Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.002 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zondag 21 maart 2010 @ 11:07:
De huidige subsidieregeling van SenterNovem geeft boven de 6 m² een bedrag aan subsidie dat niet gerelateerd is aan de werkelijke besparing maar aan wat zo’n systeem zou kunnen opbrengen als het goed gebruikt wordt (lees: veel warmwater gebruiken). Hierdoor kan er wel eens een scheef beeld ontstaan en wordt eigenlijk teveel subsidie gegeven.[/i]
:X

Wat wat doet dat met de terugverdientijd?
Hier was het verschil tussen 3 collectoren van 24 en 6 collectoren uiteindelijk goedkoper!!
Omdat er subsidie per Gj wordt gegeven.

Daarbij wordt de complete installatie inclusief leidingwerk, controller en boiler(s) meegeteld in de terugverdientijd.
Wat als je nu een houtkachel op cv of een warmtepomp combineert met diezelfde installatie?
Juist dat verlaagd de investering van de zonneboiler en best aanzienlijk.
Was het maar zo eenvoudig om 1 richting uit te denken, je moet combineren om een eindeffect te krijgen.
In die combi hoort ook isolatie.

HET voordeel van pv is denk ik dat het eenvoudiger is, makkelijker te doorgronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JeroenH schreef op zondag 21 maart 2010 @ 10:35:
Ik vind het zo gek dat dit kennelijk wel geldt voor een investering als bv. zonnestroompanelen maar ineens weer niet voor een auto of een eetkamertafel. Het argument is dan dat een auto of een tafel 'leuk' zijn en zonnestroompanelen niet. De auto of de tafel hoeven geen terugverdientijd te hebben maar de zonnestroompanelen wel...

Het zal aan mij liggen maar ik begrijp dat niet helemaal.
Moah... als ik ipv een auto elke keer een taxi moest nemen, is de TVT van een auto snel uit te rekenen hoor. Idem als ik elke keer in een restaurant moest gaan eten omdat ik geen tafel zou hebben. Natuurlijk kan ik ook op de grond eten, maar prettig is dat niet. Jij gaat toch ook je PV niet vergelijken met kaarslicht??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Mistraller schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:53:

RJ11 past er inderdaad prima in.
Binnenkort hoop ik pc-linkjes te kunnen "produceren" voor een fractie van de mastervolt prijs, evt met USB connector. Misschien ben je geinteresseerd als prototype tester?

Solget omschrijven, tja, ik zou zeggen; succes! Ik weet wel dat er iemand in C bezig is geweest. Overigens schrijft Solget nu de data ook al in CSV formaat weg he. Dat werkt nu al prima. Je kan het heel erg simpel aanpassen naar eigen wensen. Ik ben overigens bezig om een routine toe te voegen om automatisch te loggen op sonneertrag.de. Ook dat is niet erg moeilijk.

Waarom neem je geen nas? Lager verbruik, even veel mogelijkheden, en veel krachtiger.
Ja hoor, count me in, ik wil wel als betatester aan de slag :-)

Waarom geen NAS? Omdat ik met mijn laptopje veel flexibeler ben. Ik kan er alles op installeren wat ik wil. jSunnyReports. ontwikkeldatabaseje, Subversion, ftpservertje, noem maar op. En inclusief switch vind ik rond de 20W verbruik absoluut niet slecht. En dat voor een systeem met ingebouwde UPS :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
stel je voor je hebt een auto, en rijdt er elke dag mee naar je werk, en je bent toch milieubewust.

je hebt dan al gekozen voor een roestbak voor je deur, met nog veeeel meer nadelen waarvoor je niet extra hoeft te betalen, zoals in de file staan. op het moment dat je onderhoud nodig hebt, of gewoon periodiek, of verplicht door de overheid, dan maak je uiteraard wel een afweging. Is het het wel waard. Blijkbaar wel, want anders kocht je gewoon meteen een nieuwe auto die dan zuiniger rijdt, waardoor de tvt daalt, want je vind immers co2 reductie van onschatbare waarde.... maar zelfs die reductie is niet oneindig, en de waarde ervan bepaal je zelf.
een andere optie is om je auto maar te laten staan, en niet meer op tijd op je werk te komen, vervolgens ontslag te nemen en een baan om de hoek te zoeken, omdat je anders een dag onderweg bent om op je werk te komen. dan kun je beter je huis verkopen, want je bent nog nietthuis, en je moet alweer rechtsomkeert.

hmm blijkt dat werk ook wel iets waard is, maar niet in de tvt wordt meegenomen.
De plek waar je werkt is dus ook een onderdeel waarvan je eens de tvt zou kunnen bepalen. En dan kijken of dat ook niet eens hier en daar heel veel co2 kan opleveren.
Maar jammer genoeg vinden jullie dat ik nu wel heel extreem praat, maar is dat zo extreem?
het enige probleem dat mijn ideeen tegenkomen is dat je niet alles kunt kiezen. en de dingen die ik net noemde zou je met meer geld, of minder tvt veel makkelijker wel kunnen kiezen, omdat je nu eenmaal steeds geld nodig hebt, of door regels van de overheid, en maatschappij wordt teruggefloten.

Maar goed. overal de tvt van bepalen is ook niet gezond. stel dat ze dat bij het zieknhuis ook zouden doen, of de verzekeraars, of de obverheid.

hmm.. u bent zwanger.. ? wat zegt u!

weet u wel dat de tvt..... de overheid gaat dat niet meer subsidieren hoor!
hebt u wel een bovenmodaalsalaris en dito echtgenoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
flitspaal.nl schreef op zondag 21 maart 2010 @ 11:35:
Om in termen van auto's te praten. Afgelopen vrijdag weer een onderhoudsbeurt aan mijn auto gehad. Kosten. 2 panelen van 185Wp bij Solarking.

En het was niet eens zo'n gekke onderhoudsbeurt, klein onderhoud, remschijven/remblokken vervangen, nieuwe ruitenwissers, vloermattensetje en onderzoek naar stuurproblemen ( die zijn opgelost ). kosten ruim 620 euro.
Tja, zo kan je natuurlijk met alles rekenen. Zo bedacht ik mij vroeger (15 jaar terug) al bij de wekelijkse boodschappen van mijn moeder: JEMIG! Dat is even duur als 2 cdtjes! Terwijl die boodschappen volgende week gewoon opgegeten zijn!

Waarmee ik maar wil zeggen: Die vergelijking slaat als een tang op een varken.
flitspaal.nl schreef op zondag 21 maart 2010 @ 13:26:
[...]

Ja hoor, count me in, ik wil wel als betatester aan de slag :-)

Waarom geen NAS? Omdat ik met mijn laptopje veel flexibeler ben. Ik kan er alles op installeren wat ik wil. jSunnyReports. ontwikkeldatabaseje, Subversion, ftpservertje, noem maar op. En inclusief switch vind ik rond de 20W verbruik absoluut niet slecht. En dat voor een systeem met ingebouwde UPS :-)
Je bent de eerste die linux bestempelt als niet flexibel... ;) In mijn ogen is de huidige naamgeving voor een NAS allang niet meer voldoende om de lading te dekken. Zolang het onder linux draait, kan het immers op een NAS draaien. Ze stoppen er niet voor niets krachtige CPU's in, en - fijn voor ons - ook nog de energiezuinige versies daarvan, zoals ARM en ATOM gebaseerd.

20W is inderdaad niet slecht, maar daarvoor heb je wel moeten inleveren qua performance en zo. Het mooie van een NAS is dat ie al helemaal gebouwd is op zuinigheid. Kijk voor de grap eens naar de verbruikscijfers van QNAP http://www.qnap.com/image...rison/Comparison_NAS.html

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 21-03-2010 15:19 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op zondag 21 maart 2010 @ 10:35:
Ik vind het zo gek dat dit kennelijk wel geldt voor een investering als bv. zonnestroompanelen maar ineens weer niet voor een auto of een eetkamertafel. Het argument is dan dat een auto of een tafel 'leuk' zijn en zonnestroompanelen niet. De auto of de tafel hoeven geen terugverdientijd te hebben maar de zonnestroompanelen wel...

Het zal aan mij liggen maar ik begrijp dat niet helemaal.
Veel mensen kan het niks interesseren in welke richting hun meter draait. Ze hebben er echter een grote hekel aan om van de grond te eten. Daarom mag voor hen een tafel geld kosten en een terugdraaiende meter niet.

Ik moest denken aan een uitspraak van Claudia de Breij (het ging over het broeikaseffect) die ik gisteren in de krant las:
Dan las oma bij het ontbijt in de krant: 'Als we nu niet ingrijpen staat het water ons binnen 25 jaar tot aan de lippen' En dan stapte ik in de auto naar m'n werk en dacht de hele weg: 'nou, ik hoop maar dat iemand er iets aan doet.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Mistraller schreef op zondag 21 maart 2010 @ 15:15:
[...]

Tja, zo kan je natuurlijk met alles rekenen. Zo bedacht ik mij vroeger (15 jaar terug) al bij de wekelijkse boodschappen van mijn moeder: JEMIG! Dat is even duur als 2 cdtjes! Terwijl die boodschappen volgende week gewoon opgegeten zijn!

Waarmee ik maar wil zeggen: Die vergelijking slaat als een tang op een varken.
Klopt, die vergelijking slaat idd als een tang op een varken, maar het was wel het eerste wat ik dacht toen ik het geld moest aftikken bij de garage. Daarbij heb ik het vehikel gewoon nodig om naar het werk te komen en moest deze reparatie gewoon.

Het enige wat ik wilde aangeven is een ander perspectief bij het uitgeven van geld. Hetzelfde wat jij deed met het vergelijken met het geld wat een cd kostte. Het laat je op die manier een ander perspectief van geld zien wat iets kost.
Je bent de eerste die linux bestempelt als niet flexibel... ;) In mijn ogen is de huidige naamgeving voor een NAS allang niet meer voldoende om de lading te dekken. Zolang het onder linux draait, kan het immers op een NAS draaien. Ze stoppen er niet voor niets krachtige CPU's in, en - fijn voor ons - ook nog de energiezuinige versies daarvan, zoals ARM en ATOM gebaseerd.

20W is inderdaad niet slecht, maar daarvoor heb je wel moeten inleveren qua performance en zo. Het mooie van een NAS is dat ie al helemaal gebouwd is op zuinigheid. Kijk voor de grap eens naar de verbruikscijfers van QNAP http://www.qnap.com/image...rison/Comparison_NAS.html
Ik heb niet willen impliceren dat Linux inflexibel is hoor, absoluut niet zelfs! Ik overweeg op dit moment nog om mijn laptop te vervangen voor bijvoorbeeld een fitpc2, het verbruik daarvan is nog lager.

Voorlopig is mijn laptop meer dan prima in staat om alle taken te doen wat hij nu moet doen. :)

Mocht je een eerste versie van je Soladin / pc aansluiting laat het dan even weten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

windfreak schreef op zondag 21 maart 2010 @ 11:43:
[...]

Ik heb mijn panelen vorig jaar bij een Duits bedrijf uit Aachen gekocht. Ik heb het ook door een Duitse installateur laten installeren. Misschien dat je dat bedrijf nog wilt proberen.
Welk bedrijf? Ik ben momenteel naarstig op zoek naar betaalbare panelen en heb nog niet zoveel succes geboekt. Het is veel te duur of veel te ver weg of ziet er niet erg vertrouwd uit. Het liefst zou ik contant afrekenen bij levering.

Ik ben op zoek naar stuk of wat Sanyo HIT 235 of 240 HDE4's voor rond de 800 euro.

Het goedkoopste wat ik gevonden heb is dit: http://www.nwcomp-solar.de/shop/solarmodule/sanyo/index.html. Maar dat is in de buurt van München. En in Nederland dit: http://www.sinnergie.nl/sanyo.html en dat vind ik net aan de dure kant. Beide bedrijven ken ik niet.

Met Chinees spul kan het een stuk goedkoper, maar ik ben iemand van 'kwaliteit duurt het langst'. En ik heb het gevoel dat de productie in China nou niet bepaald een zegen is voor het milieu. Dan maar liever wat kleiner beginnen en later uitbreiden.

Hoe hebben de mensen op dit forum hun keuze gemaakt? Kwaliteit bij een gerenommeerd bedrijf of zo goedkoop mogelijk, en het maakt niet uit als het verkocht werd vanuit een garagebox? Wat kun je verwachten van de goedkope Chinese panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 21 maart 2010 @ 15:29:
[...]

Ik heb niet willen impliceren dat Linux inflexibel is hoor, absoluut niet zelfs! Ik overweeg op dit moment nog om mijn laptop te vervangen voor bijvoorbeeld een fitpc2, het verbruik daarvan is nog lager.

Voorlopig is mijn laptop meer dan prima in staat om alle taken te doen wat hij nu moet doen. :)
Alternatief voor de fit pc

http://www.aleutia.com/products/t1

verbruik 14watt dat ietsje meer als de fit pc.
Het prijs verschil haal je er volgens mij niet echt uit qua verbruik.

Ik zit ook nog in de beslissing fase een fitpc $301 ex vat ex verzending of zo'n t1 $242 ex vat ex verzending
alle twee een 1,6Ghz atom verbruik van een fit ongeveer 9 wat een t1 14wat

keuze's keuze's keuze's

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Kijk even in je DM!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou was mijn dag een knaller, dus bij snoekie is er een boiler explosie geweest ?
(en zijn soladin heeft de hele dag op de knijper gestaan denk ik)

tvt is a fossil state of mind, ik heb priceless lol gehad vandaag.
tvt ? bereken dan ook de kosten van niets doen, en zet ze tegen elkaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 17:03:
nou was mijn dag een knaller, dus bij snoekie is er een boiler explosie geweest ?
(en zijn soladin heeft de hele dag op de knijper gestaan denk ik)

Toen ik thuis kwam om 15:00 stond de boiler op 85 graden en in huis was het ook al 20 graden door de zon. Dus raam open (lucht het ook weer eens) en kachel aan. Dinsdagmiddag waarschijnlijk de koellus aan leggen, is hard nodig met dit soort dagen :)

Die soladin van mij blijft toch wel gewoon maximaal leveren neem ik aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Hier ook een hoop lol :) Zonneboiler op 44 graden atm over de gehele 300 liter. Het is nu jammer dat ik nog geen vloerverwarming heb waar ik die 44 graden doorheen kan jagen :)

Verder een erg prettige PV dag. vanochtend vroeg voor het eerst over de 1kW kort heen en boven de 900W over een periode van 5 minuten. super dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De zon brak hier pas na het middaguur door, daar heb ik dus vrij weinig aan met panelen op oost...

Heb er nu alleen een opbrengstenteller aan hangen maar een Wattmetertje om te kijken wat je panelen op dat moment produceren is ook wel handig, iemand aanraders? Het liefst zo simpel mogelijk, ik hoef alleen te zien wat de huidige productie is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Anne vdr Bom schreef op zondag 21 maart 2010 @ 15:49:
[...]

Met Chinees spul kan het een stuk goedkoper, maar ik ben iemand van 'kwaliteit duurt het langst'. En ik heb het gevoel dat de productie in China nou niet bepaald een zegen is voor het milieu. Dan maar liever wat kleiner beginnen en later uitbreiden.

Hoe hebben de mensen op dit forum hun keuze gemaakt? Kwaliteit bij een gerenommeerd bedrijf of zo goedkoop mogelijk, en het maakt niet uit als het verkocht werd vanuit een garagebox? Wat kun je verwachten van de goedkope Chinese panelen?
Sorry hoor, maar je doet hier net of chinese panelen van mindere kwaliteit zijn wat allang achterhaald is.
Er zijn duitse bedrijven die hun hart vasthouden van al dat goedkope, kwalitatieve goede panelen import uit China. De tvt van de chinese panelen zijn ook een heel stuk korter en kun je over 10-15 jaar zeggen van ach, panelen zijn allang terugverdient, de innovatie/vooruitgang op zonnepanelengebied is zo hard gegaan laat ik die goedkopere oude chinese panelen eens vervangen voor wat goedkope/hoge rendementspanelen.

