Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.921 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op maandag 11 januari 2010 @ 21:31:
[...]
Onze vriezer in de garage is momenteel A++++++ omdat ie in de vrieskou staat ;) Dat is overigens een lademodel, waardoor de meeste kou netjes in de vriezer blijft. Maar ook in de zomer is onze garage de koudste plek van de woning, dus die staat daar ideaal.
In de winter bewaren wij overigens zowieso veel levensmiddelen in de garage, dus de koelkast deur gaat toch al minder open.
Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat sommige vriezers niet goed kunnen functioneren bij temperaturen net onder nul omdat het koelmiddel process niet kan verdampen (= koelen). Daardoor kan de binnen-temperatuur van -18 toch omhoog gaan naar rond het vriespunt. Wel lekker zuinig, maar vis/vlees kan eerder bederven dan de bedoeling is. Je zou voor de zekerheid eens een min/max thermometer erin moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
JeroenH schreef op maandag 11 januari 2010 @ 23:32:
Hoe dan ook, ik benieuwd wat voor reactie je op de brief krijgt.
Bedankt, heb nog even wat toegevoegd over biomassa bijstook in de kolencentrale. Ben idd benieuwd naar de reactie.

@ je koelkast: zou het niet zijn dat de koelkast rond 6 uur? Dus dat een deel van het verbruik bij 5 uur hoort en een deel bij 6 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Mistraller schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 00:29:
De meetwaarden in de vriezer zijn keurig 18 graden onder nul. Als de temperatuur boven de -10 raakt oid slaat ie overigens alarm.
Okee. Geen probleem, just being cautious. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
SpiceWorm schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 00:38:
[...]

@ je koelkast: zou het niet zijn dat de koelkast rond 6 uur? Dus dat een deel van het verbruik bij 5 uur hoort en een deel bij 6 uur?
Lijkt mij ook, zelfde effect zie je ook (in mindere mate) een uur later. In neem aan dat plugwise nog wat fijnmaziger registreert dan per uur? Dan kan je het makkelijk checken.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 17:10
tja ik kan me voorstellen dat als je de vriezer in de kou hebt staan, het probleem dat de vriezer op warmt ook een STUk kleiner is. dat die dan af en toe wel wat moet koelen, op een minder efficiente manier dan anders, betekent niet meteen dat de vriezer ook minder zuinig is.

misschien dat de vriezer het bij de nachtelijke -5 niet voor elkaar krijgt te koelen, maar daar is vast een beveiliging voor. als het dan 0 graden of zo is. en hij kan wel weer koelen, is dat zo weer gepiept .. zoveel hoeft er niet gekoeld te worden, omdat de vriezer niet erg opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Joba schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 09:06:
[...]

Lijkt mij ook, zelfde effect zie je ook (in mindere mate) een uur later. In neem aan dat plugwise nog wat fijnmaziger registreert dan per uur? Dan kan je het makkelijk checken.
Nee stats zijn per uur. Je kan wel per 2 minuten de tussenstand bekijken (actueel verbruik).
Ik begin trouwens steeds vaker ook de plugwise scheduler te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
Joba schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 09:06:
[...]

Heb hier ook een poosje de Plugwise aan de koelkast gehad en zag hetzelfde resultaat. De koelkast gaat namelijk niet voor 30 seconden aan maar staat wel 15 minuten te draaien af en toe. Die 15 min kan dan inderdaad in twee uren vallen.
engelbertus schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 09:07:
tja ik kan me voorstellen dat als je de vriezer in de kou hebt staan, het probleem dat de vriezer op warmt ook een STUk kleiner is. dat die dan af en toe wel wat moet koelen, op een minder efficiente manier dan anders, betekent niet meteen dat de vriezer ook minder zuinig is.

misschien dat de vriezer het bij de nachtelijke -5 niet voor elkaar krijgt te koelen, maar daar is vast een beveiliging voor. als het dan 0 graden of zo is. en hij kan wel weer koelen, is dat zo weer gepiept .. zoveel hoeft er niet gekoeld te worden, omdat de vriezer niet erg opwarmt.
Het probleem wat ook vaak voorkomt (hier niet van toepassing) is dat het een koel/vries combi is met de thermostaat in de koelgedeelte. Het koelgedeelte komt echter nooit boven de +7 waardoor de compressor niet ingeschakeld. Het vriesgedeelte loopt langzaam op naar de ruimte temp.

[ Voor 47% gewijzigd door wmeester op 12-01-2010 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 16:04
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 00:30:
[...]

Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat sommige vriezers niet goed kunnen functioneren bij temperaturen net onder nul omdat het koelmiddel process niet kan verdampen (= koelen). Daardoor kan de binnen-temperatuur van -18 toch omhoog gaan naar rond het vriespunt. Wel lekker zuinig, maar vis/vlees kan eerder bederven dan de bedoeling is. Je zou voor de zekerheid eens een min/max thermometer erin moeten leggen.
Dat klopt natuurlijk niet. De verdamper is de koude kant. De condensor is de warme kant. Als een koelkast in de kou staat zou hij makkelijker moeten condenseren, dat wil zeggen, bij een lagere druk, dus hoeft de compressor minder hard te werken om genoeg druk op te bouwen. Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat de compressor zo snel kan compressen dat hij de verdamper leegzuigt voordat het verdampt, maar dat lijkt me ook sterk, want dan daalt de druk aan de koude kant en zou het koelmiddel juist beter moeten verdampen.

Ik denk gewoon dat die diepvries fabrikanten geen zin hebben om die dingen bij <10C te testen en daarom maar even in de handleiding zetten dat ze dat niet goed kunnen functioneren, maar ik hoor het graag van de eerste die met een gedegen uitleg komt waarom het problemen op zou leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Heb iets gelezen over dat bij vriestemperaturen de olie van de compressor te dik wordt en dat daardoor de compressor doorbrand.
Maar aan de andere kant: je zou verwachten dat er dan wel roodgedrukte waarschuwingen in de handleiding staan. Staan er niet. We weten het binnenkort, er komt een nieuwe AEG Arctis 60270 (270 liter en 180 kwh/jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik plaats hier een post die ik ook op fok heb geplaatst, niet zozeer omdat het met duurzame energie te maken heeft met wel dat ik met een relatief groot probleem zit met de stadsverwarming. Ik weet in dit topic vooral gekeken word naar isolatie, maar ik weet ook dat hier een paar zeer handige "warmte" mensen lezen en posten.

Ik woon in een studentenhuis met 12 man in centrum Utrecht. Echter zitten wij gebonden aan de stadsverwarming. Met een huis zonder enige vorm van isolatie stroomt de warmte het huis uit. Onze stadsverwarming is niet gekoppeld aan een centrale thermostaat, dus als de hoofdkraan aanstaat wordt het gehele huis verwarmt. Per kamer kan wel de radiator aan en uitgedraaid worden.

Probleem: veel buizen in het huis zijn niet geïsoleerd en mensen vergeten hun verwarming in de nacht uit te zetten.

Nu is het absoluut niet nodig om de stadsverwarming in de nacht aan te laten staan en is het idee om die om 00:00 uit te zetten en om 06:30 weer aan te zetten.

Maar; na veel zoeken kan ik nergens een tijdklok voor stadsverwarming vinden. De gehele verwarming wordt met een simpel hefboompje schakelaar aan of uit gezet. Ik wil dus dat automatisch gebeurt met een simpele klok.

Zijn er hier mensen bekend met zo'n dergelijke oplossing? Ik begrijp dat ik hier ook een echte warmte monteur voor nodig heb maar weet niet of dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik kan beamen dat koelkasten met een vriezer niet goed werken bij lage temperaturen. (zelf problemen mee gehad door een koelkast in een _errug_ koude aangebouwde keuken...). Ik denk dat het probleem ontstaat doordat koelkasten aanspringen als het koelgedeelte te warm wordt, en dat het vriesgedeelte dan wordt meegekoeld. Als de omgeving te koud is, dan wordt het koelgedeelte nooit zo warm dat de koelkast aanspringt, waardoor het vriesvak langzaam gaat ontdooien.

Bij mij was het opgelost toen ik de koelkast aanpastte zodat het lampje in de koelkast altijd bleef branden. Hierdoor warmt het koelgedeelte op en springt de koelkast weer aan. Wel energieverspiling natuurlijk :(

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Nou, dat lijkt me in geen geval een onoverkomelijk probleem. Ik snap niet precies hoe het nou werk, maar alles is wel te schakelen, mechanisch of elektrisch. Lijkt me dat je gewoon een tijdklok op de circulatiepomp kunt zetten. 's Nachts geen water rondpompen door het CV circuit, dan word er ook niets verbruikt.

Maar ik zou het daar niet bij laten en ook meteen thermostaatknoppen op de radiators zetten, zodat de ruimtes niet per ongeluk 25C gestookt worden als iemand even vergeet om uit te draaien. Daarnaast zou ik ook sowieso het laaghangende besparingsfruit plukken. De terug verdien tijd daarvan is zó kort dat zich dat zelfs voor een student in studentenwoning terug betaald. Denk aan buisisolatie in onverwarmde ruimtes (à €0,50 per meter ofzo), kierdichting en voorlichting(!!!). Dingen als geen gordijnen voor de radiator, maar wel voor het raam als het donker is, deuren dicht naar onverwarmde ruimtes en bewust met de radiator knop omgaan kunnen veel besparen en tevens het comfort verhogen.

Succes.

