franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Yep, voorwaarts (topic daar is inmiddels gesloten...). Ben inmiddels leuk materiaal van Agentschap NL aan het bestuderen. Rode oortjes lectuur, en leuk graven op internet...franssie schreef op maandag 22 maart 2010 @ 23:08:
[...]
Ach - ik denk dat we allemaal in dit topic wel volwassen genoeg zijn om het sowieso te vergeten, kan gebeuren, jammer dat het gebeurd maar dat was het ook.
Ik zou wel een topic report in jouw naam sturen om te vragen het topic te verwijderen als je dat nog niet gedaan hebt.
Laten we verder gaan.
Komt vast wel wat leuks uit. Geduld zal ons redden...
[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 22-03-2010 23:13 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ken je dit spulletje al:Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 21:28:
[...]
Passiefhuisnorm gaan we helaas niet halen, o.a. omdat we niet de ruimte hebben voor 30cm isolatie tegen de buitenkant. Bovendien zouden we dan de volledige puien beneden moeten vervangen i.p.v. alleen het glas en als we dat doen dan hebben we niet eens meer geld om nog buitengevelisolatie toe te passen (voor architect heb ik ook geen geld). Jammer, maar denk dat het beter is om nu te doen wat wel financieel haalbaar is, dan om vele jaren niks te doen totdat we geld genoeg hebben voor de perfecte situatie. Ben me wel flink aan het inlezen op internet over passiefhuisrenovatie om zoveel mogelijk van die kennis te kunnen toepassen waar mogelijk. Voor de buitengevelisolatie gaan we wel informatie inwinnen bij een isolatiebedrijf dat ervaring heeft met diverse passiefhuisrenovaties, maar is wel enigszins uit de buurt, dus weet nog niet of wij buiten hun werkgebied liggen.
[...]
Precies, ik twijfel niet aan het nut van cv ondersteuning van ZB. Heb daar ook subsidie voor toegewezen gekregen, dus die gaat er zeker komen. Heb je enig idee of de specificaties van mijn dubbel glas overeen komen met het 'oude dubbel glas' dat jij hebt vervangen?
http://www.aerogel.com/products/pdf/Spaceloft_DS_DUTCH.pdf
2,5cm heeft een R=10,3!!!
Ze hebben een case study online staan waar ze gipsplaten aan een kant met dat spul hebben bekleed en toen die gipsplaten tegen de muur geschroefd. Aan de binnenkant dus. Totale opbouw dikte is daarbij slechts 30mm en de toegevoegde R-waarde=3,6. Lijkt me prima mogelijk dat je een dubbele laag van dat spul erachter plakt en zomaar een extra R=7 pakt met 40mm opbouw. Dat lijkt me heel wat minder ingrijpend dan een voorzetmuur aan de buitenkant. Je houd dan nog steeds een aantal koudebruggen, maar je hoeft er geen vergunning voor aan te vragen en het is een vrij simpele ingreep die waarschijnlijk ook veel goedkoper is. (Alhoewel ik de kosten van dat spul niet ken, maar in vergelijking tot een complete nieuwe buitenmuur moet dat haast wel goed uitpakken.)
Ik las trouwens iets interessants:
http://www.onspassiefhuis.nl/kozijnen.html
Dit lijkt me een product waar velen op gewacht hebben. Ik heb me in ieder geval vaak afgevraagd of dat nou niet beter kon met die ramen:Thermix-afstandhouders
Het lijkt een detail, maar maakt in de energieberekening van de woning wél een meetbaar verschil: de afstandhouders in de randen van het dubbelglas. In normaal glas bestaan die uit aluminium en dat heeft een goede warmte-geleiding (uitgedrukt als Psi-waarde in W/mK). De randen van het glas worden daardoor de 'koudste" plek van het glas en zullen snel beslaan.
Om dit effect te voorkomen zitten in ons glas zitten kunststof "Thermix-afstandshouders". De psi-waarde van die afstandshouders is met 0,038 W/mK veel lager. Onze kozijnleverancier Holz & Form heeft ze overigens zonder meerprijs geleverd!

Warmtebeelden van flitspaal, waarop het warmteverlies in de rand het raam, door de aluminium afstandshouders, goed te zien is.
En hoeveel scheelt het als je de randen iets verder dichtkit?
In neem aan dat niet veel mensen de bestaande ruiten gaat vervangen voor versies met kunststof afstandhouders, dus is het wel interessant om te kijken wat je met bestaande ruiten kunt doen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
mac mini: (MacOS X) Ja. Schedulen van aan- en uitzetten doe je in energy saver en je kan/moet 'start up after power failure' aanzetten. Oja, mac mini draait ook windows als het moet (zowel onder emulator als via dual boot)windfreak schreef op maandag 22 maart 2010 @ 09:02:
[...]Hmmm, wanneer je een keuze maakt, laat ff horen, misschien doe ik wel mee. Ik zoek nog iets dergelijks. Enig idee of elke pc (oftewel deze ook) automatisch op een bepaald tijdstip gestart kan worden en op een later tijdstip automatisch uitgezet kan worden??
WAUW!pcmadman schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 00:46:
[...]
Ken je dit spulletje al:
Ze hebben een case study online staan waar ze gipsplaten aan een kant met dat spul hebben bekleed en toen die gipsplaten tegen de muur geschroefd. Aan de binnenkant dus. Totale opbouw dikte is daarbij slechts 30mm en de toegevoegde R-waarde=3,6. Lijkt me prima mogelijk dat je een dubbele laag van dat spul erachter plakt en zomaar een extra R=7 pakt met 40mm opbouw. Dat lijkt me heel wat minder ingrijpend dan een voorzetmuur aan de buitenkant. Je houd dan nog steeds een aantal koudebruggen, maar je hoeft er geen vergunning voor aan te vragen en het is een vrij simpele ingreep die waarschijnlijk ook veel goedkoper is. (Alhoewel ik de kosten van dat spul niet ken, maar in vergelijking tot een complete nieuwe buitenmuur moet dat haast wel goed uitpakken.)
klinkt bijna te mooi om waar te zijn, behalve dat deze aerogels hun isolerende waarde al bewezen hebben in de ruimtevaart en recentelijk ook op een programma op Discovery Channel. Naam moet ik jullie ff schuldig blijven.
Ik heb informatie aangevraagd en ik hoop dat dit spul leverbaar is hier in Nederland tegen een niet al te hoge prijs. Eventueel zelf dan een paar dagen afzien en dit spul onder de dakpannen proppen waar ik gemiddeld 6cm ruimte heb. Daarmee zou ik een extra R van meer dan 7 kunnen krijgen onder m'n dak. WAUW.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Ik denk dat je systeem zo goed is. Wat je zou kunnen doen is, zoals je al zei, nachtverlaging toepassen en in de ochtend minder hard stoken. Ikzelf zet de thermostaat 'snachts of 17-18 graden (18 als het echt koud is), deze gaat 's morgens 1-2 graad omhoog en 's avonds eventueel nog een graadje.
Bij mij is het effect als volgt:
De luchttemperatuur daalt 's nachts waardoor tegen de ochtend de vloer aangewarmd wordt. Als de thermostaat 's ochtends omhoog gaat wordt de vloer al snel warm. Met een warme vloer maakt het eigenlijk niet uit of het maar 18 graden is, want je ervaart dat toch al als prettig door de straling. 's Avonds gaat wer eventueel een graadje bij als we het koud vinden worden. Dit kan omdat de ruimte op temperatuur is, maar de vloer dus afgekoeld is. Ik kom nooit boven de 20 graden uit.
Bij mij is het jaarverbruik wel lager. Voor verwarming zit ik op zo'n 800 kuub gas hooguit (exact weet ik het niet) met 65 m^2 vloerverwarming en boven muurverwarming in een nieuwbouwhuis van 2007.
Verwijderd
http://www.superisolatie-...ge/home/Superisolatie.htm
pcmadman schreef op maandag 22 maart 2010 @ 20:45:
[...]
Als je een aggregaatje hebt zou ik zeker naar die victrons kijken. Zijn wel dure apparaten, maar je hebt er een leven lang plezier van. Zij hebben een heel mooi apparaat dat accu's (dus zonnepanelen) en een aggregaat op de meest ideale wijze kan combineren.
huidig systeemHoe heb je die drie accu's nu geschakeld?
Zijn dit goede accu's? En zijn ze nog in goede staat?
3 12V gel accu's parralel geschakeld
1 solar cell (van schatting 1m * 1m)
1 unit met 3 aansluitingen, verbruikers, accu en solar en een led die groen oranje of rood is gelang de acculading.
systeem is aangelegd door vorige eigenaar. Eind van deze maand ga ik er weer heen en neem ik alle gegevens mee terug.
Hoe kan ik de conditie van een accu meten ?
Mijn aggregaat is handstart en mobiel, deze wil ik gebruiken om bij te springen als ik aan de andere kant van het terrein iets elektrisch wil doen (6500 m2 grond). Op korte termijn zal ik het ook gebruiken voor wasmachine en stofzuiger. Deze 2 wil ik over enkele jaren wel op mijn accu's hebben zodat ik in het huis kan 'leven' zonder aggregaat aan te moeten trekken.Oké, wat jij wilt bereiken.
