Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.919 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:10
uiteindelijk heb je met die trechtertjes wel evenveel energie gebufferd. als dat maar warmer is dan je minmaal temperatuur maakt het feitelijk niets uit, tenzij je echt heet water van 90 graden wilt hebben, terwijl je vat rondom de 75 graden is.
[...]

Dan kan je beter kiezen voor iemand die wél al jaren gaat voor een "soort" passief huis en die dat liefste van hout, stro en leem zou willen doen, maar denkt dat de consument nog niet rijp is voor die bouwmaterialen (ik wel..). Een vooruitstrevend bedrijf, dat Seinen, uit Friesland.
het is waarschijnlijker dat niemand het trechtertjesidee kent, dan dat niemand het zou begrijpen, ik hoor er nu ook voor het eerst van iig.

is er ook zoiets in omgekeerde werking, voor als je water van 40 graden vraagt, en de boiler bovenin 90 graden is?
of is het nieyt efficienter om dan meteen water van 40 graden te nemen, ipv 90 graden te mengen met koud water tot het 40 graden is? ( een groter temperatuursverschil verwarm je effcienter weer op, maar de hoeveel heid is minder dus het zou iets sneller gaan?)

en het vervhaal over de BAM was niet omdat ik interesse had in hun woning, maar alleen omdat die het had over de verwarmingsspiraal bovenin ipv onderin, zoals gebruikelijk.

hoe verhoud het trechtertjes systeem zich dan tov een systeem met de verwarmingsspiraal bovenin? als de collector warm genoeg is zal het water bovenin ingevoed worden en de boiler opwarmen, maar is de collector niet warmer dan de bovenkant van je boiler, dan gaat het verloren, omdat het de bovenkant van je boiler afkoelt ipv verwarmt, en gaat de pomp van de collector dus niet aan ?

het verhaal over zonnecollectorern en de aansluiting en boilers is zo wel stukken ingewikkelder materie dan een simpel PV systeem. dat is neerleggen en aansluiten en klaar. enige is dat ej even de omvcormer(s) moet afstemmen op de grootte van het systeem.
je zou er bijna electrisch door gaan verwarmen :p >:) ipv met gas en waterleidingen buffers, koppelingen, pompen en kleppen te gaan werken.

[ Voor 47% gewijzigd door engelbertus op 09-01-2010 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@engelbertus, elke warmwatervoorziening heeft een afmixer, ofwel thermostatische kraan,
ook ketels hebben die.
als flitspaal dus een boiler in mei van 300 liter op 85c heeft, dan heeft ie dus eigenlijk 600 liter op 45c,
want het mag met koud water gemixed naar de douche.
ik douche niet zo heel warm maar soms wel lang, dat bepaald dus ook je vat/collector-dimensionering.

mijn ervaring is dat (volledig zonder ketel) je rustig 2x kunt wassen en 2x kunt douchen van 200liter.
(van 1 mei tot eind september)
als je zoals flitspaal eenmaal je ketel eruit hebt getrokken, ga je automtisch je gedrag aanpassen,
en kom je tot de conclusie dat je <hier en nu onmiddelijk> warmte behoefte idioot is.
ik vind het zelf een beetje vreemd om zomers iets in de fik te steken om te douchen,
terwijl je dak bijna smelt. en dan betalen we ook gerust voor die energie ook ...

/edit
(hij was weer lekker bij kassa he, die energie bedrijf special)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:57:
@engelbertus, elke warmwatervoorziening heeft een afmixer, ofwel thermostatische kraan,
ook ketels hebben die.
als flitspaal dus een boiler in mei van 300 liter op 85c heeft, dan heeft ie dus eigenlijk 600 liter op 45c,
want het mag met koud water gemixed naar de douche.
ik douche niet zo heel warm maar soms wel lang, dat bepaald dus ook je vat/collector-dimensionering.

mijn ervaring is dat (volledig zonder ketel) je rustig 2x kunt wassen en 2x kunt douchen van 200liter.
(van 1 mei tot eind september)
als je zoals flitspaal eenmaal je ketel eruit hebt getrokken, ga je automtisch je gedrag aanpassen,
en kom je tot de conclusie dat je <hier en nu onmiddelijk> warmte behoefte idioot is.
ik vind het zelf een beetje vreemd om zomers iets in de fik te steken om te douchen,
terwijl je dak bijna smelt. en dan betalen we ook gerust voor die energie ook ...

/edit
dat snap ik, maar voor die dag met het bad is het systeem ondergedimensioneerd met 250 liter , met 300 liter en het gegeven dat de boiler geleidelijk wordt opgewarmd, en dus voor en na het bad ook al weer energie op kan slaan zorgt voor wat speling in de droge bepaling van behoefte per dag is x dus capaciteit moet ook x zijn, en je neemt de boiler die daar net iets boven zit.

als hij had gerekend met een douche minder op de dag van het bad was zijn energiebehoefte 38 Mjoule geweest en had hij kunnen dimensioneren op 128 liter water van 90 graden, dat is 38 liter meer dan 89, laten we die verhouding loslaten op de boiler van 250 liter in zijn tabel dan zou de boiler 360 liter moeten zijn, maar dan heb je alsnog 65 graden ipv 60 graden en heb je dus -altijd- voldoende water, en gegeven dat het dan nog meer overcapaciteit zou zijn, dus de temperatuur daalt nog minder snel dan zou je bijvoorbeeld op een vat van 330 uitkomen. dat heeft hij nu ook bijna
als je dan nog de opwarming verspreid over een dag, en het verbruik ook, dan is dat weer in zijn voordeel, en met meer heatpipes een nog sneller herstel van de 90 graden. zijn verhaal op de website over de dimensionering gaat voorbij aan de keuze voor 300 liter en 48 heatpipes, die er nu volgens mij toch precies voor zorgen dat zijn systeem toch voldoende werkt. lezers die gewoon de tabel bekijken zouden nu snel de indruk kunnen hebben dat hij 250 liter voldoende acht, en 32 buizen ook, en dat je alleen de ligging hoeft te corrigeren, en dat doet hij dan ook wel, maar uiteindelijk heeft hij nog meer buizen op het dak dan 40 , (48 maarliefst,) dat is een fiks percentage overcapaciteit tov 32 (150%)

als de capaciteit van de boiler ook in Mjoule zou worden uitgedrukt met water van 90 graden, en een keer met water van 60 graden is het makkelijker te zien welk deel van de warmte je warmtebehoefte er per dag uit ej boiler gaat, en of dat dan onder de 60 graden komt , of onder de 45 graden, en kun je ook de voeding door je zonnboiler makkelijk incalculeren.
je kunt dan zelfs een energie/temperatuurgrafiekje maken voor het verloop op een winterse dag en een zomerse dag.

je ziet dan ook wat je in de zomer over hebt of wat je cv ketel swinters zou moeten bijstoken. al blijft dat natuurlijk koffiedik kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door engelbertus op 09-01-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
engelbertus schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:50:uiteindelijk heb je met die trechtertjes wel evenveel energie gebufferd. als dat maar warmer is dan je minmaal temperatuur maakt het feitelijk niets uit, tenzij je echt heet water van 90 graden wilt hebben, terwijl je vat rondom de 75 graden is.
Nope. Er zijn twee verschillen met een 'conventionele' boiler.

1) je krijgt warmer water bovenin want het water van verschillende temperaturen mengt (bijna) niet. Warm water stijgt vanaf de (klein-diameter)laadspiraal door de geneste omhoog gerichte (/\) trechtertjes omhoog, waarbij het ahw. dóór het koude water heen gaat, maar er niet mee in contact komt. Wervelingen zijn er dus niet.
Als je bij een 'gewone' ketel een uur 80 graden 'oogst', is je hele ketel misschien tien graden opgewarmd, want bij een conventioneel (groot) spiraal stijgt het hete water op en vermengt zich met het koude water erboven. Als je de pomp te lang laat doorlopen gaat het water in de spiraal bovendien warmte van boven uit de ketel naar beneden transporteren,waardoor de energie-inhoud van de ketel wel gelijk blijft, maar de hele ketel dezelfde (lagere) gemiddelde temperatuur krijgt. Nu zal je dat voor vloerverwarming misschien een biet zijn, maar ik heb nu voor het douchen na een zonnig uurtje (conventionele installatie) vaak 120 liter van 30 graden, terwijl ik liever 40 liter van 60 graden had gehad (minder, maar wel lekkerder :9~ )

2)Je hebt aan het einde van de dag meer warmte gebufferd. Als een conventionele boiler op een zonnige dag gemiddeld 40 graden is geworden met een collector piektemperatuur van 60 graden rond het middaguur, en de collector om drie uur onder de 40 graden zakt, slaat de pomp af. Een trechtertjesboiler heeft een gelaagdheid. Bovenin zit 60 graden (piek van collector) en omdat je OP DAT MOMENT je evenveel energie hebt geoogst als een conventioneel systeem zit derhalve onderin KOUDER water (<40°C). De pomp zal net zo lang blijven doordraaien tot het koudste water in de ketel (helemaal op de bodem dus) warmer is dan je collector. Stellen we even dat het water onderin 15°C is, dan heb je dikke kans dat je tot 18:00 kan doordraaien met je pomp. De conventionele ketel was om 15:00 al afgeslagen. Je slaat PER DAG dus meer energie op.
het is waarschijnlijker dat niemand het trechtertjesidee kent, dan dat niemand het zou begrijpen, ik hoor er nu ook voor het eerst van iig.
is er ook zoiets in omgekeerde werking, voor als je water van 40 graden vraagt, en de boiler bovenin 90 graden is?
Bijna. Als je 40 graden vraagt mbv. 90 graden, mengt met retourwater in het circuit en het mengwater water komt na vraag retour naar de trechtertjes ketel op 35 graden (dat nemen we even aan want dat is iets lager dan je vroeg), dan stroomt dat retourwater via een zelfde soort, maar naar beneden gerichte (\/) serie trechtertjes naar beneden tot het op een laag stuit die kouder dan 35 graden is. Daar stroomt het zijdelings uit en verstoort de andere lagen niet. In een conventionele ketel zou de temperatuur in de hele ketel zijn gezakt en zouden bovendien de lagen weer worden gemengd.
of is het nieyt efficienter om dan meteen water van 40 graden te nemen, ipv 90 graden te mengen met koud water tot het 40 graden is? ( een groter temperatuursverschil verwarm je effcienter weer op, maar de hoeveel heid is minder dus het zou iets sneller gaan?)
Je verdunt je warmte in elk geval minder als je 40 graden afneemt; die 90 graden wil je laten zitten voor als je 60 graden (ivm legionella) nodig hebt voor tapwater/douche. Daarom zit de verwarmingsafname trechterkolom ook niet tot bovenaan (dat is die dubbele kolom trechtertjes boven elkaar die van halverwege de ketel naar beneden en naar boven steekt). Bovendien zit er op de boiler een tweede aftakking die je voor LTV kan gebruiken. Heet tapwater wordt helemaal bovenin afgenomen met een spiraal die ook boven zo'n kolom \/ trechtertjes hangt. Als je leidingwater van 15 graden opwarmt, valt het koude water door de trechtertjes helemaal naar beneden tot het water van minder dan 15 graden tegenkomt; neem je minder warmte af, dan stroomt het hoger zijwaarts uit.
en het vervhaal over de BAM was niet omdat ik interesse had in hun woning, maar alleen omdat die het had over de verwarmingsspiraal bovenin ipv onderin, zoals gebruikelijk.
Ah, misverstandje.
hoe verhoud het trechtertjes systeem zich dan tov een systeem met de verwarmingsspiraal bovenin? als de collector warm genoeg is zal het water bovenin ingevoed worden en de boiler opwarmen, maar is de collector niet warmer dan de bovenkant van je boiler, dan gaat het verloren, omdat het de bovenkant van je boiler afkoelt ipv verwarmt, en gaat de pomp van de collector dus niet aan ?
Die spiraal bovenin is leuk,maar daarmee zal je dus nooit je hele ketel opwarmen (tenzij je met kleppen gaat werken en alles bestuurt). Het aardige van het trechtertjessysteem is dat het "traploos" warm water in de ketel sorteert, elke aangeboden temperatuur kan benutten en als het even kan (als er genoeg warm collector water is, ongeacht het moment waaróp het beschikbaar is) tot op de bodem heet maakt. Elk greintje warmte wordt direct opgenomen en uitgesorteerd.
En inderdaad, bij een bovenspiraal heb je al snel een halfvolle warme ketel. En een halfvolle koude 8)
het verhaal over zonnecollectorern en de aansluiting en boilers is zo wel stukken ingewikkelder materie dan een simpel PV systeem. dat is neerleggen en aansluiten en klaar. enige is dat ej even de omvcormer(s) moet afstemmen op de grootte van het systeem.
je zou er bijna electrisch door gaan verwarmen :p >:) ipv met gas en waterleidingen buffers, koppelingen, pompen en kleppen te gaan werken.
Neem dan in elk geval een warmtepomp, dan kan je tenminste die zonnewarmte electrisch opslaan 8) Enne, het uitknobbelen van de juiste verhouding tussen aantal panelen, spanning per paneel, vermogen, oppervlak, omvormers, strengen, is ook een verhaal van hogere wiskunde of veel puzzelen hoor...