[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 12-01-2010 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:41:

Nu is het absoluut niet nodig om de stadsverwarming in de nacht aan te laten staan en is het idee om die om 00:00 uit te zetten en om 06:30 weer aan te zetten.
Goh die studenten tegenwoordig, die late uurtjes waren in mijn tijd nou net de uren dat er leven in de brouwerij was ;)

Volgens mij zou je kunnen kijken naar een zone-afsluiter in combinatie met een klokthermostaat. Wordt wel even googlen maar kijk eens bij danfoss, honeywell of heatnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:10:
Nou, dat lijkt me in geen geval een onoverkomelijk probleem. Ik snap niet precies hoe het nou werk, maar alles is wel te schakelen, mechanisch of elektrisch. Lijkt me dat je gewoon een tijdklok op de circulatiepomp kunt zetten. 's Nachts geen water rondpompen door het CV circuit, dan word er ook niets verbruikt.
Het is dus ook de bedoeling dat er niets rond gepompt wordt. Handmatig uitzetten kan ook en dan is het in de ochtend koud maar het verbruik op 0.
Maar ik zou het daar niet bij laten en ook meteen thermostaatknoppen op de radiators zetten, zodat de ruimtes niet per ongeluk 25C gestookt worden als iemand even vergeet om uit te draaien.
Daarnaast zou ik ook sowieso het laaghangende besparingsfruit plukken. De terug verdien tijd daarvan is zó kort dat zich dat zelfs voor een student in studentenwoning terug betaald.
Denk aan buisisolatie in onverwarmde ruimtes (à €0,50 per meter ofzo), kierdichting en voorlichting(!!!). Dingen als geen gordijnen voor de radiator, maar wel voor het raam als het donker is, deuren dicht naar onverwarmde ruimtes en bewust met de radiator knop omgaan kunnen veel besparen en tevens het comfort verhogen.
De isolatie (vooral in onze marmeren gang bij de voordeur) kan volgens mij ook enorm veel schelen; maar sommigen vinden dat lelijk en "dat tast de pracht van de gang aan". Of ze willen niet door een koude gang lopen. Een aantal discussies al verlopen en probeer ik dus op deze manier in onze vaste lasten te snijden. Nu ben ik zeker bewust van de korte terugverdiend tijd van alles en probeer ik daar mee de huisgenoten te overtuigen.

Bewust met de radiator knop ben ik heel goed in geworden, en ook voor anderen >:) . Op bijna alle deuren zit ook een dranger en extra branddeuren die de warmte ook nog vast houden.
zone-afsluiter in combinatie met een klokthermostaat.
Kijk dat zijn zoek combinaties die ik nog niet wist.

Nu is onze stichting niet echt happig om geld vrij te maken om te isoleren maar heeft het huis zelf ook nog wel een buffer om te bijvoorbeeld isolatie aan te schaffen of HR++ glas te nemen voor de meest koude kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:22

Maar; na veel zoeken kan ik nergens een tijdklok voor stadsverwarming vinden. De gehele verwarming wordt met een simpel hefboompje schakelaar aan of uit gezet. Ik wil dus dat automatisch gebeurt met een simpele klok.
De tweakers oplossing: neem zo'n grote wekker van de Hema, haal de minutenwijzer eraf en maak, bijvoorbeeld met meccano, een 2:1 vertraging aan de kleine wijzer. Laat die een armpje (meer meccano) bewegen dat het hefboompje omzet. Als je een opwindbare wekker gebruikt is deze oplossing 100% elektronicavrij (en daarmee off-topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
Weet je dat zeker? Een studentenhuis met 12 personen en die slapen allemaal netjes tussen 00:00 en 06:30? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilke schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:02:
[...]

Weet je dat zeker? Een studentenhuis met 12 personen en die slapen allemaal netjes tussen 00:00 en 06:30? :P
Niemand is werkelijk zo braaf hoor ;-) Maar de Master studenten en stagiairs wel. Hij die wel in de nacht op pad is komt om 06:00 thuis en duikt dan zijn bedje in ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo effe een berg sneeuw van de collectoren af gehaald.
Alleen een ijslaag zit er nu nog op de buizen en de bovenste rij kreeg ik niet geheel schoon (te ver weg)
En ja hoor de pomp draait weer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:28
SpiceWorm schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:08:
Heb iets gelezen over dat bij vriestemperaturen de olie van de compressor te dik wordt en dat daardoor de compressor doorbrand.
Maar aan de andere kant: je zou verwachten dat er dan wel roodgedrukte waarschuwingen in de handleiding staan. Staan er niet. We weten het binnenkort, er komt een nieuwe AEG Arctis 60270 (270 liter en 180 kwh/jaar).
Als je in de handleiding van een vriezer staat hoe je aan het typenummer kan zien voor welk klimaat hij bedoelt is. De compressor van vriezer wordt afgestemd op de lokale gemiddelde temperatuur en is inderdaad nooit bedoelt voor omgevingstemperatuur onder nul. De handleiding van een bosch vermeldt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 11:38
Diepvrieskisten mogen wel buiten, heeft ook te maken met roestvorming

ik snap sowiezo niet dat diepvrieskasten een a-label kunnen krijgen als je ze vergelijkt met kisten zie je pas wat voor krengen kasten zijn!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
studentenhuis
Het probleem met studentenhuizen is vaak dat energie en water bij de huur inbegrepen zitten, en dat er dus weinig of geen stimulans is om het verbruik in de gaten te houden. Tel daarbij op het aantal derdehands krakkemikkige koelkasten, relatief veel servertjes die staan te down- en uploaden en ik verwacht dat het energieverbruik van studenten erg hoog zal zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

technopeuter schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:27:
Diepvrieskisten mogen wel buiten, heeft ook te maken met roestvorming
Het heeft te maken met het vriesmiddel in de kist. Veel vriezers maken gebruik van 'nieuwe' koelmiddelen. Een vriezer met propaan als koelmiddel heeft geen probleem met lage temperaturen. Propaan kookt bij -42ºC, en raakt dus meestal z'n warmte wel kwijt. Isobutaan kookt bij -11ºC en is dus niet te gebruiken voor een vriezer die in een omgeving staat waar het kan vriezen. Bij -5ºC verloopt de warmteafgifte zo slecht dat van koelen geen sprake meer is.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier mensen die de graaddagen tabellen gebruiken om hun verbruik naar om te verrekenen en te kunnen vergelijken met voorgaande jaren.. Ik heb mijn verbruik voor dec van 172 Kub. Zit een ietsje kookgas bij, gedeeld door 498,3 graaddagen voor dec. regio Hoek van Holland. Kom ik uit op 0,34 m3 p.g.d.
Komt hier bij andere mensen met een goed geisoleerd huis ongeveer een zelfde getal uit? Of maak ik mijn berekening niet goed. Kan helaas niet vergelijken met mijn gebruik van dec 2008. Heb daar de tabellen niet volledig van.. maar moet destijds een behoorlijk hoger gemiddelde gegeven hebben..
Weet iemand wat een nulwoning p.g.d. zou mogen hebben als gemiddelde.. Ik kan over het verbruik van dergelijke woningen alleen vinden dat ze 12.5 Kw per vierkante meter pj voor verwarming zouden mogen gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:32:
Zijn er hier mensen die de graaddagen tabellen gebruiken om hun verbruik naar om te verrekenen en te kunnen vergelijken met voorgaande jaren.. Ik heb mijn verbruik voor dec van 172 Kub. Zit een ietsje kookgas bij, gedeeld door 498,3 graaddagen voor dec. regio Hoek van Holland. Kom ik uit op 0,34 m3 p.g.d.
Komt hier bij andere mensen met een goed geisoleerd huis ongeveer een zelfde getal uit? Of maak ik mijn berekening niet goed. Kan helaas niet vergelijken met mijn gebruik van dec 2008. Heb daar de tabellen niet volledig van.. maar moet destijds een behoorlijk hoger gemiddelde gegeven hebben..

....
Ik reken op dezelfde manier. 0,34 is erg netjes. Ik kom weliswaar wat lager voor december (0,31) maar heb sinds half december een houtkachel. November 2009 zat ik op 0,38. Voor januari zit ik tot nu toe op 0,22 m3 per graaddag. Dubbele pret als ik bedenk dat ik vorig jaar in de winter (t/m maart) nog op 0,58 zat... Je kan hier in principe een prognose uit berekenen voor het hele jaar, maar houd er rekening mee dat het aantal kuubs per graaddag in het tussenseizoen ws een stukje lager is. Uitgaande van jouw 0,34 heb je dus met 3000 graaddagen ongeveer een jaarverbruik van 1020 kuub, maar is dat ws een overschatting, vooral als je ook een zonneboiler hebt.

Ons huis is een hoekwoning van 150 m2 uit 1983.

[ Voor 8% gewijzigd door Joba op 12-01-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Komt hier bij andere mensen met een goed geisoleerd huis ongeveer een zelfde getal uit?
....
Met behulp van onze houtkachel blijf ik op +/-0.22 m3/graaddag steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Weet iemand wat een nulwoning p.g.d. zou mogen hebben als gemiddelde.. Ik kan over het verbruik van dergelijke woningen alleen vinden dat ze 12.5 Kw per vierkante meter pj voor verwarming zouden mogen gebruiken..
Ik hou het ook op die manier bij. Ik reken alleen met pure graaddagen en ik ga geen correctiefactor toepassen afhankelijk welke maand het is. Het gaat mij om de onderlinge vergelijking van de maanden en dan maakt zo'n correctiefactor niet uit.

Ik kwam voor december 2009 uit op 0,47m3/graaddag. In 2007 was dit nog 0,62m3/graaddag.

Voor januari 2010 kom ik naar verwachting uit op 0,42m3/graaddag. Hier zit nog wel mijn kookgas + warm water bij in.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan volgens mij niet simpel dit vergelijken met anderen.
Joba geeft al een bepalend feit aan, de m2 en wat voor een woning, maar ook bezettingsgraad.

Ik denk dat dit een goed middel voor jezelf is.
Je kunt zo makkelijk meerdere jaren vergelijken en het effect van de genomen maatregelen zien.
Zolang je een dalend cijfer ziet ben je goed bezig tov het gasverbruik.
Het zou bijv ook kunnen betekenen dat je hout aan het stoken bent, een warmtepomp hebt aangeschaft, electrisch aan het verwarmen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Joba schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:58:
[...]

Ik reken op dezelfde manier. 0,34 is erg netjes. Ik kom weliswaar wat lager voor december (0,31) maar heb sinds half december een houtkachel. November 2009 zat ik op 0,38. Voor januari zit ik tot nu toe op 0,22 m3 per graaddag. Dubbele pret als ik bedenk dat ik vorig jaar in de winter (t/m maart) nog op 0,58 zat...
Ons huis is een hoekwoning van 150 m2 uit 1983.
Wat heb je, naast de houtkachel en zonneboiler, gedaan om het zo drastisch te verminderen?

