) )

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
asvogel schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:14:
Ik overweeg om een houtkacheltje te plaatsen als bijverwarming. Het beoogde gebruik is voornamelijk voor 's avonds. Ik heb een schouw met een gemetselde schoorsteen, dus daar zou hij bij voorkeur op aangesloten moeten worden.
Dit gemetselde kanaal komt hoogst waarschijnlijk uit het olie- of kolentijdperk (<1970?). Verbrandingsgassen van olie en kolen zijn een stuk minder warm dan van hout.
Dit geeft dus grotere opwarming en afkoeling van je gemetselde kanaal -> kans op scheuren -> kans op CO vergiftiging en een gratis hoekartikeltje in de lokale krant 'gezin gestikt door CO'.

Zelf heb ik dat risico niet genomen en een RVS pijp laten trekken door het bestaande kanaal van boven tot beneden. Rondom de buis zijn perlietkorrels gestort voor isolatie.
Een andere methode is dat vanaf de schoorsteen op het dak een kogel aan een ketting ingevoerd wordt. Vervolgens storten ze het gat vol met cement, waarna de kogel weer omhooggetakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
Het maandelijks publiceren van onze verbruiksgegevens op mijn website doe ik een beetje klunzig: de grafieken exporteren vanuit openoffice.org Calc en die uploaden met ftp. Is werkbaar maar niet briljant.

Nu heeft Google al een tijdje iets leuks: Google Docs. Dat is een online mini-office pakketje met o.a. een spreadsheet. Het mooi is dat je de grafieken 'live' op een website kunt plaatsen. Als ik een waarde aanpas is die wijziging direct zichtbaar in de grafiek. Dat werkt een stuk makkelijker en sneller.

Hier een kleine test: klik.

Wellicht een aardige tip voor andere mensen die hun verbruiksstatistieken online publiceren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
JAN-B schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:42:
[..]
Het is toch ook niet de bedoeling om rijk te worden met een PV-installatie; zo van: ik investeer 15.000 euro, na zoveel jaar is het terugverdiend
Gesteld dat dat zou kunnen (er geld aan overhouden), waarom dan toch niet? Ik snap werkelijk niet wat het probleem daarmee is. Wat denk je, dat al die boeren in Duitsland met het hele dak vol PV dat doen uit liefdadigheid? Die verwachten (met de goede regelingen daar) er natuurlijk wel wat pegeltjes aan over te gaan houden, en terecht! Op die manier motiveer je mensen om er in te investeren, en het resultaat is er dan ook aan af te zien (much unlike Nederland :/ ).

Als jij een andere motivatie hebt om PV aan te leggen is dat prima natuurlijk, maar als mensen het doen omdat ze denken dat vanwege verwachte toekomstige energieprijzen de terugverdientijd significant korter zal zijn de de geschatte levensduur, waarom moet dat dan bestempeld worden met :( emoticons en dergelijke? Ik snap dat werkelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
JAN-B schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:42:
[...]

Maar volgens mij is de terugverdientijd helemaal niet uit te rekenen, om de simpele reden dat niet bekend is hoe duur de stroom over 5 jaar is, laat staan over 10 of 15 jaar.
Het is toch ook niet de bedoeling om rijk te worden met een PV-installatie; zo van: ik investeer 15.000 euro, na zoveel jaar is het terugverdiend en ik had een rendement van 70%, daar kan geen spaarrekening tegenop.
De kans dat je SDE krijgt is sowieso heel klein en volgens mij heeft zeker de helft van alle Tweakers bewust geen SDE aangevraagd.

Eerlijk gezegd heb ik ook mijn terugverdientijd uitgerekend-voor de lol, dat doet toch iedereen, en kwam uit op 22 jaar. Nou en ;)
het was een reactie op hoe hoog de subsidie zou moeten zijn.
die is blijkbaar nu afgestemd op de exploitatiekosten gespreid over 15 jaar.
maar als je het dus uitrekent ben je al veel eerder uit de kosten, en levert het zelfs geld op binnen vijftien jaar. zeker met SDE. en de vraag over hoe hoog de subsidie zou moeten zijn, kwam naar voren toen er discussie was over SDE subsidie en dat je net zo goed zonder subsidie kunt doen. wat dus neerkomt op dat de subsidie bijna niks oplevert.
als je het dus uitrekent scheelt het nogal wat.

en de prijzen van energie heb ik verder öngunstig"beschouwd in mijn ogen, zowel subsidie als de prijs die je aan de leverancier zou moeten betalen, dus in werkelijkheid ben je eerder uit de kosten dan datr ik aangaf.
onderaan mijn post zeg ik daar ook iets over, ook over het bedrag / de subsidie die elk jaar wordt vastgesteld door senter novum, en die dan wel 15 jaar bijft gelden, zodat dat bedrag een vast inkomen zou zijn, ongeacht je eigen verbruik en de prijs van stroom. dat is zo omdat je de subsidie over de opbrengst krijgt.als je dus veel meer energie zou gaan verbruiken zou je uiteraard (met of zonder PV en /of PV subsidie) altijd wel meer betalen, maar dat lijkt me logisch.
met de SDE subsidie heb je dus min of meer een garantie dat jeterugverdientijd niet verandert als de energieprijzen zouden stijgen of dalen, waardoor je de terugverdientijd met SDE toch wel aardig kunt uitrekenen, op het onderhoud of schade die je zou kunnen krijgen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:06:
[...]

Dat zou zitten in de vermogenetikettering van het huis dan. Dat kun je niet achteraf regelen alleen vooraf. En onder voorwaarden.
Als je een huis hebt dat is gesplitst in een prive en een bedrijfsdeel zou ik me er iets bij voor kunnen stellen.
Het punt zit hem in het feit dat je de panelen verbind met je prive huis.

Ik zou het maar laten bevestigen door de Belastingdienst voordat je dat doet.
Accountants zijn geen fiscalisten :+

(ojaa, ik ben wel benieuwd natuurlijk :*) )
ik vind het een beetje raar
zowel particulieren als bedrijven mogen SDE aanrvagen
een PV installatie is niet vergunningplichting, in de meeste "normale"gevallen, buiten monumenten en zo om
een PV installatie word gezien als roerend goed, en niet als vastgoed.
het mag geen open veld installatie zijn, maar op of aan een pand bevestigd worden. daarvoor hoef je alleen toestemming van de eigenaar volgens mij, je mag de installatie op een geleasd of gehuurd dak plaatsen.

dan snap ik niet waarom er moeilijk gedaan wordt als je toevallig ook in het pand woont waar je ook je bedrijf hebt.
misschien dat de belastingdienst dan vindt dat je prive voordeel hebt van je zakelijke installatie, waardoor de voor bedrijven extra subsidie en belastingregels niet meer zouden mogen gelden.

ik zie niet in hoezo dat zo zou zijn, tenslote kan ik als particulier mijn dak verhuren aan een bedrijf dat daar subsidie en belastingvoordeel mee heeft als die daar een PV installatie op zet.
die hoeft geen nieuwe stroomaansluiting te regelen, als er maar een meter geplaatst wordt volgens mij.

de subsidie wordt verder toekekend aan de aanvrager en niet aan de eigenaar van de installatie of het pand / perceel.
dus ik ben benieuwd of de accountant een goeie manier vind o hier iets mee te doen, en of dat dan een moeilijke constructie wordt, of dat het door simpel te wijzen op de diverse rgeels en voorwaarden kunt aantonen dat niets het gebruik maken van de voordelige regelingen in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JAN-B schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:08:
[...]

Klopt, elke situatie is anders, maar ik denk dat ik de meeste gegevens uit de lijst toch niet op jouw website kan vinden.
Misschien wil ik dat ook helemaal niet...

Daarnaast vind ik het thuisgebruik van anderen ook helemaal niet zo interessant. Mijn verbruik is thuis aan het stijgen de laatste tijd omdat ik soms thuiswerk. Dat geeft scheve vergelijkingen, want iemand die op de zaak zit verbruikt minstens net zo veel energie op dat moment, maar het staat op de meter van de baas en dus niet in de tabel.

Het geeft mij een beetje het gevoel van; "Kijk mij eens zuinig zijn" en dan in de auto stappen en op de zaak achter een dikke pc kruipen...

Daarom, wat is het doel van zo'n lijstje?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Mike70 schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:08:
Gisteravond op NOVA:
Teleurstellende berichten vanuit Kopenhagen.
Maar vooral de reactie van Wubbo Ockels is zeer opmerkelijk.
Hij laat geen spaan heel van onze regeringsleiders en roept iedereen op om zelf PV-aan te schaffen om de gevestigde orde buitenspel te zetten.
Zijn inbreng begint vanaf 10:04
Als vervolg hierop het volgende:
Wubbo Ockels in TV-programma Buitenhof op 10.01.10

Zondagmiddag a.s. om 12.00 uur is Wubbo Ockels te gast bij het discussieprogramma ‘Buitenhof’ op Nederland 1. Zijn bezoek is een vervolg op het gesprek dat Wubbo onlangs had met Clairy Polak na afloop van ‘Kopenhagen’. Daarin onderstreepte hij de noodzaak van het zo snel mogelijk ‘opengooien’ van de Nederlandse markt voor innovatieve, duurzame ondernemers. Hij richtte zich direct tot minister Cramer met het advies regelgeving in Nederland m.b.t. de invoering van duurzame technologie te versoepelen. Enkele dagen later reageerde Jacqueline Cramer op zijn advies in het programma Buitenhof met de mededeling dat ze bezig is met de voorbereiding.

