Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.005 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Anne vdr Bom schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 19:29:
Ik ben een pv-systeem aan het kiezen en na een weekje snuffelen heb ik wat configuraties. Alles is gebaseerd op montage tegen de gevel onder een hoek van 35º.

Optie 1: 4x Sanyo 240 HDE4

Dit is de meest compacte oplossing, met de kleinste visuele impact (maar de grootste financiële :) ). Ik zit echter in m'n maag met de omvormer. Ik heb er een Mastervolt XS2000 bij aangeboden gekregen maar weet niet zeker of die geschikt is. Volgens de specs is de minimale mpp-spanning 145 V. 4 Sanyo's in een string hebben een mpp-spanning van 142 V (bij 100% en nog minder bij kleinere instraling). Ik leid daaruit af dat deze inverter nooit het goede mpp-punt zal vinden. Het lijkt mij dat dit de opbrengst negatief zal beïnvloeden. De vraag is hoeveel. Tevens is deze omvormer twee maten te groot voor het systeem en zal hij dus meestal in het lagere, minder efficiënte bereik opereren. Is dit juist geredeneerd? Heeft iemand een betere suggestie voor een omvormer die hier goed bij past?

Optie 2: 5x Suntech STP210.

Wat ik van de STP210's minder prettig vind, is dat ze 1 m breed zijn. Dat steekt toch net wat meer uit dan me lief is. Met 6 panelen moet ik ze in twee rijen plaatsen en om beschaduwing van de onderste rij te voorkomen, wordt de afstand tussen de rijen te groot voor het mooi. Bij 5 panelen kan ik ze in 1 rij plaatsen, maar dan wordt de mpp-spanning te laag voor een XS2000 (tenminste dat is mijn redenering, zie vorige optie, uit m'n hoofd is de mpp-spanning van deze modules 26,4V) Als ik voor dit formaat kies, zou ik ook liever de STP220's toepassen.

Optie 3: 6x Suntech STP180/185

Dit zijn smallere panelen in de in de maat 80x158, gecombineerd met 2x een Steca 500. Dit worden wel twee rijen. Ik heb geen andere omvormers gezien met een betere prijs/kwaliteitverhouding dan de Steca.

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3. Het hoogste vermogen, en de laagste prijs.

Suggesties van harte welkom.
Optie 3 is zeker een goede optie.

Mocht je het teveel uitsteken een probleem vindt zou je ook 12 x 90Wp kunnen toepassen aan 2 x Steca 500. Maten van deze paneeltjes zijn 120 x 55cm. Ik ken wel meerdere die deze aan de gevel hangen. Ze wegen maar 8 kg.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
glambalk schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:14:
[...]De meeste panelen op een plat dak staan onder een hoek van minder dan 35 graden. Vaak zelfs maar 25 graden.[...]
onder een hoek dus. Niet plat. Bij een platte 'doos' van 300x150 cm (diagonaal is 335 cm) is en 15 cm hoog heb je misschien heel andere krachten dan wanneer je een hoek maakt. Leg maar eens een visitekaartje op tafel en blaas er flink tegen. Resultaat? Dan vouw je het op 3/4e in de lengte zodat er een 'v' ontstaat met een rechte hoek maar met verschillende lengtes voor de \ en de /, een √ dus. Leg opnieuw op tafel en blaas. Zie het verschil. Je kan hem op de korte \ of op de lange / leggen, dat maakt ook uit. Blazen van voor, van achter of van opzij levert ook verschillende resultaten op.
Wat bedoel je met een "wortel" vorm?
Draai het kaartje om zodat de vouw omhoog steekt, nu heb je een omgekeerde √. Blaas opnieuw.
Vlakke plaat collector?? (is geen zonnepaneel) is dus ongeveer 80kg/m² bij een hoek van 45° op maar liefst 12 meter hoog. Lijkt me heel netjes.
Ook vlakkeplaat collectoren komen in de maat 'heel licht'. 3m2 onder 45° is 2.1m2 frontaal, dus 250/2.1=120 kg per m2. Voor bovengenoemde doos kom je in het slechtste geval (diagonaal aanblazen) tot 'frontaal' oppervlak' van ongeveer 3.35x0.15=0.5 m2. Maar dit zijn puur rekenkundige oefeningen, waarin (mijns inziens) weinig stromingsleer in zit.
Zonnig Type's opmerking over 1 grindtegel (die 32.5 kg weegt om precies te zijn), voor een open driehoeksframe dus zonder tegendruk á la FlatFix, bij 30 graden en 0.92 m2 levert 70 kg/m2 frontaal op. Zeer geruststellend dat ze nog geen millimeter zijn verschoven :)

[ Voor 11% gewijzigd door el jonco op 25-03-2010 06:14 . Reden: zonnige kijk op de zaak toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Engelbertus
Tabel graaddagen tot en met 1 maart:
http://www.kwa.nl/home/rechts/energie/graaddagen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:24
el jonco schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 16:23:
Ballast?
Weet iemand een methode of een site om de hoeveelheid ballast te bepalen bij een bepaald frontaal oppervlak?
Onderstaande panelen staan nu iets langer dan een half jaar. Er liggen bijelkaar 22 stoeptegels à 10 kg op. Het hoogste punt is zo'n 55 cm boven het dak.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Nuhpq1Q9Zi8kIEvPwv6uYamp/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 07:50

xychix

FreeBSD Rules !

Kets_One schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:56:
Ik ben bezig om me voor te bereiden op een post-oil bestaan. Hoewel een deel van die voorbereiding mentaal is is er veel kennis op te doen en zijn veel voorbereidingen te treffen. Dit gaat over kleine dingen, zoals weten welke groente er in het seizoen is en hoe je deze het beste kan telen, maar ook over grote zaken zoals het samenwonen in een huis in een gebied dat de mensen die er wonen te onderhouden en over warmte- en elektriciteitsvoorziening.

Om kennis op te doen zou ik graag boek hierover lezen. Er zijn een aantal boeken die ik heb gevonden, zoals de ´Post-Oil Survival Guide´, maar ik zou graag van jullie horen welke boeken jullie aanbevelen.
Ga je uit van een vredelievende overgang of zijn zaken als 'krav maga' en 'schietclub' ook aan jou besteed?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Eindelijk ook een foto van mijn paneeltjes:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2cihdlf.jpg

De meter draait nu ook lekker achteruit vandaag :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
Erasmo schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:18:

[afbeelding]

Mooie set! Ik zie ruimte voor (veel) meer ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
JeroenH schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:29:
[...]

Mooie set! Ik zie ruimte voor (veel) meer ;)
sssst..... 'gaat heen en vermenigvuldigt u' gaat vanzelf komen met 3 blauwe platen op t dak (zegt hij die van 3 naar 9 panelen is gesprongen ) :)
incubatietijd is misschien <1 jaar... dussss... we gaan het mee maken hier op GoT! :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]Alles is gebaseerd op montage tegen de gevel onder een hoek van 35º.

Dit is de meest compacte oplossing, met de kleinste visuele impact (maar de grootste financiële :) ). Ik zit echter in m'n maag met de omvormer. Ik heb er een Mastervolt XS2000 bij aangeboden gekregen maar weet niet zeker of die geschikt is. Volgens de specs is de minimale mpp-spanning 145 V. 4 Sanyo's in een string hebben een mpp-spanning van 142 V (bij 100% en nog minder bij kleinere instraling). Ik leid daaruit af dat deze inverter nooit het goede mpp-punt zal vinden. Het lijkt mij dat dit de opbrengst negatief zal beïnvloeden. De vraag is hoeveel. Tevens is deze omvormer twee maten te groot voor het systeem en zal hij dus meestal in het lagere, minder efficiënte bereik opereren. Is dit juist geredeneerd? Heeft iemand een betere suggestie voor een omvormer die hier goed bij past?
Ik heb een MastervoltXS2000, een prima inverter. (max 1596Wac)
Maar pas bij een DC-vermogen van boven de 144W kan deze inverter tenminste 80% (en bij 360W boven de 90%) omzetten naar het net, mits je tussen de 145 en 360Vdc zit.
Je werkspanning is dus te laag EN je zult vaak (bij geringe instraling) lage conversie rendementen hebben. Geen goede combinatie dus met 4xSanyo240.