Wij zaten in december voor een tussenwoning uit 79 op 0,53.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houtkachels maken dus ook nog een heel verschil.. Jammer dat we geen rookgaskanaal hebben..

Ik ben dan vooral benieuwd naar mensen die combi hebben van HR met zonneboiler+cv-ondersteuning..

Hoeveel kub hout verstoken mensen in een seizoen als dit, waarin het behoorlijk koud is.. en maakt dit een groot verschil met de prijzen van het hout... Ik zou nie zo snel weten hoe ik hier in de randstad eenvoudig aan hout zou kunnen komen..

Overigens wel uber gezellig in huis, vlammetjes ed. staat nog hoog op het wensen lijstje hier.. :D
JakeNL schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:04:
[...]

Met behulp van onze houtkachel blijf ik op +/-0.22 m3/graaddag steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
IJsbeer schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:12:
[...]

Wat heb je, naast de houtkachel en zonneboiler, gedaan om het zo drastisch te verminderen?

Wij zaten in december voor een tussenwoning uit 79 op 0,53.
We hebben t/m november 2008 verbouwd, de maanden daarna (dec t/m maart) was het 0,54 - 0,58. Ik vermoed dat we nog last hadden van bouwvocht. Deels is er een nieuwe vloer gestort en er is heel wat gestuct. Daar breng je best veel vocht mee naar binnen. Andere mogelijke oorzaken:
- op de plaats van de schuifpui zaten in het kozijn houten schotten met daartussen wat piepschuim (in afwachting van de levering van de schuifpui). En ook niet helemaal kierdicht natuurlijk.
- gordijnen pas sinds feb 2009.

Naast zonneboiler en houtkachel hebben we alleen nog HR++ glas laten plaatsen in de voordeur en op zolder (ipv enkel glas), hebben we onze slurpende VR-ketel vervangen door een HR-ketel en hebben we de instellingen van die ketel wat beter geregeld (45 graden watertemperatuur).
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:28:
Houtkachels maken dus ook nog een heel verschil.. Jammer dat we geen rookgaskanaal hebben..

Ik ben dan vooral benieuwd naar mensen die combi hebben van HR met zonneboiler+cv-ondersteuning..

Hoeveel kub hout verstoken mensen in een seizoen als dit, waarin het behoorlijk koud is.. en maakt dit een groot verschil met de prijzen van het hout... Ik zou nie zo snel weten hoe ik hier in de randstad eenvoudig aan hout zou kunnen komen..

Overigens wel uber gezellig in huis, vlammetjes ed. staat nog hoog op het wensen lijstje hier.. :D
[...]
Bij ons moest er een rookkanaal langs de buitengevel (hoekhuis) opgetrokken worden. Heb nog te weinig ervaring met aantal te verbruiken kuubs, maar pelletkachel in een eerdere post aan dat hij met 7 kuub gestapeld hout 35 GJ stadsverwarming uitspaart. Dat is equivalent voor 924 kuub gas. Als je hout moet kopen bij de reguliere haardhoutboeren ben je voor 7 kuub als je niet uitkijkt tegen de 1000 euro kwijt. Je moet dus slim aan hout komen om het ook economisch rendabel te maken. Dus zelf hout bij elkaar scharrelen of nat kopen en zelf drogen.

Ik ben van plan om samen met vrienden en andere gegadigden een business plan te schrijven om het beheer van een hakhoutbos op ons te nemen. Een hakhoutbos heeft specifieke ecologische waardes maar zijn er steeds minder omdat onderhoud arbeidsintensief is. Met de juiste connecties kunnen we door onderhoudsdiensten aan te bieden in ruil voor de houtopbrengst. Ik ben zelf een bioloog die in de ICT is beland maar mijn biologenhart gaat hierbij wel weer bloeien. Dat, plus dat het een verdergaande vorm van zelfvoorzienigheid is waarbij ook natuurbeschermingsorganisaties geholpen zijn biedt volgens mij wel perspectieven.

[ Voor 46% gewijzigd door Joba op 12-01-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij valt op dat wanneer het kouder is ook het verbruik per graaddag flink toeneemt.
sept 2009 0,03m3/grd
okt 2009 0,27m3/grd
nov 2009 0,55m3/grd
dec 2009 0,71m3/grd
Dus het heeft de schijn dat het verbruik progressief is.
Eigenlijk wel logisch, de hoger het verschil tussen binnen en buiten, de hoger de warmte-lekkage naar buiten.
Een ander feit is de opbrengst van de zonneboiler natuurlijk
okt 2009 417,2kWh ( -/- 1okt t/m 5okt geen opbrengstmeting beschikbaar)
nov 2009 255,0kWh
dec 2009 151,9kWh

In december 2000 zat ik op 1,1m3/grd

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:40:
Mij valt op dat wanneer het kouder is ook het verbruik per graaddag flink toeneemt.
sept 2009 0,03m3/grd
okt 2009 0,27m3/grd
nov 2009 0,55m3/grd
dec 2009 0,71m3/grd
Eigenlijk wel logisch, de hoger het verschil tussen binnen en buiten, de hoger de warmte-lekkage naar buiten.
Is mij ook opgevallen, maar is volgens mij niet zo logisch als jij aangeeft. Warmteverlies is toch rechtevenredig met het temperatuurverschil? Dus stel je hebt op een oppervlak een verlies van 300 W bij een delta T van 10 graden, dan zal dat theoretisch 600W moeten zijn bij een delte T van 20 graden?

Ik denk zelf meer aan hoeveelheid zonnestraling (waarbij naast directe straling ook diffuus licht een positieve invloed heeft) in combinatie met restwarmte in het huis en omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry, kijk effe naar de edit hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Joba schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:45:
[...]

Is mij ook opgevallen, maar is volgens mij niet zo logisch als jij aangeeft. Warmteverlies is toch rechtevenredig met het temperatuurverschil? Dus stel je hebt op een oppervlak een verlies van 300 W bij een delta T van 10 graden, dan zal dat theoretisch 600W moeten zijn bij een delte T van 20 graden?

Ik denk zelf meer aan hoeveelheid zonnestraling (waarbij naast directe straling ook diffuus licht een positieve invloed heeft) in combinatie met restwarmte in het huis en omgeving.
Ja, warmteverlies is rechtevenredig met de dT. Dus graaddagen zou constant moeten zijn. Maar nou is het bij sunhacker natuurlijk wel zo dat die grote zonneboiler met CV ondersteuning een flinke slok op de borrel kan doen als de dT laag is, maar dat dit aandeel kleiner wordt als de dT groter is. Daarnaast is de zoninstraling ook nog eens lager in de winter. Overigens is het rendement van een ketel bij lage buitentemperatuur natuurlijk ook lager, omdat de aanvoer lucht kouder is, wat nog versterkt wordt door de hogere aanvoer temperatuur van je CV ketel. Een eveneens niet te vergeten factor is de natuurlijke warmte van de bewoners en elektrische apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:40:
sept 2009 0,03m3/grd
okt 2009 0,27m3/grd
nov 2009 0,55m3/grd
dec 2009 0,71m3/grd
Een ander feit is de opbrengst van de zonneboiler natuurlijk
In december 2000 zat ik op 1,1m3/grd
Misschien heeft dit te maken met de isolatieschil van de woning..
Ik heb hierin hele andere resultaten..

sept. 2009 0.38m3/grd
okt. 2009 0.35m3/grd
nov. 2009 0.36m3/grd
dec 2009 0.34/grd.

Tussenwoning, goede dak en muurisolatie. geen vloerisolatie. vloerverwarming, zonneboiler hr ketel. 4 pers bezettingsgraad, altijd iemand thuis. in het stookseizoen de verwarming op 20 graden.. nachtverlaging tot 19.5 van 23.00 tot 06.00.
Warmwater en kookgas zijn inbegrepen bij de berekening.. Stooktemp cv. onder de 40 graden.. stooklijn 0.50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:28:

[...]
Ik ken een hovenier in de buurt, ik heb hem ingehuurd om een boom in onze tuin om te zagen. Sindien komt hij af en toe langs om een boomstammetje te dumpen (die hij ook nog eens op lengtes zaagt).
Daarnaast hengel ik wel eens bij een kozijnenproducent, waardoor ik aan meranti en merbau blokken kan komen die voor hem afval zijn.
Kost niks, alleen voelde ik gisteren mijn onderrug weer toen ik een partij hout stond te kloven voor de winter 2010-2011.

Vlammetjes:
Als je een goede kachel hebt die de rookgassen laat circuleren, kan je het hout min of meer vergassen ipv simpel verbranden. Zolang de termperatuur maar hoog genoeg is, zie je de hele verbrandingskamer met 'losstaande' vlammen. Dit zijn gassen die uit het hout komen en vervolgens verbranden. Leuk om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Joba schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:32:
[...]
Als je hout moet kopen bij de reguliere haardhoutboeren ben je voor 7 kuub als je niet uitkijkt tegen de 1000 euro kwijt.
1000 euro? 8)7
Nou ik weet niet waar dat is maar is veel te duur.
Ik heb 40 euro per kuub betaald, reeds gekloofd en thuis bezorgd.
Nou moet ik wel zeggen dat ik het hout samen met twee buren heb besteld (totaal 21 kuub) en daardoor 5 euro per kuub kwantum korting heb gekregen van onze lokale boer.
Pallethout is gratis en kurkdroog dus dat is ook nog een optie, de meeste bedrijven willen er graag vanaf.
Probeer anders met een paar buurtbewoners kwantum korting te krijgen, is nog gezellig ook om met de buurt hout te verslepen :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 14:32
Vandaag een officiele uitnodiging van een (landelijk opererende) politieke partij in mijn gemeente ontvangen. Of ik wil meepraten/denken over duurzaamheid regionaal/lokaal en hierop beleid te schrijven....
Pittig, maar toch leuk compliment dat uit onverwachte hoek toch ('stiekum') je blogje gelezen wordt ! :)

Andere tweakers hier die op zo'n soortgelijk politiek pad geraakt zijn door hun duurzame blog??