Ik neem aan dat je ook nog verlichting aan wilt sluiten. En je zult zien dat je in de toekomst toch gaat uitbreiden. Maargoed als we er nu vanuit gaan dat de drie accu's die je hebt goed zijn en de juiste schakel apparatuur hebben voor parallel gebruik en je op 12V wilt werken, dan zou je dit kunnen doen:
Één Outback FM80:
http://outbackpower.com/docman/1401107070804flexmax.pdf
- Deze kan op 12V 1250Wp aan zonnepanelen omzetten tot max 80A laadstroom
- 150V max input, 145V max start-up
- Suntech STP200 33,4Voc@25C bij -10C = dT-35C * -0.34%/C = +11,9% = 37.4Voc@-10C
- Dus kun twee strings van drie panelen aansluiten = 3*37,4=112,2V; ruim binnen de specs
- Kun je 2x7,63A verwachten = 15,26A; is prima te doen, dus geen super dikke kabels nodig
- Deze kun je later nog hergebruiken als je ooit op een hoger voltage zou overstappen
Één victron multiplus inverter:
http://www.victronenergy....-%20rev%2008%20-%20NL.pdf
- 800VA tot 3000VA inverters verkrijgbaar, dus moet je ff overwegen of je voor zwaar verbruik de aggregaat in wilt schakelen.
- Waarschijnlijk niet, dus dan neem je een 2000VA
- Je hebt dan powerassist, dus je kunt je aggregaat bijschakelen voor een vermogen tot 5,6kW
- Je hebt dan een 80A lader 12V voor je accu's om te gebruiken met je aggregaat
- Je kunt dit gewoon aansluiten op je huisnet, dus alsof je gewoon een netaansluiting hebt, met stopcontacten e.d.
Mjah, ik denk dat ik de huidige set nog tot na deze zomer laat liggen om deze gewoon eens te ervaren. dan mogelijk +/- 2.000 of 3.000 Euro uitgeven aan een nieuwe set.Al met al zijn deze zonnepanelen prima te gebruiken voor jou vakantiehuisje!
(Echter moet je je afvragen hoe economisch dat is in vergelijking tot het gebruik van een aggregaat met lader/inverter en de zonnepanelen op je huis in amsterdam leggen waar ze kunnen invoeden. Dat is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je in frankrijk bent. Of je doet het gewoon allebei!)
Ik wil eigenlijk de set een keer meetbaar tot 50% leegtrekken en dan kijken wat hij op een gemiddelde dag bijlaad op het huidige paneel, de vorige eigenaar gaf aan dat er eerder een opslag tekort was dan een laadstroom tekort. Hij was duidelijk niet thuis in deze techniek (ik ook niet trouwens, ik heb van dit forum meer geleerd dan van dagen googlen. MPPT etc. nu met een beetje basis is het een stuk makkerlijker zoeken)
Windmolens zijn al weer out of the picture, overkill, te duur en te weinig wind op locatie in zomer.Edit:
@windmolen idee:
In de zomer is er minste wind, 's winters het meest is de vuistregel. En zon is er 's zomers heel veel. Zonnepanelen zijn onderhoudsvrij en een windmolen kan nog wel eens problemen geven, e.g.:
http://www.navitron.org.u...x.php/topic,1319.390.html
(Geexplodeerde windmolen. Conclusie: PV is saai, maar het werkt gewoon, geen omkijken naar (zolang er geen stukken exploderende windmolen doorheen crashen))
Zo'n ongelukje wil je niet hebben als er een keer een december storm heerst en jij net lekker in Amsterdam zit.
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Ik heb een vraag over de doorslagspanning. Ik heb een keer gelezen dat bij een dc spanning boven de 120 volt de doorslagspanning ader-ader minimaal 600 volt en grote dan twee maal de open klemspanning te zijen En de doorslagspanning ader-aarde minimaal 1000 volt en groter dan drie maal de open klemspanning.
Hoe kun je de doorslagspanning berekenen bij een PV systeem?
Zorg de omvormer voor beveiliging tegen inductieve en capacitieve inkoppeling van indirecte blikseminslag?
Moet men aarding plaatsen bij een PV systeem?
.
Zo'n smalle strip kan toch wel redelijk wat warmte geleiden. Hoeveel dat is, moet je natuurlijk zien in het perspectief van de overige isolatie van het huis. Als je goedkoop dubbelglas hebt, dan zal het relatief minder zijn dan met HR++ of zelfs drie-dubbelglas. Lijkt me ook dat het vrij insignificant is in vergelijking tot een ongeisoleerde spouw.TD-er schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 07:06:
Hoeveel warmte kan er uberhaupt langs zo'n smalle strip lopen?
En hoeveel scheelt het als je de randen iets verder dichtkit?
In neem aan dat niet veel mensen de bestaande ruiten gaat vervangen voor versies met kunststof afstandhouders, dus is het wel interessant om te kijken wat je met bestaande ruiten kunt doen.
Lijkt me ook niet dat je je bestaande HR++ gaat vervangen vanwege deze strip. Maar als je glas hebt slechter dan dat en je kunt het vervangen door HR++ met zo'n plastic strip, dan kan deze strip natuurlijk dat extra verschil zijn om de investering rendabel te maken. Zeker ook als je ziet dat er geen meerprijs aan hangt!
Geen meerprijs is altijd nog een tvt van 0,0 sec!
Ten eerste: Ik hoop dat de vorige bewoner die er niet zoveel verstand van heeft wel een schakelapparaat tussen de accu's gezet heeft, zodat ze nooit elkaar kunnen gaan laden? Als dat namelijk niet zo is, dan zullen de accu's elkaar gaan laden, omdat er altijd minieme verschillen zijn tussen accu's. Dit zorgt er dan voor dat ze veel sneller verslijten gaan.xychix schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 09:24:
[...]
[...]
huidig systeem
3 12V gel accu's parralel geschakeld
1 solar cell (van schatting 1m * 1m)
1 unit met 3 aansluitingen, verbruikers, accu en solar en een led die groen oranje of rood is gelang de acculading.
systeem is aangelegd door vorige eigenaar. Eind van deze maand ga ik er weer heen en neem ik alle gegevens mee terug.
Hoe kan ik de conditie van een accu meten ?
[...]
Mijn aggregaat is handstart en mobiel, deze wil ik gebruiken om bij te springen als ik aan de andere kant van het terrein iets elektrisch wil doen (6500 m2 grond). Op korte termijn zal ik het ook gebruiken voor wasmachine en stofzuiger. Deze 2 wil ik over enkele jaren wel op mijn accu's hebben zodat ik in het huis kan 'leven' zonder aggregaat aan te moeten trekken.
[...]
Mjah, ik denk dat ik de huidige set nog tot na deze zomer laat liggen om deze gewoon eens te ervaren. dan mogelijk +/- 2.000 of 3.000 Euro uitgeven aan een nieuwe set.
Ik wil eigenlijk de set een keer meetbaar tot 50% leegtrekken en dan kijken wat hij op een gemiddelde dag bijlaad op het huidige paneel, de vorige eigenaar gaf aan dat er eerder een opslag tekort was dan een laadstroom tekort. Hij was duidelijk niet thuis in deze techniek (ik ook niet trouwens, ik heb van dit forum meer geleerd dan van dagen googlen. MPPT etc. nu met een beetje basis is het een stuk makkerlijker zoeken)
Ik weet zo niet goed hoe je het beste de capaciteit van de accu's kan meten, maar ik zou het zo doen (bij gebrek aan betere apparatuur om het te doen):
- Kijk wat de rating is, bijv. 80Ah @ C20
- Zoek een belasting, ohms, die ongeveer 80Ah/20h = 4A trekt = 12*4=48Watt
- Laad de accu helemaal op tot aan in de float fase
- Koppel de accu af en ontlaad hem met de belasting
- Schrijf regelmatig (of gebruik een logger) de spanning op
- Ontlaad de accu zo tot deze bijna leeg is (meestal 1,8V cel spanning, dus voor jou 6 cellen * 1,8V = 10,8 is het absolute minimum)
- Let erop dat bij accu's naarmate ze bijna leeg de spanning steeds sneller gaat zakken!
- Let erop dat je de accu in ieder geval niet te snel ontlaad! Dit zorgt ervoor dat de accu warm wordt vanwege de interne weerstand en bij hogere temperatuur veranderen de eigenschappen van de accu. En als je te snel ontlaad zal de interne weerstand de spanning verlagen en daardoor de meting beïnvloeden.
Als je dit alles hebt gedaan kun je ongeveer uitrekenen hoeveel ampère-uur je eruit gehaald hebt en dat laatste stukje kun je dat extrapoleren. Lijkt me een redelijk nauwkeurige manier om de capaciteit te bepalen.
Lees in ieder geval dit boek voordat je begint, dan snap je hoe accu's werken:
http://www.victronenergy....oom%20rev8%20july2004.pdf
Eindelijk na jaren 1100wp.
Automatisch grafiekjes vanuit de plugwise database : http://hillegom.reinderink.nl/zon.htm
Ben wel benieuwd wat de mensen vandaag voor kWh/kWp gaan halen om te vergelijken.