Let ook nog even op de schaduw. Hoe snel krijg je schaduw van bijvoorbeeld een overhangende dakrand en hoe gevoelig zijn de door jouw gekozen panelen daarvoor? Dat viel bij mij vies tegen, zie hier.
Het rode deelsysteem krijgt vanaf 15:30 schaduw, het groene deelsysteem niet.
De oppervlak tussen de rode en groene grafiek is puur verlies door een smal streepje schaduw op maar 3 van de 8 Sunpower panelen, i.c.m. een Mastervolt XS2000 omvormer.
Nu is dit natuurlijk wel een extreem geval, maar niet zo uitzonderlijk lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Ik ben een pv-systeem aan het kiezen en na een weekje snuffelen heb ik wat configuraties. Alles is gebaseerd op montage tegen de gevel onder een hoek van 35º.

Gewoon een vijfde Sanyo erbij nemen. 8)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Werd net gebeld door iemand van Agentschap NL

Ze waren hoogst verbaasd over die beruchte passage over "zonnepanelen alleen op een dak" in het bor ontwerp bij VROM.

Heb de tekst doorgestuurd, in de hoop dat er nog wat aan gedaan kan worden.

Niet geschoten is altijd mis (heb gesuggereerd dat de fantastische PV pergola van het ECN gebouw dan ook maar d'r afgesloopt moet gaan worden, als die belachelijke passage overeind blijft... ;) )

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Wie kan mij als leek vertellen of de volgende panelen 'goed' zijn voor 240euro ex. btw per paneel:

JIM of JYM.. mono-crystaline.
- Vermogen: 185 Wp
- Vmp:35,5 [Volt]
- Imp:5,21 [Amp]
- Voc:44 [Volt]
- Isc: 5,45 [Amp]
- Max systeem spanning 1000V DC
- Cellen per paneel 72
- Afmetingen 1580x808x35mm (LxBxD)
- Gewicht 15 kg

Hoelang mag de kabel tussen string en inverter zijn? Ik moet een 15m overbruggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Trebbors op 25-03-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42
Trebbors schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:19:
Wie kan mij als leek vertellen of de volgende panelen 'goed' zijn voor 240euro per paneel:

- Cellen per paneel 72
- Gewicht 15 kg

Hoelang mag de kabel tussen string en inverter zijn? Ik moet een 15m overbruggen.
Dat zijn Kingsun panelen, dezelfde panelen als die ik, Eric-PVT en diverse andere hier hebben gekocht. Alleen is 240 euro per paneel wel HEEL erg goedkoop, waar haal je die weg?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Als je 4mm² neemt is 15m geen probleem. 0,14% bij 5,21Ampere

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

flitspaal.nl schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:24:
[...]
Dat zijn Kingsun panelen, dezelfde panelen als die ik, Eric-PVT en diverse andere hier hebben gekocht. Alleen is 240 euro per paneel wel HEEL erg goedkoop, waar haal je die weg?
Info lijkt wel een copy/paste van marktplaats...
En erg goedkoop ja, dat zou nl €1,30/Wp zijn (incl. BTW???), en die prijzen heb ik ook nog niet gezien. Laagste ligt rond de €1,40/Wp excl. BTW..., dus €1,66/Wp incl. BTW!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 17:14:
[...]

Info lijkt wel een copy/paste van marktplaats...
En erg goedkoop ja, dat zou nl €1,30/Wp zijn (incl. BTW???), en die prijzen heb ik ook nog niet gezien. Laagste ligt rond de €1,40/Wp excl. BTW..., dus €1,66/Wp incl. BTW!
240 excl btw dus 1,54/Wp incl btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 14:20:
[...]

Maar pas bij een DC-vermogen van boven de 144W kan deze inverter tenminste 80% (en bij 360W boven de 90%) omzetten naar het net, mits je tussen de 145 en 360Vdc zit.
Je werkspanning is dus te laag EN je zult vaak (bij geringe instraling) lage conversie rendementen hebben. Geen goede combinatie dus met 4xSanyo240.

Let ook nog even op de schaduw. Hoe snel krijg je schaduw van bijvoorbeeld een overhangende dakrand en hoe gevoelig zijn de door jouw gekozen panelen daarvoor? Dat viel bij mij vies tegen, zie hier.
Het rode deelsysteem krijgt vanaf 15:30 schaduw, het groene deelsysteem niet.
De oppervlak tussen de rode en groene grafiek is puur verlies door een smal streepje schaduw op maar 3 van de 8 Sunpower panelen, i.c.m. een Mastervolt XS2000 omvormer.
Nu is dit natuurlijk wel een extreem geval, maar niet zo uitzonderlijk lijkt me.
en de strings anders indelen helpt misschien? 5 zonder schaduw in 1 string, en die 3met schaduw in de andere string?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:59
Heeft iemand hier ervaring (goed of slecht) met de Delta SI 2500 G2 omvormers ?

En klopt het dat als ik 2 strings aansluit ze elkaar niet beïnvloeden als er eentje b.v. schaduw heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 21:57:
[...]

Wow, dat is wel heeeel weinig. Op de site van Milieu Centraal hebben ze het over 10m3 per m2 als je kiest tussen nu dubbel glas plaatsen (dus nog moderner dan wat ik heb) en HR++ plaatsen. Had wel interesse omdat we nu met de subsidies en kortingen 1150 Euro van de totaalprijs kunnen afhalen, maar als de besparing maar zo weinig is, dan weet ik het zo net nog niet.
Kijk bij passiefhuis.nl naar de renovatieprojecten van 2009 in Roosendaal, zeer geslaagd project met overzienbare kosten, maar de kost gaat wel voor de baat uit. besparing op HR++ plm 8m3 gas per m2 glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Trouwens, dit is de gevel waar het om gaat. Hij ligt op 190º, dus dat kan bijna niet beter: http://maps.google.com/ma...cgMWvrQ&cbp=12,6,,0,-0.57

De eerste rij komt midden bovenaan, zo hoog mogelijk, de tweede rij ongeveer 1m15 daaronder (net genoeg om geen schaduw van de 1e rij op de 2e rij te krijgen op 21 juni) links naast het raam. Er is geen dakoverstek, dus zodra de zon voorbij de 100º op de windroos komt, heb ik volle zon. Behalve in de winter, dan zullen de huizen rechts nog wat schaduw werpen. Om de gevolgen van beschaduwing zoveel mogelijk te beperken, kan ik nog spelen met de indeling van de strings, bijv.:

String 1: bovenste rij linkse 2 panelen + onderste rij linker paneel.
String 2: bovenste rij rechter paneel, onderste rij rechtse 2 panelen.
SolarKing schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 00:55:
Optie 3 is zeker een goede optie.

Mocht je het teveel uitsteken een probleem vindt zou je ook 12 x 90Wp kunnen toepassen aan 2 x Steca 500. Maten van deze paneeltjes zijn 120 x 55cm. Ik ken wel meerdere die deze aan de gevel hangen. Ze wegen maar 8 kg.
Dan worden de rijen te lang. De eerste rij komt vlak boven het raam, het tweede links ervan. Daar heb ik 7 m, en om esthetische redenen wil aan beide zijden toch wel een halve meter overhouden.

De maat 80x158 is een soort standaard (ook al lijken de panelen steeds groter te worden), dus kan ik er later nieuwe panelen met een hoger rendement voor in de plaats monteren en deze naar het dak verhuizen.
Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 14:20:
Zoals ik het begrepen heb: panelen leveren bij een instraling van 100W/m2 ongeveer 90% van de mpp-spanning bij 1000W/m2. De minimale mpp-spanning van de omvormer moet dus minimaal een procent of 10 onder de mpp-spanning van de string zitten om onder de meeste omstandigheden het maximale vermogen uit de panelen te kunnen trekken. Is dit een correcte redenering?
glambalk schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 14:42:
Gewoon een vijfde Sanyo erbij nemen. 8)
Als je eraan begint weet je eigenlijk al dat Sanyo's (te) duur zijn, maar als je het totaalbedrag ziet, incl materiaal en omvormer dan schrik je toch. En als je dan niet echt een lekkere omvormer erbij kan vinden die de Sanyo's recht doet...
zonnigtype schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:16:

Ze waren hoogst verbaasd over die beruchte passage over "zonnepanelen alleen op een dak" in het bor ontwerp bij VROM.

Strakke actie. Werken al die ministeries zo langs elkaar heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 18:55:
[...]

Kijk bij passiefhuis.nl naar de renovatieprojecten van 2009 in Roosendaal, zeer geslaagd project met overzienbare kosten, maar de kost gaat wel voor de baat uit. besparing op HR++ plm 8m3 gas per m2 glas
8m3 klinkt al een stuk beter. Die site heb ik inderdaad een tijdje geleden met interesse bekeken, zeer mooie projecten, maar de kosten zijn voor mij allesbehalve overzienbaar. De renovatiekosten van die huurwoningen zijn 2 keer zo hoog als wat mijn huis gekost heeft......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 07:31:
[...]