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
over de graaddagen
hoe kom je aan betrouwbare gegevens van graaddagen, bijvoorbeeld dezelfde als die de energiebedrijven gebruiken?

ik wil graag de graaddagen eens naast mijn eenheden voor de blokverwarming gaan leggen, maar heb zelf daarvan geen gegevens bijgehouden.

en ik vraag me ook af wat de definitie is van een graaddag. dat is 24 uur dat de temperatuur onder 20 graden was ?
als het buiten 20 graden is heb ik bijvoorbeeld waarschijnlijk de kachel nog niet aan... is dat om te rekenen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:09:
[...]

over de graaddagen
hoe kom je aan betrouwbare gegevens van graaddagen, bijvoorbeeld dezelfde als die de energiebedrijven gebruiken?

ik wil graag de graaddagen eens naast mijn eenheden voor de blokverwarming gaan leggen, maar heb zelf daarvan geen gegevens bijgehouden.

en ik vraag me ook af wat de definitie is van een graaddag. dat is 24 uur dat de temperatuur onder 20 graden was ?
als het buiten 20 graden is heb ik bijvoorbeeld waarschijnlijk de kachel nog niet aan... is dat om te rekenen ?
Ik haal ze hier Engelbertus... ik denk veel mensen http://www.kwa.nl/index.php?id=204 kun je misschien voor je eigen verbruik de jaren vergelijken..

Wikipedia: Graaddag ;)

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[...]

Ik meen dat hier de grens van graaddagen op 18 graden Celsius is vastgesteld door KNMI (herstel: 17 graden volgens deze bron) en KNMI)
Belgie heeft weer een iets andere grens meen ik ergens ooit op Google gevonden te hebben...

jip: hier 16,5 graden Celsius.

[ Voor 25% gewijzigd door NielsTn op 12-01-2010 17:30 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]
over de graaddagen

Ik reken het aantal graaddagen gewoon zelf uit adh van de gemiddelde etmaal temperaturen die je bij de KNMI van heel wat plaatsen kunt downloaden. Ik haal daar ook de zonuren en zonnestraling vandaan.

Daarna is het simpel: gemiddelde etmaaltemperatuur < 17 graden dan is het verschil het aantal graaddagen voor die dag. Is de gemiddelde etmaaltemperatuur >= 17 graden, dan is het aantal graaddagen 0 voor die dag.
En met het aantal graaddagen per week kan ik aan de hand van de gemiddelde aantal graaddagen / jaar voor mijn woonplaats en mijn gasverbruik over die week het jaarverbruik voorspellen.

Ik gebruik de gegevens van KWA dus niet. Excel is mijn vriend in deze...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Misschien is het een idee om een 'standaard-Tweakers-Graaddag-meetmanier' te bedenken en die in de startpost te zetten? Op die manier zijn de gasverbruiken die mensen posten vergelijkbaar...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:41:
Misschien is het een idee om een 'standaard-Tweakers-Graaddag-meetmanier' te bedenken en die in de startpost te zetten? Op die manier zijn de gasverbruiken die mensen posten vergelijkbaar...
Ik hou gewoon de richtlijn van KNMI aan, en benut de info van KWA (met de dichtstbijgelegen locatie, da's Volkel).
Kennis van mij heeft eens in zijn werkkring die data vergeleken, en dat zag er goed uit (dus betrouwbaar/nauwkeurig) (bron: luchtmachtbasis, meteo :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik ben van plan om samen met vrienden en andere gegadigden een business plan te schrijven om het beheer van een hakhoutbos op ons te nemen. Een hakhoutbos heeft specifieke ecologische waardes maar zijn er steeds minder omdat onderhoud arbeidsintensief is. Met de juiste connecties kunnen we door onderhoudsdiensten aan te bieden in ruil voor de houtopbrengst. Ik ben zelf een bioloog die in de ICT is beland maar mijn biologenhart gaat hierbij wel weer bloeien.
M'n ouders verkopen hout op stam (eiken) voor een 25euro de kuub. Je moet dan zelf de bomen zagen, korten, kloven en drogen. Maar je hebt gelijk dat in de meeste particuliere bossen te weinig onderhoud gepleegd wordt, omdat er te weinig kennis aanwezig is bij de beheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik hou 18-temperatuur aan als graaddag. Ik haal de info rechtstreeks per dag van de site van het knmi ( daggegevens.cgi ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 15-09 16:57
[...]

Ik ben van plan om samen met vrienden en andere gegadigden een business plan te schrijven om het beheer van een hakhoutbos op ons te nemen.
Dit heb ik ook gedaan, businessplan bestond er bij mij uit: "zal ik wat onderhoud in je bos plegen" Eigenaar/beheerder: ja goed

Op deze manier ben ik nu bezig een populierenbos te "dunnen" (hier moet de helft van de bomen uit) en een bos met voornamelijk grove den weer op orde te brengen.

Populierenhout is niet het mooiste hout, maar wtf: het brandt en is gratis!

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
burne schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:30:
[...]

Het heeft te maken met het vriesmiddel in de kist. Veel vriezers maken gebruik van 'nieuwe' koelmiddelen. Een vriezer met propaan als koelmiddel heeft geen probleem met lage temperaturen. Propaan kookt bij -42ºC, en raakt dus meestal z'n warmte wel kwijt. Isobutaan kookt bij -11ºC en is dus niet te gebruiken voor een vriezer die in een omgeving staat waar het kan vriezen. Bij -5ºC verloopt de warmteafgifte zo slecht dat van koelen geen sprake meer is.
Ik heb het ff opgezocht maar de zojuist aangeschafte vriezer zit r600a in wat isobutaan is. De vriezer is te groot om in de kelder te passen. Ik hoop dat je ongelijk hebt.

@houtkachel, bijna passiefhuis isolatie, hr cv en zonneboiler
Weliswaar van Pa & Ma (ja... het eigen huishouden was maar erg kort, maar da's offtopic), maar desondanks toch interessante cijfers. Ze gaan zo rond de 400 m3 voor verwarming uitkomen. Bij 2500 graaddagen is dat 0,16 m3 per graaddag. 650 m3 en 160 m2 vloeroppervlak.
Er wordt nog zo'n 6 kuub hout verstookt wat zo uit m'n hoofd +/- 800 m3 gas equivalent is.
Belachelijk veel nog voor een huis met deze isolatie, maar het is lastig achterhalen wat nu precies het probleem is.
Heb laatst het phpp7 vakket (passiefhuis rekenpakket) 'geregeld' om de epc gegevens van de bouw in te voeren. Als het berekende verbruik flink lager komt dan het huidige verbruik weten we dat het zit in dingen als kierdichting en koudebruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Mistraller schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 00:29:
[...]

[...]

De minimum temperatuur van onze vriezer is +10 graden. Zo warm is het dus niet in de garage, maar aangezien ik hem erg weinig hoor draaien geloof ik niet dat het ding er problemen mee heeft.

Ik maak me er geen zorgen om, in mijn familie staan de vrieskisten al sinds jaar en dag in de garage / schuur en dat heeft nooit problemen gegeven. Ik moet wel zeggen dat ik er nooit eerder bij stil heb gestaan. Ik wil de vriezer wel eens een etmaal meten, maar ik weet eigenlijk al zeker dat het verbruik erg laag zal zijn vergeleken met een ander seizoen.
Vind ik ook wel een interessante. Heb halverwege de herfst eens gemeten wat het weekverbruik van de diepvries was (tafelmodel met laden), en dat was toen 2,5 kWh/week. Op dit moment is dat rond de 1 - 1,5 kWh per week. De temperatuur in de schuur is net boven nul (3-4 graden), en in de handleiding staat dezelfde +10 als minimum. (overigens: de diepvries zou zo'n 250 kWh+ per jaar moeten verbruiken, maar een globale schatting geeft aan dat ik waarschijnlijk nog maar net op de helft kom, puur omdat ie in de schuur staat.

Nu moet ik wel zeggen dat er aan de zijkanten veel spullen tegen staan (= ook een soort isolatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo effe een berg sneeuw van de collectoren af gehaald.
fout advies : 3 liter op-pomp plantenspuit, water erin, schepje zout erbij,
vernevelstand aan, en spuiten maar vanuit het zolderraam.
tsja, je moet wat als alle meters op 0 blijven staan, en je raakt daar geirriteerd van,,,,,
(met een vlakke plaat schuif de heleboel er zo af)
anyway, ook de pv gedaan... beetje debiel maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:01
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 00:30:
[...]

Onze vriezer heeft een metertje in de deur. Dat staat gewoon keurig in het vakje waar het wijzertje altijd hoort te staan.
SpiceWorm schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:08:
Uh...is een vriestemperatuur van -18 voldoende? ;) Bedenk dat die koelleiding nog wel kouder is als het de kist induikt, want de leiding loopt door de hele kast voordat ie weer opnieuw door de compressor gaat. En als het dus maar net aan -18 wordt, dan zou het een eeuwigheid duren voordat het ding op de gewenste temp zit.

De stelling dat fabrikanten de waarde opgeven omdat ze anders geen A++ label meer mogen gebruiken, danwel niet getest hebben bij lage temperaturen vind ik nog het meest plausibel.

Een koelkast met vriesvakje is een ander verhaal. Het bevestigt des te meer mijn eerdere post over koel-vriescombi's. Het vriesvakje heeft zich maar te redden met de koeling van de koelkast, en de bijbehorende thermostaat....

Daarom hebben wij ook een losse koelkast en een losse vriezer. Waarbij vermeld moet worden dat de koelkast in de garage alleen bij feestjes gebruikt wordt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

flitspaal.nl schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 20:56:
Ik hou 18-temperatuur aan als graaddag. Ik haal de info rechtstreeks per dag van de site van het knmi ( daggegevens.cgi ).
Ik zie nu dat KWA ook van 18graden uitgaat, in ieder geval bij de gewogen graaddagen (wnat die gebruik ik). Vandaar dat ik verschillen zie. Als ik 17 vervang door 18 dan zijn de KWA gegevens identiek aan mijn berekeningen.

Vreemd op zich, al zie ik dat het in de prognose gasverbruik niet heel veel uitmaakt en zolang je het gebruikt om je eigen jaargegevens te vergelijken mag je natuurlijk elke graaddag definitie nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 22:45:
[...]

fout advies : 3 liter op-pomp plantenspuit, water erin, schepje zout erbij,
vernevelstand aan, en spuiten maar vanuit het zolderraam.
tsja, je moet wat als alle meters op 0 blijven staan, en je raakt daar geirriteerd van,,,,,
(met een vlakke plaat schuif de heleboel er zo af)
anyway, ook de pv gedaan... beetje debiel maar het werkt wel.
Goede tip! Maar gaat de alu rand van de panelen dan niet oxideren?
Of gewoon goed naspoelen (regenwater)?

