Optie 3 is zeker een goede optie.Anne vdr Bom schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 19:29:
Ik ben een pv-systeem aan het kiezen en na een weekje snuffelen heb ik wat configuraties. Alles is gebaseerd op montage tegen de gevel onder een hoek van 35º.
Optie 1: 4x Sanyo 240 HDE4
Dit is de meest compacte oplossing, met de kleinste visuele impact (maar de grootste financiële). Ik zit echter in m'n maag met de omvormer. Ik heb er een Mastervolt XS2000 bij aangeboden gekregen maar weet niet zeker of die geschikt is. Volgens de specs is de minimale mpp-spanning 145 V. 4 Sanyo's in een string hebben een mpp-spanning van 142 V (bij 100% en nog minder bij kleinere instraling). Ik leid daaruit af dat deze inverter nooit het goede mpp-punt zal vinden. Het lijkt mij dat dit de opbrengst negatief zal beïnvloeden. De vraag is hoeveel. Tevens is deze omvormer twee maten te groot voor het systeem en zal hij dus meestal in het lagere, minder efficiënte bereik opereren. Is dit juist geredeneerd? Heeft iemand een betere suggestie voor een omvormer die hier goed bij past?
Optie 2: 5x Suntech STP210.
Wat ik van de STP210's minder prettig vind, is dat ze 1 m breed zijn. Dat steekt toch net wat meer uit dan me lief is. Met 6 panelen moet ik ze in twee rijen plaatsen en om beschaduwing van de onderste rij te voorkomen, wordt de afstand tussen de rijen te groot voor het mooi. Bij 5 panelen kan ik ze in 1 rij plaatsen, maar dan wordt de mpp-spanning te laag voor een XS2000 (tenminste dat is mijn redenering, zie vorige optie, uit m'n hoofd is de mpp-spanning van deze modules 26,4V) Als ik voor dit formaat kies, zou ik ook liever de STP220's toepassen.
Optie 3: 6x Suntech STP180/185
Dit zijn smallere panelen in de in de maat 80x158, gecombineerd met 2x een Steca 500. Dit worden wel twee rijen. Ik heb geen andere omvormers gezien met een betere prijs/kwaliteitverhouding dan de Steca.
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3. Het hoogste vermogen, en de laagste prijs.
Suggesties van harte welkom.
Mocht je het teveel uitsteken een probleem vindt zou je ook 12 x 90Wp kunnen toepassen aan 2 x Steca 500. Maten van deze paneeltjes zijn 120 x 55cm. Ik ken wel meerdere die deze aan de gevel hangen. Ze wegen maar 8 kg.
www.sunsolar.nl