Nu is het water 8 graden (zie http://www.xs4all.nl/~schj/temp.png onderste lijn). Is nog een beetje te koud voor de famillie.

Zit wel weer te denken over een warmte-pomp (klinkt als...). Heb gehoord van een lekker simpel systeem waar je gewoon 80 meter plastic buis onder de boot legt (los in het water) als warmtewisselaar. Stuk geodkoper dan het slaan van een bron...
woon ook op water, ben al jaren op zoek naar een goed renderend systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anne je hebt een flauwe dakhoek, dat heb ik ook, scoor gewoon een dak vol, oost west,
gewoon meteen volleggen, uiteindelijk doe je dat toch wel, het is namelijk extreem verslavend, en besmettelijk die pv.
met die dakhoek en redelijk aan de kust kun je gewoon uitgaan van 900-950 kwh/kwp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Vandaag de eerste warme dag met kraanwater in de zelfbouwboiler. 57 graden was het toen ik thuis kwam. Gisteren was het 67 graden geworden, maar toen heb ik niet afgewassen.
Vanavond dus wel, water was nu wel wat roestig, zag er redelijk bruin uit. Maar afwassen ging er niet minder om. :9

De antivries bleef altijd wel blauw, maar misschien dat het daar minder opvalt.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:13:

Strakke actie. Werken al die ministeries zo langs elkaar heen?
Na een jaar of zes me bezighouden met de politieke realiteit op het gebied van (duurzame) energie in Nederland?

Neen. Dat verbaast mij niets meer.

Maar er kan meer aan het handje zijn hoor. Kijken of ik nog een reactie krijg hoe hier verder mee omgegaan zal worden.

Er woont in jouw wijk ook ergens een bekend parlementariër die zich veel met dat "soort" zaken bezig heeft gehouden, en die een paar zonnepaneeltjes "schijnt" te hebben, maar waar je niet meer zoveel van hoort... (ik fiets wel eens door de Merenwijk, misschien kom ik wel eens een keertje lang als daar behoefte aan is) ;)

@eric-pvt
gewoon meteen volleggen, uiteindelijk doe je dat toch wel, het is namelijk extreem verslavend, en besmettelijk die pv.
Foei toch eric-pvt. We hebben al gezondheidsproblemen genoeg (Q-koorts, diverse vee-gerelateerde hormoonresistente bacteriestammen, griepepidemieën, gekke koeien, brakke schapen, hersenverweekte kippen, het hier blijkbaar verboden L-woord, etc.). Kunnen we niet ook nog een nieuwe verslaving bij gebruiken, de gezondheidszorg is al totaal overwerkt en onbetaalbaar aan het worden...

... zei de PV junk ...

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 25-03-2010 20:02 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
zonnigtype schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:57:
[...]

Na een jaar of zes me bezighouden met de politieke realiteit op het gebied van (duurzame) energie in Nederland?

Neen. Dat verbaast mij niets meer.

Maar er kan meer aan het handje zijn hoor. Kijken of ik nog een reactie krijg hoe hier verder mee omgegaan zal worden.
[...]
Ik weet niet hoe dit soort documenten tot stand komt, maar het zou maar zo kunnen zijn dat er 'diffs' rondgestuurd worden ipv het gehele document en dat er zomaar een verandering "vergeten" is om door te sturen tussen de personen die erover gaan.
Zo lezen de mensen die aan dergelijke documenten werken waarschijnlijk nooit het uiteindelijke document zelf.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Heeft iemand ervaring met deze LED TL lampen? http://www.lekkerled.nl/l...13&category_id=4&vmcchk=1 . Ik heb 3x30W aan TL verlichting in mijn keuken waar er altijd minimaal 1 van aan staat.

van 30W naar 12W per stuk is een mega besparing wat dat betreft.

Overigens gisteren weer een kleine besparing gedaan, ik heb mijn laptop als server nog verder weten te knijpen. De laptop verbruikt nu nog maar 16W idle. Scheelt weer 5W continu / 40kWh op jaarbasis.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22
Net de eerste offertes voor een gezamelijk PV project in Deventer bekeken. Opvallend is dat het aanleggen van groepen bij allemaal op 1 na hetzelfde bedrag kost. Netbeheerderskosten? zelfde onderaannemer?

Suntech 210 Wp panelen hoe zijn die kwalitatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:45:
anne je hebt een flauwe dakhoek, dat heb ik ook, scoor gewoon een dak vol, oost west,
Hahaha. Dat is meer dan 7kWp! Kost me een lieve duit. En het is toch veel leuker om er steeds mee bezig te blijven. Steeds weer een stukje bijleggen, een neverending project.
met die dakhoek en redelijk aan de kust kun je gewoon uitgaan van 900-950 kwh/kwp.
30º dakhoek met oriëntatie 100º levert ~80% op. Met nog wat schaduw van de overburen nog minder. Ik denk eerder aan 700 kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:57:
(ik fiets wel eens door de Merenwijk, misschien kom ik wel eens een keertje lang als daar behoefte aan is) ;)
Je komt m'n installatie maar schouwen als hij er hangt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:55:
[...]

Je komt m'n installatie maar schouwen als hij er hangt!
Zal ik doen. Bedankt.

Verder geen bijbedoelingen hoor. :? Gewoon "gezonde interesse in meer PV van een eerzaam burger"... :)

(ik zal de vrindjes van Liander wel thuislaten... >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zo, de MS1002 hotfill is nu met de eerste 60 graden wasbeurt bezig i.s.m. de wasmachine....

Ben benieuwd, ik moet de nodige wassen nu draaien, dus ik kan genoeg meten :)

saillant detail: de hotfill heeft bijna een jaar als sierstuk gehangen, maar nu dan eindelijk na het aanleggen van de tapwaterleiding in gebruik :) Nog geen zonneboiler, maar goed... alles op zijn tijd !

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

nicenemo schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:48:
Net de eerste offertes voor een gezamelijk PV project in Deventer bekeken. Opvallend is dat het aanleggen van groepen bij allemaal op 1 na hetzelfde bedrag kost. Netbeheerderskosten? zelfde onderaannemer?

Suntech 210 Wp panelen hoe zijn die kwalitatief?
Prima panelen. Suntech is de grootste fabrikant ter wereld met eigen productielijnen van wafer tot paneel. Wel Chinees , dat dan weer wel.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 21:20:
[...]

Prima panelen. Suntech is de grootste fabrikant ter wereld met eigen productielijnen van wafer tot paneel. Wel Chinees , dat dan weer wel.
Wel van een briljant Chinees, Zhengrong Shi, die op de Australische (blanke) University of NSW’s School of Photovoltaic and Renewable Energy Engineering zijn doctor graad heeft behaald en met de daar opgedane kennis en de PERL celtechnologie inmiddels de PLUTO® cel/modulelijn in zijn moederland heeft opgezet. Die gaat lekker met aartsrivaal Yingli in de megaclash, want die hebben net aangekondigd het Nederlandse .... ECN n-type celconcept in een 300 MWp productielijn uit de grond te gaan rammen dit jaar (bericht op mijn site).

Hoezo Chinezen niet innovatief. Kijk maar uit. Wij worden straks het loonslavenlandje. Straks opdrachten uitvoeren van de techneuten uit Wuxi of Baoding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

NielsTn schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:32:
[...]

sssst..... 'gaat heen en vermenigvuldigt u' gaat vanzelf komen met 3 blauwe platen op t dak (zegt hij die van 3 naar 9 panelen is gesprongen ) :)
incubatietijd is misschien <1 jaar... dussss... we gaan het mee maken hier op GoT! :)
Gaat nog even duren, ik ga bijna het nest verlaten en deze paneeltjes zijn een cadeautje voor alle KWh'tjes die ik heb mogen opmaken :P

Echter het huis dat ik op het oog heb heeft wel een plat dak, misschien ga ik maar eens aan de slag met wat panelen en een stappenmotor als ik eenmaal gesetteld ben :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
30 Euro EXTRA (bovenop SDE bruto productiemeting die je zelf kunt aflezen,maar waar je ook al dik 30 Euri voor moet betalen als je SDE wilt claimen) "dagelijkse meting met webportal" van opbrengsten bij een van de vele aanbieders. Komt zender in de meterkast bij (staat niet bij hoeveel die verbruikt).

Da's prijzig? Wel leuke grafiekjes. Voor wie d'r zin an heeft.