Oja ze liggen op zzw, de hoek weet ik niet precies.
[ Voor 35% gewijzigd door martijnr17 op 23-03-2010 14:37 ]
Kijk, weer een PV'er erbij. Gefeliciteerd met je 1100wpmartijnr17 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 13:41:
Sinds zondag ook 6 zonnepanelen gekocht en op mijn schuurtje.
Eindelijk na jaren 1100wp.
Geen super mooie grafiekjes maar wel automatisch uit plugwise.
http://hillegom.reinderink.nl/zon.htm
Ben wel benieuwd wat de mensen vandaag voor kWh/kWp gaan halen om te vergelijken.
Nu nog foto's van de opstelling.
Hoe doe je die grafiekjes zo mooi ?
@Jack o: Als je overstapt naar enkeltarief kost dat volgens mij +- 100 euro. Bij wie ga je dat vragen? de netbeheerder of de energiemij die je nu hebtVerwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 00:30:
@ JAN-B Het laagtarief gaat hier om 21:00 al in. Door de week is hier maar weinig iemand thuis. En wordt er dus ook bijna niets verbruikt. Ik zit nu al met mijn hoogtarief meter bijna op de stand van 1 januari. Als ik niets doe komt deze straks ver onder 'nul' uit. Wat ik dus nu al doe is bijvoorbeeld de wasmachine door de week overdag laten draaien. Om de 'schade' enigzinds te beperken. Maar dat zet niet echt zoden aan de dijk (2 kWh/week).
Er wordt bij het overgaan naar enkel tarief hier niets fysiek veranderd. De meter blijft dus gewoon omschakelen.
Ik ga nu in ieder geval over naar Greenchoice en hoop dat zij hier goed mee omgaan. Want ik zou het toch heel jammer vinden als ik straks een paar honderd kWh 'kwijtraak'.
Zit gewoon een plugwise plug tussen en vervolgens haal ik met php gegevens uit de database en maak er een grafiekje van. Hoef je in iedergeval niet zelf standen op te nemen.Woodski schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:12:
[...]
Kijk, weer een PV'er erbij. Gefeliciteerd met je 1100wp
Nu nog foto's van de opstelling.
Hoe doe je die grafiekjes zo mooi ?
Klinkt simpel alleen ik kan er niets meemartijnr17 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:29:
[...]
Zit gewoon een plugwise plug tussen en vervolgens haal ik met php gegevens uit de database en maak er een grafiekje van. Hoef je in iedergeval niet zelf standen op te nemen.
Ik heb plugwise en gebruik source van ze.
PHP heb ik nog nooit mee gewerkt
Is dat van jou hapklare software voor Windows of is het een zelfbouw project.
Of met andere woorden, hoe krijg ik dat ook zo mooi voor elkaar ?
[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 23-03-2010 14:36 ]
Je kan de code zo krijgen, je moet alleen wel een Webserver met PHP hebben op de machine waar de database staat.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Een webservertje moet zo te maken zijn en m'n server staat toch 24/7 aan.
Ik mail je :-)
Je hebt mail met een database als het goed is.flitspaal.nl schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:43:
Martijnr17 zou ik je databaseje mogen? Ik wil graag in jSunnyReports support inbouwen voor plugwise. Dat zou jouw vraag ook meteen beantwoorden Woodski
lijkt me sterk dat je 100 jaar energie kan krijgen uit een miniscuul stukje uranium, maar goed...hopelijk een 1 april joke
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
flitspaal.nl schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 08:24:
[...]
WAUW!
klinkt bijna te mooi om waar te zijn, behalve dat deze aerogels hun isolerende waarde al bewezen hebben in de ruimtevaart en recentelijk ook op een programma op Discovery Channel. Naam moet ik jullie ff schuldig blijven.
Ik heb informatie aangevraagd en ik hoop dat dit spul leverbaar is hier in Nederland tegen een niet al te hoge prijs. Eventueel zelf dan een paar dagen afzien en dit spul onder de dakpannen proppen waar ik gemiddeld 6cm ruimte heb. Daarmee zou ik een extra R van meer dan 7 kunnen krijgen onder m'n dak. WAUW.
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Nope, gewoon aan elkaar gekoppeld. Bovendien is het huis zeker 4 jaar onbewoond geweest. De gehele set staat er dus ongetwijfeld al ergens tussen de 5 en 10 jaar.pcmadman schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 13:12:
Ten eerste: Ik hoop dat de vorige bewoner die er niet zoveel verstand van heeft wel een schakelapparaat tussen de accu's gezet heeft, zodat ze nooit elkaar kunnen gaan laden? Als dat namelijk niet zo is, dan zullen de accu's elkaar gaan laden, omdat er altijd minieme verschillen zijn tussen accu's. Dit zorgt er dan voor dat ze veel sneller verslijten gaan.
Onderstaande lader is het enige component naast de parralel gekoppelde accus en het paneel.

Ik heb dat document geprint, tnx. Ik ga wel een keer al mijn accu's aansluiten op een voltmeter en van vol tot ongeveer leeg gebruiken met een verbruiksmeter (moet ik even wat verbruik van mijn inverter schatten, ik heb een 220V verbruiksmeter)Ik weet zo niet goed hoe je het beste de capaciteit van de accu's kan meten, maar ik zou het zo doen (bij gebrek aan betere apparatuur om het te doen):
- Kijk wat de rating is, bijv. 80Ah @ C20
- Zoek een belasting, ohms, die ongeveer 80Ah/20h = 4A trekt = 12*4=48Watt
- Laad de accu helemaal op tot aan in de float fase
- Koppel de accu af en ontlaad hem met de belasting
- Schrijf regelmatig (of gebruik een logger) de spanning op
- Ontlaad de accu zo tot deze bijna leeg is (meestal 1,8V cel spanning, dus voor jou 6 cellen * 1,8V = 10,8 is het absolute minimum)
- Let erop dat bij accu's naarmate ze bijna leeg de spanning steeds sneller gaat zakken!
- Let erop dat je de accu in ieder geval niet te snel ontlaad! Dit zorgt ervoor dat de accu warm wordt vanwege de interne weerstand en bij hogere temperatuur veranderen de eigenschappen van de accu. En als je te snel ontlaad zal de interne weerstand de spanning verlagen en daardoor de meting beïnvloeden.
Als je dit alles hebt gedaan kun je ongeveer uitrekenen hoeveel ampère-uur je eruit gehaald hebt en dat laatste stukje kun je dat extrapoleren. Lijkt me een redelijk nauwkeurige manier om de capaciteit te bepalen.
Lees in ieder geval dit boek voordat je begint, dan snap je hoe accu's werken:
http://www.victronenergy....oom%20rev8%20july2004.pdf
Dat document is zeer plezierig lezen! toppie, meteen in booklet geprint!
[ Voor 4% gewijzigd door xychix op 23-03-2010 18:11 ]
Energiebesparende ambities voor nieuwe zuiveringsinstallatie in Den Bosch
Waterschap Aa en Maas wil een nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) in ’s Hertogenbosch bouwen. De huidige zuivering nadert het einde van zijn technische levensduur. Het waterschap heeft Royal Haskoning gevraagd om voorbereidingen te treffen voor de nieuw te bouwen zuivering. Dit wordt een duurzame installatie die energie uit afvalwater haalt en die volledig in het landschap past.
Waterschappen als energieproducent
In afvalwater zit energie. Waarom deze energie niet gebruiken voor de zuiveringsprocessen die vragen om energie? Dat gebeurt al bij grotere rwzi’s, maar kan breder worden ingezet. Afvalwater bezit namelijk veel meer energie dan nodig is om het te zuiveren. Waterschappen kunnen zo in hun eigen energiebehoefte voorzien en nog overhouden voor energielevering. Dertien waterschappen, waaronder initiatiefnemer Aa en Maas, doen al mee aan het realiseren van een zogenaamde Energiefabriek.
http://www.royalhaskoning...ieuwsEnDocumentatie/Pages
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Ik dacht ook niet dat ik nog iets aan mijn vloerverwarming zou moeten doen, behalve een betere thermostaat met klok
zonder klok wordt nachtverlaging wat lastig denk ikk, heb geen zin om pas om 6 uur savonds de kachel een paar graden hoger te zetten, en dan tot 8 uur te moeten wachten tot de kamer weer op temperatuur komt, en dan om 10 uur alweer lager omdat ie anders nog te lang warm blijft..
zit alleen nog te kijken hoe het met de bovenverdieping gaat, maar daar is het nu met de radiatorthermostaatkraan op standje bijna 2 nu al 18 graden, is warm zat, en de radiator was gewoon koud.
als dat zo blijft heb ik geen meerzonesysteem nodig, wil ik dat wel dan lijkt me dat evohome van honeywell erg mooi spul, maar vrij prijzig. en om dan nu een honeywell vision te nemen, die ook maar er halve graad weergeeft, is zonde als ik later alsnog een evotouch zou kopen..