Wubbo zal in dit programma uitgebreid vertellen wat de regering nu kan doen om de achterstandpositie die Nederland in de afgelopen jaren op het gebied van duurzaamheid heeft ingenomen, in te lopen. Zijn visie over noodzaak van ‘de grote schoonmaak’ van Nederland is verwoord in de e-petitie die de campagne Ladies First uitvoert.
Uiteraard weten wij al lang wat je kan doen, maar je moet het blijkbaar vaak herhalen voordat ze in Den Haag ook snappen dat het zo niet langer kan |:(

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
flitspaal.nl schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:53:
Jouw bedrijf koopt gewoon voor 25 jaar stroom in voor een gegarandeerde prijs; net zoals je voor de komende 25 jaar drie pallets met A4-papier kan kopen omdat je verwacht dat de papierprijzen gaan stijgen. Da's heel wat anders dan een investering doen in zonnepanelen :+ Stroom kan je nu eenmaal moeilijk opslaan, dus jij hebt een hele slimme manier van opslag bedacht: in een fusiereactor op veilige afstand die het nog een paar miljard jaar zal blijven doen :>

Andere optie is dat je een tweede bedrijf opricht. Dat bedrijf heeft tot doel energie te leveren. Het bedrijf doet een investering en levert vervolgens aan jou en je eerste bedrijf 25 jaar lang energie voor een vaste prijs. Kom daar bij NUON/Vattenfall eens om >:)

[ Voor 13% gewijzigd door el jonco op 09-01-2010 05:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
zonnigtype schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:48:
[...]Vandaag trouwens telefoontje gekregen van de verhuurder. We hebben een oriënterend gesprek begin februari over eventuele vervanging van mechanische ventilatie units voor zuiniger DC systemen. Geen enkele toezegging vooralsnog, maar het begin "lijkt er te zijn". Eens kijken wat we hier van kunnen maken. Reken ik onder goed nieuws, want waar hoop is, is leven. ;)

(iemand nog tips voor bij het "gesprek"? Appeltaart staat al op het lijstje... :9 )
Je zou kunnen beginnen over HR-WTW ventilatie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:22
SasJo schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 23:51:
Ik zit te denken aan een alternatief met een extra boiler, 2 verdiepingen lager in de garage (naast de pompunit van de vloerverwarming.
Heeft iemand daar schema's van? Of is dat erg ongunstig met rondpompen? eventueel PV plaatje erbij voor de pomp?
Afbeeldingslocatie: http://river.nl/images/2tanksystemschema-500x532.jpg
Je gebruikt de bovenste, kleine, voor tapwater en de grote voor verwarmingswater. Laat je zonneboilerregeling omschakelen op basis van behoefte. Tapwater krijgt in het algemeen voorrang.
Als je naverwarming door een combiketel gedaan wordt is de bovenste spiraal in je tapwatervat niet nodig.
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ Mistraller
Het meest interessante aan het lijstje vind ik de verandering van verbruik. Bij de meeste is dat lager, bij sommigen zelfs spectaculair lager.
Ik denk dat het voor mensen kan werken als eye-opener (isoleren/besparen: het werkt dus wel? (verbaasd)). Ook wanneer iemand met 3x zoveel woonoppervlakte netzoveel of zelfs minder gas verstookt weet je dat er bij jou waarschijnlijk nog een boel te halen valt. Daarom denk ik dat zoiets nuttig is en openingspost waardig is. Het is min of meer het bewijs dat de investeringen die we hier doen toch zeker wel nut hebben (wat standaard door de 'rest' betwijfeld wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:31:
[...]

Misschien wil ik dat ook helemaal niet...
[...]
Het geeft mij een beetje het gevoel van; "Kijk mij eens zuinig zijn" en dan in de auto stappen en op de zaak achter een dikke pc kruipen...

Ik dacht (hoop niet) dat dat de bedoeling was. Ik denk dat het vooral interresant is om te zien hoe mensen hun huishoudelijk verbruik omlaag krijgen en met welke maatregelen... Op dat moment is het niet van belang wat iemand verder doet ... Zoals ik vandaag 100km in de auto heb gezeten om te gaan schaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:31:
[...]

Met het korte lijstje op zich kan je denk ik ook niet zo veel, maar als er van voldoende personen gegevens beschikbaar komen, dan zou het mogelijk wel zinnig zijn voor starters, om te kijken of ze nu veel of weinig energie verbruiken en wat er mogelijk is. Dan staat er vast wel een tweaker bij met een ongeveer gelijke situatie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
JakeNL schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:26:
[...]
Dit gemetselde kanaal komt hoogst waarschijnlijk uit het olie- of kolentijdperk (<1970?). Verbrandingsgassen van olie en kolen zijn een stuk minder warm dan van hout.
Dit geeft dus grotere opwarming en afkoeling van je gemetselde kanaal -> kans op scheuren -> kans op CO vergiftiging en een gratis hoekartikeltje in de lokale krant 'gezin gestikt door CO'.

Zelf heb ik dat risico niet genomen en een RVS pijp laten trekken door het bestaande kanaal van boven tot beneden. Rondom de buis zijn perlietkorrels gestort voor isolatie.
Een andere methode is dat vanaf de schoorsteen op het dak een kogel aan een ketting ingevoerd wordt. Vervolgens storten ze het gat vol met cement, waarna de kogel weer omhooggetakeld wordt.
Toen we het huis (van eind jaren '20) kochten (in 2006) werd er op gaskacheltjes gestookt, via die gemetselde kanalen. Dat is vervangen door CV. Ik kwam, bij het aanbrengen van isolatie onder de vloer, ook nog een leiding tegen die erg naar olie/petroleum rook, dus dat zal nog van een eerdere installatie zijn geweest.

Enfin, in de voorkamer hebben we eenzelfde schouw & kanaal. We hebben de openhaardenspeecialist laten kijken of daar een pijp in te trekken was, maar vanwege een kleine bocht halverwege kon dat niet. Het kanaal was volgens hem verder goed dicht. De nieuwe stuclaag boven de schouw heeft wel al een klein scheurtje van de hitte, maar dat was te verwachten.

Dat van die kogel hoorde ik later ook wel eens - dat is misschien wel een optie, voor de zekerheid. Ben benieuwd of ze daarmee ook een bochtje om kunnen, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dat wel kan. Heb je nog een tip waar ik op moet zoeken? En verdere kacheltips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ericplan schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 20:07:
[...]

Met het korte lijstje op zich kan je denk ik ook niet zo veel, maar als er van voldoende personen gegevens beschikbaar komen, dan zou het mogelijk wel zinnig zijn voor starters, om te kijken of ze nu veel of weinig energie verbruiken en wat er mogelijk is. Dan staat er vast wel een tweaker bij met een ongeveer gelijke situatie.
Wat dan zinvoller is inderdaad, is bij een gelijkblijvende situatie het verschil in een lijst op te nemen. Liefst gecompenseerd middels graaddagen.
Daarom valt onze situatie af, in de periode dat onze ZB in bedrijf is gekomen kregen wij een kleine. (vorige winter, leuke periode qua verbruik, met een te vroeg geboren baby stond de kachel 24/7 te stoken.)

Energieprijzen en verbruik is leuk om te zien wellicht, maar niet vergelijkbaar. Ik ga echt niet duurzamer leven door weer fulltime te werken, de kleine 5 dagen naar de opvang te sturen, waardoor mijn energiekosten stukken lager uitvallen. Zulke lijstjes suggereren dat echter wel, 2 verdieners die weinig thuis zijn lijken het meest zuinig.

[ Voor 24% gewijzigd door Mistraller op 08-01-2010 22:10 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
asvogel schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 21:56:
[...]

Toen we het huis (van eind jaren '20) kochten (in 2006) werd er op gaskacheltjes gestookt, via die gemetselde kanalen. ...

Enfin, in de voorkamer hebben we eenzelfde schouw & kanaal. We hebben de openhaardenspeecialist laten kijken of daar een pijp in te trekken was, maar vanwege een kleine bocht halverwege kon dat niet. Het kanaal was volgens hem verder goed dicht. De nieuwe stuclaag boven de schouw heeft wel al een klein scheurtje van de hitte, maar dat was te verwachten.