Voorbeeld groot project in Driebergen met monitoring:

http://www.heuvelrugwonen...yout=blog&id=41&Itemid=61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Wie kan mij als leek vertellen of de volgende panelen 'goed' zijn voor 240euro ex. btw per paneel:

- Cellen per paneel 72
- Gewicht 15 kg

Dat lijkt verdacht veel op mijn KingSun panelen. Toevallig ook tolerantie 0/+3% ?
Waar haal je die zo goedkoop vandaan als ik vragen mag?

4mm2 is prima voor 15 meter.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Erasmo schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:18:

[afbeelding]

mij lukt het niet om een foto te tonen, hoe doe je dat?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

We kunnen rustig aan gaan doen want we liggen op koers;
http://www.rekenkamer.nl/...MEP_en_SDE_Terugblik_2010

en daar hoort deze dan ook bij;
http://www.cbs.nl/NR/rdon...uurzameebergie2008art.pdf

[ Voor 27% gewijzigd door ZonneStroom op 26-03-2010 06:48 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Wat ze natuurlijk ook mee rekenen, maar niet zeggen, is dat het energie verbruik het laatste jaar verminderd is. En dat is de basis van de 9% niet de marginale stijging van duurzame energie.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

flitspaal.nl schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:12:
Heeft iemand ervaring met deze LED TL lampen? http://www.lekkerled.nl/l...13&category_id=4&vmcchk=1 . Ik heb 3x30W aan TL verlichting in mijn keuken waar er altijd minimaal 1 van aan staat.

van 30W naar 12W per stuk is een mega besparing wat dat betreft.

Overigens gisteren weer een kleine besparing gedaan, ik heb mijn laptop als server nog verder weten te knijpen. De laptop verbruikt nu nog maar 16W idle. Scheelt weer 5W continu / 40kWh op jaarbasis.
Ik weet wel dat je met LED uit moet kijken. Van een insider heb ik gehoord dat er redelijk veel bedrijven zijn die voor snel geld verdienen gaan en prut verkopen. Helaas is het kaf nog moeilijk van het horen te onderscheiden door een leek. Er zijn wel degelijk goede LED TL's.

Ik hoorde over een voorbeeld van een bedrijf dat slechte LED TL had laten plaatsen voor een paar ton. Het ziekteverzuim schoot omhoog. Goede TL is wel top. Vraag me alleen niet welke wel en welke niet goed zijn.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 07:50

xychix

FreeBSD Rules !

zonnigtype schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:16:

Niet geschoten is altijd mis (heb gesuggereerd dat de fantastische PV pergola van het ECN gebouw dan ook maar d'r afgesloopt moet gaan worden, als die belachelijke passage overeind blijft... ;) )
In het zesde onderdeel is de regeling gegeven voor de zo wel genoemde zonnepanelen of
zonnecollectoren. Met zonnecollectoren wordt warmte opgewekt, die via warm wateropslag
meestal gebruikt wordt voor de productie van warm water. Met zonnecellen wordt elektriciteit
opgewekt op basis van zonlicht. Beide type collectoren of panelen zijn toegestaan en anders dan
in artikel 3, eerste lid, onderdelen c en d, van het Bblb, nu samengevoegd in een enkel
onderdeel. De eisen zijn nagenoeg gelijk gebleven. Toegevoegd is de eis dat de collectoren of
panelen uitsluitend op een dak geplaatst mogen worden. Uit het ontbreken van eisen bij plaatsing
anders dan op een dak, ontstond de opvatting dat panelen en collectoren ook aan zijgevels van
gebouwen bevestigd konden worden. Dit heeft soms tot vreemdsoortige situaties geleid. In deze
regeling is nu buiten discussie gesteld dat panelen en collectoren uitsluitend op een dak geplaatst
kunnen worden
Bedoel je deze?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SasJo schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 00:35:
mij lukt het niet om een foto te tonen, hoe doe je dat?
Heel makkelijk:
  1. Zorg dat de foto in kwestie als link bereikbaar is op het internet. Dat kan bijvoorbeeld door de foto op de webruimte van je provider te plaatsen (de link wordt dan iets als www.xs4all.nl/username/plaatje.jpg) of gebruik een dienst als photobucket.com (de link wordt dan iets als http://i66.photobucket.co.../JeroenH/solior_scale.jpg). Zorg dat je dit eerst regelt, als je het plaatje niet op het internet kunt zien, kun je hem ook niet op GoT plaatsen en heeft het geen zin om verder te gaan.
  2. Gebruik en [img]en[/img]-tags om het plaatje hier op GoT weer te geven:
    code:
    1

[img=640,480]http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/solior_scale.jpg[/img]
  3. Klaar!
-edit-

Damn, de forumsoftware wil er per sé "=640,480" tussen proppen. Dat mag je weghalen als je dit zelf uitvoert.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 26-03-2010 08:52 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

SolarKing schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 00:17:
[...]

Dat lijkt verdacht veel op mijn KingSun panelen. Toevallig ook tolerantie 0/+3% ?
Waar haal je die zo goedkoop vandaan als ik vragen mag?

4mm2 is prima voor 15 meter.
Aangezien ik hier vlak bij de grens woon ben ik daar ook aan het kijken geweest. Vind het wel wat dubieus want geloof dat BTW NL-BE anders ligt.
Ik ga liever voor bekend en betrouwbaar dan een paar cent goedkoper per Wp.

Als de panelen van jou dezelfde waardes en Kingsun zijn ben ik benieuwd naar de ervaringen en wat is nu echt het verschil met een Suntech, Sharp of BP bijvoorbeeld? Is het prijsverschil waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Trebbors schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 09:00:
[...]

Aangezien ik hier vlak bij de grens woon ben ik daar ook aan het kijken geweest. Vind het wel wat dubieus want geloof dat BTW NL-BE anders ligt.

Als de panelen van jou dezelfde waardes en Kingsun zijn ben ik benieuwd naar de ervaringen en wat is nu echt het verschil met een Suntech, Sharp of BP bijvoorbeeld? Is het prijsverschil waard?
In mijn ogen niet, maar daar zijn verschillende meningen over. Heb je net een DM gestuurd...

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mars1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 13:31
[...]

Ik heb sinds 13 maart 24 Kingsuns ( 4930 Wp) op mijn dak liggen.
Ondanks de vele bewolkte dagen in Drenthe hebben ze al meer dan 100 kW geproduceerd.
Dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

[...]

Hoezo dubieus?
Als de brandstof daar 10 cent lager is per liter gaat iedereen in de grensstreek daar wel tanken.
Wie is die Belgische leverancier?

Mijn Kingsun panelen (3x220Wp) liggen er pas 2 weken op, dus ik kan nog niets daarover zeggen.

Maar het rendement verschil bepalen, pff dat is geen makkie.
Er zijn nogal wat factoren, behalve het hebben van geld, die ook een rol spelen.
Ik kan nog uitbreiden in de loop van de jaren, dus ik volg het hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Laatste was al lang bekend, eerste is van een nieuwe zouteloosheid van ongekend polderniveau.

In Duitsland is bijfik in kolencentrales verboden en wordt NIET uit EEG systeem gefinancierd.

In Nederland mag er god mag weten voor willekeurige biomassa, tot afvalhout en geitenlijken (eind"product": "dierenmeel" of "bio olie"...), bij worden gefikt op kolenbedjes, en die zijn dan "subsidiabel". En wie kunnen die rotzooi alleen maar massaal bijfikken? Juist, de energiebedrijven, deels uitverkocht naar het buitenland (compleet ongrijpbaar geworden, Dank onze Staat, Provincies, en Gemeentes), en de burgers schokken daar de subsidie voor. Nu nog via de belastingen, straks via een directe heffing op zowel kWh als m3 (en ???? stadswarmte ????) verbruik. Biomassa bijfik is hardst groeiende onderdeel. Straks allemaal "duurzaam bijfikken"????

Rekenkamer: gaat u maar weer slapen, "het gaat allemaal prima zo"...

... Duitsland 2009 ZONDER grootschalige biomassa bijfik: 16% hernieuwbare elektriciteit.

We zullen het maar blijven herhalen voor het geval de politici toevallig wakker gaan worden.

@xychix

"deze" ... Ja, natuurlijk. Voor het geval ze d'r overheen zouden lezen heb ik de cruciale woorden/passages maar effekes vet rood gemarkeerd...

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 26-03-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

Die KingSun's zijn net zo goed als Suntech, Sharp enz. Op http://sonnenertrag.eu/?lang=nl staan er al een stuk of 10 geregistreerd met deze panelen in Nederland en daar zullen er nog meer bijkomen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mars1 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 09:59:
Ik heb sinds 13 maart 24 Kingsuns ( 4930 Wp) op mijn dak liggen.
Ondanks de vele bewolkte dagen in Drenthe hebben ze al meer dan 100 kW geproduceerd.
Hmmm, dan wil ik die panelen ook wel! 100kW uit een 5kWp installatie, sjonge :9~ Alleen de kosten van het aanleggen van een (hele) dikke netlijn (25kV?) houden me een beetje tegen.