@ Dennis, je zegt dat je 800 m3 gebruikt. gaat je dat ook lukken metd eze winter? heb je dat met graaddagen gecontroleerd? dit jaar heb je al bijna 300 graaddagen meer dan gemiddeld, 2885. en niet al je verbuik is afhankelijk van graaddagen.
nachtverlaging kan ik wel wat mee winnen, want dan komt de bult in de grafiek snachts gewoon verderop te liggen, en wordt het pas na 12 uur snacht weer zo koud dat de cv aanzou slaan.
als ik dan de temperatuur een graadje of twee lager heb, blijft ie wel uit totdat de zon weer schijnt denk ik, en daarna doet de zon zijn werk wel.
@ecowoman, misschien als je je ketel nog voorziet van een buitenvoeler, kan hij nog beter bepalen wanneer hij moet beginnen met aanwarmen om op een bepaald moment de goeie temperatuur te hebben. met name als je bijvoorbeeld sochtends op zeer wisselende tijden, een wisselende zoninstraling hebt is het voor de ketel erg lastig de goeie tijd te schatten. met een buitentemperatuur heeft ie een idee van het verloop van de ochtend.
dat is iets dat ik nog wel ga doen. een buitenvoeler installeren, dan hoef ik niet handmatig bij erg koud weer de aanvoertemperatuur op 55 graden te zetten bijvoorbeeld, en vergeet je hem ook niet weer terug naar 45 te zetten...
hoe heb je trouwens het verbuik qua gas gemeten, tussen met of zonder verlaging / lagere temperatuur? gecorrigeerd naar aantal graaddagen?
een koude nacht of warme nacht scheelt vrij veel nl.
@dennis
ivm de voorheen niet goed ingestelde ketel, en koude buiten temperatuur heb ik hem nu nog op 21, maar ik wil hem ook niet hoger dan 20 zetten in de toekomst. 1 graad hoger scheelt al 7 %gasverbruik heb ik eens gehoord, dus dat is ook nogal wat
stel jij stookt gemiddeld op 18,5 graden, dan is dat al 17,5% minder dan mijn verbuik. Bij een gemiddeld jaar zou ik 1100 m3 verbuiken, en dan 14 procent eraf is ook nog "maar" 900 m3.
Misschien helpt het ook niet dat echt ik ingefreesde vloerverwarming heb, en daaroverheen laminaat....

@ anyone. wat is een goeie manier om -gemakkelijk- een ruimtetemperatuur te monitoren, zonder met arduinobordjes en soldeerbout te hoeven werken, dus dat er wel een nette grafiek gemaakt zou kunnen worden in bijvoorbeeld excel? mijn thermostaat doet slechts halve graden en staat bijna altijd gewoon op 21.... ik zou graag de temperatuur eens naast de plugwise gegevens willen leggen, of er dan ook zon bultpatroon ontstaat, 2 keer per dag.
[ Voor 30% gewijzigd door engelbertus op 23-03-2010 17:42 ]
Vandaag een nieuw record overigens voor dit jaar. De teller ijlt nog wat na maar in elk geval meer dan 3.6kWh vandaag uit met 1320Wp installatie.
morgen wordt nog mooier !
Ja, het is knalseizoen.flitspaal.nl schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:00:
Vandaag een nieuw record overigens voor dit jaar. De teller ijlt nog wat na maar in elk geval meer dan 3.6kWh vandaag uit met 1320Wp installatie.
Hier doen de OK4tjes het nog een beetje (plm. een Wattje per stuk).
4,4 kWh/kWp voor het hele systeem vandaag, 4,6 kWh/kWp voor de beste paneeltjes. 5,4 kWh totale productie vandaag. We zitten slechts 5 kWh boven de (enkeltarief) Ferraris meterstand van begin deze maand, wie weet wordt deze maand al net een "neggie", ondanks intensief computerwerk en hele maand zo'n beetje thuis werkend.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dan scheen de zon hier toch beterzonnigtype schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:21:
[...]
Ja, het is knalseizoen.
Hier doen de OK4tjes het nog een beetje (plm. een Wattje per stuk).
4,4 kWh/kWp voor het hele systeem vandaag, 4,6 kWh/kWp voor de beste paneeltjes. 5,4 kWh totale productie vandaag.
A'dam PVOutput
Verwijderd
links in de grafiek nog de oude setup 1kwp oost, dat komt 1 april aan de beurt
rechts oost en zuid, beetje te erg, maar wel leuk

wat op siderea staat klopt als een huis,
mono kristallijn en een mindere hoek presteert erg goed,
poly houd erg van direkt zonlicht.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 18:53 ]
Dat hoeft helemaal niet. Jij hebt waarschijnlijk een veel beter (geoptimaliseerd) systeem, mijnes is deels al tien jaar oud en suboptimaal (wel goede opstellingscondities). Don't forget: ik werk met zogenaamd "brakke" OK4tjes...ericplan schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:45:
[...]
Dan scheen de zon hier toch beter9.8 kWh of 5,4 kWh/kWp in het Amsterdamse. Ik ben even benieuwd naar Sjondejon en Glambalk.
Ik ben een beetje de kluts kwijt......heb jij nu al wel die Sunpower panelen aangesloten of niet?ericplan schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:45:
[...]
Dan scheen de zon hier toch beter9.8 kWh of 5,4 kWh/kWp in het Amsterdamse. Ik ben even benieuwd naar Sjondejon en Glambalk.
[ Voor 77% gewijzigd door ZonneStroom op 23-03-2010 19:02 ]
Verwijderd
Ik ga binnenkort over naar Greenchoice en wil dan direct beginnen met enkeltarief. Met de netbeheerder (Enexis) heb ik in dat geval niets te maken. Volgens mij heb je de netbeheerder alleen nodig om van enkel naar dubbel tarief te gaan omdat je dan bijvoorbeeld een andere meter nodig hebt. Ik ga nu wel bij de netbeheerder vragen om het omschakelen van mijn meter stop te zetten.JAN-B schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:16:
[...]
@Jack o: Als je overstapt naar enkeltarief kost dat volgens mij +- 100 euro. Bij wie ga je dat vragen? de netbeheerder of de energiemij die je nu hebt
Overigens is het probleem van de terugtellende hoogtarief meter zich nu zelf aan het oplossen
Ik heb die brakke SB1100 weet je, met bovendien maar 3 SPR 300 's per omvormer dus ook daardoor wat rendementsverlies.zonnigtype schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:51:
[...]
Dat hoeft helemaal niet. Jij hebt waarschijnlijk een veel beter (geoptimaliseerd) systeem, mijnes is deels al tien jaar oud en suboptimaal (wel goede opstellingscondities). Don't forget: ik werk met zogenaamd "brakke" OK4tjes...
Ja, gedeeltelijk. De 6 suntechs zijn vervangen door 6 SPR-300-WHT. Twee sets van 3 stuks op een SB 1100. Er liggen nog 4 panelen SPR 300 te wachten op aanvullend materiaal.glambalk schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:59:
Amsterdam West beter als Leiden vandaag? 4,63kWh/kWp
[...]
Ik ben een beetje de kluts kwijt......heb jij nu al wel die Sunpower panelen aangesloten of niet?
[ Voor 32% gewijzigd door ericplan op 23-03-2010 19:09 ]
A'dam PVOutput
Dan ben ik inderdaad benieuwd naar de Sjondedon opbrengst vandaag. Volgens mij moet hij dan ergens tussen ons in zitten met de Suntechs.ericplan schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 19:05:
[...]
Ja, gedeeltelijk. De 6 suntechs zijn vervangen door 6 SPR-300-WHT. Twee sets van 3 stuks op een SB 1100. Er liggen nog 4 panelen SPR 300 te wachten op aanvullend materiaal.
Mijn all time high was op 17 juni 2008 met 6.6 kWh/kWp.
Verwijderd
Maar nu op een volledig aangesloten op douchethermostaatkraan en de ww-boiler van de zonneboiler.
Douchewater zelf is 40,6gr
----------------------nu-------------eerst
Riool wtw in----34,9------------34,2
Riool wtw uit---21,9------------32,7
Water wtw in---10,8-------------8,3
Water wtw uit--28,7------------26,8
Zoals je ziet is Riool wtw uit behoorlijk gezakt in temperatuur wat dus idd inhoud dat voorheen het debiet koudwater te klein was en dat er nog meer warmte opgenomen kon worden.
Gisteren na 2 personen douchen was het water onderin de ww-boiler 29,7gr tegen voorheen 10-14gr.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 20:16 ]
Openwrt, opensource router distributie met veel plugins.Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 01:46:
[...]
Zou ubuntu een beetje draaien op zo'n plug ?
Vraag me alleen af of het dan ook zo grafisch is, ubuntu lijkt wel aardig op windows
zie geen aansluiting voor een monitor op die plug
Ik kan ook alweer fietsen naar mijn werk waardoor ik me zelf ook steeds beter voel, en als ik dan thuiskom en ik zie dergelijke plugwise-data, dan is mijn dag helemaal goed
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Hier in A'dam 7.24kWh (4.02kWh/kWp) een record sinds de installatie naar 1.8kWp is uitgebreid...JeroenH schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:49:
Hier in Hilversum vandaag 5,1 kWh ofwel 3,5 kWh/kWp. Ik wordt steeds blijer met dit weer!![]()
[...]
Begeeft net onze combiketel het... Gelukkig 110 l heet water in de zonneboiler.