Dat van die kogel hoorde ik later ook wel eens - dat is misschien wel een optie, voor de zekerheid. Ben benieuwd of ze daarmee ook een bochtje om kunnen, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dat wel kan. Heb je nog een tip waar ik op moet zoeken? En verdere kacheltips?
Ik ken alleen dit bedrijf in Dordrecht en dat schijnt (van horen zeggen) een goed bedrijf te zijn.
Als houtkachel heb ik zelf een Flam kachel Type Design 63/45 van 6kW. Deze houdt zelfs nu met gemak de woonkamer/keuken (37m2) en met de warmelucht aansluitingen op de kachel: een slaapkamer op het NO en de slecht geisoleerde zolderverdieping op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 20:02:
Op dat moment is het niet van belang wat iemand verder doet ... Zoals ik vandaag 100km in de auto heb gezeten om te gaan schaatsen...
Waarom vind jij dat de auto-km niet bij het huishoudelijk energieverbruik horen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Wilke schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:44:
Als jij een andere motivatie hebt om PV aan te leggen is dat prima natuurlijk, maar als mensen het doen omdat ze denken dat vanwege verwachte toekomstige energieprijzen de terugverdientijd significant korter zal zijn de de geschatte levensduur, waarom moet dat dan bestempeld worden met :( emoticons en dergelijke? Ik snap dat werkelijk niet.
OK, :( dit was een beetje cynisch bedoeld hoor- en dus niet negatief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Joba schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:33:
[...]
Nog tips voor houtleveraniciers die droog hout leveren? Ik heb gisteren maar weer de buidel opengetrokken en alvast 2 kuub besteld bij haardhout.com. Die geeft op hun website in ieder geval goede informatie over vochtpercentages en hoe zij dit meten, en ze geven een drooggarantie, voor wat het waard is.
Als het hout zeg maar 2 jaar gekloofd gelegen heeft dan kan het bij mij wel de kachel in.
Resultaat een mooi klein doorzichtig pluimpje uit de schoorsteen en een grijze stookkamer van de kachel geeft aan dat de verbranding prima is.
Haardhout.com is inderdaad de hoofdprijs, maar zo kurkdroog is ook weer overdreven.
Pallethout (HT) is meestal wel gratis aan te komen aangevuld met wat hout van een lokale boerderij dat 2 jaar gelegen heeft voldoet prima.
Wel grappig dat het met een kleine kachel met een groot vermogen geen enkel probleem is om het hier beneden warm te houden.
Maar ik ben het met je eens dat je met zo'n grote accumulerende kachel er verder geen omkijken meer naar hebt.
Als je nog eens een forum wilt na lezen over accumulerende kachels moet je onderstaande link eens doorlezen.
Trek er maar een dag voor uit :)

http://www.ecobouwers.be/...hels-tulikivi-nunnauuni-0

[ Voor 9% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-01-2010 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:21:
Het maandelijks publiceren van onze verbruiksgegevens op mijn website doe ik een beetje klunzig: de grafieken exporteren vanuit openoffice.org Calc en die uploaden met ftp. Is werkbaar maar niet briljant.

Nu heeft Google al een tijdje iets leuks: Google Docs. Dat is een online mini-office pakketje met o.a. een spreadsheet. Het mooi is dat je de grafieken 'live' op een website kunt plaatsen. Als ik een waarde aanpas is die wijziging direct zichtbaar in de grafiek. Dat werkt een stuk makkelijker en sneller.

Hier een kleine test: klik.

Wellicht een aardige tip voor andere mensen die hun verbruiksstatistieken online publiceren.
@Jeroen: mooie oplossing! Ikzelf werk vooral in Apple iWork (Numbers), en moet ook steeds copy-paste-upload handeling verrichten.
Denk dat ik de registratie gewoon in mijn huidige pakket doe, en de updates via de Google Docs oplossing ga opzetten. Dan hoef ik hooguit nog in een Google-docs spreadsheet mijn laatste resultaten in te kloppen en is de site direct aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 22:09:
Wat dan zinvoller is inderdaad, is bij een gelijkblijvende situatie het verschil in een lijst op te nemen. Liefst gecompenseerd middels graaddagen.
Door meterstanden te noteren probeer ik ons huishouden op energiegebruik te monitoren en een goed beeld te krijgen waar wat aan op gaat en wat er aan energie te besparen is. Een gelijkblijvende situatie krijg ik dagelijks al niet voor elkaar (vandaag twee schalen witlof uit de oven en morgen een stapeltje pannekoeken van het gas). Op jaarbasis met twee opgroeiende pubers in huis is dat nog moeilijker. Door te meten wordt voor mij het verschil in energiegebruik i.c.m. doen en laten wel goed inzichtelijk. Dat wordt echter wel moeilijk in een tabel te omvatten om zomaar te kunnen vergelijken omdat 'onbewust' ons gedrag ook beinvloed wordt (thermostaat gaat nu in kleine stapjes omhoog op het moment dat het 'koud' aanvoelt en niet in eens naar een hogere waarde die vorig jaar standaard ingesteld stond en nu pas in de loop van de dag bereikt wordt - of niet!).
Voor de getallenfreeks en enthousiastelingen die willen investeren: Na vernieuwen van cv-ketel (VR > HR) en plaatsen van zonneboiler (300liter, 50 heatpipes) en hotfill wasmachine halverwege mei 2009 hebben we nu vanaf de aanpassing nog geen 500m3 gas gebruikt tegen een jaarlijks gebruik dat boven de 1600m3 lag. We hebben nog een paar maand te gaan om te zien waar we op uit gaan komen, maar dit gaat ondanks de koude winter de goede kant op. Minder enthousiast ben ik nog op het terugdringen van water en elektriciteitsgebruik. We blijven de oven echter wel gebruiken, het aquarium lust een slok en het thuiswerk moet ook doorgaan.
JeroenH schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 22:30:
[...]
Waarom vind jij dat de auto-km niet bij het huishoudelijk energieverbruik horen?
Zaken als (vlees)consumptie, biologisch dynamische groente van een tuinder uit de buurt en mobiliteit horen uiteraard bij je persoonlijke voetdruk. Het is heerlijk om te genieten van de variatie en smaak van wat de tuinder in de buurt voor ons laat groeien en relaxed om lopend, fietsend of met openbaar vervoer overal te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
basfromasd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:02:
[...]Je gebruikt de bovenste, kleine, voor tapwater en de grote voor verwarmingswater. Laat je zonneboilerregeling omschakelen op basis van behoefte. Tapwater krijgt in het algemeen voorrang.
Als je naverwarming door een combiketel gedaan wordt is de bovenste spiraal in je tapwatervat niet nodig.
Kijk ook even bij Sailer naar hun kaskade (laatste pagina) oplossing. Je schakelt de tanks qua opladen in serie en het water sorteert zichzelf -zonder kleppen- uit over de twee tanks, waarbij de eerste tank het heetste water krijgt en de tweede tank automatisch alle restwarmte ontvangt. De tanks hoeven niet van gelijke grootte te zijn.
NielsTn schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:46:
[...]@Jeroen: mooie oplossing! Ikzelf werk vooral in Apple iWork (Numbers), en moet ook steeds copy-paste-upload handeling verrichten.
Denk dat ik de registratie gewoon in mijn huidige pakket doe, en de updates via de Google Docs oplossing ga opzetten. Dan hoef ik hooguit nog in een Google-docs spreadsheet mijn laatste resultaten in te kloppen en is de site direct aangepast.
Met een eenvoudig php-script zou je ook je grafieken kunnen genereren met bv. JPGraph. Dan hoef je alleen je losse getallen nog maar toe te voegen aan een file. Zodra iemand een grafiek op je site bekijkt, actualiseert de grafiek zich automatisch aan de hand van de actuele data in de file. Kan Google Docs zoiets ook (het ophalen van gegevens voor de grafiek uit een file op internet) of moet je persé de gegevens in een document van Google Docs zelf zetten?

OT: goed nieuws uit de UK voor Duurzame Energie: Britse regering geeft aftrap voor 30 GW (Giga, niet Mega!) Noordzeewind (110 mln euro, 6400 windmolens, 25% van totale Engelse stroombehoefte, 20 mln huizen, 70.000 banen) Weer eens wat anders dan Balkenende die economie voorrang wilde geven boven natuurbescherming (Natura 2000), alsof economie en natuur/mileubescherming niet samen zouden kunnen gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door el jonco op 09-01-2010 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Zon en sneeuw combineren slecht bij PV en PT. Een HR-WTW ventilatie houdt warmte (of kou, in de zomer) binnen maar heeft vaak ook een bypass stand. En plotseling zag ik een optie: laat de uitstroom van lucht van de HR-WTW standaard onder de PV of PT panelen uitkomen (vlakke plaat in beide gevallen). De 'restwarmte' uit een HR-WTW bij normaal gebruik, of desnoods een uurtje de 'bypass' aan, verwarmt de panelen die door de sneeuw goed zijn geïsoleerd en daarmee zal na een tijdje de 'sneeuw voor de zon' zijn verdwenen.

Bovendien helpt de extra 'trek' onder de panelen (op een schuin dak) ook nog de ventilator van de HR-WTW. Als die een regeling heeft die op drukverschil werkt, zou je bij voldoende trek zelfs helemaal geen stroom meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 22:30:
[...]