Over chinese produktie geen zegen voor het milieu? kun je daar wat meer over uitleggen want ik zie niet in waarom Sunpower modules uit de VS wel een zege is voor het milieu en panelen uit China niet?
Als je chinese produktie slecht voor het milieu vindt kun je bijna alles wat in je huis hebt wel op straat zetten want bijna alles wordt in China gemaakt, van kleding tot electronica. (je hebt het vaak niet eens door wat er allemaal uit China komt)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier amper zon gezien, op het laatst een beetje.
Het is hier nog steeds bewolkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 17:03:
Niet iedereen zit met een soppige broek voor zijn paneeltje te kijken wat er "verdient" wordt. Net zomin als dat er mensen zijn die de hele dag een auto staan de poetsen en daarvan genieten en anderen die dat geen drol interesseert. Er zullen dus ook aardig wat mensen zijn die die dingen wel op hun dak willen leggen, maar daarna er niet elke dag grafiekjes van gaan zitten maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberpope op 21-03-2010 19:31 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SolarKing schreef op zondag 21 maart 2010 @ 18:08:
[...]

Sorry hoor, maar je doet hier net of chinese panelen van mindere kwaliteit zijn wat allang achterhaald is.
Er zijn duitse bedrijven die hun hart vasthouden van al dat goedkope, kwalitatieve goede panelen import uit China.
Mijn punt ging meer over de fantasiemerken en merkloze panelen. Het was politiek correcter geweest als ik van 'OEM-spul' had gesproken. Maar die lijken wel allemaal uit China te komen, dus vandaar dat ik het een als synoniem voor het ander heb genomen. Natuurlijk zijn er gevestigde namen uit China, maar die zijn vaak bijna net zo duur als de Japanse/Duitse/etc. merken.

Natuurlijk komen er ook goed producten uit China. Edit: Natuurlijk heb je ook goede OEM-producten. Jij als handelaar herkent die waarschijnlijk in 1 oogopslag, ik als consument (=leek) heb niet het vermogen om het kaf van het koren te scheiden. Als mijn paneeltjes over 3 jaar mankementen vertonen, moet ik maar hopen dat de betreffende fabrikant en/of de winkel waar ik ze heb aangeschaft dan nog bestaan.

Natuurlijk kan ik de gok wagen en het bespaarde geld tegen rente wegzetten. Als ik dan problemen krijg, en ik kan geen garantie claimen, kan ik dat uitgespaarde geld gebruiken om nieuwe te kopen. Dat is een mogelijkheid. Ik schat de kans op problemen overigens niet hoog in, dus wie weet doe ik het wel.
De tvt van de chinese panelen zijn ook een heel stuk korter en kun je over 10-15 jaar zeggen van ach, panelen zijn allang terugverdient, de innovatie/vooruitgang op zonnepanelengebied is zo hard gegaan laat ik die goedkopere oude chinese panelen eens vervangen voor wat goedkope/hoge rendementspanelen.
Dat is een soort wegwerpmentaliteit die ik probeer te voorkomen. Stroom is stroom, oude panelen leveren net zo stil en schoon als nieuwe. Op energieverbruikende goederen zoals auto's en koelkasten is dit argument beter van toepassing.
Over chinese produktie geen zegen voor het milieu? kun je daar wat meer over uitleggen want ik zie niet in waarom Sunpower modules uit de VS wel een zege is voor het milieu en panelen uit China niet?
Als je chinese produktie slecht voor het milieu vindt kun je bijna alles wat in je huis hebt wel op straat zetten want bijna alles wordt in China gemaakt, van kleding tot electronica. (je hebt het vaak niet eens door wat er allemaal uit China komt)
In China bouwen ze elke twee weken een nieuwe kolencentrale, en voorlopig zijn ze niet van plan dat tempo terug te schroeven. Milieuactivisten worden de mond gesnoerd. Door Chinese producten te kopen, betaal je daar indirect aan mee. Ik probeer daarom zoveel Chinese producten te vermijden, of het nu een telefoon of een dvd-speler of zonnepaneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 19:01:
Hier amper zon gezien, op het laatst een beetje.
Het is hier nog steeds bewolkt.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4059/4450779857_0d5efde434.jpg
Hier was het een fraaie dag. Even op het (platte) dak bezig geweest om het frame voor de laatste 4 panelen op z'n plaats te leggen. En zo verpest je je eigen opbrengst :*) Te zien aan de groene lijn tussen 14.00 en 16.00 uur. Wat betreft opbrengst is deze dag in maart geëindigd op de derde plaats.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zondag 21 maart 2010 @ 17:40:
De zon brak hier pas na het middaguur door, daar heb ik dus vrij weinig aan met panelen op oost...

Heb er nu alleen een opbrengstenteller aan hangen maar een Wattmetertje om te kijken wat je panelen op dat moment produceren is ook wel handig, iemand aanraders? Het liefst zo simpel mogelijk, ik hoef alleen te zien wat de huidige productie is.
Ik heb zo'n voltcraft verbruiks meter van conrad. ik meen iets van 19,99 euro er voor betaald te hebben.
op internet een handleiding gevonden om er een opbrengst meter van te maken.
Twee draden omdraaien en klaar.

Je kan dan het totaal bij houden en de actuele opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ericplan

Wat een contrast, hier de slechtste dag sinds 28 februari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een jaar lees ik mee op dit forum, in eerste instantie om informatie over zonnepanelen op te doen, maar dankzij dit forum heb ik inmiddels een heleboel extra plannen!

Allereerst mijn huidige situatie:
* 2 personen (op werkdagen 2,5 dag 1 persoon thuis)
* hoekhuis uit 1974
* plat dak met mogelijkheid plaatsing zonnepanelen en -collectoren pal op zuiden
* HR-ketel en vloerverwarming (geen radiatoren beneden, boven radiatoren altijd op vorstbeveiligingsstand)
* beneden dubbel glas in aluminium kozijnen met thermische onderbreking (geplaatst in 1999)
* boven enkel glas in alumium kozijnen uit '74
* verbruik elektr. 1947
* verbruik gas 1498
* verbruik water 76

Geplande veranderingen dit jaar:
* aanschaf 72 heatpipes met 500 liter boiler met 2 spiralen i.v.m. vloerverwarming
* hotfill voor wasmachine en vaatwasser
* vervangen kozijnen en enkel glas boven door HR++ glas
* twijfel over vervangen dubbel glas beneden door HR++ glas
* buitengevelisolatie d.m.v. isolatieplaten afgewerkt met spachtelputz
* aanschaf zonnepanelen (bij SDE 2009 buiten de boot gevallen, dit jaar nieuwe poging gedaan)
* natuurlijke ventilatie waarschijnlijk veranderen in mechanisch d.m.v. ITHO Eco-fan
* geveluitvoer ipv dakuitvoer van ventilatie en cvketel ivm schaduw op zonnepanelen en -collectoren
* mogelijkheden nog uitzoeken voor isolatie kruipruimte
* evt. groen dak

Zal met 1 vraag beginnen. Binnen enkele dagen willen we een besluit nemen over het vervangen van dubbel glas beneden door HR++ glas. Ik twijfel aan de besparing die daarmee haalbaar zou zijn in mijn geval en bovendien vind ik het niet echt duurzaam om materialen te vervangen die nog niet aan vervanging toe zijn. Uit een post van Flitspaal begreep ik dat het vervangen van dubbel glas door HR++ glas bij hem zeker nut heeft gehad, maar las ook dat dit oud dubbel glas ('woningbouw glas') was. In mijn geval gaat het om dubbel glas uit '99 van 5/15/4. Is dat vergelijkbaar? Het gaat wel om veel glas, omdat achterkant van woonkamer een compleet glazen pui is. Volgens glaszetter vrij kostbaar omdat er veiligheidsglas in moet. Aan de andere kant is plaatsen van HR++ glas in woonkamer voorwaarde voor subsidie Brabant Bespaart, wat weer 500 Euro scheelt (HR++ boven wordt alleen gesubsidieerd als je beneden al HR++ hebt en bovendien moet je 2 maatregelen laten uitvoeren door bedrijf en afgezien van de buitengevelisolatie en het HR++ glas voeren we alles zelf uit). Hoe kijken jullie aan tegen de mogelijke besparing en mijn dilemma over de duurzaamheid van deze maatregel?

En ja, er lezen dus WEL vrouwen mee op dit forum ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 20:00:
Sinds een jaar lees ik mee op dit forum, in eerste instantie om informatie over zonnepanelen op te doen, maar dankzij dit forum heb ik inmiddels een heleboel extra plannen!

Allereerst mijn huidige situatie:
* 2 personen (op werkdagen 2,5 dag 1 persoon thuis)
* hoekhuis uit 1974
* plat dak met mogelijkheid plaatsing zonnepanelen en -collectoren pal op zuiden
* HR-ketel en vloerverwarming (geen radiatoren beneden, boven radiatoren altijd op vorstbeveiligingsstand)
* beneden dubbel glas in aluminium kozijnen met thermische onderbreking (geplaatst in 1999)
* boven enkel glas in alumium kozijnen uit '74
* verbruik elektr. 1947
* verbruik gas 1498
* verbruik water 76

* aanschaf 72 heatpipes met 500 liter boiler met 2 spiralen i.v.m. vloerverwarming
* aanschaf zonnepanelen (bij SDE 2009 buiten de boot gevallen, dit jaar nieuwe poging gedaan)
* natuurlijke ventilatie waarschijnlijk veranderen in mechanisch d.m.v. ITHO Eco-fan
* geveluitvoer ipv dakuitvoer van ventilatie en cvketel ivm schaduw op zonnepanelen en -collectoren
* evt. groen dak

Zal met 1 vraag beginnen. Binnen enkele dagen willen we een besluit nemen over het vervangen van dubbel glas beneden door HR++ glas. Ik twijfel aan de besparing die daarmee haalbaar zou zijn in mijn geval en bovendien vind ik het niet echt duurzaam om materialen te vervangen die nog niet aan vervanging toe zijn. Uit een post van Flitspaal begreep ik dat het vervangen van dubbel glas door HR++ glas bij hem zeker nut heeft gehad, maar las ook dat dit oud dubbel glas ('woningbouw glas') was. In mijn geval gaat het om dubbel glas uit '99 van 5/15/4. Is dat vergelijkbaar? Het gaat wel om veel glas, omdat de achterkant van het huis een compleet glazen pui is. Volgens glaszetter vrij kostbaar omdat er veiligheidsglas in moet. Aan de andere kant is plaatsen van HR++ glas in woonkamer voorwaarde voor subsidie Brabant Bespaart, wat weer 500 Euro scheelt (HR++ boven wordt alleen gesubsidieerd als je beneden al HR++ hebt en bovendien moet je 2 maatregelen laten uitvoeren door bedrijf en afgezien van de buitengevelisolatie en het HR++ glas voeren we alles zelf uit). Hoe kijken jullie aan tegen de mogelijke besparing en mijn dilemma over de duurzaamheid van deze maatregel?

En ja, er lezen dus WEL vrouwen mee op dit forum ;) .
Ik heb laatst een epa laten doen door nuon en het enige wat ik kon verbeteren was mijn dubbelglas van bijna 30 jaar oud, maar ik zou hier €56,- mee besparen per jaar. Hij rade het dus af om het direct te vervangen, pas als het glas lek gaat. (woning is uit 1981)

Met die subsidie wordt het misschien een ander verhaal ( subsidie brabant en €35 per m2 bij meer met minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, boven plaatsen we zeker HR++ glas, dus als we pas later beneden HR++ plaatsen, dan komen we ook niet meer in aamerking voor de subsidie 35 Euro per m2, omdat die eenmalig wordt toegekend. En deze maand krijgen we ook nog 125 Euro korting bij de glaszetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22
De plek waar je werkt is dus ook een onderdeel waarvan je eens de tvt zou kunnen bepalen. En dan kijken of dat ook niet eens hier en daar heel veel co2 kan opleveren.
Was een reden voor mij om te verhuizen. ik reed voor ongeveer een jaar 3x per week 120km. (2 dagen thuiswerk). Na verhuizen dit nog een half jaar per trein volgehouden. Ik werk tegenwoordig op 8km afstand die ik slechts een paar keer per fiets heb gedaan(druk druk druk, kluswoning verbouwen en andere slappe excuses.) Maar de fiets is weer fietsklaar en morgen ga ik weer eens op de fiets.

Iemand een idee of je helemaal zonder gas kan? dus met pv en zb gestookte verwarming/tapwater? Kan dit al uit?

Laptop van 20 Watt? heb hier er nog een van 50 ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:03
engelbertus schreef op zondag 21 maart 2010 @ 14:41:
stel je voor je hebt een auto, en rijdt er elke dag mee naar je werk, en je bent toch milieubewust.
Dat spreekt elkaar nogal tegen, maar goed ;)
een andere optie is om je auto maar te laten staan, en niet meer op tijd op je werk te komen, vervolgens ontslag te nemen en een baan om de hoek te zoeken, omdat je anders een dag onderweg bent om op je werk te komen. dan kun je beter je huis verkopen, want je bent nog nietthuis, en je moet alweer rechtsomkeert.
Uhm... ik laat de auto nu al bijna tien jaar staan en ik kom gewoon op mijn werk hoor! Het niet hebben van een auto staat niet gelijk aan dingen niet kunnen doen, helaas is dat wel wat veel mensen denken.
Maar goed. overal de tvt van bepalen is ook niet gezond. stel dat ze dat bij het zieknhuis ook zouden doen, of de verzekeraars, of de obverheid.
Helaas gebeurt dat wel steeds vaker (privatisering), vooral in de sectoren die je noemt. Resultaat een steeds hardere samenleving, ieder voor zich en zaken vwaarvan de kosten én opbrengsten voor iedereen zijn gebeuren steeds minder en.of steeds minder goed.
Anne vdr Bom schreef op zondag 21 maart 2010 @ 15:29:
Veel mensen kan het niks interesseren in welke richting hun meter draait. Ze hebben er echter een grote hekel aan om van de grond te eten. Daarom mag voor hen een tafel geld kosten en een terugdraaiende meter niet.
Ik begrijp alleen niet dat mensen wel inzien dat het niet kopen van een tafel leidt tot zitten op de grond, maar niet inzien dat het niet doen aan energiebesparing en investeren in duurzame opwek leiden tot problemen in de (niet eens meer heel verre) toekomst. Of laat ik anders zeggen: ik begrijp niet helemaal waarom ik het wel begrijp (of denk te begrijpen). Of ben ik gewoon vreemd? Waarom vind ik, een paar enkelingen, grondstofuitputting en (eventueel) kimaatverandering wel belangrijk genoeg om wat aan de oorzaak te doen maar het overgrote deel van de mensheid niet? Dat is echt een vraag waar ik mee worstel.
Ik moest denken aan een uitspraak van Claudia de Breij (het ging over het broeikaseffect) die ik gisteren in de krant las:
Dan las oma bij het ontbijt in de krant: 'Als we nu niet ingrijpen staat het water ons binnen 25 jaar tot aan de lippen' En dan stapte ik in de auto naar m'n werk en dacht de hele weg: 'nou, ik hoop maar dat iemand er iets aan doet.'
...dat iemand er iets aan doet... Als het maar iemand anders is, en niet jezelf, zo lijken de meeste mensen in elkaar te zitten. Daar gaan we nog keihard tegenaan lopen.

-edit-

Vandaag overigens een prima PV-opbrengst hier in Hilversum:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/20100321_zonnestroomopbrengst.png

Bijna 4,5kWh (ofwel 3,1kWh/kWp)!