Heeft mijn rotzooi neus hier weer iets slechts gevonden of kunnen dergelijke apparaten best zo goedkoop zijn?
Voor in mijn vakantie huis kan ik op deze omvormer alle losse apparaten (zoals keuken mixer, koffiezet apparaat, lichte koelkast, etc. draaien. Als de rest uit staat moet je er zelfs wel mee kunnen stofzuigen.....
Als ik verder zoek naar dergelijke apparaten dan zijn deze meestal veel duurder dan deze 399,-. iemand ervaring met dit apparaat?
Zijn er specifieke kenmerken waar ik op moet letten voor een inverter voor random vakantie-thuis gebruik?
Ik ben nog een schema aan het maken van mijn uiteindelijke verbruikers, maar dergelijke inverter kan ik voordien al goed gebruiken op de aanwezige accu's....
Verwijderd
Is volgens mij zo goedkoop omdat het een gemodificeerde sinus omvormer is. Sommige gebruikers (apparaten) kunnen daar niet goed tegen. In heb ooit naar zoiets zitten kijken als backup voor onze rioolpomp maar die zou daardoor kunnen beschadigen (was het verhaal...). Aangezien de motor van de rioolpomp al >1500 euro is begin ik daar liever niet aan...[b][message=33695051,noline]
Heeft mijn rotzooi neus hier weer iets slechts gevonden of kunnen dergelijke apparaten best zo goedkoop zijn?
maar even een mailtje gestuurd met wat kost dat? en met wat kost dat als ik meer af neem met een groep mensen?Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 09:03:
Dit is de nederlandse firma die aerogels-producten heeft:
http://www.superisolatie-...ge/home/Superisolatie.htm
Verwijderd
nicenemo schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:13:
[...]
maar even een mailtje gestuurd met wat kost dat? en met wat kost dat als ik meer af neem met een groep mensen?
Ga alvast boilertje meten
Krijg net in mijn mailbox een waanzinnige aanbieding van Chineesjes binnen (gebeurt wel vaker, bedrijven waar ik nog nooit van heb gehoord). 1,24 Euro/Wp "CIF" ("Alle kosten, incl. verzekering zijn in de prijs inbegrepen. De producent betaalt alle kosten."). Ik neem aan dat de intentie dan is ergens aangeleverd in R'dam haven? Zou om 200-300 Wp multi's of 180-190 Wp mono's gaan... UL/IEC certificaten lijken op orde, 120 MWp jaar productie geclaimd.
... het moet niet nog gekker gaan worden ...
Uit de specificaties:xychix schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:02:
Uitgangssinus: Gemodificeerde sinus
Geen echte sinus dus. De meeste apparaten kunnen daar wel mee omgaan, vooral omdat in steeds meer apparaten een geschakelde voeding zit die het allemaal niet boeit. Echter, dingen als de compressor van een koelkast is toch echt blijer met een goede sinus. Een echte sinusomvormer in deze vermogensklasse kost wel wat meer... Overigens vraag ik me af of het zinvol is om een omvormer van 2500VA op 12V te hebben - je hebt het dan over ruim 200A!! Ik zou maar startkabels nemen en geen al te kleine accu's, want dat zijn geen stromen om grappen mee te maken.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Waarom krijg ik zulke mail niet. Net 800+ berichten viagra weggegooid.zonnigtype schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:21:
Mooie resultaten geachte dame(s?) en heren, met de paneelkes.
Krijg net in mijn mailbox een waanzinnige aanbieding van Chineesjes binnen (gebeurt wel vaker, bedrijven waar ik nog nooit van heb gehoord). 1,24 Euro/Wp "CIF" ("Alle kosten, incl. verzekering zijn in de prijs inbegrepen. De producent betaalt alle kosten."). Ik neem aan dat de intentie dan is ergens aangeleverd in R'dam haven? Zou om 200-300 Wp multi's of 180-190 Wp mono's gaan... UL/IEC certificaten lijken op orde, 120 MWp jaar productie geclaimd.
Verwijderd
http://www.photovoltaikfo...t-guenstigem--t45514.html
Misschien omdat je (nog) geen website over zonnestroom/energie hebt die al een paar jaartjes draait?nicenemo schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:32:
[...]
Waarom krijg ik zulke mail niet. Net 800+ berichten viagra weggegooid.

Nou, dat is dus echt zo. Ik krijg ook regelmatig dat soort mail, en ik ben zelfs één keer gebeld!zonnigtype schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:46:
Misschien omdat je (nog) geen website over zonnestroom/energie hebt die al een paar jaartjes draait?
Verwijderd
Daar zou ik zeker voor te porren zijn...Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:16:
[...]
That's the spirit!!
Ga alvast boilertje meten
Je grafiekjes zien er mooi uit! Maar er staat nog wel steeds ergens een boom in de weg? Rare dip in string 1 en 2 die niet in string 0 zit zo rond 9 uur?Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:56:
[...]
Hier in A'dam 7.24kWh (4.02kWh/kWp) een record sinds de installatie naar 1.8kWp is uitgebreid...
Toch niet ook van Tony?zonnigtype schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:21:
Op zonnepanelen zit geen invoerrechten dus alleen btw moet nog worden verrekend. Maar ik zie de €1,25 er niet bij?Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:44:
Hier chineesjes tegen € 1,25 vanaf rotterdam ( ex BTW?, invoerrechten?)
[ Voor 59% gewijzigd door ZonneStroom op 23-03-2010 22:30 ]
Yup... Blijkbaar zit 'ie "omhoog" met wat containers?glambalk schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 22:17:
Toch niet ook van Tony?
Zal ik ook maar een handeltje gaan beginnen?

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 23-03-2010 22:37 ]
Verwijderd
Zoekt en gij zult vindenglambalk schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 22:17:
Op zonnepanelen zit geen invoerrechten dus alleen btw moet nog worden verrekend. Maar ik zie de €1,25 er niet bij?
Verwijderd
de sb1100 heeft hier 2 uur en 13 minuten op 1092 watt staan beuken,Ik heb die brakke SB1100 weet je
dat klinkt niet ruk, met 1480 wp erop, en dat voor 640 eurootjes.
Verwijderd
Zelfs midden van het land fraai weer. Bij ons zelfs 4.83 kWh/kWp.Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:56:
[...]
Hier in A'dam 7.24kWh (4.02kWh/kWp) een record sinds de installatie naar 1.8kWp is uitgebreid...
Hoe lang kun je MetDeZon ZonderDeKetel en die 110 l water leven? Ga je dat dat halen tot oktober?
Ach, het water ligt bij hem onder/naast zijn boot, gewoon een duik in de (t.z.t. warme???) plomp...Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:11:
[...]
Zelfs midden van het land fraai weer. Bij ons zelfs 4.83 kWh/kWp.
Hoe lang kun je MetDeZon ZonderDeKetel en die 110 l water leven? Ga je dat dat halen tot oktober?
Net op BBC: "wind turbines on Westray". Lokale community grotendeels fel voor windenergie, grootschalig project met support van hen opgezet, return on investment naar de bevolking, gaan met de banaan...
Zo kan het dus ook. Hoeveel verdient Urk aan het door EZ er door te rammen megaproject? En wie gaat er het meeste aan verdienen?
[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 23-03-2010 23:27 ]
Ik heb nog zo'n ding liggen met gemodificeerde sinus. Dacht afgelopen zomer: "Das handig, die neem ik mee camperen, dan kan ik zonder stroom op de camping staan!", maar m'n laptop lader (Dell, geschakeld) en m'n telefoonlader (Nokia, geschakeld) deden het er allebei niet op. Voor een gloeilamp zijn ze prima en voor andere puur Ohmse belastingen ook, maar ik zou me er niet aan wagen voor wat dan ook met enigszins gecompliceerde elektronica. Ik zou hiervoor gewoon geld investeren en een goed apparaat halen, dan hoef je je ook geen zorgen te maken als je ooit iets wilt aansluiten.JeroenH schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:24:
[...]
Uit de specificaties:
Uitgangssinus: Gemodificeerde sinus
Geen echte sinus dus. De meeste apparaten kunnen daar wel mee omgaan, vooral omdat in steeds meer apparaten een geschakelde voeding zit die het allemaal niet boeit. Echter, dingen als de compressor van een koelkast is toch echt blijer met een goede sinus. Een echte sinusomvormer in deze vermogensklasse kost wel wat meer... Overigens vraag ik me af of het zinvol is om een omvormer van 2500VA op 12V te hebben - je hebt het dan over ruim 200A!! Ik zou maar startkabels nemen en geen al te kleine accu's, want dat zijn geen stromen om grappen mee te maken.
Overheen gekeken maar dat zal wel komen omdat je daar weer je eigen met de zon sticker op moet plakken zeker.
... of deze sticker (met dank aan onze Topic Starter)...glambalk schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:44:
[...]
Overheen gekeken maar dat zal wel komen omdat je daar weer je eigen met de zon sticker op moet plakken zeker.

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 23-03-2010 23:50 ]
Misschien een tip voor voor tweakers die hun eigen grafieken maken:
kijk eens naar dojox charting (dojotoolkit.org)
Mooie dynamische grafieken die cross-browser werken, zonder dat flash gebruikt hoeft te worden.