Je heb gelijk, ik bedoel energiegebruik van het huis, los van auto fiets eten en dergelijke. Voor zo'n lijstje is dat wel zo practisch. Je moet ergens stoppen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 01:39:
[...]
Voor de getallenfreeks en enthousiastelingen die willen investeren: Na vernieuwen van cv-ketel (VR > HR) en plaatsen van zonneboiler (300liter, 50 heatpipes) en hotfill wasmachine halverwege mei 2009 hebben we nu vanaf de aanpassing nog geen 500m3 gas gebruikt tegen een jaarlijks gebruik dat boven de 1600m3 lag. We hebben nog een paar maand te gaan om te zien waar we op uit gaan komen, maar dit gaat ondanks de koude winter de goede kant op.
Ik ben me aan het orienteren op een alternatief met 2 boilers, dit is het antwoord van Johan van Sunsystems;
-----
een systeem met 2 boilers kan prima.
zeker als je de vloerverwarming bij de andere dicht bij hebt staan.

wel heb je wat extra leiding werk.
en afhankelijk van het aantal panelen,
zijn het er meer. dan maakt meer leiding werk niet heel veel uit.
als je 200 en 500 liter boilers hebt moet je toch wel 4 collectoren plaatsen.
wil je dat wat warm kunnen krijgen.
-----
Ik wil dus max 72 heatpipes, meer passen er gewoonweg niet, maar als ik naar jou kijk met 50 pipes en 300 liter, dan zou voor mij 400 + 200 liter voldoende moeten zijn, lijkt je niet?
Ik wil ongeveer 50% meer pipes, dus 600 liter moet warm te houden zijn, of zie ik iets over het hoofd?

En dan conform bovengenoemd schema, de bovenste.
Bas, mijn dank, nu heb ik iets van een richting.

Allen met 2 boilers, mag ik daarvan een reactie of PM?

O ja, ik vind het Excel lijstje zeer nuttig!! Nu kun je zien dat e.e.a. de moeite waard is. :)
Enneh, de km moeten erbij als je wil laten zien dat je zuinig denkt te zijn, ik rij bv 30-35.000 km per jaar op diesel zonder roetfilter, maar wel 1 op 17,5 l/km.
Maar mijn intentie om een ZB te nemen is om de maandlasten te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Over het algemeen is de stelregel 1 vacuumbuis op 10 liter water. met 72 buizen zou je dus 700 liter water warm moeten kunnen krijgen.

Helemaal omdat je je volledige collector laat switchen tussen de twee boilers. 72 buizen op 200 liter.. 72 buizen op 500 liter.

ik heb zelf 48 buizen op 300 liter omdat mijn collector op het westen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
En er wordt weer een proefbalonnetje opgelaten om te kijken wat voor reacties er volgen:
'minder aftrek verspillende woning'

Aan de ene kant ben ik het er wel mee eens (ookal heb ik net een huis gekocht en is de HRA voor mij meer dan welkom), maar dan vind ik wel dat (op z'n minst een deel van) het geld gebruikt moet worden als stimulans voor isolaties en dergelijke.
Niet zozeer als geld schrapen ivm bezuinigingen.
En het zou ook moeten gelden voor huurders. Voor de kopers is er HRA en voor de huurders is er huursubsidie, of hoe dat tegenwoordig ook maar mag heten.
Als de huursubsidie wegvalt, worden de woningen vanzelf te duur en moeten verhuurders wel met maatregelen komen (of de huur verlagen).
Huurhuizen met slechter dan een F-label moeten verplicht worden deze tot minimaal een E-label op te krikken.

Maar goed, het plaatje wat de betreffende ambtenaren voor zich zien lijkt niet verder te gaan dan geld binnen harken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 09:42:
Over het algemeen is de stelregel 1 vacuumbuis op 10 liter water. met 72 buizen zou je dus 700 liter water warm moeten kunnen krijgen.

Helemaal omdat je je volledige collector laat switchen tussen de twee boilers. 72 buizen op 200 liter.. 72 buizen op 500 liter.

ik heb zelf 48 buizen op 300 liter omdat mijn collector op het westen ligt.
Zorgt de 3 weg klep er in het schema voor dat eea automatisch switched? hoe weet die klep wanneer hij moet switchen?
Via 2 warmte sensors?

Ik zit echt pal zuid, en vanaf de opkomst van de zon neemt hij ook al eea op.

In het schema voedt de de grote boiler niet terug naar de kleine als daar het warme tapwater op is.
Want River.nl (Bas) stelt voor om deze voor de vloerverwarmingspomp te zetten.
ik had gedacht om de v.v. middels een extra spiraal te doen.
Zodat de grote boiler warm water weer terug naar boven kan pompen (naar de kleine boiler) als het daar onder een bepaalde temp waarde komt.

Jij hebt inmiddels zoveel connecties, wie weet er het meeste van schakelingen met 2 boilers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SasJo schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 10:30:
[...]

Zorgt de 3 weg klep er in het schema voor dat eea automatisch switched? hoe weet die klep wanneer hij moet switchen?
Via 2 warmte sensors?

Ik zit echt pal zuid, en vanaf de opkomst van de zon neemt hij ook al eea op.

In het schema voedt de de grote boiler niet terug naar de kleine als daar het warme tapwater op is.
Want River.nl (Bas) stelt voor om deze voor de vloerverwarmingspomp te zetten.
ik had gedacht om de v.v. middels een extra spiraal te doen.
Zodat de grote boiler warm water weer terug naar boven kan pompen (naar de kleine boiler) als het daar onder een bepaalde temp waarde komt.

Jij hebt inmiddels zoveel connecties, wie weet er het meeste van schakelingen met 2 boilers?
Dat switchen doe je idd via een driewegklep die je aanstuurt met een controller. Sunhacker kan je hier veel meer over vertellen hij heeft ook twee boilers, 1 voor warm water de andere voor de vloerverwarming.

Normaliter geef je je warmwater vat een hogere prioriteit dan je vloerverwarming. Zodra je eerste vat een bepaalde temperatuur bereikt dan schakel je over naar je tweede boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 09:31:
[...]

Ik ben me aan het orienteren op een alternatief met 2 boilers, dit is het antwoord van Johan van Sunsystems;
-----
een systeem met 2 boilers kan prima.
zeker als je de vloerverwarming bij de andere dicht bij hebt staan.

wel heb je wat extra leiding werk.
en afhankelijk van het aantal panelen,
zijn het er meer. dan maakt meer leiding werk niet heel veel uit.
als je 200 en 500 liter boilers hebt moet je toch wel 4 collectoren plaatsen.
wil je dat wat warm kunnen krijgen.
-----
Ik wil dus max 72 heatpipes, meer passen er gewoonweg niet, maar als ik naar jou kijk met 50 pipes en 300 liter, dan zou voor mij 400 + 200 liter voldoende moeten zijn, lijkt je niet?
Ik wil ongeveer 50% meer pipes, dus 600 liter moet warm te houden zijn, of zie ik iets over het hoofd?
Wij hebben één boiler met het tweede spiraal op de cv-aangesloten. Juist toen het volgens planning aantrekkelijk zou moeten zijn om de cv via de boiler te laten lopen hadden we minder opbrengst (herfst met te weinig zonneschijn) dan gehoopt om dit systeem rendabel te maken. Maar een zonnig voor- of najaar zal zeker het huis kunnen (bij)verwarmen. Onze ervaringen zijn nog te kort om iets zinnigs te kunnen zeggen. Gevoelsmatig zou ik bij nieuwe start het systeem van eric-pvt een grotere kans geven om een optimaal rendement te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zelfs de 14 daagse verwachting van buienrader is van slag met dit weer.
-1000'C :o

http://www.buienradar.nl/...us=dag&lat=6.88&lon=52.27

edit: Inmiddels doet ie het weer :)

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-01-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 16:57
Die hebben zeker nooit natuurkundeles gehad 8)7

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mistraller schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 22:09:
Energieprijzen en verbruik is leuk om te zien wellicht, maar niet vergelijkbaar. Ik ga echt niet duurzamer leven door weer fulltime te werken, de kleine 5 dagen naar de opvang te sturen, waardoor mijn energiekosten stukken lager uitvallen. Zulke lijstjes suggereren dat echter wel, 2 verdieners die weinig thuis zijn lijken het meest zuinig.
Niet duurzamer nee. Maar het gros is op dit moment niet bereid anders te gaan leven om minder energie te verbruiken. Isoleren en besparen zijn maar kleine aanpassingen en leveren flink op. Er maar niet mee beginnen omdat je dan ook geen vlees meer kan eten of auto mag rijden is wel erg zwart/wit. En als je tweeverdiener bent en een energierekening van 500 euro hebt (zo zijn er genoeg!), weet je dat er een boel te halen valt.

Het wordt denk ik ook wel erg omslachtig om idd mee te nemen hoeveel vlees je eet, hoe biologisch je eten is, hoeveel kilometer je eten gereisd heeft en hoeveel grond je daarmee hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
8)7 nee, idd. -273 graden celsius was wel logischer geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 11:58:
[...]