Heb ik vrijdag wat te doen als ze hier de CV waterzijdig inregelen. Ben benieuwd wat ik ga merken qua comfort, gasverbruik etc.
Ook daar nog info dat je kan delen met ons Eric?
:)

@Marswarrior: ik zie in tabblad "Toelichting" van KWA inderdaad daar weer een 18 graden Celsius genoemd worden. Ik heb zelf hierover al per email een vraag gesteld of dit een typefout is en de data dan nog wel valide is.
18 of 17 graden, 1 graad verschil, en typefout is een mogelijke oorzaak.
ALs er meer mensen vragen stellen hierover volgt ongetwijfeld wel een feedback :)

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 12-01-2010 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
over de graaddagen, ik heb wel eens op de site van t knmi gekeken, maar kon daar geen graaddagen vinden. die daggemiddelden, zijn die in een tabel of moet je die elke dag
"ophalen"
op zich hoef ik alleen maar te weten hoe de graaddagen globaal verdeeld zijn per jaar, en een jaartotaal van zeg de afgelopen 10 jaar. en dan t liefst van 1 april tot 1 april elke keer. want dan is de meteropname.da kan ik ook eindelijk eens kijken hoeveel ze me genaaid hebben die twee jaar dat ze geschat hebben, omdat de meter geen stand meer bleek te hebben op de opname dag.

maar het is inderdaad wel een verschil welke grenstemperatuur je aanhoud.
ik kom nu net thuis
kachel hele dag uit gehad, en ga hebm niet voor een uurtje of zo nog aanzetten...t is hier nu 12 graden in huis..... warm wordt het toch ook niet meer. en zonder thermostaatkraan zit er niets anders op dan uit als je niet thuis bent vind ik.
zo zijn er veel dagen geweest, dus in principe zijn mijn graaddagen niet bij 18 graden, maar nog een stukje lager, waardoor je gewon eenhele periode minder stookt.
ik denk dus dat een eventueel verschil in m3 per graaddag bij lagere temperaturen wel degelijk kan als je huis niet erg goed geisoleerd is.je stookperiode is gewoon een stuk korter dan.

rekenen jullie het gasverbruik dan voor verwarming en warm water appart uit? of zit er ook altijd een deel voor warm water in de verbruiken -er graadda die ik hier voorbij heb zien komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
engelbertus schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:56:
rekenen jullie het gasverbruik dan voor verwarming en warm water appart uit? of zit er ook altijd een deel voor warm water in de verbruiken -er graadda die ik hier voorbij heb zien komen ?
Ikzelf ga geen scheiding aanbrengen in het gasverbruik tussen verwarming en warm tapwaterverbruik.
Dus het gasverbruik wat ik volg en registreer op mijn site is 'all-in': zowel het kook-deel, als CV, als warm tapwater.

De noodzaak om nog specifieker uit te gaan splitsen heb ik vooralsnog zeer zeker niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
JeroenH schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:08:
[...]

Het probleem met studentenhuizen is vaak dat energie en water bij de huur inbegrepen zitten, en dat er dus weinig of geen stimulans is om het verbruik in de gaten te houden. Tel daarbij op het aantal derdehands krakkemikkige koelkasten, relatief veel servertjes die staan te down- en uploaden en ik verwacht dat het energieverbruik van studenten erg hoog zal zijn.
Daar heb je een heel goed punt, mijn huisbaas rekent 50 euri per maand aan GWL, en dat voor 6 personen, is 300 euro per maand! Dat klinkt veel, maar vind je het gek? Ik moet vanaf de eerste koudere dagen totdat de lente weer komt de verwarming vol laten blazen om in de buurt van de 20 graden kamertemperatuur te blijven. Overal enkelglas, en op een plek zelfs een heus gat in de muur. Maarja, waarom zou de huisbaas dat fixen? Kost hem werk en investering, terwijl hij nu ook zijn geld krijgt.

Fijn he, die kortzichtigheid van de mensheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Speksteenkachel schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:37:
[...]

1000 euro? 8)7
Nou ik weet niet waar dat is maar is veel te duur.
Ik heb 40 euro per kuub betaald, reeds gekloofd en thuis bezorgd.
Nou moet ik wel zeggen dat ik het hout samen met twee buren heb besteld (totaal 21 kuub) en daardoor 5 euro per kuub kwantum korting heb gekregen van onze lokale boer.
Pallethout is gratis en kurkdroog dus dat is ook nog een optie, de meeste bedrijven willen er graag vanaf.
Probeer anders met een paar buurtbewoners kwantum korting te krijgen, is nog gezellig ook om met de buurt hout te verslepen :)
Kijk eens op internet, al snel tegen de 300 euro voor 2 kuub gestapeld. Maar als ik inderdaad al zei moet je dus even inventief zijn en kijken hoe en waar je je houtvoorraad op peil houdt. 40 euro per kuub is wel erg weinig. Is dat gestapeld en ook gedroogd? Ik heb 50 euro betaald per kuub losgestort (gelijk aan 0,6 kuub gestapeld), maar als eerder gezegd nog zeiknat. Dat gaat dus in het houthok nog even een jaar liggen drogen.

Pallethout rules. Ik zie hier bij mij op mijn werk her en der enkele pallets liggen. Maar er zit vaak toch statiegeld op? Dus zomaar (zonder te vragen) meenemen is ook wat riskant. En het is bij ons niet duidelijk wie meer weet over die dingen.
JakeNL schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:22:
[...]

Kost niks, alleen voelde ik gisteren mijn onderrug weer toen ik een partij hout stond te kloven voor de winter 2010-2011.
Vorige week is mijn logmatic kloofbijl binnengekomen. Dikke aanrader! Het is een soort buis met wig onderaan, waarin een zware binnenbuis zit waarmee je de wig in het hout "heit". Werkt prima, veel veiliger dan een reguliere kloofbijl en kost minder energie.

[ Voor 17% gewijzigd door Joba op 13-01-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
-verwijder-

ander topic gevonden

[ Voor 92% gewijzigd door Viper® op 13-01-2010 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gatgda schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 22:21:
[...]
Nu moet ik wel zeggen dat er aan de zijkanten veel spullen tegen staan (= ook een soort isolatie)
Bij de niet al te oude vriezers (als de compressor aan staat) wordt de weggepompte warmte aan 1 of 2 zijkanten afgegeven. Die moet je dus niet "na-isoleren"!
Voor het beste effect kun je dus je extra spulletjes daar even weg halen zodra de vriezer aanslaat, en weer terugzetten even nadat die weer is afgeslagen. :)
Oh ja, bouw je ook de deksel of deur helemaal vol, dan doe je hem wellicht ook nog eens minder vaak open. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Joba schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:12:
[...]
Vorige week is mijn logmatic kloofbijl binnengekomen. Dikke aanrader! Het is een soort buis met wig onderaan, waarin een zware binnenbuis zit waarmee je de wig in het hout "heit". Werkt prima, veel veiliger dan een reguliere kloofbijl en kost minder energie.
Dat ziet er bijzonder interessant uit. Ben benieuwd om te horen hoe hij functioneert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
burne schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:30:
[...]

Wikipedia: Isobutane
R600a is isobutaan (en geen mengsel oid) en dat kookt idd bij -11.7c.

Het volgende verhaal staat bij warmtepompen op wikipedia:
Drukverhoging in de compressor
In de eerste stap wordt het gasvormige koudemiddel samengeperst, meestal in een scroll-compressor. Hierbij loopt de temperatuur op tot boven die van de te verwarmen ruimte. De hete damp stroomt naar de condensor.
Warmteafgifte in de condensor
In de condensor (radiator) condenseert de damp tegen de relatief koude wand en geeft daarbij warmte af. De temperatuur waarbij dit gebeurt is afhankelijk van de druk: hoe hoger de druk, hoe hoger het kookpunt. De vloeistof wordt aan de onderzijde van het reservoir afgetapt en stroomt dan naar een smoorventiel.
Drukverlaging
In het smoorventiel of reduceerventiel stroomt de vloeistof door een nauwe opening waarachter de druk aanzienlijk lager is.
Warmteopname uit de omgeving
In de verdamper is de druk lager, zodat de vloeistof aan de kook raakt. De warmte die daarvoor nodig is wordt onttrokken aan de omgeving. De temperatuur waarbij dat gebeurt is afhankelijk van de heersende druk, die door de aanzuigende werking van de compressor laag wordt gehouden.
Als ik het goed begrijp maakt het dus niet niet uit dat aan de condensor zijde het gas wordt gekoeld tot het weer vloeibaar is (tot onder het kookpunt), dat is de normale gang van zaken.

Edit: de GTS serie van liebherr kan prima in de schuur staan met de vrieskoude, en deze gebruikt ook R600a. Dus ik denk dat het wel los loopt.

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 13-01-2010 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 00:28:
Ikzelf ga geen scheiding aanbrengen in het gasverbruik tussen verwarming en warm tapwaterverbruik.
Dus het gasverbruik wat ik volg en registreer op mijn site is 'all-in': zowel het kook-deel, als CV, als warm tapwater.
Ik zou ook niet weten hoe je dat zou moeten doen? Ik (en de meesten van ons vermoed ik) hebben maar één gasmeter en die meet al het gasverbruik ineens. Ook zullen veel mensen één apparaat hebben die zowel warm tapwater als woningverwarming levert (combiketel) en dus kun je dat niet scheiden. Bij gescheiden apparaten (bv. geiser voor heet water en boiler voor verwarming) is het voorstelbaar dat je een aparte gasmeter laat plaatsen, maar ik kan me geen situatie bedenken waarvoor dat zinvol zou zijn. Ik doe meestal een schatting. Ik kan zien wat we in de zomermaanden voor gasverbruik hebben en ik ga er dan maar van uit dat in het stookseizoen net zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:29:
[...]