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 21-03-2010 21:16 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op zondag 21 maart 2010 @ 19:24:
[...]

[afbeelding]
Hier was het een fraaie dag. Even op het (platte) dak bezig geweest om het frame voor de laatste 4 panelen op z'n plaats te leggen. En zo verpest je je eigen opbrengst :*) Te zien aan de groene lijn tussen 14.00 en 16.00 uur. Wat betreft opbrengst is deze dag in maart geëindigd op de derde plaats.
Wat kan het toch binnen een paar kilometer anders zijn. Bij mij was vandaag de beste dag van maart.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
MajoorFataal schreef op zondag 21 maart 2010 @ 08:59:
[...]

Er is een website -http://www.onspassiefhuis.nl/- waar je alles kunt lezen over de keuzes die de bouwer, Jos Rademakers, heeft moeten maken bij het laten neerzetten van dit passiefhuis. De enige verwarmingsbron in huis is een pelletkachel die automisch aan of uit gaat adhv de (klok)thermostaat. Via het ventilatiesysteem (met warmteterugwinning) wordt de warmte door de woning verdeeld. Daarnaast heeft hij voor zijn warmwater voorziening een Vitocal 160A warmtepompboiler van Viessmann. Die luchtwarmtepomp gebruikt de warmte uit de woning voor warm water en koelt tegelijkertijd de bijkeuken. Hij houdt ook een blog bij, zodat je o.a. ook kan volgen hoe hij door deze koude winter van 2009/2010 heen is gekomen. Een stukje daaruit:

[...]

Rechtstreekse link naar zijn blog: <http://www.onspassiefhuis.nl/bouwblog.html>

Ik ben zelf ook op bezoek geweest in het huis op de 'open passiefhuis dagen' op zondag 8 november jl. en heb nog met de architect Henk Ariëns en later ook met Jos zelf gesproken. Ik zou iedereen hier aanraden om zoiets een keer te gaan doen, omdat het altijd erg inspirerend werkt om met mensen te praten die actief bezig zijn met energiebesparing en duurzame energie. Dit in tegenstelling tot de treurniswekkende gesprekken die je soms kunt hebben met cynische collega's of argwanende buren over datzelfde onderwerp.
Inspirerende post. Dank!

@Spek
Er is natuurlijk nog een andere mogelijkheid O-)
Ja, beste Spek. Ga jij dat mijn buren en mijn verhuurder vertellen? Zonnigtype is woonachtig in ingebouwd appartement in complex met vier bouwlagen boven zich en "vast wel wat bezwaren bij verhuurder" als we het over rookkanalen en dergelijke gaan hebben... 8)7

Hier dik 4,8 kWh opbrengst vandaag, genormeerd met alle 12 antieke olieboer moduultjes 3,90 kWh/kWp.
Beste 2 paneeltjes zelfs 4,16 kWh/kWp. Kan nog veel beter.
Het bijna op de schroothoop gegooide beschadigde amorf Si paneeltje "uit days gone by" bereikte vandaag met een totaal niet passend oud OK4tje d'r op een max. vermogen van bijna 16 en een half Wattje, nog niet eerder gezien (weer wat chip verbruik van de computer met Amon Re's output gecompenseerd).

Over de eeuwige terugverdientijd discussie ... :O : hilarisch. Nooit geweten dat zo'n "economisch rekensommetje" (op tigduizend manieren uit te voeren, allemaal onvergelijkbaar met elkaar) zoveel los kon maken. Economie is geen wetenschap. Het zit allemaal tussen de oren en kan alle kanten op gaan. (ik doe ze ook hoor, die "tvt berekeningen", maar wel op mijn geheel eigen wijze die ieder ander verder negeren mag).

Ik heb in mijn leven al zo gigantisch fossiel verbruik van wat voor orde dan ook "vermeden", dat alle tvt berekeningen van die paar oude zonnepaneeltjes van me er helemaal niets meer toe doen tot mijn dood. Ik heb de "CO2 reductie" al lang binnen die straks mogelijk zal worden verplicht (of: beprijsd). Al zal ik er waarschijnlijk niets van als "reeds gerealiseerd" voor van mijn budget af mogen gaan halen van de toekomstige CO2 dictators (degenen die mogelijk na de aankomende geflopte coalitie de macht zullen krijgen)... :/

[ Voor 35% gewijzigd door zonnigtype op 21-03-2010 22:01 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

* verbruik elektr. 1947
* verbruik gas 1498
Da's heel netjes. Goed uitgangspunt
* evt. groen dak
Zet de isolatie bovenaan het lijstje en de speeltjes (ZB/PV) onderaan. Wat er niet uitgaat, hoeft er ook niet in.

Is je spouwmuur al geïsoleerd en wil je de buitenisolatie erbij? Als de spouwmuur niet geïsoleerd is, kun je ook hr thermoparels laten inspuiten. Heb ik diverse mensen hier over gehoord. Je kunt daar een heel acceptabele isolatie mee behalen en het lijkt me minder ingrijpend.

Probeer bij elke maatregel in te schatten hoeveel kWh of m3 je ermee denkt te besparen. Wees voorzichtig met de voorgerekende besparingen door verkopers en websites. Die zijn meestal gebaseerd op een gemiddeld huishouden. Aan het verbruik te zien zijn jullie geen gemiddeld huishouden. Dus valt er ook minder te besparen.

Bij mij bijvoorbeeld zouden die hotfills niet rendabel zijn. Mijn wasmachine (2009, 7 kg) gebruikt slechts een halve kWh voor een wasbeurt op 30º. De 6 maanden die ik niet stook draait hij waarschijnlijk 50 keer. Stel dat ik 0,4 kWh per wasbeurt bespaar met een hotfill, dan is dat op jaarbasis voor mij misschien 20 kWh, oftewel 4 euro p/j voor een investering van een paar honderd euro. Dat geld kan op een andere manier veel meer opleveren.

Ik was ook weg van een zonneboiler, maar ben erop teruggekomen. Begrijp me goed, het is een fantastische technologie, maar met 1 groot gebrek: 2/3 van de jaaropbrengst valt in de maanden dat je bijna niks nodig hebt. Als je een hoog warmwaterverbruik hebt, kun je met die zomeropbrengst nog wel wat doen. Maar bij mij is dat 7 m3 per maand. Dat is een minimaal besparingspotentieel. Meet je je gasverbruik al per maand?

Hoe wil je een groen dak combineren met zonnepanelen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zondag 21 maart 2010 @ 21:58:

Bijvoorbeeld ZO.

Is al veel gezien concept in Duitsland, combi sedum dak met erboven "aufgeständert" zonnepaneeltjes op plat dak. Ik zeg: DOEN!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op zondag 21 maart 2010 @ 20:58:
Ik begrijp alleen niet dat mensen wel inzien dat het niet kopen van een tafel leidt tot zitten op de grond, maar niet inzien dat het niet doen aan energiebesparing en investeren in duurzame opwek leiden tot problemen in de (niet eens meer heel verre) toekomst.
Informatie over PeakOil of het broeikaseffect is alleen van horen zeggen, uit de krant of van de tv. Maar een tafel is een tafel. Je hoeft niet in de krant te lezen wat het gevolg is als je geen tafel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op zondag 21 maart 2010 @ 21:25:
[...]
Over de eeuwige terugverdientijd discussie ... :O : hilarisch. Nooit geweten dat zo'n "economisch rekensommetje" (op tigduizend manieren uit te voeren, allemaal onvergelijkbaar met elkaar) zoveel los kon maken. Economie is geen wetenschap. Het zit allemaal tussen de oren en kan alle kanten op gaan. (ik doe ze ook hoor, die "tvt berekeningen", maar wel op mijn geheel eigen wijze die ieder ander verder negeren mag).
We willen graag alles in geld waarderen. Dat doen we met mensenlevens, dingen die we graag willen enz.. Dat niet alles eenduidig in geld is uit te drukken beseft niet iedereen. Dingen die we graag willen zijn altijd goedkoper dan werkelijk, dingen waar we tegen zijn, zijn altijd duurder dan de voorstanders zeggen. Zo maken we onze eigen werkelijkheid. Dat gaat ooit wel weer over.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 16:14:
[...]

Ik zit ook nog in de beslissing fase een fitpc $301 ex vat ex verzending of zo'n t1 $242 ex vat ex verzending
alle twee een 1,6Ghz atom verbruik van een fit ongeveer 9 wat een t1 14wat

keuze's keuze's keuze's
Ik vind het veel geld...ken je de Sheevaplug al?

Nu is de eerste QNAP NAS waar deze CPU inzit ook wel flink geprijst trouwens. Maar is zo'n snelle cpu altijd nodig? Een ARM based doet het qua verbruik beter, en is ook niet zo duur. (Maar inderdaad, iets trager)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Informatie over PeakOil of het broeikaseffect is alleen van horen zeggen, uit de krant of van de tv. Maar een tafel is een tafel.
Everything can be justified until it happens to you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anne vdr Bom schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:11:
Informatie over PeakOil of het broeikaseffect is alleen van horen zeggen, uit de krant of van de tv. Maar een tafel is een tafel. Je hoeft niet in de krant te lezen wat het gevolg is als je geen tafel hebt.
Nee, maar hoe denken we als mensheid verder te komen als we niet verder dan de dag van morgen kunnen kijken? Dan hebben we toch gewoon een sterke overheid nodig die zegt: mooi geweest zo, als we enige mate van complexiteit in onze samenleving willen houden in toekomst zullen we een paar dingen toch echt anders moeten doen.

Maar ja, die geluiden worden weggestemd door andere "belangrijke" zaken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:14:
[...]

We willen graag alles in geld waarderen.
Nou, ik niet hoor...

... maar ieder zijn meug, no problem ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 20:49
Even een vraag over grote omvormers >16A x 230V = 3680W hebben deze vaak een instelling om ervoor te zorgen dat deze limiet (enkelfase 16A, bij 25A hoofdzekering) niet overschreden wordt?
Ik heb het dan over bv de SB4000TL, StecaGrid 2010+ Master+Slave zelf lees ik hier niets over in de documentatie.
Hetzelfde maar dan voor gecombineerde omvormers op één fase (2x SB2500 of 3x SB1700) is er dan een mogelijkheid om het maximum op 16A te leggen. (icm 20x190W = 3800W panelen)
edit:
20x190W is een voorbeeld kan ook 20x185W = 3700W zijn waardoor je ook net de grens heen komt. 20 panelen omdat dit uiteindelijk een mooi gesloten vlak van 5x4 panels moet worden.
Volgens glaszetter vrij kostbaar omdat er veiligheidsglas in moet
Ik ben zelf aan het kijken om het glas van mijn serre te vervangen van A naar A++ en voor zover ik alles bekeken heb is veiligheids glas vaak niet verplicht. (wel aanbevolen/verstandig etc)
http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatcher.Dispatcher?id=183636

[ Voor 8% gewijzigd door W.Wonderland op 22-03-2010 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:49

* evt. groen dak
Prima plannen. Met buitengevelisolatie kun je heel goede isolatiewaarden bereiken, vooral als die isolatie goed kan aansluiten op de dakisolatie. Misschien kun je het platte dak aan de buitenkant nog een isolatielaag geven. Een groen dak voegt heel weinig aan isolatiewaarde toe. Het houdt regenwater wel langer vast, en het ziet er goed uit, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:22:
[...]

Ik vind het veel geld...ken je de Sheevaplug al?

Nu is de eerste QNAP NAS waar deze CPU inzit ook wel flink geprijst trouwens. Maar is zo'n snelle cpu altijd nodig? Een ARM based doet het qua verbruik beter, en is ook niet zo duur. (Maar inderdaad, iets trager)
De sheevaplug werkt met linux, daar snapt sunnydatacontrol niks van.
en Linux is ook niet mijn sterkste kant.

Die T1 snapt wel windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

tvt discussie verdwijnt vanzelf zodra we er aan gewend zijn om voor een lange periode de energie rekening vooruit te betalen. Dit is namelijk wat je doet als zonnepanelen of boilers aangeschaft worden.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op zondag 21 maart 2010 @ 21:58:

Zet de isolatie bovenaan het lijstje en de speeltjes (ZB/PV) onderaan. Wat er niet uitgaat, hoeft er ook niet in.
Inderdaad, dat heb ik hier op het forum geleerd. Tijdstip plaatsen van PV hangt dus af van hoeveel de rest allemaal gekost heeft en of we dan nog bij moeten sparen.
Is je spouwmuur al geïsoleerd en wil je de buitenisolatie erbij?
Is geen spouwmuur, dus buitengevelisolatie beste optie. Wordt dus inderdaad ingrijpend en om dit voor en achter ook mogelijk te maken zullen we alle buren en de welstandscommissie mee moeten krijgen. Als dat niet lukt (=waarschijnlijk), dan wordt het buitengevelisolatie aan de zijkant en gevelisolatie binnen aan de voor- en achterkant.
Probeer bij elke maatregel in te schatten hoeveel kWh of m3 je ermee denkt te besparen. Wees voorzichtig met de voorgerekende besparingen door verkopers en websites. Die zijn meestal gebaseerd op een gemiddeld huishouden. Aan het verbruik te zien zijn jullie geen gemiddeld huishouden. Dus valt er ook minder te besparen.
Inderdaad, daarom ga ik liever af op ervaringen van zuinige gebruikers op dit forum :). Volgens het EPA-advies zou ik geen enkele maatregel in 20 jaar terugverdienen 8)7 . Diep triest zo'n advies dat mensen die zich er verder niet in verdiepen dus waarschijnlijk afschrikt/demotiveert.
Bij mij bijvoorbeeld zouden die hotfills niet rendabel zijn.
Ben van plan om MS1002 te gebruiken voor wasmachine en mengventiel voor vaatwasser. De kosten daarvoor zie ik als onderdeel van de totaalkosten van de ZB.
Ik was ook weg van een zonneboiler, maar ben erop teruggekomen. Begrijp me goed, het is een fantastische technologie, maar met 1 groot gebrek: 2/3 van de jaaropbrengst valt in de maanden dat je bijna niks nodig hebt. Als je een hoog warmwaterverbruik hebt, kun je met die zomeropbrengst nog wel wat doen. Maar bij mij is dat 7 m3 per maand. Dat is een minimaal besparingspotentieel. Meet je je gasverbruik al per maand?
Meet mijn gasverbruik al jaren per week. Voor warmwater is dat 2,5 m3 per week, dus 11 m3 per maand. De hotfills zullen daar nog wat aan toevoegen. Zal in de zomer dus zeker een flink overschot hebben, maar vind ZB met name interessant in het voor/najaar voor de vloerverwarming. Het wordt een Sunsystems systeem wat we zelf gaan installeren, dus qua kosten is het m.i. wel rendabel. Ons jaarverbruik kun je eigenlijk zien als verbruik in 11 maanden, want meestal zijn we 1 maand per jaar niet thuis (bij voorkeur in winter).
Zie reactie zonnigtype. Bovendien zou het zelfs de prestatie van de zonnepanelen verhogen, maar dat is wat mij betreft nog eerst zien, dan geloven. In ieder geval verdubbelt het de levensduur van de dakbedekking, dus sowieso een duurzame maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar vind ZB met name interessant in het voor/najaar voor de vloerverwarming. Het wordt een Sunsystems systeem wat we zelf gaan installeren, dus qua kosten is het m.i. wel rendabel
dat werkt erg goed,
ik vergelijk maandelijks met flitspaal, we gaan echt tot op de m3 gelijkop maandelijks, totdat de zon doorkomt. die vloerverwarming zorgt voor een enorme behagelijke warmtebuffer als het s`avonds kouder word, zoals nu. ik weet niet hoe anne zijn huis verwarmd, maar zoals ik eerder zei, denk bij zb niet in warmwater, maar in verwarming, als je de cv dan ook rustig door het boilervat laat lopen, komt het warme water vanzelf
juist in jouw woning (ik woon zelf ook in zo`n 1974 hoekhut ooit met 1mm isolatie) is het vasthouden van warmte dan erg belangrijk.
ik heb bijvoorbeeld vandaag helemaal geen gas verbruikt, en het is hier behagelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

W.Wonderland schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:45:
Even een vraag over grote omvormers >16A x 230V = 3680W hebben deze vaak een instelling om ervoor te zorgen dat deze limiet (enkelfase 16A, bij 25A hoofdzekering) niet overschreden wordt?
Ik heb het dan over bv de SB4000TL, StecaGrid 2010+ Master+Slave zelf lees ik hier niets over in de documentatie.
Hetzelfde maar dan voor gecombineerde omvormers op één fase (2x SB2500 of 3x SB1700) is er dan een mogelijkheid om het maximum op 16A te leggen. (icm 20x190W = 3800W panelen)
Volgens mij kun je de omvormer zelf niet op een limiet zetten. Je kan natuurlijk wel een omvormer nemen die niet boven die 16A uitkomt zoals bv de Delta SI3300 of SMA SB3300TL enz. Volgens mij kun je gerust 20 x 190Wp op deze omvormers aansluiten. (SMA geeft wel aan bij Titan SP-72 190Wp panelen je een transformator omvormer nodig hebt zoals bv de Delta SI3300 om de + te aarden.)