Werkt dus ook op b.v. een Iphone.
De grafieken en power meter die ik gebruik op www.solarlink.nl zijn gemaakt met dojox.
Vandaag ook gebeld door iemand van de ODE betreffende de Solardays.
De gegevens die ik had ingevuld op solardays.nl bleken door holland solar niet in zijn geheel te zijn doorgegeven aan de ODE
mooi inderdaad!stegen schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:52:
Misschien een tip voor voor tweakers die hun eigen grafieken maken:
kijk eens naar dojox charting (dojotoolkit.org)
Mooie dynamische grafieken die cross-browser werken, zonder dat flash gebruikt hoeft te worden.
Werkt dus ook op b.v. een Iphone.
De grafieken en power meter die ik gebruik op www.solarlink.nl zijn gemaakt met dojox.
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 24-03-2010 00:19 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Hi Martijn,flitspaal.nl schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:43:
Martijnr17 zou ik je databaseje mogen? Ik wil graag in jSunnyReports support inbouwen voor plugwise. Dat zou jouw vraag ook meteen beantwoorden Woodski
Ik zou ook heel graag je code willen krijgen. Had je reeds een email gestuurd maar nog geen reply ontvangen, vandaar probeer ik het hier nog even.
Alvast bedankt!
Grotegok (Jeroen)
Minimale afname 46kWp. Wie doet er mee?Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:44:
Hier chineesjes tegen € 1,25 vanaf rotterdam ( ex BTW?, invoerrechten?)
Verwijderd
Schaduw van de zonneboiler ;-(glambalk schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 22:17:
[...]
Je grafiekjes zien er mooi uit! Maar er staat nog wel steeds ergens een boom in de weg? Rare dip in string 1 en 2 die niet in string 0 zit zo rond 9 uur?
Verwijderd
Nu is het water 8 graden (zie http://www.xs4all.nl/~schj/temp.png onderste lijn). Is nog een beetje te koud voor de famillie.zonnigtype schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:21:
[...]
Ach, het water ligt bij hem onder/naast zijn boot, gewoon een duik in de (t.z.t. warme???) plomp...
Zit wel weer te denken over een warmte-pomp (klinkt als...). Heb gehoord van een lekker simpel systeem waar je gewoon 80 meter plastic buis onder de boot legt (los in het water) als warmtewisselaar. Stuk geodkoper dan het slaan van een bron...
Je bent weleens druk... Maar je hebt email terug met de php files.grotegok schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 06:09:
[...]
Hi Martijn,
Ik zou ook heel graag je code willen krijgen. Had je reeds een email gestuurd maar nog geen reply ontvangen, vandaar probeer ik het hier nog even.
Alvast bedankt!
Grotegok (Jeroen)
Gisteren had ik ook een mooie 4,12 kWh/kWp niet slecht voor panelen op zzo en hellinkshoek van 10 en 20 graden denk ik
http://martijn.reinderink.nl/thumbnails.php?album=68
Helemaal leuk, ik ga er mee aan de slag, bedankt!martijnr17 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 08:39:
[...]
Je bent weleens druk... Maar je hebt email terug met de php files.
Gisteren had ik ook een mooie 4,12 kWh/kWp niet slecht voor panelen op zzo en hellinkshoek van 10 en 20 graden denk ik
http://martijn.reinderink.nl/thumbnails.php?album=68
kan interessant zijn, maar dat is wel erg veel toch?
ik kan best een 400wp / 600 wp set gebruiken maar ik hoef niet lomp veel meer voor een klein autonoom systeem. Is dit matriaal goed voor handel? waarom is dit nog niet meer te koop?
waarom een buis, kun je niet met open bron werken? of is dat et smerig voor een warmtepomp?Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 07:31:
[...]
Nu is het water 8 graden (zie http://www.xs4all.nl/~schj/temp.png onderste lijn). Is nog een beetje te koud voor de famillie.
Zit wel weer te denken over een warmte-pomp (klinkt als...). Heb gehoord van een lekker simpel systeem waar je gewoon 80 meter plastic buis onder de boot legt (los in het water) als warmtewisselaar. Stuk geodkoper dan het slaan van een bron...
Verwijderd
Geen idee. Er wordt zelfs in gezwommen dus zo vies is het niet (komt uit het ijmeer). Een probleem is wel de plastic zakken die regelmatig rond-drijven. Met een goed filter zou dat misschien kunne. Ik heb het alleen nog niet gezien.engelbertus schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:47:
[...]
waarom een buis, kun je niet met open bron werken? of is dat et smerig voor een warmtepomp?
Als je naast jezelf nog 15 mensen kunt vinden die - bijvoorbeeld - een 3kWp installatie willen ben je er al. Echter, je hebt het over een boel geld. Stel dat het om € 2/Wp gaat heb je het al over bijna een ton. Iemand zal dat voor moeten schieten. Iets om zeer goede afspraken over te maken.xychix schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:41:
kan interessant zijn, maar dat is wel erg veel toch?
Ik ben zelf net even te risicomijdend om aan dit soort zaken mee te doen.
Omdat grote autonome systemen in Nederland nauwelijks voorkomen. Netgekoppeld is financieel veel aantrekkelijker en in Nederland is zoals al eerder gezegd bij wijze van spreken elk hondehok op het elektriciteitsnet aangesloten. Waarom klunzen met dure en energie-inefficiënte accu's die op een ongelukkig moment leeg kunnen zijn als je het net bij de hand hebt wat het altijd doet? Vergeet ook niet dat een netgekoppeld systeem veel bedrijfszekerder is dan een autonoom systeem. In een autonoom systeem is elk component kritisch; als er een component uitvalt zit je direct of na verloop van tijd zonder stroom. Als bij een netgekoppelde installatie eender welk onderdeel uitvalt heb je nog altijd de netspanning.ik kan best een 400wp / 600 wp set gebruiken maar ik hoef niet lomp veel meer voor een klein autonoom systeem. Is dit matriaal goed voor handel? waarom is dit nog niet meer te koop?
Weet iemand een methode of een site om de hoeveelheid ballast te bepalen bij een bepaald frontaal oppervlak?
http://b-solar.be/index.php/montage/plat-dak
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Kijk hier eens: http://www.atagverwarming...mentatiegroep=Formulierenel jonco schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 16:23:
Ballast?
Weet iemand een methode of een site om de hoeveelheid ballast te bepalen bij een bepaald frontaal oppervlak?
Daar staat een excelsheet voor de zonnecollectoren van Atag. Daar is wel wat mee te spelen.
A'dam PVOutput
Kun je niet zo zeggen denk ik. Toen ik onze eerste platdak-installatie bestelde rekende SolarNRG de benodigde ballast voor me uit met een stuk software wat ze daarvoor hebben - en waarvan ik naam niet meer weet, sorry. Ik weet wel dat die software diverse parameters als input nodig heeft: hoogte van de constructie boven het dakvlak, hoogte van het dak boven het maaiveld, type en hoogte bebouwing in de omgeving, lokatie in Nederland.NielsTn schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 16:58:
hier adviseert men ca 80 tot 100kg per m2 aan ballast
http://b-solar.be/index.php/montage/plat-dak
Het is dus goed om het even uit te laten rekenen. Wellicht kun je een paar van de bekendere bedrijven mailen en het aan ze vragen. Grote kans dat je het ergens te horen krijgt.
Verwijderd
gister ook de koellus voor de boiler gemaakt, viel een beetje tegen om alle lucht uit de leidingen te krijgen maar vandaag werkte het prima en het was weer nodig ook....boiler 75 graden en de rest is naar de vijver gegaan
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 17:44 ]
Als je de flatfix calculator gebruikt wordt het helemaal uitgerekend en kanje ook nog wat varieren met de windsnelheid.el jonco schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 16:23:
Ballast?
[ Voor 42% gewijzigd door ZonneStroom op 24-03-2010 17:48 ]
er zijn ook sensoren met vochtmeting, sensoren met co2 (105 euro) waterdichte temperatuur sensoren en sensor met externe voeler.
vraag is wel of je daarmee een leiding kunt meten.
meetbereik tussen 30 en 80 graden.
op zich lijkt me dat niet een slechte set . energieverbuik weet ik zo niet, er moeten in iedergeval batterijen in de sensoren.
Om kennis op te doen zou ik graag boek hierover lezen. Er zijn een aantal boeken die ik heb gevonden, zoals de ´Post-Oil Survival Guide´, maar ik zou graag van jullie horen welke boeken jullie aanbevelen.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Goede zaak! Wat doe je verder zoal qua energieverbruik en transport?
Optie 1: 4x Sanyo 240 HDE4
Dit is de meest compacte oplossing, met de kleinste visuele impact (maar de grootste financiële
Optie 2: 5x Suntech STP210.
Wat ik van de STP210's minder prettig vind, is dat ze 1 m breed zijn. Dat steekt toch net wat meer uit dan me lief is. Met 6 panelen moet ik ze in twee rijen plaatsen en om beschaduwing van de onderste rij te voorkomen, wordt de afstand tussen de rijen te groot voor het mooi. Bij 5 panelen kan ik ze in 1 rij plaatsen, maar dan wordt de mpp-spanning te laag voor een XS2000 (tenminste dat is mijn redenering, zie vorige optie, uit m'n hoofd is de mpp-spanning van deze modules 26,4V) Als ik voor dit formaat kies, zou ik ook liever de STP220's toepassen.