Ik zou ook niet weten hoe je dat zou moeten doen? Ik (en de meesten van ons vermoed ik) hebben maar één gasmeter en die meet al het gasverbruik ineens. Ook zullen veel mensen één apparaat hebben die zowel warm tapwater als woningverwarming levert (combiketel) en dus kun je dat niet scheiden. Bij gescheiden apparaten (bv. geiser voor heet water en boiler voor verwarming) is het voorstelbaar dat je een aparte gasmeter laat plaatsen, maar ik kan me geen situatie bedenken waarvoor dat zinvol zou zijn. Ik doe meestal een schatting. Ik kan zien wat we in de zomermaanden voor gasverbruik hebben en ik ga er dan maar van uit dat in het stookseizoen net zo hoog is.
Ik heb onlangs gelezen dat het zo'n 18% van de totale gashoeveelheid is, voor koken zou met moeten rekenen met 3%... Ik weet echt niet meer waar, dus geen linkje..
Maar het lijkt niet van wezenlijk belang, totaal verbruik en totale uitstoot vind ik de belangrijkste zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:06:
[...]
Ik heb onlangs gelezen dat het zo'n 18% van de totale gashoeveelheid is, voor koken zou met moeten rekenen met 3%... Ik weet echt niet meer waar, dus geen linkje..
Maar het lijkt niet van wezenlijk belang, totaal verbruik en totale uitstoot vind ik de belangrijkste zaken
Dat zal toch heel afhankelijk zijn van het totale gebruik, aantal mensen en duur van het douchen.

Ik heb eens gemeten dat (zonder zonneboiler) 5min douchen circa 0,25m3 gas kost. Met 2 man/vrouw die ieder 10min douchen gaat er dus 1m3 gas per dag doorheen, zo'n 365m3 op jaarbasis dus.

Geen idee of dat een generiek gasverbruik is eigenlijk, maar dit verbruik / 5min zie ik nu al bij 3 verschillende CV ketels terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
pcmadman schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:30:
[...]

Dat ziet er bijzonder interessant uit. Ben benieuwd om te horen hoe hij functioneert!
Ik ben ook geïnteresseerd. Ik krijg namelijk flink pijn in mijn onderrug :X van het kloven doordat je steeds moet bukken om een nieuw blok te pakken, het gespleten stuk nog eens te pakken om weer in tweeën te splijten en uiteindelijk nog eens te pakken om het te stapelen in het houthok..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:06:
[...]

Tsja, dat zou voor een gemiddeld gezin misschien wel kloppen, maar ik denk dat de gemiddelde tweakert hier daar niet mee te vergelijken is. Standaard geloof ik 1600 kuub per jaar, dus dan 288 kuub voor warm water en 50 voor kookgas. Voor ons is het nu met ZB, electr. koken en houtkachel, geschat 700 kuub, waarvan 100 (14%) voor warm water. Die 14% zit nog aardig dicht bij 18%, maar zonder houtkachel zou dit zomaar maar 8% geweest zijn....
JakeNL schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:15:
[...]

Ik ben ook geïnteresseerd. Ik krijg namelijk flink pijn in mijn onderrug :X van het kloven doordat je steeds moet bukken om een nieuw blok te pakken, het gespleten stuk nog eens te pakken om weer in tweeën te splijten en uiteindelijk nog eens te pakken om het te stapelen in het houthok..
Hij bevalt goed! In het begin zat ik nog steeds vast aan het weer oppakken om weer in tweeen te splijten, maar ik houd nu het stuk gewoon tussen mijn voeten :X en houdt het zo bij elkaar. Gaat goed met maatje 47 :P Van mijn liefje mag ik dat niet, maar die kijkt buiten toch niet mee met zulke temperaturen >:)

Logmatic heeft ook een soort ronde mand met bodemplaat waarin je het hout kan steken en dan stuk voor stuk van bovenaf kan kloven. Vervolgens een kwartslag draaien en je tilt het gekloofde hout zo naar binnen. En Logmatic gaf zelf als tip dat als je dat niet hebt dat je daarvoor ook bijvoorbeeld een paar autobanden voor kunt gebruiken. Scheelt veel gebuk. Dat is nog eens Finse klantvriendelijkheid....

Mochten jullie interesse hebben: er zijn verschillende uitvoeringen die eigenlijk alleen in gewicht verschillen. Ik heb maar de zwaarste genomen (5,5 kg).
Mars Warrior schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:13:
[...]

Dat zal toch heel afhankelijk zijn van het totale gebruik, aantal mensen en duur van het douchen.

Ik heb eens gemeten dat (zonder zonneboiler) 5min douchen circa 0,25m3 gas kost. Met 2 man/vrouw die ieder 10min douchen gaat er dus 1m3 gas per dag doorheen, zo'n 365m3 op jaarbasis dus.

Geen idee of dat een generiek gasverbruik is eigenlijk, maar dit verbruik / 5min zie ik nu al bij 3 verschillende CV ketels terugkomen.
Ga ik ook eens meten. Kan me niet voorstellen dat dit generiek is, zou natuurlijk wel afhankelijk moeten zijn van aantal l/min van de douchekop. Zou dus leuk zijn om dan het waterverbruik even mee te registreren. Ik meen begin vorig jaar ongeveer 0,7 m3 per dag te gebruiken voor drie douchebeurten van 5 min en warm water voor de vaat, toen nog zonder zonneboiler. Dan zit ik dus al onder die 0,25 m3/5min

[ Voor 61% gewijzigd door Joba op 13-01-2010 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18

WouterB

3680 Wp

[...]

Ik heb eens gemeten dat (zonder zonneboiler) 5min douchen circa 0,25m3 gas kost.
Toevallig afgelopen weekend ook uitgeprobeerd (meterstand opschrijven, douche aan en na de douchebeurt weer kijken) en ik kwam op ongeveer 0,3m3 (maar de ketel was alweer aangeslagen voor de verwarming toen ik me aan het afdrogen was, dus die kan de extra 0.05m3 veroorzaakt hebben).

Ik zal komend weekend nog 's testen, dan met de thermostaat uit

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Bij SolarNRG schrijven ze het volgende over dunnefilm panelen:

Deze panelen zijn alleen geschikt voor montage op schuine daken en open-veld constructies, dit komt omdat de panelen alleen portrait gemonteerd mogen worden i.v.m. schaduwwerking.

Weet iemand waarom je dunnefilm panelen niet landscape kan/mag orienteren? Ik kan er verder weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:25

ericplan

5180 Wp PV

Gelukkig heeft ons dorpsdeel een krachtige afdeling handhaving......, geheel in lijn met de duurzame ambities van mw. Vos.
http://www.parool.nl/paro...randen-in-regelbrij.dhtml
Dat is dus het stadsdeel centrum. Mijn advies: alsnog vergunning aanvragen en in bezwaar gaan tegen de weigering.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nou, laat ik mij ook maar eens melden in dit topic.

Ben hier eigenlijk terecht gekomen omdat ik op zoek was naar ervaring met spouwmuur isolatie maar zag nog veel meer leuke dingen langskomen, zoals bijvoorbeeld plugwise. :) Helaas doet het niet helemaal wat ik wil en zag 2 of 3 berichtjes langskomen over enymate. Blijkt dat ze pas verkopen sinds december 2009 maar ik heb de gok genomen en zojuist de bestelling geplaatst. Zo kan ik tenminste kijken of de isolatie nut heeft gehad zodra het er in zit, kan helaas geen lange historie opbouwen want wil denk ik binnen 6 maanden spouw en vloer isolatie toepassen. Zodra het apparaat binnen is (hopelijk in of voor het weekend) zal ik mijn bevindingen wel eens posten.

Daarna ga ik eens duiken in de wereld van subsidies om te kijken wat het kosten plaatje gaat worden voor het isoleren. Vind het momenteel best wel koud in huis namelijk, de woonkamer welke 's nachts op 15 graden staat voelt namelijk aangenaam warm zodra ik binnen loop :X

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
In de zomer met CV uit was ons gasverbuikt 2 à 3 m3 per week. Dat is dus ons kookgas, dat zou dus op zo 125 m3 per jaar uitkomen. Wij hebben zowel een gas als electrische oven. Huishouden van 7 personen, koken vrijwel elke dag thuis.
Volgens het epa zou kookverbruik 102 m3 zijn en tapwater 440 m3. Dat is gebaseeerd op de gezinsgrootte. Ik schat het aandeel tapwater kleiner, zeker omdat er ook een zonneboiler is. Gasverbuik 2008: 1309, 2009: 1172. In 2008 was de zonneboiler er nog niet.
Wasmachine in 2009 op hotfil, vaatwasser in de zomer ook, in 2008 was er nog een close in boiler in de keuken.
Electra 2008: 3951 kWh, 2009: 2805 kWh. Zelf opgewekt: 3051 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze panelen zijn alleen geschikt voor montage op schuine daken en open-veld constructies, dit komt omdat de panelen alleen portrait gemonteerd mogen worden i.v.m. schaduwwerking.
als dat een zonnescherm leverancier was, wat zou je dan zeggen ?
vierkantjes zijn vierkantjes,
er word weer eens lekker moedig moeilijk gedaan,
alles wat je zoal in duurzaam-nederland hoort is onzin, vertrouw vooral op jezelf.
nederland is een politieke leugen hel aan het worden
Duncan Stutterheim, in het dagelijks leven eigenaar van ID&T, heeft nu voor duizenden euro's aan waardeloze zonnepanelen op zijn dak. ''De panelen moeten buiten het zicht worden geplaatst en mogen niet meer dan een derde van het dak beslaan. Zo blijft er toch geen ruimte over voor zonnepanelen?''
De gemeente Amsterdam heeft het voornemen 'de zonne- en windenergiestad' van Nederland te worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
[...]

Dat is ongeveer de ordegrootte waaraan je moet denken inderdaad.

5min à 10L/min = 50L
Invoer 8C uitvoer 37C, dT=29K
50L × 29K × 4,18kJ = 6MJ
6MJ / 80%eff. / 31,65MJ/m³ = 252L gas

Dus als dit ongeveer klopt, dan heb je wel een heel inefficiënte tapwater verwarming. 75% eff van de onderwaarde. Ik kan het kladblaadje niet meer vinden, maar heb van onze ketel eens uitgerekend dat hij zo op 90% efficiëntie zat. Daarbij rekening houdend met de temperatuur van de comfortboiler voor en na het douchen met de CV functie uitgeschakeld op de ketel en het werkelijke waterverbruik van de watermeter (geen ander verbruik, iedereen sliep).