Mocht je een Delta omvormer nodig hebben PM me even.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:57:
Is geen spouwmuur, dus buitengevelisolatie beste optie. Wordt dus inderdaad ingrijpend en om dit voor en achter ook mogelijk te maken zullen we alle buren en de welstandscommissie mee moeten krijgen. Als dat niet lukt (=waarschijnlijk), dan wordt het buitengevelisolatie aan de zijkant en gevelisolatie binnen aan de voor- en achterkant.
Heb er zelf ook wel aan zitten denken maar kwam toen een paar probleempjes tegen.
Dus gelijk nieuwe kozijnen en raamdorpels?
Worden je ramen dan bijv 10cm (rondom) kleiner door de isolatiedikte op de muur en dagkant?
Je hebt een dakoversteek waar de isolatie dan tegenaan komt?
Heb je rolluiken?

Of zijn daar andere oplossingen voor?

Voordeel is iig dat je dikker kunt isoleren en je gevel ev de stenen niet hoeft te reinigen, voegen uit te kappen en opnieuw te laten voegen als dat nodig is.
Nadeel zal wel de prijs zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Zie reactie zonnigtype. Bovendien zou het zelfs de prestatie van de zonnepanelen verhogen, maar dat is wat mij betreft nog eerst zien, dan geloven. In ieder geval verdubbelt het de levensduur van de dakbedekking, dus sowieso een duurzame maatregel.
Deze jongens stonden op Intersolar 2008.

Foto'tje:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Intersolar2008/DSCF5690.jpg
Let ook op - naast PV - mogelijkheid zonnecollector, hier vacuumbuis spul ("Röhrenkollector").

(toepassing Photovoltaik op deze pagina)

Ik heb ook zo mijn twijfels over geclaimde "meeropbrengst" (???). Zie geen reden waarom dat zo zou zijn, op zijn hoogst - zoals gesuggereerd - een evt. verkoelend effect door de verdamping van vocht uit de vegetatie??? Hmmmmm. Inderdaad, first see, than believe, klinkt me iets te mooi om waar te wezen. Kan nooit een groot effect zijn, want zoveel vocht wordt er (zeker in de zomer) niet vastgehouden volgens mij... Ik zou het eerder op de ecologie gooien, gewoon omgeving vergroenen, regenwater in enige mate vasthouden, en al te hoge dak temperatuur extremen (consequenties voor evt. koelings- dan wel verwarmingsbehoefte) dempen. Daar bovenop: erneuerbares energie erzeugung, uiteraard, de Drie E's! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik was er bij een huis uit 1974 eigenlijk automatisch van uitgegaan dat het een spouwmuur heeft. Dan heb je inderdaad geen andere keuze.
Ben van plan om MS1002 te gebruiken voor wasmachine en mengventiel voor vaatwasser. De kosten daarvoor zie ik als onderdeel van de totaalkosten van de ZB.
Dat bij elkaar voegen van besparingen zou ik niet doen. Probeer alle dingen juist zoveel mogelijk los van elkaar te beoordelen en zo te overwegen hoe je het beschikbare budget het beste kunt besteden. Van het geld dat je op die MS1002 bespaart, kun je (bijna) een extra zonnepaneel bekostigen dat ongeveer 150 kWh per jaar levert. Probeer te schatten wat je met die hotfill gaat besparen en kies dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:24:
nou de upgrade is op zuid en west klaar
altijd leuk een plaatje....
[afbeelding]
inderdaad, er kunnen een hoop afdakjes op de muur van de buurman...
Altijd leuk om te zien. Het dak bij mijn ouders sinds november vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EKhZ2w7AByLTj7xmXUGRzoIQ/full.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op zondag 21 maart 2010 @ 23:14:
(SMA geeft wel aan bij Titan SP-72 190Wp panelen je een transformator omvormer nodig hebt zoals bv de Delta SI3300 om de + te aarden.)
SolarKing: zijn die Indiase Titaantjes nog wel leverbaar dan? Ik kom ze niet in de Photon database tegen, ook Photovoltaikforum database zitten die specifieke SP-72 190 Wp exemplaren niet in. Op Titan site zelf krijg ik een foutmelding als ik datasheet van monokristallijne modules op wil vragen (tijdje geleden ook al meegemaakt).

Vraag: betreft het dan waarschijnlijk een module met SunPower back contact cellen (waardoor die aarding nodig zou zijn)?

Algemeen: kan topic starter/editor de volgende twee grote module databanken in de startpagina van dit topic opnemen? Lijkt me handig voor vele bezoekers:

Photon databank (lees gebruiksaanwijzing!):
http://www.photon.info/photon_site_db_solarmodule_en.photon

Idem, op "elektronisch papier", 23 pagina's lang de gecorrigeerde versie van Photon Profi 2-2010 bomvol module types met veel harde kenmerken (nog steeds niet alles):
https://photon.de:448/dow...icht_solarmodule_2010.pdf

Photovoltaikforum module databank:
http://www.photovoltaikforum.com/database.php

Dank!

@Hacku
Altijd leuk om te zien. Het dak bij mijn ouders sinds november vorig jaar:
Slurp!

Maarre .... systeemgegevens bitte bitte!!!????

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 22-03-2010 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja problemen met energie in de toekomst..
daar hebben we toch de overheid voor?
die heb ik nog niet horen zeggen dat WIJ daar iets aan moeten doen.
de bnodigde subsidie wordt elk jaar zwaar overtekend, dus de bijdrage van nederland is toch voldoende? en we hebben het gas in eigen bodem. we zijn zelf de baas!
dus dat is dan toch ook onder controle?

die milieufreaks overdrijven altijd alles..

en meer van dat soort redeneringen zorgen dus voor het niet beseffen van het feit dat de tvt van duurzame energie niet alleen in geld uit te drukken is.

en eeh zo'n dak wil ik ook! maar mijn dak heeft onbekende afmetingen en de panelen een onbekende afmeting. ik weet dus nooit wat er op past.
het maakt nogal een verschil of of je 5*4 panelen kwijt kunt, of dat er maar 4 *3 op passen...(20 of 12 dus)

mijn dak is 5,70 breed en zo'n 7 meter lang, met een helling van 45 graden ( dat is dus de schuine lengte) met een strookje waar niks kan ivm uitvoer ventilatie, cv ketel en ontluchting van de riolering
de paneelafmetingen lopen erg uiteen, en als je ook nog amorf en cristalijn naast elkaar zet is er ook wel veel verschil.
ik gebruik ongeveer 2500 kWh per jaar, en dat lijkt me een mooi uitgangspunt voor de "benodigde" opbrengst. de orientatie is op ongeveer 260 graden, dus bijna west, dus dat verhoogt weer het benodigde Wp.. dus heb aardig wat nodig, met 175 Wp panelen kom ik er niet, of ze moeten niet te groot zijn.
of zal ik op een deel toch maar collectoren of vacuumbuizen plannen? lastige "designen" zo..

[ Voor 11% gewijzigd door engelbertus op 22-03-2010 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:49:
[...]

De sheevaplug werkt met linux, daar snapt sunnydatacontrol niks van.
en Linux is ook niet mijn sterkste kant.

Die T1 snapt wel windows
Het is alleen zo dat Windows die CPU niet snapt...Als windows nu eens een kernel maakt voor ARM based cpu's...

Verder is het lastige aan windows dat je altijd met een lokaal aangesloten monitor moet werken. En video is nu eenmaal ook een verbruiker.

Misschien is het, als je dan toch met windows wilt blijven werken, een idee om in elk geval met windows 2008 core te experimenteren. Dat is in elk geval al behoorlijk uitgekleed, en daarom ook weer wat veiliger.

Al eens gedacht aan een 2ehands thin client? Een collega van mij verkocht er laatst eentje voor 25 euro. Draaide windows CE op. Alleen mijn redenatie was natuurlijk omgekeerd; er kan geen linux op (tenminste, het zal wel kunnen, maar er was niets over te vinden op internet, en dan begin ik er niet aan) :)

Maar als je ECHT duurzaam computing wilt toepassen, en wel 24/7 iets wilt draaien, dan kom je vroeg of laat toch bij linux terecht. Wat dat betreft is het de kunst van het weglaten, en windows is nu eenmaal niet tot op het bot uit te kleden. Dat is ook helemaal niet erg, want windows is ook helemaal niet voor kleine achtergrondprocessen op een "in de meterkast weggestopt" apparaat gemaakt.
Het is niet voor niets dat linux op veel embedded apparaten draait, die de meest uiteenlopende taken verrichten. Denk aan webservertjes, telefooncentrales, logging devices, routers, etc etc.

De steile leercurve is inderdaad een obstakel, maar in het land der duurzaamheid zijn er wel meerdere steile leercurves...ik heb hem 3 jaar geleden genomen, en inmiddels zelfs zakelijk profijt van :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 22-03-2010 00:48 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op maandag 22 maart 2010 @ 00:45:
[...]

Het is alleen zo dat Windows die CPU niet snapt...Als windows nu eens een kernel maakt voor ARM based cpu's...

Verder is het lastige aan windows dat je altijd met een lokaal aangesloten monitor moet werken. En video is nu eenmaal ook een verbruiker.

Misschien is het, als je dan toch met windows wilt blijven werken, een idee om in elk geval met windows 2008 core te experimenteren. Dat is in elk geval al behoorlijk uitgekleed, en daarom ook weer wat veiliger.

Al eens gedacht aan een 2ehands thin client? Een collega van mij verkocht er laatst eentje voor 25 euro. Draaide windows CE op. Alleen mijn redenatie was natuurlijk omgekeerd; er kan geen linux op (tenminste, het zal wel kunnen, maar er was niets over te vinden op internet, en dan begin ik er niet aan) :)

Maar als je ECHT duurzaam computing wilt toepassen, en wel 24/7 iets wilt draaien, dan kom je vroeg of laat toch bij linux terecht. Wat dat betreft is het de kunst van het weglaten, en windows is nu eenmaal niet tot op het bot uit te kleden. Dat is ook helemaal niet erg, want windows is ook helemaal niet voor kleine achtergrondprocessen op een "in de meterkast weggestopt" apparaat gemaakt.
Het is niet voor niets dat linux op veel embedded apparaten draait, die de meest uiteenlopende taken verrichten. Denk aan webservertjes, telefooncentrales, logging devices, routers, etc etc.

De steile leercurve is inderdaad een obstakel, maar in het land der duurzaamheid zijn er wel meerdere steile leercurves...ik heb hem 3 jaar geleden genomen, en inmiddels zelfs zakelijk profijt van :)
Zou ubuntu een beetje draaien op zo'n plug ?
Vraag me alleen af of het dan ook zo grafisch is, ubuntu lijkt wel aardig op windows
zie geen aansluiting voor een monitor op die plug

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2010 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Cyberpope schreef op zondag 21 maart 2010 @ 09:02:
[...]De mens is nu eenmaal een home-economicus. Zit in de genen ingebakken. Je kunt dat wel ontkennen, maar dan bereik je je doel niet.
Dat is een interessante gedachte. Recent psychologisch onderzoek heeft aangetoond dat indien 2 mensen in een koppel het zelfde werk doen, waarbij de ene meer betaald krijgt dan de ander, de meestbetaalde het werk dat hijzelf in een tweede ronde MINDER waardeert dan wanneer er gelijke beloning in het spel is. Met andere woorden: van nature willen mensen goed doen en anderen laten delen in hun rijkdom.

Hoe kunnen we dit punt inzetten om anderen te laten meegenieten van onze rijkdom (kennis en vaardigheden om energieverbruik te verminderen en de samenleving te verduurzamen)? Het resultaat van het onderzoek is een lastig gegeven omdat wij de 'rijken' zijn en het dus fijn vinden als anderen daarin mee- delen, terwijl veel van de deelnemers in dit forum juist proberen de anderen -de "onwillige" collega of buurman- mee te krijgen maar geen resultaat boeken.
Een product dat 100 euro kost kan in het slechtste geval (rechtstreeks en onrechtstreeks) 100 euro aan fossiele brandstoffen gebruikt hebben om te produceren.
Dan ga je er vanuit dat er 'eerlijk' gerekend wordt; kernstroom (om maar eens wat te noemen) wordt zwaar gesubsidieërt (want blijkbaar mag subsidie van de Rechtse Rakkers wel als het om grote industrie gaat, maar niet als het om zonnepanelen gaat, niet dat ík voor subsidie op pv anders dan feed in ben) doordat er bijvoorbeeld geen verzekering hoeft te worden afgesloten, de gemeente de jodiumpillen betaalt en de opslag van kernafval ook niet wordt meegerekend in de prijs van kernstroom.
Dus: een aluminium opslagvat van 100 euro kan wel degelijk heel veel meer kosten voor de samenleving dan de 100 euro die jij betaalt. (bauxiet: vervuiling, aluminium: gemaakt met 'goedkope' kernstroom)

Dan vind ik Anne's argument ('na afbetaling opnieuw investeren in besparing') steekhoudender.
Voor de meeste mensen zijn ook elektriciteit en verwarming zo'n producten. Met 1 kWh groene stroom kan je exact hetzelfde doen als met 1 kWh stroom uit kolen.
Nu wel, maar over 20 jaar niet. Huh? Als je nu 1 KWh groene stroom uit het stopcontact trekt, betaal je er meer voor (bij Nuon tenminste) dan voor grijze stroom. Maar het opwekken van de grijze stroom betekent dat ik straks meer moet betalen aan de waterschappen om de boel droog te houden.
De hoeveelheid arbeid die ik daarmee nu kan verrichten is inderdaad gelijk; de totale hoeveelheid netto nuttige energie die ik krijg door 1KWh te kopen, hangt af van hoe die is opgewekt.