Optie 3: 6x Suntech STP180/185
Dit zijn smallere panelen in de in de maat 80x158, gecombineerd met 2x een Steca 500. Dit worden wel twee rijen. Ik heb geen andere omvormers gezien met een betere prijs/kwaliteitverhouding dan de Steca.
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3. Het hoogste vermogen, en de laagste prijs.
Suggesties van harte welkom.
Die flatfix calculator die je kan downloaden heeft een password protectie.glambalk schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:45:
[...]Als je de flatfix calculator gebruikt wordt het helemaal uitgerekend en kanje ook nog wat varieren met de windsnelheid.
De meeste panelen op platdak worden onder een hoek gezet van 45 graden, die van mij liggen plat op het dak. Een landscape 150x100 cm paneel heeft een frontaal profiel van 150x70 cm (sin45°=1/2 √2) waar mijn frontaal profiel 150x15 cm is.
Flatfix heeft een omgekeerde √ vorm, waardoor je druk aan beide zijden krijgt, er is geen echte opening.
Bij een 45° opstelling is de boel wel open, de wind kan er in vastlopen, terwijl bij mij meer sprake is van een 'brievenbus' opening van 70x12 cm.
Elders vond ik voor bebouwde omgeving maximaal (12m hoog) 250 kg voor een opstelling van 45° en 3 x1 meter (zonneboiler). Dat is dan 250/(3x1x0.7)=120 kg/m2 (frontaal oppervlak).
De meeste kracht die ik verwacht is de 'zuigkracht' van wind die vastloopt op de gevel en dan een vortex over de dakrand geeft, maar hoe reken je die mee als je alleen uitgaat van frontaal oppervlak?
[ Voor 5% gewijzigd door el jonco op 25-03-2010 05:26 . Reden: m2=frontaal oppervlak ]
Handig, zo'n wachtwoord in een Excel bestandglambalk schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:45:
[...]
Als je de flatfix calculator gebruikt wordt het helemaal uitgerekend en kanje ook nog wat varieren met de windsnelheid.
A'dam PVOutput
Ach dat heeft een tweaker er toch zo uitgesloopt??ericplan schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 19:57:
[...]
Handig, zo'n wachtwoord in een Excel bestand
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dacht ik ook! Beveliging Excel stelt niet zoveel voor.Cyberpope schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:07:
[...]
Ach dat heeft een tweaker er toch zo uitgesloopt??
De meeste panelen op een plat dak staan onder een hoek van minder dan 35 graden. Vaak zelfs maar 25 graden.el jonco schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 19:32:
[...]
De meeste panelen op platdak worden onder een hoek gezet van 45 graden, die van mij liggen plat op het dak. Een landscape 150x100 cm paneel heeft een frontaal profiel van 150x70 cm (sin45°=1/2 √2) waar mijn frontaal profiel 150x15 cm is.
Wat bedoel je met een "wortel" vorm?Flatfix heeft een omgekeerde √ vorm, waardoor je druk aan beide zijden krijgt, er is geen echte opening.
Vlakke plaat collector?? (is geen zonnepaneel) is dus ongeveer 80kg/m² bij een hoek van 45° op maar liefst 12 meter hoog. Lijkt me heel netjes.Elders vond ik voor bebouwde omgeving maximaal (12m hoog) 250 kg voor een opstelling van 45° en 3 x1 meter (zonneboiler).
[ Voor 74% gewijzigd door ZonneStroom op 24-03-2010 20:29 ]
De grap van een forum is toch juist kennis delen?glambalk schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:14:
[...]
Dacht ik ook! Beveliging Excel stelt niet zoveel voor.
Bij mij staan ze op 35 graden, circa 125 kg ballast per paneel, op 10 meter hoog in bebouwd gebied. Paneelgrootte circa 100 x 150 cm.De meeste panelen op een plat dak staan onder een hoek van minder dan 35 graden. Vaak zelfs maar 25 graden.
A'dam PVOutput
Verwijderd
Kijk, daar word ik blij van! Voor de voor- en achterkant kan dat zeker interessant zijn.pcmadman schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 00:46:
Ken je dit spulletje al:
Daar word ik niet zo blij van.NoUser schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:10:
Kost ongeveer 35 euro per m2 ex. BTW per 1cm dikte.
Op die manier word ik misschien toch weer blijnicenemo schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:13:
maar even een mailtje gestuurd met wat kost dat? en met wat kost dat als ik meer af neem met een groep mensen?
Dat had ik inderdaad gelezen. Glaszetter had er nog nooit van gehoord, maar is daar nu naar aan het informeren.Ik las trouwens iets interessants:
http://www.onspassiefhuis.nl/kozijnen.html
Dit lijkt me een product waar velen op gewacht hebben. Ik heb me in ieder geval vaak afgevraagd of dat nou niet beter kon met die ramen
Vloerverwarming 7 jaar geleden aangeschaft. Destijds kon niemand me vertellen hoe ik het systeem zo energiezuinig mogelijk kon instellen (alleen de pompschakelaar werd me meteen aanbevolen), dus ben volop aan het uitproberen geweest. Destijds had NRE een stooktabel met een streefverbruik n.a.v. de graaddagen die week. Aan de hand daarvan kon ik duidelijk het verschil met en zonder nachtverlaging zien. Tegenwoordig bereken ik zelf een streefverbruik n.a.v. graaddagen.engelbertus schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:24:
@ecowoman, misschien als je je ketel nog voorziet van een buitenvoeler, kan hij nog beter bepalen wanneer hij moet beginnen met aanwarmen om op een bepaald moment de goeie temperatuur te hebben. met name als je bijvoorbeeld sochtends op zeer wisselende tijden, een wisselende zoninstraling hebt is het voor de ketel erg lastig de goeie tijd te schatten. met een buitentemperatuur heeft ie een idee van het verloop van de ochtend.
dat is iets dat ik nog wel ga doen. een buitenvoeler installeren, dan hoef ik niet handmatig bij erg koud weer de aanvoertemperatuur op 55 graden te zetten bijvoorbeeld, en vergeet je hem ook niet weer terug naar 45 te zetten...
hoe heb je trouwens het verbuik qua gas gemeten, tussen met of zonder verlaging / lagere temperatuur? gecorrigeerd naar aantal graaddagen?
een koude nacht of warme nacht scheelt vrij veel nl.
Buitenvoeler heb ik inderdaad wel eens aan gedacht, maar huidig systeem werkt goed (dat wil zeggen nooit te koud of te warm) en dacht ergens gelezen te hebben dat het averechts werkt als je nachtverlaging toepast? 's Ochtends staat de thermostaat nog steeds op nachtverlaging, pas om 16 uur vraag ik weer om temperatuursverhoging (om 17 uur aan begin en eind stookseizoen), dus denk dat ik niet zoveel last heb van de wisselende instraling van de zon 's ochtends? De aanvoertemperatuur heeft trouwens de hele winter op 45 gestaan, heb die niet hoeven te verhogen naar 55. Wel is het zo dat ik de nachttemperatuur als het vriest op 18.5 i.p.v. 17.5 zet, omdat anders de gevraagde temperatuursverhoging aan het eind van de middag teveel gevraagd is, maar dat was ook al zo toen ik de cv aanvoertemperatuur nog de hele winter op 60 had staan.
Komt voor mij eigenlijk net wat te vroeg omdat ik het totaalplaatje van de kosten van de overige plannen nog niet rond heb en de isolatie voorrang geef. Maar ik denk er toch even over na, want dit is wel heel goedkoop. Afmetingen zijn ook belangrijk, omdat ik maar beperkt de ruimte heb als ik me aan de vergunningsvrij regels wil houden.zonnigtype schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:21:

Er zijn wel een paar goede reviewsites waar ze het energieverbruik ook daadwerkelijk meten (ook na calibratie), maar kan niet meer op de namen komen. Als je trouwens twijfelt tussen een 19 en 24 inch, dan kun je ook een 19 inch kopen en een muurbeugel erbij kopen waarmee je de tv naar voren kunt halen als je films ofzo wilt kijken waarbij je een groter beeld belangrijk vindt. Met de muurbeugel die ik heb, kun je de tv 50 cm verder naar voren trekken. Dus groter beeld voor minder geld en een lager elektriciteitsverbruikwindfreak schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 08:42:
Weet een van jullie een (betere) bron waar het energieverbruik van tv's te vergelijken is. top10.hier.nu en http://www.ecotopten.de zijn incompleet wat dat betreft. Ik zoek op termijn een 19-24 inch TV, de huidige 17 inch (ja dat is onze woonkamer) loopt tegen zijn eind. Zelf heb ik al TV's met een verbruik tussen 30 en 40 Watt gezien terwijl ik op bovengenoemde sites geen TV onder de 40 Watt tegenkom. Toch een beetje jammer.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 21:55 ]
Dat is fors. Maar bij jou staan ze in portrait dus zijn het echte windvangers.ericplan schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:31:
[...]