Wij hebben één boiler met het tweede spiraal op de cv-aangesloten. Juist toen het volgens planning aantrekkelijk zou moeten zijn om de cv via de boiler te laten lopen hadden we minder opbrengst (herfst met te weinig zonneschijn) dan gehoopt om dit systeem rendabel te maken. Maar een zonnig voor- of najaar zal zeker het huis kunnen (bij)verwarmen. Onze ervaringen zijn nog te kort om iets zinnigs te kunnen zeggen. Gevoelsmatig zou ik bij nieuwe start het systeem van eric-pvt een grotere kans geven om een optimaal rendement te halen.
Ik denk ook dat mensen zich niet moeten vergissen in de enorme hoeveelheid water die men over het algemeen tracht in te plannen... boiler van 500 tot 1000 liter... Dat lijkt allemaal mooi en prachtig, maar als de warmte eruit is is de ketel dagelijks bezig om die hoeveelheden op een temperatuur van min. 35 graden te houden.. In de zomer heb je een inmens overschot.. al vroeg in de herfst is het water te koud voor bijverwarming.

Zelf hebben wij een Q-solar 200 liter. Onze ervaring is dat als de zonschijnt, dit direct voordeel oplevert ook midden in de winter. Zonnige dag in dec. 4 kub gas. Bewolkte dag in dec. iets meer dan 7 kub gas.
Warm wordt die 200 liter absoluut niet! Hooguit 19 a 20 graden nu, op een heel zonnige dag.. Maar de ketel hoeft maar een piepkleinbeetje na te verwarmen tot 37 graden voor de LTV. Verder 2 maal pd warmwater van 60graden.. voor de douche en schoonmaak.. Tussen 06.00 en 9.00 en tussen 16.30 en 21.30.. Daarna koelt die 80 liter van 60 graden, heel langzaam weer af. Voor ons betekend dit, wij verwarmen 24 uur pd. ongeveer 90 vierkante meter over 2 verdiepingen.. een gemiddeld gasverbruik over de maand dec en januari, van 5,9 kub. 230 kub. precies vanaf 1 dec. Erg koude maanden... Ook ging bij ons het gas pas aan in de ketel vanaf de laatste week van okt. Ons verbruik sinds de installatie van de Qsolar 431 Kub. sinds 26-5-09. Nu ruim 7 mnd. Dit is ruim 2/3 minder dan voorheen. Ik denk dat het er in een redelijk geisoleerd huis (overal hr++ glas. 10cm isolatie in het dak. geen vloerisolatie) omgaat dat men juist met zo klein mogelijke volumes een zo groot mogelijk rendement behaald.. Zo weinig mogelijk water in de LVT installatie.. Die warmte is wel sneller weg, hoewel dat meevalt met de juiste isolatie, maar er hoeft naar mijn idee ook maar weinig aan toegevoegd te worden.. Overigens ben ik wel van mening dat het misschien zinvoller is, om de Qsolar te combineren met vacuumbuizen ipv. vlakkeplaatcollectoren.. Dit kan in principe en lijkt voor onze winters een meer logische keuze.. Ik heb het niet, maar achteraf bezien, had ik dat misschien liever anders gezien.. voor de rest ben ik erg blij.. Over 7 maanden tijd, 800 euro terug gehad op de energierekening en het maandbedrag is met 100 euro verlaagd.. eind 2010 weer terug, want dan draait alles pas een volledig jaar..

Overigens wekken wij onze dagstroom bijna volledig zelf op met 1600 WP 8 panelen van 200watt. En iets meer dan 5 vierkante meter aan vlakkeplaatcollectoren aan de Q-solar. Ik kan verder nog niet zo heel veel zeggen over de besparingen omdat alles tegelijk is uitgevoerd in de afgelopen zomer.. het dubbelglas de isolatie, collectoren,zonnepanelen.. hotfill aansluitingen... Zal nog een volledig jaar doormoeten om daarna enige conclusies te kunnen trekken.
Ik verwacht rond de 700 kub pj aan gas te zullen verbruiken.. 1700 watt aan nachtstroom en uiteindelijk zo'n 300 watt aan dagstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SpiceWorm schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 13:49:
[...]

Niet duurzamer nee. Maar het gros is op dit moment niet bereid anders te gaan leven om minder energie te verbruiken. Isoleren en besparen zijn maar kleine aanpassingen en leveren flink op. Er maar niet mee beginnen omdat je dan ook geen vlees meer kan eten of auto mag rijden is wel erg zwart/wit. En als je tweeverdiener bent en een energierekening van 500 euro hebt (zo zijn er genoeg!), weet je dat er een boel te halen valt.

Het wordt denk ik ook wel erg omslachtig om idd mee te nemen hoeveel vlees je eet, hoe biologisch je eten is, hoeveel kilometer je eten gereisd heeft en hoeveel grond je daarmee hebt gebruikt.
we kunnen adam en eva ook de schuld geven... die zijn begonnen tenslotte.

dus het is niet perse nodig je totale footprint uit te rekenen , om te kunnen zien wat je WEL hebt bespaard / bijgedragen.

als je hgeen vlees meer gaat eten of ander vlees gaat eten is dat gewoon een "bezuiniging" en geen duurzame "productie" als je bijvoorbeeld een auto op zonneenergie koopt en je rijd nog net zoveel, dan doe je aan duurzame opwekking / gebruik. ga je lopend of op de fiets ipv de auto is dat een besparing.

ik kan ook alle slectronische apparaten de deur uit doen, om te kunnen zeggen dat ik qua electrisch zelf voorzienend ben ( als je weg laat dat je in de winkel wel met de pin betaalt, of dat de deuren daar automatisch op electriciteit open gaan.

voor je "eigen" is het wel leuk om te zien welk vermeden gebruik je hebt, maar voor de tabel is het denk ik leuker om te weten hoeveel verbruik je juist op een duurzame manier hebt bijgedragen. zo kan men zien wat het effect van maatregelen zijn. met de fiets ipv met de auto is een maatregel met meetbaar effect, maar de opbrengst ervan is erg subjectief, omdat je in mijn ogen een beperkte actiradius hebt, comfort inlevert, andere dingen zoals bijvoorbeeld een nieuwe wadroger kopen, alweer etra wrk kost qua vervoer, als je die niet met een vrachtwagen wilt laten bezorgen etc.
dat zijn meer de persoonlijke afwegingen die mensen maken ipv de effecten van maatregelen weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 17:32:
Omdat ik hier eerder had gelezen over "the Owl" heb ik er 1 aangeschaft bij www.zuinigmetstroom.nl Kreeg hem vandaag binnen en meteen aangesloten. Zo te zien werkt hij goed, of hij correct aangeeft kom ik nog wel achter met het opnemen van de maandstanden. Ik kwam meteen al achter een grote verbruiker: wij roken en hebben daarom (in de winter) de afzuigkap aanstaan als we thuis zijn. Dat ding verbruikt gewoon 100 watt!!!
Het is natuurlijk wel jammer dat hij niet uitgelezen kan worden op de pc en ik weet niet of hij ook in de min gaat als ik meer opwek dan ik verbruik maar dat laat ik nog wel weten hier.
Even een update over the Owl: heb hem nu een maand en hij geeft hetzelfde aan als mijn meter in de meterkast (dus ga ik er van uit dat hij juist weer geeft) Wat wel jammer is is dat hij niet negatief aangeeft :( en dus de teruglevering gewoon bij het verbruik telt.

Conclusie: een leuk ding waardoor je met je neus op de feiten (kwh s) wordt gedrukt en dus voor iemand die wil gaan besparen er handig, maar niet voor diegene die ook terugleveren aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 14:01:
1700 watt aan nachtstroom en uiteindelijk zo'n 300 watt aan dagstroom.
kWh neem ik aan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]
Zelf hebben wij een Q-solar 200 liter. Onze ervaring is dat als de zonschijnt, dit direct voordeel oplevert ook midden in de winter. Zonnige dag in dec. 4 kub gas. Bewolkte dag in dec. iets meer dan 7 kub gas.
[...]
Als je het zo opschrijft lijkt het net of de besparing 100% veroorzaakt wordt door de Q-solar 8) , maar ik heb al eens grafieken over 2009 laten zien met dezelfde orde grootte van verschillen in gasverbruik die ik louter en alleen aantoonbaar (via KNMI gegevens) kan toewijzen aan de de warmte van de zon, want ik heb helemaal geen Q-solar :X

Natuurlijk zal de Q-solar (of welke zonneboiler met cv-aansluiting dan ook) bijdragen aan de vermindering van het gasverbruik, maar doe dan wel een iets eerlijker vergelijking, want nu maak je de zon onnodig boos :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijk gezegd was mijn betoog vooral te doen om niet te grote volumes.. Op elke andere manier kan het ook, en de besparingen kan ik niet goed vergelijken omdat alles te gelijk is gebeurd.. Als je er veel in investeert zijn grote besparingen mogelijk, dat moet mijn conclusie eigenlijk zijn...En Jah natuurlijk zijn dat Kwh's en geen wattjes, dat zijn mijn toekomstdromen voor de mens over 500 jaar ;)
Mars Warrior schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 14:18:
[...]