[ Voor 14% gewijzigd door el jonco op 22-03-2010 06:21 . Reden: 1KWh=1KWh toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
SasJo schreef op zondag 21 maart 2010 @ 11:07:Daar wordt keihard afgeraden om een te groot / groter (wat is te groot in een huishouden met 4 personen) te nemen.<...>subsidie<...>
Mogelijk dat verwarmingsondersteuning door hen als onrendabel gezien wordt (grijze onderstreping in text bij jou) omdat ze 300l een grote boiler noemen. Bovendien lijkt hun doel primair heetwaterbereiding te zijn. Ze geven niet aan waaróm ze ZLTV als onrendabel zien. Mail of bel eens met een bedrijf dat lijkt te leven van (grote) zonneboilersystemen. Ik heb geen banden met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
flitspaal.nl schreef op zondag 21 maart 2010 @ 13:26:
[...]En inclusief switch vind ik rond de 20W verbruik absoluut niet slecht.
Waarom heeft Tweakers' Pricewatch bij switches nog geen 'energieverbruik' als zoekfilter? }>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
basfromasd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:47:
[...]Een groen dak voegt heel weinig aan isolatiewaarde toe. Het houdt regenwater wel langer vast, en het ziet er goed uit, natuurlijk.
En in de zomer vermindert het je koelingsbehoefte. Zo bespaart het dus, naast dat het de lucht zuivert en bevochtigt.
[...]Volgens het EPA-advies zou ik geen enkele maatregel in 20 jaar terugverdienen 8)7 . Diep triest zo'n advies dat mensen die zich er verder niet in verdiepen dus waarschijnlijk afschrikt/demotiveert.
Ik zou zeker mijn licht eens opsteken bij architecten met ervaring in renovatie onder passiefhuisnorm (er zijn oa. in Rotterdam, maar ook elders in NL wel wat projecten). Als je het doet, doe het dan goed. In Duitsland is dit soort renovatie heel gebruikelijk. Zo'n renovatie past ook goed bij je streven naar zonne-ondersteuning van je verwarming; hoe kleiner je warmtevraag, hoe meer je (relatief) met zon kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Mistraller schreef op maandag 22 maart 2010 @ 00:45:
[...]Maar als je ECHT duurzaam computing wilt toepassen, en wel 24/7 iets wilt draaien, dan kom je vroeg of laat toch bij linux terecht. Wat dat betreft is het de kunst van het weglaten, en windows is nu eenmaal niet tot op het bot uit te kleden. Dat is ook helemaal niet erg, want windows is ook helemaal niet voor kleine achtergrondprocessen op een "in de meterkast weggestopt" apparaat gemaakt.

Op dit moment loopt er nog een samenkoopactie voor zo'n plugcomputer.
Of, als je wat minder handig bent met terminal, compilers, installers, processen etc, en meer voor plug and play gaat: mac OS (mac mini). Standaard op afstand (zonder aangekoppelde monitor) bestuurbaar, minimaal stroomverbruik (11W) toch alle toeters en bellen aan boord, drag & drop, plug & play. 't Is dat er af en toe moet worden herstart bij een software update, anders zou hij langer dan 1/3 jaar zonder er naar om te zien z'n werk doen.

Ik zoek alleen nog een heeel zuinig switchje. Iemand?

[ Voor 11% gewijzigd door el jonco op 22-03-2010 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 23:09:
[...]

dat werkt erg goed,
ik vergelijk maandelijks met flitspaal, we gaan echt tot op de m3 gelijkop maandelijks, totdat de zon doorkomt. die vloerverwarming zorgt voor een enorme behagelijke warmtebuffer als het s`avonds kouder word, zoals nu. ik weet niet hoe anne zijn huis verwarmd, maar zoals ik eerder zei, denk bij zb niet in warmwater, maar in verwarming, als je de cv dan ook rustig door het boilervat laat lopen, komt het warme water vanzelf
juist in jouw woning (ik woon zelf ook in zo`n 1974 hoekhut ooit met 1mm isolatie) is het vasthouden van warmte dan erg belangrijk.
ik heb bijvoorbeeld vandaag helemaal geen gas verbruikt, en het is hier behagelijk.
Ons verbruik liep in december/januari/februari inderdaad nauwelijks uiteen. Inmiddels is dat verschil voor maart opgelopen tot meer dan 30m3 op dit moment en de maand is nog niet ten einde. Mijn gasverbruik is gisteren overigens blijven steken op 1.3m3. Alleen 's ochtend wat gas verbruikt om de kou eruit te krijgen, daarna is de verwarming de rest van de dag niet meer aan geweest.

Ietsje eerder in dit topic kwam alweer voorbij dat een installateur vond dat CV ondersteuning met een zonneboiler niet rendabel zou zijn. Dat bestrijd ik ten zeerste. Zie alleen al Eric met z'n meeropbrengst t.o.v. mij. Anderzijds mijn zonneboiler is gisteren blijven steken op 45 graden over de volledige 300 liter. Als ik daarvan 15 graden kan gebruiken voor evt vloerverwarming ( uitgaande van 30 graden in ) dan kom ik op 18MJ aan energie uit wat ik zo mijn vloer in zou kunnen gooien. Is toch weer 0.7m3 aardgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 16:14:
[...]

Hmmm, wanneer je een keuze maakt, laat ff horen, misschien doe ik wel mee. Ik zoek nog iets dergelijks. Enig idee of elke pc (oftewel deze ook) automatisch op een bepaald tijdstip gestart kan worden en op een later tijdstip automatisch uitgezet kan worden??

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
engelbertus schreef op maandag 22 maart 2010 @ 00:40:
....

mijn dak is 5,70 breed en zo'n 7 meter lang, met een helling van 45 graden ( dat is dus de schuine lengte) met een strookje waar niks kan ivm uitvoer ventilatie, cv ketel en ontluchting van de riolering
de paneelafmetingen lopen erg uiteen, en als je ook nog amorf en cristalijn naast elkaar zet is er ook wel veel verschil.
ik gebruik ongeveer 2500 kWh per jaar, en dat lijkt me een mooi uitgangspunt voor de "benodigde" opbrengst. de orientatie is op ongeveer 260 graden, dus bijna west, dus dat verhoogt weer het benodigde Wp.. dus heb aardig wat nodig, met 175 Wp panelen kom ik er niet, of ze moeten niet te groot zijn.
of zal ik op een deel toch maar collectoren of vacuumbuizen plannen? lastige "designen" zo..
Even rekenen: 5,70 * 7 meter, daar passen 7 panelen naast elkaar vna 80 cm, en drie hoog van 1m80. Dat zijn de afmetingen van mijn panelen, 185 wp. Dat is 3885 Wp bij elkaar. Uitgaande van 850 kwh / kwp, en een verlies van 80% door de ligging kom je dan op 2640 kwh. Dan heb je je verbruik gedekt. Als je het met drie minder moet doen (6*3 ipv 7*3) ivm ventilatie en afvoer cv-ketel, dan kom je nog op 2300 kwh.
flitspaal.nl schreef op maandag 22 maart 2010 @ 07:35:
[...]

Ons verbruik liep in december/januari/februari inderdaad nauwelijks uiteen. Inmiddels is dat verschil voor maart opgelopen tot meer dan 30m3 op dit moment en de maand is nog niet ten einde. Mijn gasverbruik is gisteren overigens blijven steken op 1.3m3. Alleen 's ochtend wat gas verbruikt om de kou eruit te krijgen, daarna is de verwarming de rest van de dag niet meer aan geweest.

Ietsje eerder in dit topic kwam alweer voorbij dat een installateur vond dat CV ondersteuning met een zonneboiler niet rendabel zou zijn. Dat bestrijd ik ten zeerste. Zie alleen al Eric met z'n meeropbrengst t.o.v. mij. Anderzijds mijn zonneboiler is gisteren blijven steken op 45 graden over de volledige 300 liter. Als ik daarvan 15 graden kan gebruiken voor evt vloerverwarming ( uitgaande van 30 graden in ) dan kom ik op 18MJ aan energie uit wat ik zo mijn vloer in zou kunnen gooien. Is toch weer 0.7m3 aardgas.
Dat is toch wel grappig. Ik herinner me dat wij vorig jaar een discussie hadden waarbij ik van mening was dat cv-aansluiting op ZB rendabel zou zijn in onze situatie en waarbij jij aangaf dat je er voor jullie situatie vooralsnog geen meerwaarde in zag. Uiteindelijk hebben wij er niet voor gekozen, omdat ons huis snel opwarmt als de zon wat warmte begint te geven, zo rond deze tijd van het jaar. Gisteren is er bij ons geen gas verbruikt voor verwarming en ook de houtkachel is niet aangeweest. En in jouw geval blijkt het dus wel wat op te kunnen brengen.

[ Voor 62% gewijzigd door Joba op 22-03-2010 09:17 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:25
Ik heb gisteren mijn dik 10 jaar oude Bosch vaatwasser gemeten.
120 watt tijdens voorspoelen en 2.1kw tijdens de "hoofdwas"
Totaal verbruik met een was van 65 graden was 1.7kwh

Dat viel me enorm mee eigenlijk voor zo'n oude bak.

Een nieuwe van ca 400 euro zal 1.05kwh verbruiken
De tvt is dan iets van 27 jaar bij 2 wasjes per week en het huidige prijsnivo.

Ik haal niet eens 2 wasjes per week en draai meestal op 55 graden.
Deze blijft dus nog even staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:49
el jonco schreef op maandag 22 maart 2010 @ 06:18:
[...]

Mogelijk dat verwarmingsondersteuning door hen als onrendabel gezien wordt (grijze onderstreping in text bij jou) omdat ze 300l een grote boiler noemen. Bovendien lijkt hun doel primair heetwaterbereiding te zijn. Ze geven niet aan waaróm ze ZLTV als onrendabel zien.
In dat artikeltje geeft re-solar aan dat het niet rendabel is in een standaard woning tegen gebruikelijke zonneboilerprijzen. Onder die randvoorwaarden klopt dat ook en kun je beter in isolatie investeren. Alleen: als je een goed geïsoleerd huis hebt zakt de verwarmingsbehoefte in (terwijl je warmwaterbehoefte gelijk blijft) en als je lage-temperatuurverwarming hebt kun je meer uit je zonneboiler halen. Als je bovendien voor een aantrekkelijke prijs een systeem kunt installeren, komt er iets anders uit die berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik had zaterdag en zondag per dag ongeveer 4 m3 gasverbruik, met de vloerverwarming op 21 graden. zondag toch meer de cv aan dan zaterdag volgens plugwise. vond ik vreemd, want naar mijn idee was het zondag warmer buiten.

jammer van de vloerverwarming is dat het wat langzaam reageert. ik merk dat heel duidelijk.
de cv ketel verwarmt een paar uurtjes lang, en vervolgens is die weer een paar uurtjes uit.
dit komt omdat de warmte die de vloer in gaat "pas" een paar uurtjes later echt in de kamer zit.

qua regeling staat de cv bij mij nu continue op 21 graden, geen nachtverlaging.
ik merk heel sterk de invloed van de zon, op een zonnige dag heb ik iets minder gasverbuik, en geeft de thermostaat eerder aan dat de kamer warm is, waardoor de cv uitgaat.
niks mis mee, maar daardoor koelt de vloer wel wat af in mijn ogen, waardoor als de zon iet meer in de kamer schijnt, de vloer weer opgewarmtd moet worden voordat de kamer weer op 21 graden is ( het is dan bijv. 20,5)

de opwarm/ afkoel cyclus wordt dus min of meer aangestuurd door de zon, en door de duur van de opwarm/afkoelperiode krijg ik dus vaak in de middag meer verbuik, en vervolgens tegen middernacht weer, tot een uurtje of 8 als de zon weer in de kamer komt.

dat is wel jammer, want je merkt wel dat wanneer de vloer is opgewarmd dat er nog geruime tijd warmte uit komt, maar later in de avond loopt dat toch terug, en juist met bedtijd begint de cv ketel weer op te verwarmen. zou het dan wijs zijn wel een nachtverlaging toe te passen? of bijvoorbeeld voor savonds de cv een half graadje hoger te zetten, zodat de opwarm periode wat eerder is, en er een afkoelperiode komt voor de periode dat de zon in de kamer komt?
ik ben bang dat hij dan juist na de verlaging en afgekoelde vloer erg lang zou doen om de vloer weer op te warmen en de kamer op temperatuur te krijgen...
ik zou t liefst gewon de heel nachtperiode overslaan qua verwarming.. maar ja.. :s

het zou handig zijn als de thermostaat zoiets zelf zou kunnen uitvinden, maar ik denk dat zelfs met een zelf lerende thermostaat dat niet kan.

[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 22-03-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Iemand die rechtstreeks contact heeft met Solarking? Het lijkt erop dat een chinees met zijn account aan de haal is gegaan.

SolarKing in "Chinees Zonnenpanellen zijn goed kwalitei..."

Edit: ah, sorry sander817, je was me al voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Basket Kees op 22-03-2010 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ik Keessie schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:18:
Iemand die rechtstreeks contact heeft met Solarking? Het lijkt erop dat een chinees met zijn account aan de haal is gegaan.

SolarKing in "Chinees Zonnenpanellen zijn goed kwalitei..."

Edit: ah, sorry sander817, je was me al voor.
Nee hoor, geen "onbekende" (dus niet "een"). Spannend en onverwacht medium, dat internet... :o

Maar weer wat anders dan:

Bruinkolen- en atoomboer Vattenfall zit weer eens te huichelen (over zonnestroom subsidies in BRD)...

... Grünen energiespreker Hans-Josef Fell (kompaan van Hermann Scheer in strijd voor invoering EEG in 2000 in Duitsland) geeft tegengas met zijn geweldige "Milchmädchenrechnung" ...

... PPV heeft inmiddels al mail naar de Grünen gestuurd om ze te verwittigen van de miljoenen aan SDE subsidie die NUON verwacht naar binnen te schokken voor hun Beaufort windpark (yup, ook jullie en mijn geld...), terwijl de onderneming volledig eigendom gaat worden van ... jawohl, datzelfde hypocriete Vattenfall ...

Dolle wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Zijn er nog meer Tweakers - behalve Jack o - die PV hebben en bovendien een dubbel-tarief meter en die in de min komen of zitten met de dagtarief meter, ofwel het hoge tarief :?
Of hebben de meeste PV-ers een enkel-tarief meter??
De meeste zitten volgens mij bij Greenchoice, klopt het dat die 9 cent betaald voor elke Kwh in de min ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
JAN-B schreef op maandag 22 maart 2010 @ 13:39:
Zijn er nog meer Tweakers - behalve Jack o - die PV hebben en bovendien een dubbel-tarief meter en die in de min komen of zitten met de dagtarief meter, ofwel het hoge tarief :?
Of hebben de meeste PV-ers een enkel-tarief meter??
De meeste zitten volgens mij bij Greenchoice, klopt het dat die 9 cent betaald voor elke Kwh in de min ??
hier een tweaker met digitale dubbel-tarief meter (met teruglever standen) en een negatief verbruik (dus dieper terugleverend als verbruikend).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 01:46:
[...]

Zou ubuntu een beetje draaien op zo'n plug ?
Vraag me alleen af of het dan ook zo grafisch is, ubuntu lijkt wel aardig op windows
zie geen aansluiting voor een monitor op die plug
The SheevaPlug comes supplied with Ubuntu 9.04 ARM build.

Wikipedia: SheevaPlug
windfreak schreef op maandag 22 maart 2010 @ 09:02:
[...]

Enig idee of elke pc (oftewel deze ook) automatisch op een bepaald tijdstip gestart kan worden en op een later tijdstip automatisch uitgezet kan worden??
Tuurlijk kan dat! Op meerdere manieren zelfs.

1) systeem in standby of hybernate zetten, en met WakeOnLan of timer event aan laten springen
2) Systeem gewoon uitzetten met een task in je taskmanager of crontab. Met een tijdklokje de machine stroomloos maken een paar minuten later. En dan de tijdklok weer laten inschakelen wanneer jij wilt. Indien je een pc achtige gebruikt, moet je misschien even instellen dat ie een Power-ON moet doen nadat AC-loss heeft plaatsgevonden.

Optie 2 werkt AFAIK altijd, en is simpel. Optie 1 meestal ook wel maar is iets lastiger te configureren.