Zal wel 100kWh moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:59:
[...]

Hmmm, dan wil ik die panelen ook wel! 100kW uit een 5kWp installatie, sjonge :9~ Alleen de kosten van het aanleggen van een (hele) dikke netlijn (25kV?) houden me een beetje tegen.

Zal wel 100kWh moeten zijn
Ik dacht al, moet ik, of komt topic starter even langs om e.e.a. recht te zetten.

Aan een ieder: let s.v.p. op de te gebruiken eenheden, anders blijven we Torentje van Babel spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SolarKing schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:30:
[...]
Die KingSun's zijn net zo goed als Suntech, Sharp enz. Op http://sonnenertrag.eu/?lang=nl staan er al een stuk of 10 geregistreerd met deze panelen in Nederland en daar zullen er nog meer bijkomen.
Zoals deze: http://sonnenertrag.eu/nl...odenrijs/10555/10818.html, waar je wel ff de 'k' van kWp moet vergeten bij het lezen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vreemd, van de energie leverancier moet het de goedkoopste zijn, kwaliteit is niet gevraagd, en de rook en gorigheid interesseert het nl volk geen moer. "ik zeg je de goedkoopste !"
gaat het over pv, gaan we ineens moeilijk doen over over kwaliteit en origin enzo...
curieus toch de subversiviteit straalt er van af, het lijkt de tvt discussie wel.
anyway, de kingsuns hier staan all time high ongeevenaard hoog, met al 79,2 kwh/kwp op de teller voor maart tot zover, tot het tegendeel blijkt is het kwaliteit, en niet andersom, dat zijn insinuaties.

de 20 graden opstelling, en het vangen van de diffuse straling gaat enorm goed, met de mono krstallijn panelen, vele malen beter dan met poly, het verschil is per kwh/kwp al opgelopen tot 21% in maart.
ook bij forse bewolking blijft de baseload uit de pv hoger dan mijn stroom vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 16:32:
vreemd, van de energie leverancier moet het de goedkoopste zijn, kwaliteit is niet gevraagd, en de rook en gorigheid interesseert het nl volk geen moer. "ik zeg je de goedkoopste !"
gaat het over pv, gaan we ineens moeilijk doen over over kwaliteit en origin enzo...
curieus toch de subversiviteit straalt er van af, het lijkt de tvt discussie wel.
Wie zegt dat "het volk wat voor de goedkoopste stroom" gaat opeens als het over PV gaat (vermeende) "kwaliteit", mogelijk "dus het duurdere spul" zou wensen? Althans, dit lijkt gesuggereerd te worden. Lijkt me te kort door de bocht en zelfs bezijden de "realiteit".

En dat "subversief" vind ik een merkwaardige insteek in een discussie die gevoerd "mag" blijven worden. Op basis van volstrekt legitieme argumenten. Aan beide zijden. En zo zwart-wit is het allemaal natuurlijk niet. Dat is het leven nooit...

Gaarne wat voorzichtiger stellingnames als het over het "vermeende volk" gaat. Ook daar grote verschillen in werkelijke intentie en vermeende gevoeligheden of reëel gedrag. Van mij mag iedereen goedkope modules kopen. En van mij mogen die een leven lang meegaan. Als je er voor kiest. Het schijnt nog steeds een vrij land te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sag nicht: "chinees dat dan weer wel", sondern: "Ich habe gute chinese pv gefunden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 17:11:
Sag nicht: "chinees dat dan weer wel", sondern: "Ich habe gute chinese pv gefunden"
Schöne sache! d:)b

(Photon heeft ook nog geen alarmerend nieuws uit het Aziatische deel van de wereld, wel wat ranzige verhalen over dumping van chemische rotzooi door een siliciumproducent uit die contreien, maar dat is beslist geen schering en inslag).

Back to topic.

[ Voor 33% gewijzigd door zonnigtype op 26-03-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Sinds een paar weken zit ik bij Dong als energie leverancier. Dit eigenlijk wegens het gunstige tarief en de leuke overstap premie. We hebben een dubbele meter (dag en nachtstroom).
Het koste even moeite om de juiste info te krijgen maar ze zijn zeer soepel tov PV'ers

Ik mag overdag flink terugleveren en 's nacht gebruiken. Het teruglever overschot zullen ze volledig vergoeden inclusief belastig. Dus zeg maar 22 cent per kwh. Daar zit geen max aan, maar als ik meer dan 5000kwh overschot verwacht moeten ze even kijken hoe ze daar mee om gaan.

Tot zover niet anders dan b.v. Greenchoice maar het valt me niet tegen.
Ik krijg nog een schriftelijke bevestiging want deze info staat (nog) niet zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 17:32:
Sinds een paar weken zit ik bij Dong als energie leverancier. Dit eigenlijk wegens het gunstige tarief en de leuke overstap premie. We hebben een dubbele meter (dag en nachtstroom).
Het koste even moeite om de juiste info te krijgen maar ze zijn zeer soepel tov PV'ers

Ik mag overdag flink terugleveren en 's nacht gebruiken. Het teruglever overschot zullen ze volledig vergoeden inclusief belastig. Dus zeg maar 22 cent per kwh. Daar zit geen max aan, maar als ik meer dan 5000kwh overschot verwacht moeten ze even kijken hoe ze daar mee om gaan.

Ik krijg nog een schriftelijke bevestiging want deze info staat (nog) niet zwart op wit.
Mooi. Maar ze zijn gewoon wettelijk verplicht om te salderen tot en met 2.999 kWh/jaar netinvoeding (daarboven is nu nog effe grijs gebiedje), dus ze doen feitelijk niks "beters" dan ze door de "Staat" is voorgeschreven. En waar alle leveranciers en netbeheerders (doorgave gesaldeerde meterstanden bij viertelwerk meters) aan mee dienen te werken. Gros van de saldering is toch energiebelasting en BTW, dus de "pijn" voor de leveranciers, en tot 1 jan. 2009 ook een microscopisch beetje voor de netbeheerders, is toch al klein.

Wat is jouw "vastrecht levering" eigenlijk bij DONG, voor zowel elektra als gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vastrecht levering (stroom) € 23,85
Vastrecht levering (gas) € 23,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 17:58:
Vastrecht levering (stroom) € 23,85
Vastrecht levering (gas) € 23,85
Dank. Ik neem aan incl. BTW. Ben je goedkoper uit dan bij meeste grotere bedrijven (en bij Greenchoice als die die bedrijven als "regioleverancier" ziet voor hun klanten), bij NUON Energie betaal je 1,99 incl. BTW/mnd voor elektra, en 2,49 incl. BTW/mnd. voor gas. Zit je in het netgebied van Liander, betaal je ook die vastrechten levering bij Greenchoice.

Als de marges op de pure verkoop van kWh resp. m3 te klein gaan worden (door de piraterij en dumping van de prijsvechters), voorspel ik behoorlijke impact op juist deze ongereguleerde tarieven. In Duitsland ligt die "Grundpreis" namelijk al jaren veel hoger (zelfs bij "groene leveranciers" als Greenpeace) en betalen ze minder voor de variabele tarieven (veel bruinkolenstroom en afgeschreven nukestroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn

hmm jammer dat Dong niet zoooo groen/duurzaam bezig is als familie Woodski:
klik en klik

overigens, nu een fiks aantal wasbeurten gedraaid met hotfill (i.c.m. HR_ketel, zonder zonneboiler), en helaas.... ik ga gewoon terug naar de situatie van elektrisch verwarmen/wassen..... dan maar minder terugleveren (ben toch al nega-klant qua verbruik) en mijn eigen duurzame stroom opsoeperen ;)
Zijn er tweaekers die ook eenzelfde situatie hebben gemeten (hotfill MS1002 + wasmachine + HRketel zonder zonneboiler)? PM me dan ff :)

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 26-03-2010 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 17:11:
Ik zag dat ze bij solarnrg nu ook chinese panelen gaan aanbieden (suntech) alleen noemen ze het een australische onderneming enz. en proberen ze het woord chinees zo min mogelijk te gebruiken. Tja.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 18:37:
[...]

Ik zag dat ze bij solarnrg nu ook chinese panelen gaan aanbieden (suntech) alleen noemen ze het een australische onderneming enz. en proberen ze het woord chinees zo min mogelijk te gebruiken. Tja.
Ondanks dat de Suntech-panelen in China geproduceerd worden is Suntech een Australische onderneming.