Als je het zo opschrijft lijkt het net of de besparing 100% veroorzaakt wordt door de Q-solar 8) , maar ik heb al eens grafieken over 2009 laten zien met dezelfde orde grootte van verschillen in gasverbruik die ik louter en alleen aantoonbaar (via KNMI gegevens) kan toewijzen aan de de warmte van de zon, want ik heb helemaal geen Q-solar :X

Natuurlijk zal de Q-solar (of welke zonneboiler met cv-aansluiting dan ook) bijdragen aan de vermindering van het gasverbruik, maar doe dan wel een iets eerlijker vergelijking, want nu maak je de zon onnodig boos :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
[...]

Ik denk ook dat mensen zich niet moeten vergissen in de enorme hoeveelheid water die men over het algemeen tracht in te plannen... boiler van 500 tot 1000 liter... Dat lijkt allemaal mooi en prachtig, maar als de warmte eruit is is de ketel dagelijks bezig om die hoeveelheden op een temperatuur van min. 35 graden te houden.. In de zomer heb je een inmens overschot.. al vroeg in de herfst is het water te koud voor bijverwarming.
misschien moet er dan een systeem worden bedacht waarbij je in de zomers een extra boilerinhoud kunt "toevoegen" die 's winters bijvoorbeeld niet meedraait. het doel van meerder boilers is vaak een grotere voorraad tapwater van hogere temperatuur dan die voor je buffer voor de CV.
misschien is het mogelijk een boiler te ontwikkelen met een variabele inhoud, of een extra vat, intern dat kan worden afgesloten, of door het toepassen van een ballon in de boiler. de vraag is dan hoe effectief dat is. de ballon kan lek raken, en de lucht in de ballon moet ook warm worden. het voordeel is dan wel dat die niet meecirculeert, en als het goed is warmer blijft, omdat lucht een isolator is, en relatief gezien maar weinig energie nodig heeft om warmer te worden.

ik las verder egrens dat men een boiler had met twee spiralen waarbij de collectoren ook boven in de boiler zat, zodat het water het snelst warmer wordt, en er een "koudere" buffer onder in het vat zit, die dus niet meedraait als de boiler niet volledig op de maximum temperatuur komt. volgens mij zit daar wel iets in...

je profiteert dan maximaal van de hogere temperatuur in je boilervat, totdat de hele buffer echt te koud is geworden.
maar misschien zijn dat wel speciale dure boilers met meerder spiralen. het was ook een boiler met doorstroomspiraal voor warm tapwater

was een verhaal over de BAM die energiezuinige woningen had ontwikkeld die ze overal (elke orientatie) konden plaatsen. het streven van de BAM was dan ook niet om een passief huis te ontwikkelen. (dus geen hele dikke isolatiepaketten, niet een kap op het zuiden verplicht etc. maar toch zeer zuinig.
voor de vrkoop van standaard pasiefwoningen is het natuurlijk een fikse beperking dat je huis een bepaalde orientatie moet hebben, als bestemmingsplannen en stratenplannen daar niet op zijn ontworpen.

[ Voor 14% gewijzigd door engelbertus op 09-01-2010 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Goed nieuws hier. Mijn gemeente gaat per volgende beginnen met het inzamelen van plastic.Dat gaat bij ons een enorme vracht aan rotzooi in onze kliko schelen.

Wat me opvalt trouwens is dat in mijn bijkeuken er ontzettend veel koude lucht tussen de spotjes doorkomt. Alsof het waait. Ik heb een tussenruimte tussen een ventilatiepijp en mijn binnenrooster al dichtgestopt. Daar zat een 2cm dikke kier. Alleen dat lost dus niets op. Nu vind ik een beetje ventilatie daarboven niet erg, maar dat het waait vind ik wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
flitspaal.nl schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 14:30:
Goed nieuws hier. Mijn gemeente gaat per volgende beginnen met het inzamelen van plastic.Dat gaat bij ons een enorme vracht aan rotzooi in onze kliko schelen.

Wat me opvalt trouwens is dat in mijn bijkeuken er ontzettend veel koude lucht tussen de spotjes doorkomt. Alsof het waait. Ik heb een tussenruimte tussen een ventilatiepijp en mijn binnenrooster al dichtgestopt. Daar zat een 2cm dikke kier. Alleen dat lost dus niets op. Nu vind ik een beetje ventilatie daarboven niet erg, maar dat het waait vind ik wat overdreven.
spotjes met meer vermogen warmt die lucht wel op denk ik :p

ik denk dat het daar koud is omdat daar geen warme lucht circuleert.
als er dan ërgens" wel warme lucht in die ruimte kan stromen, moet koude lucht er ergens anders weer uitkomen, bij je spotjes misschien?

ik weet natuurlijk niet of de ruimte nog meer ventilatieopeneingen heeft bijvoorbeeld naar buiten toe, dat zou ook een en ander kunnen verklaren qua "wind"

het is momenteel stormachtg weer, dus de winddruk op je gevels en gevelopeningen zal een stuk hoger zijn dan de druk in je woning. ( aan de leizijde van je woning heb je uiteraard een lagere winddruk dan die in je woning, dus zal er door eventuele spleten en kieren veel lucht door je woning willen stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:39
engelbertus schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 14:24:
[...]

misschien moet er dan een systeem worden bedacht waarbij je in de zomers een extra boilerinhoud kunt "toevoegen" die 's winters bijvoorbeeld niet meedraait. het doel van meerder boilers is vaak een grotere voorraad tapwater van hogere temperatuur dan die voor je buffer voor de CV.
misschien is het mogelijk een boiler te ontwikkelen met een variabele inhoud, of een extra vat, intern dat kan worden afgesloten, of door het toepassen van een ballon in de boiler. de vraag is dan hoe effectief dat is. de ballon kan lek raken, en de lucht in de ballon moet ook warm worden. het voordeel is dan wel dat die niet meecirculeert, en als het goed is warmer blijft, omdat lucht een isolator is, en relatief gezien maar weinig energie nodig heeft om warmer te worden.
Als je twee boilers hebt en er één niet gebruikt in de winter heb je die situatie toch?
Ik overweeg zelf een tweede boiler aan te sluiten op mijn 30 buizen collerctor van River.nl. Ik heb nu slechts een 120 l. boiler. Ik gebruik deze alleen voor warm water.
Als blijkt dat ik in de zomer te veel stagnatie krijg wil ik een extra boiler aansluiten. In de zomer kan in dan op mijn uitgebreide regeling systeem 3 instellen. In de winter systeem 1. De tweede boiler wordt dan niet gebruikt. Als de boilers in serie staan voorkom je dat het water in boiler 2 te lang stil staat.
Klopt mijn redenering, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk zal de Q-solar (of welke zonneboiler met cv-aansluiting dan ook) bijdragen aan de vermindering van het gasverbruik, maar doe dan wel een iets eerlijker vergelijking
hier heb je er eentje, ik heb dat ding al veel langer, en je statement klopt niet.
vorig jaar veel zon, en veel koude,
dit jaar geen zon, en veel koude en sneeuw op de collector.
volgens het knmi ontlopen de graaddagen elkaar niet zo heel erg veel,
toch stook ik me scheel in deze januari.
het werkt wel, en de bedragen van ceefman zijn duidelijk,
met dergelijke besparingen is het absoluut verstandig en rendabel in de aanschaf op een vervangmoment.

verder, qua collectoren en stagnatie zo midden in de winter,
het valt mij op in mijn qsolar dat de ww vermogens niet hoger zijn geweest in januari dan 4,6Kw,
en voor de cv niet hoger dan 12,6Kw (piek)
mijn ketel stagneert dus eigenlijk met die 38Kw vermogen of is overgedimensioneert,
of liever gezegd, geen vraag, geen levering, en zo is stagnatie weer ineens iets heel anders.
de collector groote moet afgestemd worden op de vraag, en die is in voorjaar en najaar enorm hoog,
dat hierdoor in de zomer stagnatie kan optreden, komt omdat de vraag dan ook laag is,
de hr ketel stagneert ook, want de cv is de hele zomer koud,
een collector kan eigenlijk nooit te groot zijn,

just my 2 cents.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
deejeebv schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 14:50:
[...]