Het is overigens wel zo dat het vaak handig kan zijn om hem 24/7 aan te houden, want dan kan je 's nachts allerlei taken laten uitvoeren die CPU intensief zijn, zodat je daar overdag geen last van hebt.

Denk hierbij aan grote downloads (bittorrent, usenet, etc), indexeren van multimedia, draaien van backups en desgewenst synchroniseren naar een andere locatie over internet, etc etc.

Omdat mijn device ook de security cams afhandelt, en webserver is, ga ik hem niet uitzetten. Het idle maken van de harddisk scheelt echter al heel veel.

Helemaal uit is natuurlijk nog zuiniger, dus als het ding toch niets staat te doen dan kan je nog een beetje sluipverbruik elimineren.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 07:50

xychix

FreeBSD Rules !

Ik heb een aantal 18V 200 Wp zonnepanelen liggen. Hoe kan ik hiermee 12 of 24 Volt accus opladen? (ik wil dus niet terugleveren)

Als ik bij de conrad kijk naar laadunits dan lijken deze altijd als input 12v of 24v te nemen.

Kan iemand mij vertellen welke compontenten ik dien te hebben?

1. panelen
2. laadregelaar
3. accus
4. (optioneel) inverter van 12/24 naar 220 voor mijn 220v apparaten.

verlichting wil ik eigenlijk op 12V gaan doen.

(het geheel is bedoeld voor een vakantie woning)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
xychix schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:19:
Ik heb een aantal 18V 200 Wp zonnepanelen liggen. Hoe kan ik hiermee 12 of 24 Volt accus opladen? (ik wil dus niet terugleveren)
Met 18V kan je 12V-accu's opladen, zonder problemen. Een volledig opgeladen loodaccu kan een spanning van wel tegen de 14V hebben en je moet een beetje marge hebben zodat je ook bij niet volledige zonne-instraling nog laadstroom de accu's in krijgt. In een 12V systeem kun je de panelen parallel zetten, hoewel de stroom al gauw erg hoog wordt met 10-15A per paneel. 24V is ook prima mogelijk, je moet ze dan per twee in serie zetten en je hele verdere systeem (laadregelaar, omvormer, DC-verbruikers) moeten met 24V kunnen omgaan.
Als ik bij de conrad kijk naar laadunits dan lijken deze altijd als input 12v of 24v te nemen.
Klopt, dat zijn ook de meest voorkomende spanningen in een kleine autonome systemen. Er is veel voor te krijgen, ook omdat de auto- en caravanindustrie veel apparatuur voor deze spanningen maakt.

1. panelen
2. laadregelaar
3. accus
Precies wat je daar schrijft, plus bekabeling. Bij 12V moet je dikkere (of kortere ;) ) kabels hebben dan bij 24V omdat de kabelverliezen stijgen met het kwadraat van de stroom. Zeker alles ook goed af, bij stromen van meerdere honderd Ampère is brand geen ondenkbeeldig gevaar. Overigens, als je je gehele systeem op 240V laat lopen kun je gebruik maken van standaard montagematerialen, dit is over het algemeen makkelijker te krijgen, makkelijker te verwerken, over het algemeen goedkoper en het kan je wellicht ook helpen als je de woning ooit verkoopt: als de elektrische installatie er 'normaal' (=240V) uitziet kan dat een verkoopargument zijn.
Dat kan, hoewel het misschien makkelijker is om alles op 240V te laten lopen. Je kunt dan nl. gewoon standaard stroomdraad trekken ipv extra dik draad omdat het laagspanning betreft. Voorbeeld: stel dat je een 12W spaarlamp wil plaatsen, dat is dus 1A @ 12V maar slechts 50mA @ 240V. In kabels langer dan een paar meter ga je dat soort verschillen echt merken. Hier is vrij eenvoudig aan te rekenen, dus het optimum voor jouw specifieke situatie kun je zelf uitrekenen. Op 240V ben je ook flexibeler; er zijn vele malen meer armaturen verkrijgbaar dan voor 12V. Ook zijn 12V spaarlampen erg prijzig i.v.g. met normale 240V spaarlampen.
Leuk! Foto's en een verhaal als het klaar is worden gewaardeerd :)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 22-03-2010 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

JeroenH schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:42:
[...]

Met 18V kan je 12V-accu's opladen, zonder problemen. Een volledig opgeladen loodaccu kan een spanning van wel tegen de 14V hebben en je moet een beetje marge hebben zodat je ook bij niet volledige zonne-instraling nog laadstroom de accu's in krijgt. In een 12V systeem kun je de panelen parallel zetten, hoewel de stroom al gauw erg hoog wordt met 10-15A per paneel. 24V is ook prima mogelijk, je moet ze dan per twee in serie zetten en je hele verdere systeem (laadregelaar, omvormer, DC-verbruikers) moeten met 24V kunnen omgaan.

[...]
http://www.ineltra-solar.be/downloads/suntech-stp-200.pdf

volgens mij zijn dit de panelen, aan een laadunit die 12v verwacht geeft dat vast een rookpluim...
JeroenH schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:42:

Dat kan, hoewel het misschien makkelijker is om alles op 240V te laten lopen. Je kunt dan nl. gewoon standaard stroomdraad trekken ipv extra dik draad omdat het laagspanning betreft. Voorbeeld: stel dat je een 12W spaarlamp wil plaatsen, dat is dus 1A @ 12V maar slechts 50mA @ 240V. In kabels langer dan een paar meter ga je dat soort verschillen echt merken. Hier is vrij eenvoudig aan te rekenen, dus het optimum voor jouw specifieke situatie kun je zelf uitrekenen. Op 240V ben je ook flexibeler; er zijn vele malen meer armaturen verkrijgbaar dan voor 12V. Ook zijn 12V spaarlampen erg prijzig i.v.g. met normale 240V spaarlampen.
Ik wilde een ikea led-systeempje verknippen, dit zijn 12v ledsystemen met eem 220 -> 12v omvormer 12v > 220v > 12v lijkt me wat omslachtig..

[ Voor 35% gewijzigd door xychix op 22-03-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
xychix schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:57:
http://www.ineltra-solar.be/downloads/suntech-stp-200.pdf

volgens mij zijn dit de panelen, aan een laadunit die 12v verwacht geeft dat vast een rookpluim...
Ah, maar dat is wat anders. Deze panelen leveren in het MPPT-punt 26,2V en dat is wel heel erg veel voor een 12V-systeem. Ik verwacht geen rook uit je laadregelaar, het 12V-systeem trekt de spanning gewoon omlaag naar de 11-14V die nodig is, maar dat betekent dat je ongeveer de helft van de energie uit het paneel weggooit.

Helaas is het laden van 24V accu's met deze panelen ook niet goed mogelijk, omdat een volgeladen 24V-accu makkelijk een spanning van 28V kan halen - en dan loopt er geen stroom meer de accu's in.

Deze panelen zijn dus niet zo geschikt voor autonome systemen, meer voor netgekoppelde systemen.

Er zijn wel MPPT-laadregelaars waardoor het mogelijk is een paneel aan te sluiten welke een andere spanning heeft dan de op te laden accu's, maar ik weet daar weinig van behalve dat die erg prijzig zijn.
Ik wilde een ikea led-systeempje verknippen, dit zijn 12v ledsystemen met eem 220 -> 12v omvormer 12v > 220v > 12v lijkt me wat omslachtig..
Hmm ja, dergelijke systeempjes hebben vaak een redelijk gestabiliseerde 12V-voeding. De stroom die door de LEDs vloeit is afhankelijk van de aanwezige spanning, en dus kan een hoge spanning in je systeem (zoals gezegd, 14V is mogelijk) zorgen voor een te hoge stroom door je LEDs. LEDs kunnen hier slecht tegen, de temperatuur wordt te hoog en de levensduur neemt sterk af. Ook zul je fluctuaties in je laagspanningssysteem direct terugzien in de verlichting, met een goede omvormer heb je dat niet.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 22-03-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

JeroenH schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:02:
[...]

Ah, maar dat is wat anders. Deze panelen leveren in het MPPT-punt 26,2V en dat is wel heel erg veel voor een 12V-systeem. Ik verwacht geen rook uit je laadregelaar, het 12V-systeem trekt de spanning gewoon omlaag naar de 11-14V die nodig is, maar dat betekent dat je ongeveer de helft van de energie uit het paneel weggooit.

Helaas is het laden van 24V accu's met deze panelen ook niet goed mogelijk, omdat een volgeladen 24V-accu makkelijk een spanning van 28V kan halen - en dan loopt er geen stroom meer de accu's in.

Deze panelen zijn dus niet zo geschikt voor autonome systemen, meer voor netgekoppelde systemen.

Er zijn wel MPPT-laadregelaars waardoor het mogelijk is een paneel aan te sluiten welke een andere spanning heeft dan de op te laden accu's, maar ik weet daar weinig van behalve dat die erg prijzig zijn.
Betekend dat dat ik mijn dure 'bedoeld voor terugleveren' panelen niet in frankrijk (het vakantiehuis) kan gebruiken en dat ik beter nog eens 1000-en euro's uit kan geven voor andere panelen?

of een deel van mijn energie verliezen, ook geen ramp. Zon zat in frankrijk.

of toch maar op zoek naar een dergelijke dure lader.

morningstar-mppt-15-ampere a 200+ euro

[ Voor 8% gewijzigd door xychix op 22-03-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hier was de boiler gister 85 graden.....vanochtend was 30....inmiddels weer 65 (15:00) gasverbruik afgelopen 24 uur: 1 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Engelbertus,

Kun je eens aangeven welke temperaturen er op je aan- en avroerbalk staan wanneer de vloerverwarming aanstaat? Ik hoor eigenlijk dat je nog weinig comfort hebt van je vloerverwarming en ervaar zelf dat mijn vloer snel warm wordt. Ik stook overdag tussen 18 en 20 graden en 's nachts 17 tot 18 graden.

Welke maat leiding is gebruikt om het aan te sluiten? 15mm of 22mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
xychix schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:11:
Betekend dat dat ik mijn dure 'bedoeld voor terugleveren' panelen niet in frankrijk (het vakantiehuis) kan gebruiken
Je kunt de panelen in theorie gebruiken om 12V-accu's te laden, maar slim is dat niet omdat je zoals gezegd een groot deel van de geproduceerde energie weggooit. Dit is een hele simpele powercurve vaqn een zonnestroompaneel:

Afbeeldingslocatie: http://www.reuk.co.uk/OtherImages/solar-panel-power-curve.jpg

Het MPP ligt helemaal rechts bovenin. Op elk punt in de grafiek is het vermogen gelijk aan het product van spanning en stroom (P = V * I). Als je iets aansluit waardoor het paneel gedwongen wordt een lagere spanning te leveren - zoals in dit geval een 12V accu - dan kan dat maar dan verlaat je het MPP en ga je een stuk naar omlaag zitten, en zoals je ziet neemt de stroom dan wel iets toe maar lang niet zo hard als de spanning afneemt. Kortom je gooit veel vermogen weg en dat is zonde.
en dat ik beter nog eens 1000-en euro's uit kan geven voor andere panelen?
Wat je beter kunt doen weet ik niet. Wellicht kun je deze panelen verkopen en er andere panelen voor terug kopen. Misschien is het mogelijk om een goede MPPT-laadregelaar te vinden. Misschien is het mogelijk een netaansluiting bij het vakantiehuis te krijgen en de panelen netgekoppeld aan te sluiten. Etcetera...
Je zou daar eens onderzoek naar kunnen doen. Ik weet er te weinig van om er iets gefundeerds over te kunnen zeggen. Ik weet toevallig dat dit bedrijf zich voornamelijk specialiseert in autonome systemen, wellicht kunnen ze je daar helpen.

morningstar-mppt-15-ampere a 200+ euro
Deze zou kunnen. Uit de specs: Max. PC Open Circuit Voltage 75 Volt. Twee panelen in serie hebben een open klemspanning van 66V. Alleen zoals je ziet moet je dan naar een 24V-systeem gaan omdat deze regelaar @12V maar maximaal 200W kan verstouwen en @24V 400W. En twee panelen van 200Wp in serie zijn nu eenmaal 400Wp :)

Maar hij is niet goedkoop en je kunt dus 'maar' twee panelen aansluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 22-03-2010 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

1. panelen
2. laadregelaar
3. accus

Mijn bescheiden mening (en ik denk dat menigeen hier daarover eens is) is dat je waarschijnlijk op forums in de omringende landen meer informatie zult vinden. Hier in Nederland is zowat elk hondehok voorzien van 220v en dus zie je in Nederland vrijwel nergens autonome systemen. Wel bij caravans en boten, maar dat zijn meestal maar kleine panelen.

In Oostenrijk, heel Scandinavië, heb ik wel heel vaak autonome systemen gezien. (Overal waar bergen en moeilijk bereikbare locaties zijn zeg maar ;)) De markt voor Solaraccu's en -laders zal in die landen een stuk groter zijn, en dientengevolge ook de aanwezige kennis aldaar.

Conrad is leuk om eens te bladeren, maar het aanbod is IMHO klein, en de prijs veel te hoog.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze draaien best heet die Soladins!

Ik logde de temperatuur van mijn Soladins als sinds dag 1 maar heb er nog nooit veel naar gekeken. Grafiekje hieronder laat duidelijk zien dat bij 60o de ventilator hard aan het werk gaat om te voorkomen dat het warmer wordt. De omgevings-temp van de Soladins in nu ongeveer 19 graden, de output nog lang niet maximaal..

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~schj/AllStringsTempToday.png

vergeleken bij de nog lang niet maximale output wordt die 60o best snel gehaald....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@ dennis: comfort is niet heel slecht of zo.
in het begin had ik de ketel op 45 graden aanvoer gezet, en dat was met de kou toch wat t elaag om echt netjes te verwarmen. de ketel kan het wel aan, maar de vloerverwarming heeft dan te weinig vermogen.
de ketel gaat namelijk in antipendelstand omdat er minder energie gevraagd wordt dan hij kan leveren( of.. hij denk dat er minder energievraag is) er komt dan elke 5 minuten een stootje water van 45 graden richting vloerverwarming, en daarna 5 minuten niks. na een nacht duurde het dan heel lang ( ook weinig zon) voor het weer 21 graden werd. ik heb het toen weer hoger gezet en dan bleef hij in de anti pendelstand, maar kwam er in dat minuutje toch meer heet water de vloer in, en dus was het sneller weer 21 graden.

alleen als ik op de grafiekjes van plugwise kijk, lijkt het wat onlogisch.
de temperatuur is constant 21 graden of 20,5 dat halve graadje doet er weinig toe denk ik.
als de zon schijnt zegt de thermostaat al snel dat het 22,5 is, en dat doet de cv natuurlijk weinig,en loopt de temperatuur van de vloer terug.

de verdeler is met 22 mm buis aangesloten op de cv leidingen ( raupink 22 mm) en in de vloer liggen vloerverwarmingsbuizen 16*2. hoh 12,5 cm ( 8 m slang per m2) 5 groepen in een woonkamer + keuken + hal en wc, van samen 49 m2 in hal en wc is het meer bijverwarming, daar ligt minder slang ivm kleine afmetingen van de vloer. er past niet zoveel in.

het onlogische er aan is dat de vloerverwarmign in etapes verwarmt en daarna weer afkoelt, maar dat het effect ( voor de thermostaat) pas langzaam merkbaar is,waardoor die achter de feiten aanloopt. als die de cv ketel uizet is er nog voor een geruime tijd energie in de vloer om de kamer op temperatuur te houden.

de cv ketel heb ik op 50 of 55 graden staan nu, en de aanvoerbalk wordt maximaal 40 graden. retour heb ik geen thermometer op.
wat ik als nadeel ervaar is dat de aanvoerbalk ook niet warmer kan worden dan 40 graden op een of andere manier.
als die bijvoorbeeld 45 zou kunnen worden, dan is het vermogen van de vloer om te verwarmen ook een stuk hoger, en werkt het sneller. ( delta T is groter)

de retourleiding is overigens wel gewoon handwarm, en geen 50 graden ( er zit een bypass op )

of de vloer echt langzaam reageert weet ik niet, ik heb de cv nog niet echt veel graden moeten laten opwarmen, omdat ik constant 21 graden heb. dan gaat het om een halve graad verschil tussen dat er vraag ontstaat en de thermostaat weer 21 aangeeft.

maar eehm weet jij hoeveel gas jij verburikt per graaddag? of per dag de afgelopen week? en heb je een zonneboiler of niet? ik heb een gekeken adhv graaddagen en zo, dan kom ik op een jaarverbruik aan gas van 1226 m3 dat leek mij niet erg "fout" voor zonder zonneboiler.

ik zal wel eens grafiekjes van plugwise ergens op "mijnalbum" of zo zetten, dan kun je de cv ketel en de pomp van de verdeler eens bekijken.

