@ Ecowoman / Dennis
Ik dacht ook niet dat ik nog iets aan mijn vloerverwarming zou moeten doen, behalve een betere thermostaat met klok
zonder klok wordt nachtverlaging wat lastig denk ikk, heb geen zin om pas om 6 uur savonds de kachel een paar graden hoger te zetten, en dan tot 8 uur te moeten wachten tot de kamer weer op temperatuur komt, en dan om 10 uur alweer lager omdat ie anders nog te lang warm blijft..
zit alleen nog te kijken hoe het met de bovenverdieping gaat, maar daar is het nu met de radiatorthermostaatkraan op standje bijna 2 nu al 18 graden, is warm zat, en de radiator was gewoon koud.
als dat zo blijft heb ik geen meerzonesysteem nodig, wil ik dat wel dan lijkt me dat evohome van honeywell erg mooi spul, maar vrij prijzig. en om dan nu een honeywell vision te nemen, die ook maar er halve graad weergeeft, is zonde als ik later alsnog een evotouch zou kopen..
@ Dennis, je zegt dat je 800 m3 gebruikt. gaat je dat ook lukken metd eze winter? heb je dat met graaddagen gecontroleerd? dit jaar heb je al bijna 300 graaddagen meer dan gemiddeld, 2885. en niet al je verbuik is afhankelijk van graaddagen.
nachtverlaging kan ik wel wat mee winnen, want dan komt de bult in de grafiek snachts gewoon verderop te liggen, en wordt het pas na 12 uur snacht weer zo koud dat de cv aanzou slaan.
als ik dan de temperatuur een graadje of twee lager heb, blijft ie wel uit totdat de zon weer schijnt denk ik, en daarna doet de zon zijn werk wel.
@ecowoman, misschien als je je ketel nog voorziet van een buitenvoeler, kan hij nog beter bepalen wanneer hij moet beginnen met aanwarmen om op een bepaald moment de goeie temperatuur te hebben. met name als je bijvoorbeeld sochtends op zeer wisselende tijden, een wisselende zoninstraling hebt is het voor de ketel erg lastig de goeie tijd te schatten. met een buitentemperatuur heeft ie een idee van het verloop van de ochtend.
dat is iets dat ik nog wel ga doen. een buitenvoeler installeren, dan hoef ik niet handmatig bij erg koud weer de aanvoertemperatuur op 55 graden te zetten bijvoorbeeld, en vergeet je hem ook niet weer terug naar 45 te zetten...
hoe heb je trouwens het verbuik qua gas gemeten, tussen met of zonder verlaging / lagere temperatuur? gecorrigeerd naar aantal graaddagen?
een koude nacht of warme nacht scheelt vrij veel nl.
@dennis
ivm de voorheen niet goed ingestelde ketel, en koude buiten temperatuur heb ik hem nu nog op 21, maar ik wil hem ook niet hoger dan 20 zetten in de toekomst. 1 graad hoger scheelt al 7 %gasverbruik heb ik eens gehoord, dus dat is ook nogal wat
stel jij stookt gemiddeld op 18,5 graden, dan is dat al 17,5% minder dan mijn verbuik. Bij een gemiddeld jaar zou ik 1100 m3 verbuiken, en dan 14 procent eraf is ook nog "maar" 900 m3.
Misschien helpt het ook niet dat echt ik ingefreesde vloerverwarming heb, en daaroverheen laminaat....

( de overdracht buis-> beton gaat langzamer (minder contactoppervlak), en laminaat laat ook minder snel de warmte door naar de ruimte. de ondervloer is dan wel "speciaal"voor vloerverwarming, maar alsnog gewoon zo'n laagje schuimspul met gaatjes. dat wel isoleert natuurlijk.
@ anyone. wat is een goeie manier om -gemakkelijk- een ruimtetemperatuur te monitoren, zonder met arduinobordjes en soldeerbout te hoeven werken, dus dat er wel een nette grafiek gemaakt zou kunnen worden in bijvoorbeeld excel? mijn thermostaat doet slechts halve graden en staat bijna altijd gewoon op 21.... ik zou graag de temperatuur eens naast de plugwise gegevens willen leggen, of er dan ook zon bultpatroon ontstaat, 2 keer per dag.
[
Voor 30% gewijzigd door
engelbertus op 23-03-2010 17:42
]