[ Voor 7% gewijzigd door el jonco op 09-01-2010 21:19 . Reden: traploos en gelaagdheid is een slechte combinatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2749/4259680475_275d36e547.jpg
Om mijn zonnepanelen sneeuwvrij te maken moet ik alleen maar het platte dak op. Een laddertje van 3 meter volstaat.
Veel heeft 't niet opgeleverd, maar toch voldoende om ruim twee uur TV te kijken :)

Ik verbaas er nog steeds over dat de zonneboiler het best wel goed doet. Dat komt o.a. doordat het leidingwater nu rond de 6 °C is. Sinds de installatie in augustus 2009 is de opbrengst van de zonneboiler vaak hoger dan de PV-opbrengst. Uitzondering is de maand november, waar de zon zich nauwelijks heeft laten zien. Grafiekje op m'n site

Lezen hier overigens mensen van ODE mee? De banner van Olino vind ik erg fraai, als ODE ook zo iets heeft zet ik het ook op m'n site.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 09-01-2010 21:53 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>In de Bollenstreek is zaterdagavond een grote stroomstoring. Naar schatting zitten 80.000 huishoudens in de gemeenten Lisse, Sassenheim, Voorhout, Katwijk, Noordwijk en Hillegom zonder stroom. >>
mijn zwager zit hier(lisserbroek), en de qsolar staat op de ups. (apc 1400vac)
het was in zijn huis 11 graden geworden.
zonder stroom geen ketel onsteking...

boileren en bufferen kan soms best handig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:01:
>>In de Bollenstreek is zaterdagavond een grote stroomstoring. Naar schatting zitten 80.000 huishoudens in de gemeenten Lisse, Sassenheim, Voorhout, Katwijk, Noordwijk en Hillegom zonder stroom. >>
mijn zwager zit hier(lisserbroek), en de qsolar staat op de ups. (apc 1400vac)
het was in zijn huis 11 graden geworden.
zonder stroom geen ketel onsteking...

boileren en bufferen kan soms best handig zijn.
Hmm een ketel op UPS is zeker geen gek idee, maar een omvormer van PV-panelen (of is de qsolar iets anders?) die een lokaal netwerkje voedt in fase met een UPS lijkt me om de een of andere reden nogal link.
Dan moet je nogal vertrouwen hebben in de veiligheid-circuits van beide apparaten om er zeker van te zijn dat de netspanning niet te hoog oploopt of zelfs gaat oscilleren (en dan niet op de gewenste 50Hz)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(qsolar is gewoon een combi zonneboiler (cv+ww))
ik heb de pv al vaker achterop de ups gehad, die gaat dan gewoon niet leeg,
of veel langzamer, maar laad enkel aan de ac zijde op.
als de ups vol is, levert de ups gewoon aan het net, met ongeveer 9 watt minder.
dit is de omvormer in de ups zelf die wat stroom steelt.
de ups is gewoon een bridge, met relais, en levert mooie sinus spanning waardoor een omvormer aanslaat.(230v 50hz)
met een eenvoudige ups, kun je al eenvoudig een island setup maken met grid connection.
echter wat ik daarna wilde, is strikt verboden.
een aparte stop voor de pv en de cv (met ups)
een aparte stop voor groep 1, de keuken en huiskamer.(met ups)
liander verbied dit expliciet.(achter de meter (!)) DOE HET DUS OOK NIET
natuurlijk is dit ook wel logisch voor werklui die in je huis komen,
de stop eruit betekend niet meer dat de power eraf is.
ik houd de ups gewoon standby voor situaties zoals nu bijvoorbeeld,
want het ging tenslotte om comfort ;-) heheheheh....
de qsolar krijgt trouwens nog niet eens 1 lampje load aan op de ups, en zit tussen de 25 en 45 watt,
terwijl de cv en ketel draaien.

toch is het jammer dat je geen ups tussen de meter en de stoppen op de hoofdschakelaar mag hebben,
echt afschakelen is dan nog steeds echt afschakelen met de hoofdschakelaar, een ups is dan eigenlijk gewoon een stroomboilertje.
in mijn apc smartups 1400 vac zit 1,5 kwh.
Afbeeldingslocatie: http://yabe.algebra.com/~ichudov/misc/ebay/ups/Smart-UPS-1400/dscf0001.jpg
een ups is normaal gesproken een apparaatje wat bij stroomuitval een computer in de lucht houd zodat je geen bestanden kwijt bent, als de ups bijna leeg is word de computer netjes afgesloten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JAN-B schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:26:
@ Polderboy:
Misschien kun je het herinneren, maar DIT schreef jij op 20 aug. 2006: Ik citeer:

Terugverdienen: Schei uit met dat verhaal, niemand (particulieren) wordt RIJK van zonnepanelen.
je buffert gewoon je energie rekening met ,, gestolde zonnestroom ,,.
Terugverdienen is voor EZ mietjes. Afvoeren!

Nog steeds mee eens? :Y
Ja.
Wat bedoelde je met - buffert je rekening met gestolde :? zonnestroom?
Moeilijke manier om te zeggen dat je overschot het net op vloeit en dat je het vanwege artikel 31c van de Elektriciteitswet in een kalenderjaar (al staat het er niet zo) mag terughalen van het net. Lees: overschot invoeden in zomer en/of op zonnige dagen bij laag eigen verbruik invoeden, 's-nachts en/of in de winter terughalen. Met "gestold" bedoel ik: je hebt een fysiek apparaat waarmee je fictieve kWh hebt gekocht. Die kWh komen uit het apparaat over een hele lange periode. Als de zon schijnt.

PS: fijn dat zelfs mijn oude berichten nog worden gelezen... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:17:
[...] Transport (auto...) is zo'n groot deel van het direct zichtbare energieverbruik van een huishouden dat ik het erg zinvol zou vinden om dat toch in een dergelijke tabel mee te nemen.
Mee eens

Voor mij is de auto 8400 kWh
Verwarming en warm water is 6116 kWh
Electra is 2200 kWh

De auto is de helft van alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 17:15:
[...]
SDE ist nicht im frage. Afschrijven en BTW wel. MIA en Vamil had ik tot nu toe nog nooit van gehoord.
... en dan heb je ook nog kleinschaligheidsaftrek ...

Een groot subsidiefeest voor MKB/bedrijven...

Succes!

@engelbertus
is reizen met openbaar vervoer zondoende ook een kleiner "offer" of eerder aantrekklijk dan in sneek bijvoorbeeld. er zijn hier geen trams, geen metro, en geen stadsbussen. wel lijndienst bussen en treinen, maar dan kom je met de bus alleen in bolsward, heerenveen en leeuwarden en met de trrein alleen tot stavoren of leeuwarden. nog wel een interliner naar alkmaar of lelystad, maar "in de buurt"is reizen met het ov niet te doen. dus ik vind het OV hier niet fijnmazig genoeg, en het rijd vaak slechts 1 keer per uur. als ik dan naar capelle a/d ijssel moet voor een vergadering, is dat wel mogelijk met OV maar toch een hele opgave.
Goed punt. Noord Nederland is inderdaad extreem beroerd qua openbaar vervoer. Dan is het "moeilijk kiezen", inderdaad. Dat zet het zeer gevoelige punt "energie impact eigen dan wel gebruikt vervoer" wel in een ongunstig daglicht. Maar het kwantificeren daarvan (ik bedoel: "eerlijk" proberen te vergelijken met mazzelpik regio zoals de Randstad) is natuurlijk duivels lastig. Voor een aanzienlijk deel van "de dagelijkse beslommeringen" blijft stedelijk of dorps verkeer over niet al te grote afstand natuurlijk maatgevend - en dat kan in meeste situaties echt nog steeds met de fiets. Zelfs in de huidige barre omstandigheden - we zijn al paar keer d'r op uit geweest, twintig km. op een dag, met gewone stadsbarrels. Zodra het op forensen of familie- dan wel bedrijfsbezoek over grotere afstanden betreft (regionaal tot nationaal), wordt het een compleet ander verhaal.

[ Voor 62% gewijzigd door zonnigtype op 09-01-2010 23:49 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

basfromasd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:02:
[...]

[afbeelding]
Je gebruikt de bovenste, kleine, voor tapwater en de grote voor verwarmingswater. Laat je zonneboilerregeling omschakelen op basis van behoefte. Tapwater krijgt in het algemeen voorrang.
Als je naverwarming door een combiketel gedaan wordt is de bovenste spiraal in je tapwatervat niet nodig.
Bas
Bas bedankt voor je schema. Tapwater krijgt dwangmatig voorrang?
We hebben op dit moment een HR combiketel van Nefit uit 1995 (met een nieuwe elektronische unit sinds mei 2009), voor de toekomst is dan een 2e spiraal zinvol, je weet maar nooit.
Al is het weer gewicht wat er bijkomt, zie onderaan.

@Bas, is het niet beter om de cv en de v.v. te onderbreken middels een 2e spiraal in de buffer boiler? En dan de ww aansluiting daarvan bovenin, weer terug te voeden naar de boiler die 2 etages hoger staat?
Want de v.v. staat in de zomer uit maar dan douche je waarschijnlijk vaker en dan is die bovenste 200 liter eerder leeg?
wij houden thuis van erg heet douchen, we draaien de thermostaatkraan altijd boven de 38gr.

Weet je misschien hoeveel een 200 en 400 liter vat wegen? ik kom bij die van 400 l een eigen gewicht van 160kg tegen, dat lijkt me erg veel.
Ik heb dat nodig voor de constructie berekening van de breedplaatvloer.

Op zolder staat ook nog mijn biljart 110 x 220 met 3 erg zware leiplaten erin . . ;)

Alhoewel, wellicht is een 2e vat beneden, vlakbij de v.v. warmte technisch (25 a 35gr in de winter) wel veel beter????

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
eric-pvt schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:57
Hij "was" weer erg lekker. Zum kokhalsen. "Deze rotte appel moest er uit" volgens (very) long-time persvoorlichtster Mandy Ros van Vattenfall/NUON. Ja. :/ . Hoe betrouwbaar zijn die drie mensen aan tafel? Directeur van (het door Centrica al lang te koop gezette, en door talloze problemen geplaagde) Oxxio (Kees-Jan Bus), die vreselijke gribus "namens" NL Energie (directie vertikte het om te komen - die zijn zich aan het voorbereiden om in Vlaanderen de volgende ranzige campagne op te zetten), "communicatie professional" Richard Neve (die in de uitzending loog over beeindiging van het contract in december, terwijl de opname van Kassa in januari was gemaakt...). Of Mevrouw Ros van (ex-)NUON, die zich kapot schaamde voor de "eigen" colporteur, maar het is beslist niet de eerste en het zal beslist ook niet de laatste zijn, ook al is het ratje uit de uitzending al snel de deur gewezen...