De grap van een forum is toch juist kennis delen?
[...]
Bij mij staan ze op 35 graden, circa 125 kg ballast per paneel, op 10 meter hoog in bebouwd gebied. Paneelgrootte circa 100 x 150 cm.
Net even een berekening in de flatfixcalculator gedaan. 9 Sunpower SPR 315 (net zo groot als de 300), landscape, 30 graden komt op 58kg per paneel en dan zijn ze bestand tegen windkracht 11 (29m/sec)
K2 had het over 500 kg per 3 panelen. Dat vond Besseling ietsje overdreven.glambalk schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:57:
[...]
Dat is fors. Maar bij jou staan ze in portrait dus zijn het echte windvangers.
Net even een berekening in de flatfixcalculator gedaan. 9 Sunpower SPR 315 (net zo groot als de 300), landscape, 30 graden komt op 58kg per paneel en dan zijn ze bestand tegen windkracht 11 (29m/sec)
A'dam PVOutput
Een leiding meten kan natuurlijk altijd, als je maar goede overdracht hebt. Dat kan je evt verbeteren met een Tstuk met een huls erin. Als kant en klaar setje is het wellicht best aardig.engelbertus schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:52:
over temperatuur loggen. ik zag bij conrad iets van arexx. dat werkt draadloos, een setje met ontvanger, met geheugen en twee sensoren voor ruimte temperatuur kost iets meer dan 70 euro. elke 45 seconden een meting, resolutie 0,1 graad, en nauwkeurigheid 0,5 graden
er zijn ook sensoren met vochtmeting, sensoren met co2 (105 euro) waterdichte temperatuur sensoren en sensor met externe voeler.
vraag is wel of je daarmee een leiding kunt meten.
meetbereik tussen 30 en 80 graden.
op zich lijkt me dat niet een slechte set . energieverbuik weet ik zo niet, er moeten in iedergeval batterijen in de sensoren.ontvanger kan via usb of adapter, zodat deze standalone de data kan loggen. ( zonder pc aan te hoeven hebben)
Zelf heb ik nu een conrad sensor met display die de hoogste en laagste temperatuur kan loggen. Kostte 16 euro. Straks ga ik met 1-wire sensoren loggen, want die worden op mijn NAS aangesloten, zodat de meetresultaten direct verwerkt worden.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
De dochter van "een niet verder met naam genoemd energiebedrijf" vond anders een forse grindtegel van 40x60 cm. (plm. 30 kg.) per module van 0,94 m2 met twee open driehoek profielen en hellingshoek van 30 graden 7 km. van de Zuid-Hollandse kust verwijderd voldoende...glambalk schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:57:
[...]
Dat is fors. Maar bij jou staan ze in portrait dus zijn het echte windvangers.
... ze staan d'r al tien jaar, NB op het fors geëxponeerde dak van de vierde verdieping, en we hebben al de nodige leuke stormpjes gehad ...
(klopt af op tafel...)
Verwijderd
hebben er 2 jaar gestaan, 3,5km van de noordkop kust, zijn geen mm verschoven,
gewoon 1 latei per paneel.
Dat is idd een goede suggestie. Ik weet dat er een TT in oprichting is in Delft. Ik zal mijn licht daar eens opsteken. Het klopt dat je met ´gezond boerenverstand´ de afhankelijkheid van veel artikelen en activiteiten ta.v. olie kan beredeneren. Hoewel een dergelijke exercitie interessant is om te doen wil ik het ook vanuit een helicopterview benaderen en de zaken in wat breder perspectief zien. Wellicht is het met post-oil niet zo eenvoudig als het ene product laten staan en een ander product kopen omdat daar minder (geen) olie bij productie of vervoer is gebruikt of het gebruiken van groene stroom, maar vereist het wellicht het veranderen van mijn denken ten aanzien van mobiliteit (heb nu een civic hybrid), het veranderen van mijn eetpatroon of een verhuizing vanuit de stad naar een landelijke omgeving etc. etc.JeroenH schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 18:04:
Is er een lokale transition town club in je woonplaats? Dat is over het algemeen een goede plaats om te beginnen. Verder is het denk ik vooral een zaak van gezond verstand. Van vrijwel alle artikelen en activiteiten is hun afhankelijkheid van olie wel te beredeneren.
Goede zaak! Wat doe je verder zoal qua energieverbruik en transport?
Ten aanzien van transport en energieverbruik heb ik nog geen concrete keuzes gemaakt. Ik ben me zoals gezegd aan het oriënteren. Dat betekent overigens niet dat wij er hier op los leven. We hebben dan wel een auto (civic hybrid), maken ook veel gebruik van het OV en hebben uiteraard groene stroom (jaarverbruik 1379 kWh) en groen gas voor koken en verwarming (1182 m3). Zelf beschouw ik deze zaken als een opstapje naar serieuzere maatregelen die ik in mijn volgende huis wil nemen.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Weersafhabkelijke regeling (WAR werd vroeger veel toegepast in grote gebouwen, radiators inregelen en de tehrmometer buiten bepaalt de watertemperatuur. als er dan niemand aan de rdiatorknoppen zot of een raam open zet, wordt het overal de gewenste temperatuur. die wirdt gecontroleerd in de referentieruimte waar de "kamerthermostaat"hangt
dat is dan wel echter dus een traditionele ouderwetse WAR.
tegenwoordig werkt dat wel wat anders. thermostaten die zelflerend zijn bepalen immers dan zelf ni steeds het gedrag van de ketel, en de WAR wordt dan vaak op de thermostaat aangesloten, of met sommige ketels gewoon rechtstreeks op de ketel. vroeger had je naast de voeler ook een apparte regelaar voor de WAR nodig.
ik kan me niet voorstelen dat een moderne ketel met opentherm en een klokthermostaat niet om zou kunnen gaan met nachtverlaging.
de buitenvoeler bepaalt in die gevallen volgens mij alleen de maximale temperatuur / bovengrens bij moduleren.
vraag anders eens aan NielsTN, die heeft ook WAR sinds een paar weken en die is er erg tevreden over.
de installateur van intergas vertelde mij ook dat WAR met radiatoren voor een woning vaak veel gedoe was met inregelen, je moet dan ook echt de radiatoren waterzijdig inregelen en een doeltemperatuur voor alle vertrekken instellen.
maar voor vloerverwarming raadde die me dat wel aan. een voeler voor mijn ketel kost 25 euro, en installeren is draadjes aansluiten volgens het boekje, en dat ding op een goeie plek buiten hangen.
maar als jou ketel of thermostaat geen WAR aansluiting heeft, of je kunt geen draad trekken, dan wordt het wat lastiger dan is WAR misschien minder zuinig ook.
WAR is alleen minder zuinig als er onnodig warm water wordt gemaakt en rondgepompt waar er dus verliezen optreden of ruimtes onnodig te hoog worden opgestookt.
dat is in een gewone woning met de regeling in de woonkamer, wat de belangrijkste kamer is, en de overige kamers worden bewaakt door een thermostaatkraan op de radiator. dus als er warmwater terour komt, gaat de ketel wel moduleren, en is dus juist zuing, met een iets hoger comfort. (sneller warm als het goed is)
en als de ketel niet meer kan pendelen gaat e wel in de antipendelstand en verwarmte ie slechts een aantal keer per uur het water tot de maximale temperatuur, die vervolgens de ruimte op temperatuur houdt
ik wilw el graag een grofiek krijgen , zodat ik die naast de plugwise gegevens kan leggen, dus een beeld door de tijd, en geen hoogste laagste, of moment opname. 1 wire betekent nog steeds kabeltjes trekken, knutselen en programmeren.Mistraller schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 22:27:
[...]
Een leiding meten kan natuurlijk altijd, als je maar goede overdracht hebt. Dat kan je evt verbeteren met een Tstuk met een huls erin. Als kant en klaar setje is het wellicht best aardig.
Zelf heb ik nu een conrad sensor met display die de hoogste en laagste temperatuur kan loggen. Kostte 16 euro. Straks ga ik met 1-wire sensoren loggen, want die worden op mijn NAS aangesloten, zodat de meetresultaten direct verwerkt worden.
daaromvond ik dat van arrex erg interesant.
een leiding meten kan.
maar een aanlegthermometer of zo werkt toch ook al minder "goed"en als je dan nog een externe voeler als aanleg gebruikt, lijkt me dat niet echt"een "super"oplossing.
iets waterdicht in een dompelbuis gaat ook niet werken denk ik, een t stuk met huls.. hoe stel je ej dat voor? hoe sluit ik daar een externe voeler op aan ?
het moet eigenlijk ook wel een open database of export functie hebben naar excel of database, want anders is naast elkaarnog steeds lastig...
het draadloze en meerdere sensoren en sb aansluitng spreekt me daarom erg aan. dit zijn "grote voordelen" tov usb loggers, die soms net zo duur zijn als een setje van AREXX met twee sensoren.
[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 25-03-2010 00:00 ]
iedereen hier die iets met graaddagen doet, houdt ze immers al bij in een of ander bestand...
Dit topic is gesloten.
Ontopic en gezellig houden AUB.