Ondertussen heeft het merk zich wel bewezen qua kwaliteit en service. Eigen celproductie en paneelfabrieken, een Europees hoofdkantoor in Zwitserland en een Nederlandse account-manager maken het plaatje compleet.
Het woord Chinees staat er wel, maar inderdaad een blunder van formaat met Australië. (klok en de klepel: CEO Zhengrong Shi heeft zijn kennis in Australië opgedaan, maar Suntech is beslist NIET een Australische onderneming natuurlijk). Verder staat er in het stukje het op dit forum blijkbaar beladen woord "kwaliteit" (en zelfs "service"...) toch ook weer vermeld. Met betrekking tot "China productie". Tja. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 18:34:
[...]

overigens, nu een fiks aantal wasbeurten gedraaid met hotfill (i.c.m. HR_ketel, zonder zonneboiler), en helaas.... ik ga gewoon terug naar de situatie van elektrisch verwarmen/wassen..... dan maar minder terugleveren (ben toch al nega-klant qua verbruik) en mijn eigen duurzame stroom opsoeperen ;)
Zijn er tweaekers die ook eenzelfde situatie hebben gemeten (hotfill MS1002 + wasmachine + HRketel zonder zonneboiler)? PM me dan ff :)
Bevalt het niet? Waarom doe je m weer weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Pomtiedomtiedomdom

(verstuurd naar het bedrijf van het slippertje):
5. What year and where was Suntech incorporated?
Our predecessor company, Wuxi Suntech Power Co., Ltd., or Suntech China, was established in Wuxi, China in January 2001 and commenced business operations in May 2002. Suntech Power Holdings Co., Ltd., or Suntech, was incorporated in the Cayman Islands on August 8, 2005 in preparation for our initial public offering.

6. Where is Suntech based?
Our headquarters are in Wuxi, China.

Our contact details are:
9 Xinhua Road, New District,
Wuxi, Jiangsu Province 214028,
People's Republic of China
Tel: +86 510 8531 8888
Website: http://www.suntech-power.com
Bron

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7 Ik ben net deze week over gegaan van Dong naar Greenchoice. Ik heb contact gehad met Dong om te vragen hoe ze er mee omgingen als ik met m'n dagtariefteller negatief ging. Daar kwam ik niet verder dan 'lul'verhalen over metervervanging etc. omdat mijn meter niet terug kon tellen en weet ik allemaal wat nog meer. Maar ik had dus gewoon nog iets meer moeite moeten doen zie ik nu.

Niet dat ik spijt heb hoor, dat ik naar Greenchoice ga.

Ik heb trouwens ook Kingsun panelen en die bevallen me goed. Niet zo'n hoge opbrengst als Eric-pvt maar dat is ook wel extreem denk ik. Verder heb ik nogal wat schaduw en sinds een week een kapotte Steca omvormer. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 19:11:
[...]

Bevalt het niet? Waarom doe je m weer weg?
Ik doe nog niets weg, misschien heb ik wel een 'beginners' fout gemaakt.
In elk geval... de besparing financieel (verhouding origneel wassen en "elektr+gas" voor hotfill) zie ik nog even niet gestaafd worden....
Maar goed, ik heb een redelijk recente wasmachine, misschien dat daar minder te besparen valt dan een oud barrel van energieklasse C of D....
Ik ben wel benieuwd naar metingen van anderen (gas + elektra) bij combinatie wasmachine/hotfill (al dan niet met zonneboiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker leuk, ik vind zo‘n pelletkachel wel interessant....blijft braaf door gaan als je er niet bent

Moet de schoorsteen altijd boven de nok van je huis uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Suntech is op dit moment een zo'n gerenomeerd merk aan het worden dat massaal fraudes getracht worden de markt op te krijgen. Van de accountmanager begrepen dat er het afgelopen half jaar al 43 containers in Antwerpen, Rotterdam en Hamburg door de douane in beslag zijn genomen met panelen waar weliswaar Suntech op stond maar absoluut niet uit de fabrieken van Suntech kwamen. Oorsprong schijnt in vrijwel alle gevallen Spanje te zijn. Daar bestaat, ondanks dat ze deel uitmaken van de EU, geen wetgeving om dit soort falcificaties tegen te houden.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 19:55:
[...]
Moet de schoorsteen altijd boven de nok van je huis uitkomen?
Dat hoeft niet perse maar de meesten bij ons in de wijk doen dat wel.
Die ene die lager staat, staat achter in een tuin op een tuinhuisje.
Hoe vrijer hoe beter natuurlijk.
Belangrijk is dat je kurkdroog hout hebt maar dat mag met een palletkachel zoals op het plaatje geen probleem zijn.
Mooi is die combinatie met de zonneboiler.

Nog maar eens deze gouwe ouwe met een collector van 52m2 :)
http://www.solarwebseiten...usen/live_holzhausen.html

[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-03-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 20:19:
[...]

Dat hoeft niet perse maar de meesten bij ons in de wijk doen dat wel.
Die ene die lager staat, staat achter in een tuin op een tuinhuisje.
Hoe vrijer hoe beter natuurlijk.
Belangrijk is dat je kurkdroog hout hebt maar dat mag met een palletkachel zoals op het plaatje geen probleem zijn.
Mooi is die combinatie met de zonneboiler.

Nog maar eens deze gouwe ouwe met een collector van 52m2 :)
http://www.solarwebseiten...usen/live_holzhausen.html
Laat ik nu net een zonneboiler hebben ;)

Ik heb maar 12m2 maar denk ook aan een kleine pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
NielsTn schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 18:34:
hmm jammer dat Dong niet zoooo groen/duurzaam bezig is als familie Woodski:
klik en klik
Ach gas is volgens mij gewoon gas.
En voorlopig verdienen ze denk ik niets aan me met die leuke kickback en straks een negatief netto stroomverbruik.
Misschien ga ik ooit ook naar Greenchoice.
Alleen was de dikke kickback van Dong nu wel heel fijn om Eneco af te kopen
Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 19:32:
8)7 Ik ben net deze week over gegaan van Dong naar Greenchoice. Ik heb contact gehad met Dong om te vragen hoe ze er mee omgingen als ik met m'n dagtariefteller negatief ging. Daar kwam ik niet verder dan 'lul'verhalen over metervervanging etc. omdat mijn meter niet terug kon tellen en weet ik allemaal wat nog meer. Maar ik had dus gewoon nog iets meer moeite moeten doen zie ik nu.
Klopt ik heb een zeer vriendelijke dame gesproken die me na mijn uitleg totaal niet snapte. Na de tweede uitleg ook niet. Na de derde uitleg kreeg ik het advies naar een enkele meter te gaan. Later nadat ze me netjes terugbelden begon het te dagen bij Dong.
Vandaag na wederom netjes terugbellen door Dong kreeg ik het antwoord wat ik hier gepost heb.
Alleen de schriftelijke bevestiging mis ik nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

NielsTn schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 19:33:
[...]

Ik doe nog niets weg, misschien heb ik wel een 'beginners' fout gemaakt.
In elk geval... de besparing financieel (verhouding origneel wassen en "elektr+gas" voor hotfill) zie ik nog even niet gestaafd worden....
Maar goed, ik heb een redelijk recente wasmachine, misschien dat daar minder te besparen valt dan een oud barrel van energieklasse C of D....
Ik ben wel benieuwd naar metingen van anderen (gas + elektra) bij combinatie wasmachine/hotfill (al dan niet met zonneboiler).
Een bericht van mij van 16 augustus 2007:

Vandaag heb ik 2 wasjes op 60 graden gedraaid met en zonder mijn hotfill:
Zonder hotfill was het verbruik 1.138 KWh en met 0.316 KWh. Verschil: 0.822 KWh. :)
Gemeten met een Energy Monitor 3000 van Conrad.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Weet iemand of er inmiddels al een 'meter' verkrijgbaar is die het electriciteitsverbruik icm een ferraris meter correct kan registreren, dus ook goed telt als de meter terugloopt?

Alles wat ik tegenkom is gebaseerd op 1 sensor, en je zult er toch 3 nodig hebben om de richting goed te kunnen bepalen (linker/rechter sensor = richting voor de middelste sensor die de telling uitvoert).

Van de meters die je om de leiding heen doet heb ik trouwens helemaal geen idee of die ook de richting van de stroom kunnen detecteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Mars Warrior schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:12:
[...]
Van de meters die je om de leiding heen doet heb ik trouwens helemaal geen idee of die ook de richting van de stroom kunnen detecteren...
Dat kan alleen als ze ook gelijk de spanning monitoren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 20:36:
[...]