CDA gaat "kamervragen" stellen over de uitzending. Stelletje smerige hypocrieten. Ze hebben volop meegestemd vóór de liberalisering, en ze zijn voor de volle honderd procent mede verantwoordelijk voor de gore piratenpraktijken van dit soort "geliberaliseerde" partijen in een van de ergste "vrij" gemaakte markten van dit millennium. Waar uitsluitend "zo goedkoop mogelijk" en de Wet van de Jungle geldt. Ik heb hier al lange tijd voor gewaarschuwd (want deze ranzige bende woedt al jaren in NL), zelfs bij de oppositie, maar ik heb altijd nul op rekest gekregen. En nu gaat CDA het land van deze ratten redden? Of heeft mevrouw van der HO-daar-es-seffekes van diezelfde politieke partij hier weer een prachtig weerwoord op, en "extra controle door de NMa, en dan is het weer OK allemaal"?

http://kassa.vara.nl/actu...uws/zaterdag-in-kassa-28/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:01
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:47:
(qsolar is gewoon een combi zonneboiler (cv+ww))
ik heb de pv al vaker achterop de ups gehad, die gaat dan gewoon niet leeg,
of veel langzamer, maar laad enkel aan de ac zijde op.
als de ups vol is, levert de ups gewoon aan het net, met ongeveer 9 watt minder.
dit is de omvormer in de ups zelf die wat stroom steelt.
de ups is gewoon een bridge, met relais, en levert mooie sinus spanning waardoor een omvormer aanslaat.(230v 50hz)
met een eenvoudige ups, kun je al eenvoudig een island setup maken met grid connection.
echter wat ik daarna wilde, is strikt verboden.
een aparte stop voor de pv en de cv (met ups)
een aparte stop voor groep 1, de keuken en huiskamer.(met ups)
liander verbied dit expliciet.(achter de meter (!)) DOE HET DUS OOK NIET
natuurlijk is dit ook wel logisch voor werklui die in je huis komen,
de stop eruit betekend niet meer dat de power eraf is.
ik houd de ups gewoon standby voor situaties zoals nu bijvoorbeeld,
want het ging tenslotte om comfort ;-) heheheheh....
de qsolar krijgt trouwens nog niet eens 1 lampje load aan op de ups, en zit tussen de 25 en 45 watt,
terwijl de cv en ketel draaien.

toch is het jammer dat je geen ups tussen de meter en de stoppen op de hoofdschakelaar mag hebben,
echt afschakelen is dan nog steeds echt afschakelen met de hoofdschakelaar, een ups is dan eigenlijk gewoon een stroomboilertje.
in mijn apc smartups 1400 vac zit 1,5 kwh.
[afbeelding]
een ups is normaal gesproken een apparaatje wat bij stroomuitval een computer in de lucht houd zodat je geen bestanden kwijt bent, als de ups bijna leeg is word de computer netjes afgesloten.
Hier heb ik ook al eens over nagedacht :)

Ik kon ooit een 3200 VA UPS gratis krijgen, maar naast het feit dat ik hem te zwaar vond, zat ik mij wel af te vragen of je een UPS kan gebruiken om bij netuitval toch je PV te benutten. Al is het met deze dagen maar om de CV aan te houden inderdaad.

Uiteraard alles los van het net. Als de stroom wegvalt in de hele regio, wil ik best wel even met verlengsnoeren leven :)

Ik zou alleen de UPS niet continu aan het net hangen om te laden, maar in noodgevallen even opstarten, desnoods door de accu's even extern op te laden vanuit de auto, zodat er 220v AC is, en de PV omvormer kan opstarten. Een APC kan volgens mij in eilandbedrijf ook een koude start maken meen ik? (zonder live AC eraan)

Probleem is denk ik dat je op de een of andere manier de accu van de UPS moet bijladen, dus een loopback zou moeten maken, en dat klinkt erg onverstandig ;)

Wellicht met 12v naar AC omvormer voor in de auto, al leveren de goedkope varianten een hele slechte sinus af, en ik kan me voorstellen dat een PV inverter het vertikt om daar vriendjes mee te worden...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nogmaals een UPS voor de ketel is een goed idee en zou ik vooral niet nalaten.
Die kun je gewoon aansluiten zonder rare aanpassingen, gewoon zoals je een UPS normaal zou gebruiken.

Zo'n UPS is ook prima te gebruiken om andere apparaten te kunnen blijven gebruiken zodra je van het grid los bent, door een storing of wat dan ook.
Echter kijk wel uit dat je lood-accu's niet te ver ontlaad, want daar kunnen ze slecht tegen.

Ga een UPS echter niet gebruiken om een eigen energie-netwerkje op te bouwen, gecombineerd met een PV installatie.
Dan krijg je potentieel namelijk de meest vreemde dingen.
Je omvormer/UPS gaat namelijk zorgen voor de netfrequentie, waarmee de PV omvormer zal proberen te synchroniseren.
Deze zal ook de basis-netspanning leveren, welke door de PV omvormer omhoog getild zal worden naar gelang het vermogen beschikbaar is.
Daar zit 'm nu net het probleem. Je UPS zal proberen dit rond een vaste netspanning te houden, terwijl de PV-omvormer een vast vermogen zal proberen kwijt te raken aan je lokale grid.
Normaal is dat laatste geen probleem, aangezien je schier oneindig veel vermogen kwijt kunt wanneer je aan het net gekoppeld bent. In elk geval meer dan je zekering en omvormer aankunnen, waardoor de stijging in de netspanning minimaal is.
Wanneer je echter een losgekoppeld grid hebt, met een PV omvormer en een UPS die de netfrequentie aangeeft, heb je geen garantie dat je al je opgewekte vermogen kwijt kunt.
Zolang je dat wel kwijt kunt, waardoor de UPS flink moet bijleveren, is het ook niet echt een probleem, maar wanneer je dus zoveel vanuit de PV installatie levert dat je zelf niet meer kwijt kunt, heb je een probleem.
De spanning zal oplopen en in het gunstigste geval zal de beveiliging van de PV set ingrijpen en de boel afsluiten.
In een iets minder gunstig geval zal er een stroom gaan lopen in een andere richting dan bedoeld, door de UPS heen (afhankelijk van de opbouw van de UPS) waardoor die zal afslaan. Dan slaat ook de PV installatie af, omdat er geen netfrequentie meer is om mee te synchroniseren.

Ik denk dat de heel wat minder gunstige scenario's wel duidelijk zijn, toch?
Spanning loopt op, netfrequentie gaat flink schommelen, UPS gaat doorfikken (vrij letterlijk) en je hebt je apparaten aangesloten op een lokaal grid wat op z'n minst een niet werkende aardlek heeft (er loopt geen stroom door de grid-aansluiting, dus is daar ook geen stroomverschil te detecteren, dus klapt de aardlek er niet uit) en waarschijnlijker ook nog eens totaal niet goed gezekerd is. De UPS heeft een eigen zekering die niet zal doorfikken, omdat de UPS vrijwel niets levert en je PV setje zal gewoon lekker doorgaan met energie leveren tot waar 'ie voor bedoeld is.
Toch vervelend als je daar aan hangt als persoon.
Over het potentiaal tov de nul-leiding die je normaal hebt, kan ik eigenlijk niet goed inschatten. Waarschijnlijk is dat gewoon een zwevende spanning, maar ook die kan vervelend zijn als 'ie op de kast van een apparaat wordt aangeboden, welke niet geaard is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kijk, daar heb ik wat aan. Ik kon me al niet voorstellen dat het zo simpel was... :)

streep erdoor. Het zal gewoon niet werken, want ook spanning wordt gemonitord door de omvormer. Ik zie regelmatig in de logs dat ie af is geslagen omdat de spanning onder de 210 is gevallen, omhoog zal dus ook zeker een treshold zitten.

Is het dan wel mogelijk om een solar acculader te nemen, met op de accu een AC omvormer?

Om het moment van langdurige stroomuitval zou dan de omvormer losgekoppeld moeten worden, en aan de solar lader geknoopt. Die laadt de accu's, maar levert dus ook tegelijk stroom voor de AC omvormer.

Een laadregelaar hoeft immers niet noodzakelijk zijn vermogen kwijt, en een goedkope auto omvormer levert zo'n 150W, voldoende voor de CV ketel of andere kleine verbruikers.

Of zouden er andere manieren zijn? Ik zou best graag een oplossing willen hebben waarmee ik goedkoop een outage kan overbruggen, zonder dat er continu accu's aan het net hangen.

[ Voor 65% gewijzigd door Mistraller op 10-01-2010 02:49 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mistraller schreef op zondag 10 januari 2010 @ 02:47:
[...]

Of zouden er andere manieren zijn? Ik zou best graag een oplossing willen hebben waarmee ik goedkoop een outage kan overbruggen, zonder dat er continu accu's aan het net hangen.
Eric-pvt heeft het ook al min of meer gezegd, gewoon een UPS in huis nemen en die bij tijd en wijlen even inpluggen, zodat 'ie volle accu's heeft. (tijdschakelaar, ingesteld op een dag per paar week ofzo)
Wanneer je geen netspanning hebt, kun je die UPS van zolder halen en daar je apparaten op aansluiten.
Let wel dat bij een UPS je vermogen in VA moet rekenen en niet in Watt. Als je dus apparaten met een slechte cos-phi aansluit, moet je met hogere waarden rekenen, als je wilt kijken wat de (huidige) max. belasting van je UPS is.

Bijladen van accu's vanuit een PV set, zonder functionerend grid lijkt me lastig, aangezien je met je PV-installatie best wel hoge gelijkspanning hebt. Dat moet je dus op de een of andere manier omlaag transformeren naar bruikbare spanning voor je accu-lader. Feitelijk maak je dan weer een PV-omvormer en volgens mij zijn die dingen niet heel simpel zelf te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
engelbertus schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:05:

*KNIP heule lap tekst weg over de zonneboilert ;-)*
Ik heb mijn boiler idd genomen op gemiddelden.Volgens mij ben ik in mijn originele berekening niet eens uitgegaan dat we in bad gaan. Dat is namelijk minder dan 1x per maand. Met uitzondering van december overigens toen zat ik soms 3x per dag in bad.

Met gemiddeld verbruik en een boiler op 60 graden zouden we het 3 dagen moeten kunnen redden. Wij hebben hier lopen rekenen met 3 bufferdagen. Met een temperatuur hoger dan 60 graden dan loopt dit aantal dagen vrij snel op. Gewoonweg door de mengkraan terug naar 60 graden

De enige reden om een grotere collector te nemen is om de verminderde ligging te compenseren. Dit aan de hand van de berekeningen op de site van solar2all. Ik zeg zelf altijd 1:10 of 1:8 als verhouding tussen aantal vacuumbuizen en liter boilerinhoud. Bij mij is die verhouding dus 1:6.25

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:38
Mistraller schreef op zondag 10 januari 2010 @ 02:47:
[...]

Is het dan wel mogelijk om een solar acculader te nemen, met op de accu een AC omvormer?

Om het moment van langdurige stroomuitval zou dan de omvormer losgekoppeld moeten worden, en aan de solar lader geknoopt. Die laadt de accu's, maar levert dus ook tegelijk stroom voor de AC omvormer.

Een laadregelaar hoeft immers niet noodzakelijk zijn vermogen kwijt, en een goedkope auto omvormer levert zo'n 150W, voldoende voor de CV ketel of andere kleine verbruikers.

Je zou ook het vermogen van de panelen via een laadregelaar kunnen invoeden op de accu van een UPS.
Als de stroom uitvalt de omvormer afschakelen, DC stekkers uit de omvormer en in de laadregelaar. Doordat de panelen de UPS laden, kan deze langer blijven draaien. Eventueel kun je nog extra accu's aan de UPS hangen om de capaciteit te vergroten.
Een laadregelaar kan heel goedkoop (eur 10) tot prijziger, zelfs inclusief MPP tracker, zie bijvoorbeeld hier
Als je voor een omvormer gaat om je CV op aan te sluiten, zou ik voor de zekerheid wel een zuivere sinus omvormer nemen, er zit toch een hoop elektronica in je ketel.
Mooi idee wel, hoewel het hier in NL vast niet zo erg wordt als op dit eilandje

[ Voor 13% gewijzigd door Paide22 op 10-01-2010 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 14:32
Even tussendoor, wie heeft zijn gouden gids/telefoonboek al opgezegd zo in het nieuwe jaar?
met komst van alternatieven hoeft zo'n papieren berg zeker niet meer gedrukt en gedistribueerd te worden.