Wij hebben trouwens een ATAG ketel en als je dan even in het installateursmenu gaat (CODE paar seconden indrukken > +/- tot 123 > STORE > Voila) dan kun je bij info onder parameter 46/47 (o.i.d.) van het info menu de GJ's voor CV resp. WW vinden. Bij ons was het 11,8% voor WW. Maar wij hebben heel hoog gasverbruik van +/-5000m³/jr en daar zitten ook nog een gashaard, gaskachel en koken bij, dus van het totale verbruik is het minder.

[ Voor 15% gewijzigd door Paul C op 13-01-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

pcmadman schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:26:
[...]

Dat is ongeveer de ordegrootte waaraan je moet denken inderdaad.

5min à 10L/min = 50L
Invoer 8C uitvoer 37C, dT=29K
50L × 29K × 4,18kJ = 6MJ
6MJ / 80%eff. / 31,65MJ/m³ = 252L gas

Dus als dit ongeveer klopt, dan heb je wel een heel inefficiënte tapwater verwarming. 75% eff van de onderwaarde. Ik kan het kladblaadje niet meer vinden, maar heb van onze ketel eens uitgerekend dat hij zo op 90% efficiëntie zat. Daarbij rekening houdend met de temperatuur van de comfortboiler voor en na het douchen met de CV functie uitgeschakeld op de ketel en het werkelijke waterverbruik van de watermeter (geen ander verbruik, iedereen sliep).
Ik heb nog even nauwkeuriger gemeten (0,24m3 gas/5min), de spec van de CV nagelopen (11,4l/min en 91% efficientie tapwater) en je berekening nogmaals gedaan:
5min à 11,4l/min = 57l
Invoer 8C uitvoer 37C, dT = 29K
57l x 29K x 4,18kJ = 6.91MJ
6,91MJ / 91%eff / 31,64MJ/m3 = 240L gas.

Klopt dus best wel heel erg goed _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Mars Warrior schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:37:
[...]

Ik heb nog even nauwkeuriger gemeten (0,24m3 gas/5min), de spec van de CV nagelopen (11,4l/min en 91% efficientie tapwater) en je berekening nogmaals gedaan:
5min à 11,4l/min = 57l
Invoer 8C uitvoer 37C, dT = 29K
57l x 29K x 4,18kJ = 6.91MJ
6,91MJ / 91%eff / 31,64MJ/m3 = 240L gas.

Klopt dus best wel heel erg goed _/-\o_
Je moet alleen niet naar de specs van je CV kijken voor die liters per minuut, want dat is wat hij maximaal kan leveren op 60C. Die van jou produceert dus 11,4L water van 60C per minuut. Dit wordt dan echter in de kraan met koud water gemengd tot 37C (oid).

Je moet even voor je gaat douchen de stand van de watermeter en gasmeter tot op de liter nauwkeurig opschrijven en eventueel ook de temperatuur van je comfortboiler en dan na het douchen weer, zodat je werkelijk verbruik hebt. Ook even de CV functie van je ketel uitschakelen, zodat hij niet tijdens het afdrogen en aankleden weer aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb exacte cijfers uit de qsolar voor warmwater,
voor de hotfills en na de hotfills, gedurende 2,5 jaar.
2 personen, en ik ben mr. langdouchen,
interesse ?
in Gj en m3 en ook is het aantal Gj / m3 duidelijk tav hotfills (en vermeden stroom)
qsolar (en atag blauwe engel) eigenaren vinden die in info parameter 21 22 en 23.
@niels en waterzijdig inregelen,
altijd even afwegen bij de offerte of thermostatische kranen niet een beter idee is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 14-09 22:29
Joba schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:12:
[...]

'kostda?
* TD-er heeft ook een houtvoorraadje nodig in het nieuwe huis.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:03:
interesse ?
in Gj en m3 en ook is het aantal Gj / m3 duidelijk tav hotfills (en vermeden stroom)
qsolar (en atag blauwe engel) eigenaren vinden die in info parameter 21 22 en 23.
@niels en waterzijdig inregelen,
altijd even afwegen bij de offerte of thermostatische kranen niet een beter idee is.
Absoluut. ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:01:

Weet iemand waarom je dunnefilm panelen niet landscape kan/mag orienteren? Ik kan er verder weinig over vinden.
Nee geen idee, maar ik ben wel erg benieuwd... heb je ze al eens gemaild?
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:25:
als dat een zonnescherm leverancier was, wat zou je dan zeggen ?
Ehm... ik kan ook geen reden bedenken waarom het nodig zou zijn, maar dat betekent niet dat die reden er niet is. Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd wat ze als antwoord geven op de vraag waarom dat nodig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 14-09 22:29
JeroenH schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:11:
[...]

Ehm... ik kan ook geen reden bedenken waarom het nodig zou zijn, maar dat betekent niet dat die reden er niet is. Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd wat ze als antwoord geven op de vraag waarom dat nodig zou zijn.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een mechanische, dat de krachten op portrait-montage groter zijn dan in landscape. Ik weet niet hoe makkelijk er scheurtjes kunnen ontstaan in dat materiaal, maar aangezien het warm wordt, kan uitzetting ook een rol spelen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunrising
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:17:
[...]

Ik haal ze hier Engelbertus... ik denk veel mensen http://www.kwa.nl/index.php?id=204 kun je misschien voor je eigen verbruik de jaren vergelijken..

Wikipedia: Graaddag ;)

Succes
Als je in omgeving de bilt woont kun je ook gebruiken maken van deze applet:
http://www.dicks-website.eu/graaddagen/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Dat zal wel KWh zijn 8) . Voor passiefhuis is de norm max 15W/m2 continue voor verwarmen plus koelen plus apparatuur (ik neem aan ventilatoren, pompen etc.). Op jaarbasis maximaal 15KWh/m2.
Maar éigenlijk is de passiefhuisnorm zodanig dat je kunt koelen en verwarmen met behulp van de ventilatielucht. Ventilatiebehoefte en temperatuurgrenzen van deze lucht liggen beiden vast in een NEN (?) norm. Kijk maar eens op passifhaustagung.de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
engelbertus schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:16:
ik zat nog eens na te denken over die temperaturen en omdat het over die trechterboiler ging, en dan voor gebruik voor ltv verwarming.
stel je hebt een normale boiler, of combiboiler, met water van 60+ graden. hoe doe je dat dan met cv water van 30 graden? dan kun je toch niet afmixen? stel je wilt het water in je systeem niet hoger dan 40 graden, dan kun je dat niet uit je boiler halen?
Je hebt 10 liter retourwater van 20 graden uit je vloer. Je voert daarvan 5 liter terug aan de ketel (neerwaardse trechtertjes) en de andere 5 liter gaan weer je vloer, samen met 5 liter water van 60 graden uit je ketel. Gemengd gaan deze 5 liter van 60 graden met 5 van 20 graden, samen 40 graden, je vloer in.
Variëer de verhoudingen als je niet 40 maar 30 of 50 graden je vloer in wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

interesse ?
Yep, ook ik wil die cijfers wel zien.
Installateur Eugene uit Beers (Installatiemeesters) raadt me de QSolar van Atag aan ipv losse boiler en huidige Nefit CV.
Het lijkt me dat de Qsolar te klein is voor 72 heatpipes.

Heeft iemand uit de regio Nijmegen al met hem samen iets gedaan?
Enneh, wat zijn de kosten van zo'n QSolar?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb vandaag een offerte van Ynergy gekregen voor een 17kW warmtepomp, grondboring en boiler. Na aftrek van subsidie zou ik er zo'n 18K aan kwijt zijn tegen ca. 32K bij de lokale installateur 8)7 . Scheelt nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:14:
[...]

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een mechanische, dat de krachten op portrait-montage groter zijn dan in landscape. Ik weet niet hoe makkelijk er scheurtjes kunnen ontstaan in dat materiaal, maar aangezien het warm wordt, kan uitzetting ook een rol spelen.
Deze panelen moeten onder minimaal 10 graden worden gemonteerd.
Bij de panelen staan in portretstand alle celbanen vertikaal en in serie.
wordt nu de onderkant van het paneel vuil of valt er wat schaduw op dan verlies je een beetje energie per cel.
Leg je dit paneel landscape dan kan nu bij vervuiling of schaduw van/op de onderrand een hele cel over de volle lengte bedekken en de totale output van de module tot 0 reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

SasJo schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:01:
[...]

Enneh, wat zijn de kosten van zo'n QSolar?
een veelvoud van wat je eerst in gedachte had. Ik heb het ook overwogen, maar de offerte maar snel terzijde geschoven toen ik de totaal prijs zag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
anders een mega-buy doen voor de Qsolar? ;)
ben toch al aan het sparen er voor....
als we er dan 10 kunnen slijten, moet er wel een 11e voor nop bij kunnen zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ook met thermostaatkranen is het slim om de installatie in te regelen. Het idee is om de flow dusdanig te beperken dat het water goed afgekoeld is en de ketel dus goed kan condenseren. Dit is onafhankelijk van de thermostaatkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
el jonco schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:31:
[...]