Als je twee boilers hebt en er één niet gebruikt in de winter heb je die situatie toch?
Ik overweeg zelf een tweede boiler aan te sluiten op mijn 30 buizen collerctor van River.nl. Ik heb nu slechts een 120 l. boiler. Ik gebruik deze alleen voor warm water.
Als blijkt dat ik in de zomer te veel stagnatie krijg wil ik een extra boiler aansluiten. In de zomer kan in dan op mijn uitgebreide regeling systeem 3 instellen. In de winter systeem 1. De tweede boiler wordt dan niet gebruikt. Als de boilers in serie staan voorkom je dat het water in boiler 2 te lang stil staat.
Klopt mijn redenering, of zie ik iets over het hoofd?
met een extra boiler klopt dat. maar ik weet niet of dit wel eens gedaan wordt. e hebt het over systeem 3 en systeem 1 en zo, maar verder dan de redenatie die ik eerder gaf kom ik niet., ik heb er verder ook weinig verstand van. er is een probleem met de capaciteit omdat zomer en winter "extreem" anders zijn in nederland, qua opbrengst en vraag, zodat je niet makkelijk kunt zeggen dat de vraag en aanbod altijd op elkaar is afgestemd en je dus altijd ergens een relatief groot deel verspilt.
hetzij zonneenergie, hetzij aardgas.
als je regeling al voorziet in verschillende regelingen, en ze hebben geen ander leidingwerk nodig, zodat het puur een kwestie van regelen is, dan is dat mogelijk. vraag is dan wat de stilstaande boiler doet qua bacterien. ik ben benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@ Flitspaal

ik las op je site over je vacumbuizen ook iets over hoe de capaciteit van je boiler ebt berekend.hierover had ik een vraag gesteld op je site, maar handiger is het denk ik om dat hier te doen:

hoe ga je dat doen als je op 1 dag in bad gaat, en daarnaast ook de vaatwasser en de wasmachine aazet, en er die dag ook nog door iemand anders wordt gedocuhed?

op die dag moet je cv dan volgens mij altijd wel bijspringen om de zaak op temperatuur te houden.

is het dan niet makkelijker om er vanuit te gaan dat je j eboilervat daar niet op uitrekent? dat scheelt veel liters inhoud van je boiler, en minder risico’s met bacterieen en zo. of anders kun je juist de maatgevende dag aanhouden en dus een overcapaciteit voor veel dagen uitrekenen, mar dan heb je de ketel ook niet nodig bij “zwaar” gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat ook niet om de SDE, maar om de vraag of je die panelen binnen je bedrijf mag afschrijven, BTW mag terugvorderen, MIA en Vamil mag toepassen .

Dus SDE mag natuurlijk altijd. Gezien het feit dat je bij een beetje installatie winst maakt hoeft het niet altijd aantrekkelijk te zijn.

De reden waarom ik denk dat het niet kan is dat de kosten van de stroom horen bij de werkruimte, tenminste in dit geval lijkt me. De werkruimte wordt behandeld in art 3.16 lid 1 Wet IB. Dat kan dus alleen bij "naar verkeersopvatting zelfstandige ruimte" (eigen deur, eigen opgang).
Dat zal wel niet aan de orde zijn. Hier kleven ook andere nadelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
engelbertus schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 15:55:
@ Flitspaal

ik las op je site over je vacumbuizen ook iets over hoe de capaciteit van je boiler ebt berekend.hierover had ik een vraag gesteld op je site, maar handiger is het denk ik om dat hier te doen:

hoe ga je dat doen als je op 1 dag in bad gaat, en daarnaast ook de vaatwasser en de wasmachine aazet, en er die dag ook nog door iemand anders wordt gedocuhed?

op die dag moet je cv dan volgens mij altijd wel bijspringen om de zaak op temperatuur te houden.

is het dan niet makkelijker om er vanuit te gaan dat je j eboilervat daar niet op uitrekent? dat scheelt veel liters inhoud van je boiler, en minder risico’s met bacterieen en zo. of anders kun je juist de maatgevende dag aanhouden en dus een overcapaciteit voor veel dagen uitrekenen, mar dan heb je de ketel ook niet nodig bij “zwaar” gebruik.
Hoe had ik dan mijn boilervat moeten uitrekenen? Ik ben nu uitgegaan van gemiddelden en het aantal dagen dat we zouden willen overbruggen. Anderzijds zit daar dus ook een stukje overcapaciteit in als ik deze een keer een dag wil aanspreken.

Overigens hier al deze zomer een keer gehad. Bad voor m'n zoontje buiten gevuld 's middags. zonneboiler was daarna gezakt tot 45 graden bovenin. Door de rest van de zon in de middag was de zonneboiler alweer ver boven de 60 graden gestegen.

Door de zonneboiler is ons eigen gedrag ook anders geworden. "Verrek zonneboiler dreigt vol te raken, ach ik wil toch douchen". "Verrek zonneboiler is heet en zoontje wil graag zwembad buiten". "Verrek zonneboiler is heet, laten we een was draaien".

Dit heb ik niet alleen. Eric-PVT heeft het hier ook al eerder besproken hier.

Deze 300 liter + 48 buizen bevalt mij prima :-)
Het gaat ook niet om de SDE, maar om de vraag of je die panelen binnen je bedrijf mag afschrijven, BTW mag terugvorderen, MIA en Vamil mag toepassen .
SDE ist nicht im frage. Afschrijven en BTW wel. MIA en Vamil had ik tot nu toe nog nooit van gehoord.

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 09-01-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
nou, je ging ervan uit dat je je gebruik gemiddeld genomen zo wilde hebben dat bij gemiddeld gebruik de boiler groot genoeg was, en je de ketel niet hoeft aan te spreken.
sowieso is gemiddeld al lastig, omdat je slechts 2 gemiddelde dagen per jaar kunt hebben, 1 midden in de lente en 1 midden in de herfst. daartussen heb je een vrij grote "afwijking" maar dat kunnen we voor het gemak wel even achterwege laten qua bepaling uiteraard.
het gaat uiteindelijk om een benadering.

wat ik bedoelde is dat op een dag dat je in bad gaat, met een boiler van 250 liter zelfs 1 keer volledig leegt, en dus vult met water van 13 graden. voordeel is dat het efficienter is qua tijd om dat weer wat op te warmen door een grote warmtestroom over je wisselaar, maar nog steeds veel langer duurt voor het weer op temperatuur is.
bad+douche+afwasmachine+schoonmaakwater = meer dan 300 liter. dan moet er nog een beetje wasmachine bij..

( ik ga er dan vanuit dat 250 liter boiler dan net voldoende zou zijn geweest om op een gemiddelde dag de cv niet te laten bijspringen omdat het water boven de 60 graden blijft. of het echt onacceptabel is dat de boiler kouder wordt is nog een discussiepunt in jou voordeel. ( overcapaciteit in je berekening.)

natuurlijk is dat niet op 1 moment in een keer, maar verspreid over een dag en kun je je gedrag daar een beetje op afstemmen. alleen een bad zou ik denk ik savonds doen, waardoor er de volgende dag nog steeds koud water in de boiler zit omdat er geen zon is snachts.

zomers merk je het misschien niet zo erg. of misschien helemaal niet. maar gemiddeld zou je boiler na een bad dus gewoon koud zijn en warmt op een dag met gemiddelde opbrengst niet meer op tot 90 graden lijkt me, en misschien zelfs niet boven de 60.
die dag is dan toch "verloren" en veel van het badwater komt dan al via de cv, waardoor je je voorraad boiler net zo goed had kunnen uitrekenen op een situatie zonder bad. de cv is efficienter in het verwarmen bij een hoger temperatuursverschil ( maar kost uiteindelijk wel meer gas, omdat er gewoon wel meer energie in het water moet worden gestopt) en stel je gaat savonds in bad, maar de volgende ochtend moeten er weer twe onder de douche, dan is dat weer 200 liter die boven de 40 graden moet zijn, dat dus door de cv ketel wordt verwarmd, omdat je boiler snachts niet is opgewarmd. ik bedoel dus dat die hele 200 liter echt wel via de cv geleverd gaat worden, of je dat nu doet tijdens het badderen of de volgende ochtend voor het douchen)

dan voldoet je boiler op alle gemiddelde dagen, behalve de dag met het bad, plus dat je met minder inhoud in de winter er efficienter gebruik van kunt maken.

nu ik zie dat je inderdaad al een 300 liter boiler hebt kun je ook zeggen dat die wel is afgestemd op een dag met meer verbruik. Met 48 ipv 30 buizen levert dat een beduidend snellere opwarming op en dus waarschijlijk langer voldoende warm water. dit staat echter niet op je website, waardoor mensen kunnen denken dat die 250 liter voldoende is, en afhankelijk van de dakligging, 30 buizen ook voldoet.

in jou sitatie wordt de collector ook alleen gebruikt voor tapwater, waarvan je zou kunnen zeggen dat het verbruik het hele jaar door gelijk is en slechts de opbrengst in de seizoenen verschilt.

als je eventueel nog zou willen rekenen aan een boiler die dan restwarmte of extra inhoud gebruikt voor verwarming dan kom je in de winter erg bedrogen uit, qua uitgangspunten je gebruikt op een gemiddelde dag geen gas voor warm water, maar het bad, waar je toch aan had gerekend gebruikt altijd de cv ketel, en op dagen met minder dan gemiddelde opbrengst, dus zeg maar 1/3 tot 1/2 jaar, is de boiler onvoldoende capaciteit, en de extra opbrengst in de zomer wordt alleen besteed omdat het er toevallig is, wat ook met een kleiner systeem al mogelijk zou zijn. in de zomer kun je de opbrengst wel "extreem" noemen in vergeliking met de winter, of gemiddelde dagen.

je uitgangspunt gebaseerd op gemiddelden kan dus voor een zonneboiler niet gelden. omdat je de overcapaciteit van ej buizen en boiler maar tot de max kunt vullen en daarboven is het echt weg, of alleen gebruikt voor nog meer "luxe" (ach we vullen het bad buiten ook maar met warm water.. bijvoorbeeld.) zonder boiler was dat ook mogelijk, en koste het gewoon een beetje gas.
je hebt in je berkeneing dus zeg maar het gebruik en opbrengst zo uitgesmeerd dat het altijd beschikbaar zou zijn, maar dat is in de praktijk niet zo. 300 ipv 250 liter vangt dat voor een groot deel wel op misschien, maar kost meer, je beperkt daarmee de keren dat de cv ketel moet bijspringen, maar uiteindelijk moet een groot deel van het bad met de cv worden gevuld.
je ging er in je berkeneing van uit dat je je overcapaciteit net zo lang kon opsparen tot je je bad ging gebruiken. en daarna nog voldoende warmte over had. dan heb je dus denk ik een boiler nodig van wel 600 liter om na een bad nog 60 graden in je boiler te hebben.

je had ook kunnen uitgaan van dat je je gasverbruik ging opsparen tot je het nodig had voor een bad. dan was 250 liter boiler genoeg geweest. uiteindelijk zou dat reeeler zijn qua aansluiting op het uitgangspunt en kun je gas wel oneindig "uitsmeren" (of je had 600 liter boiler moeten nemen)

maar verder doet het er niet heel erg toe hoe je het uitrekent, als je de ksoten buiten beschouwing laat, want meer boiler is altijd beter als je er voldoende collectoroppervlak aan koppelt.
nu heb je alleen meer capaciteit genomen voor een bad, terwijl in mijn idee op de dag dat je het bad neemt, nog niet echt aan je warmtebehoefte kunt voldoen.