Opzeggen kan schriftelijk met het volgende formulier:
http://over.detelefoongid...2_1250584366443-Opzeg.pdf

ik heb al een blogje er aan gewijd, zodat velen die rompslomp tegen houden :)
(oh en zelf al geprint, ondertekend en gaat vandaag alvast op de post).

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 10-01-2010 10:16 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op zondag 10 januari 2010 @ 10:16:
Even tussendoor, wie heeft zijn gouden gids/telefoonboek al opgezegd zo in het nieuwe jaar?
met komst van alternatieven hoeft zo'n papieren berg zeker niet meer gedrukt en gedistribueerd te worden.

Goed idee, dat gaat hier vandaag ook nog op de bus.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of zouden er andere manieren zijn?
in een tuinhuisje zou je met een 12volt steca lader van de pv, deze direkt op de accu kunnen zetten,
een apc ups heeft namelijk gewoon 12 volt motorfiets accu`s.(of 24 of 48volt)
de apc ups schakel je in zonder netspanning door 2x2 seconden op <on> te drukken.
inderdaad moet je er geen sunny boy achterhangen, maar een steca 500 gaat heel goed.
met de software van de ups kan je hem vastzetten op min 210v max 232 vac,(50hz)
en dan gaat het best goed.
gewoon opladen en wegzetten is echter veel beter, in nog geen 5 maanden verliest de ups 20% accu.
vaak zal je hem nodig hebben als de zon niet schijnt, dus erg veel effort is niet nodig.
met 1,5 kwh en de cv die 50 watt gebruikt is het dan ook eens heel fijn zuinige verlichting etc te hebben,
je hebt dan een forse runtime.

ik heb dat ding helemaal uit elkaar gehad bekeken en bemeten, en softwarematig getweakt.
en de accus zijn dus motorfiets accuus, van 19,95 per stuk.
als je op je werk zo`n ding bij het afval ziet staan, zo ik zeggen meenemen,
en wat nieuwe accus erin en werken.
ik wil nog steeds erg graag de ups na de meter maar voor de hoofdschakelaar hebben,
dat is gewoon veilig, maar zoals gezegd het mag niet.
De enige reden om een grotere collector te nemen is om de verminderde ligging te compenseren.
plan dus ook hotfills mee
plan je man/vrouw mee als die van badderen houd
plan op basis van je watermeter
plan erboven

ik heb daar zeker geen spijt van,
plannen voor de cv kan niet, there`s no substitude for cubic inches.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bron nu.nl :
Bekend is dat een onderdeel van het hoogspanningsstation in Sassenheim defect raakte. Hoe dit kon gebeuren is tot nu toe een raadsel.

Door het winterweer is het energieverbruik hoger dan gemiddeld; mensen doen meer lampen aan en ook wordt er meer gebruik gemaakt van elektrische verwarmingen.

''Ons netwerk kan zo'n hoger energiegebruik prima aan'', zei een voorlichter van TenneT. De netbeheerder sluit eveneens uit dat het koude weer debet is aan het incident.
is dat even mooi tennet ! dan hoeft die uitbreiding er dus ook niet te komen,
kunnen er wat windparken aan, en laten we flink wat pv neerleggen dan in de zonnige kuststreek,
want zoals liander en tennet altijd zeggen : zonnepanelen belasten het netwerken over,
nou dat valt dus wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

Te laat...
Gisteren lag hij in de bus.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03:35

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Bij mij ook, maar stuur het wel vast op voor volgend jaar.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Off-topic:
Hoe staat het met de sneeuwhoogtes bij jullie?
In Enschede op dit moment zeer zware sneeuwval,er ligt al wel 20cm (geen sneeuwduin).

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Grappig dat die sneeuw best veel licht geeft.
Ik produceer toch leuk stroom en het zwarte oppervlak van m'n PV laat de vallende sneeuw meteen smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Speksteenkachel schreef op zondag 10 januari 2010 @ 11:46:
Off-topic:
In Enschede op dit moment zeer zware sneeuwval,er ligt al wel 20cm (geen sneeuwduin).
In tegenstelling tot afgelopen woensdag valt het nu in Amsterdam wel mee, de temperatuur is 1,2 oC boven nul. Er is een centimeter of 3 sneeuw gevallen, nu vooral drek.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hier blijft het zachtjes sneeuwen, nu is het bijna over... hier in de tuin ligt een centimer of 15

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Speksteenkachel schreef op zondag 10 januari 2010 @ 11:46:
Off-topic:
Hier een goede 50cm (30 km noordelijk van Helsinki), sinds de eerste week van december geen dooi meer gehad (-15 op het moment).

Morgen komt m'n eerste dubbel glas dus ik kan ook eens iets duurzamers doen dan een hoop electriciteit en hout verstoken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Zojuist Buitenhof gekeken, met aan tafel Wubbo Ockels, Marco van Veen (directeur SolarNRG), iemand van de gemeente Leeuwarden die veel met duurzame energie doet en Diederik Samson.

Diederik Samson liet zich lekker in het nauw lullen door de andere drie gasten.... ik hoop dat veel mensen dit gezien hebben.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

SasJo schreef op zondag 10 januari 2010 @ 00:15:
[...]

Weet je misschien hoeveel een 200 en 400 liter vat wegen? ik kom bij die van 400 l een eigen gewicht van 160kg tegen, dat lijkt me erg veel.
Ik heb dat nodig voor de constructie berekening van de breedplaatvloer.

Op zolder staat ook nog mijn biljart 110 x 220 met 3 erg zware leiplaten erin . . ;)

Alhoewel, wellicht is een 2e vat beneden, vlakbij de v.v. warmte technisch (25 a 35gr in de winter) wel veel beter????
160 kg leeggewicht is een normaal gewicht, de 500ltr hier was 180 kg
die 200 ltr kan zomaar 350 kg wegen, ik zou het niet graag op zolder hebben staan

ik zou (had ik zelf ook moeten doen) een flinke combiboiler nemen, groot buffervat met kleine drinkwatervat ineen

[ Voor 7% gewijzigd door sander817 op 10-01-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Goed initiatief. Er ontbreekt één kleinigheid aan, nl. die van het on-line kunnen opsturen, gegarandeerd dat de respons dan nog groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
VAndaar dat ik de tip ook op mijn blog geplaatst heb, dat maakt het voor zoekmachines ook makkelijker:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik ben het helemaal eens met NielsTN, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat de bezorging dan inderdaad gestopt wordt. Die bezorging is nu massaal en huis aan huis geregeld. Dat gaat ongeveer zo.
Ik ben meer voor een opt-in regeling waarin je b.v. een kaartje op moet sturen als je wel een gids wil. Second best is een massale opt-out regeling, die ook al bij NielsTN op de site stond: http://www.stopdetelefoongids.nl/ Voordeel hiervan is er duidelijk wordt hoeveel mensen die gids niet willen. Als groep sta je sterker dan alleen. Alleen dan maak je kans dat de oplage (en dus de verspilling) echt kleiner wordt. Besef dat de commerciële belangen groot zijn! Advertentieinkomsten en oplage gaan hand in hand.

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 10-01-2010 15:40 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Over bezorging van post e.d. we hebben nu een NEE NEE sticker op de brievenbus. En toch krijgen we nog steeds op regelmatige basis reclame in onze bus. Notabene van de TNT bezorger zelf en van folderbezorgers die te belazerd zijn om onze bak voorbij de open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bij mij niet regelmatig, hooguit af en toe.
Bij bezorging door TNT zelf is het bij ons altijd (wel ongevraagd en ongewenst) geadresseerd. En dan moeten ze het bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
anders gewoon eens de gids retour sturen naar een antwoordnummer/postbus??

zullen ze zeker weten te waarderen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

JeroenH schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:40:
Zojuist Buitenhof gekeken, met aan tafel Wubbo Ockels, Marco van Veen (directeur SolarNRG), iemand van de gemeente Leeuwarden die veel met duurzame energie doet en Diederik Samson.

Diederik Samson liet zich lekker in het nauw lullen door de andere drie gasten.... ik hoop dat veel mensen dit gezien hebben.
Ik hoop het ook, maar denk het niet. Cramer en vd Hoeven zullen zondag's om 1200 geen TV gekeken hebben :)
Wat ik niet wist is dat 1 koe voldoende biogas produceert om 5 huizen te verwarmen...
In Leeuwarden gaan ze zo een hele wijk verwarmen. Daarvoor moest wel maandenlang onderhandeld worden omdat dit volgens de regels niet mag :?. De installatie van de boer mocht alleen op z'n eigen terrein staan en de woonwijk is 5km verderop. Dat hebben ze opgelost door de boer een perceeltje in de woonwijk te laten kopen 8)7 .

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

harold65 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:04:
[...]
Wat ik niet wist is dat 1 koe voldoende biogas produceert om 5 huizen te verwarmen...
Dat is een waarheid als een koe :+

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 16:57
Ik heb altijd geleerd dat 1 koe(ienpens) genoeg gas produceert voor een gezin om op te koken en op te verwarmen. (of was het nu 1 persoon). Een koe staat dan ook continu (bescheiden) te boeren.

Uit de mest zal dan ook nog het een en ander te winnen zijn.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Ik hoop het ook, maar denk het niet. Cramer en vd Hoeven zullen zondag's om 1200 geen TV gekeken hebben :)
URL? Hier staat hij nog niet bij
Wat ik niet wist is dat 1 koe voldoende biogas produceert om 5 huizen te verwarmen.
Zo zie je maar weer dat je niet persé alles als probleem moet zien. wanneer we op grote schaal de boeren hun methaangas kunnen laten invoeden, krijgen we enerzijds groen gas en anderzijds verdwijnt het methaan als (24x?) sterker broeikasgas... Helaas zal niet al het methaan op te vangen zijn. Maar alle beetjes helpen en in methaangas-van-de-boer groengas heb ik meer vertrouwen dan in (GC's) compensatie-groengas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[...]

In Leeuwarden gaan ze zo een hele wijk verwarmen. Daarvoor moest wel maandenlang onderhandeld worden omdat dit volgens de regels niet mag :?. De installatie van de boer mocht alleen op z'n eigen terrein staan en de woonwijk is 5km verderop. Dat hebben ze opgelost door de boer een perceeltje in de woonwijk te laten kopen 8)7 .
Misschien is dit een idee

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
JeroenH schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:40:

Je kunt deze buitenhof aflevering hier zien: <klik> (oeps, net te laat...)

Het item over de Friese woonwijk die zijn warmte haalt uit koeienmest staat op new-energy.tv :<klik>

Ik vond Diederik Samson ook weer buitengewoon zwak. Hij snapt nog steeds niets van het duitse EEG systeem. In zijn ogen kost het duitse EEG systeem miljarden aan belastinggeld. Een beetje vreemd voor een feed-in tarief systeem wat wordt betaald uit een opslag op de electriciteits prijs. 8)7
Daarnaast is het duitse systeem ook zo efficient mogelijk ingericht. Met zo weinig mogelijk bureaucratische rompslomp. Kom daar in nederland maar eens om met dat slome SenterNovem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

sander817 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:17:
[...]

160 kg leeggewicht is een normaal gewicht, de 500ltr hier was 180 kg
die 200 ltr kan zomaar 350 kg wegen, ik zou het niet graag op zolder hebben staan

ik zou (had ik zelf ook moeten doen) een flinke combiboiler nemen, groot buffervat met kleine drinkwatervat ineen
Ik denk dat de 200 liter minder weegt dan 150 kg, de 300 weegt 130 kg, zie bijgaand lijstje;
http://www.hetzonneboilerhuis.nl/stalen%20vaten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:47:
[...]