[ Voor 41% gewijzigd door engelbertus op 22-03-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:59:

Ik logde de temperatuur van mijn Soladins als sinds dag 1 maar heb er nog nooit veel naar gekeken. Grafiekje hieronder laat duidelijk zien dat bij 60o de ventilator hard aan het werk gaat om te voorkomen dat het warmer wordt. De omgevings-temp van de Soladins in nu ongeveer 19 graden, de output nog lang niet maximaal..

[afbeelding]

vergeleken bij de nog lang niet maximale output wordt die 60o best snel gehaald....
Hou je hand maar eens boven de Soladin als 't ie aan het blazen is...

Hier 648 Wp in 2 ministrings aangesloten, wel met wat verlies over de 25 meter DC bekabeling, toch: warmelucht kanon als hij eenmaal op springen staat. Hij loopt hier regelmatig tegen de 498 Watt aan (een zeldzaam keertje 499 aangetikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:59:

[afbeelding]

Bij mij draait ie al jaren, maar veel hoger dan die 60graden heb ik hem nog nooit gezien, ook niet in hoogzomer.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

waarom zou iemand:
BP380 80Watt BP Solar kopen voor 425,00 €
als er
205Wp Suntech STP 205-18/Ud voor 575,00 €
is.

Snap ik nog iets niet aan die panelen of koop je voor 150 euro meer inderdaad 2,5 voudige aan vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10

1. panelen
2. laadregelaar
3. accus

Oké, ik heb me er wel redelijk in verdiept, omdat ik off-grid veel interessanter vind dan on-grid.

Als je off-grid wil gaan moet je eerst over accu's na gaan denken. Dat is de eerste stap omdat al je andere componenten daarvan afhankelijk zijn. Het bepaalt namelijk het systeemvoltage. 12V, 24V,48V of zelfs 96V (maar die laatste is wat zeldzamer.)
Tevens is je accu moeilijk uit te breiden naderhand. Als je bijv. 12V 120Ah hebt en je blijkt toch meer dan een kWh per dag nodig te hebben kun je niet zomaar even een accu in serie schakelen en naar 24V 120Ah gaan. Dat gaat niet omdat je andere componenten 12V zijn en omdat je eerste accu gebruikt is, dus deels versleten, en daardoor andere karakteristieken. Parallel schakelen van accu's is ook niet zomaar mogelijk. Daar moet dan een speciale scheiding tussen, zodat de accu's elkaar niet gaan laden en daarmee elkaar ontladen. Tevens als je de capaciteit vergroot lopen je stromen op en daarmee de verliezen, dus had je voor een groter systeem misschien liever een hogere spanning gehad.

Als je naar accu's kijkt is het belangrijk dat je let op de verschillende type. Koop iig geen auto-accu's. Die zijn niet gemaakt voor cyclisch gebruik, maar voor kortstondig zeer hoge stromen en zelden diepe ontlading. Als je deze wel cyclisch gebruikt zullen ze binnen de kortste keren kapot zijn. Kijk naar accu's die speciaal voor cyclisch gebruik zijn. Gel accu's hebben daarbij het voordeel dat onderhoudsvrij zijn, dat betekend dat je het water nooit bij hoeft (lees: kan) vullen. Wel zo belangrijk voor je vakantiehuisje waar je niet regelmatig genoeg bent om je accu's te onderhouden.

Tevens is hier ook een heel goede lader van belang. Sluit in geen geval de panelen direct op je accu's aan! Als je dit doet zullen je accu's een veel te hoge float spanning krijgen, waardoor er teveel water ontleed. In een normale accu betekend dit dat je vaak bij moet vullen en dat je platen sneller zullen degraderen. In een onderhoudsvrij accu is dit echter nog steeds een probleem, omdat daar katalysator in zit die het recombineren van de H2 en O2 verzorgt, maar als er teveel water ontleed, gaat dit niet snel genoeg en zal er zich druk opbouwen en het overdruk ventiel zich openen (of als er geen overdrukventiel is zal de accu exploderen!!!).
Dit is zo belangrijk omdat in een vakantiehuisje de accu's vaak lange perioden met de floatspanning geladen worden. Afkoppelen bij vertrek is hiertegen geen oplossing, omdat de accu's dan door zelfontlading verslijten. Let bij de accu capaciteiten ook goed op welke C-rating eraan zit. C is hier capaciteit en daarachter staat dan een getal wat gaat over het aantal uren dat er voor de ontlading is gebruikt. Een accu kan bijvoorbeeld een rating hebben van C5=80Ah, C10=100Ah en C20=120Ah. Een verkoper zal dus meestal met de hoogste C-rating adverteren!

Je wilt je accu trouwens ook overdimensioneren, omdat het de levensduur bevordert als je accu niet te ver ontladen wordt. 80% ontlading moet de max zijn, maar ga liever niet verder dan 50%, dan gaan je accu's veel langer mee. Dit geldt ook voor deep cycle accu's!

Houd er tevens rekening mee dat accu's het minst duurzame onderdeel van je installatie zijn en bij goed onderhoud en gebruik zo'n 8 jaar meegaan.

Het is voor de dimensionering van je accu's heel belangrijk dat je redelijk nauwkeurig je verbruik weet. Daarnaast is het van belang welke bronnen je gebruikt om op te laden. Als je alleen zonnepanelen gebruikt is de kans dat je een paar dagen weinig opbrengst hebt vrij groot. Als je daarentegen ook nog een kleine windmolen hebt, is die kans veel kleiner en hoef je je accu minder groot te kiezen. Als je ook nog een aggregaatje hebt, dan ben je altijd zeker.

Voor het voltage is belangrijk om te weten, des te hoger, des te minder verliezen. 12V zou ik alleen gebruiken in de aller kleinste systemen, <2kWh/dag ofzo. Bij hogere verbruiken wordt een 24V systeem volgens mij al snel interessant.

Wat ik van andere mensen hoor heb je bijna nooit genoeg accu capaciteit. Dus als het kan, koop dan meteen een grote accu, daar heb je lang profijt van. Je zonnepanelen of omvormers kun je naderhand altijd nog makkelijk uitbreiden. Het zal hier geen geliefde uitspraak zijn, maar je kunt imho in het begin beter een veel te grote accu hebben en je generatortje wat vaker aan zetten om pas later je panelen fatsoenlijk uit te breiden, dan andersom. Andersom gaat haast niet namelijk.

Een goede tip is volgens mij om te zoeken naar gebruikte heftruck accu's. Deze worden normaal afgedankt als ze nog 80% van hun originele capaciteit hebben. Dit is voor heftrucks 'kapot', maar voor jou nog prima bruikbaar, want jij hebt ze toch stationair staan, dus dan maakt het niet uit als ze wat groter zijn. Ze kosten iig veel minder dan nieuwe accu's en het is natuurlijk ook ecologischer om iets her te gebruiken.

Oké, als je er dan uit bent wat voor accu's je wilt kun je naar de verbruik en opwek kant gaan kijken. Als je met PV opwekt moet je ervan uitgaan dat het verschil tussen winter en zomer grofweg een factor 7 bedraagt. In de zomer dus 7 keer meer opbrengst dan in de winter. Je zult dan uit moeten zoeken wat panelen bij jou in de regio ongeveer opleveren. Houd er ook rekening mee dat je je panelen liever wat over dimensioneerd, want in tegenstelling tot on-grid kun je niet altijd je vermogen kwijt en zul je opbrengst missen ten opzichte van bijv. het maandgemiddelde. Stel dat je 2kWh/dag gebruikt en je panelen leveren in de zomer gemiddeld 2kWh/dag op, dan heb je veel te weinig. Dit komt omdat je accu's soms al vol zijn terwijl de zon nog schijnt en je moet er ook nog rekening mee houden dat je verliezen hebt in het omzetten van de stroom, opslaan en weer ontladen en omzetten. Ook wil je overdimensioneren, omdat je op minder zonnige dagen dan toch nog wat redelijke opbrengst hebt. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je behoefte, het al dan niet hebben van een back-up systeem en wat gezond verstand.

Tussen je zonnepanelen en accu's zet je dan een laadregelaar.
Outback FlexMax zijn veel gebruikt, en niet al te duur. De FM60 en FM80 laden resp. 60A en 80A bij 12V, 24V, 48V en 60V. Hier zie je ook weer het voordeel van een hogere spanning. De outback levert op iedere spanning de gelijke maximum stroom en dus een hoger vermogen op een hogere spanning.
Zie hier voor specs:
http://www.outbackpower.c...arge_controllers/flexmax/
Voor kleinere systemen wil je liever naar bijvoorbeeld steca kijken:
http://www.stecasolar.com/index.php?Solar_charge_controllers
En dan het liefst wel een met MPP, dat verhoogt je output met zo'n 30%.

Voor je omvormers (die dus van je accu's wisselstroom maken) kun je bijvoorbeeld naar victron kijken. Nederlands bedrijf en goede producten:
http://www.victronenergy.nl/
Staat ook een leuk e-book over accu's op hun site.

Als je het echt serieus (en duur) aan wilt pakken kun je ook naar de SMA island systemen kijken:
http://www.sma.de/de/produkte/insel-wechselrichter.html

Laatste tip is al eerder gehoord:
Ga a.u.b. in het buitenland naar informatie zoeken. Hier in Nederland is bar weinig kennis.
Hier wordt bijvoorbeeld heel wat afgeklust met off-grid systemen: http://www.navitron.org.uk/forum/index.php

Edit:
Owja, om je vraag nog even te beantwoorden: Als je een laadcontroler met MPP hebt maakt het eingelijk niet zoveel uit wat de spanning van je panelen is. Liefst hoger dan de spanning van je accu's, maar daarvoor kun je strings maken enzo. Dat schijnt namelijk iets efficiënter te zijn, maar DC-DC converters zijn erg efficiënt, dus daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

pcmadman schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:43:
[...]

.. SNAP ..
Edit:
Owja, om je vraag nog even te beantwoorden: Als je een laadcontroler met MPP hebt maakt het eingelijk niet zoveel uit wat de spanning van je panelen is. Liefst hoger dan de spanning van je accu's, maar daarvoor kun je strings maken enzo. Dat schijnt namelijk iets efficiënter te zijn, maar DC-DC converters zijn erg efficiënt, dus daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken.
Thanks voor deze bak aan informatie! Wij hebben al een honda aggregaatje (3,6 kW) deze zal voor nu aan gaan voor de wasmachine en om te stofzuigen (zodra de bouwval zover is).

Er ligt nu een klein onbekend paneel en 3 12V accu's met een simpele lader. genoeg om een paar lange avonden een aantal 50Watt halogeen spots te voeden. Deze set is voor nu wel even genoeg aangezien de koelkast op propaan/butaan loopt en ik een mooie petroleum HP500 petromax heb gekocht. Ik kan dus me dus redelijk redden.

Op de iets langere termijn moeten de volgende zaken op de set komen:
(semi permanent)
- tafel koelkast met vriesvak
- laptop
- Adsl modem (jaja geen elektra aansluiting maar wel france telecom :+ rare jongens!)
- telefoon opladers

(incidenteel)
- stofzuiger
- wasmachine
- keukenapparaat (random)
voor deze laatste cat. zou ik er best rekening mee kunnen houden er maar 1 tegelijk te gebruiken. ook moet ik aan de hand van bovenstaande wel uit kunnen rekenen wat mijn dagelijks verbruik zou worden als ik ook 1x een grootverbruiker per dag meeneem. Dus 1x wassen OF stofzuigen

Ik heb dus suntechs liggen (6x):
Suntech STP200, ruim 26 Volt, deze zijn bedoeld voor terug leveren in ons huis in amsterdam. Ik hoopte er een in frankrijk te kunnen gebruiken.

daarnaast heb ik 2x Mastervolt Soladin 600,
deze zijn volgens mij voor een autonoom systeem onbruikbaar........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@ hierboven:

dus gewoon alles in amsterdam op je dak leggen lijkt me het makkelijkst en voor stroom in vakantiehuisje even een beetje rondkijken voor een combi die meer geschikt is.
een windmolen of zo is geen mogelijkheid? misschien is dat handiger, omdat het ook snachts wel eens waait?

@Dennis D:
plugwisegrafiekjes:
http://www.mijnalbum.nl/Album=SMEEANPZ
verwarming is cv en vloerverwarmingspomp samen.

[ Voor 20% gewijzigd door engelbertus op 22-03-2010 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

engelbertus schreef op maandag 22 maart 2010 @ 19:34:
@ xychix (lastig he ;) ):

dus gewoon alles in amsterdam op je dak leggen lijkt me het makkelijkst en voor stroom in vakantiehuisje even een beetje rondkijken voor een combi die meer geschikt is.
een windmolen of zo is geen mogelijkheid? misschien is dat handiger, omdat het ook snachts wel eens waait?
Daar lijkt naar toe te gaan, windmolen is uitzoeken waard. Ik weet niet of die fransozen daar voor een bouwvergunning eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Tip van eric-pvt: vanavond op NL2 om 20:55 VPRO Tegenlicht met de uitzending "Energy Risk"
Thema: De groene transitie

We zouden zo graag willen geloven dat de omschakeling van het ‘fossiele’ naar het duurzame tijdperk harmonieus zal gaan verlopen, maar het echec van de klimaattop in Kopenhagen geeft weinig hoop. Daar is vooral gebleken dat een beter milieu en schonere energie deel zijn geworden van het internationale politieke machtsspel. Tegenlicht besteedt vijf weken weken aandacht aan de conflicten van de transitie.
Zo te zien is het de eerste aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
xychix schreef op maandag 22 maart 2010 @ 19:37:
Daar lijkt naar toe te gaan, windmolen is uitzoeken waard. Ik weet niet of die fransozen daar voor een bouwvergunning eisen.
Een collega van mij heeft een vakantiehuisje ergens in Zuid-Frankrijk, met zowel zonnestroompanelen als een windturbine maar het leeuwendeel van zijn stroom komt uit de zonnestroompanelen.

Als je serieus een windturbine overweegt, doe dan goed onderzoek naar de windomstandigheden ter plekke want het is jammer als je een boel geld uitgeeft en de opbrengst valt tegen. Vrijwel zeker ontkom je niet aan een hoge (20-30m) mast. Hoe dat in Frankrijk met vergunningen zit weet ik niet, in het bekrompen Nederland kun je dat vrijwel zeker vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
xychix schreef op maandag 22 maart 2010 @ 19:23:
[...]

Thanks voor deze bak aan informatie! Wij hebben al een honda aggregaatje (3,6 kW) deze zal voor nu aan gaan voor de wasmachine en om te stofzuigen (zodra de bouwval zover is).