Laat ik nu net een zonneboiler hebben ;)

Ik heb maar 12m2 maar denk ook aan een kleine pelletkachel
Een voorbeeld vind je hier onder, Duitsland en Oostenrijk zijn daar wat verder mee als Nederland.
Er zijn vast wel ergens voorbeelden te vinden in combinatie met een zonneboiler en pellet cv systeem.

http://www.calimax.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Weet iemand of er inmiddels al een 'meter' verkrijgbaar is die het electriciteitsverbruik icm een ferraris meter correct kan registreren, dus ook goed telt als de meter terugloopt?

Alles wat ik tegenkom is gebaseerd op 1 sensor, en je zult er toch 3 nodig hebben om de richting goed te kunnen bepalen (linker/rechter sensor = richting voor de middelste sensor die de telling uitvoert).

Is doe het zelf een optie?:
Ik kwam dit tegen. Met een netcam met multi-part jpeg kan je dan zoals aangegeven een eind komen. Zelf heb ik wel eens bedacht dat er met een optische muis misschien wel wat uit te halen is, en ik meen dat dat idee laatst hier ook langsgekomen is.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Denk je alles te weten, vind je - NB als huurder... - zoiets op de VROM site.

Alweer van ... 7 mei 2009.

Plussen en minnen, maar er "wordt in ieder geval over nagedacht".

Document (doc) op website VROM - van belang voor huurders met zonnepanelen plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:03

ericplan

5180 Wp PV

Om een K-2 montagerail te kunnen koppelen heb ik wat stukken aluminium U-profiel besteld. Ik ben nog op zoek naar een bedrijf dat flensmoeren (DIN 6923) M10 RVS en slotbouten M10 x 20 RVS levert. Ik heb van beide 25 stuks nodig en haal ze het liefst af in Haarlem of Amsterdam. Helaas kom ik niets tegen wat een beetje aanvaardbaar is. Dat ligt dan vaak aan verzendkosten, maar ook veel zaken hebben niet beide artikelen en dan krijg je dubbele kosten, of je komt niet aan het minimumbedrag. Bij één nederlands bedrijf zou het bovenstaande EUR 45,- moeten kosten, nog zonder verzending (uit Vlodrop). Iemand een suggestie?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:47:
[...]

Is doe het zelf een optie?:
Ik kwam dit tegen. Met een netcam met multi-part jpeg kan je dan zoals aangegeven een eind komen. Zelf heb ik wel eens bedacht dat er met een optische muis misschien wel wat uit te halen is, en ik meen dat dat idee laatst hier ook langsgekomen is.
Als je dan toch met een ip-cam bezig bent zou dan misschien de digits opnemen met de cam en dan ocr-software erop iets kunnen zijn?
Daarna simpel op en aftellen.
Weet niet of het uberhaupt kan?

@ericplan
Probeer deze eens
http://www.nestinox.com/P...en/tabid/263/Default.aspx

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@eric-plan

Je hebt een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[...]

Inmiddels mail ontvangen. Wordt na het weekend gerepareerd, aldus de toezegging...

Zo, weer probleempje de wereld uit geholpen (zal na het weekend blijken).

"We gaan vooruit"... :+

Zagen, zagen, en nog eens zagen beste mensen. Stukje bij beetje alle onzin/vergissingen/fouten en wat dies meer zei opruimen, en we komen nog eens ergens. Ik zou ook liever olifanten-sprongen maken, maar blijkbaar is dat niet "The Dutch Way". So be it. Verder zagen dus maar weer. Gaarne hulp van iedereen bij het vele zaagwerk, ik kan niet de wereld in mijn uppie redden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik ken ze, maar leveren ze ook aan particulieren?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Mike70 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:06:
[...]

Zonder hotfill was het verbruik 1.138 KWh en met 0.316 KWh. Verschil: 0.822 KWh. :)
Ik heb het niet gemeten, maar ik geloof het achter mekaar!
De factor tijd is ook fijn, altijd klaar na ong 40 min.

Alleen bij 30gr zijn we nog zoekende. Wij hebben 2 jonge kinderen, veel vlekken dus en die gaan er raar genoeg niet meer in 1 keer uit.
Heb jij ervaring met langere inweektijden, of heb je dit soort problemen helemaal niet?
Is daar eigenlijk ook een site voor?

En wij wassen met de hotfill achter de HR ketel, de Miele wasmachine is van 1992.
Niels noemt het onderhoudsaspect nog niet, het meest gevoelige onderdeel van de wm, de verwarmingsspiraal, wordt niet meer gebruikt . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 22:38:
[...]

Goeie vraag, onbekend of ze aan particulieren leveren, staat ook nergens op de site.
Willen wel per stuk leveren, dus geeft wel veel flexibilteit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[...]

nice.... maar ik heb nog geen noemenswaardig verschil op 60 en 40 graden mogen meten (Cresta RCE-1106).
Heb ook nog eens alle aansluitingen nagelopen (niet dat ik warm en koud water verwisseld heb mbt de klepsturing). Maar goed... dit weekend zal ik nog een wasje draaien: splits em nog eens in 2 wasjes en ga weer meten... in elk geval de wastijd wordt niet korter tgv het warmer invoeden van het water in de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

ericplan schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 22:38:
[...]

Deze wel; http://www.houtschroef.nl/search search = flensmoer
Houtschroef.nl is een (internet) groothandel voor bedrijven en particulieren. Wij leveren een breed scala aan producten op het gebied van bevestigingsmaterialen, verspanende gereedschappen, schuurmaterialen en houtbewerkingsgereedschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SasJo schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:02:
[...]

Deze wel; http://www.houtschroef.nl/search search = flensmoer
Houtschroef.nl is een (internet) groothandel voor bedrijven en particulieren. Wij leveren een breed scala aan producten op het gebied van bevestigingsmaterialen, verspanende gereedschappen, schuurmaterialen en houtbewerkingsgereedschappen.
Maar die heeft de flensmoeren weer niet in RVS :(

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
[...]

bij ons ongeveer hetzelfde:
30 graden was gaat van plm 0,6 kWh naar 0,1
40 graden gaat van plm 0,85 kWh naar 0,1
60 graden gaat van plm 1,1 naar 0,1 (of naar 0,19 als ie op 1600 toeren centrifugeert)

Bij ons verkort ie het programma ook, varierend van 3-10 minuten (afhankelijk van de temperatuur).

Overigens blijf ik het wel raar vinden dat ie (bijv bij 30 graden) òf 0,6, òf 0,1 kWh gebruikt, en er niet tussenin. Blijkbaar zit er een soort temperatuurdrempel ingebouwd, zit je er net onder: 0,5 kWh erin aan warmte, anders niet. Idem bij de warmere wassen. Terwijl normaal de inkomende watertemperatuur enorm varieert (winter/zomer) en de temp van de wasmachine ook (15-30 graden) bij aanvang wasbeurt.

Die drempel zit bij ons machine op ongeveer water van 32 graden. Als ik er kouder water in stop, gebruikt ie vrijwel altijd 0,6 kWh, als ik water van 35 graden er in stop (de kleren + machine zelf zijn tenslotte ook nog koud), doet ie het vrijwel altijd op 0,1 kWh (0,09 om precies te zijn). Bij 2x zo hard centrifugeren ook 2x zoveel energieverbruik: 0,19 kWh.

Rond deze tijd van het jaar en verder gebruiken we alleen water uit de ZB, dus is dat erg lucratief. Vanwege 3 kleine kinderen (op dit moment ziek: overgeven ed) wordt er nogal eens een wasje gedraaid: plm 5 per week. Dat scheelt ons al snel zo'n 3,5 kWh per week op.

In midwinter doe ik ook met enige regelmaat met WW van de HR, dat kost me voor een 30 graden was zo'n 60 liter gas, en bespaart dan dus 0,5 kWh. Dat is dus best een goed idee.