Ik denk dat de 200 liter minder weegt dan 150 kg, de 300 weegt 130 kg, zie bijgaand lijstje;
http://www.hetzonneboilerhuis.nl/stalen%20vaten.html
Mijn 300 liter boiler was 72 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03:35

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

[b]
Ik vond Diederik Samson ook weer buitengewoon zwak. Hij snapt nog steeds niets van het duitse EEG systeem. In zijn ogen kost het duitse EEG systeem miljarden aan belastinggeld. Een beetje vreemd voor een feed-in tarief systeem wat wordt betaald uit een opslag op de electriciteits prijs. 8)7
Daarnaast is het duitse systeem ook zo efficient mogelijk ingericht. Met zo weinig mogelijk bureaucratische rompslomp. Kom daar in nederland maar eens om met dat slome SenterNovem.
Dat is nou juist het probleem met al die mafkezen aan de macht. Het is te simpel om door hun te kunnen/willen begrijpen.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
TD-er schreef op zondag 10 januari 2010 @ 09:15:
[...]

Eric-pvt heeft het ook al min of meer gezegd, gewoon een UPS in huis nemen en die bij tijd en wijlen even inpluggen, zodat 'ie volle accu's heeft. (tijdschakelaar, ingesteld op een dag per paar week ofzo)
Wanneer je geen netspanning hebt, kun je die UPS van zolder halen en daar je apparaten op aansluiten.
Let wel dat bij een UPS je vermogen in VA moet rekenen en niet in Watt. Als je dus apparaten met een slechte cos-phi aansluit, moet je met hogere waarden rekenen, als je wilt kijken wat de (huidige) max. belasting van je UPS is.

Bijladen van accu's vanuit een PV set, zonder functionerend grid lijkt me lastig, aangezien je met je PV-installatie best wel hoge gelijkspanning hebt. Dat moet je dus op de een of andere manier omlaag transformeren naar bruikbare spanning voor je accu-lader. Feitelijk maak je dan weer een PV-omvormer en volgens mij zijn die dingen niet heel simpel zelf te maken. :)
Ik had er ooit eentje staan, maar daar waren de accu's na een aantal jaren van kapot, en het was niet zo'n standaard maat dus die dingen waren me te duur.

Wellicht dat ik het overweeg, maar het mooiste zou zijn dat je die UPS dan op spanning kan houden met PV overdag om de runtime te verlengen.
Ik heb ook nog wel ergens zo'n action paneeltje dat 3W levert of zo. Wellicht levert dat een leuke druppellader op om in elk geval de accu vol te houden.

Aan de andere kant, mijn toekomstige NAS is ook al voorbereid op een eventuele UPS. Dus wellicht is het geen slecht idee om de NAS in elk geval achter een UPS te hangen.

Die UPS die ze op mijn vorige opdracht wegdeden was een 19 inch model, 3U, met nog een battery extension pack van nog eens 3U hoogte...Ik zou niet weten waar ik zo'n ding kwijt kan, en het kost een vermogen aan accu's. Kleiner kom ik geen krijgertjes tegen, deze 3200VA was al een kleintje voor onze begrippen. In het bedrijf waar ik nu werk is de UPS alleen maar ter overbrugging van het opstarten van de dieselaggregaten. En om hem voor de verkoop mee te nemen...voor je het weet ligt dat bakbeest 3 maanden in de garage stof te happen, om maar te zwijgen over de zeer lage WAF...

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 10-01-2010 22:13 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:53:
[...]

Mijn 300 liter boiler was 72 kg.
Wauw! met 1 of 2 spiralen?
Heb jij ook een eigen website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 11:24

MrScratch

I am rubber, you are glue

Mochten er mensen zijn die de Buitenhof uitzending gewoon op tv willen bekijken (zoals ik), maandagochtend om ongeveer 10.15 is er een herhaling op Ned2.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 10:54:
bron nu.nl :

[...]

is dat even mooi tennet ! dan hoeft die uitbreiding er dus ook niet te komen,
kunnen er wat windparken aan, en laten we flink wat pv neerleggen dan in de zonnige kuststreek,
want zoals liander en tennet altijd zeggen : zonnepanelen belasten het netwerken over,
nou dat valt dus wel mee.
Nou, met zoveel woorden heb ik dat die rakkers nooit horen zeggen. Het zijn de dombo's van EZ die dat rad van vuur voor de ogen van het nog veel dommere parlement laten draaien. En die stinken d'r massaal in...

Enige wat ze zeggen is dat we (peperdure) "slimme" netten nodig zouden hebben om al dat decentrale opwek gedoe te "faciteren". Of dergelijke onzin. We moeten nog heel wat jaartjes doormodderen voordat we in dat soort "Duitse scenario's" zouden moeten gaan denken met die geweldige "betrouwbare" netten van ons.

Zal wel een sneeuwvlok teveel zijn geweest op de hoogspanningskabel van TenneT daar in de bollenstreek? (teveel geld naar het buitenland geschoven, wellicht? :X )

@MajoorFataal

(kompelement voor de nick...)
Een beetje vreemd voor een feed-in tarief systeem wat wordt betaald uit een opslag op de electriciteits prijs. 8)7
Niet vergeten dat er al bijna tien miljard Euro aan Einspeise Vergütungen is uitbetaald in 2008 (voor alle hernieuwbare elektriciteit vallend onder het EEG, accumulatie van de verplichtingen aangegaan sinds april 2000). Is vorig jaar waarschijnlijk de 10 miljard Euro al gepasseerd, zie de prognose in december vorig jaar (pdf)...

Zulke bedragen kunnen ze zich geen enkele voorstelling van maken in Den Haag, zijn ze doodsbenauwd voor...

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 11-01-2010 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Vreemd patroon in koelkast verbruik van stroom en verloop van temperatuur en vochtigheid:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/153rx1l.jpg
De staafgrafiek is het stroomverbruik. De koelkast slaat elk uur een keer of 5 even aan maar die schommelingen zie je niet. Er zijn wel pieken te zien die over meerdere uren lopen. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@el jonco

Zou het kunnen zijn dat de koelkast vaker start maar meestal alleen een check doet?
De echte pieken zijn dan de echte start van de koeling met als gevolg de daling van de temperatuur en daling van de RV en de piek in je stroomverbruik.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
asvogel schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 21:56:
[...]

Toen we het huis (van eind jaren '20) kochten (in 2006) werd er op gaskacheltjes gestookt, via die gemetselde kanalen. Dat is vervangen door CV. Ik kwam, bij het aanbrengen van isolatie onder de vloer, ook nog een leiding tegen die erg naar olie/petroleum rook, dus dat zal nog van een eerdere installatie zijn geweest.

Enfin, in de voorkamer hebben we eenzelfde schouw & kanaal. We hebben de openhaardenspeecialist laten kijken of daar een pijp in te trekken was, maar vanwege een kleine bocht halverwege kon dat niet. Het kanaal was volgens hem verder goed dicht. De nieuwe stuclaag boven de schouw heeft wel al een klein scheurtje van de hitte, maar dat was te verwachten.
Net als bij hypotheken sta je er ook bij deze afweging alleen voor, ben ik bang:

De kachelspecialist wil een kachel verkopen en is bang dat de extra kosten voor isoleren van je schoorsteenkanaal zal resulteren in een 'dan maar helemaal geen kachel'. Hij geeft ook geen garantie op een lekvrij kanaal

De schoorsteenspecialist zal zeker de gevaren van CO-vergiftiging opvoeren, hij wil per slot van rekening ook inkomsten genereren.

Je moet dus zelf een keuze maken, ik heb de onzekerheid afgekocht en het kanaal laten renoveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Z24 heeft weer een duurzaam artikel....

<zucht> als er net zoveel PV/windmolens geplaatst werd als dat er over gel#lt is, had Nederland zeker een betere positie in de duurzame energie.....
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 09:07:
@el jonco
Zou het kunnen zijn dat de koelkast vaker start maar meestal alleen een check doet?
De echte pieken zijn dan de echte start van de koeling met als gevolg de daling van de temperatuur en daling van de RV en de piek in je stroomverbruik.
Dat zou wel een erg slimme koelkast zijn want ik denk dat hij al 15 jaar oud is (maar nog wel heel goed werkt). Eerst dacht ik nog dat het iets te maken had met het energieverbruik van de vriezer die in dezelfde kast op een aparte motor zit, maar het lijkt me sterk dat die zoveel invloed heeft op de temperatuur van de koelkkast.

Het is zo'n automatisch ontdooiende koelkast, maar daarvan had ik juist een andersom-verloop van de rv verwacht; de achterwand blijft koud tot hij ontdooit en de rv dus oploopt (druppels op de achterwand binnenin).

Misschien moet ik het zelfde eens doen voor de vriezer, kijken wat die voor ritme heeft en of de pieken in stroomverbruik (toch) uit de vriezer te verklaren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NielsTn schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:37:
Z24 heeft weer een duurzaam artikel....

<zucht> als er net zoveel PV/windmolens geplaatst werd als dat er over gel#lt is, had Nederland zeker een betere positie in de duurzame energie.....
:X
Ach, de gemeente Leudal wil hier aan de zuidkant langs de kanaaldijk windmolens plaatsen.
In ons lokale sufferdje was er een oproep om hier tegen te protesteren. Waarom? Omdat het uitzicht voor de burgers in het kleine kerkdorpje Egchel (inwoners, een goede 1.000) wordt verpest.

Dat is 2,5 km afstand. En daar gaat de NIMBY burger tegen protersteren. :( Ik ga echt een brief naar de gemeente Leudal sturen dat ik het belachelijk vind dat ze protesten krijgen. Hopelijk trekken ze zich niet zo veel van de protesten aan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
el jonco schreef op maandag 11 januari 2010 @ 07:45:
Vreemd patroon in koelkast verbruik van stroom en verloop van temperatuur en vochtigheid:
[afbeelding]
De staafgrafiek is het stroomverbruik. De koelkast slaat elk uur een keer of 5 even aan maar die schommelingen zie je niet. Er zijn wel pieken te zien die over meerdere uren lopen. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Dat de relatieve luchtvochtigheid stijgt als de koelkast temp daalt is niet zo raar toch? Heb je een grotere grafiek?

Het experiment met de vloerverwarming gaat goed. Ik heb de vloer invoer temperatuur op 31c gezet, en de ketelpomp draait nu 3x per dag een uur. Mocht de watertemperatuur van de ketel onder de 35c komen & de ketel heeft langer dan 5 minuten niet gedraaid dan slaat de ketel aan (op de allerlaagste stand, zoals altijd). De vloer blijft nu zo'n 19c.
Waarom werkt dit? De hoeveelheid toegevoegde warmte moet gelijk blijven aan de afgegeven hoeveelheid, anders wordt de vloer warmer dan 19c. De hoeveelheid toegevoegde warmte aan de vloer is gelijk aan de afkoeling van het rondgepompte water. De afkoeling van dat water is 31c - 21c = 10 graden. In de voorgaande situatie was de afkoeling maar 1 graad (20c invoer -19c uitvoer). Effectief wordt er per rondgepompte liter water 10x zoveel warmte afgegeven. Je hoeft dus ook 10x minder liters rond te pompen.
840wh (vloerpomp) + 1440wh (ketel)= 2280 wh startsituatie, nu is het 540 wh gecombineerd.
Besparing 1,7 kwh/dag (met de pompen op de hoogste stand was het verbruik 3,5 kwh /dag, tov nu dus 3 kwh/dag minder, ofwel een factor 7 minder(!)). Enkel deze laatste bespaar actie is goed voor pakweg 240 kwh/ jaar, dus een leuke 50€/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik zat nog eens na te denken over die temperaturen en omdat het over die trechterboiler ging, en dan voor gebruik voor ltv verwarming.
stel je hebt een normale boiler, of combiboiler, met water van 60+ graden. hoe doe je dat dan met cv water van 30 graden? dan kun je toch niet afmixen? stel je wilt het water in je systeem niet hoger dan 40 graden, dan kun je dat niet uit je boiler halen?

zelfs met trechterboiler wordt dat lastig toch? behalve als je onderuit kunt tappen en er voor zorgt dat die boiler daar niet te warm word. ( als je maar doorgaat het bovenste water warmer en warmer te mken, zal het uiteindelijk onderin ook warm zijn.
dan kun je beter een 2e boiler gebruiken die je op 40 graden houdt, of de cv op een doorstroomspiraal door je boiler laten lopen?

en over UPS, als je die standaard tussen je cv ketel zet, dan blijft die toch opgeladen? het enige nadeel is dan de levenduur van de accu? of heeft dat geen invloed? ik bedoel. waarom zou je de UPS uberhaupt afkoppelen ? de UPS heeft toch maar weinig gebruik van zichzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:38
TD-er schreef op zondag 10 januari 2010 @ 01:32:
Nogmaals een UPS voor de ketel is een goed idee en zou ik vooral niet nalaten.
Die kun je gewoon aansluiten zonder rare aanpassingen, gewoon zoals je een UPS normaal zou gebruiken.
Hier iemand die slechte ervaringen heeft met het gebruik van een UPS voor zijn CV:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1072

Brommende pomp met kans op kapot draaien omdat de sinus niet goed zou zijn.
Raar dat het wel goed genoeg is voor PC electronica...
Wie kan hier iets zinnings over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als de pomp een 230V wisselspanningsmotor is dan is dat goed te begrijpen. Als je dan geen goede sinus hebt dan krijg je gekke effecten.