Je hebt 10 liter retourwater van 20 graden uit je vloer. Je voert daarvan 5 liter terug aan de ketel (neerwaardse trechtertjes) en de andere 5 liter gaan weer je vloer, samen met 5 liter water van 60 graden uit je ketel. Gemengd gaan deze 5 liter van 60 graden met 5 van 20 graden, samen 40 graden, je vloer in.
Variëer de verhoudingen als je niet 40 maar 30 of 50 graden je vloer in wilt hebben.
ehm ja, dat was ik even vergeten. normaal regelt de verdeler van de vloerverwarming dat ook, het bijmengen van heet water uit de cv met het retourwater. zit immers een thermostaatknop op de cv aanvoer.
volgens mij is dat de maximaal thermostaat, of is dat eenvoeler die de pomp uitschakelt bij te hoge temperatuur van de aanvoerbalk?

hoe heb jij dan je verdeler aanepasr voor ltv verwarming? jij hebt er toch geen pomp meer op? of was dat weer iemand anders? die verhouding,hoe regel je die dan? met een retour / voetventiel op de retourleiding van de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
voor het splitsen van gasverbruik voor koken en warm water te splitsen van verwarming zou je kunnen kijken wat je verbuik was op dagen dat de verwarming niet aanhoeft, en de zonneboiler ook geen warmte aan verwarming heeft geleverd.

dan is dat je basis gaverbruiik behoefte , en de rest isdan je warmtebehoefte per d=graaddag.

als dat niet elke dag hetzelfde is, is er meer dan de buitentemperatuur die invloed heeft op je gasverbruik door verwarmen, bijvoorbeeld zta waarde van je glas en de bezonning daarva, het gebruik en opbrengst van een zonneboiler die mede je woning verwarmt, of die er voor zorgt, dat er meer gas moet worden bijgestookt, als de zonneboiler niet mmer voldoende warmte kan le eren voor je basisbehoefte aan warmte voor boilerwater voor warm tapwater dan is op die dagen je boiler te klein of je opbrenbst te laag door weinig zon of bijvoorbeeld sneeuw.

daar zou je dan wel uit kunnen afleiden welke maatregelen je nog zou kunnen nemen qua besparing opverwarming van je woning, als je bij lagere temperaturen steed meer gas verbruikt daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:13
Femme schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:07:
Ik heb vandaag een offerte van Ynergy gekregen voor een 17kW warmtepomp, grondboring en boiler. Na aftrek van subsidie zou ik er zo'n 18K aan kwijt zijn tegen ca. 32K bij de lokale installateur 8)7 . Scheelt nogal wat.
Dat scheelt zeker wat. Hebben ze ook meegedeeld hoe diep ze denken te moeten boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
NielsTn schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 22:58:
[...]

Goede tip! Maar gaat de alu rand van de panelen dan niet oxideren?
Of gewoon goed naspoelen (regenwater)?
De kuststrook heeft nogal veel last van zoutbelasting vanwege de Zoute Zeewind (echt waar, bij mij is het wat minder omdat ik wat landinwaarts woon, maar echte kustbewoners hebben daar zeker last van).

Jullie oost-Nederland bofferds! O-)

@JeroenH
Dat is weer het "voordeel" van onze stadswarmte situatie met aparte kookgas aansluiting: onze SV grafiek laat feilloos het verschil tussen basis warm tapwater verbruik (exclusief kookgas!) zien tussen de zeer lange zomerse periode (gemiddeld inmiddels zo'n 0,15-0,2 GJ/maand), en de explosief hoge SV kolommen in de winterperiode als de hoofdkraan van de SV unit naar de radiatoren is opengezet en er "echt" wordt gestookt. Die "winterse kolommen" bestaan voor het allergrootste deel uit alleen ruimteverwarming. Trek van die kolommen het gemiddelde van het verbruik in de zomerperiode af, en je weet bij ons in GigaJoule SV verbruik het verschil tussen ruimteverwarming en pure tapwater verwarming. Daarbij wel rekening houden met ons "ietwat van de norm afwijkende" stook- en tapwater verbruiksgedrag (lees: ultralaag)...

Aparte grafiek voor het kookgas (stabiel 30-31 kuub/jaar, plm. 2,5 kuub/maand):

Stadswarmte grafiek verbruik per maand
Kookgas grafiek verbruik per maand

@SpiceWorm

Bizar. In Duitsland ben ik verschillende megawattpiek parken tegengekomen met dunnelaag CdTe First Solar modules. Allemaal: landscape oriëntatie. Merkwaardig statement voor een profi in installatiebusiness. Eis van Sharp?????

Bij nader inzien: waarschijnlijk bedoelen ze dak installaties bij extreem lage hellingshoek, die parken waar ik het over heb zijn vrije veld installaties met vaak genoeg bodemruimte (dus niet zo'n probleem om rijen op enige afstand van elkaar te plaatsen, en dan vaak 3 of meer modules boven elkaar landscape op een frame). Op zwak hellende daken heeft het zin om portrait te leggen, want modulerijen kunnen dan zeer dicht tegen elkaar gelegd worden zonder last van schaduw, en dan kun je in de breedte lekker veel vermogen kwijt. Zoiets als op deze installatie (niet van SolarNRG natuurlijk...).

* edit * Zie nu pas de reactie van BlueCorner. Mogelijk dat de topologie van de First Solar modules iets minder kritisch is, maar kan ook aan de geplande/gedachte toepassing zijn die doorslaggevend is (er zijn/worden vele honderdduizenden First Solar modules in gigantische PV-parken aangelegd) .... I rest my case... ;)

[ Voor 91% gewijzigd door zonnigtype op 14-01-2010 01:08 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:36:
wordt nu de onderkant van het paneel vuil of valt er wat schaduw op dan verlies je een beetje energie per cel.
Leg je dit paneel landscape dan kan nu bij vervuiling of schaduw van/op de onderrand een hele cel over de volle lengte bedekken en de totale output van de module tot 0 reduceren.
Ah, duidelijk, dank.
zonnigtype schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:33:
* edit * Zie nu pas de reactie van BlueCorner. Mogelijk dat de topologie van de First Solar modules iets minder kritisch is, maar kan ook aan de geplande/gedachte toepassing zijn die doorslaggevend is (er zijn/worden vele honderdduizenden First Solar modules in gigantische PV-parken aangelegd) .... I rest my case... ;)
Je bedoelt: afhankelijk van de toepassing? First solar = leuk en goed maar mag nog niet in NL.

Wel:
AKTUELL:

1800x Sharp NA901 90W, 1,32/Wp bei Komplettabnahme - 1,34/Wp bei Kleinmengen

SOFORT LIEFERBAR!!!
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn verdeler aangepast aan LTV. Houd eigenlijk niet meer in dan een reduceer ventiel te maken tussen de aanvoer na de thermostaatkraan en de retour. Deze reduceer knijp je dan flink zodat er maar een minimale flow door kan ontstaan (opvangen van debietverschil tussen CV pomp en vloerpomp).
Klinkt makkelijk, maar de verdelers zijn daar niet op uitgelegd en je zult dan eea aan pijpwerk eromheen moeten meubelen.

Waarom doe je dit?
Als je 40gr aanvoer hebt, dan wordt dit meteen gemengd met retouwater en wordt dus de temperatuur van het water dat je vloer in gaat maar iets van 30 graden en het retour water dus ook. De warmteafgifte van je vloer is dus laag en je CV weet het dan ook niet meer. Resultaat is pendelgedrag en een enorm gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Misschien hier al eens genoemd. Anderzijds ontzettend interessant. De actuele productie van een klein windmolenpark vlak bij mij in de buurt.

http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:36:
[...]
Als je een plat-dak opstelling hebt met meerdere rijen achter elkaar moet je zeker rekening houden met schaduw langs de onderkant. Lage zonnestand vroeg/laat op de dag of in de winter veroorzaakt zulke schaduw vrij vaak. Kunst is dan om toch nog de rest van je paneeloppervlak "in werking" te houden, anders ben je alle ingestraalde energie kwijt terwijl er maar een heel klein deel beschaduwd is.
Grappig, ik dacht dat het allemaal ongeveer gelijke molens waren, maar de ene produceert op dit moment wel 8x zoveel als een andere. Leuk om in 1 oogopslag zo'n overzicht te zien.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2010 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:22
SasJo schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:01:

Het lijkt me dat de Qsolar te klein is voor 72 heatpipes.
De grote QSolar van 380 liter kun je prima combineren met zo'n 70 - 80 heatpipes. Dat levert je opbrengst over een grotere periode van het jaar dan de standaard vlakke-plaatcollectoren en is nog goedkoper ook.
De QSolar zonder collectoren heeft een adviesprijs van ongeveer €4500, maar ik weet niet wat de beste prijs is die je kunt krijgen. Het is alleen wel jammer je bestaande ketel weg te gooien als die nog goed en zuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 08:48:
Ik heb mijn verdeler aangepast aan LTV. Houd eigenlijk niet meer in dan een reduceer ventiel te maken tussen de aanvoer na de thermostaatkraan en de retour. Deze reduceer knijp je dan flink zodat er maar een minimale flow door kan ontstaan (opvangen van debietverschil tussen CV pomp en vloerpomp).
Klinkt makkelijk, maar de verdelers zijn daar niet op uitgelegd en je zult dan eea aan pijpwerk eromheen moeten meubelen.

Waarom doe je dit?
Als je 40gr aanvoer hebt, dan wordt dit meteen gemengd met retouwater en wordt dus de temperatuur van het water dat je vloer in gaat maar iets van 30 graden en het retour water dus ook. De warmteafgifte van je vloer is dus laag en je CV weet het dan ook niet meer. Resultaat is pendelgedrag en een enorm gasverbruik.
Zou je dit eens in een schema willen tekenen? Bij mij komt het water met 40'C uit de CV-ketel. Het mengventiel staat op 45'C (zodat'ie niet de aanvoer staat te knijpen. De 45'C is dus meer een veiligheid voor oververhitting van de vloer).
Het retourwater is inderdaad 30'C.
Dit is dus te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij het schema:
Afbeeldingslocatie: http://pichost.nl/img/3/4ig758u.jpg

Belangrijk!!!!!

De pomp moet tegelijk geschakeld worden met de CV pomp. Een pompschakelaar werkt niet want er is praktisch geen circulatie als de vloerpomp uit staat. Er komt dus niet vanzelf warm water die kant op.

Ook er handig is de nalooptijd van de CV ketel te verlengen (5 minuten ofzo). Dan kan de restwarmte uit het systeem gepompt worden.

Edit:
Een optie die ik laatst verzon was om de reduceer te vervangen voor een terugslagklep die flow van de retour naar de aanvoer doorlaat en van de aanvoer naar de retour blokt. Zo gaat het warme aanvoerwater altijd eerst door de vloer. Mocht je nu bijvoorbeeld een zonneboiler of CV houtkachel oid gebruiken voor de vloerverwarming en de aangevoerde temperatuur is hoger dan 45 graden, dan is het geen probleem voor de vloerpomp als de aanvoer geknepen wordt. Hij kan immers vrij circuleren.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2010 12:47 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.