Er ligt nu een klein onbekend paneel en 3 12V accu's met een simpele lader. genoeg om een paar lange avonden een aantal 50Watt halogeen spots te voeden. Deze set is voor nu wel even genoeg aangezien de koelkast op propaan/butaan loopt en ik een mooie petroleum HP500 petromax heb gekocht. Ik kan dus me dus redelijk redden.

Op de iets langere termijn moeten de volgende zaken op de set komen:
(semi permanent)
- tafel koelkast met vriesvak
- laptop
- Adsl modem (jaja geen elektra aansluiting maar wel france telecom :+ rare jongens!)
- telefoon opladers

(incidenteel)
- stofzuiger
- wasmachine
- keukenapparaat (random)
voor deze laatste cat. zou ik er best rekening mee kunnen houden er maar 1 tegelijk te gebruiken. ook moet ik aan de hand van bovenstaande wel uit kunnen rekenen wat mijn dagelijks verbruik zou worden als ik ook 1x een grootverbruiker per dag meeneem. Dus 1x wassen OF stofzuigen

Ik heb dus suntechs liggen (6x):
Suntech STP200, ruim 26 Volt, deze zijn bedoeld voor terug leveren in ons huis in amsterdam. Ik hoopte er een in frankrijk te kunnen gebruiken.

daarnaast heb ik 2x Mastervolt Soladin 600,
deze zijn volgens mij voor een autonoom systeem onbruikbaar........
Als je een aggregaatje hebt zou ik zeker naar die victrons kijken. Zijn wel dure apparaten, maar je hebt er een leven lang plezier van. Zij hebben een heel mooi apparaat dat accu's (dus zonnepanelen) en een aggregaat op de meest ideale wijze kan combineren. Je kunt namelijk als de aggregaat loopt instellen wat het maximaal vermogen is, bijv 10A. Dan zal hij de accu's laden met de aggregaat voor het deel dat niet door de verbruikers gebruikt wordt. Als je verbruikers aan de ingestelde max. komen, dan schakelt hij zijn inverter bij en kun je het vermogen van de aggregaat plus het vermogen van de inverters gebruiken! _/-\o_

Hoe heb je die drie accu's nu geschakeld?
Zijn dit goede accu's? En zijn ze nog in goede staat?

Oké, wat jij wilt bereiken.
Ik neem aan dat je ook nog verlichting aan wilt sluiten. En je zult zien dat je in de toekomst toch gaat uitbreiden. Maargoed als we er nu vanuit gaan dat de drie accu's die je hebt goed zijn en de juiste schakel apparatuur hebben voor parallel gebruik en je op 12V wilt werken, dan zou je dit kunnen doen:
Één Outback FM80:
http://outbackpower.com/docman/1401107070804flexmax.pdf
- Deze kan op 12V 1250Wp aan zonnepanelen omzetten tot max 80A laadstroom
- 150V max input, 145V max start-up
- Suntech STP200 33,4Voc@25C bij -10C = dT-35C * -0.34%/C = +11,9% = 37.4Voc@-10C
- Dus kun twee strings van drie panelen aansluiten = 3*37,4=112,2V; ruim binnen de specs
- Kun je 2x7,63A verwachten = 15,26A; is prima te doen, dus geen super dikke kabels nodig
- Deze kun je later nog hergebruiken als je ooit op een hoger voltage zou overstappen

Één victron multiplus inverter:
http://www.victronenergy....-%20rev%2008%20-%20NL.pdf
- 800VA tot 3000VA inverters verkrijgbaar, dus moet je ff overwegen of je voor zwaar verbruik de aggregaat in wilt schakelen.
- Waarschijnlijk niet, dus dan neem je een 2000VA
- Je hebt dan powerassist, dus je kunt je aggregaat bijschakelen voor een vermogen tot 5,6kW
- Je hebt dan een 80A lader 12V voor je accu's om te gebruiken met je aggregaat
- Je kunt dit gewoon aansluiten op je huisnet, dus alsof je gewoon een netaansluiting hebt, met stopcontacten e.d.

Al met al zijn deze zonnepanelen prima te gebruiken voor jou vakantiehuisje!
(Echter moet je je afvragen hoe economisch dat is in vergelijking tot het gebruik van een aggregaat met lader/inverter en de zonnepanelen op je huis in amsterdam leggen waar ze kunnen invoeden. Dat is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je in frankrijk bent. Of je doet het gewoon allebei! :9 )

Edit:
@windmolen idee:
In de zomer is er minste wind, 's winters het meest is de vuistregel. En zon is er 's zomers heel veel. Zonnepanelen zijn onderhoudsvrij en een windmolen kan nog wel eens problemen geven, e.g.:
http://www.navitron.org.u...x.php/topic,1319.390.html
(Geexplodeerde windmolen. Conclusie: PV is saai, maar het werkt gewoon, geen omkijken naar (zolang er geen stukken exploderende windmolen doorheen crashen))
Zo'n ongelukje wil je niet hebben als er een keer een december storm heerst en jij net lekker in Amsterdam zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Paul C op 22-03-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
jSunnyReports is weer een stapje verder, ik kan inmiddels ook lopende kWh/kWp grafieken genereren vergelijkbaar met De Blauwe Hoek.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/jsunnyreports/wp-content/graphs/running.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Zo he, daar zal 'ie op z'n minst enorm van balen.
Niet echt goede reclame voor je bedrijfje als iemand anders dit soort onzin topics onder je account gaat starten.
Hopelijk heeft Tweakers het account op slot gedaan tot hij zelf contact met ze kan opnemen.

Persoonlijk zou ik pislink worden van zo'n actie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
xychix schreef op maandag 22 maart 2010 @ 19:23:
[...]Er ligt nu een klein onbekend paneel en 3 12V accu's met een simpele lader. genoeg om een paar lange avonden een aantal 50Watt halogeen spots te voeden.
Trias Energetica :o Het lijkt me wel duidelijk waar je je geld beter aan kan besteden 8) (hint: paar 3W LED spots kosten minder dan 100 euro. Wat kost een laadregelaar?)

[ Voor 3% gewijzigd door el jonco op 22-03-2010 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
JeroenH schreef op maandag 22 maart 2010 @ 20:13:
Tip van eric-pvt: vanavond op NL2 om 20:55 VPRO Tegenlicht met de uitzending "Energy Risk"
Tweede in een serie van 5. Morgen (23 maart) herhaling om 15:00
Vooral de laatste, masterclass met Hermann Scheer, lijkt me een interessante...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 23:24:
Heb er zelf ook wel aan zitten denken maar kwam toen een paar probleempjes tegen.
We zijn nog niet klaar met inwinnen van alle benodigde informatie, dus onze plannen zijn nog niet volledig uitgewerkt, dus verwacht nog wel wat haken en ogen tegen te komen.
Dus gelijk nieuwe kozijnen en raamdorpels?
Boven inderdaad nieuwe kozijnen. Raamdorpels alleen als buitengevelisolatie doorgaat als buren meedoen en welstandscommissie akkoord gaat. Beneden houden we de bestaande puien, alleen vervangen we dus misschien het dubbelglas door HR++. Raamdorpels beneden niet nodig omdat dat complete puien zijn.
Worden je ramen dan bijv 10cm (rondom) kleiner door de isolatiedikte op de muur en dagkant?
Bij bijgebouw van een huis in de buurt was dit niet nodig, dus ga er vooralsnog vanuit dat het bij ons ook niet nodig is.
Je hebt een dakoversteek waar de isolatie dan tegenaan komt?
We hebben geen dakoversteek maar dakrand gelijk aan muur. Deze zal aangepast moeten worden.
Heb je rolluiken?
Nee, maar een van de buren heeft wel een terrasoverkapping vastgeschroefd aan haar huis, dus als we de hele rij mee willen krijgen zal dat wel een probleem kunnen opleveren.
Voordeel is iig dat je dikker kunt isoleren en je gevel ev de stenen niet hoeft te reinigen, voegen uit te kappen en opnieuw te laten voegen als dat nodig is.
Nadeel zal wel de prijs zijn.
Er zijn wel grenzen aan de mogelijke dikte i.v.m. bijgebouw naast huis en verspringende voorkant van huizen, waardoor in 1 geval zijkant huis dicht langs de kozijnen zit etc. We hebben geen voegen. Zijkant bestaat uit betonnen platen. Voor en achter zitten er betonnen platen boven ramen beneden en boven ramen boven. Isolatie van bijgebouw bij huis in de buurt is gedaan tegen een hele goede prijs, maar heb zelf op dit moment nog geen concrete offerte.
W.Wonderland schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:45:
Ik ben zelf aan het kijken om het glas van mijn serre te vervangen van A naar A++ en voor zover ik alles bekeken heb is veiligheids glas vaak niet verplicht. (wel aanbevolen/verstandig etc)
http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatcher.Dispatcher?id=183636
Goed om te weten! Maar glaszetter heeft al gezegd dat zij aansprakelijk zijn als er wat gebeurt, dus denk toch dat we vastzitten aan het veiligheidsglas.
el jonco schreef op maandag 22 maart 2010 @ 06:49:
Ik zou zeker mijn licht eens opsteken bij architecten met ervaring in renovatie onder passiefhuisnorm (er zijn oa. in Rotterdam, maar ook elders in NL wel wat projecten). Als je het doet, doe het dan goed. In Duitsland is dit soort renovatie heel gebruikelijk. Zo'n renovatie past ook goed bij je streven naar zonne-ondersteuning van je verwarming; hoe kleiner je warmtevraag, hoe meer je (relatief) met zon kan doen.
Passiefhuisnorm gaan we helaas niet halen, o.a. omdat we niet de ruimte hebben voor 30cm isolatie tegen de buitenkant. Bovendien zouden we dan de volledige puien beneden moeten vervangen i.p.v. alleen het glas en als we dat doen dan hebben we niet eens meer geld om nog buitengevelisolatie toe te passen (voor architect heb ik ook geen geld) :'( . Jammer, maar denk dat het beter is om nu te doen wat wel financieel haalbaar is, dan om vele jaren niks te doen totdat we geld genoeg hebben voor de perfecte situatie. Ben me wel flink aan het inlezen op internet over passiefhuisrenovatie om zoveel mogelijk van die kennis te kunnen toepassen waar mogelijk. Voor de buitengevelisolatie gaan we wel informatie inwinnen bij een isolatiebedrijf dat ervaring heeft met diverse passiefhuisrenovaties, maar is wel enigszins uit de buurt, dus weet nog niet of wij buiten hun werkgebied liggen.

Precies, ik twijfel niet aan het nut van cv ondersteuning van ZB. Heb daar ook subsidie voor toegewezen gekregen, dus die gaat er zeker komen. Heb je enig idee of de specificaties van mijn dubbel glas overeen komen met het 'oude dubbel glas' dat jij hebt vervangen?
engelbertus schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:13:
qua regeling staat de cv bij mij nu continue op 21 graden, geen nachtverlaging.
ik zou t liefst gewon de heel nachtperiode overslaan qua verwarming.. maar ja.. :s
het zou handig zijn als de thermostaat zoiets zelf zou kunnen uitvinden, maar ik denk dat zelfs met een zelf lerende thermostaat dat niet kan.
Ik heb de vloerverwarming 's nachts op 17.5 staan. Van 16 uur tot 22 uur op 19.5, maar als het vriest 's nachts op 18.5. Heb trouwens een zelflerende thermostaat, dus hij slaat wel eerder aan dan 16 uur. Ik heb uitgeprobeerd wat het minste gasverbruik opleverde en nachtverlaging leverde zeer duidelijk een flink lager verbruik op dan een constante temperatuur. Deze winter heb ik voor het eerst de cv aanvoertemperatuur verlaagd van 60 naar 45 (met pompschakelaar nog steeds op 40). Dat heeft zeker een lager gasverbruik opgeleverd, maar het valt wel op dat mijn elektriciteisverbruik deze winter wel is gestegen, maar heb de gegevens nog niet voldoende kunnen analyseren om te weten of daar een verband tussen zit of dat het verhoogde elektriciteitsverbruik een andere oorzaak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 21:28:
[...]
Precies, ik twijfel niet aan het nut van cv ondersteuning van ZB. Heb daar ook subsidie voor toegewezen gekregen, dus die gaat er zeker komen. Heb je enig idee of de specificaties van mijn dubbel glas overeen komen met het 'oude dubbel glas' dat jij hebt vervangen?
Mijn dubbelglas had nog geen totaaldikte van 10mm, de specificaties die jij opgeeft lijken van een stuk moderner kaliber te zijn dan de mijne. Mijn persoonlijke verwachting is dat je besparing gering zal zijn t.o.v. je huidige dubbelglas. In de orde van grootte van 1 tot 3 m3 per m2.

Qua comfort ga je het wel merken omdat de binnenkant van je glas 2 tot 4 graden warmer blijft en je dus minder koudeval gaat krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op maandag 22 maart 2010 @ 21:47:
Mijn dubbelglas had nog geen totaaldikte van 10mm, de specificaties die jij opgeeft lijken van een stuk moderner kaliber te zijn dan de mijne. Mijn persoonlijke verwachting is dat je besparing gering zal zijn t.o.v. je huidige dubbelglas. In de orde van grootte van 1 tot 3 m3 per m2.
Wow, dat is wel heeeel weinig. Op de site van Milieu Centraal hebben ze het over 10m3 per m2 als je kiest tussen nu dubbel glas plaatsen (dus nog moderner dan wat ik heb) en HR++ plaatsen. Had wel interesse omdat we nu met de subsidies en kortingen 1150 Euro van de totaalprijs kunnen afhalen, maar als de besparing maar zo weinig is, dan weet ik het zo net nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 21:57:
[...]

Wow, dat is wel heeeel weinig. Op de site van Milieu Centraal hebben ze het over 10m3 per m2 als je kiest tussen nu dubbel glas plaatsen (dus nog moderner dan wat ik heb) en HR++ plaatsen. Had wel interesse omdat we nu met de subsidies en kortingen 1150 Euro van de totaalprijs kunnen afhalen, maar als de besparing maar zo weinig is, dan weet ik het zo net nog niet.
Pin me er niet op vast he :-), ik ben geen ervaringsdeskundige op glasgebied. Ik bespaar hier nu 200m3 gas per jaar door achter 4,5m2 glas te hebben vervangen voor HR++ en de extra vloerisolatie. Ik bespaar hooguit 50m3 per jaar met m'n glas. De rest is voor conto van de vloer.

En aangezien je nog respectabel dubbelglas hebt qua dikte denk ik dat je besparing wat tegenvalt. Wat overigens niet hoeft te betekenen om het NIET te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zooo, net die Tegenlicht-documentaire gezien, hoewel er geen echt nieuwe informatie in zat vallen er toch weer nieuwe stukjes op hun plaats. Het kijken waard! Ik zal wel even laten weten als de uitzending online gekeken kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 22 maart 2010 @ 22:04:
Zooo, net die Tegenlicht-documentaire gezien, hoewel er geen echt nieuwe informatie in zat vallen er toch weer nieuwe stukjes op hun plaats. Het kijken waard! Ik zal wel even laten weten als de uitzending online gekeken kan worden.
Ben hem nu online aan het kijken, googlen op tegenlicht vpro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

TD-er schreef op maandag 22 maart 2010 @ 21:19:
[...]

Zo he, daar zal 'ie op z'n minst enorm van balen.
Niet echt goede reclame voor je bedrijfje als iemand anders dit soort onzin topics onder je account gaat starten.
Hopelijk heeft Tweakers het account op slot gedaan tot hij zelf contact met ze kan opnemen.

Persoonlijk zou ik pislink worden van zo'n actie.
Ik ben er nu achter gekomen en je kunt wel zeggen dat ik hier flink van baal en boos over ben.
Het zal niet meer gebeuren en hopelijk kan een moderator die topic verwijderen.

www.sunsolar.nl

Pagina: 1 ... 61 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.