Bij een computer is de golfvorm niet zo kritisch. Daar wordt het toch naar gelijkspanning getransformeerd door een schakelende voeding. En die lust heel erg veel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dan toch maar sunny backup ? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Als ze een xxs versie op de markt brengen. EUR 4000 exclusief installatie vind ik nogal veel geld.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 09:07:
@el jonco

Een koelkast is erg eenvoudig: Een thermostaat (bimetaaltje) die in of uitschakelt afhankelijk van de temperatuur. De compressor loopt, of loopt niet. Meer toestanden kent een koelkast echt niet.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:28

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:17:
[...]

Transport (auto...) is zo'n groot deel van het direct zichtbare energieverbruik van een huishouden dat ik het erg zinvol zou vinden om dat toch in een dergelijke tabel mee te nemen.
Dan doen we dat toch! Welke gegevens wil je weten??
Auto Km/jaar - Fiets Km/jaar - Gebruik OV - Vliegtuig- Zon/Ski vakanties - ............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:39
Mistraller schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:56:
[...]

Een koelkast is erg eenvoudig: Een thermostaat (bimetaaltje) die in of uitschakelt afhankelijk van de temperatuur. De compressor loopt, of loopt niet. Meer toestanden kent een koelkast echt niet.
Wellicht wel twee themostaten, één voor het koelgedeelte, één voor het vriesgedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mistraller schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:56:
[...]

Ho, ho, niet zo neerbuigend over een koelkast hè. Die van ons (amerikaans model, no-frost, no-odor, layered temperature zones) is nu al een stuk intelligenter dan een paar bi-metaaltjes :D

En ook het MIT (de 'Counter Intelligence Group') doet al onderzoek naar de intelligente koelkast:

"Refrigerators and freezers consume about a sixth of all electricity used in the American home. The refrigerator uses far more electricity that any other home appliance. We have designed and implemented a system to remotely gather information on fridge usage and temperature in the home. We intend to track data for multiple fridges in multiple living environments. By looking at these data, we hope to develop either a time-dependent or fuzzy logic algorithm so your fridge can 'predict the future' and adjust its behavior accordingly."

Afbeeldingslocatie: http://www.media.mit.edu/ci/images/ci_fridge.jpg

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paerad
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:15
nieuw jaar, en ik kan zeggen dat we de crt hebben vervangen door een Sharp,
het is de 40" LED TV, LC-40LE-700E geworden. ( full hd led tv. )

stroomverbruik minder dan verwacht, inclusief dreambox sateliet ontvanger kom ik voor deze mooie 40inch
op gemiddeld 65watt! (specs op website is 79watt)
gewoon standaard instellingen, ik heb de eco stand ingeschakeld. alhoewel zonder eco kom ik niet boven die 79watt.
(*das een mooie verbetering, 70cm CRT kwam gemiddeld uit op 135watt)

zonneboiler is besteld, het is een HRsolar HRS200 geworden, zonder verwarming ondersteuning,
prijs inc. installatie kom ik op eur. 3750,- eerst even geen sneeuw meer dan kan ie geinstalleerd worden.

nu even wachten op 20feb, dan is er weer een duurzame energie markt voor regio Haarlemmermeer voor de zonnepanelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:08:
[...]

Ach, de gemeente Leudal wil hier aan de zuidkant langs de kanaaldijk windmolens plaatsen.
In ons lokale sufferdje was er een oproep om hier tegen te protesteren. Waarom? Omdat het uitzicht voor de burgers in het kleine kerkdorpje Egchel (inwoners, een goede 1.000) wordt verpest.

Dat is 2,5 km afstand. En daar gaat de NIMBY burger tegen protersteren. :( Ik ga echt een brief naar de gemeente Leudal sturen dat ik het belachelijk vind dat ze protesten krijgen. Hopelijk trekken ze zich niet zo veel van de protesten aan.
Dan zal ik ook eens een protest gaan indienen want ik kijk er dan misschien ook tegenaan (hemelsbreed ca 15km) ;)
Men zal ze best zien staan op 2,5km, maar of daar hinder van is, dat is wat anders.
Dan zul je er toch echt wel dichterbij moeten wonen (500m ofzo)

Iets anders is dat de wind hier in Limburg toch het zwakste is van Nederland ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:17:
Iets anders is dat de wind hier in Limburg toch het zwakste is van Nederland ?
Het mooie bij windmolens is dat ze dan ook minder slijten. De molen heeft minder onderhoud nodig en gaat langer mee, waardoor de kwh prijs niet eens zoveel hoger is als dat je zou verwachten. Ik zou eerder zorgen dat ik mee kon doen, aangezien stroom van 10 cent / kwh nog steeds niet zo duur is ;).

Ik heb een informatie aanvraag voor 90 kwp PV binnen >:). Beschikbare ruimte 2400 m2 plat dak. PV oppervlak met dunnefilm is bijna 1000 m2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
al die snelwegen door het landschap. en die traces voor treinen. kunnen we daar nog tegen protesteren?

ik vind de zeedijk ook maar lelijk om tegen aan te kijken btw... ook maar afschaffen ?

in een dorp waar ik vroeger woonde was op een gegeven moment ook een plan om 3 windmolens te plaatsen langs de snelweg.

niemand vond het volgens mij en probleem.
maar toen. toch protesten. een aantal mensen uit de net-nieuwbouw witte schimmel aan het dorp, nota benen aan de andere kant van het dorp, vond dat ze hier voor hun rust was komen wonen en zo, dus die windmolens pasten daar dus gewoon echt niet bij!
Die windmolens zijn er dus ook nooit gekomen.
( t ging wel om echte windmolens 70 m ashoogte of zo? en geen particuliere molentjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

engelbertus schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:44:
niemand vond het volgens mij en probleem.
maar toen. toch protesten. een aantal mensen uit de net-nieuwbouw witte schimmel aan het dorp, nota benen aan de andere kant van het dorp, vond dat ze hier voor hun rust was komen wonen en zo, dus die windmolens pasten daar dus gewoon echt niet bij!
Die windmolens zijn er dus ook nooit gekomen.
( t ging wel om echte windmolens 70 m ashoogte of zo? en geen particuliere molentjes)
Herkenbaar. Wij wilden heel wat jaren geleden een hele verdieping op het toenmalige huis zetten. Natuurlijk kwamen hier protesten tegen vanwege het wegnemen van zon in de achtertuin.

Klinkt logisch toch?

Totdat je beseft dat protesterende huizen ten zuiden van je eigen huis staan 8)7 8)7

Dan denk je: die protesten worden zo van tafel geveegd, maar nee, 2jr procederen bleek hiervoor nodig te zijn om deze protesten niet ontvankelijk te laten verklaren om eindelijk te kunnen beginnen met bouwen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja.. helaas, zulke dingen gebeuren. procedures voor ouwen etc duren veel te lang. zulke simpele dingen zouden er veel eerder uitgefilterd moeten worden, plus een boete moeten opleveren bij die mensen, voor het moedwillig vertragen met "valse" voorwendselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
deejeebv schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:31:
[...]

Wellicht wel twee themostaten, één voor het koelgedeelte, één voor het vriesgedeelte.
Bij een klein vriesvak zeker niet hoor. Er zit maar 1 compressor in, dus een klein vriesvakje heeft het maar te doen met de koelspiraal van het hele systeem. Er is alleen wat meer leiding om dat kleine vakje heen gemaakt.

@Mars Warrior: Ik bedoelde de gemiddelde koelkast die de meesten hebben in elk geval. ;)

Het is echter wel zo dat de meeste systemen in de basis zo eenvoudig mogelijk zijn gehouden. Temperatuurzones worden meestal gemaakt door meer of minder koelleiding toe te passen, een laatje hier en daar en niet door een kleppensysteem oid.

No-Frost is simpelweg een tijdje de thermostaat negeren, zodat het koelvlak de temperatuur van de koelkast aanneemt. Bij vrijwel alle apparaten loopt het water dan weg in een klein bakje bovenop de compressor. Doordat de compressor warm wordt verdampt dit water.

No-odor, no-bacterie, etc is gewoon de soort kunststof van de binnenkant. Sommige kunststoffen pretenderen bacterie- en schimmelgroei tegen te gaan.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ de buitenhof aflevering:
Het hele probleem van de SDE is dat de overheid er überhaupt mee bezig moet zijn om deze veeboer te helpen met z'n project. De veeboer is afhankelijk van de goodwill en tijd van allerlei ambtenaren. Deze boer kan dan wel geluk hebben met de lokale overheid, maar die andere 10, 100 of 10.000 boeren die hetzelfde willen, krijgen die hetzelfde voor elkaar? Nee, omdat daar niet even een 1-2-3 tje gedaan kan worden met EZ en de provincie.
Het kan veel makkelijker: de vervuiler betaald ook eens écht toepassen. De subsidie op fossiel eens afschaffen. We kunnen dan zonder allerlei ambtenaren duurzaam investeren.
Mars Warrior schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:50:
En ook het MIT (de 'Counter Intelligence Group') doet al onderzoek naar de intelligente koelkast:

"Refrigerators and freezers consume about a sixth of all electricity used in the American home. The refrigerator uses far more electricity that any other home appliance. We have designed and implemented a system to remotely gather information on fridge usage and temperature in the home. We intend to track data for multiple fridges in multiple living environments. By looking at these data, we hope to develop either a time-dependent or fuzzy logic algorithm so your fridge can 'predict the future' and adjust its behavior accordingly."
Als je het mij vraagt een beetje suf onderzoek. Waarom zou een vriezer minder stroom verbruiken als je voorspeld hoe het apparaat wordt gebruikt? En wat is er aan te regelen dan?
Ik kan me voorstellen dat je koelkasten wel zuiniger kan maken, bijv. met een pomp met variabele compressie, waardoor je niet altijd met een COP van 0,5 zit. Of iets met een buitenradiator. Maar ik mis een beetje wat je daar voor zou moeten meten in een standaard koelkast.

[ Voor 34% gewijzigd door SpiceWorm op 11-01-2010 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Paide22 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:26:
[...]

Hier iemand die slechte ervaringen heeft met het gebruik van een UPS voor zijn CV:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1072

Brommende pomp met kans op kapot draaien omdat de sinus niet goed zou zijn.
Raar dat het wel goed genoeg is voor PC electronica...
Wie kan hier iets zinnings over zeggen?
Een slecht gevormde sinus icm de pomp had ik even niet aan gedacht, maar het lijkt me dat je dat ook wel kunt filteren zodat dat rustiger loopt.
Ik heb hier zelf wel eens een motortje gehad op een Victron UPS en daarbij was mij niet opgevallen dat die slechter draaide, maar dat motortje draaide ook niet op vol vermogen. Die Victron had een continue werking, om de uitgaande spanning stabieler te houden dan wat er in ging. Nadeel is dat die UPS een actieve fan had en nogal herrie maakte en ook vrij veel eigen verbruik had, waardoor de accu's en dergelijke ook buiten gebruik warmer werden en dus minder lang meegingen.