[ Voor 11% gewijzigd door engelbertus op 09-01-2010 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
engelbertus schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 14:02:
voor je "eigen" is het wel leuk om te zien welk vermeden gebruik je hebt, maar voor de tabel is het denk ik leuker om te weten hoeveel verbruik je juist op een duurzame manier hebt bijgedragen. zo kan men zien wat het effect van maatregelen zijn. met de fiets ipv met de auto is een maatregel met meetbaar effect, maar de opbrengst ervan is erg subjectief, omdat je in mijn ogen een beperkte actiradius hebt, comfort inlevert, andere dingen zoals bijvoorbeeld een nieuwe wadroger kopen, alweer etra wrk kost qua vervoer, als je die niet met een vrachtwagen wilt laten bezorgen etc.
dat zijn meer de persoonlijke afwegingen die mensen maken ipv de effecten van maatregelen weer te geven.
Transport (auto...) is zo'n groot deel van het direct zichtbare energieverbruik van een huishouden dat ik het erg zinvol zou vinden om dat toch in een dergelijke tabel mee te nemen. Vooral als je het energieverbruik van de woning zelf sterk teruggebracht hebt gaat transport relatief gezien een steeds groter deel van je energieuitgaven uitmaken. Ook het terugbrengen van het aantal gemaakte autokilometers kan in een dergelijke tabel goed zichtbaar gemaakt worden. En vergeet niet dat je door minder autokilometers te maken meer oplost dan energieproblemen alleen.

En tja, dat niet of minder met de auto gaan 'comfort in zou leveren' of andere 'problemen' zou geven is erg subjectief. Ik kom overal waar ik zijn moet zonder eigen auto, ook op dagen als vandaag. En dat mensen meer geld uit gaan geven aan energieverspillende zaken als ze geld besparen door energiebesparing is een bekend gegeven, maar dat hóeft niet natuurlijk, daar ben je zelf bij. Zo zou ik mijn winst graag inzetten om wat minder te gaan werken, een studie te doen, meer tijd besteden aan mijn website en de promotie van energiebesparing in het algemeen, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 09-01-2010 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
engelbertus schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 14:24:misschien moet er dan een systeem worden bedacht waarbij je in de zomers een extra boilerinhoud kunt "toevoegen" die 's winters bijvoorbeeld niet meedraait. het doel van meerder boilers is vaak een grotere voorraad tapwater van hogere temperatuur dan die voor je buffer voor de CV.
misschien is het mogelijk een boiler te ontwikkelen met een variabele inhoud, of een extra vat,
<...>
ik las verder egrens dat men een boiler had met twee spiralen waarbij de collectoren ook boven in de boiler zat, zodat het water het snelst warmer wordt, en er een "koudere" buffer onder in het vat zit, die dus niet meedraait als de boiler niet volledig op de maximum temperatuur komt. volgens mij zit daar wel iets in...

je profiteert dan maximaal van de hogere temperatuur in je boilervat, totdat de hele buffer echt te koud is geworden.maar misschien zijn dat wel speciale dure boilers met meerder spiralen. het was ook een boiler met doorstroomspiraal voor warm tapwater
Grappig dat kennelijk niemand het trechtertjes systeem van Sailer begrijpt. Dat doet namelijk traploos wat jij wilt. Als je heet water hebt (rond de middag) stroomt het door de spiraal van het eerste vat, waar het onderin water opwarmt dat door de trechtertjes naar boven gaat tot het heter water tegenkomt. Als je minder heet water hebt, zal het water minder hoog opstijgen en uitstromen boven het koudere, maar onder heter water. Zo 'sorteert' de kolom trechtertjes dus je water al naar gelang de temperatuur.

Heb je een uurtje water van 80 graden uit je collector omdat de zon rond de middag een uur door de wolken breekt, dan heb je meteen bovenin een laag heet water. Blijft de temp van de collector de rest van de dag rond de 30 graden, dan zal deze warmte worden gebruikt om het onderste water op 30 graden te brengen, maar de laag van 80 graden wordt niet afgekoeld, net zo min als de onderse laag van 15 graden zal worden opgewarmd.

Als je dus een enorme buffer hebt, krijg je toch warm water bovenin.
Bovendien als je 2 vaten in serie zet, bijvoorbeeld 500 liter en 3000 liter, zal eerst het 500 liter vat helemaal heet worden en pas daarna zal je 3000 l vat opwarmen. Je tapwater neem je uit het kleine vat en je vloerverwarming uit het grote vat. Als je moet bijverwarmen, verwarm je het kleine vat bij tot je afnametemperatuur 60 graden is; alleen de top verwarm je dus. Idem met bijverwarmen van je 3000l vat; alleen de top gaat naar 30 graden (of hoger als je hogere LTV temp nodig hebt). Stook je een lading hout in een houtkachel met CV aansluiting, dan kan je al je warmte opslaan in het grote vat. Aan het begin en aan het eind van de stookcyclus, als de temperaturen wat lager zijn, sla je die warmte dus óók op in je buffer, via het zelfde trechtertjessysteem.
was een verhaal over de BAM die energiezuinige woningen had ontwikkeld die ze overal (elke orientatie) konden plaatsen. het streven van de BAM was dan ook niet om een passief huis te ontwikkelen.
Dan kan je beter kiezen voor iemand die wél al jaren gaat voor een "soort" passief huis en die dat liefste van hout, stro en leem zou willen doen, maar denkt dat de consument nog niet rijp is voor die bouwmaterialen (ik wel..). Een vooruitstrevend bedrijf, dat Seinen, uit Friesland.

[ Voor 1% gewijzigd door el jonco op 09-01-2010 19:19 . Reden: link gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik weet niet zo goed wat het doel van de tabel is misschien, maar ik dacht dat de bedoeling was dat je dan de middelen die mensen in hun persoonlijke situatie hebben toegepast, kon beoordelen op hoe effectief zulke maatregelen zijn.
niet meer met de auto, maar met de fiets. vind ik zonder grafiek al een aardig duidelijk te beoordelen effect voor je eigen situatie, terwijl voor energiebesparing voor warm water, verwarming en stroomverbruik het heel lastig is om de maatregelen te beoordelen.

als je in de tabel echt je hele footprint qua fossiele energie en co2 wilt uitdrukken heb je natuurlijk wel gelijk dat auto, vliegtuig, vakanties etc. ook in de tabel opgenomen moeten worden, maar dan ook welke energieleverancier je hebt, waar die energie vandaan komt, en ook fo je biologisch voedsel koopt , of een volkstuin hebt. dan wordt het heel erg uitgebreid.
voor vervoer is dan een pre dat het inderdaad goed in energie is uit te drukken volgens mij, en ook in kosten.
maar ik zou dat voor mezelf niet graag willen itrekenen, omdat een auto mij toch ook wel veel meer kost dan ik ou willen, maartoch beschouw ik het als een noodzakelijk kwaad er een te hebben, en dus ook maar renderend in te zetten, ipv de hele week voor de deur en op zondag bij familie op bezoek met de auto. dat betekent dat ik niet met het openbaar vervoer ga. dat is er hier toch ook niet in sneek, in de randstad (of andere grote stedelijker gebieden) is reizen met openbaar vervoer zondoende ook een kleiner "offer" of eerder aantrekklijk dan in sneek bijvoorbeeld. er zijn hier geen trams, geen metro, en geen stadsbussen. wel lijndienst bussen en treinen, maar dan kom je met de bus alleen in bolsward, heerenveen en leeuwarden en met de trrein alleen tot stavoren of leeuwarden. nog wel een interliner naar alkmaar of lelystad, maar "in de buurt"is reizen met het ov niet te doen. dus ik vind het OV hier niet fijnmazig genoeg, en het rijd vaak slechts 1 keer per uur. als ik dan naar capelle a/d ijssel moet voor een vergadering, is dat wel mogelijk met OV maar toch een hele opgave.
Pagina: 1 ... 29 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.