Misschien is het voor de mensen die geen besparing zien een idee om naar de volgende dingen te kijken:
1. is het water niet net te koud? Gooi er eens wat warmer water in. Probeer bijv eens een 60 graden was op de 30 graden stand. Dan kan je er lekker warm water in gooien en weet je zeker dat je boven de grens zit.
2. controleert je toestel wel de watertemperatuur? Of doet ie gewoon altijd een standaardtijd x een standaardvermogen = standaardenergiehoeveelheid in? Ik kan me herinneren dat er bij ons iets van in de gebruiksaanwijzing stond. Uit bovenstaande blijkt overigens dat ie ook niet erg slim is, maar dat terzijde.
3. gaat er wel genoeg water in? Ik heb ook gemerkt dat als er net te weinig water in zit, het ook 'fout' gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 18:18:
(zelfs bij "groene leveranciers" als Greenpeace) en betalen ze minder voor de variabele tarieven
@Zonnigtype! Bedoelde je nu Greenpeace of toch maar GREENCHOICE :Z

Wie zei vanmiddag-1302- ook al weer: Let s.v.p. op de te gebruiken eenheden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Dat klopt, alleen moet je wel even geduld hebben!
Solarnrg meldde mij dat ze pas in het 3e kwartaal-2010- een Suntech 185Wp kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

ericplan schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:15:
[...]

Maar die heeft de flensmoeren weer niet in RVS :(
Misschien gewoon ouderwets een belletje?
Die vraag krijgen ze vast vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

gatgda schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:26:
[...]

Misschien is het voor de mensen die geen besparing zien een idee om naar de volgende dingen te kijken:
1. is het water niet net te koud? Gooi er eens wat warmer water in. Probeer bijv eens een 60 graden was op de 30 graden stand. Dan kan je er lekker warm water in gooien en weet je zeker dat je boven de grens zit.
IK denk dat je bedoelt;
Wasmachine stand 30gr
MS1002 op programma 3 = 60gr
ok?
3. gaat er wel genoeg water in? Ik heb ook gemerkt dat als er net te weinig water in zit, het ook 'fout' gaat.
Wat gaat er fout? wat is dan het resultaat, geen schone was?
En, ik kan de hoeveelheid water niet regelen, jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik mag overdag flink terugleveren en 's nacht gebruiken. Het teruglever overschot zullen ze volledig vergoeden inclusief belastig. Dus zeg maar 22 cent per kwh.
@Woodski: Hoeveel PV heb je precies :?
( Zou wel makkelijk zijn als je in het Lijstje van Flitspaal zou staan, mischien een tip :Y
Hoeveel denk je terug te kunnen leveren en wat is je jaarverbruik-dagtarief?
Heb je ook al eens uitgerekend wat de jaaropbrengst is, gesplitst in dag- en nacht-tarief?
Begrijp ik het dus goed: Stel je zit na 1 jaar 300Kwh in de min op dagstroom, krijg jij 300 x 22 cent vergoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
engelbertus schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 23:46:
[...]

een leiding meten kan.
maar een aanlegthermometer of zo werkt toch ook al minder "goed"en als je dan nog een externe voeler als aanleg gebruikt, lijkt me dat niet echt"een "super"oplossing.

iets waterdicht in een dompelbuis gaat ook niet werken denk ik, een t stuk met huls.. hoe stel je ej dat voor? hoe sluit ik daar een externe voeler op aan ?
Wij hebben analoge meters op de leidingen geplaatst, zoals je hier bijvoorbeeld ziet:

Afbeeldingslocatie: http://www.houtcvketels.nl/full8096207.jpg

Deze zitten met een Tstuk en een klein verlengstukje gemonteerd, zodat de kop van de huls nét in de stroming zit.

Dit buisje wordt standaard meegeleverd bij een analoge meter. Ik kocht ze bij stopet CVmaterialen voor minder dan 7 euro.

In dat buisje komt straks waarschijnlijk een 1-wire sensor met wat warmtegeleidende prut.

Op de volgende foto zie je rechtsboven een buisje waar de meter nog ingeschroefd moet worden. (Op de ingang naar de HR ketel)

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/hardware/uploaded_images/IMG_8823-%28Large%29-737279.JPG

Als je het Tstuk gewoon isoleert verder, zal je meting echt niet wezenlijk afwijken van de werkelijke temperatuur. Vloeistoftemperatuur verandert immers toch niet van de een op de andere seconde. (Niet voor zover je dat voor jouw metingen nodig hebt) De temperatuur zal geleidelijk stijgen en dalen, dus tijd zat voor die sensor om op te warmen.
NielsTn schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 22:52:
[...]

nice.... maar ik heb nog geen noemenswaardig verschil op 60 en 40 graden mogen meten (Cresta RCE-1106).
Heb ook nog eens alle aansluitingen nagelopen (niet dat ik warm en koud water verwisseld heb mbt de klepsturing). Maar goed... dit weekend zal ik nog een wasje draaien: splits em nog eens in 2 wasjes en ga weer meten... in elk geval de wastijd wordt niet korter tgv het warmer invoeden van het water in de machine.
Vreemd...bij ons is vooral de 60 graden was duidelijk eerder klaar, met een besparing van bijna 1 kWh, tov koud water. Hoor je de kleppen schakelen als ie water pakt? Als je hem start opent ie de warme klep, en hij wisselt pas naar de koude klep als de ingestelde temp in de buurt komt, om daarna terug te wisselen. Normaliter hoor je hem zodoende vaker schakelen bij een 40 graden was dan bij 60 graden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mistraller schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:52:
[...]

[...]

Vreemd...bij ons is vooral de 60 graden was duidelijk eerder klaar, met een besparing van bijna 1 kWh, tov koud water. Hoor je de kleppen schakelen als ie water pakt? Als je hem start opent ie de warme klep, en hij wisselt pas naar de koude klep als de ingestelde temp in de buurt komt, om daarna terug te wisselen. Normaliter hoor je hem zodoende vaker schakelen bij een 40 graden was dan bij 60 graden.
Jip ik hoor en voel het schakelen, en voel ook de temperatuur van het water toenemen in de slangen naar de wasmachine.
Maar misschien is mijn Bauknecht nogal retarded, en negeert de ingevoerde watertemperatuur. Daarom nu een kleine bonte was draaien: instelling 40 graden C op de MS1002, en 30 graden C op de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
gatgda schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:26:
[...]

....

2. controleert je toestel wel de watertemperatuur? Of doet ie gewoon altijd een standaardtijd x een standaardvermogen = standaardenergiehoeveelheid in? Ik kan me herinneren dat er bij ons iets van in de gebruiksaanwijzing stond. Uit bovenstaande blijkt overigens dat ie ook niet erg slim is, maar dat terzijde.
1. momenteel draait een wasje. de MS1002 op 40 graden C, de Bauknecht op 30 graden bont programma.
2. geen idee.. kon daar niets van in de handleiding vinden so far.
3. denk het wel, ik hoor en voel het schakelen van de kleppen en warmwaterleiding/CV-activiteit.

nu maar ff kijken wat laatste was doet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet echt een antwoord op je vraag, maar waar ik mee bezig ben is het volgende. Ik plaats een 3 fase kWh meter met pulsuitgang achter mijn hoofdmeter. De groep van m'n zonnepanelen sluit ik aan tussen deze twee meters. De nieuwe meter meet dan echt alleen m'n verbuik en op de groep van de zonnepanelen zit een kWh meter met pulsuitgang die de opbrengst meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:26:
[...]

@Zonnigtype! Bedoelde je nu Greenpeace of toch maar GREENCHOICE :Z

Wie zei vanmiddag-1302- ook al weer: Let s.v.p. op de te gebruiken eenheden :Y
Ik mag dan ook al een mensch zijn die fouten maakt (Gaia zei geprezen!), als ik het over Duitsland heb (waar ik het over had), maak ik meestal weinig ernstige slippertjes. En dat kun je van veel politici, wetenschappers en journalisten in ons land meestal niet zeggen, die blunderen er vet en regelmatig op los als het over onze oosterburen gaat.

Want ik had het gewoon over het zeer Duitse Greenpeace Energy, die niks te schaften heeft met het vooralsnog louter op de Nederlandse markt gerichte Greenchoice. En die, die vaud geef ik ogenblikkelijk toe (want niet gecheckt), een nog hoger "Grundgebühr" heeft dan eerder gedacht: € 8,90 per maand. Echter: daar schijnen alle heffingen en zelfs meetkosten al in te zitten, dus misschien valt het dan toch weer mee (zoveel landen, zoveel tariefstructuren). kWh prijs donkergroen is daar 23,6 eurocent all-in. Ietsiepietsie hoger dan de momenteel 23,44 eurocent/kWh kostende Natuurstroom bij NUON Energie in NL (continu tarief, variabel contract). Maar bij Greenpeace Duitsland heb je dan verder waarschijnlijk geen zorgen over de fossiele ballast van in eigendom zijnde kolencentrales en dat soort fossiele (of mogelijk zelfs nucleaire) grut... :+

Dus: als je het over correcte "eenheden" hebt: ik heb die "eenheid" genaamd de correcte leverancier van duurzame energie goed geciteerd... :>

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 27-03-2010 00:34 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.