Ik heb trouwens nog wel een aantal van die Victron UPS-en liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

nu op nederland 2 bij de VARA: de volgende vraag, over energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zo meteen op Nederland 2 bij de Vara een uitzending "Volgende Vraag" over energie, zonnepanelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Darn... Sander is op mijn golflengte afgestemd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De subsidie op fossiel eens afschaffen. We kunnen dan zonder allerlei ambtenaren duurzaam investeren.
iemand gezien gisteren op canvas wat het opruimen van 3 kerncentrales van edf gaat kosten ?
het werd daar echt even duidelijk :
2000 miljard euro voor de fransen, zegge tweeduizend miljard kosten maatschappij,
edf mag gewoon weer een nieuwe bouwen.
verder werd er nog even gesteld dat die in normandie zeer onveilig is en indien het fout gaat belgie en nederland 10.000 jaar onbewoonbaar worden, want het gaat over plutonium &zuidwestenwind.
de onderhoudsstaat is erbarmelijk.
iemand nog goedkope stroom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 19:26:
[...]

iemand gezien gisteren op canvas wat het opruimen van 3 kerncentrales van edf gaat kosten ?
het werd daar echt even duidelijk :
2000 miljard euro voor de fransen, zegge tweeduizend miljard kosten maatschappij,
edf mag gewoon weer een nieuwe bouwen.
verder werd er nog even gesteld dat die in normandie zeer onveilig is en indien het fout gaat belgie en nederland 10.000 jaar onbewoonbaar worden, want het gaat over plutonium &zuidwestenwind.
2'000'000'000'000 euro?
Op welke termijn is dat nodig?
Dat is namelijk net iets meer dan wat de financiele crisis in Frankrijk heeft gekost... gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Misschien zijn dat de kosten van een ramp waarbij een aanzienlijke hoeveelheid splijtstof vrijkomt? Dan zou dat bedrag nog best kunnen. Ik heb de uitzending niet gezien, en helaas hebben de Belgische zenders geen uitzendinggemist.be o.i.d.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SpiceWorm schreef op maandag 11 januari 2010 @ 19:09:
[...]
Als je het mij vraagt een beetje suf onderzoek. Waarom zou een vriezer minder stroom verbruiken als je voorspeld hoe het apparaat wordt gebruikt? En wat is er aan te regelen dan?
Ik kan me voorstellen dat je koelkasten wel zuiniger kan maken, bijv. met een pomp met variabele compressie, waardoor je niet altijd met een COP van 0,5 zit. Of iets met een buitenradiator. Maar ik mis een beetje wat je daar voor zou moeten meten in een standaard koelkast.
Een ding dat ik me kan voorstellen is dat als de koelkast 'weet' wanneer de deur(en) gedurende een tijdsinterval vaak geopend worden, de koeling even op een laag pitje wordt gezet ipv na elke deuropening direct weer te gaan koelen.

En koelkasten zijn al wat intelligenter geworden: onze oude koelkast bleef gewoon doorgaan met koelen bij geopende deur. De nieuwe stopt direct als de deur wordt geopend en begint hevig irritant te piepen als dit langer dan 5min duurt...

Maar verder zou ik het ook niet weten :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ook hier is de 10-jaar oude glasbak afgelopen week vervangen door een LCD-scherm, een bescheiden 26" Philips full HD. Dat verlost ons van het energieslurpende digitenne kastje, want de TV heeft een ingebouwde DVB-T tuner met CI-slot.
Wel ontbreekt een voeding op de antenneplug, daarvoor moet je een z.g. power inserter gebruiken, het bijgeleverde exemplaar heeft een opgenomen vermogen van 1,3 W. Maar omdat de TV ook een USB-ingang heeft, heb ik het als volgt opgelost. Zie bericht. Met de aan/uit schakelaar van de TV wordt het opgenomen vermogen in uitstand nu echt 0.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op maandag 11 januari 2010 @ 19:19:
Zo meteen op Nederland 2 bij de Vara een uitzending "Volgende Vraag" over energie, zonnepanelen etc.
Matig interessant, althans er zat niet iets in wat ik nog niet wist. Ik heb nog een vraag over de moeizame verrekening van zonnestroom gemaild maar die is er niet doorheen gekomen, ook niet in het tweede deel van de uitzending consumenten24.nl. Jammer.

Leuk detail (leuk voor mij althans :)): Die Arjin van As is een collega van mij, ik zat vanmiddag nog bij 'm aan de lunchtafel. Nog een restant uit de Econcern-puinhopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

23:25

Lichtpunt
Nucleair Niets te Melden (NTM)
dat was de uitzending,
de titel slaat op de schoonmakers die uit het oostblok komen, lekker goedkoop,
de vaklui met 30 jaar ervaring zijn er door edf uitgedondert,
voor een onderhoudsrapport betaald edf 1500 euro als het niets te melden bevat.
ik ben nogal geschrokken.... de schoonmakers zijn de jumpers, niet die met een dwijltje in de kantine.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Mars Warrior schreef op maandag 11 januari 2010 @ 20:07:
[...]

Een ding dat ik me kan voorstellen is dat als de koelkast 'weet' wanneer de deur(en) gedurende een tijdsinterval vaak geopend worden, de koeling even op een laag pitje wordt gezet ipv na elke deuropening direct weer te gaan koelen.

En koelkasten zijn al wat intelligenter geworden: onze oude koelkast bleef gewoon doorgaan met koelen bij geopende deur. De nieuwe stopt direct als de deur wordt geopend en begint hevig irritant te piepen als dit langer dan 5min duurt...

Maar verder zou ik het ook niet weten :z
Tja, dan weet je in elk geval zeker dat je bederf in de hand speelt. Beter harder koelen als de deur vaak open gaat IMHO. Liever wat meer verbruik dan ziek te worden door bedorven etenswaren.

Onze vriezer gaat ook piepen als ie te warm wordt maar dat vind ik allemaal nog steeds niet echt intelligent. Dat vind ik net zo'n sigaar uit eigen doos zoals je bij auto's een extra NCAP ster kan verdienen door een piepje voor de gordelcontrole.

De techniek is nog steeds niet anders als 30 jaar geleden. Als je zo'n apparaat zuinig wilt krijgen moet je er een split unit van maken, of een andere manier waarop de onttrokken warmte beter wegkan, of zorgen voor kleine deurtjes waardoor de rest van de compartimenten niet opwarmt.

Ik weet zeker dat onze inbouwer niet zuinig is puur vanwege het feit dat het inbouw is. Inbouw koelkasten kunnen wat dat aangaat dus nooit A klasse hebben als ik het voor het zeggen had.
Onze vriezer in de garage is momenteel A++++++ omdat ie in de vrieskou staat ;) Dat is overigens een lademodel, waardoor de meeste kou netjes in de vriezer blijft. Maar ook in de zomer is onze garage de koudste plek van de woning, dus die staat daar ideaal.
In de winter bewaren wij overigens zowieso veel levensmiddelen in de garage, dus de koelkast deur gaat toch al minder open. (Normaal heb ik nooit een hele krat bier koud staan :9 )

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunrising
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07-2021
...zonneboiler is besteld, het is een HRsolar HRS200 geworden, zonder verwarming ondersteuning,
prijs inc. installatie kom ik op eur. 3750,-
Prijs excl. 1200 euro subsidie? Komend jaar willen we ook een zonneboiler laten installeren. Kunnen deze panelen van HRsolar ook in het dak verwerkt verwerkt worden of worden deze op het pannendak geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op maandag 11 januari 2010 @ 19:09:
@ de buitenhof aflevering:
Het hele probleem van de SDE is dat de overheid er überhaupt mee bezig moet zijn om deze veeboer te helpen met z'n project.
Dat is zeer bewust zo uitgeknobbeld door de beleidsambtenaren van EZ om (a) alle macht bij hen te houden (want zij beschouwen zich als "de Staat"), (b) energie nooit uit handen te geven (want met energie kun je staten maken en breken, en bevolkingen in toom houden), (c) hun vrindjes bij de e-bedrijven en bij de andere ministeries te vriend en aan het werk houden. Op kosten van de belastingbetalers. U en ik, dus.

Beetje gechargeerd, maar "een hoop waarheid" bevattend, schat ik in.

Effe heel wat anders, maar toch even genoemd. Voor de "verlichten van geest" onder u, of u nu "oud links", "nieuw rechts", "buitenpolitiek", of whatever bent. Op Tegenlicht van de VPRO was een uitermate interessante bijdrage van filosoof Slavoj Zizek over de problemen van de moderne samenleving - inclusief de "ecologische crisis" (zeg maar "het klimaatprobleem"), en het zoeken naar een "beter politiek model". Fascinerende man, die alles, zo lijkt het, uit zijn hoofd doet (let niet op het ietwat slavische accent, hij spreekt beter Engels dan menig Nederlands diplomaat of politicus). Op onnavolgbare wijze - ook zeer knap en eigentijds gefilmd. Complimenten voor de VPRO, en wat mij betreft een aanrader. Want zeer diep ingaand op de problemen van de moderne tijd. Genadeloze en harde analyse. Zou iedereen "moeten" zien:

http://www.vpro.nl/progra...ht/afleveringen/42792200/

(morgen om 14h55 herhaling, anders via Uitzending Gemist)

En nu weer on-topic: duurzame energie... ;)

Misschien wil onze Sjefke van de fictieve paarse stroom uit de Amsterdamse Zuid-as daar een interessante bijdrage aan geven? Ik verwacht toch minstens zijn advertentie straks onder deze bijdrage... 8)7

EZ heeft weer eens een (zoveelste) blunder gemaakt met aanvragen voor wind-offshore. Gepubliceerd formulier in Staatscourant bleek niet bruikbaar te zijn. Dus maar weer een nieuwe (zo houden ze zichzelf lekker bezig, allemaal niet verwonderlijk gezien de gigantische gruwelen van het doolhof die ze hebben opgebouwd onder de SDE...):

https://zoek.officielebek.../stcrt-2009-20345-v1.html

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 11-01-2010 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op maandag 11 januari 2010 @ 19:19:
"Vraag: RWE vraagt een vergoeding omdat we zijn overgestapt naar Essent"
Wordt enigzins op ingegaan (overstapboetes moeten altijd worden betaald als er contract wordt verbroken).

De crux is natuurlijk dat de afzender zwaar is gen***d. Want die is overgestapt naar het bedrijf wat opgevroten is door datzelfde RWE (maar die weigert om de naam te wijzigen). Die hem dat natuurlijk niet heeft verteld. Maar wel tussen neus en lippen door de "overstap"boete incasseert... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Laatst online: 15-09 13:33

stegen

8710Wp

Mistraller schreef op maandag 11 januari 2010 @ 21:31:
[...]

Onze vriezer in de garage is momenteel A++++++ omdat ie in de vrieskou staat ;) Dat is overigens een lademodel, waardoor de meeste kou netjes in de vriezer blijft. Maar ook in de zomer is onze garage de koudste plek van de woning, dus die staat daar ideaal.
In de winter bewaren wij overigens zowieso veel levensmiddelen in de garage, dus de koelkast deur gaat toch al minder open. (Normaal heb ik nooit een hele krat bier koud staan :9 )
Let op! Ik geloof niet dat alle vriezers geschikt zijn voor buiten temperaturen van -10, een kleine zoektocht op het net geeft verschillende verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op maandag 11 januari 2010 @ 22:55:
[...]

[...]

Wordt enigzins op ingegaan (overstapboetes moeten altijd worden betaald als er contract wordt verbroken).

De crux is natuurlijk dat de afzender zwaar is gen***d. Want die is overgestapt naar het bedrijf wat opgevroten is door datzelfde RWE (maar die weigert om de naam te wijzigen). Die hem dat natuurlijk niet heeft verteld. Maar wel tussen neus en lippen door de "overstap"boete incasseert... :X
en ik maar gespannen wachten tot ene Polderboy telefonisch vragen gaat stellen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:17:
Grappig dat die sneeuw best veel licht geeft.
Ik produceer toch leuk stroom en het zwarte oppervlak van m'n PV laat de vallende sneeuw meteen smelten.
Stel je hebt een paneel waarvan een deel bedekt is met sneeuw. Ik heb me af zitten vragen of de cellen die beschaduwd zijn (en dus minder vrije electronen hebben, en dus eigenlijk een weerstand/rem zijn op de stroom van andere wel belichte cellen) nu extra opgewarmd worden en de sneeuw doen smelten. Neem jij dat effect waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Betreft: Duurzame energie: Het probleem is dat de overheid zich er überhaupt nog mee moet bemoeien

Geachte heer Samsom,

Graag leg ik u deze stelling uit. Het lijkt erop dat de veehouder uit Friesland (in het programma Buitenhof) zijn investering rond heeft. Nu heeft deze boer het geluk dat de gemeente, de provincie en het rijk zich allemaal inspannen om dit project mogelijk te maken. Maar hoe zit dat dat met die andere 100, 1000 of 10.000 boeren die ook willen investeren in duurzame opwekking? Om niet te spreken over de andere duizenden ondernemers die vergelijkbare plannen hebben. Deze zijn allemaal afhankelijk van de goodwill en (vooral!) de tijd die de overheden er in willen investeren.

Wanneer het credo: "De vervuiler betaalt" wordt toegepast bij energieopwekking, kan de de SDE afgeschaft worden. Investeren in duurzame energie wordt op deze manier zekerder, met minder rompslomp (SDE) grootschaliger en efficiënter. De controle is nog volledig aan de overheid. Via de hoogte van de opslag op vervuilende energie kan de overheid het investeringstempo sturen. Door de opslag op te bouwen ben je zeker dat de meest kosten-efficiënte projecten als eerste worden gerealiseerd (zelfde idee als CO2 emissiehandel).
Een opslag op vervuilende energie lijkt mij sowieso terecht gezien de grote maatschappelijke kost van vervuilende uitstoot (anders gezegd: stopzetten van subsidie op kolencentrales).

Graag hoor ik van u wat u gaat doen om de overheid overbodig te maken als het gaat om kleinschalige energieopwekking. Ik hoef tenslotte ook geen vergunning aan te vragen als ik een jacuzzi of elektrische vloerverwarming plaats?

Ik zie uw reactie tegemoet.
Commentaar graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Over de koelkast: dit is het verbruik van onze koelkast vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/koelkast.png

Een paar effecten zijn duidelijk te zien:

* Tussen 06:00 en 17:00 loopt de temperatuur in de woonkamer kennelijk een klein beetje op (meestokende buren? overdag staat onze verwarming uit als we er niet zijn), want de koelkast moet steeds een klein stukje harder koelen om de binnentemperatuur op peil te houden.
* Om ongeveer 18:30 kwamen we uit ons werk. Dat betekent twee dingen: verwarming aan en de deur regelmatig open. Dat is duidelijk terug te zien in het energieverbruik.
* Waar de gekke 'break' bij 05:00 vandaan komt begrijp ik helemaal niet. Iemand?
Ik heb regelmatig mailcontact gehad met Diederik Samson, maar ik kreeg dezelfde soort antwoorden terug als we zagen in Buitenhof. Hij lijkt het goed te bedoelen, maar staat blijkbaar onder druk van zoveel (fossiele) kanten dat hij maar weinig voortgang in de duurzaamheid in Nederland kan bewerkstelligen. Op alle duurzame terreinen zie je de mensen uit de praktijk lijnrecht tegenover de overheid staan. Heel, heel jammer. Maar het is niet zo gek. Ik ben er van overtuigd dat vijftig jaar aardgaswinning dusdanig stevige fossiele belangen in de overheid heeft geplant, dat dat niet in een paar jaar weer af te breken is. We zullen wel moeten, maar het zal met grote strijd gepaard gaan. De gevestigde orde geeft niet graag op wat ze bereikt hebben, en al helemaal niet voor iets wat ze als iets compleet onzinnigs zien. Energiebesparing? Duurzame opwek? Allemaal veel te duur en veel te ingewikkeld wanneer je ook gewoon lekkere deals met de Russen kunt sluiten voor aardgasleveranties.

Je brief is netjes, maar je hoorde het in Buitenhof: Diederik ziet kolencentrales niet als probleem, want ze kunnen met biomassa gestookt worden. Zolang dat olietankersladingen met Indonesische palmolie zijn (en dat zijn het in de praktijk) is dat natuurlijk van de ratten besnuffeld, maar dat vertelt hij er niet bij. Hij noemt ze liever zelfs geen kolencentrales, als dat niet het toppunt van jezelf voor de gek houden is...

Hoe dan ook, ik benieuwd wat voor reactie je op de brief krijgt.

[ Voor 53% gewijzigd door JeroenH op 11-01-2010 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

stegen schreef op maandag 11 januari 2010 @ 23:09:
Let op! Ik geloof niet dat alle vriezers geschikt zijn voor buiten temperaturen van -10, een kleine zoektocht op het net geeft verschillende verhalen.
Wat gek. Ik zie een duidelijk verhaal. Er staat een minimum-temperatuur in de handleiding. Plaats je de vriezer in een ruimte die kouder dan dat is, dan koelt 'ie nauwelijks meer. Ofwel: hij blijft constant draaien maar slaagt er niet in de inhoud onder de -18ºC te krijgen, en gaat dan dus veel meer stroom gebruiken. Mistrallers vriezer zou dus best inmiddels energieklasse G------ zijn, en vol met eten van een graad of 3 onder nul zitten.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op maandag 11 januari 2010 @ 23:20:
[...]

en ik maar gespannen wachten tot ene Polderboy telefonisch vragen gaat stellen >:)
Ik was "dat andere" programma aan het bekijken.

Die mooie collega van Jeroen wist het op een gegeven moment ook niet meer zo goed (voorstelbaar, met uit het blote hoofd 21 posten op de nota proberen op een rijtje te houden, daar blijft zelfs een "geleerd" mens niet helemaal helder meer bij). Hij liet uit zijn mond vallen dat transportkosten bij netbeheer (toen ze nog variabel waren) 20 eurocent/kWh gekost zouden hebben. Hij herstelde zich wel, maar noemde niet het goede bedrag. Hangt natuurlijk van de netbeheerder af (tot op zekere hoogte), bij Liander/Continuon netbeheer was het in 2008 voor enkeltarief tm. 3x 25 A aansluiting slechts 4,138 eurocent/kWh incl. BTW (opgedoekt met invoering cap. tarief per 1-1-2009).

Die gast die 9 euro per kWh (alle kosten inclusief) betaalde vanwege invoering cap. tarief voor zijn garagebox (40 kWh jaarverbruik) was ook wel weer een mooie. Die mensen met "aansluiting zonder verblijfsfunctie" krijgen vanaf 1-1-2010 "slechts" de helft van de teruggave energiebelasting (precies: 119,62 Euri ex BTW), en worden dus alsnog gen****. Al mag je dat van Den Haag vast niet zo noemen...

@JeroenH
Zolang dat olietankersladingen met Indonesische palmolie zijn (en dat zijn het in de praktijk) is dat natuurlijk van de ratten besnuffeld, maar dat vertelt hij er niet bij. Hij noemt ze liever zelfs geen kolencentrales, als dat niet het toppunt van jezelf voor de gek houden is...
Nog niet. Eerst moeten de "duurzaamheidscriteria" voor palmolie vastgelegd worden. Die fel worden bekritiseerd door partijen in het zogenaamde RSPO overleg, maar natuurlijk worden gemasseerd door de partijen die een paar jaar geleden nog massaal palmolie naar NL sleepten en tegen lucratieve MEP vergoeding in de fik staken boven hun kolen (of gas) bedje. Artikel met grafieken "duurzame palmolie" (vraagteken) hier, met nadruk op niet-energie gerelateerde afzet (vnl. voedingsindustrie, al erg genoeg).

Nu wordt er voor energieopwekking o.a. hout uit Canada, koffieschillen uit Zuid Amerika, afvalhout (zogenaamd "schoon"), en waar dan ook de hand op "biomassa" gelegd kan worden op dezelfde wijze in de fik gestoken (of eerst vergast, dan idem), straks steeds meer onder de - ook al lucratieve - SDE condities. Zolang de bestaande centrales nog gebruikt kunnen worden (extreem lucratief, want al lang afgeschreven), gaat deze waanzin door. Zie ook dit artikel. Andere e-bedrijven gaan precies hetzelfde doen als er geen stokje voor gestoken gaat worden, Magnum van NUON (feitelijk ordinair kolen, maar dan "moderner concept) gaat ook biomassa-fähig worden gemaakt - als 't ie d'r komt, en daar lijkt het helaas op, wat Diederik daar ook van denkt. De e-bedrijven hebben maling aan wat Diederik denkt.

Uiteraard heeft het allemaal niets met een decentrale revolutie te maken. Die wordt dan ook op alle fronten bestreden door de bestaande orde. Waar Wubbo ook terecht (eindelijk) in het openbaar opmerkingen over maakte. Al vond ik hem nog veel te lief. Tja, het was natuurlijk nationale TV, dan kun je je goeie reputatie niet op het spel zetten door openlijk te gaan zitten schuimbekken over die "gevestigde orde". Ik zou gaarne eens een publieke figuur daadwerkelijk met het schuim op de lippen effe lekker eens een hoop herrie horen maken hierover op onze gezapige TV...

[ Voor 48% gewijzigd door zonnigtype op 12-01-2010 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op maandag 11 januari 2010 @ 23:44:
[...]

Die gast die 9 euro per kWh (alle kosten inclusief) betaalde vanwege invoering cap. tarief voor zijn garagebox (40 kWh jaarverbruik) was ook wel weer een mooie. Die mensen met "aansluiting zonder verblijfsfunctie" krijgen vanaf 1-1-2010 "slechts" de helft van de teruggave energiebelasting (precies: 119,62 Euri ex BTW), en worden dus alsnog gen****. Al mag je dat van Den Haag vast niet zo noemen...
tja garagebox , dus zal wel een automobiel hebben.
Vervuiler betaald (autobezit), in optima forma ;) al hadden ze het wat anders willen verwoorden/vormgeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
stegen schreef op maandag 11 januari 2010 @ 23:09:
[...]

burne schreef op maandag 11 januari 2010 @ 23:36:
[...]

Wat gek. Ik zie een duidelijk verhaal. Er staat een minimum-temperatuur in de handleiding. Plaats je de vriezer in een ruimte die kouder dan dat is, dan koelt 'ie nauwelijks meer. Ofwel: hij blijft constant draaien maar slaagt er niet in de inhoud onder de -18ºC te krijgen, en gaat dan dus veel meer stroom gebruiken. Mistrallers vriezer zou dus best inmiddels energieklasse G------ zijn, en vol met eten van een graad of 3 onder nul zitten.
De minimum temperatuur van onze vriezer is +10 graden. Zo warm is het dus niet in de garage, maar aangezien ik hem erg weinig hoor draaien geloof ik niet dat het ding er problemen mee heeft.

Punt is echter dat de compressor iets minder goed zijn werk kan doen omdat de werkdruk van de vloeistof wat lager is.

De meetwaarden in de vriezer zijn keurig 18 graden onder nul. Als de temperatuur boven de -10 raakt oid slaat ie overigens alarm.

Ik maak me er geen zorgen om, in mijn familie staan de vrieskisten al sinds jaar en dag in de garage / schuur en dat heeft nooit problemen gegeven. Ik moet wel zeggen dat ik er nooit eerder bij stil heb gestaan. Ik wil de vriezer wel eens een etmaal meten, maar ik weet eigenlijk al zeker dat het verbruik erg laag zal zijn vergeleken met een ander seizoen.

---------------

Pagina: 1 ... 30 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.